Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.342.525 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
mac1987 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:33:
Ik denk dat de warmte in je muren zit. Daar is weinig aan te doen.
Da's een goeie... zou best kunnen inderdaad!

In dat geval zou ik hem misschien om 8 uur al moeten inschakelen en laten koelen tot ~ 22 graden. Dan is ie rond kwart voor 9 klaar, en zal hij om kwart over 9 weer aanspringen om opnieuw af te koelen tot 22... en zo een paar keer door tot de muren ook zijn afgekoeld.

Kost een stukje meer energie, maar dan kunnen we wel in stilte slapen. Ga ik proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 22:52
Ben benieuwd. Laat even weten of het heeft gewerkt en hoe vaak en lang de airco moet draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:33
Marcusso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Wat is hier en wat heb je nodig?

[...]

Is dit merk afhankelijk? Ik wil dit weekend een Daikin aansluiten / vacuum trekken. Weet iemand of Daikin op de R32 modellen een 1/4 SAE of 5/16 SAE koppeling heeft?
online is ook goed. Technische Unie heeft niet alles meer. Ik heb al het aansluitingsmateriaal nodig om 2 binnen en 1 buitenunit aan te laten sluiten door een monteur. De monteur heeft wel het juiste gereedschap. Het is meer dat ik de rest zelf nu even moet bestellen omdat TU amper wat heeft. Ik heb geen idee wat allemaal dus heb hem gevraagd om even langs te komen. Leidingen, koppelstukken, muurbeugel, condenspomp (liefst een stille). Eigenlijk alles wat je nodig hebt voor bovenstaande units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 11:30

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

harrybeuker schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:45:
[...]

online is ook goed. Technische Unie heeft niet alles meer. Ik heb al het aansluitingsmateriaal nodig om 2 binnen en 1 buitenunit aan te laten sluiten door een monteur. De monteur heeft wel het juiste gereedschap. Het is meer dat ik de rest zelf nu even moet bestellen omdat TU amper wat heeft. Ik heb geen idee wat allemaal dus heb hem gevraagd om even langs te komen. Leidingen, koppelstukken, muurbeugel, condenspomp (liefst een stille). Eigenlijk alles wat je nodig hebt voor bovenstaande units.
Het viel me ook op dat TU eigenlijk praktisch niets van dit spul heeft dit jaar. Zelfs simpele dingen zijn niet niet leverbaar of simpelweg niet opgevoerd als artikel.

Ik begreep van mijn leverancier dat Covid-19 nogal wat supply op heeft laten drogen.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Big4SMK schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Helaas is dit NIET waar kom ik zojuist achter. Het draad voor r134a is anders dan voor R32, R134a is 1/4 SAE, R32 op mijn samsung airco is 5/16 SAE |:(
Het lijkt erop dat 5/16 SAE voor R32, R410A, R22 en R12 gebruikt wordt, terwijl 1/4SAE gebruikt wordt voor R134A, R407C, en R404a
Let dus goed op als je zelf slangen/pompen koopt, en koop eventueel een verloopnippel erbij.
Meen je dat? Meende toch echt dat op het setje wat ik heb meerdere typen gas zijn aangeduid op de meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-04 21:44
Prutzertje schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Meen je dat? Meende toch echt dat op het setje wat ik heb meerdere typen gas zijn aangeduid op de meters.
Ja, het kan dat de meterset meerdere typen gas aangeeft, maar ik gok dat de typen die die aangeeft allemaal hetzelfde draad hebben, of dat er verloopjes bij geleverd worden voor verschillende draad typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:36
Richh schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Da's een goeie... zou best kunnen inderdaad!

In dat geval zou ik hem misschien om 8 uur al moeten inschakelen en laten koelen tot ~ 22 graden. Dan is ie rond kwart voor 9 klaar, en zal hij om kwart over 9 weer aanspringen om opnieuw af te koelen tot 22... en zo een paar keer door tot de muren ook zijn afgekoeld.

Kost een stukje meer energie, maar dan kunnen we wel in stilte slapen. Ga ik proberen!
Ik vraag me af, of dit energie zuinig is. De airco moet constant een warme kamer koelen ipv op temperatuur houden.

Ben ook wel benieuwd naar jouw uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Ik ben aan het kijken voor 2 airco's: 1 voor beneden en 1 voor de slaapkamer. Doel is om beneden in de winter ook te verwarmen met airco.
Situatie, groen is gewenst koeloppervlak, donkergroen potentiele aircoplek:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/58xvJ65.jpg

Dus een woonkamer + keuken van 130m3 en een bovenverdieping van 70m3.
Boven is een plat dak en wordt het vrij warm. Beneden blijft het nu nog aardig koel (23.5 - 24 graden).
Idee is om boven de slaapkamer te koelen en indien nodig een andere hobbykamer 'mee' te koelen (alleen overdag).

Volgens de standaard berekeningen zou ik boven denk ik uitkomen op 3.5kW en beneden op een 5.0kW:
- Daikin FTXA50AW RXA50A 5,0kW Stylish
- Daikin FTXM-35-N RXM-35-N 3,5kW

Paar vragen:
- Dit zijn denk ik de gangbare Daikin modellen? Of iemand tips voor een andere 5 en 3.5 variant?
- Gaat koelen van andere vertrekken 'boven' lukken met een 3.5kW airco? Of heeft dat weinig zin (dan beter een 2.5 kw). Iemand ervaring?
- Ik zat te denken aan 2 losse split-units ipv een multi unit, vooral ivm verwarmen in de winter. Gok dat verbruik voor koelen in de zomer overdag beneden, en dan vanaf 18:00 boven zal zijn. Verwarmen overdag beneden en 's avonds even de kou boven eruit halen. Is 2x split dan nog steeds zinvoller dan 1x multisplit?
- We hebben een uitbouw. Ik wilde daar de buitenunit op plaatsen. Of maakt zo'n ding dan 'teveel' herrie voor als je in de tuin zit (hij zou ook prima op het dak kunnen)?
- Beneden ligt het voor de hand om de airco in de woonkamer te hangen. Alleen is de muur daar te smal (65cm, airco doorgaans 80+cm breed). Zou het ook werken als we hem in de keuken hangen? Of warmt je woonkamer dan in de winter nauwelijks op?
- Boven zou ik hem boven de slaapkamer op het dak zetten. Of kan je 'm dan beter middenop je huis plaatsen (ivm eventueel geluidsoverlast). Nadeel: langere leidingen, maar bij eventueel multisplit zou je dan beide binnenunits kunnen aansturen.
- Hoe zit dat met die codenspompjes? Kan je niet gewoon een slangetje op afschot naar buiten laten lopen en bij de regenpijp in drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:50
@Richh Dat is heel normaal, indien airco uit is het vrij snel weer warm.
Muren koel je niet zomaar af tenzij het houtskeletbouw is.

Steen kan aardig veel "bufferen" en mag je echt wel langer gaan koelen.
Zelfde met CV in de winter als je die uitschakeld wordt het ook vrij snel weer koud...

Gegeven moment zit het in de muren/isolatie en dan moet je het gaan forceren.
Ik heb hier een split-airco hangen maar daar gebeurd het ook hoor.

Trouwens een raamairco is veel stiller als je dat kon installeren daar was het beter geweest.
Een mobiele is stiller te krijgen, heb boven 1 die is ook fors stiller na de mod.

+ Terugslagklep Ø 150mm - tussen kanaal (spirobuis & flexibele slang)
+ Semi-flexibele slang aluminium Ø 150mm > Afvoer lucht.
+ Semi-flexibele slang aluminium Ø 150mm > Aanvoer lucht.
+ Condensor onderaan een kartonen plaat voor met bevestiging van de slang.

Die terugslagklep in afvoer zorgt voor kleine tegendruk waardoor het gebulder stopt, en een flexibele slang zonder ribbels haalt de rest van geluid weg, echter nadeel je moet er voorzichtig mee omgaan want er zitten zo deuken in, dus niet teveel mee lopen verhuizen.

Na deze mod is de unit fors stiller, en koelt trouwens ook stuk beter omdat de onderdruk in je huis weghaalt.

Zolang je geen gekke bochten maakt zoals 90 graden maar 45 graden aanhoud en die slang kort houd is het geen probleem.

Mijn splitje knal ik gewoon aan bij binnenkomst, koelen geen probleem en gaat net zo snel als de airco in auto, overdag bij afwezigheid laat ik de temperatuur gewoon oplopen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2020 13:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@rimave Geluid kan weerkaatsen idd door al dat steen, ligt ook aan hoe de wind staat.
je kan dat ding altijd nog gaan kasten, dit kun je zelf doen met tuinhout en beetje isolatie.

Ik heb mijn unit ook in een gelijkwaardige situatie staan als jouw maar hier hebben beide buren geen last van of uberhaupt kunnen horen in de slaapkamers (woon in tussenwoning).

Hier horen ze hem alleen als ze op het teras zitten en het savonds muisstil is op buiten, en dan moet de unit ook nog op vollast draaien.

ik denk ook eerder een stukje misgunnen/jalozie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-04 11:07
Wat doen jullie qua 'koelprogramma' met de airco's op jullie slaapkamers?
  1. Gewoon de hele dag laten snorren met ramen/deuren dicht;
  2. 's avonds x-tijd voor het slapen gaan handmatig of met een app aanzetten;
  3. Automatische inschakeling volgens timerprogramma
Ik gebruik zelf methode 3. Als er een warme periode aanbreekt, schakel ik die timer in. De airco gaat dan een uurtje voor bedtijd automatisch aan.

Ben alleen wel benieuwd welke methode jullie hanteren en waarom?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 01:44
Richh schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:24:
Ik heb sinds gisteren de airco maar vast weer geïnstalleerd om de komende warme dagen in mijn A++++ geisoleerde appartement (bj 2018) te overleven :P

De airco weet mijn slaapkamer vrij vlot voelbaar een stuk kouder te krijgen. Da's top :)
Desalniettemin neemt de temperatuur na het uitschakelen enorm snel weer toe. Dat wil ik voorkomen, want dat kost natuurlijk onnodig veel stroom. En herrie in je slaap :+

[Afbeelding]
  • Airco is vlak voor 22:00 aangezet en keldert binnen een uur de temperatuur met 2,5 graden. Gevoelstemperatuur is lager. Heerlijk!
  • Daarna binnen een uur stijgt de temperatuur naar 24,5.
  • Daarna airco weer een kwartiertje aangezet, temperatuur zakt weer vrij vlot.
  • Na uitschakelen stabiliseert de temperatuur rond 24,3 (sensor rapporteert niet bij kleine temperatuurverschillen).
Ter info: de ramen zijn 100% dicht, ook tijdens het koelen, de deur naar de gang is gesloten, en de buitentemperatuur lag gisteravond met 19 graden een heel stuk onder de 22 graden van het dieptepunt.

Waar komt deze warmte vandaan?
Er zit slechts een kiertje van <1cm onder de deur en mijn appartement is buiten de al koele slaapkamer amper 25m2 groot. Ik wil best een tochtstripje installeren onder de deur maar ik vrees dat het daar niet in zit.

Ik verdenk het ventilatiesysteem van mijn appartement - maar hoe voorkom ik dat die warme lucht ventileert naar mijn slaapkamer toe?

