Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:
  • 536.647 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47
Voor de mensen die denken dat ze altijd een dikke CPU nodig hebben voor veel VM's:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/VQdVJ991Oma2wgLKMy9I7SlV/full.png
Ik mag geen VM's meer bijplaatsen omdat het geheugen vol zit, en toch is de CPU nog uit zijn neus aan het eten...

:+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 09:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dan doen die VM's wel bar weinig. :)

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Uiteraard. Maar als je heel veel VM's voor 'test' thuis draait die ook nog wat doen, is dat best knap :P
Meestal ben je 1 ding aan het testen, en ondertussen lopen er wat andere dependant vm's te idlen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Qua CPU zou je er dus 170 moeten kunnen draaien. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zal zo eens VM's met 512MB RAM uit proberen te rollen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32

iMars

Full time prutser

Ik kan even niet op de naam komen, maar je kan toch meer geheugen uitgeven dan dat er fysiek is? (Ervanuitgaande dat niet elk machine 100% gaat gebruiken?)
Ballooning... is niet het woord/techniek wat ik zocht, maar komt wel op hetzelfde neer...

[ Voor 36% gewijzigd door iMars op 03-02-2016 10:48 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

TPS of ballooning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik kan ook wel meer VM's uitrollen, maar niet via OpenNebula (die doet een soort admission control).
Ik moet nog even kijken waar ik dat uit zet.

Hij doet ook geen parallele deployments, maar na elkaar. Dat moet ik ook nog fixen.
Gebruik die cloud orchestrator pas 2 dagen, dus moet er nog mee leren werken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als werkstation waarbij prijs geen rol speelt of als drukke server, voor bijvoorbeeld een site als tweakers.net. Dus niet voor een gemiddelde thuisserver. De L1/L3 cache is groter, dat zorgt voor het grootste verschil als bijvoorbeeld compileert of bij grafische editing. Voor niet-professioneel gebruik feitelijk niet economisch en voor professioneel gebruik is het ook bepaald geen aanrader. Deze Xeon is wel redelijk zuinig als je hem op een zuinig moederbord zou gebruiken, maar dat geldt voor andere socket 1150 Xeon's die veel minder kosten en meer kunnen ook. Met name modellen die geen L suffix hebben.

Dus ik zou zeggen dat het antwoord in de context van dit topic is: niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 14:21
Een van de redenen waarom ik een i5-6500 boven een pentium g4400 verkies is het aantal cores. Twee cores vs vier cores is een groot verschil. Je kan natuurlijk alle VM's maar één core geven, en zodoende hopen dat ze elkaar minimaal in de weg zitten, maar met vier cores ben je een stuk flexibeler. Een van de VM's gaat regelmatig CPU intensieve taken uitvoeren als unzippen, quickpar en transcoding. Op die momenten is één core sowieso zwaar belast, waardoor ik nog maar één core vrij heb.

de i5-6400 heeft geen vPRO waarmee remote desktop mbv VNC niet mogelijk is. En dat vind ik ook een prettige functie. En ja, ik heb inmiddels door dat de B150 chipset vPRO niet ondersteund :) :'(

Mijn config bestaat uit 64GB memory en inherent daaraan zijn meerdere VM's/grotere omgevingen. Ik heb geen zin in dat tijdens het opbouwen/gebruiken van m'n lab de CPU ready tijd oploopt en mn hele omgeving vertraging op loopt. Ik wil deze omgeving ook werk/studie gerelateerd inzetten en wellicht dat ik daarom zwaardere eisen stel dan als het puur sec om spielerei zou gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikCornelissen op 03-02-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:10
iMars schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:47:
Ik kan even niet op de naam komen, maar je kan toch meer geheugen uitgeven dan dat er fysiek is? (Ervanuitgaande dat niet elk machine 100% gaat gebruiken?)
Ballooning... is niet het woord/techniek wat ik zocht, maar komt wel op hetzelfde neer...
Bedoel je misschien memory overcommitment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:16
|sWORDs| schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:42:
Qua CPU zou je er dus 170 moeten kunnen draaien. 8)
Nee, virtueel heb je een cpu scheduler die de load verdeelt over de cores.
Hoe meer vcpu's hoe problematischer je omgeving kan worden.
Stel je heb een celeron en je hebt 6 vm's met 1 core. De omgeving draait perfect en de cpu doet niet veel.
Stel dat je nu die 6 vm's elk 4 cores geeft dan kan het zijn dat je omgeving op zijn gat gaat omdat de cpu scheduler niet meer kan volgen.
Een goeie maatstaf is, met een degelijke cpu, 5 vcpu's per core voor omgevingen die niet zwaar belast zijn en 3 vcpu's voor omgevingen die relatief zwaar belast zijn. Bij hele hoge belasting doe je 1 op 1.
Mits een goeie regeling van de vcpu's loop je bijna altijd tegen de limiet van het geheugen of van je storage I/O aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
iMars schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:47:
Ballooning komt altijd met een prijs. Je hele systeem kan onderuit gaan. Je kan beter een reboot van je servers schedulen elke nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Yarisken schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:09:
[...]

Nee, virtueel heb je een cpu scheduler die de load verdeelt over de cores.
Hoe meer vcpu's hoe problematischer je omgeving kan worden.
Stel je heb een celeron en je hebt 6 vm's met 1 core. De omgeving draait perfect en de cpu doet niet veel.
Stel dat je nu die 6 vm's elk 4 cores geeft dan kan het zijn dat je omgeving op zijn gat gaat omdat de cpu scheduler niet meer kan volgen.
Een goeie maatstaf is, met een degelijke cpu, 5 vcpu's per core voor omgevingen die niet zwaar belast zijn en 3 vcpu's voor omgevingen die relatief zwaar belast zijn. Bij hele hoge belasting doe je 1 op 1.
Mits een goeie regeling van de vcpu's loop je bijna altijd tegen de limiet van het geheugen of van je storage I/O aan.
Je dacht toch niet dat die 170 serieus was? Voor een lab waar je de load weet kun je rustig hoger dan 1:7 (geen idee waar de 1:5 vandaan komt) gaan en bij hele hoge belasting doe je minder dan 1:1, zeker bij veel io. En bij een Celeron kun je helemaal geen VM's met 4 vCPU's aanmaken.
ErikCornelissen schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:45:
Een van de redenen waarom ik een i5-6500 boven een pentium g4400 verkies is het aantal cores. Twee cores vs vier cores is een groot verschil. Je kan natuurlijk alle VM's maar één core geven, en zodoende hopen dat ze elkaar minimaal in de weg zitten, maar met vier cores ben je een stuk flexibeler. Een van de VM's gaat regelmatig CPU intensieve taken uitvoeren als unzippen, quickpar en transcoding. Op die momenten is één core sowieso zwaar belast, waardoor ik nog maar één core vrij heb.

de i5-6400 heeft geen vPRO waarmee remote desktop mbv VNC niet mogelijk is. En dat vind ik ook een prettige functie. En ja, ik heb inmiddels door dat de B150 chipset vPRO niet ondersteund :) :'(

Mijn config bestaat uit 64GB memory en inherent daaraan zijn meerdere VM's/grotere omgevingen. Ik heb geen zin in dat tijdens het opbouwen/gebruiken van m'n lab de CPU ready tijd oploopt en mn hele omgeving vertraging op loopt. Ik wil deze omgeving ook werk/studie gerelateerd inzetten en wellicht dat ik daarom zwaardere eisen stel dan als het puur sec om spielerei zou gaan.
AMT is geen heel groot gemis, het werkt, maar minder prettig dan IPMI en inderdaad alleen met een Q of C chipset.

[ Voor 40% gewijzigd door |sWORDs| op 03-02-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
|sWORDs| schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:48:
[...]

Je dacht toch niet dat die 170 serieus was? Voor een lab waar je de load weet kun je rustig hoger dan 1:7 (geen idee waar de 1:5 vandaan komt) gaan en bij hele hoge belasting doe je minder dan 1:1, zeker bij veel io. En bij een Celeron kun je helemaal geen VM's met 4 vCPU's aanmaken.
Sorry van die 170, ik dacht dat je een tokkie was ... .
Dacht dat celerons dit toch al zouden moeten kunnen .. maar werk er nooit mee. Op het werk enkel dikke xeon bakken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32

iMars

Full time prutser

GioStyle schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:54:
[...]

Bedoel je misschien memory overcommitment?
Juist, dat is 'm :)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Yarisken schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:10:
[...]

Sorry van die 170, ik dacht dat je een tokkie was ... .
Dacht dat celerons dit toch al zouden moeten kunnen .. maar werk er nooit mee. Op het werk enkel dikke xeon bakken :-).
Nee, niet meer vCPU's dan fysieke per VM. En waarom kunnen er geen tokkies bij VMware werken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 10:23
Laatste check voor aanschaf: jullie mening.

Ik ben op zoek naar een vervangend systeem voor mijn Synology DS211. Processor en RAM zijn voor mij niet meer toereikend (single core, 256MB). Een nieuwe Synology vind ik relatief duur en zelfbouw is leuk voor het tweakgehalte. M'n schijven neem ik mee (2x HD204UI) dus die vallen niet onder het budget van €200.
Wat wil ik?
-Zuinig systeem (liefst rond het verbruik van een moderne 4-bay Syno)
-Genoeg power om Bittorrent Sync, VPN server, Usenet/Torrent client te draaien en alsnog de gigabit verbinding vol trekken via SMB.
-Tot 4 schijven
-Xpenology of een ander systeem. Virtualisatie is leuk, maar geen must.

Keuze tot nu toe:
-Asrock N3150DC-ITX
Moederbord met 4 SATA poorten en ingebouwde voeding. Slechts de meegeleverde AC/DC in het stopcontact en je hebt een zuinig bord.

-4GB DDR3L
Low voltage, tja.. Genoeg geheugen.

-Cooler Master Elite 110
Lastige keuze zo'n behuizing! Ik hoop dat ik door het missen van de voeding 4 schijven krijg ingebouwd als dat nodig is. Voorlopig heb ik genoeg aan 2 dus achja... compacte kast :) Alternatieven zijn de Elite 130 of de Fractal 500 lijkt mij?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150DC-ITX€ 122,50€ 122,50
1Cooler Master Elite 110€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT51264BF160BJ€ 16,95€ 16,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 178,40

Ideeën? Opmerkingen? Aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-05 01:12
stijnos1991 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:34:
Laatste check voor aanschaf: jullie mening.

Ik ben op zoek naar een vervangend systeem voor mijn Synology DS211. Processor en RAM zijn voor mij niet meer toereikend (single core, 256MB). Een nieuwe Synology vind ik relatief duur en zelfbouw is leuk voor het tweakgehalte. M'n schijven neem ik mee (2x HD204UI) dus die vallen niet onder het budget van €200.
Wat wil ik?
-Zuinig systeem (liefst rond het verbruik van een moderne 4-bay Syno)
-Genoeg power om Bittorrent Sync, VPN server, Usenet/Torrent client te draaien en alsnog de gigabit verbinding vol trekken via SMB.
-Tot 4 schijven
-Xpenology of een ander systeem. Virtualisatie is leuk, maar geen must.

Keuze tot nu toe:
-Asrock N3150DC-ITX
Moederbord met 4 SATA poorten en ingebouwde voeding. Slechts de meegeleverde AC/DC in het stopcontact en je hebt een zuinig bord.

-4GB DDR3L
Low voltage, tja.. Genoeg geheugen.

-Cooler Master Elite 110
Lastige keuze zo'n behuizing! Ik hoop dat ik door het missen van de voeding 4 schijven krijg ingebouwd als dat nodig is. Voorlopig heb ik genoeg aan 2 dus achja... compacte kast :) Alternatieven zijn de Elite 130 of de Fractal 500 lijkt mij?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150DC-ITX€ 122,50€ 122,50
1Cooler Master Elite 110€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT51264BF160BJ€ 16,95€ 16,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 178,40

Ideeën? Opmerkingen? Aanmerkingen?
Die schijven, draaien die nu in RAID0 of RAID1?

Mochten die leeg zijn/mogen zou ik FreeNAS adviseren met 8GB geheugen. Dat loopt dan als een malle.
Echter 1080P transcoding gaat dat boardje net wel/net niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Vandaag nieuwe hardware binnen gehad en kunnen testen.

Hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 122,95€ 122,95
1MSI H110M ECO€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT2K16G4DFD8213€ 212,15€ 212,15
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 64,51€ 64,51
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 168,95€ 168,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 568,56

Powered off: 1W

Verbruik idle:
Geen OS: 23.5W
WattOS (Ubuntu 14.04 desktop) 10.5W
ESXi 6 U1B: 14W
Ubuntu 15.10 Server: 10.5W
Ubuntu 15.10 Desktop: 10.5W
Windows Hyper-V 2012 R2: 16.5W
Windows Hyoer-V 2016 (Build4): 16W

Daarnaast mijn losse quad NIC kaart (4x Pro1000) getest: 7.5W

Iedere keer heb ik het 10 min laten draaien en daar een gemiddelde van genomen.

Toch gaat het MSI boardje weer terug ondanks deze mooie cijfers. Ik kan in de BIOS notabene VT-D instellen maar hij weigert zowel in ESXi als in Ubuntu. Ook een BIOS update hielp niet :(

p.s. Voor het eerst met Ubuntu KVM gestoeid, dat bleek een partij makkelijk te zijn!

[ Voor 5% gewijzigd door renedis op 04-02-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
renedis schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:13:
[...]

Die schijven, draaien die nu in RAID0 of RAID1?

Mochten die leeg zijn/mogen zou ik FreeNAS adviseren met 8GB geheugen. Dat loopt dan als een malle.
Echter 1080P transcoding gaat dat boardje net wel/net niet redden.
RAID1. Welk bestandssysteem adviseer je te gebruiken als ik FreeNAS ga draaien? ZFS zonder ECC schijnt 1 of ander doomscenario te zijn heb ik gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
stijnos1991 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:36:
[...]

RAID1. Welk bestandssysteem adviseer je te gebruiken als ik FreeNAS ga draaien? ZFS zonder ECC schijnt 1 of ander doomscenario te zijn heb ik gelezen.
ZFS inderdaad. Iedereen brult dat het niet kan en moeilijk gaat zonder ECC. Maar hebben ze het ook getest?
Ik ging er ook eerst van uit dat ECC een must was. Maar ondertussen draai ik FreeNAS gewoon lekker zonder ECC en dat gaat perfect.

In een bedrijfsomgeving denk ik nog wel 2 keer na voordat ik geen ECC gebruik. Voor thuis met zo'n "simpel" setupje, het zal mijn een worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
renedis schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:40:
[...]

ZFS inderdaad. Iedereen brult dat het niet kan en moeilijk gaat zonder ECC. Maar hebben ze het ook getest?
Ik ging er ook eerst van uit dat ECC een must was. Maar ondertussen draai ik FreeNAS gewoon lekker zonder ECC en dat gaat perfect.

In een bedrijfsomgeving denk ik nog wel 2 keer na voordat ik geen ECC gebruik. Voor thuis met zo'n "simpel" setupje, het zal mijn een worst wezen.
Stel ik doe eens per X tijd een memtest run.. vang ik memory errors redelijk snel op lijkt me. Ik backup sowieso ook naar een offsite locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:09
Maar je kopieert dan dus corrupte data naar je offsite locatie zonder dat je dat doorhebt. Dat vang je af met ECC en ZFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Ik vind het wel best, voor mij geen ECC meer thuis tenzij er bedrijfsdata op komt te staan.

Als het dan al fout gaat is het nu niet dat ik extreem kritische data op m'n disks heb staan.
Die ene serie, film of tool download ik wel opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Maar, er even vanuit gaande dat het RAM wél in orde is... dan is er niks aan de hand, toch?

Kijk ik moet nu kiezen tussen FreeNAS met ZFS of Synology's Hybrid RAID setup.... Of ik nou X of Y gebruik maakt kwa functionaliteiten weinig uit, ik wil weten wat het meest stabiel is en betrouwbaar...

[ Voor 53% gewijzigd door stijnos1991 op 04-02-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:09
stijnos1991 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:56:
Maar, er even vanuit gaande dat het RAM wél in orde is... dan is er niks aan de hand, toch?
Klopt, voor zover ik weet in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
stijnos1991 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:56:

Kijk ik moet nu kiezen tussen FreeNAS met ZFS of Synology's Hybrid RAID setup.... Of ik nou X of Y gebruik maakt kwa functionaliteiten weinig uit, ik wil weten wat het meest stabiel is en betrouwbaar...
Nieuwe build met XPenology werkt goed en is vertrouwd omdat je dat al kent. Echter support is niet je van het en je bent erg afhankelijk van een kleine groep developers.

FreeNAS gaat al wat langer mee en bouwt op ZFS.

Ik heb beide gehad en mijn ervaring is:
- XPenology is gebruiksvriendelijker en heeft mooie monitoring.
- FreeNAS is stabieler en biedt meer connectiviteit. Het is vooral sneller met schrijven.
- Beide supporten het installeren van addons (jails en packages)

[ Voor 6% gewijzigd door renedis op 04-02-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Oké, bedankt voor de info. Heb voor de zekerheid 8GB geheugen besteld i.p.v. 4GB. Ik ga er een nachtje over slapen wel OS ik ga draaien ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@stijnos1991, als je toch kleine server hardware wil komen kan je mogelijk voor pricewatch: HP Proliant ML10 v2 (814483-421). Deze is nu wel leuk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 00:45

Electrowolf

Mod met Liefde!

Vanochtend leek mijn server te zijn overleden (er komen geluiden uit die ERG weinig goeds beloven als je 'm probeert te booten). On-tweakerig, of juist wel, nog niet de kast open gemaakt maar dit als mooie kans gezien om iets nieuws en zuinigers in huis te halen. Na wat spuurwerk komt hier het volgende lijstje uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6300T Boxed€ 152,95€ 152,95
1ASRock H170M-ITX/DL€ 96,50€ 96,50
1Fractal Design Node 202 + Integra SFX 450W PSU€ 142,11€ 142,11
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 40,-€ 40,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,46

Hier zitten nog een paar overwegingen achter:
  • Naast server moet hij ook een beetje als HTPC/mediabox kunnen fungeren. Waar de oude machine Ubuntu server draaide zal deze dan ook waarschijnlijk Ubuntu desktop voor z'n kiezen krijgen.
  • De i3-6300T omdat dit de snelste cpu op 1151 lijkt te zijn met een relatief lage TDP.
  • De case is gekozen uit cosmetische oogpunt, andere mini-itx kasten zijn vaak te hoog voor mijn smaak. Nadeel is dat er dan wel een SFX voeding in moet. De bijgeleverde voeding is een 80 PLUS Bronze 450W voeding.
Mijn grootste vraagpunt is nu eigenlijk de PSU. Het systeem zal maximaal, als ik het goed berekend heb, 20% van de 450W verstoken. Ik vraag me echter af wat dan de efficientie is en of dit dan eigenlijk ook relevant is. Meestal zal het verbruik onder de 10% liggen dunkt me.

Al met al lijkt het me een redelijke build, maar graag jullie input >:).

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was het je VP6 systeem die stuk ging? Dat is inderdaad een mooi stukje antiek, ik heb er destijds ook zo een gebouwd, met twee goedkope overklokbare Celeron 300 Mhz processoren. 8)

Terug on topic: precies welke andere onderdelen komen er in je server? Welk type nummer hard disks en hoeveel? Dat is van belang om te weten wat het idle en piek verbruik zal zijn.

Waarom heb je voor een dual LAN bord gekozen? Het kan waarschijnlijk zuiniger met een simpeler moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Waarom? Voeding heb je, koeling lijkt me ook. Waarom zou je dan een 'T' kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

mrmrmr schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:19:
Was het je VP6 systeem die stuk ging? Dat is inderdaad een mooi stukje antiek, ik heb er destijds ook zo een gebouwd, met twee goedkope overklokbare Celeron 300 Mhz processoren. 8)

Terug on topic: precies welke andere onderdelen komen er in je server? Welk type nummer hard disks en hoeveel? Dat is van belang om te weten wat het idle en piek verbruik zal zijn.

Waarom heb je voor een dual LAN bord gekozen? Het kan waarschijnlijk zuiniger met een simpeler moederbord.
Iets in die richting ja, beiden hardeschijven zijn er bijna tegelijk mee opgehouden. Waarschijnlijk heeft de 1e de geest gegeven en wellicht de andere in z'n graf meegenomen daar ze op de zelfde power supply kabel zaten...

De 2 nic's zitten er in zodat hij eventueel nog als firewall kan gaan dienen. Verder staan alle onderdelen op de lijst, de 850 EVO is voorlopig de enige disk. Als er nog disks bij gaan komen verwacht ik dat dat ook SSD's gaan worden.
Anoniem: 120284 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 00:58:
[...]
Waarom? Voeding heb je, koeling lijkt me ook. Waarom zou je dan een 'T' kiezen?
51W TDP "normaal" vs 35W TDP voor een T. Eventueel zou je nog kunnen zeggen dat je dan 200Mhz aan turbo snelheid voor je GPU gaat inleveren, maar als ik echte grafische performance zou willen dan kan ik er waarschijnlijk beter een echte videokaart in stoppen.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een E3-1260L v5 heeft ook geen overweldigend hoge tdp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Electrowolf

In dat geval gaat het systeem waarschijnlijk minder dan 25W verbruiken. Dan is die overmaatse voeding niet zo geschikt voor een zuinig systeem. 80plus bronze zegt helemaal niets over het verbruik onder 20%, d.w.z. 90W voor de 450W voeding. De efficientie gaat vaak hard naar beneden: 10 tot 40%. Wat deze 450W SFX voeding doet is mij niet bekend.

De Fractal Design Node 202 zonder voeding kost 70 euro minder. Er zijn een paar zuinige SFX voedingen bekend. Een 160W PicoPSU met zuinige 84W adapter is een aanrader, die zijn het zuinigste (>85% efficientie), geven weinig warmteontwikkeling en zijn volledig stil. Dan kun je uitgaan van een verbruik tussen 10 en 18Watt. Met een gewone ATX voeding moet je daar 10 tot 40% bij optellen door inefficientie.

T modellen draaien op lagere kloksnelheid maar hebben vaak iets meer cpu geheugencache om dat te compenseren (correctie: alleen zo bij mobiele processoren). Ze zijn doorgaans duurder en daardoor is het prijs/prestatieniveau slecht.

Betaalbare Skylake processoren draaien meestal omstreeks 1,5GHz bij lage belasting tot omstreeks 2 GHz onder 75% belasting (op alle cores). TDP is niet meer dan een hele ruwe richtlijn voor het ontwerp van een systeem. In werkelijkheid zal je dat vrijwel nooit halen behalve met de allerzwaarste games (die zowel de processor als het grafische deel tegelijk maximaal belasten). Ik zou een Pentium G4400 (3,3 GHz) kiezen, die is prima voor een HTPC en veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:33
Electrowolf schreef op maandag 08 februari 2016 @ 02:21:
51W TDP "normaal" vs 35W TDP voor een T
Waarom is dat een probleem? Zo klein is je kast niet, en qua airflow lijk je me ook geen probleem te hebben?

Dus tenzij je server de hele tijd maximaal staat te stampen en je daar 32 euro per jaar wil besparen zie ik geen reden om voor een -T te gaan?

TDP is alleen maar een plafond, een maximum. Als je beide processoren idle laat draaien is er geen verschil, en als je ze beiden een miljard instructies uit laat voeren verbruiken ze ook evenveel stroom. Als je ze een triljard instructies uit laat voeren dan zou de niet-T nog wel eens zuiniger kunnen zijn i.v.m. de race to idle.

TDP is alleen van belang als je voeding of je koeling het niet trekken, je kunt veel beter kijken naar prijs en prestatie. Welke taken gaan je server nog meer doen? HTPC heeft niet zoveel nodig, voor een beetje downloaden ook niet. Voor 24/7 nieuwsgroepen leegtrekken en die unzippen / unparren al wat meer, voor transcoden met Plex Media Server nog meer :) De G4400 die mrmrmr aanhaalt kan het meeste wel aan, alleen voor het 24/7 downloaden en transcoden zou ik een zwaardere CPU aanbevelen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:23
Ik gebruik de g1840 en die download en transcode prima tegelijk. Zolang je bij 1 stream blijft ( ook bluray rips)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

begintmeta schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:04:
Een E3-1260L v5 heeft ook geen overweldigend hoge tdp toch?
Maar hij is wel ruim 2x zo duur ;).
mrmrmr schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:46:
@Electrowolf

In dat geval gaat het systeem waarschijnlijk minder dan 25W verbruiken. Dan is die overmaatse voeding niet zo geschikt voor een zuinig systeem. 80W bronze zegt helemaal niets over het verbruik onder 20%, d.w.z. 90W voor de 450W voeding. De efficientie gaat vaak hard naar beneden: 10 tot 40%. Wat deze 450W SFX voeding doet is mij niet bekend.
Precies mijn "probleempunt".
De Fractal Design Node 202 zonder voeding kost 70 euro minder. Er zijn een paar zuinige SFX voedingen bekend. Een 160W PicoPSU met zuinige 84W adapter is een aanrader, die zijn het zuinigste (>85% efficientie), geven weinig warmteontwikkeling en zijn volledig stil. Dan kun je uitgaan van een verbruik tussen 10 en 18Watt. Met een gewone ATX voeding moet je daar 10 tot 40% bij optellen door inefficientie.
Heb je daar ook voorbeelden van, of een linkje waar ik dan naar kan kijken? In de PW kon voor de SFX voedingen bv weinig vinden dat significant beter leek dan de meegeleverde voeding: http://tweakers.net/categ...1AdFlijpJVtJKlkbFSbG1tLQA
T modellen draaien op lagere kloksnelheid maar hebben vaak iets meer cpu geheugencache om dat te compenseren. Ze zijn doorgaans duurder en daardoor is het prijs/prestatieniveau slecht.
Het prijsverschil is +- 3% (€5), dus daar lig ik niet wakker van. Maar we kunnen dus wel zeggen dat op "idle" verbruik de TDP relatief minder invloed heeft op wat het idle verbruik is? Mijn verwachting is namelijk dat een T met idle ook minder verbruikt dan de normale variant op idle.
Betaalbare Skylake processoren draaien meestal omstreeks 1,5GHz bij lage belasting tot omstreeks 2 GHz onder 75% belasting (op alle cores). TDP is niet meer dan een hele ruwe richtlijn voor het ontwerp van een systeem. In werkelijkheid zal je dat vrijwel nooit halen behalve met de allerzwaarste games (die zowel de processor als het grafische deel tegelijk maximaal belasten). Ik zou een Pentium G4400 (3,5 GHz) kiezen, die is prima voor een HTPC en veel goedkoper.
Gamen zal niet het doel zijn verwacht ik, eerder 4k beeld afspelen. De Pentium G4400 heeft echter een minimaal hogere clock maar lijkt (als ik me even doodstaar op de GFLOPS) minder dan de helft van de grafische performance van de 6300(T) te hebben (HD 510 in de G4400 VS HD 530 in de 6300(T)).
Paul schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:53:
[...]
Waarom is dat een probleem? Zo klein is je kast niet, en qua airflow lijk je me ook geen probleem te hebben?

Dus tenzij je server de hele tijd maximaal staat te stampen en je daar 32 euro per jaar wil besparen zie ik geen reden om voor een -T te gaan?
Het prijsverschil is nihiel en hij zou zuiniger moeten zijn. Zo simpel was de overweging :P.
TDP is alleen maar een plafond, een maximum. Als je beide processoren idle laat draaien is er geen verschil, en als je ze beiden een miljard instructies uit laat voeren verbruiken ze ook evenveel stroom. Als je ze een triljard instructies uit laat voeren dan zou de niet-T nog wel eens zuiniger kunnen zijn i.v.m. de race to idle.
[...]
TDP is alleen van belang als je voeding of je koeling het niet trekken, je kunt veel beter kijken naar prijs en prestatie. Welke taken gaan je server nog meer doen? HTPC heeft niet zoveel nodig, voor een beetje downloaden ook niet. Voor 24/7 nieuwsgroepen leegtrekken en die unzippen / unparren al wat meer, voor transcoden met Plex Media Server nog meer :) De G4400 die mrmrmr aanhaalt kan het meeste wel aan, alleen voor het 24/7 downloaden en transcoden zou ik een zwaardere CPU aanbevelen :)
Het gebruik is eerder "server + htpc" dan andersom. Webserver, proxy, vpn, etc.. Bedenk me ook nu dat ik ook nog interesse heb in wat experimenten met virtualisatie, dus dan zou er iig nog wat geheugen bij moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:33
Electrowolf schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:10:
Het prijsverschil is nihiel en hij zou zuiniger moeten zijn. Zo simpel was de overweging :P
Mja, dat is het dus, hij is niet per definitie zuiniger :P Als hij druk bezig is gebruikt hij minder per seconde, maar daarentegen is hij wel langer bezig :)

Even fictieve getallen, maar als de niet-T over een bepaalde berekening 5 seconde doet en hij schiet daarbij (net... want daar is hij, mits voldoende airflow, op gemaakt) niet in de beveiliging, dan kost dat 43 * 5 = 215 Joule. De T-variant schiet wel in de beveiliging (want daar is hij die weer wel op ontworpen, het energieverbruik is belangrijker dan het rekenen) en doet er (bijvoorbeeld) 10 seconde over. Diezelfde berekening kost ineens 35 * 10 = 350 Joule. Welke van de twee is dan zuiniger? :)

Je zou echt moeten testen wat de real life resultaten zijn maar de T-variant is gewoon niet gemaakt om hetzelfde te doen voor minder energie, hij is specifiek ontworpen om niet meer dan X Joule per seconde te gebruiken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een voorbeeld is de Seasonic SSP-300SFG die is gebaseerd op de G360, of een Silverstone SST ST30SF. Denk aan circa 15% verschil met een PicoPSU op 15W. Hier een TFX/SFX test. Deze test toont het verval bij een SFX Gold(!) voeding.

T processoren hebben een lager gespecifieerd maximum verbruik, niet zozeer een lager idle verbruik. Aangezien thuisserver processoren 99% van de tijd niets aan het doen zijn, is dat de stand die van belang is voor zuinigheid. De Pentium, i3/i5/i7 modellen hebben ongeveer hetzelfde idle verbruik. Het is doorgaans niet nodig het maximum verbruik in te dammen.

Voor downloaden heb je geen specifieke processor nodig. Downloaden vraagt heel weinig processorkracht.
Wel van belang is een snelle (niet haperende) hard disk. Je hebt een SSD schijf, die is veel sneller, met name in de toegangstijd, dan een harde schijf. Een ander voordeel is dat het meerdere schrijf/lees acties tegelijk aan kan. Zo doorzoek ik met 4 threads miljoenen kleine bestanden, en dat werkt prima. Doe ik dat met een HDD, dan kost het meer dan een dag en alle zoekacties moeten sequentieel.

4k afspelen mag geen probleem zijn, de geïntegreerde 510 gpu is daar snel genoeg voor. Als je (zwaardere) games wilt spelen kun je wel een betere gpu en meer cores nodig hebben. Een Pentium G4500 is ook een optie, die heeft de 530 grafisch processor op de maximum snelheid van 1050 MHz. Dezelfde als die in een i7-6700K. Uitsluitend voor afspelen is het niet nodig.

Veel Skylake moederborden gaan niet verder dan 30 frames per seconde voor 4k. Dat is wel een punt om op te letten als je 4k wilt afspelen op 60Hz (dat wil dus iedereen die 4k gebruikt). 4k implementaties zijn duidelijk nog in ontwikkeling wat dat betreft. De volgende Intel Kaby Lake processoren zouden HEVC en VP9 10-bit ondersteuning hebben.

Lees ook even wat ik hier schreef over synthetische tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

T modellen draaien op lagere kloksnelheid maar hebben vaak iets meer cpu geheugencache om dat te compenseren. Ze zijn doorgaans duurder en daardoor is het prijs/prestatieniveau slecht.
Nee? Gewoon net zoveel cache als hetzelfde exemplaar zonder -T
Betaalbare Skylake processoren draaien meestal omstreeks 1,5GHz bij lage belasting tot omstreeks 2 GHz onder 75% belasting (op alle cores).
Mijn G4400 gaat vaak lager dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Ok, thanks voor de uitleg over de TDP's. Basically is het dus een bovengrens limiter en niet zo zeer zuiniger.

Dat betekend dat het dan een i3-6300 wordt als ik deze niet snel met Kaby Lake wil vervangen of een Pentium G4400 als ik dat wel wil gaan doen. Mezelf kennende is de i3-6300 dan de "betere" keuze ;).

Voor de voeding zou ik op pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W uitkomen denk ik. Deze lijkt bij die tests ook redelijk uit de bus te komen. Ook wil ik alles voor het gemak bij 1 winkel kunnen bestellen en heb op dit moment geen zin in "gedoe" met een pico psu. Ook zou er ooit nog meer in kunnen komen dus dan hebben we nog wat vermogen over, maar zijn we op dit moment niet asociaal inefficient.

Al met al kom ik dan op de volgende nieuwe config uit (met 16GB ipv 8GB RAM):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6300 Boxed€ 142,-€ 142,-
1ASRock H170M-ITX/DL€ 96,50€ 96,50
1Fractal Design Node 202€ 79,-€ 79,-
1Samsung M393A2G40DB0-CPB€ 106,-€ 106,-
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 47,95€ 47,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 556,35

Hiermee zou hij dus iets sneller en efficienter moeten zijn dan de oude config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 120284 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 23:48:
Nee? Gewoon net zoveel cache als hetzelfde exemplaar zonder -T
Je hebt gelijk. Pricewatch geeft aan 2x64kB versus 4x32kB L1 cache (data/instructions) bij de 6300T/6300. Het gaat er dan om hoe de cache gebruikt zal worden. Als het een cache per core/hyperthread is dan heeft de grotere cache voordeel.

Je ziet meer cache bij mobiele processoren. Daar spelen verbruikbeperkende maatregelen ook, maar in nog sterkere mate. Men probeert met meer cache de prestaties op te krikken terwijl de frequentie laag wordt gehouden. Een grote cache kan bij bepaalde toepasssingen van belang zijn. Er kan dan in minder cycles instructies worden verwerkt omdat de data beschikbaar is in de cache. Daarmee kun je met een lagere frequentie toch meer doen. Het is moeilijk te bepalen of een toepassing hier profijt van heeft. Als het over veel of steeds nieuwe data gaat (meer dan er in de cache past) is het voordeel lager.

Bij Skylakes betaal je bij T modellen meer voor minder Ghz met beperkte cache voordelen. Meestal zinloos tenzij je echt gebonden bent aan een maximum verbruik, bijvoorbeeld als een systeem niet voldoende kan koelen.

Zoals Paul schrijft, als het gaat om het uitvoeren van een job, gaat het uiteindelijk om het totaalverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Electrowolf
De PicoPSU is verkrijgbaar in een kit, met adapter. Het "gedoe" bestaat uit een cover plate, en/of eventueel een insteekkaartclip om de DC connector te monteren. Overigens, gedoe heet op deze site doorgaans "tweaken". ;)

Lijstje (ook voor meelezers):

#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 64,51€ 64,51
1ATX/SFX/TFX cover plate*€ p.m.€ p.m.
1Mini-box PCI Bracket€ 3,62€ 3,62
Totaal€ 68,13

Of voor nog zuinigere prestaties met een nieuwe extra zuinige Seasonic level 6 adapter en een 160W PicoPSU (die tevens het zuinigste model is):

#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 160-XT€ 41,08€ 41,08
1Seasonic 60W voeding Level 6€ 20,51€ 20,51
1ATX/SFX/TFX cover plate*€ p.m.€ p.m.
1Mini-box PCI Bracket€ 3,62€ 3,62
Totaal€ 65,21

Bovenstaande configuraties zijn voldoende voor een gemiddelde server met een gemiddeld zuinig Skylake moederbord, doorsnee Skylake CPU, 1 SSD, 3 zuinige hard disks. Het punt waar het telt is tijdens het opstarten. Dan worden alle onderdelen belast en zijn de energiebesparingsmaatregelen nog niet van kracht. In een systeem met een G4400 en 1 SSD kun je denken aan een piek van 37W. Dat wil zeggen dat je nog 23W tot 43W over hebt voor latere uitbreidingen met hard disks. Na opstarten in idle daalt het verbruik tot minder dan 20W met 1 SSD. 12 tot 14 Watt idle is realiseerbaar na softwarematig tweaken.

Heb je later nòg meer vermogen nodig door uitbreidingen of functiewisseling, dan wissel je de adapter.

Je kunt bij uitbreiding later een goed verkrijgbare SATA voedingsplitter gebruiken om meer schijven aan te sluiten. Geen probleem, want er is voldoende vermogen om een batterij van SSD's aan te sturen. Bij voedingen zitten de aansluitingen doorgaans alle op dezelfde voltage rails. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je vermogen tekort komt vanwege de splitter. Wel moet je letten op het totaalvermogen per rail. Maar dan gaat het bijvoorbeeld over een systeem met hele pakketten aan mechanische harde schijven zoals een uitgebreide NAS. SSD's verbruiken doorgaans weinig, dus daar is dat niet van toepassing.

* Wat betreft de cover plate: ze zijn te koop op eBay en elders, maar ze zijn meestal duur. Daarom gebruik ik een defecte voeding als cosmetische afwerking. :P

Opmerking voor systeembouwers: het is noodzakelijk alle onderdelen te selecteren op zuinigheid en ook de rekening te houden met het gebruik van de server. Met name voor een HTPC of file/web/gateway server zijn PicoPSU's een te overwegen optie. Goed inlezen is aan te bevelen.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 10-02-2016 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mrmrmr schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 01:34:
[...]

Je hebt gelijk. Pricewatch geeft aan 2x64kB versus 4x32kB L1 cache (data/instructions) bij de 6300T/6300. Het gaat er dan om hoe de cache gebruikt zal worden. Als het een cache per core/hyperthread is dan heeft de grotere cache voordeel.
Geen idee waar de PW dat vandaan heeft
[...]
Bij Skylakes betaal je bij T modellen meer voor minder Ghz met beperkte cache voordelen. Meestal zinloos tenzij je echt gebonden bent aan een maximum verbruik, bijvoorbeeld als een systeem niet voldoende kan koelen.
Er zijn geen cache voordelen en de -T varianten hebben een gelijke release price als hun normale broertjes zonder -T. Omdat de markt logischerwijs een stuk kleiner is, is het verschil in winkelprijzen een tientje ofzo.
[...]
Zoals Paul schrijft, als het gaat om het uitvoeren van een job, gaat het uiteindelijk om het totaalverbruik.
Ja, maar als hij daarna gewoon weer idle draait, is het verschil allemaal wat kleiner. Als het is; job afmaken, uitschakelen is de rekensom anders dan; job afmaken, daarna weer idle draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:10
@Electrowolf

In dat geval gaat het systeem waarschijnlijk minder dan 25W verbruiken. Dan is die overmaatse voeding niet zo geschikt voor een zuinig systeem. 80W bronze zegt helemaal niets over het verbruik onder 20%, d.w.z. 90W voor de 450W voeding. De efficientie gaat vaak hard naar beneden: 10 tot 40%. Wat deze 450W SFX voeding doet is mij niet bekend.
@Electrowolf

Is dit niet een beetje het instand houden van de mythe of heb je dit zelf getest?

Bij HWI hebben ze maart 2015 een test gedaan en daar kwam het volgende uit:
25W: Voordeel van circa10% (6% tov gold)
50W: Geen voordeel meer voor PicoPSU
100W: Nadeel van 8%

Dan krijgen we nog het verbruik zonder belasting:
60W: +0,36
80W: +0,75W
102W: +2,94W

Ik denk dat mijn nas circa 12 uur per dag in standby staat dus met de 80W zou me dat 3,285 Kwh kosten op jaarbasis. Aan de andere kant bespaar ik dan 8,760 Kwh. Netto blijft er dan erg weinig over. Dit is dan even hypothetisch want in de praktijk heb ik 7 schijven en heb ik een PicoPSU van 150W nodig. Mocht die een vergelijkbaar standby verbruik hebben als het geteste 102W model dan kom je meteen op -12 Kwh per jaar waardoor de normale voeding het wint.

Ik vindt het allemaal niet zo overtuigend gezien de resultaten.

[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 09-02-2016 14:50 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Wat betreft het cache verhaal is het relatief simpel. Voor alle Skylake cpu's geldt het volgende:
L1 cache 64 KiB per core
L2 cache 256 KiB per core
Aldus Wiki... op de Intel site kon ik het helaas niet zo snel vinden :/.
mrmrmr schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 03:11:
@Electrowolf

... Overigens, gedoe heet op deze site doorgaans "tweaken". ;)
Klopt, en daarheb ik op dit moment geen zin in. 20 jaar geleden had ik daar tijd en energie voor, nu is dat toch wat minder ;). Ook vanwegen het backplate verhaal (het moet er ook een beetje uitzien...) blijft mijn keuze op dit moment voor de SFX voeding.

IIg bedankt voor alle tips en verhalen, heb toch de build een klein beetje aan kunnen passen op basis van jullie ideeën. Hopelijk zullen we volgende week zien of het allemaal een beetje klopt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sdk1985

80W bronze is een verschrijving, ik bedoelde 80plus bronze.

Zuinige servers bouwen is een sport. Een percentage van een laag aantal Watts is in absolute zin klein, maar er is geen reden om het niet te doen. Voordelen zijn duidelijk: zuinigste voeding, weinig warmteontwikkeling, volledig stil. Dat zijn kwaliteiten die van belang zijn voor veel mensen.

Tegenwoordig zijn er extra zuinige adapters op de markt wegens de eisen van de Amerikaanse Level 6 eco maatregelen om te besparen op energie. Onzuinige voedingen zorgen wereldwijd voor veel extra stroomverbruik, het is voor het milieu noodzakelijk om zuinige voedingen te gaan gebruiken.

De cijfers die ik noem zijn gebaseerd op online gepubliceerde tests en deels bevestigd met eigen waarnemingen. Lees dit topic en klik op links. Het is een onomstreden feit dat normale voedingen bij 15W inefficient zijn. Veel inefficienter dan je in een test op 25W of 22,5W kunt zien.

In jouw NAS kun je besparen als je de server in een slaapstand zet, of alle schijven behalve een OS SSD laat downspinnen. Zo is de natuur van een NAS, de 3.5" onzuinige schijven (vaak met veel platters) vragen veel stroom. Voor een thuisserver met een paar schijven die 95% van de tijd niets staat te doen is 80W idle verbruik enorm. Met een PicoPSU bespaar je weinig extra op 80W idle. Als je boven de 35W komt kun je het ook af met een zuinige standaard formaat voeding. Op 80W idle heb je ook keus in standaard formaat 80plus voedingen tot zo'n 450W (80plus test op 20% belasting; bij een 450W voeding is dat 90W), op dat punt kun je vergelijken aan de hand van 80plus classificaties.

Neem a.u.b. tests met onzuinige adapters niet serieus. Dat is het geval voor de onzuinige 102W EDAC adapter. Dat ding is een gruwel. Zie wat ik eerder over schreef.

Edit: 80plus en de relevantie van 80W/90W verduidelijkt, correctie.

[ Voor 22% gewijzigd door mrmrmr op 10-02-2016 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 07:26:
@sdk1985

De cijfers die ik noem zijn gebaseerd op online gepubliceerde tests en deels bevestigd met eigen waarnemingen. Lees dit topic en klik op links. Het is een onomstreden feit dat normale voedingen bij 15W inefficient zijn. Veel inefficienter dan je in een test op 25W of 22,5W kunt zien.
In systeem-idle stand haal ik met mijn Seasonic G-series 360W (80 plus gold) 16W idle verbruik. Ik heb idee dat de voedig best nog efficient is (Op basis van een i3-6100, Gigabyte GA-H170M-D3H, 1x SSD, 1x3TB HD, 1x1TB HD, 2x old-skool PCI DVB kaarten).
Maar het zou best goed zijn als de fabrikanten een curve van efficiëntie bij belasting van 0W tm max zouden tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:10
xx77qq schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:18:
[...]

In systeem-idle stand haal ik met mijn Seasonic G-series 360W (80 plus gold) 16W idle verbruik. Ik heb idee dat de voedig best nog efficient is (Op basis van een i3-6100, Gigabyte GA-H170M-D3H, 1x SSD, 1x3TB HD, 1x1TB HD, 2x old-skool PCI DVB kaarten).
Maar het zou best goed zijn als de fabrikanten een curve van efficiëntie bij belasting van 0W tm max zouden tonen.
En hoe heb je dat gemeten? En kan je je misschien je build toelichten? Welk OS? Schijven in spindown?

Door jouw gebruikte hardware in combinatie met een G360 16W idle halen. Iets zegt mij dat er iets niet klopt, maar ik heb het in dit geval graag mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:57:
[...]

En hoe heb je dat gemeten? En kan je je misschien je build toelichten? Welk OS? Schijven in spindown?

Door jouw gebruikte hardware in combinatie met een G360 16W idle halen. Iets zegt mij dat er iets niet klopt, maar ik heb het in dit geval graag mis.
Systeem is uiteraard in het OS getuned, Linux 4.4 kernel, met powertop alles op good gezet en hardeschijven die in idle vallen na een minuut of 10.
Gemeten met huis tuin en keuken meter voorzien van wat basis load (router/switch/dect telefoon/antenne versterker, in totaal 20W). Als ik de PC aanzet en deze gaat naar idle dan lees ik 36W af. Gaat de PC wat meer werk verrichten (bv. een DVB-C opname wegschrijven naar de HD) dan komt er minstens 6W bij. Gaat de PC vol gassen dan (pbzip2 over alle cores+HT) dan komt er 25W bij,
Ik ben het met je eens het is laag, maar ik heb niet het idee dat de powermeter verkeerd is. Ik zal er eens een 60W gloeilamp aan hangen...

• looin
  • Laatst online: 04-06 12:05
Momenteel gebruik ik een HP gen8 Microserver met een g1610proc, 4x HGST 5TB schijven (storage spaces Windows 2012R2), een raid 1 met 2x 240gb ssd (OS), 16gb ECC ram en een Dell H310 raid kaart. Deze staat 24/7 aan en wordt gebruikt voor Sonarr, Couchpotato, Mylar, Headphones, Sabnzbd, Plex, MYSQL, Ubiquiti,… Tegelijk draait er nog constant een 2de pc (I2500k, 16GB ram en 256gb ssd) die gebruikt wordt om naartoe te connecteren vanop andere locaties. Deze wordt gebruikt om alledaagse zaken op te doen zoals browsen (2 browsers met telkens 10 a 15 tabbladen), office, enzovoort.

Deze 2 toestellen zou ik nu willen vervangen door 1 server met als OS windows 10 Pro geïnstalleerd op een raid 0 met 2x 240gb SSD en dan de storage spaces voor de 4x HGST 5TB schijven hierop zou ik dan Sonarr, Couchpotato, Mylar, Headphones, Sabnzbd, Plex, MYSQL, Ubiquiti,… draaien. Om de 2de Pc te vervangen zou ik dan HyperV installen met passthrough naar een 256GB SSD. Daarop zou dan een 2de windows 10 Pro draaien voor de RDP functionaliteit naar buiten toe.

Nu heb ik zowel een AMD (AMD FX-8320E) als een Intel systeem (I5-4460) samengesteld maar ik vraag mij af welke van beide nu het beste zijn voor mijn toepassing. Bij AMD ligt de prijs iets lager kan ik kiezen tussen ECC of NON-ECC en heb ik een octa core processor maar twijfel ik een beetje aan de snelheid wegens weinig ervaring met AMD. Bij het Intel systeem kan ik enkel Non-ECC gaan en vraag ik mij af in hoeverre ik met 4 cores vlot genoeg zullen werken.

