PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Je zal niet de eerste wat na x tijd opeens geen isolatie meer om de slangen heeft.
Kan in prencipe gewoon met tape omheen.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2020 17:33 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
De 6.6kw lijkt dus gewoon een hoger top vermogen te hebben dan de 5.0.
K
Thanks heb het door gegeven!mr_evil08 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:33:
@royhoi Niet vergeten leidingwerk buiten wat om de isolatie doen, vogels zijn er gek op namelijk.
Je zal niet de eerste wat na x tijd opeens geen isolatie meer om de slangen heeft.
Kan in prencipe gewoon met tape omheen.
K
En als het echt te gek word, kun je altijd het altijd nog grondig aanpakken.Notna schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:43:
[...]
Bedankt voor de tip; er bestaat dus ook zoiets als teveel schoonmaken
Na de tip van @koevlaas2 even een grote verfkwast gepakt en de omkasting deels.eraf gehaald zodat ik beter bij de rol kon komen. Beetje lastige positie, maar ik kon het stof er zo afvegen met de kwast. Kon niet bij alles, maar het grootste gedeelte is eraf iig
Meteen even het gat voor de leidingen afgedicht, want daar tochtte het vrolijk doorheen
Weer wat geleerd. Zal wel 1 keer per maand eens kijken naar de status van de stof ophoping
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Wat is dat ding vies goor zeg, zijn dat mensen die roken binnen of nooit schoonmaken ofzo.Oxellaar schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:38:
[...]
En als het echt te gek word, kun je altijd het altijd nog grondig aanpakken.
In mijn filters zit ook wel wat stof maar geen zwarte stof zoals daar, hoe krijgen ze dat voor elkaar...
YouTube: HVACR VIDEOS
Echt een vakman! (Alleen een momentsleutel kent hij niet
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
:strip_exif()/f/image/UuH3KcwZtr1oQXx9lOHn1Bsn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b20NLgfUKvPwuPiZ2ILTeAG9.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer de airco onderhoud nodig heeft dan til je het geheel er zo af. Het hokje staat ook bewust los en maakt nergens contact met de buitenunit om resonatie te voorkomen.
Qua kosten was ik ongeveer 50 euro kwijt aan materiaal. Heel wat minder dan zo’n standaard kast die her en der te koop zijn voor 200 euro. Ik moet zeggen dat ik het ook mooier vindt zo dan de witte buitenunit.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
K
Wellicht een kleine tip om het nog net wat mooier af te werken; doe wat zwart gaas voor de opening. Ik denk dat het dan nog wat strakker oogt. Beetje afkleden met wat planten en het ziet er sjeik uit.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ziet er netjes uit, maar ben je niet bang dat het te veel geïsoleerd is? Lijkt me dat warmte zo ook niet kan ontsnappen.rimave schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:52:
Vandaag even een hutje voor de airco gebouwd. De binnenkant is voorzien van geluidsdempende matten. Hopelijk neemt dit het overlast bij de buurvrouw ook weg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wanneer de airco onderhoud nodig heeft dan til je het geheel er zo af. Het hokje staat ook bewust los en maakt nergens contact met de buitenunit om resonatie te voorkomen.
Qua kosten was ik ongeveer 50 euro kwijt aan materiaal. Heel wat minder dan zo’n standaard kast die her en der te koop zijn voor 200 euro. Ik moet zeggen dat ik het ook mooier vindt zo dan de witte buitenunit.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ze zegt het geluid van de fan. Het klinkt alsof er een wasmachine aan staat zegt ze.royhoi schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:01:
Netjes! Waar heeft ze eigenlijk last van? De ventilator of compressor?
Er zit naast de grote opening voor de fan aan de voor kant ook een flink gat rechts voor de invoer van de lucht. Volgens de aircoboer moest ik die gaten vrij houden. Ik hoop idd dat de unit het niet te warm krijgt. Anders gaat de fan nog harder draaien en heeft de buuf weer last.
Ze kwam langs idd. Mooi konijnenhok was haar opmerking. Naja... geeft wel weer het soort mens aan is mijn menig. Ik ben gewoon vriendelijk gebleven. Ik heb alleen in het eerste gesprek laten vallen dat anders het verplaatsen van de buitenunit naar de zijkant van de woning ook nog misschien wat zou zijn, mocht deze kast niet helpen. Gedurende het gesprek ben ik er een beetje bang voor dat ze zich daar nu op heeft vastgepind en dit niet eens wil proberen. We zullen zien. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat deze kast doet. En anders ga ik wel eens bij haar luisteren wat er nu eigenlijk loos is.
O ja, ze moest ook nog weer even een sneer geven. Ik gaf haar al aan dat ik hem zelf niet hoor. Meerdere keren getest. Afgelopen vrijdag nog, even na 12 uur 's nachts toen het zo drukkend warm was. Ja, is hoor hem wel, maar niet hinderlijk en al helemaal niet in mijn slaapkamer met het raam open. Haar reactie was dus dat ik hem niet hoor omdat het mijn unit is.
Anyway... the saga continues. Vervelende is wel dat ik door dit geneuzel zaterdag haast ruzie met mijn pa kreeg, omdat hij het zonde geld vond dat ik er een kast omheen ging zetten alleen door wat geklaag van de buuf. Ik wil zelf de overlast beperken en dit toont vanaf mijn kant weer een beetje goodwill.
O ja, misschien dat er idd nog gaas voor komt aan de voorkant.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Voordat je kosten gaat maken om je spul te verplaatsen, laat die vrouw maar eens aantonen dat ze daadwerkelijk overlast heeft. Door bewijs aan te leveren je bent wel een enorme goodguy, hulde trouwens. Het houdt toch ergens op...rimave schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:11:
[...]
Ze zegt het geluid van de fan. Het klinkt alsof er een wasmachine aan staat zegt ze.
Er zit naast de grote opening voor de fan aan de voor kant ook een flink gat rechts voor de invoer van de lucht. Volgens de aircoboer moest ik die gaten vrij houden. Ik hoop idd dat de unit het niet te warm krijgt. Anders gaat de fan nog harder draaien en heeft de buuf weer last.![]()
Ze kwam langs idd. Mooi konijnenhok was haar opmerking. Naja... geeft wel weer het soort mens aan is mijn menig. Ik ben gewoon vriendelijk gebleven. Ik heb alleen in het eerste gesprek laten vallen dat anders het verplaatsen van de buitenunit naar de zijkant van de woning ook nog misschien wat zou zijn, mocht deze kast niet helpen. Gedurende het gesprek ben ik er een beetje bang voor dat ze zich daar nu op heeft vastgepind en dit niet eens wil proberen. We zullen zien. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat deze kast doet. En anders ga ik wel eens bij haar luisteren wat er nu eigenlijk loos is.
O ja, ze moest ook nog weer even een sneer geven. Ik gaf haar al aan dat ik hem zelf niet hoor. Meerdere keren getest. Afgelopen vrijdag nog, even na 12 uur 's nachts toen het zo drukkend warm was. Ja, is hoor hem wel, maar niet hinderlijk en al helemaal niet in mijn slaapkamer met het raam open. Haar reactie was dus dat ik hem niet hoor omdat het mijn unit is.![]()
Anyway... the saga continues. Vervelende is wel dat ik door dit geneuzel zaterdag haast ruzie met mijn pa kreeg, omdat hij het zonde geld vond dat ik er een kast omheen ging zetten alleen door wat geklaag van de buuf. Ik wil zelf de overlast beperken en dit toont vanaf mijn kant weer een beetje goodwill.
O ja, misschien dat er idd nog gaas voor komt aan de voorkant.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Is dit niet een beetje misleiding?evtje schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:21:
Je kan hem ook gewoon eens uitlaten en de buurvrouw bellen of ze hem hoort . Grote kans dat ze ja zegt. Dan weet jij genoeg.
K
we zoeken een split unit voor onze 5 jaar oude nieuwbouw woning. goed geisoleerd, tuin op het zuiden. iedere verdieping is grofweg 10x5x2,5 m. we denken aan een unit voor de woonkamer en een unit voor de eerste verdieping met slaapkamers. de zolder kunnen we met deuren afsluiten waardoor enkel de gang en trappengat met de eerste verdieping is verbonden. ik heb al een STEK monteur gevonden en denk zelf de units op keroclima te bestellen.
- we denken aan een 3MXM52N met 2 FTXA (50AW dan?) binnenunits. is dat qua capaciteit voldoende? mochten we ooit nog een derde unit op zolder willen, dan nog steeds? of is de 68N dan een betere optie? of lopen we dan weer het risico dat hij gaat pendelen met deze 2 units?
- waar zouden we het beste de binnenunit op de eerste verdieping kunnen plaatsen? plattegrond
Opzich wel de juiste manier om erachter te komen of het daadwerkelijk geluidoverlast is of gewoon andere redenen.
Je isoleert nu vooral de kast. De compressor bijvoorbeeld.rimave schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:11:
[...]
Ze zegt het geluid van de fan. Het klinkt alsof er een wasmachine aan staat zegt ze.
Er zit naast de grote opening voor de fan aan de voor kant ook een flink gat rechts voor de invoer van de lucht. Volgens de aircoboer moest ik die gaten vrij houden. Ik hoop idd dat de unit het niet te warm krijgt.
Je isoleert echter niet de fan.
Tevens heb je evident een flink geluidslek bij de luchtinlaat (die er uiteraard moet zijn).
Een suskast zou niet zomaar zulke openingen moeten hebben. In plaats daarvan geleid je lucht door een doorgang met geluidsdempende materialen. In minimale vorm iets van lamellen. (In uitgebreidere vorm een soort kamer/tunnel, etc.)
Als de buurvrouw verwijst naar het geluid van een wasmachine dan is het wellicht goed om op te merken dat veel daarvan toe te rekenen zijn aan contactgeluid.
Gezien de hoek: die behoren bij jou woning? Waar bevindt het pand van de buurvrouw zich ten opzichte daarvan?
