Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.341.726 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Greenisthebest Jazeker is er wel zonwering hier in huis.
Op de benedenverdieping hebben we een zonnescherm, maar die kon gisteren niet uit i.v.m. de montage van de airco (i.v.m. leidingwerk). Echter grenst aan de woonkamer een groot glazen oppervlak (van ongeveer 4,50 meter breed en 2,60 meter hoog). Daar komt flink wat warmte door naar binnen met het minste geringste beetje zon dat doorheen komt.

Op de slaapkamers hebben we overal rolluiken, maar op een gegeven moment is de warmte tussen het rolluik en de ramen ook dusdanig opgewarmd dat je die warmte naar binnen voelt stralen.

Waarom denk je dat we zo graag airco willen hebben O-)

Nu heb ik ook al vaak jouw reacties gelezen over zonwerende folie, maar daar wil ik liever niet aan. Persoonlijk vind ik dat gewoon niet mooi.

@renzo4000 Ik ben er zelf ook niet happy mee. Zeker niet, omdat ik het zelf zag en zij er (tot op dat moment) nog niks over hadden gezegd. Ze hadden -naar mijn mening- dat gewoon meteen als eerste even kunnen melden. Maargoed, dat is niet gebeurd en kan nu ook niet meer gebeuren.
De hele opsomming met verschillen tussen R32 en R410a is wat het is. De enigste die echt "impact" heeft op ons, is het hoger verbruik zoals @Glashelder ook aangeeft. Maargoed, ook daar komen we wel overheen.
De rest van de punten die je opsomt, raken mij (als gebruiker) minder / niet. Dat het slechter is voor het milieu, dat weet ik, maar ook daar kan ik niks meer aan veranderen (of ik moet zo'n drie maanden wachten en een volle zomer zonder airco doorbrengen).

Stukje korting maak ik mij vooralsnog niet zo druk over. Zoals gezegd, de unit is ietsje stiller en doet straks ook wat het moet doen. Daarnaast waren ze ook zo'n 3k goedkoper dan de nummer 2 en hebben ze al wat korting gegeven. Ik gun de mannen ook hun marges en een boterhammetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-04 10:03
BastaRhymez schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:20:
Op de benedenverdieping hebben we een zonnescherm, maar die kon gisteren niet uit i.v.m. de montage van de airco (i.v.m. leidingwerk). Echter grenst aan de woonkamer een groot glazen oppervlak (van ongeveer 4,50 meter breed en 2,60 meter hoog). Daar komt flink wat warmte door naar binnen met het minste geringste beetje zon dat doorheen komt.

Op de slaapkamers hebben we overal rolluiken, maar op een gegeven moment is de warmte tussen het rolluik en de ramen ook dusdanig opgewarmd dat je die warmte naar binnen voelt stralen.

Nu heb ik ook al vaak jouw reacties gelezen over zonwerende folie, maar daar wil ik liever niet aan. Persoonlijk vind ik dat gewoon niet mooi.

@renzo4000 Ik ben er zelf ook niet happy mee. Zeker niet, omdat ik het zelf zag en zij er (tot op dat moment) nog niks over hadden gezegd. Ze hadden -naar mijn mening- dat gewoon meteen als eerste even kunnen melden. Maargoed, dat is niet gebeurd en kan nu ook niet meer gebeuren.
De hele opsomming met verschillen tussen R32 en R410a is wat het is. De enigste die echt "impact" heeft op ons, is het hoger verbruik zoals @Glashelder ook aangeeft. Maargoed, ook daar komen we wel overheen.
De rest van de punten die je opsomt, raken mij (als gebruiker) minder / niet. Dat het slechter is voor het milieu, dat weet ik, maar ook daar kan ik niks meer aan veranderen (of ik moet zo'n drie maanden wachten en een volle zomer zonder airco doorbrengen).

Stukje korting maak ik mij vooralsnog niet zo druk over. Zoals gezegd, de unit is ietsje stiller en doet straks ook wat het moet doen. Daarnaast waren ze ook zo'n 3k goedkoper dan de nummer 2 en hebben ze al wat korting gegeven. Ik gun de mannen ook hun marges en een boterhammetje.
Goede instelling!

Qua zonwerende folie, zou dit toch maar eens proberen. Desnoods bij een andere ruimte. Scheelt hier echt zoveel, zou nooit meer zonder willen!

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:01

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ok, ik had me al gemeld in dit topic, maar nu officieel als airco eigenaar.

Had 3 offertes opgevraagd voor de installatie van een Mitsubishi HI SRK-50 ZSW.
De 1ste was 2700, de 2de 2500 en de 3de 2300 incl. wifi module. Uiteindelijk voor de 3de gekozen ook omdat het een middelbare school klasgenoot was die ik kende van de elektrotechniek.

Bij deze enkele foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIOBiP5w695ZEYxkvqip25xcjs0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqRHhNJpxgNomkYM5LaVZKBw.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUl9VbVpL0AuyhFE95oTY0-RBZk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XDTFYJHgyaunDdWHGb7hq3Tq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzsKXR8i8OJ7uWzv6PeFdtPuKcE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G1MSyqjnZStW14NyQT5HXgWG.jpg?f=user_large

Helaas had hij zich vermeten met het ophangen, dat was wel zuur. Aan de buitenkant heb ik nog steeds een gat, maar aan de binnenkant heb ik nu twee gaten waarvan een gat schuin naar het andere gat toe loopt. Opzich niet heel erg want de unit zit er voor, maar niemand heeft natuurlijk graag twee gaten in de muur, ze zijn vrij definitief namelijk. Enfin het is op zich goed opgelost.

Uiteindelijk heb ik de wifi unit achterwege gelaten mede door de reacties dat dit een vrij summiere uitvoering is van wifi control en geen integratie kent met bijv. google home of dergelijke assistenten.

Ten slotte heb ik de goot gewrapped met folie die net zo grijs is als het rolluik. Omdat die witte goot gewoon niet mooi is op een rode gevel en er helaas geen gekleurde airco goten te koop zijn buiten wit / creme en poepbruin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYDfM8KA9okvSIK1H3x9CHU-Fbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w757TfUvxLhLU3Aws6iLd5ys.jpg?f=user_large

Al met al ben ik tevreden, via onze overburen die door een Belgische installateur hebben laten plaatsen had ik vernomen dat het nog goedkoper kon (zij hebben 500 eu minder betaald dan wij) maar ik vond 2300 a 2175 (ex wifi) al scherp.

Achteraf bezien zo'n unit kost 1250 eu incl. btw zou een airco installateur daar dan 900 tot 1250 euro op pakken als ik de prijzen vergelijk?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:04

FeaR

In GoT we trust

loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:22:
Ten slotte heb ik de goot gewrapped met folie die net zo grijs is als het rolluik.
Kan je daar meer informatie over geven? Welke folie heb je daarvoo gebruikt? Ziet er strak uit. Ook zo met de bocht meegenomen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:22:
Ok, ik had me al gemeld in dit topic, maar nu officieel als airco eigenaar.

Had 3 offertes opgevraagd voor de installatie van een Mitsubishi HI SRK-50 ZSW.
De 1ste was 2700, de 2de 2500 en de 3de 2300 incl. wifi module. Uiteindelijk voor de 3de gekozen ook omdat het een middelbare school klasgenoot was die ik kende van de elektrotechniek.

Bij deze enkele foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas had hij zich vermeten met het ophangen, dat was wel zuur. Aan de buitenkant heb ik nog steeds een gat, maar aan de binnenkant heb ik nu twee gaten waarvan een gat schuin naar het andere gat toe loopt. Opzich niet heel erg want de unit zit er voor, maar niemand heeft natuurlijk graag twee gaten in de muur, ze zijn vrij definitief namelijk. Enfin het is op zich goed opgelost.

Uiteindelijk heb ik de wifi unit achterwege gelaten mede door de reacties dat dit een vrij summiere uitvoering is van wifi control en geen integratie kent met bijv. google home of dergelijke assistenten.

Ten slotte heb ik de goot gewrapped met folie die net zo grijs is als het rolluik. Omdat die witte goot gewoon niet mooi is op een rode gevel en er helaas geen gekleurde airco goten te koop zijn buiten wit / creme en poepbruin:

[Afbeelding]

Al met al ben ik tevreden, via onze overburen die door een Belgische installateur hebben laten plaatsen had ik vernomen dat het nog goedkoper kon (zij hebben 500 eu minder betaald dan wij) maar ik vond 2300 a 2175 (ex wifi) al scherp.

Achteraf bezien zo'n unit kost 1250 eu incl. btw zou een airco installateur daar dan 900 tot 1250 euro op pakken als ik de prijzen vergelijk?
Nice. Mijn installatie (zelfde materiaal en prijs) heeft helaas vertraging opgelopen i.v.m. langere levertijd voor de unit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 08:54
@loewie1984 ik ben ook wel geinteresseerd in hoe je het gewrapt hebt. Ben ook geen fan van mijn creme witte goot op een rode muur :)

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user549890
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik woon in een appartement met een mobiele airco en een klapvenster van 1.1x2m. Vorig jaar lag de uitlaat gewoon door het venster met enorm veel ruimte er rond die natuurlijk direct weer warme lucht binnenlaat.

In voorbereiding voor de komende warme maanden heb ik alvast op Amazon een raamafdichting set gevonden. Je plakt het zeil gewoon tussen het frame en het venster en alles zou mooi moeten afgesloten worden. In theorie. Is nog maar net besteld online.

https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

FeaR schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Kan je daar meer informatie over geven? Welke folie heb je daarvoo gebruikt? Ziet er strak uit. Ook zo met de bocht meegenomen.
Mijn vrouw heeft het spul besteld bij stickythings. Daar heeft ze "Oracal" besteld in de kleur mat grijs. Na dat ze advies had ingewonnen welke folie het dichtst bij RAL 7016 in de buurt kwam. Zie https://www.stickythings....s/wrap-folie-grijs-oracal Zij gaven aan dat je in principe maar twee 'echte merken' had 3M of Oracal. De folie is tot 10 jaar kleurbestendig.

De folie is 1,52 breed op de rol. Ze heeft er 1 meter van besteld voor ongeveer 40 euro incl. verzend.

