| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Voor 255% gewijzigd door mrc4nl op 24-10-2015 22:33 . Reden: linkje power-consumption-database is deaud ]
ora et labora
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 255% gewijzigd door mrc4nl op 24-10-2015 22:33 . Reden: linkje power-consumption-database is deaud ]
ora et labora
[ Voor 255% gewijzigd door mrc4nl op 16-04-2013 23:08 ]
ora et labora
Ter informatie. Hier staat het oude topic: Nieuwe Zuinige Server (discussie) |
[ Voor 23% gewijzigd door CaptJackSparrow op 10-05-2013 12:03 ]
ora et labora
en voor 1080p content afspelen ?mrc4nl schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:00:
voor downloaden is een i5 echt zwaar overkill dat zou ik niet doen
geloof het of niet maar ja die maken ze >< http://www.zyxel.com/nl/nl/products_services/nsa320.shtmlmux schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:01:
Puur downloaden kan die G1610 inderdaad makkelijk. Het enige waar je je evt. zorgen over zou moeten maken is transcoding.
BTW, zyxel NAS? Maken zij ook NASsen?
Idle valt het verschil nog wel mee, maar onder load ligt amd ver achter bij performance/watt. Dan mag je wel gaan denken aan goede processorkoeling om alle hitte te kunnen afvoeren.gwystyl schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:02:
Ik zie dat er hierboven alleen maar Intel processoren genoemd worden, en in de spreadsheet staat maar één systeem met een AMD A8. Is Intel over het algemeen zuiniger dan AMD, of is de performance per watt beter oid?
Ik ben zelf aan het kijken naar een zuinige HTPC/server waarmee op zijn tijd ook een spelletje gespeeld moet kunnen worden, en ik wil daarom een A10-5800k gebruiken. Moet ik hierbij met een hoger verbruik rekening houden dan met een Intel combo of kan ik een bijna even zuinig systeem krijgen met een AMD mITX bordje als basis?
[ Voor 21% gewijzigd door mrc4nl op 07-03-2013 14:10 ]
ora et labora
[ Voor 13% gewijzigd door Fiber op 07-03-2013 14:21 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ja... dit is een beetje jammer IMO. Ik heb m'n best gedaan om de laatste paar maanden aan configs in het vorige zuinige servertopic door te spitten en ik heb rondgekeken op hardwareluxx en computerbase (twee duitse fora), maar er is letterlijk niks te vinden op AMD-gebied wat men heeft ingezet voor servertaken en wat enigszins modern is. Het enige wat ik vind zijn een hoop C60-bordjes (de bekende Asus C60M-I) en verder vooral oude Athlon II X2 en Phenom II X4 systemen. Llano wordt vooral ingezet voor HTPCs (for obvious reasons) en higher end spul gaat in gaming-machines.gwystyl schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:02:
Ik zie dat er hierboven alleen maar Intel processoren genoemd worden, en in de spreadsheet staat maar één systeem met een AMD A8. Is Intel over het algemeen zuiniger dan AMD, of is de performance per watt beter oid?
Definitely AMD.Ik ben zelf aan het kijken naar een zuinige HTPC/server waarmee op zijn tijd ook een spelletje gespeeld moet kunnen worden, en ik wil daarom een A10-5800k gebruiken. Moet ik hierbij met een hoger verbruik rekening houden dan met een Intel combo of kan ik een bijna even zuinig systeem krijgen met een AMD ITX bordje als basis?
Er is geen voordeel aan ATX boven mATX. Een ATX bord is niet goedkoper of feature-rijker. Meestal juist duurder, omdat er bijna alleen ATX borden met gaming-features worden gemaakt (ruimte voor meerdere GPUs, etc.). mATX is wél gunstiger dan ITX in dat je meer bang for buck krijgt, vooral op het gebied van sata-poorten.Een vraag die in dezelfde lijn ligt: in TS worden ITX en thinITX borden genoemd, en één mATX bord. Zijn die zuiniger omdat er minder op aangesloten kàn worden en er dus minder onderdelen op het moederbord hoeven te zitten of zijn er ook zuinige ATX borden? Ik zou zelf bij een nieuw systeem uitgaan van een klein kastje, maar ik kan me voorstellen dat menig tweaker makkelijk een ATX kast in de meterkast kwijt kan en dus niet gebonden is aan ITX of mATX
Ik heb eerder een lc-1320mi aangeraden in een BBG en vervolgens feedback van 2 mensen gekregen over de slechte kwaliteit van de bijgeleverde voeding. Zelf heb ik hem inmiddels ook bekeken en het is echt een crappy voeding die het niet lang volhoudt als je hem 24/7 gebruikt. Ik raad hem nu af.wouter.N schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:13:
Ik wil een erg goedkope één HD NAS maken hoofdzakelijk om te dienen als download station.
Hoe denken jullie over de 'LC-Power LC-1320mi' behuizing en dan vooral de voeding die er in zit? Het grootste nadeel vind ik de één 3.5 inch hd die er maximaal maar inpast, het liefst zou ik minimaal 2 willen.
Voor het moederbord dacht ik aan een 'Intel Desktop Board DH61DLB3', of is een 'Asrock B75M-ITX' een betere keus?
Het liefst zou ik een behuizing hebben wat lijkt op de HP N40L maar wat ik kan vinden is allemaal erg duur en de HP N40L is jammergenoeg best onzuinig.
Waar je vooral met zit is dat deze behuizing met verschillende DC-DC boards werd geleverd. Volgens mij was het toen gaande dat je hem in eerste instantie wel aanraadde omdat er wel een degelijk ding in zat (ook met solid caps, wat je ook maar weinig ziet bij die goedkope dingen).mux schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:21:
[...]
Ik heb eerder een lc-1320mi aangeraden in een BBG en vervolgens feedback van 2 mensen gekregen over de slechte kwaliteit van de bijgeleverde voeding. Zelf heb ik hem inmiddels ook bekeken en het is echt een crappy voeding die het niet lang volhoudt als je hem 24/7 gebruikt. Ik raad hem nu af.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Ja, dit speelde inderdaad mee. Niet alleen LC-power maakte zich hieraan schuldig, ook de Antec ISK-300 en -310 hebben variërende (en vaak matige) kwaliteit voedingen gehad. Die raadde ik eerder ook graag aan (vooral de 60/75W variant met picopsu) maar is nu ook komen te vervallen in de BBG. Heel vervelend, want qua indeling zijn het allebei leuke kastjes. Hoewel het plastic - vooral bij klapdeurtjes - van lc-power vaak te wensen over houdt (gaat na een paar maanden stuk).Bolletje schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:35:
[...]
Waar je vooral met zit is dat deze behuizing met verschillende DC-DC boards werd geleverd. Volgens mij was het toen gaande dat je hem in eerste instantie wel aanraadde omdat er wel een degelijk ding in zat (ook met solid caps, wat je ook maar weinig ziet bij die goedkope dingen).
Later kwam toen naar voren (ik heb toen o.a. foto's gemaakt herinner ik me nog) dat er ook veel versies met matige boards waren. Je zit dan te spelen met onzekerheid.
Yep, dit begint langzamerhand extreem interessant te worden. Pas sinds kort heb ik slides en aankondigingen gehoord van ARM-chips met ingebouwde ondersteuning voor 'traditionele' desktopinterfaces zoals SATA en PCI-e, dus het is nu nog niet echt mogelijk om aanbevelingen te doen. Er is te weinig aanbod. Maar in de komende maanden/het komende jaar zal dit zeker aan bod komen in dit topic.brama schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:50:
Wat ook nog wel eens interessant kan zijn, zijn servertjes gebaseerd op ARM cpu's. Een moderne ARM SoC gecombineerd met bijv. een sata-controller moet toch best leuke cijfers neer kunnen zetten. Vooral qua zuinigheid, maar voor een licht servertje levert het inmiddels toch ook aardig wat performance.
Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Ik lig er een beetje 'uit' de laatste jaren, in het begin van het vorige topic was ik nog behoorlijk bij. Wie weet hier meer zinnigs over te vertellen?
Intel blijft energiezuiniger en verbruikt met name onder load beduidend minder zoals Mux al aangeeft.gwystyl schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:02:
Ik ben zelf aan het kijken naar een zuinige HTPC/server waarmee op zijn tijd ook een spelletje gespeeld moet kunnen worden, en ik wil daarom een A10-5800k gebruiken. Moet ik hierbij met een hoger verbruik rekening houden dan met een Intel combo of kan ik een bijna even zuinig systeem krijgen met een AMD ITX bordje als basis?
[ Voor 42% gewijzigd door -JB- op 07-03-2013 15:41 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
beide dank voor de antwoorden en, zo wordt een combinatie van zuinige server met grafische mogelijkheden wel interessant zonder voor die grafische pracht enorme offers qua zuinigheid te doen.-JB- schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:35:
[...]
Intel blijft energiezuiniger en verbruikt met name onder load beduidend minder zoals Mux al aangeeft.
Eventueel kan je ook kijken naar een Radeon 7750 Grafische kaart, deze verbruiken idle bijna niets meer als het scherm uit staat. Ik kan zo snel even geen bron terugvinden, maar ik dacht dat ze onder de 3w zitten. Op die manier heb je een erg zuinige download-bak die je ook nog een keer voor een knap spelletje kan gebruiken!
edit: Marketingfilmpje van AMD waar de 3w in voorkomt: YouTube: AMD's ZeroCore Power Technology Explained
[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 07-03-2013 15:45 ]
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 36,31 | € 36,31 |
1 | Asrock B75M-ITX | € 73,95 | € 73,95 |
1 | Cooler Master Elite 120 Advanced | € 38,74 | € 38,74 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16N11/8 | € 41,- | € 41,- |
1 | Mini-box picoPSU 120 | € 34,82 | € 34,82 |
1 | Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V) | € 19,29 | € 19,29 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 244,11 |
Op XBMC achtige fora zie je de combi zuinige Intel CPU (Celeron) en een low profile 77xx GPU van AMD vaak voorbijkomen omdat deze nog in kleine kastjes past en zonder problemen door een PicoPSU gevoed kan worden.gwystyl schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:44:
[...]
beide dank voor de antwoorden en, zo wordt een combinatie van zuinige server met grafische mogelijkheden wel interessant zonder voor die grafische pracht enorme offers qua zuinigheid te doen.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik zou persoonlijk kijken naar een Thin-itx bordje van intel. Deze kost een paar tientjes meer, maar bespaard je ook een Pico-PSU. De enige voorwaarde is dan wel dat je geen oude (lees:stroomvretende) 3,5" HDD's eraan hangt. Maar met nieuwe 3,5" schijven verwacht ik dat 2 schijven geen enkel probleem zijn.wouter.N schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:55:
Wat denken jullie hiervan met de bedoeling als NAS/Download station te dienen (max 2x 3,5 inch en eventueel ooit nog ssd)
[ Voor 39% gewijzigd door -JB- op 07-03-2013 16:15 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 57,85 | € 57,85 |
1 | Synology Disk Station DS110j | € 120,70 | € 120,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 178,55 |
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
[ Voor 12% gewijzigd door Steefmeister op 08-03-2013 10:00 ]
Streamen of transcoden? Streamen kost alleen I/O dus dat kan praktisch elke processor. Transcoden is een ander verhaal; dat is juist CPU-intensief en dan ben ik bang dat je met een G1610 toch wel erg krap zit.Steefmeister schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 09:55:
Wat ik me wel afvraag volstaat een Intel Celeron G1610 om Full HD 3D te streamen?
Dat is mooi!nMad schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 21:57:
Mooi topic. Ik kan binnenkort wat metingen doen op een AMD A4-5300 en MSI FM2-A75IA-E53
Deze vraag is in het vorige topic al vaak gesteld. Maar staat (nog) niet in de huidige TS (idee?).Domokoen schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 15:33:
Heeft het zin om voor de CPU een Intel i3 3220T te nemen ipv een 3220? Deze heeft een TDP van 35W ipv 55W en is iets lager geklokt, maar merk je dat ook in het idle verbruik?
