Acties:
  • 0 Henk 'm!
Testen op Computerbase voor de X300.

Ik had verwacht dat de 4xxx serie wel ff wat minder zou verbruiken in idle dan de 3xxxx serie, maar dat is dus niet zo...

Nu zal dit wel getest zijn met aangesloten toetsenbord, muis en scherm, dus het idle verbruik als server zal mogelijk nog onder de 10W uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BR2SvI4h2DSV74-QjQMudui15t8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DMrItq8zehMIl8NoINDFYSTU.png?f=user_large

Voor een mini server ben je wel snel klaar in ieder geval :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volvados
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:58
Ben al een tijdje aan het kijken geweest om ofwel een Synology DS220+ of een zelfbouw homeserver aan te schaffen, ter vervanging van een Raspberry pi. Doel: gebruik als NAS, draaien van pihole, Home Assistant, Plex server

Momenteel heb ik het volgende bij elkaar gezocht:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 55,04€ 55,04
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 163,50€ 163,50
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS8266€ 32,-€ 32,-
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 34,29€ 34,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,83

Goedkoper dan een Synology DS220+, maar toch een stuk krachtiger. Idle verbruik zal uiteraard wel iets hoger uitvallen.
De G6400 lijkt het goedkoopste dat VT-d heeft, wat me onmisbaar lijkt.
Heb nog een 2TB 2.5" SATA schijf liggen die kan gebruiken voor data.

Lijkt deze build in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:15
Volvados schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:11:
De G6400 lijkt het goedkoopste dat VT-d heeft, wat me onmisbaar lijkt.
Nee hoor, de G5400 ondersteund ook VT-d en is € 4,- goedkoper.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvados
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:58
CurlyMo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:18:
[...]

Nee hoor, de G5400 ondersteund ook VT-d en is € 4,- goedkoper.
Dat heb ik er nog net voor over om een nieuwe generatie cpu te hebben :P
De DeskMini H470 is ook beter voorzien van connectiviteit dan de 310 waardoor het moeilijk is om daar nog voor te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vanaalten

powertop --auto-tune kun je gebruiken om automatisch te optimaliseren. Het zou toch wel in C10 moeten kunnen. Misschien zijn er nieuwere drivers nodig. Helpt de kernel update daarmee?

Heb je de ASRock energieoptimalisatieinstellingen gebruikt? Hier staat een kort lijstje.

Je kan ook proberen in plaats van in de BIOS de instellingen apparaten uit te zetten onder het besturingssysteem. Soms maakt een BIOS een onderdeel onbeschikbaar maar wordt dat onder deel niet daadwerkelijk in een low power modus geplaatst. Een besturingssysteem of driver kan dat soms beter doen. Een beetje experimenteren kan lonen.

Bij dit verbruik is het voor zeker raadzaam een PicoPSU voeding toe te passen om de zuinigheid te verbeteren. Dat kan wel één derde tot de helft schelen bij lage belasting.

Deze 2000MU energiemeter is misschien onnauwkeurig. Het heeft een opgegeven "typical accuracy" van 2%. Dat zegt nog niet veel, een afwijkingen ontstaan soms bij laag en hoog verbruik. De originele Kill-a-Watt claimt 0.2% nauwkeurigheid. Dat is dan wel weer heel zelfverzekerd van die producent P3international. Ondanks de bedrijfsnaam is er geen internationale versie van. Ik geloof niet dat deze meters hetzelfde zijn.

Ik raad aan een meter te gebruiken die in betrouwbare tests nauwkeurig is gebleken. In de topic start staan er een paar. Voor 14,56 euro inclusief verzendkosten heb je er al een redelijk nauwkeurige Brennenstuhl PM 231 E via Amazon.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20
mrmrmr schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:55:
powertop --auto-tune kun je gebruiken om automatisch te optimaliseren. Het zou toch wel in C10 moeten kunnen. Misschien zijn er nieuwere drivers nodig. Helpt de kernel update daarmee?
Met die kernel-update zag ik geen verschil in verbruik. Enkel met powertop dat 'ie in plaats van "C3" naar state "C3_ACPI" of iets dergelijks ging. Maar wellicht dat een volgende kernel nog verschil gaat geven. Of toch nog iets in de BIOS dat ik gemist heb.
Heb je de ASRock energieoptimalisatieinstellingen gebruikt? Hier staat een kort lijstje.
Ah, nee! Ga ik binnenkort eens naar kijken. :)
Je kan ook proberen in plaats van in de BIOS de instellingen apparaten uit te zetten onder het besturingssysteem. Soms maakt een BIOS een onderdeel onbeschikbaar maar wordt dat onder deel niet daadwerkelijk in een low power modus geplaatst. Een besturingssysteem of driver kan dat soms beter doen. Een beetje experimenteren kan lonen.
Mja... ben bang dat ik daar niet het geduld voor heb. Ben al best tevreden met de 11W idle die ik nu haalde.
Bij dit verbruik is het voor zeker raadzaam een PicoPSU voeding toe te passen om de zuinigheid te verbeteren. Dat kan wel één derde tot de helft schelen bij lage belasting.
...dat geloof ik, maar ik heb om de een of andere ongefundeerde reden wat minder vertrouwen in de PicoPSU. Ze komen zo... hobby-bob...over. Dus daarom nu voor een standaard form factor ding gekozen.
Deze 2000MU energiemeter is misschien onnauwkeurig. Het heeft een opgegeven "typical accuracy" van 2%. Dat zegt nog niet veel, een afwijkingen ontstaan soms bij laag en hoog verbruik. De originele Kill-a-Watt claimt 0.2% nauwkeurigheid. Dat is dan wel weer heel zelfverzekerd van die producent P3international. Ondanks de bedrijfsnaam is er geen internationale versie van. Ik geloof niet dat deze meters hetzelfde zijn.

Ik raad aan een meter te gebruiken die in betrouwbare tests nauwkeurig is gebleken. In de topic start staan er een paar. Voor 14,56 euro inclusief verzendkosten heb je er al een redelijk nauwkeurige Brennenstuhl PM 231 E via Amazon.de.
Hmmm, dat zou zinnig zijn als ik hier meer mee bezig ben. In dit geval is het ding denk ik wel goed genoeg om verschilmetingen te doen: zien of een aanpassing significant effect heeft.
Een PicoPSU op zich doet niet heel veel. Het maakt alleen 3.3V en 5V(SB) aan. Het echte werk gebeurt in de adapter. Die zet wisselstroom om in gelijkstroom en past de spanning aan. De nadruk die we soms leggen op de PicoPSU is een klein beetje overdreven.

Er is een nieuwe standaard ATX12VO, dat vergelijkbaar is met een adapter. Het levert alleen nog 12V Only, vandaar de naam. Het moederbord moet de rest dan zelf doen. Dat is het werk dat de PicoPSU verricht. Grote merken zoals Dell, HP doen dat al jaren met "proprietary" moederborden en voedingen. Met name omdat het zuiniger is en ze zo kunnen voldoen aan verbruikseisen van standaarden (certificaten) op dat gebied. Zo kunnen zakelijke kopers aantonen dat ze aan energiebesparing doen.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:48
Er zijn ook gewoon mainstream consumentenmoederborden te koop met direct DC in voor een meerprijs ver onder een picopsu

https://tweakers.net/moed...j6AWnXY93Veis6y6HM7ZHrfUP

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:23
Of je koopt je PicoPSU voor 17 euro op AliExpress en je bent er heel tevreden mee :)

• CurlyMo
HallonRubus schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:22:
Er zijn ook gewoon mainstream consumentenmoederborden te koop met direct DC in voor een meerprijs ver onder een picopsu

https://tweakers.net/moed...j6AWnXY93Veis6y6HM7ZHrfUP
Als je dan Fujitsu pakt, dan zit je vast aan:
- SODIMM
- 2x Sata
- Realtek LAN

Dus ondanks dat je geen PicoPSU nodig hebt, loop je wel tegen allerlei nieuwe beperkingen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulbenard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-04 09:44
inventaris: Homeserver

27W idle in unRAID

[ Voor 10% gewijzigd door paulbenard op 19-09-2020 11:47 ]

• vanaalten
mrmrmr schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:32:
Een PicoPSU op zich doet niet heel veel. Het maakt alleen 3.3V en 5V(SB) aan. Het echte werk gebeurt in de adapter. Die zet wisselstroom om in gelijkstroom en past de spanning aan. De nadruk die we soms leggen op de PicoPSU is een klein beetje overdreven.
Ik heb sowieso nog een PicoPSU liggen - zal binnenkort eens kijken of ik dat makkelijk kan testen, hoeveel verschil dat maakt. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vanaalten
vanaalten schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:21:
[...]

Ik heb sowieso nog een PicoPSU liggen - zal binnenkort eens kijken of ik dat makkelijk kan testen, hoeveel verschil dat maakt. :)
@mrmrmr, je had gelijk...

De Corsair SF450 vervangen door een Pico-PSU. Het totale boodschappenlijstje ziet er dan zo uit:
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 175,24€ 175,24
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 127,90€ 127,90
1BehuizingenInter-Tech MI-008 ITX€ 34,15€ 34,15
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 44,95€ 44,95
1VentilatorenNoctua NF-S12A ULN, 120mm€ 18,32€ 18,32
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB3K2/16€ 64,23€ 64,23
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 76,20€ 76,20
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 124,05€ 124,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 665,04

(originele boodschappenlijstje is hier te vinden, met enkel een andere voeding dus)

Het idle-verbruik met alle reguliere services enabled: ruwweg 7W (was: ruwweg 13W).
Het idle verbruik met de meeste reguliere services (Apache, postfix, samba, enzovoort) enabled, maar de drukke services Zoneminder en Docker disabled: ruwweg 4 a 5W.

Het mooie is dat de gebruikte case al een prima gat heeft om de PicoPSU aansluiting te monteren. Enige jammere is dat het gat net een millimeter te klein is... even met de boormachine uitboren dus. En dan zou je normaal gesproken wel een groot gat in de case hebben waar de reguliere SFX voeding hoort te zitten. Ik laat de voeding dus maar gewoon zitten om het gat dicht te maken. Vrij dure oplossing, dat wel. :)

Edit: heb een Brennenstuhl PM231E aangeschaft om het verbruik opnieuw te meten. Maar: gaf eigenlijk dezelfde resultaten.
  • Idle maar alle services actief: ruwweg 6W
  • Idle maar alle services m.u.v. Zoneminder & docker actief: 4.8W (veel minder fluctuatie)
  • Idle met vrijwel alles aan services uit: 4.4W
  • Uit, met wake-on-lan actief: 1.2W
  • Linux kernel compileren met alle services uit, alle cores in gebruik. Geen monitor/toetsenbord aangesloten, enkel ethernet: 96W. Ik gok dat de PicoPSU & adapter wel aan het zweten zijn...
De eerste bullet is denk ik voor de meesten hier niet heel nuttig, want met services als Docker (voor Unifi controller) en Zoneminder actief is het nogal specifiek op mijn gebruik gericht.
De tweede bullet: actieve services zijn zaken als Samba, Postfix, Apache, PiHole, MySql, SabNzbd. Geen bijzonder grote verbruikers en dingen die veel mensen van zo'n meterkast-server verwachten.
Bij de derde bullet heb ik zoveel mogelijk wat ik als beheerder heb ingeschakeld als actieve servers dus uitgezet en enkel directe OS-services laten doorgaan.

Verbruikscijfers zijn dus vrijwel hetzelfde als met de oude ProDigit 2000MU (a.k.a. 'Kill-a-watt') meter - enkel een decimaal achter de komma erbij.

Nog voor de zekerheid:
Linux Debian Buster (stable) met kernel 5.9.0-rc5. In de BIOS wel wat zaken aangepast, met name alle powerstates enabled (ipv 'auto'), WAN (voor bluetooth/WLAN) uitgeschakeld, HD-audio uitgeschakeld en de 2.5Gbit NIC uitgeschakeld.
Geheel getest zonder monitor of andere randapparatuur (muis, toetsenbord, audio) aangesloten - enkel voeding en 1Gbit ethernet aangesloten en SSD intern aangesloten.

Dit alles dus met de PicoPSU als voeding - nee, geen plannen om hetzelfde nogmaals te doen met de Corsair voeding.

Edit 2: nogmaals gemeten, maar nu met een bedrade muis, toetsenbord en monitor (HDMI) aangesloten, SSD actief, samen met nog steeds de 1Gbit ethernet:
  • Idle maar alle services actief, monitor actief: ruwweg 8.5W
  • Idle maar alle services m.u.v. Zoneminder & docker actief; monitor actief: 7.5W (veel minder fluctuatie)
  • Idle met vrijwel alles aan services uit, monitor actief: 7.1W
  • Idle met vrijwel alles aan services uit, monitor/video driver in sleep: 4.5W
  • Uit, met wake-on-lan actief: 1.2W
Het jammere daarbij is wel dat de monitor aan staat en niet automatisch naar sleep gaat. Geen idee of het helemaal de juiste manier is, maar bij die test met monitor/video driver in sleep heb ik dat gedaan met "sudo vbetool dpms off".

[ Voor 24% gewijzigd door vanaalten op 06-10-2020 10:55 . Reden: Kernel-compile verbruik toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:09

Quad

Doof

@vanaalten dan doet zo'n Picopsu dus toch wel wat.. M'n server is nu met wat VMs in idle op 22W.
Wellicht is het voor mij ook aan te raden om 'm te vervangen met een goede Picopsu.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is gewoon logisch als je een hele onzuinige SFX voeding neemt. Als je een zuinige ATX voeding neemt dan is het beeld volledig anders. Daarom stond in de laatste BBG thuis server ook gewoon een ATX voeding, omdat het qua verbruik niet heel veel uitmaakt, maar je wel een veel betere voeding voor minder geld krijgt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vanaalten Met de allerzuinigste (dure) ATX voedingen is het verschil beperkt tot 3W bij circa 22,5W (bron: hardware.info). 5W verschil is typisch voor een doorsnee ATX voeding. Met een onzuinige voeding kan het verschil nog groter zijn.

Ik heb een paar jaar geleden een aantal voedingen vergeleken met de PicoPSU-80 met Seasonic adapter in deze post. Daar kun je zulke verschillen ook terug zien.

Het komt wel eens ter sprake: 80plus classificaties zeggen weinig over het verbruik bij lage belasting, een bronze voeding kan zuiniger uitpakken onder 10W dan een gold voeding. Dat komt met name doordat 80plus test bij 20% belasting. Bij een voeding van 400W is dat al 80W! Volstrekt niet bruiktbaar dus als voorspeller voor modern laag verbruik dat met elk bord in de basis minder dan 15W zou moeten zijn. 80plus is ongeschikt als maatstaf bij moderne non-gaming desktop computers.

Als je in de toekomst nog eens zou kunnen testen met een bekende redelijk nauwkeurige energiemeter zoals de Brennenstuhl PM 231 E, dan kunnen we beter vergelijken wat de zuinigheid is van dit moederbord. Pas daarvoor (ook) s.v.p. de gepinde posts aan. De gepinde posts kun je zien rechtsboven onder de knop gepinde posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@mrmrmr Weet jij wat voor level voeding de Dell 0W6KV is
En zo ja, waar kan je dat vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zoek naar plaatjes in Google image.
https://www.newegg.com/p/16J-001J-000N5

Op dit plaatje zie je een V in zwart op een wit rondje. Level V dus.

Recenter is DOE Level VI, maar in principe kan een Level V adapter achteraf bezien ook voldoen aan Level VI eisen. Of niet. Nieuw ontworpen/geproduceerde adapters moeten voldoen aan de laatste geldende Amerikaanse of Europese standaarden. DOE is de standaard van de Department of Energy. De Europese tijdgenoot was EU Code of Conduct (CoC) v5 Tier 2. Die schrijft ook de zuinigheid voor op 10% belasting en niet pas bij 25% bij Level VI, het no-load verbruik is ook lager op 150mW.

Helaas hebben lobbyisten het voor elkaar gekregen dat EU Code of Conduct (CoC) v5 Tier 2 nog niet verplicht werd in 2016 en ook niet na uitstel in 2018 zoals de planning was.

https://www.cui.com/blog/...5-and-ecodesign-2019-1782

Het gaat dus niet bepaalt de goede kant op momenteel.

Als je een zuinige adapter vind, kan die niet getest zijn voor CoC v5 Tier 2, maar er toch aan voldoen. Een adapter die er aan voldoet biedt meer zekerheid over de zuinigheid bij lage belasting. Dat is belangrijk voor ons als zuinige server samenstellers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
mrmrmr schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:08:
Als je in de toekomst nog eens zou kunnen testen met een bekende redelijk nauwkeurige energiemeter zoals de Brennenstuhl PM 231 E, dan kunnen we beter vergelijken wat de zuinigheid is van dit moederbord. Pas daarvoor (ook) s.v.p. de gepinde posts aan. De gepinde posts kun je zien rechtsboven onder de knop gepinde posts.
@mrmrmr, ik heb een PM231E aangeschaft en de metingen opnieuw gedaan voor de PicoPSU-configuratie. Verandert maar weinig aan de resultaten - de oude meter die ik had was blijkbaar best nauwkeurig.

Mijn gepinde post is dan ook bijgewerkt:
vanaalten in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ok dit is wel leuk ik heb dus een level VI voeding liggen van Dell met 3 draden.
De derde blauwe draad praat digitaal met de laptap/PC.
Zonder deze dataverbinding zal de laptop weigeren te laden

Als ik zwart/wit meet zie ik een teruglopende 16v tot iets van 5 volt
Maar onder belasting lijkt deze wel netjes 19 volt te geven.
Ik kom een hand te kort om het te meten en dan in een voedingsplug te duwen maar zonder te meten start mijn testclient gewoon op met die 2 draden.

Vanavond ga ik het aan mijn RGeek PicoPSU solderen
Dat is dan een upgrade van een voeding waar IV en V op staat naar level VI
Gewoon om te kijken of deze onder full load iets minder verbruikt

Edit
Stekkertje eraan geklust en het werkt *O*
De meetresultaten volgen over een dag of zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmRHYJ8kiBn0PBizVZ8qZ3qbUSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVvCn0s2yYfhsftY5j2Fg6vF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMpyFCHxwWf-QbX66r9roxZwPdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulKJns0onPy3klxgWgPZurGK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPjU6L-u88O9l1Uw-p0-18wFdLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCXcF0Ke9OmAr3luuQH1cEoV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Woodski op 21-09-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53
POWERTOP lijkt bij mij niet te werken.
Ubuntu 20.04.1, Intel i3-9100, Fujitsu D3644-B.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
:~$ sudo powertop --auto-tune
modprobe cpufreq_stats failedCannot load from file /var/cache/powertop/saved_results.powertop
Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only 
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask f
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask f
Devfreq not enabled
glob returned GLOB_ABORTED
Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only 
 the port is sda
 the port is sdb
 the port is sdc
Leaving PowerTOP

Hoe kan dat nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Iets met niet over een nacht ijs gaan, maar...
De Level VI voeding lijkt toch echt iets zuiniger onder full load

Ik vergelijk van 23 tot 6 uur dan zijn de omstandigheden min of meer het zelfde
Op andere tijden kan de belasting variëren (inloggen, HD's die draaien etc)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj0RPdXbMBwfW7J7cszgm2ww7rA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MlSJ5S0mxdNGBxoxBz4Crzhq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:39

PuijkeN

euhm ?

Voor de mensen die nog wat extra storage willen , de befaamde 5TB schijfjes zijn weer te koop bij Bol en Amazon voor 99 euro !

PVOutput

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PuijkeN schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:11:
Voor de mensen die nog wat extra storage willen , de befaamde 5TB schijfjes zijn weer te koop bij Bol en Amazon voor 99 euro !
Gaan die schijfjes niet relatief snel stuk als je die in een RAID zet?

Los van het argument dat RAID geen backup is en ook niet energiezuinig. In theorie zou ik dan wel m'n vretende, hete en lompe 3.5" units met pensioen kunnen sturen.

Ik ben alleen bang dat ik er qua reliability echt een stuk op achteruit ga. Seagate's 2.5" units in hardware raid 5 was bij mij desastreus, ~4-6 failures per jaar, soms twee tegelijk.

Wellicht twee keer 5tb in (software) Raid1?

[ Voor 8% gewijzigd door Accretion op 23-09-2020 00:12 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:38

GaMeOvEr

Is een hork.

Accretion schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:11:
[...]

Gaan die schijfjes niet relatief snel stuk als je die in een RAID zet?

Los van het argument dat RAID geen backup is en ook niet energiezuinig. In theorie zou ik dan wel m'n vretende, hete en lompe 3.5" units met pensioen kunnen sturen.

Ik ben alleen bang dat ik er qua reliability echt een stuk op achteruit ga. Seagate's 2.5" units in hardware raid 5 was bij mij desastreus, ~4-6 failures per jaar, soms twee tegelijk.

Wellicht twee keer 5tb in (software) Raid1?
Ik gebruik ze gewoon als losse schijven en zorg voor een goede backup strategie. :)

Aannames zijn fataal.

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Ik gebruik ze in een snapraid config, in theorie dus losse schijfjes maar dus wel met een parity schijf er bij. Kan er alsnog eentje defect gaan.

Geen realtime protection maar is voor mijn type data niet nodig... dit in combinatie zoals hierboven met een backup is voor mij althans de perfecte oplossing.

En belangrijk in deze topic een stuk zuiniger :)

PVOutput

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15
ik heb er een paar in ZFS (iets meer dan een jaar, en werkt nog steeds prima). Maar ik zie werkelijk niet in waarom ze sneller stuk zouden gaan in een raid opstelling of niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

borft schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:27:
ik heb er een paar in ZFS (iets meer dan een jaar, en werkt nog steeds prima). Maar ik zie werkelijk niet in waarom ze sneller stuk zouden gaan in een raid opstelling of niet ;)
Tja, dat dacht ik dus ook, maar drie servers met hardware RAID en een stapeltje 'kapotte' HDD's zegt daar iets anders over.

Het blijkt dat SMR niet geschikt is voor hardware RAID, tegenwoordig geeft men dat ook aan.

Zie ook: https://www.techzine.be/b...es-als-snellere-schijven/

• borft
Accretion schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:14:
[...]

Tja, dat dacht ik dus ook, maar drie servers met hardware RAID en een stapeltje 'kapotte' HDD's zegt daar iets anders over.

Het blijkt dat SMR niet geschikt is voor hardware RAID, tegenwoordig geeft men dat ook aan.

Zie ook: https://www.techzine.be/b...es-als-snellere-schijven/
Dat is niet helemaal wat er staat volgens mij. Ze zeggen daar een paar dingen:
- writes zijn traag door SMR, hierdoor kan je timeouts krijgen op writes, waardoor de controller hem eruit gooit
- door de zones krijg je een soort write-amplification dat writes nog trager maakt (omdat er meer geschreven moet dan alleen de transactie)

De schijf is dan dus niet stuk, maar gewoon niet geschikt voor write-heavy workloads, dat lijkt me geen verrassing. Als je hem niet in raid gebruikt, en er hard op gaat schrijven kom je die problemen ook tegen.

Meeste consumenten NAS oplossingen doen overigens software raid, dan is er al minder kans dat de controller op eigen houtje beslist om een drive als kapot aan te merken, terwijl dat niet het geval is.

Dat gezegd hebbende, zijn SMR schijven natuurlijk gewoon traag, en niet geschikt voor zware schrijflasten. Dan is het een beetje vreemd om ze als NAS drives te marketten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 16:44
Dus eigenlijk zijn smr schrijven alleen geschikt voor coldstorage waar je dus af en toe wat gegevens opzet of afhaalt? Ik heb twee van die 5 GB schijven in raid1 en heb altijd dat na 10/20 seconde de snelheid behoorlijk weg zakt als ik grote bestanden naar de NAS kopieer .
jwvdst schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:01:
Dus eigenlijk zijn smr schrijven alleen geschikt voor coldstorage waar je dus af en toe wat gegevens opzet of afhaalt?
Lezen is geen probleem, schrijven is het probleem. Zo'n schijf met wat films op is geen issue bv. Immers doe je film eenmalig schrijven en wegzakken snelheid is dan geen issue. Vervolgens het lezen ervan gaat gewoon snel. Bij lezen zou er 0,0 impact moeten zijn omdat dat gewoon identiek is aan CMR. Zelfde leeskoppen etc etc.
heb twee van die 5 GB schijven in raid1 en heb altijd dat na 10/20 seconde de snelheid behoorlijk weg zakt als ik grote bestanden naar de NAS kopieer .
Ik hoop dat je wat grotere modellen dan 5GB hebt :+ Maar correct. De schijven hebben een cache, en eventueel een deel dat als CMR wordt gebruikt. Is dat vol dan zakt de snelheid flink in en zijn snelheden van minder dan 10Mb/s niet ongewoon.

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Ik wil onderstaande server samenstellen (voorbeeld van @mrmrmr ):

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 52,01€ 52,01
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 131,50€ 131,50
6KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw€ 4,60€ 27,60
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
3KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,36€ 16,08
6Externe harde schijvenSeagate Expansion+ Portable Drive 5TB Zwart€ 99,-€ 594,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,74€ 10,74
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS824A€ 32,96€ 32,96
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesSamsung 860 EVO m.2 250GB€ 50,06€ 50,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 972,81

Gebruik primair: file server
Gebruik secundair: windows 10 virtualisatie
Afhankelijk wilde ik Ubuntu 20.04 server als OS gebruiken, maar na een groot aantal YT filmpjes zag ik er tegenop om met een command prompt te werken. Ik werd wel gecharmeerd van de Gui van unraid. Dus daar ga ik voorlopig mee aan de slag als het systeem gebouwd is.

Hard disk
De Seagates zijn nu in de aanbieding bij de Mediamarkt en zullen niet veel meer dalen denk ik. Hoogstens nog 10 eur per disk. Maar denk niet dat ik nog ga wachten voor een BF deal eind november.

Behuizing:
Aangezien ieder hier in huis al een computer heeft, heb ik geen zin om nog een computerkast neer te zetten in huis. Dus wil ik de server headless draaien aan de muur. Hiervoor ga ik het systeem met harddisks op een 1U rackmount legbord bevestigen en middels een Ikea gordijn roede Betydlig bevestigen . Een tweede 1U legbord ga ik er tegen aan monteren die als een 'deksel' fungeert.

Wat is de reden dat er in dit topic weinig over unraid wordt gesproken? Is het vanwege de backupmogelijkheid die bij Unraid? Als je hele server wilt backuppen moet je je backupstrategie per disk instellen heb ik begrepen. Dus in mijn geval zou ik dus 5 backups (dan wel incremental) moeten maken. Uitgaande van 1 parity.

• borft
Mezkeijou schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:50:

Afhankelijk wilde ik Ubuntu 20.04 server als OS gebruiken, maar na een groot aantal YT filmpjes zag ik er tegenop om met een command prompt te werken. Ik werd wel gecharmeerd van de Gui van unraid. Dus daar ga ik voorlopig mee aan de slag als het systeem gebouwd is.

Aangezien ieder hier in huis al een computer heeft, heb ik geen zin om nog een computerkast neer te zetten in huis. Dus wil ik de server headless draaien aan de muur. Hiervoor ga ik het systeem met harddisks op een 1U rackmount legbord bevestigen en middels een Ikea gordijn roede Betydlig bevestigen . Een tweede 1U legbord ga ik er tegen aan monteren die als een 'deksel' fungeert.
Als je graag een gui wil, zou ik geen headless server bouwen ;) Waar ga je anders die gui op tonen?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

borft schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:53:
[...]

Als je graag een gui wil, zou ik geen headless server bouwen ;) Waar ga je anders die gui op tonen?
Ik denk dat hij bedoelt "command line". Met Unraid heb je altijd nog een webinterface. :) (Wat inderdaad een GUI is)

Aannames zijn fataal.

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

RobertMe schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:10:
[...]

Lezen is geen probleem, schrijven is het probleem. Zo'n schijf met wat films op is geen issue bv. Immers doe je film eenmalig schrijven en wegzakken snelheid is dan geen issue. Vervolgens het lezen ervan gaat gewoon snel. Bij lezen zou er 0,0 impact moeten zijn omdat dat gewoon identiek is aan CMR. Zelfde leeskoppen etc etc.

[...]

Ik hoop dat je wat grotere modellen dan 5GB hebt :+ Maar correct. De schijven hebben een cache, en eventueel een deel dat als CMR wordt gebruikt. Is dat vol dan zakt de snelheid flink in en zijn snelheden van minder dan 10Mb/s niet ongewoon.
Ik vind dit wel behoorlijk meevallen. Ik heb wel de write cache moeten ingeschakelde op sommige systemen want zonder dat gaat het inderdaad niet geweldig snel.

Ik kan echter wel vlot enkele gigs tegelijk kopiëren (10-20-30) zonder snelheidsverlies. Belangrijk is dat ze nadien de tijd krijgen om hun background taken te doen. Veel SMR schijven hebben namelijk een CMR stuk waar ze snel op wegschrijven.. achter de schermen na de IO wordt dit dan verplaatst naar een SMR stuk. Als je dat stuk echter in één keer vol schrijft moet rechtsreeks naar de SMR stukken geschreven worden, dan zakt de snelheid enorm. Ik heb echter nog niks meegemaakt onder de 30 Mb/s.

PVOutput

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:23
Mezkeijou schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:50:
Ik wil onderstaande server samenstellen (voorbeeld van @mrmrmr ):

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 52,01€ 52,01
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 131,50€ 131,50
6KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw€ 4,60€ 27,60
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
3KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,36€ 16,08
6Externe harde schijvenSeagate Expansion+ Portable Drive 5TB Zwart€ 99,-€ 594,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,74€ 10,74
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS824A€ 32,96€ 32,96
1Solid state drivesSamsung 860 EVO m.2 250GB€ 50,06€ 50,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 972,81

Gebruik primair: file server
Gebruik secundair: windows 10 virtualisatie

Hard disk
De Seagates zijn nu in de aanbieding bij de Mediamarkt en zullen niet veel meer dalen denk ik. Hoogstens nog 10 eur per disk. Maar denk niet dat ik nog ga wachten voor een BF deal eind november.

Behuizing:

Wat is de reden dat er in dit topic weinig over unraid wordt gesproken? Is het vanwege de backupmogelijkheid die bij Unraid? Als je hele server wilt backuppen moet je je backupstrategie per disk instellen heb ik begrepen. Dus in mijn geval zou ik dus 5 backups (dan wel incremental) moeten maken. Uitgaande van 1 parity.
Waarom koop je 5x zo'n externe disk? Ga je ze shucken?. Zo ja, lukt dat met die schijven?

Ik draai ook unraid, werkt geniaal! Ik ben 110% happy. Op de raspberry pi draai ik alles via de command line, maar de simpelheid van unraid via de gui spreekt mij erg aan. Docker container starten? Klik klik klaar. Ja dat kan je ook met portainer doen. Maar het totaalplaatje van unraid is fantastisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dacuuu schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:25:
[...]

Waarom koop je 5x zo'n externe disk? Ga je ze shucken?. Zo ja, lukt dat met die schijven?

Ik draai ook unraid, werkt geniaal! Ik ben 110% happy. Op de raspberry pi draai ik alles via de command line, maar de simpelheid van unraid via de gui spreekt mij erg aan. Docker container starten? Klik klik klaar. Ja dat kan je ook met portainer doen. Maar het totaalplaatje van unraid is fantastisch!
Die externe Seagate 2,5" schijven zijn (tot nu toe tenminste) intern altijd een pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB gebleken.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
@borft Je kan remote inloggen op een unraid server.

@Dacuuu Ja ik ga de externe disk shucken. Scheelt 1/3 van de prijs per disk.

Ik lees tegenstrijdige berichten omtrent SMR en unraid. SMR werkt op unraid, maar niet goed meer zodra je je parity aanspreekt of gaat preclearen. Ik moet daar nog even goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:25:
De Seagate/Maxtor 2.5” externe drives zijn idd te shucken, de Western Digital concurrenten hebben de USB interface erop gesoldeerd zitten dus die moet je niet hebben.

Overigens, er zit weinig schot in de zaak met 2.5” drives helaas - 5 TB is al een jaar of drie de grootste maat, er komt nog steeds niks groters uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 25-09-2020 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:09:
Overigens, er zit weinig schot in de zaak met 2.5” drives helaas - 5 TB is al een jaar of drie de grootste maat, er komt nog steeds niks groters uit.
Rek zal er ook wel uit zijn? Laatste jaren zijn er denk ik twee technieken gebruikt om de opslagcapaciteit te vergroten. SMR, en dat hebben deze schijven al, en het plaatsen van meer platters, en gezien deze schijven al dikker zijn dan standaard 2,5" schijven zal dat ook al gemaximeerd zijn.

Denk dan ook dat de kans groter is dat je binnenkort SSDs van 5TB en groter, in 2,5" form factor, koopt voor ~€100 dan dat er grotere 2,5" HDDs komen.

Daarnaast lijkt mij dat het doorontwikkelen van 2,5" HDDs niet rendabel is. Laptops bevatten vrijwel geen HDDs meer. Externe HDDs opslag wordt veel meer gebruik gemaakt van USB sticks en eventueel SSDs. Immers zijn die niet gevoelig voor schokken, compacter, en ligter. 3,5" HDDs is nog een markt voor omdat die gemaakt worden in veel grotere capaciteiten en stuk goedkoper zijn dan SSDs. Aangevuld met dat een vorm van opslag met HDDs toch nog jaren zal blijven bestaan in de enterprise wereld (tape bestaat immers ook nog steeds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Mezkeijou schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:05:
@borft Je kan remote inloggen op een unraid server.

@Dacuuu Ja ik ga de externe disk shucken. Scheelt 1/3 van de prijs per disk.

Ik lees tegenstrijdige berichten omtrent SMR en unraid. SMR werkt op unraid, maar niet goed meer zodra je je parity aanspreekt of gaat preclearen. Ik moet daar nog even goed naar kijken.
Unraid gebruikt geen normale raid configuratie. Dus zo bang hoef je niet te zijn toch? Unraid gooit je schijf er niet uit ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 13:42
Dacuuu schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:13:
[...]

Unraid gebruikt geen normale raid configuratie. Dus zo bang hoef je niet te zijn toch? Unraid gooit je schijf er niet uit ofzo.
dat inderdaad.
Het kan je wel schrijf-performance kosten, maar als je zorgt dat je parity GEEN SMr is zul je met unraid icm SMR schijven weinig problemen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Is dat niet vooral de eerste keer ? Ik ben ook begonnen met Unraid maar wegens zuinigheid overgeschakeld naar Debian (waar ik snapraid gebruik, gelijkaardig systeem).

Ik gebruiker hiervoor allemaal 5TB disken en heb echt weinig tot geen last daarmee gehad. De initiële sync gaat eerst snel en zakt na een tijdje in qua snelheid. Eens de 5TB echter in sync staat met de parity disk ervaar ik eigenlijk geen issues meer. Volgens mij hangt veel af van de datasize die je gebruikt, ik kopieer maximaal 20GB per dag naar de schijven wat dan gesynct moet worden, dit gaat altijd met snelheden boven de 100MB/s.

Bij Unraid zijn er wel tweaks mogelijk want als je realtime protection wilt krijg je in elk geval een performance penalty. Ik dacht dat je dat kon tweaken door bepaalde instellingen te veranderen of door een SSD als cache disk te gebruiken en bv. 's nachts te offloaden naar de data disken. De setting die je kon veranderen voor write performance was als ik het goed herinner was dit "Turbowrite". Nadeel daar was dan weer dat alle disks gingen spinnen bij write acties.

Uit de wiki:
"Performance
Using parity to protect your data inevitably has an impact on performance when you are writing data to the array. Any time a data disk is written to, the parity disk needs to be updated as well. Each write to a parity-protected unRAID data disk results in 4 disk operations: a read and write for parity, and a read and write for data. The platter of each disk has to make a full revolution after reading to position the disk head back over the sector being written."

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
RobertMe schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:00:
[...]

Rek zal er ook wel uit zijn? Laatste jaren zijn er denk ik twee technieken gebruikt om de opslagcapaciteit te vergroten. SMR, en dat hebben deze schijven al, en het plaatsen van meer platters, en gezien deze schijven al dikker zijn dan standaard 2,5" schijven zal dat ook al gemaximeerd zijn.

Denk dan ook dat de kans groter is dat je binnenkort SSDs van 5TB en groter, in 2,5" form factor, koopt voor ~€100 dan dat er grotere 2,5" HDDs komen.

Daarnaast lijkt mij dat het doorontwikkelen van 2,5" HDDs niet rendabel is. Laptops bevatten vrijwel geen HDDs meer. Externe HDDs opslag wordt veel meer gebruik gemaakt van USB sticks en eventueel SSDs. Immers zijn die niet gevoelig voor schokken, compacter, en ligter. 3,5" HDDs is nog een markt voor omdat die gemaakt worden in veel grotere capaciteiten en stuk goedkoper zijn dan SSDs. Aangevuld met dat een vorm van opslag met HDDs toch nog jaren zal blijven bestaan in de enterprise wereld (tape bestaat immers ook nog steeds).
Met netto 25tb voor een zuinige server voldoet het voorlopig aan mijn behoefte. Zolang er nog geen betaalbare 3 a 4 tb portable hardeschijven in 2.5 formfactor zijn. Zal er draaibare schijfjes zijn. Of ze nog doorontwikkeld worden is nog maar de vraag .
demonic schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:21:
[...]
dat inderdaad.
Het kan je wel schrijf-performance kosten, maar als je zorgt dat je parity GEEN SMr is zul je met unraid icm SMR schijven weinig problemen ervaren.
Het zal moeilijk zijn om een niet SMR 5tb in 2.5 form factor te vinden. Ik wil geen 3.5 ivm stroomverbruik voor de Pico psu.

@PuijkeN Vond je unraid veel minder zuiniger dan Debian? Ik kies voor unraid omdat het zuinig kan zijn en omdat het gebruiksvriendelijker lijkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Mezkeijou op 25-09-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

@PuijkeN Vond je unraid veel minder zuiniger dan Debian? Ik kies voor unraid omdat het zuinig kan zijn en omdat het gebruiksvriendelijker lijkt.
Op zich valt het allemaal wel heel erg mee.. Unraid deed 23W met alle disks in spindown, mijn Debian installatie doet het nu met 17W.

Powertop op Debian scheelde me ongeveer 3-4W. Initieel draaide ik ook Debian (OMV) op een USB-stick. Nu ben ik volledig over naar een installatie op de SSD en is het stroomverbruik nog eens 1-2W lager, ik vermoed dat de USB-controller nu ook in een low power mode kan aangezien die niet meer gebruikt wordt.

OMV staat ook niet meer geinstalleerd maar ik vermoed niet dat die veel impact had. Echter zie ik wel dat mijn CPU usage lager is dan bij bij de USB installatie met OMV. Dit was gemiddeld rond de 7%, nu zit ik eerder rond de 3-4%. Ik draai echter wel meer Docker containers dan vroeger.

EDIT: ohja ik heb niet de zuinigste hardware (Asus C246M Pro + Antec Green 500 Watt). Ik vermoed dat er met een picoPSU nog wel wat af kan.