Afgaande op je andere topic met perceel schets: waarom heb je dat niet meteen gedaan? Die oplossing is superieur.Ik heb alleen in het eerste gesprek laten vallen dat anders het verplaatsen van de buitenunit naar de zijkant van de woning ook nog misschien wat zou zijn, mocht deze kast niet helpen.
Sowieso verstandig. Overweeg ook iemand anders die onbevooroordeeld is.En anders ga ik wel eens bij haar luisteren wat er nu eigenlijk loos is.
Oke en dan? De discussie aangaan en toegeven dat je je gesprekspartner hebt misleid? Nee dan ben je oprecht bezig. Ik denk niet dat deze situatie gemakkelijker op te lossen is wanneer je zelf een potje gaat liegen.mr_evil08 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:05:
[...]
Opzich wel de juiste manier om erachter te komen of het daadwerkelijk geluidoverlast is of gewoon andere redenen.
Misschien is het dan beter om direct te zijn en aangeven dat het verplaatsen van zijn unit bespreekbaar is indien de bewuste buurvrouw bewijs aanlevert wordt om haar beweringen te staven.
Nee hoor, dit is vrij normale vervuiling op een unit van... 5....7 jaar oud die veel gekoeld heeft.mr_evil08 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:45:
[...]
Wat is dat ding vies goor zeg, zijn dat mensen die roken binnen of nooit schoonmaken ofzo.
In mijn filters zit ook wel wat stof maar geen zwarte stof zoals daar, hoe krijgen ze dat voor elkaar...
Reken eens uit hoeveel m3 lucht er door die unit is gegaan in die jaren als hij...8 tot 10 uur per dag draait en dan 6 maanden per jaar.
Ja maar in die 5 tot 7 jaar heb je toch wel een keer de filters schoongemaakt of ben ik gek?Oxellaar schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:21:
[...]
Nee hoor, dit is vrij normale vervuiling op een unit van... 5....7 jaar oud die veel gekoeld heeft.
Reken eens uit hoeveel m3 lucht er door die unit is gegaan in die jaren als hij...8 tot 10 uur per dag draait en dan 6 maanden per jaar.
Op de video zie je ook hoe vies goor de filters zijn.
We hebben een airco in de patchruimte op het werk maar dat ding is ook niet vies goor (ja het is daar wel stoffig in die ruimte).
Ik weet niet maar hier is stof gewoon wit, ik heb er wel eens meer stof op gehad dan in het filmpje maar dat zag er nog altijd wit/beetje grijs uit.
Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput
Een airco in een patch ruimte word ook niet snel vies. dat is een kleine, schone ruimte, waar niet veel mensen komen.mr_evil08 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:26:
[...]
Ja maar in die 5 tot 7 jaar heb je toch wel een keer de filters schoongemaakt of ben ik gek?
Op de video zie je ook hoe vies goor de filters zijn.
We hebben een airco in de patchruimte op het werk maar dat ding is ook niet vies goor (ja het is daar wel stoffig in die ruimte).
Ik weet niet maar hier is stof gewoon wit, ik heb er wel eens meer stof op gehad dan in het filmpje maar dat zag er nog altijd wit/beetje grijs uit.
Maar in een kantoor, of ruimte waar veel mensen bewegen (stof maken) en veel draaiuren op koelen.
Dan is die vervuiling niet bijzonder. In kledingwinkels (enorm veel stof van nieuwe kleding) zijn veel airco's na een jaar of 5 compleet dicht en zit het filter na een week al net zo vol als bij jouw na één zomer.
Ik had dit echter niet voorzien. Vaak komt geluid via de muren als de unit ook aan de muur hangt. Dat hangt ie niet. Ook hoor je vaak over contactgeluiden als de unit op een plak dak of dakkapel staat. Staat ie ook niet. De uitlaat van de unit blaast de tuin in.
Maar ja, het leidingwerk verplaatsen resulteert in de druk van het systeem halen, nog meer gaten boren, alles weer aansluiten. Gaat ook gauw richting 500-800 euro. Dat is mijn allerlaatste strohalm. Dan mag zij eerst met bewijs komen.
Ik vind een 50 binnenunit erg pittig voor je ruimtes; 4.2 of zelfs 3.5 is meer dan zat.Fried schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:47:
ik heb het topic doorgespit maar een paar vragen blijven me bezig houden. ik hoop dat iemand me wat helderheid kan verschaffen. geen reactie op mijn eerdere post
we zoeken een split unit voor onze 5 jaar oude nieuwbouw woning. goed geisoleerd, tuin op het zuiden. iedere verdieping is grofweg 10x5x2,5 m. we denken aan een unit voor de woonkamer en een unit voor de eerste verdieping met slaapkamers. de zolder kunnen we met deuren afsluiten waardoor enkel de gang en trappengat met de eerste verdieping is verbonden. ik heb al een STEK monteur gevonden en denk zelf de units op keroclima te bestellen.
- we denken aan een 3MXM52N met 2 FTXA (50AW dan?) binnenunits. is dat qua capaciteit voldoende? mochten we ooit nog een derde unit op zolder willen, dan nog steeds? of is de 68N dan een betere optie? of lopen we dan weer het risico dat hij gaat pendelen met deze 2 units?
- waar zouden we het beste de binnenunit op de eerste verdieping kunnen plaatsen? plattegrond
Of je aan een 5.0 buitenunit genoeg hebt, logt aan de vraag wat je voor inhoud wolt koelen voor nummer 3 én of ze allemaal tegelijk aan gaan staan en dan vol vermogen nodig hebben.
Ik denk dat de manier waarop je dat doet nogal verschil maakt. Zoals ik al eerder zei zou ik voor de subtiele aanpak gaan. Als de *buuf* weer klaagt gewoon aangeven dat je het heel vervelend vind en dan vraagt even bij haar te mogen luisteren. Vervolgens vaststellen wat de situatie is met de airco aan en vervolgens uit. Als blijkt dat er niks te horen valt en de *buuf* hoort het wel, dan zou je kunnen sturen op een onafhankelijke partij.
Ik ben van mening dat @rimave nu meer dan nodig is al rekening houdt met zijn buren. Als de *buuf* nog steeds vindt dat ze overlast heeft laat haar dan een professionele instantie vaststellen of alles binnen de norm valt. Zo ja, zijn die kosten voor haar en moet ze zich er toch echt bij neerleggen. Zo nee, dan moet @rimave er iets aan doen om binnen de norm te vallen. Ik kan je nu al op een briefje geven dat dit niet het geval zal zijn.
We gaan waarschijnlijk binnen enkele jaren een airco plaatsen onze nieuwbouw woning maar we willen nu al alle leidingen voorzien.
Maar ik kan nergens duidelijk terugvinden welke leidingen (en hoe) we best kunnen voorzien.
Wat ik nu al heb/vermoed:
- Elektriciteit voorzien naar elke binnenunit
- Condensafvoer voorzien vanuit elke binnenunit naar een sifon (zoiets?: http://www.groene-energie...bele-gecoate-condensslang)
Voor de leidigen naar van de binnenunit naar de buiteninit vermoed ik dat het best is om zo weinig mogelijk bochten te maken.
Kan ik een PVC buis voorzien (elke bocht 2x45°) (welke diamteter zou voldoende zijn)?
Of beter flexibele wachtbuis voorzien zoals https://www.dmlights.be/diverse_di_tpc10_63mm_50m~08W1Z om zo de bochten geleidelijker te kunnen maken.
Alvast bedankt voor jullie input!
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Zo ver ik weet op basis van de buitentemperatuur, de meeste buitenunits hebben aan de luchtinlaat een sensor zitten die de omgevingstemperatuur meten. Op mijn Tristar airco zie ik op warme dagen van 25+ de ventilator op volle toeren draaien en tegen de avond neemt de snelheid weer af.royhoi schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:31:
Hoe wordt de fan speed eigenlijk geregeld? Puur door de temperatuur van de condensor of koelmiddel druk?
Trouwens @rimave echt respect voor de moeite die je hier neemt om dat mens haar zin te geven! Hopelijk kun je haar nog enigzins tevreden stellen zonder daadwerkelijk de hele unit te moeten verplaatsen. Ik kan me echt moeilijk voorstellen dat die buitenunit zo goed door de schutting te horen valt, ondanks de [ vorm waarin de twee achtertuinen zich bevinden. Hier zat ik me druk te maken om mijn buitenunit die boven alle tuinen van iedereen uit zit, maar ik heb nooit iemand gehoord, zeker nu hij aan de muur hangt in plaats van op houten balken op het platte dak
klinkt goed.vanpeers schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:13:
Hallo,
We gaan waarschijnlijk binnen enkele jaren een airco plaatsen onze nieuwbouw woning maar we willen nu al alle leidingen voorzien.
Maar ik kan nergens duidelijk terugvinden welke leidingen (en hoe) we best kunnen voorzien.
- Condensafvoer voorzien vanuit elke binnenunit naar een sifon (zoiets?:
Heb mezelf ook wel eens afgevraagd of een kanalen unit niet handig geweest zou zijn. Als je dan luchtslangen monteren naar iedere kamer leidt hoef je niet in iedere kamer een binnenunit te plaatsen maar kun je misschien met een grotere kanalen unit uit de voeten.
Alleen of het echt slim en economisch verstandig is hoor ik graag de experts over
Hmm, klinkt handiger maar zoiets kom je niet vaak tegen (voor woningen dan toch) heb ik de indruk.maxtrash schreef op maandag 29 juni 2020 @ 01:17:
[...]
klinkt goed.
Heb mezelf ook wel eens afgevraagd of een kanalen unit niet handig geweest zou zijn. Als je dan luchtslangen monteren naar iedere kamer leidt hoef je niet in iedere kamer een binnenunit te plaatsen maar kun je misschien met een grotere kanalen unit uit de voeten.
Alleen of het echt slim en economisch verstandig is hoor ik graag de experts over
Zou zoiets qua prijs interessanter zijn?
