@Lex_th Kijk even onder de tips onderaan de topic start. In een NAS met 3.5" disks vormen de disks het grootste aandeel in idle verbruik. Daarnaast heb je een grotere voeding nodig om de 80W potentieel piekverbruik te kunnen verwerken. Bij 2.5" hard disks of nog beter, zuinige SATA SSD's, is er geen hoge opstartpiek.
Ik ken de genoemde moederborden niet, ik heb geen idee wat daarvan het verbruik is. Een op performance of features gericht bord (overklokken, gaming) is inderdaad meestal niet zuinig. Als je zeker wil zijn van een zuinig bord kies dan een bekend bord+processor (Pentium/i3).

@miicker Kijk eens of de DC stekker goed is aangesloten, die kan tamelijk los zitten en dan is het contact oppervlak niet goed genoeg. Staat de computer in een warme afgesloten ruimte? Een te hoge temperatuur van de adapter kan een reductie van het vermogen opleveren. Dat begint vaak al bij 45 graden bij minder zuinige adapters.
Een veel voorkomend defect bij met name computervoedingen is dat condensatoren niet voldoende vermogen (uitgedrukt in Farad) meer leveren. Het werkt dan nog wel soms, maar niet altijd. Bepaalde typen condensatoren kunnen openklappen als ze helemaal stuk gaan. Ik had dat laatst bij een 19.5V 120W voeding van een TV: ik sloot de 230V stekker aan na lange tijd uitstaan -zonder tv- en ik hoorde binnen een seconde een zachte knal. Bij nameten nam de spanning langzaam af tot nul, de condensatoren zijn dan leeggelopen.

Meet met een multimeter de spanning. Als je een vaste hand hebt kan dat op de ATX connector, wees wel voorzichtig zodat je geen kortsluiting veroorzaakt. Multimeters kosten weinig, altijd handig om die in huis te hebben.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Na het vervangen van de voeding is het probleem tot nu toe niet meer voorgekomen. Heb ook een film kunnen kijken zonder problemen. Lijkt dus echt aan de voeding of aan de adapter te liggen. Ik heb helaas weinig kennis van elektra en heb ook geen multimeter. Ik denk dat ik ga beginnen met het vervangen van de adapter voordat ik de PicoPSU vervang.

Aan de andere kant zit ik er al een tijd over te denken om vrijwel mijn hele systeem te vervangen. Ik wil eigenlijk een systeem met snellere processor (i3 of i5 of Ryzen 3) en een videokaart die ik kan gebruiken voor transcoden. Wellicht dat ik dan sowieso een sterkere voeding nodig heb, dus wellicht dat het vervangen van de adapter en misschien ook wel de voeding niet zo slim is om nu te doen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 22:52
Hallo,

Ik volg nu al even dit topic omdat ik zelf een homeservertje wil gaan bouwen. Aangezien het vermoedelijk nog een half jaar zal duren eer de mainstream alder lake cpu's en nieuwe kontron bordjes uitkomen wil ik toch nu iets gaan bouwen.

Ik twijfel nog welke setup ik ga nemen:

1) Kontron D3644-B + core i3-9100, M.2 SSD 1 TB en ECC geheugen in dan een micro-ATX case en Corsair RM550X (2021) of PicoPSU (al denk ik dat ik voor de ATX voeding ga)

2) Een Asrock Deskmini H470 met i3-10100 (maar dan zonder ECC support)

Van de 10th/11th gen is nog niet zoveel terug te vinden qua idle verbruik, maar in deze test van anandtech zie ik maar 1W verschil tussen de oudere Deskmini 310 en de nieuwere H470 in idle verbruik:
https://www.anandtech.com/show/16335/asrock-deskmini-h470-review-a-nofrills-lga1200-minipc-platform/10

Ik heb de indruk dat dit toch ook goede waardes zijn voor een 10th gen platform?

Ik zal ook een blue iris windows VM en deepstack AI draaien en verwacht dus een continue (maar lage) cpu load te hebben. (de setup draait nu op mijn werkpc - ryzen 5900x en daar zie ik 2% belasting ofzo) => ik neem aan dat ik dus sowieso nooit de hoogste C-states zal kunnen bereiken?

Het zijn uiteraard 2 totaal verschillende systemen, maar ik neig toch richting het de 9th gen/kontron moederbord vanwege de intel C246 chipset met ECC support + in de micro ATX case zijn er nog uitbreidingsmogelijkheden zoals een extra NIC ofzo (hoewel ik daar geen use case voor heb momenteel).

Gewoon dus benieuwd dus wat jullie van die H470 deskmini denken?

Groeten,
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 20:26
triangle123 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:49:
@wuppie007 Mijn Unraid met fujitsu, I3-9100, 2 SSD’s en 2 HDD’s, 1 ventilator, wat usb dingen en een 16 tal docker containers doet minder dan 8 watt. Het kan dus prima met Unraid.
Gebruik je ook Plex en zo ja, is de performance dan goed? Ik heb twee televisie's, dus hij moet maximaal 2 streams uitzenden. Transcoding is zeldzaam.

Ik ga namelijk mijn unRAID systeem toch weer opsplitsen naar een dedicated (game) PC die ik opstart zo nodig, en een zuinigere 24/7 server. Op dit moment krijgt de server energie label G, en is in alles overkill.

Op dit moment heb ik een unRAID systeem draaien met 4x4tb (+2x 4tb parity) en tevens 2 N54L's met beide 4x4tb (eentje Esxi voor HASS en eentje voor Xpenology). Slaat natuurlijk geen hout, dus die ga ik consolideren in een enkele machine met unRAID.

Case die ik vrij heb is een Meshify XL, dus ruimte zal voor alle disk en uitgebreide keus voor moederborden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:56
ndedecke schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:21:

Van de 10th/11th gen is nog niet zoveel terug te vinden qua idle verbruik, maar in deze test van anandtech zie ik maar 1W verschil tussen de oudere Deskmini 310 en de nieuwere H470 in idle verbruik:
https://www.anandtech.com/show/16335/asrock-deskmini-h470-review-a-nofrills-lga1200-minipc-platform/10
Ik denk dat het idle verbruik van de Deskmini een stuk lager kan, ik heb zelf de 110 gehad en die zat op 5W idle na wat bios instellingen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-06 14:39
Hallo,

Ik volg nu al even dit topic omdat ik zelf een homeservertje wil gaan bouwen. Aangezien het vermoedelijk nog een half jaar zal duren eer de mainstream alder lake cpu's en nieuwe kontron bordjes uitkomen wil ik toch nu iets gaan bouwen.

Ik twijfel nog welke setup ik ga nemen:

1) Kontron D3644-B + core i3-9100, M.2 SSD 1 TB en ECC geheugen in dan een micro-ATX case en Corsair RM550X (2021) of PicoPSU (al denk ik dat ik voor de ATX voeding ga)

2) Een Asrock Deskmini H470 met i3-10100 (maar dan zonder ECC support)

Ik heb de indruk dat dit toch ook goede waardes zijn voor een 10th gen platform?

Ik zal ook een blue iris windows VM en deepstack AI draaien en verwacht dus een continue (maar lage) cpu load te hebben. (de setup draait nu op mijn werkpc - ryzen 5900x en daar zie ik 2% belasting ofzo) => ik neem aan dat ik dus sowieso nooit de hoogste C-states zal kunnen bereiken?

Het zijn uiteraard 2 totaal verschillende systemen, maar ik neig toch richting het de 9th gen/kontron moederbord vanwege de intel C246 chipset met ECC support + in de micro ATX case zijn er nog uitbreidingsmogelijkheden zoals een extra NIC ofzo (hoewel ik daar geen use case voor heb momenteel).

Groeten,
Nick
Ik heb nu 2 jaar onderstaande setup draaien met een asrock H370 bord ( plus nog een 3TB NAS HDD).
cpu load is gemiddeld 13%. Met 36 docker containers. Waarop o,a, sonarr, radarr, sabnzbd, unificontroller, mariadb, home-assistant supervised en emby draaien. Met het H370 moederbord kon je energie besparende functies inschakelen die de cpu ondersteund. Geen idee of de server ook daadwerkelijk gebruik van maakt want hij draait 24/7. Denk dat het verbruik ergens tussen de 15 en 20 watt ligt. heb het echter nooit gemeten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 134,89€ 134,89
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 52,-€ 52,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,95€ 5,95
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C16FB2K2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 57,91€ 57,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
Kan iemand bevestigen of het Fujitsu/Kontron D3644-B moederbord ook DIMMS van 32 GB ondersteunt?
Ik lees totaal max 64 GB, maar niet dat er een maximum is per dimm slot.

Concreet zou ik deze Kingston KSM26ED8/32ME module willen gebruiken.

Dit is dual rank geheugen, en komt dus overeen met 2 aparte dimms van 16 GB denk ik dan.

Maar je weet maar nooit...

Met het oog op mogelijke uitbreidingen (disks en extra nic) + het feit dat ik iets wil de komende maand, ga ik toch voor een D3644-B / i3-9100 build gaan in een Thermaltake Core v21 micro ATX case.

De deskmini setup ga ik misschien op een andere locatie voorzien (vakantiewoning waar ik ook blue iris wil met 1 disk) en in ruimte beperkt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn waarschijnlijk metingen met onzuinige standaard BIOS instellingen, afhankelijk van de specifieke standaard instellingen kan een systeem slechter of beter presteren. Voor een goede vergelijking zou je eerst moeten optimaliseren, maar het ziet er niet naar uit dat Anandtech dat heeft gedaan.

Deskmini heeft geen ruimte voor dikke 2.5" disks. Dus je bent voor SATA beperkt tot SSD's of 2.5" disks met beperkte capaciteit op "SSD" dikte.
Ze zijn tamelijk slecht, maar dat ligt waarschijnlijk aan de BIOS instellingen.
Dat hangt af van de verdeling van de last. De processor zal terugvallen (uit zichzelf of aangestuurd door het besturingssysteem) naar een lagere stap als er belasting is (op nano/microseconde niveau).

Het is handig om te weten hoeveel Watts die 2% toevoegt aan je huidige systeem. Meet bijvoorbeeld eens met en zonder de lasten om daar een beeld van te krijgen.
Een I210 of I211 netwerkkaart heeft een beperkt verbruik.
Ik verwacht dat de H470 niet zuiniger is dan de voorganger H310. Dat is dus anders dan de Anandtech tests laten zien. Het zou kunnen dat de H470 iets zuiniger is dan de 400-series mATX systemen die je onder de gepinde posts kunt terugvinden. Dat ligt dan mogelijk aan het weglaten van onderdelen zoals PCIe slots en dergelijke.

De D3644-B is een klasse apart, dat is het zuinigste desktopprocessor systeem dat we kennen. Denk aan 3,4W stabiel in vergelijking met 5W minder stabiel voor de Deskmini. Met een PicoPSU en een zuinige adapter. Niet met een ATX voeding, die verspillen teveel energie bij een idle verbruik van 10W of minder. Bij 40W maakt het niet meer uit.

Als je een systeem continu gaat belasten zul je enige koeling nodig hebben. Daar is een doorsnee kleine behuizing niet zo goed in. Een tower model waarbij de warme lucht bovenaan weg kan en automatisch onderaan koele lucht wordt aangetrokken (dat effect heet convectie) is het beste. Dat is passieve koeling die geen energie kost. Er zijn ook behuizingen die zelf als koellichaam dienen. Ook is het aan te raden om de computer in een koele omgeving met voldoende verse lucht te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:56
Bij c't is er ook een test van de Deskmini H470 en meten ze 8W idle.

https://www.ct.nl/reviews/asrock-deskmini-h470-barebone/

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
ndedecke schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:13:
Kan iemand bevestigen of het Fujitsu/Kontron D3644-B moederbord ook DIMMS van 32 GB ondersteunt?
Ik lees totaal max 64 GB, maar niet dat er een maximum is per dimm slot.
Als ik door dit topic heen zoek, dan lijkt het er op dat het destijds wel in de QVL stond maar er in een latere versie uitgehaald is. En dat het mogelijk niet helemaal compatibel is (dus mogelijk niet stabiel werkt).

Het grote zuinige server topic - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed gevonden.

Ik denk dat er wel meer in de BIOS aan te passen is dan ze beschrijven (alleen de C-states op auto zetten). Als dat alles was hebben ze misschien niet het maximum eruit gehaald.

c't heeft het traditioneel over rst drivers (waar c't jaren terug fouten in hadden ontdekt). Vanuit mijn ervaring denk ik dat andere andere drivers belangrijker zijn voor het verbruik. Met name die van de graphics, en in mindere mate USB drivers. Windows 10 probeert uit de doos het driverbeheer over te nemen, toch kunnen Intel drivers beter presteren qua zuinigheid dan de meer generieke drivers van Microsoft. Dat kan enkele Watts schelen.

Dus er zijn 2 mogelijke redenen waarom die 8W misschien toch lager kan bij volledige optimalisatie.

Het grote verschil met het ongeoptimaliseerd verbruik á 14W toont wel de gevoeligheid aan van ASRock voor instellingen. Dat probleem is niet aanwezig bij de Fujitsu die standaard al is geoptimaliseerd voor verbruik. Dat is een van de redenen waarom ik schreef dat die een stabieler verbruik heeft.

De andere reden is dat er exemplarische verschillen kunnen zijn. Die ervaring had ik bij 2 stuks 100-series chipset ASRock boards (met hetzelfde type processor) in hetzelfde systeem waarvan de een een hoger verbruik had dan de ander.

• bramvanmol
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-05 22:34
Lex_th schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:39:
Hi,

Ik krijg uit wat ik lees toch erg de indruk dat idle power veel afhangt van het moederboard, en heb mijn initiële zoektocht dus nu vooral toegespitst op het moederbord. Wat erg lastig blijft is om daar iets duidelijk over te krijgen ( mede omdat veel systemen die eerder gepost zijn niet meer letterlijk verkrijgbaar zijn).

Excuus om mijn uitdaging hier zo 'vaag' weer te geven; Ik wil vooral voorkomen een compleet verkeerde keuze te maken voor een thuis NAS/ homeserver, qua energie-verbruik. Maar een paar Watt meer of minder doet er ook weer niet toe, dus ik wil het niet moeilijker maken dan nodig.
...
Zoals reeds gezegd is zou ik ook bij de Kontronborden blijven, merk ook op dat geen van je borden ECC geheugen ondersteunt... Dat zou ik wel doen wanneer bij aanschaf van CPU + Mobo + memory als je het als NAS wil gebruiken. Dit zodat je diskarrays niet kapot zijn bij een geheugenfout. De kans is misschien niet zo groot maar als een NAS een essentieel onderdeel van de server is, lijkt me dit toch een basisvoorwaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb nog eens poging gedaan om het verbruik omlaag te krijgen van Debian 11 (Bullseye) op mijn Fujitsu D3643-H met Pentium Gold 5400 processor. Het viel niet mee omdat er enige overredingskracht nodig was om de Kaby Lake dmc 915 driver over te halen om te laden direct bij booten. Om een lang verhaal kort te maken zal ik de stappen beschrijven:

1. Voeg consoleblank=15 in bestand /etc/default/grub, zoals GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet consoleblank=15". Draai update-grub om te activeren. Dit zet de monitor en gpu in low power mode na 15 seconden.
2. Installeer de firmware package met apt install firmware-misc-nonfree dat kbl_dmc_ver1_04.bin bevat.
3. Zorg dat de module geladen wordt door een aanpassing te doen van initramfs in /usr/share/initramfs-tools/hook-functions. Onderaan de manual_add_modules() functie is een regel nodig copy_exec "/lib/firmware/i915/kbl_dmc_ver1_04.bin". Update de initrd image met update-initramfs -u -v.
4. Herstart en draai powertop --auto-tune.

Je kan misschien hetzelfde bereiken door aanpassingen te doen aan /etc/initramfs-tools. Dat is veiliger en beter beheerbaar dan het aanpassen van code. Het wordt dan niet overschreven bij een update van initramfs packages.

Hierna is het verbruik eindelijk weer vergelijkbaar met Debian 10 (Buster).

Met aangesloten netwerk (1x on board I219LM actief voor internet, 1x I211 kaart aangesloten op andere switch) is het verbruik 3,4W met de zeer zuinige FSP 096-AHAN3(*) adapter en een PicoPSU-80. Het is lager dan destijds gemeten met een voorgaande versie van Debian, dat komt door de zuinigere adapter.

Een nadeel van deze install van Debian 11 is minder stabiel verbruik, het springt soms op en neer binnen 1 Watt. Ik heb nog niet gekeken waar dat aan ligt.

De gebruikte image is: firmware-11.0.0-amd64-netinst.iso

Deze image belooft nonfree firmware mee te leveren, maar helaas loste dat het probleem niet op zo uit de doos.

details

Laatste BIOS R1.26.0.

De originele foutmelding (dmesg)
[ 2.417499] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[ 2.421318] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[ 2.421970] i915 0000:00:02.0: firmware: failed to load i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (-2)
[ 2.421974] firmware_class: See https://wiki.debian.org/Firmware for information about missing firmware
[ 2.421977] i915 0000:00:02.0: Direct firmware load for i915/kbl_dmc_ver1_04.bin failed with error -2
[ 2.421980] i915 0000:00:02.0: [drm] Failed to load DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin. Disabling runtime power management.
[ 2.421981] i915 0000:00:02.0: [drm] DMC firmware homepage: https://git.kernel.org/pu...ux-firmware.git/tree/i915

De -2 code is mogelijk een "file not found" code. Het bestand staat wel op de disk maar het zit kennelijk niet in /boot/initrd.img-5.10.0-8-amd64.

Na het toevoegen van de i915 driver aan deze initrd image gaat het laden wel goed:

[ 2.374539] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[ 2.376601] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[ 2.379715] i915 0000:00:02.0: firmware: direct-loading firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin
[ 2.379984] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)
[ 2.711122] [drm] Initialized i915 1.6.0 20200917 for 0000:00:02.0 on minor 0

(*) Bij adapters mag je er niet van uit gaan dat andere modellen in een serie of van hetzelfde merk soortgelijk presteren. Dit specifieke model FSP096-AHAN3 is buitengewoon zuinig, maar andere modellen in dezelfde AHAN3 reeks zijn niet vergelijkbaar bij lage lasten.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 23-09-2021 13:55 ]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:26
Mijn zuinige server draait al een jaartje, maar ik heb nog geen meter.. :+

Uit de OP haalde ik de pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E

Is dit nog steeds een goede om het aantal watts af te lezen?

• Lex_th
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11-2024
bramvanmol schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:35:
[...]

Zoals reeds gezegd is zou ik ook bij de Kontronborden blijven, merk ook op dat geen van je borden ECC geheugen ondersteunt... Dat zou ik wel doen wanneer bij aanschaf van CPU + Mobo + memory als je het als NAS wil gebruiken. Dit zodat je diskarrays niet kapot zijn bij een geheugenfout. De kans is misschien niet zo groot maar als een NAS een essentieel onderdeel van de server is, lijkt me dit toch een basisvoorwaarde.
Dankje. Ja, ik begin er ook van overtuigd te raken dat uiteindelijk de Fujitsu / kontron borden de goede keuze zijn hier, zoals inderdaad in het topicstart. ( daarnaast deze zijn ook nog te krijgen, en zijn er mensen met ervaring met de diverse borden hier).

Wel zit ik met ECC:

Enerzijds staan er zeer verschillende meningen over het gebruik van ECC ( voor sommige een must, voor anderen ' nice to have', maar niet iets om alle keuzes op te baseren) in o.a. dit forum

Uit dit forum lees ik verder dat ECC (voor de D3644-B μATX) alleen werkt met Xeon-processors, maar dat zie ik weer niet terug in de datasheet.

Dit gecombineerd met het prijsverschil tussen de ECC-borden + processor maakt dat ik niet zo goed weet te kiezen tussen deze of de ' niet' ECC borden (Zoals de Fujitsu D3643-H samen met Core-i3-9100)

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 20:36
Hallo,

Ik ben op zoek naar advies voor een processor en moederbord combinatie om een krachtige maar zuinige Homelab server te bouwen.
Mijn nadruk ligt echter iets meer op krachtig dan ik hier zo lees.

Ik heb nu namelijk een 8-jaar oud systeem met 12cores (dual cpu) en 48GB RAM dat ik wil vervangen door iets meer zuinig. Maar tegelijk wil ik geen of niet veel performance inboeten.

Hebben jullie ook suggesties voor iets krachtig maar ook 'redelijk' zuinig?
Wellicht AMD gebaseerd?
IPMI is ook handig maar geen must.

PS: Ik ga er ESXi op draaien met een 7 a 8 tal VM's.

[ Voor 12% gewijzigd door GoBieN-Be op 23-09-2021 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:07
Lex_th schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:03:
[...]
Uit dit forum lees ik verder dat ECC (voor de D3644-B μATX) alleen werkt met Xeon-processors, maar dat zie ik weer niet terug in de datasheet.
Nee hoor, ECC werkt hier ook prima op mijn G5400.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• bramvanmol
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-05 22:34
Lex_th schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:03:
[...]

Dankje. Ja, ik begin er ook van overtuigd te raken dat uiteindelijk de Fujitsu / kontron borden de goede keuze zijn hier, zoals inderdaad in het topicstart. ( daarnaast deze zijn ook nog te krijgen, en zijn er mensen met ervaring met de diverse borden hier).

Wel zit ik met ECC:

Enerzijds staan er zeer verschillende meningen over het gebruik van ECC ( voor sommige een must, voor anderen ' nice to have', maar niet iets om alle keuzes op te baseren) in o.a. dit forum

Dit gecombineerd met het prijsverschil tussen de ECC-borden + processor maakt dat ik niet zo goed weet te kiezen tussen deze of de ' niet' ECC borden (Zoals de Fujitsu D3643-H samen met Core-i3-9100)
Zoals aangegeven werd sommige pentium golds ondersteunen dat. Kan je terug vinden op ark.intel.com
AMD processoren kunnen dat ook (kan niet met het betreffende mobo.
ECC zou ik voor een toestel dat als primaire rol een NAS is niet als nice to have categoriseren. Weet dat als er een geheugenfout niet gecorrigeerd wordt naar een schijf wordt weggeschreven dat dit de disk array stuk kan maken. Met het verlies van die array tot gevolg. OA Truenas beschouwt dit daarom als een nobrainer.
Voor servers die geen primaire rol data opslag hebben ben ik het er wel mee eens dat dit absoluut niet noodzakelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CurlyMo schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:46:
[...]

Nee hoor, ECC werkt hier ook prima op mijn G5400.
Pentium en i3 t/m 9th gen toch? i5 van 9th gen heeft geen ECC en moet je een Xeon pakken. Bij 10th gen zit ECC alleen op Xeons? Zoiets staat mij bij in ieder geval.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:13

GaMeOvEr

Is een hork.

RobertMe schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:16:
[...]

Pentium en i3 t/m 9th gen toch? i5 van 9th gen heeft geen ECC en moet je een Xeon pakken. Bij 10th gen zit ECC alleen op Xeons? Zoiets staat mij bij in ieder geval.
Yup, de i3 tot en met de 9 serie inderdaad ook. Ik heb zelf een i3-9100f in gebruik. Helaas is dit bij 10th gen niet meer zo eenduidig. Ze zijn er geloof ik nog wel, maar niet meer allemaal, dus dan moet je even in Intel Ark gaan zoeken of het wel/niet ondersteund wordt.

Aannames zijn fataal.

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 11:28
mrmrmr schreef op donderdag 23 september 2021 @ 06:10:
Ik heb nog eens poging gedaan om het verbruik omlaag te krijgen van Debian 11 (Bullseye) op mijn Fujitsu D3643-H met Pentium Gold 5400 processor. Het viel niet mee omdat er enige overredingskracht nodig was om de Kaby Lake dmc 915 driver over te halen om te laden direct bij booten.
tnx. goed om te weten als straks proxmox ga updaten naar v7.

met proxmox v6.4 (deb 10) ook firmware issue. en iets anders, ooit eens naar kijken,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    Line 829: [    3.882392] i915 0000:00:02.0: VT-d active for gfx access
    Line 833: [    3.882450] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
    Line 834: [    3.883432] i915 0000:00:02.0: Direct firmware load for i915/gvt/vid_0x8086_did_0x3e98_rid_0x02.golden_hw_state failed with error -2
    Line 834: [    3.883432] i915 0000:00:02.0: Direct firmware load for i915/gvt/vid_0x8086_did_0x3e98_rid_0x02.golden_hw_state failed with error -2
    Line 837: [    3.899001] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
    Line 838: [    3.900160] [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)
    Line 870: [    4.187877] i915 0000:00:02.0: Failed to program MOCS registers; expect performance issues.
    Line 871: [    4.189838] [drm] Initialized i915 1.6.0 20190822 for 0000:00:02.0 on minor 0
    Line 874: [    4.192210] snd_hda_intel 0000:00:1f.3: bound 0000:00:02.0 (ops i915_audio_component_bind_ops [i915])
    Line 874: [    4.192210] snd_hda_intel 0000:00:1f.3: bound 0000:00:02.0 (ops i915_audio_component_bind_ops [i915])
    Line 884: [    4.266345] i915 0000:00:02.0: MDEV: Registered

• Lex_th
bramvanmol schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:14:
[...]
Weet dat als er een geheugenfout niet gecorrigeerd wordt naar een schijf wordt weggeschreven dat dit de disk array stuk kan maken. Met het verlies van die array tot gevolg. OA Truenas beschouwt dit daarom als een nobrainer.
Voor servers die geen primaire rol data opslag hebben ben ik het er wel mee eens dat dit absoluut niet noodzakelijk is.
Ok, ik had zelf de indruk dat het risico was dat er fouten in individuele files konden plaatsvinden ( als je schrijft op het moment dat er een fout in het geheugen optreedt), maar dat dit niet over verlies van de hele array gaat.

Wellicht heb ik dat verkeerd begrepen ( of is dit wellicht anders in een RAID opstelling).
Lex_th schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:02:
[...]

Ok, ik had zelf de indruk dat het risico was dat er fouten in individuele files konden plaatsvinden ( als je schrijft op het moment dat er een fout in het geheugen optreedt), maar dat dit niet over verlies van de hele array gaat.

Wellicht heb ik dat verkeerd begrepen ( of is dit wellicht anders in een RAID opstelling).
Het voornaamste is natuurlijk waar en hoe de fout op treed. Als de geheugenfout in een bestand zit verlies je het bestand. Zit de fout in de metadata van het filesystem of het array kan dat natuurlijk betekenen dat het hele filesystem of array niet meer gelezen kan worden. En dat allemaal uiteraard ook afhankelijk van het filesystem of RAID software die je gebruikt. Worden alle metadata wijzigingen twee keer berekend en apart opgeslagen (bv een keer aan het begin van de partitie en een keer aan het eind) dan heb je bij een bitflip nog 50% kans dat de ander wel correct is. Maar ook dan moet je hopen dat het filesystem ziet wat goed en wat fout is.

• ndedecke
mrmrmr schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 03:48:
De D3644-B is een klasse apart, dat is het zuinigste desktopprocessor systeem dat we kennen. Denk aan 3,4W stabiel in vergelijking met 5W minder stabiel voor de Deskmini. Met een PicoPSU en een zuinige adapter. Niet met een ATX voeding, die verspillen teveel energie bij een idle verbruik van 10W of minder. Bij 40W maakt het niet meer uit.
Aangezien ik sowieso nog een ATX voeding nodig had, heb ik nu een corsair RM550X (2021) besteld. Ik ga eerst kijken wat dat geeft, maar uit een aantal testen lijkt die ook heel goed presteren bij heel lage load. Als dit maar 1 a 2 Watt ofzo scheelt met een PicoPSU is dat prima voor mij.
Als je een systeem continu gaat belasten zul je enige koeling nodig hebben. Daar is een doorsnee kleine behuizing niet zo goed in. Een tower model waarbij de warme lucht bovenaan weg kan en automatisch onderaan koele lucht wordt aangetrokken (dat effect heet convectie) is het beste. Dat is passieve koeling die geen energie kost. Er zijn ook behuizingen die zelf als koellichaam dienen. Ook is het aan te raden om de computer in een koele omgeving met voldoende verse lucht te plaatsen.
Het huis is onderkelderd en daar heb ik een technische ruimte met 19" 12u wandcabinet en nog een 22U half-rack ook. Eerst dacht ik dus aan een 19" inch rackmount behuizing, maar heb nu eens de thermaltake core v21 besteld die dan gewoon op de bodem in het rack kan staan. De omgeving is er altijd koel (15° ofzo).
de i3-9100 was goedkoper als boxed dan tray, dus ga ik eerst zien wat geeft met de stock cooler.

Met wat geluk leveren ze morgen alle componenten en kan ik dit weekend wat testen.

• Lex_th
RobertMe schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:19:
Het voornaamste is natuurlijk waar en hoe de fout op treed. Als de geheugenfout in een bestand zit verlies je het bestand. Zit de fout in de metadata van het filesystem of het array kan dat natuurlijk betekenen dat het hele filesystem of array niet meer gelezen kan worden. En dat allemaal uiteraard ook afhankelijk van het filesystem of RAID software die je gebruikt. Worden alle metadata wijzigingen twee keer berekend en apart opgeslagen (bv een keer aan het begin van de partitie en een keer aan het eind) dan heb je bij een bitflip nog 50% kans dat de ander wel correct is. Maar ook dan moet je hopen dat het filesystem ziet wat goed en wat fout is.
Ok, bedankt.
Mijn data is vrij statisch. Ik was van plan 'gewoon' ext4 te gebruiken, en geen raid. Ik krijg de indruk dat ik beter kan inevsteren in goede backup mogelijkheden die checksum op de files uitvoert om er zeker van te zijn dat er geen corruptie heeft plaatsgevonden bij het kopiëren.
Lex_th schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:31:
[...]

Ok, bedankt.
Mijn data is vrij statisch. Ik was van plan 'gewoon' ext4 te gebruiken, en geen raid. Ik krijg de indruk dat ik beter kan inevsteren in goede backup mogelijkheden die checksum op de files uitvoert om er zeker van te zijn dat er geen corruptie heeft plaatsgevonden bij het kopiëren.
Als het puur als opslag / "archief" is bedoelt kun je inderdaad waarschijnlijk beter voor een goed backup plan gaan dan beschermen tegen bv bitflips in het RAM. Want ECC beschermd natuurlijk niet tegen bad sectors, een defecte HDD, per ongeluk verwijderd bestand, randsomware, .... Dus daarvoor moet je toch al zorgen voor backups.

Zelf heb ik weer wel gekozen voor ECC omdat ik wil dat het een zo betrouwbaar mogelijke server is. Naast dat Home Assistant er op draait die gewoon 24/7/365 zou moeten werken komen ook backups van PCs (en VPSen) er op binnen, waarbij alles naar een RAIDZ1 pool wordt geschreven. Het systeem hangt aan een UPS. Backups worden gemaakt naar een Orange-Pi met 2 HDDs in een ZFS mirror die offsite bij familie ligt. Die paar tientjes extra voor ECC RAM maakt het dan ook niet meer. En ik was toch al voor het hier defacto tandaard Fujitsu moederbord gegaan met de i3-9100. Enige dat ik dus hoefde te doen voor ECC was daadwerkelijk ECC geheugen erbij nemen. Alleen nu "spijt" dat ik maar voor 16GB ben gegaan / een enkele DIM. Is toch wat weinig en dit exacte model is niet meer verkrijgbaar toen ik laatst keek.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06 19:40
GoBieN-Be schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:44:
Hallo,

Ik ben op zoek naar advies voor een processor en moederbord combinatie om een krachtige maar zuinige Homelab server te bouwen.
Mijn nadruk ligt echter iets meer op krachtig dan ik hier zo lees.

Ik heb nu namelijk een 8-jaar oud systeem met 12cores (dual cpu) en 48GB RAM dat ik wil vervangen door iets meer zuinig. Maar tegelijk wil ik geen of niet veel performance inboeten.

Hebben jullie ook suggesties voor iets krachtig maar ook 'redelijk' zuinig?
Wellicht AMD gebaseerd?
IPMI is ook handig maar geen must.

PS: Ik ga er ESXi op draaien met een 7 a 8 tal VM's.
Ik draai tot volle tevredenheid ProxMox op een Ryzen 3700X met 64GB memory op een AsrockRack X570D4U. Systeem gebruikt 47W.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

cville schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:21:
[...]

Ik draai tot volle tevredenheid ProxMox op een Ryzen 3700X met 64GB memory op een AsrockRack X570D4U. Systeem gebruikt 47W.
Kaal? Of met een sloot HDDs? Die informatie lijkt mij wel enigszins relevant om iets van een vergelijking te kunnen doen.

• cville
RobertMe schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:27:
[...]

Kaal? Of met een sloot HDDs? Die informatie lijkt mij wel enigszins relevant om iets van een vergelijking te kunnen doen.
Je hebt helemaal gelijk: met 2x1TB SSD + 2x14TB HDD (2 mirrors) + 1x2TB HD.

• Dacuuu
Ondertussen ben ik bezig een bare metal Opnsense server aan het configureren. Ik heb mijn unraid server al draaien op een i3-9100, en dacht dat voor Opnsense ook te gaan doen. Ik twijfel tussen de 90, en de 160 watt pico psu.
En qua adapter, is leicke nog steeds the way to go?

1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 106,08€ 106,08
1BehuizingenKolink Satellite€ 42,99€ 42,99
1NetwerkadaptersIntel Ethernet Server Adapter I350-T4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston 8GB DDR4 2666MHz€ 32,10€ 32,10
1Solid state drivesSamsung 980 250GB€ 39,90€ 39,90
Totaal€ 355,96
mrmrmr schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:39:
[...]

Ja, ook verkrijgbaar bij amazon.nl vanaf 15 euro.
Ik was iets te snel, maar nu sponsor ik een NL bedrijf ipv een internationale grootmacht. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 23-09-2021 19:34 ]

• Dacuuu
Mars Warrior schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:37:
@Dacuuu , je bent nog een ijzerzaag vergeten om òf je mobo in te korten òf je kast groter te maken 😳
Beide is Micro-ATX (µATX) toch? Of zie ik nu iets kompleet over het hoofd? Ik zoek in iedergeval een zo klein mogelijke kast voor dit moederbord. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dacuuu schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:25:
[...]

Beide is Micro-ATX (µATX) toch? Of zie ik nu iets kompleet over het hoofd? Ik zoek in iedergeval een zo klein mogelijke kast voor dit moederbord. :+
In de kast passen moederborden tot 226x180mm, en µATX is 244x244mm. Dit moederbord is ongeveer 244x214mm, en gaat dus niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
cville schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:21:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik zie Intel NICs op dat bord, dus dat zou wel moeten lukken met ESXi.
Wel een duur bord, met X570 chipset.

[ Voor 5% gewijzigd door GoBieN-Be op 24-09-2021 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 14:27
dcm360 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:45:
[...]

In de kast passen moederborden tot 226x180mm, en µATX is 244x244mm. Dit moederbord is ongeveer 244x214mm, en gaat dus niet passen.
Dus eigenlijk enkel mini-ITX (1 slot) en mini-DTX (2 slots) zullen passen.
Zelfs flex ATX (3 slots) is al te groot. Micro ATX heeft standaard 4 slots en is nog veel dieper.

Het zou aangenaam zijn moest men niet alle DTX en flex ATX onder micro ATX scharen, maakt het leven zoveel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Ik kijk nu naar eventueel de:
Asrock Rack X470D4U (met IPMI)
of de
ASRock X570M Pro4 (zonder IPMI)

En dacht aan een:
AMD Ryzen 7 5700G (of GE)
of de
AMD Ryzen 5 5600G (of GE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:33:
Ondertussen ben ik bezig een bare metal Opnsense server aan het configureren. Ik heb mijn unraid server al draaien op een i3-9100, en dacht dat voor Opnsense ook te gaan doen. Ik twijfel tussen de 90, en de 160 watt pico psu.
En qua adapter, is leicke nog steeds the way to go?

1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 106,08€ 106,08
1BehuizingenKolink Satellite€ 42,99€ 42,99
1Geheugen internKingston 8GB DDR4 2666MHz€ 32,10€ 32,10
Totaal€ 355,96
De 4 poort T4 adapter is een relatief grote verbruiker. Als je een extra netwerkaansluiting nodig hebt is het waarschijnlijk zuiniger om een I210 of I211 kaart toe te voegen.

De Leicke 120W 12V adapter heeft een gunstige prijs, gemakkelijk verkrijgbaar met de juiste stekker en daarnaast is het verbruik redelijk (Level VI, ook goed bij lage belasting). 10 jaar geleden waren veel adapters nogal onzuinig, en toen werd de voorganger van de huidige versie populair in Duitsland, het is een Duits merk. Tegenwoordig zijn er betere Europese (CoC Tier 2) en Amerikaanse standaarden (Level VI) en ook meer zuinigere adapters. Helaas zeggen standaarden nog niet voldoende over het verbruik bij lage belasting.

Ik heb een zeer zuinige Power XP VES120PS12 in gebruik (met de juiste stekker heet die VES120PS12-B). Als je geen 3.5" HDD's of andere grootverbruikers toevoegt zou je genoeg kunnen hebben aan het vermogen van een FSP096-AHAN3, dat is ook een zeer zuinige adapter bij een belasting van 10W (92,4% efficient). Deze twee adapters heb ik in dagelijks gebruik. De kwaliteit van deze adapters, kabels, stekkers is duidelijk veel beter dan die van goedkopere modellen. Dit is high end en de prijs is hoger.

Let ook op de derating als de computer niet in een koele geventileerde ruimte wordt geplaatst. Derating betekent dat het geleverde vermogen wordt verlaagd als de temperatuur te hoog wordt.

Vermijd no-name/C merk adapters uit China, vaak geadverteerd als "replacement". Soms wordt de behuizing van een merk nageaapt tot en met een vals merk en valse testcodes. Dat soort adapters voldoet vaak niet aan standaarden en het kan hardware schaden en storingen veroorzaken. Kwaliteit is een vies woord voor dit soort fabrikanten.

Kijk onder de tips in de topic start als je 3.5" disks wilt toepassen. Dat zijn grootverbruikers en het beste is om ze te vermijden en 2.5" hard disks of SSD's toe te passen. Grote 3.5" HDD's zijn wel geschikt voor backup, incidenteel aangesloten via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Dacuuu, als ik van @dcm360 aanneem dat je mobo 244x214mm is, dan is de Cemo M1 de kleinste kast die ik daarvoor weet (7,9 liter).
Wil je in NL kopen, dan zijn deze/deze/deze mss iets? (allen 12 liter).
Weet niet zeker of t past dus check ook zelf even, maar iig wat ideeen.

@IceTeaGX, zó klein vind je ze idd weinig, maar bijv deze met 3 slots is 226x174mm (en noemen ze uATX).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

GoBieN-Be schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 01:03:
of de

En dacht aan een:
of de
Let er dan wel op dat de X470D4U geen video-output kan geven vanaf de CPU. De enige videopoort op dat moederbord zit aan de BMC (IPMI). Op dat bord zou ik een CPU zonder geïntegreerde GPU aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
of de

En dacht aan een:
of de
Van de X470D4U herinner ik me een probleem met de afstand tussen RAM en koeler. Kijk hier even goed naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
dcm360 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:52:
[...]

Let er dan wel op dat de X470D4U geen video-output kan geven vanaf de CPU. De enige videopoort op dat moederbord zit aan de BMC (IPMI). Op dat bord zou ik een CPU zonder geïntegreerde GPU aanraden.
Ah zeer interessant. Als je een monitor aansluit op die IPMI video output krijg je dan gewoon normaal beeld inclusief BIOS setup mogelijkheid?

Ik ken enkel IMPI systemen met HTML5/JAVA web consoles, nog niet ervaring met een fysieke video poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

GoBieN-Be schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:10:
[...]

Ah zeer interessant. Als je een monitor aansluit op die IPMI video output krijg je dan gewoon normaal beeld inclusief BIOS setup mogelijkheid?

Ik ken enkel IMPI systemen met HTML5/JAVA web consoles, nog niet ervaring met een fysieke video poort.
Yup. De VGA uitgang geeft gewoon beeld van de server weer. De IPMI doet dit in de HTML console. Er wordt dus ook gewoon een onboard videokaart gezien, maar dat is niet diegene van je processor, maar van de BMC/IPMI unit.

Dus de ingebouwde GPU in je CPU doet helemaal niets op zo'n board.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-09-2021 13:39 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Kun je de gewone Ryzen 7 5800X of Ryzen 5 5600X even zuinig maken met BIOS settings zoals de APU's zoals de AMD Ryzen 7 5700G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
De Thermaltake Core V1 is te klein zeker voor de Asrock Rack X470D4U.
Dan moet dan de Thermaltake Core V21 worden vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie een test met 25W idle verbruik. Dat is ongeveer 2 keer meer dan een normaal bord zonder optimalisaties.

IPMI is een systeem in een systeem, dat is zelden zuinig. Je kunt ook op afstand beheren met SSH2 of met een remote control programma (ook over SSH).

of de
De 5600G is gunstig getest onder idle door Tweakers. Waarschijnlijk een van de zuinigste AMD desktop processoren. De uitdaging is het vinden van een zuinig moederbord. ASRock's Pro borden vallen daar meestal niet onder en de X570 chipset ook niet. Die zijn meer gericht op features en hoge prestaties (lees: grote hoeveelheid Watts onder belasting) dan op zuinigheid.

Een bord: pricewatch: ASRock B550M-HDV

Ik zie geen heat sinks boven de VRM's, 6 phases, 2x DIMM's. Helaas geen Intel 1Gbit NIC, dat is wel jammer. Geen idee hoe zuinig/onzuinig dit bord is, maar visueel ziet het er niet slecht uit.

Tweakers gebruikte een pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING voor een verbruik van 2,84WDC. Dat is verbazingwekkend weinig voor AMD, misschien is dat een optie. Dat bord heeft een 2.5Gbps I225. Het verbruik is mogelijk exclusief allerlei onderdelen (zoals toetensbord, muis, netwerk, monitor) en zonder de overhead van de voeding. Reken daar 15-30% voor en meer bij een ATX voeding. Het bord ziet er niet zuinig uit met 16 phases en gericht op prestaties en features. Als de VRM's duurder maar wel zuinig zijn en de overhead voor features wordt gereguleerd op het bord kan het verbruik toch meevallen. De VRM controller is Digi+ ASP1106J en de MOSFET's zijn Vishay SiC639 (50A).

VRM's worden typisch tamelijk heet en warmte is verbruik. Koele componenten zijn waarschijnlijk efficient.

Met dergelijke processoren is het oppassen dat je de maximale belasting onder de capaciteit van de voeding blijft. Misschien is dit in te stellen in de BIOS of anders met de E variant van de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
Postnl heeft geleverd en snel het systeem ineen gegooid:
- core i3 9100 (boxed)
- D3644-B (+ direct bios update naar R1.26 van augustus '21). C-states in bios staan op "auto". ongebruikte features zoals audio, pci-x en mijn sata poorten uitgeschakeld.
- samsung 980 1 TB nvme
- corsair rm550x (2021) voeding
- Kingston 32GB DDR4-2666MHZ ECC (1 stickje werkt dus prima)
- thermaltake core v21 (bevalt me best die case, handig dingetje)

Enkel even proxmox 7.0 er op gezet (eerste keer dat ik dat gebruik) maar nog niets van tuning gedaan.
Metertje geeft 8.6W aan met dus enkel proxmox draaiende nog zonder vm's.

Ben ik alvast heel tevreden mee. Mijn Telenet digicorder geeft 12.5W aan als hij uit staat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ndedecke schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:53:
ongebruikte features zoals audio, pci-x en mijn sata poorten uitgeschakeld.
Dat is waarschijnlijk niet nodig bij dit bord, de default is al optimaal. Dit bord heeft pci-e.
Enkel even proxmox 7.0 er op gezet (eerste keer dat ik dat gebruik) maar nog niets van tuning gedaan.
Metertje geeft 8.6W aan met dus enkel proxmox draaiende nog zonder vm's.
Hier staat hoe je kan optimaliseren: Het grote zuinige server topic - deel 2

Ik kom zonder optimalisatie (zonder: kbl dmc driver, powertop --auto-tune, consoleblank=15) op 7,8W (met 2 netwerkverbindingen, sata ssd, usb toetsenbord, usb muis, monitor) onder Debian 11 op een D3643-H. Dat bord is ongeveer hetzelfde met iets minder functies, maar een gelijksoortig verbruik. Wel een extra I211 netwerkkaart.
Ben ik alvast heel tevreden mee. Mijn Telenet digicorder geeft 12.5W aan als hij uit staat :-)
Misschien kun je hem uitzetten, bijvoorbeeld via de afstandsbediening? Tegenwoordig moeten apparaten in standby minder dan een halve Watt verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 20:12
Weet iemand een goede behuizing om met een mini-ITX bord een kleine SSD sever te maken? Ik heb al 2 2.5" ssd's, een itx bord met proc en een sfw voeding, dus dat recyclen door nog wat extra ssd's er in te duwen en een case ervoor is mijn doel.

Eigenlijk alleen op zoek naar een stille behuizing die ergens tussen de 6-10 2.5" drive bays heeft en compact (in liters) is.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Inmiddels is het lijstje iets veranderd, dit is hem geworden voor de Opnsense server.
De kast word een Fractal Design Core 1000 USB 3.0 die ik nog heb liggen. Mijn unraid server draait ook op de combi Fractal Design Core 1000/Fujitsu D3643-H.

Ik heb net een DELL 0X8DHT Quad Port Gigabit Ethernet PCIe NIC PowerEdge Intel i350-T4 op de kop getikt. Ik ben wel voor de T4 gegaan, oke iets meer verbruik, maar dan ben ik wel iets flexibeler

@mrmrmr En dan nu nog de voeding + adapter.. Ik denk dat de Picopsu 90/Leicke 120w een goede prijs kwaliteit verhouding is? Ik heb nog even gekeken naar de VES120PS12-B, maar die is slecht verkrijgbaar, en een smak duurder. Denk niet dat ik die grofweg 30 euro verschil snel terugverdiend heb.
Er komen geen extra's hdd's in..slechts 1x een m2 ssd.

1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 113,13€ 113,13
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS824A€ 43,54€ 43,54
Totaal€ 381,41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
mrmrmr schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:54:
@Dacuuu Is je lijst van componenten compleet of ga je er nog iets toevoegen?
Dit gaat het worden. Er komt niks meer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dacuuu schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:16:
Zonder hard disks dus, dan is een PicoPSU-90 met een adapter van meer dan 90W voldoende. Bijvoorbeeld de Leicke 120W 12V.

Of zoiets van carftp.com:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp1PAMjpH328mKLwR1_56U7_Wcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fJka9CakQPEpgtZhdu7ZbyUA.png?f=user_large
Shipping DE-NL: €11,50

De adapter is een Level VI EDAC 120W 12V, helaas ken ik geen details over het verloop van de efficiency.

Dit is de Power XP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-ZH6ZsbAOLqwNIcEmOvBe8YomQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yqdw2g79dmi3993bwucfZXUX.png?f=user_large

Je ziet geen verval bij 12W, dat is uitzonderlijk. De grafiek gaat typisch omlaag richting 50 tot 60% bij zeer lage belasting bij een doorsnee adapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik vermoed dat de NEN-EN 50563:2011 (betaalde standaard) vereist dat AC-DC power supplies een maximum no-load input power hebben van 150mW. Deze specificatie kom ik namelijk opvallend vaak tegen voor veel kleinere AC-DC converters (zelfs als ze maar 3W leveren), zo ook de XP Power adapter. Ik kan helaas (omdat de standaard betaald is), niet zo makkelijk achter halen waar die eis vandaan komt.

Die max 150mW idle power is de reden dat deze grafiek (nog niet) afloopt. Met een belasting van 12W of 120W is dat idle verbruik zowat niets. De efficiency curve zal echter wel dalen bij lagere belastingen, maar je moet al <0.5W zitten om onder de 50% rendement te komen. Het is dus uitzonderlijk dat de grafiek niet doorloopt naar "0%". Voor veel DC/DC converter ICs worden rendement grafieken met een logaritmische x-as getoond, zodat zo dicht mogelijk een rendement bij no-load kan worden getoond (0W/0% load is natuurlijk 0% rendement).

Wat het typische verbruik/rendement van deze XP Power is zou je kunnen meten (is wel uitzonderlijk lastig) en daarna vergelijken met andere units om te zien welke het beste is. Maar dat gaat met een huis-tuin-keuken AC power meter natuurlijk niet meer lukken.

Voor Leicke kan ik teleurstellend weinig vinden, maar aangezien ze wel CE en TUV labels dragen, en ook een Duits merknaam dragen, ga ik er van uit dat er een declaration of conformity is opgesteld met de benodigde NEN standaard om in de EU of US te mogen leveren.

Een AC-DC adapter uit China (met Chinese Export labels), zal ik buiten veiligheidsoverwegingen, ook voor dit soort product eigenschappen direct weggooien.

[ Voor 22% gewijzigd door Hans1990 op 26-09-2021 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dit is het plaatje voor een andere voeding van Power XP, ALM120PS, 120W 12V:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVVJpMa5NF0hOorasrHHIlhdXTA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TGa3Q1zhp01Nql2eIgpJPUEX.png?f=user_large
Die curve loopt links ongetwijfeld verder en stijler omlaag. Veel andere voedingen zullen een soortgelijke curve hebben, soms met een dipje, soms bij een andere belastingen (lager/hoger) je hoeft bij 2,5W belasting niet meer dan 50% efficientie te verwachten en vaak is het lager. Dicht bij nul belasting zal er typisch een flinke overhead zijn. Voor ons is van belang de efficientie vanaf ongeveer 1W DC belasting, zoals bij atom-achtigen en 2W DC bij D364x borden.

De Europese richtlijnen zijn formeel leidend, maar in de praktijk is het vooral de Amerikaanse DOE Level VI. De Nederlandse NEN is waarschijnlijk volgend.

Voor voedingen van bepaalde klassen zijn er Europese en Amerikaanse richtlijnen. De <0,5W is een oude richtlijn voor standby verbruik. Helaas zijn de recentste Europese richtlijnen niet verplicht geworden zoals wel de bedoeling was, en de Amerikaanse wel. De Europese CoC Tier 2 richtlijn is nog beter dan de Amerikaanse, en toepassing is vrijwillig.

Dit is een beschrijving van een fabrikant: https://www.cui.com/efficiency-standards

De opgaaf bij 10% belasting is nu verplicht voor CoC Tier 2 waar de voedingen onder vallen die wij zoeken. Nog nieuwere richtlijnen van Intel voor 12VO voedingen schrijft een verplichte minimum efficientie voor op 10W of 2% voor voedingen groter dan 500W. Bij voedingen kleiner dan 400W is er een verplichte efficientie van 75% bij 10W, tot 500W is er bij 10W een verplichte efficientie van een karige 72%, en bij voedingen groter dan 500W is het 72% bij 2% last. Terwijl adapters op 12V al boven de 90% leveren bij 10W, zoals de FSP096-AHAN3 die 92,4% levert. Het is momenteel ook voor voedingen verplicht in standby <0,15W te verbruiken bij zero-load, maar dat is voor ons van weinig belang. De input spanning is ook bepalend voor de efficientie, bij 115V zie je een andere curve dan bij 230V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrMwxGl0IOG9FBb8dq6vFmjnaA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xmapfkV5qsWtaS5rLUfyjGlq.png?f=user_large

Sommige fabrikanten vermelden slechts de ontwerprichtlijnen waaraan voldaan moet worden alsof het kenmerken zijn van een adapter en daar word je niet veel wijzer van. Dat vind ik een slechte manier van specificeren, ik zie liever metingen.

12VO is een navolger voor de huidige adapter en PicoPSU constructie, waarbij de 12VO alleen 12V levert aan het moederbord met een kleinere stekker en het moederbord zelf neemt de verdere spanningsverdeling voor zijn rekening, dus geen 3,3V en 5V meer. Het wachten is op implementaties en daarbinnen zuinige implementaties. Het is mogelijk zuinigere voedingen te bouwen dan PicoPSU en ik hoop dat het ook wordt gedaan, zowel aan de moederbord kant als aan 12VO voedingen kant.

ATX fabrikanten hebben tot voor kort laag verbruik bij lage belasting links laten liggen. Er is wel langzaam verandering te zien nu testers ook bij 10W of 2% testen en zo laten zien hoe abominabel het verbruik bij lage belasting is bij veel ATX voedingen. tweak-pc.de test ook bij 5W belasting. Dat is een goede ontwikkeling.

Wat betreft meten: ik heb een collectie adapters en ik heb een aantal daarvan onderling vergeleken. Je kunt met een goede energiemeter ook al redelijk meten, maar het is improviseren om stabiele belastingen te bereiken en de weergaveonnauwkeurigheid van 0,1W is relatief groot. Ik heb geprobeerd een test te laten doen in een professioneel lab, maar dat is helaas niet gelukt.

Adapters vergelijken is niet makkelijk omdat bij elke belasting het resultaat anders kan zijn. Bij hogere belastingen bijvoorbeeld maakt de efficientie percentueel weinig verschil, maar bij lage belastingen wel. Dat komt door dat aflopende effect zoals in het plaatje bovenaan.

Ter vergelijking een ATX voeding met slechte lage belasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfvCs-4l_vBZr8SrM6KC9P_UzDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nDW1APpObTL8iQub77uLW65o.png?f=user_large

Je ziet hier dat er een overhead is van ongeveer 10W bij 5W belasting, het verbruikt dus drie keer meer dan het levert. Derhalve ongeschikt. De curve van de RM550x (zie topic start) is veel beter maar ligt nog ruim te laag ten opzichte van adapters.

Nog iets over vergelijkingen van ATX voedingen. Dat gaat vaak over een verdeling van lasten op diverse spanningen. Zelden komt dat overeen met de werkelijkheid. De resultaten moeten daarom individueel per spanning worden beoordeeld. Helaas worden deze ruwe resultaten niet altijd gegeven. Resultaten van ATX voedingen kunnen dan niet rechtstreeks worden vergeleken met die van adapters. De efficientie op 3,3V en 5V ligt typisch lager dan die van 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:26

Ankh

|true

Ik heb een HP Prodesk 600 G2 Mini op de kop getikt, i5 6500t met 16GB werkgeheugen. Nu ben ik nog even aan het snuffelen of deze (gedeeltelijk) mijn NAS met docker containers gaat vervangen. Zowel CPU kracht als geheugen ga ik er op vooruit, enkel stap ik af van m'n Raid1 setup. Nu is het relatief statische data in de dockers, dus een wekelijkse back-up naar een USB diskje is voldoende. Ik heb er al een NVME disk ingezet (256GB) en kan er nog een 2,5" disk instoppen, zodat ik wat meer TB's heb. Mijn huidige NAS heeft 6TB opslag, waarvan zo'n 4TB in gebruik is.

Als ik even door het topic ga, dan kom ik uit op de volgende OS'en (die in mijn ogen passend zijn voor mijn doel):
  • Ubuntu
  • Debian
  • Unraid
Zijn er nog alternatieve OS'en die misschien voldoende aan de basis eis van zuinig, met daarbij dockers en shares? Volgens mij niet. Overigens heb ik al lange tijd kennis van linux, dus dat is niet zo zeer een probleem. Vind wel een fancy dashboard, zoals Unraid heeft, wel handig.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 15:47

Kek

3flix

Ankh schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:24:
Ik heb een HP Prodesk 600 G2 Mini op de kop getikt, i5 6500t met 16GB werkgeheugen. Nu ben ik nog even aan het snuffelen of deze (gedeeltelijk) mijn NAS met docker containers gaat vervangen. Zowel CPU kracht als geheugen ga ik er op vooruit, enkel stap ik af van m'n Raid1 setup. Nu is het relatief statische data in de dockers, dus een wekelijkse back-up naar een USB diskje is voldoende. Ik heb er al een NVME disk ingezet (256GB) en kan er nog een 2,5" disk instoppen, zodat ik wat meer TB's heb. Mijn huidige NAS heeft 6TB opslag, waarvan zo'n 4TB in gebruik is.

Als ik even door het topic ga, dan kom ik uit op de volgende OS'en (die in mijn ogen passend zijn voor mijn doel):
  • Ubuntu
  • Debian
  • Unraid
Zijn er nog alternatieve OS'en die misschien voldoende aan de basis eis van zuinig, met daarbij dockers en shares? Volgens mij niet. Overigens heb ik al lange tijd kennis van linux, dus dat is niet zo zeer een probleem. Vind wel een fancy dashboard, zoals Unraid heeft, wel handig.
Proxmox is nog een optie, als je met VMs wilt gaan werken.. anders zou ik gewoon debian doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
mrmrmr schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:46:
IPMI is een systeem in een systeem, dat is zelden zuinig. Je kunt ook op afstand beheren met SSH2 of met een remote control programma (ook over SSH).
Ik ga sowieso gebruik maken van Vmware ESXi. SSH kan wel, maar als het systeem niet boot heb je daar niet veel aan.

Nu heb ik ook geen IPMI maar heb dus wel een video-output.
mrmrmr schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:46:

Tweakers gebruikte een pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING voor een verbruik van 2,84WDC. Dat is verbazingwekkend weinig voor AMD, misschien is dat een optie. Dat bord heeft een 2.5Gbps I225.
Intel NIC is een vereiste voor ESXi, dus dat bord is zeker een optie. Maar dan wel een ATX optie. Is op zich ook geen probleem, heb de plaats wel.

Ik zal eens goed moeten nadenken. Ryzen APU proc met ATX bord of ùATX bord met IPMI en normale Ryzen CPU.

[ Voor 3% gewijzigd door GoBieN-Be op 26-09-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Laatst online: 01:26
Zonder nadenken heb ik een Brennenstuhl PM 231 E gekocht op Amazon. Nu blijkt deze niet te passen in mijn stopcontacten. :( In België hebben we een penaarde in plaats van een randaarde en deze Brennenstuhl is niet universeel. Er is blijkbaar wel een uitvoering met penaarde met modelnummer 1506601. Even kijken of ik een adapter kan maken.
Windows? :) Ubuntu en Debian zijn nu niet specifiek NAS-OS'en, je moet het zelf nog inrichten dus in dat opzicht zijn er nog wel meer Linux distro's die je kan kiezen. Maar dat lijken mij inderdaad de 2 meest gebruikte. Zelf ben ik nu wat aan het proberen met Proxmox met daarin een Debian-VM voor Dockers container. Dat vind ik wel het voordeel van Proxmox, je kan eens verschillende OS'en proberen :)

Wil je een dashboard dan kan je ook eens kijken naar OpenMediaVault (OMV). Ik heb het ooit geprobeerd, het oogt soms wat gedateerd maar het werkt en je kan er toch redelijk wat mee. Het is gebaseerd op Debian maar heeft ook een aanbod aan plugins en via die plugins kan je docker en portainer installeren.

Verder heb je ook nog TrueNAS maar ik denk ik jouw geval niet bruikbaar aangezien dat werkt met OpenZFS en je dus 2 minimaal schijven nodig hebt. Maar er is nog meer hoor, Rockstor, Amahi, XigmaNAS al weet ik niet van allemaal of ze out-of-the-box Docker ondersteunen. Zelf ben ik er nog niet helemaal aan uit of ik Proxmox ga houden met daarin verschillende VM's. Of dat ik toch voor meer een NAS-OS met dashboard ga. Voorlopig neig ik nog wat naar Proxmox omdat het in mijn hoofd wat gemakkelijker lijkt om een VM in een bepaalde VLAN te steken i.p.v. dockers met VLAN's te laten werken :P Maar ik ga zeker nog eens OMV, Rockstor en Unraid proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:07
@D-Three ZFS werkt prima op één schijf. Dan zou het nog een FreeNAS specifieke beperking kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 26-09-2021 23:17 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
XPEnology is nog een optie, maar geen makkelijke optie en in een grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@CurlyMo Ik dacht dat ZFS synoniem stond voor RAID maar niet dus :) I have much to learn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 10-06 11:28
D-Three schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:53:
@CurlyMo Ik dacht dat ZFS synoniem stond voor RAID maar niet dus :) I have much to learn :P
Vaak kan je via de commandline direct ZFS aansturen en een ZFS volume aanmaken zoals je die graag wilt hebben en herkent het bovenliggende OS deze gewoon.

Zo heb ik een custom ZFS volume gemaakt, welke met de GUI opties in proxmox niet mogelijk was. Proxmox herkent deze gewoon en werkt prima. En ja, ZFS is niet zraid-only. bijv proxmox en pfsense kan je vanuit de installer je root partitie als zfs formateren (single disk).

• Lex_th
Dacuuu schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:16:
[...]

Dag Dacuuu,

Ik ben naar een vergelijkbare setup aan het kijken als jij beschrijft hier: Dacuuu in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
.
Nu raakte ik in de war over precies moederbord: https://tweakers.net/pric...su-d3643-h/specificaties/
Ik zie hier namelijk in de eigenschappen ( bijvoorbeeld hier: https://www.megekko.nl/pr...el-B360-Express-Micro-ATX) geen M.2 aansluiting staan.
Maar, er lijkt ook een D3643-H s1151v2 te zijn, waar wel een M2 bij staat.

Vergis ik me nou ( en hebben ze allemaal een M.2 slot) of zijn er inderdaad twee versies, een versie met en een zonder?

Groet,

Alex

PS: Hier lijken ze beide naast elkaar te zien, met een ander type naam ( s1151v2 vs 1151 lga ) in detail https://maxict.nl/vergelijk/9532217-10664135.
Zoals ik het zie, is de s1151v2 diegene met M.2 aansluiting. Degene in jouw overzicht lijkt naar de andere te verwijzen.

[ Voor 19% gewijzigd door Lex_th op 29-09-2021 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Lex_th schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:04:
[...]

Dag Dacuuu,

Ik ben naar een vergelijkbare setup aan het kijken als jij beschrijft hier: Dacuuu in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
.
Nu raakte ik in de war over precies moederbord: https://tweakers.net/pric...su-d3643-h/specificaties/
Ik zie hier namelijk in de eigenschappen ( bijvoorbeeld hier: https://www.megekko.nl/pr...el-B360-Express-Micro-ATX) geen M.2 aansluiting staan.

Vergis ik me nou ( en hebben ze allemaal een M.2 slot) of zijn er inderdaad twee versies, een versie met en een zonder?

Groet,

Alex

PS: Hier lijken ze beide naast elkaar te zien, met een ander type naam ( s1151v2 vs 1151 lga ) in detail https://maxict.nl/vergelijk/9532217-10664135.
Zoals ik het zie, is de s1151v2 diegene met M.2 aansluiting. Degene in jouw overzicht lijkt naar de andere te verwijzen.
Daar zeg je wat. Ik heb dit moederbord met m2 ssd al draaien als mijn unraid server.

Ik heb nu zonder te kijken het zelfde bordje besteld, maar nu van Amazon. Ik ben vanavond laat pas thuis, dan kijk ik meteen even naar het gisteren binnengekomen bordje. Ik ben nu ook benieuwd!

• Ubuntu
  • Debian
  • Unraid
Als ik ergens unraid zie langskomen zeg ik heel hard, unraid! Er zitten plussen en minnen aan, maar ik vind unraid heerlijk werken.
Lekkere GUI, stabiel, en als je wil kan alles ook via de CLI. ik draai er een 20 tal docker containers op, smb shares, wireguard vpn sever. En de community is levendig ook leuk.

[ Voor 34% gewijzigd door Dacuuu op 29-09-2021 17:52 ]

• D-Three
@Lex_th
Mij lijkt het om hetzelfde bord te gaan, de EAN codes komen overeen.
Op de spec-sheet van Kontron staat ook gewoon M.2
https://www.kontron.com/d...asheet.pdf&product=157719
Vreemd genoeg is het moederbord niet meer te vinden op de site van Kontron.

De 's1151v2' slaat eigenlijk gewoon op het feit dat het een moederbord is voor de 8ste & 9de generatie Intel Core cpu's. De 6de en 7de generatie zit namelijk op dezelfde socket. Ik denk niet het een officiële benaming is maar je ziet het ook wel gebruikt worden bij andere fabrikanten.

@Dacuuu
Deze week heb ik nogmaals TrueNAS Scale geprobeerd (@CurlyMo Het werkt dus inderdaad met 1 schijf ;)) maar dat is me wel bevallen. Het klinkt heel erg gelijkaardig aan Unraid, ik zou het graag ook nog eens proberen maar ik moet nog kijken of ik het gemakkelijk een VM kan krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 29-09-2021 20:52 ]

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Weet iemand of de Intenso 2,5" 5TB variant shuckable is?
Deze dus:
pricewatch: Intenso Memory Case 2.5" USB 3.0 5TB Zwart

Zo niet, wat is een goedkope 2,5" shuckable hdd? Ik heb nu 2 keer deze:
pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zilver

Daar ben ik zeer tevreden over. Alleen is de prijs flink gestegen en wordt die amper nog verkocht.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:26

Ankh

|true

Dacuuu schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:47:
[...]

Als ik ergens unraid zie langskomen zeg ik heel hard, unraid! Er zitten plussen en minnen aan, maar ik vind unraid heerlijk werken.
Lekkere GUI, stabiel, en als je wil kan alles ook via de CLI. ik draai er een 20 tal docker containers op, smb shares, wireguard vpn sever. En de community is levendig ook leuk.
Het bevalt me ook erg goed moet ik zeggen. Het enige is, is dat ik nu een Mini-PC heb en dus ruimte heb voor 1x NVME SSD en 1x 2,5". Ik krijg relatief vaak de melding in Unraid dat het geheel unprotected is. Daarnaast vind ik de uitstekende USB stick nogal foutgevoelig..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Dacuuu
Lex_th schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:04:
[...]

Dag Dacuuu,

.

Groet,

Alex

Ik heb net even gekeken. Mijn bordje heeft gewoon een m2 slot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@miicker

Momenteel zie ik deze als goedkoopste. In alle 2.5" Seagate/Maxtor varianten zou ik verwachten dezelfde 5TB disk aan te treffen. Dat is al jaren zo. Voor de zekerheid kun je even zoeken naar een bepaald variant en kijken of het nog zo is. Voor andere merken geldt hetzelfde, ik ken alleen Seagate als producent van 5TB 2.5" drives, en die drive heeft een losse SATA-USB conversiemodule. Ik weet niet of die drives uit een mindere "bin" komen, m.a.w. of die net zo goed zijn.

Ik zou aanraden voordat je de schijf eruit haalt eerst goed te testen met hdtestw2 via USB. Dit programma doet een bijna volledige schrijf/leesactie, het duurt dan ook nogal lang, maar dat geeft meer zekerheid dan veel andere tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 01:58
mrmrmr schreef op donderdag 16 september 2021 @ 02:37:
[...]
Als je het laatste van het laaste wil in zowel performance als zuinigheid: vooruitgang in zuinige processoren wordt verwacht eind dit jaar in 12th gen en dan verschijnen ook nieuwe moederborden. Dan worden de kaarten opnieuw geschud, van Kontron wordt ergens Q1 de opvolger verwacht van de zuinige Fujitsu D364x serie. Ik verwacht daar zelf niet heel veel van omdat D364x al zeer zuinig is, maar de verkrijgbaarheid moet dan wel veel beter worden.
[...]
Ik draai al 7 jaar onderstaande config met RAID-Z2 onder FreeBSD. Primaire functie is (Time Machine) backup voor een tweetal laptops en foto's. Daarnaast is het gewoon een NAS met een simpele webserver.

Na 7 jaar is elke upgrade een (energie) besparing maar is het nuttig te wachten op 12th gen of is een willekeurige 9th gen i3/i5 op een D364x ook prima?

1ProcessorsIntel Celeron G1820 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenIntel Server Board S1200V3RPL€ 0,-€ 0,-
6Interne harde schijvenSeagate Barracuda ES.2 ST31000340NS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1ControllersIBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 84,64€ 84,64
1BehuizingenCooler Master Centurion 5 CAC-T05€ 0,-€ 0,-
2CasemoddingSharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston KVR16LE11/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair Builder CX430€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 114,99€ 114,99
Totaal€ 199,63

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mca2 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Ik draai al 7 jaar onderstaande config met RAID-Z2 onder FreeBSD. Primaire functie is (Time Machine) backup voor een tweetal laptops en foto's. Daarnaast is het gewoon een NAS met een simpele webserver.

Na 7 jaar is elke upgrade een (energie) besparing maar is het nuttig te wachten op 12th gen of is een willekeurige 9th gen i3/i5 op een D364x ook prima?

1ProcessorsIntel Celeron G1820 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenIntel Server Board S1200V3RPL€ 0,-€ 0,-
6Interne harde schijvenSeagate Barracuda ES.2 ST31000340NS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1ControllersIBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 84,64€ 84,64
1BehuizingenCooler Master Centurion 5 CAC-T05€ 0,-€ 0,-
2CasemoddingSharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston KVR16LE11/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair Builder CX430€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 114,99€ 114,99
Totaal€ 199,63
Wat is je huidige verbruik met deze setup?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mca2 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:56:

Kort antwoord: wachten hoeft niet.

De grootste besparing kun je realiseren door de 6 disks te vervangen vermoed ik. Dat zijn 3.5" disks en het verbruik daarvan is 8W per stuk in idle en 11W actief (1W in standby). Dus 8*6=48W in totaal. De controller verbruikt tussen 6,3 en 8,3W nominaal en tot 14,6W maximaal. Bij opstarten is theoretisch 3A*12V*6=216W nodig voor de disks.

Er is een enorme verbetering mogelijk als je overstapt naar een Fujitsu D3642-B of D3644-B met bijvoorbeeld 2x 2.5" disks zonder RAID en controller. Je kunt ook een Samsung SATA 2TB of 4TB SSD kiezen en de disks alleen voor opslag/backup gebruiken. Het is altijd verstandig om regelmatig een extra backup te maken. Dat kan op een zuinige manier door een 14TB of andere grote 3.5" disk via USB3 aan te sluiten voor de duur van de backup. Daarvan kun je er een elders bewaren om het risico van rampspoed (brand, overstroming, storm, malware) te verlagen. Als je bijvoorbeeld elke week naar familie gaat neem je een disk mee en breng je een andere terug.
Je kan ook een zuinige interne backup implementatie maken waarbij je op nog 2x 2.5" disks elke nacht een rsync laat uitvoeren. De rest van de tijd is het verbruik dan 0,18W per disk in standby.

Een i3 kan vooruit met een zuinige voeding (PicoPSU-90). Een i5 heeft door het hogere maximale verbruik een wat grotere voeding nodig, bijvoorbeeld een PicoPSU-160-XT met een 120W adapter.

De belangrijkste verbetering die ik verwacht van 12th gen is de betere beschikbaarheid ten opzichte van 9th gen nu. Qua verbruik verwacht ik weinig verbetering, misschien onder idle een halve Watt als de rest gelijk zou blijven. Meer onder belasting.
Moederborden kunnen tegenwoordig meer verbruiken door de hogere transportsnelheden. Bijna altijd staat hogere snelheid gelijk aan groter verbruik en die toename kan niet lineair verlopen. Bij thuisservers zie ik weinig nut om er bijvoorbeeld PCIe v4 kaarten in te steken. Daar merk je zelden iets van in de snelheidsbeleving. Hetzelfde geldt voor heethoofdige NVMe's met potentieel hoge snelheid maar geen databron die er gebruik van kan maken. Om het verschil te merken moet de bron lokaal enorm veel data transporteren tussen twee hoge snelheidsonderdelen. Dat is een aspect dat vaak onderbelicht blijft in tests en reviews.

FreeBSD is als besturingssysteem niet goed in het managen van low power standen van apparaten (devices, onderdelen in de computer). Daardoor komt het verbruik ongeveer 4,5W hoger te liggen dan onder Linux of Windows op een zuinig moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-06 18:12
Met behulp van dit forum ook eindelijk onderstaande server in elkaar gezet.

Ik heb proxmox 7 met 4 containers en 1 vm.
Verbruik zit op dit moment op 16.5W, heb nog geen optimalisaties verder gedaan.
Een hele verbetering vergeleken met de oude dell poweredge t110 met een verbruik van 120W.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5620 Boxed€ 113,84€ 113,84
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,76€ 98,76
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 46,26€ 46,26
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 71,10€ 71,10
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 44,64€ 44,64
2Solid state drivesSamsung 840 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 374,60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Mars Warrior schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:00:
[...]

Wat is je huidige verbruik met deze setup?
62W idle, 82W als de ZFS HDD's in actie komen en bij opstarten kwam een korte piek van 104W voorbij.
mrmrmr schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:10:
[...]
Kort antwoord: wachten hoeft niet.
kort en bondig, altijd fijn :)
[...]
Er is een enorme verbetering mogelijk als je overstapt naar een Fujitsu D3642-B of D3644-B met bijvoorbeeld 2x 2.5" disks zonder RAID en controller. Je kunt ook een Samsung SATA 2TB of 4TB SSD kiezen en de disks alleen voor opslag/backup gebruiken.
Ik blijf graag bij RAID-Z2 (en ECC geheugen), ofwel 6 disks. 2.5" 2TB zijn verbazingwekkend goedkoop zag ik! Als ik de specs zou mogen geloven trekken die <1W idle, dus dat zou al 50W schelen? Dan zou ik op een idle verbruik van 10 a 15W komen met verder dezelfde h/w? En welke 2.5" 2TB disks zijn geschikt voor een NAS?
Het is altijd verstandig om regelmatig een extra backup te maken. Dat kan op een zuinige manier door een 14TB of andere grote 3.5" disk via USB3 aan te sluiten voor de duur van de backup. Daarvan kun je er een elders bewaren om het risico van rampspoed (brand, overstroming, storm, malware) te verlagen. Als je bijvoorbeeld elke week naar familie gaat neem je een disk mee en breng je een andere terug.

Je kan ook een zuinige interne backup implementatie maken waarbij je op nog 2x 2.5" disks elke nacht een rsync laat uitvoeren. De rest van de tijd is het verbruik dan 0,18W per disk in standby.
En offsite backup is een verstandig idee maar ik ga niet slepen met HDDs, daar moeten handigere oplossing voor zijn.
Een i3 kan vooruit met een zuinige voeding (PicoPSU-90). Een i5 heeft door het hogere maximale verbruik een wat grotere voeding nodig, bijvoorbeeld een PicoPSU-160-XT met een 120W adapter.
[...]
Een upgrade naar een i3 lijkt em wel prettig maar tov mijn huidige mono&cpu levert dat weinig besparing op? En kun je bij bijv de D3642-B wel alle 6 de SATA poorten gebruiken met 6 HDDs + het m2 slot voor het OS? Of moet ik toch weer de losse controller gebruiken?
FreeBSD is als besturingssysteem niet goed in het managen van low power standen van apparaten (devices, onderdelen in de computer). Daardoor komt het verbruik ongeveer 4,5W hoger te liggen dan onder Linux of Windows op een zuinig moederbord.
FreeBSD heef native ZFS ondersteuning, vandaar dat ik daar nog even bij blijf. Het doel is niet een ultra zuinig systeem maar van 60 naar <20W idle zou een mooie stap zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mca2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

En offsite backup is een verstandig idee maar ik ga niet slepen met HDDs, daar moeten handigere oplossing voor zijn.
Ik heb offsite een OrangePi 3 draaien met een van de bekende Seagate schijfjes (SMR) er aan. Ding draait perfect met ZFS en doet dus periodiek een ZFS send & receive om de snapshots van mijn thuisserver over te zetten. Dat het een "crappy" SMR schijf is maakt dan ook niet uit, aangezien deze alleen maar periodiek de snapshots weg hoeft te schrijven en verder niks doet. Overigens heb ik in mijn thuisserver ook 3x 3,5" (geshuckt) zitten in RAIDZ1. Ik wil dat het ding "gewoon" blijft draaien als een schijf defect is en dat het dan wat extra energie kost, so be it.

Keuze voor de OrangePi 3 heb ik dan gemaakt op basis van 64 bit + USB 3 + gigabit lan. Maar gezien offsite zullen die laatste twee al minder uit maken, internet verbinding zal eerder beperking zijn. ZFS support zit zelfs in de Debian of ARMbian repo dus valt met een apt install zo er op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Spikkerm Met een zuinige voeding (PicoPSU) en optimalisatie zou je op minder dan de helft kunnen uitkomen. Kijk of je de ventilatoren nodig hebt, vaak kunnen die uit. De processor heeft wel koeling nodig, maar dat kan ook passief (bv. Arctic Alpine Passive 12).
mca2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:44:
Ik blijf graag bij RAID-Z2 (en ECC geheugen), ofwel 6 disks. 2.5" 2TB zijn verbazingwekkend goedkoop zag ik! Als ik de specs zou mogen geloven trekken die <1W idle, dus dat zou al 50W schelen? Dan zou ik op een idle verbruik van 10 a 15W komen met verder dezelfde h/w?
Je bedoelt met dezelfde moederbord en voeding? Dat weet ik niet precies. Omstreeks 40W minder zou bereikbaar moeten zijn. De Corsair Builder CX430 voeding is niet zuinig bij lage belasting. Het artikel uit 2011 is achterhaald in het idee van wat een low load is. Low load is tegenwoordig 10W (volgens Intel) of minder (volgens dit topic).

Met een D3644-B (met ECC) denk ik dat je ongeveer 5 W verbruik zult zien onder Debian 10 met een enkele SSD en de gebruikelijke samenstelling en configuratie. Onder FreeBSD is het minder duidelijk vanwege het wel of niet ondersteunen van low power modes van de SSD's.
En welke 2.5" 2TB disks zijn geschikt voor een NAS?
De vraag over NAS laat ik open voor degenen die ZFS of RAID-achtigen gebruiken.

De 2.5" 4 of 5TB disks van Seagate worden in dit topic veel gebruikt. Ze hebben een grote cache en het dagelijks gebruik is prima. Als je de disk in 1 keer volschrijft zul je wel zien dat het traag gaat want het is een SMR disk. Zie de topic start voor een manier om ze goedkoper te bemachtigen. Ze verbruiken 0,85W per disk en 0,18W in spindown.

Ik gebruik zelf geen RAID voor servers thuis om een reeks aan redenen. Het kost energie omdat er meerdere schijven draaiende worden gehouden. Je hebt alsnog echte backup nodig omdat RAID niet beschermt tegen bijvoorbeeld brand, bliksem, malware, dikke vingers, slaaptekort, kinderen, katten die op een toetsenbord gaan liggen, enzovoort.
Een upgrade naar een i3 lijkt em wel prettig maar tov mijn huidige mono&cpu levert dat weinig besparing op?
In het algemeen is de 1150 Haswell een stuk minder zuinig dan een 1151 Coffee Lake. Uit tests van hardware.info, Tweakers en c't blijkt dat een 4-core i3-8100 of i3-9100 behoorlijk zuinig is in idle. Het is een van beste keuzes als je 4 cores nodig hebt. Ik gebruik zelf vooral 2 core / 4 threads processoren zoals een Pentium Gold 5400. Dat is ruim voldoende en de single core snelheid is ongeveer gelijk.
En kun je bij bijv de D3642-B wel alle 6 de SATA poorten gebruiken met 6 HDDs + het m2 slot voor het OS?
Dat kan, het is een NVMe aansluiting (geen M2 SATA).
Of moet ik toch weer de losse controller gebruiken?
Nee, niet nodig en ik zou het ook niet doen vanwege de hoge overhead van controllers. Dan wordt het verbruik hoog óf de SATA snelheid wordt laag.
FreeBSD heef native ZFS ondersteuning, vandaar dat ik daar nog even bij blijf. Het doel is niet een ultra zuinig systeem maar van 60 naar <20W idle zou een mooie stap zijn.
Dat haal je wel met 2.5" disks of SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-06 18:12
mrmrmr schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:58:
@Spikkerm Met een zuinige voeding (PicoPSU) en optimalisatie zou je op minder dan de helft kunnen uitkomen. Kijk of je de ventilatoren nodig hebt, vaak kunnen die uit. De processor heeft wel koeling nodig, maar dat kan ook passief (bv. Arctic Alpine Passive 12).
PicoPSU is het volgende op het lijstje. Ik vindt dit al een hele verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
mrmrmr schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:58:
[...]
Ik gebruik zelf geen RAID voor servers thuis om een reeks aan redenen. Het kost energie omdat er meerdere schijven draaiende worden gehouden. Je hebt alsnog echte backup nodig omdat RAID niet beschermt tegen bijvoorbeeld brand, bliksem, malware, dikke vingers, slaaptekort, kinderen, katten die op een toetsenbord gaan liggen, enzovoort.
Ja, offsite backup is nog wel een punt van aandacht. Daar studeer ik nog op maar dat is voor een ander topic denk ik.
In het algemeen is de 1150 Haswell een stuk minder zuinig dan een 1151 Coffee Lake. Uit tests van hardware.info, Tweakers en c't blijkt dat een 4-core i3-8100 of i3-9100 behoorlijk zuinig is in idle. Het is een van beste keuzes als je 4 cores nodig hebt. Ik gebruik zelf vooral 2 core / 4 threads processoren zoals een Pentium Gold 5400. Dat is ruim voldoende en de single core snelheid is ongeveer gelijk.
Het systeem staat veel in idle, maar een wat steviger CPU is als je hem nodig hebt, wel fijn. Dus als het idle verbruik van een i3 niet veel verschilt van een Pentium Gold, dan dus de i3. Ik kijk nu naar onderstaande lijst maar maakt T-versie nog veel uit? Wat zou een goede keuze zijn?
1ProcessorsIntel Core i3-8100T Tray€ 145,58€ 145,58
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 135,07€ 135,07
1ProcessorsIntel Core i3-9300T€ 169,-€ 169,-
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5420 Boxed€ 82,06€ 82,06
Totaal€ 531,71
Dat kan, het is een NVMe aansluiting (geen M2 SATA).
Hmm, icm ECC toch een interessante combinatie. Maakt mijn huidige voeding vs zo'n picPSU nog veel uit? En je kan 'ongelimiteerd' de picoPSU splitsen om dus 6 2.5"HDD aan te sluiten?

Al met al, wordt het dan onderstaande lijst. Of is de D3417-B2 icm Pentium Gold G5420 een verstandiger keuze (130 euro goedkoper)?
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 182,-€ 182,-
6Interne harde schijvenWD Blue 2,5" (2018), 2TB (128MB cache)€ 56,84€ 341,04
2KabelsInLine 29683V Geel, Multi-color, Rood, Zwart€ 6,75€ 13,50
1Geheugen internKingston KSM32ES8/8HD€ 51,36€ 51,36
Totaal€ 827,89

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk dat ik hier het snelst aan een antwoord kom :)

Begin vorig jaar een thuisserver gemaakt op basis van het bekende Fujitsu / Kontron D3644-B met op advies / bevestiging van dit topic het volgende Kingston RAM met ECC: pricewatch: Kingston KSM26ED8/16ME . Alleen merk ik dat 16GB toch wat aan de krappe kant is. Aangezien dit geheugen niet meer leverbaar is ben ik dus op zoek naar een ander reepje dat zowel hier bij past als compatible is met het genoemde moederbord, en uiteraard werkt met ECC. Wie hier heeft dus een soortgelijk reepje ECC RAM op een D3644-B van 16GB (of 32, kan ik prijs vergelijken) waarvan die weet dat ECC zou moeten functioneren? (En dus ook op 2666MHz draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er breken ‘gouden’ tijden aan voor zuinige servers met de te verwachten hoge (tijdelijk hoop ik) energie prijzen per januari 2022 :X

Stroom richting de €0,35 / kWh en gas richting de €1,50 / m3 |:(

De stelregel die al jaren goed klopt, nl 1 Watt verbruik is ca €2 op jaarbasis wordt (tijdelijk?) €3 op jaarbasis :D

Toch fijn dat hardware tegenwoordig goed leverbaar is tegen zeer schappelijke prijzen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Salderen mag wat mij betreft nog lang blijven.

Intussen lekt er verdacht weinig over 12th gen Alder Lake 2 en 4 cores. Wel zie je T processoren met hoge frequenties (>4GHz) genoemd met TDP van 35W worden met een nogal hoog maximum verbruik. Of cTDP nodig is om het verbruik in te perken, is niet duidelijk. Ik heb het altijd een vreemde zaak gevonden om een relatief dure processor te maken en die vervolgens te beperken zodat die maar kort veel vermogen vraagt. Je moet dan sterk koelen en hopen dan de processor meewerkt om lang van de maximum snelheid gebruik te maken. Sowieso niet handig voor zuinige servers.
Het piekstroomverbruik (10ms) is ook toegenomen, en het continue verbruik is lager gelimiteerd tot 132W, maar dat zie je in de praktijk niet bij een aantal 9th processoren zoals de i3-9100 of Pentium Gold, de voorspellende waarde is vermoedelijk beperkt.

Dit zijn de cijfers voor 8th gen (Intel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Gj1ldLkssj7D8hYcirjTsxm4Mg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S0ZemSslTTXQUW8ozOMgulJL.png?f=user_large

10th gen (ATX12VO):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgWUfpU3TdYdAGTaWs1yvqTkTzo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/agHsZcNhFHdsxH9GdPGnbm02.png?f=user_large

12th gen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t222eKlq9XOgcZ0U7y6s-Q8bGEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k1BZBzMgG3rqn1wVMzOBSLoN.png?f=user_large
Bron: wccftech.com Harukaze Intel

ATX12VO en DDR5 zijn nog altijd nauwelijks te koop, dat voorspelt weinig goeds wat betreft de ondersteuning door moederbordfabrikanten voor Alder Lake. Misschien blijven ze bij ATX en DDR4.

Het voordeel van DDR5 is de lagere spanning van 1,1V ten opzichte van 1,2V van DDR4 en dat zou voor minder verbruik kunnen zorgen. Een eigen 12V power controller (PMIC) zorgt voor de stroomvoorziening en dual channel is aanwezig in 1 module. Die controller zou nauwkeuriger kunnen sturen en optimaliseren dan het moederbord. Samsung geeft een efficiency van 90 tot 91%, wat goed is voor een reductie van 12V naar 1.1V. ECC wordt 40bit, dus 8 bits extra per elke 32 bit.

Voor effectiviteit zou Intel wel weer terug moeten naar de Coffee Lake generatie qua gunstig verbruik met 2/4 core processoren, maar weinig wijst daarop. 20% verbetering qua verbruik ten opzichte van 11th gen stelt niet veel voor, want 11th gen is uit de fabriek een grotere verbruiker. Ik hoop op 20% verbetering t.o.v. Coffee Lake desktop (pentium/i3) maar ik houd rekening met tegenvallende cijfers in de praktijk.

De 12th gen introductie wordt verwacht op 19 november, maar juist de zuinige normale desktop processoren komen misschien pas volgend jaar aan bod. (interpretatie op basis van openbare bronnen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mca2 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:11:
Ik kijk nu naar onderstaande lijst maar maakt T-versie nog veel uit?
De T (temperatuur gestuurde) versie is meestal duurder maar van het hogere vermogen kun je maar kort profiteren. In deze tijd van tekorten is prijs misschien geen doorslaggevende overweging meer.
Wat zou een goede keuze zijn?
Zelf zou ik geen van de 'T' modellen kiezen, maar het zal wel werken. De Pentium Gold is een prima processor en is al ruim overgekwalificeerd voor een NAS. Het heeft 4 threads, dat werkt soepel op een werkstation. De i3-9100 is ook goed, heeft ook 4 threads (4 cores).
Maakt mijn huidige voeding vs zo'n picPSU nog veel uit?
ATX voedingen doen het typisch slecht bij lage belasting. Oudere voedingen scoren vaak slecht en ook moderne voedingen doen het niet goed met <50% efficiency bij minder dan 10W. Dan is het netto verbruik 2x hoger, 5WDC wordt dan 10WAC. Bij 40W is een PicoPSU gelijk aan een goede ATX voeding, bij lagere belasting is er een voordeel voor de PicoPSU + adapter. Feitelijk is de adapter de basis en de PicoPSU doet niet veel meer dan er 3,3V en 5V bijmaken. De processor gebruikt 12V.
En je kan 'ongelimiteerd' de picoPSU splitsen om dus 6 2.5"HDD aan te sluiten?
Ja, met een goede splitterkabel. De WD Blue WD20SPZX heeft een specificatie van 5W (1.00A) tijdens opstarten - dat zou een ontwerpgrens kunnen zijn, dus een theoretisch maximum. Dat is dan 30W totaal als alle drives tegelijk de piek bereiken. PicoPSU-90 geeft voor 5V aan 6A (30W) continu en 7A piek (42W). Ik verwacht geen probleem tenzij je een zware verbruiker op 5V (zoals USB) aansluit juist op het moment van opstarten.
Al met al, wordt het dan onderstaande lijst. Of is de D3417-B2 icm Pentium Gold G5420 een verstandiger keuze (130 euro goedkoper)?
Ik heb dit moederbord al jaren in gebruik als werkstation en als server. De D364x heeft betere USB low power modes, een toetsenbord of muis kan daarmee in een lage powerstand (mits het besturingssysteem eraan meewerkt). Het Coffee Lake D364x moederbord is meer verfijnd. Het zou kunnen dat FreeBSD de verbeteringen grotendeels ongebruikt laat, dat weet ik niet.

Jouw lijst:
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 182,-€ 182,-
6Interne harde schijvenWD Blue 2,5" (2018), 2TB (128MB cache)€ 56,84€ 341,04
2KabelsInLine 29683V Geel, Multi-color, Rood, Zwart€ 6,75€ 13,50
1Geheugen internKingston KSM32ES8/8HD€ 51,36€ 51,36
Totaal€ 827,89
De SATA kabels zijn 15cm, dat is erg kort. Ik zou pricewatch: Akasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Zwart kabels gebruiken of in de 15cm uitvoering deze pricewatch: Akasa PROSLIM SATA 3.0 15cm Zwart. Dat kost praktisch weinig meer bij shops die geen verzendkosten rekenen en het is een kabel met goede reviews.

Voor het geheugen kun je voor de optimale JEDEC standaard compatibiliteit het best de snelheid kiezen die bij de processor past. Bij een Pentium Gold G5xxx of i3-9100 is dat 2400 MT/s (DDR4-2400). Het moederbord is een professioneel bord, niet een overklok- of gaming- of consumentbord. Te snel geheugen valt vaak terug naar een lage snelheid zoals 2133 MT/s, dat type geheugen heeft vaak geen geschikte set JEDEC parameter settings op de gewenste 1200MHz (2400 MT/s).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7zT9ENlM9pzBJvJBb7JrIce7sw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2qodowkU4APBOtpqUZUZOBHf.png?f=user_large

Het plaatje toont de door het moederbord geaccepteerde JEDEC #9 geheugeninstellingen op een D3417-B2 bord, dit is mijn werkstation met 2x 16GB geheugen. Bij gaming/AMD/overklok geheugen ontbreken die settings soms. Je ziet ook dat het moederbord geen 16 of 20 CAS latency timing kiest en XMP wordt ook niet gebruikt. Ik weet niet wat D364x accepteert.

Ik vind zelf geheugensnelheid op een server niet zo belangrijk, voor mij is een enkele 2133 CL15 module op een D3643-H met Pentium Gold G5400 ook al goed voor een gateway. Het verschil met '2400' (1200MHz single channel) is waarschijnlijk nauwelijks meetbaar en ik merk er niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 03:26:
Salderen mag wat mij betreft nog lang blijven.
Met 4.000 Wp aan zonnepanelen ben ik dat geheel met je eens _/-\o_

Maar zuinigere hardware kan wel weer extra bijdragen aan het verlagen van de stookkosten 8)

Ik zit nu met alle server(tje)s zo rond de 50W, deels veroorzaakt door de hele rits aan docker containers.
De hoofdserver zit nu qua RAM helemaal vol, vandaar nog twee kleine servers die werk verzetten.

Een nieuwe zuinige server zal - met consolidatie / uitfaseren van de kleintjes - al snel 30W opleveren, dus zo’n €60-€90 op jaarbasis. Niet echt schokkend.

Hoop dat volgend jaar de nieuwe hardware, zoals Alder Lake beschikbaar en betaalbaar is om wat nieuws te bouwen, al is natuurlijk nog onbekend hoe zuinig AL werkelijk zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:59
Hier heeft de zonnepanelen aanschaf inzichtelijk gemaakt dat de huis infra zorgt voor +-35% van het verbruik...

Begonnen met een nieuw server project, wat toch al op de agenda stond :D
2010 - idle 550w AMD 965 x4 +- 6TB opslag
2013 - idle 220w Intel 4330T cluster +- 26TB opslag (Huidig)
2021 - idle 24.4W AMD 4650G +- 8TB AF opslag (Todo : PicoPSU+extra RAM)

Door naar de nieuwe generatie te gaan gaat het verbruik van 5.2kWh naar <1kWh
Hopelijk gaat het verbruik nog iets naar beneden met de PicoPSU en compenseert dit het extra geheugen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
mrmrmr schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:09:
[...]
Zelf zou ik geen van de 'T' modellen kiezen, maar het zal wel werken. De Pentium Gold is een prima processor en is al ruim overgekwalificeerd voor een NAS. Het heeft 4 threads, dat werkt soepel op een werkstation. De i3-9100 is ook goed, heeft ook 4 threads (4 cores).
Thanks, was inderdaad vergeten dat T vooral op max wattage slaat.
ATX voedingen doen het typisch slecht bij lage belasting. Oudere voedingen scoren vaak slecht en ook moderne voedingen doen het niet goed met <50% efficiency bij minder dan 10W. Dan is het netto verbruik 2x hoger, 5WDC wordt dan 10WAC. Bij 40W is een PicoPSU gelijk aan een goede ATX voeding, bij lagere belasting is er een voordeel voor de PicoPSU + adapter. Feitelijk is de adapter de basis en de PicoPSU doet niet veel meer dan er 3,3V en 5V bijmaken. De processor gebruikt 12V.
[...]
Ja, met een goede splitterkabel.
Thanks, die gaat op het lijstje.
De WD Blue WD20SPZX heeft een specificatie van 5W (1.00A) tijdens opstarten - dat zou een ontwerpgrens kunnen zijn, dus een theoretisch maximum. Dat is dan 30W totaal als alle drives tegelijk de piek bereiken. PicoPSU-90 geeft voor 5V aan 6A (30W) continu en 7A piek (42W). Ik verwacht geen probleem tenzij je een zware verbruiker op 5V (zoals USB) aansluit juist op het moment van opstarten.
Ah natuurlijk, picoPSU is slechts een omvormer. Een 60W of meer adapter zou dus ruim voldoende moeten zijn? En zit er veel verschil in adapters of zitten die allemaal in dezelfde efficiency range?
[...]
Ik vind zelf geheugensnelheid op een server niet zo belangrijk, voor mij is een enkele 2133 CL15 module op een D3643-H met Pentium Gold G5400 ook al goed voor een gateway. Het verschil met '2400' (1200MHz single channel) is waarschijnlijk nauwelijks meetbaar en ik merk er niets van.
Dat is een waar punt, en goed om de manual van het mobo er eens bij te pakken. SATA kabels heb ik trouwens zat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mca2 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:08:Een 60W of meer adapter zou dus ruim voldoende moeten zijn? En zit er veel verschil in adapters of zitten die allemaal in dezelfde efficiency range?
Bij een i3-9100 wordt PicoPSU-90 het meest toegepast met een 120W adapter. Dat geeft voldoende ruimte voor alle verbruikers. Tijdens opstarten is er een hoog verbruik.

Een Seasonic 60W HE adapter is niet slecht, maar die zal mogelijk wel worden overbelast met de i3-9100, moederbord, NVMe en de schijven tijdens opstarten. Op dat moment draait alles nog voluit en dat resulteert in een hoger verbruik. Het is wel voldoende voor bijvoorbeeld een dual core een Pentium Gold G5400.

Zie de tips onderaan de topic start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
mrmrmr schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:51:
Bij een i3-9100 wordt PicoPSU-90 het meest toegepast met een 120W adapter. Dat geeft voldoende ruimte voor alle verbruikers. Tijdens opstarten is er een hoog verbruik.

Een Seasonic 60W HE adapter is niet slecht, maar die zal mogelijk wel worden overbelast met de i3-9100, moederbord, NVMe en de schijven tijdens opstarten. Op dat moment draait alles nog voluit en dat resulteert in een hoger verbruik.
Komt omdat een TDP waarde alleen een waarde is als de CPU op stock frequency draait.
Tijdens post gaat de CPU op max Turbo draaien en kan de 65w TDP naar 120w getild worden.
Meeste NVME en SSD initialiseren op 3 a 4 watt
Schijven is afhankelijk van meer factoren, maar ook ruimschoots onder de boost van een CPU.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_th
Dag,

Inmiddels heb ik gekozen voor een Fujitsu D3644-B met Intel Core i3-9100.

Nu probeer ik Proxmox ( of Debian) te installeren vanaf USB, maar heb ik het volgende probleem:
Ik kom tot het Proxmox installatiemenu, en na keuze om verder te gaan zie ik enkele commandline-berichten (die er logisch/goed uit zien), waarna de monitor op 'sleep' springt.

Zelfde bij Debian: Ik kom in het Debian keuze menu, kan kiezen tussen Graphical install, install, advanced, etc. Na keuze beginnen de 'reguliere' stappen, maar binnen een seconde of 6 gaat de monitor naar sleep en zit er niks anders op dat 'reset'.

- Heeft iemand enig idee hoe ik kan voorkomen dat de monitor naar sleep gaat?
- Alternatief: ( want ik heb geen monitor nodig): Is er een Debian USB/ISO die ik zou kunnen booten om vervolgens via ssh in te loggen en vanaf daar de install te doen?

Bedankt voor enige tips!

Alexander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:58
Lex_th schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:27:
Dag,

Nu probeer ik Proxmox ( of Debian) te installeren vanaf USB, maar heb ik het volgende probleem:
Ik kom tot het Proxmox installatiemenu, en na keuze om verder te gaan zie ik enkele commandline-berichten (die er logisch/goed uit zien), waarna de monitor op 'sleep' springt.

Zelfde bij Debian: Ik kom in het Debian keuze menu, kan kiezen tussen Graphical install, install, advanced, etc. Na keuze beginnen de 'reguliere' stappen, maar binnen een seconde of 6 gaat de monitor naar sleep en zit er niks anders op dat 'reset'.

- Heeft iemand enig idee hoe ik kan voorkomen dat de monitor naar sleep gaat?
- Alternatief: ( want ik heb geen monitor nodig): Is er een Debian USB/ISO die ik zou kunnen booten om vervolgens via ssh in te loggen en vanaf daar de install te doen?

Bedankt voor enige tips!

Alexander.
Heb bij vroegere versies ook wel eens een bug meegemaakt waarbij de muis opeens onzichtbaar werd tijdens de graphical installatie. Wat voor mij de oplossing was, was een "oudere" versie installeren waarbij die bug er niet in zat en later na de installatie de SW updates/upgrades uitvoeren.

Hopelijk kan jij een oudere versie vinden die dit probleem niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Lex_th, wellicht werkt grafische video mode niet goed om eoa reden.
Zo uit mn hoofd kan je Debian install ook starten in "echte" textmode.
Weet niet hoe precies, vlgs mij moet je dan kms uitzetten via een kernel parameter*.
Normaal gesproken staat kms aan, dan zie je ook wel text, maar dan staat de videokaart in grafische mode (framebuffer console) en tovert het OS daar vervolgens text op. Dus dat is anders.

Je zou desnoods nog Debian install kunnen proberen via seriele console, zie hier.
Dan moet je natuurlijk wel n andere machine met seriele port hebben, en n kabel.

Geldt allemaal mss evengoed voor Proxmox, maar geen verstand van.

* edit: Hier: To disable KMS [...] Boot with the nomodeset kernel command line parameter.

[ Voor 10% gewijzigd door N8w8 op 11-10-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Was er niet de een of andere BIOS optie die je moest inschakelen of juist uitschakelen als je bij Linux varianten geen graphics kreeg? Daar staat mij iets van bij. (Dus niet CSM en dergelijke om het bootable te krijgen, maar juist als je geen graphics kreeg.)

De een of andere emulatie.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:28

OMX2000

By any means necessary...

Meestal kun je met Ctrl+Alt+F1 vanuit een grafische shell naar tty1 (text mode).

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lex_th schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:27:

Er is intussen een update geweest naar Debian 11.1, ik heb alleen getest met Debian 11.0 en ik kwam dit probleem niet tegen (D3643-H, bijna hetzelfde als D3644-B op enkele extra's na).

Wat is de command line van grub? /etc/default/grub (Debian)

Bij een grafische installatie wordt xset (e.d.) gebruikt, bij command line wordt standaard geen consoleblank=n (n is een getal) gezet in /etc/default/grub. consoleblank moet niet te laag worden gezet omdat je dan niet meer kunt inloggen op de console, dan komt hij niet meer uit de slaapstand. Stel dat die op 3 (3 seconden) staat, dan moet je snel een paar keer enter drukken, maar dat is sowieso veel te kort om werkbaar te zijn. Een goede minimum instelling is 15 (seconden), maar misschien beter is 60 (1 minuut).

update-grub moet worden gedraaid na iedere wijziging van /etc/default/grub.

Tijdens installatie kun je een paar keer op een toets drukken die verder geen nadelig effect heeft zoals Ctrl, Alt, PageUp, PageDown, pijltjes etc. Dat voorkomt misschien dat het scherm uitgaat.

Zie ook de tips in de topic start voor andere bekende problemen en workarounds.

Zet screensaving niet helemaal uit in de eindconfiguratie, want dat kost nodeloos extra verbruik.

Is het probleem er ook bij een live versie van Debian op een USB stick? Die installeert niets op disk en start Debian direct op. Ik gok dat je die misschien zou kunnen gebruiken om de installatie remote te starten via SSH.

Ik doe meestal een installatie voor command line, dus zonder GUI en xset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
raymondw schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:12:
Hier heeft de zonnepanelen aanschaf inzichtelijk gemaakt dat de huis infra zorgt voor +-35% van het verbruik...

Begonnen met een nieuw server project, wat toch al op de agenda stond :D
2010 - idle 550w AMD 965 x4 +- 6TB opslag
2013 - idle 220w Intel 4330T cluster +- 26TB opslag (Huidig)
2021 - idle 24.4W AMD 4650G +- 8TB AF opslag (Todo : PicoPSU+extra RAM)

Door naar de nieuwe generatie te gaan gaat het verbruik van 5.2kWh naar <1kWh
Hopelijk gaat het verbruik nog iets naar beneden met de PicoPSU en compenseert dit het extra geheugen.
Systeem draait inmiddels en ik heb resultaten van metingen.
Elke stap is gemeten over 12hr, resultaten komen uit Grafana

Idle 4650G + 2x8GB 22,4w
OS Rocky Linux

Idle 4650G + 4x Micron 5100 PRO 1.92TB + 2x32GB 39,9w
OS Rocky Linux + qemu services

LOAD 4650G + 4x Micron 5100 PRO 1.92TB + 2x32GB 43,9w
OS Rocky Linux + qemu services + 11 VM's

MS VM's staan inmiddels allemaal uit, draaien van een Windows10 kost 10w!
W11 was 6w

Heb een oude 90w Pico PSU getest met de eerste idle setup, gaf geen ander beeld dan de Sharkoon 650w.
Was wel een verrassend resultaat, ga het nog een keer overdoen met load op de CPU.

De setup die op 22,4w draaide was wel echt het minimum voor de 4650G, elke mV aanpassing lager resulteerde in een niet bootende machine.
Vooral de SOC onder de 700 mV was echt een limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@raymondw Red Hat heeft zo zijn eigen methoden voor power management. Misschien kun je het verbruik wel iets verlagen met powertop --auto-tune en consoleblank in grub. Zoals je ziet drukken virtual machines (host en guest) zwaar op het idle verbruik. Zuiniger is lichtgewicht virtualisatie zoals containers.

PicoPSU-90 is bedoeld voor zuinige systemen. Bij 40W is er geen verschil meer met een goede ATX voeding, dus vooral nuttig bij systemen met lager continu idle verbruik, vaak toegepast bij systemen onder 20W idle verbruik. De maximum last van de adapter of de PicoPSU mag niet langdurig boven de capaciteit uitkomen. Zie de manual van PicoPSU-90 voor toegestane belastingen. Koeling is nodig vanaf een bepaalde langdurige belasting. De 12V adapter moet natuurlijk ook voldoende kunnen leveren aan de PicoPSU, niet meer dan de label aangeeft in Watts bij langdurige belasting.

De Micron 5100 PRO SATA SSD's hebben een verbruik van 1,2W idle en tot 4,3W onder belasting volgens deze test. 1,2W is te hoog voor een low power mode van SATA SSD's, misschien was dat uitgeschakeld in de test.

Bij AMD heeft geheugen een behoorlijke invloed omdat ze op hogere frequentie kunnen draaien en daardoor meer verbruiken. Soms vereisen ze ook een hogere spanning.

Windows heeft veel achtergrondprocessen. Als je die stopt zou het verbruik lager moeten worden. Een ander probleem is dat power management bij virtualisatie standaard niet werkt in de VM. Daar moet de host voor zorgen. Ik weet niet of Qemu aan low power management doet, maar ik lees wel dat bepaalde instellingen van timers het verbruik kan reduceren.

Om te zien wat er het laagst mogelijke verbruik van de hardware zou je er rechtstreeks Windows 10 op kunnen zetten en die optimaliseren met de Intel drivers en power saving standen, zie de beschrijving in deze blog. In de BIOS alle power saving aanzetten, zie topic start.

Onder Windows kun je met de tool CPU-Z zien welke geheugensettings worden ondersteund. Lagere settings zouden een lager verbruik kunnen hebben, met name JEDEC in plaats van XMP. Die settings kun je in de BIOS aanpassen.

Bij dit AMD platform is er waarschijnlijk een hoger verbruik van zowel de chipset als de processor. De processor heeft bepaalde chipset functies ingebouwd. Een aantal van de AMD tools zijn gericht op maximale prestaties ten koste van verbruik. Bepaalde instellingen kunnen er voor zorgen dat bijvoorbeeld de processor langdurig voluit draait. Bij Intel gaat de frequentie snel omlaag bij weinig werk voor de processor en weer omhoog wanneer nodig. Dat spaart veel energie. Ook PCIe en andere onderdelen van in een systeem hebben invloed op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
mrmrmr schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:55:
@raymondw Red Hat heeft zo zijn eigen methoden voor power management. Misschien kun je het verbruik wel iets verlagen met powertop --auto-tune en consoleblank in grub. Zoals je ziet drukken virtual machines (host en guest) zwaar op het idle verbruik. Zuiniger is lichtgewicht virtualisatie zoals containers.
Zwaar valt wel mee, 11 Linux VM's gebruiken +- 5w. Alleen de MS VM's zijn zwaar, buiten een Windows 10 voor antieke software gebruik ik dat toch niet.
Consoleblank werkt, maar aangezien er geen monitor aanzit en term output via serieel gaat heeft dat geen meetbare invloed op gebruik.
@raymondw
PicoPSU-90 is bedoeld voor zuinige systemen. Bij 40W is er geen verschil meer met een goede ATX voeding, dus vooral nuttig bij systemen met lager continu idle verbruik, vaak toegepast bij systemen onder 20W idle verbruik. De maximum last van de adapter of de PicoPSU mag niet langdurig boven de capaciteit uitkomen. Zie de manual van PicoPSU-90 voor toegestane belastingen. Koeling is nodig vanaf een bepaalde langdurige belasting. De 12V adapter moet natuurlijk ook voldoende kunnen leveren aan de PicoPSU, niet meer dan de label aangeeft in Watts bij langdurige belasting.
De manual is erg karig, maar dat was het in 2013 al. Destijds wist ik 50% winst te halen met de Intel machines.
We gaan zien wat een verse unit doet. Extra voeding (op de plank) is niet erg.
@raymondw
De Micron 5100 PRO SATA SSD's hebben een verbruik van 1,2W idle en tot 4,3W onder belasting volgens deze test. 1,2W is te hoog voor een low power mode van SATA SSD's, misschien was dat uitgeschakeld in de test.
Het is een ander type in de review en er word alleen gekeken naar de SSD, ik reken in mijn verbruik ook de controllers mee en de extra load op de voeding.
Net in het blockdiagram van de x470 gedoken en het is een ontwerp met 2 sata controllers. 2ch + 4ch.
De kabels zitten nu verdeeld over de 6 kanalen, ik zou het op 1 controller kunnen zetten en de 2ch controller zou in theorie dan uit kunnen in de bios. Ga ik eens naar kijken.
@raymondw
Bij AMD heeft geheugen een behoorlijke invloed omdat ze op hogere frequentie kunnen draaien en daardoor meer verbruiken. Soms vereisen ze ook een hogere spanning.
Dit is geheugen wat draait op lagere spanning, standaard 2666@1,2v. Lager dan de geadviseerde 1.2v werkt het niet goed en crasht het systeem onder load.
Met een hogere pre-boot voltage startte het wel onder de 1.2v
@raymondw
Windows heeft veel achtergrondprocessen. Als je die stopt zou het verbruik lager moeten worden. Een ander probleem is dat power management bij virtualisatie standaard niet werkt in de VM. Daar moet de host voor zorgen. Ik weet niet of Qemu aan low power management doet, maar ik lees wel dat bepaalde instellingen van timers het verbruik kan reduceren.

Om te zien wat er het laagst mogelijke verbruik van de hardware zou je er rechtstreeks Windows 10 op kunnen zetten en die optimaliseren met de Intel drivers en power saving standen, zie de beschrijving in deze blog. In de BIOS alle power saving aanzetten, zie topic start.

Onder Windows kun je met de tool CPU-Z zien welke geheugensettings worden ondersteund. Lagere settings zouden een lager verbruik kunnen hebben, met name JEDEC in plaats van XMP. Die settings kun je in de BIOS aanpassen.
Het is Windows, de keren dat ik het gebruik is niet vaak, de 6w neem ik dan voor lief voor die 2 uurtjes.
@raymondw
Bij dit AMD platform is er waarschijnlijk een hoger verbruik van zowel de chipset als de processor. De processor heeft bepaalde chipset functies ingebouwd. Een aantal van de AMD tools zijn gericht op maximale prestaties ten koste van verbruik. Bepaalde instellingen kunnen er voor zorgen dat bijvoorbeeld de processor langdurig voluit draait. Bij Intel gaat de frequentie snel omlaag bij weinig werk voor de processor en weer omhoog wanneer nodig. Dat spaart veel energie. Ook PCIe en andere onderdelen van in een systeem hebben invloed op het verbruik.
Ben ik mij van bewust, maar met AMD heb je weer het voordeel dat max TDP ook weer max is en je niet hoeft te vrezen voor turbo-tdp waarden.
De test op 22w was met veel tweaken en tunen, wat ik het grote nadeel vond is dat ik daadwerkelijk veel performance inleverde.
SCP file kopie ging van 120MB/s naar 55 a 65MB/s, starten van een VM duurde (getimed!) 3x langer.

Weer wat te testen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_th
Hi, bedankt voor jullie reacties.
Helaas vooralsnog zonder succes, zie hieronder:
N8w8 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:01:
* edit: Hier: To disable KMS [...] Boot with the nomodeset kernel command line parameter.
Dit heb ik inmiddels geprobeerd, nomodeset toevoegen in grub ( met edit) maakt geen verschil.
mrmrmr schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:08:
[...]
Wat is de command line /etc/default/grub (Debian). Bij een grafische installatie wordt xset (e.d.) gebruikt, bij command line wordt standaard geen consoleblank=n (n is een getal) gezet in /etc/default/grub.
- omdat ik een installatie iso gebruik kan ik niet de defaults zien, maar met ' edit' blijken er verschillende opties ( sommige zonder kernel opties, andere met). Weghalen of aanpassen maakt geen verschil.
- Voor de life ISO: consoleblank=0 als ik het verifieer op de life-iso op een andere computer, waardaar deze uitgeschadeld zou moeten zijn.
Tijdens installatie kun je een paar keer op een toets drukken die verder geen nadelig effect heeft zoals Ctrl, Alt, PageUp, PageDown, pijltjes etc. Dat voorkomt misschien dat het scherm uitgaat.
Geprobeerd, maar ook dit lijkt geen verschil te maken.
Is het probleem er ook bij een live versie van Debian op een USB stick? Die installeert niets op disk en start Debian direct op. Ik gok dat je die misschien zou kunnen gebruiken om de installatie remote te starten via SSH.
Dat is een goede, hier gebeurt sowieso iets raars lijkt het: Ook bij de live-iso gaat het scherm uit. Maar, initieel start Gnome wel op, en zie ik de desktop. Binnen een paar seconde daarna valt het beeld uit (!)

Vergelijkbaar heb ik inmiddels ontdekt dat je ook bij de niet-grafische installatie soms net even de taal selectie' ziet, en dat daarna het beeld uitvalt. Hier probeer ik dan met herhaaldelijk indrukken van keys het slapen te voorkomen, zonder succes.

Paar constateringen / voorlopige conclusies:
  • Dit lijkt niet iets is met drivers o.i.d. die niet compatible zouden zijn, want desktop start op ( voor enkele seconden).....
  • De installatie ISO en de live ISO doen het op een andere machine 'gewoon', dus het lijkt een specifiek probleem voor dit systeem.
Al met al ben ik nog niet veel verder dus. Ik heb de aanbieder ook een mailtje gestuurd en zal zelf zodra ik tijd heb nog e.e.a. proberen.

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
raymondw schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:32:
[...]
De setup die op 22,4w draaide was wel echt het minimum voor de 4650G, elke mV aanpassing lager resulteerde in een niet bootende machine.
Vooral de SOC onder de 700 mV was echt een limiet.
Mag ik vragen welk bordje jij gebruikt?

Ik heb slechts 1 AM4 bordje met IPMI gevonden: de Asrock Rack X470D4U.

Ik twijfel nog tussen een 5600X en een 5600G (Of 5800X en 5700G).
Maar ik wil graag ECC en dat hebben de G varianten niet geloof ik.
Dan moet ik geloof ik kijken naar de Pro 5650G(E) of de Pro 5750G(E) om ECC te hebben.

Zou een X variant niet even zuinig kunnen ingesteld worden als een G(E)?
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Dit topic is gesloten.