[ Voor 7% gewijzigd door PuijkeN op 25-09-2020 12:11 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zit te kijken of ik mijn server kan upgraden.
Gezien de prijzen van memory denk ik dat ik er sowieso 16GB (2x 8GB) exact zelfde bankjes als ik al heb er bij ga plaatsen. Hiernaast wil ik ook mijn opslag vergroten, dit is waar ik nu (bijna) tegenaan ga lopen.
Ik heb FreeNAS gevirtualiseerd (in Proxmox) met passthrough wat eigenlijk vlekkeloos werkt.
Het probleem waar ik nu tegenaan ga lopen is dat ik met mijn PicoPSU geen ruimte heb voor meer disken. Ik vraag mij af hoe slecht idee het is om twee of drie nieuwe (2,5" harddisks) aan een extra pricewatch: Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart te hangen, feitelijk creëer ik dan ruimte voor drie extra disks.
Wat is jullie gevoel/idee/ervaring bij het doorschakelen van dit soort splitters?
Ik denk dat de PicoPSU het qua stroomverbruik wel aan zou kunnen, wat jullie?
1ProcessorsIntel Pentium G5400 Boxed€ 52,01€ 52,01
1MoederbordenASRock B360M Pro4€ 109,64€ 109,64
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 123,05€ 246,10
1BehuizingenCooler Master Silencio 550€ 95,89€ 95,89
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Overige softwareProxmox VE€ 0,-€ 0,-
1Overige softwareVMWare ESXi€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersHP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter€ 57,17€ 57,17
3VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 12,-€ 36,-
2Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 29,10€ 58,20
1Solid state drivesCrucial BX200 240GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
1OverclockingArctic MX-2 Thermal Compound (4g)€ 6,85€ 6,85
1Overige componentenCorsair Dual SSD Mounting Bracket€ 6,26€ 6,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 725,49

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
True schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:32:
Ik zit te kijken of ik mijn server kan upgraden.
Gezien de prijzen van memory denk ik dat ik er sowieso 16GB (2x 8GB) exact zelfde bankjes als ik al heb er bij ga plaatsen. Hiernaast wil ik ook mijn opslag vergroten, dit is waar ik nu (bijna) tegenaan ga lopen.
Ik heb FreeNAS gevirtualiseerd (in Proxmox) met passthrough wat eigenlijk vlekkeloos werkt.
Het probleem waar ik nu tegenaan ga lopen is dat ik met mijn PicoPSU geen ruimte heb voor meer disken. Ik vraag mij af hoe slecht idee het is om twee of drie nieuwe (2,5" harddisks) aan een extra pricewatch: Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart te hangen, feitelijk creëer ik dan ruimte voor drie extra disks.
Wat is jullie gevoel/idee/ervaring bij het doorschakelen van dit soort splitters?
Ik denk dat de PicoPSU het qua stroomverbruik wel aan zou kunnen, wat jullie?

[...]
Volgens mij moet het met die splitters kunnen. Ik ga drie splitters aan elkaar verbinden voor mijn 6 x 2.5 opstelling. Dat het moet kunnen met die splitters icm die pico psu heb ik hier uit gehaald van mrmrmr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@mrmrmr FYI
8x 2,5" 5TB + 1x 250GB Samsung SSD gaat prima met een 90W PicoPSU en 72W Leicke adapter. Systeem zit nu rond de ~28W idle. Heb ook een Be Quiet Pure Power 400W even getest, maar het idle verbruik lag structureel ~10W hoger.

En dan ook nog een vraag: Nu wil ik dit over een tijdje (alweer) gaan uitbreiden naar 11x 5TB en 3x SSD. Welke voeding zou je in dat geval dan aanraden? Systeem zal tegen die tijd idle ~30 tot 35W doen. Snel rekensommetje;
11 x 0,75 = 8,25A
3 x 0,75* = 2,25A (*weet niet precies wat ssd's tijdens opstarten vragen. Lees online ~3,5W?)

Grootste vraag is of de controller van mijn moederbord (B250M-DS3H) bij het opstarten alle schijven in 1x opstart. Dat is namelijk het enige probleem en ik kan dit soort informatie nergens vinden. Of het een Unraid dingetje is of niet; ik zet de schijven niet meer in slaapstand. Ik merkte af en toe getik uit sommige schijven komen. Klonk niet gezond. Om het te compenseren gaat de hele server 's nachts in slaapstand. Scheelt ook nog eens meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mezkeijou schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:49:
[...]

Volgens mij moet het met die splitters kunnen. Ik ga drie splitters aan elkaar verbinden voor mijn 6 x 2.5 opstelling. Dat het moet kunnen met die splitters icm die pico psu heb ik hier uit gehaald van mrmrmr.
Ah ja, de heer in meester in dit topic ;) heeft daar zelf ook al een voorbeeld met twee maal de splitter, dan moet het inderdaad wel gaan lukken.
Misschien t.z.t nog een vervanger zoeken voor de energieslurper voor 4 NIC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Mezkeijou schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:44:
[...]

Met netto 25tb voor een zuinige server voldoet het voorlopig aan mijn behoefte. Zolang er nog geen betaalbare 3 a 4 tb portable hardeschijven in 2.5 formfactor zijn. Zal er draaibare schijfjes zijn. Of ze nog doorontwikkeld worden is nog maar de vraag .

[...]

Het zal moeilijk zijn om een niet SMR 5tb in 2.5 form factor te vinden. Ik wil geen 3.5 ivm stroomverbruik voor de Pico psu.

Ram unraid op een usb drive. En probeer 'm een maandje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Freakster86 Het gaat eerst over het verbruik tijdens opstarten. Als elke disk 3,75W eist, dan kunnen 11 disks maximaal 41,25W nodig hebben, als ze exact gelijktijdig het maximum verbruik hebben. In de praktijk komt dat waarschijnlijk zelden voor, maar het is beter daar wel rekening mee te houden.

Daarbij komt het verbruik van de rest van het systeem zonder energiebesparende functies (tijdens het booten). Met 11 disks moet je extra controller(s) hebben en die zal ook een eigen verbruik hebben.

Wat betreft de splitter, die moet 41,25W aankunnen. Ik zou een 120W Leicke adapter toepassen, vooral omdat het idle verbruik constant relatief hoog zal zijn. De PicoPSU hangt af van de rekensom van het totale maximum verbruik. Als je een processor hebt met 4 cores, een of twee extra controllers, en het ASRock moederbord zit je vermoedelijk op deze onderdelen boven 50W in piekverbruik tijdens booten. Dan zit je boven 72W in totaal. Een PicoPSU-160-XT (verkrijgbaar via amazon.nl/amazon.de) met een zuinige 120W adapter is aan te raden. Zodoende kun je alle drives uit een slaapstand halen tijdens zware processorbelasting zonder risico.

Het geluid in de drive kan onstaan doordat hij steeds opnieuw wordt ingeschakeld vanuit de slaap of ruststand. Bijvoorbeeld omdat een proces telkens iets probeert te lezen of schrijven kort nadat de drive in slaapstand wil gaan. Ik heb onder Windows gemerkt dat dit kan voorkomen als je Explorer open laat staan op de drive. Kijk of het aantal starts oploopt in SMART C0/C1. Je kunt een trace starten om te zien wat de activiteit is. Ik heb op mijn werkstation de hard disk turn off op 30 minuten, dat lijkt een goede middenweg voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:53:
@Freakster86 Het gaat eerst over het verbruik tijdens opstarten. Als elke disk 3,75W eist, dan kunnen 11 disks maximaal 41,25W nodig hebben, als ze exact gelijktijdig het maximum verbruik hebben. In de praktijk komt dat waarschijnlijk zelden voor, maar het is beter daar wel rekening mee te houden.
Ja, dit is dus de informatie die ik nergens kan vinden. Is dit op een of andere manier ook zelf te meten? Want rekening houden met het maximale betekent in feite dat de picopsu's afvallen in mijn geval met 11 schijven en 3 ssd's, toch?
Daarbij komt het verbruik van de rest van het systeem zonder energiebesparende functies (tijdens het booten). Met 11 disks moet je extra controller(s) hebben en die zal ook een eigen verbruik hebben.
Zie Freakster86 in "Het grote zuinige server topic - deel 2" voor mijn systeem. Hadi k in mijn eerdere post moeten vermelden. Inmiddels wel een andere kast en ook een tweede SATA to PCIE kaart in gebruik. Die PCIE kaarten verbruiken vrijwel niets. Niet iets wat ik kan meten in ieder geval. Totale systeem varieert ongeveer van 25W tot 65W.
Wat betreft de splitter, die moet 41,25W aankunnen. Ik zou een 120W Leicke adapter toepassen, vooral omdat het idle verbruik constant relatief hoog zal zijn. De PicoPSU hangt af van de rekensom van het totale maximum verbruik. Als je een processor hebt met 4 cores, een of twee extra controllers, en het ASRock moederbord zit je vermoedelijk op deze onderdelen boven 50W in piekverbruik tijdens booten. Dan zit je boven 72W in totaal. Een PicoPSU-160-XT (verkrijgbaar via amazon.nl/amazon.de) met een zuinige 120W adapter is aan te raden. Zodoende kun je alle drives uit een slaapstand halen tijdens zware processorbelasting zonder risico.
Maar de max piek van het systeem ligt boven dat van die van de 160W PicoPSU. Dus is dat dan verstandig?

En qua prijs zit je met de PicoPSU op ~70 euro. Is een goedkopere ATX voeding dan met een idle verbruik van ~30W tot 35W dan niet een betere oplossing? Ik heb het voeding advies topic al wat doorgespit (en misschien hoort mijn vraag daar thuis :?) en daar zie ik dat de pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 veelvuldig wordt aangeraden voor systemen/servers met laag verbruik. Ik kan alleen moeilijk efficiëntie cijfers vinden voor rond mijn verbruik om op die manier een rekensommetje erop los te laten.
Het geluid in de drive kan onstaan doordat hij steeds opnieuw wordt ingeschakeld vanuit de slaap of ruststand. Bijvoorbeeld omdat een proces telkens iets probeert te lezen of schrijven kort nadat de drive in slaapstand wil gaan. Ik heb onder Windows gemerkt dat dit kan voorkomen als je Explorer open laat staan op de drive. Kijk of het aantal starts oploopt in SMART C0/C1. Je kunt een trace starten om te zien wat de activiteit is. Ik heb op mijn werkstation de hard disk turn off op 30 minuten, dat lijkt een goede middenweg voor deze toepassing.
Ik gebruik Unraid. Ik had ingesteld dat een schijf na 1 uur inactiviteit in slaapstand mocht. Tijdens het tikken stonden de schijven volgens Unraid in slaapstand. Ik heb niet naar de SMART waardes gekeken, maar na wat googlen wel de keuze gemaakt om ze niet meer in slaapstand te zetten. Het stroomverbruik gaat met deze schijven marginaal omlaag, maar de belasting op de schijven (vaker opstarten) wordt wel een stuk groter. En dat moment is veelal het moment waarop schijven blijkbaar stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik heb heel lang een desktop van HP gebruikt met een HP fabrieks 80+ platinum voeding.
Dat ding viel achteraf helemaal niet tegen vergeleken met minibox 12volt PicoPSU
In idle was de PicoPSU miniem zuiniger en onder flinke belasting iets onzuiniger.

Later overgestapt op een 80+ ATX voeding (zonder toevoeging)
Die viel wel tegen met een watt of 5 meer verbruik.

Inmiddels draai ik super tevreden met een RGeek 19 volt PicoPSU
Een voeding daarvoor is een stuk goedkoper dan een Leicke
Alleen zou ik dat niet met jouw load aandurven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freakster86 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:47:
Ja, dit is dus de informatie die ik nergens kan vinden. Is dit op een of andere manier ook zelf te meten? Want rekening houden met het maximale betekent in feite dat de picopsu's afvallen in mijn geval met 11 schijven en 3 ssd's, toch?
Ik heb een link naar de bron toegevoegd. Dat is een document van Seagate. Een PicoPSU-160-XT met 120W adapter is voldoende. Zelf meten kan natuurlijk, het is een gelijkstroommeting, dus je kunt er de stroom en de spanning meten. Seagate's metingen zijn waarschijnlijk uitgevoerd met dure gecalibreerde meetapparatuur (voorgeschreven door wettelijke eisen), we mogen ervan uitgaan dat die betrouwbaar zijn. Dat soort apparatuur heb je nodig om pieken nauwkeurig te kunnen vaststellen.
Zie Freakster86 in "Het grote zuinige server topic - deel 2" voor mijn systeem. Hadi k in mijn eerdere post moeten vermelden. Inmiddels wel een andere kast en ook een tweede SATA to PCIE kaart in gebruik. Die PCIE kaarten verbruiken vrijwel niets. Niet iets wat ik kan meten in ieder geval. Totale systeem varieert ongeveer van 25W tot 65W.
De SATA (zonder SAS) kaarten verbruiken meestal wel wat. Hoe meer SATA poorten, hoe hoger het verbruik. Het hangt er ook af wat voor soort kaart het is. Er zijn bijvoorbeeld ook kaarten die de bandbreedte verdelen over meerdere disks.
Maar de max piek van het systeem ligt boven dat van die van de 160W PicoPSU. Dus is dat dan verstandig?
Als ik het goed bereken ligt het er ruim onder. De disks verbruiken maximaal 3,75W * 11 = 41,25W. Daarbij komt het verbruik van het moederbord+processor (G4560 dual core), SSD's en twee PCIE SATA kaarten. Moederbord plus processor zal zo rond de 40W maximaal liggen. SSD's verbruiken vrijwel alleen iets als ze lezen of schrijven (zeg 9W in het slechtste geval). SATA kaarten varieren breed, maar laten we aannemen dat het niet zo veel verbruiken, bijvoorbeeld 4,5W bij benutten van de aansluitingen, dus samen: 41,25W + 40W+ 9W + 9W (schatting) = 99,25W.
En qua prijs zit je met de PicoPSU op ~70 euro. Is een goedkopere ATX voeding dan met een idle verbruik van ~30W tot 35W dan niet een betere oplossing? Ik heb het voeding advies topic al wat doorgespit (en misschien hoort mijn vraag daar thuis :?) en daar zie ik dat de pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 veelvuldig wordt aangeraden voor systemen/servers met laag verbruik. Ik kan alleen moeilijk efficiëntie cijfers vinden voor rond mijn verbruik om op die manier een rekensommetje erop los te laten.
Disks verbruiken in idle 0,85W. Onder standby (=spindown) 0,18W. 11 stuks verbruiken 9,35W in idle. Bassissysteem verbruikt circa 12W plus de SATA kaarten. 9,35W + 12W + 4,5W = ca. 26W. Op dat punt is een PicoPSU nuttig. Bij 50W zou dat niet het geval zijn. Dan kun je beter een ATX voeding kiezen.

