Windows 8 pro heeft Hyper-v aan boord dus je kunt dan ook virtualiseren als je dat zou willen. maakt je keuze misschien wat makkelijker.JayPe schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 22:07:
Ik twijfel dus eigenlijk vooral tussen:
A) een zuinige thuis server
met als OS Win 8 Pro op een Intel bordje zoals mux gebruikt.
óf
toch een zuinige Esxi thuis server.
zonder in te krimpen in mogelijkheden toch verbruik verlagen.
Advies?
Ik zie geen redenen waarom je (JayPe) überhaupt zou willen virtualiseren? En inderdaad, sowieso hoeft virtualiseren niet persé met ESXi of andere bare-metal virtualisatieagents. Dat kan ook vanuit Windows of elk ander OS. Je hebt dan alleen geen directed I/O, daarvoor moet je moeilijker doen.
Met welk systeem heb ik waarschijnlijk het laagste idle verbruik?
Bij het tweede systeem ontbreekt de DC 19 V, 90 W for Intel Desktop Motherboards adapter. Link. Prijs is wel al verwerkt.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 35,95 | € 35,95 |
1 | MSI H61MA-E35 (B3) | € 47,95 | € 47,95 |
1 | Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver | € 31,50 | € 31,50 |
1 | Kingston DataTraveler R3.0 16GB Blauw | € 14,95 | € 14,95 |
1 | Adata AD3U1333C4G9 | € 16,99 | € 16,99 |
1 | Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit | € 54,20 | € 54,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 201,54 |
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 35,95 | € 35,95 |
1 | Intel Desktop Board DH61AG | € 89,87 | € 89,87 |
1 | MS-Tech CA-0130 | € 23,45 | € 23,45 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 211,40 |
Bij het tweede systeem ontbreekt de DC 19 V, 90 W for Intel Desktop Motherboards adapter. Link. Prijs is wel al verwerkt.
Thanks. Ik denk dat dit hem dan op den duur gaat worden, al ben ik wel nog aan het twijfelen of het toch niet handig zou zijn voor mij om op den duur de mogelijkheid te hebben om toch meer schijven erin te zetten dan twee. ASRock B75M-ITX komt in dezelfde energieklasse uit en heeft de mogelijkheid om een extra schijf erin te zetten. Dat lijkt dan op het eerste oog misschien toch de betere keuze.
Zet eerst eens voor jezelf goed op een rijtje wat je er precies mee wil gaan doen en of het realistisch is dat je er op een gegeven moment meer dan 3 schijven in propt. Als je dat zeker weet zal een DH61AG sowieso niet goed gaan werken, want daarvan is de 12V-rail te zwak.
Meer dan 3 schijven is echt uitgesloten. Denk dat 2 echt het maximale is. Toch is het wel fijn om te weten dat de mogelijkheid er is mocht je je toch bedenken om er eentje extra bij te stoppen.mux schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:16:
Zet eerst eens voor jezelf goed op een rijtje wat je er precies mee wil gaan doen en of het realistisch is dat je er op een gegeven moment meer dan 3 schijven in propt. Als je dat zeker weet zal een DH61AG sowieso niet goed gaan werken, want daarvan is de 12V-rail te zwak.
Die derde poort is dan wel eentje die je met een adapterbordje in het mSATA-slot moet maken, dus die is niet helemaal gratis.
Bedankt voor die informatie, want dat kon ik niet uitleiden uit de specs van de ASRock B75M-ITX. Wat voor een adaptertjes zijn dat dan?mux schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:47:
Die derde poort is dan wel eentje die je met een adapterbordje in het mSATA-slot moet maken, dus die is niet helemaal gratis.
msata naar sataSteefmeister schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:59:
[...]
Bedankt voor die informatie, want dat kon ik niet uitleiden uit de specs van de ASRock B75M-ITX. Wat voor een adaptertjes zijn dat dan?

maar die zijn voor het intel mobo, de asrock heeft geen msata, en normale sata poorten zat
ora et labora
Oh prima. ik dacht al. Bedankt! ik ben weer heel wat wijzer.
Wikipedia: LGA 1155mrc4nl schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:04:
[...]
my bad ik las er idd overheen.
[...]
als je hem al hebt gekocht en je kan het verbruik meten, weet je of het uitmaakt, ik denk niet zo veel.
het enige waar je goed mee kan besparen is een 80+ gold voeding, maar die zijn ook weer duurder in aanschaf.
Ik heb iets doms gedaan

Wat zou een, op zijn minst, A-label mATX bord zijn voor minimaal 4 schijven? Blijven we dan toch bij de Asrock of zijn er betere alternatieven?
[ Voor 9% gewijzigd door FDMK op 23-03-2013 09:19 ]
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
De asrock is echt alleen een aanrader voor mensen die meer dan 5xSATA nodig hebben, want out of the box zijn er zuinigere en kwalitatief betere borden te koop. Bijvoorbeeld een MSI H61M-P20 (let op, 100Mbps ethernet), H61MA-E35 (6xSATA, RTL8111e NIC) of Intel DH61BE(B3) (6xSATA, intel NIC).
Zo koel blijft een efficiënte server in een koude meterkast 
Eigenlijk te koel voor de harde schijven, want ik heb gelezen dat een constante temperatuur rond de 40 graden het beste is.
Eigenlijk te koel voor de harde schijven, want ik heb gelezen dat een constante temperatuur rond de 40 graden het beste is.

[ Voor 99% gewijzigd door nMad op 23-03-2013 11:06 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Laat de fans iets zachter draaien?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Deze lijken me dan wel erg interessant.Bij de MSI borden valt wel veel te tweaken in de bios heb ik mij laten vertellen. + er zit een HDMI aansluiting op mocht ik ooit nog het idee hebben om hem op de tv aan te sluiten.mux schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 10:22:
MSI H61MA-E35 (6xSATA, RTL8111e NIC) of Intel DH61BE(B3) (6xSATA, intel NIC).
De Intel ziet er ook interessant uit door de vele aansluit mogelijkheden. Alleen weet ik niet precies welke voeding voor deze geschikt is? Dat is niet een dergelijke 19v voeding toch?
Enige twee fans die in de behuizing zitten zijn die van de voeding en van de CPU. Beide worden automatisch temperatuur geregeld. Ook ingesteld in de BIOS dat de CPU fan minimale rpm moet draaien.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
@Steefmeister: Nee, helaas is het goedkoopste goed verkrijgbare 19V bord de DH61AG, bijna 2x zo duur als die MSIs. Ik heb de H61MA-E35 met wat tuning even zuinig gekregen als een DH61AG-opstelling out of the box is (zegt wel iets over hoe goed intel-borden van zichzelf al zijn).
Bij de MSIs zul je een atx-voeding of picopsu+12V adapter moeten gebruiken.
Heel erg bedankt met de informatie die je verstrekt. Lijkt me dat voor mijn doeleinden (downloaden / 3D + 1080P streamen naar mediaspelers) onderstaand systeempje good value for the money is.mux schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 11:17:
@Steefmeister: Nee, helaas is het goedkoopste goed verkrijgbare 19V bord de DH61AG, bijna 2x zo duur als die MSIs. Ik heb de H61MA-E35 met wat tuning even zuinig gekregen als een DH61AG-opstelling out of the box is (zegt wel iets over hoe goed intel-borden van zichzelf al zijn).
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 35,93 | € 35,93 |
1 | Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit | € 50,99 | € 50,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 198,31 |
Verwijderd
Sorry, ik wil hier graag wat vragen kwijt.
Ik loop enige jaren achter op het gebied van het Intel en AMD geweld. Ooit overgestapt, en nog steeds naar volle tevredenheid, naar het MacOS.
Sinds enige tijd ook een htpc gebouwd en in gebruik. Eigenlijk was ik in eerste instantie op zoek naar een NAS of gewoon een netwerkschijf, tijdens mijn zoektocht kwamen er wat ideeen bij en kwam ik uiteindelijk uit op mijn huidige configuratie bestaande uit een Antec NSK 2480 case met een EarthWatts 380W power supply, een Asrock E350M1/USB3 mobo, 2 x 4 GB memory, een Hitachi 2.5" 500 GB schijfje, een oude WD 500GB 3.5" schijf.
Er van uitgaande dat dit een lekker zuinig systeem zou zijn ergerde ik mij alleen aan het geluid dat dit systeem maakt en mijn zoektocht ging naar reductie van de decibellen. Even wat stillere 120 mm fan's, een passieve koeler op de apu en misschien een PicoPSU, stille WD Green en klaar is kees dacht ik.
Totdat ik al zoekend naar de voordelen van een PicoPSU dit draadje tegen kwam. Benieuwd hoe zuinig mijn huidige systeem eigenlijk is eerst maar een (Cresta) verbruiks meter aangeschaft. En dat viel tegen. Een verbruik van 40 tot 50 Watt. Van een beetje niets doen tot film kijken. Bummer... Niet erg tevreden dus. Zeker niet als ik hier lees dat het veel zuiniger kan.
Eigenlijk gebruik ik dit systeem als netwerkschijf draaiend op OpenELEC dus in de weekenden een filmpje kijken. Nu ben ik best bereid, aangezien ik toch voornemend was het systeem onder handen te nemen gezien de geluidproductie, hier wat Euro's aan uit te geven, maar wat nu?
Een Intel DQ77KB met een i3 (of celeron) lijkt een knappe optie, ik begrijp dat er nog een 19V adapter nodig is.
Ik heb nog 4 GB (2x2) reepjes DDR3 1333 latjes liggen, over van een upgrade uit mijn Mac mini.(PC3-10600) die het kunnen doen op dit bordje?
Maar wat levert mij dit op. De huidige PSU kan er uit. Dus minder geluid. Een PicoPSU kan ik dan vergeten dus dat scheelt weer. 40 tot 50 Watt in de huidige situatie vind ik te veel, ik zit nu niet lekker op de bank. Natuurlijk is het prijs verschil met een nieuw mobo + cpu ook veel geld, het gaat mij eigenlijk meer om het idee dat het lekker zuinig is (zit tussen mijn oren?)
Kort door de bocht, 24/7 een (netwerk) hdd laten draaien (ook voor mijn iTunes library) en op zijn tijd een (HD) film kijken, verder geen desktop nodig. Maar duidelijk ooit een verkeerde weg ingeslagen? Ik ben een beetje het overzicht kwijt in wat ik wil, wat ik heb en wat het zou moeten doen
Ik loop enige jaren achter op het gebied van het Intel en AMD geweld. Ooit overgestapt, en nog steeds naar volle tevredenheid, naar het MacOS.
Sinds enige tijd ook een htpc gebouwd en in gebruik. Eigenlijk was ik in eerste instantie op zoek naar een NAS of gewoon een netwerkschijf, tijdens mijn zoektocht kwamen er wat ideeen bij en kwam ik uiteindelijk uit op mijn huidige configuratie bestaande uit een Antec NSK 2480 case met een EarthWatts 380W power supply, een Asrock E350M1/USB3 mobo, 2 x 4 GB memory, een Hitachi 2.5" 500 GB schijfje, een oude WD 500GB 3.5" schijf.
Er van uitgaande dat dit een lekker zuinig systeem zou zijn ergerde ik mij alleen aan het geluid dat dit systeem maakt en mijn zoektocht ging naar reductie van de decibellen. Even wat stillere 120 mm fan's, een passieve koeler op de apu en misschien een PicoPSU, stille WD Green en klaar is kees dacht ik.
Totdat ik al zoekend naar de voordelen van een PicoPSU dit draadje tegen kwam. Benieuwd hoe zuinig mijn huidige systeem eigenlijk is eerst maar een (Cresta) verbruiks meter aangeschaft. En dat viel tegen. Een verbruik van 40 tot 50 Watt. Van een beetje niets doen tot film kijken. Bummer... Niet erg tevreden dus. Zeker niet als ik hier lees dat het veel zuiniger kan.
Eigenlijk gebruik ik dit systeem als netwerkschijf draaiend op OpenELEC dus in de weekenden een filmpje kijken. Nu ben ik best bereid, aangezien ik toch voornemend was het systeem onder handen te nemen gezien de geluidproductie, hier wat Euro's aan uit te geven, maar wat nu?
Een Intel DQ77KB met een i3 (of celeron) lijkt een knappe optie, ik begrijp dat er nog een 19V adapter nodig is.
Ik heb nog 4 GB (2x2) reepjes DDR3 1333 latjes liggen, over van een upgrade uit mijn Mac mini.(PC3-10600) die het kunnen doen op dit bordje?
Maar wat levert mij dit op. De huidige PSU kan er uit. Dus minder geluid. Een PicoPSU kan ik dan vergeten dus dat scheelt weer. 40 tot 50 Watt in de huidige situatie vind ik te veel, ik zit nu niet lekker op de bank. Natuurlijk is het prijs verschil met een nieuw mobo + cpu ook veel geld, het gaat mij eigenlijk meer om het idee dat het lekker zuinig is (zit tussen mijn oren?)
Kort door de bocht, 24/7 een (netwerk) hdd laten draaien (ook voor mijn iTunes library) en op zijn tijd een (HD) film kijken, verder geen desktop nodig. Maar duidelijk ooit een verkeerde weg ingeslagen? Ik ben een beetje het overzicht kwijt in wat ik wil, wat ik heb en wat het zou moeten doen
Hmm, interessant topic! Erg veel nuttig informatie! Na het lezen van dit topic en enkele anderen ben ik op deze configuratie gekomen:
Doel
Ik zou graag een ESXI server thuis willen draaien om voornamelijk een file server, 2 windows servers en een ubuntu server te laten draaien, voor web services. Misschien dat ik nog wil gaan stoeien met SCCM.
Processor: Deze is na mijn weten krachtig genoeg voor de doeleinden
Moederbord Een moederbord wat veel word aangeraden en met lekker veel poorten en ruimte tot uitbreiding.
HDD Ik heb voor deze seagates gekozen omdat deze goedkoop en vrij goed uit de tests komen. Verder wil ik in de toekomst uitbreiden naar meer schijven en deze in RAID 5 zetten.
Behuizing Erg mooie behuizing veel mogelijkheden en verder een persoonlijke keuze waar ik niet graag vanaf zal stappen ondanks de dure prijs.
Geheugen: Ik zeg altijd maar dat met RAM geheugen weinig mis kan zijn en weinig invloed heeft op de prestaties op het systeem, vandaar dat ik ben gegaan voor dit goedkope geheugen.
Voeding: Spreekt voorzich, efficient goedkoop en wordt overal aangeraden.
Graag zou ik willen weten of dit de juiste configuratie is voor mijn doeleinden.
1 | Intel Pentium G860 Boxed | € 55,95 | € 55,95 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 56,90 | € 56,90 |
2 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 77,- | € 154,- |
1 | Lian Li PC-V351B (Zwart) | € 93,69 | € 93,69 |
1 | GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC | € 37,99 | € 37,99 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,98 | € 30,98 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 429,51 |
Doel
Ik zou graag een ESXI server thuis willen draaien om voornamelijk een file server, 2 windows servers en een ubuntu server te laten draaien, voor web services. Misschien dat ik nog wil gaan stoeien met SCCM.
Processor: Deze is na mijn weten krachtig genoeg voor de doeleinden
Moederbord Een moederbord wat veel word aangeraden en met lekker veel poorten en ruimte tot uitbreiding.
HDD Ik heb voor deze seagates gekozen omdat deze goedkoop en vrij goed uit de tests komen. Verder wil ik in de toekomst uitbreiden naar meer schijven en deze in RAID 5 zetten.
Behuizing Erg mooie behuizing veel mogelijkheden en verder een persoonlijke keuze waar ik niet graag vanaf zal stappen ondanks de dure prijs.
Geheugen: Ik zeg altijd maar dat met RAM geheugen weinig mis kan zijn en weinig invloed heeft op de prestaties op het systeem, vandaar dat ik ben gegaan voor dit goedkope geheugen.
Voeding: Spreekt voorzich, efficient goedkoop en wordt overal aangeraden.
Graag zou ik willen weten of dit de juiste configuratie is voor mijn doeleinden.
@FlippendeBits: Het lijkt er toch op dat je iets verkeerd aan het doen moet zijn met die E350, want die config hoort geen 40 à 50W te verstoken.
Je kunt een nieuwe computer neerzetten maar als je zoiets in mijn BBG neemt heb je weliswaar een erg stil systeem, maar dat kost je wel ~200 euro. Wat je zelfs met inruil van de oude spullen en energiekosten niet terugkrijgt.
Probeer eerst eens een beetje te tunen en te kijken wat er nou voor zorgt dat je systeempje zoveel verbruikt. Hij zou in z'n huidige staat minder dan 25W moeten verstoken idle, 30W bij een filmpje kijken.
Haije: Waarom niet de G1610 ipv de G860?
De HDD is één van de minst zuinige op het moment. Het loont om een zuiniger model te kiezen. Zie hiervoor vooral de TS
Qua voeding raad ik persoonlijk tegenwoordig deze be quiet niet meer aan voor 24/7 gebruik. Hij houdt het niet lang genoeg vol, ik heb zelf in een installatie van een dozijn computers na 5-7 jaar gebruik een paar kapotte be quiet L7's gehad. Afgezien van dit anekdotische bewijs is de bouwkwaliteit ook echt wat minder dan wat duurdere modellen (niet verwonderlijk natuurlijk). De huidige aanbeveling is de Seasonic G360. De be quiet is vooral nuttig voor gebruikerssystemen die niet continu aanstaan.
Je kunt een nieuwe computer neerzetten maar als je zoiets in mijn BBG neemt heb je weliswaar een erg stil systeem, maar dat kost je wel ~200 euro. Wat je zelfs met inruil van de oude spullen en energiekosten niet terugkrijgt.
Probeer eerst eens een beetje te tunen en te kijken wat er nou voor zorgt dat je systeempje zoveel verbruikt. Hij zou in z'n huidige staat minder dan 25W moeten verstoken idle, 30W bij een filmpje kijken.
Haije: Waarom niet de G1610 ipv de G860?
De HDD is één van de minst zuinige op het moment. Het loont om een zuiniger model te kiezen. Zie hiervoor vooral de TS
Qua voeding raad ik persoonlijk tegenwoordig deze be quiet niet meer aan voor 24/7 gebruik. Hij houdt het niet lang genoeg vol, ik heb zelf in een installatie van een dozijn computers na 5-7 jaar gebruik een paar kapotte be quiet L7's gehad. Afgezien van dit anekdotische bewijs is de bouwkwaliteit ook echt wat minder dan wat duurdere modellen (niet verwonderlijk natuurlijk). De huidige aanbeveling is de Seasonic G360. De be quiet is vooral nuttig voor gebruikerssystemen die niet continu aanstaan.
Bedankt voor je reactie mux
Ik had de G1610 in de config staan voor de G860 maar ik las dat de G1610 het erg lastig gaat krijgen met deze activiteiten, vandaar de keuze voor de G860. Is dit wel of niet een goede keuze?
Ah! Ja ik had dit al een beetje verwacht maar ik dacht dat het wel mee viel, ik zou dus het beste voor een western digital caviar green kunnen gaan?
5-7 jaar vind ik persoonlijk wel acceptabel, maar ik zal nog even in dat verhaal duiken!
Alvast bedankt voor je feedback!
Ik had de G1610 in de config staan voor de G860 maar ik las dat de G1610 het erg lastig gaat krijgen met deze activiteiten, vandaar de keuze voor de G860. Is dit wel of niet een goede keuze?
Ah! Ja ik had dit al een beetje verwacht maar ik dacht dat het wel mee viel, ik zou dus het beste voor een western digital caviar green kunnen gaan?
5-7 jaar vind ik persoonlijk wel acceptabel, maar ik zal nog even in dat verhaal duiken!
Alvast bedankt voor je feedback!
Verwijderd
De G860 is 10% sneller dan de G1610. Als de G1610 het niet aan kan, dan heb je aan een G860 ook niet genoeg.
Als je zeker weet dat de G1610 niet voldoet, dan kan je beter direct de stap maken naar een quadcore.
Als je zeker weet dat de G1610 niet voldoet, dan kan je beter direct de stap maken naar een quadcore.
Is de picoPSU die ik wil gebruiken in mijn systeem sterk genoeg qua voeding?
ruim voldoende. waarbij je geen schijven specificeert, zelfs een enkele schijf moet ook nog kunnenSteefmeister schreef op zondag 24 maart 2013 @ 00:29:
Is de picoPSU die ik wil gebruiken in mijn systeem sterk genoeg qua voeding?
als je geen harde schijven zou gebruiken zou je zelfs een stapje lager kunnen gaan
[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 24-03-2013 00:36 ]
ora et labora
Verwijderd
Dank voor je antwoord Mux, het grootste probleem is op dit moment mijn 3.5" hdd die alleen al zo'n 10 Watt verstookt maar waar eigenlijk alle media op staat. Vandaag eens alle data overzetten naar de 2.5" hdd waar het systeem (OpenElec) op staat en de oude (netwerk) schijf loskoppelen. Kijken waar dit mij brengt.mux schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 21:24:
@FlippendeBits: Het lijkt er toch op dat je iets verkeerd aan het doen moet zijn met die E350, want die config hoort geen 40 à 50W te verstoken.
Mijn WD5000YS schijf (uit een oude PowerMac G5)
Power consumption 10.75 W |
Power consumption (standby) 2 W |
Power consumption (off) 2 W |
Edit: Alle bestanden gekopieerd naar de Hitachi 2.5" schijf, zoals verwacht is het verbruik nu tussen de 30 en 38 Watt, heeft even de 29 aangetikt. Ook het bios wat aangepast, hiermee ga ik nog wat onderzoek doen
Uiteraard snap ik dat een nieuw systeem (+/- 200 Euro) niet terug verdient wordt op de energierekening. Maar zoals ik al zei, het zit tussen mijn oren en ik zit toch op een moment dat er geld uitgegeven zal worden. Een PicoPSU zal ook zijn geld niet opleveren tov mijn huidige psu, maar dit gaat om het geluid, maar ik wil niet aan het eind van de geplande upgrades nog steeds ontevreden zijn.
Bijkomend, maar los van dit topic, weet ik ook niet of ik met een AMD configuratie het beste uit het XBMC gedeelte haal, over het algemeen loopt het goed (genoeg) maar ik loop toch ook wel eens tegen een probleempje aan. Niet van belang in dit draadje, maar wel iets in mijn achterhoofd. Ik heb nog niet uitgezocht of de Intel GMA integrated graphics wel probleemloos zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2013 17:50 ]
Sorry had het al eens eerder gepost, maar bij deze vergeten erbij te zetten. Twee van deze zullen er voorlopig in gebruikt worden: Western Digital Green WD10EZRX, 1TBmrc4nl schreef op zondag 24 maart 2013 @ 00:33:
[...]
ruim voldoende. waarbij je geen schijven specificeert, zelfs een enkele schijf moet ook nog kunnen
als je geen harde schijven zou gebruiken zou je zelfs een stapje lager kunnen gaan
Na verloop van tijd zal één van de twee vervangen worden door een 4tb, tenzij de voeding het zal trekken om die derde er lekker bij te laten. Dan overweeg ik het misschien om die erbij te laten.
[ Voor 7% gewijzigd door Steefmeister op 24-03-2013 13:20 ]
Thnx!mux schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 10:22:
De asrock is echt alleen een aanrader voor mensen die meer dan 5xSATA nodig hebben, want out of the box zijn er zuinigere en kwalitatief betere borden te koop. Bijvoorbeeld een MSI H61M-P20 (let op, 100Mbps ethernet), H61MA-E35 (6xSATA, RTL8111e NIC) of Intel DH61BE(B3) (6xSATA, intel NIC).
Alles staat uit wat niet nodig is, dus alle usb poorten(op 2 na), 2de raidcontroller en serial audio etc.
Krijg helaas mn geheugen niet op een lager voltage zodat het stabiel blijft dus(?) valt er niet veel winst meer te halen volgens mij.
Ben van een Q67+Xeon E3 1260L 29,5w > H61 +G1610 > 28.5w gegaan idle. Dit alles met 3 WD earx en een usb key.
[ Voor 7% gewijzigd door FDMK op 24-03-2013 13:25 ]
Ten eerste bedankt voor ieder zijn feedback. Dit heeft er voor gezorgd dat ik voor dit systeem ga kiezen:
Ik heb nog een ssd van 64GB van crucial liggen. Deze zal fungeren als Boot hdd.
Met deze config heb ik meer dan genoeg ruime voor uitbreidingen
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 55,10 | € 55,10 |
2 | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 77,89 | € 155,78 |
1 | Lian Li PC-V351B (Zwart) | € 93,69 | € 93,69 |
1 | GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC | € 36,30 | € 36,30 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,50 | € 29,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 406,30 |
Ik heb nog een ssd van 64GB van crucial liggen. Deze zal fungeren als Boot hdd.
Met deze config heb ik meer dan genoeg ruime voor uitbreidingen
Om eerlijk te zijn lijkt mij dat niet de gewenste winst, je hebt nu simpelweg minder power dat ongeveer evenveel verbruikt. Economisch is die ene watt het niet waard geweest tenzij je nog winst op heb gemaakt op de hele aan/verkoop operatie.Rooke schreef op zondag 24 maart 2013 @ 13:22:
[...]
Thnx!
Alles staat uit wat niet nodig is, dus alle usb poorten(op 2 na), 2de raidcontroller en serial audio etc.
Krijg helaas mn geheugen niet op een lager voltage zodat het stabiel blijft dus(?) valt er niet veel winst meer te halen volgens mij.
Ben van een Q67+Xeon E3 1260L 29,5w > H61 +G1610 > 28.5w gegaan idle. Dit alles met 3 WD earx en een usb key.
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,99 | € 58,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 206,31 |
Dit is nu het systeempje dat ik in gedachten heb. Geen gedoe meer met picopsu en adapters zoeken. Met deze Seasonic zou ik ook een zeer efficiënte voeding in het systeem hebben waarmee een zeer laag idle verbruik gehaald kan worden. Daarnaast hoef ik dan niet meer mij zorgen te maken over 1 of 2 harde schijfjes extra toch?
Het ging me ook niet om de stroombesparing maar kon voor het geld wat ik van die 1260 terug kreeg een nieuwe node financieren. Ik wilde mn storage los trekken van mn esxi bak. Ben er uiteindelijk financieel wel wijzer van gewordenanalog_ schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:12:
[...]
Om eerlijk te zijn lijkt mij dat niet de gewenste winst, je hebt nu simpelweg minder power dat ongeveer evenveel verbruikt. Economisch is die ene watt het niet waard geweest tenzij je nog winst op heb gemaakt op de hele aan/verkoop operatie.
Yep. Ik heb sub-15W systemen gebouwd met die voeding en het ding gaat gemakkelijk 5+ jaar mee, zelfs bij 24/7 gebruik. Enige waar mensen tegenaan hikken is de relatief hoge prijs tov andere voedingen in die vermogensklasse.Steefmeister schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:37:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1610 Boxed € 35,93 € 35,93 1 MSI H61MA-E35 (B3) € 47,95 € 47,95 1 Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver € 31,50 € 31,50 1 Kingston DataTraveler R3.0 16GB Blauw € 14,95 € 14,95 1 Adata AD3U1333C4G9 € 16,99 € 16,99 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 58,99 € 58,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 206,31
Dit is nu het systeempje dat ik in gedachten heb. Geen gedoe meer met picopsu en adapters zoeken. Met deze Seasonic zou ik ook een zeer efficiënte voeding in het systeem hebben waarmee een zeer laag idle verbruik gehaald kan worden. Daarnaast hoef ik dan niet meer mij zorgen te maken over 1 of 2 harde schijfjes extra toch?
Nou die 60 euro vind ik nog meevallen. Dat prijsverschil ga je in de loop van de tijd ook nog wel (gedeeltelijk) terugverdienen. Bovendien: duurzaamheid is ook belangrijk.mux schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:09:
[...]
Yep. Ik heb sub-15W systemen gebouwd met die voeding en het ding gaat gemakkelijk 5+ jaar mee, zelfs bij 24/7 gebruik. Enige waar mensen tegenaan hikken is de relatief hoge prijs tov andere voedingen in die vermogensklasse.
Ik ben al een tijdje dit topic aandachtig aan het meevolgen en ben zelf ook van plan om volgende week een zuinige en stille server te kopen.
Ik heb zelf de volgende setup in gedachten:
De bedoeling is dat hier uiteindelijk ESXI 5 op komt met 2 VM's, namelijk een LAMP webserver en een Tomcat server (voor kleine schoolprojectjes). Beide VM's zullen op de SSD geïnstalleerd worden. Extra HDD's zijn dus niet van toepassing.
Iemand nog tips of ideeën? Iemand in gedachten wat de server ongeveer zal gaan verbruiken met bovenstaande setup?
1 | Asrock B75M-ITX | € 74,20 | € 74,20 |
1 | Lian Li PC-Q03B | € 66,84 | € 66,84 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,70 | € 31,70 |
1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 48,46 | € 48,46 |
1 | Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit | € 50,99 | € 50,99 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 65,- | € 65,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 373,12 |
De bedoeling is dat hier uiteindelijk ESXI 5 op komt met 2 VM's, namelijk een LAMP webserver en een Tomcat server (voor kleine schoolprojectjes). Beide VM's zullen op de SSD geïnstalleerd worden. Extra HDD's zijn dus niet van toepassing.
Iemand nog tips of ideeën? Iemand in gedachten wat de server ongeveer zal gaan verbruiken met bovenstaande setup?
Er gaan helemaal geen HDDs in?
Want in dat geval is dit wel een hele grote behuizing voor wat erin zit.
Want in dat geval is dit wel een hele grote behuizing voor wat erin zit.
In die behuizing kan je onderin twee 2,5" schijven kwijt, of bovenin op de plek van de optical drive en eronder.
Als je een kleinere behuizing wil kan je nog de PC-Q02B nemen. Die is nog 5 cm smaller, maar heeft al een ingebouwde voeding. Ik weet niet precies welke dat is en of die zuinig is of niet.
Ik zit naar bijna hetzelfde setje te kijken maar dan met een AMD A10-5800K en MSI A75 bordje zodat ik nog af en toe een spelletje kan doen en 'm als HTPC te gebruiken. Voordeel van de PC-Q03 is dan dat er eventueel een 18cm videokaart (bijv AMD 7750) bij kan worden geprikt als de grafische kracht toch tegenvalt. De PC-Q02 heeft daar geen ruimte voor.
Ik heb afgelopen weekend op een i5 3330 (met Intel HD2500) geprobeerd Skyrim op medium settings op 1920 x 1080 te spelen onder Windows 8. Dat ging zo traag dat het in ieder geval geen optie is voor mij. Is de i3 3225 of een i5 met HD4000 grafisch veel beter of kan ik beter voor de AMD A10 gaan?
Het grootste gedeelte van de tijd zal hij namelijk als server/HTPC dienen, maar op zijn tijd (enkele keren per maand) wil ik Skyrim of The Witcher 2 op 1680x1050 op minimaal medium kunnen spelen. Ik zit dus een beetje in de spagaat tussen kiezen voor een energiezuinig Intel systeem of grafisch beter AMD systeem. Als server/HTPC zal hij niet 24/7 aanstaan, maar vaak in ieder geval overdag en af en toe ook 's nachts.
Als je een kleinere behuizing wil kan je nog de PC-Q02B nemen. Die is nog 5 cm smaller, maar heeft al een ingebouwde voeding. Ik weet niet precies welke dat is en of die zuinig is of niet.
Ik zit naar bijna hetzelfde setje te kijken maar dan met een AMD A10-5800K en MSI A75 bordje zodat ik nog af en toe een spelletje kan doen en 'm als HTPC te gebruiken. Voordeel van de PC-Q03 is dan dat er eventueel een 18cm videokaart (bijv AMD 7750) bij kan worden geprikt als de grafische kracht toch tegenvalt. De PC-Q02 heeft daar geen ruimte voor.
Ik heb afgelopen weekend op een i5 3330 (met Intel HD2500) geprobeerd Skyrim op medium settings op 1920 x 1080 te spelen onder Windows 8. Dat ging zo traag dat het in ieder geval geen optie is voor mij. Is de i3 3225 of een i5 met HD4000 grafisch veel beter of kan ik beter voor de AMD A10 gaan?
Het grootste gedeelte van de tijd zal hij namelijk als server/HTPC dienen, maar op zijn tijd (enkele keren per maand) wil ik Skyrim of The Witcher 2 op 1680x1050 op minimaal medium kunnen spelen. Ik zit dus een beetje in de spagaat tussen kiezen voor een energiezuinig Intel systeem of grafisch beter AMD systeem. Als server/HTPC zal hij niet 24/7 aanstaan, maar vaak in ieder geval overdag en af en toe ook 's nachts.
Er komen inderdaad geen extra HDDs in. De Tomcat server zal 20GB krijgen van de SSD en de webserver de rest en dat is voor mij echt zat.mux schreef op maandag 25 maart 2013 @ 19:14:
Er gaan helemaal geen HDDs in?
Je klopt, alleen is de PC-Q02B een stuk duurder. En die 5cm maakt mij niet zo heel veel uit. De voeding die trouwens in de PC-Q02B zit is een Fortron FSP300-60GHS.gwystyl schreef op maandag 25 maart 2013 @ 19:35:
In die behuizing kan je onderin twee 2,5" schijven kwijt, of bovenin op de plek van de optical drive en eronder.
Daarnaast wil ik misschien later nog wat dempingsmateriaal in de kast verwerken zodat ik de server nog stiller kan maken.
[ Voor 3% gewijzigd door DaveyK op 25-03-2013 19:54 ]
Ga dan voor een M350. Ik heb veel Lian Li kasten in mijn bezit gehad, omdat ik van aluminium houd, maar het krast wel erg snel en de kasten zijn niet goedkoop. Aangezien je geen schijven gaat gebruiken dan is zo'n M350 ideaal: klein, redelijk goedkoop en robuust.
Yep, dat zou ook mijn aanbeveling zijn. Thin mITX bordje, adapter als voeding (geen picopsu+adapter), mSATA SSD en stock koeler. Basically een afgeslankte versie van mijn BBG zuinige server dus. [/advertentie-voor-eigen-blog]
@DaveyK
Waarom doe je een andere koeler op de G1610? Als je alleen de CPU gebruikt, van de APU, is de warmte creatie echt minimaal, en is de standaard koeler prima. Scheelt weer 30 euro. Je kunt naar mijn idee beter een SSD van 128GB kopen voor dat geld, meer ruimte voor je VMs.
Waarom doe je een andere koeler op de G1610? Als je alleen de CPU gebruikt, van de APU, is de warmte creatie echt minimaal, en is de standaard koeler prima. Scheelt weer 30 euro. Je kunt naar mijn idee beter een SSD van 128GB kopen voor dat geld, meer ruimte voor je VMs.
APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
Omdat de server vlak bij mijn bed komt te staan en ik liever een stillere koeler wil hebben.tHe_BiNk schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 10:11:
@DaveyK
Hoe krachtig is die G1610 eigenlijk zo'n beetje? Ik overweeg om de aangeraden config te halen voor m'n thuisserver/mediacenter (80W idle). Hij zal niet zo rap zijn als de Phenom II x4 die ik nu gebruik, maar zolang ik tegelijk een 1080p film kan kijken (XBMC) en kan unrarren/parren en dergelijke (sab/couchpotato/sickbeard), en nog wat kleine nginx vhosts kan draaien (Puppet en wat static files) vind ik het allemaal prima 
Gaat dat allemaal tegelijk lukken gegeven ~8GB ram?
Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij gaat dat krap worden met de G1610. Denk dat je eerder naar een i3 of i5 moet kijken, dat zal wat lekkerder draaien.Zsub schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:48:
Hoe krachtig is die G1610 eigenlijk zo'n beetje? Ik overweeg om de aangeraden config te halen voor m'n thuisserver/mediacenter (80W idle). Hij zal niet zo rap zijn als de Phenom II x4 die ik nu gebruik, maar zolang ik tegelijk een 1080p film kan kijken (XBMC) en kan unrarren/parren en dergelijke (sab/couchpotato/sickbeard), en nog wat kleine nginx vhosts kan draaien (Puppet en wat static files) vind ik het allemaal prima
Als een rule-of-thumb is een intel ivy bridge core ongeveer 2x zo krachtig als een AMD K10 core op dezelfde kloksnelheid, dus je kunt verwachten dat een G1610 ongeveer even krachtig, misschien iets krachtiger is dan je Phenom II X4.
Anandtech Bench heeft helaas nog niet de G1610 in het assortiment, maar je kunt een G840 als bijna identiek presterende vervanger kiezen, dan is dit het vergelijk
Anandtech Bench heeft helaas nog niet de G1610 in het assortiment, maar je kunt een G840 als bijna identiek presterende vervanger kiezen, dan is dit het vergelijk
Oooh, dat zal zat goed gaan dan, dankjewel!mux schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:59:
Als een rule-of-thumb is een intel ivy bridge core ongeveer 2x zo krachtig als een AMD K10 core op dezelfde kloksnelheid, dus je kunt verwachten dat een G1610 ongeveer even krachtig, misschien iets krachtiger is dan je Phenom II X4.
Ik ben me aan het verdiepen in vervangende hardware voor mijn huidige server.
Ik heb nu
mobo - point of view ion 330 intel atom 1,6 dual core
met 2 samsung 5400 green schrijven van 1 Tb per stuk in raid1
op ubuntu server
functie is NAS/postfix mail/minecraft server/ webserver icm mysql/sabnzbd.
vanaf deze server stream ik films over de samba share naar mijn zbox ad10
compleet verbruikt het idle ongeveer 39 watt
Nu wil ik een vm gaan draaien op deze server met KVM voor linux maar de atom word hiervoor niet ondersteund.
dus zat ik te denken aan iets vervangends
nu twijfel ik of ik moet gaan voor de G1610 in een intel itx bordje of voor een i3-i5.
qua performance ben ik al tevreden met de huidige atom.
dan heb je nog het verschil tussen de DQ77KB en de DH61AG. waarbij de eerste 2 netwerkkaarten heeft en een ander chitset, ik zie niet zo snel reden om die boven de goedkopere DH61AG te verkiezen, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
extra vraag, zijn er hier ook mensen die 2,5 inch schrijven gebruiken voor hun data opslag inplaats van de 3,5 inch. deze zijn een stuk zuiniger toch?
Ik heb nu
op ubuntu server
Nu wil ik een vm gaan draaien op deze server met KVM voor linux maar de atom word hiervoor niet ondersteund.
nu twijfel ik of ik moet gaan voor de G1610 in een intel itx bordje of voor een i3-i5.
dan heb je nog het verschil tussen de DQ77KB en de DH61AG. waarbij de eerste 2 netwerkkaarten heeft en een ander chitset, ik zie niet zo snel reden om die boven de goedkopere DH61AG te verkiezen, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
extra vraag, zijn er hier ook mensen die 2,5 inch schrijven gebruiken voor hun data opslag inplaats van de 3,5 inch. deze zijn een stuk zuiniger toch?
[ Voor 21% gewijzigd door Zjemm op 27-03-2013 15:10 ]
Gisteren is mijn nieuwe (toekomstige) NAS binnen gekomen, met de volgende hardware..
1 Intel Celeron G1610 Boxed
1 ASRock B75 Pro3-M
1 Corsair CMV8GX3M2A1333C9
1 Seasonic G-Serie 360Watt
Hierbij wil ik eerst proberen het systeem zoals hij hier staat, zonder hard disks, zo zuinig mogelijk maken. Met de instellingen van de Duitse site (http://www.hardwareluxx.d...ergleichstest-923938.html) heb ik diverse undervolt instellingen toegepast. De gemaakte instellingen zijn deze.
Fan = 1070 RPM
DDR3 = 1066
CPU Core Voltage Offset = -100mV
IGPU Voltage Offset = -100mV
DRAM Voltage = 1.250V
VTT Voltage = 1.001V
PCH Voltage = 1.003V
CPU PLL Voltage = 1.586V
VCCSA Voltage = 0.925V
Enhanced Halt State C1E = Enabled
CPU C3 State Support = Enabled
CPU C6 State Support = Enabled
Package C State Support = Auto
DeepSleep = S4-S5
Met deze instellingen kom ik idle op 23W maar graag zou ik willen weten of het mogelijk is om met deze opstelling nog zuiginiger te kunnen werken. Is dit mogelijk?
1 Intel Celeron G1610 Boxed
1 ASRock B75 Pro3-M
1 Corsair CMV8GX3M2A1333C9
1 Seasonic G-Serie 360Watt
Hierbij wil ik eerst proberen het systeem zoals hij hier staat, zonder hard disks, zo zuinig mogelijk maken. Met de instellingen van de Duitse site (http://www.hardwareluxx.d...ergleichstest-923938.html) heb ik diverse undervolt instellingen toegepast. De gemaakte instellingen zijn deze.
Fan = 1070 RPM
DDR3 = 1066
CPU Core Voltage Offset = -100mV
IGPU Voltage Offset = -100mV
DRAM Voltage = 1.250V
VTT Voltage = 1.001V
PCH Voltage = 1.003V
CPU PLL Voltage = 1.586V
VCCSA Voltage = 0.925V
Enhanced Halt State C1E = Enabled
CPU C3 State Support = Enabled
CPU C6 State Support = Enabled
Package C State Support = Auto
DeepSleep = S4-S5
Met deze instellingen kom ik idle op 23W maar graag zou ik willen weten of het mogelijk is om met deze opstelling nog zuiginiger te kunnen werken. Is dit mogelijk?
Nog geen OS, ben nu alleen bezig in de BIOS of EUFI zoals ze dit tegenwoordig noemen.
Dan kunnen we niet echt beoordelen hoe zuinig je setup is. Je besturingssysteem is een essentiëel onderdeel van je bezuinigingen.
Oke, duidelijk. Ik zal hier verder op terugkomen zodra er een SSD met Windows 7 op draait.
Ik draai nu een thuisserver met Windows Home Server 2011 en een VM in virtualbox waarop XPenology draait. Ik ben best gecharmeerd van de DSM software.
Ik heb de volgende hardware:
AMD X2 4850e @ 1Ghz / 1,1V
1x 2GB DDR2
GA-MA74GM-s2h mobo (M-ATX)
Highpoint Rocketraid 2310
3x 1TB Samsung Ecogreens + 1x WD 1TB Greenpower
Schijven draaien RAID 5 op de Highpoint Controller
1x 60GB Vertex2 SSD waarop OS geïnstalleerd
1x 2,5" 120GB HDD voor downloads, raidarray kan downspinnen
Fortron voeding van 300Watt.
Deze setup draait idle in WHS2011 39Watt. In de bios alles zoveel mogelijk uitgeschakeld.
Onder load draait het tegen de 60Watt.
Ik loop alleen tegen een vervelende issue met de raid 5 array aan. Als de server uit standby komt klapt de raidarray eruit. Dit komt door de WG green die flipt of niet op tijd reageert naar de controller. Ik WDidle3 al gedraaid en twijfel of ik nog WDtler moet activeren. Kortom niet echt fijn op deze manier.
Tweede issue is de redelijk lage performance via Gblan netwerk. Ik haal vanaf mijn Win7 mediacenter max 34MB/s. (waarin een samsung 500GB 2,5"HDD), de raidarray haalt rond de 60MB/s schrijven.
Dus ik vind dat dat sneller mag. 70MB of meer zou wenselijk zijn.
En data kopieren naar de VM met XPenology gaat traag, met zo'n 7MB/s.
Wat zou volgens jullie een goede oplossing zijn? Ik wil best nieuwe hardware aanschaffen mits niet te gek.
Ik kan mijn huidige hardware verkopen. Ik wil ook wel van de raidcontroller af, want dat scheelt zo 8Watt in stroomverbruik.
Ik heb mij al eens verdiept in een ESXi server, maar VT-D gaat mij te ver en hoe dat met controllers en HDD's werkt blijf ik lastig vinden.
Ook ben ik geen Linux kenner, maar heb er wel eens mee in VM's gespeeld.
Ik ben op zoek naar een opzet die op Gblan nog performance heeft een waarop WHS en/of XPenology of Linux variant draait, en zuinig is met stroom. ZFS lijkt mij een veilige oplossing maar is dat noodzakelijk bij ca. 3TB totaal aan data.
De server moet oa kunnen, fileserver, photo webserver, bestanden van buiten toegankelijk, muziek, films en opgenomen TV delen, mailservertje voor privé gebruik. Verder download ik sporadisch met SABnzb, sickbeard + couchpatato.
Tevens wil ik off-site backuppen met rsync of iets vergelijkbaard naar een NAS/externe PC.
Ik heb de volgende hardware:
AMD X2 4850e @ 1Ghz / 1,1V
1x 2GB DDR2
GA-MA74GM-s2h mobo (M-ATX)
Highpoint Rocketraid 2310
3x 1TB Samsung Ecogreens + 1x WD 1TB Greenpower
Schijven draaien RAID 5 op de Highpoint Controller
1x 60GB Vertex2 SSD waarop OS geïnstalleerd
1x 2,5" 120GB HDD voor downloads, raidarray kan downspinnen
Fortron voeding van 300Watt.
Deze setup draait idle in WHS2011 39Watt. In de bios alles zoveel mogelijk uitgeschakeld.
Onder load draait het tegen de 60Watt.
Ik loop alleen tegen een vervelende issue met de raid 5 array aan. Als de server uit standby komt klapt de raidarray eruit. Dit komt door de WG green die flipt of niet op tijd reageert naar de controller. Ik WDidle3 al gedraaid en twijfel of ik nog WDtler moet activeren. Kortom niet echt fijn op deze manier.
Tweede issue is de redelijk lage performance via Gblan netwerk. Ik haal vanaf mijn Win7 mediacenter max 34MB/s. (waarin een samsung 500GB 2,5"HDD), de raidarray haalt rond de 60MB/s schrijven.
Dus ik vind dat dat sneller mag. 70MB of meer zou wenselijk zijn.
En data kopieren naar de VM met XPenology gaat traag, met zo'n 7MB/s.
Wat zou volgens jullie een goede oplossing zijn? Ik wil best nieuwe hardware aanschaffen mits niet te gek.
Ik kan mijn huidige hardware verkopen. Ik wil ook wel van de raidcontroller af, want dat scheelt zo 8Watt in stroomverbruik.
Ik heb mij al eens verdiept in een ESXi server, maar VT-D gaat mij te ver en hoe dat met controllers en HDD's werkt blijf ik lastig vinden.
Ook ben ik geen Linux kenner, maar heb er wel eens mee in VM's gespeeld.
Ik ben op zoek naar een opzet die op Gblan nog performance heeft een waarop WHS en/of XPenology of Linux variant draait, en zuinig is met stroom. ZFS lijkt mij een veilige oplossing maar is dat noodzakelijk bij ca. 3TB totaal aan data.
De server moet oa kunnen, fileserver, photo webserver, bestanden van buiten toegankelijk, muziek, films en opgenomen TV delen, mailservertje voor privé gebruik. Verder download ik sporadisch met SABnzb, sickbeard + couchpatato.
Tevens wil ik off-site backuppen met rsync of iets vergelijkbaard naar een NAS/externe PC.
COTE!
Ik zou een nieuwe 3/4TB disk kopen en die in je server zetten. RAID is niet zinvol in jouw geval. Je oude disks kan je dan in een andere PC zetten die je alleen gebruikt om periodiek een backup te maken van de data op je server. Voor off site backup gebruik ik zelf Syncrify (rsync over http http://web.synametrics.com/Syncrify.htm)
Je zou eens kunnen kijken naar oplossingen als FlexRaid / SnapRaid, overzichtje van mogelijkheden.
Ik denk dat je lage schijfsnelheden nu veroorzaakt worden door de raid-5 array. Losse schijven schrijven waarschijnlijk net zo snel, en als je er meerdere tegelijk gebruikt sneller.
Met Flexraid kan je een snapshot-raid setup maken, die elke nacht je Raid bijwerkt (voor mij is dat goed genoeg). Overdag heb je dan geen last van een trage setup, bovendien is het allemaal software gebaseerd en hoef je je dus geen zorgen te maken over raidkaarten e.d.
Werkt prima onder windows en je kan hem ook laten checken op bitrot (silent data corruption). Niet zo perfect als ZFS dat kan, maar wel een stuk eenvoudiger.
Een ander voordeel is dat alleen de schijf waar de data op staat draait. Als je een film wil spelen hoeft dus niet de hele array op te spinnen.
Zelf draai ik momenteel een 14 dagen trail van Flexraid, bevalt erg goed!
Ik denk dat je lage schijfsnelheden nu veroorzaakt worden door de raid-5 array. Losse schijven schrijven waarschijnlijk net zo snel, en als je er meerdere tegelijk gebruikt sneller.
Met Flexraid kan je een snapshot-raid setup maken, die elke nacht je Raid bijwerkt (voor mij is dat goed genoeg). Overdag heb je dan geen last van een trage setup, bovendien is het allemaal software gebaseerd en hoef je je dus geen zorgen te maken over raidkaarten e.d.
Werkt prima onder windows en je kan hem ook laten checken op bitrot (silent data corruption). Niet zo perfect als ZFS dat kan, maar wel een stuk eenvoudiger.
Een ander voordeel is dat alleen de schijf waar de data op staat draait. Als je een film wil spelen hoeft dus niet de hele array op te spinnen.
Zelf draai ik momenteel een 14 dagen trail van Flexraid, bevalt erg goed!
[ Voor 4% gewijzigd door -JB- op 28-03-2013 14:09 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
bij flexraid vond ik de installatie tamelijk omslachtig eerlijk gezegd. Heb het in eerste instantie gekocht maar ben er van af gestapt. Alleen al het instellen van de shares wat apart moest? Jammer.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
iemand nog een idee over:
Zjemm schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:48:
Ik ben me aan het verdiepen in vervangende hardware voor mijn huidige server.
Ik heb nu
op ubuntu server
Als de G1610 wordt ondersteund voor jouw doeleinden en de performance van een atom is genoeg, dan is de G1610 de juiste keuze. Deze is stukken sneller dan een atom.
Verbruik van disks kan je in de TS vinden, en ja 2,5" is een stuk zuiniger dan 3,5".
Verbruik van disks kan je in de TS vinden, en ja 2,5" is een stuk zuiniger dan 3,5".
vm's draaien is ook geen probleem op een G1610?
Verwijderd
Waarom zou dat een probleem zijn? De G1610 heeft VT-x, en met de balkpark-estaminate 10% performanceverlies door virtualisatie doet de G1610 nog steeds lichte taken op z'n sloffen.
Ik ben ook aan het rondkijken om een klein thuisservertje te kopen en zie hier dikwijls de Asrock B75 Pro3-M en G1610, op de website van Asrock staat het volgende op de CPU support list:
Let op de bios-versie, de eerste versie waarvan melding wordt gemaakt is P1.20. Worden deze nu standaard uitgeleverd met P1.50 of hebben jullie een sandy bridge cpu gebruikt om het Bios te updaten?
1155 | Celeron | G1610(P0) | Ivy Bridge | 2.6GHz | BCLK 100MHz | 2MB | 55W | P1.50 |
Let op de bios-versie, de eerste versie waarvan melding wordt gemaakt is P1.20. Worden deze nu standaard uitgeleverd met P1.50 of hebben jullie een sandy bridge cpu gebruikt om het Bios te updaten?
Heb op dit moment thuis een SAN draaien (ja, een SAN
) waar ik eigenlijk geen enkel gebruik van maak. Ik heb een NetApp cluster bestaande uit een FAS250 met 14x300GB, een FAS270 met daar aan 2 shelves, met in totaal 28x72GB en 14x146GB. Dit draait via de FC aansluiting in een active/active cluster, en ik heb een doorvoer gemeten van iets meer dan 40000 IOPS. 
Nou is dat een beetje overdreven voor een thuissituatie, dus ik ga de schijven van de 250 en de 270 omwisselen en dan de 270 blijven gebruiken. Hou ik nog steeds 11000 IOPS over, met 3,6 TB effectieve ruimte. Een deel is gereserveerd voor backups van vrienden en familie, die een kleine bijdrage voor het stroomverbruik doen. Maar omdat die NetApp al meer dan genoeg stroom zuipt wil ik ter compensatie een krachtige maar toch wel zuinige machine hebben draaien. Geluid is absoluut geen probleem, die NetApp maakt genoeg herrie en daar komt die host gewoon bij te draaien.
De komende tijd maar eens even goed dit topic in de gaten houden, kijken of er interessante configuraties voorbij komen
Nou is dat een beetje overdreven voor een thuissituatie, dus ik ga de schijven van de 250 en de 270 omwisselen en dan de 270 blijven gebruiken. Hou ik nog steeds 11000 IOPS over, met 3,6 TB effectieve ruimte. Een deel is gereserveerd voor backups van vrienden en familie, die een kleine bijdrage voor het stroomverbruik doen. Maar omdat die NetApp al meer dan genoeg stroom zuipt wil ik ter compensatie een krachtige maar toch wel zuinige machine hebben draaien. Geluid is absoluut geen probleem, die NetApp maakt genoeg herrie en daar komt die host gewoon bij te draaien.
De komende tijd maar eens even goed dit topic in de gaten houden, kijken of er interessante configuraties voorbij komen

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95
Het is al weer even geleden (ca 6 a 8 mndn) dat ik de B75 pro3-M kocht en die was van BIOS ver 1.3x voorzien. Met een beetje geluk leveren ze nu wel ver 1.5, maar wellicht kun je de shop waar je hem wilt aanschaffen vragen of ze een mededeling kunnen doen mbt de bios versie.nislim schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:52:
Ik ben ook aan het rondkijken om een klein thuisservertje te kopen en zie hier dikwijls de Asrock B75 Pro3-M en G1610, op de website van Asrock staat het volgende op de CPU support list:
1155 Celeron G1610(P0) Ivy Bridge 2.6GHz BCLK 100MHz 2MB 55W P1.50
Je kunt natuurlijk de gok nemen en de boel bestellen. Als het mee zit en BIOS versie toch lager is dan 1.5 mekkert het bord enkel dat de CPU niet ondersteund is, maar dat je wel kunt flashen (boot-stick/boot cd) en t vervolgens. Als dat niet het geval is kun je wellicht een tweaker in je buurt bereidt vinden om je een cpu in bruikleen te geven zodat je kunt flashen.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Béétje overdreven?Benedykt schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:40:
Heb op dit moment thuis een SAN draaien (ja, een SAN) waar ik eigenlijk geen enkel gebruik van maak. Ik heb een NetApp cluster bestaande uit een FAS250 met 14x300GB, een FAS270 met daar aan 2 shelves, met in totaal 28x72GB en 14x146GB. Dit draait via de FC aansluiting in een active/active cluster, en ik heb een doorvoer gemeten van iets meer dan 40000 IOPS.
Sjesses... 14 schijven, en niet de modernste meest energiezuinige lijkt me. Staat dat 24/7 aan? Doen die aan spin-down? Heb je daar ooit wat aan durven meten qua verbruik?

Die 3,6TB is met twee RAID-5 arrays? Of één RAID-6? Ik heb pas een 4TB externe schijf gekocht met een Hitachi DS5K4000 erin die maximaal 6,4W verbruikt.
Je zou voor de aardigheid eens moeten uitrekenen hoe lang de terugverdientijd zou zijn van een RAID-1 array met twee van deze schijven die je evenveel capaciteit zou geven.
Ik heb in januari een PC in elkaar gezet met een pro3-m en die had nog steeds bios 1.3. Je bent iig niet verzekerd van het nieuwste BIOS als je nu een bord koopt.Pantagruel schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 08:34:
[...]
Het is al weer even geleden (ca 6 a 8 mndn) dat ik de B75 pro3-M kocht en die was van BIOS ver 1.3x voorzien. Met een beetje geluk leveren ze nu wel ver 1.5, maar wellicht kun je de shop waar je hem wilt aanschaffen vragen of ze een mededeling kunnen doen mbt de bios versie.
Je kunt natuurlijk de gok nemen en de boel bestellen. Als het mee zit en BIOS versie toch lager is dan 1.5 mekkert het bord enkel dat de CPU niet ondersteund is, maar dat je wel kunt flashen (boot-stick/boot cd) en t vervolgens. Als dat niet het geval is kun je wellicht een tweaker in je buurt bereidt vinden om je een cpu in bruikleen te geven zodat je kunt flashen.
Volgens mij heb ik hem geüpdatet met een sandy bridge processor en daarna pas de G1610 erin gestopt. Ik ben eerlijk gezegd vergeten waarom dat precies zo ging, want ik ben die dag met meer bordjes bezig geweest. Als ik het goed herinner wilde hij niet updaten met een G1610.
Appels met peren vergelijken natuurlijk ... 11.000 IOps tov 100 IOps max voor zo'n RAID-1 array van 2x4TB.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:44:
[...]
Die 3,6TB is met twee RAID-5 arrays? Of één RAID-6? Ik heb pas een 4TB externe schijf gekocht met een Hitachi DS5K4000 erin die maximaal 6,4W verbruikt.
Je zou voor de aardigheid eens moeten uitrekenen hoe lang de terugverdientijd zou zijn van een RAID-1 array met twee van deze schijven die je evenveel capaciteit zou geven.
Klopt, maar ik krijg ook niet de indruk dat hij enigssinds die IOps wel ergens gebruikt, het zou namelijk sneller/zuiniger zijn als ie zichzelf een SSD volume bouwt met bijvoorbeeld 6x256GB in raidz2 en dan pairs of 3TBs mirrors als data volume.redfoxert schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 15:28:
[...]
Appels met peren vergelijken natuurlijk ... 11.000 IOps tov 100 IOps max voor zo'n RAID-1 array van 2x4TB.
Ik heb 2 weken geleden de B75 Pro3-M aangeschaft bij Afuture, deze werd geleverd met P1.50.nislim schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:52:
1155 Celeron G1610(P0) Ivy Bridge 2.6GHz BCLK 100MHz 2MB 55W P1.50
Behalve dat ik dit cluster voor zo goed als niks over heb kunnen nemen, ik heb er dus vrijwel geen geld in geïnvesteerd. Kijk eens wat 6x256GB SSD in aanschaf kost, en dan moet er ook nog een fatsoenlijke controller bij.analog_ schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 17:46:
[...]
Klopt, maar ik krijg ook niet de indruk dat hij enigssinds die IOps wel ergens gebruikt, het zou namelijk sneller/zuiniger zijn als ie zichzelf een SSD volume bouwt met bijvoorbeeld 6x256GB in raidz2 en dan pairs of 3TBs mirrors als data volume.
Ik heb inmiddels de migratie van mijn "oude" Sitecom NAS (2x 1TB in RAID1, traaaaaaaag, helemaal als je met meerdere machines aan het lezen of schrijven bent) naar de FAS270 voltooid. Ik heb de 300GB schijven uit de FAS250 in de FAS270 gezet, en de 2 losse shelves met (elk) 14x72GB aan de 250 gehangen. Ik ga de 250 nu standaard uitzetten en alleen gebruiken als ik mijn testlab (4x DL360 G4p, een ML350 G4p, 2x Juniper SSG-520, een aantal Cisco routers en een stapel layer 3 3Com en Cisco switches) aanslinger.
Ik ga 2 RAID5 volumes aanmaken: 1 voor userdata (mijn gebruikersdata, backup van mijn ouders) en een VM datastore. Je kunt spindown schema's instellen per volume, en wanneer hij helemaal idle draait trekt hij zo ongeveer 15W. Als hij helemaal op volle toeren draait en ik een schrijfactie uitvoer trekt hij zo'n 350W
De FAS270 ga ik nu als (hele luxe
NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95
Heh, dat is niet een heel erg waarschijnlijk of veelvoorkomend thuisgebruik-scenario. En in het zuinige-topic hoort het al helemaal niet thuis
I mentioned it once, but I think I got away with it.
JIJ! PICS! NU! Van je hele omgeving.Benedykt schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 21:25:
[...]
Behalve dat ik dit cluster voor zo goed als niks over heb kunnen nemen, ik heb er dus vrijwel geen geld in geïnvesteerd. Kijk eens wat 6x256GB SSD in aanschaf kost, en dan moet er ook nog een fatsoenlijke controller bij.
Ik heb inmiddels de migratie van mijn "oude" Sitecom NAS (2x 1TB in RAID1, traaaaaaaag, helemaal als je met meerdere machines aan het lezen of schrijven bent) naar de FAS270 voltooid. Ik heb de 300GB schijven uit de FAS250 in de FAS270 gezet, en de 2 losse shelves met (elk) 14x72GB aan de 250 gehangen. Ik ga de 250 nu standaard uitzetten en alleen gebruiken als ik mijn testlab (4x DL360 G4p, een ML350 G4p, 2x Juniper SSG-520, een aantal Cisco routers en een stapel layer 3 3Com en Cisco switches) aanslinger.
Ik ga 2 RAID5 volumes aanmaken: 1 voor userdata (mijn gebruikersdata, backup van mijn ouders) en een VM datastore. Je kunt spindown schema's instellen per volume, en wanneer hij helemaal idle draait trekt hij zo ongeveer 15W. Als hij helemaal op volle toeren draait en ik een schrijfactie uitvoer trekt hij zo'n 350W
De FAS270 ga ik nu als (hele luxe) NAS gebruiken. Ik heb op mijn machines vrijwel geen lokale data meer staan, alleen de meest cruciale data staat zowel op de NetApp als op meerdere machines (waarbij zaken als foto's, documenten en mail tweemaal per dag op een NAS'je offsite worden gerepliceerd). Om data ook (veilig / fatsoenlijk) op afstand benaderbaar te maken wil ik er een SFTP servertje aan hangen. Maar omdat ik eigenlijk ook een Exchange server en een VOIP servertje wil laten draaien wil ik eigenlijk een krachtige, maar toch zuinige ESX/Hyper-V servertje hebben.
Eindbaas

Ik zit in dubio voor een kameraad, wil een eigen NAS bouwen met ZFS er op.
Nu kunnen we voor 3TB Hitachi Ultrastars kiezen voor een schappelijk prijsje, nadeel is dat die krengen wel wat stroom zuipen maar ze hebben (for what it's worth) een hogere MTBF en lagere failure rate...
OF we kiezen voor een trager RPM met de Deskstars van 4TB...
Waar twijfelen we over: we gaan zowieso voor double parity en de opslagcapaciteit is niet NODIG (contra 4TB), performance is eigenlijk goed want er komen wat VM's op te draaien (pro 3TB), aan de andere kant is dat meer in een lab opstelling dus dat het dan af en toe eens wat trager gaat, meeh (pro 4TB)... Onze CAPEX ligt wel eens een heel stuk lager als we de de 3TB's nemen (pro 3TB) MAAR naar de toekomst toe is meer ruimte dan ook wel weer een grote pre (pro 4TB). Bijkomend feit is dat als je de kost per SATA-poort erbij gaat nemen, dan kan je weer pleiten voor zo min mogelijk spindles (pro 4TB).
Het gaat in mijn voorspelling wel zijn dat die NAS uiteindelijk 24/7 aanstaat, een van zijn ESXi's (ge-VT-d'ede videokaart) vaak en een tweede ESXi bijna nooit gaat aanstaan. De werkstation VM gaat hij dan waarschijnlijk ook nog eens draaien vanaf DAS dus dan hebben we weer een argument om voor de 4TB's te kiezen...
Keuzes...
[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 01-04-2013 17:37 ]
Dit systeem gaat het dan uiteindelijk worden. Een paar veranderingen vanwege levertijden, beschikbaarheid etc. Een 64 gb OZC komt erin waar ik het besturingssysteem op ga zetten (waarschijnlijk windows 8 ). Daarbij nog 2x 1tb harde schijven, waarbij later nog een 4 TB bij gaat komen. Nogmaals: hij wordt eigenlijk alleen gebruikt voor streamen naar mijn media spelers en als downloadstation. Het lijkt me dat ik hier een idle verbruik van +/- 25 watt wel mee zou moeten kunnen halen toch? Eventueel nog laatste op of aanmerkingen?
1 | MSI H61MA-E35 (B3) | € 43,95 | € 43,95 |
1 | Cooler Master Elite 344 Zilver | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Corsair CMV4GX3M1A1333C9 | € 24,30 | € 24,30 |
1 | Huntkey Jumper 300G | € 59,80 | € 59,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 193,88 |
Neem je, als je toch voor die prijsklasse van voeding gaat niet beter een iets kwalitatiever exemplaartje à la Seasonic G 360?
Die had ik er eerst ook bijstaan, maar volgens mij in de combinatie met levertijd of iets dergelijks had ik voor deze kosten. Mede doordat ik een heel goede review over die Huntkey Jumper had gelezen. Of is die Seasonic G360 aanzienlijk beter dan deze??
bedoel je niet de be-quiet? de g soninc is 2x zo duurHyperBart schreef op maandag 01 april 2013 @ 21:47:
Neem je, als je toch voor die prijsklasse van voeding gaat niet beter een iets kwalitatiever exemplaartje à la Seasonic G 360?
ora et labora
De be-quiet wil ik sowieso niet, omdat deze een stuk minder zuinig zou zijn.mrc4nl schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:02:
[...]
bedoel je niet de be-quiet? de g soninc is 2x zo duur
als de cooler master een betere keus is plaats ik die wel in de ts, is nog goedkoper ook.Steefmeister schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:07:
[...]
De be-quiet wil ik sowieso niet, omdat deze een stuk minder zuinig zou zijn.
ik zal het mn mede auteurs vragen...
ora et labora
Cooler master is de behuizing toch? Of bedoel je de Huntkey Jumper?mrc4nl schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:12:
[...]
als de cooler master een betere keus is plaats ik die wel in de ts, is nog goedkoper ook.
ik zal het mn mede auteurs vragen...
De huntkey is slechtere kwaliteit dan de seasonic en nauwelijks goedkoper. Geen reden om te kopen.
1 | MSI H61MA-E35 (B3) | € 43,95 | € 43,95 |
1 | Cooler Master Elite 344 Zilver | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Corsair CMV4GX3M1A1333C9 | € 24,30 | € 24,30 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 61,- | € 61,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 195,08 |
Dit is dan een prima systeempje voor mijn doeleinden, als ik het goed begrijp?
Is dit een verstandige upgrade als je enkel naar het energieverbruik kijkt
Oud: Core i3 2100 3.1ghz 32nm - max tdp 65w
Nieuw: Core i5 3470 3.2 GHz 22 nm - Max tdp 77w
TDP zegt niets over het minimaal verbruik, kijk eerder naar de transistorgroote (in nm) of het jaartalWoodski schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:42:
(nieuwe zijn doorgaan zuiniger dan oudere)
de i5 is nieuwer (Q2'12) en heeft kleinere transistoren(22 vs 32), hij zal zeker zuiniger zijn.
hoeveel weet ik niet uit het hoofd
[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 02-04-2013 12:46 ]
ora et labora
Klopt alleen heb ik moeite om de idle data te vergelijken.
Ik kan dat niet vinden via google
Je zou denken dat de i5 die nieuwer en kleiner is beter zou zijn
Alleen heeft hij fors meer cache en 2x zoveel cores wat weer nadelig is.
[ Voor 4% gewijzigd door Woodski op 02-04-2013 13:00 ]
idle zal het niet veel uitmaken, zal hooguit neerkomen op 1W verschil.Woodski schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:56:
Klopt alleen heb ik moeite om de idle data te vergelijken.
eerder heb ik een G620 (dual core SB) en een 3470 (quad core IB) op een mobo geprikt en doorgemeten (search); scheelde 0,28W.
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Wattmrc4nl schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:02:
[...]
bedoel je niet de be-quiet? de g soninc is 2x zo duur
61 EUR vs 59 EUR voor een voeding die hier aangeschreven staat als de top qua degelijkheid en gebruikte materialen... Nou, ik weet het dan wel
Zuinige server en betrouwbaar? Voor de G-serie 360W gaan, period, dat is al lang een uitgemaakte zaak
[ Voor 43% gewijzigd door HyperBart op 02-04-2013 14:58 ]
Even wat vergeleken, wel via verschillende review sites maar om een beeld te schetsen.Woodski schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:42:
i3 2100 verbruik idle
http://www.bit-tech.net/h...tel-core-i3-2100-review/7
Doet 78 watt in die setup. Een i5 2500k doet in diezelfde setup 76 watt. 2 watt verschil in verdeel van de 2500k. Als ik nu een review erbij pak van de i5 3470 vs een i5 2500k krijg je:

Dat de i5 3470 2 watt zuiniger is dan de i5 2500k die al 2 watt zuiniger is dan de i3 2100. Je zou dus eventueel 4 watt idle gebruik winst kunnen halen. Nu is dit wel uit 2 verschillende review sites, maar je mag hieruit aan nemen dat je geen tientallen euro's winst gaat maken op de stroomkosten van een i5 3470.
Als je nou graag wilt meten hoeveel je setup gebruikt. Zou zoiets als onderstaande dan al volstaan, of is zoiets niet nauwkeurig genoeg?
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Die huntkey is een aparte in deze, de 300G is (als enige in die reeks) een PSU met een DCDC er achter voor alle spanningen onder 12V en kwalitatief zeker geen slechte ( epoxy print ipv geperst papier, poly C's etc)mux schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:38:
De huntkey is slechtere kwaliteit dan de seasonic en nauwelijks goedkoper. Geen reden om te kopen.
Niet je gemiddelde PSU.
Dus eigenlijk de voordelen van een pico psu in een standaard ATX doosje.
@Steefmeister
Daar heb ik eens mee gestunt ( nedis/konig leverde een identieke) maar daar was ik niet bijzonder van onder de indruk, zeker bij lage vermogens is hij ver van ideaal.
[ Voor 22% gewijzigd door Sine op 02-04-2013 16:13 ]
Ik ben van plan een mediacenter/downloadbak te bouwen.
Vereisten:
-Zuinig (zal ws 24/7 draaien)
-Stil (staat in de woonkamer)
-1080p vloeiend afspelen
Ik had het volgende in gedachten, mede dankzij de OP:
En dan natuurlijk die 90W externe voeding. Heb me nog niet verdiept in behuizingen, misschien die m350, misschien iets anders, boeit me niet zoveel, komt toch niet in zicht te staan. Gaat dit zo'n beetje voldoen aan mijn eisen?
Vereisten:
-Zuinig (zal ws 24/7 draaien)
-Stil (staat in de woonkamer)
-1080p vloeiend afspelen
Ik had het volgende in gedachten, mede dankzij de OP:
1 | Intel Desktop Board DQ77KB | € 113,- | € 113,- |
1 | Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB | € 165,- | € 165,- |
1 | Crucial CT51264BF160BJ | € 20,35 | € 20,35 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 65,- | € 65,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 399,28 |
En dan natuurlijk die 90W externe voeding. Heb me nog niet verdiept in behuizingen, misschien die m350, misschien iets anders, boeit me niet zoveel, komt toch niet in zicht te staan. Gaat dit zo'n beetje voldoen aan mijn eisen?
Wat ik doe is het aantal wh meten over langere tijdSteefmeister schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:43:
Als je nou graag wilt meten hoeveel je setup gebruikt. Zou zoiets als onderstaande dan al volstaan, of is zoiets niet nauwkeurig genoeg?
Dat is vaak beter te doen dan een moment opname
@ Byte_me
Lijkt mij meer dan voldoende. Voor die eisen die je stelt, wel een vrij prijzig moederbord. Vanwaar die keuze als ik vragen mag?
Lijkt mij meer dan voldoende. Voor die eisen die je stelt, wel een vrij prijzig moederbord. Vanwaar die keuze als ik vragen mag?
Maar de Seasonic doet precies hetzelfde, en dan nog beterSine schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:50:
[...]
Die huntkey is een aparte in deze, de 300G is (als enige in die reeks) een PSU met een DCDC er achter voor alle spanningen onder 12V en kwalitatief zeker geen slechte ( epoxy print ipv geperst papier, poly C's etc)
Niet je gemiddelde PSU.
Dus eigenlijk de voordelen van een pico psu in een standaard ATX doosje.
@Kadett: dat soort grafieken geven geen goede indruk van het verbruik van een zuinig systeem met zo'n verschil in processoren. Het geeft alleen een goede indruk van het verschil in verbruik bij precies het systeem dat de reviewer gebruikt met precies het OS en power instellingen die in die review zijn geconfigureerd. In dit topic draaien we meestal systemen op zo zuinig mogelijke moederborden met optimale OS-instellingen, en dan zie je dat de verschillen tussen processoren en generaties nog veel kleiner worden.
Mwah, huntkey is ook maar een sticker plakker, en die 300G komt duidelijk niet van de zelfde fabrikant als de rest van hun voedingen. En heel eerlijk, wat er voor een naam op het doosje staat zal me worst wezen, als de inhoud maar goed is.
Wat seasonic vs huntkey betreft, als ik ze op HS naast elkaar zet en puur naar de interne constructie kijk dan hoef ik niet lang te bedenken welke mijn voorkeur heeft. Ook wat efficientie betreft scored de HK beter dan de SS, rimpel van de SS is twee keer hoger etc ..
Sterker nog, het enige voordeel wat ik aan de seasonic kan ontdekken is dat hij twee euro goedkoper is.
http://www.hardwaresecret...ower-Supply-Review/1634/1
http://www.hardwaresecret...wer-Supply-Review/1362/10
Dus ik vinde het een beetje jammer dat je de 300G hier (onterecht) afdoet als rommel die de investering niet waard is.
@Woodski, daar heb ik vaak het geduld niet voor, je wilt meteen kunnen zien wat het verbruik is, zeker als je je setup aan het tweaken bent en nog een paar watt er af wilt kunnen krabbelen.
De meters waar ik mee gestunt heb ( een oude Conrad energy ) was ook niet zo heel ruim in het lage bereik, een meter die in een welkomspakket van essent zat (naamloos helaas) doet het in het lage bereik een stuk beter. Ik heb in die conrad een 10x grotere shunt gezet zodat zijn meetbereik 10x kleiner is (maximaal 260W) en dat is voor laag vermogens metingen een stuk nauwkeuriger.
Wat seasonic vs huntkey betreft, als ik ze op HS naast elkaar zet en puur naar de interne constructie kijk dan hoef ik niet lang te bedenken welke mijn voorkeur heeft. Ook wat efficientie betreft scored de HK beter dan de SS, rimpel van de SS is twee keer hoger etc ..
Sterker nog, het enige voordeel wat ik aan de seasonic kan ontdekken is dat hij twee euro goedkoper is.
http://www.hardwaresecret...ower-Supply-Review/1634/1
http://www.hardwaresecret...wer-Supply-Review/1362/10
Dus ik vinde het een beetje jammer dat je de 300G hier (onterecht) afdoet als rommel die de investering niet waard is.
@Woodski, daar heb ik vaak het geduld niet voor, je wilt meteen kunnen zien wat het verbruik is, zeker als je je setup aan het tweaken bent en nog een paar watt er af wilt kunnen krabbelen.
De meters waar ik mee gestunt heb ( een oude Conrad energy ) was ook niet zo heel ruim in het lage bereik, een meter die in een welkomspakket van essent zat (naamloos helaas) doet het in het lage bereik een stuk beter. Ik heb in die conrad een 10x grotere shunt gezet zodat zijn meetbereik 10x kleiner is (maximaal 260W) en dat is voor laag vermogens metingen een stuk nauwkeuriger.
Ik zeg niet dat het rommel is (integendeel, ik zeg juist dat ze met de Jumper 300G voor het eerst een écht goede voeding hebben geproduceerd), ik zeg alleen dat je met de seasonic een veilige koop hebt, waar Huntkey zichzelf IMO nog moet bewijzen. Al hebben ze een goed presterende voeding, ze zijn in het verleden ronduit kut geweest met elk aspect van hun dienstverlening. Als ik een aanbeveling moet doen aan andere mensen zal ik op dit moment altijd Seasonic boven Huntkey verkiezen. Zeker als er in principe geen prijsverschil is.Sine schreef op woensdag 03 april 2013 @ 11:48:
Maar goed.. ga je nou een duidelijk verschil zien qua verbruik tussen deze twee voedingen? Schaaf je er nog een paar wattjes af met de Huntkey ?
Volgens mij gaat het niet om het verbruik maar eerder om de (bewezen) duurzaamheid.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Beide ... een voeding die nodeloos staat te verstoken zit je ook niet op te wachten.
Ik zou beide zonder enige twijfel durven aanraden, het is ook niet dat in de toepassingen waar we het hier over hebben die voedingen zwaar hoeven te werken, een eigen bakje doet 70W @poweron/spinup, idle een 25W dat moet iedere voeding met twee vingers in de neus kunnen.
Duurzaamheid is bij deze dingen ook warmte, beide krijgen niet de kans om ook maar aan warm worden te denken ( worst kaas whopping 14W in mijn geval )
Ik zou beide zonder enige twijfel durven aanraden, het is ook niet dat in de toepassingen waar we het hier over hebben die voedingen zwaar hoeven te werken, een eigen bakje doet 70W @poweron/spinup, idle een 25W dat moet iedere voeding met twee vingers in de neus kunnen.
Duurzaamheid is bij deze dingen ook warmte, beide krijgen niet de kans om ook maar aan warm worden te denken ( worst kaas whopping 14W in mijn geval )
Dit topic is gesloten.