[ Voor 18% gewijzigd door vanpeers op 29-06-2020 02:04 ]
Vraagje aangezien jullie er wel wat schijnen te weten ;-) en ik het niet helemaal snap wat ik moet doen zodat ie de lucht van buiten pakt ipv onderdruk te veroorzakenmr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:55:
[...]
Veelal de onderkant is van de condensor aan/afvoer en bovenkant kamer aan/afzuig.
De condensor moet je hebben dus, dat moet je zien als "buitenunit"
Ja in principe voor alle airco, s toepasbaar mits intern een scheidingswand zit,zoals hierboven al uitgelegd kun je het checken door 1 aanzuig opening af te dekken.
Ik heb zelf deze gekregen onlangs (gratis dus weet niet hoe goed is is) koelt toch wel de zolder 5 graden af nadat ik plaatje gemaakt dat voor de slang naar buiten
http://download.solarelek...ndleiding%20smartcool.pdf
Staat een mooi plaatje bij, maar welke van deze 2 zou ik dan moeten afdekken en welke met een extra slang naar buiten voor de aanvoer van lucht?
7. Koudeluchttoevoer 9. Warmeluchttoevoer
Gewoon 32mm pvc aanleggen naar ieder airco punt. Met op één centrale plek een Hepvo sifon. Geen gewone sifon, want die staat droog in de winter en dan verga je van de stank binnen.vanpeers schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:13:
Hallo,
- Condensafvoer voorzien vanuit elke binnenunit naar een sifon (zoiets?: http://www.groene-energie...bele-gecoate-condensslang)
Voor de leidigen naar van de binnenunit naar de buiteninit vermoed ik dat het best is om zo weinig mogelijk bochten te maken.
Kan ik een PVC buis voorzien (elke bocht 2x45°) (welke diamteter zou voldoende zijn)?
Of beter flexibele wachtbuis voorzien zoals https://www.dmlights.be/diverse_di_tpc10_63mm_50m~08W1Z om zo de bochten geleidelijker te kunnen maken.
Je komt dit nooit tegen inderdaad, omdat het eigenlijk niet kan.vanpeers schreef op maandag 29 juni 2020 @ 01:25:
[...]
Hmm, klinkt handiger maar zoiets kom je niet vaak tegen (voor woningen dan toch) heb ik de indruk.
Je moet veel kanalen leggen. Naar ieder vertrek twee, aanvoer en retourlucht. Je krijgt dus een open verbinding tussen de vertrekken, wat absoluut geluid overslag geeft, van de ene ruimte naar de andere.
En daarbij... Alles bij elkaar neemt enorm veel ruimte in, die er niet is in een standaard nieuwbouw woning. Waar laat je zoveel kanalen van 160mm?
Hoe ga je de temperatuur regelen? Je hebt immers maar één thermostaat / referentieruimte.
@royhoi De ventilator in buitendeel draait op condensordruk/temperatuur.
Ik heb ook naar een raam unit gekeken maar die ik toen kon vinden waren erg duur in vergelijking met deze. De volgende gaat zeker een raam unit worden.mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:08:
[...]
In jouw situatie was ik eerder voor een raamairco gegaan dat was super geweest, kon je zo op de vensterbank zetten.
Overgens bij mij was de ventilator van de airco ruim sterk genoeg, ik gebruikte 150mm buizen.
Gewoon doen en kijken voor vocht in de slang na gebruik?
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Heeft met efficientie te maken, hoe langer die pijp, des te meer warmte weer naar binnen gaat.Njay schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:55:
Ik ga hem even makkelijk inschieten sorryik wil mijn mobiele airco slang vervangen voor een exemplaar van 3 meter van de flexibele soort, ik lees overal dat je dit eigenlijk niet mag doen max 1,5 meter maar hij zou met 3 meter op een veel betere plek in de slaapkamer kunnen staan.
Als je er een grotere pijp gaat gebruiken en zo ruim mogelijke bochten (geen 90 graden) dan kun je wel langer gaan.
Als je een aluminium buis (flexibel) gebruikt wordt de airco ook iets stiller doordat een geribbelde buis meer lawaai maakt, nadeel van de aluminuim buis is dat je er niet teveel aan moet komen want dan gaat die kapot.
Dat heb je met een plastic buis vrijwel geen hinder van (wat er standaard bij zit).
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 08:18 ]
Thanks voor je info , de bedoeling is de airco naar de hoek van de kamer te verplaatsen , en daarna via de vloer naar het eerste raam dan omhoog en dan door de raamafdichtingskit. , zijn er ook mooie klemmen die je op de muur kan schroeven waar je de slang in kan hangen?mr_evil08 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:16:
[...]
Heeft met efficientie te maken, hoe langer die pijp, des te meer warmte weer naar binnen gaat.
Als je er een grotere pijp gaat gebruiken en zo ruim mogelijke bochten (geen 90 graden) dan kun je wel langer gaan.
Ja zijn er.Njay schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:18:
[...]
Thanks voor je info , de bedoeling is de airco naar de hoek van de kamer te verplaatsen , en daarna via de vloer naar het eerste raam dan omhoog en dan door de raamafdichtingskit. , zijn er ook mooie klemmen die je op de muur kan schroeven waar je de slang in kan hangen?
Stokeind bout M8 x 50mm (stuks) (hiermee kan je hem vastzetten in hout, of een muur met plug)
metalen beugel Ø 150mm (de beugel).
Die van mij is ook wel langer dan 1,5m omdat het niet anders kan (zit op oude dakdoorvoer).
Maar ik heb er voor gezorgt dat het een flex aluminuim buis is en geen 90 graden bochten, dus max 45 graden aangehouden, en de buis loopt ook omhoog.
Maar hoe langer die buis, hoe lager de redement, desnoods kun je een geisolleerde buis pakken.
Hou er rekening mee dat de Airco het ook moeilijker krijgt met lucht aanzuig/afblaas doordat de buis langer is, en die buis kan behoorlijk wat warmte afgeven.
Daarom wordt het vaak afgeraden.
Die 1,5mtr lengte is als de condensor zijn warmte niet kwijt kan zal die overhit raken, hoe langer die pijp hoe moeilijker (lager de luchtstroom) is.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 08:51 ]
Super hier heb ik wat aanmr_evil08 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:47:
[...]
Ja zijn er.
Stokeind bout M8 x 50mm (stuks) (hiermee kan je hem vastzetten in hout, of een muur met plug)
metalen beugel Ø 150mm (de beugel).
Die van mij is ook wel langer dan 1,5m omdat het niet anders kan (zit op oude dakdoorvoer).
Maar ik heb er voor gezorgt dat het een flex aluminuim buis is en geen 90 graden bochten, dus max 45 graden aangehouden, en de buis loopt ook omhoog.
Maar hoe langer die buis, hoe lager de redement, desnoods kun je een geisolleerde buis pakken.
Hou er rekening mee dat de Airco het ook moeilijker krijgt met lucht aanzuig/afblaas doordat de buis langer is, en die buis kan behoorlijk wat warmte afgeven.
Daarom wordt het vaak afgeraden.
zo juist besteld:
https://www.bol.com/nl/p/...mm/9300000001083226/?s2a=
https://www.bol.com/nl/p/...mm/9200000111541368/?s2a=
en
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5598053/artikel.html
https://www.ventilatiesho...naar-o150mm-asymmetrisch/Njay schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:51:
[...]
Super hier heb ik wat aan
zo juist besteld:
en
https://www.ventilatiesho...-aluminium-150mm-3-meter/
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Zou ik persoonlijk niet doen, die buis wat jij uitzoekt maakt een pokke herrie.Njay schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:51:
[...]
Super hier heb ik wat aan
zo juist besteld:
en
Optie 1.
https://www.ventilatiesho...e%20slang%20aluminium%20&
Optie 2(beter en stiller).
[ Voor 229% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 09:01 ]
Bedankt mannen , ik heb ze daar besteld
Optie 2 gedaanmr_evil08 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:58:
[...]
Zou ik persoonlijk niet doen, die buis wat jij uitzoekt maakt een pokke herrie.
Optie 1.
https://www.ventilatiesho...e%20slang%20aluminium%20&
Optie 2(beter en stiller).
Voel eens hoe warm die buis wordt als de airco goed staat te koelen, het is een klein kacheltje. Die warme lucht wil je het liefst zo snel mogelijk de kamer uit.Njay schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:55:
Ik ga hem even makkelijk inschieten sorryik wil mijn mobiele airco slang vervangen voor een exemplaar van 3 meter van de flexibele soort, ik lees overal dat je dit eigenlijk niet mag doen max 1,5 meter maar hij zou met 3 meter op een veel betere plek in de slaapkamer kunnen staan.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Elektriciteit aanleggen naar je buitenunits. Zorg dat op de plek waar een buitenunit komt een kastje met aansluiting en werkschakelaar staat.vanpeers schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:13:
Hangt compleet van je huis af en de locatie van de units. als je buitenunits hoger hangen dan je binnenunit kan dat gewoon via dezelfde kabelgoot lopen en hoef je niks voor te bereiden.- Condensafvoer voorzien vanuit elke binnenunit naar een sifon (zoiets?: http://www.groene-energie...bele-gecoate-condensslang)
Misschien het makkelijkst om een plattegrond van je huis te plaatsen? Dan weet je direct waar je rekening mee moet houden. Is het een rijtjeshuis kan je wellicht al overwegen om een goot binnenshuis te laten plaatsen waarmee je van de achterkant naar de kamers aan de voorkant komt.
Is dat zo? Ik kijk momenteel ook met een scheef oog naar een kanaalunit voor ons nieuwe huis. We hebben een bergzolder waar ik behoorlijk wat kanalen kwijt zou kunnen.Oxellaar schreef op maandag 29 juni 2020 @ 06:35:
[...]
Gewoon 32mm pvc aanleggen naar ieder airco punt. Met op één centrale plek een Hepvo sifon. Geen gewone sifon, want die staat droog in de winter en dam verga je van de stank binnen.
[...]
Je komt dit nooit tegen inderdaad, omdat het eigenlijk niet kan.