Hardware.info test voedingen bij 22,5W. Je kunt in die metingen zien dat PicoPSU zonder twijfel voordeel biedt ten opzicht van de dure titanium voedingen die op hogere belastingen zuinig zijn.
Je kunt in de hardware.info tests zien dat deze geadviseerde Cooler Master het belabbert doet onder lage belasting. Wat daarvan de oorzaak is, is niet bekend. Bij een andere test, waar naar gerefereerd wordt in het voedingen topic, heeft een deskundige tester getest op 110V op de laatste ATX standaard. Maar die resultaten zijn niet bruikbaar voor 240V. Totdat hier duidelijkheid over komt kan ik die voeding niet aanraden als het verbruik hoger ligt dan circa 40W.
Ik gebruik Unraid. Ik had ingesteld dat een schijf na 1 uur inactiviteit in slaapstand mocht. Tijdens het tikken stonden de schijven volgens Unraid in slaapstand. Ik heb niet naar de SMART waardes gekeken, maar na wat googlen wel de keuze gemaakt om ze niet meer in slaapstand te zetten. Het stroomverbruik gaat met deze schijven marginaal omlaag, maar de belasting op de schijven (vaker opstarten) wordt wel een stuk groter. En dat moment is veelal het moment waarop schijven blijkbaar stuk gaan.
Tikkende schijven kunnen een signaal zijn dat ze stuk raken, maar tijdens spindown is het normaal dat schijven geluid maken van kopverplaatsingen en van het parkeren van de koppen.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:00:
Dat duurt nog wel een jaar of zes of meer denk ik, SSD’s zijn nu zo’n 4x duurder, en de prijzen halveren ongeveer elke drie jaar.

Maar de 2.5” formfactor zal dan wel verdwijnen, ik koop mijn SSD’s liever in M.2 formfactor, veel efficienter qua ruimte, en je hangt ook niet meer aan SATA.

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Dreamvoid/@RobertMe, ze konden geen grotere platters maken ivm natuurwetten.
Maar nu is er ook HAMR/MAMR/ePMR, waarmee de platters veel groter kunnen (zie bijv hier).
Pas sinds kort zijn er de eerste 3,5" schijven die dat hebben (oa deze).
Geen idee of dat ooit naar 2,5" komt, maar tot voor kort was dat dus ueberhaupt onmogelijk.
Dat het daarvoor al jaren stil stond, zegt daarom mss niet alles.

@Mezkeijou, idd, vziw was 3TB de grootste niet-SMR 2,5" HDD.
Toshiba MQ03ABB300 (4platter), of WD WD30NPVX/NPRZ (5platter).
Maar die worden niet meer gemaakt.
Enterprise-drives (10K RPM etc) uitgezonderd, is de grootste nu nog maar 1TB (Toshiba L200).

[ Voor 26% gewijzigd door N8w8 op 28-09-2020 17:17 ]

Dreamvoid schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 01:26:
[...]

Dat duurt nog wel een jaar of zes of meer denk ik, SSD’s zijn nu zo’n 4x duurder, en de prijzen halveren ongeveer elke drie jaar.

Maar de 2.5” formfactor zal dan wel verdwijnen, ik koop mijn SSD’s liever in M.2 formfactor, veel efficienter qua ruimte, en je hangt ook niet meer aan SATA.
Exact, en daarmee zie je ook hoe groot ik de kans acht dat er nog verder ontwikkeld wordt aan 2,5" HDDs.

Alhoewel HAMR dat @N8w8 noemt mij onbekend was. Maar de vraag is natuurlijk of dat, binnen een aantal jaren, al echt beschikbaar is en ook op 2,5" HDDs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:30
GaMeOvEr schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:49:
[...]

Die externe Seagate 2,5" schijven zijn (tot nu toe tenminste) intern altijd een pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB gebleken.
Ik heb 2 nieuwe en dat zijn het nog steeds. :) Prestaties vallen mij ook niet tegen. Net 1TB naartoe gekopieerd met gemiddeld 90MB/s.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand die nog een H2testw.exe bij de hand heeft? Heb vandaag nieuwe disken ontvangen en wil ze graag uitgebreid testen, maar de Heise website is down. Downloads via softpedia doe ik liever niet aan :'(

Edit: die van Softpedia met: SHA256: 98d7b2530dcd13bcd784c3a9c67b664bcd6290f6f8de0f4ff8123488f0c9bbe4 ziet gelukkig ook normaal uit.

[ Voor 25% gewijzigd door True op 27-09-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik kon het niet nalaten om klein overzicht te maken van het verschil tussen een 80+ ATX voeding vs de RGeek met een 19v laptop voeding.
Het loopt 100% probleemloos in idle maar ook probleemloos na een week full load

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqgEBfNlc2lJySQUmSwI8EQ27os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WaEqvunMMqME615qZDktX08X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Woodski schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:30:
Ik kon het niet nalaten om klein overzicht te maken van het verschil tussen een 80+ ATX voeding vs de RGeek met een 19v laptop voeding.
Het loopt 100% probleemloos in idle maar ook probleemloos na een week full load

[Afbeelding]
...met het risico dat ik nu heel dom overkom: wat staat er op de Y-as als variabele? Stroomverbruik in ampere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

vanaalten schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:27:
[...]

...met het risico dat ik nu heel dom overkom: wat staat er op de Y-as als variabele? Stroomverbruik in ampere?
Kilowatt denk ik ...

Toch een net resultaat ! Je ziet nog een serieuze winst in het idle verbruik, vlot de helft lager zo te zien!

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@vanaalten, het is inderdaad kilowatt
Top is gemiddeld zo'n 70 watt verbruik per uur onder full load
En idle rond de 11 watt met Windows server 2019
Ik haal ook de voeding voor een zuinige 8 poorts switch en een 4 kanaals tv tuner uit de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik hoop dat iemand even mee kan denken over het inwerken van een nieuwe disk.
Ik heb twee nieuwe disken: pricewatch: Seagate Expansion Portable 5TB Zwart (volgens mij zijn dat dan weer deze: pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB ) en deze heb ik inmiddels één keer helemaal volgeschreven om te kijken of ik iets vreemds in de SMART waardes terug kan vinden. -in mijn ervaring gaan disks stuk in de eerste 20 uur of na 5 jaar-.
Nu ben ik ook met H2testw.exe aan de gang, het probleem hierin is dat het programma volgens mij wat gelimiteerd is, óf ik interpreteer het verkeerd. Als ik het goed begrijp schrijft deze de hele disk vol en verifieert deze daarna de files. Een optie is om dit proces hierna door te laten gaan en opnieuw te starten.
Gezien de grootte van de disken, 5TB, heb ik gekozen om de disken tijdelijk voor testen op te delen in vier partities van ongeveer 1,25TB en per partitie de schrijf+lees(verifier) zodat ik wat meer controle heb over de duur. Een partitie lijkt ongeveer 5,5 uur te duren.
Doet het werken met deze testopstelling, in partities, af aan de testprocedure? M.i. gaat het het schrijven en lezen van elk block om zo potentiële fouten op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
h2testw schrijft de disk bijna vol met bestanden om ze daarna 1 of meerdere keren terug te lezen. Ik test de disk als 1 geheel. Het testen duurt lang omdat vrijwel de hele disk wordt volgeschreven. Dat is normaal. Sommige delen van de disk zijn traag en sommige zijn snel, dat is ook normaal. Bij schrijven op een SMR disk wordt een al aanwezig stuk data opnieuw beschreven, dat vertraagt. Gewoon laten draaien zou ik zeggen. Als je een disk copy uitvoert van een bestaande disk is dat ook tamelijk traag. Maar bij normaal gebruik is daar uiteindelijk niet veel van te merken, dan krijg je een prima snelheid.

Ik gebruik de standaard aanwezige partitie (1 geheel). Opdelen in partities laat altijd een bepaalde ruimte onbenut wegens de grootte van het testbestand. Het meest optimaal is 1 partitie. Het testen doe ik vanaf een USB3 verbinding voordat ik de disk uit de behuizing haal.

Testen met andere tools die sneller zijn testen niet werkelijk de hele disk en h2testw is een van de tests die dat wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Wat late reactie, excuus.
mrmrmr schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:24:
[...]

De SATA (zonder SAS) kaarten verbruiken meestal wel wat. Hoe meer SATA poorten, hoe hoger het verbruik. Het hangt er ook af wat voor soort kaart het is. Er zijn bijvoorbeeld ook kaarten die de bandbreedte verdelen over meerdere disks.
De kaart zelf verbruikt, zonder schijven, helemaal niets. Dat is misschien ook logisch? Ik heb verder helaas geen nuttige metingen gedaan om het verbruik te controleren. Hier staat wel dat de Marvell 88SE9215 slechts 1 watt verbruikt: https://www.marvell.com/c...product-brief-2012-04.pdf Ga er vanuit dat dat klopt. Dus mijn systeem verbruikt nu 2 watt extra om 8 schijven meer te kunnen aansluiten. Vind ik niet verkeerd.
[...]

Als ik het goed bereken ligt het er ruim onder. De disks verbruiken maximaal 3,75W * 11 = 41,25W. Daarbij komt het verbruik van het moederbord+processor (G4560 dual core), SSD's en twee PCIE SATA kaarten. Moederbord plus processor zal zo rond de 40W maximaal liggen. SSD's verbruiken vrijwel alleen iets als ze lezen of schrijven (zeg 9W in het slechtste geval). SATA kaarten varieren breed, maar laten we aannemen dat het niet zo veel verbruiken, bijvoorbeeld 4,5W bij benutten van de aansluitingen, dus samen: 41,25W + 40W+ 9W + 9W (schatting) = 99,25W.
Misschien dat ik hier helemaal fout denk, maar ik bereken die 5V belasting toch anders.

11 schijven is inderdaad 41,25W. Maar de 3 ssd's dan? Die zitten toch ook op die 5V aansluiting? Ik was van plan Sandisk Ultra 3D of WD Blue 3D (onder de motorkap exact hetzelfde) te nemen in de 1 TB variant. Ik heb geen idee wat deze ssd's (of ssd's in het algemeen) qua opstart verbruik vragen, maar hier staat wel dat piek verbruik 7,6W kan bedragen voor de 1TB schijf: https://documents.western...blue-3d-nand-sata-ssd.pdf (pagina 11/12).

De PicoPSU 160W variant kan 8A max en 10A piek aan op de 5v. Dus 40W en 50W. Als de ssd's daadwerkelijk zoveel verbruiken tijden opstarten, dan gaat mijn systeem toch (ruim) over die 10A :?
Disks verbruiken in idle 0,85W. Onder standby (=spindown) 0,18W. 11 stuks verbruiken 9,35W in idle. Bassissysteem verbruikt circa 12W plus de SATA kaarten. 9,35W + 12W + 4,5W = ca. 26W. Op dat punt is een PicoPSU nuttig. Bij 50W zou dat niet het geval zijn. Dan kun je beter een ATX voeding kiezen.

Hardware.info test voedingen bij 22,5W. Je kunt in die metingen zien dat PicoPSU zonder twijfel voordeel biedt ten opzicht van de dure titanium voedingen die op hogere belastingen zuinig zijn.
Je kunt in de hardware.info tests zien dat deze geadviseerde Cooler Master het belabbert doet onder lage belasting. Wat daarvan de oorzaak is, is niet bekend. Bij een andere test, waar naar gerefereerd wordt in het voedingen topic, heeft een deskundige tester getest op 110V op de laatste ATX standaard. Maar die resultaten zijn niet bruikbaar voor 240V. Totdat hier duidelijkheid over komt kan ik die voeding niet aanraden als het verbruik hoger ligt dan circa 40W.
Het totale verbruik van mijn systeem komt idle niet boven de 35W uit. Het grootste probleem is een zuinige voeding vinden die deze 5V belasting (met 14 schijven) aankan.

En ik las in het voedingen advies topic dat die testen van HWI ook niet zouden kloppen? Vind het daarom ook lastig om een goed ATX alternatief te vinden, voor het geval de situatie erom vraagt. Ik heb mijn Pure Power 10 400W voor de grap geprobeerd, maar idle verbruik ligt al snel 10W hoger...

EDIT: Ik kan deze voeding voor ~25 euro kopen; pricewatch: Seasonic OEM SSP-300TGS 300W 80+ Gold Mogelijk een goed alternatief? In ieder geval Gold label en laag vermogen met 300W, dus met mijn systeem zit je dan al snel over de 10% heen en dus betere efficiëntie? Kan er verder geen testen van vinden helaas. Alleen een bracket nodig of hem gewoon neerleggen :P
[..]

Tikkende schijven kunnen een signaal zijn dat ze stuk raken, maar tijdens spindown is het normaal dat schijven geluid maken van kopverplaatsingen en van het parkeren van de koppen.
Het geluid kwam van schijven die volgens Unraid in sleepmode stonden. Dus iets voelde er niet goed. Nadat ik spindown helemaal heb uitgezet draaien ze als een zonnetje.

[ Voor 5% gewijzigd door Freakster86 op 29-09-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Freakster86 Ik zou gewoon van Ali een 12v naar 5v DC/DC schakeling halen. Dan bouw je een tweede rails. Daar hebben we het eerder in dit topic over gehad en we konden geen nadelen verzinnen :)

Vanaf hier: CurlyMo in "Het grote zuinige server topic - deel 2" en jij was onderdeel van die discussie lees ik nu :p

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 29-09-2020 23:32 ]

Freakster86 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:15:
De kaart zelf verbruikt, zonder schijven, helemaal niets. Dat is misschien ook logisch?
Dat strookt niet met de technische documentatie van de chip. Daarnaast heeft een PCIe kaart altijd een eigen verbruik, al was het alleen al om de spanning op te wekken. Hier is dat in ieder geval 1,8V en 1,0V. Helemaal geen verbruik lijkt niet mogelijk.
Ik heb verder helaas geen nuttige metingen gedaan om het verbruik te controleren. Hier staat wel dat de Marvell 88SE9215 slechts 1 watt verbruikt: https://www.marvell.com/c...product-brief-2012-04.pdf Ga er vanuit dat dat klopt. Dus mijn systeem verbruikt nu 2 watt extra om 8 schijven meer te kunnen aansluiten. Vind ik niet verkeerd.
Wat de sales van Marvell bedoelt met 1W kan ik niet beoordelen, "power" zegt niet waar het over gaat en het strookt niet met de technische documentatie die de technici hebben gemaakt.

De 88SE9215 IC zelf verbruikt Iaa= 208mA, Idd=1500mA. 1,8V * 0,208 = 0,369W. 1,0V * 1500 = 1,5W. 3.3V * 50mA = 0.165W. 2,0W als we dat domweg bij elkaar tellen. Afgezien van de rest van de electronica: dat is tamelijk zuinig, het is een 4x 6Gbps poort SATA controller over één PCIe lane.
Misschien dat ik hier helemaal fout denk, maar ik bereken die 5V belasting toch anders.

11 schijven is inderdaad 41,25W. Maar de 3 ssd's dan? Die zitten toch ook op die 5V aansluiting? Ik was van plan Sandisk Ultra 3D of WD Blue 3D (onder de motorkap exact hetzelfde) te nemen in de 1 TB variant. Ik heb geen idee wat deze ssd's (of ssd's in het algemeen) qua opstart verbruik vragen, maar hier staat wel dat piek verbruik 7,6W kan bedragen voor de 1TB schijf: https://documents.western...blue-3d-nand-sata-ssd.pdf (pagina 11/12).
SSD's hebben geen disks om op te starten. Het maximum verbruik ontstaat als de controller zwaar werk doet: schrijven, lezen en herorganiseren. Sommige SSD's verbruiken wel behoorlijk meer dan andere in idle. Een Samsung 850 EVO bijvoorbeeld is tamelijk zuinig. 3 SSD's is wel meer dan normaal, maar de impact is meestal beperkter dan die van mechanische hard disks.
En ik las in het voedingen advies topic dat die testen van HWI ook niet zouden kloppen?
Ik ga graag uit van onderbouwde feiten. Zie de beschrijving die ik gaf. De twee tests zijn niet verenigbaar, er gaat dus ergens iets niet goed. De ene test meet iets dat niet van toepassing is en de andere test meet een veel slechtere efficiëntie. Ik kan zo niet beoordelen waar het misgaat, maar het is wel voldoende om die voeding voorlopig niet aan te raden.
Vind het daarom ook lastig om een goed ATX alternatief te vinden, voor het geval de situatie erom vraagt. Ik heb mijn Pure Power 10 400W voor de grap geprobeerd, maar idle verbruik ligt al snel 10W hoger...
Dat is het euvel van ATX voedingen.
EDIT: Ik kan deze voeding voor ~25 euro kopen; pricewatch: Seasonic OEM SSP-300TGS 300W 80+ Gold Mogelijk een goed alternatief? In ieder geval Gold label en laag vermogen met 300W, dus met mijn systeem zit je dan al snel over de 10% heen en dus betere efficiëntie? Kan er verder geen testen van vinden helaas. Alleen een bracket nodig of hem gewoon neerleggen :P
Ik weet niet hoe het verbruik is van de SSP-300TGS. Je kunt uit de certificatie afleiden dat bij 60W (20%) de efficiëntie minstens 87% is. Dat is bijna hetzelfde als van een PicoPSU met Seasonic voeding bij 22,5W.

Wat we eigenlijk nodig hebben is een 160W titanium ATX voeding. Dan weet je dat de efficientie bij 10% (16W) minstens 90% is. Alleen: die voeding is er (nog) niet - of we kennen hem niet. Titanium voedingen in Pricewatch beginnen pas bij 600W en dan geldt die 10% belasting ook pas bij 60W.

• Woodski
mrmrmr schreef op woensdag 30 september 2020 @ 02:04:
Wat we eigenlijk nodig hebben is een 160W titanium ATX voeding. Dan weet je dat de efficientie bij 10% (16W) minstens 90% is. Alleen: die voeding is er (nog) niet - of we kennen hem niet. Titanium voedingen in Pricewatch beginnen pas bij 600W en dan geldt die 10% belasting ook pas bij 60W.
SFF desktop PC's van b.v. HP en Dell hebben deze gewoon van de fabriek uit.
Alleen gebruikt HP weer een rare stekker die niet op een normaal mobo past
Volgens mij heb ik Dell voedingen gezien op ebay die wel een ATX connector hebben

[ Voor 20% gewijzigd door Woodski op 30-09-2020 09:46 ]

Dat zijn meestal 11V of 12V only proprietaire voedingen, en die zijn niet titanium gecertificeerd. Dat kun je zelf opzoeken in de lijst van 80plus voedingen. Dan zul je ook zien dat de hoogst gecertificeerde voedingen niet normaal ATX zijn en (veel) groter dan 160W. Het is relatief makkelijk om een 1000W titanium voeding te maken, een 160W titanium voeding is moeilijk.

Het kan zijn dat opdrachtgevers zoals Dell of HP voedingen laten maken die ze niet hebben gecertificeerd, in zulke gevallen moet je de verklaringen (certificate/declaration) van de verkoper erop naslaan. Soms staan die online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:43

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Laten jullie jullie server 24/7 aanstaan? Deed dit zelf ook voorheen maar vind het best wel zinloos.
Mijn proxmox doosje gebruik ik voor testdoeleinden en draai Jellyfin mediaserver. Deze gaat via een crontab elke dag uit om 0:00.
Heb in de bios ingesteld dat deze altijd aan mag staan, via een TP-Link HS110 kan ik met aanzetten via de app op mijn telefoon. Zo bespaar je ook weer wat energie. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Harmen op 30-09-2020 15:58 ]

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thimo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-05 09:28
Voor thuis wilde ik een energiezuinig servertje bouwen dat zowel support heeft voor HT en een iGPU heeft. Hier kwam ik op uit (deels op basis van andere configuraties hier :)):
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 111,10€ 111,10
1MoederbordenASRock B460M-ITX/ac€ 97,08€ 97,08
1BehuizingenInter-Tech ITX A80S€ 66,04€ 66,04
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 55,23€ 55,23
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,35

Na een DOA moederbord gisteren (eindelijk) het systeem mogen bouwen en alles draait goed.

Ik draai op dit systeem Ubuntu 18.04 LTS, kernel 5.4 HWE.

Vele andere van jullie hebben al gestruggeld met het feit dat het voor de Asrock moederborden beter is om soms "Auto" te gebruiken en "Enabled" te gebruiken. De CPU niet verder dan C3, dit heeft te maken met de intel_idle module en 10th gen. Met intel_idle heb ik en anderen geen verschil in verbruik gezien, dus momenteel gebruik ik de acpi_idle module. Alles is gemeten met de PM231E.

Mijn settings en resultaten:
CPU C states Support -> Enabled
Enchanged Halt State C1E -> Enabled
CPU C3 State Support -> Enabled
CPU C6 State Support -> Enabled
CPU C7 State Support -> Enabled
Package C State Support -> Enabled

Overigens alles in BIOS gerelateerd aan power usage disabled, zoals WiFi/Bluetooth/Audio. Overclock settings (nog) niks mee gedaan. RST/AHCI geeft geen verschil in verbruik.

USB drivers van Asrock (LED controllers, dit maakt een groot verschil, bijna 2w!) uitgezet met /sys/bus/usb/drivers/usb/unbind.
Alleen power/ethernet aangesloten.
Powertop met autotune (max. C3)

Verbruik idle: circa 5w met korte pieken naar 7-9w.

Ik zie geen verschillen in gebruik met kernel 5.8.13.

[ Voor 22% gewijzigd door Thimo op 06-10-2020 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Thimo
Kun je een screenshot posten van de C-states die je ziet in powertop?

Ik zou beginnen met testen onder Windows 10. Die kun je installeren zonder key. Gebruik de laatste Intel drivers van de Intel web site. Met name de graphics driver en de AHCI driver zijn van belang voor zuinigheid, maar alle drivers zijn nodig. Installeer bij voorkeur niet via setup programma's, maar door de directory met inf bestanden (geforceerd!) aan te wijzen. Dat voorkomt installatie van overbodige bloat software/utilities. Zet overbodige services uit (inclusief Search, Cortana, Server, Workstation, etc.) en zet telemetrie uit.

Zie ook: random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server voor details.

Wat betreft de BIOS zou ik hiermee experimenteren:

Eerst een volledige BIOS reset naar default. Geen overclocking features, geen XMP. Met name onder Windows is het vaak beter om onderdelen in system uit te schakelen dan in de BIOS. Windows zet die onderdelen in een low power stand en het is de vraag of de BIOS dat wel ook zo doet. Een BIOS kan ook het onderdeel onbereikbaar maken, maar ondertussen wel voluit laten draaien. Dat wil je natuurlijk niet in een zuinig systeem.

Is de BIOS versie 1.40?

Te proberen BIOS settings:

Ring to Core Ratio Offset: ?
Intel SpeedStep Technology: enabled
Intel Turbo Boost Technology: ?
Intel Speed Shift Technology: enabled
Intel Thermal Velocity Boost Voltage Optimizations: ?
XMP: disable

CPU C States Support: enabled
Enhanced Halt State (C1E): enabled
CPU C3 State Support: enabled
CPU C6 State Support: enabled
CPU C7 State Support: enabled
Package C State Support: enabled

Above 4G Decoding: disabled
DMI Link Speed: laagste stand (x1 gen2 bijvoorbeeld) of stand die past bij een eventueel PCIe device
PCIE1 Link Speed: hoogste stand of stand die past bij een eventueel PCIe device
PCI Express Native Control: enabled
PCIE ASPM Support: enabled
PCH PCIE ASPM Support: enabled
DMI ASPM Support: enabled

Intel(R) Ethernet Connection I219-V: enabled
Onboard HD Audio: enabled (probeer uit te zetten in OS)
Front Panel: disabled
Onboard WAN Device: enabled (probeer uit te zetten in OS)
WAN Radio: disabled

SATA Mode Selection: AHCI
SATA Aggressive Link Power Management: enabled
Hard Disk S.M.A.R.T.: enabled

PCIE Devices Power On: disabled
I219 LAN Power On: disabled
USB Keyboard/Remote Power On: enabled (toetsenbord haalt apparaat uit slaapstand)
USB Mouse Power On: disabled

Legacy USB Support: enabled
Zet alle USB poorten aan (mag wel weer uit in de het OS).

Fast Boot: disabled
Boot From Onboard LAN: disabled

De ASRock handleiding staat vol spelfouten en het zou me niet echt verbazen als er ook inhoudelijke fouten in staan, met name settings die iets anders doen dan de handleiding zegt.

De WiFi/Bluetooth module kun je ook fysiek uit de behuizing verwijderen als je die niet nodig hebt.

• Thimo
mrmrmr schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:55:
@Thimo
Kun je een screenshot posten van de C-states die je ziet in powertop?

Ik zou beginnen met testen onder Windows 10. Die kun je installeren zonder key. Gebruik de laatste Intel drivers van de Intel web site. Met name de graphics driver en de AHCI driver zijn van belang voor zuinigheid, maar alle drivers zijn nodig. Installeer bij voorkeur niet via setup programma's, maar door de directory met inf bestanden (geforceerd!) aan te wijzen. Dat voorkomt installatie van overbodige bloat software/utilities. Zet overbodige services uit (inclusief Search, Cortana, Server, Workstation, etc.) en zet telemetrie uit.

Zie ook: random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server voor details.

Wat betreft de BIOS zou ik hiermee experimenteren:

Eerst een volledige BIOS reset naar default. Geen overclocking features, geen XMP. Met name onder Windows is het vaak beter om onderdelen in system uit te schakelen dan in de BIOS. Windows zet die onderdelen in een low power stand en het is de vraag of de BIOS dat wel ook zo doet. Een BIOS kan ook het onderdeel onbereikbaar maken, maar ondertussen wel voluit laten draaien. Dat wil je natuurlijk niet in een zuinig systeem.

Is de BIOS versie 1.40?

Te proberen BIOS settings:

Ring to Core Ratio Offset: ?
Intel SpeedStep Technology: enabled
Intel Turbo Boost Technology: ?
Intel Speed Shift Technology: enabled
Intel Thermal Velocity Boost Voltage Optimizations: ?
XMP: disable

CPU C States Support: enabled
Enhanced Halt State (C1E): enabled
CPU C3 State Support: enabled
CPU C6 State Support: enabled
CPU C7 State Support: enabled
Package C State Support: enabled

Above 4G Decoding: disabled
DMI Link Speed: laagste stand (x1 gen2 bijvoorbeeld) of stand die past bij een eventueel PCIe device
PCIE1 Link Speed: hoogste stand of stand die past bij een eventueel PCIe device
PCI Express Native Control: enabled
PCIE ASPM Support: enabled
PCH PCIE ASPM Support: enabled
DMI ASPM Support: enabled

Intel(R) Ethernet Connection I219-V: enabled
Onboard HD Audio: enabled (probeer uit te zetten in OS)
Front Panel: disabled
Onboard WAN Device: enabled (probeer uit te zetten in OS)
WAN Radio: disabled

SATA Mode Selection: AHCI
SATA Aggressive Link Power Management: enabled
Hard Disk S.M.A.R.T.: enabled

PCIE Devices Power On: disabled
I219 LAN Power On: disabled
USB Keyboard/Remote Power On: enabled (toetsenbord haalt apparaat uit slaapstand)
USB Mouse Power On: disabled

Legacy USB Support: enabled
Zet alle USB poorten aan (mag wel weer uit in de het OS).

Fast Boot: disabled
Boot From Onboard LAN: disabled

De ASRock handleiding staat vol spelfouten en het zou me niet echt verbazen als er ook inhoudelijke fouten in staan, met name settings die iets anders doen dan de handleiding zegt.

De WiFi/Bluetooth module kun je ook fysiek uit de behuizing verwijderen als je die niet nodig hebt.
Yes! Hierbij de screenshot (heb jouw instellingen van de BIOS overgenomen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkwpVKXmTSlzcLe_vbPnvGWH2tw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IDBpkLASuQf38NJqePTIUWYx.png?f=user_large

Ik zal later eens kijken wat Windows voor resultaat geeft. Dit systeem "moet" Linux gaan draaien, maar wellicht laat Windows zien dat het daar wel werkt en dat het dus niet aan de BIOS (inderdaad 1.4.0) instellingen ligt.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:48
Harmen schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:54:
Laten jullie jullie server 24/7 aanstaan? Deed dit zelf ook voorheen maar vind het best wel zinloos.
Mijn proxmox doosje gebruik ik voor testdoeleinden en draai Jellyfin mediaserver. Deze gaat via een crontab elke dag uit om 0:00.
Heb in de bios ingesteld dat deze altijd aan mag staan, via een TP-Link HS110 kan ik met aanzetten via de app op mijn telefoon. Zo bespaar je ook weer wat energie. :+
Waarom niet gewoon met wake on lan? Verbruik van zo'n smart plug is minstens zo hoog als dat van je netwerkkaart. Je hebt er gewoon apps voor, dus geen geklooi met de terminal op je telefoon.

http://www.tpcdb.com/product.php?id=2623

Mijn PC zet ik wel on demand aan om bijv. via Moonlight te streamen, maar Nextcloud server staat wel altijd aan, is ook handig om backups te doen zonder dat je iets van de downtime merkt.

• robbietjuh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:02
Wat een fantastisch topic, zo veel waardevolle informatie :) Na lang te hebben zitten lurken zit ik nu zelf ook met het idee mijn oude thuisserver (januari 2014) te vervangen. Dat mag na bijna zeven jaren trouwe dienst ook wel :-)

M'n huidige server bestaat uit een Xeon E3-1230 v3 met 32GB non-ECC RAM. Omdat ik er ESXi op draai heb ik destijds besloten de RAID opstelling te laten verzorgen door een IBM MegaRaid kaart. De huidige setup zit gemiddeld op zo'n ~10% aan CPU usage met kleine pieken naar ongeveer 50%. Voornamelijk idle dus.

In de nieuwe opstelling wil ik eigenlijk switchen naar Proxmox met ZFS on Linux. Vandaar dat ECC RAM zo goed als een vereiste is voor de nieuwe build. Dan kan de MegaRaid controller uiteraard ook de deur uit (yay!).

ECC is supported op de Core i3-serie en ik lees veel lovende reacties over de i3-9100 en i3-9300, beide in combinatie met de Fujitsi D3644-B. M'n huidige setup heeft alledaags ruim voldoende performance, maar de beschikking tot wat extra "oomph" vind ik zeer fijn (denk aan het builden van Docker images, dat zijn kleine bursts die ik graag zou willen off-loaden naar een VM op de server). Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die wellicht wat kunnen zeggen over het verschil in performance tussen de i3-9100 en i3-9300, of dat wellicht zelfs in vergelijking kunnen zetten met de E3-1230v3? Cijfers van Passmark (zie https://www.cpubenchmark....-i3-9300/3479vs1942vs3510) zien er veelbelovend uit. Voor wat betreft (idle) verbruik denk ik dat er geen noemenswaardig verschil tussen de 9100 en 9300 zal zitten, maar wellicht dat iemand me daar ook op kan corrigeren.

Verder zit ik nog even te spelen met de gedachte voor een PicoPSU te gaan. Als ik het goed begrijp zal dat vooral een afweging zijn die afhangt van de disk setup. Ik ben van plan om twee SSDs te gebruiken in een zfs mirror opstelling voor het opslaan van belangrijke data (NextCloud, Git, administratie, Docker volumes, ...). Daarnaast wil ik een derde SSD inzetten als een 'scratch' disk. Als laatste zal er toch ook een spindle bij komen, en dat is (helaas) een bestaande 3,5" drive. Het zal er maar eentje zijn, dus de load daarvan zal beperkt zijn. Is het in zo'n opstelling verstandig om voor een PicoPSU te gaan?

Laatste vraagje dan nog :) Ik zie veel users met een standaard case, waar plek is voor een standaard ATX power supply. Mocht je voor een PicoPSU hebben gekozen, hoe heb je dat in je case weggewerkt? Heb je nu als 't ware een groot gat onderin je case zitten, of zijn daar plaatjes voor te bestellen bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Laatst online: 12:31
Ja mijne staat meestal wel 24/7 aan. Verbruik is tussen de 10 - 15 watt. Vnl omdat ik torrents seed en ook voor adguard. Geen adguard niet surfen.
Daarom ook een "zuinige" server hé :-)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

robbietjuh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:19:
Laatste vraagje dan nog :) Ik zie veel users met een standaard case, waar plek is voor een standaard ATX power supply. Mocht je voor een PicoPSU hebben gekozen, hoe heb je dat in je case weggewerkt? Heb je nu als 't ware een groot gat onderin je case zitten, of zijn daar plaatjes voor te bestellen bijvoorbeeld?
https://www.kustompcs.co....dapter-steel-with-screws/ O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• vanaalten
Die van @Raven is wel een erg mooie oplossing!

Destijds - jaar of vijf terug, gok ik - had ik ook ergens een site gevonden waar ze dat soort metalen platen zonder zo'n gat voor de pico-PSU hadden. Die heb ik voor m'n NAS besteld om inderdaad dat ATX gat dicht te maken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb dat zo opgelost:
True schreef op maandag 1 juli 2019 @ 00:34:
Van 't weekend heb ik mijn pc geüpgradet en daarbij ook mijn zuinige virtualisatie server in mijn oude case gebouwd. Heb de opening voor de PSU (het PSU gat) maar met een op maat gemaakt aluminiumplaatje afgesloten: foto 1 en foto 2.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Yup.

Mijn server is fileserver voor de rest van mijn netwerk en ook mailserver voor diverse domeinen, er draaien VM's op die bijvoorbeeld 's nachts downloaden maar ook mijn backups draaien in de nacht, zodat alle verse data die er overdag bijkomt, 's nachts gebackupped wordt en de VM's ook.

Dus al mijn PC's hebben bijvoorbeeld geen lokale data. Ieder werkstation/laptop slaat zijn data op op de server. (De My Documents zijn een netwerkshare zeg maar)

Dit zorgt ervoor dat ik me niet druk hoef te maken over backups van mijn PC's/laptops, behalve de Windows installatie zelf.

Verder verbruikt mijn server met al mijn workloads actief rond de 20 Watt gemiddeld, en dat is inclusief een externe USB 3.0 disk en IPMI in de server. Dus dat kost me effectief 50 euro per jaar om die 24/7 te draaien.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thimo schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:10:
[...]

Yes! Hierbij de screenshot (heb jouw instellingen van de BIOS overgenomen):
[Afbeelding]

Ik zal later eens kijken wat Windows voor resultaat geeft. Dit systeem "moet" Linux gaan draaien, maar wellicht laat Windows zien dat het daar wel werkt en dat het dus niet aan de BIOS (inderdaad 1.4.0) instellingen ligt.
Precies. De C3 beperking is vreemd.

Andere punten:
DDR4-2666 1.2V is het normale geheugen voor de i3-10100 processor. Je hebt 3200 (XMP) overclock/gaming geheugen op 1.35V, dat kan problemen veroorzaken en het is minder zuinig.
Probeer het eens met een andere SSD. Er zijn problemen gerapporteerd met de Kingston A2000.
Probeer het eens zonder aangesloten DisplayPort verbinding.

Er liggen soms vreemde verbanden tussen instellingen en hardware waar zo op het eerste gezicht geen relatie in te ontdekken valt.

Welke voeding gebruik je?

@vanaalten heeft ook een ASRock, misschien heeft hij nog ideeën. Dit is zijn zuinige ASRock systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@robbietjuh Ook op ebay.de: Kun je ATX voedings-afdekkingsplaatjes krijgen:

https://www.ebay.de/itm/N...2286c5:g:eDMAAOSwTEJaF~5a

Die heb ik zelf in gebruik. :)

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 01-10-2020 00:06 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

mrmrmr schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:00:
[...]

@vanaalten heeft ook een ASRock, misschien heeft hij nog ideeën. Dit is zijn zuinige ASRock systeem.
Ik constateer in de review van Tweakers dat een I5-10400 veel zuiniger is dan een i3-10100. Wellicht dat dit ook impact heeft?
Mijn i3-10100 setup doet met ESXi en wat vms aan zo'n 18W idle.

reviews: Processors tot 200 euro - Betaalbare, courante cpu's vergeleken

Ook opvallend, wel of geen IGP maakt voor het verbruik geen verschil tussen een i5-10400 en de i5-10400F.

[ Voor 24% gewijzigd door Quad op 01-10-2020 00:15 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
[...]

Hmmm, niet heel veel bij te dragen hier. Ook in mijn setup zie ik dat 'ie niet verder komt dat C3 state, maar ben daar niet verder naar gaan kijken. En ondanks 'slechts' C3 toch een verbruik waar ik best tevreden mee ben.

Maar op dit moment wil ik er even niet teveel mee spelen/experimenteren. Want, dit issue lijkt nog steeds niet opgelost, ondanks het vervangen van alles behalve de SSD. :(
Zou dus nu nog een SSD of software issue zijn. Dit wil ik eigenlijk wel eerst opgelost hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:46
robbietjuh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:19:
Zelf gebruik ik daar een defecte ATX voeding voor (al drie keer toegepast). De inhoud haal ik eruit en aan de C14 aansluiting maak ik dan een stukje snoer waarmee ik de powerbrick kan voeden. Die plaats ik dan in die ATX voedingsbehuizing. Afhankelijk van de grootte van de brick moet ik dan ook een gat maken in de behuizing zodat die brick uitsteekt aan de binnenkant van de computer case.

Op deze manier heb ik nog minder kabels rond de computer case en kan ik het met een C13 kabel voeden. Sommige oude voedingen hebben ook nog een kleine schakelaar waarmee ik de boel dan eenvoudig spanningsvrij kan maken voor als ik een keer een onderdeel moet vervangen.

Bonus is ook nog dat als je een geaarde WCD gebruikt dat de computer case dan ook geaard is.

[ Voor 4% gewijzigd door tsjoender op 01-10-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Laatst online: 12:31
Quad schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:11:
[...]

Ik constateer in de review van Tweakers dat een I5-10400 veel zuiniger is dan een i3-10100..
Ben je daar zeker van ? Ik heb laatst een review gezien waar ze het verbruik van een I5 en I7 hebben getest en puur idle was dit ongeveer gelijk. Op lange termijn was een I7 zuiniger omdat zijn processing sneller is afgerond als bij een I5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Even snel tussendoor: https://www.amazon.de/gp/product/B07TNVBLNT?psc=1
Seagate 5TB 89,68 euro. Laagste prijs ooit volgens mij? Die prijs krijg je alleen indien je het ophaalt bij een pakketpunt aan de grens (in DE). Als je naar NL wilt versturen dan wordt de prijs 93,55 euro (zelfde als op amazon.NL).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Freakster86 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:03:
Even snel tussendoor: https://www.amazon.de/gp/product/B07TNVBLNT?psc=1
Seagate 5TB 89,68 euro. Laagste prijs ooit volgens mij? Die prijs krijg je alleen indien je het ophaalt bij een pakketpunt aan de grens (in DE). Als je naar NL wilt versturen dan wordt de prijs 93,55 euro (zelfde als op amazon.NL).
Ik heb ze vorig jaar op Amazon.de tijdens Black Friday voor 88 het stuk gekocht, ("Seagate Expansion Amazon Exclusiv Edition") maar dit is wel de laagste prijs sinds een tijdje ja. :)

Echter gingen ze toen snel. Ik kon er nog 5 bestellen, maar relatief vlot daarna was er beperking van maximaal 1 per persoon ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 01-10-2020 12:59 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@GaMeOvEr Die 1,68 per schijf overleven we wel gok ik zo :P Heb je ze ook ~2 maanden sneller ;)

Maar inderdaad, Prime Day over 2 weken en BF eind november. Goed om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-04 23:01
Iemand enig idee wat een goede samenstelling zou zijn voor een zuinige ESX server?
Uiteindelijk wat ik wil is een Plex server erop draaien, 2 a 3 test VMs en een VM waarin ik mijn backup maak van mijn apparaten thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thimo
[...]

Andere punten:
DDR4-2666 1.2V is het normale geheugen voor de i3-10100 processor. Je hebt 3200 (XMP) overclock/gaming geheugen op 1.35V, dat kan problemen veroorzaken en het is minder zuinig.
Probeer het eens met een andere SSD. Er zijn problemen gerapporteerd met de Kingston A2000.
Probeer het eens zonder aangesloten DisplayPort verbinding.

Er liggen soms vreemde verbanden tussen instellingen en hardware waar zo op het eerste gezicht geen relatie in te ontdekken valt.

Welke voeding gebruik je?

Ik gebruik een PicoPSU-90. RAM draaide automatisch al op 1,2v.

Ik heb via een Live USB 18.04 en 20.04 getest, maar ook daar haal ik max. C3.

Dussss, toch maar snel Windows geinstalleerd en verdraaid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9vbXxwyOBnNL-n7duxzpXUfx3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nua1J0U0SQOp9Zmnzv29XARJ.png?f=user_large

Nu 11-12w idle zonder enkele tweaks/alles uit in BIOS (dus niet via Device Manager). Ga eens kijken wat ik kan bereiken..

Wel zeer vreemd dat Ubuntu de CPU niet dieper laat slapen. Ik heb al veel dingen geprobeerd maar helaas geen succes. Wie weet ga ik toch over op Windows en gebruik ik Hyper-V of WSL, maar geen idee wat dat voor impact heeft op het stroomverbruik.

Als mijn Windows tests niet goed werken ga ik kijken of ik ergens een SSD kan regelen. Wie weet gooit de NVMe toch roet in het eten op Linux. Blijft wel vreemd dat het in Windows zonder moeite werkt. Ben niet gewend dat Windows superieur is :P

[ Voor 5% gewijzigd door Thimo op 01-10-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Met de i3-10100 haalde ik ook wel 11W op Windows server 2016. Maar geen USB passtrough.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onder Windows regelt het besturingssysteem de C-states frequenties zelf en onder Linux wordt dat aan de processor zelf overgelaten. Dat is een groot verschil in aansturing.

Een mogelijkheid is dat de C states niet goed worden herkend in deze 10th gen processor onder Linux. Dat zou dan een kernel issue zijn.

Heeft iemand ueberhaupt C10 actief gezien op een 400 series Intel chipset moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:47
Thimo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:38:
Wel zeer vreemd dat Ubuntu de CPU niet dieper laat slapen. Ik heb al veel dingen geprobeerd maar helaas geen succes. Wie weet ga ik toch over op Windows en gebruik ik Hyper-V of WSL, maar geen idee wat dat voor impact heeft op het stroomverbruik.
Er is een alleraardigste handleiding met wat suggesties; dat al geprobeerd?

CPU Idle Time Management
The name of the CPUIdle driver currently used by the kernel can be read from the current_driver file under /sys/devices/system/cpu/cpuidle/ in sysfs.
# cat /sys/devices/system/cpu/cpuidle/current_driver 
intel_idle
# cat /sys/module/intel_idle/parameters/use_acpi 
N
# cat /sys/module/intel_idle/parameters/max_cstate 
9
For each CPU in the system, there is a /sys/devices/system/cpu<N>/cpuidle/ directory in sysfs, where the number <N> is assigned to the given CPU at the initialization time. That directory contains a set of subdirectories called state0, state1 and so on, up to the number of idle state objects defined for the given CPU minus one. Each of these directories corresponds to one idle state object and the larger the number in its name, the deeper the (effective) idle state represented by it. Each of them contains a number of files (attributes) representing the properties of the idle state object corresponding to it, as follows:
# cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle/state*/name
POLL
C1
C1E
C3
C6
C7s
C8
Als mijn Windows tests niet goed werken ga ik kijken of ik ergens een SSD kan regelen. Wie weet gooit de NVMe toch roet in het eten op Linux. Blijft wel vreemd dat het in Windows zonder moeite werkt. Ben niet gewend dat Windows superieur is :P
Of hij baseert de CStates op ACPI-info en je moederbord heeft brakke ACPI-tabellen voor niet-Windows, om maar wat te noemen.
mrmrmr schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:32:
Onder Windows regelt het besturingssysteem de C-states zelf en onder Linux wordt dat aan de processor zelf overgelaten. Dat is een groot verschil in aansturing.
Hoe kom je hierbij?

Het is altijd het OS dat controle heeft over de (core) states; zie ook het stukje over MWAIT uit de link bovenaan. De enige catch is dat het een hint is (ie. minimum C-state die de core mag bereiken als ik het goed begrijp).
Each MWAIT hint value is interpreted by the processor as a license to reconfigure itself in a certain way in order to save energy. The processor configurations (with reduced power draw) resulting from that are referred to as C-states (in the ACPI terminology) or idle states.

[ Voor 16% gewijzigd door Thralas op 01-10-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comwise
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-05 09:49
Thimo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Ik had hetzelfde probleem dat onder Linux de CPU niet verder wilde dan C3. Bij mij bleek het aan de CPU scaling governor instelling te liggen.

Ik heb de boel op "powersave" gezet:

code:
1
echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor

Daarna wilde mijn CPU wel diepere sleep modes activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:30:
@Freakster86 Ik zou gewoon van Ali een 12v naar 5v DC/DC schakeling halen. Dan bouw je een tweede rails. Daar hebben we het eerder in dit topic over gehad en we konden geen nadelen verzinnen :)

Vanaf hier: CurlyMo in "Het grote zuinige server topic - deel 2" en jij was onderdeel van die discussie lees ik nu :p
Haha :D

Ik vind het wel een leuk idee ja, maar zo'n loshangend ding in je kast... Voor mij voelt het al snel als "prutsen" met iets waarvan ik dan niet zeker weet of het veilig is (op de lange termijn). Dan misschien eerder eentje met een 'kastje' erom heen: https://nl.aliexpress.com/item/32331808882.html
En dan een sata connector voor de ene kant: https://nl.aliexpress.com/item/32827915799.html
En een molex connector voor de andere kant: https://nl.aliexpress.com/item/4000497959786.html
Dan hoef je de PicoPSU verder niet te mishandelen :P

Maar ik vraag mij ook af of ik wel kan wegkomen met mijn huidige 90W PicoPSU + 72W Leicke ULL adapter. De huidige setup wordt uitgebreid naar in totaal 14 schijven (waarvan 3x ssd's). De hdd's doen 3,75W piek en de ssd's... geen idee, maar ga voor het gemak ook maar even uit van 3,75W?

12v naar 5v converter = 5v max 3A = 15W = 4 schijven
90W Pico = 5v max 6A (piek 7A) = 30W = 8 schijven (ik kom nu weg met 8 schijven + 1 ssd)

Dus dan kom ik toch alsnog stroom te kort voor 2 schijven?

Daarnaast de vraag; haal ik met deze oplossing niet te veel stroom weg bij de 12v?
90W Pico = 12v max 5A (piek 7A) = 60W
G4560 tdp = 54W

Afijn, mogelijk denk ik en reken ik hier verkeerd. Een hersenspinsel van een leek ;)
mrmrmr schreef op woensdag 30 september 2020 @ 02:04:
[...]

Dat strookt niet met de technische documentatie van de chip. Daarnaast heeft een PCIe kaart altijd een eigen verbruik, al was het alleen al om de spanning op te wekken. Hier is dat in ieder geval 1,8V en 1,0V. Helemaal geen verbruik lijkt niet mogelijk.

[...]

Wat de sales van Marvell bedoelt met 1W kan ik niet beoordelen, "power" zegt niet waar het over gaat en het strookt niet met de technische documentatie die de technici hebben gemaakt.

De 88SE9215 IC zelf verbruikt Iaa= 208mA, Idd=1500mA. 1,8V * 0,208 = 0,369W. 1,0V * 1500 = 1,5W. 3.3V * 50mA = 0.165W. 2,0W als we dat domweg bij elkaar tellen. Afgezien van de rest van de electronica: dat is tamelijk zuinig, het is een 4x 6Gbps poort SATA controller over één PCIe lane.
Ik heb de kaart (enkel) gemeten zonder aangesloten schijven en die meting kwam even hoog uit als het systeem zonder de PCIe kaart. Mogelijk een paar tienden van een Watt hoger, maar meer niet.

Wat de kaart onder belasting extra vraagt, dat heb ik dan weer niet gemeten. Maar veel zal het niet zijn. Blijft voor ~18 euro wat mij betreft een prima oplossing om 4 extra schijven te kunnen aansluiten.
[...]

SSD's hebben geen disks om op te starten. Het maximum verbruik ontstaat als de controller zwaar werk doet: schrijven, lezen en herorganiseren. Sommige SSD's verbruiken wel behoorlijk meer dan andere in idle. Een Samsung 850 EVO bijvoorbeeld is tamelijk zuinig. 3 SSD's is wel meer dan normaal, maar de impact is meestal beperkter dan die van mechanische hard disks.
Ja, het is ook geen normaal systeem :P

Maar bij opstarten gaat het om gemengd gebruik gok ik? Veel lezen, beetje schrijven? Dan lijkt het me redelijk veilig om rekening te houden met 3 tot 4W maximaal bij het berekenen van het benodigde vermogen?
[...]

Ik ga graag uit van onderbouwde feiten. Zie de beschrijving die ik gaf. De twee tests zijn niet verenigbaar, er gaat dus ergens iets niet goed. De ene test meet iets dat niet van toepassing is en de andere test meet een veel slechtere efficiëntie. Ik kan zo niet beoordelen waar het misgaat, maar het is wel voldoende om die voeding voorlopig niet aan te raden.
In het voedingen advies topic schiet gebruiker The_Mask de meetmethode van HWI structureel af? Vooral die lage belasting metingen zouden totaal niet kloppen. Ik ben geen expert en kan dat dus niet verder beoordelen. Maar de twijfel is wel gezaaid, hetgeen het nóg lastiger maakt om een eventueel geschikt alternatief te vinden.

Die nieuwe ATX 12VO voedingen zouden wel véél zuiniger moeten zijn. Zag er laatst al iets over bij LTT op youtube. Maar die standaard laat volgens mij nog wel even op zich wachten.
[...]

Dat is het euvel van ATX voedingen.

[...]

Ik weet niet hoe het verbruik is van de SSP-300TGS. Je kunt uit de certificatie afleiden dat bij 60W (20%) de efficiëntie minstens 87% is. Dat is bijna hetzelfde als van een PicoPSU met Seasonic voeding bij 22,5W.

Ik was vergeten te checken wat de eisen zijn bij het certificaat Gold. Inderdaad wat je zegt, minstens 87% bij bij 20% belasting. Zegt natuurlijk weer niks over de prestaties onder de 20%... Maar een kleinere voeding zoals dit heeft denk ik wel meer kans om beter te scoren op laag vermogen? En Seasonic is nou ook niet bepaald een slecht merk. Op HWI scoort een soortgelijke voeding 78% bij 22,5W en 88% bij 50W.

Indien die 12v naar 5v converter oplossing niet uit kan met mijn huidige setup is het misschien toch een idee om die Seasonic voor 2 tientjes te proberen. Al is het een wat vreemde formfactor en zul je natuurlijk weer zien dat die fan ontzettend luid is :+ Maar 75 euro voor een 160W Pico + 120w adapter verdien je natuurlijk ook niet zo snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo
Thralas schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Er is een alleraardigste handleiding met wat suggesties; dat al geprobeerd?

CPU Idle Time Management

[...]

# cat /sys/devices/system/cpu/cpuidle/current_driver 
intel_idle
# cat /sys/module/intel_idle/parameters/use_acpi 
N
# cat /sys/module/intel_idle/parameters/max_cstate 
9

[...]

# cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle/state*/name
POLL
C1
C1E
C3
C6
C7s
C8

[...]

Of hij baseert de CStates op ACPI-info en je moederbord heeft brakke ACPI-tabellen voor niet-Windows, om maar wat te noemen.

[...]

Hoe kom je hierbij?

Het is altijd het OS dat controle heeft over de (core) states; zie ook het stukje over MWAIT uit de link bovenaan. De enige catch is dat het een hint is (ie. minimum C-state die de core mag bereiken als ik het goed begrijp).

[...]
Ik had inderdaad dat artikel ook gezien. Ik ben in ieder geval achter het probleem: de intel_idle module werkt (nog) niet voor de i3 10100. Ik ben inmiddels met Ubuntu 20 en kernel 5.9-rc7 een stap dichterbij, maar de intel_idle driver geeft nog steeds fouten (heb even de meldingen niet bij de hand).

Dit blijkt een probleem te zijn voor meer 10th gen CPU's, maar hier en daar zijn wel al (gedeeltelijke) oplossingen. Ik heb zeker geen kennis van kernel gerelateerde zaken... Maar ga hopelijk het weekend nog wat sleutelen en kijken wat haalbaar is, als het niet lukt dan neem ik genoegen met C3 en 11-12w idle met Linux. Met Windows kwam ik wel in diepere c states, maar lag het verbruik ook rond de 11-12w.

@mrmrmr het probleem van de maximale c state van C3 komt door het feit dat de ACPI_idle driver slechts alleen C0-C3 ondersteund voor intel CPU's.

@comwise dank daarvoor! De commands helpen helaas niet, "mijn" c state probleem komt denk door het bovenstaande.
Pagina: 1 ... 79 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.