Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
3rd gen chipsets zijn toch socket 1151? Maar idd, als Intel geen updates naar 11th gen wil vrijgeven, dan moet je wachten tot Asus de H510T uit gaat brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 19-05-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Dreamvoid schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:47:
3rd gen chipsets zijn toch socket 1151? Maar idd, als Intel geen updates naar 11th gen wil vrijgeven, dan moet je wachten tot Asus de H510T uit gaat brengen.
Zie mijn edit. Ze hebben 22nm 3th gen chips gebruikt en deze rebranded naar H410/B460 om kosten te drukken. “Hogere” chips krijgen wel support met een BIOS update.

[ Voor 7% gewijzigd door renedis op 19-05-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:59
Bij https://www.bol.com/nl/p/...ox-4-mb/9200000093383706/ Lijkt de G5400 nu te koop voor 70,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Nu al niet meer leverbaar.....

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:29
Voor die gene die denken dat een Arctic Alpine Passive te weinig koel vermogen zou hebben moeten de Noctua passieve koeler in de gaten houden:
https://nl.hardware.info/nieuws/76726/noctua-passieve-cpu-koeler-komt-binnenkort-uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:05

OMX2000

By any means necessary...

JPtjeeNL schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:30:
Inmiddels draait het volgende al bijna twee weken stabiel op ESXi 7 (met dank aan @renedis :)):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 187,81€ 187,81
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 39,95€ 39,95
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,18€ 11,18
1VentilatorenScythe Slip Stream PWM, 120mm€ 9,99€ 9,99
1Geheugen internSamsung M378A4G43MB1-CTD€ 167,-€ 167,-
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 105,-€ 105,-

Verbruik zit rond de 18-20W met een 3-tal VMs running. VMs zijn Home Assistant OS, Windows Server 2019, Ubuntu Server met Docker en een 5-tal containers. Heb nog niet zoveel getweaked met de moederbord settings of ESXi settings. Dit is overigens gemeten met een TP-Link HS110.

[Afbeelding]

Eens kijken waar ik de grootste besparing zou kunnen maken (afgezien van het migreren richting Proxmox :))
Ik wil mijn huidige ESXi server ook "upgraden" met een Fujitsu D3644 plank. Ik heb een i3-8100 en ECC geheugen liggen, en wacht ff tot ik genoeg tijd heb.

Maar zeg je nu ook dat ProxMox zuiniger draait? Ik heb het eerder overwogen omdat de hardware support van ESXi steeds onduidelijk is in het geval van een zelfbouw server. Maar functioneel heeft het voor mij nog geen toegevoegde waarde.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
OMX2000 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Ik wil mijn huidige ESXi server ook "upgraden" met een Fujitsu D3644 plank. Ik heb een i3-8100 en ECC geheugen liggen, en wacht ff tot ik genoeg tijd heb.

Maar zeg je nu ook dat ProxMox zuiniger draait? Ik heb het eerder overwogen omdat de hardware support van ESXi steeds onduidelijk is in het geval van een zelfbouw server. Maar functioneel heeft het voor mij nog geen toegevoegde waarde.
Dat is wat ik hier in het topic lees inderdaad. Mocht iemand een Proxmox voorbeeld hebben met een paar VMs vs ESXi zou dat wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JPtjeeNL schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:17:
[...]

Dat is wat ik hier in het topic lees inderdaad. Mocht iemand een Proxmox voorbeeld hebben met een paar VMs vs ESXi zou dat wel mooi zijn.
Het grootste voordeel zul je juist behalen door geen VMs te gebruiken. Immers draai je met een VM daadwerkelijk meerdere besturingssystemen die het verbruik flink zullen beïnvloeden. Op Proxmox kun je gebruik maken van LXC containers: wel de isolatie (eigen root filesystem, eigen netwerkinterface(s), ...), maar draaien gewoon op de Proxmox Linux kernel. Daardoor draait er ook maar één kernel die het energiebeheer (beter) kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:43:
[...]
Het grootste voordeel zul je juist behalen door geen VMs te gebruiken. Immers draai je met een VM daadwerkelijk meerdere besturingssystemen die het verbruik flink zullen beïnvloeden. Op Proxmox kun je gebruik maken van LXC containers: wel de isolatie (eigen root filesystem, eigen netwerkinterface(s), ...), maar draaien gewoon op de Proxmox Linux kernel. Daardoor draait er ook maar één kernel die het energiebeheer (beter) kan doen.
Of gewoon Docker, ook lekker zuinig en modern. De meeste software is ook als docker container beschilbaar. Alleen is dan de vraag wat het nut van Proxmox nog is :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:34:
[...]

Of gewoon Docker, ook lekker zuinig en modern. De meeste software is ook als docker container beschilbaar. Alleen is dan de vraag wat het nut van Proxmox nog is :D
Proxmox vind ik in mijn geval handig omdat ik zo meerdere LXC containers kan hebben in verschillende netwerken / VLANs. Maar per LXC container dan wel weer Docker waarbij de containers zich in dat VLAN bevinden. Want Docker kun je niet aan (verschillende) VLANs binden tenzij je met macvlan gaat werken en elke container zijn eigen IP krijgt in het netwerk (i.p.v. allemaal achter bridge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rickbhs schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:54:
Voor die gene die denken dat een Arctic Alpine Passive te weinig koel vermogen zou hebben moeten de Noctua passieve koeler in de gaten houden:
https://nl.hardware.info/nieuws/76726/noctua-passieve-cpu-koeler-komt-binnenkort-uit
Maximaal 120W koelcapaciteit zonder fans in een kast met goede convectie.

Noctua gebruikt een assemblage met heatpipes van 1,5kg (eerste prototype). Op het kaartje staat "premium". Noctua toont het prototype al jaren op beurzen, maar de aanschaf van een grotere pers schijnt miljoenen te kosten daarom was het nog niet in productie genomen. Komt in Q2. Ze hebben serieus nagedacht over de optimale plaatsing van de vinnen en het gebruik van heatpipes. Ik heb het idee dat het te duur wordt voor algemeen gebruik, anders zou er misschien iemand op het idee kunnen komen een kast ervoor te onwikkelen.

De Arctic Alpine Passive 12 gebruikt de methode van overnemen van de warmte met massa, het blok weegt een halve kilo en het is gefreesd uit een blok aluminium. Voorganger '11' is lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potassium
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-09 13:44
Een kort vraagje als dat mag: ik wil me gaan wagen aan het bouwen van een servertje (bijvoorbeeld voor Nextcloud), maar ik heb me er nog niet erg in verdiept.

Wel heb ik hier twee processors liggen, waarvan ik er één zsm wil verkopen. Welke zouden jullie houden voor de server?

pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed (nieuw, ongebruikt)
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed (3jr oud)

Of zijn ze beiden ongeschikt (niet zuinig)?

[ Voor 10% gewijzigd door Potassium op 20-05-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-08 12:38
Ik kan al een week lang niet bij de FTP server van Kontron. Wil o.a. de BIOS updaten van het moederbord. Bijv. deze link werkt niet en direct met ftp://ftp.kontron.com verbinden met een FTP client ook niet. Hebben jullie daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Potassium schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:39:
Of zijn ze beiden ongeschikt (niet zuinig)?
Helaas ja. Haswell is te oud en AMD Ryzen platforms hebben meestal een hoge idle. AMD Ryzen 2600X is meestal wel beter dan een Haswell, maar dat hangt ook van de rest van het systeem af.

@Jip-Hop Voor mij is de ftp server ook down.

Misschien hebben ze ondervonden dat nieuwere browsers geen ftp meer ondersteunen. ftp is feitelijk een beveiligingsprobleem, https is vereist om te voorkomen dat de bestanden onderweg worden aangepast.

De ftp server was wel via http toegangelijk maar het had geen CA certificaat.

Sp.it heeft zo te zien een deel van de bestanden:
http://www.sp-it.net/inde...rial-und-ExtendedLifetime

[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 20-05-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potassium
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-09 13:44
mrmrmr schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:04:
Helaas ja. Haswell is te oud en AMD Ryzen platforms hebben meestal een hoge idle. AMD Ryzen 2600X is meestal wel beter dan een Haswell, maar dat hangt ook van de rest van het systeem af.
Da's jammer.. nou ja, allebei maar proberen te verkopen dan en op zoek naar een geschiktere cpu.