Je moet veel kanalen leggen. Naar ieder vertrek twee, aanvoer en retourlucht. Je krijgt dus een open verbinding tussen de vertrekken, wat absoluut geluid overslag van de ene ruimte naar de andere.
En daarbij... Alles bij elkaar neemt enorm veel ruimte in, die er niet is in een standaard nieuwbouw woning. Waar laat je zoveel kanalen van 160mm?
Hoe ga je de temperatuur regelen? Je hebt immers maar één thermostaat / referentieruimte.
@royhoi De ventilator in buitendeel draait op condensordruk/temperatuur.
Overigens werd door een installateur voorgesteld om af te zuigen op de overloop en zolder en niet in de vertrekken zelf.
Ik heb de Haier Flexis 5.0kW een maand of 3 geleden gekocht bij Wasco voor mijn B&B. Prijs was toen €859 ex. btw. in aanbieding. Ik heb hem zelf gemonteerd (Zie eerdere berichten).Malt1982 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:25:
Heeft iemand ervaring met het merk Haier Flexis? Kan er vrij weinig reviews van vinden.
Prima apparaat, matzwart. Lekker stil.
Wifi App "HaierSmartAir2" is een drama. Al 4 keer opnieuw moeten installeren op IOS.
Nederland heet "Kingdom of the Netherlands" bij selecteren taal.....
Dank dank. Ik weet ook niet hoe ik het klaar speel. Misschien een verborgen talent.VikeeVeekie schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:24:
[...]
Trouwens @rimave echt respect voor de moeite die je hier neemt om dat mens haar zin te geven! Hopelijk kun je haar nog enigzins tevreden stellen zonder daadwerkelijk de hele unit te moeten verplaatsen. Ik kan me echt moeilijk voorstellen dat die buitenunit zo goed door de schutting te horen valt, ondanks de [ vorm waarin de twee achtertuinen zich bevinden. Hier zat ik me druk te maken om mijn buitenunit die boven alle tuinen van iedereen uit zit, maar ik heb nooit iemand gehoord, zeker nu hij aan de muur hangt in plaats van op houten balken op het platte dak
Maar het houdt wel op op een gegeven moment hoor. Ze kan niet eeuwig door gaan zeuren.
Ik vond haar opmerking of hij misschien dan ook direct onder de dakgoot kon aan de muur wel leuk.
Dan hangt hij nog dichter bij haar slaapkamerraam en kan hij resoneren via de muur.
Had je de buitenunit nog op rubberdempers gezet ?rimave schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:56:
[...]
Dank dank. Ik weet ook niet hoe ik het klaar speel. Misschien een verborgen talent.![]()
Maar het houdt wel op op een gegeven moment hoor. Ze kan niet eeuwig door gaan zeuren.
Ik vond haar opmerking of hij misschien dan ook direct onder de dakgoot kon aan de muur wel leuk.
Dan hangt hij nog dichter bij haar slaapkamerraam en kan hij resoneren via de muur.
Kan veel uitmaken hoor, en die dingen kosten weinig.
Een wasdroger dreunt doorgaans ook door in het hele huis, zet je hem op een rubberen mat dan neemt het fors af.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 10:25 ]
Leuk he... Chinees spul is op dat gebied meestal een dramatafelzeil schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:31:
[...]
Ik heb de Haier Flexis 5.0kW een maand of 3 geleden gekocht bij Wasco voor mijn B&B. Prijs was toen €859 ex. btw. in aanbieding. Ik heb hem zelf gemonteerd (Zie eerdere berichten).
Prima apparaat, matzwart. Lekker stil.
Wifi App "HaierSmartAir2" is een drama. Al 4 keer opnieuw moeten installeren op IOS.
Dat is een lastige gezien bij jouw de luchtafvoer boven zit.wimpie007 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 02:14:
[...]
Vraagje aangezien jullie er wel wat schijnen te weten ;-) en ik het niet helemaal snap wat ik moet doen zodat ie de lucht van buiten pakt ipv onderdruk te veroorzaken
Ik heb zelf deze gekregen onlangs (gratis dus weet niet hoe goed is is) koelt toch wel de zolder 5 graden af nadat ik plaatje gemaakt dat voor de slang naar buiten
http://download.solarelek...ndleiding%20smartcool.pdf
Staat een mooi plaatje bij, maar welke van deze 2 zou ik dan moeten afdekken en welke met een extra slang naar buiten voor de aanvoer van lucht?
7. Koudeluchttoevoer 9. Warmeluchttoevoer
Het zegt mij optie 9. Warmeluchttoevoer aan de onderkant.
Zet hem even vollop ventileren ipv airco en kijk welke rooster aanzuigt, kun je voelen met de buitenkant van je hand.
De rooster wat geen lucht aanzuigt op dat moment moet je hebben dan(omdat je afblaasbuis op dat moment niks doet op ventileren).
Je kan voor de zekerheid nog even checken door hem weer op airco te zetten, als de rooster dan opeens weer gaat aanzuigen weet je het zeker.
Maar letop dat je geen kleinere aanzuigbuis gebruikt, dus minimaal aanhouden wat je afblaasbuis ook is.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 10:42 ]
Nee, nog niet. Staat nog op de planning.mr_evil08 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:13:
[...]
Had je de buitenunit nog op rubberdempers gezet ?
Kan veel uitmaken hoor, en die dingen kosten weinig.
Een wasdroger dreunt doorgaans ook door in het hele huis, zet je hem op een rubberen mat dan neemt het fors af.
kunnen die matten de warmte wel aan die er van af komt?rimave schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:52:
Vandaag even een hutje voor de airco gebouwd. De binnenkant is voorzien van geluidsdempende matten. Hopelijk neemt dit het overlast bij de buurvrouw ook weg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kwam een poosje geleden een soort van inbouwdoos tegen voor airco's. Deze monteer je in de muur, daar monteer je vervolgens de condensslang aan de buitenkant aan, en aan de binnekant wordt de slang van de airco erop gezet. Zo kun je ook de leidingen er mooi uit laten komen en ze zo met de binnenunit verbinden terwijl alles netjes in de muur weggewerkt is én je er toch nog bij kunt.vanpeers schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:13:
Hallo,
Wellicht kun je ook al (als je alles open haalt) simpelweg leidingen leggen. Losse leidingen zijn niet zo gek duur en als je de muur toch al open aan het breken bent dan kun je net zo goed alle leidingen al leggen. Kun je weer sparen voor de hardware, maar dan heb je het leidingwerk alvast liggen. En met zo'n inbouwdoosje zie je daar dus niet zo heel erg veel van.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Ik had dat eerst gedaan ipv kasten.
Setje rubbers kost amper 11 euro incl verzendkosten.
https://www.ts24.nl/produ...s-voor-Buitenunits-per-4/
Die bouten haal je er uit en met de schroeven wat er in zaten zet je hem weer vast, indien te kort zijn haal je even langere bouten/schroeven wat je zo in hout kan boren(mogelijk wel voorboren indien hele dikke schroeven ophaalt).
overgens wel vreemd, mijn buren horen mijn unit helemaal niet en die staat binnen 2 meter van een open raam en ook niet op rubbers(overgens is mijn model dan wel stiller kwa buitenunit dan die van jouw).
[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 10:53 ]
Die kan nog best wel leuk zijn ookrimave schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:56:
[...]
Sinds ik mijn buitenunit aan de muur heb hangen hoor je hem buiten minder, maar als de compressor flink aan het stampen is hoor ik hem binnen in mijn slaapkamer en de badkamer wel goed doordreunen. Kans is dus zeker groot dat het door je tussenmuur doortrilt.
Heb het even gecheckt en je had gelijk.mr_evil08 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:39:
[...]
Dat is een lastige gezien bij jouw de luchtafvoer boven zit.
Het zegt mij optie 9. Warmeluchttoevoer aan de onderkant.
Zet hem even vollop ventileren ipv airco en kijk welke rooster aanzuigt, kun je voelen met de buitenkant van je hand.
De rooster wat geen lucht aanzuigt op dat moment moet je hebben dan(omdat je afblaasbuis op dat moment niks doet op ventileren).
Je kan voor de zekerheid nog even checken door hem weer op airco te zetten, als de rooster dan opeens weer gaat aanzuigen weet je het zeker.
Maar letop dat je geen kleinere aanzuigbuis gebruikt, dus minimaal aanhouden wat je afblaasbuis ook is.
Eerste 3 min doet ie alleen blazen zonder de compressor en komt er niks uit de afvoerbuisen dan zuigt alleen bovenste rooster lucht.
Daarna slaat de compressor aan en zuigt onder onderkant lucht.
Die moet ik dus hebben en daar moet die gemodde aanvoer slang/box dan op toch? En bovenste rooster gewoon openlaten ?
Moet haast wel de resonantie zijn dan. Kan ik me niet voorstellen dat je anders last van zoiets zou hebben.
Charme van chinees spulOxellaar schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:39:
[...]
Leuk he... Chinees spul is op dat gebied meestal een drama
</SeppBlatter>
Nee dat is idd wel een drama
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het is toch ook Koninkrijk der Nederlanden ;-)tafelzeil schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:31:
[...]
Ja duh, de afzuig/aanzuig rooster van de kamer gedeelte open laten anders kan de mobiele airco geen koele lucht in de kamer blazen.wimpie007 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:22:
[...]
Die moet ik dus hebben en daar moet die gemodde aanvoer slang/box dan op toch? En bovenste rooster gewoon openlaten ?
En let erop dat je de luchtstroom van de consendor/compressor van de onderste rooster niet gaat belemmeren door gekke krappe bochten of dunnere slang met een aanzuigslang van buiten.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 12:03 ]
Heb ik niet de rubberenvoetjes nodig? Deze: https://www.mijnklimaatsh...voet-rubber-ag-35-m8.html.mr_evil08 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:46:
[...]
Ik had dat eerst gedaan ipv kasten.
Setje rubbers kost amper 11 euro incl verzendkosten.
https://www.ts24.nl/produ...s-voor-Buitenunits-per-4/
Die bouten haal je er uit en met de schroeven wat er in zaten zet je hem weer vast, indien te kort zijn haal je even langere bouten/schroeven wat je zo in hout kan boren(mogelijk wel voorboren indien hele dikke schroeven ophaalt).
overgens wel vreemd, mijn buren horen mijn unit helemaal niet en die staat binnen 2 meter van een open raam en ook niet op rubbers(overgens is mijn model dan wel stiller kwa buitenunit dan die van jouw).
Die jij linkt zijn toch bedoelt voor een muurbeugel?
maxtrash schreef op maandag 29 juni 2020 @ 01:17:
[...]
klinkt goed.
In Amerika hebben ze vaak alleen maar kanalen units in de huizen. Daar kennen ze de zolder zoals wij hem kennen ook niet, is gewoon 1 grote technische ruimte. Zij gebruiken het systeem dan ook om te koelen en om te verwarmen (gasleiding er heen).vanpeers schreef op maandag 29 juni 2020 @ 01:25:
[...]
Hmm, klinkt handiger maar zoiets kom je niet vaak tegen (voor woningen dan toch) heb ik de indruk.
De kanalen lopen dan hoor het hele huis heen met 1 centrale thermostaat punt.
Jij spreekt ook Koninkrijk der Nederlands thuis?wimpie007 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:00:
[...]
Het is toch ook Koninkrijk der Nederlanden ;-)
Ik heb deze systemen ook gezien met afzonderlijke thermostaten oa. van Daikin. De centrale unit heeft kleppen die meer of minder koude lucht kunnen leveren per kanaal. Verse lucht kan aangezogen worden door de centrale unit waardoor je maar 1 uitblaaskanaal per kamer nodig hebt. Dit kan dan ook nog van buiten aangezogen worden middels verlengstukken / doorvoer in je muur. Hier een brochure: https://my.daikin.eu/dam/...o_ECPEN17-011_English.pdfSpeedfightserv schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:25:
[...]
[...]
In Amerika hebben ze vaak alleen maar kanalen units in de huizen. Daar kennen ze de zolder zoals wij hem kennen ook niet, is gewoon 1 grote technische ruimte. Zij gebruiken het systeem dan ook om te koelen en om te verwarmen (gasleiding er heen).
Ben er zelf ook voor in de markt op de 1e etage van ons woonhuis, maar heb dusver nog geen offerte hiervoor kunnen krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door hpmkruit op 29-06-2020 13:13 ]
Haha ligt eraan of er staat land of taalTsurany schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:34:
[...]
Jij spreekt ook Koninkrijk der Nederlands thuis?
Indien de split unit ingeschakeld is ventileer je meer doordat de luchtstroming hoger wordt, en meer lucht door de roosters "getrokken" wordt.zxop4932 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:51:
Misschien een "open deur" maar wat is het beste met een Split AC: ventilatieroosters open of dicht? Verse lucht lijkt mij noodzakelijk? Wat doen jullie?
In de winter als het kouder wordt merk ik dat heel veel (bij verwarmen) dan komt er een bak tocht uitzetten, daarbij zet ik dan altijd 1 dicht en de andere "knijp" ik een beetje, want vroeger bij CV verwarming gebeurde dat ook niet een "bak tocht".
Opzich kun je bij koelen ook wel roosters "knijpen" maar zet niet alles volledig dicht.
Met koelen laat ik ze allemaal volledig open omdat het verschil met buiten kleiner is en warme lucht voelt niet als "tocht" en dus geen hinder.
Ik koel te weinig om het verschil te zien in verbruik indien roosters allemaal open of een beetje gesloten, bij verwarmen zie ik dat duidelijk terug in verbruik en comfort(maar ook warmte gaat omhoog en kou daalt meteen, en de roosters zitten hoog).
[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 14:13 ]
Nog meer ingelezen en ik ga een poging wagen met enkel een binnenunit op zolder.Niek_ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:50:
Zoals wel meer mensen, nu toch echt bezig met een airco. Zit alleen een beetje met de benodigde capaciteit, wellicht dat jullie kunnen meedenken?
Prioriteit is het koelen van de 1e verdieping (slaapkamers), idealiter wordt ook de werkkamer op de 2e verdieping gekoeld.
Waar ik zelf nu aan denk is om een binnenunit op de overloop van de 1e verdieping te hangen tegen de rechterbuitenmuur en eventueel een 2e binnenunit op de 2e verdieping in de werkkamer. Idee hiervan is om alle slaapkamers te koelen als de deuren open staan, zonder dat op elke slaapkamer een binnenunit geplaatst moet worden.
Alternatief zou 1 binnenunit op de 2e verdieping zijn, tegen de tussenmuur met de buren, deze kan dan het trapgat inblazen en zo wellicht beide verdiepingen koelen?
Het betreft een woning uit 2008 met screens op de zuidelijke en westelijke ramen (ook dakkapel). Inhoud 1e verdieping is 187m3 als ik gewoon de buitenmaten pak * 2,8m hoogte en de inhoud van de 2e verdieping is ongeveer 60m3.
Als ik dan de rekensommetjes op internet gebruik en de aanname doe dat ik tussen de 30-40W per m3 zou moeten zitten kom ik op 6,5kW voor de 1e verdieping en 2,1kW voor de 2e verdieping uit. Klinkt wel vrij zwaar. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
[Afbeelding]
Zit nu nog met 1 vraag:
Totale m3 van 1e + 2e verdieping is 247m3. Gerekend met 30W zou er dan 7,4kW vermogen benodigd zijn. Nu zit in deze m3 ook de badkamer en inloopkast, 40m3 totaal. Als ik de aanname doe dat deze deuren gesloten blijven, kan ik dan rekenen met 207m3 = 6,2kW? Of is dit te kort door de bocht? Ik zit er dan aan te denken de SB-FTXJ50MW te gaan bestellen. 5,0kW vermogen, maar als ik de berichten in het topic lees heb je al snel teveel vermogen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? 5,0kW voor 200m3 koeling?
Is 32mm voldoende? (dus 2x32mm?)Oxellaar schreef op maandag 29 juni 2020 @ 06:35:
[...]
Gewoon 32mm pvc aanleggen naar ieder airco punt. Met op één centrale plek een Hepvo sifon. Geen gewone sifon, want die staat droog in de winter en dam verga je van de stank binnen.
Bedankt voor de tip van de Hepvo sifon, ik lees inderdaad veel over problemen met de sifon.
Tsurany schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:24:
[...]
Hangt compleet van je huis af en de locatie van de units. als je buitenunits hoger hangen dan je binnenunit kan dat gewoon via dezelfde kabelgoot lopen en hoef je niks voor te bereiden.
Misschien het makkelijkst om een plattegrond van je huis te plaatsen? Dan weet je direct waar je rekening mee moet houden. Is het een rijtjeshuis kan je wellicht al overwegen om een goot binnenshuis te laten plaatsen waarmee je van de achterkant naar de kamers aan de voorkant komt.
Rode X is plaats binnenunit, blauwe X is plaats binnenunit op gelijkvloers waar ik misschien dacht om door het plafond te boren en de leidingen ook op het verdiep te leggen en samen met de andere naar buiten te brengen.
Deze zou ook een andere buitenunit kunnen krijgen als dit handiger is aan de achterkant (voor zover er een "achterkant" is aan dit huis.
Alle leidingen door de leiding koker naar buiten waar alle leidingen tijdelijk in een bakje/doos uitkomen.
Elektrische leidingen komen van onder uit de leidingskoker naar de binnen en buitenunit.
Groene X zou plaats zijn voor de buitenunit, als dit te ver is kan deze ook gewoon aan de leidingskoker komen.
Ik zou deze vooral wat verder plaatsen van de raam in de gang kwestie van geluid. (of is dit nogal beperkt?)
Ik kwam ook nog zo'n inbouwdoos tegen: http://www.aircobelgie.be...nMtX4nuLaNjs-_KTFdY0TZ6XIzwahiel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:46:
[...]
Ik kwam een poosje geleden een soort van inbouwdoos tegen voor airco's. Deze monteer je in de muur, daar monteer je vervolgens de condensslang aan de buitenkant aan, en aan de binnekant wordt de slang van de airco erop gezet. Zo kun je ook de leidingen er mooi uit laten komen en ze zo met de binnenunit verbinden terwijl alles netjes in de muur weggewerkt is én je er toch nog bij kunt.
Wellicht kun je ook al (als je alles open haalt) simpelweg leidingen leggen. Losse leidingen zijn niet zo gek duur en als je de muur toch al open aan het breken bent dan kun je net zo goed alle leidingen al leggen. Kun je weer sparen voor de hardware, maar dan heb je het leidingwerk alvast liggen. En met zo'n inbouwdoosje zie je daar dus niet zo heel erg veel van.
Enige probleem is dat je in Belgie héél erg gestraft wor als je in een nieuwbouw een airco voorziet en leidingen tellen ze ook als airco.
Enkel de binnenleidingen kan ik nog wel wegwerken in de muur maar zo'n inbouwdoos valt wel erg op voor de controleur.
Is ook een optie, probleem is vooral dat ik niet weet welke (diameter/type) leiding ik moet leggen.
Iedereen al bedankt voor de info!
Hier iemand met (hete)luchtverwarming en heb daar ook aan gedacht om mee te gaan koelen.maxtrash schreef op maandag 29 juni 2020 @ 01:17:
[...]
klinkt goed.
Op zolder staat een unit en ik zou eenvoudig een kanaalunit kunnen plaatsen, het probleem waar ik tegenaan liep dat het slecht kunnen regelen van temperatuur in de ruimte,s en overal electronische kleppen plaatsen en een thermonstaat werd dat nogal een kostenpost.
Het werkt goed als je huis erop gebouwd is anders krijg je overal dikke koofjes, 1 voor aanzuiging per ruimte en 1 voor afzuiging, maar als je dat gaat doen maak er dan gelijk balansventilatie van in huis met een WTW kast erbij.
