Acties:
  • 0 Henk 'm!
TL;DR Ik raad de Samsung 800 series EVO/QVO aan. De QVO gebruik ik voor mijn eigen werkstation. Pro's hebben typisch een hoger verbruik en effectief weinig voordeel.

Sommige NVMe en SATA SSD's hebben moeite met low power modes. Dat is een firmware probleem en ligt mijn inziens aan fabrikanten die nalaten fatsoenlijk te testen. SSD's hebben een verleden van buggy firmware en het duurde destijds tamelijk lang voordat fabrikanten ze stabiel kregen. Daarom ben ik niet genegen te gaan voor een fabrikant met een dozenschuiver reputatie.

Het best compatible en zuinig zijn SATA SSD's. Het voordeel van PCIe op servers is niet groot: alleen bij lokaal verplaatsen van bestanden of als je geen SATA meer hebt heeft het enig nut. De doorvoersnelheid wordt over het netwerk geremd door de bandbreedte van het netwerk. Zelfs slechts 100 Mbps wordt gebruikt door 4k tv fabrikanten. Als het 1 Gbps is, kun je die ook met voltrekken met een SATA SSD. Maar dat is niet nodig voor zo'n toepassing, zelfs niet bij 8k streams. Wat betreft zuinigheid is het vaak zo dat SATA SSD's minder verbruiken dan MVMe's wanneer ze actief zijn. Een NVMe heeft veel meer stroom nodig voor lezen of schrijven, al is het daarmee wel wat sneller klaar, het zijn soms hoge pieken van meer dan 7W. Er zijn wel zuinige NVMe's zoals de Intel 600 serie, maar die hebben weer andere nadelen.

Bij de selectie van SSD's kijk ik naar de volgende kenmerken:
1. Verbruik in lage powerstanden met en zonder LPM ondersteuning. Zie Anandtech en Tweakers tests.
2. Bugvrije ondersteuning voor LPM.
3. Daadwerkelijke latency voor het in- en uitgaan van low power modes.
4. Algehele betrouwbaarheid (zoek op modelnaam error of crash om problemen te vinden online)

Ik kijk niet zozeer naar of het slc, mlc, tlc of qlc is. Dat is praktisch alleen van belang bij tamelijk uitzonderlijk gebruik (b.v. herhaaldelijk de disk leeg maken en in 1 keer weer volschrijven) of bij professionele servers met een groot aantal clients. Voor een thuisserver volstaan ze doorgaans allemaal.

Realtime wegschrijven van camerastreams of een drukbezette firewall die logt kunnen toepassingen zijn die het verbruik laten toenemen. In zo'n geval zou je kunnen selecteren op een SSD die snel in en uit low power gaat en een laag idle (non-LPM) verbruik heeft en een laag maximum verbruik tijdens lezen en schrijven.

Het gaat bij SSD's over micro- en milliseconden, dus je kunt niet vertrouwen op rechtstreekse waarneming als mens. Kijk bijvoorbeeld naar timestamps. Als die dichter bij elkaar liggen dan 100 of 50 milliseconden heb je een mogelijk een probleem met bepaalde SSD's, ze kunnen dan niet in een lage power stand gaan of blijven. Veel loggers wachten even met wegschrijven totdat er een bepaald aantal kilobytes is verzameld. Dat is voor het verbruik beter dan direct wegschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:56:
TL;DR Ik raad de Samsung 800 series EVO/QVO aan.
De 800 serie zijn toch SATA modellen uit mijn hoofd? In die serie zitten meen ik toch zowel de traditionele 2,5" SATA SSDs en M.2 SATA SSDs. Terwijl de Fujitsu borden alleen NVME doen.
Dus een Samsung 800 serie is dan geen directe vervanging voor een NVME drive. Aangezien je een M.2 SATA dus niet kunt gebruiken.

Overigens kun je in de zin van "fabrikanten testen niet" ook stellen dat Fujitsu / Kontron niet test. In mijn geval werkte de Kingston A2000 immers wel goed op een (ouder) Gigabyte bord. Dus zit het probleem dan bij de SSD of bij het moederbord?
spoiler:
De waarheid zal zich vast ergens in het midden bevinden waarbij de een iets doet wat zich op of net over het randje van de spec. bevind en de ander zich ook exact aan de spec. houdt of net te min komt. Gevolg: de combinatie werkt niet. Waar anderen de spec wellicht iets ruimer nemen / marge hebben waardoor een incompatibiliteit van de ander niet uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:03:
[...]

De 800 serie zijn toch SATA modellen uit mijn hoofd? In die serie zitten meen ik toch zowel de traditionele 2,5" SATA SSDs en M.2 SATA SSDs. Terwijl de Fujitsu borden alleen NVME doen.
Dus een Samsung 800 serie is dan geen directe vervanging voor een NVME drive. Aangezien je een M.2 SATA dus niet kunt gebruiken.
M.2 SATA ondersteuning is niet aanwezig op een D364x. Dat heeft ook geen praktisch nut, want je krijgt dan 1 minder normale SATA poort. Dus niet van toepassing.

Zoals ik schreef, mijn advies is standaard SATA i.p.v. NVMe te gebruiken. Als je geen SATA poorten meer hebt kun je kijken naar Samsung of Toshiba (nu Kioxia) of Intel 6xx series. Wel eerst controleren of er geen problemen mee zijn en of het wel zuinig is en geschikt voor de toepassing: zie mijn vorige bericht voor hoe ik dat doe.

Fujitsu heeft Samsung (nu oudere) NVMe op de compatibiliteitslijst staan voor D3417-B2. Die heeft ook een lijst compatible M.2 SATA.
Overigens kun je in de zin van "fabrikanten testen niet" ook stellen dat Fujitsu / Kontron niet test. In mijn geval werkte de Kingston A2000 immers wel goed op een (ouder) Gigabyte bord. Dus zit het probleem dan bij de SSD of bij het moederbord?
Er zijn meerdere kwesties. Die van de slechte support van low power states van sommige SSD's is voor ons het belangrijkst. Een workaround is het uitschakelen van low power states. Dat is natuurlijk helemaal niet goed voor een zuinige server, die wil je juist in een low power stand.

De andere kwestie is de support voor NVMe als (bootable) opslagmedium. Daarvoor moet je immers een stukje BIOS toevoegen. Daar kan het wringen. Ook in de ondersteuning voor low power modes. Sommigen proberen via UEFI mods NVMe ondersteuning toe te voegen aan de BIOS. Het beste lijkt me om betrouwbare SSD's te kiezen.
Het kan zo zijn dat een moederbord bepaalde low power modes niet ondersteunt, waardoor het "compatible" is, maar niet zuinig. Geen optie dus. Wegblijven van de B-merken zoals Kingston en Adata lijkt me verstandig. Waar Kingston (en misschien ook Adata) vaak nog prima weg komt met JEDEC compatible RAM geheugen, is dat iets heel anders voor SSD's met nogal complexe firmware. Dat vergt deskundigheid en jarenlange ervaring. Geen van deze bedrijven maken zelf de hardwarecomponenten, maar ze zitten wel aan de software (firmware).

Aangezien NVMe een samenwerking is tussen twee componenten en ook nog besturingssysteemsoftware kan de schuldvraag niet zonder verder onderzoek worden opgelost. Wel kan ik zien dat bepaalde SSD's geen correcte low power support hebben. Dat is voldoende gedocumenteerd door testers en door gebruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

NVMe is onderhand al een half decennium gemeengoed, als je nog aan de slag moet met BIOS-mods om het werkend te krijgen ben je gewoon aan het werk met hardware die al afgeschreven en afgedankt had moeten zijn, en waarschijnlijk ook bakken met stroom vreet. Moederbordfabrikanten zouden het onderhand wel een beetje door moeten hebben hoe het werkt. Hetzelfde zou moeten gelden voor Kingston, zij doen al sinds het begin van het SSD-tijdperk mee (voor 2010). Overigens kan ik ook mededelen dat zowel de controller als het nand op een Intel-SSD ook niet van Intel zijn, dus die zou je om vergelijkbare redenen als Kingston moeten afschrijven dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-10 23:17
mrmrmr schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:59:
Wegblijven van de B-merken zoals Kingston en Adata lijkt me verstandig. Waar Kingston (en misschien ook Adata) vaak nog prima weg komt met JEDEC compatible RAM geheugen, is dat iets heel anders voor SSD's met nogal complexe firmware. Dat vergt deskundigheid en jarenlange ervaring. Geen van deze bedrijven maken zelf de hardwarecomponenten, maar ze zitten wel aan de software (firmware).
Onzin.

Een fabrikant als Kingston (of ADATA) maakt inderdaad zelf geen NVMe controllers, maar dat heeft tot gevolg dat ze de firmware óók niet zelf schrijven: veel te complex inderdaad.

Check bijvoorbeeld de firmware van de A2000 maar eens. Signed met een certificaat van Silicon Motion. De XPG (dat is ADATA) van @Cinner heeft een vergelijkbare SM controller, dus de suggesties van @RobertMe zou ik zeker proberen als je er problemen mee ondervindt.

Hier staat overigens beschreven hoe StorNVMe met power states lijkt om te gaan.

Opvallend is dat de balanced power scheme een enlat+exlat threshold van 15 ms hanteert op AC power. Betekent dat een NVMe drive als de A2000 nooit z'n diepste power state bereikt, laat dat nu net de state zijn waar het ding problemen oplevert. Doet vermoeden dat dat wel eens bij zou kunnen dragen aan het feit dat zo'n bug productiedevices treft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-10 20:15
Bij die 'mini pc' dingen die je in China kan bestellen komen meestal voedingsadapters van twijfelachtige kwaliteit. Meestal is het gewoon een 12V DC barrel plug.

Heeft iemand advies waar je betrouwbare alternatieven kunt bestellen? Zie wel adapters van Seasonic voorbij komen in dit topic maar die zijn gelijk 60Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dank allen voor de hulp. Dit is de order geworden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 143,-€ 143,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 99,98€ 99,98
1BehuizingenKolink Satellite€ 35,09€ 35,09
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,18€ 11,18
1Geheugen internSamsung M378A2K43CB1-CTD€ 86,26€ 86,26
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 0,-€ 0,-
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Totaal€ 410,70

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:29

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

JPtjeeNL schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:55:

Ik ben heel benieuwd of dit gaat passen, ik heb daarom de Fractal Design Core 1000 in bestelling staan.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Mr.Viper schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:48:
[...]

Ik ben heel benieuwd of dit gaat passen, ik heb daarom de Fractal Design Core 1000 in bestelling staan.
Hmm, waarom zou het niet passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:51
JPtjeeNL schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:31:
[...]

Hmm, waarom zou het niet passen?
Die Fujitsu D3643-H heeft de afmetingen (243.8 x 243.8 mm)

volgens de site van Kolink:
- Support for Micro-ATX Motherboards (Up to 22.6cm x 18cm)

aangezien de ATX voeding wegvalt heb je in de diepte genoeg ruimte, maar in de breedte (Up to 22.6cm) wordt misschien het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Rickbhs schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:19:
[...]

Die Fujitsu D3643-H heeft de afmetingen (243.8 x 243.8 mm)

volgens de site van Kolink:
- Support for Micro-ATX Motherboards (Up to 22.6cm x 18cm)

aangezien de ATX voeding wegvalt heb je in de diepte genoeg ruimte, maar in de breedte (Up to 22.6cm) wordt misschien het probleem
Aha, thanks! Ik was in de veronderstelling dat micro-ATX een standaard was. Ik heb de behuizing uit de order laten halen en ga op zoek naar een andere.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
JPtjeeNL schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:40:
[...]

Aha, thanks! Ik was in de veronderstelling dat micro-ATX een standaard was. Ik heb de behuizing uit de order laten halen en ga op zoek naar een andere.

Nogmaals bedankt!
Technisch gezien staat micro ATX vast, maar veel fabrikanten gebruiken die noemer voor alles groter dan ITX en kleiner dan ATX. (en dat loopt ook verder in de pricewatch hier)
Voor de kleine builds is mini ITX, (mini)DTX en flexATX van tel, onderstaand enkele verhoudingen, op de eerste staat flex, op de 2de (mini)DTX.
https://upload.wikimedia....atible_Dimensions.svg.png
https://upload.wikimedia....5ATX_DTX_ITX_mini-DTX.svg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10 09:59
Case was een Amazon Warehousedeal, mij maakt het niet uit hoe de case eruit ziet, als alles er maar in past. Met micro-ATX viel dat nogal tegen, omdat het geen "standaard" is: er zijn heel wat micro-ATX cases waar een "random" micro ATX bord niet in past. Ik heb al meerdere mini-ITX pc's samengesteld en daar speelt dat niet: als een case mini-ITX compliant is, past elk mini-ITX bordje erin.
Moederbord & CPU: ik heb hier van Woodski gelezen hoe zuinig een setup met dit bord kan zijn, dus dat was een veilige keuze. Al wilde ik eigenlijk een i5-11400. Het nadeel daarvan was dat zowel de CPU als het moederbord duurder was én dat ik niet wist hoe zuinig zo'n setup zou zijn. Dus toch maar een Intel-10 en een "bekend" moederbord gepakt.
CPU cooler: de passieve Arctic Alpine 12 is weliswaar een stuk goedkoper (€12), maar een cpu die meer warmte kan maken dan de passieve cooler kan afvoeren, is niet goed voor mijn gemoedsrust. Al slurpt die cooler dus ook wel 1-2W extra.
MNVE SSD had ik nog liggen, mogelijks niet zo zuinig, maar als het toch in de kast ligt...
De PicoPSU 90W deed het prima, maar de 90W Leicke wilde niet mee. Met een 160W voeding die ik hier had liggen ging het wel, dus de 90W Leicke dan maar ingeruild voor een 120W versie. Bij het nameten bleek waarom: bij de opstart haalt het systeem kortstondig 87W...

Dan wat settings aangepast in het BIOS/Uefi gebaseerd op deze post, kwam ik uit op 10,8W

#CategoryProductPrijs
1CaseAerocool CS105€26,45
1MoederbordASRock H470M-HDV/M.2€83,09
1CPUi5 10400€169
1CPU coolerNoctua NH-L9i€39,9
1RAMCrucial 8GB DDR4 2666 CT8G4DFRA266€37,1
1SSDSamsung MZ-V6E250BW SSD 960 Evo NVMe M.2€0
1PSUPicoPSU-90 12V DC-DC ATX Mini-ITX 0-90W€34,95
1PSULeicke Ull 120 W.€32,99
Totaal€423,48

Aangezien het systeem zal dienstdoen als "downloadstation" (NZB & Torrent) en voornamelijk als NAS, zit er ook een SATA 5TB 2,5" disk in, met die disk gaat het verbruik naar 13,1W.
De disk wordt - onder load - ook best warm, dus heb ik een Noctua NF-A14 PWM (€21,90) besteld om dat euvel op te lossen. Zuinige server allemaal goed en wel, maar nieuwe hardware maken kost ook veel energie, dus als we de levensduur van alle componenten kunnen verhogen/verlengen met wat koeling, doen we dat maar :). Het extra verbruik zou max 1W zijn.

> Ik zou nu nog eigenlijk iets willen regelen voor de spindown van de disk: tussen bepaalde uren "actief", tijdens andere uren mag er spindown zijn. Enig idee hoe ik dat fix in W10?
> Ik heb geen idee hoe ik de verschillende C-states in W10 kan activeren, instellen, zien, ...? De meegegeven verbruikswaarden is wat ik zie op de verbruiksmeter net na het opstarten etc, ik betwijfel dat het systeem dan al naar C-states gaat?

Metingen met een PM231E

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thralas @dcm360

BIOS mods raad ik ook helemaal niet aan, ik constateer dat het gebeurt.

Intel heeft duidelijk een eigen of aangepaste firmware, die verschilt van die van andere fabrikanten. Ze hebben wel de beschikking over eigen deskundigen. Maar ze maken de controller niet meer zelf.

Kingston heeft nu (anno 2021) een feitelijk verdiende slechte reputatie als het gaat om bepaalde SSD's. De klachten varieren van dat ze snel stuk gaan tot crashes. Ze verkopen inderdaad al langer SSD's, maar de ervaring met firmware en de wil om een goed getest stabiel product te maken is er kennelijk niet. Ze lieten het probleem met de A2000 lang bestaan.

Signing op zich geeft niet aan wie er aan heeft gewerkt, het is noodzakelijk voor drivers om het te laten werken in een besturingssysteem zoals Windows. Het is een OEM product waarbij twee partijen samenwerken, en de koper heeft het voor het zeggen. Je kunt gemakkelijk zien dat er iets aan gedaan is door de tests te bekijken. Een Microsoft WHQL listing geeft iets meer zekerheid, maar dat is ook maar tot op zekere hoogte.

Wat betreft https://docs.microsoft.co...age-hardware-devices-nvme Dat is een handige bron van informatie.
Ik vermoed dat ze bedoelen dat de voeding via de stekker (AC) verloopt of via de batterij (DC). Dat is te zien in de metingen van Anandtech. De latency timings worden doorgegeven door de NVMe en ze zijn vaak ruim genomen, het zijn dus niet de werkelijke timings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@mrmrmr En ik constateer enkel dat BIOS mods voor NVMe support alleen nodig zijn op afgeschreven hardware.

Los daarvan denk ik dat ik van alle grote SSD-fabrikanten wel een serie kan aanwijzen met issues. Van Intel kan ik me nog een mooie serie herinneren waarvan de SSD's bricked raakten na een x aantal bedrijfsuren, dat is ook een mooie bug waar je op het meest vervelende moment achter komt, en waarvan je ook niet weet of het een probleem is als je een nieuwe SSD koopt. Micron had in een verder verleden ook een dergelijk probleem. Samsung had dan weer een serie die moeite had met dataretentie, wat nu zo ver ik weet 'opgelost' is door 'oude' blokken gewoon wat vaker te herschrijven, ten koste van de levensduur. En bij Kingston heb je momenteel de A2000 met de bekende problemen.

Overigens staan de 2.5" Seagate HDD's die hier veel aangeraden worden er nogal bekend om dat ze vrij fragiel zijn. Wat dan wel weer scheelt is dat ze in een thuisserver daar waarschijnlijk ruim minder last van hebben dan als gebruik in een externe HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:34:
Case was een Amazon Warehousedeal, mij maakt het niet uit hoe de case eruit ziet, als alles er maar in past. Met micro-ATX viel dat nogal tegen, omdat het geen "standaard" is: er zijn heel wat micro-ATX cases waar een "random" micro ATX bord niet in past. Ik heb al meerdere mini-ITX pc's samengesteld en daar speelt dat niet: als een case mini-ITX compliant is, past elk mini-ITX bordje erin.
Moederbord & CPU: ik heb hier van Woodski gelezen hoe zuinig een setup met dit bord kan zijn, dus dat was een veilige keuze. Al wilde ik eigenlijk een i5-11400. Het nadeel daarvan was dat zowel de CPU als het moederbord duurder was én dat ik niet wist hoe zuinig zo'n setup zou zijn. Dus toch maar een Intel-10 en een "bekend" moederbord gepakt.
CPU cooler: de passieve Arctic Alpine 12 is weliswaar een stuk goedkoper (€12), maar een cpu die meer warmte kan maken dan de passieve cooler kan afvoeren, is niet goed voor mijn gemoedsrust. Al slurpt die cooler dus ook wel 1-2W extra.
MNVE SSD had ik nog liggen, mogelijks niet zo zuinig, maar als het toch in de kast ligt...
De PicoPSU 90W deed het prima, maar de 90W Leicke wilde niet mee. Met een 160W voeding die ik hier had liggen ging het wel, dus de 90W Leicke dan maar ingeruild voor een 120W versie. Bij het nameten bleek waarom: bij de opstart haalt het systeem kortstondig 87W...

Dan wat settings aangepast in het BIOS/Uefi gebaseerd op deze post, kwam ik uit op 10,8W

#CategoryProductPrijs
1CaseAerocool CS105€26,45
1MoederbordASRock H470M-HDV/M.2€83,09
1CPUi5 10400€169
1CPU coolerNoctua NH-L9i€39,9
1RAMCrucial 8GB DDR4 2666 CT8G4DFRA266€37,1
1SSDSamsung MZ-V6E250BW SSD 960 Evo NVMe M.2€0
1PSUPicoPSU-90 12V DC-DC ATX Mini-ITX 0-90W€34,95
1PSULeicke Ull 120 W.€32,99
Totaal€423,48

Aangezien het systeem zal dienstdoen als "downloadstation" (NZB & Torrent) en voornamelijk als NAS, zit er ook een SATA 5TB 2,5" disk in, met die disk gaat het verbruik naar 13,1W.
De disk wordt - onder load - ook best warm, dus heb ik een Noctua NF-A14 PWM (€21,90) besteld om dat euvel op te lossen. Zuinige server allemaal goed en wel, maar nieuwe hardware maken kost ook veel energie, dus als we de levensduur van alle componenten kunnen verhogen/verlengen met wat koeling, doen we dat maar :). Het extra verbruik zou max 1W zijn.

> Ik zou nu nog eigenlijk iets willen regelen voor de spindown van de disk: tussen bepaalde uren "actief", tijdens andere uren mag er spindown zijn. Enig idee hoe ik dat fix in W10?
> Ik heb geen idee hoe ik de verschillende C-states in W10 kan activeren, instellen, zien, ...? De meegegeven verbruikswaarden is wat ik zie op de verbruiksmeter net na het opstarten etc, ik betwijfel dat het systeem dan al naar C-states gaat?

Metingen met een PM231E
Een test van de SSD kun je hier vinden. Het verbruik is relatief hoog in idle met LPM (0,1W) en 1,2W in idle zonder LPM.

Een verbruik van ongeveer 1,3W (AC) voor de 5TB hard disk strookt ongeveer met de door Seagate opgegeven meting van 0,85W (DC). Het gaat om de 5V lijn.

De combinatie van moederbord en processor en het maximale verbruik ervan is belangrijke informatie. Waarschijnlijk heeft het geheel een nog hogere piek dan 87W, want de 90W voeding moet meer dan 90W aankunnen. Tijdens opstarten is het verbruik hoog, want dan draait het systeem zonder low power modes. Bijvoorbeeld de processor draait dan waarschijnlijk met alle cores op maximaal vermogen. Je kunt waarschijnlijk zien hoeveel GHz het is in de BIOS.

De harde schijf mag maximaal 60 graden worden volgens de specificaties. Zolang het niet landurig >50 graden wordt zou ik me geen zorgen maken. Mijn 4TB drives halen dat niet (kamertemperatuur +10 graden). Welke temperatuur haalt de schijf zonder koeling?

Ik zou -ongezien en ongetest- de volgende settings als eerste proberen:
* eerst alles op Factory Default zetten en een reset uitvoeren
CPU C States Support: enabled
Enhanced Halt State (C1E): enabled
CPU C3 State Support: enabled
CPU C6 State Support: enabled
CPU C7 State Support: enabled
Package C State Support: enabled
CPU Thermal Throttling: enabled
Intel Virtualization Technology: enabled (als je dat nodig hebt)
Above 4G Decoding: disabled
VT-d: enabled (als je dat nodig hebt)
DMI Link Speed: Gen3 (geen auto of overclocking)
PCIE1 Link Speed: auto (kan omlaag of disabled als dat iets oplevert)
PCIE2 Link Speed: auto (kan omlaag of disabled als dat iets oplevert)
PCIE3 Link Speed: auto (kan omlaag of disabled als dat iets oplevert)
PCI Express Native Control: enabled
PCIE ASPM Support: enabled
PCH PCIE ASPM Support: enabled
DMI ASPM Support: enabled
PCH DMI ASPM Support: enabled
WAN Radio: disabled (WiFi zender uit -> geen WiFi)
SATA Mode Selection: AHCI
SATA Aggressive Link Power Management: enabled
PCIE Devices Power On: disabled
I219 LAN Power On: disabled
Ring-In Power On: disabled
RTC Alarm Power On: disabled
USB Keyboard/Remote Power On: disabled
USB Mouse Power On: disabled

Als je WiFi/Bluetooth niet nodig hebt, verwijder dan de module. Die zit waarschijnlijk onder een metalen behuizing.

Ik weet niet of het uitschakelen van een component (bijvoorbeeld serial) ook daadwerkelijk iets bespaart bij dit moederbord. Dat zou ik als laatste testen.

Power on kan met de aan/uit knop in plaats van een muis of toetsenbord. Dit is niet van groot belang als de server niet in een slaapstand terecht komt.

Test met de kale configuratie: ventilatoren uit, geen hard disk, geen XMP geheugen. Die werkwijze maakt het vergelijkbaar.

Voor een how-to van optimalisatie zie onder "optimalisatie" in deze blog post.

Windows heeft de laatste drivers nodig van Intel. Die zou ik handmatig installeren (inf file aanwijzen), behalve de USB3 driver, die heeft een installatieprogramma nodig. Met name na de installatie van de graphics driver kan het verbruik flink dalen. Zet alle onnodige services uit en met een Windows Privacy tool kun je het verzamelen van telemetrie uitschakelen. Als je meet, zorg dan dat er geen Verkenner open staat en geen apps zoals een browser. Die kunnen de basismeting verstoren.

Ik zou geen ASRock utilities installeren en ook geen extra's bij Intel drivers. Zodoende wordt het systeem niet belast met onnodige processen.

De C-states kunnen worden bekeken met Throttlestop. Windows gebruikt automatisch C10. Waarden aanpassen is niet nodig. Je kunt wel undervolten, maar dat is iets wat je pas op het eind doet, als al het andere eenmaal is geoptimaliseerd en alleen als je het daarmee gepaard gaande risico op instabiliteit wilt nemen.

Spindown kan worden ingesteld via Control Panel\All Control Panel Items\Power Options\Edit Plan Settings, Change advanced power settings, Hard disk, turn off hard disk after: 15 minutes.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 26-04-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-02 12:13
Teleflubbie schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:22:
[...]

@kasperl Heb exact dezelfde 'uitdaging' met een D-3643. Heb dit tooltje van ook geinstalleerd en geprobeerd. Maar helaas is dit een vrij waardeloos tooltje. Je kan hier nauwelijk iets mee instellen.

In Debian kan je de pwm controller direct op driver niveau manipuleren (/sys/devices/platform/nct6775.2592/hwmon/hwmon1/pwm).
Maar zelfs als ik pwm op 0 zet, blijft de fan aangestuurd. Onder de +/-30% wil die niet. Waarschijnlijk wordt dit door de BIOS beperkt. De BIOS blijft altijd de fan altijd aansturen in een PWM duty cycle van +/- 30% - 100%.

Ik heb voorlopig maar een weerstand in de 12v leiding van de fan gezet. Waarmee hij via PWM nog wel regelbaar blijft, maar standaard 40% langzamer draait.
Ik zal op zoek moeten naar een fan, die bij een PWM van <30% zichzelf uitschakeld.
Ben er mee bezig, helaas heb ik met mijn D3642 geen nct6775, en de enige hwmon in /sys/devices/platform zit in coretemp, en er is nergens PWM.

Voor mij klinkt dat tooltje nog wel veelbelovend (er zit ergens ook een vinkje waarmee je kan zeggen dat de fan uit mag gaan), maar ik krijg maar geen DOS stick geboot op dat mobo. Heb van alles al geprobeerd op verschillende machines (zelfs een Windows laptopje gevonden hiervoor) maar het wil maar niet booten, ook niet met een net nieuwe stick.

Iemand enige ervaring hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DOS boot niet meer op een UEFI-only computer (op mijn ouder moederbord nog wel), probeer het met een bootable Windows stick. Die werkt op een D3643-H.

Een bootable Windows stick kun je maken met een hulpprogramma: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209 . Of met Hiren’s BootCD PE x64. Er zijn (Windows) 32 en 64 bit uitvoeringen van het programma SMCO.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 26-04-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
mrmrmr schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:46:
DOS boot niet meer op een UEFI-only computer (op mijn ouder moederbord nog wel), probeer het met een bootable Windows stick. Die werkt op een D3643-H.

Een bootable Windows stick kun je maken met een hulpprogramma: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209 . Of met Hiren’s BootCD PE x64. Er zijn (Windows) 32 en 64 bit uitvoeringen van het programma SMCO.
Thanks! Dit helpt wel wat, maar ik ben bang dat dit toch niet helemaal gaat werken. Ik krijg namelijk in de tool nu de error 0x04, oftewel "Could not connect to BIOS interface". Na een reboot zie ik ook dat de instellingen niet zijn aangepast. Die BIOS bedoellen ze vast wel ook UEFI mee (zeggen ze ook ergens in hun documenten), en in de handleiding van de silent fan config staat dit bord ook genoemd, maar ik weet niet helemaal meer hoe nu verder...

Ik gebruik nu de 64 bits versie van het tooltje met een 64 bits Windows10 USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kasperl

Er zijn Administrator rechten nodig. Bij mijn D3643 bord krijg ik dezelfde foutmelding, maar dat bord staat niet op de lijst van moederborden waarop het zou moeten werken.

D3642 staat wel op de lijst. Daarom heb ik het ook getest bij een D3417-B21 onder Windows 7, als administrator. De Windows 7 versie heeft misschien minder hindernissen. Bij het uitvoeren van smco -read wil het een driver (FscGabi.sys) installeren. Met -read schrijft het geen bestand weg.

SilentFanConfigManager_V1.89

smco64 -read -mode=bcm2 -debugfile=testfile

De aangemaakt testfile is leeg, maar dat is misschien omdat er geen instellingen zijn gemaakt.

smco64 -read -mode=bcm2 -file=testfile

Maakt geen bestand aan en geeft:
smco64, Version 5.0.0.0 (WIN64)
Buildtime Mar 20 2018 17:18:36

DataSize is 0x0

Returning 0 (0x0)

Dus ik denk dat ik geen instellingen heb (kan kloppen, heb het nooit ingesteld).

Er is ook nog een optie waarbij je kunt aangeven welk bord het betreft:

-board=D3642

Ik gebruikte hierboven "read" omdat ik geen input file heb aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Teleflubbie schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:22:
[...]

@kasperl Heb exact dezelfde 'uitdaging' met een D-3643. Heb dit tooltje van ook geinstalleerd en geprobeerd. Maar helaas is dit een vrij waardeloos tooltje. Je kan hier nauwelijk iets mee instellen.

In Debian kan je de pwm controller direct op driver niveau manipuleren (/sys/devices/platform/nct6775.2592/hwmon/hwmon1/pwm).
Maar zelfs als ik pwm op 0 zet, blijft de fan aangestuurd. Onder de +/-30% wil die niet. Waarschijnlijk wordt dit door de BIOS beperkt. De BIOS blijft altijd de fan altijd aansturen in een PWM duty cycle van +/- 30% - 100%.

Ik heb voorlopig maar een weerstand in de 12v leiding van de fan gezet. Waarmee hij via PWM nog wel regelbaar blijft, maar standaard 40% langzamer draait.
Ik zal op zoek moeten naar een fan, die bij een PWM van <30% zichzelf uitschakeld.
Je gebruikt de verkeerde denk ik.

pwm1_auto_point1_pwm
pwm2_auto_point1_pwm

Zet die eens op 0 en kijk wat er gebeurd?

En ik denk dat de PWM mode verkeerd staat.

Mode stel je hier in:
pwm1_enable
pwm2_enable

NIET bij "pwm_mode".

Over het algemeen is mode 2 de "automatische" stand waarbij je de chip de fan laat regulieren middels PWM. Momenteel gebeurd dit door de BIOS van je moederbord. Enige wat het tooltje doet is die waardes overschrijven wat ook prima met een shell script kan in Debian/Ubuntu oid.

spoiler:
Er zit namelijk een vergelijkbare chip in een UDM Pro. Deze heb ik volledig stil weten te krijgen :)
https://github.com/renedi...11-ubnt-auto-fan-speed.sh
kasperl schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:55:
[...]

Ben er mee bezig, helaas heb ik met mijn D3642 geen nct6775, en de enige hwmon in /sys/devices/platform zit in coretemp, en er is nergens PWM.

Voor mij klinkt dat tooltje nog wel veelbelovend (er zit ergens ook een vinkje waarmee je kan zeggen dat de fan uit mag gaan), maar ik krijg maar geen DOS stick geboot op dat mobo. Heb van alles al geprobeerd op verschillende machines (zelfs een Windows laptopje gevonden hiervoor) maar het wil maar niet booten, ook niet met een net nieuwe stick.

Iemand enige ervaring hier mee?
is UEFI only zoals eerder gemeld. De D3642 heeft wel degelijk een chip (ftsteutates-i2c-0-73) er in zitten. Heb je de ftseutates al geinstalleerd? Zie hier: renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

[ Voor 20% gewijzigd door renedis op 26-04-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
mrmrmr schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:22:
@kasperl

Er zijn Administrator rechten nodig. Bij mijn D3643 bord krijg ik dezelfde foutmelding, maar dat bord staat niet op de lijst van moederborden waarop het zou moeten werken.
......
Dit is een hele domme vraag en best wel offtopic, maar als ik in een Windows10 installer prompt zit, hoe maak ik mezelf admin? Mijn google-fu is niet sterk genoeg om het te vinden, en het is heel erg lang geleden dat ik achter een Windowsmachine zat die niet iemand anders voor me beheerd.
renedis schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:25:
[...]
[...]

is UEFI only zoals eerder gemeld. De D3642 heeft wel degelijk een chip (ftsteutates-i2c-0-73) er in zitten. Heb je de ftseutates al geinstalleerd? Zie hier: renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Cool, dank je wel, die ga ik nu uitproberen. Kan je daar ook de fans mee instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kasperl schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:55:
Dit is een hele domme vraag en best wel offtopic, maar als ik in een Windows10 installer prompt zit, hoe maak ik mezelf admin? Mijn google-fu is niet sterk genoeg om het te vinden, en het is heel erg lang geleden dat ik achter een Windowsmachine zat die niet iemand anders voor me beheerd.
Start cmd.exe (Rechtsklik Start knop, Run, cmd). Klik op het cmd icoon op de taskbar, klik op Command Prompt, rechtsklik en kies voor Run as Administrator. De cmd in de nu gestartte window heeft Administrator rechten.

Je zou eventueel ook via een truuk SYSTEM rechten kunnen proberen. Maar dat is onnodig als het werkt met Administrator rechten. SYSTEM heeft andere rechten, soms diepgaand maar heeft beperkingen met betrekking tot de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
mrmrmr schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:05:
[...]

Start cmd.exe (Rechtsklik Start knop, Run, cmd). Klik op het cmd icoon op de taskbar, klik op Command Prompt, rechtsklik en kies voor Run as Administrator. De cmd in de nu gestartte window heeft Administrator rechten.

Je zou eventueel ook via een truuk SYSTEM rechten kunnen proberen. Maar dat is onnodig als het werkt met Administrator rechten. SYSTEM heeft andere rechten, soms diepgaand maar heeft beperkingen met betrekking tot de GUI.
Ik kon in die hele installer geen Startknop vinden. Of moet je Windows helemaal installeren voordat je dat tooltje kan draaien? Ik kon met shift+F10 een command prompt naar voren toveren met alleen de installer geboot, maar daar kreeg ik dus de 0x04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
mrmrmr schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:16:
Als je dan geen Administrator rechten hebt - dacht het wel, maar misschien is de installer omgeving te beperkt - dan is de Hiren's Windows boot stick handiger. Dat is een kant en klare geïnstalleerde Windows.

ISO voor de stick: https://www.hirensbootcd.org/files/HBCD_PE_x64.iso
Thanks, die gaan we ook proberen.

Heb ook al de elevate tool [1] gebruikt, en zie nu ook dat beide promts "Administrator: X:\windows\system32\cmd.exe" heten.

[1]:http://code.kliu.org/misc/elevate/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10 21:06
@renedis

Ik heb de volgende kernel documentatie gebruikt om diverse settings te testen: https://github.com/killghost/nct6775

pwm[1-5] - this file stores PWM duty cycle or DC value (fan speed) in range:
0 (stop) to 255 (full)

pwm[1-5]_enable - this file controls mode of fan/temperature control:
* 0 Fan control disabled (fans set to maximum speed)
* 1 Manual mode, write to pwm file any value 0-255 (full speed)
* 2 "Thermal Cruise" mode
* 3 "Fan Speed Cruise" mode
* 4 "Smart Fan III" mode (NCT6775F only)
* 5 "Smart Fan IV" mode

Met pwm1_enable = 1 (manual) en pwm1 = 0 blijft de fan op +/-30 % draaien.
Ook wm1_enable = 2 (auto) en de diverse pwm1_auto_point1 heb ik geprobeerd (soortgelijk aan jouw script). Maar ook dan blijft hij op zo'sm 30% duty cycle draaien.

Ik vermoed dat het komt door de gebruikte fan. De meeste PWM fans blijven op een minimale RPM (+/-30% draaien als de duty cycle naar 0 gaat.

Welke fan heb jij in gebruik, die helemaal stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
mrmrmr schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:16:
Als je dan geen Administrator rechten hebt - dacht het wel, maar misschien is de installer omgeving te beperkt - dan is de Hiren's Windows boot stick handiger. Dat is een kant en klare geïnstalleerde Windows.

ISO voor de stick: https://www.hirensbootcd.org/files/HBCD_PE_x64.iso
Die iso draait een stuk sneller dan de windows installer, dus dat is een goede om te weten.

Helaas werkt het allemaal nog niet. Ik krijg nog steeds 0x04. Run as admin geprobeerd. Die SYSTEM truuk geprobeerd die je linkte, maar daar krijg ik alleen maar "The requested operation cannot be performed on a file with a user-mapped section open" nadat die tool eerst op zoek ging naar internet (maar de Windows image heeft de netwerkdrivers niet, dus dat wordt ook niks).

Ik heb geprobeerd de GABI drivers te installeren, maar als ik de exe draai onder die livestick gebeurt er niets, en als ik het als driver probeer te installeren herkent Windows het niet als driver.

Sowieso trouwens bedankt voor alle snelle reacties en tips, dat stel ik op prijs (zelfs al lijkt het er op dat dit moederbord van Fujitsu gewoon niet ingesteld wil/kan worden).

@renedis
De kernelmodule kreeg ik trouwens wel gecompiled, en ik kan keurig zien hoe koel alles is (22C bij 350-400RPM), maar volgens mij klopt het dat ik daar de fan speed niet mee kan instellen?

Ergens zit ik serieus te twijfelen om te kijken of ik de hele boel nog terug kan sturen en opnieuw te beginnen met een ander mobo, maar dat is vast minder zuinig, en vind ik ook wel weer zonde van de stroom (en de moeite/tijd). Weet iemand nog een andere fancontrol oplossing die het doet vanuit Linux? Desnoods iets met nog een externe module (USB/Serieel), die niet al te veel extra stroom vreet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Laatst online: 21-10 21:06
kasperl schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:36:
[...]
Ergens zit ik serieus te twijfelen om te kijken of ik de hele boel nog terug kan sturen en opnieuw te beginnen met een ander mobo, maar dat is vast minder zuinig, en vind ik ook wel weer zonde van de stroom (en de moeite/tijd). Weet iemand nog een andere fancontrol oplossing die het doet vanuit Linux? Desnoods iets met nog een externe module (USB/Serieel), die niet al te veel extra stroom vreet?
Ik vermoed dat dit niet komt door het moederbord, maar door de gebruikte fan. De meeste PWM fans hebben een minimale RPM (+/-30%).
Als ze worden aangestuurd met een lagere PWM duty cycle (0), blijven ze draaien op deze minimale RPM.

Er schijnen PWM fans te zijn, die wel afslaan/stoppen als de duty cycle 0 wordt.
Maar ik weet niet welke.

Wellicht dat iemand hier er een heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kasperl

De tool doet misschien iets in user space (de GUI, grafische user interface bijvoorbeeld) en dat kan SYSTEM niet. Als je als Administrator geen melding krijgt over de FscGabi.sys BIOS driver dan zou de oorzaak kunnen zijn dat de signing niet geaccepteerd wordt door Windows 10. Ik weet niet of je daar een melding van krijgt.

Ik gebruikte Windows 7, en bij die versie mocht je nog kiezen om het toch te installeren ook al is het niet gesigneerd of als het certificaat verlopen is. Of, zoals hier het geval blijkt, een bovenliggende CA (certificate authority in de chain) niet meer geaccepteerd wordt voor de FscGabi.sys BIOS driver. Installeren zonder geldige signature is vanwege veiligheidsoverwegingen moeilijk gemaakt onder Windows 10. De optie is de Windows 7 versie te gebruiken of onder Windows 10 de controle op signing uit te schakelen.

Hier een uitleg (methode 2) voor het uitschakelen van de signing controle in Windows 10:
https://www.howtogeek.com...install-unsigned-drivers/

Ik snap het wel als je er niet meer tijd in wilt steken, dit soort dingen zijn frustrerend om te troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Teleflubbie schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:17:
Ik vermoed dat dit niet komt door het moederbord, maar door de gebruikte fan. De meeste PWM fans hebben een minimale RPM (+/-30%).
Als ze worden aangestuurd met een lagere PWM duty cycle (0), blijven ze draaien op deze minimale RPM.

Er schijnen PWM fans te zijn, die wel afslaan/stoppen als de duty cycle 0 wordt.
Maar ik weet niet welke.

Arctic heeft semi-passive fans. Of die zo werken weet ik niet.

Fujitsu waarschuwde dat fans niet onder 30% moesten draaien, maar ik weet niet waarom ze daar voor waarschuwen.

In het begin gebruikte ik overigens 7V of 5V om fans trager te laten draaien. Hardware.info testte een enorm aantal van deze fans in het verleden. Niet elke fan start bij 5V of 7V. Maar daarmee draait het wel zo traag dat je het in ieder geval niet hoort bij goede 12cm fans. Een gering verbruik van enkele tienden Watts blijft dan wel.

7V bereik je door het spanningsverschil tussen 5V en 12V (12-5=7). Dat vergt dus een aanpassing van de kabels. Als je niet wilt tweaken/solderen kun je er misschien nog wel 5V of 7V verloopkabels voor vinden, non-PWM.

Later besefte ik dat de fans helemaal niet meer nodig had om actief te koelen. Het verbruik en dus ook de warmteproductie was erg laag geworden. Dus stapte ik over op passief koelen. Alle processorfans gingen eraf en daarvoor in de plaats kwamen koelblokken. Ik zet alleen een kastventilator aan als het 35 graden kamertemperatuur is en ik moet een zwaar programma draaien. Dat gebeurt zelden. Het helpt natuurlijk dat ik alleen nog dual core/4 thread processoren draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
mrmrmr schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:37:
@kasperl

De tool doet misschien iets in user space (de GUI, grafische user interface bijvoorbeeld) en dat kan SYSTEM niet. Als je als Administrator geen melding krijgt over de FscGabi.sys BIOS driver dan zou de oorzaak kunnen zijn dat de signing niet geaccepteerd wordt door Windows 10. Ik weet niet of je daar een melding van krijgt.
Krijg ik geen melding van, dus dat zou het kunnen zijn.
Ik gebruikte Windows 7, en bij die versie mocht je nog kiezen om het toch te installeren ook al is het niet gesigneerd of als het certificaat verlopen is. Of, zoals hier het geval blijkt, een bovenliggende CA (certificate authority in de chain) niet meer geaccepteerd wordt voor de FscGabi.sys BIOS driver. Installeren zonder geldige signature is vanwege veiligheidsoverwegingen moeilijk gemaakt onder Windows 10. De optie is de Windows 7 versie te gebruiken of onder Windows 10 de controle op signing uit te schakelen.

Hier een uitleg (methode 2) voor het uitschakelen van de signing controle in Windows 10:
https://www.howtogeek.com...install-unsigned-drivers/
Ik ga eens kijken of ik dat op de live versie voor elkaar krijg.
Geprobeerd, maar helaas wil dat niet op die livestick. "The boot configuration data store could not be opened".
Ik snap het wel als je er niet meer tijd in wilt steken, dit soort dingen zijn frustrerend om te troubleshooten.
Is het ook wel ja. Zeker omdat ik echt al jaren niet meer met Windows werk (anders dan voor werk) en ik dit soort truuks echt niet meer ken. XP was nog relatief hip toen ik overstapte...
mrmrmr schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:54:
[...]

Arctic heeft semi-passive fans. Of die zo werken weet ik niet.

Fujitsu waarschuwde dat fans niet onder 30% moesten draaien, maar ik weet niet waarom ze daar voor waarschuwen.
Volgens de info in dat SilentConfig tooltje vind het mobo dan dat de fan stuk is en gaat ie waarschuwingen geven. Dat zou je er mee uit moeten kunnen zetten volgens de handleiding.
[...]
Later besefte ik dat het fans helemaal niet meer nodig had om actief te koelen. Het verbruik en dus ook de warmteproductie was erg laag geworden. Dus stapte ik over op passief koelen. Alle processorfans gingen eraf en daarvoor in de plaats kwamen koelblokken. Ik zet alleen een kastventilator aan als het 35 graden kamertemperatuur is en ik moet een zwaar programma draaien. Dat gebeurt zelden. Het helpt natuurlijk dat ik alleen nog dual core/4 thread processoren draai.
Ik zit ook te twijfelen of ik het niet helemaal passief zou doen met misschien een enkele casefan. Misschien zelfs maar de fans controllen met wat externe electronica (een NTC en een opampje op de 12V lijn en dan niet PWM'n maar gewoon aan/uit met wat hysterese). Wat doet een moderne i5 als ie te heet wordt? Gaat het systeem dan gewoon in 1 keer uit? Of klokt ie zichzelf terug? Doet het permanente schade om dat ding gewoon te heet te laten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kasperl schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:10:
Wat doet een moderne i5 als ie te heet wordt? Gaat het systeem dan gewoon in 1 keer uit? Of klokt ie zichzelf terug? Doet het permanente schade om dat ding gewoon te heet te laten worden?
Bij 100 graden klokken Intel processoren standaard terug. Er wordt vaak gewaarschuwd om de processor niet te heet te laten worden, maar ik heb de indruk dat processoren uit deze generatie zelden stuk gaan. Bij overclocken en gaming is koelen noodzakelijk, maar bij zuinige servers hangt het af van je toepassingen en processortype. Meestal adviseer ik om alleen passief te koelen als je niet langdurig (urenlang) zwaar belast. Dat kan sowieso met een dual core processor. Bij meer dan 2 cores in desktop processoren hangt het af van de belasting. Met name rekenprogramma's die weinig data nodig hebben om werk te verzetten kunnen op volle snelheid draaien en daar kun je processor behoorlijk mee opwarmen, bijvoorbeeld cracking (mining), compressie, encryptie en conversie.

In de praktijk moet ik echt moeite doen om 100 graden te halen en te zien dat hij niet hoger gaat. Ik ben persoonlijk niet bezorgd dat mijn processor minder lang zou leven. Terwijl ik dit typ is de temperatuur 26 graden, 8 graden boven kamertemperatuur, belasting 0 tot 7% met een browser open. Het maximum van 15 minuten meten is 40 graden, het minimum 24 graden. >80 graden zie ik zelden, alleen bij compressiewerk.

-edit-
Om wat inzicht te geven heb ik de volgende test gedaan.

procescpu %tijdWtempfreq MHz
RAR75%0 min18W50°4195
2x RAR90%7 min19W57°4195
3x RAR98%10 min23W70°4195
3x RAR, filmpje100%30 min20W85°4195
2x RAR, filmpje100%60 min22W88°4195
1x RAR, filmpje80%90 min18W86°4195
filmpje7%102 min1,7W73°998
filmpje7%104 min1,6W70°998
filmpje7%110 min1,6W65°998
filmpje5%122 min1,5W50°1097
filmpje7%132 min1,7W44°998
filmpje4%172 min1,5W36°998

i3-7300K 4.2 GHz 2 core, 4 threads. 32 GB.
Arctic Alpine 11 Passive aluminium koelblok met hoge vinnen
databron: Samsung 860 QVO 2TB.
datadoel: Seagate 2.5" ST4000LM024 4TB 2.5" drive.
720p youtube filmpje (SpaceX crew-2 mission launch, duur: 5 uur)
W voor package verbruik
kamertemperatuur 18,8 graden

RAR is multithreaded (4 threads) en het laat automatisch ongeveer 25% cpu capaciteit over. Daarom zijn meerdere processen nodig om tot 100% vol te trekken.

Tijdens comprimeren stijgt de temperatuur tot een bepaald niveau en daarnaa stijgt het heel langzaam verder. De koeler kan de warmte afvoeren, maar na een tijd is er toch een kleine opbouw van surplus. De afkoelingperiode is ook weergegeven, na anderhalf uur opwarmen, tijdens een lichte last. De temperatuurdaling was 29 graden over een half uur.

100 graden wordt pas na een uur tijd bereikt bij deze last en alleen als piek vanaf 88 graden. De processor gaat niet hoger dan 100 graden. Het maximum (piek) package verbruik is 26,87W.
Het systeem blijft responsief bij 100 graden belasting; de hyperthreading werkt goed. Het is niet nodig om 4 cores te hebben om blokkeren te voorkomen, zoals bij oudere generaties.

Het koelblok is niet te heet om even aan te raken tijdens 88 graden processortemperatuur.

[ Voor 46% gewijzigd door mrmrmr op 27-04-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met een zuinige build in een 1 a 2u 19” behuizing? Ik kom niet veel verder dan een Supermicro a2sdi-4c-hln4f in een bijbehorend chassis. Het voelt echter bijna crimineel om nu nog een Atom gebaseerd bordje te kopen..

Waarom 1u? Dan kan hij mooi in het rek bij alle netwerkapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:39
Recoil schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:05:
Heeft iemand ervaring met een zuinige build in een 1 a 2u 19” behuizing? Ik kom niet veel verder dan een Supermicro a2edi-4c-hln4f in een bijbehorend chassis. Het voelt echter bijna crimineel om nu nog een Atom gebaseerd bordje te kopen..

Wel met een 4u behuizing van Supermicro. Maar met zijn diepte van 75cm zal hij waarschijnlijk niet in een patchkastje passen schat ik zo in.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:24
Teleflubbie schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:17:
[...]

Maar ik weet niet welke.

Ook ook wil graag passief koelen maar op mijn Asrock lukt het ook niet (met een arctic).
Maar zo'n PWM fan verbruikt met die snelheid echt bizar weinig dus voor de zuinigheid hoef je het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik heb een 140mm PWM fan toegevoegd en het verbruik steeg - idle - met 0,1W.

Ondertussen nog wat tweaks gedaan:
- 5TB "NAS" disk idle na 60minuten
- W10 performance op "battery"

Resultaat: idle verbruik is nu 9,3W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-10 11:19

Ankh

|true

Momenteel heb ik een Synology NAS met wat dockers draaien en met de eerdere Ubuntu NUC ben ik even aan het experimenteren. En ben aan het dubben welke van de twee ik ga blijven gebruiken. Ben dus even aan het kijken naar de pros/cons qua beide.

Het nadeel van de NUC is dat er maar 1 m.2 SSD in kan, dus de rest moet ik aansluiten met USB. Nu heb ik al even gezocht op USB overhead met zo'n 2,5" USB disk, maar ik kan er weinig over vinden. Maakt het nou veel uit?

De data die ik nu op de Synology NAS heb staat is voor 50% data (1,5TB) die ik vast wel ergens weer kan downloaden. De overige data (1,5TB) wil ik wel veiliger bewaren en wordt vaak geraadpleegd / bewerkt. Dus ik wil wel iets van RAID of alternatieve oplossing inzetten voor die belangrijke data.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
mrmrmr schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:00:
[...]

Bij 100 graden klokken Intel processoren standaard terug. Er wordt vaak gewaarschuwd om de processor niet te heet te laten worden, maar ik heb de indruk dat processoren uit deze generatie zelden stuk gaan. Bij overclocken en gaming is koelen noodzakelijk, maar bij zuinige servers hangt het af van je toepassingen en processortype. Meestal adviseer ik om alleen passief te koelen als je niet langdurig (urenlang) zwaar belast. Dat kan sowieso met een dual core processor. Bij meer dan 2 cores in desktop processoren hangt het af van de belasting. Met name rekenprogramma's die weinig data nodig hebben om werk te verzetten kunnen op volle snelheid draaien en daar kun je processor behoorlijk mee opwarmen, bijvoorbeeld cracking (mining), compressie, encryptie en conversie.

In de praktijk moet ik echt moeite doen om 100 graden te halen en te zien dat hij niet hoger gaat. Ik ben persoonlijk niet bezorgd dat mijn processor minder lang zou leven. Terwijl ik dit typ is de temperatuur 26 graden, 8 graden boven kamertemperatuur, belasting 0 tot 7% met een browser open. Het maximum van 15 minuten meten is 40 graden, het minimum 24 graden. >80 graden zie ik zelden, alleen bij compressiewerk.

-edit-
Om wat inzicht te geven heb ik de volgende test gedaan.

procescpu %tijdWtempfreq MHz
RAR75%0 min18W50°4195
2x RAR90%7 min19W57°4195
3x RAR98%10 min23W70°4195
3x RAR, filmpje100%30 min20W85°4195
2x RAR, filmpje100%60 min22W88°4195
1x RAR, filmpje80%90 min18W86°4195
filmpje7%102 min1,7W73°998
filmpje7%104 min1,6W70°998
filmpje7%110 min1,6W65°998
filmpje5%122 min1,5W50°1097
filmpje7%132 min1,7W44°998
filmpje4%172 min1,5W36°998

i3-7300K 4.2 GHz 2 core, 4 threads. 32 GB.
Arctic Alpine 11 Passive aluminium koelblok met hoge vinnen
databron: Samsung 860 QVO 2TB.
datadoel: Seagate 2.5" ST4000LM024 4TB 2.5" drive.
720p youtube filmpje (SpaceX crew-2 mission launch, duur: 5 uur)
W voor package verbruik
kamertemperatuur 18,8 graden

RAR is multithreaded (4 threads) en het laat automatisch ongeveer 25% cpu capaciteit over. Daarom zijn meerdere processen nodig om tot 100% vol te trekken.

Tijdens comprimeren stijgt de temperatuur tot een bepaald niveau en daarnaa stijgt het heel langzaam verder. De koeler kan de warmte afvoeren, maar na een tijd is er toch een kleine opbouw van surplus. De afkoelingperiode is ook weergegeven, na anderhalf uur opwarmen, tijdens een lichte last. De temperatuurdaling was 29 graden over een half uur.

100 graden wordt pas na een uur tijd bereikt bij deze last en alleen als piek vanaf 88 graden. De processor gaat niet hoger dan 100 graden. Het maximum (piek) package verbruik is 26,87W.
Het systeem blijft responsief bij 100 graden belasting; de hyperthreading werkt goed. Het is niet nodig om 4 cores te hebben om blokkeren te voorkomen, zoals bij oudere generaties.

Het koelblok is niet te heet om even aan te raken tijdens 88 graden processortemperatuur.
Wauw, dank je wel voor zoveel onderzoek!

Ik heb ondertussen de koeling even links laten liggen en ben met de virtualisatie bezig gegaan. Ik kan nu mijn Desktopomgeving gevirtualiseerd draaien met virt-manager, en de GPU gebruiken in de Intel chip, dat gaat perfect. Enige nadeel is dat de CPU zo belast wordt tijdens het booten dat ie 20s op 100C staat. Daarna is alles weer normaal. Helemaal passief durf ik denk ik dus toch nog niet.

Ik denk er nu aan om een USB fancontroller erbij te kopen:
pricewatch: Corsair iCUE Commander PRO
Die wordt wel ondersteund in de Linuxkernel, en met de extra sensoren kan ik ook kijken of ik de plank boven de PC (met o.a. de Ziggo router zonder koeling) kan koelen als het te warm wordt. Weet iemand hier nog een zuiniger alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Intel schrijft dit over temperatuur:
Q: Is it bad if my processor frequently approaches or reaches its maximum temperature?

Not necessarily. Many Intel® processors make use of Intel® Turbo Boost Technology, which allows them to operate at very high frequency for a short amount of time. When the processor is operating at or near its maximum frequency it's possible for the temperature to climb very rapidly and quickly reach its maximum temperature. In sustained workloads, it's possible the processor will operate at or near its maximum temperature limit. Being at maximum temperature while running a workload isn't necessarily cause for concern. Intel processors constantly monitor their temperature and can very rapidly adjust their frequency and power consumption to prevent overheating and damage.

USB betekent meestal een tap op de 5V lijn. Als de controller geen schakelaar is, verbruikt die waarschijnlijk stroom. Mijn kast (een Aerocool DS200) heeft ook een controller aan boord met een molex voeding. Die sluit ik niet aan. Zo'n controller kan meer stroom verbruiken dan alle fans bij elkaar (dat voel je ook: hij wordt warm).

Trager laten draaien kan met een controller evenveel of meer energie kosten dan zonder controller, omdat er vaak wordt gewerkt meer onvoordelige methoden.

Sommige fans komen met een klein schakelaartje voor 3 standen, maar dat werkt waarschijnlijk met weerstandjes. Lijkt me ook niet geschikt voor een zuinige server.

Een aan/uit schakelaar is misschien de handigste en zuinigste methode. Misschien weet iemand een andere zuinige methode/schakeling/controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Ankh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:01:
Het nadeel van de NUC is dat er maar 1 m.2 SSD in kan, dus de rest moet ik aansluiten met USB. Nu heb ik al even gezocht op USB overhead met zo'n 2,5" USB disk, maar ik kan er weinig over vinden. Maakt het nou veel uit?
Ja 3 watt
Woodski in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cococless
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09-2023
Heeft iemand ervaring met een zuinige build in een 1 a 2u 19” behuizing? Ik kom niet veel verder dan een Supermicro a2sdi-4c-hln4f in een bijbehorend chassis. Het voelt echter bijna crimineel om nu nog een Atom gebaseerd bordje te kopen..

Ik heb deze gekocht:https://m.dutch.alibaba.c...me%22:%221800000%22%7D%7D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L1uNcuZaDv_pw8gMa4tAQPZi3k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q1zc9SZ08YHLmE0Eqm6kFyCF.jpg?f=user_large
Ongeveer een week op moeten wachten.
Build ging lekker, wel een stukje van die rail moeten slijpen waar de 2.5” HD’s aanhangen omdat de passieve koeler, arctic alpine, net te hoog was. Moederbord was van Fujitsu ;)
Pico psu past ook in de case, op de plek van de 3,5” bay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:55:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 143,-€ 143,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,18€ 11,18
1Geheugen internSamsung M378A2K43CB1-CTD€ 86,26€ 86,26
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 0,-€ 0,-
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Totaal€ 410,70

Ben benieuwd!
De i3-9100 is slecht leverbaar geworden en ik heb vernomen van het bedrijf waar ik 'm besteld heb dat ze mogelijk End of Life gaan. Is er een goed alternatief dat zal werken met de PicoPSU 90, of moet ik nu naar de nieuwe generatie processoren gaan kijken en mogelijk upgraden naar een stevigere PicoPSU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

JPtjeeNL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:31:
[...]

De i3-9100 is slecht leverbaar geworden en ik heb vernomen van het bedrijf waar ik 'm besteld heb dat ze mogelijk End of Life gaan. Is er een goed alternatief dat zal werken met de PicoPSU 90, of moet ik nu naar de nieuwe generatie processoren gaan kijken en mogelijk upgraden naar een stevigere PicoPSU?
Ik krijg vandaag op mijn bestelling van een i3-9100 van vorige week dit te horen: "De levertijd is helaas nog onbekend, de leveranciers hebben ook geen informatie beschikbaar helaas."

Nu zit ik te zoeken naar alternatieven omdat ik de rest al wel binnen heb, dus ook de Fujitsu D3643-H. Kan een i3-9100F ook draaien zonder videokaart? Ik heb een MSI Radeon R9 270 2GB GAMING in mijn desktop zitten die ik tijdelijk voor de installatie van het OS wel daarvoor kan gebruiken maar daarna moet hij er natuurlijk wel weer uit.

Iemand dit al eens geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Viper op 29-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-10 19:07
Mr.Viper schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:36:
[...]

Ik krijg vandaag op mijn bestelling van een i3-9100 van vorige week dit te horen: "De levertijd is helaas nog onbekend, de leveranciers hebben ook geen informatie beschikbaar helaas."

Nu zit ik te zoeken naar alternatieven omdat ik de rest al wel binnen heb, dus ook de Fujitsu D3643-H. Kan een i3-9100F ook draaien zonder videokaart? Ik heb een MSI Radeon R9 270 2GB GAMING in mijn desktop zitten die ik tijdelijk voor de installatie van het OS wel daarvoor kan gebruiken maar daarna moet hij er natuurlijk wel weer uit.

Ben bang dat het lastig gaat worden. Heb even voor je gezocht, kwam dit topic tegen.
In theory Linux doesn't need a graphics card to function, servers and such are headless and don't need graphics card, the thing is, I'm not sure if the graphics sub system will initiate without a GPU present and I suspect this is the case, You can run Qemu+KVM with GPU passthrough on a headless machine but whether you can have the desktop running in the background without a GPU I have no idea.
I've been doing some work on this lately. Let's put it this way:

It's not exactly supported right now. The reason for that is because X11 doesn't exactly support disconnecting all the displays from the server. You'll need some sort of virtual display that you can link into if you want this working.

Also, the Virtual Terminals will have a problem disconnecting. My advice is to find a used older GPU of the opposite vendor (if you've got AMD go Nvidia, if you've got Nvidia go AMD) so that you can boot off one and pass the other through.
From my experiences you need a few megabytes of gpu memory to render a console, atleast this was the case from my previous job, but were talking around 7-8mb or so. No idea wether or not they had some wierd setup which caused this, they were working with some really wierd setups doing math on GPUs and what not, but the onboard gpu from your motherboard would do more then well, and you dont need to connect a monitor or anything, just the vram is needed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij moet dat gewoon kunnen hoor? Je kan een dummy GPU maken voor X11.
https://askubuntu.com/que...-no-monitor-is-plugged-in

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SI Computer levert binnen 24 uur uit eigen voorraad zeggen ze.

Ik zou direct actie bestellen waar die leverbaar is. Wachten op levering of terugbetaling is denk ik onverstandig in de huidige omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

mrmrmr schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:44:
[...]

Ik zou direct actie bestellen waar die leverbaar is. Wachten op levering of terugbetaling is denk ik onverstandig in de huidige omstandigheden.
SI Computers geeft aan via de link dat het een Intel Core i3-9100F is en dus niet de gewenste Intel Core i3-9100. Als alternatief heb je dan nog Azerty die er 5 op voorraad heeft zegt de website. Ik had hem bij Informatique besteld waar hij ook op voorraad stond maar na een week blijkt dus dat dit niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Mr.Viper schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:47:
[...]

SI Computers geeft aan via de link dat het een Intel Core i3-9100F is en dus niet de gewenste Intel Core i3-9100. Als alternatief heb je dan nog Azerty die er 5 op voorraad heeft zegt de website. Ik had hem bij Informatique besteld waar hij ook op voorraad stond maar na een week blijkt dus dat dit niet waar is.
Mocht je echt hard op zoek zijn heb ik er nog wel één liggen (i3-9100 - zonder stock koeler). Stuur maar een DM bij interesse.

Het grote zuinige server topic - deel 2

[ Voor 34% gewijzigd door renedis op 29-04-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr.Viper schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:47:
[...]

Klopt, de koppeling in Pricewatch is blijkbaar onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
cococless schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:16:
[...]

[Afbeelding]
Build ging lekker, wel een stukje van die rail moeten slijpen waar de 2.5” HD’s aanhangen omdat de passieve koeler, arctic alpine, net te hoog was. Moederbord was van Fujitsu ;)
Wat goed! En past het IO-shield van het moederbord daar ook netjes in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

renedis schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:47:
[...]

Mocht je echt hard op zoek zijn heb ik er nog wel één liggen (i3-9100 - zonder stock koeler). Stuur maar een DM bij interesse.
[...]
Bedankt voor het aanbod, maar na telefonisch contact met Azerty met de bevestiging dat hij daadwerkelijk op voorraad was had ik hem daar al besteld. Dat was al voor mijn post van zojuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:44:
[...]

Azerty heeft ze nog voor 169. Vind ik wel veel geld voor een processor uit 2019. Ik denk dat ik opnieuw een configuratie moet gaan samenstellen, maar vraag mij af of ik dat ga redden met een PicoPSU 90w.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JPtjeeNL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:47:
[...]

Azerty heeft ze nog voor 169. Vind ik wel veel geld voor een processor uit 2019. Ik denk dat ik opnieuw een configuratie moet gaan samenstellen, maar vraag mij af of ik dat ga redden met een PicoPSU 90w.
Ik houd niet van profiteurs die de prijs opdrijven.

Een paar dagen geleden nog kon je ook kiezen voor een betaalbare G5420. Nu is die weer op. Je kunt je tegenwoordig niet veroorloven niet meteen toe te slaan. Het lijkt de woningmarkt wel.

Intel produceert te weinig 9th gen of er wordt te weinig ingekocht. De ouderdom op zich is geen issue. 9th gen of 11th gen, het is nog een 14nm processor. Als je echt iets nieuws wilt kun je beter wachten op een 12th gen (10nm), mits Intel's interesse in zuinigheid weer terugkomt. Je kunt ook redeneren dan 11th gen over een half jaar oud brood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10 22:59
Wie nog de 2.5" 5TB Seagate schijven zoekt voor een goede prijs, ik ben iets te enthousiast geweest met kopen (en shucken) omdat ik dacht dat enkele van mijn schijven aan vervanging toe waren.
Ik heb ze nog niet online te koop staan en wil natuurlijk smart waardes delen. Geef maar een pm bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:39
Ik heb ook een G5420 bij Sis computers besteld toen ze (even) als leverbaar bij hun op de website stonden. Mijn order heeft nog steeds de status wacht op onderdelen.
Iemand al iets anders vernomen, of zijn ze nog onderweg van de groothandel naar Sis en moet ik gewoon nog even geduld hebben.
Zelf wacht ik nog wel een weekje voordat ik me bij hen meld.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
Joseph schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:06:
Hier was ik me van bewust, daarom heb ik de D3644-B ook uitgekozen. @mdbraber Weet jij of de i3-9100 ook de beperkte iAMT functies (zoals SoL) heeft? Ik kan er helaas weinig over vinden.
Ik heb je berichtje even gemist. i3-9100 icm D3644-B:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVY9wD0wIZfi9l-V_tK-e_VAclY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zANbt4wv0TTdkxo2USB5ZYx4.png?f=user_large

SoL is supported. Ik heb KVM met een vPro CPU niet getest jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramvanmol
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-10 15:26
cococless schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:16:
[...]

[Afbeelding]
Daar ben ik al super lang op zoek naar... Maar die verzendkosten... 66€ dat is 2* de prijs van de kast.. klopt dat? Past een micro ATX er in of mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:51

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb momenteel een Synology NAS ten behoeve van time machine backup, een Pi3B als Unifi controller en een Pi3B als Home assistant systeem. Die laatste ben ik aan het opzetten en nu dus langzaam aan het kijken om deze zaken te combineren. Op basis van dit topic kom ik to twee opties: een Fujitsu bordje en zelf wat samenstellen, of een intel nuc waarbij ik de NAS hou om die eens in de week te backuppen.

Om die tweede mogelijkheid te onderzoeken ben ik op zoek naar het energieverbruik van verschillende NUC's maar dat is niet zo makkelijk. Er staan wel een paar meetwaarden in dit topic, af en toe vind ik een verwijzing naar 'de buren' maar daar vind ik ook niet veel. Er zijn dan ook een hoop generaties NUC in diverse uitvoeringen uitgebracht. Is er ergens een bruikbaar overzicht te vinden?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:38
bramvanmol schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:26:
[...]

Daar ben ik al super lang op zoek naar... Maar die verzendkosten... 66€ dat is 2* de prijs van de kast.. klopt dat? Past een micro ATX er in of mini?
Dit is exact wat ik ook al dacht. Maar misschien hebben er wel meer tweakers interesse in die kast waardoor de verzendkosten te delen zijn.
Mocht er een micro atx bordje in passen en er andere tweakers geïnteresseerd zijn, dan wil ik er wel een paar bestellen om de verzendkosten (en eventueel inklaringskosten en btw) te delen. Bij interesse, stuur mij even een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cococless
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09-2023
dutchmartin schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:18:
[...]

Dit is exact wat ik ook al dacht. Maar misschien hebben er wel meer tweakers interesse in die kast waardoor de verzendkosten te delen zijn.
Mocht er een micro atx bordje in passen en er andere tweakers geïnteresseerd zijn, dan wil ik er wel een paar bestellen om de verzendkosten (en eventueel inklaringskosten en btw) te delen. Bij interesse, stuur mij even een DM.
Er was toen een actie en transport was iets goedkoper maar was toch rond de 80€

In GB is er een importeur: https://www.xcase.co.uk/c...mm-micro-atx-due-feb-24th
Toen prijs gevraagd voor transport naar BE en kwam toch duurder uit (begin de 90€), dan maar de gok gemaakt met Alibaba.

IO schield past perfect van de Fujitsu D3643-H en montagegaatjes kwamen perfect overeen met die op het moederbord (Micro-ATX) en denk dat dus ook goed voor mini ITX?

Zeer tevreden van, wel ga ik in de toekomst de fans eens vervangen want die blazen wel! en al doende leert men.... geheugen op dit moederbord zit wel in de airflow tussen de fans en de passieve koelblok. Maar geen erg, de temperatuur van de Intel Pentium Gold G5500 blijft onder de 40° bij normaal gebruik. Begin volgende week zal ik eens een foto maken in de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:36

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ralph Smeets schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:48:
Ik ben bezig om een server te bouwen voor kubernetes. Eisen zijn:
* relatief zuinig
* veel bang for the buck
* niet heel veer duurder dan een setup gebaseerd op vier stuks Raspberry Pi 4B met 4GB (~450 euro)
* weg naar upgrades blijft open (meer geheugen, snellere cpu)

Na zelf wat puzzelen kwam ik op het volgende uit:

1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 174,45€ 174,45
1MoederbordenGigabyte B460M DS3H€ 78,-€ 78,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 41,-€ 41,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFS824A€ 58,20€ 58,20
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W CM€ 49,94€ 49,94
1Solid state drivesCrucial P1 500GB€ 53,50€ 53,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,09

heb ook gekeken naar een config op basis van een AMD Ryzen 5 3600, maar die wordt snel een flink stuk duurder en is minder zuinig.
Heb jij toevallig ook metingen gedaan wat je qua verbruik doet met dit moederbord en processor combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-10 19:26
[...]
Kan een i3-9100F ook draaien zonder videokaart?

Niet met die specifieke hardware, maar ik kan je vertellen dat Linux (iig ubuntu server, wat ik draai) het prima doet zonder gpu, nadat ik er tijdelijk een in had gezet voor de installatie.

EDIT: Houd er rekening mee dat een distro als Ubuntu Server standaard geen X11 / Wayland geinstalleerd heeft. Dus je moet wel met de command line overweg kunnen

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen94704 op 01-05-2021 17:00 ]

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Woodski schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:17:
Ik heb deze in bestelling staan... Is al een maand onderweg :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYoW_D_9is1EYJEpGW0Mes9yGbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IvYgFcl587BUosE1yRIKG6En.webp?f=fotoalbum_large

Op mijn andere kast werkte de Fujitsu gewoon met de USB poorten voor in de kast
Te weinig vermogen maar het werkte wel.
De kast die ik nu heb heeft alleen USB2, vandaar dit ding.
@Jazco2nd, hij is binnen en werkt perfect op de Fujitsu D3643-H
De combi met die zuinige hub waarover ik poste is ook goed
Koste me 4 euro en veel te lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 14:33
Bij mij werkt USB3 via het front panel van mijn Linkworld 727-21 kast ook gewoon. Ik gebruik de standaard 450w voeding die in deze kast zit i.c.m. de Fujitsu D3644-B. Geen problemen met het aansluiten van 2 Seagate externe HDDs (tegelijk). Beide zijn 2.5" en BUS powered. Eentje van 2TB en de andere (dikkere) van 3TB. Heb de blauwe USB kabel aangesloten op poort USB3 2/3(6)_x van het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joseph
renedis schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:00:
[...]

Ik heb je berichtje even gemist. i3-9100 icm D3644-B:

[Afbeelding]

SoL is supported. Ik heb KVM met een vPro CPU niet getest jammer genoeg.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze functionaliteit (webinterface) in de BIOS / Chipset zit of in de CPU. De i3-9100 zou namelijk geen vPro moeten hebben, net als de i3-8100. Toevallig Pentium Gold G5400 bezitters met de D3644-B die kunnen bevestigen of ze ook de web interface (en SoL) kunnen inschakelen?

Zou wel interessant zijn om hier wat meer informatie over bij te houden, want 'gratis' (als in; het zit ingebakken dus voor stroomverbruik maakt het niet (veel) uit) out-of band management is wel een leuke feature zeker voor computers die er niet altijd een scherm aan hebben hangen.

Tot nu toe dus:

CPUMoederbordAMT-niveauGerapporteerd door:
Intel Core i3-8100Kontron D3644-BISM, SoL mogelijkheid (niet getest), Storage Redirection (niet getest)@mdbraber
Intel Core i3-9100Kontron D3644-BISM, SoL mogelijkheid (niet getest), Storage Redirection (niet getest)@renedis
Intel Pentium Gold G5420Kontron D3644-BISM, SoL mogelijkheid (getest), Storage Redirection (getest)@Jip-Hop

ISM: Intel Standard Manageability (AMT Subset)
vPro: Intel vPro (Volledige AMT + KVM-doorgifte)

Daarnaast nog een andere vraag: Zijn hier mensen die de (populaire) Mi Aiot Router AX3600 hebben en deze aan een energiemeter hebben gehad? Ik kan werkelijk niets vinden over het verbruik van dit doosje. Ik gok zelf tussen de 10-12 watt, maar zou het graag even bevestigd zien.

[ Voor 38% gewijzigd door Joseph op 02-05-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:24:
[...]
Heb jij toevallig ook metingen gedaan wat je qua verbruik doet met dit moederbord en processor combinatie?
een i5-10400 met een ASRock H470 mobo doet idle 9,5W - inclusief een actieve CPU fan. (zie hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
Net de Intel AMT getest met Kontron D3644-B en Intel G5420. Kan verbinden met de web interface, system informatie bekijken en de computer uit zetten of opnieuw opstarten. Maar verder geen functies lijkt het. Dus niet heel nuttig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Jip-Hop schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:21:
Net de Intel AMT getest met Kontron D3644-B en Intel G5420. Kan verbinden met de web interface, system informatie bekijken en de computer uit zetten of opnieuw opstarten. Maar verder geen functies lijkt het. Dus niet heel nuttig helaas.
Weet je zeker dat SoL niet mogelijk is? Dat zou ik namelijk wel verwachten. Wellicht staat dat in de BIOS? Ben ook wel benieuwd naar een screenshot.

[ Voor 4% gewijzigd door Joseph op 01-05-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Cafe Del Mar schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:12:
[...]

een i5-10400 met een ASRock H470 mobo doet idle 9,5W - inclusief een actieve CPU fan. (zie hoger)
Mijn ASRock H470M-HDV M.2 verbruikt idle 4.8 watt met een 12cm fan en een i5 10500
19 volt pico PSU en dan onder Proxmox zonder VM's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jip-Hop
Joseph schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:28:
[...]

Weet je zeker dat SoL niet mogelijk is? Dat zou ik namelijk wel verwachten. Wellicht staat dat in de BIOS? Ben ook wel benieuwd naar een screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53kmDiIuTEf0Hi2kwAt8A5e9oIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UkvGZysngCjhJOAubPv4Dzym.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPTDpVrTGczuTW5OdJlpdvE9-xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UAMbCCthk4dxympgwjzgSaUO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYMrgb2tYOsboJEQ0bK9B1fHInk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9wZIMEEHBnQssGhbOX4HhZjC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTi5whjY7-JY60VXR9i7eBWtrIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oWebJsSSirxLibsQeVW9LCYu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWKYQrYOzESAsl4B7KZr8It8OkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qSj4SJm3iDW7PmAI5FbUS7nc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zH7nwrrTXRk7IQLhvcWXQb37fI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bQjDiEraDum3wnoALIjj11Jp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfFgj4j5N4VF8ww5OVmaIXxAZGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUzQT14LtxxvzDKleVdg5x0m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Jip-Hop op 01-05-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Woodski schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:25:
[...]

Mijn ASRock H470M-HDV M.2 verbruikt idle 4.8 watt met een 12cm fan en een i5 10500
19 volt pico PSU en dan onder Proxmox zonder VM's
Jij doet duidelijk iets beter dan ik :).
Een verschil in OS lijkt me al stap 1, ik weet niet hoe ik W10 in een andere C-state krijg. Uw tips met BIOS/UEFI settings heb ik reeds toegepast.
Buiten disk die idle gaat (13W > 9W), raak ik niet verder qua reductie van verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Dank voor de screenshots! Ik wist helemaal niet dat "Intel Standard Managebility" een ding was... Weer wat geleerd.

@Jip-Hop, @mdbraber en @renedis: Zouden jullie - als tijd het toelaat - eens willen proberen of SoL ook echt werkt? Zie deze pagina onder het kopje 'Serial-over-LAN (SOL) console'. Als dat klaar is kan je amtterm (of MeshCommander) gebruiken om te verbinden vanaf een andere machine. Ben ook benieuwd of BIOS/UEFI setup toegang mogelijk is.

Hoeft niet, maar zou erg fijn zijn om dit bevestigd te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@Cafe Del Mar En toch kan het nog veel zuiniger als je kijkt naar mini itx bordjes met geïntegreerde voeding
Dus enkel 19v aansluiten zonder extra pico PSU

De proxmox containers bij mij verbruiken trouwens zo goed als niets
Ook die extra intel netwerk kaart is goed te doen met nog niets eens 1 watt
Wat wel tegenvalt is het verbruik van de VM van pfsense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
Joseph schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Dank voor de screenshots! Ik wist helemaal niet dat "Intel Standard Managebility" een ding was... Weer wat geleerd.

@Jip-Hop, @mdbraber en @renedis: Zouden jullie - als tijd het toelaat - eens willen proberen of SoL ook echt werkt? Zie deze pagina onder het kopje 'Serial-over-LAN (SOL) console'. Als dat klaar is kan je amtterm (of MeshCommander) gebruiken om te verbinden vanaf een andere machine. Ben ook benieuwd of BIOS/UEFI setup toegang mogelijk is.

Hoeft niet, maar zou erg fijn zijn om dit bevestigd te zien!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBZcnvcbiGPWBkBOKMCLYrQaMHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uJla0oxATzQyCy3zdNg6YMtx.png?f=fotoalbum_large

Interessant, met MeshCommander kan ik wel veel meer! O.a. de bios aanpassen zo te zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:46

Quad

Doof

@mrmrmr verkeerd topic? :P

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
Ik ben aan het meten geslagen met het Maxcio apparaat dat ik te leen heb.

Systeem is als volgt:

Moederbord: Kontron D3644-B
CPU: Intel G5420 met stock koeler
Kast: Linkworld 727-21
Voeding: 450W voeding die in de kast zit
RAM: 1 x V71920016GBD 16 GB
SSD: 1x Samsung 850 EVO 250GB

Met netwerk kabel aangesloten maar geen monitor of USB apparaten:
43W piek bij opstarten
11.7W in idle

Was benieuwd of ik een lager idle verbruik kon krijgen door allerlei ongebruikte zaken (PCI, ongebruikte SATA poorten etc.) in de BIOS uit te schakelen. Maar dat leverde niks op. Hot-swap inschakelen op de SATA poorten zorgde wel voor meer verbruik. Ongeveer 1W als ik me niet vergis.

Resultaten vallen me niet tegen en het kan dus zuiniger als ik een picoPSU ga gebruiken.

Dan nog extra zaken aangesloten.

2x 3TB Seagate NAS HDD ST3000VN000, FS303 disk array, USB toetsenbord en 1 monitor. Nieuwe resultaten:
67W piek bij opstarten
26.5W idle

De FS303 disk array verbruikt ongeveer 1.3W (ongeacht of fan hij op hoog of lage stand staat). Dat is jammer. De fan maakt ook veel lawaai... Dus die heb ik er maar vanaf gehaald. Het is de YLTC Brushless DC Fan 12v 1.9W DFC701512L 70mm. De leds zijn ook permanent aan. Sowieso de power led (bovenste). De andere 3 afhankelijk van of er een HDD in die slot zit. Het misleidende is dat er een schakelaar op zit met 'HDD led enable/disable' functie. Maar dat zet de LEDs niet uit. Alleen het knipperen bij gebruik... Niet geweldig voor de zuinigheid.

Met nog een derde HDD er bij (4TB WD40EFRX) meet ik:
82W piek bij opstarten
33.1W idle

Ter vergelijking, mijn Synology DS918+ met 3 schijven (1x WD20EFRX-68AX9N0, 2x Hitachi HDS723020BLA642) verbruikt:
40W piek bij opstarten
31W na opstarten met 50% disk utilization
26W idle

Mijn doel is dat m'n systeem in ieder geval net zo zuinig is als de Synology die ik er mee wil vervangen. Als ik het bij 2 HDDs hou dan haal ik die doelstelling al (beide systemen rond de 26W idle).

Dan nog deze apparaten gemeten:

Ziggo connect box
12.8W tijdens speedtest op iPhone via wifi
10.7W idle (wifi aan)
10.1W idle (wifi uit)

ASUS RT-AC86U (leds uit)
13.5W tijdens speedtest op iPhone via wifi
8.5W idle (wifi aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 13:09
Ik heb een vraagje over Powertop. Ik heb nu een Intel i3-9100 op mijn Fujitsu moederbord draaien met Ubuntu Server. Hieronder zie je mijn idle states. Aan de linkerkant zie ik bij C10 nul procent, maar aan de rechterkant bij de individuele cores staan ze op bijna 100 procent C10. Kan ik er vanuit gaan dat de CPU netjes in C10 draait?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
           Pkg(HW)  |            Core(HW) |            CPU(OS) 0
                    |                     | C0 active   0.0%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1          0.0%    0.3 ms
C2 (pc2)    0.9%    |                     |
C3 (pc3)    1.1%    | C3 (cc3)    0.0%    | C3          0.0%    0.2 ms
C6 (pc6)    0.2%    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.4 ms
C7 (pc7)    6.3%    | C7 (cc7)   99.8%    | C7s         0.0%    0.0 ms
C8 (pc8)   90.9%    |                     | C8          0.6%    3.6 ms
C9 (pc9)    0.0%    |                     | C9          0.0%    0.0 ms
C10 (pc10)  0.0%    |                     |
                    |                     | C10        99.2%  154.2 ms
                    |                     | C1E         0.0%    0.0 ms

|            Core(HW) |            CPU(OS) 1
                    |                     | C1          0.0%    0.0 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3          0.0%    0.0 ms
                    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.2 ms
                    | C7 (cc7)   99.8%    | C7s         0.0%    0.0 ms
                    |                     | C8          0.5%    3.5 ms
                    |                     | C9          0.0%    0.1 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        99.3%   67.3 ms

|            Core(HW) |            CPU(OS) 2
                    |                     |
                    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.3 ms
                    | C7 (cc7)   99.9%    | C7s         0.0%    0.0 ms
                    |                     | C8          0.6%    3.4 ms
                    |                     | C9          0.0%    0.0 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        99.3%  125.2 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-10 18:44

icecreamfarmer

en het is

Ik heb nu een setup draaien op een HP T630.
Daar draait poxmox op met een container voor HomeAssistant en Adguard.
Dit zorgt voor een idle verbruik van ca. 10 watt. En een redelijk continue CPU vebruik van 2,5% over 3 cores.
Nu heb ik er naast nog een Openmediavault VM geinstalleerd maar dan neemt het idle verbruik inclusief verbonden usb3 HDD toe tot ca 16 watt wanneer de HDD niet gebruikt wordt. Continu CPU gebruik van die ene VM is echter al 6% ook als hij niets staat te doen.

Is dat de optimaliseren? Heeft iemand BV OMV werkend in een LCX container gekregen? Dat scheelt namelijk best wel in het stroomverbruik.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Cinner schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:40:
Ik heb een vraagje over Powertop. Ik heb nu een Intel i3-9100 op mijn Fujitsu moederbord draaien met Ubuntu Server. Hieronder zie je mijn idle states. Aan de linkerkant zie ik bij C10 nul procent, maar aan de rechterkant bij de individuele cores staan ze op bijna 100 procent C10. Kan ik er vanuit gaan dat de CPU netjes in C10 draait?
Hier staat het een en ander uitgelegd over de verschillende C-states: https://nl.hardware.info/...uitgelegd-core-en-package

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:59

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
           Pkg(HW)  |            Core(HW) |            CPU(OS) 0
                    |                     | C1          0.0%    0.3 ms
C2 (pc2)    0.9%    |                     |
C3 (pc3)    1.1%    | C3 (cc3)    0.0%    | C3          0.0%    0.2 ms
C6 (pc6)    0.2%    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.4 ms
C7 (pc7)    6.3%    | C7 (cc7)   99.8%    | C7s         0.0%    0.0 ms
C8 (pc8)   90.9%    |                     | C8          0.6%    3.6 ms
C9 (pc9)    0.0%    |                     | C9          0.0%    0.0 ms
C10 (pc10)  0.0%    |                     |
                    |                     | C10        99.2%  154.2 ms

|            Core(HW) |            CPU(OS) 1
                    |                     |
                    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.2 ms
                    | C7 (cc7)   99.8%    | C7s         0.0%    0.0 ms
                    |                     | C8          0.5%    3.5 ms
                    |                     | C9          0.0%    0.1 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        99.3%   67.3 ms

|            Core(HW) |            CPU(OS) 2
                    |                     |
                    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.3 ms
                    | C7 (cc7)   99.9%    | C7s         0.0%    0.0 ms
                    |                     | C8          0.6%    3.4 ms
                    |                     | C9          0.0%    0.0 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        99.3%  125.2 ms
Je zou nog in de BIOS kunnen kijken of alle powerstates wel enabled zijn. Wellicht dat je daar nog expliciet package C10 state moet enablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
vanaalten schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:41:
[...]

Je zou nog in de BIOS kunnen kijken of alle powerstates wel enabled zijn. Wellicht dat je daar nog expliciet package C10 state moet enablen.
Ik heb daar even gekeken en de C states stonden op auto. Heb ze nu op C10 gezet, maar dat lijkt geen verschil te maken. In de link van @Mr.Viper staat dat desktop CPU's maar tot C8 gaan, dus dan zal het wel kloppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Nog iets over netwerkapparatuur en idle verbruik.

De bestaande 8P switch was "vol" en dus ofwel een 2de 8P ernaast, ofwel een 16P die hier nog stond.
Tot ik ging meten (PM231E).
TL-SG1008D: 1W idle (geen netwerkpoorten aangesloten)
TL-SG1008D: 2,1W in gebruik (alle netwerkpoorten aangesloten en in gebruik, weinig/geen trafiek)
TL-SG1016DE: 8,3W idle (geen netwerkpoorten aangesloten)

Dus dan maar een 2de 8P geplaatst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is een powertop overzicht van een D3643-B12: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

C10 staat dus aan voor package in mijn geval voor Debian na het draaien van powertop --auto-tune.

Welke BIOS versie heb je? Heb je de standaard BIOS settings gebruikt? De default settings plus de paar noodzakelijke wijzigingen (zie tips, 2e bericht in dit topic). Draai na een wijziging nogmaals powertop --auto-tune. Deze opdracht moet na iedere herstart opnieuw worden gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
mrmrmr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Dit is een powertop overzicht van een D3643-B12: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

C10 staat dus aan voor package in mijn geval voor Debian na het draaien van powertop --auto-tune.

Welke BIOS versie heb je? Heb je de standaard BIOS settings gebruikt? De default settings plus de paar noodzakelijke wijzigingen (zie tips, 2e bericht in dit topic). Draai na een wijziging nogmaals powertop --auto-tune. Deze opdracht moet na iedere herstart opnieuw worden gedraaid.
Ik heb zojuist de bios instellingen gereset. De enige aanpassing die ik daarna heb gedaan is de audio uitschakelen en speed shift inschakelen. Moederbord is Fujitsu D3644-B en CPU is Intel i3-9100. Bios is versie 2.20.1271 (nieuwste volgens mij). Ik heb powertop --auto-tune ingesteld om automatisch na booten te draaien. C8 is nu nog steeds de hoogste C-waarde onder Pkg(HW) van Powertop. Ik heb Webmin geinstalleerd om de server te kunnen monitoren, maar verder heb ik nog niets geinstalleerd behalve Docker maar er draaien nog geen containers dus de CPU heeft niets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie nu dat mijn server package ook op C8 blijft staat als ik een zelf gecompileerde powertop 2.12 gebruik om C-states te tonen. De default powertop 2.8 van Debian toont C10 voor package.

2.20.1271 is het AMI BIOS versie nummer, maar het nummer waar je meer kunt afleiden is het Fujitsu/Kontron versie nummer.

Fujitsu/Kontron BIOS versienummers kun je hier vinden. Ik heb de D3643 gemeten met 1.60 BIOS. Die BIOS heeft de ondersteuning van de Intel i3-9100 toegevoegd.

Je ziet bij versie 1.25 en hoger het Kontron logo. Als je zeker weet dat je processor ondersteund wordt door een bepaalde BIOS kun je proberen terug te flashen naar een eerdere versie om te zien of dat verschil maakt.

Je hebt de server versie van Ubuntu, misschien maakt dat verschil. Met name de powertop versie, ik weet dat Ubuntu een latere versie gebruikt dan Debian. Ik gebruik Debian 10 met kernel update (standaard 2.8 powertop en 2.12 zelf gecompileerd).

Je zou het andersom kunnen proberen: de powertop executable van Debian onder Ubuntu. Misschien werkt die versie niet onder Ubuntu.

Of dit een cosmetisch probleem is, of niet, is mij niet duidelijk. Er is geen merkbaar verschil in verbruik. Beide geven 3,2W verbruik (G5400, extra I211 netwerkkaart, niet aangesloten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:59
mrmrmr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:08:
Draai na een wijziging nogmaals powertop --auto-tune. Deze opdracht moet na iedere herstart opnieuw worden gedraaid.
Dat vind ik zelf maar een onwenselijke situatie...
Op m'n servertje zegt powertop bijvoorbeeld "Bad Wake-on-lan status for device eno1". Heb het niet geprobeerd, maar lijkt mij dat powertop in auto-tune dus WoL gaat disablen, wat ik juist niet wil.

Of op m'n NAS:
"Bad Enable SATA link power management for host1"
...om een of andere reden zorgt 'min_power' instellen voor read/write failures op de twee 3.5" drives in de NAS - sinds kort, oorzaak niet bekend, maar dit is wel waarom ik deze setting liever 'Bad' heb.

Ofwel: leuk als auto-tune werkt, maar hou er rekening mee dat het ook dingen kapot kan maken die je graag werkend hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
mrmrmr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:04:
Ik zie nu dat mijn server package ook op C8 blijft staat als ik een zelf gecompileerde powertop 2.12 gebruik om C-states te tonen. De default powertop 2.8 van Debian toont C10 voor package.

2.20.1271 is het AMI BIOS versie nummer, maar het nummer waar je meer kunt afleiden is het Fujitsu/Kontron versie nummer.

Fujitsu/Kontron BIOS versienummers kun je hier vinden. Ik heb de D3643 gemeten met 1.60 BIOS. Die BIOS heeft de ondersteuning van de Intel i3-9100 toegevoegd.

Je ziet bij versie 1.25 en hoger het Kontron logo. Als je zeker weet dat je processor ondersteund wordt door een bepaalde BIOS kun je proberen terug te flashen naar een eerdere versie om te zien of dat verschil maakt.

Je hebt de server versie van Ubuntu, misschien maakt dat verschil. Met name de powertop versie, ik weet dat Ubuntu een latere versie gebruikt dan Debian. Ik gebruik Debian 10 met kernel update (standaard 2.8 powertop en 2.12 zelf gecompileerd).

Je zou het andersom kunnen proberen: de powertop executable van Debian onder Ubuntu. Misschien werkt die versie niet onder Ubuntu.

Of dit een cosmetisch probleem is, of niet, is mij niet duidelijk. Er is geen merkbaar verschil in verbruik. Beide geven 3,2W verbruik (G5400, extra I211 netwerkkaart, niet aangesloten).
Ik heb even de correcte bios versie opgezocht, ik heb 1.26 dus ik zit blijkbaar op de nieuwste versie (wel met Fujitsu logo).

Ik ga je powertop / bios suggesties overwegen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-10 23:17
vanaalten schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:25:
Ofwel: leuk als auto-tune werkt, maar hou er rekening mee dat het ook dingen kapot kan maken die je graag werkend hebt.
Ik zou ook aanraden om zelf uit te zoeken welke settings wél, en welke settings géén verschil maken in plaats van als een soort magische toverspreuk --auto-tune te gebruiken. Mijn ervaring is dat slechts enkele zaken echt verschil maken en bovendien word je er dan ook nog eens wijzer van (wat werkt echt, wat maakt geen zak uit).

En zoals je zelf ondervond en ook voor waarschuwt: powersaving leidt relatief vaak tot instabiliteit, handig als je dan toevallig weet en begrijpt wat je allemaal gewijzigd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De D364x Fujitsu moederborden zijn compatible met low power settings.

powertop --auto-tune (gemaakt door Intel) is compatible met deze moederborden. Powertop 2.12 ondersteunt het gebruik van bijvoorbeeld toetsenbord of muis of netwerkkaart om de machine in of uit te schakelen. Dat zijn de Wake-up instellingen. Je moet wel powertop --auto-tune bij elke reboot draaien.

Sommige moederborden hebben slechte of onvolledig geimplementeerde low power ondersteuning, en datzelfde geldt voor bepaalde andere hardware, zoals de recent besproken SSD van Kingston. Dat zorgt voor problemen. Moederborden en SSD's worden door de jaren heen bij elke generatie wel steeds beter. Ik ken buiten de Fujitsu geen merk dat low power zo goed ondersteund. Intel zou dat theoretisch ook moeten kunnen. Vermoedelijk stuurt Fujitsu daarnaast ook de voeding beter aan, waardoor het verbruik zo laag kan uitvallen.

Je kunt nog steeds powertop --auto-tune gebruiken als je problemen ondervindt met minder compatible moederborden of onderdelen, maar dan moet je in het script dat je gebruikt een aantal regels handmatig toevoegen. Bijvoorbeeld door echo 'enabled' > '/sys/bus/usb/devices/1-10/power/wakeup en dergelijke instellingen. Hier staat het een Microsoft Wired Keyboard toe wakeup te gebruiken. De aanduiding "1-10" is afhankelijk van het systeem.

Het is verstandig om niet zomaar instellingen over te nemen die je op internet ziet. Als ze al van toepassing zijn voor je eigen systeem, vaak begrijpen de posters niet wat ze doen en wordt zomaar iets aan of uitgezet. Dat is geen fix, dat is een (slechte) workaround. Soms wordt de blaam ook bij de verkeerde partij gelegd.

Dus ik zou ook bij de minder goede moederborden powertop --auto-tune gebruiken en enkel bij de zaken die niet werken in jouw situatie handmatig verbeteren. Mits je er zeker van bent dat het een verbetering is.

Bij de tool TLP kun je zaken per onderdelen instellen, maar in mijn ervaring met Fujitsu moederborden werkt dat helemaal niet zo goed als powertop wat betreft de resulterende zuinigheid. Maar misschien is het voor uitzonderingsgevallen een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Mijn SATA disk staat op "idle na 20 minuten" en toch start die nog af en toe op.
Hoe kan ik te weten komen welke service ervoor zorgt dat de disk toch de nood voelt om op te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:17
@mrmrmr
De TS (uit 2016..) staat vol met handige systeempjes.
Maar die zijn dus niet meer actueel.
Is het een idee om de TS te vernieuwen?

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinner
Ik wou nog even terugkomen op de XPG Gammix S11 Pro 2TB nvme welke zeer problematisch bleek i.c.m. mijn Fujitsu D3644-B moederbord. Ik heb deze nvme nu ingeruild voor een Western Digital Black SN750 1TB nvme, en deze lijkt gelukkig probleemloos te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jan Smit
Je kunt kijken naar de systemen in de gepinde posts. De topic start is bijgehouden. De genoemde Coffee Lakes uit 2018 zijn nog actueel, al zijn de processoren slecht verkrijgbaar.

Het grote zuinige server topic deel 3 komt als er zuinige 12th gen systemen verschijnen en we daar een goed beeld van hebben. 11th gen wordt binnenkort al weer opgevolgd door 12th gen. 12th gen heeft in theorie een verbetering door 10nm versus 14nm die al heel lang wordt gebruikt. De 10th/11th gen desktop processorgeneratie is niet zo geschikt voor een zuinige server. De frequentie ligt hoger, waardoor het onder last meer verbruikt. Volgens de metingen van Tweakers/Hardware.info verbruiken deze processoren in idle een veelvoud van de 8e/9e generatie. We zullen zien wat 12th gen doet. Verwacht wordt dat Kontron voor die processors nieuwe moederborden zal uitbrengen.

Ondertussen leveren de 10th gen 14nm processoren en borden varierende resultaten (zie o.a. gepinde posts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driveman
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-10 18:11
Ik ben bezig om mijn huidige NAS te upgraden en gelijk een stuk zuiniger te maken. Nou ben ik aan het kijken om een 8e generatie intel i3/i5 of pentium te kopen en dan te undervolten en boost uitzetten.
Nou wil ik waarschijnlijk gaan voor 1 van deze 2 moederborden maar ik vroeg mij af of er echt veel verschil zit in stroomverbruik. Ik kan deze moederborden niet goed terugvinden in dit topic dus vandaar mijn vraag.

De 2 opties waar ik naar aan het kijken ben zijn:
pricewatch: ASRock B365M-HDV

pricewatch: ASRock B365M Pro4-F

De reden dat ik misschien voor de pro4 wil gaan is vanwege de extra pcie x16 slot. Voor nu ga ik deze niet gebruiken maar ik vind het wel fijn om soort van "futureproof" te zijn mocht ik dat slot nodig hebben.
Hopelijk heeft er iemand hier inzicht in hoe veel stroom deze moederborden verbruiken in vergelijking met de fujitsi borden die hier aangeraden worden.
Pagina: 1 ... 96 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.