[ Voor 58% gewijzigd door Potassium op 20-05-2021 20:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jip-Hop
Klopt :D ik had ze gemaild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 17:00
Goed. Na veel proefdraaien met mijn knutselbakjes, met als doel een zo zuinig mogelijk Xpenology systeempje te draaien, loop ik er tegenaan dat mijn systeempjes helemaal niet zo zuinig zijn als de elders genoemde zuinige servers.

Nu heb ik mijn laptop (i7-4500U, 16 GB, SSD) genomen als proef. In W10 onder idle met scherm uit: 4,5 W. Juist, dat is wat ik wil.
Dus daarna VMware erop en daarna xpenology. En dan komt de aap uit de mouw; deze combi blijft een processorbelasting geven van vele tientallen procenten en de processor gaat niet in idle. Gevolg is 15 watt verbruik. Het lijkt erop dat deze VM helemaal niet in rust komt.

Klopt dit?
Wie krijgt zijn Xpenology wèl zuinig / idle?

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Ik heb een 5 volt aansluiting gemaakt op m'n USB front panel.
Hierop komt de powered hub zodat m'n externe HD's genoeg voeding krijgen.
Scheelt weer een adapter in het stopcontact als ik backups maak :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wSFqgLU-ic35EMHKULZrlGKWcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HwgOX99FLmd7XuoR3YwJ0R3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:47
Jan Smit schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:18:
Goed. Na veel proefdraaien met mijn knutselbakjes, met als doel een zo zuinig mogelijk Xpenology systeempje te draaien, loop ik er tegenaan dat mijn systeempjes helemaal niet zo zuinig zijn als de elders genoemde zuinige servers.

Nu heb ik mijn laptop (i7-4500U, 16 GB, SSD) genomen als proef. In W10 onder idle met scherm uit: 4,5 W. Juist, dat is wat ik wil.
Dus daarna VMware erop en daarna xpenology. En dan komt de aap uit de mouw; deze combi blijft een processorbelasting geven van vele tientallen procenten en de processor gaat niet in idle. Gevolg is 15 watt verbruik. Het lijkt erop dat deze VM helemaal niet in rust komt.

Klopt dit?
Je draait als het ware nu twee besturingssystemen dus het maakt het systeem complexer en door VMware kan het natuurlijk zijn dat xpenology niet goed gebruik kan maken van de zuinige cpu modes maar dat is een gok.

Je kan natuurlijk eerst proberen de xpenology op bare metal te draaien wat de meest zuinige optie is. Optie twee zou zijn door esxi te gebruiken, ook daar zal nog wel het één en ander aan moeten tweaken maar volgens mij is daar een apart topic voor waar je eens zou kunnen kijken voor inspiratie.

Persoonlijk zou ik wel met 15W kunnen leven als je hiermee een systeem hebt wat aan al je eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 14-09 13:14
Jan Smit schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:18:

Klopt dit?
Ik heb zelf geen ervaring met Xpenology, maar wel kennis van ESXi. Ssh naar je esxi en voer het commando esxtop uit en ga naar power modes overview met p. Je ziet dan de cpu cores met de belasting en het belangrijkste de verschillende C- en P-states van de processor, zie voorbeeld hieronder van een Intel Xeon 8 core processor. Als hier maar een C-state zichtbaar is dan staat of de bios of waarschijnlijker ESXi staat op full power mode en blijft processor op volle snelheid draaien. Controleer of ESXi op balanced power mode staat en eventueel de bios of deze op OS controlled staat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Power Usage:   94W, Power Cap:  N/A
PSTATE MHZ: 2201 2200 2100 2000 1900 1800 1700 1600 1500 1400 1300 1200

CPU %USED %UTIL %C0 %C1 %C2 %P0 %P1 %P2 %P3 %P4 %P5 %P6 %P7 %P8 %P9 %P10 %P11
  0   2.6   3.2   3  25  72  49   0   0   0   0   0   0   0   0   0    0   51
  1   2.4   3.0   3  11  85  23   0   0   0   0   0   0   0   0   0    0   77
  2   1.7   1.9   2   6  92  93   0   0   0   0   0   0   0   0   0    0    7
  3   1.0   1.1   1  20  79  66   0   0   0   0   0   0   0   0   0    0   34
  4   0.8   1.3   1   5  93  59   0   0   0   0   0   0   0   0   0    0   41
  5   1.8   2.1   2  15  82  76   0   0   0   0   0   0   0   0   0    0   24
  6   0.6   1.0   1  14  85  33   0   0   0   0   0   0   0   0   0    0   67
  7   0.5   0.8   1   8  91  21   0   0   0   0   0   0   0   0   0    0   79

@kevi-n1Ter info; ESXi en zo ver bekend alle hypervisors zullen zich naar de VMs presenteren als een computer zonder enige vorm van power management, VMs weten niet beter dan dat de processor altijd op maximum clocksnelheid functioneert. Xpenology kan als VM dus niet terugklokken, dat kan alleen de hypervisor. Je kan geen meerdere kapteins op een schip hebben.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
[b]

@kevi-n1Ter info; ESXi en zo ver bekend alle hypervisors zullen zich naar de VMs presenteren als een computer zonder enige vorm van power management, VMs weten niet beter dan dat de processor altijd op maximum clocksnelheid functioneert. Xpenology kan als VM dus niet terugklokken, dat kan alleen de hypervisor. Je kan geen meerdere kapteins op een schip hebben.

Ik ben het helemaal met je eens. Ik probeerde ook meer te zeggen dat esxi uiteindelijk een "kleiner" OS voor een specifieke functie dan Windows 10 draaien op de host. Wat uiteindelijk het laagste energieverbruik geeft hangt toch af van de gebruikte drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik wil graag een server die ESXi aan kan, ik wil eigenlijk onder de 450 euro blijven. Ik heb al gekeken naar een NUC maar ik heb geen idee waar ik naar gekeken moet worden. Op ESXi wil ik dhcp/dns draaien een Windows 2019 server en een linux server. Ik ben de enigste gebruiker van het systeem. Het grootste probleem is dat ik kijk naar de cpu maar ik wil steeds zwaarder en zwaarder terwijl dit niet de juiste oplossing is.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
we_are_borg schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:38:
Ik wil graag een server die ESXi aan kan, ik wil eigenlijk onder de 450 euro blijven. Ik heb al gekeken naar een NUC maar ik heb geen idee waar ik naar gekeken moet worden. Op ESXi wil ik dhcp/dns draaien een Windows 2019 server en een linux server. Ik ben de enigste gebruiker van het systeem. Het grootste probleem is dat ik kijk naar de cpu maar ik wil steeds zwaarder en zwaarder terwijl dit niet de juiste oplossing is.
Tja. Lastige vraag, want het hangt sterk af van de load die je aan moet kunnen.
Als het weinig doet, dan is zelfs een nuc met een j3455 voldoende :+

Ik denk dat ke eerder voldoende RAM wilt hebben met dat soor VM’s.

Esxi is niet altijd erg zuinig overigens. Schijnt dat Proxmox dat wel redelijk goed doet als je in de gepinde posts kijkt. Ik zou daar ook even op nuc zoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jan Smit
ESXi heeft weinig energiebesparingsinstellingen. Wel het terugklokken van de processor. Je draait dus min of meer zonder verdere besparingen. Als je met Windows 4,5W haalt, dan zou ESXi ongeveer 8 a 9W moeten halen, maar dat is zonder VM.

Je kunt een device ter beheer doorgeven aan een VM, maar dan is die niet meer beschikbaar voor andere VM's of de ESXi zelf.

Voor energiebesparing is het niet goed om besturingssystemen te stapelen, want dat heeft een flinke overhead.

Linux heeft goede energiebesparingsmaatregelen, al zit er wel verschil tussen de verschillende distributies. Debian en Ubuntu doen het tamelijk goed en ze zijn redelijk stabiel. Linux heeft ingebouwde lichtgewicht virtualisatiemogelijkheden, zoals containers. Kijk onder de knop gepinde posts voor metingen van diverse besturingssystemen, zoals @Mars Warrior schreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Ik heb een NUC gevonden die ik wil hebben.

1BarebonesIntel NUC 10 Performance NUC10i3FNH€ 305,28€ 305,28
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G26C16S4B€ 81,14€ 81,14
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,42

Iets over budget maar wel een leuk systeem.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Scheelt 50 euro en ik weet niet of de tweedehands goed behandeld is, ik ga niet het risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:27
Zou het heel veel schelen als ik een 400 watt of 500 watt voeding neem?

pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM

ik weet dat het hier om zo zuinig mogelijk gaat, maar ik wil uiteindelijk ook een x aantal 3,5 disks aan mijn homeserver toevoegen en om dan te lopen klooien met een picopsu wat opzich leuk is maar onhandig ivm de kast waar zo'n open gat blijft :)

In het begin gaat het echter om dit systeem.
i5-11600
Gigabyte B560M Aorus ELITE
16gb ddr4
2x 512GB m.2 nvme

[ Voor 11% gewijzigd door furian88 op 27-05-2021 16:16 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
furian88 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:10:

ik weet dat het hier om zo zuinig mogelijk gaat, maar ik wil uiteindelijk ook een x aantal 3,5 disks aan mijn homeserver toevoegen en om dan te lopen klooien met een picopsu wat opzich leuk is maar onhandig ivm de kast waar zo'n open gat blijft :)

i5-11600
16gb ddr4
2x 512GB m.2 nvme
Zoals ik het nu zie maakt het geen zak uit. Ze hebben beide 2x 12V rails en zijn beide even efficiënt/inefficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
renedis schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:17:
[...]

Zoals ik het nu zie maakt het geen zak uit. Ze hebben beide 2x 12V rails en zijn beide even efficiënt/inefficiënt.
Dat en je bespaart weer 12 euro op je build. Tuurlijk is een pico-psu + adapter efficienter maar dan zul je moeten uitrekenen na hoeveel maanden/jaren een pico-psu je geld gaat besparen t.o.v. deze voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

i5-11600
16gb ddr4
2x 512GB m.2 nvme
Dan is 300W toch ook ruim voldoende ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
KillerAce_NL schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:51:
[...]
Dan is 300W toch ook ruim voldoende ?
Ik kan allicht relatief goedkoop aan een 500watt komen. anders bestel ik de 400 :)
300 is er van deze versie niet.

[ Voor 6% gewijzigd door furian88 op 27-05-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:45

een x aantal 3,5 disks aan mijn homeserver toevoegen
Wat is x aantal precies?
Volgens mij staat in de first post hoeveel een 3.5" disk nodig heeft tijdens upspinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

i5-11600
16gb ddr4
2x 512GB m.2 nvme
Laat even weten wat het verbruik is van dit systeem. :)

Hoeveel 3.5" drives en welk typenummer?

PicoPSU-160-XT met Leicke 120W kan 4x 3.5" drives aan. Tot 6 drives als de adapter groter is. Dat is bij lage belasting zuinig. Maar: als je drives altijd laat draaien komt het idle verbruik hoger tot hoog te liggen. Er komt bij 6 relatief zuinige WD 3.5" drives 18W tot een veelvoud daarvan met bij andere merken bij het basisverbruik van de computer. Bij ongeveer 40W idle kan een ATX voeding voldoen qua verbruik. Ga dus eerst na wat het idle verbruik wordt en selecteer een voeding die daar bij past. Hardware.info heeft metingen van de efficiency van ATX voedingen bij 22,5 en 50W. Voorbeeld.

Het gaat bij zuinige servers vooral om het idle verbruik. Het is dus zaak dat te beperken. Elke Watt kost 2 euro per jaar. Als je een economische vergelijking wil maken vergelijk je het met 5 jaar gebruik, dus 10 euro per Watt. Als een voeding 3W meer kost, moet het prijsverschil 30 euro zijn om financieel efficient te zijn. Bij 4W 40 euro, enzovoort.

Kijk ook eens naar SATA SSD's in plaats van 3.5" drives. En overweeg om drives voor backup tijdelijk te koppelen via USB3. Dat is zowel veiliger als zuiniger.

Er zullen op termijn waarschijnlijk zuinigere ATX12VO voedingen en moederborden verschijnen. Dat is de nieuwe standaard van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

furian88 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:57:
[...]

Ik kan allicht relatief goedkoop aan een 500watt komen. anders bestel ik de 400 :)
300 is er van deze versie niet.
Nee, wellicht niet maar een marginaal lagere efficiëntie bij lager wattage zal wellicht zorgen voor een lager gebruik als bij een efficientere oversized voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 00:44
Is er iets wat ik moet doen alvorens ik upgrade naar een Ryzen 7 1700? Ik heb momenteel een 150W picoPSU icm een 120W Leicke adapter, maar ik zie dat de CPU 140W kan vragen op full load. Mocht ik ooit iets heftigs gaan doen waardoor mijn CPU meer stroom vraagt dan er geleverd kan worden, wat gebeurt er dan? Wordt het systeem dan instabiel of throttlet de CPU dan alleen maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

FearMe schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:48:
Is er iets wat ik moet doen alvorens ik upgrade naar een Ryzen 7 1700? Ik heb momenteel een 150W picoPSU icm een 120W Leicke adapter, maar ik zie dat de CPU 140W kan vragen op full load. Mocht ik ooit iets heftigs gaan doen waardoor mijn CPU meer stroom vraagt dan er geleverd kan worden, wat gebeurt er dan? Wordt het systeem dan instabiel of throttlet de CPU dan alleen maar?
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar vroeger deden CPUs tijdens boot even 2x TDP.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!
140W klinkt als een compleet systeem met een grafische kaart. De processor zelf vraagt in belastingtests van hardware.info maximaal 67W (TDP is 65W).

Het idle verbruik van deze processor is hoog, meer dan 6W (volgens hardware.info). Het moederbord vraagt waarschijnlijk ook meer dan een Intel desktop bord.

Als je de voeding te zwaar belast gaat het systeem uit als de overbelastingbescherming ingrijpt. Het is onverstandig om de voeding langdurig over te belasten. Dan is er koeling nodig, zie de documentatie van de PicoPSU.

De processor heeft een temperatuurbescherming (95 graden) waarbij die terugklokt. Ik weet niet of er een koppeling te maken is met het verbruik of temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 00:44
mrmrmr schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:31:
140W klinkt als een compleet systeem met een grafische kaart. De processor zelf vraagt in belastingtests van hardware.info maximaal 67W (TDP is 65W).

Het idle verbruik van deze processor is hoog, meer dan 6W (volgens hardware.info). Het moederbord vraagt waarschijnlijk ook meer dan een Intel desktop bord.

Als je de voeding te zwaar belast gaat het systeem uit als de overbelastingbescherming ingrijpt. Het is onverstandig om de voeding langdurig over te belasten. Dan is er koeling nodig, zie de documentatie van de PicoPSU.

De processor heeft een temperatuurbescherming (95 graden) waarbij die terugklokt. Ik weet niet of er een koppeling te maken is met het verbruik of temperatuur.
Ah, het belastingsverbruik is goed nieuws! Goed dat je het zegt van de overbelastingsbescherming, ik verwacht voorlopig nog geen constante hoge belasting voor de CPU maar ik zal zeker even spelen met undervolting en temperatuurchecks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 19:54
Hey allemaal, ik had een vraagje.

Ik had vroeger een Dell T320 en ga overstappen op een zuiniger systeem op basis van een i3-8100 en een Fujitsu 3644-B. Ik ben op zoek naar 16gb ecc geheugen. Weet er iemand of er een qualified vendor list is, of zijn er modules die vaak gebruikt worden?

Bedankt alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Houbie schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:06:
Ik had vroeger een Dell T320 en ga overstappen op een zuiniger systeem op basis van een i3-8100 en een Fujitsu 3644-B. Ik ben op zoek naar 16gb ecc geheugen. Weet er iemand of er een supported vendor list is, of zijn er modules die vaak gebruikt worden?
Een i3-8100 gebruikt DDR4-2400.

ftp://ftp.kontron.com/Pro...M_ApprovedMemory_V1.4.pdf

DDR4-2666 CL19:
Samsung M391A2K43BB1-CTD (16GB)
Samsung M391A1K43BB2-CTD (8GB)

Waarschijnlijk werken mainstream alternatieven van andere merken ook wel, maar dat is op eigen risico. Je kunt ook in dit topic zoeken naar "ECC".

