Ik volg al enige tijd de discussies hier op het forum, wel leuk te zien dat het onderwerp airco tegenwoordig zo leeft. Bij het zoeken naar informatie over dit onderwerp ergens in 2007 was dit allemaal vrij beperkt, ik heb daarom destijds voor een Maxicool Quick Connect airco gekozen. Deze in 2015 (weliswaar nog steeds werkend) verwijderd en vervangen voor een Mitsubishi Heavy. Het verschil in geluidsproductie van de binnenunit was enorm. Twee jaar geleden in mijn eigen woning voor de slaapkamer voor een Toshiba (Mirai) gekozen, met name omdat ik deze voordelig kon aanschaffen.
Nu een tijdje aan het kijken geweest voor een airco in de woonkamer, en uiteindelijk toch weer gekozen voor een Mitsubishi heavy die grotendeels zelf gemonteerd is. Ik liep er tegenaan dat de garantievoorwaarden bij de installateurs slecht waren (bijv slechts 1 jaar volledig of enkel i.c.m. duur onderhoudscontract) of woekerprijzen voor extra leiding werden gerekend (bijv €50 p/m)
Omdat mijn woonkamer bestaat uit twee vierkanten heb ik in het deurkozijn richting mijn berging een frame gemaakt van hout, zodoende kan de binnenunit de lucht toch nog redelijk de ruimte in krijgen.
De leidingen gaan vervolgens door de berging over de muur richting het plak dak.
De leiding daar ligt in een PVC buis om deze nog wat extra te beschermen, en gaat vervolgens naar de buitenunit op wandbeugel met trillingsdempers.
Ik heb de unit op deze manier nog niet gehoord binnen. (de airco op de slaapkamer staat wel op het platdak en is bij bepaalde toerentallen toch nog lichtjes hoorbaar, vandaar deze unit aan de muur.)
Voor het afmonteren heb ik gebruik gemaakt van een installateur die eerder genoemd is in dit topic, deze hebben de leidingen gesoldeerd aan de binnenunit, afgeperst en gevacumeerd. Alles ging wel redelijk snel dus de reactie die eerder voorbij kwam dat alleen het vacumeren alleen al een dagdeel zou duren zijn helaas in de praktijk niet de realiteit.
Wellicht nog als tip. Om de leidingen netjes strak te kunnen buigen heb ik gebruik gemaakt van buigijzer voor remleidingen, deze was nog vrij betaalbaar (€15) en getuige het feit dat de leidingen af te persen was klaarblijkelijk goed genoeg.