Dit soort systemen zijn ook duurder in gebruik dan een split unit.
- Ik heb voor beneden gewoon gekozen voor een splitje, en het centrale systeem links laten liggen.
Ook wel in Nederland hoor, echter je ziet het weinig, mijn huis heeft het standaard bij de bouw opgeleverd(1986), de hele wijk heeft/had het, sommige hebben het eruit gesloopt omdat vervangen van de ketel bijna net zoveel kost als een CV systeem.Speedfightserv schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:25:
[...]
In Amerika hebben ze vaak alleen maar kanalen units in de huizen. Daar kennen ze de zolder zoals wij hem kennen ook niet, is gewoon 1 grote technische ruimte. Zij gebruiken het systeem dan ook om te koelen en om te verwarmen (gasleiding er heen).
In mijn huis hebben ze wel de ketel vervangen voor een moderne variant, de huizen hier hebben alleen roosters in de muren, niks in vloeren of plafond.
In de badkamer heb ik wel een handdoekradiator geplaatst en zit erbij aan geknoopt, want met luchtverwarming was dat niet geweldig(omdat tijdens douchen de verwarmen ermee stopt en daardoor direct weer koud is), een handdoekradiator gloeit nog wel een tijd na waardoor de ruimte niet afkoelt.
Beneden verwarm ik met de lucht/lucht WP, gezien ik voor SWW nog geen oplossing had en boven sporadisch verwarm hangt het systeem er nog wel en verwarm ik er alleen boven sporadisch mee.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 14:35 ]
Haha nou hier niet hoor, ik kan mijn naam op de apparatuur schrijven.Oxellaar schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:43:
[...]
Een airco in een patch ruimte word ook niet snel vies. dat is een kleine, schone ruimte, waar niet veel mensen komen.
Maar in een kantoor, of ruimte waar veel mensen bewegen (stof maken) en veel draaiuren op koelen.
Dan is die vervuiling niet bijzonder. In kledingwinkels (enorm veel stof van nieuwe kleding) zijn veel airco's na een jaar of 5 compleet dicht en zit het filter na een week al net zo vol als bij jouw na één zomer.
Dit is geen patchruimte wat je zou verwachten zoals het hoort, laat ik het daar maar op houden.
Dat "ranzige" stof zie ik alleen maar bij mensen met "bijzondere leefomstandigheden" of roken in huis.
Op ons werk worden de technische ruimte,s ook niet schoongemaakt en de filters zitten aardig dicht maar de kleur stof is niet ranzig maar gewoon dikke plukken stof erin.
Daarom vraag ik me af hoe ze dat voor elkaar krijgen, of is er iets mis met binnenklimaat ofzo (onvoldoende ventileren).
[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 14:44 ]
En huisdieren zijn ook zulke heerlijke vervuilers.
@vanpeers Met 32mm bedoel ik de condens afvoer. De koelleidingen kun je gewoon in de muur frezen.
Qua elektra zou ik naar ieder binnendeel 4x0.75 strekken en met de koelleidingen mee laten lopen richting buitendeel.
Het gaat om deze: https://nl.trotec.com/sho...conditioner-pac-4600.html
Overwegingen:
+hoef niet te wachten op een vve vergadering om het huishoudelijk reglement aan te laten passen waar airco's verboden zijn 'in het zicht'. Technische commissie is bovendien bang voor trillingen van de buitenunit via het dak bij een vaste split (mijn dakterras is het dak van diverse onderburen). Een vaste monoblock vereist 3 flinke gaten in de gevel, dat zie ik eigenlijk niet zitten.
+geen gaten in de gevel, plug and play
+veel meer capaciteit dan de mobiele airco die ik nu in de slaapkamer gebruik (onding, ik weet het nu ook)
+iets minder geluidsoverlast binnen dan mobiele airco
+mee te nemen naar een volgende woning
-prijzig
-voor dit geld, nog altijd geen 'perfecte' oplossing
-Als ik hem s nachts aan laat staan, komen er insecten binnen via de balkondeur. Ook warme lucht overdag. Een airlock met klittenband is niet handig, want gebruik de deur om op het terras te komen. Dan wil ik niet continu iets verwijderen en opnieuw plaatsen.
Zijn er nog overwegingen die ik vergeet?
Jup, verhuizen en een split airco installeren voor dat geld
Zonder gekheid; wat zijn de real-life ervaringen met zo'n ding? Ik kan me zeker voorstellen dat het beter werkt dan een mobiele airco van action maar vraag me af of €1800 het waard is om erin te investeren. Als ik alleen al kijk naar de geluidswaarden zou ik er al niet aan beginnen (een beetje knappe mobiele airco kan dat ook):
Daarnaast wek je de suggestie op termijn toch te gaan verhuizen. Dan zou ik dit geld in je zak houden en voor een goedkopere mobiele airco gaan zo lang. Die verkoop je tzt ook nog wel voor een mooie prijs als de vraag weer groot is tijdens een hete periode.Geluidsemissie [dB(A)] volgens EN ISO 3745:2012 57 dB(A)
Niveau 1 - Afstand 1 m [dB(A)] 45
Niveau 2 - Afstand 1 m [dB(A)] 48
Niveau 3 - Afstand 1 m [dB(A)] 54
MHI Heavy heeft dit systeem ook.hpmkruit schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:48:
[...]
Ik heb deze systemen ook gezien met afzonderlijke thermostaten oa. van Daikin. De centrale unit heeft kleppen die meer of minder koude lucht kunnen leveren per kanaal. Verse lucht kan aangezogen worden door de centrale unit waardoor je maar 1 uitblaaskanaal per kamer nodig hebt. Dit kan dan ook nog van buiten aangezogen worden middels verlengstukken / doorvoer in je muur. Hier een brochure: https://my.daikin.eu/dam/...o_ECPEN17-011_English.pdf
Ben er zelf ook voor in de markt op de 1e etage van ons woonhuis, maar heb dusver nog geen offerte hiervoor kunnen krijgen.
Werk wel mooi. Je hangt de unit op in de gang en gaat met kanaaltjes naar de kamer en geeft elk kamer een afstandsbediening. Geen unit meer in de kamer.
Sterk afhankelijk van je gebruik en je eigen leefomstandigheden en per woning verschillend, sommige gaan liever 4x op vakantie in het jaar en een ander maar 1x bijvoorbeeld.renzo4000 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:41:
[...]
Jup, verhuizen en een split airco installeren voor dat geld
Zonder gekheid; wat zijn de real-life ervaringen met zo'n ding? Ik kan me zeker voorstellen dat het beter werkt dan een mobiele airco van action maar vraag me af of €1800 het waard is om erin te investeren. Als ik alleen al kijk naar de geluidswaarden zou ik er al niet aan beginnen (een beetje knappe mobiele airco kan dat ook):
[...]
Daarnaast wek je de suggestie op termijn toch te gaan verhuizen. Dan zou ik dit geld in je zak houden en voor een goedkopere mobiele airco gaan zo lang. Die verkoop je tzt ook nog wel voor een mooie prijs als de vraag weer groot is tijdens een hete periode.
ik verwarm er ook mee dan wordt het een heel ander verhaal.
Gaat het maar om 14 dagen per jaar koelen bijvoorbeeld dan zou ik ook niet snel voor een split kiezen.
Maar een mobiele airco vergelijken met een split unit kan totaal niet.
Zowel het geluid is fors minder als binnen als buitenunit en de koelcapaciteit ook een wereld van verschil.
En een mobiele is een sta in de weg terwijl een split netjes weggewerkt zit.
Een splitunit is gewoon aanzetten en binnen x minuten wordt het al fris, een mobiele mag je nog wel even draaien, tenzij het in de toilet hok staat.
Maar reken je plezier/comfort altijd in tvt ? zoals naar de bioscoop gaan verreken je dat ook van stel als ik dat niet had gedaan dan had ik mij dat x geld bespaard?
En koop een fatzoenlijk merk/type split unit, die zijn wel aardig stil, inverter airco,s draaien in algemeen nooit op vollast waardoor ze stiller zijn dan op papier.
Beetje hetzelfde met CV vergelijken, regelmatig worden slaapkamers niet verwarmd maar spul hangt er wel.
Je kan airco zien als luxe product maar sommige huizen worden al snel 32 graden binnen, veel plezier met in slaap komen savonds(dit huis niet trouwens).
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 18:39 ]
Misschien dat iemand met even een stap verder kan helpen?
Ik zit te twijfelen tussen;
Drie binnenunits en 1 buitenunit
- Daikin 3MXM68N
- Binnen 7000 BTU Daikin FTXM20N
- Binnen 9000 BTU Daikin FTXM25N
- Binnen 14000 BTU Daikin FTXM42N
Vier binnenunits en 1 buitenunit
- BuitenUnit Daikin 4MXM80N
- Binnen 7000 BTU Daikin FTXM20N
- Binnen 9000 BTU Daikin FTXM25N
- Binnen 14000 BTU Daikin FTXM42N
- Binnen Woonkamer Daikin FTXM71N (zeer grote woonkamer/keuken)
Bij mijn vorige post gaf iemand (@Glashelder ) aan dat ik moest zoeken op de combinatie tussen de kleinere binnenunits en de redelijk zware buitenunit.
Na erg veel lezen denk ik dat hij doelt op de maximale waarde van de binnenunits icm de minimale waarde van de buitenunit.
Alleen snap ik niet hoe ik dit moet oplossen.
Wanneer ik ga voor zwaardere binnenunits loop ik toch juist risico met pendelen?
Wanneer ik ga voor een lichtere buitenunit heb ik niet genoeg vermogen wanneer ze allemaal hard moeten werken.
Wat is dan wel de oplossing? Ik zie het even niet meer.
Huh? Ik weet totaal niet waar je nu op reageert... ik ben totaal pro split unit.mr_evil08 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:19:
[...]
Sterk afhankelijk van je gebruik en je eigen leefomstandigheden en per woning verschillend, sommige gaan liever 4x op vakantie in het jaar en een ander maar 1x bijvoorbeeld.
ik verwarm er ook mee dan wordt het een heel ander verhaal.
Gaat het maar om 14 dagen per jaar koelen bijvoorbeeld dan zou ik ook niet snel voor een split kiezen.
Maar een mobiele airco vergelijken met een split unit kan totaal niet.
Zowel het geluid is fors minder als binnen als buitenunit en de koelcapaciteit ook een wereld van verschil.
En een mobiele is een sta in de weg terwijl een split netjes weggewerkt zit.
Een splitunit is gewoon aanzetten en binnen x minuten wordt het al fris, een mobiele mag je nog wel even draaien, tenzij het in de toilet hok staat.
Maar reken je plezier/comfort altijd in tvt ? zoals naar de bioscoop gaan verreken je dat ook van stel als ik dat niet had gedaan dan had ik mij dat x geld bespaard?
En koop een fatzoenlijk merk/type split unit, die zijn wel aardig stil, inverter airco,s draaien in algemeen nooit op vollast waardoor ze stiller zijn dan op papier.
Beetje hetzelfde met CV vergelijken, regelmatig worden slaapkamers niet verwarmd maar spul hangt er wel.
Je kan airco zien als luxe product maar sommige huizen worden al snel 32 graden binnen, veel plezier met in slaap komen savonds(dit huis niet trouwens).
Maar waar @Bard1982 het over heeft is een mobiele airco met een buitendeel. Dat zit tussen een mobiele airco en een splitunit in en neigt meer naar een mobiele airco. Dit gezien de hoge db waarden en efficiëntie. De kosten daarentegen zijn hoger dan een split unit.
Mijn punt was, ga dan voor die overbruggingsperiode voor een degelijke mobiele airco en houdt het geld in de zak totdat je in een woning zit waar je een goede oplossing kwijt kan.
1 van de 3 betonboringen ging lastig (flink stuk beton met bewapening), maar uiteindelijk allemaal gelukt. Goot valt mooi weg tegen de dakgoot en regenpijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FS99bvhOnxUjdUrWkD4RISEf.jpg?f=user_large)
Aan achterzijde woning lijnen de 2 gaten precies onder elkaar uit, dus wordt 1 goot. De twee mannen werken zeer netjes, alles meteen netjes opgeruimd ed. Zeer tevreden tot dusver.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Dat is inderdaad mijn twijfel. Krijg ik hier de prestaties van een split unit, dan kan ik nog wel met de prijs en nadelen leven. Maar als hij net zo (slecht) presteert als mijn Eurom Coolperfect 180 die op papier ook heel veel BTU heeft, dan is het zonde van het budget en kan ik beter wachten tot de eerstvolgende vve-vergadering om toestemming te vragen voor een vaste split unit. Dat wordt dan op zijn vroegst volgende zomer (hopelijk).renzo4000 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:31:
[...]
Maar waar @Bard1982 het over heeft is een mobiele airco met een buitendeel. Dat zit tussen een mobiele airco en een splitunit in en neigt meer naar een mobiele airco. Dit gezien de hoge db waarden en efficiëntie. De kosten daarentegen zijn hoger dan een split unit.
Mijn punt was, ga dan voor die overbruggingsperiode voor een degelijke mobiele airco en houdt het geld in de zak totdat je in een woning zit waar je een goede oplossing kwijt kan.
Dat is even een onderwerp voor de pro’s @Oxellaar en @rupsenEmperor schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:28:
Wat is dan wel de oplossing? Ik zie het even niet meer.
Zoals ik het zie: het mimimumvermogen van de 68 is hoger dan het maximum van een 20 binnen, dus die koelt altijd maximaal of er wordt vermogen ‘gedumpt’ via een andere binnenunit. Dat gaat wel alleen op als dat de ene binnenunit is die actief is.
Zijn meerdere buitenunits geen optie?
[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 29-06-2020 21:59 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
-Junkiexp- in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Ben echt dik tevreden over de Haier setjes, gewoon goed stil en koelen perfect.
Ondertussen ook van vrienden de vraag gekregen uiteraard of ik het daar kan kan doen dus ook maar een digitale vacummeter en een stikstoffles aangeschaft, gelijk bij een vriend een 3.5 kW setje geinstalleerd op de overloop van zijn zolder.
Leidingen onder de dakpannen door gelegd, in het hoge gedeelte van de pan wat panlatten moeten doorzagen want anders passte het niet, maar gaat niet ten koste van de stevigheid omdat de pan hier zelf niet op steunt.

Ik heb een eigen bedrijf in de cv wereld maar ga denk ik mijn F gassen certificering halen binnenkort, best wel leuk om wat airco's te plaatsen af en toe.
En is gewoon een zwaar te kort aan koeltechnisch personeel lijkt het wel.
[ Voor 11% gewijzigd door -Junkiexp- op 29-06-2020 22:19 ]
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Een mobiele airco (met 1 luchtslang) zoals die van jouw zorgt voor enorme onderdruk in de woning, lucht wat je afblaast komt elders weer binnen, kortom dweilen met de kraan open en klap op de vuurpijl de gekoelde lucht wordt ook nog eens gedeelterlijk naar buiten afgezogen door die pijp naar buiten.Bard1982 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:52:
[...]
Dat is inderdaad mijn twijfel. Krijg ik hier de prestaties van een split unit, dan kan ik nog wel met de prijs en nadelen leven. Maar als hij net zo (slecht) presteert als mijn Eurom Coolperfect 180 die op papier ook heel veel BTU heeft, dan is het zonde van het budget en kan ik beter wachten tot de eerstvolgende vve-vergadering om toestemming te vragen voor een vaste split unit. Dat wordt dan op zijn vroegst volgende zomer (hopelijk).
Ik noem mobiele airco,s gewoon mobiele afzuigkappen want dat zijn ze ook letterlijk.
Werkt ook goed als je aan het koken bent dan kan je afzuigkap uitlaten in prencipe.
Die van jouw zorgt 500m³ luchtverplaatsing, een gemiddelde afzuigkap in de keuken doet 535m³...
Daarom zijn ze totaal niet vergelijkbaar tegenover een splitje.
In mijn vorige flat werd de buitenunit gewoon los op het balkon gezet en vanuit straatzijde lastig te zien, omdat de VVE het verboden had, het werd gewoon gedaan maar dan net op een plek waar het grijs gebied is.
Dus de kans is groot dat je hem niet aan de gevel mag hangen maar wel gedoogt wordt om op je eigen balkon te zetten, dat komt door die negatieve verhalen in kassa, men is bang voor geluidsoverlast.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2020 22:24 ]
Ben benieuwd waar je met een dergelijk systeem op uit komt qua prijs. Airzone heet dat systeem volgens mij en is voor diverse merken leverbaar.manon schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:38:
[...]
MHI Heavy heeft dit systeem ook.
Werk wel mooi. Je hangt de unit op in de gang en gaat met kanaaltjes naar de kamer en geeft elk kamer een afstandsbediening. Geen unit meer in de kamer.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik ben zelf ook aan het kijken naar gereedschap om een airco in bedrijf te stellen. Waar heb je deze fles en regelaar vandaan?-Junkiexp- schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:17:
Heb paar weken terug 2 splitjes gehangen waaronder bij mijn ouders en daarna ook bij mijzelf.
Ondertussen ook van vrienden de vraag gekregen uiteraard of ik het daar kan kan doen dus ook maar een digitale vacummeter en een stikstoffles aangeschaft, gelijk bij een vriend een 3.5 kW setje geinstalleerd op de overloop van zijn zolder.
Leidingen onder de dakpannen door gelegd, in het hoge gedeelte van de pan wat panlatten moeten doorzagen want anders passte het niet, maar gaat niet ten koste van de stevigheid omdat de pan hier zelf niet op steunt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een eigen bedrijf in de cv wereld maar ga denk ik mijn F gassen certificering halen binnenkort, best wel leuk om wat airco's te plaatsen af en toe.
Hoe werkt dat in praktijk een airco op zolder/overloop, gaat die de hele huis zoals benedenverdiepingen koelen ?-Junkiexp- schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:17:
Heb paar weken terug 2 splitjes gehangen waaronder bij mijn ouders en daarna ook bij mijzelf.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb wel 1 beneden maar kou gaat vrijwel niet naar boven behalve als ik het behoorlijk ga forceren.
Ik heb de stikstoffles van Marktplaats.
Zit wel een reduceer op die maar tot 15 bar gaat dus dat moet ik nog veranderen naar 60 bar.
Reduceers zijn wel redelijk aan de prijs, 200 euro ben je zo kwijt.
Ik heb deze combi gekocht voor 100 euro inc. 200 bar vulling dus dat was goed te doen.
@mr_evil08
2 verdiepingen omlaag wordt lastig, ik heb bij deze mensen de unit op de zolder overloop gehangen boven het trapgat.
Haier heeft een swingfunctie die zodanig kan draaien dat de swingflap zo komt te staan dat de lucht loodrecht naar beneden gaat.
Dan krijg je de verdieping eronder ook wel een paar graden koeler uiteindelijk maar je moet op tijd beginnen met koelen en het liefst continue blijven koelen.
En je moet wel alle slaapkamer deuren dan open houden, want zodra je de deur dicht doet zal de temperatuur snel stijgen doordat de muren warmte uit stralen, zeker bij slaapkamers op het zuiden.
Als je echt goed wilt koelen vind ik dat je in elke ruimte die je wilt koelen een unit op moet hangen.
Kou heeft de neiging om te zakken dus het is niet zo gek dat dit vrijwel niet naar boven gaat
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Multisplit heeft zelden de voorkeur in woonhuizen. Meestal wordt er vrij centraal een binnenunit geplaatst.Glashelder schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:55:
[...]
Dat is even een onderwerp voor de pro’s @Oxellaar en @rupsenWellicht een idee als een van jullie een stukje schrijft over de pro’s hier tegenaan kijken? Dan neem ik dat eventueel op in de startpost
Zoals ik het zie: het mimimumvermogen van de 68 is hoger dan het maximum van een 20 binnen, dus die koelt altijd maximaal of er wordt vermogen ‘gedumpt’ via een andere binnenunit. Dat gaat wel alleen op als dat de ene binnenunit is die actief is.