Wat is nu de beste keuze van systeem uit deze 2? Ik moet eerlijk zeggen dat het zuinig zijn mij iets minder boeit en dat de besturingssystemen en andere hardware vastliggen. Het gaat eindelijk vooral over wat de beste keuze is van processor om Hyper-v machines vlot te kunnen draaien. Momenteel is dit er 1 maar kan maximaal 5 worden.

[ Voor 0% gewijzigd door looin op 11-02-2016 11:41 . Reden: Raid 0 vervangen door Raid 1 ]

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

• FireDrunk
Waarom RAID0 voor je OS? :S

Intel is zuiniger, AMD is soms wat goedkoper, maar ik zou persoonlijk voor Intel kiezen.

Over ECC: Alleen de oudere AMD CPU's doen nog ECC. Ook AMD is tegenwoordig van ECC afgestapt voor zijn consumenten CPU's voor zover ik weet. Voor ECC moet je dus naar Socket C32, G34, 2011(-3) of 115(0/1) met een C-series chipset.

Als verbruik je niets boeit, kan je voor het goedkoopste gaan. Kijk wel even naar driver support, dat kan nog wel eens grof verschillen tussen AMD en Intel (denk aan chipset, USB3 enzo)

Even niets...

• looin
FireDrunk schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:50:

Intel is zuiniger, AMD is soms wat goedkoper, maar ik zou persoonlijk voor Intel kiezen.

Over ECC: Alleen de oudere AMD CPU's doen nog ECC. Ook AMD is tegenwoordig van ECC afgestapt voor zijn consumenten CPU's voor zover ik weet. Voor ECC moet je dus naar Socket C32, G34, 2011(-3) of 115(0/1) met een C-series chipset.

Als verbruik je niets boeit, kan je voor het goedkoopste gaan. Kijk wel even naar driver support, dat kan nog wel eens grof verschillen tussen AMD en Intel (denk aan chipset, USB3 enzo)
RAID0 moest RAID1 zijn :)
Op zich is het verschil maar een kleine 100€ en dus niet onoverkomelijk maar ik wil zeker zijn dat ik toch enkele jaren verder kan en dat mijn hyper-v machine zeker goed draait.

• FireDrunk
Tja, "zeker zijn dat je jaren mee kan" is relatief. Wie weet wat je over 3 jaar verwacht van je server.
Je weet niet wat Windows tegen die tijd doet, je weet niet wat er in applicatielandschap veranderd is.

Dus "zeker zijn" is relatief... Als jij een bepaald eisenpakket hebt, en daar moet je server aan voldoen, is de *kans* dat je je server moet upgraden tussentijds klein.

Maar dan moet je wel technisch en functioneel duidelijk hebben wat je verwacht van de machine. En niet een requirement als, hij moet jaren mee gaan.

Bedoel: dat kan ook als ie uit staat :)

Even niets...

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 21:44
Domme vraag wellicht, maar waarom zet je de microserver niet al in voor die twee taken. Eventueel zou je de CPU kunnen vervangen als die wellicht wat aan de lichte kant is.

• looin
Duskwither schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:18:
[...]

Domme vraag wellicht, maar waarom zet je de microserver niet al in voor die twee taken. Eventueel zou je de CPU kunnen vervangen als die wellicht wat aan de lichte kant is.
Ik heb geprobeerd met een HyperV te draaien op de Microserver en dit werkt op zich wel maar van zodra er een plex stream gestart wordt gaat de Processor naar 100% en gaat de VM niet meer vooruit.

Ik kan de Processor wel vervangen maar het probleem is dan dat je moet rekening houden met de TDP en de warmte afvoer in het kastje. Om dit in de hand te houden zou ik dan het systeem moeten ombouwen in een andere kast. Dan verkoop ik de Microserver liever en bouw een nieuw systeem waar er dan ook meer dan 4 schijven in kunnen.

• FireDrunk
Je kan een Xeon met een TDP van 17W kopen die er in past, dan hoef je niks aan te passen qua koeling.
(Bovendien kan je dat ding helemaal niet uitbouwen, althans, dat wil je niet :+ )

Even niets...

• renedis
looin schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:42:
[...]

Ik heb geprobeerd met een HyperV te draaien op de Microserver en dit werkt op zich wel maar van zodra er een plex stream gestart wordt gaat de Processor naar 100% en gaat de VM niet meer vooruit.

Ik kan de Processor wel vervangen maar het probleem is dan dat je moet rekening houden met de TDP en de warmte afvoer in het kastje. Om dit in de hand te houden zou ik dan het systeem moeten ombouwen in een andere kast. Dan verkoop ik de Microserver liever en bouw een nieuw systeem waar er dan ook meer dan 4 schijven in kunnen.
Kies bij een nieuwe build voor een CPU die hardwarematig x264/x265 kan encoden/decoden.
Je huidige G1610 kan dat niet en schiet daarom naar de 100% CPU verbruik.

Een relatief simpele skylake setup moet al genoeg zijn voor jou.

Bijvoorbeeld een i3-6100 met zelf te kiezen moederboard op Hyper-V op de 2x ssd Raid1. De i3 ondersteund overigens ook ECC.

Op de Hyper-V omgeving een download (couchpotato etc) VM en een werk (browsen) VM.
5x HGST 5TB storage bied je aan via de Hyper-V omgeving.

In plaats van Hyper-V kan je ook kiezen voor:
- ESXi (x264 encoding/decoing support zit niet in de free licentie)
- Ubuntu KVM

Ik zelf ging voor Ubuntu KVM terwijl ik voorheen altijd op ESXi heb gezeten.
Dit omdat Ubuntu bij mij zich heeft bewezen het zuinigste idle te zijn.

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 21:44

Euh, Intel de i3's doen ook ECC! Inclusief de gloednieuwe i3-6300. Zie Intel ARK i3-6300

• FireDrunk
Anoniem: 120284 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:31:
[...]

Euh, Intel de i3's doen ook ECC! Inclusief de gloednieuwe i3-6300. Zie Intel ARK i3-6300

Ik zeg vooral iets over de sockets, niet over de CPU's. Bovendien laat ik aan het einde van mijn lijstje intel sockets zien.

Maar wat je zegt is correct. Op socket 1150/1151 kan je toe met een Celeron,Pentium, i3 of Xeon. i5 en i7 doen voor zover ik weet nog steeds geen ECC.

Even niets...

• sdk1985
looin schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:42:
[...]

Voor welk doeleinde gebruik jij Plex? Ik kan me nooit een goede toepassing bedenken nu je voor een paar euro een thin client aan je tv hangt met Kodi erop (vanaf een Raspberri Pi2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Realtime transcoding voor je telefoon?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 18:12

TRaSH

koffie ?

Als je toch films/series of wat dan ook op je telefoon kijkt dan heeft het toch ook geen meerwaarde om een hogere kwaliteit te hebben ?
Ik kijk per definitie geen films/tv-series op me telefoon omdat ik dat totaal niks vind op zo een klein scherm.
Daarom ga ik zelf wel voor hogere kwaliteit films/tv-series.
Maar het verbaast me wat zo een telefoon kan afspelen zonder transcoding.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Voordeel van Plex is dat ze de ondertiteling realtime er in coderen. Dus je telefoon hoeft geen enkel formaat te ondersteunen, behalve gewoon de Plex client. Maar als jij het niks vindt, moet je het vooral niet gebruiken :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

Meneer iCy

swarma

FireDrunk schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:33:
Voordeel van Plex is dat ze de ondertiteling realtime er in coderen. Dus je telefoon hoeft geen enkel formaat te ondersteunen, behalve gewoon de Plex client. Maar als jij het niks vindt, moet je het vooral niet gebruiken :)
En deze voordelen t.o.v. KODI
Je hoeft geen mysql e.d. te draaien om vanaf meerdere clients dezelfde film/serie database te gebruiken. Je kan je films/series makkelijk delen met externe plex clients indien je ook voor familieleden wil laten gebruik maken van je films/series, want je zou anders met vpn achtige constructies moeten werken.

Heb zelf ook een PI gehad, maar toen deze stuk was ben ik PLEX gaan gebruiken en waarderen. Helaas moet je server wel wat sneller zijn, maar met de huidige hardware wat er te koop is moet dit geen probleem zijn.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:23
Dan nog maar niet te spreken van een chromecast mee naar vrienden nemen en alles vanuit thuis kijken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looin
Oke, bedankt allemaal voor de info. Ik zoek even verder aan de hand van de tips en laat dan weten hoe ik verder ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakkie
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb laatste dit moederbord gekocht ASRock H170M Pro4S met een Seasonic G-series 360 watt. Nu heb ik VMWare (6.0.0.update01-3029758.x86_64) draaien. Alleen bij een shutdown of poweroff gaat de pc niet helemaal uit... wat me opvalt is dat ik in de vSphere Client ook geen powerusage zie (deze geeft 0 watt) aan.

Heeft iemand een idee hoe ik het shutdown probleem kan oplossen?
Ik heb de powerkabels al een keer los en weer vastgemaakt.
De powerswitch en resetswitch kabel lijken me niet het probleem, want de restknop en powerknop doen het gewoon
Naar bios settings gekeken, maar vind niks vreemds.
Google afgezocht, had ergens gelezen dat het een vmware (freeware) bug is...?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat lijkt mij meer iets voor Zuinige ESXi Server ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
knakkie schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 17:05:
Ik heb laatste dit moederbord gekocht ASRock H170M Pro4S met een Seasonic G-series 360 watt. Nu heb ik VMWare (6.0.0.update01-3029758.x86_64) draaien. Alleen bij een shutdown of poweroff gaat de pc niet helemaal uit... wat me opvalt is dat ik in de vSphere Client ook geen powerusage zie (deze geeft 0 watt) aan.

Heeft iemand een idee hoe ik het shutdown probleem kan oplossen?
Ik heb de powerkabels al een keer los en weer vastgemaakt.
De powerswitch en resetswitch kabel lijken me niet het probleem, want de restknop en powerknop doen het gewoon
Naar bios settings gekeken, maar vind niks vreemds.
Google afgezocht, had ergens gelezen dat het een vmware (freeware) bug is...?

Alvast bedankt.
Die 0 watt klopt. Enkel moederborden en voedingen die een pmbus connector hebben kunnen stroomverbruik melden bij het OS/hypervisor. Meeste server fabrikanten hebben het op een andere manier geïntegreerd. Maar voor jouw standaard ATX bordje (dat niet op de HCL lijst staat) zal dat dus niet gaan werken.

De shutdown dat niet werkt komt door de update1 van ESXi 6. Wachten tot een fix of terug gaan naar ESXi 6 base is een work around.

Volgende keer kan je de ESXi vragen inderdaad in het Zuinige ESXi Server stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakkie
  • Laatst online: 15-12-2024
Ojah, in het het verkeerde topic :+ :+ :+ .
Toch bedankt voor het snelle antwoord! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
FireDrunk schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:08:
Realtime transcoding voor je telefoon?
Kodi draait al een jaar of 2-3 op Android. Sinds elke telefoon een ingebouwde x264 decoder heeft is dat voor mij niet nuttig. Of je moet een héle oude telefoon gebruiken :P.
icy schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:55:
[...]

En deze voordelen t.o.v. KODI
Je hoeft geen mysql e.d. te draaien om vanaf meerdere clients dezelfde film/serie database te gebruiken. Je kan je films/series makkelijk delen met externe plex clients indien je ook voor familieleden wil laten gebruik maken van je films/series, want je zou anders met vpn achtige constructies moeten werken.

Heb zelf ook een PI gehad, maar toen deze stuk was ben ik PLEX gaan gebruiken en waarderen. Helaas moet je server wel wat sneller zijn, maar met de huidige hardware wat er te koop is moet dit geen probleem zijn.
Dat is dan wel handig, mysql is te veel gedoe in combinatie met updates. Krijg je geen kwaliteitsverlies omdat Plex je stream hercodeert?

VPN ook weleens geprobeerd maar dat is omslachtiger. Sharen doe ik tegenwoordig via ftp (die kun je in Kodi als source invoeren). Elke persoon met wie ik deel heeft een eigen account met een bepaalde speedlimit en er is een global limit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

sdk1985 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:17:
[...]

Kodi draait al een jaar of 2-3 op Android. Sinds elke telefoon een ingebouwde x264 decoder heeft is dat voor mij niet nuttig. Of je moet een héle oude telefoon gebruiken :P.

[...]

Dat is dan wel handig, mysql is te veel gedoe in combinatie met updates. Krijg je geen kwaliteitsverlies omdat Plex je stream hercodeert?

VPN ook weleens geprobeerd maar dat is omslachtiger. Sharen doe ik tegenwoordig via ftp (die kun je in Kodi als source invoeren). Elke persoon met wie ik deel heeft een eigen account met een bepaalde speedlimit en er is een global limit.
Ja en nee, ja je kwaliteit zal minder als je minder bandbreedte toekent als je bijvoorbeeld bij je vrienden gaat kijken, want als je geen fatsoenlijke up/download heb gaat die anders stotteren. Je kan het E.e.a. Instellen wat voor kwaliteit en dus bandbreedte buiten en binnen je netwerk het standaard is 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
sdk1985 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:17:
[...]

Jij kijkt dus gewoon blijkbaar alleen maar conventionele formaten. Ik heb al best wat formaten gehad die niet perfect werkten op mijn telefoon (overigens heb ik een One Plus One, dus niet echt oud ofzo).

Daarnaast onthoud Plex tussen verschillende apparaten wat je al gekeken hebt, en hoe ver je bent. (Kodi kan dat ook wel, maar alleen met een MySQL database.). Bovendien vind ik de Plex interface iets fijner werken op mijn telefoon, maar dat is subjectief.
[...]

Je kan in Plex de hercodering ook gewoon uitzetten. Je kan dan als formaat kiezen: source, dan doet Plex niets meer met de stream.

Plex werkt hier prima over VPN, of is dat niet wat je bedoelt?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
FireDrunk schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:46:
[...]

Jij kijkt dus gewoon blijkbaar alleen maar conventionele formaten. Ik heb al best wat formaten gehad die niet perfect werkten op mijn telefoon (overigens heb ik een One Plus One, dus niet echt oud ofzo).
Heb zelf ook de Oneplus One. Bij mij komt alles echter van Sickbeard en Couchpotato. Zal wel redelijk standaard spul zijn dus.
Daarnaast onthoud Plex tussen verschillende apparaten wat je al gekeken hebt, en hoe ver je bent. (Kodi kan dat ook wel, maar alleen met een MySQL database.). Bovendien vind ik de Plex interface iets fijner werken op mijn telefoon, maar dat is subjectief.
Hoe ver je bent is wel handig inderdaad. Wat je al gekeken hebt sync ik via de www.trakt.tv plugin (leuke website om ideeën op te doen).
Je kan in Plex de hercodering ook gewoon uitzetten. Je kan dan als formaat kiezen: source, dan doet Plex niets meer met de stream.
Dat lost dat nadeel op dan :).
Plex werkt hier prima over VPN, of is dat niet wat je bedoelt?
Ik doelde meer op dat VPN niet zo handig is. De laatste keer was ik 30 minuten bezig om het op Windows 10 zo in te stellen dat het gewone verkeer niet via de VPN liep. Daarnaast moet je er dan elke keer aan denken om te verbinden met de VPN. FTP bevalt een stuk beter omdat je dan gewoon setup en forget hebt. In het geval van Kodi copy-paste ik gewoon sources.xml :). Kodi + FTP heeft wel één nadeel; ondertitels kunnen niet op de server worden opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
OprnVPN geprobeerd? Dan heb je gewoon een client die veel voor je regelt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-06 15:42
Ik ben van plan een thuisservertje in elkaar te zetten op basis van een i3 6100 en overweeg een Pico PSU (120W) te nemen aangezien die bij lage load (~20W) voor zover ik kan vinden verreweg het efficientste zijn. Ik zou er echter graag 3 of 4 harde schijven aan willen sluiten, maar ik heb nog niemand met een dergelijke setup gezien zonder het opspinnen van de schijven te regelen. Weet iemand hier iets over de ondersteuning van staggered spinup van harde schijven op consumentenmoederborden? Gebruikt iemand toevallig een systeem met pico psu icm meerdere HDD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 20:55
Ben op zoek naar nog een zuinig servertje voor thuis. Ik heb al een Synology 213 die gebruikt wordt voor data opslag, git, sync met google drive & dropbox, maar hierop installeer ik liever geen custom zaken. Het nieuw systeempje zou vooral dienen om zaken te testen (VPN, domoticz, docker, mss Ubuntu KVM, etc.).

Onlangs kwam ik deze barebone tegen op Aliexpress: http://nl.aliexpress.com/...b4-412a-b4a7-b7354fa2dcba. En deze: http://nl.aliexpress.com/...b4-412a-b4a7-b7354fa2dcba

De versies met de N3150 CPU lijkt me het meest interessant. Deze wil ik aanvullen met 8Gb DDR3L RAM en een Crucial MX100 256Gb die hier nog rondslingert. Dan zou ik voor +/- 130 euro klaar zijn...

Heeft er iemand ervaring met deze systeempjes? Ik ontdekte deze systeempjes via deze blogpost: http://blog.codinghorror.com/the-scooter-computer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
accountabc schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:12:
Ik ben van plan een thuisservertje in elkaar te zetten op basis van een i3 6100 en overweeg een Pico PSU (120W) te nemen aangezien die bij lage load (~20W) voor zover ik kan vinden verreweg het efficientste zijn. Ik zou er echter graag 3 of 4 harde schijven aan willen sluiten, maar ik heb nog niemand met een dergelijke setup gezien zonder het opspinnen van de schijven te regelen. Weet iemand hier iets over de ondersteuning van staggered spinup van harde schijven op consumentenmoederborden? Gebruikt iemand toevallig een systeem met pico psu icm meerdere HDD's?
Ik heb een PicoPSU 90 + 80W adapter met 4 disks. De disks trekken bij een spin-up 24W per stuk.
de 80W is een continue load max (alhoewel ze aanraden niet meer dan 90% van de max continue te doen).
Pieken zijn mogelijk tot 140W bij mij. Daarna trekt ie het niet meer.
ShadowrunR schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:42:
Ben op zoek naar nog een zuinig servertje voor thuis. Ik heb al een Synology 213 die gebruikt wordt voor data opslag, git, sync met google drive & dropbox, maar hierop installeer ik liever geen custom zaken. Het nieuw systeempje zou vooral dienen om zaken te testen (VPN, domoticz, docker, mss Ubuntu KVM, etc.).

Onlangs kwam ik deze barebone tegen op Aliexpress: http://nl.aliexpress.com/...b4-412a-b4a7-b7354fa2dcba. En deze: http://nl.aliexpress.com/...b4-412a-b4a7-b7354fa2dcba

De versies met de N3150 CPU lijkt me het meest interessant. Deze wil ik aanvullen met 8Gb DDR3L RAM en een Crucial MX100 256Gb die hier nog rondslingert. Dan zou ik voor +/- 130 euro klaar zijn...

