Beste tweakers, ik zoek wat advies.
Op dit moment heb ik nog een AM1 systeempje als HTPC (Kodi), mooi zuinig en speelt prima FHD af en is stil.
Dit systeem begint nu wel te verouderen en kan b.v. geen X265 aan en 4K. Ik heb een bepaald budget om dat te vervangen.
De storage behoefte hiervoor is minimaal 3TB, wens voor min 4TB.
Tevens speel ik met de gedachte om over te gaan op Linux. Hoewel ik MS minded ben zit ik toch vooral de laatste tijd meer in Powershell en de CMD interfaces van VMware en Nutanix te werken.
Ik zou me hier thuis dan ook eigenlijk ook prima met een linux distro moeten kunnen redden. Dit geeft me ook weer wat uitdaging, hard nodig als je al een jaar thuis werkt.
De gedachte komt bij me op om dit te gaan combineren met Home Assistant op een virtualisatie product of Docker. Ook dit geeft me weer iets om privé aan te werken.
Dit zal dus een stil en zuinig systeem moeten zijn, gezien dit dan 24/7 draait in een kast in mijn tv-meubel. Ik denk aan 10w continue in idle.
Waar ik nog mee worstel:
Zelf denk ik aan aan base storage van ongeveer 1 á 2 TB (SSD) -> OS/HA/Kodi
2x 4TB storage die meestal idle zal zijn (media). Mijn vervaringen met 2,5 inch zijn slecht. Zijn 4TB 2,5 inch diskjes goed genoeg om met zijn 2-en in software mirror 4TB betrouwbaar te hosten?
Worden ze niet te snel rot van spin-up/down ? Er is helaas niet veel keuze in..
Of toch gaan voor 2 WD RED's 3,5 inch ?
Qua kast twijfel ik ook nog, dit moet een ITX zijn om te passen in het meubel. Ik heb nu een Node 304 en die bevalt prima.
Voordeel: ruim, bekend, met 3 disken nog ruimte zat voor uitbreiding. ATX kan evt vervangen wordne door Pico die je dan met adapter helemaal intern kwijt kunt met wat licht mod werk.
Nadeel: Awkward 2x 92mm intakes en 140mm outtake, niet echt zuinig lijkt me. Brengt redelijk wat resonantie over aan meubel, bij vervanging door eenzelfde zal ik b.v. de bodem aan moetne pakken met bitumen o.i.d.
De keuze voor de kast heeft natuurlijk ook te maken met storage, niet veel ITX kasten kunnen tegenwoordig 3 a 4 disken aan, zeker als er 3,5 inch bij zit.
Samengevatte wensen/eisen:
10w continue verbruik.
4K playback.
1-2 Tb OS drive
4TB mass storage (liefst mirrored en voor de echt belangrijke zaken is er een extra (manual) backup.
Linux /Kodi en home Assistant op virtualisatie of Docker.
ITX formaat, passend qua geluid en storage en niet groter als de Node 304.
Onderdelen leverbaar via de normale distri hier in NL, ik bestel via het werk en die kunnen alleen bij de grote jongens inkopen.
Zelf kom ik uit bij een Asrock met onboard cpu systeem, volgens mij is dit krachtig genoeg en ook zuinig.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Moederborden | ASRock J5040-ITX | € 148,03 | € 148,03 |
2 | Interne harde schijven | WD Red (256MB cache), 4TB | € 92,90 | € 185,80 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Wit | € 73,- | € 73,- |
2 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR24S17S8/8 | € 36,30 | € 72,60 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 300W | € 46,90 | € 46,90 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 60,78 | € 60,78 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 Evo 2TB | € 209,- | € 209,- |
| Totaal | € 796,11 |
Graag ontvang ik feedback qua:
Keuze systeem, is dit passend of toch voor een los mobo/Core-xxx setje kiezen?
Wat te kiezen qua storage?
Advies over een alternatief ITX kastje ?
Is het wellicht beter om deze wensen/eisen te scheiden ? Dus mini-pc voor Linux/HA en simpel systeem voor Kodi ? Kodi draait niet zoveel en dan heb je ook niet die mass-storage steeds aan/idle.