mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB
Achja, kan gebeurenYezpahr schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:37:
[...]
Ah, bedankt voor de duidelijkheid, ik had dit iets té snel doorgelezen en op meerdere websites dezelfde leesfouten gemaakt:
[...]
source: https://www.howtogeek.com...hen-partitioning-a-drive/
Ik had verwacht dat die QVO nog onder de mx500 kon duiken qua prijs maar dat is niet zo..
Naar mijn gevoel is Samsung nog nooit echt de prijsvechter geweest. Zeker sinds de splitsing in EVO en PRO is de EVO redelijk veel waar voor je geld maar nooit de goedkoopste. Ik draai zelf alleen maar Samsung omdat ik vind dat ze ijzersterke producten op de markt zetten.maratropa schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:09:
Het viel me kijkende naar 2,5" sata ssd's op dat een mx500 van 2TB 100 euro goedkoper is dan een 860 evo; kan micron/crucial zo veel goedkoper produceren op dit moment? Ik geloof dat die 860 evo iets sneller is maar niet 100 euro sneller lijkt me..
Ik had verwacht dat die QVO nog onder de mx500 kon duiken qua prijs maar dat is niet zo..
Als je ook kijkt naar het prijsverloop:
De Samsung 860 EVO:
In de eerste drie maanden is de prijs met 200 euro gezakt.
En de Crucial MX500 2TB:
Deze is in de eerste vier maanden net constant gebleven. Logisch, hij is goedkoper op de markt gezet en zal dus waarschijnlijk meer verkocht hebben. In mei-juni moest je voor beide drives 450 euro neertellen. Op dat moment zal de verkoop van de Crucial verminderd zijn, omdat de Samsung iets beter is voor dezelfde prijs. De prijs wordt 75 euro verminderd in de periode van juli-augustus. Hierna gaan ze min of meer constant naar beneden terwijl er een prijsverschil blijft tussen de twee.
Volgens mij is het in het begin gewoon puur genieten van de hogere aandacht (nieuws, reviews, early-adoptors, ...) In de tweede fase dan traag genoeg zakken zodat hij elke keer in bereik komt van meer mensen. Niets van hogere of lagere productiekosten, het lijkt me niet dat je daarmee een prijsdaling van 40% op een jaar kan verklaren. Deels misschien wel hogere yields omdat ze het proces beter onder controle hebben, maar veel meer puur marketing en marge verhogen voor winstmaximalisatie.
De grafiek van de 860 Evo beaamt het verloop trouwens ook:
1,5 maand constant en dan 40% naar beneden in een jaar
En trouwens, ik denk zelfs dat Samsung zijn drives zeer goedkoop kan produceren: alles komt uit eigen fab.
Volgens het nieuwsartikel van een half uurtje geleden krijgen ze zelfs hun eigen fab niet vol. De investeringen van de machines zijn al gedaan, de werknemers zijn aangenomen dus de machines moeten maximaal draaien voor maximaal profijt.
nieuws: IBM laat processors op 7nm door Samsung maken
(Al gaat dit wel op 7nm fabs, waar volgens mij nog geen flash mee gemaakt wordt, maar het schets misschien wel een beeld over de rest van de productiecapaciteit)
Ik verwacht dan ook dat de QVO nog wel wat in prijs zal dalen. Momenteel nog maar 3 weken op de markt en slechts te koop in 5 winkels waarvan er zelfs maar één binnen de 3 dagen kan leveren en twee winkels enkel pre-order..
Je hebt ssd's in de volgende fysieke formaten:Samsonait schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:42:
Dit mis ik nog in de beginpost.
Hoe zit dat nu eigenlijk?!
PCI-e M.2 SSD NVME
of
PCI-e M.2 SSD (SATA)
Ik heb dus een Lattitude 5590 serie, daar zat een PCI-e M.2 ssd in, dus ik dacht! Hee! dat is zon heul snel ding NVME. Maar nee, deze maakt gewoon gebruik van het SATA protocol. Geen NVME
Ik dacht dat die er alleen waren in mSATA die kleintjes,(en wat voor insteek/poort pakken die dan? Geen M.2?) maar dus ook in het volledige formaat.
Waarom? Alleen Prijs?![]()
Want de fabrikant duid hem wel aan als een M.2 SSD drive, maar het is geen NVME wat je dan wel snel zou denken.
En is M.2 nou de formfactor? offf...?![]()
TL;DR:
Kan iemand wij in uitleggen hoe dat nou zit met al die afkortingen. Want net nu ik dacht dat ik het doorhad zie ik ineens Optane drives.
3,5": vooral vroeger de eerste ssd's
2,5": standaard model ssd, standaard voor in een laptop, soms moeilijker in pc case weg te werken
1,8": speciaal model voor zeer kleine laptops
mSATA: insteekmodel, neemt nog minder plek in maar wel nog breed
M.2: insteekmodel, zeer smal en met variable lengte (80mm is de standaard maar kan van 16 tot 110mm gaan)
Merkspecifieke dingen zoals Apple die zijn eigen ssd's ontwerpt met eigen connector
M.2 heeft verschillende pennen gereserveerd voor verschillende toepassingen zoals PCI Express 3.0, SATA 3.0 en USB 3.0. Hierdoor kan je dus even goed een wifi kaartje maken met dezelfde connector.
Een ssd kan je dan nog eens op verschillende manieren met je ssd praten:
SATA: standaard maar komt uit de tijd van de hdd's, beperkt tot pakweg 550MB/s
NVME: van de grond af ontworpen voor ssd
En dan bestond er ook nog een manier om NVME te praten met AHCI, voor de overgang toen je OS nog geen ondersteuning had voor NVME.

Dus jou M.2 SATA kaartje is ontworpen om weinig plek in te nemen, maar niet voor de snelheid. In de praktijk zal het verschil wel bestaan in benchmarks, maar niet echt veel in je gevoel. Behalve dan dat het nu tussen je oren zit, wetende dat je niet het allersnelste hebt
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Overal lees ik andere waarden wat betreft het overhouden van vrije schrijfruimte, het gaat van 5% tot 20% en dat scheelt nogal wat op 1TB. Ik heb nu zo'n 10% over(Windows10 en games)
Wast adviseren de Tweakers? Kan ik uitgaan van wat W10 aangeeft(nu is groen)?
Ik heb met Crystaldiskmark een benchmark gedraaid, zijn de waarden goed?

Ik kan niet veel vinden van wat jou ssd normaal moet halen in CDM, maar de cijfers zien er in ieder geval wel oke uit. Wat een probleem kan zijn als je bovendien nog veel statische data hebt, is dat je steeds dezelfde geheugencellen opnieuw gaat wissen en herschrijven. Ik denk dat de meeste ssd's tegenwoordig wel slim genoeg zijn om af en toe wat data heen en weer te schuiven om ze gelijkmatig te laten slijten, maar je doet wel extra writes. Je levensduur kan dus achteruit gaan, maar al gaat hij van 20 jaar na 10 jaar, tegen dan is hij hopelijk al op pensioenArjantje72 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:38:
Ik heb een 1TB SSD van Crucial MX(CT1050).
Overal lees ik andere waarden wat betreft het overhouden van vrije schrijfruimte, het gaat van 5% tot 20% en dat scheelt nogal wat op 1TB. Ik heb nu zo'n 10% over(Windows10 en games)
Wast adviseren de Tweakers? Kan ik uitgaan van wat W10 aangeeft(nu is groen)?
Ik heb met Crystaldiskmark een benchmark gedraaid, zijn de waarden goed?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit is een beetje klok en klepel verhaalYezpahr schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:58:
Hallo medetweakers, kan iemand mij vertellen waarom mensen liever GPT dan MBR gebruiken op SSD's?
GPT staat erom bekend dat de data 'meerdere' keren word opgeslagen op dezelfde schijf, om dataverlies tegen te gaan.
Maar zorgt dit er dan niet voor dat de schijf twee keer (of meer) word beschreven en dus dat de schijf minder lang mee gaat?
De hele beredenering achter data veelvuldig opslaan snap ik niet. Er zit immers gemiddeld 1.500.000 uur (171 jaar) tussen 2 willekeurige bitflips?
Dus toch maar MBR voor mijn nieuwe SSDtje?
GPT slaat vooral de BOOT -records meerdere keren op, niet alle bestanden.
zie ook: Wikipedia: GUID Partition Table
Wikipedia: GUID Partition Table
Bedankt, tegen die tijd zien we wel verder inderdaadMalantur schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:12:
[...]
Ik kan niet veel vinden van wat jou ssd normaal moet halen in CDM, maar de cijfers zien er in ieder geval wel oke uit. Wat een probleem kan zijn als je bovendien nog veel statische data hebt, is dat je steeds dezelfde geheugencellen opnieuw gaat wissen en herschrijven. Ik denk dat de meeste ssd's tegenwoordig wel slim genoeg zijn om af en toe wat data heen en weer te schuiven om ze gelijkmatig te laten slijten, maar je doet wel extra writes. Je levensduur kan dus achteruit gaan, maar al gaat hij van 20 jaar na 10 jaar, tegen dan is hij hopelijk al op pensioen
In de praktijk merk je nu nog maar weinig van de extra snelheid van de nvme SSDs lees ik zo. Er is nog weinig voordeel bij gaming of andere workloads. Een tijdje terug was er geen winst te behalen met een dual core of quad core cpus, de software kon er nog niet mee overweg. Inmiddels zijn er verschillende games die al beperkt worden door een quad core. Is zo’n ontwikkeling ook te verwachten bij de nmve SSDs?
Toch vraag ik me eerder af wat de toekomst is van SSD's is met SATA. Het is nooit de ideale combinatie geweest, en op dit moment is het overduidelijk de budgetkeuze. Gaan budget-SSD's op SATA blijven, of gaan we daar na verloop van tijd ook een verschuiving richting NVMe zien naarmate dat steeds goedkoper gaat worden?
Sata ssd zullen over een aantal jaar wel verdwijnen denk ik, maar het kan even duren. De HDDs zitten ook nog in nieuwe laptops.
Zou ik deze terug aan de praat kunnen krijgen?
Power on no sata heb ik al uren lang geprobeerd.
Wat zou er kunnen gebeurd zijn dat de ssd nu niet meer herkend wordt door de bios?
Dan heb je nog gewoon fabrieksgarantie toch? Zie hier, minimaal drie of vijf jaar, in beide gevallen zit je goed.peke schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:15:
Ik heb nu een bricked mx300 uit 2016. Zou ik deze terug aan de praat kunnen krijgen?
Ik heb ook wel eens een Crucial ssd terug gestuurd en kreeg probleemloos een andere, via een NL webshop.
Nvm.peke schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:15:
Ik heb nu een bricked mx300 uit 2016.
Zou ik deze terug aan de praat kunnen krijgen?
Power on no sata heb ik al uren lang geprobeerd.
Wat zou er kunnen gebeurd zijn dat de ssd nu niet meer herkend wordt door de bios?
[ Voor 7% gewijzigd door Herman op 22-01-2019 22:24 ]
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ja maar op de ssd staat geen "material number". De factuur heb ik ook niet meer.grun93 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:10:
[...]
Dan heb je nog gewoon fabrieksgarantie toch? Zie hier, minimaal drie of vijf jaar, in beide gevallen zit je goed.
Ik heb ook wel eens een Crucial ssd terug gestuurd en kreeg probleemloos een andere, via een NL webshop.
Ik zal vanavond eens op het doosje kijken, mss staat daar een sticker met nummer op.
Leeg kwam ik op 22.9 sec in de Final Fantasy Stormblood blood. De Intel 520 deed het in 20.4 en de raid0 in 50+ seconde. Moet hem later nog eens op mijn normale machine draaien. Daar deed de NVME 14.nogwat maar daar zit ook een 8700K in ipv een 2500K.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
[ Voor 7% gewijzigd door Roxy90 op 18-02-2019 11:27 ]
OCZ Vertex heeft een niet al te best trackrecord.Roxy90 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:26:
Sinds oktober 2012 gebruik ik mijn OCZ Vertex Plus Series SSD. Werkt perfect en snel.Alleen geeft de GPT soms aan bij opstarten: ''Reboot and select proper Boot Device'' bij opstarten. Het valt me op dat dit vaak gebeurt als de PC lang uit heeft gestaan. Dit probleem is op te lossen de de aan/uit knop te gebruiken of door de voedingsschakelaar uit te zetten en na een paar seconden weer aan te zetten. Tools geven aan de de SSD ok is. Ik vermoed een software foutje van Windows? Met andere woorden hoe herken je dat een SSD kapot dreigt te gaan?
Zoek hier eens in het topic op de kreet: "Reboot and select proper Boot Device"
Wellicht kun je het probleem fixen m.b.v. de genoemde tips?
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
Toe maar, een OCZ Vertex Plus. Dat was eigenlijk al een Vertex Minus (a-synchroon geheugen geloof ik) en dat hij het zo lang uitgehouden heeft!!!Roxy90 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:26:
Sinds oktober 2012 gebruik ik mijn OCZ Vertex Plus Series SSD. Werkt perfect en snel.Alleen geeft de GPT soms aan bij opstarten: ''Reboot and select proper Boot Device'' bij opstarten. Het valt me op dat dit vaak gebeurt als de PC lang uit heeft gestaan. Dit probleem is op te lossen de de aan/uit knop te gebruiken of door de voedingsschakelaar uit te zetten en na een paar seconden weer aan te zetten. Tools geven aan de de SSD ok is. Ik vermoed een software foutje van Windows? Met andere woorden hoe herken je dat een SSD kapot dreigt te gaan?
Beste tip ooit: data veilig stellen nu het nog kan (als nodig) en een nieuwe kopen (bv. Crucial MX500).
Anoniem: 58485
Is de batterij van je PCniet gewoon aan de lege kant? *i.e hij reset z'n settings.Roxy90 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:26:

Nvme

Met Primocache, 8GB toegewezen. Superrrrrsnel.
Ram is valsspelenAnoniem: 58485 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 05:35:
[...]
Is de batterij van je PCniet gewoon aan de lege kant? *i.e hij reset z'n settings.
[Afbeelding]
Nvme
[Afbeelding]
Met Primocache, 8GB toegewezen. Superrrrrsnel.
Eerste check met corrupte firmware

Tweede check met correcte firmware:

Anno 2019 vandaag:

Mwa vorige week twee pc's in elkaar gezet. Beiden met een 9700K. Op de pc met de Samsung 970 Evo plus stond windows 10 er in 3 minuten op inclusief de reboots. Op de pc met de Intel 660P duurde het 9 minuten. De bron was overigens een sneller 'extreme' USB 3.0 stick.tweakje-2018 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:28:
wat valt er eigenlijk te zeggen over de toekomst van de nvme SSDs?
In de praktijk merk je nu nog maar weinig van de extra snelheid van de nvme SSDs lees ik zo. Er is nog weinig voordeel bij gaming of andere workloads. Een tijdje terug was er geen winst te behalen met een dual core of quad core cpus, de software kon er nog niet mee overweg. Inmiddels zijn er verschillende games die al beperkt worden door een quad core. Is zo’n ontwikkeling ook te verwachten bij de nmve SSDs?
Verder worden NVME's SSD's vooral goedkoper dan hun SATA tegenhangers.
Dank je wel voor het delen van je ervaring met beide ssds. Het verschil is groter dan ik had verwacht, maar het is zo te lezen nog wel de moeite om te investeren in een duurdere nvme ssd.sdk1985 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:21:
[...]
Mwa vorige week twee pc's in elkaar gezet. Beiden met een 9700K. Op de pc met de Samsung 970 Evo plus stond windows 10 er in 3 minuten op inclusief de reboots. Op de pc met de Intel 660P duurde het 9 minuten. De bron was overigens een sneller 'extreme' USB 3.0 stick.
Verder worden NVME's SSD's vooral goedkoper dan hun SATA tegenhangers.
Het zal mij benieuwen of pci-express 4.0 nog wat opgeleverd, de eerste ssds die er voordeel bij kunnen hebben zijn ook al weer aangekondigd.
Ik had dat ook niet verwacht maar de Intel 660P is natuurlijk wel een QLC ssd. De Samsung 860 QVO 1TB is ook zo'n QLC model en die is in gaming trager dan mijn Intel 520 120GB uit 2012 (!).tweakje-2018 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:41:
[...]
Dank je wel voor het delen van je ervaring met beide ssds. Het verschil is groter dan ik had verwacht, maar het is zo te lezen nog wel de moeite om te investeren in een duurdere nvme ssd.
Het zal mij benieuwen of pci-express 4.0 nog wat opgeleverd, de eerste ssds die er voordeel bij kunnen hebben zijn ook al weer aangekondigd.
Even bij HWI gekeken; De 660p heeft een steady state performance van 93 MB/s waar de 970 EVO Plus 484 MB/s heeft. Dat is een verschil van factor x5.2. Daarmee is de +- x3 tijd op de Windows installatie zeker niet ondenkbaar.
[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 14-06-2019 15:00 ]
De Nadelen van qlc zijn dan wel duidelijk merkbaar. Na het lezen van een paar reviews had ik dat minder verwacht. Zeker omdat de intel ook een slc cache heeft had niet verwacht dat er bij,met een neem ik aan lege 660p ssd, tijdens het installeren van een OS al duidelijk merkbare verschillen zijn.sdk1985 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:56:
[...]
Ik had dat ook niet verwacht maar de Intel 660P is natuurlijk wel een QLC ssd. De Samsung 860 QVO 1TB is ook zo'n QLC model en die is in gaming trager dan mijn Intel 520 120GB uit 2012 (!).
Even bij HWI gekeken; De 660p heeft een steady state performance van 93 MB/s waar de 970 EVO Plus 484 MB/s heeft. Dat is een verschil van factor x5.2. Daarmee is de +- x3 tijd op de Windows installatie zeker niet ondenkbaar.
Op userbenchmark kwam ik ook wat lager uit dan verwacht na de OS install. Tot je met de Intel SSD toolbox op een paar knoppen drukt. Iets met empty write cache en optimize (trim). Het zijn wel echt budget SSD's. Om games op te zetten verder niet zo'n probleem.tweakje-2018 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:28:
[...]
De Nadelen van qlc zijn dan wel duidelijk merkbaar. Na het lezen van een paar reviews had ik dat minder verwacht. Zeker omdat de intel ook een slc cache heeft had niet verwacht dat er bij,met een neem ik aan lege 660p ssd, tijdens het installeren van een OS al duidelijk merkbare verschillen zijn.
Hier haal ik nog geen 40MB/s op random 4K; https://www.userbenchmark.com/UserRun/17352594
Hier haal ik 108 MB/s en ben ik daarmee sneller dan 98% van de anderen met de 660p: https://www.userbenchmark.com/UserRun/17374773
Op basis van mijn ervaring heb ik voor een OS drive heb ik eigenlijk nog liever een 860 EVO SATA3 dan een Intel 660P NVME. Mijn 850 Evo scoort namelijk na 1+ jaar gebruik zonder cleanup gedoe nog gewoon 67.5 MB/s in diezelfde test. Mijn 960 EVO NVME haalt netjes 85.5 MB/s.
[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 15-06-2019 00:01 ]
Vervolgens had ik ook ergens gevonden dat dode SSD's nog wel eens tot leven kunnen komen als je enkel de power aansluit en de computer een tijdje idle aan laat staan, maar ook dat mocht niet baten.
Nu is het zo dat er belangrijke bedrijfs- en persoonlijke data op deze SSD, dus we willen al het mogelijke proberen om het terug te krijgen. Is er een kans dat we deze data nog kunnen recoveren, of moet ik mijn chef het slechte nieuws gaan vertellen?
Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz
Kwam het toevallig tegen bij Sisoft Sandra. Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord.
Hier staan wat trucs in jouw geval, hopelijk kun je er wat mee. De tip om hem in de oven te bakken, kende ik nog niet.IIsnickerII schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:24:
Is er een kans dat we deze data nog kunnen recoveren, of moet ik mijn chef het slechte nieuws gaan vertellen?
[ Voor 6% gewijzigd door grun93 op 23-07-2019 08:53 ]
Een prijsvechter, al is hij ondertussen alweer een tientje duurder:
pricewatch: Kingston A2000 1TB
Ik heb hem zelf besteld, maar omdat ik geen 2 PCI-e ssd's in mijn computer kan steken (kan wel maar dan verlies ik 3 SATA poorten door het herverdelen van lanes), komt hij bij mij in deze controller:
pricewatch: Asus HYPER M.2 X16 CARD V2
Plaats voor 4 stuks, dus gemakkelijk uit te breiden in de toekomst. (RAID 5 setje?
Verder nog interessant nieuws, voor hen die het gemist hebben eergisteren:
jeroenst in 'nieuws: Toshiba onderzoekt flashgeheugen met vijf bits per cel'
Welke moederbord heb je precies, deze kaart kost je namelijk waarschijnlijk weer (videokaart) PCIe lanes: https://www.asus.com/support/FAQ/1037507Malantur schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:25:
Ik heb hem zelf besteld, maar omdat ik geen 2 PCI-e ssd's in mijn computer kan steken (kan wel maar dan verlies ik 3 SATA poorten door het herverdelen van lanes), komt hij bij mij in deze controller:
Wat ik momenteel wel minder goed vind: ik kan van de ssd geen SMART info uitlezen, en ook geen temperatuur. Ik dacht nogtans dat de Asus kaart geen logica in huis heeft, dus dat alles rechtstreeks over PCI-e wordt afgehandelt. Gek dat de SMART dan niet zichtbaar is?!
[ Voor 27% gewijzigd door Malantur op 28-08-2019 21:48 ]
Ik zie op de Samsung diverse artikelen mbt garantie, garantie process en service centers, maar nergens een optie om deze daadwerkelijk ter RMA aan te bieden.
Iemand ervaring met dit process bij Samsung, of moet ik simpelweg naar een van hun physieke service centers?
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
https://www.livehelpnow.n...=8/31/2019%208:40:57%20AM
Heb je 'm direct via de Samsung site gekocht dan? Anders gewoon bij je verkooppunt aanbieden.Bossie schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:23:
Mijn Samsun 970 Pro is er onlangs mee opgehouden en ik wil deze RMA sturen.
Thanks, heb een klein uurtje naar zoiets als dit gezocht via de samsung site. De terugkomende optie is bellen terwijl in meerdere online artikelen een online RMA request form beschreven werd.spacebird1 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:42:
Heb zelf geen ervaring met samsung...probeer dit..succes..!
https://www.livehelpnow.n...=8/31/2019%208:40:57%20AM
Bizard dat je na je product registratie niet simpelweg een request/ticket kan aanmaken in je producten overview, blijkbaar is dit voornamelijk voor Samsumg zelf (marketing?) ipv voor de consument

@Nielson Tweakers V&A (Samsung 970 Pro 1TB).
[ Voor 22% gewijzigd door Bossie op 31-08-2019 15:32 ]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Heb de best buy guide gelezen en ook de reacties, maar behalve dat het vrij leerzaam is, wordt het toch een beetje een bos en bomen verhaal met alle keuze die er is.
Heb zelf net een nieuwe Dell Inspiron 7590 aangeschaft, de variant met opslag een
256 GB M.2 PCIe NVMe Solid State-Schijf.
Hierop zal ik voornamelijk Windows en applicaties draaien. Ik wil echter nog een grotere (1TB) opslag inbouwen, voor opslag van documenten en foto's. Als ik zo de reacties lees, lijkt het alsof een SATA SSD (bijvoorbeeld de Crucial MX 500) aan te bevelen is. Zeker als je dat ding vol gaat gooien.
Volgens de Dell site zijn dit de opties:

Wat zouden jullie hier adviseren?
Tenzij je de schijf die er nu al in zit wil vervangen, is er maar 1 optie: een 2.5" schijf met sata.BlisterAMG schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:07:
Wat zouden jullie hier adviseren?
Met smartctl kan ik gewoon de SMART uitlezen, dus aan de kaart lijkt het (zoals verwacht) niet te liggen.Malantur schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:44:
Wat ik momenteel wel minder goed vind: ik kan van de ssd geen SMART info uitlezen, en ook geen temperatuur. Ik dacht nogtans dat de Asus kaart geen logica in huis heeft, dus dat alles rechtstreeks over PCI-e wordt afgehandelt. Gek dat de SMART dan niet zichtbaar is?!
Nee die moet er in blijvendcm360 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:49:
[...]
Tenzij je de schijf die er nu al in zit wil vervangen, is er maar 1 optie: een 2.5" schijf met sata.
Dus zo'n Crucial MX500 zou dan een goede optie zijn?!
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
Anoniem: 284785
Malantur schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:25:
Nog maar eens een kickje voor een interessante ssd:
Een prijsvechter, al is hij ondertussen alweer een tientje duurder:
Plaats voor 4 stuks, dus gemakkelijk uit te breiden in de toekomst. (RAID 5 setje?)
Wat voor SSD heb je in de Asus Hyper M.2 x16 zitten en is deze in jouw geval bootable? Heb zelf deze week de Asus Hyper M.2 x16 V2 in combinatie met een Samsung 970 PRO gekocht. De SSD wordt niet herkend in de BIOS van mijn oude z87 chipset moederbord, ook niet na een speciale BIOS-mod flash om UEFI NVMe SSD's te herkennen. De 970 PRO wordt overigens wel herkend in Windows 10 en werkt gewoon en is bloedsnel, maar dus niet als bootdisk.Malantur schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:44:
Ik heb er nu gewoon 1 M.2 ssd in zitten en dit werkt perfect. Ik heb een Gigabyte Z170 moederbord dus al een ouder type. Ik heb er niet op nagedacht en over de V2 was nog niet veel te vinden (nieuw type, nog niet zo lang uit) dus redelijk blindelings gekocht. Ach ja, dan blijft het bij 1 ssd tot ik eens een recenter Asus moederbord op de kop tik.
Als ik de oude Samsung 950 PRO inbouw in de Asus Hyper x M.2 x16, dan wordt deze herkend in het BIOS en is daarmee bootable. Het schijnt dat dit een Legacy device is met een eigen controller, wat de nieuwere 970 PRO dus niet heeft. Wanneer de 970 PRO als 2de SSD in de Asus Hyper x M.2 x16 is ingebouwd, dan wordt deze niet gevonden in Windows 10. De 970 PRO wordt ook niet herkend in mijn oude Asus Hyper M.2 x4.
Wat ik zo op fora lees is de Asus Hyper M.2 x16 een lastig apparaat waarmee alleen met Intel SSD's een RAID-opstelling kan worden gemaakt.
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 284785 op 06-09-2019 12:42 ]
Toen ik de Asus HYPER M.2 X16 CARD V2 net had geïnstalleerd kon ik ook maar 1 aangesloten schijf detecteren, pas nadat ik het PCI-e x16-slot had ingesteld op 4x4 werden 2 andere schijven ook zichtbaar in zowel de BIOS als het OS.
Dat klopt, mijn mobo ondersteunt geen bifurcation (opsplitsing) waarmee dus maximaal 1 SSD wordt herkend. Op zich geen probleem om een enkele 970 PRO te gebruiken, alleen dus niet bootable. Maaar dat laatste zal ongetwijfeld te maken hebben met de beperkte functionaliteit van het Z87/Haswell moederbord. Dat de Samsung 950 PRO wel werkt, was puur geluk geweest dankzij de eigen ingebouwde Legacy controller.dcm360 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:16:
Het is een 'lastig' apparaat omdat het vrij weinig meer is dan een simpele printplaat: alles wat je aan functionaliteit kan willen of krijgen moet van het moederbord komen. In een oud moederbord kan je er dus maar 1 SSD op aansluiten, want je kan niet instellen dat het PCI-e slot waar de kaart in zit opgesplitst moet worden.
Toen ik de Asus HYPER M.2 X16 CARD V2 net had geïnstalleerd kon ik ook maar 1 aangesloten schijf detecteren, pas nadat ik het PCI-e x16-slot had ingesteld op 4x4 werden 2 andere schijven ook zichtbaar in zowel de BIOS als het OS.
Zijn er alternatieven?
-edit:
https://www.anandtech.com...ie-x16-nvme-ssd-raid-card
The only downside is that they rely on the processor bifurcation, i.e. the ability for the processor to drive multiple devices from a single PCIe x16 slot. HighPoint has got around that limitation.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 284785 op 06-09-2019 15:01 . Reden: toevoeging ]
Ik denk dat die chip per september 50 euro in prijs is gezakt, want op Aliexpress zijn zo'n beetje alle shops voor vergelijkbare kaarten naar net boven de 150 euro (ex) gegaan sinds een week of wat.Anoniem: 284785 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:32:
[...]
Zijn er alternatieven?
-edit:
https://www.anandtech.com...ie-x16-nvme-ssd-raid-card
Als het je niet te doen is om de snelheid, maar om de opslagruimte, zou je een „miners” PCI-to-PCI bridge kunnen proberen: die kosten een paar tientjes voor 3 of 4 slots. Het nadeel is dat ze PCI Gen2 en x1 zijn, maar verder werkt het wel. Ik heb er een paar uitgeprobeerd en tot nu toe werkt het prima.
En een andere oplossing, die ik nog niet uitgeprobeerd heb: er zijn tegenwoordig ook externe behuizingen voor NVMe drives met USB3.0 connectiviteit, dan kan je gewoon een USB3.0 hub nemen om "onbeperkt" NVMe drives toe te voegen aan je systeem.
[ Voor 13% gewijzigd door aawe mwan op 06-09-2019 18:51 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Nu zit de oude 950 PRO dus in de nieuwe Asus Hyper M.2 x16 V2 in een PCI-e 2.0 (Gen2) x4 slot en de nieuwe 970 PRO in de oude Asus Hyper M.2 x4 in een PCI-e_2 3.0 (Gen3) 16x slot, werkend op max 4x uiteraard. Dit omdat anders de grotere Asus x16 kaart m'n videokaart ventilators volledig afdekt. :-)
Voor de snelheid maakt het ook niet uit welke Asus kaart. De 970 zit hiermee iig op een 3.0 PCI-bus met max. 3,94 GB/s, op de andere bus is dat 2.0 GB/s en voldoende voor de S950 met in mijn geval een seq. r/w van (slechts) 1.500/900 MB/s, zoals in de originele config. De 970 haalt bijna de maximale specs in de Magicians's benchmark, wat lager in AS SSD.
Ik heb hier niet voor gekozen omdat ik er gewoon zelf voor zorg dat ik deze niet helemaal vol zet. Nu vraag ik mij af, komt dit op hetzelfde neer? Of benut de SSD alleen die extra werkruimte indien deze apart middels een partitie is aangegeven?
Het maakt niet uit of je de ruimte zelf leeg laat door middel van er geen partitie plaatsen of er geen data op te zetten, zo lang je er voor zorgt dat trim werkt (wat vast het geval is). Een SSD kan hoe dan ook niet uitgaan van een partitietabel, want in principe kan er ook gewoon buiten gepartitioneerde ruimte data neergezet worden.
Wij gebruiken speciale software waarvan de makers intussen opgedoekt zijn, dus ik kan geen support krijgen om eventueel te herinstalleren...
Aangezien je spreekt over een IDE schijf moet je ook even goed opletten of de schijf-controller in het bios op AHCI mode staat zodat je het meest uit je schijf kan halen. Mocht dat niet het geval zijn, zet m op AHCI. Vroeger had deze switch wel als gevolg dat bestaande Windows-installaties dan niet meer wilde starten en je een herinstall moest doen. Of dat tegenwoordig met W10 anders is zou je even zelf uit moeten zoeken (als je überhaupt W10 hebt).
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
Of bedoel je dat die oude harddisk nog een PATA- aansluiting heeft?jakob schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:53:
Ik zou een Samsung SSD willen bestellen voor de workstation op het werk, na goede ervaringen bij een laptop. Bij nader onderzoek lijkt deze computer nog een IDE-harde schijf te gebruiken, hoewel de computer niet zo oud is(denk een jaar of 6). Zou de samsung software de schijf kunnen klonen naar de SSD?
Wij gebruiken speciale software waarvan de makers intussen opgedoekt zijn, dus ik kan geen support krijgen om eventueel te herinstalleren...
Als je moederbord óók nog een SATA-aansluiting heeft waar je de SATA-SSD op kunt aansluiten, kun je naar hartenlust clonen met de Samsung software.
Als de PC geen SATA-aansluiting heeft, kan je een SSD in de praktijk vergeten: SSD's met een PATA aansluiting zijn zeldzaam en (te) duur.
Sata aansluitingen zijn geen probleem, bedankt.Renault schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:31:
[...]
Of bedoel je dat die oude harddisk nog een PATA- aansluiting heeft?
Als je moederbord óók nog een SATA-aansluiting heeft waar je de SATA-SSD op kunt aansluiten, kun je naar hartenlust clonen met de Samsung software.
Als de PC geen SATA-aansluiting heeft, kan je een SSD in de praktijk vergeten: SSD's met een PATA aansluiting zijn zeldzaam en (te) duur.
Al is 10% nu ook geen ramp als je ziet dat je voor 100-130 euro al 1TB kan kopen.De prijzen van ssd’s gaan in het komende kwartaal met zo’n tien procent toenemen. Dat stelt Digitimes op basis van bronnen binnen de industrie. Fabrikanten van nand-flash verlaagden de productie, maar nu neemt de vraag toe.
Ik heb zelf de Inspiron 7590 en een 2de SSD is geen probleem. Mijn 2de SSD is een 1TB Samsung Evo+. De voorstel in de documentatie van Dell is alleen marketingtechnisch, vlgs mij. 1 of 2TB is dus geen probleem.BlisterAMG schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:12:
[...]
Nee die moet er in blijven![]()
Dus zo'n Crucial MX500 zou dan een goede optie zijn?!
Is dat een 2.5 inch ssd die je er bij hebt geplaatst?NTwoO schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:16:
[...]
Ik heb zelf de Inspiron 7590 en een 2de SSD is geen probleem. Mijn 2de SSD is een 1TB Samsung Evo+. De voorstel in de documentatie van Dell is alleen marketingtechnisch, vlgs mij. 1 of 2TB is dus geen probleem.
Of een m2?
Ik heb die crucial thuis liggen nu, maar er zat geen kabeltje in de laptop om op aan te sluiten. Die moeten bestellen en is nu binnen. Moet nog inbouwen. Hopelijk is de kabel niet te kort

Ik heb die net de 56w, daar past er wel 1 naast.NTwoO schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:32:
De uitvoering met 97Wh heeft geen plaats voor de sata 2.5" SSD. Alleen een 2de m.2
Ik dacht ik neem een 2.5 inch ssd, zou geschikter zijn voor puur en alleen opslag, maar begin er spijt van te krijgen, want ik denk dat die kabel het niet redt. Als het niet past gaat zowel caddy, kabel als ssd terug en neem ik zo'n m2...
Heb jij de service pdf gelezen? daar staat wel eea in. Ik kan het voor je doorspitten, maar het lukt je vast ookBlisterAMG schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:53:
[...]
Ik heb die net de 56w, daar past er wel 1 naast.
Ik dacht ik neem een 2.5 inch ssd, zou geschikter zijn voor puur en alleen opslag, maar begin er spijt van te krijgen, want ik denk dat die kabel het niet redt. Als het niet past gaat zowel caddy, kabel als ssd terug en neem ik zo'n m2...
EDIT: kon het toch niet laten. Het ging vrij snel, dus in de service manual is wel te zien dat er een speciale Dell kabeltje is om aan de moederbord aan te sluiten.. Details op pagina 27.
[ Voor 16% gewijzigd door NTwoO op 19-10-2019 14:30 ]
Klopt, had ik al gezien. Maar kom maar eens aan die kabel. Had met Dell gebeld en die verwezen me naar Ali of Alternate. Uiteindelijk op Amazon 1 gevonden. Kabel te kort. De 2.5inch ssd en die caddy+kabel gaan terug en koop wel een m2 ssd.NTwoO schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:22:
[...]
Heb jij de service pdf gelezen? daar staat wel eea in. Ik kan het voor je doorspitten, maar het lukt je vast ookMijn 2de SSD draait eigenlijk mijn primaire OS (Linux), dus die wil ik wel een beetje vlot hebben. Voor extra opslag is de SATA met SSD of hybride/Hdd natuurlijk ook prima.
EDIT: kon het toch niet laten. Het ging vrij snel, dus in de service manual is wel te zien dat er een speciale Dell kabeltje is om aan de moederbord aan te sluiten.. Details op pagina 27.
Heb nu de variant met de 256 GB M.2 PCIe NVMe Solid State-Schijf. Daarop draait Windows. De 2e schijf is puur voor opslag. Ga nu wel kijken naar een m2 ssd. Had bewust gekozen om niet voor de 512 gb voorgeïnstalleerde versie omdat ik dat te weinig vond voor opslag. Daarom de kleinere 256 genomen om zelf uit te breiden met 1tb. Nog alternatieven voor de evo?
Volgens Samsung Magician is de schijf condition "goed". Totaal geschreven Bytes is 20 TB. Ook de benchmark uitslag lijkt normaal (read 2918 MB/s, write 1743 MB/s).
Terugkopiëren, dus 960 Evo naar 970 Evo Plus gaat met iets van 1.2 GB per seconde.
Is de 960 Evo defect?
Alles is aangesloten op een Gigabyte Aorus Z370 gaming 7 in het bovenste en het middelste M.2 slot.
Edit: Het lijkt iets met windows te betreffen. File transfers naar mijn documenten en bureaublad zijn traag, naar andere mappen haal ik 500 a 600 MB/s.
[ Voor 64% gewijzigd door Cobiwan op 21-10-2019 21:25 ]
Slachtoffer van zijn eigen grote succesBasekid schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:50:
Bwoah wat is de A2000 - 1TB van Kingston slecht te verkrijgen zeg... mijn order is al 2x uitgesteld en wacht nu al 2 weken ofzo.
De prijsgrafiek is redelijk grappig:

Prijs is op 3 maand tijd alleen maar gestegen. Op 14 augustus heb ik hem besteld voor 114,90 euro, direct leverbaar.
Er zijn alternatieven beschikbaar: SSD alternatief voor de Kingston A2000 1TBMalantur schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:27:
[...]
Slachtoffer van zijn eigen grote succes![]()
De prijsgrafiek is redelijk grappig:
[Afbeelding]
Prijs is op 3 maand tijd alleen maar gestegen. Op 14 augustus heb ik hem besteld voor 114,90 euro, direct leverbaar.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Let wel op dat het om een externe aanbieder gaat. Actief sinds: 23 september 2019. Ik zou in elk geval niet met iDeal betalen.Walker1974 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:45:
Op dit moment worden de Samsung 860 EVO en de 970 EVO m.2 voor zeer scherpe prijzen aangeboden op Bol.com. Lager dan de Kingston...
De 860 EVO 1TB is 100 euro, terwijl de Crucial MX500 1TB maar 80 euro kost.Walker1974 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:45:
Op dit moment worden de Samsung 860 EVO en de 970 EVO m.2 voor zeer scherpe prijzen aangeboden op Bol.com. Lager dan de Kingston...
Er zijn er wel wat die in de aanbieding staan:
pricewatch: Samsung 860 EVO 1TB
pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB
pricewatch: Samsung 860 QVO 1TB
pricewatch: Samsung 860 QVO 2TB
pricewatch: Intel 660p 2TB
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB
pricewatch: Crucial BX500 240GB
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 2TB
pricewatch: Samsung 970 EVO 500GB
En waarschijnlijk zie ik er nog een aantal over het hoofd.
[ Voor 7% gewijzigd door Malantur op 14-11-2019 09:24 ]
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
In laptops heb je vaak nog enkel 2,5" drives nodig.
En in mijn desktop heb ik persoonlijk 2 Nvme drives als boot schijf, maar ook nog 1 Sata drive voor games op te installeren. Een vriend van mij heeft een oudere desktop (met Intel high end processor plaform van meerdere jaren geleden), die heeft nog geen Nvme slots dus is gewoon aangewezen op Sata ssd's. Ik heb hem dan ook gewezen op deze kortingen.
XBL: Plank268
als je een vrije pci-e (x4) slot heb heb je voor 2 tientjes al een nvme adapter voor je (legacy) pcMalantur schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:38:
Tja in theoretische performance natuurlijk totaal andere dingen, maar ook andere use cases.
In laptops heb je vaak nog enkel 2,5" drives nodig.
En in mijn desktop heb ik persoonlijk 2 Nvme drives als boot schijf, maar ook nog 1 Sata drive voor games op te installeren. Een vriend van mij heeft een oudere desktop (met Intel high end processor plaform van meerdere jaren geleden), die heeft nog geen Nvme slots dus is gewoon aangewezen op Sata ssd's. Ik heb hem dan ook gewezen op deze kortingen.
ora et labora
Anoniem: 472287
Voor minder ook wel, 3eu van AliExpress. Maar die oude borden ondersteunen geen BOOT vanaf die NVMe disks op die manier. Werkt verder wel prima als non boot disksmrc4nl schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:07:
[...]
als je een vrije pci-e (x4) slot heb heb je voor 2 tientjes al een nvme adapter voor je (legacy) pc
Weet iemand dat misschien?
[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 28-11-2019 14:10 ]
Welke firmware nummer? Op de site van Samsung vind ik enkel de 3B7QCXE7, maar met de zoekfunctie op deze nummer kom ik op posts van 2017-2018chim0 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:07:
Zojuist nieuwe firmware op een 860 EVO geïnstalleerd, maar ik kan nergens een changelog vinden.
Weet iemand dat?
RVT04B6Q daar heb ik al op gezocht, maar niks.Malantur schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:10:
[...]
Welke firmware nummer? Op de site van Samsung vind ik enkel de 3B7QCXE7, maar met de zoekfunctie op deze nummer kom ik op posts van 2017-2018
Dat is trouwens de 960 waar jij het over hebt. Ik heb het over de 860.
[ Voor 10% gewijzigd door chim0 op 28-11-2019 14:23 ]
https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/
Gaat maar tot 850 en 900 serie

Een vraagje. Ik zie dat SSD's aanzienlijk goedkoper zijn geworden. Ik ben op zoek naar externe opslag op mijn persoonlijke data in te backuppen, merk dat mijn laptops vol raken. Ik heb een leken vraag: zijn SSD's geschikt voor lange termijn opslag/ backup van data? Lach me a.u.b. niet uit, maar ik meen gelezen te hebben dat SSD's meer gevoelig zijn voor data deterioration dan HDD's.
Grtz.
Enkele feiten:HollovVpo1nt schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:46:
Hallo allemaal,
Een vraagje. Ik zie dat SSD's aanzienlijk goedkoper zijn geworden. Ik ben op zoek naar externe opslag op mijn persoonlijke data in te backuppen, merk dat mijn laptops vol raken. Ik heb een leken vraag: zijn SSD's geschikt voor lange termijn opslag/ backup van data? Lach me a.u.b. niet uit, maar ik meen gelezen te hebben dat SSD's meer gevoelig zijn voor data deterioration dan HDD's.
Grtz.
- ssd’s hebben beperkte schrijfcyclussen. Als je ze vol schrijft en afkoppelt kan dit nooit een probleem zijn.
- ssd’s slaan informatie op in cellen met elektronen. Grootte orde 10 elektronen per bit. Er is altijd kans dat elektronen de cel verlaten en dat er maar 9 meer over blijven. Naar mate de tijd verstrijkt is er kans dat er maar 5 over blijven, en dan denkt je ssd niet meer dat er een 1 staat maar een 0.
Om dit te vermeiden schrijft de ssd om de zoveel tijd de gegevens opnieuw naar 10 elektronen. Gewoon jaren op het schab leggen kan dus betekenen dat je data corrupt wordt. QLC zal hier meer last van hebben dan TLC, en MLC en SLC nog minder.
Is dat laatste 8 jaar later nog steeds het advies? Schone install i.p.v. clone. Er is een ssd onderweg voor mijn laptop, lang leve black fridayAnoniem: 303530 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:38:Ik heb een SSD gekocht; maar hoe kan ik deze het beste installeren?
Vanaf Windows 7 zou een verse installatie voldoende moeten zijn. Er zijn niet echt extra stappen voor een normale installatie van een SSD. De standaardinstallatie is optimaal voor het gros van de mensen. De tweaks waar je veel over leest, zijn overbodig en kunnen zelfs negatief uitpakken.
De dingen die doorgaans wel worden aangeraden, zijn:
• Doe een verse installatie van Windows, en geen clone-installatie van HDD naar SSD. Dat laatste is minder optimaal en er kunnen dingen misgaan die de prestaties en in zekere zin ook de levensduur van de SSD negatief kunnen beïnvloeden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nu, dat was dus een desillusie... Verkopende partij Super Deals heeft de boel belazerd. En ik was niet de enige blijkbaar. Bol.com heeft het goed opgelost.Walker1974 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:08:
Ik heb zowel een 860 als een 970 , beide als 1TB, besteld, dus ben benieuwd wat er binnen gaat komen.
Geld terug of alsnog uitgeleverd?Walker1974 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:26:
[...]
Nu, dat was dus een desillusie... Verkopende partij Super Deals heeft de boel belazerd. En ik was niet de enige blijkbaar. Bol.com heeft het goed opgelost.
Ik heb nu bij 4 laptops gewoon een clone gedaan, nooit een centje pijn gehad. Maar ja, het kan altijd niet helemaal goed gaan, maar een verse installatie kan om wat voor reden dan ook mislukken. Ik zie geen probleem in een clone maken en zou het bij een volgende keer gewoon weer doen.Raven schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:40:
[...]
Is dat laatste 8 jaar later nog steeds het advies? Schone install i.p.v. clone. Er is een ssd onderweg voor mijn laptop, lang leve black friday, en nu ben ik aan het Googlen naar hoe het beste de dual boot (Win10+Ubuntu) over te zetten. Bij voorkeur zonder herinstall... 't is wel lastig, als ik al wat vind dat zowel Windows als Linux filesystems ondersteund, dan is er geen ondersteuning voor klonen naar kleinere partities
Geld terug... De externe verkoper verstuurde lege doosjes...
Super Deals B.V.
Hoofdvestiging
Bestaande handelsnamen
Super Deals B.V.
Statutaire naam
Super Deals B.V.
KVK 75822369
Vestigingsnr. 000043672787
Trasmolenlaan 12
3447GZ
Woerden
Hier wel een centje pijn en ik heb geen flauw idee waaromEcoR schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:26:
[...]
Ik heb nu bij 4 laptops gewoon een clone gedaan, nooit een centje pijn gehad. Maar ja, het kan altijd niet helemaal goed gaan, maar een verse installatie kan om wat voor reden dan ook mislukken. Ik zie geen probleem in een clone maken en zou het bij een volgende keer gewoon weer doen.

Had beide Windows installaties (7* en 10) gekloond, Kubuntu heb ik niet gekloond maar kale install gedaan naast de gekloonde Windows installs op de ssd en heb Grub op de ssd laten zetten.
(*Die moet nog uitgemest worden en dat gaat wat rapper op een ssd
Wanneer de laptop van de ssd boot krijg ik de grub van de nieuwe installatie te zien, die geeft zowel de nieuwe als oude Windows en Kubuntu installs weer.
Selecteer ik de nieuwe Kubuntu install, dan start die netjes van de ssd op, selecteer ik een van de Windows entries, dan krijg ik telkens de hdd-installs te zien i.p.v. de ssd-installs terwijl de verwijzingen wel goed lijken te zijn (oude twee sda1 en sda2 , de gekloonde sdb1 en sdb2) .....
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 14-12-2019 18:02 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb hier een klein vraagje waar ik zo snel even geen andwoord op kan vinden en hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een desktop die ik wil voorzien van een ssd.Maar lee dat de controller dan een AHCI functie moet hebben?
Mijn vraag is of een van deze 2 controllers een ssd kan aansturen en of het wel zin heeft.

Mvg
[ Voor 4% gewijzigd door tooter op 03-01-2020 16:56 ]
hehe gek onnie
Kan op zich wel hoewel niet ideaal. Welk moederbord heb je precies, heb je in de bios ook geen optie om de controller van IDE naar AHCI om te schakelen? Let op, niet direct doen anders krijg je ws er bsod in je huidige Windows.tooter schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:55:
Ik heb een desktop die ik wil voorzien van een ssd.Maar lee dat de controller dan een AHCI functie moet hebben?
Mijn vraag is of een van deze 2 controllers een ssd kan aansturen en of het wel zin heeft.
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie. Late reactie van mijn kantMalantur schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:00:
[...]
Enkele feiten:
- ssd’s hebben beperkte schrijfcyclussen. Als je ze vol schrijft en afkoppelt kan dit nooit een probleem zijn.
- ssd’s slaan informatie op in cellen met elektronen. Grootte orde 10 elektronen per bit. Er is altijd kans dat elektronen de cel verlaten en dat er maar 9 meer over blijven. Naar mate de tijd verstrijkt is er kans dat er maar 5 over blijven, en dan denkt je ssd niet meer dat er een 1 staat maar een 0.
Om dit te vermeiden schrijft de ssd om de zoveel tijd de gegevens opnieuw naar 10 elektronen. Gewoon jaren op het schab leggen kan dus betekenen dat je data corrupt wordt. QLC zal hier meer last van hebben dan TLC, en MLC en SLC nog minder.
Betekent dit dat ik voor beperkt gebruik/backuppen van data en de externe drive op de schap leggen ik beter af ben met een HDD?
De goedkoopste ssd's zitten op 95 euro voor 1TB.HollovVpo1nt schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:08:
[...]
Bedankt voor je reactie. Late reactie van mijn kant
Betekent dit dat ik voor beperkt gebruik/backuppen van data en de externe drive op de schap leggen ik beter af ben met een HDD?
De goedkoopste hdd's zitten op 85 euro voor 4TB of 52 euro voor 3TB.
Waarom wil je duur spul op je schab leggen?
Artikel uit 2015:
https://www.extremetech.c...e-as-7-days-without-power
Ik weet niet of het toeval is, maar mijn Windows wou ook niet meer booten van mijn ssd na mijn verhuis. Geen idee hoe lang hij zonder stroom heeft gezeten maar waarschijnlijk wel 1-2 weken.
Ik zou het risico niet nemen in ieder geval, al helemaal niet omdat het 4x zo veel kost per TB.
Enige nadeel is dat hdd's toch wel maar half zo traag vullen maar dat is maar éénmalig.
PATA-controllers zijn meestal nog zo langzaam dat AHCI geen enkele zin heeft, los daarvan zijn PATA-SSD's zeldzaam en vaak duur.
Je kunt het best een SATA SSD kopen en die aansluiten op een SATA poort.
Daarna maak je een Windows 10 (als je dat hebt) USB-stick aan met Windows Media creator.
Vervolgens trek je veiligheidshalve de bestaande harddisk los (zodat de hele bootsector met zekerheid op de SSD terecht komt).
Daarna zet je in de BIOS op de SATA controller AHCI aan en je installeert er (dezelfde versie van) Windows op.
Tijdens de installatie van Windows kan je het licentiecode-venster overslaan, dat komt later vanzelf in orde.
Overgaan van een HDD naar een SSD met AHCI aan is zowat een (goedkope) verjongingskuur voor je PC!
En de bestaande harddisk kan je (met de PC uit) weer terug aansluiten na de installatie van Windows en gewoon verder gebruiken.
Waarom geef mijn net ingebouwde samsung QVO 1TB. de eerste keer nette read/write waarden rond de 500 mb/s. Maar daarna dropt deze write waarden naar rond de 60/80 mb's. bij volgende testen,
Blackmagic en amorphousdiskmark gebruikt. geven allebei hetzelfde aan
Ik gebruik een iMac late 2013.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
60 milibit per seconde lijkt me erg laag... 60 megabit/seconde ook, nog sterker, zelfs 60 megabyte per seconde is enigzins laag.merlin1201 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:43:
Graag even jullie mening.
Waarom geef mijn net ingebouwde samsung QVO 1TB. de eerste keer nette read/write waarden rond de 500 mb/s. Maar daarna dropt deze write waarden naar rond de 60/80 mb's. bij volgende testen,
Blackmagic en amorphousdiskmark gebruikt. geven allebei hetzelfde aan
Ik gebruik een iMac late 2013.
Het klinkt alsof de benchmark eerst cache gebruikte, en daarna naar de disk ging. Ondersteunt je mac wel sata3 (6G), staat write caching aan op de ssd, zijn je partities aligned, gebruik je geen disk encryptie, hoe is de drive aangesloten, toch niet via USB?
Write caching heb ik geen idee van eigelijk.
Wel is het zo als ik de iMac aan/uit zet. dat ik dan wel weer eerst de 500/500 krijg.
Fabrikant: Intel
Product: 8 Series Chipset
Verbindingssnelheid: 6 gigabit
Overeengekomen verbindingssnelheid: 6 gigabit
Fysieke verbinding: SATA
Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Even de spec's gestolen uit een review:

Je hebt 6 a 42GB (afhankelijk van hoe vol je drive zit) SLC cache die 520MBps schrijft.
Nadien schrijft hij verder met 80MBps.
Snel gerekend:
neem 30GB aan 500MBps: na 60 seconden zit je buffer vol.
Vanaf dan schrijf je met 80MBps.
Als je stopt met schrijven, dan begint hij op de achtergrond zijn SLC cache naar de QLC te schrijven. 30GB aan 80MBps is dit duurt een dikke 6 minuten. Daarna zou hij weer aan volle snelheid moeten draaien.
Als hij in het begin wel 500MBps haalde is er echt geen probleem hoor, je bent puur je schijf aan het verslijten door zo veel benchmarkt te draaien. Je drive kan 360TB aan writes aan dus hoewel het ruim is is er wel een beperking op.
[ Voor 3% gewijzigd door Malantur op 09-01-2020 16:17 ]
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.