Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.343.521 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael-Pr
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-03-2021
Zeker wel te doen maar neem de tijd ,zeker gezien de beperkte capaciteit van de vacuümpomp 30min vacuum en dan nog een tijd laten staan , nog beter is als je de leiding van te voren met stikstof af kunt persen , maar ik heb nylog gebruikt en dat geeft extra zekerheid .

Vraag me wel af als je niet zou vacumeren maar de leiding door het voorgevulde gas zou doorblazen of dit ook werkt, hartstikke illegaal natuurlijk maar als je ziet hoe ze in India en China bezig zou het me niks verbazen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Abom das inderdaad een flinke zak geld dat je (weg)geeft in vergelijking voor wat je er voor terug krijgt. Ik zou nog even verder kijken en meerdere offertes opvragen.

@Wootism het is net als met alle andere producten. De meeste willen alleen voor de "bekende merken" gaan, ongeacht wat het product is. Zo zijn er mensen die per se een BMW, Audi, Mercedes willen rijden, terwijl een Volkswagen, Skoda, Renault (oké, die laatste misschien niet >:) ) ook zou volstaan.
Daikin, Mitsubishi en LG zijn een beetje de bekende merken, maar andere merken doen het (qua prijs / kwaliteitsverhouding) wellicht net zo goed. Als de Midea voor jou doet, wat ie moet doen, dan is het toch prima?! Dan kan iedereen wel roepen dat je niet een van de bekende merken hebt, tja... so what... hij hangt bij jou in huis en jij bent er tevreden mee (y)

@kever678 kan je niet door de wand heen? Dat is toch wat makkelijker (en minder gevoelig voor lekkage) dan een dakdoorvoer.

@Errieseeka lees even het topic door, dan zie je genoeg ervaringen / aanbevelingen voorbij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wootism schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:06:
[...]

Poh, dat veel geld ja.
Ter vergelijking met een budget airco:
Ik heb hier 2 binnenunits hangen van Midea van 2,9 en 5,3 kW en een buitenunit van 7,9kW en was inclusief installatie en montage (wat twee dagen duurde dankzij hele dikke fabrieksmuren) €2100,- kwijt.

Ik verwarm er mee in de winter en koel ermee in de zomer. Meerwaarde van high-end aircomerken ontgaat mij soms als ik kijk naar hoe hoe Midea presteert.
Geluid wellicht? Zit hier ook te kijken, luxer model scheelt binnen 4 en buiten 5 decibel.
Dat is me wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

MikeyMan schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:49:
[...]

Geluid wellicht? Zit hier ook te kijken, luxer model scheelt binnen 4 en buiten 5 decibel.
Dat is me wel wat waard.
Kan ik me wel iets bij voorstellen ja.
Buitenunit staat hier op het dak, die hoor je dus niet. Binnendeel op de slaapkamer draait ‘s nachts op 20% en hoor je daardoor ook niet.

Unit in de woonkamer hoor je wel, klinkt als een ruisend bos op 100% blazen. Nog steeds niet storend, maar er zullen vast wel units zijn die je niet hoort.

@BastaRhymez
True! Het is meer dat ik me afvraag; wat zou een duurdere airco toegevoegd hebben.
Maar zoals hierboven al is aangegeven zou een lagere geluidsproductie een goeie zijn, en uiteindelijk ook de levensduur waarschijnlijk.

Desondanks koelt het allemaal als een malle en slaap ik ‘s nachts als een baby :D

[ Voor 22% gewijzigd door Wootism op 03-06-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 18:12
Vraagje voor de elektriciens onder ons ;)

Deze zomer laten wij twee Daiking 3.5kwh units installeren (2 x binnen unit, 2 x buiten unit). Twee losse units die wel gebruik gaan maken van dezelfde 20a groep, dit wordt een aparte meterkast groep.

Nu wil ik binnenkort de meterkast gaan voorbereiden maar twijfel over een 20a b of c karakteristiek aardlekautomaat. Uiteraard veel gezocht maar ik kom er zelf niet uit.. Daikin adviseert een C maar één van de bekende technische partijen adviseert een B.

En de tweede vraag: Een 30ma, 100ma of 300ma variant? :9

Wat is jullie advies?

[ Voor 5% gewijzigd door Nimoleda op 03-06-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheoZ92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:34
@zxop4932 Volgens mij kom je met een B16 al ver zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
zxop4932 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:30:
Vraagje voor de elektriciens onder ons ;)

Deze zomer laten wij twee Daiking 3.5kwh units installeren (2 x binnen unit, 2 x buiten unit). Twee losse units die wel gebruik gaan maken van dezelfde 20a groep, dit wordt een aparte meterkast groep.

Nu wil ik binnenkort de meterkast gaan voorbereiden maar twijfel over een 20a b of c karakteristiek aardlekautomaat. Uiteraard veel gezocht maar ik kom er zelf niet uit.. Daikin adviseert een C maar één van de bekende technische partijen adviseert een B.

En de tweede vraag: Een 30ma, 100ma of 300ma variant? :9

Wat is jullie advies?
Waarom een 20A groep als een 16A (B-kar) groep meer dan afdoende is? En niet komen met 'omdat het kan' :+

Hier tot nu toe altijd een B gebruikt; die aanloopstroom van mijn 5.2 kWh unit is nog nooit boven de 1 kW uitgekomen, dus ik zie niet meteen in waarom je voor een C zou moeten gaan.

Op de 2de vraag: 30 mA

Zie ook kabeltjekabel in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 18:12
Notna schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:40:
[...]

Waarom een 20A groep als een 16A (B-kar) groep meer dan afdoende is? En niet komen met 'omdat het kan' :+

Hier tot nu toe altijd een B gebruikt; die aanloopstroom van mijn 5.2 kWh unit is nog nooit boven de 1 kW uitgekomen, dus ik zie niet meteen in waarom je voor een C zou moeten gaan.

Dank voor je reactie! 20a werd zowel door Daikin als de technische boer aangeraden maar ikzelf verwacht ook niet boven de 16 uit te komen. Maar het kan geen kwaad neem ik aan? :+

Wat betreft de 2e vraag: check!! Zou je nog even de logica hierachter uitleggen? Dan snap ik het ook ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
zxop4932 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:49:
[...]

Dank voor je reactie! 20a werd zowel door de installateur als de technische boer aangeraden maar ikzelf verwacht ook niet boven de 16 uit te komen. Maar het kan geen kwaad neem ik aan? :+

Wat betreft de 2e vraag: check!! Zou je nog even de logica hierachter uitleggen? Dan snap ik het ook ;-)
Kan het kwaad? Nee compleet niet. Maar het is wel redelijk nutteloos. Niet dat de kosten nu zo exorbitant zijn voor een 16A vs een 20A groep, maar goed.

Voor de 2de: * Notna summoned @kabeltjekabel even aangezien hij de originele post gedaan heeft en mij eventueel kan corrigeren. Echter:

https://www.groepenkastbe...b-aardlekschakelaar-nodig
“Wat is het verschil tussen 30mA en 300mA?”
Voor woningen geldt tegenwoordig de regel dat 30mA lekstroom de elektrische installatie achter de aardlekschakelaar moet uitschakelen. U heeft bij een woning dus een component met 30mA lekstroom nodig.
Daarom dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:11

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Graag even jullie mening, ben benieuwd. Wij gaan ook aan de airco. Voor beneden (5kW Daikin Stylish) en boven (2,5kW Daikin Perfera). Eerst beneden.

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z9vgKgeqAaY1xew0_g6-MQ1THg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Xm4HjpW61AvpJTGZb5FqUcz6.png?f=fotoalbum_medium

Keuken is half open, twee brede doorgangen, dus eigenlijk gewoon open verbinding. De meest logische plek voor de binnenunit is plek 1. Nadeel is dat ik dan kabelgoten over de zijgevel (tevens tuinzijde) heb richting het platte dak van de keuken. Kan ik oplossen door de unit er direct onder te plaatsen in de tuin, maar ik maak me zorgen over het geluid.

Plek 2 is een optie, dan kan ik vrijwel direct het platte dak op zonder goten over de zijgevel. Ik denk dat de woonkamer dan nog wel prima gekoeld wordt, maar de keuken zal er dan geen baat bij hebben. Correct? De unit blaast dan feitelijk langs de zijmuur op de woonkamer in.

Ter info, de benedenunit gaat in de winter ook de vloerverwarming ondersteunen met verwarmen. Daarvoor staan nu nog 2 Jaga's, die slopen we er dan uit.

Dan boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtFFX0RyhYCFvkfeLktXuqkgIJ4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/d8xdcLovfmf5kpbnqGLIvoK6.png?f=fotoalbum_medium

De grote slaapkamer lijkt mij de meest logische plek, hopelijk koelt hij dan nog een beetje de andere ruimte ook met de deuren open. Ik kan de unit op plek 1 hangen (tegen de voorgevel) en dan blaast hij dus richting overloop en dus niet direct op het bed. Ik lees dat dit onaangenaam kan zijn. Hij blaast wel deels tegen een vrij grote kledingkast aan. De kabelgoot gaat langs de zijgevel omlaag, met de buitenunit voor het huis (staat daar tussen wat hegjes in, dus we zien hem dan bijna niet, bovendien vanaf de straat al helemaal onzichtbaar).

Waarom de goot niet aan de voorkant van het huis dan? Nou, dat vind ik wel erg lelijk eigenlijk.

Andere optie is plek 2 boven het raam, met verder hetzelfde principe voor de buitenunit. Dan blaast hij dus wel richting bed, en niet de rest van de verdieping, maar niet tegen de kast aan.

Ben benieuwd naar jullie ideeën.

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 03-06-2020 15:29 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:17:
Graag even jullie mening, ben benieuwd. Wij gaan ook aan de airco. Voor beneden (5kW Daikin Stylish) en boven (2,5kW Daikin Perfera). Eerst beneden.

Situatie:
[Afbeelding]

Keuken is half open, twee brede doorgangen, dus eigenlijk gewoon open verbinding. De meest logische plek voor de binnenunit is plek 1. Nadeel is dat ik dan kabelgoten over de zijgevel (tevens tuinzijde) heb richting het platte dak van de keuken. Kan ik oplossen door de unit er direct onder te plaatsen in de tuin, maar ik maak me zorgen over het geluid.

Plek 2 is een optie, dan kan ik vrijwel direct het platte dak op zonder goten over de zijgevel. Ik denk dat de woonkamer dan nog wel prima gekoeld wordt, maar de keuken zal er dan geen baat bij hebben. Correct? De unit blaast dan feitelijk langs de zijmuur op de woonkamer in.

Ter info, de benedenunit gaat in de winter ook de vloerverwarming ondersteunen met verwarmen. Daarvoor staan nu nog 2 Jaga's, die slopen we er dan uit.

Dan boven.
[Afbeelding]

De grote slaapkamer lijkt mij de meest logische plek, hopelijk koelt hij dan nog een beetje de andere ruimte ook met de deuren open. Ik kan de unit op plek 1 hangen (tegen de voorgevel) en dan blaast hij dus richting overloop en dus niet direct op het bed. Ik lees dat dit onaangenaam kan zijn. Hij blaast wel deels tegen een vrij grote kledingkast aan. De kabelgoot gaat langs de zijgevel omlaag, met de buitenunit voor het huis (staat daar tussen wat hegjes in, dus we zien hem dan bijna niet, bovendien vanaf de straat al helemaal onzichtbaar).

Waarom de goot niet aan de voorkant van het huis dan? Nou, dat vind ik wel erg lelijk eigenlijk.

Andere optie is plek 2 boven het raam, met verder hetzelfde principe voor de buitenunit. Dan blaast hij dus wel richting bed, en niet de rest van de verdieping, maar niet tegen de kast aan.

Ben benieuwd naar jullie ideeën.
toon volledige bericht
Voor de woonkamer maakt 1 of 2 eigenlijk niet bar veel uit als je de keuken mee wilt verkoelen. Uiteindelijk zal de temperatuur in de keuken omlaag gaan, maar je zal niets tot weinig merken van de airflow direct uit de unit.Heel misschien vanaf plek 1. Gevoelsmatig zeg ik overigens dat 1 wel de betere plek is omdat je dan met de 'swing' functie de airflow door de hele huiskamer kan krijgen. Maar als je dat problemen oplevert met geluid door de buitenunit te verplaatsen OF je leidingen langer moet maken is 2 opzicht niet een hele slechte keuze.

Wat betreft de eerste verdieping heeft optie 1 niet de voorkeur omdat deze direct naar het bed toeblaast. Kan je echter de unit niet plaatsen aan de kant van de berging? (dus blazen richting optie 2)? Dan kan je de buitenunit kwijt boven op de praktijk?

De TS heeft nu een Veelgestelde vragen sectie overigens. Als je nog op of aanmerkingen hebt voor verbeteringen, onjuistheden of toevoegingen; stuuf @Glashelder en mijzelf even een DM :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:11
Abom schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:54:
Gisteren een offerte gekregen voor een Toshiba RAS-B13J2KVSG KAZUMI unit. 3200 euro (daar moet de wifi module nog bij). 1800 euro voor de unit, 600 euro voor montage kosten en dan nog 800 euro voor overig materiaal.
Ze moeten door de slaapkamer naar mijn kantoor, dus door een extra binnenmuur en een paar meter extra slang/leiding.

Het is zoveel meer dan ik had verwacht. Ik zou ongeveer 700 euro kunnen besparen door voor het budget model te gaan. Dan vind ik het weer veel geld voor een budget airco.
wel (te)veel idd , voor alleen die €1800,- kan er al een A-merk 3.5 kw hangen bij de meeste installateurs . Zeg ~€2000 incl. meerwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 20:57
BastaRhymez schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:45:

@kever678 kan je niet door de wand heen? Dat is toch wat makkelijker (en minder gevoelig voor lekkage) dan een dakdoorvoer.
Ga vanuit de keuken de muur door en kom dan in de garage. Vanaf de garage het dak door naar de buitenunit.

De stroomkabel van de buitenunit gaat er ook doorheen, stroompunt bevind zich in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:11

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Notna schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:00:
[...]

Voor de woonkamer maakt 1 of 2 eigenlijk niet bar veel uit als je de keuken mee wilt verkoelen. Uiteindelijk zal de temperatuur in de keuken omlaag gaan, maar je zal niets tot weinig merken van de airflow direct uit de unit.Heel misschien vanaf plek 1. Gevoelsmatig zeg ik overigens dat 1 wel de betere plek is omdat je dan met de 'swing' functie de airflow door de hele huiskamer kan krijgen. Maar als je dat problemen oplevert met geluid door de buitenunit te verplaatsen OF je leidingen langer moet maken is 2 opzicht niet een hele slechte keuze.

Wat betreft de eerste verdieping heeft optie 1 niet de voorkeur omdat deze direct naar het bed toeblaast. Kan je echter de unit niet plaatsen aan de kant van de berging? (dus blazen richting optie 2)? Dan kan je de buitenunit kwijt boven op de praktijk?

De TS heeft nu een Veelgestelde vragen sectie overigens. Als je nog op of aanmerkingen hebt voor verbeteringen, onjuistheden of toevoegingen; stuuf @Glashelder en mijzelf even een DM :Y
toon volledige bericht
Dank je. Plaatje 2 is geroteerd, geen idee waarom. Maar plek 2 is daar de tuinzijde. De airco aan de praktijk/garagezijde monteren houdt in dat deze boven het bed hangt. Dat lijkt mij het minst ideaal toch?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:13:
[...]

Dank je. Plaatje 2 is geroteerd, geen idee waarom. Maar plek 2 is daar de tuinzijde. De airco aan de praktijk/garagezijde monteren houdt in dat deze boven het bed hangt. Dat lijkt mij het minst ideaal toch?
Ha, woops :+

Airco boven je bed is prima; immers kan je de horizontale lamellen zo stellen dat de lucht over je heen blaast (vanuit de unit gezien dus recht vooruit). Van meest gewenst naar minst gewenste optie:

1. Uit de buurt van je bed
2. Boven je bed, zodat je de lucht over je heen kan laten gaan en 'bij je voeten naar beneden 'valt''
3. Direct (haaks) naast je bed zodat ook hier de lucht over je heen kan
4. Aan je voeteneinde, maar dan de lamellen zoveel mogelijk van je af richten

Ik had in mijn vorige huis ook de AC boven het hoofdeinde van het bed en had echt 0 last van koudeval. In het nieuwe huis heb ik het direct naast mij (haaks) boven het bed en wederom geen last ervan (note: bed is 220 breed)

Voor het geluid valt het ook enorm mee als je de fluisterstand aanzet. Je hoort het uiteraard wel, maar het maakt minder lawaai dan een ventilator in de kamer.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 03-06-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milas82
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:03
kever678 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:04:
[...]

Apparatuur is wel te krijgen echter is het vacuümeren zelf ook een beetje te doen?

Edit:

Kijk naar zoiets als dit voor de dakdoorvoer. Lijkt me prima maar wellicht iemand hier die dat kan bevestigen of een ander alternatief heeft?

[Afbeelding]
Ik heb ook zo een doorvoer gebruikt, werkt prima. Had de 70mm dacht ik. 5kw Single split airco en kabels voor de zonnepanelen gingen er makkelijk door heen. Wel even de bochten boven elkaar houden zodat de slangen zonder buigen er door heen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Notna schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:58:
[...]

Kan het kwaad? Nee compleet niet. Maar het is wel redelijk nutteloos. Niet dat de kosten nu zo exorbitant zijn voor een 16A vs een 20A groep, maar goed.

Voor de 2de: * Notna summoned @kabeltjekabel even aangezien hij de originele post gedaan heeft en mij eventueel kan corrigeren. Echter:

https://www.groepenkastbe...b-aardlekschakelaar-nodig

[...]

Daarom dus
toon volledige bericht
Huh? Bedoel je deze;
kabeltjekabel in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
:?

20A achter 25A hoofdbeveiliging (als je 3x25 hebt)... nja. Maar beter B20 dan C16.

Qua aardlekbeveiliging; als je de handleiding strikt volgt zou dat type F moeten zijn. Maar dat doet natuurlijk helemaal niemand. Type B is voor je autolader.

Type S is gewoon vertraagd. Voor beveiliging tegen aanraking door mensen wil je 30 mA beveiliging hebben op een eindcircuit, alles daarboven is voor specifieke apparatuur.

Overigens; in kantoren etc. is aardlekbeveiliging in het geheel weer verplicht, maar dan zijn er weer 101 andere regeltjes qua toezicht en keuringen van apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

koevlaas2 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:12:
[...]

Inspuiten met speciaal spul en dan na 5 minuten inwerken met de stoomreiniger schoonmaken, hiervoor is het erg handig als de kap eraf is.
maar daarmee wordt de rol en de achterkant van de bak / uitblaasdeel niet schoon is mijn ervaring

inmiddels is de lucht wel wat beter maar ik zie nog echt wel viezigheid

hwb wel 'speciaal spul' gebruikt

kap eraf is die twee schroeven , zwarte box weg en dan maar wat klikken .....???

eraf lukt dan wellicht nog wel maar erop.....

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 03-06-2020 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 20:57
Milas82 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:33:
[...]

Ik heb ook zo een doorvoer gebruikt, werkt prima. Had de 70mm dacht ik. 5kw Single split airco en kabels voor de zonnepanelen gingen er makkelijk door heen. Wel even de bochten boven elkaar houden zodat de slangen zonder buigen er door heen gaan
Top, bestel ik deze (75mm) en zou dan allemaal moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:33:
[...]

Huh? Bedoel je deze;
kabeltjekabel in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
:?

20A achter 25A hoofdbeveiliging (als je 3x25 hebt)... nja. Maar beter B20 dan C16.

Qua aardlekbeveiliging; als je de handleiding strikt volgt zou dat type F moeten zijn. Maar dat doet natuurlijk helemaal niemand. Type B is voor je autolader.

Type S is gewoon vertraagd. Voor beveiliging tegen aanraking door mensen wil je 30 mA beveiliging hebben op een eindcircuit, alles daarboven is voor specifieke apparatuur.

Overigens; in kantoren etc. is aardlekbeveiliging in het geheel weer verplicht, maar dan zijn er weer 101 andere regeltjes qua toezicht en keuringen van apparatuur.
toon volledige bericht
Nee, ik doelde hierop:
Notna schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:40:
[...]

Maar je beantwoord de vraag alsnog :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ray schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:03:
[...]

maar daarmee wordt de rol en de achterkant van de bak / uitblaasdeel niet schoon is mijn ervaring

kap eraf is die twee schroeven , zwarte box weg en dan maar wat klikken .....???

Ik heb deze stappen naar @vinom gestuurd en die vond ze duidelijk genoeg. Wellicht dat jij er nog wat aan hebt
Als de kap er dus af is; links zie je dan een witte houder waar de koperen buizen van de verdamper doorheen gaan.
Die zit vast met totaal 4 schroeven; 2 die je van bovenaf kan verwijderen en 2 die je van de zijkant kan verwijderen. Alsnje dat gedaan hebt, kan je aan één kant de verdamper omhoog tillen en de witte houder eraf halen. Let op dat je de lamellen niet verbuigt of jezelf snijdt eraan. Als de kap eraf is; de witte houder van de ventilatierol losklikken, de verdamper omhoog houden aan 1 kant en je kan dan de rol eruit trekken.

Er terug in doen is even een handigheidje, maar dan is het gewoon de stappen in omgekeerde volgorde doen en gaan. Houd er rekening mee dat je er de eerste keer goed lang mee bezig bent.
Aan de bovenkant van de kap, zit de unit vast geklikt op 3 evenredig verspreide punten. Je kan dat het beste zien, door de klep open te zetten, de 2 filter eruit te halen en dan te kijken tussen de kap en de bovenkant van de verdamper. Je ziet dan een soort raamwerk van een paar latjes, waar op 3 punten een halve maan eruit is. Die moet je losklikken, door ze 'omhoog te trekken'.

Is in de praktijk wat lastig omdat de ruimte tussen unit en plafond beperkt is, maar je kan er iig gewoon met je handen tussen komen.

Als het goed is moet het dan loskomen.

Pagina 3 laat het ook zien:

https://www.google.com/ur...Vaw16jIFby7SAl7G6OVq1H51u

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 03-06-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
phitamines schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:10:
Als ik het goed heb begrepen is hard solderen beter dan flare-koppeling.
Volgens de handleiding zie ik dat bij Daikin de binnenunits standaard voorbereid zijn voor flare-koppeling.
Dus als je voor hard solderen kiest, dan wordt het alleen bij de buitenunits gedaan ?
Elke unit wordt geleverd met flare koppelingen. Daar zit dan een dopje onder die de boel afsluit voor transport e.d.

Je kan dan zelf kiezen of je die koppelingen gebruikt en zelf een flare maakt, of dat je die koppelingen lekker in je bakje met oud messing gooit en er zelf soldeerkoppelingen van danfoss aan soldeert :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Notna schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:16:
[...]

Ik heb deze stappen naar @vinom gestuurd en die vond ze duidelijk genoeg. Wellicht dat jij er nog wat aan hebt

[...]

Aan de bovenkant van de kap, zit de unit vast geklikt op 3 evenredig verspreide punten. Je kan dat het beste zien, door de klep open te zetten, de 2 filter eruit te halen en dan te kijken tussen de kap en de bovenkant van de verdamper. Je ziet dan een soort raamwerk van een paar latjes, waar op 3 punten een halve maan eruit is. Die moet je losklikken, door ze 'omhoog te trekken'.

Is in de praktijk wat lastig omdat de ruimte tussen unit en plafond beperkt is, maar je kan er iig gewoon met je handen tussen komen.

toon volledige bericht
mmm links heb ik amper ruimte,

de rol kan er uit, dat weet ik zeker want Daikin Service heeft er hier ter plekke een andere in gezet :)
heb toen wel gekeken maar dacht wel 'daar blijf ik zo vanaf...' maar goed ze hebben toen ook rechts helemaal los gehad inclusief de print en de motor ook vervangen

toch ljikt het alsof niemand naar die rol kijkt en enkel filter en eventueel verdamper schoon maakt en het zou goed moeten zijn? waarom is dat hier dan niet zo of moet je dat elke maand doen ?? dan bedoel ik het verdamper blok niet de filters :P

ik wilt best een installateur betalen maar als die 60 ex rekent en ook enkel dit doet kom ik nog niet verder. expert in de regio gezocht dus

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 03-06-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Laatst online: 19:19
Hier in een youtube filmpje wordt er een uitelkaar gehaald. Wel niet in het nederlands....
YouTube: Daikin Perfera 30 FTXT sisäyksikön purkaminen huoltoa varten. HVAC I...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onyxio
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-06-2024
I-King schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:19:
@Onyxio
Dat klopt, zoek op pendelen in dit topic, dit onderwerp komt wekelijks langs. Je zou kunnen kijken of een kleinere buitenunit (bijv 4,2) een lagere ondergrens heeft, maar MHI heeft dat niet vziw. Al met al dus een slim advies van de installateur.

SCOP is koelen, SEER is verwarmen. Zoek een datasheet op en daar staat alle info in.
@I-King: het heeft eventjes geduurd, maar ik wil je bij deze nog bedanken voor je reactie. Ik heb de airco threads doorgenomen en heb nu een goed idee wat "pendelen" inhoudt.

Ook al wat offertes ontvangen (prijzen vallen toch hoger uit dan we gehoopt hadden), maar we hebben geen haast: deze zomer redden we het toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

zxop4932 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:49:
[...]

Dank voor je reactie! 20a werd zowel door Daikin als de technische boer aangeraden maar ikzelf verwacht ook niet boven de 16 uit te komen. Maar het kan geen kwaad neem ik aan? :+

Er is denk ik wel een verschil. 16A is wel redelijk de standaard in bedrading en ander installatie spul. Ga je naar 20A dan kom je in een andere catagorie wellicht. Doel van de zekering is om brand in je bedradring etc te voorkomen dus ik zou voor 16A gaan of goed controleren of de rest daar ook voor geschikt is.

Maar 16A op 230V is best een hoop watt, die kW vermogens zijn koelvermoegens dacht ik, dus kan je delen door de cop toc?h

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00
nuffy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:04:
[...]

wel (te)veel idd , voor alleen die €1800,- kan er al een A-merk 3.5 kw hangen bij de meeste installateurs . Zeg ~€2000 incl. meerwerk
idd voor 1500 had ik een offerte voor een 3.5 toshiba. dus ik zou ff verder kijken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwondoo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 12:21
Hoi allen,
Lees al een tijdje mee omdat wij in ons huis een airco willen in slaap- en werkkamer. Deze zijn beiden niet zo groot, en gisteren een verkoper van een NVKL aangesloten bedrijf over de vloer gehad. Zojuist de offerte ontvangen en ik probeer een beeld te krijgen of de prijs redelijk is of niet:

Mitsubishi heavy industries Inverter split-systeem airconditioning
1 stuks Buitendeel :SCM40 ZS-S
Koelvermogen 1500-5900 watt
Verwarmingsvermogen 1300-6300 watt
Verwarmingsvermogen bij -10⁰C 3300 watt

2 stuks Binnendeel :SRK20 ZS-W Wandmodel binnendeel
Koelvermogen 2000 watt
Verwarmingsvermogen 2700 watt
Totaalprijs van deze aanbieding € 3.260,33 (inclusief btw. € 3.945,00)

Montage/installatie verzorgen zij verder. Ik boor de twee gaten in de muur (scheelde €100).
Ik heb verder best vertrouwen in het bedrijf, dat is ook wat waard natuurlijk, maar ben benieuwd naar jullie ervaring qua prijs voor de genoemde apparatuur + installatie.

Installatie zou overigens over 3-4 weken zijn, afhankelijk van de snelheid van levering van Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
kwondoo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:04:
Hoi allen,
Lees al een tijdje mee omdat wij in ons huis een airco willen in slaap- en werkkamer. Deze zijn beiden niet zo groot, en gisteren een verkoper van een NVKL aangesloten bedrijf over de vloer gehad. Zojuist de offerte ontvangen en ik probeer een beeld te krijgen of de prijs redelijk is of niet:

Mitsubishi heavy industries Inverter split-systeem airconditioning
1 stuks Buitendeel :SCM40 ZS-S
Koelvermogen 1500-5900 watt
Verwarmingsvermogen 1300-6300 watt
Verwarmingsvermogen bij -10⁰C 3300 watt

2 stuks Binnendeel :SRK20 ZS-W Wandmodel binnendeel
Koelvermogen 2000 watt
Verwarmingsvermogen 2700 watt
Totaalprijs van deze aanbieding € 3.260,33 (inclusief btw. € 3.945,00)

Montage/installatie verzorgen zij verder. Ik boor de twee gaten in de muur (scheelde €100).
Ik heb verder best vertrouwen in het bedrijf, dat is ook wat waard natuurlijk, maar ben benieuwd naar jullie ervaring qua prijs voor de genoemde apparatuur + installatie.

Installatie zou overigens over 3-4 weken zijn, afhankelijk van de snelheid van levering van Mitsubishi.
toon volledige bericht
Gevoelsmatig een euro of 7 á 800 te duur, maar dat kan te maken hebben met de tijd waarin je het wilt laten plaatsen (hoogseizoen voor airco's zeg maar :+ ). Zeker als er geen condenspompen verder bij zitten en jij de gaten al boort. Verzorgen zij de elektrische installatie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwondoo
Notna schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:21:
[...]

Gevoelsmatig een euro of 7 á 800 te duur, maar dat kan te maken hebben met de tijd waarin je het wilt laten plaatsen (hoogseizoen voor airco's zeg maar :+ ). Zeker als er geen condenspompen verder bij zitten en jij de gaten al boort. Verzorgen zij de elektrische installatie ook?
Oke, dank voor je reactie! Nee, de buitenunit komt iets boven de houten overkapping te hangen, waarvandaan ze de elektriciteitskabel via een gootje over het dak naar de zijkant gelijden. Daar een gaatje in de muur en dan in een stopcontact die er al zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:52
Hier sinds vorige week ook een airconditioning (maxicool).
Deze is gewoon aangesloten via een stekker dat we in het stopcontact kunnen steken (binnen).

Maar bij langer niet-gebruik van de airco. Mag deze dan zonder stroom gezet worden?

In de winter zouden we deze mogelijk als extra verwarming kunnen gaan gebruiken. Maar dat is sowieso pas binnen enkele jaren, wanneer de zoon wat ouder is.

Dus de eerste jaren zal deze enkel in de zomer gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 18:21
kwondoo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:04:
Hoi allen,
Ik heb 800 EUR minder betaald voor installatie met 1 binnenunit minder. Dat was ook een NVKL installateur (Kouveld). Ik had ook offertes tot wel 1000EUR goedkoper, maar daar had ik compleet geen vertrouwen in hoe die dat netjes gingen opleveren. Op een gegeven ogenblik boeit het je niet meer als ze maar snel kunnen komen 8)7 . Tot nu toe geen spijt van mijn keuze. Let wel op dat ze de 2 binnen filters wel installeren of achterlaten. 'Wordt standaard niet gedaan'... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 20:52
Hoi allen,

Lees al enige tijd mee.
Voor onze nieuwbouw woning zijn wij op zoek naar een split airco systeem. Zou zelf het liefst een binnen unit hebben die te hangen komt in het trappengat van de 1e naar de 2e verdieping.
Idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vQtJ5IHPNgu4xz8oJXz-8BRDMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDZ9ePZ4q6LlTu9R08ITxSe5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ofj3G95EADGKtsb3OX3vqEw4ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2B47NLOo6VZk6Wi7g8LxCaZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkCljxaOKfmG-GTZdYJCLthQZvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nj7Cz5dune1zlMWBPu8KpQIu.jpg?f=fotoalbum_large

De binnen unit blaast dan naar beneden (koude lucht zakt ook. Bij vrienden van ons hangt deze ook in het trapgat net op de 2e verdieping en daar koelt ie prima de 1e verdieping.)
Betreft een nieuwbouw woning uit 2019, goed geisoleerd.

