Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.347.564 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een keuze te maken in de aanschaf van een aircosysteem voor het hoofdzakelijk koelen van 4 kamers; 3 slaapkamers en 1 zolder.

Kom daarbij inmiddels uit op Mitsubishi Electric, met 3 single split units MSZ-HR25VF en 1 single split unit MSZ-HR35VF.
Heb genoeg ruimte op een plat dak, dus daarom prima om met 4 buitenunits te werken.. Het lijkt financieel gezien het beste te zijn. Al vraag ik me wel af hoe het zo kan zijn dat 4 buitenunits goedkoper is dan bijv 1 zware buitenunit?

Nu dacht ik dat Mitsubishi 'gewoon' Mitsubishi was, maar zie nu dat er Mitsubishi's zijn; Heavy Industries en Electric.

Kan iemand mij helpen te begrijpen wat het verschil is tussen deze 2 Mitsubishi's? Is het enkel een ander stickertje op de machines of komen ze ook echt uit 2 verschillende fabrieken alsof het 2 volledig losstaande bedrijven zijn?

De tegenhanger bij HI van eerder genoemde 2.5kw lijkt bijv. de SRK 25 ZS-W te zijn. Lijkt echter wel een stuk duurder te zijn?

Zoals aangegeven ben ik voornemens om 4 single splits aan te schaffen, enkel omdat dit goedkoper lijkt te zijn. Zou er een reden zijn om dit toch niet te doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 14% gewijzigd door Jeroen.br op 07-06-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@fmrama Hoe kan het dan zo zijn dat er zo veel verschil zit qua merk. Want in mijn handleiding van mijn LG S09ET Split Aico unit. Staat in de handleiding echt dat de unit minimaal 200mm boven en onder ruimte dient te hebben?
fmrama schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:17:
Lees de handleiding eens goed!

Het is geen 30 cm.

Maar 30 mm!

[Afbeelding]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:07
Zuigt de Daikin niet van onderuit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Even een vraagje over het wegwerken van de airco leidingen met condensafvoer. Wanneer je alles netjes weggewerkt hebt in een kabelgoot aan de muur. Heeft het nut om nog iets van extra isolatie of iets dergelijks in de kabel goot te doen? Of heeft dat geen voordelen.Mijn kabelgoot is namelijk in de haaksebocht aan de achterkant open en niet 100% dicht.

Zie namelijk op verschillende filmpjes dat mensen om de airco leidingen nog extra isolatie materiaal om de aircoleidingen doen. Ik wil even weten of het zin heeft om de kabel goot nog extra te isoleren.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greendragon
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-06 21:55
Ik meld me hier ook even. Sinds we ons aangesloten hebben bij de grote groep fulltime thuiswerkers, zijn we ook aan het kijken naar airco's. Vorige zomer een paar zware weken gehad rondom de hittegolven, qua slapen, maar goed; Als je het grootste deel van de dag op kantoor zit, is daar wel mee weg te komen. Nu werken we allebei thuis...

We hebben inmiddels al een idee, (mede dankzij dit topic!!) maar hoor graag of we iets zijn vergeten:

Situatie:
Slaapkamer 1 boven: 47 m3 op het noorden, maar de bovenverdieping is in de zomer nu niet koel te houden.
Werkkamer beneden: 45 m3 op het zuiden, met groot raam op het zuiden. We werken hier allebei.
Slaapkamer 2 boven: 40 m3 op het zuiden.

We gaan voor koeling én verwarming. Hebben overproductie op onze zonnepanelen.

We denken aan de volgende setup:
* Daikin 3MXM52N
* Daikin FTXM25N (beide slaapkamers)
* Daikin FTXM35N (werkkamer)

Voorkeur voor Daikin komt vooral door gebruik van het 'millieuvriendelijke' gas en de stilheid en zuinigheid van de systemen. De mogelijkheden van de app ( domotica systeem) spreken ons ook erg aan.

Hebben al een paar adviseurs langs laten komen, maar die boden MHI en LG aan. Die vallen voor ons nu af. Nog geen offertes voor Daikins gezien, maar kan prijzen voor de systemen online vinden. Montage moeten we dus nog uitzoeken. We kijken ook naar bestellen in het buitenland...

Hebben jullie nog tips? Zaken ter overweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-06 12:15
Dolbyadt schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:44:
@fmrama Hoe kan het dan zo zijn dat er zo veel verschil zit qua merk. Want in mijn handleiding van mijn LG S09ET Split Aico unit. Staat in de handleiding echt dat de unit minimaal 200mm boven en onder ruimte dient te hebben?

[...]
Geen idee? Wellicht de constructie van binnen.? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom een 3,5kW unit in een werkkamer van nog geen 50m3? Je zou in elke ruimte wel met een FTXM20N uit moeten kunnen.

En wil je de woonkamer niet meenemen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40
@Greendragon De nieuwe airco’s hebben haast allemaal R32 wat inderdaad een stuk milieuvriendelijker is.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03
Jeroen.br schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:33:
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een keuze te maken in de aanschaf van een aircosysteem voor het hoofdzakelijk koelen van 4 kamers; 3 slaapkamers en 1 zolder.

Kom daarbij inmiddels uit op Mitsubishi Electric, met 3 single split units MSZ-HR25VF en 1 single split unit MSZ-HR35VF.
Heb genoeg ruimte op een plat dak, dus daarom prima om met 4 buitenunits te werken.. Het lijkt financieel gezien het beste te zijn. Al vraag ik me wel af hoe het zo kan zijn dat 4 buitenunits goedkoper is dan bijv 1 zware buitenunit?

Nu dacht ik dat Mitsubishi 'gewoon' Mitsubishi was, maar zie nu dat er Mitsubishi's zijn; Heavy Industries en Electric.

Kan iemand mij helpen te begrijpen wat het verschil is tussen deze 2 Mitsubishi's? Is het enkel een ander stickertje op de machines of komen ze ook echt uit 2 verschillende fabrieken alsof het 2 volledig losstaande bedrijven zijn?

De tegenhanger bij HI van eerder genoemde 2.5kw lijkt bijv. de SRK 25 ZS-W te zijn. Lijkt echter wel een stuk duurder te zijn?

Zoals aangegeven ben ik voornemens om 4 single splits aan te schaffen, enkel omdat dit goedkoper lijkt te zijn. Zou er een reden zijn om dit toch niet te doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
https://www.oasis-aircon....bishi-electric-comparison

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Grappig artikel.. geschiedenis van die bedrijven is wel interessant. Maar..
The Mitsubishi Heavy Industries aircon units are actually developed with less watt, but this makes them even more impressive, as the air conditioner is top-notch in terms of performance. In fact, the Mitsubishi Heavy Industries aircon delivers the same level of performance as air conditioners that function with 1,000 watts.
Voor de rest is het een giant load of crap :+ :+ Sorry :p

De suggestie wordt gewekt dat MHI geen wifi heeft 8)7. Ok, het is volgens mij niet heel best (lees ik hier, zelf geen ervaring mee) maar het zit er wel op. Maar na dit stukje kan je wel stoppen met lezen denk ik.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A-style104
  • Laatst online: 10-06-2020
iAR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:39:
[...]

Kan iemand bevestigen of de Samsung Windfree dit ook heeft?
Sowieso, iemand met een Samsung Windfree hoor ik graag! Ik zie dat de LG de display niet in het zicht heeft en de Samsung wel. Is dat veel licht? Kan het uit?
Ik heb een paar weken terug twee Samsung Windfree binnenunits (slaapkamer en woonkamer) op één buitenunit laten monteren. Het gaat dan inderdaad om het nieuwe model met een continue zichtbaar scherm. Gelukkig is het scherm en de pieptonen uit te schakelen via de app.

Tot nu toe ben ik erg tevreden en heb ik ze al een paar keer mogen gebruiken met de afgelopen 'warme' dagen.

De binnenunits zijn stil en de Windfree modus heb ik ook al gebruikt na het behalen van de juiste binnentemperatuur. De SmartThings app werkt super met een Samsung telefoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9g5g-MBkldSlQR6xQ7mQpte8WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oji85MvW5Og5uEc8X8bQGtYo.jpg?f=fotoalbum_large

De buitenunit staat boven op ons platte dak, dus ik kan niet beoordelen of deze stil is.

Verder de leidinggoot in het zwart laten leveren. Deze zijde staat niet lang in de brandende zon. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcGWK394PmFvARou7lxy2IyTjkI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vwLQIRmHKYIMsFru772UWiay.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Dolbyadt schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:20:
Even een vraagje over het wegwerken van de airco leidingen met condensafvoer. Wanneer je alles netjes weggewerkt hebt in een kabelgoot aan de muur. Heeft het nut om nog iets van extra isolatie of iets dergelijks in de kabel goot te doen? Of heeft dat geen voordelen.Mijn kabelgoot is namelijk in de haaksebocht aan de achterkant open en niet 100% dicht.

Zie namelijk op verschillende filmpjes dat mensen om de airco leidingen nog extra isolatie materiaal om de aircoleidingen doen. Ik wil even weten of het zin heeft om de kabel goot nog extra te isoleren.
Extra Isoleren binnens huis heeft geen nut. Als de leidingen koel zijn wil je juist de kou binnen het huis hebben. Niet gelijk de isolatie eraf trekken want dan valt er condens op de leiding :P

Buiten heb ik de leidingen keer bekeken met een thermische camera en je zag dat de isolatie niet helemaal optimaal is. ( In heater modus zag ik de isolatie iets opwarmen)Daar zou je nog wat aan kunnen doen. Maar hoeveel geld je er mee bespaart voor de moeite.... Moet je zelf afwegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greendragon
Tsurany schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Waarom een 3,5kW unit in een werkkamer van nog geen 50m3? Je zou in elke ruimte wel met een FTXM20N uit moeten kunnen.

En wil je de woonkamer niet meenemen?
Ja goede vraag! De 3.5 is vooral op advies van één van de aircomannen die is langs geweest.

De redenatie is dat het om een werkkamer gaat die pal op het zuiden ligt in de zon, waarbij de zuidmuur grotendeels uit ramen bestaat. En in die werkkamer staan dus meerdere apparaten te draaien, die warmte afgeven, met ook nog eens twee personen die daar 8-10 uur per dag zitten te werken. Als ik de rekenmethodes gebruik en uit ga van de factor 50, zo ik ook aan een 2 of desnoods 2,5 genoeg kunnen hebben.

Voor de winter zal ik deze ook als verwarming willen gebruiken. Uitgaande van 21 a 22 graden, in een redelijk geïsoleerde, maar vrijstaande woning, kom ik uit op een verwarmingsvermogen van 3,5. Vandaar...
Maar correct me if I wrong :)

R32 heeft inderdaad onze voorkeur. We begrepen dat de units van MHI dat niet gebruiken, waardoor dat merk afvalt.