Toen ben ik gaan wrappen. Ik heb eerst de dikte van de goot opgemeten van boven tot onder, in ons geval 16 cm. Toen heb ik banen van 16 cm gesneden en de goot ontvet met St. Marc ontvetter (kun je halen bij de hornbach) en toen met een oud lidmaatschapspasje de folie aangebracht.

De hoek en de opzet mond bij de muur opening heb ik apart gewrapped. Ik ben geen prof dus zonder wat kreukels in de folie op die stukken lukt niet, maar het ziet er idd niet slecht uit.

[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 26-05-2020 15:42 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:09
Zo'n goot kun je toch ook gewoon schilderen :? primer erop en aflakken in de kleur die je wilt :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Martinusz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:39:
Zo'n goot kun je toch ook gewoon schilderen :? primer erop en aflakken in de kleur die je wilt :)
Veel plezier met primeren en schilderen, dat is nooit kleurvast. Tenzij het continue in de schaduw hangt. En dit was een klusje van een 1,5 uur. Zonder gedoe of vieze vingers.

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 26-05-2020 15:45 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:39:
[...]
Mijn vrouw heeft het spul besteld bij druma.nl. Daar heeft ze "Hexis Apollo" besteld in de kleur mat grijs. Na dat ze advies had ingewonnen welke folie het dichtst bij RAL 7016 in de buurt kwam. Zie https://www.druma.nl/prod...-grey-breedte-1-52-meter/ Zei gaven aan dat je in principe maar twee 'echte merken' had 3M of Hexis Appollo. De folie is tot 10 jaar kleurbestendig.

De folie is 1,52 breed op de rol. Ze heeft er 1 meter van besteld voor ongeveer 40 euro incl. verzend.

Toen ben ik gaan wrappen. Ik heb eerst de dikte van de goot opgemeten van boven tot onder, in ons geval 16 cm. Toen heb ik banen van 16 cm gesneden en de goot ontvet met St. Marc ontvetter (kun je halen bij de hornbach) en toen met een oud lidmaatschapspasje de folie aangebracht.

De hoek en de opzet mond bij de muur opening heb ik apart gewrapped. Ik ben geen prof dus zonder wat kreukels in de folie op die stukken lukt niet, maar het ziet er idd niet slecht uit.
Dat klinkt nog wel als een leuke prijs en een klusje wat te doen is. De goot hangt hier buiten het zicht als ik bijvoorbeeld in de tuin zit maar vanaf een andere plek is deze net zichtbaar. Voor 40 euro wil ik mezelf ook wel wagen aan de goot wrappen.

Je hebt neem ik aan alleen de buitenzijde gedaan? Dus het deel wat er op klikt. Het aan de muur geschroefde deel gewoon laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

FeaR schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:42:
[...]

Je hebt neem ik aan alleen de buitenzijde gedaan? Dus het deel wat er op klikt. Het aan de muur geschroefde deel gewoon laten zitten?
Inderdaad. Ik heb de folie in zijn geheel compleet over de goot heen geplakt. Dus je krijgt het deksel er niet meer vanaf tenzij je de folie insnijdt of in zijn geheel weghaalt.

Ik had me trouwens vergist in de webshop, heb het net aangepast in mijn text. Is dus deze:
https://www.stickythings....s/wrap-folie-grijs-oracal

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:09
loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:40:
[...]

Veel plezier met primeren en schilderen, dat is nooit kleurvast. Tenzij het continue in de schaduw hangt. En dit was een klusje van een 1,5 uur.
Wat bedoel je met kleurvast? Dat je het over x jaar wellicht weer keer moet schilderen?
Daar zal je folie ook last van hebben, gezien de kleurgarantie tot 10 jaar.

Pak je goeie verf dan kan die ook 8/10 jaar mee en heb je wel exact RAL 7016, maar hey je moet het zelf weten uiteraard ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 09:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

FeaR schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Ik heb goede ervaring met deze jongens. Is voor jouw regio ook te doen:
https://rr-sign.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

^^ eens maar dat zie ik dan wel weer. En voor 40 eu ben ik niet klaar voor een goede primer en verf.
En dan heb ik een hele pot over waar ik dan weer niets mee kan, moet ik wachten tussen de verfbeurten etc, etc. Dit is voor mij nu de beste/snelste oplossing geweest.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:44:
[...]
Inderdaad. Ik heb de folie in zijn geheel compleet over de goot heen geplakt. Dus je krijgt het deksel er niet meer vanaf tenzij je de folie insnijdt of in zijn geheel weghaalt.
Ah, je hebt de goot laten zitten. Ik was van plan de hoek er af te schroeven en het rechte deel er af te halen en dan te wrappen (of te spuiten). Wrappen/spuiten met de goot nog aan de muur is niet te doen omdat de goot redelijk laag zit en voor een deel staat de buitenunit er voor.

Edit:
Ik zie net pas dat het gootdeel wat aan de muur zit behoorlijk uitsteekt. Alleen het buitenste deel wrappen/spuiten wat ik dacht gaat hem niet worden.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 26-05-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

@loewie1984 Ik wilde het ook donker maken maar ben alleen bang dat het ten koste gaat van prestaties van mijn airco. Een donkere kleur warmt in de zon veel forser op dan wit en kan kokend heet worden. Weet waar ik over praat want ik heb bijna zwarte houten panelen op mijn huis en die kan je niet aanraken als de zon erop schijnt. Vind het wel heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ja over het algemeen wordt het afgeraden de buitenunit van je airco te spuiten in een andere kleur.
Bij ons in het dorp heeft een persoon een compleet donkere unit in de kleur van zijn dakkapel. Ik vermoed ook geprimered en geschilderd.

De unit hangt aan de voorzijde en zou anders inderdaad lelijk afsteken op de dakkapel, echter mijn installateur rade het mij ook ten zeerste af.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:48

_Christiaan_

Master of SOG

Glashelder schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:27:
@_Christiaan_

Ik ben daar geweest en het is een of ander loods bij een boerenbedrijf. De eigenaar heet geloof ik Leo. Aardige kerel die inderdaad wel heel druk is. Ik had zelfs een afspraak gemaakt om mijn spullen op te halen en toen ik daar aan kwam was er niemand te bekennen :D

Uiteindelijk toch te pakken gekregen via iemand die ik daar tegen kwam. Hele loods vol met airco's daar en alle toebehoren.

Zal wel goedkomen uiteindelijk.
Inmiddels heb ik idd weer contact gekregen, en is hij verzonden :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BastaRhymez schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:20:

Het maakt mij niet uit maar hoop voor je dat je dan het koel houdt in huis als het buiten 35 graden is, zelfs met airco. Het is nu nog maar 23 graden buiten. Het is niet voor niets dat ze in zuidelijke landen kleine ramen hebben met luiken ervoor. NB: een airco unit vind je wel mooi aan je huis? Ik niet maar die staan er ook nu bij mij en .....bij jou. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:12:
Ja over het algemeen wordt het afgeraden de buitenunit van je airco te spuiten in een andere kleur.
Bij ons in het dorp heeft een persoon een compleet donkere unit in de kleur van zijn dakkapel. Ik vermoed ook geprimered en geschilderd.

De unit hangt aan de voorzijde en zou anders inderdaad lelijk afsteken op de dakkapel, echter mijn installateur rade het mij ook ten zeerste af.
Leidingen hangen bij mij ook vol in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:39:
[...]
Daar heeft ze "Oracal" besteld in de kleur mat grijs. Na dat ze advies had ingewonnen welke folie het dichtst bij RAL 7016 in de buurt kwam.
"Mat grijs" kennen ze niet. Ik zou zeggen "076 Telegrey" of "073 Dark Grey"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Het maakt mij niet uit maar hoop voor je dat je dan het koel houdt in huis als het buiten 35 graden is, zelfs met airco. Het is nu nog maar 23 graden buiten. Het is niet voor niets dat ze in zuidelijke landen kleine ramen hebben met luiken ervoor. NB: een airco unit vind je wel mooi aan je huis? Ik niet maar die staan er ook nu bij mij en .....bij jou. :+
Normaal staat het zonnescherm uit en zijn de panelen (aan de binnenkant) ook meer gesloten. Dat scheelt al een paar graden.
Maar ja, het is af en toe wel een uitdaging met die grote raampartijen. Ik vind het persoonlijk erg mooi, maar met dit warme weer iets minder praktisch. Aan de andere kant, bij de koelere dagen heb ik ook met minste geringste beetje zon een lekker aangename temperatuur zonder te hoeven stoken :) Ieder voordeel heeft z'n nadeel zullen we maar zeggen.

En nee, een airco vind ik ook niet heel mooi, maar die zie ik gelukkig amper als ik buiten zit. En binnen stoor ik mij vooralsnog niet aan de unit, omdat die niet echt in het gezichtsveld zit. Over het geluid kan ik nog niks zeggen, omdat ie nog niet is aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

BastaRhymez schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Normaal staat het zonnescherm uit en zijn de panelen (aan de binnenkant) ook meer gesloten. Dat scheelt al een paar graden.
Maar ja, het is af en toe wel een uitdaging met die grote raampartijen. Ik vind het persoonlijk erg mooi, maar met dit warme weer iets minder praktisch. Aan de andere kant, bij de koelere dagen heb ik ook met minste geringste beetje zon een lekker aangename temperatuur zonder te hoeven stoken :) Ieder voordeel heeft z'n nadeel zullen we maar zeggen.

En nee, een airco vind ik ook niet heel mooi, maar die zie ik gelukkig amper als ik buiten zit. En binnen stoor ik mij vooralsnog niet aan de unit, omdat die niet echt in het gezichtsveld zit. Over het geluid kan ik nog niks zeggen, omdat ie nog niet is aangesloten
Iig veel plezier ervan. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalbalr
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-05-2020
Heren ik heb een vreemde storing bij 2 identieke wand airco’s type: Haier Tundra 1u50meefra 5kw.
Deze aangesloten op 2 aparte groepen elk 20c automaat. Airco’s draaien prima maar bij het uitzetten van de airco klapt/klappen de groepen uit, van deze airco soms om en om en soms helemaal niet. Piek spanning kan het niet zijn en kabels zijn goed. Zelf bij 1 buitendeel vervangen en het probleem is hiermee niet verholpen. Ik zit met mijn handen in het haar. Weet iemand wat het is want ben al tig keer bij de klant geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-04 21:03
bilalbalr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:44:
Heren ik heb een vreemde storing bij 2 identieke wand airco’s type: Haier Tundra 1u50meefra 5kw.
Deze aangesloten op 2 aparte groepen elk 20c automaat. Airco’s draaien prima maar bij het uitzetten van de airco klapt/klappen de groepen uit, van deze airco soms om en om en soms helemaal niet. Piek spanning kan het niet zijn en kabels zijn goed. Zelf bij 1 buitendeel vervangen en het probleem is hiermee niet verholpen. Ik zit met mijn handen in het haar. Weet iemand wat het is want ben al tig keer bij de klant geweest.
Wat voor merk automaten en waarom is het c?
B moet voldoende zijn.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-04 11:20
Speedfightserv schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:28:
[...]

Wat voor merk automaten en waarom is het c?
B moet voldoende zijn.
C is nog een beetje van vroeger met de aan/uit compressoren die een hoge piek spanning hadden. Het is nu eigenlijk niet meer nodig maar het wordt nog steeds voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
bilalbalr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:44:
Fase van ene groep en nul van de ander? :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 10:41

Jeoh

blaat

Twhomp schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:30:
Zijn hier Tweakers die een airco hebben die gebruik maakt van een watergekoelde condenser?
(i.p.v. de klassiekere luchtgekoelde condenser/buitenunit)

Bijvoorbeeld een Hexair of Tekno Point?
(Zie bijv. https://www.klimate.nl/ai...tenunit/watergekoeld.html)

Ik ben van plan hierop gebaseerd een airco in mijn appartement te realiseren, en ik ben benieuwd naar de ervaringen: hoe effectief is het vermogen? hoe snel hebben de binnenunit toegang tot koud koudemiddel? (werkt het allemaal überhaupt? :+)

Het is nogal een investering namelijk :X
Ben hier ook erg benieuwd naar. Buitenunit is hier geen optie, en dit ziet eruit als the next best thing. Helaas niet heel veel ervaringen over te vinden online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-02 20:17
_Christiaan_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:38:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met ComfortKlimaat.

Ik heb vorige week gebeld voor een 3.5 kW MHI SRK ZS, de telefoon werd meteen opgenomen en de unit was leverbaar. Echter ik wilde mijn order veranderen in een 2.5 kW model en de telefoon wordt niet meer opgenomen en mails worden niet meer beantwoord. Als ik op Google kijk dan zie ik her en der dezelfde ervaringen. Ik ben dus bang dat dit nog een lange rit gaat worden. Jammer genoeg heb ik betaald met iDeal en niet met Paypal.

Wat zijn jullie ervaringen met dit bedrijf?

edit: na een paar dagen kreeg ik toch reactie en is de unit inmiddels verzonden :) Lijkt erop dat het een klein bedrijfje is en hebben het heel erg druk.
Dan tref je het, deze meneer heeft een aardige trackrecord van niet leveren, niet te bereiken, rechtzaken, Fake reviews plaatsen, etc. Hij woonde een paar huizen verderop in mijn vorige woning. Zou ermee oppassen.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:59
kliklakloe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 02:45:
[...]

Dan tref je het, deze meneer heeft een aardige trackrecord van niet leveren, niet te bereiken, rechtzaken, Fake reviews plaatsen, etc. Hij woonde een paar huizen verderop in mijn vorige woning. Zou ermee oppassen.
ik heb er ook geen goede verhalen over gehoord

maar goed aan de andere kant heb ik zelf eens wat besteld bij een bedrijf die ook niet zo hoog aangeschreven was en heb toen een top service gehad :) de ene ervaring is de andere niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 00:08

Twhomp

Stayin' Alive

Jeoh schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:52:
[...]

Ben hier ook erg benieuwd naar. Buitenunit is hier geen optie, en dit ziet eruit als the next best thing. Helaas niet heel veel ervaringen over te vinden online...
Nee inderdaad. Schrikbarend weinig.

Eén dezer dagen ga ik met de aannemer in mijn nieuwe appartement kijken. En daarna met de aircoboer om tafel.

Als ik voor een watergekoelde airco ga, zal ik hier een topic maken om de aanleg en ervaringen te delen. Wellicht help ik er iemand mee.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook maar eens aan het kijken voor een airco. Graag gelijk een R32 model.

Heb van mijn vaste leverancier een Mitsubishi WSH-HR35i geoffreerd gekregen. Vraag is nu -los van de specs- hoe doet deze het met geluid, zowel buiten als binnen? Hoe stiller hoe beter uiteraard. Iemand ervaring met dit model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Gisteravond waren ze later dan gepland klaar. Geloof dat ze pas tegen 20:30 uur vertrokken.
Maar alles werkt en het voelde direct al een flink stuk koeler aan *O*

Enig puntje van kritiek dat ik heb, is dat ze de koelleiding op de uitbouw (stukje van ongeveer een meter) niet in een gootje hebben gelegd. Heb het ze wel gevraagd, maar ze gaven aan dat nooit te doen. Naja, dan ga ik dit weekend zelf wel even langs de bouwmarkt om een gootje te halen en deze te plaatsen.
Op het dakkapel is bij de koelleiding ook geen gootje geplaatst, maar daar zit maar een klein stukje van een kleine geen 20 centimeter, voordat ie onder de dakpannen verdwijnt. Daar begrijp ik dat ze niks (kunnen) doen.

De buiten en binnen units zijn stiller dan verwacht. Ik was bang, dat je (met name de buitenunit) wel wat meer zou horen, maar dat viel echt reuze mee! En dat terwijl alle units op vol vermogen aan het koelen waren.
Ook de binnen units zijn stil. Ik moest mijn vrouw er op wijzen, dat de airco aanstond, terwijl we er recht onder zaten. Dat is dus een goed teken :)
De temperatuur in de woonkamer was binnen een uurtje van 25 graden gezakt naar 22 graden. Vanmorgen was het nog steeds een prima temperatuur in de woonkamer (airco heeft 's avonds en 's nachts uitgestaan). Aangezien de tussendeur (hal / woonkamer) over het algemeen dicht zit bij ons, merkten we direct het verschil tussen een ruimte met en ruimte zonder airco. De woonkamer voelde lekker koel aan, terwijl de hal toch echt een stuk warmer / benauwder aanvoelde.

Tot op heden dus tevreden met de werking :) Ben benieuwd naar de komende dagen en het effect (ook op de energierekening :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:27

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dank voor de ervaring delen.

Ik ben zelf ook benieuwd naar de geluidsprodutie van een buitenunit. Al die offertes willen de buitenunit op het platte dak van de keuken plaatsen, maar dan heb ik het maximale aan kabelgoten over de zijgevel lopen.

Goten beperken kan ik, maar dan zou ik de buitenunit aan de voorzijde van de woning moeten plaatsen (gewoon op de grond). Daar kan hij redelijk uit het zicht geparkeerd worden namelijk. Is alleen wel ca. 5m van ons terras af, en de muur grenst aan onze woonkamer. Woning is wel goed geïsoleerd. Enig idee of ik dat ga horen? Het gaat waarschijnlijk een Mitsubishi of een Daikin worden, veel anders wordt er niet geoffreerd (ja Samsung, maar die binnenunits zijn bijzonder lelijk).

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 22:49
@BastaRhymez goed om te horen dat je tevreden bent! En over de energierekening hoeft je je echt geen zorgen te maken. Hier 3 units hangen die vorig jaar nog geen €80 hebben verbruikt (voornamelijk koelen) in een behoorlijke lange (warme) tijd. Hierdoor ook niet meer energie slurpende ventilatoren meer nodig gehad en onnodig veel extra douchesessies bij warme plakkerige dagen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
BastaRhymez schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:35:
Gisteravond waren ze later dan gepland klaar. Geloof dat ze pas tegen 20:30 uur vertrokken.
Maar alles werkt en het voelde direct al een flink stuk koeler aan *O*

Enig puntje van kritiek dat ik heb, is dat ze de koelleiding op de uitbouw (stukje van ongeveer een meter) niet in een gootje hebben gelegd. Heb het ze wel gevraagd, maar ze gaven aan dat nooit te doen. Naja, dan ga ik dit weekend zelf wel even langs de bouwmarkt om een gootje te halen en deze te plaatsen.
Op het dakkapel is bij de koelleiding ook geen gootje geplaatst, maar daar zit maar een klein stukje van een kleine geen 20 centimeter, voordat ie onder de dakpannen verdwijnt. Daar begrijp ik dat ze niks (kunnen) doen.

De buiten en binnen units zijn stiller dan verwacht. Ik was bang, dat je (met name de buitenunit) wel wat meer zou horen, maar dat viel echt reuze mee! En dat terwijl alle units op vol vermogen aan het koelen waren.
Ook de binnen units zijn stil. Ik moest mijn vrouw er op wijzen, dat de airco aanstond, terwijl we er recht onder zaten. Dat is dus een goed teken :)
De temperatuur in de woonkamer was binnen een uurtje van 25 graden gezakt naar 22 graden. Vanmorgen was het nog steeds een prima temperatuur in de woonkamer (airco heeft 's avonds en 's nachts uitgestaan). Aangezien de tussendeur (hal / woonkamer) over het algemeen dicht zit bij ons, merkten we direct het verschil tussen een ruimte met en ruimte zonder airco. De woonkamer voelde lekker koel aan, terwijl de hal toch echt een stuk warmer / benauwder aanvoelde.

Tot op heden dus tevreden met de werking :) Ben benieuwd naar de komende dagen en het effect (ook op de energierekening :X ).
Ik had gisteren 4 binnen-, 2 buitenunits aan van totaal 9.2 kW om het op 21 graden te houden en het verbruik was een whopping 210 Wh :') . Pruttelde lekker voort op resp. cmpfreq van 12 en 14 (2MXM40 + 2MXM52)

Uiteraard is het nog niet echt warm, maar net als @renzo4000; in mijn vorige huis had ik amper 100 kWh gebruikt in de zomer voor verkoelen. En we hadden best wel warme periodes.

Veel plezier met je installatie *O*

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
In ons oude huis hing nog een oude aan/uit airco, die lustte wel een slokje (denk rond de 5kw per nacht). Maar heb zelfs met dat ding nooit het gevoel gehad dat het duur was.

En al was het duur, no way dat ik kon slapen in 30 graden (plat dak) dus dan was het het geld sowieso waard geweest.

Heb hier trouwens dag/nacht tarief, weet niet hoeveel dat verder nog uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Notna schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Ik had gisteren 4 binnen-, 2 buitenunits aan van totaal 9.2 kW om het op 21 graden te houden en het verbruik was een whopping 210 Wh :') . Pruttelde lekker voort op resp. cmpfreq van 12 en 14 (2MXM40 + 2MXM52)

Uiteraard is het nog niet echt warm, maar net als @renzo4000; in mijn vorige huis had ik amper 100 kWh gebruikt in de zomer voor verkoelen. En we hadden best wel warme periodes.

Veel plezier met je installatie *O*
Valt me wel op dat de units buiten niet echt terugmoduleren in tegenstelling dan bij verwarmen. Fan blijft gewoon hard blazen. Bij verwarmen als de boel op temperauur is gaat de fan minder hard blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:36
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:25:
Dank voor de ervaring delen.

Ik ben zelf ook benieuwd naar de geluidsprodutie van een buitenunit. Al die offertes willen de buitenunit op het platte dak van de keuken plaatsen, maar dan heb ik het maximale aan kabelgoten over de zijgevel lopen.

Goten beperken kan ik, maar dan zou ik de buitenunit aan de voorzijde van de woning moeten plaatsen (gewoon op de grond). Daar kan hij redelijk uit het zicht geparkeerd worden namelijk. Is alleen wel ca. 5m van ons terras af, en de muur grenst aan onze woonkamer. Woning is wel goed geïsoleerd. Enig idee of ik dat ga horen? Het gaat waarschijnlijk een Mitsubishi of een Daikin worden, veel anders wordt er niet geoffreerd (ja Samsung, maar die binnenunits zijn bijzonder lelijk).
Ik heb hier een goedkopere Tristar AC-5406 aan een wandconsole hangen. De buitenunit hangt bij mij aan de muur boven de bijkeuken praktisch precies voor onze badkuip, op het moment staat hij te stampen in turbo modus en hoor ik hem in mijn slaapkamer lichtelijk brommen maar is het al helemaal goed te merken in de badkamer omdat de muur wat meetrilt. Als je eenmaal buiten staat in de tuin merk je eigenlijk amper dat hij op vol vermogen staat te stampen verbazingwekkend genoeg. Als je hem normaal gebruikt zonder turbo modus is er helemaal niets van te merken.

Ik raad je wel aan, ook al kun je die buitenunit op het dak zetten, niet doen, gewoon aan de muur hangen! Hier stond hij op een wat brakke constructie en moest ik om de haverklap wel weer het dak op om de unit te verzetten omdat hij als een gek stond te resoneren. Als je in dit topic terugleest zie je ook meer Tweakers die veel bergen moesten verzetten om een buitenunit op een plat dak 'stil' te krijgen.

Edit: Omdat beeld meer spreekt dan slechts woorden, een video terwijl hij nog in turbo mode staat te draaien: YouTube: Even more wroom

[ Voor 5% gewijzigd door VikeeVeekie op 27-05-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Valt me wel op dat de units buiten niet echt terugmoduleren in tegenstelling dan bij verwarmen. Fan blijft gewoon hard blazen. Bij verwarmen als de boel op temperauur is gaat de fan minder hard blazen.
Probeer anders eens met die buiten whisper stand te spelen en/of the ECO mode op het laagste. Ik heb de units bewust op energymode low gezet omdat het gewoon nog niet warm genoeg is om het op middel of zelfs high te zetten. Je kan altijd kijken of je hetzelfde resultaat haalt en niet inlevert op comfort.

Die buiten whisper mode heb ik niet aangezeten. Ga ik ook niet doen, tenzij het van de zomer dermate veel lawaai geeft bij mijn slaapkamerraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-04 23:13
Keuzestress voor een Multi-split Airco (woonkamer + slaapkamer)
info:
Woning uit 2000, Rc3 rondom geisoleerd en met HR+ glas. Beneden veel plat dak.
Woonkamer is één grote ruimte met eetkamer en keuken, veel glas op het zuiden, echter geen directe lichtinval in de zomer, inhoud 207m3.
Slaapkamer heeft een inhoud van 42m3, raam en deur op het zuiden en deels schuin dak / deels plafond.

Wordt 's winters verwarmt met L/W WP (Elga), dit gaat goed tot -2 graden. Bedoeling is om icm de Airco's de CV weg te kunnen doen voor verwarming voor ook de koudere dagen.
Daarnaast 's zomers koeling voor woonkamer en slaapkamer (met evt. deur open naar overloop/andere slaapkamers. Slaapkamers worden nu 's zomers niet enorm heet.

Kijkrichting is Daikin ivm app en domoticz besturing.
Voor de WAF is een Stylish in de woonkamer een must.

optie 1:
- Daikin Stylish FTXA42AW (woonkamer)
- Daikin Perfera FTXM20N (slaapkamer) (of toch 1 zwaarder kiezen, FTXM25N?)
- Daikin 2MXM50M9 buitenunit

optie 2:
- Daikin Stylish FTXA50AW (woonkamer)
- Daikin Perfera FTXM20N (slaapkamer) (of toch 1 zwaarder kiezen, FTXM25N?)
- Daikin 3MXM52N buitenunit

Ivm geluid kijk ik toch naar een FTXA42AW voor de woonkamer of zou deze dat niet trekken (207m3)?
De FTXA50AW is blijkbaar niet te combineren met de 2MXM50M9 buitenunit, wel met de 3MXM52N.
Iemand ervaring met het geluidsniveau van de FTXA50AW? Deze komt op 3,1 meter hoogte te hangen.

Buitenunit komt op een plat houten dak te staan. Plan is om zware opsluitbanden te plaatsen op rubbers, bigfoot poot er op en de buitenunit op dempers plaatsen.
Zijn trillingen op deze manier voor beide buitenunits te elimineren?

2MXM50M9 of 3MXM52N als buitenunit?

Iemand nog tips of suggesties?

Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Notna schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:02:
[...]

Probeer anders eens met die buiten whisper stand te spelen en/of the ECO mode op het laagste. Ik heb de units bewust op energymode low gezet omdat het gewoon nog niet warm genoeg is om het op middel of zelfs high te zetten. Je kan altijd kijken of je hetzelfde resultaat haalt en niet inlevert op comfort.

Die buiten whisper mode heb ik niet aangezeten. Ga ik ook niet doen, tenzij het van de zomer dermate veel lawaai geeft bij mijn slaapkamerraam.
Die Ecostand is toch alleen om de het piekvermogen te dempen? Buiten whisper had ik al wel geprobeerd maar ik hoor geen verschil. :?

Had die Ecostand uitgezet omdat ik het bij verwarmen niet echt lekker vond werken. Moest duidelijk de binnenunits dan weer harder laten blazen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 27-05-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:10:
[...]

Die Ecostand is toch alleen om de het piekvermogen te dempen? Buiten whisper had ik al wel geprobeerd maar ik hoor geen verschil. :?
Sorry, ik verbruik de verkeerde term (ten dele). De ECO stand op de AB zet de energy bespaarstand op 'medium'. Als je in de WiFi app kijkt, dan kan je bij 'Energie bespaarstand' de units op LOW zetten. Het drukt het vermogen van de unit naar beneden en dus ook de cpmfreq, stroomverbruik en, ik neem aan, hoe hard de ventilator wel of niet draait op de buitenunit.

Ik moet zeggen dat het mij helemaal niet is opgevallen dat de buitenunit blijft draaien c.q meer dan verwarmen. Eerder het omgekeerde. Ik kan ze in de tuin namelijk niet horen op ~3m afstand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Notna Net weer aangezet. Ben benieuwd. Al blijft mijn huis nu nog koel. 21,5 met Arko vannacht. Alle ramen kunnen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Notna Blijft die stand die je instelt Eco ook in tact mocht de afstandsbediening een keer gebruikt worden? Mijn dochter gebruikt die boven wel eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:49:
@Notna Blijft die stand die je instelt Eco ook in tact mocht de afstandsbediening een keer gebruikt worden? Mijn dochter gebruikt die boven wel eens.
Als je de Eenergy modus via de app instelt en verder alleen andere dingen aanpast met de AB (dus NIET aan de ECO stand op de AB zit) dan blijft die setting bewaard. Als je aan de ECO knop op de AB gaat drukken, dan gaat het pas 'mis'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 15:05
Over twee weken wordt bij mij de airco geplaatst. De unit komt achter huis op de grond. Stel nu dat ik ooit een overkapping aan huis wil hebben. Kan zo'n unit dan daaronder blijven staan? Of moet hij dan aan de muur boven het dak van de overkapping (vindt ik geen mooie oplossing).

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rimave schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:27:
Over twee weken wordt bij mij de airco geplaatst. De unit komt achter huis op de grond. Stel nu dat ik ooit een overkapping aan huis wil hebben. Kan zo'n unit dan daaronder blijven staan? Of moet hij dan aan de muur boven het dak van de overkapping (vindt ik geen mooie oplossing).
Juist alleen maar beter. Dan staat hij vrij van alle weersinvloeden.

Staan bij mij vol in de zon te bakken helaas. :X

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 27-05-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:37
Ik heb dit bericht even compleet gewijzigd. Ik twijfel namelijk of de buiten units beter op de garage kunnen of op de uitbouw. We wonen in 2-onder-1-kap. Onze garage grenst ook aan de garage van de volgende 2-onder-1-kapper.

Ik wil de buren zo min mogelijk last van laten heben. Als de buiten units op de garage komt, dan zijn deze voor 10% zichtbaar vanuit de openbare weg. Op de uitbouw zijn ze niet zichtbaar vanuit de weg, maar onze ventilatieroosters en die van de buren gaan natuurlijk wel geluid doorlaten.

Onze garage heeft een houten dak, geen isloatie. Hoe zorg ik dat vibraties zo min mogelijk door dringen naar de garage, terwijl ik de constructie zo laag mogelijk houd?

Hebben het plaatsen van tegeldragers, gevolgd door betpnnen tegels en dan pas de Big Foot/Sumo voordelen op een houten garagedak (met bitumen)? Kan ik direct de BigFoot plaatsen, met daarop van Trillingdempers ( bijvoorbeeld AG-45 M8) Dan zit de airco dus niet direct vast aan het dak. Is dat "erg" of waait die weg? :-)

[ Voor 105% gewijzigd door Alfa159 op 27-05-2020 14:11 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 13:34
Ik lees op allerlei plaatsen dat het plaatsen van een buiten-unit een uitbreiding aan je huis is en daarom moet voldoen aan allerlei regels.
Is dat nog steeds zo?
Hoe zit het wanneer je de buiten-unit op je terras plaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 15:05
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:04:
[...]

Zo dacht ik ook idd. Voorkant van overkapping is open, dus genoeg ruimte voor het ding om lucht aan te zuigen dacht ik.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Abom schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:39:
Ik lees op allerlei plaatsen dat het plaatsen van een buiten-unit een uitbreiding aan je huis is en daarom moet voldoen aan allerlei regels.
Is dat nog steeds zo?
Dat is heel specifiek per gemeente en zal je moeten bekijken in de APV of de betreffende afdeling van je gemeente. Bij mijn in Purmerend mocht alles tot 50CM diep aan de gevel gehangen worden zonder vergunning.

Op je terras mag het volgens mij altijd vergunningsvrij. Ik zou wel even opzoeken of er een regel is mbt erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57

Arfman

Drome!

Ah, zie nu pas dat er een Airco topic is. Gisteravond een aircosysteem voor mijn huis besteld, buitenunit en 2 binnenunits (Mitsubishi). Wordt geleverd door een voor ons bekende installateur die meer werk voor ons gedaan heeft. De situatie gaat heel erg lijken op loewie1984 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2" maar hij gaf aan dat ze de goot in grijs konden leveren. We gaan het zien.

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Kan nu de order nog veranderen als het moet, zie al dat de Wifi module niet veel toevoegt?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 12:48
Voor ons huis wil ik graag een multi-split airco gaan aanschaffen. (nieuwbouw woning opgeleverd in 2019)
Het idee is om deze bij KeroClima te bestellen en zelf te installeren en dan te laten afpersen.
De buitenunit komt dan op de garage te staan en leidingen kunnen we intern redelijk makkelijk wegwerken in een reeds bestaande leiding lepelhoek.

Nu kom op het forum veel tegen dat iedereen voor een MHI of een Daikin gaat. Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een Panasonic?
Ik had zelf het volgende samen gesteld. De bedoeling is dat er 1 in de woonkamer komt en 1 op de overloop.

1x Panasonic CU-3TZ52TBE
2x Panasonic CS-TZ35TKEW-1 of Panasonic CS-Z35VKEW

Evt zouden we boven wellicht nog naar een Panasonic CS-TZ25TKEW-1 of CS-Z25VKEW kunnen.

Is dit een redelijke setup of kan ik beter verder zoeken naar een daikin/MHI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
happy killer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:50:
Voor ons huis wil ik graag een multi-split airco gaan aanschaffen. (nieuwbouw woning opgeleverd in 2019)
Het idee is om deze bij KeroClima te bestellen en zelf te installeren en dan te laten afpersen.
De buitenunit komt dan op de garage te staan en leidingen kunnen we intern redelijk makkelijk wegwerken in een reeds bestaande leiding lepelhoek.

Nu kom op het forum veel tegen dat iedereen voor een MHI of een Daikin gaat. Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een Panasonic?
Ik had zelf het volgende samen gesteld. De bedoeling is dat er 1 in de woonkamer komt en 1 op de overloop.

1x Panasonic CU-3TZ52TBE

Evt zouden we boven wellicht nog naar een Panasonic CS-TZ25TKEW-1 of CS-Z25VKEW kunnen.

Toen je zocht op Panasonic in dit topic kwam je nog niet genoeg tegen?

@Glashelder is er iig geen fan van :+

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 27-05-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:27

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier ook in de markt voor een airco. Betreft 1x slaapkamer boven en 1x woonkamer met (vrijwel) open keuken beneden. Woonkamer ca 114 m3 (U-vorm) en keuken ca 61 m3, totaal dus 176 m3. Slaapkamer ca 55 m3.

Eisen:
- Binnen- en buitenunits zeer stil
- Geen koude windvlaag zoals soms in hotels, maar liever een subtiel verspreide koelte

Slaapkamer adviseert iedereen een 2kW unit, dat zal ook wel zat zijn. Het hoeft er niet te vriezen. Met deuren open koelen we misschien de tegenoverliggende kamer ook nog wel een beetje.

Beneden lopen de meningen uiteen. De een adviseert een 4,2. Een ander een 5,0. Een derde partij een 3,5 in de kamer en een 2,0 in de keuken. De binnenunit kan mooi centraal in de woonkamer opgehangen worden trouwens.

Prijsverschillen zijn er ook. Wat me opvalt is dat 2x een single split vaak goedkoper is dan 1x een multisplit. Natuurlijk heb je dan 2 buitenunits, maar die zijn wel een stuk kleiner. En minder goten over de gevel, want je kunt ze beide positioneren waar je wilt. Wat is nu eigenlijk het voor- en nadeel van multisplit t.o.v. single split?

Prijzen variëren nu tussen de 3700 voor single splits Toshiba tot 4600 voor multisplit Daikin. Compleet met installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 27-05-2020 15:03 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 22:49
@BeQuietAndDrive Waarschijnlijk kan je wel uit met een 4,2 voor de woonkamer maar dat ligt ook aan een aantal factoren waaronder de isolatiewaarde van je huis, veel glasoppervlak (op het zuiden) etc. Wat betreft single vs multi zijn voor en nadelen op te noemen. Overigens kan je op al je vragen antwoorden vinden in de reeds geposte reacties in dit topic. Even de tijd nemen om het topic door te lezen en voor je weet ben je een expert ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 18:26
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:02:
Hier ook in de markt voor een airco. Betreft 1x slaapkamer boven en 1x woonkamer met (vrijwel) open keuken beneden. Woonkamer ca 114 m3 (U-vorm) en keuken ca 61 m3, totaal dus 176 m3. Slaapkamer ca 55 m3.

Eisen:
- Binnen- en buitenunits zeer stil
- Geen koude windvlaag zoals soms in hotels, maar liever een subtiel verspreide koelte

Slaapkamer adviseert iedereen een 2kW unit, dat zal ook wel zat zijn. Het hoeft er niet te vriezen. Met deuren open koelen we misschien de tegenoverliggende kamer ook nog wel een beetje.

Beneden lopen de meningen uiteen. De een adviseert een 4,2. Een ander een 5,0. Een derde partij een 3,5 in de kamer en een 2,0 in de keuken. De binnenunit kan mooi centraal in de woonkamer opgehangen worden trouwens.

Prijsverschillen zijn er ook. Wat me opvalt is dat 2x een single split vaak goedkoper is dan 1x een multisplit. Natuurlijk heb je dan 2 buitenunits, maar die zijn wel een stuk kleiner. En minder goten over de gevel, want je kunt ze beide positioneren waar je wilt. Wat is nu eigenlijk het voor- en nadeel van multisplit t.o.v. single split?

Prijzen variëren nu tussen de 3700 voor single splits Toshiba tot 4600 voor multisplit Daikin. Compleet met installatie.
Single split units zijn niet altijd kleiner hoor. vanaf 4,2 of 5 zijn ze een stuk groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mrk87 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Single split units zijn niet altijd kleiner hoor. vanaf 4,2 of 5 zijn ze een stuk groter.
Eens. Mijn Daikin 4,2 is groter dan mijn multi 5 buiten. Single kan verder terug moduleren @BeQuietAndDrive en is een fractie stiller buiten. (zie op dit moment terwijl alles op 21 staat dat de compressor van de multi harder werkt. cmpfreq=16 tegen 14 van de single). Als je met singles kan werken, altijd doen. Goedkoper, betere modulatie als je er maar 1 hebt draaien (en zeker met verwarmen....altijd doen, veeeeeeeel zuiniger dan je cv ;) ) en bedrijfszekerheid. Gaat er 1 kapot doen de andere het nog en ligt niet alles plat.

NB: een Daikin 4,2 FTXM binnenunit is stiller en kleiner dan de 5. Ook niet geheel onbelangrijk (vond ik 8) ).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 27-05-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abom schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:39:
Is dat nog steeds zo?
Geen probleem. Gewoon doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Notna schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:59:
[...]

Als je de Eenergy modus via de app instelt en verder alleen andere dingen aanpast met de AB (dus NIET aan de ECO stand op de AB zit) dan blijft die setting bewaard. Als je aan de ECO knop op de AB gaat drukken, dan gaat het pas 'mis'
Eco modus doet hier niets aan de ventilatorsnelheid. Wel jammer. Units staan op 1,5 meter terras en hoor ze dus een beetje. Met bloedheet weer maakt het niet uit want dan ben ik toch binnen. Pesthekel aan dat bloed hete weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:32

BTS

happy killer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:50:

1x Panasonic CU-3TZ52TBE

Geen ervaring met de multi split wel met de single split variant van CS-Z35VKEW. Ik ben er tevreden over. App (comfort cloud) werkt goed.

Ik heb geen ervaringen met Daikin of MHI dus kan daar niks mee vergelijken

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:59:
[...]

Als je met singles kan werken, altijd doen. Goedkoper, betere modulatie als je er maar 1 hebt draaien (en zeker met verwarmen....altijd doen, veeeeeeeel zuiniger dan je cv ;) ) en bedrijfszekerheid. Gaat er 1 kapot doen de andere het nog en ligt niet alles plat.
Wat die modulatie betreft vraag ik me dat af. Ik heb 3 single splits die alle drie hun eigen compressor moeten laten draaien. Zal op lage vermogens één compressor dan niet beter zijn? Dat lage stroomverbruik van jullie dat red ik echt niet met mijn single splits. Vandaag 2 kWh. Staan wel vanaf 10:00 aan ivm tuinwerkzaamheden :X Heerlijk ff afkoelen in huis.
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:04:
[...]

Gelukkig voor jou maakt dat voor het rendement echt nagenoeg niks uit omdat voor de unit alleen de buitentemperatuur echt van belang is. Die units verplaatsen relatief veel lucht dus dat zonnetje boeit niet zo :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Glashelder schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:54:
[...]

Wat die modulatie betreft vraag ik me dat af. Ik heb 3 single splits die alle drie hun eigen compressor moeten laten draaien. Zal op lage vermogens één compressor dan niet beter zijn? Dat lage stroomverbruik van jullie dat red ik echt niet met mijn single splits. Vandaag 2 kWh. Staan wel vanaf 10:00 aan ivm tuinwerkzaamheden :X Heerlijk ff afkoelen in huis.
Ik bedoelde ook dat singles beter/lager kunnen moduleren dan multi's. Dus ja, je hebt gelijk. Specs geven het ook aan in de datasheets.

Edit; zet net de airco's uit (3x totaal 8,7 kW) en 3 kWh verstookt. Wel een heel huis op 21 graden gehouden van zo'n 400m3. Nu kunnen gewoon de ramen weer open.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 27-05-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-04 11:29
morgen komen ze bij mij installeren. Hoop dat het nog snikheet wordt deze zomer, heb ze tot nu toe eigenlijk nog niet nodig gehad dus heb in de basis best een koel huis. Misschien is 4k wel wat veel voor maar een paar dagen per jaar...

Hebben jullie ze al veel aan gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
maxtrash schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:56:
morgen komen ze bij mij installeren. Hoop dat het nog snikheet wordt deze zomer, heb ze tot nu toe eigenlijk nog niet nodig gehad dus heb in de basis best een koel huis. Misschien is 4k wel wat veel voor maar een paar dagen per jaar...

Nu voor de 4de keer voor verkoelen dit jaar. Lekker hoor :Y

Voor verwarmen als sinds november (tot eind maart/begin april)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja. Lekker hoor verwarmen met airco en zo dertig tot vijftig procent (afhankelijk van de situatie) besparen op je energierekening. Voor alleen koelen had ik ze never nooit gehangen. Maar dat ben ik.

Nb: hoop dat het niet snikheet wordt want het is nu al veeeeeeeeeeeeel te droog buiten. Had graag nog wat groenten te eten en de boeren zijn nu al wanhopig. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 27-05-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:57
Heeft hier iemand ervaring met een kanaal model airco? Ik zit te kijken naar een Daikin kanaal model met zone kit om meerdere slaapkamers te koelen vanuit een aangrenzende berging. Uit de specsheets wordt mij echter niet duidelijk of je een centraal aanzuigkanaal gebruikt en per kamer een uitblaas kanaal of beide per kamer. Inregelen van aparte temperatuur per zone is volgens mij ook mogelijk, maar staat nergens waar ik kijk duidelijk vermeld.

Edit: heb dit gevonden: https://www.daikinac.com/...zoning-kit-vrv-meets-vav/

Alleen wordt deze kit niet echt aangeboden op de bekende airco webshops.

[ Voor 18% gewijzigd door hpmkruit op 27-05-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

4 dagen per jaar.... Dat zeggen mensen die nog geen airco hebben ;)
Het zijn vaak meer dan 4 weken per jaar, daar kom je pas achter als je er één hebt hangen.
Als de kinderen hier naar bed gaan en er klaagt er één over warmte, dan gaat hij gewoon aan.
Dan heb ik het natuurlijk over de warmere maanden. Hier draait hij regelmatig tussen april en september voor koelen. In de zomer vaak weken aan één stuk, gewoon 24/7 op 22c en als het echt heet is op 24c.
Voor het energieverbruik hoef ik het niet te laten, 25 tot 40€ per jaar ongeveer

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MasterSword
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:12
Ik gebruik mijn airco's 365 dagen per jaar,
( De cv ketel is alleen voor warm tap water, verwarming dus niet. )

LG Prestige h12mw nm0 ( Woonkamer )
Gekocht Maart 2013

DAIKIN Ururu Sarara FTXZ25N/RXZ25N ( Slaapkamer )
Gekocht November 2017

Daikin Perfera FTXM25M/RXM25M ( Extra kamer )
Gekocht Mei 2018

En ik heb zelf een lijst gemaakt welke EER en COP bij welke buiten temperatuur.
( Want die SEER & SCOP score zijn een gemiddelde voor heel het jaar klimaat. )

En wil ik het warm hebben bij de keuken, badkamer, of andere slaapkamer zonder airco.
( Dan hou ik de deuren open )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKb4ZPruBkkc-mvWoimAYhqppHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imKfab4oFyTOqW2LOGC2Aw03.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwTpmETqI4rOfnCgBtKty1jEye0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaKImiypCOWobVZhMWd0LJZk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind mensen dom als ze hun split of multi unit alleen voor koelen gebruiken.
Mijn airco's hebben een COP waarde van 5, en dat is 50% zuiniger verwarmen dan met een cv ketel op aardgas. ( Een Airco = een lucht/lucht warmtepomp )

En alstublieft stuur mijn geen reacties met vragen waarom geen 1 multi unit.
Want ik ben net Albert Heijn, heb liever 3 kleintjes dan 1 grote.
En zoek maar is een 8 of 7 kW multi unit die nog een COP waarde van 5 heeft.
( Gaat je niet lukken )

Dit is mijn manier en het werkt perfect.
Verwarmen met een split airco, heb je sneller terug verdiend dan Zonnepanelen.
Ik heb een Wajong-uitkering en 3 airco's in een huurwoning.
( Is toch voldoende bewijs dat het zuinig is )

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
( hier is ook een lijst met zuinige airco's )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron21
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:45
Goedenavond,

ik heb een vraagje m.b.t. de leiding lengte bij deze multi-split unit: MXZ-2F53VF
ik lees in de "service manual" dat de maximale totale leiding lengte 30 meter is.
er zit 1,2 kg vloeistof "precharged" in het apparaat.

wat ik niet snap, is dit voor de volle 30 meter of moet hij bijgevuld worden na een X aantal meter?
wat is de minimale leiding lengte? ik kan me voorstellen dat als je er 2 binnen units met elk 5 meter aan leiding aan hang (totaal 10 meter leiding dus), dat je dan 20 meter aan koelvloeistof te veel hebt? en is dat erg / kan dat kwaad? of zit er iets in die multi split unit waarmee hij dat kan afvangen. of moet je het gas aftappen, zodat het minder wordt naar de juiste waarde.

ik hoop dat er iemand met ervaring op dit gebied wat kan zeggen hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Laatst online: 12-02-2024
Martinusz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:39:
Ik zag vaak staan bij de gebruiksaanwijzing dat je moet gaan schuren. Ik heb ook liever geen microplastics overal, en dus dacht ik dus óók aan het alternatief van stickeren, heel interresant! Misschien hier ook iemand die meer links heeft, bijvoorbeeld folie die eruit ziet als bakstenen met voegen?
aron21 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 01:31:
Goedenavond,

ik heb een vraagje m.b.t. de leiding lengte bij deze multi-split unit: MXZ-2F53VF
ik lees in de "service manual" dat de maximale totale leiding lengte 30 meter is.

wat ik niet snap, is dit voor de volle 30 meter of moet hij bijgevuld worden na een X aantal meter?
wat is de minimale leiding lengte? ik kan me voorstellen dat als je er 2 binnen units met elk 5 meter aan leiding aan hang (totaal 10 meter leiding dus), dat je dan 20 meter aan koelvloeistof te veel hebt? en is dat erg / kan dat kwaad? of zit er iets in die multi split unit waarmee hij dat kan afvangen. of moet je het gas aftappen, zodat het minder wordt naar de juiste waarde.

Mijn installateur heeft mij verteld dat als je boven de max lengte gaat, bijvullen kan, maar ze dit niet gaan doen. De reden is, de compressor moet dan harder gaan werken, en daar is hij niet op berekend. Je zou dus verder kunnen gaan dan de specs, maar hij kan eerder storingen gaan geven. Verder is korter geen probleem, maar je moet niet te kort gaan zitten (minimale lengte specificaties aanhouden, deze moet te vinden zijn in de instalatiemanual). De 'teveel' koelvloeistof word opgevangen in een vat, zover ik heb begrepen, tenminste als je houd aan de minimale lengte. Lekker erin laten zitten dus, in de meeste gevallen. Overigens mag je niet zelf aan de haal met koudemiddel of het ingebruikstellen, dat mag tegenwoordig alleen een gecertificeerd bedrijf.

[ Voor 63% gewijzigd door MrOizo op 28-05-2020 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Goedenavond,

Zoiets zoekt je f-gassen monteur wel uit, als eindgebruiker hoef je jezelf daar toch niet mee bezig te houden.
Het verschilt zo vaak per merk, serie of type wat er bijgevuld moet worden.
Bij LG MOET er zelfs regelmatig wat uit bij korte leidinglengtes.

Maar volgens mij hoeft er bij de MXZ-2F53VF nooit bijgevuld te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oxellaar schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:59:
[...]

4 dagen per jaar.... Dat zeggen mensen die nog geen airco hebben ;)
Het zijn vaak meer dan 4 weken per jaar, daar kom je pas achter als je er één hebt hangen.
Als de kinderen hier naar bed gaan en er klaagt er één over warmte, dan gaat hij gewoon aan.
Dan heb ik het natuurlijk over de warmere maanden. Hier draait hij regelmatig tussen april en september voor koelen. In de zomer vaak weken aan één stuk, gewoon 24/7 op 22c en als het echt heet is op 24c.
Voor het energieverbruik hoef ik het niet te laten, 25 tot 40€ per jaar ongeveer
Hier worden ze eind juni geplaatst maar ik had ze afgelopen weken al willen hebben. We hebben een paar flink warme dagen gehad waardoor de slaapkamer al meerdere dagen boven de ideale slaaptemperatuur zit. Vorig jaar hadden we meerdere maanden waarin het gewoon amper uit te houden was, dat zijn we toch ook niet vergeten?

Ik wek nu makkelijk 30kWh per dag op met m'n zonnepanelen, uitschieters tot aan de 43kWh. Dan kan ik best een paar kWh'tjes opofferen aan een airco :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael-Pr
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-03-2021
Goedenavond,

De max leiding lengte is wat de compressor aan kan , pre charged zit er meestal rond de 7.5m lengte in dus voor je multisplit 15m , min leidinglengte is 3meter, er staat ook in de hoeveel gr je moet bijvullen per meter extra leiding , bij de Panasonic staat het zo in de tech specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Michael-Pr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:17:
[...]

De max leiding lengte is wat de compressor aan kan , pre charged zit er meestal rond de 7.5m lengte in dus voor je multisplit 15m , min leidinglengte is 3meter, er staat ook in de hoeveel gr je moet bijvullen per meter extra leiding , bij de Panasonic staat het zo in de tech specs.
Even een correctie op deze opmerking... 7.5 meter voorvulling, is 7.5m, ongeacht of het een multisplit is.
Bij een multisplit word dit niet verveelvoudigd met het aantal binnendelen.

Dus 7.5m voorvulling, wordt geen 15m bij een multisplit met 2 binnendelen, of 22.5m bij 3 binnendelen.

Bijvullen gaat volgens specs inderdaad. Vaak 15 a 20 gram per meter, vanaf een bepaalde lengte. Of, zoals bij ME vaak voorkomt, per 10 meter extra lengte 150 of 200gr bijvullen.
Of soms zelfs helemaal niets bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron21
bedankt voor jullie opmerkingen.
volgens mij is de vraag niet helemaal goed begrepen.
ik wil niet meer leiding lengte, maar minder dan de 30 meter die in de service manual staat:
https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/3823 (zie pagina 16 en 30)
ik ben bang dat er te veel "precharged" koelmiddel in zit dan (voorbeeld van 2x 5 meter) waar volgens de handleiding "precharged" voor 30 meter in zit. ik kan niets vinden in de handleiding over het feit dat er een klep of iets in zit die er dan voor zorgt dat er niet te veel koelmiddel in het systeem komt.

ik wil het graag even zwart op wit lezen i.p.v. "zover ik heb begrepen"
het kan zijn dat ik er overheen lees natuurlijk.
ik weet niet of er ook monteurs op dit forum zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aron21 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:29:
ik wil niet meer leiding lengte, maar minder dan de 30 meter die in de service manual staat:
https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/3823
ik ben bang dat er te veel "precharged" koelmiddel in zit dan (voorbeeld van 2x 5 meter) waar volgens de handleiding "precharged" voor 30 meter in zit. ik kan niets vinden in de handleiding over het feit dat er een klep of iets in zit die er dan voor zorgt dat er niet te veel koelmiddel in het systeem komt.

Zou zeggen bel een monteur en laat hem de boel installeren. Mijn vrouw legt ook niet aan niet-klanten uit hoe ze hun haar moeten verven. Niet lullig bedoeld maar je wil het zelf doen en gratis advies van vakmannen waarvan het hun broodwinning is. 8)7 Het is of het een of het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron21
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Zou zeggen bel een monteur en laat hem de boel installeren. Mijn vrouw legt ook niet aan niet-klanten uit hoe ze hun haar moeten verven. Niet lullig bedoeld maar je wil het zelf doen en gratis advies van vakmannen waarvan het hun broodwinning is. 8)7 Het is of het een of het ander.
dat snap ik, maar vragen kan altijd :-)
op moment is het wat lastig om als particulier aan een monteur te komen .. je staat achteraan de rij en ik ga ook niet wachten tot na de zomer.. zeker niet als het zo'n 40 graden zomer wordt als vorig jaar.
dan kan je zeggen .. had je eerder moeten zijn... in dit geval kon dat niet, want ik heb net een nieuw huis gekocht .. zonder airco :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:04
Ik zou zeggen Google eens op “zelf airco installeren”. Leesvoer genoeg. Tegen de tijd dat je uitgelezen bent is de zomer voorbij. ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023

Je hebt een minimale en maximale lengte. Minimale lengte is geloof ik rond de 1 tot 2 meter leiding (kan ik me herinneren dat dit in de Daikin handleiding stond), en maximale is in dit geval voor jou precharge 30 meter. Met andere woorden... Er zit gas in van een leiding van 1 tot 30 meter.

Heb je meer dan 30 meter? Dan moet er per meter x aantal gas bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron21
Prutzertje schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:00:
[...]

Je hebt een minimale en maximale lengte. Minimale lengte is geloof ik rond de 1 tot 2 meter leiding (kan ik me herinneren dat dit in de Daikin handleiding stond), en maximale is in dit geval voor jou precharge 30 meter. Met andere woorden... Er zit gas in van een leiding van 1 tot 30 meter.

Heb je meer dan 30 meter? Dan moet er per meter x aantal gas bij.
het installeren gaat wel lukken ..
het vacumeren ook wel .. pompje van 150 euro met meters en klaar.
het gaat mij om die specifieke info over het feit dat er niet te veel koelmiddel in zit

bij de huis, tuin en keuken modellen staat erbij dat er een "precharge" tot 7 meter in zit ..
dan kom je wel weg met 3 of 5 meter leiding .. maar een verschil van 30 meter vs 10 meter is wel wat veel.
of er zit dus een speciale klep of iets in .. maar dat is juist mijn vraag :-)
met Daikin multi-split modellen heb je dat ook .. mogelijk heeft iemand iets gehoord tijdens het installeren door de monteur bij hem .. of heeft iemand het al eerder uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
aron21 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:03:
[...]

het gaat mij om die specifieke info over het feit dat er niet te veel koelmiddel in zit

bij de huis, tuin en keuken modellen staat erbij dat er een "precharge" tot 7 meter in zit ..
dan kom je wel weg met 3 of 5 meter leiding .. maar een verschil van 30 meter vs 10 meter is wel wat veel.
met Daikin multi-split modellen heb je dat ook .. mogelijk heeft iemand iets gehoord tijdens het installeren door de monteur bij hem .. of heeft iemand het al eerder uitgezocht.
Stel dat er een precharge in zit voor max 7 meter... En ze zeggen verder de minimale lengte is 1 meter... en ik maak er 1,1meter van. Dan werkt dat gewoon. Zit er misschien in verhouding veel gas in maar dan werkt het nog gewoon. Goed handleiding lezen. Staat het er niet in? Moet je er ook niet moeilijk over gaan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
aron21 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:03:
[...]

Bij daikin multi split modellen is er naar mijn weten geen klep... Die iets met koudemiddel doet.

Maar je kunt in november prima airco's monteren, alleen denkt niemand eraan.
In april wordt iedereen wakker en wil men direct een airco...
Je moet het dak repareren als de zon schijnt.
En... Bedenk ook dat heel weinig bedrijven op een klus zitten te wachten waar geen materiaal geleverd mag worden.
Je verdient er minder aan en je loopt het risico om achteraf gezeik over garantie te krijgen.

Want word een eventuele storing veroorzaakt door de wijze van montage, of door het product zelf? .. En wie gaat een extra service bezoek betalen...

Ikzelf zou nooit zo'n klus aannemen....

Kijk... Een biertje bij de horeca is ook 350% duurder dan bij de supermarkt. Thuis pak je hem zelf uit de koelkast en zit je op je eigen stoel. Bij de horeca zit je op hun terras, je krijgt bediening van een asociale ongeïnteresseerde tiener en je betaalt dik, vind iedereen normaal.

Zo is die airco bij een installateur ook veel duurder, dan bij een webshop uit zuid-Europa. Een installatiebedrijf levert zonder gezeik over garantie, gemonteerd door een vakman.
Maar dat is te duur....
En als je niet uitkijkt... Noemen ze je nog een afzetter, of zakkenvuller.

Dit laatste is niet persoonlijk, maar zeker wel eens genoemd op het forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

@Oxellaar Helemaal niets aan toe te voegen. _/-\o_ NB: ik heb in de winter laten plaatsen. Dus niet iedereen denkt zo. Altijd anti-cyclisch kopen en tegen de massa in. ;)

Behalve die associale tiener dan. Mijn zoon werkt ook als bediening in een bios en is uitermate correct. >:)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 28-05-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-04 11:29
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:27:
@Oxellaar Helemaal niets aan toe te voegen. _/-\o_ NB: ik heb in de winter laten plaatsen. Dus niet iedereen denkt zo. Altijd anti-cyclisch kopen en tegen de massa in. ;)

Behalve die associale tiener dan. Mijn zoon werkt ook als bediening in een bios en is uitermate correct. >:)
ze zijn nu vandaag bezig bij mij, maar de monteur vertelde me dat ze het hele jaar druk zijn.
Maar goed, het zal allicht iets schelen in de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael-Pr
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-03-2021

Als je toch de vacuümpomp en meterset heb dan kun je de druk meten als dat binnen de specs valt is het goed, die airco weet toch niet hoeveel meter leiding je eraan geknoopt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:37
De Daikin Stylish moet officieel 30cm van het plafond worden geinstalleerd. Zijn er mensen die daarvan hebben afgeweken?

In mijn geval zou estetisch gezien 18cm vanaf het plafond perfect zijn. Of is dat echt veels te weinig voor een goede werking van de unit?

PS: De mannen zijn ook hier de aircos aan het installeren. :-)

[ Voor 11% gewijzigd door Alfa159 op 28-05-2020 12:59 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fmrama
Lees de handleiding eens goed!

Het is geen 30 cm.

Maar 30 mm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QJjQCGACqXG4FIr7IhfMkBClPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Kcg8GLufs2wtB22XxVXDZEl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door fmrama op 28-05-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Michael-Pr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Als je toch de vacuümpomp en meterset heb dan kun je de druk meten als dat binnen de specs valt is het goed, die airco weet toch niet hoeveel meter leiding je eraan geknoopt hebt.
Iers met klok en klepel. Hier heeft niemand wat aan.

Teveel koudemiddel, door korte leidingen, of te weinig koudemiddel, door extra leidinglengte, weet de airco inderdaad niets van.
Maar in beide gevallen gaat er vroeg of laat wat naar de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fmrama schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:17:
Lees de handleiding eens goed!

Het is geen 30 cm.

Maar 30 mm!

[Afbeelding]
Oh dan hebben ze het bij mij verkeerd gedaan. Hij hangt 30 cm vanaf de grond. Vandaar dat hij zo in mijn gezicht blaast.: :+ _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
Dan kun je er in iedergeval nog met de stofzuiger onderdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-04 09:54
stefxx schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:58:
Iemand enig idee of de beeper van LG wandunits (PC09SQ en PC12SQ) uit te schakelen zijn? Of desnoods waar die beeper te vinden is om de nek om te draaien? Voordat ik ze helemaal opentrek en van alles sloop...

Dank!
Met die vraag zat ik (hallo allen, lees hier en daar al wat jaren mee) ook de eerste twee weken nadat ik de LG PC12SQ in gebruik had genomen in onze slaapkamer. Dat is inmiddels ongeveer twee maanden geleden. Elke keer werd ik wakker als mijn partner iets anders instelde. En andersom. Ik snap niet dat die designers denken dat het prettig is om zo'n harde piep te generen als bevestigingstoon bij elke handeling. Gelukkig geen piep als apparaat na ingestelde timer na x uur uitgaat.

Helaas kwam ik alleen uit op louche websites waar je fysiek speakers van printplaten kon slopen. Dat gaat mij uiteraard wat ver. Gelukkig horen we het nu niet zo meer en slapen we er doorheen. Maar beste LG; als jullie hier meelezen dan hoop ik wel dat er een een mogelijkheid komt om het piepgeluid softwarematig uit te zetten.

Ik maak gelijk een review van mijn combi

LG PC12SQ in slaapkamer
en PC18SQ in een woonkamer
in een kooprijtjeshuis met 2dakkappelen op zolder en een serre beneden.
De 12 gebruik ik in de nacht om te koelen en staat overdag uit.
De 18 is alleen om op hete dagen de woonkamer te koelen en ik vermoed ook om de stadsverwarming te gaan vervangen in de winter.

en probeer het met watgebruikerservaringen te beschrijven. Is wellicht niet geheel gestructureerd geschreven maar ik zit op een telefoonschermpje te tikken en had in eerste instantie niet de intentie een review te schrijven.

De app van LG (Thing) werkt erg goed in de basis. App kent beide airco's (in woonkamer hangt een LG PC18SQ). App is ook op apparaat van mijn partner geplaatst. Zo kunnen wij allebei beide units bedienen. Ook een paar minuten voor we naar bed gaan zodat de kamer koel voelt. Je kan de windrichting instellen op zeven verschillende standen. Er zitten wat timerfuncties op en je kan wat dingen zien over het energieverbruik (bijvoorbeeld dat het verbruik het afgelopen uur 0,21 kWh was. Wat ik dan wel weer apart vindt is dat je met de app sommige dingen niet kan doen die je met de afstandsbediening wel kan doen. De afstandsbediening kent enkele functies die in de app wel gemist worden door mij. De afstandsbediening kent 5 ventilatorstanden, de app maar 3. En je kan het display niet uitschakelen, wat op de afstandsbediening weer wel kan.

Op de app kan je echter wel weer heel eenvoudig het stroomverbruik bekijken (actueel, per uur, dag, week en maand) en zie je snel de actuele binnen- en buitentemparatuur.

Ik ben (buiten de bevestiginspiep, die ik inmiddels niet meer hoor) erg tevreden over de PC12SQ. Vooral die app is erg prettig. We slapen nu al stukken beter bij warme nachten. Die euro aan kosten en stroomverbruik is het waard! Ik raad iedereen die het zich kan veroorloven een fatsoenlijke multisplit aan zoals ook in vele andere landen gebruikelijk is. Wij lijken daar toch flink in achter te lopen. Met de klimaatverandering is een goede nachtrust in een koele kamer m.i. belangrijk.

De PC18SQ waarschijnlijk ook maar die heb ik nog niet nodig gehad. Ja om eens te verwarmen. Het was toen in 4 minuten behaaglijk warm onder de airco waar we altijd zitten. Dat is een stuk sneller en efficiënter dan de stadsverwarming die ook maar gelijk de hele kamer verwarmt (na een uur).

Ik heb de PC12SQ in mijn slaapkamer (1e verdieping) tegenover ons doen plaatsen. Ik vind de windstroom erg prettig, ervaar geen problemen met een koudeval ofzo. Daarnaast gebruik ik de airco soms ook alleen op de ventilatorfunctie en heb zo een heerlijk windje met verwaarloosbare stroomkosten en zonder een lelijke ventilator die in de weg staat op de grond. Overstemt ook goed wat ander geluid (snurken, verkeer, buren) wat je dan niet meer hoort. Geheel is met een pompje voor de condensafvoer en een slang naar de buitenunit geplaatst. Buitenunit staat op dakkappel op zolder. Niet te zien vanaf straat en ook onhoorbaar voor iedereen. Als je op zolder staat hoor je wat licht gebrom bij opstarten. Ik vind een lage geluidsemissie belangrijk want ik wil niet dat de buren last hebben van mij. Deze buitenunit is op een later moment nog geschikt om bijvoorbeeld de zolder van airco te voorzien als dat nodig gaat zijn.

De unit in de woonkamer hangt in de serre. Was de enige plek die mogelijk was zonder enorm leidingwerk. De buitenunit staat in de achtertuin waar we nog een mooie kap over willen doen (iemand tips?, moet beschermd zijn tegen kids die takken in de ventilator willen steken).

Het geheel heeft mij inclusief installatie en btw 3500 EUR gekost waarbij alles achteraf betaald kon worden. De hoogte van het bedrag kwam mij normaal over. De arbijdstijd was ongeveer:
3,5 uur voor pre-schouw inclusief rijtijd in spits en 120 kilometer brandstof

De aanleg werd gedaan door 2 personen
120 km brandstof
2*2 = 4uur reistijd in dalureb tijdens aanleg
2*1 uur = 2uur wachttijd bij leverancier (door Covid)
7*2=14 uur montagetijd. Hoewel de heren lekker rustig werkten (prima) waardoor het naar mijn inschatting ook wel in 2*5= 10 uur had gekund.

In totaal dus inclusief wat heen en weer gebel en geapp dus ongeveer 24 uur arbeidstijd en 240 km aan diesel.

Wat zou ik volgende keer anders hebben gedaan?
Achteraf denk ik wel dat de PC12SQ wat extreem is voor de slaapkamer en had de PC09SQ ook wel gekund. De 12 heeft de kamer echt in 5 minuten koud.

LG is voor mij gewoon een goed merk en ik ben van mening dat dergelijke consumentenelektronica altijd goed functioneert van dergelijke merken nu. Ze hebbemner niets aan als ze rommel verkopen. Sterker nog dat kost ze alleen maar geld als troep kapot gaat binnen garantieperioden en imago is ook belangrijk. D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Heb hier ook 2x een LG PC09SQ op een MU2R15 hangen.
Werkt perfect, het piepje lijkt inderdaad iets waar we moeten leren leven.

@vaurits waar kan je het verbruik in de Thinq app zien?

Ik heb een vergelijkbaar bedrag als jij betaald trouwens, dus denk dat dat inderdaad wel een redelijke prijs is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco1810
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06-2021
Ik ben mij aan het oriënteren waar ik een airco wil gaan plaatsen voor de slaapkamer op zolder. Tweede verdieping. Slaapkamer met een dakkapel. Ik denk aan een Mitsubishi SRK/SRC35ZS-W.

Daarbij kijk ik ook naar het geluid van de buiten unit.
Ik twijfel of ik de buitenunit op de dakkapel zet of naast het huis op een uitbouw. Dan staat de unit op het niveau eerste verdieping.

Wat zijn de ervaringen met een buitenunit die 48db geven als je deze zet naast het huis? Het huis van de buren is 8 meter ernaast? Gaat het geluid dan tussen de woningen galmen? Zet je de unit op bigfoots of hang je deze aan de muur?

Andere oplossing is op de dakkapel. Daar kunnen de leidingen via de vliering naar slaapkamer er onder. Of is de kans op resonantie daar groot?

Andere optie is een Minirooftop in de dakkapel? Wat zijn de ervaringen met het geluid buiten en binnen? Schijnt dat deze 68db buiten en 38db binnen is? Keuze minirooftop of de Mitsubishi SRK/SRC35ZS-W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Remco1810 die 48 dB is op de max, dat zal dus niet vaak gebeuren. Ik heb bij mijn schoonouders 2 units op de garage gezet die toevallig ook 48dB als max opgeven. Die buurvrouw maakte zich veel zorgen over het geluid maar als ze bij de erfgrens staat kan ze ze niet horen. Dat is een meter of 5.

Want stel je voor dat je iets hoort als je in je tuin zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-04 09:54
ZtaaB schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:12:
Heb hier ook 2x een LG PC09SQ op een MU2R15 hangen.
Werkt perfect, het piepje lijkt inderdaad iets waar we moeten leren leven.

@vaurits waar kan je het verbruik in de Thinq app zien?

Ik heb een vergelijkbaar bedrag als jij betaald trouwens, dus denk dat dat inderdaad wel een redelijke prijs is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QG8vFUH9kDj0KxMdjQ7Bg8BQlOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTkUuDW0uvqNtsOJmk9rh36g.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhOSQlNH4y69kcQ9Q8OXMN2IojU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shZibwVFo9MXFrXpgzkgEz1W.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNKIISaP651JOQ9TukgiF4lNmn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJ8iDcUQqkq5pjGXCfPUVCen.jpg?f=fotoalbum_large

Ik werk op Android. Klik op de bewuste airco en dan rechtsbovenin op de bolletjes 》 energiebewaking.

[ Voor 5% gewijzigd door vaurits op 29-05-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Ah de ipohone app heeft die optie niet. Helaas.
Bedankt iig! :)

Pagina: 1 ... 54 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"