Wat is je usecase voor die snelheden?
PCI 5.0 is overigens alleen voor je PCIe insteek slot, niet voor je storage (zie "Opmerkingen opslag" sectie in je link van je bord).
Mijn setup als voorbeeld:
M2_1: Samsung 980 Pro PCIe 4.0 (in 4.0 slot) - OS & APPS
M2_2: Samsung 970 Evo Plus PCIe 3.0 (in 4.0 slot) - DATA in RAID1
M2_3: Samsung 970 Evo Plus PCIe 3.0 (in 3.0 slot) - DATA in RAID1
M2_4: Samsung 980 Pro PCIe 4.0 (in 4.0 slot) - GAMES
PCIe 4.0 card: Samsung 970 Pro PCIe 3.0 (in PCIe 4.0 slot/controller) - Lightroom DB
Voor het OS en mijn games wil ik de meeste snelheid hebben, dus PCIe
Mijn foto's staan in RAID 1 op de DATA disks, die werken op PCIe 3.0 snelheid, prima.
Verschil tussen PCIe 4.0 en 3.0 merk ik met mijn workflow / exports niet op mijn PCIe 3.0 drives.
Mijn OS, apps en games laden snel zat. Op mijn Data disk en Lightroom drive heb ik minimale I/O waarvoor ik persoonlijk de PCIe 4.0 snelheid niet nodig heb. 3.0 is zat voor mij.
Ik heb hier geen enkele bottleneck voor mijn usecase/gevoel.
Voorheen had ik mijn DATA op een SATA SSD RAID1 staan, dát merkte ik wel. Rete traag af en toe bij bulk exports/imports van foto's. Gek werd ik er van. Vandaar de overstap voor mij naar NVME. Lekker vlot.
En omdat ik qua I/O die Lightroom DB op een aparte disk wilde hebben, maar een losse NVME controller gekocht die die disk ingeprikt.
Wanneer ik wat dussen OS & Games kopieer gaat dat idd wel vlotter dan tussen OS & DATA bijv.
Maar heel eerlijk gezegd, heb mag geen naam hebben...
Dit is dus voor mijn usecase meer dan prima. De snelheid tussen 3.0 en 4.0 merk ik dus niet.
Maar nogmaals, wat is jouw usecase dat je bang bent voor invloed tussen die twee snelheden?