Nu heb ik een aantal offertes gehad:

Installateur: bedrijf 1
Type: SENSIRA FTXF50A-RXF50A 5.0 kW R-32
Merk: Daikin
Efficientie: A++
SEER: 6.21
Prijs: €1400,- incl montage

Installateur: bedrijf 2
Type: FTXM35 - RXM35M
Efficientie: A+++
SEER: 8.65
Prijs: €2299,- incl montage

Installateur: bedijf 3
Type: unit 42QHC012D8S
Merk: Carrier
SEER: 6,70
Prijs: €1900,- incl montage

Installateur: bedrijf 4
Type: FTXC50 - RXC50
SEER: 6.29
Prijs: €1800,- incl montage

Alle systemen worden geleverd met wifi module.

Ik neig zelf naar de FTXM35 - RXM35M aangezien deze wat efficienter is. We blijven hier de komende jaren wel woning dus wat mij betreft de investering wel waard.

Wat denken jullie ?
Of hebben jullie andere voorstellen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-05 23:17
ymaenhout schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:45:
Ik neig zelf naar de FTXM35 - RXM35M aangezien deze wat efficienter is. We blijven hier de komende jaren wel woning dus wat mij betreft de investering wel waard.

Wat denken jullie ?
Of hebben jullie andere voorstellen?

Alvast bedankt!
heb zelf ook de perfera binnenunit (icm multisplit dan). Weet niet of het heel veel scheelt ivm sensira maar het prijsverschil is ook niet zo groot. Bij Climasensezag ik bijv. dat de sensira 5 kW €1465 kost en de Perfera 3,5 kW kost €1525). Leverancier 1 vind ik behoorlijk scherp geprijsd, lijkt me dat die ook wel een wat luxer model kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwondoo
Rincewind74 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Ik heb 800 EUR minder betaald voor installatie met 1 binnenunit minder. Dat was ook een NVKL installateur (Kouveld). Ik had ook offertes tot wel 1000EUR goedkoper, maar daar had ik compleet geen vertrouwen in hoe die dat netjes gingen opleveren. Op een gegeven ogenblik boeit het je niet meer als ze maar snel kunnen komen 8)7 . Tot nu toe geen spijt van mijn keuze. Let wel op dat ze de 2 binnen filters wel installeren of achterlaten. 'Wordt standaard niet gedaan'... |:(
Oh, dat komt dan aardig vergelijkbaar uit volgens mij. Dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuscani
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-06-2022
te koelen ruimte 5.5mx 8m x2.5 125 cub
welke optie werken het beste ? 2x FTXA 25 of 1x FTXA50
hoe zit het met die 19dB tov 24dB?
de 2xFTXA naast elkaar (50 cm tussen 0 dan kan ik met 1 buitenunit werken)
of op tegenovergestelde muren ? denk ik dan best 2 buitenunits gebruik anders 10 m leiding nodig en dit op de buiten muur ook geen zicht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
tuscani schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:28:
te koelen ruimte 5.5mx 8m x2.5 125 cub
welke optie werken het beste ? 2x FTXA 25 of 1x FTXA50
hoe zit het met die 19dB tov 24dB?
de 2xFTXA naast elkaar (50 cm tussen 0 dan kan ik met 1 buitenunit werken)
of op tegenovergestelde muren ? denk ik dan best 2 buitenunits gebruik anders 10 m leiding nodig en dit op de buiten muur ook geen zicht is
Zonder ook maar enige andere informatie valt hier niets over te zeggen. Ligging ruimte, functie ruimte, mate van isolatie en zonwering, layout etc.

Maar tenzij je een plaggenhut hebt is 5.0 kW hoe dan ook te veel voor 125m³. 4.2 of 3.5 (afhankelijk van eerder genoemde, missende informatie) is meer dan zat.

En 19 vs 24 dB is best veel verschil; zachte bries vs gefluister van mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuscani
het is de leefruimte 5.5 m breed 8m lang 5 m raam 2 m hoog vooraan (oostkant dubbele beglazing) geen verdieping en dak in 10 cm dikke sandwich panelen zijkant zuid gericht met 2.5 x2m raam
er zitten rolluiken voor de ramen hoogte binnen varieerd van 2 m naar 3.5 m

plannetje maakt misschien iets duidelijker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKolWEmt9Qf2wik5KToGhcHfRiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCZqnjN1EvgXfpdwVyXek4Mp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door tuscani op 05-06-2020 08:45 . Reden: meerinfo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 22:30
Ray schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:03:
[...]

Bij een Daikin ftxm bovenop op 3 punten losklikken dmv de kap een beetje omhoog trekken bij de bevestigingspunten.
Rol e.d kan je schoonmaken met een kwast en een emmertje water om de kwast weer mee schoon te maken.
Een oude handoek oid maakt de klus af.

P.s: de rol kan er ook uit, dan kan je deze beter reinigen.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 05-06-2020 09:01 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
koevlaas2 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:59:
[...]

Bij een Daikin ftxm bovenop op 3 punten losklikken dmv de kap een beetje omhoog trekken bij de bevestigingspunten.
Rol e.d kan je schoonmaken met een kwast en een emmertje water om de kwast weer mee schoon te maken.
Een oude handoek oid maakt de klus af.

P.s: de rol kan er ook uit, dan kan je deze beter reinigen.
De rol eruit krijgen was ook het doel van @Ray. Daartoe heb ik de volgende post gedaan:
Notna schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:16:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Echter gaat dit er wel vanuit dat je links de ruimte hebt. Ik heb geen ervaring om de gehele unit uit elkaar te halen als er links geen ruimte is om de rol er alsnog uit te krijgen :)

tuscani schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:26:
het is de leefruimte 5.5 m breed 8m lang 5 m raam 2 m hoog vooraan (oostkant dubbele beglazing) geen verdieping en dak in 10 cm dikke sandwich panelen zijkant zuid gericht met 2.5 x2m raam

[Afbeelding]
Ik zou niet meer dan een 4.2 nemen voor de ruimte en dat is waarschijnlijk al best te veel. Wil je er ook mee gaan verwarmen? Dan zeker voor de 4.2 gaan. Als je dat niet wilt zou denk ik de 3.5 genoeg moeten zijn (puur en alleen omdat koude lucht naar beneden zakt en je dus niet die enorme hoogte echt hoeft mee te rekenen imo)

5 is hoe dan ook veel te veel. Die binnenunit is ook meteen een stuk groter en luidruchtiger dan < 4.2 modellen van de FTXM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
Hoe zit het met regels voor airco units en geluidsproductie? Onze achterburen hebben een airco, mitsubishi heavy industries (type weet ik niet) en dat ding maakte 2 nachten terug ontzettend veel lawaai, zoveel zelfs dat ik overweeg om niet zo'n ding aan te schaffen, wanneer het zoveel overlast geeft voor de buren...

Ik heb ergens gelezen dat buitenunits max 40db geluid mogen produceren, dat was 2 nachten terug echt wel meer dan 40db. Hoe zit het met reeds geplaatste units, moeten die ook aan de nieuwe regels voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:29
Dan is er geheid wat mis met die unit. Een goed gemonteerde en onderhouden buitenunit moet je bijna niet horen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49
Abom schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:17:
Hoe zit het met regels voor airco units en geluidsproductie? Onze achterburen hebben een airco, mitsubishi heavy industries (type weet ik niet) en dat ding maakte 2 nachten terug ontzettend veel lawaai, zoveel zelfs dat ik overweeg om niet zo'n ding aan te schaffen, wanneer het zoveel overlast geeft voor de buren...

Ik heb ergens gelezen dat buitenunits max 40db geluid mogen produceren, dat was 2 nachten terug echt wel meer dan 40db. Hoe zit het met reeds geplaatste units, moeten die ook aan de nieuwe regels voldoen?
Heb zelf ook 2x MHI, maar die dingen hoor je echt praktisch niet. In mijn geval staan ze kort bij het badkamerraam. Als de units op vol vermogen staan hoor ik in de badkamer de buitenunits niet eens, maar maakt zelfs de afzuiging van mijn badkamer (in de laagste stand) nog meer geluid. Ook een nabijgelegen weg of ritselende blaadjes overstemmen het geluid van de buitenunit.

Ik denk toch echt dat er iets mis is met die buitenunit. Takje tegen de fan? Staat hij ergens tegenaan? Kun je een opname maken van het geluid?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

ChUcKiE

Dus........

*Knip* Volgende keer s.v.p. ook zelf wat zoeken en reviews lezen aangezien dit geen installateur adviseur topic is :).

[ Voor 69% gewijzigd door Zeehond op 09-06-2020 11:19 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter

renzo4000 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:30:
Dan is er geheid wat mis met die unit. Een goed gemonteerde en onderhouden buitenunit moet je bijna niet horen.
Dat dus. Mijn schoonouders hebben een maand of 2 terug een Daikin FTXM and MXM buitenunit laten plaatsen. 0 issues met verwarmen, maar ze hadden afgelopen dinsdag de verkoeling aangezet en de buitenunit maakte een enorm lawaai. Ik ben langsgegaan en er waren 2 issues:

1. De afdichtingsrubber van de as voor de fan draaide mee met de as. Door de wrijving tussen de 2 rubberen delen maakte dat een enorm kabaal. Was een kwestie van het rubbertje goed doen en dat geluid was weg
2. De andere issue was dat de fan zelf nét tegen de kast aanliep (bovenkant) zodra de fan zijn centraalpunt had gevonden na op toeren komen. Dat kwam omdat de unit zelf net iets té waterpas zat; de houder voor de fan zit namelijk niet direct aan de hele kast vast. Dus zodra de fan zijn centraalpunt had gevonden liep deze tegen de kast aan.. Kwestie van de dempers iets aandraaien (buitenunit zit op een muurbeugel) en het liep weer compleet geruisloos

Gelukkig opgelost in 10 minuten; goed zicht en een goed gehoor helpen :+

Overigens is dat niet iets wat in de regel voorkomt. Ik denk een combinatie van verkoelen ipv verwarmen én het was een erg warm dag (27 graden, de units hangen op een buitenmuur vol op het zuiden)

Maar het zou mij dus niet verbazen als dat bij je buren ook iets dergelijks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 04:59

Ik heb ook een MHI (5kw) en die is verassend stil, ook wanneer ik 'm het hardst laat werken. Dat is eigenlijk wat iedereen met een A-merk airco wel aangeeft overigens. Het lijkt mij een incident met hun buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:23
De normen gelden ook voor bestaande units. Voordeel van de regelgeving is dat het om de daadwerkelijke situatie gaat. Specificaties etc bieden dus weinig mogelijkheid om te sjoemelen.

Anekdote: eergisteren wilde ik even luisteren naar een Daikin buitenunit in de buurt op ca 2.5m afstand. Kon niet exact zien of ik de fan draaide, maar hoorde wel wat. Daarop moest ik vaststellen dat ik niets over die unit vast kon stellen omdat ik het niet goed kon zien en omdat een gare oude aircounit iets verderop sowieso de dominante geluidsbron was (op plat dak van fysiotherapiepraktijk). Stond wat te rammelen, etc, zoals je dat ook wel tegenkomt in de VS of zuid Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
Ik denk ook dat er iets mis is met de unit of montage daarvan. Het is een vrij nieuw huis, nog geen 8 jaar oud en de airco is nog nieuwer. Aangezien het niet heel erg heet was, kan ik me niet voorstellen dat het nodig was dat de unit op volle kracht stond te werken.

Misschien toch maar even aanbellen en ze erover informeren. De buitenunit staat van hun huis afgericht, richting mijn huis. Mogelijk hebben ze het zelf helemaal niet gehoord.

[ Voor 25% gewijzigd door Abom op 05-06-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Abom schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:55:
Misschien toch maar even aanbellen en ze erover informeren. De buitenunit staat van hun huis afgericht, richting mijn huis. Mogelijk hebben ze het zelf helemaal niet gehoord.
Dat lijkt mij een goed en behulpzaam idee. Onbalans in de unit kan ook (versnelde) slijtage opleveren, dus wellicht zijn ze er ook mee geholpen dat iemand ze er op attendeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
tuscani schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:26:

[Afbeelding]
Grotendeels persoonlijke afwegingen, maar ik zou één unit op de korte muur aan de westzijde hangen.
  • Daar hangt het aan de hoge zijde
  • De lucht blaast makkelijker de hele ruimte is (de lamellen zijn gewoon te sturen naar midden van de ruimte)
  • Op 3,5m hoogte heb je minder last van een sterke luchtstroom in je gezicht dan op 2m
  • Een unit aan de muur is geen blikvanger. Liever één niet mooi apparaat aan de muur dan twee.
edit: Oké, negeer bovenstaande voor het merendeel. Ik dacht dat de groene pijlen de luchtstromen waren en zag pas later dat 1 en 2 de mogelijke locaties zijn en zou voor optie 1 gaan met dus één grotere unit.

[ Voor 13% gewijzigd door InterCC op 05-06-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:17
ChUcKiE schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:36:
Iemand bekend met een goede installateur in de regio noord Limburg (noordelijkste puntje)/Nijmegen/Cuijk?
Ik heb goede ervaringen met Queens in Mook.

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuscani
mis gepost

[ Voor 93% gewijzigd door tuscani op 05-06-2020 13:50 . Reden: mis post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuscani
InterCC schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:41:
[...]

Grotendeels persoonlijke afwegingen, maar ik zou één unit op de korte muur aan de westzijde hangen.
  • Daar hangt het aan de hoge zijde
  • De lucht blaast makkelijker de hele ruimte is (de lamellen zijn gewoon te sturen naar midden van de ruimte)
  • Op 3,5m hoogte heb je minder last van een sterke luchtstroom in je gezicht dan op 2m
  • Een unit aan de muur is geen blikvanger. Liever één niet mooi apparaat aan de muur dan twee.
edit: Oké, negeer bovenstaande voor het merendeel. Ik dacht dat de groene pijlen de luchtstromen waren en zag pas later dat 1 en 2 de mogelijke locaties zijn en zou voor optie 1 gaan met dus één grotere unit.
aan die westkant muur had ik ook al gedacht maar vond die nogal ver af van de plaats waar we het meeste vertoeven (oostkant in salon 6-8m verder ) maar als de luchtstroom zonder probleem tot daar zou gaan is dat de beste optie comfort en esthetisch gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemvL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:08
Hi all,

Ik lees al een tijdje mee en sta op het punt om een keuze te maken voor installatie van een airco in mijn bovenwoning. De bovenverdieping is al lekker warm geweest de afgelopen dagen en met thuiswerken en slecht slapen is de tijd daar.

Nu heb ik alleen een dilemma met een keuze tussen een single split op de overloop of multi split op 2 kamers (zie hieronder een 'tekening'). Voordeel van single split op de overloop is dat deze meer ruimtes kan koelen, voordeliger is in aanschaf/montage en mooi kan worden weggewerkt via washok. Maar dit is natuurlijk wel minder efficiënt / net dan per kamer. Kostenverschil zit alleen wel rond de +- 1000 euro in oplossing tegenover multi split per kamer. Ik blijf in dit huis denk ik nog max 5-7 jaar wonen.

Verder heb ik wat offertes en kom daarbij merken tegen als Tosot, Hisense en Mitsubishi. Natuurlijk ook een kostenverschil, en kan niet zo goed inschatten waarin dat zit (energie, bouwkwaliteit, etc). Wat zou jullie advies hierin zijn?

Opties nu:
- Tosot BORA GWH24AAD op de overloop (+- 2100 euro)
- HiSense 3,5kw of 5kw op overloop (+- 1800 / 2300 euro)
- Mitsubishi SRK 50 op overloop (+- 2700 euro)
- HiSense multi split 2x2,5kw op kamers (+- 3100 euro)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG-7cSdZe1_4vo65hDYgkKHfTcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbxdZxDwjoPcBgkJrN7LqJRU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door JochemvL op 05-06-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Laatst online: 17:59
Bedankt voor jullie reactie tot nu toe.
Heb dankzij jullie een aantal andere bedrijven gevonden en prijzen zijn beduidend beter/goedkoper :)

Vraag: een bedrijf adviseerde om i.p.v. 2kW, 2.5kW te nemen omdat ik ook wil verwarmen.
Als reden gaf hij aan dat bij lage temperatuur een kamer beter kan verwarmen.
Wat vinden jullie van deze argument?

Grote kamers:
- 30m3
- 40m3
- 37,5m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
tuscani schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:50:
[...]

aan die westkant muur had ik ook al gedacht maar vond die nogal ver af van de plaats waar we het meeste vertoeven (oostkant in salon 6-8m verder ) maar als de luchtstroom zonder probleem tot daar zou gaan is dat de beste optie comfort en esthetisch gezien
Midden in de luchtstroom zitten is geen lekker gevoel (stijve nek, etc.) Mijn MHI (SRK50ZS-W) heb ik kort na het aansluiten gemeten en toen was de output lucht bij de binnenunit ongeveer 7-8 graden celsius. De unit zal heel snel de luchtvochtigheid omlaag brengen en de ruimte koelen. In het ergste geval duurt het een paar minuten langer voordat het koel wordt waar je zit. De lamellen laten zich prima bedienen en volgens mij is het dan prima te doen om de binnenunit lekker hoog en verder weg te hangen waarna de koude lucht daalt over een groter oppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
JochemvL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:53:
Hi all,

Ik lees al een tijdje mee en sta op het punt om een keuze te maken voor installatie van een airco in mijn bovenwoning. De bovenverdieping is al lekker warm geweest de afgelopen dagen en met thuiswerken en slecht slapen is de tijd daar.

Nu heb ik alleen een dilemma met een keuze tussen een single split op de overloop of multi split op 2 kamers (zie hieronder een 'tekening'). Voordeel van single split op de overloop is dat deze meer ruimtes kan koelen, voordeliger is in aanschaf/montage en mooi kan worden weggewerkt via washok. Maar dit is natuurlijk wel minder efficiënt / net dan per kamer. Kostenverschil zit alleen wel rond de +- 1000 euro in oplossing tegenover multi split per kamer. Ik blijf in dit huis denk ik nog max 5-7 jaar wonen.

Verder heb ik wat offertes en kom daarbij merken tegen als Tosot, Hisense en Mitsubishi. Natuurlijk ook een kostenverschil, en kan niet zo goed inschatten waarin dat zit (energie, bouwkwaliteit, etc). Wat zou jullie advies hierin zijn?

Opties nu:
- Tosot BORA GWH24AAD op de overloop (+- 2100 euro)
- HiSense 3,5kw of 5kw op overloop (+- 1800 / 2300 euro)
- Mitsubishi SRK 50 op overloop (+- 2700 euro)
- HiSense multi split 2x2,5kw op kamers (+- 3100 euro)

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Waar zit het trapgat. De koude verspreid best aardig, maar als er een trapgat tussen de unit en de twee gewenste te koelen ruimtes zit dan wordt dat minder praktisch.
Ook is dan belangrijk om te bedenken dat als je de unit vergeet aan te zetten, of 's avonds nog even extra wilt koelen je de deur altijd open moet laten.

Eigenlijk is de afweging evengoed of het koel moet worden in de kamers of koeler, want een unit in een kamer is natuurlijk aanzienlijk efficiënter dan daarbuiten. Dat zeggende heb ik in mijn slaapkamer een grote unit opgehangen en het duurt dan even, maar de koele lucht gaat netjes de slaapkamer uit en trapgat af richting woonkamer. :) Minder efficiënt, maar het werkt wel (en dus geen -niet zo mooie- binnenunit in mijn woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-05 23:17
tuscani schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:50:
[...]

zou zelf ook 1x een 4,2 kW aan oost-kant prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuscani
weet iemand wat het verschil is tussen

DAIKIN FTXA42AW/RXA42A en FTXA42AW/RXA42B

wat ik kan vinden zijn die sets met RXA42B iest goedkoper maar ik kan nergen iets vinden over het verschil
tussen deze 2 buitenunits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Laatst online: 19:19
Vergelijk deze , wellicht zie je een verschil in de technische data.

https://www.daikin.be/nl_be/producten/RXA-B.html

https://www.daikin.nl/nl_nl/products/RXA-A.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

ChUcKiE

Dus........

Jef61 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Ik heb goede ervaringen met Queens in Mook.
Ah top, dank je, wist dat die er zat (woon in Middelaar) maar heb er geen ervaring mee, dus zal daar eens starten.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
@Milas82 doet zwaan ook de stek gedeelte in de standaard installatie? Ik zie dat namelijk niet op zijn website staan. Ik heb wel een offerte aangevraagd bij ze . Ik heb nog bij 2 andere ook gevraagd . Een een Daikin offerte die gaf alleen een richtprijs tussen €1900-€2500 2.5kw Perfera. De ander een Mitsubishi srk25zsx-w €2150 en rekend voor de srk25zs-w €1950 . Nu zie ik bij zwaan een srk25zs-s voor €1395 staan nu ben ik benieuwd naar de srk25zsx-w model.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemvL
  • Laatst online: 10:08
InterCC schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Waar zit het trapgat. De koude verspreid best aardig, maar als er een trapgat tussen de unit en de twee gewenste te koelen ruimtes zit dan wordt dat minder praktisch.
Ook is dan belangrijk om te bedenken dat als je de unit vergeet aan te zetten, of 's avonds nog even extra wilt koelen je de deur altijd open moet laten.