De woonkamer nemen we niet mee. We gaan komend jaar verbouwen, er komt triple glas, zonwering, vloerverwarming en extra isolatie in de muur van de woonkamer. tzt zal er een warmtepomp komen ipv of naast de cv ketel. We zijn in het zomerseizoen altijd veel buiten. Lastig om nu te voorspellen of airco dan prettig is in die ruimte. Als dat wel zo is, kan er altijd een aparte single split geïnstalleerd worden, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Greendragon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:49:
[...]

Ja goede vraag! De 3.5 is vooral op advies van één van de aircomannen die is langs geweest.

De redenatie is dat het om een werkkamer gaat die pal op het zuiden ligt in de zon, waarbij de zuidmuur grotendeels uit ramen bestaat. En in die werkkamer staan dus meerdere apparaten te draaien, die warmte afgeven, met ook nog eens twee personen die daar 8-10 uur per dag zitten te werken. Als ik de rekenmethodes gebruik en uit ga van de factor 50, zo ik ook aan een 2 of desnoods 2,5 genoeg kunnen hebben.

Voor de winter zal ik deze ook als verwarming willen gebruiken. Uitgaande van 21 a 22 graden, in een redelijk geïsoleerde, maar vrijstaande woning, kom ik uit op een verwarmingsvermogen van 3,5. Vandaar...

R32 heeft inderdaad onze voorkeur. We begrepen dat de units van MHI dat niet gebruiken, waardoor dat merk afvalt.

De woonkamer nemen we niet mee. We gaan komend jaar verbouwen, er komt triple glas, zonwering, vloerverwarming en extra isolatie in de muur van de woonkamer. tzt zal er een warmtepomp komen ipv of naast de cv ketel. We zijn in het zomerseizoen altijd veel buiten. Lastig om nu te voorspellen of airco dan prettig is in die ruimte. Als dat wel zo is, kan er altijd een aparte single split geïnstalleerd worden, denk ik?
De formule gaat uit van zowel verwarmen als verkoelen, dus je hebt die overkill helemaal niet nodig. Vergeet namelijk niet dat in de zomer jij en je partner en de apparatuur wel warmte afgeven (waar je tegen wilt koelen), maar ze dit ook in de winter doen (wat weer meehelpt om te verwarmen) ;). Zeker als je al met factor 50 gaat rekenen om mee te beginnen, zal je zat capaciteit hebben.

Ik neem aan dat die raampartijen wel goede zonwering aan de buitenkant :9 ?

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 08-06-2020 08:06 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Prutzertje Bedankt voor je informatie.Dus het maakt niet veel uit dat de montage goot in de haaksehoek achterkant die tegenmuur open is. Ik heb wel vanaf de binnen unit naar de buiten unit de airco leidingen helemaal voorzien van isolatie tape.
Prutzertje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 05:53:
[...]

Extra Isoleren binnens huis heeft geen nut. Als de leidingen koel zijn wil je juist de kou binnen het huis hebben. Niet gelijk de isolatie eraf trekken want dan valt er condens op de leiding :P

Buiten heb ik de leidingen keer bekeken met een thermische camera en je zag dat de isolatie niet helemaal optimaal is. ( In heater modus zag ik de isolatie iets opwarmen)Daar zou je nog wat aan kunnen doen. Maar hoeveel geld je er mee bespaart voor de moeite.... Moet je zelf afwegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Greendragon  MHI heeft alles met het laatste letter (W) R32 gas volgends het boekje van 2020.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Greendragon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:49:
[...]

Een andere afweging zou kunnen zijn (maar daarvoor moeten de specificaties bekeken worden) om de airco zoveel mogelijk in de laagste stand te houden (ivm geluid in de werkkamer) en dat een grotere unit een hoger 'vanaf' koelvermogen heeft.
In de werkkamer bijvoorbeeld een 2kw unit maximaal laten werken lijkt mij onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
Ah leuk, er wordt op Tweakers ook over airco's gediscussieerd! Wellicht kan ik hier dus wat wijzer worden op dat gebied. En ik hoop dat iemand me een duwtje in de goede richting kan geven ;)

Nu zijn mijn vriendin en ik nooit zo'n grote fan geweest van airco's. Maar met hittegolven in een rijtjeshuis uit 1910 met een plat dak zien we de voordelen er nu ook wel van. Slapen bij 37 graden is niet te doen en voor de twee harige poezebeesten zou enige verkoeling tijdens de warme dagen ook geen kwaad kunnen.

Nu gaan onze gedachten als eerste uit naar een goede mobiele airco en deze zou moeten komen in onze slaapkamer op het noorden. 's Nachts zetten we hem dan uit. Dan verwachten we niet dat het plots 20 graden is maar wel dat het draaglijker wordt, wellicht ook een beetje op de rest van de verdieping (zie plaatje). Wel heb ik enige bedenkingen bij het bekende geknoei met klittenband of triplex platen met een gat erin. Want ja: wij hebben overal draai- en kiepramen (waarvan enkele met een vaste hor erin).

En dan ga je toch nadenken over een vaste split airco. Dat is nettere oplossing natuurlijk maar ook hier mijn twijfels:
-De plaats is nog niet zo makkelijk: aan de muur centraal in de overloop met de buitenunit op het houten dak? Of aan de zijwangen van de dakkapel?
-Een extra groep in de meterkast lijkt me dan ook verstandig?
-Hoe zit het met onderhoud?
-En belangrijk: willen we wel duizenden euro's (incl. installatie) uitgeven voor iets wat je maar een paar weken per jaar gebruikt?
-Voor deze zomer is het wellicht ook wel kort dag.

Hebben jullie nog inzichten die ik wellicht mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvceNiJrTS7bdoVh4HT02L4-WnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MyYdInPAfDTEhYkOEV5KznLq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterP85
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-03-2024
evtje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:20:
Als ik dit zo zie zou je eerst je eigen moeten afvragen als je ga slapen zijn er dan nog mensen uren in de woonkamer? Zo niet zou ik eerder zeggen 40er op balkon en 35er in de woonkamer. Ga je slapen kan in de woonkamer uit en de twee slaapkamers aan . Kamer 1 een 2kw kamer 3 een 1.5 kw. Maar ik ben geen prof. Dus ik zal er wel naast zitten. Ik zet je alleen even aan het denken oke.
Dank voor je reactie. Ik denk niet dat er mensen uren gaan zitten in de woonkamer maar gelijktijdig draaien is denk ik wel prettig op warme dagen vooral. Daarnaast ben ik bang dat ik ondercapaciteit heb als ik ga voor een 3.5.
Ik weet dat het de omgekeerde wereld is maar ik heb geen zonwering. Het is een appartementencomplex en van de Vve mag er niets aan de buitenkant worden gedaan. Zonwering aan de binnenkant voel ik weinig voor. Werken met folie aan de buitenkant zou misschien nog kunnen, dat is te verwijderen en niet zichtbaar.

Zijn er nog andere ideeën over de installatie in ons appartement?
De tweede slaapkamer is overigens geen must. Meer een overweging als ik toch voor een Multi met 3 aansluitingen zou moeten kiezen, dan kan ik nu net zo makkelijk een 3e unit erbij aan laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
D-e-n schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:05:

En dan ga je toch nadenken over een vaste split airco. Dat is nettere oplossing natuurlijk maar ook hier mijn twijfels:
-De plaats is nog niet zo makkelijk: aan de muur centraal in de overloop met de buitenunit op het houten dak? Of aan de zijwangen van de dakkapel?
-En belangrijk: willen we wel duizenden euro's (incl. installatie) uitgeven voor iets wat je maar een paar weken per jaar gebruikt?

Hebben jullie nog inzichten die ik wellicht mis?
1. Ik zou gaan voor op het dak van de dakkapel, maar dan wel rekening houden met eventuele extra demping in de vorm van goede rubberen balken, veren, verzwaring etc. Wel even goed controleren dat de dakkapel dat ook kan dragen uiteraard.
2. Afhankelijk van welke capaciteit je wilt; ja of nee. Ik heb toevallig een leuke FAQ geschreven in de TS daarover :+ Maar aangezien het hier om een singlesplit gaat in een kleine kamer (~2 x 4 x 2.5 = 20m³ (heel ruim genomen). 20 x factor 50 - 1000 kW) niet meer dan 2.0kw, maximaal 3.5 en dan pak je gewoon meteen de hele verdieping aan om te koelen): als je een weinig gebruikte groep hebt die in de buurt zit is dat al zat. Maar een aparte B-16A groep is hoe dan ook meer dan zat.
3. Wat wil je daarover weten? Als je een beetje handig bent en wat spulletjes wilt investeren (schoonmaakfoam, lekbaktabletten etc.) is dat een kwestie van de filters om de week even uitzuigen (of maandelijks uitzuigen/ even met water afspoelen) en de buitenunit af en toe even schoonmaken. Verder heb je er niet echt omkijken naar
4. Natuurlijk wil je dat, want je kan er ook uitermate efficiënt mee verwarmen :9

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

5. Ik denk dat je niet heel erg ver van de werkelijkheid zit met deze inschatting :+

Also; 'enkele duizenden euro's ' is wel heel erg overdreven. Meer dan 1800 euro moet je er niet voor kwijt zijn (all in)

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 08-06-2020 15:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rimave
Ik heb bij KeroClima in Portugal een Panasonic airco set besteld, de KIT-2Z2035-TBE. Door het topic hier op Tweakers van een airco in het buitenland bestellen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1848045.

Vorige week kwam de unit binnen en ik had inmiddels in Friesland al een installateur gevonden. Veel bedrijven willen niet installeren, maar Syts Multi Service had daar geen problemen mee. Vandaag om half 9 stond ie op de stoep. Na wat meten, boren en aansluiten is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BZ5QNSS0m0kaMuIXNLVj2lMK4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ksbVzafTqh0tQX1GyZ97Fzr3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywMssmOX5w-sGi0YHPJctjEe734=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM6x8lBqMLu43uaeSpd1QKyv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3-1TA5PFbZNCc3aPz_LxAhZnkc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/579T9u7PuQw0nKpNDEZdbgXT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WewyBpyJRDY6AI-hB-hnfW3TAqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcxpX1KSC1L8B2UrIan0PA37.jpg?f=fotoalbum_large

In de woonkamer hangt de 3,5kW unit en in de slaapkamer de 2,0kW unit. De buitenunit wilde ik eerst hangende hebben, maar volgens de installateur was op de grond beter, dus hij staat nu op het terras. De installateur heeft prima werk verricht en heeft alles netjes en goed werkend achter gelaten. Ik ben tevreden, laat die warme zomer nu maar komen. :9

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterP85
  • Laatst online: 23-03-2024
Ziet er netjes uit @rimave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rimave schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:48:
Ik heb bij KeroClima in Portugal een Panasonic airco set besteld, de KIT-2Z2035-TBE. Door het topic hier op Tweakers van een airco in het buitenland bestellen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1848045.

Vorige week kwam de unit binnen en ik had inmiddels in Friesland al een installateur gevonden. Veel bedrijven willen niet installeren, maar Syts Multi Service had daar geen problemen mee. Vandaag om half 9 stond ie op de stoep. Na wat meten, boren en aansluiten is dit het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de woonkamer hangt de 3,5kW unit en in de slaapkamer de 2,0kW unit. De buitenunit wilde ik eerst hangende hebben, maar volgens de installateur was op de grond beter, dus hij staat nu op het terras. De installateur heeft prima werk verricht en heeft alles netjes en goed werkend achter gelaten. Ik ben tevreden, laat die warme zomer nu maar komen. :9
Netjes! Ik vind zelf grondplaatsing altijd een afwegingvan dingen. Als je nu onverhoopt je terras wilt verhogen moet er iemand langskomen om de unit af te koppelen etc. Maar dat is opzich niet een mega ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik ben nog druk bezig om een kast te maken voor om de buiten unit .(die volgende week geplaatst gaat worden). Nu is de vraag, welke afmeting. Maw ruim om de unit heen. Bijv 15 cm aan elke kant. Of zo strak als mogelijk ertegen. Met een geringe speling van enkele cm’ers. Ik neig zelf naar ruimte, ivm evt koeling. Wat is de ervaring? Als alles gereed is zal ik een foto posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
fmrama schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:24:
Ik ben nog druk bezig om een kast te maken voor om de buiten unit .(die volgende week geplaatst gaat worden). Nu is de vraag, welke afmeting. Maw ruim om de unit heen. Bijv 15 cm aan elke kant. Of zo strak als mogelijk ertegen. Met een geringe speling van enkele cm’ers. Ik neig zelf naar ruimte, ivm evt koeling. Wat is de ervaring? Als alles gereed is zal ik een foto posten.
Ik heb de airco man er ook even na gevraagd. Je moet de kast er niet strak omheen zetten.
De airco moet aan de voorkant en de 1 zijkant goed kunnen ‘ademen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
@rimave Ok! Bedankt. Dan houd ik het ook op meer ruimte. Voor de ventilator en links bij de aanzuiging komt een lamellen rooster. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@rimave Ziet er heel netjes uit. Het enige waar ik bang voor zou zijn is de warmte en geluid wat er kan zijn wanneer je in de tuin even wilt buiten zitten lijkt me dan weer iets minder prettige met de unit naast je staan. Ik persoonlijk zou de unit ruim ophoog tegen de muur laten plaatsen. Zodat wanneer je buiten zit geen geluid en vooral warmte van de unit hebt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Dolbyadt schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:22:
@rimave Ziet er heel netjes uit. Het enige waar ik bang voor zou zijn is de warmte en geluid wat er kan zijn wanneer je in de tuin even wilt buiten zitten lijkt me dan weer iets minder prettige met de unit naast je staan. Ik persoonlijk zou de unit ruim ophoog tegen de muur laten plaatsen. Zodat wanneer je buiten zit geen geluid en vooral warmte van de unit hebt.

[...]
Ik zit daar nooit. Dat terras is aan de achterkant van de woning op het Noorden. Daar komt aan het einde van de dag zon. Achter mij heb ik nog een tuin van zo’n 30 meter diep met een tuinhuisje waar ik altijd zit als ik buiten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:41
Notna schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:17:
[...]

Netjes! Ik vind zelf grondplaatsing altijd een afwegingvan dingen. Als je nu onverhoopt je terras wilt verhogen moet er iemand langskomen om de unit af te koppelen etc. Maar dat is opzich niet een mega ramp.
Waarom kan een unit niet aangekoppeld en al iets verhoogd / verplaatst worden voor zover de leidinglengte dat toelaat?

Ik lees hier ook verhalen van mensen waar bv extra demping onder een unit is geplaatst na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:38:
[...]

Waarom kan een unit niet aangekoppeld en al iets verhoogd / verplaatst worden voor zover de leidinglengte dat toelaat?

Ik lees hier ook verhalen van mensen waar bv extra demping onder een unit is geplaatst na installatie.
Ik moet het anders verwoorden; het lijkt mij verre van praktisch om de unit bijv. een kwartslag te moeten draaien zodat je er onder kan ophogen om de unit weer terug te draaien. Lijkt mij ook best wel een dingetje mbt flexibiliteit van de leidinge . Kleine verhogingen zullen prima lukken, maar je zal alsnog de unit omhoog moeten houden dan, eronder ophogen en de unit weer verplaatsen.

Bij het aanbrengen van de extra dempende balken kan je het per kant doen en dan kantelen. Dat lijkt mij makkelijker dan in 1 keer moeten verhogen :)

Edit; afhankelijk van de tegel kan je natuurlijk ook kantelen en verhogen. Maar ik vind het gewoon niet heel praktisch

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 08-06-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 13:26
Ik heb zelf inmiddels deze kitlist:
  • SB-FTXA50AW (Woonkamer)
  • 2MXM50M9 (slaapkamers)
  • FTXP20M9 (slaapkamer)
  • FTXP25M9 (slaapkamer)
Ik vind echter die afmetingen van die single split van de buitenunit woonkamer vrij groot. (RXA50A 734 x 870 x 373) Ik zou in de woonkamer ook wel met een 4.2 af kunnen Een 4.2 single split buitenunit heeft echter dezelfde afmetingen dus schiet ik niks mee op..Ik zat daarom te denken of ik ook niet het volgende setje van 2x een multisplit kan doen. Deze buitenunits zijn een stukje kleiner (550 x 765 x 285) en daarnaast ook gelijk in hoogte wat prettiger oogt.
  • Daikin 2MXM50M9
  • Daikin FTXP20M9 (slaapkamer)
  • Daikin FTXP25M9 (slaapkamer)
  • Daikin 2MXM50M9 (woonkamer + vrije positie)
  • Daikin FTXA42AW (woonkamer)
Zie ik dingen over het hoofd?

[ Voor 12% gewijzigd door Mrk87 op 09-06-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Mrk87 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:20:
Ik heb zelf inmiddels deze kitlist:
  • SB-FTXA50AW (Woonkamer)
  • 2MXM50M9 (slaapkamers)
  • FTXP20M9 (slaapkamer)
  • FTXP25M9 (slaapkamer)
Ik vind echter die afmetingen van die single split van de buitenunit woonkamer vrij groot. (RXA50A 734 x 870 x 373) Ik zou in de woonkamer ook wel met een 4.2 af kunnen Een 4.2 single split is echter dezelfde afmetingen dus schiet ik niks mee op..Ik zat daarom te denken of ik ook niet het volgende setje van 2x een multisplit kan doen. Deze buitenunits zijn een stukje kleiner (550 x 765 x 285) en daarnaast ook gelijk in hoogte wat prettiger oogt.
  • Daikin 2MXM50M9
  • Daikin FTXP20M9 (slaapkamer)
  • Daikin FTXP25M9 (slaapkamer)
  • Daikin 2MXM50M9 (woonkamer + vrije positie)
  • Daikin FTXA42AW (woonkamer)
Zie ik dingen over het hoofd?
Waarom neem je een 2MXM50 en niet 40 voor die 2 slaapkamer modellen? Je verwacht dat die continue staan te stampen op vol vermogen en daarom het hele vermogen wilt pakken? Wat zijn je vermogensberekeningen voor die slaapkamers? Grote kans dat je prima af kan met 2 x een 2.0 unit en een 2mxm40 voor buiten.

Wat betreft je woonkamer: wederom wat zijn is je berekening hiervoor? Wat zijn de specs van de kamer (inhoud, isolatie, ligging, zonwering Y/N etc.)? Als je perse een vrije positie wilt hebben is een 2MXM50 natuurlijk prima, maar aangezien je op safe speelt met de slaapkamer modellen; wat verwacht je aan te gaan sluiten op die vrije positie in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Notna schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Waarom neem je een 2MXM50 en niet 40 voor die 2 slaapkamer modellen? Je verwacht dat die continue staan te stampen op vol vermogen en daarom het hele vermogen wilt pakken? Wat zijn je vermogensberekeningen voor die slaapkamers? Grote kans dat je prima af kan met 2 x een 2.0 unit en een 2mxm40 voor buiten.
Ik denk inderdaad dat een 2mx40 ook moet kunnen. Gaat om een kamer van 13 m2 en zolderkamer van 25 m2. Bij die laatste ben ik uitgegaan van factor 50 en kom je op een 2.5 uit. (beiden met zonwering).
Wat betreft je woonkamer: wederom wat zijn is je berekening hiervoor? Wat zijn de specs van de kamer (inhoud, isolatie, ligging, zonwering Y/N etc.)? Als je perse een vrije positie wilt hebben is een 2MXM50 natuurlijk prima, maar aangezien je op safe speelt met de slaapkamer modellen; wat verwacht je aan te gaan sluiten op die vrije positie in de toekomst?
Dit is voor mij het grootste "punt". Het gaat om 51 m2 op het zuiden, met zonwering. uitgaande van factor 40 zou ik dan op 4.8 uitkomen.

Ik vind het voornamelijk lelijk dat er 2 units van verschillende hoogte op het dak zouden komen te staan: Voordeel van dit dakje is wel dat de dakrand (die niet aan de muurkant zit) 17 cm is, dus de units komen wel iets verzonken te staan zoals ik ze ook ingetekend heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiKMTjcHd_K_Nqu5q2PQ3iIn7ok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FJhjCsKk6QqsbYRPC3iUNlaT.png?f=user_large

Mooiste is 1 unit (bijv uit de 3MX serie) maar dan krijg je wat het minimale vermogen vrij hoog ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mrk87 op 09-06-2020 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Mrk87 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Ik denk inderdaad dat een 2mx40 ook moet kunnen. Gaat om een kamer van 13 m2 en zolderkamer van 25 m2. Bij die laatste ben ik uitgegaan van factor 50 en kom je op een 2.5 uit. (beiden met zonwering).

[...]

Dit is voor mij het grootste "punt". Het gaat om 51 m2 op het zuiden, met zonwering. uitgaande van factor 40 zou ik dan op 4.8 uitkomen.

Ik vind het voornamelijk lelijk dat er 2 units van verschillende hoogte op het dak zouden komen te staan:
[Afbeelding]

Mooiste is 1 unit (bijv uit de 3MX serie) maar dan krijg je wat het minimale vermogen vrij hoog ligt.
Ik zou dan opteren voor die slaapkamers om een 2.0 + 2.5 + 2MXM40 te doen. Met name omdat die kleine kamer erg over gedimensioneerd is met een 2.0 en je dat vermogen wat je dan over hebt mooi kan gebruiken voor die 2.5.

Dan wat betreft die huiskamer: je zit dus met ongeveer 122m³. Ik vind een 5 kW unit dan erg forst. Ter vergelijking; ik doe met een hoekhuis uit 2007, een ruimte van ruim 145m³ met een 4.2 model. En die doet dat met 2 vingers in zijn neus. Afgaande op berekeningen zou ik dan een 5.0 kW binnenunit moeten hebben maar heb hier bewust niet voor gekozen uiteindelijk. Ik combineer nu een 2.5 + 4.0 unit op een 2MXM50 en 2 slaapkamers met een 2.0 binnen en een 2MXM40 buiten.

