Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.664 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Oxellaar schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:25:
[...]

Prima om een discussie af te sluiten, maar niet met foutieve argumenten.
Haier heeft niets met General Electric te maken, Haier is een 100% Chinees, gericht op de lowbudget consumenten markt. GE heeft ooit zijn huishoudelijke tak gedumpt bij Haier.
Ik heb Haier wel eens van dichtbij bekeken, maar daar word je als techneut niet vrolijk van.
Dat wasco Daikin en Haier verkoopt, snap ik ook niet, maar de AH verkoopt ook chips die niet te vreten is.

Fujitsu is inderdaad een degelijke Japanner, Japanners maken zelden een slecht product.
Daikin is een arrogant, onpersoonlijk K bedrijf, slecht bereikbaar, matig met garanties en veel te duur.
Het product zelf is wel erg goed, maar er is meer dan alleen kwaliteit.
Prima, ik heb mijn info ook alleen maar van wikipedia :+ We zullen zien hoe lang ie het goed blijft doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:24
wizzopa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Mogelijk een defecte koel klep. Al geprobeerd alleen verwarmen met die unit.
Er zit wel degelijk een koelklep in, maar dat noemen we een expansieventiel. Wellicht zit die vast ofzo. Paar keer wisselen tussen verwarmen en koelen kan misschien helpen.

Je zult hem wel niet zien zitten met de klep open denk ik.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

wnijkamp schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:56:
Het comfort die Samsung biedt met zijn windfree technologie heeft mij over de streep getrokken...
Volgens mij is dat gewoon een naampje voor een optie die elk merk tegenwoordig wel heeft, een stand met miniem geluidsniveau. Samsung specificeert 19 dB in de specs, een waarde die je (veel) vaker tegenkomt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnijkamp
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 08:41
FeaR schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Volgens mij is dat gewoon een naampje voor een optie die elk merk tegenwoordig wel heeft, een stand met miniem geluidsniveau. Samsung specificeert 19 dB in de specs, een waarde die je (veel) vaker tegenkomt.
Qua geluid heb je zeker gelijk, maar ik doelde meer op dat windfree weinig tot geen tocht veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wnijkamp schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:31:
[...]

Qua geluid heb je zeker gelijk, maar ik doelde meer op dat windfree weinig tot geen tocht veroorzaakt.
Hoe moet ik dat zien, luchtkoeling zonder verplaatsing? Elke luchtbeweging zorgt voor "tocht"?

Je stelt je lamellen toch ook in dat ze niet vol in je nek blazen als je er in de buurt zit en als je er last van hebt als je op de bank zit, hangt ie verkeerd lijkt mij.

/editje

Ik heb er eens aandachtig naar zitten kijken, het marketingfilmpje natuurlijk, maar zie wel wat je bedoeld, maar vraag mij af of die wel ruimte Steady kan houden, vooral als de zon schijnt bijvoorbeeld, waardoor die dus constant op "power"mode moet draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Vorkie op 21-05-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Gieliovd520 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:09:
[...]

Er zit wel degelijk een koelklep in, maar dat noemen we een expansieventiel. Wellicht zit die vast ofzo. Paar keer wisselen tussen verwarmen en koelen kan misschien helpen.

Thanks voor de info, heb ik ook al geprobeerd, stuk of 3 keer wisselen...
Wat mij sinds de winter opvalt en nu helemaal is een heel hard sissend geluid als de binnenunit start met koelen. Nooit eerder zo hard en bij alle units behalve die niet koelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBItechnics
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:00
OsiriS.nl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:21:
[...]

Thanks voor de info, heb ik ook al geprobeerd, stuk of 3 keer wisselen...
Wat mij sinds de winter opvalt en nu helemaal is een heel hard sissend geluid als de binnenunit start met koelen. Nooit eerder zo hard en bij alle units behalve die niet koelt..
Zet de unit eens in koelen en ga eens op je buitenunit op de zuigleiding de temperatuur meten.
Sissend geluid in de expantieventielen en niet meer koelen kan wijzen op een tekort aan koelmiddel.
Zuigleiding zou bij gebruik rond de 7 graden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendygamer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 12:27
Wat denken jullie van airco en Corona? Naar het schijnt wordt het afgeraden om airco op te zetten. Ook nu in Spanje waar het zo heet is mag er geen airco op staan. Er staan hoge boetes op.

Alsook buiten dit versta het volgende niet.
Steven Van Gucht raadt dan ook af om een airconditioning aan te zetten waarin binnenlucht circuleert. “Veiliger is airconditioning die verse lucht naar binnen pompt.

Ik dacht op 1 bepaalt type van airco na dat er geen enkele airco lucht van buiten naar binnen kan trekken.......?

[ Voor 47% gewijzigd door wendygamer op 21-05-2020 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Nou daarover zijn verschillende gedachten. Er zijn namelijk ook positieve effecten aan een airco waaronder de luchtstroom in huis die een mogelijke cornavirusdeeltjes verstoort.

Maar dan nog, ga je dan ook niet meer naar kantoor, de supermarkt, het ziekenhuis? Daar staan de aircos altijd aan. Ik zou me er maar niet zo druk om maken. Als jij gewoon op je hygiëne let valt er ook niks nadelig te verspreiden door je airco.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 11-09 14:18
In theorie zuiveren veel airco's de lucht, ook al recirculeren ze enkel en ventileren ze niet. In de praktijk is het de vraag hoe goed dat werkt, hoe schoon de filters zijn en bovendien heb je met luchtverplaatsing sowieso dat waterdruppels in de lucht alle kanten op worden geslingerd voordat ze überhaupt door de filtratie zijn gegaan. Ik dat vooral dat laatste het probleem is. Maar goed, dan zouden ze ook gewone ventilatoren moeten verbieden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

wendygamer schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:06:
Wat denken jullie van airco en Corona? Naar het schijnt wordt het afgeraden om airco op te zetten. Ook nu in Spanje waar het zo heet is mag er geen airco op staan. Er staan hoge boetes op.

Alsook buiten dit versta het volgende niet.
Steven Van Gucht raadt dan ook af om een airconditioning aan te zetten waarin binnenlucht circuleert. “Veiliger is airconditioning die verse lucht naar binnen pompt.

Ik dacht op 1 bepaalt type van airco na dat er geen enkele airco lucht van buiten naar binnen kan trekken.......?
https://www.redactie24.be...e-kunnen-niets-uitsluiten

Huh? Waarom zou binnenlucht circuleren in mijn eigen huis gevaarlijker zijn dan buitenlucht naar binnen blazen? Lijkt me net omgekeerd?

*edit: oh, het zal wel gaan over airco op kantoor, dan kan ik me er iets bij voorstellen inderdaad

[ Voor 5% gewijzigd door SideShow op 21-05-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 11-09 14:18
Men zou aan mogen nemen dat lucht die van buitenaf komt sowieso door de filters zijn gegaan. Bij luchtrecirculatie is een deeltje gemiddeld de helft van de tijd nog onderweg naar de filters.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wnijkamp schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:31:
[...]

En dan heeft Daikin weer de comfort stand zodat je geen flow voelt. En die werkt weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:16:
In theorie zuiveren veel airco's de lucht, ook al recirculeren ze enkel en ventileren ze niet. In de praktijk is het de vraag hoe goed dat werkt, hoe schoon de filters zijn en bovendien heb je met luchtverplaatsing sowieso dat waterdruppels in de lucht alle kanten op worden geslingerd voordat ze überhaupt door de filtratie zijn gegaan. Ik dat vooral dat laatste het probleem is. Maar goed, dan zouden ze ook gewone ventilatoren moeten verbieden.
Daikin werkt met ionisatie. Extra functie. Werkt in ieder geval tegen vieze kooklucht in huis goed. Na Pizza bakken (afzuigkap trekt niet alles weg) binnen 1/2 uur lucht weg in huis. Wat het doet tegen virussen? Ik denk niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Aircos op de zolder kamers van de jongens aangezet (werd er 24C nu); 110 w/h voor 2 aircos op 22 graden. Je lacht je toch een bult :P

'Ja aircos slurpen zoveel stroom'

:+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Notna Een 2 en 2,5 vanaf 11.00 uur tot nu op 21 graden 2 verdiepingen a 90 m2 met ramen op zuid. en 1,4 kWh. Zonnepanelen hebben 11,3 gedaan. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Laatst online: 30-08 22:16
Nog even voor de geïnteresseerden (@Master__R @Verwijderd @Speedfightserv @VikeeVeekie e.o.), hier een video van de buitenunit (MHI SRC 25 ZS-W) en het bijbehorende geluid waar ik het eerder over had. Lastig natuurlijk om te zeggen hoe hard iets is, als je het met een draai van de volumeknop kunt wijzigen. Het is in ieder geval veel luider dan elke koelkastcompressor die ik ooit gehoord heb.

Je hoort hem halverwege de video afbouwen. De airco stond binnen ingesteld op 19 graden en de laagste fan-stand (was in de ruimte ook 19/20 graden, stond al een tijdje te draaien).
YouTube: MHI SRC 25 ZS-W

@InterCC Met een muurbeugel zoals je kunt zien.
@renzo4000 Nee, het geluid is niet geboost. Zo opgenomen door de telefoon. Het is natuurlijk wel zo dat de ene microfoon de ander niet is en daardoor laag/midden/hoog al dan niet duidelijker aanwezig is.

Ik heb gisterochtend de video gestuurd naar de installateur, nog geen reactie mogen ontvangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendygamer
  • Laatst online: 07-09 12:27
Ik heb nu voor de eerste keer mijn airco opgezet. Voorheen wel warmte geblazen maar nu voor de eerste keer koude. Op 21,5 graden gezet in de slaapkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:15
-MD- schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:56:
Nog even voor de geïnteresseerden (@Master__R @Verwijderd @Speedfightserv @VikeeVeekie e.o.), hier een video van de buitenunit (MHI SRC 25 ZS-W) en het bijbehorende geluid waar ik het eerder over had. Lastig natuurlijk om te zeggen hoe hard iets is, als je het met een draai van de volumeknop kunt wijzigen. Het is in ieder geval veel luider dan elke koelkastcompressor die ik ooit gehoord heb.

Je hoort hem halverwege de video afbouwen. De airco stond binnen ingesteld op 19 graden en de laagste fan-stand (was in de ruimte ook 19/20 graden, stond al een tijdje te draaien).

@renzo4000 Nee, het geluid is niet geboost. Zo opgenomen door de telefoon. Het is natuurlijk wel zo dat de ene microfoon de ander niet is en daardoor laag/midden/hoog al dan niet duidelijker aanwezig is.

Ik heb gisterochtend de video gestuurd naar de installateur, nog geen reactie mogen ontvangen...
Lijkt wel alsof hij in een soort boost stand staat.
Waar had jij geluidsopnames geüpload? Dan zal ik even 2 fragmenten uploaden. 1 Als hij net aan staat. (Dan maakt hij ook wel even wat geluid) en de 2de als hij al een half uurtje draait. Ik heb exact dezelfde unit, dan weet je of het een beetje representatief is :)

Edit:

1 opstart: https://sndup.net/7m26

2 Na een half uurtje: https://sndup.net/4t55

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen19751
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-01 10:51
Ik heb afgelopen winter een tweedehands mobiele split airco gekocht, een argo twin oscar 14, maar naar nu blijkt, is er een koperen leiding gebroken en is het gas ontsnapt.

Ik heb nu dus iemand gevonden die het wel wil proberen te maken op mijn eigen risico. Hij is gekwalificeerd en werkt voor een horecakoelbedrijf.

Het probleem is alleen dat hij zelf geen F-gas certificering heeft en zijn bedrijf het koudemiddel R407c niet gebruikt.

Ik heb inmiddels al een aantal koelbedrijven benaderd, maar tot nu toe is er geen één die het nog heeft.

Toen bedacht ik me om eens te gaan zoeken naar een forum wat hier over zou kunnen gaan. Derhalve dat ik hier ben beland.

Een lange intro, maar mijn vraag is of iemand een idee heeft hoe ik hier aan kan komen of dat er nog een airco man is die nog wat heeft staan en waarvan ik het zou kunnen overnemen.

Groetjes,

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-08 23:06
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Daikin werkt met ionisatie. Extra functie. Werkt in ieder geval tegen vieze kooklucht in huis goed. Na Pizza bakken (afzuigkap trekt niet alles weg) binnen 1/2 uur lucht weg in huis. Wat het doet tegen virussen? Ik denk niets.
Is dat die Flash streamer technologie? Moeten er ooit filters worden vervangen eigenlijk?

Weet iemand hoe de Daikin lucht zuivering zich verhoudt tot de NanoEx techniek van Panasonic? Dat ziet er ook goed uit op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ach al die merken hebben wel zoiets. Mijn LG heeft Neo plasma techniek met ionisatie... het zal allemaal wel ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:14
-MD- schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:56:

Dat geluid is inderdaad niet echt wat je zou verwachten van een MHI tenzij er iets mee mis is, ik gooi maar even een willekeurig balletje op maar ik krijg het idee dat hij niet helemaal goed op de wandconsole staat. Een paar keer heb ik het nu al gehad dat ik het dak op moest om de unit wat te verzetten op de tegels omdat hij als een gek resoneerde, het geluid wat je hier hoort laat me daar redelijk aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renzo4000 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:26:
Ach al die merken hebben wel zoiets. Mijn LG heeft Neo plasma techniek met ionisatie... het zal allemaal wel ;)
Het zal wel :? .... het werkt gewoon. :Y

@sanderenzo Voor filters vervangen en schoonmaken zie de gebruiksaanwijzing.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2020 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 11:58
Jeroen19751 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:05:
Ik heb afgelopen winter een tweedehands mobiele split airco gekocht, een argo twin oscar 14, maar naar nu blijkt, is er een koperen leiding gebroken en is het gas ontsnapt.

Ik heb nu dus iemand gevonden die het wel wil proberen te maken op mijn eigen risico. Hij is gekwalificeerd en werkt voor een horecakoelbedrijf.

Het probleem is alleen dat hij zelf geen F-gas certificering heeft en zijn bedrijf het koudemiddel R407c niet gebruikt.

Ik heb inmiddels al een aantal koelbedrijven benaderd, maar tot nu toe is er geen één die het nog heeft.

Toen bedacht ik me om eens te gaan zoeken naar een forum wat hier over zou kunnen gaan. Derhalve dat ik hier ben beland.

Een lange intro, maar mijn vraag is of iemand een idee heeft hoe ik hier aan kan komen of dat er nog een airco man is die nog wat heeft staan en waarvan ik het zou kunnen overnemen.

Groetjes,

Jeroen
https://www.ebay.de/itm/K...c5f711:g:XyEAAOSwU~VertIv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Notna schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:29:
'Ja aircos slurpen zoveel stroom'
Dat valt mij ook echt alles mee inderdaad. Ik zit op 130 W/h maar dat zal komen omdat ik tot 19 graden terug wil koelen.

Mijn ouders maar zeggen dat de airco veel stroom kost en dat ik mijn maandelijkse termijnbedrag bij de energieleverancier naar boven moet zetten. Die mensen leven echt nog in de wereld van minstens tien jaar geleden qua wat een airco verbruikt. Plus ik (althans, de zonnepanelen) heb meer dan 20 kWh opgewekt gisteren dus dat is heel wat uurtjes "gratis" airco.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 22-05-2020 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haste
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-08 12:39
Dit topic heeft me al veel geholpen. Ik woon zelf in het buitenland en mijn ouders willen graag een airco in hun slaapkamer. Op zich kan ik met alle info hier wel de juiste producten bestellen, maar wat is de beste plek om een installateur te vinden? En is het oké om bedrijven aan te schrijven met de vraag om alleen de installatie / onderhoud te voorzien en zelf de airco te bestellen?

Mijn ouders wonen in de buurt van Hoogeveen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:34

MikeVM

- Baloo -

ik heb een paar vragen over airco die ik via google niet beantwoord krijg.

verbruikt een airco veel meer als het buiten 35gr is ipv 25?
verbruikt een airco veel als het snachts afkoelt onder 20?
gaat de comptressor aan als het buiten 15graden is en je wilt je kamer van 25gr afkoelen naar 20gr?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:43
Hier in de buurt woont een kerel die een rechtzaak tegen z'n buren is gestart omdat zij een airco hebben geïnstalleerd, en de buitenunit zo lawaaierig is dat hij niet meer kan slapen.

Is dat iets waar je op moet letten bij airco's, of is er waarschijnlijk sprake van foutieve installatie?
Laatste wat ik wil is m'n buren uit hun slaap houden met mijn airco.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoffa op 22-05-2020 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MikeVM schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 06:04:

Het systeem verbruikt meer naarmate het buiten warmer is.
Defineer ‘veel’.

In de zomer speelt de buitentemperatuur niet zo’n grote rol voor je binnenklimaat omdat de meeste warmte in je huis gaat zitten. De isolatie van je huis is hier dus belangrijk.
gaat de compressor aan als het buiten 15graden is en je wilt je kamer van 25gr afkoelen naar 20gr?
Ja.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:41
MikeVM schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 06:04:

gaat de comptressor aan als het buiten 15graden is en je wilt je kamer van 25gr afkoelen naar 20gr?
I-King in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Hier kun je het afleiden adh van de binnen en buitentemperatuur. Geeft je iig een goed beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Stoffa schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 07:32:
Hier in de buurt woont een kerel die een rechtzaak tegen z'n buren is gestart omdat zij een airco hebben geïnstalleerd, en de buitenunit zo lawaaierig is dat hij niet meer kan slapen.

Is dat iets waar je op moet letten bij airco's, of is er waarschijnlijk sprake van foutieve installatie?
Ik zou, waar mogelijk, de buitenunits ergens plaatsen waar ze ver van de erfgrens staan om eventuele overlast te vermijden.
Maar ik kan het mij haast niet voorstellen dar een recente airco voor zoveel overlast zorgt. Tenzij het wellicht direct onder een raam geplaatst is? En dan nog; ik heb 2 buitenunits direct onder mijn slaapkamer raam staan en alleen tijdens de winter met verwarmen hoor ik een zacht gebra heel erg op de achtergrond. Ik heb meer last van de suizende binnenleidingen van de unit die met beneden verbonden staat, maar niet aan het draaien is :P.

Een L/W WP maakt bijv veel meer lawaai. Zelfs op vol vermogen maakt een L/L niet absurd veel herrie.
haste schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 05:56:
Dit topic heeft me al veel geholpen. Ik woon zelf in het buitenland en mijn ouders willen graag een airco in hun slaapkamer. Op zich kan ik met alle info hier wel de juiste producten bestellen, maar wat is de beste plek om een installateur te vinden? En is het oké om bedrijven aan te schrijven met de vraag om alleen de installatie / onderhoud te voorzien en zelf de airco te bestellen?

Mijn ouders wonen in de buurt van Hoogeveen.
Marktplaats, Werkspot of hier. En ja tuurlijk kan je dat vragen, echter zegt 90% alleen langs te willen komen als ze zelf het materiaal leveren.

[ Voor 39% gewijzigd door Notna op 22-05-2020 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Stoffa schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 07:32:

Yes daar moet je op letten, die dingen kunnen zeer storend zoemen / resoneren.
Ik heb mezelf ook slechte nachtrust bezorgd door de buitenunit op ons dak te plaatsen wat een irritant zoemend geluid gaf in de slaapkamer.
Het heeft zonder grappen 3 grindtegels en 4 rubber matten gekost om het stil te krijgen :p

Ik zou het in ieder geval goed overleggen met de buren, het laatste wat je wil je buitenunit moeten verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:14
Mijn daikin buitenunit 4 kw komt tegen de gevel (40 cm vd grond) van het huis, aan de oprit naar de garage. Ca. 5 mtr van de 3mtr hoge schutting / terras met de buren. En 15 mtr van hun gevel/slaapkamerraam. En mijn auto staat er nog tussen. Evt. komt er nog een kast omheen. Ik mag hopen dat dit geen hinder gaat geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36
De sector bewijst zichzelf in elk geval bepaald geen dienst door alles wat met geluid te maken heeft te bagetaliseren.

Zelfs als je aangeeft dat je het risico op geluidsoverlast wilt minimaliseren (en ervoor wilt betalen), wordt het standaardvoorstel gedaan.

Op alle websites wordt het mogelijke probleem weggewuifd. Specificaties spelen mooi weer.

Nergens een net overzicht van populaire modellen in standaardsituaties met resultaten voor en na bepaalde overlastbeperkende maatregelen.

Resultaat is dat de wetgever zich genoodzaakt ziet om recent een norm te stellen voor de maximale geluidsdruk voor warmtepompen etc. op de erfgrens. Uiteraard dekt dat verre van alles af.

Een beetje fatsoenlijke sector zou fatsoenlijker omgaan met het belang van haar klanten, andere belanghebbenden en uiteindelijk zichzelf.

Een van de creatieve ideeën zou bv kunnen zijn dat je als klant een dummy buitenunit kunt lenen/huren. Die het geluid- en trillingspatroon zo goed mogelijk benadert.

Overigens komt de grootste ellende pas na vele jaren. Wie herkent immers niet de ellende uit bv zuid-europa of de VS waar slechtonderhouden / endoflife aircos staan te rammelen. Uiteindelijk heb je aan specs weinig als het product (uiteindelijk) buiten spec functioneert.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 22-05-2020 09:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• renzo4000
Gevalletje stupid me :+

Gisteren heb ik de airco in de ochtend vast aangezet wetende dat het warm zou worden. Ik dacht ik laat hem lekker de hele dag snorren om het binnen aangenaam te houden. Dus op 20 graden ingesteld (in huis was het op dat moment 22 graden).

Uiteindelijk zijn we praktisch de hele dag buiten geweest in de tuin e.o. Rond etenstijd kwam ik in de keuken en pakte ik een theedoek van de verwarming; wat bleek ... de verwarming stond ook aan en was gloeiend heet :D.

Er is dus de hele dag een battle gaande geweest tussen de CV en de airco ... de CV wilde het 21.5 graden hebben en de Airco 20 graden. Guess who won?

Ik was de vergeten om de zomerprogrammering om te zetten van mijn CV :P ... gisteren was dus niet zo'n efficiënt dagje voor mijn verbruik, de airco heeft 2,9kWh verbruikt. Ik vermoed echter dat mijn CV meer heeft verbruikt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

renzo4000 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:30:
Gevalletje stupid me :+

Gisteren heb ik de airco in de ochtend vast aangezet wetende dat het warm zou worden. Ik dacht ik laat hem lekker de hele dag snorren om het binnen aangenaam te houden. Dus op 20 graden ingesteld (in huis was het op dat moment 22 graden).

Uiteindelijk zijn we praktisch de hele dag buiten geweest in de tuin e.o. Rond etenstijd kwam ik in de keuken en pakte ik een theedoek van de verwarming; wat bleek ... de verwarming stond ook aan en was gloeiend heet :D.

Er is dus de hele dag een battle gaande geweest tussen de CV en de airco ... de CV wilde het 21.5 graden hebben en de Airco 20 graden. Guess who won?

Ik was de vergeten om de zomerprogrammering om te zetten van mijn CV :P ... gisteren was dus niet zo'n efficiënt dagje voor mijn verbruik, de airco heeft 2,9kWh verbruikt. Ik vermoed echter dat mijn CV meer heeft verbruikt ;)
Vergeet ook niet die twee ijsberen die door jouw verbruik dood zijn neergevallen op de Noordpool ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
sanderenzo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:19:
[...]

Is dat die Flash streamer technologie? Moeten er ooit filters worden vervangen eigenlijk?

Weet iemand hoe de Daikin lucht zuivering zich verhoudt tot de NanoEx techniek van Panasonic? Dat ziet er ook goed uit op hun site.
Werkt puur met ionisatie. "Filtertje" stelt niks voor dat is maar 150x30 mm ongeveer en kan lang mee. Bij Daikin krijg je er zelf een reserve bij.

Mooie info vanaf minuutje 8 over ionisatie en virussen : YouTube: Reusing Masks, Ozone and UV Decontamination

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Dat compenseer ik ruimschoots door onnodig veel ventilatoren te gebruiken en de extra douche-sessies tijdens de warme dagen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@renzo4000 Gewoon cv helemaal uitzetten en gaan verwarmen als het straks koud is buiten met de airco. Dan compenseer je pas echt en lach je je krom om je energierekening. Dan worden ijsberen pas echt blij. Verwarmen met gas is zo 2010. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vorkie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Hoe moet ik dat zien, luchtkoeling zonder verplaatsing? Elke luchtbeweging zorgt voor "tocht"?

Je stelt je lamellen toch ook in dat ze niet vol in je nek blazen als je er in de buurt zit en als je er last van hebt als je op de bank zit, hangt ie verkeerd lijkt mij.

/editje

Ik heb er eens aandachtig naar zitten kijken, het marketingfilmpje natuurlijk, maar zie wel wat je bedoeld, maar vraag mij af of die wel ruimte Steady kan houden, vooral als de zon schijnt bijvoorbeeld, waardoor die dus constant op "power"mode moet draaien.
Dan zal Windfree ook niet werken, tegen de instralende zon inkoelen, is sowieso not done.
De zon moet je buiten houden als je aan het koelen bent. Zelfs met 40c buiten vorige zomer, draaide de airco hier niet op vol vermogen.

Windfree werkt pas als de ruimte op de juiste temperatuur is, dan gaat de fan minder hard blazen.
De kap sluit dan en alleen de gaatjes verspreiden de koele lucht.

En lamellen richten...Lang niet iedere situatie is ideaal, zeker niet als je met meerdere mensen in één ruimte zit. De meest gehoorde klacht bij koeling is tocht, dus een optie die dat is sommige gevallen oplost, is zeker welkom.
Maar het zal mooier gepresenteerd worden dan het uiteindelijk is, dat is met alles zo.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik ben ook is aan het kijken naar een airco, en wellicht 3..
Volgende situatie wij hebben 2 van de 4 slaapkamers in gebruik op de 1e verdieping en hebben hierna een zolder op de 2e verdieping.

De zolder is nog "kaal".

In de slaapkamers kunnen we gemakkelijk een Airco zonder buitenunit aan de wand monteren als een Innova 2.0
We willen namelijk echt geen buitenunit.

Echter hebben we het probleem op de zolder dat de enige wanden die je daar heb natuurlijk het dak zelf is 30" graden.

Nu hebben we op de zolder een gigantische achterwand waar ook de CV staat, hier komt al een nieuwe voorzetwand voor met uitsparing voor de deur. ( om kabels en de afzuiging en buizen te verbloemen ).
Nu dacht ik heel simpel, kan hier een zelfde soort airco gemonteerd worden en dan achter de blinde wand de aansluitingen verlengen naar buiten het dak?.

Of kan dat niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Mektheb Zoiets kan eigenlijk alleen de fabrikant antwoord op geven. Die zal aan kunnen geven wat de maximale lengte is.

Vergeet trouwens niet dat zulke units veel herrie maken (binnen!) en een behoorlijk hoger energieverbruik hebben.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Oxellaar schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:29:
@Mektheb Zoiets kan eigenlijk alleen de fabrikant antwoord op geven. Die zal aan kunnen geven wat de maximale lengte is.

Vergeet trouwens niet dat zulke units veel herrie maken (binnen!) en een behoorlijk hoger energieverbruik hebben.
Dat is ook iets om inderdaad te vergelijken.

Ik ga maar is wat uitzoek werk doen hoor ik al :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Ondertussen lees ik al ruim een jaar mee met dit topic, tijd om mijn bevindingen eens te delen.

Vorig jaar mei 3 single split airco's laten plaatsen. 2x de mhi srk20zs-w, 1 x de mhi srk50zs-w.

De 2 kw units hangen op een slaapkamer, beide kamers ongeveer 40m3. Gelegen op het oosten.
Huis is uit 1969, spouw is geïsoleerd met parels, dak is ook nageisoleerd. Units op slaapkamer worden voornamelijk gebruikt om te koelen, incidenteel om te verwarmen. Dit doen de units op hun sloffen, met de deur open koelt het de hele overloop en zelfs de hal onder aan de trap.

De 5kw unit hangt in de woonkamer. Deze wordt voor zowel verwarmen als koelen gebruikt. De woonkamer met open keuken en eethoek is ruim 110m2 (ja m2) groot, daarom voor 5kw gekozen. Verwarmen in de winter is zeer goed bevallen en persoonlijk vind ik het een prettige warmte. Ik realiseer me dat de winter zeer mild was, maar de ruimte werd prima verwarmd. Ook het geluid vind ik zeer acceptabel.

Gebruik heb ik niet goed bijgehouden, maar ik kreeg een leuke cent terug van de energiemaatschappij.

Alle 3 de buitenunits staan op het garagedak. Totale installatie met plaatsing kostte 3825€Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKhEy4qZr-JVsxWtGWBE_99674c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngRlof8p4CeFfoK3K6t1Udtz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZHUUeLXcnH61p5UpJfS55hxEN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lA7r27lZFeUbxFa8vqClcGps.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvl4alL0Fqy3e0cQf61ZhYybP50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONsTpkzFqqgoGNR9dDx17xJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVywSDewHau9woA-KX_h0jwXZ7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9qk13ge7Fvb9mwR33h6xrAa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SCF1908 110m2 met een 5? Ik doe 65m2 met een 4,2 en dacht dat ik al krap bemeten was.

Hoop dat iedereen hier ook ermee gaat verwarmen. Goed voor je rekening, goed voor Groningen en goed voor het (nu al) veel te warme klimaat. Mijn gras ziet eruit alsof het juli/augustus is en de lavendel staat al bijna in bloei. 8)7 :X Als je verwarmt met je airco koel je met de besparing op je gasrekening gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 00:14:
[...]

Het zal wel :? .... het werkt gewoon. :Y

@sanderenzo Voor filters vervangen en schoonmaken zie de gebruiksaanwijzing.
da's het belangrijkst natuurlijk. Vind het gewoon interessant om te weten en vroeg me af of er nog verschil in onderhoud zat tussen de merken met zo'n filter, maar waarschijnlijk niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
Prutzertje schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Werkt puur met ionisatie. "Filtertje" stelt niks voor dat is maar 150x30 mm ongeveer en kan lang mee. Bij Daikin krijg je er zelf een reserve bij.

Mooie info vanaf minuutje 8 over ionisatie en virussen : YouTube: Reusing Masks, Ozone and UV Decontamination
thanks voor de info, interessant filmpje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
SCF1908 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:22:
Ondertussen lees ik al ruim een jaar mee met dit topic, tijd om mijn bevindingen eens te delen.

Vorig jaar mei 3 single split airco's laten plaatsen. 2x de mhi srk20zs-w, 1 x de mhi srk50zs-w.

De 2 kw units hangen op een slaapkamer, beide kamers ongeveer 40m3. Gelegen op het oosten.
Huis is uit 1969, spouw is geïsoleerd met parels, dak is ook nageisoleerd. Units op slaapkamer worden voornamelijk gebruikt om te koelen, incidenteel om te verwarmen. Dit doen de units op hun sloffen, met de deur open koelt het de hele overloop en zelfs de hal onder aan de trap.

De 5kw unit hangt in de woonkamer. Deze wordt voor zowel verwarmen als koelen gebruikt. De woonkamer met open keuken en eethoek is ruim 110m2 (ja m2) groot, daarom voor 5kw gekozen. Verwarmen in de winter is zeer goed bevallen en persoonlijk vind ik het een prettige warmte. Ik realiseer me dat de winter zeer mild was, maar de ruimte werd prima verwarmd. Ook het geluid vind ik zeer acceptabel.

Gebruik heb ik niet goed bijgehouden, maar ik kreeg een leuke cent terug van de energiemaatschappij.

Alle 3 de buitenunits staan op het garagedak. Totale installatie met plaatsing kostte 3825€[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Hoe hebben ze de leidingen weg gewerkt? Ziet er top uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:20:
@SCF1908 110m2 met een 5? Ik doe 65m2 met een 4,2 en dacht dat ik al krap bemeten was.

Hoop dat iedereen hier ook ermee gaat verwarmen. Goed voor je rekening, goed voor Groningen en goed voor het (nu al) veel te warme klimaat.
Hangt er maar vanaaf hoe de stroom opgewekt is in de centrale in de winter, volgens mij al vaker gelezen dat er netto niet minder gas verbruikt wordt in de centrale tov thuis cv voor dezelfde hoeveelheid warmte.
En of zonnepanelen (in de huidige hoeveelheden) écht beter zijn voor bet milieu betwijfel ik ook nog. Verwacht dat er periodes komen dat er teveel opbrengst is en afgeschakeld gaat worden. En recyclen van zonnepanelen is een hoofpijndossier dat nog ergens onderin de lade ligt.

Maar voor je eigen rekening interessant én voor het koelen comfortabel. Maar ook dat voordeelbundel moet straks ergens door de staat gecompenseerd worden. Geniete ervan zolang het kan 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrassie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11-2022
Graag advies, is het mogelijk om een buitenunit te nemen voor drie binnenunits.
Maar slechts twee binnenunits aan te sluiten.
De derde later een keer aan te sluiten.

Is dat mogelijk?

An apple a day... keeps the doktor away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Prutzertje schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Netjes! Hoe hebben ze de leidingen weg gewerkt? Ziet er top uit!i
Leidingen zijn ingetaped met zwarte isolatie tape. De 2kw units staan tegen de muur aan waar ook de binnenunit hangt, dus rechtstreeks door de muur.
De 5 kw unit heeft een dakdoorvoer naar de garage en gaat via de garage rechtstreeks door de muur naar de woonkamer.

Trouwens nergens een condenspompje nodig gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb sinds een paar maanden een split unit airco (2.5kW voor een slaapkamer van 15m2 ofzo, maar zit ook een 15 meter leiding aan, dus dat kost wel wat rendement). Nu de afgelopen twee dagen geprobeerd. Als ik hem op 16 graden zet (koudste wat hij kan), lukt het hem in een uur of 2 de kamer van 22 graden naar 20 graden te krijgen. Nu had de installateur gezegd dat hij misschien op het randje zat van of de airco standaard wel of niet genoeg koudemiddel heeft, dus het zou kunnen dat er toch te weinig in zit.

