Ik zal een een tijdje te spelen met het idee om mijn oude Synology DS211j te vervangen en ik heb getwijfeld om terug een Synology te kopen. Hun software is prima, bijvoorbeeld Surveillance Station is goed. En echt top van Synology dat het ding na 10 jaar nog support krijgt! Maar het einde van de support is in zicht, de interface is wat traag geworden en ik wil wat experimenteren met VM's en/of docker voor verschillende toepassingen. Dus vandaar toch voor een bescheiden homeserver gegaan.
Het verbruik van de DS211J met Seagate IronWolf 2TB en 3TB in RAID (enkel 2 TB beschikbaar, I know

) was ongeveer 15W, gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000. De grootste verbruikers zijn ongetwijfeld de 2 schijven die nooit idlen. Ik dacht dat die dit vroeger wel deden maar ik heb nooit echt gevonden waarom niet meer.
Het idee was om de 3TB schijf te hergebruiken en een 2de IronWolf 3TB bij te kopen om terug een RAID opstelling te maken. Vandaar dat ik ook een moederbordje wou die RAID kon. Nu ben ik daar niet meer zo van overtuigd. Maar dat zien we nog wel. De server bestaat momenteel uit de onderstaande hardware.
Het geheugen, moederbord en processor heb ik over genomen van een vriendelijke mede-tweaker. De behuizing, voeding en IronWolf 3TB zijn nieuw. De 2,5" schijf van WD heb ik ooit gerecupereerd uit een settopbox.
Ideaal zou zijn als ik hiermee maximum 15W in idle kan halen maar bij de eerste boot (zonder 2,5" drive, met 3,5" drive, zonder OS) schrok ik wel even toen het verbruik ruim 30W was in de BIOS. Waar het verbruik exact naar toe gaat is uiteraard niet zo gemakkelijk te bepalen. Dus ben ik maar wat beginnen spelen.
De onderstaande waardes zijn gemeten met dezelfde Voltcraft Enery Check 3000. Deze is op +/- 2W nauwkeurig volgens de handleiding. Niet erg nauwkeurig dus voor deze kleine vermogens maar het gaat me vooral om de verschillen die worden gemeten.
• Voeding uit: 0W
• Voeding aan met paperclip, niks aangesloten: 0W.
Dit lijkt me wel vreemd omdat er toch een klein fan in de voeding zit die draait.
• Voeding aan met paperclip, 2,5" drive aangesloten: 3,3-3,4W
• Voeding aan met paperclip, 3,5" drive aangesloten: na spinup 6,7-6,9W en daalt na een minuutje ofzo naar 5,7-5,8W
• Voeding aan met paperclip, 2,5" & 3,5" drive aangesloten: 8,5-8,7W en daalt kort daarna naar 7,4W-7,6W
Dit lijken mij normale waarden voor de drives? De voeding was een gokje maar ik trek hier de conclusie dat deze zijn werk goed doet. Geen PicoPSU, heiligschennis

De behuizing heeft plaats voor een FlexATX PSU, het aanbod in de pricewatch daarvan is niet zo bijster groot. Bijna had ik dus een PicoPSU besteld maar toen stootte ik op deze voeding die nog niet in de pricewatch stond. FSP maakt goede voedingen en ze adverteren met een efficiëntie van 80% bij een belasting van 10%.
Nu volgt er niet zo vele interessants, je kan direct naar de TLDR gaan
Daarna heb ik het moederbord aangesloten ZONDER drives en met een wireless keyboard en ben ik wat met de BIOS instellingen beginnen spelen. Daarvoor heb ik de voorstellen gevolgd die elders in de topic werden gegeven.
• Bios defaults: 28,6-28,8W
• CPU configuration: 28,5W-28,7W
Vooral de C-states op enabled gezet. Dit heeft weinig invloed op het verbruik in de BIOS denk ik dus vandaar het identieke verbruik.
• Chipset configuration: 26,0-26,1W
Hier heb ik onder andere Audio, WAN en Bluetooth uit gezet. Toch een minverbruik.
• Storage configuration: geen verschil in verbruik
Lijkt mij logisch dat er geen verschil is zonder drives aangesloten
• USB configuration: geen verschil in verbruik
Hier heb ik alle USB poorten uit gezet behalve de 2 poorten die zijn aangesloten aan de voorkant van de case. Hier had ik toch wel een verschil in verbruik verwacht?
Daarna ben ik wat beginnen spelen in het overclock menu.
• CPU configuration: 14,7-14,8W
Het grote verschil in verbruik hier komt door de 'Boot Performance Mode' op 'Max Battery' te zetten. Dit locked de CPU ratio op 8x tijdens booten en dus ook in de BIOS. Blijkbaar draait de CPU in de BIOS standaard op een hogere frequentie. Deze setting heeft dus geen invloed wanneer het OS is opgestart.
• DRAM configuration: 14,1-14,5W
Het geheugen is gespecifieerd op 3000MHz, 1.35V, CL 16-18-18. De CPU kan met maximaal DDR4-2400 overweg en ik kon in de BIOS zien dat het geheugen inderdaad op die snelheid stond ingesteld met lagere timings maar wel nog op 1,35V. In een ander menu kon in de JEDEC settings van het geheugen zien. Ik heb de geheugen ingesteld op 2133 MHz, 1,2V , CL 15-15-15. Dit zorgde voor een klein minverbruik, waarschijnlijk vooral door de spanningsverlaging, misschien verhoog ik de snelheid nog terug naar 2400MHz.
• Voltage configuration: 14,1-14,2W
CPU offset op -50mV en GPU op -25mV. Dit lijkt een heel erg kleine invloed te hebben. Ik vermoed dat je hier weinig mee wint bij idle.
• Ik ben toen even terug gekeerd naar het overclock menu CPU configuration omdat ik zag dat de BCLK (base clock) op 102,3 MHz stond en de CPU dus op een iets hogere frequentie draaide. Ik vermoed dat dit standaard 100 MHz moet zijn dus ik heb de clock verlaagd, resultaat: 13,7-14,1W
• WiFi module hardwarematig verwijderd: 13,5-14,0W
Dit lijkt ook een heel erg kleine invloed te hebben (stond reeds uitgeschakeld in de BIOS)
• Bij wijze van test ook de CPU fan afgekoppeld: 13,1-13,3W
Ook niet zo'n groot verschil. Ik laat hem liever aan
Daarna heb ik Ubuntu Server geïnstalleerd.
• fresh install op de 2,5" drive (3,5" drive niet verbonden): 13,6-14,1W
• 'powertop --auto-tune': 13,3W-13.8W. Dit lijkt op het eerste zicht niet zo veel invloed te hebben. Tot ik plots er aan dacht dat ik de ethernetkabel had moeten in pluggen om powertop te installeren.
• ethernetkabel terug verwijderd: 12,4-12,8W. Niet gedacht dat dit zo'n invloed zou hebben. Maar ik heb ethernet nodig... Maar geen scherm.
• hdmi kabel afgekoppeld: 11,8-12,0W
• ethernetkabel terug aangesloten: 12,4-12,8W
TLDR;
Het lijkt er op dat ik grondig heb getest maar er zit wat willekeur in mijn test

Ook lijkt het alsof ik veel vermogen heb kunnen af schaven maar het meeste is gemeten in de BIOS en daar is de 'Boot Performance Mode' een boosdoener. Ik schat dat er via de BIOS instellingen zo'n 3W à 4W van het idle verbruik is af gegaan.
Het totaalverbruik van 12,4-12,8W is niet zo slecht maar beide 3,5" schijven zouden er nog bij moeten en dan zou het verbruik verdubbelen. Waarschijnlijk is de 'grootverbruiker' op dit moment het moederbord? Al is het uiteraard relatief voor een performance moederbord maar die cijfertjes werken gewoon verslavend

En het kan uiteraard ook de voeding zijn. Of mijn meter die niet goed meet