• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-04 18:56

Dadona

Dit topic is naar aanleiding van wat discussie rondom mijn blog:

Over kunst, cultuur en techniek: 10W i3 systeem - undervolten en hardwaremods!
(zie ook de andere drie delen van dit blog)

Wij zoeken mensen die - in tegenstelling tot ons - wél verstand hebben van power management in Linux (wellicht distro-specifiek). Het zit namelijk zo; ik (mux) heb mezelf de afgelopen tijd bezig gehouden met een core i3-systeem dat 10W uit het stopcontact trekt. Dit heb ik gedaan onder Windows 7, want dat OS ondersteunt, samen met de juiste drivers, zowat alle energiebesparingstrucjes die mijn moederbord ernaar kan gooien. Maar in tegenstelling tot wat sommige mensen ons willen laten geloven zien we dat wanneer we Ubuntu (10.10) installeren of van een live-usb-stick laten lopen, dat het stroomverbruik van deze PC véél hoger ligt. Maar dan ook straatlengten, in absolute waarden 4W, maar relatief is dat toch 25%. Onder XenServer komt er dan nog weer eens 2-3W bij.

Zaken die (niet) lijken te gebeuren:
  • Sata host initiated en device initiated power management lijken niet te werken (gevolg: SSD verbruikt onder windows 7 maar 75mW, en onder linux 0.6W)
  • RAM power down mode lijkt het niet of niet volledig te doen
  • Afhankelijk van de distro worden maar enkele of helemaal geen peripheral chips (Realtek ALC889, Realtek 8111DL, Paradetech PS8101) uitgezet als ze niks te doen hebben
  • IGP gaat lang niet altijd volledig in idle
  • CPU zit een multiplier te hoog (dit is wellicht een BIOS-issue, want dit wordt ook geobserveerd onder Windows XP en 7)
  • HD Audio uitschakelen als er geen geluidsbron actief is
Het verschil is - zeker bij deze lage vermogens - significant en invalideert Linux eigenlijk als OS voor zuinige builds. Dat terwijl er tegenwoordig eigenlijk vanuit zowel het Windows- als het Linux-kamp ongelooflijk veel propaganda heen en weer wordt gesmeten welk OS er nou het beste is voor je batterijtijd en energierekening. In dit topic hopen we wat expertise te vinden van mensen die kunnen vertellen hoe dit is te verhelpen.

Configuraties:
mux

MSI H55M-E33
Core i3 530
1x2GB OCZ Gold LV @1.45V @1066MHz
Intel X25-V 40GB
(adapter+picopsu)

Dadona

MSI H55M-ED55
Core i3 530
1x2GB Kingston Valueram @1.196V @1066MHz
WD Scorpio Blue WD3200BEVT
(adapter+picopsu)

[ Voor 5% gewijzigd door Dadona op 31-12-2010 20:50 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Allereerst; stoer project d:)b

Onder andere Redhat heeft met nieuwste release van RHEL6 aangekondigd om "erg veel aan power management" gedaan te hebben. Ik denk eerlijk gezegd dat jullie het met verkeerde distro's aan het proberen zijn; een desktop oriented distro zal inderdaad minder nadruk leggen op power management.

Er is zelfs een fork van Ubuntu die wel nadruk probeert te leggen op power management: http://www.planetwatt.com/

Probeer voor de harddisk problemen nog even te spelen met een recente versie van het commando "hdparm", om even te kijken wat voor soort dingen de driver en de chipset e.d. op Linux ondersteund.

Bij mij bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
root@Medusa:~# hdparm -I /dev/sda

/dev/sda:

ATA device, with non-removable media
    Model Number:       SAMSUNG HD103UJ       
...
Commands/features:
    Enabled Supported:
       *    SMART feature set
..
       *    NCQ priority information
       *    DMA Setup Auto-Activate optimization
            Device-initiated interface power management
       *    Software settings preservation

Dus, ik heb wel NCQ, maar bijvoorbeeld geen "Device-initiated power management".

Een verschil tussen wat je apparaat kan en wat je OS denkt dat het apparaat kan, heeft enkel en alleen te maken met drivers. En voor een heleboel hardware zijn de drivers onder Windows nu eenmaal beter in het aanbieden van het complete featureset van de hardware...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Er wordt de laatste tijd _heel_ veel gedaan aan power management in Linux.
Het is dus belangrijk om op een zo recent mogelijke kernel te draaien.

Er bestaan enkele tools die je wel al wat kunnen helpen zoals 'powertop' (http://www.lesswatts.org/projects/powertop/) die aangeeft welke programma's zich misdragen en je PC uit idle houden.

Ook je kernel configuratie kan behoorlijk wat verschil geven. Dyn-ticks aanzetten, PCIe power management, ACPI PM en andere kunnen je dichter bij je doel brengen.

Verder hebben niet alle drivers PM ondersteuning. Van de ALC889 zie ik niet meteen power management code, maar de 8111 (r8169 driver?) heeft wel power management.

Ook kunnen de userspace tools een verschil geven. Als je sound daemon de kaart wakker houdt, dan zal de kernel het ding niet in slaapstand duwen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Dadona
We draaiden allebei Ubuntu 10.10 met alle updates die er maar beschikbaar waren.

Planetwatt was ik al tegengekomen, alleen gaat dat een beetje tegen het idee in om voor Ubuntu te gaan, een populaire distro. Maar dat een desktop georienteerde distro dat doet vind ik op zich niet helemaal kloppen, want juist als je Ubuntu (Desktop) aan de man wil brengen, moet het op laptops ook goed werken. Nu zitten wij allebei op Desktops en (nog) niet aan de accu's, maar om dan maar te zeggen dat het niet uitmaakt. Per slot van rekening doet een OS als Windows 7 het prima.
Maar ook de serverkant doet dus opmerkelijke dingen. Kijk ik naar XenServer, dat een simpele Linux omgeving heeft, dan wordt het scherm zwart, maar gaat de IGP niet uit en zal de zaak ook vast niet terugklokken. Daar snap ik dus helemaal niets van, waarom zet zo'n server OS de IGP niet gewoon uit.

Hdparm werkt prima, sterker nog fantastisch en is één van de voordelen van *nix als server voor mij, omdat je controle hebt over individuele schijven. Maar het probleem zit dus bij de IGP, SATA, CPU en diverse andere kleine zaken. Zo zet Windows 7 ook netjes de audio uit lijkt het, maar Linux laat de HD audio gewoon actief, terwijl er geen muziek aanstaat. (Dit is terug te herleiden uit het feit dat het uitschakelen van HD audio in bios een negatieve - twee uit twee keren had ik een hoger verbruik - impact op het verbruik heeft in Windows 7 en een positieve in Ubuntu.)
Waar ik erg blij van zou worden is een commando, zoals met hdparm, om de IGP uit te zetten.

Maar H!GHGuY, kun je dan iets specifieker zijn over die kernel opties?

[ Voor 4% gewijzigd door Dadona op 23-12-2010 13:29 ]

De CSL/OT kroeg !

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ach, die Planetwatt distro is ook maar gebaseerd op Debian / Ubuntu.

Met de juiste instellingen kun je zowat ieder distro dezelfde features geven. Het is alleen sneller om een distro te kiezen die het "out of the box" heeft.

Wat betreft het uitschakelen van de IGP: volgens deze URL heeft de Intel driver nog niet alle power saving features, inclusief de optie om m automatisch uit te zetten.

Wat je wel zou kunnen doen, is de driver simpelweg unloaded (nog zo'n leuke feature van Linux), waarmee de kaart zeker uit gaat. Maar dan heb je ook geen beeld meer dus, en zul je er via SSH in moeten.

Hier staan nog wat meer leuke tweaks:
http://www.thinkwiki.org/...onsumption#Useful_sysctls

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
gebookmarked :9

wat houd het nu eigenlijk in dat wattOS gebaseerd is op debian?
op welke versie van debian (stable,unstable of testing) of houden ze een eigen versie aan.
heb zelf debian stable op mijn server draaien, maar lijkt me wel eens leuk om iets als wattOS te proberen.

[ Voor 89% gewijzigd door GoVegan op 24-12-2010 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-04 05:15
https://wiki.archlinux.org/index.php/Laptop

https://wiki.archlinux.or...ower_management_(English)

Hier staan zeker ook enkele interessante tweaks..sommige overeenkomend met voorgaande link..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Dadona schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:21:
Maar H!GHGuY, kun je dan iets specifieker zijn over die kernel opties?
Een kernel config is behoorlijk lang en ik kan niet meteen alle opties die relevant zijn voor jouw config opsommen.
Eventueel kun je je kernel config even publiceren (/proc/config.gz) en dan probeer ik die wel even door een make menuconfig te duwen om te zien of ik configuratie opties vind de beter kunnen.

Die links die neeroeter geeft zijn trouwens ook de moeite.

Van Linux is het trouwens algemeen geweten dat er nog behoorlijk wat werk voor de boeg is om de power usage naar beneden te halen. Er zijn echter veel tweaks voorhanden die je op een standaard systeem kunt uitvoeren.

Bvb voor de hard-disk spin-down/up zijn er wat opties in /proc die ervoor zorgen dat je disks zich meer en langer in spin-down toestand bevinden. Zo zijn er:
/proc/sys/vm/laptop_mode, dirty_writeback_centisecs, dirty_expire_centisecs en meer (http://www.linuxinsight.com/proc_sys_vm_hierarchy.html)
Ook de mount opties noatime, nodiratime en voor ext3 commit kunnen je disk langer in spin-down houden.

De cpufreq scaling governor zet je best op on-demand (aangezien je rush-to-idle wil). Als je cpuidle gebruikt dan hoef je waarschijnlijk zelfs niets te doen.
Bekijk ook even de kernel documentatie over power management:
http://www.mjmwired.net/kernel/Documentation/power/00-INDEX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 11:32
H!GHGuY schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:20:
[...]

De cpufreq scaling governor zet je best op on-demand (aangezien je rush-to-idle wil). Als je cpuidle gebruikt dan hoef je waarschijnlijk zelfs niets te doen.
Bekijk ook even de kernel documentatie over power management:
http://www.mjmwired.net/kernel/Documentation/power/00-INDEX
De meningen hierover zijn verdeeld en ik ben het er absoluut niet mee eens dat je beter ondemand kunt gebruiken dan conservative. Bij ondemand wordt a.h.w. meteen naar de hoogste versnelling geschakeld als de load omhoog gaat, maar het is veel efficiënter een iets lagere frequentie te nemen die misschien wel twee keer zoveel tijd kwijt is aan een korte taak, maar daarbij wel met 4 keer zo weinig verbruikt...
Verder uiteraard (voor zowel ondemand als conservative) "ignore_idle_load" op 1 zetten in /sys/devices/cpu/cpufreq/ondemand/ en onbelangrijkere taken met een nice-level van minimaal 1 opstarten.

Maar even één van mijn projecten promoten, voor het undervolting voor AMD en Intel processoren onder Linux moet je hier zijn: http://www.linux-phc.org :)

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
we hoopten al dat jij dit topic ook zou vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:39

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou maar eens beginnen met een andere distro te pakken omdat Ubuntu 10.10 (en elk ander voorgebakken OS vaak) nogal wat onzin opstarten, dit is leuk voor desktops waar het stroomverbruik niet zo erg is, tenminste niet op deze schaal maar voor dit soort setups haal je het makkelijker als je met een goede, cleane basis als Gentoo of Arch Linux begint. Enige linux kennis is dan wel benodigt ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Phas0r schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 20:13:
Ik zou maar eens beginnen met een andere distro te pakken omdat Ubuntu 10.10 (en elk ander voorgebakken OS vaak) nogal wat onzin opstarten, dit is leuk voor desktops waar het stroomverbruik niet zo erg is, tenminste niet op deze schaal maar voor dit soort setups haal je het makkelijker als je met een goede, cleane basis als Gentoo of Arch Linux begint. Enige linux kennis is dan wel benodigt ;)
Niet mee eens. Ubuntu is op dit moment zeer populair en heeft een veel snellere ontwikkelciclus vergeleken met andere distro's. Dus de vraag of je extreme powermanagement kan plegen zonder al te veel poespas en kernel compilations is dus gerechtvaardigd als je kijkt naar de groeiende gebruikerspopulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
De reden waarom ik bij een populairdere distro zou willen blijven is omdat de zaken dan sneller in aanverwante distros komen. Zo ga ik er vanuit dat Ubuntu Server en Ubuntu Desktop nuttige features delen en dat Debian hier (op termijn) ook mee overweg kan. Daarnaast heb je natuurlijk ook een beetje zelf in de hand wat je wel of niet wil installeren.

Ondervolten en harde schijven downspinnen is eigenlijk nog maar het begin, een belangrijk begin, maar het moet nog veel verder. :) Maar waar ik van sta te kijken is dat het nog wel heel erg op maat gesneden is, een individuele kernel posten en dan zoeken. Ik hoop dat er toch iets op gang komt waarin een complete lijst te zien is van alle zaken die je kunt toepassen om ergens op in te grijpen. 'Wil je dat de audio zichzelf kan uitschakelen - doe dit', 'Wil je de IGP unloaden - doe dit', ... Maar het liefst zou ik gewoon een uitgebreid control center zien, zoals Windows 7 nu heeft. Waar power settings zich onder Ubuntu beperkt tot het beeldscherm en het in standby zetten van je pc (toegegeven, dat is de zuinigste feature), kun je in een soortgelijk menu onder Windows 7 de PCI-Express aanpakken, USB poorten uit laten gaan en zelfs de video kwaliteit terugschroeven om het energieverbruik te beperken. Los van of het van toepassing is op een individu, je zou het makkkelijk kunnen inschakelen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Dadona schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:34:
De reden waarom ik bij een populairdere distro zou willen blijven is omdat de zaken dan sneller in aanverwante distros komen. Zo ga ik er vanuit dat Ubuntu Server en Ubuntu Desktop nuttige features delen en dat Debian hier (op termijn) ook mee overweg kan. Daarnaast heb je natuurlijk ook een beetje zelf in de hand wat je wel of niet wil installeren.
Dan ga je beter aan de slag met Gentoo (of Arch?).

Deze kennen geen echte releases, maar volgen continue de vorderingen in OS-land. Volgens mij vind je nuttige nieuwe features sneller in hun package DB's.

Als je nieuwe development in gang wil steken maakt het niet uit welke distro je neemt. Zolang je je changes maar naar de auteur van het desbetreffende project stuurt, komt het vroeg of laat wel in de mainstream distro's terecht.
Ondervolten en harde schijven downspinnen is eigenlijk nog maar het begin, een belangrijk begin, maar het moet nog veel verder. :) Maar waar ik van sta te kijken is dat het nog wel heel erg op maat gesneden is, een individuele kernel posten en dan zoeken. Ik hoop dat er toch iets op gang komt waarin een complete lijst te zien is van alle zaken die je kunt toepassen om ergens op in te grijpen. 'Wil je dat de audio zichzelf kan uitschakelen - doe dit', 'Wil je de IGP unloaden - doe dit', ... Maar het liefst zou ik gewoon een uitgebreid control center zien, zoals Windows 7 nu heeft. Waar power settings zich onder Ubuntu beperkt tot het beeldscherm en het in standby zetten van je pc (toegegeven, dat is de zuinigste feature), kun je in een soortgelijk menu onder Windows 7 de PCI-Express aanpakken, USB poorten uit laten gaan en zelfs de video kwaliteit terugschroeven om het energieverbruik te beperken. Los van of het van toepassing is op een individu, je zou het makkkelijk kunnen inschakelen.
In recentere kernels zijn er wel mogelijkheden om USB devices en PCIe devices uit te schakelen als die niet gebruikt worden.

Ik denk dat je eerst en vooral geen schrik zal mogen hebben om je handen vuil te maken (en dan heb ik het niet over solderen, maar over custom-compiled versies). Zoals ik in m'n vorige post zei, post je best even je kernel config samen met de lijst van hardware die je wil power-optimizen. Dan loop ik er graag even door op zoek naar extra opties om je doel te bereiken.

Voor overige hardware denk ik dat je de wiki's, websites en FAQ's van het OS (of andere OS'en) best even doorneemt naar de mogelijke opties. Ook de bovengenoemde opties bevatten al behoorlijk veel tips om het gebruikte wattage te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

mux schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:28:
Zaken die (niet) lijken te gebeuren:
  • Sata host initiated en device initiated power management lijken niet te werken (gevolg: SSD verbruikt onder windows 7 maar 75mW, en onder linux 0.6W)
Hier zijn al wat tips rond gegeven.
  • RAM power down mode lijkt het niet of niet volledig te doen
Er is code voor DIMM power save maar op het eerste zicht is dit enkel voor server chipsets zoals de i7300 van Intel. Je kan eventueel de CONIG_I7300_IDLE even aanzetten (icm met de I/O AT DMA ondersteuning waar deze driver op steunt).
  • Afhankelijk van de distro worden maar enkele of helemaal geen peripheral chips (Realtek ALC889, Realtek 8111DL, Paradetech PS8101) uitgezet als ze niks te doen hebben
Zie hieronder voor de ALC889.
De r8169 driver heeft PM operations (goed voor suspend/hibernate). Ik zie echter geen run-time power management functies.
Van de paradetech heb ik niets gevonden in de kernel tree. Vermoedelijk moet deze door de graka-driver aangestuurd worden. Welke IGP/GPU is dit?
  • IGP gaat lang niet altijd volledig in idle
In KDE is er een optie om fancy graphics uit te schakelen in power-save mode. Vermoedelijk zal hier een en ander moeten geconfigureerd worden in Xorg ook aangezien de bulk van de video-aansturing door Xorg gedaan wordt in combinatie met de driver.
Er is veel aan het verschuiven in de GPU-ondersteuning in de kernel. Welke driver wordt hier gebruikt voor de IGP?
  • CPU zit een multiplier te hoog (dit is wellicht een BIOS-issue, want dit wordt ook geobserveerd onder Windows XP en 7)
  • HD Audio uitschakelen als er geen geluidsbron actief is
Zie de kernel config opties:
CONFIG_SND_HDA_POWER_SAVE=y
CONFIG_SND_HDA_POWER_SAVE_DEFAULT=10

Deze zou de HDA devices na 10s idle in power-save mode moeten duwen.

edit:
De driver van realtek (8111DL) lijkt meer aan power saving te doen. Misschien kun je die even proberen.
Ook kun je voor networking best de NAPI inschakelen.

offtopic:
Net even naar Linux gereboot en ik was niet indachtig dat ik de laatste was om te reageren. Mijn excuses voor de dubbele post.

[ Voor 6% gewijzigd door H!GHGuY op 27-12-2010 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Is hier nog vooruitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waarom moeilijk doen, ik zou hem gewoon meteen in S3 power stand zetten binne enkele minuten of seconden.

Mits het de bios ondersteund en geactiveerd is.

P.S. een zuinigen voeding kan ook wel schelden. Bijvoorbeeld: Thermaltake Toughpower Grand 93% effectief.

En natuurlijk een SSD , verder ook een zuinigen video kaart zoals Quadro NVS 300 17,5 watt

Ook is het ook van belang wat voor moeder bord je hebt, een Opteron C32 gebruikt ook super weinig.

Opteron 4162 EE 1.7 Ghz 6 MB HT1 2.0 GT/s DDR3-1333 Mhz gebruikt 32Watt maximalen, en dat niet eens in power saving mode.

[ Voor 57% gewijzigd door mysterieworld op 31-12-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mijn computer is geëxplodeerd en Dadona zit nog boven de 20W. De komende week in ieder geval geen vooruitgang aan mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
S3 is niet de oplossing, het gaat ons om een zo laag mogelijk verbruik in actieve toestand. De hardware zelf zit wel goed, daar valt niet veel winst meer te behalen. Het is alleen het software matige aspect dat beperkt gebruik weet te maken van de hardware.

H@GHGuY, kort antwoord: nee, maar ik ga binnenkort weer bezig.

Langer antwoord:
De computer in kwestie (die nog boven de 20W zat, zoals mux aangaf), voert servertaken uit, waarbij meerdere besturingssystemen worden gevirtualiseerd. Ik heb daarvoor naar een aantal baremetal virtualisatie tools gekeken. Helaas heeft het dermate veel tijd gekost dat ik nu maar genoegen heb genomen met een suboptimale oplossing. De tijdelijke server verbruikt namelijk het dubbele van de nieuwe server, dus die moet om. Maar mijn NAS, die het grootste deel van de tijd uitstaat, is de nieuwe kandidaat en daar heb ik alle tijd voor.
Maar ik heb wel degelijk gekeken naar de diverse sites en tips die ik tegenkwam. De meest geschikte kandidaat is Xen, in plaats van XenServer. XenServer gebruikt namelijk een gestripte versie van CentOS, met een beperkte kernel. Nu kun je daar wel wat mee doen, maar vanwege de hoeveelheid weerstand wil ik daar zonder tijdsdruk mee kunnen spelen. Het tussentijdse pad is Xen, aangezien je dat op Debian kunt draaien, waar ik vanuit energie oogpunt meer vertrouwen in heb. Wat mij betreft in eerste instantie de ideale tussenstap. Hopelijk heb ik dan ook antwoord op mijn vragen die ik heb uitgegooid bij XenServer waarom de basis zaken niet eens gebeuren: core speed on demand en het uitschakelen van de IGP.
ESXi heb ik ook nog naar gekeken, maar dat maakte er echt een puinzooi van. XenServer blijft nog een beetje in de buurt van Ubuntu, maar ESXi ging daar nog weer zo'n zes Watt boven zitten. Nu klinkt dat allemaal niet echt schokkend, maar is een stijging in verbruik van meer dan 50%.

Maar op de kortere termijn ga ik dus met Debian aan de gang, niet meer met de i3 maar een 235e, simpelweg om te leren voor de server. Ik hoef in principe niet de mooiste applicaties en ik ga er nog altijd vanuit dat ik met Debian op de één of andere manier in de buurt moet kunnen komen van Windows, ook al moet ik daar ook handmatig de IGP services onder Debian wegrukken.
Op iets langere termijn wil ik dan FreeBSD eens onder de loep nemen, dat is inmiddels al een lang lopend project, maar het resultaat zal het ongetwijfeld waard zijn. :)

Maar laat dit topic vooral niet afzakken, ons doel (ik neem aan dat ik hierin ook voor Mux spreek) is meer dan onze computers zuinig te krijgen. Anders zouden we ook niet zoveel zaken proberen te delen in topics over zuinige servers en andere gerelateerde topics (mux en ik) of blogs (mux).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb de tool 'powertop' hier nog niet zien langs komen. Powertop doet wat metingen en geeft dan suggesties voor tweaks. Het is maar een beperkte tool, maar handig voor wat het doet. Als je alle andere aanwijzingen in dit topic al hebt gevolgd denk ik niet dat het nog iets gaat verbeteren, maar wie weet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
H!GHGuY schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:16:

Er bestaan enkele tools die je wel al wat kunnen helpen zoals 'powertop' (http://www.lesswatts.org/projects/powertop/) die aangeeft welke programma's zich misdragen en je PC uit idle houden.
Wel dus. Dat is zelfs i.h.a. het eerste dat we langs zien komen als suggestie. Het is ook een erg gave tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

@Dadona,

Als je met Linux aan de slag wil gaan, dan zou ik, met de kennis die ik heb, beginnen bij Ubuntu Server Editie.

De reden hiervoor is omdat Ubuntu nieuwere software meelevert en er veel software voor beschikbaar is of ervoor wordt gemaakt. Dingen als Xen installeren en dat soort zaken gaat allemaal wel vrij makkelijk. Ook je eigen kernels bouwen gaan vrij makkelijk.

Ruwe stappenplan die ik zou pakken:
1. Ubuntu server editie installeren
Dingen om op te letten: waar plaats je swap? in partitie tabel of in tmpfs. Parities voor logfiles en tijdelijke bestanden anders dan hoofd partitie. (voorbeeld: / op ext4, /tmp en /var/tmp tmpfs, /var/cache op ext2 en /var/log ook) noatime en nodiratime opties meegeven aan de partities misschien? partities goed alignen als je SSD gebruikt, zie: SSD's en Linux: tips en trucs

2. Installeer Xen erop en standaard pakketjes die je nodig hebt of gebruikt.
Zie ook: http://bderzhavets.wordpr...p-of-ubuntu-10-04-server/

Maar omdat die site niet compleet is, ook mijn notities niet, en omdat die site veel modules ook gewoon vergeet, heb je hier mijn notities om XEN goed op ubuntu te installeren en met mijn kernel config erbij.

*mijn notities en kernel config komt hier nog*

Ik gebruik hier wel iSCSI en IPMI (Dell DRAC) en als je die niet nodig hebt hoef je die opties natuurlijk niet mee te nemen.

3. Kernel tuning
Dit kan eigenlijk tijdens de xen kernel installeren. HPET aan of uitzetten kan bijvoorbeeld een hoop schelen. (aan is aan te raden). Alle pollende zaken eruit halen, die kunnen. USB Hz kun je volgens mij aanpassen. Power management kun je redelijk goed regelen. ACPI instellingen nalopen. Schedulers kun je misschien nog wat mee. NOOP IO scheduler voor SSD schijven bijvoorbeeld.

wordt vervolgt, om data uit deze reactie niet kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140896

Ik ben ook wel geïnteresseerd in dit topic. Niet vanwege servertoepassingen, maar voor mijn eigen laptop.

Het viel me op toen ik net ubuntu 9.04 was gaan draaien, dat mijn laptop zo veel kouder bleef dan onder windows en soms ook wel erg geruisloos werd. Dat laatste bleek te komen doordat de harde schijf uitgezet werd. Nu heb ik steeds de laatste versie van ubuntu draaien (nu 10.10) en ik merk dat mijn laptop steeds warmer wordt en het uitzetten van de hd gebeurt al tijden niet meer.

Wat ik zelf al wel eens heb geprobeerd is voor als je aan het internetten bent, om de chromium-browser cache e.d. naar een ramfs te verplaatsen. Het nadeel is dat steeds als je hem opstart, hij alle instellingen, geschiedenis en cookies is vergeten (ook heb ik geprobeerd dingen te kopiëren, zonder resultaat). Het voordeel is wel dat hij er nog een beetje sneller van wordt. Geheugen zit er toch genoeg in deze laptop.

En de laatste tijd worden er volgens mij toch te veel logfiles weggeschreven naar de HD om hem uit te kunnen zetten. Is het niet veel handiger om standaard alle logging uit te zetten, totdat je gaat troubleshooten? Dan heb je het pas daadwerkelijk nodig, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik vrees dat ik binnenkort maar weer eens een custom kernel moet gaan compileren :)

Vroeger was die config alleen wat makkelijker.. inmiddels ben je wel ff zoet met het doorlopen van alle mogelijkheden :)

Wellicht interessant:

http://www.vps.net/forum/...ystem-performance-ubuntu/

https://help.ubuntu.com/c...erManagement/ReducedPower

http://www.thinkwiki.org/..._reduce_power_consumption (handig)

Je kunt ook even voor je runlevel kijken welke processen worden opgestart..

Ik heb zelf het volgende uitgezet tot nu toe (desktop edition):

dns-clean
kerneloops
pppd-dns
saned
speech-dispatcher

Tevens heb ik de UbuntuOne zooi verwijderd (ubuntuone-syncd probeert op de achtergrond vaak van alles):

sudo apt-get remove ubuntuone-client
sudo apt-get remove ubuntu-sso-client

Daarna ook even de python processen ervoor killen.

Tevens heb ik het volgende aan mijn /etc/rc.local toegevoegd:

# Set sound card power savings
echo 1 > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save

# SATA power save
echo min_power > /sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy
echo min_power > /sys/class/scsi_host/host1/link_power_management_policy

[ Voor 97% gewijzigd door Lethalis op 16-01-2011 10:06 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Inmiddels draai ik Debian (zonder desktop omgeving) en heb ik de nodige zaken aangepast, Powertop maakt dit wel heel erg makkelijk, het lijstje:
  • SATA ALPM link power management
  • Writeback time verhoogd
  • CPU ondemand
  • Power aware CPU scheduler
  • Noatime filesystem option
  • Gigabit Lan teruggezet naar 100mbit (moet nog een ondemand systeem zien te vinden/maken)
Het gevolg is dat het verbruik nu wel wat omlaag is gegaan, maar ik zit nog altijd met de IGP. Na zoveel tijd gaat het scherm wel op zwart, maar niet uit. De IGP blijft dus nog gewoon aan :(
Ik heb al een aantal pogingen gedaan dit uit te zetten, maar de meesten zijn gericht op de desktop omgeving of anders specifieke kaarten. Zo heb je xrandr, maar dat kan geen display vinden omdat ik in bash hang. Nu moet het volgens mij mogelijk zijn om de igp te unloaden, maar ik kom er niet achter wat ik daarvoor zou moeten doen. Een lscpi -k | grep VGA levert bijvoorbeeld geen kernel modules op, alleen maar
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Auburndale/Havendale Integrated Graphics Controller (rev 12)
Iemand een suggestie hoe ik dit nutteloze verbruik eruit krijgt, graag zonder een desktop omgeving te moeten installeren. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Dadona schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 16:19:
De IGP blijft dus nog gewoon aan :(
Heb je al eens de nieuwste kernel van kernel.org gecompileerd en geinstalleerd? (2.6.37)

Het schijnt dat ze wel het e.e.a. eraan hebben aangepast.

Er zijn heel wat i915 (module die geladen wordt op mijn i3) patches:
http://www.kernel.org/dif...nel/v2.6/patch-2.6.37.bz2

Waaronder:
http://www.kernel.org/dif...6/patch-2.6.37.bz2;z=3663

Ik wil dat zelf nog testen.. maar voorlopig heb ik mijn machine al als firewall / server ingericht en moet ik ook weer verder met andere dingen :) En over 3 a 4 maanden gebruikt de nieuwste Ubuntu toch deze kernel. Dan is mij die 2 watt even teveel gedoe :+

http://intellinuxgraphics.org/ (nieuwste drivers werken enkel met 2.6.37)

PS:
Ext4 heeft een bug waardoor je harddisk regelmatig uit standby wordt gehaald.. met ext3 zit je wel safe.

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 19-01-2011 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
He, reply gemist. Ik ga daar zo mee aan de slag.
Inmiddels heb ik met wat dommer zoekwerk (ik zocht op IGP, VGA, .. uitzetten) het wel voor elkaar om het scherm uit te krijgen. Het commando is:
vbetool dpms off
Het haalt niet zoveel uit als gehoopt, slecht 0.3W, dus ik moet nog wel verder zoeken want Debian verbruikt op deze manier nog altijd meer dan Windows.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:37
Deze guide heb ik vanmiddag op m'n netbook uitgevoerd: http://openmindedbrain.in...n-ubuntu-10-04-lucid-lts/

Hij loopt nu bij alle, behalve de hoogste frequentie, op het laagste voltage. Ik ben benieuwd of het verschil merkbaar is. De netbook lijkt nu wel iets kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Diverse dingen waren al teruggekomen, maar 'laptop-mode' bundelt een heel zooitje, verscholen achter een simpele install en een .conf file. Met name de dirty write acties, waar H!GHGuY (kan ik een nickchange aanvragen?) het over had, vind ik interessant. Niet iedereen heeft (en wil, nu) een SSD en zeker met 3.5" schijven wil je dat ze niet te vaak opspinnen voor een lullige file. Weer een motivatie voor meer RAM :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Dadona schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:43:
Diverse dingen waren al teruggekomen, maar 'laptop-mode' bundelt een heel zooitje, verscholen achter een simpele install en een .conf file. Met name de dirty write acties, waar H!GHGuY (kan ik een nickchange aanvragen?) het over had, vind ik interessant. Niet iedereen heeft (en wil, nu) een SSD en zeker met 3.5" schijven wil je dat ze niet te vaak opspinnen voor een lullige file. Weer een motivatie voor meer RAM :)
Heeft een nieuwe kernel nog wat uitgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Lethalis schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:26:
[...]

Heeft een nieuwe kernel nog wat uitgehaald?
Eindelijk kan ik een antwoord geven. Ik trek mijn stelling in, blijkbaar heb ik nog niet de juiste kernel opties te pakken om het verbruik terug te dringen.
De upgrade van 2.3.32 naar 2.3.37 op zich doet nog niets, het installeren van de IGP levert wel een kleiner lettertype enz op, maar ik zie er nog niets door gebeuren qua verbruik. De MSI factor heeft mij waarschijnlijk tot de wat voorbarige conclusie gebracht. (Het verbruik wil soms om de één of andere reden, zonder aantoonbare reden, zakken.) Terug naar de tekentafel...

[ Voor 56% gewijzigd door Dadona op 20-02-2011 22:15 . Reden: Dode mus ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28958

Voor zover ik weet gebruikt Linux zelf niet zozeer een hoop energie, maar is het meer dat alle apparaten waarmee het moet communiceren geen goede Linux drivers hebben. Als je dan de sprong maakt om te zeggen dat Linux niet energiezuinig zou zijn dan ben je met Microsoft propaganda bezig.

Zoek maar eens een paar apparaten op die volledige open documentatie hebben en zoek daar de Windows driver en de Linux driver bij. Dan kun je een enigszins nuttige vergelijking maken.

Ik denk overigens dat het geen drol uitmaakt of ik nu een driver op Windows zou moeten schrijven of op Linux qua energieverbruik, tenzij één van de partijen echt iets heel stoms gedaan heeft. In beide gevallen geloof ik dat niet zo, aangezien de meeste mensen in die kringen wel weten waar ze het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Het zou de eerste keer zijn dat ik word uitgemaakt voor Microsoft propagandist. Ik beweer niet dat Linux op zich minder zuinig, integendeel! (Linux blijft meer in rust, Windows is veel actiever met 'slimme' dingen), maar door het gebrek aan goede drivers blijft het verbruik toch hoger. Ik denk ook niet dat het lastiger is om voor Linux drivers te schrijven, misschien wel juist makkelijker, maar het platform is gewoon niet interessant genoeg voor producenten. Daarnaast zijn er misschien ook wel zaken waar Linux op zich nog niets mee kan, zelfs al zou de driver er zijn.
Maar deze discussie is totaal niet relevant. Aan het einde van de rit staat er een hoger verbruik onder Linux, daar wil ik wat aan doen. En of ik daar nu bij de distro zelf moet zijn, de drivers of allebei, dat maakt mij niets uit.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
Dadona,

Volgens mij zitten we in hetzelfde schuitje. Ik probeer ook een i3-540 op een MSI H55-E33 zo zuinig mogelijk te krijgen, ook onder debian (6.0 squeeze, kernel 2.6.37, minimale install voor kvm). Het draait op dit moment 29 watt idle, met een default 80+ voeding en een WD10EADS (1TB) schijf. Afgezien van wat nog wat voor de hand liggende upgrades (er moet nog een SSD en PicoPSU in), denk ik dat de meeste winst nog in het uitschakelen van de IGP zit. Maar ik heb ook nog geen idee hoe.
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Auburndale/Havendale Integrated Graphics Controller (rev 12)
Dat had ik volgens mij ook. Ik heb CONFIG_DRM_I915 aangezet (volgens mij met een tweak in een Kconfig file):
code:
1
2
3
richard@server1:~$ grep I915 /boot/config-2.6.37-server1
CONFIG_DRM_I915=y
CONFIG_DRM_I915_KMS=y

en dat geeft dan de volgende output:
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Core Processor Integrated Graphics Controller (rev 18)
Subsystem: Micro-Star International Co., Ltd. Device 7636
Kernel driver in use: i915
Vervolgens moet je met setpci wel wat kunnen doen om de IGP uit te zetten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
richard@server1:~$ sudo lspci -xxx -s 0:0:0
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor DRAM Controller (rev 18)
00: 86 80 40 00 06 00 90 20 18 00 00 06 00 00 00 00
10: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
20: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 62 14 36 76
30: 00 00 00 00 e0 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
40: 01 90 d1 fe 00 00 00 00 01 40 d1 fe 00 00 00 00
50: 00 00 50 03 09 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
60: 00 00 00 00 00 00 00 00 01 80 d1 fe 00 00 00 00
70: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
80: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
90: 00 00 00 00 00 00 00 00 40 00 4d 00 00 00 00 00
a0: 3f 00 80 13 00 00 00 be 00 00 e0 bd 00 00 80 bb
b0: 00 c0 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
c0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
d0: 00 00 00 00 03 03 00 00 00 00 00 00 00 00 00 82
e0: 09 00 0c 01 2d a0 81 88 88 00 46 01 00 00 00 00
f0: 00 00 00 00 0d 00 00 00 ab 0f 18 00 00 00 00 00

De waarde 09 op locatie 54h zou wel eens iets over de IGP kunnen zeggen, maar dat heb ik ook maar van een vage website

Dus uitzetten zou kunnen door:
code:
1
richard@server1:~$ sudo setpci -s 0:0.0 54.l=0:8

Waardoor vervolgens mij machine vastloopt...Maar goed, ik heb nog geen documentatie over de H55 chipset en de i3 gelezen, dus misschien is dit wel helemaal verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:49

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb dit bordje:
Afbeeldingslocatie: http://www.ledato.de/images/nanosg20/100527_NanosG20-frontal_350x316.jpg

Key features:
• Linux computer with an Atmel® ARM AT91SAM9G20 microcontroller
• 400 MHz, 128 MB Flash and 64 MB SDRAM
• MicroSD, 2 x USB host, RS232 and RS485

Je kan hem voeden vanaf een USB-poort. Het verbruik zat dacht ik ergens rond de 0,3W. Ik ga hem gebruiken voor een domoticaprojectje :) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Het zou kunnen zijn dat je voor het uitzetten/laten slapen van de igp eerst xorg moet laden .... klinkt wat tegenstrijdig en ik weet ook niet meer waar ik het vandaan heb. Maar het valt te proberen.

Verder relaxed topic om de info allemaal bij elkaar te vegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mafketel op 28-02-2011 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Dadona had me al over DM aangesproken, maar misschien moeten we de discussie naar hier opentrekken.

Voor zover ik kan zien doet de i915 driver wel aan power-management, maar dan vooral tijdens hibernation of stand-by. Mocht iemand willen proberen om de stand-by power management code ook te gaan gebruiken voor run-time power management, dan kun je proberen om in deze struct:
http://git.kernel.org/?p=...b96c4f218e71;hb=HEAD#l654
de runtime_suspend en runtime_resume members op dezelfde waarden in te stellen als de gewoon suspend/resume. Geen success gegarandeerd natuurlijk. Maak dus ook dat je bij problemen gewoon terug naar je vorige kernel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Misschien kun je ook deze poster aanspreken daar hij het over een echte headless/GPU-less server heeft.
johnkeates in "RAID en dataintegriteit in thuisservers"

Mijn vraag in het topic daar is verder niet beantwoord, maar misschien hebben jullie meer kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:51
Wel erg jammer dat je voor een software raid opstelling het best (alleen) linux kunt gebruiken, maar je daarmee wel bijna linux expert moet zijn om de boel zo zuinig te krijgen als bij een windowsbak.

Ikzelf zit echt te dubben wat ik nu moet. Een dure hardware raid5 kaart kopen welke volstrekt overkill is voor mij of linux draaien en de iets hogere energiekosten voor lief nemen. Ik heb helaas geen tijd om me zo ver in linux te verdiepen als richardt en dadona.

Nu is eindelijk de hardware goed op weg qua energiebesparing (eigenlijk word hardware nu pas efficient...) alleen loopt de linux software nog wat achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zo'n raidkaart ga je nooit terugverdienen op stroomkosten.

Computers energiezuinig maken is natuurlijk een leuke hobby, maar als je al onder de 100W zit dan is het vanuit financieel oogpunt niet meer de moeite waar om verder te gaan. Zeker als je zo'n tweaker bent die over 3 jaar toch weer een andere computer heeft.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mafketel schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 09:57:
Mijn vraag in het topic daar is verder niet beantwoord, maar misschien hebben jullie meer kans.
Ik zo'n twee jaar lang headless gedraaid een paar jaar terug. Mijn ervaring was dat de latenties nog steeds veel te hoog zijn in vergelijking met lokale resources. Bovendien kosten twee pc's altijd nog meer energie dan 1. Als je wil dat alles responsive is dan moet je het niet doen. X11 heeft nogal wat overhead en over een netwerk wordt dat alleen maar erger.

Nu heb ik een 95% passief gekoelde pc met alleen een temperatuur gestuurde ventilator bij de voeding en een 400rpm casefan. Geen lawaai, niets en superveel performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

LauPro schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 20:16:
[...]
Ik zo'n twee jaar lang headless gedraaid een paar jaar terug. Mijn ervaring was dat de latenties nog steeds veel te hoog zijn in vergelijking met lokale resources. Bovendien kosten twee pc's altijd nog meer energie dan 1. Als je wil dat alles responsive is dan moet je het niet doen. X11 heeft nogal wat overhead en over een netwerk wordt dat alleen maar erger.

Nu heb ik een 95% passief gekoelde pc met alleen een temperatuur gestuurde ventilator bij de voeding en een 400rpm casefan. Geen lawaai, niets en superveel performance.
Ik vermoed dat jij een andere architectuur had dan TMon.
Voor zover ik uit de post kan afleiden wil TMon een NAS-doos en heb jij een back-end/front-end opgezet met remote X11. In het laatste geval kan ik je aanraden om bvb NX! (NoMachine) eens te bekijken. Deze heeft veel een stuk minder overhead dan X11.

TMon: Veel hangt af van een goeie hardware keuze. Mocht je effectief een NAS willen, zou ik trouwens eerder kijken naar bedrijven als Synology en QNap. Zuinige ARM/PPC processoren zonder overtollige hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

In NX Client for Linux, the session is automatically spawned over multiple monitors. This however could have some drawbacks since, from the nxagent point of view, multiple monitors are perceived as a unique monitor. This means that if, for example, an application is iconized on monitor A, it is iconized on all the available monitors.
Compleet useless dus zonder xinerama. Was toen zo en nog steeds, erg jammer :F .

[ Voor 56% gewijzigd door LauPro op 05-03-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
LauPro schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 20:16:
[...]
Ik zo'n twee jaar lang headless gedraaid een paar jaar terug. ...
Als in zonder videokaart of de videokaart direct in gebruik door een vritual machine?
Of een pc zonder scherm toetsenbord en muis?
Dat laatste is niet zo lastig en ja Xorg is wat sloom.... Ik probeer ook altijd alle dingen die op een server draaien via een andere manier te benaderen.
Console en www zijn wel mijn favorieten.

Overigens is een headless pc met een bmc die ook video afhandeling doet, voor mij dus niet headless.
Vraag mij af trouwens wat een bmc kaartje met video aan stroom trekt tov een videokaart. Heeft ook nog andere voordelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik had toen een vrij simpele diskless PC (AMD 1400Mhz ofzo) en destijds een zware server (AMD3000+). De server draaide zonder toetsenbord en muis. De X11 server draaide ik dus op de diskless. En ik draaide er ook VMWare mee op de server en dan weergave op de X11 server op de diskless. Verder geen virtualisatie, dat zou het geheel nog trager hebben gemaakt :P .

Fullscreen DVD kijken via X11 protocol kost je zo'n 40 MBit - en dat is dan geen HD.

Ik gebruik KDE en ik wil gewoon dat het browsen e.d. soepel gaat, en niet dat als je even moet scrollen je elke keer moet wachten e.d.. Als je een venster verplaatste was dat niet te doen als 'inhoud tonen' aan stond. Console is zelfs soms een probleem. Zeker als je buffers hebt van 10.000 regels en dan gaat scrollen. Dat vereist gewoon een redelijk snel systeem (nog steeds).

Misschien nog even een tipje:

Ik gebruik met wat scripts DDCcontrol om de brightness van mijn monitoren vanaf te PC te bedienen. Bij de screensaver gaan ze dan standaard lager staan bijvoorbeeld. Aanroepen gaat bijv. zo:
code:
1
2
ddccontrol pci:04:01.0-1 -r 0x10 -w 10 # brightness op 10%
ddccontrol pci:04:01.0-2 -r 0x10 -w 10

code:
1
2
3
Brightness 100%: 92 Watt
Brightness 10%: 42 Watt
Brightness 0%: 38 Watt
Bovenstaande gegevens voor 2 Samsungs 2443's. Ik gebruik alleen de standen 10% en 0%, dat scheelt toch wel weer 4 watt :9 .

edit: Bijgaand het script:
Nodig:
• KDE4
• ddccontrol
• Hernoem eerst de executable /usr/lib/kde4/libexec/kscreenlocker naar /usr/lib/kde4/libexec/kscreenlocker.bin!
• Pas je device ID aan in de scr-night en scr-day..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
#!/bin/sh

#store compositing setting
COMPOSITING=`qdbus org.kde.kwin /KWin org.kde.KWin.compositingActive`

# Do stuff before locking...
if [ "$COMPOSITING" = "true" ]
then
        kwriteconfig --file kwinrc --group Compositing --key Enabled false
        kwin --replace &
fi

#set brightness
SCR=`cat /tmp/scr-status`
SETTODAY=0
if [ "$SCR" = "10" ]
then
        echo "Going to night modus..."
        /opt/scr-night.sh &
        SETTODAY=1
fi

# lock screen
/usr/lib/kde4/libexec/kscreenlocker.bin $@

# Do stuff after unlocking...
if [ "$COMPOSITING" = "true" ]
then
        # turn on
        kwriteconfig --file kwinrc --group Compositing --key Enabled true
        # Then restart kwin (in Alt+F2) with:
        kwin --replace &
fi

# Reset brightness
if [ "$SETTODAY" = "1" ]
then
        echo "Going to day modus..."
        /opt/scr-day.sh &
fi

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/sh

VAL=10

echo $VAL > /tmp/scr-status

ddccontrol pci:04:01.0-1 -r 0x10 -w $VAL
ddccontrol pci:04:01.0-2 -r 0x10 -w $VAL

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/sh

VAL=0

echo $VAL > /tmp/scr-status

ddccontrol pci:04:01.0-1 -r 0x10 -w $VAL
ddccontrol pci:04:01.0-2 -r 0x10 -w $VAL
Beetje van hier. Als je wat domotica hebt kan je natuurlijk ook al je randapparatuur uitschakelen e.d..

[ Voor 37% gewijzigd door LauPro op 06-03-2011 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Om even terug on topic te komen:
hebben jullie er al eens aan gedacht om met Chris Wilson (lead develop van de linux intel driver) of de driver's mailing list te mailen?
Mits goede uitleg wat je wil bereiken, vermoed ik wel dat hij je op de goeie weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Op zich een aardig idee, maar persoonlijk weet ik te weinig van Linux af om het geheel efficient te houden. Maar het zou wel mooi zijn als richardt er iets in ziet. Hij heeft meer kennis van zaken en ook interessante hardware. ;)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302117

Ik hou dit topic in de gaten. Ik heb een nieuwe pc gekocht als webserver/downloader/speelbak (qt geinstalleerd). Ik wilde graag ubuntu ipv windows maar ben toch wat dingen tegengekomen die me aan het hoofd doen krabben. Ik heb 3 WD usb drives, samen 4.5 TB. Eerst kreeg ik ze niet eens goed aan de praat omdat ze als usb 1.1 gezien werden, nog geen drivers voor die chipset, na het kopen van een wat ouder kaartje worden ze wel als usb 2 gezien. Maar nu zit ik weer met het feit dat powertop steeds aangeeft dat ze 100% busy zijn. Er zijn allerlei threads over maar meestal zonder echt werkende tips. En ik vraag me ook nog af hoe betrouwbaar powertop dan is, want daar zijn de meningen ook over verdeeld. Het stroomverbruik vind ik niet eens zo erg, maar ik denk meer aan de slijtage.
Je moet soms wat over hebben om linux te willen draaien, het is een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

richardt schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:16:
Vervolgens moet je met setpci wel wat kunnen doen om de IGP uit te zetten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
richard@server1:~$ sudo lspci -xxx -s 0:0:0
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor DRAM Controller (rev 18)
00: 86 80 40 00 06 00 90 20 18 00 00 06 00 00 00 00
10: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
20: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 62 14 36 76
30: 00 00 00 00 e0 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
40: 01 90 d1 fe 00 00 00 00 01 40 d1 fe 00 00 00 00
50: 00 00 50 03 09 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
60: 00 00 00 00 00 00 00 00 01 80 d1 fe 00 00 00 00
70: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
80: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
90: 00 00 00 00 00 00 00 00 40 00 4d 00 00 00 00 00
a0: 3f 00 80 13 00 00 00 be 00 00 e0 bd 00 00 80 bb
b0: 00 c0 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
c0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
d0: 00 00 00 00 03 03 00 00 00 00 00 00 00 00 00 82
e0: 09 00 0c 01 2d a0 81 88 88 00 46 01 00 00 00 00
f0: 00 00 00 00 0d 00 00 00 ab 0f 18 00 00 00 00 00

De waarde 09 op locatie 54h zou wel eens iets over de IGP kunnen zeggen, maar dat heb ik ook maar van een vage website

Dus uitzetten zou kunnen door:
code:
1
richard@server1:~$ sudo setpci -s 0:0.0 54.l=0:8

Waardoor vervolgens mij machine vastloopt...Maar goed, ik heb nog geen documentatie over de H55 chipset en de i3 gelezen, dus misschien is dit wel helemaal verkeerd...
Je zit in de config space van de DRAM controller te schrijven, niet in die van de gpu. Die zit op 00:02.0.
Ik heb trouwens mijn twijfels of je wel via de config space moet... Zonder datasheet is het echter gokken.
Mogelijk is er met ASPM, of gewoon PCI power management toch wel wat te doen. Die laatste wordt normaal in de kernel wel al gebruikt. De vraag is alleen of dat dan ook wel @run-time is ipv tijdens hibernation/stand-by.
Die eerste kun je aanzetten in de kernel config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Bumpje:
De linux kernel van vandaag bevat een patch die op het systeem van de author (sony vaio laptop) een halve Watt bespaart. Misschien de moeite om dus eens een 2.6.38 te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ter aanvulling:
Het is vooral interessant voor Sandy Bridge gebruikers qua verbruik, maar ook in het algemeen zouden er inderdaad verbeteringen in de grafische prestaties zijn. Zie ook nieuws: Linux-kernel 2.6.38 met 'wonder patch' vrijgegeven

[ Voor 36% gewijzigd door Dadona op 15-03-2011 20:48 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:43
Mijn headless server heeft praktisch geen baat bij die nieuwe kernel.
Intel DH67CF met een i3 2100 (Sandy Bridge dus) ging van 18W (soms 19 aantikken) naar 18W stabiel, dus marginale winst. Dit is dus 2.6.37 geupgrade naar 2.6.38.

Ofwel: Sandy Bridge eigenaren, verwacht niet meteen hele watts besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Voor de anderen, de samenstelling van vanaalten: vanaalten in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"
Jouw verlies komt dus ook neer op 4 tot 5W ten opzichte van Windows 7 (bron).

[ Voor 81% gewijzigd door Dadona op 15-03-2011 22:52 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Ik had het over deze patch, voor alle duidelijkheid:
http://git.kernel.org/?p=...3789f9ba492b27e9e56790857

Op het eerste zicht lijkt deze vooral impact te hebben op de ironlake, zoals Dadona er een heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zit met veel interesse dit topic mee te lezen, vooral omdat ik met mijn nieuwe systeem heb gemerkt dat hij onder Windows7 stiller (en dus koeler) in idle is, dan onder Gentoo.

Wat betreft de GPU-aansturing, ik weet dat als je alleen in de console werkt, zonder framebuffer drivers, de GPU in basis modus draait. Je hebt dan nog geen toegang tot geavanceerde instellingen, zoals power management. Je kan dit o.a. ook merken tijdens het opstarten, ook al doet de machine niks, voor een OS geladen is is het basisverbruik toch vrij hoog. In zekere zin kan je er zelfs vanuit gaan dat tijdens de POST-fase van de BIOS alle hardware op 100% werkt en deze later terugschakelt met het laden van de juiste stuurprogramma's.

Wat heeft dit te maken met het PM van een GPU? Het volgende, als je een kale console start, zullen de geavanceerde functies van een GPU nooit geactiveerd worden. Je hebt dus minimaal een console-driver nodig (je weet wel, die ervoor zorgt dat je console a.o. bootsplash ondersteund), maar in het ergste geval zelfs de drivers voor X11 (bij een ATI/AMD kaart wordt dan namelijk ook pas de specifieke firmware geladen).

Het unloaden van de GPU-driver kan door het bovenstaande daardoor ook juist negatief werken, en de GPU terug in de basis-config forceren, waarin hij juist een hoog idle-verbruik heeft. De BIOS zal hier op veel systeem standaard voor zorgen, tenzij de BIOS volledig headless kan werken.

In Windows7 wordt altijd een grafische driver geladen, bij gebrek aan een pure text console.

Het zou mij niks verbazen als een linux systeem met een rudimentaire X11-omgeving (dus zonder DE of WM) zuiniger is als een pure console-machine, puur omdat er dan wel een geavanceerde driver wordt geladen.

Overigens heeft Linux ook een tijd lang te kampen gehad met de "cpufreqd paradox". cpufreqd zorgt voor het terugklokken van de CPU, zoals bekend. Maar om te kunnen werken verbruikte het zelf ook kloktikken (logisch), die vervolgens er juist weer voor zorgde dat het zijn eigen werken verstoorde. Inmiddels is dit probleem volledig verholpen (het speelde in 2006), maar geeft wel aan dat PM z'n eigen probleempjes met zich meebrengt.

Overigens verwacht ik dat met de grote groei van Android voor de GSM's en tablets, PM weleens heel hard kan gaan verbeteren. Dit zijn de meest veeleisende apparaten als het op energie-beheer aankomt en er zit nu echt een markt-drive (en grote corporaties als Google) achter om de achterliggende systemen zo optimaal mogelijk te krijgen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
deepbass909 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 15:29:
Het zou mij niks verbazen als een linux systeem met een rudimentaire X11-omgeving (dus zonder DE of WM) zuiniger is als een pure console-machine, puur omdat er dan wel een geavanceerde driver wordt geladen.
Hmm, da's nog best een aannemelijk verhaal wat je hier schrijft. Zeker omdat een 'lsmod' commando *geen* videodriver laat zien, dus kan mij best voorstellen dat de grafische processor dan gewoon maar zinloos rondjes aan het draaien is.

Zal, als ik er wat meer tijd voor heb, eens kijken of ik dit kan proberen. Kwestie van een 'apt-get install xorg', hoop ik?

Vandaag in elk geval nog wat geprobeerd met kernel & systeemopties.
Kernel 2.6.38 opnieuw gecompileerd en de volgende opties extra aangezet (op basis van de Debian Squeeze kernel config):
CONFIG_PM_ADVANCED_DEBUG=y
CONFIG_PM_VERBOSE=y
CONFIG_INTEL_IDLE=y
CONFIG_FANOTIFY=y
... en daarnaast de volgende commando's die ik op diverse sites gevonden heb:
for i in /sys/bus/pci/devices/*/power/control; do echo auto > $i; done
for i in /sys/bus/usb/devices/*/power/autosuspend; do echo 1 > $i; done
echo 1 > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save
echo 1500 > /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs
echo 10 > /sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save
echo 5 > /proc/sys/vm/laptop_mode
echo 1 > /sys/devices/system/cpu/sched_smt_power_savings
Totale winst: ongeveer een watt, van 18 naar 17 watt idle. D'r moet meer inzitten, want onder Windows-7 is 'ie nog zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:52
Is er al iets gezegd over Powertop hier? Erg handige tool om het verbruik te slinken. Met behulp daarvan, en wat scriptjes om drivers uit te laden haalde ik de 8 Watt (volgens ACPI). Daarnaast schijnt een tickless kernel ook erg veel verschil te maken.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Powertop heb ik inderdaad gebruikt om o.a. bovengenoemde settings te gebruiken; tickless kernel is volgens mij al standaard bij Debian Squeeze.

8 watt, da's wel erg netjes! Systeemspecs?
En hoezo '8 Watt (volgens ACPI)'? Da's niet wat er uit het stopcontact getrokken wordt, maar wat het besturingssysteem op de een of andere manier schat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
DC-verbruik gemeten in de batterij-op/ontlader neem ik aan. Die is erg precies, kun je wel van op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:52
Dell Inspiron laptop met een P (centrino?) processor, Ubuntu linux, LED backlight. En met drivers uitladen bedoel ik het dan extreem: USB drivers compleet weggooien, hardeschijf op standby met dirty caching (oid).

ACPI verbruik is wat de software aangeeft, zal inderdaad met de batterij-elektronica te maken hebben gehad. Hoe precies het is weet ik natuurlijk niet.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ah, OK. Mis je dus wel de externe adapter, maar desondanks wel een erg mooi resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

vanaalten schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 19:10:
[...]

Hmm, da's nog best een aannemelijk verhaal wat je hier schrijft. Zeker omdat een 'lsmod' commando *geen* videodriver laat zien, dus kan mij best voorstellen dat de grafische processor dan gewoon maar zinloos rondjes aan het draaien is.

Zal, als ik er wat meer tijd voor heb, eens kijken of ik dit kan proberen. Kwestie van een 'apt-get install xorg', hoop ik?

Kernel 2.6.38 opnieuw gecompileerd en de volgende opties extra aangezet (op basis van de Debian Squeeze kernel config):

[...]

[...]

Totale winst: ongeveer een watt, van 18 naar 17 watt idle. D'r moet meer inzitten, want onder Windows-7 is 'ie nog zuiniger.
Ik weet niet in hoeverre Debian het slikt, maar je kan proberen met apt de xorg-driver voor de videokaart te installeren en kijken waarmee apt komt als dependencies. Waarschijnlijk krijg je via die weg de meest minimale installatie van X11, zonder alle "noodzakelijke" extra's die via het meta-package van xorg meekomen (zoals geluidsondersteuning, keyboard indelingen, lettertypen, etc).

De xorg-drivers zijn in feite gewoon kernel modules en kunnen ook buiten X om geladen worden. Via modprobe kan je vervolgens de verschillende modi waarschijnlijk wel beïnvloeden (ik verwacht dat beheersoftware onder X namelijk niks anders doet dan dat).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
SO-DE-JU! :D

Da's best een leuke tip, die videodriver installeren! Vanaf werk remote enkel even 'apt-get install xorg' gedaan (en dus *97* pakketten geinstalleerd...). X geprobeerd te starten, maar die wilde niet omdat er geen monitor gedetecteerd was. Wel had 'ie voor mij de i915 driver geladen. :)

Thuis even gekeken wat mijn systeem nu verbruikt: 11 watt!

Ofwel: kale Debian installatie met 2.6.38 kernel: 18 watt;
Na toevoegen van wat powersafe opties in de kernel en modules (zie hiervoor): 17 watt;
Na laden van de videodriver: 11 watt.

Ik ben blij verrast, zoveel winst had ik niet verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Is dat je i3-systeem? Dan denk ik dat je verkeerd meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Da's inderdaad dat i3-systeem:
Intel DH67CF moederbord
Intel i3 2100 processor
Thermaltake Slim X3 koeler
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G (2 x 2GB geheugen)
WD Scorpio Black WD5000BEKT harddisk
Pico-PSU 90W & 70W adapter

Verkeerd meten? Ik sluit het niet uit, ik ben er zeker niet zo diep ingedoken als jij en mis ook die achtergrondkennis. Ben wel benieuwd hoe *ik* verkeerd kan meten, kan mij hooguit voorstellen dat de meter niet nauwkeurig is.

Meter: een Prodigit Electronics 2000MU
Meetbereik van 3750W, dus kan mij voorstellen dat 'ie rond de 10W niet heel nauwkeurig is. Documentatie beweert typical 0.5 en max 2% accuracy.

Voor de zekerheid nog even opnieuw getest:
Opstarten en in idle laten komen: 18W, af en toe de 19W aantikken;
'modprobe i915': 13W, soms 12W aantikken;
Daarna de zut opties uit deze post uitvoeren: 11W stabiel.

Ik weet even niet meer hoe dat nou precies zat en te lui om het na te zoeken, maar de meter geeft aan:
~231V, 0.09A spanning en stroomverbruik;
11W of 20VA verbruik;
Powerfactor 0.54; (da's behoorlijk slecht, geloof ik...) (en was powerfactor * VA niet het echte RMS verbruik?)

Maar wellicht dat de meter niet zo betrouwbaar is bij lage vermogens. Ik zal zondermeer toegeven dat dit wel erg weinig is, zonder er veel inspanning voor te hebben verricht. Wellicht nog eens een meting doen met een extra verbruiker (lamp of zo) aangesloten, zodat de meter in de hogere range meet?

[ Voor 12% gewijzigd door vanaalten op 17-03-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

vanaalten schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 19:10:
[...]

[...]

[...]

Ik heb vandaag m'n server ook even onder handen genomen, dit is m'n hardware:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
AMD Athlon X2 4850e (2.5Ghz)
Gigabyte GA-MA74GM-S2H (AMD 740G chipset)
2x 1GB PC6400 DDR2 Kingston ValueRAM
Intel X25-V 40GB SSD (boot)
WD GP 1TB + Samsung EcoGreen 1.5TB
PicoPSU 120W + Trust 120W 12V adapter
2x 12x12cm fans
3COM 3c905C-TX-M (10/100Mbit LAN)

Ik draaide Debian Lenny met kernel 2.6.36, nu Squeeze met 2.6.38. Ik heb je config-opties meegenomen, voor zover ik die nog niet had, en een startup script gemaakt om de andere commando's uit te voeren, werkt prima :)

Het meest interessant vond ik echter om te kijken naar besparingen mbt de radeon-driver, op m'n laptop (zelfde OS + kernel) werkt dat prima met de juiste "lowpowermode" opties, die is dan net zo zuinig als Windows (XP, for that matter). Op m'n server maakt het echter geen drol uit, waarschijnlijk omdat ik de GPU al heb underclocked in de BIOS. Ben benieuwd of de Intel driver echt zoveel uitmaakt als uit je laatste posts blijkt :)

Squeeze en de nieuwe kernel voelen echter wel lekker snel aan (zeker met opstarten, maar daar heeft m'n server niet zoveel aan :P ), dus m'n operatie is wel geslaagd :D maar het verbruik is nauwelijks gewijzigd:
idle: (HD's standby) 31-33W (was ~33W)
idle: (HD's spinning) 38-40W

Bedankt voor de tips anyway! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
vanaalten: ik heb even flink rondgezocht naar je energiemeter. Het lijkt een ietsjes andere (cheaper/ouder) versie te zijn van de bekende Kill-A-Watt. Zou eigenlijk best een accurate meter moeten zijn. Je getallen zijn zo bijzonder laag dat ik meteen ga twijfelen, maar zo op het eerste gezicht is de meter geen hokkietokkie ding dat niks goed kan.

Very interesting. Heb je een multimeter? Kun je de stroom uit de adapter meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik heb een multimeter, dus zou in principe de stroom uit de adapter kunnen meten. Enkel wat praktische problemen om de verbinding van adapter en naar Pico-PSU te leggen, ik heb in huis niet echt veel aan kabels voor meetopstellingen. Zal eens kijken wat ik kan doen.

Overigens: dan meet ik weliswaar de stroom wat nauwkeuriger dan dat de energiemeter doet, maar dan mis ik de (in)efficientie van de adapter. Dus: hoeveel gaat die meting dan toevoegen om te bewijzen dat die 11W nauwkeurig is? Stel, ik meet aan de DC-kant een verbruik van 10W. Met een goede adapter met 90% rendement zou dat zomaar kunnen, maar als mijn adapter bagger is is daarmee die 11W niet onderuit gehaald.

Enkel als ik aan de DC-kant meer meet dan 11W weet je wat (of mijn adapter haalt meer dan 100% rendement...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je een ongemodde adapter met PFC hebt heeft die zeker zo'n 1.5W rustverbruik en zal hij op 10% zeker niet beter dan 80% efficiënt zijn - zo'n goede adapter heb ik namelijk nog nooit gezien. Je kunt op die manier een ondergrens stellen.

Een DC-meting is ongeacht de kwaliteit van je multimeter al automatisch een heel stuk preciezer dan een AC-meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-04 22:26
Vanaalten, kan je even zeggen welk mpederbord je precies hebt? Ik ben van plan een energiezuinige nas/server samen te stellen En jouw verbruikswaarden zijn wel erg laag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Het staat letterlijk vijf posts boven die van jou... een Intel DH67CF

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-04 22:26
Sorry ik dacht dat dat gewoon de naam van de chipset was vandaar dat ik het opnieuw vroeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
mux schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 00:06:
Very interesting. Heb je een multimeter? Kun je de stroom uit de adapter meten?
... en dus op verzoek even wat metingen uitgevoerd aan mijn systeem:
Verbruikmeter, de Prodigit Electronics 2000MU, aan de 220V kant van de adapter;
Stroommeter (Velleman DVM850BL) tussen de +12V-DC output van de adapter en de +12V-DC input van de pico-PSU;
Spanningsmeter (Monacor DMT-2020) tussen de ground/12V-DC van de pico-PSU;

Na opstarten, idle: 18W (220V kant), 12.06V, 1.23A (14.83W 12V-kant)
Na Powertop opties: 17W (220V kant), 12.09V, 1.14A (13.78W 12V-kant)
Na modprobe i915: 11W (220V kant), 12.16V, 0.72A (8.76W 12V-kant)

Dus de adapter zou, als alle meetapparatuur 100% accuraat is, zo'n 80% efficient zijn rond de 11W verbruik.

Maar om iets meer on-topic te gaan (hey, het gaat hier om Linux, niet om electronica!): ik denk wel dat voor dit systeem - en wellicht anderen ook - bewezen is dat het laden van de display-driver zeer veel kan uitmaken.Is nog geen eens een volledige desktop-omgeving nodig, enkel de driver inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Geniaal. Dit is nu by far het zuinigste moederbord ooit, van alle x86-platforms uitgezonderd VIA nano-ITX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

vanaalten schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:34:
[...]

Stroommeter (Velleman DVM850BL) tussen de +12V-DC output van de adapter en de +12V-DC input van de pico-PSU;

Dus de adapter zou, als alle meetapparatuur 100% accuraat is, zo'n 80% efficient zijn rond de 11W verbruik.
Heel erg netjes trouwens, ik was van plan om voor een Brazos setup te gaan voor m'n server, maar jouw post doet me echt wel twijfelen (ook al kost een i3 setup makkelijk het dubbele). Heb je resultaten onder volledige load? Mijn server moet af en toe ook wel wat kunnen compileren (van het occasionele pakketje voor m'n distributie tot een complete OpenWrt of XBMC build), en ik schat dat zo'n i3, zelfs een 2100, schril afsteekt tegen een 1,6 GHz E350...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Borromini schreef op zondag 20 maart 2011 @ 23:23:
Heel erg netjes trouwens, ik was van plan om voor een Brazos setup te gaan voor m'n server, maar jouw post doet me echt wel twijfelen (ook al kost een i3 setup makkelijk het dubbele). Heb je resultaten onder volledige load? Mijn server moet af en toe ook wel wat kunnen compileren (van het occasionele pakketje voor m'n distributie tot een complete OpenWrt of XBMC build), en ik schat dat zo'n i3, zelfs een 2100, schril afsteekt tegen een 1,6 GHz E350...
Wat voor full-load resultaten zoek je?
Onder linux heb ik daarvan geen metingen gedaan; onder windows heb ik even snel wat met OCCT en Furmark gedaan:
OCCT: 57W
Furmark: 31W
OCCT+Furmark: 72W

... en nee, ik ga niet nog eens aan de DC-kant metingen doen. Veel teveel gedoe met multimeters & wasknijpers om de boel aan te sluiten... ;)
mux schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:46:
Geniaal. Dit is nu by far het zuinigste moederbord ooit, van alle x86-platforms uitgezonderd VIA nano-ITX.
Yep. Intel heeft erg mooi werk verricht. Nou is de manier waarop jij die 8.5W hebt bereikt natuurlijk wel een stuk indrukwekkender; ben eigenlijk wel benieuwd wat je met mijn setup kan bereiken. Al geef ik je die kans natuurlijk niet, ik heb de foto's gezien van het soldeer-slagveld dat je hebt achtergelaten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

vanaalten schreef op maandag 21 maart 2011 @ 08:01:
[...]

Wat voor full-load resultaten zoek je?
100% processorbelasting :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ah, maar met die i3 van mij zit de GPU in de processor, dus bedoel je dan processor *inclusief* grafische deel? Hoe dan ook, lijkt mij dat je met die eerder genoemde OCCT en/of Furmark resultaten wel een aardig idee hebt. OCCT voor alleen de processor exclusief video, Furmark voor voornamelijk video en gecombineerd voor maximale stress. Verbruik zal onder Linux niet ineens anders zijn dan onder Windows, lijkt mij, dus je vraag is dan al beantwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Inderdaad, en die IGP zal niet veel verschil maken neem ik aan - al hoop ik wel dat je 'm kan uitschakelen in de BIOS, m'n server is headless. Kan je dat es nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
vanaalten schreef op maandag 21 maart 2011 @ 08:01:
Yep. Intel heeft erg mooi werk verricht. Nou is de manier waarop jij die 8.5W hebt bereikt natuurlijk wel een stuk indrukwekkender; ben eigenlijk wel benieuwd wat je met mijn setup kan bereiken. Al geef ik je die kans natuurlijk niet, ik heb de foto's gezien van het soldeer-slagveld dat je hebt achtergelaten... ;)
Nou, tbh heb ik maar een klein deel van de besparingen voor elkaar gekregen met het grootste deel van het slagveld. Als jij een intel 1e/2e gen SSD had, één latje RAM en mijn picopsu zit je waarschijnlijk al gevaarlijk dicht bij mijn 8.5W. Ik wil zelfs zover gaan om te zeggen dat met mijn modtechnieken jouw bordje minimaal 1.5W zuiniger kan worden gemaakt.

Pf, daar gaat twee maanden werk :P bedankt intel.

@Borromini: in sandy bridge is juist de IGP een stuk minder zuinig geworden (wel efficient, veel prestaties per watt, maar het absolute verbruik van de IGP is ook omhoog gegaan). Load (Furmark) verbruik van de IGP is iets van 12-15W. Idle of headless, echter, verbruikt dat ding geen bal (denk in de orde-grootte 0.5W ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]

Maar om iets meer on-topic te gaan (hey, het gaat hier om Linux, niet om electronica!): ik denk wel dat voor dit systeem - en wellicht anderen ook - bewezen is dat het laden van de display-driver zeer veel kan uitmaken.Is nog geen eens een volledige desktop-omgeving nodig, enkel de driver inladen.
Uhm, shit... Daar gaat m'n claim dat ik niks van de binnenste werking van een OS snap... B)

Ik heb wel een leuke vervolgstap hierin, aangezien een aantal mensen headless willen gaan draaien. Wat doet een systeem als in de bios de IGP is uitgeschakeld? Kan dat überhaupt wel? Bij mijn mobo kan ik bijv. alleen een bepaalde voorkeur aangeven.

Overigens heb je nu een volledige X11 geïnstalleerd (met apt-get install xorg), dus ook heel veel overbodige ballast aan kernel drivers voor hardware die je helemaal niet hebt. Volgens mij kan je het hele verhaal namelijk ook anders installeren, namelijk door met apt alleen de xorg-driver te installeren voor je video-kaart. Natuurlijk komt er dan nog wat extra ballast mee aan dependencies die niet nodig zijn voor alleen de driver, maar dat zal nog altijd minder zijn dan het meta-package voor xorg pakt.
Met was sleutelen aan apt en gerichte uitsluitingen van dependencies, kan je ook alleen de kernel-module installeren. Deze heeft namelijk geen xorg-server nodig om geladen te kunnen worden en te werken, om maar iets te noemen.

Een volgende stap wordt daarna een custom kernel bouwen, zodat deze zo goed mogelijk op maat is voor je systeem en zaken als dynamic ticks ondersteund.

Het is dat het mij aan 2 nogal essentiële zaken ontbreekt om volop mee te kunnen testen... Namelijk een energiemeter (maar die wil ik nog steeds aanschaffen), en nog geheel onbelangrijk, een testsysteem waarop veranderingen ook echt effect hebben...
Anders had ik diverse experimenten vanuit Gentoo gestart, naar mijn idee heb je daarmee namelijk een betere basis omdat je vanaf scratch begint en alles zelf compileert en dus de volle invloed hebt over de optimalisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
deepbass909 schreef op maandag 21 maart 2011 @ 17:12:
Overigens heb je nu een volledige X11 geïnstalleerd (met apt-get install xorg), dus ook heel veel overbodige ballast aan kernel drivers voor hardware die je helemaal niet hebt. Volgens mij kan je het hele verhaal namelijk ook anders installeren, namelijk door met apt alleen de xorg-driver te installeren voor je video-kaart.
Klopt, maar al die packages en zo zijn niet echt actief. 'X' opstarten werkt niet, de boel stopt meteen omdat er geen monitor gedetecteerd wordt. Voor de metingen heb ik dan ook enkel 'modprobe i915' gedaan.

Binnenkort ga ik al die xorg packages weer er af gooien en kijken wat de minimale benodigdheden zijn, maar eerst even m'n shutdown-probleem oplossen. Sinds kort doet m'n systeem een reboot als ik om shutdown vraag. Wellicht veroorzaakt door de diverse tweaks.
Een volgende stap wordt daarna een custom kernel bouwen, zodat deze zo goed mogelijk op maat is voor je systeem en zaken als dynamic ticks ondersteund.
Da's de CONFIG_NO_HZ optie, als ik het goed heb, en die staat bij Debian 'Squeeze' in elk geval default aan.
Anders had ik diverse experimenten vanuit Gentoo gestart, naar mijn idee heb je daarmee namelijk een betere basis omdat je vanaf scratch begint en alles zelf compileert en dus de volle invloed hebt over de optimalisaties.
Mja, daarmee zal je wellicht het uiterste er uit kunnen halen, maar ik ben bang dat dit vooral 'achter de komma' optimalisaties zijn. Zo'n winst als je had met die videodriver zal er echt niet meer in zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Borromini schreef op maandag 21 maart 2011 @ 10:48:
Inderdaad, en die IGP zal niet veel verschil maken neem ik aan - al hoop ik wel dat je 'm kan uitschakelen in de BIOS, m'n server is headless. Kan je dat es nakijken?
Ik wist eigenlijk wel zeker dat die optie er *niet* in zat, maar goed, toch even gekeken (en gelijk e-sata en USB3 uitgeschakeld)... maar... maar... jawel, die optie van IGP uitzetten zit dus *wel* in de bios van de DH67CF!

Uitgeprobeerd, en het scheelt nog net wat meer dan met de driver inladen. Nu haal ik idle de 10W, met regelmatig uitschieters naar 11W.

Gelijk ook even met 'stress' het systeem flink laten werken. Klein beetje met de commandline opties gespeeld, maar ik kreeg de boel niet boven de 48W verbruik.

Maareh... voor die enkele keer dat ik met iptables aan het spelen ben, en mijzelf weer eens heb buitengesloten... hoe krijg ik die IGP nou weer aan?!? Beetje jammer dat Intel er niet aan denkt om tijdens het BIOS starten het ding even aan te zetten... heb al wat op de tast geprobeerd, maar vrees dat er een BIOS reset nodig is. Nou goed, kan er wel even mee leven. Bordje moet toch nog voor een nieuwe Sandy Bridge stepping geruild worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt om te testen in ieder geval, en ja, als je 'm uitzet, dan is de enige optie een grafische kaart erin duwen of een BIOS-reset :P. Heb dat dilemma zelf ook al gehad met m'n server als een kernel update de boel weer naar de vaantjes hielp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 15:16

deadinspace

The what goes where now?

deepbass909 schreef op maandag 21 maart 2011 @ 17:12:
Overigens heb je nu een volledige X11 geïnstalleerd (met apt-get install xorg), dus ook heel veel overbodige ballast aan kernel drivers voor hardware die je helemaal niet hebt.
i915.ko is een kernel driver, en die zit in het kernel package, niet bij Xorg. Je hebt Xorg dus helemaal niet nodig voor die driver (en er komen ook zeker geen kernel drivers mee bij het installeren van Xorg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

deadinspace schreef op maandag 21 maart 2011 @ 22:46:
[...]

i915.ko is een kernel driver, en die zit in het kernel package, niet bij Xorg. Je hebt Xorg dus helemaal niet nodig voor die driver (en er komen ook zeker geen kernel drivers mee bij het installeren van Xorg).
Klopt, maar de slimme koppen die de drivers beheren hebben ervoor gekozen om kernel drivers voor video afhankelijk te maken van Xorg. Video-drivers, op framebuffer drivers na, zijn ook niet aanwezig in de kernel en alleen als externe modules te installeren.

En er komen geen kernel drivers mee met het installeren van Xorg? Wanneer heb je voor het laatste Xorg geïnstalleerd op bijv. een Debian-systeem? De laatste keer dat ik het deed (vorige week) kwam namelijk o.a. braaf de hele rits van xserver-xorg-video-* mee, en waarom? Omdat xserver-xorg een afhankelijkheid heeft richting xserver-xorg-video (meta-package), en xserver-xorg zelf weer een afhankelijkheid is van het xorg meta-package.
En de verschillende xserver-xorg-video packages bevatten toch echt kernel drivers voor de diverse videokaarten.
Vandaar mijn suggestie om alleen de video-driver voor Intel te installeren. Die heeft ook wel afhankelijkheden richting xserver en daarmee xorg, maar je krijgt een iets schonere installatie.

Dit is de afhankelijkhedenboom van xserver-xorg-video-intel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
* dep: libc6 (>= 2.2.5) [amd64]
       Embedded GNU C Library: Shared libraries  also a virtual package provided by libc6-udeb 

dep: libc6 (>= 2.3.6-6~) [i386]

* dep: libdrm-intel1 (>= 2.4.23-3~)
       Userspace interface to intel-specific kernel DRM services -- runtime 

* dep: libdrm2 (>= 2.4.17)
       Userspace interface to kernel DRM services -- runtime 

* dep: libpciaccess0 (>= 0.8.0+git20071002)
       Generic PCI access library for X 

* dep: libudev0 (>= 146)
       libudev shared library 

* dep: libx11-6
       X11 client-side library 

* dep: libx11-xcb1
       Xlib/XCB interface library 

* dep: libxcb-aux0 (>= 0.3.6)
       utility libraries for X C Binding -- aux 

* dep: libxcb-dri2-0
       X C Binding, dri2 extension 

* dep: libxcb1
       X C Binding 

* dep: libxext6
       X11 miscellaneous extension library 

* dep: libxfixes3 (>= 1:4.0.1)
       X11 miscellaneous 'fixes' extension library 

* dep: libxv1
       X11 Video extension library 

* dep: libxvmc1
       X11 Video extension library 

* dep: xorg-video-abi-8
       virtual package provided by xserver-xorg-core, xserver-xorg-core-udeb 

* dep: xserver-xorg-core (>= 2:1.8.99.904)
       Xorg X server - core server

Je trekt hoe dan ook behoorlijk wat overbodige library's binnen als je verder headless draait, maar qua dataomvang praat je misschien over 10MB aan dood gewicht op het systeem. Maar let wel, dit is een beperkte afhankelijkhedenboom, want de afhankelijkheden van xserver-xorg-core staan er bijv. nog niet bij.

Helaas kan je er niet omheen, zo is nu eenmaal de video-aansturing in Linux. Maar dit is nog altijd beter dan verplicht een grafische omgeving moeten starten (zoals *kuch* in Windows). ;)
vanaalten schreef op maandag 21 maart 2011 @ 19:41:
[...]

Klopt, maar al die packages en zo zijn niet echt actief. 'X' opstarten werkt niet, de boel stopt meteen omdat er geen monitor gedetecteerd wordt. Voor de metingen heb ik dan ook enkel 'modprobe i915' gedaan.

Binnenkort ga ik al die xorg packages weer er af gooien en kijken wat de minimale benodigdheden zijn, maar eerst even m'n shutdown-probleem oplossen. Sinds kort doet m'n systeem een reboot als ik om shutdown vraag. Wellicht veroorzaakt door de diverse tweaks.
Dat is wel een bekende... Draai je nu al volledig headless? Het allerlaatste regeltje bij het afsluiten geeft namelijk een kleine hint of het probleem in Linux zit, of je BIOS. Elk Linux systeem zegt namelijk of het reboot of afsluit als allerlaatste (staat ongeveer een seconde in beeld). Staat er shut down, dan gaat de BIOS-aanroep fout.
[...]

Da's de CONFIG_NO_HZ optie, als ik het goed heb, en die staat bij Debian 'Squeeze' in elk geval default aan.

[...]
O.a. Die staat tegenwoordig in vrijwel elke Linux distro wel aan, maar er zijn meer tweaks in de kernel (kwam ik achter toen ik Powertop draaide).
Ik heb gisteravond wel een nieuwe kernel gebakken met daarin de tips van lesswatts.org. Deze staat naast m'n "gewone" kernel, dus zodra ik een verbruiksmeter heb, kan ik eens kijken welk effect dit had op mijn systeem. Volgende stap wordt het doorgeven van opties naar de diverse kernel-modules.
Mja, daarmee zal je wellicht het uiterste er uit kunnen halen, maar ik ben bang dat dit vooral 'achter de komma' optimalisaties zijn. Zo'n winst als je had met die videodriver zal er echt niet meer in zitten. :)
Die video-driver was ook wel bulls-eye ;)
Ik ben zelf dus nu bezig met m'n desktop te tweaken. Op het moment werk ik nog een beetje in het donker wat verbruik betreft en is de enige feedback de temperatuur en fan-snelheid (die onder Windows7 gewoon hoorbaar lager is dan onder Linux, waardoor ik dus de conclusie trek dat onder Windows7 er minder warmte wordt geproduceerd, wat betekent dat er minder stroom wordt verbruikt).
Vandaar dat ik nu ook nog zorg dat ik de oude config ook nog makkelijk aan kan roepen.

Mijn systeem is ook lang niet zo lean als jullie test-systemen.
basis config:
Processor: AMD AthlonII X4 630 (95 watt)
Moederbord: Asus M4A785D-M PRO (verbruik onbekend)
Chipset: AMD 785g/SB710
GPU: Onboard ATI Radeon HD4200

Ik kan maar weinig vinden over het energieverbruik van het moederbord. Daarnaast gebruik ik op het moment een 100% stock voeding van Enlight (350 watt uit m'n hoofd).

Qua samenstelling kan je dit systeem een beetje beschouwen als budget middenmoter desktop systeem (beperkte grafische kwaliteiten, relatief hoge processorkracht, dus ideaal voor fotobewerking of productiviteit, niet voor games of video-bewerking).

Het lijkt me daarom een leuke benchmark om te zien hoe zuinig je dit kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Weet iemand of het Intel DH67CF moederbord ook analoge VGA ondersteund? Hij heeft DVI, displayport en HDMI aansluitingen. Ik vraag me alleen af of ik met een verloopstukje van die DVI poort een VGA poort kan maken. Hij heeft wel die 4 pinnetjes op de DVI poort (foto van de Intel website) zitten dus ik verwacht dat het wel kan. Alleen wil ik het graag zeker weten omdat dit moederbord als HTPC / server wil gebruiken en dan ook mijn beamer wil aansluiten.

Zou een vriendelijke tweaker dit even kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Dat gaat lukken. De DVI poort is een DVI-I (bron), dat type kun je met een adapter omzetten naar D-Sub (VGA), zou het een DVI-D zijn dan kan het niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Dadona op 22-03-2011 11:34 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 15:16

deadinspace

The what goes where now?

deepbass909 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 11:09:
Klopt, maar de slimme koppen die de drivers beheren hebben ervoor gekozen om kernel drivers voor video afhankelijk te maken van Xorg.
Nee hoor, dat hebben ze niet. De kernel-drivers zijn onafhankelijk en bieden functionaliteit aan die door Xorg gebruikt kan worden.

De video-stack (zonder zaken als framebuffer) op Linux is ongeveer als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
                  Applicatie
                 /          \
                /            \
               /              xlib
              /                 |
             /                  |
libGL (DRI driver) <--------> Xorg (X driver)
              \                /        |
               \              /         |
            kernel (DRM/KMS driver)     |
                                  \     |
                                   \    |
                                    hardware

Waar het libGL gedeelte optioneel is (maar nodig voor 3D acceleratie), en het kernel gedeelte optioneel was maar tegenwoordig noodzakelijk is voor de X drivers.
Video-drivers, op framebuffer drivers na, zijn ook niet aanwezig in de kernel en alleen als externe modules te installeren.
De kernel-drivers (die DRM en KMS regelen) zijn onderdeel van de kernel source tree, en worden normaalgesproken bij kernel packages meegeleverd. Bij Debian wel in ieder geval.

[...] ik denk wel dat voor dit systeem - en wellicht anderen ook - bewezen is dat het laden van de display-driver zeer veel kan uitmaken.Is nog geen eens een volledige desktop-omgeving nodig, enkel de driver inladen.
Modprobe i915 dus. En kijk nou:
% dpkg -S i915.ko
linux-image-2.6.32-5-686: /lib/modules/2.6.32-5-686/kernel/drivers/gpu/drm/i915/i915.ko
En er komen geen kernel drivers mee met het installeren van Xorg? Wanneer heb je voor het laatste Xorg geïnstalleerd op bijv. een Debian-systeem?
Eergisteren nog, lief dat je er naar vraagt :P
De laatste keer dat ik het deed (vorige week) kwam namelijk o.a. braaf de hele rits van xserver-xorg-video-* mee, en waarom? Omdat xserver-xorg een afhankelijkheid heeft richting xserver-xorg-video (meta-package), en xserver-xorg zelf weer een afhankelijkheid is van het xorg meta-package. En de verschillende xserver-xorg-video packages bevatten toch echt kernel drivers voor de diverse videokaarten.
Dat zijn geen kernel-drivers, dat zijn de Xorg drivers. Die zijn nodig om Xorg de hardware in kwestie aan te laten sturen:
% dpkg -L xserver-xorg-video-intel | grep -i lib   
/usr/lib
/usr/lib/libI810XvMC.so.1.0.0
/usr/lib/libIntelXvMC.so.1.0.0
/usr/lib/xorg
/usr/lib/xorg/modules
/usr/lib/xorg/modules/drivers
/usr/lib/xorg/modules/drivers/intel_drv.so
/usr/lib/libIntelXvMC.so.1
/usr/lib/libI810XvMC.so.1
/usr/lib/libI810XvMC.so
/usr/lib/libIntelXvMC.so
# insmod /usr/lib/xorg/modules/drivers/intel_drv.so
insmod: error inserting '/usr/lib/xorg/modules/drivers/intel_drv.so': -1 Invalid module format

Kernel-drivers zitten in het kernel package en zijn op elk Debian systeem aanwezig, de Xorg drivers zitten in de respectievelijke xserver-xorg-video-* packages, en de DRI drivers zitten in libgl1-mesa-dri.

Als vanaalten alleen i915.ko nodig heeft om stroombesparende functies te activeren, dan hoeft hij dus niks van Xorg te installeren, i915.ko is standaard op elk Debian systeem aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hmmz, kan ik mijn claim toch nog hoog houden dat ik er eigenlijk niks van snap en alleen maar lucky guesses doe :p

Gisteren was ik overigens met de energie besparingsfuncties van de diverse drivers aan het spelen, en ik kreeg wel last van een beetje naar bij-effect... Zo reageerde het toetsenbord niet op de eerste toetsaanslag, hoorde ik tikjes door de luidsprekers vlak voor er geluid afgespeeld werd en voelde de boel een beetje laggy... Dit was alleen door de tips van Powertop op te volgen (dus energy-saving van de drivers inschakelen), en nog geen extreme tweaks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302117

FWIW Ik heb mijn server eens gemeten met een (goedkoop) energiemetertje en kom op schommelend rond de 50.9 Watt met *en* zonder kde. Dat is met 3 usb en 2 interne harddisks.
Als je heel goed oplet zie je dat met kde af en toe een-tiende watt meer heeft.
Ik lees telkens over hoe zwaar kde nou wel niet is, nou zie daar...

Edit: Als beide cores tegen de 100% aanzitten, bv met een sabnzbd parcheck/repair, dan komt hij op de 80 watt aan.

400 Watt Atx voeding
Msi g41m-p28
Celeron e3300

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 302117 op 22-03-2011 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@JeanC
KDE is zwaar op je hardware, maar moderne pc's hebben er absoluut geen moeite mee. Maar zet KDE4 eens op een oude PIII of PII, dan merk je wel hoe zwaar KDE werkelijk is. Van alle DE's verbruikt KDE bijv. het meeste geheugen, kost het de meeste opslag, etc. Daar staat tegenover dat imo KDE ook de meeste en beste eyecandy geeft.
Maar zoals heel veel software in Linux, verbruik KDE nauwelijks extra bronnen als het eenmaal draait, vandaar dat je het in het verbruik ook niet terug gaat zien. Met alleen KDE actief, komt mijn CPU bijv. ook maar zelden van z'n 800MHz (laagste stand) af, pas als ik programma's ga starten, lijkt hij wakker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 15:59:
Hmmz, kan ik mijn claim toch nog hoog houden dat ik er eigenlijk niks van snap en alleen maar lucky guesses doe :p

Gisteren was ik overigens met de energie besparingsfuncties van de diverse drivers aan het spelen, en ik kreeg wel last van een beetje naar bij-effect... Zo reageerde het toetsenbord niet op de eerste toetsaanslag,
Dit gebeurd vaak bij 'buggy' implementaties van CPU-Idle (het volledig uitschakelen van onderdelen in de CPU als er geen werk is.) CPU-Idle kan echter wel veel energy besparen.
Ik heb echter nog niet vaak systemen gezien waarbij het geen vervelende/merkbare gevolgen had.
Het missen van keyboard input zou eigenlijk niet voor moeten komen op intel/amd systemen. Het is wel een bekend verschijnsel op b.v. ARM omap3.
hoorde ik tikjes door de luidsprekers vlak voor er geluid afgespeeld werd
[...]
en voelde de boel een beetje laggy... Dit was alleen door de tips van Powertop op te volgen (dus energy-saving van de drivers inschakelen), en nog geen extreme tweaks...
Probeer CPU-Idle uit te zetten, ondemand scheduler aan (je kan de 'lag' reduceren door het interval van de ondemand scheduler te verkleinen (kost wel vaak iets meer energy)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33

B2

wa' seggie?

Ik heb de volgende configuratie draaien als m'n headless-NAS op Fedora 14 (2.6.35 kernel)

Intel Core i3 530
MSI H55M-E33
6 GB Dual Channel DDR3 RAM (2x 2GB - 2x 1GB)
Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT, 500GB
2x Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
be quiet! Pure Power L7 300W

Bios tweaks van mux. Verder staat de audio in de BIOS uit.

De volgende configopties staan standaard aan in de door Fedora gebruikte kernel
CONFIG_PM_ADVANCED_DEBUG=y
CONFIG_INTEL_IDLE=y

en nog deze opties

echo 5 > /proc/sys/vm/laptop_mode
echo 0 > /proc/sys/kernel/nmi_watchdog
echo 1 > /sys/devices/system/cpu/sched_mc_power_savings
echo ondemand > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
echo 1500 > /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs
for i in /sys/bus/usb/devices/*/power/autosuspend; do echo 1 > $i; done
for i in /sys/bus/pci/devices/*/power/control; do echo auto > $i; done
echo min_power > /sys/class/scsi_host/host1/link_power_management_policy

De twee 1.5TB schijven gaan na 25 minuten in standby.
De i915 kernel module wordt standaard geladen.
Cpu governor staat op on_demand.

In idle haal ik hier mee 25W (dat is met de 1.5TB schijven in standby), onder een normale 'load' (streamen van iso's naar mediaspeler, maken van timemachine backups) ongeveer 32-35W. Hierbij worden de 1.5TB schijven aangesproken.
Ik zou nog wat kunnen besparen door de hoeveelheid geheugenbankjes te verminderen. Ben verder nog benieuwd wat 2.6.38 zou kunnen doen.

[ Voor 7% gewijzigd door B2 op 23-03-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat klinkt als een prima verbruik. 25W met een ATX-voeding en linux, en nog wat meer onderdeeltjes dan ik heb gebruikt, klinkt als iets dat volledig in lijn is met mijn ~17-18W die ik zonder hardwaremods en andere onhandige dingen zoals het afschakelen van fans haalde onder linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Ik haal inderdaad die 17 a 18 Watt die mux hierboven noemt, met de volgende hardware.

* MSI H55M-E33
* Intel Core i3-530
* Kingston 2GB
* OCZ Vertex2 60GB
* PicoPSU 80 Watt
* Travla 0601S (=Seasonic OEM?)

Daarnaast heb ik het volgende OS geinstalleerd, met bijbehorende instellingen:

* Minimale debian 6.0 squeeze
* Custom 2.6.38 kernel (tickless, zonder modules of alleen i915.ko als module)
* Geen x.org (wel i915.ko natuurlijk)
* Framebuffer cursor blinking uitgezet
* Powertop (1.97) tunables aangezet, dat levert in idle ongeveer 5 CPU wakeups per seconde
* Undervolting @bios: pch=1.00, vtt=1.03, vdram=1.45
* Netwerk draait op 100Mbit/s vanwege switch.

Daarmee komt bij mij het AC verbruik uit op 17 Watt (met een lousy Cresta meter). Wel even het DC gebruik gemeten en dat zit bij mij in idle op 1.21A (bij 11.96 Volt is dat ongeveer 14.5 Watt = 85% rendement?)

Verder heb ik met andere hardware nog wat combinaties geprobeerd:

* Wisselen van adapter naar noname (TPV Electronics) maakt vrijwel geen verschil...
* Core i3-540 in plaats van i3-530 verhoogt DC afname naar 1.28A
* MSI H55M-E23 (minder periferie, maar ondersteunt geen undervolting) -> verwaarloosbaar (als in < 1W)
* 4GB (2x2GB) in plaats van 2GB levert ook bijzonder weinig extra verbruik.

Verder zie ik ook niet het significante verschil tussen een systeem met i915.ko, en een systeem zonder. Ok, het wordt een beetje zuiniger na een 'modprobe i915', maar bij mij is het in de ordegrootte 1 a 2 watt, en zeker geen 5 Watt of meer.

[ Voor 1% gewijzigd door richardt op 23-03-2011 22:11 . Reden: @Dadona hieronder: netwerk draait inderdaad al noodgedwongen op 100 Mbit/s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Je kunt ook nog je netwerk terugschakelen naar 100 (of 10 :P ) Mb/sec. Het ziet er wel goed uit, duidelijk dat Linux wel zuinig kan.

[ Voor 113% gewijzigd door Dadona op 23-03-2011 22:09 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zoek eens op die voeding naar de UL-code, de code die onder dit logootje staat:

Afbeeldingslocatie: http://www.shinny.com/images/UL-1logo.gif

Dan kunnen we zeker weten of dat van seasonic komt. Verder: Heel goed, bevestiging van iemand anders dat dit bordje in die regionen qua verbruik zit. Zoals je ongetwijfeld hebt gemerkt ben ik niet stuk van de nauwkeurigheid van AC-meters, maar je DC meting bevestigt dat het werkelijk een laag verbruik is. 85% is een redelijk hoge efficiëntie, maar als het echt een Seasonic (of evt. Delta) voeding is kan het heel goed.

Ook mooi dat je nagenoeg hetzelfde verschil ziet met de wissel naar een i3-540. De H55M-E23 heeft zo goed als geen verschillende chips, dus het is helemaal niet verwonderlijk (maar wederom mooi om de bevestiging te zien) dat die hetzelfde gebruikt. Dat het uitwisselen van geheugen geen verschil maakt bevestigt ook mijn zeer sterke vermoedens dat er iets mis is met RAM power down mode support in linux.

Wat vanaalten heeft gedaan met i915.ko begrijp ik nog niet helemaal. Hij is totnogtoe ook de enige persoon die die uitzonderlijke resultaten heeft geboekt. Helaas zal het (net als met de MSI H55M-reeks) waarschijnlijk wel een paar weken tot maanden duren voordat andere mensen zijn systeem nabouwen en nauwkeurig nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Dat logo staat er niet op... Zeker niet zo groot als hierboven.
Er staat echter wel in kleine letters "Made by Seasonic", en het modelnummer is SSA-0601S-1, en het plaatje komt overeen met die op de Seasonic site: http://www.seasonic.com/dm/Adapter-01-SSA-0X01S-X.jpg

Overigens heb ik even de precieze bios voltages overgenomen die jij ook hebt gebruikt (0.954, 1.45 en 0.863), en daarmee kom ik op 1.12A (bij 12.05V) en volgens die Cresta = 16 Watt. Lijkt me best aardig, en ik zo zou niet 1-2-3 weten waar ik nog meer op kan beknibbelen. Nog steeds denk ik dat de IGP nog een stukje op eet die je voor een headless systeem uit kunt zetten, maar ik weet niet goed hoe...

Edit: OK gevonden, mijn ogen moeten opnieuw gelaserd worden :) UL code = E104405
Als ik dat zoek via http://database.ul.com/cg...SEXT/1FRAME/gfilenbr.html, dan kom ik inderdaad op Seasonic uit.

[ Voor 13% gewijzigd door richardt op 23-03-2011 22:39 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste