Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

ST10©DE

Dus.............

rubendijk1989 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:16:
@FireDrunk @IceTeaGX @Mr.Viper
Ai dat is even jammer. Maar inderdaad ik zie het!
Bedankt voor de opmerkingen. Misschien toch maar een andere behuizing
Ik heb ook een mini-itx kast met daarin een micro-atx mobo. Soms past het gewoon:
ST10©DE schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:28:
[...]

Nou, ik heb dus een micro-atx mobo en wel de Cooler Master Elite 110 cube aangeschaft nadat ik wat plaatjes had gezien en een inschatting heb gedaan aan de hand van ondere andere de schroefgaten. Oordeel zelf:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels zitten er ook zonder problemen 1 SSD en 3 x 2,5"HDD in.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:29

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Ik zie ook een Intel Core i5-9400F staan maar geen GPU.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ST10©DE schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:33:
[...]

Ik heb ook een mini-itx kast met daarin een micro-atx mobo. Soms past het gewoon:

[...]
Welke combinatie gebruik je dan? Maar in dit geval zal een micro-ATX-moederbord echt niet gaan passen zonder een stuk zijpaneel weg te slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

ST10©DE

Dus.............

dcm360 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:59:
[...]

Welke combinatie gebruik je dan? Maar in dit geval zal een micro-ATX-moederbord echt niet gaan passen zonder een stuk zijpaneel weg te slijpen.
Kast: Cooler Master Elite 110 cube
Moederbord: Asrock H410M-HVS

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ST10©DE schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:41:
[...]
Kast: Cooler Master Elite 110 cube
Moederbord: Asrock H410M-HVS
Nu snap ik het. Dat is een heel klein uATX bordje. Spec is 24.4 × 24.4 cm, maar dit bord is 19.7 cm x 18.8 cm. Niet heel veel groter dan een miniITX bord van 17 x 17 cm!

Dus afhankelijk van de gaten past dit bordje dan in heel wat miniITX kasten _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Interessant bordje ja. Zeker ITX-cases waarbij het mogelijk is om zonder riser een dubbelslots-GPU te plaatsen zouden geschikt moeten zijn, al zullen er dan nog best veel cases zijn waarbij de extra breedte nog een probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rubendijk1989

Je hebt een adapter nodig voor de PicoPSU. Ik denk dat 120W genoeg is.

Je hebt een GPU nodig bij een 'F' processor. (F=geen iGPU).

Er zijn relatief goedkope kleine behuizingen voor mATX. Zoals deze.

Ondanks optimistische berichten komt je niet in de buurt van D3644 met een ander gelijkwaardig moederbord. Er is ten minste een verschil van +50% bij een correcte vergelijking.

Zoals eerder genoemd, de kastventilatoren kun je allemaal achterwege laten, behalve één aan de bovenkant van de kast - in een warme omgeving. Je kunt ook de cpu passief koelen met een Arctic Passive 12 als het niet te warm is.

De beste manier om energie te besparen is het gebruik van 2.5" disks. Dat tikt aan, want een 3.5" disk vraagt altijd 3+W en een 4TB 2.5" disk vraagt 0,85W. De SATA disk kun je bevrijden (aka 'chuck'), zie topic start. Ze zijn niet duurder. Dan kun je ook volstaan met een PicoPSU-90.
Eventuele oude 3.5" disks die je nog hebt liggen kun je herbestemmen voor backup via een externe behuizing of een Sharkoon QuickPort.

[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 12-04-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mrmrmr schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:54:
De beste manier om energie te besparen is het gebruik van 2.5" disks. Dat tikt aan, want een 3.5" disk vraagt altijd 3+W en een 4TB 2.5" disk vraagt 0,85W. Eventuele oude 3.5" disks die je nog hebt liggen kun je herbestemmen voor backup via een USB interface (die zit bij de externe 2.5" disks, waaruit je de SATA disk kunt bevrijden 'chuck', zie topic start). Ze zijn niet duurder. Dan kun je ook volstaan met een PicoPSU-90.
Een 3.5"-schijf ga je niet gestart krijgen met de resterende onderdelen van een 2.5"-behuizing na shucking. De 3.5"-schijf heeft immers 12V nodig, en dat wordt niet geleverd door 2.5"-behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zusje van de HDV. Beperkt aantal PCIe slots, beperkte I/O. Jammer van de Realtek netwerkchip en de 2A watercooling header. Minder features geeft ten minste de kans dat het verbruik iets lager kan dan een vergelijkbaar mATX ASRock bord.

Bij de ASRock Deskmini is het idle verbruik van de 400 serie wel hoger dan de 300 serie chipset. Vooralsnog blijft een 9th gen cpu de beste generatie voor zuinige moederbord - voor zover we weten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-10 22:05
Met powertop getest en daar ging dus nog mooi 2 watt vanaf. Oftwel 14 Watt idle. Full load van alle 12 de (SMT) cores verbruikt het hele systeem slechts 30 watt (dankzij de lage clocks natuurlijk).

Ik ben stiekem wel heel benieuwd wat bijvoorbeeld dit bordje zou kunnen:
pricewatch: Asus Prime A520M-A

Het lijkt me zomaar mogelijk om daarmee onder 10 watt idle te kunnen komen. Zeker als je een server hebt met wat load versla je dan met gemak een intel build wat betreft verbruik. (zeker de intel 11xxxx) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaizoku94
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-11-2023
zou ik met de onderstaande hardware een pico-psu kunnen gebruiken

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenAsus Prime A520M-A€ 54,95€ 54,95
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 86,04€ 86,04
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 50,75€ 50,75
Totaal€ 436,64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
1. betreffende CPU heeft geen iGPU, je zult dus voor setup moeten werken met een extGPU, nu kunnen Moederborden overigens ook prima booten zonder GPU aanwezig te hebben... (maar niet allemaal!)
2. Betreffende CPU wordt NIET ondersteund door Moederbord.

hoewel mijn kennis met PicoPSU niet heel groot is vermoed ik dat de gekozen CPU wel een tikje te zwaar is voor een PicoPSU...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kaizoku94

Veel beter qua zuinigheid is een Fujitsu D3643-H, D3642-B of D3644-B met een Intel 8100 of 9100 processor. Snel en zeer zuinig wanneer uitgerust met een zuinig besturingssysteem.

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 102,57€ 102,57
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw€ 4,75€ 4,75
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 7,-€ 7,-
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 86,04€ 86,04
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,18€ 11,18
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFRA266€ 87,82€ 87,82
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 50,75€ 50,75
Totaal€ 513,05

PicoPSU en adapter zijn verkrijgbaar via amazon.nl en/of amazon.de. Je hebt ook nog een behuizing nodig. Als je de processor langdurig (>1 uur) zwaar belast dan heb je de meegeleverde cpu fan nodig. Als je het systeem in een warme omgeving plaatst, dan is een uiblazende 12cm ventilator aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
@mrmrmr Een paar nadelen van de Fujitsu D36xx vind ik:

- ram snelheid niet instelbaar. Ik had nog 2x16gb liggen, maar die liep maar op 2133MHz...
- een 8100 / 9100 is voor best wat zaken snel zat, maar voor virtualisatie kan het misschien te kort komen
- geen mogelijkheid tot undervolten.

Bij weinig tot geen load zou ik ook voor Intel gaan, maar bij een vrij constante load van zeg 25% of hoger kan het zomaar een heel ander verhaal zijn. Zelf denk ik dat dan de setup van @kaizoku94 met wat tweaken dan waarschijnlijk zuiniger is. In ieder geval heeft die setup veel meer performance ter beschikking.
Oftewel @kaizoku94 wat ben je van plan met je server? :)

[ Voor 11% gewijzigd door savale op 13-04-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
savale schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:07:

- ram snelheid niet instelbaar. Ik had nog 2x16gb liggen, maar die liep maar op 2133MHz...
Dat is een gebrek van gaming/overlock RAM. Als er geen JEDEC match is (d.w.z. standaard 2400 MHz wordt niet ondersteund), dan valt het terug op een lage snelheid of werkt het helemaal niet. Je moet dus beter niet gaming RAM toepassen want die vertonen dit gedrag. Standaard DDR4-2400 RAM is nodig.
- een 8100 / 9100 is voor best wat zaken snel zat, maar voor virtualisatie kan het misschien te kort komen
Je bedoelt misschien het toewijzen van complete 3.6 GHz cores aan alle VM's? Is dat nodig op een thuisserver?
- geen mogelijkheid tot undervolten.
Dat kan met een tool als Throttlestop.
Bij weinig tot geen load zou ik ook voor Intel gaan, maar bij een vrij constante load van zeg 25% of hoger kan het zomaar een heel ander verhaal zijn. Zelf denk ik dat dan de setup van @kaizoku94 met wat tweaken dan waarschijnlijk zuiniger is.
Deze AMD processor zal onder last meer verbruiken. Zie de verbruikscijfers van hardware.info. Er is maar een heel smal bereik bij AMD qua scenario's waarvoor dat gunstiger zou kunnen zijn. Dan heb je een lange rij aan (toepassings-)voorwaarden waaraan zo'n systeem zou moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Ik was al even aan het kijken naar een NAS en aan het wachten op de DS920+ maar als ik kijk naar de prijs dacht ik:
Kan ik niet wat krachtigers neerzetten voor hetzelfde geld? Ook zou ik in de nabije toekomst graag een outddoor-camera plaatsen voor het filmen van de voorkant van ons huis incl. auto's en deze beelden op de NAS opslaan.

Recent heb ik al geïnvesteerd in een 5TB 2.5 inch schijf van Amazon voor opslag en een beter thuisnetwerk met switches en losse accespoints waardoor de connectbox van Ziggo niet meer de backbone van het netwerk is in huis en dat bevalt meer dan prima. Nu dus wil ik weer een stapje verder naar een betere ICT in huis, ook omdat na een jaar thuiswerken ik denk dat ik vaker thuis ga zijn en dus het goed wil hebben staan.

Nu heb ik een Raspberry Pi 2 met daarop Docker die een aantal containers draait o.a. OpenVPN, Domoticz, Grafana, NodeRED, InfluxDB en PiHole. Omada Controller voor de TP-Link hardware is al te zwaar voor de RPi2. De RPi2 wil ik dan ook gaan vervangen door dit systeem omdat het niet krachtig genoeg is en ik het graag ook op de toekomst voorbereid wil hebben.

Wat ik dus eigenlijk zoek is een NAS met verschillende Docker-containers zoals Domoticz, OpenVPN, Grafana, NodeRED, InfluxDB, PiHole, Nextcloud, Omada Controller, Watchtower, Bitwarden enz..

Dit heb ik zelf gevonden in de verschillende topics, ook de tweakblog van @mrmrmr maar misschien dat de experts hier nog tips en trucs hebben. Ook zoek ik nog een alternatief voor de behuizing, in de meterkast heb ik eigenlijk maar ruimte voor een kubus van ongeveer 38*37*35 cm.

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 102,57€ 102,57
1BehuizingenSilverstone Sugo SST-SG11B€ 75,40€ 75,40
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1Geheugen internG.Skill Value F4-2666C19D-16GNT€ 86,90€ 86,90
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 125,-€ 125,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 560,86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:59
Bij Synology NAS betaal je voor de hardware én de software.
Bij een zelfbouw NAS is de software niet zelden FOSS of betaal je voor elke component een licentie (OS, backup pakket, ...).

Ik heb zelf een Synology NAS nu en ga die vervangen voor een i5 met tips uit dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Mr.Viper, als je niet zoveel nodig hebt, kan je ook een "Atom" oplossing overwegen.
Bijv die CPU+mobo+picopsu zijn samen €280 ofzo, dat kan je vervangen door deze van €70.
En dat is ook al een stuk sneller dan een Pi2. Er past officieel 8G RAM in (moet je wel sodimms nemen), maar vlgs mij werkt 16G ook ik weet niet of 16G kan, in de mijne wel maar die is wat nieuwer.

Ik wil niet suggereren dat dat de betere keus is, maar als ik hoor dat tot nu toe een Pi2 het nog grotendeels aankon, en je uitkeek naar die Synology denk ik, dat is op zn minst het bekijken waard.

Zelf had ik ook Synology, maar ik hou van tweaken en Debian is wat meer tweak vriendelijk.
Ook stopt na 11 jaar ofzo de Synology support, kan je je NAS weggooien (tenzij je security gaten prima vindt), terwijl PCs praktisch voor altijd worden ondersteund.
Over security gaten gesproken, fixes daarvoor kwamen vaak pas na weken, bij Debian komen die bijna meteen.
Ja en idd krijg je wat minder hardware voor je geld.
Maar de software/UI is wel lekker makkelijk, vooral dat maakt het (soms) de meerprijs waard.
Ik zou het zorgeloos noemen, ware het niet dat mn indruk is dat er vaker wat mis mee is dan Debian, maar daar heeft niet iedereen last van.

[ Voor 5% gewijzigd door N8w8 op 13-04-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

@N8w8 Bedankt voor je alternatief en je eigen ervaringen!

Ik ben bang dat omdat mijn Pi2 het nu niet aan kan en ik, als IT-er/Developer, in de komende jaren nog wel wat verder wil gaan en dat een Atom niet genoeg zal zijn over een jaar of 2. De Pi2 was er om de meterstanden rechtstreeks uit te kunnen lezen en zo is de domotica een beetje gegroeid met z-wave spul.

Vooral over het geheugen ben ik nog niet helemaal uit... moet dit 2.666MT/s zijn of ook sneller/langzamer omdat je dan misschien goedkopere opties hebt.

Ik keek vooral naar die Synology omdat zoiets voor mij synoniem staat voor een NAS en omdat ik die wens ook heb om een centrale opslag te hebben in huis. Maar om ook domotica, VPN en andere 'selfhosted' oplossingen te gaan gebruiken zoals Bitwarden en Nextcloud denk ik dat een i3-9100 beter gaat passen en het in eigen beheer te hebben van de software en hardware spreekt me wel aan en heb ik professioneel ook wel ervaring mee. Omdat het ook 24/7 draait was ik op zoek naar een zuinige server en kom ik op dit topic uit waar ik ook al een paar maanden aan het meelezen ben.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Viper op 13-04-2021 15:52 . Reden: Twijfel over geheugenkeuze ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 20:18
Ik heb dit topic duidelijk te laat gevonden.
Zondag heb ik een pricewatch: Kingston A2000 250GB geinstalleerd in mijn HP Prodesk 600 mini G2 icm Proxmox.
Maar dat geeft niets dan problemen. Proxmox (en dus ook de VM's) zijn regelmatig niet te benaderbaar. Een reboot is dan het enige wat helpt.
Op de console staan dan van allerlei errors. Helaas ontbreekt mij de kennis om dit goed te debuggen.
Maar ik ben inmiddels wel zo ver dat de Kingston A2000 hier de schuldige is.
Wel ben ik dit artikel tegen gekomen wat precies mijn probleem omschrijft:
https://tekbyte.net/2020/fixing-nvme-ssd-problems-on-linux/

Ik heb het net uitgevoerd en tot nu toe lijkt het stabieler. Alleen staat er toch weer een error:
nvme 000:01:00.0: AER: PCIe Bus Error

Voor de rest draait Proxmox nog wel en mijn VM (Home Assistant) draait ook goed.
Dus wellicht is het opgelost. Maar die ene error zit me toch niet lekker.
Voorlopig laat ik het draaien en kijk ik het aan.

Maar ik wil toch ook vast een andere NVME SSD bestellen. Ik wil er ongeveer 40-50 euro uitgeven en minimaal 240GB.

@RobertMe had ook last van dit probleem las ik.
In dit topic werd door hem een pricewatch: WD Blue SN550 250GB (WDS250G2B0C) aanbevolen zag ik.
Zelf heb ik ook deze nog gevonden:
pricewatch: Gigabyte NVMe SSD 512GB

Die laatste is toch weer wat groter. Maar voornamelijk wil ik gewoon dat het stabiel werkt.
Ik hoef niet alle VM's op deze disk te draaien. Ik heb ook nog een 500GB SSD.
Dus als die WD Blue beter/stabieler is dan die Gigabyte ga ik liever daarvoor.
Maar een andere NVME van 40-50 euro die voor Proxmox geschikt is is ook goed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kitser schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:10:
@RobertMe had ook last van dit probleem las ik.
In dit topic werd door hem een pricewatch: WD Blue SN550 250GB (WDS250G2B0C) aanbevolen zag ik.
How how, volgens mij heb ik die niet aanbevolen. Ik vond hem alleen interessant overkomen. Maar ik wou niet weer een gok nemen en ben uiteindelijk voor een Samsung gegaan (970 EVO Plus uit mijn hoofd).

Zie overigens ook mijn topic erover, waar recent weer wat activiteit hierover is: Proxmox lockups door NVME drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Kitser schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:10:

Maar ik wil toch ook vast een andere NVME SSD bestellen. Ik wil er ongeveer 40-50 euro uitgeven en minimaal 240GB.
Die laatste is toch weer wat groter. Maar voornamelijk wil ik gewoon dat het stabiel werkt.
Ik hoef niet alle VM's op deze disk te draaien. Ik heb ook nog een 500GB SSD.
Dus als die WD Blue beter/stabieler is dan die Gigabyte ga ik liever daarvoor.
Maar een andere NVME van 40-50 euro die voor Proxmox geschikt is is ook goed natuurlijk.
Ik lees in dit topic ook vaak de XPG SX8200 Pro voorbij komen misschien is de 265GB variant een optie? pricewatch: XPG SX8200 Pro 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
RobertMe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:22:
[...]

How how, volgens mij heb ik die niet aanbevolen. Ik vond hem alleen interessant overkomen. Maar ik wou niet weer een gok nemen en ben uiteindelijk voor een Samsung gegaan (970 EVO Plus uit mijn hoofd).

Zie overigens ook mijn topic erover, waar recent weer wat activiteit hierover is: Proxmox lockups door NVME drive?
Hahaha, sorry!
Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd ;-)

Ik ga dat andere topic ff doorlezen. Misschien dat ik daar een kandidaat kan uitzoeken.
Mr.Viper schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:25:
[...]

Ik lees in dit topic ook vaak de XPG SX8200 Pro voorbij komen misschien is de 265GB variant een optie? pricewatch: XPG SX8200 Pro 256GB
Ah thanks. Daar ga ik ff naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27
Mr.Viper schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:25:
[...]

Ik heb de 512GB versie al een jaar of 2 in mijn laptop, werkt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
borft schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:34:
[...]

Ik heb de 512GB versie al een jaar of 2 in mijn laptop, werkt als een tierelier.
Welk OS heb je?
Want die Kingston A2000 draait onder Windows prima. Maar met Proxmox en Ubuntu is het drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Kitser schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:40:
[...]

Welk OS heb je?
Want die Kingston A2000 draait onder Windows prima. Maar met Proxmox en Ubuntu is het drama.
Ik zit op Ubuntu:
code:
1
2
→ lsb_release -d
Description:    Ubuntu 20.04.2 LTS

Werkt prima hier. Wat voor problemen ben je tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
borft schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:00:
[...]

Ik zit op Ubuntu:
code:
1
2
→ lsb_release -d
Description:    Ubuntu 20.04.2 LTS

Werkt prima hier. Wat voor problemen ben je tegengekomen?
Dan is dat wellicht een kandidaat voor mijn proxmox installatie. Wel iets duurder dan de Kingston A2000.
Maar stabiliteit is me wel wat waard.

Ik heb het hierboven een beetje uitgelegd. Maar in dit topic staat het allemaal wat gedetailleerder
Proxmox lockups door NVME drive?

Veel mensen hebben last van die Kingston icm Proxmox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Kitser schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:04:
[...]

Dan is dat wellicht een kandidaat voor mijn proxmox installatie. Wel iets duurder dan de Kingston A2000.
Maar stabiliteit is me wel wat waard.

Ik heb het hierboven een beetje uitgelegd. Maar in dit topic staat het allemaal wat gedetailleerder
Proxmox lockups door NVME drive?

Veel mensen hebben last van die Kingston icm Proxmox.
Aah, lockups zijn klote, daar heb ik geen last van. Enige dat ik wel moest doen om ervan te kunnen booten (met grub) was het volgende toevoegen (het gaat dus om de latency setting):
code:
1
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="nvme_core.default_ps_max_latency_us=200 quiet splash"

Anders wachtte ie niet lang genoeg, en was het device nog niet klaar met initialisatie, en werd ie dus niet gevonden. Verder eigenlijk erg tevreden, veel sneller dan de standaard "eigen-merk" ssd van Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
borft schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:06:
[...]

Aah, lockups zijn klote, daar heb ik geen last van. Enige dat ik wel moest doen om ervan te kunnen booten (met grub) was het volgende toevoegen (het gaat dus om de latency setting):
code:
1
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="nvme_core.default_ps_max_latency_us=200 quiet splash"

Anders wachtte ie niet lang genoeg, en was het device nog niet klaar met initialisatie, en werd ie dus niet gevonden. Verder eigenlijk erg tevreden, veel sneller dan de standaard "eigen-merk" ssd van Lenovo.
Ik heb die regel inmiddels ook toegevoegd. Alleen dan met 0.
Maar om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat het doet. Heb het gedaan omdat mijn probleem werd omschreven in dit artikel
https://tekbyte.net/2020/fixing-nvme-ssd-problems-on-linux/

Het lijkt na dit toe gevoegd te hebben wel stabiel te draaien. Heb tot nu toe alleen dit nog op de console voorbij zien komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZa8kk8wkn4BZZZ8NDzGKYcNw7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rJu5adU5NbkLKtqa8v7RST3.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ik weet niet zeker of dat er ook mee te maken heeft?
Zou het handig zijn om die latency ook iets hoger te zetten naar bv 200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kitser schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:40:
[...]

Welk OS heb je?
Niet helemaal correct. Toentertijd vond ik ook een aantal threads met BSODs met deze drive, getriggerd door het NVME subsystem. Maar het is ook nog eens gerelateerd aan het moederbord. Ik heb toentertijd de drive één op één overgezet naar mijn oudere desktop moederbord en daarop heeft die weken goed gedraaid. Het issue zit hem in dat de drive in een extreem zuinige energiemodus wordt gezet, maar vervolgens onder geen enkele voorwaarde nog een teken van leven geeft (ik moest toen steeds de PC echt uit zetten, en dan weer aan, met een reset bleef die dood). De workaround zorgt dan ook ervoor dat deze laagste energiestand niet meer wordt gebruikt. En met een ander moederbord zal waarschijnlijk hetzelfde gebeuren, laagste energiestand zal ook dan weel niet worden toegepast of iets dergelijks. En Windows zal intussen mogelijk dezelfde workaround bevatten als dat nu voor Linux wordt aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-10 22:58
Ik heb nog een G4560 processor over zonder moederbord en wil deze graag inzetten voor een nieuwe server. Na wat verdiepen heb ik begrepen dat de nieuwe moederborden (1151) niet compatible zijn met de ouderre CPU's ondanks dezelfde socket.

Na wat zoeken kwam ik op de Chipset H310C uit en die heeft wel de ondersteuning voor 6,7,8 en 9de generatie. Hebben jullie ervaring met deze chipset en de compatibiliteit met de oudere generatie processoren?

Voorbeeldbord:
https://nl.aliexpress.com/item/4000898964920.html of
https://nl.banggood.com/H...USB3_0-VGA-p-1802237.html

De borden lijken alleen niet zo zuinig....

[ Voor 3% gewijzigd door jongerenchaos op 13-04-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:24
@jongerenchaos, Deze 7e generatie (Kaby Lake) CPU past enkel in een gen 7 mobo (misschien 6 met een bios update).
Gen 8 en gen 9 (Coffee Lake) zal niet werken ondanks dat deze ook socket 1151 heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-10 22:58
@Woodski dank voor je reactie. Dat dacht ik dus ook maar deze moederborden geven aan dat ze dus met generatie 6,7,8 en 9 kunnen werken. Maar vraag me af of dit echt zo is.....

Ik denk dat ik toch nog maar een moederbord koop waar de processor op past, omdat de prijzen van de nieuwe CPU's icm een moederbord het nog veel duurder maakt.

Ik zat de denken om de Shuttle Cube te kopen ( pricewatch: Shuttle XPC Cube SZ270R8 ). Hierbij heb ik veel storage mogelijkheden en 2 NVME storage plaatsen en 2x I210 (enerigezuinige) netwerkadapter.

Wat denken jullie over hoe zuinig dit systeem zou kunnen zijn? De voeding lijkt me niet zuinig en dat zou ik nog kunnen vervangen door een PicoPSU maar vrees dat de voeding wel vastgepopt is. Het lijkt er op dat het moederbord 4 phases heeft , is dat correct en is dat zuinig?

Het scheelt mij namelijk weer een 1x PCI-e insteekkaart voor netwerk en 1x NVME SSD (wil 2 NVME drives in het systeem gebruiken)

Zie ook de datasheet met het moederbord : https://www.shuttle.eu/fi...d/spec/cube/SZ270R8_e.pdf

Of is de keuze voor het Fujitsu moederbord dan toch nog een betere keus?

edit toch nog een testrapportje tegengekomen met ( Configuation / Konfiguration: Shuttle XPC cube SZ270R8,CPU: Intel Core i7-7700K (4.2 GHz), RAM: 4x 4 GB DDR4-2400, Graphics: Intel HD 630,
Hard Disk: Toshiba DTO1ACA200 2 TB / 3.5“, OS: Windows 10 – 64-Bit) :

https://www.shuttle.eu/fi...eu/SZ270R8_EU617_2013.pdf
Idle zou deze 19,3watt verstoken met een 500W voeding. Wat zou ik er af kunnen krijgen met een picopsu met efficiënte leicke adapter en G4560 ipv een I7?

[ Voor 17% gewijzigd door jongerenchaos op 13-04-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Woodski schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:44:
Ik ben nog steeds heel tevreden met mij 19volt PicoPSU van Rgeek
Maar dan wel de grote links op de foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oG0ymPLTlzw4ozLXnQVfsB8x4_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKEbqqaktgik7VoKpiN1dcwe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels de kleine 19 volt PicoPSU rechts op de foto ontvangen
Deze is een fractie minder zuinig als de grote broer
En het systeem is niet stabiel zodra ik de BIOS tweak op zuinigheid
Wat mijn betreft echt geen aanrader dus.
Er is een nieuwe grote onderweg die volgens de GPS tracking nu al op het Suez kanaal is.
De grote PicoPSU is gisteren binnen gekomen uit China
Exact dezelfde als ik al had maar een haartje (0.2 watt) zuiniger
Ik wilde deze in een lege ATX voeding inbouwen maar de 24 pins kabel is dan te kort

Daar zijn dan wel weer verlengkabels voor te koop (1 euro bij oom Ali)
Maar het zou ook best krap worden in die behuizing
Dan moet er ook weer een fingerguard op die fan komen enzo dus laat maar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OITAfuNhwurkX1NFmmgAVUGvbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnVKfJNH7mopLEBIC4GJew4u.jpg?f=fotoalbum_large

Om toch wat te doen te hebben heb ik de brick voeding in die kast gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UznTxsT8Y-rwGNx-2l6gTqPxMiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUzcvnOphwTvEHnnsaywTb9N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym9Vy6-GircTHRzCGhgZy0QeCJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6veaphESHrI2jCaSe0dHMRO5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDBjphl8cKQ6kfmHdchTwF2wfRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvmhbFQP5mza40I8UORxH7Kz.jpg?f=fotoalbum_large

Deze "voeding" hangt boven de CPU waar een dikke Arctic passive op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 09:00

PuijkeN

euhm ?

Ziet er wel interessant uit die voedingen, ik heb hier nog wel heel wat 19V adaptors liggen maar niks 12v. Zou wel een mooie besparing kunnen zijn voor mijn server die nu nog een groene 550W Antec heeft. Zou best een mooie kosten besparing kunnen zijn als ik één van de oude voedingen kan hergebruiken.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Zojuist mijn transcend R1x8 DIMM van 8GB 266Mhz vervangen voor een Kingston R1x8 DIMM van 16GB 2666Mhz.
Het extra verbruik is ca 0.2 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10 21:06
savale schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:07:

Dat was bij mij ook opgevallen, terwijl mijn RAM zelfs 3000Mhz is en de i3-8100 standaard 2600Mhz is.
Maar ik heb ergens gelezen (kan de link niet 1-2-3 meer vinden) dat de Fujitsu D36xx bij de automatische setting ook de latency laat meewegen. In geval van mijn bankjes:
CL15 - 2133Mhz <--- wordt geselecteerd
CL16 - 2600Mhz
CL19 - 3000Mhz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleflubbie
Kitser schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:12:
[...]

Ik heb die regel inmiddels ook toegevoegd. Alleen dan met 0.
Alleen jammer dat dit de power saving (APST) van de disk disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Teleflubbie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:10:
[...]

Dat was bij mij ook opgevallen, terwijl mijn RAM zelfs 3000Mhz is en de i3-8100 standaard 2600Mhz is.
Maar ik heb ergens gelezen (kan de link niet 1-2-3 meer vinden) dat de Fujitsu D36xx bij de automatische setting ook de latency laat meewegen. In geval van mijn bankjes:
CL16 - 2600Mhz
CL19 - 3000Mhz
Ok dat wist ik niet. Ik ben vrij die hard aan de slag gegaan: heb mijn geheugen in een ander bord getuned en toen de SPD settings in het eeprom van de RAM modules weggeschreven. Werkt goed, maar veel te omslachtig natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Teleflubbie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:10:
[...]

CL16 - 2600Mhz
CL19 - 3000Mhz
Het gaat niet zozeer om welke snelheden worden ondersteund, maar om welke JEDEC standaarden. Die gaming DIMMS voldoen niet aan de standaard. XMP settings zijn geen JEDEC standaard.

De JEDEC standaard zorgt ervoor dat geheugen uitwisselbaar is.

Het juiste type geheugen voor de Intel i3-8100 of i3-9100 is JEDEC DDR4-2400 in een van de JEDEC timings.

Fujitsu maakt geen consumentenborden, daarom zul je er waarschijnlijk geen XMP support bij aantreffen. Dit soort borden worden gemaakt voor kwaliteit en stabiliteit.

2600 en 3000 MHz voldoen niet aan de JEDEC standaard, DDR4-2133, DDR4-2400 en DDR4-2666 wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVa1l3Wym5hVY1yf-4tX56vwVl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q8vBWA2AHkHjC8hMThjvkgkL.png?f=user_large

Uiteindelijk maakt de terugval naar 2133 MHz niet veel uit, want geheugensnelheid heeft weinig invloed op prestaties van servers. Als je nieuw geheugen koopt, dan kun je kiezen tussen geheugen dat Fujitsu of Kontron heeft getest of standaard JEDEC standaard geheugen.

Gaming/overclock geheugen heeft vaak een heat sink, maar er zijn desondanks toch wel geheugens die wel de nodige JEDEC plus nog een XMP ondersteunen, en toch eruit zien als een gaming module, zoals bepaalde Crucial. Wil je veilig zitten, gebruik dan Approved Memory. Of een ander standaard JEDEC geheugen. Meestal is het een goede strategie geheugen te kiezen dat in veel shops verkrijgbaar is. Dat is doorgaans standaard geheugen dat gewoon werkt. Sommige geheugenfabrikanten bieden een tabel waarin je kunt opzoeken of het JEDEC op de gewenste CL ondersteund.

Geheugen verbruikt volgens Intel ongeveer een halve Watt. We hebben in dit topic gezien dat nieuwer geheugen zuiniger kan zijn. Daarom zou ik liever recenter geheugen selecteren dan geheugen dat al 5 jaar op de markt is, gegeven de keuze.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Woodski
Dan maar zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXI6KCZ3fDPsQTEvWW2-QGo4VMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhxImOhAm7clIbqEursGNM9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyQIstIy_1fcAAlsw-iXAYdXOoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifZkEQGJtudFphwBfBRImYDM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iiadw-tGronfHkPIBnAHZoDAcEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwMODFSKXFQlG4wjdJ0xk3RX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHuPZnQSgdkVYbIjCijPwXpZSTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0za7ffdUFLJuawDe2IDAZ5y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Woodski op 15-04-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
pk128934 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:53:
[...]

Megekko was wat laat met de levering. Vanochtend alles ingebouwd volgens het eerder geposte lijstje.
Debian 10.7 zonder TLP ongeveer 7.2 Watt idle. Met TLP enabled idle tussen de 6.1 en 6.0 Watt. Niet verkeerd! Heb hem ook nog ff gestressed op de CPU en gelijktijdig op de SSDs dan is de piek 22.3 Watt.
Het idle verbruik van mijn oude Nextcloud en Git setup zit op de 27 Watt. Ben er dus echt mega blij mee.

Vanavond de apps er op, en dan eens kijken of het ook een beetje performed in de echte wereld.
Inmiddels ben ik nog steeds super bij met mijn server. Performance is meer dan goed genoeg. Toch zit er iets niet helemaal lekker. Of het in mijn hoofd zit....geen idee. Idle gebruikt hij nu nog steeds 6 Watt en daar ben ik super blij mee. Dat is minder dan een RPI en toch veel serieuzere hardware.
Waar ik mee zit is dat ik storage en compute nu op 1 "server" heb draaien. Compute zie ik toch als een potentieel risico voor de storage. Ik neig er nu naar om een 2e identieke server samen te stellen en die voor compute te gebruiken met bv NFS mounts naar de storage server.

Nadeel is wel dat ik dan weer meer stroomverbruik krijg. De compute server zal niet de 4 SSDs krijgen die de storage server heeft. Maar rond de 5 Watt zal hij zeker ook wel uitkomen.
Hoe doen jullie dat? Scheiden jullie dat meestal over 2 servers?

Een 20 Watt NAS voor storage is in ieder geval geen optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:04
@pk128934

Welk risico zie je dan precies en waarom is een 2e server dan een oplossing?
Is een periodieke backup naar ander systeem niet voldoende beveiliging om de gegevens veilig te stellen. Gebruikt in ieder geval minder energie dan een tweede 24*7 systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 17-04-2021 11:33 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pk128934 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:18:
[...]

Inmiddels ben ik nog steeds super bij met mijn server. Performance is meer dan goed genoeg. Toch zit er iets niet helemaal lekker. Of het in mijn hoofd zit....geen idee. Idle gebruikt hij nu nog steeds 6 Watt en daar ben ik super blij mee. Dat is minder dan een RPI en toch veel serieuzere hardware.
Waar ik mee zit is dat ik storage en compute nu op 1 "server" heb draaien. Compute zie ik toch als een potentieel risico voor de storage. Ik neig er nu naar om een 2e identieke server samen te stellen en die voor compute te gebruiken met bv NFS mounts naar de storage server.

Nadeel is wel dat ik dan weer meer stroomverbruik krijg. De compute server zal niet de 4 SSDs krijgen die de storage server heeft. Maar rond de 5 Watt zal hij zeker ook wel uitkomen.

Ik heb alles op 1 server draaien. Ik zou niet weten waarom een berg containers de storage in de weg zouden kunnen zitten. Twee servers is voor mij meer kans op storingen - compute is afhankelijk van een anders server - en het is nog eens een stuk trager ook als ik compute met lokale ssd vergelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
@Skynett @Mars Warrior

Er zijn best een aantal apps die ik vertrouw. Dat zijn Nextcloude en Gitea, mede ook omdat ze niet exposed zijn naar het internet. Een aantal anderen hebben duidelijk een andere rol. Jenkins bv. Ik krijg soms code (meestal code zonder tests) aangeleverd van klanten, waarvoor ik tests ontwikkel, problemen oplos of de software doorontwikkel. Die code moet uiteindelijk gedraaid worden. Nu draai ik dat in een VM (KVM) op het servertje met daarop een Jenkins node. Juist omdat ik die code niet direct in de buurt van mijn storage wil hebben. Werkt allemaal prima, maar het voelt niet orderlijk, niet netjes. Geen strakke functionele scheiding.

[ Voor 4% gewijzigd door pk128934 op 17-04-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:12

GaMeOvEr

Is een hork.

pk128934 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:45:
@Skynett @Mars Warrior

Er zijn best een aantal apps die ik vertrouw. Dat zijn Nextcloude en Gitea, mede ook omdat ze niet exposed zijn naar het internet. Een aantal anderen hebben duidelijk een andere rol. Jenkins bv. Ik krijg soms code (meestal code zonder tests) aangeleverd van klanten, waarvoor ik tests ontwikkel, problemen oplos of de software doorontwikkel. Die code moet uiteindelijk gedraaid worden. Nu draai ik dat in een VM (KVM) op het servertje met daarop een Jenkins node. Juist omdat ik die code niet direct in de buurt van mijn storage wil hebben. Werkt allemaal prima, maar het voelt niet orderlijk, niet netjes. Geen strakke functionele scheiding.
Ik snap je gevoel voor functionele scheiding, maar mij is het persoonlijk de extra investering in geld (hardware, stroom) en tijd (onderhoud) niet waard, ook niet het potentiële performance verlies als de disken van je VM's opeens over het netwerk toegang moeten krijgen, in plaats van dat dit lokaal kan.

Verder draai ik al minstens 20 jaar mijn thuisserver op een single node thuis en heb daar nog nooit issues mee gehad.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pk128934 , sinds ik docker, k8s of hadoop gebruik is een node bijna altijd een mix van storage en compute.
De storage zelf is nl ook een container :D

Zelfs op mijn simpele docker omgeving zijn nfs, webdav, sftp en smb containers die soms shared storage afhandelen, maar soms ook via een eigen volume/mount waar verder niemand bij kan 8)

Ik vind dat in ieder geval voldoende isolatie voor mijn thuisservertjes.

En functionele scheiding betekent voor mij niet autoamtisch fysieke scheiding :N

[ Voor 9% gewijzigd door Mars Warrior op 17-04-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 14:33
Interessant topic :)

Ik overweeg m'n Synology NAS te vervangen voor een HPE MicroServer Gen10 Plus met TrueNAS SCALE (Debian Linux). Maar zo heel zuinig lijkt die MicroServer niet.

Idle verbruik:
- Xeon: 22.5W
- Pentium: 21W

Wensen:
- 32GB ECC ram
- min. 2x hotswap bay waar 3.5" schijf in past
- min. 2x hotswap bay waar 2.5" schijf in past
- zuiniger en stiller dan HPE MicroServer Gen10 Plus

Ik wil graag bij de schijven kunnen zonder de kast open te maken. Maar ik vind voornamelijk Mini ITX kasten met 4x hotswap bays... Welk zuinig mini ITX bord met ECC support zouden jullie dan aanraden?

Een Fujitsu D3644-B zou ook kunnen. Maar wat is dan een mooie kast (max 37cm diep en 40cm breed/hoog) met 4x hotswap bay mogelijkheid? De Silverstone CS381 is voor mij overkill.

Denken jullie dat ik zuiniger uit kan komen dan de MicroServer? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

[...]

Zelf heb ik enkel storage gescheiden gehouden. Al was het maar omdat een storage server andere noden heeft dan een compute server. (Zfs in mijn geval dus weinig cpu nodig wel veel ram etc) Storage is ook set and forget voor mij. Daar wil je niet teveel aan "prutsen". Het moet gewoon altijd werken.

De 2de node daarentegen draait alles wat geen storage is (proxmox) en die wil ik wel eens gebruiken om zaken te testen. Gaat die plat dan is dat maar zo. Fix ik het wel als ik es wat tijd heb. Zelfs met virtualisatie (proxmox bv) wil het wel al eens voorvallen dat je de hele bak moet rebooten omdat iets vastzit. Wil je niet het risico lopen dat ook je storage problemen krijgt. Zelfs al gooi ik men hele setup overhoop dan nog zijn alle documenten bereikbaar (handig voor de waf) via smb.

Geeft meer zekerheid zo. Je kan ook zeggen moet je maar aparte testbak hebben... maar dan heb je ook 2 servers...

Storage is ook niet bereikbaar van het internet. Services die vanop het net bereikbaar moeten zijn draaien op 2de node en via smb/nfs toegang tot de storage (als dat nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een NUC, welke ik wil inzetten als kleine homeserver. Nu vind ik het alleen lastig met de keuzes die er zijn, of eigenlijk ook met die er niet zijn.

Het liefste zou ik gaan voor een Intel, vanwege bouwkwaliteit en ondersteuning met o.a. esxi. Maar dan is een NUC 10 i3 of i5 misschien weer een beetje zonde van de performance tegenover een Asus PN50 met een R3 of R5, die heeft alleen weer een slechtere bouwkwaliteit en ondersteuning in esxi.

Een Intel NUC11 Panther Canyon zou ideaal zijn, maar die komen niet naar Nederland geloof ik. Komen er uberhaupt nog wel Intel NUC11 i3 i5 machines deze kant op, en wat gaan ze kosten? Dat is allemaal vrij onduidelijk.

Dan komt het er ook nog bij, wat is voldoende performance. Ik wil graag esxi draaien, met daarop een Docker host, een Home Assistant, liefst een Plex host, webserver, en misschien zelfs een gameserver voor Minecraft of Valheim.

Nu doet mijn NAS (DS218+II) het allemaal behalve het Home Assistant deel (Pi3b).

Wat zou ik ongeveer nodig hebben voor een goede boost in performance? Ik vind het lastig :D

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jip-Hop schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:33:
Ik overweeg m'n Synology NAS te vervangen voor een HPE MicroServer Gen10 Plus met TrueNAS SCALE (Debian Linux). Maar zo heel zuinig lijkt die MicroServer niet.
offtopic:
Die verkeerd toch nog in alfa status?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pk128934
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Velen neigen toch naar het instant houden van 1 server.
Ik zal eens gaan kijken of ik bijvoorbeeld alles kan gaan dockeren en misschien op die manier uniformiteit in orde krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jip-Hop
Raven schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:21:
[...]

offtopic:
Die verkeerd toch nog in alfa status?
Klopt. Wel een hele goede alpha status :) haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jip-Hop In een zuinige server heb je een laag idle verbruik. Als je 3.5" hard disks gaat toepassen zal het verbruik met sprongen stijgen, waardoor je per disk een veelvoud van het basis idle verbruik hebt. Een HDD verbruikt vanaf ongeveer 3W per schijf en het basisverbruik is ook ongeveer 3W (Fujitsu D3643-H of D3642-B/D3644-B).

Het alternatief is 2.5" hard disks of SSD's. SSD's zijn nog steeds prijzig ten opzichte van mechanische hard disks, maar de prijs van met name SATA SSD's is de laatste tijd gezakt. De prijs per GB begint bij 8 cent. Er zijn 8TB SATA SSD's.

SATA SSD's kunnen in een zeer lage spaarstand een verbruik van enkele tientallen milliWatts hebben. Als je ze voortdurend (vaker dan 1 keer per 50 ms) belast, zodat ze weinig tijd in de spaarstand verkeren, dan telt operationeel verbruik ook. Mijn advies zou zijn een Samsung 800 serie SSD, daar heb ik zelf goede ervaringen mee (EVO/QVO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
Bedankt voor je reactie @mrmrmr! Je hebt natuurlijk gelijk. Maar ik heb nog een voorraadje 3.5" schijven die ik eigenlijk wil opmaken...

Daarom wil ik het 'goed maken' door ze in een zuinig systeem te steken XD Overigens zal ik het OS wel op een SSD installeren.

Als ik de getallen zie van jullie zuinige systemen, dan heb ik het idee dat de HPE MicroServer Gen10 Plus (Pentium) helemaal niet zo zuinig is... Heeft iemand van jullie die getest en wat was de conclusie?

Ben benieuwd of iemand nog een zuinig ITX bord kan aanbevelen met ECC support. Anders ga ik denk ik voor de Fujitsu D3644-B en deze kast (kan ik hot swap bays in maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Jip-Hop schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:21:
Bedankt voor je reactie @mrmrmr! Je hebt natuurlijk gelijk. Maar ik heb nog een voorraadje 3.5" schijven die ik eigenlijk wil opmaken...

Daarom wil ik het 'goed maken' door ze in een zuinig systeem te steken XD Overigens zal ik het OS wel op een SSD installeren.

Als ik de getallen zie van jullie zuinige systemen, dan heb ik het idee dat de HPE MicroServer Gen10 Plus (Pentium) helemaal niet zo zuinig is... Heeft iemand van jullie die getest en wat was de conclusie?

Ben benieuwd of iemand nog een zuinig ITX bord kan aanbevelen met ECC support. Anders ga ik denk ik voor de Fujitsu D3644-B en deze kast (kan ik hot swap bays in maken).
Welke cpu ga je in de Fujitsu gooien? Ik wacht al sinds december op voorraad van de G5400. Ik heb er geen illusie meer in dat die nog geleverd gaat worden. Volgens mij is die ook EOL nu. Is de route van een Fujitsu moederbord een gelopen race?

Alle CPU's in de OP zijn niet meer te verkrijgen via de PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De stoppen van de productie van Coffee Lake processoren is officieel aangekondigd in december 2020 met een laatste besteldatum van 25 juni 2021. Er kan dan nog wel ergens voorraad zijn. Kennelijk raken voorraden nu al die op voor populaire modellen.

Pentium i3-8100 of i3-9100 zijn nog wel te krijgen, nieuw (F versie: geen gpu) of tweedehands.

Processoren raken niet snel defect bij normaal gebruik, zelf zou ik er geen probleem mee hebben tweedehands aan te schaffen.

De 300 series chipsets moeten voor 23 juli 2021 besteld zijn:
https://www.anandtech.com...n-for-300-series-chipsets

Wat ik destijds me al afvroeg is hoe Kontron hiermee omgaat, hun oude lifecycle modellen zijn ofwel niet meer te produceren, of ze kopen een voorraad in, of ze vervroegen de release van nieuwe producten. Ik vrees dat er een moment zal zijn van lage beschikbaarheid die een half jaar of langer kan duren. Op Kontron's planning staan nieuwe moederborden in eerste kwartaal van 2022.

Voorheen werden chips voor een veel langere periode geleverd door Intel. Met de huidige werkwijze lopen ze het risico dat industriële fabrikanten naar alternatieven gaan kijken. Zoals AMD x64 of ARM.

Edit 2021-04-26
Pentium Gold G5420 is momenteel weer beschikbaar.

Juggernaut op het forum van heise.de verwacht 12th gen als opvolger van de D364x-H/B en dat die vergelijkbaar zijn in zuinigheid tot de bestaande 300 chipset serie.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 26-04-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
Ik was van plan deze er in te doen: Intel Pentium Gold G5420. Is dat dan geen zuinige keuze? Anders een andere op deze lijst. Een iGPU lijkt me wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Jip-Hop schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:31:
Ik was van plan deze er in te doen: Intel Pentium Gold G5420. Is dat dan geen zuinige keuze? Anders een andere op deze lijst. Een iGPU lijkt me wel handig.
Goed idee @Jip-Hop, ik was die even vergeten. Maar @mrmrmr heeft altijd gezegd dat je nooit meer dan 60 euro moest betalen voor die CPU serie. Ze stonden een keer op 77 eur. Ik twijfelde, had ik het toen maar gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

[...]

Ik heb het hier ook gescheiden. Als architecture principle is het scheiden van storage en compute wat mij betreft een no-brainer. Daarnaast is mijn storage-behoefte wellicht ook iets groter was dan gemiddeld.
Mijn setup bestaat uit een relatief zuinige NUC voor compute (Server 2019 Hyper-V, 9,5W) en een 8 bay NAS voor storage (60W).
De NAS is niet gekozen vanwege verbruik maar vanwege data integrity en capaciteit. (ECC geheugen, SHR-2, BTRFS, 6x14TB + 2x8TB 3,5" + 1 NVME readcache).
Ook het verbruik van de UPS neem ik voor lief (circa 5W).
Al met al ben ik behoorlijk tevreden met deze combi ; alles (UPS + compute + storage + netwerk) verbruikt tesamen minder dan 80W ; nee, dit valt niet in de categorie zuinige server. Maar wel in de categorie: goed voor m'n nachtrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas bepalen nu de verkopers de prijzen. Als je een Coffee Lake Pentium Gold zoekt, is de enige vraag nog hoeveel je er zélf voor wilt betalen.

In een vraagmarkt gaan prijzen omhoog. Er zijn overal chipstekorten (of fabrikcagetekorten). De 10th/11th gen Pentium Gold processoren zijn ook duurder dan 9e generatie een jaar geleden was.

MaxICT had gisteren één G5420 uit eigen voorraad op hun site staan voor ~73 euro, momenteel niet meer. Kijk ook eens naar de tweedehands aanbod of naar 4 core processoren zoals de i8100 of i9100, nieuw of tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 09:03
Met de passieve CPU koeler zit ik nu volgens Ubuntu op 58 graden, in huis is het nu 23 graden. In de zomer kan het wel oplopen tot 32 graden (veel ramen en plat dak) gaat dat problemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dimmak schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:12:
Met de passieve CPU koeler zit ik nu volgens Ubuntu op 58 graden, in huis is het nu 23 graden. In de zomer kan het wel oplopen tot 32 graden (veel ramen en plat dak) gaat dat problemen opleveren?
Het korte antwoord is nee. Maar er is misschien wel wat aan de hand.

58 graden is hoog onder idle, mijn werkstation doet momenteel 31 tot 35 graden (piek 48 graden) met veel applicaties open. 0 tot 2% belasting. Arctic Alpine 11 Passive koeler met meegeleverde koelpasta.

Processoren schakelen automatisch terug bij 100 graden. Ik kan mijn dual core processor wel zo hoog krijgen met een belasting zoals comprimeren door twee instances van een multi-threaded archiefprogramma. Maar dat is abnormaal voor mijn gebruik. Comprimeren betekent veel databewerkingen in registers op de processor, daardoor kan de processor zonder relatief langdurig op data te hoeven wachten uit de processorcache of van storage doorwerken. Typisch moet een processor meerdere clockcycles wachten op de aanlevering van data.

Welke processen draai je?

Is die 58 graden een piekbelasting? Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wel als het een continue belasting is.

Als je <5% cpu belasting op 58 graden zit, is er iets mis met de koeling, misschien onbreekt er koelpasta? Is de koeler goed gemonteerd? Koelpasta moet net voldoende zijn om het oppervlak te bedekken. Teveel is niet goed, te weinig ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 09:03
mrmrmr schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:50:
[...]

Het korte antwoord is nee. Maar er is misschien wel wat aan de hand.

58 graden is hoog onder idle, mijn werkstation doet momenteel 31 tot 35 graden (piek 48 graden) met veel applicaties open. 0 tot 2% belasting. Arctic Alpine 11 Passive koeler met meegeleverde koelpasta.

Processoren schakelen automatisch terug bij 100 graden. Ik kan mijn dual core processor wel zo hoog krijgen met een belasting zoals comprimeren door twee instances van een multi-threaded archiefprogramma. Maar dat is abnormaal voor mijn gebruik. Comprimeren betekent veel databewerkingen in registers op de processor, daardoor kan de processor zonder relatief langdurig op data te hoeven wachten uit de processorcache of van storage doorwerken. Typisch moet een processor meerdere clockcycles wachten op de aanlevering van data.

Welke processen draai je?

Is die 58 graden een piekbelasting? Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wel als het een continue belasting is.

Als je <5% cpu belasting op 58 graden zit, is er iets mis met de koeling, misschien onbreekt er koelpasta? Is de koeler goed gemonteerd? Koelpasta moet net voldoende zijn om het oppervlak te bedekken. Teveel is niet goed, te weinig ook niet.
Thanks voor je reactie, normaal gesproken zit hij op 38 graden, maar het werd nu binnen al wat warmer en dacht daarom dat hij op 58 graden zat. Ik heb daarna nog niet gekeken simpelweg omdat ik nog niet thuis ben geweest. Op dat moment draaiden er geen grote processen tot zo ver ik kon zien. Vanmiddag kijk ik nog wel even een keer, maar ging mij er meer om dat ik niet eens schade heb als de temperatuur binnen op loopt.

Edit: nu weer een paar keer gemeten en elke keer 38 graden. Het lijkt dus dat de 58 graden een uitzondering was.

[ Voor 3% gewijzigd door dimmak op 21-04-2021 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10 22:59
D3644-B handleiding en overige documentatie: ftp://ftp.kontron.com/Pro...al/D364x-S/Documentation/

In manual staat nergens een omschrijving van de interne USB headers. Ik heb momenteel de 2 front USB poorten van mijn kast aangesloten op de "kleine" header (4*4) maar deze geeft hooguit voldoende stroom voor een USB stick. Niet voor een 7mm USB harde schijf.

Er zijn 2 andere headers maar die zijn wat breder. Maar staat nergens welk voltage/snelheid ze hebben helaas. Waar zou dit moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Jazco2nd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:41:
D3644-B handleiding en overige documentatie: ftp://ftp.kontron.com/Pro...al/D364x-S/Documentation/

In manual staat nergens een omschrijving van de interne USB headers. Ik heb momenteel de 2 front USB poorten van mijn kast aangesloten op de "kleine" header (4*4) maar deze geeft hooguit voldoende stroom voor een USB stick. Niet voor een 7mm USB harde schijf.

Er zijn 2 andere headers maar die zijn wat breder. Maar staat nergens welk voltage/snelheid ze hebben helaas. Waar zou dit moeten staan?
Hier liep ik ook tegenaan. Waar andere moederborden geen problemen gaven met externe HD's trekt de Fujitsu het niet. Een goedkope splitterkabel op 2 USB poorten gaf grote problemen. Het OS krijgt allemaal vreemde wegtrekkers met de interne storage.
Ik ben ook aan het knutselen geweest met andere manieren om de 5 volt voeding erbij te trekken door die kabel te modificeren. Maar alles zonder succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Tr-oQ6hinKJpF2Wi8XjJVtyQO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K9xU8gQXJgYZU5LsKzGDzw3e.webp?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik deze hub gekocht. Kost geen drol, was met een week in huis en lost al mijn problemen op.
Deze prik ik er gewoon in als ik een backup maak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBZDhqu-UGGDXNRt842WxwhQP_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/anTdNBf31CAnsoKHVB987YAw.webp?f=user_large

Ik overweeg nog een 5v aansluiting van de ATX voeding te gebruiken ipv de 230v voeding die in het stopkontakt gaat. Is weer een leuk knutsel projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:19

Ankh

|true

renedis schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:23:
[...]

Mijn resultaten met een NUC5i5RYK. Metingen zijn wat verouderd, met Ubuntu 20.04 LTS zal je misschien nog iets lager uitkomen.

De meldingen van powertop kloppen.
- "xset" heeft te maken met monitor resolutie/energie instelling voor desktop omgeving. Als je een server image hebt gebruikt heb je uiteraard enkel command line.
- modprobe cpufreq_stats melding klopt ook. Powertop wilt CPU freq mogelijkheden uitlezen maar dat is verouderd/niet actief bij nieuwere Intel CPU's (ivm C-states).

Als ik het goed lees heb je ook wifi/bluetooth enabled. Als je die niet nodig hebt, zet die dan uit in de BIOS.
Welk OS gebruik je? En, welke versie van powertop? 2.13 is net wat beter/duidelijker.

Installatie van powertop 2.13 (of in de toekomst nieuwer) kan als volgt op Ubuntu (zet deze in een shell script en maak het executable). Mocht het op Debian zijn moet je los ook nog eens pkg-config installeren. Script is opgesteld door mij en @Raven d:)b
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
apt install libtool ncurses-dev libnl-3-dev libnl-genl-3-dev tar autopoint build-essential
cd /tmp
powertopversion=$(curl -v --silent https://01.org/powertop 2>&1 | grep -E 'h4.*downloads.*h4' | sed -e 's/^.*v//;s/<[^>]*>//g')
wget $(echo "https://01.org/sites/default/files/downloads//powertop-"$powertopversion".tar.gz" | sed 's/ //g')
tar xvzf $(echo "powertop-"$powertopversion".tar.gz" | sed 's/ //g')
cd $(echo "powertop-"$powertopversion"" | sed 's/ //g')
./autogen.sh
./configure
make
sudo make install

[...]

Je verbruik tijdens het kijken van een film/serie zal ongeveer hetzelfde blijven, je CPU etc moet immers hetzelfde werk verzetten, en dat kost stroom.

Je idle verbruik zal mits je BIOS settings en Windows Power settings (zoals eerder aangegeven) aangepast worden zeker omlaag gaan. 2 a 3 watt met een beeldscherm/TV en tobo+muis is dan niet realistisch. Ook het gebruik van 2 schijven is niet geheel zuinig. Ik denk dat 6 a 7 watt idle wel mogelijk moet zijn met jouw hardware setup. Ikzelf sync met rclone in een docker (vergelijkbaar met syncthing), dat gooit grofweg 15 a 20 watt boven op het idle verbruik met mijn 6-core 8500T.
Ik haak hier toch nog even op in. Doordat ik een fout had gemaakt met Ubuntu en moest herinstalleren, heb ik meteen als test even Debian 10 gepakt. Nu heb ik ook even m'n stroommeter aangesloten, maar m'n NUC gaat niet lager dan 11w. Terwijl Powertop aangeeft dat ie rond de 99% in C7 zit (als ik het goed lees). Enkel de UTP + stroomkabel was aangesloten en alle relevante zaken in de bios heb ik afgesloten.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Woodski schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:34:
[...]

Hier liep ik ook tegenaan. Waar andere moederborden geen problemen gaven met externe HD's trekt de Fujitsu het niet. Een goedkope splitterkabel op 2 USB poorten gaf grote problemen. Het OS krijgt allemaal vreemde wegtrekkers met de interne storage.
Ik ben ook aan het knutselen geweest met andere manieren om de 5 volt voeding erbij te trekken door die kabel te modificeren. Maar alles zonder succes.

[Afbeelding]

Inmiddels heb ik deze hub gekocht. Kost geen drol, was met een week in huis en lost al mijn problemen op.
Deze prik ik er gewoon in als ik een backup maak.

[Afbeelding]

Ik overweeg nog een 5v aansluiting van de ATX voeding te gebruiken ipv de 230v voeding die in het stopkontakt gaat. Is weer een leuk knutsel projectje.
Huh maar de rode poorten op de achterkant van het bord geven wel voldoende stroom bij mij. Het gaat me specifiek om de headers op het moederbord zodat de 2 USB poorten op het front paneel van de kast ook voeding geven.

Een optie zou zijn de rode rechtop staande USB poort op het bord zelf te gebruiken. IPV weer een adapter erbij en hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Ankh schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:38:
[...]

Ik haak hier toch nog even op in. Doordat ik een fout had gemaakt met Ubuntu en moest herinstalleren, heb ik meteen als test even Debian 10 gepakt. Nu heb ik ook even m'n stroommeter aangesloten, maar m'n NUC gaat niet lager dan 11w. Terwijl Powertop aangeeft dat ie rond de 99% in C7 zit (als ik het goed lees). Enkel de UTP + stroomkabel was aangesloten en alle relevante zaken in de bios heb ik afgesloten.
Welke kernel?
Welke powertop versie?
Welke Debian? (Server of desktop?)
Welke SSD?
WiFi/bt uit?
Welke stroommeter?

Ik kan evt een keertje met je meekijken.. de nuc moet echt zeker(!!) onder de 10w uit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Jazco2nd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:26:
[...]

Huh maar de rode poorten op de achterkant van het bord geven wel voldoende stroom bij mij. Het gaat me specifiek om de headers op het moederbord zodat de 2 USB poorten op het front paneel van de kast ook voeding geven.

Een optie zou zijn de rode rechtop staande USB poort op het bord zelf te gebruiken. IPV weer een adapter erbij en hub.
Helaas lukt het op mijn D3643-H ook op de rode poorten niet.

Ik heb de hub voor de grap even quick & dirty aan de PicoPSU gehangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-riggdzVLL8RnS78zeY_X8Zftsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68qvXkbFwBPZkyYTEmDkz67t.jpg?f=fotoalbum_large

De meting van 13 tot 15 uur is met mini hub aan de 5v.
Eigenlijk niet te zien hoeveel het verbruikt, misschien 0.1 watt
Dat valt dus absoluut niet tegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdLjzsBkkmlHUU9UDZGYkeoxrrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KP7VLFDngLbPPnh6YjGyYvKz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Woodski op 21-04-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:41:

In de technotes van de D3417-B staat dat de interne USB3 aansluiting is bedoeld voor een USB stick. Dat zal ook wel zo zijn voor opvolger D364x. Je mag die interne aansluiting niet voor andere toepassingen gebruiken.

De externe aansluitingen kunnen voor USB3 900 mA leveren (4,5W) en voor USB2 500 mA (2,5W). Dat komt overeen met de USB standaarden. Die aansluitingen zijn beschermd met een zekering. Als een USB apparaat een kortsluiting heeft zal het niet de rest van het moederbord beschadigen. Als je apparaat bij aansluiten een piekvermogen vraagt, dan wordt dan een inrush current genoemd. Een hoge inrush current zal vanwege de zekering niet worden getolereerd. Als je een USB apparaat hebt dat zich niet houdt aan de opgave die het doet voor vermogen en te weinig vraagt of teveel trekt, is de kans aanwezig dat het niet zal werken. Een USB apparaat hoort in de communicatie met het moederbord te specificeren hoeveel vermogen het nodig heeft. Er zijn USB testers in de handel die dat kunnen controleren.

Wat je zou moeten nagaan is hoe groot de inrush current is van het USB apparaat dat je aansluit. Sommige moederborden leveren veel meer vermogen dan de USB standaard aangeeft, vooral om opladers en dergelijke te faciliteren. Dan is je moederbord niet of minder beschermd tegen kortsluiting in het USB apparaat.

Het is logisch dat Fujitsu zich houdt aan de standaarden, het is immers geen consumentenbord. Bedrijfszekerheid is belangrijk voor bedrijven die deze moederborden gebruiken (denk aan de aansturing van machines in een fabriek e.d.).

Welke externe USB harde schijf wilde niet starten? Typenummer en bouwjaar graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Woodski Geeft die grafiek Watts aan (geen Watt-uur)? 6W is teveel voor USB2 of USB3 alleen, dat mag maximaal 4,5W zijn. Er is misschien wel wat verlies van de adapter, maar het is toch tamelijk hoog. Welke externe USB disk (typenummer en bouwjaar) gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
mrmrmr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:59:
@Woodski Geeft die grafiek Watts aan (geen Watt-uur)? 6W is teveel voor USB2 of USB3 alleen, dat mag maximaal 4,5W zijn. Er is misschien wel wat verlies van de adapter, maar het is toch tamelijk hoog. Welke externe USB disk (typenummer en bouwjaar) gebruik je?
Dat is watts.. Een proxmox gen 10 server met meerdere containers
Ik denk niet dat je goed heb gelezen waar het over gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er staat kWh x 0.001 (Wh) in de grafiek.
Een proxmox gen 10 server met meerdere containers
Ik denk niet dat je goed heb gelezen waar het over gaat ;)
Je meet 6W verbruik voor een computer en ~6,1W voor een computer met die USB hub zonder hard disk?

Wat is het verbruik en piekverbruik van de hard disk waar je het over had? En wat is het typenummer/bouwjaar van die hard disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Het ging over het beperkte vermogen van de USB poorten op een Fujitsu mobo
Niet voldoende voor mijn Seagate 2.5" HDD die wel werkt op andere mobo's

Voor mij is een hubje aansluiten om een backup te maken de oplossing.
Het extra verbruik van deze hub blijkt vrijwel verwaarloosbaar.
Inderdaad zoals ik al schreef minder dan 0.1 watt gemeten over een uur.
(gemeten op een gen10 Asrock maar dat maakt voor het verhaal niets uit)

Dus zelfs als lange termijn oplossing redelijk acceptabel lijkt me
Het ding kost maar 6 euro en werkt als een speer.
Kabeltje met een 3.5*1.35mm DC plugje eraan en aansluiten op je voeding en klaar ben je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:52:
[...]

In de technotes van de D3417-B staat dat de interne USB3 aansluiting is bedoeld voor een USB stick. Dat zal ook wel zo zijn voor opvolger D364x. Je mag die interne aansluiting niet voor andere toepassingen gebruiken.

De externe aansluitingen kunnen voor USB3 900 mA leveren (4,5W) en voor USB2 500 mA (2,5W). Dat komt overeen met de USB standaarden. Die aansluitingen zijn beschermd met een zekering. Als een USB apparaat een kortsluiting heeft zal het niet de rest van het moederbord beschadigen. Als je apparaat bij aansluiten een piekvermogen vraagt, dan wordt dan een inrush current genoemd. Een hoge inrush current zal vanwege de zekering niet worden getolereerd. Als je een USB apparaat hebt dat zich niet houdt aan de opgave die het doet voor vermogen en te weinig vraagt of teveel trekt, is de kans aanwezig dat het niet zal werken. Een USB apparaat hoort in de communicatie met het moederbord te specificeren hoeveel vermogen het nodig heeft. Er zijn USB testers in de handel die dat kunnen controleren.

Wat je zou moeten nagaan is hoe groot de inrush current is van het USB apparaat dat je aansluit. Sommige moederborden leveren veel meer vermogen dan de USB standaard aangeeft, vooral om opladers en dergelijke te faciliteren. Dan is je moederbord niet of minder beschermd tegen kortsluiting in het USB apparaat.

Het is logisch dat Fujitsu zich houdt aan de standaarden, het is immers geen consumentenbord. Bedrijfszekerheid is belangrijk voor bedrijven die deze moederborden gebruiken (denk aan de aansturing van machines in een fabriek e.d.).

Welke externe USB harde schijf wilde niet starten? Typenummer en bouwjaar graag.
@mrmrmr dat verklaart dus niet waarom de interne USB3 headers (de kleine, niet de 19pins) óók niet meer dan 500mA leveren.

De rode externe USB3.1gen2 poorten leveren meer dan 500mA, de blauwe zal ik zo testen. Maar de interne USB3 headers voor je frontpanel horen ook gewoon 900mA te leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 21-04-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:36:
Het ging over het beperkte vermogen van de USB poorten op een Fujitsu mobo
Niet voldoende voor mijn Seagate 2.5" HDD die wel werkt op andere mobo's
Dat werkt bij mij via de externe USB (front) aansluitingen (Seagate ST4000ML024-2AN17V 4TB v/h Maxtor externe schijf uit 2018) op een D3417-B21. Ik gebruik meestal USB3, maar ik ben nu eens aan het testen met USB2.

-Edit-
Het is uiteraard traag (30MB/s), maar zelfs op USB2 werkt het. De schijf heeft bijna 24 uur gedraaid zonder mankeren volgens SMART.

@Jazco2nd Er moet 900 mAh (4,5W) kunnen worden geleverd op USB 3.0, dat is meer dan wat de genoemde 4TB drive nodig heeft.

Op USB 3.1/3.2 kan het meer zijn volgens specificatie Wikipedia Universal Serial Bus pagina zegt 2000mA (10W).

Heb je gemeten wat de stroomvraag is?

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 23-04-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@mrmrmr negeer mijn berichten! Na meten ontdekt dat het probleem elders ligt: mijn frontpanel is verbonden met een USB2.0 header kabel, niet met de 19pins USB3 header kabel.
Het frontpanel heeft zowel de USB2.0 als de USB3.0 (19pins) female aansluiting (zelfde als op het mobo). Gek genoeg kwam deze case (Streacom FC9) met de USB2.0 kabel, terwijl de handleiding zegt dat deze niet is inbegrepen, de 19pins kabel zou standaard zijn.

Ik moet dus op zoek naar een 19pins USB3 kabel female to female 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Even een zuinig succes verhaaltje

Mijn gen 10 Asrock heeft een slimme ventilator regeling
Niet slim genoeg om de fan helemaal uit te laten gaan maar wel met PWM (Pulse Width Modulation)
De 3 pins fan die ik heb liggen pakken dik 1 watt en zijn slecht te regelen

Vandaag is een redelijk goedkope Arctic 12 cm binnen gekomen die boven de CPU hangt
Deze 4 pins fan staat bijna stil en verbruikt vrijwel niets. Iets van 0.1 a 0.2 watt

Het zit nog niet helemaal naar wens maar dat komt goed.
Morgen de airflow wat verbeteren en kijken of hij aanslaat onder belasting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cttyydmTNdpV1iDUhIJUmTBId_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgyTB9HsZ5Z904fztKXFQPBC.jpg?f=fotoalbum_large

Deze proxmox router draait al een paar weken super zuinig en stabiel met wat containers
Hij gaat als het meezit morgen in productie in de meterkast met ook pfsense er op.

ASRock MB Intel 1200 H470M-HDV M.2
i5 10500
250GB Samsung EVO sata
16GB Kingston RAM 1 x 1Rx8
19 volt Pico PSU
Arctic pasive cooler
Arctic P12 Pwm Pst casefan

Zonder pfsense is het verbruik ongeveer 6.1 watt

Edit
Net even de boel vol belast en de fan gaat netjes sneller draaien zoals je zou verwachten.

Ik heb 'm ook een nachtje idle laten draaien en het extra verbruik is zo weinig dat het niet te zien is wat die PWM fan nou zou verbruiken. Dat heb ik met paint naast elkaar geplakt.

Rechts is de afgelopen nacht met fan en links is de nacht ervoor zonder fan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc6P0_tdYX9VzjOGyH8cVGgVpDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TNXMBhuEzJG3ykESD8RAdDPF.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Woodski op 22-04-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Na een paar jaar ben ik toch weer bezig om een server op te gaan zetten op basis van Windows 2019 Standard en het liefst zo zuinig mogelijk.
Als basis wil ik een Shuttle DH310 gaan gebruiken en haal bij idle rond de 10/12 watt met 1x16 Gb DDR4 2666/1Tb SSD M.2 HP EX950 en een Intel Pentium G5400.
Op zich prima systeem maar die CPU wil ik wel gaan upgraden maar heb alleen nog een Intel Core I7-8700 en ik vind dit weer overkill en heb niets er tussenin liggen. Ik kan nog wel uit een andere PC een Intel I3-8100T CPU trekken maar dan schiet ik weer niets mee op want de threads blijven hetzelfde en heb iets meer threads nodig als reserve dus ik hoop dat iemand weet of het volgende platform LGA1200 zuiniger is en in combinatie met de Shuttle DH410/DH470 en daarvoor heb ik namelijk nog tot mijn beschikking de Intel Core I3-10100 en Intel Core I5-10400. Deze zijn qua threads en performance toch wel even een heel stuk beter dan die G5400.
Dus dan is de vraag, is dit de overstap waard naar de Shuttle DH410/DH470 want ik had een Dell Optiplex 3080 SFF systeem laatst en die doet idle rond de 6 tot 8 watt met een Intel Core I5-10500/8Gb/500GB Crucial P2 met de 180w voeding intern.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:17
Hi allemaal,

Mijn inmiddels 7-8 jaar oude thuisserver op basis van een oude generatie i3 wil ik langzaam gaan vervangen voor iets nieuws. Heb lang getwijfeld tussen Intel en AMD, en de keuze blijft lastig. De server zal met name voor VPN, Docker, Git en Plex gebruikt worden. Ik ben inmiddels dit moederbord met embedded AMD EPYC tegen gekomen. Het is redelijk aan de prijs, maar biedt veel mogelijkheden en de TDP is 30W. Iemand van jullie die bekend is met dit bordje? Of een soortgelijk bordje?

1MoederbordenSupermicro M11SDV-8CT-LN4F€ 553,93€ 553,93
Totaal€ 553,93

Ik wil het geheel in een 19 inch behuizing stoppen met een viertal HDD's als (netwerk)storage. Heb deze week een 19 inch rackje op wielen gescoord via Marktplaats waar dit allemaal netjes in gaat landen :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
itsalex schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:52:
Na een paar jaar ben ik toch weer bezig om een server op te gaan zetten op basis van Windows 2019 Standard en het liefst zo zuinig mogelijk.
Als basis wil ik een Shuttle DH310 gaan gebruiken en haal bij idle rond de 10/12 watt met 1x16 Gb DDR4 2666/1Tb SSD M.2 HP EX950 en een Intel Pentium G5400.
Heb je die al en heb je hem geoptimaliseerd? BIOS instellen, power profile instellen (monitor sleep, hard disk sleep, etc.), nieuwe intel drivers installeren, onnodige services en processen stoppen, Windows privacy tool gebruiken om achtergrond data verzamel processen te stoppen. Zie random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server
Op zich prima systeem maar die CPU wil ik wel gaan upgraden maar heb alleen nog een Intel Core I7-8700 en ik vind dit weer overkill en heb niets er tussenin liggen.
Ook die Coffee Lake processor zal terugschakelen, het is denk ik wel de moeite waard om het te proberen als de Shuttle nu al hebt. Je moet dan een voldoende stevige voeding hebben, vanaf 80W. Die G5400 raak je wel kwijt op de tweedehands markt.
Ik kan nog wel uit een andere PC een Intel I3-8100T CPU trekken maar dan schiet ik weer niets mee op want de threads blijven hetzelfde en heb iets meer threads nodig als reserve dus ik hoop dat iemand weet of het volgende platform LGA1200 zuiniger is en in combinatie met de Shuttle DH410/DH470 en daarvoor heb ik namelijk nog tot mijn beschikking de Intel Core I3-10100 en Intel Core I5-10400. Deze zijn qua threads en performance toch wel even een heel stuk beter dan die G5400.
Dus dan is de vraag, is dit de overstap waard naar de Shuttle DH410/DH470 want ik had een Dell Optiplex 3080 SFF systeem laatst en die doet idle rond de 6 tot 8 watt met een Intel Core I5-10500/8Gb/500GB Crucial P2 met de 180w voeding intern.
Shuttles varieren in verbruik. Een ander merk consumentenmoederbord kan een beter verbruik hebben. A-merken brengen ook vaak small form factor systemen uit die tamelijk zuinig kunnen zijn.
In het algemeen is er een duidelijke verbetering tussen non-gaming desktop consumentenborden met 300 series en 400 series chipsets. Zie de pinned posts voor metingen. Pas op voor foute SSD's die niet goed met power modes kunnen omgaan, zoals bepaalde Kingstons. Mijn persoonlijke favoriet is de Samsung 800 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

renedis schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:11:
[...]

Welke kernel?
Welke powertop versie?
Welke Debian? (Server of desktop?)
Welke SSD?
WiFi/bt uit?
Welke stroommeter?

Ik kan evt een keertje met je meekijken.. de nuc moet echt zeker(!!) onder de 10w uit kunnen komen.
Even herinstall gedaan met Ubuntu 20 LTS met de laatste kernel. SSD is een Intel 256GB variant, WiFi en BT staan uit. Brehnenstuhl stroommeter, even onbekend welk type.
Helaas ook nu weer 11watt, continu.

Toch weer terug naar de bios, kwam er achter dat high performance aanstond 8)7 . Nu op balanced gezet en kijk even over een uurtje. Ik heb eerder al defaults geladen, dus waarom dit standaard aanstaat bij een NUC...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ankh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:46:
[...]

Even herinstall gedaan met Ubuntu 20 LTS met de laatste kernel. SSD is een Intel 256GB variant, WiFi en BT staan uit. Brehnenstuhl stroommeter, even onbekend welk type.
Helaas ook nu weer 11watt, continu.
Laatste kernel als in HWE (5.8) kernel of de standaard GA (5.4) kernel?
Toch weer terug naar de bios, kwam er achter dat high performance aanstond 8)7 . Nu op balanced gezet en kijk even over een uurtje. Ik heb eerder al defaults geladen, dus waarom dit standaard aanstaat bij een NUC...
Tja, dat doen meer bakjes. Mijn Fujitsu doet ‘standaard’ onder Ubuntu 20.04 HWE ook ca 10W. Maar met de juiste instellingen en powertop gaat dat idle naar 3.6W :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Mars Warrior schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:58:
[...]

Laatste kernel als in HWE (5.8) kernel of de standaard GA (5.4) kernel?
code:
1
2
paul@box:~$ uname -a
Linux box 5.4.0-72-generic #80-Ubuntu SMP Mon Apr 12 17:35:00 UTC 2021 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
[...]

Tja, dat doen meer bakjes. Mijn Fujitsu doet ‘standaard’ onder Ubuntu 20.04 HWE ook ca 10W. Maar met de juiste instellingen en powertop gaat dat idle naar 3.6W :D
Helaas dus nog steeds 11w volgens de brennenstuhl stroommeter. Zie dat ik nog wel Powertop 2.11 heb, zal hem nog even updaten. Maar gok dat dat niet zoveel uitmaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WucAQg17H2bALGDQE0EkFQ0E7Ek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7jI8sMls1NsVs1rk3nrHeOr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88-BEUtbakf5TAyHl91iZwhCLB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EkXSTD2l66B82Q1WL9zwACEO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdTNXCfbeENVnnI5vH-jDi3CPK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lkXKALK4NyQdiiGw8xC7SEdf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5TMrjWhoKvHq4CVK6-bFzpWLAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbcL6aVCmMFSSWig9iu2duR8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94I7OqoQvhlkAdZM8QvoaHbVi3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1x9gY9WjMIymdFNMb5KbtqAi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ankh

De instellingen van powertop zien er goed uit. C10 wordt gehaald. hardware.info houdt het op 7W idle verbruik.

Een NUC5i5RYH heeft een 5th gen processor.

Een bepaalde oude Brennenstuhl meter had een verkeerde meetmethode, daardoor kan het verbruik te hoog uitvallen. Die foute meter is in Nederland verspreid door een energiebedrijf. Welk type meter heb je precies? Het typenummer staat er op.

Een NUC5i5RYH heeft een Intel I218-V netwerkchip. Dat is een 1 Gbps die 802.3az (EEE: Energy Efficient Ethernet) zou moeten ondersteunen. De switch moet dat protocol ook ondersteunen om tot een lager verbruik te komen.

Ik zou ook testen vanaf een USB key om de SSD uit te sluiten. Ook andere aangesloten apparaten (bijvoorbeeld via USB) hebben een verbruik. Per USB apparaat kan dat volgens de standaarden oplopen tot 4,5W.

BIOS instellingen zijn ook belangrijk. Zit er een visual BIOS in? Ik kan helaas geen BIOS handleiding vinden. Het uitschakelen van bepaalde functie kan ongunstig uitpakken als het alleen onbeschikbaar wordt gemaakt. Bijvoorbeeld WiFi kan gewoon doorgaan met zenden en dus stroom verbruiken. Het is in zo'n geval beter om in software een bepaalde functie uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

mrmrmr schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:00:
@Ankh

De instellingen van powertop zien er goed uit. C10 wordt gehaald. hardware.info houdt het op 7W idle verbruik.

Een NUC5i5RYH heeft een 5th gen processor.

Een bepaalde oude Brennenstuhl meter had een verkeerde meetmethode, daardoor kan het verbruik te hoog uitvallen. Die foute meter is in Nederland verspreid door een energiebedrijf. Welk type meter heb je precies? Het typenummer staat er op.
Het betreft de PM230
Een NUC5i5RYH heeft een Intel I218-V netwerkchip. Dat is een 1 Gbps die 802.3az (EEE: Energy Efficient Ethernet) zou moeten ondersteunen. De switch moet dat protocol ook ondersteunen om tot een lager verbruik te komen.

Ik zou ook testen vanaf een USB key om de SSD uit te sluiten. Ook andere aangesloten apparaten (bijvoorbeeld via USB) hebben een verbruik. Per USB apparaat kan dat volgens de standaarden oplopen tot 4,5W.

BIOS instellingen zijn ook belangrijk. Zit er een visual BIOS in? Ik kan helaas geen BIOS handleiding vinden. Het uitschakelen van bepaalde functie kan ongunstig uitpakken als het alleen onbeschikbaar wordt gemaakt. Bijvoorbeeld WiFi kan gewoon doorgaan met zenden en dus stroom verbruiken. Het is in zo'n geval beter om in software een bepaalde functie uit te schakelen.
Ik zal nogmaals even alles nalopen. En even een lijstje van de gebruikte componenten opstellen. Er zit nu (maar) 2x 4GB geheugen bijvoorbeeld in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:00:
[...]

Dat werkt bij mij via de externe USB (front) aansluitingen (Seagate ST4000ML024-2AN17V 4TB v/h Maxtor externe schijf uit 2018) op een D3417-B21. Ik gebruik meestal USB3, maar ik ben nu eens aan het testen met USB2.

@Jazco2nd Er moet 900 mAh (4,5W) kunnen worden geleverd op USB 3.0, dat is meer dan wat de genoemde 4TB drive nodig heeft.

Op USB 3.1/3.2 kan het meer zijn volgens specificatie Wikipedia Universal Serial Bus pagina zegt 2000mA (10W).

Heb je gemeten wat de stroomvraag is?
Zelfs met de 19pins USB3 header kabel tussen frontpanel en 1 van de mobo headers krijg ik geen USB HDD aan de praat. Ze spinnen wel op (met de USB2.0 header deden ze dat niet). Maar verschijnen niet in het OS.

Het kan natuurlijk aan mijn frontpanel liggen. Is er iemand die de interne USB3.0 headers gebruikt van een Fujitsu/Kontron moederbord en een externe HDD kan testen erop (middels je front/zij panel)?

Het gaat dus om deze 2 (rode pijltjes), het groene pijltje wijst de USB2.0 header aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2_CDH6s-af53JOQB7GVNOyU2uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S05FsbXSTZ0opUdaqdDjCMRT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook ff een usb kabeltje in het rode poortje geprikt: dat werkt direct met externe hdds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb de D3417-B21 getest (voorganger, een ander ontwerp) en die krijgt het voor elkaar een 4TB Seagate te starten via internal USB2 9 pin header en succesvol te beschrijven en terug te lezen met h2testw zonder foutmelding in SMART of van h2testw. Het heeft bijna 24 uur gedraaid.

Het is denk ik vooral het opstarten dat een probleem zou kunnen vormen. In gebruik zou het moeten werken, want dat vraagt maar een kleine hoeveelheid stroom. Down spin zou je moeten uitzetten als dat op de een of andere manier aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jip-Hop
Ik heb deze week een Fujitsu D3644-B ontvangen en wacht nog op het RAM geheugen. Kan 'm volgende week in elkaar gaan zetten denk ik en dan kan ik ook de USB op de front panel testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik heb deze in bestelling staan... Is al een maand onderweg :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYoW_D_9is1EYJEpGW0Mes9yGbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IvYgFcl587BUosE1yRIKG6En.webp?f=fotoalbum_large

Op mijn andere kast werkte de Fujitsu gewoon met de USB poorten voor in de kast
Te weinig vermogen maar het werkte wel.
De kast die ik nu heb heeft alleen USB2, vandaar dit ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-02 12:13
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed (SRELU)€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 142,01€ 142,01
2Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB€ 149,90€ 299,80
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 138,95€ 138,95
Totaal€ 749,76

Ik heb nu mijn nieuwe server build binnen en in elkaar gezet, op basis van een Fujitsu D3642-B. Op de CPU zit een Scythe Mugen 4 die ik nog had liggen. De Noctua fan die er op zat wilde niet (3 pins) en dus zit er nu een 4pins Arctic fan op. Alleen, met de Debian testing die er op staat krijg ik die fan niet geregeld. En het mobo zelf wil em ook niet 100% uitzetten. In idle moet ie makkelijk zonder fan kunnen, zeker omdat ie uiteindelijk in een ruime, open kast met veel convectie komt. Die fan is jammer van de stroom, en ook wel van het geluid als het stil is in huis.

Heeft iemand de magische truuk om óf via het BIOS die fan echt stil te laten zetten óf om het ding in Debian te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 13:09
Zijn er hier mensen die een Fujitsu moederbord gebruiken i.c.m. een XPG Gammix S11 Pro 2TB nvme schijf? De XPG kan regelmatig niet gevonden worden door de bios van mijn Fujitsu D3644-B tijdens het opstarten. Ik moet dan de computer uitzetten en hopen dat hij hem bij de volgende start wel ziet. Het is ook al gebeurd dat de schijf na het opstarten niet meer beschrijfbaar is, dus ook dan kan de verbinding als het ware verloren gaan. Ik heb de schijf pas net dus ik ga hem terugsturen, maar ik hoop dat het probleem verholpen is met een ander merk. Waarschijnlijk een compatibiliteitsprobleem (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cinner schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:22:
Zijn er hier mensen die een Fujitsu moederbord gebruiken i.c.m. een XPG Gammix S11 Pro 2TB nvme schijf? De XPG kan regelmatig niet gevonden worden door de bios van mijn Fujitsu D3644-B tijdens het opstarten. Ik moet dan de computer uitzetten en hopen dat hij hem bij de volgende start wel ziet. Het is ook al gebeurd dat de schijf na het opstarten niet meer beschrijfbaar is, dus ook dan kan de verbinding als het ware verloren gaan. Ik heb de schijf pas net dus ik ga hem terugsturen, maar ik hoop dat het probleem verholpen is met een ander merk. Waarschijnlijk een compatibiliteitsprobleem (hoop ik).
Klinkt als mijn issue met de Kingston A2000. Zie mijn thread daarover: Proxmox lockups door NVME drive? De laatste posts / pagina komen nog een aantal (mogelijke) oplossingen langs, die zou je dus ook kunnen proberen.

Weet overigens niet meer of dat in "mijn" topic was, of hier in dit topic of waar dan ook. Maar iemand gaf laatst aan dat de WD Blue hetzelfde issue zou hebben, dus die zou ik dan ook vermijden (naast dus de Kingston A2000).

spoiler:
Zelf draai ik intussen al bijna een jaar op een Samsung, 970 Evo Plus uit mijn hoofd (Evo Plus in ieder geval). Maar die mag in dit topic natuurlijk niet besproken worden aangezien die volgens mij vrij weinig met "zuinig" te maken heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kasperl

Ik heb het zelf niet toegepast (heb enkel passieve koeling), maar er is een Windows tool SilentFanConfig-Manager om een configuratie te maken. Je maakt er een bestandje mee en via een bootable DOS Windows USB stick schrijf je het naar de BIOS.

Via http:
http://ftp.kontron.com/
Account: anonymous
Password: leeg

Directe link

of via ftp:
ftp://ftp.kontron.com/Ser...anConfigManager_V1.89.zip

Uitleg staat in "HowToUse_V1.89.txt".

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 26-04-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-02 12:13
mrmrmr schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:37:
@kasperl

Ik heb het zelf niet toegepast (heb enkel passieve koeling), maar er is een Windows tool SilentFanConfig-Manager om een configuratie te maken. Je maakt er een bestandje mee en via een bootable DOS USB stick schrijf je het naar de BIOS.
Wauw, dank je wel! Had niet verwacht ooit nog een DOS stick nodig te hebben. Het bestandje maken is gelukt, maar nu nog een werkende DOS stick maken. Daar vermaak ik me vandaag wel mee.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
mrmrmr schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:37:
@kasperl

Ik heb het zelf niet toegepast (heb enkel passieve koeling), maar er is een Windows tool SilentFanConfig-Manager om een configuratie te maken. Je maakt er een bestandje mee en via een bootable DOS USB stick schrijf je het naar de BIOS.

Via http:
http://ftp.kontron.com/
Account: anonymous
Password: leeg

Directe link

of via ftp:
ftp://ftp.kontron.com/Ser...anConfigManager_V1.89.zip

Uitleg staat in "HowToUse_V1.89.txt".

***members only***
@kasperl Heb exact dezelfde 'uitdaging' met een D-3643. Heb dit tooltje van ook geinstalleerd en geprobeerd. Maar helaas is dit een vrij waardeloos tooltje. Je kan hier nauwelijk iets mee instellen.

In Debian kan je de pwm controller direct op driver niveau manipuleren (/sys/devices/platform/nct6775.2592/hwmon/hwmon1/pwm).
Maar zelfs als ik pwm op 0 zet, blijft de fan aangestuurd. Onder de +/-30% wil die niet. Waarschijnlijk wordt dit door de BIOS beperkt. De BIOS blijft altijd de fan altijd aansturen in een PWM duty cycle van +/- 30% - 100%.

Ik heb voorlopig maar een weerstand in de 12v leiding van de fan gezet. Waarmee hij via PWM nog wel regelbaar blijft, maar standaard 40% langzamer draait.
Ik zal op zoek moeten naar een fan, die bij een PWM van <30% zichzelf uitschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 13:09
RobertMe schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:30:
[...]

Klinkt als mijn issue met de Kingston A2000. Zie mijn thread daarover: Proxmox lockups door NVME drive? De laatste posts / pagina komen nog een aantal (mogelijke) oplossingen langs, die zou je dus ook kunnen proberen.

Weet overigens niet meer of dat in "mijn" topic was, of hier in dit topic of waar dan ook. Maar iemand gaf laatst aan dat de WD Blue hetzelfde issue zou hebben, dus die zou ik dan ook vermijden (naast dus de Kingston A2000).

spoiler:
Zelf draai ik intussen al bijna een jaar op een Samsung, 970 Evo Plus uit mijn hoofd (Evo Plus in ieder geval). Maar die mag in dit topic natuurlijk niet besproken worden aangezien die volgens mij vrij weinig met "zuinig" te maken heeft :+
Jouw topic had ik idd al gezien, daarom denk ik ook dat mijn schijf niet kapot is maar dat hij helaas niet compatible is met dit moederbord.

In jouw topic worden suggesties gegeven specifiek voor Linux, maar ik weet nog niet zeker welk OS ik wil gaan draaien. Als het Windows wordt, heb ik daar niet zoveel aan helaas. En net als jij heb ik liever gewoon een SSD die werkt out of the box. Ik heb ook goede ervaringen met Samsung EVO's, zal die zeker in overweging nemen.
Pagina: 1 ... 95 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.