SiErRa schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:34:
Een jaar of 7 geleden heb ik op basis van een Travla T2140 een mini-ITX server gebouwd met een Asus-h87I-Plus en een i5-4570S. Destijds met Windows Home server en 4 HDD's gebruikt als overpowered NAS.
Tegenwoordig zitten er 2 SSD's in, en 1 HDD en draait er Ubuntu met Docker op, met de volgende containers, vooral op domotica gericht:
- OpenHAB
- Unifi Controller
- Duplicati
- Portainer
- PiHole
- Traefik
- MariaDb
- InfluxDb
- Grafana
- Grafana renderer
- Plex
- Nefit-easy
- Shinobi (voor 4 1080p camera's met bewegings-detectie)
- Shinobi-Tensorflow (voor persoon herkenning, volgend op de beweging)
Vooral die laatste 2 containers zorgen dat de machine het vrij druk heeft en rond een continue verbruik van tegen de 40watt zit. Nu vroeg ik me af of dit met recentere hardware veel beter kan? Veel van dit werk kan efficiënter door een GPU gedaan worden. Nu kan ik bijvoorbeeld nog een nvidia 730 of 1030 passief, low profile kaartje toevoegen, of het mobo en cpu upgraden. Maar heeft dit wel een lager verbruik tot gevolg.
Iemand toevallig ervaring of een vergelijkbare setup?
Kort en krachtig:
Nee
Uitleg:
Video/camera detectie kost veel kracht. Die 40w is nog erg netjes vind ik. Een 1030 oid gaat je CPU succesvol offloaden. Maar wat kost die GPU aan energie? Juist, ongeveer net zo veel. Je zou kunnen besparen door de GPU in een X1 slot te stoppen, alleen beperk je daar ook de maximale doorvoer snelheid mee. Dat zou je dus moeten berekenen of dat kan. Overigens is de 730/1030 niet zo zuinig vergeleken met zijn grotere broers quadro P400/P620. Deze quadro’s ondersteunen meer codecs en clocken idle verder terug in snelheid (en verbruiken dus minder op dat moment).
Ik vermoed dat je van de 40w zo’n 5w tot maximaal 10w kan gaan besparen met meerdere maatregelen (lees: compleet nieuw “all SSD + Quadro GPU + nieuwere gen CPU + 1151 mbo + PicoPSU” systeem).
De vraag is dan eerder, is dat de investering waard voor 5w besparing?
En onderschat het CPU verbruik van Grafana + InfluxDB niet. Heb je die geile grafiekjes echt nodig? Ik gebruik al tijden Netdata gezien dat voor mij voldoende is en minstens net zo informatief is (en geile grafiekjes laat zien).
Persoonlijk zit ik erg te wachten op de 12th gen CPU’s van Intel met de nieuwe integrated videokaarten. Koppel deze met een socket 1200 thin-mini-itx mobo en je hebt potentieel een enorm krachtig mini transcoding machine. Helaas zijn deze mobo’s nog niet te verkrijgen.
Edit:
Lees evt ook mijn post over het verbruik van een Nvidia GPU en het fine-tunen hier van:
renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Vermijd ten alle tijden er AMD kaart. Die zijn op dit moment verre van zuinig.
[
Voor 10% gewijzigd door
renedis op 07-06-2021 22:40
]