Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
O juist, nou dat is goed om te horen, ik maakte me al zorgen ;-)
Dank je wel voor de moeite, top man.

gr Alex

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43

Herman

FP ProMod
@HollovVpo1nt
@Malantur
HollovVpo1nt schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:08:
[...]

Bedankt voor je reactie. Late reactie van mijn kant :)
Betekent dit dat ik voor beperkt gebruik/backuppen van data en de externe drive op de schap leggen ik beter af ben met een HDD?
Malantur schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:21:
[...]

De goedkoopste ssd's zitten op 95 euro voor 1TB.
De goedkoopste hdd's zitten op 85 euro voor 4TB of 52 euro voor 3TB.
Waarom wil je duur spul op je schab leggen? :)

Artikel uit 2015:
https://www.extremetech.c...e-as-7-days-without-power

Ik weet niet of het toeval is, maar mijn Windows wou ook niet meer booten van mijn ssd na mijn verhuis. Geen idee hoe lang hij zonder stroom heeft gezeten maar waarschijnlijk wel 1-2 weken.
Ik zou het risico niet nemen in ieder geval, al helemaal niet omdat het 4x zo veel kost per TB.

Enige nadeel is dat hdd's toch wel maar half zo traag vullen maar dat is maar éénmalig.
Met veel interesse zit ik jullie discussie te lezen :)
Ik heb namelijk dezelfde vraag. In hoeverre zijn SSD's geschikt voor (langdurige) (offsite) data back-up? Als ik jullie zo volg, dan is hier het antwoord: 'niet'.

Uit het gelinkte artikel (weliswaar van 2015) zou blijken dat in ongunstige gevallen data al na een week corrupt kan raken! Zou dit niet een reden zijn om een enorme disclaimer bij externe SSD's te plaatsen? Let op: je data kan op de plank data verliezen? Hoeveel mensen beseffen dat na een paar jaar bijvoorbeeld je trouwfoto's 'verdwenen' kunnen zijn? Of is er inmiddels nieuwere informatie over 'data retention' van SSD's?

Ik ben wel benieuwd :)

offtopic:
Wellicht een interessant onderwerp voor Tweakers om een item over te maken O-)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:42
In het artikel van 2015 wordt een tipje van de sluier opgelicht dat 3D nand (wat hedendaags standaard is) een betere data retention zal hebben dan de 2D nand van die tijd.

Met dit aanknopingspunt ben ik hier terecht gekomen:
https://ieeexplore.ieee.org/document/7939077
Watenschappelijke paper "Data-Retention Characteristics Comparison of 2D and 3D TLC NAND Flash Memories"
Data-retention characteristics of 3-dimensional (3D) NAND flash memory have been evaluated with the optimal Vref (read reference voltage) shift in comparison with 2-dimentional (2D) (1Xnm) NAND flash memory. Bit-error rate (BER) of data-retention and write/erase (W/E) cycling in 3D NAND flash are much smaller than that in 2D NAND flash. Also, in 3D NAND flash, BER of Bottom Word-line is 1.9-times higher than Top Word-line, due to wider Vth distribution width. The data-retention lifetime of 3D NAND flash is estimated to about 10 years at 85degC, W/E=1~300 cycles by the Vth distribution margin evaluation without considering the inter-block, inter-wafer and inter-lot variations and process/voltage/temperature (PVT) variations of the read reference voltage circuit. On the other hand, the data-retention lifetime of 2D NAND flash is estimated 1000 years in W/E=1 and is rapidly degraded to 1 year in W/E=300. Therefore, 3D NAND flash is suitable to apply to Cold Flash with a few hundred times update and data center SSD with many times update. 2D NAND flash is suitable for digital archive: millennium memory with only one time write.
Dus klassiek 2D TLC nand zou 1000 jaar data houden als je een nieuwe ssd koopt en éénmalig beschrijft.
Bij een ssd met reeds 300 schrijfcycli op de teller zakt dit naar 1 jaar.
3D TLC nand is 10 jaar ongeacht 1 of 300 schrijcyli.

Met de kanttekening vanuit het artikel van 2015 dat de tempratuur tijdens het schrijven en tijdens het bewaren ook nog een grote invloed hebben op deze cijfers.

MLC zou het nog beter moeten doen dan TLC.
Maar recente MLC disks worden volgens mij niet gemaakt voor consumenten dus kijk je richting woekerprijzen van winkels die nog een onverkochte voorraad hebben liggen.
3D MLC kijk je richting Samsung Pro reeks, ook niet de goedkoopste.

Kortom: dure hobby als je het mij vraagt. Gewoon een oudewetse hdd voor een fractie van de prijs halen :)

Edit: deze is trouwens zeer interessant als de werking van ssd's je interesseert:
https://blog.elcomsoft.co...e-for-imaging-ssd-drives/

[ Voor 3% gewijzigd door Malantur op 10-01-2020 13:22 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 20:43

Herman

FP ProMod
@Malantur

Dank voor je info :)
Zal van het weekend me eens inlezen ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:54
Heb deze: pricewatch: Samsung PM871 2,5" 256GB

Wil misschien , als dat veel zin heeft, naar de winnaar SSD guide... pricewatch: Adata Ultimate SU800 256GB

Heeft dat echt zin, of is het BS? Linux komt erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tooter
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06-2023
Nielson schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:38:
[...]
Kan op zich wel hoewel niet ideaal. Welk moederbord heb je precies, heb je in de bios ook geen optie om de controller van IDE naar AHCI om te schakelen? Let op, niet direct doen anders krijg je ws er bsod in je huidige Windows.
Nee dat kan helaas niet want mijn moederboard ondersteund dat niet.Er zit sinds gisteren een ssd in en hij is wel wat sneller geworden dus ik vind het goed zo ;).In ieder geval bedankt voor de feedback.

hehe gek onnie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tornado61
  • Laatst online: 21-05 10:33

tornado61

jupiter deus est

hallo allemaal,

ik heb een akasa m.2 SSD to PCIe adapter card (AK-PCCM2P-01) liggen die ik eigenlijk wilde gebruiken om een NVMe die ik uit een laptop had gehaald te gebruiken voor in m'n pc. Nu heb ik besloten dat ik toch meer opslag wil en ik zou dus eigenlijk een WD SN550 van 1TB kopen, om met de adapter in m'n pc te drukken.
Nu is mijn hardware relatief verouderd, ik heb een Z77 bordje (MSI Z77-G43) met PCIe 2.0. Mijn vraag is of dit überhaupt werkt met een PCIe 3.0 NVMe als de SN550. Wat ik tot nu toe online kan vinden is dat je de BIOS waarschijnlijk moet modden als je wil kunnen booten vanaf de NVMe, dit is voor mij niet nodig, zou het zonder BIOS-mods werken als ik hem gebruik voor extra opslag (non-boot drive)?

p.s. Ik zie online veel mensen die aanraden om gewoon een SATA-SSD te kopen, ik begrijp dat dit een gangbaar advies is, dit werkt sowieso. Echter zit een upgrade van mijn PC er in de komende 1-2 jaar ook aan te komen en ik heb dan liever alvast een NVMe.

┏(-_-)┛┗(-_- )┓┗(-_-)┛┏(-_-)┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

tornado61 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:05:
hallo allemaal,

ik heb een akasa m.2 SSD to PCIe adapter card (AK-PCCM2P-01) liggen die ik eigenlijk wilde gebruiken om een NVMe die ik uit een laptop had gehaald te gebruiken voor in m'n pc. Nu heb ik besloten dat ik toch meer opslag wil en ik zou dus eigenlijk een WD SN550 van 1TB kopen, om met de adapter in m'n pc te drukken.
Nu is mijn hardware relatief verouderd, ik heb een Z77 bordje (MSI Z77-G43) met PCIe 2.0. Mijn vraag is of dit überhaupt werkt met een PCIe 3.0 NVMe als de SN550. Wat ik tot nu toe online kan vinden is dat je de BIOS waarschijnlijk moet modden als je wil kunnen booten vanaf de NVMe, dit is voor mij niet nodig, zou het zonder BIOS-mods werken als ik hem gebruik voor extra opslag (non-boot drive)?

p.s. Ik zie online veel mensen die aanraden om gewoon een SATA-SSD te kopen, ik begrijp dat dit een gangbaar advies is, dit werkt sowieso. Echter zit een upgrade van mijn PC er in de komende 1-2 jaar ook aan te komen en ik heb dan liever alvast een NVMe.
PCIe is backwards compatible. dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tornado61

tornado61

jupiter deus est

Bedankt voor je reactie, heb 'm direct besteld en 't werkt prima. Zoals elders al vermeld werd is de NVMe inderdaad niet bootable met een Z77 moederbord maar na 1 keertje rebooten werd de SSD door Windows herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 21:28
@tornado61
Wil eens een ASSSD benchmark doen? Ben wel benieuwd op PCIe 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tornado61

tornado61

jupiter deus est

rookie no. 1 schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:41:
@tornado61
Wil eens een ASSSD benchmark doen? Ben wel benieuwd op PCIe 2.0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9Ofj-Yzy6_tYKPrM7bPfkdWPq0=/f/image/nGzKiFr4VFjH0N91GFSjuwPW.jpg

Die 4k ziet er niet zo goed uit... :/ Iemand misschien een link/screenshot van hoe het er uit zou moeten zien? Dit lijkt wel heel erg laag (edit: blijkbaar valt dat mee)

[ Voor 4% gewijzigd door tornado61 op 05-04-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@tornado61 volgens mij is die 4K prima, gewoon standaard qeue-depth-1 4K waarde.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 21:28
@tornado61 Ziet er uitstekend uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MystSpecimen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-05 14:19
Beste allen,

Van de week wat nieuwe opslag gekocht in de vorm van pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB. Echter loop ik momenteel tegen problemen aan.. want drive wordt over het algemeen wel herkent (in BIOS, in device manager, samsung magician), maar hij wordt niet weergegeven als drive waar ik daadwerkelijk iets naar toe kan schrijven en geeft aan dat er geen volume is. Zie screenshots.

Ik heb het volgende gedaan:
- Dubbelcheck van m2 en sata slots om te zorgen dat er geen gebruik maken van zelfde lanes zoals de manual van moederbord zegt
- dubbelcheck dat 'ie er goed in zit
- Gegoogled naar mensen met zelfde probleem, maar kan zo 1-2-3 niets vinden van deze combi.
- Update BIOS naar laatste versie (4.20) van m'n ASRock Z370 Extreme4
- Update drivers van Samsung SSD naar laatste versie (volgens zowel Windows als Samsung Magician)

Nu staat deze specifieke versie van de Samsung 970 EVO niet bij de QVL van ASRock Z370 Extreme4, maar wel een andere versie. Verwachtte hier geen problemen, aangezien mijn MX500's het prima doen, die niet tussen de QVL staan.

Anyone any idea om dit op te lossen?
Ben ook van plan om zsm met technische support contact op te nemen van ASRock, maar dat word morgen op z'n vroegst.

Thanks in advance!

Volledige set-up hieronder..
Note:
- Nu nog r9 390x ipv de 5700xt, wachtende tot die (komende week) binnen komt)
- HDD van 1tb heb ik momenteel afgekoppeld omdat ik dacht dat 't daar wellicht aan kon liggen..

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8600K Boxed€ 243,15€ 243,15
1MoederbordenASRock Z370 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 485,98€ 485,98
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 60,72€ 60,72
1BehuizingenFractal Design Meshify S2€ 109,-€ 109,-
2MonitorenIiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar)€ 299,-€ 598,-
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Speed, US)€ 165,05€ 165,05
1MuizenLogitech G402 Hyperion Fury€ 37,90€ 37,90
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 85,55€ 171,10
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Gun metal€ 81,99€ 81,99
1VoedingenCorsair RM750€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 174,91€ 174,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.202,70
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U38Dr2B6Pk19c2-8bbxeBbEeqdk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YKXDdaWpRHtZn7ZjPctqQDCa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNLy-xpBk3ucUgNY4S7wtRdTfHE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9W4bZTpWXNWvKFIeDAIHM8s8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgfpCEl4J8rY51A1CDNoXj8A1rc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i4LKKJgt5E8PH7G2qj0woyeV.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITMYgMMVFgpCPdOuWmKAA8ucXWI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w6VSM6ibHMcxYyXNfWKkNaPC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AiMp-WsofoaggK8I9KxT-QIgEg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TZfngioSxeD9zXV0XTh3ZmhG.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door MystSpecimen op 05-04-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

In Disk Management een partitie aanmaken zou het dus moeten doen. Als dat nog niet direct werkt, moet je in disk management eerst de schijf initialiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:46
@MystSpecimen

Wat zie je als je 'disk management' opent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MystSpecimen
@dcm360 @GioStyle Zie screenshot.
Van wat ik zo snel heb opgezocht op internet, zou ik voor een GPT style moeten gaan?

Thanks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmBjHjr_ET3rQG3IeEtk6ya4ZTE=/f/image/S5W9Fhrf4MRfNGJG7hwsfIxB.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

MystSpecimen schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:01:
Van wat ik zo snel heb opgezocht op internet, zou ik voor een GPT style moeten gaan?

Thanks!
[Afbeelding]
GPT inderdaad beter en dan kan je een partitie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
MystSpecimen schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:01:

Thanks!
[Afbeelding]
Je moet niets :p
GPT is nieuwer en beter, ik neem het ook altijd, maar MBR werkt ook gewoon nog :) Maar MBR is enkel nog nodig voor backwards compatibility met oudere OS’en dus waarschijnlijk is GPT in jou geval ook wel de betere keuze. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MystSpecimen
Thanks all - fixed :) Het was inderdaad de partitie aanmaken en klaar. Vriend had mij vorige keer geholpen, dus vandaar dat ik hier geen raad meer mee wist.

Have a good one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:35
Malantur schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:13:
[...]

Je moet niets :p
GPT is nieuwer en beter, ik neem het ook altijd, maar MBR werkt ook gewoon nog :) Maar MBR is enkel nog nodig voor backwards compatibility met oudere OS’en dus waarschijnlijk is GPT in jou geval ook wel de betere keuze. :)
Als je windows laat partitioneren tijdens de installatie wordt het sws mbr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

pennywiser schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:22:
[...]

Als je windows laat partitioneren tijdens de installatie wordt het sws mbr.
Nee, dat hangt af van of je UEFI of legacy boot gebruikt. Met legacy boot wordt het MBR, anders wordt het GPT. Tenzij je een goede reden hebt om legacy boot te gebruiken, zou het dus GPT moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
dcm360 schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:25:
[...]

Nee, dat hangt af van of je UEFI of legacy boot gebruikt. Met legacy boot wordt het MBR, anders wordt het GPT. Tenzij je een goede reden hebt om legacy boot te gebruiken, zou het dus GPT moeten worden.
Kan zijn dat mijn mobo wat ouder is, maar deze staat in bios op windows uefi en de ssd heeft nu mbr, partities doe ik altijd tijdens de win setup, win installatie is 3 weken oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

pennywiser schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:53:
[...]

Kan zijn dat mijn mobo wat ouder is, maar deze staat in bios op windows uefi en de ssd heeft nu mbr, partities doe ik altijd tijdens de win setup, win installatie is 3 weken oud.
Dan zou dat recentelijk gewijzigd moeten zijn, want zover ik weet (en ervaren heb) weigert Windows te installeren op een schijf met MBR als er gestart wordt in UEFI-mode. Andersom overigens ook, Windows kan met legacy boot niet installeren op een schijf met GPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
dcm360 schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:57:
[...]

Dan zou dat recentelijk gewijzigd moeten zijn, want zover ik weet (en ervaren heb) weigert Windows te installeren op een schijf met MBR als er gestart wordt in UEFI-mode. Andersom overigens ook, Windows kan met legacy boot niet installeren op een schijf met GPT.
Dan kan het nog aan mij liggen. Ik check het nogmaals.

Edit hij staat op UEFI and Legacy, ASUS P8Z77-V laatste bios. Zou ik deze op EUFI only moeten zetten, welk voordeel heeft dit eigenlijk @dcm360 ? Pakt hij dan toch legacy als eerste?

Had zelf dit gevonden: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=298969.0

Edit2: ik heb het al gevonden. Check via msinfo. Deng nooit geweten :+ . Dat wordt een herinstallatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKHrvbrvaGzXIwFrR5TXfWShk_g=/f/image/btzbakdaHQiHru2PqucMmAmr.png

Wellicht beetje ot, maar toch ook nuttig misschien in SSD discussie.

[ Voor 39% gewijzigd door pennywiser op 06-04-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Vanuit storage-perspectief heeft het weinig nut om het om te zetten, tenzij je tegen de limieten van MBR aan loopt (zoals maximaal 4 primaire partities of een maximale schijfgrootte van 2TB). De performance van de schijf heeft het geen invloed op. De winst zit meer in sneller kunnen opstarten en het gebruiken van UEFI-features die niet mogelijk zijn met legacy-boot. Hoe en wat precies kunnen anderen denk ik beter uitleggen dan ik, zeker als het gaat om Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
dcm360 schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:50:
Vanuit storage-perspectief heeft het weinig nut om het om te zetten, tenzij je tegen de limieten van MBR aan loopt (zoals maximaal 4 primaire partities of een maximale schijfgrootte van 2TB). De performance van de schijf heeft het geen invloed op. De winst zit meer in sneller kunnen opstarten en het gebruiken van UEFI-features die niet mogelijk zijn met legacy-boot. Hoe en wat precies kunnen anderen denk ik beter uitleggen dan ik, zeker als het gaat om Windows.
Toch maar even herinstallatie en meteen bitlocker eroverheen. Is dat ook weer geregeld. Laadt iets sneller nu.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 06-04-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scworld
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-05 01:20
Ik ben net overgestapt van een SATA SSD naar een nieuwe nvme SSD. In mijn geval de 970 Evo Plus 1TB. Via Samsung Data Migration de data geclonet (700 GB) en de oude SSD afgekoppeld (nu kon mijn BIOS er opeens wel van booten).

Hierna via de Magician tool Overprovisioning gedraaid en toen... een benchmark. Mijn iops zijn volgens mij rond uit slecht. Ik haal rond de 160k read en 130k write. De benchmark tool is Samsung Magician.

Hierna kwam ik erachter dat het blauwe folie over de M.2 Shield toch eigenlijk weg moest. Gedaan en ook meteen de thermal pad aangepast zodat het alleen over de controller zit en niet over het flash geheugen.

Opnieuw een benchmark gedraaid en nog steeds hetzelfde probleem. Zie ik iets over het hoofd of is de performance altijd zo bij een flink gevulde SSD?

Systeem: Threadripper 1950, Aorus X399 mobo, 48 GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
scworld schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:08:
Opnieuw een benchmark gedraaid en nog steeds hetzelfde probleem. Zie ik iets over het hoofd of is de performance altijd zo bij een flink gevulde SSD?
Voer je nu een bechmark uit op een ssd terwijl je vanaf dezelfde ssd Windows draait? Dat is sowieso niet ideaal. Welke queue depth gebruik je? Probeer ook eens een andere tool bv AS SSD Benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scworld
Ik heb op het moment maar 1 SSD in het systeem (de nieuwe nvme SSD). Anders kan ik hem niet selecteren in de BIOS boot order omdat de oude SATA SSD dan het plekje bezet houdt (en de nieuwe verschijnt niet). Het zijn beide nog MBR denk ik.

Een CrystalDiskMark met default settings (3x128MiB):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIcYFWQLiFHfx2Z8jmZ3vIhk7D4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JYBohCzd3PCDrjpOUshAL0d6.png?f=user_large

Volgens mij zou de SSD volgens de specs een stuk sneller moeten zijn qua IOPS. Ik ben voor de sequentiele specs wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:30
@scworld
Testen 128MB is niet aan te raden omdat veel SSD (en harde schijven) DRAM caches hebben die op kunnen lopen tot 256MB. Je test dan de cache en niet je echte prestaties. Het minimum is wat mij betreft 1GB.

Wat je mogelijk over het hoofd ziet is dat de Samsung NVME SSD's een driver nodig hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door sdk1985 op 22-04-2020 15:31 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scworld
De Samsung nvme driver was al geinstalleerd.

Een nieuwe run gedaan met 5x2GiB (data in MB/s)
35673242
24812934
1044 (=255k iops)693 (=170k iops)
220 (=54k iops)195 (=48k iops)

@sdk1985 , kan je bevestigen dat deze IOPS resultaten minder zijn dan wat je zou mogen verwachten van een 970 Evo Plus, hoewel hij al gevuld is? Hoeveel verschil maakt het in het dagelijks gebruik? Vooral gamen, maar ook compileren en Blender. Zou je hem terugsturen als zijnde defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Je scores zijn zeer vergelijkbaar met deze:
https://www.guru3d.com/in...cles&action=file&id=47507
Niet in de val trappen van mooie cijfertjes die op de doos staan en in labocondities gehaald zijn geweest. Het verschil ga je niet voelen dus sit back, relax en geniet van je snelle ssd :)

Mijn 500GB 970 Evo Plus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2IEfjLAYQVuBjxaBh46jsg7D_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m7vETbDMmyGuZuBhx8lDuVX5.png?f=user_large

Jou 970 Evo Plus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIcYFWQLiFHfx2Z8jmZ3vIhk7D4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JYBohCzd3PCDrjpOUshAL0d6.png?f=user_large

Je ziet inderdaad dat je random writes wat minder zijn dan de mijne maar met blender en gaming denk ik dat je meer sequential writes en algemene reads doet?

[ Voor 49% gewijzigd door Malantur op 22-04-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scworld
@sdk1985 , @Malantur , thanks voor de info. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Mijn 960 evo OD drive met magician:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYn8OxDaI-vhsOX-qpv5Izwdfg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gIGqY3awokPYag2W4qvdJN03.png?f=fotoalbum_large

benchmark vs spec:
3008 vs 3200
1457 vs 1500
270K vs 330K
263K vs 300K

Verder is userbenchmark.oom een redelijke website om een indicatie te krijgen hoe goed je hardware loopt ten opzichte van andere mensen met dezelfde hardware.

[ Voor 48% gewijzigd door sdk1985 op 22-04-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzRBVCcgznVAvKkScjgRrUYq0aA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m4jy7wHLvCHmn9ToSE41QSQQ.png?f=fotoalbum_large
Helaas.

UserBench: https://www.userbenchmark.com/UserRun/27014150 (SSD zit onder de verwachte specs, en er schijnt een grote spreiding te zitten tussen de verschillende percentiles)

[ Voor 20% gewijzigd door scworld op 22-04-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:12
Heeft iemand ervaring met de mod nvme drivers van Fernando?
https://www.win-raid.com/...AID-and-NVMe-Drivers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Nee geen ervaring maar ik vraag me ook af in hoeverre het uitmaakt. Mij lijkt dat bedrijven zoals Intel, AMD, Micron en Samsung wel groot genoeg zijn om genoeg expertise en budget hebben om een goede driver te maken voor hun product. Mij lijkt het vooral interessant indien je een NVME drive koopt van een B merk waarbij je misschien met een generische driver via Windows Update wordt voorzien, dan lijkt het mij nuttig om deze te vergelijken.

Ik heb een Samsung 970 EVO Plus, met Samsung driver en ik denk dat ik dit zo ga behouden :) Welk merk heb jij draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarius
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-05 09:30
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag maar ik probeer het even.

Ik heb onlangs de SanDisk Extreme Portable ssd aangeschaft, ik had paar boeken erop gezet waarbij de max schrijfsnelheid rond 80MBs was (van hdd naar externe ssd).
Maar nu probeer ik paar films erop te zetten en is de max schrijf/lees snelheid rond 30MBs van dezelfde hdd. Bij het testen van interne ssd naar externe ssd blijft het 30MBs.

Ik begrijp niet waarom de snelheid zo gedaald is en hoe ik het kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Amarius schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:04:

Ik heb onlangs de SanDisk Extreme Portable ssd aangeschaft, ik had paar boeken erop gezet waarbij de max schrijfsnelheid rond 80MBs was (van hdd naar externe ssd).
Maar nu probeer ik paar films erop te zetten en is de max schrijf/lees snelheid rond 30MBs van dezelfde hdd. Bij het testen van interne ssd naar externe ssd blijft het 30MBs.

30MBps klinkt als USB2, 80MBps als USB3. Heb je dezelfde USB poort gebruikt met een blauwe kleur?

[ Voor 76% gewijzigd door Malantur op 24-04-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarius
Malantur schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:14:
[...]

30MBps klinkt als USB2, 80MBps als USB3. Heb je dezelfde USB poort gebruikt met een blauwe kleur?
Ja, dezelfde en andere USB3 aansluitingen geprobeerd maar de uitkomst blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Amarius schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:37:
[...]

Ja, dezelfde en andere USB3 aansluitingen geprobeerd maar de uitkomst blijft hetzelfde.
Draai ook eens CrystalDiskMark en post de resultaten hier. Ook al op een andere computer getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik probeer iets eenvoudigs te doen. En het lukt voor geen meter ;)

Het plan
Mijn game/VR-pc van 3,5 jaar oud heeft een MX500 van 750GB die aardig vol zit. Als uitbreiding heb ik een extra MX500 van 1TB gekocht. Idee was om deze tweede MX500 te monteren, een quickformat in Windows 10 te doen en.. klaar.

De praktijk
De gloednieuwe MX500 uit z'n doosje halen en monteren was het probleem niet. Het formateren wel.. De eerste poging om de gehele schijf als 1 grote NTFS-partitie te formateren in schijfbeheer eindigde in 'formatteren kan niet worden voltooid'. Poging 2 en 3 na wat reboots ook.
Na wat gegoogle kwam ik twee suggesties tegen: dit soort foutmeldingen krijg je soms als je een virus hebt en soms helpt gewoon een andere tool.

Dat ik een virus heb lijkt me sterk, want deze pc wordt alleen gebruikt voor Steam en GOG, verder niks. Toch de hele pc laten scannen, niks gevonden.

Andere tool toegepast: MiniTool Partition Wizard Free. Die geeft aan dat het formateren wel succesvol verloopt. Vervolgens heb ik nog steeds een D:-schijf zonder grootte waarbij ik een foutmelding krijg dat de schijf geformateerd dient te worden als ik erop klik in de verkenner. Opnieuw begonnen in Partition Wizard Free, maar nu de schijf als GPT in plaats van MBR. Weer geen benaderbare schijf en ik ben nu ook de D-schijf kwijt in de verkenner.

Partities verwijderd en dit is nu de huidige stand van zaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjfyuiCxigYjdVDAMWRrz6ZH9Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LutO5sdq6VcSWXDTyItBQ1hM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnnJPSYB4GOBUsbRLUMbdf4UGOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tP8kY9KuSYUjofSuRQVwqrgt.png?f=fotoalbum_large

Een schijf van 1TB zonder file system volgens Partition Wizard Free
Een schijf van 2TB zonder file system volgens schijfbeheer van Windows zelf

Op dit punt kan ik in Partition Wizard de schijf formateren. Die actie is vervolgens succesvol meldt het programma triomfantelijk. Maar alles blijft zoals deze screenshots, dus 1TB zonder file system in Partition Wizard en 2TB zonder file system in schijfbeheer.

Hoe nu verder? Ik wil gewoon een simpel 1TB NTFS-volume. Niets meer, niets minder :z

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 25-04-2020 12:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gizz schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:44:
Ik probeer iets eenvoudigs te doen. En het lukt voor geen meter ;)

Het plan
Mijn game/VR-pc van 3,5 jaar oud heeft een MX500 van 750GB die aardig vol zit. Als uitbreiding heb ik een extra MX500 van 1TB gekocht. Idee was om deze tweede MX500 te monteren, een quickformat in Windows 10 te doen en.. klaar.

De praktijk
De gloednieuwe MX500 uit z'n doosje halen en monteren was het probleem niet. Het formateren wel.. De eerste poging om de gehele schijf als 1 grote NTFS-partitie te formateren in schijfbeheer eindigde in 'formatteren kan niet worden voltooid'. Poging 2 en 3 na wat reboots ook.
Na wat gegoogle kwam ik twee suggesties tegen: dit soort foutmeldingen krijg je soms als je een virus hebt en soms helpt gewoon een andere tool.

Dat ik een virus heb lijkt me sterk, want deze pc wordt alleen gebruikt voor Steam en GOG, verder niks. Toch de hele pc laten scannen, niks gevonden.

Andere tool toegepast: MiniTool Partition Wizard Free. Die geeft aan dat het formateren wel succesvol verloopt. Vervolgens heb ik nog steeds een D:-schijf zonder grootte waarbij ik een foutmelding krijg dat de schijf geformateerd dient te worden als ik erop klik in de verkenner. Opnieuw begonnen in Partition Wizard Free, maar nu de schijf als GPT in plaats van MBR. Weer geen benaderbare schijf en ik ben nu ook de D-schijf kwijt in de verkenner.

Partities verwijderd en dit is nu de huidige stand van zaken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een schijf van 1TB zonder file system volgens Partition Wizard Free
Een schijf van 2TB zonder file system volgens schijfbeheer van Windows zelf

Op dit punt kan ik in Partition Wizard de schijf formateren. Die actie is vervolgens succesvol meldt het programma triomfantelijk. Maar alles blijft zoals deze screenshots, dus 1TB zonder file system in Partition Wizard en 2TB zonder file system in schijfbeheer.

Hoe nu verder? Ik wil gewoon een simpel 1TB NTFS-volume. Niets meer, niets minder :z
Wat doet diskpart clean?

https://www.seagate.com/n...-command-prompt-005929en/

cmd as administrator
diskpart
list disk
select disk x (waar x de nieuwe SSD is)
clean
exit

diskmgmt.msc

en kijk of je weer een partitie kan aanmaken

Goed opletten dat je het juiste selecteert :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Vorkie De eerste keer dat ik diskpart draaide duurde het érg lang tussen het starten van diskpart en dat ik eindelijk list disk kon typen (denk aan 10 seconde). Toen ik vervolgens de disk koos en clean startte, stopte hij meteen met een niet gespecificeerde error.

Als ik nu opnieuw diskpart start kan ik direct zonder vertraging list disk typen en ik krijg dan alleen de oude 750GB SSD te zien, de nieuwe 1TB is verdwenen.

edit: na een reboot opnieuw geprobeerd. Nu krijg ik de melding dat de schijf tegen schrijven beveiligd is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
DISKPART> list disk

Disk ###  Status         Size     Free     Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          931 GB      0 B
  Disk 1    Online          698 GB  1024 KB

DISKPART> select disk 0

Disk 0 is now the selected disk.

DISKPART> clean

DiskPart has encountered an error: Het medium is tegen schrijven beveiligd.
See the System Event Log for more information.

Direct daarna is disk 0 weer verdwenen in diskpart.

Ik heb het formateren ook nog met Paragon geprobeerd, dat levert dit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8dAB6L1Fb5B5a7pASA4GLDRPhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zbl7Uh0UvW8GxaUeoecb6LsT.png?f=fotoalbum_large

Na een reboot met diskpart gecheckt of de schijf read-only zou zijn, maar nee:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
DISKPART> attributes disk
Current Read-only State : No
Read-only  : No
Boot Disk  : No
Pagefile Disk  : No
Hibernation File Disk  : No
Crashdump Disk  : No
Clustered Disk  : No

Weer een poging gewaagd met formateren, nu via diskpart. Maar na 10 minuten staat de voortgang nog op 0%:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Disk 0 is now the selected disk.

DISKPART> create partition primary

DiskPart succeeded in creating the specified partition.

DISKPART> format fs=ntfs

0 percent completed

Ik ga even kijken of ik nog een ander SATA-kabeltje heb liggen. Anders denk ik toch dat er sprake is van DOA, al heb ik dat al jaren niet meer meegemaakt :?

edit 16:03
Ook nog gewisseld tussen SATA-poorten op het moederbord. In schijfbeheer krijg ik dan de melding dat ik een nieuwe schijf van initiëren, maar als ik dat doe eindigt het met deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LqI1okxr-CHB3-66O2xVH3g7cE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h2A4sElSW6QKB1eqvg2lh7hT.png?f=fotoalbum_large

Toch nog een ander sata-kabeltje ergens op zolder gevonden. Nu werkt wel alles :')

[ Voor 85% gewijzigd door Gizz op 25-04-2020 16:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarius
Malantur schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:49:
[...]

Draai ook eens CrystalDiskMark en post de resultaten hier. Ook al op een andere computer getest?
Ik heb het ook op mijn laptop getest. Dan krijg ik wel hogere snelheden te zien. Zie onderstaande resultaten vanuit crystaldiskmark. De verschil in snelheden krijg ik ook als ik een ext. hdd test uitvoer. Het lijkt erop dat het probleem in mijn pc zit.

Laptop naar ext. ssd:

[Read]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 463.865 MB/s [ 442.4 IOPS] < 18035.63 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 380.207 MB/s [ 362.6 IOPS] < 2752.61 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 75.781 MB/s [ 18501.2 IOPS] < 26989.42 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 26.301 MB/s [ 6421.1 IOPS] < 155.28 us>

[Write]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 459.265 MB/s [ 438.0 IOPS] < 18168.00 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 378.560 MB/s [ 361.0 IOPS] < 2764.01 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 145.403 MB/s [ 35498.8 IOPS] < 14183.55 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 37.178 MB/s [ 9076.7 IOPS] < 109.80 us>

Pc naar ext. SSD:

[Read]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 36.281 MB/s [ 34.6 IOPS] <225433.28 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 35.863 MB/s [ 34.2 IOPS] < 29133.25 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 16.335 MB/s [ 3988.0 IOPS] < 85101.03 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 7.953 MB/s [ 1941.7 IOPS] < 513.98 us>

[Write]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 34.187 MB/s [ 32.6 IOPS] <238943.12 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 33.765 MB/s [ 32.2 IOPS] < 30886.72 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 16.328 MB/s [ 3986.3 IOPS] < 86283.83 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 8.211 MB/s [ 2004.6 IOPS] < 497.74 us>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Amarius schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:26:
[...]

Ik heb het ook op mijn laptop getest. Dan krijg ik wel hogere snelheden te zien. Zie onderstaande resultaten vanuit crystaldiskmark. De verschil in snelheden krijg ik ook als ik een ext. hdd test uitvoer. Het lijkt erop dat het probleem in mijn pc zit.

Laptop naar ext. ssd:

[Read]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 463.865 MB/s [ 442.4 IOPS] < 18035.63 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 380.207 MB/s [ 362.6 IOPS] < 2752.61 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 75.781 MB/s [ 18501.2 IOPS] < 26989.42 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 26.301 MB/s [ 6421.1 IOPS] < 155.28 us>

[Write]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 459.265 MB/s [ 438.0 IOPS] < 18168.00 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 378.560 MB/s [ 361.0 IOPS] < 2764.01 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 145.403 MB/s [ 35498.8 IOPS] < 14183.55 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 37.178 MB/s [ 9076.7 IOPS] < 109.80 us>

Pc naar ext. SSD:

[Read]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 36.281 MB/s [ 34.6 IOPS] <225433.28 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 35.863 MB/s [ 34.2 IOPS] < 29133.25 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 16.335 MB/s [ 3988.0 IOPS] < 85101.03 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 7.953 MB/s [ 1941.7 IOPS] < 513.98 us>

[Write]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 34.187 MB/s [ 32.6 IOPS] <238943.12 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 33.765 MB/s [ 32.2 IOPS] < 30886.72 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 16.328 MB/s [ 3986.3 IOPS] < 86283.83 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 8.211 MB/s [ 2004.6 IOPS] < 497.74 us>
Ik vin het echt wel opvallend dat je in de 30MBps regio blijft steken. Dit klinkt 100% zeker als USB2.0.
Begin eens met je drivers te updaten. Heb je een andere USB3 stick of iets dergelijks waarvan je dezelfde vergelijkende test kan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Amarius schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:04:

Op basis van het moederbord uit je inventaris:
USB bij de PS/2 poort zijn USB 2.0 poorten.
USB poorten onder je netwerk poort zijn USB 2.0
De blauwe usb poorten náást je netwerk poort zijn USB 3.0.

Per ongeluk niet in de gaten gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarius
Malantur schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:47:
[...]

Ik vin het echt wel opvallend dat je in de 30MBps regio blijft steken. Dit klinkt 100% zeker als USB2.0.
Begin eens met je drivers te updaten. Heb je een andere USB3 stick of iets dergelijks waarvan je dezelfde vergelijkende test kan uitvoeren?
Dit zijn de resultaten als ik een andere USB3 HDD uittest. Bij andere blauwe usb aansluiting krijg ik soortgelijke resultaten.

Laptop naar ext. hdd:

[Read]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 140.505 MB/s [ 134.0 IOPS] < 59344.85 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 138.624 MB/s [ 132.2 IOPS] < 7557.43 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 1.456 MB/s [ 355.5 IOPS] <530958.48 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 0.557 MB/s [ 136.0 IOPS] < 7333.85 us>

[Write]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 140.729 MB/s [ 134.2 IOPS] < 57957.52 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 139.441 MB/s [ 133.0 IOPS] < 7496.96 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 1.652 MB/s [ 403.3 IOPS] <434805.68 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 1.582 MB/s [ 386.2 IOPS] < 2488.95 us>

PC naar ext. hdd:

[Read]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 36.076 MB/s [ 34.4 IOPS] <226830.23 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 35.861 MB/s [ 34.2 IOPS] < 29217.35 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 0.615 MB/s [ 150.1 IOPS] <793066.25 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 0.554 MB/s [ 135.3 IOPS] < 7371.26 us>

[Write]
Sequential 1MiB (Q= 8, T= 1): 35.654 MB/s [ 34.0 IOPS] <229240.40 us>
Sequential 1MiB (Q= 1, T= 1): 35.442 MB/s [ 33.8 IOPS] < 29487.73 us>
Random 4KiB (Q= 32, T=16): 1.585 MB/s [ 387.0 IOPS] <462861.08 us>
Random 4KiB (Q= 1, T= 1): 1.588 MB/s [ 387.7 IOPS] < 2575.81 us>

Dit is wat ik in het apparatenbeheer kan zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfJumkgw3_bsSDKwLkbcj2r5Kso=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yLKgDacy16IutkYf2LeMa7Py.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Amarius schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:19:
[...]

Dit zijn de resultaten als ik een andere USB3 HDD uittest. Bij andere blauwe usb aansluiting krijg ik soortgelijke resultaten.
Als je de blauwe poorten niet gebruikt dan praat je per definitie over USB 2.0 en dan kom je per definitie niet over de 35 MB/s. Met andere woorden, je kunt stoppen met testen op niet blauwe poorten.

Mogelijke verklaringen waarom je op blauwe poorten geen USB 3.0 snelheden haalt
-drivers nodig
-bios niet goed ingesteld

Opnieuw uit de handleiding:
3.4.9 USB Configuration
USB 2.0 Controller
Use this item to enable or disable the use of USB 2.0 controller.
USB 3.0 Controller
Use this item to enable or disable the use of USB 3.0 controller.
Legacy USB Support
Use this option to select legacy support for USB devices. There are four
configuration options: [Enabled], [Auto], [Disabled] and [UEFI Setup Only].
The default value is [Enabled]. Please refer to below descriptions for the
details of these four options:
[Enabled] - Enables support for legacy USB.
[Auto] - Enables legacy support if USB devices are connected.
[Disabled] - USB devices are not allowed to use under legacy OS and
UEFI setup when [Disabled] is selected. If you have USB compatibility issues, it is recommended to select [Disabled] to enter OS.
[UEFI Setup Only] - USB devices are allowed to use only under UEFI
setup and Windows / Linux OS.
Legacy USB 3.0 Support
Use this option to enable or disable legacy support for USB 3.0 devices.
The default value is [Enabled].
Defaults zouden zo te zien goed moeten staan, maar controleren kan geen kwaad.

Verder zie ik op de website
"Intel USB 3.0 driver ver:1.0.5.235
Windows® 7
5.18MB 2012/10/25"
Maar die is voor Windows 7. Windows 10 zal hem mogelijk vanzelf installeren. Wellicht is het makkelijkste dat te controleren met een andere USB 3 stick.

Verder zal dit niet aan je SSD liggen dus als je de blauwe poorten gebruikt en de bios goed staat dan is een eigen topic wellicht zinniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
edit: :+

[ Voor 94% gewijzigd door Blaze85 op 27-04-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
edit: toch een topic aangemaakt:
USB3.2(G2) device op USB3.1(G2) poort: 10Gbit?

[ Voor 77% gewijzigd door Blaze85 op 27-04-2020 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amarius
sdk1985 schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:20:
[...]

Als je de blauwe poorten niet gebruikt dan praat je per definitie over USB 2.0 en dan kom je per definitie niet over de 35 MB/s. Met andere woorden, je kunt stoppen met testen op niet blauwe poorten.

Mogelijke verklaringen waarom je op blauwe poorten geen USB 3.0 snelheden haalt
-drivers nodig
-bios niet goed ingesteld

Opnieuw uit de handleiding:

[...]

Defaults zouden zo te zien goed moeten staan, maar controleren kan geen kwaad.

Verder zie ik op de website
"Intel USB 3.0 driver ver:1.0.5.235
Windows® 7
5.18MB 2012/10/25"
Maar die is voor Windows 7. Windows 10 zal hem mogelijk vanzelf installeren. Wellicht is het makkelijkste dat te controleren met een andere USB 3 stick.

Verder zal dit niet aan je SSD liggen dus als je de blauwe poorten gebruikt en de bios goed staat dan is een eigen topic wellicht zinniger.
Ik heb de drivers verwijdert en opnieuw geïnstalleerd. En nu krijg ik gemiddeld 300MB/s aan snelheden. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe zit 't anno 2020 met Linux (Debian) en ssd's? Ik lees her en der (o.a. op) dat er in bepaalde situaties datacorruptie voor kan komen. Router-pc v3 krijgt i.p.v. een usb stick zoals bij de voorganger een WD Green sata ssd en nu vraag ik mij af of er buiten het aanpakken van schrijfacties er nog meer tweaks toegepast moeten worden, om eventuele problemen te voorkomen.

Ik weet dat er op dit gebied al wat bugs geplet zijn, maar ik zie dat het nog enigszins actueel is op o.a. https://community.wd.com/...-00jh30-with-linux/229202 en https://bugs.freebsd.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=225666 (Ok, geen Debian, maar toch.)

Hetzelfde geld overigens voor SATA Active Link Power Management, moet ik daar ook nog rekening mee houden dat dat problemen zou kunnen geven? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Adviseren jullie anno 2020 en windows 10 nog steeds om niet de volledige 100% van een SSD te formateren voor windows? Dus maar 85/90% ivm performance degradatie? Betreft een samsung evo 850 schijf.

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 07-06-2020 11:49 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
@Raven Die Debian wiki is een beetje outdated. (Kernel 3.2 is al even geleden).
Voor die kernel gingen ssdtjes wel erg rap erdoorheen.
Ik heb geen ervaring met WD, wel met Samsung, Crucial en Intel.

Zo schrijf ik nu vanaf een Debian desktop op een Samsung SSD 840 EVO 120GB met 32855 Power_On_Hours en 15481364933 Total_LBAs_Written (5.5GB per 24 uur aan schrijven).
Die schijf zit er al vanaf 2014 in.
De enige noemenswaardige tweak die ik gebruik is goanysync op /var/log.
Edit: en zram voor de enkele keer dat swap gebruikt wordt, maar die tweak is ook op traditionele disks handig.

@Workaholic In theorie is dat niet nodig. In praktijk is dat wel fijn als je van plan bent je partities helemaal vol te schrijven. Vooral handig voor de duurzaamheid van de schijf.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 07-06-2020 12:16 . Reden: zram ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 22:34
iemand hier ervaring met SATA adapterkabel naar usb (best 3.0?) Hoe zit dit bv met snelheid verlies al dan niet? andere dingen om rekening mee te houden?

Live op Twitch . Mijn YouTube Kanaal iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
kampers schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:48:
iemand hier ervaring met SATA adapterkabel naar usb (best 3.0?) Hoe zit dit bv met snelheid verlies al dan niet? andere dingen om rekening mee te houden?
Ooit wel eens gedaan met een USB3 case. Wil je ervan booten of puur data?
Dingen om op te letten bij het booten is dat de Windows setup je USB ssd niet herkend. Ergens op internet staat een guide om de bestanden van de installer handmatig uit te pakken etc.
Nog iets om op te letten is dat als hij een slechte connectie heeft (en USB3 heeft soms dergelijke slechte kabel verbinding in mijn ervaring), je Windows meteen een BSOD heeft. Geen 2€ chineese spullen kopen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 22:34
Malantur schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:40:
[...]

Ooit wel eens gedaan met een USB3 case. Wil je ervan booten of puur data?
Dingen om op te letten bij het booten is dat de Windows setup je USB ssd niet herkend. Ergens op internet staat een guide om de bestanden van de installer handmatig uit te pakken etc.
Nog iets om op te letten is dat als hij een slechte connectie heeft (en USB3 heeft soms dergelijke slechte kabel verbinding in mijn ervaring), je Windows meteen een BSOD heeft. Geen 2€ chineese spullen kopen dus :)
Mijn plan was vooral om alles daarop te zetten wat nu op mijn hdd staat. Windows enz staat al op ssd. Maar bedoel dan vooral al de rest. Games, video opnames, programmas..

Live op Twitch . Mijn YouTube Kanaal iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28

F T

Even een vraag over M.2 SSD's. Ik heb een MSI H97M-G43 uit 2017. Bij de specificaties staat dat deze een M.2 slot heeft, dit is alleen wel een van de eerste generatie moederborden hiermee. Er staat ook NGFF bij oftewel Next Generation Form Factor.
Specificatie: 1 x 2280 Key M(PCIe Gen2 x2/SATA)

Kan ik nu gewoon een M.2 SSD kopen met PCIe Gen3 x2 of x4 of SATA 600?
Ik neem aan dat PCIe de voorkeur heeft voor snelheid.
Is PCIe Gen3 gewoon backwards compatible en zou het werken als bootdrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
F T schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:14:
Kan ik nu gewoon een M.2 SSD kopen met PCIe Gen3 x2 of x4 of SATA 600?
Ja
Ik neem aan dat PCIe de voorkeur heeft voor snelheid.
Waar ga je 'm voor gebruiken? In de praktijk is het verschil met een SATA ssd nauwelijks merkbaar, tenzij speicifiek gebruik.
Is PCIe Gen3 gewoon backwards compatible en zou het werken als bootdrive?
Ja, zie ook de specs:
- M.2 port supports M.2 SATA 6Gb/s module
- M.2 port supports M.2 PCIe module up to 10Gb/s speed**
- M.2 port supports 4.2cm/ 6cm/ 8cm length module
- Supports RAID 0, RAID1, RAID 5 and RAID 10***
- Supports Intel Smart Response Technology, Intel® Rapid Start Technology and Intel Smart Connect Technology****

* The SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a module in the M.2 port.
** M.2 PCIe interface only supports UEFI option ROM, NOT support legacy option ROM.
*** M.2 PCIe interface does not support RAID 0, RAID1, RAID 5 and RAID 10.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 27-07-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:47
Volgens mij werkt een NVMe drive niet op die oude chipsets als bootdrive, maar dat zou je het beste bij de fabrikant kunnen navragen. Je ziet ook niet voor niks bij de nieuwe chipsets staan "support NVMe disks as bootdrive". Ik kan me vergissen, hoor, maar volgens mij hebben mensen dit eerder geprobeerd op oudere borden en werkte het niet of niet goed. Maar goed, ik zou niet de snelste drive halen want die snelheid kan je nooit halen. Dus geen 3000MB/sec drive ofzo, want je haalt misschien 1000MB/sec ofzo. Is zonde.

Overigens hoor ik iedereen zeggen dat je geen verschil merkt tussen NVMe en SATA, maar ik merk het wel degelijk, maar dan moet je idd specifiek gebruik doen (super veel en zware dingen tegelijk) maar ook opstarten en laden van dingen gaat veel sneller. Zeker als je een snelle drive hebt. Je ziet het nu al een beetje veranderen. Eerst had je SSD als bootdrive en gewone HDD als opslag. Nu gaat het richting NVMe als bootdrive en SSD als opslag. Alleen de prijzen nog naar beneden, maar ook dat komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T

F T

Nielson schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:03:
[...]
Ja
[...]
Waar ga je 'm voor gebruiken? In de praktijk is het verschil met een SATA ssd nauwelijks merkbaar, tenzij speicifiek gebruik.
[...]
Ja, zie ook de specs:

[...]
Dankje voor je duidelijke antwoorden.
Ik ga hem gebruiken als bootdrive, om te gamen en video/foto's mee te bewerken.
Ik hoopte eigenlijk dat een M.2 sneller met alles zou zijn dan mijn Samsung EVO. Is dit ook zo in de praktijk?
Als het geen bootdrive wordt, dan is het gewoon om de SSD opslag te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
F T schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:26:
[...]

Dankje voor je duidelijke antwoorden.
Ik ga hem gebruiken als bootdrive, om te gamen en video/foto's mee te bewerken.
Ik hoopte eigenlijk dat een M.2 sneller met alles zou zijn dan mijn Samsung EVO. Is dit ook zo in de praktijk?
Als het geen bootdrive wordt, dan is het gewoon om de SSD opslag te vergroten.
Natuurlijk is NVMe veel sneller dan SATA wel 5 keer sneller bij de betere drives (500MB/sec vs. 3000MB/sec). En nogmaals over dat "je merkt het niet" is echt persoonlijk. Net als met ogen en oren. De één heeft betere ogen en oren dan de ander, dus die ziet en hoort dingen veel beter en anders.

Als je hem niet als bootdrive gebruikt, zou ik het niet doen. Is zonde van je geld. Opslag hoeft niet zo snel, dan is 500MB/sec wel voldoende (voor mij dan) tenzij je zware apps of games erop ga zetten, die supersnel moeten opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T

F T

chim0 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:58:
[...]

Natuurlijk is NVMe veel sneller dan SATA wel 5 keer sneller bij de betere drives (500MB/sec vs. 3000MB/sec). En nogmaals over dat "je merkt het niet" is echt persoonlijk. Net als met ogen en oren. De één heeft betere ogen en oren dan de ander, dus die ziet en hoort dingen veel beter en anders.

Als je hem niet als bootdrive gebruikt, zou ik het niet doen. Is zonde van je geld. Opslag hoeft niet zo snel, dan is 500MB/sec wel voldoende (voor mij dan) tenzij je zware apps of games erop ga zetten, die supersnel moeten opstarten.
NVME is toch niet gelijk aan een M.2 met SATA-600 of PCIe? Of heb ik het nu fout?
Als het goed is is het moederbord dat ik heb nog niet compatibel met NVME.
Het is meer dat ik geïnteresseerd ben om een M.2 form factor SSD te kunnen gebruiken als extra opslag om alles over te zetten van 250GB SSD naar grotere en iets snellere bootdrive.
Ik zie dat bepaalde M.2 SSD's prijzen gelijk zijn aan normale SATA SSD's of zelfs goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
F T schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:41:
[...]

NVME is toch niet gelijk aan een M.2 met SATA-600 of PCIe? Of heb ik het nu fout?
Het is meer dat ik geïnteresseerd ben om een M.2 form factor SSD te kunnen gebruiken als extra opslag om alles over te zetten van 250GB SSD naar grotere en iets snellere bootdrive.
Ik zie dat bepaalde M.2 SSD's prijzen gelijk zijn aan normale SATA SSD's of zelfs goedkoper.
M.2 is de connector, en fysieke vorm en lengte van de kaartjes. M.2 noemde vroeger NGFF.

Communicatie kan lopen via SATA-600 of NVME, waar sata is ontworpen voor hdd’s en bios en loopt via de SATA controller van je chipset.
NVME is ontworpen voor ssd’s en UEFI. Deze communiceert rechtstreeks over PCI-e zodat er minder latency en bottlenecks kunnen optreden.

Als je geen ondersteuning hebt voor NVME, dan zal je een M.2 SATA ssd moeten kopen. Deze zijn ongeveer even snel als de normale 2,5” ssd (afhankelijk van het model natuurlijk). Voor mij hebben ze wel het voordeel dat je niet aan de slag hoeft met power- en datakabels, maar omdat ze compact zijn hebben ze minder oppervlakte voor de koeling en dus iets meer gevaar voor throttling als je een kast hebt met slechte airflow.

Eventueel kan je gewoon een schijfje bijprikken en je huidige bootdisk behouden. Je games kan je dan op je nieuwe schijf installeren en genieten van de korte laadtijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T

F T

Malantur schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:05:
[...]

M.2 is de connector, en fysieke vorm en lengte van de kaartjes. M.2 noemde vroeger NGFF.

Communicatie kan lopen via SATA-600 of NVME, waar sata is ontworpen voor hdd’s en bios en loopt via de SATA controller van je chipset.
NVME is ontworpen voor ssd’s en UEFI. Deze communiceert rechtstreeks over PCI-e zodat er minder latency en bottlenecks kunnen optreden.

Als je geen ondersteuning hebt voor NVME, dan zal je een M.2 SATA ssd moeten kopen. Deze zijn ongeveer even snel als de normale 2,5” ssd (afhankelijk van het model natuurlijk). Voor mij hebben ze wel het voordeel dat je niet aan de slag hoeft met power- en datakabels, maar omdat ze compact zijn hebben ze minder oppervlakte voor de koeling en dus iets meer gevaar voor throttling als je een kast hebt met slechte airflow.

Eventueel kan je gewoon een schijfje bijprikken en je huidige bootdisk behouden. Je games kan je dan op je nieuwe schijf installeren en genieten van de korte laadtijden :)
NGFF is inderdaad wat er nog op de doos staat van mijn moederbord uit 2017.
Dus als ik het goed begrijp is PCIe Gen 2 x2 die die ook ondersteund niet aan te raden aangezien ik geen NVME support heb?
Het makkelijkste lijkt mij ook een M.2 SATA SSD bij te prikken puur voor opslag en ruimtebesparing. De prijzen van een redelijk grote M.2 SSD zijn al aantrekkelijk genoeg en zullen waarschijnlijk blijven zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
F T schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:41:
[...]

Klopt, dat noem je ook nergens en was ook een aanname van me, omdat ik ervan uit ging dat je dat bedoelde i.v.m. snelheid. Met NGFF wordt eigenlijk gewoon M.2 bedoeld, min of meer de opvolger van mSATA (meer voor laptops).

Verder idd zoals @Malantur het uitlegt. In jouw geval zou een M.2 SATA drive dus alleen voor de formfactor zijn en niet voor de snelheid. Je bespaart er dus kabels en ruimte mee. Heb je toevallig de 850 EVO? Dat is nog steeds een snelle drive. Voor goedkope opslag zou je ook een BX500 of A400 kunnen nemen, alleen die zijn er niet in M.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik beantwoordde hier trouwens verder de vraag, maar ik heb je moederbord niet opgezocht. Zoals Nielson hierboven al zei zou het eigenlijk wel moeten werken.

Hier ook een topic op tweakers met hetzelfde moederbord:
MSI H97m-G43 met Samsung 950 Pro NVMe
Dennis schreef op zaterdag 5 december 2015 @ 16:10:
Nou, wat een avontuur vandaag.

Ik denk blijkbaar nog ouderwets dat als een BIOS of UEFI iets niet ziet, dat het dan niet werkt. Maar uiteindelijk zag ik hem dus wel elke keer in Windows.

Ik heb een keer of 25 mijn UEFI herstart en één keer lukte het om de SSD daar weer te geven. Toen dacht ik: nu snel de Windows 10 USB-stick erin en dan is het werkend. Dat was een beetje naïef. In de Windows 10 setup kreeg ik hem niet te zien en daarna is het ook niet meer gelukt hem in mijn UEFI te zien.

Als een soort laatste poging maar de Samsung data migration software gedownload en mijn HDD in Windows 10 gekloond. Daarna de computer uit gezet en ik verwachtte er niets van, maar na het afkoppelen van de oude HDD kreeg ik de SSD evenwel nog steeds niet te zien in de UEFI, maar hij boot er nu keurig van.

Ik begrijp er niets van, maar ben blij dat het werkt. Iedereen bedankt voor alle hulp.

Conclusie: de MSI H97m-G43 werkt prima met de Samsung 950 Pro NMVE :). En nu lekker genieten van deze snelheid.
Het werkt dus wel met de NVME drives, maar het kan een avontuurtje worden om het werkend te krijgen. Dat is op zich ook wel mijn ervaring met de oudere generaties: het werkt wel maar heel veel prullen in de bios om zo ver te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Nou ja, prullen in de BIOS. Hij moest z'n oude HDD afkoppelen om het (half) werkend te krijgen. Dat is wel een hele drastische maatregel, als je het mij vraagt. Zal wel ergens met die SATA poorten bokken. Volgens mij wordt een aantal poorten uitgeschakeld als je een M.2 drive installeert. En dan is de vraag, hoe lang blijft het werken?

Mijn HD6870 werkt ook nog steeds in Windows 10 met de laatste beta drivers van 4 jaar geleden ofzo, alleen hij wordt officieel niet meer ondersteund en ik ondervind regelmatig problemen met bepaalde dingen en dat wordt met toekomstige updates alleen maar erger. Dus ja, ik wil geen partypooper zijn, maar ik zou niet een al te dure drive nemen als je denkt dat je je PC binnenkort gaat vervangen. Misschien tweedehands iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 21:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat je moet weten is dat "m.2" alleen over het formaat van het kaartje gaat, het zegt niks over SATA of NVMe.

De term NGFF gebruiken ze in het algemeen voor SATA over m.2 -- dus niet NVMe.
Echter in de specificaties van je moederbord zie ik x2 en x4 staan, dat kan duiden op PCIe / NVMe.

Het vervelende is dat alle termen nogal door elkaar lopen en vaak verkeerd gebruikt worden.
Je kunt de details die op jou van toepassing zijn het best gewoon even googlen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T

F T

chim0 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:06:
[...]

Klopt, dat noem je ook nergens en was ook een aanname van me, omdat ik ervan uit ging dat je dat bedoelde i.v.m. snelheid. Met NGFF wordt eigenlijk gewoon M.2 bedoeld, min of meer de opvolger van mSATA (meer voor laptops).

Verder idd zoals @Malantur het uitlegt. In jouw geval zou een M.2 SATA drive dus alleen voor de formfactor zijn en niet voor de snelheid. Je bespaart er dus kabels en ruimte mee. Heb je toevallig de 850 EVO? Dat is nog steeds een snelle drive. Voor goedkope opslag zou je ook een BX500 of A400 kunnen nemen, alleen die zijn er niet in M.2.
Ik heb de 750 EVO van die tijd. Werkt en presteert nog steeds prima, maar 250GB is niet meer de standaard van 2020, vandaar dat ik wil uitbreiden.
Malantur schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:27:
Ik beantwoordde hier trouwens verder de vraag, maar ik heb je moederbord niet opgezocht. Zoals Nielson hierboven al zei zou het eigenlijk wel moeten werken.

Hier ook een topic op tweakers met hetzelfde moederbord:
MSI H97m-G43 met Samsung 950 Pro NVMe

[...]

