Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote SSD topic ~ Deel 9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 128 129 130 Laatste
Acties:

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15-07 21:20

Jerrythafast

Hier, aan de kust

@Help!!!! nice one! Heb hem zojuist gelezen en het is echt interessante technologie. Het klinkt allemaal zo simpel, je doet 'gewoon' de juiste hoeveelheid van dit en dat bij elkaar, met het juiste voltage erbij, en hupsakee je hebt geheugen gemaakt. In werkelijkheid zit er decennia aan ontwikkeling en tuning in. Uiteindelijk een meersterlijk product wat op termijn NAND en wellicht ook DRAM gaat vervangen.

Meesterlijk ook hoe Intel en Micron dit in stilte hebben kunnen uitontwikkelen de afgelopen jaren, en ook interessant om te zien hoe er in de jaren daarvóór (6+ jaar geleden) nog presentaties werden gegeven over de nieuwe technologie die ze aan het ontwikkelen waren. Ineens werd het stil, en zelfs toen XPoint voor het eerst werd gepresenteerd mocht het geen PCM meer heten om de concurrentie maar niet wakker te maken.

Jerrythafast wijzigde deze reactie 05-06-2017 14:56 (4%)

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• Frubelaar
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-06 06:05
Uit benchmarks/reviews blijkt dat heel gebruikers geen baat hebben van de enorme maximale snelheden van PCIe SSDs.
Een SSD met een SATA-600 aansluiting is ruim voldoende voor het merendeel v/d gebruikers.
Daarbij wordt vaak de aantekening gemaakt dat IOPS erg belangrijk zijn voor de thuisgebruiker.
Mijn vraag: Hoeveel is genoeg?
Is >75k IOPS nuttig voor een thuisgebruiker?
Kan iemand wat vuistregels geven voor het bepalen van een zinnig aantal IOPs?

• kdekker
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
quote:
Frubelaar schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:01:
Uit benchmarks/reviews blijkt dat heel gebruikers geen baat hebben van de enorme maximale snelheden van PCIe SSDs.
Een SSD met een SATA-600 aansluiting is ruim voldoende voor het merendeel v/d gebruikers.
Daarbij wordt vaak de aantekening gemaakt dat IOPS erg belangrijk zijn voor de thuisgebruiker.
Mijn vraag: Hoeveel is genoeg?
Is >75k IOPS nuttig voor een thuisgebruiker?
Kan iemand wat vuistregels geven voor het bepalen van een zinnig aantal IOPs?
De goede oude harddisk kwam niet verder dan een goede 100 IOPS, bron: Wikipedia: IOPS.
Wat je vindt wat je nodig hebt, bepaal en betaal je zelf. Een beetje SSD gaat al factoren over de harddisk heen, maar dan komt - voor het zwaardere werk - consistentie om de hoek kijken. Het hangt er helemaal maar van af welk onderdeel in je PC de bottleneck vormt voor het werk wat je ermee wilt doen. Als IOPS de beperking is voor het werk wart je doet, dan heeft het zin om voor meer IOPS te gaan.

Het is echter best lastig om te bepalen waar een bottleneck zit. Met Windows perfmon kun je veel bekijken, maar ook perfmon zelf heeft invloed op de performance.

• sdk1985
  • Laatst online: 15-07 15:42
Merk net dat Sandisk geen clone software meelevert. Is er tegenwoordig nog gratis software die werkt? Meeste wat ik 'gratis' tegenkom is stiekem toch betaald (denk aan easus en aomei), in dat laatste geval kan ik net zo goed nog een keer acronis aanschaffen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dd?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• sdk1985
quote:
kdekker schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:11:
[...]

De goede oude harddisk kwam niet verder dan een goede 100 IOPS, bron: Wikipedia: IOPS.
Wat je vindt wat je nodig hebt, bepaal en betaal je zelf. Een beetje SSD gaat al factoren over de harddisk heen, maar dan komt - voor het zwaardere werk - consistentie om de hoek kijken. Het hangt er helemaal maar van af welk onderdeel in je PC de bottleneck vormt voor het werk wat je ermee wilt doen. Als IOPS de beperking is voor het werk wart je doet, dan heeft het zin om voor meer IOPS te gaan.

Het is echter best lastig om te bepalen waar een bottleneck zit. Met Windows perfmon kun je veel bekijken, maar ook perfmon zelf heeft invloed op de performance.
Mwa heb hier een ST3000M0001 die 106/259 IOPS haalt op de single 4K benchmark. Bij multi is dat 181/251. Dat ding is een jaar of 5 oud. De nieuwere ST8000NV0002 haalt 240/862 en 548/829 IOPS.. Die laatste haalt vanaf blocksize 32 ook circa 250MB/s. Met die bron doe je de harde schijf dus wat tekort

Waar het echt in zit zijn de access times. Laten we even zeggen dat 64 Kb beetje de gemiddelde filesize is

Reads:
ST3000: 64 IOPS, 15.538ms, 84.316ms, 4.022 MB/s.
ST8000 (SMR): 65 IOPS, 15.200 ms, 55.641 ms, 4.112 MB/s
Sandisk SSD Plus 120: 4679 IOPS, 0.213ms, 1.161ms, 292.458 MB/s
Samsung 850 EVO: 6585 IOPS, 0.151ms, 0.701ms, 411.604 MB/s

Writes:
ST8000: 226 IOPS, 4.419ms, maximaal 64.218ms, 14.142 MB/s
Sandisk SSD Plus 120: 504 IOPS, 1.981 ms, maximaal 93.935m s, 31.536 MB/s
Samsung 850 EVO 500: 6339 IOPS, 0.157ms, 0.718ms, 395.687 MB/s

De pijnpunten van de budget SSD worden vrij snel duidelijk. De read access times zijn slechter. Als je goed kijkt dan zie je dat die SSD Plus budget SSD dus over de seconde uitkomt bij de maximale read access times. Daarnaast heeft de budget SSD ook te leiden onder de tragere schrijfsnelheden. HEt uiteindelijke resultaat blijft natuurlijk wel sneller dan de harde schijf. Overigens zijn de 4K en 512 Bytes waardes van de budget SSD ook een stuk trager.

Een NVME heb ik helaas niet. Dat gezegd hebbende kan ik me voorstellen dat er SSD's zijn die nog wat vlotter reageren dan de 850 Evo op de grote bestanden. Immers de initiele reactietijd zal niet veel sneller gaan dan 0.040ms, maar als jij met 2000 MB/s het bestand inlaad in plaats van met 500 MB/s dan ben je gewoon sneller klaar. Een SSD als een 850 Evo wordt gewoon tegengehouden door de 520 MB/s van de SATA interface.

sdk1985 wijzigde deze reactie 15-08-2017 16:42 (23%)
Reden: edit: ST3000 erbij

• sdk1985
quote:
Voor Linux is het tegenwoordig zo ver ik weet (omdat dd heel traag is):

cat /dev/sdb >/dev/sdc

Maar het betreft hier Win10. Ondertussen gecloned met Acronis True Image Home 2017.

sdk1985 wijzigde deze reactie 13-08-2017 19:57 (12%)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Op linux gebruik je ntfsclone, geen dd of cat. FAT32 doe je dan wel weer met dd.

• kdekker
  • Niet online
quote:
sdk1985 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:28:
[...]

Mwa heb hier een ST3000M0001 die 106/259 IOPS haalt op de single 4K benchmark. Bij multi is dat 181/251. Dat ding is een jaar of 5 oud. De nieuwere ST8000NV0002 haalt 240/862 en 548/829 IOPS.. Die laatste haalt vanaf blocksize 32 ook circa 250MB/s. Met die bron doe je de harde schijf dus wat tekort

Waar het echt in zit zijn de access times. Laten we even zeggen dat 64 Kb beetje de gemiddelde filesize is

Reads:
ST8000: 65 IOPS, 15.200 ms, 55.641 ms, 4.112 MB/s
Sandisk SSD Plus 120: 4679 IOPS, 0.213ms, 1.161ms, 292.458 MB/s
Samsung 850 EVO: 6585 IOPS, 0.151ms, 0.701ms, 411.604 MB/s

Writes:
ST8000: 226 IOPS, 4.419ms, maximaal 64.218ms, 14.142 MB/s
Sandisk SSD Plus 120: 504 IOPS, 1.981 ms, maximaal 93.935m s, 31.536 MB/s
Samsung 850 EVO 500: 6339 IOPS, 0.157ms, 0.718ms, 395.687 MB/s

De pijnpunten van de budget SSD worden vrij snel duidelijk. De read access times zijn slechter. Als je goed kijkt dan zie je dat die SSD Plus budget SSD dus over de seconde uitkomt bij de maximale read access times. Daarnaast heeft de budget SSD ook te leiden onder de tragere schrijfsnelheden. HEt uiteindelijke resultaat blijft natuurlijk wel sneller dan de harde schijf. Overigens zijn de 4K en 512 Bytes waardes van de budget SSD ook een stuk trager.

Een NVME heb ik helaas niet. Dat gezegd hebbende kan ik me voorstellen dat er SSD's zijn die nog wat vlotter reageren dan de 850 Evo op de grote bestanden. Immers de initiele reactietijd zal niet veel sneller gaan dan 0.040ms, maar als jij met 2000 MB/s het bestand inlaad in plaats van met 500 MB/s dan ben je gewoon sneller klaar. Een SSD als een 850 Evo wordt gewoon tegengehouden door de 520 MB/s van de SATA interface.
Ik wist niet dat de read times van een budget SSD zo opliepen. Zelf heb ik een 256GB Crucial M500 (en een Seagte ST2000Dm001, w.s. de 2TB variant van jouw 3TB schijf). Met HDtune zijn de access tijden laag, maar de schrijfsnelheden op het gedeelte waar data staat zijn de helft (ca 150MBs) t.o.v. wat leeg is. Dat vind ik dat ook weer een beetje apart (ik heb er geen verklaring voor). Gemeten met HDtune.

• sdk1985
quote:
kdekker schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 23:25:
[...]

Ik wist niet dat de read times van een budget SSD zo opliepen. Zelf heb ik een 256GB Crucial M500 (en een Seagte ST2000Dm001, w.s. de 2TB variant van jouw 3TB schijf). Met HDtune zijn de access tijden laag, maar de schrijfsnelheden op het gedeelte waar data staat zijn de helft (ca 150MBs) t.o.v. wat leeg is. Dat vind ik dat ook weer een beetje apart (ik heb er geen verklaring voor). Gemeten met HDtune.
Dat is inderdaad iets wat ik vroeger ook heb gezien bij mijn Crucial MX100 256 GB en volges mij ook op de Intel 520 120 GB. Dat is vrij normaal, de cijfers op een lege SSD zijn een beetje nep.

Los daarvan werd mijn Crucial elke 6 maanden letterlijk 40% langzamer in CrystalDisk. De oplossing voor die SSD was een handmatige trim via een bootable USB met als ik me niet vergis partedmagic. Later bleek O&O defrag het vanuit Windows te kunnen. Om hem echt vlot te houden was 1x per jaar een secure erase nodig. Toen ik dat beu was heb ik hem weggegeven en een Samsung aangeschaft :+ .

De metingen die ik heb gedeeld komen overigens van het tabje random access times binnen HD tune.
Daar kun je een read test doen. De write test kun je alleen doen met een leeg apparaat.

Ik heb misschien ook nog wel resultaten van een ST3000. Die zit meer in dezelfde sferen, de ST8000 is een SMR schijf met een hele snelle schrijf cache.

sdk1985 wijzigde deze reactie 15-08-2017 16:41 (44%)

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-07 17:44
quote:
Hier pak je ook wel de meest waardeloze SSD aller tijden! Misschien op een hoog bejaard OCZ exemplaar met asynchroon geheugen na, al betwijfel ik dát zelfs.

• sdk1985
quote:
rookie no. 1 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:28:
[...]

Hier pak je ook wel de meest waardeloze SSD aller tijden! Misschien op een hoog bejaard OCZ exemplaar met asynchroon geheugen na, al betwijfel ik dát zelfs.
Ik kan er tot heden niet echt negatief over zijn.

Je kunt ook een SSD kopen met echte problemen. Denk aan een Crucial m4 met blue screens of die uit je BIOS verdwijnt (laten opgelost met firmware), een bx100 m500 en mx100 die na circa 6 maanden een fractie van de originele performance halen en bijvoorbeeld de bx200 welke op 240 GB slechts 3 GB cache heeft, en daarna 80 MB/s doet. Om helemaal niet te spreken over de early OCZ, Kingston, etc met de sanforce controllers (muv van Intel, die kreeg de sandforce dus wel 100% stabiel).

Maar goed, snel is het ding inderdaad niet.

• kdekker
  • Niet online
quote:
sdk1985 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:36:
[...]

Dat is inderdaad iets wat ik vroeger ook heb gezien bij mijn Crucial MX100 256 GB en volges mij ook op de Intel 520 120 GB. Dat is vrij normaal, de cijfers op een lege SSD zijn een beetje nep.

Los daarvan werd mijn Crucial elke 6 maanden letterlijk 40% langzamer in CrystalDisk. De oplossing voor die SSD was een handmatige trim via een bootable USB met als ik me niet vergis partedmagic. Later bleek O&O defrag het vanuit Windows te kunnen. Om hem echt vlot te houden was 1x per jaar een secure erase nodig. Toen ik dat beu was heb ik hem weggegeven en een Samsung aangeschaft :+ .

De metingen die ik heb gedeeld komen overigens van het tabje random access times binnen HD tune.
Daar kun je een read test doen. De write test kun je alleen doen met een leeg apparaat.

Ik heb misschien ook nog wel resultaten van een ST3000. Die zit meer in dezelfde sferen, de ST8000 is een SMR schijf met een hele snelle schrijf cache.
Bedankt, maar de getalletjes heb ik niet nodig. Alles werkt snel genoeg c.q. ben er tevreden mee c.q. heb geen zin om tijd/geld te spenderen aan iets wat snel genoeg is. Simpel...

• sdk1985
De Seagate 14 reeks (en nieuwer) zijn voor harde schijven erg snel dus upgraden heeft inderdaad weinig zin.

De M500 zou ik wel even nakijken met Crystaldisk. De kans is groot dat je schrijfperformance onderuit is gezakt. Mocht dit zo zijn dan kun je dit oplossen door een image te maken, secure erase uit te voeren en vervolgens je image terug te plaatsen. Kost je niets, alleen wat tijd en moeite. (OS image kunnen maken en restoren is uberhaupt wel een nuttige skill).

sdk1985 wijzigde deze reactie 15-08-2017 20:46 (10%)

• kassius81
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 27-01 02:51
Hoi!

M'n SSD benchmarks zuigen volgens mij nog al: https://imgur.com/a/stYzx

Samsung evo 850 500gb, 2 maanden oud. Hoe kan ik dit verbeteren?

• 92946
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-01-2018
Een algemene vraag over de duurzaamheid van SSD's:

Ik wil graag een SSD in mijn auto bewaren als zijnde off site backup locatie. Dat bij mijn vader thuis werkt gewoon niet. Ik kom er niet vaak genoeg en ik maak te vaak nieuwe foto's en video's en wil dat het liefst gelijk gebackupped hebben.

Ik heb altijd al lopen denken aan een ssd te bewaren in de auto. Als mijn huis de fik in gaat is de kans relatief klein dat de auto ook afbrand, want, of ik ben niet thuis, en als het huis wel brand, ben ik heel snel bij m'n auto om deze in elk geval uit de gevaren zone weg te rijden.

Bovenstaande is verder irrelevant, wat ik me afvraag. Kan een ssd tegen de temperatuur wisselingen in een auto? S'winters kan het steenkoud zijn in een auto, -10 is niet ongewoon als het stevig vriest, al heb ik nu wel een garage dus de kou zal wat getemperd zijn. Maar in de zomer lijkt het me erger, zeker als je weggaat en de auto staat de hele dag in de zon en de temperatuur loopt in de auto zo op tot een graad of 50 a 60. Geen idee of de temperatuur in het dashboard kastje ook zo hoog oploopt, maar zou een ssd dit overleven?

Ik heb momenteel 320GB aan data dat ik niet kwijt wil. (En ben niet zo happig op de cloud).

92946 wijzigde deze reactie 19-09-2017 01:37 (4%)

• sdk1985
quote:
kassius81 schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:53:
Hoi!

M'n SSD benchmarks zuigen volgens mij nog al: https://imgur.com/a/stYzx

Samsung evo 850 500gb, 2 maanden oud. Hoe kan ik dit verbeteren?
Niet te zeggen zonder systeem specs.
quote:
Snowwie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 01:36:

Ik wil graag een SSD in mijn auto bewaren als zijnde off site backup locatie. Dat bij mijn vader thuis werkt gewoon niet. Ik kom er niet vaak genoeg en ik maak te vaak nieuwe foto's en video's en wil dat het liefst gelijk gebackupped hebben.

Ik heb altijd al lopen denken aan een ssd te bewaren in de auto. Als mijn huis de fik in gaat is de kans relatief klein dat de auto ook afbrand, want, of ik ben niet thuis, en als het huis wel brand, ben ik heel snel bij m'n auto om deze in elk geval uit de gevaren zone weg te rijden.

Bovenstaande is verder irrelevant, wat ik me afvraag. Kan een ssd tegen de temperatuur wisselingen in een auto? S'winters kan het steenkoud zijn in een auto, -10 is niet ongewoon als het stevig vriest, al heb ik nu wel een garage dus de kou zal wat getemperd zijn. Maar in de zomer lijkt het me erger, zeker als je weggaat en de auto staat de hele dag in de zon en de temperatuur loopt in de auto zo op tot een graad of 50 a 60. Geen idee of de temperatuur in het dashboard kastje ook zo hoog oploopt, maar zou een ssd dit overleven?

Ik heb momenteel 320GB aan data dat ik niet kwijt wil. (En ben niet zo happig op de cloud).
Een SSD die geen stroom krijgt verliest zijn data. Waar je een schijf 10 jaar op de plank kunt leggen gaat dit niet op voor een SSD.

Die 320 GB stelt niet veel voor en past prima in een cloud oplossing. Vertrouw je de clouddiensten niet dan kun je ook zelf een NAS bij je vader zetten.

sdk1985 wijzigde deze reactie 19-09-2017 02:55 (81%)

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15-07 21:15
quote:

Uit de datasheet van een Intel DC3500:

 Temperature
− Operating: 0° C to 70° C
− Non-Operating9: -55° C to 95° C

Lijkt me dat andere ssd's er niet veel naast zullen zitten. Dat hij tijdens gebruik niet onder 0 mag is volgens mij ook enkel maar ter voorkomen van condens.

Neem best wel een MLC ssd, die zijn minder gevoelig. Een MLC ssd kan perfect een paar jaar zonder stroom en ik vermoed dat je af en toe toch de back up gaat vernieuwen dus dat hij sowieso ook geen jaren zonder stroom gaat zitten.

Intel DC ssd's komen trouwens af en toe goedkoop hier op de vraag&aanbod voorbij. Onlangs nog een S3500 800Gb overgenomen voor 160 euro, en dat is dan een MLC ssd voor in servers en datacenters.

Hier vind je trouwens enkele cijfers rond RMA van ssd's:
http://www.hardware.fr/articles/962-7/ssd.html
Helaas wel een frans artikel maar de percentages zeggen genoeg. Het zijn cijfers van een grote retailer. Per merk moeten er minstens 500 verkocht zijn voor de cijfers bovenaan, per type is het 200 stuks. Tussen de 100 en 200 stuks staan de cijfers schuin afgebeeld.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• 92946
quote:
sdk1985 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 02:53:
Een SSD die geen stroom krijgt verliest zijn data. Waar je een schijf 10 jaar op de plank kunt leggen gaat dit niet op voor een SSD.
Zoals gezegd zal ik de ssd regelmatig uit de auto pakken om bestanden toe te voegen.
quote:
Die 320 GB stelt niet veel voor en past prima in een cloud oplossing. Vertrouw je de clouddiensten niet dan kun je ook zelf een NAS bij je vader zetten.
Mijn vader gaat niet akkoord met een NAS die 24/7 aan staat (als het gaat om stroom verbruik).

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik overweeg om nog een 2de externe SSD aan te schaffen, heb nu de pricewatch: Samsung Portable SSD T3 250GB Zilver en daar ben ik meer dan tevreden mee.

Kan er echter nu tweedehands bijna geen vinden voor een leuke prijs, dus misschien toch maar een interne (Samsung EVO) SSD halen met een externe behuizing, maar wat zijn die dingen lelijk zeg!

Heeft iemand nog een aanbeveling voor een externe behuizing, liefst aluminum finish met weinig performance verlies, degene van de Pricewatch scoren niet echt positief qua reviews.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15-07 21:54
quote:

Technisch zal de SSD het wel overleven, maar ik vraag me af hoe betrouwbaar de data blijft als de SSD met enige regelmaat aan behoorlijke temperatuurschommelingen wordt bloot gesteld in de zomer en winter. Als dit toch wil gaan doen zou ik aanraden met regelmaat alle data opnieuw te schrijven.
quote:
Snowwie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 02:48:

[...]

Mijn vader gaat niet akkoord met een NAS die 24/7 aan staat (als het gaat om stroom verbruik).
Waarom niet de nas bijvoorbeeld om 22.50u met taak starten, om 23.00u de backup uitvoeren en vervolgens zet de de nas via SSH weer uit of als de backup normaal 2 uur duurt na bijvoorbeeld 4 uur een shutdown met taak uitvoeren?

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• 92946
quote:
squaddie schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:09:
[...]

Technisch zal de SSD het wel overleven, maar ik vraag me af hoe betrouwbaar de data blijft als de SSD met enige regelmaat aan behoorlijke temperatuurschommelingen wordt bloot gesteld in de zomer en winter. Als dit toch wil gaan doen zou ik aanraden met regelmaat alle data opnieuw te schrijven.
Ik heb het idee met de SSD maar laten varen en via een Tweaker een 500GB hdd op de kop getikt,
Ik heb gelezen dan hdd's in opslag aardig tussen de -40 en 70 graden mogen zijn. De -40 zal nooit gehaald worden en de 70 graden, mwah, op een hete zomerdag misschien 55 graden in de auo, maar in de kofferbak, in een speciaal tupperwarebakje, met anti vibratieschuim moet de hdd er wel tegen kunnen. Ik zal em 1x per 2 of 3 weken updaten.
quote:
Waarom niet de nas bijvoorbeeld om 22.50u met taak starten, om 23.00u de backup uitvoeren en vervolgens zet de de nas via SSH weer uit of als de backup normaal 2 uur duurt na bijvoorbeeld 4 uur een shutdown met taak uitvoeren?
Omdat ik niet weet hoe dat moet.

• sdk1985
Gaat offtopic maar je zal de data in ieder geval regelmatig op consistentie moeten controleren. Vandaar dat de cloud oplossing de meest logische blijft. Daarmee doel ik overigens niet op een nas maar op Google Drive, Dropbox, Onedrive (gratis 1tb bij office), enz. Daar wordt alles voor je gedaan en krijg je vaak ook versioning waarbij je x revisies terug kan bij bestanden.

• Basxt
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 05-07 14:57
Hi!

Ik heb nog een oude Kingston 64Gb SSD in mijn kast zitten maar wil deze eigenlijk extern gebruiken zodat ik deze mee kan nemen op locaties e.d.

Ik zat te denken aan zo'n adapter: maar weet niet of dit enige nadelen heeft tegenover de interne sata connectie?

Een beetje snelheidsverlies is niet erg. Dan gelijk een vraag of iemand een wat robuustere connector kent zodat hij bij een val niet los schiet.

Thanks!

• Malantur
Gewoon voor data op te slaan? Dan is het in ieder geval geen probleem.

Ik heb zelf een volwaardige USB3 behuizing gekocht en draai windows 10 extern op mijn macbook pro.
Je moet inderdaad wel opletten dat je de schijf niet te extreem verlegd of hij verliest de verbinding met een mooie BSOD.
Verder als je Windows wil installeren op een externe disk: hij ondersteund het niet dus het kan niet via de normale setup. Ergens op internet kan je wel een handleiding vinden.

• Eld0
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07-07 12:38
Ik heb onlangs een nieuwe SSD gekocht en sindsdien krijg ik random freezes vooral als ik games speel. Ik heb de Kingston SSDnow uv400. Iemand een idee?

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 06:05
quote:
Eld0 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:38:
Ik heb onlangs een nieuwe SSD gekocht en sindsdien krijg ik random freezes vooral als ik games speel. Ik heb de Kingston SSDnow uv400. Iemand een idee?
Misschien een BIOS instelling of firmware update? Wat is de rest van je systeem?
quote:
Eld0 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:38:
Of misschien een rotte kabel, of misschien een foute install, of misschien een rotte ssd, of misschien een heel oud besturingssysteem, etc etc etc.

Kortom, veel meer info is nodig.
Nu is het zoiets als "ik heb hoofdpijn, weet iemand waardoor dat komt?" :|

• Malantur
Inderdaad, screenshotje van de SMART (CristalDiskInfo bv) en draai eens een benchmark.

• chim0
Mensen ervaring met LITEON SSD's? Zie dat steeds nieuwe modellen uitbrengen, maar amper verkrijgbaar hier. Of doen ze OEM voor andere fabrikanten? Zag een bericht op Guru3D > http://www.guru3d.com/new...s-mux-series-m2-ssds.html

Deze bijvoorbeeld http://www.liteonssd.com/...R-PCIE-M2/MU-X-MSATA.html. De specificaties zien er goed uit. Prijs zal ook wel niet hoog zijn, voor als je toch sneller wilt dan SATA maar niet de top of the bill wilt zoals Samsung.

Vroeger was LITEON "het merk" voor branders.

Op Tomshardware staat een preview, alleen de firmware is nog niet helemaal geoptimaliseerd. Het gaat uiteraard om value/entry SSD's hier dus prestaties zijn niet te vergelijken met de topmodellen, maar voor mensen die iets meer willen dan SATA ben ik benieuwd of dit goede SSD's zijn. Alleen ondersteuning en firmware updates zal wel karig zijn.

http://www.tomshardware.c...son-e8-nvme-ssd,5181.html
quote:
Since Lite-On traditionally sells its SSDs primarily to various PC makers (so they are not easy to find in retail)
Dat verklaart een hoop.

https://www.anandtech.com...o-1-tb?platform=hootsuite

chim0 wijzigde deze reactie 28-11-2017 07:57 (43%)

• chrisdh
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 05-07 22:01
Op aanwijzen van Jorruchie deel ik hier een link naar een topic dat ik vorige week aangemaakt heb:
Boot ssd plots niet meer herkenbaar door pc

Het betreft een samsung 850evo ssd van 250gb die dienst deed als bootdrive, plots niet meer door het systeem gedetecteerd wordt (bij het opstarten van de pc gaat hij direct naar de bios, waar de ssd verdwenen lijkt.) af en toe is de ssd te herkennen is in gparted indien ze aangesloten wordt met usb/sata adapter.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb een vrij wonderlijk probleem met een SSD in een nieuwe mini-PC. Ik begin maar in dit minst specifieke topic omdat daar potentieel het grootste publiek meeleest en het maar de vraag is of het in een ander specifieker topic beter resultaat zou kunnen boeken.

Intel NUC6CAYH met
8GB Kingston Valueram 1600, staat in compatibility list bij Intel. Stuk of 10 loops met Memtest86 doorstaan zonder fouten.
SSD Crucial BX300 240GB, er is nog geen nieuwere firmware voor uitgekomen.
Windows 10 Pro 1709, nog niet geactiveerd wegens testsituatie en nog geen netwerk/internetcontact.

Per USB drive zijn de laatste drivers van Intel voor de NUC geïnstalleerd. Verder o.a. Crucial Storage Executive, Hard Disk Sentinel Pro, alvast Comodo Firewall die nu nog niet actief (meer) is en om wat te testen Zoom Player Pro met K-Lite codec pack. Verder met O&O Shutup de nodige privacygevoelige zaken uitgeschakeld.

Bij afspelen van video's van een USB drive geen probleem. Diezelfde bestanden naar de SSD gekopieerd afspelen en al snel gaat de zaak onstabiel worden en vastlopen. Als ik dan geforceerd moet afsluiten en reboot krijg ik de melding dat er geen bootable device is en in de BIOS is er onder SATA geen drive zichtbaar meer. Ook niet na power down of SSD eruit halen en weer terugzetten. Als ik de SSD dan in een externe behuizing aan een andere PC hang dan is na 2-3 keer aansluiten en ontkoppelen de schijf in schijfbeheer weer zichtbaar als GPT partitie en als ik hem dan terugzet is hij weer zichtbaar in de NUC en start Windows weer op.

Zowel Crucial Storage Executive als Hard Disk Sentinel Pro als CHKDSK vinden de SSD prima in orde en rapporteren geen problemen. SMART is ook 100% OK.

Als ik de Windows logfiles bekijk kom ik daar vreemde zaken tegen.

Van nog net vóór zo'n vastloper:
Warning: Source Disk, Event ID 51, An error was detected on device \Device\Harddisk2\DR4 during paging operation.
Gevolgd door:
Error: Source Disk, Event ID 7, The device, \Device\Harddisk2\DR4, has a bad block.
En zo een stuk of acht achter elkaar.

En ook regelmatig Security meldingen:

Audit Failure, Event ID 5038, Code integrity determined that the image hash of a file is not valid. The file could be corrupted due to unauthorised modification or the invalid hash could indicate a potential disk device error.

Ook één keer een blue screen met:

Your PC ran into a problem and needs to restart. We're just collecting some error info, and then we'll restart for you.
0% complete

Stop code: CRITICAL PROCESS DIED.

Herstartte niet en bleek na geforceerd afsluiten ook weer boot device kwijt te zijn maar na bovenbeschreven procedure weer werkend te maken waarna er geen dumpfiles gemaakt bleken.

Allemaal wel érg nieuw voor mij. Ik verdacht eerst de SSD maar toen die weer werkend bleek te maken en alle diagnostische software het allemaal prima vindt weet ik niet meer goed wat ik moet denken.

Is het de SSD? Is het de NUC? Is het Windows? RAM? Windows Media Player doet de zaak ook vastlopen dus het is niet Zoom Player.

Wonderlijk dat bij alle installaties er geen problemen optraden waarbij toch ook zat files gelezen worden en bij afspelen van diverse video's van de SSD wel. Ook nog een extra keer naar SSD gekopieerde terwijl de oude bleven staan om zeker andere opslagcellen te gebruiken.

Windows zou toch niet echt onderscheid moeten maken tussen gebruikte SSDs/HDDs. Het krijgt zijn data over de SATA bus en het opslagmedium aan de andere kant van die bus stuurt het wel naar Windows als daarom gevraagd wordt. Me dunkt dat SATA communicatie nu toch wel aardig volwassen is en dat bugs/incompatibiliteit niet het meest voor de hand liggen.

Natuurlijk weet ik dat Windows nog geen updates heeft kunnen ophalen maar versie 1709 is ook de laatste versie waar ik een 'volwassen' SATA implementatie verwachten mag lijkt me en als iemand wil roepen dat dat de oorzaak is wil ik wel horen dat er soortgeljke ervaringen na die updates verholpen waren. Graag suggesties gebaseerd op kennis en ervaringen en niet op onwetendheid.

De foutmelding over paging doet weer aan het geheugen denken maar het is van de lijst met compatible geheugen en vrij grondig getest op fouten. En waarom dan alleen bij files van SSD afspelen? Ook niet het meest voor de hand liggend dus.

Het internet helpt tot nu toe niet erg. Snapt iemand het? Onderbouwde suggesties liefst gebaseerd op ervaringen met soortgelijke verschijnselen zijn welkom. :)

• Jorruchie
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15-07 23:51

Jorruchie

strikes and gutters...

quote:
CaptJackSparrow schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:49:
Ik heb een vrij wonderlijk probleem met een SSD in een nieuwe mini-PC.
SSD Crucial BX300 240GB

Warning: Source Disk, Event ID 51, An error was detected on device \Device\Harddisk2\DR4 during paging operation.

Error: Source Disk, Event ID 7, The device, \Device\Harddisk2\DR4, has a bad block.

Audit Failure, Event ID 5038, Code integrity determined that the image hash of a file is not valid. The file could be corrupted due to unauthorised modification or the invalid hash could indicate a potential disk device error.

Snapt iemand het?
Het lijkt erop dat er iets niet in orde is met de SSD. Ik vermoed dat de mapping tables corrupt zijn geraakt.
Dit is op te lossen door een secure erase uit te voeren.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

quote:
Jorruchie schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:25:
[...]

Het lijkt erop dat er iets niet in orde is met de SSD. Ik vermoed dat de mapping tables corrupt zijn geraakt.
Dit is op te lossen door een secure erase uit te voeren.
Waar is dat vermoeden op gebaseerd? Zou dat niet erg vreemd zijn voor een gloednieuwe SSD? Hij heeft alleen een paar maanden in de doos gelegen voordat ik hem gebruikt heb. Is dat dan een reden om dan maar garantie te claimen? Zou dat sowieso een grond zijn voor een garantieclaim?

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Mapping tables kunnen beschadigd raken als de SSD onverwacht te maken krijgt met stroomuitval. In de SMART-gegevens wordt dat bijgehouden onder 'Unexpected power loss count', welke bij jou sowieso wel meer dan 0 aan zal geven gezien de methode om de SSD weer herkend te krijgen.

• sdk1985
quote:
CaptJackSparrow schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:49:
Ik heb een vrij wonderlijk probleem met een SSD in een nieuwe mini-PC. Ik begin maar in dit minst specifieke topic omdat daar potentieel het grootste publiek meeleest en het maar de vraag is of het in een ander specifieker topic beter resultaat zou kunnen boeken.

Intel NUC6CAYH met
8GB Kingston Valueram 1600, staat in compatibility list bij Intel. Stuk of 10 loops met Memtest86 doorstaan zonder fouten.
SSD Crucial BX300 240GB, er is nog geen nieuwere firmware voor uitgekomen.
Windows 10 Pro 1709, nog niet geactiveerd wegens testsituatie en nog geen netwerk/internetcontact.

Per USB drive zijn de laatste drivers van Intel voor de NUC geïnstalleerd. Verder o.a. Crucial Storage Executive, Hard Disk Sentinel Pro, alvast Comodo Firewall die nu nog niet actief (meer) is en om wat te testen Zoom Player Pro met K-Lite codec pack. Verder met O&O Shutup de nodige privacygevoelige zaken uitgeschakeld.

Bij afspelen van video's van een USB drive geen probleem. Diezelfde bestanden naar de SSD gekopieerd afspelen en al snel gaat de zaak onstabiel worden en vastlopen. Als ik dan geforceerd moet afsluiten en reboot krijg ik de melding dat er geen bootable device is en in de BIOS is er onder SATA geen drive zichtbaar meer. Ook niet na power down of SSD eruit halen en weer terugzetten. Als ik de SSD dan in een externe behuizing aan een andere PC hang dan is na 2-3 keer aansluiten en ontkoppelen de schijf in schijfbeheer weer zichtbaar als GPT partitie en als ik hem dan terugzet is hij weer zichtbaar in de NUC en start Windows weer op.

Zowel Crucial Storage Executive als Hard Disk Sentinel Pro als CHKDSK vinden de SSD prima in orde en rapporteren geen problemen. SMART is ook 100% OK.

Als ik de Windows logfiles bekijk kom ik daar vreemde zaken tegen.

Van nog net vóór zo'n vastloper:
Gevolgd door:
En zo een stuk of acht achter elkaar.

En ook regelmatig Security meldingen:

Ook één keer een blue screen met:

Your PC ran into a problem and needs to restart. We're just collecting some error info, and then we'll restart for you.
0% complete

Stop code: CRITICAL PROCESS DIED.

Herstartte niet en bleek na geforceerd afsluiten ook weer boot device kwijt te zijn maar na bovenbeschreven procedure weer werkend te maken waarna er geen dumpfiles gemaakt bleken.

Allemaal wel érg nieuw voor mij. Ik verdacht eerst de SSD maar toen die weer werkend bleek te maken en alle diagnostische software het allemaal prima vindt weet ik niet meer goed wat ik moet denken.

Is het de SSD? Is het de NUC? Is het Windows? RAM? Windows Media Player doet de zaak ook vastlopen dus het is niet Zoom Player.

Wonderlijk dat bij alle installaties er geen problemen optraden waarbij toch ook zat files gelezen worden en bij afspelen van diverse video's van de SSD wel. Ook nog een extra keer naar SSD gekopieerde terwijl de oude bleven staan om zeker andere opslagcellen te gebruiken.

Windows zou toch niet echt onderscheid moeten maken tussen gebruikte SSDs/HDDs. Het krijgt zijn data over de SATA bus en het opslagmedium aan de andere kant van die bus stuurt het wel naar Windows als daarom gevraagd wordt. Me dunkt dat SATA communicatie nu toch wel aardig volwassen is en dat bugs/incompatibiliteit niet het meest voor de hand liggen.

Natuurlijk weet ik dat Windows nog geen updates heeft kunnen ophalen maar versie 1709 is ook de laatste versie waar ik een 'volwassen' SATA implementatie verwachten mag lijkt me en als iemand wil roepen dat dat de oorzaak is wil ik wel horen dat er soortgeljke ervaringen na die updates verholpen waren. Graag suggesties gebaseerd op kennis en ervaringen en niet op onwetendheid.

De foutmelding over paging doet weer aan het geheugen denken maar het is van de lijst met compatible geheugen en vrij grondig getest op fouten. En waarom dan alleen bij files van SSD afspelen? Ook niet het meest voor de hand liggend dus.

Het internet helpt tot nu toe niet erg. Snapt iemand het? Onderbouwde suggesties liefst gebaseerd op ervaringen met soortgelijke verschijnselen zijn welkom. :)
Heel veel door elkaar. Als je de software stack wil uitsluiten dan is een cleanos de beste zet. Maar voor het stukje van de instabiliteit met afspelen is het eerste advies eens van SATA kabel te wisselen.

Dat het apparaat niet in de bios voor komt lijkt me meer iets voor Crucial support. Crucial heeft in het verleden wel vaker firmware gehad die het probleem hadden dat je apparaat niet meer in je bios lijst voor kwam.

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

quote:
CaptJackSparrow schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:48:
[...]
Waar is dat vermoeden op gebaseerd?
Een aantal jaar ervaring met SSD's, alsook het volgen van dit topic.
quote:
Zou dat niet erg vreemd zijn voor een gloednieuwe SSD?
Je hebt hem toch in gebruik genomen? De mapping tables zijn een soort index.
Deze kunnen relatief eenvoudig in de war raken.
quote:
Is dat dan een reden om dan maar garantie te claimen? Zou dat sowieso een grond zijn voor een garantieclaim?
Ja, dat is een grondige reden voor RMA. De schijf functioneert immers niet naar behoren.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik had dit gisteravond al geschreven maar nog niet gepost. 'Ter leringh ende vermaeck' dus nog maar even alhoewel de kogel ondertussen al wel door de kerk is.
quote:
dcm360 schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:00:
Mapping tables kunnen beschadigd raken als de SSD onverwacht te maken krijgt met stroomuitval. In de SMART-gegevens wordt dat bijgehouden onder 'Unexpected power loss count', welke bij jou sowieso wel meer dan 0 aan zal geven gezien de methode om de SSD weer herkend te krijgen.
Unexpected Power Loss staat nu op 12. Van de vastlopers en inderdaad kan ik de drive niet goed uitwerpen voordat de drive weer volledig gezien wordt in de externe behuizing. Alleen is dat natuurlijk pas begonnen na de eerste vastloper. Dát is dus eerder gevolg dan oorzaak lijkt me.

Hier maar even de SMART uit Crucial Storage Executive:

Wat ik niet goed kan duiden is het feit dat de eigen diagnostische software van Crucial geen enkele waarschuwing geeft en meldt dat alles in orde is terwijl er toch de nodige uncorrectable read errors gemeld worden. Hard Disk Sentinel Pro laat ook de Value/Worst waarden zien en alles staat op 100/100. Wat zijn daar acceptabele/gangbare waarden en wanneer is het reden voor alarm en RMA? Deze twee stukjes software lijken die reden niet te vinden. Ik zou verwachten dat echte problemen en redenen voor RMA vrij adequaat gedetecteerd en gemeld zouden moeten kunnen worden.
quote:
sdk1985 schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:10:
[...]

Heel veel door elkaar. Als je de software stack wil uitsluiten dan is een cleanos de beste zet. Maar voor het stukje van de instabiliteit met afspelen is het eerste advies eens van SATA kabel te wisselen.

Dat het apparaat niet in de bios voor komt lijkt me meer iets voor Crucial support. Crucial heeft in het verleden wel vaker firmware gehad die het probleem hadden dat je apparaat niet meer in je bios lijst voor kwam.
Het IS al een verse install op een nieuwe ongebruikte SSD. Nóg een keer zie ik niet zo gauw veel toevoegen. En in zo'n NUCje zit geen reguliere SATA kabel. Het is een kort speciaal kabeltje van het MoBo dat in de SSD/HDD bracket verdwijnt waarin een connector zit. Je haalt die kabel dus eigenlijk nooit los.

En het verdwijnen uit de BIOS gebeurde pas na de vastlopers. Als dat bij een HDD gebeurt is het gewoonlijk echt goed mis en is de schijf niet meer te gebruiken. Bij deze SDD is het blijkbaar omkeerbaar, maar vreemd blijft het zeker.
quote:
Jorruchie schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:35:
[...]

Een aantal jaar ervaring met SSD's, alsook het volgen van dit topic.

[...]

Je hebt hem toch in gebruik genomen? De mapping tables zijn een soort index.
Deze kunnen relatief eenvoudig in de war raken.

[...]

Ja, dat is een grondige reden voor RMA. De schijf functioneert immers niet naar behoren.
In elk geval lijkt niemand iets anders te willen verdenken dan de SSD. Zoals gezegd ook mijn eerste gedachte die echter aan het wankelen werd gebracht door elke afwezigheid van het rapporteren van problemen door de diagnostiche software. Is die discrepantie normaal?

Ik heb bijv. ook wel datacorruptie op HDDs gehad door een kapot Northbridgekoelfannetje en ben me ervan bewust dat dergelijke zaken dus niet per se in de drive zelf hun oorzaak hoeven te hebben.

Zijn deze SMART waarden reden voor een secure erase? Is dat in soortgelijke gevallen voldoende effectief gebleken? Of zijn deze waarden gronden voor een RMA ook al vindt de diagnostiche software blijkbaar dat er niets aan de hand is? Zal Crucial dat ook accepteren en niet moeilijk doen of zullen die eerst zo'n secure erase, wat in CSE Sanitize genoemd wordt, uitgevoerd willen zien en is dat dan een redelijk verzoek? Kan ik daar echt wat van verwachten? Dat moet ik dan weer in/aan een ander systeem doen.

Ik zag dat er een licht verstopte Debug functie is waarme wat tekstfiles gegenereerd worden door CSE.

Drive-info.txt:

Drive Info
Device Name : Drive0
Model No : CT240BX300SSD1
Serial No : 1739E1xxxxxx
FW-Rev : M2CR010
Total Size : 240.06GB
Drive Status : Drive in good health
SMARTEnabled : Yes
Sata Link Speed : Gen3 (6.0 Gbps)
Sata Link Max Speed : Gen3 (6.0 Gbps)
TCG Status : Not Supported
TCG SSC type : None

"In good health"!?

MsejniLogFile.txt:

Sun Apr 8 17:57:09 2018
:INFO: Java_com_micron_msd_api_ApiNative_isAdministrator: Process is running as administrator
Sun Apr 8 17:57:34 2018
:INFO: CheckDriveCached: Drive Drive0 does not have a cache enabled
Sun Apr 8 17:57:35 2018
:ERROR: GetMPN: GetMPN Function not supported by the drive:Drive0
Sun Apr 8 17:57:35 2018
Sun Apr 8 17:57:36 2018
Sun Apr 8 17:57:39 2018
:ERROR: Java_com_micron_msd_api_ApiNative_checkIsNvmeDriverPresent: MSEGetAllDriveInfo failed with status=9
Sun Apr 8 17:57:40 2018
Sun Apr 8 17:57:40 2018
Sun Apr 8 17:57:43 2018
Sun Apr 8 17:57:44 2018
:INFO: Java_com_micron_msd_api_ApiNative_getOverProvisioningDisksLayout: Successfully retrieved disk layout structure

meer van herzelfde

:INFO: Java_com_micron_msd_api_ApiNative_isBatteryPresent: Battery not present
Sun Apr 8 18:01:29 2018
Sun Apr 8 18:01:30 2018

En dezelfde meldingen nog vaker.

Hoezo not have a cache enabled? Die staat volgens apparaatbeheer toch echt aan en de lees en schrijfsnelheden van ruim boven de 500 MB/s (CrystalDiskMark) passen daar bij lijkt me. In CSE kan ik daar ook niets over instellen. En hoe kan men dat nou combineren met die 'In good health' melding? Het komt allemaal nogal tegenstrijdig over. Jammer dat die software niet wat betere informatie kan verschaffen.

*VANDAAG*

Na een nachtje slapen kwam ik tot de conclusie dat het wel mooi was geweest.

Ik heb het ding eind november al bij Amazon.de gekocht. Ik betwijfel of zij na maanden nog een vervanging zullen sturen. Of weet iemand of ze daar makkelijk mee zijn?

Ik keek ook maar vast even op eu.crucial.com en daar werd de initiële RMA procedure geaccepteerd met het nummer dat ik moest invoeren. Alles in het Engels opschrijven leek me nogal veel werk dus toen ik zag dat ze ook telefonisch te bereiken waren belde ik ze maar even. Al snel na het beschrijven van mijn ervaringen en bevindingen gaf de medewerker aan dat ik hem maar moest terugsturen en dan zou ik een nieuwe krijgen. Gaat me wel weer een dag of 10 kosten.

Als die testsoftware niet doodleuk had beweerd dat de drive goed is had ik eerder besloten dat het ding niet in orde moest zijn. Ik vraag me af wat Crucial intern aan softwaretooltjes gebruikt en of ze niet e.e.a. ook aan de eindgebruiker beschikbaar kunnen stellen.

Nog maar even die Sanitize draaien aan een andere machine. Er staat niet echt iets van persoonlijke data op maar ik betwijfel of ze bij het onderzoek bij Crucial die Windows zullen willen proberen op te starten. Ze zullen daar wel andere en directere testapparatuur hebben neem ik aan.

• sdk1985
@CaptJackSparrow
Als je al meerdere OS iteraties verder bent dan heeft dat inderdaad geen nut.

Zoals je zelf al zegt hoeft het nog steeds niet perse de SSD te zijn. De kabel heb je dus nog niet uitgesloten.Verder verplicht niemand je een eventuele cage te gebruiken. Het bordje heeft als het goed is gewoon een SATA connector:

Dus dan kun je ook met een andere kabel testen om dat stuk uit te sluiten. Wil je het hele bordje uitsluiten dan kan dat ook, je hebt immers een andere machine lees ik net. Windows 10 kan tegenwoordig de meeste hardware changes wel overleven (al dan niet na een reboot/repair) dus daar verwacht ik weinig problemen mee. Als de sata kabel en/of het andere bordje zijn getest dan blijft er weinig anders over dan de SSD zelf.

sdk1985 wijzigde deze reactie 10-04-2018 15:39 (6%)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nee, het is iets als dit met een niet-standaard stroomkabeltje. Die heb ik niet liggen.

https://www.overclockers.co.uk/media/image/thumbnail/CB044SV_143657_800x800.jpg

https://www.overclockers....-connector-cb-044-sv.html

En ik ben niet door meerdere software-installaties gegaan. Alles is nieuw dús was het een verse installatie. Dat nóg een keer herhalen en hopen op een andere uitkomst wordt wel verondersteld de definitie van krankzinnigheid te zijn. ;)

Mijn eerdere ervaringen met datacorruptie op HDDs is anders. Dan weet CHKDSK die files gewoonlijk wel te melden. Dat gebeurt nu niet. De foutmeldingen zijn subtieler. De vastlopers zijn echter even reëel.

Ik had in de mail waarom telefonisch verzocht was toch nog even kort e.e.a. beschreven gebruik makend van het werk dat ik toch al in mijn laatste posting hier had gestopt. Krijg ik een volslagen inadequate standaardreactie terug van iemand die duidelijk geen letter heeft gelezen van wat ik heb geschreven, anders zou hij zo niet reageren. |:(

Als ze me kwaad willen maken moeten ze zo vooral doorgaan. Heb even kortaf gereageerd dat het maar naar iemand anders verwezen moet worden "who HAS a clue" :+ en dat ze het dan maar opnieuw moeten proberen. Vreselijk dat soort reacties. :X

• Malantur
Enkele maanden terug heb ik iets vergelijkbaars gehad met een Intel DC 3500 ssd van 800GB. Die werd gebruikt als data opslag ssd, dus ik bootte van een andere ssd. Het begon met een XLSX excelletje dat ik niet meer open kreeg, en kon geen enkele waarde meer uit gerecovered worden. Iets later verschillende JPEG die niet meer geopend konden worden (30 uit een map van 1500).
In de SMART was enkel te zien dat er wat beschadigde sectoren waren, maar het getal was er al voor dat ik de schijf gevuld had met data, en het getal was niet verandert sinds ik hem had. Hij had op die moment ook gewoon maar 50TBW terwijl hij er enkele 100’en mag hebben.
Uiteindelijk heeft Intel ze gewoon vervangen na wat vragen en screenshots van de foutmeldingen van Excel en de jpeg’s. :)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik kreeg een nette mail met excuses terug en (min of meer) adequate RMA gegevens. Een verzendadres in Engeland. Niet gratis. Geen idee wat me dat zou gaan kosten maar extra moeten betalen bóvenop al het ongemak dat je door zo'n defect product ondervind voor wat in feite een DOA product is om eindelijk een goede te krijgen die ik eigenlijk meteen had moeten krijgen vond ik nou niet bepaald een indrukwekkende garantieservice. Ik ben beter gewend.

Ik stuurde dus een mail met die mededeling terug met vraag om verheldering van de kosten. Toen kreeg ik een freepost label in een .docx file waar een afbeelding in ontbrak. Waarschijnlijk niet essentieel maar voor de zekerheid wéér een mailtje terug met screenshot en vraag. Kreeg ik te horen dat het plaatje niet belangrijk was maar dat uit het screenshot bleek dat er een fout in het label zat en ik kreeg een PDF met een nieuw label, en nieuw excuus. Ik moet wel wat te vaak naar mijn smaak hun fouten corrigeren. :|

Toen bleek Crucial Storage Executive de Sanitize niet uit te voeren. Doorloopt de acties maar het resultaat is zonder effect. Alles bleef gewoon staan. Ik lees dat meer mensen dat ervaren. Er wordt wel geadviseerd Parted Magic te gebruiken maar dat is niet gratis en daar begin ik niet aan voor deze situatie. Kostte allemaal ook weer de nodige tijd. Uiteindelijk maar alle partities verwijderd in schijfbeheer, één nieuwe partitie gemaakt/geformatteerd en die daarna weer verwijderd. Dat zou ook aardig effectief moeten zijn. Hij kan nu vandaag eindelijk weggestuurd worden. Wát een gedoe allemaal. Eerst een tijd wachten op een nieuwe en dan kan ik weer helemaal overnieuw beginnen. Vrolijk word je er niet van. ;(

Computers? Práát me er niet van. ;)

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

SSD's zijn niet zo spannend meer echter review van QLC NAND SSD is toch wel weer interessant.

Anandtech: The Intel SSD 660p SSD Review: QLC NAND Arrives For Consumer SSDs

PC Specs
Why BF4 is broken & current state gaming industry

• rookie no. 1
quote:
Help!!!! schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:06:
SSD's zijn niet zo spannend meer ...
QLC maakt het toch echt weer spannend! Ik ben benieuwd naar data retentie en writes in de praktijk van deze twijfel achtige techniek.

• jaimeeus
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13-07 17:29
Hallo,

ik heb sinds een week een crucial mx500 als tweede SSD in mijn systeem, hier bewaar ik voornamelijk mijn spellen en programma's op.
Wat mij opvalt is dat deze gedurende het gamen ontzettend warm wordt, zeker ten opzichte van mijn andere ssd (ze zijn naast elkaar gemonteerd). Vooral als ik iets laad dan schiet de temperatuur meteen flink omhoog. Vaak schiet de temperatuur ver boven de 50 graden.
https://tweakers.net/ext/f/1zrd00hmoWCEBVnI1G95eKw6/thumb.png
https://tweakers.net/ext/f/hHPbpG3YtQcAkrnhHvePrXrE/thumb.png
Specs die ik verder heb zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 152,-€ 152,-
1MSI B350M PRO-VDH€ 60,50€ 60,50
1MSI Radeon R9 380 2GD5T OC€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX€ 77,99€ 77,99
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 133,55€ 133,55
1Corsair CX450M€ 48,95€ 48,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,90€ 84,90
1Kingston HyperX Fury SSD 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730,24

Ik heb de laatste firmware geïnstalleerd en heb niet zo goed een idee waar het aan kan liggen wat het verschil in temperaturen verklaart. Bij mijn eigen onderzoek ben ik niet verder gekomen dan dat ik toevallig pech heb en net een 'slechte' ssd heb of dat de firmware geupdate moet worden, maar die is zoals gezegd al de meest recente.
Hebben jullie enig idee?

• chim0
Zit ie in de buurt van een ander warm onderdeel wat hem warm maakt? Anders dan dat, zou ik het ook niet weten want 50 graden voor een SSD is inderdaad te warm.

Heb je al contact gehad met Crucial hierover? Of vraag anders even hier [Ervaringen] Crucial MX500 SSD's

• jaimeeus
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13-07 17:29
chim0 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 02:03:
[...]

Zit ie in de buurt van een ander warm onderdeel wat hem warm maakt? Anders dan dat, zou ik het ook niet weten want 50 graden voor een SSD is inderdaad te warm.

Heb je al contact gehad met Crucial hierover? Of vraag anders even hier [Ervaringen] Crucial MX500 SSD's
Ja, de plek voor de ssd's in de kast is achter het moederbord en dan recht achter processor. Ik ga even dat topic dat je hebt genoemd doorzoeken dank je wel!

• sdk1985
Een SSD is in geval van nood los in je kast te hangen, je kunt dus altijd even testen of dat echt het probleem is.

• Balance
  • Nu online
Prijzen van SSD's worden echt de grond in geramd! oOo Voor €0,15 tot €0,16 heb je nu gewoon een SSD. Ik ga binnenkort mijn PC met 256GB SSD uitbreiden met een 1TB SSD, ik had verwacht dat ik daar €200 voor kwijt wat maar nu kan het voor €150!

• Balance
  • Nu online
Twee interessante nieuwe SSD's om in de gaten te houden:De Gigabyte is een goedkope M.2 NVMe SSD met bescheiden snelheden (800 tot 1200 MB/s) en PCIe 3.0 x2 interface. De prijs lijkt echter zeer scherp te gaan worden.

De Adata is snellere M.2 NVMe SSD die als eerst van de Realtek RTS5763DL controller gebruik maakt. PCIe 3.0 x4 interface en haalt maximaal 2100 MB/s.

• jerrot
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15-07 11:27
Heeft iemand van jullie toevallig al ervaring met de Intel 660p M.2 SSD ? Ik ben met name benieuwd naar de game performance, maar hier kan ik eigenlijk maar lastig wat over vinden op het internet.

Deze is namelijk best aantrekkelijk geprijsd. En de snelheid vergeleken met bijvoorbeeld een 970 Evo, is dat echt nodig ? Want scheelt aanzienlijk in prijs natuurlijk.

Mijn huidige SSD is zo goed als vol namelijk dus wil er eentje bijplaatsen voor opslag van mijn games, dat is ook 90% van mijn pc gebruik.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

jerrot schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:05:
Heeft iemand van jullie toevallig al ervaring met de Intel 660p M.2 SSD ? Ik ben met name benieuwd naar de game performance, maar hier kan ik eigenlijk maar lastig wat over vinden op het internet.

Deze is namelijk best aantrekkelijk geprijsd. En de snelheid vergeleken met bijvoorbeeld een 970 Evo, is dat echt nodig ? Want scheelt aanzienlijk in prijs natuurlijk.

Mijn huidige SSD is zo goed als vol namelijk dus wil er eentje bijplaatsen voor opslag van mijn games, dat is ook 90% van mijn pc gebruik.
Mijn ervaring met gamen en een ssd is dat zolang het een paar honderd MB per seconde doet het prima is. Ik speelde BF3 en BF4 vanaf een stata600 ssd en was altijd de eerste in de levels.

Draai je nu al een SSD?

• Balance
  • Nu online
@jerrot Tom's Hardware en Legit Reviews hebben wat korte testjes gedaan met het laden van games. De 660p zit qua laadtijden zo'n 5% onder de snelste NVMe SSD's en 5% boven de goedkope SATA SSD's. Dus als een spel in 20 seconden laad op de 660p, is dat 19 seconden met een NVMe SSD en 21 seconden met een SATA SSD.

Ik zou persoonlijk nu nog voor SATA gaan, gezien die nog zo'n 25% goedkoper zijn en je dus 33% meer opslag per € krijgt. Qua performance maakt het voor gamen nauwelijks uit.

• jerrot
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:14:
[...]

Mijn ervaring met gamen en een ssd is dat zolang het een paar honderd MB per seconde doet het prima is. Ik speelde BF3 en BF4 vanaf een stata600 ssd en was altijd de eerste in de levels.

Draai je nu al een SSD?
Hi,

Ik draai nu al een Samsung Evo 850 500 GB, vanwege ruimtenood op mijn huidige SSD wil ik de M.2 SSD er bij prikken. Dus wil deze alleen gebruiken voor opslag van games. Als ik mijn pc weer eens opnieuw installeer dan installeer ik hier Windows op.

• jerrot
Balance schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:27:
@jerrot Tom's Hardware en Legit Reviews hebben wat korte testjes gedaan met het laden van games. De 660p zit qua laadtijden zo'n 5% onder de snelste NVMe SSD's en 5% boven de goedkope SATA SSD's. Dus als een spel in 20 seconden laad op de 660p, is dat 19 seconden met een NVMe SSD en 21 seconden met een SATA SSD.

Ik zou persoonlijk nu nog voor SATA gaan, gezien die nog zo'n 25% goedkoper zijn en je dus 33% meer opslag per € krijgt. Qua performance maakt het voor gamen nauwelijks uit.
Ah ok top, die ga ik eens lezen dan :-)

• chim0
Onderstaande conclusie over NVMe wordt nog steeds bij de meeste reviews getrokken dus beslis voor jezelf of je het die extra euries waard vindt.
Some, however, want that platinum experience, going from a fast SATA3 SSD towards NVMe M2 again is a much faster step, but less noticeable compared to that regular SATA3 SSD, as you already have the fast access times and split-second application loading. You'll benefit from NVMe SSD storage units if you have the workloads for it, writing continuously, video editing and so on. For just gaming and OS functionality, however, the differences are in a very thin margin to be able to measure, as your PC file-IO is becoming the bottleneck.
Vertaald vanuit Google:
Sommigen willen echter dat de platina-ervaring, van een snelle SATA3 SSD in de richting van NVMe M2, weer een veel snellere stap is, maar minder merkbaar in vergelijking met die reguliere SATA3 SSD, omdat je al de snelle toegangstijden en het laden van applicaties van een seconde hebt. U profiteert van NVME SSD-opslageenheden als u de workloads ervoor hebt, continu schrijft, videobewerking enzovoort. Voor gewoon gamen en OS-functionaliteit liggen de verschillen echter in een zeer dunne marge om te kunnen meten, omdat uw pc-bestand-IO de bottleneck wordt.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik gebruik nu iets meer dan een jaar naar alle tevredenheid de Samsung T3 serie als externe SSD.

Eerst was dat de 250GB versie, nu de 500GB en heb momenteel interesse in de 1TB varriant.

Inmiddels zie ik dat er een T5 serie is uitgekomen, maar wat me verbaast is dat de 1TB versie van de T3 duurder is dan die van de T5, terwijl die ouder en langzamer is.

Iemand hier enige verklaring voor, is het simpelweg een oude batch o.i.d?

pricewatch: Samsung Portable SSD T3 1TB Zilver
pricewatch: Samsung Portable SSD T5 1TB Zwart

Momenteel is de pricewatch: Sandisk Extreme Portable SSD 1TB Zwart ook nog eens in de aanbieding via Amazon, waardoor dat ook weer een interresante kandidaat is.

• Malantur
Ik ben geen expert webwinkels, maar volgens mij loopt het zo:
Als je de voorraad van T3 in enkele winkels bekijkt, dan hebben de meeste zelf geen stock meer liggen. Hun leverancier heeft nog 30 stuks liggen. Kost hun dus niets om het artikel gewoon nog te koop hebben staan in de webshop. Koopt een klant hem? Geen probleem, leveren ze hem met een kleine vertraging en nemen ze lekker hun marge.

Ondertussen is de T5 uitgebracht, waarbij Samsung zeer waarschijnlijk een nieuw productieproces heeft toegepast, met meer chips per wafer of zijn ze van bijvoorbeeld MLC naar TLC overgeschakeld en Samsung kennende: in ieder geval meer lagen in 3D gestapeld.
Nieuw product, Samsung bied het goedkoper aan omdat het goedkoper te produceren valt, winkels leggen het op stock om sneller te kunnen leveren, maar spul op stock levert geen geld op, het moet verkopen. Aangezien er 33 winkels in de vergelijker zitten: concurrentie om de goedkoopste te zijn, marge klein nemen op de leverancierprijs.

Hier vind je overigens de vergelijking van de T3 en de T5 volgens Samsung:
https://news.samsung.com/...-spec-comparison-t3-vs-t5

Dus lang verhaal kort: geen reden om de T3 te nemen. Zelf ben ik zelf wel fan van de 2,5" ssd's van Samsung, dus zou ik persoonlijk de T5 kopen boven de Sandisk. Maar sowieso even een review lezen van beide en de juiste keuze maken :)

• Laohu
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online
Ik heb onlangs een Samsung Evo 850 in mijn late 2012 iMac laten zetten. Met BlackMagicDesign's speed test meet ik:

387 Mb/S Write
477 Mb/S Read

Dit is een stukje lager dan spes (520 resp. 540 Mb/S)/ Is mijn oudere iMac de bottleneck of zijn dit normale waarden?

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Even voor de duidelijkheid, doel je op megabyte of megabit? De kleine b wordt nog wel eens verkeerd gebruikt ;) (En als ik toch bezig ben, het hoort met een kleine s :P )

Raven wijzigde deze reactie 09-12-2018 18:01 (20%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Laohu
  • Niet online
Raven schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:00:
Even voor de duidelijkheid, doel je op megabyte of megabit? De kleine b wordt nog wel eens verkeerd gebruikt ;) (En als ik toch bezig ben, het hoort met een kleine s :P )
MB/s :)

• Da_mage15
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 24-05 16:44
Ik kwam er vandaag achter dat het defragmenteren op automatisch stond van mijn SSD. Toch maar eens even gekeken in dit topic en het een en ander toegepast.
Bij AS-SSD kan ik zien of de block size goed is, is dat de hieronder genoemde Offset?

AS SSD Benchmark 2.0.6821.41776
------------------------------
Name: Intel Raid 0 Volume
Firmware: 1.0.
Controller: iaStorA
Offset: 439296 K - OK
Size: 238.48 GB
Date: 12/11/2018 9:14:56 AM
Sequential:
Read: 2705.59 MB/s
Write: 512.47 MB/s
4K:
Read: 35.58 MB/s
Write: 94.69 MB/s
4K-64Threads:
Read: 935.46 MB/s
Write: 437.97 MB/s
Access Times:
Read: 0.099 ms
Write: 0.042 ms
Score:
Read: 1242
Write: 584
Total: 2354

• sdk1985
Da_mage15 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:17:
Ik kwam er vandaag achter dat het defragmenteren op automatisch stond van mijn SSD. Toch maar eens even gekeken in dit topic en het een en ander toegepast.
Bij AS-SSD kan ik zien of de block size goed is, is dat de hieronder genoemde Offset?
Het is een misverstand dat je dit moet uitschakelen. Niet defragmenteren heeft meer te maken met externe tools, niet met de windows defragmentatie. (Zelfs de externe tools hebben tegenwoordig vaak TRIM support).
Actually Scott and Vadim are both wrong. Storage Optimizer will defrag an SSD once a month if volume snapshots are enabled. This is by design and necessary due to slow volsnap copy on write performance on fragmented SSD volumes. It’s also somewhat of a misconception that fragmentation is not a problem on SSDs. If an SSD gets too fragmented you can hit maximum file fragmentation (when the metadata can’t represent any more file fragments) which will result in errors when you try to write/extend a file. Furthermore, more file fragments means more metadata to process while reading/writing a file, which can lead to slower performance.
As far as Retrim is concerned, this command should run on the schedule specified in the dfrgui UI. Retrim is necessary because of the way TRIM is processed in the file systems. Due to the varying performance of hardware responding to TRIM, TRIM is processed asynchronously by the file system. When a file is deleted or space is otherwise freed, the file system queues the trim request to be processed. To limit the peek resource usage this queue may only grow to a maximum number of trim requests. If the queue is of max size, incoming TRIM requests may be dropped. This is okay because we will periodically come through and do a Retrim with Storage Optimizer. The Retrim is done at a granularity that should avoid hitting the maximum TRIM request queue size where TRIMs are dropped.
Lekker aan laten staan dus!

sdk1985 wijzigde deze reactie 11-12-2018 14:32 (3%)

• Samsonait
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06-05 08:38

Samsonait

A storm .. dammit

Dit mis ik nog in de beginpost.

Hoe zit dat nu eigenlijk?!

PCI-e M.2 SSD NVME
of
PCI-e M.2 SSD (SATA)

Ik heb dus een Lattitude 5590 serie, daar zat een PCI-e M.2 ssd in, dus ik dacht! Hee! dat is zon heul snel ding NVME. Maar nee, deze maakt gewoon gebruik van het SATA protocol. Geen NVME
Ik dacht dat die er alleen waren in mSATA die kleintjes,(en wat voor insteek/poort pakken die dan? Geen M.2?) maar dus ook in het volledige formaat.
Waarom? Alleen Prijs? :/

Want de fabrikant duid hem wel aan als een M.2 SSD drive, maar het is geen NVME wat je dan wel snel zou denken.

En is M.2 nou de formfactor? offf...? :?

TL;DR:

Kan iemand wij in uitleggen hoe dat nou zit met al die afkortingen. Want net nu ik dacht dat ik het doorhad zie ik ineens Optane drives. 8)7

The funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's to late to stop reading it

• Laohu
  • Niet online
Laohu schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:13:
Ik heb onlangs een Samsung Evo 850 in mijn late 2012 iMac laten zetten. Met BlackMagicDesign's speed test meet ik:

387 MB/s Write
477 MB/s Read

Dit is een stukje lager dan spes (520 resp. 540 MB/s)/ Is mijn oudere iMac de bottleneck of zijn dit normale waarden?
Is er nog iemand die iets kan zeggen over de gemeten snelheid _/-\o_

• Yezpahr
  • Laatst online: 07-07 18:04
Hallo medetweakers, kan iemand mij vertellen waarom mensen liever GPT dan MBR gebruiken op SSD's?

GPT staat erom bekend dat de data 'meerdere' keren word opgeslagen op dezelfde schijf, om dataverlies tegen te gaan.
Maar zorgt dit er dan niet voor dat de schijf twee keer (of meer) word beschreven en dus dat de schijf minder lang mee gaat?

De hele beredenering achter data veelvuldig opslaan snap ik niet. Er zit immers gemiddeld 1.500.000 uur (171 jaar) tussen 2 willekeurige bitflips?

Dus toch maar MBR voor mijn nieuwe SSDtje?

mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Yezpahr schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:58:
Hallo medetweakers, kan iemand mij vertellen waarom mensen liever GPT dan MBR gebruiken op SSD's?

GPT staat erom bekend dat de data 'meerdere' keren word opgeslagen op dezelfde schijf, om dataverlies tegen te gaan.
Maar zorgt dit er dan niet voor dat de schijf twee keer (of meer) word beschreven en dus dat de schijf minder lang mee gaat?
Ehm, ik weet niet waar je dat precies vandaan hebt, maar GPT staat niet bekend om het dubbel opslaan van data, want dat doet het niet. Wel wordt de partitietabel dubbel opgeslagen, maar daar verlies je maar een verwaarloosbaar kleine hoeveelheid opslagruimte mee (en daarnaast schrijf je ook niet bijster veel naar de partitietabel).

• Yezpahr
  • Laatst online: 07-07 18:04
dcm360 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:26:
[...]

Ehm, ik weet niet waar je dat precies vandaan hebt, maar GPT staat niet bekend om het dubbel opslaan van data, want dat doet het niet.
Ah, bedankt voor de duidelijkheid, ik had dit iets té snel doorgelezen en op meerdere websites dezelfde leesfouten gemaakt:
On an MBR disk, the partitioning and boot data is stored in one place. If this data is overwritten or corrupted, you’re in trouble. In contrast, GPT stores multiple copies of this data across the disk, so it’s much more robust and can recover if the data is corrupted.
source: https://www.howtogeek.com...hen-partitioning-a-drive/

mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Yezpahr schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:37:
[...]

Ah, bedankt voor de duidelijkheid, ik had dit iets té snel doorgelezen en op meerdere websites dezelfde leesfouten gemaakt:

[...]

source: https://www.howtogeek.com...hen-partitioning-a-drive/
Achja, kan gebeuren :) Er staat hier ook wel vrij subtiel dat het alleen gaat om de specifiek genoemde data (de partitietabel en de bootcode), en niet alles.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Het viel me kijkende naar 2,5" sata ssd's op dat een mx500 van 2TB 100 euro goedkoper is dan een 860 evo; kan micron/crucial zo veel goedkoper produceren op dit moment? Ik geloof dat die 860 evo iets sneller is maar niet 100 euro sneller lijkt me..

Ik had verwacht dat die QVO nog onder de mx500 kon duiken qua prijs maar dat is niet zo..

specs

• Malantur
maratropa schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:09:
Het viel me kijkende naar 2,5" sata ssd's op dat een mx500 van 2TB 100 euro goedkoper is dan een 860 evo; kan micron/crucial zo veel goedkoper produceren op dit moment? Ik geloof dat die 860 evo iets sneller is maar niet 100 euro sneller lijkt me..

Ik had verwacht dat die QVO nog onder de mx500 kon duiken qua prijs maar dat is niet zo..
Naar mijn gevoel is Samsung nog nooit echt de prijsvechter geweest. Zeker sinds de splitsing in EVO en PRO is de EVO redelijk veel waar voor je geld maar nooit de goedkoopste. Ik draai zelf alleen maar Samsung omdat ik vind dat ze ijzersterke producten op de markt zetten.

Als je ook kijkt naar het prijsverloop:
De Samsung 860 EVO:

In de eerste drie maanden is de prijs met 200 euro gezakt.

En de Crucial MX500 2TB:

Deze is in de eerste vier maanden net constant gebleven. Logisch, hij is goedkoper op de markt gezet en zal dus waarschijnlijk meer verkocht hebben. In mei-juni moest je voor beide drives 450 euro neertellen. Op dat moment zal de verkoop van de Crucial verminderd zijn, omdat de Samsung iets beter is voor dezelfde prijs. De prijs wordt 75 euro verminderd in de periode van juli-augustus. Hierna gaan ze min of meer constant naar beneden terwijl er een prijsverschil blijft tussen de twee.
Volgens mij is het in het begin gewoon puur genieten van de hogere aandacht (nieuws, reviews, early-adoptors, ...) In de tweede fase dan traag genoeg zakken zodat hij elke keer in bereik komt van meer mensen. Niets van hogere of lagere productiekosten, het lijkt me niet dat je daarmee een prijsdaling van 40% op een jaar kan verklaren. Deels misschien wel hogere yields omdat ze het proces beter onder controle hebben, maar veel meer puur marketing en marge verhogen voor winstmaximalisatie.

De grafiek van de 860 Evo beaamt het verloop trouwens ook:

1,5 maand constant en dan 40% naar beneden in een jaar :)

En trouwens, ik denk zelfs dat Samsung zijn drives zeer goedkoop kan produceren: alles komt uit eigen fab.
Volgens het nieuwsartikel van een half uurtje geleden krijgen ze zelfs hun eigen fab niet vol. De investeringen van de machines zijn al gedaan, de werknemers zijn aangenomen dus de machines moeten maximaal draaien voor maximaal profijt.
nieuws: IBM laat processors op 7nm door Samsung maken
(Al gaat dit wel op 7nm fabs, waar volgens mij nog geen flash mee gemaakt wordt, maar het schets misschien wel een beeld over de rest van de productiecapaciteit)

Ik verwacht dan ook dat de QVO nog wel wat in prijs zal dalen. Momenteel nog maar 3 weken op de markt en slechts te koop in 5 winkels waarvan er zelfs maar één binnen de 3 dagen kan leveren en twee winkels enkel pre-order..
Samsonait schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:42:
Dit mis ik nog in de beginpost.

Hoe zit dat nu eigenlijk?!

PCI-e M.2 SSD NVME
of
PCI-e M.2 SSD (SATA)

Ik heb dus een Lattitude 5590 serie, daar zat een PCI-e M.2 ssd in, dus ik dacht! Hee! dat is zon heul snel ding NVME. Maar nee, deze maakt gewoon gebruik van het SATA protocol. Geen NVME
Ik dacht dat die er alleen waren in mSATA die kleintjes,(en wat voor insteek/poort pakken die dan? Geen M.2?) maar dus ook in het volledige formaat.
Waarom? Alleen Prijs? :/

Want de fabrikant duid hem wel aan als een M.2 SSD drive, maar het is geen NVME wat je dan wel snel zou denken.

En is M.2 nou de formfactor? offf...? :?

TL;DR:

Kan iemand wij in uitleggen hoe dat nou zit met al die afkortingen. Want net nu ik dacht dat ik het doorhad zie ik ineens Optane drives. 8)7
Je hebt ssd's in de volgende fysieke formaten:
3,5": vooral vroeger de eerste ssd's
2,5": standaard model ssd, standaard voor in een laptop, soms moeilijker in pc case weg te werken
1,8": speciaal model voor zeer kleine laptops
mSATA: insteekmodel, neemt nog minder plek in maar wel nog breed
M.2: insteekmodel, zeer smal en met variable lengte (80mm is de standaard maar kan van 16 tot 110mm gaan)
Merkspecifieke dingen zoals Apple die zijn eigen ssd's ontwerpt met eigen connector

M.2 heeft verschillende pennen gereserveerd voor verschillende toepassingen zoals PCI Express 3.0, SATA 3.0 en USB 3.0. Hierdoor kan je dus even goed een wifi kaartje maken met dezelfde connector.

Een ssd kan je dan nog eens op verschillende manieren met je ssd praten:
SATA: standaard maar komt uit de tijd van de hdd's, beperkt tot pakweg 550MB/s
NVME: van de grond af ontworpen voor ssd

En dan bestond er ook nog een manier om NVME te praten met AHCI, voor de overgang toen je OS nog geen ondersteuning had voor NVME.

Dus jou M.2 SATA kaartje is ontworpen om weinig plek in te nemen, maar niet voor de snelheid. In de praktijk zal het verschil wel bestaan in benchmarks, maar niet echt veel in je gevoel. Behalve dan dat het nu tussen je oren zit, wetende dat je niet het allersnelste hebt :+

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:18
Ik heb een 1TB SSD van Crucial MX(CT1050).
Overal lees ik andere waarden wat betreft het overhouden van vrije schrijfruimte, het gaat van 5% tot 20% en dat scheelt nogal wat op 1TB. Ik heb nu zo'n 10% over(Windows10 en games)
Wast adviseren de Tweakers? Kan ik uitgaan van wat W10 aangeeft(nu is groen)?
Ik heb met Crystaldiskmark een benchmark gedraaid, zijn de waarden goed?
https://i.imgur.com/m0pMXtL.jpg

• Malantur
Arjantje72 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:38:
Ik heb een 1TB SSD van Crucial MX(CT1050).
Overal lees ik andere waarden wat betreft het overhouden van vrije schrijfruimte, het gaat van 5% tot 20% en dat scheelt nogal wat op 1TB. Ik heb nu zo'n 10% over(Windows10 en games)
Wast adviseren de Tweakers? Kan ik uitgaan van wat W10 aangeeft(nu is groen)?
Ik heb met Crystaldiskmark een benchmark gedraaid, zijn de waarden goed?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan niet veel vinden van wat jou ssd normaal moet halen in CDM, maar de cijfers zien er in ieder geval wel oke uit. Wat een probleem kan zijn als je bovendien nog veel statische data hebt, is dat je steeds dezelfde geheugencellen opnieuw gaat wissen en herschrijven. Ik denk dat de meeste ssd's tegenwoordig wel slim genoeg zijn om af en toe wat data heen en weer te schuiven om ze gelijkmatig te laten slijten, maar je doet wel extra writes. Je levensduur kan dus achteruit gaan, maar al gaat hij van 20 jaar na 10 jaar, tegen dan is hij hopelijk al op pensioen :z

• Dutch2007
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11:59
Yezpahr schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:58:

De hele beredenering achter data veelvuldig opslaan snap ik niet. Er zit immers gemiddeld 1.500.000 uur (171 jaar) tussen 2 willekeurige bitflips?

Dus toch maar MBR voor mijn nieuwe SSDtje?
Dit is een beetje klok en klepel verhaal :P

GPT slaat vooral de BOOT -records meerdere keren op, niet alle bestanden.

zie ook: Wikipedia: GUID Partition Table

Wikipedia: GUID Partition Table

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:18
Malantur schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:12:
[...]

Ik kan niet veel vinden van wat jou ssd normaal moet halen in CDM, maar de cijfers zien er in ieder geval wel oke uit. Wat een probleem kan zijn als je bovendien nog veel statische data hebt, is dat je steeds dezelfde geheugencellen opnieuw gaat wissen en herschrijven. Ik denk dat de meeste ssd's tegenwoordig wel slim genoeg zijn om af en toe wat data heen en weer te schuiven om ze gelijkmatig te laten slijten, maar je doet wel extra writes. Je levensduur kan dus achteruit gaan, maar al gaat hij van 20 jaar na 10 jaar, tegen dan is hij hopelijk al op pensioen :z
Bedankt, tegen die tijd zien we wel verder inderdaad :)

• tweakje-2018
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:08
wat valt er eigenlijk te zeggen over de toekomst van de nvme SSDs?

In de praktijk merk je nu nog maar weinig van de extra snelheid van de nvme SSDs lees ik zo. Er is nog weinig voordeel bij gaming of andere workloads. Een tijdje terug was er geen winst te behalen met een dual core of quad core cpus, de software kon er nog niet mee overweg. Inmiddels zijn er verschillende games die al beperkt worden door een quad core. Is zo’n ontwikkeling ook te verwachten bij de nmve SSDs?

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Gaming is al typisch een voorbeeld waarbij de te behalen winst met een SSD ten opzichte van een HDD al relatief klein is. Je hebt veel data, en zo bij vlagen lees je er een aardig stuk van. Nou, dat kan een moderne HDD ook wel met 200MB/s. Een SATA-SSD doet dat dan wel maal 3, maar op dat punt begin je al te merken dat een game ook nog wat te doen heeft met die data naast het alleen inlezen. Voor een NVMe-SSD is de enige optie dan nog om zich maar een beetje te gaan vervelen.

Toch vraag ik me eerder af wat de toekomst is van SSD's is met SATA. Het is nooit de ideale combinatie geweest, en op dit moment is het overduidelijk de budgetkeuze. Gaan budget-SSD's op SATA blijven, of gaan we daar na verloop van tijd ook een verschuiving richting NVMe zien naarmate dat steeds goedkoper gaat worden?

• tweakje-2018
Gaming gaat met een gewone SSD een stuk sneller dan met een HDD. Het is meer dat me opvalt bij spellen als battlefield1 en subnautica dat er nog gewoon laadtijden zijn van een minuut of meer. Een nvme SSD kan een factor 10 sneller zijn dan gewone SSD en dan zou het fijn zijn als dat in de toekomst snellere laadtijden oplevert.

Sata ssd zullen over een aantal jaar wel verdwijnen denk ik, maar het kan even duren. De HDDs zitten ook nog in nieuwe laptops.

• peke
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 27-06 20:57
Ik heb nu een bricked mx300 uit 2016.
Zou ik deze terug aan de praat kunnen krijgen?
Power on no sata heb ik al uren lang geprobeerd.
Wat zou er kunnen gebeurd zijn dat de ssd nu niet meer herkend wordt door de bios?

• grun93
  • Registratie: april 2004
  • Nu online
peke schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:15:
Ik heb nu een bricked mx300 uit 2016. Zou ik deze terug aan de praat kunnen krijgen?
Dan heb je nog gewoon fabrieksgarantie toch? Zie hier, minimaal drie of vijf jaar, in beide gevallen zit je goed.

Ik heb ook wel eens een Crucial ssd terug gestuurd en kreeg probleemloos een andere, via een NL webshop.

• Herman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:10
peke schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:15:
Ik heb nu een bricked mx300 uit 2016.
Zou ik deze terug aan de praat kunnen krijgen?
Power on no sata heb ik al uren lang geprobeerd.
Wat zou er kunnen gebeurd zijn dat de ssd nu niet meer herkend wordt door de bios?
Nvm.

Herman wijzigde deze reactie 22-01-2019 22:24 (7%)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• peke
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 27-06 20:57
grun93 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:10:
[...]

Dan heb je nog gewoon fabrieksgarantie toch? Zie hier, minimaal drie of vijf jaar, in beide gevallen zit je goed.

Ik heb ook wel eens een Crucial ssd terug gestuurd en kreeg probleemloos een andere, via een NL webshop.
Ja maar op de ssd staat geen "material number". De factuur heb ik ook niet meer.
Ik zal vanavond eens op het doosje kijken, mss staat daar een sticker met nummer op.

• sdk1985
Ik heb voor de grap zo'n pricewatch: Samsung 860 QVO 1TB gekocht. Tot nu toe lijkt het mee te vallen.

Leeg kwam ik op 22.9 sec in de Final Fantasy Stormblood blood. De Intel 520 deed het in 20.4 en de raid0 in 50+ seconde. Moet hem later nog eens op mijn normale machine draaien. Daar deed de NVME 14.nogwat maar daar zit ook een 8700K in ipv een 2500K.

• Roxy90
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12-07 23:54
Sinds oktober 2012 gebruik ik mijn OCZ Vertex Plus Series SSD. Werkt perfect en snel. :) Alleen geeft de GPT soms aan bij opstarten: ''Reboot and select proper Boot Device'' bij opstarten. Het valt me op dat dit vaak gebeurt als de PC lang uit heeft gestaan. Dit probleem is op te lossen de de aan/uit knop te gebruiken of door de voedingsschakelaar uit te zetten en na een paar seconden weer aan te zetten. Tools geven aan de de SSD ok is. Ik vermoed een software foutje van Windows? Met andere woorden hoe herken je dat een SSD kapot dreigt te gaan? ;)

Roxy90 wijzigde deze reactie 18-02-2019 11:27 (7%)

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Roxy90 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:26:
Sinds oktober 2012 gebruik ik mijn OCZ Vertex Plus Series SSD. Werkt perfect en snel. :) Alleen geeft de GPT soms aan bij opstarten: ''Reboot and select proper Boot Device'' bij opstarten. Het valt me op dat dit vaak gebeurt als de PC lang uit heeft gestaan. Dit probleem is op te lossen de de aan/uit knop te gebruiken of door de voedingsschakelaar uit te zetten en na een paar seconden weer aan te zetten. Tools geven aan de de SSD ok is. Ik vermoed een software foutje van Windows? Met andere woorden hoe herken je dat een SSD kapot dreigt te gaan? ;)
OCZ Vertex heeft een niet al te best trackrecord.
Zoek hier eens in het topic op de kreet: "Reboot and select proper Boot Device"
Wellicht kun je het probleem fixen m.b.v. de genoemde tips?

• rookie no. 1
Toe maar, een OCZ Vertex Plus. Dat was eigenlijk al een Vertex Minus (a-synchroon geheugen geloof ik) en dat hij het zo lang uitgehouden heeft!!!

Beste tip ooit: data veilig stellen nu het nog kan (als nodig) en een nieuwe kopen (bv. Crucial MX500).

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Is de batterij van je PCniet gewoon aan de lege kant? *i.e hij reset z'n settings.

Nvme :9

Met Primocache, 8GB toegewezen. Superrrrrsnel. :P

M'n magische bol werken.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Fast boot probleem. Systeem staat in een diepe standby en SSD ontwaakt te laat waardoor UEFI dat ding niet kan vinden. Na harde powercycle werkt ie dan wel.

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 05:37
Jism schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 05:35:
[...]

Is de batterij van je PCniet gewoon aan de lege kant? *i.e hij reset z'n settings.

[Afbeelding]

Nvme :9

[Afbeelding]

Met Primocache, 8GB toegewezen. Superrrrrsnel. :P
Ram is valsspelen :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roxy90
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12-07 23:54
Bedankt voor het reageren allen! Ik was in 2012 zo slim geweest om al heel snel SSD life pro te laten installeren. Ik heb het idee idd dat mijn SSD dreigt kapot te gaan. Sinds gisteren komt hij niet meer terug uit de diepe slaap. Ik heb gisteren systeemherstel gedaan wellicht dat dit nog wat uitmaakt. Zie hier onder de results van de SSD.

Eerste check met corrupte firmware

Tweede check met correcte firmware:

Anno 2019 vandaag:

• sdk1985
tweakje-2018 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:28:
wat valt er eigenlijk te zeggen over de toekomst van de nvme SSDs?

In de praktijk merk je nu nog maar weinig van de extra snelheid van de nvme SSDs lees ik zo. Er is nog weinig voordeel bij gaming of andere workloads. Een tijdje terug was er geen winst te behalen met een dual core of quad core cpus, de software kon er nog niet mee overweg. Inmiddels zijn er verschillende games die al beperkt worden door een quad core. Is zo’n ontwikkeling ook te verwachten bij de nmve SSDs?
Mwa vorige week twee pc's in elkaar gezet. Beiden met een 9700K. Op de pc met de Samsung 970 Evo plus stond windows 10 er in 3 minuten op inclusief de reboots. Op de pc met de Intel 660P duurde het 9 minuten. De bron was overigens een sneller 'extreme' USB 3.0 stick.

Verder worden NVME's SSD's vooral goedkoper dan hun SATA tegenhangers.

• tweakje-2018
sdk1985 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:21:
[...]

Mwa vorige week twee pc's in elkaar gezet. Beiden met een 9700K. Op de pc met de Samsung 970 Evo plus stond windows 10 er in 3 minuten op inclusief de reboots. Op de pc met de Intel 660P duurde het 9 minuten. De bron was overigens een sneller 'extreme' USB 3.0 stick.

Verder worden NVME's SSD's vooral goedkoper dan hun SATA tegenhangers.
Dank je wel voor het delen van je ervaring met beide ssds. Het verschil is groter dan ik had verwacht, maar het is zo te lezen nog wel de moeite om te investeren in een duurdere nvme ssd.

Het zal mij benieuwen of pci-express 4.0 nog wat opgeleverd, de eerste ssds die er voordeel bij kunnen hebben zijn ook al weer aangekondigd.

• sdk1985
tweakje-2018 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:41:
[...]

Dank je wel voor het delen van je ervaring met beide ssds. Het verschil is groter dan ik had verwacht, maar het is zo te lezen nog wel de moeite om te investeren in een duurdere nvme ssd.

Het zal mij benieuwen of pci-express 4.0 nog wat opgeleverd, de eerste ssds die er voordeel bij kunnen hebben zijn ook al weer aangekondigd.
Ik had dat ook niet verwacht maar de Intel 660P is natuurlijk wel een QLC ssd. De Samsung 860 QVO 1TB is ook zo'n QLC model en die is in gaming trager dan mijn Intel 520 120GB uit 2012 (!).

Even bij HWI gekeken; De 660p heeft een steady state performance van 93 MB/s waar de 970 EVO Plus 484 MB/s heeft. Dat is een verschil van factor x5.2. Daarmee is de +- x3 tijd op de Windows installatie zeker niet ondenkbaar.

sdk1985 wijzigde deze reactie 14-06-2019 15:00 (14%)

• tweakje-2018
sdk1985 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Ik had dat ook niet verwacht maar de Intel 660P is natuurlijk wel een QLC ssd. De Samsung 860 QVO 1TB is ook zo'n QLC model en die is in gaming trager dan mijn Intel 520 120GB uit 2012 (!).

Even bij HWI gekeken; De 660p heeft een steady state performance van 93 MB/s waar de 970 EVO Plus 484 MB/s heeft. Dat is een verschil van factor x5.2. Daarmee is de +- x3 tijd op de Windows installatie zeker niet ondenkbaar.
De Nadelen van qlc zijn dan wel duidelijk merkbaar. Na het lezen van een paar reviews had ik dat minder verwacht. Zeker omdat de intel ook een slc cache heeft had niet verwacht dat er bij,met een neem ik aan lege 660p ssd, tijdens het installeren van een OS al duidelijk merkbare verschillen zijn.

• sdk1985
tweakje-2018 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:28:
[...]

De Nadelen van qlc zijn dan wel duidelijk merkbaar. Na het lezen van een paar reviews had ik dat minder verwacht. Zeker omdat de intel ook een slc cache heeft had niet verwacht dat er bij,met een neem ik aan lege 660p ssd, tijdens het installeren van een OS al duidelijk merkbare verschillen zijn.
Op userbenchmark kwam ik ook wat lager uit dan verwacht na de OS install. Tot je met de Intel SSD toolbox op een paar knoppen drukt. Iets met empty write cache en optimize (trim). Het zijn wel echt budget SSD's. Om games op te zetten verder niet zo'n probleem.

Hier haal ik nog geen 40MB/s op random 4K; https://www.userbenchmark.com/UserRun/17352594
Hier haal ik 108 MB/s en ben ik daarmee sneller dan 98% van de anderen met de 660p: https://www.userbenchmark.com/UserRun/17374773

Op basis van mijn ervaring heb ik voor een OS drive heb ik eigenlijk nog liever een 860 EVO SATA3 dan een Intel 660P NVME. Mijn 850 Evo scoort namelijk na 1+ jaar gebruik zonder cleanup gedoe nog gewoon 67.5 MB/s in diezelfde test. Mijn 960 EVO NVME haalt netjes 85.5 MB/s.

sdk1985 wijzigde deze reactie 15-06-2019 00:01 (24%)

• IIsnickerII
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09:06

IIsnickerII

Media Developer

Ik heb een vraagje voor onze SSD-enthousiasts. We hebben op mijn werk een Samsung EVO 860 (1TB) SSD die op spectaculaire wijze dood is gegaan, en natuurlijk is onze systeembeheerder net op vakantie (thanks murphy's law). We gingen van een bluescreen (met een vooralsnog onbekende melding) naar een SSD die in de BIOS niet meer herkend wordt. We hebben de schijf in een externe dock geprikt, maar krijgt geen reactie. Een andere SSD van dezelfde serie reageert wel op de dock.

Vervolgens had ik ook ergens gevonden dat dode SSD's nog wel eens tot leven kunnen komen als je enkel de power aansluit en de computer een tijdje idle aan laat staan, maar ook dat mocht niet baten.

Nu is het zo dat er belangrijke bedrijfs- en persoonlijke data op deze SSD, dus we willen al het mogelijke proberen om het terug te krijgen. Is er een kans dat we deze data nog kunnen recoveren, of moet ik mijn chef het slechte nieuws gaan vertellen?

Kast: Cooler Master HAF X | CPU: AMD Ryzen 5 1700 @ 3.0GHz | CPU Cooler: Scythe Mugen 5 | MEM: Corsair Vengeance 2x 8GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte GTX 1070 G1 | SSD: Crucial MX300 525GB | HDD: Seagate Barracuda 4TB | Scherm: Dell 1920x1200

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@IIsnickerII Is er op werk geen fatsoenlijk backup systeem?

• IIsnickerII
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09:06

IIsnickerII

Media Developer

@Greatsword, niet voor de laptops. Alle servers worden natuurlijk geregeld gebackupt, maar de workstations niet. Het gaat hier dan ook om een heel klein deel zakelijke data van hooguit een paar dagen, maar voornamelijk persoonlijke data waarvan de lastste backup een jaar geleden was.

Kast: Cooler Master HAF X | CPU: AMD Ryzen 5 1700 @ 3.0GHz | CPU Cooler: Scythe Mugen 5 | MEM: Corsair Vengeance 2x 8GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte GTX 1070 G1 | SSD: Crucial MX300 525GB | HDD: Seagate Barracuda 4TB | Scherm: Dell 1920x1200

Pagina: 1 ... 128 129 130 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True