Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb een tijdje thuis verschillende groupware gebruikt (m.n. Horde), maar momenteel ben ik in verband met een herinstallatie en vernieuwde eisen (activesync-exchange-ondersteuning) nieuwe oplossingen aan het onderzoeken. Er zijn echter enorm veel open/free/semi-free/closed oplossingen op de markt. De topics over dergelijke software die op GoT te vinden zijn zijn (blijkens mijn relatief vluchtige zoektocht) allemaal toch wat gedateerd (behalve exchange -gerelateerde zaken). Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer, en groupware goed (of maar enigszins voldoende) testen is toch een hele klus. Een link&ervaringenverzameltopic lijkt me daarom heel nuttig.

Ik zal beginnen met een verzameling links naar bekende en of eventueel minder bekende redelijk complete (of overcomplete) programma's. De lijst is zeker niet volledig zijn, niet-vermelde noemenswaardige software zal ik toevoegen.

Horde
EGroupware
Zarafa
Zimbra
Scalix
OBM
phpGroupWare
Simple Groupware
Citadel
Kolab
SOGo
Kerio Connect
Open-Xchange
Group-Office
Tine 2.0
AtMail Commercial
IGSuite
GROUP-E
Feng Office
Cyn.in
Microsoft Exchange en SharePoint
IBM Lotus Domino
Novell GroupWise
Oracle Beehive
Google Apps
Bynari Collaboration Suite
IceWarp
ownCloud
CommuniGate
OpenText FirstClass
AXIGEN
Bluemind

Mijn ervaring beperkt zich eigenlijk tot Horde, en in mindere mate EGroupware. Exchange gebruik ik ook, maar dat beheer ik niet. Momenteel ben ik (ivm SyncML&ActiveSync-vereisten) Horde 4 en OBM aan het onderzoeken. Kolab zou ook tot de mogelijke kandidaten gerekend kunnen worden als ik me niet vergis.

Wat zijn andere mogelijkheden/hoe zijn de ervaringen met de diverse programma's?

'Groupware is een heel breed begrip, getuige ook wikipedia nl,en,de. Delen van agenda, adressen berichten en bestanden kan natuurlijk ook in een wiki, maar ik denk dat de in dit topic te bespreken software in ieder geval gerichte functies voor agenda, adressen en berichten moet hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 06-01-2017 13:34 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik gebruik al enige jaren Group-Office met tevredenheid. Heb ook diverse andere varianten geprobeerd maar deze kwam toch als beste voor mij naar boven. Alleen gebruik ik 'm (nog) niet voor sync-activiteiten omdat ik nergens iets naartoe te synchroniseren heb :D

Het belangrijkste wat ik toendertijd zocht was een webbased applicatie wat meerdere mailboxen via IMAP aan kon zonder telkens met een andere login te moeten werken. Dat heb ik nu dus in GO (9 IMAP accounts). Daarnaast gebruik ik wel wat andere onderdelen van GO maar lang niet alles. Het ging mij toen en nu vooral om de email webbased uitlezen.

Het wordt actief ontwikkeld en is goed stabiel. Installatie is niet ingewikkeld, upgraden naar een nieuwe versie is 1 minuut werk. Ik draai het icm een eigen postfix/dovecot installatie en het is lekker snel allemaal. Ook externe mailboxen als gmail gaan zonder problemen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Ik heb intussen vrij veel ervaring met Zimbra, wat in het kort een top product is wat alleen af en toe wat log kan zijn. In de betaalde edities is het mogelijk te laten syncen over ActiveSync e.d. met de gratis Open Source editie is het ook mogelijk te synchroniseren, maar dit moet door er een server als Funambol (syncML) tussen te zetten. Voor de rest is het volledige product gebaseerd op een zooi open standaarden die creatief aan elkaar gelapt zijn; en is het dus ook mogelijk informatie via SOAP/LDAP/Imap/WebDav/CalDav/etc van en naar je zimbra server te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04 11:21
k gebruik voor webmail en calender vaak horde op mijn vps. Daarnaast werk ik op het werk met microsoft sharepoint (wat ik btw meer een groupware vind dan exchnage das alleen mail :P). Verders heb ik wel eens wat gespeelt met zimbra,phpgroupware.egroupware en open-xchange maar dat was ook echt alleen spelen en verders niks

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Ik mis er nog eentje ...
Kerio Connect. Profileert zich al concurrent voor Microsoft Exchange, en begint dat, wat mij betreft, nu ook echt te worden. Integratie met Outlook staat op punt (toch op de x32 versie van Outlook) en sinds versie 7.1 ook integratie met BlackBerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
Kerio Connect is een mailserver met ingebouwde webmail. Dat is geen groupware teminste ik kan buiten een wat ongelukkig kopje collaboration niks vinden wat de naam groupeware aan dit product doet vebinden imho.
Wat ik groupeware noem is een mail,calender oplossing met mogelijkheid om naast agendas te delen men ook projecten kan beheren en taken kan beheren en diue laatste twee dingen hebben zowel exchange als kerio connect niet dat ik weet teminste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
lordgandalf schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:08:
Kerio Connect is een mailserver met ingebouwde webmail. Dat is geen groupware teminste ik kan buiten een wat ongelukkig kopje collaboration niks vinden wat de naam groupeware aan dit product doet vebinden imho.
Wat ik groupeware noem is een mail,calender oplossing met mogelijkheid om naast agendas te delen men ook projecten kan beheren en taken kan beheren en diue laatste twee dingen hebben zowel exchange als kerio connect niet dat ik weet teminste
Ben ik niet helemaal mee akkoord ... Mail en Calendar zit er zowiezo in en. Delen van Kalenders en publieke folders is ook mogelijk. Projectbeheer is inderdaad niet mogelijk, maar taken is ook geintegreerd in de Outlook Connector (Tasks in Outlook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
ja okee daar heb je wel gelijk in maar toch het geheel is eerder bedoeld als een mailserver dan een collaboration tool imho. Daarwaar sharepoint en de rest dit wel zijn (exchange daargelaten das puur mail imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Toevallig zit ik net mijn zarafa mail server opnieuw te configureren. Twee jaar geleden zocht ik een goede mail server met alle features van Exchange. Aangezien die er toen niet was eindigde ik met een virtual machine met daarop Exchange. Ik heb niet veel ervaring met windows servers, maar dat was echt niet voor uit te branden. Ik snap ook niet zo goed waarom de installatie zo lang duurde en waarom ook heel active directory en al die andere zooi geinstalleerd moest worden.

Toen stond er op tweakers.net een berichtje over Zarafa ( nieuws: Zarafa maakt Exchange-alternatief opensource ). Dat is volledig open source, behalve de Outlook connector. De eerste drie gebruikers zijn gratis, daarna kost het geld. Ik ben de enige die het gebruikt dus voor mij is het geen probleem.

Zarafa bevalt mij prima. Het draait soepel op mijn virtual machine en integreert goed met bestaande software als Apache en postfix. Alle linux oplossing tegen spam werken er ook mee. Het is echt een pure MDA.

Overzicht van de features:
  • Calender, Contact, Mail, Notes support
  • Outlook support ( eerste drie gratis )
  • Mobile sync ( Winmo, android, iphone, blackberry server )
  • AJAX web client
  • Goede search functie
  • Ubuntu packages
  • Andere protocollen als IMAP, POP, CalDAV
  • Active directory & LDAP support
Mijn webmail, outlook en iphone zijn helemaal in Sync. Alles word opgeslagen in een MySQL database en daar maak ik dagelijks een backup van.

Ik snap niet zo goed dat Ubuntu hier geen betere support voor heeft. Het is veel uitgebreider dan hun standaard mail stack met courier enzo. Er moet alleen nog een hacker komen die er voor zorgt dat outlook native ondersteund word. OpenChange kan dat, maar die hebben de rest dan weer niet. SyncML ondersteunen zou ook een leuke zijn. Als aan de laatste twee eisen voldaan wordt, dan is het imho echt het beste open source alternatief voor exchange wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Met Horde 4 (nog te onaf, geen zin om heel veel tijd aan onderhoud/debugging te besteden en de agenda moet gewoon betrouwbaar zijn) en OBM (community te Frans voor mijn doen) wordt het denk ik niet. Ik ga nu maar Group-E proberen... kent iemand dat al? Of (gratis/zeer goedkope) alternatieven (belangrijke punten: m.n. goede ondersteuning agendafuncties, SyncML&ActiveSync)?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben nog steeds bezig... tot nu toe geen echt goede optie gevonden van een systeem dat per SyncML en per ActiveSync goed kan syncen (maar goed, heb ook nog niet alles (zoals kolab) geprobeerd)

Bastien, Group-Office ziet er op zich veelbelovend uit, maar voor zover ik de site begrijp moet ik voor de mobile-sync functionaliteit betalen... klopt dat?

Misschien gaat de finale versie van Horde 4 dan brengen wat ik zoek...

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 18-09-2010 22:39 ]

• Bastien
  • Niet online
begintmeta schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:38:
Bastien, Group-Office ziet er op zich veelbelovend uit, maar voor zover ik de site begrijp moet ik voor de mobile-sync functionaliteit betalen... klopt dat?
Dat zit inderdaad niet in de GPL versie maar in de pro-versie, had ik een paar weken geleden niet zo opgemerkt. Die kost helaas een paar euro.

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Voor wat ik ermee wil doen is €399 +€199 per jaar helaas teveel... En zo'n €20 tot €70 per maand voor de hosted versie is me eigenlijk ook wat teveel (los van dat ik 't niet hosted wil, de boel moet op mijn eigen servertje draaien). Wellicht kan ik beter een fatsoenlijke SyncML client van Synthesis voor de ActiveSync-devices halen...

Ik hou mijn hoop vooralsnog maar op Horde 4 gevestigd. Als ik de tijd vind ga ik Kolab ook nog maar even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
D'r is op het forum ervan vraag om voor de Sync tools een aparte licentie te maken maar de makers ervan willen dat (helaas) niet. Zou zelf dat bedrag er ook niet voor betalen als hobbyproject (in mijn geval).

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Contact/Agenda/Mail(en andere zaken)-Sync-mogelijkheden lijken dan ook echt van die extra-betaal-features te zijn bij bijna alle aanbieders...

Gratis-producten ondersteunen voor zover ik kon vinden meestal niet beide (SyncML&ActiveSync) mogelijkheden heb ik gemerkt. Op Kolab, Group-E, OBM en het (hopelijk snel) aankomende Horde 4 na ondersteunt volgens mij geen enkel gratis product beide sychronisatiestandaarden. Ik heb helaas nog niet genoeg werk kunnen maken van het echt goed proberen van het een en ander...

Van de Commerciele producten ondersteunt toch een ruimere selectie beide standaarden (eventueel met add-ons van derden): het al genoemde Group-Office, maar ook IceWarp, Exchange, Groupwise en vermoedelijk nog wel een hele reeks andere producten. Geen enkele heeft echter voor mij als hobby/privegebruiker acceptabele licentiekosten.

Dus maar wachten op Horde 4... Met 3 heb ik ook al wel ervaring. Of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik ben zelf ook maar eens gaan hobbyen met groupware suites. Ik heb gekozen voor eGroupWare en ik ben er redelijk tevreden over. Voor Zarafa kwam ik echter iets leuks tegen dat ik jullie niet wilde onthouden: z-push. En misschien krijg ik het zelfs nog voor elkaar om het in het in eGroupWare in te pluggen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
DutchNutcase schreef op zondag 26 september 2010 @ 09:51:
Ik ben zelf ook maar eens gaan hobbyen met groupware suites. Ik heb gekozen voor eGroupWare en ik ben er redelijk tevreden over. Voor Zarafa kwam ik echter iets leuks tegen dat ik jullie niet wilde onthouden: z-push. En misschien krijg ik het zelfs nog voor elkaar om het in het in eGroupWare in te pluggen.
z-push is inderdaad wel een heel interessant project, Horde 4 en Group-E gebruiken het ook (eventueel als basis voor hun eigen activesync-implementatie). OBM heeft afaik haar eigen project gemaakt: o-push en Tine20 gebruikt een op Zend-gebaseerde activesync. Misschien zijn dat en o-push ook het bekijken waard bij het maken van een activesync-egroupware.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 26-09-2010 15:30 . Reden: had me mbt tine vergist geloof ik... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Inmiddels is Horde 4 beschibaar geworden, ik had een tijd terug een aantal alphaversies getest, maar die waren nog niet bruikbaar. Zijn er al mensen die de nieuwe versie hebben uitgetest?

Ik zal binnenkort deze finale versie testen. Voor mijn doeleinden lijkt OBM ook nog steeds heel aardig maar dat is me uiteindelijk te slecht gedocumenteerd. (daarnaast zou b.v. Group Office als betaald alternatief mogelijk zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben middels de search bij dit topic uitgekomen in functie van Android en je persoonlijke gegevens uit de cloud

Zijn er gebruikers van Zimbra, Zarafa of Horde (4) die met een smartphone syncen, en meerbepaald met Android?

Interessant topic is dit verder!

Op basis van eigen opzoekwerk en de ervaringen in dit topic lijken Horde 4, Zimbra en Zarafa (in die volgorde) me het meest geschikt voor mijn doeleinden om uit te proberen.

Wanneer ik enige hands on ervaring heb zal ik deze met jullie hier delen. In tussentijd zou het leuk zijn nog wat gebruikerservaringen te lezen van de software van in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Als je je Android device echt wil syncen valt Zimbra (gratis) voor zover ik weet af, omdat dat dan niet gaat (geen SyncML of ActiveSync).

Ik heb ook een Android-device en syncen met Zarafa lukte wel, maar ik had dat verder niet echt uitgeprobeerd, omdat het benodigde syncen van een SyncML-device niet zou lukken. Daarom ging ik mij richten op producten die SyncML en ActiveSync ondersteunen. Horde4 beviel me uiteindelijk toch niet helemaal (inconsistente interface (dat had ik van horde4 niet verwacht), vrij complexe en onoverzichtelijke setup) Ik richt mijn pijlen nu op OBM. Maar daarvan is de recentste versie ook weer uitgesteld en de community is vrij franstalig, wat voor mij een nadeel is. Group-Office is volgens mij ook een prima product, maar niet gratis. As het goed is zullen dit jaar nog wel wat andere goede kandidaten opduiken, en anders wordt het group-office.

Als je een programma (zoals Funambol of de client van Synthesis) zou willen draaien om SyncML aan je android toe te voegen (of je device dat native kan) krijg je eventueel wat meer keuzemogelijkheden. Ik heb bijvoorbeeld SOGo uitgeprobeerd, werkt op zich ook uitstekend (maar is vrij eenvoudig, kan wat het doet wel goed), erg snel en IMHO prettige simpele interface&simpele setup. Alleen wat SyncML-issues... maar wel adequate suppot&community IMHO.

Zijn er mensen die inmiddels positivere ervaringen hebben met Horde 4, of andere interessante ervaringen met (recente) groupwares?

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 04-05-2011 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

begintmeta schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 10:53:

[...]

Zijn er mensen die inmiddels positivere ervaringen hebben met Horde 4, of andere interessante ervaringen met (recente) groupwares?
Ik heb zelfs al ongeveer een jaar egroupware draaien op mijn thuisserver voor webmail, agenda en contacten. Syncen met mijn mobiel doe ik via SyncML (ingebouwd in egroupware) met de Funambol client voor WinMo 6.1. Ik ben erg tevreden, maar ik ga binnenkort proberen SyncML eruit te kieperen en te vervangen voor Z-Push met CalDAV.

Als backend voor mijn egroupware heb ik een openldap server ingericht, die user en group data beheert. En ook de contactpersonen sla ik op in LDAP. Alleen de configuratie instellingen voor egroupware worden nog opgeslagen in MySQL. LDAP (user/group config) wordt dan ook verder helemaal beheerd vanuit egroupware, terwijl de LDAP-backend ook de windows, linux en apache logins doet (ik had een weekje over). Ik ben heel tevreden over deze set-up en dit blijft nog wel even zo.

Dit alles draait op Ubuntu Linux 10.04 LTS, met de egroupware binaries uit de egroupware repo.

Mocht er iemand geinteresseerd zijn kan ik uiteraard meer vertellen over mijn set-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
N.a.v. deze discussie lijkt mij hier wat recentere info over Zarafa Collaboration Suite (ZCP) op zijn plek om te melden die interessant zijn voor de community.
  • Opgenomen in de partner repo van Ubuntu voor 10.04.
  • Volledige Unicode support met 7.0, eindelijk! (nu nog RC-fase)
  • Nieuw component: Zarafa Archiver
  • Veel hogere IMAP performance t.o.v. de eerste 6.40.x releases.
  • Python bindings - Relatief makkelijk op MAPI niveau scriptjes maken dat dingen automatiseert.
Linux-ervaring is wel een (zachte) vereiste voor het opzetten van Zarafa; het integreert gewoon in je huidige setup en vindt ook helemaal geen dingen opnieuw uit die er al zijn. Bijvoorbeeld een MTA zit er niet in; je moet zelf aan de slag met Postfix, Exim, Sendmail of whatever.
Het is dus wel een Exchange vervanger, maar je moet even helemaal je Exchange-kennis vergeten als je gaat beginnen met Zarafa.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben toch weer sinds ongeveer twee weken terug bij Horde, nu in versie 4.0 (met postfix, dovecot en postgresql) Het doet wat het moet doen, niet het mooiste of snelste pakket, maar een goede mix van veel mogelijke functies met die twee zaken (met name dus voor mij ook mogelijkheid te synchroniseren met SyncML en ActiveSync). Mijn eerdere bezwaren heb ik maar wat onderdrukt...

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 19-10-2011 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik was toch een tijdje terug maar overgestapt op SOGo, met LDAP, Postgresql en Apache op Linux.

Horde 4 was uiteindelijk iets te log (en leek soms een lappendeken), en na het weer opduiken van een bugje dat ik een tijd geleden al had gemeld (en samen met een van de coredevs gefixed) was ik toch mijn vertrouwen wat kwijtgeraakt. Een belangrijke bijkomende factor was dat het PalmOS-apparaat is uitgefaseerd en vervangen door een Android toestel. Er is een redelijke CalDAV-sync app voor Android beschikbaar, dus een groupwaresysteem met goede ondersteuning daarvoor leek dan een voordehandliggende keuze. SOGo had ik al eerder uitgeprobeerd en toen leek het me wel aardig te werken. Er lijkt ook een redelijk duidelijk (en beperkt) pad te worden uitgezet en gevolgd door de developers.

De eerste indruk is goed (mn veel sneller en uniformer dan horde), alles lijkt naar behoren te werken, configuratie is niet lastig en OK gedocumenteerd. (Mijn LDAP was echter wat roestig, het meeste tijd kostte het wennen aan de dynamische configuratie daarvan etc). Later zal ik een wat uitgebreider verslag proberen te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 23-02-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
begintmeta schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 10:53:
Als je je Android device echt wil syncen valt Zimbra (gratis) voor zover ik weet af, omdat dat dan niet gaat (geen SyncML of ActiveSync).

...

Als je een programma (zoals Funambol of de client van Synthesis) zou willen draaien om SyncML aan je android toe te voegen (of je device dat native kan) krijg je eventueel wat meer keuzemogelijkheden. Ik heb bijvoorbeeld SOGo uitgeprobeerd, werkt op zich ook uitstekend (maar is vrij eenvoudig, kan wat het doet wel goed), erg snel en IMHO prettige simpele interface&simpele setup. Alleen wat SyncML-issues... maar wel adequate suppot&community IMHO.
Dit is m.i. een gedateerde werkwijze. Maak gebruik van CalDav en alle problemen zijn voorbij. Wordt door Android, Apple en Zimbra ondersteunt (Android via (graties) app) en werkt goed.

iRacing Profiel

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

MrBarBarian schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:50:
[...]

Dit is m.i. een gedateerde werkwijze. Maak gebruik van CalDav en alle problemen zijn voorbij. Wordt door Android, Apple en Zimbra ondersteunt (Android via (graties) app) en werkt goed.
Ik doe dit zelf via php-push. Dat is een fork van Z-Push, met LDAP voor contacten, en een aantal extra back-ends voor mail en calender. Ik wil er zelf nog een groupDAV back-end voor schrijven voor contacten (voor gebruik met eGroupware), maar ik heb nog niet echt tijd gehad.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
MrBarBarian schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:50:
[...]

Voor PalmOS bestond geen CalDAV client. Maar dat was inderdaad ook wel een gedateerd apparaat (wel met fijne agendafuncties)

Ik ben bepaald geen expert, maar op zich is volgens mij weinig mis met SyncML, maar omdat tegenwoordig min of meer continue (netwerk)verbindingen tussen devices(/servers) bestaan is CalDAV een goed/beter alternatief. Met het client-servermodel van CalDAV is het ook makkelijker de kalender de distribueren naar meerdere clients/een client meerdere kalenders op te laten halen en ik vermoed ook om ACLs te hanteren dan bij het min of meer peer to peer model van SyncML. SyncML met meerdere clients kan ook heel lastig worden (ik denk net als ActiveSync?), maar conflictoplosing bij CalDAV kan ook problemen geven. Het dataverbruik lijkt ook mee te vallen, moet ik eigenlijk eens meten.

Maar goed, zoals ik in mijn vorige post schreef: inmiddels is de Palm weg en gaat de boel via CalDAV. Jammer trouwens dat Androidtoestellen standaard vaak alleen ActiveSync (en GoogleSync) ondersteunen.

Ik hoop dat SOGo&de Android clients binnenkort ook de xmpp-push-extensie van CalDAV gaat ondersteunen.

ActiveSync bij opensource projecten is inderdaad vaak gebaseerd op Z-Push (het genoemde PHP-push, Horde4's activesync), maar er is bijvoorbeels ook o-push van obm op een andere basis en vast ook nog wel meer. Maar goed, dat is allemaal niet aan mij besteed qua programmeerinzicht en -vaardigheid.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 23-02-2012 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:09
Wij gebruiken op kantoor al jaren zarafa en bevalt erg goed.
er zitten nu zo'n 80 gebruikers op met een database van 95GB, op een server die gekocht was voor max 20 gebruikers en dit draait nog prima.

Ik ben ook erg te vreden met de backup mogelijkheden die zarafa bied.
We gebruiken ook z-push voor de mobieltjes, en tot nu toe, Win mobile 5.x 6.x 7.0 , iphone en diverse android telefoons werken zonder probleem. alleen symbian op sony erikson was bagger, maar dat zat hem in een bug in de sony.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Heeft iemand de nieuwe uitvoering van Kolab al getest, als ik de aankondiging lees is mijn indruk dat men toegaat men naar een laagdrempeligere bruikbaarheid. Met de integratie van Z-Push kunnen recente mobiele devices ook weer makkelijker aansluiting vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 09-05-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457516

Thc_Nbl schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:56:
Wij gebruiken op kantoor al jaren zarafa en bevalt erg goed.
*snip*
Hier kan ik me heel erg bij aansluiten. Wij draaien verspreid over 2 locaties 2 servers, die in eerste instantie voor 10-15 gebruikers bedoeld waren alleen voor de mail. Inmiddels doen ze ook dienst als backup voor elkaar, en draaien we er 20 gebruikers per op met fallback als de ander uitvalt, en als file server. Bevalt tot dus ver erg goed, en de planning is om deze zomer uit te gaan breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Voor de ActiveSync-gebruikers: voor SOGo (CardDAV/CalDAV) is inmiddels ook een plugin gebaseerd op Z-Push uitgebracht: sogosync. Als over een tijdje SOGo 2.0 ook stabiel is kan je dus MAPI en Activesync (en natuurlijk CardDAV/CalDAV & eventueel SyncML)gaan doen met SOGo.

Mijn ervaringen met SOGo IMAP/SMTP en CalDAV/CardDAV en verschillende clients zijn trouwens uitstekend. Het bevalt me beter dan Horde, al zijn er wel wat zaken die beter zouden kunnen. Over een tijdje zal ik wellicht de activesync-module eens gaan testen

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 31-05-2012 09:34 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik gebruik al een tijdje SOGo, ben er behoorlijk tevreden over.

Vandaag is versie 2.0 uitgebracht, ik heb net geupdated, het ziet er wel aardig uit.

New Features
Native compatibility for Microsoft Outlook 2003, 2007 and 2010

Enhancements
updated translations
calendars list and mini-calendar are now always visible
tasks list has moved to a table in a tabs view along the events list
rows in tree view are now 4 pixels taller
node selection in trees now highlights entire row
new inline date picker
improved IE8/9 support
added support for standard/daylight timezone definition with end date
no longer possible to send a message multilpe times
mail editor title now reflects the current message subject
default language is selected on login page
mail notifications now include the calendar name

Bug Fixes
fixed translation of invitation replies
fixed vacation message encoding
fixed display of events of no duration
fixed error when copying/moving large set of contacts
fixed drag'n'drop of all-day events

De grote verandering, native Outlook compatibiliteit, heb ik nog niet getest aangezien ik geen Outlook-clients heb gekoppeld aan mijn server. Voor zover is dit de enige vrij beschikbare Outlook-compatibele groupware op dit moment, wellicht interessant om eens te proberen als je op zoek bent naar een Outlook-alternatief (aan een ActiveSync component wordt gewerkt vziw(zie hierboven)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Inmiddels is SOGo bij versie 2.04 beland. Het bevalt mij nog steeds prima.

Verder is ownCloud, dat nog niet in mijn picture was toen ik het topic begon, geloof ik vrij populair aan het worden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik ben nu trouwens overgegaan op de SVN versie van eGroupware. Daarin hebben ze ook ActiveSync mogelijkheden toegevoegd en dat werkt erg goed. Het pakket zelf is misschien wat aan de zware kant, maar ik ben een uitermate tevreden (thuis-) gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben momenteel Kolab 3.1 op een VPS aan het uitproberen, het opzetten (onder CentOS) was echt een fluitje van een cent, dat was met SOGo (het LDAP-stukje dan) wel anders. Kolab lijkt buitengewoon bruikbaar, dus ik denk aan overstappen.

Ik moet zeggen dat SOGo de afgelopen jaren prima voor mij heeft gewerkt, dus eigenlijk hoef ik niet over te switchen... maar ik zoek toch een iets 'gepolijstere'oplossing. En het huidige USP van SOGo, native MAPI, heb ik niet nodig, aangezien ik Outlook toch niet gebruik. Wel lijkt kolab duidelijk zwaarder te zijn dan SOGo, ik denk niet dat mijn huidige servertje Kolab goed kan trekken. En in mijn goedkope VPS draai ik het dan toch weer liever niet.

Heeft iemand als wat langduriger met de recente Kolab-versies gewerkt? Zou het zinvol zijn over te stappen?

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 29-01-2014 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:29:
Ik ben momenteel Kolab 3.1 op een VPS aan het uitproberen, het opzetten (onder CentOS) was echt een fluitje van een cent, dat was met SOGo (het LDAP-stukje dan) wel anders. Kolab lijkt buitengewoon bruikbaar. Ik moet zeggen dat SOGo de afgelopen jaren prima voor mij heeft gewerkt, dus eigenlijk hoef ik niet over te stappen... maar ik zoek toch een iets 'gepolijstere'oplossing. En het USP van SOGo, native MAPI, heb k niet nodig, aangezien ik Outlook toch niet gebruik. Wel lijkt kolab duidelijk zwaarder te zijn dan SOGo, ik denk niet dat mijn huidige servertje Kolab goed kan trekken. En in mijn goedkope VPS draai ik het dan toch weer liever niet.

Heeft iemand als wat langduriger met de recente Kolab-versies gewerkt?
Zimbra is een prima 'gepolijste' optie :) Draait als een trein en erg flexibel!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Een paar jaar terug had ik inderdaad ook al naar Zimbra gekeken, waarom ik het toen niet zo aantrekkelijk vond weet ik al niet meer. Misschien ook weer eens naar kijken. Al zie ik zo op het eerste gezicht niet direct een voordeel boven Kolab. SOGo heeft voor mij natuurlijk het grote voordeel dat ik het inmiddels een paar jaar gebruik/ik alleen wat moet updaten om het te blijven gebruiken (het draait ook als een trein). En SOGo (met daarnaast file storage via WebDAV) biedt nuchter bekeken eigenlijk ook alles wat ik nodig heb.

Wat bedoel je met flexibel? Wat zou volgens jou het voordeel van Zimbra zijn vergeleken met Kolab of SOGo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:44:
Een paar jaar terug had ik inderdaad ook al naar Zimbra gekeken, waarom ik het toen niet zo aantrekkelijk vond weet ik al niet meer. Misschien ook weer eens naar kijken. Al zie ik zo op het eerste gezicht niet direct een voordeel boven Kolab. SOGo heeft voor mij natuurlijk het grote voordeel dat ik het inmiddels een paar jaar gebruik/ik alleen wat moet updaten om het te blijven gebruiken (het draait ook als een trein). En SOGo (met daarnaast file storage via WebDAV) biedt nuchter bekeken eigenlijk ook alles wat ik nodig heb.

Wat bedoel je met flexibel? Wat zou volgens jou het voordeel van Zimbra zijn vergeleken met Kolab of SOGo?
Ben je nog verdergegaan met Kolab? Ik overweeg het te gaan installeren op een VPS ter vervanging van Gmail, Google calendar en mogelijk XMPP voor ChatSecure, en daarnaast de LDAP-accounts gebruiken voor Seafile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik had op een vps een kleine testsetup gemaakt (met CentOS), opzetten was geen probleem, de roundcube webinterface werkte ook OK evenals de koppeling met contact, activesync heb ik niet getest… ben aan serieus kijken nog niet toegekomen. Maar opzetten is niet lastig, dus probeer het maar gewoon zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Daar was ik al aan begonnen (op Debian dan), maar zoals jij eerder ben ik benieuwd of iemand anders er langduriger mee gewerkt heeft :+.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

we draaien hier op sogo (5000 clients)

//edit; http://www.sogo.nu/

[ Voor 28% gewijzigd door himlims_ op 27-02-2014 10:20 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ultra, ik heb alleen langdurige ervaring met SOGo en langer geleden Horde.

SOGo bevalt mij (met aanzienlijk veel minder clients dan himlims_) ook prima, binnenkort zal ik de ActiveSync-implementatie die sinds 2.2 standaard beschikbaar is ook maar eens uitproberen. Alleen de webinterface zou van mij wel eens een opfrisbeurt mogen krijgen (m.n. voor mobiele bowsers/kleine schermen/touchscreens). Voor bestandsopslag voldoet WebDAV in mijn geval, maar iets als Seafile is natuurlijk ook prima

Welke hardware&software(db, mail, httpd) gebruiken jullie in combinatie met SOGo himlims_?

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 28-02-2014 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

2 sql server, 4 sogo servers, nginx, debian omgeving

we staan ook op; https://wiki.ubuntu.com/Education/UbuntuSchools

ps; op mobiele devices is sogo vaak een ramp (de web interface) advies om native mail/agenda client te gebruiken icm sogo credentials

[ Voor 36% gewijzigd door himlims_ op 28-02-2014 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
himlims_ schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 09:56:
...
ps; op mobiele devices is sogo vaak een ramp (de web interface) advies om native mail/agenda client te gebruiken icm sogo credentials
Daarom mag de webinterface ook wat moderner. Native clients gebruiken doen we uiteraard, maar niet alle devices hebben bijvoorbeeld CalDAV (iig niet met willekeurige servers) (ActiveSync kan dan nu uitkomst bieden) , en soms kan het handig zijn om op een niet-eigen device gebruik te maken van SOGo, om dan accounts in de native clients te moeten instellen lijkt wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

CalDAV url
WebDAV ICS URL
WebDAV XML URL

hebben geen device waarop het niet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
himlims_ schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 10:50:
...
hebben geen device waarop het niet werkt
Vziw Windows Phone bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Kolab 3.2 op Debian Wheezy is nog niet productierijp:
Na installatie, maar voor de setup, moet je eerst een patch uitvoeren om de Roundcube-database goed aan te maken

Na een succesvolle setup begon ik met het importeren van wat contacts via de Roundcube-webinterface, maar die verdwijnen spontaan (ook bij handmatig aanmaken). Oplossing is de cache uitzetten, maar die moet juist aan staan. Vervolgens blijkt dat het BDAY-veld in een vCard als Unix timestamp wordt gezien als je alleen cijfers gebruikt, ipv als YYYYmmdd zoals in de RFC staat.

Een vervelende bug is dat apache regelmatig crasht.

Activesync-support wil ik overigens hebben om in Android 4.4 zonder Google-account wel groepen te kunnen gebruiken. Dat kan niet met uitsluitend cardDAV. Anders zou zelfs OwnCloud+mailserver voor mij voldoen als 'groupware' ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik blijf voorlopig maar bij SOGo, ik heb Kolab een beetje vergeleken de afgelopen tijd, de installatie op CentOS was met wat handwerk geen probleem (freebusy werkt niet out of the box), maar mij viel al snel op dat een hoop toch wel echt basale en eventueel fatale fouten in Kolab zitten (RFCs incorrect/niet geimplementeerd, slordigheden...) De kwaliteit van SOGo lijkt toch wat hoger te zijn, en qua features doen ze het uiteraard ook niet slecht, als zou een uitgebreide&goed werkende ActiveSync implementatie wel heel welkom zijn.

ActiveSync heeft als nadeel dat alleen-lezen folders lastige materie zijn, maar het heeft ook wel wat voordelen (freebusy en nog wat dingen allemaal via een push protocol)). IMAP IDLE is uiteraard prima, maar CalDAV heeft geen eigen manier om te pushen voor zover ik weet (wel een XMPP addon van Apple meen ik), en ook freebusy etc gaat iets soepeler met ActiveSync (tenminste, als de client dat allemaal ook goed geimplementeerd heeft)

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 25-03-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibico
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-08-2024
Dit is een interessant topic.

Ik ben zelf al een paar weken op zoek naar een (gratis) vervanging voor Kerio Connect. Nu ben ik een tijdje met Citadel bezig geweest om deze op een Raspberry PI te installeren, maar dat werkt voor mij niet naar behoren.

Op mijn zoektocht naar alternatieven, kwam ik ook SOGo tegen. Als ik de ervaringen hier lees, denk ik dat ik daar maar eens serieus mee aan de slag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik moet zeggen dat Kolab er steeds aantrekkelijker begint uit te zien (zeker met Seafile-integratie), alleen de documenttie is wat onder de maat en men zou wat beter kunnen reageren op de issuetracker.

Toch maar weer eens een test draaien om te zien of het zou lonen de huidige SOGo-setup te vervangen, Kolab+Seafile oogt wat completer. (de feature-kwantiteit is groter, maar in het verleden was ik wat teleurgesteld bij de kwaliteitsvergelijking)

Zijn er ook OBM-, Tine20-, Horde- of EGroupware-gebruikers? Die ogen op zich als een behoorlijk aantrekkelijk volledig gratis en open pakketten (tenminste, volgens mij is EGroupware dat tegenwoordig ook)

[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 19-03-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-04 12:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb ooit Horde gedraaid maar ben daar mee gestopt omdat er toen weinig vooruitgang in zat. Het voelde allemaal net wat te veel jaren 90. Ik zie dat ze inmiddels wat vooruitgang hebben geboekt maar 't voelt nog steeds niet erg flitsend. Hun demo is ook erg langzaam. Dat hoeft niks te zeggen maar het belooft niet veel goeds.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Horde is inderdaad wat achteropgeraakt geloof ik

Ik heb wel hoge verwachtingen van de ontwikkelsnelheid van Kolab de komende tijd (ook omdat bijvoorbeeld München er vziw op overgaat). Ik ben net een testsysteem aan het opzetten, de installatie is in ieder geval wel vergaand geautomatiseerd, en ook het gebruiksbeheer is redelijk makkelijk (in een default setup) vergeleken met SOGo, waarmee ik de meeste ervaring heb. De documentatie van SOGo is dan wel weer duidelijk beter.OBM lijkt wat meer op franstalig gebied gericht, maar ziet er ook interessant uit (in de categorie free&opensource). Ik ben eigenlijk ook benieuwd of het qua serverload/schaalbaarheid nog uitmaakt, al is dat voor mij persoonlijk niet zo snel relevant.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 22-03-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik heb even naar Kolab gekeken, en ik zou het in de categorie "commercial open-source" willen stoppen met alle nadelen van dien.

Ik zal hierbij al vast de voorspelling uitspreken dat wanneer dit ook maar enigszins populair wordt, dat er of proprietary plugins bijkomen, of dat indien dit nu al het geval is proprietary plugins op allerlei manieren zullen worden geweerd in de "open" versie.

De instructies voor het bouwen van source van Kolab zijn nu al onvolledig en er lijkt geen enkele interesse om dit wel verder te professionaliseren (natuurlijk zijn de build instructies bij het bedrijf wel bekend, maar ze kiezen er voor om dit niet te delen).

Voor nu is dit wat mij betreft in ieder geval genoeg om Kolab naast mij neer te leggen; ik gebruik liever iets dat zonder winstoogmerk is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
SOGo v3 heeft eindelijk een geupdate webinterface. Helaas ontbreekt nog steeds een memo-functie (en ook integratie een messenger en bestandsopslag/beheer zou IMHO een mooie aanvulling zijn). Ik moet zeggen dat ik de nieuwe interface wel redelijk geslaagd vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:32:
[...]
Hoe bevalt horde? Voor mij is het alweer lang geleden dat ik het heb gebruikt, en er is veel werk verricht... Maar misschien eerder iets voor Ervaringen: Groupware
Ik heb lange tijd Kerio hosted editie gebruikt. Maar doordat ik meer gebruikers op mijn domein wilde moest ik daar veel meer voor betalen.
Ik ben opzoek gegaan naar alternatieven met activesync ondersteuning.
- Kolab
- Sogo
- Horde

- Kolab is wel een mooi pakket. Maar te complex voor mij. Ook dat er veel services draaide die ik niet wilde hebben.
- Sogo: even geprobeerd maar daar liep ik ook tegen dingen aan. Zaten (2 jaar geleden) fouten in waar ik tegen aan liep.

Horde bevalt mij prima. Ik gebruik de pear.horde.org horde groupware webmail edition 5.2.11.
Icm FreeIPA, Dovecot, Postfix.
Gebruik het met me vrouw. We hebben eigen maar ook een gezammelijke mailbox, contacten en agenda.
Door activesync kan je veel apparaten te gelijk syncen.
Ik sync nu mijn telefoon, pc en tablet (windows mail) via AES.
Horde heeft wel een updated looks.
Ook is er geen mogelijkheid om SSO (kerberos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Kolab lijkt steeds complexer te willen worden, met 'office-integratie' ik kwam zelf bij wat uitproberen teveel foutjes tegen, dus wat mij betreft focussen ze eerst op fixen van wat al bestaat. Daarnaast richt men zich wel erg veel op de commerciele tak, al is daar nu wel beleidsmatig verandering in zicht door de takken 'samen te voegen (1,2).

In mijn ogen zijn Horde, Kolab, SOGo en OBM de interessantere van de projecten met een wat sterkere open-source&gratis-beleidslijn.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 02-02-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Zijn er mensen die SSO oplossing gebruiken icm Horde of andere?
Ik wil eigenlijk Keberos, x509 (via smartcard) en login ondersteunen.

Probleem zit hem vooral in dat de mail backend geen genoegen neemt met een username.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

vDorst schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:56:
- Sogo: even geprobeerd maar daar liep ik ook tegen dingen aan. Zaten (2 jaar geleden) fouten in waar ik tegen aan liep.
4 servers, 5000 users; welke problemen ervaar je dan? er is in 2jr veeeeeeeeeeel verbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
@himlims_ er zaten toen activesync bugs in icm met BB10os en ook was er nog geen ipv6 support.
Geen het zelf niet gecompileerd.
Ben nu te vrede over Horde. Alleen wil ik graag SSO (kerberos) toepassen.
Maar daar heeft Horde geen standaard oplossing voor.
Heb wel het idee dat mensen dat gebruiken in deze combinatie.
Mogelijk dat het gelijkt werkt als je mod_auth_gssapi/mod_auth_kerb gebruikt en s42uproxy goed instelt.
Jammer dat ze daar dan nog geen howto/documentatie voor hebben.
Deze vraag is namelijk al een paar keer gesteld.

Ik heb gezien dat Sogo wel kerberos ondersteund.
Ook heb ik het idee dat sogo een stuk lichter moet zijn. Je hebt namelijk geen PHP nodig.
Alleen een webserver die SSL, statische bestanden, proxy, authenticatie afhandel.

Voor mij is het een thuis hobby project.
Ik wil ook smartcard tokens gaan gebruiken. Ipv login.
Heb ook gelezen dat mod_auth_kerb ook genoegen neemt met een x509 login.
Dus het lijkt erop dat met authenticatie module alles kan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door vDorst op 09-05-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Aangezien ik mijn computer-infrastructuur wat wil veranderen/versimpelen (minder hardware, minder verschillende operatingsystems), komt er weer een gelegenheid van groupware te wisselen. Eigenlijk kom ik weer op dezelfde opties als eerder uit: SOGo (draait nu), OBM, Kolab en Horde. SOGo bevalt op zich nog prima, alleen is het jammer dat Inverse geen stabiele packages meer aanbiedt voor niet-betalende klanten. Ook zijn er natuurlijk nog wat andere (grotendeels opensource) opties te overwegen: open-xchange, kopano/zarafa, egroupware, tine 2.0, zimbra...

Ik vermoed dat het toch weer SOGo wordt, aangezien de stabiliteit en *DAV-ondersteuning daarvan eigenlijk prima is gebleken, maar Horde is vDorst kennelijk ook goed bevallen, en dat heb ik alweer een hele tijd geleden voor het laatst bekeken. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar of Horde het „WebDAV Access Control Protocol" (RFC 3744)” goed ondersteund, SabreDAV, wat door Horde wordt gebruikt doet dat wel, dan is het helaas niet noodzakelijk zo dat Horde het ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

begintmeta schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:49:
Ik vermoed dat het toch weer SOGo wordt, aangezien de stabiliteit en *DAV-ondersteuning daarvan eigenlijk prima is gebleken
Ondanks de nightly-status ben ik er ook zeer tevreden over. Na een aantal jaren Zimbra vind ik het een verademing.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik gebruik al tijden SOGo (op linux metPpostfix, Dovecot & Postgresql) als groupware-servertje en het bevalt op zich prima, maar het wordt misschien toch eens tijd voor wat nieuws. De webinterface voor mail&agenda is eigenlijk steeds minder belangrijk geworden en ook activesync is niet meer zo relevant.

Nu overweeg ik:
- FreeBSD met Postgresql en Nextcloud voor online storage en caldav/carddav (nextcloud gebruikt sabredav wat op zich prima zou moeten zijn) en Postfix, Dovecot & Roundcube voor mail

- FreeBSD met Postfix, Cyrus & Postgresql voor IMAP en CardDAV/CalDAV en Roundcube als webinterface, er is geloof ik wel een beetje een gebrek aan recent onderhouden losse web-CalDAV/CardDAV-interfaces, voor bestanden zou ik dan eventueel nog iets kunnen toevoegen als dat nodig is.

Alternatieven: SOGo blijven gebruiken, Kolab, Kopano (eventueel ook op FreeBSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Zijn er hier al mensen overgestapt op SOGo 4?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
8088 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:36:
Zijn er hier al mensen overgestapt op SOGo 4?
Nee, nog niet, ik blijf voorlopig maar bij drie en moet tzt eens kijken of ik bij sogo blijf of iets anders kies.

• mschering
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-01 12:18
Hoi allemaal,

Vergeet ongewenst. Lees Het algemeen beleid #verbodenspam nog eens door. Dit wordt namelijk niet gewaardeerd op deze manier.

[ Voor 77% gewijzigd door Hero of Time op 19-09-2018 11:16 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:16
...misschien wel zo netjes om erbij te noemen dat jij zelf de CEO bent van het bedrijf achter die ontwikkeling, inclusief ongetwijfeld een verdienmodel met betaalde services. Niet dat het daarmee een slecht product is, maar wel zo eerlijk om open te zijn over je achtergrond. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Hero of Time op 19-09-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 15:01
Is er nog "gratis" iets te halen?

Ik wil mijn eigen kleine omgeving (2 a 3 gebruikers) maar zie inmiddels SOGo, Zarafa en Zimbra alleen nog maar als paid versie.
Heeft er nog iemand tips?

Zoek alleen mail / contact / agenda en sync via Android of iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

rdfeij schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:25:
zie inmiddels SOGo, Zarafa en Zimbra alleen nog maar als paid versie.
Dan kijk je volgens mij niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 15:01
8088 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:44:
[...]

Dan kijk je volgens mij niet goed.
Ik ben er inmiddels achter dat SOGo omgebouwd moet worden naar nightly only. Dan is hij nog gratis. Alle anderen (incl. SOGo stable) lijken zich te verstoppen achter een dikke jaarlijkse support fee. Support fee = account en betaald is toegang tot downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dat is best wel lomp; kan dat uberhoubt wel?

volgens mij is dat altijd gpl geweest, heb daar ook aan bijgedragen (sogo project) dat 'mijn' bijdragen nu achter paywal zit klopt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:39
De compiled packages zijn idd alleen met "account" te downloaden.
Source code https://sogo.nu/download.html#/backend is nog vrijelijk toegankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

rdfeij schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:43:
Alle anderen (incl. SOGo stable) lijken zich te verstoppen achter een dikke jaarlijkse support fee.
Ik weet niet wat je met 'alle anderen' bedoelt, maar kant-en-klare packages van zowel Kopano (voorheen Zarafa) als Zimbra zijn zonder fee en zonder account te downloaden en installeren.
Kopano: https://kopano.io/communi...suse-packages-for-kopano/
Zimbra: https://www.zimbra.com/try/zimbra-collaboration-open-source

En dan is er ook nog een SOGo appliance: https://sogo.nu/download.html#/zeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:09
Helemaal gratis Kopano. Nog even en hij zit ook in Debian buster.
zelf heb ik kopano + nextcloud + libreoffice + z-push + webapp en nog wat daaien.
Super fijn, alleen neem de tijd op het op te zetten.

Hier is alles te vinden.
https://download.kopano.io/community/ en best handig, setje voor kopano en cloud en libreoffice inwebapp..

Voor je apt/sources.list.d/kopano-community.list file ;-)
# Z-push repo
# Documantation: https://wiki.z-hub.io/display/ZP/Documentation
# Options to set are : final = stable, pre-final=testing, develop = experimental
#
deb http://repo.z-hub.io/z-push:/final/Debian_9.0 /
##
# Libreoffice online
deb https://download.kopano.i...eofficeonline/Debian_9.0/ /
# Nextcloud repo
deb http://apt.jurisic.org/debian/ stretch main contrib non-free
# OwnCloud Repo
deb http://download.owncloud....es/production/Debian_9.0/ /

[ Voor 73% gewijzigd door Thc_Nbl op 13-01-2019 12:55 ]

ehhh.. noppes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Thc_Nbl schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:32:
Nog even en hij zit ook in Debian buster.
Kopano zit al sinds 2017 in Buster.

Pagina: 1