Het werkt dus wel met de NVME drives, maar het kan een avontuurtje worden om het werkend te krijgen. Dat is op zich ook wel mijn ervaring met de oudere generaties: het werkt wel maar heel veel prullen in de bios om zo ver te komen :)
Goed gevonden. Het lijkt me een hele klus en gebaseerd op die post moet je zelfs geluk hebben dat die op je scherm tevoorschijn komt. De bootdrive laat ik maar zitten denk ik, M.2 hou ik maar bij opslag totdat ik een nieuw moederbord/hele nieuwe PC heb.
aawe mwan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:08:
Wat je moet weten is dat "m.2" alleen over het formaat van het kaartje gaat, het zegt niks over SATA of NVMe.

De term NGFF gebruiken ze in het algemeen voor SATA over m.2 -- dus niet NVMe.
Echter in de specificaties van je moederbord zie ik x2 en x4 staan, dat kan duiden op PCIe / NVMe.

Het vervelende is dat alle termen nogal door elkaar lopen en vaak verkeerd gebruikt worden.
Je kunt de details die op jou van toepassing zijn het best gewoon even googlen.
Ok, dat is best verwarrend, ja. NVME was toen nog niet echt van de partij, dus NGFF kon alleen op M.2 SATA duiden. Ik heb het opgezocht en ik weet nu ook wat de aangegeven 2280 Key als bij de specificaties aangegeven betekent.
chim0 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:59:
Nou ja, prullen in de BIOS. Hij moest z'n oude HDD afkoppelen om het (half) werkend te krijgen. Dat is wel een hele drastische maatregel, als je het mij vraagt. Zal wel ergens met die SATA poorten bokken. Volgens mij wordt een aantal poorten uitgeschakeld als je een M.2 drive installeert. En dan is de vraag, hoe lang blijft het werken?

Mijn HD6870 werkt ook nog steeds in Windows 10 met de laatste beta drivers van 4 jaar geleden ofzo, alleen hij wordt officieel niet meer ondersteund en ik ondervind regelmatig problemen met bepaalde dingen en dat wordt met toekomstige updates alleen maar erger. Dus ja, ik wil geen partypooper zijn, maar ik zou niet een al te dure drive nemen als je denkt dat je je PC binnenkort gaat vervangen. Misschien tweedehands iets?
Ik had het gelezen en het leek mij ook niet echt bepaald ideaal. Sata poorten 5 en 6 worden inderdaad standaard uitgeschakeld bij het installeren van een M.2 in mijn type moederbord.

Een niet al te dure drive is ook mijn plan, gewoon een M.2 SATA-600 die ik nog kan meenemen naar de volgende PC, al weet ik niet wanneer dat zou zijn. Ik wacht eerder op een goede aanbieding nieuw dan tweedehands eerlijk gezegd.

[ Voor 39% gewijzigd door F T op 27-07-2020 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
@F T Als je hem als opslagdrive gaat gebruiken, waarom dan zo hameren op M.2? Neem gewoon een goedkoop SATA schijfje. Je gaat hem niet gebruiken als bootdrive bij je nieuwe PC, neem ik aan, want dan wil je echt wel NVMe. Dan zit je met twee M.2 schijven, heb je weer een bord nodig met twee M.2 sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
chim0 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:42:
@F T Als je hem als opslagdrive gaat gebruiken, waarom dan zo hameren op M.2? Neem gewoon een goedkoop SATA schijfje. Je gaat hem niet gebruiken als bootdrive bij je nieuwe PC, neem ik aan, want dan wil je echt wel NVMe. Dan zit je met twee M.2 schijven, heb je weer een bord nodig met twee M.2 sloten.
Ergens heb je gelijk maar als ik in de pricewatch filter op AM4 moederborden, verkrijgbaar sinds 1-7-2019.
21 stuks met 1 M.2 slot
78 stuks met 2 M.2 slots
9 stuks met 3 M.2 slots

Dus met meer dan 80% van de recente AMD borden kan je uit de voeten :)

Bij Intel is het op dit vlak wel slechter. Filter op 8th/9th gen compatible, en verkrijgbaar van 1-7-2019:
26 met 1 M.2 slot
9 met 2 M.2 slots
3 met 3 M.2 slots
Hier dus een schamele 45% maar wie koopt nog Intel deze dagen? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gister heb ik AS SSD op mijn pricewatch: Lenovo IdeaPad G780 (M8443MH) gedraaid, waar een 500GB MX500 SATA SSD in zit, en de snelheden waren nogal aan de lage kant (bijv. seq read max ~266MB/s). Ik zou haast denken dat het SATA2 snelheden zijn i.p.v. SATA3.

Daarna HWiNFO64 gestart en wat zie ik linksonder: "SATA 6 Gb/s @ 3Gb/s CT500MX500SSD1 [500 GB]"

Inmiddels heb ik al in de BIOS gekeken of daar misschien iets verkeerd stond, maar niets gezien.

Weet iemand toevallig wat ervoor zou kunnen zorgen dat een SSD op SATA2 draait i.p.v. SATA3? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:06
Ik denk niet dat de SSD "op SATA2-snelheid draait", maar dat de combinatie van onderdelen op je moederbord tot deze snelheden leidt. De communicaitesnelheid wordt bepaald door de CPU, SATA-controller en de SSD met zijn interne controller, alles werkend op firmware die óók de snelheden beïnvloed.
Aan jou is het om te bekijken wat evt. een bottleneck zou kunnen zijn, beginnend met alle drivers/firmware.

Heb je bv. AS-SSD al eens gedraaid en bv. gekeken of AHCI en alignment in orde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Renault schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:46:
Heb je bv. AS-SSD al eens gedraaid en bv. gekeken of AHCI en alignment in orde zijn?
O-) ;)

AHCI en alignment zijn goed.
Renault schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:46:
Ik denk niet dat de SSD "op SATA2-snelheid draait",
HWiNFO64 geeft zoals gezegd aan dat die op SATA2 draait, terwijl SATA3 ondersteund wordt, zie specs chipset: https://ark.intel.com/con...hm76-express-chipset.html

edit: Oorzaak gevonden...
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/r5EAAOSwjL5ZN1eg/s-l1600.jpg
Om de oorspronkelijke hdd te clonen en omdat ik de cdrom toch niet gebruik, had ik de cdrom vervangen door bovenstaande met de SSD erin.

Ik heb net de SSD in de hdd-bay gestopt, draait nu (aldus HWiNFO) op SATA 6Gb/s en de sequentiële snelheden in AS SSD liggen nu rond de 500MB/s.

[ Voor 54% gewijzigd door Raven op 18-09-2020 18:20 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 19-05 07:35
Vraagje, ik ben bezig een Intel NUC5i5 weer aan de praat gekregen. Ik heb het vermoeden dat de Samsung 850 SSD corrupt is.

Inmiddels heb ik de HD wel zichtbaar gekregen in mijn eigen pc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv12toqZ9xaAX2EaBOOuH89o0TA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WqBJysl82VZTR1PkzK1mL11o.jpg?f=user_large

De Samsung Magician tool ziet hem niet....
Apparaatbeheer herkent hem wel als een Samsung 850 EVO 500GB
Iemand tips wat voor vervolgstappen? Het betreft Schijf 0, hij wil hem initialiseren, laten we dat eerst maar even niet doen :) iets van een partitietabel oid kapot?

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 18-09-2020 22:28 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
Appie Heijn schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:22:
Vraagje, ik ben bezig een Intel NUC5i5 weer aan de praat gekregen. Ik heb het vermoeden dat de Samsung 850 SSD corrupt is.

[Afbeelding]

Iemand tips wat voor vervolgstappen? Het betreft Schijf 0, hij wil hem initialiseren, laten we dat eerst maar even niet doen :) iets van een partitietabel oid kapot?
Al eens aan de slag gegaan met diskpart?

• MrImpulsive
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-05 20:20
Gezien de Black Friday aanbiedingen geef ik dit topic weer een schopje.

Ik ben aan het kijken naar de 970 EVO en de 970 EVO Plus.
Ik zie dat het verschil hem vooral zit in de schrijfsnelheid en 20% extra IOPS. Gaat dat in de praktijk verschil uitmaken bij gamen en ontwikkelen / programmeren en het draaien / bouwen van Docker images? Wanneer zou ik wel/niet het verschil merken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik wilde even wat bestanden naar een nieuwe externe SSD schrijven, om te kijken hoe snel hij ongeveer was, maar die snelheid viel heel erg tegen. De oorzaak bleek niet de nieuwe drive te zijn, maar de brondrive van de bestanden: de Samsung 840 EVO msata in mijn computer.

Toen de drive nieuw was, eind 2014, haalde hij tegen de 500MB/s. Gisteren waren sommige bestanden niet sneller meer te lezen dan varierend tussen 50 en 100 MB/s. Ik heb een "verse" kopie van een bestand gemaakt, maar ook die was niet sneller te lezen dan 150MB/s. Dat is trager dan een oude harddisk!

Volgens Google kon de traagheid komen door oude firmware.
De firmware volgens smartctl liep 2 versienummers achter met de firmware op de Samsung site.

Na behoorlijk wat prutsen met de firmware upgrade software (de procedure op de Samsung site werkt niet meer) lukte het om de firmware te upgraden naar de nieuwe versie uit 2015.

Meteen na de upgrade kon ik de meeste oude bestanden weer lezen met een snelheid van minstens 350MB/s. Na de drive een paar uurtjes met rust gelaten te hebben, kan ik bijna alles weer lezen met zo'n 480MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
aawe mwan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:17:
Ik wilde even wat bestanden naar een nieuwe externe SSD schrijven, om te kijken hoe snel hij ongeveer was, maar die snelheid viel heel erg tegen. De oorzaak bleek niet de nieuwe drive te zijn, maar de brondrive van de bestanden: de Samsung 840 EVO msata in mijn computer.

Toen de drive nieuw was, eind 2014, haalde hij tegen de 500MB/s. Gisteren waren sommige bestanden niet sneller meer te lezen dan varierend tussen 50 en 100 MB/s. Ik heb een "verse" kopie van een bestand gemaakt, maar ook die was niet sneller te lezen dan 150MB/s. Dat is trager dan een oude harddisk!

Volgens Google kon de traagheid komen door oude firmware.
De firmware volgens smartctl liep 2 versienummers achter met de firmware op de Samsung site.

Na behoorlijk wat prutsen met de firmware upgrade software (de procedure op de Samsung site werkt niet meer) lukte het om de firmware te upgraden naar de nieuwe versie uit 2015.

Meteen na de upgrade kon ik de meeste oude bestanden weer lezen met een snelheid van minstens 350MB/s. Na de drive een paar uurtjes met rust gelaten te hebben, kan ik bijna alles weer lezen met zo'n 480MB/s.
Prachtig klassiek voorbeeld dat de ECC (error correction code) flink aan de bak moet om de inhoud goed uit te lezen. Je zou nog even kunnen testen met een complete erase om te kijken of het beter wordt en anders ben ik bang dat het een ander modelletje gaat worden.
Zelf heb ik nog nooit een firmware-update gedaan en vaak is dat niet eens noodzakelijk.
Ik gebruik NVMe, maar de chips op jouw SSD gaan wel degelijk er op achteruit.

PS: Hoe lang is deze SSD buiten gebruik geweest en post eens een test met HDtune. Dan heb je zicht op mogelijke foutieve cellen en weten we meer. Dus schrijf hem nu nog niet meteen af :)

PS2: Samsung SSD's schijnen soms moeite te hebben als de Samsung driver niet is geïnstalleerd. Dat uit zich uit in bitfouten. Ik weet niet of dit voor Sata modellen geld, maar het is dat je het even weet.

[ Voor 5% gewijzigd door jimh307 op 02-12-2020 16:52 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:53
Volgens mij heeft hij hem ook niet afgeschreven, maar doet hij het na de firmware update weer als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schurkzor
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Appie Heijn schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:22:

[Afbeelding]

Voer eens het commando:
"chkdsk <driveletter>: /R" uit op je PC. Eventuele filesystem fouten worden dan hersteld. Verder is het wellicht een slim idee om een backup te maken van je disk als hij op omvallen staat.Dit kan je met de optie "create system image" binnen windows doen. Verder kan je de SMART info nog raadplegen met een tool als HWINFO64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpoppel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09-2024
Mijn PC is momenteel twee jaar oud en heeft als moederbord een MSI Gaming Pro Carbon;
pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon

Nu ben ik van plan om een kingston a2000 1tb er aan te hangen (pricewatch: Kingston A2000 1TB). Hoe weet ik nu of mijn moederbord compatible is?
Ik zie wel M.2 (S600/Pcie3.0x4), 4x SATA-600 staan in het overzicht van mijn moederbord, maar is er bijvoorbeeld een maximum grootte van disk die ondersteund wordt op een moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Nee, zo'n max is er niet, en als die er is kom je daar met een NVME SSD niet overheen, denk aan orde van grootte dat het dan minimaal 8TB SSD zou moeten zijn, maar je koopt nu toch maar max 2TB aan een consumenten SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Elders hier staan dramaverhalen over die Kingston a2000 qua betrouwbaarheid. Zou je dat wel doen?

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het is me de laatste weken een paar keer opgevallen dat in goedkope nieuwe laptops een 1TB m.2 SSD zit die werkt met een single-chip oplossing. Niet alleen 2242 kaartjes, maar ook 2280 kaartjes.

Ik heb nog niet gezien dat je die los kunt kopen. Hoe zit het met de prestaties van dit nieuwe type drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robj28
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:10
joostvanpoppel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:19:
Mijn PC is momenteel twee jaar oud en heeft als moederbord een MSI Gaming Pro Carbon;
pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon

Nu ben ik van plan om een kingston a2000 1tb er aan te hangen (pricewatch: Kingston A2000 1TB). Hoe weet ik nu of mijn moederbord compatible is?
Ik zie wel M.2 (S600/Pcie3.0x4), 4x SATA-600 staan in het overzicht van mijn moederbord, maar is er bijvoorbeeld een maximum grootte van disk die ondersteund wordt op een moederbord?
Ik kan de A2000 totaal niet aanraden, ik zou voor een andere SSD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortestpath
  • Registratie: September 2020
Hoi allemaal, ik heb een week geleden een PC gebouwd met een Kingston A2000 1TB in een Asrock B550m pro4 moederbord, en op random momenten loopt mijn PC vast, zwart scherm met een hoop opslag-gerelateerde errors. Het lijkt alsof de SSD gewoon los wordt gekoppeld van het systeem. Als ik reboot kom ik in de BIOS terecht en is de SSD nergens te vinden. Dit is 5x gebeurd in de afgelopen paar dagen en iedere keer heb ik het opgelost door de SSD eruit te halen en terug te stoppen. 3/5 keer dat het gebeurd is was terwijl ik bestanden aan het kopiëren was. Op ieder ander moment werkt de SSD gewoon normaal.

Ik heb al geprobeerd de SSD in het tweede M.2 slot te testen maar ik krijg het schroefje niet in dat slot gedraaid dus ik kan de SSD er niet goed installeren. Heel stom, bij het eerste slot lukt het me makkelijk. Ik heb geen andere PC waar ik de SSD kan testen.

Weet iemand hoe ik erachter kom of ik een kapotte SSD of een kapot moederbord heb, of dat het ergens anders aan ligt?

edit: volgens Ubuntu disk check is de SSD gewoon gezond.

[ Voor 4% gewijzigd door shortestpath op 13-12-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Lees voor de lol de drie posts boven die van jou eens ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortestpath
  • Registratie: September 2020
Ik had het gezien! Mijn vraag is hoe weet ik het zeker? Straks ruil ik de SSD voor een andere en blijkt het aan m'n moederbord te liggen. Heb niet echt ervaring met dit soort dingen en kon niet veel vinden via google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Andere SSD testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyjBIgqhieejev3lPkRFZm-44eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvZvG4VCUJzQkgEoxJ3niX0q.jpg?f=fotoalbum_largeAangekomen uit China voor 15 euro. Ik ben benieuwd hoe lang deze het vol gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868 schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:54:
[Afbeelding]Aangekomen uit China voor 15 euro. Ik ben benieuwd hoe lang deze het vol gaat houden.
Ik vraag me altijd af of dat de moeite waard is. Je bespaart ~5 euro en als het kapot gaat zit je met eindeloos gezeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
Anoniem: 472287 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:13:
[...]

Ik vraag me altijd af of dat de moeite waard is. Je bespaart ~5 euro en als het kapot gaat zit je met eindeloos gezeur.
Of je accepteert dat je niet meer dan 15 euro schade kunt oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jopie schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:23:
[...]

Of je accepteert dat je niet meer dan 15 euro schade kunt oplopen.
Maar voor ~20 euro heb je hem veel sneller in huis & met normale garantie, dat bedoel ik. Is het dan nog steeds die chinese SSD waard?

Ik heb zelf ook wel eens een m.2 sata uit China gekocht, in de tijd dat M.2 2242 nog onbetaalbaar was hier, en gelukkig nooit gezeur mee gehad. Ik koop zowiezo vrij veel uit China, maar vraag me hierbij toch af of het de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja zo te lezen is er ook gezeur met Kingston ;)
edit: het gaat ook om een zo goedkoop mogelijk computer te maken via V&A en Aliexpress.
Ik zit nu op rond de 170 euro voor het hele syteem met een Xeon met 6c/12t en 32gb ram. Dus dan scheelt elke 5 euro absoluut.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 91868 op 14-12-2020 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robj28
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:10
shortestpath schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:29:
Hoi allemaal, ik heb een week geleden een PC gebouwd met een Kingston A2000 1TB in een Asrock B550m pro4 moederbord, en op random momenten loopt mijn PC vast, zwart scherm met een hoop opslag-gerelateerde errors. Het lijkt alsof de SSD gewoon los wordt gekoppeld van het systeem. Als ik reboot kom ik in de BIOS terecht en is de SSD nergens te vinden. Dit is 5x gebeurd in de afgelopen paar dagen en iedere keer heb ik het opgelost door de SSD eruit te halen en terug te stoppen. 3/5 keer dat het gebeurd is was terwijl ik bestanden aan het kopiëren was. Op ieder ander moment werkt de SSD gewoon normaal.

Ik heb al geprobeerd de SSD in het tweede M.2 slot te testen maar ik krijg het schroefje niet in dat slot gedraaid dus ik kan de SSD er niet goed installeren. Heel stom, bij het eerste slot lukt het me makkelijk. Ik heb geen andere PC waar ik de SSD kan testen.

Weet iemand hoe ik erachter kom of ik een kapotte SSD of een kapot moederbord heb, of dat het ergens anders aan ligt?

edit: volgens Ubuntu disk check is de SSD gewoon gezond.
Hoi,

Je kan een kernel parameter toevoegen dan werkt de SSD wel met linux.
nvme_core.default_ps_max_latency_us=1500
Zonder deze kernel parameter raakte mijn Arch installatie constant corrupt.
Dit voorkomt dat de SSD in zijn allerlaagste power state gaat. Probleem is bekend bij kingston al sins deze SSD op de markt is, maar tot op heden geen fix.

De SSD komt niet meer online uit zijn laagste power state als deze hier in gaat, is een firmware probleem met de SSD.

[ Voor 3% gewijzigd door robj28 op 15-12-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0e2Gum53Y_b7MsFQaB8Bazpk5iU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/om0h62JA4bcvFiQSu4UNA68o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MulEs70ZjYaaFmkbK7w3oXL6_vM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ABHkXHcDoIIe6YsfdybNVRcG.png?f=fotoalbum_largeZit het zo goed? SSD wordt niet herkend in het bios. Ondanks settings als raid en ahci aan of uit. Er branden wel twee rode ledjes op de SSD maar dat schijnt te horen begrijp ik?

edit: laat maar zitten, op het bijgevoegde plaatje van de seller staat ook dat er jumpers verzet moeten worden, terwijl ik die alleen had bijgevoegd om te laten zien dat het mobo beide smaken slikt |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 91868 op 19-12-2020 17:45 ]

Pagina: 1 ... 131 ... 133 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.