Ik heb deze optie ook niet in de Android app. Waarschijnlijk omdat ik een multisplit heb (3xPC09SQ + 1xPC12SQ). Wel jammer.ZtaaB schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:50:
Ah de ipohone app heeft die optie niet. Helaas.
Bedankt iig!
Anoniem: 1294558
@Edmin Veel te warm voor jongen.
Ik heb ze nu boven aan staan om de boel lekker op 21 graden te houden. Beneden maar niet want daar is het 22,5 en we zitten nu buiten en de deur gaat iedere keer open en dicht. Voor de woonkamer ook koel genoeg. Ben nu even aan het afkoelen binnen.
[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 31-05-2020 15:49 ]
Inspuiten met speciaal spul en dan na 5 minuten inwerken met de stoomreiniger schoonmaken, hiervoor is het erg handig als de kap eraf is.Ray schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:45:
[...]
mmm heb je nog een link ?
ik die vieze rol. geen idee hoe dat ding schoon te krijgen
tevens nu muffe lucht. de tabletten die ik heb passen niet zonder de kap eraf te halen. ok die kan ik stampen
met stoom reiniger gebeurd er niets. blijft gewoon vies
heb ook speciaal schuim en ruik fris prof spul gebruikt maar na paar dagen weer muffe lucht
als iemand weet hoe dit op te lossen zonder uit elkaar is nog handiger inderdaad....
maar goed wil best een keer geld uitgeven aan onderhoud dat alles weer fris is
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hoe groot worden de gaten naar binnen toe geboord?
Ben een beetje bang voor mij spouwmuur isolatiekorrels.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Waar zitten de schanieren?Dracula schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:31:
Aangezien ik in een huurhuis woon is het maken van een gat in de muur geen optie en een mobiele airco werkt ook maar zozo zat ik aan een raam unit te denken. (Zoiets dus https://www.ts24.nl/produ...1nFQUbEAQYAiABEgKo2_D_BwE) alleen heb ik geen openschuif raam maar een raam die je met een uizet stang open kan zwaaien.
Hoe zou je hier toch zo een unit in kwijt kunnen?
Bovenkant of zijkant, ramen met aan de zijkant kom je er nog mee weg maar aan de bovenkant wordt lastig.
Je kan een bokje maken van hout waar je hem op zet en de rest van het gat dek je dus af met een houten plaat.
Voordeel van deze raamairco,s ze zijn veel zuiniger en creeren geen onderdruk in je woning wat een mobiele airco wel doet.
Mobiele airco,s noem ik doorgaans dweilen met de kraan open, vroeger zag je ze nog met 2 buizen dat was veel beter(in en uitgaand lucht).
Overgens kan je een mobiele airco nog wel modden zodat er een aanzuigbuis weer aan zit, moet je het geluk hebben dat de compressor en kamergedeelte wel een scheidingswand intern in zit.
@ruudvee Valt mee boren er zo een gat doorheen en drukken er gelijk een pvc buis achteraan waardoor de boel er niet uit valt.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2020 20:46 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Als je ook nog condens naar buiten wilt afvoeren is 7 cm niet genoeg.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb zelf 7 geboord. Meer dan genoeg ruimte voor een condens slang/buis.zonoskar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:03:
[...]
Hij heeft het over meervoud (gaten) Dus denk dat er bij hem er 2 geboord worden. ( 1 voor iedere binnen unit)
[ Voor 4% gewijzigd door Speedfightserv op 31-05-2020 21:37 ]
In de Daikin handleiding wordt 65mm aangegeven voor units tot 5KW (geloof ik). Daarboven is het 80mm.zonoskar schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:03:
[...]
Wij gaan voor een Daikin 4MXM68N buitenunit met boven drie FTXM20N binnenunits. In de woonkamer wilde ik een FTXM50N binnenunit plaatsen echter blijkt deze breder te zijn dan de kleinere units waardoor hij niet past op de door ons gewenste locatie (nr 1 in de plattegrond). De unit is namelijk 1040mm breed en de muur maar 940mm. Nu heb ik drie opties:
1. De unit op locatie 2 plaatsen
2. De FTXM50N vervangen door een FTXM42N
3. De FTXM50N vervangen door een FTXA50AW (Stylish)
Optie 1 heeft absoluut niet de voorkeur, de unit hangt dan vol in het zicht en blaast direct op het zitgedeelte. Een andere locatie zie ik ook niet zitten ivm leidingwerk wat dan binnenshuis komt.
Optie 2 heeft de voorkeur omdat deze het voordeligst is. Echter zit ik dan met 4,2kW in plaats van 5kW. De vraag is of ik dat ga merken, heb ik perse 5,0kW nodig?
Optie 3 is 500 euro duurder. De unit hangt op locatie 1 uit het zicht dus dat de unit mooier is maakt voor ons niet uit, dan betalen we puur die 500 euro meer voor 0,8kW extra vermogen.
Ik heb het ook aan mijn adviseur voorgelegd en die gaf aan te verwachten dat de 4,2kW unit wel gaat werken maar dat dit qua energieverbruik nadelig uit zal vallen. Echter voor de 500 euro die ik extra zou betalen met optie 3 kan ik natuurlijk aardig wat kWh's verstoken. Dat is op 10 jaar tijd toch ruim 200kWh extra per jaar aan energie die ik kan verstoken.
De woonkamer en keuken samen zijn ongeveer 149m3. Het huis is uit 2006 en geïsoleerd volgens de dan geldende standaarden. De rechterkant van de woning ligt op het zuiden waardoor de woning de hele dag zon vangt, voornamelijk via de glaspartij in de erker (3m breed en 2m hoog).
We willen zowel verwarmen als koelen met de airco zonder gebruik te maken van een andere vorm van verwarmen.
:strip_exif()/f/image/2iWQrh2ciZca468aU7lQI0EE.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat zouden jullie adviseren?
Crosspost met Tsurany in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Muffe lucht krijg je als je de airco direct uitzet bij koelen, ik zet de mijne altijd een minuut of 10 op de ventilatorstand en daarna pas uit.Ray schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:45:
[...]
tevens nu muffe lucht. de tabletten die ik heb passen niet zonder de kap eraf te halen. ok die kan ik stampen
met stoom reiniger gebeurd er niets. blijft gewoon vies
heb ook speciaal schuim en ruik fris prof spul gebruikt maar na paar dagen weer muffe lucht
als iemand weet hoe dit op te lossen zonder uit elkaar is nog handiger inderdaad....
maar goed wil best een keer geld uitgeven aan onderhoud dat alles weer fris is
De natte verdamper is dan droog geblazen, ik heb er na ruim 3 jaar nog geen muffe lucht uit gehad.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb ook korrels in m’n spouwmuur maar bij het gaten boren was dit geen probleem. Er komen er wel wat uit bij het gat maar de muur loopt niet leegruudvee schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:04:
Ik ga een airco laten plaatsen met 1 buitenunit en 2 binnen.
Hoe groot worden de gaten naar binnen toe geboord?
Ben een beetje bang voor mij spouwmuur isolatiekorrels.
Haal NOOIT een spookrijder in !
----
2 vragen nog:
1. Hier heb ik een offerte liggen van 1x SRK35ZS-W, 3x SRK20ZS-W en de SCM71ZS-W.. incl. montage voor een 6800 euro incl. btw. Volgens mij wel aardig netjes toch?
2. Ik krijg maar niet duidelijk of ik ook een omgevingsvergunning moet aanvragen in mijn gemeente. Hoe is jullie ervaring hiermee? (Mijn huis is 10 meter hoog met plakdak, de buiten-unit komt op het platdak te staan.. alleen zichtbaar voor een 2 tal bovenste appartementen die beide 80 meter verderop zitten. Voor de beeldvorming)
Wel zal ik natuurlijk de buren laten weten dat ze een 2 tal dagen overlast kunnen ondervinden van de installatiewerkzaamheden, er zal op 4 plekken geboord moeten gaan worden door onze muren.
Hierdoor zullen wij zelf natuurlijk ook minimaal aanwezig zijn ivm een hond en een kleine kerel.
[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 01-06-2020 09:43 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
loewie1984 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"Falcon schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:40:
@loewie1984 Zou jij mij willen vertellen welke folie je precies gebruikt hebt voor de goten? Wil ik hier namelijk ook aanbrengen.
https://www.wrapfolie.nl/
Zelf had ik hem het liefst aan de muur gehad, zo’n 10 cm van de grond af. De installateur zegt dat plaatsing op de grond beter is ivm resonantie door de muur. Nu ik er langer over nadenk heb ik hem denk ik toch liever aan de muur. Resonatie zal wel wat meevallen toch?
Hier was dacht ik ook iemand die hem voor het huis had staan. Aan de muur iets van de grond af met een kast erom heen.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Maak je de leiding net zo lang dat je hem zowel aan de muur of op de grond kan zetten. Hang je hem op aan de muur. Maakt het lawaai binnen? Laap je hem zakken op de vloer?rimave schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:12:
Ik kom er maar niet uit wat nu de beste plaatsing van de buitenunit is.
Zelf had ik hem het liefst aan de muur gehad, zo’n 10 cm van de grond af. De installateur zegt dat plaatsing op de grond beter is ivm resonantie door de muur. Nu ik er langer over nadenk heb ik hem denk ik toch liever aan de muur. Resonatie zal wel wat meevallen toch?
Hier was dacht ik ook iemand die hem voor het huis had staan. Aan de muur iets van de grond af met een kast erom heen.
Mijn buurman heeft hem aan de muur van zijn slaapkamer hangen en hoorde de buitenunit vrij luid.
M'n buitenunit stond eerst op het dak van onze schuur met twee houten latten en een stapel tegels van 30x30 maar heb ik 2 weken terug alsnog aan een muurbeugel opgehangen. Het enige merkbare verschil is dat je hem in de badkamer nu iets beter hoort maar je hem in de keuken en bijkeuken minder hoort.rimave schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:12:
Ik heb hem aan de muur hangen en in eerste instantie wat brom in huis bij bepaalde toerentallen. Na het plaatsen van demper veren is het binnen helemaal stilrimave schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:12:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iJ6QWhXjppXsroCxs64KmwiL.jpg?f=user_large)
Ben nieuw hier en heb een vraag over soort airco.
Wij zij ons aan het oriënteren voor het aanschaffen van een airco voor onze slaapkamer en woonkamer .De ene aircoboer zegt dat we beter 1 duo split airco kunnen nemen . Andere zeggen weer dat je beter 2 losse buitenunits kan nemen ,want mocht er 1 kapot gaan heb je altijd de andere nog.
Ook is het zo dat als je 2 losse neemt deze goedkoper uitkomen dan de duo split.
Wat is jullie advies hierin ?
Als je de ruimte heb, 2 losse nemen.EdAnitaStok schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:11:
Goedendag.
Wij zij ons aan het oriënteren voor het aanschaffen van een airco voor onze slaapkamer en woonkamer .De ene aircoboer zegt dat we beter 1 duo split airco kunnen nemen . Andere zeggen weer dat je beter 2 losse buitenunits kan nemen ,want mocht er 1 kapot gaan heb je altijd de andere nog.
Ook is het zo dat als je 2 losse neemt deze goedkoper uitkomen dan de duo split.
Is ook nog zuiniger als je de ene wel gebruik en de andere niet.
Dat is inderdaad een vuistregel die ik van meer installateurs heb gehoord en die volgens mij ook wel klopt: een duo-split is in de aanschaf duurder dan een single-split, terwijl een 3-split (of meer) weer goedkoper is dan 3 of meer single splits.EdAnitaStok schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:11:
Goedendag.
Dat je de ene nog hebt als de andere kapot gaat, ja dat klopt maar wat heb je eraan?? Als die in de slaapkamer kapot gaat, ga je dan in de woonkamer slapen, en als die in de woonkamer kapot gaat, leven in de slaapkamer?
Het voordeel van single-splits is wel dat ze meestal verder terug kunnen moduleren en daardoor ook minder pendelen cq efficiënter zijn op lage vermogens als er maar één (binnen)unit aan staat. Ook qua leidingwerk zou het handiger uit kunnen komen om 2 single splits te nemen, bijvoorbeeld omdat de slaapkamer zich bevindt boven een plaats op de begane grond waar je de binnenunit helemaal niet op wilt hangen. Dan moet je dus leidingwerk door de hele woonkamer trekken. Dat wil je meestal niet.
Het nadeel is natuurlijk dat je 2 buitenunits hebt. Ik had in theorie een buitenunit direct vanuit de voorgevel naar binnen kunnen laten lopen, dus "voor" een single-split en achter een duo voor mij, maar ik wilde echt geen unit aan mijn voorgevel hangen, verschrikkelijk. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je ze wel boven op naast elkaar mag plaatsen, maar niet vóór elkaar. Maar als je een nette plaats hebt voor 2 buitenunits zou ik dat maar doen inderdaad.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Als ik een goede/zwaardere airco in de overloop hang en als ik ramen dicht houd en de slaapkamer deuren open, gaat het daarmee lukken om de slaapkamers te koelen? Ik hoef gaan koude temperaturen maar gewoon de warmte eruit om fatsoenlijk te kunnen slapen (en met mij vrouw en kinderen
Als dat te maken valt kan ik ook mooi de twee units boven en beneden op de dezelfde plaats bij de buitenmuur hangen. Daar kunnen dan weer 1 of twee buitenunits hangen en de leidingen. Die kant van ons vrijstaande huis is ook de enige kant waar ik buitenunits zou willen hebben.
Iemand een vergelijkbare situatie of die weet wat hier zou kunnen?
Ja.ChUcKiE schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:31:
Ik ben me ook aan het orienteren op een airco's in ons huis. I....de huis is ook de enige kant waar ik buitenunits zou willen hebben.
Iemand een vergelijkbare situatie of die weet wat hier zou kunnen?
Volgens de meesten kan het niet wat je wil. Ik heb een ondersteunende ventilator aan het andere eind staan. Daardoor een meer gedwongen circulatie, bij mij werkt het zo wel.
Nee, volgens de meeste is het een verre van ideale situatie maar niet onmogelijk. Je zal alleen noodgrepen moeten doen om de flow te optimaliseren, zoals jij doet met een extra ventilator. En je zal de unit vaker en langer moeten laten draaien om de algehele temperatuur naar beneden te krijgen.the noise schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:47:
[...]
Ja.
Volgens de meesten kan het niet wat je wil. Ik heb een ondersteunende ventilator aan het andere eind staan. Daardoor een meer gedwongen circulatie, bij mij werkt het zo wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 01-06-2020 21:51 ]
nee, ik heb hem zelf geplaatst en door een koelmonteur in bedrijf laten stellen.Speedfightserv schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:06:
@Martijn2280 is dat een airco met voor gevulde leidingen en snelkoppelingen?
Ik ben mij aan het oriënteren voor een airco, mono split unit.
Deze komt te hangen in het trappengat tussen de 1e en 2e verdieping. Het is de bedoeling dat hij deze gaat koelen.
Qua m3 kom ik op +/- 160 kuub.
Woning is van 2019, goed geisoleerd en heeft mechanische ventilatie met WTW.
Nu heb ik bij zowel bedrijven als zzp'ers offertes opgevraagd.
Heb er tot nu toe 2 gehad:
bedrijf 1)
- Daikin Sensira FTXC50B-RXC50B (A++
€1400,- incl montage en btw
- bedrijf 2)
- Daikin FTXM35 - RXM35 (A+++
€1900 incl montage ex btw
Morgen komt een lokaal bedrijf, staat zeer goed aangeschreven, wel duur.
Hun hebben op dit moment in de aanbieding:
FTXF25A/B + RXF-25A/B (A++
€2199 incl montage en btw.
Nu lijkt me een 2.5kW unit niet zwaar genoeg dus een zwaarder model zal wat meer kosten denk ik.
Zelf installeren kan ook, heb handige maten (electricien) etc. Echter heb ik dan nog een STEK gecertificeerde monteur nodig voor de inbedrijfstelling.
Voor nu, zijn de aanbiedingen die ik heb gehad realistisch ?
Toevallig ook een 5kW? Ik ben aan het twijfelen tussen de Perfera en de Stylish. Met name omdat de binnenunit van de Perfera 5kW echt huge is. Heeft een Stylish ook nog nadelen misschien?gron74 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:50:
@Tsurany de stylish heeft vast wel meer voordelen. Ik heb mijn vergelijking niet meer, maar o.a. de flashstreamer en lage geluid vond ik wel de moeite waard. Wij hebben 3 stylish units hanger in huis.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ik heb het vergeleken met de FTXM maar kon geen functionaliteit vinden in de Stylish waar ik extra voor zou willen betalen.gron74 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:50:
@Tsurany de stylish heeft vast wel meer voordelen. Ik heb mijn vergelijking niet meer, maar o.a. de flashstreamer en lage geluid vond ik wel de moeite waard. Wij hebben 3 stylish units hanger in huis.