Als je toch eindigt met 2 verschillende maten aan buitenunits, kan je er altijd voor kiezen de kleinste unit extra te verhogen met tegels zodat ze aan de bovenkant gelijk lopen. Maar zeg nou zelf; ga jij iedere dag staren naar je buitenunits? Ik vind het een beetje een drogreden :P

En anders maak je er 2 ombouwen (of één grote, van hout) voor die even groot zijn; dan zie je het niet meer, is het beter beschermd tegen weersinvloeden én het staat netter :Y (en als je hetzelfde houtsoort gebruikt als je uitbouw valt het helemaal minder op)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 09-06-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Notna schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:01:
[...]

Ik zou dan opteren voor die slaapkamers om een 2.0 + 2.5 + 2MXM40 te doen. Met name omdat die kleine kamer erg over gedimensioneerd is met een 2.0 en je dat vermogen wat je dan over hebt mooi kan gebruiken voor die 2.5.

Dan wat betreft die huiskamer: je zit dus met ongeveer 122m³. Ik vind een 5 kW unit dan erg forst. Ter vergelijking; ik doe met een hoekhuis uit 2007, een ruimte van ruim 145m³ met een 4.2 model. En die doet dat met 2 vingers in zijn neus. Afgaande op berekeningen zou ik dan een 5.0 kW binnenunit moeten hebben maar heb hier bewust niet voor gekozen uiteindelijk. Ik combineer nu een 2.5 + 4.0 unit op een 2MXM50 en 2 slaapkamers met een 2.0 binnen en een 2MXM40 buiten.

Als je toch eindigt met 2 verschillende maten aan buitenunits, kan je er altijd voor kiezen de kleinste unit extra te verhogen met tegels zodat ze aan de bovenkant gelijk lopen. Maar zeg nou zelf; ga jij iedere dag staren naar je buitenunits? Ik vind het een beetje een drogreden :P

En anders maak je er 2 ombouwen (of één grote, van hout) voor die even groot zijn; dan zie je het niet meer, is het beter beschermd tegen weersinvloeden én het staat netter :Y (en als je hetzelfde houtsoort gebruikt als je uitbouw valt het helemaal minder op)
Duidelijk verhaal!

Je hebt ook gelijk hoor, zelf zie ik die dingen nooit, maar hou het graag ook wel acceptabel voor buren die er vanuit hun uitbouw erop kunnen kijken.

Mijn voorkeur gaat naar jouw configuratie. Wellicht doe ik er dan gelijk nog een 1.5 bij voor de 2e slaapkamer (11 m2) op de 1e verdieping, dan ben ik gelijk klaar.

Edit: een 1.5 kan ik zo niet vinden in de ftx reeks. Dan ook maar een 2.0

[ Voor 6% gewijzigd door Mrk87 op 09-06-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messem
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-06 00:50
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende, ik heb een offerte aangevraagd voor een split unit. Het installatie bedrijf gaf me de informatie voor de daikin FTXC35b. Na een schouwing en een gesprek akkoord gegaan om ze deze te laten plaatsen. Echter heb ik niet heel goed opgelet bij het gesprek aan huis want toen kwamen ze opeens met de gegeven van de daikin ATXC35B. Hier kwam ik dus later achter.

Weet iemand hier toevallig of er daadwerkelijk verschil zit tussen deze 2 types. Op het gegevensblad lijkt het verschil 3kwh per jaar te zijn voor de rest niks.

Hopelijk heeft hier iemand ervaring met daikin en met deze types.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:39

Typhone

Who Dares Wins

D-e-n schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:05:
Ah leuk, er wordt op Tweakers ook over airco's gediscussieerd! Wellicht kan ik hier dus wat wijzer worden op dat gebied. En ik hoop dat iemand me een duwtje in de goede richting kan geven ;)

Beste wat je kunt doen is in elk geval GEEN mobiele airco halen. Deze heb ik jarenlang gehad op zolder en later nog een paar keer maar die dingen verbruiken véél meer dan een nette splitunit en zijn véééél minder efficiënt. Niet doen dus.

Split-airco is een fijne oplossing maar ik zou de vertrekken die je wilt koelen goed kiezen. Mijn voorkeuren zijn dan:

1) Woonkamer (+ wellicht keuken als die niet apart zit)
2) Slaapkamer (je wilt koel slapen toch?)

Extra meterkastgroep was in ons geval niet nodig. Op vol vermogen hebben wij de airco nooit; altijd op silent+eco modus en pas aan op het moment dat we naar bed gingen. Met een plat dak (drive-in woning) en de hete zomers die we achter de rug hebben gehad was het binnen 1 minuut voelbaar in de slaapkamer en te koud werd het nooit. Meestal was onze temperatuur 22 of 21 graden op de airco. Nooit hebben wij hem lager gezet in elk geval (Mitsubishi Heavy Electric 3.5KW woonkamer 2KW slaapkamer).

Onderhoud deden wij 1x per 2 jaar maar de filters schoonmaken deed ik elke 6 maanden (klusje van niks).
Die paar weken per jaar gebruik zou ik met een korreltje zout nemen. Dat zijn heel snel heel wat meer dagen afhankelijk van hoe de isolatie in je huis is. Als we een warme zomer krijgen (we staan nog aan het begin) dan kan het ook tot in oktober nog warm worden of 'lekker' wanneer je de airco aanzet.

Ik spreek in de verleden tijd omdat ik inmiddels niet meer in dat huis woon en bezig ben met een nieuwbouwhuis. Wij gaan daar volgend jaar zomer afwachten en afhankelijk van de temperaturen komt er wel/geen airco. WTW unit, isolatie en grondwarmtepomp is even afwachten hoe dat zich gedraagt t.o.v. een huis uit 2000 met een plat dak ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 10:16
Ik wil mijn binnen (4x) en buitenunits (2x) zelf plaatsen en door een loodgieter laten aansluiten. Vacumeren laat ik door iemand met een certificaat doen. Nu heb ik een vraag over het aansluiten van koelleidingen op binnen en buitenunit.

Ik heb de volgende verbindingstechnieken voorbij zien komen.
- hardsolderen
- persen
- flare
- knellen

De loodgieter werkt altijd met knelkoppelingen. Hij heeft geen apparatuur om te hardsolderen of persen. En een flare set heeft hij ook niet.

Ik heb 16 knelkoppelingen nodig en gezien de prijs van deze koppelingen kan het misschien best uit om een flare set aan te schaffen. Welke verbinding zou beter zijn? De knelkoppeling of de flare verbinding?

Op de buitenunit zit een 1/2" aansluiting, maar daar wil ik 3/8" leiding op aansluiten. Dat staat ook zo beschreven in de handleiding met een instructie voor flares. Kan dit ook met een knelkoppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Op dit moment word veel 1/4″x3/8″ Leidingset 3mtr gebruikt.

Link: (https://www.goedkopeairco.../1-4x3-8-leidingset-3mtr/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 10:16
Ik heb gemiddeld 9m per binnenunit nodig en wil de koelleidingen op maat leggen. Ik leg de koelleidingen ook eerst naar de binnenunits en daarna monteer ik de binnenunits.

[ Voor 61% gewijzigd door Oldchatterman op 09-06-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Oldchatterman Ik zie je staan t/m 15 meter zelfs dat zou geen probleem moeten zijn lijkt me. .
Oldchatterman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:48:
Ik heb gemiddeld 9m per binnenunit nodig en wil de koelleidingen op maat leggen. Ik leg de koelleidingen ook eerst naar de binnenunits en daarna monteer ik de binnenunits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:35
xminator schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:23:
Heb inmiddels wat offerte's binnen.

Het gaat om levering en montage van:
- Mitsubishi Electric HR50 (6.5 seer / 4.3 scop) a €2.200 incl btw.
- Mitsubishi Electric AP50 (7.4 seer / 4.7 scop) a €2.600 incl btw. (had van een andere bedrijf ook een offerte van €3.200,-)

Bij de montage zit additioneel nog:
big foot.

Qua montage gaat het om circa 5 meter leiding en het boren door 2 muren (1x binnen en 1x van binnen naar buiten -> betreft HSB).

De AP50 is dus iets efficienter en de unit is wat compacter (en beetje hogere lijn bij electric), volgens mij zit daar ook een wifi unit standaard bij. Maakt dat het prijsverschil van €400 euro waard? Begreep dat de HR50 wat langer op zich laat wachten. Zijn het ook een beetje nette prijzen?
Zo, uiteindelijk knoop doorgehakt en de AP50 incl installatie en Wifi voor €2.200 incl btw. begin Juli zal het werkzaam zijn _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greendragon
Vandaag een paar prijsindicaties binnen voor onze initiële setup van een 2*Perfera 2,5 en een perfera 3,5 op een 5kw buiten unit, incl montage etc. Naar mijns inziens redelijk straightforward.

Zonder schouw, obv beschrijving was de eerste een mooie 6800 Euro... Ik denk dat de leidingen van goud zijn dan. De apparaten kan ik in NL online bestellen voor zo'n 3300 Euro. Dus dan worden installatiekosten 3500 Euro... Ik heb echt het verkeerde vak gekozen...
Tweede offerte was rond de 5500 Euro, maar de planning zat hier al op september. Dat zou dan mooie airco voor de zomer van 2021 zijn..

Is dit, zeg maar, normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Greendragon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:56:
Vandaag een paar prijsindicaties binnen voor onze initiële setup van een 2*Perfera 2,5 en een perfera 3,5 op een 5kw buiten unit, incl montage etc. Naar mijns inziens redelijk straightforward.

Zonder schouw, obv beschrijving was de eerste een mooie 6800 Euro... Ik denk dat de leidingen van goud zijn dan. De apparaten kan ik in NL online bestellen voor zo'n 3300 Euro. Dus dan worden installatiekosten 3500 Euro... Ik heb echt het verkeerde vak gekozen...
Tweede offerte was rond de 5500 Euro, maar de planning zat hier al op september. Dat zou dan mooie airco voor de zomer van 2021 zijn..

Ik was voor 4 binnenunits en 2 buitenunits (Daikin, FTXM) voor een redelijke lastige installatie 6500 euro kwijt. Hiervan was 500 euro materiaal en 3850 euro de units. Dus laten we zeggen 4400 euro aan materiaal. 2100 euro arbeid voor 2 personen ( 1050 euro de man), hele dag bezig. Dan hebben we nog afschrijving van werkmateriaal etc.

Ik schrik er niet van moet ik zeggen. Een ZZP-er vroeg ook 7k voor dezelfde set up. Geen idee of er nog een verschil zit in Randstad prijzen of niet overigens (dit is Randstad).

Ik krijg ook niet wat mijn werkgever factureert per uur aan mijn klanten. Dat is hoe de wereld werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-06 19:38

BCGraaf

BC

Mrk87 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Duidelijk verhaal!