Zijn meerdere buitenunits geen optie?
Een airco in een kleine slaapkamer, geeft eigenlijk altijd hinder met de uitblaasrichting.
Op een hoog punt, centraal geplaatst, koel je in veel gevallen het hele huis mee. En die ervaring heb ik hier thuis ook en bij iedereen waar ik ooit een unit heb geplaatst in mijn kennissenkring.
Als er dan toch voor multisplit wordt gekozen, dan kun je beter een vrij lichte buitenunit selecteren.
100% vraag is er niet bijzonder vaak, zeker niet in nieuwbouw.
Het dumpen(bleeding) van rest vermogen gebeurt ook over units die uit staan trouwens.
Over een paar weken zou het weer leverbaar moeten zijn. 1195 euro.
https://www.evolarshop.co...e-airco-zonder-slang.html
Ik vind het een bijzonder principe, waar een erg hoog prijskaartje aan vast zit en ik mij afvraag wat het verbruik gaat zijn.Bard1982 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:52:
Hoe goed zou dit systeem werken? Lijkt op een apparaat dat 37 liter water omzet in ijs (wat warme lucht oplevert in een ruimte waar dat niet erg is, zoals de logeerkamer) en vervolgens de koude lucht van dat ijs uitblaast in de ruimte waar je dat wilt, zoals de slaapkamer.
Het is ook niet echt een lichtgewicht met 77 Kg als het gevuld is
@Speedfightserv @-Junkiexp- Ik kreeg laatst een PM van @Big4SMK die bereid is om zijn spullen te huur aan te bieden voor wie dat wilt. Ik heb zijn specs en ga die in de TS opnemen.
Als er meer mensen zijn die ook in een dergelijke lijst willen; kijk even naar de TS voor de format die we zoeken. Let wel: het is en blijft een eigen risico voor zowel de verhuurder als de huurder. Daarbij moet de huurder ook bedenken dat het zelf in bedrijf stellen van een airco zonder de juiste papiere, technisch gezien een no-no is.
[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 30-06-2020 09:07 ]
Nog een 2e gedachtengang gezien de totaalkosten.Niek_ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:19:
[...]
Nog meer ingelezen en ik ga een poging wagen met enkel een binnenunit op zolder.
Zit nu nog met 1 vraag:
Totale m3 van 1e + 2e verdieping is 247m3. Gerekend met 30W zou er dan 7,4kW vermogen benodigd zijn. Nu zit in deze m3 ook de badkamer en inloopkast, 40m3 totaal. Als ik de aanname doe dat deze deuren gesloten blijven, kan ik dan rekenen met 207m3 = 6,2kW? Of is dit te kort door de bocht? Ik zit er dan aan te denken de SB-FTXJ50MW te gaan bestellen. 5,0kW vermogen, maar als ik de berichten in het topic lees heb je al snel teveel vermogen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? 5,0kW voor 200m3 koeling?
Stel dat ik in plaats van een split set een multi split set bestel met daarin:
2MXM50M9
FTXJ50MW
FTXJ25MW
Idee is dan om de 5,0 binnenunit op de 1e verdieping te hangen en de 2,5 binnenunit op zolder. Zolder zal alleen tijdens kantooruren gekoeld hoeven te worden, 1e verdieping vooral tijdens slaapuren. Ik ben dan minder afhankelijk van de luchtstroom vanaf de zolder naar beneden (als er alleen een binnenunit op zolder hangt) en de meerprijs hiervoor is minimaal. Klinkt bovenstaande een beetje logisch?
Ik denk wel dat het een goed idee is om eerst even te kijken wat de modjes daar van vinden. Dat we er hier niets van zeggen dat mensen de wet overtreden op eigen initiatief is nog wat voor te zeggen. Om het topic echt een rol te laten spelen om de tools daarvoor uit te wisselen.. ik denk dat dat te ver gaat.Notna schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:03:
@Speedfightserv @-Junkiexp- Ik kreeg laatst een PM van @Big4SMK die bereid is om zijn spullen te huur aan te bieden voor wie dat wilt. Ik heb zijn specs en ga die in de TS opnemen.
Als er meer mensen zijn die ook in een dergelijke lijst willen; kijk even naar de TS voor de format die we zoeken. Let wel: het is en blijft een eigen risico voor zowel de verhuurder als de huurder. Daarbij moet de huurder ook bedenken dat het zelf in bedrijf stellen van een airco zonder de juiste papiere, technisch gezien een no-no is.
Ik zal voor de zekerheid even een admin aanschieten. Keep you postedGlashelder schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:30:
[...]
Ik denk wel dat het een goed idee is om eerst even te kijken wat de modjes daar van vinden. Dat we er hier niets van zeggen dat mensen de wet overtreden op eigen initiatief is nog wat voor te zeggen. Om het topic echt een rol te laten spelen om de tools daarvoor uit te wisselen.. ik denk dat dat te ver gaat.
Dat was precies de reden dat ik @Notna een PM had gestuurd. Als ik iemand blij kan maken met mijn setje vind ik het prima, als het een grens over gaat, dan kan het wat mij betreft weg. Het is voor mij een vriendendienst ipv een businessmodel.Glashelder schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:30:
[...]
Ik denk wel dat het een goed idee is om eerst even te kijken wat de modjes daar van vinden. Dat we er hier niets van zeggen dat mensen de wet overtreden op eigen initiatief is nog wat voor te zeggen. Om het topic echt een rol te laten spelen om de tools daarvoor uit te wisselen.. ik denk dat dat te ver gaat.
Bedankt voor je reactie. Ik woon niet in een standaard huis dus bij mij spelen wat andere overwegingen (buitenwanden zijn 55cm massief metselwerk, geen spouw). Ruimtes zijn allemaal enorm groot, etc.Oxellaar schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:43:
[...]
Multisplit heeft zelden de voorkeur in woonhuizen. Meestal wordt er vrij centraal een binnenunit geplaatst.
Een airco in een kleine slaapkamer, geeft eigenlijk altijd hinder met de uitblaasrichting.
Op een hoog punt, centraal geplaatst, koel je in veel gevallen het hele huis mee. En die ervaring heb ik hier thuis ook en bij iedereen waar ik ooit een unit heb geplaatst in mijn kennissenkring.
Als er dan toch voor multisplit wordt gekozen, dan kun je beter een vrij lichte buitenunit selecteren.
100% vraag is er niet bijzonder vaak, zeker niet in nieuwbouw.
Het dumpen(bleeding) van rest vermogen gebeurt ook over units die uit staan trouwens.
Ik zou er voor kunnen kiezen om de slaapkamers boven niet op te splitsen in 3 losse binnenunits, maar 1. Deze zou dan 9.7 kW vermogen moeten hebben volgens de rekenregels. Best fors...
Mijn benedenverdieping is nog gekker, daar kom ik zelfs voor 1 open ruimte uit op 14 kW
Zou het dan een idee zijn om te gaan voor twee zware binnenunit op 1 zware buitenunit?
Daikin FTXM71N € 688,37
Daikin FTXM71N € 688,37
Daikin 3MXM68N € 1.406,12
Totaal € 2.782,86
(ik zie met twee aansluitingen niet echt zware buitenunits, vandaar nu even één met drie aansluitingen geselecteerd.)
Of is het dan weer verstandiger om deze twee binnenunits op 2 buitenunits te stoppen?
Op zich is het geen uniek principe, als ik het goed begrijp. Je hebt ook evaporative coolers die weliswaar geen mogelijkheid heeft zichzelf af te koelen, maar waar je wel ijs(blokjes) in kunt gooien. Die ijsblokjes kun je dan zelf maken met een vriezer op een plaats waar warmte-afgifte minder erg is, of natuurlijk gewoon uit de supermarkt kunt kopen.Bard1982 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:52:
Hoe goed zou dit systeem werken? Lijkt op een apparaat dat 37 liter water omzet in ijs (wat warme lucht oplevert in een ruimte waar dat niet erg is, zoals de logeerkamer) en vervolgens de koude lucht van dat ijs uitblaast in de ruimte waar je dat wilt, zoals de slaapkamer.
Dit heeft flinke voordelen ten opzichte van een gewoon evaporative cooler, die alleen werkt met gewoon water, omdat je op ijs natuurlijk veel langer en verder kunt koelen dan op water op kamertemperatuur. Maar het blijft (nogmaals, als ik het goed begrijp) een evaporative cooler, die dus de lucht bevochtigt bij het koelen, en dus (veel) minder goed werkt als de lucht al vochtig is (zoals in Nederland) en door de extra luchtvochtigheid kan zorgen voor "klamme" oncomfortabele lucht. Niet voor niets worden dit soort apparaten in de VS enkel in de southwest aangeraden, wat in feite gewoon een woestijngebied is.
De prijs is ook veel te hoog imo, dan kun je beter voor €100 zo'n ding kopen waar je zelfgemaakt ijs in kunt gooien.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
je hebt pmTvanW schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:38:
Weet iemand een goede/betrouwbare leverancier en installateur regio zuidoost Groningen ?
Je zit dan met twee binnenunits die 7,1kW af kunnen geven maar een buitenunit die slechts 6,8kW kan leveren en dus niet eens een van die twee binnenunits kan voorzien van genoeg vermogen, laat staan beide.Emperor schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:51:
[...]
Zou het dan een idee zijn om te gaan voor twee zware binnenunit op 1 zware buitenunit?
Daikin FTXM71N € 688,37
Daikin FTXM71N € 688,37
Daikin 3MXM68N € 1.406,12
Totaal € 2.782,86
(ik zie met twee aansluitingen niet echt zware buitenunits, vandaar nu even één met drie aansluitingen geselecteerd.)
Of is het dan weer verstandiger om deze twee binnenunits op 2 buitenunits te stoppen?
Dit topic is gesloten.
![]()
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"