Vermijd overclock geheugen en geheugen met afwijkende timings en gaming of op AMD gericht geheugen. Standaard DDR4 JEDEC geheugen zou geschikt moeten zijn. XMP geheugen is verdacht, zorg dat het JEDEC instellingen volledig ondersteund.

Pricewatch geeft deze lijst. Ik zou wel even controleren of die informatie klopt en dat het niet per ongeluk registered ECC is. Je hebt namelijk UDIMM unregistered geheugen nodig.

Ik zou zelf gerust veel toegepaste Kingstongeheugen kiezen. Dan zou ik gaan voor 1x 16GB module. Dat is geen dual channel. Ik weet niet of er bij een bepaalde hoeveelheid GB er 1R of 2R incompatibiliteit is. Bij 16GB zou ik voor 2R x 8 kiezen. CL17 als het DDR4-2400 is en anders CL19 voor DDR4-2666.

Intel i3-8100 (8th gen) en 9th gen desktop processoren zijn nieuw moeilijk verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:48
Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van een RAID controller in combinatie met een Fujitsu moederboard?
Ik heb een HP Smart Array P410 die ik wil gebruiken om een storage / backup server te bouwen. Ik realiseer me dat die RAID controller niet echt zuinig is maar de server zal maximaal een uurtje per dag aan staan om een increment backup te maken. Mijn ervaring is dat veel moederboards niet booten met de RAID controller (ik wil niet booten van de RAID zelf maar met de RAID kaart ingeprikt komen de meeste boards in een soort van boot loop).

2de vraag: zit er in de BIOS van de Fujitsu boards de mogelijkheid om met een tijd schema elke dag automatisch op te starten of eventueel de optie om het board direct te laten starten zal er spanning op komt (dan kan ik eventueel een externe tijdklok schakelaar gebruiken).

[ Voor 7% gewijzigd door PeterPan op 31-05-2021 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een P410 is volgens mij zo'n oude controller dat die geen UEFI support heeft, en die zal dus een 'ouderwetse' INT19 Capture doen, om extra firmware stappen te ondernemen.

Ik verwacht dat als je een wat moderne BIOS hebt, en je draait *niet* in CSM mode, maar dus pure-UEFI mode, dan zou deze stap gewoon netjes overgeslagen moeten worden, en zou het systeem gewoon moeten booten. Tijdens de boot zal de kernel de kaart wel netjes detecteren.

YMMV natuurlijk, want sommige borden vinden controllers die niet werken onder UEFI misschien niet leuk, of vinden het niet leuk om in UEFI mode, toch een INT19 capture van de kaart te krijgen.

Persoonlijk zou ik geen P410 gebruiken, maar lekker software RAID doen, dat is vaak nog sneller dan zo'n P410 ook :)

Maar dat is mijn mening... :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09 11:13
De Pentium Gold G5400 is weer leverbaar bij enkele webshops. Let op, het betreft wel de tray versie zonder koeler. Prijzen zijn ook wel hoger dan het in het verleden geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RAW_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:21:
Prijzen zijn ook wel hoger dan het in het verleden geweest is...
Als ik dan zo snel kijk was het 65 - 70 euro altijd, en nu 80. Ja, duurder, maar valt nog mee(?). De i3-9100 zie ik nu ook weer op voorraad, voor minimaal 200 euro, terwijl de gemiddelde prijs tot maart niet boven de 150 euro kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
RobertMe schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:57:
Als ik dan zo snel kijk was het 65 - 70 euro altijd, en nu 80. Ja, duurder, maar valt nog mee(?).
Vooral de boxed versie (met koeler) is een behoorlijke tijd onder de € 60 geweest. Als je dan nog een koeler moet aanschaffen loopt het verschil wel wat op. Die prijzen van de i3 zijn inderdaad een stuk pijnlijker :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
Na hier best wat mee te lezen ben ik benieuwd naar jullie feedback over mijn nieuwe build. Kijk gerust eens na als je interesse hebt, alvast bedankt :)

Houbie in "Eigen NAS bouwen met ECC support"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
RAW_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:21:
De Pentium Gold G5400 is weer leverbaar bij enkele webshops. Let op, het betreft wel de tray versie zonder koeler. Prijzen zijn ook wel hoger dan het in het verleden geweest is...
Dank je!. die 15 eur verschil kan me gestolen worden. En ik wil niet meer wachten op de 12v moederborden. Dan maar dit. Gelijk ook maar een moederbordje halen bij SI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
RAW_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:10:
[...]

Vooral de boxed versie (met koeler) is een behoorlijke tijd onder de € 60 geweest. Als je dan nog een koeler moet aanschaffen loopt het verschil wel wat op. Die prijzen van de i3 zijn inderdaad een stuk pijnlijker :/
Die grafiek klopt toch ook niet helemaal, ik heb hier een factuur van die 9100 waar toch echt een prijs van 90 op staat voor juni 2020 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
Torched schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:11:
Die grafiek klopt toch ook niet helemaal, ik heb hier een factuur van die 9100 waar toch echt een prijs van 90 op staat voor juni 2020 :P
Dat is een grafiek van de Pentium G5400 (boxed), niet van de i3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 13:58
Is de G5420 dan niet een veel slimmere keuze, of is de basisfrequentie veel hoger zodat ie weer meer verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
RAW_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Dat is een grafiek van de Pentium G5400 (boxed), niet van de i3?
Die had ik al apart gezocht dus dat is het niet. Het is alleen dat je nu weer tegenaanloopt dat tweakers maar 1 keer per dag indexeert wat de prijs is. Zoiets was het geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
roelofz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:10:
Is de G5420 dan niet een veel slimmere keuze, of is de basisfrequentie veel hoger zodat ie weer meer verbruikt?
Ik denk dat er weinig verschil in zit. De G5420 is echter niet leverbaar op dit moment, de G5400 wel.
Torched schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:11:
Die grafiek klopt toch ook niet helemaal
Torched schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:32:
Die had ik al apart gezocht dus dat is het niet. Het is alleen dat je nu weer tegenaanloopt dat tweakers maar 1 keer per dag indexeert wat de prijs is. Zoiets was het geloof ik wel.
Ik volg je niet helemaal? Ik had alleen maar de Pentium gelinkt, dus ik weet niet waar "die grafiek" op slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
mrmrmr schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:47:
[...]

Een i3-8100 gebruikt DDR4-2400.

ftp://ftp.kontron.com/Pro...M_ApprovedMemory_V1.4.pdf

DDR4-2666 CL19:
Samsung M391A2K43BB1-CTD (16GB)
Samsung M391A1K43BB2-CTD (8GB)

Waarschijnlijk werken mainstream alternatieven van andere merken ook wel, maar dat is op eigen risico. Je kunt ook in dit topic zoeken naar "ECC".

Vermijd overclock geheugen en geheugen met afwijkende timings en gaming of op AMD gericht geheugen. Standaard DDR4 JEDEC geheugen zou geschikt moeten zijn. XMP geheugen is verdacht, zorg dat het JEDEC instellingen volledig ondersteund.

Pricewatch geeft deze lijst. Ik zou wel even controleren of die informatie klopt en dat het niet per ongeluk registered ECC is. Je hebt namelijk UDIMM unregistered geheugen nodig.

Ik zou zelf gerust veel toegepaste Kingstongeheugen kiezen. Dan zou ik gaan voor 1x 16GB module. Dat is geen dual channel. Ik weet niet of er bij een bepaalde hoeveelheid GB er 1R of 2R incompatibiliteit is. Bij 16GB zou ik voor 2R x 8 kiezen. CL17 als het DDR4-2400 is en anders CL19 voor DDR4-2666.

Intel i3-8100 (8th gen) en 9th gen desktop processoren zijn nieuw moeilijk verkrijgbaar.
Bedankt voor je antwoord! Als ik het goed versta, zou volgend geheugen ok moeten zijn? Het is 2Rx8, CL19 DDR4-2666.
pricewatch: Kingston KSM26ED8/16HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houbie schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Als ik het goed versta, zou volgend geheugen ok moeten zijn? Het is 2Rx8, CL19 DDR4-2666.
pricewatch: Kingston KSM26ED8/16HD
Ik denk het, want er zijn meerdere tweakers die dat ook hebben gekozen, zoek even op de productnaam.
Het is wel sneller geheugen dan nodig bij de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
Zou een pico psu een optie zijn voor het volgende systeem:
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Tray€ 107,30€ 107,30
1MoederbordenAsus Prime A520M-K€ 52,90€ 52,90
1BehuizingenChieftec Mesh CI-02B-OP€ 45,98€ 45,98
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 84,99€ 169,98
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 92,90€ 92,90
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 50,82€ 50,82
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 86,90€ 86,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,78

Systeempje is primair een fileserver & centrale dns icm adblocker (blocky). Dus heel de dag licht gebruik. Ik wil wel wat meer gaan experimenteren met docker, dus er zullen altijd nog wat meer containers actief zijn.

RAM & SSD heb ik nog liggen. SSD voor OS, HDD's voor storage.

[ Voor 19% gewijzigd door Jogai op 03-06-2021 17:50 . Reden: Schijven gewijzigd, en gebruik toegelicht. ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik ben alweer 2,5 jaar heel tevreden met mijn Fujitsu 3644-B build met 32GB ECC en een i3-8100. Inmiddels draai ik er een aantal VMs op, waaronder macOS. Het geheugen ga ik binnenkort upgraden naar 64GB.

Om soms wat meer 'rekenruimte' te hebben overweeg ik om wellicht de i3 voor een 8-core processor te verruilen, bijv een i7-9700. Als het goed is zou dat moeten passen op dit bord.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is wat het verbruik in 'redelijk' idle is. Het verbuik nu met een aantal VMs, Dockers etc. is bij mij zo rond de 12-15W. Gaat een i7 met een lage load daar veel verbruik aan toe voegen of zou dat wel mee vallen? Ik heb even gezocht in het topic, maar kon niet direct duidelijk tests daarvan vinden, maar wellicht heeft @mrmrmr iets?

[ Voor 7% gewijzigd door mdbraber op 03-06-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 14:01
Idle verbruik is hetzelfde, maar als je twee keer zoveel cores gaat belasten gaat het verbruik natuurlijk ook omhoog. Hoeveel? Tja, dat is heel specifiek en situatie-afhankelijk.

Je maakt denk ik wel een denkfout. Je i3 8100 ondersteunt ECC geheugen. Een i7 9700 doet dat dus niet, dan moet je naar een Xeon processor gaan kijken en dan is een tweede build erbij al snel goedkoper denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:52:
Idle verbruik is hetzelfde, maar als je twee keer zoveel cores gaat belasten gaat het verbruik natuurlijk ook omhoog. Hoeveel? Tja, dat is heel specifiek en situatie-afhankelijk.
Ja - dat zou dan inderdaad in de situaties zijn dat het ook echt gewenst is, dus dat zou niet heel erg zijn.
GioStyle schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:52:
Je maakt denk ik wel een denkfout. Je i3 8100 ondersteunt ECC geheugen. Een i7 9700 doet dat dus niet, dan moet je naar een Xeon processor gaan kijken en dan is een tweede build erbij al snel goedkoper denk ik.
Ai. Daar zeg je wel wat - daar had ik inderdaad helemaal geen rekening mee gehouden |:( Als ik bij Intel de lijst check voor >4 cores kom je al snel op Xeon's inderdaad. Maar eerst eens goed kijken in welke situaties een nieuwe CPU dan echt zin heeft. Is zo'n Xeon (los van de prijs) qua verbruik goed te doen?

/EDIT als ik kijk naar mogelijkheden, beschikbaarheid en prijs zou dit nog een optie kunnen zijn: de Xeon-2226G https://ark.intel.com/con...?productIds=126688,191038

[ Voor 8% gewijzigd door mdbraber op 03-06-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mdbraber
Let op dat de voeding een processor met hoog verbruik kan ondersteunen. Als je al een PicoPSU-160-XT hebt en 120W adapter zonder extra's zal het wel kunnen.

c't heeft een i3-8100 als erg zuinig in idle getest.

Er zijn verschillende soorten Xeon's maar ze zijn bijna nooit een oplossing voor rauwe processorkracht voor thuis. Het ligt voor de hand (als ik zo het verbruik zie) dat de hypervisor en VM's een beslag leggen op de processor waardoor die traag aanvoelt en ook meer verbruikt. Die overhead is onnuttig gebruik wat betreft zuinigheid. Wat betreft geheugen: dat ligt vaak aan geheugenvreters en die kun je beter temmen, d.w.z. stel ze in zodat het geheugenverbruik lager wordt. Sommige applicaties pakken standaard alles wat ze kunnen of ze het nu nodig hebben of niet (vaker niet dan wel, zeker thuis).

Ik zou het probleem eerst softwarematig proberen op te lossen en pas daarna iets aan hardware gaan doen. Xeon's hebben een grote cache en ze daarom goed voor servers met veel clients. Voor thuis is het daarom niet vaak een goed idee om Xeon's toe te passen. Er zijn wel wat opgevoerde Xeons maar daar heb je ook niet veel aan tenzij ze enorm worden gekoeld. Dan zijn we al ver van een zuinige server.

Een van de dingen die ik zou doen is het integreren (ik noem dat consolidatie) van meerdere taken onder 1 (en enige) OS laag. Dat kan een server opleveren die 5W idle draait en daar kun je er dan meerdere van draaien voordat je weer op 15W zit. Je hebt natuurlijk wel de kosten van meerdere servers, maar niet een dure processor die misschien toch niet de oplossing van het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:28:
Let op dat de voeding een processor met hoog verbruik kan ondersteunen. Als je al een PicoPSU-160-XT hebt en 120W adapter zonder extra's zal het wel kunnen.
Dank. Die heb ik inderdaad, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
@mdbraber
c't heeft een i3-8100 als erg zuinig in idle getest.

Er zijn verschillende soorten Xeon's maar ze zijn bijna nooit een oplossing voor rauwe processorkracht voor thuis. Het ligt voor de hand (als ik zo het verbruik zie) dat de hypervisor en VM's een beslag leggen op de processor waardoor die traag aanvoelt en ook meer verbruikt. Die overhead is onnuttig gebruik wat betreft zuinigheid. Wat betreft geheugen: dat ligt vaak aan geheugenvreters en die kun je beter temmen, d.w.z. stel ze in zodat het geheugenverbruik lager wordt. Sommige applicaties pakken standaard alles wat ze kunnen of ze het nu nodig hebben of niet (vaker niet dan wel, zeker thuis).
Dank voor je uitleg over de Xeons - dat klinkt inderdaad niet voor het 'probleem' dat ik heb.
@mdbraber
Ik zou het probleem eerst softwarematig proberen op te lossen en pas daarna iets aan hardware gaan doen. Xeon's hebben een grote cache en ze daarom goed voor servers met veel clients. Voor thuis is het daarom niet vaak een goed idee om Xeon's toe te passen. Er zijn wel wat opgevoerde Xeons maar daar heb je ook niet veel aan tenzij ze enorm worden gekoeld. Dan zijn we al ver van een zuinige server.

Een van de dingen die ik zou doen is het integreren (ik noem dat consolidatie) van meerdere taken onder 1 (en enige) OS laag. Dat kan een server opleveren die 5W idle draait en daar kun je er dan meerdere van draaien voordat je weer op 15W zit. Je hebt natuurlijk wel de kosten van meerdere servers, maar niet een dure processor die misschien toch niet de oplossing van het probleem is.
Het is overigens niet zo dat het geheel traag voelt op dit moment, het zit 'm voornamelijk in de piekbelasting omdat ik soms 'valsspeel' door ook bepaalde desktop taken uit te voeren op m'n macOS VM. Ik heb het redelijk geconsolideerd waardoor ik nu in principe met 3 VMs uit kan (Debian voor Docker, BSD voor OPNsense en macOS). Het verbruik van 12-15W is onder normale 'load' met Dockers zoals Home Assistant, Plex etc. - waar ik prima mee kan leven.

Wat ik eerst ga proberen is om nog wat te tweaken met de CPU toewijzingen. Die heb ik nu behoorlijk teruggeschroeft (1CPU core voor macOS) omdat er in het verleden soms wel performance issues waren als één van de VMs meer dan 100% CPU wilde verbruiken en als alles overgedimensioneerd was. Daar zit misschien dus nog wat winst / mogelijkheden. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okatomy
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
mrmrmr schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:16:
[...]

Het profiel kun je aanmaken via de Windows tool SilentFanConfigManager. Vervolgens kun je dat profiel wegschrijven in de BIOS. Ik heb er zelf geen ervaring mee, want mijn systemen draaien zonder fan.

ftp://ftp.kontron.com/Ser.../SilentFanConfig-Manager/

Als je het wachtwoord niet hebt: stuur me een DM.
Kun je mij een DM sturen met het wachtwoord? Ik heb deze ventilatorbesturingstool nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
okatomy schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:19:
[...]

Kun je mij een DM sturen met het wachtwoord? Ik heb deze ventilatorbesturingstool nodig.
Zit geen wachtwoord op toch? Ik kan via die link de zip file gewoon downloaden via Firefox op iOS. Als je een FTP client gebruikt probeer dan te verbinden zonder wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:37
Onlangs een thin-client gekregen die niet meer gebruikt werd op kantoor. Leuk bakkie om als backup in te richten voor wanneer mijn andere zuinige server ( het begeeft.

Het is een Dell Optiplex 3020 (maar dan een variant met een WD Black 500GB i.p.v. de ssd uit de specs)

Met Windows 10 er op haalde ik een 11,8 watt met toetsenbord, muis, scherm en wifi aan. Op zich niet heel onaardig al had ik gehoopt op iets rond de 7 watt.

Daarna Debian 10.9 geïnstalleerd en daar kwam ik op 11,7 watt uit (geen wifi maar via utp). Daarna powertop gedraaid en dan kom ik op 11,2 watt uit.

De hdd er maar uit gehaald en nog een keer een installatie gedaan van Debian met een ssd er in. Dan kom ik uit op 9,4 watt.

Iemand nog een idee of dit verder te minimaliseren is? De cpu is een i3-4160T zal dat de grootste verbruiker zijn?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jvanderkroon De truuk is om alles in low power stand te krijgen. Als je Debian hebt geinstalleerd met GUI dan gaat de monitor op een bepaald moment vanzelf uit, en anders kun je dat zelf instellen.
Heb je --auto-tune gedaan? Dat moet bij iedere herstart worden gedraaid, dat kan via een service.

Een WD Black verbruikt meer dan WD Green of een Samsung EVO/QVO 840/850/860. Een mechanische hard disk voegt verbruik toe, met name een 3.5" disk.

Zie voor Windows maatregelen deze blogpost .

De i3-4160T processor is een Haswell met bijbehorende chipset. 9,4W was voor die tijd een goed verbruik. Met een Skylake of nieuwer (1151 moederbord) kan een lager verbruik worden gehaald, mits natuurlijk het moederbord voor zuinigheid is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
jvanderkroon schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:21:
Onlangs een thin-client gekregen die niet meer gebruikt werd op kantoor. Leuk bakkie om als backup in te richten voor wanneer mijn andere zuinige server ( het begeeft.

Iemand nog een idee of dit verder te minimaliseren is? De cpu is een i3-4160T zal dat de grootste verbruiker zijn?
Hoewel hij al wat op leeftijd is, kijk eens of de laatste bios er op staat? Hij is zakelijk ingezet en dan wordt daar nooit naar gekeken. Dell is gelukkig redelijk actief met BIOS updates, en wellicht zitten er toevallig wat tweaks bij om het energieverbruik nog wat te reduceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodski
Het 9v USB kabeltje voor de TP Link TL-SG108E is binnen
Het werkt prima voor m'n switch met 7 poorten aktief.
Ik voel natuurlijk wel iets warmte ontwikkeling maar dat is veel minder dan de 230v voeding

Dat kabeltje koste 1.22 euro (gratis verzenden) en het verbruik vergeleken met een adapter in het stopcontact is 1.1 watt minder.

Dus de terugverdientijd is nog geen half jaar en daarna is het flink cashen O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVUnAxnv5g-6eT8R1zDdtbd5BPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sGAT4OEKrdieMhyeuIoTpU7O.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
@Woodski Voordat ik Ubiquiti spul had, gebruikte ik iets van een netgear switch die gewoon op 5V (max 500mA) gevoed werd, die zijn er namelijk ook. En dan is het gewoon voeden met USB vanuit de TV of het modem en klaar. Voedingskabeltje zette ik vervolgens zelf wel even in elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 06-06-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@Skynett Klopt de TP link heb ik gekocht omdat ik vlans nodig heb voor mijn Ubiquiti AP's
Hiervoor had ik de super zuinige D-Link DGS-1008D met een eenvoudig zelfgemaakt USB kabeltje
Dat heeft jaren zonder enig probleem gewerkt met een verbruik van minder dan 1 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:37
mrmrmr schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:43:
@jvanderkroon De truuk is om alles in low power stand te krijgen. Als je Debian hebt geïnstalleerd met GUI dan gaat de monitor op een bepaald moment vanzelf uit, en anders kun je dat zelf instellen.
Heb je --auto-tune gedaan? Dat moet bij iedere herstart worden gedraaid, dat kan via een service.

Een WD Black verbruikt meer dan WD Green of een Samsung EVO/QVO 840/850/860. Een mechanische hard disk voegt verbruik toe, met name een 3.5" disk.

Zie voor Windows maatregelen deze blogpost .

De i3-4160T processor is een Haswell met bijbehorende chipset. 9,4W was voor die tijd een goed verbruik. Met een Skylake of nieuwer (1151 moederbord) kan een lager verbruik worden gehaald, mits natuurlijk het moederbord voor zuinigheid is gemaakt.
Dank voor de toelichting mijn post was niet helemaal compleet. Binnen Debian inderdaad powertop naar laatste versie geupdate en autotune gedraaid en tijdens opstarten runt hij ook weer opnieuw. Installatie zonder gui gedaan dus geen last van verbruik van de videochip.

Bij Windows heb ik ook alle setting overgenomen. Daar alleen wel een monitor aangehad, dat zal het verschil met Debian waarschijnlijk ook wel verklaren.
Skynett schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:32:
[...]

Hoewel hij al wat op leeftijd is, kijk eens of de laatste bios er op staat? Hij is zakelijk ingezet en dan wordt daar nooit naar gekeken. Dell is gelukkig redelijk actief met BIOS updates, en wellicht zitten er toevallig wat tweaks bij om het energieverbruik nog wat te reduceren.
Laatste bios er even op gezet maar naast extra security fixes helaas geen energie besparing. Dank voor de tip.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
De nieuwe Noctua is inmiddels verschenen in een webshop:

nieuws: Passieve cpu-koeler Noctua NH-P1 verschijnt in webshop

Ben benieuwd naar de praktijk cijfers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Laatst online: 17-09 20:18
Een jaar of 7 geleden heb ik op basis van een Travla T2140 een mini-ITX server gebouwd met een Asus-h87I-Plus en een i5-4570S. Destijds met Windows Home server en 4 HDD's gebruikt als overpowered NAS.

Tegenwoordig zitten er 2 SSD's in, en 1 HDD en draait er Ubuntu met Docker op, met de volgende containers, vooral op domotica gericht:
- OpenHAB
- Unifi Controller
- Duplicati
- Portainer
- PiHole
- Traefik
- MariaDb
- InfluxDb
- Grafana
- Grafana renderer
- Plex
- Nefit-easy
- Shinobi (voor 4 1080p camera's met bewegings-detectie)
- Shinobi-Tensorflow (voor persoon herkenning, volgend op de beweging)

Vooral die laatste 2 containers zorgen dat de machine het vrij druk heeft en rond een continue verbruik van tegen de 40watt zit. Nu vroeg ik me af of dit met recentere hardware veel beter kan? Veel van dit werk kan efficiënter door een GPU gedaan worden. Nu kan ik bijvoorbeeld nog een nvidia 730 of 1030 passief, low profile kaartje toevoegen, of het mobo en cpu upgraden. Maar heeft dit wel een lager verbruik tot gevolg.

Iemand toevallig ervaring of een vergelijkbare setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
SiErRa schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:34:
Een jaar of 7 geleden heb ik op basis van een Travla T2140 een mini-ITX server gebouwd met een Asus-h87I-Plus en een i5-4570S. Destijds met Windows Home server en 4 HDD's gebruikt als overpowered NAS.

Tegenwoordig zitten er 2 SSD's in, en 1 HDD en draait er Ubuntu met Docker op, met de volgende containers, vooral op domotica gericht:
- OpenHAB
- Unifi Controller
- Duplicati
- Portainer
- PiHole
- Traefik
- MariaDb
- InfluxDb
- Grafana
- Grafana renderer
- Plex
- Nefit-easy
- Shinobi (voor 4 1080p camera's met bewegings-detectie)
- Shinobi-Tensorflow (voor persoon herkenning, volgend op de beweging)

Vooral die laatste 2 containers zorgen dat de machine het vrij druk heeft en rond een continue verbruik van tegen de 40watt zit. Nu vroeg ik me af of dit met recentere hardware veel beter kan? Veel van dit werk kan efficiënter door een GPU gedaan worden. Nu kan ik bijvoorbeeld nog een nvidia 730 of 1030 passief, low profile kaartje toevoegen, of het mobo en cpu upgraden. Maar heeft dit wel een lager verbruik tot gevolg.

Iemand toevallig ervaring of een vergelijkbare setup?
Kort en krachtig:
Nee

Uitleg:
Video/camera detectie kost veel kracht. Die 40w is nog erg netjes vind ik. Een 1030 oid gaat je CPU succesvol offloaden. Maar wat kost die GPU aan energie? Juist, ongeveer net zo veel. Je zou kunnen besparen door de GPU in een X1 slot te stoppen, alleen beperk je daar ook de maximale doorvoer snelheid mee. Dat zou je dus moeten berekenen of dat kan. Overigens is de 730/1030 niet zo zuinig vergeleken met zijn grotere broers quadro P400/P620. Deze quadro’s ondersteunen meer codecs en clocken idle verder terug in snelheid (en verbruiken dus minder op dat moment).

Ik vermoed dat je van de 40w zo’n 5w tot maximaal 10w kan gaan besparen met meerdere maatregelen (lees: compleet nieuw “all SSD + Quadro GPU + nieuwere gen CPU + 1151 mbo + PicoPSU” systeem).

De vraag is dan eerder, is dat de investering waard voor 5w besparing?

En onderschat het CPU verbruik van Grafana + InfluxDB niet. Heb je die geile grafiekjes echt nodig? Ik gebruik al tijden Netdata gezien dat voor mij voldoende is en minstens net zo informatief is (en geile grafiekjes laat zien).

Persoonlijk zit ik erg te wachten op de 12th gen CPU’s van Intel met de nieuwe integrated videokaarten. Koppel deze met een socket 1200 thin-mini-itx mobo en je hebt potentieel een enorm krachtig mini transcoding machine. Helaas zijn deze mobo’s nog niet te verkrijgen.

Edit:
Lees evt ook mijn post over het verbruik van een Nvidia GPU en het fine-tunen hier van:
renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Vermijd ten alle tijden er AMD kaart. Die zijn op dit moment verre van zuinig.

[ Voor 10% gewijzigd door renedis op 07-06-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

ik heb een Fujitsu D3642B die op ESXi 7 een 8-tal virtuele machines draait. Op zich gaat dat prima, maar is er misschien ook een manier om *iets* aan hardwaremonitoring te doen kwa Thermals of iets anders?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
M2M schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:39:
ik heb een Fujitsu D3642B die op ESXi 7 een 8-tal virtuele machines draait. Op zich gaat dat prima, maar is er misschien ook een manier om *iets* aan hardwaremonitoring te doen kwa Thermals of iets anders?
Helaas pindakaas. ESXi 7 heeft zo ver ik weet alleen ondersteuning voor IPMI. Misschien dat @|sWORDs| iets weet wat wij niet weten? Maar ik gok dat het niet gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:48
Misschien niet helemaal de juiste plek om te vragen, maar ik heb nu een i3-9100 draaien, met Proxmox. Ik ben lekker aan het klussen om het ingericht te krijgen, alleen snap ik niet waarom een VM kan 'zien' dat er een netwerkkabel verwijderd wordt uit een netwerkkaart die niet aan de VM is toegewezen. Als ik de kernel log bekijk in de VM, zie ik wanneer ik een kabel inplug of verwijder op de host.

'Praten' de host en de VM's via de kernels met elkaar? Of heb ik iets misgeklust :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
Edit: is opgelost ! Bedankt :)

Houbie in "Fujitsu / Kontron D3644-b boot enkel in recovery mode"

[ Voor 166% gewijzigd door Houbie op 10-06-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
Was mooier geweest als je de link naar je issue had behouden. Voor andere mensen die hetzelfde probleem hebben met je fujitsu bordje. Ik vind het wel relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houbie
Mezkeijou schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:43:
[...]

Was mooier geweest als je de link naar je issue had behouden. Voor andere mensen die hetzelfde probleem hebben met je fujitsu bordje. Ik vind het wel relevant.
Heb de link erbij terug bij gezet voor de volledigheid. Wou dit topic niet teveel vervuilen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• furian88
ik zou nog even terug komen op mijn server en het stroom verbruik..
dit is de lijst geworden en zoals hier eerder is aangegeven ga ik niet naar 3,5 inch schijven terug maar ga ik doorsparen voor 4x4tb ssd's. (of de 8tb ssd's moeten ineens voordeliger zijn 8)7 )

Gemeten zit ik tijdens idle zit ik op zo'n 20 watt. wat voor mij dikke prima is, ik kwam van een Dell R730xd die meer dan 130 idle verbruik had (en daar stond nog een 3500 watt UPS voor ook nog).

wellicht dat er nog wat tweaks te halen zijn om het stroomverbruik naar beneden te krijgen, er staat windows 10 op. Ik ben er nog niet helemaal ingedoken.

1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 234,15€ 234,15
1MoederbordenGigabyte B560M Aorus ELITE€ 124,90€ 124,90
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 66,-€ 66,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 26,-€ 26,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3/16€ 88,04€ 88,04
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 75,35€ 75,35
2Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 512GB€ 66,95€ 133,90
Totaal€ 748,34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
Na veel meelezen hier op het forum, heb ik besloten mijn niet zo zuinige Dell T320 te vervangen door een zelf gebouwde machine. Niet de typische machine hier denk ik, maar wel interessant om te delen.

Deze vervanging had twee doelen.

Doel 1: afgeraken van server specifieke hardware. De Dell T320 gebruikte een niet standaard redundante voeding, een backplane met een HBA. Ik had deze machine voor niet veel geld kunnen kopen, maar ik was bang dat als iets kapot ging, het onderdeel alleen meer ging kosten dan mijn aankoopprijs.

Doel 2: veel energie zuiniger worden. Ik wou de 5x 3.5" schijven houden die ik al gebruikte, maar in de Dell T320 werd idle 80 watt gebruikt. Dit kan veel lager, vandaar dat ik de upgrade wou maken.

Uiteindelijk is dit de nieuwe machine geworden. Een aantal gemaakte keuzes:

Ik wou ECC blijven gebruiken, en ik wou graag een efficiente voeding. Na mijn topic hier: Houbie in "Eigen NAS bouwen met ECC support", heb ik besloten voor deze build te gaan.

De machine gebruikt idle 32 watt, waar ik heel tevreden mee ben.

#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed
1MoederbordenFujitsu D3644-B
3Interne harde schijvenWD Green HDD, 3TB
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 3TB
1BehuizingenFractal Design Node 804
1KabelsDelock Cable Power Molex 4 pin plug > 4 x SATA 15 pin receptacle 40 cm (60142) Geel, Rood, Wit, Zwar
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16HD
1VoedingenCorsair SF450 (2018)
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Houbie het bordje zou minder dan 4W moeten doen met SSD en Pico PSU, dus die ATX voeding en je 5 3.5” schijven zijn dus verantwoordelijk voor 28W extra verbruik.

Vind ik nog steeds veel, maar wel een stuk minder dan je had natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
@Houbie waarom gebruikt je machine 32W? Ik heb een Fujitsu 3644-B met i3-8100 en PicoPSU 160XT en zelfs als die 3 VMs draait (Debian, macOS en FreeBSD) gebruikt die 12-14W. Met 4 HDDs en 3 SSDs (2 SATA, 1 m2). Heb je gekeken naar het optimaliseren van de energy settings of is er iets anders waardoor je machine zoveel verbruikt in idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
mdbraber schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:03:
@Houbie waarom gebruikt je machine 32W? Ik heb een Fujitsu 3644-B met i3-8100 en PicoPSU 160XT en zelfs als die 3 VMs draait (Debian, macOS en FreeBSD) gebruikt die 12-14W. Met 4 HDDs en 3 SSDs (2 SATA, 1 m2). Heb je gekeken naar het optimaliseren van de energy settings of is er iets anders waardoor je machine zoveel verbruikt in idle?
Ik heb daar nog niet verder naar gekeken nee, ga dat binnenkort doen. Zijn uw harde schijven 3.5 of 2.5"? Ik weet ook niet hoeveel verschil komt vanuit mijn SFX voeding ipv de PicoPSU. Ik vermoed wel dat de 3.5" schijven een groot verschil maken qua stroomverbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Houbie op 11-06-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Houbie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:07:
[...]

Ik heb daar nog niet verder naar gekeken nee, ga dat binnenkort doen. Zijn uw harde schijven 3.5 of 2.5"? Ik weet ook niet hoeveel verschil komt vanuit mijn SFX voeding ipv de PicoPSU. Ik vermoed wel dat de 3.5" schijven een groot verschil maken qua stroomverbruik.
Mijn schijven zijn 2.5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
Ik vermoed dat dit een heel groot verschil maakt? Ik ga zo eens dieper in de energie opties duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Heb nu een G4560 maar begint wel op z'n einde te lopen, heb nu BlueIris met 3 camera's en Plex en super lekker werkt het niet meer. Heb wel een NVidia Quadro P400 erbij gezet om encoding over te nemen, dat lijkt goed te werken.

Zijn de G processor nog de moeite of maar gewoon naar de I series overstappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Houbie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Ik vermoed dat dit een heel groot verschil maakt? Ik ga zo eens dieper in de energie opties duiken.
Een 2,5" HDD zal een Seagate zijn die ze ook verkopen als externe HDD. Dan draait die dus op puur de stroom via de USB poort, en gezien dat USB 2 compatible is betekent dat meteen dat ze maximaal 2,5W kunnen gebruiken (immers 5V * 0,5A). Een 3,5" HDD heeft bij mijn weten al ongeveer zoveel nodig om zijn rondjes te draaien, dus nog exclusief lezen/schrijven etc.
Jullie spraken volgens mij over 28W voor 5 schijven? Oftewel iets meer dan 5W per schijf, en dat zou mij eerlijk gezegd niks verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb 30TB continu beschikbaar voor ongeveer 5W aan verbruik. Spindown doe ik niet aan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
GioStyle schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:33:
Ik heb 30TB continu beschikbaar voor ongeveer 5W aan verbruik. Spindown doe ik niet aan. >:)
In totaal? ben benieuwd hoe je dat doet zonder spin down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
Volgens zijn wenslijst zijn dat draaiende harde schijfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 11:58

PuijkeN

euhm ?

Welke is nu de aan te raden combinatie voor PicoPSU en power brick? Ik denk met een 90watt PicoPSU toe te komen, maar de meest gekochte combinatie lijkt een 120 Watt Leicke power brick te zijn.

Huidig systeem is een i3 8100 + 3x 5TB + 1x1.5TB WD green (deze gaat er wel uit en wordt vervangen door een 500-1000GB 2.5" disk waar ik videobeelden naar wil opnemen). In de toekomst bij voorkeur nog voldoende prik over voor 2x 5TB extra.

Mijn moederbord ondersteund staggerd spinup indien dit nodig zou zijn maar ik denk dat ik het wel red met 90 Watt?

Deze Leicke dus: pricewatch: Leicke ULL Power Supply 120 W

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PuijkeN

De keuze van de voeding hangt af van wat je er mee wil voeden. Ik zou daarom eerst een meting doen van jouw moederbord (is dat een ASUS WS C246M Pro?) zonder hard disks en die laten starten vanaf SSD.

Kijk eens wat het verbruik is tijdens opstarten: een aantal keer opstarten en het maximum gemeten aantal Watts bekijken. In de topic start worden een paar redelijk nauwkeurige energiemeters genoemd. Dit type energiemeters doen soms maar 1 keer per seconde een meting, daarom is het nodig om het opstarten te herhalen.

De 120W Leicke adapter wordt vaak gekozen omdat die relatief betaalbaar en redelijk zuinig is. Je kunt er op de 12V lijn pieken mee opvangen. 12V wordt gebruikt door de processor en door hard disks, met name tijdens de piek van het opstarten is de belasting meestal het hoogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Mezkeijou schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:50:
[...]

In totaal? ben benieuwd hoe je dat doet zonder spin down.
6x 5TB 2.5” schijfjes die per stuk in idle 0,85W vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 14:45
Ik zit voor een 2e kleine Intel build te zoeken naar een Thin of normaal Mini-ITX bord met ECC RAM support en schrik eigenlijk van de prijzen.

Er is een Asrock B365M voor €86 maar ik lees in dit topic dat de chipset 22nm IPV 14nm is dus warmer en minder zuinig.

Je gaat eigenlijk al direct richting de €200..

Juist van Fujitsu/Kontron zou ik een thin mini itx verwachten voor embedded systemen..

Edit:
De Z490/Z590 lijken meer geschikt voor gamers.
De Asus P11C-I is al wat ouder (C242 chipset ipv C246) maar is misschien wel een leuke om onder de €200 te blijven. Ik heb alleen geen idee of de SAS-naar-4x-SATA wel door Ubuntu wordt ondersteund..

[ Voor 29% gewijzigd door Jazco2nd op 11-06-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 11:58

PuijkeN

euhm ?

mrmrmr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:48:
@PuijkeN

De keuze van de voeding hangt af van wat je er mee wil voeden. Ik zou daarom eerst een meting doen van jouw moederbord (is dat een ASUS WS C246M Pro?) zonder hard disks en die laten starten vanaf SSD.

Kijk eens wat het verbruik is tijdens opstarten: een aantal keer opstarten en het maximum gemeten aantal Watts bekijken. In de topic start worden een paar redelijk nauwkeurige energiemeters genoemd. Dit type energiemeters doen soms maar 1 keer per seconde een meting, daarom is het nodig om het opstarten te herhalen.

De 120W Leicke adapter wordt vaak gekozen omdat die relatief betaalbaar en redelijk zuinig is. Je kunt er op de 12V lijn pieken mee opvangen. 12V wordt gebruikt door de processor en door hard disks, met name tijdens de piek van het opstarten is de belasting meestal het hoogst.
Ga ik morgen eens bekijken, daarvoor moet ik op de zolder :). Ik denk dat ik in het verleden bij reboots 65-70 watt zag. Dit was wel tijdens reboots dus de disken waren al aan het draaien dan.

Gaat inderdaad om dat Asus moederbord.

Ik zit nu ongeveer op 18-22 watt idle met een Antec Green 500D. Stiekem hoop ik toch ergens rond de 10 watt uit te komen. De voeding is ondertussen ook 10 jaar oud schat ik dus wil ze preventief vervangen.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die Antec Green voeding zou al exceptioneel zuinig kunnen zijn (voor een ATX voeding dan), bij een belasting rond 10 tot 20W, dus ik denk niet dat de helft nog te winnen valt. Misschien een kwart? Het moederbord is van Asus en ook een werkstation moederbord, daar zou ik niet van verwachten dat het zuinig is.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 11-06-2021 22:54 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.