Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Nu ik steeds dieper in pfsense duik loop ik steeds meer tegen de beperkingen van mijn trouwe domme switch aan. Die D-Link DGS-1008D gebruikt in idle 1 watt via de usb cabel

Hij is nu vervangen door een gebruikte TL-SG108E die wel vlans aankan.
Deze lijkt in idle zo'n 2 watt te gebruiken maar ik heb wat tijd nodig om het goed te meten.
Nu onder flinke load is het zo'n 3 watt. Dat valt zeker niet tegen

Ik ga 'm nog wel modificeren zodat ook deze de voeding uit een usb poort krijgt.
Dat scheelt weer een stekker in het stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:55:
Nu ik steeds dieper in pfsense duik loop ik steeds meer tegen de beperkingen van mijn trouwe domme switch aan. Die D-Link DGS-1008D gebruikt in idle 1 watt via de usb cabel

Hij is nu vervangen door een gebruikte TL-SG108E die wel vlans aankan.
Deze lijkt in idle zo'n 2 watt te gebruiken maar ik heb wat tijd nodig om het goed te meten.
Nu onder flinke load is het zo'n 3 watt. Dat valt zeker niet tegen
Volgens mijn Greenwave stekkerblok doet die TL 1,9W in idle met 6 gebruikte poorten. Onder load meet ik 0,5 tot 1W meer, dus jou 3W zit wel in die range...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Driveman

Kijk onder de gepinde posts (knop met prikker, rechtsboven) en/of zoek naar de namen van de moederborden voor gegevens. Het basisverbruik van met de Fujitsu/Kontron D364x vergelijkbare moederborden ligt meestal ongeveer een factor 2 tot 3 hoger. Denk aan 6W tot 9W in plaats van 3W.

De Pro versies van ASRock zijn in het algemeen iets tot veel minder zuinig dan de andere eenvoudigere moederborden. Daar zitten twee kanten aan: een duurder moederbord kan een betere voedingsvoorziening hebben (goed), maar tegelijk ook meer functies (slecht) of andersom. Ik kan niet bedenken waarvoor je twee x16 slots nodig zou hebben in een server, een grafische kaart is onzuinig, dus die komt er niet in, en voor andere doeleinden heb je meestal aan een standaard slot meer dan genoeg. Een netwerkkaart van meer dan 1Gbps is relatief onzuinig tot zeer onzuinig. Een x16 host controller ook.

Het verbruik kun je beperken met de volgende keuzes:
hardware - alles, niet alleen het moederbord (drives, controllers, etc.)
software - vooral het besturingssysteem en lichte of zware processen. Zie deze blogpost.
configuratie/inrichting. Consolideren processen onder 1 OS. Zie o.a. deze blogpost.

Alle 3 zijn nodig voor echt zuinige server.

Door bijvoorbeeld 6x 3.5" drives toe te passen zal het verbruik oplopen voor alleen al de drives met ongeveer 24W. Dat is dus vele malen meer dan de winst die je kan behalen met een zuiniger moederbord. SSD's zoals Samsung EVO/QVO's SATA verbruiken relatief weinig in idle en meer dan 1TB is betaalbaar. 4 tot 8TB SSD's zijn al op de markt voor de laagste prijs per GB. Een alternatief zijn 2.5" disk drives, die verbruiken doorgaans maar een kwart van een 3.5" drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 22:44
Ik heb hier een 'mini-pc' in gebruik die ik opnieuw aan het installeren ben. Het ding draait headless. Vandaag eens even aan een energiemeter gehangen en het ding verstookt +/- 14 watt. Dat vind ik veel voor een Intel Celeron 3965U.

Ik heb TLP en powertop al geprobeerd, maar ik krijg het hooguit een watt naar beneden. Er zit geen WiFi of andere draadloze communicatie op. In de BIOS staan alle ASPM / C-State opties aan.

Is er nog hoop dat het verbruik significant omlaag kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joseph schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 01:37:
Ik heb hier een 'mini-pc' in gebruik die ik opnieuw aan het installeren ben. Het ding draait headless. Vandaag eens even aan een energiemeter gehangen en het ding verstookt +/- 14 watt. Dat vind ik veel voor een Intel Celeron 3965U.

Ik heb TLP en powertop al geprobeerd, maar ik krijg het hooguit een watt naar beneden. Er zit geen WiFi of andere draadloze communicatie op. In de BIOS staan alle ASPM / C-State opties aan.

Ik zou eerst in de BIOS kijken naar nog meer instellingen. Naast het draaien van powertop --auto-tune ook zorgen dat de monitor (ook al hangt die er niet aan) uitgaat. De GPU schakelt dan naar een low power mode. Als je een GUI interface hebt is dat vaak al actief.

Voor non-GUI:
/etc/default/grub
GRUB_CMDLINE_LINUX="consoleblank=60"

Er kunnen andere parameters achter GRUB_CMDLINE_LINUX staan. Waar het hier om gaat is de consoleblank parameter. De waarde is het aantal seconden voordat de GPU uitschakelt, hier 15. Het is raadzaam het aantal seconden niet op 1 of zo te zetten, daar valt niet mee te werken. 15 is kort, 60 is prima.

Als het verbruik hoog blijft is de voeding is de volgende verdachte. Ik neem aan dat er behalve een SSD niets extra's in zo'n systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joseph schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 01:37:

Wat voelt er warmer aan, de voeding of het kastje zelf? Met 14W zou 1 van de twee toch redelijk warm aan moeten voelen, tenzij er een flinke fan in zit, maar dat verwacht ik niet :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Beste tweakers, ik zoek wat advies.
Op dit moment heb ik nog een AM1 systeempje als HTPC (Kodi), mooi zuinig en speelt prima FHD af en is stil.
Dit systeem begint nu wel te verouderen en kan b.v. geen X265 aan en 4K. Ik heb een bepaald budget om dat te vervangen.
De storage behoefte hiervoor is minimaal 3TB, wens voor min 4TB.

Tevens speel ik met de gedachte om over te gaan op Linux. Hoewel ik MS minded ben zit ik toch vooral de laatste tijd meer in Powershell en de CMD interfaces van VMware en Nutanix te werken.
Ik zou me hier thuis dan ook eigenlijk ook prima met een linux distro moeten kunnen redden. Dit geeft me ook weer wat uitdaging, hard nodig als je al een jaar thuis werkt.
De gedachte komt bij me op om dit te gaan combineren met Home Assistant op een virtualisatie product of Docker. Ook dit geeft me weer iets om privé aan te werken.
Dit zal dus een stil en zuinig systeem moeten zijn, gezien dit dan 24/7 draait in een kast in mijn tv-meubel. Ik denk aan 10w continue in idle.

Waar ik nog mee worstel:
Zelf denk ik aan aan base storage van ongeveer 1 á 2 TB (SSD) -> OS/HA/Kodi
2x 4TB storage die meestal idle zal zijn (media). Mijn vervaringen met 2,5 inch zijn slecht. Zijn 4TB 2,5 inch diskjes goed genoeg om met zijn 2-en in software mirror 4TB betrouwbaar te hosten?
Worden ze niet te snel rot van spin-up/down ? Er is helaas niet veel keuze in..
Of toch gaan voor 2 WD RED's 3,5 inch ?

Qua kast twijfel ik ook nog, dit moet een ITX zijn om te passen in het meubel. Ik heb nu een Node 304 en die bevalt prima.
Voordeel: ruim, bekend, met 3 disken nog ruimte zat voor uitbreiding. ATX kan evt vervangen wordne door Pico die je dan met adapter helemaal intern kwijt kunt met wat licht mod werk.
Nadeel: Awkward 2x 92mm intakes en 140mm outtake, niet echt zuinig lijkt me. Brengt redelijk wat resonantie over aan meubel, bij vervanging door eenzelfde zal ik b.v. de bodem aan moetne pakken met bitumen o.i.d.
De keuze voor de kast heeft natuurlijk ook te maken met storage, niet veel ITX kasten kunnen tegenwoordig 3 a 4 disken aan, zeker als er 3,5 inch bij zit.

Samengevatte wensen/eisen:
10w continue verbruik.
4K playback.
1-2 Tb OS drive
4TB mass storage (liefst mirrored en voor de echt belangrijke zaken is er een extra (manual) backup.
Linux /Kodi en home Assistant op virtualisatie of Docker.
ITX formaat, passend qua geluid en storage en niet groter als de Node 304.
Onderdelen leverbaar via de normale distri hier in NL, ik bestel via het werk en die kunnen alleen bij de grote jongens inkopen.

Zelf kom ik uit bij een Asrock met onboard cpu systeem, volgens mij is dit krachtig genoeg en ook zuinig.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock J5040-ITX€ 148,03€ 148,03
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 92,90€ 185,80
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 73,-€ 73,-
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR24S17S8/8€ 36,30€ 72,60
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 46,90€ 46,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 60,78€ 60,78
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 2TB€ 209,-€ 209,-
Totaal€ 796,11

Graag ontvang ik feedback qua:
Keuze systeem, is dit passend of toch voor een los mobo/Core-xxx setje kiezen?
Wat te kiezen qua storage?
Advies over een alternatief ITX kastje ?
Is het wellicht beter om deze wensen/eisen te scheiden ? Dus mini-pc voor Linux/HA en simpel systeem voor Kodi ? Kodi draait niet zoveel en dan heb je ook niet die mass-storage steeds aan/idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@KillerAce_NL Ik zou het splitsen... Je kan Kodi prachtig afspelen op een Android kastje en dan coreelec erop. Bijvoorbeeld de H96 pro plus (2 tientje op marktplaats) of een rasberry pi oplossing zoals OSMC (Vero 4K +)
Zo'n kastje is er echt voor gemaakt en speelt alles zonder enige moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Mars Warrior schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:21:
[...]

Volgens mijn Greenwave stekkerblok doet die TL 1,9W in idle met 6 gebruikte poorten. Onder load meet ik 0,5 tot 1W meer, dus jou 3W zit wel in die range...
Volgens mijn meter 2.9 watt met 4 poorten idle (WAN, server, 2x WIFI)

Net deze gekocht voor 1.35 euro, gewoon omdat het kan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qni-gsNBg29mib4ODb1PPBJaQu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y5TistBRLKymnybrn0AArl25.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Woodski schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:29:
@KillerAce_NL Ik zou het splitsen... Je kan Kodi prachtig afspelen op een Android kastje en dan coreelec erop. Bijvoorbeeld de H96 pro plus (2 tientje op marktplaats) of een rasberry pi oplossing zoals OSMC (Vero 4K +)
Zo'n kastje is er echt voor gemaakt en speelt alles zonder enige moeite.
Dan zit ik alleen met 4tb aan media, hoe verbind ik die.

Jouw opmerkingen over switches en voeden via usb hou ik in mijn achterhoofd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door KillerAce_NL op 05-05-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
CIFS share mounten op je NAS en dan via gigabit LAN is wat ik doe, prima met dikke blurays van 50GB
Kan ook via NFS, SMB en zelfs FTP.. Linux met Linux of Windows laten praten is niet heel moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kodi zelf heeft ook ondersteuning voor NFS en SMB (minimaal v2), dus het OS van je HTPC maakt niet uit :). Je stelt je gedeelde mappen in via de Kodi GUI zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door Borromini op 05-05-2021 11:24 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 22:44
mrmrmr schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 02:31:
[...]

Ik zou eerst in de BIOS kijken naar nog meer instellingen. Naast het draaien van powertop --auto-tune ook zorgen dat de monitor (ook al hangt die er niet aan) uitgaat. De GPU schakelt dan naar een low power mode. Als je een GUI interface hebt is dat vaak al actief.

Voor non-GUI:
/etc/default/grub

Er kunnen andere parameters achter GRUB_CMDLINE_LINUX staan. Waar het hier om gaat is de consoleblank parameter. De waarde is het aantal seconden voordat de GPU uitschakelt, hier 15. Het is raadzaam het aantal seconden niet op 1 of zo te zetten, daar valt niet mee te werken. 15 is kort, 60 is prima.

Als het verbruik hoog blijft is de voeding is de volgende verdachte. Ik neem aan dat er behalve een SSD niets extra's in zo'n systeem zit.
Bedankt! consoleblank had inderdaad effect: 1 watt eraf. Wat ook effect had: de 2,5 WD Blue in slaapstand zetten. Helemaal onderschat hoeveel stroom zo'n kreng gebruikt :X Zit nu rond de 7,3 watt. Een efficientere adapter (Seasonic) is onderweg, ik ben benieuwd hoeveel dat gaat uitmaken.

Er draait overigens Debian op, zonder GUI.
FireDrunk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Wat voelt er warmer aan, de voeding of het kastje zelf? Met 14W zou 1 van de twee toch redelijk warm aan moeten voelen, tenzij er een flinke fan in zit, maar dat verwacht ik niet :)
Het kastje zelf voelt aardig warm, ja. De voeding is iets boven kamertemperatuur. Gebruikt echter zonder ingeplugt te zijn al 0,4 watt en met het kastje - terwijl het staat uitgeschakeld en geen WoL doet - 1,7 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

KillerAce_NL schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:01:
[...]

Dan zit ik alleen met 4tb aan media, hoe verbind ik die.

Jouw opmerkingen over switches en voeden via usb hou ik in mijn achterhoofd ;)
Ik gebruik zelf al jaaaaren Kodi (momenteel Libreelec) op een HT-PC, die zelf geen media lokaal heeft, dus dat ding hangt alleen aan mijn Receiver en TV en aan het netwerk. Mijn server heeft alle media aan boord, die stream ik gewoon vanaf een netwerkshare. Geen enkel probleem.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Same here, ik gebruik ook al jaren Kodi, eerste versie gebruikte ik op de Xbox 1 (toen het nog XBMC heette).
Dat waren nog eens tijden...

@Joseph ~1-2W zou niet extreem warm moeten voelen, dus als het kastje zelf wel echt warm is, zit het verbruik mogelijk toch echt in het kastje, en minder snel in de voeding. Dat is natuurlijk een kneiter van een aanname.

Je zou voorzichtig het kastje open kunnen maken, en kunnen voelen welke componenten er erg heet zijn terwijl het ding draait. Mogelijk geeft dat meer informatie.

Helaas zijn er ook gewoon systemen die weinig tot geen low-power states ondersteunen en/of gewoon brakke hardware aan boord hebben.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Snap ik lui, met kodi en kleine dedicated kastjes, zit echter nog met storage, daar ga ik geen nas of server voor gebruiken, want dan draaien de disks nog de hele tijd. Dan kan ik beter alles in 1 doen denk ik.
Zouden jullie nog eens naar mijn specifieke vragen willen kijken ? Het gaat naar mijn idee een beetje de verkeerde kant op :)
Is 10w haalbaar met 2 3,5 inch in idle ? Zo niet zijn de 2,5 van 4tb die je nu kunt kopen betrouwbaar en stil genoeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een 3.5"-schijf in idle verbruikt grofweg 5W, dus als je op 10W uit wil komen zit je daar al aan met 2 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 13:58
Hoi,

Ik ben op zoek naar een vervanger voor een G1820 server, die nu tekort lijkt te schieten op mijn Sogo VM (al speelt memory vast ook een rol). Ik ben dat nog apart aan het uitzoeken, maar de leeftijd van de server doet mij ook wel denken aan een vervanger.
Reden dus om na te denken over een wederom zuinige opvolger en nu viel mijn oog in de Pricewatch op de G6504 en de volgende config:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6405 Boxed€ 59,90€ 59,90
1MoederbordenASUS Prime B460M-A€ 74,90€ 74,90
2Geheugen internTeam Group Elite TED416G2666C1901€ 59,16€ 118,32
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 308,02

Het moederbord kan nog wat bescheidener, ik keek daarbij naar de goedkoopste die 128Gb aan kan.
Ik denk dat ik echter met 64 op de langere termijn (de 1820 draait nu 7 jaar) ook wel uit de voeten kan.

Vragen:
Is de 6504 een zuinige processor ook in idle verbruik?
Is het moederbord qua idle verbruik een redelijke, of toch slimmer om een ander bord uit te zoeken?
Voeding lijkt goed genoeg (snel bij HWI gekeken (dit lijkt uit betaalbare voedingen been betere te zijn)?

Er zitten verder 4 schijven in het systeem en 1 SSD, Ik verwacht de schijven in de komende jaren te vervangen, maar dit zullen denk ik wel 3,5" modellen blijven gezien de beperkte beschikbaarheid van 2,5 Inch schijven vanaf 4Tb.
Stroomverbruik aan de Brennenstuhl is rond de 20-25 Watt (schijven staan standaard niet aan, snapraid wel als RAID oplossing).

Ik hoor graag wat jullie van deze config vinden, aanvullende ideeën hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Mars Warrior schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:14:
[...]

Een 9V usb verloopstekker?
Ja een 5v naar 9v converter. Dat scheelt weer een stekker in het stopcontact.
Er zit dus wat elektronica in die USB stekker verstopt
Als het werkt haal je die 1.35 inc verzendkosten er met een jaar uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roelofz

128 GB is erg veel geheugen, misschien kun je het nauwkeuriger verdelen. Sommige applicaties pakken gewoon alle geheugen dat er is, dan lijkt het op een geheugentekort, maar het is dan te wijten aan zo'n applicatie. Microsoft SQL Server doet zoiets.

Ik gebruik Linux servers met 512 MB tot 2GB geheugen.

Het antwoord hier geeft nadere info.

Een Intel Pentium Gold G6405 op 4,1GHz is niet zo zuinig als een processor op een lagere frequentie onder maximale belasting. Onder idle toont hardware.info een hoger verbruik voor 10th gen desktop processoren dan bijvoorbeeld de 8e generatie. Dat is althans zo in het algemeen, ik ken geen idle meting van een Pentium Gold 1200 10th/11th gen processor.

De voeding is bij een beperkte belasting een belangrijk onderdeel. Met een niet zo zuinige ATX voeding kun je zo al het dubbele of meer verbruiken. Zie deze vergelijking. Hoe lager het maximum benodigde vermogen is, hoe minder een zuinige PicoPSU (160W -> 90W -> 80W) kost. Zie de topic start voor PicoPSU adviezen.

Asus is geen erg zuinig merk, ofschoon borden er uiterlijk en qua specs soms wel als een zuinig bord uitziet, het valt toch vaak tegen. Kontron maakt de zuinigste Fujitsu/Kontron desktop moederborden. Daarna volgt een tijd niets, en dat komen merken als ASRock en Gigabyte. Die merken spannen zich duidelijk in om het verbruik terug te dringen, maar desondanks komen ze nog niet in de buurt van Kontron.

20W met 3.5" disks in spindown is tamelijk hoog. Met 2.5" disks of SSD's kun je onder 10W komen, maar ik denk dat er bij jou ook overhead is van software, met name het besturingssysteem en virtual machines. Consolideren van functies onder een besturingssysteem is gunstig voor het gebruik, omdat de computer dan niet meerdere keren een compleet besturingssysteem hoeft te draaien. Dat scheelt flink in de overhead. Containers en andere segmenteringsmethoden kunnen zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KillerAce_NL schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:04:
Beste tweakers, ik zoek wat advies.
Op dit moment heb ik nog een AM1 systeempje als HTPC (Kodi), mooi zuinig en speelt prima FHD af en is stil.
Dit systeem begint nu wel te verouderen en kan b.v. geen X265 aan en 4K. Ik heb een bepaald budget om dat te vervangen.
De storage behoefte hiervoor is minimaal 3TB, wens voor min 4TB.
Dat kan prima met een 2.5" disk en een SSD voor het OS.
Tevens speel ik met de gedachte om over te gaan op Linux. Hoewel ik MS minded ben zit ik toch vooral de laatste tijd meer in Powershell en de CMD interfaces van VMware en Nutanix te werken.
Linux cs is vaak de bron van virtualisatiesoftware. Helaas is virtualisatie niet zuinig voor thuis. Het kan wel als je het uit kan schakelen en alleen wanneer nodig aanzet. Linux (Debian/Ubuntu) als basis is een prima keus voor laag verbruik.
Ik zou me hier thuis dan ook eigenlijk ook prima met een linux distro moeten kunnen redden. Dit geeft me ook weer wat uitdaging, hard nodig als je al een jaar thuis werkt.
De gedachte komt bij me op om dit te gaan combineren met Home Assistant op een virtualisatie product of Docker. Ook dit geeft me weer iets om privé aan te werken.
Dit zal dus een stil en zuinig systeem moeten zijn, gezien dit dan 24/7 draait in een kast in mijn tv-meubel. Ik denk aan 10w continue in idle.
Het voordeel van een zuinig systeem is dat je het (semi-)passief kan koelen. Daardoor kan het nagenoeg stil zijn. Je hoort misschien wel nog het zachte piepen van de voeding. Er moet dan wel voldoende ruimte zijn om warmte kwijt te kunnen. Een dicht meubel of kast kan koeling belemmeren.
Waar ik nog mee worstel:
Zelf denk ik aan aan base storage van ongeveer 1 á 2 TB (SSD) -> OS/HA/Kodi
2x 4TB storage die meestal idle zal zijn (media). Mijn vervaringen met 2,5 inch zijn slecht. Zijn 4TB 2,5 inch diskjes goed genoeg om met zijn 2-en in software mirror 4TB betrouwbaar te hosten?
Worden ze niet te snel rot van spin-up/down ? Er is helaas niet veel keuze in..
Of toch gaan voor 2 WD RED's 3,5 inch ?
Ik weet nog dat ik 700 euro uitgaf voor een disk van 300GB. Tegenwoordig is dat de prijs van een 8TB Samsung SSD. Ik weet niet in hoeverre geld een rol speelt. Het is de zuinigste optie. Daarna komt 2.5" (0,85W DC en 0,18W in spindown voor Seagate 4TB en 5TB). De zuinigste 3.5" van WD verbruikt al ruim 3 keer meer.
Qua kast twijfel ik ook nog, dit moet een ITX zijn om te passen in het meubel. Ik heb nu een Node 304 en die bevalt prima.
Helaas is de keuze in ITX beperkt, mogelijk minder zuinig en duurder. Voor mATX is er een groter aanbod met volwaardige desktop processoren.
Voordeel: ruim, bekend, met 3 disken nog ruimte zat voor uitbreiding. ATX kan evt vervangen wordne door Pico die je dan met adapter helemaal intern kwijt kunt met wat licht mod werk.
Nadeel: Awkward 2x 92mm intakes en 140mm outtake, niet echt zuinig lijkt me. Brengt redelijk wat resonantie over aan meubel, bij vervanging door eenzelfde zal ik b.v. de bodem aan moetne pakken met bitumen o.i.d.
De keuze voor de kast heeft natuurlijk ook te maken met storage, niet veel ITX kasten kunnen tegenwoordig 3 a 4 disken aan, zeker als er 3,5 inch bij zit.
Een echte tower kast heeft voordelen voor een zuinige server. Warme lucht stijgt, waarvoor de tower vorm optimaal is. Als er bovenaan warme lucht kan ontsnappen zal er automatisch koelere lucht onderaan worden aangezogen.
1MoederbordenASRock J5040-ITX€ 148,03€ 148,03
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 92,90€ 185,80
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 73,-€ 73,-
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR24S17S8/8€ 36,30€ 72,60
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 46,90€ 46,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 60,78€ 60,78
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 2TB€ 209,-€ 209,-
Totaal€ 796,11
Op zich kan een J/N/atom-achtige processor zuinig uitpakken (zie gepinde posts), maar dan moet je wel een geschikte voeding toepassen. Zie wat ik in mijn vorige post daarover schreef. Sommige van dit soort borden komen met een DC aansluiting. Daar past meestal een 19V of 12V adapter aan.

Deze WD Red's zijn SMR schijven. Seagate 2.5" is ook SMR. Daarom zit er een grotere cache in, dat strijkt het werk achter de schermen glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
@mrmrmr
Dank voor je uitgebreide antwoord.

Je hebt gelijk wat memory betreft, dit moet ook in de komende 7 jaar (als ie dat weer haalt) met 64 max ook kunnen. Grappig dat Fujitsu en Asrock nog steeds mikken op zuiniger moederborden, heb er nu ook een Asrock in zitten. Blijf apart dat moederbedrijf Asus de zuinigheid uitbesteed aan een dochter.

Ik draai Ubuntu, ook in de VM en alweer gelijk, dat kan beter. De Vm draait nota bene Mailcow wat een docker based mail server is. Aan de ene kant was het makkelijk om het in de VM te houden, aan de andere kant was het ook wel safe met een internet facing server (al is het alleen maar de webmail). Maar dit kan op de todo list om beter te maken. Dan blijft de aanleiding ook staan, ding draait nu niet goed, daar ook een vraag voor uitgezet, want hij zou het eigenlijk wel moeten kunnen in de huidige config.

Ik heb eerder gekeken naar een pico optie. Ik heb je loadtest ook even gelezen, impressive, ook al was het met oudere voedingen. Met 4 3,5" disken en een ssd kreeg ik de Pico berekening eerder niet rond (160 zou in de buurt komen, maar helaas geen prijzen), vrees dat ik dan ook aan de ATX moet blijven. Ik zie te weinig ontwikkeling in de 2,5" disks en de toekomst van ssd's is wel dichtbij maar nog niet gunstig genoeg (zeker nu niet). Dus een ATX voeding zal het toch moeten gaan doen

De CPU is een apart verhaal, doorgaans is nieuwer zuiniger, juist in idle load, zal daar nog even op doorstuderen. De moederborden die pinned staan, zijn allemaal socket 1151 borden, liefst ga ik wel iets nieuwer door, maar ga wel naar de Asrock modellen kijken.

Wel verhelderend wat je voorhoudt, toch een goede spiegel, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roelofz

PicoPSU-160-XT: https://www.amazon.de/Min...-ITX-Supply/dp/B005TWE6B8

Het gaat vooral om het maximum verbruik. Dat is meestal tijdens booten. Dan verbruiken 3.5" hard disks omstreeks 24W DC per stuk. De Leicke 120W wordt veel gebruikt. Die is een paar jaar terug vernieuwd en nog steeds redelijk zuinig. De Pentium Gold heeft niet veel invloed op het totaalverbruik.
De CPU is een apart verhaal, doorgaans is nieuwer zuiniger, juist in idle load, zal daar nog even op doorstuderen. De moederborden die pinned staan, zijn allemaal socket 1151 borden, liefst ga ik wel iets nieuwer door, maar ga wel naar de Asrock modellen kijken.
De tijd dat nieuwere processoren zuiniger waren is opgehouden toen Intel niet meer verbeterde met de 14nm. Die hebben we al sinds Skylake. Coffee Lake is de ideale generatie vanaf 6th gen t/m 11th gen. Daarna is Intel de werkfrequentie nog hoger gaan opschroeven. Het verbruik neemt niet-lineair toe naarmate de frequentie hoger wordt. En klein beetje snelheidswinst kost daardoor relatief veel vermogen. Het zeer hoge stroomverbruik van Intel's recente gaming processoren is inmiddels berucht. AMD doet het met 7nm (vergelijkbaar met Intel's 10nm) beter onder last. Het nadeel van de hudige AMD desktop platforms is dat het idle verbruik hoog ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:09
KillerAce_NL schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:02:
Snap ik lui, met kodi en kleine dedicated kastjes, zit echter nog met storage, daar ga ik geen nas of server voor gebruiken, want dan draaien de disks nog de hele tijd.
Waarom zou je de disks in een NAS heel de tijd laten draaien? Je kan die toch net zo goed een spindown geven na 10 minuten?
Zet een dedicated NAS "ergens" in huis waar een Gbit aansluiting is, en sluit een toestel met Kodi aan uw TV aan en klaar.
Ik had Kodi altijd draaien op een RPI, maar heb nu een Google TV Chromecast gekocht en daar Kodi op geïnstalleerd. Werkt evenzeer prima. Geen sluipverbruik want TV + Chromecast zitten op een stekkerblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:03

OMX2000

By any means necessary...

Cafe Del Mar schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:44:
[...]

Waarom zou je de disks in een NAS heel de tijd laten draaien? Je kan die toch net zo goed een spindown geven na 10 minuten?
Zet een dedicated NAS "ergens" in huis waar een Gbit aansluiting is, en sluit een toestel met Kodi aan uw TV aan en klaar.
Ik had Kodi altijd draaien op een RPI, maar heb nu een Google TV Chromecast gekocht en daar Kodi op geïnstalleerd. Werkt evenzeer prima. Geen sluipverbruik want TV + Chromecast zitten op een stekkerblok.
Ik heb spindown hier uitgezet omdat ik niet geloof niet dat de betrouwbaarheid ten goede komt. Het verbruik nam/neem ik voor lief. Ik kan het natuurlijk niet zelf vergelijken maar mijn 2 TB Samsungs F4EG, draaien nu 10 jaar 24/7 zonder issues.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Cafe Del Mar schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:44:
[...]

Het gaat me er meer om dat ik dan heb:
NAS
Homeassistant pc
Mediaplayer

Terwijl ik eigenlijk hoop alles zo veel mogelijk en zo zuinig mogelijk te consolideren.
NAS-jes ben ik niet zo'n fan van, weer extra vendor software met eigen lekken en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De afweging tussen verbruik en slijtage t.a.v. Spindown is een complexe.
Persoonlijk was het een puntje van irritatie als ik moest wachten op het opspinnen van mijn schijven bij het opstarten van mijn HTPC, vandaar dat ik spindown uit heb staan.

Het advies om HTPC en NAS functies los te trekken van elkaar kan ik wel volgen. Ik heb zelf een dedicated HTPC (zelfs meerdere, maar dat terzijde), want die is beter in specifieke functies, en draait zelfs een ander OS. Een NAS is (in mijn geval) ook een complex ding met veel meer verantwoordelijkheid dan alleen maar dom filesharen.

Als je het puur en alleen hebt over Files die bij je HTPC horen is het natuurlijk goedkoper om te consolideren, maar juist als je je NAS net wat meer wil laten doen dan alleen filesharen is het nuttig denk ik om de twee te scheiden.

Qua verbruik boeit het niets, want je HTPC staat niet 24/7 aan.
@KillerAce_NL ik denk dat @Cafe Del Mar niet perse bedoelt dat je een kant-en-klare NAS koopt, maar dat het ook een optie is om zelf je eigen NAS te maken met custom hardware. Dat scheelt nogal in de kosten (en mogelijk in het verbruik).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja ok, maar dan krijg ik voor mijn gevoel toch "device spawl" en verlies je weer efficiency.
Als ik deze link mag geloven moet ik toch met mijn wensen in de buurt van de 10w kunne komen met een Asrock onboard cpu setup:
https://mattgadient.com/9...er-with-4-storage-drives/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

mr.DJ95 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:13:
Afgelopen weekend de Asrock j5040 aangeschaft, mini ITX en zal voornamelijk worden ingezet als Dockerhost en storagedoos. Overigens lust hij wel 16GB ipv de aangeven 8GB wat toch wel prettig is.

Tot nu toe erg positief verrast over de performance. Nu het energieverbruik nog in kaart brengen maar zal met 3x3.5" schijven + SSD wel binnen de perken blijven.
Hoi, ik ben aan het kijken naar hetzelfde bordje. Kun je aangeven welk ram (merk /typenummer) je gebruikt hebt voor de 16GB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:29
KillerAce_NL schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:38:
Ja ok, maar dan krijg ik voor mijn gevoel toch "device spawl" en verlies je weer efficiency.
Als ik deze link mag geloven moet ik toch met mijn wensen in de buurt van de 10w kunne komen met een Asrock onboard cpu setup:
https://mattgadient.com/9...er-with-4-storage-drives/
Ha leuk, had al vrij weinig mede J5040's gevonden.

Dit is mijn setup: Ik verwacht dat je met ieder ander geheugen van dezelfde specs het bordje werkend krijgt. Ik heb dit zonder onderzoek gekocht en geprobeerd namelijk. En met succes.

1MoederbordenASRock J5040-ITX€ 129,66€ 129,66
1BehuizingenChenbro Compact Server Chassis SR30169€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA266€ 76,99€ 76,99
1VoedingenCorsair CS450M€ 0,-€ 0,-
1UPS en stekkerdozenEaton Ellipse PRO 850 DIN€ 228,10€ 228,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 434,75

Mocht je verder specifieke dingen willen weten of zien let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 13:23
KillerAce_NL schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:34:
[...]
Het gaat me er meer om dat ik dan heb:
NAS
Homeassistant pc
Mediaplayer

Terwijl ik eigenlijk hoop alles zo veel mogelijk en zo zuinig mogelijk te consolideren.
NAS-jes ben ik niet zo'n fan van, weer extra vendor software met eigen lekken en onderhoud.
Homeassistant pc en NAS kan toch dezelfde server zijn? Zo heb ik Ubuntu op mijn server draaien en daarop de volgende docker containers:
- Portainer
- Sonarr/radarr
- Qbit + wireguard vpn
- Jackett
- Bazarr
- Jellyfin
- TVheadend
- Domoticz
- Syncthing

Aan de tv heb een Beelink GT-king hangen met CoreElec er op, werkt perfect.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zeker, maar dan zie ik de meerwaarde niet in van een aparte mediaspeler, kastje staat toch immers al aan in tv-meubel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op mijn NAS draai ik Debian met ZFS, op mijn MediaPlayer staat OSMC (Kodi met een micro OS).
Het verschil tussen die twee Operating Systems is (voor mij) al genoeg om de twee te scheiden ;)
Fysiek dicht bij elkaar is niet altijd een reden om samen te voegen ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46
Ik probeer the teutates module te installeren zoals hier omschreven, op Ubuntu 20.10 (D3644-B):
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62563680

Maar ik loop al heel snel tegen 2 problemen aan.
Het eerste 'make' commando gaat goed, de 2e gaat mis: hij mist een SSL map op mijn systeem.
Vervolgens (stap 3) klaagt over "modprobe". Ik heb geen flauw idee hoe dit te fixen. Iemand enig idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$ sudo make -C /lib/modules/$(uname -r)/build M=$(pwd) modules
[sudo] password for asterix: 
make: Entering directory '/usr/src/linux-headers-5.8.0-50-generic'
  CC [M]  /home/asterix/Downloads/teutates-master/ftsteutates.o
  MODPOST /home/asterix/Downloads/teutates-master/Module.symvers
  CC [M]  /home/asterix/Downloads/teutates-master/ftsteutates.mod.o
  LD [M]  /home/asterix/Downloads/teutates-master/ftsteutates.ko
make: Leaving directory '/usr/src/linux-headers-5.8.0-50-generic'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
asterix@obelix:~/Downloads/teutates-master$ sudo make -C /lib/modules/$(uname -r)/build M=$(pwd) modules_install
make: Entering directory '/usr/src/linux-headers-5.8.0-50-generic'
  INSTALL /home/asterix/Downloads/teutates-master/ftsteutates.ko
At main.c:160:
- SSL error:02001002:system library:fopen:No such file or directory: ../crypto/bio/bss_file.c:69
- SSL error:2006D080:BIO routines:BIO_new_file:no such file: ../crypto/bio/bss_file.c:76
sign-file: certs/signing_key.pem: No such file or directory
  DEPMOD  5.8.0-50-generic
Warning: modules_install: missing 'System.map' file. Skipping depmod.
make: Leaving directory '/usr/src/linux-headers-5.8.0-50-generic'

code:
1
2
asterix@obelix:~/Downloads/teutates-master$ sudo modprobe ftsteutates
libkmod: ERROR ../libkmod/libkmod-config.c:657 kmod_config_parse: /etc/modprobe.d/ftseutates.conf line 1: ignoring bad line starting with 'modprobe'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mrmrmr schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 01:10:
@roelofz

PicoPSU-160-XT: https://www.amazon.de/Min...-ITX-Supply/dp/B005TWE6B8

Het gaat vooral om het maximum verbruik. Dat is meestal tijdens booten. Dan verbruiken 3.5" hard disks omstreeks 24W DC per stuk. De Leicke 120W wordt veel gebruikt. Die is een paar jaar terug vernieuwd en nog steeds redelijk zuinig. De Pentium Gold heeft niet veel invloed op het totaalverbruik.
24W is ook voor 3.5" schijven best veel. De Toshiba's (en Samsungs, maar die zijn niet bijster relevant meer) die ik hier heb liggen zouden niet over de 13W moeten gaan. Er zijn inderdaad wel degelijk schijven die 24W nodig hebben voor het starten, maar met een beetje uitzoekwerk kan je schijven hebben die net wat aardiger zijn voor gebruik met een PicoPSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Laat ik net nog even wat uitgezocht hebben hierover :-) .

Ik zie op mijn server nu niet meer dan rond de 60 Watt ontstaan met 2 x Hitachi 3 tb en 2 x WD red 3TB, als ook een ssd. Ik zit alleen niet iedere boot cycle te turen en mogelijk zijn de pieken te kort om waar te nemen op de Brennenstuhl. Die schijven blijven nog even (ondanks recordwaarden in branduren) en zal ik geleidelijk vervangen en kijkend naar het 2,5" aanbod (erg weinig), worden het denk ik weer 3,5" modellen.

Als ik wel van 24 Watt per disk uitga, zou ik op 96 watt voor de schijven uitkomen en zou ik bij een 120 Watt powerbrick boven de PIcoPSU (geleerd in de het voedingstopic) nog 24 watt overhouden voor het moederbord en de SSD.Dat klinkt als krap maar gaat alleen uit van de piek. Als ik de brick daarmee niet verbrand, zou dit een uitgangspunt kunnen zijn.

Als dit klopt, kan ik doorschuiven naar de kosten beoordelen en moederbord en CPU nog eens grondig bekijken.

Ik zoek een CPU die wat meer aan kan dan de G1820. Voorzien van HT zou al wat beter zijn icm een hogere klok. Dan heb ik denk ik voldoende vermogen voor deze setup. Ik dacht dus zelf aan de G6405 vanwege de hogere klok, maar echt vergelijkbare gebruikscijfers heb ik nog niet gevonden en de ervaring dat de hogere series van Intel het niet beter doen maakt het niet makkelijker. Puzzling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:19:
[...]

24W is ook voor 3.5" schijven best veel. De Toshiba's (en Samsungs, maar die zijn niet bijster relevant meer) die ik hier heb liggen zouden niet over de 13W moeten gaan. Er zijn inderdaad wel degelijk schijven die 24W nodig hebben voor het starten, maar met een beetje uitzoekwerk kan je schijven hebben die net wat aardiger zijn voor gebruik met een PicoPSU.
19W/20W tot 24W, voor respectievelijk WD en HGST. Het gaat om het piekverbruik. 13W heb ik nog nergens gezien, Toshiba geeft die gegevens niet. HGST zegt tot 30W in hun oudere documentatie. Heb je nadere informatie over die 13W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben-e
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 16:41
Hmm, net heeft m'n Leicke 120w van net een jaar oud kortsluiting veroorzaakt... Een doffe plof, stop eruit, een schroeilucht en vervolgens niets meer. Heb gelukkig nog een backup PSU en lijkt de server in orde.

Anderen hier met een soortgelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mrmrmr schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:07:
[...]

19W/20W tot 24W, voor respectievelijk WD en HGST. Het gaat om het piekverbruik. 13W heb ik nog nergens gezien, Toshiba geeft die gegevens niet. HGST zegt tot 30W in hun oudere documentatie. Heb je nadere informatie over die 13W?
Het is de aangegeven rating op de stickers van de schijven. In dit artikel lijken de gebruikte schijven ook ongeveer rond de 13-15W te zitten, al zouden die volgens de spec sheet dan weer rond de 2A op 12V moeten zitten. Echt goede metingen vinden blijkt echter lastig, en ik heb er zelf ook niet de spullen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:24
Jazco2nd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:14:
Maar ik loop al heel snel tegen 2 problemen aan.
Het eerste 'make' commando gaat goed, de 2e gaat mis: hij mist een SSL map op mijn systeem.
Hij mist een signing key. Die zal gebruikt worden voor module signing, maar aangezien je toch niet je eigen kernel signet kun je dat net zo goed negeren.
Vervolgens (stap 3) klaagt over "modprobe". Ik heb geen flauw idee hoe dit te fixen. Iemand enig idee?
Zie modprobe.d(5). In modprobe.d kun je opties zetten, modules blacklisten maar een regel die begint met 'modprobe' is niet geldig.

Maar je kunt beter alles weggooien, module zit namelijk in linux-modules-extra-5.8.0-25-generic. Gewoon linux-modules-extra installeren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Het is de aangegeven rating op de stickers van de schijven. In dit artikel lijken de gebruikte schijven ook ongeveer rond de 13-15W te zitten, al zouden die volgens de spec sheet dan weer rond de 2A op 12V moeten zitten. Echt goede metingen vinden blijkt echter lastig, en ik heb er zelf ook niet de spullen voor.
2A is een nominale waarde voor 12V. WD meet exact per drive hoeveel stroom ze maximaal trekken en dat staat in de spec sheets. Dat zijn geloofwaardige metingen. Drives gebruiken vaak ook nog 5V.

Voor de berekening van het vermogen van de voeding kun het best met de daadwerkelijk per drive door de fabrikant opgegeven of gemeten piek rekening houden. Meestal starten de drives niet op exact hetzelfde moment op zonder staggered spinup en dat werkt in je voordeel, de piek kan hoger liggen. De meetfrequentie dient ook veel hoger te zijn dan de 1 keer per seconde van goedkope apparatuur. Terugrekenen over meerdere drives naar 1 is geen betrouwbare meetmethode. Het artikel meet volgens de auteur alleen 12V, maar ik zie niet waarmee hij gemeten heeft.

Hoewel de pieken niet vaak samenvallen, is het aan te raden toch rekening te houden met het theoretische geval dat het wel zo gebeurt bij de keuze voor een voeding. Dat zal de stabiliteit ten goede komen.

Als er niets is gedaan aan het beperken van de inrush current zal het benodigde piekvermogen hoog zijn.

Ik heb een paar plaatjes van labelstickers van Toshiba drives opgezocht en daar staat inderdaad op dat de 12V/5V lijnen een beperkte stroomvraag hebben. Bijvoorbeeld een Toshiba MG07ACA14TE 14TB met 12V: 0,75A, 5V: 0,7A. Mogelijk hebben ze dus iets gedaan aan het beperken van de inrush current. Helaas zijn de idle en read/write waarden tamelijk hoog in vergelijking met kleinere disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Thralas schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:16:
[...]
Maar je kunt beter alles weggooien, module zit namelijk in linux-modules-extra-5.8.0-25-generic. Gewoon linux-modules-extra installeren dus.
Oh dat is heel goed nieuws :)
Klopt het dat je deze module zelf handmatig moet downloaden en installeren? Gewoon apt get doen om het vanuit repositories te installeren lukt namelijk niet, ook niet met versienummer (unable to locate package).

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 07-05-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:24
Blijkbaar is er geen versieloze metapackage. Dan zul je met apt search even moeten zoeken wat er wel is. Ik denk dat dit de meest recente package is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor de gelukkige, hij is er weer: https://tweakers.net/pric...ium-gold-g5400-boxed.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Er was er nog 1 op voorraad en die heb ik net besteld. De bestelling bij Sis computers van twee weken geleden staat nog steeds open. Dus hopen dat dit beter afloopt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:59
Skynett schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 06:32:
[...]

Er was er nog 1 op voorraad en die heb ik net besteld. De bestelling bij Sis computers van twee weken geleden staat nog steeds open. Dus hopen dat dit beter afloopt.
De vooraad indicatie van Paradigit is dus niet realtime, 4 uur later staat er nog steeds 1 op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 06:54
ruben-e schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:37:
Hmm, net heeft m'n Leicke 120w van net een jaar oud kortsluiting veroorzaakt... Een doffe plof, stop eruit, een schroeilucht en vervolgens niets meer. Heb gelukkig nog een backup PSU en lijkt de server in orde.

Anderen hier met een soortgelijke ervaring?
Draait hier nu sinds begin dit jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Als ik deze met zijn recente tegenhanger vergelijk (G6400 serie), waar schiet de tegenhanger dan tekort?
Kent iemand al verbruiksmetingen onder load en idle van de nieuwere serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
Lizard schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:29:
[...]

De vooraad indicatie van Paradigit is dus niet realtime, 4 uur later staat er nog steeds 1 op voorraad.
Hmmm, balen. Nou ja, dat wordt weer afwachten dus. Volgende keer maar iets vaker dit topic F5-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

mrmrmr schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:52:
@roelofz

128 GB is erg veel geheugen, misschien kun je het nauwkeuriger verdelen. Sommige applicaties pakken gewoon alle geheugen dat er is, dan lijkt het op een geheugentekort, maar het is dan te wijten aan zo'n applicatie. Microsoft SQL Server doet zoiets.

Ik gebruik Linux servers met 512 MB tot 2GB geheugen.

Het antwoord hier geeft nadere info.

Een Intel Pentium Gold G6405 op 4,1GHz is niet zo zuinig als een processor op een lagere frequentie onder maximale belasting. Onder idle toont hardware.info een hoger verbruik voor 10th gen desktop processoren dan bijvoorbeeld de 8e generatie. Dat is althans zo in het algemeen, ik ken geen idle meting van een Pentium Gold 1200 10th/11th gen processor.

De voeding is bij een beperkte belasting een belangrijk onderdeel. Met een niet zo zuinige ATX voeding kun je zo al het dubbele of meer verbruiken. Zie deze vergelijking. Hoe lager het maximum benodigde vermogen is, hoe minder een zuinige PicoPSU (160W -> 90W -> 80W) kost. Zie de topic start voor PicoPSU adviezen.

Asus is geen erg zuinig merk, ofschoon borden er uiterlijk en qua specs soms wel als een zuinig bord uitziet, het valt toch vaak tegen. Kontron maakt de zuinigste Fujitsu/Kontron desktop moederborden. Daarna volgt een tijd niets, en dat komen merken als ASRock en Gigabyte. Die merken spannen zich duidelijk in om het verbruik terug te dringen, maar desondanks komen ze nog niet in de buurt van Kontron.

20W met 3.5" disks in spindown is tamelijk hoog. Met 2.5" disks of SSD's kun je onder 10W komen, maar ik denk dat er bij jou ook overhead is van software, met name het besturingssysteem en virtual machines. Consolideren van functies onder een besturingssysteem is gunstig voor het gebruik, omdat de computer dan niet meerdere keren een compleet besturingssysteem hoeft te draaien. Dat scheelt flink in de overhead. Containers en andere segmenteringsmethoden kunnen zuiniger zijn.
Sorry ik heb helemaal over jouw uitgebreide antwoord heen gelezen. Dank je, food for thought !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:21
Ik heb nu een G5400 in mijn NAS zitten. Toch vind ik Serial-over-Lan (incl. BIOS) wel een feature waarvoor ik van processor zou willen wisselen. Welke eerstvolgende zuinige processor is daarvoor het meest geschikt? Als ik op de Intel site zoek op 1151 + AMT + ECC + VT-d + graphics dan kom ik alleen op Xeon modellen uit.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
CurlyMo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:55:
Ik heb nu een G5400 in mijn NAS zitten. Toch vind ik Serial-over-Lan (incl. BIOS) wel een feature waarvoor ik van processor zou willen wisselen. Welke eerstvolgende zuinige processor is daarvoor het meest geschikt? Als ik op de Intel site zoek op 1151 + AMT + ECC + VT-d + graphics dan kom ik alleen op Xeon modellen uit.
Volgens mij voldoet een i3 8100 aan je eisen, maar ik weet het niet zeker wat betreft ondersteuning voor AMT.

En bedoel je met graphics: dat de processor onboard graphics heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GioStyle schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:39:
[...]
Volgens mij voldoet een i3 8100 aan je eisen, maar ik weet het niet zeker wat betreft ondersteuning voor AMT.
Terwijl dat nu juist het verschil zou moeten maken voor wat ik zoek in een nieuwe CPU :)
En bedoel je met graphics: dat de processor onboard graphics heeft?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien de i5-6600 ?
V&A aangeboden: Intel Core i5-6600 Boxed

(of een 6500 of 6700 uiteraard.)

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 10-05-2021 13:38 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-10-ghz.html

Zoiets?
Die doet vPro, daar zit AMT in denk ik?

Prijstechnisch lijkt deze interessanter: pricewatch: Intel Core i5-9600K Boxed (SRELU)

[ Voor 13% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 10-05-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Doet geen ECC?
Deze ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh sorry, die requirement miste ik even. Je moet dan inderdaad naar een Xeon.
VT-d + vPro + ECC is altijd Xeon volgens mij.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ahja de ECC requirement had ik ook even gemist ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zijn er meer mensen die het probleem hebben dat Fujitsu D3417-B2 met Intel G4560 na een reboot geen beeld meer geeft.

Ik heb ondertussen er alles uit gehaald van PCI kaarten tot aan HD's.
Wat geheugen geswapt omdat er 2 dimms in zaten.

Maar ik krijg helemaal geen beeld meer.

Geprobeerd om batterij eruit te halen maar loste het niet op.
PC leek wel wat te doen.

Er zit niet echt een BIOS reset op wel een recovery maar heb altijd issues met maken van een goede USB stick voor dat ding dus nog een keer goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Luidspreker aansluiten op de speaker uitgang. Dan zou je een BIOS foutmelding in geluid moeten krijgen bij de meeste moederborden en kan je daarmee aan het werk (afkeur geheugen kan een reden zijn voor geen beeld, naast een defecte cpu). Hopelijk vind je zo de oorzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vDorst schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:27:
Zijn er meer mensen die het probleem hebben dat Fujitsu D3417-B2 met Intel G4560 na een reboot geen beeld meer geeft.
Hier niet. Ik heb niet precies die processor maar wel andere Kaby Lake en een Skylake processoren.
Ik heb ondertussen er alles uit gehaald van PCI kaarten tot aan HD's.
Wat geheugen geswapt omdat er 2 dimms in zaten.

Maar ik krijg helemaal geen beeld meer.

Geprobeerd om batterij eruit te halen maar loste het niet op.
PC leek wel wat te doen.
Was video disabled in de BIOS? Heb je wel remote access via RDP of SSH2? Video kan ook vanuit het besturingssysteem worden disabled.

In de BIOS kun je Internal Graphics uitschakelen en primary display kan op PEG of PCIE worden ingesteld. Die instellingen wil je dus niet, want dan krijg je geen beeld. Ze kunnen beide beter op auto blijven staan.

Als je een PicoPSU hebt kun je die resetten door de stekker uit te nemen, wachten en opnieuw insteken.
Er zit niet echt een BIOS reset op wel een recovery maar heb altijd issues met maken van een goede USB stick voor dat ding dus nog een keer goed testen.
Gebruik een bootable UEFI stick, bijvoorbeeld gemaakt met Rufus. CSM is een optie in de BIOS, als die uit staat zal een verouderde BIOS boot stick niet werken. Bij nieuwere Intel borden (van alle merken) is geen CSM meer aanwezig.

CSM staat standaard op enabled (andere optie is disabled). Er is een boot optie voor Legacy only, UEFI only of UEFI and Legacy (default). Als er een verkeerde instelling staat kun je niet booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-08 12:38
Serial-over-Lan (incl. BIOS) werkt met m'n G5420 i.c.m. Fujitsu D3644-B. ECC ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
@roelofz Voor een luidspreker moet ik wat in elkaar hacken. Ik heb geen PC speaker meer liggen.
Maar ik maakt wel iets.

@mrmrmr Video was niet gedisabled. Ik heb er altijd een ps2 toetsenboard en monitor aan hangen.
Setup werkt al jaren zo.
In eens na een reboot, moet kernel updaten, geen beeld meer.

Ik heb UEFI geforceerd omdat ik secureboot wil.
Met een Fedora USB stick kan je secureboot opstarten.

Ik denk dat ik gewoon pech hem met de onweer bui zaterdag ochtend.
Ik heb alles nog wel uitgezet tijdens de bui, na de bui alles weer aangezet.
Toen werkte alles nog. Daarna nog een keer een reboot gedaan voor de kernel update. Toen was het over.
Spanning van de voeding waren goed tevens een andere voeding geprobeerd maar hetzelfde resultaat.

Ondertussen maar een ander mainboard + CPU + mem in gedaan zodat de mailserver toch kan werken.
Helaas heb ik geen enkele losse onderdelen/pc dat compatibel is met deze server.

[ Voor 16% gewijzigd door vDorst op 10-05-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een reboot merk je vaak sluimerende problemen die er misschien al veel langer zijn.

Bitjes kunnen "omvallen", een ongewenste instelling kan ook door geheugencorruptie komen.

Als de computer alleen geen beeld geeft, maar wel opstart moet je open poorten kunnen waarnemen (aangenomen dat die er zijn) met een port scanner. Zodoende kun je vaststellen of het besturingssysteem is opgestart. Dan is het probleem waarschijnlijk beperkt tot alleen beeldweergave.

Bij alles waar kortsluiting bij komt kijken zou ik heel goed oppassen, want kortsluiting kan besmettelijk zijn. Een kortsluiting in een USB apparaat (een muis of stick bijvoorbeeld) bijvoorbeeld kan een moederbord beschadigen. Stel je koopt een nieuwe computer en sluit dat USB apparaat weer aan, dan is de kans aanwezig dat het nieuwe moederbord ook beschadigd raakt. Moederborden hebben diverse manieren van beveiliging, van geen beveiling tot zekeringen die reageren op temperatuur of een andere vorm. Dat maakt testen van onderdelen en dus troubleshooten risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jip-Hop schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:45:
[...]

Serial-over-Lan (incl. BIOS) werkt met m'n G5420 i.c.m. Fujitsu D3644-B. ECC ook.
Wat is dan het verschil met de G5400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
CurlyMo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:56:
[...]

Wat is dan het verschil met de G5400?
Geen idee. Ik heb alleen ervaring met de G5420 i.c.m. Fujitsu D3644-B. Volgens mij zit de Serial-over-Lan functionaliteit in de Fujitsu D3644-B ingebouwd als onderdeel van AMT op de chipset. Dus zou SOL ook kunnen werken met de G5400. Welk moederbord heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jip-Hop schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:25:
[...]

Geen idee. Ik heb alleen ervaring met de G5420 i.c.m. Fujitsu D3644-B. Volgens mij zit de Serial-over-Lan functionaliteit in de Fujitsu D3644-B ingebouwd als onderdeel van AMT op de chipset. Dus zou SOL ook kunnen werken met de G5400. Welk moederbord heb je nu?
Hetzelfde, ik weet alleen niet hoe ik het aan de praat krijg?

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 10-05-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
Vond ik ook lastig. Maar met MeshCommander kreeg ik het aan de praat. Wel eerst dubbel checken dat AMT in de BIOS aan staat. Dan verbinden via MeshCommander. Die app is in principe cross platform maar werkte bij mij het best vanaf Windows. Hoop dat het ook met jouw CPU werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jip-Hop schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:14:
Vond ik ook lastig. Maar met MeshCommander kreeg ik het aan de praat. Wel eerst dubbel checken dat AMT in de BIOS aan staat. Dan verbinden via MeshCommander. Die app is in principe cross platform maar werkte bij mij het best vanaf Windows. Hoop dat het ook met jouw CPU werkt.
Het IP adres is gewoon het adres waarmee ik met mijn server verbind? Er wordt ook om een wachtwoord gevraagd. Die had ik ook in de BIOS moeten instellen blijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
Ja zelfde ip adres. Je moet ff een MeshCommander tutorial opzoeken op YouTube. Als het aan staat en het werkt, dan zou je op http://ip:port al een webinterface moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 17:00
De eerder geplaatste link van de Duitsers met spaarzame systemen, daar heb ik toch wat vraagtekens bij.

Want volgens mij wordt de lijst aangevoerd door systemen die niet draaien, maar die in slaapstand staan.

Tenminste, dat vermoed ik.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
@Jan Smit

Je vermoedens zijn onjuist. Mijn Odroid H2+ setup zou op de derde plek komen te staan in die lijst en dat is dus in idle, niet in slaapstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Ik de spare kast bleek toch een speak in te zitten.

Bij het aanzetten van de PC krijg ik geen beeld of beep.

Als ik de recovery jumper kortsluit dan krijg ik wel beeps en zit ik de led op de usb-stick knipperen.
beeps komen overeen met de verwachting dat de USB indeling niet voldoet.
Dus dat is positief. Alleen het maken van een USB BIOS recovery is niet helemaal duidelijk dus nog even wat door prutsen.

@mrmrmr Recovery usb maken volgens de beschrijving is een drama omdat filesysteem niet overeenkomt
Maar nu met een recovery gelukt heb ik weer een werkende server.
Gelijk maar even een memtest draaien om te kijken of dat ook in orde is.
Toch vind ik het vreemd dat de bios corrupt is geraakt.

[ Voor 26% gewijzigd door vDorst op 10-05-2021 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 17:00
GioStyle schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:02:
@Jan Smit

Je vermoedens zijn onjuist. Mijn Odroid H2+ setup zou op de derde plek komen te staan in die lijst en dat is dus in idle, niet in slaapstand.
Dat is netjes dan.

Ik heb hier een fujitsu esprimo draaien (ouder beestje, om te knutselen).

Xpenology Bare Metal, met 3 3,5"schijven. Die gaan met XPenology niet in slaapstand overigens.
30 watt, continue.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vDorst schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:18:
@mrmrmr Recovery usb maken volgens de beschrijving is een drama omdat filesysteem niet overeenkomt
Maar nu met een recovery gelukt heb ik weer een werkende server.
Gelijk maar even een memtest draaien om te kijken of dat ook in orde is.
Toch vind ik het vreemd dat de bios corrupt is geraakt.
Mooi dat het is gelukt!

Als je alleen UEFI hebt ingesteld is het booten vanaf DOS niet mogelijk, want DOS werkt alleen met een legacy BIOS of CSM. Het kan wel vanaf Windows (PE) op een stick. Hiren's Boot CD bijvoorbeeld. Opvolgers van D3417-B2 (D364x) ondersteunen geen DOS meer. Dan is UEFI en zo'n Windows boot stick de enige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
Ik heb net een Asrock J5040 moederbord gekocht met een 80w PicoPSU, maar ik zie net dat het moederbord een 24 pin ATX nodig heeft terwijl de PicoPSU slechts een 20 pin heeft. Heb ik nu de verkeerde gekocht of zal het ook werken met 20 pin? Ik kan het nog niet testen aangezien ik nog niet alle onderdelen heb :)
Indien het zou werken met 20, waarvoor dienen die 4 extra pins dan?
De build zal weinig vermogen vergen, voorlopig 1 SSD en 16GB RAM. Misschien dat ik later 2 of 3 2.5" hdd toevoeg. Alles moet passen in een 1U rack case dus veel kan er niet in sowieso :)

[ Voor 19% gewijzigd door SlasZ op 11-05-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
20pin in 24pin werkt prima, de extra pins zijn voor stroomvoorziening van het PCIe slot (meestal).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
mrmrmr schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 02:31:
[...]

Voor non-GUI:
/etc/default/grub

Ik heb hier vandaag ook eens op mijn systeem wat zitten proberen, maar hier had deze parameter geen effect op het verbruik.

Zonder monitor aangesloten, met vrijwel alles aan niet-essentieele services uitgezet: ongeveer 4.7W idle verbruik.

Met monitor aangesloten, met dezelfde services uitgezet: ongeveer 7.8W idle verbruik.

Met monitor aangesloten, consoleblank=60 en gewacht tot het scherm zwart werd: zelfde 7.8W idle verbruik.

Ofwel: consoleblank werkt (want display gaat op zwart) maar doet niets voor het verbruik. HDMI stekker er uit trekken werkt wel en geeft bijna 3W besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanaalten schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Ik heb hier vandaag ook eens op mijn systeem wat zitten proberen, maar hier had deze parameter geen effect op het verbruik.

Zonder monitor aangesloten, met vrijwel alles aan niet-essentieele services uitgezet: ongeveer 4.7W idle verbruik.

Met monitor aangesloten, met dezelfde services uitgezet: ongeveer 7.8W idle verbruik.

Met monitor aangesloten, consoleblank=60 en gewacht tot het scherm zwart werd: zelfde 7.8W idle verbruik.

Ofwel: consoleblank werkt (want display gaat op zwart) maar doet niets voor het verbruik. HDMI stekker er uit trekken werkt wel en geeft bijna 3W besparing.
Interresant, bij een VGA aangesloten scherm werkt consoleblank onder Debian (zonder GUI) bij mij.

Heb je een GUI geinstalleerd of is het console? Een GUI zorgt zelf voor het scherm.

Als je scherm een VGA aansluiting heeft, probeer het dan eens via VGA in plaats van HDMI. Misschien is het specifiek HDMI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:59
mrmrmr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:04:
Ik zie nu dat mijn server package ook op C8 blijft staat als ik een zelf gecompileerde powertop 2.12 gebruik om C-states te tonen. De default powertop 2.8 van Debian toont C10 voor package.

2.20.1271 is het AMI BIOS versie nummer, maar het nummer waar je meer kunt afleiden is het Fujitsu/Kontron versie nummer.

Fujitsu/Kontron BIOS versienummers kun je hier vinden. Ik heb de D3643 gemeten met 1.60 BIOS. Die BIOS heeft de ondersteuning van de Intel i3-9100 toegevoegd.

Je ziet bij versie 1.25 en hoger het Kontron logo. Als je zeker weet dat je processor ondersteund wordt door een bepaalde BIOS kun je proberen terug te flashen naar een eerdere versie om te zien of dat verschil maakt.

Je hebt de server versie van Ubuntu, misschien maakt dat verschil. Met name de powertop versie, ik weet dat Ubuntu een latere versie gebruikt dan Debian. Ik gebruik Debian 10 met kernel update (standaard 2.8 powertop en 2.12 zelf gecompileerd).

Je zou het andersom kunnen proberen: de powertop executable van Debian onder Ubuntu. Misschien werkt die versie niet onder Ubuntu.

Of dit een cosmetisch probleem is, of niet, is mij niet duidelijk. Er is geen merkbaar verschil in verbruik. Beide geven 3,2W verbruik (G5400, extra I211 netwerkkaart, niet aangesloten).
Hier nog even op terugkomend. Ik heb nu Debian geïnstalleerd en inderdaad geeft Powertop nu C10 aan waar hij bij Ubuntu maar tot C8 aangaf voor mijn i3 9100. Niet alleen dat, met Debian is mijn idle verbruik 15 watt in plaats van 18 watt bij Ubuntu en Fedora :) (Ik heb twee schijven van 18 TB die uiteraard relatief veel verbruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Ik heb open media vault icm met een i3-9100. Onderliggend is dat ook Debian en zie ook C10 staan in powertop. Misschien ligt het dan toch wel aan het OS.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cinner schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:18:
[...]
Hier nog even op terugkomend. Ik heb nu Debian geïnstalleerd en inderdaad geeft Powertop nu C10 aan waar hij bij Ubuntu maar tot C8 aangaf voor mijn i3 9100. Niet alleen dat, met Debian is mijn idle verbruik 15 watt in plaats van 18 watt bij Ubuntu en Fedora :) (Ik heb twee schijven van 18 TB die uiteraard relatief veel verbruiken.)
En welke kernel versies zijn dan in gebruik bij Ubuntu en Debian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:59
Mars Warrior schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:38:
[...]

En welke kernel versies zijn dan in gebruik bij Ubuntu en Debian?
Bij Debian is het 4.19.0-16-amd64, bij Ubuntu weet ik het niet (niet meer geinstalleerd), ik pas daar niks aan aan dus het is gewoon de nieuwste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cinner schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:41:
[...]
Bij Debian is het 4.19.0-16-amd64, bij Ubuntu weet ik het niet (niet meer geinstalleerd), ik pas daar niks aan aan dus het is gewoon de nieuwste versie.
Ubuntu Server 20.04 LTS gebruikt standaard 5.4. Zou verwachten dat deze zuiniger is dan een 4.x kernel.

Weird :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
mrmrmr schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:51:
[...]

Interresant, bij een VGA aangesloten scherm werkt consoleblank onder Debian (zonder GUI) bij mij.

Heb je een GUI geinstalleerd of is het console? Een GUI zorgt zelf voor het scherm.
Console, geen GUI. Debian stable (4.19.0-16-amd64 kernel), wellicht dat een nieuwere kernel anders reageert.
Als je scherm een VGA aansluiting heeft, probeer het dan eens via VGA in plaats van HDMI. Misschien is het specifiek HDMI.
Het scherm heeft VGA, maar dit huis heeft geen VGA-kabels meer. Ik ben vorig jaar verhuisd en heb toen een sporttas vol met oude onnodige kabels weggegooid. :)
(stom, natuurlijk, want paar weken terug had ik ook al een VGA kabel nodig. En iets eerder een oude apple dock-connector kabel.)

Maar wellicht specifiek voor HDMI, dus vooralsnog ga ik voor de oplossing 'stekker er uit'. Maar lijkt mij vooral goed om te weten, ook voor andere mensen hier, dat consoleblank niet persé werkt (en dat stekker er uit wellicht beter werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb wel een nieuwere kernel, maar zo uit mijn hoofd dacht ik dat het gedrag hetzelfde was bij de originele kernel. HDMI zou de oorzaak kunnen zijn.

Helaas heb ik dan weer geen HDMI kabel anders zou ik het zelf kunnen testen. Wel VGA en DVI. Misschien kan iemand anders het wel testen met VGA of DVI en met HDMI?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Toshiba geeft in de normale spec sheets weinig informatie, maar er is meer informatie beschikbaar in een pdf op de Japanse Canvio site. Het type label en het label verbruik heb ik van foto's gehaald op amazon.com en andere sites.

merksoorttypetype (label)cap.rpmcache12V label (A)5V label (A)idle typoperatingoperating 100%12V spin-up (A)12V spin-up (W)
ToshibaNAS N300HDWQ140HDEXR01ZNA514TB7200128MB0,850,705,2W9,6W10,7W1,84A22,08W
ToshibaNAS N300HDWN160HDEXS10ZNA516TB7200128MB0,950,706,7W10,1W10,95W1,88A22,56W
ToshibaNAS N300HDWN180HDEXT01ZNA518TB7200128MB0,950,706,33W8,61W9,18W1,83A21,96W
ToshibaNAS N300HDWG160HDEXV13ANA516TB7200256MB0,990,705,59W7,88W8,45W1,44A17.28W
ToshibaNAS N300HDWG180HDEXV11ZNA518TB7200256MB0,990,706,33W8,61W8,61W1,43A17.16W
ToshibaNAS N300HDWG11AHDEXV10ZNA5110TB7200256MB0,750,707,22W9,92W10,6W1,44A17.28W
ToshibaNAS N300HDWG21CHDEXW11ZNA5112TB7200256MB0,750,704,28W6,49W7,04W1,62A19,44W
ToshibaNAS N300HDWG21EHDEXW10ZNA5114TB7200256MB0,750,704,54W6,77W7,33W1,65A19,8W
ToshibaNAS N300HDWG31GHDEXX10ZNA5116TB7200256MB0,750,904,03W6,91W7,63W1,47A17,64W
WDRed PlusWD140EFFX 14TB7200512MB0,570,443,0W6,5W 1,85A22,2W

Toshiba
De operating kolom bevat het verbruik bij 80% lezen en schrijven en 20% idle. De "operating 100%" kolom bevat berekende waarden van het verbruik bij 100% schrijven/lezen. Idle typical is misschien het gemiddelde verbruik.

Toshiba noemt een 0,1 milliseconden durende piek een glitch, dat gaat misschien over de inrush current. Bij de metingen van de spin-up is die "glitch" niet meegenomen. Het werkelijke piekverbruik zal daardoor waarschijnlijk hoger liggen.

WD
WD vermeldt duidelijk het 12V piekverbruik in de spec sheet. WD heeft het ook over piekverbruik van 5V in de spec sheet, maar daar worden geen waarden voor gegeven. Voor lezen en schrijven wordt een gemiddelde gegeven.

Vergelijking
Het 4,03W ide verbruik van het 16TB Toshiba 300N model klinkt al veel beter dan de 7,22W van het 10TB model, maar het komt niet in de buurt van WD's 3,0W idle verbruik van de NAS reeks (t/m 14TB). Het gecombineerde idle verbruik van meerdere hard disks (4 x 2.5" Seagate 4TB à 0,85W: 3,4W of 3x 2.5" Seagate 5TB à 0,85W: 2,55W) wordt niet bereikt.

Het is mij niet duidelijk wat de 12V en 5V op de labels betekenen bij zowel WD als Seagate. Het komt duidelijk niet overeen met het spin-up verbruik, daarvoor zijn ze te laag.

TL;DR
Deze Toshiba N300 NAS drives zijn wat betreft het verbruik geen alternatief voor 2.5" drives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Inmiddels draait het volgende al bijna twee weken stabiel op ESXi 7 (met dank aan @renedis :)):

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 187,81€ 187,81
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 39,95€ 39,95
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,18€ 11,18
1VentilatorenScythe Slip Stream PWM, 120mm€ 9,99€ 9,99
1Geheugen internSamsung M378A4G43MB1-CTD€ 167,-€ 167,-
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 105,-€ 105,-

Verbruik zit rond de 18-20W met een 3-tal VMs running. VMs zijn Home Assistant OS, Windows Server 2019, Ubuntu Server met Docker en een 5-tal containers. Heb nog niet zoveel getweaked met de moederbord settings of ESXi settings. Dit is overigens gemeten met een TP-Link HS110.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK5ObtoGAmr671GrRe8eGDufE5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gqsXKBE7tUfQq954IjJiApWA.png?f=fotoalbum_large

Eens kijken waar ik de grootste besparing zou kunnen maken (afgezien van het migreren richting Proxmox :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
@JPtjeeNL Werkt dat out of the box, een 32GB ram module in de D3644-B? Of was daar een BIOS update voor nodig? Max ondersteund geheugen is 64GB dus dacht dat de limiet per module misschien 16GB zou zijn. Ik las ook dat er een BIOS update verwacht werd voor 128GB ram ondersteuning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Jip-Hop schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:39:
@JPtjeeNL Werkt dat out of the box, een 32GB ram module in de D3644-B? Of was daar een BIOS update voor nodig? Max ondersteund geheugen is 64GB dus dacht dat de limiet per module misschien 16GB zou zijn. Ik las ook dat er een BIOS update verwacht werd voor 128GB ram ondersteuning...
Geen idee eigenlijk. Ik heb het moederbord overgenomen waar al een recente versie opstond. Volgens mij is dat limiet niet per bankje maar totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Wat is de zuinigste keuze voor ventilatoren, als je kan kiezen tussen 12V of 5V fan?

Bijvoorbeeld de Noctua 40MM PWM modellen, lijkt de 5V versie: 5V, 0.07A, 0,35W
minder te verbruiken dan de 12V versie: 12V, 0.04A, 0,48W

Maar bij de iets grotere 60MM PWM modellen is het omgekeerd, 5V, 0.26A, 1.3W versus 12V, 0.08A, 0.96W.

Ik overweeg een 60mm fan in mijn fanless streacom FC9 te plaatsen (i3-9100). Wanneer Filerun via GraphicsMagick en PNGQuant thumbnails genereert van een >300GB fotocollectie, loopt de temperatuur snel op naar 75-80 graden.

Wanneer de klus geklaard is, stort de temperatuur binnen seconden in naar 55 graden en vervolgens binnen enkele minuten naar 45-50 graden. Dus het passieve koelsysteem werkt goed maar niet bij hele hoge load.
Vandaar PWM zodat de fan alleen vanaf 61 graden aangaat.

Het systeem staat op een laag kastje vlak onder mijn bureaublad, met de achterkant tegen de muur (paar cm voor uitstekende kabels) Er is vrijwel geen luchtverplaatsing.

[ Voor 33% gewijzigd door Jazco2nd op 18-05-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
Jazco2nd schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:41:
Wat is de zuinigste keuze voor ventilatoren, als je kan kiezen tussen 12V of 5V fan?

Maar bij de iets grotere 60MM PWM modellen is het omgekeerd, 5V, 0.26A, 1.3W versus 12V, 0.08A, 0.96W.

Ik overweeg een 60mm fan in mijn fanless streacom FC9 te plaatsen (i3-9100). Wanneer Filerun via GraphicsMagick en PNGQuant thumbnails genereert van een >300GB fotocollectie, loopt de temperatuur snel op naar 75-80 graden.

Wanneer de klus geklaard is, stort de temperatuur binnen seconden in naar 55 graden en vervolgens binnen enkele minuten naar 45-50 graden. Dus het passieve koelsysteem werkt goed maar niet bij hele hoge load.
Vandaar PWM zodat de fan alleen vanaf 61 graden aangaat.

Het systeem staat op een laag kastje vlak onder mijn bureaublad, met de achterkant tegen de muur (paar cm voor uitstekende kabels) Er is vrijwel geen luchtverplaatsing.
Ten eerste, wat is het probleem met een CPU temperatuur van 75-80 graden? Zolang er niks gaat throttlen, is er weinig om je druk om te maken. De CPU gaat er niet van stuk of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Skynett de CPU gaat throttlen, alles wordt tijdelijk trager, en boven de 75 vind ik gewoon niet prettig. De kast == het koellichaam, dus die is gloeiend heet, wil je niet tegenaan komen.

De FC9 staat erom bekend prima te kunnen koelen (passief) behalve bij zware load.

Daarnaast zitten er 2 nvme SSDs in waarvan 1 ook rond de 70-80 graden zit tijdens zware load. Op de controllers van beide SSDs ga ik nog een RPi koelblokje op plakken. Maar ik doe de kast graag maar 1x open :)
offtopic:
1 van die SSDs vervang ik voor een SATA versie wanneer een 2ehandse 2TB in goede staat voor een mooie prijs beschikbaar komt.

Sowieso fijn om enige vorm van luchtverplaatsing te hebben in het hoekje waar de kast staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Jazco2nd op 18-05-2021 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:41:
Beide. 12V heeft een hogere efficientie in de omzetting van AC naar DC, en de omzetting van DC naar DC van 5V is vaak niet zo gunstig. Aan de andere kant is het verbruik in DC vaak wel lager.
Mijn methode was om al zuinige 12cm 12V fans op 7V of 5V te laten draaien. Vaak valt het verbruik dan terug naar 0,1-0,2 Watt. Hardware.info heeft gegevens over het normale verbruik van fans bij zowel 12V en 7V. 12V fans hebben soms moeite om te starten bij 5V. Dat gezegd hebbende, veel voor 19" ontworpen computers draaien voluit op hoog toerental bij opstarten en dat zou kunnen helpen bij het opstarten bij een lagere spanning.

Ik ben geen fan van PWM vanwege mijn toepassing.
Ik denk een gevolg van het ontwerp. Ik heb geen recente ervaring met kleine fans, omdat ik geen 19" kasten meer gebruik. Fans gebruik ik zelden meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:05:
[...]
Beide. 12V heeft een hogere efficientie in de omzetting van AC naar DC, en de omzetting van DC naar DC van 5V is vaak niet zo gunstig. Aan de andere kant is het verbruik in DC vaak wel lager.
[...]
Mijn methode was om al zuinige 12cm 12V fans op 7V of 5V te laten draaien. Vaak valt het verbruik dan terug naar 0,1-0,2 Watt. Hardware.info heeft gegevens over het normale verbruik van fans bij zowel 12V en 7V. 12V fans hebben soms moeite om te starten bij 5V.
Dank!
Dan ga ik dus voor de 12V en zal ik proberen deze te undervolten naar 7V via de bios van de Fujitsu D3644-B.

PWM: alleen omdat ik wil dat de fan uit is <61 graden dus 0 RPM doet. Voor zover ik kan nagaan is dat alleen met PWM mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Jip-Hop schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:39:
Bordje kan 128GB aan, maar niet officieel. Ik draaide in de praktijk 2x32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Misschien nog te vroeg gezien de 11e generatie net uit is. Maar ik zoek een nieuw mobo met de volgende eisen:
- 1200 socket met 11gen support
- thin-mini-itx
- AMT support

Iemand al iets gevonden toevallig? Ik kan helaas enkel een socket 1200 H410 thin-mini-itx vinden. Jammer genoeg ondersteund die enkel 10gen CPU’s. Reden van gewenste 11gen CPU is vanwege de nieuwe Intel GPU (heb de i5-11600T op het oog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Thin mITX bordjes duurt meestal even, het is een relatief kleine/niche markt. Maar je kan kan kijken of die vorige-gen bordjes al een BIOS update hebben gekregen voor 11th gen cpu's, de Asus H410T heeft die update blijkbaar nog niet gekregen.

[ Voor 71% gewijzigd door Dreamvoid op 19-05-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Dreamvoid schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:51:
Thin mITX bordjes duurt meestal even, het is een relatief kleine/niche markt. Maar je kan kan kijken of die vorige-gen bordjes al een BIOS update hebben gekregen voor 11th gen cpu's, de Asus H410T heeft die update blijkbaar nog niet gekregen.
Een H410 zal geen bios update verkrijgen. Dit komt omdat Intel veel 3th gen chips heeft rebranded naar H410. Een H410 zal dus niet gaan werken met 11gen CPU’s.
This could come as a surprise to many, since Intel's incoming Rocket Lake processors continue to use the LGA1200 socket. However, the H410 and B460 chipsets are based on an older 22-nm process node, so the BIOS update isn't enough to add support for the incoming desktop processors

[ Voor 19% gewijzigd door renedis op 19-05-2021 18:47 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.