Heeft er iemand ervaring met deze systeempjes? Ik ontdekte deze systeempjes via deze blogpost: http://blog.codinghorror.com/the-scooter-computer/
hans_lenze in "Zuinige ESXi Server"

Dat is met een N3700 en in plaats van de iets minder krachtige N3150.
Ikzelf draai Pfsense op een pricewatch: ASRock N3150DC-ITX
Bij dit moederbord zit ook al een 65W adapter bijgeleverd.

Als je Ubuntu gaat draaien zal dat prima gaan icm Domoticz en VPN (AES-NI is hardwarematig ondersteund). Echter het gebruik van KVM zou ik persoonlijk niet aanraden.

[ Voor 53% gewijzigd door renedis op 15-02-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ShadowrunR schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:42:

Voor $9,50 heb je een 4200Y die een heel stuk (2,37x single threaded, 1,47x multi threaded) sneller is, dan had ik het wel geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ShadowrunR

Vergeet BTW en inklaringskosten niet.

Onder de 150 euro zijn er meestal geen invoerrechten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sdk1985 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:25:
[...]

Daarnaast moet je er dan elke keer aan denken om te verbinden met de VPN. FTP bevalt een stuk beter omdat je dan gewoon setup en forget hebt. In het geval van Kodi copy-paste ik gewoon sources.xml :). Kodi + FTP heeft wel één nadeel; ondertitels kunnen niet op de server worden opgeslagen.
NFS? :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@accountabc

Als je wilt weten hoeveel een harde schijf maximaal verbruikt (dat is typisch tijdens opstarten), kijk dan in de documentatie van de fabrikant. Het varieert nogal van hard disk tot hard disk.

Bij een onzuinige harde schijf kan het 30W zijn (bijvoorbeeld een HGST HDS724040ALE640 4TB), bij een zeer zuinige harde schijf kan het 5W zijn (bijvoorbeeld een Western Digital WD30NPRZ 3TB 2.5").

En alles daartussen in.

Zuinige schijven hebben meestal minder bewegend materiaal, dus minder platters, minder koppen, kleiner (2.5" in plaats van 3.5"), en een lagere draaisnelheid.

Disks met hoge dichtheid kunnen bij lagere draaisnelheid toch goed presteren omdat er minder platters/koppen en bewegingen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mrmrmr schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:43:
@ShadowrunR

Vergeet BTW en inklaringskosten niet.

Onder de 150 euro zijn er meestal geen invoerrechten te betalen.
22

Tenzij je het hoogstpersoonlijk meeneemt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 15-02-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moest eens stoppen met posten als ik maar een kwart nacht geslapen heb :+

Je hebt gelijk; <150 geen invoerrechten.

Maar wél BTW. En zo'n barebone zitten volgens mij geen invoerrechten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
renedis schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:21:

Als je Ubuntu gaat draaien zal dat prima gaan icm Domoticz en VPN (AES-NI is hardwarematig ondersteund). Echter het gebruik van KVM zou ik persoonlijk niet aanraden.
Wat is er mis met KVM dan? Ik wil dit namelijk eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Cyleo schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 20:44:
[...]

Wat is er mis met KVM dan? Ik wil dit namelijk eens gaan proberen.
ShadowrunR is op zoek naar een bordje met een N3150 en wil daar op Ubuntu KVM draaien.
Met KVM is niets mis, maar een N3150 gaat dat niet trekken kan ik je uit ervaring vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
Ik heb sinds kort de volgende server draaien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,95€ 212,95
1ASRock H170M Pro4S€ 89,-€ 89,-
4Seagate NAS HDD, 4TB€ 144,95€ 579,80
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,95€ 62,95
2Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 77,95€ 155,90
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.329,50

Werkt super... echter ik merk toch wel wat limitaties t.b.v. disk performance op de RAID-5 op Intel RST. Misschien doe ik wat fout.

Situatie:

Host > 2012 R2 met 1 SSD van 512GB. Hier draait de host op. en alle OS'en van de guests.
Guest > 2012 R2 C schijven zijn vhdx fixed files die draaien op de SSD.

S01: Host (C schijf: SSD 512GB) (D schijf: Intel RST Raid-5 11TB (4x4TB))
S02: Guest (DC/FS)
S03: Guest (App server)
S04: Guest (TS)

De S02 heeft 2x een vhdx zoals aangegeven staat de C schijf op de SSD, en de D is een vhdx op de RAID-5 van 11TB.

Alle operating systems reageren super, en de response time is gewoon in orde op elk OS.

Op de S03 draait:
* Plex
* Sonar
* Sabnzbd
* Couchpotato

De installatie van Sabnzbd staat op de D schijf, de rest op de C schijf.

Op de D schijf is dan ook mijn netwerkshare (\\S02\Data$) die ik overal op deze manier aanroep. Ik werk vanuit de TS dus ik blijf binnen het Hyper-V Virtual Switch netwerk.

Wat gebeurt er:

Sabnzbd is aan het downloaden... Op de achtergrond pakt hij wat uit, en de disk doet +- 15-30MB/s aan disk activity. De D schijf (\\s02\data$) word dan enorm traag.. Write cache back staat aan, alle performance instellingen binnen de OS'én zijn getweaked. Disk is al in zijn geheel initialized. Normaal moet ik iets van 200-300MB kunnen redden zodra ik vanuit de S04 (TS) die de share \\S02\Data$\ heeft als G schijf. Ik blijf immers binnen mijn vhdx file, die al fixed op de RAID-5 zit.

Toch is performance om te huilen op die momenten.

Heeft iemand enige tips / ideeën? Ik heb het idee dat de Intel RST Raid-5 niet stabiel performed waardoor dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
[b]Spuitelf schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:30:
Sabnzbd is aan het downloaden... Op de achtergrond pakt hij wat uit, en de disk doet +- 15-30MB/s aan disk activity. De D schijf (\\s02\data$) word dan enorm traag.. Write cache back staat aan, alle performance instellingen binnen de OS'én zijn getweaked. Disk is al in zijn geheel initialized. Normaal moet ik iets van 200-300MB kunnen redden zodra ik vanuit de S04 (TS) die de share \\S02\Data$\ heeft als G schijf. Ik blijf immers binnen mijn vhdx file, die al fixed op de RAID-5 zit.

Heeft iemand enige tips / ideeën? Ik heb het idee dat de Intel RST Raid-5 niet stabiel performed waardoor dit gebeurt.
Waar heb je write cache aangezet?
In de Intel software of Windows zelf?

Moet namelijk in beide.
En lees deze (Duitse) pagina eens.

Daarnaast is Intel RST niet geweldig met RAID5. Doe je zelf een plezier en begin eens te kijken naar een HBA.

[ Voor 7% gewijzigd door renedis op 17-02-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
renedis schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:56:
[...]

Waar heb je write cache aangezet?
In de Intel software of Windows zelf?

Moet namelijk in beide.
En lees deze (Duitse) pagina eens.

Daarnaast is Intel RST niet geweldig met RAID5. Doe je zelf een plezier en begin eens te kijken naar een HBA.
In beiden! Lees ook die site even door.. Maar op het moment dat ik wijzig, kan ik weer opnieuw alles maken heb geen 10 Tb opslag haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er nog tweakers met een Skylake moederbord en nog niet eerder geposte idle testwaarden zonder hard disks (mag wel met SSD)?

[ Voor 206% gewijzigd door mrmrmr op 20-02-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Topicstarter
mrmrmr schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 18:59:
Zijn er nog tweakers met een Skylake moederbord en nog niet eerder geposte idle testwaarden zonder hard disks (mag wel met SSD)?
Mijn twee mini ITX Skylake builds gaan niet door, dus geen testwaarden vanuit mijn kant.
De winst in performance en verbruik (waren al sub 15W systemen) bleek te klein te zijn om deze builds te rechtvaardigen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 19:10
Spuitelf schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:30:
Ik heb sinds kort de volgende server draaien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,95€ 212,95
1ASRock H170M Pro4S€ 89,-€ 89,-
4Seagate NAS HDD, 4TB€ 144,95€ 579,80
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,95€ 62,95
2Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 77,95€ 155,90
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.329,50

Werkt super... echter ik merk toch wel wat limitaties t.b.v. disk performance op de RAID-5 op Intel RST. Misschien doe ik wat fout.

Situatie:

Host > 2012 R2 met 1 SSD van 512GB. Hier draait de host op. en alle OS'en van de guests.
Guest > 2012 R2 C schijven zijn vhdx fixed files die draaien op de SSD.

S01: Host (C schijf: SSD 512GB) (D schijf: Intel RST Raid-5 11TB (4x4TB))
S02: Guest (DC/FS)
S03: Guest (App server)
S04: Guest (TS)

De S02 heeft 2x een vhdx zoals aangegeven staat de C schijf op de SSD, en de D is een vhdx op de RAID-5 van 11TB.

Alle operating systems reageren super, en de response time is gewoon in orde op elk OS.

Op de S03 draait:
* Plex
* Sonar
* Sabnzbd
* Couchpotato

De installatie van Sabnzbd staat op de D schijf, de rest op de C schijf.

Op de D schijf is dan ook mijn netwerkshare (\\S02\Data$) die ik overal op deze manier aanroep. Ik werk vanuit de TS dus ik blijf binnen het Hyper-V Virtual Switch netwerk.

Wat gebeurt er:

Kun je misschien een keer het stroomverbruik posten?
Ben zelf ook op zoek naar zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
dujour schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 07:53:
[...]

Heb geen tools daarvoor... Zou het graag willen doen maar kan puur op toon kijken.. Niet echt accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

dujour schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 07:53:
[...]

Heb een redelijk vergelijkbare server, maar ik zat idle rond de 60 watt maar verwacht dat deze server lager uit komt of hetzelfde. Heb een iets oudere type i5 maar met maar 3 disks waarvan 2 oudere (Hitachi 750GB en een 320GB seagate) naast een 2TB WD Green.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 03:34

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica