Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

• merlin1201
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 12:47
O juist, nou dat is goed om te horen, ik maakte me al zorgen ;-)
Dank je wel voor de moeite, top man.

gr Alex

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Herman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:55
@HollovVpo1nt
@Malantur
HollovVpo1nt schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:08:
[...]

Bedankt voor je reactie. Late reactie van mijn kant :)
Betekent dit dat ik voor beperkt gebruik/backuppen van data en de externe drive op de schap leggen ik beter af ben met een HDD?
Malantur schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:21:
[...]

De goedkoopste ssd's zitten op 95 euro voor 1TB.
De goedkoopste hdd's zitten op 85 euro voor 4TB of 52 euro voor 3TB.
Waarom wil je duur spul op je schab leggen? :)

Artikel uit 2015:
https://www.extremetech.c...e-as-7-days-without-power

Ik weet niet of het toeval is, maar mijn Windows wou ook niet meer booten van mijn ssd na mijn verhuis. Geen idee hoe lang hij zonder stroom heeft gezeten maar waarschijnlijk wel 1-2 weken.
Ik zou het risico niet nemen in ieder geval, al helemaal niet omdat het 4x zo veel kost per TB.

Enige nadeel is dat hdd's toch wel maar half zo traag vullen maar dat is maar éénmalig.
Met veel interesse zit ik jullie discussie te lezen :)
Ik heb namelijk dezelfde vraag. In hoeverre zijn SSD's geschikt voor (langdurige) (offsite) data back-up? Als ik jullie zo volg, dan is hier het antwoord: 'niet'.

Uit het gelinkte artikel (weliswaar van 2015) zou blijken dat in ongunstige gevallen data al na een week corrupt kan raken! Zou dit niet een reden zijn om een enorme disclaimer bij externe SSD's te plaatsen? Let op: je data kan op de plank data verliezen? Hoeveel mensen beseffen dat na een paar jaar bijvoorbeeld je trouwfoto's 'verdwenen' kunnen zijn? Of is er inmiddels nieuwere informatie over 'data retention' van SSD's?

Ik ben wel benieuwd :)

offtopic:
Wellicht een interessant onderwerp voor Tweakers om een item over te maken O-)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13:33
In het artikel van 2015 wordt een tipje van de sluier opgelicht dat 3D nand (wat hedendaags standaard is) een betere data retention zal hebben dan de 2D nand van die tijd.

Met dit aanknopingspunt ben ik hier terecht gekomen:
https://ieeexplore.ieee.org/document/7939077
Watenschappelijke paper "Data-Retention Characteristics Comparison of 2D and 3D TLC NAND Flash Memories"
Data-retention characteristics of 3-dimensional (3D) NAND flash memory have been evaluated with the optimal Vref (read reference voltage) shift in comparison with 2-dimentional (2D) (1Xnm) NAND flash memory. Bit-error rate (BER) of data-retention and write/erase (W/E) cycling in 3D NAND flash are much smaller than that in 2D NAND flash. Also, in 3D NAND flash, BER of Bottom Word-line is 1.9-times higher than Top Word-line, due to wider Vth distribution width. The data-retention lifetime of 3D NAND flash is estimated to about 10 years at 85degC, W/E=1~300 cycles by the Vth distribution margin evaluation without considering the inter-block, inter-wafer and inter-lot variations and process/voltage/temperature (PVT) variations of the read reference voltage circuit. On the other hand, the data-retention lifetime of 2D NAND flash is estimated 1000 years in W/E=1 and is rapidly degraded to 1 year in W/E=300. Therefore, 3D NAND flash is suitable to apply to Cold Flash with a few hundred times update and data center SSD with many times update. 2D NAND flash is suitable for digital archive: millennium memory with only one time write.
Dus klassiek 2D TLC nand zou 1000 jaar data houden als je een nieuwe ssd koopt en éénmalig beschrijft.
Bij een ssd met reeds 300 schrijfcycli op de teller zakt dit naar 1 jaar.
3D TLC nand is 10 jaar ongeacht 1 of 300 schrijcyli.

Met de kanttekening vanuit het artikel van 2015 dat de tempratuur tijdens het schrijven en tijdens het bewaren ook nog een grote invloed hebben op deze cijfers.

MLC zou het nog beter moeten doen dan TLC.
Maar recente MLC disks worden volgens mij niet gemaakt voor consumenten dus kijk je richting woekerprijzen van winkels die nog een onverkochte voorraad hebben liggen.
3D MLC kijk je richting Samsung Pro reeks, ook niet de goedkoopste.

Kortom: dure hobby als je het mij vraagt. Gewoon een oudewetse hdd voor een fractie van de prijs halen :)

Edit: deze is trouwens zeer interessant als de werking van ssd's je interesseert:
https://blog.elcomsoft.co...e-for-imaging-ssd-drives/

[Voor 3% gewijzigd door Malantur op 10-01-2020 13:22]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Herman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:55
@Malantur

Dank voor je info :)
Zal van het weekend me eens inlezen ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:44
Heb deze: pricewatch: Samsung PM871 2,5" 256GB

Wil misschien , als dat veel zin heeft, naar de winnaar SSD guide... pricewatch: Adata Ultimate SU800 256GB

Heeft dat echt zin, of is het BS? Linux komt erop.

• tooter
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19-01 19:06
Nielson schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:38:
[...]
Kan op zich wel hoewel niet ideaal. Welk moederbord heb je precies, heb je in de bios ook geen optie om de controller van IDE naar AHCI om te schakelen? Let op, niet direct doen anders krijg je ws er bsod in je huidige Windows.
Nee dat kan helaas niet want mijn moederboard ondersteund dat niet.Er zit sinds gisteren een ssd in en hij is wel wat sneller geworden dus ik vind het goed zo ;).In ieder geval bedankt voor de feedback.

hehe gek onnie

Pagina: 1 ... 129 130 131 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True