• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 23:12
GoBieN-Be schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:04:
Mag ik vragen welk bordje jij gebruikt?

Ik heb slechts 1 AM4 bordje met IPMI gevonden: de Asrock Rack X470D4U.

Ik twijfel nog tussen een 5600X en een 5600G (Of 5800X en 5700G).
Maar ik wil graag ECC en dat hebben de G varianten niet geloof ik.
Dan moet ik geloof ik kijken naar de Pro 5650G(E) of de Pro 5750G(E) om ECC te hebben.

Zou een X variant niet even zuinig kunnen ingesteld worden als een G(E)?
Zakelijk gezien gebruik ik alleen maar Redfish boards, maar privé zie ik geen voordeel in IPMI.
Server <-- arm --> me :+
Een evt powercycle kan ik remote via de UPS doen.

Gebruik momenteel een x470 met een Pro 4650G
Ander mobo staat op de wenslijst, maar nu even geen budget.
Maar als je begint met bouwen zou ik de Asrock zeker overwegen!

Mijn keuze voor de G cpu was ivm de grafische chip.
Zonder G moet je namelijk weer een videokaart plaatsen, is weer extra vermogen.

Met deze 6 core cpu kom ik prima uit de voeten, zelfs in redelijke powersave stand.
Heb ook mijn "oude" game-rig er naast staan en met een 3950x getest, dat was een overkill en verbruikte (te)veel stroom.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 21:16
Op het Asrock bordje heb je geen grafische chip nodig, de IPMI levert een VGA uitgang.
Ik ga prijs-technisch gezien wellicht ook bij de 6c/12t variant blijven.
Ik ga er trouwens ESXi op zetten.

• Lex_th
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-06 15:15
Mars Warrior schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:54:
@Lex_th , je hebt al wel een andere monitor geprobeerd?

Vind het nl maar vreemd klinken dat alles op zwart gaat…
Ja, een andere monitor met andere kabel en aansluiting ( DP -> hdmi naar andere monitor, en eerst DVI).
Ook dit maakt geen verschil helaas.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:51
Ik heb deze week de volgende kit besteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 229,90€ 229,90
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 78,65€ 78,65
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BB/32€ 122,17€ 122,17
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 59,90€ 59,90 1
Totaal€ 529,62

Ik hoop vandaag wat tijd te vinden om het in elkaar te zetten. Morgen komt als het goed is de PicoPSU binnen. Ik wil voor het testen wel even de PicoPSU er aan hangen om te zien waar het verbruik op uitkomt.

Hopelijk is dit Asrock bord goed zuinig te krijgen. Ik heb nog gekeken naar de Asus moederborden, die o.a. in de Tweakers review is gebruikt voor de 5600G / 5700G, maar ik kon voor mijzelf niet verantwoorden om 70 euro meer uit te geven aan een plank (B550-F). Met 50ct/kWh gedurende 5 jaar (energie crisis incoming? :? ) zou die >3.2W zuiniger moeten zijn om zichzelf terug te verdienen. Ik betwijfel of dat lukt..

In de uiteindelijke server zal ik nog meer onderdelen van mijn oude server overzetten, waaronder de ATX voeding, 3.5" schijven, en nog 1 stick 16GB DDR4 geheugen. Mijn oude server zal ik met de PicoPSU inzetten in de meterkast als pfSense firewall/pihole/etc. Ik heb er alleen nog een leuke kast voor nodig die op de muur te bevestigen is... misschien iets zelf 3D printen O-) .

1) Amazon

• raymondw
@Hans1990 Ik ben erg nieuwsgierig naar je resultaat, haalde zelf 22,4w met een 4650G
Tag mij aub als je er aan denkt bij het posten

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Lex_th
Ter aanvulling ( meer voor de volledigheid) heb ik inmiddels ook het volgende geprobeerd:

- Linux rescue dvd
- Windows install dvd (advies van de verkoper, want alleen Windows wordt officieel gesupport.. :-/ )
Zonder succes, de monitor gaat na een tijdje in slaap.

En:
- ik heb de processor vervangen (door een identiek exemplaar).

Ook dit laatste gaf hetzelfde.

Dan is denk ik mijn conclusie dat het echt het moederbord zelf is.
Maar ik weet niet precies hoe dat te checken ( behalve het moederbord vervangen natuurlijk).

Of zie ik iets over het hoofd nog ? Een bepaalde instelling?

Groet,

Alex.
mrmrmr schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:08:
[...]

Er is intussen een update geweest naar Debian 11.1, ik heb alleen getest met Debian 11.0 en ik kwam dit probleem niet tegen (D3643-H, bijna hetzelfde als D3644-B op enkele extra's na).

Wat is de command line van grub? /etc/default/grub (Debian)

Bij een grafische installatie wordt xset (e.d.) gebruikt, bij command line wordt standaard geen consoleblank=n (n is een getal) gezet in /etc/default/grub. consoleblank moet niet te laag worden gezet omdat je dan niet meer kunt inloggen op de console, dan komt hij niet meer uit de slaapstand. Stel dat die op 3 (3 seconden) staat, dan moet je snel een paar keer enter drukken, maar dat is sowieso veel te kort om werkbaar te zijn. Een goede minimum instelling is 15 (seconden), maar misschien beter is 60 (1 minuut).

update-grub moet worden gedraaid na iedere wijziging van /etc/default/grub.

Tijdens installatie kun je een paar keer op een toets drukken die verder geen nadelig effect heeft zoals Ctrl, Alt, PageUp, PageDown, pijltjes etc. Dat voorkomt misschien dat het scherm uitgaat.

Zie ook de tips in de topic start voor andere bekende problemen en workarounds.

Zet screensaving niet helemaal uit in de eindconfiguratie, want dat kost nodeloos extra verbruik.

Is het probleem er ook bij een live versie van Debian op een USB stick? Die installeert niets op disk en start Debian direct op. Ik gok dat je die misschien zou kunnen gebruiken om de installatie remote te starten via SSH.

Ik doe meestal een installatie voor command line, dus zonder GUI en xset.

• Lex_th
Wellicht om mijn zoektocht (hierboven o.a.) concreet op te lossen:

Ik kom er achter dat de Fujitsu / Kontron Moederborden weinig bekend zijn ( ook bij de verkopers kreeg ik te horen ' hier is erg weinig informatie over te vinden' ).

De reden dat ik voor de Kontron D3644-B koos, was o.a. het zeer lage energiegebruik, server bord met hopelijk goede componenten ( om tien jaar mee te gaan, net als mijn huidige 'huisserver' die wel wat te veel stroom gebruikt....).

Concreet zou ik dan nu willen vragen:
- Welk bord wordt er hier aangeraden (anno 2021/22) icm de i3-9100?
- Mag Fujitsu zijn, want die leken mij erg geschikt, maar anderen ook.
- Liefst met referentie van iemand die weet dat het in principe werkt. (voor de D3644-B vind ik vooral vergelijkbare situaties, maar niet identieke; dat maakt het erg lastig in te schatten wat te doen).

Bedankt voor enige tips!

Alexander.
@Lex_th Het zou gewoon moeten werken op een Fujitsu D3644-B, daar kun je gerust van uit gaan. Er zijn wel een aantal problemen met Linux met betrekking tot screen saving, maar tijdens de installatie hoort het scherm niet uit te schakelen. Jouw geval is de eerste waarvan ik hoor met dit specifieke probleem.

Het eerste wat ik zou doen is een compleet ander besturingssysteem installeren, namelijk Windows 10. Daar is geen code voor nodig. Installeer ook nieuwe drivers van Intel. Als dat goed werkt is dat een goede indicatie dat er iets speciaals is met Linux, misschien iets met firmware of met hoe Linux ermee omgaat. Kijk met dmesg (als dat lukt) of er foutmeldingen zijn. Als je het niet stabiel kunt krijgen, kijk dan via een andere computer op de schijf waarop de installatie is uitgevoerd en doorzoek logs op foutmeldingen. Dat werkt alleen als de computer opstartbaar is en de installatie ver genoeg gevorderd was.

Wat ik vervolgens zou doen is een BIOS reset naar standaard en updaten naar de laatste BIOS versie. Of als het al de laatste versie is, naar de voorlaatste versie. Misschien is er sprake van slechte contacten in de processor socket, als het niet steeds op hetzelfde moment gebeurt. Beschadigde of verbogen contactpinnen zijn soms de oorzaak van problemen.

Kijk ook bij de tips in de topic start. Er staat een bekend probleem bij met Above 4G decoding. Die moet uitstaan voor Linux.

Ik weet ook niet hoe je de USB sticks maakt. Ik zou daar Rufus voor gebruiken, dat is een Windows tool. Rufus schrijft de ISO weg en maakt de stick bootable op een tamelijk betrouwbare wijze. Bepaalde andere ISO tools installeren er nog iets tussen, en dat kan de boel in de soep laten lopen.

Als dat niet helpt kun je vragen stellen in het Duits of Engels op het forum van heise.de en afwachten of Juggernaut reageert. Dat is een Duitstalige Fujitsu medewerker (in Azië). Hij heeft contacten met Fujitsu-mensen. Kontron heeft het voormalige Fujitsu moederbordontwikkelteam in Duitsland van de moederborden overgenomen.

• Lex_th
Hi Mrmrmr,

Bedankt voor je tips.
Het eerste wat ik zou doen is een compleet ander besturingssysteem installeren, namelijk Windows 10. Daar is geen code voor nodig.
Zover kom ik dus helaas niet: Met de Windows installtie dvd had ik dus hetzelfde probleem: De ISO start ,maar daarna gaat het mis. Het probleem is dus dat ik - ook met de windows installatie DVD - niet verder kom dan het eerste scherm.
Above 4G decoding
Dat heb ik idd uitgeschakeld (zoals geadviseerd in het ' start topic' ), zonder succes
Wat ik vervolgens zou doen is een BIOS reset naar standaard en updaten naar de laatste BIOS versie. Of als het al de laatste versie is, naar de voorlaatste versie.
Ook dat heb ik gedaan, BIOS updaten: De bios bleek al op de laatste versie, dus ben ik 1 omlaag gegaan, om te kijken of het aan het ' flash' proces lag. Zonder enig succes helaas.
Als je het niet stabiel kunt krijgen, kijk dan via een andere computer op de schijf waarop de installatie is uitgevoerd en doorzoek logs op foutmeldingen
Zover kom ik niet, en de installatie is dus nog niet uitgevoerd, omdat het scherm uitvalt bij ieder installatie medium tot nu toe.

Het enige wat ik dus zou kunnen verzinnen is een ISO die op de achtergrond iets installeert ZONDER enige gebruikers-interventie. Want tegen die tijd is het scherm al vastgelopen.....

Ter verduidelijking: Begrijp ik uit jouw bericht dat je er van uit gaat dat er niks mis is met het moederbord, maar dat het toch een software issue is?

Bedankt!
mrmrmr schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:34:
@Lex_th Het zou gewoon moeten werken op een Fujitsu D3644-B, daar kun je gerust van uit gaan. Er zijn wel een aantal problemen met Linux met betrekking tot screen saving, maar tijdens de installatie hoort het scherm niet uit te schakelen. Jouw geval is de eerste waarvan ik hoor met dit specifieke probleem.

Het eerste wat ik zou doen is een compleet ander besturingssysteem installeren, namelijk Windows 10. Daar is geen code voor nodig. Installeer ook nieuwe drivers van Intel. Als dat goed werkt is dat een goede indicatie dat er iets speciaals is met Linux, misschien iets met firmware of met hoe Linux ermee omgaat. Kijk met dmesg (als dat lukt) of er foutmeldingen zijn. Als je het niet stabiel kunt krijgen, kijk dan via een andere computer op de schijf waarop de installatie is uitgevoerd en doorzoek logs op foutmeldingen. Dat werkt alleen als de computer opstartbaar is en de installatie ver genoeg gevorderd was.

Wat ik vervolgens zou doen is een BIOS reset naar standaard en updaten naar de laatste BIOS versie. Of als het al de laatste versie is, naar de voorlaatste versie. Misschien is er sprake van slechte contacten in de processor socket, als het niet steeds op hetzelfde moment gebeurt. Beschadigde of verbogen contactpinnen zijn soms de oorzaak van problemen.

Kijk ook bij de tips in de topic start. Er staat een bekend probleem bij met Above 4G decoding. Die moet uitstaan voor Linux.

Ik weet ook niet hoe je de USB sticks maakt. Ik zou daar Rufus voor gebruiken, dat is een Windows tool. Rufus schrijft de ISO weg en maakt de stick bootable op een tamelijk betrouwbare wijze. Bepaalde andere ISO tools installeren er nog iets tussen, en dat kan de boel in de soep laten lopen.

Als dat niet helpt kun je vragen stellen in het Duits of Engels op het forum van heise.de en afwachten of Juggernaut reageert. Dat is een Duitstalige Fujitsu medewerker (in Azië). Hij heeft contacten met Fujitsu-mensen. Kontron heeft het voormalige Fujitsu moederbordontwikkelteam in Duitsland van de moederborden overgenomen.

[Voor 20% gewijzigd door Lex_th op 14-10-2021 21:25]

• Hans1990
Ik heb even de 5600G + Asrock B550M PRO4 + 1x32GB getest met een stokoude OCZ voeding en verder absolute minima aan peripherals. Het minimum wat ik nu heb kunnen halen is 16.4W op Brunnenstuhl power meter. Mijn test condities, en verder opbouwend vanaf meest kale setup:

- Xubuntu 20.04.3 (kernel 5.11.0-37) draaiende vanaf Kingston 64GB USB stick (hoeveel verbruikt een SSD extra?)
- Ethernet losgekoppeld, Gigabit op Realtek aansluiten: nu 16.9W (+0.5W)
- Monitor losgekoppeld, met HDMI 1440p 60Hz op tty-console: nu 17.2W (+0.3W)
- Microsoft all-in-one KB ontvanger er bij: nu 17.5W (+0.3W |:( )
- Xorg opstarten: nu 17.6W (+0.1W)
- CPU fan van de Wraith Prism cooler was losgekoppeld: met fan 19.5W (fan + RGB ;( + ~2W)

De metingen fluctueren af en toe wel iets, met +/-0.3W. Gebruikte BIOS v2.20. Systeem bootte overigens prima op v1.70, ondanks dat officiele support voor de 5600G pas vanaf v1.80 wordt gegeven.

Ik ben benieuwd hoeveel de PicoPSU nog er af kan halen. Misschien is tegen of net onder de 15W mogelijk? Ik zal het tzt rapporteren.

Ik heb eerlijk gezegd niet allervolste vertrouwen in deze OCZ voeding (over algemeen), maar helemaal niet wat betreft energie efficientie. Echter ik heb niets anders liggen op dit moment.
edit:
Als ik de 24-pin ATX stekker jump-start, verbruikt deze voeding al 4.5W no-load..

De Wraith Stealth cooler zat bij de 5600G, maar ik heb die ingewisseld voor een Wraith Prism die ik nog had liggen van mijn desktop build. Ik zag dat de CPU met Stealth 80C wordt... Met deze koeler wordt de CPU 67C 4190MHz all-core. Stroomverbruik bij muur is onder load ~103W @ wall (echter wel met efficientie van <84%).
raymondw schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:24:
@Hans1990 Ik ben erg nieuwsgierig naar je resultaat, haalde zelf 22,4w met een 4650G
Tag mij aub als je er aan denkt bij het posten
Alsjeblieft :)

[Voor 15% gewijzigd door Hans1990 op 14-10-2021 21:45]

• raymondw
Hans1990 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:21:
- Xubuntu 20.04.3 (kernel 5.11.0-37) draaiende vanaf Kingston 64GB USB stick (hoeveel verbruikt een SSD extra?)
Tx!
Ben zelf ook weer een stapje verder :+
De eerste twee SATA poorten verbruikten meer stroom dan de andere 4. (2+4 config)
Gebruik nu de 4 sata poorten.
Alleen een SSD verbruikt niet veel stroom, maar er komt ook een deel in CPU of chipset bij.
Heb het nu stabiel op 28w, piekjes +-40w.

Denk dat de USB stick + USB chip meer verbruikt dan een SATA SSD.

Lex_th schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:23:
Zover kom ik dus helaas niet: Met de Windows installtie dvd had ik dus hetzelfde probleem: De ISO start ,maar daarna gaat het mis. Het probleem is dus dat ik - ook met de windows installatie DVD - niet verder kom dan het eerste scherm.
Ok, dat is een belangrijk resultaat in het troubleshooting proces. Dan kunnen we het besturingssysteem en drivers uitsluiten als oorzaak. Mits de ISO met een goede tool is gemaakt. Windows heeft een speciale ISO tool voor USB sticks.
Ook dat heb ik gedaan, BIOS updaten: De bios bleek al op de laatste versie, dus ben ik 1 omlaag gegaan, om te kijken of het aan het ' flash' proces lag. Zonder enig succes helaas.
Dat is ook een goede test.

Heb je de BIOS gereset naar standaard? Bij een BIOS update worden instellingen meestal ongemoeid gelaten.
Zover kom ik niet, en de installatie is dus nog niet uitgevoerd, omdat het scherm uitvalt bij ieder installatie medium tot nu toe.
Met welke tool heb je de ISO's op een USB gezet?
Het enige wat ik dus zou kunnen verzinnen is een ISO die op de achtergrond iets installeert ZONDER enige gebruikers-interventie. Want tegen die tijd is het scherm al vastgelopen.....
Dat kan met Windows (zoek op "Windows unattended install") maar het kost wel wat moeite.
ongetest voorbeeld
Ter verduidelijking: Begrijp ik uit jouw bericht dat je er van uit gaat dat er niks mis is met het moederbord, maar dat het toch een software issue is?
Dat weet ik zo nog niet, een van de twee of allebei. Bij troubleshooting probeer je dingen uit te sluiten, zodat je dichter bij de oorzaak komt en ik probeer voorzichtig te zijn met voorbarige conclusies.

Weet je of de 1151 socket op het moederbord in orde is en de processor ook? Dat kun je controleren met een macro camera of met een niet vervormende 5x loupe. Het makkelijkste is een camera met een scherpe foto op hoge resolutie. Er kan ook een beschadiging zijn op het moederbord. Metaal zet uit als het warm wordt, en daardoor kan een connectie worden onderbroken.

De voeding wisselen helpt ook bij het uitsluiten van mogelijke oorzaken. Zelfde voor het geheugen. Als je ergens een andere computer kan gebruiken dan is dat handig voor hardwarewisseltests. Als je die niet hebt, een lokale computerclub kan soms ook helpen.

Met welke hardware test je nu precies? Kun je een pricewatch lijstje maken?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@Lex_th Vreemd dat je het eigenlijk bij alles hebt. Inderdaad eens bios 'set to defaults' uitvoeren zoals @mrmrmr voorstelt. Controleer zeker ook of alles correct is aangesloten op het moederbord (geen clear cmos jumper die er wel of niet moet zitten?). Daarnaast zou ik zeker ook een memtest doen.

• Lex_th
mrmrmr schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:15:
[...]
Met welke hardware test je nu precies? Kun je een pricewatch lijstje maken?
Dit is de hardware:
pricewatch: Fujitsu D3643-H
pricewatch: Intel Core i3-9100 Boxed
pricewatch: Kingston NV1 1TB
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-8GVKB, (1x 4GB, wordt later nog ander geheugen).
pricewatch: OCZ ZS Series 550W, (wordt nog iets anders, een laag vermogen PSU).

Ik ga nog een poging doen straks om deze componenten ook nog te wisselen ( oude/andere ssd, ander geheugen, andere voeding).

Groet.

• Hans1990
Nu getest met:

1Usb-sticksKingston DataTraveler 100 G3 64GB Zwart€ 6,55€ 6,55
Totaal€ 529,62

Ik meet nu 11.3W minimum verbruik, en 70W verbruik bij 2x ffmpeg x265 renders tegelijk (incl. ethernet & XFCE desktop) all-core 3.9GHz (teruggezet naar base clock).

Fluctuerend 14.4 - 14.7W op XFCE desktop idle, met RGB-uitstotende CPU fan & KB ontvanger.

Ik weet niet of ik nog meer uit deze BIOS kan knijpen.. Powertop auto-tune lijkt weinig uit te maken. Alle cores komen in state C3 terrecht volgens powertop. Lager wordt niet aangegeven/bestaat niet bij AMD?
Ik geloof nog wel dat er in Linux kernel 5.16 een patch komt die de caches niet onnodig flushed wanneer cores naar C3 gaan, maar ik weet niet of dit veel verschil uitmaakt in idle verbruik (het zal ongetwijfeld betere energie efficientie scoren).
@Lex_th

Het geheugen is bedoeld voor gaming/overclocking. Daardoor is de kans aanwezig dat het terugvalt naar een basis JEDEC SPD instelling van 2133 MT/s. Het beste geheugen voor jouw processor is standaard 2400 MT/s JEDEC. XMP wordt niet ondersteund voor zover ik weet op een industrie/professioneel bord zoals de D3644-B, want dat strookt niet met het ontwerp/doelstelling van een zuinig bord.

Defect geheugen kan vreemde problemen opleveren.

@Hans1990

De Pro borden van ASRock voor Intel doen het meestal niet zo goed qua low power prestaties. Voor zover ik weet (ik mis recente ervaring op desktops) heeft AMD ondersteuning voor de lagere C-states zoals C3, maar niet voor de hogere C-states die Intel heeft bedacht.

AMD heeft andere low power mogelijkheden voor AMD:

https://intensewebs.com/i...d-cpu/key-points-ryzen-oc

In deze link wordt gestreefd naar high performance/high power, dus goed kijken naar wat iedere setting doet en je eigen plan trekken. Ik heb nog geen handleiding gevonden voor AMD low power optimalisatie.

Misschien heb je een bepaalde Windows tool nodig om low power in te stellen. Het lijkt me handiger om te starten met standaard Windows eerst, dan AMD drivers. Tools zou ik pas in derde instantie installeren omdat ze nadelige effecten kunnen hebben. Opletten of er bij uninstall van dergelijke tools niets achterblijft (drivers en instellingen).

powertop --auto-tune is gemaakt door Intel, maar het zou wel moeten helpen bij bepaalde low power instellingen.

We kunnen wel wat meer informatie gebruiken over het AMD platform en zijn instellingen/tools e.d. voor low power, als je dit leest, post het gerust.

• Hans1990
Bedankt voor de extra link.

Het zou best kunnen dat dit ASRock PRO bord niet de allerlaatste Watt er kan persen, maar ~12W idle incl. ethernet zou IMO wel de goede richting op gaan. Als ik het goed heb gelezen zou een beetje i3-9100 systeem wel 7-9W idle moeten kunnen halen? Dan zijn er nog wel een paar Watt te gaan...

Ik ga eens naar de settings kijken die je hebt gelinkt met oog op zuinigheid. Ik had al 1 ronde door de BIOS gedaan en zoveel mogelijk energie modussen (C-states) aangezet en onnodige periferie uitgeschakeld (audio, bijvoorbeeld). De opties zijn in ieder geval wel aanwezig. Op sommige MSI moederborden kreeg ik de indruk dat die ontbraken, maar dat konden ook screencaps zijn van oudere BIOS versies.

Ik heb nog niet uitgebreid gekeken naar het boost gedrag van de CPU, enkel dan de extra boost die ASRock er over heen gooide (tot 4.2GHz all-core) heb ik er nu afgehaald.

Ik zal morgen ook eens kijken of ergens een Windows 10 installatie van geboot kan krijgen. Ik denk dat ik even de SSD uit m'n laptop ervoor leen.. SSDs hebben nogal snel de neiging een vast bestemmingsplan te krijgen. Dan kan ik gelijk de desktop tool voor die Wraith Prism installeren om de RGB uitstoot te beperken.. :z

De half effectieve luie optie die ik nu had gebruikt was de fan op DC aansturen ipv PWM. Door de lagere voedingspanning komt die onder de forward voltage van de LED diodes, en valt de verlichting - onder idle - dus feitelijk ook uit. Dat bespaarde zo'n 1W bij een idle desktop scenario, maar betekent dat de verlichting alsnog oploeit onder load, maar ook dat de fan nog steeds 1W gebruikt onder idle voor enkel een 100mm fan op low speed.. Helaas heeft dit ASrock bord geen fan auto-stop

[Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 16-10-2021 01:18]

@Hans1990
Wat geeft powertop bij tabbladen "idle stats" en "frequency stats" aan?

Aangezien de recente Tweakers test een tamelijk laag verbruik toont bij het Asus moederbord (2,71W gelijkstroom voor het moederbord met processor), ga ik er van uit dat het mogelijk moet zijn lager te gaan dan 10W met deze processor. De vraag is wel wat de 5600G processor en het Asus moederbord precies doet en wat er verder is gedaan om het verbruik te beperken. Het is niet zo makkelijk als bij Intel.

Misschien is het handig om te beginnen met Windows omdat daarvoor drivers en tools beschikbaar zijn, zodoende kun je zien wat wel en niet werkt. In plaats van onderdelen uitschakelen in de BIOS kun je dat ook overlaten aan Windows zelf. Het hangt van de BIOS/hardware af of uitgeschakelde onderdelen ook in een low piower mode worden geplaatst of dat ze alleen maar onzichtbaar worden gemaakt voor het besturingssysteem.

Als eenmaal de BIOS optimaal is: er is ook software van AMD, die is vooral bedoeld voor hogere prestaties, er zijn dus wat tegendraadse instellingen nodig om het juist zuinig te maken. Sommige mogelijkheden moeten onbenut blijven om ongewenst hoger verbruik te voorkomen. Misschien moet je OC (overclock) gebruiken om underclocking uit te voeren. Dat is een kwestie van proberen denk ik.

Met Ryzen Master software kun je dingen instellen en bekijken (PDF).

AMD heeft een aantal mogelijkheden voor lager idle:
PBO2 curve optimizer (PBO=precision boost overdrive): spanning verlagen - underclocking
Control Mode: Eco mode
SMT (simultaneus multithreading): meer dan 1 thread per core is mogelijk zuiniger omdat er dan minder cores nodig zijn.
Memory voltage: verlagen geheugen spanning
Geheugen kan op een standaard JEDEC SPD worden gebruikt op 1.2V in plaats van de hogere 1.35V voor 3200 XMP geheugen.

CCX/CCD (core complex/core complex die): 6 cores C01 t/m C06 in AMD 5600G
Cores kunnen worden uitgeschakeld en de frequentie kan worden bepaald.

Beperken maximaal vermogen:
PPT (Platform Power Threshold): zet cTDP op 35W (beperkt het verbruik tot circa 2x 35W aan de stekker)
TDC (Thermal Design Current): beperk temperatuur via beperken stroom
EDC (Electrical Design Current): maximale constante stroom bij precision boost

CPU power: verbruik cpu
SOC power: verbruik geheugen en gpu

persistent PCD values: schakelaar om instelling te bewaren na een reboot.

Je kan profielen opslaan.

Voor de PicoPSU-90/Leicke adapter is het verstandig eerst de maxima te bepalen (PPT/TDC/EDC) voordat er een maximale belasting wordt getest. Dat voorkomt overbelasting van de voeding.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Hans1990
Ik heb vanochtend al wat verder aangerommeld, maar nu ook meer gestructureerd verschillen van BIOS settings proberen op te schrijven.

Ik heb ten eerste Windows 10 geladen vanaf een Samsung 840 250GB SSD (0.32W idle), AMD Radeon drivers geinstalleerd, en Energy Saving profiel in Windows Power Plan & Radeon software ingesteld. Deze lijkt dan ~0.3W zuiniger te zijn dan mijn Linux opstelling die ik voorheen had getest.

Goed, op naar wat gestructureerde testen. Ik heb deze testen gedaan met KB + Scherm, geen RJ45. Ik meet idle op het Windows inlog scherm na enige moment wachten totdat de metingen stabliseren.

- Ik heb opnieuw de UEFI defaults geladen. Ik heb 1 setting direct aangepast mbt de CPU fan: ik kon toch wel een auto-stop instellen op chassis fan 1 (niet geprobeerd op CPU header, IME mag auto-stop niet van de MB fabrikanten..). De fan blijft nu uit met CPU temps <50C.
Met deze defaults verbruikt het systeem 24.9W idle.
Ik draai DDR4 op 2133MHz bij 1.2V. Het uitwisselen van de 32GB stick voor een 8GB RAM stick maakt geen verschil in idle power, tenminste, niet meetbaar op 1 cijfer achter de komma.

- AMD CBS / CPU Common / Global C-State Control op "ON". Idle: 12.0W.

- ACPI / Deep Sleep op "Enable in S4 & S5". Idle: 11.9W (ik vermoed meet variatie)

Met deze settings CB20 run gedaan: CB20 Multi 4113, Single 559 pt. Het vermogen in multi-core was 110W (AC) (4.2GHz), single-core 38W AC (4.45GHz). OpenHardwareMonitor rapporteert een package power van 65W bij de multi-core test. Ryzen Master toen niet afgelezen.

- AMD CBS / CPU Common / Core Performance Boost op "OFF". Idle: 11.8W
CB20 Multi: 3761, CB20 Single: 486.
Multi-core power is nu 78W (AC) bij 3.9GHz. Single-core 28.4W (AC) bij 3.9GHz (grotendeel van de tijd passief gekoeld).

Idle leest OpenHardwareMonitor 2.5W package power af. Ryzen Master geeft 0.110W CPU Power en 0.890W SOC Power.

- AMD CBS / NBIO Common Options / SMU Common Options: System Configuration AM4 van "Auto" naar "35W COMMERICAL and CONSUMER - SYSTEM CONFIG 1". Idle 11.8W
Er zijn ook 45W, 65W en 95W configs beschikbaar.

CB20 Multi: 3566, Single: 491
Multi-core power 64W bij 3.7GHz, single 28.5W bij 3.9GHz. Bij single core test rapporteert OpenHWM 9.7W package power, en Ryzen Master 6.5W CPU + 1W SoC power.

CB20 Multi run ~1.49Wh (ik heb daar niet de meest ideale apparatuur voor - gemeten met stopwatch tijd maal AC vermogen aan einde vd run).

- CPU Options / SMT naar "OFF"; nog steeds 11.8W idle.

CB20 Multi: 2865, Single: 483
Multi-core power 61.6W (AC) bij 3.9GHz, single W (AC) bij GHz.
Ryzen Master onder multi-core load: 29.15W CPU power, 1.2W SOC Power, 98% vd 33W PPT.

Als je het rendement AC power en CPU verbruik (uitgelezen met software) berekent, dan zou 230V > 12V > Vcore ~65% efficient zijn (80% per stage). Zo'n groot verschil kan ik enkel verklaren met hoeveel er wordt gerommeld tegenwoordig met sensor feedback teruglezingen (er is zelfs een Current Scale Auto/Manual te vinden...). Ik kan mij haast niet voorstellen dat het MB of adapter 80% efficient is onder bijna maximum load.

Ik kan nog eens verder kijken naar een undervolt offset/curve om CPU power (under load) omlaag te krijgen. Control Mode "Eco" heb ik helaas niet in Ryzen Master teruggevonden.

Wat betreft idle power zou ik het e.e.a verder in willen duiken op later moment, echter ik heb op dit moment mijn DMM en knutselapparatuur niet bij de hand. Ik zou dan nog eens iets verder kunnen kijken, wat bijvoorbeeld het vermogen is dat de 8-pin EPS connector in gaat. MB vermogen meten is iets lastiger, aangezien er meerdere rails zijn die tegelijk moeten worden gemeten. Uiteindelijk denk ik wel dat MB de beperkende factor gaat zijn om eerlijk te zijn. De B550 chipset blijft goed warm in idle (zou 5W TDP hebben?).

Hier nog de powertop idle en frequency stats.

Naast de idle instellingen denk ik ook dat ik het 35W profiel met SMT actief houd. Het geeft 13.3% minder prestaties dan out-of-the-box, maar wel bij 42% minder power.

[Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 16-10-2021 13:38]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:24
Hans1990 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:33:
Alle cores komen in state C3 terrecht volgens powertop. Lager wordt niet aangegeven/bestaat niet bij AMD?
Lager bestaat wel, wordt alleen niet weergegeven door de kernel.

Je kunt ryzen_monitor gebruiken om C0/C1/C6 en een heleboel andere powergerelateerde statistics uit te lezen (voor zover deze kloppen).

Geeft hier ook hele andere getallen dan powertop.

Let op: wel de gitversie gebruiken, ondersteuning voor Cezanne zit er zo te zien nog geen week in.

[Voor 4% gewijzigd door Thralas op 16-10-2021 18:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 22:38

M2M

medicijnman

Hans1990 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:33:
Nu getest met:

1Usb-sticksKingston DataTraveler 100 G3 64GB Zwart€ 6,55€ 6,55
Totaal€ 529,62

Ik meet nu 11.3W minimum verbruik, en 70W verbruik bij 2x ffmpeg x265 renders tegelijk (incl. ethernet & XFCE desktop) all-core 3.9GHz (teruggezet naar base clock).

Fluctuerend 14.4 - 14.7W op XFCE desktop idle, met RGB-uitstotende CPU fan & KB ontvanger.

Ik weet niet of ik nog meer uit deze BIOS kan knijpen.. Powertop auto-tune lijkt weinig uit te maken. Alle cores komen in state C3 terrecht volgens powertop. Lager wordt niet aangegeven/bestaat niet bij AMD?
Ik geloof nog wel dat er in Linux kernel 5.16 een patch komt die de caches niet onnodig flushed wanneer cores naar C3 gaan, maar ik weet niet of dit veel verschil uitmaakt in idle verbruik (het zal ongetwijfeld betere energie efficientie scoren).
Om wat data toe te voegen:
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFRA32A€ 66,71€ 66,71
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 85,99€ 85,99
Totaal€ 527,59

Powersaver mode active (windows powersetting), 9.3 - 9.6W Idle in Win10 21H1, gemeten met een voltcraft 3000

CB r20 multi 96W --> 3972
CB r20 single 17-19W --> 405

-_-

• Hans1990
Thralas schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:50:
[...]

Lager bestaat wel, wordt alleen niet weergegeven door de kernel.

Je kunt ryzen_monitor gebruiken om C0/C1/C6 en een heleboel andere powergerelateerde statistics uit te lezen (voor zover deze kloppen).

Geeft hier ook hele andere getallen dan powertop.

Let op: wel de gitversie gebruiken, ondersteuning voor Cezanne zit er zo te zien nog geen week in.
klik

Socket power is in idle zo tussen de 2.4 tot 2.7W. C6 continu op 90%+ waarden per core. Deze waardes lijken mij in orde en zoals verwacht.

Ik begin toch langzamerhand te concluderen dat als de CPU zoals bedoeld om en nabij 2-3W verbruikt (hoewel ik dat graag had nagemeten op EPS12V), en dat dan de rest in het MB gaat zitten. Ik heb de PicoPSU ook even gejumpstart op PS_ON# (pin 16), en de Leicke+PicoPSU combinatie verbruikt no-load ~1.2W en met MB uit ~1.4W. Dus ook daar zit geen grote verrasing.

Dan zou het systeem een DC idle verbruik hebben van ~10.6W. Stel 2.6W voor de 5600G, dan verdwijnt er 8W elders.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarin. Het laagste verbruik wat ik nu gehaald heb is 10.9W onder Linux zonder aangesloten apparatuur (behalve 1 USB stick). Daarvoor heb ik ook de USB3.x poorten uitgezet en/of teruggezet naar USB2.0 snelheid, maar ook dat is weer tienden-W werk.

• D-Three
  • Nu online
Ook een beetje servergerelateerd.

Ik heb mijn 24 poorts PoE+ switch (TL-SG2424P) vervangen door 2 switchen, een 'gewone' 16 poorts (TL-SG2218) en een 8-poorts PoE+ (TL-SG2210MP). Het gemeten 'idle' verbruik van de oude switch met 1 PoE access point aangesloten, was ongeveer 28W. De twee nieuwe verbruiken samen ongeveer 17W.

Ik gok een besparing van 20 euro per jaar. Niet de hoofdreden van de upgrade maar toch mooi mee genomen. Dus kijk ook even naar de andere apparatuur die 24/7 draait ;)

• Rayures
  • Laatst online: 30-05 15:51
Vaak zit er ook een 12v voeding in die switches. Welke, bij mij iig, niet zo efficiënt was. Die kan je dan ook vervangen / er een zuinige 12v adapter op aansluiten.

Of, zoals ikzelf gedaan heb; modem, router en switch op 1 dezelfde, efficiënte 12v voeding.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 19:21
D-Three schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:09:
Ook een beetje servergerelateerd.

Ik heb mijn 24 poorts PoE+ switch (TL-SG2424P) vervangen door 2 switchen, een 'gewone' 16 poorts (TL-SG2218) en een 8-poorts PoE+ (TL-SG2210MP). Het gemeten 'idle' verbruik van de oude switch met 1 PoE access point aangesloten, was ongeveer 28W. De twee nieuwe verbruiken samen ongeveer 17W.

Ik gok een besparing van 20 euro per jaar. Niet de hoofdreden van de upgrade maar toch mooi mee genomen. Dus kijk ook even naar de andere apparatuur die 24/7 draait ;)
Die besparing is eerder 17*2=34 euro :9
Ik heb me er eerder over verbaast dat 2x8 inderdaad veel zuiniger is dan 1 x 16.
Mijn managed switchje zonder poe haalt zijn 9 volt voeding trouwens uit een USB poortje

• D-Three
  • Nu online
Mja, ik reken wat minder door de zonnepanelen ;)

[Voor 3% gewijzigd door D-Three op 17-10-2021 20:05]

• Hans1990
De verklaring voor het (idle) verbruik van het 5600G systeem stond mij toch nog niet zo aan, dus ik heb nog wat verder rondgeneusd. En het heeft enkele redenatie stappen nodig om tot mijn conclusie te komen.

Ten eerste hadden we (of in ieder geval ik) de verwachting uit het T.net review dat de nieuwe Ryzen 5600G/5700G chips slechts ~2W idle vermogen en ~3W CPU+MB nodig hebben.

Echter zal waarschijnlijk die 3W resultaat behaald zijn enkel met ATX/EPS 12V metingen. Ik probeer dat nog na te vragen bij de redactie, hopelijk om zodoende tot betere testresultaten te komen.

De vraag die mij bezighield is of ATX 12V nog wel representatie heeft over het verbruik van de CPU. In de review van Tweakers werd benoemd dat DRAM, SOC en chipset power van ATX 12V wordt afgeleid. Echter ik heb enkele redenaties waarom dat niet zo kan zijn:
  • Chipset: Tussen de tests van de 5600G en 3400G, is er van moederbord gewisseld. De 3400G is op een X570 plank getest. Der8auer heeft laten zien dat de X570 chipset ruim 7W idle verbruikt, wat veel meer is dan de 5W TDP van de B550 chipset. Daardoor kan het niet anders dan dat de chipset niet van ATX 12V is gevoed, anders hadden we dit verbruik, laat staan verschil, moeten zien.
  • DRAM: de content moet natuurlijk bewaard blijven wanneer het systeem in slaap gaat. In slaap zal de ATX voeding uitschakelen zodat alle computer onderdelen uit gaan. Het DRAM wordt dan gevoed van 5VSB om de geheugen contents te laten refreshen. Moederborden hebben MOSFETs die de voeding schakelt tussen 5VSB en de "normale" 5V ATX rail, afhankelijk van systeem toestand.
  • SOC: Deze voedingsrail wordt op AM4 vanaf EPS 12V gevoed.
Daar komt nog bij op 2 reviews van Igor's lab ([1] en [2]) waar een opmerkelijk 11W verschil zit tussen idle en 95W CPU load op de +5V ATX lijn. Als ik het artikel over InfinityFabric van Anandtech in ogenschouw neem mbt de oudere 2700X, dan valt te lezen dat de InfinityFabric een zeer schaalbaar maar ook energieslurpende techniek is. Op de 2700X verbruikt IF zelfs al 17.6W bij een 2T workload, en de cores slechts 23.4W :z

Daaronder wordt ook genoemd: "*IF Power should be 'Non-Core' power, which includes IF + DRAM controller + IO". Aangezien IF zeer sterk geintegreerd is met de DRAM controller en clocks, zal het mij niet verbazen als de CPU ook een flinke hap neemt uit het stroombudget voor het DRAM circuit.

Deze blog post schrijft ook een interessant verhaal over het gapende gat tussen de package power rapportage van software tools (2W, vergelijkbaar met mijn resultaten maar ook verbruik op EPS12V uit de T.net review), en het daadwerkelijke verbruik uit het stopcontact. Hoewel ik het niet eens ben dat VDDIO_MEM uit 12V wordt gevoed (ik denk dat dit 5V moet zijn vanwege standby redenen), zijn er wel 2 interessante bevindingen: de AM4 socket heeft bijzonder veel pinnen voor VDDIO_MEM rail (zie wikichip), en tevens is de VDDIO_MEM VRM op het MB van de blog auteur ook nog eens gebouwd voor zo'n 30A @ 1.2V. Zou 4 DDR4 reepjes echt 36W gebruiken zonder fan? Dat betwijfel ik sterk, dus ik denk dat al dat vermogen de CPU in kruipt ten behoeve van de DRAM controller, infinity fabric en de vele IF I/O lines (512-bit breed! op 7nm Zen) tussen de chiplets of de on-chip bus. I/O power zal dan wel aanzienlijk zijn, en aggressief gemanaged worden in idle.

Ik kan helaas geen meer informatie vinden over de resterende werking van IF in idle, maar ik denk wel dat de memory controller van Ryzen dus zowel in overclocking & underclocking de bottleneck zal zijn voor meest optimaal resultaat..

Het goede nieuws wat ik nog wel heb is dat een zuiniger systeem dan mijn 5600G/ASRock B550M PRO4 waarschijnlijk wel mogelijk is. In de T.net B550 round-up valt te zien dat andere borden nog 1 tot 2W zuiniger zijn in idle (aangenomen dat de B550M en B550 varianten van ASRock elkaar niet erg veel ontlopen). Indien de afronding gunstig uitviel, zou een ~10W idle AM4 ATX systeem nog steeds mogelijk moeten zijn.

[Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 18-10-2021 01:18]

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 16:40
Hans1990 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 00:24:
  • DRAM: de content moet natuurlijk bewaard blijven wanneer het systeem in slaap gaat. In slaap zal de ATX voeding uitschakelen zodat alle computer onderdelen uit gaan. Het DRAM wordt dan gevoed van 5VSB om de geheugen contents te laten refreshen. Moederborden hebben MOSFETs die de voeding schakelt tussen 5VSB en de "normale" 5V ATX rail, afhankelijk van systeem toestand.
Tenzij eriets aanzienlijk gewijzigd is, is tijdens slaapstand de voeding nog steeds actief hoor.
Normaal wordt de 5vsb niet gebruikt voor RAM.

Bij hibernate wordt de voeding wel uitgeschakeld, maar ook RAM naar disk gedumpt.

• Hans1990
Hibernate is hardware technisch gezien een normale opstart/afsluit procedure en volledig een software feature.

Suspend schakelt de ATX voeding uit (PS_ON# wordt weer hoog gemaakt), want anders zouden harde schijven, case fans (vanaf Molex 4-pin gevoed), etc. gewoon actief blijven. Ook zou de CPU gewoon door kunnen werken als er nog steeds 12V aanwezig is, maar dat is juist niet het geval. Je ziet vaak na een suspend actie vaak een paar gekke fratsen in programma's voorbij komen die niet zijn berekend op grote tijd delta's.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• raymondw
raymondw schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:32:
LOAD 4650G + 4x Micron 5100 PRO 1.92TB + 2x32GB 43,9w
OS Rocky Linux + qemu services + 11 VM's
Systeem van testplek naar uiteindelijke locatie en de power-plug op de juiste plek gezet, verbruik naar 58W :?
Blijkt de EATON ups toch zomaar +-20w te verbruiken onder load...
Met alles gestart kwam ik uit op +-63w }:|

Via via een CyberPower UPS geleend en toch de nieuwe Sharkoon voeding vervangen voor een SeaSonic die ik nog had liggen in een oudere machine.
Onder load draait de setup nu 38.2w avg (700VA UPS en de 4650G)

En ik houd @Hans1990 zijn bouw en tests in de gaten voor het moment dat er weer budget is.

• Hans1990
Om meer over het AM4 platform te weten te komen, heb ik thuis een test gedaan met mijn desktop systeem. Dat betreft een Ryzen 9 3900X, Asus Prime X570 Pro, Corsair RM1000i (met USB power monitoring) en 2x16GB 3200MT/s CL16 RAM (draait op 1.35V 3000MT/s CL20 - om een of andere reden was anders de memory training niet altijd betrouwbaar/erg traag).

Ik heb op Linux vervolgens enkele stress tests gedraaid met Prime 95. Metingen zijn afkomstig van ryzen_monitor en 'sensors', welke de Corsair RM1000i kan uitlezen. Die laatste heeft niet de allerbeste resolutie/nauwkeurigheid op de stroomlijnen zitten, maar is voor (relatief) inzicht wel nuttig.

De Smallest/Small FFT testen met name de cores, en Large FFT testen ook het geheugen subsysteem. Cinebench runs lijken in mijn ervaring het meest op de Small FFT test.

De Blend & Large FFT stressen het geheugen systeem en dat valt terug te zien in een 11W sprong op de +5V rail t.o.v. idle. Dat is lijn met de metingen bij Igor's lab is vastgesteld (ik vermoed dat hij ook P95 Blend heeft gebruikt als power virus).

Volgens mijn metingen "lekt" er bijna 15W onder load weg naar het geheugensysteem en 11.2W onder idle. Dat is forse extra belasting die niet door de software (package power) of 12V EPS metingen wordt gezien.

Ik had op de 5600G een screenshot van ryzen_monitor (experimental build) al gemaakt. Daar lekt er zo'n 1.26W naar het geheugensysteem en IF in idle (VDDIO_MEM Power + IOD_VDDIO_MEM + DDR_VDDP). Maar op de uitspraken van de software maker, zou ik die waarden nog met een korreltje zou nemen.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 11:12
Beste mensen, ik zoek een link voor het bios van de Fujitsu D3417-B2, heeft iemand die? Ik wil het bios te modden voor een Xeon E cpu.

Heb hem geloof ik toch gevonden
https://www.sp-it.net/ind...ujitsu-d3417-b1-bios-r126

[Voor 37% gewijzigd door Flaat op 22-10-2021 15:33]

Flaat schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:29:
Beste mensen, ik zoek een link voor het bios van de Fujitsu D3417-B2, heeft iemand die?
De SP-IT site bevat meestal verouderde bestanden.

De Fujistu moederborden zijn overgenomen door Kontron en zij beheren nu de ftp server: ftp://ftp.kontron.com//Pr...3417-B/BIOS/BIOS_D3417-B2

Helaas hebben ze geen HTTPS web server met geldig certificaat dit soort bestanden.

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:27
Hallo allemaal,

Ik heb nu een klein jaartje deze setup draaien; waar ik erg blij mee ben:

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 114,16€ 114,16
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 182,-€ 182,-
1KabelsSharkoon SATA 3 60cm recht Rood Rood, Zwart€ 4,49€ 4,49
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 109,-€ 218,-
1ProcessorkoelingSupermicro SNK-P0046P€ 26,80€ 26,80
1Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 97,24€ 97,24
1Solid state drivesIntel 665p 1TB€ 130,66€ 130,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,30

Ik draai hierop:
- Home Assistant
- TrueNas
- Portainer (met veel docker containers)
- Plex

Al met al heel erg tevreden. Het enige waar ik nog verbetering in zie; is de performance van transcoding.
Dit gebeurd nu allemaal puur op de CPU. Ik kijk veel Aziatische series/films en daar heb ik altijd ondertiteling voor nodig. Met 720p content gaat dat nog wel op de CPU; maar als het hoger gaat krijg ik veel haperingen en gaat de load van de server omhoog.

Wat zou jullie advies zijn? Een losse GPU erbij zetten? Of de CPU upgraden?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:03
Space21 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:22:
Hallo allemaal,

Ik heb nu een klein jaartje deze setup draaien; waar ik erg blij mee ben:

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 114,16€ 114,16
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 182,-€ 182,-
1KabelsSharkoon SATA 3 60cm recht Rood Rood, Zwart€ 4,49€ 4,49
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 109,-€ 218,-
1Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 97,24€ 97,24
1Solid state drivesIntel 665p 1TB€ 130,66€ 130,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,30

Ik draai hierop:
- Home Assistant
- TrueNas
- Portainer (met veel docker containers)
- Plex

Al met al heel erg tevreden. Het enige waar ik nog verbetering in zie; is de performance van transcoding.
Dit gebeurd nu allemaal puur op de CPU. Ik kijk veel Aziatische series/films en daar heb ik altijd ondertiteling voor nodig. Met 720p content gaat dat nog wel op de CPU; maar als het hoger gaat krijg ik veel haperingen en gaat de load van de server omhoog.

Je kan toch gewoon de igpu doorgeven aan je plex server? Dan transcode je met 2%cpu load..

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:24
Space21 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:22:
Je media zo afspelen dat er geen transcoding aan te pas komt.

Het concept van Plex, Jellyfin et al. is dat media 'altijd' afspeelbaar is met een bandbreedte naar keus, maar hiervoor leunt het wel op het on demand opnieuw encoderen van media. Dat is zonde van de energie als je het mij vraagt.

15 jaar geleden hadden we ook hardware players die DivX en .srt ondersteunden, dat moet dus ook wel lukken in 2021: zorg dat je geschikte afspeelhardware gebruikt (die bv. Matroska met subtitles begrijpt) en stel Plex dan zo in dat hij niet onnodig transcodeert.

Is transcoden echt onafwendbaar, kijk dan of je Intel Quick Sync kunt benutten. Dat kan ook gewoon met de CPU die je nu al hebt.

• Space21
Dacuuu schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

Je kan toch gewoon de igpu doorgeven aan je plex server? Dan transcode je met 2%cpu load..
Dit moet ik dan even uitzoeken. Ik gebruik Proxmox als basis

• Space21
Thralas schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:45:
[...]

Je media zo afspelen dat er geen transcoding aan te pas komt.

Het concept van Plex, Jellyfin et al. is dat media 'altijd' afspeelbaar is met een bandbreedte naar keus, maar hiervoor leunt het wel op het on demand opnieuw encoderen van media. Dat is zonde van de energie als je het mij vraagt.

15 jaar geleden hadden we ook hardware players die DivX en .srt ondersteunden, dat moet dus ook wel lukken in 2021: zorg dat je geschikte afspeelhardware gebruikt (die bv. Matroska met subtitles begrijpt) en stel Plex dan zo in dat hij niet onnodig transcodeert.

Is transcoden echt onafwendbaar, kijk dan of je Intel Quick Sync kunt benutten. Dat kan ook gewoon met de CPU die je nu al hebt.
Helemaal eens. Met de gemiddelde film/serie is srt prima. En dat werkt ook goed. Alleen veel Japanse anime series werken met .ass bestanden. Zie vb deze thread: https://forums.plex.tv/t/...tuttering-playback/745586.

• Dacuuu
Space21 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:48:
[...]

Zoek even op proxmox plex igpu passthrough. Of op proxmox plex Intel quicksync passthrough.

Ik heb een i3-9100, maar die heeft de zelfde eigenschappen als jou 8100. En het werkt geniaal op mijn unraid bak.

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 22:40

PuijkeN

euhm ?

[...]

Je hebt hiervoor wel een PlexPass nodig .. eens je die hebt werkt het gewoon echt wel prima, zelfs voor bv. 4K transcoding naar een lagere bandbreedte. De CPU doet gewoon rustig 10 procent terwijl de GPU het grote deel van het werk voor zich neemt.
Space21 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:49:
[...]

Helemaal eens. Met de gemiddelde film/serie is srt prima. En dat werkt ook goed. Alleen veel Japanse anime series werken met .ass bestanden. Zie vb deze thread: https://forums.plex.tv/t/...tuttering-playback/745586.
Herkenbaar, ik heb/had hetzelfde bij anime. Een oplossing is om op je player de setting Burn Subtitles te verzetten van automatic naar Only image formats. Het werkt niet perfect dan maar kan voor veel series een oplossing zijn .. de keren dat het niet werkt is dat je bepaalde formatting mist in de ondertiteling of indien de ondertiteling te snel gaat je een lijn overslaat.

Uiteindelijk overstag gegaan en via PlexPass nu hardware transcoding en never looked back.

PVOutput

• Rayures
  • Laatst online: 30-05 15:51
[...]

https://forum.proxmox.com...s-10-vm.73935/post-346815

wellicht helpt het. werkt ook prima voor naar een debian/ubuntu VM.

(gebruik zelf gvt-g voor naar een debian docker vm waarin jellyfin draait met gpu assisted transcoding)

[Voor 20% gewijzigd door Rayures op 25-10-2021 14:16]

• Space21
PuijkeN schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:27:
[...]

Je hebt hiervoor wel een PlexPass nodig .. eens je die hebt werkt het gewoon echt wel prima, zelfs voor bv. 4K transcoding naar een lagere bandbreedte. De CPU doet gewoon rustig 10 procent terwijl de GPU het grote deel van het werk voor zich neemt.

[...]

Herkenbaar, ik heb/had hetzelfde bij anime. Een oplossing is om op je player de setting Burn Subtitles te verzetten van automatic naar Only image formats. Het werkt niet perfect dan maar kan voor veel series een oplossing zijn .. de keren dat het niet werkt is dat je bepaalde formatting mist in de ondertiteling of indien de ondertiteling te snel gaat je een lijn overslaat.

Uiteindelijk overstag gegaan en via PlexPass nu hardware transcoding en never looked back.
Bedankt voor jullie reacties; Ik heb het hw encoding aan de praat icm PlexPass. Nog steeds wel veel haperingen op beeld. Lees op het internet dat veel Samsung TV's hier last van hebben. Dus toch nog iets niet helemaal lekker (beetje offtopic). Ik zal eens een ander apparaat proberen en evt een ander topic aanmaken.

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 16:18
Space21 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:48:
[...]

Bedankt voor jullie reacties; Ik heb het hw encoding aan de praat icm PlexPass. Nog steeds wel veel haperingen op beeld. Lees op het internet dat veel Samsung TV's hier last van hebben. Dus toch nog iets niet helemaal lekker (beetje offtopic). Ik zal eens een ander apparaat proberen en evt een ander topic aanmaken.
Ik had dezelfde problemen met mijn Samsung tv met plex app, tweedehands een Nvidia shield gekocht en nooit nog problemen gehad. Vanwege de brede ondersteuning van codecs moet deze ook veel minder transcoderen.

• Space21
Houbie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:19:
[...]

Ik had dezelfde problemen met mijn Samsung tv met plex app, tweedehands een Nvidia shield gekocht en nooit nog problemen gehad. Vanwege de brede ondersteuning van codecs moet deze ook veel minder transcoderen.
Of toch een nieuwe TV kopen (geen samsung) :+ :+
Vind het wel echt super nice dat de Plex app native op de TV zit.

[Voor 8% gewijzigd door Space21 op 25-10-2021 22:29]

• raymondw
@Hans1990
Van het weekend het moederbord vervangen voor een B550 na jou testen. (Asus Prime B550-Plus)
Systeem verbruikt nu 19W onder load :o
inc de UPS is het 28w
Verschil is nu al 10w en zal nog wel iets meer worden na bios tweaks.

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 23:37
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5420 Boxed€ 99,95€ 99,95
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,77€ 98,77
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 108,90€ 108,90
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 23,95€ 23,95
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,99€ 9,99
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 62,60€ 125,20
Totaal€ 505,76

Dit systeem moet mijn huidige HP Proliant Microserver opvolgen, deze heeft na jaren dienst zijn beste tijd gehad. Dit systeem wordt primair ingezet als Docker en Media-server.

Ik twijfel of de voeding/adapter voldoet, er hangen in totaal 3x 3.5" HDD en 1x SSD aan. Wat is jullie advies?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:58
Dat moet wel lukken met de pico PSU. Mijn systeem met 8×12TB 3,5" HD's en een i5-9600 en een 10Gbit nic en een HW raid controller gebruikt in idle iets van 60W. Dan draaien de harde schijven dus nog gewoon.
Tijdens powerup wordt er wel eventjes meer dan 130W verbruikt om de verhouding tussen Pmax en Pmin te geven. Vanwege Pmax zit hier geen picopsu in maar een corsair SF450 platinum plus.

Je kan volgens mij straffeloos een Leike adapter nemen, die zijn ook erg zuinig. Maar leveren meer vermogen en kosten ook niet zo'n schat. En qua sizing past die beter bij de picopsu die je gekozen hebt.

[Voor 12% gewijzigd door Skynett op 27-10-2021 09:23]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:59
Toch nog even mijn share posten dan maar.

Momenteel draai ik unraid op een oude 3770 en mini ITX bordje + 3 HDD"s wat ongeveer 40w idle gebruikt. (home assistant, time machine, wireguard, ubiquiti NVR). Sommige USB poorten beginnen het te begeven dus ik was op zoek gegaan naar een alternatief.

Mijn insteek was om een 'K' versie naarbeneden te clocken - maar in de praktijk lijkt ik daar bijna niets mee op te schieten.

Alles gemeten aan de muur (brennestuhl ding)
Eerste boot, alles standaard (geen hdd's): 40 watt
'Power save / max battery boot' instelling aangezet: 27 watt.
CPU clock naarbeneden van 4100 naar 3100: 27 watt.
XMP aangezet: 3200, 2666 of 2133 maakt allemaal geen fluit uit.
Peripherals uitzetten (PCI, WIFI, BT etc) scheelt gezamenlijk +- ,5 watt.

1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 225,-€ 225,-
1MoederbordenASRock Z590M-ITX/ax€ 169,-€ 169,-
1Usb-sticksSamsung Bar Plus 32GB Titanium€ 11,95€ 11,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 119,-€ 119,-
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 644,85

[Voor 15% gewijzigd door project.bobby op 27-10-2021 10:32. Reden: Verkeerde RAM gelinkt, stuk tekst was weggevallen.]

• raymondw
@project.bobby
Het kan natuurlijk ook zijn dat je voeding niet lager gaat...
Ik had eerst een Sharkoon 650w, die ging niet lager dan +-40w als de set idle draaide.
Met een Seasonic 360w haalde ik waarden van +-28w op precies dezelfde config!
Verschil in PSU design per merk.

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 16:46
project.bobby schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:28:
Toch nog even mijn share posten dan maar.

Momenteel draai ik unraid op een oude 3770 en mini ITX bordje + 3 HDD"s wat ongeveer 40w idle gebruikt. (home assistant, time machine, wireguard, ubiquiti NVR). Sommige USB poorten beginnen het te begeven dus ik was op zoek gegaan naar een alternatief.

Mijn insteek was om een 'K' versie naarbeneden te clocken - maar in de praktijk lijkt ik daar bijna niets mee op te schieten.

Alles gemeten aan de muur (brennestuhl ding)
Eerste boot, alles standaard (geen hdd's): 40 watt
'Power save / max battery boot' instelling aangezet: 27 watt.
CPU clock naarbeneden van 4100 naar 3100: 27 watt.
XMP aangezet: 3200, 2666 of 2133 maakt allemaal geen fluit uit.
Peripherals uitzetten (PCI, WIFI, BT etc) scheelt gezamenlijk +- ,5 watt.

1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 225,-€ 225,-
1MoederbordenASRock Z590M-ITX/ax€ 169,-€ 169,-
1Usb-sticksSamsung Bar Plus 32GB Titanium€ 11,95€ 11,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 119,-€ 119,-
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 644,85
Windows of Linux? Je dient meer te spelen met je Turbo instellingen en undervolt. Daarnaast, wat hier boven wordt gezegd. Je hardware keuze is nu niet echt "energy saving" minded.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• renedis

Hardware:

1ProcessorsIntel Core i9-10900 Boxed€ 414,95€ 414,95
1MoederbordenAsus Pro H410T/CSM€ 117,60€ 117,60
1BehuizingenInWin IW-RF100S€ 0,-€ 0,-
1Computer accessoiresLEICKE ULL ITX Pico PSU Power Supply 150 W€ 0,-€ 0,-
3VentilatorenNoctua NF-A4x20-PWM, 40mm€ 14,50€ 43,50
2Geheugen internCrucial CT32G4SFD832A€ 136,68€ 273,36
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 4TB€ 433,79€ 433,79
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 127,77€ 127,77
Totaal€ 1.437,77

Deze machine nu alweer een tijdje op de testplank. Betere resultaten gemaakt dan verwacht.

Undervolt toegepast, jammer genoeg redde ik net niet stabiel de 100 mV. Vanwege transcoding doeleinden is de GPU niet voorzien van een undervolt gezien deze dan ook voor instabiliteit zorgde.

Undervolt:

temperature target: -20 (80C)
core: -89.84 mV
gpu: 0.0 mV
cache: -89.84 mV
uncore: -89.84 mV
analogio: -89.84 mV
powerlimit: 90.0W (short: 1.0s - enabled) / 65.0W (long: 1.0s - enabled)

BIOS settings:

- Audio chip OFF
- Powersaving mode ON
- Turbo feautures: ON
- Cores active: 10
- Threads active: 20

OS/Software:

- Containers actief: 24
- Powertop 2.13
- Undervolt 0.3.0

I/O:

- USB-devices: 2
- Netwerk actief: Ja, 1x

Metingen:

- Laagst gemeten: 8.39W
- Gemiddeld gemeten: 9.89W
- Piek gemeten: 139.4W

Toelichting:

Helaas had ik wat te maken met instabiliteit gedurende het testen. Ook zonder undervolt bleek de machine zeer onstabiel bij 70+ watt loads. Ik snapte er niets van, gezien de machine het wel goed had gedaan. De instabiliteit was ook niet altijd aanwezig. Hierdoor kon ik het niet pinpointen wat het probleem nu was. Tot op één ochtend de machine uit stond en ik niet meer aankreeg. Op dat moment gebruikte ik een 85W adapter welke bij een PicoPSU set werd geleverd. Was deze dan te zwak voor de i9-10900? Ik had toch BIOS ingesteld op max verbruik.. Wat bleek, de DC jack adapter kabel om via de interne DC connector te verbinden bleek te zijn gesmolten. Voor mij dus geen converter meer. De kabel heeft niet meer dan 80W gezien, terwijl ik de 150W nog moest gaan gebruiken. Inmiddels maar zelf een degelijke kabel gesoldeerd.

• project.bobby
Linux (ubuntu live boot), misschien dat ik ff een full install moet doen en dan nog een keer kijken of ik meer kan tunen vanuit OS.

@raymondw
Dat zou nog kunnen inderdaad, is nog een oude voeding die ik had liggen (veel hoog wattage) - ook geprobeerd met een 860i met vergelijkbaar resultaat (maar ook veel te hoog).

• renedis
project.bobby schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:45:
Linux (ubuntu live boot), misschien dat ik ff een full install moet doen en dan nog een keer kijken of ik meer kan tunen vanuit OS.

@raymondw
Dat zou nog kunnen inderdaad, is nog een oude voeding die ik had liggen (veel hoog wattage) - ook geprobeerd met een 860i met vergelijkbaar resultaat (maar ook veel te hoog).
Installeer het OS idd, met voorkeur de server versie. Installeer dan ook gelijk Powertop ("apt install powertop") en voer "powertop --auto-tune" uit. Wacht even een paar minuutjes, vervolgens zou je meting lager uit moeten vallen.

• project.bobby
renedis schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

Installeer het OS idd, met voorkeur de server versie. Installeer dan ook gelijk Powertop ("apt install powertop") en voer "powertop --auto-tune" uit. Wacht even een paar minuutjes, vervolgens zou je meting lager uit moeten vallen.
Ik ga het ff proberen, thanks. Ben benieuwd :).

• project.bobby
renedis schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

Na powertop zit ik op 24 watt. Ik denk dat dat nu dan toch door de voeding komt - ik kwam een review tegen waarin deze voeding onder de 20 watt richting de 50% efficiency zakt.

Ik heb nu een FSP FlexGURU 250W besteld om te kijken of dat inderdaad de oorzaak is.

• Skynett
project.bobby schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:28:

Dat klopt. Met alle Cstates enabled wordt in idle de CPU al naar beneden geklokt naar 800Mhz. Je moet juist een CPU kiezen die in idle zo min mogelijk vermogen gebruikt, aangezien je systeem de meeste tijd in idle staat en die status uiteindelijk bepalend is voor het (gemiddelde) energieverbruik.

Daarom zijn de Pentium Golds en i3's zo populair. En ook een T-processor is niet de ideale keuze, die is slechts beperkt in zijn maximale energieverbruik, terwijl het juist om idle verbruik gaat.

• project.bobby
Skynett schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:43:
[...]

Dat klopt. Met alle Cstates enabled wordt in idle de CPU al naar beneden geklokt naar 800Mhz. Je moet juist een CPU kiezen die in idle zo min mogelijk vermogen gebruikt, aangezien je systeem de meeste tijd in idle staat en die status uiteindelijk bepalend is voor het (gemiddelde) energieverbruik.

Daarom zijn de Pentium Golds en i3's zo populair. En ook een T-processor is niet de ideale keuze, die is slechts beperkt in zijn maximale energieverbruik, terwijl het juist om idle verbruik gaat.
Je hebt gelijk, maar als ik de reviews mag geloven is het verbruik van deze processor ook relatief laag in idle en is dat het (grootste) probleem niet.

Ook als ik cores helemaal uitschakel maakt dat niet uit voor het verbruik (blijft ~24 w nu) - dus ik denk dat die voeding de bottleneck is.

Toetsenbord en muis was trouwens ook nog is 3 watt :+ dus headless kom ik op ~21 watt

Edit: ubuntu --> xubuntu en ik schommel rond de 18watt. Dat is ook best een verschil.

[Voor 4% gewijzigd door project.bobby op 27-10-2021 14:16. Reden: kleine update die niet een losse post waard is.]

• Skynett
project.bobby schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Je hebt gelijk, maar als ik de reviews mag geloven is het verbruik van deze processor ook relatief laag in idle en is dat het (grootste) probleem niet.

Ook als ik cores helemaal uitschakel maakt dat niet uit voor het verbruik (blijft ~24 w nu) - dus ik denk dat die voeding de bottleneck is.

Toetsenbord en muis was trouwens ook nog is 3 watt :+ dus headless kom ik op ~21 watt
Klopt ook. Ik heb ook een i5-9600 en die vraagt in idle op 800Mhz ook nog iets van 3W, en dat is al erg weinig. Die andere CPU's gaan zelfs daar nog weer iets onder. Maar veel scheelt het niet.

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-06 11:29
Hoi Tweakers!

Heb met veel interesse de info geabsorbeerd van dit topic. Zelf ben ik sinds kort namelijk h.e.e.a. aan het uitzoeken om mijn RBP en VPS samen te voegen tot iets serieus dat niet veel verbruikt maar met wel wat meer 'oompf'.

Enkele eisen
  • De server moet compact zijn. Max 15L, liever <10L.
  • Idle verbruik onder de 8 watt, liefst lager (belangrijkste eis).
  • Budget is rekbaar, maar liefst <1.000 euro.
  • Minimaal 2TB aan opslag (geen RAID).
Wat ik op deze server zou willen draaien
  • Home Assistant met enkele add-ons (Spotify, Grafana, etc.)
  • NextCloud met ca. 1TB aan data
  • VaultWarden
  • Pi-Hole
  • Mealie
  • Meer...
Configuratie plannen
Ik heb goede verhalen gehoord over Proxmox. Ik heb het idee dat dat een goede balans heeft tussen gebruiksvriendelijkheid (veel guides, UI) en Tweakbaarheid (veel opties, incl aankloten met VMs).
Ik zit eraan te denken om HA en NextCloud elk op een aparte VM te draaien. De overige zaken zou ik in Docker containers draaien.

Hardware plannen
Ik twijfel momenteel nog enorm tussen twee suggesties die hier meermaals genoemd zijn. Ook heb ik de optie van een Synology NAS nog niet geheel afgeschoten, omdat ik dit daar ook allemaal op kan draaien. Ik heb echter mijn twijfels m.b.t. zuinigheid en rekenkracht voor deze systemen (VMs zijn dan sowieso uitgesloten, maar DSM is dan wel weer veiliger in gebruik volgens mij). Kwam ook nog mooi NUC spul tegen van Cirrus7 maar dat was het allemaal net niet.. Opties die ik dus nu overweeg:

Systeem 1: DeskMini
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 135,47€ 135,47
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 141,34€ 141,34
1Geheugen internCorsair ValueSelect CMSO16GX4M1A2133C15€ 70,32€ 70,32
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 194,15€ 194,15
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 59,25€ 59,25
Totaal€ 600,53

Hier is het een beetje vervelend dat er weinig ruimte is voor een fatsoenlijke data schijf. Ik heb geen betrouwbare 2.5" schijf kunnen vinden die in deze behuizing past, vandaar de SSD.

Systeem 2: 'grote' Fujitsu
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 135,47€ 135,47
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,77€ 98,77
1BehuizingenJonsbo C2 Zwart€ 47,95€ 47,95
1Geheugen internCorsair ValueSelect CMSO16GX4M1A2133C15€ 70,32€ 70,32
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 194,15€ 194,15
Totaal€ 644,91

Volgens mij de zuinigste optie. Helaas wel wat aan de grote kant, maar kon geen kleinere uATX behuizing vinden met positieve reviews.

Systeem 3: Synology
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 2TB (128MB cache)€ 68,63€ 68,63
1NetwerkopslagSynology DS720+€ 429,-€ 429,-
Totaal€ 556,88

Vragen aan jullie
Hoe is Proxmox m.b.t. zuinigheid? Zijn er betere opties voor deze serverschaal?
Welk van deze systemen zou het zuinigst zijn (of scheelt het nauwelijks?)?
Zijn er suggesties/verbeterpunten qua componentkeuze?

[Voor 3% gewijzigd door Tiimmeh op 28-10-2021 14:38]

• renedis
Vergeet een 3.5" HDD. Je hebt max 2TB nodig zeg je, koop dan een 2TB 2.5" SSD als data disk. Dan kan je een 256GB/512GB als boot SSD gebruiken. Op die manier kan je gemakkelijk sub 10W komen.

Overigens is het denk ik handiger om compleet met containers te werken in plaats van met VM's. je eisen lijstje bevat niet echt iets waarvan ik denk dat je een VM nodig hebt. HA supervised installer gebruiken, portainer, samba, nextcloud pi-hole, mealie, vaultwarden... alles valt als container te installeren. Dat icm Ubuntu 20.04.3 LTS met powertop en een eventuele undervolt zorgt er voor dat het systeem uiterst zuinig kan zijn.

P.S. Als je echt mini wilt gaan koop dan een Fujitsu Esprimo G558 (i3 8100 /i3 9100) of dergelijke. Dat verbruikt met een 60W adapter + 2.5"SSD + M.2 nvme SSD á 2.78W idle (Ubuntu 20.04.3 LTS + powertop).

• Hans1990
Met het risico iets meer de software kant van de server in te gaan..

Proxmox gebruikt (nog) linux kernel 5.4. Die zal voor die serie Intel chips al goed uitgekauwde power management hebben. Je kan daar ook powertop op installeren en draaien.

Echter, als je geen VM's nodig hebt, dan zie ik niet zo gauw waarom je Proxmox zal installeren. De web GUI van Proxmox spreek ik enkel alleen aan voor het beheren van VM's. Systeem monitoren doe ik wel via SSH en diverse CL tools. Docker containers beheer ik met Portainer. ZFS beheer ik ook via CL. Ik meen ook dat Ubuntu tegenwoordig ZFS heeft, (mocht je ooit toch een (solid-state) disk array willen bouwen).

Als zijnoot: ik heb goede ervaringen (gehad) met Proxmox, echter "gehad" komt omdat ik afgelopen weekend mijn server SSD heb overgezet naar de Ryzen 5600G hw, en op enkele problemen stuit mbt de nieuwe hardware. De kernel 5.4 is niet geschikt voor Ryzen 5000, welke vermoedelijk random crashes veroorzaakte. Helaas biedt Proxmox nog geen nieuwere kernels aan.. [edit: zie 1] Gelukkig bood een community kernel (5.14) uitkomst, echter deze brak vervolgens weer compatibiliteit met AppArmor waar containers (LXC of Docker) op leunen priviliges beheer. Daardoor kon ik dus weer geen containers starten.

Ik had geen zin om alle linux headers er bij te halen en zelf apparmor te recompilen, dus als temporary fix heb ik AppArmor nu uitgeschakeld in GRUB (voor het booten van de kernel). Dat schakelt natuurlijk wel het stukje "Armor" uit die de service biedt mbv unpriviliged/priviliged containers veiligheid. Ik zou in dit geval baat kunnen hebben door containers naar een VM te verhuizen zodat de supervisor kernel geen/weinig invloed meer heeft op kernel waar de containers mee praten.
Of een alternatief is dat ik Proxmox eruit schop en overstap naar Ubuntu server 21.10 o.i.d. die wel een recente kernel 5.13 bevat.

Ik ben er nog niet over uit. Ik heb net HA op m'n server gezet (ook dit weekend verhuisd :D), en ik weet niet hoeveel HA direct met bridiges/USB dongles o.i.d. zal gaan praten, of dat alles via networked apparatuur kan. Ook daarvoor kan een VM met USB passthrough makkelijk zijn, maar ik geloof dat Docker dat ook kan.

Andere containers zoals owncloud, pihole, database servers, git/ci servers, enz. hebben vaak enkel maar een netwerk poort en data volume nodig.

edit:
1) Ik lees net dat ze wel optie 5.11 als default aanbieden in PVE 7. Ik had een migratie van PVE 5 doorgezet met updates, die de default niet aanpaste. Ook daar lees ik dat er instellingen aan AppArmor gewijzigd moeten worden.. :z

[Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 28-10-2021 09:14]

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:15
Even een vraagje omdat ik zag dat het hier laatst over ging en m'n interesse toch wel gewekt is. Is er een tool oid beschikbaar om te kijken of zo'n server plex (en eventueel transcoden) zonder al te veel problemen aan kan?

#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray
1MoederbordenFujitsu D3643-H

Als ik de processor specs mag geloven zit er mooi een iGPU in, maar ja, dat geeft geen garranties. Wellicht gaat er wat anders op z'n gat. Het zou een beetje jammer zijn als achteraf blijkt dat het transcoden toch niet helemaal lekker werkt.
Bjk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:46:
[ding/adapter voldoet, er hangen in totaal 3x 3.5" HDD en 1x SSD aan. Wat is jullie advies?
Een complete onderdelenlijst is nodig om goed te beoordelen of een configuratie mogelijk is. Stel dat de 3.5" disk drives ieder 24W vereisen tijdens opstarten, en dat ze alle tegelijk een piek bereiken, dan heb je 24*3=72W nodig. Dan blijft er 18W over voor de rest van het systeem. Dat is te weinig. Ik zou 30W rekenen voor het basissysteem. Bij elkaar 72W+30W=102W. Dus je hebt een PicoPSU nodig die voldoende 12V kan leveren aan zowel de disks als de processor en de rest van het systeem. Je kunt het risico nemen dat voor de korte duur een en ander voldoende is. Dat is een gok, waarbij de kans dat de pieken samenvallen kleiner is dan de kans dat pieken samenvallen als je opnieuw opstart. Hetzelfde geldt als de disks downspinnen en opnieuw exact tegelijk pieken terwijl je een maximum last op de processor+gpu hebt met een of andere zware testtool.

Een 120W adapter zou voldoende zijn.

Voor een systeem met 2.5" drives die 3.75W piekverbruik hebben zou een PicoPSU-80/60 kit (met een extra 12V EPS kabel) voldoende zijn geweest. Het verschil in piekverbruik tussen 3.5" disks en 2.5" is groot: in dit voorbeeld 20,25W per disk. Als een disk eenmaal draait loopt het benodigde vermogen terug. Bij een moderne WD 3.5" disk is dat omstreeks 3W, bij een 2.5" 4TB of 5TB disk is dat 0,85W. Deze 3.5" disk verbruikt dan 3,5x meer.

De SSD heeft een verwaarloosbaar laag verbruik als het een gewone SSD is. Bijvoorbeeld een SATA SSD of een NVMe SSD die niet gericht is op topsnelheden. NVMe SSD's met hoge doorvoersnelheden kunnen tegenwoordig meer verbruiken dan een hard disk wanneer actief. In idle is het verbruik minder dan een Watt, soms enkele tientallen milliwatts. Sommige SSD's hebben problemen met low power standen, dus onderzoek dat eerst. Samsung SATA SSD's doen het meestal goed.

Het gekozen moederbord heeft 4 SATA aansluitingen, met 3 SATA hard disks en een SATA SSD zijn alle aansluitingen benut.

Zie de topic start voor uitleg over het uit de externe behuizing halen van 2.5" hard disks. Dat is meestal goedkoper. SSD's zijn tegenwoordig ook beschikbaar met veel ruimte, ze zijn een stuk minder duur dan enkele jaren terug.
Lanfear89 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:46:
Even een vraagje omdat ik zag dat het hier laatst over ging en m'n interesse toch wel gewekt is. Is er een tool oid beschikbaar om te kijken of zo'n server plex (en eventueel transcoden) zonder al te veel problemen aan kan?
Dat is pas nog ter sprake geweest: https://gathering.tweaker...message/69146954#69146954

In het kort: de software moet Intel Quick Sync Video ondersteunen. Plex heeft die ondersteuning kennelijk in een abonnementsysteem gestopt: beetje raar en niet milieuvriendelijk.

• Dacuuu
@Tiimmeh ik draai unraid op mijn zuinige server. Ik draai al jou software voorbeelden in docker. Easy met een paar klikken up & running!
@renedis 139W is te veel voor een 84W adapter. +10% piek voor 10ms, dus ongeveer 92W is een reëel maximum. De Fortron die je hebt is waarschijnlijk een oud type adapter, ontworpen voor 2010. Misschien heeft het geen over current protection (OCP)?

Ik denk dat als er meer dan 100W wordt getrokken op 12V en sprake is van meer dan een kabel met Molex mini fit JR connector aankan. Gek genoeg zie ik daar niet veel problemen over langskomen, terwijl moderne processoren in staat zijn de specificaties te overschrijden van een kabelpaar. De kabel naar de processor, dat is standaard een 4 pin Molex en bij een "zwaar" uitgevoerd moederbord een 8 pin of nog meer. Een beperkt moederbord gecombineerd met een zware processor kan dan hitte problemen veroorzaken, dan is de belasting meer dan 100W per aderpaar. Als je langdurig zwaar gaat belasten, zou ik kijken naar een 14 AWG (2,5mm²) kabel. Standaard kabels zoals 18 AWG (1mm²) of minder zijn niet voldoende voor enkelvoudig DC. Dat heeft verder niets te maken met de voeding, puur met de kabel. Een slechte connectie zorgt voor hitte als je boven 100W gaat.

Farnell heeft 16AWG (1,5mm²) 9A Molex kabels van Molex zelf (mini fit JR 4.2mm receptacle, zoals in EPS). Per pin paar kan hier 108W overheen. Deze met 2 pins. Ik heb nog geen connectoren voor meer dan 9A gevonden. Een 4pin connector kan 18A16A aan.

Conclusie: een 2 pin Molex connectie op het moederbord mag niet worden belast met meer dan 9A ofwel 108W bij 12V.

Edit: de handleiding van het Asus moederbord geeft niet aan wat de beperkingen zijn van de 2 pin aansluiting. Het verwijst naar de specification sheet voor details, maar de specs online bevatten nog minder informatie.

Modden (in het algemeen)
Het goede is wel dat de Molex connectoren goed ontworpen zijn, met een stevige connectie een groot raakoppervlak. Een standaard los verkrijgbare 5.5/2.5mm² barrel plug kan vaak niet meer dan 3 tot 6A aan, dat is met 72W dus veel minder dan bijvoorbeeld een 120W voeding aankan. Ik ben van plan de kabel van de adapter van mijn werkstation te voorzien van een mini fit JR, van Molex zelf. Dat zorgt voor een connectie minder en voor een stevige 18A verbinding. Het is ook een optie om de DC input kabels op de PicoPSU zelf te vervangen door dikkere kabels. Korte DC kabels zijn sowieso beter dan lange kabels. Het verkorten van de DC kabel van de adapter naar 50cm maximaal zorgt ervoor dat de spanning op niveau blijft. Bij een lange kabel kan de spanning dalen met enkele tienden van een volt. Als een adapter net binnen 11,4V ondergrens blijft bij de zwaarste belasting is dat van belang.

Natuurlijk moeten kabelaanpassingen van goede kwaliteit zijn, meestal betekent dat: goed gesoldeerd. Met krimpkous ter bescherming. Slechte verbindingen zullen hitte veroorzaken bij zware belasting.

Er is een DIN 4 pin adapter voor PicoPSU, maar ik denk dat de los verkrijgbare kabels ook een tamelijke lage amp rating hebben.
Sommige molded (gesloten plastic) 5.5mm²/2.5mm² plugs standaard aanwezig op adapters zijn uitstekend, die kunnen wel meer aan dan losse barrel plugs. Het verschil is merkbaar in mijn overbelasting tests.

De close up foto hierboven is een losse 5.5/2,5 mm barrel (ronde) plug met ter vergelijking een 16AWG Molex kabel. Let op het verschil in dikte van de kabel ten opzichte van de kleine dunne metalen lip met rond gaatje die bestemd is voor de + kabel. Deze metalen lip is slechts 0,2mm dik en 1,9mm breed, dat geeft een doorsnee oppervlakte van 0,38mm². De kabel heeft 1,5mm², dat is nodig voor 9A; dat is 4 keer meer.

offtopic:
Overigens zijn er tegenwoordig adapters die veel meer aankunnen dan 120W. Dat is mogelijk geworden door toepassing van GaN (GalliumNitride) chips. De adapters zijn typisch klein, krachtig en ze kunnen een hoge efficientie halen bij hoge belasting, 94 a 95% is normaal. Heel sterke voedingen (bijvoorbeeld 2.5kW) halen 99,9%.

• D-Three
  • Nu online
@renedis
Dat adapterkabeltje ziet er inderdaad wat licht uit. Ik heb een molex connector rechtreeks aan de voedingsadapter gezet. Weliswaar een 6-pins omdat mijn moederbord dat toe liet ;) Is er een reden waarom je de DC ingang niet gebruikt? Ik zie dat jouw moederbord een 19V adapter toe laat, dat is ook een manier om de stroom te doen dalen.
mrmrmr schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:35:
@renedis 139W is te veel voor een 84W adapter. +10% piek voor 10ms, dus ongeveer 92W is een reëel maximum. De Fortron die je hebt is waarschijnlijk een oud type adapter, ontworpen voor 2010. Misschien heeft het geen over current protection (OCP)?
Hij heeft een 150W adapter toch?
Farnell heeft 16AWG (1,5mm²) 9A Molex kabels van Molex zelf (mini fit JR 4.2mm receptacle, zoals in EPS). Per pin paar kan hier 108W overheen. Deze met 2 pins.
Die cable assemblies zijn ideaal! (y) Dan hoef je zelf niet aan de slag met het krimpen van pinnetjes. Zelf had ik het geluk gebruik te kunnen maken van de correcte tools :)
Ik heb nog geen connectoren voor meer dan 9A gevonden. Een 4pin connector kan 18A aan.
Dat klopt helaas niet helemaal. De maximum stroom is ook afhankelijk van het gebruikte contact, daar zit ook nog een verschil in. En de maximum stroom per pin daalt naargelang er meer pinnen in een connector zitten. Meer pinnen dichter bij elkaar => meer warmteontwikkeling => lagere maximum stroom. Een tabelletje kan je vinden in de datasheet van Molex: https://www.molex.com/pdm_docs/ps/PS-5556-001-001.pdf
Conclusie: een 2 pin Molex connectie op het moederbord mag niet worden belast met meer dan 9A ofwel 108W bij 12V.
Klopt maar zijn piekload is uiteraard niet continue. Kortstondig zou de connector het wel moeten aan kunnen. Toch is het vreemd dat er slechts een 2-pin connector is voorzien op het moederbord, een 4-pin had mij logischer geleken.

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-06 11:29
@Hans1990 @renedis Heel veel dank voor jullie uitgebreide ervaringen! Het lijkt mij dan misschien toch een optie om met Portainer or Unraid te gaan werken voor mijn toepassingen. Had vooral het idee dat een VM voor losse applicaties voordelen heeft mbt stabiliteit en veiligheid maar volgens mij valt dat wel te overzien als ik andere ervaringen lees.. Heb ook de 3.5" in het Fujitsu systeem van mijn vorige post aangepast met een 2.5" SSD.

Ben ik enkel nog benieuwd waar de meeste zuinigheid winst te behalen valt. Zijn er grote verschillen tussen bijvoorbeeld Ubuntu Server en Unraid qua verbruik? En hoe zou het verbruik verschillen tussen een DeskMini 310 en een Fujitsu Moederbord met gelijke CPU/schijven/geheugen (het verschil tussen systeem 1 en systeem 2 in mijn vorige post)? 2-3 watt winst vanwege het Fujitsu moederbord gok ik?

[Voor 13% gewijzigd door Tiimmeh op 28-10-2021 14:41]

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tiimmeh schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:36:
@Hans1990 @renedis Heel veel dank voor jullie uitgebreide ervaringen! Het lijkt mij dan misschien toch een optie om met Portainer or Unraid te gaan werken voor mijn toepassingen. Had vooral het idee dat een VM voor losse applicaties voordelen heeft mbt stabiliteit en veiligheid maar volgens mij valt dat wel te overzien als ik andere ervaringen lees.. Heb ook de 3.5" in het Fujitsu systeem van mijn vorige post aangepast met een 2.5" SSD.

Ben ik enkel nog benieuwd waar de meeste zuinigheid winst te behalen valt. Zijn er grote verschillen tussen bijvoorbeeld Ubuntu Server en Unraid qua verbruik? En hoe zou het verbruik verschillen tussen een DeskMini 310 en een Fujitsu Moederbord met gelijke CPU/schijven/geheugen (het verschil tussen systeem 1 en systeem 2 in mijn vorige post)? 2-3 watt winst vanwege het Fujitsu moederbord gok ik?
Qua gekozen hardware heb je geen harde schijven gekozen dus het voordeel van unraid om enkel de te beschrijven schijf op te starten maakt voor jouw situatie niet (meer) uit. Welk OS met jouw configuratie het zuinigst is (en welke je fijner vindt werken) zul je moeten gaan testen en meten :)
D-Three schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:55:
Dat klopt helaas niet helemaal. De maximum stroom is ook afhankelijk van het gebruikte contact, daar zit ook nog een verschil in. En de maximum stroom per pin daalt naargelang er meer pinnen in een connector zitten. Meer pinnen dichter bij elkaar => meer warmteontwikkeling => lagere maximum stroom. Een tabelletje kan je vinden in de datasheet van Molex: https://www.molex.com/pdm_docs/ps/PS-5556-001-001.pdf
Ja, dat is wat anders dan de spec sheet van de kabel van Molex die per pin 9A aangeeft. Het zou dan dalen naar 8A per verbinding over 'brass', ofwel 16A i.p.v. 18A voor de 4 pins versie, ik heb het even aangepast. 16A of 192W is is ruim voldoende voor elke Mini-Box PicoPSU.

Wat betreft de adapter: @renedis noemde in de tekst dat hij een PicoPSU set gebruikt met een Fortron adapter. De adapter in de lijst is inderdaad een 150W Leicke. Daar kun je zo'n 2 pin Molex wel mee overbelasten.
Pagina: 1 ... 102 103 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee