• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03 07:45
Ik denk dat er later dit jaar en komende jaren er dure PCIe 5.0 SSDs gaan uitkomen waar veel marge op zit, maar dat de PCIe 3.0 SSDs mogelijk nog wel iets verder dalen.

Ik denk dat je meer hebt aan een grotere SSD dan aan een snellere SSD, dus ik hoop dat dit gaat gebeuren. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik overweeg om met m’n QNAP NAS over te stappen op SSD’s met 2 maal Samsung 870 QVO 8TB in RAID 1. Er is een handjevol ervaringen te lezen, maar niet veel. De prijzen van deze SSD’s zijn aantrekkelijk, maar de recente verhalen over issues met 870- en recentere modellen maken me wat huiverig. Zijn er mensen die de QVO’s inzetten voor massaopslag?

[Voor 3% gewijzigd door Exirion op 26-02-2023 20:42]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:22
Exirion schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:41:
Ik overweeg om met m’n QNAP NAS over te stappen op SSD’s met 2 maal Samsung 870 QVO 8TB in RAID 1. Er is een handjevol ervaringen te lezen, maar niet veel. De prijzen van deze SSD’s zijn aantrekkelijk, maar de recente verhalen over issues met 870- en recentere modellen maken me wat huiverig. Zijn er mensen die de QVO’s inzetten voor massaopslag?
Ik werk nu toevallig in een chemisch bedrijf, en daar is de filosofie dat als je zeker wil zijn, je dan beter niet op 1 paard wed. Waarom zou je 2 identieke ssd’s draaien die bij een firmware probleem bij dezelfde power on time en dezelfde workload misschien gewoon samen bricken?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Malantur schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:18:
Ik werk nu toevallig in een chemisch bedrijf, en daar is de filosofie dat als je zeker wil zijn, je dan beter niet op 1 paard wed. Waarom zou je 2 identieke ssd’s draaien die bij een firmware probleem bij dezelfde power on time en dezelfde workload misschien gewoon samen bricken?
Ik snap je redenering, maar bij RAID configuraties hebben identieke schijven altijd de voorkeur gehad. Bovendien is het doel van RAID altijd weer snel up and running te kunnen zijn na een defect; het is geen alternatief voor backups. Er zal dus altijd nog een backup naar harddisks gedaan worden.

Maar ik heb ook overwogen om gewoon 1 primaire SSD te gebruiken en die met rsync te spiegelen naar een secundaire SSD.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:42
Heeft iemand intel 670p ssd? Wat is de temperatuur in idle of under load? Mijn Samsung 980 pro idlet op 38 graden.. beetje aan de hoge kant denk ik…

• Funga
  • Laatst online: 25-03 07:45
Exirion schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:34:
[...]

Ik snap je redenering, maar bij RAID configuraties hebben identieke schijven altijd de voorkeur gehad. Bovendien is het doel van RAID altijd weer snel up and running te kunnen zijn na een defect; het is geen alternatief voor backups. Er zal dus altijd nog een backup naar harddisks gedaan worden.
Ik ben het eigenlijk wel eens met je; ik ben juist een voorstander van exact dezelfde type SSDs (of HDDs) en ook exact dezelfde badge of firmware.

Maar wat is je doel hier? Niet performance neem ik aan, maar uptime zoals ik het hoor? Je hebt een backup zeg je, dus waarom draai je dan een mirror? Niet voor de opslagcapaciteit, niet voor de prestaties die marginaal beter dan wel identiek zullen zijn aan een enkele SSD, dus dan blijft over: uptime?

Als dat je doel is, dan ben ik het wel eens met Malantur; dan kun je beter twee verschillende type/merken SSDs nemen. Een Samsung en een Intel bijvoorbeeld. Zeker niet verkeerd.

Doe je veel writes of valt dat wel mee? QLC kan prima en ik heb zelf uitstekende ervaringen met Intels 660p. De TBW valt wel erg tegen met 0,4PBW terwijl een Transcend al snel het tienvoudige haalt met MLC: 4,3PBW.
Maar ik heb ook overwogen om gewoon 1 primaire SSD te gebruiken en die met rsync te spiegelen naar een secundaire SSD.
Met welk doel dan? Niet uptime maar meer een live backup? Dan heb je dus naast je backup ook de writes/mutaties sinds dat de laatste backup gemaakt is? Dan denk ik dat regelmatig naar een remote ZFS filesystem backuppen nog beter is, dat kun je elke 5 minuten doen als je wilt, bij weinig mutaties ook weinig overhead. Snapshots zijn key hier, en beschermt tegen zaken waar een traditionele backup niet of minder goed tegen beschermt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• andru123
Als ik 2 SSD M.2 drives in de moederbord stop:
1) PCIe 3.0
2) PCIe 4.0.
Wat gebeurt dan? Wordt mijn hele PCIe bus 3.0? En ik kan geen 4.0 snelheden meer genieten van de 2de SSD?

• keesdewit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 16:51

Kan iemand mij misschien uitleggen wat deze snelheden precies betekenen en of ik nog iets kan optimaliseren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

andru123 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:52:
Als ik 2 SSD M.2 drives in de moederbord stop:
1) PCIe 3.0
2) PCIe 4.0.
Wat gebeurt dan? Wordt mijn hele PCIe bus 3.0? En ik kan geen 4.0 snelheden meer genieten van de 2de SSD?
Welke drives heb je het over? Welk type? Welke PCIe spec? Zijn het wel NVME drives?
Er vanuit gaande dat het een NVME disk is, zal je systeem de drive aanspreken op de snelheid die het slot/de drive aankan. Dat staat verder los van de algehele snelheid.
Als je veel transacties tussen disk 1 & 2 hebt, dan gaat het niet sneller dan PCIe 3.0.
Anders zal disk 1 (mits de drive het ondersteund) op PCIe 4.0 snelheid z'n ding doen, en disk 2 op PCIe 3.0 snelheid.
keesdewit schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:09:
[Afbeelding]

Kan iemand mij misschien uitleggen wat deze snelheden precies betekenen en of ik nog iets kan optimaliseren?
Wat ze betekenen kan je prima zelf googlen. ;)
Wat heb je daarnaast zelf al ondernomen om eventuele (onder)prestaties te beinvloeden?
Ook vertel je niks qua wat je voor disk(s)/setup hebt (hoe is het e.a. aangesloten, etc)., wat de verwachte specs mogen zijn, e.d.
Glazen bol heeft hier niemand. Wat meer info is dus welkom om een beter antwoord te kunnen geven.
Verder niet lullig bedoeld, maar als dit resultaten van een 1.44 FDD zijn, dan mag je blij zijn.
Komt dit van een NVME storage spaces direct disk array van 24 disks, dan mag je je achter je oren krabben.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• andru123
@Derice ik heb
uitvoering: Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB - PCI 4.0
uitvoering: Intel 670p (Z) 2TB - PCI 3.0
Op uitvoering: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi die zelfs PCI 5.0 slots heeft.
Mijn twijfel is het verstandig oudere PCI 3.0 Intel SSD hier in te stoppen, of ben ik beter met een modernere SSD. Ik ben bang dat Intel SSD gaat Samsung “belemmeren” omdat het PCI 3.0 is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

andru123 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:31:
@Derice ik heb
uitvoering: Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB - PCI 4.0
uitvoering: Intel 670p (Z) 2TB - PCI 3.0
Op uitvoering: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi die zelfs PCI 5.0 slots heeft.
Mijn twijfel is het verstandig oudere PCI 3.0 Intel SSD hier in te stoppen, of ben ik beter met een modernere SSD. Ik ben bang dat Intel SSD gaat Samsung “belemmeren” omdat het PCI 3.0 is.
Wat is je usecase voor die snelheden?
PCI 5.0 is overigens alleen voor je PCIe insteek slot, niet voor je storage (zie "Opmerkingen opslag" sectie in je link van je bord).

Mijn setup als voorbeeld:
M2_1: Samsung 980 Pro PCIe 4.0 (in 4.0 slot) - OS & APPS
M2_2: Samsung 970 Evo Plus PCIe 3.0 (in 4.0 slot) - DATA in RAID1
M2_3: Samsung 970 Evo Plus PCIe 3.0 (in 3.0 slot) - DATA in RAID1
M2_4: Samsung 980 Pro PCIe 4.0 (in 4.0 slot) - GAMES
PCIe 4.0 card: Samsung 970 Pro PCIe 3.0 (in PCIe 4.0 slot/controller) - Lightroom DB

Voor het OS en mijn games wil ik de meeste snelheid hebben, dus PCIe
Mijn foto's staan in RAID 1 op de DATA disks, die werken op PCIe 3.0 snelheid, prima.
Verschil tussen PCIe 4.0 en 3.0 merk ik met mijn workflow / exports niet op mijn PCIe 3.0 drives.
Mijn OS, apps en games laden snel zat. Op mijn Data disk en Lightroom drive heb ik minimale I/O waarvoor ik persoonlijk de PCIe 4.0 snelheid niet nodig heb. 3.0 is zat voor mij.

Ik heb hier geen enkele bottleneck voor mijn usecase/gevoel.
Voorheen had ik mijn DATA op een SATA SSD RAID1 staan, dát merkte ik wel. Rete traag af en toe bij bulk exports/imports van foto's. Gek werd ik er van. Vandaar de overstap voor mij naar NVME. Lekker vlot.
En omdat ik qua I/O die Lightroom DB op een aparte disk wilde hebben, maar een losse NVME controller gekocht die die disk ingeprikt.

Wanneer ik wat dussen OS & Games kopieer gaat dat idd wel vlotter dan tussen OS & DATA bijv.
Maar heel eerlijk gezegd, heb mag geen naam hebben...

Dit is dus voor mijn usecase meer dan prima. De snelheid tussen 3.0 en 4.0 merk ik dus niet.
Maar nogmaals, wat is jouw usecase dat je bang bent voor invloed tussen die twee snelheden?

• andru123
@Derice Werkt je 980 pro echt op PCI 4.0 snelheid, en kan je nog maximaal snelheid halen ( ~6500 MB/s lezen), terwijl de andere drives zijn ook actief? ( PCI 3.0 x4 is max 3500 MB/s)

• Derice
  • Niet online

Derice

andru123 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:55:
@Derice Werkt je 980 pro echt op PCI 4.0 snelheid, en kan je nog maximaal snelheid halen ( ~6500 MB/s lezen), terwijl de andere drives zijn ook actief? ( PCI 3.0 x4 is max 3500 MB/s)
Ja, dat gaat allemaal zoals het in de specs staat. Mijn PCIe 4.0 op hun snelheid en de 3.0 op die zij halen. Zoals by design.

• andru123
@Derice heb je toevallig daadwerkelijk gemeten?
Ik ben benieuwd hoe @keesdewit zo hoge nummers krijgt. De snelste PCI 5.0 schijven max 12000 MB/s kunnen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Exirion schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:41:
Ik draai nu een jaartje met twee Samsung QVO 860 1TB modellen en dat gaat voorlopig prima. Er wordt wekelijks een paar gigabyte data naar geschreven en verder draait de NAS wat docker containers om een receptensite te hosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Admiral Freebee schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:57:
Ik draai nu een jaartje met twee Samsung QVO 860 1TB modellen en dat gaat voorlopig prima. Er wordt wekelijks een paar gigabyte data naar geschreven en verder draait de NAS wat docker containers om een receptensite te hosten.
Inmiddels heb ik het een week of 2 draaien. Het is een Synology DS923+ geworden met 2 keer QVO 870 8TB en daarnaast 2 maal Toshiba MG09 18TB voor backups. Ben begonnen met RAID1 voor die SSD’s, maar inmiddels zijn het losse volumes. Heerlijk zoveel snelheid. Elke euro waard :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Exirion schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Inmiddels heb ik het een week of 2 draaien. Het is een Synology DS923+ geworden met 2 keer QVO 870 8TB en daarnaast 2 maal Toshiba MG09 18TB voor backups. Ben begonnen met RAID1 voor die SSD’s, maar inmiddels zijn het losse volumes. Heerlijk zoveel snelheid. Elke euro waard :)
Klopt. Ik merk het verschil vooral bij het bladeren in fotoalbums waarbij het een stuk sneller verloopt dan met harde schijven :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Admiral Freebee schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:06:
Klopt. Ik merk het verschil vooral bij het bladeren in fotoalbums waarbij het een stuk sneller verloopt dan met harde schijven :)
Synology Photos werkt erg mooi ja. In vrij korte tijd 15000 foto’s van m’n iPhone overgezet, en het bladeren werkt zelfs in de web-based interface zo snel dat het lijkt alsof je in Apple Photos op de Mac zit te scrollen. Even iets zoeken met find en grep op de command line gaat ook als een trein. De ultieme NAS zo :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

andru123 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:50:
@Derice heb je toevallig daadwerkelijk gemeten?
Ik ben benieuwd hoe @keesdewit zo hoge nummers krijgt. De snelste PCI 5.0 schijven max 12000 MB/s kunnen.
Duurde ff. ;)

Alle disks simultaan een ATTO test:

C = Samsung 980 Pro 1TB - PCIe4x M2 slot
D = 2x Samsung 970 Evo Plus 1TB - PCIe4x + PCIe3x M2 slot (RAID1)
E = Samsung 980 Pro 2TB - PCIE4x M2 slot
F = Samsung 970 Pro 512GB - PCIe Slot 3x Adapter -> M2 slot

CPU load tijdens de tests:

• 3rri3b3rri3
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-03 08:49
Hallo, ik heb en vraag over het uitlezen van een Samsung 840EVO SSD 250 GB

Deze drive komt uit mijn oude pc die niet meer wilde booten. Mijn vraag is: kan ik die "oude" SSD ongestraft aansluiten op mijn nieuwe pc? Ik hoop dat deze dan te zien als extra schijf zodat ik er nog data vanaf kan halen. Aangezien het de oude systeem schijf is staat er een Windows10 installatie op. Deze kan dan mogelijk conflicteren met het nieuwe Windows 11 OS? Of wat kan daar allemaal mis gaan?
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hiermee ervaring hebben.

• icall5s
  • Laatst online: 06-06 16:57
3rri3b3rri3 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:37:
Hallo, ik heb en vraag over het uitlezen van een Samsung 840EVO SSD 250 GB

Deze drive komt uit mijn oude pc die niet meer wilde booten. Mijn vraag is: kan ik die "oude" SSD ongestraft aansluiten op mijn nieuwe pc? Ik hoop dat deze dan te zien als extra schijf zodat ik er nog data vanaf kan halen. Aangezien het de oude systeem schijf is staat er een Windows10 installatie op. Deze kan dan mogelijk conflicteren met het nieuwe Windows 11 OS? Of wat kan daar allemaal mis gaan?
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hiermee ervaring hebben.
Even in je BIOS instellen dat je PC niet vanaf deze SSD mag booten. Dan kan er niets misgaan.

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-06 14:47
Ik ben al een tijdje de SSD-markt aan het volgen zoek naar wat grotere storage voor in een webserver, waarop veel kleine bestanden (100-200 kb) worden gehost.Ik zoek naar SSD's met een capaciteit groter dan 4TB.

