Hier zijn ze vandaag weer bezig met de montage. Gisteren waren ze al begonnen met de montage en zijn drie (van de vier) binnen units, incl. leidingwerk, gemonteerd. Vandaag dus de laatste unit plaatsen en dan alles inbedrijf stellen.
Helaas gisteren moeten constateren dat ik een andere buitenunit krijg dan dat we hadden besproken. Met het uitladen, zag ik dat er op een doos R410a stond. Dat verbaasde mij, aangezien ik twee R32 units besteld had. Meteen aangegeven bij ze, maar helaas was de besproken unit niet meer leverbaar op korte termijn (levertijd > 3 maanden vanaf nu). Gevraagd wat de verschillen zijn tussen beide units en hoe dit op te lossen, aangezien ik (on)bewust een R32 model had uitgevraagd.
Verschil is dus het koelmiddel (R410a ipv R32) en een triple split ipv een duo split. Verder is het (R410a) model iets stiller. Qua capaciteit zijn ze qua ondergrens en nominaal vermogen gelijk aan elkaar, de bovengrens van de triple unit is wat hoger, maar verwacht dat niet nodig te gaan hebben (mits we alsnog gaan uitbreiden, maar dat verwacht ik niet).
Een andere optie was om de montage van deze unit uit te stellen, totdat het juiste model weer leverbaar zou zijn. Dat zou betekenen dat ze eind augustus / medio september pas terug zouden komen. Aangezien de temperatuur gisterochtend (rond 7 uur) binnen nog 24,5 graad was, was dat voor ons eigenlijk geen optie.
Bij de mannen ook aangegeven, dat ik het jammer vind dat ik zelf moet constateren dat er iets afwijkends wordt geleverd. Zij dachten echter mee te denken, door ons een ander (vergelijkbaar / beter) model aan te bieden en alles door te kunnen laten gaan. De meerkosten neemt hij voor zijn rekening (dat had er nog eens bij moeten komen

).
Verder ben ik overigens zeer tevreden over het werk dat ze tot op heden hebben geleverd. Alles wordt (zoals te verwachten is) netjes afgeplakt, geboord met de stofzuiger er bij en alles wordt daarna keurig netjes schoongemaakt. Voordat ze gisteren vertrokken, zag alles er netjes en schoon uit.
Foto's en de overige ervaringen zal ik later vandaag / deze week met jullie delen.