Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote SSD topic ~ Deel 9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Ah, eindelijk een nieuw topic! :)

Overigens een kleine noot over dat "Geloof nooit de fabrikant".. de SSDs met Marvell controller zoals de Crucial M4 en met Intel controller geven wel eerlijke specs op. Het gaat vooral om de Sandforce controllers die door veel merken worden aangeboden die misleidende specs opgeven.

Wel goed dat deze waarschuwing nu aan de startpost is toegevoegd! Met name die screenshot met 500MB/s write snelheid en dat plaatje eronder zorgt er hopelijk voor dat sommige mensen hier niet intuinen!

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
nielsdc schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:14:
[...]

Ik heb gevonden waar ik het eerder was tegengekomen, op tweakers nog wel:

jadjong in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

En de oplossing:

jadjong in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"
Thanks! Dit heeft mijn probleem opgelost. Ik kon er werkelijk niets zinvols over vinden via Google. Knappe jongen die op het idee komt om een of andere vage multipath-optie in de driver van de sas-controller uit te schakelen :) .

• CiPHER
quote:
Thralas schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:41:
Ik erger me met name aan het feit dat iedereen alhier 'koop-de-crucial-want-die-heeft-stroomverliesbescherming' napapegaait, want volgens mij gebeurt dat primair op basis van marketingpraat en een onjuiste voorstelling van de werking van een gemiddeld filesystem.
Oke laten we daar eens uitgebreid over hebben dan! :)
quote:
Het wordt door Crucial gemarket als iets dat magischerwijs voorkomt dat je 'zojuist opgeslagen bestanden' kwijtraken. Dat is toch geen feature, maar de afwezigheid ervan een bug?
Ik weet niet hoe Crucial de feature aanprijst; maar in jouw terminologie waren 100% van de SSDs bugged in het verleden en hedendaags ook ongeveer de helft, aangezien die geen voorziening hebben om de mapping tables te beschermen tegen corruptie bij onverwacht stroomverlies, zoals het op de reset-knop drukken.

Ik zelf spreek van beveiligde (journalling, capacitors) en onbeveiligde SSDs.
quote:
Plain writes naar een filesystem garanderen de applicatie niets ten aanzien van het feit of het ook op persistent storage belandt.
Daar is sync() voor bedoeld. Dit stuurt een FLUSH CACHE request naar de SSD of HDD en die is pas voltooid als de data permanent is opgeslagen. Pas als dat gebeurt zullen overige I/O-requests volgen.
quote:
Writes worden gecached tbv. performance, zo heeft ext4 een default commit interval van 5s op z'n journal. In de regel ben je dus nooit meer dan 5s aan historie kwijt. Wil je garanties? Dat kan ook, dan call je fsync/_commit en weet je zeker dat je data op de drive staat.
Precies dat laatste wat je zegt. Daar draait het allemaal om. Of de default commit nu 3 seconden of 30 miljard jaar is, maakt niet uit indien er sync writes worden gebruikt.
quote:
Ik redeneer hier even vanuit ext4, maar onder de aanname dat het bij ieder willekeurig ander journaling filesystem (bijv. NTFS) niet heel anders ligt. Corrections welcome.
Er wordt altijd paniekerig gereageerd als men leest dat Crucial en recente Intel SSDs niet de volledige write buffercache kunnen beschermen en deze verloren gaat bij stroomverlies. Maar dat is helemaal niet erg; zo gaat het al decennia en al sinds Windows NT4 is hier een afdoende bescherming voor. Alle 2e generatie filesystems (NTFS, UFS+SU, Ext3, Ext4) hebben bescherming tegen het verliezen van de DRAM write buffer. Door metadata van sync writes te voorzien, is het filesystem altijd consistent of kan na een crash deze altijd netjes worden hersteld.

Vóór deze tijd, dus 1e generatie filesystems, had je twee opties:
  • Onveilig write-back gebruiken; dan krijg je dus filesystem corruptie zoals bij Windows 95/98/ME vaak het geval was door de FAT32 filesystem die geen bescherming biedt voor het verliezen van de write buffercache.
  • Write buffering uitschakelen; wat betekent dat je niet tegen 150MB/s naar een hardeschijf schrijft, maar tegen 1MB/s. Dit was de default onder UNIX servers e.d. Hardware RAID met beveiligde write-back was vaak de oplossing om toch hogere performance te realiseren zonder teveel op bescherming in te leveren.
quote:
Nu zijn er nog een boel layers die problemen kunnen veroorzaken (denk aan controller caches, of hierboven aangehaalde mapping tables), maar een fsync() moet garanties kunnen bieden. Punt.
Voor de write buffer klopt dat. Maar de SSDs zijn geen normale opslagapparaten maar hebben mapping tables en zonder die tabellen valt niet meer op te maken welke gegevens waar zijn opgeslagen.

Dus je SSD moet ook beveiligd zijn met capacitors òf met FTL-journalling om te beschermen tegen inconsistentie - dat laatste betekent grofweg een defecte/corrupte SSD.
quote:
Met andere woorden, als een SSD writes na een sync verliest heb je onbetrouwbare storage
Samsung valt in deze categorie; omdat de journalling van de mapping tables de SSD in een staat van het verleden kunnen brengen. Samsung negeert dus sync requests en dat kan het doen door de eigen interne journalling. Je krijgt er pas problemen mee als je de SSD bijvoorbeeld in een RAID-array plaatst. Dan is het niet fijn (desastreus) als de ene SSD opeens naar het verleden wordt teruggedraaid terwijl de andere SSD zijn recente data blijft behouden. Dan heb je dus een filesystem op de RAID-array die deels uit oudere en deels uit nieuwere metadata bestaat. Daar is zo'n filesystem nooit voor ontworpen. Gebruik je de Samsung als losse SSD voor Windows desktop dan zie ik geen problemen.
quote:
het omgekeerde presenteren als een feature is onzin, imo.
De feature van Crucial is dat hij ook beveiligd is, maar geen recente writes hoeft te verliezen dankzij de hardwarematige bescherming. Hogere kostprijs, maar wel betere bescherming. Dat kun je zeker als feature presenteren.
quote:
Zelfde geldt voor (willekeurige) corruptie door power loss. Ten eerste vraag ik me af waarom dat zo'n bijzondere status verdient, van oudsher hadden spinning media al last van bad sectors en datzelfde geldt voor bad blocks op NAND.
Omdat een hardeschijf gewoon data opslaat waarbij LBA0 ook de eerste sector is, etc. Bij SSDs is dit niet zo; de mapping tables zijn nodig om te weten wat er is opgeslagen. Een bad sector of onleesbare data in de mapping tables, betekent dus in feite een onbruikbare/defecte SSD.

Moderne SSDs zoals de Crucials hebben naast capacitors ook RAID5 bitcorrectie (RAIN of RAISE genoemde door Micron/Sandforce). Dat zorgt dat een enkele 'bad sector' waarbij een NAND page niet kan worden uitgelezen, toch de data hiervan kan worden verkegen uit de pariteitgegevens. Kost wel wat: 1/16e opslag voor de M500 en 1/128e opslag voor de M550+ en MX100+.
quote:
Het maakt me niets uit hoe een fabrikant writes afhandelt, als het maar relatief betrouwbaar is. Of dat met een array condensators of iets als ECC gebeurt
ECC hebben alle opslagapparaten. Zonder ECC kan een SSD vrijwel niets onthouden. Zelfde voor moderne hardeschijven.

Maar het klopt dat je zegt dat elk opslagapparaat zijn eigen methode moet hebben om de gegevens foutloos aan te leveren als de host daarom vraagt. Hoe het dat doet, intern, is weinig relevant voor het filesystem. Maar er zijn dus wel grote verschillen tussen bijvoorbeeld Crucial en Samsung hoe dat effect met een NAND SSD wordt verkregen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17-07 15:22

Swordlord

Act first, think never

quote:
Raven schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:18:
[...]

Over caps gesproken, hoe doen ze dat bij M.2 SSD's? Bijv. de SM951's? Al lijkt een eerste zoektocht aan te geven dat die serie geen caps voor power loss heeft.
Samsung heeft nog nooit reden ertoe gevonden om hardware matige powerloss protection op zijn consumenten SSD's te plaatsen. Zij hanteren een data beveiliging voor aanwezige data via logging/journaling.

Aan de andere kant, Crucial (Ja jongens, het is weer een Crucial VS Samsung puntje).
Die hebben al sinds de M500 caps op de mSATA/M.2 zitten voor powerloss protection.

Maarjah, onderhanden zijn we aangekomen op het punt. Het is allemaal "maar" bescherming voor de data die aanwezig is.
Dus het maakt niet uit hoe het wordt geregeld, softwarematig of hardwarematig, als er maar bescherming is.

Swordlord wijzigde deze reactie 28-06-2015 11:44 (19%)

• CiPHER
Dat had gekund, maar ik denk dat de form factor specificaties van M.2 en mSATA dit niet toelaten. Die hebben vastgelegd dat zo'n apparaat binnen bepaalde afmetingen moet blijven. Soms wordt mSATA of MiniPCIe enzo ook gestapeld, dus dan kun je dan niet maken.

Maar ik zie het niet als groot probleem. In de praktijk heb je vooral burstachtige performance, dus gemiddeld gezien zit je denk ik op 50 IOps op een SSD, maar dat kan tijdelijk 80.000 IOps zijn voor een fractie van een seconde, en dan weer terug naar idle. Juist dat burstachtige is kenmerkend voor hoe consumenten hun SSD gebruiken. En dat betekent dat ze in de praktijk helemaal geen last zullen krijgen van dit probleem met thermal throttling.

Je zult mij niet snel Samsung SSDs ophemelen, maar ik vind dit typisch iets waar consumenten zich druk over maken terwijl het in de praktijk helemaal geen issue is. Zakelijke gebruikers en zéér specifiek gebruik uitgezonderd.

quote:
Satalin schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 16:11:
Hallo mede tweakers,

Nu valt mij alleen op dat "optimalisatie niet beschikbaar" is voor de SSD.
Reken maar dat windows die ssd echt wel optimaal gebruikt.

Wat niet werkt, is het samsung programma. Maar dat voegt niets toe behalve dat het wel leuk is om naar te kijken.
Je hoeft je niet druk te maken, en trimmen gaat automatisch. Daar heb je geen programma voor nodig om het aan te zetten.
quote:
PcDealer schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:24:
Ik heb dit weekend op mijn Vista Business bak (HP dc7900 SFF) de 160GB WD vervangen door een 850 Evo 250GB. Hij voelt niet heel veel sneller aan. I.p.v. 540 Mbps haalt het ongeveer de helft rond de 240 Mbps.

Kan het zijn dat er een bottleneck is op de SATA2 controller (max 3 Gbps)? Chipset: Q45 / ICH10.
De snelheid van een SSD wordt eigenlijk nooit in Mbps uitgedrukt, wel MB/s. Jij zou dan 30 MB/s halen en dat is inderdaad niet veel, behalve als we het hier over de 4K read waarden hebben. Dan is het heel redelijk.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 03:16
Je desktop is SATA2, dus max 300MB/s. Die 540 ga je sowieso niet halen.

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17-07 11:09

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
Wellicht een brakke kabel? Je zei dat je 'm op meerdere poorten had geprobeerd, maar ook de kabel kan problemen opleveren ;)

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:08
quote:
Dennis schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:24:
[...]

Iemand die hier nog een antwoord op heeft? :).
Het eerlijke antwoord is waarschijnlijk dat het de 150 euro niet waard is (kwestie dat beide ssd's gewoon bloed snel zullen aanvoelen bij normaal pc gebruik).
Maar voor de pats factor en het feit dat je de nieuwste technologie in de toekomst toch naar een ander systeem mee kan nemen (of moest je ooit nog eens je mobo upgraden etc) kan je toch overwegen om alvast voor de nvme editie te gaan.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

quote:
sdk1985 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:54:
Stop nou aub met de power protection fabel. Die discussie is hier al minstens 3x gevoerd en beslecht. De MX serie heeft geen volledige powerloss protection. Het zit er alleen op voor "data at rest".
Het is geenszins een fabel, dat is nu juist het relevante deel 8)7 Dat je een klein beetje data zou verliezen is tot daar aan toe, maar het gaat er juist om dat je niet de kans loopt om je hele SSD corrupt te maken, wat bij onbeschermde SSD's soms wel het geval is.

Niemand heeft beweerd dat het om volledige power loss protection gaat. Het neemt echter wel een relevante kwetsbaarheid in SSD's weg. Dat blijkt ook wel uit de tekst verderop in hetzelfde stuk:
quote:
Anyway, I did not want this to come out as too negative because the capacitors still provide vital protection against data corruption -- there was just a gap between our and Micron's comprehension that lead to some misunderstandings, but that gap no longer exists.

Persuader of bytes.

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:25
quote:
Camacha schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:09:
[...]

Het is geenszins een fabel, dat is nu juist het relevante deel 8)7 Dat je een klein beetje data zou verliezen is tot daar aan toe, maar het gaat er juist om dat je niet de kans loopt om je hele SSD corrupt te maken, wat bij onbeschermde SSD's wel het geval is.

Niemand heeft beweerd dat het om volledige power loss protection gaat. Het neemt echter wel een relevante kwetsbaarheid in SSD's weg, getuige de tekst verderop in hetzelfde stuk:

[...]
Power loss protection impliceert power loss protection. De MX serie heeft dat niet. Wat ze wel hebben is data-at-rest-protection. Dat heeft echter elke ssd. Zo gebruikt Samsung journaling met rollback en dat werkt even effectief. Onder andere Cipher heeft in dit topic al meerdere malen alinea's vol geschreven met uitleg. Powerloss protection is juist bedacht om die data-on-the-fly die bijvoorbeeld in het ram rondzwerft nog even te schrijven. Er zijn echter weinig SSD's die dat hebben, de mx100/mx200 ook niet. Het is dus zeker geen argument om een MX100 te kopen.

Na een jaar een MX100 in bezit te hebben kan ik wel twee argumenten noemen om er geen te kopen:
-schrijfperformance loopt hard terug (meer dan 50%)
-simpele functionele toolbox (denk aan Intel's toolbox) is toch wel een gemis. Elke keer rommelen met gparted in een pre-windows omgeving is niet ideaal..

Edit: Ik heb de Crucial Storage Executive software zo juist nog eens gedownload. We zitten nu op versie 24 ipv versie 15. Let op:
quote:
No Drives Found

No supported drives were discovered in the system.

This may be because you are running on Windows with all your drives configured in a RAID array, which is currently not supported.

If you feel you have supported drives that should be recognized by the software, please submit your system configuration information via the support link.
Het ingebouwde support formuliertje verzend niet :).

sdk1985 wijzigde deze reactie 17-12-2015 15:30 (37%)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Majin Buu
  • Registratie: april 2005
  • Niet online
quote:
SpiceWorm schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:23:
Hi,

mijn windows 10 installatie freezed regelmatig (10x per dag is niet ongewoon) voor een seconde of 10. Het komt steeds vaker voor. Zelfs spotify houdt op met spelen. Als ik dan taakbeheer open heb staan dan is de SSD 100% bezig maar er is geen data overdracht zoals in het plaatje hieronder.
.....

Het betreft een crucial m4. Wat kan dit zijn? Is dit SSD gerelateerd of iets anders?
M'n voeding staat ook op de nominatie om vervangen te worden omdat hij wat brak lijkt te worden.

Moederbord ASROCK B75 PRO3-M. De ssd draait de nieuwste firmware.
Had ik ook last van met een reguliere hdd. Mijn oplossing was het verwijderen van de map Windows.old
via CCleader

i5 9600K / Z370P-D3 / 16GB DDR4 2666 / RX 580 Nitro+

• CiPHER
sdk1985 heeft mogelijk veel dynamische data in combinatie met een redelijk gevulde SSD. Crucial SSDs degraderen in die situatie veel sneller in write performance dan Samsung SSDs. Dit komt door de Garbage Collection strategie. Crucial wijkt af van veel andere merken daar zij voornamelijk foreground GC gebruiken terwijl Samsung juist sterk background GC doet. Simpel gezegd betekent dat laatste dat de SSD bezig is met 'TRIMen' terwijl de SSD niet in gebruik is - deels gevulde erase blocks worden elders geschreven om vrije erase blocks te creëren. Bij foreground GC gebeurt dat enkel zodra er writes zijn.

Crucial lijkt het meest op Intel die eenzelfde categorie garbage collection gebruikt. Voordelen zijn minder slijtage en meer betrouwbare latency omdat er minder background activiteit is. Nadelen zijn performance degradatie bij veel dynamische data en weinig tot geen overprovisioning. Te zien aan jullie partitie (238GiB) hebben jullie geen OP toegepast. Juist bij Crucial/Intel SSDs heeft dat veel invloed op performancedegradatie.

Heb je vooral data die weinig verandert - statische data - dan heb je minder OP nodig. Gebruik je de SSD voor data die veelvuldig wordt overschreven/aangepast/veranderd dan heb je meer OP nodig. Dat doe je door een gedeelte niet te partitioneren na een secure erase of TRIM erase procedure.

Ik ben zelf groot voorstander van Foreground GC zoals Crucial/Intel toepassen. Maar Samsung is meer newbie vriendelijk. Dat gezegd, write performance op een kleine SSD is helemaal niet zo spannend. Pas als we hele grote SSDs hebben van 4TB en groter wordt write performance echt belangrijk omdat we grote bulk data gaan overzetten van SSD1 naar SSD2. Maar zoals SSDs nu gebruikt worden - als C schijf voor systeemdata en games enzovoorts - is voornamelijk read performance belangrijk en die degradeert nauwelijks. Kortom, geen groot probleem in de praktijk behoudens extreme gevallen.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
Jerrythafast schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:42:
Ik zou aanraden in plaats van een 3rd party brouwsel zoals CCleaner
Met CCleaner als brouwsel afdoen kom je echt niet weg ;)

Persuader of bytes.

• Swordlord
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17-07 15:22

Swordlord

Act first, think never

Heb je die kabel al eens gebruikt met andere schijven?

Ookwel. Weet je zeker dat die kabel niet gewoon brak is.

• Twarp
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:39

Twarp

just grin...

Ik heb 2 keer een SSD 500 GB 950 m.2 PCI-e in RAID staan. De volgende scores haal ik er mee.

Meh ...

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 01:58
quote:
Twarp schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:16:

2 keer een SSD 500 GB 950 m.2 PCI-e in RAID
quote:
Helaas niet echt eerlijk vergelijken omdat Twarp een 0-fill doet, en Viper72 met 50MB ipv 1000MB.. :/

@Twarp:
Heb jij toevallig ook getest zonder de 0-fill setting?

Ziet er wel awesome uit zo. _/-\o_

SmiGueL wijzigde deze reactie 16-02-2016 22:51 (6%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• sdk1985
Testen met 50 MB (MiB) heeft inderdaad total geen nut ivm caches.

Samsung komt met een prijsdoorbraak aldus pcper: http://www.pcper.com/revi...ull-Review-Return-2D-NAND

• Twarp
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:39

Twarp

just grin...

quote:
SmiGueL schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:38:
[...]

[...]

Helaas niet echt eerlijk vergelijken omdat Twarp een 0-fill doet, en Viper72 met 50MB ipv 1000MB.. :/

@Twarp:
Heb jij toevallig ook getest zonder de 0-fill setting?

Ziet er wel awesome uit zo. _/-\o_
Die heb ik ;-)

Ik heb juist gekozen voor grote bestanden om de cache minder invloed te laten hebben, voor waar toepasselijk. En zoals je ziet maakt het voor mij niet veel uit zo.
quote:
Raven schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:32:
[...]

En hoe snel start je OS nu op? :P
Zo snel dat ik er geen koffie tegen kan zetten of een biertje kan inschenken... ;)

Twarp wijzigde deze reactie 17-02-2016 00:34 (39%)
Reden: Tegen dubbelpost, om het netjes te houden ;)

Meh ...

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:03
quote:
Joel22 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:22:
Zit er veel performance verschil in?
Een SSD is significant veel sneller dan een SSHD ja, qua access van random data zeker.
quote:
Ooit voor mijn vrouw een 256 gb ssd in haar pc gebouwd, is dat nog voldoende? Ik game weinig, maar programma's lijken steeds groter te worden.
Heb dat hier ook en da's, voor mij, voldoende. Data (foto's, films) gewoon op een andere HD opslaan :)
quote:
Ik wil er windows 10 op zetten kan ik gewoon een usbstick maken met een opstart disk? Ik heb geen productkey, maar leest de computer dan van via de bios dat ik een geldende windows 8 key heb en kan ik zo upgraden?
Wat ik hier heb gedaan is eerst Win8 laten updaten naar Win10 vanuit de huidige Win8 installatie. Op dat moment is je huidige hardware setup "geactiveerd" en heb je geen Win10 key nodig. Dan inderdaad Win10 ISO op een USB zetten en een clean install doen. Bij het installeren zal Windows je huidige hardware weer herkennen en automatisch activeren.
quote:
Is zo'n sshd een prima backup schijf? Kan ik er gewoon een omhulsel omheen doen en gaan?
Da's inderdaad een ideaal doel ervoor!
quote:
Ik heb gelezen dat sshd een langere levensduur hebben dan ssds maakt dit echt zo uit? Naar wat ik gelezen hebt is de levensduur van ssds nu wel prima.
Levenduur is prima, bij normaal gebruik zal je deze niet kapot krijgen.

Nickname does not reflect reality

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Licenties zijn niet taal en bitversie gebonden, alleen editie (Home/Pro/Enterprise) en mogelijk hardware gebonden (oem).

Raven wijzigde deze reactie 21-04-2016 23:23 (23%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 92946
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-01-2018
quote:
fevo-1190 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:45:
Hallo mensen ik ben een leek met laptop/desktops..
Naar nu wil ik mijn hdd vervangen van me laptop naar een ssd ivm trager worden van de laptop.

Is dat mogelijk met zo'n laptop of niet?
http://m.redcoon.nl/B6328...OTU-YeBz8wCFVIYGwodlH0Hig
Ja hoor dat is wel mogelijk. Ik heb het zelf ook gedaan bij een oudere Samsung N150plus netbook van me.

In onderstaand filmpje zie je hoe iemand geheugen EN een ssd plaatst in een Acer Aspire E15 (de layout van jouw laptop kan een tikkeltje verschillen, maar het principe moet overeenkomen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Maximum hoogte is met name relevant voor normale harddisks met veel capaciteit. SSD's daarentegen worden vaak zelfs geleverd met opvulmateriaal om er voor te kunnen zorgen dat de dikte genoeg toeneemt om goed te kunnen monteren. Deze SSD heeft een vrij gangbare hoogte (7mm), en zal dus zeker passen in een vrij forse laptop waar nu een 1TB schijf in zit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 13:13
Ga je nu echt serieus reageren op een quote van vijf jaar geleden.. :+

YouTube: I'm super cereal

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Het hele idee achter prefetch is juist om RAM dat anders leeg blijft (wat best zonde is, RAM is niet goedkoop) te vullen met mogelijk nuttige data. En die mogelijk nuttige data ook weer meteen aan de kant te vegen als er echt nuttige data voor in de plaats moet komen. Als prefetch een beetje doorheeft wat handig is om alvast in te laden wordt de pc er sowieso sneller van, en dat mis je zodra je het uitzet. Maar dat mag je zelf weten :)

Verder on-topic, ben ik met name benieuwd wat de rest van de MX300 line-up gaat worden. Een paar van ~250GB gaat misschien wel interesant genoeg zijn om de oude 64GB Kingston in mn server te vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• poema
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-07 00:29
Ik was wel benieuwd of er meer mensen een ssd van een onbekend merk via Aliexpress hebben aangeschaft. Ikzelf zat even te neuzen en deze ssd leek mij wel aardig. Maar zoals met veel dingen van dit soort sites geldt eerst zien dan geloven. Verder vroeg ik mij af welke tools aan kunnen geven wat voor nand geheugen in een ssd wordt gebruikt. Deze verkoper geeft aan dat er mlc in zit en de write snelheden wijzen ook die richting in, maarja: eerst zien dan geloven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Van wat ik heb gelezen merk je bij Windows alleen de overstap van hdd naar ssd, niet van ssd naar een nog snellere ssd. Of je vorige ssd moet van een van de eerste generaties zijn, dan merk je het denk ik wel.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sdk1985
quote:
Shoarma kip schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:39:
Vraagje:

Ik heb eergisteren een Evo 850 1TB besteld, een extra ssd voor games. Nou heb ik al een Crucial M4 256GB van een paar jaar oud. Daar staat Windows op. Is het het waard om Windows op de nieuwe Evo 850 te zetten ( hij is immers een stuk sneller)? Of zal de snelheidsverandering voor Windows weinig merkbaar zijn?
Ik zou hem clonen, zal niet langer dan 30 minuten duren. Vervolgens kun je het testen en weet je het zeker. Kwestie van de M4 loskoppelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 92946
quote:
Shoarma kip schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:39:
Vraagje:

Ik heb eergisteren een Evo 850 1TB besteld, een extra ssd voor games. Nou heb ik al een Crucial M4 256GB van een paar jaar oud. Daar staat Windows op. Is het het waard om Windows op de nieuwe Evo 850 te zetten ( hij is immers een stuk sneller)? Of zal de snelheidsverandering voor Windows weinig merkbaar zijn?
De snelheidswinst van een ssd zit em voornamelijk in het lezen en schrijven van 4k bestanden. De EVO 850 zal ongetwijfeld sneller zijn dan de M4 als het gaat om het lezen en schrijven van grote bestanden. Als het op 4k bestanden aankomt zul je weinig verschil merken. Bij de meeste ssd's van tegenwoordig ligt de lees en schrijfsnelheid hiervan tussen de 20 en 30MB/s.

Dus gewoon die M4 mooi laten zitten en die 1TB volledig inzetten voor je games. :)

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Het geeft waarschijnlijk aan dat de schijf het op dat moment een beetje druk had. Ik kreeg dergelijke meldingen van ESXi altijd op het moment dat de back-ups liepen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:12
quote:
Sebazzz schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:40:
Blijkt wel weer. Vertrouw nooit een OCZ :(

Een paar jaar geleden heb ik mijn laptop geupgrade met een Samsung 830. Mijn OCZ Vertex 2 is al een paar keer RMA gegaan en die heb ik toen opzij gelegd. Toen ik een HTPC ging bouwen kwam deze Vertex weer goed van pas. Maar fast forward een paar jaar, wil mijn HTPC ineens niet meer booten. Wat blijkt: De SSD is in panic mode gegaan :( ARGH!!
Denk je nou serieus dat een SSD beter wordt na verloop van tijd? Het is geen oude kaas ofzo :+

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Michiel4life schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:12:

Ik heb het dan met name over het opstarten van windows, spelen van games, internetten en tekstverwerken.
Ik heb wel een linkje, ook wat ouder maar leerzaam. Gaat over deze ssd's Plextor's M6e 256GB, Samsung's XP941 256GB, and Intel's DC P3700 800GB die ze met een klein mandje SATA SSD's vergelijken.

http://techreport.com/rev...formance-with-pcie-ssds/5

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:15
quote:
Michiel4life schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:12:
Het valt me op dat ik in dit topic niks vind met de zoekterm 'nmve', is hier een ander topic voor?
Omdat het NVME is en niet NMVE.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20:46
Samsungs nieuwe high-end SSD's zijn erg interessant! Zowel de sequentiële als de random snelheden zijn flink hoger dan alles wat er nu op de markt is, en de prijs belooft lager dan de 950 Pro te zijn! :)

SM961PM961
Form factorM.2 2280
ControllerSamsung Polaris
InterfacePCIe 3.0 x4
ProtocolNVMe
DRAM512MB ?
NANDSamsung MLC (2-bit)
V-NAND
Samsung TLC (3-bit)
V-NAND
Sequential Read3200MB/s3000Mb/s
Sequential Write1800MB/s1150MB/s
4KB Random
Read (QD32)
450k IOPS360k IOPS
4KB Random
Write (QD32)
400k IOPS280k IOPS

Edit: Ik heb de SM961 en PM961 alvast in de Pricewatch gezet :).

Ook is de SM961 nu verkrijgbaar bij RamCity.

Balance wijzigde deze reactie 22-06-2016 09:49 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
dbzfan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:23:
Ik heb een samsung SSD in mijn laptop ingebouwd, data overgezet met de meegeleverde tool. Nu heb ik de volgende resultaten met mijn schijf.. veel "bad data". Is dit erg? Hoe kan ik dit fixen?

[afbeelding]
Dat is geen 'bad data'. Daar staat dat je partitie begint op 1.360.897 KB vanaf het 'begin' van de SSD. Dit is 'BAD' omdat het niet deelbaar is door 4. Google maar eens op "ssd partition alignment".

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sdk1985
Vreemd dat de tool de alignment niet goed heeft gezet!
quote:
dbzfan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:57:
[...]

Ok.. dus dit maakt niet uit voor de performance?
Het heet niet voor niets bad... Alleen met je data is niets mis.
quote:
poema schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:15:
Mijn Chinese 240gb is inmiddels binnen. Nog niet aangesloten maar de eerste indruk is prima. Zoals ik hoopte heeft deze een zwart geanodiseerde aluminium behuizing. Deze Aliexpress verkoper deed er nog een zakje met 4 bevestigingsschroefjes en een schroevendraaiertje bij.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Om toekomstige paniek te voorkomen: heb je een backup strategie? Ik zou zo'n SSD behandelen alsof morgen al je data eraf is (a la Vertex).

sdk1985 wijzigde deze reactie 15-07-2016 13:59 (129%)

• _JGC_
Je testresultaten zijn gewoon in lijn met wat reviewsites destijds hebben gemeten op een 120GB Vertex 3. Je hebt gewoon een wat kleinere SSD van een wat oudere generatie met gelogen specificaties op basis van comprimeerbare data. Aangezien AS-SSD met random data test valt je performance tegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:10
quote:
grun93 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:45:
[...]

Nee, je krijgt er een opvulplaatje bij van 2 mm dik. Tenminste wel bij de Crucial BX100.
Bij bx200 ook,
Ik heb het doosje hier nog liggen met dat ding erin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
Reepje schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:34:
[...]

Deze snap ik niet, waarom ga je in deze stap windows 10 downloaden? Je gaat toch niet die windows 7 upgraden na al dat werk?
Ik snap wel dat hij z'n Windows 7 wil upgraden naar Windows 10. Ik snap juist zijn vorige stap niet: waarom alle 6000 Win7 updates installeren als je daarna toch naar Win10 upgradet? 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
Jackson6 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:30:
Ik krijg morgen mijn 1TB 850 EVO binnen, heb nu een 120GB versie, raden jullie aan een schone Windows install te doen (ben ik wel van plan) of is dit nog makkelijk over te zetten?
Een schone installatie valt altijd te prefereren. Bij een kloon erf je alle (onontdekte) problemen van de huidige installatie. Bij een schone installatie ben je ook gelijk van alle overbodige libraries en dergelijke. Tot slot is het een mooi moment om op het vlak van je programma's met een schone lei te beginnen (kleinere attack surface) en alles van verse drivers te voorzien.

Overzetten kan ook en werkt meestal best prima, maar je kopie van Windows heeft dan al de nodige kilometers op de klok.

Persuader of bytes.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Glimpse into near future inzake 3D XPoint - QuantX - Optane. :)

PCper: FMS 2016: Micron Keynote Teases XPoint (QuantX) Real-World Performance

Anandtech: Micron Announces QuantX Branding For 3D XPoint Memory (UPDATED)

Laat maar komen, aardige verbetering op low queue depths ook. :) :)

http://www.computerworld....xpoint-memory-quantx.html

Grote probleem gaat helaas availability zijn en daarom zal prijs waarschijnlijk ook erg hoog liggen de komende jaren.

Product is zo vernieuwend, goed en met zoveel potentiele toepassingen dat ze niet tegen de vraag op kunnen produceren.

Help!!!! wijzigde deze reactie 10-08-2016 13:47 (71%)

PC Specs
Why BF4 is broken & current state gaming industry

• sdk1985
quote:
Koos2009 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 00:20:
[...]

Mag ik vragen waar je dat dan ziet dat de Crucial BX200 "maar" 3GB cache heeft?
Zowel in de pricewatch als op de site van de fabrikant kan ik het niet vinden.
De samsung 850 Evo 500GB heeft "maar" 512MB cache.
Bij de Sandisk (Ultra II 960GB) zie ik ook niks staan net als bij de crucial.

Gewoon nieuwsgierig.
Natuurlijk. Het betreft een andere cache. Alle 3 de SSD's die je opnoemt hebben een klein stukje van heel snel SLC geheugen en een achterliggende laag van traag TLC geheugen. Echter bij Crucial en Sandisk is dat achterliggende geheugen verschrikkelijk traag (iets richting de 65 MB/s - 75MB/s als ik me niet vergis). Dus zodra je snelle SLC buffer vol is schakel je terug naar de tragere laag. De Samsung 500 GB is buiten de cache om eigenlijk gewoon heel snel. De crucial is 3 GB snel en daarna stort het in. Sandisk heeft voor een ruimere cache gekozen.

quote:
The 240GB version has only 3GB. Below you can see 20GB file copies for the 480GB and 960GB versions drop off right at, you guessed it, the 6GB and 12GB marks.

sdk1985 wijzigde deze reactie 12-08-2016 00:32 (7%)

Maar goed, we zijn nu allemaal aan het testen wat er gebeurd als je een grote file binnen 1 SSD aan het kopiëren bent. Totaal onzinnig dus.

Het gaat erom, als je een grote file hebt (bijv 10 GB), hoe snel deze vanuit een andere bron op jouw SSD terecht komt, of, hoe snel je deze grote file naar een ander medium kan overzetten.

• rookie no. 1
quote:
Help!!!! schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:15:
Heeft iemand nog positieve of negatieve ervaringen met deze Sandisk drives?
Heb laatst de Ultra II 960GB gekocht. Is wat langzamer bij grote kopieer acties (SLC cache op, dan weer TLC geheugen snelheid), hardware matige encryptie kan niet en extra beveiliging tegen data verlies bij stroom uitval (capacitors).

Voor mijn doel was dat prima (test server), maar ik kan me voorstellen dat je eerder voor de MX200 zou gaan voor die paar tientjes meer.

X400 is volgens mij een nieuwere variant, maar niet echt specs naast elkaar gelegd.

• SmiGueL
  • Laatst online: 01:58
quote:
Snowwie schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:33:
Dat verbaast me dan wel, want het bestand van 18,6GB had ik even kort daarvoor aangemaakt (een rar van meerdere bestanden op de E drive).

Windows kan toch niet elk bestand in de cache gooien?
Jawel :P
In taakbeheer staat onder het tabblad Geheugen: 'In cache'
Als je dus vlak voordat je zo'n test doet de betreffende bestanden verwerkt hebt, dan ben je gewoon (gedeeltelijk) je geheugen aan het benchmarken. :P

Voor dit soort tests voor de zekerheid dus een reboot doen, dan weet je zeker dat je niet vanuit je RAM leest en zul je wss wel rond de HDD bottleneck van 650MB/s zitten.
quote:
sdk1985 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:52:
Het verbaasde mij ook, tot ik zag dat je 64 GB ram had. In Linux blijft standaard elk bestand in het ram hangen dat je niet actief gebruikt. Wellicht dat Windows nu soortgelijke technieken toepast.
Ja dat Windows dit nu ook doet viel mij laatst ook al op. :)

Open taakbeheer, en onder het tabblad Geheugen staat: 'In cache' x.x GB
Kopieer nu een bestand vanaf een schijf/NAS/server en plak deze op je HDD/SSD.

In taakbeheer zie je dat het 'geheugengebruik' praktisch gelijk blijft, maar de 'In cache' loopt net zo hard op als de grootte van de gekopieerde bestanden.
Deze ruimte zal (net als in Linux) gewoon gelijk beschikbaar komen als een applicatie deze nodig heeft. Ideaal dus. :)

Misschien niet echt relevant voor dit topic, maar wel handig om te weten als je SSD's gaat testen. O-)
De copy-paste benchmarks tussen partities lijken me idd niet echt relevant meer.

SmiGueL wijzigde deze reactie 18-08-2016 16:17 (8%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Ik verwacht (zonder zelf ooit een NVMe SSD geprobeerd te hebben) dat je geld beter besteed is aan een snellere GPU. NVMe SSD's zijn relatief nog best wel duur en hooguit schaaf je wat secondes van de laadtijd van een groot spel. Met een snellere GPU kun je je settings hoger zetten of blijven je games ook vloeiend lopen als je een sexy nieuw schermpje hebt met hogere refreshrate en/of resolutie.

Nogmaals, dit is van een afstandje bekeken. Geen hands-on ervaringen dus :9

• CiPHER
Je gebruikt de driver 'asstahci64'. Dit betekent dat je je SSD op een ASMedia controller hebt aangesloten, en niet je reguliere Intel (of AMD) SATA controller.

Oplossing: sluit je SSD altijd aan op de 'echte' chipset controller. Zie je handleiding welke poorten dat zijn. Veelal krijgen aparte controllers een eigen kleur. Als je vermeldt wat voor moederbord je hebt, kan ik dit eventueel voor je uitzoeken.

• CiPHER
Het is misschien niet de oorzaak, maar zo kun je wel twee dingen uitsluiten: de kabel en systeemstabiliteit. Beide hebben namelijk niets met de SSD zelf te maken en zonde als je iets zou terugsturen wat prima functioneert. Als je deze twee dingen hebt uitgesloten, is de SSD toch ietwat verdacht. Toch zou een Crucial SSD echt niet zomaar blauwe schermen e.d. mogen geven. Dan denk ik eerder aan een ander probleem.

De SMART controleren is iets wat je in een paar seconden kunt doen. Je kunt de resultaten hier posten of in het specifieke Check je SMART topic.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

quote:
sdk1985 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:21:
Doe jezelf een plezier en doe eerst een clean OS, kost niets. Windows 10 is iets van 30 dagen gratis te gebruiken. Werkt dat wel dan weet je meteen in welke hoek je het moet zoeken en of je het de moeite waard vindt om daar veel tijd aan te besteden.
Hierboven staat dat Windows 10 er schoon opgezet is.

Persuader of bytes.

• sdk1985
Nieuw topic lijkt me inderdaad handig, wel zo overzichtelijk. Als mosterd na de maaltijd nog even de tip om altijd al je andere drives los te koppelen tijdens de Windows installatie. Anders weet je nooit waar je bootloader terecht komt.

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:01

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dus even in de BIOS kijken wat daar de bootvolgorde is.

This footer is intentionally left blank

• sdk1985
quote:
Wee Man schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:32:
Mijn SSD boot niet meer. Ik heb er Windows 8.1 opstaan.

Gisteren bleek ik problemen te hebben met mijn nieuwe HDD. Aan het einde van de avond klapte de hele PC eruit. Eerder vandaag heb ik de HDD eruit gehaald en de oude er weer in gezet. Tijdens dit proces heb ik per ongeluk de PC een keer aangezet zonder een SATA kabel in de SSD/HDD en daarna ook per ongeluk de SATA kabels van de schijven omgewisseld.

Nu zit alles weer netjes ingeplugd waar het hoort maar de computer boot alleen de SSD als ik het via het bootmenu doe. Anders probeert hij via de DVD drive te booten.
Als je Windows gebruikt maakt het niet uit als je de sata kabels verwisselt. Verder heb ik ook nog nooit gehoord van een extra harde schijf (non-OS) die je computer laat vast lopen :).

Zoals hierboven terecht opgemerkt bevat je bios een lijst met aangesloten apparaten en die staan op een bepaalde volgorde (boot order/priority). Dit werkt in groepen en sub apparaten. Je kunt dus de DVD drive boven de schijven laten staan. Echter de volgorde van de schijven (hdd en ssd) onderling is een aparte optie. Die moet je even zien te vinden.

• sdk1985
1) Bulk is meestal zonder doosje en schroefjes, dan zit de SSD gewoon in een ESD zakje.
2) MTBF is redelijk onzinnig, ik zou gewoon reviews en ervaringen bekijken.
3) Dat is eigenlijk altijd al onzin geweest. Eventuele registry settings worden opgevangen door tools als Samsung Magician en de Intel Toolbox.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• - J.W. -
  • Laatst online: 15-07 12:57
quote:
Ik weet het verschil, echter niet goed opgelet :$ 300 MB in 1.5 uur is wel te overzien met 50 TBW (garantie Samsung, waarschijnlijk veel meer)

Het totale verbruik van afgelopen maand is wel echt 700 GB is (in hoofdletters dus :P), wat ik hoog vind -- heb nog geen 60 GB in gebruik. Word bij eerste keer ruimte aanmaken een full write gedaan oid? :?
quote:
sdk1985 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 20:27:
[...]

In het begin diverse benchmarks gedraaid?[..]
Niet veel, misschien 2x Diskmark (met 1 x100MB size)
quote:
Mijn Samsung 850 Evo 500 GB zit ondertussen op 5.19 TB written. Ik kijk het net na en hij blijkt van 15-4-2016 te zijn. Dat zijn dus 177 dagen wat neer komt op 29 GB per dag.
Van mijn Vertex 2 had ik het ook bijgehouden (niet onverwacht was die overleden ;), en dus vervangen met deze EVO).
In ~5 jaar had ik 12.5TB read (~7 GB/dag) en 6.3TB write (3.5 GB/dag) -- heb geen idle statistieken helaas, daarom snap ik de 0.7 TB write in een maand niet echt, ga kijken hoe het zich ontwikkelt..

• Cranberry
  • Laatst online: 21:38
Firefox schrijft standaard iedere 15 sec. een volledige session backup naar je disk. Als je dus in FF een flink aantal tabs open hebt staan (en dan hoef je nog niet eens actief aan 't browsen te zijn), loopt het aantal writes dus flink op. Zie bijv. ook https://www.servethehome....sd-here-is-how-to-fix-it/

• grun93
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 17-07 12:11
quote:
Jerrythafast schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 09:39:
Kun je het dan zo instellen dat hij die tempfile bij afsluiten nog wel naar de SSD schrijft? Ik gebruik die session restore regelmatig na reboots.
Een quoteje van pcworld:

Since RAM disks are volatile, they lose their data every time the PC loses power. Most RAM-disk utilities bypass this problem by including an optional feature that automatically saves the contents of your RAM disk to a hard drive during shutdown, and then reloads the data to the RAM disk during startup. This arrangement works well (unless you suddenly lose power), but it adds considerable length to the PC's startup and shutdown times, especially if you're running a large RAM disk on a traditional hard drive. A 4GB RAM-disk image, for example, takes several minutes to copy to a 7200-rpm hard drive. (SSDs save data much faster.)

Config is eenvoudig, zie figuur 11 in deze link.

• 92946
quote:
Jerrythafast schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 09:39:
Kun je het dan zo instellen dat hij die tempfile bij afsluiten nog wel naar de SSD schrijft? Ik gebruik die session restore regelmatig na reboots.
Dataram Ramdisk heeft die optie. Echter als je dat inschakelt hou dan rekening met langere opstart -en afsluittijden.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

quote:
grun93 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 10:15:
[...]

Een quoteje van pcworld:

Since RAM disks are volatile, they lose their data every time the PC loses power. Most RAM-disk utilities bypass this problem by including an optional feature that automatically saves the contents of your RAM disk to a hard drive during shutdown, and then reloads the data to the RAM disk during startup. This arrangement works well (unless you suddenly lose power), but it adds considerable length to the PC's startup and shutdown times, especially if you're running a large RAM disk on a traditional hard drive. A 4GB RAM-disk image, for example, takes several minutes to copy to a 7200-rpm hard drive. (SSDs save data much faster.)

Config is eenvoudig, zie figuur 11 in deze link.
Alleen jammer dat dit redelijk incorrect is. De enkele minuten uit dit stukje tekst kan je veel beter vervangen door een halve minuut, dat is wel realistisch.

• CiPHER
quote:
Je alignment is niet goed. Dat zie je linksboven in het rood staan. Dit kan komen omdat je een cloningprogramma hebt gebruikt wat ouderwetse partities aanmaakt, zoals Windows XP dat deed. Die zijn niet aligned met 4K blokken, wat zorgt voor lagere prestaties.

CiPHER wijzigde deze reactie 18-10-2016 22:49 (28%)

• Hermanleen
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08-06 07:49
quote:
CiPHER schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:49:
[...]

Je alignment is niet goed. Dat zie je linksboven in het rood staan. Dit kan komen omdat je een cloningprogramma hebt gebruikt wat ouderwetse partities aanmaakt, zoals Windows XP dat deed. Die zijn niet aligned met 4K blokken, wat zorgt voor lagere prestaties.
Ik heb de Data Migration tool van Samsung gebruikt. Inmiddels gegoogled hoe dit op te lossen, met de Minitool Partition Wizard. Score is nu bijna 2x zo hoog.
https://tweakers.net/ext/f/4E8wVNB2T5iH4Qj025R61Cts/thumb.png
Bedankt voor de tips!

Hermanleen wijzigde deze reactie 18-10-2016 23:19 (24%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rookie no. 1
Holy cow }:O

Dan koop je een HP Elitebook 1030 G1 met een NVMe x4 SSD van (helaas) Samsung (OEM) erin, presteert dat ding (vooral op writes) voor geen meter!

Installatie van Windows 10 duurde een eeuwigheid, dus maar eens een benchmark gedraaid (slecht) en naar het NVMe stuurprogramma (Microsoft) gekeken.

Bij hardware van Samsung krijg ik al de rillingen, laat staan bij hun software (sorry voor de fans). Vond het jammer een Samsung erin aan te treffen, maar had er enigszins vertrouwen in met de standaard Microsoft NVMe driver.

Toch maar eens de Samsung NVMe geïnstalleerd en man wat een verschil. Vreemd dat dit a) nodig is en b) de OEM niet gelijk zelf een installatie daarmee doet. Nu leveren ze een laptop af die echt niet goed presteert.

Microsoft NVMe driver pre-installed Windows:

Samsung NVMe driver:

/edit1: toch maar weer terug op de Microsoft NVMe driver met de instelling 'Turn off Windows write-cache buffer flushing...'. Gelezen dat dit een betere combinatie is met Hyper-V, wat ik ga draaien, en de performance is ook netjes.

Microsoft NVME driver met aanpassing:

/edit2: een schone installatie met de laatste officiële build van Windows 10 gaat wel snel. Mijn conclusie: de OEM (her)installatie (vanuit Windows) had een oude MS NVMe driver die nog verre van optimaal werkte. Kost tijd, maar dan weet je het ook weer ;)

rookie no. 1 wijzigde deze reactie 15-03-2017 10:40 (29%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Aquila schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:25:
Kort vraagje, ik weet zelf niet super veel van SSD's af. Wel dat ze rete gevoelig zijn en niet tegen slaap stand kunnen (zover ik weet). Is het mogelijk dat ze vanuit slaapstand een BSOD kunnen geven?

Heb problemen gehad met mijn geheugen. Defecte ram eruit afgelopen week kreeg ik er eentje vanuit slaap stand.
Ssd's kunnen tegen slaapstand, maar er zijn voeding-moederbord combo's waarbij het verkeerd gaat. Meestal omdat de voeding de C6-C7 CPU states niet ondersteund.

Oscar Wilde

quote:
Jism schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:41:
[...]

En jij dacht dat een PSU die eruit klapt niet gevoelig zou zijn voor een SSD?
Oh sorry, ik was wat te positief. Laat ik er dan maar meteen bij vermelden dat als je huis afbrand, de bliksem inslaat, of een dief langskomt die je computer meeneemt,
dit tot ernstig of geheel dataverlies kan lijden.

Verder prachtig dat je Intel SSD het zolang goed doet. Je laat wellicht wel veel performance liggen doordat de SSD veel te volstaat Ook slijt de SSD nu gigantisch snel (ook weer relatief, want je doet er al langer mee dan je dacht). Zelfs voor de meest recente SSD's geldt dat je ze beter niet helemaal volpropt. In jouw geval zou 10GB vrij wel een redelijke oplossing zijn.

• _JGC_
Op linux gebruik je ntfsclone, geen dd of cat. FAT32 doe je dan wel weer met dd.

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:40
Onderstaande conclusie over NVMe wordt nog steeds bij de meeste reviews getrokken dus beslis voor jezelf of je het die extra euries waard vindt.
Some, however, want that platinum experience, going from a fast SATA3 SSD towards NVMe M2 again is a much faster step, but less noticeable compared to that regular SATA3 SSD, as you already have the fast access times and split-second application loading. You'll benefit from NVMe SSD storage units if you have the workloads for it, writing continuously, video editing and so on. For just gaming and OS functionality, however, the differences are in a very thin margin to be able to measure, as your PC file-IO is becoming the bottleneck.
Vertaald vanuit Google:
Sommigen willen echter dat de platina-ervaring, van een snelle SATA3 SSD in de richting van NVMe M2, weer een veel snellere stap is, maar minder merkbaar in vergelijking met die reguliere SATA3 SSD, omdat je al de snelle toegangstijden en het laden van applicaties van een seconde hebt. U profiteert van NVME SSD-opslageenheden als u de workloads ervoor hebt, continu schrijft, videobewerking enzovoort. Voor gewoon gamen en OS-functionaliteit liggen de verschillen echter in een zeer dunne marge om te kunnen meten, omdat uw pc-bestand-IO de bottleneck wordt.

• Samsonait
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06-05 08:38

Samsonait

A storm .. dammit

Dit mis ik nog in de beginpost.

Hoe zit dat nu eigenlijk?!

PCI-e M.2 SSD NVME
of
PCI-e M.2 SSD (SATA)

Ik heb dus een Lattitude 5590 serie, daar zat een PCI-e M.2 ssd in, dus ik dacht! Hee! dat is zon heul snel ding NVME. Maar nee, deze maakt gewoon gebruik van het SATA protocol. Geen NVME
Ik dacht dat die er alleen waren in mSATA die kleintjes,(en wat voor insteek/poort pakken die dan? Geen M.2?) maar dus ook in het volledige formaat.
Waarom? Alleen Prijs? :/

Want de fabrikant duid hem wel aan als een M.2 SSD drive, maar het is geen NVME wat je dan wel snel zou denken.

En is M.2 nou de formfactor? offf...? :?

TL;DR:

Kan iemand wij in uitleggen hoe dat nou zit met al die afkortingen. Want net nu ik dacht dat ik het doorhad zie ik ineens Optane drives. 8)7

The funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's to late to stop reading it

• Malantur
maratropa schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:09:
Het viel me kijkende naar 2,5" sata ssd's op dat een mx500 van 2TB 100 euro goedkoper is dan een 860 evo; kan micron/crucial zo veel goedkoper produceren op dit moment? Ik geloof dat die 860 evo iets sneller is maar niet 100 euro sneller lijkt me..

Ik had verwacht dat die QVO nog onder de mx500 kon duiken qua prijs maar dat is niet zo..
Naar mijn gevoel is Samsung nog nooit echt de prijsvechter geweest. Zeker sinds de splitsing in EVO en PRO is de EVO redelijk veel waar voor je geld maar nooit de goedkoopste. Ik draai zelf alleen maar Samsung omdat ik vind dat ze ijzersterke producten op de markt zetten.

Als je ook kijkt naar het prijsverloop:
De Samsung 860 EVO:

In de eerste drie maanden is de prijs met 200 euro gezakt.

En de Crucial MX500 2TB:

Deze is in de eerste vier maanden net constant gebleven. Logisch, hij is goedkoper op de markt gezet en zal dus waarschijnlijk meer verkocht hebben. In mei-juni moest je voor beide drives 450 euro neertellen. Op dat moment zal de verkoop van de Crucial verminderd zijn, omdat de Samsung iets beter is voor dezelfde prijs. De prijs wordt 75 euro verminderd in de periode van juli-augustus. Hierna gaan ze min of meer constant naar beneden terwijl er een prijsverschil blijft tussen de twee.
Volgens mij is het in het begin gewoon puur genieten van de hogere aandacht (nieuws, reviews, early-adoptors, ...) In de tweede fase dan traag genoeg zakken zodat hij elke keer in bereik komt van meer mensen. Niets van hogere of lagere productiekosten, het lijkt me niet dat je daarmee een prijsdaling van 40% op een jaar kan verklaren. Deels misschien wel hogere yields omdat ze het proces beter onder controle hebben, maar veel meer puur marketing en marge verhogen voor winstmaximalisatie.

De grafiek van de 860 Evo beaamt het verloop trouwens ook:

1,5 maand constant en dan 40% naar beneden in een jaar :)

En trouwens, ik denk zelfs dat Samsung zijn drives zeer goedkoop kan produceren: alles komt uit eigen fab.
Volgens het nieuwsartikel van een half uurtje geleden krijgen ze zelfs hun eigen fab niet vol. De investeringen van de machines zijn al gedaan, de werknemers zijn aangenomen dus de machines moeten maximaal draaien voor maximaal profijt.
nieuws: IBM laat processors op 7nm door Samsung maken
(Al gaat dit wel op 7nm fabs, waar volgens mij nog geen flash mee gemaakt wordt, maar het schets misschien wel een beeld over de rest van de productiecapaciteit)

Ik verwacht dan ook dat de QVO nog wel wat in prijs zal dalen. Momenteel nog maar 3 weken op de markt en slechts te koop in 5 winkels waarvan er zelfs maar één binnen de 3 dagen kan leveren en twee winkels enkel pre-order..
Samsonait schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:42:
Dit mis ik nog in de beginpost.

Hoe zit dat nu eigenlijk?!

PCI-e M.2 SSD NVME
of
PCI-e M.2 SSD (SATA)

Ik heb dus een Lattitude 5590 serie, daar zat een PCI-e M.2 ssd in, dus ik dacht! Hee! dat is zon heul snel ding NVME. Maar nee, deze maakt gewoon gebruik van het SATA protocol. Geen NVME
Ik dacht dat die er alleen waren in mSATA die kleintjes,(en wat voor insteek/poort pakken die dan? Geen M.2?) maar dus ook in het volledige formaat.
Waarom? Alleen Prijs? :/

Want de fabrikant duid hem wel aan als een M.2 SSD drive, maar het is geen NVME wat je dan wel snel zou denken.

En is M.2 nou de formfactor? offf...? :?

TL;DR:

Kan iemand wij in uitleggen hoe dat nou zit met al die afkortingen. Want net nu ik dacht dat ik het doorhad zie ik ineens Optane drives. 8)7
Je hebt ssd's in de volgende fysieke formaten:
3,5": vooral vroeger de eerste ssd's
2,5": standaard model ssd, standaard voor in een laptop, soms moeilijker in pc case weg te werken
1,8": speciaal model voor zeer kleine laptops
mSATA: insteekmodel, neemt nog minder plek in maar wel nog breed
M.2: insteekmodel, zeer smal en met variable lengte (80mm is de standaard maar kan van 16 tot 110mm gaan)
Merkspecifieke dingen zoals Apple die zijn eigen ssd's ontwerpt met eigen connector

M.2 heeft verschillende pennen gereserveerd voor verschillende toepassingen zoals PCI Express 3.0, SATA 3.0 en USB 3.0. Hierdoor kan je dus even goed een wifi kaartje maken met dezelfde connector.

Een ssd kan je dan nog eens op verschillende manieren met je ssd praten:
SATA: standaard maar komt uit de tijd van de hdd's, beperkt tot pakweg 550MB/s
NVME: van de grond af ontworpen voor ssd

En dan bestond er ook nog een manier om NVME te praten met AHCI, voor de overgang toen je OS nog geen ondersteuning had voor NVME.

Dus jou M.2 SATA kaartje is ontworpen om weinig plek in te nemen, maar niet voor de snelheid. In de praktijk zal het verschil wel bestaan in benchmarks, maar niet echt veel in je gevoel. Behalve dan dat het nu tussen je oren zit, wetende dat je niet het allersnelste hebt :+

• Malantur
Arjantje72 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:38:
Ik heb een 1TB SSD van Crucial MX(CT1050).
Overal lees ik andere waarden wat betreft het overhouden van vrije schrijfruimte, het gaat van 5% tot 20% en dat scheelt nogal wat op 1TB. Ik heb nu zo'n 10% over(Windows10 en games)
Wast adviseren de Tweakers? Kan ik uitgaan van wat W10 aangeeft(nu is groen)?
Ik heb met Crystaldiskmark een benchmark gedraaid, zijn de waarden goed?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan niet veel vinden van wat jou ssd normaal moet halen in CDM, maar de cijfers zien er in ieder geval wel oke uit. Wat een probleem kan zijn als je bovendien nog veel statische data hebt, is dat je steeds dezelfde geheugencellen opnieuw gaat wissen en herschrijven. Ik denk dat de meeste ssd's tegenwoordig wel slim genoeg zijn om af en toe wat data heen en weer te schuiven om ze gelijkmatig te laten slijten, maar je doet wel extra writes. Je levensduur kan dus achteruit gaan, maar al gaat hij van 20 jaar na 10 jaar, tegen dan is hij hopelijk al op pensioen :z

• rookie no. 1
Roxy90 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:26:
Sinds oktober 2012 gebruik ik mijn OCZ Vertex Plus Series SSD. Werkt perfect en snel. :) Alleen geeft de GPT soms aan bij opstarten: ''Reboot and select proper Boot Device'' bij opstarten. Het valt me op dat dit vaak gebeurt als de PC lang uit heeft gestaan. Dit probleem is op te lossen de de aan/uit knop te gebruiken of door de voedingsschakelaar uit te zetten en na een paar seconden weer aan te zetten. Tools geven aan de de SSD ok is. Ik vermoed een software foutje van Windows? Met andere woorden hoe herken je dat een SSD kapot dreigt te gaan? ;)
Toe maar, een OCZ Vertex Plus. Dat was eigenlijk al een Vertex Minus (a-synchroon geheugen geloof ik) en dat hij het zo lang uitgehouden heeft!!!

Beste tip ooit: data veilig stellen nu het nog kan (als nodig) en een nieuwe kopen (bv. Crucial MX500).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roxy90
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12-07 23:54
Bedankt voor het reageren allen! Ik was in 2012 zo slim geweest om al heel snel SSD life pro te laten installeren. Ik heb het idee idd dat mijn SSD dreigt kapot te gaan. Sinds gisteren komt hij niet meer terug uit de diepe slaap. Ik heb gisteren systeemherstel gedaan wellicht dat dit nog wat uitmaakt. Zie hier onder de results van de SSD.

Eerste check met corrupte firmware

Tweede check met correcte firmware:

Anno 2019 vandaag:

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True