• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:20
Luther schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:46:
Na een tijd radiostilte vanwege andere dingen wil ik hier toch weer mee verder.
Ik heb het lijstje aangepast, maar heb nog wel wat vragen:

Edit: de CPU is aangepast naar een wel leverbare:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 94,86€ 94,86
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 116,08€ 116,08
1BehuizingenAerocool CS-102€ 23,-€ 23,-
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 20,22€ 20,22
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,99€ 9,99
1Geheugen internSamsung M378A1K43DB2-CTD€ 46,84€ 46,84
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 104,58€ 104,58
Totaal€ 454,57

Zie ik nog noodzakelijke dingen over het hoofd, als kabels en dergelijke?
Je mist nog een adapter voor je picopsu?

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 09:17
wuppie007 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

Je mist nog een adapter voor je picopsu?
Nope, dat is de Seasonic SSA-0601HE-12.

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik ben aan het overwegen mijn nas, mediaspeler, wifi router en modem te vervangen door een apparaat.

NAS:
Momenteel een QNAP TS-453D met 2x6TB in raid 1, hier zit ook al een mediaspeler in, maar mijn gezin gebruikt voornamelijk Videoland, Netflix en vinden het niet fijn werken op de QNAP. Zelf gebruik ik de QNAP voor af en toe wat downloads en archief qua NAS van oude bestanden

MediaSpeler
Een no-name Android TV Box van bol.com, met een irritante afstandsbediening en draadloos tobo/muis doet het steeds niet na standby (moet je dan het dongletje van opnieuw inpluggen, heeft geen bluetooth of iets). Vaak krijg ik de opmerking waarom we geen DVD's kunnen afspelen.

Wifi Router:
Een Asrock G10

Modem:
ExperiaBox

Nu heb ik al e.e.a geprobeerd, zo heb ik de Asrock G10 voorzien van OpenWRT firmware met een VLAN 34 tagged op de WAN (Youfone 500mbit glasvezel) ingesteld en voorzien van een externe laptop schijf van 1 TB die ik nog had liggen om te testen. Op zich werkt dit (Samba shares 25MB/s, downloaden NZB's 7 MB/s), alleen RSYNC naar Strato is echt heel traag (ik doe een dag over 35 gb) dus dit zou door kunnen als een 3 in 1 apparaat en de NAS/Modem vervangen.

Eigenlijk zou ik toch nog graag een NAS, modem, wifi router en (Android) mediaspeler ineen willen die 24/7 aanstaat. Ik ben niet van plan om er heel veel geld in te investeren (ik wissel vaak van infra/setup), dus denk zelf aan de volgende opties:

Optie 1:
Via Marktplaats kan ik goedkoop een systeempje kopen met een dualcore N3050 (6W TDP), DVD speler en 2 sata aansluitingen in een kast met 250W voeding, helaas is de mobo/chipset onbekend. Hier moet ik denk ik het volgende bijkopen:

1 x gigabit netwerkkaart (N3050 laptopje die ik heb trekt bij lange na geen 500 mbit)
1 x goede ac USB wifi adapter met AP mogelijkheid.

Optie 2:
Verder heb ik nog een oude dell laptop liggen met een i7 3537u (17W TDP) met iGPU, maar ook een GT630m aan boord (die probeer ik dan uit te schakelen) met 2 sata aansluitingen en nog een mSata slot. Hier wil ik dan het scherm vanaf halen en het volgende in stoppen:

1 x Drivebay caddy voor 2.5" schijf ipv DVD speler, externe USB DVD speler heb ik nog liggen
1 x mSata SSD
2 x 2.5" laptopschijven (waarschijnlijk shucken uit seagates)
1 x ac mini-pcie kaartje met AP mogelijkheid

Ik vind het natuurlijk leuk om te klooien dus softwarematig zie ik het wel zitten met een linux installatie en een VM met Android X86 voor de mediaspeler, maar vraag me af welke basis jullie zouden gebruiken?

Voordeel van de N3050 is de reguliere systeemkast mogelijkheid qua warmte etc, ook is de processor zuiniger, maar waarschijnlijk is het niet toereikend voor wat ik ermee wil doen. Daarnaast denk ik dat de 250W OEM voeding erg niet zuinig is? Bij de DELL vind ik het nadeel de mogelijke warmte productie en ik denk een hoger vebruik. Aan de andere kant, die i7 is 4x zo snel dan die N3050, dus met downloaden/uitpakken heeft hij het minder zwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@mooieboot, die Dell is ivm 3537U mss een dunner model? Dan passen er mss ook geen dikke schijven in (mocht je 5TB Seagates willen shucken). Behalve mss in de DVD caddy.
Ik vraag me af of die Dell zoveel meer verbruikt, kan je dat niet eerst gewoon meten? En het scherm kan je ook uitzetten ipv eraf halen.
Wellicht is een miniPCIe wifikaart ook zuiniger dan USB. Weet niet hoe het zit met whitelists; voor mijn 3320M laptop zijn er geen ac kaartjes dus is een BIOS mod vereist.
En ja zo'n standaard 250W voeding is mss niet de zuinigste.
Aan de andere kant, een SATA DVD speler is mss weer zuiniger dan USB.
iig, als je t eerst probeert en tevreden blijkt met die Dell hoef je daar niet meer over na te denken, dacht ik zo.

Dat uitpakken wat je noemt, geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen, maar het ligt er maar helemaal aan hoe vaak je dat doet en hoe lang je daarop wilt wachten.
Die N3050 doet dat met minder Watt maar is er langer mee bezig.
Welke dan minder energie (Joule) verbruikt, weet ik zo snel niet.
Maar als ie toch maar 0,1% van de tijd zit uit te pakken, is dat toch niet t belangrijkste qua verbruik lijkt mij, gaat puur om hoe lang je erop wilt wachten.
En ja het wordt mss heter, maar wel korter dan die N3050. Maak je je zorgen over hitte/herrie, Linux heeft ook governors die de boel vertragen om de temperatuur te begrenzen (geen ervaring mee).

ipv een Android VM zou je ook kunnen kijken naar Anbox.
Als hardware versnelling niet werkt op Android (geen idee), heb je meer CPU nodig.

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 13:16
Stel he, als jullie een setup moesten maken met veel RAM (~50GB? Wellicht meer?), hoe zouden jullie dat doen?
Ik draai nu een Poweredge R720 maar ben een beetje aan het rondkijken voor wat meer energie efficiëntere oplossingen :)
Geheugen komt in machten van 2 (2,4,8,16,32,64). 64GB geheugen is te doen op veel borden.

Waar is het voor? Altijd aan? Hoeveel opslagruimte is nodig? Je zult veel meer vertellen over je plannen om een bruikbaar advies te krijgen.

Kijk ook naar de gepinde posts, daar staan systemen en het verbruik.

Als je veel VM's tegelijkertijd draait, en die hoeven niet altijd up te zijn, dan is verstandiger om ze aan te zetten als je ze nodig hebt en daarna uit te zetten. Dat scheelt veel in de overhead die VM's produceren. Daarmee kun je veel aan verbruik winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:00
Onlangs heb ik zonder goed te kijken een ASRock Rack C246 WSI besteld. Ik had gezien dat de prijs met ruim de helft was gedaald. Een koopje met 2 intel netwerkcontrollers, een betere positionering van de DIMM-sloten voor de airflow in mijn rack en minder features dan mijn vorig moederbord dus minder verbruik. Of dat dacht ik toch :P Het resultaat is een meerverbruik van 1W. 8)7 Het ander moederbord is reeds verkocht.

Naast het kleine meerverbruik, heeft het moederbord ook enkele vreemde aansluitingen. Had ik even goed gegoogled, dan had ik het wel moeten weten; https://www.computerbase....246d2i-e3c242d2i.1969372/
Zoals je op bovenstaande link kan zien, heeft het moederbord dus geen standaard ATX aansluiting. Op een 8-pins molex sluit je 12V aan via de P4 of EPS connector van de ATX-voeding. Op een 4-pins molex kan je dan via een adapterkabel de ATX-connector aansluiten. Deze aansluiting gebruikt enkel de ground, 5V standby, power on signaal en power good signaal van de ATX-voeding. Ook zit er nog een extra 4-pins molex op het moederbord die je kan gebruiken om SATA drives te voeden met de meegeleverde kabel. Die connectoren zijn trouwens erg gevaarlijk zoals je op de bovenstaande link kan zien want ze zijn uitwisselbaar en er staat een tikfout in de quick install guide die voor verwarring kan zorgen |:(

Maar... Het duurde echter even voor ik het door had... Het moederbord gebruikt dus enkel de 12V en niet de 3.3V en de 5V van de voeding! En het moederbord heeft een aansluiting voor de voeding voor SATA drives. Alle spanningen worden dus op het moederbord gemaakt, zie het een beetje als een geïntegreerd high power pico-psu ;) Enkel 12V op de 8-pins molex is waarschijnlijk genoeg, je hebt hier ook voedingen voor: https://www.xppower.com/product/VES180?m=VES180PS12

Dit zou wel een beetje de cable-mess in mijn kleine rack-behuizing oplossen :P Waarschijnlijk dat overschakelen op zo'n adapter niet echt veel doet aan het verbruik. Ik vermoed dat ik in het beste geval die 1W terug win. Al kriebelt het wel een beetje om het uit te testen ;)

edit: vervolg

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 20-09-2021 07:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:18
D-Three schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:56:
Onlangs heb ik zonder goed te kijken een ASRock Rack C246 WSI besteld. Ik had gezien dat de prijs met ruim de helft was gedaald. Een koopje met 2 intel netwerkcontrollers, een betere positionering van de DIMM-sloten voor de airflow in mijn rack en minder features dan mijn vorig moederbord dus minder verbruik. Of dat dacht ik toch :P Het resultaat is een meerverbruik van 1W. 8)7 Het ander moederbord is reeds verkocht.

Naast het kleine meerverbruik, heeft het moederbord ook enkele vreemde aansluitingen. Had ik even goed gegoogled, dan had ik het wel moeten weten; https://www.computerbase....246d2i-e3c242d2i.1969372/
Zoals je op bovenstaande link kan zien, heeft het moederbord dus geen standaard ATX aansluiting. Op een 8-pins molex sluit je 12V aan via de P4 of EPS connector van de ATX-voeding. Op een 4-pins molex kan je dan via een adapterkabel de ATX-connector aansluiten. Deze aansluiting gebruikt enkel de ground, 5V standby, power on signaal en power good signaal van de ATX-voeding. Ook zit er nog een extra 4-pins molex op het moederbord die je kan gebruiken om SATA drives te voeden met de meegeleverde kabel. Die connectoren zijn trouwens erg gevaarlijk zoals je op de bovenstaande link kan zien want ze zijn uitwisselbaar en er staat een tikfout in de quick install guide die voor verwarring kan zorgen |:(

Maar... Het duurde echter even voor ik het door had... Het moederbord gebruikt dus enkel de 12V en niet de 3.3V en de 5V van de voeding! En het moederbord heeft een aansluiting voor de voeding voor SATA drives. Alle spanningen worden dus op het moederbord gemaakt, zie het een beetje als een geïntegreerd high power pico-psu ;) Enkel 12V op de 8-pins molex is waarschijnlijk genoeg, je hebt hier ook voedingen voor: https://www.xppower.com/product/VES180?m=VES180PS12

Dit zou wel een beetje de cable-mess in mijn kleine rack-behuizing oplossen :P Waarschijnlijk dat overschakelen op zo'n adapter niet echt veel doet aan het verbruik. Ik vermoed dat ik in het beste geval die 1W terug win. Al kriebelt het wel een beetje om het uit te testen ;)
Zie
One of the biggest legacy characteristics of the modern PC is how the power supply connects to the motherboard – not only is it one big chunky 24-pin power connector in to the board, but it has to supply all of the relevant voltages, including 12 V, 5 V, and 3.3 V. Over the last two decades, standards that used 5 V and 3.3 V have almost disappeared, except for a last few legacy applications. Despite that, we’ve been lumbered with the old ATX12V standard for this. However recently the ATX12VO standard was announced, requiring only 12 V into the motherboard and other voltages to be derived from it on the board. This also allows the power supply to be more efficient and compact, with a smaller connector.

...

In Intel’s Blog Post, the company states that the new ATX12VO standard will help substantially with idle power of a PC, due to the single rail design not needing to cater for other voltages other than 12 V. The company states that governments will benefit a lot from this, given that the standard complies with upcoming standards for electronic efficiency in the US and Japan. It notes that while there have been single rail custom designs in the past, this new industry standard will allow vendors to unite under a single implementation. One of the key partners for this is ASRock, who state that they are Intel’s primary partner on this project.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 20-08-2021 00:41 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@sdk1985 Goed gevonden maar helaas ;) Net even gekeken en het lijkt er op maar het is geen ATX12VO. Die laatste heeft een 10-pins aansluiting met ook nog 12V standby spanning en de signalen power_on en power_ok . Het ASRock Rack moederbord heeft enkel 12V nodig. Voor efficiëntie lijkt de ATX12VO standaard wel beter omdat de voeding gedeeltelijk wordt uitgeschakeld wanneer de computer uit staat. Voor een server die 24/7 aan staat iets minder van belang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:18
D-Three schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 01:05:
@sdk1985 Goed gevonden maar helaas ;) Net even gekeken en het lijkt er op maar het is geen ATX12VO. Die laatste heeft een 10-pins aansluiting met ook nog 12V standby spanning en de signalen power_on en power_ok . Het ASRock Rack moederbord heeft enkel 12V nodig. Voor efficiëntie lijkt de ATX12VO standaard wel beter omdat de voeding gedeeltelijk wordt uitgeschakeld wanneer de computer uit staat. Voor een server die 24/7 aan staat iets minder van belang ;)
Hah, jammer. Asrock is daar wel mee bezig :P . Die 12VO schijnt vooral goed te zijn op idle (400W zou 75% efficientie op 10W moeten behalen. Daarboven 2% met 72%).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kishtsang
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-03-2022
Wat een fantastische bron van informatie is dit forum, helaas heb ik nog niet alle antwoorden gevonden voor een eigen build, vandaar deze post.

Het doel is een thuisserver te creëren met een aantal primaire taken zoals automatische backups draaien van alle computers in het huis, mediaserver (jellyfin), het hosten van een aantal Docker Containers zoals PiHole, Unifi en Transmission. Dit zal later eventueel worden uitgebreid. Daarnaast moet het ook leuk zijn om af en toe te spelen met de server waarvoor ik een MacOS en een Linux VM wil draaien. Hypervisor zal Proxmox zijn. Deze server zal, zoals bij velen van jullie, 24/7 draaien. Een laag stroomverbruik is dus wenselijk.

Hoewel ik eerst een heel systeem had samengesteld met een Ryzen 7 ben ik hier na het lezen toch op teruggekomen. Voor de primaire taken is deze processor veel te krachtig en onzuinig, hetgeen zou resulteren in een onnodig hoge stroomrekening aan het eind van het jaar. Op basis van het advies uit 2020 en de informatie uit dit forum heb ik het volgende samengesteld:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 156,93€ 156,93
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 168,-€ 168,-
1VideokaartenMSI GeForce GT 710 2GD3H LP€ 49,90€ 49,90
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 102,08€ 204,16
1VoedingenSeasonic OEM SSP-300SUG 300W 80+ Gold€ 76,45€ 76,45
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,34

De keuze vereist wel wat toelichting: Het doel is om deze server in een PowerMac G5 kast te plaatsen. Dit vereist wat aanpassingen aan de kast, maar in principe moet alles makkelijk gaan passen. Zie de motivatie voor de PSU keuze onder.

Ik heb nog geen HDDs gekozen, maar verwacht een drietal schijven van 4TB te gebruiken.

De GT710 zal als passthrough gebruikt worden voor de MacOS VM.

Ik heb nog wel echter wat vragen:
Is de gekozen processor krachtig genoeg voor de zaken die ik graag wil doen? De 10e generatie i3's zijn al uit maar hebben een ander socket. Voor zover ik heb gezien zijn er nog geen vergelijkbare moederborden voor dit socket.

De keuze voor een PSU vind ik lastig. Ik heb hier al veel informatie gezien over het gebruik van een PICO PSU maar kom er niet goed uit of dit voor mijn build ook gaat werken. De keuze is nu gevallen op een 1U exemplaar aangezien deze makkelijk in de PSU tray van de G5 past en modulair is. Een PICO PSU zou de casemod makkelijker maken indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Kishtsang, die CPU lijkt me snel zat, wellicht kan je ook toe met een Pentium/Celeron.
Men zegt nogal eens "dockers en VMs" te willen draaien, maar dat is imo bijna hetzelfde als zeggen dat je "apps" wilt draaien, alleen met wat meer geheugen eisen.
Het hangt er maar vanaf wat die dockers/VMs (=apps) _doen_, en hoe snel je wilt dat t gaat.
In elk geval in mijn ervaring gebruikt backup/Bittorrent/DNS/mediaserver/Windows VM bijna niks.
Behalve mss als je mediaserver ook realtime vanalles moet transcoden, maar heb ik geen kijk op.
Wellicht is t prettig om desktop VMs hun eigen cores te kunnen geven, maar ikzelf doe dat nooit (want ik heb maar 2 cores) en dat werkt ook.

10e generatie CPUs doen het slechter qua iig idle verbruik, en ik dacht ook qua performance/Watt.
Als je een 10e i3 overweegt vanwege extra performance, kan je ook kijken naar een even snelle 9e i5.
Voor de rest heeft 10e niet zoveel voordelen, dus als zuinig belangrijk is, is 9e de betere keus.
En ja idd zijn die Fujitsu borden er ook nog niet voor 10e, dat maakt de keus nog makkelijker :)

Qua voeding; ik begrijp dat itt de SUG, de SUB-modellen goedkoper zijn, EN hun fan zouden uitzetten bij lage load, mocht je veel om stilte geven. Er is ook een 250SUB, lijkt mij groot genoeg.
Die zijn wel 80+ Brons, dus mss verbruiken die meer bij lage load. Al kunnen ze in theorie ook Brons zijn omdat ze alleen bij _hoge_ load teveel verbruiken voor Gold (zal wel niet, maar goed).
Heb van beide geen metingen kunnen vinden.
(Over PicoPSU zeg ik niks alleen omdat ik er te weinig van weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kishtsang schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:41:
Ik heb nog geen HDDs gekozen, maar verwacht een drietal schijven van 4TB te gebruiken.
Als je voor 2.5" hard disks kiest kan de voeding zuiniger.
De GT710 zal als passthrough gebruikt worden voor de MacOS VM.
Een extra grafische kaart zal wel verbruik kosten vermoed ik. Sommige kaarten verbruiken meer dan 10W in idle.
IIs de gekozen processor krachtig genoeg voor de zaken die ik graag wil doen?
Ruim voldoende voor servertaken.
De 10e generatie i3's zijn al uit maar hebben een ander socket. Voor zover ik heb gezien zijn er nog geen vergelijkbare moederborden voor dit socket.
Er worden wel nieuwe 12th gen moederborden verwacht, die processor wordt op "Intel 7nm" geproduceerd, en zou dan zuiniger kunnen zijn dan 9th gen tot 11th gen. De 8th gen Coffee Lake die op je lijstje staat is de laatste in idle relatief zuinige processor enigszins verkrijgbaar. De versies daarna zijn eigenlijk overgeklokt omdat die niet meer op 14nm geproduceerd hadden moeten worden, maar Intel had problemen met 10nm (Intel 7nm).
De keuze voor een PSU vind ik lastig. Ik heb hier al veel informatie gezien over het gebruik van een PICO PSU maar kom er niet goed uit of dit voor mijn build ook gaat werken. De keuze is nu gevallen op een 1U exemplaar aangezien deze makkelijk in de PSU tray van de G5 past en modulair is. Een PICO PSU zou de casemod makkelijker maken indien mogelijk.
Zonder grafische kaart, met tot 6x 2.5" disks heb je voldoende aan een PicoPSU-90 met 120W Leicke adapter.
Zonder grafische kaart, met tot 4x 3.5" disks kun je een PicoPSU-160-XT toepassen met 150W Leicke adapter.
Met grafische kaart weet ik het niet, dat is voor mij een onbekende factor in dit verhaal. Grafische kaarten verbruiken soms enkele tientallen Watts in idle. De geïntegreerde gpu kan ook 4k weergeven vermoed ik, maar dan wel met de juiste kabel en 60 Hz. Kijk even bij de specs van Intel.
Hoe lager het verbruik, hoe beter je een PicoPSU kunt toepassen. Onder de 10W is het onontbeerlijk. Bij 25W zijn er ATX (full size) alternatieven.

PicoPSU-160-XT en Leicke adapter zijn ook verkrijgbaar bij amazon.de, amazon.nl, bol.com (adapter).

Overigens, Apple staat er om bekend dat ze zuinige spullen produceren, dus misschien is de voeding in de kast die je al hebt ook zuinig. Dat zul je moeten uitzoeken. De kans is aanwezig dat het geen standaard ATX aansluitingen heeft, maar als je handig bent met solderen en een multi-meter en documentatie kunt vinden, kun je misschien stekkers vervangen (klinkt als knutselen met the A-team :)). Het gaat er om dat er voldoende koper is voor relatief hoge stroom in ampères en dat de voeding geen 11V exemplaar is. Een 12V voeding kun je combineren met een PicoPSU, dan zonder adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:25
Systeem: vanaalten in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
...enkel de PicoPSU vervangen door een Corsair SF450 (reden: zie dit topic).

Deze draait headless, enkel 230V en netwerk aangesloten (op 1Gb/s aansluiting). OS: Debian.

Vanochtend besloten om hem te upgraden van Debian 'Buster' naar 'Bullseye'. Vooraf verbruik gemeten, in idle mode met alle services uit (dus zo kaal mogelijk): 12.6W

Na upgrade en met 'powertop' finetunen: 10.4W. Ruim 2W verbetering dus, wat ik niet had verwacht. Had al eens een keer 'Buster' met enkel een kernel upgrade naar 5.10.0 geprobeerd maar kon toen praktisch geen verschil meten.

Upgraden naar Debian Bullseye: aanrader dus, wat mij betreft. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 14-10 15:19
vanaalten schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:17:
mbt deze, ik had het met een D3643-H. Regelmatig (ong 1x per week) een spontane reboot. 12v adapter met een pico-160. Verschillende adapters geprobeerd (leicke, meanwell, etc), allemaal issues. Hing ik er een SFX voeding aan, 0 problemen. Uiteindelijk met sensors de 12v lijn kunnen monitoren en loggen. Bleek dat 12v naar 10,8v zakte vlak voor een reboot (out-of-spec voor 12v).
Uiteindelijk een meanwell 12v openframe voeding gekocht (v.a. 10W 80+ eff, va 30W 90+ eff), en aangesloten op de pico. Deze doet over nagenoeg het hele bereik 12.1v. Voltage zakt nagenoeg niet in met een hogere load en sindsdien 0 issues.

tip die ik wel eens tegenkomt met een pico, is om de 4pin cpu direct op de adapter/12v lijn te zetten. Dus bypass de pico. Men merkte dat de pico stekker op de 12v adapter warm/heet werdt en daarmee voor teveel weerstand zorgde. Ondanks dat de pico niet overbelast wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Rayures op 23-08-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolzer113
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-05 16:10
Graag had ik jullie mening gehad over wat ik zou kunnen doen om een zuiniger systeem te krijgen.
Deze verbruikt nu idle een 45-50w. Heb eens gemeten zonder de HDD's en dan kwam ik op 25w idle uit.

Mijn huidige server:
1ProcessorsIntel Core i7-4770K Boxed€ 438,58€ 438,58
1MoederbordenGigabyte GA-Z87X-UD3H€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenToshiba DT01ACA300, 3TB€ 84,95€ 169,90
1BehuizingenCorsair Carbide 500R Black€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 49,90€ 99,80
1VoedingenSharkoon WPM500 Bronze€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,28

Momenteel gebruik ik de server voor volgende zaken:
  • Radarr
  • Sonarr
  • Plex
  • Nextcloud
  • Swag
  • Jellyfin
  • Watchtower
  • Bazarr
  • Transmission
  • Portainer
Hoe heb ik het nu opgedeeld:
  • Op SSD Ubuntu desktop met docker-compose.
  • 2x 3TB HDDs in mirror voor docker data/configs
  • 1x 750GB HDD 2.5" voor backups
Verkoop ik dit best en maak ik ineens een nieuwe build of pas ik mijn huidige aan?
Dit is wat ik in gedachten had:
1ProcessorsIntel Core i5-10500 Boxed€ 119,79€ 119,79
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB€ 108,55€ 217,10
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 161,05€ 161,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2400C16S-16GRS€ 63,40€ 63,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,34

Heb gekozen voor de 1200 socket omdat dit goedkoper uitkwam.
I5 is voor later eventueel nog te kunnen spelen met VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@Rayures Die Meanwell heeft dan een hoger vermogen of niet? En die DC connectoren zijn inderdaad niet zo geschikt voor hogere vermogens en hebben soms slechte connecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-10 13:41
Rayures schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:30:
Bleek dat 12v naar 10,8v zakte vlak voor een reboot (out-of-spec voor 12v).
Uiteindelijk een meanwell 12v openframe voeding gekocht (v.a. 10W 80+ eff, va 30W 90+ eff), en aangesloten op de pico. Deze doet over nagenoeg het hele bereik 12.1v. Voltage zakt nagenoeg niet in met een hogere load en sindsdien 0 issues.
Goed uitgezocht (y)
tip die ik wel eens tegenkomt met een pico, is om de 4pin cpu direct op de adapter/12v lijn te zetten. Dus bypass de pico. Men merkte dat de pico stekker op de 12v adapter warm/heet werdt en daarmee voor teveel weerstand zorgde. Ondanks dat de pico niet overbelast wordt.
Was dat ook gerelateerd? Of heb je nog uitgezocht hoeveel watt de adapter leverde ten opzichte van de specs toen hij het begaf? Paar posts terug beredeneerde ik nog dat er marge in zou moeten zitten, maar dit soort problemen wekken de suggestie dat het tegenvalt (80 W moet het probleem dan toch niet zijn?)

Misschien ook wel aardig om de PicoPSU eens door te meten als hij te warm wordt. Ik heb de wetten van Ohm niet helemaal meer scherp, maar de spanningsval over een weerstand is proportioneel tov. de stroom - maar de relatie tot een slechte of goede adapter kan ik niet helemaal beredeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lolzer113

Dit systeem is een optie, maar de 2.5" drives zijn te dik voor de beschikbare ruimte in het kleine DeskMini kastje. Mogelijkheden zijn: een andere basissysteem of modificeren van de kast of de drives extern bevestigen.

2.5" drives worden doorgaans als extern model gekocht omdat dit scheelt in de aanschaf. Een extern model van Seagate/Maxtor met 4 of 5TB ruimte bevat intern een SATA drive. Ze worden soms aangeboden met korting door bedrijven als amazon.de, amazon.nl, Coolblue. Momenteel is de 5TB versie verkrijgbaar bij Coolblue voor 99 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayures
D-Three schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:26:
@Rayures Die Meanwell heeft dan een hoger vermogen of niet? En die DC connectoren zijn inderdaad niet zo geschikt voor hogere vermogens en hebben soms slechte connecties.
Volgens specs: 100W passive, 150W met actieve koeling.
Ik heb er nog wat meer aan hangen dan alleen deze server, dus 30W (met 90% eff) haal ik wel (router, switch, server).
Thralas schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:17:
[...]
Goed uitgezocht (y)
[...]
Was dat ook gerelateerd? Of heb je nog uitgezocht hoeveel watt de adapter leverde ten opzichte van de specs toen hij het begaf? Paar posts terug beredeneerde ik nog dat er marge in zou moeten zitten, maar dit soort problemen wekken de suggestie dat het tegenvalt (80 W moet het probleem dan toch niet zijn?)

Misschien ook wel aardig om de PicoPSU eens door te meten als hij te warm wordt. Ik heb de wetten van Ohm niet helemaal meer scherp, maar de spanningsval over een weerstand is proportioneel tov. de stroom - maar de relatie tot een slechte of goede adapter kan ik niet helemaal beredeneren.
Eigenlijk als de server wat meer vermogen vroeg voor enige tijd, dan viel deze uit. Pico had het volgens specs moeten volhouden. Voeding volgens mij iig wel (V zakte wel iets, maar niet buiten specs), omdat de overige machines op die voeding gewoon beleven draaien. Op de Fujitsu zag ik echt V naar beneden vallen tot buiten specs.
Ik heb dan ook de 4pin cpu direct op de voeding aangesloten, buiten de pico om. Scheel weer x Amps door de Pico stekker. Sindsdien geen issues meer.

// Ik heb zelf ook de voedingen doorgemeten en ook V bijgehouden bij load, daar zie je heel snel dat V onder de 12v zakt bij adapters. Ooit had ik een Leicke 120w, die zat op 11.4v bij 85Wdc. Dat icm met een warme/hete pico stekker en de Fujitsu krijgt niet voldoende V binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:59
Ook leuk als je een minimalistisch klein zuinige server wil, bijvoorbeeld als 2e backupserver bij je ouders ofzo:

Minisforum U820 de 16GB/512MB versie is regelmatig voor €479 op Amazon.

Deze kan gevoed worden via USB-C, dus ook via een enkele kabel met een monitor te verbinden.
Heeft plek (naast M.2 SSD) voor 2x 2.5" SATA, waarbij 1x (SSD) en 1x 9.5mm (bijv 2TB HDD). Het dekseltje is dan licht gebogen door de dikke schijf, je kan ook prima kiezen voor 1x 7mm en 1x 15mm (bijv 5TB) en dan het dekseltje niet erop klikken maar erop leggen (bijv met klittenband of gewoon geen deksel erop doen).

Heeft de in dit topic geprezen Intel i5-8259 CPU, die ook erg zuinig is en ruim voldoende power heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 09:17
Pff, ik heb vorige week een bestelling geplaatst voor mijn nieuwe pc, blijken alle 1151 Pentium Golds overal zo'n beetje uitverkocht, of duur...
Ik ging oorspronkelijk voor de G5400, maar die is niet meer op redelijke termijn te krijgen.

Ik zit dan nu te twijfelen tussen deze twee: G5420 en G5620 vergelijking
Is het die 15 euro extra waard? Ik zie 0,2Ghz extra en Intel UHD Graphics 610 vs 630.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolzer113
mrmrmr schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 03:36:
@lolzer113

Dit systeem is een optie, maar de 2.5" drives zijn te dik voor de beschikbare ruimte in het kleine DeskMini kastje. Mogelijkheden zijn: een andere basissysteem of modificeren van de kast of de drives extern bevestigen.

2.5" drives worden doorgaans als extern model gekocht omdat dit scheelt in de aanschaf. Een extern model van Seagate/Maxtor met 4 of 5TB ruimte bevat intern een SATA drive. Ze worden soms aangeboden met korting door bedrijven als amazon.de, amazon.nl, Coolblue. Momenteel is de 5TB versie verkrijgbaar bij Coolblue voor 99 euro.
@mrmrmr Oh wauw daar had ik al volledig over gekeken dat deze schijven te dik zijn. Goed gezien! Zal dan maar eens kijken naar een andere case.
Ik zal het zeker in het oog houden voor de externe modellen en deze gewoon eruit halen.

Enig idee of dit moederbord wat zuinig is? ASRock H470M-HDV/M.2
Nog niks over kunnen vinden. Zou toch graag op de 1200 socket willen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-10 17:09
Luther schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:51:
Pff, ik heb vorige week een bestelling geplaatst voor mijn nieuwe pc, blijken alle 1151 Pentium Golds overal zo'n beetje uitverkocht, of duur...
Ik ging oorspronkelijk voor de G5400, maar die is niet meer op redelijke termijn te krijgen.

Ik zit dan nu te twijfelen tussen deze twee: G5420 en G5620 vergelijking
Is het die 15 euro extra waard? Ik zie 0,2Ghz extra en Intel UHD Graphics 610 vs 630.
Hier het zelfde verhaal, alle hardware al in huis, behalve mijn g5400 die na bestelling achteraf toch niet op voorraad bleek te zijn. Tijdens het bestellen gaf de webwinkel aan dat de voorraad er wel was. Nu al 2 weken opzoek naar een CPU met iGPU vanwege HTPC/download bak.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lolzer113

Het verbruik van het 10th gen platform zal wel wat hoger liggen denk ik dan een Fujitsu D364x, ongeveer het dubbele (6 Watt of meer in plaats van 3W in de basis). Ik heb geen informatie over het verbruik van dit bord, dus die 6W is echt een minimum om rekening mee te houden.

Je hebt een voeding nodig die past bij een idle verbruik van 10W. Op basis van de i5-10500 processor kun je kiezen voor een PicoPSU-160-XT met Leicke 120W 12V adapter. Het is wel een zware processor, als je minder eisen stelt kun je beter een 4 core i3 processor kiezen en dan komt dan beter overeen met een PicoPSU-90. Die is ongeveer een halve Watt zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolzer113
@mrmrmr OK dan ga ik toch maar eens moeten kijken of het wel de kost waard gaat zijn om mijn oude systeem te vervangen. Misschien dat ik beter gewoon met de loop der tijd mijn 3.5" HDD's vervang door zuinigere disken.

Alvast bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is zeker de moeite waard het basissysteem te vervangen. Je zou ook kunnen beginnen met de hard disks en na een jaar overstappen op 12th gen die wordt verwacht aan het einde van het jaar, begin volgend jaar. 12th gen is intrinsiek zuiniger omdat het 10nm (Intel 7) is in plaats van 14nm van Skylake t/m 11th gen.

Je kunt het zelf berekenen met 2 euro per Watt per jaar. Reken met een levensduur van 5 jaar. Dus elke Watt minder spaart circa 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rayures Je hebt een complexe setup omdat je meerdere apparaten voedt met een adapter. De adapter wordt hoger belast dan normaal.

Ik heb een paar vragen over de adapters: welke versie van de Leicke adapter heb je gebruikt? Heb je een foto van het label?

Ook foto's en schuifmaatmeting van de "inner barrel" en "outer barrel" aan beide kanten kan helpen. Je hebt wel een nauwkeurige schuifmaat nodig voor de meting.

Hoe en waarmee heb je DC gemeten? Heb je behalve de spanning ook de DC stroom gemeten? De lengte en dikte van de kabel waarmee aangesloten is heeft een sterke invloed op de spanning. Welke kabel heb je toegepast?

Hoe warm is de adapter als de spanning te laag wordt? Zijn er dan andere apparaten aangesloten? Wat is het verbruik aan de stekker als de spanning te laag is?

Er zijn vele mogelijke oorzaken van problemen met voedingen, vandaar deze vragen.

De meest voor de hand liggende reden van instabiliteit is een slechte verbinding (plug, connector). Er kan in een plug ook kortsluiting plaatsvinden. Dat kun je makkelijk testen: als je alleen de adapter aansluit mag het verbruik niet meer dan enkele tienden van een Watt zijn. Je kunt ook testen met de PicoPSU aangesloten en in standby (computer uit). Dan zou het verbruik minder dan een Watt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Even een vraagje voor de mensen die ook een picoPSU hebben. Hebben jullie nog wat gedaan met dat belachelijk korte draadje wat er aan die picoPSU's hangt. Hebben jullie er zelf wat langers tussen gesoldeerd of hebben jullie het gewoon gelaten voor wat het is en de trafo maar gewoon in de kast gelegd?

Ik wil eigenlijk de connector in een PCI slot stoppen, maar ja, die draad is gewoon veel te kort dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ2GiJHVYWI3DC0QrGhEVAsPSnc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LQYnXmB7M1Jywzwgr94MmZwx.jpg?f=user_large
Of is er wellicht een geschikte kabel beschikbaar met aan 1 kant een chassis connector en de andere een DC plug voor de picoPSU en ben ik gewoon slecht in zoeken? :P

Note: het product van die foto is dus alleen de PCI bracket, met een gat er in -_-

[ Voor 18% gewijzigd door Lanfear89 op 25-08-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:20
Lanfear89 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:51:
Even een vraagje voor de mensen die ook een picoPSU hebben. Hebben jullie nog wat gedaan met dat belachelijk korte draadje wat er aan die picoPSU's hangt. Hebben jullie er zelf wat langers tussen gesoldeerd of hebben jullie het gewoon gelaten voor wat het is en de trafo maar gewoon in de kast gelegd?
Ik heb er zelf een paar weken geleden ook mee gestoeid ja, als ze nou het draadjes 10cm langer hadden gemaakt, dan had je veel meer speelruimte gehad. Eerst wilde ik mijn adapter ook in de kast hebben, maar dan breng je weer warmte in de kast wat weer gekoeld moet worden ;). Uiteindelijk via thingiverse een plaatje gevonden waar normaal de voeding zit en daar een gat ingemaakt waar de connector door past en een trekontlasting. De DC connector van de PSU paste precies ergens in een hdd bracket van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
mrmrmr schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 01:36:
@Rayures Je hebt een complexe setup omdat je meerdere apparaten voedt met een adapter. De adapter wordt hoger belast dan normaal.

Ik heb een paar vragen over de adapters: welke versie van de Leicke adapter heb je gebruikt? Heb je een foto van het label?
In augustus 2020 gekocht, zal eens zoeken of ik nog een foto heb. Heb hem van de hand gedaan omdat ik nu een andere voeding gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I3AiBHev6nfmIZtOC4ufzK45iE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z8Blw92RzjHBGlelPmgkACe2.png?f=user_large
Ook foto's en schuifmaatmeting van de "inner barrel" en "outer barrel" aan beide kanten kan helpen. Je hebt wel een nauwkeurige schuifmaat nodig voor de meting.
ik heb hem niet meer, dus dat gaat niet meer lukken.
Hoe en waarmee heb je DC gemeten? Heb je behalve de spanning ook de DC stroom gemeten? De lengte en dikte van de kabel waarmee aangesloten is heeft een sterke invloed op de spanning. Welke kabel heb je toegepast?
Vdc met een Fluke. Adc gemeten met een 2e Fluke, Koppelstukjes aan de adapter en pico. Kabels zijn zelf gemaakt kabels 1,5mm2, iets van 20cm.
Hoe warm is de adapter als de spanning te laag wordt? Zijn er dan andere apparaten aangesloten? Wat is het verbruik aan de stekker als de spanning te laag is?
handwarm, nee, 101Wac (VEL4K)
Er zijn vele mogelijke oorzaken van problemen met voedingen, vandaar deze vragen.

De meest voor de hand liggende reden van instabiliteit is een slechte verbinding (plug, connector). Er kan in een plug ook kortsluiting plaatsvinden. Dat kun je makkelijk testen: als je alleen de adapter aansluit mag het verbruik niet meer dan enkele tienden van een Watt zijn. Je kunt ook testen met de PicoPSU aangesloten en in standby (computer uit). Dan zou het verbruik minder dan een Watt moeten zijn.
of even de weerstand checken tussen + en -.

iig, heb meerdere pico's en natuurlijk verschillende geprobeerd omdat ik ook even dacht dat de pico stuk was. Maar met beide pico's had ik hetzelfde. Dus, verschillende voedingen, verschillende pico's allemaal hetzelfde issue. Nu 12v direct op p4 aangesloten en geen issues meer. Vermoed dus nog steeds dat de pico stekker / kabels onvoldoende zijn om wat meer vermogen te vervoeren.
Alternatief was wellicht geweest om nieuwe 1.5/2.5mm2 oid direct op de pico te solderen. Maar dat heb ik niet gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Rayures op 26-08-2021 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
wuppie007 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:41:
[...]

Ik heb er zelf een paar weken geleden ook mee gestoeid ja, als ze nou het draadjes 10cm langer hadden gemaakt, dan had je veel meer speelruimte gehad. Eerst wilde ik mijn adapter ook in de kast hebben, maar dan breng je weer warmte in de kast wat weer gekoeld moet worden ;). Uiteindelijk via thingiverse een plaatje gevonden waar normaal de voeding zit en daar een gat ingemaakt waar de connector door past en een trekontlasting. De DC connector van de PSU paste precies ergens in een hdd bracket van de kast.
Na wat beunwerk wat ergens ver weg op solderen lijkt is het me gelukt. (iemand die echt kan solderen zou me de nek omdraaien als ik durf te claimen dat ik heb zitten solderen :P)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZzqvDbsw_sJqt468NXct0GB1tM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frwCiWwZZ6szaaue0zuMd7yJ.jpg?f=fotoalbum_large
(in het andere PCI slot zit een simpel sata expansion kaartje)

Mooie aansluiting zo. Nu alleen nog ff het gat van de PSU dicht zien te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:58
Lanfear89 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:02:
[...]

Na wat beunwerk wat ergens ver weg op solderen lijkt is het me gelukt. (iemand die echt kan solderen zou me de nek omdraaien als ik durf te claimen dat ik heb zitten solderen :P)

[Afbeelding]
(in het andere PCI slot zit een simpel sata expansion kaartje)

Mooie aansluiting zo. Nu alleen nog ff het gat van de PSU dicht zien te maken.
Ik zou de losse adapter gewoon op de plek van de ATX voeding leggen en vastzetten met een paar grote tie-wraps aan het rooster op de bodem. Netaansluiting van de adapter netjes uitlijnen met de achterkant van de behuizing en klaar is Kees. Nu heb je weer een losse adapter die je ergens kwijt moet.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Kan, maar dat vind ik er lang niet zo netjes uitzien als gewoon een poort om die DC stekker in te prikken. Verder ligt die adapter ook niet in de weg. Tuurlijk was het nog veel mooier als ik gewoon een standaard powercable in de behuizing ergens kon prikken maar je kan niet alles hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
Intussen een aanvulling op de post over mijn nieuw moederbord.

Ik denk dat ik niet volledig correct heb vergeleken. Het verbruik van het nieuwe moederbord was met het scherm en toetsenbord aangesloten. Zonder die zal het verbruik ongeveer hetzelfde zijn als het vorige moederbord.

Intussen kon ik het toch niet laten om de voeding te vervangen door een 12V-voeding. :D De investering in een XP Power VES180PS12 met correcte Molex aansluiting vond ik echter te hoog. Dus is het een Leicke NT03028 geworden. Dat is een 120W voeding met sigarettenaansteker-stekker. Die was iets goedkoper dan de versie met DC connector.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKTSQey_2xeO8Oj6avVDVWIkXwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgUWy2Z0OwOPlevYyfQsk4Sm.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat knip-, strip-, krimp- en soldeerwerk komen we dan tot het onderstaande resultaat.
Gele draad (ATX 12V) had ik niet. Maar de witte oogt ook goed bij de witte connector. De connector is een 6-polige. Een 8-polige had ik niet. Al had een 4-polige ook volstaan (maximaal 9 A per contact).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEMn4k3r8ccImheY3Fjye8UHjL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07p0sDkteCwK9H1lCNqoArQg.jpg?f=fotoalbum_large

Snel aangesloten en ik ben positief verrast! Het verbruik schommelt nu tussen de 9,6W en 10,8W. Dat is iets meer dan 2W lager, dit had ik niet verwacht. 8) Al wil ik nog 3,5" disks aansluiten en extra VM's installeren, die zullen het verbruik nog doen stijgen. Verder vermoed ik dat powertop misschien niet werkt vanwege een foutmelding. Nog verder uit te zoeken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door D-Three op 20-09-2021 07:04 ]

Rayures schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:45:
In augustus 2020 gekocht, zal eens zoeken of ik nog een foto heb. Heb hem van de hand gedaan omdat ik nu een andere voeding gebruik.
Dat is een nieuw type en die zou dat continu moeten kunnen leveren. Het vorige model was niet gecertificeerd (hoewel dat wel verplicht is in de EU). Omwille van de certificatie zou het moeten werken.
ik heb hem niet meer, dus dat gaat niet meer lukken.
Ah, jammer.

Ik heb zelf een aantal plugs aangezet en het is soms moeilijk om dat goed te doen om verschillende redenen. Bijvoorbeeld als de aansluitkabel heel dik is - wat het geval is bij kwaliteitsadapters - raakt die kabel bijna de andere aansluitlip. Dat moet dus geisoleerd worden. Vooral de XP Power 120W heeft een erg dikke kabel. Ook de kwaliteit van de plug zelf is een groot probleem. En netjes solderen met goed materiaal.
Vdc met een Fluke. Adc gemeten met een 2e Fluke, Koppelstukjes aan de adapter en pico. Kabels zijn zelf gemaakt kabels 1,5mm2, iets van 20cm.
20cm is niet lang, dus dat is prima. Ik zou wel echte DC kabel toepassen. Dat betekent een erg dikke ader en een dunne ader. Een merk zoals XP Power gebruikt denk ik 2,5mm2 of meer, misschien wel 4mm2. Ik weet niet wat de Leicke standaard heeft. Zoals je denk ik wel weet introduceren metingen vaak een spanningsval. Vooral als de verbindingen suboptimaal zijn.
handwarm, nee, 101Wac (VEL4K)
Handwarm zou ok moeten zijn. Bij sommige adapters treedt al bij 40 graden derating op, en dat vermindert de capaciteit van de adapter. Nog 30 graden erbij en de capaciteit kan met een derde afnemen bij sommige adapters. Hoe efficiënter de adapter, hoe kleiner de kans op derating, want energieverlies is warmteontwikkeling.
of even de weerstand checken tussen + en -.
Dan meet je de adapter mee, want de kabel is bevestigd. In een scenario kan kortsluiting ontstaan doordat een of meer losse aders (heel dun metaal) de andere pool raakt. Dat genereert hitte en een verbruik van meerdere Watts. De beschermmaatregelen doen dan nog niets, dus de adapter gaat nog niet uit.
iig, heb meerdere pico's en natuurlijk verschillende geprobeerd omdat ik ook even dacht dat de pico stuk was. Maar met beide pico's had ik hetzelfde. Dus, verschillende voedingen, verschillende pico's allemaal hetzelfde issue. Nu 12v direct op p4 aangesloten en geen issues meer. Vermoed dus nog steeds dat de pico stekker / kabels onvoldoende zijn om wat meer vermogen te vervoeren.
Alternatief was wellicht geweest om nieuwe 1.5/2.5mm2 oid direct op de pico te solderen. Maar dat heb ik niet gedaan.
Ik verdenk ook stekkers: ik heb veel verschillende typen gekocht, en de kwaliteit (no brand uit China) valt vies tegen. Doe maar een plugje is er sindsdien niet meer bij, ik heb inmiddels geleerd dat een (in het componentenwereldje) bekende fabrikant kiezen noodzaak is.

Het grootste praktische probleem is denk een goede match tussen jack en plug. Een goed bij en in elkaar passend duo zou de problemen moeten kunnen oplossen.

Heeft iemand een idee voor verbetering van de connectoren? Bepaalde typen/merken/producten? Aanraders?

• Rayures
D-Three schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 00:30:
Na wat knip-, strip-, krimp- en soldeerwerk komen we dan tot het onderstaande resultaat.
Gele draad (ATX 12V) had ik niet. Maar de witte oogt ook goed bij de witte connector. De connector is een 6-polige. Een 8-polige had ik niet. Al had een 4-polige ook volstaan (maximaal 9 A per contact).
Ziet er heel netjes uit een 6polige :9

Maar hoe dik zijn de draden van de Leicke? Op de NT03015 staat bijvoorbeeld 18AWG (0,9mm2 uitgaande van 7stranded draadjes). Dan lijkt mij 3pin per pool wat overkill >:)
@D-Three Naast powertop --auto-tune moet de gpu worden uitgeschakeld. Als je bijvoorbeeld Debian met grafische interface gebruikt gaat dat automatisch na een (relatief lange) timeout. Zonder GUI kan het via een grub parameter consoleblank=15. Dit schakelt de monitor uit na 15 seconden. Handig als je SSH gebruikt. Zowel de monitor (VESA) als gpu moeten worden uitgeschakeld. Als er geen kabel is aangesloten kan er in principe toch een gpu signaal zijn, en dan is er onnodig verbruik. Het verschil in verbruik kan een paar Watt zijn.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Weet iemand een zuinig & betaalbaar intel board met management (incl. KVM) ethernet interface?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
mrmrmr schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:21:
Ik zou wel echte DC kabel toepassen. Dat betekent een erg dikke ader en een dunne ader.
Wat bedoel je met dikke en dunne aders? Bedoel je zo'n centrale geleider met shield rond zoals je veel ziet bij adapters? Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat die qua oppervlakte gelijk zouden zijn.
Een merk zoals XP Power gebruikt denk ik 2,5mm2 of meer, misschien wel 4mm2.
4mm² is wel heel erg dik hoor, dat lijkt mij bijna onwaarschijnlijk? ;)
Ik verdenk ook stekkers: ik heb veel verschillende typen gekocht, en de kwaliteit (no brand uit China) valt vies tegen. Doe maar een plugje is er sindsdien niet meer bij, ik heb inmiddels geleerd dat een (in het componentenwereldje) bekende fabrikant kiezen noodzaak is.

Het grootste praktische probleem is denk een goede match tussen jack en plug. Een goed bij en in elkaar passend duo zou de problemen moeten kunnen oplossen.
Bij PicoPSU gaat het over DC-stekkertjes van 5,5x2,5 dus ik veronderstel dat je het over die hebt? De meeste van die stekkertjes hebben maar een stroomrating van ongeveer 5A. Bij 12V is dat slechts 60W. Hoger is wel te krijgen maar minder gangbaar. Niet dat af en toe hoger gaan onmiddellijk problemen zal geven hoor. Dus die DC-connector is meestal goed genoeg voor de zuinige systemen waar hier naar wordt gestreefd.

De goedkope DC connectoren zijn wel een probleem en hebben dikwijls maar een rating voor enkele ampères. En ga je veel hoger dan krijg je inderdaad warmteontwikkeling en spanningsverlies. In het ergste geval gaat het smelten.
Heeft iemand een idee voor verbetering van de connectoren? Bepaalde typen/merken/producten? Aanraders?
Meestal kijk ik dan op RS, Farnell, Mouser en/of TME, selecteer ik op afmetingen en dan vind je meestal wel iets: https://be.farnell.com/w/...rrel-outer-diameter=5.5mm

Ook kan je DC stekkers kopen met draden aan. Geen prielen om dikke draden aan die connector te krijgen ;) De draden aan elkaar solderen, krimpkousje er over en klaar. Maar ook daar letten op de specificaties ;)

Een andere mogelijkheid is die kleine DC connector achterwege laten en een andere connector te gebruiken. Heel er veel connectoren te vinden in de wereld dus keuze genoeg. ;) Al zou ik 2 types aan raden.

Het eerste type is Molex Mini-Fit Jr., dat is deze die ik heb genomen ;) De reden is simpel; het is de standaard plug voor ATX-12V (= de connector voor de EPS 4-pin en 8-pin op ATX voedingen) en de picoPSU-160-XT, picoPSU-150-XT en picoPSU-120 hebben deze reeds. Dat is de witte stekker tussen de DC connector en de picoPSU:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9r347BDbRyzQFbask-UmDL2960=/i/2000817178.jpeg
Adapters met dergelijke stekker zijn echter minder courant. XP Power heeft er en anderen ongetwijfeld ook.
https://be.farnell.com/w/...-connector=4-pin-mini-fit
Maar goedkoper is zelf aan de slag gaan :)

Een andere stekker is de (mini) DIN, daarvan is de keuze aan adapters groter:
En voor de bovenvermelde picoPSU's is een adpterkabeltje te krijgen:
https://www.mini-box.com/4pin-miniDIN-miniFIT-JR-adapter
Rayures schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:12:
[...]

Ziet er heel netjes uit een 6polige :9

Maar hoe dik zijn de draden van de Leicke? Op de NT03015 staat bijvoorbeeld 18AWG (0,9mm2 uitgaande van 7stranded draadjes). Dan lijkt mij 3pin per pool wat overkill >:)
De draadikte van deze specifieke Leicke adapter is 16AWG oftewel 1,31 mm² wat dus zeker goed te noemen is. Dat maakt mijn overgangsstukje inderdaad overkill ;) Zeker als je de draden bekijkt, de witte draden zijn 0,75mm², de zwarte draden 1mm² :P De enige reden waarom ze ongelijk zijn, is omdat het de enige zijn die ik had liggen en voldeden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-10 13:41
wouter.N schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:20:
Weet iemand een zuinig & betaalbaar intel board met management (incl. KVM) ethernet interface?
Zoek in dit topic eens op AMT, dat lijkt me aan beide criteria te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-Three schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:41:

Wat bedoel je met dikke en dunne aders? Bedoel je zo'n centrale geleider met shield rond zoals je veel ziet bij adapters? Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat die qua oppervlakte gelijk zouden zijn.
DC kabels voor lage spanning en hoge stroom bestaan uit 1 dikke en 1 dunne kabel. Inderdaad soms uitgevoerd als mantel, maar ook als paar. Bij een gelijkblijvend vermogen betekent een lage spanning een hoge stroom. Hoe hoger de stroom, hoe dikker de kabel moet zijn.
4mm² is wel heel erg dik hoor, dat lijkt mij bijna onwaarschijnlijk? ;)
Ik heb even nagemeten: 4mm doorsnee(!) is ongeveer het maximum voor een rechte plug. In het geval van XP Power past de kabel net in de plug, maar de twee lippen samenknijpen kan niet want dan pers je de helft eruit. Het moest eerst worden gesoldeerd. XP Power maakt erg zuinige adapters, ze bezuinigen duidelijk niet op de componenten, en de prijs is daar ook naar.
Bij PicoPSU gaat het over DC-stekkertjes van 5,5x2,5 dus ik veronderstel dat je het over die hebt? De meeste van die stekkertjes hebben maar een stroomrating van ongeveer 5A. Bij 12V is dat slechts 60W. Hoger is wel te krijgen maar minder gangbaar. Niet dat af en toe hoger gaan onmiddellijk problemen zal geven hoor. Dus die DC-connector is meestal goed genoeg voor de zuinige systemen waar hier naar wordt gestreefd.
Ja, het gaat over 5.5mm outer en 2,5mm inner barrel plugs. 10A is het minimum voor 120W adapters. Eens dat het voor de meeste zuinige servers weinig uitmaakt, maar toch is dik beter voor de efficiëntie, mits goed bevestigd natuurlijk. Daarnaast is het inzicht in dit topic dat je zowel een snelle processor als een lage idle zuinigheid tegelijk kan hebben. Maar dit zit wel een grens aan, die ligt momenteel ongeveer bij een zware 6 core processor. En hoe hoger het maximum verbruik, hoe groter de voeding wat het weer minder zuinig maakt. Een PicoPSU-80 of 90 is wat dat betreft ideaal.
Meestal kijk ik dan op RS, Farnell, Mouser en/of TME, selecteer ik op afmetingen en dan vind je meestal wel iets: https://be.farnell.com/w/...rrel-outer-diameter=5.5mm
Ja, dat doe ik ook :). Er zijn plugs met een hogere rating te vinden bij mouser, helaas betreft dit vooral de temperatuurbestendigheid. Afgezien van een passend mannetje/vrouwtje paar, is het handig om te weten welke plug stevig past op de PicoPSU connector.

Ik heb zelf een testje gedaan met mijn adapters. De barrel stekkers van FSP zitten stevig vast in de PicoPSU PCI bracket. Die van Seasonic minder, maar voldoende. Leicke stekkers zitten tamelijk los, maar ze zijn wel langer.

Van mijn losse stekkers is er geen een die de stevigheid van die van FSP benaderd.
Een andere mogelijkheid is die kleine DC connector achterwege laten en een andere connector te gebruiken. Heel er veel connectoren te vinden in de wereld dus keuze genoeg. ;) Al zou ik 2 types aan raden.

[Het eerste type is Molex Mini-Fit Jr., dat is deze die ik heb genomen ;) De reden is simpel; het is de standaard plug voor ATX-12V (= de connector voor de EPS 4-pin en 8-pin op ATX voedingen) en de picoPSU-160-XT, picoPSU-150-XT en picoPSU-120 hebben deze reeds. Dat is de witte stekker tussen de DC connector en de picoPSU:
[Afbeelding]
Adapters met dergelijke stekker zijn echter minder courant. XP Power heeft er en anderen ongetwijfeld ook.
Maar goedkoper is zelf aan de slag gaan :)
Ja, dat lijkt me ook een interessante optie, vooral vanwege de capaciteit en de stabiliteit. De handleiding van Mini-Box PicoPSU-160-XT zegt niet wat het is, maar het lijkt inderdaad een 4-pin Molex Mini-Fit Jr. type stekker. Overigens heeft de PicoPSU-80 een rechtstreekse aansluiting, maar daar is maximaal vermogen sowieso geen probleem.

Hoe heb je de kabels bevestigd? Krimptang of solderen? Heb je een specifiek merk/typenummer die je goed is bevallen?

Ik weet niet precies welk typenummer onder de 4-pin Molex Mini-Fit Jr. stekkers geschikt is voor PicoPSU.
Een andere stekker is de (mini) DIN, daarvan is de keuze aan adapters groter:
En voor de bovenvermelde picoPSU's is een adpterkabeltje te krijgen:
https://www.mini-box.com/4pin-miniDIN-miniFIT-JR-adapter
Ik dacht ook aan DIN, maar die zijn eigenlijk niet bedacht voor hoge stroom. CUI verkoopt zowel de connectors als de adapters, maar vreemd genoeg zijn de DIN-achtige exemplaren beperkt tot 7,5A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
Het was al bekend dat ie ongeveer zo zuinig was, maar ik dacht voor wie nog n meting wil:
Hier n vergelijking tussen Corsair RM550X 2021, en PicoPSU 90 + Meanwell GST40A12.
PicoPSU config haalt 5,07W idle, Corsair haalt 6,07W.

Hij heeft hier nog wat voedingen vergeleken, o.a. Meanwell GST en Leicke ULL.
Blijkbaar verbruikt die populaire Leicke 120W, n halve Watt meer dan de GST40A12 (bij n hogere load weliswaar, maar goed).
Dan zou het verschil tussen PicoPSU 90 + Leicke 120W en die Corsair nog wat kleiner kunnen zijn.
Ikzelf gebruik trouwens ook een Meanwell GST, gekocht bij Reichelt.

[ Voor 63% gewijzigd door N8w8 op 27-08-2021 03:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:33

PuijkeN

euhm ?

vanaalten schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:17:

Deze draait headless, enkel 230V en netwerk aangesloten (op 1Gb/s aansluiting). OS: Debian.

Vanochtend besloten om hem te upgraden van Debian 'Buster' naar 'Bullseye'. Vooraf verbruik gemeten, in idle mode met alle services uit (dus zo kaal mogelijk): 12.6W

Na upgrade en met 'powertop' finetunen: 10.4W. Ruim 2W verbetering dus, wat ik niet had verwacht. Had al eens een keer 'Buster' met enkel een kernel upgrade naar 5.10.0 geprobeerd maar kon toen praktisch geen verschil meten.

Upgraden naar Debian Bullseye: aanrader dus, wat mij betreft. :)
Slight offtopic.. :X

Ik wil er ook aan beginnen maar eigenlijk nog niet gedaan en heb niet veel zin heel mijn server opnieuw te moeten configureren. Heb je dit gewoon gedaan door in apt-sources de nodige aanpassingen te doen zodat de Bullseye repo gebruikt wordt en dan full-upgrade?

Ik draai nu een backports repo ook voor kernel 5 op Buster, moet deze eerst weg en terug naar een kernel 4 of mag deze blijven staan?
Alvast bedankt voor de info !

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:25
PuijkeN schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:27:
Ik wil er ook aan beginnen maar eigenlijk nog niet gedaan en heb niet veel zin heel mijn server opnieuw te moeten configureren. Heb je dit gewoon gedaan door in apt-sources de nodige aanpassingen te doen zodat de Bullseye repo gebruikt wordt en dan full-upgrade?
Ongeveer wel. Eigenlijk gewoon de HowTo van Debian zelf gevolgd (https://www.debian.org/re...otes/ch-upgrading.en.html), wat inderdaad neerkomt op aanpassen van /etc/apt/sources.list, dan eerst een minimale upgrade gevolgd door een full-upgrade. Dat laatste was wellicht overbodig, maar kon ook geen kwaad.
Ik draai nu een backports repo ook voor kernel 5 op Buster, moet deze eerst weg en terug naar een kernel 4 of mag deze blijven staan?
Zou ik gewoon laten staan.
Ik had ook 1 package (calibre-server) via backports op m'n systeem. Enkel die backports-repo er uit gehaald, bullseye-repo's toegevoegd en upgraden maar.

Enige om rekening mee te houden: plan voldoende tijd voor de migratie. Want je krijgt gedurende het proces een aantal vragen voor iedere zelf gewijzigde configuratie-file - wil je de oude houden, of de maintainer-versie, of verschillen bekijken? Daar gaat voor mij het meeste tijd in zitten.

Oh, en wellicht overbodig, maar toch: maak backup voor je begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

vanaalten schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Ongeveer wel. Eigenlijk gewoon de HowTo van Debian zelf gevolgd (https://www.debian.org/re...otes/ch-upgrading.en.html), wat inderdaad neerkomt op aanpassen van /etc/apt/sources.list, dan eerst een minimale upgrade gevolgd door een full-upgrade. Dat laatste was wellicht overbodig, maar kon ook geen kwaad.

[...]

Zou ik gewoon laten staan.
Ik had ook 1 package (calibre-server) via backports op m'n systeem. Enkel die backports-repo er uit gehaald, bullseye-repo's toegevoegd en upgraden maar.

Enige om rekening mee te houden: plan voldoende tijd voor de migratie. Want je krijgt gedurende het proces een aantal vragen voor iedere zelf gewijzigde configuratie-file - wil je de oude houden, of de maintainer-versie, of verschillen bekijken? Daar gaat voor mij het meeste tijd in zitten.

Oh, en wellicht overbodig, maar toch: maak backup voor je begint.
Bedankt voor de info ! Guide gevolgd en kunnen upgraden naar Bullseye ! _/-\o_

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@N8w8

40W is te weinig voor een desktop systeem, het is misschien wel voldoende voor een atom. In het algemeen geldt dat adapters met weinig vermogen zuiniger zijn bij lage last. Er zijn wel wat afwijkingen, sommige adapters doen het verrassend goed bij lage belasting, bijvoorbeeld FSP096-AHAN3 die bij 10W 92,4% efficient is.

Let op dat adapters met dezelfde soortnaam niet noodzakelijk dezelfde kenmerken hebben. Meestal is dat helemaal niet zo, dat komt doordat eenzelfde ontwerp niet met wat een aanpassingen zomaar tientallen Watts meer kan leveren. De verbruikskarakteristieken komen daardoor vaak niet overeen.

Het is logisch dat een 3x grotere Leicke 120W adapter meer verbruikt, niettemin is het verschil juist kleiner dan je zou kunnen verwachten. De Leicke gaat zeker niet de diepte in met de efficientie bij geringe belasting. Overigens hoeven kleine adapters niet te voldoen aan EU/US regels die bijvoorbeeld PF correcties voorschrijven bij hogere belastingen, daardoor is het verbruik ook lager. Het kan voorkomen dat adapters daarmee niet voldoen aan de ATX voorschriften.

Jammer is dat er niet nauwkeurig is beschreven hoe de test is uitgevoerd. Als er een constante last zou zijn geweest zou de 12V meting constant moeten zijn, maar dat is die niet. 12V is altijd een DC meting. Heeft hij de meting gedaan na een PicoPSU-80 of tussen de adapter en de PicoPSU-80? Wat is er precies belast? Er is levering van 5V via molex en dus via de PicoPSU-80 en er is neem ik aan 12V levering aan 120mm ventilatoren. Dat zijn geen heel stabiele lasten. Er zijn twee opeenvolgende omzettingen (AC230V->DC12V, 12V->5V) voor 5V. Het is niet duidelijk wat de verhouding is tussen spanningen: 3.3V, 5V, 12V.

De link naar het WD document die gutt.it heeft gevonden toont aan dat de op de label vermelde waarden incorrect zijn, met name die van 12V piek vermogen ligt veel hoger. Op AC wordt 24W op alleen 12V gemeten (2.0A), en op DC is het 18,24W (1.52A). Dat is veel geloofwaardiger en ook vergelijkbaar met de waarden die WD zelf opgeeft voor de eigen WD Red drives. Wat ook handig is om te weten dat de piek waarschijnlijk kort is, de DC resultaten zijn het gemiddelde van een 200ms periode. Maar onvoldoende duidelijk is hoe lang de belasting hoog blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:46
PuijkeN schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Bedankt voor de info ! Guide gevolgd en kunnen upgraden naar Bullseye ! _/-\o_
Gebruik je ook Docker en zo ja, wat moet je daar voor 'aanpassingen' doen om te kunnen updaten?

Even de sources list updaten naar 'Bullseye', dan apt update && apt upgrade en klaar.

[ Voor 13% gewijzigd door GioStyle op 30-08-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 17:29
Ik had mijn zinnen op de Kobol Heliso64 gezet maar viste iedere keer naast het net wanneer er weer een batch beschikbaar kwam. Vorige week ontving ik een mail dat de stekker uit het Helios64 project is getrokken . Nu blijken al dergelijke initiatieven uit de draaien op slechte leveringen. zoals deze en deze .
Mischien toch terugvallen op de x86 oplossing :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RlndVt
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 12:54
Ik heb zelf een Helios64, mooi ding maar vergeleken met het laag vermogen van de mensen in deze draad kom je niet.

E:
RlndVt in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

[ Voor 27% gewijzigd door RlndVt op 31-08-2021 22:53 ]

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-10 22:11
Ik heb mijn nieuwe systeempje deels in de lucht en tegelijkertijd wat metingen gedaan met mijn oude systeem.

Oude systeem:
- Raspberry Pi 2B
- WD Blue 2 TB 3,5" in een enclosure

Met daarop:
- Raspbian (Buster)
- Nextcloud - 2 clients desktop sync
- miniDNLA
- Samba Share
- Apache / Mysql
- Zabbix Agent

Gemeten met een Brennenstuhl PM 231 E, enkel netwerk kabel en hdmi aangesloten (hdmi niet actief aan, raspbian zonder gui).
Online,idle3,1 W
Online,Disk draaiend5,9-6,2 W
Online,Disk actief gebruikt7,0 W
Online,Disk Piek spinup~ 15,0 W

Nieuwe systeem
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5420 Boxed€ 99,95€ 99,95
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 116,08€ 116,08
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,99€ 9,99
1Geheugen internSamsung M378A1K43DB2-CTD€ 46,50€ 46,50
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,51

Gemonteerd in een licht aangepaste HP MT3100 kast, zonder fans.
Op dit moment alleen aan het draaien met Ubuntu Server 20.04(.03), in de bios maar een paar aanpassingen gedaan: (welke weinig effect lijken te hebben) VT-d uit, Virtualization uit, Audio uit, speedshift aan, CStates - C10.
De testjes zijn nu nog 'simpel' gezien ik er nog niet heel veel diensten op heb draaien verder.

Testen zijn gedaan met netwerk kabel als enige aangesloten, via SSH wel ingelogd, pihole draait 1 client.
idle3,6 W
lichte load piekjes (pihole?)4,2 W
Boot (Piek)31 W
Boot (gem)22 W

Gemeten met powertop --autotune (echter na reboot, zelfde resultaten).

Ik heb alleen daarnaast nog een vraag, ik lijk niet verder te komen dan CState 8, 9 en 10 zijn niet haalbaar.
De bios is bijgewerkt naar de laatste versie 1.26, CState setting in bios staat op C10 (stond op auto, maar geen verschil).
Ik heb gebruik gemaakt van powertop 2.11 (apt versie) en 2.14 (compiled), beide gegevens waren het zelfde. Beide gedraaid met calibrate en auto-tune. (Tunables staan op good).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
PowerTOP v2.11    Overview   Idle stats*   Frequency stats   Device stats   Tunables   WakeUp
           Pkg(HW)  |            Core(HW) |            CPU(OS) 0   CPU(OS) 2
                    |                     | C0 active   0.1%        0.0%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1          0.4%    0.7 ms  0.2%    1.2 ms
C2 (pc2)    1.8%    |                     |
C3 (pc3)    0.0%    | C3 (cc3)    0.0%    | C3          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C6 (pc6)    0.1%    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C7 (pc7)    2.3%    | C7 (cc7)   98.8%    | C7s         0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C8 (pc8)   93.8%    |                     | C8          5.6%    1.8 ms  0.0%    0.0 ms
C9 (pc9)    0.0%    |                     | C9          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C10 (pc10)  0.0%    |                     |
                    |                     | C10        93.8%   36.5 ms 99.6%   37.3 ms
                    |                     | C1E         0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms

|            Core(HW) |            CPU(OS) 1   CPU(OS) 3
                    |                     | C0 active   0.2%        0.1%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1          0.0%    0.0 ms  0.6%    1.6 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    | C6 (cc6)    0.2%    | C6          0.2%    0.5 ms  0.0%    0.0 ms
                    | C7 (cc7)   98.5%    | C7s         0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     | C8          2.8%    3.2 ms  1.9%    3.2 ms
                    |                     | C9          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        96.4%   75.0 ms 97.3%   29.8 ms
                    |                     | C1E         0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  0.0%    |
                    | RC6       100.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |

Daarnaast heb ik bij device stats een aantal devices die op 100% staan. is dit 'slecht'? of moet ik hier naar kijken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
PowerTOP v2.11    Overview   Idle stats   Frequency stats   Device stats*   Tunables   WakeUp
System baseline power is estimated at 568 mW

Power est.    Usage     Device name
  250 mW      0.4%        DRAM
  196 mW      0.4%        CPU misc
  122 mW      0.4%        CPU core
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Ethernet Connection (7) I219-LM
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH Thermal Controller
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Device 3e0f
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation SSD 660P Series
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH PCI Express Root Port #21
             62.0%        PCI Device: Intel Corporation Device 3e90
              8.9 pkts/s  Network interface: eno1 (e1000e)

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Rayures
Als ik de stats zo zie, gaan de cores (4 stuks? ) in C10. De cpu package kan wellicht niet verder van C8. (en hoeveel zal C8 naar C10 schelen? Ik denk niet dat dat veel zal zijn.

Wat betreft je 100% devices, dan vind ik die nog logisch. Netwerk controller, pch chipset ect. als die in standby oid vallen dan functioneert iets niet meer.

• DrNickB
Rayures schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:56:
Als ik de stats zo zie, gaan de cores (4 stuks? ) in C10. De cpu package kan wellicht niet verder van C8. (en hoeveel zal C8 naar C10 schelen? Ik denk niet dat dat veel zal zijn.
Had inderdaad ook al zitten lezen en zoeken in het topic. De C10 van processor had ik idd gezien en inderdaad de waarde (3,6) die ik nu meet ben ik best tevreden over t.o.v. de RPI.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

@DrNickB

Jouw meetwaarden zijn zoals je mag verwachten met Debian, ik heb een soortgelijk resultaat. De CPU heeft C10, de package C8. De processor heeft dacht ik geen Speedshift, daarvan gaat het idle verbruik niet omlaag. Anders dan bij andere merken is het moederbord is standaard al geoptimaliseerd voor laag verbruik.

Als opstart naar een GUI (GNOME bijvoorbeeld) hebt, dan wordt de monitor uitschakeling vanzelf geregeld. Heb je dat niet of wil je de GPU/monitor eerder laten uitschakelen dan dat met een grub parameter in /etc/default/grub

Bijvoorbeeld:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet consoleblank=15"

De monitor gaat in dit voorbeeld al na 15 seconden uit als je geen input meer levert. Misschien niet handig als je er achter zit, maar wel als je SSH gebruikt, dat blijft gewoon beschikbaar omdat die geen GPU gebruikt. Je kan het anders natuurlijk ook naar 60 of 120 seconden zetten.

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Bij mij gaat de package blijkbaar ook nooit in C10, die blijft hangen op C8. Mijn server is natuurlijk wel altijd actief met +-30 containers ofzoiets dus vermoedelijk wel normaal.

Ik zie sinds de upgrade naar Bullseye (en dus nieuwere PowerTop versie 2.11?) dat er bij de cores nu ook C1E staat, is dat nieuw en ik vermoed nog lager dan C10? Niet dat hij er veel tijd in door brengt ... (1-4%).

In elk geval zie ik sinds de upgrade naar Bullseye geen verschil in verbruik t.o.v. Buster in normaal gebruik (alle containers actief). Heb nog geen tijd/zin gehad om te testen met minimale load zonder containers actief, is ook geen real life gebruik dus op zich boeit dat ook wat minder.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayures
Tussendoor een testje gedraaid, omdat ik wilde weten wat de max is verbruik is van een i9 9900k.

cpu: i9 9900k
mobo: D3643-H
voeding: X-650 Gold V2 (SFX)

CPU op default 4800Mhz, powersave governor, geeft met 8c stress test 192Wac (16t test geeft niet meer verbruik).

Verlaag je de max mhz, dan zakt max Wac al snel.
4500mhz: 175Wac
4000mhz: 112Wac
3500mhz: 81Wac
3000mhz: 65Wac

zo kan je veel cores/threads op een lagere frequentie laten draaien om toch binnen je powerbudget van je voeding te blijven.

code bijv met
code:
1
for x in /sys/devices/system/cpu/*/cpufreq/; do echo 3000000 | tee $x/scaling_max_freq; done

[ Voor 10% gewijzigd door Rayures op 02-09-2021 13:41 ]

@PuijkeN C1E (Enhanced C1 state) is een oude low power setting, Intel's hoge C states zijn nieuwer en hoger is meestal beter, hoewel het geen kwestie is van vervangen, maar van naast elkaar gebruiken.

Het klinkt alsof de driver van Intel niet wordt gebruikt in jouw systeem. Kijk eens of je contrib en non-free achter de update regels in /etc/apt/*.sources hebt staan. Als je Bullseye release candidate geinstalleerd hebt gehad kan het zo zijn dat er niet de meest optimale driver wordt gebruikt.

Controleer ook of de sources de aangeraden syntax gebruiken geschikt voor jouw versie. Dit kan per versie verschillen.

Na toevoegen van contrib: apt update & apt upgrade & apt dist-upgrade. Misschien helpt apt full-upgrade. Misschien moet er nog handmatig iets gebeuren om de juiste driver te selecteren.

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

mrmrmr schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:42:
@PuijkeN C1E (Enhanced C1 state) is een oude low power setting, Intel's hoge C states zijn nieuwer en hoger is meestal beter, hoewel het geen kwestie is van vervangen, maar van naast elkaar gebruiken.

Het klinkt alsof de driver van Intel niet wordt gebruikt in jouw systeem. Kijk eens of je contrib achter de update regels in /etc/apt/*.sources hebt staan. Als je Bullseye release candidate geinstalleerd hebt gehad kan het zo zijn dat er niet de meest optimale driver wordt gebruikt.

Controleer ook of de sources de aangeraden syntax gebruiken geschikt voor jouw versie. Dit kan per versie verschillen.

Na toevoegen van contrib: apt update & apt upgrade & apt dist-upgrade. Misschien helpt apt full-upgrade. Misschien moet er nog handmatig iets gebeuren om de juiste driver te selecteren.
Aha, C1E is dus minder zuinige dan de hogere C-states. Hij stond onder C10 in PowerTop dus ging er even van uit dat het zuiniger was dan de C-states er boven. De CPU gaat ook vooral richting C8 (+- 37%) en C10 (+- 50%). C1E was me eerder niet echt opgevallen ..

Mijn sources list ziet er zo uit, heb ik tijdens de update van Buster naar Bullseye gewoon elke keer Buster vervangen door Bullseye. Op de Debian pagina staat de source list wel anders. "Non-free" staat dar niet bij maar heb geen idee wat dit betekent, ga ik dus even opzoeken. Ik heb trouwens nooit een release candidate geinstalleerd, ik ben van Buster direct naar Bullseye gegaan wanneer die officieel is uitgekomen.
deb http://deb.debian.org/debian/ bullseye main non-free
deb-src http://deb.debian.org/debian/ bullseye main

deb http://deb.debian.org/debian/ bullseye-updates main non-free
deb-src http://deb.debian.org/debian/ bullseye-updates main

deb [arch=amd64] https://download.docker.com/linux/debian bullseye stable

deb http://deb.debian.org/debian bullseye-backports main
Als CPU driver staat hij nu op intel_pstate en de governor is powersave (dit laatste is vermoed ik door powertop zo ingesteld?). Mijn CPU scaled ook gewoon netjes terug in idle toestand richting 1100-1200Mhz.
analyzing CPU 0:
driver: intel_pstate
CPUs which run at the same hardware frequency: 0
CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0
maximum transition latency: Cannot determine or is not supported.
hardware limits: 800 MHz - 3.60 GHz
available cpufreq governors: performance powersave
current policy: frequency should be within 800 MHz and 3.60 GHz.
The governor "powersave" may decide which speed to use
within this range.
current CPU frequency: Unable to call hardware
current CPU frequency: 3.00 GHz (asserted by call to kernel)
boost state support:
Supported: no
Active: no
Is dit ook de aangewezen driver om zuinige te draaien of is er een betere optie?

Nog een kleine toevoeging, ik heb nog een 5de generatie NUC draaien met een pfSense VM en die i3 5th gen CPU daar heeft intel_cpufreq als driver. Die draait dan weer op ondemand.

Even moeten onderzoeken wat die verschillen allemaal zijn en of het nog zuiniger kan :P

[ Voor 4% gewijzigd door PuijkeN op 02-09-2021 13:58 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Rayures, als je max verbruik wil beperken, is t beter om op eoa manier de verbruik limieten te verlagen.
Want als je bijv maar 1 thread hebt draaien en de max MHz is verlaagd, loopt ie tegen de MHz limiet aan ook al zit ie (omdat maar 1 core actief is) nog lang niet aan de verbruik limiet. Dus dat kost dan performance.
Wel is het zo dat ie bij minder MHz een stuk efficienter wordt (zoals uit je test blijkt), dus voor dezelfde taak gebruikt ie dan minder energie.
Weet niet _hoe_ je dat verbruik kan beperken, in de BIOS zijn dat geloof ik de PL1/PL2 limieten, of als je daar niet bij kan, kan dat mss hiermee?

• DrNickB
@mrmrmr heb de grub aanpassing gemaakt, maar tis een server, dus geen gui.
heb power led aangesloten, toch 0,1W omhoog gegaan :(

Nog paar fotootjes van de build.
Voeding behuizing leeg gehaald en aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG1WCOMizVjCQuE4y-MQOUHmpaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BchCIa1SEVImCBGyhvrLlaUl.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6slNTOHwzSL1HYrV1cyQmTFWVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgcRPdbXwwTpQewoolHsJsTp.jpg?f=fotoalbum_large

Kast open, voeding gemonteerd, Sata stroom verwijderd uit Pico.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDcuJ6ICFRPma9O36yHaUtNXDPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzVb16aCYnMZN7T054CytnSu.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant, voeding volledig vast, kan makkelijk kabel in en uit halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukVRhdix2ff4_IagGog6YRa8leY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uSiJdYTnn26ssI0rlkT8DVD.jpg?f=fotoalbum_large

Voorkant, kast open gezaagd voor lucht opening, komt nog iets van gaas o.i.d. voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur7C0mrm21wFY8MSnRM9E_FNnL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKeYHoUVsO3w7KYA8rqbbAYu.jpg?f=fotoalbum_large

PuijkeN schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:45:

Aha, C1E is dus minder zuinige dan de hogere C-states. Hij stond onder C10 in PowerTop dus ging er even van uit dat het zuiniger was dan de C-states er boven. De CPU gaat ook vooral richting C8 (+- 37%) en C10 (+- 50%). C1E was me eerder niet echt opgevallen ..
Bij 50% C10 heb je waarschijnlijk iets draaien op de server. Als de server bijna niets doet staat dat boven 95%.
Mijn sources list ziet er zo uit, heb ik tijdens de update van Buster naar Bullseye gewoon elke keer Buster vervangen door Bullseye. Op de Debian pagina staat de source list wel anders. "Non-free" staat dar niet bij maar heb geen idee wat dit betekent, ga ik dus even opzoeken. Ik heb trouwens nooit een release candidate geinstalleerd, ik ben van Buster direct naar Bullseye gegaan wanneer die officieel is uitgekomen.
Ik schreef contrib, maar ik bedoelde non-free. Misschien heeft Intel de copyrights voorbehouden, non-free betekent dat het niet is uitgebracht onder een gebruikelijke Linux licentie dat aanpassingen open source maakt.
Als CPU driver staat hij nu op intel_pstate en de governor is powersave (dit laatste is vermoed ik door powertop zo ingesteld?). Mijn CPU scaled ook gewoon netjes terug in idle toestand richting 1100-1200Mhz.
Dat heb ik ook zo, zelfde driver, zelfde frequentie. Onder Windows is het 800 MHz. Ik denk dat de frequentie onder Linux veel sneller omhoog gaat en dat het checken van de frequentie dat al kan veroorzaken. Dus de observatie beinvloed het object.
Is dit ook de aangewezen driver om zuinige te draaien of is er een betere optie?
Ja dat is de moderne driver van Intel die de processor de controle geeft over de frequentie. Ik heb nog geen zuinigere driver gevonden.
Nog een kleine toevoeging, ik heb nog een 5de generatie NUC draaien met een pfSense VM en die i3 5th gen CPU daar heeft intel_cpufreq als driver. Die draait dan weer op ondemand.
Dat is de vorige generatie driver. Die kon je zelf beinvloeden.
Even moeten onderzoeken wat die verschillen allemaal zijn en of het nog zuiniger kan :P
De documentatie van Intel of van de kernel kan misschien helpen.
@DrNickB brute mod! 8)

Voor anderen die zoiets willen doen:

Als je een systeem hebt met een grote processor (hoge frequentie en veel cores), let dan op dat de adapter niet te warm wordt, niet meer dan circa 45-55 graden. Dat voorkomt derating van de adapter, dan kan hij minder vermogen leveren.

Als de belasting altijd laag is, zoals bij @DrNickB is gegarandeerd door de hardwarekeuze, maakt het niet uit.

• DrNickB
Ja ik heb er in dit geval wel voor gekozen om de voeding (warmte) in de kast te monteren,
maar doordat hij in zijn eigen 'kastje' zit hoop ik dat de warmte niet richting de processor loopt,
en juist door alles open te houden zou de warmte wel afgevoerd kunnen worden.
Ik ga in ieder geval de processor tempratuur meten met een systeem.
Als het toch blijkt dat de omgeving (kast) tempratuur of processor te warm gaat worden zal ik een Fan gaan plaatsen.

Heb ook nog na zitten denken, maar voor nu nog niet gedaan, is om gaten aan de bovenkant van de kast te boren, direct boven de voeding, juist voor de afvoer van zijn warme lucht.

en ik knip 2 tie-wraps los en schuif hem er zo uit en leg hem buiten de kast, maar dat is meer voor nood ;)

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

mrmrmr schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:12:
[...]

Bij 50% C10 heb je waarschijnlijk iets draaien op de server. Als de server bijna niets doet staat dat boven 95%.
Klopt er draaien een 30-tal containers op en heb continu een CPU-verbruik van 4-5%. Ik vermoed dat die daardoor "weinig" in C10 gaat.
Dat heb ik ook zo, zelfde driver, zelfde frequentie. Onder Windows is het 800 MHz. Ik denk dat de frequentie onder Linux veel sneller omhoog gaat en dat het checken van de frequentie dat al kan veroorzaken. Dus de observatie beinvloed het object.

Ja dat is de moderne driver van Intel die de processor de controle geeft over de frequentie. Ik heb nog een zuinigere driver gevonden.
Ok, dan laat ik dit ook zo staan, zijn de default settings want ik heb daar nooit iets aan aangepast.
Dat is de vorige generatie driver. Die kon je zelf beinvloeden.
De documentatie van Intel of van de kernel kan misschien helpen.
Ik ga even kijken of ik die aanpassing op de NUC ook kan doen om te zien wat dat geeft :)

Bedankt voor de info!

PVOutput

• Rayures
N8w8 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:19:
@Rayures, als je max verbruik wil beperken, is t beter om op eoa manier de verbruik limieten te verlagen.
Want als je bijv maar 1 thread hebt draaien en de max MHz is verlaagd, loopt ie tegen de MHz limiet aan ook al zit ie (omdat maar 1 core actief is) nog lang niet aan de verbruik limiet. Dus dat kost dan performance.
Wel is het zo dat ie bij minder MHz een stuk efficienter wordt (zoals uit je test blijkt), dus voor dezelfde taak gebruikt ie dan minder energie.
Weet niet _hoe_ je dat verbruik kan beperken, in de BIOS zijn dat geloof ik de PL1/PL2 limieten, of als je daar niet bij kan, kan dat mss hiermee?
nice, goede tip. tnx.

Ik zat hier zelf ook aan te denken, maar kon zo snel niets vinden om dit vanuit commandline mogelijk te maken. Dus maar de max beperkt via frequentie.
Wilde het bewust niet vanuit bios (als de d3643 dit al beschikbaar maakt) om toch flexibiliteit te behouden.
Ik ga hier eens naar kijken.
@DrNickB

Ik denk niet dat je er last van kunt krijgen, zelfs als er derating plaatsvind. De belasting is laag en de adapter heeft ook nog eens veel ruimte over. De derating zou dan minder zijn dan dit overschot. Dus op twee punten raakt het jouw systeem niet. Geen zorgen dus.

Iemand met een zware processor en zware belasting zou er wel last van kunnen hebben, maar die heeft dan ook al een grotere PicoPSU nodig. Met name als het systeem in een meterkast wordt opgesloten of in direct zonlicht staat in een warme ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In dit artikel wordt specifiek gesproken over een tekort aan power regulating chips.

Ik speculeer dat het misschien betekent dit dat moederborden niet zonder meer vergelijkbaar blijven als ze voor en tijdens de beschikbaarheidscrisis worden geleverd, want VRM componenten hebben invloed op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:16
Acht jaar geleden heb ik a.d.h.v. dit topic mijn huidige server samengesteld. Na die acht jaar 24/7 trouwe dienst heeft afgelopen weekend mijn moederbord het begeven. Nu heb ik dit topic weer eens een beetje doorgespit, en ik zit een beetje te twijfelen over wat nu de beste actie is. Het gaat om deze build (klassieker uit het eerste deel):

1ProcessorsIntel Core i3 3225 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B75M-ITX€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 85,94€ 85,94
1BehuizingenStreacom FC8 Alpha Fanless Zwart (zonder optisch slot)€ 192,10€ 192,10
1Geheugen internKingston KVR16N11K2/16€ 126,05€ 126,05
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 77,-€ 77,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,09

Het viel me al op dat de tweedehands markt voor mini-ITX 1155 mobo's redelijk is opgedroogd. De paar Nederlandse advertenties die ik kan vinden hebben geen B75 chipset, waardoor ik in een aantal aspecten terugval qua prestaties (lagere snelheid voor het geheugen, gebrek aan SATA3). Alleen op Ebay staan een aantal tweedehands B75's, maar die gaan allemaal over de 110 euro heen, wat bijna het dubbele is van wat ik er origineel nieuw voor heb betaald...

Daarentegen zou upgraden betekenen dat ik dus ook meteen de CPU en het geheugen moet upgraden. Wat in mijn ogen zonde is voor een verder nog perfect werkende server (zuinig betekent bij mij ook duurzaam zuinig).

Gezien de prijzen van componenten op dit moment, de komst van Alder Lake, en de verder nog werkende server, wat denken jullie? Redelijk wat neerleggen voor een gelijkwaardige vervanging, of genoegen nemen met een goedkoper (en waarschijnlijk ook minder zuinig) moederbord, of de hele boel (mobo, CPU, en geheugen) upgraden?

Wat betreft eisen: de server doet voor veel zaken dienst. Hij draait op dit moment Ubuntu, doet dienst als HTPC, en draait een dertigtal containers voor verschillende zaken (domotica, file-hosting, Influx + Grafana, gameserver, fotoalbum met face recognition en object detectie, etc).

Mocht iemand in dit topic al geupgrade hebben en nog een B75 hebben liggen, stuur me maar een DM :+

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:46
Mijn servertje is (ongeveer 1W) zuiniger geworden na het updaten van Debian Buster naar Debian Bullseye. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Kazu, ja lastig is dat idd. In de praktijk maakt RAM en SATA snelheid toch niet zo gek veel uit geloof ik, tenzij ie nog net op zn tenen liep maar dat zal wel niet. Dus daar zou iig ikzelf niet veel extra voor over hebben.
Overigens had ik laatst een _nieuw_ mobo gekocht (uATX AM3) voor slechts €25 incl verzenden, dat vond ik nog acceptabel voor mn 10 jaar oude systeem, maar zelfs daar moest ik nog best even over nadenken.
Als ik alleen tweedehands dingen van €50/100 kon vinden had ik ws alles vervangen voor iets nieuws. Want kans dat ook die "nieuwe" dan niet al te lang meer leeft, zit ik over n paar jaartjes weer met hetzelfde probleem.
En ja mn CPU+RAM (+koeler) waren/zijn nog prima, maar toch weinig meer waard, om speciaal daarvoor nou een duur oud mobo aan te schaffen zou mij te ver gegaan zijn.
Nouja het is nogal persoonlijk maar dat waren mijn eigen overwegingen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-10 11:32
Hans1990 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:08:
Ik heb dat topic op computerbase.de even meegelezen. Staat interessante info in welke stappen ze hebben ondernomen om het systeem zuiniger te krijgen. Een LED desolderen kan inderdaad zomaar 10-50mW schelen :+

Ik kom terug van mijn eerdere 'keuze' op dat MSI bord.. ik had BIOS screenshots opgezocht, maar blijkbaar vindt MSI een stikstof-OC modus belangrijker dan de AMD CBS settings.. :F

Helaas stellen Asus en Gigabyte mij ook een beetje teleur. De gelinkte Asus/Gigabyte moederborden zijn bewezen zuinig, maar ook Full ATX en aan de prijzige kant1. Ik zoek een MB met 6x SATA-600 voor mijn 2x3 ZFS arrays, en beide merken hebben dit niet meer in hun microATX assortiment. Ik wil (in de nabije toekomst/na verhuizing) het systeem in een FD Node 804 kunnen bouwen.

Ik heb dus wat verder rondgezocht, en dan kom ik uit bij: Asrock B550M Pro4/Steel Legend, of ouder Asus TUF/Gigabyte Aorus B450 bord met de gewenste feature set.

Ik denk dat ik voor de Asrock B550 optie ga. Volgens dit lijstje & dit lijstje doen de Asrock borden het nog niet zo gek. Wel opvallend dat de Asus ROG borden niet heel hoog scoren uit de testen van Anandtech.

Ik kom dan uit op deze build:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 85,99€ 85,99
1NetwerkadaptersQNAP QXG-2G1T-I225€ 48,40€ 48,40
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 70,90€ 70,90
Totaal€ 474,29

Bewust gekozen voor een insteek Intel 2.5Gbit NIC als future-proofing (2W I211LM vs ~1W I210AT). Mogelijk ga ik voor de QNAP 2G4T variant, aangezien deze dan als "ingebouwde" 2.5Gbit "switch" kan fungeren.

Al aanwezig/neem ik mee:

1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 70,49€ 70,49
1VoedingenSeasonic S12II-Bronze 430W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 39,90€ 39,90

(en de 6x 3.5" schijven)

Voetnoot 1: 'zuinig' kan je wat mij betreft omvatten als in enerige, maar ook in aanschaf & gebruik kosten. Een moederbord aanschaffen die 120 euro duurder is en in 6 jaar ~60 euro aan stroom uitspaart, weegt voor mij persoonlijk niet op.
Wat verbruikt het systeem in de praktijk?

Volgens deze review zijn de recente AMD CPU's idle erg zuinig, dus ben daar zelf ook naar aan het kijken:
reviews: Processor Best Buy Guide - De beste cpu's in september 2021

Twijfel ook of het de moeite waard is om nog even op Intel's big little concept te wachten.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:16
N8w8 schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:16:
@Kazu, ja lastig is dat idd. In de praktijk maakt RAM en SATA snelheid toch niet zo gek veel uit geloof ik, tenzij ie nog net op zn tenen liep maar dat zal wel niet. Dus daar zou iig ikzelf niet veel extra voor over hebben.
Overigens had ik laatst een _nieuw_ mobo gekocht (uATX AM3) voor slechts €25 incl verzenden, dat vond ik nog acceptabel voor mn 10 jaar oude systeem, maar zelfs daar moest ik nog best even over nadenken.
Als ik alleen tweedehands dingen van €50/100 kon vinden had ik ws alles vervangen voor iets nieuws. Want kans dat ook die "nieuwe" dan niet al te lang meer leeft, zit ik over n paar jaartjes weer met hetzelfde probleem.
En ja mn CPU+RAM (+koeler) waren/zijn nog prima, maar toch weinig meer waard, om speciaal daarvoor nou een duur oud mobo aan te schaffen zou mij te ver gegaan zijn.
Nouja het is nogal persoonlijk maar dat waren mijn eigen overwegingen iig.
Mijn voorkeur gaat inderdaad ook uit naar alleen het moederbord proberen te vervangen. Met name ook omdat in dit topic vooral micro-ATX de scepter zwaait (zo te zien), en ik daarmee mijn hele fijne (recent gekochte) mini-ITX behuizing moet opgeven. En om dan een hele upgrade te doen terwijl er over een half jaar weer een sloot nieuwe hardware de markt op komt die wellicht een behoorlijke verbetering (zowel qua performance als qua zuinigheid) zal zijn t.o.v. wat we nu hebben, tja...

Misschien moet ik maar even terugvallen op een Pi 3B die ik nog ergens heb liggen :+ Dan maar even een half jaartje alleen de cruciale dingen draaien.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gijs007 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:06:
[...]

Wat verbruikt het systeem in de praktijk?

Volgens deze review zijn de recente AMD CPU's idle erg zuinig, dus ben daar zelf ook naar aan het kijken:

Twijfel ook of het de moeite waard is om nog even op Intel's big little concept te wachten.
Ik heb het helaas nog niet besteld omdat ik temidden een verhuizing zit (in huidige woningmarkt is eindelijk een volgende step kunnen zetten een verrassing). De herordening van thuisserver/router is dan wel benodigd, maar op dit moment nog niet de eerste prioriteit. Ik zal wel posten wanneer ik data heb.

• Ronald1302
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik zit nog een beetje te twijfelen wat ik wil (opslag, webserver & git-server), maar ik kan helaas weinig informatie vinden over het verbruik van moederborden. Voor nu neig ik naar een simpele Pentium gold G6405 met een 1200 socket, zodat ik later nog veel upgrade-mogelijkheden houd. Maar is er een moederbord hierbij aan te bevelen? Of is het, qua energieverbruik, toch beter om naar de 1151 te kijken?

Ook heb ook nog een heel andere vraag, voor nu kijk ik naar CPUs met ingebouwde GPUs. Of is het beter de server in te stellen met een losse GPU, en zodra deze draait (en remote te bedienen is) de gpu te verwijderen?
@Ronald1302

Onder de gepinde posts (knop rechtsboven) vind je het verbruik van diverse systemen.
Maar is er een moederbord hierbij aan te bevelen?
Een meting van een standaardopstelling (SSD, moederbord, processor, geheugen, usb toetsenbord, usb muis, netwerk op een switch en monitor aangesloten in slaapstand vanuit het systeem) met Windows of Debian maakt systemen vergelijkbaar. Kijk daar vooral naar als je systemen vergelijkt. Metingen met een ande besturingsysteem of met een harde schijf zijn niet direct vergelijkbaar.
Of is het, qua energieverbruik, toch beter om naar de 1151 te kijken?
Op dit moment is een Fujitsu D3643-H (of D3642-B/D3644-B) voor zover bekend het zuinigste moederbord voor desktop processoren. Er komt een nieuwe generatie 10nm (Intel 7) chips aan die ergens eind dit jaar begin volgend jaar worden verwacht. Dat zou ongeveer 25% zuinigere processoren kunnen opleveren volgens Intel.
Ook heb ook nog een heel andere vraag, voor nu kijk ik naar CPUs met ingebouwde GPUs. Of is het beter de server in te stellen met een losse GPU, en zodra deze draait (en remote te bedienen is) de gpu te verwijderen?
Een processor zonder een GPU is doorgaans niet zuiniger omdat de GPU kan worden uitgeschakeld.

Als je denkt aan de AMD 5600G: daar is nog niet voldoende over bekend om definitieve uitspraken te kunnen doen. Mijn inschatting is dat het niet zo zuinig is als de genoemde Fujitsu, tenzij het AMD platform moederbord ook over uitstekende zuinigheidseigenschappen beschikt. De kans daarop is niet groot want AMD platform moederborden worden doorgaans gemaakt voor performance systemen. Fujitsu (nu Kontron) heeft overigens een AMD platform, maar daarvan ken ik het verbruik niet.

Hier staat het verbruik van een bepaald platform moederbord met diverse processoren:

Wat je daar ziet bij 11400 is een wel heel hoog verbruik op ATX. Ik vermoed dat de metingen niet echt onder idle zijn gemeten.

Ik schat in dat een redelijk zuinig AMD moederbord met een zuinige AMD (5600G) processor ongeveer hetzelfde verbruikt als een Intel 1200 moederbord uit de gepinde posts. Helaas worden AMD moederborden in tests zelden beoordeeld op zuinigheid zonder grafische kaart, die tests zijn vooral bedoeld voor gamers. Daardoor weten we niet welk AMD platform moederbord zuinig is. Het ligt wel voor de hand dat moederborden met weinig extra's minder verbruiken, maar de zuinigheid van componenten zoals VRM spelen ook een rol, naast de BIOS, die low power modes kan toepassen om ook daadwerkelijk het verbruik te verminderen. Dus niet alleen een low power mode opdracht doorgeven aan een bijvoorbeeld een processor, maar ook de toevoer terugschroeven. Dat laatste vermoed ik zou het geheim van de zuinigheid van de Fujitsu kunnen zijn, naast de kwaliteit van de componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
mrmrmr schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:54:

Op dit moment is een Fujitsu D3643-H (of D3642-B/D3644-B) voor zover bekend het zuinigste moederbord voor desktop processoren. Er komt een nieuwe generatie 10nm (Intel 7) chips aan die ergens eind dit jaar begin volgend jaar worden verwacht. Dat zou ongeveer 25% zuinigere processoren kunnen opleveren volgens Intel.
Passen die nieuwe cpu op de huidige Fujitsu moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik vraag me af wat in mijn situatie de slimste manier is om een straks een nieuwe server te hebben met pihole+nas functionaliteit.

Heb nu een oude mini pc die ik hiervoor gebruik waar ubuntu desktop + pihole + smb server op draait, maar wil over een jaartje met het verhuizen hier een betere machine voor inzetten.

Is een NAS kopen en hier een pihole op knallen veel makkelijker dan zelf iets in elkaar zetten? Ik heb geen IT achtergrond en merk dat ik alles weer kwijt ben na een jaartje. Heb ook steeds minder tijd om van alles uit te zoeken. Maar als ik weer zie dat dit met docker (0,0 ervaring hiermee) gaat lijkt het weer net zo moeilijk/makkelijk als mijn huidige systeem.

Wat is jouw advies (makkelijk, betrouwbaar en budgetair) in deze. Ik denk geen andere functies dan pihole en bestandsserver nodig te hebben. Zelfbouw met een bepaald OS of een nieuwe NAS uitzoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@S023, in een periode dat ik wegens real life gedoe, gekloot met servers er niet bij kon hebben, was een Synology NAS heel goed bevallen. Neemt erg veel uit handen, het Werkt Gewoon™ (grotendeels).
Makkelijk genoeg zodat mn pa dat desnoods zelf kon beheren als mij dat even niet uit kwam.

Voor alleen files en Pihole heb je bijna geen CPU kracht/RAM nodig, dus zou je toe kunnen met het meest lowend model, maar helaas kunnen alleen de duurdere x86 modellen Docker draaien.
Ze krijgen ongeveer 11(?) jaar updates, zo kan je de kosten per jaar uitrekenen.
Bijv een DS220+ (x86 met Docker) is €323, als support tot 2031 loopt is dat €32/jaar? (ex stroom)
Zelfbouw kan wel goedkoper en zuiniger zijn, maar als je wat over hebt voor gemak, kan Synology het al snel waard zijn imo. Maar dat lijkt me een persoonlijke afweging.

Overigens, dat we nu geen Synology meer hebben, is primair omdat we tegen einde support aanhikten dus moesten vervangen, want voor de rest was ie eigenlijk gewoon goed genoeg.
En ik had weer tijd/zin in diy, waardoor je geen last hebt van die 11 jaar, en ook meer mogelijkheden hebt (bijv ik wilde graag Borgbackup gebruiken, dat was er toen niet voor iig onze Synology).

Er is ook XPenology, nooit gebruikt maar daarmee kan je Synology software op een PC zetten.
Voordeel tov "echte" Synology is, dat je je eigen (mss zuinigere) hardware kan kiezen, en mss niet gebonden bent aan die 11 jaar updates. Of in t ergste geval, als heel dat XPenology ooit niet meer werkt, kan je altijd nog wat anders op je PC zetten.
En je hebt dan nog steeds het Synology gebruiksgemak.
Nadeel is dat het soms problemen kon geven dacht ik, nooit in verdiept want zelf toch geen interesse in, maar ik ving daar soms wat van op van anderen.

[ Voor 5% gewijzigd door N8w8 op 12-09-2021 16:49 ]

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:43
Vraagje.

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een thuis server. Het gaat mij er niet om dat deze het alles zuinigste is wat er te krijgen is. Ik hecht meer waarde aan iets waar ik even mee vooruit kan.

Ik heb momenteel draaien:
Ubiquiti EdgeRouter Lite 3
Raspberry Pi 3b met Domoticz (Met externe SSD ipv SD kaart)
Raspberry Pi 4 tbv Reverse proxy (NGINX) + Docker met 2 x AdGuard Home DNS servers (Met externe SSD ipv SD kaart)
Raspberry Pi 4 tbv Site to Site VPN middels Wireguard (Met externe SSD ipv SD kaart)
HP DeskPro 400 met Core i3 met Windows Server 2019 tbv UniFi Controller, NetScam Studio, File server, Syncthing server qBittorrent server. 120 GB SSD voor OS + 2 TB 3.5 inch hdd
Intel NUC Kit DN2820 met Ubuntu Server tbv Tvheadend (met 1 TB 2,5 inch hdd voor OS + TV opnames)

Dit alles bij elkaar zou ik eigenlijk wel op 1 server willen draaien in VM's.
Dus ook de huidige firewall via bijv OpenSense als VM.

Ik heb echter geen idee waar ik dan rekening mee moet houden als host qua specs.
Een Core i3? Core i5? Core i7? En welke generatie?

En wat is handig wat betreft hypervisor? Proxmox? Of toch VMware ESXi?
Ik zoek er ook iets bij waarmee ik fatsoenlijk kan backuppen. Voor VMware ESXi heb je bijv. VEEAM Backup & Replication Community Edition die als VM kan draaien.

Graag even jullie inzichten/advies.

[ Voor 7% gewijzigd door Flappie op 15-09-2021 11:47 ]

• Rayures
Ik ken NetScam Studio en Tvheadend cpu belasting niet, maar de rest klinkt niet spannend en zou een Pentium al af kunnen.
mvbt OpenSense, wat voor internet lijn gaat deze afhandelen? glas over pppoe heeft meer cpu power nodig dan iets met dhcp.

Ikzelf draai proxmox. werkt prima voor NIC passthrough naar pfsense. Backups / restore van de VM's / LXC's werkt ook prima. Middels rclone maak ik ook een offsite backup van de backups.

• Flappie
Rayures schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:15:
Ik ken NetScam Studio en Tvheadend cpu belasting niet, maar de rest klinkt niet spannend en zou een Pentium al af kunnen.
mvbt OpenSense, wat voor internet lijn gaat deze afhandelen? glas over pppoe heeft meer cpu power nodig dan iets met dhcp.

Ikzelf draai proxmox. werkt prima voor NIC passthrough naar pfsense. Backups / restore van de VM's / LXC's werkt ook prima. Middels rclone maak ik ook een offsite backup van de backups.
Verbinding is een 350 MB up & down glasverbinding middels DHCP (Genexis glasmodem/converter ervoor)

Tvheadend is niet heel spannend. NetCam Studio weet ik zo niet, zal ik eens na kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flappie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:40:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een thuis server. Het gaat mij er niet om dat deze het alles zuinigste is wat er te krijgen is. Ik hecht meer waarde aan iets waar ik even mee vooruit kan.
Processoren staan qua prestaties al jaren vrijwel stil, en je hebt niet veel nodig. De reden waarom het stilstaat is omdat Intel moeite had om 10nm processoren te produceren. Een generatie werd de 0,1GHz opgehoogd en er was weinig vooruitgang.

Er was wel ontwikkeling op het gebied van energiezuinigheid en daar gaat het in dit topic over. Een paar pagina's teruglezen moet je al op weg helpen. Elke Watt besparing spaart 2 euro per jaar, ofwel 10 euro in 5 jaar levensduur. Een slechte keuze qua verbruik kan 10-20W of 100 tot 200 euro kosten bovenop de aanschafprijs.

Als je het laatste van het laaste wil in zowel performance als zuinigheid: vooruitgang in zuinige processoren wordt verwacht eind dit jaar in 12th gen en dan verschijnen ook nieuwe moederborden. Dan worden de kaarten opnieuw geschud, van Kontron wordt ergens Q1 de opvolger verwacht van de zuinige Fujitsu D364x serie. Ik verwacht daar zelf niet heel veel van omdat D364x al zeer zuinig is, maar de verkrijgbaarheid moet dan wel veel beter worden. Kijk bij de processorentest van Tweakers onder cpu+moederbord om platforms en bepaalde processoren te beoordelen. Dat is het verbruik in gelijkstroom (DC). Niet al die cijfers lijken correct (rare sprong omhoog), maar ik geloof wel dat een laag verbruikt correct is.
De principes van zuinige servers zijn natuurlijk van toepassing (zuinige voeding, zuinige storage, zuinig besturingssysteem, zo weinig mogelijk VM en meer lichtgewicht virtualisatie) . Zie ook de topic start over voedingen.

• Lex_th
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 19:54
Dag,

Momenteel ben ik aan het kijken om mijn oude 'home server/opslag' systeem ( AMD A6-3500, ongeveer 27 watt idle) , te vervangen.

Als basis kijk ik nu naar dit systeemvoorbeeld: vanaalten in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Het moederbord in dat systeem (ASRock H470M-ITX/ac ) is niet meer verkrijgbaar. Ik kan niet goed inschatten of / welke andere moederboards ook vergelijkbaar zijn vwb energiegebruik.

Ook overweeg ik een I3 (zoals Core i3-10105F) ipv de i5 omdat ik een i5 niet echt nodig heb. Aan de andere kant, als het energie-verbruik niet veel uitmaakt dan ga ik wellicht toch voor de i5 om de extra cpu-kracht te hebben eventueel .

Een paar vragen:
- Is er een (momenteel verkrijgbaar) vergelijkbaar , alternatief voor het moederboard? (iemand ervaring met bijvoorbeeld de ASRock H510M-HVS, mATX of de Gigabyte H410 ?)

- Ik begrijp hier soms dat 'idle' energieverbruik van processoren veelal vergelijkbaar is, is dit een veilige aanname? En maakt het dan voor idle power dus niet zo veel uit om bijvoorbeeld een i5 te nemen ipv een i3?

Alvast bedankt voor enige aanwijzingen.

Groet,

Alex

[ Voor 11% gewijzigd door Lex_th op 16-09-2021 11:08 ]

@Lex_th

Ik zie ook graag meer testgegevens met 11th gen processoren in zuinige servers. De processortest van Tweakers toont een nogal ongunstig verbruik voor deze generatie. Dat zou deels gerelateerd kunnen zijn aan een onzuinig moederbord in combinatie met zo'n processor.

Het kiezen van processoren in een zuinige server is gerelateerd aan de voeding. Die moet het maximum verwachte verbruik kunnen leveren. De veel gekozen PicoPSU-90 is de ideale middenweg, daarbij mag het totaalverbruik van hele systeem niet langdurig boven 90W gelijkstroom (ongeveer 105W aan de stekker) uitkomen. Dat is bij een 8th/9th gen meestal een 4 core processor.

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Flappie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:40:
Vraagje.

Ik heb momenteel draaien:
Ubiquiti EdgeRouter Lite 3
Raspberry Pi 3b met Domoticz (Met externe SSD ipv SD kaart)
Raspberry Pi 4 tbv Reverse proxy (NGINX) + Docker met 2 x AdGuard Home DNS servers (Met externe SSD ipv SD kaart)
Raspberry Pi 4 tbv Site to Site VPN middels Wireguard (Met externe SSD ipv SD kaart)
HP DeskPro 400 met Core i3 met Windows Server 2019 tbv UniFi Controller, NetScam Studio, File server, Syncthing server qBittorrent server. 120 GB SSD voor OS + 2 TB 3.5 inch hdd
Intel NUC Kit DN2820 met Ubuntu Server tbv Tvheadend (met 1 TB 2,5 inch hdd voor OS + TV opnames)

Dit alles bij elkaar zou ik eigenlijk wel op 1 server willen draaien in VM's.
Dus ook de huidige firewall via bijv OpenSense als VM.

Ik heb echter geen idee waar ik dan rekening mee moet houden als host qua specs.
Een Core i3? Core i5? Core i7? En welke generatie?

En wat is handig wat betreft hypervisor? Proxmox? Of toch VMware ESXi?
Ik zoek er ook iets bij waarmee ik fatsoenlijk kan backuppen. Voor VMware ESXi heb je bijv. VEEAM Backup & Replication Community Edition die als VM kan draaien.

Graag even jullie inzichten/advies.
Ik zou het volgende doen denk ik:

1. Intel NUC hergebruiken en daar OPNSense op draaien (al dan niet gevirtualiseerd - laatste is mogelijk iets zuiniger en flexibeler). Je kan met VLAN's werken en zo WAN en LAN over 1 NIC gooien. Met 350/350 zou dat gaan grote problemen mogen geven normaal gezien. Beetje afhankelijk van wat hoe je setup zal zijn en hoeveel LAN verkeer je zal routeren over de firewall. Ik heb een gelijkaardige setup en heb eigenlijk zowel op LAN als WAN geen vertragingen gemerkt. Je hebt dan wel geen AES-NI, ik weet niet uit men hoofd of dat voor Wireguard een vereiste is?

2. Nieuwe server (of afhankelijk van de leeftijd/zuinigheid/uitbreidingsmogelijkheden/sata poorten/... zelfs je HP DeskPro 400 hergebruiken) en daar zoveel mogelijk in containers beginnen draaien. Ik denk dat zowat alles wat je wil in Docker kan en dat spaart je natuurlijk een hoop overhead uit.

Over het backup verhaal kan ik weinig nuttig zeggen alleen heb je voor Veeam en ESX een ESX-licentie nodig voor zover ik weet. De backup API's in VMWare zijn niet beschikbaar in de gratis versie.

PVOutput

• Lex_th
@mrmrmr

Ja. Het blijft erg lastig (voor mij tenminste) om zonder specifieke testgegevens (maar wel op basis van de vele gegevens die er zijn in onder meer dit forum) te bepalen of een zekere combi zuinig uitpakt. Zeker omdat er steeds nieuwe moederboards zijn, maar niet zonder meer duidelijk is of dit slechts een opvolger' is (merendeels hetzelfde, met kleine aanpassingen)', of een heel ander model.

Onzuinige 11th gen betekent dan dat ik voor nu wellicht liever kies voor een 10th gen, (als daar tenminste niet hetzelfde voor geldt, want ik las elders dat het 9e gen is die nog wat zuiniger zou zijn(?))

Dan wordt het denk ik dus eerder de i3-10105F of de i5-10400.

Mijn oude server draait al 8 jaar o.i.d. op een pico-psu, dat gaat prima, maar ik wil nu naar 4 disks gaan ( en een M2 ssd voor os), dus dan wordt het wellicht wat krap met het vermogen tijdens opstarten en overweeg ik een 'normale' voeding.

• Flappie
PuijkeN schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:13:
[...]

Ik zou het volgende doen denk ik:

1. Intel NUC hergebruiken en daar OPNSense op draaien (al dan niet gevirtualiseerd - laatste is mogelijk iets zuiniger en flexibeler). Je kan met VLAN's werken en zo WAN en LAN over 1 NIC gooien. Met 350/350 zou dat gaan grote problemen mogen geven normaal gezien. Beetje afhankelijk van wat hoe je setup zal zijn en hoeveel LAN verkeer je zal routeren over de firewall. Ik heb een gelijkaardige setup en heb eigenlijk zowel op LAN als WAN geen vertragingen gemerkt. Je hebt dan wel geen AES-NI, ik weet niet uit men hoofd of dat voor Wireguard een vereiste is?

2. Nieuwe server (of afhankelijk van de leeftijd/zuinigheid/uitbreidingsmogelijkheden/sata poorten/... zelfs je HP DeskPro 400 hergebruiken) en daar zoveel mogelijk in containers beginnen draaien. Ik denk dat zowat alles wat je wil in Docker kan en dat spaart je natuurlijk een hoop overhead uit.

Over het backup verhaal kan ik weinig nuttig zeggen alleen heb je voor Veeam en ESX een ESX-licentie nodig voor zover ik weet. De backup API's in VMWare zijn niet beschikbaar in de gratis versie.
Wat is het nu om die NUC dan nog te gebruiken voor OpenSense/PfSense? Kan ik net zo goed alles op 1 host draaien. Die NUC is inmiddels ook al weer 4 of 5 jaar oud en inderdaad geen AES-NI. Volgens mij is dat tegenwoordig een vereiste toch?

Ik zie trouwens ook topics van PCI Passtrough van de netwerkkaart door Proxmox naar OpenSense. Wat is het nut daarvan?

Sowieso heb ik een extra netwerkkaart nodig. Hier nog advies over een energiezuinige nic? Eventueel met meerdere poorten?

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Ik ben ook zo begonnen met 1 server die alles deed .. ik zat toen op Unraid en merkte dat ik die af en toe gereboot moest worden. Voor veel acties ook moest de VM down .. zeer vervelend want dan gaat de pfSense in mijn geval ook down. Ondertussen staat er Debian op de server, die herstart ik wel veel minder dus het is misschien ook te overwegen in mijn geval.

Uiteindelijk gekozen om toch een dedicated host te nemen en ik gebruik nu een 5de generatie NUC hiervoor. AES-NI is niet verplicht voor pfSense (was wel het plan voor 2.5 maar uiteindelijk hebben ze dit laten vallen). Ik weet niet of dit voor OPNSense hetzelfde is. Wireguard heeft trouwens geen AES-NI nodig om snel te zijn want dat gebruikt ChaCha20, iets dat op die oudere CPU zelfs goed zou moeten werken.

PCI passtrough gaat de NIC rechtstreeks doorgeven aan de VM -> de VM heeft dus direct contact/controle/beheer over de hardware NIC. Indien je geen passtrough gebruikt zit er nog een stuk netwerkgedeelte tussen van de hypervisor. Passtrough is in theorie iets veiliger en misschien ietsje sneller, zonder passtrough heb je wel flexibliteit extra -> bv. 2de OPNSense of andere firewall release draaien op je hypervisor. Bij Delta bv. krijg die dan gewoon netjes een 2de WAN IP.

[ Voor 12% gewijzigd door PuijkeN op 16-09-2021 18:13 . Reden: Wireguard stukje toegevoegd ]

PVOutput

• Flappie
Ja zo had ik het inderdaad nog niet bekeken. Ik gebruik mijn EdgeRouter ook als firewall tussen mijn vlans dus rebooten.... Liever niet. Maar in dat geval kan ik beter mijn EdgeRouter Lite blijven gebruiken. Energiezuinig en super snel in routing/firewall dingen.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik draai thuis (voorlopig nog) alles op 1 server met Proxmox. Proxmox heeft VM's met PCI-e passthrough, Docker containers, ZFS, file shares, enz. bij in, maar sommige zaken dan ook buiten de Proxmox omgeving om (feitelijk gewoon ernaast installeren op de Debian installatie). Echter omdat het dus gewoon Debian is, kan je zowat elke backup tool gebruiken die met Linux werkt. Ik gebruik persoonlijk restic+rclone met een STACK repo als remote backend. Ik heb daar eigenlijk 0 omkijken naar, en gebruik de backup snapshots regelmatig als ik eens een oude versie van een bestand wil terughalen.

Mijn server heeft al een uptime van 220 dagen en wederom, geen omkijken naar. Misschien wel te weinig, want ik zou eens updates moeten installeren.. O-) Ik gebruik pfSense als router, omdat ik minder goede ervaringen had met opnSense (die viel elke zaterdag ochtend uit, daardoor moest ik telkens de VM rebooten).

Echter ik kan wel inzien dat je netwerk en services scheiden zinvol is. Bvb als ik onderhoud pleeg aan mijn ZFS array, heb ik ondertussen geen internet. Tevens moet je server maar net op een handige locatie in huis passen. In mijn volgende huis ga ik mijn huidige server in de meterkast plaatsen (heb toevallig al een mini-ITX bord, enkel dus klein chassis en PSU+adapter nodig). Die server draait dan enkel netwerk taken, zoals pfSense en piHole. Mijn opslag en andere docker containers komen dan op een tweede bak in huis, op een nog te bouwen AMD 5000G systeem..

Tenslotte zou ik voor het gebruik van *sense wel aanraden om Intel NICs te gebruiken. Maar dat is redelijk classic advies volgens mij. Ik zet met mijn huidige setup 1 Intel NIC door naar de VM met PCI-e passthrough. De Proxmox host gebruikt dan de resterende (gelukkig ook Intel) NIC.

Verhuizing begint al redelijk op te schieten. Ik ben vandaag begonnen met laminaat leggen, dus hopelijk kan ik over 2 tot 3 weken nieuw speelgoed bestellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Misschien moeten we daar eens een topic over maken :) Ideeën voor de software-kant van de 'ideale' homeserver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Hans1990, lijkt me best haalbaar om die ZFS array binnen een VM te beheren.
Als je t ook hebt over schijven wisselen, dan moet het host OS dat ws wel kunnen, maar dat kan (of desnoods zou je n hele SATA controller kunnen passthroughen?).
Zolang je geen andere hardware issues hebt, die in mijn geval toch veel minder voorkomen dan bij schijven, kan je zo mss wel n heel eind komen met 1 machine.
Ik weet dat ZFS/array alleen maar 1 voorbeeld was, maar goed, zomaar wat gedachten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_th
Hi,

Ik krijg uit wat ik lees toch erg de indruk dat idle power veel afhangt van het moederboard, en heb mijn initiële zoektocht dus nu vooral toegespitst op het moederbord. Wat erg lastig blijft is om daar iets duidelijk over te krijgen ( mede omdat veel systemen die eerder gepost zijn niet meer letterlijk verkrijgbaar zijn).

Excuus om mijn uitdaging hier zo 'vaag' weer te geven; Ik wil vooral voorkomen een compleet verkeerde keuze te maken voor een thuis NAS/ homeserver, qua energie-verbruik. Maar een paar Watt meer of minder doet er ook weer niet toe, dus ik wil het niet moeilijker maken dan nodig.

Doel:
- Always on server/NAS met 4 disks, low idle power (<20watt)

Maar, er zijn veel moederboards die min of meer op elkaar lijken ( of lijken te lijken).
Kan iemand algemeen advies geven over de volgende keuzes:

Mini-ITX:
H510mITX/ac
B560-mITX/ac
H570-mITX/ac

En dan zijn er nog de equivalente mATX oplossingen:
H510-m-HVS
ASRock H510M-HVS, mATX
B560-m-HDV
B460-m-pro4.
Gigabyte H410)

- ze hebben allemaal 4 sata poorten ( minimum )
- werken allemaal met I3 of i5 core processor.

Wat is het verschil en waar moet ik op letten als ik naast connectiviteit, 1x M2 , en >4 SATA aansluitingen vooral low idle power zoek?

Wat ik niet wil is bv eindigen met een 'gamers moederbord' wat idle heel veel vermogen vraagt. Dus mijn 'probleem' is meer de verkeerde keuze hier, dan dat direct de kosten veel uitmaken ( het verschil in deze moederborden qua prijs is maximaal ongeveer 40 euro als ik het zo bekijk).

Enig advies of zelfs alleen al gedachten zijn welkom, zoals
- zijn de m-its oplossingen zuiniger of niet,
- maakt HVS veel uit in het moederbord als de chipset hetzelfde is,
- en is de 4.x serie zuiniger dan de 5.x,
- 'wat is het verschil tussen H en B qua energieverbruik ?

en natuurlijk, welke kan ik het beste nemen :-)

Groet,
A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb sinds woensdag ineens een aantal problemen met m'n zelfbouw NAS/server. Deze valt constant uit en start dan automatisch opnieuw op. Ik krijg een mail als hij incorrect is afgesloten, dus kan precies zijn wanneer hij uit is gevallen. Het begon terwijl ik een film was aan het streamen via Plex. Het leek extra vaak voor te komen wanneer ik ging doorspoelen/pauzeren/terugspoelen. Maar nu valt hij ook elke keer uit zonder dat ik iets op de NAS doe.

Gisteravond de NAS helemaal afgesloten en vanochtend rond 11 uur de NAS schoongemaakt met perslucht en daarna opnieuw ingeschakeld. De NAS was toen helemaal koud. Dat ging weer een tijd goed, maar nu is hij om 17:44 en vervolgens om 18:16 uitgevallen zonder dat ik er iets op aan het doen was. Verder zie ik dat hij donderdag 10 keer is uitgevallen en woensdag 5 keer. Sinds donderdag middag viel hij minstens 1 keer per uur uit.

Dit is mijn build:
1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 62,-€ 62,-
1MoederbordenASRock B250M Pro4€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 3TB€ 88,90€ 177,80
1BehuizingenBitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 0,-€ 0,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 4,-€ 4,-
1Usb-sticksLexar Jumpdrive S45 64GB Zilver€ 0,-€ 0,-
2Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zilver€ 141,10€ 282,20
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 11 Passive€ 15,83€ 15,83
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,02

Ik draai XPEnology (DSM dus). In het log center zie ik geen vreemde zaken. Mijn vermoeden is dat het iets hardwarematigs is. Kan het aan de voeding liggen, of zou er iets anders aan de hand zijn, iemand enig idee?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Het eerste wat ik inderdaad zou verdenken is de voeding. Sowieso zou het bekijken van de temperaturen en voedingsspanningen het eerste zijn wat ik zou doen. En daarna deze gaan loggen als daar niet onmiddellijk iets vreemds te zien is.

Ook in de bios uit zetten dat de PC niet reboot bij spanningsuitval.
Constant staan rebooten lijkt mij niet zo goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:58
miicker schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:57:
Ik heb sinds woensdag ineens een aantal problemen met m'n zelfbouw NAS/server. Deze valt constant uit en start dan automatisch opnieuw op. Ik krijg een mail als hij incorrect is afgesloten, dus kan precies zijn wanneer hij uit is gevallen. Het begon terwijl ik een film was aan het streamen via Plex. Het leek extra vaak voor te komen wanneer ik ging doorspoelen/pauzeren/terugspoelen. Maar nu valt hij ook elke keer uit zonder dat ik iets op de NAS doe.

Gisteravond de NAS helemaal afgesloten en vanochtend rond 11 uur de NAS schoongemaakt met perslucht en daarna opnieuw ingeschakeld. De NAS was toen helemaal koud. Dat ging weer een tijd goed, maar nu is hij om 17:44 en vervolgens om 18:16 uitgevallen zonder dat ik er iets op aan het doen was. Verder zie ik dat hij donderdag 10 keer is uitgevallen en woensdag 5 keer. Sinds donderdag middag viel hij minstens 1 keer per uur uit.

Ik draai XPEnology (DSM dus). In het log center zie ik geen vreemde zaken. Mijn vermoeden is dat het iets hardwarematigs is. Kan het aan de voeding liggen, of zou er iets anders aan de hand zijn, iemand enig idee?
Lijkt erg op iets van hardware dat langzaam aan het overlijden is en totdat het overleden is dit gedrag vertoont. Gewoon beginnen met het uitwisselen van onderdelen, server aanzetten en wachten totdat hij weer uitvalt. Net zo lang totdat hij niet meer uitvalt en dan heb je het defecte onderdeel te pakken. Begin bij de voeding zou ik zeggen. Leg er gewoon eentje naast de kast tijdens het testen. En als het iets anders is, hopen dat je van alles een vervangend passend onderdeel hebt. Kortom, gewoon beginnen is het devies.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayures
Wat @D-Three zegt. Klinkt als een spanning welke buiten specs komt. Bijv 12v die onder de 11.4v komt. Dus, loggen en/of voeding wisselen.
Wat betreft pico en adapter kan de spanningsval door de pico stekker komen. Ervaring mee dat deze wel eens niet goed 5+ amp doorgeeft.

[ Voor 41% gewijzigd door Rayures op 17-09-2021 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Thanks. Een andere voeding heb ik nog wel liggen en ga ik eerst maar eens proberen. Logging is in DSM vrij beperkt volgens mij, zeker als het om temperatuur gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik had nog een oude dell computer liggen, heb die voeding even er in gezet. 250w, dus zou ruim voldoende moeten zijn. Ben benieuwd of hij het nu blijft doen.

Pagina: 1 ... 102 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.