Nee, via de remote van de FTXM binnen units kan je de buiten unit in de 'stille' mode zetten, maar je moet het dan wel inschakelen voor al je binnen units, per remote. En je hoort echt het toerental van de buitenunit zakken, dit zelf waargenomen.
Alfa159 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:58:
[...]
Misschien is dit simplistisch: knopje op afstandsbedienming heeft invloed op het geluid van de binnenunit.
Schakelaar op de buitenunit heeft invloed op het geluidsniveau van de buitenunit. Twee verschillende dingen dus? Of heb ik het mis :-)
Dat dus. Er is voor zowel binnen áls buiten een apart functie op de ABChris12 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:01:
Nee, via de remote van de FTXM binnen units kan je de buiten unit in de 'stille' mode zetten, maar je moet het dan wel inschakelen voor al je binnen units, per remote. En je hoort echt het toerental van de buitenunit zakken, dit zelf waargenomen.
Er is idd een knop op de afstandbediening voor buitenunit stil. Maar is het dan niet zo dat dit dan wel op de buiten unit ingesteld moet zijn m deze functie te gebruiken. Door of een switch of een jumper doorknippen (afh. van het type 2mxm zag ik dat het j6 of j7 was). Het is mij nog niet duidelijk. Overigens ga ik dit volgende week vernemen. Als de unit geinstalleerd wordt.
Volgens mij is het op mijn buitenunit (2MXM) niet ingesteld via de jumper, maar ik hoor wel duidelijk verschil als ik de stille modus inschakel via de AB.
Wat mij wel opvalt is dat de buitenunit in die stille modus niet meer terugvalt naar de echt allerstilste stand.
In de normale modus is de buitenunit bij laag toerental vrijwel onhoorbaar, en bij hoog toerental behoorlijk hoorbaar (vind ik). De stille modus gaat er qua toeren ergens tussenin zitten, en blijft daar dus ook.
Met name in de nacht vind ik dat die stille modus nog best aanwezig is, ik zou willen dat hij indien mogelijk dan toch terugschaalt naar de laagste modus, maar dat gebeurt dus niet. Heeft iemand anders dit ook geconstateerd? Ik vraag me af of het normaal gedrag is of niet.
Wat mij wel opvalt is dat de buitenunit in die stille modus niet meer terugvalt naar de echt allerstilste stand.
In de normale modus is de buitenunit bij laag toerental vrijwel onhoorbaar, en bij hoog toerental behoorlijk hoorbaar (vind ik). De stille modus gaat er qua toeren ergens tussenin zitten, en blijft daar dus ook.
Met name in de nacht vind ik dat die stille modus nog best aanwezig is, ik zou willen dat hij indien mogelijk dan toch terugschaalt naar de laagste modus, maar dat gebeurt dus niet. Heeft iemand anders dit ook geconstateerd? Ik vraag me af of het normaal gedrag is of niet.
Heb je dat ding dan of niet? Want de website zegt 26 dB en dat is wel een wereld van verschil met 19dB (wat tegenwoordig wel zo'n beetje de standaard is).r0bb schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:54:
[...]
Esthetisch gezien mooier van buiten. Enkel 2 antracieten lamelrooster ipv witte buitenunit plus kabelgoten. Binnenkast is tevens fraai ontwerp. Meer lawaai is enkel op vol vermogen en dan komt het lawaai van de luchtkanalen en niet van de compressor. Halve kracht en nachtprogramma is gewoon 21 db.
Geen buitenunit betekend tevens minder onderhoud in ons hollandse klimaat (roest, kortsluiting, wespennesten).
Er is een user die een dergelijke monoblock had maar die heeft 'm toch maar weer weggedaan:
Het grote airconditioning topic - Deel 2 (posts door Supertip)
Rendement is ook al niet best zo te zien, A+, COP 3,29. Dat is gewoon echt slecht
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb hem nog niet, maar mijn keuze gaat wel die kant op. Jou voorbeeld van die user heeft een model waarin 32db als laagste waarde wordt gegeven. Ons alternatief is een vloermodel LG split-unit maar die heeft ook een hoger db als minimum (23db).Glashelder schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:24:
[...]
Heb je dat ding dan of niet? Want de website zegt 26 dB en dat is wel een wereld van verschil met 19dB (wat tegenwoordig wel zo'n beetje de standaard is).
Er is een user die een dergelijke monoblock had maar die heeft 'm toch maar weer weggedaan:
Het grote airconditioning topic - Deel 2 (posts door Supertip)
Rendement is ook al niet best zo te zien, A+, COP 3,29. Dat is gewoon echt slecht
Door deze post raakte ik overtuigd van het monoblock, of zouden jullie altijd voor de split unit gaan?
Ik lees nu trouwens dat de allernieuwste LG vloerairco ook een COP van 3.5 heeft. Ik weet niet wat gemiddeld is maar het monoblock presteert wat dat betreft dus niet slechter.
[ Voor 8% gewijzigd door r0bb op 11-06-2020 19:08 ]
Ik zou eigenlijk vooral ervoor zorgen dat je zo’n apparaat werkend gehoord hebt voor je ze aanschaft. Ik heb zelf een bloedhekel aan geluid als ik moet slapen (vind de CV van de buren al irritantr0bb schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:58:
[...]
Ik heb hem nog niet, maar mijn keuze gaat wel die kant op. Jou voorbeeld van die user heeft een model waarin 32db als laagste waarde wordt gegeven. Ons alternatief is een vloermodel LG split-unit maar die heeft ook een hoger db als minimum (23db).
Door deze post raakte ik overtuigd van het monoblock, of zouden jullie altijd voor de split unit gaan?
Bovendien is zoals ik al zei het rendement gewoon niet best (A+, COP 3,2). Ik heb hier Chinese meuk hangen dat A+++ is. (COP 7,2). Dat haalt ie natuurlijk niet
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Trust me, die 2,5 is al meer dan krachtig genoeg om de hele zolder te koelen. Met de deur open zakt de koude lucht ook nog eens waar door de temperatuur op de 1ste ook wel zakt maar niet drastisch genoeg. Dat ga je met een 3,5 of een 5 op zolder ook niet redden.Martinusz schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:28:
Toch eens vragen hier wat jullie zouden doen in de volgende situatie:
Dochter slaapt op zolder, haar kamer is 6x3 meter (2,40 hoog) en heeft een dakkapel 3 meter op zuid-west.
Haar kamer kan gewoon afgesloten worden. Boven haar kamer zit een vliering, deze is open, doe voorzolder en vliering betreft dus 1 open ruimte.
Nu wil ik voor mijn dochter haar kamer natuurlijk een aangenaam klimaat, maar ik twijfel nu of ik alleen voor haar kamer moet gaan, of bijvoorbeeld de gehele zolder proberen te koelen?
Oftewel een 2,5(?)kW op haar kamer alleen met deur gesloten.
Of bijvoorbeeld zwaarder op haar kamer met deur open, of wellicht zwaarder maar dan buiten haar kamer boven trapgat bijvoorbeeld?
Wellicht nog extra:
Wij willen ook airco op onze slaapkamer (4,8x3) ook op zui-west, deze bevindt zich recht onder de kamer van onze dochter. Twijfel nog voor 2x singe split of multisplit. Misschien hangt dat ook af van bovenstaande?
Als je de ruimte heb, 2 x single split. Goedkoper en mocht je en ook nog eens zuiniger
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Single split is goedkoper.Jeroen.br schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:37:
[...]
Dank voor je snelle reactie! Waarom zou je liever voor single splits gaan?
Bedoel dezelfde plastic goot die je aan de buitenkant van het huis ziet (geen idee wat daar allemaal door heen loopt..).
Over die goot, daar kunnen maximaal leidingen voor 2 units doorheen. Dat is dan in de 75mm variant. Er zijn natuurlijk grotere goten beschikbaar.
Ruimte zatSpeedfightserv schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:05:
[...]
Trust me, die 2,5 is al meer dan krachtig genoeg om de hele zolder te koelen. Met de deur open zakt de koude lucht ook nog eens waar door de temperatuur op de 1ste ook wel zakt maar niet drastisch genoeg. Dat ga je met een 3,5 of een 5 op zolder ook niet redden.
Als je de ruimte heb, 2 x single split. Goedkoper en mocht je en ook nog eens zuiniger
Oké dus 2,5 voor zolder, kamer plus gehele zolder
2 single split is dus goedkoper en waarschijnlijk ook handiger
Float like a butterfly, sting like a bee.
@D-e-n Wat bedoel je precies met hik een beetje aan tegen de onderhoud van de buitenunit?
D-e-n schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:29:
@Notna
@Typhone
Dank voor jullie reacties. Duidelijk minder fans van een mobiele airco hierMaar ik snap het punt.
Ik hik wel een beetje aan tegen het onderhoud van zo'n buitenunit. Ik ga me daarom ook nog eens inlezen over zo'n raamunit (wordt ook wel wat knutselen dan) en een vaste monoblock.
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Zijn er hier ook mensen met een airco aan de voorzijde? Moest er nog een vergunning voor komen?
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren. We willen graag boven koelen. Dat zijn 2 slaapkamers aan de voorzijde met achter de grote slaapkamer mijn kantoor. Die ligt pal op het zuiden dus die koelen zou ook mooi zijn. Ik heb geprobeerd de bovenverdieping na te maken qua indeling:
Van de voorkant kom ik makkelijk in beide slaapkamers. Maar niet het kantoor, dan zou er ook een unit achter moeten komen. Ik heb aan de zijkant op de keuken een plat dak maar dan is geen enkele ruimte dicht bij. Het is een twee onder 1 kap, dus achter de lange muur aan de onderzijde zitten de buren.