Nu kom ik er niet helemaal uit wat ik nu het beste kan doen; good old SATA SDD of Pcie NVME. Ik weet het, PCIE is sneller, maar de vraag is of het echt uitmaakt voor mijn usecase. De prijs per TB ligt ongeveer op hetzelfde niveau tegenwoordig.

Er is nu een mooie aanbieding van de Samsumg QVO 4TB, voor onder de 200 EUR. Weet iemand van jullie uit ervaring of ik nu heel veel verschil ga merken bij het laden van content op mijn webserver als ik een keuze moet maken tussen Sata vs PCIE, bijv de volgende SSD's:
- Samsung 870 QVO 4tb
- Crucial P3 4 TB

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zit met een zelfde dilemma als de poster boven mij, maar dan voor 8TB. 2x uitvoering: Kingston NV2 4TB of 1x uitvoering: Samsung 870 QVO 8TB. Gaat voornamelijk om foto opslag. De nvme drives zijn sneller, maar wat is betrouwbaarder? Op zich heb ik 4 nvme sloten en is bifurcation ook nog eens mogelijk, dus 2 drives gebruiken zou geen drama zijn.

• icall5s
  • Laatst online: 06-06 16:57
Cobiwan schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:24:
Zit met een zelfde dilemma als de poster boven mij, maar dan voor 8TB. 2x uitvoering: Kingston NV2 4TB of 1x uitvoering: Samsung 870 QVO 8TB. Gaat voornamelijk om foto opslag. De nvme drives zijn sneller, maar wat is betrouwbaarder? Op zich heb ik 4 nvme sloten en is bifurcation ook nog eens mogelijk, dus 2 drives gebruiken zou geen drama zijn.
Van de NV2 weet je niet eens wat er in zit qua onderdelen. Ik heb zelf geen van beide schijven (?) (Zeggen we nog steeds schijven, bij SSD's net zoals "hard drive" -> "harde schijf :X ) geprobeerd, maar ik neem aan dat de 870 QVO hier de betere koop is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Voor het kopen weet je helaas niet wat voor geheugen en controller er in zit, maar eenmaal ingebouwd in een computer kun je dat wel aan de hand van de firmwareversie nagaan met het onderstaande overzicht:

ELFK0S.x:E21T + KIOXIA 112L TLC 512Gbit 2-Plane (250GB/500GB/1TB)
ELFK1N.x:E21T + KIOXIA 112L TLC 1Tbit 2-Plane (1TB/2TB/4TB)
ELFKAN.x:E21T + SanDisk 112L TLC 512Gbit 2-Plane (250GB/500GB/1TB)
SBI0310x:SM2267XT + KIOXIA 112L TLC 512Gbit 2-Plane (250GB)
SBI0210x:SM2267XT + KIOXIA 112L TLC 512Gbit 2-Plane (500GB/1TB)
SBK0010x:SM2267XT + KIOXIA 112L TLC 1Tbit 2-Plane (1TB/2TB)
SBJ0110x:SM2267XT + SanDisk 112L TLC 512Gbit 2-Plane (250GB)
SBJ0010x:SM2267XT + SanDisk 112L TLC 512Gbit 2-Plane (500GB/1TB)
SBM0210x:SM2267XT + Intel 144L QLC (1TB/2TB)

Zelf heb ik een 500GB versie met firmware ELFK0S.6 die zat ingebouwd in een complete mini-pc, dus een Phison E21T controller met TLC. In een review van Techpowerup wordt een NV2 met deze controller prima beoordeeld.

Ik denk dat er wel een strategie achter zit van Kingston door de eerste serie uit te brengen met een relatief snelle controller met TLC die dan in de eerste reviews van o.a. Techpowerup goede resultaten opleverd zodat die veel verkocht wordt. Later wordt die dan met de langzamere en waarschijnlijk goedkopere SM2267XT controller geleverd en dat geeft enkele maanden later dus een veel slechtere review in Tom's Hardware.

Ik zal hem in ieder geval niet aan anderen aanraden tenzij je 100% zeker weet dat er een Phison E21T controller in zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Pas toch wel een wat mindere ervaring met een Samsung 980 Pro 2TB die vrijwel altijd op latest firmware heeft gedraaid. Het is mijn main/boot schijf en af en toe backup ik wat data van deze schijf via het netwerk naar een andere PC. Dit keer ook, echter read errors tijdens de sync actie. Read errors?! Mmm vreemd. Nou dan maar even sector scan doen met dit als resultaat:

Dit is een schijf van +- 1,5 jaar oud en hoeveel het wel m'n boot schijf was inc. spelletjes en daily use, zat ik heel ver van de max TBW en heb ik er verder ook geen gekke dingen mee gedaan. Schijf heeft tevens een redelijke airflow gehad en ook een klein heatsinkje. Hoewel dit natuurlijk bij elk merk kan gebeuren had ik het toch niet echt verwacht van Samsung. Wel in kunnen sturen voor RMA bij de oorspronkelijke verkoper en gelukkig een nieuwe ontvangen (weliswaar helaas met de oude garantieperiode, aldus de retourfactuur).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 3080 Suprim X, Omen X 27 @ 240HZ ♠ Bekijk mijn Overwatch film hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• andru123
@temp00 bedankt voor waarschuwing. Heb je toevallig firmware ge-update per nieuws: Samsung raadt aan 980 Pro-ssd's te updaten om bug die drives read-onl... ?

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ja de drive heeft vrijwel altijd op latest gedraaid omdat ik regelmatig checkte of er firmware updates waren. Die read-only bug uit het artikel heb ik zelf niet ondervonden.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 3080 Suprim X, Omen X 27 @ 240HZ ♠ Bekijk mijn Overwatch film hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-06 22:43
Een vraag wat betreft Samsung SSD firmware updates - is dit mogelijk te doen op Linux? De Samsung support pagina geeft aan Samsung Magician als aangeraden methode maar dat is Windows-only, via CD-ROM / DVD updaten zou als alternatieve oplossing mogelijk moeten zijn maar nu heb ik geen CD-ROM speler voorhanden.

Volgens deze oude Reddit post zou het via bootable USB moeten kunnen via formatteren in FREEDOS, zie https://www.reddit.com/r/..._ssd_firmware_from_linux/ . Ik vroeg me af of dit inderdaad zo is en of dit een goede (veilige) methode is is. Ik zag overigens dat er 2 images in de ISO stonden (misschien een latere update?)

[Voor 25% gewijzigd door Merik op 06-06-2023 09:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
Merik schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:14:
Een vraag wat betreft Samsung SSD firmware updates - is dit mogelijk te doen op Linux? De Samsung support pagina geeft aan Samsung Magician als aangeraden methode maar dat is Windows-only, via CD-ROM / DVD updaten zou als alternatieve oplossing mogelijk moeten zijn maar nu heb ik geen CD-ROM speler voorhanden.

Volgens deze oude Reddit post zou het via bootable USB moeten kunnen via formatteren in FREEDOS, zie https://www.reddit.com/r/..._ssd_firmware_from_linux/ . Ik vroeg me af of dit inderdaad zo is en of dit een goede (veilige) methode is is. Ik zag overigens dat er 2 images in de ISO stonden (misschien een latere update?)
[Afbeelding]
IIRC kun je ook aan de daadwerkelijke firmware file komen en deze via nvme-cli wegschrijven. Heb dit zelf laatst gedaan met een Kingston, maar meen ook met een Samsung 980.

Edit: uiteraard geldt dit dan voor NVME SSDs, of het ook bij SATA SSDs kan weet ik niet. Maar je geeft ook niet aan om welke SSD het gaat :p

[Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 06-06-2023 10:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-06 22:43
RobertMe schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:41:
[...]

IIRC kun je ook aan de daadwerkelijke firmware file komen en deze via nvme-cli wegschrijven. Heb dit zelf laatst gedaan met een Kingston, maar meen ook met een Samsung 980.

Edit: uiteraard geldt dit dan voor NVME SSDs, of het ook bij SATA SSDs kan weet ik niet. Maar je geeft ook niet aan om welke SSD het gaat :p
Dat ziet eruit als een mooie tool, wellicht een stuk veiliger dan de andere oplossing. Is dit het makkelijkste te doen met een live USB, dit is niet mogelijk is vanop je ge-mounte systeem waarschijnlijk? Op de Samsung support pagina staat inderdaad loose firmware voor de meeste SSD's. De SSD is een Samsung 980 NVME SSD (niet Pro - dacht dat deze in de screenshot stond maar is niet zo). Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
Merik schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Dat ziet eruit als een mooie tool, wellicht een stuk veiliger dan de andere oplossing. Is dit het makkelijkste te doen met een live USB, dit is niet mogelijk is vanop je ge-mounte systeem waarschijnlijk? Op de Samsung support pagina staat inderdaad loose firmware voor de meeste SSD's. De SSD is een Samsung 980 NVME SSD (dacht dat deze in de screenshot stond maar is niet zo). Bedankt voor je reactie.
AFAIK werkt nvme-cli gewoon live. Je kunt dus op jou normale systeem/OS nvme-cli installeren (als dat nog niet het geval is) en de firmware op de drive "installeren".

Zie bv hier hoe Arch Linux de stappen beschrijft: https://wiki.archlinux.or..._state_drive/NVMe#Generic

Ik meen dat ik die twee keer dat ik dit gedaan heb ook voldoende had aan de "download" en "activate" stappen en die dan meteen de nieuwe firmware gebruikte zonder reboot of wat dan ook (maar dat zal dan ook liggen aan wel/geen "activate without reset" support).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
icall5s schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:40:
[...]

Van de NV2 weet je niet eens wat er in zit qua onderdelen. Ik heb zelf geen van beide schijven (?) (Zeggen we nog steeds schijven, bij SSD's net zoals "hard drive" -> "harde schijf :X ) geprobeerd, maar ik neem aan dat de 870 QVO hier de betere koop is.
Ben nog steeds undecided. Hoe verhoudt de crucial p3 plus zich tot de Samsung? Lijkt mij dat 2x crucial p3 plus hier de betere koop zou moeten zijn. Die lijkt zelfs sneller dan mijn Samsung 970 evo 2tb die nu de boot disk is (maar ooit voor pcie5 vervangen gaat worden).

Zie overigens dat de crucial 800tb tbw heeft terwijl de Samsung 2.8pb tbw heeft. Kan me echter niet voorstellen dat ik de 800 tb al ga halen en het zou natuurlijk om 2x de crucial gaan dus dan zit je aan 1.60tb tbw

[Voor 13% gewijzigd door Cobiwan op 06-06-2023 13:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Merik schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:14:
Een vraag wat betreft Samsung SSD firmware updates - is dit mogelijk te doen op Linux? [...] Volgens deze oude Reddit post zou het via bootable USB moeten kunnen via formatteren in FREEDOS
Ik heb bij twee verschillende Samsung SATA drives de firmware geupgrade onder Linux en dat werkte perfect. Dat heb ik gedaan door op te starten met FREEDOS op een USB stick. De firmware heb ik gekopieerd uit het Windows bestand dat je kunt downloaden op de Samsung site.

De generieke en gemakkelijke manier om firmware te upgraden onder Linux is met fwupdmgr get-updates. Maar dat werkt alleen als de fabrikant zelf zorgt dat hun firmware in de repository komt, dus het is niet zeker of Samsung dat wel gedaan heeft.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1 ... 131 132 133 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee