Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.343.551 views

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:39
@zxop4932 Komende week komt de foto.
Vooruit , het begin. Het rooster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF6Xk1mTGLeDqbzoKCV3lVFh2Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgMChuHX0Ta0WKUK6pPcHONf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-04 01:56
Shakespeare2000 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:34:

PS voor dubbele punten: wat is de lengte van de (standaard) afvoerslang van een FTXM25?
Deze is +/ 38cm dit steekt er ongeveer uit, slang zelf is iets langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 22:30
GeoStax schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:45:
Volgens de wetgever moet het door een stekmonteur gebeuren. Van mij hoeft dat dus niet maar het moet wel goed worden gedaan en wat goed is wordt heel duidelijk omschreven in dit topic. Er zijn zelfs Tweakers die daarbij kunnen helpen. Als een monteur na 15 minuten weer weg is heb je inderdaad geen goede te pakken. Die tijd heb je al nodig om spullen in en uit de bus te laden,de 10 minuten vacumeertijd uit de Daikin handleiding komt daar nog bovenop. En tenzij je buurman toevallig stekmonteur is heb je al snel reistijd. Bovendien is het maar afwachten wat voor’n kunstwerk te tegen gaat komen als je de installatie niet zelf hebt gedaan, stel je voor dat er meerwerk nodig is bij een particulier, dat wordt vechten voor elke euro. € 150,- lijkt me wel een reëel tarief? Als ik monteur zou zijn geweest zou ik het er niet voor doen.

@koevlaas2 heeft voor mij twee installaties gedaan. Maarja, die heeft een anwb-lidmaatschap nodig om met zijn Volkswagen Transporter zijn stekgereedschap en stikstof rond te kunnen rijden, jaarlijkse keuringskosten en verzekeringen, een beetje voorraad om niet voor elke flare naar de groothandel te rijden. Misschien worden woonlasten óf eten voor de kinderen ook nog in het tarief opgenomen. Hopelijk zelfs een beetje winst indien iemand van garantie gebruik wil maken.

En zie dat dan maar te matchen met:

DM: Hallo Koevlaas (of random aircoman), ik lees dat jij in de warmtepompen zit. Zelf heb ik onlangs een spit /*bij goedkope buitenlandse webshop*/ gekocht want de tarieven die aircoboeren in NL rekenen zijn absurd. Zou je als je hier in de buurt bent deze medetweaker willen helpen met vacumeren van zijn airco, anders moet ik voorrijkosten betalen. Onder het genot van een kopje koffie zou ik graag je gereedschap hier voor gaan gebruiken dan kan ik het zelf en dan kan ik meteen vragen hoe het moet. Misschien kunnen we iets afspreken, wat dacht je van een kratje huismerkpils of anders heb ik ook nog wel een mooi 33k3 modem liggen waar ik niks meer mee doe. Door de week ben ik aan het werk maar in het weekeind komt mij meestal goed uit, wat dacht je van as zaterdagmiddag, graag hoor ik snel van je want het is veel te warm op de slaapkamer.

Overigens ben ik zelf ook particulier en betaal ik dus liever niet te veel :> Maargoed zolang airco's (en CVketels met koolmonoxidetoestanden) vrij verhandelbaar zijn: beunhazen gonna beun...
toon volledige bericht
Vergeet de fijnstof toeslag niet die ik tegenwoordig ook moet betalen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 22:30
lbontius schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:48:
Kan iemand mij misschien uitsluitsel geven over het volgende wat in de manual staat van de daikin buitenunit (3MXM52N):

"De leidinglengte is de lengte van de leidingen gerekend volgens één richting."

Volgens de manual is dit 30m. Betekend dit nu dat:
1) er dus 3x 10m tussen de buiten- en binnenunit mag zitten.
2) of dat er max 3x 5m tussen de buiten- en binnenunit mag zitten. dus vloeistof en gas beide 5m per unit.

Persoonlijk denk ik optie 1 maar graag zou ik bevestiging hiervan willen.
Is je afstand tussen binnen en buitenunit 10m dan reken je 10m en niet 10m heen en 10m terug, altijd enkele afstanden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Het is gewoon duur om als bedrijf zijnde je aan alle regelgeving te houden dus die prijzen lijken gewoon hoog voor relatief weinig werk.

Het voordeel van iemand die het in zn vrije tijd doet is dat hij gereedschap van de baas kan gebruiken en zelf dus geen kosten heeft aan onderhoud en keuringen.

Daarom kan ik in mn vrije tijd een airco goedkoper installeren dan een bedrijf en me nog steeds aan alle regels houden.

Verder kan ik je vertellen dat er vrij weinig bedrijven daadwerkelijk split units afpompen als deze vervangen moeten worden wat uiteraard NIET ok is.
Ik denk sowieso wel dat Nederland op dit gebied nog wel het braafste jongetje van de klas is vergeleken met andere landen in de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 15:56

Arfman

Drome!

rupsen schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:03:
Ik denk sowieso wel dat Nederland op dit gebied nog wel het braafste jongetje van de klas is vergeleken met andere landen in de wereld.
Dat sowieso! Goeie zaak aan de ene kant (we hebben immers maar 1 aarde) maar als je op YouTube A/C filmpjes opzoekt en je ziet hoe ze in b.v. de USA dingen aan elkaar knopen ... 8)7

30 juni en 1 juli wordt hier de airco geinstalleerd, gisteren bericht gekregen van de installateur. Joechei!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@mac1987 Ik heb helaas geen ervaring met Google Assistent. Maar ik kan alleen vertellen dat de LG ThinQ App perfect. Ze kunt er op zien de temperatuur waar de airco hangt. Je kunt de app instellen op temperatuur,

1. koelen, Warmen, Ontvochtigen, Auto instellen.
2. Daarbij kan je de lucht flow links/rechts in 6x stappen instellen
3. 6x stappen de lucht flow boven/ beneden richten.
4. Hardheid ventilator van super stil, low, mid, high
5. Je kunt de airco bedienen via de 4g netwerk. Dus je hoeft niet thuis op eigen netwerk te zitten.
6. Je kunt zelfs timer functie instellen.
7. Je kunt zien het stroom verbruik momenteel, dag, week en maand, totaal.
8. Smart zelf diagnose geeft aan of alles in orde is.
9. Geeft aan wanneer de filter verschoont moet worden.

Ik ben zeer tevreden met de LG ThinQ App. Toevallig gisteren een nieuwe update uitgekomen.
mac1987 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:33:
Wij hebben sinds vandaag enkele LG SmartThinQ airco units. Meteen gekoppeld met Google Home natuurlijk.
Wat mij opvalt, is dat via Google Assistant netjes de temperatuur kan worden opgevraagd en ingesteld. Dit werkt ook correct. Kijk ik in Google Home, dan kan ik de airco alleen aan- of uitzetten. Ik kom op internet echter plaatjes tegen waar de temperatuur wel wordt getoond en kan worden ingesteld.
Weet iemand waar dit aan ligt en of de temperatuur toch op de een of andere manier in Google Home getoond kan worden?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny0503
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-04 05:58
Airco geplaatst. Iemand die ons kan vertellen of de actief koolfilter en het 3M HAF filter specifiek links of rechts geplaatst moeten worden ? En waarom is het op deze manier verdeeld. Van beiden een strookje van 20 cm midden in het grote filter. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGOo-bhBFc5B_LRVs7QGMBHw9-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfO4nouVqKxeBokhNee2vJ2t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErXU7CDH5DUDuHQld3bh8T0PfuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqDvBusZSCQXWbUk5oNQNsNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112755

@Danny0503 ik heb ze er nieteens gedaan. Geloof er niet zo in. Leuk voor de onderhoudskosten waarschijnlijk. Ik stofzuig de filters wel.

Is dat toevallig een Qlima zoals ik heb? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 112755 op 20-06-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny0503
Is dat toevallig een Qlima zoals ik heb? :)

Inderdaad Qlima sc 5232. Maar heb zelden zo’n slechte installatie handleiding en gebruiksaanwijzing gelezen als met deze airco. Zeer slecht van Qlima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 11:51

royhoi

-

Even een vraagje voor de mensen die zelf installeren, de unit komt voor gevuld maar hoe is dit afgesloten? Met een kraantje of een seal die doorbroken wordt bij de aansluiten van de koel leidingen?

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny0503
[quote]royhoi schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:26:
Even een vraagje voor de mensen die zelf installeren, de unit komt voor gevuld maar hoe is dit afgesloten? Met een kraantje of een seal die doorbroken wordt bij de aansluiten van de koel leidingen?
[/quote

Bij de Qlima kwestie van het opendraaien van de 2 afsluiters met een imbussleutel 5 mm na dat de leidingen zijn gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Danny0503 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:41:
[quote]royhoi schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:26:
[/quote

Bij de Qlima kwestie van het opendraaien van de 2 afsluiters met een imbussleutel 5 mm na dat de leidingen zijn gekoppeld.
Oké duidelijk, en de aansluiting om the vacuumeren zit na de kraantje? Ik zit zelf naar een LG PC24SQ te kijken.

K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@royhoi Ik heb zelf een LG S09ET SPlit airco. Maar die heeft geen kraantje maar van die draaikoppelingen die je gewoon vast draait met moersteutel. De Qlima airco zijn als ik me niet vergis plug end play Airco. LG heeft dat niet namelijk.
royhoi schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Oké duidelijk, en de aansluiting om the vacuumeren zit na de kraantje? Ik zit zelf naar een LG PC24SQ te kijken.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

Mijn tante wil graag airco op de slaapkamer. Merk, model en capaciteit komen we wel uit. Het is een woning uit de jaren 80 dus niet extreem goed geïsoleerd maar de hoeveelheid glas valt mee (en dat is wel HR+) maar zelfs met een Factor 50 kom ik netjes uit met een 2,0 kW. Ik zit echter met de plaatsing en daar had ik jullie graag voor om advies gevraagd :)

De slaapkamer bevindt zich aan de voorzijde van de woning (woning is een twee-onder-één-kap). Er is een smalle strook voortuin (één meter diep) waardoor het mij niet handig lijkt de buitenunit daar op de begane grond te plaatsen en dan omhoog met het leidingwerk. De unit op de eerste etage aan de voorzijde valt af vanwege de looks.Je kijkt dan vanaf de straat tegen de gehele voorzijde van de buitenunit aan.

Ik krijg nog een officiele tekening maar onderstaande voor het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/SfGqKwgZhTbftaVfwDfObGcB.jpg

Ik kom zelf uit op drie opties:
  1. Unit aan de zijkant van de woning (ter hoogte van de eerste etage) en dan leidingwerk over de gevel naar Slaapkamer 2 (rode lijn)
  2. Unit aan de zijkant van de woning (ter hoogte van de eerste etage) en dan leidingwerk door Slaapkamer 1 naar Slaapkamer 2 (blauwe lijn)
  3. Unit aan de achterzijde van de woning (ter hoogte van de eerste etage) en dan leidingwerk door Kantoor naar Slaapkamer 2 (blauwe lijn)
Buitenunit aan de zijkant is minder een probleem omdat men vanaf de straat dan veelal de zijkant ziet en die is toch minder groot dan een buitenunit van vooraf zien.

Optie vier zou nog een MonoBlock kunnen zijn. Die zou dan aan de voorzijde gemonteerd kunnen worden. Twee gaten aan de voorzijde is het probleem niet, een gehele buitenunit wel.

Optie 2 lijkt mij het mooiste. Buitenunit is dan geheel uit het zicht voor buitenaf van de voorzijde en ook de plaatsing van de airco in de slaapkamer is met de positie van het bed de betere.

Unit op het dakterras zou qua plaatsing makkelijk zijn maar qua leidingwerk is het dan wel aanzienlijk veel werk om tot Slaapkamer 2 te komen.

Mis ik nog een optie? Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 21-06-2020 02:07 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 21 juni 2020 @ 01:57:
Mijn tante wil graag airco op de slaapkamer. Merk, model en capaciteit komen we wel uit. Het is een woning uit de jaren 80 dus niet extreem goed geïsoleerd maar de hoeveelheid glas valt mee (en dat is wel HR+) maar zelfs met een Factor 50 kom ik netjes uit met een 2,0 kW. Ik zit echter met de plaatsing en daar had ik jullie graag voor om advies gevraagd :)

De slaapkamer bevindt zich aan de voorzijde van de woning (woning is een twee-onder-één-kap). Er is een smalle strook voortuin (één meter diep) waardoor het mij niet handig lijkt de buitenunit daar op de begane grond te plaatsen en dan omhoog met het leidingwerk. De unit op de eerste etage aan de voorzijde valt af vanwege de looks.Je kijkt dan vanaf de straat tegen de gehele voorzijde van de buitenunit aan.

Ik krijg nog een officiele tekening maar onderstaande voor het idee:
[Afbeelding]

Ik kom zelf uit op drie opties:
  1. Unit aan de zijkant van de woning (ter hoogte van de eerste etage) en dan leidingwerk over de gevel naar Slaapkamer 2 (rode lijn)
  2. Unit aan de zijkant van de woning (ter hoogte van de eerste etage) en dan leidingwerk door Slaapkamer 1 naar Slaapkamer 2 (blauwe lijn)
  3. Unit aan de achterzijde van de woning (ter hoogte van de eerste etage) en dan leidingwerk door Kantoor naar Slaapkamer 2 (blauwe lijn)
Buitenunit aan de zijkant is minder een probleem omdat men vanaf de straat dan veelal de zijkant ziet en die is toch minder groot dan een buitenunit van vooraf zien.

Optie vier zou nog een MonoBlock kunnen zijn. Die zou dan aan de voorzijde gemonteerd kunnen worden. Twee gaten aan de voorzijde is het probleem niet, een gehele buitenunit wel.

Optie 2 lijkt mij het mooiste. Buitenunit is dan geheel uit het zicht voor buitenaf van de voorzijde en ook de plaatsing van de airco in de slaapkamer is met de positie van het bed de betere.

Unit op het dakterras zou qua plaatsing makkelijk zijn maar qua leidingwerk is het dan wel aanzienlijk veel werk om tot Slaapkamer 2 te komen.

Mis ik nog een optie? Zie ik iets over het hoofd?
toon volledige bericht
Waarom valt de optie van de voortuin af voor jou?

Optie 2 heeft als nadeel dat je leidingen gaat horen suizen in Slaapkamer 1. Nu weet ik niet of dat heel erg is (e.g wellicht is dat een logeerkamer en slaapt er praktisch nooit iemand) maar wel handig om in je achterhoofd te houden.
Optie 1 is wat dat betreft beter, maar dan zit je met leidingen over de voorgevel. Dat zou je ook met de voortuin optie hebben, maar dan (vinger!) Verticaal vs horizontaal.
Dakterras zou kunnen als je compleet over de zijgevel gaat met je leidingwerk en dan naar binnen bij Slaapkamer 1 en dan door naar 2. Maar dan moet je wel even kijken naar de totale lengte en welke unit je daar dan voor gebruikt en/of er bijgevuld moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 21-06-2020 08:39 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Dolbyadt schreef op zondag 21 juni 2020 @ 00:07:
@royhoi Ik heb zelf een LG S09ET SPlit airco. Maar die heeft geen kraantje maar van die draaikoppelingen die je gewoon vast draait met moersteutel. De Qlima airco zijn als ik me niet vergis plug end play Airco. LG heeft dat niet namelijk.

[...]
Oke dus de lg kwam helemaal niet voor gevuld? Kan dat ook moeilijk vinden op de lg site behalve dat er 1.1kg r32 in zit of moet.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

Notna schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:37:
[...]
Waarom valt de optie van de voortuin af voor jou?
Unit staat dan erg dicht op de stoep en in bereik van anderen. Als ze nu een x meter aan voortuin had zou ik er zelf minder problemen mee hebben. Maar mogelijk ben ik te bevooroordeeld van de dingen die hier 's nachts gebeuren en is het in haar gemeente minder. Ik zal hem in ieder geval richting haar meenemen.
Optie 2 heeft als nadeel dat je leidingen gaat horen suizen in Slaapkamer 1. Nu weet ik niet of dat heel erg is (e.g wellicht is dat een logeerkamer en slaapt er praktisch nooit iemand) maar wel handig om in je achterhoofd te houden.
Ze is alleen dus in principe hoeft het geen probleem te zijn. Puntje neem ik wederom zeker mee, suizende leidingen wist ik niet van af.
Optie 1 is wat dat betreft beter, maar dan zit je met leidingen over de voorgevel. Dat zou je ook met de voortuin optie hebben, maar dan (vinger!) Verticaal vs horizontaal.
Voortuin zou één rechte leiding/voor naar boven zijn. Dat is toch iets minder visueel aanwezig dan horizontaal.
Dakterras zou kunnen als je compleet over de zijgevel gaat met je leidingwerk en dan naar binnen bij Slaapkamer 1 en dan door naar 2. Maar dan moet je wel even kijken naar de totale lengte en welke unit je daar dan voor gebruikt en/of er bijgevuld moet worden.
Die optie wordt dan denk ik bijvullen aangezien het leidijgwerk dan de 10-15 meter wel gaat halen. Ik zal hier foto's posten als ik de officiële tekeningen met maten heb.

Mijn Daikin net aangemeld voor een bezoek van de monteur onder garantie. Ik heb het idee dat ik een maandagochtendmodelletje te pakken heb. Tijdens installatie kwam er al een snoeppapiertje uitzetten wat voor een ratelend geluid zorgde. Nu heb ik een tikkend geluid zodra de fan aan gaat en ook maakt de swing functie een aanzienlijke klik op het einde van de swing voordat deze weer terug naar links of rechts gaat. Mijns inziens te hoorbaar.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
royhoi schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:02:
[...]

Oke dus de lg kwam helemaal niet voor gevuld? Kan dat ook moeilijk vinden op de lg site behalve dat er 1.1kg r32 in zit of moet.
Bijna alle buitendelen van split units zijn voor gevuld. (Mitsubishi, Daikin, LG en nog wel meer uiteraard) Je sluit je leidingen aan en dan kan je na het vacuumeren de afsluiters opendraaien en vult je leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
FeaR schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:21:
Ze is alleen dus in principe hoeft het geen probleem te zijn. Puntje neem ik wederom zeker mee, suizende leidingen wist ik niet van af.
Suizende leidingen bij een split unit valt wel mee hoor, daar hoor je echt niks van.

[ Voor 7% gewijzigd door rupsen op 21-06-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rupsen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:31:
[...]

Suizende leidingen bij een split unit valt wel mee hoor, daar hoor je echt niks van.
I beg to differ. Ik heb nu 2 installaties gehad waar leidingwerk binnenshuis gingen en ik hoor toch echt de leidingen.

Niet dat je er wakker van wordt, maar je hoort ze wel (of ik heb een gevoelig gehoor :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Notna schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:40:
[...]

I beg to differ. Ik heb nu 2 installaties gehad waar leidingwerk binnenshuis gingen en ik hoor toch echt de leidingen.

Niet dat je er wakker van wordt, maar je hoort ze wel (of ik heb een gevoelig gehoor :+ )
Dit zou eigenlijk niet moeten. Welke merken had je? En uit welk jaar waren de units?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rupsen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:57:
[...]

Dit zou eigenlijk niet moeten. Welke merken had je? En uit welk jaar waren de units?
In beide gevallen Daikin (2MXM icm FTXM) resp. uit 2016 en 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Notna schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:21:
[...]

In beide gevallen Daikin (2MXM icm FTXM) resp. uit 2016 en 2019
Aha.

Met een multi split kan het gebeuren dat als er maar 1 binnendeel aan staat hij een deel van z'n capaciteit kwijt moet in de leiding van de andere unit, en in het binnendeel die uit staat. Dan heb je inderdaad wel kans op geluid in de leidingen en het binnendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rupsen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Aha.

Met een multi split kan het gebeuren dat als er maar 1 binnendeel aan staat hij een deel van z'n capaciteit kwijt moet in de leiding van de andere unit, en in het binnendeel die uit staat. Dan heb je inderdaad wel kans op geluid in de leidingen en het binnendeel.
Misschien dat een singlesplit dat niet heeft en het dus voor @FeaR niet van toepassing is. Geen ervaring met singlesplits, dus ik nam (blijkbaar onterecht) aan dat je het altijd wel hoorde. Mea Culpa :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Notna schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Misschien dat een singlesplit dat niet heeft en het dus voor @FeaR niet van toepassing is. Geen ervaring met singlesplits, dus ik nam (blijkbaar onterecht) aan dat je het altijd wel hoorde. Mea Culpa :Y
Het is ook maar een theorie hoor, ik heb het zelf gewoon nog nooit heel bewust gehoord.
Ik zal er eens op letten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 19:06
Kom er niet achter of ik een AC2400 (mobiel carvanairco) ook binnenshuis kan gebruiken en dan specifiek omdat het hier een schuin dakraam betreft.
ik heb de mogelijkheid om de binnenunit rechtop te zetten. de buiten unit echer niet.

iemand die dit weet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik zie veel plaatsjes voorbij komen van binnen units die vrij dicht tegen het plafond zijn gemonteerd. Ik dacht dat er toch wat vrije ruimte moest zijn? Krijg deze week een LG en daarvan zegt fabrikant dat er 20cm vrij moet zijn boven de binnenunit. Hoe erg is het als ik dat toch onder ga zitten, voor de beoogde plek heb ik namelijk 7 cm ruimte over >:) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:14
rupsen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:57:
[...]

Ik heb een single split Mitsubishi Heavy Industries, als hij in de nacht aan staat en hij gaat weer even koelen hoor je de eerste seconden ook even de vloeistof lopen. Staat ook in de handleiding dat je dit kan horen :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Speedfightserv schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Ik heb een single split Mitsubishi Heavy Industries, als hij in de nacht aan staat en hij gaat weer even koelen hoor je de eerste seconden ook even de vloeistof lopen. Staat ook in de handleiding dat je dit kan horen :)
Zo zie je maar weer dat iedereen nog wat kan leren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:06

Edmin

Crew Council

get on my horse!

El Reino schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:00:
Ik zie veel plaatsjes voorbij komen van binnen units die vrij dicht tegen het plafond zijn gemonteerd. Ik dacht dat er toch wat vrije ruimte moest zijn? Krijg deze week een LG en daarvan zegt fabrikant dat er 20cm vrij moet zijn boven de binnenunit. Hoe erg is het als ik dat toch onder ga zitten, voor de beoogde plek heb ik namelijk 7 cm ruimte over >:) :X
20cm is echt heel veel. Het verschilt per merk en type. Daikin geeft vziw 5cm aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny0503
Bij ons 10 cm van plafond. Achterzijde buitenunit zou volgens het boekje van onze airco ook 30 cm moeten zijn. Alleen valt die dan van de bijgeleverde beugel af. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FeaR schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:21:
[...]

Unit staat dan erg dicht op de stoep en in bereik van anderen. Als ze nu een x meter aan voortuin had zou ik er zelf minder problemen mee hebben. Maar mogelijk ben ik te bevooroordeeld van de dingen die hier 's nachts gebeuren en is het in haar gemeente minder. Ik zal hem in ieder geval richting haar meenemen.
Houten kastje er omheen zetten? Dan ziet niemand wat het is en kunnen ze er ook veel minder snel bij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

franssie

Save the albatross

Ragnar9999 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:53:
Kom er niet achter of ik een AC2400 (mobiel carvanairco) ook binnenshuis kan gebruiken en dan specifiek omdat het hier een schuin dakraam betreft.
ik heb de mogelijkheid om de binnenunit rechtop te zetten. de buiten unit echer niet.

iemand die dit weet ?
Wat was je dan met de buiten unit van plan? Op het dak leggen?

Lijkt mij dat door ook rechtop moet staan en voldoende vrij zodat er een goede luchtstroom is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@royhoi Ja wel de LG split airco unit is wel voorgevuld. Volgens mij worden er tegenwoordig geen unit meer verkocht die leeg zijn naar mijn mening. Ik heb ruim 2 maanden gezocht naar informatie over airco unit. En de informatie die ik gelezen heb is dat tegenwoordig alle unit zijn gevuld. Het enige wat kan verschillende is per type en merk kan het zijn dat de unit gevuld zijn voor een bepaalde lengte airco leidingen. Dat kan namelijk wel verschillen. Maar verweg de meesten merken zijn gevuld tussen de 7 meter en 10 meter standaard. Wanneer je meer leiding werk nodig hebt moet je dus een gecertificeert airco (specialist) laten langs komen om voldoende koel middel R32 bij te vullen volgens gegevens van fabriekant airco.
royhoi schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:02:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@El Reino Dat is afhankelijk van mark type airco. Ik heb zelf een LG S09ET Split unit 2,5Kwh. En die moet ook minimaal 20cm ruimte over laten vanaf het plafond. Dit komt door de binnen unit. Die heeft namelijk de filter niet zoals veel andere merken aan de voorkant maar echt aan de boven kant zitten. Om het filter te verwijderen hoef je bij mijn type alleen maar de bovenkant los te halen wat het filter al is. Dat zal hiermee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Dolbyadt schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:36:
@royhoi Ja wel de LG split airco unit is wel voorgevuld. Volgens mij worden er tegenwoordig geen unit meer verkocht die leeg zijn naar mijn mening. Ik heb ruim 2 maanden gezocht naar informatie over airco unit. En de informatie die ik gelezen heb is dat tegenwoordig alle unit zijn gevuld. Het enige wat kan verschillende is per type en merk kan het zijn dat de unit gevuld zijn voor een bepaalde lengte airco leidingen. Dat kan namelijk wel verschillen. Maar verweg de meesten merken zijn gevuld tussen de 7 meter en 10 meter standaard. Wanneer je meer leiding werk nodig hebt moet je dus een gecertificeert airco (specialist) laten langs komen om voldoende koel middel R32 bij te vullen volgens gegevens van fabriekant airco.

[...]
Oke duidelijk, ik heb zelf een f-gassen certificaat dus vacumeren en aanvullen lukt mij heb heb er alleen de apparatuur niet voor dus was even benieuwd.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Edmin 20cm is ook erg veel. Maar bij mijn LG S09ET staat het in de handleiding. Zal wel aan het type binnen unit liggen. Want de filter zit namelijk bovenkant. Je hoeft dus niet de binnenkant unit open te maken om bij de filter te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_z4chKWROAQpGWmkEwSbqrUj3s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrUtIhxnKkoLZpIredfLAYhv.jpg?f=fotoalbum_medium
Edmin schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:26:
[...]

20cm is echt heel veel. Het verschilt per merk en type. Daikin geeft vziw 5cm aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dolbyadt op 21-06-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Danny0503 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:28:
[...]
Bij ons 10 cm van plafond. Achterzijde buitenunit zou volgens het boekje van onze airco ook 30 cm moeten zijn. Alleen valt die dan van de bijgeleverde beugel af. :)
Die beugel levert de fabrikant van de AC niet, maar je leverancier. Je kunt ook een tientje of zo meer investeren in zo'n beugel, dan heb je eentje die wat dieper is, zodat je de AC een cm of 25 van de muur kunt zetten.
Daar heb ik mijn beugel speciaal op uitgezocht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
Hier mijn LG S09ET UA3 Split airco 2,5KW.

Buiten unit gemonteerd op beugel;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1v_AOc8QxozbImw68yhZBLMrp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vSS852oMLjgvM6gIxNFLyvGm.jpg?f=user_large

Binnen unit gemonteerd;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-NVvnZQjtjzCE4jEoC_6jqBPhg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IhGqxB8MWTk9js21EEDUTbku.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1gBholI8IiL2RFM6_7NqwudZjM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AjDpYvUF4P5Au8kEAYKqLFOZ.jpg?f=user_large

Bovenkant binnen unit filter;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jy7f7wLVD4eDYtckTz5jxf7hDQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZrUtIhxnKkoLZpIredfLAYhv.jpg?f=user_large

LG ThinQ App Instellingen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce87940Rk5EMsfo_ilmwrCJcq28=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaXRITBTETxj52fZHVypCw7v.jpg?f=fotoalbum_medium

LG ThinQ App Instellingen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ulOIFXgUh3znc1xrDqWu96XR0k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMho3ExEiD06DzEujcPQCyms.jpg?f=fotoalbum_medium

LG ThinQ luchtstroom opties;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QanwcsBWfAb1cAHSST2RNHcTCIg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJxtv41q7WWT6M5piVxGKs2A.jpg?f=fotoalbum_medium

LG ThinQ stroomverbruik weergave;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQlwoJU1o06l8uwZ481Agqx1A1g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3ZlbbxylB7Zh7ehDQyUw6L1.jpg?f=fotoalbum_medium

LG Filterbeheer;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBWv_R4eCG3pCo40eLNrfi5sizc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xP14vwDkcfMjpq1wxZdo5vmA.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 55% gewijzigd door Dolbyadt op 21-06-2020 20:59 . Reden: LG ThinQ App foto's toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
Even een vraag over Airconwithme app. Kun je daar helemaal geen tijdschema voor aan en uit maken?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2024
Dolbyadt schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:18:
@Edmin 20cm is ook erg veel. Maar bij mijn LG S09ET staat het in de handleiding. Zal wel aan het type binnen unit liggen. Want de filter zit namelijk bovenkant. Je hoeft dus niet de binnenkant unit open te maken om bij de filter te komen.

[Afbeelding]

[...]
Zal de airco ook minder goed / efficiënt functioneren zonder die 20cm ruimte denk je? (Ja ik weet, fabrikant stelt het vast niet helemaal voor niets...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@El Reino Ik kan het niet met zekeheid zeggen. Maar ik denk persoonlijk dat dit meer te maken heeft met de filter die je regelmatig moet schoonmaken. En het filter bij dit type zit aan de bovenkant. Wanneer je dus minder dan 20cm pakt zal het moeilijker zijn om de filter te verschonen. Persoonlijk denk ik niet dat wanneer je de airco op 10 cm plaatst dat het meteen een ramp zal worden qua fuctioneren. Maar daar heb ik helaas geen ervaring mee.Bij mij hangt de LG binnen unit wel op 20cm vanaf plafond gemeten. In de ThinQ app geeft het aan dat om de 720 uur in bedrijf de filter gereinigd dient te worden.

Zie hoogte van plaatsing LG Binnen Unit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_z4chKWROAQpGWmkEwSbqrUj3s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrUtIhxnKkoLZpIredfLAYhv.jpg?f=fotoalbum_medium

LG Filterbeheer;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBWv_R4eCG3pCo40eLNrfi5sizc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xP14vwDkcfMjpq1wxZdo5vmA.jpg?f=fotoalbum_medium
El Reino schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:18:
[...]

Zal de airco ook minder goed / efficiënt functioneren zonder die 20cm ruimte denk je? (Ja ik weet, fabrikant stelt het vast niet helemaal voor niets...)

[ Voor 41% gewijzigd door Dolbyadt op 21-06-2020 20:59 . Reden: foto toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
evtje schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:36:
Even een vraag over Airconwithme app. Kun je daar helemaal geen tijdschema voor aan en uit maken?
Jawel, maar erg basic (er zijn geen uitgebreide tijdsschema's mogelijk).

[ Voor 10% gewijzigd door Jef61 op 21-06-2020 21:13 ]

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 19:06
franssie schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:06:
[...]

Wat was je dan met de buiten unit van plan? Op het dak leggen?

Lijkt mij dat door ook rechtop moet staan en voldoende vrij zodat er een goede luchtstroom is.
Uit het schuine dakraam hangen, maar dat is mijn vraag nou juist, kan dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

franssie

Save the albatross

Ragnar9999 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:25:
[...]

Uit het schuine dakraam hangen, maar dat is mijn vraag nou juist, kan dat ?
nee. tenzij je een soort bokje timmert zodat ie rechtop staat. Om de door mij genoemde redenen van luchtstroom en daarbij dat die dingen ontworpen zijn om rechtop te staan.

Maar (niet al te belerend bedoeld maar toch een beetje) als je beter beschrijft wat je wilt en van plan - krijg je een beter antwoord en ook sneller.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Jef61 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:07:
[...]

Jawel, maar erg basic (er zijn geen uitgebreide tijdsschema's mogelijk).
Kun je ook even zeggen hoe dat gaat . Als ik op scenes druk en op het plusje krijg ik een klok setting daarna moet je een naam geven en bij vinkje drukken is alles weg. Of moet ik ergens anders in app zijn?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Doordat onze vakantie dit jaar vanwege de corona niet geheel zijn doorgang vindt willen wij ons vakantiegeld besteden aan een airco voor thuis. We wonen in een goed geïsoleerde nieuwbouw woning van nét 5jr oud. Tuin op het zuiden en ook aardig wat ramen, dat warmt snel op en die warmte is lastig kwijt te raken.

We hebben wat lokale bedrijven om info / offerte gevraagd. Maar die adviseren in de eerste instantie natuurlijk in iedere kamer een unit. Na het lezen van dit topic lijkt me dat we met een unit in de woonkamer en een unit op de overloop eerste verdieping best een aangenaam slaap-klimaat kunnen kweken.

Indeling woning;
BG; woonkamer/keuken ongeveer L 10 x B 5 x H 2,5(?) meter.
1e vloer; 3 slaapkamers en badkamer
zolder; 2 kamers, beiden afgesloten met deur. daar is het snikheet, maar geen koeling noodzakelijk.

Plattegrond woonkamer: https://www.dropbox.com/s...-20200527-WA0001.jpg?dl=0
Plattegrond 1e verdieping: https://www.dropbox.com/s...-20200527-WA0002.jpg?dl=0
Plattegrond zolder: https://www.dropbox.com/s...-20200527-WA0003.jpg?dl=0
Achteraanzicht: https://www.dropbox.com/s...-20200527-WA0005.jpg?dl=0 (die klopt niet geheel. we hebben openslaande dubbele tuindeuren en ramen over de gehele breedte genomen)

We hebben uiteindelijk op ons verzoek 1 offerte gekregen á 5500,-. dit voor
- Daikin 3MXM52N (op offerte 1740,- ex btw)
- 2x Daikin FTXM50N (op offerte 661,- p/s ex btw)
- installatie

Als ik even op keroklima kijk zouden we op deze units al (1112 + 2x 491,-) 1000 euro besparen. Ik denk dat ik lokaal wel een STEK installateur kan vinden die dit voor me wilt installeren omdat een neef daar gewerkt heeft.

resten mij nog wat vragen

- Is deze buitenunit de beste optie? Voldoende vermogen?
- Mochten we ooit nog een slaapkamer op zolder maken, is er nog ruimte voor een extra binnenunit?
- Qua binnenunit neig ik zelf naar een FTXA (50AW dan?). Puur estetisch, dat deze nieuwer is en wifi heeft (gadget freak).
- Ik vind zo'n buitenunit tegen de gevel foeilelijk. Het mooiste zou ik een vermomming op het schuine dak als schoorsteen vinden, maar ik zag al snel dat de Ubbink Decorio bijvoorbeeld al goed 1000 euro is. iemand bekend met voordeligere alternatieven?
- Wat zou een reële prijs voor installatie zijn? ze gingen in de offerte uit van 15m koelleiding.
- Wat is de efficiëntste plek om de unit voor de eerste verdieping op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Nu online
evtje schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Kun je ook even zeggen hoe dat gaat . Als ik op scenes druk en op het plusje krijg ik een klok setting daarna moet je een naam geven en bij vinkje drukken is alles weg. Of moet ik ergens anders in app zijn?
Idd, eerst scenes, plusje, dan bij apparaten op je 'airconaam' drukken, hier kun je de functies van je airco kiezen, bij 'temporiseren' kun je de timer functies instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Jef61 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:09:
[...]

Idd, eerst scenes, plusje, dan bij apparaten op je 'airconaam' drukken, hier kun je de functies van je airco kiezen, bij 'temporiseren' kun je de timer functies instellen.
Oke bedankt , ga ik proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:51:
[...]

De leidingen van mijn unit op zolder lopen door mijn werkkamer en die kan ik ook horen suizen als ie aan staat. En dat is gewoon een single split.

Het is wel zo dat het niet hard is maar als je goed luistert kan je het horen. Lijkt me ‘s nachts irritant :p

Maar goed, ik hoor ook veel dingen die mijn vriendin niet hoort. Ik kan precies zeggen wanneer de CV bij de buren aan springt :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
rupsen schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:09:
Vandaag nog maar weer eens het nut van aarding ondervonden.

Een klant had een storing op z'n 2 maanden oude airco (Daikin Multi Split)
U0 (Koudemiddel te kort)

Meterset aangesloten en aan de temperatuur van het koudemiddel leek de vulling goed te zijn.
Het koudemiddel neemt bij een stilstaande machine (ongeveer) de omgevingstemperatuur aan, en dus de daarbij horende druk.
Het was buiten 13 graden en daar hoort ongeveer 11 bar bij. (R32)
Dit is overigens een indicatie en natuurlijk geen garantie op een goeie vulling.

Bij een storing begin ik meestal met de voeding en na het meten tussen de fase en de aarde was de storing snel gevonden :*)

[Afbeelding]
Dus de airco gaf U0, maar was niet lek, maar enkel de aarding was fout?

Die van mij piept nu ook U0, maar in tegenstelling tot de vorige (twee..) keer dat ik U0 had, heb ik nu geen aangevroren binnenunit. Hij piept ook niet als hij uitgaat.. hij gaat gewoon stilletjes uit.

Is er nog een bepaalde logica dat hij met U0 komt als de aarde niet goed is? Ik weet wel dat ik hem destijds niet helemaal netjes heb aangesloten... heb de buitenunit aan soepel snoer; aan 1 kant van de schroef gewoon met dat nietje wat aan standaard netsnoeren zit. En tussen binnen en buiten heb ik xmvk waar ik oogjes aan gebogen heb :+

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-06-2020 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:37
phitamines schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 00:28:
[...]

Check de handleiding van de buitenunit; hoofdstuk 'Hoe verloopstukken gebruiken'.
Zo te zien lijkt het mij andersom, dus de verloopstukken brengt je aan aan de buitenunit.
Ik heb de handleiding even bekeken en zo als het daar staat lijkt idd dat je gelijk hebt.
BCGraaf schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Vanaf de MXM50 zit er een verloop setje bij de buiten unit. Dan kan je er een 3/8 leiding op De 1/2 aansluiting aansluiten.
Ik heb geprobeerd te achterhalen waar ik het gelezen/gehoord had maar kan het niet vinden.
Als ik de handleiding lees is het verloop idd voor de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Jef61
Het lukt me niet. Ik heb even 2 filmpjes geschoten . Kun je mij zeggen wat er fout gaat?
YouTube: Airconwithme.
YouTube: Airconwithme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrassie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11-2022
Airco tweakers heeft er iemand ervaringen met het bestellen van een vacuumpomp, op Amazon staan er een heleboel met ook veel variatie in de prijs. Iemand ervaringen?

An apple a day... keeps the doktor away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
kabeltjekabel schreef op maandag 22 juni 2020 @ 05:17:
[...]

Dus de airco gaf U0, maar was niet lek, maar enkel de aarding was fout?

Die van mij piept nu ook U0, maar in tegenstelling tot de vorige (twee..) keer dat ik U0 had, heb ik nu geen aangevroren binnenunit. Hij piept ook niet als hij uitgaat.. hij gaat gewoon stilletjes uit.

Is er nog een bepaalde logica dat hij met U0 komt als de aarde niet goed is? Ik weet wel dat ik hem destijds niet helemaal netjes heb aangesloten... heb de buitenunit aan soepel snoer; aan 1 kant van de schroef gewoon met dat nietje wat aan standaard netsnoeren zit. En tussen binnen en buiten heb ik xmvk waar ik oogjes aan gebogen heb :+
Meten is weten _/-\o_

Hoe kan je trouwens 2 keer de boel leeg gehad hebben? :?

[ Voor 3% gewijzigd door rupsen op 22-06-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:44
mrassie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:08:
Airco tweakers heeft er iemand ervaringen met het bestellen van een vacuumpomp, op Amazon staan er een heleboel met ook veel variatie in de prijs. Iemand ervaringen?
denk dat ze er meer hebben dan 1 linkje zou nuttig zijn denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Nu online
evtje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:42:
@Jef61
Het lukt me niet. Ik heb even 2 filmpjes geschoten . Kun je mij zeggen wat er fout gaat?
YouTube: Airconwithme.
YouTube: Airconwithme
In het eerste filmpje ben je er bijna, als je op 'woonkamer' hebt gedrukt vergeet je een airco functie te kiezen bv aan/uit, koelen/verwarmen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 17:05

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Wanneer gaat dat Airconwithme eigenlijk eens over naar Intesis? Ik lees dat al een hele poos over maar er gebeurt eigenlijk niets. Had al eens een mail van ze vorig jaar dat ze ermee bezig waren, maar een jaartje verder nog niets.

Dat zou Alexa en google home ondersteuning betekenen en wellicht ook eens dat je de airco naar links en rechts kan laten blazen.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Jef61 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:48:
[...]

In het eerste filmpje ben je er bijna, als je op 'woonkamer' hebt gedrukt vergeet je een airco functie te kiezen bv aan/uit, koelen/verwarmen enz.
Top werkt pffff. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
zwahiel schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:15:
Wanneer gaat dat Airconwithme eigenlijk eens over naar Intesis? Ik lees dat al een hele poos over maar er gebeurt eigenlijk niets. Had al eens een mail van ze vorig jaar dat ze ermee bezig waren, maar een jaartje verder nog niets.

Dat zou Alexa en google home ondersteuning betekenen en wellicht ook eens dat je de airco naar links en rechts kan laten blazen.
Er komt deze zomer een nieuwe app. ( Smart M-Air) staat aangegeven online 2020 folder Mitsubishi.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fmrama
En hier dan de airco kast. Een beetje knuntselwerk.
En de komende warme dagen gelijk een test . Evt kan ik links binnen nog een schotje plaatsen voor de luchtstromen te scheiden.

De daikin er voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvaY-vLm9UL3j3UB6bK6-7oiIJ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mCRnZEVws5lejJkDj3i1a9jc.jpg?f=user_large

De daikin er na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5cAWH3qKcNpEes_oNhlKR8htwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YsnmuSboovyNKsapOwAUJTvB.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door fmrama op 22-06-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rupsen schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:39:
[...]

Meten is weten _/-\o_

Hoe kan je trouwens 2 keer de boel leeg gehad hebben? :?
Tja, het enige deel wat ik niet zelf heb gedaan is het in bedrijf stellen he, dus daar zaten alle fouten :+
Mijn wantrouwen jegens installateurs werd/wordt hier ook nog weer verder door versterkt..

Heb verdorie m'n gereedschap nu ook niet hier, anders zou ik wel even een goeie meting hebben kunnen doen.

Ben op het dak geweest, heb aarde even losgeschroefd, bekeken en vastgeschroefd. Van buitenunit tot stopcontact niks vreemds te zien. Als ik hem van de prik haal doet hij het daarna ook steevast weer (een tijdje).

Ik mag toch hopen dat als hij wel gas tekort heeft de symptomen hetzelfde zijn als de vorige keer; uitgaan met een lange piep en aangevroren binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 23:40
Wat is de reden dat je hem aan de muur hangt? Lijkt me dat dit gevoeliger is voor trillingen dan dat hij gewoon op de grond staat of mis ik iets?
fmrama schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:03:
En de komende warme dagen gelijk een test . Evt kan ik links binnen nog een schotje plaatsen voor de luchtstromen te scheiden.

De daikin er voor.
[Afbeelding]

De daikin er na.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
De enige reden is dat ie iets van de grond staat en op de beugels altijd waterpas blijft. Echt over nagedacht heb ik niet zo. Wel her en der wat gelezen over evt trillingen. Ook daar zijn de meningen over verdeeld en zal ook afhangen van andere factoren(?). Tot nu toe, korte periode van een week, niks vernomen van trillingen of geluiden binnen. Mocht dit ooit gaan gebeuren dan komen er betonblokken te liggen met die bekende rubber broodjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:45
fmrama schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:03:

De daikin er voor.
[Afbeelding]

De daikin er na.
[Afbeelding]
Ben wel benieuwd of het ook iets van geluidisolatie doet.
Mijn buurvrouw plaatste vanmorgen alweer een opmerking dat ze de tuindeuren al om 11 uur dicht moest doen vanwege het geluid van de airco. Ik heb bewust al een stille airco genomen en steeds getest of hij niet teveel herrie produceert. Zelfs al ik ernaast zit vindt ik het niet hinderlijk. Zucht, ik krijg wat van dat mens naast mij. :( Ze suggereert ook dat trillingen via de muur bij haar binnenkomen. Hoe dan?! Ik ervaar dat zelf niet in huis en bovendien staat het ding op de grond en op anti-vibratie balkjes.

Sorry, voor mijn frustratie hoor, maar ik begin een beetje kriebelig te worden door dit soort opmerking van de buren. Ik probeer om er alles aan te doen om de overlast van mijn kant tot een minimum te beperken en dan nog komen er klachten. Ook als ik bovenstaande uitleg en dat het een stille unit is, etc..etc... Ik zal het mezelf wel teveel aantrekken... Ik laat het er wel op aankomen denk ik. Zou niet weten hoe en wat ik er aan kan doen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:29
@fmrama Hoewel ik het knutsel werk er behoorlijk goed uit vind zien (ik doe het je niet na iig) moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de toegevoegde waarde er niet zo van in zie. Het is nu een object geworden die zoveel malen groter is en in het oog springt dat ik persoonlijk voor had gekozen het laten zoals het was. Maar once again, wel netjes gemaakt!

@rimave Maar wat voor een geluid hoor je dan? Ik hoor mijn buitenunit echt niet als ie rustig staat te snorren en 3 binnenunits van een koude luchtstroom aan het voorzien is. Hooguit als ie even moet werken dat je hem hoort (moet je je wel concentreren op het geluid).

[ Voor 29% gewijzigd door renzo4000 op 22-06-2020 12:59 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
@rimave Tussen de unit en de buren is bij mij voldoende afstand. En of de kast het geluid tempert , denk het niet zo, bovendien hoor ik hem nauwelijks.
@renzo4000 Tja, de toegevoegde waarde? Ik ben effe bezig geweest. Ik was er al mee gestart voordat de airco er hing. En met name voor het geluid. Achteraf wellicht niet nodig geweest omdat het geluid nauwelijks hoorbaar is. En vanaf de straat is het ding nu niet zo zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

rimave schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:56:
[...]

Mijn buurvrouw plaatste vanmorgen alweer een opmerking dat ze de tuindeuren al om 11 uur dicht moest doen vanwege het geluid van de airco. Ik heb bewust al een stille airco genomen en steeds getest of hij niet teveel herrie produceert. Zelfs al ik ernaast zit vindt ik het niet hinderlijk. Zucht, ik krijg wat van dat mens naast mij. :( Ze suggereert ook dat trillingen via de muur bij haar binnenkomen. Hoe dan?! Ik ervaar dat zelf niet in huis en bovendien staat het ding op de grond en op anti-vibratie balkjes.

Sorry, voor mijn frustratie hoor, maar ik begin een beetje kriebelig te worden door dit soort opmerking van de buren. Ik probeer om er alles aan te doen om de overlast van mijn kant tot een minimum te beperken en dan nog komen er klachten. Ook als ik bovenstaande uitleg en dat het een stille unit is, etc..etc... Ik zal het mezelf wel teveel aantrekken... Ik laat het er wel op aankomen denk ik. Zou niet weten hoe en wat ik er aan kan doen.
Wat heb je voor iets hangen dan? Ik hoor de mijne echt praktisch níet. Ja laatst toen dus dat rekje er vrolijk tegenaan zat te trillen. Maar voor de rest maakt een windvlaag echt meer herrie.

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:19
evtje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:20:
[...]

Er komt deze zomer een nieuwe app. ( Smart M-Air) staat aangegeven online 2020 folder Mitsubishi.
Heb jij hier de link van?
Het is me inmiddels gelukt d.m.v. powershell, ergens hier op tweakers de airco's aan te sturen :) maar nog geen integratie met domoticz oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:19
fmrama schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:06:
@rimave Tussen de unit en de buren is bij mij voldoende afstand. En of de kast het geluid tempert , denk het niet zo, bovendien hoor ik hem nauwelijks.
@renzo4000 Tja, de toegevoegde waarde? Ik ben effe bezig geweest. Ik was er al mee gestart voordat de airco er hing. En met name voor het geluid. Achteraf wellicht niet nodig geweest omdat het geluid nauwelijks hoorbaar is. En vanaf de straat is het ding nu niet zo zichtbaar.
Onze Mitsubitshi buitenunit (2,0kW) staat op een plat gedeelte op balkjes voor onze slaapkamer, ongeveer een meter of 2 naast onze buurman die met de ramen open slaapt, ik heb hem nog nooit horen klagen.

Hij staat wel maar op standje 1, ik denk dat op max. die meer herrie maakt.

Wat je wel nog kunt proberen is die night-modus?

[ Voor 4% gewijzigd door DaYwaLkUr op 22-06-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
DaYwaLkUr schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:38:
[...]

Heb jij hier de link van?
Het is me inmiddels gelukt d.m.v. powershell, ergens hier op tweakers de airco's aan te sturen :) maar nog geen integratie met domoticz oid.
http://www.mhi-mth.co.jp/...ang=en&contentsNumber=508
Blad no 17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
@fmrama @zwahiel @renzo4000
Ja, ik hoor hem ook niet. Maar schijnbaar heeft mij buurvrouw radaroren of weet ik het.
Nu is de achterkant van het huis wel een soort U, misschien dat het geluid dan blijft hangen.

Zo ziet het er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BZ5QNSS0m0kaMuIXNLVj2lMK4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ksbVzafTqh0tQX1GyZ97Fzr3.jpg?f=user_large

Spiegeld dit plaatje en je hebt de gehele achtergevel.
Dat ziet er dan uit als een omgekeerde U.
Ik probeer die nachtmodus nog wel eens even.

[ Voor 3% gewijzigd door rimave op 22-06-2020 13:58 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renzo4000
Lijkt me sterk dat je buurvrouw het hoort als jij niks hoort ...zou het niet een gevalletje van misgunnen kunnen zijn als je buurvrouw weer eens ligt te zweten in haar plakbed :P

Je kan het natuurlijk ook eens toetsen door te vragen aan haar "heb je afgelopen avond nacht nog de airco gehoord?" en dan natuurlijk die avond/nacht gewoon niet gebruiken. Als ze zegt van "ja" dan weet je meteen hoe het zit.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Zou het wellicht kunnen dat als hij op een bepaald toerental draait, je inverter de goot achteren raakt?
Dat is wel een heel andere wifi module dat die van onze Spaanse vrienden. Ik zou 't fijn vinden als die nieuwe app op de huidige units werken, maar ik ben er een beetje bang voor.

[ Voor 65% gewijzigd door zwahiel op 22-06-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
renzo4000 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:11:
Lijkt me sterk dat je buurvrouw het hoort als jij niks hoort ...zou het niet een gevalletje van misgunnen kunnen zijn als je buurvrouw weer eens ligt te zweten in haar plakbed :P

Je kan het natuurlijk ook eens toetsen door te vragen aan haar "heb je afgelopen avond nacht nog de airco gehoord?" en dan natuurlijk die avond/nacht gewoon niet gebruiken. Als ze zegt van "ja" dan weet je meteen hoe het zit.
Of gewoon uit laten staan en rond 11 uur eens gaan informeren als ze de deuren weer eens dicht smijt ;)

Kans is gewoon groot dat ze iets anders hoort. Ik hoor nachts ook wel eens de CV van de buren of een of andere mechanische ventilatie. Dacht lange tijd dat het dan een van de airco's was maar die hadden dan geen van allen de compressor draaien O-)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28
Glashelder schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:47:
[...]

Of gewoon uit laten staan en rond 11 uur eens gaan informeren als ze de deuren weer eens dicht smijt ;)

Kans is gewoon groot dat ze iets anders hoort. Ik hoor nachts ook wel eens de CV van de buren of een of andere mechanische ventilatie. Dacht lange tijd dat het dan een van de airco's was maar die hadden dan geen van allen de compressor draaien O-)
Mechanische ventilatie van de buren 8)7 https://imgur.com/HHLfrA7 en https://imgur.com/72gfiC3 hoe zo geluid overlast.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Glashelder schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:47:
[...]

ja precies, of ze hoort een brommende vriezer, die willen ook nog wel eens luid hoorbaar zijn. Vooral als het warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Fried schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:52:

....

resten mij nog wat vragen

- Is deze buitenunit de beste optie? Voldoende vermogen?
- Mochten we ooit nog een slaapkamer op zolder maken, is er nog ruimte voor een extra binnenunit?
- Qua binnenunit neig ik zelf naar een FTXA (50AW dan?). Puur estetisch, dat deze nieuwer is en wifi heeft (gadget freak).
- Ik vind zo'n buitenunit tegen de gevel foeilelijk. Het mooiste zou ik een vermomming op het schuine dak als schoorsteen vinden, maar ik zag al snel dat de Ubbink Decorio bijvoorbeeld al goed 1000 euro is. iemand bekend met voordeligere alternatieven?
- Wat zou een reële prijs voor installatie zijn? ze gingen in de offerte uit van 15m koelleiding.
- Wat is de efficiëntste plek om de unit voor de eerste verdieping op te hangen?
Normaliter schop ik niet zo snel. Maar zit nog steeds met bovenstaand te worstelen... iemand? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
zwahiel schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:19:
Zou het wellicht kunnen dat als hij op een bepaald toerental draait, je inverter de goot achteren raakt?

[...]
Dat is een vertekend beeld op de foto. Er zit nog ruimte tussen goot en buitenunit.
Daar past nog wel een vuist tussen.

Ze heeft ook niks met warmtepompen. Die maken ook teveel herrie volgens haar. Nu moet ik zeggen dat we die bij mijn vorige werkgever bij de ingang van het pand hadden staan en op zeer warme of zeer koude dagen maakten die toch veel meer herrie dan mijn airco. Maar goed, als je geen geluidsoverlast wilt dan moet je in een hutje op de hei gaan wonen.

Ik zie het wel aan. Vindt het alleen wat vervelend, omdat ik probeer overlast te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
Vanuit mijn luie stoel lekker in de tuin, met de daikin app de airco aangezet. Ik hoor nu met die kast er om heen niks meer. op 50 cm afstand. Laat de zomer maar komen.

En dan te bedenken dat het allemaal begon met het idee om de aircooler te vervangen door een mobile airco. Gat in de muur en door het kelderraam. Zie deze post https://www.klusidee.nl/F...n-is-dit-mogelijk.125220/
Toen had ik dit forum onderdeel op tweakers nog niet gevonden. Blij dat ik voor een vaste airco gegaan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:48
Kan iemand voor mij bevestigen dat ik voor een Daikin FTXC35B / FTXC20B een 4-aderige stuurkabel nodig heb? Wil 4x 1.5mm2 neopreen bestellen, maar enkele andere airco's hebben 5-aderige nodig.

Handleiding geeft duidelijk aan 4 x 1.5mm2. Maar wil het graag nog even bevestigd hebben.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rimave schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:58:
@fmrama @zwahiel @renzo4000
Ja, ik hoor hem ook niet. Maar schijnbaar heeft mij buurvrouw radaroren of weet ik het.
Nu is de achterkant van het huis wel een soort U, misschien dat het geluid dan blijft hangen.

Zo ziet het er bij mij uit:
[Afbeelding]

Spiegeld dit plaatje en je hebt de gehele achtergevel.
Dat ziet er dan uit als een omgekeerde U.
Ik probeer die nachtmodus nog wel eens even.
Geluid kan soms heel maf weerkaatst worden. Hier in de buurt staat ook zo'n woongebouw waar je, als je de ramen open hebt gewoon kunt verstaan wat mensen op straat zeggen, terwijl je dat op straat zelf maar x meter lager niet kunt horen. Kan ook dat buurvrouw gewoon zit te miepen natuurlijk.
renzo4000 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:11:

Sommige mensen horen gewoon veel beter dan anderen, dat kan. Kan inderdaad ook zijn dat de buurvrouw zit te zeuren. Ik ben zelf bij mijn buren wezen vragen; die hoorden allemaal niks, dus helemaal top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Vandaar ook deze simpele test, makkelijk uit te voeren en gegarandeerd resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Marcusso schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:00:
Kan iemand voor mij bevestigen dat ik voor een Daikin FTXC35B / FTXC20B een 4-aderige stuurkabel nodig heb? Wil 4x 1.5mm2 neopreen bestellen, maar enkele andere airco's hebben 5-aderige nodig.

Handleiding geeft duidelijk aan 4 x 1.5mm2. Maar wil het graag nog even bevestigd hebben.
Die handleiding klopt echt wel hoor ;)

De mindfuck is wel dat bij 4-aders je vaak bruin/zwart/grijs/geelgroen krijgt en dan komt het met de kleuren niet zo mooi uit. Dan krijg je dat je op de buitenunit grijs bij blauw hebt; dat soort ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:44
rimave schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:56:
[...]

gaat wel met een paar decibellen naar beneden kan in jou geval net voldoende zijn en kan je weer lekker op de koffie bij de buurvrouw(mits ze niet boven de 60 is uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Iemand enig idee of er voor de LG pc24sq een installatie handleiding te vinden is? Kan alleen de normale handleiding vinden maar daar staan helemaal geen technische gegevens oid in.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@royhoi Wanneer ik zoek op jouw type LG komt ik steeds de zelfde handleiding tegen. Ik heb zelf de LG S09ET UA3 en ziet er precies het zelfde uit op de foto's. Dus ik denk dat de handleiding gewoon het zelfde is.

Op internet vind ik die van de LG S09ET ook niet. Dat is wel minder.
royhoi schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:57:
Iemand enig idee of er voor de LG pc24sq een installatie handleiding te vinden is? Kan alleen de normale handleiding vinden maar daar staan helemaal geen technische gegevens oid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 12:46
Prutzertje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:28:
[...]

Die slangenset gaat gewoon werken. Enige verschil is de druk indelingen op de meters. Voor vacumeren is dat niet van toepassing. Enkel om de druk tijdens de airco werking.
Helaas is dit NIET waar kom ik zojuist achter. Het draad voor r134a is anders dan voor R32, R134a is 1/4 SAE, R32 op mijn samsung airco is 5/16 SAE |:(
Het lijkt erop dat 5/16 SAE voor R32, R410A, R22 en R12 gebruikt wordt, terwijl 1/4SAE gebruikt wordt voor R134A, R407C, en R404a
Let dus goed op als je zelf slangen/pompen koopt, en koop eventueel een verloopnippel erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Vandaag een c&h unit binnen gekregen. Nu werkt alleen de muur waardoor hij maar buiten moet niet mee...

Morgen maar s verder proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00
heeft iemand nog een adresje voor materialen voor het aansluiten en monteren van 2 airco's inc buitenunit? de groothandel hier in de buurt heeft niet alles op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:48
harrybeuker schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:11:
heeft iemand nog een adresje voor materialen voor het aansluiten en monteren van 2 airco's inc buitenunit? de groothandel hier in de buurt heeft niet alles op voorraad
Wat is hier en wat heb je nodig?
Big4SMK schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Helaas is dit NIET waar kom ik zojuist achter. Het draad voor r134a is anders dan voor R32, R134a is 1/4 SAE, R32 op mijn samsung airco is 5/16 SAE |:(
Het lijkt erop dat 5/16 SAE voor R32, R410A, R22 en R12 gebruikt wordt, terwijl 1/4SAE gebruikt wordt voor R134A, R407C, en R404a
Let dus goed op als je zelf slangen/pompen koopt, en koop eventueel een verloopnippel erbij.
Is dit merk afhankelijk? Ik wil dit weekend een Daikin aansluiten / vacuum trekken. Weet iemand of Daikin op de R32 modellen een 1/4 SAE of 5/16 SAE koppeling heeft?

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
harrybeuker schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:11:
Warmteservice. Die monteren alleen niet :p Hebben wel veel materialen.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 23-06-2020 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
@harrybeuker
Kijk eens bij comfortklimaat onder Airco accessoires en/of Gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Laatst online: 07-05 22:44
Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Fijne zaak waar ik goede ervaringen mee heb. Nemen de tijd en weten tot nu toe waar ze het over hebben.
Kennen ook voldoende vaklui die bij hen inkopen om je te kunnen doorverwijzen, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@mac1987 op dat gebied is mijn ervaring weer heel anders. Kreeg in Haarlem zelfs laatst te horen dat de verkoper het maar niets vond al dat airco spul want hij wist er niets van maar krijgt er wel vragen over. Verkocht liever CV ketels :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 12:46
Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Maar de voorraad is erg moeizaam, ik heb vandaag eindelijk de laatste airco onderdelen in handen, terwijl ik al iets meer dan twee weken geleden besteld heb. In Zoetermeer zeggen ze dat het uberhaupt een ramp is om airco materiaal te verkrijgen momenteel. Beetje rondbellen en voorraad checken loont in dit geval.
Marcusso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:53:

Is dit merk afhankelijk? Ik wil dit weekend een Daikin aansluiten / vacuum trekken. Weet iemand of Daikin op de R32 modellen een 1/4 SAE of 5/16 SAE koppeling heeft?
Weet ik niet om eerlijk te zijn, maar wat me opviel tijdens het zoeken naar een verloopstuk, is dat alles wat ik vond aan R32 5/16 SAE was. Ik denk dus dat dit gewoon standaard is, en niet merk afhankelijk. Ik krijg deze vanavond binnen, lang leve amazon prime!

[ Voor 39% gewijzigd door Big4SMK op 23-06-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:31
Ik heb sinds gisteren de airco maar vast weer geïnstalleerd om de komende warme dagen in mijn A++++ geisoleerde appartement (bj 2018) te overleven :P

De airco weet mijn slaapkamer vrij vlot voelbaar een stuk kouder te krijgen. Da's top :)
Desalniettemin neemt de temperatuur na het uitschakelen enorm snel weer toe. Dat wil ik voorkomen, want dat kost natuurlijk onnodig veel stroom. En herrie in je slaap :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk--7Vjny55nM7nZaUO4oI45FDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qafzD4Rf0gVODmU4xwa8SSbK.jpg?f=fotoalbum_large
  • Airco is vlak voor 22:00 aangezet en keldert binnen een uur de temperatuur met 2,5 graden. Gevoelstemperatuur is lager. Heerlijk!
  • Daarna binnen een uur stijgt de temperatuur naar 24,5.
  • Daarna airco weer een kwartiertje aangezet, temperatuur zakt weer vrij vlot.
  • Na uitschakelen stabiliseert de temperatuur rond 24,3 (sensor rapporteert niet bij kleine temperatuurverschillen).
Ter info: de ramen zijn 100% dicht, ook tijdens het koelen, de deur naar de gang is gesloten, en de buitentemperatuur lag gisteravond met 19 graden een heel stuk onder de 22 graden van het dieptepunt.

Waar komt deze warmte vandaan?
Er zit slechts een kiertje van <1cm onder de deur en mijn appartement is buiten de al koele slaapkamer amper 25m2 groot. Ik wil best een tochtstripje installeren onder de deur maar ik vrees dat het daar niet in zit.

Ik verdenk het ventilatiesysteem van mijn appartement - maar hoe voorkom ik dat die warme lucht ventileert naar mijn slaapkamer toe?

Heeft iemand ervaringen met een mobiele unit in een appartement icm zo'n ventilatiesysteem, of algemene tips? Een splitunit is hier geen optie ivm huurappartement.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 23-06-2020 11:27 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mac1987
Ik denk dat de warmte in je muren zit. Daar is weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:08:
@mac1987 op dat gebied is mijn ervaring weer heel anders. Kreeg in Haarlem zelfs laatst te horen dat de verkoper het maar niets vond al dat airco spul want hij wist er niets van maar krijgt er wel vragen over. Verkocht liever CV ketels :p
Dat is jammer. In Spijkenisse goede ervaringen in ieder geval, al moet ik eerlijk zeggen dat ik ze tot nu toe vooral nodig heb gehad voor CV en waterleidingen. Airco is door installateur gedaan.
Voor wat betreft voorraad klaagde de installateur ook al dat alles beperkt en vertraagd leverbaar is. Geplande Panasonic units konden helemaal niet geleverd worden. Nu geïnstalleerde LG units waren de enige die op korte termijn leverbaar waren.

[ Voor 18% gewijzigd door mac1987 op 23-06-2020 11:37 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"