Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
GioStyle schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:37:
[...]

6x 5TB 2.5” schijfjes die per stuk in idle 0,85W vragen.
Ah, OK, dus die 5W verbruik die je noemde was enkel voor de 6 schijven, niet het hele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
vanaalten schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Ah, OK, dus die 5W verbruik die je noemde was enkel voor de 6 schijven, niet het hele systeem.
Klopt. Mijn hele server doet ongeveer 20W. Zie mijn profiel voor de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
GioStyle schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:47:
[...]

Klopt. Mijn hele server doet ongeveer 20W. Zie mijn profiel voor de specificaties.
Damm, ik was er glashard ingestonken dat je systeem met 30tb 5W verbruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Mijn backupserver doet ongeveer 3W idle met 1 5TB schijfje.

Zie:

GioStyle in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

[ Voor 44% gewijzigd door GioStyle op 12-06-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 11:58

PuijkeN

euhm ?

mrmrmr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:48:
@PuijkeN

De keuze van de voeding hangt af van wat je er mee wil voeden. Ik zou daarom eerst een meting doen van jouw moederbord (is dat een ASUS WS C246M Pro?) zonder hard disks en die laten starten vanaf SSD.

Kijk eens wat het verbruik is tijdens opstarten: een aantal keer opstarten en het maximum gemeten aantal Watts bekijken. In de topic start worden een paar redelijk nauwkeurige energiemeters genoemd. Dit type energiemeters doen soms maar 1 keer per seconde een meting, daarom is het nodig om het opstarten te herhalen.

De 120W Leicke adapter wordt vaak gekozen omdat die relatief betaalbaar en redelijk zuinig is. Je kunt er op de 12V lijn pieken mee opvangen. 12V wordt gebruikt door de processor en door hard disks, met name tijdens de piek van het opstarten is de belasting meestal het hoogst.
Ondertussen enkele metingen gedaan:

Systeem zonder hdd’s: 36-37 watt in het opstarten, piekje van 40 watt.

Systeem met hdd’s: piek richting de 60 watt, zalt snel richting 45 watt.

In normale operatie tijdens bv. een SnapRAID sync of Plex encoding zie ik pieken rond de 70 watt.

90 watt lijkt me dus een goeie keuze? 60 watt zal te nipt zijn vermoed ik aan de pieken te zien?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuijkeN schreef op zondag 13 juni 2021 @ 01:34:
[...]

Ondertussen enkele metingen gedaan:

Systeem zonder hdd’s: 36-37 watt in het opstarten, piekje van 40 watt.

Systeem met hdd’s: piek richting de 60 watt, zalt snel richting 45 watt.

In normale operatie tijdens bv. een SnapRAID sync of Plex encoding zie ik pieken rond de 70 watt.

90 watt lijkt me dus een goeie keuze? 60 watt zal te nipt zijn vermoed ik aan de pieken te zien?
Voor elke WD schijf kun je ongeveer 20W rekenen als piek tijdens opstarten, voor het geval dat alle pieken exact samenvallen. 90W zal in de praktijk waarschijnlijk voldoende zijn.

60W is niet aan te raden, daarmee overbelast je zo'n voeding en er is kans dat de beveiliging ingrijpt, waardoor het systeem weer uitgaat (en opnieuw opstart, etc) of onstabiel wordt. Bij overbelasting krijg je vaak een slechtere signaalkwaliteit, wat niet goed is voor de componenten.

In de topic start staan links over PicoPSU's, Pricewatch vermeldt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:42
De prijzen van de 8/9de gen + fujitsu zijn precies de pan aan het uitswingen.
Voor een prijsverschil van 120! euries:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 124,30€ 124,30
1MoederbordenASUS PRO B560M-C/CSM€ 113,75€ 113,75
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26N19D8/32€ 163,65€ 163,65
Totaal€ 401,70

ipv dit:
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 181,67€ 181,67
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16HD€ 88,56€ 177,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,79

In combinatie met:
- 4x8TB chucked (WD EZAZ 5400RPM schijven, die eigenlijk 7200RPM zijn :'( )
- 1TB samsung 850EVO

Idle verbruik is niet Zo interessant in dit geval, door enkele 24/7 schijfbelastende toepassingen.
Het mobo komt uit het asus business range, dus geen prulletjes/Led/... Natuurlijk verlies je wel ECC.

Wat denken jullie hiervan? Zijn er betere/interessantere alternatieven?
Wat voor voeding? Zit nu met een oude 300w gold voeding(4-5j).
Maar vermoed dat een picopsu dit niet gaat trekken? :P

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09 11:13
Jazco2nd schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:28:
Ik zit voor een 2e kleine Intel build te zoeken naar een Thin of normaal Mini-ITX bord met ECC RAM support en schrik eigenlijk van de prijzen.

Er is een Asrock B365M voor €86 maar ik lees in dit topic dat de chipset 22nm IPV 14nm is dus warmer en minder zuinig.
Let erop dat dat Asrock moederbord ECC maar "half" support. Volgens de Asrock website accepteert het moederbord wel ECC sticks, maar zullen die dan in "non-ECC mode" werken. Als je dus echt ECC support wil zul je naar moederborden met C242/C246 chipsets moeten kijken (of een Ryzen optie overwegen).

Ik had zelf nog de Gigabyte C246N-WU2 gevonden. Is ITX, met 8 SATA poorten, dual-nics en ECC support. Een user in het forum van onze oosterburen heeft met dit mobo 5,07W gehaald i.c.m. een PicoPSU. Helaas is dit mobo momenteel slecht leverbaar. Eigenlijk kun je het alleen over de grens bestellen en de meeste webshops verwachten pas weer voorraad over enkele weken.
Tiepfoud schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:27:
De prijzen van de 8/9de gen + fujitsu zijn precies de pan aan het uitswingen.
Voor een prijsverschil van 120! euries:
Je vergelijkt nu wel het meest high-end fujitsu moederbord (server-chipset) met een moederbord met instap chipset. Een eerlijkere vergelijking zou zijn tussen dat ASUS Pro moederbord en de Fujitsu D3643-H met B360-chipset van ~ € 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:42
RAW_ schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:28:

Je vergelijkt nu wel het meest high-end fujitsu moederbord (server-chipset) met een moederbord met instap chipset. Een eerlijkere vergelijking zou zijn tussen dat ASUS Pro moederbord en de Fujitsu D3643-H met B360-chipset van ~ € 100.
Mja ffe 2 kleine correcties:
- het betreft een B560 chipset, niet B360 ( begrijp de verwarring. Heb het reeds gewijzigd bij de tweakers.net specs pagina, maar dit duurt een dagje, ter verificatie)

- De 3643 heeft 4 Sata aansluitingen. De 3644 en mijn alternatief 6

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
Tiepfoud schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:46:
[...]

Mja ffe 2 kleine correcties:
- het betreft een B560 chipset, niet B360 ( begrijp de verwarring. Heb het reeds gewijzigd bij de tweakers.net specs pagina, maar dit duurt een dagje, ter verificatie)

- De 3643 heeft 4 Sata aansluitingen. De 3644 en mijn alternatief 6
Oeps, dat had ik even gemist.

Je hebt ook nog de Fujitsu D3642-B. Die zit qua prijs tussen de 3643 & 3644 en heeft ook 6 SATA aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zit weer eens te orienteren wat er "nu" kwa opties is om mn huidige build te vervangen

heb nu:
pricewatch: ASRock C2750D4I
pricewatch: Micron MT18KSF1G72AZ-1G6P1 (2x totaal 16GB)
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (boot)
pricewatch: WD Red Plus, 6TB (64MB cache, WD60EFRX) (2x storage)
pricewatch: Mini-box picoPSU-150-XT
pricewatch: Intel PRO/1000 PT serveradapter

Software gerelateerd:

Taken: Firewall / Router, Webserver, SSH, Plex Media Server, Samba, Downloader (Torrent/usenet)

De 2 onboard Intel NICS zijn draaien "bonded/teamed" om zo een 2gbits link naar de switch te maken
de losse PCI-E nic hangt aan mn ISP

eigenlijk doet het ding het nu best fijn.. alleen merk ik dat Plex Media Server soms (als er transcode moet) te kort schiet.. en schiet de cpu load de pan uit..

de IPMI interface vind ik wel een fijne toevoeging.. gezien nu geen VGA inputs meer heb en een toetsenbord leg ik er ook niet even makkelijk meer aan.. en ja ik weet het luxe probleem :)

wat ik eventueel mee wil nemen naar een nieuwe build:

Case (dus kan max microATX kwijt)
de Pico PSU (al kan ik wel een gewone ATX psu kwijt in de case tegenwoordig. eerder was die ruimte bezet door 2 extra hdds)

De HDDs zijn kwa leeftijd wel richting een vervangingsrondje toe 28474 draai uren.. de SSD kan ansigh nog mee.. ruimte genoeg voor t OS. maar is geen must

Budget heb ik niet echt gepland, zou er 10K aan uit kunnen geven maar denk dat ik dan iets heb wat de komende 10 jaar overkill is voor mn usecase.. ;) dus denk dat ik voor 500~750 zonder storage toch wel een eind kom?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Korvaag schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:29:
Wauw. Ik heb een NUC gekocht als servertje, en wel de i5 versie van de vorige generatie:
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)

M'n oude Ubuntu install (van een andere server) is meegegaan op de SSD (20.04.1 LTS server). Enige wat ik gedaan heb:
- BIOS update met ook wat extra C-states enabled
- Alles wat niet gebruik in BIOS uitgezet (Thunderbolt, Audio, SATA etc). Ik weet dat dat soms minder werkt dan het aan laten staan en het OS het in besparingsmodus laten zetten, maar lees even verder....
- Laatste versie van de e1000 driver erop gezet (Intel download)

Geheugen is slechts 1 dimm van 8Gb (Corsair), draaiend op 2400 1,2 volt. SSD is een Intel 660p. Voor de rest zit er niets in.

Bij het configureren van de server (monitor + toetsenbord) was het idleverbruik 4,7 watt en ging de CPU niet verder dan package C8.

Na het plaatsen in de meterkast zonder monitor en zonder USB-toetsenbord zit ik nu op een whopping 2,7 watt idle (gemeten met een TP-Link HS110 smart plug die voor zover ik kan zien vrij nauwkeurig is). Package gaat naar C10 en soms heb ik zelfs uitschieters naar beneden van 2 watt, maar meestal 2,7.

Prima vervanger voor een Pi4B zo :)
Naar aanleiding van mijn wens een compacte zuinige server te maken en omdat er geen goed betaalbaar aanbod aan ECC/zuinige mobos zijn, heb ik besloten ook voor een NUC te gaan. Geen ECC helaas.. maar met zelfbouw werd dat ook te duur en vooral teveel gedoe om een goede, compacte ITX kast te vinden. De meesten zijn bedoeld met een voeding te gebruiken of hebben andere nadelen.

Het is een puzzel die een keer leuk is maar ik vind het nu vooral teveel gedoe. Het aanbod sluit niet goed op elkaar aan.

Bovenstaande toont aan dat een NUC nog zuiniger dan of even zuinig is als de beste Fujitsu moederborden.

Deze miniPC, Minis Forum 820U Aanbieding voor 490 euro.
heeft dezelfde i5-8259 processor, 16GB ram en 512mb SSD in een leuke behuizing waar gewoon 2 SATA SSDs in passen.

Amazon.de verkoopt nu Sandisk 2TB SATA SSDs voor €150 per stuk. Dat is echt een super deal.

De minipc kan gevoed worden via USB-C. Ideaal.

Het is maximaal compact, zuinig, en prima als downloadbak + huis pc voor een oudere. Daarnaast ga ik het als remote backup van de meest essentiële data van mijn eigen server (die wel ECC RAM heeft) gebruiken.

Leuk spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Even een mindere ervaring qua zuinige server enzo:
Systeem uit deze post:
vanaalten in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
...ik heb er twee van: eentje staat 24/7 aan, de ander staat altijd uit - en wordt elke nacht om half twee even wakker gemaakt door het eerste systeem, doet dan een volledige sync van het eerste naar tweede systeem en gaat dan weer uit.

En - het is iets van de laatste maand - werkt dat niet betrouwbaar meer: meestal gaat het goed, maar soms bij het aanschakelen blijft hij hangen zonder beeld, waarbij er herhaaldelijk drie pieptonen klinken.

In eerste instantie - na wat googlen - verdacht ik het geheugen, maar een nachtje Memtest86+ later zonder fouten leek dat niet waarschijnlijk meer.

Voor het verdere troubleshooten eerst even een script gemaakt: via WOL de machine opstarten, na 30 seconden inloggen en de machine weer uitzetten - en 30 seconden later weer opnieuw beginnen. En inderdaad: binnen ~10 keer of zo faalde het opstarten wel.

De volgende verdachte was de voeding en probeerde ik het eerst even met een pricewatch: Corsair SF450 - en jawel: probleemloos 100 x opstarten. Hmmm.

Nieuwe PicoPSU90 besteld, er in geprikt, geprobeerd... en NEE, binnen 10 keer faalde het opstarten alweer. Hmmm, zou dan de piekstroom bij het opstarten te groot zijn? Dus, een PicoPSU-150 besteld, er in geprikt, geprobeerd... en NEE, binnen 10 keer weer een falende boot.

Hmmm, zou dan de adapter defect zijn? Mja, dus daar een nieuwe Leicke 120W voor besteld... er aan gehangen, samen met de 150W PicoPSU - en NEE, weer binnen 10 keer een falende boot.

Dus dan toch weer de Corsair voeding en toch weer even laten testen: 200+ keer feilloos opstarten.

Dan weet ik het verder eigenlijk ook niet - lijkt mij dat dit bordje gewoon niet lekker wil opstarten met een PicoPSU. Zodra 'ie eenmaal draait (zoals dat andere, 24/7, systeem) is er niets aan de hand, maar opstarten lijkt dus een dingetje te zijn.

Heb nu wel een hoop reserve-onderdelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@vanaalten gingen dan je HDDs ook telkens mee aan/uit? Want straks kan je dat ook gaan troubleshooten.

Verder is de onbetrouwbaarheid van de picoPSU wel interessant. Ik heb de 90 met de 120W Leicke en vraag me af of de hard tikkende (nieuwe) Seagate 5TB schijven niet door die voeding combinatie deze geluiden maken..

Misschien is zo een picoPSU helemaal niet zo betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SMSfreakie Je hebt nu een industrie moederbord, de kans is groot dat veel bezuinigingsfuncties niet aan staan of er niet zijn. SSH2 of een andere remote control optie is beter voor zuinigheid dan het laten draaien van een computer-in-een-computer, wat IPMI vaak is. De 1000PT heeft een 5W TDP en de tegenwoordige 210/211 of 218/219 series zijn veel zuiniger.

Wat betreft de opslagruimte: dat is waar je minder voor de hand liggende keuzes kan maken. Je kunt de route gaan van 2.5" hard disks, met maximaal 5TB per disk of een grote 3.5" disk met goede idle verbruikswaarden. Beter inzetten op backup (tijdelijk via USB) dan RAID.

In plaats van FreeBSD kun je beter Linux (Debian bijvoorbeeld) gebruiken, het besturingsmodel van FreeBSD geeft geen prioriteit aan energiebesparingsfuncties. Software met een oorsprong op BSD draait vaak onder Linux, maar pf helaas niet.

Downloaders verbruiken vaak het meest. Dat is een kwestie van testen. Dit soort tools belasten soms de processor onredelijk zwaar door verkeerde (amateuritische) manier van programmeren met strakke loops. In plaats van pollen zou er meer waits moeten worden gebruikt. Wait = wachten, pollen is voortdurend kijken of er wat nieuws is. Wachten op een signaal is "goedkoper" (lees: zuiniger).

Bij transcoding zal altijd de belasting hoger zijn, omdat dat processorintensief is. Het is wel zaak om gebruik te maken van de versnellingsmogelijkheden die de processor biedt. Een standaard omzetting zal veel sneller zijn dan een waarbij er weinig standaard Intel versnellingsfuncties kunnen worden gebruikt. Ook dat is een kwestie van testen. Modernere Intel processoren hebben steeds betere encoders.

De volgende zuinig generatie moederbord wordt verwacht ergens tussen nu en H1 2022 van Kontron. De 8th/9th generatie Intel processoren heeft momenteel een beschikbaarheidsprobleem en in een paar maanden neemt Intel geen nieuwe orders meer aan.

Dat gezegd hebbende, vooralsnog is Fujitsu (Kontron) D3643/D3642-B/D3644-B de zuinigste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vanaalten Hoe hoog is de piekbelasting tijdens de probleemperiode? Soms is dat niet direct duidelijk omdat er een beperkt aantal metingen (1 of 2 per seconde) wordt weergegeven op huis-tuin-en-keuken energiemeters. Je kunt meer inzicht klijgen zien als je meerdere keren herstart en zodoende vaker meet.

Ook is het verstandig om de output spanning te meten (op de Molex) met een multimeter. Als die te laag is, kan dat ook instabiliteit veroorzaken. Bij een hogere belasting daalt de spanning.

Kortsluiting kan tot een te hoge belasting leiden, net als apparaten die een (te) hoge inrush current (teveel stroom bij inschakelen) hebben. Een voeding met groot vermogen draait dan wel door, maar een voeding met een beperkt vermogen logischerwijs niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik ga voor deze setup:

Supermicro X10SCL-IF
- Xeon E-2224 + Noctua cooler
- 2 x 32GB ECC DDR4 2400/2666mhz udimm
- Corsair MP510 2GB NVME M.2
- 1x 80mm noctua fan

Om daar vervolgens ESX 7.0 op te draaien.

En ja ik weet dat dit bij lange niet het zuinigste systeem in dit topic is ;) maar ik heb nou eenmaal wat power nodig. Geloof mij maar dat dit al flink beter is dan wat ik nu gebruik :)

Deze CPU doet 94W op 100%, plus 8W voor geheugen en zeg 5W voor SSD en nog wat voor de ventilatoren.

Dus ik dacht voor een PicoPSU 150W te gaan. Maar ik lees op veel plekken dat je adapter zwaarder moet zijn dan de picopsu en vooral dat hij van goede kwaliteit moet zijn omdat die adapters feitelijk niet gemaakt zijn voor 24/7. Is dat zo?

En welke raden jullie dan aan? Zoek dus een 150 of 160W ofzo adapter. Leicko heeft die niet. Mini box zelf verkoopt er een, maar weet niet of die dan van degelijke kwaliteit is. Je zou denken van wel....

Of zeggen jullie van met zo een verbruik kan je beter gewoon voor een ATX voeding gaan? Past opzich namelijk ook...

Ik lees in dit topic her en der dat je beter niet voor Xeon kan gaan in dit soort gevallen. Nu heb ik ook nog een i3-9100f liggen... echter als ik naar de specs kijk zie ik vrij weinig verschil. Is het in dit/mijn geval ook beter om niet voor Xeon te gaan?

[ Voor 15% gewijzigd door Operations op 14-06-2021 06:03 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:41
Een i9 kan veel verder terugklokken dan een Xeon. De besparing zal dus in het idle verbruik zitten. I9 gaat terug naar een paar watt, en een Xeon blijft stoken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

@mrmrmr

Ik vond in een oudere post van je enkele power bricks terug. Echter is die post ook al van 2015.
Waar/wat?
picoPSU-160XT: Logicsupply
nieuwe adapters:
Mean Well
90W: GST90A12-P1M Koning & Hartman, TME, Mean Well Web shop, Mouser
60W: GST60A12-P1J (geen 5.5/2.5mm barrel)
CUI 90W: SDI90-12-U-P5 Mouser
TDK-Lambda
60W: DT62PW120D
80W: DT80PW120D
Seasonic SSA-0601HE-12 60W Seasonic Logicsupply
FSP Group
60W: FSP060-DIBAN2
75W: FSP075-DIBAN2
84W: FSP084-DIBAN2
96W: FSP096-AHAN2 of FSP096-AHBN2
120W: FSP120-AHAN2 of FSP096-AHBN2
Power Win 80W: PW-080A4-1Y120A
Zijn deze nog aan te raden? Bv. de 90 watt Mean Well of 96 watt FSP? Of neem ik beter gewoon een (nieuwere?) Leicke 120 Watt?

Voor de PicoPSU is het wel duidelijk, het 90 watt model dus.

[ Voor 28% gewijzigd door PuijkeN op 14-06-2021 13:41 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Skynett schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:16:
Een i9 kan veel verder terugklokken dan een Xeon. De besparing zal dus in het idle verbruik zitten. I9 gaat terug naar een paar watt, en een Xeon blijft stoken.
Er komt zoals ik zei ESX op te draaien. Dus idle is niet echt aan de orde.

Jij een idee voor een 150Watt+ adapter? Ik twijfel langzamerhand wel of ik niet toch beter gewoon een ATX voeding moet nemen. Maar ja dat verbruikt toch 10-20 Watt meer. En ondanks dat ik niet het meest zuinige systeem bouw, probeer ik er toch (binnen alle redelijkheid) het meeste uit te halen qua besparing.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Voor wie van HDD naar SSD aan het schuiven is, een non-QLC 2TB, de "Sandisk SSD Plus" is nu voor een uitzonderlijk lage prijs beschikbaar, goedkoper om 2 van deze te kopen voor 4TB dan 1 van 4TB:
Jazco2nd in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0"
€150.

Deze Sandisk is prima voor opslag.

[ Voor 11% gewijzigd door Jazco2nd op 15-06-2021 05:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
mrmrmr schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:29:
@vanaalten Hoe hoog is de piekbelasting tijdens de probleemperiode? Soms is dat niet direct duidelijk omdat er een beperkt aantal metingen (1 of 2 per seconde) wordt weergegeven op huis-tuin-en-keuken energiemeters. Je kunt meer inzicht klijgen zien als je meerdere keren herstart en zodoende vaker meet.
Keer of tien opgestart en consistent een piek van 24W.
Ook is het verstandig om de output spanning te meten (op de Molex) met een multimeter. Als die te laag is, kan dat ook instabiliteit veroorzaken. Bij een hogere belasting daalt de spanning.

Kortsluiting kan tot een te hoge belasting leiden, net als apparaten die een (te) hoge inrush current (teveel stroom bij inschakelen) hebben. Een voeding met groot vermogen draait dan wel door, maar een voeding met een beperkt vermogen logischerwijs niet.
Dat is net even wat meer werk, dus daar heb ik zo snel geen resultaat van, maar:
Het idle-verbruik van dit systeem - geen monitor of toetsenbord, alle onnodige services uitgeschakeld - is met een PicoPSU net iets onder de 5W; met de Corsair voeding kom ik op 10W. Dat vind ik niet echt wijzen op een kortsluiting.

Dan kan het hooguit nog iets zijn dat enkel tijdens het opstarten optreedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Operations schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:55:
[...]

Er komt zoals ik zei ESX op te draaien. Dus idle is niet echt aan de orde.

Jij een idee voor een 150Watt+ adapter? Ik twijfel langzamerhand wel of ik niet toch beter gewoon een ATX voeding moet nemen. Maar ja dat verbruikt toch 10-20 Watt meer. En ondanks dat ik niet het meest zuinige systeem bouw, probeer ik er toch (binnen alle redelijkheid) het meeste uit te halen qua besparing.
Gewoon een corsair SF450 of 600 platinum plus. Amazon.de had een mooie prijs. Beide heb ik, en verbruiken maar een beetje meer dan een picoPSU, zeker geen 10 of 20 watt meer, eerder 5watt meer. Zijn lekker klein, ik gebruik ze in een 3U supermicro behuizing en daar passen ze precies in! Weg met die power hungry supermicro voedingen, en ruimt ook nog eens lekker op in de kast. En er zit een losse adapterplaat bij zodat je ze ook in een standaard ATX opening van een gewone kast kan monteren. Vanwege de kleine omvang nemen ze weinig plaats in in de kast, dat is helemaal handig als de voeding bijv. bovenin een kast zit. Meer ruimte voor airfow tbv (passieve) processorkoeling. En je kan losse kabelsets aanschaffen als je veel HD's/drivebays hebt. (Heb ik ook gedaan) Formaat, betrouwbaarheid en de hoeveelheid vermogen waren voor mij doorslaggevend. En lekker stil!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PuijkeN schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:41:
@mrmrmr

Ik vond in een oudere post van je enkele power bricks terug. Echter is die post ook al van 2015.
[...]
Zijn deze nog aan te raden? Bv. de 90 watt Mean Well of 96 watt FSP? Of neem ik beter gewoon een (nieuwere?) Leicke 120 Watt?

Voor de PicoPSU is het wel duidelijk, het 90 watt model dus.
Dat is nog uit de tijd dat Level VI adapters zeldzaam waren. Leicke heeft een betaalbare 120W 12V adapter (NT3015, nieuw model). Verkrijgbaar via amazon.de of amazon.nl.

Een van de zuinigste adapters is de FSP096-AHAN3, met name bij een verbruik van 10W. Die is zo nu en dan verkrijgbaar in Duitsland. De prijs inclusief verzendkosten ligt hoger.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 14-06-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanaalten schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:13:
Keer of tien opgestart en consistent een piek van 24W.
Ok, niets bijzonders dus.
Dat is net even wat meer werk, dus daar heb ik zo snel geen resultaat van, maar:
Het idle-verbruik van dit systeem - geen monitor of toetsenbord, alle onnodige services uitgeschakeld - is met een PicoPSU net iets onder de 5W; met de Corsair voeding kom ik op 10W. Dat vind ik niet echt wijzen op een kortsluiting.
Mee eens, maar er zou wel een hoge inrush current kunnen zijn, die zie je niet met een consumenten energiemeter. Daarnaast: ripple kun je ook niet zelf waarnemen zonder dure apparatuur. Aan de hand van de spanningsverloop kun je zien of er afwijkingen zijn ten opzichte van de voorschriten en dat kan wel helpen bij vinden van de oorzaak. De afwijking van de spanning mag maximaal 5% zijn.

Iets waar je ook naar zou kunnen kijken is storingsbronnen (EMI: interferentie). Met name door apparatuur die niet goed is afgeschermd. Goedkope Chinees spullen zijn daarom berucht.
Ik heb ook meegemaakt dat de netspanning 210V was. Geen probleem voor de meeste apparaten, maar wel voor mijn omvormer. Dat kun je makkelijk vaststellen met je energiemeter.
Dan kan het hooguit nog iets zijn dat enkel tijdens het opstarten optreedt.
Met die conclusie ben ik wat voorzichtiger. Het kan ook een apparaat zijn wat iets gaat doen, denk aan een USB apparaat. Met name als het probleem plotseling is opgetreden. Een overbelasting, resultaat van bliksem of iets dergelijks.

Een voeding die in het verleden overbelast is geweest kan het ook slechter gaan doen, bijvoorbeeld doordat de condensatoren minder goed capaciteit vasthouden of minder goed filteren, of juist storingen gaan veroorzaken als ze defect zijn. Voedingen zijn verbruiksartikelen. Als je zowel de PicoPSU als de adapter hebt vervangen, dan kan er nog wel sprake zijn van "besmetting", zoals door kortsluiting. Ergens moet de oorzaak liggen. Als het niet het gevraagde vermogen is, wat dan wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Operations schreef op maandag 14 juni 2021 @ 05:41:
En ja ik weet dat dit bij lange niet het zuinigste systeem in dit topic is ;) maar ik heb nou eenmaal wat power nodig. Geloof mij maar dat dit al flink beter is dan wat ik nu gebruik :)
Ok, maar wat in het systeem heeft power nodig?
Deze CPU doet 94W op 100%, plus 8W voor geheugen en zeg 5W voor SSD en nog wat voor de ventilatoren.
Normaal gesproken raad ik niet aan PicoPSU's toe te passen bij 95W TDP processoren. Betekent niet dat het niet kan (zie verder) als het toch verstandig blijkt.

8W voor geheugen lijkt wat te veel. Een SSD in rust (idle) verbruikt zeer weinig (bv. 50mW), maar de tendens is dat SSD"s wanneer actief steeds meer verbruiken. Dat kan meer zijn dan 5W.
Dus ik dacht voor een PicoPSU 150W te gaan. Maar ik lees op veel plekken dat je adapter zwaarder moet zijn dan de picopsu en vooral dat hij van goede kwaliteit moet zijn omdat die adapters feitelijk niet gemaakt zijn voor 24/7. Is dat zo?
De adapter hoeft niet per se zwaarder te zijn, maar het is geen probleem. Door het overschot van capaciteit is de 12V voorziening voldoende.
En welke raden jullie dan aan? Zoek dus een 150 of 160W ofzo adapter. Leicko heeft die niet. Mini box zelf verkoopt er een, maar weet niet of die dan van degelijke kwaliteit is. Je zou denken van wel....
Mini-Box is een Amerikaans bedrijf, niet alle adapters kunnen met 240V AC overweg.

De PicoPSU-160-XT is verkrijgbaar via amazon.nl, amazon.de. Leicke 12V adapters zijn er in 150W en 156W adapters, maar ik weet niet hoe (on)zuinig die zijn.

Of een PicoPSU voldoende kan leveren kun je terugvinden in de documentatie van Mini-Box. Daar staat in wat de maximum nominale belasting mag zijn en wat de piekbelasting mag zijn (met koeling). Zie de manual op deze pagina: https://www.mini-box.com/picoPSU-160-XT.
Of zeggen jullie van met zo een verbruik kan je beter gewoon voor een ATX voeding gaan? Past opzich namelijk ook...
Of het gunstig is om voor PicoPSU te gaan is in eerste instantie afhankelijk van het idle verbruik. Ligt het idle verbruik lager dan 40W, dan heeft het voordeel. Ligt het onder 10W dan is het voordeel groot en nog lager, relatief (percentueel) nog meer voordeel.
ATX voedingen zitten bij 10W vaak onder 50% efficientie, dat is veel lager dan 84% van de PicoPSU+adapter.

Een hoog idle verbruik ligt meestal aan het gebruik van onzuinige componenten, denk aan een onzuinig moederbord, remote access controllers (zoals IPMI), storage controllers, grafische kaarten, 2.5 of 10gbit netwerkkaarten, en 3.5" hard disks. Met name 3.5" hard disks tikken snel aan (vanaf 3W per stuk idle). Zodoende kun je met 5 disks 15W idle belasting erbij krijgen. Virtual machines hebben ook nog hun eigen overhead, dan zou een systeem boven 40W kunnen komen.

PicoPSU's zijn niet aan te bevelen bij een idle verbruik van meer dan 50W, dan zijn zuinige ATX voedingen beter. Ze zijn ook niet aan te bevelen bij plotselinge of sterk variërende maximum stroomvraag, zoals het draaien van 6+ cores op meer dan 4GHz vanuit het niets. Ze zijn ook niet aan te bevelen bij een langdurig hoge belasting, zoals voor bitcoin mining. Dat matcht niet.

Hardware.info heeft aardig wat ATX voedingen getest, daar kun je zien wat ze doen op een belasting van 22,5W of 50W.

https://nl.hardware.info/...901&products%5B%5D=412883
Ik lees in dit topic her en der dat je beter niet voor Xeon kan gaan in dit soort gevallen. Nu heb ik ook nog een i3-9100f liggen... echter als ik naar de specs kijk zie ik vrij weinig verschil. Is het in dit/mijn geval ook beter om niet voor Xeon te gaan?
Xeons zijn processoren voor servers en ze hebben een grote cache. Door die grote cache kunnen ze veel processen naast elkaar draaien. Een server kan bijvoorbeeld 100 clients tegelijk bedienen. Doordat er meer in de L1, L2 of L3 cache past kunnen alle gegevens sneller worden benaderd waardoor de client snelheid ervaart, ook al zijn er veel clients tegelijkertijd. Als je toepassing single threaded is met slechts 1 gebruiker, dan is een Xeon typisch overkill. De cache is dan niet zo nuttig.

Vergelijk het met een 6 baans snelweg. Alle auto's mogen niet harder dan 100 km/h. Als er maar 1 auto op rijdt, dan gaat hij gewoon met de maximum snelheid. Rijden er tientallen auto's dan kunnen ze als groep sneller aankomen omdat er 6 rijbanen zijn. 6 auto's kunnen op maximumsnelheid vooruit en de volgende rij van 6 auto's komt daar achter. Op een enkele rijbaan zou er een lange file ontstaan.

Conclusie: heb je maar 1 auto, dan is die 6 baans snelweg niet nuttig. Heb je altijd een groot aantal auto's op de weg, dan is het wel nuttig. Een Xeon hoeft niet sneller te zijn dan een vergelijkbare desktop processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
mrmrmr schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:20:
[...]

Ok, maar wat in het systeem heeft power nodig?

[...]

Normaal gesproken raad ik niet aan PicoPSU's toe te passen bij 95W TDP processoren. Betekent niet dat het niet kan (zie verder) als het toch verstandig blijkt.

8W voor geheugen lijkt wat te veel. Een SSD in rust (idle) verbruikt zeer weinig (bv. 50mW), maar de tendens is dat SSD"s wanneer actief steeds meer verbruiken. Dat kan meer zijn dan 5W.

[...]
@mrmrmr ,

Er komt ESX op te draaien met een aantal VM's. Vanaf een m.2 ssd dus verder geen schijven.
E-2224 heeft geen TDP van 94W.
TDP van E-2224 is 71Watt. Maar servethehome geeft aan dat op 100% die cpu 94Watt verbruikt.

Ik zal niet op 100% zitten maar het moet uiteraard wel kunnen/passen qua power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Operations schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:33:
Er komt ESX op te draaien met een aantal VM's. Vanaf een m.2 ssd dus verder geen schijven.
E-2224 heeft geen TDP van 94W.
Ik had over processoren die zwaarder zijn (hogere TDP, meer cores), om te tonen waar de grens ligt.
TDP van E-2224 is 71Watt. Maar servethehome geeft aan dat op 100% die cpu 94Watt verbruikt.
Hier?
https://www.servethehome....24-benchmarks-and-review/

Grappig dat in de opvatting van reviewer deze processor low power is. Wel als je het binnen de groep Xeons bekijkt, maar niet bij het desktop alternatief.

Het is me niet helemaal duidelijk of ze alleen de processor hebben gemeten of het hele systeem inclusief voeding. Ik vermoed het hele systeem. De reviewer noemt een 208V APC PDU als meetinstrument.

Hij zegt zelf dat het veilig kan draaien op 1A/120V (120 VA neem ik aan, ze rekenen waarschijnlijk met apparent power) in colocation. Laten we maar aannemen dat het minder dan 120W is, dat zou inderdaad kunnen met een PicoPSU-160-XT, maar wel met de aantekeningen die ik al maakte.

Er zit ook een Intel server SSD (700 mW idle, tot 6,9W actief) en een 270mW/1,6W SATADOM in.

Misschien lees ik er overheen, maar ik kan in het artikel niet terugvinden welke voeding is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
mrmrmr schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:18:
[...]

Ik had over processoren die zwaarder zijn (hogere TDP, meer cores), om te tonen waar de grens ligt.

[...]

Hier?
https://www.servethehome....24-benchmarks-and-review/

Grappig dat in de opvatting van reviewer deze processor low power is. Wel als je het binnen de groep Xeons bekijkt, maar niet bij het desktop alternatief.

Het is me niet helemaal duidelijk of ze alleen de processor hebben gemeten of het hele systeem inclusief voeding. Ik vermoed het hele systeem. De reviewer noemt een 208V APC PDU als meetinstrument.

Hij zegt zelf dat het veilig kan draaien op 1A/120V (120 VA neem ik aan, ze rekenen waarschijnlijk met apparent power) in colocation. Laten we maar aannemen dat het minder dan 120W is, dat zou inderdaad kunnen met een PicoPSU-160-XT, maar wel met de aantekeningen die ik al maakte.

Er zit ook een Intel server SSD (700 mW idle, tot 6,9W actief) en een 27mW/1,6W SATADOM in.

Misschien lees ik er overheen, maar ik kan in het artikel niet terugvinden welke voeding is gebruikt.
Ja het kan... maar eerder zei je:

Of het gunstig is om voor PicoPSU te gaan is in eerste instantie afhankelijk van het idle verbruik. Ligt het idle verbruik lager dan 40W, dan heeft het voordeel. Ligt het onder 10W dan is het voordeel groot en nog lager, relatief (percentueel) nog meer voordeel.
ATX voedingen zitten bij 10W vaak onder 50% efficientie, dat is veel lager dan 84% van de PicoPSU+adapter.

Minder dan 40W zal het niet zijn... die zelfde review zegt al 31W voor idle (wat de cpu dus nooit zal zijn) + de rest. Dus minder dan 40W zie ik niet gebeuren.

Is de "winst" dan niet verwaarloosbaar? Dat maakte ik een beetje op uit jouw verhaal.

Ja die servethehome review ja.

https://nl.hardware.info/...907&products%5B%5D=412883

Dat het verschil tussen de seasonic en rest zo groot is. Best opmerkelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Operations op 14-06-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Operations schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:22:
Ja het kan... maar eerder zei je:

Minder dan 40W zal het niet zijn... die zelfde review zegt al 31W voor idle (wat de cpu dus nooit zal zijn) + de rest. Dus minder dan 40W zie ik niet gebeuren.
Ik weet niet of het juist is gemeten. Bij 31W idle is het voordeel inderdaad niet groot.

Idle gaat over de tijd die het systeem de langste tijd doorbrengt. Dat is bij thuisservers voor meestal 95-99% in idle. De rest doet er weinig toe als het gaat om het jaarverbruik.
Is de "winst" dan niet verwaarloosbaar? Dat maakte ik een beetje op uit jouw verhaal.
Ik denk ongeveer 5 efficientiepunten, en dat is inderdaad niet veel, maar dat geldt als die 31W klopt. Dat kan een niet geoptimaliseerde meting zijn. Hoewel er is getest met Linux, dat zuiniger is dan ESXi. Er zitten sowieso niet de zuinigste onderdelen in en het lijkt erop dat er is gemeten inclusief een voeding die een inefficientie heeft, dat wordt er zo onterecht bij gerekend. Bij 15-25W (wat eerder voor de hand ligt) zal het wel voordeel opleveren op de lange termijn, als de server 5 jaar lang aanstaat. Elke Watt kost 10 euro over een gebruiksperiode van 5 jaar.
ESXi is niet het zuinigste besturingssysteem, het kan zuiniger met Debian. Ik heb sindsdien niet getest met nieuwere ESXi versies, maar ik verwacht weinig verschil.

Selecteren is tamelijk complex omdat er veel variabelen zijn, ik kan alleen wat richtlijnen geven.
https://nl.hardware.info/...907&products%5B%5D=412883

Dat het verschil tussen de seasonic en rest zo groot is. Best opmerkelijk.
Meer dan 100% is onmogelijk, 418% bij 50W moet een fout zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Dit is pas een zuinige server (2w): https://www.olimex.com/Pr...-HDD/open-source-hardware

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:20:
PicoPSU's zijn niet aan te bevelen bij een idle verbruik van meer dan 50W, dan zijn zuinige ATX voedingen beter. Ze zijn ook niet aan te bevelen bij plotselinge of sterk variërende maximum stroomvraag, zoals het draaien van 6+ cores op meer dan 4GHz vanuit het niets. Ze zijn ook niet aan te bevelen bij een langdurig hoge belasting, zoals voor bitcoin mining. Dat matcht niet.
Deze tabel uit de Kontron D3644 spec sheet geeft inzicht in het de specificaties van het moederbord en wat een korte en lange belasting is voor dit bord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_P7nWHX5nN1uuyAo5sg2Oquweo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O9e2ICcyVMkIOsWjdKol1qk6.png?f=user_large

Te zien is dat 18A (216W) slechts 10 milliseconden mag duren en dat 16A (192W) maximaal 100 seconden mag duren en 10A continu (120W) voor processoren met 95W TDP. De waarden in µF (micro Farad) geven aan wat het moederbord kan bufferen in condensatoren. Bij 65W TDP is het maximum continue verbruik 7A (84W). Dat zijn de grenzen. Minder is voor een zuinige server altijd beter uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 13:23
Daar moet je nog wel een adapter bij rekenen. En dan heb je geen ingebouwde accu. Wel betere performance en mogelijkheid om 3,5" schijven te gebruiken.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:37
Ik heb een Nuc7i7 draaien met daarin:
- 12 Gb Ram (8+4)
- een 128 GB M2 Sata SSD (uit een HP laptop die koffie had gedronken)
- een oude 2.5 Inch HDD van 500 GB.
- USB TI CC1352P1 ZigBee adapter

Kortom, een allegaartje van bij elkaar geraapte hardware waar ongetwijfeld nog wel wat winst te behalen valt. Spul draait Proxmox en is neergezet als proefbalon om een aantal taken van mijn Synology 1817+ weg te halen (die idle zo 90 watt verstookt en nu uit kan op gezette tijden, bevalt prima al een half jaar, tijd voor een serieuze aanpak. Als ik mijn, vast niet heel betrouwbare, Blitzwolf SHP13 mag geloven, gemiddeld zo'n 18 watt. Gevoelsmatig is er nog wel ruimte voor verbetering. CPU gebruik zit gemiddeld rond de 15%. CPU Gorvernor staat op power saving.

Qua specs kom ik heel aardig uit:
- HomeAssistant VM (SSD)
- Kodi SQL Database LXC container (SSD)
- PiHole LXC container (SSD)
- Unifi Controller LXC Container (SSD)
- Incidentele Windows Server VM om mee te testen, staat 99% uit (Synology storage)
- Xpenology VM voor camera opslag (HDD)

Die laatste maakt het spannend, ik zou de HDD+ SSD kunnen wippen en een grote SSD kunnen plaatsen, maar ik ben bank dat ik deze binnen no-time kapot schrijf door de camera beelden. Neem alleen beweging op, gaat om zo'n 300 GB per maand schat ik in. Ik lees dat SATA zuiniger is dan NVME en de performance heb ik gevoelsmatig niet echt nodig.

Verder zo ik het geheugen kunnen wisselen voor 1x 16GB, geen idee of dat echt zoden aan de dijk zet t.o.v. de 'investering'

Wat is wijsheid? Gewoon accepteren of kijken of er nog ruimte is voor verbetering? Ik wil er prima een paar euro in stoppen, maar 300 euro aan spullen voor een besparing van 4 euro per jaar lijkt me weinig zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:26
Die Synology zoveel mogelijk uitschakelen levert de winst op, de rest is al snel aanmodderen in de marge.

NVMe vs. SATA of 2 rambankjes ipv. 1 is waanzin als je het niet voor de absoluut laagste getalletjes doet. Een watt meer of minder scheelt slechts 2 euro op jaarbasis en dit zijn sub-Watt-winsten. Gebruik wat je al hebt, of koop wat het meest toekomstvast is.

Die SSD gaat tot in de eeuwigheid mee als je slechts 300 GB per maand schrijft, dat maakt echt niets uit - daar hoef je die HDD niet voor te behouden. Als je het zeker wilt weten: check of SMART iets als een pct_lifetime_remaining counter heeft.

Als je accuraat wilt meten zou ik iets als een PM231E kopen. 18 Watt voelt wel als erg veel voor een NUC, volgens Google meet die SHP13 sowieso meer dan de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 10:47
-- lange vraag --

Edit: ik dacht hier goed rondgekeken te hebben, maar dat viel kennelijk tegen.
Ik kom eerst met een voorstel.

[ Voor 90% gewijzigd door Luther op 16-06-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@gastje01 ik schreef hierboven over de Sandisk SSD Plus 2tb, ondanks dat deze TLC is en de genoemde Samsung (QVO 870, niet 970 @mrmrmr) QLC nand gebruikt, is de Samsung toch de betere keuze vanaf 2TB.

Sandisk heeft geen complete specs uitgebracht voor de SSD Plus modellen, ze gedragen zich in reviews (incl die van Tweakers, 40 SSDs roundup) meer als slechte QLC disks.

De QVO 870 doet het zelfs in de consistency testen (veel) beter dan de Sandisk SSD Plus. Daarnaast heeft deze een controller die specifiek voor QLC geheugen is ontwikkeld, van Samsung door Samsung zeg maar.
Ik zou normaliter altijd TLC boven QLC prefereren, maar het is dus niet zo zwart/wit meer..

Bovendien:
Voor de 1TB-drive is 6GB standaard gereserveerd voor cache en wordt 36GB dynamisch aan de cache toegewezen, voor een totaal van 42GB. Daarvoor is wel 168GB vrije ruimte nodig. Voor de 2TB, 4TB en 8TB-modellen is eveneens 6GB cache vast gereserveerd, maar kan 72GB extra worden toegewezen, voor een totaal van 78GB TurboWrite-cache. In alle gevallen is dan 312GB vrije schijfruimte nodig.
Oftewel je kan er vanuit gaan dat zolang je van de 1.8 Terabytes (2TiBi) nog 1.5 volmaakt en je niet in 1x meer dan 72GB gaat schrijven, voor de prijs van 144 euro je altijd beter deze kan kopen dan de 149 euro (op Duitse Amazon) kostende Sandisk SSD Plus 2tb met TLC geheugen.

En als kers op de taart, voor de beeldvorming:
Overigens moet, bij dagelijks 13GB naar de ssd's schrijven, de 870 QVO-serie negentien jaar meekunnen, tegenover vijf jaar voor de 860 QVO-serie.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 16-06-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:37
Klinkt valide. M2(Sata) of gewoon 'ouderwets' 2.5 Sata maakt verder niet zo'n verschil denk ik. Had al een beetje het vermoeden dat het gerommel in de marge zou zijn, maar ik ben er wel over uit dat ik m'n NUCje iets toekomsvaster wil maken is een grote SSD wel een goede toevoeging. Geheugen ga ik nooit terug verdienen, dan kan ik beter op enig moment er 2x 8 of 2x16GB inzetten als ik daar behoefte aan heb.

Qua camera inderdaad even aankijken hoe lang het goed gaat, als deze schijf het 3-5 jaar uit zingt ben ik tevreden, tegen die tijd wil ik toch vast weer iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 10:47
Sinds een jaar of twee maak ik flink gebruik van Home Assistant.
Initieel begon ik op een Raspberry Pi (2B), maar ik liep al snel tegen allerlei beperkingen aan qua snelheid.
Daarnaast wilde ik het ook graag als thuisserver gebruiken, om af en toe wat foto's/muziek/films vanaf te kijken. Hiervoor wilde ik graag een harde schijf erin.
Ik had nog een oude pc staan die ik daar mooi voor kon gebruiken.
Helemaal helder heb ik de precieze hardware niet meer, maar het gaat onder andere om dit:

- Intel Core i5 2500K
- Asrock P67 Pro3
- Kingston ValueRAM - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600
- Cooler Master Real PowerPro Modular,520Watt, Retail

Deze werkt prima, maar ik zag dat ons verbruik toch redelijk hoog is, waar deze zeker aan mee zal dragen.
Ik heb met een TP-Link HS110 het verbruik nu gemeten, en dat zit ergens tussen de 40 en 60 Watt.

Ik heb hier al rond gekeken om wat ideeën op te doen, maar ik vind het lastig een goed beeld te krijgen van wat ik nodig heb.

Het zou dus gaan om een kleine (Debian) thuisserver, waar ik wel de ruimte op wil hebben om te spelen met Docker, allerhande tooltjes, en dus vooral Home Assistant. Daarnaast heb ik Jellyfin geinstalleerd als lokale mediacenter.

Is onderstaand systeem daar geschikt voor?

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 61,11€ 61,11
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 96,80€ 96,80
1BehuizingenAerocool CS-102€ 22,-€ 22,-
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 23,95€ 23,95
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,10€ 11,10
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 42,-€ 42,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 395,86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
Luther schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:50:
Is onderstaand systeem daar geschikt voor?
Je hebt nu een CPU van de 10e generatie gekozen (Socket 1200) i.c.m. een moederbord van de 8e/9e generatie (Socket 1151v2), dus dat gaat niet werken. Als een Pentium aan je eisen voldoet kun je de G5400 kiezen met dat moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luther

Naast wat @RAW_ schreef:

In plaats van Kingston SSD waarvoor problemen zijn gerapporteerd, zou ik kiezen voor een Samsung 800 serie EVO/QVO. Een oudere 840/850 is zuinig. Samsungs zijn ook goedkoper.

Ik heb in het verleden ook een 2500K server gehad met net zo'n verbruik als jij, dat was ook deels te wijten aan 3.5" hard disks. Nu werkt dezelfde server op ongeveer 5W met SSD's en 2.5" hard disks in spin down. Er is dus sowieso veel te winnen, maar het hangt ook af van besturingssysteem, software, virtualisatie en configuratie en gekoppelde hardware. Linux (Debian bijvoorbeeld) is een goede basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
mrmrmr schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:51:
In plaats van Kingston SSD waarvoor problemen zijn gerapporteerd
Op welke problemen doel je?

De APST issues zijn allang verholpen met een workaround (ook in allerhande stable trees). Als je kernel gewoon up-to-date is dan werkt het ding prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thralas schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Op welke problemen doel je?

De APST issues zijn allang verholpen met een workaround (ook in allerhande stable trees). Als je kernel gewoon up-to-date is dan werkt het ding prima.
Kijkende naar alle reacties van afgelopen dagen op mijn review van deze SSD heeft Kingston intussen ook een nieuwe firmware uitgebracht voor deze SSD. Als ik het goed begrepen heb kun je de firmware flashen via hun Windows tool en kun je bij hun support afdeling de firmware + installatietool aanvragen voor Linux. Dus daarmee zou iedereen van de ellende moeten zijn verlost.
Zelf heb ik de SSD overigens nog steeds in het doosje zitten waar ik hem terug in heb gestopt nadat ik de Samsung ontvangen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uitzetten van power management functies die voor zuinigheid moeten zorgen en andere workarounds zijn uiteraard geen optie voor iemand die nog een SSD gaat aanschaffen. Samsung maakt kwalitatief betere en een flink stuk zuinigere SSD en ze worden verkocht voor minder geld.

Er zijn wel meer SSD's die je niet op je aankooplijstje voor zuinige servers moet zetten. Bij Anandtech kun je vaak zien dat bepaalde functies niet werken (door het hoge verbruik). Als ze deze nog eens zouden testen zou je dat zien. Samsung is tegenwoordig erg competitief qua prijs (staan bovenaan de prijs per GB lijst), dat zorgt ervoor dat je niet ver hoeft te zoeken.

Test van vandaag van o.a. SATA SSD's. Duidelijk te zien zijn de outliers die in idle te veel verbruiken omdat ze low power modes niet (of niet goed) ondersteunen.

[ Voor 18% gewijzigd door mrmrmr op 18-06-2021 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:16
Ben van plan om een zuinige en krachtige "mini server" te bouwen, voor in de meterkast. Gaat werk doen als NAS, OPNSense router en homeassistant. Met de optie om meer VM's en docker containers op te gaan draaien.

Hoor graag wat jullie feedback is :)

1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed (SRELU)€ 169,-€ 169,-
1ProcessorsIntel Xeon E-2126G Tray€ 261,-€ 261,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 168,-€ 168,-
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB€ 113,05€ 226,10
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 99,90€ 99,90
1NetwerkadaptersIntel X710-T2L€ 251,20€ 251,20
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16HD€ 90,67€ 181,34
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 51,75€ 51,75
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Platinum€ 157,37€ 157,37
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 221,92€ 221,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.838,32

Software/OS: Ik twijfel nog over het basis OS.
Ik denk aan ESXi, omdat we dat op het werk ook gebruiken. Maar Windows Server 2019 met Hyper-v is ook een optie.
Ik sta open voor energiezuinigere alternatieven.

Hardware:
  • Welke CPU? Xeon heeft ECC, maar is 100 euro duurder en heb ergens gelezen dat deze meer stroom zou verbruiken.
  • Welke voeding? iets zuinigs, zoals een PicoPSU? of toch de Seasonic die ik al in huis heb?
  • Andere (zuinigere) m.2 SSD?`
Netwerk: ik moet nieuwe bekabeling in mijn nieuwe woning gaan aanleggen.
Ik twijfel nog tussen glas en koper. Heb nu alleen apparatuur met RJ45 koper, dus ik neig naar bekabeling met cat 7 of cat8.

p.s. ik ben ervan bewust dat 10gbe meer stroom verbruikt dan 1gbe. 10gbe is een wens, voor de NAS functionaliteit en ook om toekomstgericht bezig te zijn (heb straks 1GB FTTH, dat zal in de toekomst mogelijk meer worden).

[ Voor 3% gewijzigd door Gijs007 op 18-06-2021 14:09 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Gijs007 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:03:
Ben van plan om een zuinige en krachtige "mini server" te bouwen, voor in de meterkast. Gaat werk doen als NAS, OPNSense router en homeassistant. Met de optie om meer VM's en docker containers op te gaan draaien.

2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB€ 113,05€ 226,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.838,32

Ik denk aan ESXi, omdat we dat op het werk ook gebruiken. Maar Windows Server 2019 met Hyper-v is ook een optie.

Hardware:
  • Welke CPU? Xeon heeft ECC, maar is 100 euro duurder en heb ergens gelezen dat deze meer stroom zou verbruiken.
  • Welke voeding? iets zuinigs, zoals een PicoPSU? of toch de Seasonic die ik al in huis heb?
Ik twijfel nog tussen glas en koper. Heb nu alleen apparatuur met RJ45 koper, dus ik neig naar bekabeling met cat 7 of cat8.

p.s. ik ben ervan bewust dat 10gbe meer stroom verbruikt dan 1gbe. 10gbe is een wens, voor de NAS functionaliteit en ook om toekomstgericht bezig te zijn (heb straks 1GB FTTH, dat zal in de toekomst mogelijk meer worden).
Die 10G kaarten verbruiken behoorlijk wat energie. Ik heb ook een 10G kaart uit de 700 serie en dat is zomaar 20W. Je ziet het al aan het koellichaam, en vaak vereisen ze geforceerde koeling omdat ze voor servers in 19" racks gemaakt zijn. Vergis je daar niet in, in een gewone kast moet je daar echt een lossen fan opzetten. Ik zou 10G pas plaatsen als je hem echt nodig hebt. Ook de bijbehorende
I5 heb ik ook en die is lekker zuinig, schakelt terug naar een paar W bij idle. Bij mij doet hij weinig dus passief met een nuctua koeler gekoeld.
Als je regelmatig een flinke workload verwacht is de meterkast misschien niet de beste plaats. Dan wordt er zo maar 60-90W in de CPU alleen al verstookt en dat (is persoonlijk natuurlijk) zou mij te veel zijn voor in de meterkast. Een meterkast is vaak maar klein, dus het volume aan lucht wat door je systeem kan gaan is ook maar klein en dus relatief snel opgewarmd. Al die warmte moet ook weer afgevoerd worden (uit de meterkast), vaak moet het gewoon door de muren en de dichte deur afgevoerd worden.

Picopsu zijn fijne dingen, als alternatief voor een systeem met meer vermogen heb ik zelf een Corsair SF(450 en 600) Platinum Plus toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Skynett schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Die 10G kaarten verbruiken behoorlijk wat energie. Ik heb ook een 10G kaart uit de 700 serie en dat is zomaar 20W. Je ziet het al aan het koellichaam, en vaak vereisen ze geforceerde koeling omdat ze voor servers in 19" racks gemaakt zijn. Vergis je daar niet in, in een gewone kast moet je daar echt een lossen fan opzetten. Ik 10G pas plaatsen als je hem echt nodig hebt. Ook de bijbehorende
I5 heb ik ook en die is lekker zuinig, schakelt terug naar een paar W. Bij mij doet hij weinig dus passief met een nuctua koeler gekoeld.
Als je regelmatig een flinke workload verwacht is de meterkast misschien niet de beste plaats. Dan wordt er zo maar 60-90W in de CPU verstookt en dat (is persoonlijk natuurlijk) zou mij te veel zijn voor in de meterkast. Al die warmte moet ook weer afgevoerd worden (uit de meterkast).

Picopsu zijn fijne dingen, alternatief bij meer vermogen kan een Corsair SF450 of 600 Platinum Plus zijn.
Hmm 20 watt voor een 10G NIC valt wel tegen. Is dat alleen onder zware belasting, of ook onder normaal gebruik en idle?

Anders moet ik toch aan iets anders gaan denken. Moet voor het nieuwe huis met het netwerk aan de slag, en wil dan graag OPNsense gaan draaien, vandaar dat ik nu aan een nieuwe build denk. Maar vanuit energie besparingsoogpunt kan ik misschien beter een goede router/switch kopen...

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Mbt bekabeling, de maximale snelheid is altijd een combinatie van lengte en gebruikte kabel. Tenzij je tientallen meters lengte te overbruggen hebt, kan een lagere categorie ook voldoen voor 10Gbit.
Als je ergens in huis nog plekken voorziet waar veel data/zeer hoge bandbreedte nodig is, kan je een glaskabel met connectoren en al door een buis trekken, wel een dikker buisje nemen. Die gaan langer mee (qua snelheidsontwikkeling) dan koperkabel. En vanaf daar kan je altijd weer verder verdelen met een switch, en in de toekomst hoef je dan alleen de switch te vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Skynett op 18-06-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gijs007: Als verbruik én 10GbE belangrijk zijn kun je SFP+ met glasvezel overwegen. Mijn Mellanox ConnectX-3 MCX311A-XCAT kaarten verbruiken idle ongeveer 3W en bij belasting tot 5W.

Ook aan de switch kant kan glasvezel interessant zijn voor verbruik. Mijn Dell N1124T-ON verbruikt bij weinig netwerkactiviteit slechts 10 W met 4x 10GbE glas- en 15x 1GbE koperverbindingen.

Uiteraard zal niet elk SFP+ apparaat zuinig zijn maar ze bestaan wel in tegenstelling tot bij 10GbE over koper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Is inderdaad iets wat ik aan het uitzoeken ben, omdat er nog geen bekabeling ligt.
Hoe werk je dat met glasvezel netjes weg? Bij koper hebben we van die RJ45 wandcontactdozen, maar ik heb geen flauw idee of dat ook voor SFP+ bestaat en werkbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 19:54
Gijs007 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:03:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.838,32

Hardware:

Als je de Node 804 gaat kopen, doe je dit best via amazon.nl. 55 euro inclusief shipping: https://www.amazon.nl/Fra...c7-4a73-872e-aca8f78beebe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
mrmrmr schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:41:
Uitzetten van power management functies die voor zuinigheid moeten zorgen en andere workarounds zijn uiteraard geen optie voor iemand die nog een SSD gaat aanschaffen.
Deze drogredenering slaat helemaal nergens op.

De problematische power state van de A2000 betreft PS4

code:
1
2
3
4
5
6
St Op     Max   Active     Idle   RL RT WL WT  Ent_Lat  Ex_Lat
 0 +     9.00W       -        -    0  0  0  0        0       0
 1 +     4.60W       -        -    1  1  1  1        0       0
 2 +     3.80W       -        -    2  2  2  2        0       0
 3 -   0.0450W       -        -    3  3  3  3     2000    2000
 4 -   0.0040W       -        -    4  4  4  4    15000   15000

Dat is een power state die zo zuinig is, dat je SATA SSD dit in een desktop niet eens kan halen.

Zet je die uit? Dan gebruikt hij richting de 0,045 W in idle. De SATA SSDs die jij aanprijst doen wellicht 0,016 W idle in het meest gunstige geval. Een derde - lijkt veel, maar: dat scheelt zes cent op jaarbasis.

99% komt hier om advies te vragen om een monster van 90W te vervangen door iets zuinigers. Dat gaat niet over de allerlaatste cent en dan is het al helemaal niet eerlijk om allerlei oplossingen ten onrechte weg te zetten als 'geen optie'.

Je weet veel van zuinige hardware en daar zijn mensen hier bij gebaat. Wat er misgaat is dat je hierbij veelvuldig alle andere overwegingen wel heel makkelijk aan de kant schuift onder het mom van absolute getallen en daarmee compleet uit het oog verliest het wat nu werkelijk uitmaakt. Vervolgens presenteer je dat ook nog eens als de absolute waarheid. Zie je quote hierboven. Probeer eens wat pragmatischer te adviseren?

M.2/NVMe is de meest toekomstvaste interface voor primaire SSD-storage en is aanzienlijk sneller (hoewel je goed je best moet doen om daar profijt van te hebben). Kun je tenminste nog ooit in een laptop of SFF steken, of net een maatje kleinere NUC.

Neemt niet weg dat er valide redenen zijn om toch een SATA SSD te kopen: bijvoorbeeld omdat je geen M.2 slot (meer) hebt, of omdat het goedkoper is. Maar benoem dat dan, in plaats van andere keuzes afdoen op basis van irrelevante feiten.
RobertMe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:06:
Kijkende naar alle reacties van afgelopen dagen op mijn review van deze SSD heeft Kingston intussen ook een nieuwe firmware uitgebracht voor deze SSD. Als ik het goed begrepen heb kun je de firmware flashen via hun Windows tool en kun je bij hun support afdeling de firmware + installatietool aanvragen voor Linux. Dus daarmee zou iedereen van de ellende moeten zijn verlost.
Bedankt voor de tip! Meteen even geflasht. Ook dat is een voordeel van NVMe: firmware kun je vanuit Linux upgraden terwijl de hele handel gewoon doordraait.

Het is wel opvallend dat ze het ongeveer gelijktijdig met de Linux kernel quirk hebben gepubliceerd. De power states zijn in ieder geval ongewijzigd: lijkt dus dat ze het echt hebben verholpen. Maarja, de quirk zit nu al in de kernel, dus het is wel een beetje mosterd na de maaltijd. Mosterd van 6 cent per jaar :+

Anyhow: de A2000 is een prima drive. Vind je de form factor/snelheid niet boeiend of wil je heel veel SSD-storage tegen een goede prijs/kwaliteit, kijk dan naar 2.5". Maar ik zou wel goed nadenken voordat je iets met QLC (zoals een QVO) koopt, want dat is wel een beetje de SMR onder de SSDs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gijs007 Ik zou het gewoon bij 1Gbit houden. Je kunt dat full duplex instellen dan heb je 1 Gbit in elke richting. Eventueel nog een of meerdere extra 1Gbit I210/I210 kaarten. Gbit kost vergeleken met 10Gbit veel minder verbruik.

Glasvezel apparatuur verbruikt ook, bekijk het geheel. Voor koperswitches bestaan Energy Efficient Ethernet (EEE) switches. Vermijd ook USB voedingen tenzij je die al voor iets anders hebt. Ze zijn meestal niet zuiniger op zichzelf.

Een platinum voeding is zuinig bij tenminste 10% belasting. Omdat er geen kleine platinumvoedingen zijn, heb je er effectief weinig aan het platinum 80plus certificaat tenzij je minstens die 10% belasting hebt. Niettemin kan zo'n voeding toch zuiniger zijn bij een lagere belasting, check de reviews bij 10 tot 30W. Als je een PicoPSU-160-XT gebruikt kun je die combineren met een zwaardere 12V voeding. Maar helaas loopt dan het rendement waarschijnlijk wel terug. De algemene stelregel is: hoe hoger het maximum, hoe lager de idle efficientie. Er zijn uitzonderingen.

Een apparaat in een meterkast kan zijn warmte niet kwijt op een bepaald punt. Dan besteed je dus energie, maar het is niet efficient om warme lucht rond te pompen. Beter is zoveel mogelijk passieve koeling in een ruimte op normale kamertemperatuur (uitgezonder een aantal tropische dagen in de zomer). Maar passief koelen kan niet als je de processor langdurig volledig belast, hooguit semi passief. Het mes snijdt aan 2 kanten: de overtollige energie (warmte) wordt afgevoerd door er nog meer energie in te stoppen (fans). Als je het passief maakt heb je 2x winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
Vertel je weer iemand die nota bene aangeeft dat hij weet dat 10GE meer stroom gebruikt maar daar bewust voor kiest dat 'ie beter 1 Gbit kan gebruiken omdat dat minder verbruikt. Joh, daar schiet toch niemand wat mee op. Ongeveer dezelfde gedachtegang: je kunt de computer ook uitzetten. Dat scheelt pas veel.
Gijs007 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:52:
Hmm 20 watt voor een 10G NIC valt wel tegen. Is dat alleen onder zware belasting, of ook onder normaal gebruik en idle?
De cijfers van @Skynett verbazen me wel. Misschien net eens iets andere kaart? De specs van Intel zeggen namelijk 8 Watt typical, 10 Watt max voor het dual port-model. Dat is ook niet niets, maar scheelt al de helft.

Er bestaat in ieder geval veel verschil tussen kaarten, dus het loont om goed te zoeken naar alternatieven. Onder andere op de forums van Servethehome zijn wel wat draadjes te vinden over (relatief) zuinige 10GE-kaarten (meestal tweedehands ex-enterprise) - met en zonder koper.

Sowieso kan er nog wel iets vanaf, mits je niet in de knoop komt met driver support. De chipset van Marvell/Aquantia wordt gebruikt in single port cards en doet volgens de specs 6 W idle. Een onafhankelijke meting bevestigt dit. Die kaarten zijn voor een euro'tje of tachtig per stuk te koop:

pricewatch: TP-Link TX401 10 Gigabit PCI Express Network Adapter
pricewatch: ASUS XG-C100C

Een grote maar: die Intel-kaarten zullen het meteen doen waar je ze ook insteekt. De Aquantia-kaarten werken onder Windows vast probleemloos, Linux lijkt inmiddels ook een mainlined driver te hebben maar een snelle Google leert dat je er voor ESX waarschijnlijk niet aan wilt beginnen.

De ConnectX3 die @satcp noemt is inderdaad ook interessant als je de andere kant (switch) ook meeweegt en je glas wilt/kunt gebruiken. Die staan soms goedkoop op eBay.

Voor switches (SFP+): als je met iets als een CRS305-1G-4S+IN uit de voeten kunt dan valt het qua verbruik ook wel mee. 10 W max zonder attachments. Werkelijke verbruik zit er vast nog iets onder - bij andere modellen is die max vrij ruim gebudgetteerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Thralas op 19-06-2021 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Die MikroTik wordt behoorlijk warm. Hij kan zelfs over PoE gevoed worden, en zo ben ik ook begonnen, maar met meer dan 2 DAC kabels er in trekt hij al teveel vermogen en schakelt zelfs uit! Wel bijzonder om dat mee te maken.

Dus ik zou voorzichtig zijn om af te dingen op die 10W. En hij wordt ook gewoon goed warm terwijl hij geheel vrij op een bureau ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thralas Dit is geen snelheidsmonster topic. Daarvoor raad ik aan elders te posten. Het gaat hier over zuinigheid.

Verder wil ik je vragen het op de man spelen niet te doen, discussieer beschaafd en houd het bij alle feiten. Geen selectie van feiten, het is hier geen politiek debat.

Het is een feit dat 10x 1Gbit minder verbruikt dan 10Gbit. Uiteraard is er verschil in de uitvoerbaarheid. Maar weinig thuisservers hebben per se 10Gbit nodig. Wil je geen zuinigere alternatieven horen, dan moet je niet in dit topic zijn. Heb je wel een toepassing die 10Gbit nodig heeft, dan is het waarschijnlijk off topic, omdat het hier gaat over zuinige thuisservers en 10Gbit verbruikt op zich al typisch tientallen Watts.
Ik zie wel een opening in het verzamelen van feiten (graag met betrouwbare bronvermelding) over 10Gbit en wat het nu precies verbruikt. Goede en betrouwbare informatie is belangrijk bij het maken van keuzes. Als je niet weet dat er verschil is, kun je die afweging immers niet maken. Maar dat gaat wel in het kader van zuinigheid.

Ook is het van belang te beseffen dat het aanpassen van een paar hardware componenten mogelijk een beperkt effect heeft. De winst zit hem in de juiste combinatie van alle hardware en alle software en configuratie/inrichting/gebruik. Een server die 50W idle verbruikt heeft niets aan een PicoPSU en een server met het zuinigste moederbord maar met een inrichting of gebruik waardoor het moederbord veel minder in een zuinige stand terecht kan komen, heeft niet het veronderstelde nut. Een zuinige server bouw je best vanaf de grond op, waarbij je alle aspecten meeneemt.

In deze blogpost wordt dat praktisch toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Bedankt voor het meedenken allen :)

Ik ga denk ik toch voor koper, omdat dit iets minder exotisch is in een thuis situatie dan glasvezel.
Het wordt waarschijnlijk een ESXi bak, dus het zal dan toch een Intel NIC worden.

Die dual port x710 doet tussen de 5 en 10 watt, volgens de specificaties: https://cdrdv2.intel.com/v1/dl/getContent/639505
Dus ik denk dat 20 watt van Skynett het verbruik van de hele server is, i.p.v. van dit kaartje ;)
De netwerkkaart zorgt dus wel voor een relatief hoog verbruik, maar het is helaas niet anders... Wellicht schakelt de NIC ook terug naar lagere snelheden als de verbinding weinig data verbruikt. Intel heeft volgens mij een "reduce link speed during standby" functie, die dat bewerkstelligt.

Heb inmiddels toch een andere kast gekozen, die wat minder ruimte inneemt.

1BehuizingenRaijintek Styx Classic Zwart€ 112,16€ 112,16
1NetwerkadaptersIntel X710-T2L€ 250,82€ 250,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.692,83

Nog openstaande vragen
Voeding
Ik schat dat bovenstaande build tussen de 10 en 20 watt idle gaat gebruiken, en rond de 150 onder maximale belasting.

Ik heb nog een ongebruikte Seasonic in huis (72,7 % efficiënt bij 22,5 watt).
Ik denk dat het voor deze build wel de moeite waard is om over te stappen op een PicoPSU o.i.d. als ik deze reviews mag geloven: https://nl.hardware.info/...nte-voedingen-efficientie

CPU
Xeon heeft ECC. Maar is ook 100 euro duurder, en heb ergens gelezen dat Xeons idle meer stroom zouden verbruiken dan een i5. Klopt dat wat betreft stroomverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gijs007 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:06:
Bedankt voor het meedenken allen :)

Ik ga denk ik toch voor koper, omdat dit iets minder exotisch is in een thuis situatie dan glasvezel.
Waarop ga je kabel op aansluiten (netwerk switch)?
Het wordt waarschijnlijk een ESXi bak, dus het zal dan toch een Intel NIC worden.
Verbruik ESXi 6.5. Intel i210 of i211 doet het goed qua stroomverbruik, maar toch zijn die adapters al tamelijk oud. Vaak is nieuwer zuiniger, maar niet altijd.
Die dual port x710 doet tussen de 5 en 10 watt, volgens de specificaties: https://cdrdv2.intel.com/v1/dl/getContent/639505
8,2W typisch is laag voor dual 10 Gbit, als je per Gbit rekent. 5.2W typisch voor 1 Gbit is dan weer erg hoog bij deze adapter. Vergelijk met I219LM of I211.

Maar is dat alle hardware? Ga je twee 1x 10Gbit toepassen met een switch die herverdeelt over meerdere 1Gbit aansluitingen? Die switch heeft waarschijnlijk een hoog verbruik en een andere 10Gbit NIC ook.

Of kies je voor een rechtstreekse verbinding tussen 2x 10Gbit netwerkkaarten? Dat zou op zich zuiniger kunnen zijn.
Dus ik denk dat 20 watt van Skynett het verbruik van de hele server is, i.p.v. van dit kaartje ;)
Het is toch het normale verbruik, dat lag ergens tussen 20W en 40W, afhankelijk van de generatie. Het kan zuiniger met SFP+. https://www.servethehome.com heeft in de afgelopen jaren tests gedaan.

Een Mikrotik CRS312-4C+8XG-RM 12-Port 10GbE Switch verbruikt idle 25W.
De netwerkkaart zorgt dus wel voor een relatief hoog verbruik, maar het is helaas niet anders... Wellicht schakelt de NIC ook terug naar lagere snelheden als de verbinding weinig data verbruikt. Intel heeft volgens mij een "reduce link speed during standby" functie, die dat bewerkstelligt.
De X710-T2L is net nieuw zie ik. Intel heeft waarschijnlijk het verbruik sterk verbeterd. Maar vergeet niet dat je nog een kaart nodig hebt of anders een semi-professionele switch die vaak nog veel meer verbruikt.

EEE heeft de functionaliteit ingebouwd die de benodigde stroom beperkt bij korte afstanden koper. Het is op zich niet apart om koper naar glas - glas naar koper te gebruiken. Dat was vroeger ook goedkoper. Een lange koperverbinding verbruikt (veel) meer stroom.
Nog openstaande vragen
Voeding
Ik schat dat bovenstaande build tussen de 10 en 20 watt idle gaat gebruiken, en rond de 150 onder maximale belasting.
Je gaat vermoedelijk geen 10W halen met ESXi en een 10Gbit kaart. 20W zou misschien kunnen maar dan zonder het meerverbruik van andere randapparatuur zoals een switch mee te rekenen.
Ik heb nog een ongebruikte Seasonic in huis (72,7 % efficiënt bij 22,5 watt).
Ik denk dat het voor deze build wel de moeite waard is om over te stappen op een PicoPSU o.i.d. als ik deze reviews mag geloven: https://nl.hardware.info/...nte-voedingen-efficientie
Zoals je waarschijnlijk gezien hebt bij hardware.info, de beste ATX voeding doet 81% bij 22,5W. PicoPSU doet bij dat verbruik 84,6% met veroudere adapter (oude meting, met oude adapter). Ik verwacht een betere efficientie met een moderne zuinige Level VI adapter (zuinige XP Power VES120PS12 of FSP096 AHAN3).

Adapters op 160W zijn typisch duur en er is moeilijk aan te komen, want dat wordt als industrieel gezien. Je zou eens bij XP Power 120W kunnen kijken als je zeker weet dat je <20W haalt.
CPU
Xeon heeft ECC. Maar is ook 100 euro duurder, en heb ergens gelezen dat Xeons idle meer stroom zouden verbruiken dan een i5. Klopt dat wat betreft stroomverbruik?
Waarschijnlijk wel dan een i3, omdat de grote cache in de Xeon energie kost. hardware.info doet vergelijkingen, al zijn hun uitkomsten regelmatig anders. Ik denk wel dat je kunt concluderen dat een i3-9100 een stuk (misschien een of meerdere veelvouden) zuiniger zou kunnen zijn in optimale omstandigheden (bijvoorbeeld Debian 10 of Windows 7, 8.x of 10). c't heeft de i3-8100 getest en die bleek zelfs zuiniger dan een Pentium. Er zit waarschijnlijk ook wat variatie in processoren onderling. Ze passen 'binning' toe, sommige baksels zijn goed gelukt, andere wat minder (vraag het aan een overclocker). Micropatches zullen ook wel invloed hebben.

Een groot voordeel van een 4 core is het maximum verbruik beperkt wordt, en daarmee kun je ook makkelijker een bijpassende en goedkopere adapter uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
mrmrmr schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:04:
@Thralas Dit is geen snelheidsmonster topic. Daarvoor raad ik aan elders te posten. Het gaat hier over zuinigheid.
UIteindelijk is zuinigheid een niet-gekwantificeerd begrip.

Zo begon ik, jaaaaren geleden, met een mailserver die ook alleen dat doel had - en leek het mij leuk om zelf op te zetten maar wel het zuinig en stil te houden.

Zou je dan als adviseur advies geven, dan moet je eigenlijk zeggen "er is geen goede reden om een eigen mailserver te hebben, het zuinigste is het uit te besteden aan Gmail, Outlook of wat dan ook".

Zoals ik dit topic zie: iemand bepaald wat hij wil hebben - omdat hij iets echt nodig heeft, of voor de hobby of wat voor reden dan ook - en wil die specificaties, maar wel zo zuinig mogelijk. Dus in mijn geval een eigen mailserver, maar wel binnen redelijke grenzen zuinig.

Zo kan ik mij ook voorstellen dat iemand graag als hobby speelt met netwerken en daarom een 10Gb/s interface op z'n kastje wil, maar nog steeds een 10Gb/s systeem wil dat *met die snelle interface* verder zo zuinig mogelijk is.

Eisen, specificaties en daarbij dan zo zuinig mogelijk.

Als iemand graag advies wil om zo zuinig mogelijk auto te rijden - welk merk/type, welke rijstijl, waar tanken - dan kan je als advies geven 'koop een fiets!' - maar dat is op eenzelfde manier geen bruikbaar advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vanaalten schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:32:
[...]
Zo zuinig mogelijk is nu net niet de titel van dit topic, het doel hier is echt een zuinige server te kunnen bouwen, waarbij componenten en OS een belangrijke rol spelen.

Een server die meer dan 10W idle verbruikt (zonder schijven) vind ik persoonlijk al lang geen zuinige server meer met de huidige stand van de techniek.

Natuurlijk is het zo dat mensen - en dat zie je ook duidelijk in dit topic - een zuinige basis zoeken, maar nog wel de oude 3.5" schijven wil blijven gebruiken omdat die nog lang niet zijn afgeschreven. Dan kan het dus zijn dat een PicoPSU niet meer mogelijk is, en je dus een flink deel van je mogelijke zuinigheid niet gaat/kan benutten.

Als je "zuinig" gaat vervangen door "zo zuinig mogelijk" in de ruimste zin van het woord, dan is een server die 500W idle verstookt ook een optie in dit topic, maar dat is dus niet het geval naar mijn mening 8)

Wat natuurlijk wel kan met de laatste discussie, is dat we net als met 2.5" en 3.5" schijven zuinige 10Gbit NICs toevoegen voor de mensen die dat willen toevoegen aan hun zuinige server :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vanaalten

Bedankt voor je reactie. Mijn mening blijft hetzelfde, zie mijn vorige posts voor argumentatie.
Zou je dan als adviseur advies geven, dan moet je eigenlijk zeggen "er is geen goede reden om een eigen mailserver te hebben, het zuinigste is het uit te besteden aan Gmail, Outlook of wat dan ook".
Er is wel degelijk een goede reden om een eigen mailserver te hebben, vraag maar aan Hillary Clinton. Ik raad het iedereen aan die weet hoe het moet (exit Hillary's systeembeheerder). Al was het maar om het monopolistengedrag van Seattle en Silicon Valley in te dammen.
Zoals ik dit topic zie: iemand bepaald wat hij wil hebben - omdat hij iets echt nodig heeft, of voor de hobby of wat voor reden dan ook - en wil die specificaties, maar wel zo zuinig mogelijk. Dus in mijn geval een eigen mailserver, maar wel binnen redelijke grenzen zuinig.
Binnen grenzen, ja, maar 10Gbit verbruikt vooralsnog te veel. Het is niet alleen de adapter, maar ook het hoge idle verbruik en de grootverbruikende switch. Gegevens over het verbruik van 10Gbit zijn welkom omdat we nu eenmaal die kennis nodig hebben om te kunnen beoordelen of het zuinig is of niet.
Zo kan ik mij ook voorstellen dat iemand graag als hobby speelt met netwerken en daarom een 10Gb/s interface op z'n kastje wil, maar nog steeds een 10Gb/s systeem wil dat *met die snelle interface* verder zo zuinig mogelijk is.
Systeembeheerders willen soms hetzelfde thuis als wat op hun werkt draait, vaak ook inclusief 19" rack. Dat snap ik wel, het is handig, voor de hand liggend, en gewoon stoer, en ik zag het ook bij mijn collega's. Maar professionele servers staan op gespannen voet met het onderwerp zuinige thuisservers. Voor professionele servers zou je wel een ander topic kunnen starten als dat er nog niet is. Of een performance topic. Daar hoort het meer thuis dan hier. Ik wil niet dat dit topic afglijdt zoals dat met het zuinige ESXi topic gebeurde. Daar ging het vaak niet meer om het zuinige aspect.
Als iemand graag advies wil om zo zuinig mogelijk auto te rijden - welk merk/type, welke rijstijl, waar tanken - dan kan je als advies geven 'koop een fiets!' - maar dat is op eenzelfde manier geen bruikbaar advies.
Het zal je niet verbazen dat ik meerdere Gbit adapters niet als een fiets herken. ;)

Laten we nu maar weer terug on topic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 12:12
In het verre verleden ooit eens een HTPC via dit topic samengesteld o.b.v. diverse adviezen. Nu is helaas voor de 2e keer mijn moederbord doorgebrand, de eerste keer nog onder garantie, maar nu uiteindelijk 7 jaar oud voor de tweede keer doorgebrand.

Het systeem was het volgende:
1ProcessorsAMD Athlon 5350 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock AM1H-ITX€ 76,74€ 76,74
1Interne harde schijvenWD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenSilverstone Milo ML04€ 94,90€ 94,90
1ToetsenbordenLogitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 56,71€ 56,71
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic Power Adapter 60W - 19V€ 22,27€ 22,27
1Solid state drivesKingston SSDNow UV400 120GB€ 39,78€ 39,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,30

Ik denk dat ik de case nog kan meenemen en mogelijk de dc pin 19v 60w voeding van seasonic.

Wat ik wil is eigenlijk een alles kunner in de zin van radarr, sickchill, torrents i.c.m. vpn en een plexserver. ik heb altijd net genoeg gehad aan 3 TB met redelijk onderhoud qua data icm een ssd voor het os en programma's.

Media afspelen doe ik via een chromecast with google tv, maar de HTPC is ook rechtstreeks aangesloten op de tv. Een MB of GPU met hdmi 2.1 is wellicht wenselijk voor alle content?

Ik ben de laatste tijd niet meer zo thuis op hardware gebied, voor HTPC's is AMD APU's of Intel integrated tegenwoordig beter?

[ Voor 3% gewijzigd door Oggy op 19-06-2021 23:06 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
vanaalten schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:32:

Dat eerste is precies hoe ik het interpreteer, en het laatste is waar ik me aan erger. Een server draai je primair vanwege de functionaliteit, zuinigheid staat daarmee meestal niet op de eerste plaats (en dat klinkt meteen erger dan ik het bedoel).
mrmrmr schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:04:
@Thralas Dit is geen snelheidsmonster topic.
Ik begrijp niet waar deze opmerking vandaan komt.
Verder wil ik je vragen het op de man spelen niet te doen, discussieer beschaafd en houd het bij alle feiten. Geen selectie van feiten, het is hier geen politiek debat.
Goed, dat eerste moet ik je deels gelijk in geven - dat had ik (in mijn vorige post) anders kunnen brengen.

Maar selectiviteit is nu juist iets waar deze ergenis vandaan komt: het alleen hebben over 1 Gbit/s, terwijl iemand ondubbelzinnig om 10GE vraagt. Of de werkelijke besparing (6 cent/jr) bij een hele andere form factor SSD niet meewegen en vervolgens de originele keus ten onrechte afschrijven. Of 2.5"-disks adviseren voor een fileserver zonder te vertellen wat de implicaties van SMR kunnen zijn.
Heb je wel een toepassing die 10Gbit nodig heeft, dan is het waarschijnlijk off topic, omdat het hier gaat over zuinige thuisservers en 10Gbit verbruikt op zich al typisch tientallen Watts.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het boeiend om te lezen hoe iemand sub-4W haalt met een systeem, het lijkt me alleen niet de insteek van de vele 'buildvragen' die hier worden gepost, voor zover ik kan oordelen. Het is toch juist interessant om ook voor 10GE de meest zuinige hardware te bespreken?

In de ideale wereld zou je het misschien van elkaar scheiden (een hardcore het-telt-alleen-met-een-foto-van-je-wattmeter-topic en een algemeen adviestopic, maar GoT is toch echt dermate geslonken over de jaren dat dit wmb. 'het' defacto servertopic is geworden, en mensen dus ook met die insteek om advies komen vragen. Ik denk dat er daarom ook plaats moet zijn voor ESX-builds met 10GE of fileservers met 8 disks (zolang het maar geen 4U Dell-monster is).

Allemaal absoluut minder zuinig dan een kaal Fujitsu-bordje met niets, maar als iedereen zich daartoe zou beperken dan valt er weinig meer te bespreken.

Ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer over die CRS - dat de 19" die @mrmrmr noemt 25W verbruikt is niet heel vreemd (die hoort ook in een rack), maar ik had van de 5-ports versie meer verwacht (thanks voor de ervaring @Skynett). Misschien verklaart dat waarom ze 'm van metaal hebben gemaakt..

De suggestie om 10G point-to-point te houden is het overwegen waard. Op hoeveel devices heb je er nu werkelijk baat bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thralas daar is deze voor: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Beetje stil de laatste tijd, maar daar kan je dit soort advies beter vragen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Thralas schreef op zondag 20 juni 2021 @ 01:20:
[...]
Ik denk dat er daarom ook plaats moet zijn voor ESX-builds met 10GE of fileservers met 8 disks (zolang het maar geen 4U Dell-monster is).
In navolging van @FireDrunk
Storage showcase topic - 50+ TB storage systems
Het grote ESXi/vSphere Topic

Leef je uit!

Enige wat er inderdaad nog niet is, is het grote zuinige netwerkapparatuur topic. Voor wie naast zijn zuinige server ook een zuinig thuisnetwerk wenst.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oggy schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:03:
In het verre verleden ooit eens een HTPC via dit topic samengesteld o.b.v. diverse adviezen. Nu is helaas voor de 2e keer mijn moederbord doorgebrand, de eerste keer nog onder garantie, maar nu uiteindelijk 7 jaar oud voor de tweede keer doorgebrand.

Het systeem was het volgende:
1ProcessorsAMD Athlon 5350 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock AM1H-ITX€ 76,74€ 76,74
1Interne harde schijvenWD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenSilverstone Milo ML04€ 94,90€ 94,90
1ToetsenbordenLogitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 56,71€ 56,71
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic Power Adapter 60W - 19V€ 22,27€ 22,27
1Solid state drivesKingston SSDNow UV400 120GB€ 39,78€ 39,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,30

Ik denk dat ik de case nog kan meenemen en mogelijk de dc pin 19v 60w voeding van seasonic.

Wat ik wil is eigenlijk een alles kunner in de zin van radarr, sickchill, torrents i.c.m. vpn en een plexserver. ik heb altijd net genoeg gehad aan 3 TB met redelijk onderhoud qua data icm een ssd voor het os en programma's.

Media afspelen doe ik via een chromecast with google tv, maar de HTPC is ook rechtstreeks aangesloten op de tv. Een MB of GPU met hdmi 2.1 is wellicht wenselijk voor alle content?

Ik ben de laatste tijd niet meer zo thuis op hardware gebied, voor HTPC's is AMD APU's of Intel integrated tegenwoordig beter?
Case meenemen klinkt prima inderdaad.
"Alleskunner" hangt natuurlijk af van de belasting, als jij 1 keer in de maand een download binnenlepelt met 1 van die tools, is dat prima te doen met een playmobil-kassa. Download je terrabytes, gaat het wat zwaarder worden mogelijk.
Ik zie dat je 3TB aan storage noemt, dat is vrij weinig, en dan is de 'changerate' waarschijnlijk niet heel hoog.
Dan ben ik geneigd te zeggen dat vrijwel alles voldoende is. Zelfs bijvoorbeeld een Raspberry Pi 4 (je zou er versteld van staan hoe snel die dingen tegenwoordig zijn).

Qua HTPC is een dedicated chip tegenwoordig bijna altijd beter. AMD en Nvidia hebben beide redelijk goede hardware video decoders, maar de beste zitten alleen in het topsegment videokaarten of in dedicated chips (PS5 etc).

Ik gebruik zelf een losse HTPC naast mijn NAS, puur vanwege het feit dat ik dan andere hardware kan gebruiken die wel geoptimaliseerd is voor het doel HTPC, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik gebruik een Vero 4K+ met OSMC als besturingssysteem (https://osmc.tv/vero/).
Dat ding doet 4K HDR HEVC X265 en de hele santenkraam, terwijl er best wat desktop CPU's zijn die daar last mee kunnen hebben.

HDMI 2.1 is vooralsnog ook spaarzaam op 'desktop' moederborden. Er zijn een paar dure toppers, maar die zullen zeer waarschijnlijk niet zuinig zijn. Er zijn als alternatief misschien ook wat NUC (-alike) systeempjes met de nieuwe AMD Ryzen (ZEN3) APU's (5xxx serie), welke wel relatief nieuwe video codecs hebben, en volgens mij ofwel HDMI 2.0 of 2.1 hebben.

PS: Ander mogelijk nadeel, veel van de hardware versnelling van moderne GPU's werkt niet op Linux, dus ook niet in besturingssystemen als OSMC, OpenElec, LibreElec enzo. Als dat je poison of choice is, is dedicated hardware (mijns inziens) sowieso beter.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-08-2024

mswp

Wie Niet?

Ik ben mijn server in elkaar aan het zetten met een Fujitsu D3417-B2 maar het opstarten wil nog niet helemaal lukken. Als ik de start knop indruk dan gaan de ventilatoren 2 seconden draaien en stoppen weer. Iemand een idee wat ik fout doe? Heb zelf het idee dat het in de frontpanel aansluiting zit maar volgens dit schema moet het zo gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNMu64L2bLZff9152CfjGXbDp3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIDCak8z5BJuAmL7dyrCVlyM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPzw5hyQW11EXIds8HOjuNQC8pQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQcmih61kW9rFlkdxHcZWf6u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg8WpEaJtZ4ojIPPsa2uisGUBAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54SavT7hZwsk9eWDitKCRlWS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door mswp op 20-06-2021 13:37 ]

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

mswp schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:35:
Ik ben mijn server in elkaar aan het zetten met een Fujitsu D3417-B2 maar het opstarten wil nog niet helemaal lukken. Als ik de start knop indruk dan gaan de ventilatoren 2 seconden draaien en stoppen weer. Iemand een idee wat ik fout doe? Heb zelf het idee dat het in de frontpanel aansluiting zit maar volgens dit schema moet het zo gaan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, ik heb al een idee. Ram bank 3 en 4 ipv 1 en 2.. dat eerst maar is uitsluiten.

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

Oke ik ben er achter, moederbord, ram en cpu gaan niet op met elkaar. Moederbord ondersteund maar tot 2133 en geheugen en cpu is 2400. Opzoek naar een ander moederbord dus. Iemand tips?

Momenteel:
1ProcessorsIntel Core i3-9300 Boxed€ 177,95€ 177,95
1MoederbordenFujitsu D3417-B2€ 139,10€ 139,10
1Geheugen internKingston KTH-PL424E/16G€ 89,61€ 89,61
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 34,54€ 34,54
4Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB00
Totaal€ 614,28

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geheugen snelheid boeit niets, dat zou vanzelf moeten 'settelen' naar iets wat iedereen ondersteunt.
Zolang je moederbord de CPU ondersteund, zou het gewoon moeten booten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
FireDrunk schreef op zondag 20 juni 2021 @ 08:59:
Beetje stil de laatste tijd, maar daar kan je dit soort advies beter vragen.
offtopic:
Mja, deel van m'n punt is dus dat het dus inderdaad te stil is voor twee topics. En dat RAID en zuinig elkaar niet uitsluiten (of VMware, of ..).
Zolang je moederbord de CPU ondersteund, zou het gewoon moeten booten.
Dat lijkt me de crux. Dat bord is al 4 jaar oud oud, en bedoeld voor Skylake/Kaby Lake. Coffee Lake staat niet op de kaart voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mswp schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:05:
Oke ik ben er achter, moederbord, ram en cpu gaan niet op met elkaar. Moederbord ondersteund maar tot 2133 en geheugen en cpu is 2400. Opzoek naar een ander moederbord dus. Iemand tips?

Momenteel:
1ProcessorsIntel Core i3-9300 Boxed€ 177,95€ 177,95
1MoederbordenFujitsu D3417-B2€ 139,10€ 139,10
1Geheugen internKingston KTH-PL424E/16G€ 89,61€ 89,61
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 34,54€ 34,54
4Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB00
Totaal€ 614,28
Volgens mij is dat bord niet compatible met 8/9de gen Intel cpu’s…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, ik had gemist dat het een 34xx serie was. Dat gaat idd niet werken. Je hebt een 36xx nodig.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

Aha @Mars Warrior @FireDrunk dat wordt verkopen en nieuwe bestellen dus. Welke raden jullie aan?

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 20:22
mswp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:21:
Aha @Mars Warrior @FireDrunk dat wordt verkopen en nieuwe bestellen dus. Welke raden jullie aan?
Als je dit topic doorspit op zoekterm "8100", "9100", "9300", dan ga je een heel eind komen.

Context: je hebt een bordje nodig met 1 van deze chipsets.

[ Voor 21% gewijzigd door Kaspers op 21-06-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
mswp schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb niet alles terug gelezen hoor.. Maar het kan aan mij liggen; Heb je nu de jumper connected op de Recovery? Of juist niet? Of ook geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 21-06-2021 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 20:22
renedis schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:21:
Heb niet alles terug gelezen hoor.. [...]
Hij gebruikt een moederbord met een chipset die zijn CPU niet ondersteunt :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik overweeg mijn huidige SSD (Samsung Evo 970, 512GB) te vervangen door een 1TB SSD en zit te kijken naar de veel aangeraden Intel 660p vanwege de zuinigheid. Het enige dat me 'zorgen baart' is de lage TBW (1/3 van de Samsung 970) en dus verschillende opmerkingen over de (mogelijke) levensduur van de SSD. Hoe zijn jullie ervaringen met de duurzaamheid van de 660p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Voor hetzelfde geld koop je een TLC ssd met een technisch langere levensduur. Ik zou alleen een 660P 1TB kopen als deze rond de €60/70 zou zijn.

Ik heb deze laatst via Amazon gekocht voor €85:

pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)

[ Voor 39% gewijzigd door GioStyle op 22-06-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:29:
Voor hetzelfde geld koop je een TLC ssd met een technisch langere levensduur. Ik zou alleen een 660P 1TB kopen als deze rond de €60/70 zou zijn.

Ik heb deze laatst via Amazon gekocht voor €85:

pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)
Ik zie dat 'ie nu bij Amazon even duur is als de 660p. De 15-20eu maakt me ook niet heel veel uit bij de aanschaf. Ik vraag me vooral af in hoeverre de levensduur echt een rol speelt bij home servers en wat het merkbare effect is van een overschrijding van de TBW (behalve vervallen van de garantie in veel gevallen). Mijn 970 Evo heeft op dit moment 75TB written met 280 power-on days (6760 hours). Deze SSD zit ongeveer 2,5 jaar in deze server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Ik persoonlijk denk dat de levensduur van geen enkele ssd een rol speelt bij een thuisserver. De technische levensduur is een stuk langer dan de economische. In jouw voorbeeld betekent dat je Evo nog minstens 7,5 jaar meegaat. Ik durf te wedden dat je in die 7,5 jaar allang een upgrade hebt gedaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mdbraber Ik heb QVO's in gebruik en in ik zie geen probleem met levensduur. Dat heb je wel als er continu heel veel op wordt geschreven én gewist. Denk aan meerdere streams van HD bewakingscamera's. Of bijzonder extreme logging.

De 660p is ondertussen opgevolgd door nieuwere modellen.

Dit is het laatste overzicht van Anandtech: https://www.anandtech.com...-nvme-controller-tested/5

En van Tom's hardware: https://www.tomshardware....w-best-dramless-ssd-yet/3

De latency wordt meestal hoger als het verbruik lager is, maar niet altijd (bv. Samsung). Ideaal is als de slaap exit latency lang genoeg is om de hele SSD niet voortdurend uit de slaapstand te houden (verbruik gaat dan naar meerdere Watts) en kort genoeg om er niets van te merken.

De WD Blue SN550 heeft een hoog idle verbruik voor een SSD: ongeveer een halve Watt. Een WD Black heeft er nog meer last van. Voor een zuinige server zou ik dat type SSD's vermijden, beter je een SSD die goede ASPM/LPM ondersteuning heeft. Dat geldt als je een besturingssysteem hebt dat er mee om kan gaan. Als het besturingssysteem geen low power modes toepast, dan kijk je naar het verbruik zonder power management.

Het nut van een NVMe in een server thuis is ook im frage. Je hebt waarschijnlijk geen bronnen die data op die snelheid aanleveren, en het aantal gelijktijdige leesacties zal ook wel beperkt zijn. Supersnel opstarten van servers is ook niet nodig. SATA SSD is met afstand snel genoeg voor het netwerk (bijvoorbeeld 4k tv's, die vaak nog 100Mbps zijn en USB2 hebben). Als alle SATA bezet is of als je die vrij wil houden dan lijkt dat een goede reden. Ik zie meer geschikte toepassing in werkstations. Dan ervaar je de snelheid. Maar ook daar is er geen bron die op snelheid kan aanleveren. Dus vooral handig als je veel dingen gelijktijdig doet binnen 1 SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:57:
Ik persoonlijk denk dat de levensduur van geen enkele ssd een rol speelt bij een thuisserver. De technische levensduur is een stuk langer dan de economische. In jouw voorbeeld betekent dat je Evo nog minstens 7,5 jaar meegaat. Ik durf te wedden dat je in die 7,5 jaar allang een upgrade hebt gedaan. :P
Nou ja, in mijn server uit 2013 zit nog een MX500 512GB met een TBW van 180, en die zit daar dus al overheen dankzij VM's en Crashplan voornamelijk.

Ik ga eea nog migreren van Windows naar Ubuntu en een 1TB MX500. Mobo en 4TB/5TB schijven blijven hetzelfde, al zal ik wat opnieuw moeten formateren/indelen natuurlijk met als het goed is BTRFS en SnapRaid...

De 1TB heeft natuurlijk een hogere TBW, dus ik vermoed dat deze SSD wel langer zal leven dan de hardware uit 2013, al doet alles het nog erg goed met een Intel bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Van de 660p heb ik er 3 in een raid-z array voor onderhand bijna 2 jaar. In die tijd heb ik er met licht servergebruik 30TB (per schijf) naar weggeschreven, en met dat tempo gaan de schijven langer mee dan ik zelf. Het OS (Proxmox) heb ik op een losse schijf staan die tegen meer writes kan, maar ook daar valt het met 60TB geschreven best wel mee (die schijf staan tevens wat databases op en wordt gebruikt als ZIL en L2ARC voor de schijfarrays. Die staan overigens meestal in spindown).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:17:
@mdbraber De 660p is ondertussen opgevolgd door nieuwere modellen.
Is daarmee ook de aanrader om mocht ik voor een 660p willen gaan, de nieuwe versie (670p) te nemen?

[ Voor 77% gewijzigd door mdbraber op 22-06-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De testuitslagen van de 670p qua latency en verbruik zien er prima uit in de Anandtech review.

De 670p heeft een veel lagere latency dan vorige modellen, maar het heeft ook een relatief laag no-PM idle verbruik. Tot zover kan het niet veel beter.

Maar er is wel een bekend probleem met de laptop power mode onder Linux:
The desktop and laptop idle states we test have appropriately low power draw. However, when activating the laptop idle configuration (PCIe ASPM L1.2) the 670p would crash and not wake up from idle. This kind of bug is not unheard-of (especially with other Silicon Motion NVMe controllers), and the Linux NVMe driver has a list of drives that can't be trusted to work properly with their deepest idle power state enabled. Sometimes this can be narrowed down to a particular host system configuration or specific SSD firmware versions. But until now, this particular machine hasn't run into crashes with idle power modes on any of the drives we've tested, which is why we've trusted it as a good proxy for the power management behavior that can be expected from a properly-configured laptop. It's disappointing to see this problem show up once again with a new controller where the host system is almost certainly not at fault. Hopefully Intel can quickly fix this with a new firmware version.
Bron: https://www.anandtech.com...e-intel-ssd-670p-review/5

Niets aan toe te voegen, behalve dat Samsung het probleem niet heeft in de Anandtech test.

Ik heb geen onderzoek gedaan naar andere selectiecriteria.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
Mars Warrior schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:18:
Nou ja, in mijn server uit 2013 zit nog een MX500 512GB met een TBW van 180, en die zit daar dus al overheen dankzij VM's en Crashplan voornamelijk.
Die TBW-waarde klopt niet denk ik. Je kunt beter uitgaan van wat SMART zegt. Als ik m'n eigen MX100 512GB extrapoleer:

code:
1
2
3
4
5
6
202 Percent_Lifetime_Remain 0x0031   086   086   000    Pre-fail  Offline      -       14
206 Write_Error_Rate        0x000e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
210 Success_RAIN_Recov_Cnt  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
246 Total_LBAs_Written      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       72169444431
247 Host_Program_Page_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       2326895863
248 FTL_Program_Page_Count  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       3637772795

Dan kom ik op ~34T written (LBA) bij 86% lifetime remaining. Geeft ongeveer een TBW van 240.

Wat staat er bij jou, met name attr. 202?

EDIT: Inderdaad, de rated TBW van die MX500 is 360TB (bron). Je bent net halverwege.
GioStyle schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:29:
De vraag of je wel QLC NAND wil is inderdaad vele malen relevanter. Zoek dat goed uit voordat je iets met QLC koopt. Ik begin er zelf niet aan. De goedkoopste TLC SSDs (SATA, NVMe):

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
pricewatch: Kingston A2000 1TB

[ Voor 3% gewijzigd door Thralas op 22-06-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Bij grotere opslagcapaciteiten zijn enkele QLC modellen prima, beter dan sommige TLC drives. Bijvoorbeeld de Samsung QVO 870 is vanaf 2TB een veel betere keuze dan de Sandisk SSD Plus 2TB. Zie ook de review van Tweakers over de QVO 870.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thralas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:44:
[...]
Die TBW-waarde klopt niet denk ik. Je kunt beter uitgaan van wat SMART zegt. Als ik m'n eigen MX100 512GB extrapoleer:

code:
1
2
3
4
5
6
202 Percent_Lifetime_Remain 0x0031   086   086   000    Pre-fail  Offline      -       14
206 Write_Error_Rate        0x000e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
210 Success_RAIN_Recov_Cnt  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
246 Total_LBAs_Written      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       72169444431
247 Host_Program_Page_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       2326895863
248 FTL_Program_Page_Count  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       3637772795
Die TBW klopt goed hoor, en dat na 6.6 jaar 'aan' staan van de server met deze SSD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uB0QLbkvizNCzple6FJCraTKwo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4Brzlj807CndBEv1PIJPHQbB.png?f=user_large
Dan kom ik op ~34T written (LBA) bij 86% lifetime remaining. Geeft ongeveer een TBW van 240.

Wat staat er bij jou, met name attr. 202?
Ondanks de 200TBW heb ik maar 48% Lifetime Used volgens dit overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zojlc42PDkzCBIE4gmg4Y3ezq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/87kCWzLbASgA6pJMPES2JnUs.png?f=fotoalbum_large

EDIT: Inderdaad, de rated TBW van die MX500 is 360TB (bron). Je bent net halverwege.
Je moet niet alles van de fabrikant geloven: als je kijkt naar de verschillende capaciteiten dan staat overal 360TBW, en dat klopt van geen kant natuurlijk 8)7

De 500GB is goed voor 180TBW, de 1TB voor 360TBW en de 2TB voor 700TBW _/-\o_

Maar mijn 500GB MX500 zou dus 200TBW/0,48 = 416TBW aankunnen, dus nog heel wat jaartjes.

Dat is mooi. Als server is omgebouwd kan die naar de desktop, daar zit namelijk nog een oude 240GB Intel in uit het jaar kruik. Heb ik daar nog wel even wat ruimte, en zeker jaaaaaaaaaaren te gaan.

Het zegt dus wel iets dat een gemiddelde server waarschijnlijk eerder vervangen wordt dan de levensduur van de SSD die erin zit, natuurlijk afhankelijk van wat je ermee doet :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:39:
De testuitslagen van de 670p qua latency en verbruik zien er prima uit in de Anandtech review.

De 670p heeft een veel lagere latency dan vorige modellen, maar het heeft ook een relatief laag no-PM idle verbruik. Tot zover kan het niet veel beter.

The desktop and laptop idle states we test have appropriately low power draw. However, when activating the laptop idle configuration (PCIe ASPM L1.2) the 670p would crash and not wake up from idle. This kind of bug is not unheard-of (especially with other Silicon Motion NVMe controllers), and the Linux NVMe driver has a list of drives that can't be trusted to work properly with their deepest idle power state enabled. Sometimes this can be narrowed down to a particular host system configuration or specific SSD firmware versions. But until now, this particular machine hasn't run into crashes with idle power modes on any of the drives we've tested, which is why we've trusted it as a good proxy for the power management behavior that can be expected from a properly-configured laptop. It's disappointing to see this problem show up once again with a new controller where the host system is almost certainly not at fault. Hopefully Intel can quickly fix this with a new firmware version.

Niets aan toe te voegen, behalve dat Samsung het probleem niet heeft in de Anandtech test.

Ik heb er eens even naar gezocht en ik zie verschillende meldingen dat het ook bij bijv. 970EVO's voorkomt (en nog meer andere SSDs). Het is niet duidelijk of er een specifiek omstandigheid is waardoor het voorkomt.

In mijn huidige systeem (3644-B moederbord) heb ik iig geen problemen met mijn NVME drives en ASPM... maar ik weet nog even niet wat nu de verstandige keuze is. Het argument van @Thralas over geen QLC gaat wat mij betreft niet helemaal op als ik de tests lees (ik heb ook 2 Samsung QVO's voor andere zaken, die doen het ook prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 19:54
Zijn er onder jullie mensen die een HBA of sata kaart hebben toegevoegd aan hun D3644-B om meer sata poorten te krijgen? Welke setup hebben jullie, en hoe werkt dit precies?

Ik weet niet of ik een sas hba kan flashen naar IT Mode en mag verwachten of dit zomaar gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Houbie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:54:
Zijn er onder jullie mensen die een HBA of sata kaart hebben toegevoegd aan hun D3644-B om meer sata poorten te krijgen? Welke setup hebben jullie, en hoe werkt dit precies?

Ik weet niet of ik een sas hba kan flashen naar IT Mode en mag verwachten of dit zomaar gaat werken?
Een HBA is meestal niet heel zuinig, dus de vraag is vooral waarom je dit zou willen doen / nodig zou hebben en of er niet een andere manier is die efficienter is (bijv. grotere disks)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Mars Warrior schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:16:
Je moet niet alles van de fabrikant geloven: als je kijkt naar de verschillende capaciteiten dan staat overal 360TBW, en dat klopt van geen kant natuurlijk 8)7
Pfff wat slordig van Crucial. Het gaat regelmatig fout op third party sites, maar als zelfs de fabrikant het niet voor elkaar krijgt... In de datasheet staan inderdaad de waardes die je aangeeft.

Maargoed, uiteindelijk is de specificatie ook maar een conservatieve indicatie, zoals bij jou blijkt dat je er een factor twee naast zit. En de bottom line blijft: je krijgt een SSD met 'normaal' thuisgebruik niet op...
mdbraber schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:44:
Het argument van @Thralas over geen QLC gaat wat mij betreft niet helemaal op als ik de tests lees (ik heb ook 2 Samsung QVO's voor andere zaken, die doen het ook prima)
Als je op de hoogte bent van de berperkte SLC cache (42 GB per TB) en denkt dat het voor jou geen probleem is dan is er niet zoveel aan de hand. Ben je dat niet, dan kun je je wel eens bekocht voelen: productreview: Samsung 870 QVO 1TB review door Fancyland

De MX500 die ik linkte was in de aanbieding bij Amazon, maar inmiddels niet meer. Dan is QLC weer iets goedkoper (scheelt €10) en de afweging vooral afhankelijk van je use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

mrmrmr schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:00:
[...]

Dat is nog uit de tijd dat Level VI adapters zeldzaam waren. Leicke heeft een betaalbare 120W 12V adapter (NT3015, nieuw model). Verkrijgbaar via amazon.de of amazon.nl.

Een van de zuinigste adapters is de FSP096-AHAN3, met name bij een verbruik van 10W. Die is zo nu en dan verkrijgbaar in Duitsland. De prijs inclusief verzendkosten ligt hoger.
mrmrmr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:59:
Die Antec Green voeding zou al exceptioneel zuinig kunnen zijn (voor een ATX voeding dan), bij een belasting rond 10 tot 20W, dus ik denk niet dat de helft nog te winnen valt. Misschien een kwart? Het moederbord is van Asus en ook een werkstation moederbord, daar zou ik niet van verwachten dat het zuinig is.
Ondertussen de Leicke en PicoPSU90 ontvangen (wow wat is dat klein een dingetje ..).

Zoals je al had voorspeld is de winst mager .. van 18 watt idle (zonder containers) en 22 watt idle (met containers) ben ik gezakt naar 14 watt idle (zonder containers) en 17 watt idle (met containers). De Antec voeding op zich was dus al zeer zuinig te noemen onder deze lage load.

Echter gaat deze richting de 10 jaar en dat vind ik toch wel een mooie leeftijd voor een voeding.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Houbie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:54:

Ja, een HBA gaat gewoon werken, maar zoals eerder aangegeven; meestal niet heel zuinig.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@PuijkeN Je hebt het over 13% of 5W besparing met containers. Dat vind ik het tegenovergestelde van mager! Je knalt gewoon 5W omlaag. Daarvoor kan je een RPI4 of 2e zuinige systeem (zonder disks) continu aan laten staan.

Dus: gefeliciteerd met je winst! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:39:

De discussie over de meest geschikte M.2 SSD voor je OS/apps/docker vind ik echt een lastige.
Wil je gewoon een goede, betaalbare M.2 SSD, is de WD SN550 een prima keuze. Maar deze is in idle toestand niet zuinig.

Wil je een alternatief daarop, is de Intel 670p misschien wel de zuinigste (idle) M.2 SSD van dit moment?

Maar wil je geen QLC SSD, dan valt ook die af... en is er geen alternatief!
Zeker bij de kleinere formaten kunnen de nadelen van QLC een rol spelen ivm de kleine pseudo SLC cache. En voor je systeem/os drive is 512GB wellicht prima (de 512GB versie van de 670p kost nog geen 70 euro).

Voor data opslag en backups zou ik juist prima voor een QLC (2.5") drive gaan omdat je dan 2TB of groter kiest, de cache groot genoeg is en dan heb je bij de Samsung QVO bijvoorbeeld echt niets te klagen. Er zijn slechte QLC drives, maar de grote Samsung QVO's zijn beter dan sommige TLC drives.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 23-06-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Jazco2nd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:47:
[...]

De discussie over de meest geschikte M.2 SSD voor je OS/apps/docker vind ik echt een lastige.
Wil je gewoon een goede, betaalbare M.2 SSD, is de WD SN550 een prima keuze. Maar deze is in idle toestand niet zuinig.

Wil je een alternatief daarop, is de Intel 670p misschien wel de zuinigste (idle) M.2 SSD van dit moment?

Maar wil je geen QLC SSD, dan valt ook die af... en is er geen alternatief!
Zeker bij de kleinere formaten kunnen de nadelen van QLC een rol spelen ivm de kleine pseudo SLC cache. En voor je systeem/os drive is 512GB wellicht prima (de 512GB versie van de 670p kost nog geen 70 euro).

Voor data opslag en backups zou ik juist prima voor een QLC (2.5") drive gaan omdat je dan 2TB of groter kiest, de cache groot genoeg is en dan heb je bij de Samsung QVO bijvoorbeeld echt niets te klagen. Er zijn slechte QLC drives, maar de grote Samsung QVO's zijn beter dan sommige TLC drives.
Als ik de tests op AnandTech en Tomshardware lees (de links die @mrmrmr deelde) dan lijkt de Samsung 980 op power consumption vlak wel enigszins in de buurt van de 670p te komen: https://www.anandtech.com...sd-980-500gb-1tb-review/5 (review is van een 670p 2TB vs Samsung 980 1TB)

Samsung 980 (1TB)Intel 670p (2TB)
Idle Power Consumption (NoPM)621 mW558 mW
Idle Power Consumption (desktop)21mW10mW
Idle Power Consumption (laptop)4 mW6 mW
Wake up latency (desktop)8622 microsec (8,622ms)9171 microsec (9,171ms)
Max power draw (PS0)5.24W5.50W

Ik ben geen SSD expert, dus ik gok dat ik vast over zaken heenkijk. Maar indien dit klopt, lijkt dit een redelijk goede keuze misschien als alternatief? /EDIT: nog wat verder lezend lijkt ook de Kingston KC2500, maar die heeft helaas een bizar hoge wake-up latency)

Zoals eerder opgemerkt heeft de 670p potentieel een probleem met de laagste power state op Linux. Weet iemand of bijv. de Kontron/Fujitsu 3644-B borden de laagste power state ondersteunen? Of is dat echt alleen op laptops mogelijk?

/EDIT @Jazco2nd je schreef ook nog dit over de 860 QVO vs 870 QVO:
Jazco2nd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:52:
En als kers op de taart, voor de beeldvorming:

Overigens moet, bij dagelijks 13GB naar de ssd's schrijven, de 870 QVO-serie negentien jaar meekunnen, tegenover vijf jaar voor de 860 QVO-serie.
Volgens mij klopt dit niet toch? Want beide SSDs hebben voor de 2TB dezelfde TBW waardes (720TB)

[ Voor 15% gewijzigd door mdbraber op 23-06-2021 13:46 ]

Pagina: 1 ... 99 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.