Eigenlijk is de afweging evengoed of het koel moet worden in de kamers of koeler, want een unit in een kamer is natuurlijk aanzienlijk efficiënter dan daarbuiten. Dat zeggende heb ik in mijn slaapkamer een grote unit opgehangen en het duurt dan even, maar de koele lucht gaat netjes de slaapkamer uit en trapgat af richting woonkamer. :) Minder efficiënt, maar het werkt wel (en dus geen -niet zo mooie- binnenunit in mijn woonkamer).
Trapgat zit onder de fel rode unit. Dus niet er tussen, maar eronder. Je voordeel dat je noemt mbt geen -niet zo mooie- unit in de kamers had ik ook al in mijn hoofd. Is mooi weggewerkt in de gang dan.

Deuren open slapen is geen issue verder. Dus bij het vergeten ben ik daar niet zo bang voor.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milas82
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:03
evtje schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:36:
@Milas82 doet zwaan ook de stek gedeelte in de standaard installatie? Ik zie dat namelijk niet op zijn website staan. Ik heb wel een offerte aangevraagd bij ze . Ik heb nog bij 2 andere ook gevraagd . Een een Daikin offerte die gaf alleen een richtprijs tussen €1900-€2500 2.5kw Perfera. De ander een Mitsubishi srk25zsx-w €2150 en rekend voor de srk25zs-w €1950 . Nu zie ik bij zwaan een srk25zs-s voor €1395 staan nu ben ik benieuwd naar de srk25zsx-w model.
Ja hij is Stek gecertificeerd en heeft de gehele installatie verzorgd, alleen bij mij 2 eerste airco's had ik de 230v tot aan de airco zelf gemaakt dit omdat ik elektricien ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Milas82 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:16:
[...]

Ja hij is Stek gecertificeerd en heeft de gehele installatie verzorgd, alleen bij mij 2 eerste airco's had ik de 230v tot aan de airco zelf gemaakt dit omdat ik elektricien ben.
_/-\o_

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
Heb inmiddels wat offerte's binnen.

Het gaat om levering en montage van:
- Mitsubishi Electric HR50 (6.5 seer / 4.3 scop) a €2.200 incl btw.
- Mitsubishi Electric AP50 (7.4 seer / 4.7 scop) a €2.600 incl btw. (had van een andere bedrijf ook een offerte van €3.200,-)

Bij de montage zit additioneel nog:
big foot.

Qua montage gaat het om circa 5 meter leiding en het boren door 2 muren (1x binnen en 1x van binnen naar buiten -> betreft HSB).

De AP50 is dus iets efficienter en de unit is wat compacter (en beetje hogere lijn bij electric), volgens mij zit daar ook een wifi unit standaard bij. Maakt dat het prijsverschil van €400 euro waard? Begreep dat de HR50 wat langer op zich laat wachten. Zijn het ook een beetje nette prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

Tick

Im that jerk,who wants to know

Wij zijn aan het shoppen in portugal (Keroclima). Een complete multisplitset voor de prijs waar je hier alleen de buiten unit hebt.

1x Daikin 3MXM68N
1x Daikin CTXM15N
1x Daikin FTXM20N
1x Daikin FTXM35N

Nu is mijn vraag.
De buitenunit komt op het dak van de schuur te staan. (Hoogte 3meter).

Een van de binnen units komt op een hoogte van +-2.4 meter te hangen. Iets lager dan de buiten unit.

Is een oliebocht bij deze unit dan noodzakelijk?

There are many mysteries in this universe, including me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Tick schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:48:
Wij zijn aan het shoppen in portugal (Keroclima). Een complete multisplitset voor de prijs waar je hier alleen de buiten unit hebt.

1x Daikin 3MXM68N
1x Daikin CTXM15N
1x Daikin FTXM20N
1x Daikin FTXM35N

Nu is mijn vraag.

Een van de binnen units komt op een hoogte van +-2.4 meter te hangen. Iets lager dan de buiten unit.

Wat betaal je hier dan voor als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick

Tick

rupsen schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:49:
[...]

Wat betaal je hier dan voor als ik vragen mag?
+-€2200,- ex verzendkosten. DHL verzekerd verzenden zal ongeveer €300,- zijn.

Altijd nog voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Tick schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:51:
[...]

+-€2200,- ex verzendkosten. DHL verzekerd verzenden zal ongeveer €300,- zijn.

Altijd nog voordeliger.
En vanwaar de CTXM?

Is een zeer nette prijs trouwens. Bij daikin in de catalogus kost deze set bij elkaar 5203,-
Ga er vanuit dat een bedrijf 65% korting krijgt kom je op 1821,- ex btw. inc btw is dat dan 2203,-

[ Voor 28% gewijzigd door rupsen op 06-06-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick

Tick

Deze als wand unit voor een kleine kamer. Al maakt het in prijs niet zoveel uit met de FTXM20N. Dus dat deze misschien nog gewijzigd gaat worden. (€17,-).

Maar waarom deze vraag? Is er een betere combi mogelijk of zorgt voor problemen?
Ook gezien de max kw van de buiten unit.

En de prijs allemaal incluido Wifi. (uitgezonderd de CTX).

[ Voor 13% gewijzigd door Tick op 06-06-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Tick schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:58:
Deze als wand unit voor een kleine kamer. Al maakt het in prijs niet zoveel uit met de FTXM20N.

Maar waarom deze vraag? Is er een betere combi mogelijk of zorgt voor problemen?
Ook gezien de max kw van de buiten unit.

En de prijs allemaal incluido Wifi.
Omdat dat model alleen bij de multi split combi's staat. Ik heb verder niet gekeken wat er anders aan is :P

Wifi zit tegenwoordig standaard bij de FTXM sowieso, de CTXM weet ik niet. Als een bedrijf je extra laat betalen voor de Wi-Fi dan weet je al dat je opgelicht wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick

Tick

rupsen schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:07:
[...]

Omdat dat model alleen bij de multi split combi's staat. Ik heb verder niet gekeken wat er anders aan is :P

Wifi zit tegenwoordig standaard bij de FTXM sowieso, de CTXM weet ik niet. Als een bedrijf je extra laat betalen voor de Wi-Fi dan weet je al dat je opgelicht wordt
Klopt bij de CTXM, is wifi niet standaard,

Maar gezien dat je koelmonteur bent, je hebt geen antwoord op mijn vraag?

Of een Oliebocht ook noodzakelijk is bij een klein hoogteverschil van de buitenunit 3Meter en de binnen unit 2.4Meter.

Toegevoegd:
In algemene handleiding vind ik dat dit alleen grotere hoogte verschillen gedaan wordt. (sommige spreken over om de 5 meter en andere zelfs om de 10 meter.

Dus bij dit kleine hoogteverschil zal dit geen punt zijn, lijkt mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Tick op 06-06-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tick schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:48:

1x Daikin 3MXM68N
1x Daikin CTXM15N
1x Daikin FTXM20N
1x Daikin FTXM35N

Nu is mijn vraag.

Gaat die 1.5 geen problemen geven op een 68? Minimumvermogen van de 68 is hoger dan de max van die 1.5. Zal vast goed gaan als er meerdere aan staan, maar ik vraag me af of die 1,5 zelfstandig kan draaien.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick

Tick

Glashelder schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Gaat die 1.5 geen problemen geven op een 68? Minimumvermogen van de 68 is hoger dan de max van die 1.5. Zal vast goed gaan als er meerdere aan staan, maar ik vraag me af of die 1,5 zelfstandig kan draaien.
Dit gaat waarschijnlijk ook een 2.0 worden. Gezien het kleine prijs verschil en de wifi er dan bij zit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:43
Vandaag ook eindelijk bij ons het airconditioning sytseem aangelegd. Prima werk hebben de mannen van Action Airco uit Hoogvliet geleverd, nadat mijn vorige installateur zich om onduidelijke redenen had teruggetrokken.
Ze dachten goed mee en hebben keurig werk afgeleverd en ook niet geheel onbelangrijk alle gemaakte rommel weer keurig opgeruimd! Deze mannen wisten wat ze deden (uiteraard alle koppelingen gesoldeerd) en hebben het systeem dan ook goed opgeleverd getest en wel, met uitleg etc. en alles er bij. Zeer tevreden zijn wij erover.

De set zelf zonder problemen uit Portugal besteld (zie het andere topic), en hierdoor een mooi bedrag kunnen besparen (ruim 2600 euro goedkoper).

Hieronder de foto's van het eind resultaat.
De buitenunit staat trillings-arm op de dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DLksDSG/IMG-20200606-WA0010.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9Z4cXtD/IMG-20200606-WA0012.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V3ZGqz1/IMG-20200606-WA0000.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CMKPk10/IMG-20200606-WA0023.jpg

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Tick schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:10:
[...]

Klopt bij de CTXM, is wifi niet standaard,

Maar gezien dat je koelmonteur bent, je hebt geen antwoord op mijn vraag?

Of een Oliebocht ook noodzakelijk is bij een klein hoogteverschil van de buitenunit 3Meter en de binnen unit 2.4Meter.

Toegevoegd:
In algemene handleiding vind ik dat dit alleen grotere hoogte verschillen gedaan wordt. (sommige spreken over om de 5 meter en andere zelfs om de 10 meter.

Dus bij dit kleine hoogteverschil zal dit geen punt zijn, lijkt mij.
Ik had over die vraag heen gelezen denk ik :z

Oliebochten is niet meer nodig bij airconditioners van tegenwoordig. In de specs staat meestal wel hoeveel hoogteverschil er mag zijn.
Soms worden ze nog wel toegepast bij de meer industriële koelinstallatie's. Dan was het uit mijn hoofd om de 5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick

Tick

rupsen schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Ik had over die vraag heen gelezen denk ik :z

Oliebochten is niet meer nodig bij airconditioners van tegenwoordig. In de specs staat meestal wel hoeveel hoogteverschil er mag zijn.
Soms worden ze nog wel toegepast bij de meer industriële koelinstallatie's. Dan was het uit mijn hoofd om de 5 meter.
Top bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteel
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-03 06:52
Zojuist een offerte aangevraagd, maar gezien mijn geringe kennis vraag ik me af of jullie me kort van advies kunnen voorzien. Heb eigenlijk vol vertrouwen in het bedrijf.

Het betreft een nieuwbouw woning. De zolder is oa ook mijn werkkamer en is 41m2 groot.Ik heb 3 slaapkamers en een overloop a 53m2. Het idee is dat ook wat koele lucht naar de woonkamer gaat. Overal komen ook screens voor de ramen.

Advies:

3MXM68 + FTXM50(overloop) + FTXM35(zolder)= € 5350 incl. BTW en montage (compleet)

Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:11
kasteel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:02:
Zojuist een offerte aangevraagd, maar gezien mijn geringe kennis vraag ik me af of jullie me kort van advies kunnen voorzien. Heb eigenlijk vol vertrouwen in het bedrijf.

Het betreft een nieuwbouw woning. De zolder is oa ook mijn werkkamer en is 41m2 groot.Ik heb 3 slaapkamers en een overloop a 53m2. Het idee is dat ook wat koele lucht naar de woonkamer gaat. Overal komen ook screens voor de ramen.

Advies:

3MXM68 + FTXM50(overloop) + FTXM35(zolder)= € 5350 incl. BTW en montage (compleet)

Hoor het graag!
2 losse splitsystemen nemen van 5.0 en 3.5 scheelt je al gauw €1500 , en je maakt nu amper gebruik vd multi mogelijkheden door maar 2 binnenunits te nemen .
Plaatsing op de overloop is wel minder effectief dan met units in de kamers zelf.

In geval van wel de multisplit zou ik dan 2.5kw op 2 kamers hangen en 3.5kw op zolder dan benut je je 3 aansluitingen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00
Chris12 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:37:
Vandaag ook eindelijk bij ons het airconditioning sytseem aangelegd. Prima werk hebben de mannen van Action Airco uit Hoogvliet geleverd, nadat mijn vorige installateur zich om onduidelijke redenen had teruggetrokken.
Ze dachten goed mee en hebben keurig werk afgeleverd en ook niet geheel onbelangrijk alle gemaakte rommel weer keurig opgeruimd! Deze mannen wisten wat ze deden (uiteraard alle koppelingen gesoldeerd) en hebben het systeem dan ook goed opgeleverd getest en wel, met uitleg etc. en alles er bij. Zeer tevreden zijn wij erover.

De set zelf zonder problemen uit Portugal besteld (zie het andere topic), en hierdoor een mooi bedrag kunnen besparen (ruim 2600 euro goedkoper).

[Afbeelding] [Afbeelding]
wat was je kwijt aan installatie en materiaal door dat bedrijf? De 23e komt er een bedrijf bij mij. Wil alleen op basis van uurloon werken. 2 daikins plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:37
Chris12 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:37:

Die goot onder de omvormer door, beperkt die niet heel erg de luchtstroom voor het koelen van de omvormer?
Of zit er nog genoeg ruimte achter/naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
JochemvL schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:45:
[...]

Trapgat zit onder de fel rode unit. Dus niet er tussen, maar eronder. Je voordeel dat je noemt mbt geen -niet zo mooie- unit in de kamers had ik ook al in mijn hoofd. Is mooi weggewerkt in de gang dan.

Deuren open slapen is geen issue verder. Dus bij het vergeten ben ik daar niet zo bang voor.

Bedankt voor het meedenken!
Ik zou dan denk ik voor de optie van 1 unit in de gang gaan. De unit kan prima over het trapgat heen blazen en met de lamellen een beetje goed gericht gaat de koele lucht richting beide kamers. Scheelt zoveel in kosten dat de gangunit wat eerder aanzetten om de boel te koelen en goed door te laten trekken die besparing niet zomaar in negatieve zin gaat compenseren. Daarbij zou je met de lamellen naar beneden richten ook nog de benedenverdieping kunnen koelen mocht dat gewenst zijn.

Niet het meest effectief voor slaapkamerkoeling dus, maar het volstaat, is goedkoper, optisch mooier en biedt een extra optie. Ik zou voor de minder effectieve oplossing gaan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris12
harrybeuker schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:23:
[...]

wat was je kwijt aan installatie en materiaal door dat bedrijf? De 23e komt er een bedrijf bij mij. Wil alleen op basis van uurloon werken. 2 daikins plaatsen.
Bedrag is natuurlijk erg afhankelijk van het werk wat er gedaan moet worden, aantal meter leidingen etc. Wel niet beton/muur boring. Maar ik was 850 kwijt.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
VIPmaster schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:34:
[...]

Die goot onder de omvormer door, beperkt die niet heel erg de luchtstroom voor het koelen van de omvormer?
Of zit er nog genoeg ruimte achter/naast?
Het is een omvormer welke passief gekoeld wordt met een grote koelrib erachter. Bovendien stijgt warmte, en de ruimte wordt nu een stuk koeler dan het eerst was met de airconditioning.
Maar ik zal interne temperatuur vd omvormer de komende tijd eens monitoren.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick

Tick

Ik heb een vraag betreffende advies voor de leiding Diameters icm de lengtes:

De Daikin FTXM35N is +-5 Meter van de buiten unit. (Is 1x 1/4 en 1x 1/2 een juiste diameter?)

1 Daikin FTXM20N is +-14.5 Meter van de buiten unit. (Is 1/4 and 1x 1/2 een juiste diameter?)

1 Daikin FTXM20N is +-4.5 Meter van de buiten unit. (is 1/4 and 1x 3/8 een juiste diameter?)

De buiten unit heeft ook exact al deze aansluit diameters. Zou mooi zijn als alles zonder veloopjes kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Tick schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:55:
Ik heb een vraag betreffende advies voor de leiding Diameters icm de lengtes:

De Daikin FTXM35N is +-5 Meter van de buiten unit. (Is 1x 1/4 en 1x 1/2 een juiste diameter?)

1 Daikin FTXM20N is +-14.5 Meter van de buiten unit. (Is 1/4 and 1x 1/2 een juiste diameter?)

1 Daikin FTXM20N is +-4.5 Meter van de buiten unit. (is 1/4 and 1x 3/8 een juiste diameter?)

De buiten unit heeft ook exact al deze aansluit diameters. Zou mooi zijn als alles zonder veloopjes kan.
Alle binnendelen hebben 1/4" - 3/8". 1/2" is pas vanaf 5kw.
Er zitten meestal wel verloopjes bij voor als je gaat flaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 13:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Offerte is hier ondertussen de deur uit:

1x Mitsubishi Heavy multi split airco buitenunit SCM71ZS-W
1x Mitsubishi Heavy binnenunit wandmodel SRK35ZS-W, kleur wit.
3x Mitsubishi Heavy binnenunit wandmodel SRK20ZS-W, kleur wit.

De buiten-unit wordt dus geplaatst op ons 9 meter hoog platdak (verticaal transport). Condens zal worden afgevoerd via de HWA pijpen en de kunststof goten zullen volgende week geleverd zodat ik kan wrappen met folie in de juiste RAL-kleur. Buiten-unit staat buiten zicht dus die laat ik wit, ook omdat deze helemaal niet in de schaduw kan staan.

Er zullen aan de achterzijde van onze woning voor alle 4 de binnen-units boorwerkzaamheden moeten plaatsvinden, hier maak ik mij een klein beetje druk om ivm de geluidsoverlast die dit gaat geven. Maar goed het is maar 1 dag.

Ook kregen we net bericht dat de 24 flats tegenover ons zullen worden weggehaald en nieuwbouw zal plaatsvinden, dus dan is dit alvast een voorproefje van de geluidsoverlast die dat gaat geven :P. Zal wel even netjes de buren informeren.

Er is geen omgevingsvergunning benodigd.

Nu alleen nog wachten op de levering van het materiaal en de inplanning bij de airco-jongens. Verwachting is eind juli.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick

Tick

rupsen schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:00:
[...]

Alle binnendelen hebben 1/4" - 3/8". 1/2" is pas vanaf 5kw.
Er zitten meestal wel verloopjes bij voor als je gaat flaren.
Klopt nu je het zegt.

En op die langere lengte van 14.5 meter heeft het ook geen toegevoegde waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Tick schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Klopt nu je het zegt.

En op die langere lengte van 14.5 meter heeft het ook geen toegevoegde waarde?
Nee dat maakt idd ook niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
ChiMan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:19:
Bedankt voor jullie reactie tot nu toe.
Heb dankzij jullie een aantal andere bedrijven gevonden en prijzen zijn beduidend beter/goedkoper :)

Vraag: een bedrijf adviseerde om i.p.v. 2kW, 2.5kW te nemen omdat ik ook wil verwarmen.
Als reden gaf hij aan dat bij lage temperatuur een kamer beter kan verwarmen.
Wat vinden jullie van deze argument?

Grote kamers:
- 30m3
- 40m3
- 37,5m3
Wil een deze dagen een besluit nemen en graag jullie advies omtrent mijn vraag van afgelopen week.
Is het beter om een unit te nemen met meer vermogen als je in de winter ook wilt verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Wil een deze dagen een besluit nemen en graag jullie advies omtrent mijn vraag van afgelopen week.
Is het beter om een unit te nemen met meer vermogen als je in de winter ook wilt verwarmen?
Hebben we het hier over 1 unit per kamer of 1 unit voor de 3 kamers?

Want als ik de grootste pak en factor 40 hanteer, zit je op 40x40= 1600=1.6 kW. Dus waarom je dan voor een 2.5 model moet gaan ontgaat mij. Zelfs als ik factor 50 neem is 2.0 meer dan zat.

Als we ze alle 3 bij elkaar optellen is het weer veel te weinig ( 107*40=4280=4.2kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Notna schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:17:
[...]

Hebben we het hier over 1 unit per kamer of 1 unit voor de 3 kamers?

Want als ik de grootste pak en factor 40 hanteer, zit je op 40x40= 1600=1.6 kW. Dus waarom je dan voor een 2.5 model moet gaan ontgaat mij. Zelfs als ik factor 50 neem is 2.0 meer dan zat.

Als we ze alle 3 bij elkaar optellen is het weer veel te weinig ( 107*40=4280=4.2kW).
Ja, per kamer.
De buitenunit kan bij koud weer (-10 graden) beter verwarmen is de argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:30:
[...]

Ja, per kamer.
De buitenunit kan bij koud weer (-10 graden) beter verwarmen is de argument.
Ik mis even iets: wat is de voorgestelde configuratie? 3 keer een singlesplit en dan per kamer een 2.5 kW model? Of wat?

Verwarmen bij -10 is afhankelijk van de buitenunit, niet de binnenunit. Waarom het argument om een grotere binnenunit te nemen voordeliger is bij -10 buiten ontgaat mij dus.

Ik zou voor de voorgestelde kamers iig niet groter nemen dan 2.0 binnenunits. Je kan dan een 3 pitter nemen van 6.8 kW (overkill) of voor een schappelijkere 5.2 kW buitenunit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Notna schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Ik mis even iets: wat is de voorgestelde configuratie? 3 keer een singlesplit en dan per kamer een 2.5 kW model? Of wat?

Verwarmen bij -10 is afhankelijk van de buitenunit, niet de binnenunit. Waarom het argument om een grotere binnenunit te nemen voordeliger is bij -10 buiten ontgaat mij dus.

Ik zou voor de voorgestelde kamers iig niet groter nemen dan 2.0 binnenunits. Je kan dan een 3 pitter nemen van 6.8 kW (overkill) of voor een schappelijkere 5.2 kW buitenunit gaan.
Configuratie is van het merk Daikin als volgt:
4 x binnenunit (2.5kW)
2 x buitenunit (5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:48:
[...]

Configuratie is van het merk Daikin als volgt:
4 x binnenunit (2.5kW)
2 x buitenunit (5kW)
:')

Typisch weer; wat een enorme overkill.

In je post heb je het over 3 kamers, maar ik ga er even van uit dat ze niet groter zijn dan 40m³. Ergo is 4 x 2.0 kW meer dan zat. 2 x een 4.2 kW buitenmodel is dan ook meer dan genoeg. Imo zelfs wat overkill, maar de 2MXM begint bij 40, dus dat is dan een must.

Ja; de 40 kan minder vermogem leveren bij -10. Maar je moet je heel erg afvragen wanneer we dat nog (en vooral; of) gaan meemaken.

Even ter uwer vermaeck:

2 x 2.0 + 4.0 buiten

http://nl.intpre.daikineu...TXM20N2V1B&i2=FTXM20N2V1B

2 x 2.5 + 5.0 buiten

http://nl.intpre.daikineu...TXM25N2V1B&i2=FTXM25N2V1B

2.5 vs 3.4 kW vermogen bij -10

Laten we wel wezen: we weten al dat we 1600w nodig hebben per kamer. Als we uithaan van 2.5 kW vermogen en dat even heel lomp door 2 delen hebbben we 1.25kW over per unit bij -10 vs 1.75 kW als we een 5.0 model nemen in uitzonderlijke omstandigheden.

Er zitten wel wat haken en ogen aan bovenstaande aangezien het niet heel accuraat is. Maar ik zie echt 0 reden voor een zwaarder model. Misschien als het verschil in prijs nihil is dat het 'leuk is om te doen'.

[ Voor 38% gewijzigd door Notna op 07-06-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Notna schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:54:
[...]

:')

Typisch weer; wat een enorme overkill.

In je post heb je het over 3 kamers, maar ik ga er even van uit dat ze niet groter zijn dan 40m³. Ergo is 4 x 2.0 kW meer dan zat. 2 x een 4.2 kW buitenmodel is dan ook meer dan genoeg. Imo zelfs wat overkill, maar de 2MXM begint bij 40, dus dat is dan een must.

Ja; de 40 kan minder vermogem leveren bij -10. Maar je moet je heel erg afvragen wanneer we dat nog (en vooral; of) gaan meemaken.

Even ter uwer vermaeck:

2 x 2.0 + 4.0 buiten

http://nl.intpre.daikineu...TXM20N2V1B&i2=FTXM20N2V1B

2 x 2.5 + 5.0 buiten

http://nl.intpre.daikineu...TXM25N2V1B&i2=FTXM25N2V1B

2.5 vs 3.4 kW vermogen bij -10

Laten we wel wezen: we weten al dat we 1600w nodig hebben per kamer. Als we uithaan van 2.5 kW vermogen en dat even heel lomp door 2 delen hebbben we 1.25kW over per unit bij -10 vs 1.75 kW als we een 5.0 model nemen in uitzonderlijke omstandigheden.

Er zitten wel wat haken en ogen aan bovenstaande aangezien het niet heel accuraat is. Maar ik zie echt 0 reden voor een zwaarder model. Misschien als het verschil in prijs nihil is dat het 'leuk is om te doen'.
toon volledige bericht
Thanks!
Erg duidelijke uitleg.

Als ik snel een berekening maak is het verschil ongeveer 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterP85
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-03-2024
Beste allemaal,

ben al maanden mee aan het lezen met dit topic. Veel dank voor alle informatie. Ik twijfel toch nog een beetje en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wij hebben een zeer goed geïsoleerd appartement (bouwjaar 2009) op de derde verdieping met grote (nagenoeg kamerhoge en kamerbrede) raampartijen op het westen. Het is bijna een soort kas. Een paar zonnestralen en het is al warm.

We willen graag airconditioning in de woonkamer en in 1 of 2 slaapkamers.

Slaapkamer 1: 3020 x 5686 x 2600 = 44,6 m3
Slaapkamer 3: 2060 x 3867 x 2600 = 20,7 m3
Woonkamer: 8076 x 5150 x 2600 = 108,1 m3

De locatie van de buitenunit zal zijn op het inpandig balkon alwaar een stopcontact reeds aanwezig is.

Voor de woonkamer zijn geïnteresseerd in een vloermodel. Deze zal worden geplaatst in plaats van een radiator. Rekenend met factor 30/40/50 komt dat met grote raampartijen (ramen 240 plafond 260) denk ik al snel op 5kw voor de woonkamer?
Bijvoorbeeld een Panasonic CS-Z50UFEAW of een ME MFZ-KT50VE.

Voor de slaapkamers zouden dat wandmodellen tussen de 1.5 - 2.0 kW zijn.
bijvoorbeeld Panasonic CS-TZ20WKEW of ME MSZ-AP20VG R32

Voorkeur voor een multisplit buitenunit in verband met plaatsing van de buitenunit op het inpandig balkon alwaar beperkte ruimte.

De afstand van het vloermodel tot de locatie van de buitenunit bedraagt ongeveer 5-6m.
De afstand van het wandmodel tot de locatie van de buitenunit bedraagt ongeveer 3-4m.

De installatie lijkt relatief eenvoudig. Er hoeft niet door beton geboord te worden.
Airco in de tweede slaapkamer is niet essentieel. Het is een kleine plus wanneer deze nu of later zou kunnen worden toegevoegd, maar geen must.

Het is in ons appartement eigenlijk altijd te warm. In de winter hebben we bijna nooit de verwarming aan. Voor echt koude winters is het mooi meegenomen dat de airco's kunnen verwarmen.

Ik twijfel over een aantal combinaties:

CU-2Z50TBE (buitenunit koelcapaciteit 1.5 - 5.4); verwarmcapaciteit 1.1-7.2
CS-TZ20WKEW-1 wandmodel
CS-Z50UFEAW vloermodel
Deze zijn compatibel volgens de folder.

Wanneer ik het maximale vermogen zou willen gebruiken en zeker wanneer een extra slaapkamer gekoeld zou moeten worden:
CU-3Z68TBE (1.9-8.0 koelen) 3.3-10.4 verwarmen)
CS-TZ20WKEW-1 2x (slaapkamer 1 en 3)
CS-Z50UFEAW
in de folder staat echter dat vloermodellen: Aansluitbaar op de twee ports R32 Multi Split CU-2Z35TBE / CU-2Z41TBE / CU-2Z50TBE. Dit heeft te maken met de maximale hoeveelheid koudemiddel in een ruimte. Bij meer hoeveelheid koudemiddel dient de installateur te controleren of dit niet wordt overschreden. Wettelijk schijnt dit niet mogelijk te zijn volgens Panasonic. Installatietechnisch is het wel mogelijk.

Mogelijk zijn er leveringsproblemen met Panasonic, daarom ook gekeken naar ME:

Mitsubishi MSZ-AP20VG R32
Mitsubishi MFZ-KT35VE
Mitsubishi MXZ-2F53VF R32
Volgens de combinatietabel van ME is het 5kW vloermodel (MFZ-KT50VE) niet compatibel met de 2F53VF, waardoor je automatisch naar de 3F53VF of 3F68VF zal moeten gaan. De minimumcapaciteit is echter ipv 1.1 bij de 2F53VF, 2.9 bij de 3 unit multi's. Betekent dat dat dat veel te veel is voor gebruik met een enkele 2kw unit?

Volgens wat ik gelezen heb ik dit topic is pendelen vooral een probleem bij verwarmen en minder bij koelen.

Een aantal vragen:
- wanneer ik alleen de slaapkamer unit (2kw) aanzet 's avonds/'s nachts gaat deze dan op vol vermogen staan blazen als de minimumkoelcapaciteit hoog is (1.9 in geval van 3Z68; 2.9 ingeval van ME 3F68) en zal je dus altijd je andere units ook aan moeten zetten voor een aangenaam comfort en pendelen te voorkomen?

- in de handleiding van de ME MXZ-2F53VF staat dat deze niet gemaakt is voor 1 apparaat. Kan je echter wel 2 apparaten aansluiten en 1 op vol vermogen draaien wanneer nodig en de ander uitstaat?

- in de handleiding van de 2Z50TBE staat in de combinatietabel dat wanneer een 2.0 en 5.0 binnenunit gekoppeld worden het vermogen van de 2.0 1.45 is en de 5.0 3.55. Is dit altijd of alleen wanneer je ze samen gebruikt en kan ik voor in de woonkamer de volle 5kw benutten als de slaapkamer unit uitstaat?

- Zouden jullie voor 5.0 of 3.5 gaan voor de woonkamer na bovenstaande te hebben gelezen?

Heel graag hoop ik dat jullie me kunnen helpen met mijn keuze.
Bij voorbaat heel veel dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75DsMLqt2cVpm7TaJ3n_f_Aw6M8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ub2EL9dJPC6skGRND9JZFYlR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Als ik dit zo zie zou je eerst je eigen moeten afvragen als je ga slapen zijn er dan nog mensen uren in de woonkamer? Zo niet zou ik eerder zeggen 40er op balkon en 35er in de woonkamer. Ga je slapen kan in de woonkamer uit en de twee slaapkamers aan . Kamer 1 een 2kw kamer 3 een 1.5 kw. Maar ik ben geen prof. Dus ik zal er wel naast zitten. Ik zet je alleen even aan het denken oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 07:07
Gisteren Haier spitairco laten plaatsen:
1x Haier buitenunit Multi-split 7,5 kW-4u75s2sr2fa
3x Haier binnenunit Flair 2,5 kW
as25s2sf2fa

Installateur zou eigenlijk dit installeren maar was niet alles van op voorraad:

Haier Multi-split Flair Plus 3 x 2,0 kW met 3U70S2R2FA buiten unit

Voor de zelfde prijs weet niet of ik nu beter of slecht uit ben...

Ook vroeg mij af waar ik kan vinden welke onderdelen er zijn gebruikt in de: Haier buiten unit: 4u75s2sr2fa

Groeten Roeland
Pagina: 1 ... 57 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"