Mijn redenatie voor een multi split met 3 units is dat overdag 2 ruimten gekoeld moeten worden (kantoor en kinder slaapkamer). En nachts de beide slaapkamers. Hebben mensen nog andere inzichten dan ik? Alvast bedankt
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren. We willen graag boven koelen. Dat zijn 2 slaapkamers aan de voorzijde met achter de grote slaapkamer mijn kantoor. Die ligt pal op het zuiden dus die koelen zou ook mooi zijn. Ik heb geprobeerd de bovenverdieping na te maken qua indeling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| |--------------| | Keuken | |. | |--------------|-----------| |. S1 |. O | B. | |. | |. | |--------------------------| |. S2 |. | |. |. K | |-----------|--------------| Keuken = dak van de keuken S1 = slaapkamer 1 S2 = slaapkamer 2 K = kantoor B= badkamer O= overloop |
Van de voorkant kom ik makkelijk in beide slaapkamers. Maar niet het kantoor, dan zou er ook een unit achter moeten komen. Ik heb aan de zijkant op de keuken een plat dak maar dan is geen enkele ruimte dicht bij. Het is een twee onder 1 kap, dus achter de lange muur aan de onderzijde zitten de buren.
Mijn redenatie voor een multi split met 3 units is dat overdag 2 ruimten gekoeld moeten worden (kantoor en kinder slaapkamer). En nachts de beide slaapkamers. Hebben mensen nog andere inzichten dan ik? Alvast bedankt
[ Voor 3% gewijzigd door Guldan op 11-06-2020 23:42 ]
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Heeft iemand ervaringen met Aircodeal.nl - apeldoorn? Ik ben in de markt voor een airco (Mitsubishi SRK / SRC 35 ZS-W ) en zie dat ze OK prijzen hanteren en daarnaast snel kunnen plaatsen.
Ik kan echter weinig ervaringen vinden.
[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 12-06-2020 10:33 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
aircostunt.com even kijken. Die is ook goedkooprevolution-nl schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:31:
Heeft iemand ervaringen met Aircodeal.nl - apeldoorn? Ik ben in de markt voor een airco (Mitsubishi SRK / SRC 35 ZS-W ) en zie dat ze OK prijzen hanteren en daarnaast snel kunnen plaatsen.
Weet iemand toevallig of er bij de Daikin 2MXM50M9, FTXM35N en FTXM25N al flarewartels zitten? Ik wil leiding gaan bestellen enkel zit ik te twijfelen om een rol van 20 meter te kopen aangezien ik niet precies de lengtes kan opmeten voor montage.
Ik ben totaal niet handig en durf amper een ladder opDolbyadt schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:38:
@D-e-n Wat bedoel je precies met hik een beetje aan tegen de onderhoud van de buitenunit?
[...]
En zoals eerder gemeld: als ik hem in augustus wil hebben hangen wordt het kort dag vrees ik.
Ja die zitten er bij. Nu zitten er kopere blindplaatjes op de buitendelen aangedraaid met de wartel. Deze kan je gebruiken voor je flare. Bij de binnendelen het zelfde alleen zitten er plastic blindplaatjes in.happy killer schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:43:
Weet iemand toevallig of er bij de Daikin 2MXM50M9, FTXM35N en FTXM25N al flarewartels zitten? Ik wil leiding gaan bestellen enkel zit ik te twijfelen om een rol van 20 meter te kopen aangezien ik niet precies de lengtes kan opmeten voor montage.
En in de doos van de 2mxm 50 zit een verloop voor de flare, 1 aansluiting is 1/4 1/2.
[ Voor 7% gewijzigd door BCGraaf op 12-06-2020 15:53 . Reden: Toevoeging buitendeel ]
MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X, Watch, TV 4K
Wat betreft levertijden MHI. Ik heb gisteren een bestelling (Mitsubishi MHI SRK-25ZSX 2,5kW r32 ) gedaan bij Zwaan en hij belde me op dat hij donderdag komt. Ik was verbaast het blijkt dat de goedkopere modellen wat achter lopen maar dit type was leverbaar.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Wat kost die?evtje schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:15:
Wat betreft levertijden MHI. Ik heb gisteren een bestelling (Mitsubishi MHI SRK-25ZSX 2,5kW r32 ) gedaan bij Zwaan en hij belde me op dat hij donderdag komt. Ik was verbaast het blijkt dat de goedkopere modellen wat achter lopen maar dit type was leverbaar.
€1750,= geïnstalleerd en wel. Ik had nog weken terug bij een andere installateur een prijs van €2250,= dus tel uit de winst.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Thanks, aangezien er nog al wat foto's stonden, voor de geïnteresseerden hier de foto:
https://i.imgur.com/Ize62RV.jpg
Ik zag overigens ook je triplex cover voor de slangen. Heb dat zelf met sterk dubbelzijdig plakband opgelost, werkt ook erg goed, en je hoeft niet te boren.
Winst? Niet uitgegeven bedoel jeevtje schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:14:
[...]
€1750,= geïnstalleerd en wel. Ik had nog weken terug bij een andere installateur een prijs van €2250,= dus tel uit de winst.
Hoi medetweakers heb beetje jullie input nodig, ik heb offertes aangevraagd voor Daikin Amura5 kw, kreeg van 2 al prijs van €3795& €3144, is dit markt conform?
Kijk even bij keroclima.ptronaldbommel schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:48:
Hoi medetweakers heb beetje jullie input nodig, ik heb offertes aangevraagd voor Daikin Amura5 kw, kreeg van 2 al prijs van €3795& €3144, is dit markt conform?
3100 is veel te gek voor 1 airco. Daar heb ik 2 daikins voor. Een 2.5 en een 4.2kw inc installatie en dan nog houd ik 600 over
Dat idee heb ik ook, de Amura is wel design airco.
Right...gezien het feit dat ik waarschijnlijk heel de zomer ook thuis mag werken, ga ook ik aan de airco.
Vroeger ooit zo'n mobiele airco gehad, wat een drama. Slang naar buiten door kiepraam, slang werd bloedheet, afgevoerde lucht blaast zo weer naar binnen, nee dat moet anders: ik ga voor een split unit.
Ik heb een kamer boven op het oosten. Aanzicht van buiten, met ingetekende ramen en binnenunit, buitenunit, punt waar ik naar buiten kan (oranje). ik kan ook op een later moment naar buiten, bijv. net op de vloer. Tekening is niet op schaal, maar het geeft e.e.a. wel aardig weer:
.
Voor mij is stilte heel belangrijk, zowel binnen (daar zit ik straks dicht bij in de buut de hele dag) als buiten (ivm buren, en was er ook niet iets qua aankomende stilteregels van zo'n unit?). Ik ben niet zo heel handig, maar niet te beroerd om zelf de binnenunit op te hangen, gat te boren, kabels naar buiten te werken, leidingengoot tegen de muur te schroeven, maar voor de rest heb ik wel hulp nodig. Stroom moet van binnenuitkomen vooralsnog, in een later stadium kan ik pas stroom bij de buitenunit hebben (en vandaar door terug naar boven?). Wie heeft wat advies? Ik wil ook best wat uit het buitenland halen en er iemand in NL bijhalen om van a tot z de installatie te voltooien, ligt een beetje aan de prijs, die zou m.i. onder de 2000 euro moeten kunnen blijven gezien wat ik wil koelen?
<edit ik twijfelde of ik dit verhaal hier moest plaatsen of toch eerst in Het grote airconditioning topic - Deel 2 ...>
Vroeger ooit zo'n mobiele airco gehad, wat een drama. Slang naar buiten door kiepraam, slang werd bloedheet, afgevoerde lucht blaast zo weer naar binnen, nee dat moet anders: ik ga voor een split unit.
Ik heb een kamer boven op het oosten. Aanzicht van buiten, met ingetekende ramen en binnenunit, buitenunit, punt waar ik naar buiten kan (oranje). ik kan ook op een later moment naar buiten, bijv. net op de vloer. Tekening is niet op schaal, maar het geeft e.e.a. wel aardig weer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/LDPih1vwL2zbt4xzMThBShoP.png?f=user_large)
Voor mij is stilte heel belangrijk, zowel binnen (daar zit ik straks dicht bij in de buut de hele dag) als buiten (ivm buren, en was er ook niet iets qua aankomende stilteregels van zo'n unit?). Ik ben niet zo heel handig, maar niet te beroerd om zelf de binnenunit op te hangen, gat te boren, kabels naar buiten te werken, leidingengoot tegen de muur te schroeven, maar voor de rest heb ik wel hulp nodig. Stroom moet van binnenuitkomen vooralsnog, in een later stadium kan ik pas stroom bij de buitenunit hebben (en vandaar door terug naar boven?). Wie heeft wat advies? Ik wil ook best wat uit het buitenland halen en er iemand in NL bijhalen om van a tot z de installatie te voltooien, ligt een beetje aan de prijs, die zou m.i. onder de 2000 euro moeten kunnen blijven gezien wat ik wil koelen?
<edit ik twijfelde of ik dit verhaal hier moest plaatsen of toch eerst in Het grote airconditioning topic - Deel 2 ...>
[ Voor 4% gewijzigd door 0siris op 13-06-2020 01:00 ]
ach...in een volgend leven lach je er om!
Handigste is eerst na te gaan voor welk merk je wilt gaan. Vervolgens de tech sheets opzoeken en kijken hoeveel dB's de binnen- en buitenunit produceren.0siris schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:57:
Right...gezien het feit dat ik waarschijnlijk heel de zomer ook thuis mag werken, ga ook ik aan de airco.
[Afbeelding].
Wil je alleen koelen en/of verwarmen. Kijkend naar de afmeting van je kamer, dan zou je het kleinste model moeten nemen: een 2kW. Echter, een 2,5 kW van wat onbekende merken is goedkoper. Zie hiervoor Climastars.
Als je b.v. de Midea 2.5 KW neemt, dan zou deze met posten tot aan NL rond €400 kosten. Vervolgens zeg je bepaalde dingen zelf te kunnen doen. Ik schat benodigde materialen ruw op €250. F-gassen expert om in bedrijf te stellen rond €150. Totaal om-en-bij €800. Je kunt dus zo €1200 besparen.
Ik heb een Daikin 2 kW:
*) Bij de buitenunit moet ik met mijn oren bij de fan zijn om hem te horen. De omgeving produceert veel meer dB's.
