Hypervisor
Alles draait op ESXi 4.1u1. Ik ben bekend met VMware Workstation en VMware is langer bezig dan de concurrentie. Verder heb ik geen alternatieven serieus overwogen.Hardware
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | IBM ServeRAID-BR10i Via eBay erg goedkoop te krijgen als 'system pulls'. Je mist alleen een PCIe bracket. Geconfigureerd als passthrough. | € 82,32 | € 82,32 |
| 1 | Intel Xeon E3-1220 Boxed | € 165,10 | € 165,10 |
| 6 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB Deze zijn aangesloten op de ServeRAID. | € 59,99 | € 359,94 |
| 1 | Fractal Design Define R3 (Zwart) | € 87,44 | € 87,44 |
| 1 | Fractal Design Silent Series 140mm Fan, 140mm | € 10,59 | € 10,59 |
| 1 | Corsair Builder CX430 V2 Laagste vermogen, enkel-rail voeding. | € 37,27 | € 37,27 |
| 1 | Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB De bootschijf en datastore. Gekozen voor de agressieve garbage collection. | € 114,99 | € 114,99 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G Voorlopig 8GB, tot de 16GB beschikbaar wordt. | € 75,50 | € 75,50 |
| 1 | Club3D HD3450 Voor passthrough, schijnt hier te lukken. | € 28,02 | € 28,02 |
| 1 | Supermicro MBD-X9SCA-F-O | € 192,68 | € 192,68 |
| Totaal | € 1153,85 | ||
Bij ontvangst was de bios op het moederbord de op-één-na-nieuwste, die schakelde de onboard video echter uit wanneer een andere grafische kaart werd geplaatst. De nieuwste die op dat moment pas 8 dagen uit was liet je kiezen welke output gebruikt moet worden. Een server zal die optie dan ook niet vaak nodig hebben. De losse grafische kaart op passthrough werkt alleen nog niet.
Het systeem omvat zes hardeschijven van elk 2TB. Eén van deze wordt door middel van FlexRAID gebruikt voor pariteit. Effectief blijft er (5 × 2TB=) 10TB over, oftewel (10TB/1,0244=) 9,09TiB aan opslagruimte.
Tijdens de installatie was het idle verbruik 59W. Het actuele verbruik moet ik nog nameten.
Virtuele machines
Tot nu toe draai ik het volgende:| OS/Appliance | Functie |
| pfSense | Router, firewall |
| Windows server 2008 met flexraid[/td bgcolor=#fafafa] | NAS |
| Windows XP | Camerabewaking, printerserver |
Er moet nog een download-VM, LAMP, domotica-host bij. Hopelijk krijg ik de grafische kaart nog werkend met VT-d, want dan komt XBMC erbij en een monitor met camerabeelden.
Foto's

Zes van de acht 3,5" HD-trays zijn gevuld met 2TB schijven en worden gekoeld door twee 12cm fans. De SSD werkt als ESXi datastore en is op de onderste 5,25" tray verstopt.

De IBM ServeRAID Br10i met IT firmware. De SAS naar SATA breakout kabels en SATA kabels zijn goed weg te werken. Van de rode SATA-kabels is er nog maar één in gebruik voor de SSD, maar weghalen vond ik nog niet nodig.

Een servermoederbord, dus de geheugenlatjes liggen een kwartslag gedraaid. Dit is de standaard CPU-fan, de CPU-fanheader zit echter erg ver van de CPU en de kabel is net lang genoeg. De exhaust heb ik bovenin in plaats van achterin. Ook de CPU- en moederbordvoeding is erg goed weg te werken in deze kast.

Daar zitten dan al die kabels. Het sluiten van deze kant van de kast is best lastig.

De schijven zijn zichtbaar als losse volumes. Flexraid gebruikt één (of meerdere) schijf voor pariteit. Het is ook mogelijk een virtueel volume als container te maken waarbij je zelf configureert welke volumes, mappen of bestanden zichtbaar zijn (laatste volume).
Voor oplettende lezers: Het verbruik van het pariteitsvolume is inderdaad kleiner dan één van de datavolumes. De pariteit wordt wekelijk geüpdate en loopt nu dus achter.
Motivatie
Voor ik aan een virtualisatieserver dacht wilde ik alleen een NAS hebben omdat mijn desktop vol zal met schijven en de schijven zelf ook bijna vol zaten. Geen ruimte voor nieuwe schijven dus en ik ben geen fan van externe schijven. Geschrokken van 4+ disk NASsen bleek zelfbouw goedkoper. Ik ben voor een wat zwaarder systeem gegaan dan nodig is voor een NAS om meteen de oude server en router te vervangen.Initieel wilde ik met mdadm een RAID5 NAS opzetten. Uiteindelijk ben ik toch voor flexraid gegaan omdat ik juist pariteit wil voor extra zekerheid tegen schijfuitval. Flexraid voegt dat toe zonder striping toe te passen, precies wat ik nodig heb. Het risico om alle data kwijt te raken bij meervoudig schijfuitval wanneer striping gebruikt wordt vond ik onacceptabel. De snelheidswinst die ik nu misloop zou ik toch niet benutten.
Verder moest de server dienst gaan doen als HTPC maar dat valt dus vies tegen.
[ Voor 4% gewijzigd door Nextron op 23-08-2011 23:15 ]
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.