Je hebt ook gelijk hoor, zelf zie ik die dingen nooit, maar hou het graag ook wel acceptabel voor buren die er vanuit hun uitbouw erop kunnen kijken.

Mijn voorkeur gaat naar jouw configuratie. Wellicht doe ik er dan gelijk nog een 1.5 bij voor de 2e slaapkamer (11 m2) op de 1e verdieping, dan ben ik gelijk klaar.

Edit: een 1.5 kan ik zo niet vinden in de ftx reeks. Dan ook maar een 2.0
Dat is volgens mij de CTXM15, speciaal voor multisplits.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greendragon
Notna schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:08:
[...]

Ik was voor 4 binnenunits en 2 buitenunits (Daikin, FTXM) voor een redelijke lastige installatie 6500 euro kwijt. Hiervan was 500 euro materiaal en 3850 euro de units. Dus laten we zeggen 4400 euro aan materiaal. 2100 euro arbeid voor 2 personen ( 1050 euro de man), hele dag bezig. Dan hebben we nog afschrijving van werkmateriaal etc.

Ik schrik er niet van moet ik zeggen. Een ZZP-er vroeg ook 7k voor dezelfde set up. Geen idee of er nog een verschil zit in Randstad prijzen of niet overigens (dit is Randstad).

Ik krijg ook niet wat mijn werkgever factureert per uur aan mijn klanten. Dat is hoe de wereld werkt.
Ik zit in de betuwe, t zal niet veel schelen. Maar de installatie is vrij standaard, 1 buitenunit op de grond, aan de andere kant van die muur een binnenunit, Dan recht naar boven nog een binnenunit. De derde binnenunit komt dan wel op 10 meter afstand, ook boven, maar die leiding kan gewoon via de vliering. geen hoogwerkers, geen ladders, geen moeilijk leidingwerk of betonboring. Niets spannends aan, lijkt me. Zelfs al zouden ze hier ook een dag met twee man bezig zijn, zoals jij had, dan zou het nog bijna 1000 euro goedkoper zijn.. Maar ik kan het me echt niet voorstellen. Het is dat we zelf net niet handig genoeg zijn.
Ik denk dat ik nog even verder zoek...

Misschien dat iemand nog goede tips heeft?

Ik begreep ook dat MHI slecht kan leveren op het moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03
Oldchatterman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:40:
Ik wil mijn binnen (4x) en buitenunits (2x) zelf plaatsen en door een loodgieter laten aansluiten. Vacumeren laat ik door iemand met een certificaat doen. Nu heb ik een vraag over het aansluiten van koelleidingen op binnen en buitenunit.

Ik heb de volgende verbindingstechnieken voorbij zien komen.
- hardsolderen
- persen
- flare
- knellen

De loodgieter werkt altijd met knelkoppelingen. Hij heeft geen apparatuur om te hardsolderen of persen. En een flare set heeft hij ook niet.

Ik heb 16 knelkoppelingen nodig en gezien de prijs van deze koppelingen kan het misschien best uit om een flare set aan te schaffen. Welke verbinding zou beter zijn? De knelkoppeling of de flare verbinding?

Op de buitenunit zit een 1/2" aansluiting, maar daar wil ik 3/8" leiding op aansluiten. Dat staat ook zo beschreven in de handleiding met een instructie voor flares. Kan dit ook met een knelkoppeling?
Gewoon hardsolderen. Voor 80 euro heb je een hardsoldeer set:
https://www.hbm-machines....las-en-hardsoldeertoestel

Sokje en stekkoppelingen kosten bij elkaar 10 a 15 euro.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:08
.

[ Voor 99% gewijzigd door r0bb op 29-07-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 23:11
Greendragon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:05:
In mijn geval (n = 1 :P) klopt dat. De leverancier van het bedrijf wat bij mij komt plaatsen is heel slecht (understatement) in het aangeven van levertijden. Weet niet of dat een "centrale leverancier" is voor MHI. De verwachting was dat mijn benedenunit snel (vorige week) binnen zou zijn en dat op de bovenunit gewacht (eind juni, was al weken ervoor besteld) moest worden. Dus de installateur bood aan om de unit beneden dan alvast te installeren. Later deze maand zou dan de bovenunit volgen. Top dus.

Leverancier "dacht" daar anders over: Benedenunit loopt twee weken uit, dus nog niet binnen. Bovenunit is ondertussen vrolijk geleverd. Het installatiebedrijf was daar logischerwijs erg gefrustreerd over, maar dat ga ik hem natuurlijk niet kwalijk nemen. Heb aangegeven dat gewoon gewacht kan worden tot alles binnen is. De echte hitte is er nog niet en het stokoude beestje wat nu beneden hangt kan het nog wel even volhouden. Daarmee kan ik mijn werkplek koel genoeg houden.

Ik quote het bedrijf: "dat ligt niet alleen aan Corona, want dit lijkt elk jaar te gebeuren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06-2024
Greendragon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Ik zit in de betuwe, t zal niet veel schelen. Maar de installatie is vrij standaard, 1 buitenunit op de grond, aan de andere kant van die muur een binnenunit, Dan recht naar boven nog een binnenunit. De derde binnenunit komt dan wel op 10 meter afstand, ook boven, maar die leiding kan gewoon via de vliering. geen hoogwerkers, geen ladders, geen moeilijk leidingwerk of betonboring. Niets spannends aan, lijkt me. Zelfs al zouden ze hier ook een dag met twee man bezig zijn, zoals jij had, dan zou het nog bijna 1000 euro goedkoper zijn.. Maar ik kan het me echt niet voorstellen. Het is dat we zelf net niet handig genoeg zijn.
Ik denk dat ik nog even verder zoek...

Misschien dat iemand nog goede tips heeft?

Je zou eventueel je model uit het buitenland kunnen halen en door een lokale installateur laten installeren.
Airco bestellen in het buitenland

Denk dat je toch wat kan besparen op de geoffreerde bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57

Mooi hoor. Adres om even te onthouden. Heeft hij ook backing gas (stikstof) gebruikt bij het solderen van de leidingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
jobr schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:19:
[...]

Mooi hoor. Adres om even te onthouden. Heeft hij ook backing gas (stikstof) gebruikt bij het solderen van de leidingen ?
Ik durf het je niet te zeggen, maar ik geloof niet dat er solderen aan te pas gekomen is.
Ik heb hem flensjes op de leidingen zien maken, dus naar mijn idee zit het met knelfittingen vast.

[ Voor 22% gewijzigd door rimave op 10-06-2020 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
rimave schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 06:43:
[...]

Ik durf het je niet te zeggen, maar ik geloof niet dat er solderen aan te pas gekomen is.
Ik heb hem flensjes op de leidingen zien maken, dus naar mijn idee zit het met knelfittingen vast.
afgelopen maandag is de mijne geplaatst geen soldeerbout gezien schuurpapiertje en flensjes inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Heeft iemand ervaringen met een zogeheten monoblock:
https://www.itecluchtrein...tioning-zonder-buitenunit

Wat zijn de voor- en nadelen tov een split unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BodyHammeR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 13:44
Hey all, vraagje over offerte!

Ik wil met split-unit de zolder bovenverdieping koelen; niet extreem, 21 graden in de zomer ben ik al blij
Gaat om 2 aangrenzende ruimtes (slaap + werkkamer): in totaal ~120m3

MIjn plan is om 's ochtends de unit al op 'low-power' aan te zetten zodat tegen de tijd dat de zon vol op de werkkamer staat de verdieping koel is

- binnenunit in de slaapkamer (heeft hoog punt dak), vrij hoge plaatsing (3.5m) zodat de koele lucht naar beneden kan vallen om zo ook de aangrenzende kamer te koelen, idee van de installateur. Ik dacht zelf om de unit niet te hoog te hangen 2m zodat wellicht beter het gangetje naar de ander kamer in komt, zie plattegrond

Advies is om Mitsubishi heavy Industries (SRK-35, SRC-35) 3.5 kW te plaatsen voor ~2900euro

Ik zelf dacht om toch een iets zwaardere unit te doen zodat ook wellicht wat van de verdieping onder de zolder wat graden kan zakken, SRK-50 SRC-50, 5kW, voor 3400euro

Wat vinden jullie van deze bedragen?

Dit is wat er gedaan moet worden: montage inclusief onderstaand benodigde materialen;

1 spatwaterdichte werkschakelaar op de buitenunit
0 opstellingsset inclusief trillingsdempers
<10 meter koeltechnisch leidingwerk inclusief leidingisolatie en stuurstroom verbindingskabel
<10 meter luxe leidinggoot met hulpstukken t.b.v. zichtbare leidingen
1 set luxe gegalvaniseerde en gemoffelde wandconsole t.b.v. buitenunit
0 betonboring
0 dakdoorvoering type platdak, compleet met plakstuk en waterdicht aanbrengen
1 condenswaterafvoer, welke het condenswater vanuit de binnenunit naar buiten afvoert
0 kraankosten t.b.v. plaatsing buitenunit
1 levering van logboek / inbedrijfstel en lekdichtheidsformulier conform F-gassenbesluit.

Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSEB74WSJbfTj_WWj60XvG3_aMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGaxBJmUYuyhmatA8GJxdzUM.jpg?f=fotoalbum_large
de unit zal op zo'n 3.5 meter hoogte gehangen worden - buitenunit komt op schuurtje achter het huis (~7 meter lager)

[ Voor 7% gewijzigd door BodyHammeR op 10-06-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@BodyHammeR Die koude lucht gaat echt niet via de hal naar de andere kamer. Ik denk dat je dat wel kan vergeten. Sowieso gaat die 5kW niets toevoegen boven de 3,5. Sterker nog, ik denk dat een 3,5 al te zwaar is in deze situatie. Die 5 kW gaat sowieso uit na korte tijd, de 3,5 waarschijnlijk na iets langer maar ook die zal gaan pendelen (heb hier een 3,5 kW op zolder).

Is een 4,2 buitenunit met 2 x 2,5 geen optie?

edit: zit me te bedenken dat ik op mijn werkkamer ook een 3,5 heb hangen (echt veel en veel te zwaar). Die kamer is 3 bij 5 en die unit gaat na 15/20 minuten al pendelen :X ). En daar zit geen eens een deur in dus die kou zakt zo naar benden :P

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 10-06-2020 12:43 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Nu online
Ik heb een vraagje over mijn huidige installatie.
We hebben momenteel problemen met de temperatuur uitlezen van de airco in de woonkamer.

Installatie:
- MSZ EF 35 woonkamer
- MSZ EF 18 slaapkamer
- MXZ-2F53 buitenunit

De binnenunits staan eigenlijk in een rechte lijn naar boven geïnstalleerd.
Gelijkvloers & bovenverdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1chMr9kYdmuEX1Q_0ieOQpOML6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxBfm7zDEQqajK2PY7YLZoLL.jpg?f=fotoalbum_large

Probleemsituatie:
De temperatuurmeting via MELCloud van de woonkamer is incorrect.

Wanneer de binnentemperatuur in de woonkamer aflezen via thermostaat is het 21°. (Ook een ander toestel in de woonkamer met temperatuursensor meet 21°)
's morgens geeft de airco aan dat het slechts 16° is. (toestel staat uit)
Doorheen de dag wordt het warmer (buiten) en zie je ook dat de airco temperatuur oploopt. 's Nachts koelt het weer af en dat zie je dan aan temperatuur meting van de airco.

Deze morgen stond het dus op 16°.
Ik zet de airco aan op stand AUTOMATISCH en vraag 22°. (Thermostaat geeft 21° aan)
Binnen het half uur meet de temperatuur dat het reeds 21° is. Het lijkt erop dat wanneer men de airco opzet hij WEL naar de juiste temperatuur gaat.

Om 12 uur deze middag gaf hij 22° aan. Ik zet hem dan uit. Ik zie na een kwartier dat de temperatuur in MELCloud weer gezakt is naar 18,5°! Dit lijkt me toch niet de bedoeling te zijn?

Iemand die weet waar het aan kan liggen?

Het vreemde is dat de slaapkamer wel een constante temperatuur aangeeft. (ongeacht de koude buitentemperatuur tijdens nacht/ochtend).

Woonkamer temperatuur:
Streep geeft aan wanneer ik de airco aan heb gezet. Je kan zien dat het vrij snel naar de correcte temperatuur gaat.

Zwart = temperatuur
Blauw = ingestelde temperatuur
Groen = buitentemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xx3a_Dg3DxMLOJMu1M4870loOUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5qCHsBGau1viKySZVYmNz7sa.png?f=user_large

Slaapkamer temperatuur
Is stabiel en hoe het eigenlijk zou moeten volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oWFFHYFBD3RrosNgybX2arxMcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0darLdHhAdUtyDreKEW8B3UI.png?f=user_large

Iemand een idee wat we kunnen doen om de oorzaak te vinden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
@frye Je zou bijna denken dat dit soort dingen in een FAQ in de TS staan.

Oh wacht! Dat staan ze ook! :+
Mijn airco heeft een (enorme) afwijking als ik kijk naar de gemeten temperatuur bij de unit vs mijn eigen metingen in de kamer. Klopt dit?
Kort gezegd; ja. En dat heeft vaak te maken met de manier waarom er gemeten wordt. Vaak gebeurt dit middels een sensor die de temperatuur meet van de aanzuigende luchtstroom van de binnenunit. Aangezien die vaker tegen het plafond zit (en warmte stijgt) zal daar een verschil in zitten. Bij sommige merken kan je een 'offset' instellen (dus een afwijking handmatig toekennen aan wat de unit meet), maar vaak is het een kwestie van even wennen en er zelf rekening mee houden.
Waarom er dan een verschil zit tussen de 2 units: geen idee. Wellicht dat er op de hoogte van de unit in de woonkamer toch een luchtstroom staat (ventilatieroosters?) waardoor de temperatuur sneller zakt. Ik heb dat ook hier in de huiskamer, waar in de winter de unit 12 graden binnen meet terwijl het er toch echt 19 graden is. Zodra de unit aangaat, blaast de juiste temperatuur over de sensor en voila; het probleem is weg.

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 10-06-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Nu online
Notna schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:59:
@frye Je zou bijna denken dat dit soort dingen in een FAQ in de TS staan.

Oh wacht! Dat staan ze ook! :+

[...]

Waarom er dan een verschil zit tussen de 2 units: geen idee. Wellicht dat er op de hoogte van de unit in de woonkamer toch een luchtstroom staat (ventilatieroosters?) waardoor de temperatuur sneller zakt. Ik heb dat ook hier in de huiskamer, waar in de winter de unit 12 graden binnen meet terwijl het er toch echt 19 graden is. Zodra de unit aangaat, blaast de juiste temperatuur over de sensor en voila; het probleem is weg.
Ok bedankt voor de info... Eigenlijk kan ik dan best enkel kijken naar de temperatuur als de airco effectief aan staat. Dan wordt de juiste temperatuur gemeten?
Ik dacht eerst dat er misschien koude lucht via die condensafvoer naar binnen stroomt waardoor hij dan meer de buitentemperatuur meet t.o.v. binnentemperatuur.

Ik was ongerust dat hij bij warm weer constant ging koelen omdat hij het warmer weer geeft dan het werkelijk is.
Of omgekeerd in de winter constant warme lucht gaat blazen terwijl de temperatuur al goed is.
Installatie hangt nu een maand dus heb het nog niet echt kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
frye schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:07:
[...]

Ok bedankt voor de info... Eigenlijk kan ik dan best enkel kijken naar de temperatuur als de airco effectief aan staat. Dan wordt de juiste temperatuur gemeten?
Ik dacht eerst dat er misschien koude lucht via die condensafvoer naar binnen stroomt waardoor hij dan meer de buitentemperatuur meet t.o.v. binnentemperatuur.

Ik was ongerust dat hij bij warm weer constant ging koelen omdat hij het warmer weer geeft dan het werkelijk is.
Of omgekeerd in de winter constant warme lucht gaat blazen terwijl de temperatuur al goed is.
Installatie hangt nu een maand dus heb het nog niet echt kunnen testen.
Je zou kunnen controleren of ze het gat door de muur wel afgedicht hebben met PUR/kit/iets. Dat waren ze hier vergeten te doen waardoor er best wat tocht stond bij een bepaalde unit. Maar echt via de condensafvoer zelf zal dat niet gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommanderKeen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 16:51
Ik heb net een mobiele airco gekocht, dat was voor ons het handigste: De Trotec PAC 2010E.

Deze heeft één slang die je uit het raam moet hangen (ga ik nog een schot voor zagen), maar ik was benieuwd of er ook mensen zijn die van hun 'single hose' een 'double hose' hebben gemaakt, waardoor de lucht dus wordt aangezogen én uitgeblazen via twee aparte slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
r0bb schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:58:
Heeft iemand ervaringen met een zogeheten monoblock:
https://www.itecluchtrein...tioning-zonder-buitenunit

Wat zijn de voor- en nadelen tov een split unit?
heb er geen ervaring mee maar wat ik weleens gehoord heb dat ze meer lawaai maken dan een split

maar waarom deze keuze? mag je geen split op je woning appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:45
CommanderKeen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:56:
Ik heb net een mobiele airco gekocht, dat was voor ons het handigste: De Trotec PAC 2010E.

Deze heeft één slang die je uit het raam moet hangen (ga ik nog een schot voor zagen), maar ik was benieuwd of er ook mensen zijn die van hun 'single hose' een 'double hose' hebben gemaakt, waardoor de lucht dus wordt aangezogen én uitgeblazen via twee aparte slangen.
Even door mijn foto’s bladeren.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
CommanderKeen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:56:

In het vorige topic vind je hier ook de nodige voorbeelden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 13:16

Arfman

Drome!

Greendragon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:56:

Tja, arbeid is duur. Ik zit hier met een offerte van rond de 4.5K (Twente) voor 1 buitenunit en 2 binnenunits (Mitsubishi) met extra groep, kabels trekken naar garage voor de buitenunit en alles wat erbij komt (oprit moet een stuk open, etc.). Had een andere offerte voor 4K en nog 1 voor bijna 5K, maar bij deze installateur het beste gevoel.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdfireman
  • Laatst online: 06-02 12:13
Gister is er bij ons een airco installateur langs geweest om e.e.a. in te meten en te adviseren. We willen graag koeling en verwarming in de woonkamer en slaapkamer.

Vanwege de plaatsing van de units binnen is de meest praktische plaatsing voor de buitenunit op het schuine dak (hoek van +/- 15 graden). De dak doorvoer gaat via de rookgasafvoer naar de vliering (+/- 1m hoog) naar de CV-ruimte op de eerste etage en van daaruit verder het huis in. Het betreft een relatief jonge huizen (2001).

Nu lees ik her en der dat plaatsing op het dak vanwege geluid en trilling mogelijk onverstandig is. We wonen in een hoekwoning, in hoeverre valt er hoorbaar geluid en trilling te verwachten bij montage op het dak? En valt dit goed te dempen d.m.v. rubberen doppen bijvoorbeeld?

Qua apparatuur gaan we waarschijnlijk voor een multisplit Mitsubishi 2.5KW + 3.5KW en 5KW buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Moet zeggen dat mijn ervaringen heel wisselend zijn. Mijn eerste AC (Tristar, geen inverter) hoorde je gewoon aan de muur trillen. In mijn nieuwe huis heb ik er 3: 1 op het dak van de keuken en twee aan de muur van de schuur.

Die op het dak van de keuken hoor je alleen als ie op zijn tenen loopt. De andere twee kan ik duidelijk horen als ik in de schuur sta, maar dat is maar een enkelsteens muurtje.

Bij de tante van mijn vriendin heb ik laatst een Haier Tundra 2,5 geïnstalleerd (met hulp). Die staat op een kleine uitbouw van de woonkamer en daar hoor je helemaal niets. Terwijl ik juist daar geluid verwacht had :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb mijn aanbieding destijds via werkspot.nl gehaald. 1 split-buitenunit + 3 x binnen units, inclusief plaatsing en airconwithme printjes voor app bediening €4000,-. Volgens mij 2 jaar geleden. Ik heb toen ook diverse mensen langs laten komen. Het prijsverschil is echt groot kan ik je vertellen. Het varieerde van € 6500,- tot dus € 4000,-. Geduld hebben loont. Volgens mij heb ik 2 keer iets geplaatst op werkspot en pas de 2e keer zat er een behoorlijke aanbieding bij.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 18:21
TTLCrazy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:56:
Ik heb mijn aanbieding destijds via werkspot.nl gehaald. 1 split-buitenunit + 3 x binnen units, inclusief plaatsing en airconwithme printjes voor app bediening €4000,-. Volgens mij 2 jaar geleden. Ik heb toen ook diverse mensen langs laten komen. Het prijsverschil is echt groot kan ik je vertellen. Het varieerde van € 6500,- tot dus € 4000,-. Geduld hebben loont. Volgens mij heb ik 2 keer iets geplaatst op werkspot en pas de 2e keer zat er een behoorlijke aanbieding bij.
Buren laten op de dakkapel een airco plaatsen, €3.500. Ik vroeg hoeveel binnen units ze dan kregen; 1 op de 16m2 zuid slaapkamer met dakkapel.

Klonk mij prijzig in de oren 🧐

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BodyHammeR
Glashelder schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:41:
@BodyHammeR Die koude lucht gaat echt niet via de hal naar de andere kamer. Ik denk dat je dat wel kan vergeten. Sowieso gaat die 5kW niets toevoegen boven de 3,5. Sterker nog, ik denk dat een 3,5 al te zwaar is in deze situatie. Die 5 kW gaat sowieso uit na korte tijd, de 3,5 waarschijnlijk na iets langer maar ook die zal gaan pendelen (heb hier een 3,5 kW op zolder).

Is een 4,2 buitenunit met 2 x 2,5 geen optie?

edit: zit me te bedenken dat ik op mijn werkkamer ook een 3,5 heb hangen (echt veel en veel te zwaar). Die kamer is 3 bij 5 en die unit gaat na 15/20 minuten al pendelen :X ). En daar zit geen eens een deur in dus die kou zakt zo naar benden :P
Ha @Glashelder , dank voor je antwoord!

Ik zag dat ik de unit in de verkeerde kamer had getekend :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSEB74WSJbfTj_WWj60XvG3_aMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGaxBJmUYuyhmatA8GJxdzUM.jpg?f=fotoalbum_large

bij deze een update!
- dus ok 3.5kW moet afdoende zijn mits lucht naar andere kamer kan komen (zie blauwe pijlen)

of beter om een extra binnenunit te plaatsen - hoeveel meer prijs moet je daarvoor ongeveer verwachten, max 500 euro?

wat vind je van de offerte bedragen?

[ Voor 4% gewijzigd door BodyHammeR op 10-06-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Stinger_Ventura schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:14:
[...]

Buren laten op de dakkapel een airco plaatsen, €3.500. Ik vroeg hoeveel binnen units ze dan kregen; 1 op de 16m2 zuid slaapkamer met dakkapel.

Klonk mij prijzig in de oren 🧐
Is dat ding van goud gemaakt? 16m² x ~2.5 meter hoogte = 40m³. Laten we zeggen dat ze voor factor 50 gaan want dakkapel en zuiden. Dat is dus een 2.0 kW singlesplit. Ga ik even lekker duur shoppen naar Daikin:

https://www.climasense.nl...binnen-en-buitenunit.html 1280 euro excl. plaatsen

Climasense rekent voor een normale installatie 450 euro. Laten we zeggen dat het 800 is voor whatever reason....

Dan is 3500 euro wel echt bizar. Ik was dat nog niet eens kwijt voor een 2MXM40 + FTXM 35 + FTXM 20 met materiaal :X
BodyHammeR schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:39:
[...]

Ha @Glashelder , dank voor je antwoord!

Ik zag dat ik de unit in de verkeerde kamer had getekend :|
[Afbeelding]

bij deze een update!
- dus ok 3.5kW moet afdoende zijn mits lucht naar andere kamer kan komen (zie blauwe pijlen)

of beter om een extra binnenunit te plaatsen - hoeveel meer prijs moet je daarvoor ongeveer verwachten, max 500 euro?

wat vind je van de offerte bedragen?
Ik zou niet verwachten dat je, zonder ingrepen zoals een extra ventilator in de deuropening, veel airflow gaat krijgen in die andere kamer. Niet dat het er niet koel gaat worden, maar als je alleen uitgaat van de ventilator in de binnenunit zelf gaat het wel even duren.

2 aparte units in tegenovergestelde kamers is dan een beter idee. Of je dan met 500 euro uitkomt: geen idee; je zal ook rekening moeten houden met een andere buitenunit, langere leidingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
tomdfireman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:10:
Gister is er bij ons een airco installateur langs geweest om e.e.a. in te meten en te adviseren. We willen graag koeling en verwarming in de woonkamer en slaapkamer.

Vanwege de plaatsing van de units binnen is de meest praktische plaatsing voor de buitenunit op het schuine dak (hoek van +/- 15 graden). De dak doorvoer gaat via de rookgasafvoer naar de vliering (+/- 1m hoog) naar de CV-ruimte op de eerste etage en van daaruit verder het huis in. Het betreft een relatief jonge huizen (2001).

Nu lees ik her en der dat plaatsing op het dak vanwege geluid en trilling mogelijk onverstandig is. We wonen in een hoekwoning, in hoeverre valt er hoorbaar geluid en trilling te verwachten bij montage op het dak? En valt dit goed te dempen d.m.v. rubberen doppen bijvoorbeeld?

Qua apparatuur gaan we waarschijnlijk voor een multisplit Mitsubishi 2.5KW + 3.5KW en 5KW buitenunit.
Gewoon deze big boys gebruiken en je hebt nergens last van >:)

https://www.warmteservice...d2-g8X87Cj9MaAt5fEALw_wcB

[ Voor 10% gewijzigd door rupsen op 10-06-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Voor plaatsing op een schuin dak lijkt me dit toch beter? ;)
https://www.aircoshop.nl/muurbeugels/dakconsole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb wel het idee dat de prijzen nu hoger liggen. Ik ben ook nauwelijks onder de 4K gekomen (slechts 1 offerte) voor 2x single split.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Zo te lezen ging het om het trillen en niet om de schuintte :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
Hallo allemaal,

Ik wil straks 4 kamers gaan koelen.
Twijfel erg of ik allemaal single splits moet laten installeren of toch multi splits (bijv een tripple voor de slaapkamers en dan een single voor de zolder, of 2 duo splits..)

Ik verwacht niet dat ik in de ene kamer ga koelen en de andere kamer ga verwarmen.
Single split lijkt het goedkoopst te zijn..

Waarom zou ik evt toch voor de multi split optie moeten gaan (anders dan het voorkomen van 4 buitenunits)?

Daarnaast, kun je 4 single splits wel (gedeeltelijk) over dezelfde buizen laten lopen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMorten
  • Laatst online: 20-04-2021
F-gassen vraag:

Het is lastig om de relevante wetgeving te vinden, maar ik lees links en rechts iets over verschil in verplichtingen voor installaties van onder en boven 5 ton CO2.

Onder 5 ton hoef je het eea niet te doen. Geldt dit ook voor in gebruik stelling van een installatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupsen
TimMorten schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:16:
F-gassen vraag:

Het is lastig om de relevante wetgeving te vinden, maar ik lees links en rechts iets over verschil in verplichtingen voor installaties van onder en boven 5 ton CO2.

Onder 5 ton hoef je het eea niet te doen. Geldt dit ook voor in gebruik stelling van een installatie?
Nee voor inbedrijfstelling moet je alsnog gecertificeerd zijn. Dan gaat het puur om de handelingen

Onder de 5 Ton heb je als eigenaar van een koelinstallatie geen verplichting tot jaarlijkse installatie controle.
Dit is sowieso het geval voor bedrijven, hoe dit voor particulieren zit weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door rupsen op 10-06-2020 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Jeroen.br schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:31:
Hallo allemaal,

Ik wil straks 4 kamers gaan koelen.
Twijfel erg of ik allemaal single splits moet laten installeren of toch multi splits (bijv een tripple voor de slaapkamers en dan een single voor de zolder, of 2 duo splits..)

Ik verwacht niet dat ik in de ene kamer ga koelen en de andere kamer ga verwarmen.
Single split lijkt het goedkoopst te zijn..

Waarom zou ik evt toch voor de multi split optie moeten gaan (anders dan het voorkomen van 4 buitenunits)?

Daarnaast, kun je 4 single splits wel (gedeeltelijk) over dezelfde buizen laten lopen?

Bedankt!
Als je 4 losse split units kwijt kan zou ik dat sowieso doen.

Hoe bedoel je gedeeltelijk over dezelfde buizen? als in over dezelfde koelleidingen of bedoel je de goot waar deze eventueel in komt te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
rupsen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:29:
[...]

Als je 4 losse split units kwijt kan zou ik dat sowieso doen.

Hoe bedoel je gedeeltelijk over dezelfde buizen? als in over dezelfde koelleidingen of bedoel je de goot waar deze eventueel in komt te liggen?
Dank voor je snelle reactie! Waarom zou je liever voor single splits gaan?

Bedoel dezelfde plastic goot die je aan de buitenkant van het huis ziet (geen idee wat daar allemaal door heen loopt.. ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Notna Zolang mensen deze belachelijke bedragen betalen zullen ze alleen maar doorgaan.Ze krijgen het toch verkocht. Vaak is het zo dat ze het hele jaar al vol geboekt zijn. Daarom kunnen ze ook deze belachelijke woeker prijzen maken. 8)7

Dat geld precies het zelfde voor in de auto industrie. Wat mensen niet betalen voor onderhoud aan hun auto is precies het zelfde. Daar woorden ook woeker bedragen gevraagd maar de mensen betalen het gewoon. Vaak betalen ze voor dingen die op de rekening staat terwijl het niet eens vervangen is geworden. Ik durf namelijk te zeggen dat van de 10 bedrijven die auto's onderhouden 9 bedrijven zijn die wel de interieur filter hebben gefactureerd maar niet is vervangen geworden. :(

Ik heb afgelopen week zelf een LG S09ET 2,5KW Split airco unit zelf geplaatst. Dit heeft mij totaal €700 gekost en alles draait als een zonnetje. Ik had voor het zelfde bedrag zelfs een Daikin kunnen hebben maar wilde graag wifi erbij hebben zonder extra kosten. Daarom ben ik voor de LG gegaan die het standaard erbij heeft zitten. Ik ben zeer tevreden op dit moment ben onder de indruk hoe stil de unit draait. :)
Notna schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:06:
[...]

Is dat ding van goud gemaakt? 16m² x ~2.5 meter hoogte = 40m³. Laten we zeggen dat ze voor factor 50 gaan want dakkapel en zuiden. Dat is dus een 2.0 kW singlesplit. Ga ik even lekker duur shoppen naar Daikin:

Climasense rekent voor een normale installatie 450 euro. Laten we zeggen dat het 800 is voor whatever reason....

Dan is 3500 euro wel echt bizar. Ik was dat nog niet eens kwijt voor een 2MXM40 + FTXM 35 + FTXM 20 met materiaal :X

[...]

Ik zou niet verwachten dat je, zonder ingrepen zoals een extra ventilator in de deuropening, veel airflow gaat krijgen in die andere kamer. Niet dat het er niet koel gaat worden, maar als je alleen uitgaat van de ventilator in de binnenunit zelf gaat het wel even duren.

2 aparte units in tegenovergestelde kamers is dan een beter idee. Of je dan met 500 euro uitkomt: geen idee; je zal ook rekening moeten houden met een andere buitenunit, langere leidingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BodyHammeR
Notna schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:06:
[...]

[...]

Thanks!

Idee is inderdaad om de airco al in de ochtend aan te zetten, zodat in de middag de werkkamer wat afgekoeld is - ik hoef niet direct full klimaat controle daar, als ik het op ~22 graden kan krijgen ben ik tevreden

ik vind de offertes best hoog, als ik even reken met webshop prijzen
MHI SRK 35ZS-W + SRC 35 ZS-W, is rond de 1200EUR incl
offerte is 2900EUR, dan zit er 1700euro aan montage en montagemateriaal.
Stel 70% daarvan uurloon met 50euro/uur, dan kom ik op 24uur werk - lijkt mij best lang
zelfs als ze met 2 man komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BodyHammeR schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Thanks!

Idee is inderdaad om de airco al in de ochtend aan te zetten, zodat in de middag de werkkamer wat afgekoeld is - ik hoef niet direct full klimaat controle daar, als ik het op ~22 graden kan krijgen ben ik tevreden

ik vind de offertes best hoog, als ik even reken met webshop prijzen
MHI SRK 35ZS-W + SRC 35 ZS-W, is rond de 1200EUR incl
offerte is 2900EUR, dan zit er 1700euro aan montage en montagemateriaal.
Stel 70% daarvan uurloon met 50euro/uur, dan kom ik op 24uur werk - lijkt mij best lang
zelfs als ze met 2 man komen
Een dergelijke installatie van een singlesplit zal door één man vaak gedaan worden, binnen een dag. Van die 1700 euro zal ~400 tot 500 materiaal kosten zijn; dus uurloon is rond de 1200 euro. Ik sla er niet stijl van achterover en zoals hierboven al aangehaald; zelf doe je het niet dus ze vragen wat ze willen ervoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 13:42
Iemand een duidelijk handleiding/filmpje over hoe een Daikin FTXM binnen unit uit elkaar te halen zodat ik de lekbak kan bekijken, zodat ik weet wat ik tzt moet schoonmaken/controleren.
Het frontpaneel heeft maar 2 schroeven zo te zien, maar daarmee krijg ik het front niet los.

Wil tevens kijken/testen hoe de condens afvoer verloopt, dus moet ik even de lekbak weten te vinden.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Chris12 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:24:
Iemand een duidelijk handleiding/filmpje over hoe een Daikin FTXM binnen unit uit elkaar te halen zodat ik de lekbak kan bekijken, zodat ik weet wat ik tzt moet schoonmaken/controleren.
Het frontpaneel heeft maar 2 schroeven zo te zien, maar daarmee krijg ik het front niet los.

Wil tevens kijken/testen hoe de condens afvoer verloopt, dus moet ik even de lekbak weten te vinden.
Notna in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Je vergeet de clips bovenop de unit zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 11-06-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Chris12 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:24:

En hier ook een filmpje.
fmrama in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 13:42
Thanks! het is gelukt, was lastig te zien inderdaad... condens afvoer werkt prima.
Terugplaatsen van de behuizing was wel eventjes lastig, maar na een vloek en een zucht gelukt.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Vraagje aan de mensen die al een airco hebben: hebben jullie er een onderhoudscontract op? Ik kreeg van de installateur een aanbieding voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Dat houdt dan schoonmaken en desinfecteren en inspectie in. Kosten: 175 euro. Is dat redelijk? Als ik reken naar mijn cv ketel, dat kost ongeveer 100 euro en betaal je alleen voor onderdelen, geen uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
rimave schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:36:
Vraagje aan de mensen die al een airco hebben: hebben jullie er een onderhoudscontract op? Ik kreeg van de installateur een aanbieding voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Dat houdt dan schoonmaken en desinfecteren en inspectie in. Kosten: 175 euro. Is dat redelijk? Als ik reken naar mijn cv ketel, dat kost ongeveer 100 euro en betaal je alleen voor onderdelen, geen uren.
Ik heb dat niet gedaan. Zonde van het geld. Nu bij mij gaat het jaar 6 in en heb nu voor het eerst de buitenunit met water uitgespoten . Meer hoef je niet te doen . De binnen unit filters schoon houden en ik heb 1 keer met een plantenspuit met water en beetje dettol erin naar binnen gespoten. Das all.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Vaak zit er bij een dergelijk contract ook iets dat ze geen voorrijkosten rekenen indien er storing is en ze binnen 7 dagen reageren/langskomen. Opzicht is dat niet slecht. Echter heb ik bewust niet voor een onderhoudscontract gekozen. Zelf onderhoud plegen is niet heel lastig te doen en de schoonmaakmiddelen kan je ook zelf kopen en uitvoeren. In de regel hebben deze units geen onderhoud nodig de eerste jaren.

Het is, net als met alles met verzekeringen, een afweging van je kansen. Ik heb er dus niet voor gekozen; kan een hele hoop zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Notna schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Vaak zit er bij een dergelijk contract ook iets dat ze geen voorrijkosten rekenen indien er storing is en ze binnen 7 dagen reageren/langskomen. Opzicht is dat niet slecht. Echter heb ik bewust niet voor een onderhoudscontract gekozen. Zelf onderhoud plegen is niet heel lastig te doen en de schoonmaakmiddelen kan je ook zelf kopen en uitvoeren. In de regel hebben deze units geen onderhoud nodig de eerste jaren.

Het is, net als met alles met verzekeringen, een afweging van je kansen. Ik heb er dus niet voor gekozen; kan een hele hoop zelf.
welke schoonmaakmiddelen gebruik je er voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
bie100 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:11:
[...]

welke schoonmaakmiddelen gebruik je er voor?
Condensing/Verdamper unit cleaner, lekbak tabletten en een stoomreiniger. Veel meer is niet nodig

https://www.climasense.nl/41-onderhoud-reiniging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:47
Toch eens vragen hier wat jullie zouden doen in de volgende situatie:

Dochter slaapt op zolder, haar kamer is 6x3 meter (2,40 hoog) en heeft een dakkapel 3 meter op zuid-west.
Haar kamer kan gewoon afgesloten worden. Boven haar kamer zit een vliering, deze is open, doe voorzolder en vliering betreft dus 1 open ruimte.

Nu wil ik voor mijn dochter haar kamer natuurlijk een aangenaam klimaat, maar ik twijfel nu of ik alleen voor haar kamer moet gaan, of bijvoorbeeld de gehele zolder proberen te koelen?
Oftewel een 2,5(?)kW op haar kamer alleen met deur gesloten.
Of bijvoorbeeld zwaarder op haar kamer met deur open, of wellicht zwaarder maar dan buiten haar kamer boven trapgat bijvoorbeeld?

Wellicht nog extra:
Wij willen ook airco op onze slaapkamer (4,8x3) ook op zui-west, deze bevindt zich recht onder de kamer van onze dochter. Twijfel nog voor 2x singe split of multisplit. Misschien hangt dat ook af van bovenstaande?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
bie100 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:56:
[...]

heb er geen ervaring mee maar wat ik weleens gehoord heb dat ze meer lawaai maken dan een split

maar waarom deze keuze? mag je geen split op je woning appartement?
Esthetisch gezien mooier van buiten. Enkel 2 antracieten lamelrooster ipv witte buitenunit plus kabelgoten. Binnenkast is tevens fraai ontwerp. Meer lawaai is enkel op vol vermogen en dan komt het lawaai van de luchtkanalen en niet van de compressor. Halve kracht en nachtprogramma is gewoon 21 db.

Geen buitenunit betekend tevens minder onderhoud in ons hollandse klimaat (roest, kortsluiting, wespennesten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Bij mijn allereerste AC gedaan. 5 of 6 jaar voor betaald, 600 euro kwijt en er was nooit wat mee. De unit kostte 350 dus was meer kwijt aan onderhoud dan aan de unit zelf :D

Sindsdien nooit meer een onderhoudscontract genomen en nog geen spijt van :p

Kijk trouwens wel uit dat je je garantie niet verliest zonder onderhoud. Daar zijn de installateurs nogal eens van namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 01:29
Ik heb een Daikin buitenunit en ik zie dat de optie "Nachtstil" nog niet aanbod is gekomen in deze topic. Ik ga die vandaag aanzetten en kijken naar het effect. Hebben andere mensen ervaring met deze optie/modus?

Op pagina 18 van deze handleiding staat het beschreven. kwestie van schakelaar aanzetten.

https://www.daikin.nl/con...lation%20manual_Dutch.pdf

en voor het gemak hier een screenshot uit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XCeuTFkcGjhpEDtYaSbJ0pcedo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZdmLa4WGcMwSMEdIvKKzNjCv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Alfa159 op 11-06-2020 14:09 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
r0bb schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Esthetisch gezien mooier van buiten. Enkel 2 antracieten lamelrooster ipv witte buitenunit plus kabelgoten. Binnenkast is tevens fraai ontwerp. Meer lawaai is enkel op vol vermogen en dan komt het lawaai van de luchtkanalen en niet van de compressor. Halve kracht en nachtprogramma is gewoon 21 db.

Geen buitenunit betekend tevens minder onderhoud in ons hollandse klimaat (roest, kortsluiting, wespennesten).
nou goed je bent er al uit zo te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alfa159 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:07:
Ik heb een Daikin buitenunit en ik zie dat de optie "Nachtstil" nog niet aanbod is gekomen in deze topic. Ik ga die vandaag aanzetten en kijken naar het effect. Hebben andere mensen ervaring met deze optie/modus?

Op pagina 18 van deze handleiding staat het beschreven. kwestie van schakelaar aanzetten.

https://www.daikin.nl/con...lation%20manual_Dutch.pdf

en voor het gemak hier een screenshot uit de handleiding:

[Afbeelding]
Op de FTXM afstandsbediening is dit per knop te regelen en hoef je dat niet op de MXM zelf buiten te doen met een schakelaar. Niet zeker of andere binnenmodellen dit dan niet hebben (de FTXM heeft één van de uitgebreidere AB's geloof ik)

Ik heb de optie in het verleden wel eens gebruikt, maar niet echt staan luisteren of het wat deed. Was eerder onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet ' :+

Edit: ik twijfel nu of het wel dezelfde functie is of niet. Bij de knop van de FTXM staat wel dat het bedoeld is voor 's nachts maar kan je het ten alle tijden aanzetten. De handleiding die jij toont impliceert dat het specifiek alleen voor de nachtelijke uren is.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 11-06-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 01:29
Notna schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:53:
[...]

Op de FTXM afstandsbediening is dit per knop te regelen en hoef je dat niet op de MXM zelf buiten te doen met een schakelaar. Niet zeker of andere binnenmodellen dit dan niet hebben (de FTXM heeft één van de uitgebreidere AB's geloof ik)

Ik heb de optie in het verleden wel eens gebruikt, maar niet echt staan luisteren of het wat deed. Was eerder onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet ' :+

Edit: ik twijfel nu of het wel dezelfde functie is of niet. Bij de knop van de FTXM staat wel dat het bedoeld is voor 's nachts maar kan je het ten alle tijden aanzetten. De handleiding die jij toont impliceert dat het specifiek alleen voor de nachtelijke uren is.
Misschien is dit simplistisch: knopje op afstandsbedienming heeft invloed op het geluid van de binnenunit.

Schakelaar op de buitenunit heeft invloed op het geluidsniveau van de buitenunit. Twee verschillende dingen dus? Of heb ik het mis :-)

Edit: Je hebt gelijk. In 4.7.2 op pagina 8 zie ik dat dit ook via de afstandsbediening kan.

Eigenlijk gek, waarom zou je dan een jumper moeten doorknippen volgens de andere handleiding? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa159 op 11-06-2020 15:02 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Voor de 2mxm serie moet een jumper J6 doorgeknipt worden. En heeft volgens de handleiding wel invloed op de koelcap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cPgnqfnJuageOAkaWUBbxs55Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBd2849WTsgKdyDT0uRX8l4d.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 58 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"