Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:08
Mede-auteurs:
  • FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 21:56

FireDrunk

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:30

Nextron

Ok, voorlopig een placeholder voor mensen die thuis op de een of andere manier aan virtualisatie van OS'en doen.

Bedoeling is om dit topic uit te bouwen met een setje van mogelijke platformen voor virtualisatie, gaande van VirtualBox tot het complexere ESXi.

Wat gebruik je thuis? Op welke hardware draai je het? Wat virtualiseer je eigenlijk en wat doe je binnen die VM's? Waarom heb je gekozen voor platform A of B?

Omdat het merendeel van de virtualisatiesoftware Linux-gebaseerd is, is dit topic hier geplaatst... Dit wil daarom niet zeggen dat je hier niet kan posten over Hyper-V.

Noot: Dit topic is uit interesse gegroeid vanuit Zuinige ESXi Server, ga voor vragen en discussie daar naar toe. Gebruik dit topic uitsluitend om je systeem te showen.

Je kan onderstaande template gebruiken (copy/paste) om uniform overzicht te houden. Probeer alle koppen in te vullen, maar voel je vrij om uit te breiden.

[h2]Hypervisor[/h2]
Hier iets over je hypervisor: Welke en waarom

[br][h2]Hardware[/h2]
Je hardware. Wanneer je een wenslijst hier op Tweakers hebt, kan je die makkelijk hier naar toe kopieren door onderaan die lijst naar 'Genereer RML' te gaan. Vertel verder of alles standaard ondersteund wordt en zo niet, hoe je dat hebt opgelost.
Ook zaken als energieverbruik, kosten, externe datastores... laat het weten.

[br][h2]Virtuele machines[/h2]

[table width=100% border=1 bordercolor=#dcdcdc fontsize=12 cellpadding=4]
[tr][td bgcolor=#ededed][b]OS/Appliance[/b][/td][td bgcolor=#ededed][b]Functie[/b][/td][/tr]

[tr][td bgcolor=#fafafa]Je OS...[/td][td bgcolor=#fafafa]...en wat het doet[/td][/tr]

[/table]

[br][h2]Foto's[/h2]
Plaatjes zijn altijd leuk, bij voorkeur gehost in je Tweakers fotoalbum. Gratis hosts zoals TinyPic als geen album hebt.

[br][h2]Motivatie[/h2]
Alles wat je nog kwijt wil.

[ Voor 65% gewijzigd door Hero of Time op 11-05-2013 01:18 . Reden: Rood opmaak verwijdert nav klachten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:30

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Topicstarter
Hypervisor
Alles draait op ESXi 4.1u1. Ik ben bekend met VMware Workstation en VMware is langer bezig dan de concurrentie. Verder heb ik geen alternatieven serieus overwogen.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1IBM ServeRAID-BR10i
Via eBay erg goedkoop te krijgen als 'system pulls'. Je mist alleen een PCIe bracket. Geconfigureerd als passthrough.
€ 82,32€ 82,32
1Intel Xeon E3-1220 Boxed€ 165,10€ 165,10
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB
Deze zijn aangesloten op de ServeRAID.
€ 59,99€ 359,94
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 87,44€ 87,44
1Fractal Design Silent Series 140mm Fan, 140mm€ 10,59€ 10,59
1Corsair Builder CX430 V2
Laagste vermogen, enkel-rail voeding.
€ 37,27€ 37,27
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB
De bootschijf en datastore. Gekozen voor de agressieve garbage collection.
€ 114,99€ 114,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G
Voorlopig 8GB, tot de 16GB beschikbaar wordt.
€ 75,50€ 75,50
1Club3D HD3450
Voor passthrough, schijnt hier te lukken.
€ 28,02€ 28,02
1Supermicro MBD-X9SCA-F-O€ 192,68€ 192,68
Totaal€ 1153,85
Alle hardware wordt standaard door ESXi ondersteund en VT-d werkt. De KVM met mounten van virtuele media werkt erg fijn: Je hoeft dus nooit een monitor, keyboard, DVD-speler of USB-stick aan te sluiten, alleen voeding- en netwerkkabels.

Bij ontvangst was de bios op het moederbord de op-één-na-nieuwste, die schakelde de onboard video echter uit wanneer een andere grafische kaart werd geplaatst. De nieuwste die op dat moment pas 8 dagen uit was liet je kiezen welke output gebruikt moet worden. Een server zal die optie dan ook niet vaak nodig hebben. De losse grafische kaart op passthrough werkt alleen nog niet.

Het systeem omvat zes hardeschijven van elk 2TB. Eén van deze wordt door middel van FlexRAID gebruikt voor pariteit. Effectief blijft er (5 × 2TB=) 10TB over, oftewel (10TB/1,0244=) 9,09TiB aan opslagruimte.

Tijdens de installatie was het idle verbruik 59W. Het actuele verbruik moet ik nog nameten.

Virtuele machines
Tot nu toe draai ik het volgende:
OS/ApplianceFunctie
pfSenseRouter, firewall
Windows server 2008 met flexraid[/td bgcolor=#fafafa]NAS
Windows XPCamerabewaking, printerserver

Er moet nog een download-VM, LAMP, domotica-host bij. Hopelijk krijg ik de grafische kaart nog werkend met VT-d, want dan komt XBMC erbij en een monitor met camerabeelden.

Foto's
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/13z3dky.jpg
Zes van de acht 3,5" HD-trays zijn gevuld met 2TB schijven en worden gekoeld door twee 12cm fans. De SSD werkt als ESXi datastore en is op de onderste 5,25" tray verstopt.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2w7o7s1.jpg
De IBM ServeRAID Br10i met IT firmware. De SAS naar SATA breakout kabels en SATA kabels zijn goed weg te werken. Van de rode SATA-kabels is er nog maar één in gebruik voor de SSD, maar weghalen vond ik nog niet nodig.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2zel0rp.jpg
Een servermoederbord, dus de geheugenlatjes liggen een kwartslag gedraaid. Dit is de standaard CPU-fan, de CPU-fanheader zit echter erg ver van de CPU en de kabel is net lang genoeg. De exhaust heb ik bovenin in plaats van achterin. Ook de CPU- en moederbordvoeding is erg goed weg te werken in deze kast.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/sm4tb4.jpg
Daar zitten dan al die kabels. Het sluiten van deze kant van de kast is best lastig.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2i91s38.jpg
De schijven zijn zichtbaar als losse volumes. Flexraid gebruikt één (of meerdere) schijf voor pariteit. Het is ook mogelijk een virtueel volume als container te maken waarbij je zelf configureert welke volumes, mappen of bestanden zichtbaar zijn (laatste volume).
Voor oplettende lezers: Het verbruik van het pariteitsvolume is inderdaad kleiner dan één van de datavolumes. De pariteit wordt wekelijk geüpdate en loopt nu dus achter.

Motivatie
Voor ik aan een virtualisatieserver dacht wilde ik alleen een NAS hebben omdat mijn desktop vol zal met schijven en de schijven zelf ook bijna vol zaten. Geen ruimte voor nieuwe schijven dus en ik ben geen fan van externe schijven. Geschrokken van 4+ disk NASsen bleek zelfbouw goedkoper. Ik ben voor een wat zwaarder systeem gegaan dan nodig is voor een NAS om meteen de oude server en router te vervangen.
Initieel wilde ik met mdadm een RAID5 NAS opzetten. Uiteindelijk ben ik toch voor flexraid gegaan omdat ik juist pariteit wil voor extra zekerheid tegen schijfuitval. Flexraid voegt dat toe zonder striping toe te passen, precies wat ik nodig heb. Het risico om alle data kwijt te raken bij meervoudig schijfuitval wanneer striping gebruikt wordt vond ik onacceptabel. De snelheidswinst die ik nu misloop zou ik toch niet benutten.
Verder moest de server dienst gaan doen als HTPC maar dat valt dus vies tegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nextron op 23-08-2011 23:15 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Hypervisor
VMware ESXi 4.1u1 free
Gekozen vanwege VT-d ondersteuning, de mogelijkheid om van USB te draaien zonder een belachelijk grote USB stick nodig te hebben en het feit dat ik dagelijks met vSphere werk.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 Boxed€ 184,-€ 184,-
1Super Talent Pico-C 4GB Zilver€ 8,12€ 8,12
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 58,46€ 350,76
1Lian Li PC-V354B€ 133,60€ 133,60
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 55,22€ 55,22
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 88,30€ 88,30
2Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 66,53€ 133,06
1Supermicro X9SCM-F€ 165,10€ 165,10
1DeLOCK SATA II PCI Express Card, 2 Port ----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.140,10

De extra SATA controller is er zodat de interne Intel SATA controller met PCI-Passthrough door gegeven kan worden aan een VM, De SSD wordt als datastore gebruikt voor essentiele VM's en VMDK's die performance nodig hebben.
Voor de DeLock (Sil3132) SATA controller en één van de onboard Intel NIC's zijn custom drivers nodig.

Virtuele machines
OpenIndiana/Napp-itZFS-based NAS met NFS en CIFS shares
pfSenseFirewall/router
Ubuntu 10.4.3 LTS ServerSABnzbd, Sickbeard, Newznab, Couchpotato etc
Windows 7VEAAM Monitor

Daarnaast regelmatig andere VM's om te testen. De Windows 7 VM gaat vervangen worden als ik een goede FOSS vervanging van VEAAM Monitor vind.

Motivatie
WBIC :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zer0 op 20-08-2011 17:30 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-04 20:27
Hypervisor
Esxi (4.1), waarom geen Hyper-V? Eerlijk gezegd heb ik het wel gehad met Microsoft, ben ik erg onder de indruk van de gratis Esxi en had ik geen trek in een licentie van Microsoft.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB SATA-600, 64MB, 5400rpm€ 62,-€ 248,-
1Intel PRO/1000 GT€ 22,40€ 22,40
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 86,55€ 86,55
1Intel Core i3 540€ 79,10€ 79,10
1Corsair Builder CX430 V2€ 36,95€ 36,95
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 36,35€ 72,70
1MSI H55M-E33€ 62,-€ 62,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,70

Er zit nog een oude (nu even onbekende) 2,5" disk in, daarvan wordt Esxi gestart.

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Ubuntu 10.04 x64Backup van en naar andere locatie
Ubuntu 10.04 x64DHCP server (ooit ook VPN)
Ubuntu 10.04 x64LDAP server
Ubuntu 10.04 x64MySQL server
Ubuntu 10.04 x64Newznab server
Ubuntu 10.04 x64Sabnzb download bak
Ubuntu 10.04 x64Squid (reverse) proxyserver
Ubuntu 10.04 x64Storage (NAS functie)
Ubuntu 10.04 x64vCenter Mobile Access (voor iPad)
Ubuntu 10.04 x64Webserver (inc sickbeard en spotweb)

Alle OS'en zijn klein (± 5Gb) en staan op een 2,5" boot-disk.
De storage server krijgt 4x WD disks via RDM en maakt daarvan een RAID-5 set aan.
Deze wordt vervolgens deels aangeboden als NFS aan Esxi en aan de overige machines als data-disks.
Bovendien draait deze storage back Samba voor de Windows shares.

Overige info
Ik wil nog een servertje installeren met daarop MKSBackup (i.s.m. GhettoVCB) om de virtuele machines zelf te backuppen naar een FTP-server (op een andere locatie). Verder misschien wat veel servers, maar dat is juist voor mij de grap lekker veel klooien en de taken zoveel mogelijk verspreid over verschillende servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Hypervisor
Ik gebruik nu al bijna anderhalf jaar KVM met libvirt voor mijn thuisserver en ben hier dik tevreden mee. Ik heb KVM gekozen, omdat het standaard in de Linux kernel ondersteund wordt en omdat de Ubuntu documentatie vrij behoorlijk was. In eerste instantie heb ik er voor de vorm, na een artikel over de vervanging van XEN door KVM, eens wat mee gespeeld en ik was zo tevreden dat ik uiteindelijk heb besloten erbij te blijven hangen en er een volle server mee op te zetten.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Highpoint RocketRAID 2300€ 109,85€ 109,85
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,99€ 22,99
1Samsung SpinPoint P80 SP0802N, 80GB PATA-133, 2MB, 7200rpm€ 0,-€ 0,-
4Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 61,88€ 247,52
1Antec Sonata III 500 Zwart€ 101,04€ 101,04
1AMD Athlon II X4 605e Boxed€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 10,24€ 20,48
1Asus M4A89GTD PRO/USB3€ 114,95€ 114,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 616,83

De hardware is vrij standaard buiten mijn RAID kaart om. Deze geeft FakeRAID en ik wil deze tzt vervangen voor een goede Areca. Maar daarvoor moet nog even goed gespaard worden. Binnenkort word wel het moederbord vervangen voor een moederbord wat PCI passthrough mogelijk moet maken voor de RAID kaart en de Intel NIC. Dit wordt de pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-D3

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Ubuntu Server 10.04 x86-64Samba primary domain controller met LDAP backend en mailserver
Ubuntu Server 10.04 x86-64Storage server met Samba backup domain controller met LDAP backend
Ubuntu Server 10.04 x86-64Webserver

Motivatie
De set-up werkt erg goed voor mij. Ik ben alleen niet tevreden over de I/O snelheid van mijn storage VM. Dit komt voornamelijk doordat ik op dit moment de /dev/sdb raidschijf doorpass ipv de hele RAID kaart. Daarom ga ik het moederbord vervangen, zodat de storage VM gewoon dedicated hierbij kan en dat moet een leuke snelheid boost geven voor zover ik de verhalen op internet moet geloven.

Daarnaast ben ik heel benieuwd naar vergelijkingen tussen KVM en ESXi qua snelheid. Ik heb zelf nog nooit met ESXi gespeeld en dat gaat ook niet gebeuren tenzij er grote voordelen te halen zijn. Nu heb ik een goed werkende girlfriend accepted set-up (al haar TV series staan gehost en het werkt gewoon) en om hier iets aan aan te passen moet ik een sterke motivatie hebben. En de tijd heb ik toch pas tegen kerst.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
He nou zeg, een TS die zijn eigen virtualisatieplatform hier niet even dumpt is ook nogal raar :)
Hypervisor
Gekozen voor VMware's ESXi, bewezen platform, stabiel, heel lage footprint op de hardware, bootable van USB (ook al draait ie omwille van gemak en het feit dat ik nog wat moest uitzoeken omtrent drivers nog op mijn SATA-drive), in mijn ogen bijna geen performance verlies in verhouding tot de flexibiliteit die je ervoor terugkrijgt, makkelijk te configureren, propere interface en bovenal: MEMORY OVERCOMMITMENT :)

Hardware
Slechts één HDD van 320 GB via SATA

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel PRO 1000MT Server Adapter (1Gbps, RJ-45, PCI-X)€ 98,-€ 98,-
1Antec New Solution VSK-2000-EC€ 38,72€ 38,72
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,50€ 35,50
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 40,94€ 40,94
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 36,35€ 36,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,61

En neen ik heb geen zot geld betaald voor die NIC :) , die heb ik nog via via gekregen...

heb hier zelfs nog een quadriple NIC liggen, maar die krijg ik voorlopig niet werkend, eigenlijk zou ik die eens in mijn andere PC moeten steken en kijken of ie werkt...

Virtuele machines
mixed environment van Windows en Linux:

ESxi @ Home

3x Windows 2008 R2 Enterprise (DC, vCenter en VPN-machine)
1x Ubuntu 11.04 64-bits voor Sabnzbd, Couch Potato en Sick Beard O+ (mijn favoriet, de hele boite mag crashen, zolang die nog maar draait :P )
1x Windows XP Pro 32-bits (handig als ik thuis wat dingen wil doen remote, kan ik benaderen via SSh-tunnel of via PPTP-VPN)

De laatste draait in de Test-pool...

Foto's
ESXi en varia
Le backLe very low consuming PSULe network card
Le motherboardLe total setupESxi @ Home

Motivatie
Tja, het begon weer te kriebelen, ik had een bakje staan maar dat was oude hardware en door de blog van mux kwam ik er eigenlijk op uit dat die te veel stroom ging zuipen, zelfs zonder te meten :+ . Die bak maar gedecommisoned (hmm, waar staat die eigenlijk :o ) en vervangen door deze ESXi-compatibele setup, 10x zo krachtig en flexibel en een sterk gereduceerd verbruik, dat was het mij wel waard, en kijk eens aan, 5 VM's en ik heb nog overschot...

Toekomstmuziek
Voor de lol zou ik er graag nog een SSD willen insteken, alleen moet ik dan weer gaan opletten waar ik welke VM zet, mijn downloadbak zou ik dan moeten opsplitsen zodat de bootpartitie op de SSD staat en de downloadpartitie op de HDD, maar de boot is dan weer te groot, maar mogelijk met een herinstallatie van Pyro deze week zou ik daar rekening mee kunnen houden...

Backups doe ik niet aan mee, mijn VM's draaien nu, dat is voldoende, ik vloek wel even als die disk crashed, maar ik kan er mee leven...

Data die kritiek is staat toch op de NAS, backup ik naar een 1TB HDD via eSATA onregelmatig maar courant. Volgende droom is (als mijn QNAP vol staat) te vervangen of aan te vullen met een machine waar ik ZFS op draai... Enkele HDD's (4 tot 8) gecombineerd met een SSD voor te ZIL en gaan maar!

• HyperBart
Toch maar even de geïnteresseerden verlekkeren ;)

Volgende week heb ik ter mijner beschikking:

Mijn eigen server op basis van de i3
Een Intel server (http://www.intel.com/prod...5ur/sr1625ur-overview.htm) met 24GB DDR3, een 160GB grote SSD Enterprise grade, 6 NIC's en 2 Xeon's 5570, 8 cores dus :+ , 16 threads :')
Een i5-gebaseerd systeem (wenslijst: PC Dimitri)

We kunnen dus wat experimenteren :9

De Intel server koop ik waarschijnlijk omdat ik die via via op de kop kan tikken en hij schandalig goedkoop is...

Nu zou ik nog graag willen experimenteren met de VSA van VMware, maar ik vind die nergens en de trial downloaden lukt niet...

• Staatslot
Vrij rustig hier, je topic wil niet echt gaan lopen (heel jammer trouwens!)

Gaat die intel geen pokkeherrie maken? Een echte server thuis heb ik nooit lang volgehouden reed ze altijd na een snelle eerste check direct naar het datacentrum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Laat ik ook eens een duit in het zakje doen.
Hypervisor
KVM, de belangrijkste reden om voor KVM te kiezen is dat het ingebouwd zit in de Linux-kernel (XEN was dat toen nog niet). KVM is open-source, je krijgt alle features er direct bij en er nauwelijks eisen aan de hardware.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI 785GM-E51€ 0,-€ 0,-
1 12G GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC
1AMD Athlon II X2 245
2Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB€ 87,60€ 175,20
1Western Digitital, 1TB
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB€ 129,85€ 129,85
1Coolermaster voeding, 650W€ 0,-€ 0,-
1Realtek NIC, 1GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal

Moederbord en CPU zijn uitgezocht op een combinatie van features en verbruik. Onder normale omstandigheden zit m'n systeem op zo'n 70W en dat vind ik goed genoeg aangezien er een wat oudere, en veel te zware voeding in zit. Het enige wat ik mis is vt-d ondersteuning (of de AMD variant daar van) zodat je PCI-devices direct aan je VMs kan geven. De prijs voor een nieuw bordje is me echter nog te hoog aangezien m'n performance nu ook al prima is.

Wensen:
- zuinige voeding - ik denk dat ik 20W kan besparen, op jaarbasis betaald dat zichzelf terug
- vt-d - het liefste zou ik mijn netwerkkaarten direct door een VM laten behandelen
- RAM - nooit genoeg
- 2e SSD voor RAID1

De SSD gebruik ik voor de OS'en, de twee 2TB schijven staan in RAID10 en dienen voor bulk-storage en alles wat zo intensief is dat ik het niet op de SSD wil (oa logs). De 1TB schijf is voor backups. Momenteel zit er ook nog een 160G schijf in waar ook backups op staan. Bij de volgende reboot gaat die er uit en wordt dan bij een vriend opgeslagen voor het geval dat mijn huis afbrandt.

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
backupBackupPC - maakt backups op de 1TB schijf
civicrmCRM
dnsserverBind + OpenDNSSEC
databaseMySQL + PostgreSQL
firewalltevens virtuele router, Shorewall, AICCU, OpenVPN
jumphostvia SSH vanaf buiten bereikbaar
logservercentrale (r)syslog-server
mailserverexim,spamassassin,fetchmail,dovecot,sieve,roundcube
puppetconfiguratie management, tevens nagios+cacti
mediasabnzbd,rtorrent,mpd,icecast,NFS-server
shellchat-clients (irc, icq, jabber, etc), grafische desktop (benaderbaar via X en NX), bitcoin, en vele andere kleine programmaatjes
webserverApache+toeters&bellen

Alle systemen draaien Debian.

Motivatie
Ik wil de verschillende functies op mijn systeem scheiden. Thuis wil ik er lekker mee kunnen spelen zonder een hele OTAP-straat om onverwachte consequenties en conflicten te voorkomen. Ik draai vaak de nieuwste versies en dus gaat er nogal eens wat kapot. Door de boel te compartimentaliseren wordt de schade beperkt. (Mijn webserver heeft er zo geen last van als ik m'n mailserver verpruts).

Ook uit het oogpunt van de beveiliging wil ik graag compartimentaliseren. Door al dat gespeel gaat er regelmatig iets mis, ook met de beveiliging. Op deze manier voorkom ik dat kleine gaatjes kunnen worden gecombineerd tot een groot gat.
M'n firewall is er ook een stuk nuttiger door geworden. Toen mijn webserver en mailserver nog 1 installatie deelden was het hacken van mijn webserver voldoende om naar buiten te mailen. Nu mag mijn webserver alleen nog met mijn eigen mailserver mailen vanwaar ik op spam kan controleren.

De router/firewall is sowieso wel een interessant systeem. Dit deel virtualiseren is op zich best een risico. Als er iets mis gaat met deze VM zit ik niet alleen zonder internet, maar ik kan ook niet meer bij m'n andere VMs (waaronder m'n DNS en andere handigheden).
Deze VM heeft het MAC-adres van de fysieke netwerkkaart overgenomen zodat ik steeds dezelfde DHCP-lease krijg. Op deze manier heb ik mijn (makkelijk te onthouden) IP-adres weten te behouden bij de migratie naar deze VM toe.

Bij het beheren van al deze VM's is Puppet onmisbaar. Op veel van die systemen log ik eigenlijk nooit in. In plaats van ze met de hand te beheren beschrijf ik mijn configuratie in Puppet. Puppet zorgt er vervolgens voor dat die wijzigingen naar alle systemen worden uitgerold. Op deze manier zijn al mijn systemen zoveel mogelijk hetzelfde. Ik hoef nooit tien keer dezelfde handeling te doen om al mijn systemen bij te werken (en kan me dus ook niet vergissen).

Bij het (her)installeren van systemen is Puppet een uitkomst. Ik doe handmatig een minimale Debian install waarbij ik helemaal nergens op hoef te letten, behalve de naam en de partitionering (next, next, next, finish, 5 minuten werk op die SSD). Dan installeer ik puppet en dat zorgt er voor dat de wachtwoorden worden ingesteld en dat juiste software wordt geinstalleerd en geconfigureerd.
Aangezien ik al mijn data op aparte partities heb staan kan ik zo heel snel problemen op lossen. Als ik er niet uit kom kan ik iedere vm razendsnel herinstalleren.

[ Voor 14% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 11-09-2011 13:20 . Reden: opmaak ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Staatslot schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 22:25:
Vrij rustig hier, je topic wil niet echt gaan lopen (heel jammer trouwens!)

Gaat die intel geen pokkeherrie maken? Een echte server thuis heb ik nooit lang volgehouden reed ze altijd na een snelle eerste check direct naar het datacentrum :)
Blijkbaar, idd spijtig, de vibe die bij het ESXi-topic hebben loopt hier niet zo door...

Djees? Zelf servers in een DC steken, kost dat niet ongelooflijk veel geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Nog geen 600 euro per jaar (ex btw dan meen ik), maar bedoelde vooral als ik zakelijk servers koop..
Dan pak ik ze thuis uit, snel configureren maar vanwege de herrie gaan ze dan echt zo snel mogelijk uit :)

[ Voor 5% gewijzigd door Staatslot op 12-09-2011 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-03 17:19
Ik heb vrijdag met mijn baas gesproken, het ziet er naar uit dat ik een 16 poorts gbit switch en 2 HP G3 servers over kan gaan nemen.. Dat wordt binnenkort lekker klussen en hobby'en thuis! :D (ben onder andere van plan VMWare ESXi te gaan gebruiken, vandaar interesse op dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Een interessant topic dit, echter zie ik hem nu pas.

Ik weet niet 100% zeker of het wel in dit topic thuis hoort, maar ik zit zelf ook al een tijdje te spelen met het idee om thuis virtualisatie te gaan toepassen echter heb ik hierbij toch nog wat vragen dan wel afwegingen te maken. Mocht dit niet hier horen, dan hoor ik dat graag.

Motivatie
De reden waarom ik thuis aan de slag wil met virtualisatie heeft twee redenen, de eerste is reden is nieuwsgierigheid, de tweede reden is het splitsen van taken. Op dit moment draait op mijn "desktop" Ubuntu 10.04 met wat server functionaliteit. Echter "durf" ik nu niet teveel te spelen met mijn OS vanwege het feit dat ik geen zin heb om alles weer opnieuw in te stellen. Het lijkt mij daarom ook zeer prettig om door middel van virtualisatie een VM voor server functies te installeren, een VM voor opslag (ZFS wil ik mee aan de gang gaan) en eventueel VM's om mee te experimenteren.

Aangezien ik student ben en dus niet veel budget over heb voor extra investeringen is het het idee om dit uit te voeren op de huidige hardware die ik heb.

Hardware
Op dit moment bestaat mijn "desktop" uit de volgende hardware:
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2h
4 x 2GB kingston valueram
AMD Phenom II X2 545
Samsung HD753LJ (750gb, systeemschijf)
Samsunag HD204UI (2tb, opslagschijf)

Wensen
Ik wil in ieder geval de volgende VM's gaan draaien:
VM voor ZFS (weet nog niet precies welke, dat zal eerst getest moeten worden)
Ubuntu VM waarop dingen als SABNZB draaien en remote transmission etc

De volgende VM('s) is afhankelijk van antwoorden op de vragen die ik heb:
Ubuntu VM voor dekstop gebruik
Windows 7 VM voor desktop gebruik

Welk virtualisatie platform?
Hier ben ik dus nog niet over uit, in eerste instantie zat ik aan Xen te denken, echter kreeg ik dat niet draaiende op mijn Ubuntu installatie nu en op een clean Debian 6 installatie kreeg ik het ook niet 1,2,3 aan de praat.
Ik heb ook Xen Cloud Platform geprobeerd. Installeren ging prima, een windows 7 VM aanmaken ging ook prima. Het "probleem" was echter dat ik niet een VM kan gebruiken op het beeldscherm dat aan mijn host machine hangt. Dit schijnt dus niet mogelijk te zijn (voor zover ik het kon vinden).
Volgens de whitelist voor ESXi kan ik met mijn moederboard ESXi installeren wanneer ik de work-around voor mijn realtec ethernetchip toe pas. Ik heb ESXi echter nog niet geprobeerd.

Ik heb nog niet echt een keuze gemaakt voor welk virtualisatie platform ik zou gaan, al gaat de keuze denk ik uiteindelijk toch tussen Xen Cloud Platform of ESXi (vanwege baremetal hypervisor). Hierbij ligt mijn voorkeur vooral op Xen Cloud Platform vanwege het feit dat het minder kieskeurig is welke hardware er gebruikt wordt.

Vragen
Voordat ik echt aan de slag ga met thuis-virtualisatie heb ik echter een belangrijke vraag waar ik niet echt antwoord op heb kunnen vinden:

1. Is het mogelijk om een VM te gebruiken met muis/toetsenbord en beeldscherm die op de host zijn aangesloten, oftewel die VM te gebruiken zoals ik nu ook Ubuntu gebruik op mijn desktop? (misschien met gebruik van VGA/PCI en USB passthrough). Ik weet dat bij het gebruik van Xen in Ubuntu of Debian je de mogelijkheid hebt om Gnome te gebruiken. Echter wil ik mijn hypervisor niet voor desktop dingen gebruiken om te voorkomen dat je dus al je VM's plat legt omdat je hierop iets aan het proberen was.

2. Zijn er duidelijke redenen waarom ik voor ESXi zou moeten kiezen of voor Xen Cloud Platform (of iets anders)

In het geval dit niet mogelijk is zal ik dus waarschijnlijk mijn huidige desktop als Virtualisatie Server in gaan zetten en zal er een simpel PC'tje op basis van AMD Fusion als desktop moeten gaan fungeren.

Verder zijn eventuele adviezen en tips over dingen die ik nu misschien over het hoofd zie natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Met ESXi moet je er als volgt vanuit gaan: beeldkaarten krijg je bijna niet werkend onder ESXi, geen full featured desktop met alle grafische pracht, neen, net genoeg om de GUI's van Windows te draaien, alleen via remote tools kan je die dingen beheren en instellen, je kan een VM wel openen in een console-scherm maar dat dient dan echt ook alleen maar om dingen in te stellen, je gaat daar bv geen filmpje over kunnen trekken...

Ik ben geen Xen-specialist, andere niet bare metal hypervisors zoals VMware Workstation en Virtualbox heb ik de basic ervaring van mee... VMware Workstation biedt je dan wel weer de mogelijkheid om gebruik te maken van de GPU dacht ik, maar hier durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

ESXi ondersteunt voor mij een heel belangrijk iets, namelijk "memory overcommitment" wat inhoudt dat je meer geheugen uitdeelt dan je effectief ter beschikking hebt :) ...

ZFS met ESXi gaat niet goed werken als je zogenaamde RDM's gebruikt, dwz dat je een disk exclusief aan een VM geeft... Wat wel beter werkt is een HBA doorgeven via VT-d...

Wat je dus vraagt omtrent dat muis en toetsenbord probleem: dat gaat alleen als je een virtualisatieoplossing zoals VirtualBox of iets dergelijks gebruikt... Mijn inziens niet optimaal, want dan zit je nog altijd met een veel te log OS onder je virtuele infrastructuur... Je zal dus via een RDP-variant moeten verbinden naar die full featured desktops...

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 12-09-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Nu online
HyperBart schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:00:
Met ESXi moet je er als volgt vanuit gaan: beeldkaarten krijg je bijna niet werkend onder ESXi, geen full featured desktop met alle grafische pracht, neen, net genoeg om de GUI's van Windows te draaien, alleen via remote tools kan je die dingen beheren en instellen, je kan een VM wel openen in een console-scherm maar dat dient dan echt ook alleen maar om dingen in te stellen, je gaat daar bv geen filmpje over kunnen trekken...

*knip*
Bedankt voor het antwoord. Ik was er al bang voor dat wat ik wil niet mogelijk was. Dit betekent dat als ik dan toch ermee aan de slag ga een extra systeempje zal moeten neerzetten voor desktop (welke niet veel hoeft te kunnen behalve internetten, muziek en full hd afspelen) aangezien de rest dan wordt overgenomen door VM's.