Naar hoeveel MHz klokt deze terug? Weet iemand dat toevallig? Ik las ergens dat de G1610 terugklokt tot 1600MHz, maar kan het voor de 3220(T) niet vinden.
ik meende dat je ook een gewone processor kan begrenzen.? het idle verbuik is inderdaad niet beter.Rayures schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:11:
[...]
Deze vraag is in het vorige topic al vaak gesteld. Maar staat (nog) niet in de huidige TS (idee?).
T (of S) versie is alleen interessant als het max verbruikt lager moet zijn. Bijv. om redenen van max vermogen van de voeding of koeling issues. Idle lopen de CPU's op nagenoeg gelijk verbruik.
ora et labora
Dit is inderdaad iets dat in de TS opgenomen kan worden.Rayures schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:11:
[...]
Deze vraag is in het vorige topic al vaak gesteld. Maar staat (nog) niet in de huidige TS (idee?).
T (of S) versie is alleen interessant als het max verbruikt lager moet zijn. Bijv. om redenen van max vermogen van de voeding of koeling issues. Idle lopen de CPU's op nagenoeg gelijk verbruik.
[ Voor 9% gewijzigd door Mars Warrior op 08-03-2013 16:38 ]
Zodra ik tijd heb zal ik dit gaan doen. Ik kan idle meten met 1x 2.5" os hdd aangesloten. Dus niet met 1x ssd zoals in de OP vermeldt staat. Het verbruik van deze hdd is waarschijnlijk eenvoudig op te zoeken dus dat hoeft geen probleem te zijn.Mars Warrior schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:56:
[...]
Dat is mooi!
Kun je dan behalve de idle metingen (niets aangesloten, beeldscherm uit, etc.), ook max. load (OCCT CPU / Furmark) willen meten? Deze willen we nl. ook gaan opnemen in de overzichten.
En als je je resultaten hier post, gaarne met je configuratie, evt. aangepaste BIOS instellingen en de gebruikte meetapparatuur.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
[ Voor 11% gewijzigd door Rayures op 08-03-2013 21:51 ]
planning was om hem in dit systeem te gaan gebruiken.mux schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 21:18:
Het is een nog iets duurdere en iets minder efficiënte variant van de Picopsu wide input (WI). Waar wil je hem precies voor gebruiken?
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 36,31 | € 36,31 |
1 | Intel DH77EB | € 87,30 | € 87,30 |
1 | Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB | € 59,99 | € 59,99 |
1 | Kingston KVR1333D3N9/8G | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 63,99 | € 63,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 287,58 |
[ Voor 16% gewijzigd door i-chat op 08-03-2013 22:34 . Reden: klein stukje vergeten ]
[ Voor 17% gewijzigd door - peter - op 09-03-2013 03:10 ]
Anoniem: 303530
[ Voor 9% gewijzigd door mux op 09-03-2013 13:15 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 09-03-2013 12:59 ]
als ik dat had willen vragen, dan had ik dat wel in een reactie op je laatste bbg post gevraagt of in een dm..mux schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 23:08:
Ik hoor een MADPSU feature request-blog?
Nog even een recheck gedaan, en ik zit als ie (win 2012) gewoon opgestart is, en niet echt iets doet op 51W.Mars Warrior schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 09:50:
Zo zat ik twee servers geleden met een idle verbruik van 90-95W, zo'n €180 / jaar aan stroom.
De vervanger, toevallig ook een DQ45EK, maar dan met een E7500, kwam uit op 35-45W en dat scheelde dus €90 / jaar (waarom jij dan op 60W uikomt?, soms veel idle disken?)
1 | Intel Xeon E3-1260L Tray | € 284,99 | € 284,99 |
1 | Intel Desktop Board DQ67OWB3 | € 105,61 | € 105,61 |
4 | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 81,- | € 324,- |
1 | NZXT Tempest 410 | € 0,- | € 0,- |
1 | Delock Nano Memory stick 4GB Zwart | € 8,06 | € 8,06 |
1 | G.Skill RipjawsX F3-10666CL9D-16GBXL | € 86,10 | € 86,10 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,95 | € 37,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 846,71 |
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Een passieve HD6850. Ik heb hem er even uitgehaald en nu staat t systeem op 48W idle. Toch nog flink wat stroom, maar dit is natuurlijk een desktop. Misschien dat mijn moederbord Gigabyte GA-Z77X-D3H niet een goede keus is. Heb er namelijk alleen maar verder een HD en een SSD in hangen, alsmede een Ivy Bridge i5 3450 + 16GB Ram. Voeding is een goede seasonic SS-430HB. Heb ik ooit vervangen door een Be Quiet, maar het resultaat was 5W verschil, en de seasonic is toch een stuk beter qua kwaliteit dacht ik zo.Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 15:56:
Wat voor videokaart zit er in? Een recente videokaart (HD 7xxx, GT6xx) trekt meestal maar een paar watt idle. Je zou ook een configuratie met switchable graphics kunnen overwegen (als je bord dat ondersteunt) zodat de GPU helemaal uit kan.
[ Voor 29% gewijzigd door - peter - op 09-03-2013 17:03 ]
[ Voor 16% gewijzigd door - peter - op 09-03-2013 17:29 ]
APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
Dan wordt de dedi. GPU waarschijnlijk niet goed uitgeschakeld.- peter - schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 16:44:
Ik heb ook wel eens Virtu gebruikt, om de Videokaart dan niet te gebruiken als je gamed, maar de ingebouwde video, maar dit verbruikte een aantal watt meer ipv een stuk minder.
Gamen en video kijken op een server? Dan is het dus een 24/7 HTPC met server taken zoals ik die heb. Gamen doe ik niet maar video kijken wel. Zal zodra ik tijd heb wat metingen doen met een AMD A4 5300 en een MSI FM2 moederbord icm LC-Power 1320 behuizing en voeding.tHe_BiNk schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 18:37:
Ben erg benieuwt naar de eerste meetresultaten van servers obv een AMD's A4. Als ik naar mijn eigen homeserver kijk staat deze 99% van de tijd niks tot heel weinig te doen, dus hier hogere TDP van AMD's APU is niet zo erg (mits je voeding het aan kan).
Het geeft je natuurlijk wel veel meer opties voor de server mbt video en gamen.
Mooi om te horen, dan hebben S/T versies weinig zin. Het verschil tussen de 3225 en 3220 is HD4000 vs HD2500, merk je hier nog verschil in het verbruik? 16 ipv 6 execution units zouden meer kunnen verbruiken, (weet niet waarom jouw systeem 13W verbruikt, kan ook door HDs/andere componenten komen?), maar is dat verschil ook meetbaar?Mars Warrior schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:36:
[...]
Mijn i3 3225 (zelfde als 3220, maar dan met HD4000) doet idle 13W en met OCCT 35W. Dat is dus ruim binnen de TDP van 55W!
En als ik ook nog eens in de BIOS de max. multiplier aanpas dan kan ik het verbruik nog verder beperken tot bijv. 25W om zo een S of T versie te 'maken'...
de verbruiksgegevens van de 1610 zijn ong bekend, t hangt af van hoeveel schijven modo etc.Rooke schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:23:
Rooke in "Het grote zuinige server topic"
Zou iemand hier nog wat over kunnen zeggen? Mijn vermoeden is namelijk dat er nog wel 10w vanaf te halen valt maar ik weet niet waarGaat de 1610 even zuinig zo niet zuiniger zijn?
[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 11-03-2013 17:48 ]
ora et labora
Ik had begrepen dat er een aparte dies zijn voor IVB met hd2500 en hd4000?Anoniem: 303530 schreef op zondag 10 maart 2013 @ 14:58:
De transistors van de HD 4000 zijn wel gewoon aanwezig, dus dat zou niets uit moeten maken. Ik neem aan dat intel het power gaten voldoende onder de knie heeft zodanig dat er geen verschil is tussen een HD 2500 en een HD 4000 met maar een gedeelte van de EU's in gebruik.
[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 11-03-2013 18:06 ]
my bad ik las er idd overheen.Rooke schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:49:
De setup staat in die links, paar posts terug. Leek me onnodig om dat nog eens te posten.
als je hem al hebt gekocht en je kan het verbruik meten, weet je of het uitmaakt, ik denk niet zo veel.Nu had ik al een G1610 gepland en gekocht voor onderstaand maar gaat dat verschil maken of moet ik dat in andere onderdelen zoeken zoals mobo en voeding?
ora et labora
Ik gok op het OS.Rooke schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:23:
Zou iemand hier nog wat over kunnen zeggen? Mijn vermoeden is namelijk dat er nog wel 10w vanaf te halen valt maar ik weet niet waarGaat de 1610 even zuinig zo niet zuiniger zijn?
Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...
Je geeft aan dat je idle nu op 30W zit met de 4 WD schijven in idle. Idle doen deze 3,3W, totaal dus 13,2W. Je basis doet dan 30 - 13 = 17W. Dat is helemal niet slecht met die 'simpele' voeding. Uit ervaring weet ik dat de E9 400 - een Gold voeding - tov de L7 300 ca 3-4W zuiniger is onder lage loads. Dan zit je op 13-14W idle zonder schijven...Rooke schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:23:
[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 11-03-2013 19:13 . Reden: Typefouten. ]
[ Voor 68% gewijzigd door Rayures op 12-03-2013 14:15 ]
Heb je de standaard bios of de beta bios? Met de beta zou je tot -0,2V op de CPU moeten kunnen gaan.Rayures schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:07:
edit:
bios: disabled: LAN, Audio, USB3, SATA3. C6 enabled.
1,114A DC = 13,37W DC
edit2:
+ bios voltage aanpassingen (-100;-100;1,405;0,917;0,845;1,586;0,925)
0,938A DC = 11,26W DC
Net v1.4C erop gezet. Nu aan het meten. Straks een update. (iig sub 10W DCMars Warrior schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:56:
[...]
Heb je de standaard bios of de beta bios? Met de beta zou je tot -0,2V op de CPU moeten kunnen gaan.
0,3W DCAnoniem: 303530 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:15:
Dat scheelt wellicht een halve watt.
[ Voor 56% gewijzigd door Rayures op 12-03-2013 14:16 ]
Ter vergelijking:GioStyle schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 21:26:
Volgende setup:
- Intel DQ77KB
- Intel i5 3570K + stockkoeler
- Corsair 2x 8GB
- Crucial mSATA 256GB
- Adapter Seasonic 19V 90W
- M350 behuizing
- Windows Server 2008 R2
- Alle drivers geïnstalleerd + bios aangepast op zuinigheid
Idle (2 netwerkkabels, Logitech Unifying-ontvanger, beeldscherm aangesloten): 18,8 watt
Idle (2 netwerkkabels, Logitech Unifying-ontvanger aangesloten): 15,7 watt
Idle (2 netwerkkabels aangesloten): 11,4 watt
Idle (zonder kabels behalve voeding): 9,5 watt
Alles gemeten met een Voltcraft Energy Logger 4000.
Bij device manager heb ik een gele uitroepteken bij 'PCI simple communication controller'. Ik heb echter wel alle drivers geïnstalleerd. Weet iemand hiervoor de oplossing?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
welke adapter heb je hierbij gebruikt?Rayures schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:07:
specs:
Asrock B75 Pro3-M
Intel Core i5 3470 + stock koeler
Corsair Vengeance LP 2x4GB
Hitachi Travelstar 5K320
pico 120W
voor deze test heb ik een pico in het systeem gehangen (normaal zit er een atx voeding aan), icm een Dell DA-2. Deze doet op 1A DC iets 70% efficiency, op 9A DC 80% eff (niet echt denderend dus).
[ Voor 13% gewijzigd door Rayures op 12-03-2013 18:04 ]
welke atx voeding heb je er normaal in hangen?Rayures schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 17:54:
[...]
voor deze test heb ik een pico in het systeem gehangen (normaal zit er een atx voeding aan), icm een Dell DA-2. Deze doet op 1A DC iets 70% efficiency, op 9A DC 80% eff (niet echt denderend dus).
(ook al is 70% eff. op 7,93W DC maar 3,4W verlies, maar dan wel 30% van het AC verbruik komt van de voeding....)
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq