SSD met dure software clonen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieksw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 17:25
Mijn vraag
Ik heb een SSD in mijn oude Ideapad van Lenovo (330-15ICH). Deze heeft maar 1 PCI express van 128 GB. Deze wil ik vervangen (en heb al gekocht) door een 2 TB Samsung EVO 990. Helaas werkt de Samsung Magician niet, want op de SSD zit de windowspartitie. En ik heb dus een enclosure gekocht die weliswaar mijn nieuwe SSD als harde schijf laat zien, maar hij wordt niet herkend door de Samsung Software.

Nu zit op mijn huidige harde schijf in de windows partitie dure gekochte software. Dit was een perpetual licentie maar bedrijf is overgenomen en ik kan geen nieuw programma downloaden. Ik zou dus heel graag de bestaande software overnemen op de nieuwe harde schijf. Zonder gedoe.
Ik vind het best wel spannend om over te zetten en zie van alles om systeembestanden over te zetten, maar mijn vraag is of bij clonen mijn huidige software nog zal werken op de nieuwe schijf.

Welk programma kan ik dan het makkelijkst gebruiken?

Ik heb Windows 11 geïnstalleerd (deze laptop kwam nog van windows 7 volgens mij)
...
Ik lees Macrium, EASEUS en zo en heb het idee dat als ik alles wil, ik daarvoor moet betalen. Klopt dat? Weet iemand een makkelijke manier om de disk te clonen zonder risico's?

Beste antwoord (via mieksw op 16-10-2024 14:48)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
The_Doman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:24:
Voor nog wat gratis mogelijkheden kan je ook nog naar Hiren’s BootCD PE kijken.
Hierop staan ook goed bruikbare partition/image/clone tools.

Bijvoorbeeld Macrorit Partition Expert:
Dat was net weer een slecht gekozen voorbeeld blijkbaar. |:(
Ik heb nog eens wat partitie/imaging tools getest van die Hiren’s BootCD PE.
Macrorit Partition Expert was nu juist degene die consequent een BSOD gaf bij het starten van de gekloonde SSD. :-(
Waarschijnlijk heb je de volledige versie nodig om de systeemschijf op de juiste wijze (aanpassen boot/BCD) te kunnen klonen.

De programma's die het wel goed en volledig doen:
Macrium Reflect PE v7.3.5925 Aanpassen van de partities gaat wat omslachtig bij deze oudere versie.
DiskGenius v5.5.1.1508 Werkt prima met optie migrate OS.
EaseUS Partition Master v14.5 Ook heel goed, met automatisch of handmatig partities aanpassen.

De andere tools werken niet of onvolledig zover ik kon testen.
AOMEI Partition Assistant v10.2.2 Volledige versie nodig om partitie groottes aan te kunnen passen.
Lazesoft Disk Image & Clone v4.7 Gaf bij mij geen bootable SSD?
Acronis Cyber Protect b40901 Geeft pas laat, bij het starten van de kloon operatie, dat je de volledige versie moet aanschaffen. :-(

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik gebruik altijd MiniTool om SSD's te klonen. Gratis te gebruiken.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Twazerty schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:15:
Ik gebruik altijd MiniTool om SSD's te klonen. Gratis te gebruiken.
Niet meer helaas, moet je tegenwoordig kopen voor die feature.

Ik heb de laatste keer toen ik daar tegenaan liep een USB stick met Clonezilla gemaakt, die ging ook prima om met GPT en was in een zucht en een scheet klaar met clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

_JGC_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:23:
[...]

Niet meer helaas, moet je tegenwoordig kopen voor die feature.

Ik heb de laatste keer toen ik daar tegenaan liep een USB stick met Clonezilla gemaakt, die ging ook prima om met GPT en was in een zucht en een scheet klaar met clonen.
Sure? Ik zie dit nog staan:
Free copy the non-system disk and partition for instant usage.

Ik kloon altijd door beide schijven aan een andere computer te hangen. Dus ik kloon nooit vanaf de huidige windows installatie.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@mieksw
Waarom clonen?
Beste is gewoon lekker een verse installatie. Data kan je prima backuppen of uitlezen met de enclosure.
Ja het is meer werk, maar wel de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Twazerty schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

Sure? Ik zie dit nog staan:
Free copy the non-system disk and partition for instant usage.

Ik kloon altijd door beide schijven aan een andere computer te hangen. Dus ik kloon nooit vanaf de huidige windows installatie.
Voorheen kon je ook gewoon de system disk clonen met de gratis versie, kan tegenwoordig niet meer.

Jouw methode heeft idd de voorkeur, maar met CloneZilla bereik je hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:46
chrisborst schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:43:
@mieksw
Waarom clonen?
Beste is gewoon lekker een verse installatie. Data kan je prima backuppen of uitlezen met de enclosure.
En waarom is dat het beste?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
morritz34 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:17:
[...]
En waarom is dat het beste?
Elke OS vervuild in de loop der tijd. Mijn ervaring (en die van vele andere) is dat na een verse installatie Windows veel soepeler loopt.
Persoonlijk grijp ik dit soort upgrades altijd aan om een versie installatie te doen. Je oude data staat namelijk altijd nog veilig op de oude schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:46
chrisborst schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:30:
[...]

Elke OS vervuild in de loop der tijd. Mijn ervaring (en die van vele andere) is dat na een verse installatie Windows veel soepeler loopt.
Persoonlijk grijp ik dit soort upgrades altijd aan om een versie installatie te doen. Je oude data staat namelijk altijd nog veilig op de oude schijf.
Gedeeltelijk eens. Mijn ervaring is echter dat dit bij W10/W11 niet meer echt van toepassing is maar afstamt van langer geleden (Windows XP). Maar goed, de vraag van TS is om zo min mogelijk gedoe te hebben. Dan is een clone sowieso het snelste. Ook dan heb je dan je data nog veilig op een oude schijf staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@morritz34
Klopt, vroeg was bij vorige window versies het effect groter. Neemt niet weg dat af en toe een goede nieuwe start best nuttig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mieksw schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:11:
Nu zit op mijn huidige harde schijf in de windows partitie dure gekochte software. Dit was een perpetual licentie maar bedrijf is overgenomen en ik kan geen nieuw programma downloaden.
Heb je contact opgenomen met het bedrijf? Bij de overname nemen ze normaal ook dergelijke verplichtingen over.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:12
1) installeer Veeam Free Agent doe Windows
2) maak een complete backup van je schijf waar Windows op zit
3) Maak de recovery iso aan en installeer deze op een usb)
4) Plaats je nieuwe ssd en start de Veeam Recovery middels de usb stick
5) herstel de backup vanuit stap 2.

Done

Edit: https://helpcenter.veeam....olume_restore.html?ver=60

Hier staan ook de stappen voor het herstel

[ Voor 21% gewijzigd door Wylana op 15-10-2024 07:38 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:23:
Ja dat werkt, maar is niet zo flexibel wat betreft aanpassen partitie grootte tijdens clonen en niet zo eenvoudig voor de niet zo ervaren gebruiker.

Bijvoorbeeld:
Wisselen van root schijf
morritz34 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:36:
Gedeeltelijk eens. Mijn ervaring is echter dat dit bij W10/W11 niet meer echt van toepassing is maar afstamt van langer geleden (Windows XP). Maar goed, de vraag van TS is om zo min mogelijk gedoe te hebben. Dan is een clone sowieso het snelste. Ook dan heb je dan je data nog veilig op een oude schijf staan.
Dat dus.
Natuurlijk is een nieuwe installatie optimaal, toch zijn er situaties waarbij je gewoon dringend de bestaande configuratie wilt behouden.
Wylana schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:36:
1) installeer Veeam Free Agent doe Windows
Deze methodes maken alleen een image backup, geen directe disk naar disk copy/clone.
Geen probleem maar dan moet je wel de extra ruimte/mogelijkheid hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQ-2dQhematRh6wEOZVinEaj7zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VwOD62cKpTWJwzsc0OMGg7GW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
In het verleden deze tool gebruikt, kan ook disk naar disk doen.

https://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:46
Als de software zo belangrijk is zou je ook een virtual machine van je huidige installatie kunnen maken. Zo kun je de software in de toekomst op elke computer weer laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huugje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 17:19
@mieksw
Waarom clonen?
De OP wil zijn schijf clonen omdat hij momenteel dure software op zijn huidige schijf heeft staan die hij niet opnieuw kan downloaden en installeren. Dat maak ik tenminste uit zijn verhaal op. En dan heb je weinig aan een backup van enkel data, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Laatst online: 10:12

Deze methodes maken alleen een image backup, geen directe disk naar disk copy/clone.
Geen probleem maar dan moet je wel de extra ruimte/mogelijkheid hebben.
Dat is bij Veeam Free Agent gedeeltelijk waar. Je kan kiezen voor een image. Maar er kan ook gekozen voor een complete Bare metal restore/backup.

https://helpcenter.veeam....etal_recovery.html?ver=60

En dat is precies wat de TS wilt. Een backup maken van zijn huidige OS, nieuwe SSD plaatsen en de backup weer terug zetten zodat hij verder kan met hoe het nu is, maar dan op zijn nieuwe SSD schijf.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Huugje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

De OP wil zijn schijf clonen omdat hij momenteel dure software op zijn huidige schijf heeft staan die hij niet opnieuw kan downloaden en installeren. Dat maak ik tenminste uit zijn verhaal op. En dan heb je weinig aan een backup van enkel data, lijkt mij.
Ligt eraan, in het verleden heb ik redelijk vaak een oude C-schijf gebruikt om nog software vanaf te laten draaien.
Dus @mieksw zou dat kunnen proberen. Op de nieuwe ssd opnieuw windows installeren, oude SSD eraan hangen en kijken of de software opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Laatst online: 13:13
Als je echt wilt klonen zit je met software al vrij snel op de prijs van een copy apparaat.
Zelf had ik dat een tijd terug en toen deed ik omdat ik een paar computers snel naar een SSD wilde doen een kloner gekocht. Destijds was het een SATA model maar dit kan ook met NVME.

De prijs vind ik eigenlijk relatief meevallen en je kan het ook nog gebruiken als extern station voor een tijdelijk iets (zou het niet als vast iets doen). Let wel op met welk type je precies nodig hebt .

https://www.amazon.nl/Dua...+clone%2Caps%2C84&sr=8-23

Edit. Ik vind persoonlijk dit model interessanter omdat het meer types ondersteunt.
https://www.amazon.nl/ICY...+clone%2Caps%2C84&sr=8-29

[ Voor 23% gewijzigd door Cave_Boy op 15-10-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Laatst online: 13:13
Die ken ik. Schijnt inderdaad goed te zijn. Heb alleen wel 2x een minder goede ervaring gehad. Nu kan dat omdat de schijven aan het overlijden waren of het lag aan de software maar ik kon het wel met een kloonhardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Op majorgeeks staat volgens de naam nog de laatste free version van Macrium Reflect. Ik heb het zelf niet geprobeerd want gebruik vrijwel nooit Windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieksw
Super. Bedankt iedereen voor de reactie. Ik denk dat ik het met easeus ga proberen.
Als dat niet lukt met de software, zou ik het kunnen proberen op de manier van Chrisborst.

Mijn laptop is gelukkig nog niet overleden. Hij doet het best aardig voor een 6 jaar oud geval met i7 processor. Hij start alleen traag op en reageert soms wat trager. De harde schijven zitten dan ook goed vol.

In ieder geval is er hoop op een oplossing.
Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieksw
@mieksw
Waarom clonen?
Ik ben dus bang dat ik die dure software niet meer geïnstalleerd krijg. Vervelend dat ze zijn overgenomen en dat de service daarmee geëindigd is.... Dus ik ga eerst proberen om het te clonen (of klonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieksw
gambieter schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Heb je contact opgenomen met het bedrijf? Bij de overname nemen ze normaal ook dergelijke verplichtingen over.
Ja. Dat heb ik. "Sorry, mevrouw, maar de software heeft daardoor een nieuwe naam gekregen en daardoor kunt u de oude software niet meer downloaden of updaten" of zo iets.... In ieder geval: ze konden me niet helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door mieksw op 15-10-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieksw
vj_slof schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:11:
Als de software zo belangrijk is zou je ook een virtual machine van je huidige installatie kunnen maken. Zo kun je de software in de toekomst op elke computer weer laten werken.
Oeps. Echt geen idee hoe dat werkt... Ik vermoed dat dat iets te hoog voor mij gegrepen is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieksw
Cave_Boy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:12:
Als je echt wilt klonen zit je met software al vrij snel op de prijs van een copy apparaat.
Zelf had ik dat een tijd terug en toen deed ik omdat ik een paar computers snel naar een SSD wilde doen een kloner gekocht. Destijds was het een SATA model maar dit kan ook met NVME.

De prijs vind ik eigenlijk relatief meevallen en je kan het ook nog gebruiken als extern station voor een tijdelijk iets (zou het niet als vast iets doen). Let wel op met welk type je precies nodig hebt .

https://www.amazon.nl/Dua...+clone%2Caps%2C84&sr=8-23

Edit. Ik vind persoonlijk dit model interessanter omdat het meer types ondersteunt.
https://www.amazon.nl/ICY...+clone%2Caps%2C84&sr=8-29
Als ik er meer zou doen, zou ik deze zeker aanschaffen. Ziet er best aardig uit. Maar voor een ssd....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online

Dat was net weer een slecht gekozen voorbeeld blijkbaar. |:(
Ik heb nog eens wat partitie/imaging tools getest van die Hiren’s BootCD PE.
Macrorit Partition Expert was nu juist degene die consequent een BSOD gaf bij het starten van de gekloonde SSD. :-(
Waarschijnlijk heb je de volledige versie nodig om de systeemschijf op de juiste wijze (aanpassen boot/BCD) te kunnen klonen.

De programma's die het wel goed en volledig doen:
Macrium Reflect PE v7.3.5925 Aanpassen van de partities gaat wat omslachtig bij deze oudere versie.
DiskGenius v5.5.1.1508 Werkt prima met optie migrate OS.
EaseUS Partition Master v14.5 Ook heel goed, met automatisch of handmatig partities aanpassen.

De andere tools werken niet of onvolledig zover ik kon testen.
AOMEI Partition Assistant v10.2.2 Volledige versie nodig om partitie groottes aan te kunnen passen.
Lazesoft Disk Image & Clone v4.7 Gaf bij mij geen bootable SSD?
Acronis Cyber Protect b40901 Geeft pas laat, bij het starten van de kloon operatie, dat je de volledige versie moet aanschaffen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:52
Samsung magician zou dit prima moeten kunnen, daar is het immers voor gemaakt. Dus de vraag is wat daar precies niet goed gaat.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
sig69 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:53:
Samsung magician zou dit prima moeten kunnen, daar is het immers voor gemaakt. Dus de vraag is wat daar precies niet goed gaat.
Waarschijnlijk herkent de Samsung Magician software de SSD niet als een Samsung SSD doordat de betreffende USB closure niet alle gegevens weergeeft.
Ik kom dat ook wel vaker tegen met USB SATA/NVME adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieksw
sig69 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:53:
Samsung geeft zelf aan dat ze prima werken als ze intern geïnstalleerd worden. Maar niet via USB poort. En dat is nu net de enige poort die nog vrij is om de ssd op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:48
Dan denk ik dat het maken van een backup, SSD omwisselen in de laptop en backup terugzetten het strakste plan is. Daarvoor hoef je helemaal geen software te kopen, dat kan gewoon met de backupvoorziening die standaard al bij Instellingen / beveiliging / backup ("Windows 7 style") in je huidige Windows zit. Dan moet je het wel volledig uitvoeren, dus inclusief Systeemschijf (opstartdisk) aanmaken.
Met die procedure blijft je originele SSD volledig intact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Ik zou echt even driveimag_xml gebruiken.
Die kan alles wat je wil en is ook nog gewoon freeware voor thuisgebruik dus niks beperkte functionaliteit.

https://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 17-10-2024 08:50 ]

Pagina: 1