Je hebt het goed begrepen, bedankt voor uitgebreide reactie, ik ga puzzelen!Notna schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:21:
[...]
Als ik het goed begrijp wil je 2 kamers verkoelen van resp. 75m³ per kamer:
75 x 40 = 3000 W = 3.0 kWh.
Dan zit je dus precies tussen 2 capaciteiten in, want vaak is er een 2.5 en een 3.5 model. Laten we dan zeggen dat je voor de 3.5 modellen gaat (ook omdat het een zolder betreft)
Dat betekent niet meteen dat je 3.5+3.5 = 7 kW aan vermogen buiten nodig hebt. Als ik uitga van die 3.0 die we eigenlijk nodig hebben, zou je rond de 6 moeten kijken. Maar dan ga ik er van uit dat:
1. Beide units tegelijk aan staan
2. Beide units daadwerkelijk die 3 kW aan capaciteit nodig hebben
Afhankelijk van de situatie is het antwoord ja of nee. In de meeste gevallen is het antwoord echter nee en dus is het dan aan te raden om een 5.2 model te nemen In het ergste geval wordt het vermogen dan gemiddeld over beide units en kom je uit op ~2600 W per unit.
Maar in dat geval, zou je ook 2 x een 2.5 binnen model kunnen nemen met een 52 buiten unit. Dan heb je zat vermogen én kunnen ze beide het volledige bereik pakken. Moet je even puzzelen wat het voordeligste is én het meest toepasbare is in jouw situatie.
Met betrekking tot die laatste: pendelen is met name een issue voor verwarmen; een stuk minder tot niet voor verkoelen. Maar de buitenunit moduleert dus terug tot zijn minimale vermogen; dat is het mooie aan de hedendaagse inverters. Vroeger had je aan/uit airco's die alleen maar vol konden stampen of niet. Nieet heel erg efficiëntsanderenzo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:34:
[...]
thanks! ik heb naar de tabelletjes gekeken en zie dat er veel met elkaar kan worden gecombineerd. Mij is alleen niet duidelijk of het volledige vermogensbereik ook altijd kan worden benut.
Voorbeeld: Beide FTXA35's draaien volop, vragen dus samen 7 kW (of 8 kW? mij niet helemaal duidelijk). Wordt de 52 buitenunit dan ook aangesproken tot 7.0 kW of wordt alleen het nominaal vermogen van 5.2 kW aangesproken?
En andersom: een FTXA35 draait minimaal, andere staat uit, vragen dus samen 1.4 kW, schakelt de buitenunit dan terug naar 1.8 kW en gaat dan aan/uit pendelen?
Met betrekking tot de eerste; ga maar altijd uit van het nominale vermogen
Verwijderd
Maximaal draai je zelden tot nooit of je moet een kartonnen huis hebben of overal ramen zonder enige vorm van zonwering. En met warm weer de airco gewoon 24/7 laten draaien. En als het echt warm is gebruik je het minimale vermogen echt wel. En met koelen zou ik me niet zo druk maken over het pendelen als het al voorkomt. Tis wat anders als je buitenunit niet verder teruggaat dan bijv 2,5.sanderenzo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:34:
[...]
thanks! ik heb naar de tabelletjes gekeken en zie dat er veel met elkaar kan worden gecombineerd. Mij is alleen niet duidelijk of het volledige vermogensbereik ook altijd kan worden benut.
Voorbeeld: Beide FTXA35's draaien volop, vragen dus samen 7 kW (of 8 kW? mij niet helemaal duidelijk). Wordt de 52 buitenunit dan ook aangesproken tot 7.0 kW of wordt alleen het nominaal vermogen van 5.2 kW aangesproken?
En andersom: een FTXA35 draait minimaal, andere staat uit, vragen dus samen 1.4 kW, schakelt de buitenunit dan terug naar 1.8 kW en gaat dan aan/uit pendelen?
@Notna Je was me voor. Zullen we een adviesbureau samen beginnen a €80,- per uur.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2020 15:43 ]
Er is al behoorlijk wat over gezegd, maar wat ik regelmatig mis (en waar mijn keuze deels op gebaseerd is geweest) is de geluidsproductie. Zeker als een ruimte koel gehouden moet worden in een slaapkamer, dan kan het -mits je dat belangrijk vindt- handig zijn om het aantal dB in laagste stand mee te nemen in de overweging. Verder heb ik ook naar het esthetische gekeken en naar welke binnenunit ik het mooist/mist lelijk vindt.Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:27:
Komende periode ga ik een airco installatie plaatsen van een van de A-merken (Daikin of Mitsubishi Electric of Mitsubishi Heavy Industries). Het doel is primair koelen om beter te kunnen slapen en voor 2 slaapkamers (oa de zolderruimte) is verwarmen mooi meegenomen ivm benutten overcapaciteit zonnepanelen. De adviezen / offertes zijn verre in lijn van elkaar.
....
Welke keuze kan ik het beste maken en waarom?
Mede om die redenen heb ik voor een MHI gekozen en geen Daikin, maar het is altijd een persoonlijke keuze.
Belangrijkste is waarschijnlijk dat je met ME, MHI en Daikin in principe nooit een slechte keuze maakt.
Ik dacht dat MHI en Daikin nagenoeg dezelfde dB hadden op de laagste stand? Voor de FTXM is dat 19 dB, geen idee wat het laagste is voor MH(I)InterCC schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:46:
[...]
Er is al behoorlijk wat over gezegd, maar wat ik regelmatig mis (en waar mijn keuze deels op gebaseerd is geweest) is de geluidsproductie. Zeker als een ruimte koel gehouden moet worden in een slaapkamer, dan kan het -mits je dat belangrijk vindt- handig zijn om het aantal dB in laagste stand mee te nemen in de overweging. Verder heb ik ook naar het esthetische gekeken en naar welke binnenunit ik het mooist/mist lelijk vindt.
Mede om die redenen heb ik voor een MHI gekozen en geen Daikin, maar het is altijd een persoonlijke keuze.
Belangrijkste is waarschijnlijk dat je met ME, MHI en Daikin in principe nooit een slechte keuze maakt.
MHI SRK .. ZS < 5kw zit ook op 19dB, 5kw op 22dB.Notna schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:48:
[...]
Ik dacht dat MHI en Daikin nagenoeg dezelfde dB hadden op de laagste stand? Voor de FTXM is dat 19 dB, geen idee wat het laagste is voor MH(I)
Toevoeging, anders komt mijn verhaal wat raar over: ik heb een 5kw hangen en dan produceert de Daikin wat meer voor zover ik zag.
[ Voor 17% gewijzigd door InterCC op 19-05-2020 15:53 ]
in deze context, ik las net in de specsheets dat de FTXA van Daikin in een multisplit opstelling 2 dB meer geluidsdruk heeft in vergelijking met dezelfde gewone split unit, weet iemand hoe dat komt?Notna schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:48:
[...]
Ik dacht dat MHI en Daikin nagenoeg dezelfde dB hadden op de laagste stand? Voor de FTXM is dat 19 dB, geen idee wat het laagste is voor MH(I)
Afgelopen weekend is mijn Mitsubishi SRK25ZS-W aangesloten, zelf geplaatst en een installateur heeft hem gesoldeerd en gevacuumeerd.
Doet het super
Doet het super
De monteur die hem bij mij aansloot doet alleen in Mitsubishi, de 5kw is op dit moment slecht aan te komen. Zijn units worden ook geleverd door coolmark.rupsen schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:52:
[...]
Wat is de prijs die je voor de Mitsubishi betaald? Daikin is vaak ongeveer even duur. LG is meestal nog iets goedkoper.
Voor zover ik weet had Mitsubishi (coolmark, de nederlandse importeur) een maand geleden een levertijd van 8 weken, maar dit ging volgens mij voornamelijk om de kleinere splitjes. De levertijd van 5kw split units zal wel meevallen
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Verwijderd
Zojuist de MHI besteld. Dank allen voor het meedenken!
Besteld bij ComfortKlimaat voor nette prijs; zij hebben er nog een paar staan. Het duurt nog zeker 4 weken voordat MHI weer voorradig is. Ik had met met geduld 120,= euro kunnen besparen, maar ik zou tegen die tijd ook bot kunnen vangen. Nu kan ik rustig klussen en werkt alles hopelijk voordat het echt warm wordt...
Besteld bij ComfortKlimaat voor nette prijs; zij hebben er nog een paar staan. Het duurt nog zeker 4 weken voordat MHI weer voorradig is. Ik had met met geduld 120,= euro kunnen besparen, maar ik zou tegen die tijd ook bot kunnen vangen. Nu kan ik rustig klussen en werkt alles hopelijk voordat het echt warm wordt...
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2020 16:18 ]
@Verwijderd wat was dan de doorslag om voor MHI te gaan? (puur interesse).
Had de keuze voor Daikin logischer gevonden gezien de goede wifi support
. Geluidsniveau's zijn altijd max en die units zullen zelden echt hard werken.
Ben wel een beetje jaloers op bijv. Domoticz ondersteuning. Heb bij mijn Haier geprobeerd de wifi api te achterhalen maar de binnenunit gebruikt TLS. Juist van Chinezen had ik dat niet verwacht
Had de keuze voor Daikin logischer gevonden gezien de goede wifi support
Ben wel een beetje jaloers op bijv. Domoticz ondersteuning. Heb bij mijn Haier geprobeerd de wifi api te achterhalen maar de binnenunit gebruikt TLS. Juist van Chinezen had ik dat niet verwacht

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
Adviseur van ComfortKlimaat vond toch dat ik in mijn situatie moest gaan voor 5.0 kW i.p.v. de 4.2 kW van de Daikin. Als hij dat aangeeft en notabene 300 piek minder omzet, dan vind ik dat wel overtuigend. Als hij 4.2 kW ok had gevonden, had ik graag 300 euro meer uitgeven voor een Daikin met WiFi, maar eigenlijk heb ik die WiFi helemaal niet nodig. Denk ik.Glashelder schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:22:
@Verwijderd wat was dan de doorslag om voor MHI te gaan? (puur interesse).
Saillant detail: hij had notabene de Daikin FTXM-N op voorraad (het nieuwe type) en niet de FTXM-M zoals op de site staat
Glashelder schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:22:
[...]
offtopic:
Alles valt te kraken
Open maar een topic (ik twijfel tussen NT / DED?), ik wil wel meehelpen.
Met een oud Android toestel en wat sniffen e.d. valt het wel te onderscheppen verwacht ik. Bijvoorbeeld met een app zoals deze
Alles valt te kraken
Met een oud Android toestel en wat sniffen e.d. valt het wel te onderscheppen verwacht ik. Bijvoorbeeld met een app zoals deze
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2020 16:51 ]
Verwijderd
Waarschijnlijk doordat de kast krapper is. Meer moeite denk ik om de flow er doorheen te persen.sanderenzo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:59:
[...]
in deze context, ik las net in de specsheets dat de FTXA van Daikin in een multisplit opstelling 2 dB meer geluidsdruk heeft in vergelijking met dezelfde gewone split unit, weet iemand hoe dat komt?
Ik heb vorige week een SRK50ZS-W besteld en die van mij was snel binnen (wel in de UK besteld). Zijn de leveringsproblemen lokaal (Nederland) of heel recent?Speedfightserv schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:14:
Afgelopen weekend is mijn Mitsubishi SRK25ZS-W aangesloten, zelf geplaatst en een installateur heeft hem gesoldeerd en gevacuumeerd.
Doet het super
[...]
De monteur die hem bij mij aansloot doet alleen in Mitsubishi, de 5kw is op dit moment slecht aan te komen. Zijn units worden ook geleverd door coolmark.
Verwijderd
Was ik maar zo handig met Domo. Ben nu al 2 weken bezig met een script zonnescherm te automatiseren wat ik van internet heb geplukt maar krijg het niet aan het werk.ThinkPadd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:41:
[...]
offtopic:
Alles valt te krakenOpen maar een topic (ik twijfel tussen NT / DED?), ik wil wel meehelpen.

Dat is simpelweg niet waar. ME steekt kwalitatief boven alle andere merken uit.Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:25:
[...]
Daar verschillen de meningen over. De een zegt ME, de ander MHI, ik Daikin.
Elke andere monteur uit het vak zal dit beamen
Dat jij Daikin mooier vindt is natuurlijk een ander verhaal, dat is een mening en die valt natuurlijk niet te betwisten
Daikin is juist vaak de goedkoopste, als je het alleen over Mitsubishi Electric, Heavy en Daikin hebt dan.Glashelder schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 00:46:
[...]
Ja dat weten we zo langzamerhand wel
Wellicht alleen wat meer kijken naar de business case af en toe. Daikin is duur, dus andere merken zijn al snel financieel interessant. Zelfs met verwarmen is het vaak moeilijk terugverdienen. Jij hebt 400 euro meer betaald voor Daikin: dat is grofweg 2100 kWh. Daar kan je 2 of 3 jaar van verwarmen.
Nederland, afgelopen weekend was hij hier, dus recentInterCC schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:04:
[...]
Ik heb vorige week een SRK50ZS-W besteld en die van mij was snel binnen (wel in de UK besteld). Zijn de leveringsproblemen lokaal (Nederland) of heel recent?
Monteur die hier was had exact dezelfde opmerking. MHI is verreweg het beste, Daikin stond op 2 gaf hij aanrupsen schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:43:
[...]
Dat is simpelweg niet waar. ME steekt kwalitatief boven alle andere merken uit.
[ Voor 32% gewijzigd door Speedfightserv op 20-05-2020 14:27 ]
Verwijderd
Welles, nietes, welles, nietes enzrupsen schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:43:
[...]
Dat is simpelweg niet waar. ME steekt kwalitatief boven alle andere merken uit.
Dat jij Daikin mooier vindt is natuurlijk een ander verhaal, dat is een mening en die valt natuurlijk niet te betwisten
Verwijderd
Ik weet niet waar jij prijzen opvraagt, maar ik heb zo'n 6 offertes gehad en Daikin was altijd de duurste. Wellesrupsen schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:45:
[...]
Daikin is juist vaak de goedkoopste, als je het alleen over Mitsubishi Electric, Heavy en Daikin hebt dan.
We kunnen het over twee dingen eens zijn: zowel jij als ik zijn geen koelmonteurs dus onze meningen zijn maar mager onderbouwd
Maar laten we weer ontopic gaan in plaats van welles nietes spelletjes te spelen
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
@rupsen
Waarom wordt Panasonic zo weinig genoemd ? Het is geen kleine speler op de markt van L/L warmtepompen.
Ik en mijn zwager hebben ze en vind ze erg prettig werken.
Waarom wordt Panasonic zo weinig genoemd ? Het is geen kleine speler op de markt van L/L warmtepompen.
www.highflow.nl
Verwijderd
Ik heb zojuist de zelfde besteld bij ComfortKlimaat en een vriend kon niet achterblijven, dus ik ga daar morgen 2 sets halen. Maar de ZZPérs die gewend zijn just-in-time hun setjes te reserveren bij de groothandel komen nu wel in de problemen. Sommige handelaren hebben nog wel wat op voorraad. Geldt volgens mij wel vooral vooral MHI en het gerucht gaat dat er al een hele grote boot onderweg is met nieuwe voorraad.InterCC schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:04:
[...]
Ik heb vorige week een SRK50ZS-W besteld en die van mij was snel binnen (wel in de UK besteld). Zijn de leveringsproblemen lokaal (Nederland) of heel recent?
Verwijderd
Dan is mijn koelmonteur/leverancier geen koelmonteur.Glashelder schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:53:
[...]
We kunnen het over twee dingen eens zijn: zowel jij als ik zijn geen koelmonteurs dus onze meningen zijn maar mager onderbouwd
Maar laten we weer ontopic gaan in plaats van welles nietes spelletjes te spelen.

Nb: mijn opmerking was overigens ook luchtig bedoeld, maar mensen hebben blijkbaar geen humor meer sinds die Corona ellende. Sheer up!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2020 19:08 ]
Tsja ik denk dat dat komt omdat er hier een irrationele liefde voor Daikin of MHI heerstBTS schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:01:
@rupsen
Heb echt gemist wanneer dat ineens ontstaan is.
@Greenisthebest ik doe toch ook niet de gebeten hond
Verwijderd
Moet je eens goed het verwarmen met L/L lezen. Daar is deGlashelder schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:14:
[...]
Tsja ik denk dat dat komt omdat er hier een irrationele liefde voor Daikin of MHI heerst
Heb echt gemist wanneer dat ineens ontstaan is.
@Greenisthebest ik doe toch ook niet de gebeten hondEn ja je hebt gelijk. Men houdt waar men mee werkt. Logisch dat ze je dat ook graaf verkopen.

De nieuwe airco draait nu ruim een uurtje, op een lage stand aan het koelen. Op een afstand van een meter (daar zit namelijk het raam naast de uitbouw) hoor je duidelijk de compressor (?). Het klinkt in ieder geval exact zoals een compressor, maar dan gelukkig wel zachtjes. Dat is toch anders dan dat ik lees dat je vooral de fan hoort als hij moet koelen. Het is in ieder geval niet stil, zoals ik steeds lees (of mijn definitie is anders).
Verwijderd
Ik hoor bij mij geen compressor. Alleen de wind die wordt uitgeblazen.-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:18:
De nieuwe airco draait nu ruim een uurtje, op een lage stand aan het koelen. Op een afstand van een meter (daar zit namelijk het raam naast de uitbouw) hoor je duidelijk de compressor (?). Het klinkt in ieder geval exact zoals een compressor, maar dan gelukkig wel zachtjes. Dat is toch anders dan dat ik lees dat je vooral de fan hoort als hij moet koelen. Het is in ieder geval niet stil, zoals ik steeds lees (of mijn definitie is anders).
Ik hoor hem ook niet op een meter afstand. Als ik mijn oor er tegenaan hou hoor je wel een beetje een gesnor.-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:18:
@Greenisthebest Ik heb ook maar een simpele MHI en niet zo'n mooie Daikin natuurlijk
. Maar beiden bedankt voor de bevestiging. Morgen even een berichtje naar de installateur. Komt nog een geluidsfragmentje aan die ik in dit bericht zal plaatsen, als YouTube klaar is met het verwerken van de hele 213kb aan geluid.
YouTube accepteert geen kort geluidsfragmentje. Dan maar zo, voor de geïnteresseerden: https://sndup.net/77gn
YouTube accepteert geen kort geluidsfragmentje. Dan maar zo, voor de geïnteresseerden: https://sndup.net/77gn
[ Voor 15% gewijzigd door -MD- op 19-05-2020 20:51 ]
Ik heb dezelfde unit als jij sinds een paar weken (MHI SRK-25 ZS-W), en heb hetzelfde...-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:18:
Vond het eerlijk gezegd ook meer geluid als verwacht.
Verwijderd
Ik zou even geduld hebben. De mijne maakte in het begin ook meer geluid. Die dingen moeten blijkbaar eerst wat indraaien. Deze info komt van een servicemonteur van Daikin dus betrouwbaar. Maar dat is geen MHI monteur.-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:41:
@Greenisthebest Ik heb ook maar een simpele MHI en niet zo'n mooie Daikin natuurlijk. Maar beiden bedankt voor de bevestiging. Morgen even een berichtje naar de installateur. Komt nog een geluidsfragmentje aan die ik in dit bericht zal plaatsen, als YouTube klaar is met het verwerken van de hele 213kb aan geluid.
Ik hou stiekem me hart vast. Ik vind het geluid op de opname ook werk hard. Zelf heb ik de 35zsx-w besteld.Master__R schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:42:
[...]
Ik heb dezelfde unit als jij sinds een paar weken (MHI SRK-25 ZS-W), en heb hetzelfde...
Als je naar de Spec's kijkt zou deze stiller moeten zijn dan de ZS-W. Misschien hier tussen die types ook wel de verwarring ontstaan over hoe veel geluid hij maakt.
Een paar pagina's terug zijn de Spec's van deze types naast elkaar gezet!
[ Voor 6% gewijzigd door TimK1990 op 19-05-2020 21:28 ]
-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:41:
@Greenisthebest Ik heb ook maar een simpele MHI en niet zo'n mooie Daikin natuurlijk. Maar beiden bedankt voor de bevestiging. Morgen even een berichtje naar de installateur. Komt nog een geluidsfragmentje aan die ik in dit bericht zal plaatsen, als YouTube klaar is met het verwerken van de hele 213kb aan geluid.
Hoe staat de buitenunit gemonteerd op voet of aan beugel en staat die wel in rubbers/dempende ondergrond. Het lijkt wel het compressorgeluid van een niet recht gemonteerde of trillende unit. Zou dat iets kunnen zijn?Master__R schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:42:
[...]
Ik heb dezelfde unit als jij sinds een paar weken (MHI SRK-25 ZS-W), en heb hetzelfde...
Verwijderd
Dit vind wel interessant, aangezien ik morgen m'n setje ga halen. Op welke afstand heb je gemeten? En hoe is die unit opgesteld? En heb je dat geluid ook in silent-mode?-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:41:
Verschil in vermogen snap ik ook niet. Alleen dat die man die de opname deed het advies deed om Toshiba te gaan omdat die volgens hem een betere prijs/kwaliteit zou hebben. Wat betreft situatie hierbij een iets meer uitleg.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:14:
[...]
Waarom verschil in vermogen in dezelfde situatie? Welke situatie? En Toshiba moet altijd goedkoper zijn dan Daikin.
We wonen in een nieuwbouwhuis die verwarming en koeling heeft via een warmtepomp met bron. Ons vorige huis had ook een wp met bron, maar dat was een tussenwoning en had gevelbekleding die geen warmte bleef nastralen. Nu wonen we vrijstaand met een donkere steen. Daarnaast is het huis bizar goed geïsoleerd (trippel glas, WTW, extra PIR isolatie etc) en daardoor hebben we een klein vermogen Wp om mee te verwarmen. Dom van mij dat ik toen niet realiseerde dat een kleine pomp om te verwarmen ook minder capaciteit in de zomer betekent om mee te koelen.
Ons idee was om een lucht airco erbij te nemen om de slaapkamers iets bij te koelen. Het is een huis van drie verdiepingen waarvan de bovenverdieping denk ik rond de 75m2. De zolder is even groot kwa oppervlakte. Normaal vind ik die niet zo boeiend kwa warmte maar met al dat thuiswerken zou het fijn zijn als we die als bijeffect kunnen bijkoelen.
Het advies van de twee partijen die geweest zijn voor een aanbieding kwamen met het idee om in het trapgat van de 1e naar de 2e verdieping vrij hoog een unit van rond de 4.2 Kw koelvermogen te hangen. Daarmee zou vooral de eerste verdieping gekoeld worden. Mogelijk iets de 2e verdieping maar dat zou minimaal zijn.
Ook nog wel iets om rekening mee te houden is de WTW. De heeft op alle slaapkamers een inblaaspunt en de aanzuiging op de badkamer. Zou de WTW jou zorgen dat er wat koude lucht gaat circuleren? Het is een WTW met een Bypass optie die ik in de zomer aan heb staan, niet dat dat een echt merkbaar verschil maakt.
De eerste aanbieding kwam dus met voorkeur Toshiba en Daikin als alternatief. Die was zoals de persoon zei al snel 300-400 euro duurder. Echter heeft hij een aanbieding gedaan van een lager vermogen maar wel dezelfde prijs als de Toshiba.
De tweede partij verwacht ik de aanbieding van de week van maar die werkt blijkbaar met Samsung. Gek genoeg heb ik niet zo veel vertrouwen in dat merk als airco. Echter is dit wel mijn installateur die ook hele huis installatie heeft gedaan en ik goed contact mee heb. Die kon ook eventueel wel andere merken installeren als ik dan maar aangaf wat ik zou willen.
Integratie met Home assistant is wel cool, maar geen must. Ik zag dat Daikin wel HA integratie beschikbaar had. Hebben jullie nog adviezen waar op te letten, vermogen en eventueel merk/type?
Owja ligt het aan mij is de totaalprijs van 2375 euro incl installatie van dat Toshiba setje die je online dus koopt voor 1100-1200 euro toch wel erg duur?
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Verwijderd
Hoe groot is je zolder die met een 2 doet? Gevoelsmatig lijkt 2.5kW erg krap voor 70m3 (en nu s zomers snikheet); bovendien draait een 2.5 kW s' zomers in de avond/nacht dan niet op een hogere belasting (en meer geluidsdruk?) tov een 3.5 kW?Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:33:
[...]
Alles 2 en niet alles op 1 grote multi hangen. Zolder wellicht een 2,5. En woonkamer meenemen. Je weet niet wat je mist en je gaat zeker spijt krijgen.Ik doe met een 2 zolder en met een 2,5 eerste verdieping. Overal maar 1 unit heb ik maar zet deuren open.
Is de volgende configuratie een optie?
2x 4 kw buiten unit voor 2 airco's elk (bijv 2x Daikin 2MXM40M)
- op de eerste buiten unit 3.5kW woonkamer en 2 kW slaapkamer 1ste verdieping
- op de buiten unit 3.5kW zolderkamer en 2kW ander slaapkamer?
is het verwarmen via de airco qua comfort vergelijkbaar met de gewone CV of beter of juist minder prettig? als ik beneden een airco hang; dan wil ik meteen wat minder gas gaan gebruiken en de overcapaciteit van de zonnepanelen beter benutten (ipv tegen 7 cent/kWh terugleveren); is dat aan te raden of zet dat geen zoden aan de dijk? huidige gas verbruik is ca 1700 m3/jaar (ongerekend ca 17000 kWh)
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2020 22:10 ]
@InterCC Aan een beugel aan de muur. Ziet er kaarsrecht uit vanaf de zijkant. Nu is het koel zat inmiddels dus ik hoor dat de compressor ook regelmatig in- en uitschakelt (dat gaat ook langzaam af- en opbouwend, het is niet 'aan/uit' zeg maar). Maar ik hoor precies wanneer de compressor aan is en wanneer niet. Ik zie de schaduw van de fan dan met regelmaat rustig draaien, dus daar komt het geluid niet van.
@Verwijderd In silent-mode lijkt het ritme af te nemen, niet de geluidssterkte. Het idee dat de compressor dan op halve kracht werkt. I.c.m. het geluidsfragmentje begrijp je dan denk ik wel wat ik bedoel? Het is echt op een meter afstand vanaf het apparaat.
Ik denk dat ik morgen even het geluidsfragmentje opstuur naar de installateur. Even kijken wat hij er van vind, hij heeft er als het goed is vaker naast gestaan.
In ieder geval allen bedankt voor het meedenken.
@Verwijderd In silent-mode lijkt het ritme af te nemen, niet de geluidssterkte. Het idee dat de compressor dan op halve kracht werkt. I.c.m. het geluidsfragmentje begrijp je dan denk ik wel wat ik bedoel? Het is echt op een meter afstand vanaf het apparaat.
Ik denk dat ik morgen even het geluidsfragmentje opstuur naar de installateur. Even kijken wat hij er van vind, hij heeft er als het goed is vaker naast gestaan.
In ieder geval allen bedankt voor het meedenken.
[ Voor 3% gewijzigd door -MD- op 19-05-2020 22:09 ]
Verwijderd
Dat is logisch, want in silent-mode is dat precies wat er gebeurt: dan gaat ie op een andere frequentie werken-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:08:
Ben benieuwd... ik heb nog 17 uur om alsnog die Daikin 4.2 in m'n kofferbak te schuiven. Een stille buitenunit is nou net het enige dat ik belangrijk vind, want het ding staat dicht bij de tuindeur van de buren. Zit wel een schutting tussen natuurlijk...
Hier idem. Slaapkamerraam van de buren zit op een krappe vijf meter gok ik. Ik heb binnen met het raam dicht geen last van het geluid. Maar als ik hier met m'n raam open zou liggen dan zou ik het zeker vervelend vinden. Ik laat het nog wel even wetenVerwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:12:
[...]
Dat is logisch, want in silent-mode is dat precies wat er gebeurt: dan gaat ie op een andere frequentie werken
Ben benieuwd... ik heb nog 17 uur om alsnog die Daikin 4.2 in m'n kofferbak te schuiven. Een stille buitenunit is nou net het enige dat ik belangrijk vind, want het ding staat dicht bij de tuindeur van de buren. Zit wel een schutting tussen natuurlijk...
Verwijderd
Graag. Ik heb met de 5.0 natuurlijk wel een andere buitenunit, maar ik zou hier toch niet blij mee zijn. We slapen zelf straks 3 m boven die unit...-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:21:
[...]
Hier idem. Slaapkamerraam van de buren zit op een krappe vijf meter gok ik. Ik heb binnen met het raam dicht geen last van het geluid. Maar als ik hier met m'n raam open zou liggen dan zou ik het zeker vervelend vinden. Ik laat het nog wel even weten.
Ik heb ook de srk-25-zs-w. Dit geluid maakt hij bij mij echt niet.-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:41:
Zal eens een opname maken
Kleine correctie. In het begin hoor ik dit geluid wel even. Daarna loopt het geluid terug.
[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 19-05-2020 22:47 ]
Dat gebrom laat me sterk denken aan het geluid dat mijn buitenunit maakt. YouTube: Condensing condenser-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:41:
In mijn geval ben ik wel een beun geweest en staat hij nog op houten latten, maar ik ben toch sterk aan het overwegen om alsnog een wandconsole te gaan halen. Eerder vanavond had ik hem aangezet om m'n slaapkamer wat te koelen, maar toen hij op een hogere frequentie draaide maakte het ding toch een gigantische pokkeherrie omdat hij niet stabiel staat.
Afgelopen vrijdag de Mitsubishi Heavy Industries geïnstalleerdEdwin3 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:05:
Opdracht gegeven voor het monteren van de configuratie:
1x MHI buitenunit SCM 50 ZS W
2x MHI binnenunit SRK 20 ZS W kleur wit (overloop 1e verdieping, 8 meter leiding en zolder, 8 meter leiding
1x MHI binnenuni SRK 25 ZS W kleur wit (woonkamer, 10 meter leiding)
en 2 wifi modules voor 4325 euro.
Deze heeft vakmanschap afgeleverd
Ondanks dat het weer nog niet heeft toegelaten om de apparaten hun nut te laten tonen, heb ik al wel aan de knoppen gezeten

:strip_exif()/f/image/WDF6n6ydIO2ZqN15Vp5CGjOE.jpg?f=fotoalbum_large)
werkschakelaar (niet onbelangrijk)
:strip_exif()/f/image/i42la32wjM1hyQcUZou3bNID.jpg?f=fotoalbum_large)
Juist hierop gaf de installateur het verschil met Daikin aan. MHI heeft een grotere ventilator en hoeft hierdoor minder toeren te maken en dus minder wrijving (belasting van de lagers) en daarom langere levensduur/minder slijtage i.c.m. een uitgekiende controle over het toerental bij verandering van sturing. Okay
De binnenunits vallen prima in smaak met de muren (signaal wit, strak design) en ruimte (87cm breed en 29cm hoog en 23cm diep)
De 1e binnenunit (SRK 25 ZS W) hangt achter in de woonkamer. Deze versie zou volgens bedrijf voldoende zijn om de begane grond (86 m3) voldoende te koelen/verwarmen. Een grotere/zwaardere (SRK 35) zou het pendel gedrag van de buitenunit vergroten wat niet gewenst is. Okay, hierbij het advies van installatiebedrijf gevolgd en scheelt ook een paar honderd euro als het geen meerwaarde heeft.
Door de 3D blaas (Links/Rechts/ en Boven/Beneden bewegen van de lamellen) functie kan de luchtstroom naar de voorkant van de begane grond worden geblazen. Ook door natuurlijke luchtstroming zal de kamer op temperatuur worden gebracht. Prima
:strip_exif()/f/image/slzX90PZYDMXUIMh9JvOh46L.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2e binnenunit (SRK 20 ZS W) hangt op de overloopt (1e verdieping) onder de hoogste traptrede (naar de zolder). Deze koelt de slaapkamers op de 1e verdieping (met name 2 slaapkamers direct tegenover de binnenunit. Uiteraard moeten de deuren wel open blijven om 'optimaal' gebruik te maken van de werking). Er is niet gekozen om verschillende binnenunits in de slaapkamers te plaatsen omwille het vele koelleidingen werk (en kosten). Om prima te slapen (koelen tot behaaglijke temperatuur bij hete nachten en zeer koele dagen even bij te verwarmen), lijkt dit (ook in overleg met het bedrijf) afdoende.
:strip_exif()/f/image/BYffKzVdWcOPV4On7vNtatNu.jpg?f=fotoalbum_large)
De 3e binnenunit (SRK 20 ZS W) hangt op zolder = 2e verdieping (boven trappegat in de 'nok'). Hier hebben we intern even over getwijfeld of dit nodig is. Toch gedaan, al is het alleen maar om de hete lucht (deze stijgt naar het hoogste punt in huis) weg te jagen
Dus omwille extra hulp als koeling in huis, mocht de overige binnenunits hulp nodig hebben. Verder zou ingeval van slapen/what ever op zolder hier ook zijn nut kunnen dienen. Ook de meerprijs (700 euro extra, en dan ook een zwaardere buitenunit MHI 5 ipv MHI 4) overtuigde ons om voor 3 binnenunits te gaan...goeie beslissing denk ik
:strip_exif()/f/image/rSYUjNMUy7B3XpGFShcD6Qoh.jpg?f=fotoalbum_large)
Leidingwerk (10 meter) voor begane grond/woonkamer unit, gaat direct naar buiten, over de dakgoot (dakgoot zit 2.4 meter bovengrond), via de onderste dakpannen naar de garage. In een grijze rioolbuis, welke uit het zicht op de dak van de garage ligt gaat het leidingwerk naar de buitenunit.
Condensafvoer, via buitenmuur, in pvc leiding naar tuin/perkje (grenst tegen buitenmuur)
:strip_exif()/f/image/UKep8Ec4nobeqyqfCJutFsNY.jpg?f=fotoalbum_large)
onder de dakpannen naar dak garage in grijze pvc (rioolpijp)
:strip_exif()/f/image/kRD42sNe9vu0tKzA0fWF0ueC.jpg?f=fotoalbum_large)
Leidingwerk voor 1e verdieping (9 meter) unit/overloop, gaat onder een traptrede, via leiding schacht, via binnen muur (Indac ne-75 goot signaal wit) direct naar buiten. Vervolgens via buitenmuur huis naar beneden naar het dak van de garage en door naar de buitenunit (Indac ne-100 beige).
Condens afvoer verloopt via top-down, via leiding schacht in een pvc leiding helemaal naar kruipruimte .
:strip_exif()/f/image/cmNYjoIuSNmzLwgXakFgViYF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iflQ3GAw04y9KuWnr73aF6wg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KpPqYBblLpNnejFAZ463rw5b.jpg?f=fotoalbum_large)
Leidingwerk voor 2e verdieping/zolder (10 meter) unit, gaat via de binnen muur naar beneden (Indac ne-75 goot signaal wit) en gaat via dezelfde gat (1e verdieping unit) naar buiten. Deze gaat samen met het leidingwerk van unit 1e verdieping (Indac ne-100 beige) via buitenmuur huis door naar de buitenunit.
Condensafvoer verloopt via top-down via de koelleiding naar dak garage
:strip_exif()/f/image/QvLjjKMsQt3JJiAEc1k9ng3x.jpg?f=fotoalbum_large)
Het installatiebedrijf raadde het wifi gedeelte af omdat deze erg summier is in de ondersteuning van sturing en uit eigen eigen ervaring werd aangegeven dat er relatief erg weinig gebruik van wordt gemaakt.
Toch 2 wifi modules aangeschaft (voor begane grond en 1e verdieping).
Tijdens oplevering werd uitgelegd hoe je de wifi module kunt aanmelden..SUPER uitleg en SNEL geconfigureerd!
Inderdaad, de veel besproken APP (airconwithme) is summier in de besturing..maar vooralsnog doet het wat ik wil..heb wel grote interesse in hoe je dit kunt aansturen via google home/assistant. Hopelijk dat het Spaanse software bedrijf Intenses snel de gewenste updates uitbrengen om dit te bewerkstelligen aangezien ik zelf niet wil niet gaan programmeren (tenzij het klik-klik install is
Al met al, bedankt voor alle info in deze forum topic en mocht er vragen/opmerkingen zijn...
Ook wij zijn een tijdje aan het oriënteren naar airco's en dit topic heeft ons daarbij echt geholpen.
We willen in onze woonkamer van 100 m3 en kinderslaapkamer van 28,5 m3 twee wandunits laten plaatsen van het merk Mitsubishi Heavy Industries SRK-35ZS-W en SRK-20ZS-W, respectievelijk. Daarnaast een SCM-50ZS-W multi-unit.
Vandaag hebben we contact gehad met een contactpersoon van een STEK- en F-Gassen-gecertificeerd bedrijf.
Daarbij kregen we het volgende terug en dit is voor ons de eerste keer dat we dit horen.
2. Er wordt hier gerefereerd naar de buiten-unit veronderstel ik.
3. Nogmaals wordt de buiten-unit genoemd hier.
4. Het belangrijkste deel van het verhaal. Klopt dit? Gaat de wandunit van 2,0 kW aan/uit afslaan? We dachten (denken nog steeds) dat mede door de inverter dat de airco niet volledig uitschakelt wanneer de gewenste temperatuur is bereikt en dat de compressor een tandje terugschakelt.
5. Maakt hij hier een punt?
6. Wij gaan de airco's hoofdzakelijk gebruiken voor hun koel-functie. S.C.O.P. heeft betrekking tot de verwarm-functie nietwaar? Dus S.C.O.P. heeft geen betrekking tot wat wij verwachten van de airco's?
We lezen op Tweakers dat veel mensen dezelfde modellen hebben laten installeren. Hopelijk ligt in de praktijk anders dan wat bij punt 4 geschetst wordt.
We willen in onze woonkamer van 100 m3 en kinderslaapkamer van 28,5 m3 twee wandunits laten plaatsen van het merk Mitsubishi Heavy Industries SRK-35ZS-W en SRK-20ZS-W, respectievelijk. Daarnaast een SCM-50ZS-W multi-unit.
Vandaag hebben we contact gehad met een contactpersoon van een STEK- en F-Gassen-gecertificeerd bedrijf.
Daarbij kregen we het volgende terug en dit is voor ons de eerste keer dat we dit horen.
1. Het kind dat in de kinderslaapkamer slaapt is 4,5 jaar. Wij hebben nog een kind van 2,5 jaar. Haar kamer is veel koeler in de zomer, maar als het ook in haar kamer te warm wordt, zijn we van plan de kinderen samen in de kamer met de airco te laten slapen.Hoe oud zijn de kinderen? Jonge kinderen zijn vaak gevoelig voor tocht. (1)
Een airco als deze heeft zoals bekend een maximale capaciteit van 5.0 KW (2)
De airco heeft echter ook een minimale capaciteit (de minimale snelheid van de compressor om deze goed gesmeerd te houden) en dat is bij deze unit 1,7 kW. (3)
De unit in de kinderkamer van 2.0 kW zal dus bij de minste vraag direct heel koud gaan inblazen en compleet uitschakelen zodra de ingestelde temperatuur bereikt is, dit komt omdat de unit eigenlijk niet meer kan regelen en dit zal zich blijven herhalen met als gevolg een schommelende ruimtetemperatuur welke of te warm of te koud zal aanvoelen, op het moment dat de airco dan gaat koelen ervaren we dit als tocht. Het komt tevens de compressor niet ten goede als deze veel in/uitschakelt. (4)
Als bovenstaande voor u geen probleem is dan kunnen we een offerte voor u maken maar ander optie zou kunnen zijn het kiezen voor twee losse airco’s.
Als voorbeeld, een 2,0 kW split-unit kan werken vanaf 0,7 kW en daarmee is een veel fijner klimaat te creëren, vooral in de zomer wanneer het wenselijk is dat de airco ook s'nachts dienst doet. (5)
Tevens is deze units leverbaar in de ZSX uitvoering welke een S.C.O.P. heeft van 5,2 t.o.v. 4,6 van de ZS. (6)
(S.C.O.P. = het aantal kW opgewerkt vermogen per 1 KW Electra)
Bij veel gebruik kan dit interessant zijn
2. Er wordt hier gerefereerd naar de buiten-unit veronderstel ik.
3. Nogmaals wordt de buiten-unit genoemd hier.
4. Het belangrijkste deel van het verhaal. Klopt dit? Gaat de wandunit van 2,0 kW aan/uit afslaan? We dachten (denken nog steeds) dat mede door de inverter dat de airco niet volledig uitschakelt wanneer de gewenste temperatuur is bereikt en dat de compressor een tandje terugschakelt.
5. Maakt hij hier een punt?
6. Wij gaan de airco's hoofdzakelijk gebruiken voor hun koel-functie. S.C.O.P. heeft betrekking tot de verwarm-functie nietwaar? Dus S.C.O.P. heeft geen betrekking tot wat wij verwachten van de airco's?
We lezen op Tweakers dat veel mensen dezelfde modellen hebben laten installeren. Hopelijk ligt in de praktijk anders dan wat bij punt 4 geschetst wordt.
[ Voor 0% gewijzigd door Onyxio op 20-05-2020 00:55 . Reden: Fout ]
Die van mij staat op een uitbouw, maar wel op van die kunststof balken met daaronder rubberen matten, en nog iets van PIR platen.InterCC schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:46:
[...]
[...]
Hoe staat de buitenunit gemonteerd op voet of aan beugel en staat die wel in rubbers/dempende ondergrond. Het lijkt wel het compressorgeluid van een niet recht gemonteerde of trillende unit. Zou dat iets kunnen zijn?
Ik heb gisteren nog 2 lange stenen op die kunststof balken gelegd, en daarmee is het wel een stuk minder.
Ik zal nog een kijken of deze waterpas staat.
Het geluid bij mij is hetzelfde inderdaad.-MD- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:41:
@Onyxio
Dat klopt, zoek op pendelen in dit topic, dit onderwerp komt wekelijks langs. Je zou kunnen kijken of een kleinere buitenunit (bijv 4,2) een lagere ondergrens heeft, maar MHI heeft dat niet vziw. Al met al dus een slim advies van de installateur.
SCOP is koelen, SEER is verwarmen. Zoek een datasheet op en daar staat alle info in.
Dat klopt, zoek op pendelen in dit topic, dit onderwerp komt wekelijks langs. Je zou kunnen kijken of een kleinere buitenunit (bijv 4,2) een lagere ondergrens heeft, maar MHI heeft dat niet vziw. Al met al dus een slim advies van de installateur.
SCOP is koelen, SEER is verwarmen. Zoek een datasheet op en daar staat alle info in.
Ik heb hier ook een aantal offertes gekregen, waaronder een van een installateur die ook zweert bij Samsung. Hun systeem heet ' Windfree' en schijnt heel comfortabel te koelen zonder vervelende koude luchtstromen. Ik heb er wat reviews van gezocht en die zijn positief, daarnaast heeft een collega van me dit ook in huis en is er ook tevreden over. Echter in dit topic vind ik ook weinig Samsung liefde, ik weet niet goed waarom.GAEvakYD schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:04:
[...]
De tweede partij verwacht ik de aanbieding van de week van maar die werkt blijkbaar met Samsung. Gek genoeg heb ik niet zo veel vertrouwen in dat merk als airco. Echter is dit wel mijn installateur die ook hele huis installatie heeft gedaan en ik goed contact mee heb. Die kon ook eventueel wel andere merken installeren als ik dan maar aangaf wat ik zou willen.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Volgens mij is er in dit topic slechts liefde voor 2 merken, Daikin en MHI.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:36:
[...]
Ik heb hier ook een aantal offertes gekregen, waaronder een van een installateur die ook zweert bij Samsung. Hun systeem heet ' Windfree' en schijnt heel comfortabel te koelen zonder vervelende koude luchtstromen. Ik heb er wat reviews van gezocht en die zijn positief, daarnaast heeft een collega van me dit ook in huis en is er ook tevreden over. Echter in dit topic vind ik ook weinig Samsung liefde, ik weet niet goed waarom.
De rest wordt misschien nog net aan getolereerd heb ik het idee
[ Voor 66% gewijzigd door ZtaaB op 20-05-2020 08:45 ]
Haal NOOIT een spookrijder in !
Verwijderd
Jouw antwoord maakte mij nieuwsgierig en ik heb de 2 units waar ik tussen heb gekozen nog eens vergeleken; de MHI 5.0 en de wat duurdere Daikin 4.2.I-King schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:19:
@Onyxio
Daarbij valt mij op dat de Daikin, ondanks dat dit een apparaat is met minder vermogen een flink hogere ondergrens heeft in capaciteit, namelijk 1,7 kW vs. 1,3 kW.
Maar... als ik kijk naar luchtvolume's is de ondergrens weer lager.
Hoe is dit te verklaren?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xb0aPLwrPFws2NkrXgZ9IVoF.jpg?f=user_large)
@-MD- en @Master__R dat lijkt me toch niet echt lekker klinken? Is het geluid geboost? Bij mijn inferieure LG airco uit de onderklasse van alle merken maakt dit geluid echt niet. Het enige moment waarop ik mijn airco iets meer hoor is bij verwarmen ... maar dat gebruik ik toch bijna niet.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
fanboy'sZtaaB schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:44:
[...]
Volgens mij is er in dit topic slechts liefde voor 2 merken, Daikin en MHI.
De rest wordt misschien nog net aan getolereerd heb ik het idee
Ik heb geen ervaring met airco's, dus het is lastig te vergelijken. Monteur gaf inderdaad nog wel aan dat dit minder zou worden ivm stugge rubbers ofzo. Maar als het zo blijft dat zal het toch een defecte unit zijn en mag hij fijn terug komen.renzo4000 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:02:
@-MD- en @Master__R dat lijkt me toch niet echt lekker klinken? Is het geluid geboost? Bij mijn inferieure LG airco uit de onderklasse van alle merken maakt dit geluid echt niet. Het enige moment waarop ik mijn airco iets meer hoor is bij verwarmen ... maar dat gebruik ik toch bijna niet.
Maken ze dit geluid constant of alleen op vol vermogen? Op vol vermogen is het normaal dat je de compressor iets hoort. Dan is dit normaal (al verwacht ik dat de opname het geluid harder doet overkomen?).
Op lagere toerentallen horen ze wel zo goed als onhoorbaar te zijn.
Haha, ook niets mis mee natuurlijk
Ik heb merken geinstalleerd waar menigeen in dit topic hun neus voor zou ophalen. Maar die waren echt fluisterstil. Vind dit geluid van die van jou niet normaal hoor...Master__R schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:06:
[...]
Ik heb geen ervaring met airco's, dus het is lastig te vergelijken. Monteur gaf inderdaad nog wel aan dat dit minder zou worden ivm stugge rubbers ofzo. Maar als het zo blijft dat zal het toch een defecte unit zijn en mag hij fijn terug komen.
Bij mij constant als de compressor aan staat.Glashelder schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:10:
Maken ze dit geluid constant of alleen op vol vermogen? Op vol vermogen is het normaal dat je de compressor iets hoort. Dan is dit normaal (al verwacht ik dat de opname het geluid harder doet overkomen?).
Ik hoor het geluid nog binnen op de 1e verdieping als de ramen dicht zijn (de buitenunit staat op 1 meter van het raam ongeveer op de uitbouw).
Hmm nee dat is dan zeker abnormaal. Vol vermogen verwarmen en dan hoor je ze doorgaans binnen niet eens. Tijdens verwarmen maken ze doorgaans een stuk meer geluid dan tijdens koelen.
De 276 m3/u lijkt me een ultra quiet stand, de andere zijn namelijk wel te vergelijken. Dan wordt er gewoon minder lucht verspreid, en is de koelcapaciteit lager. De buitenunit kan dan blijkbaar niet lager.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:57:
[...]
Jouw antwoord maakte mij nieuwsgierig en ik heb de 2 units waar ik tussen heb gekozen nog eens vergeleken; de MHI 5.0 en de wat duurdere Daikin 4.2.
Daarbij valt mij op dat de Daikin, ondanks dat dit een apparaat is met minder vermogen een flink hogere ondergrens heeft in capaciteit, namelijk 1,7 kW vs. 1,3 kW.
Maar... als ik kijk naar luchtvolume's is de ondergrens weer lager.
Hoe is dit te verklaren?
[Afbeelding]
Iemand ervaring met foute waarden in MELCloud?
Hebben sinds het weekend een Mitsubishi Electric airco hangen inwoonkamer (3.5kW) en slaapkamer(1.8kW).
De kamertemperatuur in de woonkamer is zeer instabiel. (scheelt soms 3° verschil met thermostaat en een ander toestel dat temperatuur in woonkamer meet)
Thermostaat staat momenteel ingesteld op minimum 21.5 en is door de recente warmte naar 22-23° gestegen.
Echter staat vaak in MELCloud: 19° of 24°.
Hoe zou hij reageren als het bijvoorbeeld 24° is in de woonkamer (thermostaat) en de airco zelf geeft aan dat het 21°. Als we dan 21° instellen gaat hij volgens mij niet koelen omdat hij denkt dat het al 21° is?
De slaapkamer is wel redelijk stabiel en lijkt dit probleem niet te hebben.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YvtAvX8FNMZB6iDEC9bQIoKJ.png?f=user_large)
Hier zie je dat de temperatuur vaak onder de 20° terwijl dat absoluut niet kan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OoDiANKpy2uoVuc5bNHmG7ff.png?f=user_large)
Beide airco's staan momenteel uit.
Hebben sinds het weekend een Mitsubishi Electric airco hangen inwoonkamer (3.5kW) en slaapkamer(1.8kW).
De kamertemperatuur in de woonkamer is zeer instabiel. (scheelt soms 3° verschil met thermostaat en een ander toestel dat temperatuur in woonkamer meet)
Thermostaat staat momenteel ingesteld op minimum 21.5 en is door de recente warmte naar 22-23° gestegen.
Hoe zou hij reageren als het bijvoorbeeld 24° is in de woonkamer (thermostaat) en de airco zelf geeft aan dat het 21°. Als we dan 21° instellen gaat hij volgens mij niet koelen omdat hij denkt dat het al 21° is?
:fill(white):strip_exif()/f/image/YvtAvX8FNMZB6iDEC9bQIoKJ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/OoDiANKpy2uoVuc5bNHmG7ff.png?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door frye op 20-05-2020 10:02 ]
De waardes gemeten door de WiFi controller met Daikin lopen ook echt extreem scheef tov daadwerkelijk gemeten temperaturen. Dat schijn een ding te zijn bij alle airco's. Bij sommige kan je de setpoint nog een beetje bijstellen (zoals bij een CV thermostaat) maar bij sommige ook niet.frye schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:59:
Iemand ervaring met foute waarden in MELCloud?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Conclusie: Net als met een auto weten wat de afwijking ongeveer is en daar rekening mee houden met het instellen. Zo stel ik mijn airco voor verwarmen op 18 in om 20 graden te krijgen.
@frye De kamertemperatuur wordt in je woonkamer gemeten door de sensor op de airco? Wat ik gelezen heb schijnt dat inderdaad inconsistent te zijn, zeker ook vanwege de luchtverplaatsingen rondom zo'n apparaat.
Je zegt dat beide airco's uit staan, maar dan heb je ook nog zoiets als de locatie. Als het apparaat boven een muur hangt (of op een muur hangt) waar de zon op gaat schijnen, dan wordt de lucht daarboven vanzelf warmer en zou je zo'n boogje kunnen zien zoals in de afbeelding.
Je zegt dat beide airco's uit staan, maar dan heb je ook nog zoiets als de locatie. Als het apparaat boven een muur hangt (of op een muur hangt) waar de zon op gaat schijnen, dan wordt de lucht daarboven vanzelf warmer en zou je zo'n boogje kunnen zien zoals in de afbeelding.
Eens een vraagje over flare koppelingen. Als ik het goed begrijp heb je dus aan de ene kant een soort 'trechter' (de flare) die je met een aparaatje hieer kan 'optrekken' met daarachter een wartel. Aan de andere leiding 'iets met schroefdraad'. Je plaatst dit 'iets met schroefdraad' in de flare en vervolgens schroef je de wartel vast met een bepaald moment. dit is dus gewoon metaal op metaal?
Weet iemand of je voor de binnenunit ook knelkoppelingen (zoals deze: https://www.goedkopeairco.../1-2-flare-knelkoppeling/) gebruiken, zonder dat je dus een flare moet trekken op de leiding?
Weet iemand of je voor de binnenunit ook knelkoppelingen (zoals deze: https://www.goedkopeairco.../1-2-flare-knelkoppeling/) gebruiken, zonder dat je dus een flare moet trekken op de leiding?
Het vreemde is dat hij op zich wel de juiste temperatuur weet bij mij. Als ik hem bijvoorbeeld op 21 graden zet, zal de temperatuur die mijn CV-thermostaat meet ik denk max -/+ een halve graad afwijken. Heel soms een hele graad.Notna schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:56:
[...]
De waardes gemeten door de WiFi controller met Daikin lopen ook echt extreem scheef tov daadwerkelijk gemeten temperaturen. Dat schijn een ding te zijn bij alle airco's. Bij sommige kan je de setpoint nog een beetje bijstellen (zoals bij een CV thermostaat) maar bij sommige ook niet.
Conclusie: Net als met een auto weten wat de afwijking ongeveer is en daar rekening mee houden met het instellen. Zo stel ik mijn airco voor verwarmen op 18 in om 20 graden te krijgen.
Als ik dan echter in mijn Daikin-app kijk dan zegt hij dat het 2-5 graden warmer is dan dat het daadwerkelijk is dan dan mijn CV-thermostaat aangeeft.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Kun je de buitenleiding ook tapen met ducttape? En zo niet, welke tape raden jullie aan?
Verwijderd
Is niet vreemd. Hij meet de aanvoerlucht. Die thermometer die je ziet in de app doet niets. Blijkbaar is er wel een update voor dit probleem onderweg hoorde ik van Climasense. Ze worden er nogal vaak over gebeld.HarmoniousVibe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:39:
[...]
Het vreemde is dat hij op zich wel de juiste temperatuur weet bij mij. Als ik hem bijvoorbeeld op 21 graden zet, zal de temperatuur die mijn CV-thermostaat meet ik denk max -/+ een halve graad afwijken. Heel soms een hele graad.
Als ik dan echter in mijn Daikin-app kijk dan zegt hij dat het 2-5 graden warmer is dan dat het daadwerkelijk is dan dan mijn CV-thermostaat aangeeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2020 16:38 ]
Verwijderd
Afwerktape https://www.climasense.nl...query=tape&submit_search=Westmania schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:17:
Kun je de buitenleiding ook tapen met ducttape? En zo niet, welke tape raden jullie aan?
Dit ook goed? Scheelt nogal in verzendkosten: https://www.ventilatiesho...iding-50-mm-rol-20-meter/
Verwijderd
Tuurlijk. Was maar een voorbeeld. Die gladde tape is netter dan geribbeld ducttape en maakt eventueel ook makkelijker schoon. Ik heb alleen zwart gebruikt omdat een klein gedeelte bij mij over de grond ligt en langs een serre raam loopt. Valt het minder op.Westmania schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:40:
[...]
Dit ook goed? Scheelt nogal in verzendkosten: https://www.ventilatiesho...iding-50-mm-rol-20-meter/
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2020 16:47 ]
Dat iemand bij een merk zweert betekent nog niet dat die het beste is. Als je het beste bepaald door kwaliteit is Mitsubishi Electric gewoon beter. Ze zijn alleen niet heel actief op de particuliere markt.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:06:
[...]
Dan is mijn koelmonteur/leverancier geen koelmonteur.Die zweert bij Daikin. Punt is, dat iedere leverancier zijn voorkeur en ervaringen heeft. Zet ze maar eens samen in een ruimte (op 1,5 meter
). Dan krijg je dus welles, nietes enz. Hoeveel zullen we wedden?
Nb: mijn opmerking was overigens ook luchtig bedoeld, maar mensen hebben blijkbaar geen humor meer sinds die Corona ellende. Sheer up!
Ik kan een heel technisch verhaal gaan ophangen waarom maar dat lijkt me een beetje te ver gaan.
Daikin is gewoon goed ingespeeld op de particuliere markt met een budget lijn, een normale lijn en een duurdere design lijn. Heel slim gedaan. MHI vergelijkbaar.
Maar als je als installateur bij daikin zweert heb je waarschijnlijk een goeie korting afdgedwongen of je doet alleen maar particulieren want daikin is een ramp qua levering, after sales en ook qua service is het een ramp. Je staat gemiddeld een kwartier in de wacht als je ze telefonisch probeert te bereiken.
Ook als je als installateur apparaten van daikin wilt laten samenwerken met bijvoorbeeld een LBK of een andere regelning zoals PRIVA of ModBus is het gewoon waardeloos.
Wil je een serverruimte koelen? Neem geen daikin. Met 2 jaar zijn de lagers van de fans in het binnendeel kapot
En zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen
Ik heb er persoonlijk niet veel mee gewerkt dus ik kan er vrij weinig over zeggen.BTS schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:01:
@rupsen
Veel bedrijven houden het bij 2 of 3 merken die ze leveren. De bedrijven die ik ken werken bijna alleen maar met MHI Daikin of ME
Ik koop rechtstreeks in bij Coolmark of DaikinVerwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:20:
[...]
Ik weet niet waar jij prijzen opvraagt, maar ik heb zo'n 6 offertes gehad en Daikin was altijd de duurste. Welles

Die laatste link is goeie tape. let vooral op dat het UV bestendig is, anders brokkelt het na een paar jaar zo afWestmania schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:40:
[...]
Verwijderd
@rupsen Kwartier in de wacht?
Heb zelf drie keer gebeld met Daikin om zo antwoord te krijgen op vragen nav wat zwamverhalen van installateurs en was binnen no-time geholpen. Ik werd zelf netjes geholpen door de desk die normaal alleen installateurs helpen. Coolmark was zelfs te beroerd om een mailtje van me te beantwoorden (een van de redenen dat ik geen MHI heb gekozen want dan zie ik de bui al hangen bij een echt garantiedispuut. Heb die ervaring helaas met Ford NL). Overigens levert Climasense alle genoemde merken en had ik net zo makkelijk ME kunnen hangen. Maar ik ga het zien de komende tien jaar als ik het mag beleven. Ik verwacht geen problemen.
Overigens is in iedere branche het zo dat je als je veel levert van 1 merk je quantiteits korting krijgt als afnemer. Dus het logisch dat de een meer werkt met a en de ander met b. Maar als je ergens veel gelazer hebt als afnemer doet die korting er niet meer toe dus het lijkt mij sterk dat een grote speler als Climasense hier zijn adviezen op baseert. Doen wij ook niet met de zaak van de vrouw. Hiervoor geldt, hopelijk ga ik dat niet zien.
Overigens is in iedere branche het zo dat je als je veel levert van 1 merk je quantiteits korting krijgt als afnemer. Dus het logisch dat de een meer werkt met a en de ander met b. Maar als je ergens veel gelazer hebt als afnemer doet die korting er niet meer toe dus het lijkt mij sterk dat een grote speler als Climasense hier zijn adviezen op baseert. Doen wij ook niet met de zaak van de vrouw. Hiervoor geldt, hopelijk ga ik dat niet zien.

Daikin is ook zeker niet slecht als je denk dat ik dat probeer te melden. En ik bel denk ik iets vaker met Daikin en Coolmark dan jijVerwijderd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:33:
@rupsen Kwartier in de wacht?Heb zelf drie keer gebeld met Daikin om zo antwoord te krijgen op vragen nav wat zwamverhalen van installateurs en was binnen no-time geholpen. Ik werd zelf netjes geholpen door de desk die normaal alleen installateurs helpen. Coolmark was zelfs te beroerd om een mailtje van me te beantwoorden (een van de redenen dat ik geen MHI heb gekozen want dan zie ik de bui al hangen bij een echt garantiedispuut. Heb die ervaring helaas met Ford NL). Overigens levert Climasense alle genoemde merken en had ik net zo makkelijk ME kunnen hangen. Maar ik ga het zien de komende tien jaar als ik het mag beleven. Ik verwacht geen problemen.
Het verschil is denk ik ook dat Coolmark een importeur is van MHI en bij daikin zit er geen importeur tussen.
Coolmark heeft verder geen contact met eindgebruikers maar alleen met installateurs
Ik probeer alleen te melden dat er verschil in kwaliteit is. Jij kwam met de Rolls Roys vergelijking en je kan niet zeggen dat een Rolls Roys te vergelijken is met een BMW of Audi

[ Voor 5% gewijzigd door rupsen op 20-05-2020 18:44 ]
Goedenavond, mooi dat er zoveel kenners zijn hier op het forum. Wij willen een split airco aanschaffen om het op onze zolderkamer/slaapkamer aangenamer te maken met de warme dagen en de koude dagen. De airco zal hooguit voor het slapen gaan werken, dus niet overdag. Slaapkamer heeft plat dak en 2 grote ramen. Buitenunit zal komen op het dakterras waar de lege rechter bloempot staat (zie foto). Leidingen zullen van daaruit 2,30 meter hoger gaan en dan 1,5 meter ongeveer naar binnen aan de wand waar de binnenunit komt te hangen. Nu viel onze keuze op een Qlima sc5232 met snelkoppelingen, aangezien ik weiger om een installateur te laten komen voor dezelfde prijs als de airco zelf. Schrikbarend duur helaas. Nu is mijn vraag of mensen hier goede ervaringen hebben met Qlima split airco’s of dat we beter ander merk kunnen kiezen en zo ja waarom. Vraag 2 is of deze 3,5 kw gewoon in het stopcontact kan of dat er een extra groep moet komen. De ruimte waarin de airco komt is 6,50 keer 4,20 keer 2,60 hoog. Is totaal 70 m3 inhoud. Ik kom bij een 3,5 kw omdat ik steeds de formules aanhoud. Of is een 2,5 genoeg voor die enkele uren koelen/verwarmen voor een ruimte van deze grootte. Bedankt alvast voor jullie reacties.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U98TCcPoHyOHeeka9ofy6Vk3.jpg?f=user_large)
Je kan ook zelf de hardware bestellen van een aantal meer gerenommeerde merken MHI/Daikin/LG/ME, wat een stuk goedkoper is in bv. Portugal/Italie dan er via een installateur in NL aangeboden wordt. En dan enkel een installateur het aansluitwerk laten doen.Danny0503 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:10:
Goedenavond, mooi dat er zoveel kenners zijn hier op het forum. Wij willen een split airco aanschaffen om het op onze zolderkamer/slaapkamer aangenamer te maken met de warme dagen en de koude dagen. De airco zal hooguit voor het slapen gaan werken, dus niet overdag. Slaapkamer heeft plat dak en 2 grote ramen. Buitenunit zal komen op het dakterras waar de lege rechter bloempot staat (zie foto). Leidingen zullen van daaruit 2,30 meter hoger gaan en dan 1,5 meter ongeveer naar binnen aan de wand waar de binnenunit komt te hangen. Nu viel onze keuze op een Qlima sc5232 met snelkoppelingen, aangezien ik weiger om een installateur te laten komen voor dezelfde prijs als de airco zelf. Schrikbarend duur helaas. Nu is mijn vraag of mensen hier goede ervaringen hebben met Qlima split airco’s of dat we beter ander merk kunnen kiezen en zo ja waarom. Vraag 2 is of deze 3,5 kw gewoon in het stopcontact kan of dat er een extra groep moet komen. De ruimte waarin de airco komt is 6,50 keer 4,20 keer 2,60 hoog. Is totaal 70 m3 inhoud. Ik kom bij een 3,5 kw omdat ik steeds de formules aanhoud. Of is een 2,5 genoeg voor die enkele uren koelen/verwarmen voor een ruimte van deze grootte. Bedankt alvast voor jullie reacties. [Afbeelding]
Kijk hier maar eens even: Airco bestellen in het buitenland
Verwijderd
Gelukkig. Ik rijd zelf liever een BMW dan een Rolls.rupsen schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:37:
[...]
Daikin is ook zeker niet slecht als je denk dat ik dat probeer te melden. En ik bel denk ik iets vaker met Daikin en Coolmark dan jij![]()
Het verschil is denk ik ook dat Coolmark een importeur is van MHI en bij daikin zit er geen importeur tussen.
Coolmark heeft verder geen contact met eindgebruikers maar alleen met installateurs
Ik probeer alleen te melden dat er verschil in kwaliteit is. Jij kwam met de Rolls Roys vergelijking en je kan niet zeggen dat een Rolls Roys te vergelijken is met een BMW of Audi
Wel grappig overigens want deze installateur uit een echt airco land roept iets heel anders: https://airconditioningexpert.com.au/best-brand-of-air-con/ Die zet ME onder in de markt.

Maar laten we deze discussie maar stoppen want volgens mij, zoveel installateurs, zoveel meningen.
NB; wel slecht dat Coolmark niet met consument communiceert want ik heb wat oelewappers van MHI over de vloer gehad met onzin verhalen. Als je daar nu op kon vertrouwen was het geen probleem maar ik wilde daar wat zaken navragen en als ik dan niet eens antwoord krijg op mail is het voor mij met MHI

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2020 21:12 ]
Als ik het zo lees is Qlima het oude Zibro. In het oude topic waren wel wat ervaringen daarmee te vindenDanny0503 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:10:
Goedenavond, mooi dat er zoveel kenners zijn hier op het forum. Wij willen een split airco aanschaffen om het op onze zolderkamer/slaapkamer aangenamer te maken met de warme dagen en de koude dagen. De airco zal hooguit voor het slapen gaan werken, dus niet overdag. Slaapkamer heeft plat dak en 2 grote ramen. Buitenunit zal komen op het dakterras waar de lege rechter bloempot staat (zie foto). Leidingen zullen van daaruit 2,30 meter hoger gaan en dan 1,5 meter ongeveer naar binnen aan de wand waar de binnenunit komt te hangen. Nu viel onze keuze op een Qlima sc5232 met snelkoppelingen, aangezien ik weiger om een installateur te laten komen voor dezelfde prijs als de airco zelf. Schrikbarend duur helaas. Nu is mijn vraag of mensen hier goede ervaringen hebben met Qlima split airco’s of dat we beter ander merk kunnen kiezen en zo ja waarom. Vraag 2 is of deze 3,5 kw gewoon in het stopcontact kan of dat er een extra groep moet komen. De ruimte waarin de airco komt is 6,50 keer 4,20 keer 2,60 hoog. Is totaal 70 m3 inhoud. Ik kom bij een 3,5 kw omdat ik steeds de formules aanhoud. Of is een 2,5 genoeg voor die enkele uren koelen/verwarmen voor een ruimte van deze grootte. Bedankt alvast voor jullie reacties. [Afbeelding]
En kan die discussie over wat nou De Rolls Royce onder de airco’s is niet eens stoppen? Of het moet wat inhoudelijk over de techniek gaan.. dan is het misschien nog interessant.
Verwijderd
Denk dat het voor mensen die twijfelen tussen merken zeker interessant is. Gaat ook over techniek. Welke heeft de nu beste techniek? Ik weet het nog steeds niet en heb op onderbuik gevoel uiteindelijk een besluit genomen. Ik kan nergens een onafhankelijk onderzoek vinden die dit objectief aantoont. Gaat niet om Rolls of niet. Welk merk is nu echt het beste afgezien van de prijs?Glashelder schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:14:
[...]
Als ik het zo lees is Qlima het oude Zibro. In het oude topic waren wel wat ervaringen daarmee te vinden.
En kan die discussie over wat nou De Rolls Royce onder de airco’s is niet eens stoppen? Of het moet wat inhoudelijk over de techniek gaan.. dan is het misschien nog interessant.
Dat jij fan bent van el cheapo merken kan ik niets aan doen. Dat roep jij aan de lopende band volgens mij.
Je begint nu wel echt vervelend te worden sorry. Ik ben helemaal geen fan van de el cheapo merken en je zult mij hier niemand wanhopig zien proberen te overtuigen om ook alternatieve merken te overwegen. Bovendien zijn zowel Haier als Fujitsu gewoon grote spelers in de internationale markt. Fujitsu zie je bijna alleen bij bedrijven. Haier zie je bijna niet in dit land. Alhoewel een partij als Wasco (wat volgens mij ook niet de kleinste is) alleen Daikin en Haier verkoopt.
Maar volgens mij beschouw jij alles behalve Daikin als el cheapo en was je al helemaal weg van het merk voor het uberhaupt geplaatst was. Dat soort blinde liefde heeft niemand wat aan. Wat dat betreft ben ik wel blij dat je in ieder geval toegeeft dat het de onderbuik is. Kunnen we daar deze discussie - die vrijwel nergens op gebaseerd is - mee afsluiten. Dan kunnen we het weer hebben over zaken die objectief te vergelijken zijn zoals prijs, beschikbaarheid en features/producteigenschappen zoals wifi, geluidsproductie etc.
Maar volgens mij beschouw jij alles behalve Daikin als el cheapo en was je al helemaal weg van het merk voor het uberhaupt geplaatst was. Dat soort blinde liefde heeft niemand wat aan. Wat dat betreft ben ik wel blij dat je in ieder geval toegeeft dat het de onderbuik is. Kunnen we daar deze discussie - die vrijwel nergens op gebaseerd is - mee afsluiten. Dan kunnen we het weer hebben over zaken die objectief te vergelijken zijn zoals prijs, beschikbaarheid en features/producteigenschappen zoals wifi, geluidsproductie etc.
Lijkt me een hele betrouwbare siteVerwijderd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:00:
[...]
Gelukkig. Ik rijd zelf liever een BMW dan een Rolls.![]()
Wel grappig overigens want deze installateur uit een echt airco land roept iets heel anders: https://airconditioningexpert.com.au/best-brand-of-air-con/ Die zet ME onder in de markt.![]()
Maar laten we deze discussie maar stoppen want volgens mij, zoveel installateurs, zoveel meningen.
NB; wel slecht dat Coolmark niet met consument communiceert want ik heb wat oelewappers van MHI over de vloer gehad met onzin verhalen. Als je daar nu op kon vertrouwen was het geen probleem maar ik wilde daar wat zaken navragen en als ik dan niet eens antwoord krijg op mail is het voor mij met MHIGemiste kans.
als die nou ook zegt waarom die merken dan minder zijn....
maar laten we er idd over ophouden. ieder zijn merk
[ Voor 3% gewijzigd door rupsen op 20-05-2020 22:17 ]
Verwijderd
Lezen is een kunst. Ik schrijf: Ik kan nergens een onafhankelijk onderzoek vinden die dit OBJECTIEF aantoont. Gaat niet om Rolls of niet. Welk merk is nu echt het beste afgezien van de prijs?Glashelder schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:44:
Dan kunnen we het weer hebben over zaken die objectief te vergelijken zijn zoals prijs, beschikbaarheid en features/producteigenschappen zoals wifi, geluidsproductie etc.
Alles wat jij benoemt is gemakkelijk te vinden via externe sites, datasheets en is hier al pagina's voor over geschreven. Dus gooi het topic maar op slot dan. En wat jij vervelend vindt kan een ander wel interessant vinden. Je kan topicstarter zijn maar bepaalt niet waar de discussie over gaat lijkt me. Rest my case.
Weet niet precies welk vermogen je nodig gaat hebben maar heb zelf in mijn oude huis 2 en bij mijn ouders 1 zo’n voorgevulde airco opgehangen. Als je een beetje handig bent is het prima te doen.Danny0503 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:10:
Een ervan heeft 8 jaar lang zonder problemen gewerkt, de ander Hing er pas een jaar toen ik mijn huis verkocht (de jongste was een Tectro, de oudste weet ik het merk niet meer).
Bij mijn ouders hangt ook een tectro. Voor die 600 euro en een middagje klussen is er wat mij betreft helemaal niets mis mee.
Heb iig 8 jaar lang lekker koel geslapen in een appartement met plat dak
Dat ik het nu heb laten aanleggen had meer met luiheid te maken. Heb zelf LG genomen trouwens en de 4.5KW buiten unit zit gewoon via een buiten stopcontact aangesloten. (Niet met een stekker maar erachter aangesloten).
Kan prima volgens de installateur want mijn 2 binnen units staan zelden tegelijk aan en trekken bijna nooit vol vermogen. Denk dat t wel goed zit dus als jij een 3.5KW aan een stopcontact hangt zolang je er geen wasdroger bij hebt zitten op dezelfde groep
Verwijderd
Zo is dat. En sinds vanmiddag is MHI mijn merk; ik heb 2 sets van de SRK 50ZS-W gehaald. Eentje voor mij en eentje voor een vriend. Vrijdag ga ik kabelgootjes halen en dan rustig aan de slag...
Verwijderd
Even een vraagje...
Check dit filmpje: YouTube: Airco zelf monteren | Mitsubishi Heavy Industries | SRK 20 ZS-W / SR...
NEGEN schroeven? Why? Hangen ze dat ding aan balsahout ofzo?
Check dit filmpje: YouTube: Airco zelf monteren | Mitsubishi Heavy Industries | SRK 20 ZS-W / SR...
NEGEN schroeven? Why? Hangen ze dat ding aan balsahout ofzo?
Verwijderd
de volgende keuze te maken:
Daikin 3MXM52N + 2x CTXM15N (slaapkamers) + FTXM35N (zolder). of ME MXZ-3F54VF + 2x MSZ-AP15 (slaapkamers) + MSZ-AP35 (zolder)
De ME heeft volgens mij een wat ruimer bereik en minder kans op pendelen (of niet??). De binnen units van Daikin lijken me beter/meer mogelijkheden al vind ik het lastig om een goed vergelijk te kunnen maken... Zowel gebruiken voor koelen als ook verwarmen.
ME voor 4850 incl installatie; Daikin 5100 incl installatie. Prijsverschil is niet heel groot.
Daikin 3MXM52N + 2x CTXM15N (slaapkamers) + FTXM35N (zolder). of ME MXZ-3F54VF + 2x MSZ-AP15 (slaapkamers) + MSZ-AP35 (zolder)
De ME heeft volgens mij een wat ruimer bereik en minder kans op pendelen (of niet??). De binnen units van Daikin lijken me beter/meer mogelijkheden al vind ik het lastig om een goed vergelijk te kunnen maken... Zowel gebruiken voor koelen als ook verwarmen.
ME voor 4850 incl installatie; Daikin 5100 incl installatie. Prijsverschil is niet heel groot.
Beste forum leden,
Ik heb met plezier deze topic gelezen. Zelf heb ik de Perfera 3,5 op zolder laten installeren (België).
De app van Daikin werkt prima alleen hoe krijg ik deze gekoppeld aan mijn Google Home..?
Ik vind hier op internet niets over terug maar zou toch moeten kunnen lijkt me..
Ik hoor graag of het jullie gelukt is, thnx!
Ik heb met plezier deze topic gelezen. Zelf heb ik de Perfera 3,5 op zolder laten installeren (België).
De app van Daikin werkt prima alleen hoe krijg ik deze gekoppeld aan mijn Google Home..?
Ik vind hier op internet niets over terug maar zou toch moeten kunnen lijkt me..
Niet. Geen ondersteuning voor. IFTTT werkt overigens wel.Berry_ schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:03:
Beste forum leden,
Beide merken zijn zeer goed, dus eigenlijk kan je geen verkeerde keus maken.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:42:
de volgende keuze te maken:
Er is wel eens genoemd dat de ME/MHI een betere binnenuit heeft betreft de lagers.
Daikin heeft weer een betere app.
Ik heb zelf de Mitsubishi gekozen omdat er een goede compressor in zit. (Advies van de installateur)
Ik heb een probleempje met mijn systeem dat vorig jaar geinstalleerd is.
Dit komt nu pas naar boven, voorheen heeft het goed gefunctioneerd.
Nu na de winter gaan de airco's langzaam weer in bedrijf. Ik heb een multi split met 4 binnen units.
Alle units lijken goed te verwarmen, komt warme lucht uit.
Echter bij koelen is er 1 unit boven die niet koelt of in ieder geval significant minder dat de overige 3 units.
Voordat de installateur mij vanalles wijs maakt; wat zou dit kunnen zijn?
Is er meer info nodig?
Nu na de winter gaan de airco's langzaam weer in bedrijf. Ik heb een multi split met 4 binnen units.
Echter bij koelen is er 1 unit boven die niet koelt of in ieder geval significant minder dat de overige 3 units.
Is er meer info nodig?
Zet de unit beneden eens uit en probeer het dan nog eens of boven dan wel koeltOsiriS.nl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:18:
Ik heb een probleempje met mijn systeem dat vorig jaar geinstalleerd is.
Is er meer info nodig?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Mocht je Home assistant gebruiken als Domotica systeem, dan kan het wel. Er is een Daikin component voor HA en ook een Google Home assistant. Dan kun je tegen HA zeggen dat bijv de airco aanmoet en dan stuurt HA de airco aan. In theorie moet dit werken, maar zelf heb ik nog geen Daikin airco dus kan het niet voor je testen.Berry_ schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:03:
Beste forum leden,
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Geprobeerd, ook als dit de enige unit is die moet koelen en de rest staat uit koelt hij niet.wizzopa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:29:
[...]
Zet de unit beneden eens uit en probeer het dan nog eens of boven dan wel koelt
Is de minst warme ruimte en normaal houdt hij hem zelfs met tropisch weer op minimale standje koel. Dan hoor je de fan nauwelijks, nu blaast ie flink maar krijgt het niet koeler..
Mogelijk een defecte koel klep. Al geprobeerd alleen verwarmen met die unit.OsiriS.nl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:12:
[...]
Geprobeerd, ook als dit de enige unit is die moet koelen en de rest staat uit koelt hij niet.
Is de minst warme ruimte en normaal houdt hij hem zelfs met tropisch weer op minimale standje koel. Dan hoor je de fan nauwelijks, nu blaast ie flink maar krijgt het niet koeler..
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Jup, verwarmen doet ie wel..wizzopa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:22:
[...]
Mogelijk een defecte koel klep. Al geprobeerd alleen verwarmen met die unit.
Kan mij voorstellen dat het een koelklep is, mits deze natuurlijk per unit een koel en verwarmklep hebben i.p.v. 1 koel/verwarm klep.
Met Samsung doe je zeker geen miskoop. Heb zelf de voorloper van de Windfree hangen.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:36:
[...]
Ik heb hier ook een aantal offertes gekregen, waaronder een van een installateur die ook zweert bij Samsung. Hun systeem heet ' Windfree' en schijnt heel comfortabel te koelen zonder vervelende koude luchtstromen. Ik heb er wat reviews van gezocht en die zijn positief, daarnaast heeft een collega van me dit ook in huis en is er ook tevreden over. Echter in dit topic vind ik ook weinig Samsung liefde, ik weet niet goed waarom.
Draait hier regelmatig in de winter en heel veel in de zomer, hij heeft al duizenden uren gedraaid.
Mensen zijn kuddedieren, dus als er een aardig ploegje Daikin en MHI koopt, dan zal het wel goed zijn.
Samsung is in Nederland nog niet zo heel erg bekend.
In het L/L warmtepomp topic is het mode geweest om de Daikin US te kopen....€2300 voor een splitje

Een ding met veel opties, die allemaal even nutteloos en kwetsbaar zijn.
Erg onverstandige keuze imo
De koelklep zal het niet aan liggen, want die zit er niet inwizzopa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:22:
[...]
Mogelijk een defecte koel klep. Al geprobeerd alleen verwarmen met die unit.
@OsiriS.nl
Laat de installateur echt langskomen en de boel meten. Met een telefoontje, met een afscheepverhaal of een monteur die wat aan leidingen voelt moet je geen genoegen nemen.
Zulke oorzaken ga je alleen vinden, als er goed gemeten word.
Alleen nu is het de vraag of je installateur ook storingen op kan lossen, ipv alleen maar monteren.
Vergeet niet dat je nog 100% fabrieksgarantie hebt, alleen de installateur zul je moeten betalen na 1 jaar.
Prima om een discussie af te sluiten, maar niet met foutieve argumenten.Glashelder schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:44:
Je begint nu wel echt vervelend te worden sorry. Ik ben helemaal geen fan van de el cheapo merken en je zult mij hier niemand wanhopig zien proberen te overtuigen om ook alternatieve merken te overwegen. Bovendien zijn zowel Haier (General Electric) als Fujitsu gewoon grote spelers in de internationale markt. Fujitsu zie je bijna alleen bij bedrijven. Haier zie je bijna niet in dit land. Alhoewel een partij als Wasco (wat volgens mij ook niet de kleinste is) alleen Daikin en Haier verkoopt.
Haier heeft niets met General Electric te maken, Haier is een 100% Chinees, gericht op de lowbudget consumenten markt. GE heeft ooit zijn huishoudelijke tak gedumpt bij Haier.
Ik heb Haier wel eens van dichtbij bekeken, maar daar word je als techneut niet vrolijk van.
Dat wasco Daikin en Haier verkoopt, snap ik ook niet, maar de AH verkoopt ook chips die niet te vreten is.
Fujitsu is inderdaad een degelijke Japanner, Japanners maken zelden een slecht product.
Daikin is een arrogant, onpersoonlijk K bedrijf, slecht bereikbaar, matig met garanties en veel te duur.
Het product zelf is wel erg goed, maar er is meer dan alleen kwaliteit.
[ Voor 53% gewijzigd door Oxellaar op 21-05-2020 12:07 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik lees ook al een tijdje mee.
Ik twijfelde eerst tussen een MHI en Daikin.
Onlangs toch gekozen voor een Samsung Multi-Split Windfree 12000+12000 (2 x 3,5KW) op een AJ050NCJ buitenunit.
Het comfort die Samsung biedt met zijn windfree technologie heeft mij over de streep getrokken, want 1 unit komt in de woonkamer te hangen. Ik ga het voor koelen en verwarmen gebruiken. De andere unit komt op de overloop te hangen.
Over 2 weken wordt deze airco in bedrijf gesteld, ik ben benieuwd.
Ik twijfelde eerst tussen een MHI en Daikin.
Onlangs toch gekozen voor een Samsung Multi-Split Windfree 12000+12000 (2 x 3,5KW) op een AJ050NCJ buitenunit.
Het comfort die Samsung biedt met zijn windfree technologie heeft mij over de streep getrokken, want 1 unit komt in de woonkamer te hangen. Ik ga het voor koelen en verwarmen gebruiken. De andere unit komt op de overloop te hangen.
Over 2 weken wordt deze airco in bedrijf gesteld, ik ben benieuwd.
Verwijderd
even los van de app: wat is het verschil tussen de Daikin Perfera FTXM en ME AP binnenunits?Speedfightserv schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:40:
[...]
Beide merken zijn zeer goed, dus eigenlijk kan je geen verkeerde keus maken.
Er is wel eens genoemd dat de ME/MHI een betere binnenuit heeft betreft de lagers.
Daikin heeft weer een betere app.
Ik heb zelf de Mitsubishi gekozen omdat er een goede compressor in zit. (Advies van de installateur)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"