Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Mede-auteur:
  • i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

i-chat

Zentyal
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c9/Zentyal_logo.jpg
Wat is Zentyal?
Zentyal is een alles-in-één opensource server. Het is ontwikkeld voor het MKB/KMO om als centrale server in een kleine ICT omgeving te fungeren.
Zentyal is volledig gebaseerd op Ubuntu 10.04 LTS en wordt ontwikkeld door het Spaanse Ebox Technologies.
De concurrentie
Er zijn diverse oplossingen voor de servermarkt in het MKB/KMO.
De bekendste alles-in-één server is wellicht Microsoft SBS. Echter is dit geen open source en kan de aanschaf van licenties behoorlijk in de papieren lopen. Ook is er een harde limiet van 75 users voor MS SBS en kan er slechts 1 MS SBS server op een netwerk aanwezig zijn. Vooral de kosten en de beperkingen die voor MS SBS server gelden maken Zentyal een zeer interessant alternatief.
Op opensource gebied zijn er een aantal alternatieven:
ClearOS
SME server
Deze zijn beiden gebaseerd op RH/CentOS
De achtergrond
Zentyal is ontwikkeld met als doel om Linux dichter bij het MKB/KMO te brengen. Zentyal, gebaseerd op de populaire Ubuntu Linux distributie, is het alternatief voor Windows Small Business Server. Met Zentyal is het beheer van alle netwerk services, zoals Internet toegang, netwerk beveiliging, delen van bestanden en printers en alle vormen van communicatie geïntegreerd in één platform.
Afbeeldingslocatie: http://doc.zentyal.org/en/_images/zentyal.png
Zentyal maakt eenvoudig centraal beheer van alle netwerktaken mogelijk.

Bij de ontwikkeling is steevast de intuïtieve interface als uitgangspunt genomen. De meeste configuraties worden automatisch uitgevoerd. Dit zorgt niet alleen voor eenvoudiger beheer, maar ook een veiliger en betrouwbaarder systeem. Aan de andere kant geeft het ook beperkingen: Er worden keuzes gemaakt voor de serverbeheerder die hij zelf wellicht anders had willen uitvoeren. Echter, juist voor de doelgroep is het een groot voordeel te noemen dat er veel instellingen automatisch ingesteld worden.

De ontwikkeling van Zentyal begon in 2004 onder de naam eBox Platform. Op dit moment worden meer dan 30 opensource applicaties in Zentyal geïntegreerd. Sinds 2007 is Zentyal ook opgenomen in Ubuntu en is via apt direct op een Ubuntu server te installeren.Voor Ubuntu 10.04 (Lucid) moet de server editie geïnstalleerd zijn.
Voeg de Zentyal repository toe aan /etc/apt/sources.list:
code:
1
deb http://ppa.launchpad.net/zentyal/2.0/ubuntu lucid main

Voor authenticatie van de packages in de PPA kan je de public key importeren met het volgende commando:
code:
1
sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 10E239FF

De aangeraden methode is echter om de Zentyal installer te gebruiken.

Zentyal is in principe ontwikkeld om exclusief geïnstalleerd te worden op een enkele fysieke of virtuele server. Echter is het zeer wel mogelijk om softwarepakketten, die niet door de Zentyal interface worden beheerd, er bij te installeren. Deze pakketten moeten dan wel handmatig geconfigureerd worden. Hierbij moet wel gewaarschuwd worden voor dependencies met pakketten die wel door de Zentyal interface worden beheerd. Als je niet heel zeker weet wat je doet, kan je in grote problemen komen.
Zentyal is zeer schaalbaar. Het is niet noodzakelijk om alle onderdelen op dezelfde fysieke of virtuele server te installeren. Hier onderscheidt Zentyal zich dan ook direct van andere SBS servers. Dit geeft mogelijkheden om de ICT omgeving mee te laten groeien met de groei van het bedrijf.
Afbeeldingslocatie: http://doc.zentyal.org/en/_images/multiple.png
Schaalbaarheid van Zentyal

Zentyal wordt ontwikkeld op basis van LTS versies van Ubuntu. Er zijn wel pakketten voor andere versies van Ubuntu, maar vanwege de langere support door Canonical op LTS versies, is er alleen support op LTS versies van Ubuntu.
De installatie
Het installeren van Zentyal is simpel. Download de Zentyal ISO voor jouw systeem. Er is zowel een 32bits als een 64bits versie beschikbaar. Brand de ISO op een cd en boot vanaf de cd.

De Zentyal installer is (niet verwonderlijk) gebaseerd op de installer van Ubuntu. Kies de taal die je wilt gebruiken tijdens het installatieproces.
Afbeeldingslocatie: http://doc.zentyal.org/en/_images/installation1.png
de Zentyal installer

Je kan kiezen voor default instellingen of een 'expert' installatie uitvoeren. Bij de expert-mode kan je zelf de schijfruimte indelen. Als je kiest voor de standaard installatiemethode, doorloop je een installatie zoals je ook bij Ubuntu tegenkomt. Volg de aanwijzingen op het scherm.
Aan het eind van de installatie wordt je gevraagd de installatiecd uit de cdrom speler te halen en op continue te klikken.
Afbeeldingslocatie: http://doc.zentyal.org/en/_images/installation13.png

De eerste stappen
Zodra de server herstart is en je bent ingelogd met de tijdens de installatie aangemaakt gebruiker, zal automatisch Firefox opstarten en een 2e inlogscherm presenteren.

Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/5113/installation14small.png

Log nogmaals in met de eerder aangemaakte gebruiker. Later kunnen er meer gebruikers aangemaakt worden. Alleen gebruikers die in de admin groep zitten kunnen de server beheren.

Afbeeldingslocatie: http://img814.imageshack.us/img814/5756/installation19small.png

Nu wordt je naar de administratie webpagina geleid en kan je starten met het configureren van de server via een webbased configuratie wizard.
Er zijn 2 manieren om de server verder in te richten: Simpel en Advanced.
De simpele manier bestaat uit een aantal installatieprofielen. Hiermee worden in één keer, gerelateerde pakketten geïnstalleerd en geconfigureerd.

Afbeeldingslocatie: http://img683.imageshack.us/img683/7648/installation18small.png

De Advanced methode biedt de mogelijkheid om een selectie per pakket te maken. Er wordt door de wizard wel gezorgd dat als er dependencies zijn, deze automatisch meegenomen worden.

Afbeeldingslocatie: http://img830.imageshack.us/img830/7564/installation20small.png

Na de selectie wordt er om bevestiging van de keuze gevraagd.

Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/8577/installation21small.png

Alle modules worden door het systeem geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/9863/installation22small.png

Zodra de installatie is voltooid zal de wizard alle modules configureren en worden een aantal basisvragen gesteld. Er wordt je gevraagd hoe de netwerkinterfaces binnen je netwerk worden aangesloten. Voor de externe interface worden strikte firewall regels ingesteld

Afbeeldingslocatie: http://img542.imageshack.us/img542/8739/installation23small.png

Vervolgens moet worden aangegeven of de server als standalone server of als Master-Slave wordt ingericht. Dit bepaalt of de users and groups module op slechts 1 server gebruikt wordt, of dat er meerdere servers gebruik kunnen maken van deze module. Ook kan Zentyal als Slave van Microsoft Active Directory gebruikt worden. Je kan dit vergelijken met de BDC uit het Windows NT4 tijdperk. Dit wordt nog steeds (ook in Windows Server 2008) ondersteund.

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/2182/installation24small.png

Nadat alle vragen zijn beantwoord krijg je een bevestiging te zien en worden alle modules geconfigureerd.

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/8960/installation26small.png

De eerste configuratie is klaar en je kan nu naar het Dashboard gaan. Dit is het centrale overzicht van de server. Hiervandaan kan je de server volledig beheren.
Systeem eisen

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/710/zentyalsysteemeisen.jpg

Bij meerdere profielen op 1 server zal rekening gehouden moeten worden met meer resources. Bovenstaande tabel is een vuistregel. Per situatie moeten de benodigde resources apart bekeken worden.
De Zentyal community
De Zentyal community bestaat voornamelijk op het forum van Zentyal. De voertaal is Engels, maar er zijn ook een aantal taalspecifieke subforums. Ook is er een Nederlands subforum. Verder is er sinds kort een LinkedIn Zentyal users group
Ontwikkelingen
Wat maakt Zentyal nu beter dan andere small business servers? Om deze vraag te beantwoorden moet er verder gekeken worden dan alleen de software zelf. Alle opties die om de software heen worden aangeboden, zowel betaald als gratis, geven aan dat er een solide organisatie achter Zentyal staat en er een enthousiaste en actieve community om Zentyal heen is ontstaan.
In het kort een aantal zaken die naast de software worden aangeboden:
  • Clouddienst, beheerd door Ebox Technologies, waar configuratie- en databackup beschikbaar is.
  • Betaalde ondersteuning op verschillende niveaus. Van gegarandeerde beveiligings updates tot volledig serverbeheer.
  • Certificering voor professionals. Ebox Technologies heeft een compleet trainings- en certificerings programma opgesteld.
  • Partnership op 3 verschillende niveaus voor bedrijven die Zentyal implementeren bij klanten.
  • Wiki die zowel door ontwikkelaars als community (aan)gevuld wordt.
  • Ticketsysteem om bugs en problemen te rapporteren. Dit ticketsysteem wordt zeer direct gemonitord door de ontwikkelaars van Zentyal en bugs worden snel opgepakt en opgelost.
Met deze post hoop ik op een levendige discussie over Zentyal. Welke ervaringen zijn er inmiddels met Zentyal? Zijn er tweakers die zelf Zentyal gebruiken, thuis of op het werk? Zijn er tweakers die Zentyal implementeren bij klanten?
Links
layout gebaseerd op het Jolicloud topic van Rave17

[ Voor 100% gewijzigd door 26779 op 22-08-2011 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
gereserveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online

releases en nieuwe versies

nieuwe stabiele versie > 2.2
Update: 14/9/2011

deze update brengt onder andere.
• zarafa 7 intergratie,
• virtual server management met kvm of optioneel virtualbox backends.
• nieuwe mogelijkheden voor verbindingen op afstand, ipsec en pptp
• verbeteringen onder de motorkap ten behoeve van de snelheid.
• meer functies in de community subscription
oa: dyndns met redundante internet connectie ondersteuning door:
%nic%.%jouwserver%.zentyal.me

en hier nog even de belangrijkste linkjes...
download release notes change log

[ Voor 98% gewijzigd door i-chat op 14-09-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267199

Nog nooit gehoord van Zentyal. Ga ik dringend eens uittesten, kan een heel mooi alternatief zijn voor mijn KMO klanten die het bedrag voor een SBS2011 niet willen uitgeven (KMO met 2 - 10 gebruikers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-04 15:54
*proost* dat dit maar een lang lopend topic mag worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:49
deze is gebookmarked!

Ik heb het toevallig gisteren voor het eerst geinstalleerd en uit zitten proberen. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg positief ben! Vooral over de integratiemogelijkheden van zarafa in plaats van de standaard groupware in zentyal.

Komende paar dagen maar eens intensief gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zentyal heb ik laatst eens bekeken tijdens mijn (nog steeds lopende) zoektocht naar een op Linux gebaseerd en tevens vergelijkbaar alternatief voor pfSense. Eerste indrukken:

De installer blijkt niet in staat aan te geven dat er te weinig opslagruimte is, alleen een melding tijdens de installatie dat een onderdeel niet geïnstalleerd kon worden waarna de installatie werd afgekapt.

Na voor meer opslagruimte te hebben gezorgd ging het nog mis, bootloader aanmaken lukte niet. Na een paar pogingen wel. Geen idee waarom dat eerst misging. (Nee, het was niet die ene instelling in de/het BIOS.)

Eenmaal geïnstalleerd: Zentyal voelde nogal log aan, CPU was druk bezig met (zo bleek) dank aan de antivirus-module. Die eraf, CPU usage flink omlaag.

Verder voelde het nog steeds wat log aan, daarnaast er is helaas geen aangepaste versie voor flash-opslag, iets waar ik wel op zoek naar ben. Verder wel mooi opgezet OS, voor zover ik het heb geprobeerd :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:37
Anoniem: 267199 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 13:03:
Nog nooit gehoord van Zentyal. Ga ik dringend eens uittesten, kan een heel mooi alternatief zijn voor mijn KMO klanten die het bedrag voor een SBS2011 niet willen uitgeven (KMO met 2 - 10 gebruikers)
Het ziet er inderdaad goed uit.
Maar heb je het wel eens zitten doorrekenen ? En dan met name de supporturen die je richting je klant moet factureren ? De initiële uren die ten koste gaan van de installatie lijken mij hoger dan die met een SBS installatie.

Een SBS licentie inc. 5 cals kost maar zo'n € 600,-
Een extra cal kost je ongeveer € 60,-
Dat is voor een bedrijf lijkt mij niet al te veel geld. Zeker niet om daar risico's mee te gaan lopen.

Nu lees ik even snel dat je bij Zentyal als je Zarafa gebruikt € 195,- per jaar moet rekenen als je meer dan 3 outlook clients wil connecten met je mail server. En reken dan ongeveer dat de gemiddelde KMO ongeveer 4 a 5 jaar met een licentie doet.
Ja, je kan ook via IMAP connecten, maar de vraag is wil je klant dat ? Deze is immers gewend te werken met MS Office producten. Het heropleiden van de users om b.v. Thunderbird te gebruiken kost immers ook geld.

Dit alles is niet om te zeuren, maar zomaar even wat punten die mij te binnen schoten. Iedereen roept altijd dat het gratis is, maar is dat ook zo ?
Ik ben zeer benieuwd naar iemand die een gedegen onderzoek hier naar zou doen. Qua kosten dan.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Ja het is gratis, als in gratis bier (om maar eens een gekende quote aan te halen)

Wat niet gratis is, is het werk dat jezelf of iemand anders er aan heeft voor installatie in configuratie. Ik heb inmiddels ervaring met het uitrollen van zowel MS SBS als Zentyal. Wat ik tot nu toe gezien heb is dat het niet meer tijd kost om Zentyal te installeren en configureren dan MS SBS. Dus die 600 euro steek je als klant direct in je zak. Ook al vind je dat niet veel, je kan er toch een leuk ijsje van kopen.... (of een betere server, of een extra laptop, of een kleine NAS voor extra backup, of...... )

Je kan zeggen dat je toch outlook wil. Tja.... waarom zou je dat willen als een IMAP client net zo flexibel werkt? Of als je een DIJK van een webclient hebt met Zarafa? En dan heb ik het nog niet over de Z-Push mogelijkheden voor mail op mobiele devices.

Je geeft al aan dat Zentyal specifiek geschikt is voor kleine bedrijven, met 5 - 10 gebruikers. Dan lijkt het me juist eenvoudig om dan maar all-the-way te gaan en MS Office er ook uit gooien. Scheelt je weer een berg aan licentiekosten. Kosten voor training/gewenning vanwege migratie? Dat was bij overgang van office 2003 naar 2007 ook het geval. Veel mensen zijn nog steeds niet aan dat ribbon gewend.

Natuurlijk zijn er genoeg zaken waar terecht kritiek op is. Zentyal voelt log aan. De webinterface is ook traag. Maar absoluut niet onwerkbaar. Je mag hem zelfs intuïtief noemen en overzichtelijk. En als je hem niet overzichtelijk genoeg vind, dan pas je hem zelf toch aan: ieder deel is te slepen naar een andere plek of te verwijderen.

Persoonlijk denk ik dat Zentyal een schot in de roos is voor ICT omgevingen voor MKB/KMO/Scholen. Alle onderdelen zijn op elkaar afgestemd. Dat geeft minder vrijheid in keuzes, maar zo veel meer gemak in beheer. En dat is wat kleine organisaties nodig hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
zentyal is voor mij vooral vrij. ik kan kiezen door wie ik het laat beheren, of door wie ik extentions laat bouwen,
het is gebaseerd op ubuntu gnu/linux en dat betekend dat bijna alle ubuntu packages (en dat zijn er heel wat) doorgans zonder veel problemen gaan werken.

er moet misschien nog wel het een en ander aan zentyal gebeuren, en misschien wil je er als ontwikkelaard nog tig dingen aan verbeteren, 'het is open source dus het kan"

of je er nu een sane-deamon aan wilt koppelen zodat je van elke pc kunt verbinden met een oude usb scanner...
of dat je een nieuw dms wilt kopelen, of welke aplicatie dan ook...

iemand een sbs server kan maar tot 50 users, zentyal gaat gewoon door zonder upgrade kosten...

en 50 users a 60 euro = 3000 + 1000 voor de licentie, + 50 windows xp licenties....... a 50 euro p/s

dat zijn simpele initiele kosten die je moet maken nog voor je 1ct hebt terug verdiend...

maar ik kies niet voor het goedkope, maar voor het vrije... mij niet gezien met kunstmatige beperkingen dat x featuer niet werkt omdat je dan een 10x duurdere server versie moet kopen... want face it sbs 2011 is niets anders dan

windows vista starter-edition onder de servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:37
i-chat schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:28:
windows vista starter-edition onder de servers.
Ik kan het in veel dingen met je eens zijn, maar dit toch echt niet.
Het lijkt erop of je je niet goed verdiept hebt in het SBS product.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Ik kan dit soort initatieven alleen maar toejuichen. Voor het MKB kan het inderdaad een goed alternatief zijn mits goed opgezet.

Vanuit de screenshots ziet het er goed uit. Ik zal eens een keer proef installeren om te kijken of het qua gebruik ook echt wat te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Goede topicstart en een erg intressant initiatief om eens een volwaardige tegenhanger van MS SBS te zien. d:)b

Er zit alleen een kleine fout in de topicstart: er wordt gesteld dat er bij SBS slechts 1 Domaincontroller binnen het domein actief mag zijn. Dit is onjuist, er mogen meerdere domain controllers zijn, de SBS server moet echter wel de FSMO rolhouder zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
@QM: dank voor het wijzen op de fout. Ik zal die direct corrigeren. Ik heb ook nog even een blogpost bij technet erbij gezocht die dit bevestigt: http://blogs.technet.com/...dcs-in-an-sbs-domain.aspx

26779

Topicstarter
De ontwikkelingen gaan hard. Op dit moment is Zentyal 2.2 RC2 al te downloaden in 32bits of 64bits smaak.

Over een kleine 2 weken zal op 14 September de definitieve versie van Zentyal 2.2 worden vrijgegeven

Nog iets verder in het jaar, het weekend van 11, 12 en 13 November, wordt de eerste Zentyal summit gehouden in Zaragoza, Spanje.

Ik ben zelf erg benieuwd naar deze ontwikkelingen en volg ze dan ook op de voet.

Verder ben ik ook benieuwd naar mensen die zelf Zentyal gebruiken en implementeren. Wie wil ervaringen posten?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kan dit ook zonder X worden geinstalleerd? Als het beheer web-based is, lijkt het vrij suf om dat allemaal mee te installeren.

26779

Topicstarter
Met de Zentyal installer wordt X standaard geinstalleerd. Ja dat lijkt 'suf' voor een server, maar hou rekening met de doelgroep: MKB/KMO/Scholen. Daar zitten vaak niet de meest technische mensen en die vinden het _kunnen_ gebruiken van een GUI prettig.

Maar voor de puristen (en zij die graag geen resources verbruiken aan overbodigheden) is het wel degelijk mogelijk om X te deinstalleren/deactiveren.
Kijk voor meer info deze post (en verder) op het Zentyal forum

[ Voor 3% gewijzigd door 26779 op 01-09-2011 16:42 ]

26779

Topicstarter
Zentyal 2.2 is uit!

De meest in het oog springende vernieuwingen:
Captive Portal
Zarafa 7
IPSEC en PPTP
Virtual Machine management

Lees meer

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik ga hem vanavond eens ff installeren, de oude versie wilde niet lekker lopen bij mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Bierkameel op 14-09-2011 13:32 ]

26779

Topicstarter
Zaterdag 24 September Zaterdag 1 Oktober dan wordt er in FabLabzuidlimburg te Maastricht een kennismaking/brainstorm bijeenkomst gehouden van/voor 'de Zentyal Community' in Nederland en Belgie.

Officiële aankondiging

Vanaf een uur of 12 starten we met een lunch die tegen kostprijs (bonnetje van de supermarkt wordt per persoon verrekend) wordt aangeboden.

Het voorlopige programma ziet er als volgt uit:
12.00 - 13.30: Kennismaking en lunch
13.30 - 15.30: Zentyal Community: organisatie en documentatie.
15.30 - 16.00: pauze met drankje en hapje
16.00 - 17.30: Zentyal in de praktijk. Welke scenario's zijn bij uitstek geschikt voor Zentyal. Hoe richt je een dergelijk netwerk in en welke opties gebruik je vervolgens voor beheer.
17.30 - 18.00: informeel met een pilsje erbij.
18.00 - einde: Voor wie wil kan er iets te eten geregeld worden (frietje met wat erbij of iets dergelijks? doe maar een voorstel)

Een ieder die mee wil werken om de Nederlandstalige community op een hoger plan te brengen wordt van harte uitgenodigd. Laat even aan mij weten (mag in deze thread of via DM) als je komt.

[ Voor 6% gewijzigd door 26779 op 19-09-2011 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice-b
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-04 21:51
Ik heb deze datum vast gelegd.

• i-chat
  • Niet online
dit weekend organiseert ebox technolegies de eerste zentyal summit, hier worden ongerandere topic besproken als 'de toekomstige versie 3.0, de organisatie van de zentyal community, en meer.

de stream vind je op: http://www.livestream.com/zentyal, meer invarmatie over de summit vind je op http://events.zentyal.com/zentyal-summit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Jammer dat het topic niet zon vaart loopt :)
Ben er ook al een tijdje mee aan het stoeien. Out-Of-The-Box werkt het fantastisch.
Zal vd week eens een windows test omgeving opzetten , en die migratei tool eens gebruiken. Kijken of dat net zo lekker werkt als heel de server softeware :)

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Als je vragen hebt over de migratietool, kom dan gerust langs op het forum of op IRC (freenode servers)
Overigens, voor de geïnteresseerden: vrijwel het gehele Zentyal dev team zal aanwezig zijn op Fosdem 2012, 4 en 5 Februari in Brussel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:30
Vandaag ook maar Zentyal geinstalleerd, kan alleen nog niet wennen aan die naam :p

Baas kwam vorige week ineens aanzetten met oude dual xeon server die hij op een veiling gekocht had. Wist alleen niet wat doel moest zijn ervan :p

Nou is netwerk @ bedrijf beetje sucky, oude p4 met ClearOS om 2 adsl lijnen te verdelen/firewall te spelen, een FreeNAS installatie op andere oude P4, met 2x500 gb sata in zfs/software raid-1 en alles gewoon publiek toegankelijk...

Er zit wel een win2k3 oem licentie op die server, maar geen cd's, ook niet snel via minder-legale wegen te vinden, dus maar eens gaan Googlen en ten eerste op eBox uitgekomen, wat nu Zentyal blijkt te zijn.

Wil daarmee gaan zorgen dat alle oude losse meuk vervangen wordt door 1 server, al mogen we er wel extra schijven voor gaan regelen, en de zaak rechtentechnisch eens wat beter neer te gaan zetten. Andere optie was ClearOS, kan evt nog altijd, maar eerst maar eens goed prutsen met Zentyal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Leuk project Kerstmanneke. Als je vragen hebt of ergens tegen aan loopt, stel ze dan gerust.

De ontwikkeling van Zentyal gaat momenteel op top snelheid. Sinds 1 maand is er een Community Council opgericht. Deze zal vooral de community verder gaan uitbouwen.

De ontwikkelingen zijn verder gericht op het ondersteunen van Locale Communities, naar voorbeeld van de Ubuntu communities. Deze LoCo's worden vanuit de globale community (en de ontwikkelaar eBox Technologies) ondersteund met eigen portal, wiki en forum.

Verder is de roadmap voor Zentyal 3.0 erg ambitieus, maar niet minder interessant.
Samba4 als drop-in replacement voor Active Directory voor Windows clients. Kerberos + NFS als oplossing voor Linux clients.
Een Zentyal Desktop met centraal management (vergelijkbaar met de management van Zentyal Server)
Ondersteuning van diverse client oplossingen, waaronder LTSP.

Klinkt goed? neem dan een kijkje op zentyal.org!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Wij hebben binnenkort engineersdag op het werk(beetje spelen met nieuwe techniek/software)
Zentyal komt hierin centraal te staan, om de windows minded mensen wat te laten zien over hoe simpel het eigenlijk wel niet kan in unix.
Ook willen wij onze verkoop afdeling hier warm voor maken. Er zijn toch steeds meer bedrijven die in zwaar weer komen en die zich echt niet meer de windows licenties kunnnen permiteren , maar ook nog niet hosted willen(lange discussies , maar niet aan de orde voor dit topic).

Ik zal jullie over 2 weken eens laten weten hoe het ging :) , ben nu bezig een test opstelling in elkaar aan het zetten(sbsje met een client)

www.degroot-it.nl

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

*aansluit

ik ga zeer binnenkort een notebook ombouwen (ik bleek nog een oude HP NX9420 te hebben) tot Zentyal server voor thuis. Extra NIC erin en die mag dan de functie overnemen van mijn NAS, Router en Debian print/webcamserver thuis. Ik heb Zentyal in een VM geprobeerd en ben onder de indruk van de hoeveelheid functies die je erbij krijgt, het is echt een goed project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Dus, maandag over van ouwe p4/ClearOS naar wat nieuwere server met Zentyal... wel andere server geworden, ietsje sneller en sas/sata ipv scsi. Hele netwerk is omgegooid... gelukkig werken er max 10 man op en maandag man of 4, dus eea zal wel meevallen.

Is er trouwens een manier om meerdere soorten back-ups in te stellen, bv via file system en ftp of naar verschillende ftp servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Via de webgui kan je via Network/Backup 1 backup instellen. Je hebt dan de keuze uit File System, FTP, SCP of RSync. Als je een professional subscription hebt, kan je dat ook via de Zentyal Cloud doen.

Het is dus wel mogelijk om te kiezen uit verschillende methoden, maar niet meer dan 1 methode.

@de groot: hoe is die zentyaldag gegaan? Ik ben eignelijk wel benieuwd.... :)

[ Voor 11% gewijzigd door 26779 op 24-02-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
26779 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:16:
@de groot: hoe is die zentyaldag gegaan? Ik ben eignelijk wel benieuwd.... :)
Hij zou eigenlijk morgen zijn , maar is verzet helaas ivm een spoedje! maar hij komt volgende maand :)

Is er overigens een mogelijkheid tot policy's o.i.d?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SOGo 2.0 zou wellicht een aardige toevoeging zijn voor de Outlook-minded mensen/Exchange-vervanger zoekenden (al heb je geen EAS). Het programma zou ook niet al te moeilijk in dit pakket in te passen moeten zijn, maar goed, ze hebben natuurlijk al een band met Zarafa, en Zarafa is het populairste pakket op dit moment.

[ Voor 94% gewijzigd door begintmeta op 24-02-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 415516

Oh dit, ik had het een keer gebruikt in een schoolproject als vervanging van een Domain Controller, meer om interessant te doen tegenover de leraren :P Alleen was er iirc geen optie om installatiepakketen uit te rollen en de backup optie werkte niet door een of andere error, dus toen zijn we alsnog maar overgegaan op WS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
degroot schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 22:39:
[...]

Hij zou eigenlijk morgen zijn , maar is verzet helaas ivm een spoedje! maar hij komt volgende maand :)

Is er overigens een mogelijkheid tot policy's o.i.d?
Even geduld: Zentyal 3 gaat Samba4 aan boord hebben voor de windows desktops. Een volledige drop-in replacement voor Active Directory. Voor de linux desktops wordt Kerberos voor SSO geimplementeerd.

De eerste Zentyal 2.3 packages zijn beschikbaar om uit te testen op een vanilla ubuntu 12.04 beta server

Vergeet niet om de apt-key toe te voegen:
code:
1
sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 10E239FF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Na de eerste 'losse' beta packages is er nu ook de eerste Zentyal 2.3 beta installer image! Deze installer is inclusief de Samba4 package, die de drop-in replacement is/gaat worden voor active directory.

De installer is te downloaden vanaf de zentyal beta website: http://www.zentyal.org/beta/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ondertussen 2 weken Zentyal draaien. Heeft me nog wel een zaterdag gekost om 2 schijven over te zetten en bestanden te kopieren, maar kwam vooral door de brackets waar ze in moesten en gebrek aan passende schroefjes.

Hoeft hier momenteel weinig meer te doen dan zorgen voor deling van internet vanuit 2 adsl lijnen en bestandsserver maar ben rustig aan aan het bekijken wat het nog meer zou kunnen doen voor ons. Ondertussen ook VPN werkend en laatst nog aan het kloten geweest om de ups uit te laten lezen, maar dat werkt nu ook. gewoon wat Ubuntu manuals erbij werkt over het algemeen wel :-)

Oeh... nog wat kunnen vinden over meerdere backups:
allowing to backup to several destinations (two disks, disk + cloud, etc) is something we have already in our minds. This is just an "small" improvement in the zentyal-ebackup module, and it will probably be included in 3.0, as you can see, the published roadmap does not focus on small improvements, but anyway, your suggestion is really welcome. Thanks!
Wachten op 3.0 dus.

[ Voor 27% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 12-03-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Het is even wat stil geweest in dit topic, maar de ontwikkelingen rond Zentyal gaan werkelijk zeer snel.

Donderdag 13 September: Zentyal 3.0 is uitgekomen! Een uitgebreide aankondiging is te vinden in de Wiki op de Zentyal website:
http://trac.zentyal.org/wiki/Document/Announcement/3.0

Wat is er nieuw:
Het meest in het oog springend is de integratie van Samba4 en Kerberos SSO.
Hierdoor kunnen zowel Windows als Linux desktops naadloos in het netwerk worden opgenomen.

Verder is er de nieuwe UPS module, een volledig nieuwe versie van de master-slave architectuur en Zentyal Remote: de nieuwe clouddienst.

Zentyal 3.0 is beschikbaar onder de GNU/GPL licentie en je kan de ISO downloaden vanaf http://www.zentyal.org/downloads

Als 2e hoogtepunt wat er aan staat te komen: de jaarlijkse Zentyal Summit: http://events.zentyal.com/zentyal-summit-2012/. Dit jaar wordt deze gehouden op 4 en 5 Oktober in Zaragossa, Spanje. Gedurende 2 dagen wordt er in de diepte gedoken met workshops en presentaties over Zentyal 3.0. Nieuw dit jaar is de Community trac voor en door Community leden. Op vrijdag 5 Oktober worden diverse presentaties en ronde-tafel gesprekken gehouden. Ervaringen van community leden en de toekomst van zowel het Zentyal project als de opbouw en uitbouw van de community komen ruim aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Eindelijk, ik zat al tijden te wachten op een distri die samba 4 integratie had. Meteen testen !

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
In de eerste downloadpiek na de release (48 uur) is de Zentyal 3.0 installer er zo'n 25000 maal gedownload! Nog niet eerder in de geschiedenis van het project is dit aantal gehaald!
* 26779 does a little dance.. :)
Zijn er vanuit GoT al ervaringen met de nieuwste (of de beta 2.3) ?? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
26779 schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:20:
In de eerste downloadpiek na de release (48 uur) is de Zentyal 3.0 installer er zo'n 25000 maal gedownload! Nog niet eerder in de geschiedenis van het project is dit aantal gehaald!
* degroot does a little dance.. :)
Zijn er vanuit GoT al ervaringen met de nieuwste (of de beta 2.3) ?? Ik ben benieuwd.
Ik ben net 3 dagen op vakantie , maar als ik over 3 weken terug ben ga ik er zeker mee spelen , ben erg benieuwd.
Denk zeker dat het een goede vervanger is voor klanten die hun bestaande SBS server moeten migreren , en nog niet in de cloud willen/kunnen(trage dsls etc) , Want vanaf Windows Server 2012 is er geen exchange meer ingebakken.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Buiten dat Zentyal _wel_ een Exchange vervanger heeft: Zarafa en deze ook blijft aanbieden is een volledige Zarafa licentie met outlook connector ook nog eens minimaal 50% goedkoper dan Exchange.

Voor de onbetaalde versie van Zarafa kan je slechts maximaal 3 outlook clients (lees MAPI protocol, want Outlook met IMAP of POP3 kan gewoon onbeperkt!!) gebruiken, en is backup per mailbox ook niet ingebakken. Echter Z-Push is gewoon beschikbaar waardoor je met IOS, WP en Android toestellen gewoon kan verbinden en syncen via Activesync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Zit hier te wachten op upgrade van 2.2 naar 3.0.
Echt veel zal er voor ons niet veranderen, zoveel doet het niet en er zal voor ons best meer uit te halen zijn, maar de ups integratie is wel fijn. Heb dat nu handmatig erin weten te prutsen, maar dat werkt maar halve bak.

Zag wel dat er nog steeds maar 1 manier van backuppen mogelijk is. Momenteel maakt ie dagelijks via ftp een backup naar een pctje in een andere ruimte met Freenas erop... maar als er iets met het pand hier gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Khildin schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:40:
Buiten dat Zentyal _wel_ een Exchange vervanger heeft: Zarafa en deze ook blijft aanbieden is een volledige Zarafa licentie met outlook connector ook nog eens minimaal 50% goedkoper dan Exchange.

Voor de onbetaalde versie van Zarafa kan je slechts maximaal 3 outlook clients (lees MAPI protocol, want Outlook met IMAP of POP3 kan gewoon onbeperkt!!) gebruiken, en is backup per mailbox ook niet ingebakken. Echter Z-Push is gewoon beschikbaar waardoor je met IOS, WP en Android toestellen gewoon kan verbinden en syncen via Activesync.

Voor mensen die een (gratis) Exchange-vervanger zoeken is SOGo overigens ook het overwegen waard (zeker als de Z-Push-implementatie van de grond is). De integratie met Zentyal is wel iets minder natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Wie is er ondertussen met Zentyal 3 aan de slag geweest? Er zijn nogal wat *kuch* kinderziektes. Met name Samba4 (en meer specifiek de sync van OpenLDAP met de LDAP die in Samba4 ingebakken zit) zijn op zijn zachtst gezegd een uitdaging.

Gelukkig komt er steeds meer documentatie zodat misconfiguratie minder problemen zal geven.
Op TRAC zijn diverse documenten gepost die meer uitleg geven over verschillende scenarios met Samba4.

Verder is het youtube kanaal van Donald Jonas een aanrader om te bekijken. Op zeer duidelijke manier legt hij uit hoe de verschillende modules geconfigureerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Dat Samba4 gebeuren schijnt opgelost te zijn.

Ben hier nu aan het kijken of we niet overkunnen naar 3.0... nadeel is dat ik waarschijnlijk die server opnieuw moet installeren en daar ook maar ergens tijd voor moet zien te vinden.
Geluk is dat het bedrijfje zo klein is dat we best een dagje op een van onze routers kunnen draaien met een simpele netwerkshare van onze meest noodzakelijke bestanden.

eea zou dan ook wat netter/overzichtelijker opgezet kunnen worden, had nu zomaar wat wat modules aangevinkt, ook dingen die overbodig zijn en weet wat beter waar alles voor dient.

Misschien ding maar weekendje mee naar huis nemen en daar knutselen :p

26779

Topicstarter
Ik ben behoorlijk bezig geweest met 3.2 RC1 en RC2 beta versies. De interface is behoorlijk verbeterd en ook Samba draait veel stabieler.
Aantal punten om aan te denken:
- als je een andere domeinnaam dan zentyal-domain.lan wil moet je die veranderen voordat je users&groups module installeert.
- als je gebruikers een lokaal account wilt geven, dan voordat je LDAP users aanmaakt, PAM aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Hoe zit het eigenlijk met 3.0 > 3.2, gewoon wat updates installeren en gaan... of komt er meer bij kijken, zoals bij 2.2 > 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Laatste nieuws van de Zentyal devs is dat update van 3.0 > 3.2 een kwestie van sources.list aanpassen, apt-get update en dist-upgrade uitvoeren. :D
zie: http://forum.zentyal.org/...26.msg69587.html#msg69587

code:
1
2
3
sudo sed -i 's|zentyal/3.0|zentyal/3.1|g' /etc/apt/sources.list
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

(dit is de update voor 3.0 naar de laatste 3.1 rc2)

[ Voor 29% gewijzigd door 26779 op 16-09-2013 21:03 ]

• KeRsTmAnNeKe
Weer probleem minder, 3.2 is stable en te downloaden... Nu nog kijken hoe ik eea kan aanpakken.

Gisteren nog wel de videos gezien die hierboven genoemd werden van Donald Jones, toch nog wt handige dingen uit weten te halen.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

misschien snap ik niet goed, maar hoe is dit anders dan https://juju.ubuntu.com/

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

26779

Topicstarter
Ja dat is veel anders dan Zentyal. Juju is een managementlaag voor cloud infra.
Zentyal is een set van packages bovenop Ubuntu Server die van een vanilla Ubuntu server een Small Business server maken.
Er worden via de Zentyal modules, applicaties geinstalleerd en geconfigureerd zoals Zarafa (collaboratie zoals Exchange), Squid, Dansguardian, Samba4, etc
Als deze pakketten zijn op een dusdanige manier gemaakt dat ze gekoppeld zijn via LDAP en Kerberos, zodat je op een veilige manier van alle services gebruik kan maken.

26779

Topicstarter
Vandaag uitgebracht: Zentyal 3.2
release notes: http://www.zentyal.org/20...-business-server-release/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
We gaan het meemaken morgen ...

Leuke van klein bedrijfje, keer oude Dell server opgepikt die voor ons nog goed zat werkt... afgelopen weekend mee naar huis genomen en Zentyal 2.2 door 3.2 vervangen.. (en gelijk frotten om alle hardware en biossen te updaten..)

Morgen weer inprikken en kijken of we erop vooruit gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-04 22:03

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Even een flink oude oma wakker maken....

Ik ben van plan om Zentyal in te zetten als vervanger van onze SBS2008.
Ik loop echter tegen één groot probleem aan die ik niet getackelt krijg.

Standaard is de Zentyal Server de CA. Maar wij hebben (uiteraard) een wildcard SSL certificaat van een echte uitgever. (Comodo).
Nu wil ik dus ons eigen certificaat gebruiken i.p.v. die van Zentyal.
Op internet zijn meerdere topics te vinden hier over, maar geen een topic bied een oplossing die werkt.

Certificaat in /var/lib/zentyal/CA/certs,private,keys en p12 overschrijven helpt niet.
Soms werkt het even, soms crashed het hele systeem.

Certificaat in /etc/ocsmanager overschrijven werkt ook soms, maar soms ook niet.

configuratie van apache2 wijzigen zodat ons certificaat gepakt wordt lijkt voor de webmail wel te werken, totdat de server herstart.

Wie kan mij uitleggen wat ik moet doen om overal ons certificaat te gebruiken ipv die van zentyal. En dan een methode die na een herstart of update ook werkt.

Of kan ik beter een ander pakket gebruiken?
Of los op een ubuntu server bepaalde software zetten?

Versie die ik nu draai: 4.2.1.3. (Development Edition)

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Welke functionaliteit heb je nodig van Zentyal? Ik ben er al weer een lange tijd uit, omdat Zentyal van een SBS server naar een AD/Exchange replacement is veranderd. Daardoor zijn er zeer veel modules niet meer beschikbaar in Zentyal.
Ik ben nu overgeschakeld naar 2 andere distro's (afhankelijk van de situatie):
- Karoshi Linux (www.linuxschools.com) als basis voor educatieve omgevingen.
- NethServer: (www.nethserver.org) SBS server op basis van CentOS. Echter (nog) geen Samba4, maar dat zal dit jaar zeker worden geimplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-04 22:03

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

26779 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:50:
Welke functionaliteit heb je nodig van Zentyal? Ik ben er al weer een lange tijd uit, omdat Zentyal van een SBS server naar een AD/Exchange replacement is veranderd. Daardoor zijn er zeer veel modules niet meer beschikbaar in Zentyal.
Ik ben nu overgeschakeld naar 2 andere distro's (afhankelijk van de situatie):
- Karoshi Linux (www.linuxschools.com) als basis voor educatieve omgevingen.
- NethServer: (www.nethserver.org) SBS server op basis van CentOS. Echter (nog) geen Samba4, maar dat zal dit jaar zeker worden geimplementeerd.
Eigenlijk hebben we alleen een Domain Controller nodig zodat PC's (Windows 7 en 10) opgenomen kunnen worden in het domein en daarbij dus de username, password, en een share op de server ingesteld staan.
En een Exchange achtig iets waar dus e-mail, agenda, contactpersonen en taken in werken.
Dit moet samenwerken met Outlook, Android en webmail.
Vergaderingen organiseren moet vanuit Outlook ook werken.

Het systeem moet verder dus met onze eigen SSL certificaten kunnen werken. En met zeer grote voorkeur ook IPv6 ondersteunen.

[ Voor 5% gewijzigd door HellStorm666 op 27-01-2016 11:08 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-01 11:35
Als je enige doel is om gebruikersaccounts te delen tussen een aantal Windows stations en je hebt de kennis/tijd/mogelijkheden om iets te bouwen kan het volgende recept wellicht iets zijn:

* LDAP server (OpenLDAP/389/Apache DS): Hier maak je je useraccounts e.d. op aan
* Samba server (dit zou moeten integreren met LDAP, maar ik heb voor mezelf nooit de tijd genomen om die integratie uit te zoeken en te bouwen)
* pGINA op de Windows clients: een PAM-like systeem voor Windows om alternatieve authenticatiemethodes in te bouwen. Meer info en docs: http://pgina.org/

En afhankelijk van de gebruikte Exchange vervanger zou je zelfs daar nog de ingebouwde LDAP server kan kunnen gebruiken voor de rest (ik weet dat Zimbra er eentje aan boord heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
@Thulium, dat zijn nu net de features die Zentyal out-of-the-box aanbiedt.
Zentyal is prima voor hen die een AD/Exchange replacement willen. Echter de traditionele userbase van Zentyal had juist een SBS vervanger nodig: een alles-in-een oplossing. Door deze verandering in strategie is Zentyal voor veel vroegere gebruikers niet meer de distro die het meest geschikt is voor hun omgeving.
Wat ik zo van Helstorm66 zijn verhaal opmaak, is Zentyal zoals het nu wordt aangeboden _juist_ een oplossing.
Ik weet niet of ze inmiddels afgestapt zijn van het onzalige plan om non-LTS versies uit te brengen. Anders kom je met de development versie (what's in a name, dat was community versie.... toen er nog een community was) in een update hell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:09
Waarom geen samba 4 met zarafa mail in de ad van samba geïntegreerd, zo heb ik het ook draaien.
en dat werkt perfect.

Dan heb je een exchange look-a-like webinterface, active sync via z-push. Wat je wilt, en makkelijk uit te breiden, en gewoon je eigen certificaten gebruiken.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 524929

Om het topic weer naar boven te halen :). Zentyal 5.1 geïnstalleerd als vervanger voor Windows VM's. Dit draait in een KVM Virtuozzo VM.

Als virtuele router heb ik pfSense ingezet met 3 virtuele netwerken. (Private vSwitch met VLANS) pfSense is de Gateway en DHCP router.
Zentyal (development) fungeert als interne DNS, Active Directory en Certification Authority server.

Ik moet zeggen dat het nog steeds erg snel en efficiënt is. Weinig I/O op de disken en doet wat het moet doen. Voldoende mogelijkheden voor redundantie en applicaties kunnen prima gebruik maken van de active directory authentication. Met weinig RAM en CPU resources is dit veel beter beter dan Windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Hoi @Anoniem: 524929 Goed te zien dat er nog actieve Zentyal gebruikers zijn. Ikzelf ben inmiddels overgestapt naar NethServer
Helaas is het enkele jaren geleden financieel enorm misgelopen met Zentyal waardoor vrijwel het complete devteam van het bedrijf Zentyal weg is gegaan, danwel ontslagen is. Naar mijn mening is dit voor 100% toe te wijten aan het foute beleid (focus op AD/Exchange replacement en beperking van community invloed) dat door openocean capital er is doorgedrukt toen zij in Zentyal hebben geinvesteerd.

Wat ik destijds in Zentyal voor elkaar hoopte te krijgen heb ik inmiddels gevonden bij NethServer: een community driven open source project. En qua features denk ik dat NethServer inmiddels rondjes draait om Zentyal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
@robb_nl Interessant, ik zie dat NethServer eigenlijk dezelfde componenten gebruikt als ik voor mijn servertje heb genomen (alleen heb ik uiteindelijk roundcube niet toegevoegd, omdat de webmailclient van SOGo voor mij ook volstaat (ik gebruik meestal toch de weclients niet), lijkt me op zich wel comfortabel om een community-project daavoor te gebruiken. Als je ervaringen hebt, is het misschien interessant die te delen (bijvoorbeeld in Ervaringen: Groupware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 524929

26779 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:58:
Hoi @Tombastic Goed te zien dat er nog actieve Zentyal gebruikers zijn. Ikzelf ben inmiddels overgestapt naar NethServer
Helaas is het enkele jaren geleden financieel enorm misgelopen met Zentyal waardoor vrijwel het complete devteam van het bedrijf Zentyal weg is gegaan, danwel ontslagen is. Naar mijn mening is dit voor 100% toe te wijten aan het foute beleid (focus op AD/Exchange replacement en beperking van community invloed) dat door openocean capital er is doorgedrukt toen zij in Zentyal hebben geinvesteerd.

Wat ik destijds in Zentyal voor elkaar hoopte te krijgen heb ik inmiddels gevonden bij NethServer: een community driven open source project. En qua features denk ik dat NethServer inmiddels rondjes draait om Zentyal.
Ah, vreemd verhaal. Nethserver ziet er ook wel gaaf uit. Ik ben benieuwd hoe het met Zentyal gaat aflopen dan. Paar maanden terug is 5.1 uitgekomen en die werkt uitstekend. Voor mijn eigen virtuele omgeving is Zentyal voorlopig nog voldoende en lekker eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Ik heb vrij direct dit "gedoe" mee gemaakt. Ik ken de CEO van (het bedrijf) Zentyal persoonlijk en ben destijds meerdere malen in Zaragoza geweest.
Inmiddels is het project Zentyal weer "geland" en zijn er vooral veel features geschrapt. Voor mij was Zentyal 3.2 de laatste versie die ik actief gebruikt heb, dus je kan zeggen dat ik niet meer echt op de hoogte ben van de huidige versie.
De basis van Zentyal is nog steeds prima en de hoofd ontwikkelaar (Jose Antonio Calvo) is kundig genoeg om een degelijk distro in elkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzee
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-02 14:27
Hiervoor hebben we andere oplossingen, zoals V&A en Tweakers Elect. Op het forum doen we niet aan werving.

[ Voor 80% gewijzigd door Hero of Time op 16-07-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is niet anders dan een Linux distributie met een grafische schil erover heen, dus je hoeft niet perse Zentyal kennis te hebben. (pré).

Alleen de combinatie Linux + VMware heb je dus nodig (en desgewenst Windows voor als je deze laat verbinden met deze server)

[ Voor 30% gewijzigd door Hero of Time op 16-07-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 16:52
Ik gebruik dit nog steeds als DC en Fileserver.

Development leek helemaal dood, maar zowaar hebben ze net Zentyal 8 uitgebracht.

Ik laat deze nog even in de oven liggen voordat ik mijn bakjes update, was me eigenlijk net aan het oriënteren op een migratie naar Nethserver omdat ik de hoop een beetje had opgegeven dat hier nog wat ging bewegen.
Pagina: 1