Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 23:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een paar weken geleden schreef ik in dit topic dat ik mijn Samsung 840 EVO msata uit 2014 een firmware update gegeven heb en dat hij daardoor zijn originele snelheid teruggekregen heeft. Deze drive is intussen met gemiddeld 520MB/s te lezen, dus dat is zo goed als nieuw.

Precies 5 jaar geleden kocht ik voor een andere computer een Samsung 850 EVO msata. Ik zie dat deze drive nu ongeveer de helft van z'n leessnelheid kwijt is: grote delen van de drive zijn maar met minder dan 250 MB/s te lezen. Op de Samsung site staat voor precies deze drive geen firmware! Hij draait nu firmware EMT41B6Q .

Het probleem met de 850 msata lijkt anders te zijn dan het probleem met de 840 msata:
op de 850 heb ik zonet de swappartitie herschreven met dd if=/dev/sda2 of=/dev/sda2
en daardoor heeft die partitie zijn oude leessnelheid teruggekregen. (De rest van de drive niet.)

Is het een goed idee of een slecht idee, om nu de complete 850 drive een keer met dd te herschrijven?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24
aawe mwan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:26:
Is het een goed idee of een slecht idee, om nu de complete 850 drive een keer met dd te herschrijven?
Slecht, een ssd moet juist beschikbare ruimte hebben om de prestaties op peil te houden. Je kunt beter een secure erase doen:

https://www.thomas-krenn....erform_a_SSD_Secure_Erase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Met een "secure erase", ben ik dan niet alle data die er op staat kwijt?

Ik heb nu via een live-USB stick de eerste 10 GB herschreven en daarna de in het filesystem ongebruikte blokken weer vrijgegeven met fstrim -va . De eerste 10 GB van de drive is nu weer snel te lezen.

Het lijkt er op dat blokken die ik in 2016 voor het laatst heb beschreven (upgrade naar Ubuntu 16.04 LTS, wat ik nu nog gebruik), dus eigenlijk nooit hebben meegedraaid in de wear-leveling van deze drive, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Met fstrim kan je inderdaad zonder de schijf te wissen ongebruikte blokken weer vrijgeven. Het eerst wegschrijven van data is echter overbodig en kost alleen maar slijtage. Ook is 'de eerste 10GB' van een SSD niet gerelateerd aan welke blokken NAND er gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

dcm360 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:11:
Het eerst wegschrijven van data is echter overbodig en kost alleen maar slijtage.
Heb je enig idee hoe ik mijn probleem zou kunnen oplossen, zonder de moeilijk leesbare data te herschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

aawe mwan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:54:
[...]

Heb je enig idee hoe ik mijn probleem zou kunnen oplossen, zonder de moeilijk leesbare data te herschrijven?
Oh, ik las er dan wat anders in dan je bedoelde, ik had blijkbaar ook niet goed genoeg door dat het om het herstellen van leessnelheid van bestaande bestanden gaat.

Dit kan je interessant genoeg dus wel in 1 keer oplossen met dd. Als je vooraf de lege ruimte gewist hebt (met fstrim, wat je al gedaan hebt), kan je dd bij het terugschrijven lege blokken laten overslaan met de optie 'conv=sparse'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
*knip* nee, wat staat er in dat grote rode blok.

[ Voor 87% gewijzigd door br00ky op 23-12-2020 05:43 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

dcm360 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:38:
[...]
kan je dd bij het terugschrijven lege blokken laten overslaan met de optie 'conv=sparse'.
Leuk om een nuttige toepassing van sparse files te zien! Maar uiteindelijk heb ik conv=sparse toch maar niet gebruikt, omdat niet alleen beschreven blokken langzaam te lezen waren, maar ook de "lege" blokken.

Nu alles herschreven is, is alles weer snel. Ik zou eigenlijk verwachten dat ge-fstrim-de blokken eerst al met de normale snelheid te lezen zouden zijn, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. De drive ondersteunt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Ik heb inmiddels een maandje mijn M.2 sata van aliexpress in gebruik. Bevalt goed. Hoe doet die het vergeleken met een jaren oude ssd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUBbmnqk3rlv8zp07QKc9wox1t0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pDJOPv3GCziDAiEJ8GwudxIT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JgCGiKppoPgDW7RlBy5V649SCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XfyM7ObGRv0Bjv6y41AYLSuY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 17:04
Kortom slecht. Voor een paar tientjes (of minder) meer had je lagere latency en hogere in-depth reads en algemene reads nog afgezien van levensduur/data zekerheid. Maar ja, die Kingston serie was ook al troep :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 00:23
Ik ben al een tijdje wat minder thuis in de pc onderdelen.
Ik heb recent enkele m.2 SATA III SSD's gekocht (deze).
Platform specs van mijn systeem
De SATA m.2 SSD herkent hij op het oog niet in de bios. Kan ik nog wat fout doen, of ondersteunt dit moederbord gewoonweg alleen NVME m.2 SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:32
The_Zohan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:22:
Ik ben al een tijdje wat minder thuis in de pc onderdelen.
Ik heb recent enkele m.2 SATA III SSD's gekocht (deze).
Platform specs van mijn systeem
De SATA m.2 SSD herkent hij op het oog niet in de bios. Kan ik nog wat fout doen, of ondersteunt dit moederbord gewoonweg alleen NVME m.2 SSD's?
In jouw gelinkte specs staat letterlijk:
Some: Solid State Drive (SSD) / SATA 6.0Gb/s, 2.5
Je kan hem nog eens losmaken en terug aansluiten maar ik vrees dat je anders gewoon een andere zal moeten kopen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 00:23
Malantur schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:37:
[...]

In jouw gelinkte specs staat letterlijk:

[...]

Je kan hem nog eens losmaken en terug aansluiten maar ik vrees dat je anders gewoon een andere zal moeten kopen.
Klopt, maar dat betreft een 2.5" schijf. Er zitten sowieso normale SATA aansluitingen in de pc, maar daar past de m.2 schijf niet in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 17:04
@The_Zohan Als ik de specs zo lees ondersteunt het M2 slot alleen het NVMe protocol en geen SATA. Anders had dat er in diezelfde regel wel bij gestaan neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:57

MeNTaL_TO

The future is not set

Is toch afhankelijk van de key van het slot?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:32
Bij de specs staat ook dit:
M.2 SSD up to 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:57

MeNTaL_TO

The future is not set

chim0 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:21:
Bij de specs staat ook dit:

[...]
Dat zou heel bijzonder zijn eigenlijk, zou technich geen verschil moeten zitten tussen een 512 GB en een 1 TB ssd.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Dat zou heel bijzonder zijn eigenlijk, zou technich geen verschil moeten zitten tussen een 512 GB en een 1 TB ssd.
Zou je idd denken. Is denk ik net zoiets als bij sommige laptops dat er maar zoveel geheugen in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Mooie ontwikkelingen als het gaat om de prijs per gb op ssd. QLC al onder de 0,8c per gb bij 2tb. Nu tlc nog :)

Vraaje en imho niet een eigen topic waard:

- Wel of geen heatsink voor een tweede ssd (geen boot)? Ik lees performance en throttling issues echter heeft mijn mobo zijn tweede m2 slot achterop het mobo zitten. Vrees dat hier geen plek is voor module met heatsink. Wat denken jullie? Betreft een B550i aorus pro ax

Afbeeldingslocatie: https://overclock3d.net/gfx/articles/2020/06/13112147750s.JPG

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Workaholic schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:00:
Mooie ontwikkelingen als het gaat om de prijs per gb op ssd. QLC al onder de 0,8c per gb bij 2tb. Nu tlc nog :)
Ik zie ze nog niet voor minder dan een paar tientjes verkocht worden, dus misschien zit je er toch net een factor 10 naast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDulle
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06-2021
Hoi,

In mijn server falen m'n Intenso's 120Gb 2,5" SSD High na een kleine 2 maand.
De server is een Fujitsu tx200 s7 met een LSI raid controller ds3116, running ProxMoxx.
In totaal heb ik nu 2 ssd's die door m'n server als bad condition aangeschreven worden.

Ik weet dat Consumer grade ssd's niet thuis horen in server hardware,
maar als idle home server kan ik mij moeilijk inbeelden dat ze na 2 maand al versleten zijn...
Nu ik heb de ssd's gecontroleerd en getest, beide geven geen fouten en goede smart waarden.
uiteindelijk heb ik ze geformatteerd (byebye raid) en opnieuw in de server geplaatst
helaas, ze worden nog steeds niet herkend.

Momenteel heb ik de SSD als boot met een Ubuntu os, ook daar werkt de ssd correct.
Echter als ik daar een test doe en de smart waarden uitlees krijg ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiFTs5WWYATc6Nn-1pCtqg5a1KM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpfk2L8gTKDlrK2u64q7Gc8n.jpg?f=fotoalbum_large
De 289024 aantal ECC-on-the-fly-fouten is dit de trigger voor mijn raid controller?

Ik nam reeds contact op met de fabrikant INTENSO, zij geven aan om de firmware van mijn LSI te updaten.
Wie heeft er suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDulle
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06-2021
heeft er iemand ook ee,n goed idee hoe je ssd in raid configureerd?
Vooral write en write back vind ik weinig info over net als strip size.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:01
Weten jullie hoe dit kan?
Maanden terug een 970 nvme 1tb drive van Samsung geïnstalleerd met een cleane Windows.

Vanaf toen hier en dan een BSOD (WHEA ERROR). En nu heel vaak als de nvme drive moet werken.
Alle mogelijke checks gedaan en uiteindelijk geprobeerd om Windows10 opnieuw te installeren op de SSD. Tijdens de installatie krijg ik een error: "windows cannot install required files". Alle andere hardware kan ik uitsluiten van problemen.

Op de oude SSD installeert alles perfect.

Na heel wat opzoek werk heb ik "Samsung over provisioning" geactiveerd, maar ik verlies 10% van de drive en Windows installeerde hierna perfect.

Is deze drive mogelijk stuk?

[ Voor 3% gewijzigd door Spacewide op 29-06-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:15
Spacewide schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:22:
Weten jullie hoe dit kan?
Maanden terug een 970 nvme 1tb drive van Samsung geïnstalleerd met een cleane Windows.

Vanaf toen hier en dan een BSOD (WHEA ERROR). En nu heel vaak als de nvme drive moet werken.
Alle mogelijke checks gedaan en uiteindelijk geprobeerd om Windows10 opnieuw te installeren op de SSD. Tijdens de installatie krijg ik een error: "windows cannot install required files". Alle andere hardware kan ik uitsluiten van problemen.

Op de oude SSD installeert alles perfect.

Na heel wat opzoek werk heb ik "Samsung over provisioning" geactiveerd, maar ik verlies 10% van de drive en Windows installeerde hierna perfect.
Ik heb dezelfde ssd die ik binnenkort in een nieuwe build wil hangen en vraag me af of je niet hetzelfde kunt bereiken door bij de eerste installatie de partitie 10% kleiner te maken dan de capaciteit van de ssd? Want, zoals ik het lees, moet je eerst windows installeren voordat je dat Samsung tooltje kunt gebruiken om de over provisioning te activeren, om daarna windows weer opnieuw te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:01
grun93 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Ik heb dezelfde ssd die ik binnenkort in een nieuwe build wil hangen en vraag me af of je niet hetzelfde kunt bereiken door bij de eerste installatie de partitie 10% kleiner te maken dan de capaciteit van de ssd? Want, zoals ik het lees, moet je eerst windows installeren voordat je dat Samsung tooltje kunt gebruiken om de over provisioning te activeren, om daarna windows weer opnieuw te installeren?
Mogelijk een foute block op de SSD. Na wat opzoekwerk komt dit vaker voor. Massaproductie :).
Je hoeft niks te doen. Je kan het achteraf doen als je wil. Veel geluk!

Edit: Amazon retour is ondertussen in orde

[ Voor 9% gewijzigd door Spacewide op 30-06-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 19:35

Disaster-Master

ùit De Haag

Wellicht dat iemand dit verklaren kan;

Ik heb in mijn Synology DS1621+ 2x 2TB zitten en 2x 4TB. Beide van het type 870 Evo.
Gister wilde ik wat data overzetten en toen liep het volume vast.

Uitgebreide smart test in de DiskStation geeft 3 schijven aan met defecten!
1 okee: maar 3 !? Ze zijn nog geen half jaar oud en hebben niet bijzonder veel data geschreven.

De 2TB’s en de 4TB’s zitten in elk in een eigen RAID0 groepje.
Dit voor de schrijfperformance; want heb hier 10 GbE. En dat ging voorheen geweldig; 1,06GB/s bestandsoverdracht.

Maar; hoe kunnen nou zo snel die SSD’s naar de maan gaan?

Heb ze eruit gehaald; de Samsung Magician gaf bij een full scan geen fouten, bij een extended smart test (die ruim 2x zo lang duurt) wel fouten. Geen idee wat het verschil is tussen beide tests.
En het interpreteren van de logs (geëxporteerd) is ook een beetje lastig lezen. Wellicht dat iemand hier nog iets over kwijt wil?

[ Voor 36% gewijzigd door Disaster-Master op 07-07-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Laatst online: 06-06 19:35

Disaster-Master

ùit De Haag

Ok.. paar dagen verder..

Heb alle SSD's een zero fill gegeven. Daarna met de nas wederom een smart test.. toen was alles ineens goed. Maar uit de smart data zie ik toch bij 2 van 4 schijven flinke errors..

Ik heb printscreens van het moment dat het fout ging.
En heb contact gehad met Amazon; 3 nieuwe harddisken zijn onderweg. De andere mogen retour.
Ga ik nadat ik die retour heb gestuurd nooit meer iets van horen gok ik gezien alles gewoon weg lijken te pleuren..

De nieuwe komen niet meer in de NAS; heb daar inmiddels wat anders voor uitgezocht.

[ Voor 92% gewijzigd door Disaster-Master op 07-07-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

Barrycade

Through the...

Zoekende op mijn probleem in dit topic, kwam ik maar 1 melding tegen van @NSG over een geluid makende SSD, maar dat was al in 2011.

Dus wellicht hebben mensen hier nieuwe inzichten.
Hier een nieuwe XPS desktop, die zo stil is dat er wellicht zaken opvallen die bij zijn 10 jaar oudere broer dit niet hoorbaar was. Maar in de XPS heb ik mijn " oude" Intel 330 van 180GB gestoken als drive waar ik mijn games op heb (gezet).

Valt me dus op dat tijdens het laden van nieuw veld (in BF4, maar dat lijkt me niet de oorzaak) er een hoog piepend geluid optreed, duidelijk gerelateerd lees ./ schrijf activiteiten van de SSD want voor installatie van de SSD en game was er geen geluid hoorbaar.

Nu ben ik wel op de leeftijd dat ik veel hogere frequenties al niet meer hoor, maar deze is nog wel voor me hoorbaar.

Is dit kwestie van de SSD anders monteren? Hangt nu vertikaal in een cradle in de desktop kan m nog horizontaal plaatsen, of is dit een teken dat de SSD de verhuizing niet zo leuk heeft gevonden en dus kandidaat vervanging is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:00
komt het uit de SSD, of is het geluid wat uit de speakers komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

jopie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:30:
komt het uit de SSD, of is het geluid wat uit de speakers komt?
Er zijn geen luidsprekers /of headset aangesloten. Lijkt echt uit de SSD te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Coilwhine in een SSD? That's a new one! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

chim0 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 05:23:
Coilwhine in een SSD? That's a new one! :+
Ja maar volgens mij zitten er geen coils in een SSD, dus geen idee, maar dus niet echt een herkenbaar probleem gezien de lage hoeveelheid reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
nee ik ken het niet. Ik vroeg waaruit het komt omdat ik wel eens in Windows merk dat er uit mijn speakers een hoge pieptoon komt op het moment dat de SSD hard aan het werk is, maar dat zie ik als "interferentie", en het komt echt niet uit de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Barrycade schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:07:
[...]

Ja maar volgens mij zitten er geen coils in een SSD, dus geen idee, maar dus niet echt een herkenbaar probleem gezien de lage hoeveelheid reacties.
Was ook als grapje bedoeld (zie smiley).

Misschien is je SSD defect en geeft ie een dusdanige spanning af aan je voeding, dat je voeding gaat piepen? Kan me zoiets haast niet voorstellen, maar goed. Kan je de drive in een andere PC proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:52
Ik heb op dit moment een 970 EVO 1TB en zit er aan te denken om over te stappen naar een 980 PRO 1TB.

Ik gebruik op dit moment de heatsink die ik bij mijn moederbord erbij had gekregen (X570 Gaming Plus MSI). Kan ik deze hergebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:42
Vandaag een clean w11pro install gedaan op mijn gloed nieuwe Samsung 980 m2. ssd. (500gb)

Volgens Samsung zou deze m2. ssd max 3500 lezen en 2600 schrijven moeten halen.

MB Gigabyte Z490 Ultra - m2. ssd geplaats in slot m2p sb, haal max 3140 / 2280 ongeveer 10/11 procent lager.

Heb ook net een test dedaan zonder de sata drives, maar resultaat gelijk.

Kan ik nog iets controleren / finetunen of komt deze score overeen wat max haalbaar is.

Bedankt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Heeft het zin om dit aan te zetten? Heb het opgezocht bij Kingston en daar staat een handleiding hoe je het moet doen, maar er wordt wel gezegd dat de drive dan het beste als second drive geïnstalleerd kan worden en erased moet worden. Dat kan al niet meer want hij is een bootdrive en in bedrijf.

Het heeft dus met beveiliging te maken, maar als het niks met prestaties te maken heeft, laat ik het zo. Daar ging het mij om of het niet met prestaties te maken heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HX9dMlRGfM-WCMCR5bjAfeEtVw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NNgfEPPYI7WFNuU7wAyEafG8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Laatst online: 09-06 13:32
Voor in een server was ik op zoek naar een ssd met power loss protection, de pricewatch op tweakers bied wel wat informatie maar is niet helemaal compleet.
Ik zie dat het ook lastig is om er achter te komen of een bepaalde ssd wel of niet iets van power loss protectie heeft, een voorbeeld is de NVMe schijf PM9A3 van Samsung. Op hun site staat niet direct hier iets over vermeld, maar op afbeeldingen zie je wel componenten zitten welke capacitors zouden kunnen zijn. De whitepaper zegt er niets over, maar als je heel specifiek gaat zoeken kon ik wel een product brief vinden waarin het wel expliciet genoemd word.

Zijn er sites of documenten die betrouwbaar aan kunnen geven of een ssd wel of geen powerloss protectie heeft?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 08:35
Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat iedere SSD met het stickertje 'enterprise' dat wel doet.

Maar ik zou jezelf vooral afvragen of je je niet blindstaart op iets waar je helemaal niets aan hebt. Voor thuis maakt het werkelijk helemaal niets uit als je een handjevol 'sync' writes kwijtraakt door power loss en het filesystem redt zich er wel uit. Of welk risico dacht je ermee af te dekken?

Zelfs zakelijk is het in 99% van de gevallen ondergeschikt aan alle andere risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Laatst online: 09-06 13:32
Nou, het is niet voor thuis, ik heb nu voor een ceph cluster rocksdb en wal op een consumenten ssd staan, maar write cache uitstaan zodat data bij een sync ook permanent is, maar komt performance niet ten goede.
De kans dat de db door missende data corrupt raak is klein, maar gevolgen zijn groot, maar wil wel dat het beter performed.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 08:35
Voor Ceph maakt het inderdaad wel heel veel uit qua performance. Hier nog een goede wiki daarover. Suggereert zelfs dat er nog 'enterprise' drives zijn zonder caps (al noemen ze wel een gedateerd modelletje).

Op de foto's van die PM9A3 zie je ze inderdaad wel iets dat eigenlijk niets anders kan zijn, maar vervelend dat er niet echt een datasheet lijkt te zijn die dat expliciet bevestigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddeRidder
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik koop binnenkort een zelf samengestelde pc met het volgende moederbord Gigabyte B660 GAMING X DDR4.

Deze heeft 1 gekoelde M.2 slot en ik vraag me af welke van mijn 2 ssd's (Samsung 970 Evo Plus) warmer wordt? Windows ssd of games ssd.

[ Voor 5% gewijzigd door HiddeRidder op 04-04-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Dan zet je er toch een los heatsinkje op de 2e SSD, zoals deze:
https://tweakers.net/pricewatch/852805/ek-water-blocks-ek-m2-nvme-heatsink-zwart.html
Mits de NVME SSD 'single sided' is (chips & componenten aan 1 zijde van de pcb), en dat zijn de Samsung NVME SSD's, past zo'n koelblokje prima.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-06 21:46
1 SSD nemen waarop zowel Windows als de games staan?
Zo duur zijn de grotere SSD's niet meer en zéker niet t.o.v. twee kleinere van samen dezelfde capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28

F T

Iets wat ik me afvroeg: Worden SATA 2.5" SSD's overbodig in de toekomst?
Ik merk de laatste tijd dat ze minder vaak in de aanbieding zijn en de gemiddelde prijs ietsje hoger ligt dat bijvoorbeeld een jaar terug. De prijsdaling lijkt afgenomen of op pauze.

Zou het zo zijn dat in de toekomst minder SATA SSD's worden gemaakt en m.2 SSD's de standaard overneemt?
SATA SSD's zijn nog wel altijd ideaal om bijvoorbeeld oude laptops mee te kunnen upgraden.
M.2 SSD's zijn echter al de standaard tegenwoordig en heel redelijk geprijsd. m.2 SSD's zijn nauwelijks duurder dan SATA SSD's tegenwoordig, vroeger was er duidelijk prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Ja, ik denk dat het hetzelfde gaat als met DDR3 geheugen, en over een paar jaar met DDR4.
Prima om een oud systeem mee te upgraden, maar op een gegeven moment is de grote vraag voorbij en zijn de aantallen die verkocht worden kleinen gaat de prijs omhoog.
Met andere woorden, stap nu over als je een systeem wil upgraden, en wacht niet tot het onderdeel er niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-06 21:46
Ik denk dat de ingebouwde snelheidslimiet i.c.m. de dalende SSD-prijzen (NVME is even goedkoop als SATA) de SATA-versies snel de nek om doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Econz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09-2022
Beste mensen, ik heb een Gigabyte Aorus M.2 gen4 7000s 2TB voor mijn Playstation 5 gekocht en geinstalleerd.

Nu staat er bij de PS5 een maximale leessnelheid van 5500 MB/s.

Na het formateren van de ssd staat hier een leessnelheid van 4648,95 MB/s. Nadat ik een tweede keer formateerde kwam hier een leessnelheid van 4633,183 MB/s.

Mijn vraag als leek is, of deze waarden normaal zijn voor de PS5 en of deze altijd variabel zijn en veranderen?

De SSD werkt verder perfect in de PS5, ik ben gewoon nieuwsgierig of dit klopt.

Fijn weekend!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 14:34
Na 12 jaar is mijn Intel postville 80GB dood aan het gaan. Geeft smart errors en Windows loopt heletijd vast.

Deze ssd heeft dienst gedaan in zeker 6 verschillende systemen in de loop der jaren.

Rip pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 20:56
Recent kwam ik erachter dat mijn windows installatie op mijn ssd in ide staat (deze zou ik graag in ahci willen, want sneller toch?)

Dus deze gids gevolgd:

https://support.thinkcrit...-10-from-raid-ide-to-ahci

Echter, zodra ik opnieuw opstart na de regedit wijzigingen en in de buis switch van sata ide naar sata ahci gaat alles mis: de computer doet dan echt niets meer, geen lettertje meer op het scherm. Ik kan dan dus niet eens meer de bios in. Enige oplossing was een cmos reset, maar daarmee blijf ik in ide.

Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Stoffa op 18-11-2022 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
@Stoffa Mja, ik heb daar ook weleens mee zitten kloten, maar mijn ervaring is, dat je het beste Windows opnieuw kan installeren met juiste modus anders zit je echt te kloten en vaak werkt het niet. Mocht er nog dierbare data staan op die SSD, kan je die eerst kopiëren op een andere PC o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
chim0 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:03:
@Stoffa Mja, ik heb daar ook weleens mee zitten kloten, maar mijn ervaring is, dat je het beste Windows opnieuw kan installeren met juiste modus anders zit je echt te kloten en vaak werkt het niet. Mocht er nog dierbare data staan op die SSD, kan je die eerst kopiëren op een andere PC o.i.d.
Snap ik. Maar wat ik niet begrijp is waarom ik niet eens een post meer krijg na switch in huis van ide naar ahci. Dat Windows niet laadt is iets anders dan dat de hele pc geen letter meer laat zien op het scherm toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Stoffa schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:35:
[...]

Snap ik. Maar wat ik niet begrijp is waarom ik niet eens een post meer krijg na switch in huis van ide naar ahci. Dat Windows niet laadt is iets anders dan dat de hele pc geen letter meer laat zien op het scherm toch?
Misschien is die SSD niet goed meer? Doe eens een SMART test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39
Stoffa schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:35:
Maar wat ik niet begrijp is waarom ik niet eens een post meer krijg na switch in huis van ide naar ahci. Dat Windows niet laadt is iets anders dan dat de hele pc geen letter meer laat zien op het scherm toch?
Dan gaat er inderdaad al iets anders fout natuurlijk.
Test eens zonder de SSD aangesloten of de PC dan wel normaal start en boot van USB bijvoorbeeld.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
The_Doman schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:24:
[...]

Dan gaat er inderdaad al iets anders fout natuurlijk.
Test eens zonder de SSD aangesloten of de PC dan wel normaal start en boot van USB bijvoorbeeld.?
Zonder enige ssd en/of hdd naar ahci switchen geeft een heel vreemd resultaat: de pc begint de ventilatoren en alles te starten, dus je hoort het geluid toenemen, en na een seconde of vijf valt hij uit alsof hij al zijn power verliest. Vervolgens begint hij opnieuw en valt weer na 5 seconden uit, waarna hij voor een derde keer begint en niet uitvalt, maar ook geen letter op het scherm meer weergeeft.
Hij klinkt dan dus alsof hij draait (waterkoeling pomp draait, ventilatoren draaien), maar het scherm zegt "no input".

Enige oplossing was CMOS reset en terug naar IDE vooralsnog. Bios is overigens geupdate naar laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39
Inderdaad wel weer een heel apart probleem dit. :?
En welk moederbord betreft het eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Mijn zoon heeft een Alienware x17 R2 en dat stomme ding heeft het m.2 slot plat op het moederbord liggen waardoor er enkel single sided SSD's in passen (of anders moet je wat buigen...).

Nu wil ik er een 4TB in prikken (want Steam) en alles wat ik vind is dubbelzijdig en het kost veel moeite om dat al uit te vinden. Is er een manier om uit te vinden welke SSD's nou enkel of dubbel zijdig zijn?
De bovenstaande database helpt niet echt.

(edit: hij heeft nu al 2x2TB maar Steam en Origin en Epic etc... vandaar).

[ Voor 9% gewijzigd door Tijgert op 12-12-2022 12:34 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:15
Tijgert schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:33:
Nu wil ik er een 4TB in prikken (want Steam) en alles wat ik vind is dubbelzijdig en het kost veel moeite om dat al uit te vinden. Is er een manier om uit te vinden welke SSD's nou enkel of dubbel zijdig zijn?
Hier is een tabel hoe de naamgeving van m2 drives is opgesteld, dat zou misschien al helpen. Uit de naam kun je behalve de grootte ook de afmetingen inclusief dikte aflezen. Des te dunner, des te groter de kans dat het een single side ssd is, lijkt me. In de commentaren staat dat het voor ieder merk en/of type geldt (ik heb het niet getest).

Crucial heeft een 4TB single sided m2 ssd. Hier een review.

[ Voor 9% gewijzigd door grun93 op 13-12-2022 04:22 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Laatst online: 05-06 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

grun93 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:21:
[...]

Hier is een tabel hoe de naamgeving van m2 drives is opgesteld, dat zou misschien al helpen. In de commentaren staat dat het voor ieder merk en/of type geldt (ik heb het niet getest).

Crucial heeft een 4TB single sided m2 ssd. Hier een review.
Wel een rollercoaster van emoties hoor 7(8)7
Eerst denk ik "top! dat is wat ik zoek!", vervolgens lees je QLC en DRam-less en zakt de stemming (en performance) in en dan zie ik de prijs en bedenk me dat 3500MB/s nog steeds geen kattepis is en ik glimlach weer. Sterker nog, voor dat geld prop ik er wel 2x4TB in 8)
Sweet, bedankt voor de tip _/-\o_

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik volg al een tijdje een Chinees YouTube kanaal van iemand die SSD's repareert, wat meestal lukt. In een van zijn laatste videos dompelt hij NAND chips in een badje van koper(ii)sulfaat pentahydraat. Mijn Chinees is nog (veel) te slecht om dit in de video te verstaan. Vandaar mijn vraag: waarom is dat nodig voor deze chips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Hoe is dat nou, moderne PCI-e 4.0 SSD's op een ouder PCI-e 3.0 platform?

WD Black SN850x 2TB HS direct op de CPU aangesloten via een Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKMwvfOcGEH3dCIL4nnQ004jHhA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hjpeEfgs4Idq2W4qAhnIMcJI.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8j33pYdSK_ht1UW0Rhgsj9tnXM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/PP1LQcHXw6NV0Cocss7y1bir.png?f=fotoalbum_medium

Crucial P5 Plus 2TB via de Z370 chipset aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O_8MAnoqmStRfCkQ1dOyC2oobc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/m0v66td1wkCSh95qUJuoamjn.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEZ_VXsa-1E18meAGn9YUiLxHjM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/DbX31Lu6S9zMxuH63igiiAHA.png?f=fotoalbum_medium

En de Samsung 960 PRO 512GB (PCI-e 3.0 SSD) via de chipset:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I6ZUCe_os0FUNQvNjHupzdVlsQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/pypEKg7JFCqODNLsqrKucU86.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X97zuEEdc-jIro2UHXQBcSubL5g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/br4DjM5d4mFSDJ1avn1q7pqW.png?f=fotoalbum_medium

De SN850x is ook op een wat ouder platform snel, de P5 Plus doet iets minder (4K) en tsja, de Samsung 960 PRO toont z'n leeftijd. :P

[ Voor 45% gewijzigd door bitshape op 09-01-2023 15:55 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janderk
  • Laatst online: 05-06 20:43
Yep. Nagelnieuwe 990 Pro die 196 uur heeft aangestaan, staat al op 95%. Gekocht omdat ik het meest betrouwbare model wou hebben. Niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNNwH14bSyF0bEJuIBauE-MZOio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fUbjGPw46rIjNDYOVxGBEbEK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door janderk op 24-01-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janderk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

janderk schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:19:
Yep. Nagelnieuwe 990 Pro die 196 uur heeft aangestaan, staat al op 95%. Gekocht omdat ik het meest betrouwbare model wou hebben. Niet goed.

[Afbeelding]
40TB totaal schrijven en hij is dan op? 8)7 :+
Ik hoop dat Samsung tech mensen er nu bovenop zitten om de bug / afwijking te onderzoeken bij de 2TB modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janderk
bitshape schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:33:
[...]

40TB totaal schrijven en hij is dan op? 8)7 :+
Ik hoop dat Samsung tech mensen er nu bovenop zitten om de bug / afwijking te onderzoeken bij de 2TB modellen.
De garantie is 1200TBW voor het 2TB model:
MZ-V9P2T0BW (2TB)
5-Year Limited Warranty or 1200 TBW Limited Warranty
Dat gaan we in dit tempo niet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Het probleem met de 990 Pro betreft dus alle modellen, ik heb meldingen gelezen van zowel 1TB als 2TB 990 Pro.
Wat mij wel al opviel is dat het vooral de SSD betreft waar het OS opstaat (C-schijf). Heeft iemand bvb. 2x 2TB 990 Pro, dan is de degradatie nihil tot afwezig op de 2e SSD.

Ik denk dat de WD SN850X voorlopig goed gaat verkopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28

F T

Ik heb een vraag die vast al vaak is gesteld.
Is het het waard om een SATA SSD naar NVMe SSD te gaan als boot drive?
Online zijn er veel discussies, de ene zegt dat het een groot verschil maakt, de andere zegt dat het ze vergelijkbaar zijn en het overstappen niet waard is.
Ter info, ik wil van een 500GB Samsung boot drive naar 1TB Samsung gaan. Als ik het ga doen kan ik Samsung Magician gebruiken. Werkt dat goed?

Wat zijn goede redenen om wel/niet de boot drive te veranderen?
Heeft het zin om van 500GB naar 1TB te gaan of is een kleine boot drive beter voor Windows en de NVMe gewoon als (game) opslag te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 10:52
bitshape schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:12:
Het probleem met de 990 Pro betreft dus alle modellen, ik heb meldingen gelezen van zowel 1TB als 2TB 990 Pro.
Wat mij wel al opviel is dat het vooral de SSD betreft waar het OS opstaat (C-schijf). Heeft iemand bvb. 2x 2TB 990 Pro, dan is de degradatie nihil tot afwezig op de 2e SSD.

Ik denk dat de WD SN850X voorlopig goed gaat verkopen. :+
Ja, ik had al een melding gemaakt bij Tweakers enige tijd geleden, maar blijkbaar niet frontpage waardig. Het lijkt wel een serieus probleem, maar Samsung zegt er nog weinig over behalve dat ze het onderzoeken.

Ik heb met mijn nieuwe build een 2TB WD SN850X gekocht en een 4TB Seagate FireCuda 530. Op dit moment de twee beste SSD's om te gebruiken.

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
F T schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:54:

Wat zijn goede redenen om wel/niet de boot drive te veranderen?
Heeft het zin om van 500GB naar 1TB te gaan of is een kleine boot drive beter voor Windows en de NVMe gewoon als (game) opslag te gebruiken?
Als je een zeer snelle SSD gebruikt voor je OS/programma's, dan voelt alles wel net even wat vlotter aan. Of het een goede reden is, dat is heel persoonlijk. Ik zou persoonlijk zoveel mogelijk NVMe SSD's gebruiken voor alles, afhankelijk van de beschikbare poorten.

Zelf gebruik ik de 2TB WD SN850X als mijn OS/programma's. Ik vond 500GB een beetje krap op mijn oude systeem.

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
F T schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:54:
Ter info, ik wil van een 500GB Samsung boot drive naar 1TB Samsung gaan. Als ik het ga doen kan ik Samsung Magician gebruiken. Werkt dat goed?
Samsung Magician werkt prima, maar dat doen ook de programma's van WD en Seagate. Ik zou dus vooral kijken welke SSD's het beste zijn, en niet naar de software om je schijven de monitoren.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Mijn Crucial P5 Plus heeft ook een bug, de bedrijfsuren waarde (power on hours) blijft steken op 17 (paar dagen geleden was deze waarde nog 16), terwijl dit nu eigenlijk 800 bedrijfsuren zou moeten zijn als het ik vergelijk met mijn SN850X.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPvxNAssQw2L1E6uTKIa4vPepPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MeWEWKCerYl1frQPxzxU8k1d.png?f=user_large

Ik draai de nieuwste firmware 'P7CR403', misschien dat Crucial nog met een firmware fix komt. Anders is de P5 Plus op dit tempo voor eeuwig jong. :P

[ Voor 8% gewijzigd door bitshape op 31-01-2023 12:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
De Samsung 990 Pro SSD is in korte tijd 37% in prijs gedaald. De 990 Pro 1TB is nu zelfs goedkoper dan de 980 Pro 1TB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wz5sHsA8YliwV0t9NZOaZbA47G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgrujDtKZuevHOwvabalKS0w.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is niet zonder reden. De prijsdaling gebeurt namelijk kort nadat Puget systems heeft aangegeven niet meer met Samsung 990 Pro SSD's te werken, in verband met grootschalige degradatie en uitval van 990 Pro SSD's. Er wordt gesproken van een degradatie van 1% per week. Gezien de abnormale prijsdaling gaan de webshops er van uit dat dit een hardwareprobleem is dat niet of moeilijk op te lossen is, en wellicht gaan ze zelfs uit van een mass recall van Samsung. Op Reddit is ook al bevestigd dat je je geld terug kan krijgen omdat de SSD degradatie buiten de verwachtingen die de consument mag hebben valt.

Meer informatie:
Puget Systems
Toms Hardware
Techspot
Arstechnica

Ik heb dit als Tweakers nieuws gesubmit, maar het is niet duidelijk of dit artikel op Tweakers als nieuws terecht zal komen, en daar wordt ook niet over gecommuniceerd, dus daarom deze waarschuwing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-06 23:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Bedankt voor het delen van dit bericht, ik blijk recent zelf gelukkig de 980 pro 1TB gekocht te hebben dus dat is een opluchting.

De 980 Pro 2TB is ook verdacht.

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 04-02-2023 02:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
Q schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 01:47:
Bedankt voor het delen van dit bericht, ik blijk recent zelf gelukkig de 980 pro 1TB gekocht te hebben dus dat is een opluchting.

De 980 Pro 2TB is ook verdacht.
Zie

nieuws: Samsung raadt aan 980 Pro-ssd's te updaten om bug die drives read-onl...

(gesubmit door mij)

Ik ben zelf ook eigenaar en health is nog 100%. ;)

Wellicht zijn we dus door het oog van de naald gekropen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-06 23:10
icall5s schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:35:
De Samsung 990 Pro SSD is in korte tijd 37% in prijs gedaald. De 990 Pro 1TB is nu zelfs goedkoper dan de 980 Pro 1TB.

Ik heb dit als Tweakers nieuws gesubmit, maar het is niet duidelijk of dit artikel op Tweakers als nieuws terecht zal komen, en daar wordt ook niet over gecommuniceerd, dus daarom deze waarschuwing. :)
Overigens wordt er op onder meer Overclock.net geklaagd over de Samsung 990 Pro-ssd. Deze zou na relatief weinig gebruiksuren al relatief meer versleten zijn, waardoor de totale opslagcapaciteit van de schijf kleiner wordt. Dit probleem lijkt los te staan van het 980 Pro-euvel. Samsung zegt tegen ComputerBase de problemen met de 990 Pro te onderzoeken.
letterlijk uit nieuws: Samsung raadt aan 980 Pro-ssd's te updaten om bug die drives read-onl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Letterlijk uit mijn post: ik heb dit als apart nieuws, dus niet als voetnoot in een ander item, gesubmit. Of het een nieuwsitem wordt, is nog onduidelijk. ;)

En nu is het in dit topic gevoegd, terwijl het eerst een apart topic was... :+

[ Voor 6% gewijzigd door icall5s op 04-02-2023 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
icall5s schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:35:

[Afbeelding]

Dit is niet zonder reden. De prijsdaling gebeurt namelijk kort nadat Puget systems heeft aangegeven niet meer met Samsung 990 Pro SSD's te werken, in verband met grootschalige degradatie en uitval van 990 Pro SSD's. Er wordt gesproken van een degradatie van 1% per week. Gezien de abnormale prijsdaling gaan de webshops er van uit dat dit een hardwareprobleem is dat niet of moeilijk op te lossen is, en wellicht gaan ze zelfs uit van een mass recall van Samsung. Op Reddit is ook al bevestigd dat je je geld terug kan krijgen omdat de SSD degradatie buiten de verwachtingen die de consument mag hebben valt.

Meer informatie:
Puget Systems
Toms Hardware
Techspot
Arstechnica

Bijzonder dat Puget kiest voor Sabrent drives. Had eerder verwacht dat ze voor de WD sn850x en Seagate FireCuda 530 drives zouden gaan, als je kijkt naar performance.

Ik was net op tijd om in mijn nieuwe build twee 990 Pro drives te veranderen. Het is ontzettend irritant als je alles weer moet installeren en instellen.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibonacci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 09:31
Weet iemand of de Samsung 990 Pro's die al verkocht zijn gefixed zullen worden door middel van een firmware update, of dat een mass recall - en dus vervangende hardware - nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:23

RvV

Vibonacci schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:50:
Weet iemand of de Samsung 990 Pro's die al verkocht zijn gefixed zullen worden door middel van een firmware update, of dat een mass recall - en dus vervangende hardware - nodig is?
Ik heb er afgelopen weekend naar gezocht maar heb helaas nog niets kunnen vinden. Anders had ik er ook wel een besteld. De mensen die hem niet als boot drive gebruiken voor Windows hebben overigens geen last...lijkt het.

edit- er zijn berichten dat er deze maand een FW update gaat komen om te fixen.

[ Voor 7% gewijzigd door RvV op 07-02-2023 10:55 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negnojneorej
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-06 19:21
Ik stond op het punt een 990 Pro aan te schaffen maar las online wat berichten over het degrade issue.
Dus ging verder zoeken en kwam natuurlijk ook bij tweakers uit.
Is er nog meer nieuws?

heb eigenlijk op korte termijn een 1TB NVME SSD nodig.
Welke kunnen jullie na de 990 Pro het meest adviseren?

Word uiteindelijk mijn actuele bootdrive met 2 primaire games daarop draaiende.
Heb verder nog twee SATA SSD's welke uiteindelijk 1 van verdwijnt.
De huidige 970 NVME wil ik vervangen door de nieuwe en doorschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:18

GHR

negnojneorej schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:02:
Ik stond op het punt een 990 Pro aan te schaffen maar las online wat berichten over het degrade issue.
Ik zat met hetzelfde dilemma. Uiteindelijk voor ‘n WD SN850X gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negnojneorej
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Waarschijnlijk omdat ze vrijwel gelijk presteren? Ik heb toch de 990 pro besteld om een oude XPG S50 lite te vervangen die super traag is de laatste tijd. Ik heb er wel vertrouwen in dat die Samsung firmware update gaat helpen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negnojneorej
Is er al een confirmed firmware voor dit probleem en zijn deze al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Nog niet. Samsung heeft het probleem kunnen reproduceren en zal naar verwachting deze maand met een nieuwe firmware komen die het probleem oplost.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:18

GHR

Nadat ik in eerste instantie had gelezen over de problemen met de Samsung 990 PRO, heb ik vervolgens overwogen om eventueel de Samsung 980 PRO aan te schaffen. Vervolgens bleek dat ook hier de nodige problemen mee waren. Om die reden heb ik op dit moment toch wel verminderd vertrouwen in Samsung. Ik heb trouwens in mijn huidige computer nog een Samsung Evo 970 + zitten van inmiddels 3 jaar oud. Deze is nog 100% in orde.

De WD SN850X is v.w.b. de prestaties gelijkwaardig aan de Samsung 990 PRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negnojneorej
RVV,

Heb je een bron van jou mededeling?

Groet,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
negnojneorej schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:22:
RVV,

Heb je een bron van jou mededeling?

Groet,
Jeroen
Niet hem maar ik heb een bron ;)

https://www.tomshardware....-990-pro-ssd-firmware-fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 23:23
De degradatie van de 990 Pro drives is niet consistent. Hoe kun je met firmware zoiets fixen? Ik heb er weinig vertrouwen in. De prijs is ook niet zomaar hard gekelderd. Voorraden opmaken en hopen dat de rma aanvragen meevallen, dat is goedkoper dan alles terugnemen en vernietigen vanwege een terminale hardware fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Ik verwacht ook dat het niets met TBW te maken heeft maar eerder met "power-on hours". Dat ding staat zichzelf te slopen wanneer er stroom op staat en je idle in Windows zit. Binnen Windows zijn het enkel de mensen die hem als boot drive gebruiken en een aantal linux gebruikers heeft geen issues gehad maar misschien is dat te weinig om een goed beeld te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door RvV op 09-02-2023 10:00 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan_deurloo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-06 21:32
Ik zit met mijn 990 Pro 2TB nog op 100% met 616GB tbw dus snap het probleem niet echt.
Had de 840 EVO destijds ook niet een probleem ? Ook nooit last van gehad,

De 990 PRO zit wel in een PCI-E 3.0 slot dus halve snelheid.

[ Voor 16% gewijzigd door daan_deurloo op 09-02-2023 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twist
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Inmiddels nieuwe firmware beschikbaar voor de Samsung 990 Pro. Beetje gemengde reacties.

https://www.reddit.com/r/..._pro_ssd_firmware_update/
https://www.overclock.net...022/page-20#post-29138580

Ik sta op het punt om een nieuwe SSD te bestellen, dus wellicht even een alternatief zoeken. Is iemand bekend met problemen met de WD Black SN850X? Ik zie online niet veel klachten, alleen iemand hier bij een tweakers review :D
uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Sommige reacties klinken wel logisch. Wellicht fixt deze FW het probleem/oorzaak echter kan het de eerder gedane schade / wear niet ongedaan maken.

Toch vaag dat dit in QC niet naar voren is gekomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 13-02-2023 13:57 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martidjen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:50
Deze issue is behandeld op het forum van Samsung, het laatste comment zegt dat er ondertussen een firmware upgrade vrijgegeven is welke dit probleem moet oplossen. De health van de drive wordt niet hersteld naar 100%, maar de health zal met deze versie niet meer sneller zakken dan zou moeten.

De comment letterlijk vertaald:

Dag iedereen,

Samsung heeft gereageerd op vragen van klanten over afwijkingen in verband met de S.M.A.R.T. van de 990 PRO SSD onderzocht.
Deze afwijkingen bleken te worden veroorzaakt door problemen met de firmware van de 990 PRO SSD. Dienovereenkomstig is er vandaag, 13 februari 2023, een firmware-update uitgebracht die deze afwijkingen verhelpt.
(De S.M.A.R.T.-waarden worden niet teruggezet naar de fabrieksinstellingen na een firmware-update. De daadwerkelijke S.M.A.R.T.-waarden van elke SSD variëren afhankelijk van de gebruikersomgeving en gebruiksomstandigheden).
De update kan worden gedownload in Samsung Magician of hier:
https://semiconductor.sam...er-storage/support/tools/
Ons garantiebeleid voor de 990 PRO SSD is te vinden op https://semiconductor.sam...storage/support/warranty/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Daar lees ik in dat de de oude FW bij sommige mensen inderdaad definitief de levensduur verminderd heeft.
Ik zou als ik (significant) getroffen was proberen de schijf RMA te sturen.

Toch super balen als je zo'n top of the line ssd gekocht hebt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Laatst online: 11:52
negnojneorej schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:02:
Is er nog meer nieuws?

heb eigenlijk op korte termijn een 1TB NVME SSD nodig.
Welke kunnen jullie na de 990 Pro het meest adviseren?

Word uiteindelijk mijn actuele bootdrive met 2 primaire games daarop draaiende.
Heb verder nog twee SATA SSD's welke uiteindelijk 1 van verdwijnt.
De huidige 970 NVME wil ik vervangen door de nieuwe en doorschuiven.
Dit lijkt me een goede aanbieding momenteel:
uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 1TB

Edit: is nu weer € 25,- duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 16:00
SSD prijzen blijven dalen - in een jaar tijd bijna gehalveerd.
Is de bodem bereikt? Volgens deze site gaat daling nog verder, maar hier praat Samsung over prijsverhogingen.

Ik herinner nog vorig jaar rond deze tijd, kon ik nog Intel i3 voor 80€ vinden, maar dan heeft Intel prijzen verhoogd, en nu i3 zo’n 120 kost. Kan het ook met opslag? Of teveel concurrentie?

Modbreak:Samengevoegd met overzichtstopic, want als los topic heeft het weinig bestaansrecht anders dan glazenbollen.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 26-02-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Een verdere daling in prijzen onder die condities lijkt niet abnormaal. Anderzijds zijn de prijzen het afgelopen jaar zo hoog opgelopen (boodschappen) dat je over woekerprijzen kunt spreken en die eigenlijk geen goede basis vormen voor een normaal prijsvergelijk.

In maart komt er weer een rente-verhoging van de ECB daarmee zullen de prijzen van zo'n beetje alles onder druk komen. Dit soort maateregelen om de (toren-hoge) inflatie te drukken zullen genomen blijven worden totdat de inflatie een acceptabel niveau heeft bereikt.

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.