Dit topic is naar aanleiding van wat discussie rondom mijn blog:
Over kunst, cultuur en techniek: 10W i3 systeem - undervolten en hardwaremods!
(zie ook de andere drie delen van dit blog)
Wij zoeken mensen die - in tegenstelling tot ons - wél verstand hebben van power management in Linux (wellicht distro-specifiek). Het zit namelijk zo; ik (mux) heb mezelf de afgelopen tijd bezig gehouden met een core i3-systeem dat 10W uit het stopcontact trekt. Dit heb ik gedaan onder Windows 7, want dat OS ondersteunt, samen met de juiste drivers, zowat alle energiebesparingstrucjes die mijn moederbord ernaar kan gooien. Maar in tegenstelling tot wat sommige mensen ons willen laten geloven zien we dat wanneer we Ubuntu (10.10) installeren of van een live-usb-stick laten lopen, dat het stroomverbruik van deze PC véél hoger ligt. Maar dan ook straatlengten, in absolute waarden 4W, maar relatief is dat toch 25%. Onder XenServer komt er dan nog weer eens 2-3W bij.
Zaken die (niet) lijken te gebeuren:
Configuraties:
mux
MSI H55M-E33
Core i3 530
1x2GB OCZ Gold LV @1.45V @1066MHz
Intel X25-V 40GB
(adapter+picopsu)
Dadona
MSI H55M-ED55
Core i3 530
1x2GB Kingston Valueram @1.196V @1066MHz
WD Scorpio Blue WD3200BEVT
(adapter+picopsu)
Over kunst, cultuur en techniek: 10W i3 systeem - undervolten en hardwaremods!
(zie ook de andere drie delen van dit blog)
Wij zoeken mensen die - in tegenstelling tot ons - wél verstand hebben van power management in Linux (wellicht distro-specifiek). Het zit namelijk zo; ik (mux) heb mezelf de afgelopen tijd bezig gehouden met een core i3-systeem dat 10W uit het stopcontact trekt. Dit heb ik gedaan onder Windows 7, want dat OS ondersteunt, samen met de juiste drivers, zowat alle energiebesparingstrucjes die mijn moederbord ernaar kan gooien. Maar in tegenstelling tot wat sommige mensen ons willen laten geloven zien we dat wanneer we Ubuntu (10.10) installeren of van een live-usb-stick laten lopen, dat het stroomverbruik van deze PC véél hoger ligt. Maar dan ook straatlengten, in absolute waarden 4W, maar relatief is dat toch 25%. Onder XenServer komt er dan nog weer eens 2-3W bij.
Zaken die (niet) lijken te gebeuren:
- Sata host initiated en device initiated power management lijken niet te werken (gevolg: SSD verbruikt onder windows 7 maar 75mW, en onder linux 0.6W)
- RAM power down mode lijkt het niet of niet volledig te doen
- Afhankelijk van de distro worden maar enkele of helemaal geen peripheral chips (Realtek ALC889, Realtek 8111DL, Paradetech PS8101) uitgezet als ze niks te doen hebben
- IGP gaat lang niet altijd volledig in idle
- CPU zit een multiplier te hoog (dit is wellicht een BIOS-issue, want dit wordt ook geobserveerd onder Windows XP en 7)
- HD Audio uitschakelen als er geen geluidsbron actief is
Configuraties:
mux
MSI H55M-E33
Core i3 530
1x2GB OCZ Gold LV @1.45V @1066MHz
Intel X25-V 40GB
(adapter+picopsu)
Dadona
MSI H55M-ED55
Core i3 530
1x2GB Kingston Valueram @1.196V @1066MHz