Paar honderd euro meer voor het design vind ik het niet waard.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als ik hier een thermometer neerzet dan geeft die 21 graden aan, maar de Stylish zegt gewoon dat het 25 graden is. Geeft nogal issues met een temperatuur instellen op de auto stand... Heb jij die ervaring ook?
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 02-06-2020 08:25 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Het gaat om de LG Standard Pluys Inverter 2,5kW en de Samsung Windfree Comfort 2,5kW. Het prijsverschil (met montage) is dik 300 euro. Ik vind het lastig een keuze te maken omdat ik 0 ervaring heb.
Is de Windfree echt zo goed en "wind free"? De unit moet boven het hoofdeinde van het bed gemonteerd worden. Ik kan me zo voorstellen dat je een klassiek model (met zo'n klepje) ook kan instellen dat die over je heen blaast.
Dan kan ik me nog voorstellen dat Samsung een app beter voor elkaar heeft. Over LG lees je nog best wat horror verhalen.
Iemand die ervaring heeft met deze modellen (hoewel, type nummers heb ik dus niet) of wat ik zei kan bevestigen en/of ontkrachten?
Dus dit. 100 CM breed en 30 CM diep is echt best groot. Wij gaan beneden nu voor de Stylish 5.0 en boven Perfera 2.0 en 2.5BeQuietAndDrive schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:39:
[...]
Toevallig ook een 5kW? Ik ben aan het twijfelen tussen de Perfera en de Stylish. Met name omdat de binnenunit van de Perfera 5kW echt huge is. Heeft een Stylish ook nog nadelen misschien?
Overigens hebben wij de airco op de slaapkamer schuin tegenover ons bed aan de muur hangen. Ik heb de lamellen zo ingesteld dat hij via het plafond en de muur blaast op de laagste stand waardoor je een hele fijn flow krijgt in de kamer zonder dat je direct "wind" op je bed krijgt. Ideaal!
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Thanks. Misschien een hele domme vraag. De installateur heeft geen type nummers opgegeven. Ik zag wel veel soorten op de website (maar ook verschillende kW klassen), hoeveel airco's zijn er? En is er elk jaar een update per soort/type?renzo4000 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:00:
Ik heb hier zelf LG's hangen met ingebouwde wifi die prima werkt via de app. Daarnaast heb ik ze gekoppeld aan mijn Google Home. Dit is toch wel makkelijk ... "Hey Google, zet de airco op 21 graden ... ". Enige nadeel is dat LG niet de mogelijkheid heeft om de "piepjes" uit te zetten.
Overigens hebben wij de airco op de slaapkamer schuin tegenover ons bed aan de muur hangen. Ik heb de lamellen zo ingesteld dat hij via het plafond en de muur blaast op de laagste stand waardoor je een hele fijn flow krijgt in de kamer zonder dat je direct "wind" op je bed krijgt. Ideaal!
En die piepjes gaan ook als je instelt dat hij om 4 uur 's nachts moet stoppen of als hij stopt omdat het koel genoeg is? Of alleen piepjes met de afstandsbediening/Google Home?
Dat is echt al zo vaak aangehaald door Daikin (mij incluis) eigenaren dat een korte zoekopdracht in het topic wonderen had gedaan (of het L/L WP topic for that matterPhusebox schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:06:
@gron74 Ik zie dat jij ook de Stylish hebt hangen, hier sinds vorige week. Enige waar ik tegenaanloop is de enorme afwijking qua temperatuur (tussen de app en de werkelijke temperatuur in de ruimte).
Als ik hier een thermometer neerzet dan geeft die 21 graden aan, maar de Stylish zegt gewoon dat het 25 graden is. Geeft nogal issues met een temperatuur instellen op de auto stand... Heb jij die ervaring ook?
Sorry maar ik heb minimaal 20 zoekopdrachten gedaan, in ieder geval op Google en bij Daikin zelf.Notna schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:05:
[...]
Dat is echt al zo vaak aangehaald door Daikin (mij incluis) eigenaren dat een korte zoekopdracht in het topic wonderen had gedaan (of het L/L WP topic for that matter). In het kort; ja dat klopt, komt door de manier waarop de unit de temperatuur meet (via de aanzuig aan de bovenkant langs de sensor aan de voorkant/onderkant van de unit
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Het is je vergeven hoorPhusebox schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:09:
[...]
Sorry maar ik heb minimaal 20 zoekopdrachten gedaan, in ieder geval op Google en bij Daikin zelf.
@Glashelder, is het wellicht een idee om de TS wat uit te gaan breiden met veelvoorkomende vragen? Inmiddels hebben we er toch wel een flink aantal, te kennen:
1. Afwijking temperatuur sensor
2. Diameter gat buizen
3. Afwerking van (buiten)buizen
4. Condenspompen
5. Plaatsing van unit in overloop/gang
6. Wat is beterderederderder ?!
7. Welke capaciteit heb ik nodig?
8. Moet ik capaciteit binnen units = buitenunit aanhouden?
Wil ook desnoods het eea schrijven ervoor hoor

@Notna ja ik moet ook werken, vandaar dat ik lekker dacht: ik schuif het gewoon af
[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 02-06-2020 10:17 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
* Notna schrikt ineens van het icoontje naast zijn naam: Topicstarter
Thanks
Geen idee hoeveel types er zijn maar die staan wel op de officiële productpagina van LG zelf. Piepjes geeft ie altijd helaas. Maar goed uiteindelijk is dat geen ramp maar was fijn geweest als dit uit kon.iAR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:04:
[...]
Thanks. Misschien een hele domme vraag. De installateur heeft geen type nummers opgegeven. Ik zag wel veel soorten op de website (maar ook verschillende kW klassen), hoeveel airco's zijn er? En is er elk jaar een update per soort/type?
En die piepjes gaan ook als je instelt dat hij om 4 uur 's nachts moet stoppen of als hij stopt omdat het koel genoeg is? Of alleen piepjes met de afstandsbediening/Google Home?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Heb namelijk nu al jaren 2x mobiele airco's maar die zijn aan vervaning toe. Hebben het wel redelijk gedaan waardoor het uit te houden was. Maar helaas gebruiken ze behoorlijk wat stroom en maken ze daarbij ook wel redelijk geluid.
[ Voor 30% gewijzigd door Dolbyadt op 02-06-2020 10:41 . Reden: Informatie toegevoegd. ]
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Bedankt voor de uitgebreide info. Zeer bruikbaar. Het zeker mee met het geluid.vaurits schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:25:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals vannacht al geschreven is bij ons de buitenunit voor de slaapkamer op de eerste verdieping geplaatst op de dakkapel op de tweede verdieping. Alleen vanaf een bepaalde hoek te zien op straat.
Dat was echter geen vraag die je stelde. De vraag die je had was hoeveel geluid de buitenunit maakte. Volgens de technische sheet van mijn LG PC12SQ is dit ten hoogste 65 decibel.. Ik heb het net uitgeprobeerd en gepoogd een filmpje van te maken.
Vanaf 2 minuut 05 hoor je een zeer lichte bromtoon wat vanaf het dak komt. Als ik het raam open doe hoor je nauwelijks iets extra's en valt het volledig weg in het omgevingsgeluid
[Video: LG PC12SQ buiten unit]
----
Daarnaast nog even een kort filmpje gemaakt van het gebruik van de LG PC12SQ, zowel met de app als met de afstandsbediening. Het gebruik van de LG PC18SQ is hetzelfde. Eigenlijk hoort dit filmpje nog thuis bij mijn quasi review van vannacht.
[YouTube: Gebruik app en afstandsbediening LG PC12SQ]
Bedankt. Dat is al een geruststelling. Ik twijfel of ik de buitenunit op de dakkapel ga zetten of toch naast het huis.Glashelder schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:24:
@Remco1810 die 48 dB is op de max, dat zal dus niet vaak gebeuren. Ik heb bij mijn schoonouders 2 units op de garage gezet die toevallig ook 48dB als max opgeven. Die buurvrouw maakte zich veel zorgen over het geluid maar als ze bij de erfgrens staat kan ze ze niet horen. Dat is een meter of 5.
Want stel je voor dat je iets hoort als je in je tuin zit
De airco hebben wij overigens wel minder aangehad dan ik vooraf had gedacht. Maar op zich ook wel logisch, want als het koel in huis is, duurt het ook weer even voordat alles weer opgewarmd is.
Ook qua geluid valt het mij enorm mee! Ik was bang voor met name geluid op de zolder, waar een unit op het dakkapel staat. Maar je moet enorm goed luisteren, wil je wat horen. En dat terwijl op dat moment beide kamers op "power" stonden, omdat we pas laat thuis waren en de temperatuur in de kamers toch wel iets te veel was opgelopen. Met een paar minuten was het voor de kids weer goed en kon ie weer terug op de laagste stand (niet auto).
Plaats de buitenunit in de schaduw
Om een optimale werking van de buitenunit te garanderen wordt aangeraden om de buitenunit in een schaduwrijke plaats te installeren. Als de unit in de volle zon wordt geplaatst, zal de buitenunit meer energie verbruiken en zal het langer duren om jou binnenin de gewenste temperatuur te leveren. Bovendien dient de buitenunit minder te presteren om een koele luchtstroom te garanderen waardoor er minder slijtage zal voorkomen. De buitenunit in de schaduw plaatsen verlengt de levensduur van jouw airco-installatie.
(https://www.airco-install...atsen/beste-plaats-airco/)
Ga je ook nog verwarmen dan zou ik hem juist op een zonnig plekje neerzetten omdat je wel degelijk minder defrosts kan krijgen.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
https://blog.directenergy.com/shading-air-conditioner-myths/fmrama schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:21:
@Remco1810 Een citaat van het internet geplukt.
Om een optimale werking van de buitenunit te garanderen wordt aangeraden om de buitenunit in een schaduwrijke plaats te installeren. Als de unit in de volle zon wordt geplaatst, zal de buitenunit meer energie verbruiken en zal het langer duren om jou binnenin de gewenste temperatuur te leveren. Bovendien dient de buitenunit minder te presteren om een koele luchtstroom te garanderen waardoor er minder slijtage zal voorkomen. De buitenunit in de schaduw plaatsen verlengt de levensduur van jouw airco-installatie.
Het is echt niet de moeite waard om veel moeite te doen om die unit in de schaduw te zetten. Ik zou altijd aanraden hem daar te plaatsen waar hij het beste uit komt kwa in het zicht staan, leidingwerk, geluid etc..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Volgens Tell Sell "HONDERDEN EUROS PER MAAND!!!" aan energiekosten.Appie Heijn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:51:
@fmrama De meeste airco's verbruiken op jaarbasis 150-400kWh dat is nog geen 100 euro op jaarbasis.
YouTube: InstaChill | De krachtpatser onder de mobiele koelapparaten | MediaS...

Nee, dan kun je inderdaad beter de Instachill kopen....
Zouden jullie voor een lokale aircoboer gaan of eentje via internet?
Iemand ervaring met goede internet airco boeren?
Ter info: voor zover mij bekend is er 1 geval bekend van een Tweaker die een defecte unit heeft gehad uit het buitenland. Die user heeft nooit gereageerd op vragen of hoe dit afgelopen is. En uit Italie zijn er wat leveringsissues nu geloof ik.
Maar BV Nederland heeft soms ook wat moeite soms om nu modellen geleverd te krijgen. We hebben nog steeds een wereldwijde crisis
Bedankt, ga ik zeker naar kijken..Glashelder schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:35:
@pheijms voor inspiratie van AC's uit het buitenland: Airco bestellen in het buitenland
Ter info: voor zover mij bekend is er 1 geval bekend van een Tweaker die een defecte unit heeft gehad uit het buitenland. Die user heeft nooit gereageerd op vragen of hoe dit afgelopen is. En uit Italie zijn er wat leveringsissues nu geloof ik.
Maar BV Nederland heeft soms ook wat moeite soms om nu modellen geleverd te krijgen. We hebben nog steeds een wereldwijde crisis.
https://www.nlx-international.com/airco-s
Best aardige prijzen volgens mij?
Ik weet dat deze nog aangesloten moet worden, maar voorbereiding kan ik dan zelf doen eventueel.
Op de dakkapel lijkt dan de beste plaats voor de buitenunit.Glashelder schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:06:
[...]
https://blog.directenergy.com/shading-air-conditioner-myths/
Het is echt niet de moeite waard om veel moeite te doen om die unit in de schaduw te zetten. Ik zou altijd aanraden hem daar te plaatsen waar hij het beste uit komt kwa in het zicht staan, leidingwerk, geluid etc..
Ik heb helaas niet de mogelijkheid de buitenunit in de schaduw te zetten. Met de koele luchtstroom kan ik wel zoveel mogelijk rekening houden.fmrama schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:21:
@Remco1810 Een citaat van het internet geplukt.
Kan iemand bevestigen of de Samsung Windfree dit ook heeft?renzo4000 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:00:
Ik heb hier zelf LG's hangen met ingebouwde wifi die prima werkt via de app. Enige nadeel is dat LG niet de mogelijkheid heeft om de "piepjes" uit te zetten.
Sowieso, iemand met een Samsung Windfree hoor ik graag! Ik zie dat de LG de display niet in het zicht heeft en de Samsung wel. Is dat veel licht? Kan het uit?
:strip_exif()/f/image/ablJ7tckQfGpSDR2ssViFiLA.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een zogenaamde "hidden" display. Ik vind dat juist erg netjes opgelost ipv zo'n oldschool jaren 80 display die je altijd "ziet". En ja, het display kan je uitzetten.
Die van mij zijn onderweg, ik hoop dat ik ze ergens volgende week kan installeren. Daar heb je nu niks aan, maar mocht je de vraag over een tijdje nog steeds hebben, dan wil ik met liefde dingen uitproberen.iAR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:39:
[...]
Kan iemand bevestigen of de Samsung Windfree dit ook heeft?
Sowieso, iemand met een Samsung Windfree hoor ik graag! Ik zie dat de LG de display niet in het zicht heeft en de Samsung wel. Is dat veel licht? Kan het uit?
Ik heb om te beginnen de single split avant besteld van 9000BTU voor in de slaapkamer en ben van plan de hele installatie zelf te doen.
Heb alleen nog behoefte aan een vacuumpomp en meterset voor het in bedrijf stellen. Hopelijk reageert @Michael-Pr binnenkort met een adresje waar ik voor 100 euro een complete set kan halen, dat klinkt mij als muziek in de oren :-)
Weet iemand toevallig wat de minimale ruimte is voor een LG unit onder het plafond.renzo4000 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:43:
Wat bedoel je moet het display niet in het zicht? Die zit gewoon op de voorkant van de unit:
[Afbeelding]
Het is een zogenaamde "hidden" display. Ik vind dat juist erg netjes opgelost ipv zo'n oldschool jaren 80 display die je altijd "ziet". En ja, het display kan je uitzetten.
Kan dit met een paar simpele googletjes nog niet vinden.
1. LG S09ET (wifi)
2. leiding 1/4-3/8 3 meter
3. Elektrokabel 4 meter x1,5
4. condensorslang 6 meter
5. Muurbeugel universeel
Master__R schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:58:
Heeft iemand ervaring met deze winkel?
https://www.nlx-international.com/airco-s
Best aardige prijzen volgens mij?
Ik weet dat deze nog aangesloten moet worden, maar voorbereiding kan ik dan zelf doen eventueel.
[ Voor 13% gewijzigd door Dolbyadt op 02-06-2020 16:32 . Reden: onderdelen toegevoegd ]
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Ik hang het eerste schroefje waar je de achterplaat als eerste aanhangt meestal op 14cmhappy killer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:07:
[...]
Weet iemand toevallig wat de minimale ruimte is voor een LG unit onder het plafond.
Kan dit met een paar simpele googletjes nog niet vinden.
(Het gat in de plaat die groter is zodat je eerst het schroefje in de muur kan draaien en daarna de plaat er aan kan hangen)
Oh, dank je wel. Hidden was inderdaad. Ik dacht wat anders. Ik was al bang dat er zo'n old school display onder de klep zat.renzo4000 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:43:
Te laatBig4SMK schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:06:
Die van mij zijn onderweg, ik hoop dat ik ze ergens volgende week kan installeren. Daar heb je nu niks aan, maar mocht je de vraag over een tijdje nog steeds hebben, dan wil ik met liefde dingen uitproberen.
Ik heb om te beginnen de single split avant besteld van 9000BTU voor in de slaapkamer en ben van plan de hele installatie zelf te doen.
Heb alleen nog behoefte aan een vacuumpomp en meterset voor het in bedrijf stellen. Hopelijk reageert @Michael-Pr binnenkort met een adresje waar ik voor 100 euro een complete set kan halen, dat klinkt mij als muziek in de oren :-)
[ Voor 17% gewijzigd door iAR op 02-06-2020 17:33 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
En die heeft heel wat uren gedraaid.
precies de redenen dat ik hem ook maar gewoon besteld heb. Ben erg benieuwd naar het resultaat!iAR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:26:
[...]
Oh, dank je wel. Hidden was inderdaad. Ik dacht wat anders. Ik was al bang dat er zo'n old school display onder de klep zat.
[...]
Te laatIk heb mijne ook maar besteld. Beetje haastig, maar ik wil nog wel een installatie voor de hete zomer. Het is een gok, maar het wind free lijkte me prettig plus dat ik het idee heb dat Samsungs SmartThings iets beter in elkaar zit dan SmartTinq van LG.
Mocht het toch onprettig zijn, is het fijn om te weten dat er iemand is voor "gedeelde smart is halve smart"
[ Voor 8% gewijzigd door Big4SMK op 02-06-2020 17:47 ]
VidaXL had setjes van pomp met meterset, maar die is al even niet beschikbaar. Ik heb die van mij uiteindelijk maar via Amazon besteld (iets betere vacuumpomp). Let met de goedkope setjes wel op de meterset. Als het enkel om vacumeren gaat maakt het niet veel uit of het een set voor R12/R22, etc. vloeistoffen gaat. Ik heb de volgende combinatie besteld via Amazon Duitsland (€ 111 in totaal).Big4SMK schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:06:
[...]
Die van mij zijn onderweg, ik hoop dat ik ze ergens volgende week kan installeren. Daar heb je nu niks aan, maar mocht je de vraag over een tijdje nog steeds hebben, dan wil ik met liefde dingen uitproberen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lyFQKU9zzeV224Z5jbOl1AQ0.png?f=user_large)
De vacuümpomp werkt uitstekend en kan binnenkort op marktplaats! De meterset is echter reden tot zorg geweest. Er leek een lek te zijn omdat de druk opliep. Dat bleek in deze goedkope meterset te zitten die heel veel verkrijgbaar is (en ik later ook op Ali vond en de kwaliteit van een budget meterset is dus waar je op kunt rekenen). Een betere meterset kan misschien geen kwaad. Bij mij zijn de rubbers op blauwe en gele slang al zichtbaar minder goed na in werking stellen van één airco (meer is niet de ambitie overigens). De meterset ga ik niet meer verkopen, want dat wil ik een ander niet aandoen.
Ah, toevoeging van de vacuümpomp en olie. Regelmatig (ik las het meer online) is de pomp al voorzien van een beetje olie. Tijdens vervoer maakt het pakketje mooie omwentelingen en dan wil er wel wat olie uitlopen en in de doos trekken. Extra olie bij de vacuümpomp is dus niet onhandig. Anders moet je het extra kopen.
Volgens de handleiding zie ik dat bij Daikin de binnenunits standaard voorbereid zijn voor flare-koppeling.
Dus als je voor hard solderen kiest, dan wordt het alleen bij de buitenunits gedaan ?
Een harde bevestiging is in principe (ik weet zo geen uitzondering) altijd beter dan een schroefbevestiging, maar til daar niet al te zwaar aan. In Nederland is het schijnbaar even 'not done' geweest en later mocht het toch wel weer. In de VS (ik heb behoorlijk wat installatie video's bekeken om te zien of ik er wel zelf aan wilde beginnen) is gebruik maken van de flare koppeling heel gangbaar. Doe wel voorzichtig met vastzetten, want als je het verkloot terwijl je een kant en klaar leidingset koopt dan moet je alsnog zelf een flare koppeling maken en heb je een fels set nodig. Ik heb mijn installatie gewoon geplaatst met de flare koppelingen en niets gesoldeerd.phitamines schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:10:
Als ik het goed heb begrepen is hard solderen beter dan flare-koppeling.
Volgens de handleiding zie ik dat bij Daikin de binnenunits standaard voorbereid zijn voor flare-koppeling.
Dus als je voor hard solderen kiest, dan wordt het alleen bij de buitenunits gedaan ?
Je kan natuurlijk ook een een leidingset met aan gesoldeerde stekkoppelingen bestellen bij Climasence.InterCC schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:15:
[...]
Een harde bevestiging is in principe (ik weet zo geen uitzondering) altijd beter dan een schroefbevestiging, maar til daar niet al te zwaar aan. In Nederland is het schijnbaar even 'not done' geweest en later mocht het toch wel weer. In de VS (ik heb behoorlijk wat installatie video's bekeken om te zien of ik er wel zelf aan wilde beginnen) is gebruik maken van de flare koppeling heel gangbaar. Doe wel voorzichtig met vastzetten, want als je het verkloot terwijl je een kant en klaar leidingset koopt dan moet je alsnog zelf een flare koppeling maken en heb je een fels set nodig. Ik heb mijn installatie gewoon geplaatst met de flare koppelingen en niets gesoldeerd.
https://imgur.com/pydI1ue
https://imgur.com/dVYJxcK
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
We’ll meet again?!Big4SMK schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:47:precies de redenen dat ik hem ook maar gewoon besteld heb. Ben erg benieuwd naar het resultaat!
Mocht het toch onprettig zijn, is het fijn om te weten dat er iemand is voor "gedeelde smart is halve smart"
Als we hem hebben. Ben benieuwd naar je ervaringen! Haha
Ik ben natuurlijk de zoveelste die het vraagt, maar iemand goede ervaringen met een installateur die in Utrecht wil komen?
Het gaat om een totaalpakket, maar overzichtelijk (1 buiten unit op een plat dak+1 binnen unit). Inclusief apparatuur en aanleggen elektra.
DM mag natuurlijk ook, maar bericht van installateur zelf zoek ik niet.
Alvast bedankt,
Roger
Deze hou ik even in de gaten. Zelfde omgeving.rogervanmil schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:04:
Hallo allemaal,
Ik ben natuurlijk de zoveelste die het vraagt, maar iemand goede ervaringen met een installateur die in Utrecht wil komen?
Het gaat om een totaalpakket, maar overzichtelijk (1 buiten unit op een plat dak+1 binnen unit). Inclusief apparatuur en aanleggen elektra.
Alvast bedankt,
Roger
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
ik zie dat amazon duitsland inderdaad wat goedkoper spul levert. Bedankt voor de info over de meterset, ik ga een andere zoeken.InterCC schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:09:
[ lange post met goede info]
[ Voor 102% gewijzigd door Zeehond op 02-06-2020 23:12 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Dit wordt bij de binnen unit gedaan met een sokje. (Flare halen ze er helemaal af)phitamines schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:10:
Als ik het goed heb begrepen is hard solderen beter dan flare-koppeling.
Bij de buiten unit solderen ze er stek koppelingen aan. Die hebben een veel betere verbinding.
Goede service en niet al te duur.
rogervanmil schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:04:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt,
Roger
https://www.ebay.de/itm/183649774774Big4SMK schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:06:
[...]
De vacuum pomp is nu duurder dan ik betaald heb
https://www.ebay.de/itm/183168322096
Meterset is prima voor het geld
Misschien dat ik het over hoofd zie maar waar precies vind je die gesoldeerde leidingsets? ik zie alleen maar die standaard flare setjes? ik zou het liefste een setje op maat laten maken.wizzopa schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:20:
[...]
Je kan natuurlijk ook een een leidingset met aan gesoldeerde stekkoppelingen bestellen bij Climasence.
https://imgur.com/pydI1ue
https://imgur.com/dVYJxcK
GraagNotna schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:57:
@rogervanmil @Freakie1NL probeer Van Dorp (voorheen ABO Klimaat (Airco)). Ik heb nog wel een contactnummer van een salespersoon als je wilt (die kan ik via DM sturen)
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik heb je een PM gestuurd.JaNuZz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:03:
[...]
Misschien dat ik het over hoofd zie maar waar precies vind je die gesoldeerde leidingsets? ik zie alleen maar die standaard flare setjes? ik zou het liefste een setje op maat laten maken.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ze moeten door de slaapkamer naar mijn kantoor, dus door een extra binnenmuur en een paar meter extra slang/leiding.
Het is zoveel meer dan ik had verwacht. Ik zou ongeveer 700 euro kunnen besparen door voor het budget model te gaan. Dan vind ik het weer veel geld voor een budget airco.
Poh, dat veel geld ja.Abom schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:54:
Gisteren een offerte gekregen voor een Toshiba RAS-B13J2KVSG KAZUMI unit. 3200 euro (daar moet de wifi module nog bij). 1800 euro voor de module, 600 euro voor montage kosten en dan nog 800 euro voor overig materiaal.
Ze moeten door de slaapkamer naar mijn kantoor, dus door een extra binnenmuur en een paar meter extra slang/leiding.
Het is zoveel meer dan ik had verwacht. Ik zou ongeveer 700 euro kunnen besparen door voor het budget model te kunnen gaan. Dan vind ik het weer veel geld voor een budget airco.
Ter vergelijking met een budget airco:
Ik heb hier 2 binnenunits hangen van Midea van 2,9 en 5,3 kW en een buitenunit van 7,9kW en was inclusief installatie en montage (wat twee dagen duurde dankzij hele dikke fabrieksmuren) €2100,- kwijt.
Ik verwarm er mee in de winter en koel ermee in de zomer. Meerwaarde van high-end aircomerken ontgaat mij soms als ik kijk naar hoe hoe Midea presteert.
Apparatuur is wel te krijgen echter is het vacuümeren zelf ook een beetje te doen?Michael-Pr schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 00:03:
[...]
https://www.ebay.de/itm/183649774774
De vacuum pomp is nu duurder dan ik betaald heb
https://www.ebay.de/itm/183168322096
Meterset is prima voor het geld
Edit:
Kijk naar zoiets als dit voor de dakdoorvoer. Lijkt me prima maar wellicht iemand hier die dat kan bevestigen of een ander alternatief heeft?

[ Voor 29% gewijzigd door kever678 op 03-06-2020 11:12 ]
Mijn ouders willen een split-unit airco aanschaffen. Niemand van ons heeft er kaas van gegeten en de eerste en beste airco die aangeraden werd (door vrienden) was een Mitsubishi srk35zs-w.
De ruimte die ze willen koelen is de slaapkamer en die ongeveer 58m3. Het huis is redelijk geissoleerd.
Stilte is dus belangrijk en ruim voldoende koelcapaciteit ook.
Kwaliteit > prijs
Welke types zijn populair en waarom?
Bedankt
Dit topic is gesloten.
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"