Ik heb vanochtend al wat verder aangerommeld, maar nu ook meer gestructureerd verschillen van BIOS settings proberen op te schrijven.
Ik heb ten eerste Windows 10 geladen vanaf een Samsung 840 250GB SSD (
0.32W idle), AMD Radeon drivers geinstalleerd, en Energy Saving profiel in Windows Power Plan & Radeon software ingesteld. Deze lijkt dan ~0.3W zuiniger te zijn dan mijn Linux opstelling die ik voorheen had getest.
Goed, op naar wat gestructureerde testen. Ik heb deze testen gedaan met KB + Scherm,
geen RJ45. Ik meet idle op het Windows inlog scherm na enige moment wachten totdat de metingen stabliseren.
- Ik heb opnieuw de UEFI defaults geladen. Ik heb 1 setting direct aangepast mbt de CPU fan: ik kon toch wel een auto-stop instellen op chassis fan 1 (niet geprobeerd op CPU header, IME mag auto-stop niet van de MB fabrikanten..). De fan blijft nu uit met CPU temps <50C.
Met deze defaults verbruikt het systeem 24.9W idle.
Ik draai DDR4 op 2133MHz bij 1.2V. Het uitwisselen van de 32GB stick voor een 8GB RAM stick maakt geen verschil in idle power, tenminste, niet meetbaar op 1 cijfer achter de komma.
- AMD CBS / CPU Common / Global C-State Control op "ON". Idle: 12.0W.
- ACPI / Deep Sleep op "Enable in S4 & S5". Idle: 11.9W (ik vermoed meet variatie)
Met deze settings CB20 run gedaan: CB20 Multi 4113, Single 559 pt. Het vermogen in multi-core was 110W (AC) (4.2GHz), single-core 38W AC (4.45GHz). OpenHardwareMonitor rapporteert een package power van 65W bij de multi-core test. Ryzen Master toen niet afgelezen.
- AMD CBS / CPU Common / Core Performance Boost op "OFF". Idle: 11.8W
CB20 Multi: 3761, CB20 Single: 486.
Multi-core power is nu 78W (AC) bij 3.9GHz. Single-core 28.4W (AC) bij 3.9GHz (grotendeel van de tijd passief gekoeld).
Idle leest OpenHardwareMonitor 2.5W package power af. Ryzen Master geeft 0.110W CPU Power en 0.890W SOC Power.
- AMD CBS / NBIO Common Options / SMU Common Options: System Configuration AM4 van "Auto" naar "35W COMMERICAL and CONSUMER - SYSTEM CONFIG 1". Idle 11.8W
Er zijn ook 45W, 65W en 95W configs beschikbaar.
CB20 Multi: 3566, Single: 491
Multi-core power 64W bij 3.7GHz, single 28.5W bij 3.9GHz. Bij single core test rapporteert OpenHWM 9.7W package power, en Ryzen Master 6.5W CPU + 1W SoC power.
CB20 Multi run ~1.49Wh (ik heb daar niet de meest ideale apparatuur voor - gemeten met stopwatch tijd maal AC vermogen aan einde vd run).
- CPU Options / SMT naar "OFF"; nog steeds 11.8W idle.
CB20 Multi: 2865, Single: 483
Multi-core power 61.6W (AC) bij 3.9GHz, single W (AC) bij GHz.
Ryzen Master onder multi-core load: 29.15W CPU power, 1.2W SOC Power, 98% vd 33W PPT.
Als je het rendement AC power en CPU verbruik (uitgelezen met software) berekent, dan zou 230V > 12V > Vcore ~65% efficient zijn (80% per stage). Zo'n groot verschil kan ik enkel verklaren met hoeveel er wordt gerommeld tegenwoordig met sensor feedback teruglezingen (er is zelfs een Current Scale Auto/Manual te vinden...). Ik kan mij haast niet voorstellen dat het MB of adapter 80% efficient is onder bijna maximum load.
Ik kan nog eens verder kijken naar een undervolt offset/curve om CPU power (under load) omlaag te krijgen. Control Mode "Eco" heb ik helaas niet in Ryzen Master teruggevonden.
Wat betreft idle power zou ik het e.e.a verder in willen duiken op later moment, echter ik heb op dit moment mijn DMM en knutselapparatuur niet bij de hand. Ik zou dan nog eens iets verder kunnen kijken, wat bijvoorbeeld het vermogen is dat de 8-pin EPS connector in gaat. MB vermogen meten is iets lastiger, aangezien er meerdere rails zijn die tegelijk moeten worden gemeten. Uiteindelijk denk ik wel dat MB de beperkende factor gaat zijn om eerlijk te zijn. De B550 chipset blijft goed warm in idle (zou 5W TDP hebben?).
Hier nog de powertop
idle en
frequency stats.
Naast de idle instellingen denk ik ook dat ik het 35W profiel met SMT actief houd. Het geeft 13.3% minder prestaties dan out-of-the-box, maar wel bij 42% minder power.
[Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 16-10-2021 13:38]