Nu de vraag dus, gezien dit uiteraard nog niet heel erg representatief is voor waarvoor hij is aangeschaft: Is dit echt ondermaats qua koeling (en moet ik de installateur vragen hem toch bij te vullen) of ligt dit in lijn der verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:33
Ik heb de volgende units besteld:

1x Daikin 2MXM40M
1x Daikin 2MXM50M9
3x Daikin FTXP20M9
1x Daikin FTXP35M9

Nu ben ik de installatie aan het voorbereiden en heb nog de volgende materialen nodig:
- dakdoorvoeren voor platte dak -> daarvoor denk ik aan de volgende doorvoeren in 75 mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upsXj7e0ijxR04FZEIgbwHcve2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JAs0s5FnOxrJpHNQoVH9QeP3.jpg?f=user_large
- koelleidingen -> heeft iemand tips waar ik die goed kan inkopen?
- goten op het platte dak -> mogelijk gewoon PVC 75 mm om de kosten te reduceren
- condenspompjes (vanwege installatie onder plat dak)

Vooral de condenspompjes kan ik heel weinig ervaringen van vinden, behalve dat het ondingen zijn en geluid maken. Er zijn nogal wat verschillende merken en soorten te vinden. Ik overweeg nu het volgende:
- 4 zelfaanzuigende pompjes
- afvoerslang vanaf binnenunit over het platte dak leiden en weer invoeren ter plaatse van dakdoorvoer elektra
- voeten en dempers om de buitenunits te monteren -> kan ik 2 buitenunits met de rug naar elkaar op 1 stel voeten monteren? Hoever moeten de buitenunits dan van elkaar?
- daar plaats ik dan de 4 pompjes, omdat ik daar een aansluting op de afvoer heb en ik er bij kan als er wat mis is en geen geluidsoverlast van de pompjes krijg

Wat denken jullie? Te creatief ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Oldchatterman op 22-05-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:30
Heb inmiddels een multisplit Daikin. Werkt prima, echter zit dat ding dus vrij hoog. De temperatuur die de binnenunits meten zit altijd enkele graden hoger dan de gemiddelde temperatuur in de ruimte (140m3). Zo roept de binnenunit nu 23, de muurthermostaat 23.8 en de radiator thermostaten 22.1, 20.7 en 19.9. Het gemiddelde (de daikin buiten beschouwing gelaten) is zo'n 21.8.

Is er een offset in te stellen? Ik kan er niets over vinden. Of is er een remote thermostaat zodat ie de daadwerkelijke kamertemp kan weten?

Of gewoon de gemeten temp negeren? Ik zit te denken om de binnenunit via Homeassistant gewoon in te stellen op (binnenunit temp - (gemiddelde temp - gewenste temp)), dus zeg dat de gemiddelde temp 24 is, de daikin meet 28, en de gewenste temp is 22, dan dus gewoon 28-2=26 instellen. Dat continu bijstellen totdat de gemiddelde temp == gewenste temp. Maar is wel allemaal moeilijker dan t zou moeten zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrassie schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:28:
Graag advies, is het mogelijk om een buitenunit te nemen voor drie binnenunits.
Maar slechts twee binnenunits aan te sluiten.
De derde later een keer aan te sluiten.

Is dat mogelijk?
Ja kan. Hou alleen rekening met minimaal vermogen als er bijv maar 1 hoeft te draaien. Zoek even op pendelen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:38:
Ik heb sinds een paar maanden een split unit airco (2.5kW voor een slaapkamer van 15m2 ofzo, maar zit ook een 15 meter leiding aan, dus dat kost wel wat rendement). Nu de afgelopen twee dagen geprobeerd. Als ik hem op 16 graden zet (koudste wat hij kan), lukt het hem in een uur of 2 de kamer van 22 graden naar 20 graden te krijgen. Nu had de installateur gezegd dat hij misschien op het randje zat van of de airco standaard wel of niet genoeg koudemiddel heeft, dus het zou kunnen dat er toch te weinig in zit.

Nu de vraag dus, gezien dit uiteraard nog niet heel erg representatief is voor waarvoor hij is aangeschaft: Is dit echt ondermaats qua koeling (en moet ik de installateur vragen hem toch bij te vullen) of ligt dit in lijn der verwachting?
Allereerst hoef je hem niet op 16 te zetten. Gaat daardoor echt niet sneller en de mijne doet dat in nog geen 1/2 uur op een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:59:
[...]

Allereerst hoef je hem niet op 16 te zetten. Gaat daardoor echt niet sneller en de mijne doet dat in nog geen 1/2 uur op een slaapkamer.
Ik wilde zeker weten dat ik gewoon de koelcapaciteit van de airco bekijk, en niet een interne thermostaat die een graad afwijkt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

infernix schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:58:
Heb inmiddels een multisplit Daikin. Werkt prima, echter zit dat ding dus vrij hoog. De temperatuur die de binnenunits meten zit altijd enkele graden hoger dan de gemiddelde temperatuur in de ruimte (140m3). Zo roept de binnenunit nu 23, de muurthermostaat 23.8 en de radiator thermostaten 22.1, 20.7 en 19.9. Het gemiddelde (de daikin buiten beschouwing gelaten) is zo'n 21.8.

Is er een offset in te stellen? Ik kan er niets over vinden. Of is er een remote thermostaat zodat ie de daadwerkelijke kamertemp kan weten?

Of gewoon de gemeten temp negeren? Ik zit te denken om de binnenunit via Homeassistant gewoon in te stellen op (binnenunit temp - (gemiddelde temp - gewenste temp)), dus zeg dat de gemiddelde temp 24 is, de daikin meet 28, en de gewenste temp is 22, dan dus gewoon 28-2=26 instellen. Dat continu bijstellen totdat de gemiddelde temp == gewenste temp. Maar is wel allemaal moeilijker dan t zou moeten zijn lijkt me?
Ook hier reeds gemeld. Is een bug. Unit regelt overigens op de aanzuiglucht en niet op die thermometer (betrouwbare bron, Daikin monteur). NB: geen offset te regelen, gewoon negeren.

Als ik 21 instel, wordt het ook 21 op de cv thermostaat en 3 verschillende Cresta thermomters op alle verdiepingen. Ligt er ook een beetje aan waar je unit hangt. Als ik het gordijn dicht trek waar de unit naast hangt op slaapkamer buffert daar warmte die dan langs de unit trekt en dan meet de unit 36! graden. :X

Met verwarmen wijkt het dan wel af. Zet ik hem op 21 wordt het binnen bijna 22 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:01:
[...]

Ook hier reeds gemeld. Is een bug. Unit regelt overigens op de aanzuiglucht en niet op die thermometer (betrouwbare bron, Daikin monteur). NB: geen offset te regelen, gewoon negeren.
Wel mooi dat een bedrijf dat ACs bouwt geen fatsoenlijke temperatuur sensors kan regelen :) Maar goed om te horen, ga ik eerst wel gewoon proberen om alleen in te stellen op de gewenste temp. Thx.

Is de buitentemp net zo onbetrouwbaar? En is de bug een todo of een wontfix? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

infernix schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:07:
[...]

Wel mooi dat een bedrijf dat ACs bouwt geen fatsoenlijke temperatuur sensors kan regelen :) Maar goed om te horen, ga ik eerst wel gewoon proberen om alleen in te stellen op de gewenste temp. Thx.

Is de buitentemp net zo onbetrouwbaar? En is de bug een todo of een wontfix? >:)
Climasense vertelde me dat ze bezig zijn met een update vanuit Daikin. We zullen het zien. Volgens mij wordt Daikin een beetje gek van al die Tweakers die aan de lijn hangen en erover klagen. Buitenunit klopt redelijk maar dan moet hij niet de halve dag in de zon staan zoals bij mij.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBItechnics
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Climasense vertelde me dat ze bezig zijn met een update vanuit Daikin. We zullen het zien.
Je kan er altijd een madoka op aansluiten en dan kan je hierop instellen op welke temperatuur hij rekent.
Als je die extra "thermostaat" erbij hangt is het standaard een berekening tussen de aanzuigvoeler van de lucht en de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I-King schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:03:
[...]

Hangt er maar vanaaf hoe de stroom opgewekt is in de centrale in de winter, volgens mij al vaker gelezen dat er netto niet minder gas verbruikt wordt in de centrale tov thuis cv voor dezelfde hoeveelheid warmte.
En of zonnepanelen (in de huidige hoeveelheden) écht beter zijn voor bet milieu betwijfel ik ook nog. Verwacht dat er periodes komen dat er teveel opbrengst is en afgeschakeld gaat worden. En recyclen van zonnepanelen is een hoofpijndossier dat nog ergens onderin de lade ligt.

Maar voor je eigen rekening interessant én voor het koelen comfortabel. Maar ook dat voordeelbundel moet straks ergens door de staat gecompenseerd worden. Geniete ervan zolang het kan 😅
Mijn stroommeter loopt toch wel terug met de ouwe trouwe Ferraris meter. oOo Die gaat er echt pas uit als ze me dwingen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DBItechnics schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Je kan er altijd een madoka op aansluiten en dan kan je hierop instellen op welke temperatuur hij rekent.
Als je die extra "thermostaat" erbij hangt is het standaard een berekening tussen de aanzuigvoeler van de lucht en de thermostaat.
En wat? Madoka? Wat is dat dan?

Edit: dit ding? https://www.daikin.nl/nl_...ontrol-systems/BRC1H.html

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
[...]

Bedraad. whatyearisit.gif :(

Moet toch wel via een API kunnen tegenwoordig? Kom daikin, het is 2020. Ik ga echt geen draadje aan de muur plakken nu 't netjes weggewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

Oldchatterman schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:45:

- daar plaats ik dan de 4 pompjes, omdat ik daar een aansluting op de afvoer heb en ik er bij kan als er wat mis is en geen geluidsoverlast van de pompjes krijg

Wat denken jullie? Te creatief ;-)
Waar plaats je de pompjes? Op het dak?
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:14:
[...]

En wat? Madoka? Wat is dat dan?
https://www.climasense.nl...fstandsbediening-wit.html

Dit dus gok ik zo

[ Voor 29% gewijzigd door BTS op 22-05-2020 15:21 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Oldchatterman schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:45:
Ik heb de volgende units besteld:

1x Daikin 2MXM40M
1x Daikin 2MXM50M9
3x Daikin FTXP20M9
1x Daikin FTXP35M9

Nu ben ik de installatie aan het voorbereiden en heb nog de volgende materialen nodig:
- dakdoorvoeren voor platte dak -> daarvoor denk ik aan de volgende doorvoeren in 75 mm:
[Afbeelding
Dit gebruik ik zelf ook voor het platte dak. Echter wel enkel voor de stroom toevoer van de buitenunit, prima oplossing als je het mij vraagt. Er komt geen spatje regen binnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga ik in iig niet doen en werkt ook niet: Geschikt voor Daikin SkyAir series en VRV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
BTS schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:17:
[...]

Waar plaats je de pompjes? Op het dak?
Ik denk niet dat de pompjes daar tegen kunnen in de winter. Ik plaats ze daarom binnen, dus de weg van de condensafvoer is dan:
Binnenunit -> verticaal naar buiten door dakdoorvoer - > horizontaal over dak -> verticaal naar binnen door dakdoorvoer -> pomp -> afvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

Oldchatterman schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:25:
[...]

Ik denk niet dat de pompjes daar tegen kunnen in de winter. Ik plaats ze daarom binnen, dus de weg van de condensafvoer is dan:
Binnenunit -> verticaal naar buiten door dakdoorvoer - > horizontaal over dak -> verticaal naar binnen door dakdoorvoer -> pomp -> afvoer
Als ik je goed begrijp gaat de condens afvoer slang eerst omhoog alvorens het aangesloten wordt op de pomp?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
Ja, er zijn pompjes die tot 8m zelfaanzuigend zijn: https://www.bluediamondpump.co.uk/miniblue

Deze wil ik afwegen tegen een pompje dichtbij of in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:14
Bij wasco genoeg keuze in condenspompjes , ook bluediamond
https://www.wasco.nl/airc...condenswaterpompen?page=1

En voor de particulier bijv,

https://www.mijnklimaatsh...ue-diamond-condenspompen/

[ Voor 27% gewijzigd door fmrama op 22-05-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:44
OsiriS.nl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:18:
Ik heb een probleempje met mijn systeem dat vorig jaar geinstalleerd is.
Dit komt nu pas naar boven, voorheen heeft het goed gefunctioneerd.

Nu na de winter gaan de airco's langzaam weer in bedrijf. Ik heb een multi split met 4 binnen units.
Alle units lijken goed te verwarmen, komt warme lucht uit.
Echter bij koelen is er 1 unit boven die niet koelt of in ieder geval significant minder dat de overige 3 units.

Voordat de installateur mij vanalles wijs maakt; wat zou dit kunnen zijn?
Is er meer info nodig?
Het kan zijn dat het expantieventiel van die unit dicht zit. Waarschijnlijk niet gesoldeert met stikstof als backinggas (wordt vaak niet gedaan)
Bij een multi split heeft elk binnendeel zijn eigen expantieventiel in de buitenunit. In verwarmingsmodus werkt dit expantie ventiel anders waardoor het wel zou kunnen werken

Wat je nog kan proberen als je al zegt dat de ruimte die je wilt koelen niet heel warm wordt is de sensor op het binnendeel even vasthouden tussen je vingers en eventueel even op blazen zodat die warm wordt.
Als hij dan nog niks doet is waarschijnlijk het expantieventiel stuk
Gieliovd520 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:09:
[...]

De koel of verwarmklep noemen we de vierwegklep. Daar zit er maar 1 van in in een multisplit unit. Als die kapot zou zijn deed geen 1 unit het meer in de koelmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Sissors schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:38:

Ik heb een 2,5 kw en die heeft een ruime slaapkamer in 20 min. tot een half uur 2 graden koeler. Dan staat de deur nog open en pakt hij de hele verdieping al.

Zou er toch maar eens naar laten kijken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Oldchatterman schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:39:
Ja, er zijn pompjes die tot 8m zelfaanzuigend zijn: https://www.bluediamondpump.co.uk/miniblue

Deze wil ik afwegen tegen een pompje dichtbij of in de binnenunit.
Ik zou niet adviseren deze te gebruiken tenzij je niet anders kan. Deze gaan snel stuk omdat ze aan slaan op temperatuur verschil en dus bijna altijd als de unit aan staat ook pompen.
Ook kan dit juist veel lawaai geven doordat hij draait als hij een temperatuur verschil meet waarbij condens zou ontstaan. Dit resulteert in een slurpend geluid omdat hij steeds een beetje water opzuigt en niet door middel van een vlotter een bakje leeg pompt.

Als je een bocht met een gootje naast je unit hebt zou ik deze adviseren

https://www.wasco.nl/arti...ggoot-wit-cd-75w/99AS3109

Zo niet dan deze

http://wasco.nl/artikel/aspen-pomp-mini-aqua-silent/99AS3136

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Speedfightserv schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:00:
[...]

Ik heb een 2,5 kw en die heeft een ruime slaapkamer in 20 min. tot een half uur 2 graden koeler. Dan staat de deur nog open en pakt hij de hele verdieping al.

Zou er toch maar eens naar laten kijken als ik jou was.
15 meter is vaak waar hij voor voorgevuld is. Maar meer dan 15m mag ook vaak niet, dat zou de compressor dan weer niet aankunnen.
Bij multi split units is dit vaak anders omdat die compressor sowieso al groter is

Edit: Ik kijk net in het boek van daikin en zie dat bij de meeste split units tot en met 3,5kw de max leidinglengte 15 to 20 meter is (hangt af van het model RXM en RXJM max 20m RXP max 15m) maar dat ze voorgevuld zijn tot 10m

Bij MHI is dit voornamelijk max 20m en voorgevuld tot 15m. Dus ligt er aan welke unit je hebt

Hier kan je het zelf vinden voor MHI (Daikin heeft geen catalogus op internet)
https://www.coolmark.nl/m...atalogi/cat_kmt_20_21.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door rupsen op 22-05-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Laatst online: 30-08 22:16
Speedfightserv schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:57:
[...]
Lijkt wel alsof hij in een soort boost stand staat.
Waar had jij geluidsopnames geüpload? Dan zal ik even 2 fragmenten uploaden. 1 Als hij net aan staat. (Dan maakt hij ook wel even wat geluid) en de 2de als hij al een half uurtje draait. Ik heb exact dezelfde unit, dan weet je of het een beetje representatief is :)

Edit:

1 opstart: https://sndup.net/7m26

2 Na een half uurtje: https://sndup.net/4t55
Thanks!

Wat te horen is op 1 hoor ik eigenlijk voortdurend. Die vogels op 2 die hoor ik gelukkig ook nog wel maar het geluid van de compressor is echt nooit weg zoals bij jou. Is hij dan ook nog wel aan het koelen of is dan de compressor misschien uit omdat de temperatuur 'voor even' is bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
[...]

Die bedrade bediening kan je niet zomaar op een split wandmodel binnenunit aansluiten hoor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBItechnics
rupsen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:19:
[...]

Die bedrade bediening kan je niet zomaar op een split wandmodel binnenunit aansluiten hoor 8)7
Jup zie ik nu ook. Dacht dat dit altijd mogelijk was. Op men werk plaatsen wij deze vaak, maar daar zitten we in de semi-industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
DBItechnics schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:24:
[...]

Jup zie ik nu ook. Dacht dat dit altijd mogelijk was. Op men werk plaatsen wij deze vaak, maar daar zitten we in de semi-industrie.
Bij een vierzijdig uitblaas, plafond onderbouw of satelliet unit kan dit wel. Ook als je een VRV systeem hebt kan het wel op de wand units.

Er zijn wel optie printjes voor maar dat is belachelijk duur bij daikin :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
-MD- schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:08:
[...]

Thanks!

Wat te horen is op 1 hoor ik eigenlijk voortdurend. Die vogels op 2 die hoor ik gelukkig ook nog wel maar het geluid van de compressor is echt nooit weg zoals bij jou. Is hij dan ook nog wel aan het koelen of is dan de compressor misschien uit omdat de temperatuur 'voor even' is bereikt?
Bij 2 is hij 100% aan het koelen. Had ik expres even op gewacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 20:40

BCGraaf

BC

rupsen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Bij een vierzijdig uitblaas, plafond onderbouw of satelliet unit kan dit wel. Ook als je een VRV systeem hebt kan het wel op de wand units.

Er zijn wel optie printjes voor maar dat is belachelijk duur bij daikin :P
Voor de FTXM/FTXA/FTXF etc kan je de BRC bediening gebruiken. Het is jammer dat DAIKIN de madoka niet geschikt maakt voor deze modellen

[ Voor 7% gewijzigd door BCGraaf op 22-05-2020 22:46 ]

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-07 22:39
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:20:

Hoop dat iedereen hier ook ermee gaat verwarmen. Goed voor je rekening, goed voor Groningen en goed voor het (nu al) veel te warme klimaat. Mijn gras ziet eruit alsof het juli/augustus is en de lavendel staat al bijna in bloei. 8)7 :X Als je verwarmt met je airco koel je met de besparing op je gasrekening gratis.
@Greenisthebest Had je wellicht kunnen wegkomen met een 3.5 kW met de kennis van nu?

Ben op zoek naar wat ervaringen. Mijn ruimte is 57 m2 en het advies in dit forum is te gaan voor een 4.2 ipv een 5. Echter, ik denk zelfs dat dit overkill is als ik lees dat @scf1908 met een 5 een ruimte van 110 m2 klaarspeelt.

Heb geen goed gevoel bij de adviezen gekregen van de installateurs die waren langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Hier beneden een 3,5kWh hangen voor 145m3 en die koelt ook de hele ruimte netjes zonder problemen. Wel goed geïsoleerd huis.

Wellicht dat een 4,2kWh het iets sneller koel krijgt bij een "warme start" van de kamer. Maar in de regel gaat de airco in de warme periode in de ochtend op tijd aan en staat ie nagenoeg de hele dag op een laag vermogen te pruttelen en behoudt hij de gewenste temperatuur met twee vingers in de neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcPirate schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:36:
[...]

@Greenisthebest Had je wellicht kunnen wegkomen met een 3.5 kW met de kennis van nu?

Ben op zoek naar wat ervaringen. Mijn ruimte is 57 m2 en het advies in dit forum is te gaan voor een 4.2 ipv een 5. Echter, ik denk zelfs dat dit overkill is als ik lees dat @scf1908 met een 5 een ruimte van 110 m2 klaarspeelt.

Heb geen goed gevoel bij de adviezen gekregen van de installateurs die waren langsgekomen.
Voor verwarmen in ieder geval niet. Dat telt bij mij ook mee. ;)

Ik heb nog geen zomer met mijn set meegemaakt van 30 plus dus voor koelen kan ik het nog niet zeggen. En iedere situatie is anders. Heb je grote ramen of kleine, op zuid of niet, isolatie niveau, zonwering in orde etc?

DE reden dat ik geen 5 heb gepakt is omdat de Daikin Perfera lijn de bak groter wordt en hij ook meer geluid maakt. Met name dat laatste vond ik belangrijk. Liefst zo stil mogelijk als ik binnen zit en tv kijk anders had ik de 5 gepakt in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
PcPirate schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:36:
[...]

Reken met kubieke meter, niet vierkante meter ;)

Dat gezegd hebbende; als je uitgaat van 57m² en een standaard plafondhoogte van 2.5m zit je op 142.5m³

Ik heb 146m³ (2 onder 1 kap uit 2007) en een 4.2 hangen; veel te groot alsnog. Een 3.5 had net zo goed gekund én had stiller geweest. Er werd gesuggereerd om een 5 te nemen, maar dat had al helemaal teveel geweest. Ik moet met die 4.2 alsnog handmatig 'knijpen' (debiet verlagen door continu op de fluiterstand te draaien) om niet een enorme overshoot aan warmte te krijgen :')

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 23-05-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:54
Ben nog steeds heel erg aan het twijfelen over wat aan te schaffen.

Heb een offerte liggen van keroclima.voor dit setje:

Daikin SB-FTXF50A (single split woonkamer)
Daikin 2MXM50M9 (buitenunit multi)
Daikin FTXP20M9 (slaapkamer)
Daikin FTXP25M9 (zolder)

Op zich prima maar heb toch liever 1 buitenunit. Heb nu dit samengesteld, is dit wat?

Mitsubishi MSZ-AP20VG R32 (slaapkamer)
Mitsubishi MSZ-AP25VG R32 (zolderkamer)
Mitsubishi MXZ-4F80VF (buitenunit)
Mitsubishi MSZ-AP50VG R32 (woonkamer)

[ Voor 6% gewijzigd door Mrk87 op 23-05-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Mrk87 Mitsubishi MXZ-4F80VF (buitenunit) Je hebt gezien dat het minimale vermogen 3,7 koelen en 3,4 bij verwarmen is? Lijkt je dat niet een "beetje" veel als je maar 1 unit aan hebt? Bijv de woonkamer. Aan/uit aan/uit enz. Ik zou dat niet willen. Maar dat ben ik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 12:24
Graag wat advies gevraagd. We zitten wierook te denken aan split-unit airco om onze slaapkamers te koelen.

Info:
Woning uit 2008, goed geïsoleerd
Bovenste verdieping, plat dak (bitumen)
Plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUDyBZDvsun-xbFj37M7tziSc_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wchVGGGbZQN8JniOKoXORnge.jpg?f=fotoalbum_large
Ruimtes:
2.3 slaapkamer kids +- 25 m3
2.5 slaapkamer kids +- 21 m3
2.4 ouderslaapkamer +- 32 m3
2.1 overloop +- 6 m3
Totaal 84 m3
Open trapverbinding naar de woonverdieping eronder

Met name de slaapkamers van de kids wooden (en blijven) erg warm.

Vragen:
1. Komen we weg met 1 split-unit op de overloop?
2. Indien nee, wat is handiger 3 single splits voor de slaapkamers, of multisplit met 1 buitenunit?
3. Hoe sluit je een >2,5K buitenunit aan op de meterkast? Kan dat met standaard VD draad of is zwaardere of 3 fase nodig?

Screw you guys... I'm going home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sjibbie Heb je hier al in topic gelezen? Wat je vraagt is veelvuldig pagina's vol over geschreven. Zoektermen: overloop, trapgat, aparte groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:16:
@Mrk87 Mitsubishi MXZ-4F80VF (buitenunit) Je hebt gezien dat het minimale vermogen 3,7 koelen en 3,4 bij verwarmen is? Lijkt je dat niet een "beetje" veel als je maar 1 unit aan hebt? Bijv de woonkamer. Aan/uit aan/uit enz. Ik zou dat niet willen. Maar dat ben ik.....
Klopt. Ik kon een maatje kleiner niet zo snel vinden op hun site. Wel de MXZ-4F72VF maar daar is het minimale vermogen gelijk dacht ik

Ik zal nog is verder kijken. Daikin of Mitsubishi heeft mijn voorkeur. Voordeel van een 4 is wel dat ik later nog met 1 binnenunit zou kunnen uitbreiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Mrk87 op 23-05-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mrk87 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:23:
[...]

Klopt. Ik kon een maatje kleiner niet zo snel vinden op hun site.

Ik zal nog is verder kijken. Daikin of Mitsubishi heeft mijn voorkeur. Voordeel van een 4 is wel dat ik later nog met 1 binnenunit zou kunnen uitbreiden.
Als je dat al wil zou ik voor 2 maal multi met 2 aansluitingen gaan. Die grote multi's zijn allemaal veel te zwaar met hun minimale vermogen. Je Daikin config is wel goed.

Ik heb zelf bewust de woonkamer op single en boven op een duo multi.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
sjibbie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:24:
Graag wat advies gevraagd. We zitten wierook te denken aan split-unit airco om onze slaapkamers te koelen.

Info:
Woning uit 2008, goed geïsoleerd
Bovenste verdieping, plat dak (bitumen)
Plattegrond:

[Afbeelding]
Ruimtes:
2.3 slaapkamer kids +- 25 m3
2.5 slaapkamer kids +- 21 m3
2.4 ouderslaapkamer +- 32 m3
2.1 overloop +- 6 m3
Totaal 84 m3
Open trapverbinding naar de woonverdieping eronder

Met name de slaapkamers van de kids wooden (en blijven) erg warm.

Vragen:
1. Komen we weg met 1 split-unit op de overloop?
2. Indien nee, wat is handiger 3 single splits voor de slaapkamers, of multisplit met 1 buitenunit?
3. Hoe sluit je een >2,5K buitenunit aan op de meterkast? Kan dat met standaard VD draad of is zwaardere of 3 fase nodig?
Er mist ook nog een hoop informatie. Het is een bitumen dak, is dit gewoon zwart of ligt hier ook wit grind op of zonnepanelen? Heb je ook overwogen om ook iets aan de warmte die via het dak binnenkomt te doen? Bijvoorbeeld een sedumdak? Of juist zonnepanelen die juist ook wat weerkaatsen?

Waarom worden met name de kamers van je kinderen zo warm? Jullie eigen slaapkamer heeft hetzelfde platte dak waar het zo op instraalt. Of is de kinderslaapkamer zuid?

Hoe warm is warm? Hebben we het over 23 graden of 30 graden in de nacht?

Heb je ook bedacht wat je wensen nou eigenlijk precies zijn? Wil je elke kamer naar 20 graden kunnen koelen of wil je van 30 naar 27 graden?

Laat je standaard alle deuren open staan? Of wil je ook de deuren dicht kunnen doen en het koel houden?

Wil je ook kamers kunnen verwarmen in de winter als je kinderen op hun kamer spelen zonder dat je je CV ketel daarvoor moet aanspreken?

Overweeg ook om de aanschaf uit te stellen naar de winter. Nu is het vakantie geld er, de zomer komt nog. Alle installateurs hebben het al heel druk wat de prijzen doet stijgen.

Etc, etc.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe koel de andere het hier krijgen met een unit op de overloop. Met name ook hoe warm de kamers voorheen waren en wat ze nu gaan redden. Ik krijg per slaapkamer een unit omdat ik wel alle kamers naar 20-22 wil kunnen krijgen. Boven de 23 wordt het al oncomfortabel, zeker de zolder die bij ons vorig jaar 30 graden werd. Op alle slaapkamers zonwering aan de buiten zijde om zoveel mogelijk stralingswarmte tegen te gaan. En heel belangrijk, per slaapkamer ook kunnen verwarmen als mijn kinderen op hun kamer willen spelen in de winter, zodat ik niet de verwarming op 26 moet zetten beneden :+

En ook fijn, ik heb eindelijk een dakdoorvoer in mijn garage kunnen laten aanleggen door een dakdekker. Koste wat moeite, maar het is gelukt :*)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Als je dat al wil zou ik voor 2 maal multi met 2 aansluitingen gaan. Die grote multi's zijn allemaal veel te zwaar met hun minimale vermogen. Je Daikin config is wel goed.

Ik heb zelf bewust de woonkamer op single en boven op een duo multi.
Dank je! Zijn die WiFi modules gewoon los te installeren later op deze modellen (mijn daikin setup)

Edit: Dat zou dan de BRP069B45 moeten zijn voor alle drie.

[ Voor 8% gewijzigd door Mrk87 op 23-05-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 12:24
Thanks, hele goede vragen waar al wel over nagedacht is hier.
Ophidian schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Er mist ook nog een hoop informatie. Het is een bitumen dak, is dit gewoon zwart of ligt hier ook wit grind op of zonnepanelen? Heb je ook overwogen om ook iets aan de warmte die via het dak binnenkomt te doen? Bijvoorbeeld een sedumdak? Of juist zonnepanelen die juist ook wat weerkaatsen?

Ligt nu nog grind op, er komt voor deze zomer een sedumdak op.

Waarom worden met name de kamers van je kinderen zo warm? Jullie eigen slaapkamer heeft hetzelfde platte dak waar het zo op instraalt. Of is de kinderslaapkamer zuid?

geen idee eigenlijk, maar het is zo. kinderkamers liggen aan de oostzijde

Hoe warm is warm? Hebben we het over 23 graden of 30 graden in de nacht?

Afgelopen dagen was het ochtends vroeg nog 25 graden op de kamer. Vorig jaar met hittegolf was de thermometer van de thermostaat maxed out (gaat tot 31...)

Heb je ook bedacht wat je wensen nou eigenlijk precies zijn? Wil je elke kamer naar 20 graden kunnen koelen of wil je van 30 naar 27 graden?

Alle kamers liefst naar 22

Laat je standaard alle deuren open staan? Of wil je ook de deuren dicht kunnen doen en het koel houden?

Nu niet, maar zou wel kunnen

Wil je ook kamers kunnen verwarmen in de winter als je kinderen op hun kamer spelen zonder dat je je CV ketel daarvoor moet aanspreken?

Nee, eigenlijk nooit verwarming nodig op deze verdieping (hebben LTV vloerverwarming)

Overweeg ook om de aanschaf uit te stellen naar de winter. Nu is het vakantie geld er, de zomer komt nog. Alle installateurs hebben het al heel druk wat de prijzen doet stijgen.

Dat zou eventueel kunnen, maar met de corona-thuis-zomer in het achterhoofd moeilijk niet wenselijk.

Etc, etc.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe koel de andere het hier krijgen met een unit op de overloop. Met name ook hoe warm de kamers voorheen waren en wat ze nu gaan redden. Ik krijg per slaapkamer een unit omdat ik wel alle kamers naar 20-22 wil kunnen krijgen. Boven de 23 wordt het al oncomfortabel, zeker de zolder die bij ons vorig jaar 30 graden werd. Op alle slaapkamers zonwering aan de buiten zijde om zoveel mogelijk stralingswarmte tegen te gaan. En heel belangrijk, per slaapkamer ook kunnen verwarmen als mijn kinderen op hun kamer willen spelen in de winter, zodat ik niet de verwarming op 26 moet zetten beneden :+

En ook fijn, ik heb eindelijk een dakdoorvoer in mijn garage kunnen laten aanleggen door een dakdekker. Koste wat moeite, maar het is gelukt :*)

Screw you guys... I'm going home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@sjibbie

Dan ben ik bang dat je al laat bent. Ik heb in december 2019 installateurs aangeschreven. In maart 2020 eindelijk bezoeken en alle offertes rond. In maart geaccepteerd, wordt eind juni geinstalleerd. Dus het nog geïnstalleerd krijgen deze zomer, moet je heel veel geluk hebben.

Ik blijf mijn twijfels houden bij één unit op de overloop, zeker als de overloop niet zo groot is. Die heb je dan vrij snel gekoeld en dan moet je maar voldoende luchtstroom hebben om de warmte uit de kamers te krijgen. Ik snap de overweging wel, andere hier hebben daar wel ervaring mee, maar veel echte cijfers zijn er nog niet langsgekomen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ophidian schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:55:
Dan ben ik bang dat je al laat bent. Ik heb in december 2019 installateurs aangeschreven. In maart 2020 eindelijk bezoeken en alle offertes rond. In maart geaccepteerd, wordt eind juni geinstalleerd. Dus het nog geïnstalleerd krijgen deze zomer, moet je heel veel geluk hebben.
Zal ook van de regio afhangen denk ik zo? Ik ben in februari/maart begonnen met afspraken inplannen om zo in april een keuze te maken. Afspraken waren veelal binnen een paar weken geregeld. Stelt eigenlijk ook niets voor. Meeste installateurs waren hier na een minuut of 10-15 al weg (excl. koffie drinken). Eerste week van april de knoop doorgehakt en 18 april hing de airco. Moet ik wel zeggen dat er installateurs waren die in april al in medio juni aan het plannen waren. Maar er waren ook genoeg installateurs die aangaven ruimte te hebben. Klanten die afbellen in verband met Covid maar ook installateurs die één dag in de week vrij houden puur voor onderhoud en die niet altijd vol krijgen gepland en dan een extra installatie kunnen doen.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 23-05-2020 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@FeaR Zeker, maar nu veel mensen niet op vakantie gaan maar wel vakantiegeld hebben, zou dat zomaar ook eens veel extra drukte kunnen veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
rimave schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:37:
[...]

Mhh, jammer. In dat geval: zijn er tweakers die mij willen subsidiëren zodat ik een Artel setje kan aanschaffen? In ruil voor de financiële support zal ik hier dan mijn bevindingen posten. 8)
Ben er achter, de splitunits van Artel worden geproduceerd door Midea en verkocht onder het merknaam Artel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:14
Vandaag onverwachts vroeg m'n bestelde muurconsole van Climasense binnengekregen, nu heb ik er spijt van dat ik dit niet eerder heb gedaan. Nu krijg ik zelfs het idee dat de buitenunit stiller is dan de binnenunit, maar hoef ik tenminste niet bang te zijn dat ik 's nachts een boze buurman / vrouw / ding aan de deur krijg met klachten over een luide buitenunit :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/idWbluql.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door VikeeVeekie op 23-05-2020 16:10 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"