Heeft iemand ervaringen met een mobiele unit in een appartement icm zo'n ventilatiesysteem, of algemene tips? Een splitunit is hier geen optie ivm huurappartement.
Je hele ruimte is een buffer aan warmte die binnen no-time de lucht weer opwarmt. Een kwartier is dan niks om de temperatuur in de ruimte stabiel te krijgen.

Het kost ook meer stroom om meerdere keren die warmte te vernietigen ipv de airco aan te laten staan en de temperatuur stabiel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 13:21
DynamicDreams schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:48:
Ik gebruik zelf methode 3. Als er een warme periode aanbreekt, schakel ik die timer in. De airco gaat dan een uurtje voor bedtijd automatisch aan.

Ik ga voor optie 2, een 2,5 kW Daikin heeft het zo koud en draait dan de hele nacht op 105 a 115 Watt bij een temperatuur van 18 graden. https://pvoutput.org/intr...027&sid=72965&dt=20200623

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Gewoon aan laten staan. Dat gebruikt dan zo'n 2kWh per dag maar dan blijft wel alles in de kamer lekker op temperatuur. Anders is de lucht wel koel maar het bed alsnog warm -O-

Bovendien trekt de airco bij ons op zolder het niet om het in een uurtje van 35 graden naar 19 te krijgen en te houden op de silent stand :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:13
Ik heb hem (de daikin) in de slaapkamer net om 15.00 aangezet. Op 21 graden. Met de app.
De woonkamer staat ook aan.
Gaat als een speer, en dat nog maar op standje “1”.
Ik heb hem net een week, dus het is nog aanvoelen wat het beste is. En daar zijn de komende dagen geschikt voor. Net optijd geinstalleerd :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 01-05 13:23
Ik ben er ook nog een beetje mee aan het experimenteren. Wat ik nu doe is hem 24/7 laten draaien, MAAR, op de bovenverdieping niet veel meer doe dan de temperatuur maximeren op ~24C. Rond 20:00 gaat de temp naar 22 en rond 22:00 naar 20.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 10:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:05:
[...]

Gewoon aan laten staan. Dat gebruikt dan zo'n 2kWh per dag maar dan blijft wel alles in de kamer lekker op temperatuur. Anders is de lucht wel koel maar het bed alsnog warm -O-

Bovendien trekt de airco bij ons op zolder het niet om het in een uurtje van 35 graden naar 19 te krijgen en te houden op de silent stand :p
De zolderkamers zijn hier in de ochtend een graad of 21 (nachtkoeling met de AC). Met de huidige ochtendtemperaturen gooi ik alles tegenover elkaar open zodat de warmte ook uit het huis gezogen wordt, tot een uur of 10. Dan gaat alles potdicht.

De zolderkamers worden daardoor einde van de dag zo een 23.5 graden. dus ik zet pas de units aan (21 graden) tegen een uur of 7 als de kinderen een half uur later naar bed gaan. Dan laat ik ze op de fluisterstand staan gedurende de nacht.

De huiskamer is ongeveer 22.5 (geen mogelijkheid om dingen tegenover elkaar open te zetten ivm katten) dus die zet ik in de ochtend gewoon op 22. Voor die 170 Wh ga ik niet moeilijk doen :+ :')

Toch te mooi voor woorden dat je 4 kamers (totaal 9 kW aan vermogen) op temperatuur houdt met een gemiddeld verbruik van 240 tot 270 Wh :D :+
Zal mij benieuwen wat het verbruik gaat doen de komende dagen met die hittegolf :9

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
wizzopa schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Ik ga voor optie 2, een 2,5 kW Daikin heeft het zo koud en draait dan de hele nacht op 105 a 115 Watt bij een temperatuur van 18 graden. https://pvoutput.org/intr...027&sid=72965&dt=20200623
Ik vind het wel vreemd Daikin Sensira FTXF volgens de brochure kan de unit maar terug tot 320watt en zou dan moeten gaan pendelen maar zie ik niet terug in je verbruik statestieken.

Mijn 3,5kwh van Daikin kan terug tot 240watt ongeveer maar gaat daadwerkelijk terug tot 180 watt en dan pendelen.
(Ik heb hier een zwaardere unit voor de woonkamer), deze wordt dan ook gebruikt in de winter voor verwarmen.
Verbruik is hier rond de 200-250watt om 77m3 koelen(overdag), heb wel zonwering.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:27:
[...]

Ik vind het wel vreemd Daikin Sensira FTXF volgens de brochure kan de unit maar terug tot 320watt en zou dan moeten gaan pendelen maar zie ik niet terug in je verbruik statestieken.

Mijn 3,5kwh van Daikin kan terug tot 240watt ongeveer maar gaat daadwerkelijk terug tot 180 watt en dan pendelen.
(Ik heb hier een zwaardere unit voor de woonkamer), deze wordt dan ook gebruikt in de winter voor verwarmen.
Verbruik is hier rond de 200-250watt om 77m3 koelen(overdag), heb wel zonwering.
Ik gebruik de stroombesparingsstand in de App, handmatig en laag, binnenunit geluidarm en de ecostand, en dan is dit dus het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:21:
[...]

De zolderkamers zijn hier in de ochtend een graad of 21 (nachtkoeling met de AC). Met de huidige ochtendtemperaturen gooi ik alles tegenover elkaar open zodat de warmte ook uit het huis gezogen wordt, tot een uur of 10. Dan gaat alles potdicht.

De zolderkamers worden daardoor einde van de dag zo een 23.5 graden. dus ik zet pas de units aan (21 graden) tegen een uur of 7 als de kinderen een half uur later naar bed gaan. Dan laat ik ze op de fluisterstand staan gedurende de nacht.

De huiskamer is ongeveer 22.5 (geen mogelijkheid om dingen tegenover elkaar open te zetten ivm katten) dus die zet ik in de ochtend gewoon op 22. Voor die 170 Wh ga ik niet moeilijk doen :+ :')

Toch te mooi voor woorden dat je 4 kamers (totaal 9 kW aan vermogen) op temperatuur houdt met een gemiddeld verbruik van 240 tot 270 Wh :D :+
Zal mij benieuwen wat het verbruik gaat doen de komende dagen met die hittegolf :9
Ja dat is inderdaad heel mooi. Heb zelf het idee dat multisplit daar toch zuiniger is dan mijn single splits. Mijn single splitjes moduleren individueel wel verder terug, maar het zijn er dan wel 3. Met je multisplit kan je die 200 watt nog verdelen over 3 units, wat dan 66 watt per unit is :')

Laagste wat ze hier doen is zo'n 120W. Maar zelfs dat is nog veel te veel dus gaan ze geregeld even uit :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-05 00:36

Gewoon de hele dag laten snorren met ramen/deuren dicht

Heb een kleine en die slaapt meerdere keren nog per dag, de unit kan de hele verdieping koel houden dus laat hem lekker draaien :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
Op dit moment is het buiten 29 graden 34% luchtvochtigheid. en in onze woonkamer 24,8 graden 55% luchtvochtigheid.

Ik zet tot nu toe gemiddeld de airco om 16:00 aan op de slaapkamer maar dan maximaal 2 graden lager dan huiskamer binnen temperatuur. Dus ik heb de airco staan op 22 graden. De airco krijgt de slaapkamers vrij snel lekker naar de ingestelde temperatuur. Mijn stroomverbuik meter geeft op dit moment aan 5Kwh.

Volgens de LG ThinQ 5.8Kwh bedrijfstijd 1dag 7uur 52minuten.

Wanneer de kinderen naar bed gaan blijft de airco gewoon aan. Dit omdat de kinderen er totaal geen last van hebben qua geluid of luchtstroom. +/- 5 minuten voordat mijn vrouw en ik naar bed gaan zet ik de airco om naar ventileren. Daarna zet ik de airco helemaal uit. En zet ik op alle kamers de ramen op kiepstand met de rolluiken op ventilatie stand. Zodat gedurende nacht verse lucht binnen komt. Mijn kinderen liggen dan al heerlijk te slapen. Dit doe ik nu sinds een week. En bevalt ons prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Dolbyadt op 23-06-2020 16:13 . Reden: Informatie toegevoegd. ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
wizzopa schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:43:
[...]

Ik gebruik de stroombesparingsstand in de App, handmatig en laag, binnenunit geluidarm en de ecostand, en dan is dit dus het resultaat.
De eco stand(oftewel ECONO) doet trouwens niets als stroombesparingsstand op laag verbruik staat, binnenunit op fluisterstand kun je hem idd nog iets verder "knijpen" want dan gaat de unit hogere uitblaas temperaturen genereren omdat je de binnenfan "knijpt".

Daardoor daalt de SEER een beetje en loopt de unit iets minder zuinig.
Oftwel je loopt ook al tegen de grenzen van minimaal vermogen aan.

En dat te betekenen dat een mobiele airco van 700watt al zwaar moeite heeft om een ruimte te koelen. :o

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:18:
[...]

De eco stand(oftewel ECONO) doet trouwens niets als stroombesparingsstand op laag verbruik staat, binnenunit op fluisterstand kun je hem idd nog iets verder "knijpen" want dan gaat de unit hogere uitblaas temperaturen genereren omdat je de binnenfan "knijpt".

Daardoor daalt de SEER een beetje en loopt de unit iets minder zuinig.
Oftwel je loopt ook al tegen de grenzen van minimaal vermogen aan.

En dat te betekenen dat een mobiele airco van 700watt al zwaar moeite heeft om een ruimte te koelen. :o
Ik heb hier ook een mobiel gehad maar wel omgebouwd naar 2 slangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:01
merk dat de airco vandaag toch hard moet werken. Heb ongeveer 125m3 onder twee schuine daken en een 4200 binnen unit. Het is nu 29 graden in de schaduw maar de zon staat er vol op en hij krijgt de temperatuur niet meer echt makkelijk omlaag.
De neiging in dit topic is dat je nogal snel overcapaciteit hebt maar ik merk nu dat er ook grenzen zitten aan wat 4,2kW (op een 5k multi) doet. Weet overigens niet of ik liever een 5kW unit had gehad.
Dan had alles weer wat groter, lomper, duurder en onzuiniger geweest dus of dat per se beter is is moeilijk te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door maxtrash op 23-06-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Nu met die warmte en zowel de woonkamer als slaapkamer aan, maakt de buitenunit toch wat meer geluid.
Lijkt me toch normaal. De quiet knop voor de buitenunit geeft geen verschil in geluid. Volgens de installateur regelt de buitenunit dit zelf afh. van de instelling en temperatuur binnen.
Net ook even de kast er om heen weggehaald, dan is toch meer hoorbaar. Dus het knutselwerk is niet voor niks geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
maxtrash schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:04:
merk dat de airco vandaag toch hard moet werken. Heb ongeveer 125m3 onder twee schuine daken en een 4200 binnen unit. Het is nu 29 graden in de schaduw maar de zon staat er vol op en hij krijgt de temperatuur niet meer echt makkelijk omlaag.
De neiging in dit topic is dat je nogal snel overcapaciteit hebt maar ik merk nu dat er ook grenzen zitten aan wat 4,2kW (op een 5k multi) doet. Weet overigens niet of ik liever een 5kW unit had gehad.
Dan had alles weer wat groter, lomper, duurder en onzuiniger geweest dus of dat per se beter is is moeilijk te zeggen.
Als je met een 4.2 die inhoud niet gekoeld krijgt, is er iets 'mis' met je isolatie of zonwerende maatregelen. Mis in de zin van 'niet afdoende'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
rupsen schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:09:
Vandaag nog maar weer eens het nut van aarding ondervonden.

Een klant had een storing op z'n 2 maanden oude airco (Daikin Multi Split)
U0 (Koudemiddel te kort)

Meterset aangesloten en aan de temperatuur van het koudemiddel leek de vulling goed te zijn.
Het koudemiddel neemt bij een stilstaande machine (ongeveer) de omgevingstemperatuur aan, en dus de daarbij horende druk.
Het was buiten 13 graden en daar hoort ongeveer 11 bar bij. (R32)
Dit is overigens een indicatie en natuurlijk geen garantie op een goeie vulling.

Bij een storing begin ik meestal met de voeding en na het meten tussen de fase en de aarde was de storing snel gevonden :*)

[Afbeelding]
Om hier nogmaals op terug tekomen; je klant is na het (laten) fixen van de aarding niet teruggekomen met hetzelfde (U0) probleem?

Mijn installateur komt wellicht morgenavond langs. Ben benieuwd. Na "Belgische reset" doet de airco het trouwens wel weer een uurtje, maar koelen... bij 15% van het normale koelvermogen houdt het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Big4SMK schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Ja, het kan dat de meterset meerdere typen gas aangeeft, maar ik gok dat de typen die die aangeeft allemaal hetzelfde draad hebben, of dat er verloopjes bij geleverd worden voor verschillende draad typen.
Blijf het vreemd vinden. Heb ook nog een CPS VG100a Vacuum meter (die denk ik gemaakt is voor dat er R32 is) en die schroef ik zo op de slangen. Maar je kunt gelijk hebben hoor dat er verloop stukjes zijn. Wellicht Samsung toch ander draad heeft in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
In de daikin app kun je per binnenunit oa het kwh verbruik bekijken. Nu heb ik dit eens bekeken, maar wat zie ik daar? Ik heb vandaag de airco vanaf de middag aan staan. In het verbruik diagram zie ik om 14 en 16 u een verbuik staafje aangegeven. Zowel de slaapkamer als de woonkamer. Voor de rest niet. Terwijl ie toch staat te draaien. Hoe moet ik dit beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:32
Ik heb zelf 2 maand geleden een TCL Airco (Bauhaus) gemonteerd in de woonkamer. Ik ben zeer verrast hoe goed en stil dat ding is. Verbruik is ook bijna niks, +/- 2Kwh van 10 uur in de ochtend tot 21.00 in de avond.

Eens kijken of het verbruik met de komende warme dagen nog hoger gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BlazeMuis schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:37:
Ik heb zelf 2 maand geleden een TCL Airco (Bauhaus) gemonteerd in de woonkamer. Ik ben zeer verrast hoe goed en stil dat ding is. Verbruik is ook bijna niks, +/- 2Kwh van 10 uur in de ochtend tot 21.00 in de avond.

Eens kijken of het verbruik met de komende warme dagen nog hoger gaat worden.
Als je hem dezelfde binnentemperatuur gaat laten proberen te handhaven gaat dat verbruik wel fors omhoog. Aan de ene kant gaat benodigde koelvermogen omhoog terwijl het rendement naar beneden gaat :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje

Binnen unit heeft wifi en kan deze bereiken met de app. Zoals vandaag keek ik vanmiddag hoe warm het was op de kamer. Als dit boven de 20 graden is zet ik hem aan. Het idee van dat alles 20 graden blijft, en net voor het slapen uit zet zodat we geen geluid en wind hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 08:11

royhoi

-

Ben er inmiddels uit met de vve! Mag een split unit plaatsen maar met de voorwaarden dat ik bij klachten over geluidsoverlast deze weg moet halen ;w

Installatie doe ik zelf en zal ik hier ook rapporteren. Kosten blijven daardoor nog te behappen dus durf het wel aan om te proberen.

Maar duidelijk mag zijn dan een stille buiten unit voor mij het aller belangrijkste is qua eisen.

Dus hier mijn vraag: zitten er tussen de A merken met een moderne inverter r32 buiten unit nog merkbare verschillen qua geluid?

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-05 00:36
royhoi schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:20:
Ben er inmiddels uit met de vve! Mag een split unit plaatsen maar met de voorwaarden dat ik bij klachten over geluidsoverlast deze weg moet halen ;w

Installatie doe ik zelf en zal ik hier ook rapporteren. Kosten blijven daardoor nog te behappen dus durf het wel aan om te proberen.

Maar duidelijk mag zijn dan een stille buiten unit voor mij het aller belangrijkste is qua eisen.

Dus hier mijn vraag: zitten er tussen de A merken met een moderne inverter r32 buiten unit nog merkbare verschillen qua geluid?
Mitsubishi en Daikin zijn gewoon heel erg stil.

Bij de rijdende rechter was er het zelfde gezeur met een vve. Daar is overigens een Mitsubishi geplaatst:

https://www.npostart.nl/d...ter/03-09-2019/KN_1705135

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Wat mij opvalt is dat de buitenunit meer geluid gaat geven als de binnenunit op de fluisterstand gezet wordt en de uitstroom op swing. Moet de buitenunit extra werken als binnen geknepen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@fmrama ja maar dat ligt er aan of de ingestelde temperatuur al bereikt is. Als de kamer gekoeld moet worden maar de luchtstroom beperkt wordt dan blijft er één optie over: koudere lucht produceren.

@royhoi de meeste moderne AC’s zijn redelijk stil. Die oude bakken draaiden altijd onder vollast en maakten daardoor een bak herrie. Ik heb hier een 3,5kW zwembad WP en dat is geen inverter. Gevolg: bak herrie want altijd op vol vermogen :p

Wellicht gewoon hier en daar eens wat offertes opvragen en kijken of je e.a. kan bekijken/beluisteren? Geluid van een buitenunit is lastig: bij de een is ie fluisterstil maar komt dat omdat ie weinig te doen heeft, bij een ander resoneert het geluid weer net vervelend tussen muren waardoor het weer wel hoorbaar is. En er zijn hier maar weinigen die hun buitenunit niet stil vinden :p. Objectieve metingen ontbreken echter alsook objectieve vergelijkingen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
Notna schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:05:
[...]

Als je met een 4.2 die inhoud niet gekoeld krijgt, is er iets 'mis' met je isolatie of zonwerende maatregelen. Mis in de zin van 'niet afdoende'.
Te laat aan gezet? Staat hier te snorren vanaf 13:30, houdt het zaakje prima op temperatuur met ongeveer dezelfde maat (1e verdieping, 2,5kW). Zelfs vergeten het gordijn van zoons kamer dicht te doen, die ligt vol op 't zuiden en toch was 't binnen tussen de 22 en 23 ergens omdat alleen mijn kamer gekoeld wordt met de deuren open.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPhoneGeek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:57
royhoi schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:20:

Ik zit ook in een VVE en heb toestemming van de vergadering verkregen. Geluidsoverlast was inderdaad een punt van zorg maar op basis van de specificaties van de reeds aanwezige dakventilatoren kon die zorg wegnemen. Daar heeft namelijk nog nooit iemand over geklaagd terwijl deze qua dB veel hoger zijn dan de Daikin buitenunit aan dBs produceert.

Het standpunt ‘bij klachten weghalen’ is nogal subjectief aangezien sommige mensen overgevoelig kunnen zijn voor geluiden en al snel willekeurig wijzen naar mogelijke veroorzakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42
Ik heb nu de airco aan in fluisterstand en dat ding is buiten nu echt nauwelijks hoorbaar. De vorige keer stond de fluisterstand niet aan, dus dat geeft wel veel meer geluid. Het klinkt als het gezoef van een propeller van een helikopter, maar dan met zo’n 48db. Nu in de fluisterstand meet ik buiten nog zo’n 28db direct naast de unit, maar de fan draait langzamer/ anders waardoor dat zoef-zoef-zoef geluid weg is. Als de buurvrouw er nu nog last van heeft dan moet ze nieuwe oren halen. Ze heeft de tuindeuren nog open staan en de airco draait al fluisterend sinds 8 uur... 8)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Laatst online: 28-02 20:17
Begrijp nooit zo goed waarom mensen 'even' vol gas de slaapkamer denken te kunnen koelen, en vervolgens uit en dan verwachten dat de slaapkamer de hele nacht koel blijft. de gehele woning heeft de ganse dag in de brandende zon gestaan dus die warmte zit in de massa. Als je een slaapkamer op temperatuur houdt, dan heb je geen last van herrie en wind want alles moduleert dan snachts zo mooi terug dat hij praktisch onhoor of voelbaar is.

zoiezo een tip voor de komende dagen, zet die dingen lekker aan en laat ze aan. resultaat is constant een prettig klimaat en geen herrie en geblaas aan je hoofd als je savonds even denkt snel je 30+ kamertje terug naar 20 te krijgen. het hele kleine beetje hoger verbruik is het dubbel en dwars waard.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosBusters
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-02 20:44
Is er hier iemand die meerdere multi-splits heeft? Ik ben nog even aan het denken wat qua vermogens de beste indeling zou zijn.

Ik heb de volgende binnendelen:
Keuken - 2,5kW (Daikin FTXA25AW)
Woonkamer - 2,5kW (Daikin FTXA25AW)
Gastenkamer - 2kW (Daikin FTXM20N)
Slaapkamer - 2,5kW (Daikin FTXM25N)
Hobbykamer - 2kW (Daikin FTXM20N)

Ik wil hiervoor de volgende buitenunits inzetten:
Daikin 2MXM50M9
Daikin 3MXM52N

Ik ga er vanuit dat de woonkamer / keuken praktisch altijd op dezelfde setpoint zal zetten. Hetzelfde voor de (slaap)kamers boven. Dus eigenlijk bedien ik deze als een soort van cluster met eenzelfde setpoint.

Ik kan dan de woonkamer/keuken en de kamers boven bij elkaar pakken zodat de binnen units op dezelfde woonlaag zitten en qua gebruikspatroon ongeveer gelijk zijn:

2MXM50M9 - Keuken / Woonkamer (2x FTXA25AW)
3MXM52N - Slaapkamer (FTXM25N), hobbykamer en gastenkamer (2x FTXM20N)

Of ik kan juist de verdiepingen mengen waardoor ik de last wat meer verdeel over de units:

2MXM50M9 - Woonkamer(FTXA25AW) / Slaapkamer (FTXM25N)
3MXM52N - Keuken (FTXA25AW), hobbykamer en gastenkamer (2x FTXM20N)

Ik wil de spullen trouwens over laten komen uit Portugal, als iemand een ruimdenkende monteur kent in de regio Limburg dan zou ik bijzonder blij zijn met een PM met wat contactgegevens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:44
Ik wil een mobiele airco aanschaffen voor onze jaren 30 huur bovenwoning met plat dak. De airco wordt alleen gebruikt om de slaapkamer van L4 B3 h3 een paar graden koeler te krijgen tijdens hete dagen. De afvoer moet via een openslaande deur.

Aan hoeveel btu/kw moet ik denken? Is 9000 btu voldoende? En een afdichting voor de deur kan ik niet vinden, zijn hier handige tools voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 09:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHkaQdAcZS0tBxAw1SHdevBrSl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxBc9uaAGY5014OldqD9xSvF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds 2 maandjes een fijne general airco in mijn thuis kantoor hangen, werkt heel goed en koelt zelfs iets via de trap naar beneden. De slaapkamer links op de foto pakt ook koeling mee maar iets minder dan gehoopt, airflow staat al maximaal die kant op. Het is voldoende maar ik zou het wel fijn vinden dat ik soms iets gerichter die kan op kan blazen. Zou het effectief zijn als ik met een stevig doek of plaat de airflow maar links tijdelijk kan verplaatsen om de kamer ff met een boost te koelen? Excuses voor de tekenskills 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhqlXpvPeSxCOC-wYfHU1dQJtHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOceRzgTSAqYl16wtW3ETHOt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Focus op 24-06-2020 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-05 06:26

Optie 1.
Wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de binnen temperatuur gaan alle ramen dicht.(De rolluiken gaan omlaag wanneer de zon er vol op schijnt). Vervolgens gaat de airco aan. Deze hangt op de 2e verdieping boven het trapgat en kan heel de 2e verdieping goed koelen op standje 2. Wanneer het buiten richting de 30 graden gaat wordt standje 3 ingeschakeld. (De airco heeft maximaal 4 standen).
De 2e verdieping wordt zo gekoeld tot 19,5 graden. De kindjes kunnen zo heerlijk slapen.
De deuren van de kinderslaapkamers gaan dicht. Resultaat de volgende ochtend is het 22 graden.

Wanneer de kindjes slapen wordt de airflow naar beneden gericht zodat de slaapkamer van papa en mama ook een beetje wordt gekoeld tot 20,5 graden. Wanneer we naar bed gaan gaat de airco volledig uit. Uiteindelijk is heel de 1e verdieping 21 graden en de 2e verdieping 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
maxtrash schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:04:
Mag geen probleem zijn, maar voor de 1 is "koel" 16C binnen temperatuur en voor de ander 20c, dus opzich zegt het weinig "moeilijk koel krijgen" als we geen getallen weten.

Hier 77m3 met 3,5kwh, ik heb een zware unit omdat hij ook gebruikt wordt voor verwarmen in de winter maar een 2,5kwh had ook gekund.
Zelfs de "horrorzomer" met 40c buiten en de unit in de volle zon op de stenen vloer deed die het alsnog met 2 vingers in de neus(bij de unit was het wel 45 graden).

Als de unit het niet kan doen is er vaak wat aan de hand, zoals mijn ouders hebben eens een koelgas lek gehad waardoor de druk te laag werd, de unit deed het nog met koelen maar had er flink moeite mee.

Splitjes worden doorgaans veel te zwaar geplaatst voor de bestemde ruimte, kunnen ze het haast niet koel krijgen dan is er doorgaans iets mee aan de hand.

Grotere units zijn doorgaans niet onzuiniger, je loopt alleen sneller tegen het minimaal vermogen aan waardoor die gaat pendelen.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:00:
[...]

Mag geen probleem zijn, maar voor de 1 is "koel" 16C binnen temperatuur en voor de ander 20c, dus opzich zegt het weinig "moeilijk koel krijgen" als we geen getallen weten.
Precies dit :p Ben daar bij mijn schoonouders nu een beetje de mist mee ingegaan :+

Heb daar in de woonkamer net als bij ons een 3,5 kW opgehangen om de temperatuur wat naar beneden te halen en het wat aangenamer te krijgen maar 'hij trekt het niet' want het wordt geen 16 graden in de woonkamer :+

Bij ons wordt het ook geen 16 graden maar als het buiten 28 graden is vind ik het in de woonkamer maar koud met <23 :X. Dan zit hij nog te zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Felicia schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Te laat aan gezet? Staat hier te snorren vanaf 13:30, houdt het zaakje prima op temperatuur met ongeveer dezelfde maat (1e verdieping, 2,5kW). Zelfs vergeten het gordijn van zoons kamer dicht te doen, die ligt vol op 't zuiden en toch was 't binnen tussen de 22 en 23 ergens omdat alleen mijn kamer gekoeld wordt met de deuren open.
hij stond wel aan maar het valt me op dat hij in de auto stand niet heel agressief de temperatuur probeert vast te houden. Als ik met blote armen zit dan vind ik het al snel te koud dus had ik de temperatuur in het begin ook niet heel laag ingesteld. Had ook deur open naar de overloop boven de trap, maar denk niet dat dat gigantisch uitmaakt.

De isolatie kan altijd beter maar is in de basis niet slecht. Dak gesioleerd met glaswol aan de buitenkant op alle 5 veluxramen.

Heb nu afgelopen nacht flink gekoeld door de temperatuur op 18 te zetten en de ventilator handmatig op de een na hoogste stand. Je wil dan normaal niet in de kamer zitten gezien het geluid. Aangezien het buiten rond de 20 graden was en geen zon geeft dat wel een aardig beeld van de koelcapaciteit. Maar de massa is flink dus het is ook niet zomaar een paar graden koeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_ZYwC2en-nGVAwlJIG2wy07wxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g53RwcFYtzS2ulMyP8lGZWn4.png?f=fotoalbum_large

Het betreft een losse thermometer ongeveer 4 meter schuin onder de binnenunit van de airco. Ongeveer 4,1kWh. De knik omhoog is toen ik de ventilator terug zette op automatisch (maar setpoint staat nog steeds op 18).

hier zie je het stroomverbruik. Ook daar valt op dat hij niet echt op het maximum lijkt te koele. Nu zit er ook nog een andere split unit op dezelfde 5 kW buiten unit en deze heeft in dezelfde periode 1,7 kW gebruikt. In totaal dus 4,1 op ruim 8,5 uur is ongeveer 500 W per uur. Ik geloof niet dat het systeem een COP van 10 heeft dus dan heeft hij niet echt op vol vermogen gedraaid ondanks de instelling.

(temeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ER0LCu67uADt6feo_8Yu9DMuAxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qis5N6htpV43q0zZ5dJw4gW3.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nu behoorlijk fris in de kamer. Als het straks 31 buiten wordt zal ik eens kijken tot welk niveau de temperatuur oploopt. Laat de ventilator op 18 en automatisch staan voor zover mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:13:
[...]

Precies dit :p Ben daar bij mijn schoonouders nu een beetje de mist mee ingegaan :+

Heb daar in de woonkamer net als bij ons een 3,5 kW opgehangen om de temperatuur wat naar beneden te halen en het wat aangenamer te krijgen maar 'hij trekt het niet' want het wordt geen 16 graden in de woonkamer :+

Bij ons wordt het ook geen 16 graden maar als het buiten 28 graden is vind ik het in de woonkamer maar koud met <23 :X. Dan zit hij nog te zweten.
Ik kan het gerust 16c maken zonder twijvel, maar dan mag ik met een winterjas rondlopen. :+
Dat soort lage temperaturen is niet meer gezond, vooral als het buiten warm is omdat je luchtvochtigheid ook extreem laag wordt, dan krijg je dus de vele klachten wat je wel eens hoort, "van de airco wordt ik verkouden" of "droge keel" etc etc, in algemeen zet men dat ding dus veel te koud omdat het lekker is.

Thuis koel ik niet zo extreem, ik kan er ook gewoon in slapen zonder problemen en dus geen gezondheidsklachten sochtends te hebben, in algemeen stop ik wel met 20c koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
mr_evil08 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:00:
[...]

Hier 77m3 met 3,5kwh, ik heb een zware unit omdat hij ook gebruikt wordt voor verwarmen in de winter maar een 2,5kwh had ook gekund.
Zelfs de "horrorzomer" met 40c buiten en de unit in de volle zon op de stenen vloer deed die het alsnog met 2 vingers in de neus(bij de unit was het wel 45 graden).

Als de unit het niet kan doen is er vaak wat aan de hand, zoals mijn ouders hebben eens een koelgas lek gehad waardoor de druk te laag werd, de unit deed het nog met koelen maar had er flink moeite mee.

Splitjes worden doorgaans veel te zwaar geplaatst voor de bestemde ruimte, kunnen ze het haast niet koel krijgen dan is er doorgaans iets mee aan de hand.

Grotere units zijn doorgaans niet onzuiniger, je loopt alleen sneller tegen het minimaal vermogen aan waardoor die gaat pendelen.
heb niet de indruk dat de units niet goed functioneren of dat het niet goed aangelegd zou zijn, maar echt meten kun je zoiets niet. Stel bijvoorbeeld dat er niet voldoende koelmiddel in het systeem zit, dan zou dat in theorie iets van de maximum capaciteit kunnen wegnemen lijkt me?

als je de specs bekijkt van grotere units dan zijn ze minder, maar bij welke vermogens geldt zoiets eigenlijk bepaald? Hoe zit het als je een kleinere unit dichter tegen zijn maxium aan moet laten draaien vs een grotere unit die het makkelijker aan kan.
Hoe erg is pendelen trouwens? Ik merk er weinig van (of het is nog niet opgetreden). Als de buitenunit af en toe uit en aan gaat merk ik dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:13:
[...]

Heb nu een 3,5 heavy industrie hangen op onze overloop en totaal zou deze 360m3 moeten koelen. als alle deuren van slaapkamers en badkamer open staan. De boven verdieping trekt die lekker naar 21 graden en beneden houd die acceptabel 23 graden. (waar normaal 24/25 en bij langdurig warm weer max 28 graden gezien vorig jaar) Savonds al de kinderen op bed liggen de deuren dicht van de slaapkamers en dan verdwijnt de lucht dus naar beneden en is het heerlijk aan genaamd koel, de thermostaat blijft 23 aangeven gezien de muur waar die tegen aan hangt die temperatuur heeft.

De grootste winst is toch wel de lucht vochtigheid die hij er uit trekt je hebt gelijk geen klam gevoel meer.
Terwijl ik normaal er nog wel snel gevoelig voor ben. Heerlijk. Toch jeukt het wel om alsnog een 3,5kw beneden op te hangen gezien de geringe kosten van eigen installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
Prutzertje schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:22:
[...]

Blijf het vreemd vinden. Heb ook nog een CPS VG100a Vacuum meter (die denk ik gemaakt is voor dat er R32 is) en die schroef ik zo op de slangen. Maar je kunt gelijk hebben hoor dat er verloop stukjes zijn. Wellicht Samsung toch ander draad heeft in het algemeen?
Als je 1/4" SAE slangen hebt lijkt me dat voor de hand liggend. Het gaat me dan ook specifiek om de aansluiting op de vulpoort van de buitenunits.
Ik heb nog even zitten googlen, maar ik kan de nen norm of waar het ook in vast gelegd is helaas niet vinden, waardoor je al snel last krijgt van confirmation bias in mijn zoekresultaten.
Ik zie diverse presentaties waarin uitgelegd wordt dat je je slangenset van R410 gewoon kan gebruiken, maar die van R22 niet. De drukverdeling voor R410 is dan weer 3% anders dan die voor R32 waardoor de meterset net afwijkt.
Het waarom van de verschillende schroefdraad maten lijkt de druk te zijn die de boel moet kunnen hebben. Zowel R410 als R32 lijken met hogere drukken te werken dan R22.
In de manuals van Mitshubishi en Daikin kan ik niks vinden over de aansluiting, terwijl dat in mijn samsung boekje er netjes bij staat.
Ongeacht of het een ongeschreven standaard is, het vast ligt in een nen norm o.i.d., of dat het volstrekte willekeur is blijft mijn tip staan: let GOED op welke slangen je nodig hebt bij het vacumeren, anders zit je net als ik teleurgesteld op je dak met spullen die niet passen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
maxtrash schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:24:
[...]

heb niet de indruk dat de units niet goed functioneren of dat het niet goed aangelegd zou zijn, maar echt meten kun je zoiets niet. Stel bijvoorbeeld dat er niet voldoende koelmiddel in het systeem zit, dan zou dat in theorie iets van de maximum capaciteit kunnen wegnemen lijkt me?

als je de specs bekijkt van grotere units dan zijn ze minder, maar bij welke vermogens geldt zoiets eigenlijk bepaald? Hoe zit het als je een kleinere unit dichter tegen zijn maxium aan moet laten draaien vs een grotere unit die het makkelijker aan kan.
Hoe erg is pendelen trouwens? Ik merk er weinig van (of het is nog niet opgetreden). Als de buitenunit af en toe uit en aan gaat merk ik dat toch niet?
Pendelen is bij koelen niet zo erg, de unit stopt gewoon met luchtblazen of gaat zacht blazen, bij verwarmen is het wel behoorlijk irritant, maar gelukkig heeft mijn unit er geen last van.

Bij mijn ouders had de airco op gegeven moment moeite om 2c te koelen, toen wisten we dat klopt gewoon niet.
Ging gewoon geleiderlijk, elk jaar nam de capaciteit af, de lek was maar minimaal.
Op gegeven moment stond die vol gas te stampen.
Je zou zeggen dan moet hij in storing gaan maar dat deed hij niet(was geen Daikin trouwens).

Auto precies zelfde gehad, A/C koelde nog wel maar niet geweldig meer, is lang niet altijd zo dat in storing gaat.

Er behoort gewoon ijskoud lucht uit te komen op max capaciteit, is het "lauw" dan klopt er iets niet.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@Glashelder 16 graden in huis terwijl het buiten hoogzomer is is echt onrealistisch, om niet te zeggen ongezond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big4SMK
iAR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:26:

Te laat ;) Ik heb mijne ook maar besteld. Beetje haastig, maar ik wil nog wel een installatie voor de hete zomer. Het is een gok, maar het wind free lijkte me prettig plus dat ik het idee heb dat Samsungs SmartThings iets beter in elkaar zit dan SmartTinq van LG.
Ik heb hem gister geinstalleerd en vannacht gelijk gebruikt, en dat windfree is prachtig, maar wat mij betreft niet geschikt voor tijdens het slapen.
Windfree is goed windfree, ik voel geen wind/tocht meer als ik in de buurt van de unit sta, dat lijkt me heerlijk voor op kantoor. Helaas kan de quiet stand niet aan icm windfree, en de windfree stand is nogal duidelijk luider dan quiet. Voor het slapen heb ik dus gekozen voor quiet, de windstroom is dan dusdanig laag dat ik met een beetje richten kan zorgen dat ik hem in bed amper voel. Das beter dan geen wind maar wakker liggen van het geluid.
Zowel het geluid als het display kunnen uit, dus dat is ook prettig. Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben is de temperatuur sensor. Ik had de airco op 20 graden staan, maar volgens een andere thermometer hield hij het vervolgens tussen de 18.5 en 19.0 graden. De vraag is welke gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Big4SMK schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:43:
Ik heb hem gister geinstalleerd en vannacht gelijk gebruikt, en dat windfree is prachtig, maar wat mij betreft niet geschikt voor tijdens het slapen.
Windfree is goed windfree, ik voel geen wind/tocht meer als ik in de buurt van de unit sta, dat lijkt me heerlijk voor op kantoor. Helaas kan de quiet stand niet aan icm windfree, en de windfree stand is nogal duidelijk luider dan quiet. Voor het slapen heb ik dus gekozen voor quiet, de windstroom is dan dusdanig laag dat ik met een beetje richten kan zorgen dat ik hem in bed amper voel. Das beter dan geen wind maar wakker liggen van het geluid.
Zowel het geluid als het display kunnen uit, dus dat is ook prettig. Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben is de temperatuur sensor. Ik had de airco op 20 graden staan, maar volgens een andere thermometer hield hij het vervolgens tussen de 18.5 en 19.0 graden. De vraag is welke gelijk heeft.
Dat is wel teleurstellend dat Windfree zoveel lawaai geeft. Dat was wel het idee om daar 400 euro meer aan uit te geven dan de LG :|
Vind dat ook best gek eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:04

basvn

Breezand - NHN

kliklakloe schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:07:
Begrijp nooit zo goed waarom mensen 'even' vol gas de slaapkamer denken te kunnen koelen, en vervolgens uit en dan verwachten dat de slaapkamer de hele nacht koel blijft. de gehele woning heeft de ganse dag in de brandende zon gestaan dus die warmte zit in de massa. Als je een slaapkamer op temperatuur houdt, dan heb je geen last van herrie en wind want alles moduleert dan snachts zo mooi terug dat hij praktisch onhoor of voelbaar is.

zoiezo een tip voor de komende dagen, zet die dingen lekker aan en laat ze aan. resultaat is constant een prettig klimaat en geen herrie en geblaas aan je hoofd als je savonds even denkt snel je 30+ kamertje terug naar 20 te krijgen. het hele kleine beetje hoger verbruik is het dubbel en dwars waard.
Ik heb er op de slaapkamer een, en die ga ik niet eerder aanzetten voor ik ga douchen (en daarna naar de slaapkamer)

huis van bijna 60 jaar oud, enkel glas, en volle zon staat er de hele avond op.
het is daar 30c als ik naar bed ga (gister en eergister) zal vandaag nog wel warmer worden.
met 10min is het 23c, en houd hem dan de hele nacht lekker rustig aan.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
iAR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Dat is wel teleurstellend dat Windfree zoveel lawaai geeft. Dat was wel het idee om daar 400 euro meer aan uit te geven dan de LG :|
Ik verbaasde me er ook over. In mijn hoofd was windfree == slaapmodus. Lawaai is overigens wel subjectief, een auto die door de straat rijdt geeft hier meer geluid. Ik ben benieuwd wat jij er van vindt. Wat mij betreft zou ik het niet aan andere aanraden voor tijdens het slapen, dan kan je net zo goed een willekeurige andere fabrikant pakken met een goede quiet modus. Als ik er echter de hele dag onder zit op mijn kantoor, dan lijkt het me juist weer een top functie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
kliklakloe schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:07:

Bij een splitje hoeft dat niet, dan heb je het over de mobiele airco,s.
Gewoon 1 uur van tevoren aanzetten en gewoon aan laten de hele nacht, die dingen maken geen lawaai, ze zijn zo enorm krachtig dat ze vrij snel terug moduleren.

Bij een splitje "herrie" dan klopt er iets niet als je daar op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
maxtrash schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:17:
[...]

hij stond wel aan maar het valt me op dat hij in de auto stand niet heel agressief de temperatuur probeert vast te houden. Als ik met blote armen zit dan vind ik het al snel te koud dus had ik de temperatuur in het begin ook niet heel laag ingesteld. Had ook deur open naar de overloop boven de trap, maar denk niet dat dat gigantisch uitmaakt.
Ligt er misschien ook aan welke kant je op blaast. De mijne zit in het midden van de slaapkamer met de luchtstroom gericht op de deur waardoor er ook genoeg aanwas warme lucht is.

Ik heb 'm overigens niet op de Auto stand maar gewoon de koelstand gezet. Dan gaat hij vrij snel richting de ingestelde temperatuur om vervolgens bij 0,4-06, graden erboven langzamer te gaan. Ventilator staat ook continu op de hoogste stand (en nog steeds zachter als de staande ventilator :P), want anders heb ik te weinig circulatie.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

iAR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Als je zonder wind wilt koelen moet er toch iets gedaan worden om hetzelfde koelvermogen te realiseren. Dat zou best een verhoging van geluid kunnen veroorzaken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Big4SMK schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:54:
Ik verbaasde me er ook over. In mijn hoofd was windfree == slaapmodus. Lawaai is overigens wel subjectief, een auto die door de straat rijdt geeft hier meer geluid. Ik ben benieuwd wat jij er van vindt. Wat mij betreft zou ik het niet aan andere aanraden voor tijdens het slapen, dan kan je net zo goed een willekeurige andere fabrikant pakken met een goede quiet modus. Als ik er echter de hele dag onder zit op mijn kantoor, dan lijkt het me juist weer een top functie!
Deels ja. Je wilt bij koelen niet zo'n enorme windhoos. Maar in de beschrijving leek het zo te zijn dat je koelt met wind om het koel te krijgen en dan met windwifree de nacht door komt: stil en zonder wind.

Vind het ook wel jammer dat de installateur dat niet heeft gemeld. Maar ik ben ingepland op 15 juli. Dus dan hoor je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 03-05 17:08
Ik ben echt een volledige noob op het gebied van airco's.
Binnenkort hopen we te gaan verhuizen, 3 verdiepingen, 132m wonen.
Er is budget voor airco's maar ik weet er eigenlijk niet veel van, ook na diverse pagina's in dit topic gelezen te hebben, nog steeds niet.

Wensen:
- Iedere verdieping koelen en verwarmen, ik dacht dus op iedere verdieping 1 binnenunit centraal, de deuren van de verschillende kamers kunnen dan open uiteraard. Advies hieromtrent is wel handig want misschien is het helemaal niet nodig en is 1 unit in het trappengat genoeg voor 2 verdiepingen. (open verbinding).
- Fluisterstil en met name de buitenunit, ik heb geen zin in rijdende rechter taferelen.
- Een installateur die het van A tot Z regelt, ook al is dat wat duurder. Dus stroom, leidingwerk, montage, alles. Zelf ben ik niet zo technisch helaas.

Ik heb al uren zitten te Googlen, veel installateurs, weinig duidelijkheid.

Iemand een tip voor een goede all-in-one installatiebedrijf die ook eerlijk advies kan geven?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 16:28
SX-Superfly schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:35:
Ik wil een mobiele airco aanschaffen voor onze jaren 30 huur bovenwoning met plat dak. De airco wordt alleen gebruikt om de slaapkamer van L4 B3 h3 een paar graden koeler te krijgen tijdens hete dagen. De afvoer moet via een openslaande deur.

Aan hoeveel btu/kw moet ik denken? Is 9000 btu voldoende? En een afdichting voor de deur kan ik niet vinden, zijn hier handige tools voor?
Vorig jaar heb ik een mobiele split gekocht, met een ventilator buiten zegmaar. Dat helpt erg goed als je geen vaste installatie op mag hangen. Eentje met een grote slang naar buiten door een balkondeur hielp niet, als het dan warm was buiten lukte het amper om te koelen.

Zelf een vergelijkbare ruimte: 4x4,5x3,5 en gebruik een Zibro PX643. Door de deur een gat gemaakt voor de slang, zodat deze dicht kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
Mocht er trouwens nog iemand een vacuumpomp zoeken inclusief slangen/klokken en adapter, dan heb ik er dus nu eentje liggen. Voor een kleine bijdrage en wat borg moet er wel wat te regelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 12:10

_Christiaan_

Master of SOG

Gisteren is bij ons de condenspomp verwijderd omdat die teveel herrie maakte (zie mijn vorige post _Christiaan_ in "Het grote airconditioning topic - Deel 2") en loopt de condensafvoer nu gewoon de tuin in. Veel beter. Nu vannacht de airco aan gehad (MHI SRK-25ZS), maar het viel toch wel op dat de bromtoon van de buiten unit doordringt.

Dit komt doordat de buitenunit precies boven de slaapkamer staat op een plat houten dak. Helaas hebben we hier geen andere keus in. Dus de airco vannacht toch maar weer uitgezet om deze reden.

Ondanks dat hij in silent mode stond ging de compressor toch af en toe even op hoog vermogen draaien. Hij doet dit nadat de compressor is afgeslagen (pendelen) en als de compressor daarna weer inschakelt. Beetje jammer maar niets aan te doen, ik denk dat hij dan even op vermogen draaien om weer op druk te komen oid.

Ik wil nu dus gaan kijken of trillingsdempers iets uit gaan maken. Ws kan ik het geluid niet helemaal elimineren (want plat dak, hout, crappy isolatie) maar elke reductie is mooi meegenomen.

De situatie is nu als volgt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0dR2MSd.jpg

Geen trillingsdempers nu. De buiten unit weegt 31,5 kg volgens de specs.

Hebben jullie goede ervaringen met bepaalde trillingsdempers? Ik zie door de bomen het bos niet zo. Je hebt van rubber, met metalen veren, etc. En ik wil natuurlijk de beste ;) Ik ben benieuwd waar jullie goede ervaringen mee hebben.

De volgende krijgt bijv. goede reviews: https://www.mijnklimaatsh...oft-rubber-draad-m8.html:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/16164/files/245141984/300x300x2/trillingsdemper-soft-rubber-draad-m8.jpg

Alleen ik kom er niet uit hoe je die trillingsdemper op mijn massief kunststof montagebalk moet monteren... Gewoon kwestie van de airco op die rubbers neerzetten en daaronder die balk?

NOSIG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 09:07
Hier mijn DHZ verslag:

Ik heb zelf geplaatst omdat ze
a. geen tijd hebben (dit was mijn grootste motivatie)
b. teveel geld vragen
c. ik zelf handig ben en het leuk vind

Omdat ik al een Mitubishi heb hangen wilde ik bij voorkeur dezelfde.
Het is een 2.5 kW unit geworden, de "oude" die al hing in een andere kleinere kamer is een 2.0 kW
Ik heb gekeken naar importeren maar ik vond https://www.aircodruten.nl en die is behoorlijk goedkoop.
Tevens woon ik daar dichtbij en dus kon ik ter plekke nog wat advies vragen.

Eerst maar het gat in de buitenmuur gemaakt.
Een gatenboor huren was net zo duur of duurder dan kopen. Ik heb een 65mm gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDiPBEKvrwTFPyYeN3jBktfGL6s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3m9f3I5cweLhPU4OR6qMEyOm.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGQOV32UyeXProp_zyg7nHp9Zrs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiklH9U7A6UUjpAqvx6J8dmP.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9ccMd39RbuhdD_6nKGiRTJWp6c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNqCJA3lkaq3oK6JN2Whi2gZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGVhQUP9nJCb-rizkRjMTajd-ak=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbttZAUtYOd1FyHW1VRIQMp0.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier nog te dicht op de rechter buitenunit, ik moest m later verplaatsen naar links

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLVhwx8WdgL5Zsf89ztrqGoVDiQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vn242SbC5q2tuICuOUVlBnzG.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier het gat voor de binnen unit, zit net boven de zolder vloer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReaFJDIe5EBYrpCzv3aG7wmhGm0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ri6BxK550k0i3nqoAkw6iYJ9.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IflvypyLUQH42ZSOMm18tKN8Iik=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUNdXP2DhWYrioheDuba0uVE.jpg?f=fotoalbum_medium
Slang ingetaped i.v.m. pikkende vogels die de isolatie aanvreten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Flyu7osSrErc1JwsGdsZQligVCU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QZ35zvXfQOFUo91MrcT6Vq0.jpg?f=fotoalbum_medium
Niet de bijgeleverde rubber voeten gebruikt maar deze, zijn volgens de leverancier beter en kosten bijna niks, paar euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXisP2R6khLfVuaxPu9vfP7ECJs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEcp9u32Bc4VEL2pX3KBqXi7.jpg?f=fotoalbum_medium
Ten slotte vacumeren, de koppelingen had ik niet strak genoeg aangedraaid dus vacuüm was niet goed.
Na aandraaien van de koppelingen op de binnen en buiten unit was het goed.

Ging er nog iets mis?
Ja een paar dingetjes. De condensafvoerslang heeft meerdere maten in 1 slang, dat wist ik niet en ik had aan de airco zijde een grotere maat dan de slang van de binnenunit (verkeerd afgesneden door de winkel). namelijk 2 mm verschil. Ik dacht ermee weg te komen door het zoveel mogelijk af te laten lopen (naar beneden) en met ducktape, maar helaas, om 1 uur 's nachts lekkage.

Slang omdraaien was niet echt meer een optie.
Er zijn verloopstukje te koop maar ik heb een 3d printer en heb zelf een verloopje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwZjx6MdeChf8Lfp69-WlnKB88c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyWxKkCsdK23k2kvg0DkQlO9.jpg?f=fotoalbum_medium
Werkt goed, ik heb geen lekkage meer.

2. de communicatie kabel was te kort geleverd, het is goed om alles goed na te meten qua lengte voordat je aan de slag gaat. Deze had ik zelf ook al tekort ingeschaald omdat de comm kabel helemaal rechts van de binnenunit eindigt, dus neem deze gerust 1 of 2 meter langer voor de zekerheid.

Verder kreeg ik later de tip om de condensafvoerslang in te tapen met isolatie tape omdat hier koud water doorheen gaat en dit (bij mij) over een warme zolder loopt, de slang zal gaan condenseren aan de buitenkant.
Dat moet ik nog doen.

Al met al een premium airco voor rond de 1000 euro en 600 euro uitgespaard d:)b
Daarvoor ga je toch niet lopen kloten met die verschrikkelijke mobiele airco's 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 13:25
@_Christiaan_
Wij hebben ook van zulke condens pompjes maken mijn idee minder geluid dan die van jouw. maar als het condens water maar kan weglopen...

ik zou als ik jouw was eerst eens beginnen met deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCjGkK0yDebRduAiGjvu8uwTkjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2OEsqrn0iWGBOdV7vEtAYVhS.jpg?f=user_large

en dan een paar van deze eronder voor extra gewicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-Ww58godeMV3sbEb4KtADOu7D4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SOH2HOjQytTJbBk7wIECzMie.jpg?f=user_large

ik had begrepen dat die voetjes de airco unit alleen nog maar hoger komt te staan waar door het instabieler maakt wat weer extra trilling veroorzaakt.... die rubbers zijn voor Airco units die op van die muurbeugels geïnstalleerd worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ora et Labora schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:03:
Ik ben echt een volledige noob op het gebied van airco's.
Binnenkort hopen we te gaan verhuizen, 3 verdiepingen, 132m wonen.
Er is budget voor airco's maar ik weet er eigenlijk niet veel van, ook na diverse pagina's in dit topic gelezen te hebben, nog steeds niet.

Wensen:
- Iedere verdieping koelen en verwarmen, ik dacht dus op iedere verdieping 1 binnenunit centraal, de deuren van de verschillende kamers kunnen dan open uiteraard. Advies hieromtrent is wel handig want misschien is het helemaal niet nodig en is 1 unit in het trappengat genoeg voor 2 verdiepingen. (open verbinding).
- Fluisterstil en met name de buitenunit, ik heb geen zin in rijdende rechter taferelen.
- Een installateur die het van A tot Z regelt, ook al is dat wat duurder. Dus stroom, leidingwerk, montage, alles. Zelf ben ik niet zo technisch helaas.

Ik heb al uren zitten te Googlen, veel installateurs, weinig duidelijkheid.

Iemand een tip voor een goede all-in-one installatiebedrijf die ook eerlijk advies kan geven?
Misschien eens beginnen met aan te geven welke regio je zoekt?
_Christiaan_ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:23:
Gisteren is bij ons de condenspomp verwijderd omdat die teveel herrie maakte (zie mijn vorige post _Christiaan_ in "Het grote airconditioning topic - Deel 2") en loopt de condensafvoer nu gewoon de tuin in. Veel beter. Nu vannacht de airco aan gehad (MHI SRK-25ZS), maar het viel toch wel op dat de bromtoon van de buiten unit doordringt.

Dit komt doordat de buitenunit precies boven de slaapkamer staat op een plat houten dak. Helaas hebben we hier geen andere keus in. Dus de airco vannacht toch maar weer uitgezet om deze reden.

Ondanks dat hij in silent mode stond ging de compressor toch af en toe even op hoog vermogen draaien. Hij doet dit nadat de compressor is afgeslagen (pendelen) en als de compressor daarna weer inschakelt. Beetje jammer maar niets aan te doen, ik denk dat hij dan even op vermogen draaien om weer op druk te komen oid.

Ik wil nu dus gaan kijken of trillingsdempers iets uit gaan maken. Ws kan ik het geluid niet helemaal elimineren (want plat dak, hout, crappy isolatie) maar elke reductie is mooi meegenomen.

De situatie is nu als volgt.
[Afbeelding]

Geen trillingsdempers nu. De buiten unit weegt 31,5 kg volgens de specs.

Hebben jullie goede ervaringen met bepaalde trillingsdempers? Ik zie door de bomen het bos niet zo. Je hebt van rubber, met metalen veren, etc. En ik wil natuurlijk de beste ;) Ik ben benieuwd waar jullie goede ervaringen mee hebben.

De volgende krijgt bijv. goede reviews: https://www.mijnklimaatsh...oft-rubber-draad-m8.html:
[Afbeelding]

Alleen ik kom er niet uit hoe je die trillingsdemper op mijn massief kunststof montagebalk moet monteren... Gewoon kwestie van de airco op die rubbers neerzetten en daaronder die balk?
Ik zou eens beginnen met die sneue balkjes te vervangen :+ . Die @Roe!and aangeeft zijn veel beter. Wat verzwaring kan ook geen kwaad. Dat zijn composiet planken, correct? Die zitten natuurlijk zelf ook op een constructie die weer direct op je dak gelegd is. Daar zitten een hoop factoren in om trillingen door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@mr_evil08 nou ik doelde meer op mensen die snachts de airco uit willen hebben omdat het een 'herrie' zou zijn.

Als je het snachts stil wil hebben dan kan je hem het beste niet een uur van tevoren aanzetten want dan is hij heel de nacht de warmte weg aan het werken en maakt dus veel geluid. Wanneer je hem dan uitzet is het heel snel weer broeierig want warme massa.

Als hij dan heel de dag heeft aangestaan is het gewoon koel en slaat hij amper aan wanneer de zon onder is. Split units had ik het over.

Het is niet alleen de lucht in je huis die je wilt koelen, maar je hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
kliklakloe schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:56:
@mr_evil08 nou ik doelde meer op mensen die snachts de airco uit willen hebben omdat het een 'herrie' zou zijn.

Als je het snachts stil wil hebben dan kan je hem het beste niet een uur van tevoren aanzetten want dan is hij heel de nacht de warmte weg aan het werken en maakt dus veel geluid. Wanneer je hem dan uitzet is het heel snel weer broeierig want warme massa.

Als hij dan heel de dag heeft aangestaan is het gewoon koel en slaat hij amper aan wanneer de zon onder is. Split units had ik het over.

Het is niet alleen de lucht in je huis die je wilt koelen, maar je hele huis.
Dan is het idd hele dag koelen, maar "herrie" snap ik totaal niet.
Mij mankeert niks met de oren maar mischien zijn er mensen overgevoelig zoals een spelt valt in de kamer ernaast en staan direct rechtop in bed.

19db(a) vind ik overgens wel stil, dat is wat mijn unit produceert.

dB(A) / beleving en voorbeelden
0 = Hoor drempel
10 = Net aan hoorbaar, normale ademhaling, vallend blad
20 = Radiostudio, boom blaadjes in de wind, fluisteren op 1.5 m
30 = Erg stil; Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio
40 = Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij
zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas
50 = Rustig, licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoor kamer, regen, koelkast,

Ik denk eerder dat mensen storen aan het soort geluid net als een druppende kraan bijvoorbeeld, als je de A/C unit te hoog aan plafond hangt krijg je ook geluidshinder.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Even snel koelen voor het slapen gaan is lekker en helpt zeker met in slaap komen maar echt comfort heb je pas met een constant klimaat. Lijkt mij dat als je voor duizenden euro's een duur klimaatsysteem laat installeren, dat je dan vervolgens ook een topklimaat in huis wilt, anders kun je beter naar de bouwmarkt gaan voor een mobiel apparaat en een plaat in je raam schroeven met een gat erin.

Ik ben ook niet zo gevoelig voor geluid maar je zal je nog verbazen hoeveel mensen slaap problemen hebben en dan de eerste de beste potentiële oorzaak daar de schuld van geven. In dit geval dus een windje of een pufje van de airco.

[ Voor 22% gewijzigd door kliklakloe op 24-06-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 03-05 17:08
Notna schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Misschien eens beginnen met aan te geven welke regio je zoekt?
Dat was ik vergeten inderdaad, Gelderland midden.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:50
Vraagje. Wij hebben vorige jaar een huis gekocht waarbij al een split airco op de slaapkamer hing. Nu weet ik niet of dit normaal is maar de binnenunit is van sanyo en de buitenunit van klima1stklaas. Het werkt in iedergeval wel. Zowel binnen unit als buitenunit kan ik niet op internet vinden. Vorige bewoners waar wij het huis van kochten hebben het in 2015 laten installeren. Maar dit moet wel veel tweedehands geweest zijn als dit al kan. Ziet er allemaal veel ouder uit. Opnieuw het werkt wel gewoon.

Nu woon ik in een rijtjeshuis waarbij aan de achterkant van het huis onder alle ramen een stuk plat dak zit. Dit loopt door in de gehele rij. Hier hebben ze de buitenunit op gezet.

Alleen met deze hitte hebben de buren hun slaapkamerraam openstaan en die zeggen niet te kunnen slapen door de herrie. Ik kan hier nog wel enigszins inkomen dus nu doen we de airco een uurtje aan om 22:00. En kunnen hun lekker slapen met het raam open. Wij doen dus om 23 ook het raam open zodat het enigszins behaaglijk blijft. Maar dit is natuurlijk wel een beetje armoede als je zo'n airco hebt.

Mijn vraag kan ik dit simpel oplossen? Door bijvoorbeeld een nieuwe airco te kopen en deze (buitenunit) in de tuin te plaatsen ofzo of is er een andere mogelijkheid. Geluidsmeter op mijn telefoon meer 51db naast de airco. Maar daar begint ook bijna hun slaapkamer raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@vangoghnl Ga de buitenunit eens "kasten" en kijk dan weer.
Kan gewoon met tuinhout en daar binnenin doe je eierschalen isolatie.

Als je niet handig bent kun je ze ook kopen maar ze zijn aan de prijs.

Deze unit doet trouwens 49 db maar dat is op vollast, en deze is nog "nieuw" echter wel een inverter airco en die van jouw vermoedelijk nog aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@vangoghnl of je stelt voor dat ze zelf ook een airco installeren, kan het raam dicht blijven ;) Ik heb nog nooit van klima1stklaas gehoord (lekker pakkend trouwens) maar zal wel een rebranding zijn van een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:50
Het kasten zou ik eens kunnen proberen idd. Thanks voor de tip. De compressor slaat idd af en toe aan en dan weer uit.

Zal het eens voorstellen haha. Had ook echt nog nooit van klima1stklaas gehoord 😂
https://www.klimafirstklaas.de/ dit vond ik op internet.
De vorige eigenaren kwamen oorspronkelijk uit Afghanistan en kom dus in huis wel meer merken tegen wat ik überhaupt niet kan lezen of nog nooit had gezien. Onderhoud of afwerking was ook niet hun ding maar daar was de prijs van het huis ook naar.

[ Voor 6% gewijzigd door vangoghnl op 24-06-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lakini
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-03 07:10
Omdat ik nu onbeperkt thuis zit te werken en het redelijk warm begint te worden zit ik te kijken naar een mobiele airco. Ja ik wil liever een split unit maar dat zit er helaas nu even niet in.

Ik zit alleen met de afvoerslang (ik had slechte verhalen gehoord over units zonder slang). In mijn werkkamer zit geen raam dat open kan, maar wel een groot luchtrooster bovenaan het raam. (zo'n duco rooster). Zou het een optie kunnen zijn om daar een aansluiting op te maken om ervoor te zorgen dat de Airco zijn afvoer heeft?
Ik vind een gat in de muur / plafond wel een hele drastisch oplossing voor iets dat wel echt tijdelijk gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 13:49

Arfman

Drome!

Als medethuiswerker op een te warme zolder kan ik melden dat een mobiele airco in mijn geval 0,0 deed. Ja, een bak herrie maken, maar hij kreeg de zolder (waar de volle zon op staat) nog geen graad koeler. Je kunt beter voor dat geld een ventilator kopen en er een zak ijsklontjes voorhangen en die elk uur verversen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 11:53
@Arfman wanneer heb je de mobiele airco aangezet? Wss was het toen al warm?

Ik heb onze mobiele vanochtend 08.00 aangezet, 25 graden. Nu 6 uur later 17,5
Op de overloop hebben we een losse ventilator die de koele lucht richting de 2 andere slaapkamers blaast. Daar is het 22gr stabiel nu (met goede zonwering)

Nog 2-3 maandjes(ivm verbouwing) dan gaat de mobiele eruit en hangt er op elke slaapkamer een eigen unit. Het kan wel werken hoor een mobiele, maar het echt niet ideaal, veel lawaai, lastig qua slang naar buiten, hopeloos inefficiënt in vergelijking met een split unit.

Maar.... het kan werken. Veel belangrijker is om met een mobiele airco op tijd te beginnen, zodat de massa goede afkoelt/koel blijft. Dan kan hij 's-nachts uit. En niet te vergeten, zonwering en isolatie. Dat scheelt enorm, veel warme lucht van buiten, en zoninstraling kan zo'n mobiele airco bijna niet compenseren.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 21:18
@Appie Heijn dit heb je voor elkaar gekregen met een enkele mobiele airco? Dat vind ik nogal onwaarschijnlijk eerlijk gezegd. Ik heb al vaak een mobiele airco in bedrijf gezien (varianten van €300 tot een veelvoud ervan) maar die kwamen nooit verder dan 2 misschien 3 graden lager met koelen. Waar ze dan wel hoe goed en waren was een hoop lawaai maken en stroom verbruiken :).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb een carrier,
https://www.warmteservice...005?origin=-tl006-22-162- (enkele slang naar buiten)
4KW in een kamer van 30m3, deur open naar de overloop, met in de deuropening een ventilator die swingt naar de beide andere slaapkamers. Volgens mij iets van 500 euro voor betaald.
Slang gaat door een draairaampje naar buiten, als afdichting heb ik een vuilniszak in de opening gespannen met een gat voor de slang erin, wat eendentape erop en macgyver is een soort van jalours :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55XP4EtAzv6qYDm8IXA7jOjQIhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PEBYOdP9dsECf29SmsPlIrMe.jpg?f=user_large
Netatmo denkt ook dat het werkt :)

Maar nogmaals ik zou het niemand aanraden:
Ik zou er niet naast willen/kunnen slapen zoveel geluid
Verbruikt 10x meer stroom dan een kleine split volgens mij
Pokke slang naar buiten
Het ziet er niet uit...
Rond 23.30, airco uit en aan de kant, draairaampje dicht, kiepraampje erboven open. Slaapen... en door...

[ Voor 13% gewijzigd door Appie Heijn op 24-06-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Laatst online: 03-05 09:07
Lakini schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:34:
Omdat ik nu onbeperkt thuis zit te werken en het redelijk warm begint te worden zit ik te kijken naar een mobiele airco. Ja ik wil liever een split unit maar dat zit er helaas nu even niet in.

Ik zit alleen met de afvoerslang (ik had slechte verhalen gehoord over units zonder slang). In mijn werkkamer zit geen raam dat open kan, maar wel een groot luchtrooster bovenaan het raam. (zo'n duco rooster). Zou het een optie kunnen zijn om daar een aansluiting op te maken om ervoor te zorgen dat de Airco zijn afvoer heeft?
Ik vind een gat in de muur / plafond wel een hele drastisch oplossing voor iets dat wel echt tijdelijk gaat zijn.
Als je de warmte niet kwijt kan houdt een mobiele unit ook op. Je zou een duct kunnen fabriceren voor dat rooster maar of je het er doorheen geperst krijgt, ik betwijfel het.

Maar een fatsoenlijke mobiele airco kost al rond 600 en voor iets meer (+-1~200) kan je al split level hebben, desnoods een b merk, is nog altijd 10x beter dan een mobiele.
Wel zelf installeren dan, daar zit echt de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42
mr_evil08 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:20:
@vangoghnl Ga de buitenunit eens "kasten" en kijk dan weer.
Kan gewoon met tuinhout en daar binnenin doe je eierschalen isolatie.

Als je niet handig bent kun je ze ook kopen maar ze zijn aan de prijs.

Deze unit doet trouwens 49 db maar dat is op vollast, en deze is nog "nieuw" echter wel een inverter airco en die van jouw vermoedelijk nog aan/uit.
Lijkt mij dat zo’n isolatiemat de boel afsluit, waardoor zo’n unit het warm krijgt en nog harder gaat draaien.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
rimave schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Lijkt mij dat zo’n isolatiemat de boel afsluit, waardoor zo’n unit het warm krijgt en nog harder gaat draaien.
Nee, zolang je de luchtstroming niet belemmert en dus voldoende ventilatie erin houd is er niks aan de hand.

Onderstaand een voorbeeld(een duur stukkie kast wat je eenvoudig zelf kan maken dempt mischien wel iets minder maar zeker effect).
https://www.groenehoedduu...pomp-airco-omkasting.html

Isolatie dempt het geluid, hetzelfde als in je woonkamer bijvoorbeeld, de meubels en gordijnen weg haalt dan klinkt het ook opeens veel harder als je gaat praten (echo), hetzelfde prencipe bij een WP dus.

Verwacht geen wonderen maar het dempt het geluid zeker.
Zelf heb ik geen kast erom, mijn buren aan beide kanten hebben geen last.

Je kan het ook omdraaien, een buitenunit wat eerst in de volle zon staat, staat nu beschut in een kast, in de schaduw dus.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Appie Heijn schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:53:
Ik heb een carrier,
https://www.warmteservice...005?origin=-tl006-22-162- (enkele slang naar buiten)
4KW in een kamer van 30m3, deur open naar de overloop, met in de deuropening een ventilator die swingt naar de beide andere slaapkamers. Volgens mij iets van 500 euro voor betaald.
Slang gaat door een draairaampje naar buiten, als afdichting heb ik een vuilniszak in de opening gespannen met een gat voor de slang erin, wat eendentape erop en macgyver is een soort van jalours :9

[Afbeelding]

Pokke slang naar buiten
Het ziet er niet uit...
Rond 23.30, airco uit en aan de kant, draairaampje dicht, kiepraampje erboven open. Slaapen... en door...
Ziet er goed uit, waar zuig je het warme buitenlucht weer aan in je woning?
En wat was de buiten temperatuur? want dat speelt heel erg mee met een mobiele.

Trek je lucht aan via de afvoer van je afzuigkap in de keuken of via je ventilatie type C systeem?
Of via de raamroosters?
Want anders zou je vacuuum creeeren in je woning(heftig onderdruk).
Een mobiele airco is doorgaans krachtiger dan de motor van de woning ventilatiesysteem dus de lucht kan zo de andere kant op gaan.

Indien het niet gebeurd is je macgyver oplossing voor de afvoer niet luchtdicht. :+

Indien maar voor een paar dagen per jaar is dan kan een dure split unit niet uit idd en is dit een prima oplossing, ondanks het niet zuinig is.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:47
Ik lees al een tijdje mee en heb een hoop geleerd over van alles rond airco's. Iets waar ik nog niet uit kom is het benodigde vermogen. Uiteraard heb ik, de overal aangehaalde, factor 30-50W per kuub gezien. Los van of die getallen representatief zijn. Maar nergens kon ik vinden wat dat nu betekend qua koeling. Niet qua koelvermogen, maar wat het daadwerkelijk kan bereiken in huis.

Stel, ik heb 2KW koelvermogen nodig volgens de standaard berekening. Zal een 2KW unit dan de temperatuur van 30 naar 18 kunnen brengen, of slechts 25 bijvoorbeeld? Want om nu koeling aan te schaffen die kan koelen tot 18 als 25 genoeg is bijvoorbeeld, is overkill. Tenzij je de temperatuur steeds op laat lopen door de unit uit te zetten en dan weer snel wilt koelen uiteraard. Weet iemand waar meer informatie daarover te vinden is?

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
renzo4000 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:38:
@Appie Heijn dit heb je voor elkaar gekregen met een enkele mobiele airco? Dat vind ik nogal onwaarschijnlijk eerlijk gezegd. Ik heb al vaak een mobiele airco in bedrijf gezien (varianten van €300 tot een veelvoud ervan) maar die kwamen nooit verder dan 2 misschien 3 graden lager met koelen. Waar ze dan wel hoe goed en waren was een hoop lawaai maken en stroom verbruiken :).
Het punt met een mobiele airco is dat het wel kan werken, maar dat je een enorm overbemeten model moet nemen. Zo'n 6000BTU ding krijgt hooguit een kledingkast koel. Mobiel moet je pas aan denken bij 12k BTU.
vangoghnl schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:42:
Het kasten zou ik eens kunnen proberen idd. Thanks voor de tip. De compressor slaat idd af en toe aan en dan weer uit.

Zal het eens voorstellen haha. Had ook echt nog nooit van klima1stklaas gehoord 😂
https://www.klimafirstklaas.de/ dit vond ik op internet.
De vorige eigenaren kwamen oorspronkelijk uit Afghanistan en kom dus in huis wel meer merken tegen wat ik überhaupt niet kan lezen of nog nooit had gezien. Onderhoud of afwerking was ook niet hun ding maar daar was de prijs van het huis ook naar.
Ik vermoed dat jouw probleem gewoon is dat jouw airco geen inverter is. Die loopt dan altijd op maximum vermogen en ja, dan maken vrijwel alle airco's een storend geluid. Vervangen door een nieuw model en dan hebben ze waarschijnlijk geen last meer. Maar het allerbeste blijft nog altijd gewoon (vervangen) en verplaatsen naar waar geen mensen binnen 2 meter liggen te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 21:18
Appie Heijn schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:53:
Ik heb een carrier,

[Afbeelding]

Pokke slang naar buiten
Het ziet er niet uit...
Dat ziet er inderdaad verbazingwekkend uit, kan het niet zo zijn de de luchtstroom enigszins gunstig richting je temperatuur sensor staat de blazen? Mijn Nefit thermostaat zit ook enigszins in de stroom 5 meter verderop en dan is temp ook aanzienlijk lager dan een andere sensor in de woonkamer (die meet 22 graden en de Nefit 19.5).

Je merkt het al aan me, ik ben niet zo snel te overtuigen :+ Helemaal dat zo'n unit ook nog meerdere kamers een paar graden koeler krijgt verderop. Het maakt ook niet uit, als het werkt voor iemand dan is het goed, echter weet ik uit mijn praktijk ervaring dat deze lawaaibakken gewoon niet werken (en dat lees je vaak ook terug in de vele reviews).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Woonkamer is nu 23,5 graden. Eens zien wat het doet als ik de airco op de slaapkamer (eerste etage aan zet en aan laat). Aan de ene kant verwacht ik er niets van, het is immers naar een 2,0 kW model. Maar eens testen. De zonnepanelen hebben vandaag genoeg opgeleverd om de airco een lange tijd te kunnen gebruiken :P

Overigens mag ik met de 23,5 al niet klagen. Bij de buren is het tegen de 27. Die paar graden doen toch echt wel veel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
kabeltjekabel schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:06:
[...]

Om hier nogmaals op terug tekomen; je klant is na het (laten) fixen van de aarding niet teruggekomen met hetzelfde (U0) probleem?

Mijn installateur komt wellicht morgenavond langs. Ben benieuwd. Na "Belgische reset" doet de airco het trouwens wel weer een uurtje, maar koelen... bij 15% van het normale koelvermogen houdt het wel op.
Je kan zelf natuurlijk meten of de aarde goed is. Ik heb de airco getest op een haspel vanuit een geaard stopcontact en toen deed die het perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
kabeltjekabel schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:25:
[...]

Tja, het enige deel wat ik niet zelf heb gedaan is het in bedrijf stellen he, dus daar zaten alle fouten :+
Mijn wantrouwen jegens installateurs werd/wordt hier ook nog weer verder door versterkt..

Heb verdorie m'n gereedschap nu ook niet hier, anders zou ik wel even een goeie meting hebben kunnen doen.

Ben op het dak geweest, heb aarde even losgeschroefd, bekeken en vastgeschroefd. Van buitenunit tot stopcontact niks vreemds te zien. Als ik hem van de prik haal doet hij het daarna ook steevast weer (een tijdje).

Ik mag toch hopen dat als hij wel gas tekort heeft de symptomen hetzelfde zijn als de vorige keer; uitgaan met een lange piep en aangevroren binnenunit.
Dan is die inderdaad gewoon ergens lek. Dan moet hij leeg gehaald worden (als die dat niet al is) en afgeperst worden met stikstof om vervolgens het lek te zoeken voordat er weer gevuld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Marcusso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Wat is hier en wat heb je nodig?

[...]

Is dit merk afhankelijk? Ik wil dit weekend een Daikin aansluiten / vacuum trekken. Weet iemand of Daikin op de R32 modellen een 1/4 SAE of 5/16 SAE koppeling heeft?
Alleen R32 en R410a hebben de 5/16 aansluiting. De rest 1/4. Je vacuumpomp heeft vaak een 1/4 en een 3/8 aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rupsen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:42:
[...]

Dan is die inderdaad gewoon ergens lek. Dan moet hij leeg gehaald worden (als die dat niet al is) en afgeperst worden met stikstof om vervolgens het lek te zoeken voordat er weer gevuld wordt.
Maarja, als hij anderhalf jaar nodig heeft om leeg te lopen van vol naar de melding dat 'ie te weinig heeft is dat natuurlijk zo'n flutterig klein lek dat je dat niet binnen 10 minuten vindt.

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Gman schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:45:
Slang ingetaped i.v.m. pikkende vogels die de isolatie aanvreten.
Mooie klus! Wat voor een tape heb je hiervoor gebruikt? Heb het gisteren ook zelf aangelegd maar moet het laatste stuk nog intapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:59:
[...]

Maarja, als hij anderhalf jaar nodig heeft om leeg te lopen van vol naar de melding dat 'ie te weinig heeft is dat natuurlijk zo'n flutterig klein lek dat je dat niet binnen 10 minuten vindt.

To be continued...
Nee 10 minuten is ook te weinig, er zijn waarschijnlijk 4 punten waar die kan lekken,.Als die monteur zijn busje lekzoekspray pakt, of liever gewoon wat dreft en water, en dat op de 4 (flair?) koppelingen smeert dan vind je hem zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Ten slotte vacumeren, de koppelingen had ik niet strak genoeg aangedraaid dus vacuüm was niet goed.
Niet afgeperst dus? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rupsen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:03:
[...]

Nee 10 minuten is ook te weinig, er zijn waarschijnlijk 4 punten waar die kan lekken,.Als die monteur zijn busje lekzoekspray pakt, of liever gewoon wat dreft en water, en dat op de 4 (flair?) koppelingen smeert dan vind je hem zo
De twee flares binnen zijn de vorige keer al vervangen door een hardgesoldeerde verbinding. Buiten had hij (tegenwoordig) 'adapters' voor ofzo. Nu zitten er nog flares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@renzo4000 nee hoor, de netatmo sensor staat 3 meter scheef " achter" de uitblaas van de airco, hele slaapkamer is nu sterfens koud, ik heb best moeite om die koude verder te verspreiden over de bovenverdieping.

Ik probeer ook niemand te overtuigen hoor, een split is zoveel beter, en qua meerprijs (bij zelfinstallatie) niet eens heel erg verschillend in vergelijking met een goed 12000BTU mobiele airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Die koppelingen hebben gewoon een voorgeschreven koppel waarop je ze moet aandraaien. Is je flare verrot zal hij wel dichten bij een hoger koppel... dan is 'ie ondertussen bros en gaat hij na x maanden lekken.

Aandraaien met 1 vaste sleutel en 1 momentsleutel met opzetsteeksleutel.
Pagina: 1 ... 62 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"