vaurits schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 02:45:
[...]
Met die vraag zat ik (hallo allen, lees hier en daar al wat jaren mee) ook de eerste twee weken nadat ik de LG PC12SQ in gebruik had genomen in onze slaapkamer. Dat is inmiddels ongeveer twee maanden geleden. Elke keer werd ik wakker als mijn partner iets anders instelde. En andersom. Ik snap niet dat die designers denken dat het prettig is om zo'n harde piep te generen als bevestigingstoon bij elke handeling. Gelukkig geen piep als apparaat na ingestelde timer na x uur uitgaat.
Helaas kwam ik alleen uit op louche websites waar je fysiek speakers van printplaten kon slopen. Dat gaat mij uiteraard wat ver. Gelukkig horen we het nu niet zo meer en slapen we er doorheen. Maar beste LG; als jullie hier meelezen dan hoop ik wel dat er een een mogelijkheid komt om het piepgeluid softwarematig uit te zetten.
Ik maak gelijk een review van mijn combi
LG PC12SQ in slaapkamer
en PC18SQ in een woonkamer
in een kooprijtjeshuis met 2dakkappelen op zolder en een serre beneden.
De 12 gebruik ik in de nacht om te koelen en staat overdag uit.
De 18 is alleen om op hete dagen de woonkamer te koelen en ik vermoed ook om de stadsverwarming te gaan vervangen in de winter.
en probeer het met watgebruikerservaringen te beschrijven. Is wellicht niet geheel gestructureerd geschreven maar ik zit op een telefoonschermpje te tikken en had in eerste instantie niet de intentie een review te schrijven.
De app van LG (Thing) werkt erg goed in de basis. App kent beide airco's (in woonkamer hangt een LG PC18SQ). App is ook op apparaat van mijn partner geplaatst. Zo kunnen wij allebei beide units bedienen. Ook een paar minuten voor we naar bed gaan zodat de kamer koel voelt. Je kan de windrichting instellen op zeven verschillende standen. Er zitten wat timerfuncties op en je kan wat dingen zien over het energieverbruik (bijvoorbeeld dat het verbruik het afgelopen uur 0,21 kWh was. Wat ik dan wel weer apart vindt is dat je met de app sommige dingen niet kan doen die je met de afstandsbediening wel kan doen. De afstandsbediening kent enkele functies die in de app wel gemist worden door mij. De afstandsbediening kent 5 ventilatorstanden, de app maar 3. En je kan het display niet uitschakelen, wat op de afstandsbediening weer wel kan.
Op de app kan je echter wel weer heel eenvoudig het stroomverbruik bekijken (actueel, per uur, dag, week en maand) en zie je snel de actuele binnen- en buitentemparatuur.
Ik ben (buiten de bevestiginspiep, die ik inmiddels niet meer hoor) erg tevreden over de PC12SQ. Vooral die app is erg prettig. We slapen nu al stukken beter bij warme nachten. Die euro aan kosten en stroomverbruik is het waard! Ik raad iedereen die het zich kan veroorloven een fatsoenlijke multisplit aan zoals ook in vele andere landen gebruikelijk is. Wij lijken daar toch flink in achter te lopen. Met de klimaatverandering is een goede nachtrust in een koele kamer m.i. belangrijk.
De PC18SQ waarschijnlijk ook maar die heb ik nog niet nodig gehad. Ja om eens te verwarmen. Het was toen in 4 minuten behaaglijk warm onder de airco waar we altijd zitten. Dat is een stuk sneller en efficiënter dan de stadsverwarming die ook maar gelijk de hele kamer verwarmt (na een uur).
Ik heb de PC12SQ in mijn slaapkamer (1e verdieping) tegenover ons doen plaatsen. Ik vind de windstroom erg prettig, ervaar geen problemen met een koudeval ofzo. Daarnaast gebruik ik de airco soms ook alleen op de ventilatorfunctie en heb zo een heerlijk windje met verwaarloosbare stroomkosten en zonder een lelijke ventilator die in de weg staat op de grond. Overstemt ook goed wat ander geluid (snurken, verkeer, buren) wat je dan niet meer hoort. Geheel is met een pompje voor de condensafvoer en een slang naar de buitenunit geplaatst. Buitenunit staat op dakkappel op zolder. Niet te zien vanaf straat en ook onhoorbaar voor iedereen. Als je op zolder staat hoor je wat licht gebrom bij opstarten. Ik vind een lage geluidsemissie belangrijk want ik wil niet dat de buren last hebben van mij. Deze buitenunit is op een later moment nog geschikt om bijvoorbeeld de zolder van airco te voorzien als dat nodig gaat zijn.
De unit in de woonkamer hangt in de serre. Was de enige plek die mogelijk was zonder enorm leidingwerk. De buitenunit staat in de achtertuin waar we nog een mooie kap over willen doen (iemand tips?, moet beschermd zijn tegen kids die takken in de ventilator willen steken).
Het geheel heeft mij inclusief installatie en btw 3500 EUR gekost waarbij alles achteraf betaald kon worden. De hoogte van het bedrag kwam mij normaal over. De arbijdstijd was ongeveer:
3,5 uur voor pre-schouw inclusief rijtijd in spits en 120 kilometer brandstof
De aanleg werd gedaan door 2 personen
120 km brandstof
2*2 = 4uur reistijd in dalureb tijdens aanleg
2*1 uur = 2uur wachttijd bij leverancier (door Covid)
7*2=14 uur montagetijd. Hoewel de heren lekker rustig werkten (prima) waardoor het naar mijn inschatting ook wel in 2*5= 10 uur had gekund.
In totaal dus inclusief wat heen en weer gebel en geapp dus ongeveer 24 uur arbeidstijd en 240 km aan diesel.
Wat zou ik volgende keer anders hebben gedaan?
Achteraf denk ik wel dat de PC12SQ wat extreem is voor de slaapkamer en had de PC09SQ ook wel gekund. De 12 heeft de kamer echt in 5 minuten koud.
LG is voor mij gewoon een goed merk en ik ben van mening dat dergelijke consumentenelektronica altijd goed functioneert van dergelijke merken nu. Ze hebbemner niets aan als ze rommel verkopen. Sterker nog dat kost ze alleen maar geld als troep kapot gaat binnen garantieperioden en imago is ook belangrijk. D