Beste allemaal,
ben al maanden mee aan het lezen met dit topic. Veel dank voor alle informatie. Ik twijfel toch nog een beetje en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Wij hebben een zeer goed geïsoleerd appartement (bouwjaar 2009) op de derde verdieping met grote (nagenoeg kamerhoge en kamerbrede) raampartijen op het westen. Het is bijna een soort kas. Een paar zonnestralen en het is al warm.
We willen graag airconditioning in de woonkamer en in 1 of 2 slaapkamers.
Slaapkamer 1: 3020 x 5686 x 2600 = 44,6 m3
Slaapkamer 3: 2060 x 3867 x 2600 = 20,7 m3
Woonkamer: 8076 x 5150 x 2600 = 108,1 m3
De locatie van de buitenunit zal zijn op het inpandig balkon alwaar een stopcontact reeds aanwezig is.
Voor de woonkamer zijn geïnteresseerd in een vloermodel. Deze zal worden geplaatst in plaats van een radiator. Rekenend met factor 30/40/50 komt dat met grote raampartijen (ramen 240 plafond 260) denk ik al snel op 5kw voor de woonkamer?
Bijvoorbeeld een Panasonic CS-Z50UFEAW of een ME MFZ-KT50VE.
Voor de slaapkamers zouden dat wandmodellen tussen de 1.5 - 2.0 kW zijn.
bijvoorbeeld Panasonic CS-TZ20WKEW of ME MSZ-AP20VG R32
Voorkeur voor een multisplit buitenunit in verband met plaatsing van de buitenunit op het inpandig balkon alwaar beperkte ruimte.
De afstand van het vloermodel tot de locatie van de buitenunit bedraagt ongeveer 5-6m.
De afstand van het wandmodel tot de locatie van de buitenunit bedraagt ongeveer 3-4m.
De installatie lijkt relatief eenvoudig. Er hoeft niet door beton geboord te worden.
Airco in de tweede slaapkamer is niet essentieel. Het is een kleine plus wanneer deze nu of later zou kunnen worden toegevoegd, maar geen must.
Het is in ons appartement eigenlijk altijd te warm. In de winter hebben we bijna nooit de verwarming aan. Voor echt koude winters is het mooi meegenomen dat de airco's kunnen verwarmen.
Ik twijfel over een aantal combinaties:
CU-2Z50TBE (buitenunit koelcapaciteit 1.5 - 5.4); verwarmcapaciteit 1.1-7.2
CS-TZ20WKEW-1 wandmodel
CS-Z50UFEAW vloermodel
Deze zijn compatibel volgens de folder.
Wanneer ik het maximale vermogen zou willen gebruiken en zeker wanneer een extra slaapkamer gekoeld zou moeten worden:
CU-3Z68TBE (1.9-8.0 koelen) 3.3-10.4 verwarmen)
CS-TZ20WKEW-1 2x (slaapkamer 1 en 3)
CS-Z50UFEAW
in de folder staat echter dat vloermodellen: Aansluitbaar op de twee ports R32 Multi Split CU-2Z35TBE / CU-2Z41TBE / CU-2Z50TBE. Dit heeft te maken met de maximale hoeveelheid koudemiddel in een ruimte. Bij meer hoeveelheid koudemiddel dient de installateur te controleren of dit niet wordt overschreden. Wettelijk schijnt dit niet mogelijk te zijn volgens Panasonic. Installatietechnisch is het wel mogelijk.
Mogelijk zijn er leveringsproblemen met Panasonic, daarom ook gekeken naar ME:
Mitsubishi MSZ-AP20VG R32
Mitsubishi MFZ-KT35VE
Mitsubishi MXZ-2F53VF R32
Volgens de combinatietabel van ME is het 5kW vloermodel (MFZ-KT50VE) niet compatibel met de 2F53VF, waardoor je automatisch naar de 3F53VF of 3F68VF zal moeten gaan. De minimumcapaciteit is echter ipv 1.1 bij de 2F53VF, 2.9 bij de 3 unit multi's. Betekent dat dat dat veel te veel is voor gebruik met een enkele 2kw unit?
Volgens wat ik gelezen heb ik dit topic is pendelen vooral een probleem bij verwarmen en minder bij koelen.
Een aantal vragen:
- wanneer ik alleen de slaapkamer unit (2kw) aanzet 's avonds/'s nachts gaat deze dan op vol vermogen staan blazen als de minimumkoelcapaciteit hoog is (1.9 in geval van 3Z68; 2.9 ingeval van ME 3F68) en zal je dus altijd je andere units ook aan moeten zetten voor een aangenaam comfort en pendelen te voorkomen?
- in de handleiding van de ME MXZ-2F53VF staat dat deze niet gemaakt is voor 1 apparaat. Kan je echter wel 2 apparaten aansluiten en 1 op vol vermogen draaien wanneer nodig en de ander uitstaat?
- in de handleiding van de 2Z50TBE staat in de combinatietabel dat wanneer een 2.0 en 5.0 binnenunit gekoppeld worden het vermogen van de 2.0 1.45 is en de 5.0 3.55. Is dit altijd of alleen wanneer je ze samen gebruikt en kan ik voor in de woonkamer de volle 5kw benutten als de slaapkamer unit uitstaat?
- Zouden jullie voor 5.0 of 3.5 gaan voor de woonkamer na bovenstaande te hebben gelezen?
Heel graag hoop ik dat jullie me kunnen helpen met mijn keuze.
Bij voorbaat heel veel dank.