wisselen van root schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 19:37
Hallo,

Ik heb 2 harde schijven in mijn pc :

C:\ is een Samsungsung SSD 970 EVO Plus van 500Gb
E:\ is een Samsung SSD 870 EVO van 1Tb.

Mijn C schijf was eigenlijk te klein geworden en ik had het idee een exacte kopie ervan te maken naar mijn E schijf en dan tijdens opstart ervoor te zorgen dat deze E de root werd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcO4FtKlN9KqH6Aa1F2cKF9qz7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ax4SVe2oyoIGqEh4BY2Ju2Sx.png?f=fotoalbum_large
Ik gebruikte een gratis versie van "Macrium Reflect" om een clone te maken van mijn C naar D.
Ik heb er niet bij stil gestaan dat hij dan partities maakt waarbij ik nu natuurlijk het resterende geheugendeel niet meer zie staan in mijn verkenner.

Dit zal ik dus opnieuw moeten doen maar wat precies? Hoe draai ik dit ten eerst terug? Formateren ( in windows) zal mijn partitie van 1Tb niet vervolledigen natuurlijk. Dus, kan ik dit ook in Macrium Reflect doen?

Moest ik in de plaats hiervan gewoon al mijn bestanden gekopieerd hebben? Slepen en plakken waarschijnlijk niet want je er zijn natuurlijk verborgen bestanden...
Heeft Iemand een stappenplan?

Dankje.

Beste antwoord (via Veance op 12-10-2024 22:24)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Veance schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:18:
Dit zal ik dus opnieuw moeten doen maar wat precies? Hoe draai ik dit ten eerst terug? Formateren ( in windows) zal mijn partitie van 1Tb niet vervolledigen natuurlijk. Dus, kan ik dit ook in Macrium Reflect doen?
Tijdens het clonen met Macrium Reflect heb/had je ook de optie om de partitie groottes aan te passen.
Zie ook:
SSD plaatsen en clonen oude SSD

Anders een van de vele WinPE's ' gebruiken met partitie tools.
Je kan daarmee dan de herstelpartitie verplaatsen naar het eind van de schijf en de andere partities naar wens aanpassen.

Een (nu legale) bekende is Hiren’s BootCD PE
Daar staan ook diverse partitie tools op, bijvoorbeeld Macrorit Partition Expert.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Tijdens het clonen met Macrium Reflect heb/had je ook de optie om de partitie groottes aan te passen.
Zie ook:
SSD plaatsen en clonen oude SSD

Anders een van de vele WinPE's ' gebruiken met partitie tools.
Je kan daarmee dan de herstelpartitie verplaatsen naar het eind van de schijf en de andere partities naar wens aanpassen.

Een (nu legale) bekende is Hiren’s BootCD PE
Daar staan ook diverse partitie tools op, bijvoorbeeld Macrorit Partition Expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
... waarbij ik nu natuurlijk het resterende geheugendeel niet meer zie staan in mijn verkenner.
Benader je schijf dan met het freeware Minitool Partition Wizard en je kan je partities gaan bewerken (vergroten, verkleinen, formateren, verplaatsen,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Windows heeft zelf ook een ingebakken partitietool om alles weer zichtbaar te krijgen, toe te wijzen en te formatteren.

korte how to:
Open Disk Management through the Computer Management Menu by searching "Computer management" in the Start menu and clicking on "Disk Management" under "Storage."

[ Voor 42% gewijzigd door JJ Le Funk op 12-10-2024 12:34 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Klaar.
Ik heb inderdaad opnieuw via Macrium Reflect een andere manier gekozen om de back up uit te voeren en nu heb ik de volledige schijfruimte tot mijn beschikking.

Nu moet ik wss gewoon pc afzetten. C schijf deconnecteren en opstarten met de E schijf die dan tijdens de opstart mijn E zal hernoemen naar C?

Daarna PC uitschakelen... de 500gb er terug in en weer opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Veance schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:28:
Nu moet ik wss gewoon pc afzetten. C schijf deconnecteren en opstarten met de E schijf die dan tijdens de opstart mijn E zal hernoemen naar C?
Als test eerst alleen opstarten met de gecloonde SSD schijf inderdaad.
De nieuwe SSD Windows systeem schijf zal dan automatisch C: worden.
Als alles dan goed werkt kan je de oude SSD helemaal wissen.

Vanuit Windows schijbeheer kan je meestal niet een systeem schijf helmaal wissen.
Dat moet je dan doen via diskpart.
Wel dan eerst zeker weten wat je doet!

Veiliger is om tijdelijk alleen je oude SSD aan te sluiten en deze dan te wissen via de Windows setup USB of een ander partitie tool.
Of ook via diskpart als deze dat toestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Euch, ben ik gek aan het worden of heeft mijn Gigabyte Z390 GAMING X (Z390,S1151,ATX,DDR4) een onboard harde schijf (als zoiets al kan)? :|

Ik vind naast mijn samsung 870 EVO 1Tb(onderaan op de foto) nergens een Samsung 970 EVO 500gb? Moet toch ook een SATA verbinding hebben?
De onderste foto is van zo'n moederbord op de fabrikantwebsite.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAkkrs1mJbOT-_x0_83eXNtGtec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spDIs7OkGMpQUPF719RaD8Ls.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAGg1_m-3uVJxQN_JMGiF6FdP4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HDLDhsrJKCSvDdIgBZPenQrX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
De 970 is een m2 ssd, geen sata?

[ Voor 3% gewijzigd door sig69 op 13-10-2024 19:37 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

sig69 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:36:
De 970 is een m2 ssd, geen sata?
Als je zoekt op 2b2qexm7 dan zie je dat dit een m.2 ssd is ja ;) @Veance de ssd zit tussen je cpu en graka sc6 slot onder die zwarte kleine koeler

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 13-10-2024 20:01 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
The_Doman schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:22:
Als test eerst alleen opstarten met de gecloonde SSD schijf inderdaad.
De nieuwe SSD Windows systeem schijf zal dan automatisch C: worden.
Als alles dan goed werkt kan je de oude SSD helemaal wissen.
M2 SSD even verwijderen is wat lastig natuurlijk.
Soms kan je deze wel in het bios uitzetten.
Anders kan je de opstart volgorde wijzigen of boot menu gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Ja, idd The_Doman,

ik heb hem er uit gekregen, opnieuw opgestart. Ik zag de andere 'C' worden. PC uit gezet en andere er opnieuw in. Maar de originele harddisc werd opnieuw 'C'.

Dus zal effe in de bios moeten zoeken denk ik maar dan vandaag niet meer :)

Dankje Sig69 voor je gouden tip !

[ Voor 7% gewijzigd door Veance op 13-10-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
In je bios de boot volgorde even aanpassen zodat sata boven m2 staat, wellicht dat dat helpt.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
sig69 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:21:
In je bios de boot volgorde even aanpassen zodat sata boven m2 staat, wellicht dat dat helpt.
Of de M2 wissen zodat deze niet meer herkend wordt als (UEFI) bootoptie.
Als je er zeker bent dat alles goed is overgezet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
The_Doman : ik kon reeds opstarten zonder de oude. Maar wanneer die er terug insteek wordt die telkens de C: en in de bios kan ik het niet aanpassen. Waarschijnlijk omdat de plaats waar ie zit voorrang krijgt vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of9pSeeSdvA5_eR3IU_A0bpUdVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCI7h1QpsnRmsRavQI5uaT4g.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik mijn c: formateren terwijl die gebruikt wordt?

[ Voor 41% gewijzigd door Veance op 14-10-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Veance schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:37:
The_Doman : ik kon reeds opstarten zonder de oude. Maar wanneer die er terug insteek wordt die telksn de C: en in de bios kan ik het niet aanpassen. Waarschijnlijk omdat de plaats waar ie zit voorrang krijgt vermoed ik.

Kan ik mijn c: formatteren terwijl die gebruikt wordt?
Kan je ook niet opstarten via je BIOS boot menu?

Normaal kan je C: niet wissen als deze in gebruik is.
Je moet ook de hele schijf wissen zodat de verborgen partities (Boot EFI/recovery) ook verwijderd worden.
Dat kan via Diskpart of andere partitie tools.

De eenvoudigste en veiligste optie is om je SATA SSD even los te koppelen en dan je Windows USB installatie starten en vandaar uit alle partities te wissen van je M2 SSD.
Daarna kan je de installatie afbreken/PC uitzetten en heb je een lege SSD.

Als je niet vanuit je BIOS kan opstarten van USB kan je dat ook vanuit Windows zelf doen:
probleemoplossing/geavanceerde opstart opties: gebruik een apparaat.
Of sneller via SHIFT+Herstart.
Windows BOOT USB use a device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:54
Veance schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:28:
Klaar.
Ik heb inderdaad opnieuw via Macrium Reflect een andere manier gekozen om de back up uit te voeren en nu heb ik de volledige schijfruimte tot mijn beschikking.

Daarna PC uitschakelen... de 500gb er terug in en weer opstarten?
Ik heb ook 2 ssd drives, beide met opstart mogelijkheid, als ik wil wisselen dan start ik de pc opnieuw op, maar voordat er iets in beeld komt, druk ik of F10 en kom ik in een keuze menu waar ik de keuze kan maken tussen mijn boot-drives, dus kan ik altijd een andere drive starten zonder los te koppelen.
Welke F je nodig hebt weet ik niet, er zij verschillende biossen en F mogelijkheden,Del, esc. F2, F8, F10, dus dat is ff uitzoeken voor je.
Pagina: 1