*) Binnenunit hoor je even als je hem aan zet. Eenmaal op temperatuur hoor je heel weinig.
Ik heb op die site gekeken, wie heeft er bij jou de instalatie gedaan, mijn Portugees is niet zo goed of die prijzen inclusief zijn.harrybeuker schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:42:
[...]
Kijk even bij keroclima.pt
3100 is veel te gek voor 1 airco. Daar heb ik 2 daikins voor. Een 2.5 en een 4.2kw inc installatie en dan nog houd ik 600 over
Ik heb je advies opgevolgd en ben naar een airco monoblock showroom geweest. Ik kan alleen maar zeggen dat de Innova 2.0 écht next level is. De man die mij de monoblocks toonde, begon bij de oudere modellen waaronder ook het apparaat waar jij naar refereerde. Mijn eerste reactie was Nee dit wil ik niet. Het geluid en gedrag komt sterk overeen met mobiele airco -aan is vol aan met kabaal, en uit is meteen uit met een nawerkende brom.Glashelder schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:38:
[...]
Ik zou eigenlijk vooral ervoor zorgen dat je zo’n apparaat werkend gehoord hebt voor je ze aanschaft. Ik heb zelf een bloedhekel aan geluid als ik moet slapen (vind de CV van de buren al irritant) en dan is 19 of 23 dB echt een heel groot verschil.
Bovendien is zoals ik al zei het rendement gewoon niet best (A+, COP 3,2). Ik heb hier Chinese meuk hangen dat A+++ is. (COP 7,2). Dat haalt ie natuurlijk nietMaar die unit van jou zal de gespecificeerde 3,2 vast ook niet halen
.
Dan de Innova 2.0. Het allernieuwste model is nóg stiller en zuiniger en werkt koolborstelloos. Dit resulteert in exact hetzelfde gedrag als de betere split unit plafond aircos: langzaam en prettig opbouw van luchtstroom en ook een langzame fade out. Geluid is absoluut niet meer als een binnenunit van een split systeem maar de hoeveelheid koude lucht in ongekend.
De keuze is absoluut persoonlijk maar ik ben helemaal om.
Ik ben al direct afgehaakt bij het lezen van de geluidsproductie van die innova, laat staan de andere magere specs. Opzich een goed alternatief voor een mobiele airco maar totaal niet te vergelijken met een split unit.
:strip_exif()/f/image/j7VDuywUsS2BvJSQUdrisFJm.jpg?f=fotoalbum_large)
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Twijfel twijfel..
Daikin FTXC20B/RXC20B of Mitsubishi SRK SRC 20 ZS-W.
Heeft iemand advies?
Heeft iemand advies?
Tsja, specs zijn natuurlijk één ding maar @r0bb is wezen kijken en als het dan bevalt..renzo4000 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:50:
Ik ben al direct afgehaakt bij het lezen van de geluidsproductie van die innova, laat staan de andere magere specs. Opzich een goed alternatief voor een mobiele airco maar totaal niet te vergelijken met een split unit.
[Afbeelding]
Moet alleen wel zeggen dat ik mijn afzuigkap bij de verkoper ook heel stil vond. Toen ie eenmaal bij mij thuis hing vond ik ‘m niet zo stil
je kunt hem gewoon op engels zetten. even boven in op het vlaggetje klikken. bij keroclima was ik 1867,75 kwijt voor Daikin 2MXM50M9 + Daikin FTXM42N + Daikin FTXM25N en verzenden met DHL.ronaldbommel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:47:
[...]
Ik heb op die site gekeken, wie heeft er bij jou de instalatie gedaan, mijn Portugees is niet zo goed of die prijzen inclusief zijn.
installateur kost rond de 65€ per uur. Deze komt binnenkort het geheel plaatsen. Schatting qua materiaal kwam op 200. Dan nog een dag werk a €520 maakt in totaal €2587,75.
ze hebben bij keroclima deze maand de prijzen omhoog gegooid dus ik denk niet dat het nog heel interessant is. De set die je aangeboden hebt gekregen kost bij hun €1,846.85. In nederland kon ik hem los het goedkoopst vinden voor 2.087,25. Dan komt er nog een dag installatie en materiaal overheen. Gok dat je dan rond de 2600 a 2700 uit komt als je zelf een monteur kan vinden.Dan heb je een beetje een idee wat de prijzen zijn. Je kan ook die 400 bij leggen en dan heb je geen zorgen meer en loopt de garantie etc allemaal via dat bedrijfje waar je hem gaat kopen. Er is al een paar keer in het nieuws geweest dat er weer een hete zomer voor de deur staat en de aircoboeren weten dat en maken daar gebruik van. Onze vrienden in portugal zijn ook niet gek en hebben elke maand andere prijzen. Ik heb hem nog niet op het juiste moment aangeschaf denk ik (Mei 2020). suc6 met je keus!
Wil je WiFi? Dan de Daikin. Anders de MitsubishiJeroen.br schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:06:
Twijfel twijfel..
Heeft iemand advies?
Mitsubishi heeft ook wifi maar moet je er los bijkopen 100 euro die van mij. En als ik het goed gelezen heb komt er deze zomer een nieuwe app uit . Smart M-air. Weet iemand daar meer over?
Beste Aircotweakers!
Ik ben op zoek naar ervaringen met het koelen en verwarmen van hoge ruimtes met een lucht/lucht warmtepomp. Ik woon in een appartement (studio, eigenlijk) van 7 x 7 x 4.40 meter. Over een derde van de oppervlakte is op 2.20 meter hoog een entresol ingebouwd. Als je het volume van het entree-badkamer-WC-blok eraf haalt, houd je één open ruimte van ongeveer 185 m³ over.
Het pand is matig geïsoleerd; geen spouwmuurisolatie, maar wel (ouderwets) HR glas. De ramen zijn enorm: 3.5 meter hoog over bijna de gehele zijde op het noordoosten. Een leuke broeikas/sauna, dus. De noordoostwand en de helft van de zuidoostwand zijn buitenmuren, de rest binnenmuren/vloer/plafond.
Mijn prioriteit ligt op het koelen, maar als het lukt om ook te verwarmen is dat mooi meegenomen.
Een paar vragen hierover:
Om het benodigde koelvermogen te bepalen, zouden jullie in mijn geval een volledige koellastberekening laten uitvoeren? Of is een dikke-duimbepaling van de vermenigvuldigingsfactor voldoende? En kom je in mijn situatie dan uit om 30, 40, 50, of nog iets anders?
Is deze ruimte te koelen met één enkele binnenunit? Zo ja, waar zou je die dan plaatsen (ik neem aan ergens bijna tegen het plafond)? Zo nee, hoe zou je het dan oplossen? Een multi-split met twee binnenunits? Of zijn er betere alternatieven?
Als je twee binnenunits in dezelfde ruimte hebt, gaat het dan niet fout met de temperatuurregeling omdat ze elkaar beïnvloeden?
Is het verwarmen van deze ruimte met één binnenunit realistisch? Of ben je dan alleen de bovenste helft aan het verwarmen en heb je beneden koude voeten? Indien het laatste, kun je dit dan ondervangen met twee binnenunits (één boven en één halverwege de muur, bijvoorbeeld)?
Alvast bedankt!
Ik ben op zoek naar ervaringen met het koelen en verwarmen van hoge ruimtes met een lucht/lucht warmtepomp. Ik woon in een appartement (studio, eigenlijk) van 7 x 7 x 4.40 meter. Over een derde van de oppervlakte is op 2.20 meter hoog een entresol ingebouwd. Als je het volume van het entree-badkamer-WC-blok eraf haalt, houd je één open ruimte van ongeveer 185 m³ over.
Het pand is matig geïsoleerd; geen spouwmuurisolatie, maar wel (ouderwets) HR glas. De ramen zijn enorm: 3.5 meter hoog over bijna de gehele zijde op het noordoosten. Een leuke broeikas/sauna, dus. De noordoostwand en de helft van de zuidoostwand zijn buitenmuren, de rest binnenmuren/vloer/plafond.
Mijn prioriteit ligt op het koelen, maar als het lukt om ook te verwarmen is dat mooi meegenomen.
Een paar vragen hierover:
Om het benodigde koelvermogen te bepalen, zouden jullie in mijn geval een volledige koellastberekening laten uitvoeren? Of is een dikke-duimbepaling van de vermenigvuldigingsfactor voldoende? En kom je in mijn situatie dan uit om 30, 40, 50, of nog iets anders?
Is deze ruimte te koelen met één enkele binnenunit? Zo ja, waar zou je die dan plaatsen (ik neem aan ergens bijna tegen het plafond)? Zo nee, hoe zou je het dan oplossen? Een multi-split met twee binnenunits? Of zijn er betere alternatieven?
Als je twee binnenunits in dezelfde ruimte hebt, gaat het dan niet fout met de temperatuurregeling omdat ze elkaar beïnvloeden?
Is het verwarmen van deze ruimte met één binnenunit realistisch? Of ben je dan alleen de bovenste helft aan het verwarmen en heb je beneden koude voeten? Indien het laatste, kun je dit dan ondervangen met twee binnenunits (één boven en één halverwege de muur, bijvoorbeeld)?
Alvast bedankt!
In de Daikin Controller app kan ik de binnen units bedienen en dat is prima. Ik ben alleen benieuwd of er (een andere app of mogelijkheid) om meer info te zien over de buiten units. Bijvoorbeeld een app met analyse waar ik de toerental en dergelijk kan uitlezen. Ook bijvoorbeeld foutcodes als die voorkomen.
Je kan de waardes uitlezen die hier beschreven staan:Alfa159 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:26:
In de Daikin Controller app kan ik de binnen units bedienen en dat is prima. Ik ben alleen benieuwd of er (een andere app of mogelijkheid) om meer info te zien over de buiten units. Bijvoorbeeld een app met analyse waar ik de toerental en dergelijk kan uitlezen. Ook bijvoorbeeld foutcodes als die voorkomen.
https://awesomeopensource...t/ael-code/daikin-control
Vanaf 'API' control kan je zien met welke url je welke waardes kan uitlezen. Domoticz kan de meeste out if the box al lezen; met IFTTT kan je ook het eea instellen/uitlezen
Thanks! Jammer dat ze het gewoon niet in hun eigen app hebben. Kan je misschien via ITTT notificaties sturen als er iets mis is (bijvoorbeeld te lage druk, of te lang hoog in de toeren etc...)Notna schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:36:
[...]
Je kan de waardes uitlezen die hier beschreven staan:
https://awesomeopensource...t/ael-code/daikin-control
Vanaf 'API' control kan je zien met welke url je welke waardes kan uitlezen. Domoticz kan de meeste out if the box al lezen; met IFTTT kan je ook het eea instellen/uitlezen
zijn er überhaupt R32 patronen te koop in nederland en zo ja , welke firma zou de aansluitingen verkopen
Precies de reden waarom ik het apparaat toch in het echt wilde zien. Het heeft mij overtuigd, maar dat hoeft voor een ander niet perse zo te zijn. Wel een leuk feitje, ik heb afgelopen week meerdere airco verkopers gesproken die vertelden thuis een Innova 2.0 te hebben en nooit meer een split unit willen (en ja die verkochten ook split units).Glashelder schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:26:
[...]
Tsja, specs zijn natuurlijk één ding maar @r0bb is wezen kijken en als het dan bevalt..
Moet alleen wel zeggen dat ik mijn afzuigkap bij de verkoper ook heel stil vond. Toen ie eenmaal bij mij thuis hing vond ik ‘m niet zo stilOp een of andere manier weten ze die ruimtes toch zo te maken dat het geluid minder hard lijkt
Just my 2 cents
Yeah right, wij van wc eend adviseren...r0bb schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:11:
[...]
Precies de reden waarom ik het apparaat toch in het echt wilde zien. Het heeft mij overtuigd, maar dat hoeft voor een ander niet perse zo te zijn. Wel een leuk feitje, ik heb afgelopen week meerdere airco verkopers gesproken die vertelden thuis een Innova 2.0 te hebben en nooit meer een split unit willen (en ja die verkochten ook split units).
Just my 2 cents
Morgen hebben ze allemaal een Daikin thuis hangen en overmorgen een Mitsubishi en de dag erna een LG
Ach ja die reactie kon ik wel verwachten. Kijk ik hoef niemand te overtuigen. Doe je research, maak een keuze en wees er blij mee.
Goed weekend.
Goed weekend.
Relaxr0bb schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:20:
Ach ja die reactie kon ik wel verwachten. Kijk ik hoef niemand te overtuigen. Doe je research, maak een keuze en wees er blij mee.
Goed weekend.
Alleen de “ik heb hem zelf ook” is echt zo’n slechte verkooptruc, die blijkbaar toch werkt bij mensen
Haha je suggereert nu dat de uitspraak 'ik heb hem zelf ook' mij heeft doen verleiden tot deze aankoop. Dan heb je mijn posts de afgelopen dagen niet gevolgd en/of de links niet geopend. Prima hoor kerel.Martinusz schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:30:
[...]
Relaxmaakt mij het nou uit wat je ophangt moet je lekker zelf weten.
Alleen de “ik heb hem zelf ook” is echt zo’n slechte verkooptruc, die blijkbaar toch werkt bij mensen
Geloof best dat het relatief weinig geluid maakt, maar het rendement blijft gewoon niet goed. Een COP van 3,2 is gewoon slecht.r0bb schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:11:
[...]
Precies de reden waarom ik het apparaat toch in het echt wilde zien. Het heeft mij overtuigd, maar dat hoeft voor een ander niet perse zo te zijn. Wel een leuk feitje, ik heb afgelopen week meerdere airco verkopers gesproken die vertelden thuis een Innova 2.0 te hebben en nooit meer een split unit willen (en ja die verkochten ook split units).
Just my 2 cents
Bovendien zit je met 2 grote gaten in je gevel. Per kamer

Feit blijft dat je nu een mooi voorbeeld geeft van cognitieve dissonantie @r0bb. Jij hebt een keuze gemaakt waar jij je senang bij voelt en dat is je goed recht uiteraard.
We proberen echter wel objectief te blijven in dit topic en te wijzen op de feiten. Hopelijk dat hiermee anderen iets verder kijken dan de verkooppraatjes die volstrekt ongeloofwaardig zijn imho. Je geeft aan je niet te hebben laten leiden door deze verkopers maar je noemt het impliciet wel ...
We proberen echter wel objectief te blijven in dit topic en te wijzen op de feiten. Hopelijk dat hiermee anderen iets verder kijken dan de verkooppraatjes die volstrekt ongeloofwaardig zijn imho. Je geeft aan je niet te hebben laten leiden door deze verkopers maar je noemt het impliciet wel ...
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
@r0bb Ik ben even op de website gaan kijken waar je naar verwees en ik las:
"
De Innova 2.0 Inverter 10HP maakt het gebruik van een vaste airconditioning mogelijk waar plaatsing van een conventionele airco met binnen- en buitenunit onmogelijk, onpraktisch, prijzig of onwenselijk is.
"
Ik ben vervolgens meteen afgehaakt. De monoblock is nog duurder dan een split! Marketing leugen nummer 1. Ik heb al 1 split geïnstalleerd van een A-Merk en compleet is mijn inrichting nog steeds goedkoper dan dit product van je zonder installatie. Laatstaan als ik een no-name merk airco neem; dan ben ik helemaal spekkoper bij de Innova.
Vervolgens geef je aan:
"
Geen buitenunit betekend tevens minder onderhoud in ons hollandse klimaat (roest, kortsluiting, wespennesten).
"
Bijna alle grote gebouwen en splits zijn buiten in de open lucht. Als dit problemen zou opleveren was er al lang wetgeving gekomen om dit te verbieden. Roest zou kunnen ontstaan, echter dan zul je dicht bij de zee moeten wonen. Zelfs in de tropen hebben wij nooit hiervan last gehad. Kortsluiting kan niet tenzij je de buitenunit in water dompelt. Wespennesten kunnen in mijn optiek geen invloed hebben tenzij miljoenen wespen in een keer op je buitenunit zijn neergestreken.
Over geluid: wat al gezegd is en wil ik weer aangeven. Er is een wereld van verschil tussen 19 dB en 21 dB/26 dB. Je zou eens een binnenunit van Daikin of Mutsubishi Heavy Industries moeten horen.
Van een beetje Tweaker mag verwacht worden dat hij eerst onderzoek doet en niet meteen de verkoper gelooft. Heb ik ook gedaan. Meerdere bedrijven thuis laten komen voor een schouw. Achteraf gezien allemaal verkeerde adviezen gehad in mijn optiek.
Ik heb het idee dat je de Innova in de categorie van de mobiele airco's kunt plaatsen. In eerste instantie lijken ze geweldig te zijn totdat je erachter komt dat het een inefficiënt product is.
Graag je ervaringen hier delen na plaatsen zodat anderen er ook wat aan hebben.
"
De Innova 2.0 Inverter 10HP maakt het gebruik van een vaste airconditioning mogelijk waar plaatsing van een conventionele airco met binnen- en buitenunit onmogelijk, onpraktisch, prijzig of onwenselijk is.
"
Ik ben vervolgens meteen afgehaakt. De monoblock is nog duurder dan een split! Marketing leugen nummer 1. Ik heb al 1 split geïnstalleerd van een A-Merk en compleet is mijn inrichting nog steeds goedkoper dan dit product van je zonder installatie. Laatstaan als ik een no-name merk airco neem; dan ben ik helemaal spekkoper bij de Innova.
Vervolgens geef je aan:
"
"
Bijna alle grote gebouwen en splits zijn buiten in de open lucht. Als dit problemen zou opleveren was er al lang wetgeving gekomen om dit te verbieden. Roest zou kunnen ontstaan, echter dan zul je dicht bij de zee moeten wonen. Zelfs in de tropen hebben wij nooit hiervan last gehad. Kortsluiting kan niet tenzij je de buitenunit in water dompelt. Wespennesten kunnen in mijn optiek geen invloed hebben tenzij miljoenen wespen in een keer op je buitenunit zijn neergestreken.
Over geluid: wat al gezegd is en wil ik weer aangeven. Er is een wereld van verschil tussen 19 dB en 21 dB/26 dB. Je zou eens een binnenunit van Daikin of Mutsubishi Heavy Industries moeten horen.
Van een beetje Tweaker mag verwacht worden dat hij eerst onderzoek doet en niet meteen de verkoper gelooft. Heb ik ook gedaan. Meerdere bedrijven thuis laten komen voor een schouw. Achteraf gezien allemaal verkeerde adviezen gehad in mijn optiek.
Ik heb het idee dat je de Innova in de categorie van de mobiele airco's kunt plaatsen. In eerste instantie lijken ze geweldig te zijn totdat je erachter komt dat het een inefficiënt product is.
Graag je ervaringen hier delen na plaatsen zodat anderen er ook wat aan hebben.
Prima hoor dat jullie me voor gek verklaren. Voor de beeldvorming: we wilden thuis een split-unit vloerairco of een Innova op de plaats van de radiator, omdat we een plafond airco schuin boven een radiator esthetisch niet kunnen waarderen.
Een vloerairco maakt van nature ook wat meer geluid (vanaf 23db) omdat hij de koude lucht omhoog moet krijgen. Qua prijs schuift hij ook meer op richting de Innova. Hiernaast ligt de COP van de vloeraircos die ik heb vergeleken rond de 4.0. De Innova verwerkt 460m3 koude lucht per uur en de vloerairco die uiteindelijk afviel deed 500m3.
Ik heb een aantal showrooms bezocht en in mijn beeldvorming is de Innova als beste naar voren gekomen. En @PcPirate kom niet met 'van een beetje Tweaker mag research verwacht worden'. Dit heb ik juíst gedaan. Dat daarmee mijn keuze anders uitpakt als de jouwe is niet mijn probleem. Ik zal zo objectief mogelijk een review plaatsen na de zomermaanden.
Een vloerairco maakt van nature ook wat meer geluid (vanaf 23db) omdat hij de koude lucht omhoog moet krijgen. Qua prijs schuift hij ook meer op richting de Innova. Hiernaast ligt de COP van de vloeraircos die ik heb vergeleken rond de 4.0. De Innova verwerkt 460m3 koude lucht per uur en de vloerairco die uiteindelijk afviel deed 500m3.
Ik heb een aantal showrooms bezocht en in mijn beeldvorming is de Innova als beste naar voren gekomen. En @PcPirate kom niet met 'van een beetje Tweaker mag research verwacht worden'. Dit heb ik juíst gedaan. Dat daarmee mijn keuze anders uitpakt als de jouwe is niet mijn probleem. Ik zal zo objectief mogelijk een review plaatsen na de zomermaanden.
[ Voor 16% gewijzigd door r0bb op 14-06-2020 10:42 ]
Wordt er nu iemand aangevallen op de keuze die hij maakt??
Ik heb mijn airco toch ook niet in Portugal gehaald, En duurder bij een regionaal installatie bedrijf aangeschaft dan bij climasence het geval zou zijn. Een ieder zijn eigen keuze vrijheid . Straks krijgen we nog een actiegroep KOMB. Kick out mono block.
Ik heb mijn airco toch ook niet in Portugal gehaald, En duurder bij een regionaal installatie bedrijf aangeschaft dan bij climasence het geval zou zijn. Een ieder zijn eigen keuze vrijheid . Straks krijgen we nog een actiegroep KOMB. Kick out mono block.
Ik denk ook dat de toon inderdaad wat te fel en negatief is inderdaad.fmrama schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:37:
Wordt er nu iemand aangevallen op de keuze die hij maakt??
Er wordt echter nogal wat beloofd waarmee een aantal hier moeite mee hebben
Ik ben nog even op zoek naar een showroom in de buurt van Haarlem/Amsterdam. Wil het met eigen ogen en oren wel eens aanschouwen
@r0bb hou je ons ondanks onze houding in dit topic op de hoogte van je ervaringen?
Ieder zijn keuzer0bb schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:30:
Prima hoor dat jullie me voor gek verklaren. Voor de beeldvorming: we wilden thuis een split-unit vloerairco of een Innova op de plaats van de radiator, omdat we een plafond airco schuin boven een radiator esthetisch niet kunnen waarderen.
Ben benieuwd naar je ervaring
@r0bb Krijg je trouwens ook verse lucht binnen door die Innova 2.0? Als dit zo is zitten er zeker wel voordelen aan
Ook wij gaan waarschijnlijk tegen de heersende luchtstroom
in en hebben vooralsnog voorkeur voor een mobiele unit.
Ja een vaste split-airco is natuurlijk beter (nogmaals dank voor de adviezen hier) maar voor iets wat we uiteindelijk alleen maar tijdens hittegolven gaan gebruiken is het gewoon een te grote ingreep in ons oude huis. Behoefte aan verwarming op de slaapkamer hebben we namelijk zelden. Een apparaat dat onderhoud behoeft op een plek waar we niet makkelijk bij kunnen (dak) helpt in mijn beleving ook niet.
Vraag is of ik nog een manier kan bedenken om bijvoorbeeld zo'n Eurom camper-unit aan het kozijn van de dakkapel te hangen, dan zou een mobiele split airco nog een optie kunnen zijn. Anders gaan we het proberen met een mobiele monoblock en dan denk ik aan DeLonghi, AEG of Trotec.
Ja een vaste split-airco is natuurlijk beter (nogmaals dank voor de adviezen hier) maar voor iets wat we uiteindelijk alleen maar tijdens hittegolven gaan gebruiken is het gewoon een te grote ingreep in ons oude huis. Behoefte aan verwarming op de slaapkamer hebben we namelijk zelden. Een apparaat dat onderhoud behoeft op een plek waar we niet makkelijk bij kunnen (dak) helpt in mijn beleving ook niet.
Vraag is of ik nog een manier kan bedenken om bijvoorbeeld zo'n Eurom camper-unit aan het kozijn van de dakkapel te hangen, dan zou een mobiele split airco nog een optie kunnen zijn. Anders gaan we het proberen met een mobiele monoblock en dan denk ik aan DeLonghi, AEG of Trotec.
Bij ons is gisteren een single split geplaatst in de slaapkamer, een MHI SRK-25ZS. In totaal hebben we €1400 betaald, ik denk zelf wel een mooie prijs.

over de airco zijn we dik tevreden, alleen over de condenspomp niet. Er was er een condenspomp nodig omdat de buitenunit op het dakterras boven de slaapkamer staat. Dit wisten we van tevoren. Alleen het probleem is dat de condenspomp erg veel herrie maakt. Het is van type Aspen Silent+ (
) Mini Lime. Dit is hoorbaar in onderstaande clip:
YouTube: Aspen Silent+ Mini Lime noise
Dit geluid is onacceptabel omdat het ons 's nachts uit de slaap houdt. Elke paar minuten gaat dit geluid af. Ik heb niet het idee dat er iets mis is met het pompje.

Ik heb al rondgezocht op internet maar ik kom er niet achter of er betere oplossingen voor de condenspomp zijn, behalve het geheel verwijderen ervan. Volgens de spes maakt hij 19 dB, dit is hetzelfde als de binnen unit. Volgens mij maken bijna alle pompen teveel geluid. Mijn vriendin opperde al het idee om een emmer binnen neer te zetten maar dit is natuurlijk niet echt een mooie optie. Eigenlijk wil ik de pomp boven op het dak, maar ik denk niet dat dit kan?
Kunnen jullie meedenken in een oplossing? Ik zat er zelf aan te denken om de condensafvoer naar buiten te doen. Ik weet alleen niet hoe het beste zou zijn.

Any help appreciated

over de airco zijn we dik tevreden, alleen over de condenspomp niet. Er was er een condenspomp nodig omdat de buitenunit op het dakterras boven de slaapkamer staat. Dit wisten we van tevoren. Alleen het probleem is dat de condenspomp erg veel herrie maakt. Het is van type Aspen Silent+ (
Dit geluid is onacceptabel omdat het ons 's nachts uit de slaap houdt. Elke paar minuten gaat dit geluid af. Ik heb niet het idee dat er iets mis is met het pompje.

Ik heb al rondgezocht op internet maar ik kom er niet achter of er betere oplossingen voor de condenspomp zijn, behalve het geheel verwijderen ervan. Volgens de spes maakt hij 19 dB, dit is hetzelfde als de binnen unit. Volgens mij maken bijna alle pompen teveel geluid. Mijn vriendin opperde al het idee om een emmer binnen neer te zetten maar dit is natuurlijk niet echt een mooie optie. Eigenlijk wil ik de pomp boven op het dak, maar ik denk niet dat dit kan?
Kunnen jullie meedenken in een oplossing? Ik zat er zelf aan te denken om de condensafvoer naar buiten te doen. Ik weet alleen niet hoe het beste zou zijn.

Any help appreciated
NOSIG
Ik zou de condensavoer mooi naar buiten boren. Dan kan het zo de tuin in lopen. 👍🏻
Als installateur had ik sowieso aangeraden om daar naar buiten te boren voor de condens. Een condens pompje hoor je altijd, zeker als je slaapt._Christiaan_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:58:
Bij ons is gisteren een single split geplaatst in de slaapkamer, een MHI SRK-25ZS.
[Afbeelding]
over de airco zijn we dik tevreden, alleen over de condenspomp niet. Er was er een condenspomp nodig omdat de buitenunit op het dakterras boven de slaapkamer staat. Dit wisten we van tevoren. Alleen het probleem is dat de condenspomp erg veel herrie maakt. Het is van type Aspen Silent+ () Mini Lime. Dit is hoorbaar in onderstaande clip:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Any help appreciated
Je hebt wel condenspompen die je in een andere ruimte kan plaatsen, deze werken dan op temperatuurverschil en gaan draaien als het verschil in temperatuur condens kan vormen.
Deze zijn alleen niet waterdicht dus op het dak plaatsen wordt lastig.
Lijkt me toch niet, dat het zo'n geluid moet maken. Ik krijg komende week ook een op de slaapkamer met pompje. Wordt er niet blij van, al dit het resultaat is. Nu alvast maar eens naar een andere oplossing denken voor de uitloop, mocht het toch normaal zijn.
Ik ben benieuwd of er tweakers zijn die ook zo'n pompje hebben en hun ervaringen.
Ik ben benieuwd of er tweakers zijn die ook zo'n pompje hebben en hun ervaringen.
Ik ben benieuwd hoe de Silent - klinkt van ze_Christiaan_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:58:
Bij ons is gisteren een single split geplaatst in de slaapkamer, een MHI SRK-25ZS. In totaal hebben we €1400 betaald, ik denk zelf wel een mooie prijs.
[Afbeelding]
over de airco zijn we dik tevreden, alleen over de condenspomp niet. Er was er een condenspomp nodig omdat de buitenunit op het dakterras boven de slaapkamer staat. Dit wisten we van tevoren. Alleen het probleem is dat de condenspomp erg veel herrie maakt. Het is van type Aspen Silent+ () Mini Lime. Dit is hoorbaar in onderstaande clip:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Any help appreciated
Zoals hierboven al geopperd: rechtstreeks door de gevel heen en dan een 12mm PVC buis langs de gevel naar beneden om daar lekker te druppen.
Als het echt zoveel lawaai maakt, dan gaat tzt de condensleiding bij mij over de muur ca 30 cm , door het kozijn van de kast, door de kast, 2 mtr naar beneden en door de muur en dan boven de luifel van de voordeur. Lekker druppen.
Oké, dus dat de condens leiding via de buitenmuur zal moeten is duidelijk. Dan ben je van alle problemen verlost qua condenspompjes.
Ik wil het ongeveer als volgt gaan oplossen.

We gaan de condensleiding dus deels binnenshuis naar beneden leiden, reden hiervoor is dat we er buiten dan zo min mogelijk van zien en dat we binnen gordijnen ervoor hangen. Misschien hangen we de pvc pijp of goot buiten dan voor het kozijn en verven we het in dezelfde kleur wit zodat het niet echt opvalt.

We gaan de condensleiding dus deels binnenshuis naar beneden leiden, reden hiervoor is dat we er buiten dan zo min mogelijk van zien en dat we binnen gordijnen ervoor hangen. Misschien hangen we de pvc pijp of goot buiten dan voor het kozijn en verven we het in dezelfde kleur wit zodat het niet echt opvalt.
NOSIG
Voor de airco in de woonkamer ben ik genoodzaakt ook een condenswaterpomp te gebruiken. Hier word ik sowieso niet vrolijk van.
Ik las ergens dat er 2 systemen zijn: vlotterpompjes (bv Aspen) en membraampjes (BlueDiamond).
Iemand ervaring met de Micro BlueDiamond pompen? Schijnt dat deze pomp 17 dB produceert en een MHI in zijn laagste stand 19 dB. In theorie zou je de pomp niet horen indien binnen geïnstalleerd. Echter, volgens de website kan je deze ook buiten wegwerken. Zou ik geweldig vinden, maar is het realistisch.
Wil voorkomen dat ik constant een Nespresso apparaat koffie hoor zetten......
Ik las ergens dat er 2 systemen zijn: vlotterpompjes (bv Aspen) en membraampjes (BlueDiamond).
Iemand ervaring met de Micro BlueDiamond pompen? Schijnt dat deze pomp 17 dB produceert en een MHI in zijn laagste stand 19 dB. In theorie zou je de pomp niet horen indien binnen geïnstalleerd. Echter, volgens de website kan je deze ook buiten wegwerken. Zou ik geweldig vinden, maar is het realistisch.
Mij is verteld dat de hoeveelheid condens niet meer is dan een paar druppels. Dat hoeft niet via een lange leiding naar beneden maar kan gewoon vanuit een klein uitstekend pijpje omlaag druppelen._Christiaan_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:57:
Oké, dus dat de condens leiding via de buitenmuur zal moeten is duidelijk. Dan ben je van alle problemen verlost qua condenspompjes.
[Afbeelding]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
In de woonkamer is het niet zo storend, althans dat vind ik zelf.PcPirate schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:05:
Voor de airco in de woonkamer ben ik genoodzaakt ook een condenswaterpomp te gebruiken. Hier word ik sowieso niet vrolijk van.
De blue diamond waar je het over hebt werkt op de manier zoals ik hierboven omschreef. Deze kan je dus in een andere ruimte plaatsen. Maar niet buiten.
Dit merk heeft trouwens alle soorten condenspompen wel
Je kent het principe van de druppel die de emmer doet overlopen. Deze theorie van een paar druppeltjes gaat dus niet op.Tsurany schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:27:
[...]
Mij is verteld dat de hoeveelheid condens niet meer is dan een paar druppels. Dat hoeft niet via een lange leiding naar beneden maar kan gewoon vanuit een klein uitstekend pijpje omlaag druppelen.
Sowieso ligt het aan de luchtvochtigheid van de ruimte op het moment.
[ Voor 3% gewijzigd door rupsen op 14-06-2020 16:41 ]
Op een dag zoals gisteren en vandaag met een hoge luchtvochtigheid komt er heel wat uit kan ik je vertellen.Tsurany schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:27:
[...]
Mij is verteld dat de hoeveelheid condens niet meer is dan een paar druppels. Dat hoeft niet via een lange leiding naar beneden maar kan gewoon vanuit een klein uitstekend pijpje omlaag druppelen.
Ander vraagje.
Na eerst zelf wat afgezocht te hebben wat ik wilde, een offerte laten maken en ben wel beetje verrast door een ding. het gaat om een Mitsubischi HI multisplit.
Binnen: SRK35 ZS-W + SRK25 ZS-W
Buiten: SCM45ZS-W
Wat mij verrast is de grote mismatch in vermogen. 6KW binnen, en 4,5KW buiten. In de specs staat dat je de buiten unit tot 6,4KW mag gebruiken. Maar ik vraag me af of het dan wel optimaal werkt. Qua gebruik zullen ze wel tegelijk gaan koelen, de 2,5KW zal waarschijnlijk (bijna) nooit verwarmen.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Met vriendelijke groet,
Richard
Na eerst zelf wat afgezocht te hebben wat ik wilde, een offerte laten maken en ben wel beetje verrast door een ding. het gaat om een Mitsubischi HI multisplit.
Wat mij verrast is de grote mismatch in vermogen. 6KW binnen, en 4,5KW buiten. In de specs staat dat je de buiten unit tot 6,4KW mag gebruiken. Maar ik vraag me af of het dan wel optimaal werkt. Qua gebruik zullen ze wel tegelijk gaan koelen, de 2,5KW zal waarschijnlijk (bijna) nooit verwarmen.
Met vriendelijke groet,
Richard
Definieer "heel wat". Hebben we het over druppelsgewijs of een constant stroompje? Want druppelsgewijs water uit een pijpje naar beneden zou ik me niet druk om maken.Speedfightserv schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:51:
[...]
Op een dag zoals gisteren en vandaag met een hoge luchtvochtigheid komt er heel wat uit kan ik je vertellen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Lees dit maar evenTsurany schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:03:
[...]
Definieer "heel wat". Hebben we het over druppelsgewijs of een constant stroompje? Want druppelsgewijs water uit een pijpje naar beneden zou ik me niet druk om maken.
http://www.charcuterie-worst.nl/forum/index.php?topic=232.0
@_Christiaan_ de afvoer hoeft m.i, maar een dun slangetje te zijn. Evt transparant. Als dit langs het kozijn loopt valt het niet op.
Dat gaat over de hoeveelheid vocht in lucht, daar staat niet hoeveel daarvan in condens wordt omgezet in een bepaalde tijdsperiode bij een gemiddelde airco.rupsen schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:08:
[...]
Lees dit maar even
http://www.charcuterie-worst.nl/forum/index.php?topic=232.0
Jij vraagt iets waar je niet zomaar iets over kan zeggen....het hangt af van een aantal factoren hoeveel er uit komt.Tsurany schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:20:
[...]
Dat gaat over de hoeveelheid vocht in lucht, daar staat niet hoeveel daarvan in condens wordt omgezet in een bepaalde tijdsperiode bij een gemiddelde airco.
De Mollier diagram geeft daar antwoord op
Heb je ook mijn eerdere post gelezen? De lekbak loopt eerst gedeeltelijk vol voordat het water eruit komt
[ Voor 12% gewijzigd door rupsen op 14-06-2020 17:28 ]
Van m’n vakanties in Azië weet ik dat het vrij rap gaat. Ze vingen het condenswater daar vaak op voor de plantjes/toilet doorspoelen. Zo’n blauwe waterfles (18,9L zie ik) voor op een waterkoeler was in 24h vol. Maar goed, daar is de luchtvochtigheid alle dagen zo hoog, in NL is dat in verhouding veel minder.
Coolblue en anderen hebben het bij een mobiele airco over ‘tot wel 1-2 liter per uur’.
Coolblue en anderen hebben het bij een mobiele airco over ‘tot wel 1-2 liter per uur’.
[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2020 17:39 ]
Ik kan me herinneren van toen ik nog een mobiele airco had, dat zo’n emmer in 2 dagen vol zat.
NOSIG
Dus een liter per uur, dat is grofweg 20.000 druppels. Dus enkele druppels per seconde die omlaag komen. Dat zou ik niet als storend ervaren als dat langs mijn gevel omlaag druppelt. Laat het pijpje iets uitsteken en het komt keurig op de grond naast je gevel terecht.ThinkPadd schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:32:
Van m’n vakanties in Azië weet ik dat het vrij rap gaat. Ze vingen het condenswater daar vaak op voor de plantjes/toilet doorspoelen. Zo’n blauwe waterfles (18,9L zie ik) voor op een waterkoeler was in 24h vol. Maar goed, daar is de luchtvochtigheid alle dagen zo hoog, in NL is dat in verhouding veel minder.
Het is niet ideaal maar zou mijn voorkeur hebben boven een leiding in huis of een pomp die regelmatig aanslaat. Vind je het echt storend kan je altijd nog een leiding omlaag aanleggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 14-06-2020 17:59 ]
Heb je wel gelezen wat ik net heb gepost? De lekbak loopt eerst deels vol voordat het water eruit komt. Het zijn dus geen druppeltjesTsurany schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:58:
[...]
Dus een liter per uur, dat is grofweg 20.000 druppels. Dus enkele druppels per seconde die omlaag komen. Dat zou ik niet als storend ervaren als dat langs mijn gevel omlaag druppelt. Laat het pijpje iets uitsteken en het komt keurig op de grond naast je gevel terecht.
Het is niet ideaal maar zou mijn voorkeur hebben boven een leiding in huis of een pomp die regelmatig aanslaat. Vind je het echt storend kan je altijd nog een leiding omlaag aanleggen.
Als het een klein beetje waait bijvoorbeeld kan het stroompje water weg spatten. Niet dat dit heel erg hoeft te zijn maar het idee geven dat het een paar druppeltjes zijn klopt gewoon niet.
Dus de lekbak loopt vol en dan wordt deze elke X minuten geleegd waardoor al het water er tegelijk uit komt?rupsen schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:05:
[...]
Heb je wel gelezen wat ik net heb gepost? De lekbak loopt eerst deels vol voordat het water eruit komt. Het zijn dus geen druppeltjes
Als het een klein beetje waait bijvoorbeeld kan het stroompje water weg spatten. Niet dat dit heel erg hoeft te zijn maar het idee geven dat het een paar druppeltjes zijn klopt gewoon niet.
Dat lijkt me sterk, het zal er druppelsgewijs uit moeten komen met af en toe misschien net wat meer druppels. Mijn mobiele airco druppelde ook altijd vrolijk in een emmer, dat was nooit een stroompje te noemen.
Zoals ik eerder al zei, het is het principe van een druppel die de emmer doet overlopen.Tsurany schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:15:
[...]
Dus de lekbak loopt vol en dan wordt deze elke X minuten geleegd waardoor al het water er tegelijk uit komt?
Dat lijkt me sterk, het zal er druppelsgewijs uit moeten komen met af en toe misschien net wat meer druppels. Mijn mobiele airco druppelde ook altijd vrolijk in een emmer, dat was nooit een stroompje te noemen.
Dit is het geval bij de meeste wandmodellen. Niet elk druppeltje condens wat gevormd wordt komt er als een druppeltje uit.
Het aantal KW van de unit heeft ook invloed op de hoeveel condens er ontstaat. Je kan dus nooit zeggen hoeveel er precies uit komt.
je kan het ook niet vergelijken met een mobiele airco. De ondergrond van een mobiele airco is niet altijd waterpas waardoor de lekbak anders ontworpen is.
Een wandmodel hangt (als de monteur het goed doet) waterpas. Er zijn altijd 2 uitgangen waarvan er 1 gekozen wordt als uitgang. De ander zit een plug in.
Hierdoor kan de lekbak niet 1 kant oplopen waardoor het dus niet mogelijk is het condenswater er geleidelijk uit te laten lopen
[ Voor 21% gewijzigd door rupsen op 14-06-2020 18:28 ]
In de nabije toekomst wil ik mijn Tristar AC-5406 van 2.5kW doorschuiven naar het caviastalletje van mijn moeder, waar het in de zomer dusdanig zo heet wordt dat die cavia's kunnen sterven van de hitte. Ik zit alleen in mijn maag of 2.5kW wel voldoende is voor een klein stalletje dat letterlijk een tochthok is.
Dat stalletje staat bij ons in de achtertuin met praktisch geen isolatie op de muren van de tuin na waar we isolatieplaten tegenaan hadden gezet, voor de rest staat de middagzon de hele dag op het platte dak en schijnt het ook vol door de blauw/grijze deur links in de foto's hier.
Ik heb de hele boel opgemeten en kom uit op een inhoud van 18.5m3, dus je gemiddelde calculator adviseert circa 1000w aan koelvermogen maar krijg ik het idee dat ik meer moet gebruiken dan factor 50. Ik vraag me nu dus af, wat is wijsheid voor zo'n klein stalletje? Vorig jaar hadden we met 30c buiten twee mobiele aircos geprobeerd die we hadden staan (uit mijn hoofd 2.0 en 3.5kW) en bij beiden sloeg de compressor al af binnen een paar minuten omdat het er gewoon te warm was.
Dat stalletje staat bij ons in de achtertuin met praktisch geen isolatie op de muren van de tuin na waar we isolatieplaten tegenaan hadden gezet, voor de rest staat de middagzon de hele dag op het platte dak en schijnt het ook vol door de blauw/grijze deur links in de foto's hier.
Ik heb de hele boel opgemeten en kom uit op een inhoud van 18.5m3, dus je gemiddelde calculator adviseert circa 1000w aan koelvermogen maar krijg ik het idee dat ik meer moet gebruiken dan factor 50. Ik vraag me nu dus af, wat is wijsheid voor zo'n klein stalletje? Vorig jaar hadden we met 30c buiten twee mobiele aircos geprobeerd die we hadden staan (uit mijn hoofd 2.0 en 3.5kW) en bij beiden sloeg de compressor al af binnen een paar minuten omdat het er gewoon te warm was.
Er is echt genoeg in dit topic te vinden over deze vraagstukken. Je kan prima een 4,5kw buitenunit combineren met een 3,5 en 2,5. Sterker nog, dit gaat pendelgedrag tegen.Dols schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:00:
Ander vraagje.
Met vriendelijke groet,
Richard
Ikzelf heb een identieke setup. 3,5kw beneden, de ander in slaapkamer. Nooit gebruik ik de unit op 100%. Voor mij prima dus.
Wat is je specifieke vraag.?
[quote]McMark schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:34:
[...]
Er is echt genoeg in dit topic te vinden over deze vraagstukken. Je kan prima een 4,5kw buitenunit combineren met een 3,5 en 2,5. Sterker nog, dit gaat pendelgedrag tegen.
Ikzelf heb een identieke setup. 3,5kw beneden, de ander in slaapkamer. Nooit gebruik ik de unit op 100%. Voor mij prima dus.
Je kan niet zomaar units koppelen aan de buitenunit.
Voor MHI meet de buitenunit het aangesloten vermogen met de binnen units.
Als dit te groot is gaat hij niet starten.
[...]
Er is echt genoeg in dit topic te vinden over deze vraagstukken. Je kan prima een 4,5kw buitenunit combineren met een 3,5 en 2,5. Sterker nog, dit gaat pendelgedrag tegen.
Je kan niet zomaar units koppelen aan de buitenunit.
Voor MHI meet de buitenunit het aangesloten vermogen met de binnen units.
Als dit te groot is gaat hij niet starten.
Ik had de eerste dag van mijn airco nog geen sifon dus had ik er even een emmer neergezet.Tsurany schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:03:
[...]
Definieer "heel wat". Hebben we het over druppelsgewijs of een constant stroompje? Want druppelsgewijs water uit een pijpje naar beneden zou ik me niet druk om maken.
Met een dag was hij half vol.
Het water komt er met stroompjes uit. Zodra de waterspiegel breekt komt er een stroompje op gang. Dat hoorde ik ook telkens in de emmer.
Na het lezen van dit topic en informatie verzamelen voor mijn huis hier een overzicht met foto's wat mijn plannen zijn. Het doel is om de verdieping te kunnen koelen en de begane grond te kunnen koelen en eventueel verwarmen. Vorig jaar hebben we het huis verbouwd en om alle benodigde leidingen in de slaapkamer netjes weg te werken heb ik een setje leidingen gekocht. Ik kwam er al snel achter dat ik ook moest weten waar ze exact uit de muur moesten komen en heb, zonder er goed bij na te denken, een Daikin FTXM25M aangekocht. Als ik nu met factor 40 reken (36m3, huis uit 1993, ramen op NW) is dat wat overdreven geweest. Deuren open laten staan en dan hebben de andere slaapkamers er ook een beetje profijt van.
In de huiskamer (160m3, huis nog steeds uit 1993, grote raampartij op NW, wat kleinere op ZO), ook uitgegaan van factor 40 kom ik op wel aardig hoge getallen uit. Ik heb veel berichten gelezen over dat 4.2 of 5 meer dan prima voldoet, en daar heb ik graag wat meningen van jullie. Mijn oog (lees: WAF) is gevallen op de Daikin FTXA voor in de huiskamer, de 42 of de 50.
Qua buitenunit zat ik te kijken naar de 2MXM50M9, echter gaat deze volgens de spec niet samen met de FTXA50, dus dan kom ik al meteen op de FTXA42 terecht, of 2 losse buitenunits.
Het pendelen is me niet helemaal duidelijk of dat zal gebeuren met deze opstelling.
De FTXM25M heb ik hier in de buurt gekocht omdat ik deze nodig had tijdens de verbouwing, de rest van de onderdelen wil ik op keroclima gaan bestellen.
Dus samengevat:
- FTXM25M voor slaapkamer
- FTXA42AW voor woonkamer
- 2MXM50M9 buitenunit
óf
- FTXM25M voor slaapkame
- FTXA50AW voor woonkamer
- (ntb) buitenunits
:strip_exif()/f/image/pOuDBBhVsH9kCMCrJMmLTmVM.jpg?f=fotoalbum_large)
De leidingen weggewerkt in de muur
/f/image/IYJtfhaFDTHUmBMHFscXoZs1.png?f=fotoalbum_large)
Locatie van de airco op de verdieping
/f/image/elcl15wZrOopZ1MgV82pVULL.png?f=fotoalbum_large)
Locatie van de airco op BG
Graag hoor ik jullie suggesties.
In de huiskamer (160m3, huis nog steeds uit 1993, grote raampartij op NW, wat kleinere op ZO), ook uitgegaan van factor 40 kom ik op wel aardig hoge getallen uit. Ik heb veel berichten gelezen over dat 4.2 of 5 meer dan prima voldoet, en daar heb ik graag wat meningen van jullie. Mijn oog (lees: WAF) is gevallen op de Daikin FTXA voor in de huiskamer, de 42 of de 50.
Qua buitenunit zat ik te kijken naar de 2MXM50M9, echter gaat deze volgens de spec niet samen met de FTXA50, dus dan kom ik al meteen op de FTXA42 terecht, of 2 losse buitenunits.
Het pendelen is me niet helemaal duidelijk of dat zal gebeuren met deze opstelling.
De FTXM25M heb ik hier in de buurt gekocht omdat ik deze nodig had tijdens de verbouwing, de rest van de onderdelen wil ik op keroclima gaan bestellen.
Dus samengevat:
- FTXM25M voor slaapkamer
- FTXA42AW voor woonkamer
- 2MXM50M9 buitenunit
óf
- FTXM25M voor slaapkame
- FTXA50AW voor woonkamer
- (ntb) buitenunits
:strip_exif()/f/image/pOuDBBhVsH9kCMCrJMmLTmVM.jpg?f=fotoalbum_large)
De leidingen weggewerkt in de muur
/f/image/IYJtfhaFDTHUmBMHFscXoZs1.png?f=fotoalbum_large)
Locatie van de airco op de verdieping
/f/image/elcl15wZrOopZ1MgV82pVULL.png?f=fotoalbum_large)
Locatie van de airco op BG
Graag hoor ik jullie suggesties.
Yes die heb ik ook geplaatst, op de foto zie je de leidingen uit de muur komen en aan de rechterzijde zie je nog een gat, daar zit een pvcbuis voor de stuurkabel en daarbij ook de afvoer geplaatst die naar buiten op het platdak loopt.Speedfightserv schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:36:
@hansvdo
Heb je ook condensafvoer buizen geplaatst?
Lijkt me wel een crime om te solderen zo

Ik heb regelmatig in dit forum gelezen dat er geen solderen aan te pas kwam. Ook dat heb ik uitgezocht en vond flare knelkoppelingen of men maakt zelf een flare uiteinde aan de buis. Ik zie hier niet superveel problemen..
Klopt kan ook gewoon zonder solderen. Ik ken alleen geen installateurs die de voorkeur geven aan knelkoppelingen. Met reden want die lekken gewoon sneller.
Maar zal wel loslopen.
Maar zal wel loslopen.
Ik hoop het ook, thanks iig. Ik zal in ieder geval de loodgieter die het in bedrijf komt stellen op de hoogte brengen en vragen wat ik moet doen om zijn leven wat gemakkelijker te maken en voor een goede verbinding te zorgen.Glashelder schreef op maandag 15 juni 2020 @ 00:30:
Klopt kan ook gewoon zonder solderen. Ik ken alleen geen installateurs die de voorkeur geven aan knelkoppelingen. Met reden want die lekken gewoon sneller.
Maar zal wel loslopen.
@Speedfightserv Ik kan hier alleen maar eens mee zijn.
Heb nadat ik de airco had geplaatst. Een test uitgevoerd. Doormiddel van 20minuten lang maximaal te verwarmen. Daarna maximaal koelen ingesteld. Uit de condensafvoerslang kwam behoorlijk straaltje water uit kan ik je vertellen. Dat was meer dan wat enkele druppels. Was meer een klein straaltje water continu.
Heb nadat ik de airco had geplaatst. Een test uitgevoerd. Doormiddel van 20minuten lang maximaal te verwarmen. Daarna maximaal koelen ingesteld. Uit de condensafvoerslang kwam behoorlijk straaltje water uit kan ik je vertellen. Dat was meer dan wat enkele druppels. Was meer een klein straaltje water continu.
Speedfightserv schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:51:
[...]
Op een dag zoals gisteren en vandaag met een hoge luchtvochtigheid komt er heel wat uit kan ik je vertellen.
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
* zwahiel heeft het grotere broertje de 35 staan._Christiaan_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Any help appreciated
Wat mij opviel is dat er af en toe een ratelend geluid uit de inverter kwam. Volgens de leverancier was dat normaal. Gisteren ben ik maar zelf het dak opgeklommen om eens te gaan kijken. En wat blijkt: aan de achterkant zit een of ander draadrooster wat de koelribben moet beschermen. (soort van) dat rooster tikte bij een bepaald toerental dus steeds tegen de ribben aan, wat een ratelend geluid veroorzaakte.
Denk dat hij bij jou ook zit. Dat ding had ik eerst wat verbogen zodat hij verder van de ribben af zit, werkte niet. Dus uiteindelijk heb ik hem er gewoon afgeschroefd, het heeft verder niet heel veel toegevoegde waarde. En daarna, weg ratel, weg geluid, fluisterstil zoals hij moet zijn! Heerlijk!
Ik heb nog wel een vraagje aan iedereen hier, in mijn kantoortje ga ik een airco plaatsen, maar ik heb nergens anders plek behalve boven mijn bureau net onder het plafond. De afstand tussen mijn bureau en de binnenunit is iets meer dan een meter, en dat kan tot 1,10 ~ 1,20 worden. Ik ga voor een fluisterstille unit uiteraard.
Heeft iemand dit wel eens gedaan? Ik ga er een beetje vanuit dat hij over me heen blaast en hoop niet dat die balk die boven mijn hoofd hangt dan dus net de luchtstroom naar beneden zal schieten. Een andere plek om 'm op te hangen is er namelijk niet. En om nou plafondunits of vloerunits te gaan doe zie ik niet zitten vanwege de geringe kosten van deze unit.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
@zwahiel ik heb 'm in mijn kantoor boven mijn bureau hangen. Ideaal is het niet, zeker niet als je ook nog eens een sta bureau hebt
(heb ik dus)
Maar goed, beter dat niets.
Met verwarmen is het trouwens wel heerlijk. Lekker in de warme luchtstroom
edit: ik heb verder geen last van de luchtstroom als ie horizontaal blaast.

edit: ik heb verder geen last van de luchtstroom als ie horizontaal blaast.
[ Voor 30% gewijzigd door Glashelder op 15-06-2020 11:32 ]
Ghehe, nou ja, ik vraag me dus af als ik 'm van de muur af laat blazen, dus horizontaal hoeveel last je er daadwerkelijk van hebt. Dit is een ruimte van 7,5m2 maar met een platdak warmt het heel snel op (en ik heb die hele ruimte helemaal kapot geïsoleerd. Wil 'm voornamelijk voor koelen maar zeker ook om te verwarmen straks ja.Glashelder schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:47:
@zwahiel ik heb 'm in mijn kantoor boven mijn bureau hangen. Ideaal is het niet, zeker niet als je ook nog eens een sta bureau hebt(heb ik dus)
Ik ga voor een hele goedkope unit van Cooper & Hunter (rebadged Gree), zonder wifi, zonder extra's. Dat kost met leidingen gewoon 440 euro voor een unit dit 60m3 kan doen. Dat moet die 25m3 toch makkelijk aankunnen.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Afgelopen weekend mijn Daikin mono splits geïnstalleerd. Besteld bij KeroClima en geleverd binnen 5 werkdagen. :strip_exif()/f/image/VCN2kCN64roppdMMavS3YbRa.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenunits hangen aan een binnenmuur. Leidingen gaan achter het gordijn met twee hoeken van 90 graden naar buiten door een gat van 56mm. Buitenunits hangen aan wandbeugels van Rodigas. (Leidingen zijn inmiddels al weggewerkt):strip_exif()/f/image/dRuByy3Ey19jDvCSo9P9iSa1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0GBlf8OH1q4CKIyZkVRMOikd.jpg?f=fotoalbum_large)
Units zijn gevacummeerd voor ongeveer 15 min. Daarna 2 uur gewacht om te kijken of het systeem dicht is.:strip_exif()/f/image/gY7NuXTz3Tijn6H5B8uYBXrb.jpg?f=fotoalbum_large)
Tip van Daikin was om de gasleiding een kwartslag open te zetten voor 5 seconden en de koppelingen in te sprayen met iets van water en dreft. Dit is een extra check om eventuele lekken te detecteren.
Reden van twee monosplits is zodat ik geen condenspompjes nodig heb (Ik hoor weinig goede verhalen hierover). Het merk Daikin heb ik gekozen omdat deze mooi te integreren is in mijn domotica systeem en de units zijn redelijk om tegenaan te kijken.
Vannacht het systeem op ontvochtigen gezet. Super resultaat!
:strip_exif()/f/image/VCN2kCN64roppdMMavS3YbRa.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenunits hangen aan een binnenmuur. Leidingen gaan achter het gordijn met twee hoeken van 90 graden naar buiten door een gat van 56mm. Buitenunits hangen aan wandbeugels van Rodigas. (Leidingen zijn inmiddels al weggewerkt)
:strip_exif()/f/image/dRuByy3Ey19jDvCSo9P9iSa1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0GBlf8OH1q4CKIyZkVRMOikd.jpg?f=fotoalbum_large)
Units zijn gevacummeerd voor ongeveer 15 min. Daarna 2 uur gewacht om te kijken of het systeem dicht is.
:strip_exif()/f/image/gY7NuXTz3Tijn6H5B8uYBXrb.jpg?f=fotoalbum_large)
Tip van Daikin was om de gasleiding een kwartslag open te zetten voor 5 seconden en de koppelingen in te sprayen met iets van water en dreft. Dit is een extra check om eventuele lekken te detecteren.
Reden van twee monosplits is zodat ik geen condenspompjes nodig heb (Ik hoor weinig goede verhalen hierover). Het merk Daikin heb ik gekozen omdat deze mooi te integreren is in mijn domotica systeem en de units zijn redelijk om tegenaan te kijken.
Vannacht het systeem op ontvochtigen gezet. Super resultaat!
Heb jij nou met een drukmeter met een bereik tot 500 psi / 35 bar het vacuum gemeten? Dat is wel vrij optimistisch, want niet te doen...TomZegers1992 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:12:
Units zijn gevacummeerd voor ongeveer 15 min. Daarna 2 uur gewacht om te kijken of het systeem dicht is.[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit lijkt mij beter https://i.imgur.com/jCHK6Z4.jpg toch?Andrehj schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:23:
[...]
Heb jij nou met een drukmeter met een bereik tot 500 psi / 35 bar het vacuum gemeten? Dat is wel vrij optimistisch, want niet te doen...
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik weet inderdaad wel dat er van die ribben zitten maar ik heb geen last van herrie. Maar goed om te weten dat mocht het gebeuren, dan zal ik eens kijken.zwahiel schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:44:
[...]
* zwahiel heeft het grotere broertje de 35 staan.
Wat mij opviel is dat er af en toe een ratelend geluid uit de inverter kwam. Volgens de leverancier was dat normaal. Gisteren ben ik maar zelf het dak opgeklommen om eens te gaan kijken. En wat blijkt: aan de achterkant zit een of ander draadrooster wat de koelribben moet beschermen. (soort van) dat rooster tikte bij een bepaald toerental dus steeds tegen de ribben aan, wat een ratelend geluid veroorzaakte.
Denk dat hij bij jou ook zit. Dat ding had ik eerst wat verbogen zodat hij verder van de ribben af zit, werkte niet. Dus uiteindelijk heb ik hem er gewoon afgeschroefd, het heeft verder niet heel veel toegevoegde waarde. En daarna, weg ratel, weg geluid, fluisterstil zoals hij moet zijn! Heerlijk!
(...)
NOSIG
@Andrehj Volgens de handleiding moet het systeem in ieder geval onder de -0,1MPa / -30psi / –76cmHg komen en dan ten minste vaccumeren voor 10 min als je leiding korter is dan 10m. Daarna moet dit behouden worden voor enkele minuten. In mijn geval heb ik 2 uur gewacht om zeker te zijn.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"