Wat mij wel opvalt is dat ik volgens mij weinig ervaring met het Xen Cloud Platform ben tegenkomen. Ik zal dus eens moeten kijken of ik bepaalde functies van ESXi nodig zal hebben of niet, maar zoals ik het nu zie neigt het bij mij naar Xen Cloud Platform (ook omdat het open source is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Deze wou ik jullie toch niet onthouden :+

Intel Server Braaf Beestje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:35
HyperBart schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:51:
Deze wou ik jullie toch niet onthouden :+
Nice ! maar 1 storage atm? :)

Hier is mijn kleine setupje: (vorige PC die toevallig ESXi out-of-the-box draait).
Er staat 1 ding doorgestreept, aangezien er iets niet hoort te draaien op non-apple HW.

Denk dat een screenshot net zoveel zegt over de hardware die ik draai ;)

CentOSClearFoundation Firewall (vroeger ClarkConnect)
UbuntuSpotweb, Sabnzbdplus, Airplayer, Sickbeard, Couchpotato, MySQL, PHP
Ubuntu BurenSabnzbdplus, Sickbeard, Couchpotato
Oizopower-PCCopy van me PC om te testen

Afbeeldingslocatie: http://img847.imageshack.us/img847/4651/esxi.png

[ Voor 74% gewijzigd door MrOizo2005 op 12-09-2011 21:12 ]

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:30

Ik ben geen Xen-specialist, andere niet bare metal hypervisors zoals VMware Workstation en Virtualbox heb ik de basic ervaring van mee... VMware Workstation biedt je dan wel weer de mogelijkheid om gebruik te maken van de GPU dacht ik, maar hier durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Wel jammer. Mijn Debian server is naast server ook HTPC. De HTPC functionaliteit zou ik graag doorleiden naar een Windows VM met hardware support. Echter, met Xen wilde X in Dom0 niet eens starten door een probleem met Xen/NVidia-drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33

B2

wa' seggie?

CAPSLOCK2000 schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:06:

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
backupBackupPC - maakt backups op de 1TB schijf
civicrmCRM
dnsserverBind + OpenDNSSEC
databaseMySQL + PostgreSQL
firewalltevens virtuele router, Shorewall, AICCU, OpenVPN
jumphostvia SSH vanaf buiten bereikbaar
logservercentrale (r)syslog-server
mailserverexim,spamassassin,fetchmail,dovecot,sieve,roundcube
puppetconfiguratie management, tevens nagios+cacti
mediasabnzbd,rtorrent,mpd,icecast,NFS-server
shellchat-clients (irc, icq, jabber, etc), grafische desktop (benaderbaar via X en NX), bitcoin, en vele andere kleine programmaatjes
webserverApache+toeters&bellen

Alle systemen draaien Debian.
Hm dat klinkt heel leuk. Hoe is de performance van een virtuele router? Ik wil ook zoiets gaan doen, maar kan weinig info vinden over het toepassen van een virtuele firewall/router in een kvm machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Rukapul schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:15:
[...]

Wel jammer. Mijn Debian server is naast server ook HTPC. De HTPC functionaliteit zou ik graag doorleiden naar een Windows VM met hardware support. Echter, met Xen wilde X in Dom0 niet eens starten door een probleem met Xen/NVidia-drivers.
Met Xen heb ik wel eens gezien dat het kon. Er staat ergens een filmpje op internet, van een kerel die 2 Unreal Tournament sessies in 2 VM's heeft draaien.

Zitten die gasten op 1 PC tegen elkaar te gamen :)

Het KAN dus wel...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Gadverdamme moet je nu ineens het pijnpunt uit mijn setup halen jaaa :+

Weet eigenlijk nog niet hoe ik mijn storage nu moet regelen :( , heb wel nog mijn QNAP thuis staan, maar heb niet zoveel zin om daar op zitten te R/W'en, zeker niet omdat dat ding voor geen meter performed met random I/O's...

Ik sta open voor suggesties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Op mijn laptop gebruik ik Virtualbox. Dit is alleen om een OS snel te testen.

Op mijn ubuntu desktop gebruik ik VMWare workstation. Daarin bouw ik wat uitgebreidere netwerksituaties. Ook voornamelijk om OS-en te testen en bijvoorbeeld firewall en VPN tests te kunnen doen.

Hardware:
laptop: standaard HP 6910p met 2 GB geheugen.
desktop: zelfbouw met AMD phenom2 triple core @ 2Ghz? en 8GB geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:35
HyperBart schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:55:
[...]
Beetje hetzelfde probleem als mij dus >:)

Ik zat eraan te denken om een FreeNAS server neer te zetten, maar voor thuis gebruik vind ik een 2e fysieke server een beetje overkill. Ik zit zelf een beetje te struinen wat de beste manier is om FreeNAS te virtualizeren.
Of ik de HD's dan direct ga mappen d.m.v. RDM of een huge container ga maken (ESXi 5 kan dat gelukkig).

Ik heb de nieuwe HD's al liggen (4x 2TB) maar dan zou ik al me VM's moeten downloaden en weer uploaden aangezien ik geen sata poorten meer over heb. en daar heb ik nog niet echt veel zin in :)

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Nu online
Rukapul schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:15:
[...]

Dat zelfde probleem ben ik (naar mijn mening) tegengekomen met Xen en Ubuntu 10.04 met ati proprietary drivers. Toen ik deze vanwege update eraf had, wilde mijn Xen kernel wel starten, maar toen gingen er weer andere dingen mis en heb ik het opgegeven.
Heb daarna debian getest, echter wilde daar de Xen kernel (met de open source Ati drivers volgens mij) ook niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

HyperBart schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:55:
[...]

Gadverdamme moet je nu ineens het pijnpunt uit mijn setup halen jaaa :+

Weet eigenlijk nog niet hoe ik mijn storage nu moet regelen :( , heb wel nog mijn QNAP thuis staan, maar heb niet zoveel zin om daar op zitten te R/W'en, zeker niet omdat dat ding voor geen meter performed met random I/O's...

Zelf heb ik door middel van het doorgeven van raw disks aan xen een storage vm aangemaakt. Ik heb net als jou 1 disk (nouja, stiekem 2, in raid 1) waar OS data op staat. De rest van mijn data wordt via een VM beschikbaar gesteld.

Hier staat openindiana op, welke raw disk access heeft op alle storage schijven. Verder is het gewoon een ZFS feestje, met geexporteerde datasets. Dan heb je op windows (cifs iig) en op linux zelfs nog steeds toegang tot je snapshot dir :).

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206724

Ik draai 2 VirtualBox VM's headless op een Ubuntu 10.04 Server installatie. Dit geheel draait op een Atom N270 netbookje met 2GiB RAM :+

No kidding, maar het werkt best aardig (en zuinig)! Storage bestaat uit een RAID5-array van USB schijfjes 8)7

De ene VM draait Windows Server 2003 en de andere Arch Linux. Performance gaat wel als je niet met 30 mensen tegelijk RDP't naar die VM. Leuk weetje, het Host OS draait ook Asterisk PBX.

(als die netbook VT ondersteunde had ik wel voor KVM gekozen, maar helaas)

Oja, gemeten idle verbruik is 13 Watt :9

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 206724 op 13-09-2011 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waarvoor gebruik je Asterisk allemaal? Ik wil ook gebruik maken van Asterisk in een gevirtualiseerde omgeving, en ben daarom benieuwd naar je ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

sloth schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:55:
Waarvoor gebruik je Asterisk allemaal? Ik wil ook gebruik maken van Asterisk in een gevirtualiseerde omgeving, en ben daarom benieuwd naar je ervaringen :)
Beetje offtopic in deze thread, maar kijk eens naar Zentyal. Hierin zit een asterisk implementatie in die heel eenvoudig te configureren is. Als je alleen asterisk wil, hoef hje de overige modules niet te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

B2 schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:34:
Hm dat klinkt heel leuk. Hoe is de performance van een virtuele router? Ik wil ook zoiets gaan doen, maar kan weinig info vinden over het toepassen van een virtuele firewall/router in een kvm machine.
De performance is goed, maar niet super.
Toen ik er aan begon was het mijn plan om de netwerkkaarten direct aan de virtuele machine te geven. Daar heb je echter VT-d voor nodig en dat ondersteunt mijn moederbord niet (en een nieuw is me te duur).
Ik heb 120mbit internet. Daarover loopt een IPv6-tunnel (die dus ook op mijn router binnenkomt). Als ik die tunnel vol belast (>= mbit) dan is een van mijn fysieke cores daar fulltime mee bezig. Als ik die tunnel niet gebruik dan werkt het zonder enige merkbare belasting. Mogelijk dat tunnels, IPv6 of het firewallen daarvan niet optimaal is, ik heb niks om het mee te vergelijken.

Op de host heb ik voor iedere nic een bridge gemaakt. In die bridge zitten twee devices, de fysieke nic en een virtuele nic. De bridge zelf heeft geen IP-adres en het is dus niet mogelijk om via de bridge op de host te komen. Ik heb nog een extra bridge waar ik m'n (virtuele) DMZ aan heb gekoppeld. Dat is dus niet direct met het fysieke netwerk verbonden maar moet altijd door de firewall.

Vanuit de host gezien is het misschien wat ingewikkeld, maar vanuit de firewall gezien is het juist super eenvoudig en overzichtelijk en dat maakt het schrijven van de firewall makkelijker.

Als ik nu een nieuw mobo zou moeten kopen dan zou ik zorgen dat er VT-d op zit maar verder heb ik geen enkele spijt van het virtualiseren van mijn router. Grote rampen hebben zich nog niet voorgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Gebruik je VMXNET3 of E1000? Dat maakt qua CPU belasting echt heeeel erg veel uit (1% tegenover 50% bij mij).

(Of Virt-IO in het geval van non ESX :+ )

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 13-09-2011 13:35 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 16:19

FastBunny

Give it the Works !

Hypervisor
De server draait onder VMware ESXi 4.1 free, de reden is aan de ene kant dat ik op mijn werk veel met vSphere werk en ik hier trainingen voor gehad heb en het tevens naar mijn menige een zeer stabiel systeem is welke nog gratis is ook.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel PRO/1000 GT€ 22,19€ 22,19
2Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 53,90€ 107,80
2Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB€ 48,30€ 96,60
1Dell PERC 5i----
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,61€ 41,22
1AMD Phenom II X4 925 Boxed€ 76,90€ 76,90
1Asus M4A785TD-V EVO€ 144,05€ 144,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,76

De datastores zijn 2 x een RAID1 aangesloten op de Perc5i. De fileserver is tevens gevisualiseerd en draait vult het grootste deel van de 1.5 TB store. Verder bestaat het netwerk uit 2 x een PowerConnect 2716 - 16 poort gigabit switch, waarvan er 1 op zolder staat bij de server en 1 in de meterkast.

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Windows 7 x64Downloadmachine
Windows 2003 R2Reverse Proxy server met ISA 2006
Windows 2008 R2DC's, Exchange 2010, Fileserver
CentOS 5 x64Web servers, camerabeveiligingssysteem

Foto's
komen nog

Motivatie
...

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
26779 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:12:
[...]

Beetje offtopic in deze thread, maar kijk eens naar Zentyal. Hierin zit een asterisk implementatie in die heel eenvoudig te configureren is. Als je alleen asterisk wil, hoef hje de overige modules niet te installeren.
offtopic:
Ik kan prima werken met Asterisk op een kaal Debian systeem. Waarom geef je me het advies om daarvoor Zentyal te willen gebruiken, als ik enkel vraag wat Magnetra's ervaringen zijn m.b.t. de werking van Asterisk op in een gevirtualiseerde omgeving? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FireDrunk schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:35:
Gebruik je VMXNET3 of E1000? Dat maakt qua CPU belasting echt heeeel erg veel uit (1% tegenover 50% bij mij).

(Of Virt-IO in het geval van non ESX :+ )
Ik gebruik KVM met VirtIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Das nog best pittig dan inderdaad... Heb je al gekeken of je jumbo frames aan kan zetten?
(let op dat al je apparaten dat moeten ondersteunen)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hypervisor
Ik gebruik Hyper-V omdat ik ook voor mijn werk voornamelijk met Windows Server werk en me daar dan ook erg in thuis voel. VMWare vind ik wel leuk maar als er eens echt iets mis gaat ben ik bang dat ik niet goed weet hoe ik het weer draaiend ga krijgen. Komt nog eens bij dat VMWare ESX(i) en backups (naar mijn weten) altijd een probleem is. Je kan wel een USB HDD eraan hangen en die doorgeven aan een virtuele machine..maar dan vind ik de Hyper-V oplossing toch beter: gewoon backuppen met Windows Backup.

Dat werkt vlekkeloos..al meerdere keren gebruik van gemaakt :)

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel PRO/1000 GT€ 22,19€ 22,19
1Promise SuperTrak EX8650€ 402,90€ 402,90
6Western Digital Caviar Green WD10EARS, 1TB€ 42,99€ 257,94
1Intel Core i7 920€ 245,50€ 245,50
6Adata SU3U1333C4G9-R€ 18,95€ 113,70
1Asus P6T SE€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,33

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
SBS 2011AD, Exchange, SQL Server, Web Server, AirVideo server, Print server
VM-DanielXP machine voor mij om te downloaden
VM-KeesXP Machine voor pa om belastingen voor verschilende mensen te doen
VM-TimXP machine voor ReseTTim

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FireDrunk schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:33:
Das nog best pittig dan inderdaad... Heb je al gekeken of je jumbo frames aan kan zetten?
(let op dat al je apparaten dat moeten ondersteunen)
Ik heb er wel eens naar gekeken, maar mijn switch ondersteunt het niet. Ik ben van plan om het ooit nog eens (alleen) op de virtuele switch tussen firewall en DMZ te proberen.

Misschien moet ik nog even benadrukken dat verkeer niet _naar_ de firewall toe gaat, maar er _door_ heen. Dat betekent dat ieder pakketje een paar keer bekeken wordt.

- internet
-> ipv6-over-ipv4-pakketje
-> host-nic (fysiek)
-> host-bridge (=virtuele switch, aangesloten op INET)
-> firewall-nic (virtueel)
-> ipv4-firewall (+qos)
-> tunnel-device (aiccu ipv4 -> ipv6)
-> ipv6-firewall (+qos)
-> <neem routing beslissing>
-> ipv6-firewall
-> firewall-nic (virtueel)
-> host-bridge (=virtuele switch, aangesloten op DMZ)
-> media-server-nic (virtueel)
-> ipv6-firewall
-> sabnzbd

En dan ben ik nu nog vlans aan aan de mix toe aan het voegen. Als ik alleen IPv4 gebruik gaat het allemaal zonder meetbare processorbelasting. Als het via de IPv6 tunnel gaat heb ik wel duidelijk zichtbare belasting, maar het pad is zo complex dat ik er mee kan leven. Ik haal de maximale snelheid en ik heb die processor ook niet om te idelen.

• FireDrunk
Mjah, dan is het acceptabel... Waarom zoveel ellende als je toch over IPv4 internet?

Even niets...

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Omdat mijn Usenet-server alleen via IPv6 bereikbaar is (en omdat het leuk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:30
aangezien dit topic aanleiding was virtualisatie eens in de praktijk te brengen een update voor dit topic
Hypervisor
KVM. Aangezien met Xen Dom0 vastliep op X met de NVidia driver KVM geprobeerd en dat beviel prima. Aangezien de host ook HTPC is is hardware acceleratie essentieel :)

Qua instapniveau is KVM ook zeer laagdrempelig, zeker met tools zoals virt-manager. Als je er wat dieper induikt dan kom je er wel achter dat goede gestructureerde en volledige documentatie schaars is. Voor heel veel functionaliteit ben je op voorbeelden of experiementeren aangewezen.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 67,03€ 67,03
1Asus M3N78 PRO€ 65,-€ 65,-
1be quiet! Pure Power 300W€ 29,50€ 29,50
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 41,17€ 41,17
1Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB€ 116,26€ 116,26
ImporterenTotaal€ 318,96

+ Intel Pro Gbit LAN + Hauppauge PVR 250 + USB IR receiver + USB wireless keyboard/mouse + 2TB HDD + 500GB HDD

Exclusief de 2 extra HDDs verbruikte de setup na opbouw in 2009 54W idle. Zal nu dus waarschijnlijk rond de 60W idle liggen :) Moet nog eens meten met o.a. de guests.

Virtuele machines
OSfunctie
Debian Squeezewebmail
Debian SqueezeSSH jumpbox
Windows 7 Ultimate SP1sandbox

De Debian guests draaien permanent. Om de performance echter goed te houden en onnodige CPU belasting te voorkomen was er nog wel wat configuratie nodig: KVM: host load met idle Linux guests. De Windows guest moet nog geoptimaliseerd worden.

Motivatie
Security vormt de motivatie om te virtualiseren. De VMs biedt een extra laag voor interne services die extern aangeboden worden. Omdat er gebruikt gemaakt wordt van de bridge netwerkfunctionaliteit is de nwfilter firewall functionaliteit noodzakelijk. Hoewel dit prima werkt is de documentatie niet geweldig.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 10-10-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-04 23:20
Hypervisor
Als Hypervisor heb ik gekozen voor Citrix Xenserver omdat ik gebruik wilde maken van XEN in combinatie met een eenvoudig te configureren/beheren systeem (vergelijkbaar met ESX(i)).

Hardware
Het systeem heeft 1.5TB in RAID-1 voor de besturingsysteem, en twee losse 2TB en een 1,5TB schijf voor opslag van overige bestanden.

In de toekomst wil ik dit wijzigen in 1,5TB RAID-1 voor de besturingssysteem en 6TB RAID-5 voor de overige gegevens.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Earthwatts EA 380€ 0,-€ 0,-
1Chieftec UNC-210S-B€ 0,-€ 0,-
1HP P400€ 139,23€ 139,23
1Intel Core 2 Duo E6750€ 0,-€ 0,-
1Intel Entry Server Board S3210SHLC€ 204,24€ 204,24
4Kingston ValueRAM KVR800D2E5K2/2G€ 33,46€ 133,84
4Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 14,28€ 57,12
3Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 49,90€ 149,70
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90€ 119,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,93

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Gentoo LinuxWeb, mail, database en svn server
Gentoo LinuxFileserver en LDAP server
Windows 2008 ServerTestserver / Domaincontroller
Windows 7Download en test pc

Foto's
Afbeeldingslocatie: http://pictures.tux-inside.com/20110521_001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pictures.tux-inside.com/20110521_002.jpg

Motivatie
Ik test graag dingen uit onder verschillende (server) besturingssystemen. Vroeger had ik voor elk OS/project een aparte server nodig, nu kan het allemaal op een apparaat. :)

jboelen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hypervisor
ESXi 4.1u1 - omdat het werkt, en omdat ik al zat VM's onder Workstation draaide die dus nu lekker over te zetten waren. Upgrade naar 5.0 gaan we volgende maand wel een keer doen.
Maar wees gerust, er komt een tweede doosje bij wat HyperV R2 gaat draaien - is ook gratis dusseh.. ;)

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,20€ 23,20
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB€ 90,38€ 90,38
1Western Digital Caviar Green WD6400AARS, 640GB€ 78,37€ 78,37
1Asus Vintage V6-P7H55E€ 123,50€ 123,50
1Intel Core i5 650 Boxed€ 135,87€ 135,87
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,40€ 68,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,12

Gekocht om de overige zooi aan hardware eens wat op te gaan ruimen. De ergste stroomvreter thuis is een P4 waar WSUS en VMware Server op draait en die is nu gelukkig bijna leeg.
Prijslijst is een beetje misleidend, want de HDDs komen uit twee iOmega externe USB drives waar de voeding adapters het niet meer van deden :P
Verder draait ESXi vanaf een 2GB USB stickie.

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
2008 x64 CoreDC (tweede, staat nog een fysiek ding)
2008R2Webserver
2008 x64 EnterpriseExchange2007
2008 x86Certificate Authority
2008R2DirectAccess testdoos
2008R2DirectAccess testdoos
2003R2SystemCenterConfigMgr2007R2

Motivatie
Ik klooi graag met testsetups. En aangezien een 180 dagen trial 2008R2 daar ook goed voor is, waarom niet?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Hoop dat ik in het goede topic zit, maar wil binnenkort mijn win7 os gaan vervangen als host door Linux Mint, daarbij virtual box met win7 voor dingen als photoshop, ik game niet maar zou wat mooie effecten niet erg vinden op de desktop.

Heb een core i7 920 met 12 gb, een ati 6xxx serie met 3 monitors er aan op een raid 0 ssd set.

Iemand startup tips?

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hypervisor
Ik draai Xenserver 6.0 als hypervisor. Werkt makkelijk en gratis ik heb niet echt voorkeur tussen vmware en citrix.

Hardware
Alles wordt ondersteund behalve de sata 600 chip wordt niet ondersteund. Nu had ik hier voor een hp p400 liggen, maar deze blijkt het moederbord niet te slikken. Dan nog maar ff met 3 schijven verder.

#ProductPrijsSubtotaal
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 95,90€ 287,70
1Intel Core i5 750€ 157,40€ 157,40
1OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 91,-€ 91,-
2GeIL Value PLUS Dual Channel 8GB (GVP38GB1333C7DC)€ 95,53€ 191,06
1Asrock P55 Extreme4€ 128,35€ 128,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,51

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Win server 2008 webWebserver 8)

Foto's
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/1p6pmd.jpg

Je zal wel denken waar zijn de andere schijven :? Die moeten nog eve gekoppeld worden ;)
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/33tkzef.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2lj1elc.jpg

Motivatie
De Xenserver is vandaag opnieuw geïnstalleerd.De webserver was de enige die ik gebackuped had en overgezet heb! Voor de rest komen er nog server's voor test doeleinden en een mail server bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

overstap van Hypervisor A(esxi) naar B(Xen)
Hypervisor
Ik draai al een tijdje op ESXI 4 (vsphere) draaide daarvoor op 3.5
enige nadeel van Esx (en mening andere Hypervisors) is dat VGA, USB en sound passthrough niet aanwezig is.
Xen lijkt hiervoor HET antwoord want deze ondersteund dat sinds versie 4.0 ? dus dat is wel een leuke "test"

Ook heeft mening Hypervisor product het nadeel van zijn Filesystem. ze zijn niet redundant genoeg (lees software raid) en ZFS is hier wel een hele geweldige oplossing
- snel
- veel ruimte (weinig HD space verlies)
Nadeel van ZFS het vreet veel RAM weg (hoe meer space hoe meer ram)

Eerst zat ik te denken aan ISCSI boot (er is etherboot waarmee je een goedkope realtek om kan toveren naar ISCSI enabled bootdevice (ipv PXE rom, cd of usbstick) maar nu als de XEN passthrough werkt kan ik 3 machines in 1 keer "afdanken" (1 hypervisor en 2 desktops) + nas

Leuke toevoeging, ik blokkeer mijn kids dus danig dat ze beperkte tijd internet/pc toegang hebben.
zodat er nog huiswerk gedaan word. of geslapen.
Tijdelijk worden ze gewhitelist (oftewel ik zeg waarop ze mogen) als ze "begrijpen" oftewel je kan een gesprek op een niveau voeren dat ze vraag/antwoord hebt zullen ze steeds meer tot onbeperkt toegang hebben. ik heb geen zin om de politie uit te hangen.. maar je hoeft ze niet bloot te stellen aan stomiteiten van anderen (en ze nachtmerries bezorgen) .. oftewel hun gedrag komt op youtube/facebook (hoop het niet)

Hardware
huidge ESXI machine:
- quad core AMD met 6 gb ram en 2x 750 GB HD

nieuwe Xen Machine
- I7 980 3.3 ghz (6core)
- 24gb ram (als alles werkt gaat dit naar 48 GB ram)
- 6x 1tb WD eads disks (langzaam maar eco)
- 2x 160GB laptop disks (test als dit goed gaat word het het naar ZFS boot overgebracht ..
- kast http://www.thermaltakeusa....aspx?S=1393&ID=2048#Tab6 (chaser mk1)
- voeding 1000 watt 85% efficientie met cable management
- GPU(s) (nu passief radeaon 1gb kaartje)
maar ik moet even testen of ik er meerdere (verschillende) ook toe kan gaan passen ..

andere optie is om extern (goed presteren de NAS) als ISCSI disk te gebruiken maar dit is iets wat overbodig is als mijn opzet werkt .. waar je zeker op moet letten is read/write performance (http://smallnetbuilder.com heeft goeie en zeer uitgebreide "charts" waar je zeker naar wilt kijken bij aanschaf van NAS

Virtuele machines
Domain Controllercentraal username/password, ook niet onbelangrijk "logontijden" voor de kids, dhcp (reserveringen voor apparaten) en ipsec enabled om wireless verkeer te blokkeren van ongewenst "snoepen" en printer delen
fileserveralles volstaat, als je maar space hebt, kies voor windows omdat rechten toewijzen/wegnemen zeer handig is
freebsd routerinternet verkeer routeren en proxy ook om de kids te blokkeren
leechernieuwsgroepje/torrent downloader
workstationdesktop
Je OS......en wat het doet

Motivatie
pff al geschreven :P

ow ik heb wel diverse pci/pcie sata kaartjes liggen (4 aansluitingne) liggen voor de tweakerd.
en straks een QNAP ts-410 over .. pm me als je intresse hebt :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:09
HyperBart schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 16:11:
He nou zeg, een TS die zijn eigen virtualisatieplatform hier niet even dumpt is ook nogal raar :)
Hypervisor
Gekozen voor VMware's ESXi, bewezen platform, stabiel, heel lage footprint op de hardware, bootable van USB (ook al draait ie omwille van gemak en het feit dat ik nog wat moest uitzoeken omtrent drivers nog op mijn SATA-drive), in mijn ogen bijna geen performance verlies in verhouding tot de flexibiliteit die je ervoor terugkrijgt, makkelijk te configureren, propere interface en bovenal: MEMORY OVERCOMMITMENT :)

Hardware
Slechts één HDD van 320 GB via SATA

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel PRO 1000MT Server Adapter (1Gbps, RJ-45, PCI-X)€ 98,-€ 98,-
1Antec New Solution VSK-2000-EC€ 38,72€ 38,72
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,50€ 35,50
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 40,94€ 40,94
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 36,35€ 36,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,61

En neen ik heb geen zot geld betaald voor die NIC :) , die heb ik nog via via gekregen...

heb hier zelfs nog een quadriple NIC liggen, maar die krijg ik voorlopig niet werkend, eigenlijk zou ik die eens in mijn andere PC moeten steken en kijken of ie werkt...

Virtuele machines
mixed environment van Windows en Linux:

[afbeelding]

3x Windows 2008 R2 Enterprise (DC, vCenter en VPN-machine)
1x Ubuntu 11.04 64-bits voor Sabnzbd, Couch Potato en Sick Beard O+ (mijn favoriet, de hele boite mag crashen, zolang die nog maar draait :P )
1x Windows XP Pro 32-bits (handig als ik thuis wat dingen wil doen remote, kan ik benaderen via SSh-tunnel of via PPTP-VPN)

De laatste draait in de Test-pool...

Foto's
ESXi en varia
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Motivatie
Tja, het begon weer te kriebelen, ik had een bakje staan maar dat was oude hardware en door de blog van mux kwam ik er eigenlijk op uit dat die te veel stroom ging zuipen, zelfs zonder te meten :+ . Die bak maar gedecommisoned (hmm, waar staat die eigenlijk :o ) en vervangen door deze ESXi-compatibele setup, 10x zo krachtig en flexibel en een sterk gereduceerd verbruik, dat was het mij wel waard, en kijk eens aan, 5 VM's en ik heb nog overschot...

Toekomstmuziek
Voor de lol zou ik er graag nog een SSD willen insteken, alleen moet ik dan weer gaan opletten waar ik welke VM zet, mijn downloadbak zou ik dan moeten opsplitsen zodat de bootpartitie op de SSD staat en de downloadpartitie op de HDD, maar de boot is dan weer te groot, maar mogelijk met een herinstallatie van Pyro deze week zou ik daar rekening mee kunnen houden...

Backups doe ik niet aan mee, mijn VM's draaien nu, dat is voldoende, ik vloek wel even als die disk crashed, maar ik kan er mee leven...

Data die kritiek is staat toch op de NAS, backup ik naar een 1TB HDD via eSATA onregelmatig maar courant. Volgende droom is (als mijn QNAP vol staat) te vervangen of aan te vullen met een machine waar ik ZFS op draai... Enkele HDD's (4 tot 8) gecombineerd met een SSD voor te ZIL en gaan maar!
Hoe krijg je die CPU Usage zo laag.
Bij mij met deze bakjes aan:

2x Windows 7 1x Freenas 1x Ununtu 11.04 server
Heb ik constant 1100Mhz en ik heb de zelfde specs van server als jou (je was me voorbeeld)

Ik zal hier verder ook nog mijn setup plaatsen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

djkavaa schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 09:04:
Hoe krijg je die CPU Usage zo laag.
Bij mij met deze bakjes aan:

2x Windows 7 1x Freenas 1x Ununtu 11.04 server
Heb ik constant 1100Mhz en ik heb de zelfde specs van server als jou (je was me voorbeeld)
1 van de zaken die je wilt doen is o.a swap op je VM/guests 's uit! ze zijn overbodig. cpu underklokken en overbodige service(s) ook killen zoals Wireless, bluetooth enzv .. (swap van het OS dan)
Hmm Beeld kaarten zijn op de "server" pure luxe .. goedkoopste "passieve" kaart is aan te raden.
ESXi heeft heel erg voorkeur voor "remote" disk of lokale SCSI/SSD oplossing .. Je kan met een NAS zoals

ZFSguru/FreeNas een ISCSI server opzetten en je Diskspace "aanbieden" voordeel van ISCSI is dat je de disk aan elke machine kan hangen als je Hypervisor Dood gaat

Wil je Film kijken over je "remote" console kan je naar RemoteFX van MS kijken(geen ervaring nog mee) of de VNC of zelfs beter VGA passthrough van Xen 4.x
VGA passthrough = (liefst ATI kaart) gewoon beeld direct vanaf de VM naar een GPU kaartje doorsturen en dat op externe Monitoren mikken (ik heb er een topic over, en werkend)
parralels(mac) kan ook GPU doorgeven maar hoewel ESXI 5.0 ook passthrough ondersteund is dat nog niet voor VGA (het is een apart mechaniek en vrij nieuw) Dus wil je dit ATI (recente video kaart) en een VT-D compatible CPU/Mobo is aan te raden.
ESXi ondersteunt voor mij een heel belangrijk iets, namelijk "memory overcommitment" wat inhoudt dat je meer geheugen uitdeelt dan je effectief ter beschikking hebt :) ...
Dit word ook ballooning genoemd en is ook onder andere Hypervisors beschikbaar, sla de documentatie erop na

[quote]
ZFS met ESXi gaat niet goed werken als je zogenaamde RDM's gebruikt, dwz dat je een disk exclusief aan een VM geeft... Wat wel beter werkt is een HBA doorgeven via VT-d...
[quote] HBA oftewel diskcontroller ZFS werkt wel maar ZFS ziet graag de disk zonder meuk er tussen (liever ook geen raid controller) echter gezien dat veel OS-en niet ZFS kunnen lezen zit je toch aan ISCSI vast.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

vso schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:43:
1 van de zaken die je wilt doen is o.a swap op je VM/guests 's uit! ze zijn overbodig.
Kun je dat uitleggen?

Als ik geen swap gebruik moet ik meer geheugen toekennen aan m'n VM's om dezelfde prestaties te krijgen.
Uiteraard heb ik al m'n geheugen al uitgedeeld. Geheugen ongebruikt in je systeem laten zitten is immers zonde.
Enige manier om nog meer geheugen toe te kennen is door te overcommiten. Als ik ga overcommiten zal de host gaan swappen. De host heeft echter geen idee welke stukken guest-geheugen gebruikt worden en welke niet. Hij moet dus maar blind iets swappen. De guest kan wel een min of meer verstandige beslissing nemen over welk stuk geheugen je wilt uitswappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
vso schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:43:
Dit word ook ballooning genoemd en is ook onder andere Hypervisors beschikbaar, sla de documentatie erop na
Uh, ballooning is het oprekken van de lege ruimte in een guest OS om zo applicaties in het OS te laten denken dat er weinig geheugen is, waardoor een guest effectief minder geheugen van de Host gebruikt.
Dit is een techniek die ervoor zorgt dat je iets langer kan wachten met swappen, maar in de praktijk maar een paar procent helpt.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:56:
[...]

Kun je dat uitleggen?

Als ik geen swap gebruik moet ik meer geheugen toekennen aan m'n VM's om dezelfde prestaties te krijgen.
Uiteraard heb ik al m'n geheugen al uitgedeeld. Geheugen ongebruikt in je systeem laten zitten is immers zonde.
Enige manier om nog meer geheugen toe te kennen is door te overcommiten. Als ik ga overcommiten zal de host gaan swappen. De host heeft echter geen idee welke stukken guest-geheugen gebruikt worden en welke niet. Hij moet dus maar blind iets swappen. De guest kan wel een min of meer verstandige beslissing nemen over welk stuk geheugen je wilt uitswappen.
Overcommitment betekend altijd swappen? Dacht het niet! En je statement dat je guest beter weet wat hij uit kan swappen dan een host is ook niet waar. ESX houd namelijk vrolijk in de gaten welke blokken actief gebruikt worden, en swapped die juist niet uit.

Effectief betekend dit dat je op een host met 16GB ram, 16 2008 VM's kan draaien met elk 2GB geheugen gegeven, en 1GB reservering. Omdat op elke VM 1GB aan bullshit geheugen vrolijk uitgeswapped word, of niet meer nodig is vanwege Transparant Page Sharing.

En nee je VM word hier (bijna) niet trager van, want alle belangrijke informatie is wel gewoon direct beschikbaar.

^^
Jullie hebben beide lijkt het nog niet veel gelezen over hoe ESX met geheugen omgaat.
Er zijn echt hele papers geschreven van 100-den pagina's over het geheugen management van VMware.

Dat is vele malen ingewikkelder (en slimmer) dan jullie beide beschrijven.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 00:20
Maar betekent dat je de facto je geen swap file hoeft aan te zetten in je Guests?

[ Voor 6% gewijzigd door DjCoke op 28-11-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FireDrunk schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:20:
Overcommitment betekend altijd swappen? Dacht het niet! En je statement dat je guest beter weet wat hij uit kan swappen dan een host is ook niet waar. ESX houd namelijk vrolijk in de gaten welke blokken actief gebruikt worden, en swapped die juist niet uit.
Niet automatisch, laat ik het nog algemener proberen te formuleren. Er komt een moment dat er geswapt moet worden. Als dat moet gebeuren laat ik het liever door de guest doen dan door de host. En ik heb gezegd dat de guest het _beter_ weet dan de host zelf, en daar blijf ik bij.
Jullie hebben beide lijkt het nog niet veel gelezen over hoe ESX met geheugen omgaat.
Er zijn echt hele papers geschreven van 100-den pagina's over het geheugen management van VMware.

Dit topic gaat niet allleen over Vmware, maar goed, zelfs dan nog. Ook met statistische methodes kan VMware niet meer dan een gok doen naar wat belangrijk is en wat niet. Nu wil ik ook nog wel geloven dat VMware een hoop optimalisaties heeft voor specifieke OS'en maar dan nog heeft het altijd minder informatie dan de guest zelf. Een guest kan bijvoorbeeld een afweging maken dus disk-cache en swappen, vmware kan dat niet voor de guest doen.

Ik heb voor de zekerheid de VMWare best practices (voor vsphere 4.1) er bij gepakt en daarin staat nergens dat je swap op guests moet uitschakelen. Sterker nog, er staat in uitgelegd hoe je een swap-partitie maakt voor (ESX) service-console als je die nog niet hebt. Als zelfs de SC graag swap wil, dan kan ik me niet voorstellen dat het voor andere guests niet nodig is.

Als je dan ook even http://www.vmware.com/fil...ere-memory_management.pdf leest dan zul je zien dat VMWare zelf waarschuwt dat er problemen kunnen ontstaan omdat de hypervisor verkeerde beslissingen neemt over welke pagina's er geswapt moeten worden (en dus bijvoorbeeld vrolijk kernel-geheugen gaat staan swappen).

VMWare heeft zonder meer het beste geheugenmanagent van alle hypervisors maar het is niet peferct.

[ Voor 13% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 28-11-2011 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik ben ook inderdaad van mening dat een swap partitie nodig is. Vaak vanwege het simpele feit dat er applicaties zijn die keihard dezelfde hoeveelheid swap in willen nemen als geheugen (SAP/Oracle en dat soort applicaties).

Wel denk ik dat de VMware driver echt IN het OS kan kijken en het verschil kan zien tussen geheugen dat van applicaties is, en geheugen dat als diskcache in gebruik is. Hiervoor heb je wel VMware tools nodig, die bevat namelijk de memctl driver die onder andere ballooning mogelijk maakt.

In de praktijk zie ik dat onze omgeving (> 300 VM's) heel veel VM's bevat die <500MB geheugen gebruiken (2003) en < 800MB (2008). De 'rustige' VM's zitten ook wel eens op 5MB geheugen gebruik, en reageren prima.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Tot op zekere hoogte kunnen ze dat ook, maar er zijn (hinderlijke) grenzen. Ik ga eerder al het voorbeeld dat VMWare niet weet welke delen van het geheugen door de kernel zelf gebruikt worden. Die wil je eigenlijk echt niet swappen.

VMware is erg goed in het ontdubbelen van geheugen. Als je een hoop vergelijkbare VM's hebt dan kun je enorm veel delen. Extra vm's zijn dan bijna gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FireDrunk schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:20:

Er zitten nog andere "reden" dan puur geheugen omgang .. o.a disk read/write
Stel je installeert vanaf "cd" windows dan heb je default swap aanstaan. Doe je dat op een ISCSI lun is dat "onnodig" dataverkeer wat tie genereerd over het netwerk

Dan zeg je ja maar "ik store de swap partitie lokaal" wat vaak betekend dat je geen "failover" kan doen. (met 1 host dus niet nodig)

Overgens geef ik het hier in een korte bondige versie weer en Ja je kan linkjes toevoegen maar 100den pagina's in een korte zin neer zetten is handiger :)

Overgens andere FYI is dat de ESX hypervisor ook swapt, voor je os vandaar dat je kan over commiten.
Maar Esxi is meer een "netwerk" beest dan andere Hypervisors, Het hele ontwerp van ESX is dan gebaseerd op baremetal en kleine "footprint" iets wat bv een Xen / Hyper-V niet echt doet. (kan wel maar niet met die gedachte zo ontworpen IMHO)
ESX heb je echt een zware NAS/SAN ofzo nodig en veel Baremetal servers die in een grote pool draaien
Dan heb je er ook heel veel aan. Zeker omdat deze zeer goed is in automagisch load verdelen.

De rest is gewoon meer virtualisatie, per server x aantal machines..

In iedergeval heb je thuis 2 Hypervisors en NAS draaien dan heb je het al extreem luxe. Ik draai er maar met 1 dus mij zal het Boeien :)

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 29-11-2011 02:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waarom thuis virtualisatie?

Reden om thuis te virtualiseren zijn:
  • Diensten die je draait op je main machine te verplaatsen naar een server. Immers je Desktop/ laptop staat niet altijd aan en het is soms is je main desktop zo'n monster dat je super klant word bij je Energie leverancier (met hoge rekening erbij)
  • Je wilt niet 3 tot 4 extra "servers" thuis hebben (of je hebt ze juist al)
  • je "test" graag software dat wil zeggen lange of korte termijn en je wilt je eigen desktop niet "vervuilen"
  • complex of makkelijke netwerk simulaties.
  • Energie en milieu besparend bezig zijn
Ik heb nu voor de 2de maal thuis ge-gevirtualiseerd.
De eerste was 4 jaar terug. op ESX 3.0 (later 3.5 en 4.0)
Nu werd het tijd voor een nieuwe PC

Wat heb je nodig?
- Server hardware
- Hypervisor (software voor de VM/Guest/ oftewel de hoofd server)
- Nas (optioneel)

Kan je met elke hardware Virtualiseren?
Ja dat kan, met een dikke Maar erbij...

USB, Beeld en geluid kan je in principe vergeten. Hiermee wil ik zeggen dat even iets op een USB stick rammen of een HTPC server gaat hem in principe niet worden of even hardware aanpassen.
Hoewel tegenwoordig steeds meer mogelijk word

Gezien dat we praten over thuisvirtualisatie en niet Bedrijfsleven spits ik het niet op dure hardware hoewel je doel dat soms wel nodig heeft.

Live migratie/ High Availablity
Dit is een leuke manier van zeggen "gaat 1 server plat voor onderhoud/hardware falen" verplaatst alles automagisch naar de andere host
- Geen "passthrough" moet ingesteld staan
- Virtual Machine (OS en andere) Disk mag niet lokaal op de Hypervisor machine (nas dus)
- Hardware van hosts moet identiek zijn (cpu en mobo)

Wat is nu een Hypervisor?
Eigenlijk is het de communicatie (onzichtbare) laag tussen de hardware en het gewenste "gasten" Operating systemen.
Het stelt je in staat meerdere keren een "server" of "workstation" te installeren zonder dualboot of andere lastige instellingen.
Nadeel is vaak je kan niet even de server aan/uit zetten of USB stickie in raggen (passthrough techniek lost dit gedeeltelijk op)

Monitoring en onderzoek
Echt ik kan er niet genoeg op hameren dat je goed verdiepen in de hardware die je koopt of hebt al zeer belangrijk is.
Installatie van je hele setup wil je graag monitoren.
Dit omdat je op dit moment het meest je systeem zal "belasten" en je wilt graag weten wat de gehele performance is, van alle componenten.

(ps als iemand een goeie "makkelijke" gratis monitoring tool die ik op mijn desktop (windows of linux) kan installeren (snmp)
- Whatsup gold bv
- Nagios word "teveel" instel werk. (houd het snel en simpel aub)

Paar voorbeelden die ik zelf meegemaakt heb: (verleden en heden)
- van PCIe naar PCI controller omdat Hypervisor (ESXi 3.5) de hardware niet slikt
- Hardware RAID controller dood (dag data, veel rescue tools geprobeerd inclusief live cd's)
- Trage NAS (te overhaastig gekocht)
- performance boosts (goed onderzoek doen van wat wel/wat niet aan of uit (best praktische guide(s))
- netwerkkaart die "corrupt" is dus data gewoon corrupt maakt. (ja over tcp/ip) dit zag ik toevallig aan foto's die opeens veel fouten bevatten.

De hardware
Doe eerst onderzoek ! voor wat je wil bereiken dit bepaald je hardware + hypervisor
Zo heeft ESXi een Hardware Compliancy List (HCL) en er zijn sites die rapporteren welke "hardware" ook werkt. (white box machines)
Zo moest ik voor ESXi 3.5 een PCI satacontroler van promise hebben en dus geen PCIe bussnelheden
Ook netwerk kaartjes van Realtek,Broadcom of Marvel zijn niet goed ondersteund.

Meer RAM is beter, zoek uit hoeveel RAM je moederbord aankan en prop het vol!
CPU is vaak wat ondergeschik hieraan

Storage

Bij voorkeur is het beter "intern" ipv extern opslag te kiezen. Intern heeft als voordeel dat het iets rapper is omdat het "lokaal" gaat.

Ik vermijd bij voorkeur hardware RAID oplossingen (of gedeelde moederbord/OS RAID) maar ga voor complete software RAID omdat dit vaak in 1 op 1 met een liveCD te benaderen valt als de Host van de NAS / hypervisor omvalt. (hardware falen) of je moet een dure "replacement" op de plank hebben liggen met de laatste firmware van je raidcontroller die je in je systeem had. (vaak genoeg meegemaakt dat hardware raid omvalt en data ook "foetsie" is.)

Een externe NAS (zelfbouw of niet) moet Iscsi of NFS ondersteunen erg handig.
- FreeNAS of ZFSguru (zogeheten NAS on a stick) zijn voor zelfbouw nas aan te raden.

Let bij kant en klare NAS vooral op snelheid, zo was mijn QNAP met ARM CPU zo traag dat ik hem weer verkocht heb. (20MB/s) http://smallnetbuilder.com is leuke vergelijkings site als je kant en klaar wilt kopen. Zie daar de charts voor vergelijkings materiaal.

O voor ik het vergeet, je storage door een benchmark halen is altijd handig
Overgens NAS is handig en wenselijk als je 2x een "hypervisor" wilt hebben.

Mijn ESXI 3.5 en nu 4.x is net overleden (disk) en had helaas geen software raid erop draaien dus weg Servers (boeiend) data staat op nas. (was via ISCSI gemount)

O over Solid State Drive(s) onder andere USB

"caching" op een SSD is wellicht een handig idee, maar Multi Level Cel disks zijn redelijk duur en tenzij iemand me anders verteld
Je sloopt binnen rekord tijd de disk omdat deze niet voor "caching" doeleinden zijn bedoelt. dus je zoekt SingleCell Disk?
Raid0 zou je wellicht willen doen om "size" maar doe maar niet de techniek is nog niet zo ver.

Ik zou SSD aanraden om snel een aantal "hosts" in de lucht te trappen o.a je hypervisor. USB als goedkoper alternatief.

Passthrough van hardware
Nu ik het zelf werkend heb met Xen 4.1 ben ik er zeer enthousiast over.
bedenk 3 workstations (eigenlijk 2 + Xen Console) + servers die op 1 bak draaien.

In theorie geen last van "netwerk limitatie" maar moederbord bus limitatie en HD aanvoersnelheid.
- VGA (Xen 4.x only)
- PCI en PCI hardware (inclusief controllers op je moederbord zoals SATA en USB)

Enige nadeel je moet X aantal MB/GB ram aan je Virtual Machine afstaan en kan je niet aan andere hosts "commiten"

Maar wil jij Gamen samen met je partner en je Kids nog van je media center die op 1 machine draaien genieten dan kan dit in theorie (er is immers maar zoveel wat de "server' kan verstauwen

Youtube bevat ladingen filmpjes met als je zoekt op "VGA Passthrough"

Waar je ook passthrough voor kan gebruiken is USB dongels/printers en andere "externe" appratuur.
Webcam, scanners en Smartcard readers zijn voorbeelden die niet 1.2.3 lukken op je virtuele machine en vereisen dus extra aandacht.

Advanced Graphics
Er zijn vele technieken om bewegend beeld zoals filmpjes/flash enabled websites via een "remote" sessie op te starten
- Remote FX (Hyper-V)
- Xen desktop
en een paar protocollen zoals
PCioP en ... ?

Je hebt wel eens van dat vertraagde beeld opbouw gezien, nu dat heb je standaard met zware grafische dingen op Virtuele machins die je "remote" bekijkt van af een workstation.
3d overlay ook wel genoemd. Geluid heb ik het niet eens over.
Dus let hierop!

Netwerk

Netwerk kan je veel plezier opleveren zeker als je een NAS oplossing hebt en High Availablity (fail over oplossing) wilt doen.

Zijn dure netwerk kaarten nodig ? Nee niet perse, erger nog met "white box" machines of servers die je zelf bouwt liever niet. Denk aan IRQ en andere "resource" problemen.
Anderzijds .. onderzoek doen en goed verdiepen heeft zijn voordelen.
- Niet alle kaarten kunnen ISCSI boot aan (De intel desktop CT wel bv)
- Sommige kaarten hebben speciale "CPU offload" features voor HyperV en ESXi zoals de intel netwerk ET2 server serie
- Jumbo frames moeten door heel je netwerk ondersteund worden (Switch + netwerk kaarten en dan dezelfde MTU size die wel eens verschilt tussen merken.

Zo heb ik voor 50,- een gigabit Cisco/Linksys slm200x gekocht die vrijveel "management" in zijn interface had
voor LAG(g) en STP enzv en er is een "hack" voor om hem SNMP te laten doen.

Milieu en portomonee vriendelijk
Zoals alles onderzoek is 75% van het werk.
Milieu in dit geval bedoel ik "energie verbruik" Je hoeft niet ontzettend veel geld uit te geven als je een doel hebt en onderzoek doet.
- passieve of onboard VGA
- SSD of RAID5/6/10/50 set? (hopenlijk ook zfs in de toekomst)
- zelfbouw of Kant en klare NAS (let op de Netwerk, CPU en Geheugen + goeie controllers)

Ga er niet blind van uit dat je gekozen oplossing met "next next finish" werkt.
Portomonee onvriendelijk is het als je bv een externe RAID kaart/NAS moet "kopen" omdat de gekozen setup niet werkt zoals jij dacht.

Heb je bv recent een PC aangeschaf, duik dan eens de BIOS in of deze VT-d(intel) of IOMMU(AMD) ondersteund.
Probeer eens op een machine ESXi te installeren (je hoeft niet te activeren om te testen) en kijk wat je kan/niet kan..

Software oftewel Hypervisors
Veel hypervisors zijn gratis met uitzondering van de Microsoft versie HyperV
Hoewel als je toch veel windows producten thuis draait een technet (350,- per jaar ?) je veel produkten kan draaien legaal thuis.
ESXi is gratis voor 1 licentie en je mist een hoop "features" wil je meer dan simpel, zal je wellicht voor thuis naar een opensource produkt zoals
- VirtualBox
- Xen
- KVM
- QEMU
- en meer.
PS een les die ik geleerd heb, pak VMworkstation en installeer eens je Hypervisor OS om te kijken wat het doet en vooral of de versie(s) aanwezig zijn
Ik moest van debian 6.0(stable) naar 7.0(testing/unstable) stappen omdat deze de nieuwe features aanbod.

Een lijst van alle (inclusief commodore64)virtualisatie wiki

BareMetal vs "full"
Je hebt "BareMetal" Hypervisors en "full" Hypervisors het grote verschil is dat de 1 op een 1gb usb stick zou passen en de ander een complete OS is (met alles eromheen op en aan).
Heb je een NAS en 2 Hypervisor machines is het handiger voor "baremetal" te kiezen ipv "full OS"
heb je 1 NAS of Geen NAS ben je wellicht beter af met een "full" Install zoals Opensource of Hyper-v (omdat de console er al inzit)

type virtualisaties
Je hebt vele smaakjes van echt tot nep.

- Hardware Virtualisatie
- Para of "nep" virtualisatie
- Jail(BSD OS)
- En meer?

Bij Hardware virutalisatie heb je eigenlijk geen "gedeelde" middelen. het OS denkt en weet niet beter dan dat deze op een Fysieke machine draait.
Hoewel soms het HyperVisor OS slim genoeg is om dingen de de-dupliceren en dus meer "ruimte" kan maken in o.a ram.

Andere virtualisaties maken slimmer gebruik van de "server" os en kunnen met minder(disk-space) af of "sneller" presteren (relatief)

Overcommiten oftewel meer toekennen dan eigenlijk zou kunnen, kan met bv disk of RAM geheugen. (nooit meer dan dat je hebt)
maar heb je bv 8 GB te verdelen. kan je bv 2 hosts ieder 6GB toekennen. en ze moeten "onderling" via de Hypervisor uitvechten wie nu echt de totale ram "verbruikt"
(iets wat niet kan met Passthrough Gasten deze hebben wat ze hebben)

Wat zou ik je aanraden als Hypervisor / configuratie?
Omdat dit heel breed antwoord is, zal ik wat meer toespitsen.
  • Wat wil je gaan doen? Dit bepaald je hardware specifiekaties voornamelijk
  • Intel of AMD tja AMD is zuiniger en Intel heeft wat meer spierballen tegenwoordig (hoewel dit omgedraait kan zijn)
  • RAM = MAXimaal koop niet te zuinig in!
  • Bij voorkeur geen afhankelijkheid van hardware AUB, vooral als het om "storage" gaat. Wat mag stuk en wat mag niet "verloren"?
    Deel van te voren goed je backup/nood scenario in en je data veiligheid. Zorg dat je "reddings plan" klaar ligt.
  • hoeveel kost het je te "upgraden" van de hardware .. (en is het je waard?) bespaar nu niet op die extra paar GB ram als je het kan missen. Als het moederbord het toestaat.
Begin eerst eens met je Favo computershop een systeem naar je budget samen te stellen.
- onderzoek of je Moederbord alle features heeft die je wilt, lees revieuws en zoek of je moederbord + xen,esxi werkt (als ze posts hebben)
- onderzoek de chipset(s) van gekozen moederbord/GPU/CPU of die "klachten" hebben op hypervisor/OS.
(sta niet vreemd te kijken als SATA 3 of USB3.0 Nog niet ondersteund word)
- Onboard LAN is niet altijd slecht maar kan ook gewoon niet "herkend" worden.
- Dual of quad NIC's kunnen ook "problemen" opleveren met in de winkel gekochte hardware

Onderzoek Onderzoek en Onderzoek, prepareer & test zoveel mogelijk zonder te kopen.
hoe meer je "klaar" hebt hoe sneller je in de lucht bent.
- USB stick met WinPE en/of live-cd's met (rescue) tools of firmware updates zijn geen overbodige luxe.
- ga er niet blind vanuit dat je OS de hardware herkend of kan configureren..

mijn setup
- Mainbord: Intel DX58SO2
negatief
- veel problemen gepost van het moederbord inverband met BIOS
- RMA de eerste keer.
- Sata3 (marvel) controller nog slecht ondersteund of Niet(ESXi 5.0,fedora 16 en FreeBSD)
- Esata op back IO
Positief
- goeie sloten verdeling op het moederbord (volgorde van PCIe sloten en PCI slot bedoel ik hiermee)
- enige 1366 of 1 van de weinige moederborden die 48GB ram aankan.
- goeie Intel netwerk kaarten op moederbord (anderen realtek/marvel/broadcom etc)

overige hardware
- CPU I7 980 (6 core) 3.3 ghz
- RAM 24 GB (te duur om 48 GB aan te schaffen)
- 3x passive ATI radeon kaartjes (nvidea heeft wat problemen met VT-D passthrough)
- 1x soundblaster live (voor Sound 2de workstation)
- 1000 wat brons voeding (85% efficient)
- Kast (1ntje waar alles in past)
- USB en externe USB cd-rom (voor installatie en firmware Updates)

Opslag = 6x WD EADS 1TB (presteren redelijk goed op software raid MD-disk)
liever ZFS maar die combinatie is nog niet mogelijk.

Xen als Hypervisor wat me verplicht een Linux OS te installeren (BSD nog niet mogelijk)
Hyper-v ondersteund helemaal geen Passthroug en ESXi geen VGA passthrough
Xen als enige OS VGA en PCI(e) passthrough

Tot slot
Activeer niet je hypervisor(indien nodig) of "produktie" install direct. Test eerst je setup.
- memtest
- IO disk test (indien nodig)
- netwerk test
- backup je configuraties(wijzigen) indien mogelijk naar USB.
- bewaar al je update file(s)
- controleer je bios, setting voor setting.
- watt-verbruik in "idle"

Je zal er maar achter komen dat iets niet aan "je wensen" voldoet. en je weer terug naar af mag.
Of defecte onderdelen.. Activatie is pas wat je doet indien "af"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Chapeau voor je goede uitleg ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-04 22:17

Vuurvoske

Nunquam cede!

Voordat ik mijn setup post.
Onlangs ben ik door een collega op Proxmox VE geattendeerd.
Dit is een compleet opensource virtualisatie oplossing. Deze maakt gebruik van Debian en KVM. Persoonlijk vind ik de footprint laag en ondanks het lage aantal features doet het wel precies wat het moet doen. Het is ook super stabiel!

http://www.proxmox.com/products/proxmox-ve

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vuurvoske schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:29:
Voordat ik mijn setup post.
Onlangs ben ik door een collega op Proxmox VE geattendeerd.
Dit is een compleet opensource virtualisatie oplossing. Deze maakt gebruik van Debian en KVM. Persoonlijk vind ik de footprint laag en ondanks het lage aantal features doet het wel precies wat het moet doen. Het is ook super stabiel!

http://www.proxmox.com/products/proxmox-ve
Ziet er leuk uit, echter de website is lekker onduidelijk :( ik schat het in op Hyper-V vergelijkbaar.
Oftewel nog veel werk voordat het mee kan met Xen/ ESXi

Tja vanalles

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Zeer leuk topic. Ben zelf pas begonnen met virtualisatie. Volg momenteel een opleiding waar virtualisatie zeer beperkt in voorkomt. Maar virtualisatie is de toekomst.

Wil gaan experimenteren met het nieuwe VMware vSphere 5 (Esxi) server.

Het is leuk dat open source, zoals de hierboven vermelde Proxmox VE er ook is, maar de grote 3 (VMware, Citrix Xen en MS Hyper-V) is toch iets anders. Is trouwens op Debian Lenny gebaseerd las ik. Op de wiki is toch meer info te vinden http://pve.proxmox.com/wiki/Main_Page.

Kortom, ik heb nog veel ervaring op te doen.

Heb 2 systemen in gedachten, 1 is goedkoop en zuinig, de andere veel krachtiger.

wenslijst: HP microserver VM
wenslijst: VM server

De Microserver van HP verbruikt max. 45W en draait Esxi.
YouTube: HP MicroServer Power Consumption Video

[ Voor 37% gewijzigd door abusimbal op 16-12-2011 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Heb zelf al sinds 2007 Xen draaien, eerst op een vrij zielige configuratie met VT-x only (Q6600 op een P5K met 8GB RAM en 6 Debian VM's). Dat was naast QEMU emulaties (dus geen echte virtualisaties), die gewoon de meeste flexibiliteit hadden.

In de tussentijd draait nu het volgende:

Dell PowerEdge 2950
2x Intel L5320
8GB RAM

HP ProLiant DL180 G6
2x Intel E5620
16GB RAM

IBM System x3630 M3
2x Intel E5620
32GB RAM

Samen draaien ze allemaal Xen 4.1 met gepatchte device models en interne VPN over WAN de volgende VMs:

(allemaal Debian Lenny)
3x Webserver met o.a. Apache2+modules, nginx voor static content
3x MySQL Server (waarvan 2 in master/slave draaien)
2x PostgresQL server
1x Staging server
1x Workstation server
1x Development server (draait wheezy)

Storage is met LVM geabstraheerd, de VM's draaien allemaal op 2x1Gbit trunk, en auto transfer is geconfigureerd zodat bij hoge belasting uit balans VM's automatisch op een andere server verder draaien :) Dat gaat dan wel ten koste van netwerksnelheid om dat de WAN IP's behouden worden, dus alles wordt intern via LAN-LAN VPN's gerouteerd naar het originele VIP... Daar moet ik nog wat op verzinnen. Ook een tandem-achtige opstelling is een item waar ik over zit te puzzelen. Dan heb je natuurlijk nog dingen als centrale ZFS storage, met iSCSI interfacing, dat zou voor het transferren een oplossing kunnen bieden (nu kost dat bijna een kwartier), maar dan moet er wel een goede BSD distro zijn met uitmuntende ZFS support (FreeBSD bijvoorbeeld...)

Nu weet ik niet of dit nog binnen dit topic valt, dus voor dat ik verder blaat....
Thuis staan wel 2x :

Intel DQ45CB
Intel X3230
8GB RAM

Beiden:
1x Debian Lenny Dom0
1x Windows 2008R2 DomU
1x Windows XP DomU
1x Debian Wheezy Dom0

Allembei ook op LVM -> RAID1 - > SATA2 HDD's

Maar nu komt een item waar de meeste mensen niet in slagen (en ik snap niet waarom, want het is makkelijk), beiden hebben via VT-d de GPU aan Windows XP gegeven! Dat werkt gewoon goed en bare-metal snel. Ook hebben de Windows XP DomU's een eigen USB controller. Werkt gewoon goed. Ook met bijv. de opstartsnelheid zit het goed, het is (zodra Xen klaar is met laden ±50 sec incl. POST) gewoon normale Windows XP boot en dan boem klaar om te gaan. Heb nu alles ook op autosuspend staan via Debian's init script (xendomains), zodat bij een shutdown of reboot alle VM's gewoon direct suspended worden en bij opstarten direct verder gaan waar ze gebleven waren. (Hoewel Windows 2008R2 soms klaagt over tijdsprongen of instabiele klokken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:38
Ik zit hier te na te denken over hoe handig virtualisatie is voor m'n server, die nu dienst doet als downloadbak & een zpool beheert van 4 schijven. Maar nu ik verder denk, ik heb hier ook een pc waar ik vooral mee internet & weleens een spel mee speel. (en dan wel redelijk veeleisende spellen)

Nu mijn idee, wat als ik de twee pc's waar ik mee werk samenvoeg tot 1 (zwaardere) computer met Xenserver die dan meerdere VM's onderhoud? een VM voor FreeBSD om mijn zpool te beheren, een VM met windows 7 voor een spelletje van tijd tot tijd en een VM met een Linuxdistro om mee te spelen. Zou dit haalbaar zijn?

--edit
na wat verder gegoogle, ik heb ondersteuning nodig voor IOMMU. nu vond ik een leuk moederbordje met IOMMU maar moet m'n cpu het ook ondersteunen? ik wil een AMD phenom II x4 955 gebruiken maar ik kan ergens vinden of deze het ondersteunt.
en daarnaast, is het wel mogelijk om de enige gpu in het systeem te dedicaten aan 1 VM? (hoe zit het dan met de grafische interface van Xenserver zelf?)

[ Voor 24% gewijzigd door oddish2211 op 18-12-2011 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Je CPU moet gewoon hardware virtualisatie ondersteunen. Je moederbord moet dan IOMMU ondersteunen. Dus wat jij in gedachten hebt moet gewoon werken.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
misschien offtopic, maar aangezien er nog vragen in dit topic gesteld worden en ik dit geen eigen draadje waard vind:

Weet iemand of er bare metal hypervisors zijn die datastores voor je guests ondersteunen via usb storage?
ESXi 5 kan het dus niet, en dat vind ik hinderlijk waardoor ik de overstap naar een alternatief wel wil proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door sloth op 21-12-2011 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Xen (niet XenServer)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Bump :)

Nog voor ik aan de slag ga om zowel de host als guests uitsluitend vanaf usb storage werkend te krijgen, wil ik nagaan of het algemene concept wel enige kans op slagen heeft.

Wat zou ik willen bereiken?

Xen als host, met debian als dom0 die dienst doet als mysql en freeradius server, en m0n0wall (FreeBSD based) als domU.

Waar loop ik tegen aan?

TL;DR: xen kennis en ervaring :P

Meer bepaald of en hoe het mogelijk is m0n0wall als domU werkend te krijgen. Zou het volstaan deze howto te gebruiken wanneer je een m0n0wall image in plaats van freebsd-7.2 neemt?

Heeft iemand al ooit wat gelijkaardigs gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb een Dom0 waar ik alleen wat met ethernetbridges speel, zodat al het verkeer van de netwerkkaart naar de firewall-DomU gaat. Deze firewall dekt dan weer andere DomU's, en de Dom0 af.

Hiervoor maak ik de bridges statisch in Debians /etc/network/interfaces, en gebruik ik de script vif-bridge om dynamisch systemen aan de bridges toe te voegen. Dit lijkt wel een beetje op wat jij wil, geloof ik.

Serieus werk verrichten op de Dom0 lijkt me een dom idee. Als de Dom0 gekraakt wordt ligt alles op de machine open.

[ Voor 12% gewijzigd door Sendy op 12-01-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: http://area61.nl/pics/albums/userpics/10001/Schrijven.png
Ik heb een zelfbouw ESX server draaien met een quadcore Xeon en 15K SAS schijven in RAID0, toch kwam ik niet boven de 50 MB/sec uit naar mijn Win2K8 servers, dit was met de E1000 NIC, net ff alle NIC's omgezet naar VMXNET3 en voila, netjes 100MB/sec :)
Dit is dus schijven vanaf mijn laptop naar de server

Voor de mensen die nog een leuke server zoeken, Dell heeft de T110 nu in de aanbieding, ik ga er ook eentje bestellen met 16GB, kan ik iets meer kwijt dan de 8GB die ik nu heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Bierkameel op 14-01-2012 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ok, ik hoef niet meer uit te leggen dat die paravirtuele hardware een erg goed idee is. Ga nu als de wiedeweerga je HD-controllers op 'pvscsi' zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Sendy schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:18:
Ik heb een Dom0 waar ik alleen wat met ethernetbridges speel, zodat al het verkeer van de netwerkkaart naar de firewall-DomU gaat. Deze firewall dekt dan weer andere DomU's, en de Dom0 af.

Hiervoor maak ik de bridges statisch in Debians /etc/network/interfaces, en gebruik ik de script vif-bridge om dynamisch systemen aan de bridges toe te voegen. Dit lijkt wel een beetje op wat jij wil, geloof ik.

Serieus werk verrichten op de Dom0 lijkt me een dom idee. Als de Dom0 gekraakt wordt ligt alles op de machine open.
Helemaal mee eens, je 'HyperVisor' moet zo dun en dom mogelijk zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Bierkameel schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 23:39:
[afbeelding]
Ik heb een zelfbouw ESX server draaien met een quadcore Xeon en 15K SAS schijven in RAID0, toch kwam ik niet boven de 50 MB/sec uit naar mijn Win2K8 servers, dit was met de E1000 NIC, net ff alle NIC's omgezet naar VMXNET3 en voila, netjes 100MB/sec :)
Dit is dus schijven vanaf mijn laptop naar de server
VMXNET3 is het snelst.

Korte presentatie verschil tussen de netwerkinterfaces.
http://www.slideshare.net...00-is-faster-than-vmxnet3

Ander info hieromtrent:
http://ntpro.nl/blog/arch...PerformanceTest-says.html
http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1001805

EDIT: @neographikal, heb je VMWare Tools geïnstalleerd ?
http://professionalvmware...freebsd-9-0-on-vsphere-5/

[ Voor 6% gewijzigd door abusimbal op 23-01-2012 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie ervaring is met KVM en disk i/o performance. Ik ben vanmiddag bezig geweest met een 2.38-13 Ubuntu kernel (11.04 met kvm kernel modules) en kvm-qemu 0.15.1 (aangezien libvirtd iig bij v0.88 struikelt over kvm-qemu 1.0). Het werkte op zich goed, maar ik zat met een FreeBSD9 guest met 1 probleem: disk i/o.

De performance was echt dramatisch, zowel op m'n UFS systeem disk als op m'n ZFS-data array. Ik heb helaas de virtio drivers nog niet weten te compilen onder FreeBSD, maar kan ik daar een significante performancewinst van verwachten? Ik kwam nu rond de 3,5MB/s uit op m'n ZFS-array... da's niet helemaal de bedoeling, ESXi5 haalt daar vrolijk 160MB/s aan schrijven.

Verder beviel het me op zich goed, hoewel het even duurde voordat ik m'n bug had opgelost. Mocht je met kvm-qemu 0.14.1 draaien en FreeBSD freezed telkens in het bootscherm: upgraden :)

Mocht je je afvragen waarom ik trouwens 11.04 draai: ik kwam met 11.10 en de 3.0 kernel dik 10w hoger uit qua idle verbruik. D'r zit ergens een bug in de laatste kernelversies waardoor het nogal hard gaat met het stroomverbruik. De PCIE_ASM optie activeren bij boot bood hier helaas geen soelaas.

@vmxnet3: onder FreeBSD9 gaat dit trouwens niet op, daar is de E1000 het snelste.

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 23-01-2012 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
FREEBSD9 heeft toch VirtIO in de kernel?
Kan je kijken of je host op IO staat te wachten of je Guest. Misschien iets makkelijker om het probleem te pinpointen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Bierkameel schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 23:39:
Voor de mensen die nog een leuke server zoeken, Dell heeft de T110 nu in de aanbieding, ik ga er ook eentje bestellen met 16GB, kan ik iets meer kwijt dan de 8GB die ik nu heb.
Voordat iemand heel blij wordt met deze 'aanbieding' van Dell: zodra je deze ook maar enigzins bruikbaar aankleedt, kom je al dicht tegen de 1000 euro aan (en dan heb je nog niet eens echt veel diskruimte en geheugen)
Ik vond de ad in ieder geval zeer misleidend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 23 januari 2012 @ 07:56:
FREEBSD9 heeft toch VirtIO in de kernel?
Kan je kijken of je host op IO staat te wachten of je Guest. Misschien iets makkelijker om het probleem te pinpointen.
De guest staat op i/o te wachten, ik zag nauwelijk iowaits op de host terg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ruikt dus naar driver issues in de guest.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Of op de virtualisatielaag waardoor de host niet met i/o's wordt verzadigd. Ik ga het nog even uitzoeken, maar ik ben er bang voor :) KVM staat qua i/o niet als beste bekend als ik de benchmarks mag geloven.

[ Voor 21% gewijzigd door neographikal op 23-01-2012 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nope, dan zit je met Hyper-V beter volgens mij. Sequentieel heb ik met Hyper-V de hoogste resultaten behaald. Daarna kwam ESXi4 (nu met 5.0 kan het best anders zijn overigens).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:02

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hey leuk een thuisvirtualiseer topic. Daar voel ik me goed thuis ;)

Wel, wat heb ik staan:
Hypervisor
Ik gebruik Hyper-V. Vooral eigenlijk omdat ik met Windows ben opgegroeid maar sinds een paar jaar ook omdat ik er met mijn werk ook druk mee ben.
Ik heb twee bakken draaiende waarvan één met Windows 2008 R2 met de Hyper-V rol en een andere met de gratis 2008 R2 Hyper-V server.

Hardware
Hyper-V #1
#ProductPrijsSubtotaal
1Highpoint RocketRAID 2310€ 149,90€ 149,90
2Intel Xeon E5504€ 210,70€ 421,40
6Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB€ 89,95€ 539,70
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 93,56€ 187,12
6Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9S/4G€ 51,05€ 306,30
1Asus Z8NA-D6€ 273,60€ 273,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.878,02
Hyper-V #2
#ProductPrijsSubtotaal
4Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 93,56€ 374,24
2Western Digital Scorpio Black WD1600BEKT, 160GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 67,30€ 134,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.510,14

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Windows 2008 R2 StandardTest machine voor software
Windows 7 ultimateDevelopment Workstation
Windows 2008 R2 WebTest Webserver en PBX
Windows 2008 R2 EnterpriseExchange 2010 Mailbox storage
Windows 2008 R2 StandardDomain Controller
Windows 8 Developer EditionTest machine
Windows 2008 R2 StandardEdge Transport Exchange 2010 Server
Windows 2008 R2 StandardFile Services
Windows XPTest machine
Windows 2003 R2 EnterpriseMonitoring Server
Windows 2008 R2 WebProductie Webserver
Windows 7 ProfessionalVirtual Workstation
Windows 2008 R2 StandardSystem Center Management Server
Windows 7 ProfessionalSandbox
Windows 2008 R2 Standard SCSQL 2008 R2 Server
Ubuntu 11.10 ServerLinux Server
Windows 7 ProfessionalManagement Workstation
Windows 2008 R2 StandardExchange 2010 Hub Transport and Client Access Server

Zoals nu wellicht blijkt draait alles op dit moment nog op lokale storage, maar de bedoeling is om uiteindelijk een Rackstation te kopen die de storage voor zijn rekening gaat nemen. Alle schijven worden dan uit de huidge servers gehaald en verhuist naar de NAS. Hyper-V #1 is nu ook nog een dikke toren, maar dat wordt een rackunit uiteindelijk. De toren zal hergebruikt worden voor een toekomstig nieuw werkstation op mijn studeerkamer (maar dan moeten ze eerst maar eens beginnen met de bouw van ons huis :p )

Als ik het zo bekijk kan ik concluderen: I've come a long way. Van een Windows NT4 netwerkje op mijn studeerkamer waar al deze machines nog fysiek warmte stonden te maken naar twee mooie dikke machientjes die straks in een rack gaan met een ruime NAS eronder in een eigen serverhokje op zolder.
_/-\o_ Al zeg ik het zelf ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:56:
Nope, dan zit je met Hyper-V beter volgens mij. Sequentieel heb ik met Hyper-V de hoogste resultaten behaald. Daarna kwam ESXi4 (nu met 5.0 kan het best anders zijn overigens).
Ik heb kort geexperimenteerd met de kale hyperv variant, maar vrolijk werd ik er niet van. Het management was een bitch (die console installeren en connecten wilde domweg niet lukken) en het verbruik was vrij hoog. Linux en ESXi kwamen wat dat betreft beter uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt ook als een bus, Hyper-V management is erg bagger. Maar verbruik zou wel goed moeten zitten omdat drivers voor windows vaak beter zijn?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik lees al een tijdje in dit topic mee, maar door allerlei omstandigheden steeds geen tijd gehad om te posten.
Ben benieuwd wat jullie van mijn bakkie vinden ;)
Hypervisor
VMware ESXi 5. Zoals al eerder vermeld: VMware is al lang bezig. Het is makkelijk in beheer en je hebt voldoende functionaliteiten daarvoor beschikbaar.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Highpoint RocketRAID 2680€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 111,90€ 111,90
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 99,90€ 99,90
3Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 119,45€ 358,35
1Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB€ 0,-€ 0,-
1Antec Three Hundred€ 49,95€ 49,95
1Asus P5QL/EPU€ 0,-€ 0,-
1Asus GeForce 6600 GT 128MB (PCIe, DVI), Extreme N6600GT TD€ 0,-€ 0,-
2GeIL Ultra GX22GB6400UDC€ 33,77€ 67,54
1Intel Core 2 Duo E6600 Boxed€ 62,50€ 62,50
1Recom RC-PE0DB580€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 750,14

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Ubuntu 11.10 x64Download en fileserver back
W2k8 R2 x64Print server, testbak
Debian ??toekomstig web, mail en sql server

Foto's
Komen nog

Motivatie
Vanuit mijn hobby wil ik graag met allerlei OS-en en hardware werken. Ik heb ee ntijd terug een gaming pc gekocht. Hierdoor kwam mijn oude hardware vrij om een server te maken. Ik moet eerlijk bekennen dat de server op dit moment nog niet draait. Heb er nog niet voldoende tijd voor gehad. Het voordeel is wel dat deze machine out of the box VMWare draait. Echter moet ik nog kijken of de raidcontroller mee gaat werken. En als deze werkt hoe ik hem tevoorschijn ga toveren in Ubuntu. De data in mijn RAID5 op de 2TB schijven is namelijk NTFS en ik heb geen mogelijkheid deze tijdelijk te backuppen.

//edit: het gaat voorlopig helemaal niet draaien. Volgens mij is de poort van mijn onboard nic dood :(

//edit2: Ik ga nieuwe hardware bestellen, wordt vervolgd :))

[ Voor 3% gewijzigd door Vuurvoske op 25-01-2012 13:50 . Reden: moederbord toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik mis een moederbord :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Heb nieuwe hardware besteld (dankzij dit topic :+)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,60€ 52,60
1Nexus DoubleTwin Hard Disk Mounting€ 4,40€ 4,40
2Cooler Master 4-in-3 Device Module€ 17,50€ 35,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,80€ 38,80
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 101,45€ 101,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,25

Overigens, is er iemand bekend met het communitie versie van Red Hat Virtualization: ovirt.
Ik ga dit proberen. Ze komen over een paar dagen met hun eerste 'officiële' release
http://www.ovirt.org/

[ Voor 4% gewijzigd door Vuurvoske op 26-01-2012 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik houd het zijdelings in de gaten maar heb het nog niet gebruikt. Wel gebruik ik libvirt, wat zo'n beetje de voorganger is. libvirt is best leuk, maar het gebruikt wel behoorlijk wat ram. Als ik zie dat ovirt direct met jboss begint krijg ik een beetje twijfels of ik dat wel op m'n systeem wil hebben. Al zal het best meevallen in vergelijking met vSphere van vmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 18:36

BoAC

Memento mori

Ik mis hier eigenlijk VirtualBox headless gebruik. De meeste mensen gebruiken ESX oid. Ikzelf gebruik atm VMware Server 2.0 en ben van plan over te stappen naar VirtualBox omdat dit VMWare product helaas niet meer ondersteunt wordr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mijn ervaringen met Linux-KVM (waar ovirt op gebaseerd is) zijn niet onverdeeld positief. Qua gebruikersvriendelijkheid valt het wat tegen maar met name de i/o prestaties zijn ver benedenmaats. Om er een beetje vaart in te krijgen moet je de write through caching uit zetten en deze op write back of nocache zetten. Zelfs dan is de performancehit significant: op de host haal ik 83MB/s, in de KVM-gevirtualiseerde FreeBSD met virtio nog geen 42MB/s (zonder die cache instelling was het 7,5MB/s).

Zelf ben ik weer terug bij ESXi5 dat beter presteert als het om i/o gaat en zich makkelijker laat bedienen. Ik heb nu ook voor het eerst disk spin down voor elkaar dus volgens mij ben ik klaar met mijn zoektocht :) Enige dat ik nog even ga regelen is rsync op de ESXi host zodat ik makkelijk backups kan draaien :)

Virtualbox vertrouw ik mijn data niet toe, die houdt zich sowieso niet aan de aangevraagde flushes naar disk toe.

[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 27-01-2012 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gebruikersvriendelijkheid heeft KVM niet, dat is wat ovirt toevoegt.

Kwa IO is mijn ervaring anders dan de jouwe, er is wel wat overhead, maar absoluut geen 50%, eerder 10%-20%. FreeBSD heeft nog niet zo lang virtio ondersteuning, zijn die drivers wel helemaal ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ook via de normale IDE-drivers was het geen feest, scheelde een 10-20%, maar meer niet. Ik ben niet de enige die hier last van heeft, ook onder andere OS'en dan FreeBSD kan het probleem de kop op steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Overigens, mijn highpoint rocketraid 2680 wordt niet ondersteund door ESXI, dus ik ga voor een combinatie van Ubuntu 10.04 LTS x64 en Convirture (wellicht later oVirt).

Nou breekt mijn klomp. In versie 10.04 van Ubuntu wordt mijn NIC niet ondersteund en op de website van Intel zijn er geen drivers te vinden? KAn iemand me misschien zeggen waar intel hun linux drivers aanbiedt?

[ Voor 38% gewijzigd door Vuurvoske op 07-02-2012 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33

B2

wa' seggie?

Ik ben mijn setup maar weer eens aan het veranderen. Voorheen gebruikte ik 1 vm die zowel afp (netatalk) als nfs deed. Voor met name het werken met iMovie was dit niet handig. Deze herkend geen gedeelde afp volumes.

Ik heb nu een extra vm aangemaakt welke alleen iscsi draait naar mijn Mac werkstations. Middels mdadm op de hypervisor heb ik hier een raid-1 volume van de 2 2TB schijven aangemaakt welke als raw device wordt doorgegeven aan de iscsi-vm.

De 1TB 2.5" Samsung disk wordt nu ook als raw device door de media vm gebruikt voor downloads en nfs server naar m'n aTV2 met XBMC.

Mijn nieuwe setup is als volgt :

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,90€ 21,90
2Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 110,90€ 221,80
1Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 99,80€ 99,80
1Scythe Samurai ZZ€ 20,50€ 20,50
1Noctua NF-B9, 92mm€ 13,90€ 13,90
1Intel Core i3 2100€ 99,-€ 99,-
1Mini-box picoPSU 120 + 84W Adapter Power Kit€ 62,80€ 62,80
1Intel 320 80GB€ 114,90€ 114,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,80€ 34,80
1Intel Desktop Board DH67CF (B3)€ 96,86€ 96,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,26

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
firewallRouter/Firewall/OpenVPN server
iscsiiscsi server voor Timemachine backups en video storage
mediaSABnzbd, sickbeard, couchpotato en NFS
jumperSSH Jumphost

Alle systemen draaien Scientific Linux 6.2
Wensen :
  • Nog een mooie kastje zoals bv de Fractal Define Mini er omheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-04 09:26
ElCondor schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:56:
Hey leuk een thuisvirtualiseer topic. Daar voel ik me goed thuis ;)

Wel, wat heb ik staan:
Hypervisor
Ik gebruik Hyper-V. Vooral eigenlijk omdat ik met Windows ben opgegroeid maar sinds een paar jaar ook omdat ik er met mijn werk ook druk mee ben.
Ik heb twee bakken draaiende waarvan één met Windows 2008 R2 met de Hyper-V rol en een andere met de gratis 2008 R2 Hyper-V server.

Hardware
Hyper-V #1
#ProductPrijsSubtotaal
1Highpoint RocketRAID 2310€ 149,90€ 149,90
6Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB€ 89,95€ 539,70
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 93,56€ 187,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.878,02
Hyper-V #2
#ProductPrijsSubtotaal
4Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 93,56€ 374,24
2Western Digital Scorpio Black WD1600BEKT, 160GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 67,30€ 134,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.510,14

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Windows 7 ultimateDevelopment Workstation
Windows 2008 R2 WebTest Webserver en PBX
Windows 2008 R2 EnterpriseExchange 2010 Mailbox storage
Windows 2008 R2 StandardDomain Controller
Windows 8 Developer EditionTest machine
Windows 2008 R2 StandardEdge Transport Exchange 2010 Server
Windows 2008 R2 StandardFile Services
Windows XPTest machine
Windows 2003 R2 EnterpriseMonitoring Server
Windows 2008 R2 WebProductie Webserver
Windows 7 ProfessionalVirtual Workstation
Windows 2008 R2 StandardSystem Center Management Server
Windows 7 ProfessionalSandbox
Windows 2008 R2 Standard SCSQL 2008 R2 Server
Ubuntu 11.10 ServerLinux Server
Windows 7 ProfessionalManagement Workstation
Windows 2008 R2 StandardExchange 2010 Hub Transport and Client Access Server

Zoals nu wellicht blijkt draait alles op dit moment nog op lokale storage, maar de bedoeling is om uiteindelijk een Rackstation te kopen die de storage voor zijn rekening gaat nemen. Alle schijven worden dan uit de huidge servers gehaald en verhuist naar de NAS. Hyper-V #1 is nu ook nog een dikke toren, maar dat wordt een rackunit uiteindelijk. De toren zal hergebruikt worden voor een toekomstig nieuw werkstation op mijn studeerkamer (maar dan moeten ze eerst maar eens beginnen met de bouw van ons huis :p )

Als ik het zo bekijk kan ik concluderen: I've come a long way. Van een Windows NT4 netwerkje op mijn studeerkamer waar al deze machines nog fysiek warmte stonden te maken naar twee mooie dikke machientjes die straks in een rack gaan met een ruime NAS eronder in een eigen serverhokje op zolder.
_/-\o_ Al zeg ik het zelf ;)
Indrukwekkend aantal vm's. Hoe je dit met licenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Denk dat die Technet of wat dan ook heeft of licenties van de zaak ed.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 21:59
Hypervisor
VMware Vsphere 5

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 100,52€ 100,52
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,10€ 35,10
2Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 35,90€ 71,80
1Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3€ 76,60€ 76,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,02

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
EMC Celerra SimulatorGeneral Celerra stuff
EMC Celerra SimulatorMeer general Celerra stuff
Windows Server 2008 R2 StandardVsphere machine
Windows Server 2008 R2 StandardAutocad 3D Backburner server
EMC Avamar Virtual EditionObvious Avamar test and learn appiance

Foto's
Nog niets veel aan te zien aangezien hij in een oude Aopen H600B case zit. Binnekort bouw ik hem in een NorcoTek 2U rackmount in een 12U rack. Dit zou binnen een paar weken moeten gebeuren, zal dan pics maken en posten.

Motivatie
Momenteel halen alle VM's hun storage over NFS van mijn NAS (3xRaid5+HotSpare) en dan nog eens over het gewone thuisnetwerk. Uiteindelijk komt de NAS ook in een rackmount naast de ESX server en stuur ik de storage over een aparte VLAN.

Ik kom ook nogal wat geheugen tekort. De Celerra simulators souperen elk al 4GB, de Render VM ook nog eens 4. Ofwel een 2e ESX server erbij (lekker met Vmotion en HA spelen ivm VCP) ofwel naar 32GB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340068

Draai XP in virtualbox, gebruik ik alleen voor iZotope en Adobe Audition

Host is Toshiba Satellite L500, Intel core 2 duo t6500 op 2.1GHZ 4GB RAM en 320GB HDD, Ati 4570HD

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 340068 op 26-02-2012 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
Hypervisor
Hypervisor: KVM/Libvirt
Control Panel: Archipel (babbelt via XMPP protocol met libvirt)

Hardware
HP Microserver N40L (AMD Turion-II 1,5 Ghz + 2 Gb geheugen)
4 x 1TB WD Caviar Green

Alle hardware wordt direct door Arch Linux ondersteunt. De schijven worden via software RAID 10 + LVM gebruikt. Guest maken via volumes gebruik van raw partitions.

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Arch LinuxNAS (Samba, SABnzbd, Sickbeard)
Arch LinuxHosting (test versie)
Arch LinuxMySQL (test versie)
Arch LinuxMail (test versie
Windows 2008 R2Ontwikkel machine voor MS-SQL en Sharepoint
Windows 8Testen van het nieuwe OS

Motivatie
Ik gebruik deze machine voornamelijk als NAS voor opslag van films, muziek en foto's. Daarnaast heb ik hierop een kopie van alle mijn productie machines draaien voor het testen van updates/instellingen enzo.

Veni, vidi et cervesiam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:41
Ik kwam dit topic tegen en dacht mij hier ook even in te mengen :)
Ik ga mij in de minderheid voegen ;).
Hypervisor
VirtualBox, op Fedora 16.
Voor motivatie, zie onder.

Hardware
#Product
1Samsung SH-D162D
1Seagate Barracuda 7200.9, 300GB (7200rpm, ATA100, 16MB)
4Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
1Chieftec DA-01B-D
1AMD Athlon II X4 615e Boxed
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
1Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Bekijk collectie
Importeer producten

Alles wordt standaard ondersteund.
Momenteel is het verbruik (met 2 actieve VM's) +/- 110 Watt (en dat mag best minder).

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Windows 7 64-bit (always on)Werk-desktop
Oracle Enterprise Linux (op dit moment aan)Test Machientje (op dit moment in gebruik als database servertje)
Oracle Enterprise Linux (soms aan)APEX Test machientje
Fedora (soms aan)installatie Test machine
Windows 7 (soms aan)installatie Test machine

Foto's
Heb ik helaas niet.

Motivatie
Het is eigenlijk "zo gegroeid". Lang, lang geleden (lees: 2003) vond ik het leuk om te gaan experimenteren met Linux. In eerste instantie nog op Red Hat, wat later Fedora Core werd, en nog later Fedora.
Het begon als een "simpele" webserver, werd uitgebreid tot een backup machine, tot een downloadbak, tot een "van-alles-en-nog-wat-server".
Aangezien virtualisatie een ding begon te worden, wilde ik hier natuurlijk ook aan mee doen, dus toen maar VirtualBox er op gezet (;)).

Afijn, die laatste zin is niet helemaal waar. Het begon eigenlijk met het feit dat ik al op mijn werk-laptop met VirtualBox werkte, om de standaard-image van mijn werk virtueel op te draaien, omdat ik graag het gros van mijn geheugen wilde kunnen gebruiken.
Op een gegeven moment begon ik mij te bedenken of het niet handiger was om die desktop in mijn "private cloud", zoals ik mijn server gekscherend begon te noemen, te gaan draaien. Ook omdat de toenmalige laptop niet snel genoeg was om meerdere VM's te draaien, zocht ik naar een manier om het anders te doen. Toen bedacht ik mij dat het misschien handig was om op mijn server te doen, aangezien die toch de hele tijd aanstond. Het enige dat er moest gebeuren, was een kleine upgrade, wat heeft geleid tot bovenstaande configuratie.

Aangezien er toch al Fedora op mijn server stond, en ik er niet zoveel voor voelde om alles er af te gooien om ESXi te proberen, ging de keuze tussen VirtualBox of KVM. Vanwege het feit dat ik al VirtualBox gebruikte, was die keuze ook snel gemaakt.
Zodoende ben ik dus aan mijn thuisvirtualisatie methode gekomen.

Zo draait mijn server nu dus de Webserver direct op de machine en de "rest" draait in de hypervisor laag. Nu ben ik nog van plan om ook de webserver op termijn naar de hypervisor te verplaatsen, maar ik ben er nog niet over uit hoe en wanneer.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hou er rekening mee dat virtualbox niet alles direct wegschrijft wanneer de guest daarom vraagt. Leuk voor de performance, slecht voor data integriteit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddich
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-12-2022
Ook altijd leuk is Proxmox.
Dan heb je meteen KVM voor 'volledige' virtuele machines, en OpenVZ voor het virtualiseren van allerlei Linux distro's. Wel met dezelfde kernel natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Hypervisor
Als hypervisor heb ik VMWARE ESXi 4.1 (op dit moment ESXI 5) gekozen omdat het stabiel is, en ze zijn al het langste bezig.
Nog een andere rede voor VMWARE is dat hij een lage footprint heeft en dus op een USB Stickje kan.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,15€ 23,15
1Intel PRO/1000 GT€ 23,92€ 23,92
1TP-Link TL-SG1005D€ 14,60€ 14,60
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 76,72€ 76,72
1Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB€ 101,50€ 101,50
1Cooler Master Elite 343€ 29,41€ 29,41
1Intel Core i3 540€ 76,90€ 76,90
1TP-Link TL-WR1043ND€ 39,90€ 39,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,40€ 36,40
2GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 44,50€ 89,-
1MSI H55M-E33€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,50

Sinds ESXi 5.0 wordt ook de onboard nic standaard ondersteund dus heb nu 3 NIC's erin zitten.
1 is puurt voor ISCSI van nas en 1 voor WAN en 1 voor LAN.
Ik heb verder geen VT-D of dergelijke nodig gewoon netwerkkabels en stroom erin en gaan.

Energieverbruik heb ik niet kunnen testen.
Zal iets hoger liggen als de machine van HyperBart,

Externe Datastore:

Een server 2008 r2 nas met 12 TB+ Storage.
Met ISCSI Targets verbonden aan de VMWARE Server

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
Windows Server 2008 R2 X64 DHCP, DNS, AD, RRAS. voor collega's enz die af en toe op servers moeten inloggen hebben hier dus een apart account om in te loggen. deze server hangt met 1 poot in het LAN netwerk en met de andere in het WAN netwerk.
Windows 7 Ultimate X64Workstation, DEV/RDP BAK en vSphere client.
Ubuntu Server 11.04Webserver, draait onderandere phpmyadmin, spotweb en nog wat losse dingentjes.
Windows 7 Ultimate X64Windows 7 bakje voor me vriendin om op afstand in te loggen.
Windows Server 2008 R2 X64Hamachi Gateway server. Voor het connecten van me hamachi zodat ik overal toegang heb tot me thuisnetwerk. En vCenter Server
Windows Server 2008 R2 X64AD, DNS, Web, File, Exchange server.
Dus een mailserver die al me mail van websites enz opvangt met 30+ mail accounts.
Dit is een ander domein als de domein controller hierboven en is ook niet met elkaar gekoppeld.
Windows 7 Ultimate X64Mailviewer om alle mail accounts te bekijken ook die nog pop zijn en van het werk (Exchange) enz enz. staan + 100 mail accounts op ingesteld.

Verdere bakjes staan momenteel allemaal uit en doen af en toe wat als ik ze nodig heb.

Afbeeldingslocatie: http://upload.ictwebsolution.nl/images/01673690824593016513.png

Foto's
Afbeeldingslocatie: http://upload.ictwebsolution.nl/images/24231381355047686947.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.ictwebsolution.nl/images/87962947566297110729.jpg

Motivatie
Aangezien ik zelf alleen nog maar een MAC heb om mee te werken en Windows systeembeheerder ben en toch wel van het thuis knutselen en proberen enz hou. Toch besloten om een thuisserver voor virtualisatie neer te zetten.
Ik heb er meerdere hangen in een datacenter maar dat zijn geen speeltjes om het zo maar te zeggen.
De rede voor VMWARE staat hierboven uitgelegd.
Ben nog aan het kijken voor een upgrade omdat ik toch nog wat ram te kort kom (16GB) is MAX op dit moederbord.
Even terug naar de motivatie
Dus omdat ik alleen een MAC gebruik voor Web-development enz miste ik toch windows. Vandaar dus ook de diverse windows 7 bakken.

Energie zuinig hoefde hij niet echt te zijn maar op het moment van kopen moest hij wel goedkoop zijn omdat ik net me NAS had een upgrade had gegeven en die zuipt ook aardig dus energiezuinig was geen breekpunt.

Voor verdere vragen of opmerkingen sta ik open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Is het ook toegelaten "algemene" virtualisatievragen hier te stellen?

Ik speel namelijk met het idee om een poor man's HA setup op basis van VMware ESXi te maken.
Het probleem hierbij is dat vMotion enkel ondersteund wordt binnen het LAN.
vMotion over WAN schijnt mogelijk te zijn, maar vereist een RTT van maximaal 5ms en een bandwidth van minstens 622Mbps.

Heeft iemand ervaring met vMotion of een andere HA oplossing via zeg, een 100Mbps WAN verbinding? Het zou hierbij gaan om kleine VM's van enkele gb's, dus geen grote windows server 2008 images van 30GB+ o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvc2001
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-10-2024
vmotion kopieert enkel het RAM geheugen over het netwerk, de data zelf staat op een shared storage welke door beide ESX hosts bereikbaar moet zijn

enkele mogelijke alternatieven:
http://blogs.technet.com/...beta-hyper-v-replica.aspx
http://jpaul.me/?p=2718
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste