Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 63 Laatste
Acties:
  • 536.738 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:33
GioStyle schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:05:
[...]

Streamen of transcoden? Streamen kost alleen I/O dus dat kan praktisch elke processor. Transcoden is een ander verhaal; dat is juist CPU-intensief en dan ben ik bang dat je met een G1610 toch wel erg krap zit.
Sorry ik ben er niet zo heel erg in thuis nog. Het zou dan bijvoorbeeld gaan om met deze processor een server te maken die puur en alleen het video materiaal opslaat of download en beschikbaar maakt voor alle mediaspelers/computers in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:28
GoVegan schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 18:20:
[...]
welke atx voeding heb je er normaal in hangen?
zou je 1 van je resultaten ook een met een die atx voedig willen doen, eens kijken wat het verschil met de pico is.
je bedoelt de 12v, 5v en 3.3v vòòr de atx voeding doormeten ? Dus de 5v en 3.3v conversie van de pico inzichtelijk maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Eigenlijk moet je ook de spanning op de 12v lijn meten.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 12-03-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:56
Raven schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 17:06:
[...]

Ter vergelijking:
- Intel DQ77KB
- Intel Core i5 3470T + stock koeler
- 1* Kingston 8GB KVR16S11/8
- Sandisk Cruzer Pop 4GB
- 15v/4A voeding (HNP65-150) en de DCDC converter van Mini-Box (dit ivm de PicoUPS waar deze server achter komt te hangen en de PicoUPS niet meer dan 18v accepteerd.)

ESXi 5.1 vanaf het stickje gestart met alleen 1 NIC aangesloten: 14.9W, aldus de Voltcraft Energy Logger 4000.
Met de in het vorige topic genoemde universele adapter van König is het verschil 5-7W, in het voordeel van de 15v/4A voeding icm de DCDC converter.
ESXi power management staat op balanced, kan low power evt later nog proberen. edit: Meting daarvan komt er aan, systeem reboot nu.
edit2: Met power management op low power: 12.5-13W

Bij die 14.9W12.5-13W moeten de 2.5" HDD, de 2 wifi kaartjes, picolcd en de 2 fans van de behuizing er nog bij. Dus grof geschat zal het rond de 20W worden denk ik.

Maar al met al, een aardige verbetering tov wat dat systeem gaat vervangen:
mITX systeem 1 (router): 15-20W (op basis van de IM945GSE-A)
mITX systeem 2 (server): 60-70W (op basis van de Via VB8001)
toon volledige bericht
Ga je die server ook als wifi router gebruiken? Zoja, welke kaartje(s) ga je gebruiken en hoe is het bereik? Ik heb een Draytek 2130N en daar heb ik 2 verdiepingen naar boven nog steeds verbinding. Als ik dat met een wifi kaartje kan doen, dan zou ik weer een apparaat kunnen laten verdwijnen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
GioStyle schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:18:
[...]

Ga je die server ook als wifi router gebruiken? Zoja, welke kaartje(s) ga je gebruiken en hoe is het bereik? Ik heb een Draytek 2130N en daar heb ik 2 verdiepingen naar boven nog steeds verbinding. Als ik dat met een wifi kaartje kan doen, dan zou ik weer een apparaat kunnen laten verdwijnen. 8)
kleine wifi kaartjes a la mini-pci-express hebben nog wel een antenne aansluiting nodig.
op ebay kun je wel van die kabeltjes uit oude laptops kopen....

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat snap ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.telenetronics.net/images/IPEX-RP-SMA.JPG x2 of 3 afhankelijk van de wifi kaart.

En dan nog antennes erop. Dan ben ik alsnog benieuwd naar het bereik ervan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb momenteel een M350 (behuizing) met Ultimate-N 6300 wifi-kaartje op een DH61AG geprikt en 3 van die antennes erop. In combinatie met een d-link DIR-655 heb je ultiem geweldig bereik. Véél beter dan elke 2x2 of 2.4GHz-only netwerkverbinding.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
Rayures schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 19:47:
[...]

je bedoelt de 12v, 5v en 3.3v vòòr de atx voeding doormeten ? Dus de 5v en 3.3v conversie van de pico inzichtelijk maken ?
ah wacht even, je meet het verbruik niet direct uit het stopcontact, maar na de voeding als ik het goed begrijp?
ik was meer geïnteresseerd wat wat het systeem met de pico uit het stopcontact zou trekken en met een normale atx voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
GoVegan schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 23:02:
[...]

ah wacht even, je meet het verbruik niet direct uit het stopcontact, maar na de voeding als ik het goed begrijp?
ik was meer geïnteresseerd wat wat het systeem met de pico uit het stopcontact zou trekken en met een normale atx voeding.
dat valt te berekenen als je de efficiëntie weet van een voeding. voor 85% rendenmensvoeding is dat:
dc verbruik*(1.15)= AC verbruik uit stopcontact.
EDIT vermoeidheid sloeg toe }:O

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 13-03-2013 00:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Bedoel je niet toevallig DC verbruik / 0,85 = AC verbruik stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
GioStyle schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 00:14:
Bedoel je niet toevallig DC verbruik / 0,85 = AC verbruik stopcontact?
eeh ik denk dat ik inderdaad een rekenfoutje heb gemaakt, 10*1.5=15 10/0.5=20 bedankt voor je alertheid.!
note to self: niet hoofdrekenen zo laat op de avond mrc4nl!

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GioStyle schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:18:
[...]

Jep :)
In mijn huidige router-pc zit een AR9380 based mini PCIe wifi kaartje, die zijn op Ebay wel te vinden, in NL bij mijn weten helaas niet. De 2e wordt een half-size variant daarvan, met dezelfde controller dus.

Dit werkt uitstekend :D Ondanks de paar ( :+ ) stoorzenders haal ik nog gewoon zo rond de 20MBps op de 2.4GHz band. Helaas valt de connectie af en toe een fractie van een seconde weg (vermoedelijk door de stoorzenders) waardoor filetransfers wel eens misgaan. Maar in de nieuwe router-pc komen 2 van die kaartjes en de 2e gaat op de 5GHz band zitten, mits ik voorbij dat "regulatory domain"** gezeik kom :/ , ik verwacht dat ik op de 5GHz band geen last ga hebben van problemen.

**'t ziet er naar uit dat ik CRDA met een aangepaste database moet compilen omdat de regiocodes van de netwerkkaarten die ik heb het niet toelaten accesspoints op de 5GHz band op te zetten. Maar iemand heeft een blog daarover geschreven en in de comments staat een oplossing voor als de database gesigned moet zijn, dus hopelijk komt dat wel goed.
mrc4nl schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:38:
[...]

kleine wifi kaartjes a la mini-pci-express hebben nog wel een antenne aansluiting nodig.
op ebay kun je wel van die kabeltjes uit oude laptops kopen....
Deze gebruik ik :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:43
Raven schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 17:06:
[...]

Ter vergelijking:
- Intel DQ77KB
- Intel Core i5 3470T + stock koeler
- 1* Kingston 8GB KVR16S11/8
- Sandisk Cruzer Pop 4GB
- 15v/4A voeding (HNP65-150) en de DCDC converter van Mini-Box (dit ivm de PicoUPS waar deze server achter komt te hangen en de PicoUPS niet meer dan 18v accepteerd.)

ESXi 5.1 vanaf het stickje gestart met alleen 1 NIC aangesloten: 14.9W, aldus de Voltcraft Energy Logger 4000.
Met de in het vorige topic genoemde universele adapter van König is het verschil 5-7W, in het voordeel van de 15v/4A voeding icm de DCDC converter.
ESXi power management staat op balanced, kan low power evt later nog proberen. edit: Meting daarvan komt er aan, systeem reboot nu.
edit2: Met power management op low power: 12.5-13W

Bij die 14.9W12.5-13W moeten de 2.5" HDD, de 2 wifi kaartjes, picolcd en de 2 fans van de behuizing er nog bij. Dus grof geschat zal het rond de 20W worden denk ik.

Maar al met al, een aardige verbetering tov wat dat systeem gaat vervangen:
mITX systeem 1 (router): 15-20W (op basis van de IM945GSE-A)
mITX systeem 2 (server): 60-70W (op basis van de Via VB8001)
toon volledige bericht
Cool man! Dus met de door jou genoemde componenten kun je out-of-the-box ESXi installeren die dan ook nog eens beide NICs herkent? Ik kan dan dus één virtual machine maken met daarop Ubuntu server en beide NICs eraan koppelen zodat deze VM als "router speelt". Dit alles met een energieverbruik van -pak 'm beet- 20 watt???

RAID e.d. hoef ik niet. Ik hang er gewoon één harde schijf (3.5 inch) in waarde virtual images op komen te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door smeerbartje op 13-03-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Niet beide NIC's helaas, een ervan is een 82579, daar heb ik een driver voor in de ISO moeten stoppen, zie http://notes.doodzzz.net/tag/intel-82579lm/ (methode 2)

Het exacte verbruik als alles er eenmaal in zit en draait weet ik nog niet, maar die zal inderdaad zo rond de 20W zitten denk ik. En als je geen DCDC converter gebruikt zoals ik maar een goede 19v voeding zal het misschien nog ietsje lager zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 13-03-2013 12:29 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:43
Ok thanks; zijn er wel (zuinige) moederbordjes verkrijgbaar met twee NICs die wél standaard worden ondersteund door ESXi en waarmee je (met 1 harde schijf) ook rond de 20 watt uitkomt? Eventueel 25 watt is ook nog acceptabel.

[ Voor 33% gewijzigd door smeerbartje op 13-03-2013 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:05
Wanneer ik een msata ssd aansluit op een Intel DH77DF, verlies ik dan 1 sata poort? Of kun je dan alsnog alle 4 normale sata poorten gebruiken?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je behoudt de rest van de poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
nMad schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:32:
Wanneer ik een msata ssd aansluit op een Intel DH77DF, verlies ik dan 1 sata poort? Of kun je dan alsnog alle 4 normale sata poorten gebruiken?
kan je gewoon gebruiken, de msata-poort kan je zien als een extra sata poort, en met een adapter kan je er ook een normale sata poort van maken :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:11

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:13
mux schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:51:
Ik heb momenteel een M350 (behuizing) met Ultimate-N 6300 wifi-kaartje op een DH61AG geprikt en 3 van die antennes erop. In combinatie met een d-link DIR-655 heb je ultiem geweldig bereik. Véél beter dan elke 2x2 of 2.4GHz-only netwerkverbinding.
Kan je dan zowel het wifi-kaartje als de msata ssd kwijt? En hoe heb je de antenna's uit de case geleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ga een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
yeehaw schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 20:42:
[...]

En hoe heb je de antenna's uit de case geleid?
ik denk dat hij zoiets gebruikt zal hebben

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LJWHOCt2W6IuiCB5LYSncqUs/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fqqdFJ0Nnqc4u7t5nizgmSYi/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Nice!, nu krijg ik nog meer zin om een zelfde soort servertje in elkaar te zetten :p. Zoveel dingen die je dan in één kan verwerken. Heb je die antenne's op ebay gekocht of komen die bij dat kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
yeehaw schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 21:18:
Nice!, nu krijg ik nog meer zin om een zelfde soort servertje in elkaar te zetten :p. Zoveel dingen die je dan in één kan verwerken. Heb je die antenne's op ebay gekocht of komen die bij dat kaartje?
moet je ook los kopen, je hebt een kaartje, draadje(s) en antenne(s) nodig.
die zijn allemaal wel op ebay te vinden. mn wifi kaartje (voor mn laptop, is precies tzelfde ding) had ik goedkoop uit china weten te krijgen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Deze antennes (te zien aan het feit dat de twee linkse anders zijn dan de meest rechtse) komen uit rondslingerende routers. Het is pittig om goede pigtails met screw-on antennes te vinden.

Maar je kunt wel setjes op ebay krijgen. Prijzig IMO, je betaalt iets van 6 euro voor een pigtail+antenne en je hebt er 3 nodig - bijna even duur als het wifi-kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Ach ja, ik heb nu in huis 3 consumenten routers staan. Een Netgear WNDR3700 met Openwrt en 2 TP-LINK TL-WR1043ND routers.

En nog heb ik altijd last van wegvallende verbindingen e.d. Alles geprobeerd met andere kanalen en transmit powers enzo.

Dus als dit een stuk meer power geeft zeg maar dan is dat mij die paar tientjes extra wel waard :).

Laat je je router gewoon DHCP doen en de routing en je servertje alleen de wifi repeaten of heb je de server volledig als router in gebruik? Gebruik je dan een bepaald router-os ofzo? Sorry dat ik zo off-topic ga hoor, ik zal hierna stoppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zorg dat al je devices iig wifi-N ondersteunen (het maakt niet uit of al je devices 3x3 MIMO doen, zolang ze maar op zn minst draft-N ondersteunen), en dan zou je netwerk ook gewoon met default instellingen alles moeten kunnen doen om je verbinding zo goed mogelijk te maken.

Ik heb verder niks speciaals ingesteld. It just works :)

Geen garantie trouwens dat dit net zo makkelijk gaat werken als bij mij. Dit is eerlijk gezegd de eerste keer voor mij dat een netwerkadapter meteen doet wat hij moet doen. Ik heb eindeloos veel problemen met zowel bedrade als draadloze netwerkadapters gehad. Soms dat ze helemaal niet willen werken (een Draytek wifi-N USB stick die mijn d-link pertinent weigerde te vinden, bijvoorbeeld) en soms het vertragen van je netwerk of heel slecht bereik hebben ondanks dat je vlakbij de router bent. Netwerken zijn in mijn ervaring geen makkelijke dingen om efficiënt werkend te krijgen...

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 13-03-2013 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
2x TL-WR1043ND is qua energieverbruik een goede overweging om te vervangen door een wlan netwerkkaartje. tenminste...... als je zonder de router functionaliteit kan(bedraad) de TL-WR1043ND verbruikt zo'n 4 W idle+wifi aan (gemeten met cresta, niet door mij) ik heb de TL-WR1043ND hier thuis, en kan evt meten met de voltcraft energy monitor 3000.

de de antennes die daarop zitten zou je prima kunnen gebruiken, maar de voor de kabels moet je gaan solderen.(eigenlijk zonde omdat je het product dan "sloopt")

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Dan is het denk ik een beter idee om los wat antenne's te kopen en één van die TP-Links achter in de tuin te verstoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
En wat is het extra verbruik van zo'n kaartje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 18:35
Onderstaande link lijkt mij wel een mooie zuinige voeding voor systemen waar picopsu niet geschikt voor is, alleen volgens mij nergens te koop in Nederland.

http://www.fsp-group.com.tw/report/FSP250-60PFK_Report.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GioStyle schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:55:
En wat is het extra verbruik van zo'n kaartje? :)
mPCIe wifikaartje? Heb er even 2 op een moederbord geplaatst en met de Voltcraft Energy Logger 4000 het verschil gemeten wanneer het moederbord idle is. Er is geen OS geladen, dus 't verbruik zal waarschijnlijk ietsje hoger zijn wanneer het kaartje daadwerkelijk gebruikt wordt:

Bij beide kaartjes kwam er ~0.2W (per kaartje) bij.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Bij mij heb ik geen meerverbruik (<0.05W) als er geen netwerkverbinding is onder Windows. Met netwerkverbinding is het wat pittiger meten, tussen de 0.1 en 0.3W meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb met een van mijn Voltcraft Energy Loggers 4000 zo lang het verbruik van mijn server gemeten tot het geheugen vol was. Dat blijken 180 hele dagen en nog wat te zijn. In die 180 hele dagen heeft ie 192 kWh verbruikt oftewel 1,07 kWh per dag.

Hebben meer mensen metingen over het uiteindelijke verbruik van hun server in kWh per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01-2022

xer

Ik moet mijn huidige server vernieuwen.

Doel is file server en download. (Samba, Sabnzb, mediatomb etc..)
Huidige server draait onder Debian, en was van plan Ubuntu server te gaan gebruiken.

MB keuze is een ASRock B75 Pro3-M met een G1610 CPU.

Huidige voeding Seasonic S12II-330
Geen nieuwe HDD's, blijf voorlopig de huidige gebruiken:
2x250GB software RAID1, (Samsung SpinPoint MP2 HM251JJ 2.5" - SATA-300 - 7200 tpm)
2 x1TB ( Samsung SpinPoint F1 7200 tpm)
3TB (Seagate Barracuda)

Heeft iemand ervaring met dit MB samen met Ubuntu?.

EDIT: kan dit MB headless draaien, interne graphics disabled?

[ Voor 5% gewijzigd door xer op 16-03-2013 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 19:16:
Ik heb met een van mijn Voltcraft Energy Loggers 4000 zo lang het verbruik van mijn server gemeten tot het geheugen vol was. Dat blijken 180 hele dagen en nog wat te zijn. In die 180 hele dagen heeft ie 192 kWh verbruikt oftewel 1,07 kWh per dag.

Hebben meer mensen metingen over het uiteindelijke verbruik van hun server in kWh per dag?
0.75kWh/dag voor floppy2 incl. netwerkapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:51

Bolletje

Moderator Harde Waren
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 19:16:
Yep, meter (Tom-Tec EMC4128) geeft dit:

116.5 kWh*
6960 uur*

* zelf afgerond, meter doet bij kWh op twee decimalen nauwkeurig en bij uren nog op minuten nauwkeurig

Nu komt dat op 16.7 watt uit. Nu heeft de server zelf een uptime van 2564 uur, dus daar zit een discrepantie. Hij is er een tijdje tussenuit geweest (koeling ging ik aanpassen) en hij had toen ook een stand dat die in sleep ging.
Normaal zit het verbruik rond de 22/23 watt constant (constant in de zin van dat er haast geen variatie is, omdat hij ook niet echt belast wordt. Heel af en toe iets streamen).
Afhankelijk daarvan dus ~0.55 kWh per dag.

O ja, hardware: Asrock E350M1/USB3, Seagate 2TB Green, 2*2GB DDR3 en een brakke 12V adapter met bijbehorend DC-DC board :z

Binnenkort over op een Hitachi 160GB 2,5" schijf en een betere voeding. Niet veel tijd voor i.v.m. scriptie.
Energie heb ik ook voor ~€0.15/kWh i.p.v. de gebruikelijke ~€0.22/kWh

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 16-03-2013 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
ik heb mn server ook aan de meter liggen, maar daar zit ook tv+router+game pc bij. niet representatief dus.
zal de meter van de week omschakelen op alleen mn server. ik gok zo'n 20 watt met 2 schijven

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Heb hier op V&A een 6300N kaartje op de kop getikt. Drivers geïnstalleerd, maar software wilde het kaartje niet herkennen, dus ik dacht even bios van moederbord updaten of dat wil helpen. Ohja, vergeten dat het geen >65 watt processoren meer ondersteunt na biosupdate. Great, nu ben ik verplicht om ander processor te nemen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Laatst online: 18:00
Xeon e3 1260l is sub 65 en doet vt-d :D

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 14:53

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

GioStyle schreef op zondag 17 maart 2013 @ 11:13:
Heb hier op V&A een 6300N kaartje op de kop getikt. Drivers geïnstalleerd, maar software wilde het kaartje niet herkennen, dus ik dacht even bios van moederbord updaten of dat wil helpen. Ohja, vergeten dat het geen >65 watt processoren meer ondersteunt na biosupdate. Great, nu ben ik verplicht om ander processor te nemen. :F
Terug flashen naar de vorige versie wellicht een optie?

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Pantagruel schreef op zondag 17 maart 2013 @ 12:58:
[...]

Terug flashen naar de vorige versie wellicht een optie?
moet je alsnog eerst een ondersteunde processor voor hebben :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

mrc4nl schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:10:
[...]

moet je alsnog eerst een ondersteunde processor voor hebben :P
Klopt, maar als je hier een verzoekje neerlegt dan kom je er onderling meestal wel uit.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik ga denk ik een irrationele beslissing nemen en een i7 3770S aanschaffen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik kon gewoon flashen met een usb-stick en recovery mode op een dq77kb en dh61ag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zonder ondersteunde CPU? Dan doen moederborden toch niks?

[ Voor 40% gewijzigd door Raven op 17-03-2013 14:33 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, met m'n i5-3570K. Flashen vanaf een usb-stick doet hij prima als hij wel boot maar gaat zeuren over een onondersteunde CPU. Althans toen ik daar in Augustus/September 2012 mee bezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:39

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze combinatie:

Intel DQ77KB thin mini-itx moederbord
2x 8gb geil DDR3-1600
Intel Core i5 3470
Samsung 840 250gb harddisk
Intel HTS1155LP koeler
Lian-li Q05 behuizing

Enig idee wat het moederbord verbruikt? Aangezien de voeding onboard zit.
Systeem zal ingezet worden als esxi server. Met daarop SBS2011 en debian5

Hopelijk heeft iemand er ervaring mee. :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Als het voor prove/hobby is, is die CPU zwaar overkill. Denk dat een g1610 ook nog wel voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Rooke schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:06:
Als het voor prove/hobby is, is die CPU zwaar overkill. Denk dat een g1610 ook nog wel voldoet.
Geen hobby, zal sowieso exchange draaien. tevens voor de debian is USB passtrough noodzakelijk ivm smartcardreaders. VT-D is noodzakelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mydogisgone schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:01:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze combinatie:

Intel DQ77KB thin mini-itx moederbord
2x 8gb geil DDR3-1600
Intel Core i5 3470
Samsung 840 250gb harddisk
Intel HTS1155LP koeler
Lian-li Q05 behuizing

Enig idee wat het moederbord verbruikt? Aangezien de voeding onboard zit.
Systeem zal ingezet worden als esxi server. Met daarop SBS2011 en debian5

Hopelijk heeft iemand er ervaring mee. :)
Zoek eens op het typenummer van dat moederbord in dit topic ;) , zijn al een aantal mensen met dat bordje (o.a. * Raven ;) ) langs gekomen met stroomverbruik metingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 17-03-2013 15:12 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Raven schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:11:
[...]

Zoek eens op het typenummer van dat moederbord in dit topic ;) , zijn al een aantal mensen met dat bordje (o.a. * Raven ;) ) langs gekomen met stroomverbruik metingen.
oeps dit is wel heel slecht van mij.

Maar goed dat is niet het enigste. De case die ik wil gebruiken. Is dat wat of kan ik beter een M350 pakken.
De server komt in de meterkast te hangen.

Tevens nog een vraag, wat is handiger: een Msata SSD of gewoon een reguliere 2,5" ssd zoals de 840 van samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:P

Case is persoonlijke smaak. Ik heb bijvoorbeeld een Xilence Torino, redelijk compact, ruimte voor display, intake en outtake fan. Gat voor de SFX voeding is voorzien van een aluminium plaatje waar de antenne connectors aanzitten. Ruimte voor 1 uitbreidingskaart en evt een bracket met compoort of extra USB poorten.

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 17-03-2013 15:17 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
mydogisgone schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:14:
[...]

oeps dit is wel heel slecht van mij.

Maar goed dat is niet het enigste. De case die ik wil gebruiken. Is dat wat of kan ik beter een M350 pakken.
De server komt in de meterkast te hangen.

Tevens nog een vraag, wat is handiger: een Msata SSD of gewoon een reguliere 2,5" ssd zoals de 840 van samsung?
msata, scheelt kabels. en een extra aansuiting van de voeding

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Raven schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:15:
:P

Case is persoonlijke smaak. Ik heb bijvoorbeeld een Xilence Torino, redelijk compact, ruimte voor display, intake en outtake fan. Gat voor de SFX voeding is voorzien van een aluminium plaatje waar de antenne connectors aanzitten.
Moet zeggen dat ik deze case ook niet geheel onaardig vind. Hierin kan ik de cardreaders met gemak plaatsen. En ook nog in de case ipv er buiten.
Wat voor CPU cooler gebruik je?
mrc4nl schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:16:
[...]

msata, scheelt kabels. en een extra aansuiting van de voeding
En qua betrouwbaarheid?

[ Voor 15% gewijzigd door mydogisgone op 17-03-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik gebruik de stockkoeler, die helaas niet bij de CPU zat. Gelukkig eentje in de V&A hier gevonden :)
Had eerst eentje van Zalman erop zitten, maar die hing over het PCIe slot.

Die case is trouwens niet in NL verkrijgbaar, heb 'm via Amazon uit DE.

[ Voor 56% gewijzigd door Raven op 17-03-2013 15:22 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Raven schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:19:
Ik gebruik de stockkoeler, die helaas niet bij de CPU zat. Gelukkig eentje in de V&A hier gevonden :)
Had eerst eentje van Zalman erop zitten, maar die hing over het PCIe slot.
Waar kan je die case kopen? Zat net even in de pw te kijken. Maar daar vind ik de case niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Had ik er net bij geëdit :+
http://www.amazon.de/gp/p...=UTF8&smid=A1AL0IFPG5W1BM

De verzender was overigens 1Deins Computer GmbH

[ Voor 80% gewijzigd door Raven op 17-03-2013 15:23 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Raven schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:22:
Had ik er net bij geëdit :+
http://www.amazon.de/gp/p...=UTF8&smid=A1AL0IFPG5W1BM

De verzender was overigens 1Deins Computer GmbH
Lol :) Denk dat mijn voorkeur toch voor deze case gaat. Heb ik net wat meer mogelijkheden om mijn server uit te breiden als dat nodig is.

Straks maar even kijken of deze in mijn meterkast past. :)

Wil je eens foto maken van je case met inhoud?

[ Voor 4% gewijzigd door mydogisgone op 17-03-2013 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is dus ook de reden dat ik die heb genomen. Sommige cases hadden geen ruimte voor uitbreiding of maar 1 uitbreidingsslot in de behuizing. Daar ik ook een compoortbracket ga plaatsen heb ik er minimaal 2 nodig als er ook nog een PCIe kaartje bij komt. En na enig zoekwerk kwam ik de Torino tegen :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Raven schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:28:
Dat is dus ook de reden dat ik die heb genomen. Sommige cases hadden geen ruimte voor uitbreiding of maar 1 uitbreidingsslot in de behuizing. Daar ik ook een compoortbracket ga plaatsen heb ik er minimaal 2 nodig als er ook nog een PCIe kaartje bij komt. En na enig zoekwerk kwam ik de Torino tegen :)
Compoort bracket ga ik waarschijnlijk ook gebruiken. In ieder geval een zeer geschikte case als ik dat zo zie. Maar wil je eens een foto maken van je case incl inhoud?

Dit is de link naar amazon?
http://www.amazon.de/Xile...TF8&qid=1363530679&sr=1-1

Zie trouwens dat ze het hebben over 120watt. Zit daar een voeding bij?

[ Voor 17% gewijzigd door mydogisgone op 17-03-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is de link, maar dat van die voeding klopt niet. Bij mij zat er iig geen ingebouwd. Maar zelfs al zat die erin, dan was ie er meteen uit gegaan :P Misschien wordt er gedoeld op dat SFX voedingen tot max 120W beschikbaar zijn? Geen flauw idee overigens of dat zo is.

Zoiets?:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/Torino_small.jpg

Nog niet veel inhoud, ESXi draait vanaf een USB stick die aan de achterkant zit. Er komt 1 2.5" HDD in een van de 2 bays voorin. De 3.5" HDD bay is hier afwezig, Zalman koeler paste er niet in maar met de stockkoeler past die zo op het eerste gezicht wel, zou evt daar de HDD in kunnen stoppen. Er komen nog 2 miniPCIe kaartjes in en de voedingskabel (zie rechtsonder op pic) gaat straks via het gat naast de outtakefan naar buiten richting een DCDC converter en dan naar de PicoUPS die ik nog steeds moet aansluiten.

Dat gat is oorspronkelijk bedoelt om de front USB3 connectors achterop het moederbord aan te kunnen sluiten, maar ik gebruik die niet dus is er mooi ruimte voor de voedingskabel.

Edit: En moet nog even kijken hoe ik de fans ga aansluiten, moederbord heeft naast de CPU maar 1 fanconnector en de meegeleverde kabel heeft alleen satapower connectors.

edit2: http://www.frozencpu.com/...able_Adapter_OSA-086.html , als die er is kan ik de fans op een sata power connector aansluiten :)

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 17-03-2013 16:01 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Raven schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:43:
Dat is de link, maar dat van die voeding klopt niet. Bij mij zat er iig geen ingebouwd. Maar zelfs al zat die erin, dan was ie er meteen uit gegaan :P Misschien wordt er gedoeld op dat SFX voedingen tot max 120W beschikbaar zijn? Geen flauw idee overigens of dat zo is.

Zoiets?:
[afbeelding]

Nog niet veel inhoud, ESXi draait vanaf een USB stick die aan de achterkant zit. Er komt 1 2.5" HDD in een van de 2 bays voorin. De 3.5" HDD bay is hier afwezig, Zalman koeler paste er niet in maar met de stockkoeler past die zo op het eerste gezicht wel, zou evt daar de HDD in kunnen stoppen. Er komen nog 2 miniPCIe kaartjes in en de voedingskabel (zie rechtsonder op pic) gaat straks via het gat naast de outtakefan naar buiten richting een DCDC converter en dan naar de PicoUPS die ik nog steeds moet aansluiten.

Dat gat is oorspronkelijk bedoelt om de front USB3 connectors achterop het moederbord aan te kunnen sluiten, maar ik gebruik die niet dus is er mooi ruimte voor de voedingskabel.

Edit: En moet nog even kijken hoe ik de fans ga aansluiten, moederbord heeft naast de CPU maar 1 fanconnector en de meegeleverde kabel heeft alleen satapower connectors.

edit2: http://www.frozencpu.com/...able_Adapter_OSA-086.html , als die er is kan ik de fans op een sata power connector aansluiten :)
toon volledige bericht
die atx stekker onderin, is voor het aansluiten van de kabel met sata connector en zo toch?
Maar kan je die kabel zelf niet even aanpassen en daar 2 fan stekkers aan vast zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ATX stekker? Als je die 4-pins stekker bedoelt (ATX heeft er 20 of 24 ;) ), dat is de interne voedingsaansluiting voor het moederbord. De SATA-power connector voor de rest zit linksonder de geheugenmodule op de foto.
Dus 19v via die 4-pins connector -> moederbord -> sata-powerconnector -> HDD/fans/etc

Die kabel wat bij het moederbord zit is niet los verkrijgbaar, dus als ik dat verkloot, heb ik een probleem :P
Daarom maar SATA-power->fan verloopkabeltjes besteld.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 17-03-2013 18:34 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Raven schreef op zondag 17 maart 2013 @ 18:32:
ATX stekker? Als je die 4-pins stekker bedoelt (ATX heeft er 20 of 24 ;) ), dat is de interne voedingsaansluiting voor het moederbord. De SATA-power connector voor de rest zit linksonder de geheugenmodule op de foto.

Die kabel wat bij het moederbord zit is niet los verkrijgbaar, dus als ik dat verkloot, heb ik een probleem :P
Daarom maar SATA-power->fan verloopkabeltjes besteld.
Je hebt gelijk. ;) maar wat kan je met die aansluiting? of is dat 19v van de adapter die je aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die kabel rechtsonder (2*geel/2*zwart) is de 19v die het systeem voed, al wordt maar de helft van de stekker gebruikt. HDD/fans krijgen stroom via de sata-power connector op het moederbord, daar zit een kabel voor bij die alleen van sata-power connectors is voorzien en iets dat op een mini-satapower connector lijkt..

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 17-03-2013 18:37 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:22

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Erg leuk om eindelijk weer eens een nieuw systeempje bij elkaar te zoeken, nu met de nadruk op zuinigheid :) Als vervanger van de kant-en-klare NAS die het gewoon niet meer bij kan houden allemaal.

Op zich heb ik dankzij dit topic een goed beeld van waar ik op moet letten, daarbij is de keuze voor een 19V of standaard voeding redelijk belangrijk voor de rest van de mogelijkheden. Want in hoeverre kom je bij zo'n voeding weg met 3x 3,5" HDD en een SSD er naast? Dat lijkt me toch wat te enthousiast.

Een andere lastigheid is een goede case. Die zijn er genoeg voor 2 HDD's (een SSD prop ik nog wel ergens weg), maar als je meer dan dat wilt zit je al snel vast aan een case van reguliere ATX afmetingen. Laat dat nou net niet de bedoeling zijn :) Het lijkt erop dat de makers ervan uitgaan dat je van een kleine(re) case geen server gaat maken.

Ik heb nog een oude Shuttle case staan, maar als ik dingen na ga meten wordt dat wel heeeeeel erg proppen ;) Hebben jullie suggesties? Strak, zwart, Mini-ITX en ruimte voor die HDD's... da's alles.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:15

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Topicstarter
Kaastosti schreef op zondag 17 maart 2013 @ 19:09:
Strak, zwart, Mini-ITX en ruimte voor die HDD's... da's alles.
Lian Li PC-Q25 om maar iets straks en zwarts te noemen, klein, met zat ruimte voor 5 3.5" hdds en SSD.
Of een Fractal Design Node 304. Anders van vorm, maar nog steeds strak en zwart, en ook zat ruimte...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:22

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Oeh die Lian Li ziet er strak uit :P Had m'n filter op €100 gezet, vandaar dat ik die nog niet gezien had. Die ziet er inderdaad uit als een mooie klein kastje waar die schijven allemaal in passen. Iets boven verwacht budget, maar ik ga 'm wel in de lijst zetten, thanks!

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kaastosti schreef op zondag 17 maart 2013 @ 19:09:
Op zich heb ik dankzij dit topic een goed beeld van waar ik op moet letten, daarbij is de keuze voor een 19V of standaard voeding redelijk belangrijk voor de rest van de mogelijkheden. Want in hoeverre kom je bij zo'n voeding weg met 3x 3,5" HDD en een SSD er naast? Dat lijkt me toch wat te enthousiast.
Er zijn wel 19v voedingen die genoeg stroom leveren, het probleem zit 'm in het feit dat er via de power connector op het moederbord (bij de DQ77KB bijv. ook dacht ik) niet of net niet genoeg stroom aan de HDD's geleverd kan worden als je meerdere 3.5"'ers tegelijk aan wilt slingeren. Maar daar kan Mux wel wat meer over vertellen geloof ik ;) (Sterker nog, volgens mij is dit onlangs ter sprake gekomen in dit topic.)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die Xilence kast is dus eigenlijk volledig vergelijkbaar qua specs met de Lian Li PC Q08 die 20 euro duurder is dan op die amazon link. Qua ruimte, niet dat 19V gedoe.

[ Voor 10% gewijzigd door analog_ op 17-03-2013 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mwah, de Xilence bied plaats aan 1* 3.5" en 2* 2.5" hdd's (cdrom bay niet meegeteld), de Q08 meer als ik de pics zo zie.
Afbeeldingslocatie: http://chrisrandel.com/images/lianli-pcq08-1sm.jpg^ bijvoorbeeld.

Daarnaast heeft de Q08 zo'n irritant klepje voor de 5.25" bay zitten wat de reden is dat ik die tijdens het zoeken niet interessant vond. De picolcd moest er wel in passen en de Xilence heeft een normale bay zonder frontje ervoor waar de eventueel aanwezige dvd-speler/lcd/cardreader achter kan verdwijnen.

En voor mij erg handig: Het gat van de SFX voeding zit bovenin ipv aan de zijkant, perfect voor de antennes :)

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 17-03-2013 20:28 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 22:53
De vraag met betrekking tot 4x3,5" op de DQ77KB heb ik inderdaad een tweetal weken geleden hier gesteld.

Uiteindelijk zijn we er niet helemaal uitgekomen volgens mij.
We heb ik van dezelfde user op het Hardforum ergens nog een post gelezen dat z'n systeem niet meer wou opstarten als hij 1 van zijn zuinige nieuwe schijven vervangt door een oudere 250gb die een hogere startup piekstroom vraagt.
Misschien maak ik deze week wel ff een hardforum account aan om de desbetreffende user een PM te sturen.

Wellicht een idee om het originele topic in de introductie van dit mooie nieuwe topic te zetten? Er is daar erg veel informatie te vinden voor de zoekers onder ons!

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Heb de meeste spullen voor de server besteld. Alleen loop ik tegen het feit aan, welke 19v adapter ik er bij moet bestellen. Wat is verstandig, de Seasonic 120watt versie of de 90watt?
En waar kan ik deze bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
mydogisgone schreef op maandag 18 maart 2013 @ 01:05:
Heb de meeste spullen voor de server besteld. Alleen loop ik tegen het feit aan, welke 19v adapter ik er bij moet bestellen. Wat is verstandig, de Seasonic 120watt versie of de 90watt?
En waar kan ik deze bestellen?
Slecht van mij dat dat niet in de ts staat, volgens mn mede auteurs is de seasonic een goede keuze,
het wattage zit m in het aantal harde schijven.Als je er eentje gebruikt zou de 90 watt genoeg moeten zijn,
maar ik weet het fijne er ook niet van.Wel dat je ze in pricewatch kan ze wel kan vinden:

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:13
In de pricewatch staat geen 19V 90W seasonic voeding.

Zie mux zijn best buy guide: mux' blog: BBG Zuinige Server (Maart 2013)
Die linkt weer naar logicsupply.

Daar staat dan, dat het een Morex is, maar volgens mux krijg je een seasonic geleverd. Dit staat wel ergens in het topic of in het oude topic.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-06 23:41
@mydogisgone, @mrc4nl, @mountainbiker

Woensdag 27 februari 2013 22:28 schreef mux:

Je wil Seasonic SSA-0901-19. 09 is hun code voor de 7.4mm connector die op DH61AG/DQ77KB zit.

De Seasonic Power Adapter 120Watt - 19V | SSA-1201-19 uit de pricewatch heeft een andere connector(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Ik heb deze besteld http://www.logicsupply.nl...s-eu-power-cord-included/ en ook een Seasonic SSA-0901-19 gekregen :) Werkt met DQ77KB moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
MariosCube schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:22:
@mydogisgone, @mrc4nl, @mountainbiker

Woensdag 27 februari 2013 22:28 schreef mux:

Je wil Seasonic SSA-0901-19. 09 is hun code voor de 7.4mm connector die op DH61AG/DQ77KB zit.

De Seasonic Power Adapter 120Watt - 19V | SSA-1201-19 uit de pricewatch heeft een andere connector(?).
Ik had het aan het verkeerde eind. In hun vorige serie waren de eerste twee cijfers de code voor de connector, nu is dat de code voor het vermogen (12=120W, 09=90W, 06=60W). Het lijkt erop dat er nu helemaal geen connectorcode meer aan zit, en dat je niet weet wat je krijgt adhv EAN of productcode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Ik ben niet zo thuis in het hele zuinige server gebeuren. Toch met een aantal artikelen te lezen kom je een heel eind.

Ik ben erover aan het denken om in de toekomst mijn NAS te vervangen door een server. De eisen zijn niet erg hoog:
- De server dient als downloadstation
- De server kan Real 3d bestanden streamen naar mijn 3d mediaspelers.
- Relatief zuinig

Zou dit systeem voldoen aan de eisen en is de boel zo een beetje compleet?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 47,95€ 47,95
1Spire CoolBox F8€ 21,95€ 21,95
1Adata Superior S102 Pro 32GB Grijs€ 26,50€ 26,50
1Adata AD3U1333C4G9€ 16,99€ 16,99
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,90€ 37,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,24

[ Voor 11% gewijzigd door Steefmeister op 20-03-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
mux schreef op zondag 17 maart 2013 @ 14:35:
Yep, met m'n i5-3570K. Flashen vanaf een usb-stick doet hij prima als hij wel boot maar gaat zeuren over een onondersteunde CPU. Althans toen ik daar in Augustus/September 2012 mee bezig was.
Confirmed. Bios terugggeflashed naar 38 versie.

Scheelt me weer. WiFi kaartje werkt nu ook. Nu de komende week uitgebreid het bereik testen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Omdat ik al een poosje de mogelijkheden voor een nieuwe htpc aan het bekijken ben (wacht, de link naar zuinige server komt nu) dacht ik eraan om mijn huidige zuinige server (AMD E-350) aan te passen en van de overgebleven onderdelen een htpc te maken. Ik kom er niet helemaal uit.

Ik vraag me af of de Intel G1610 merkbaar zuiniger is dan een AMD E-350 (idle), ik zou voor het B75 uATX bord van Asrock gaan met 8 Sata aansluitingen.
Ik vind niet veel direct (idle verbruik, cpu performance) vergelijkingsmateriaal op sites zoals cpuboss en cpu-world. Er ontbreekt altijd wel wat aan de gegevens.
Ik ga ervan uit dat hij met een G1610 bij parren en unrarren wat sneller klaar zal zijn maar op die momenten ook wat meer zal verstoken.
De vraag is eigenlijk of het zin heeft om deze upgrade uit te voeren.

Ik heb in de server nu de bekende Be Quiet voeding zitten, en als ik die in de HTPC stop, kan ik in de server een zuinigere/betere voeding zetten.
Er zitten inmiddels 5 harde schijven in (zie lijst), dus een picoPSU gaat denk ik niet werken i.v.m. start-up current van de schijven? Als dat zo is, dan is de Seasonic 360Watt toch de enige logische keuze? Hoeveel zou dat het verbruik theoretisch lager kunnen maken t.o.v. een Be Quiet?

Nu heb ik dit staan:
#Product
1Asus AMD CPU on Board E35M1-M
1Samsung Spinpoint M7 HM321HI , 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm
3Western Digital Green WD20EARS, 2TB
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
1Gigabyte GZ-M2 Zwart
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G
1be quiet! Pure Power L7 300W

Ik zit eraan te denken om voor de server dan deze onderdelen te vervangen:
#Product
1Intel Celeron G1610 Boxed
1ASRock B75 Pro3-M
1Seasonic G-Serie 360Watt

Ik gebruik de server nu voor backups, downloaden en als media-server (middels gewone windows shares, dus geen transcoding etc.). Misschien ooit nog een FTP server erop zetten. Er staat Windows 7 64b op. Hij moet in ieder geval tegelijkertijd kunnen downloaden en naar 2 pc's data (1080p HD video, mkv of bluray o.i.d.) kunnen streamen.
(Ik kan natuurlijk ook een HTPC bouwen van een AMD A6-5400K op een mITX bordje en de server zo laten, maar dat dilemma is hier verder offtopic gok ik zo. Hoewel wijze woorden daarover ook welkom zijn. ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
ik heb nu de verbruiksmeter thuis verplaatst, eerst werden alle apparaten uit het tv-elektro hoekje gemeten
Dus zuinige server+amd game pc+plasma tv+z5500d+tp link ,naar alleen de zuinige server.
niet relevant voor dit topic maar mn hoekje piekte op 492 watt :X

Alles gemeten met de voltcraft energy monitor 3000
ik moet er eens aandachtig naar kijken want mn server alleen (net na reboot) verbruikt ong 33 watt (0,77 cosphi)Met maar 2 (wd green)schijven.Dat lijkt me een beetje hoog :/

edit relatief gezien valt t blijkbaar nog wel mee, t zou dan 26.4 watt zonder schijven zijn

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 19-03-2013 00:26 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Nou ben benieuwd. Krijg vandaag mijn spullen voor mijn server binnen. :) Kan ik eindelijk alles overzetten van mijn ouder server naar de nieuwe. En gelijk ff testen of passtrough zonder problemen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Een n00b op dit gebied wordt al snel genegeerd he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Doe maar rustig ;) het is nog geen eens 24 uur overheen sinds dat je een vraag stelde.
Contretiseer je eisen eens. Wat vindt jij bijvoorbeeld relatief zuinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Rooke schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:52:
Doe maar rustig ;) het is nog geen eens 24 uur overheen sinds dat je een vraag stelde.
Contretiseer je eisen eens. Wat vindt jij bijvoorbeeld relatief zuinig?
Thanks voor je reactie ;) Had al eens eerder gepost, vandaar.

Relatief zuinig: Dan denk ik bijvoorbeeld aan idle niet meer dan een wattje of 20? Zou dat haalbaar moeten zijn met de post van hierboven of kan het misschien zelfs nog wel lager met deze setup?

De kast kan nog veranderd worden, want ik zie ook stalen alternatieven die niet veel meer kosten en ook plaats hebben voor het correcte moederbord en het aantal plaatsen (stuk of 6) om harde schijven in te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

@ BounceMeister

Die paar watt/euro per jaar die je gaat besparen is de investering niet waard, naar mijn idee. Zolang die AMD E-350 snel genoeg is, zou ik de boel niet vervangen.

APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

mux schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:56:
[...]

Ik had het aan het verkeerde eind. In hun vorige serie waren de eerste twee cijfers de code voor de connector, nu is dat de code voor het vermogen (12=120W, 09=90W, 06=60W). Het lijkt erop dat er nu helemaal geen connectorcode meer aan zit, en dat je niet weet wat je krijgt adhv EAN of productcode...
Mux jij had toch ook de dq77kb? Ik krijg het systeem niet draaiende icm esxi. Hij blijft hangen op ACPI initialisatie. Heb nu versie 38 als bios. Bij een nieuwere versie krijg ik de melding dat mijn cpu niet ondersteunt wordt. Heb je tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
De setup die ik eerder genoemd hebt zou voor mijn doeleinden volstaan naar mijn mening.

Hoe meer ik echter lees over zuinigheid, hoe meer ik twijfel over de voeding. Het pico psu verhaal spreekt me wel aan, maar ik weet niet goed of deze geschikt is voor mijn setup.

Zou bovenstaande setup werken (+ 2x Western Digital Green WD10EADS 1TB) in combinatie met een van deze pico psu?

- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mydogisgone schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 00:54:
[...]

Mux jij had toch ook de dq77kb? Ik krijg het systeem niet draaiende icm esxi. Hij blijft hangen op ACPI initialisatie. Heb nu versie 38 als bios. Bij een nieuwere versie krijg ik de melding dat mijn cpu niet ondersteunt wordt. Heb je tips? :)
Die melding ben ik met Google tegengekomen bij het zoeken naar info over ESXi. Oplossing is een BIOS update, waar jij dan helaas niks aan hebt. Maar wat ook leek te helpen (meen dat ergens gelezen te hebben) is UEFI boot/modus aanzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 21-03-2013 11:49 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nope, UEFI mode doet niks. Alleen een BIOS update werkt.

Ik heb een kleine hoeveelheid trauma's overgehouden aan ESXi op een DQ77KB met niet-ondersteunde CPU :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In dat geval dumb(?) question: Waarom een CPU plaatsen die niet op de compatible lijst staat?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Raven schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 11:49:
In dat geval: Dumb(?) question: Waarom een CPU plaatsen die niet op de compatible lijst staat?
Tjah ging er vanuit dat dit moederbord deze cpu wel zou ondersteunen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Haha :P Ik wist al van het rondneuzen in het aanbod dat er (mITX) moederborden zijn die niet alle CPU's ondersteunen ivm stroomverbruik, dus de compatibility lijst checken was het eerste dat ik deed O-)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 22:53
@mydogisgone

Het lijkt erop dat je de cpu beter terug kan sturen en een 3470S kan bestellen. Volgens mij is dat de goedkoopste sub-65w cpu met VT-d ondersteuning die door de DQ77KB ondersteund wordt.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

.

[ Voor 107% gewijzigd door Pantagruel op 21-03-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:35

JayPe

Ondertitel

Ik heb twijfels.
Een zuinige server of een zuinige ESXi server.

Huidige thuisservertje is een Intel S3000 serverboard met een Intel Core2Quad Q6600 als verwarmingsunit. ESXi5 op USB stick, datastore op een WD Green WD20EARS 2TB schijf.

Verbruik 80 watt idle.

Probleemstelling:

- Huidige MoBo doet icm ESXi niet aan usb passthrough dus mijn slimme energiemeter loggen via USB gaat niet

- Twijfel of de Western Digital Green schijf wel in idle gaat ( omdat ESXi = linux =/= idle toch? ). Of is dit achterhaald?

- Verbruik is dus nogal aan de hoge kant. Bijna 2 kWh per dag.

Randvoorwaarden en beschikbaarheid:

- Wil huidige hardeschijf graag behouden ( 2TB ), maar dan moet ie wel idle gaan als ie niet gebruikt wordt.

- Betrouwbaar headless ( via Vsphere bij ESXi of RDP met Win8 ). Een standaard linux distributie enkel met cli als host zie ik niet zitten.

- Ruimte is géén bezwaar ( huidige server kast is full ATX, en staat in kruipruimte: mITX is geen must :-)

Twijfels

Ik twijfel dus eigenlijk vooral tussen:

A) een zuinige thuis server
met als OS Win 8 Pro op een Intel bordje zoals mux gebruikt.

óf

B) toch een zuinige Esxi thuis server.
zonder in te krimpen in mogelijkheden toch verbruik verlagen.

Advies?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

-JB- schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 14:56:
@mydogisgone

Het lijkt erop dat je de cpu beter terug kan sturen en een 3470S kan bestellen. Volgens mij is dat de goedkoopste sub-65w cpu met VT-d ondersteuning die door de DQ77KB ondersteund wordt.
Heb ik al gedaan. :) Dan kan ik van het weekend mijn systeem draaiend maken. Ben benieuwd hoe dat gaat icm die card readers :)

Pagina: 1 2 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.