Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

GaMeOvEr

Is een hork.

Tomba schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Of Multi-tier, ik heb in Blue Iris 20 GB SSD (voor de meest recente recordings), 50GB Tier2 (7200 rpm disk), 'unlimited' op de SMR disks (Seagate 5TB Compute). Wat niet wil zeggen dat ik iedereen afraad om die SMR dingen te nemen want ze zijn werkelijk waar zo traaaaaaag. Scheelt wel vele Watts in gebruik maar als ik er iets heen schrijf doe ik dat altijd op momenten dat ik weg kan lopen (of iets dat het automatisch doet) want op mijn Z390 server gaan ze niet harder dan 80MB/s en zakken ze na een Terabytje of 5 in naar schommelend 300kB/s (ja echt) tot een 7-8MB/s.
Boeiend, ik heb er ook 5 in mijn server als filestorage (VMs en OS staan op een NVMe SSD) en mijn transferrates zijn zo rond de 125-130MB/s voor grotere files. (Met kleine files heb je sowieso trage transferrates)

Dit heb ik niet getest tot 5TB maar files van bijvoorbeeld 20GB blijven netjes met deze snelheid weggeschreven worden.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYcd5f8_Vi-0sGVETHE8zsIkFQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b0vnn5RwLcwH0gTGaCOPa04s.png?f=user_large

En dat is gewoon onder het power-saving scenario, van 5TB naar 5TB. Dus niet vanaf een SSD.

Grotere files dan dat heb ik even niet beschikbaar. :P

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:15

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

GaMeOvEr schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Boeiend, ik heb er ook 5 in mijn server als filestorage (VMs en OS staan op een NVMe SSD) en mijn transferrates zijn zo rond de 125-130MB/s voor grotere files. (Met kleine files heb je sowieso trage transferrates)

Dit heb ik niet getest tot 5TB maar files van bijvoorbeeld 20GB blijven netjes met deze snelheid weggeschreven worden.

Voorbeeld:
[Afbeelding]

En dat is gewoon onder het power-saving scenario, van 5TB naar 5TB. Dus niet vanaf een SSD.

Grotere files dan dat heb ik even niet beschikbaar. :P
Bijzonder, ondanks laatste RSTe drivers (6.2.2.1006 WHQL) haal ik dat niet. Met een groot bestand maxt ie op zo'n 90MB/s (zojuist effe vlug getest), bij kleine bestanden is het helemaal huilen (echt Wait queue van meerdere seconden) Voor mij echt alleen geschikt voor backup doeleinden.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Tomba schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Bijzonder, ondanks laatste RSTe drivers (6.2.2.1006 WHQL) haal ik dat niet. Met een groot bestand maxt ie op zo'n 90MB/s (zojuist effe vlug getest), bij kleine bestanden is het helemaal huilen (echt Wait queue van meerdere seconden) Voor mij echt alleen geschikt voor backup doeleinden.
Nu weet ik niet wanneer dit optreed, maar ik heb net even wat zooi heen en weer lopen slepen met kleine bestanden (504 bestanden/63 directories/74MB totaal) en dat gaat natuurlijk niet snel, maar de "Average Response Time" onder "performance" van de task-manager gaat ook niet hoger dan 9.9ms.

En dit gaat voor mijn gevoel niet trager dan op CMR disken van wat ik gewend ben.

Zit misschien jouw CMR gedeelte van de disk permanent vol, dat hij niet de tijd krijgt om het spul weg te schrijven? (Geen idee hoe je dat zou kunnen bewaken/testen overigens)

Aanvulling: Mijn disken zitten verre van vol. Op dit moment is er op de meest gebruikte disk iets van 1.8TB in gebruik. Geen idee of dat impact heeft. Echter wil ik mijn disken sowieso nooit verder gevuld hebben dan 70-75%.

[ Voor 10% gewijzigd door GaMeOvEr op 25-06-2020 15:18 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluuter
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-10-2024
Weet iemand waar ik een lijst met compatible geheugen kan vinden voor die Fujitsu bordjes? In het bijzonder de d3644-b. En volgens mij is deze vraag al eerder gesteld/beantwoord maar ik kan dit niet meer (duidelijk) terug vinden, gebruikt iemand ECC geheugen op dit bord zonder Xeon proc? Ik overweeg namelijk zoals velen hier een i3-9100 te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Kluuter schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:13:
Weet iemand waar ik een lijst met compatible geheugen kan vinden voor die Fujitsu bordjes? In het bijzonder de d3644-b. En volgens mij is deze vraag al eerder gesteld/beantwoord maar ik kan dit niet meer (duidelijk) terug vinden, gebruikt iemand ECC geheugen op dit bord zonder Xeon proc? Ik overweeg namelijk zoals velen hier een i3-9100 te nemen.
Site van Kontron: QVL

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kluuter schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:13:
Op aanbeveling van anderen hier heb ik dit geheugen gekocht: pricewatch: Kingston KSM26ED8/16ME Dat zou ECC moeten doen, met de D3644-B + i3-9100. In ieder geval werkt het geheugen, of het ook ECC doet weet ik niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:46:
[...]

Op aanbeveling van anderen hier heb ik dit geheugen gekocht: pricewatch: Kingston KSM26ED8/16ME Dat zou ECC moeten doen, met de D3644-B + i3-9100. In ieder geval werkt het geheugen, of het ook ECC doet weet ik niet :+
Ik heb hetzelfde setje, dat werkt ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:51
Ik heb dus recent een D3644-b met 9100 config aangeschaft.

Ik loop alleen tegen een klein probleempje aan, kan geen OS installeren omdat hij de USB stick niet wil starten.
Heb de handleiding al doorgespit qua legacy boot opties en alles uitgezet.
USB stick boot in 2 andere systemen.

De bios wil alleen maar in de diagnostic mode starten.
Ik zie in de bios wel het geheugen, de usb stick, de m2 ssd maar kan van beide niet starten.

Moet ik wel zeggen dat ik geen ander geheugen heb dan crucial sticks.(die allemaal niet op de QVL lijst staan ja) Zou het daar aan kunnen liggen?

pricewatch: Crucial CT8G4DFS8266
Deze zit er nu in.

Dat gezegd hebbende, de eventlog gooit ook een DMA error code. Ik weet al wel genoeg :+
Geheugen kopen van de QVL lijst dus :X

[ Voor 21% gewijzigd door Torched op 25-06-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Dat board ondersteund alleen uefi. Legacy boot is Dus niet mogelijk.

Ik heb trouwens CT2K16G4DFD8266 geheugen; weet niet wat dat is, maar werkt perfect erin.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Torched schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:38:
Ik heb dus recent een D3644-b met 9100 config aangeschaft.

Ik loop alleen tegen een klein probleempje aan, kan geen OS installeren omdat hij de USB stick niet wil starten.
Heb de handleiding al doorgespit qua legacy boot opties en alles uitgezet.
USB stick boot in 2 andere systemen.

De bios wil alleen maar in de diagnostic mode starten.
Ik zie in de bios wel het geheugen, de usb stick, de m2 ssd maar kan van beide niet starten.

Moet ik wel zeggen dat ik geen ander geheugen heb dan crucial sticks.(die allemaal niet op de QVL lijst staan ja) Zou het daar aan kunnen liggen?

pricewatch: Crucial CT8G4DFS8266
Deze zit er nu in.

Dat gezegd hebbende, de eventlog gooit ook een DMA error code. Ik weet al wel genoeg :+
Geheugen kopen van de QVL lijst dus :X
Wat voor USB stick is het? Laatst kwam hier (weer) langs dat USB 3 sticks nog wel eens problemen geven, een oudje (USB 2) blijkt vervolgens wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:51
Ik heb ook al een kant en klaar OS op een reserve hdd gezet. Dat mocht ook niet baten.

Ik krijg deze code fj 002e0001, als je dat zonder de fj googled komt daar os/dma 'illegal channel' uit.
Ook zie ik dat in de bios het geheugen niet klokt naar de 2666 die de spec heeft.
Kan daar verder ook niets in veranderen.

Het is wel een USB3 stick, maar anders heb ik niet. Doe eigenlijk vrij weinig met USB sticks meer. Meeste kan gewoon via LAN kabel of via Wifi.
mrmrmr schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:54:
@Torched

Staat USB als eerste in de bootvolgordelijst? Het BIOS zou moeten herkennen wat voor soort boot disk het is (bijvoorbeeld UEFI).

Heb je de stick gemaakt met Rufus? Rufus werkt voor mij bijna altijd.
Rufus ja,

En bootvolgorde lijst blijft helemaal leeg, kan niet eens kiezen. Dacht dat ik al binnen was doordat bios werkte maar blijkbaar niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Torched op 25-06-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Wat voor USB stick is het? Laatst kwam hier (weer) langs dat USB 3 sticks nog wel eens problemen geven, een oudje (USB 2) blijkt vervolgens wel te werken.
Ik heb dat zelf nog eens getest met een USB3 stick (die gebruik ik normaal gesproken niet om vanaf te booten, ik gebruik goedkope USB2 sticks). Booten werkt op alle poorten, zwart (USB2), blauw (USB3.1 Gen1), rood (USB3.1 Gen2) aan de achterzijde. Vanzelfsprekend moet voor USB-poorten op de kast eerst de kabels zijn aangesloten.

@Torched Eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom dat geheugen niet zou werken. Ziet er standaard uit.
Ik krijg deze code fj 002e0001, als je dat zonder de fj googled komt daar os/dma 'illegal channel' uit.
Ook zie ik dat in de bios het geheugen niet klokt naar de 2666 die de spec heeft.
Kan daar verder ook niets in veranderen.
De foutmelding klinkt als een channel/slot probleem. Zie onder Edit.

Die DMA melding waar gaat die over?

In welk slot zit het geheugen? Zit het goed in het slot? Eventueel eruit halen en voorzichtig terugplaatsen. Ik zou ook controleren of er beschadigingen zijn aan de vergulde contactpunten.

Bij een van mijn systemen zit het geheugen (8GB DDR4 2133, G5400) momenteel in het slot het dichtst bij de ATX connector (B2). Dat is helemaal niet zoals het hoort, maar het werkt wel.

Volgens de handleiding moet het in het tweede slot vanaf de ATX connector richting de processor (A1). Probeer dat slot eens, of B2 als het niet werkt.

Volgorde vanaf de ATX connector naar de processor is:
channel B, slot 2
channel B, slot 4
channel A, slot 1
channel A, slot 3

Kijk op het moederbord aan de rand, daar staat hoe de slots zijn verdeeld.

Wat ook wel eens voorkomt is dat pinnen zijn verbogen in de socket/processor waardoor een en ander niet meer goed werkt, maar meestal heb je dan geen beeld.

Dat kun je uitsluiten als je DDR4 geheugen uit een andere computer gebruikt om te testen.

Edit:
In een Japanse tekst van Fujitsu vond ik deze beschrijving van de foutmelding:
Log Area Reset
ERROR CODE:FJ 002E0001
The event log has been cleared.

Bron: B6FY-4341-02-Z0-01.pdf
Zo te zien gaat dat over een systeem op wieltjes.

Die codelijst met verklaring "illegal channel" gaat over Apollo computers uit de jaren '80. Dat die overeenkomt is toeval denk ik.

Nu denk ik niet meer dat het een melding is over geheugen. Wat het wel zou kunnen zijn is dat de event log wordt gewist door een probleem. Als de tijd niet goed staat of instellingen niet worden bewaard zou het een lege batterij kunnen zijn. Zeldzaam bij nieuwe computers. De spanning over de knoopcelbatterij kun je met een multimeter controleren.

[ Voor 22% gewijzigd door mrmrmr op 25-06-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Na een hele tijd een HTPC te hebben gehad die tegelijk als fileserver diende met daarnaast een Raspberry Pi voor Homeassistant wil ik ivm mijn aanstaande verhuizing investeren in een fatsoenlijke server die bovenstaande vervangt. De server komt in de kelder te staan, formaat is daarom geen issue.

Op basis van de best practices in dit topic heb ik nu het volgende samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 106,04€ 106,04
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 147,45€ 147,45
3Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 120,-€ 360,-
1BehuizingenFractal Design CORE 2500€ 53,85€ 53,85
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 99,40€ 198,80
1VoedingenSeasonic SSP-300SFG 300W 80+ Gold€ 54,20€ 54,20
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.039,34

Naast de open deuren (zoals de i3 9100 als ik dit topic moet geloven) heb ik de volgende redeneringen:
  • Moederbord omdat het 6x SATA (en daarmee toekomst-proof is), een Intel NIC heeft en met ECC geheugen werkt
  • 3.5" HDD omdat de energiezuinigheid van 2.5" voor mij niet opweeg tegen de kosten én omdat de schijven die ik heb meegenomen volgens de pricewatch geen SMR hebben
  • PSU met 300 watt wat krachtiger ivm 3,5"schijven maar ook eventuele uitbreiding met extra HDDs of een GPU voor betere hardware acceleration in Plex
Ik wil de server als volgt inzetten:
  • Proxmox installatie en de VMs op de SSD
  • PCI passthrough van de HDDs naar FreeNAS VM om vanuit daar een RAID-Z ZFS pool te managen en sharen
  • Plex container
  • Home Assistant VM
Ik ben heel benieuwd of jullie nog feedback hebben op deze build!

[edit]
Volgens mij zit ik verkeerd wat betreft m'n statement dat deze HDDs geen SMR hebben... Wat is een betrouwbare 4 of 5TB hard disk zonder CMR of SMR?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:46
Solomon schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:34:

• 3.5" HDD omdat de energiezuinigheid van 2.5" voor mij niet opweeg tegen de kosten [...]
• PSU met 300 watt wat krachtiger ivm 3,5"schijven maar ook eventuele uitbreiding met extra HDDs of een GPU voor betere hardware acceleration in Plex
[/list]
[...]
Dit topic lijkt me door bovenstaande statements beter geschikt:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Hier is 'zuinigheid' naast 'server' wel het kernaspect van de titel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
CurlyMo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:41:
[...]

Dit topic lijkt me door bovenstaande statements beter geschikt:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Hier is 'zuinigheid' naast 'server' wel het kernaspect van de titel.
Bedankt voor je reactie! Ik baseer deze aanname volledig op de inhoud van dit topic, dus laat het me vooral weten waar ik verkeerd zit in m'n redenering.

Voor mij is energiezuinig in dit geval niet 'energiezuinig ten koste van alles'. Ik ben op zoek naar een energiezuinige server die aan al mijn eisen voldoet. Als je nog meer keuzes in mijn lijstje vindt die je onverstandig vindt met deze context dan waardeer ik je feedback.

Ik ging voor deze disks omdat ik veel verhalen lees over problemen met SMR. Maar ik laat me heel graag overtuigen ;) Welke energiewinst kan ik op rekenen bij het gebruik van 2.5" vs. 3.5¨?

[edit]

Ik baseerde mijn oordeel op deze post:
Thralas schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:25:
Op de achterkant van een bierviltje:Volgens mij kost iedere watt €2 op jaarbasis (€0,22/kWh).

WD is eveneens een stuk goedkoper als je gewoon externe disks koopt als ze in de aanbieding zijn en ze shuckt pricewatch: WD MyBook 8TB Zwart. Ze zijn wel groter.

Ik zou in geen geval WD Red retail kopen; persoonlijk zou ik ook niet aan SMR beginnen. Interessante noot: er zijn wat interessante verschillen in verbruik bij de 8/10 TB WD-modellen.

Als je echt bijzonder veel geeft om energieverbruik dan moet je de whitelabels uit de externe drives ook eerst nog even pogen te mappen op de WD reds (of HGST, soms) die het werkelijk zijn.

Voor wat betreft dat moederbord: zou je sterk afvragen of je al die 4 cores wel kunt benutten. Zo nee: dan is iets als een Odroid H2+ ook wel interessant (DC-aansluiting).

[ Voor 54% gewijzigd door Solomon op 26-06-2020 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na een hele tijd een HTPC te hebben gehad die tegelijk als fileserver diende met daarnaast een Raspberry Pi voor Homeassistant wil ik ivm mijn aanstaande verhuizing investeren in een fatsoenlijke server die bovenstaande vervangt. De server komt in de kelder te staan, formaat is daarom geen issue.

Op basis van de best practices in dit topic heb ik nu het volgende samengesteld:
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 99,40€ 198,80
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 119,-€ 119,-
Ik had exact dezelfde configuratie, alleen de 500GB SSD (wel dezelfde CPU, moederbord en exact hetzelfde RAM). Maar de SSD is na ~2 maanden overleden / problemen gaan geven. Ik raad deze dus ten zeerste af. Zie ook: Proxmox lockups door NVME drive? en daarnaast bv de verschillende reviews op Tweakers en op Google ("Kingston A2000 stornvme.sys" geeft ook nogal wat hits). Alternatief kan de WD Blue SN550 zijn. Ongeveer dezelfde prijs, en geen QLC. Maakt QLC je niet uit kun je voor de Intel 660p gaan. Zelf heb ik maar de portemonnee getrokken en voor een Samsung 970 Evo Plus gegaan. Ik durfde de gok niet weer te nemen.
Volgens mij zit ik verkeerd wat betreft m'n statement dat deze HDDs geen SMR hebben... Wat is een betrouwbare 4 of 5TB hard disk zonder CMR of SMR?
Dat bestaat niet, of in ieder geval niet als HDD. Want een HDD werkt of op basis van Conventional Magnetic Recording of op basis van Shingled Magnetic Recording. Geen van beide bestaat niet. Waarschijnlijk bedoel je dus gewoon dat je een CMR schijf wilt, en geen SMR.
Overigens koop je voor ~E150 een WD Elements of WD MyBook externe HDD van 8TB. En in ieder geval bij de Elements is het verrassend eenvoudig om de HDD uit de behuizing te halen. En voor zover tot nu toe bekend past WD nog geen SMR toe in de externe behuizingen, noch passen ze SMR toe op modellen van 8TB of groter. Maarja, ze maken ook niet bekend wat in de behuizing zit. Dus het kan van vandaag op morgen zomaar anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
RobertMe schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:14:
[...]

Ik had exact dezelfde configuratie, alleen de 500GB SSD (wel dezelfde CPU, moederbord en exact hetzelfde RAM). Maar de SSD is na ~2 maanden overleden / problemen gaan geven. Ik raad deze dus ten zeerste af. Zie ook: Proxmox lockups door NVME drive? en daarnaast bv de verschillende reviews op Tweakers en op Google ("Kingston A2000 stornvme.sys" geeft ook nogal wat hits). Alternatief kan de WD Blue SN550 zijn. Ongeveer dezelfde prijs, en geen QLC. Maakt QLC je niet uit kun je voor de Intel 660p gaan. Zelf heb ik maar de portemonnee getrokken en voor een Samsung 970 Evo Plus gegaan. Ik durfde de gok niet weer te nemen.

[...]

Dat bestaat niet, of in ieder geval niet als HDD. Want een HDD werkt of op basis van Conventional Magnetic Recording of op basis van Shingled Magnetic Recording. Geen van beide bestaat niet. Waarschijnlijk bedoel je dus gewoon dat je een CMR schijf wilt, en geen SMR.
Overigens koop je voor ~E150 een WD Elements of WD MyBook externe HDD van 8TB. En in ieder geval bij de Elements is het verrassend eenvoudig om de HDD uit de behuizing te halen. En voor zover tot nu toe bekend past WD nog geen SMR toe in de externe behuizingen, noch passen ze SMR toe op modellen van 8TB of groter. Maarja, ze maken ook niet bekend wat in de behuizing zit. Dus het kan van vandaag op morgen zomaar anders zijn.
Bedankt voor de uitleg en de tip! Ik heb eerder een Seagate 4TB externe disk geshuckt, dus dat moet wel leukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
Naast de open deuren (zoals de i3 9100 als ik dit topic moet geloven) heb ik de volgende redeneringen:
  • Moederbord omdat het 6x SATA (en daarmee toekomst-proof is), een Intel NIC heeft en met ECC geheugen werkt
  • 3.5" HDD omdat de energiezuinigheid van 2.5" voor mij niet opweeg tegen de kosten én omdat de schijven die ik heb meegenomen volgens de pricewatch geen SMR hebben
(beetje geknipt in de quote om specifiek op enkele dingen te reageren)

Ik geef tot nu toe ook de voorkeur aan 3.5". Voor mij is dat omdat ik er meer vertrouwen in heb.
Wat ik me in het kader van energieverbruik wel afvraag is waarom je 3 stuks 3.5" van 4TB gebruikt. Zou je voor het verbruik niet beter een enkele 10TB of 12TB schijf inzetten? Hier heb ik een 10TB HGST in gebruik, die werkt voor mij prima. Ik had ongeveer zoveel opslag ook al in huis in de vorm van gebruikte schijven tussen 1TB en 3TB, maar een enkele nieuwe schijf is een pak zuiniger. De oude schijven gebruik ik voor backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Torched Even een samenvatting van wat het zou kunnen zijn:
1. geheugen (wissel met geheugen uit andere computer)
2. knoopcelbatterij
3. een aangesloten apparaat (bijvoorbeeld via USB, M.2)
4. verbogen pinnen in de socket van de processor
5. niet-, of niet goed aangesloten noodzakelijke kabels, zoals de P4 kabel.

Standaard troubleshooting is: zo kaal mogelijk opstarten, zoveel mogelijk niet-noodzakelijk kabels loskoppelen (zoals kabels naar de kast), en componenten uitwisselen en/of van plaats veranderen.

Scherpe foto's of filmpjes kunnen helpen om iets te ontdekken wat niet goed is aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krypt
Stoute schoenen aangetrokken; unraid config aangepast syslinux.cfg aangepast zodat 'intel_pstate=disable' erin staat.
Mijn i3-9100 stond namelijk best hoog in freq te schommelen ook als stond powersave aan (cpuinfo gaf deze governor helemaal niet aan overigens; leek gewoon in performance te draaien)

Na een reboot en governor op On demand gezet te hebben: 21watt zonder spindown van 2x WDRed, ipv 33-35watt voor de aanpassing. Scheelt 10 watt.

Draai nu acpi-cpufreq ipv intel_pstate driver.

[edit]
2 disks spinned down (vergelijkbaar met mn W2019 config), zo rond de 15-16watt. Ik vind het heel erg netjes.

[ Voor 25% gewijzigd door Krypt op 26-06-2020 12:05 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Krypt schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:44:
Stoute schoenen aangetrokken; unraid config aangepast syslinux.cfg aangepast zodat 'intel_pstate=disable' erin staat.
Mijn i3-9100 stond namelijk best hoog in freq te schommelen ook als stond powersave aan (cpuinfo gaf deze governor helemaal niet aan overigens; leek gewoon in performance te draaien)

Na een reboot en governor op On demand gezet te hebben: 21watt zonder spindown van 2x WDRed, ipv 33-35watt voor de aanpassing. Scheelt 10 watt.

[edit]
2 disks spinned down (vergelijkbaar met mn W2019 config), zo rond de 15-16watt. Ik vind het heel erg netjes.
Dat is een mooie verbetering ja. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krypt schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:44:

[edit]
De intel_pstate wordt geregeld door de processor. Het is dus feitelijk processorafhankelijk. De acpi governor is de vorige governor. Het hangt vermoedelijk van de compilatie van de kernel af of er ueberhaupt ondersteuning voor is.

Met intel_pstate draait Debian idle op 1200 MHz, dat vind ik ook overdreven hoog, want het draait op 800 MHz onder Windows en het voelt net zo snel aan. De last is dicht bij 0%.

Het kan zijn dat in jouw geval de processor dacht dat het veel vermogen moest leveren.

Ik weet ook niet wat de microcode (processor) patches de laatste tijd gedaan hebben, misschien heeft dat ook invloed op de werkfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb het volgende op Debian Bullseye, mocht het helpen. Voor zover ik me kan herinneren niks aangepast geconfigureerd al gebruik ik wel TLP, maar aan de frequenties heb ik niet geraakt.

$ grep "model name" /proc/cpuinfo|uniq
model name	: Intel(R) Core(TM) i5-6200U CPU @ 2.30GHz
$ sudo cpupower frequency-info 
analyzing CPU 0:
  driver: intel_pstate
  CPUs which run at the same hardware frequency: 0
  CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0
  maximum transition latency:  Cannot determine or is not supported.
  hardware limits: 400 MHz - 2.80 GHz
  available cpufreq governors: performance powersave
  current policy: frequency should be within 400 MHz and 2.80 GHz.
                  The governor "powersave" may decide which speed to use
                  within this range.
  current CPU frequency: Unable to call hardware
  current CPU frequency: 500 MHz (asserted by call to kernel)
  boost state support:
    Supported: yes
    Active: yes

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 26-06-2020 23:40 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Hier wordt hetzelfde beschreven. Ik ga schedule eens proberen, 23:00 op performance, 23:05 terug naar powersafe. Kijken wat het doet.

Lijkt iets met 9th gen te maken te hebben ofzo.

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Borromini
Ik heb het volgende op Debian Bullseye, mocht het helpen. Voor zover ik me kan herinneren niks aangepast geconfigureerd al gebruik ik wel TLP, maar aan de frequenties heb ik niet geraakt.
$ grep "model name" /proc/cpuinfo|uniq
model name	: Intel(R) Core(TM) i5-6200U CPU @ 2.30GHz
$ sudo cpupower frequency-info 
analyzing CPU 0:
  hardware limits: 400 MHz - 2.80 GHz
  current policy: frequency should be within 400 MHz and 2.80 GHz.
                  within this range.
  current CPU frequency: 500 MHz (asserted by call to kernel)
  boost state support:

#grep "model name" /proc/cpuinfo|uniq
model name      : Intel(R) Pentium(R) Gold G5400 CPU @ 3.70GHz
#cpupower frequency-info
analyzing CPU 0:
  hardware limits: 800 MHz - 3.70 GHz
  current policy: frequency should be within 800 MHz and 3.70 GHz.
                  within this range.
  current CPU frequency: 1.30 GHz (asserted by call to kernel)
  boost state support:
    Supported: no
    Active: no

Beide ouputs laten zien wat de processor intern beslist over de frequentie. Bij de U processor +100MHz, en bij de desktop Coffee Lake S processor +500MHz. Met powertop is te zien dat de desktop processor soms naar 1200 MHz zakt. Zodra je een opdracht geeft is de processor drukker bezig, wat een geheel neutrale meting verhinderd.

De U processor heeft een lagere start frequentie, en een conservatievere frequentieregeling. Het blijft langer op een laag niveau. Verklaarbaar, want ze zijn gemaakt voor laptops en NUC's e.d. Het doel is maximale energiebesparing.

Ik heb achter elkaar een test gedaan met diverse BIOS versies op een D3643-H met aangesloten USB toetsenbord, USB muis, 1 aangesloten I211 netwerkkaart, 1x I219LM on board met kabel in uitgeschakelde switch, monitor door OS in slaapstand gezet. Debian Buster 10, laatste updates, standaard kernel. Gemeten met ELV Master Basic 2. Gemeten bij 28 graden temperatuur.

Linux mx1 4.19.0-9-amd64 #1 SMP Debian 4.19.118-2+deb10u1 (2020-06-07) x86_64 GNU/Linux

BIOS versie 1.20: 3,7W (tamelijk stabiel)
BIOS versie 1.30: 3,7W (iets meer wisselend)
BIOS versie 1.50: 3,7W
BIOS versie 1.60: 3,7W, na lange tijd 3,6W

De verschillen zijn klein en kunnen ook aan andere omstandigheden liggen. In ieder geval is er qua idle verbruik geen reden om niet met 1.60 te werken. Diverse updates bevatten security patches voor processoren.

Tijdens belasting zouden er wel verschillen kunnen gaan optreden, maar dat is praktisch alleen van belang als de server continu iets doet. De geteste server heeft alleen wat netwerkservices draaien en doet verder niets.

Nog een losse/kale processorfrequentiemeting van na de BIOS update (laagst gemeten waarden):
# grep 'cpu MHz' /proc/cpuinfo
cpu MHz         : 1200.550
cpu MHz         : 1200.132
cpu MHz         : 1200.345
cpu MHz         : 1201.441

Maar dit komt zelden voor, normaal geeft deze opdracht 1300 MHz of meer. Geen verandering dus.

Dit is een methode die weinig invloed heeft op de processorsnelheid door de processor van te voren al te belasten.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 27-06-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@mdbraber Ben je nog verder gekomen met je PWM controle van je 3644 moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:49:
@mdbraber Ben je nog verder gekomen met je PWM controle van je 3644 moederbord?
Da's alweer een hele tijd terug sinds ik daar mee bezig ben geweest. Ik heb nu mijn fans (Noctua) eigenlijk fixed draaien op 700RPM. Nu in ieder geval geen last meer van up/down spin zoals eerder. Ik heb ze ook een tijd helemaal niet gedraaid, omdat mijn kast eigenlijk goed gekoeld is en amper full load draait. Is er iets specifieks dat je wilt weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mdbraber schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:18:
[...]

Da's alweer een hele tijd terug sinds ik daar mee bezig ben geweest. Ik heb nu mijn fans (Noctua) eigenlijk fixed draaien op 700RPM. Nu in ieder geval geen last meer van up/down spin zoals eerder. Ik heb ze ook een tijd helemaal niet gedraaid, omdat mijn kast eigenlijk goed gekoeld is en amper full load draait. Is er iets specifieks dat je wilt weten?
Ik zou graag de regie willen nemen op de fan snelheid, maar ik kan ook niet vinden hoe we dit softwarematig te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:46

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Ok. Ik ga iets vragen, en ik vermoed dat ik afgefakkeld ga worden omdat mijn server helemaal niet zo zuinig is.
Anyway, komtie.

Draai een tijdje nu een oud desktopsysteem als servertje, met wat 3,5" schijven. Draaide tot gisterochtend op Windows Server 2016 Standard, en verbruikte 'idle' circa 40W, waarbij in die 40W ook een Ubiquiti AC Lite en een Netgear gigabit switch zit. Zeg dus zo'n 35W, idle. Niet superzuinig, maar wel de baseline voor mij.
Gistermiddag in place upgrade naar Server 2019 Standard gedaan. Verder géén aanpassingen.
Nu is het verbruik idle gestegen naar 77W. (dus +37W...) Oeps.

Vervolgens aan de slag gegaan met powercfg, de power plans etc, en met een aantal aanpassingen, driverupdates etc is het geheel weer enigszins in het gelid gekregen. Terug naar 60-62W idle.
Power off harddisks na 2 minuten stond aan, maar dat leek (gezien het geluid wat er hoorbaar was) niet meer te werken. Vervolgens vandaag middels HDDScan een en ander een spin down gegeven en ingesteld dat de schijven elk na 120 seconden naar idle moeten gaan. Vervolgens daalde het vebruik weer rap richting de 40W. Opgelost dus. Dacht ik.

Na een tijdje op circa 40W gezeten te hebben stijgt het weer naar een kleine 62W, om vervolgens niet meer te zakken.
Zie afbeelding ; om circa 15u vandaag spindown...de spike rond 16:40 naar 100-110W is als in de W10 VM boot, die vervolgens na ongeveer een uur weer uitgezet is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWAMBTIPMh1PT7kSmE1iCJL1rvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJkbWkDFYQCxFaI3mdbIq8s3.png?f=fotoalbum_large

Aan boord in de 'server':
- CPU : i5 2500
- Moederbord: Gigabyte PH67 UD3-B3
- 16GB DDR3
- 1x Samsung 860 Pro 512GB
- 1x WD RED 4TB (EFRX)
- 2x WD RED 8TB (EFAX)
- 2x WD RED 14TB (EFFX)
- 1x Nvidia Geforce GT710

Usecase: wordt gebruikt als home-fileserver/nas en LMS/Squeezecenter, draait Hyper-V VMs voor HomeAssistant, Unifi, PiHole, VPN client (W10, alleen aan indien gebruikt).

Het lijkt er dus sterk op dat Server 2019 anders met de power plans en de schijven omgaat dan Server 2016. Had ik niet verwacht.
Maar, dit moet toch op te lossen zijn?
Elke tip is welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 29-06-2020 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

MarcelG schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:06:
Ok. Ik ga iets vragen, en ik vermoed dat ik afgefakkeld ga worden omdat mijn server helemaal niet zo zuinig is.
Anyway, komtie.

Draai een tijdje nu een oud desktopsysteem als servertje, met wat 3,5" schijven. Draaide tot gisterochtend op Windows Server 2016 Standard, en verbruikte 'idle' circa 40W, waarbij in die 40W ook een Ubiquiti AC Lite en een Netgear gigabit switch zit. Zeg dus zo'n 35W, idle. Niet superzuinig, maar wel de baseline voor mij.
Gistermiddag in place upgrade naar Server 2019 Standard gedaan. Verder géén aanpassingen.
Nu is het verbruik idle gestegen naar 77W. (dus +37W...) Oeps.

Vervolgens aan de slag gegaan met powercfg, de power plans etc, en met een aantal aanpassingen, driverupdates etc is het geheel weer enigszins in het gelid gekregen. Terug naar 60-62W idle.
Power off harddisks na 2 minuten stond aan, maar dat leek (gezien het geluid wat er hoorbaar was) niet meer te werken. Vervolgens vandaag middels HDDScan een en ander een spin down gegeven en ingesteld dat de schijven elk na 120 seconden naar idle moeten gaan. Vervolgens daalde het vebruik weer rap richting de 40W. Opgelost dus. Dacht ik.

Na een tijdje op circa 40W gezeten te hebben stijgt het weer naar een kleine 62W, om vervolgens niet meer te zakken.
Zie afbeelding ; om circa 15u vandaag spindown...de spike rond 16:40 naar 100-110W is als in de W10 VM boot, die vervolgens na ongeveer een uur weer uitgezet is).

[Afbeelding]

Aan boord in de 'server':
- CPU : i5 2500
- Moederbord: Gigabyte PH67 UD3-B3
- 16GB DDR3
- 1x Samsung 860 Pro 512GB
- 1x WD RED 4TB (EFRX)
- 2x WD RED 8TB (EFAX)
- 2x WD RED 14TB (EFFX)
- 1x Nvidia Geforce GT710

Usecase: wordt gebruikt als home-fileserver/nas en LMS/Squeezecenter, draait Hyper-V VMs voor HomeAssistant, Unifi, PiHole, VPN client (W10, alleen aan indien gebruikt).

Het lijkt er dus sterk op dat Server 2019 anders met de power plans en de schijven omgaat dan Server 2016. Had ik niet verwacht.
Maar, dit moet toch op te lossen zijn?
Elke tip is welkom!
Spindown lijkt onder Server 2019 bugged te zijn. (Of specifiek in combinatie met de Intel RST drivers, zie ook hier, laatste reply) Ik heb zelf ook Server 2019. Uiteindelijk ben ik in mijn scenario niet voor spindown gegaan, omdat ik over de dag relatief veel reads (en dus weer spinups) heb over de verschillende schijven en ik geen zin heb mijn schijven te slopen door overbodig veel spindowns/spinups per dag.

Daarbij heb ik de zuinige 5TB 2,5" schijven dus het scheelt effectief maar een Watt of 5 in verbruik, dus voor een tientje per jaar ga ik geen risico lopen, zeker omdat deze schijven niet zo'n beste reputatie hebben, ga ik voor de "veiligste" settings qua levensduur, in datacenters spinnen ze ook niets down in 24/7 spul.

De methode waarmee ik in eerste instantie spindown had ingeregeld was middels Crystal Disk Info, daarmee kun je onder Function -> Advanced -> AAM/APM Control de APM settings aanpassen op diskniveau, (uitleg) en dus naar een standje zetten waarmee ze in spindown gaan.

Uiteindelijk heb ik het bij mij weer uitgezet, omdat in mijn scenario ze dus te vaak spindown/spinup deden en er niet heel veel winst te behalen was. Verder leek dit niet altijd een reboot te overleven, soms waren de ingestelde settings weer pleite, maar dit is een goed, gratis begin.

Wat ik nu wel actief heb is een betaald programma, Hard Disk Sentinel, die permanente bewaking van mijn disken doet (temps, smart waardes, reads, performance, etc) en waar je ook allerlei taken aan kunt hangen zoals "als een disk rare smart waardes krijgt, maak er snel een backup van". (In de Pro versie)

Dit programma kan ook de AAM/APM waardes aanpassen EN deze bij iedere reboot controleren en eventueel weer instellen op jouw waarde, als iets anders deze aanpast.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 30-06-2020 00:28 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 21:27
mrmrmr schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:52:
@logion

[...]

Ik ben al langer benieuwd naar het verschil tussen deze Seasonic voeding en een PicoPSU bij lage belasting. Zou je dat bij gelegenheid eens kunnen testen? De Seasonic is een ATX voeding van beperkte omvang en maximale 80plus classificatie. Dat geeft een goede kans op goede resultaten.
Net even getest op een bare-bone arch linux installatie (5.7.6-arch1-1 kernel): geen periperhals, geen magnetic storage, enkel de stock 9100 cooler (geen case fans), laatste BIOS (1.8.0).
Na powertop --auto-tune met HD audio aan 7.9W idle.
Na powertop --auto-tune met HD audio uit: 7.4W idle.

Tips om het verbruik verder te doen dalen, zijn altijd welkom. Ik merk dat de 9100 niet lager dan 1.4-1.5GHz komt, ligt dit aan de intel_pstate driver die standaard wordt gebruikt? Is er een driver die erin slaagt om de CPU dichter bij de 800MHz te klokken in idle?
Daarnaast: iemand een idee hoeveel watt zou ik besparen met een picoPSU ipv m'n Seasonic?

1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 36,-€ 36,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 59,98€ 59,98
1VoedingenSeasonic Platinum Series 520 Watt Fanless€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 74,50€ 74,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,32

[ Voor 4% gewijzigd door logion op 30-06-2020 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@logion Hoe laag zie je dit commando gaan?
sudo watch -n 1  cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_cur_freq

Ik zie met de intel_pstate driver de CPU regelmatig op 800Mhz draaien.

Zelfde bord, zelfde cpu, Debian 10 (fully updated)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

FireDrunk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:42:

Zelfde bord, zelfde cpu, Debian 10 (fully updated)
Wel geen linux, maar onder Windows klokt hij ook terug naar 800Mhz, dus dat lijkt de "laagste" stand te zijn. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FireDrunk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:42:

Als je het zuiver wil doen:
sudo watch -n 1  cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_cur_freq

Dan zie je alle cores.

Ik heb de G5400 en zie vrijwel nooit de CPU naar 800Mhz gaan. Ondanks dat dat wel de minimale frequentie van de CPU is. Bij mij loopt die idle vrijwel altijd rond de 1200Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, was meer ter illustratie. Zal eens kijken of ik iets kan scripten/vinden wat het iets inzichtelijker maakt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
Hier loopt ie ook altijd rond de 1200Mhz, volgens scaling_cur_freq in /sys en i7z. Dit met intel_pstate driver, governor op powersave en energy_performance_preference op power. Mss dat ik eens de acpi-cpufreq driver probeer, of anders debian. Welke driver gebruik jij in debian @FireDrunk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb niets aangepast op dat vlak, dus de defaults. In mijn verwachting is dat intel_pstate, maar zie er geen module van geladen:

thijs@nas:~$ lsmod 2>&1 | grep intel
intel_rapl             24576  0
intel_powerclamp       16384  0
kvm_intel             233472  0
kvm                   749568  21 kvm_intel
ghash_clmulni_intel    16384  0
intel_cstate           16384  0
intel_uncore          135168  0
intel_rapl_perf        16384  0
intel_pch_thermal      16384  0
crc32c_intel           24576  4
aesni_intel           200704  0
aes_x86_64             20480  1 aesni_intel
crypto_simd            16384  1 aesni_intel
cryptd                 28672  3 crypto_simd,ghash_clmulni_intel,aesni_intel
glue_helper            16384  1 aesni_intel
thijs@nas:~$ lsmod 2>&1 | grep acpi
acpi_pad               24576  0

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
@FireDrunk
Je draait best even
code:
1
cpupower frequency-info

[ Voor 11% gewijzigd door logion op 30-06-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FireDrunk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:07:
Ik heb niets aangepast op dat vlak, dus de defaults. In mijn verwachting is dat intel_pstate, maar zie er geen module van geladen:
Je kan het zo controleren:
# cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_driver
intel_pstate
intel_pstate
intel_pstate
intel_pstate

Acties:
  • 0 Henk 'm!
intel_pstate it is.

cpupower is niet geïnstalleerd.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
logion schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 01:24:
[...]

Net even getest op een bare-bone arch linux installatie (5.7.6-arch1-1 kernel): geen periperhals, geen magnetic storage, enkel de stock 9100 cooler (geen case fans), laatste BIOS (1.8.0).
Na powertop --auto-tune met HD audio aan 7.9W idle.
Na powertop --auto-tune met HD audio uit: 7.4W idle.

Tips om het verbruik verder te doen dalen, zijn altijd welkom. Ik merk dat de 9100 niet lager dan 1.4-1.5GHz komt, ligt dit aan de intel_pstate driver die standaard wordt gebruikt? Is er een driver die erin slaagt om de CPU dichter bij de 800MHz te klokken in idle?
Daarnaast: iemand een idee hoeveel watt zou ik besparen met een picoPSU ipv m'n Seasonic?

1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 36,-€ 36,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 59,98€ 59,98
1VoedingenSeasonic Platinum Series 520 Watt Fanless€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 74,50€ 74,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,32
Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb, ik dacht dat je al een PicoPSU had. Dus op dit moment kun je nog niet vergelijken. Je hebt hier gemeten met de Seasonic Platinum Series 520 Watt fanless ATX voeding. Klopt dat?

Met het moederbord moet je onder de 4W kunnen halen in combinatie met een PicoPSU-80/60 kit onder Ubuntu of Debian. Archlinux heb ik zelf niet gemeten, ik weet niet wat je daar mee zou kunnen verwachten.

@FireDrunk Ik haal niet lager dan 1200 MHz (D3643-H, Debian, laatste updates, pstate powersave). Opmerkelijk dat het wel lager gaat bij jou.

Ik ben ook benieuwd naar de output van cpupower frequency-info.

Verder vermoed ik dat er ergens in het laatste jaar wijzigingen zijn geweest in de kernel of OS die invloed hebben op het verbruik. Met name het uittrekken van USB kabels van toetsenbord en muis zorgt niet voor een daling van het verbruik, terwijl dat voorheen wel zo was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
root@nas:~# cpupower frequency-info
analyzing CPU 0:      
  hardware limits: 800 MHz - 3.60 GHz
  current policy: frequency should be within 800 MHz and 3.60 GHz.
                  within this range.
  current CPU frequency: 850 MHz (asserted by call to kernel)
  boost state support:

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
@FireDrunk Thanks voor de output. Op mijn systeem staat er bij boost state support twee maal yes. Voor de rest ziet de cpupower output (op 'current CPU frequency' na) er gelijkaardig uit. Wel een i3-9100 cpu in mijn geval.

@mrmrmr Vergelijken kan ik idd niet, heb enkel die seasonic momenteel. Zal nog zien of ik de kost maak voor een picoPSU, momenteel waarschijnlijk niet.

Heb gelezen dat er sinds linux 4.7 nog een andere governor bestaat: schedutil. Benieuwd of dit een verschil zou geven.

Wat doen jullie trouwens met 'Intel speed shift technology' in de UEFI? Stond hier standaard op disabled, houden zo?

[ Voor 4% gewijzigd door logion op 30-06-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Ik heb mijn unraid ook weer op intel-pstate driver draaien.
Ik heb een governor schedule ingesteld zodat ie even switched naar performance en dan weer naar powersave op middernacht. Dit zorgt er tenminste voor dat hij daadwerkelijk op powersave komt te staan.

Daarnaast moet ik nog een scriptje om de energy_performance_preference te overschrijven; van balance_performance naar balance_power. Handmatig werkt ie wel en lijkt een beetje te schelen.
code:
1
2
3
4
echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0/energy_performance_preference 
echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy1/energy_performance_preference 
echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy2/energy_performance_preference 
echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy3/energy_performance_preference

Momenteel 14,2 Watt met disks spinned down.

Ik heb overigens zo'n vermoeden dat, als intel-pstate gebruikt wordt, je amper die 800Mhz zult zien.
Bij het uitvoeren van watch, of cpu info uitleest geeft ie altijd hoger aan (bij mij voornamelijk 1.6Ghz)

Maar vorige week kreeg ik op een of andere manier de percentages te zien in welke cpu snelheid ie draaide; daar zag je een aanzienlijk deel op 800Mhz draaien (kan zijn dat dat met acpi freq driver was)

[ Voor 10% gewijzigd door Krypt op 30-06-2020 11:04 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@logion Ik heb ook een i3-9100. Ik heb verder niets aan de profielen gedaan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergelijken kan ik idd niet, heb enkel die seasonic momenteel. Zal nog zien of ik de kost maak voor een picoPSU, momenteel waarschijnlijk niet.
Als je onder Debian of Ubuntu kunt meten is vergelijken makkelijker.

Configuratie:
wel SSD,
geen USB sticks, toetsenbord, muis,
monitor in slaapstand

Hiermee zou je ergens tussen 2,9W en 3,5W moeten kunnen halen met een PicoPSU. Zie ook deze recente meting.
Wat doen jullie trouwens met 'Intel speed shift technology' in de UEFI? Stond hier standaard op disabled, houden zo?
Disabled is ook bij mijn D3643-H standaard. Ik had het aanstaan.

Speed shift is het overdragen van het beheer van de frequenties van besturingssysteem naar de processor, maar met Linux p-state powersave governor was dat al het geval als ik de situatie goed begrijp. Het zou de frequentie sneller kunnen opschalen dan het besturingssysteem zelf zou doen volgens Intel. Niet duidelijk is over welk besturingssysteem het gaat.

https://www.anandtech.com...ore-responsive-processors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@FireDrunk @logion @mrmrmr
# cpupower frequency-info
analyzing CPU 0:
  hardware limits: 800 MHz - 3.70 GHz
  current policy: frequency should be within 800 MHz and 800 MHz.
                  within this range.
  current CPU frequency: 1.18 GHz (asserted by call to kernel)
  boost state support:

De G5400 gaat niet lager dan die ~ 1.1 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vreemd, want stukje daarboven roept hij wel 800Mhz als minimum.

Haal je lage wel C en RC States in powertop?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FireDrunk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:57:
Vreemd, want stukje daarboven roept hij wel 800Mhz als minimum.

Haal je lage wel C en RC States in powertop?

Package   |             Core    |            CPU 0       CPU 2
Powered On  0.0%    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C1E         0.8%    | C1E         0.8%    | C1E         0.7%    0.2 ms  0.8%    0.2 ms
                    |                     |
C3          0.5%    | C3          0.4%    | C3          0.4%    0.2 ms  0.4%    0.2 ms
RC6pp       0.0%    | C6          5.0%    | C6          3.8%    0.6 ms  6.1%    0.6 ms
C7s         0.3%    | C7s         0.2%    | C7s         0.2%    1.7 ms  0.2%    1.3 ms
C8         41.0%    | C8         42.4%    | C8         39.0%    2.3 ms 45.6%    2.0 ms
C9          0.4%    | C9          0.3%    | C9          0.1%    1.5 ms  0.6%    2.8 ms
C10        37.6%    | C10        35.9%    | C10        41.6%   10.5 ms 30.2%    8.2 ms

|             Core    |            CPU 1       CPU 3
                    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    | C1E         0.9%    | C1E         0.9%    0.2 ms  0.9%    0.2 ms
                    |                     |
                    | C3          0.5%    | C3          0.5%    0.2 ms  0.5%    0.2 ms
                    | C6          5.2%    | C6          5.9%    0.6 ms  4.5%    0.6 ms
                    | C7s         0.5%    | C7s         0.2%    1.0 ms  0.7%    1.5 ms
                    | C8         39.4%    | C8         40.2%    2.1 ms 38.6%    2.2 ms
                    | C9          0.4%    | C9          0.4%    3.9 ms  0.4%    3.1 ms
                    | C10        39.0%    | C10        36.9%    8.7 ms 41.0%    9.7 ms

|             GPU     |
                    | Powered On  0.0%    |
                    | RC6       100.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vreemd, dat klopt keurig...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
Ik heb de indruk dat de energy_performance_preference op balance_power instellen, helpt wel om minder snel de frequentie op te schalen. Of dat effectief energiezuiniger is, weet ik niet.
code:
1
2
3
4
[root@sarch tmp]# echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0/energy_performance_preference 
[root@sarch tmp]# echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy1/energy_performance_preference 
[root@sarch tmp]# echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy2/energy_performance_preference 
[root@sarch tmp]# echo balance_power > /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy3/energy_performance_preference

Volgens cpupower zou de governor moeten toelaten om naar 800Mhz te zakken, maar lager dan 1.25GHz heb ik nog nooit gezien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[root@sarch tmp]# cpupower frequency-info
analyzing CPU 0:
  hardware limits: 800 MHz - 4.20 GHz
  current policy: frequency should be within 800 MHz and 4.20 GHz.
                  within this range.
  current CPU frequency: 1.25 GHz (asserted by call to kernel)
  boost state support:

Nog wat andere stats uit cpupower, aan idle C states ligt het alleszins niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[root@sarch tmp]# cpupower info
analyzing CPU 0:
perf-bias: 6

[root@sarch tmp]# cpupower monitor
    | Nehalem                   || Mperf              || Idle_Stats                                                   
 CPU| C3   | C6   | PC3  | PC6   || C0   | Cx   | Freq  || POLL | C1   | C1E  | C3   | C6   | C7s  | C8   | C9   | C10   
   0|  0.00|  0.07|  0.00|  0.05||  0.07| 99.93|  1304||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|  0.07|  0.00|  1.68|  0.00| 98.18
   1|  0.00|  0.00|  0.00|  0.05||  0.03| 99.97|  1318||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|  0.11|  0.00| 99.87
   2|  0.00|  0.00|  0.00|  0.05||  0.14| 99.86|  1289||  0.00|  0.00|  0.73|  0.00|  0.00|  0.00|  0.02|  0.00| 99.12
   3|  0.00|  0.00|  0.00|  0.05||  0.03| 99.97|  1304||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|  2.09| 97.89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
Als ik de intel_pstate driver disable (intel_pstate=disable als kernel param), dan laadt arch de acpi-cpufreq driver welke wel af en toe zakt naar 800Mhz. Dan ziet de cpupower output er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
❯ cpupower frequency-info
analyzing CPU 0:
  driver: acpi-cpufreq
  maximum transition latency: 10.0 us
  hardware limits: 800 MHz - 3.60 GHz
  available frequency steps:  3.60 GHz, 3.60 GHz, 3.40 GHz, 3.20 GHz, 3.00 GHz, 2.80 GHz, 2.60 GHz, 2.40 GHz, 2.20 GHz, 2.00 GHz, 1.80 GHz, 1.60 GHz, 1.40 GHz, 1.20 GHz, 1000 MHz, 800 MHz
  available cpufreq governors: performance schedutil
  current policy: frequency should be within 800 MHz and 3.60 GHz.
                  The governor "schedutil" may decide which speed to use
                  within this range.
  current CPU frequency: 800 MHz (asserted by call to hardware)
  boost state support:

Dat gezegd zijnde, heb ik de indruk dat ie sneller naar hogere clocksnelheden schakelt. Op mijn wattmeter lees is nog steeds 7.5W, dus veel verschil lijkt het niet te maken.

Waarom de intel_pstate driver niet zakt, is me echter niet duidelijk.
De documentatie is redelijk duidelijk en het lijkt erop dat de CPU alleszins de hoogste p-states haalt: https://www.kernel.org/do...ination-of-p-state-limits
Hoe zich dit vertaalt naar frequenties is me niet duidelijk. Ik vermoed dat de exacte frequentie weinig uitmaakt, zolang de CPU maximaal in de hoogste P-states kan vertoeven.

Al ga ik nog even testen in active mode zonder HWP (intel_pstate=no_hwp).
Ook in active mode zonder hwp, zakt ie niet tot onder 1.4GHz. Denk dat ik het gewoon bij intel_pstate Active Mode With HWP ga laten. Vermoed dat het allemaal weinig verschil maakt omdat "The cpu frequency is only the "active" value. The clock is stopped for idle CPUs, in a deep enough idle state." Dit verklaart ook waarom de watt meter geen verschil aangeeft.

[ Voor 7% gewijzigd door logion op 30-06-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
Weet er iemand of en hoe je de FANs op de D3644-B kunt aansturen onder linux? Ik heb de ftsteutates driver ingeladen en lm_sensors detecteert de CPU fan. Maar pwmconfig klaagt '/usr/bin/pwmconfig: There are no pwm-capable sensor modules installed'. Heb de stock intel cooler zitten, wat een vier pin model is; dus vermoed PWM capable? Mogelijks kan de driver enkel de fan uitlezen, maar niet aansturen?
In de BIOS kan je enkel een globaal fan profiel instellen (Enabled/Disabled/Balanced oid).
Lukt het onder windows om de fans via PWM aan te sturen voor de D3644-B?

[ Voor 28% gewijzigd door logion op 01-07-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
logion schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:45:
Weet er iemand of en hoe je de FANs op de D3644-B kunt aansturen onder linux? Ik heb de ftsteutates driver ingeladen en lm_sensors detecteert de CPU fan. Maar pwmconfig klaagt '/usr/bin/pwmconfig: There are no pwm-capable sensor modules installed'. Heb de stock intel cooler zitten, wat een vier pin model is; dus vermoed PWM capable? Mogelijks kan de driver enkel de fan uitlezen, maar niet aansturen?
In de BIOS kan je enkel een globaal fan profiel instellen (Enabled/Disabled/Balanced oid).
Volgens mij kan dat niet. Ik zou het ook graag willen kunnen, maar heb geen mogelijkheid gevonden.

Mijn alternatief is een arduino nano te gebruiken:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
int nrfans = 2;
int fans[4] = {11,9};
int hal[4] = {10,8};
unsigned long pulseDuration = 0;
unsigned int seconds = 0;
unsigned long start = 0;

void setup()  { 
  int i = 0;
  for(i=0;i<nrfans;i++) {
    pinMode(fans[i], OUTPUT);
    pinMode(hal[i], INPUT);
    digitalWrite(hal[i], HIGH);
  }

Serial.begin(9600);
  while(!Serial);
  start = millis();
} 

void readPulse() {
  int i = 0;
  for(i=0;i<nrfans;i++) {
    pulseDuration = pulseIn(hal[i], HIGH, 100);
    Serial.print("RPM ");
    Serial.print(i);
    Serial.print(": ");
    if(pulseDuration < 10) {
      Serial.println(0);
    } else {
      Serial.println((10000L*1170)/pulseDuration);
    }
  }
};

void printUpdate(int pin, int pwm) {
  Serial.print("Fan: ");
  Serial.print(pin);
  Serial.print(" GPIO: ");
  Serial.print(fans[pin]);
  Serial.print(" PWM: ");
  Serial.println(pwm);
}

void loop()  {
  unsigned long fin = millis();
  unsigned long interval = ((fin-start) / 1000);
  if(interval != seconds) {
    readPulse();
    seconds = interval;
  }

if(interval > 300) {
    start = fin;
    seconds = 0;
    int i = 0;
    for(i=0;i<nrfans;i++) {
      analogWrite(fans[i], 200);
      printUpdate(i, 200);
    }
  }

while(Serial.available() > 0) {
    start = fin;
    seconds = 0;

int pin = Serial.parseInt();
    int pwm = Serial.parseInt();

analogWrite(fans[pin], pwm);
    printUpdate(pin, pwm);

Serial.readBytesUntil('\n', NULL, 0);
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
logion schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:45:
Het profiel kun je aanmaken via de Windows tool SilentFanConfigManager. Vervolgens kun je dat profiel wegschrijven in de BIOS. Ik heb er zelf geen ervaring mee, want mijn systemen draaien zonder fan.

ftp://ftp.kontron.com/Ser.../SilentFanConfig-Manager/

Als je het wachtwoord niet hebt: stuur me een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CurlyMo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:54:
Mijn alternatief is een arduino nano te gebruiken:
offtopic:
That reminds me, was een tijd terug met een 4-kanaals 555-gebaseerde PWM fancontroller begonnen, die ik uiteindelijk via Arduino en quad-potmeter-IC wil aansturen i.p.v. draaibare potmeters die je in een behuizing zou kunnen monteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 01-07-2020 10:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
mrmrmr schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:16:
[...]

Het profiel kun je aanmaken via de Windows tool SilentFanConfigManager. Vervolgens kun je dat profiel wegschrijven in de BIOS. Ik heb er zelf geen ervaring mee, want mijn systemen draaien zonder fan.

ftp://ftp.kontron.com/Ser.../SilentFanConfig-Manager/

Als je het wachtwoord niet hebt: stuur me een DM.
Thanks, vanavond eens proberen. Handig dat je het profiel kunt aanmaken op gelijk welke windows PC. Met een bootable USB flash je het dan naar het bios. Will report back later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Raven schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:17:
[...]

offtopic:
That reminds me, was een tijd terug met een 4-kanaals 555-gebaseerde PWM fancontroller begonnen, die ik uiteindelijk via Arduino en quad-potmeter-IC wil aansturen i.p.v. draaibare potmeters die je in een behuizing zou kunnen monteren.
offtopic:
Waarom zou je dat doen als een arduino ook direct 4 PWM signalen kan produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CurlyMo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:39:
[...]

offtopic:
Waarom zou je dat doen als een arduino ook direct 4 PWM signalen kan produceren?
offtopic:
In eerste instantie zat ik aan potmeters te denken, toen had ik de schakeling dus al, daarbij dacht ik dat Arduino's niet een zo hoge frequentie aankonden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

GaMeOvEr schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 00:11:
[...]

Spindown lijkt onder Server 2019 bugged te zijn. (Of specifiek in combinatie met de Intel RST drivers, zie ook hier, laatste reply) Ik heb zelf ook Server 2019. Uiteindelijk ben ik in mijn scenario niet voor spindown gegaan, omdat ik over de dag relatief veel reads (en dus weer spinups) heb over de verschillende schijven en ik geen zin heb mijn schijven te slopen door overbodig veel spindowns/spinups per dag.
Heb je advies gevolgd. Geen spindown meer. (Afweging: Potentiele besparing: max 20W, zeg 50 euro per jaar. Risico: 44 TB aan disks kapot.)

Maar, ook geen APM in HDDScan aangezet (uitgezet zelfs).
Ik had het aanstaan, maar dat leverde me elk half uur ofzo een Event 129 op (en een kleine piek in het vebruik).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Log Name:      System
Source:        storahci
Date:          01-Jul-20 12:51:43
Event ID:      129
Task Category: None
Level:         Warning
Keywords:      Classic
User:          N/A
Computer:      huginn
Description:
Reset to device, \Device\RaidPort0, was issued.

APM uitgezet, errors weg én niet elk half uur een verbruikspiekje.
De Intel RST drivers kunnen niet geinstalleerd worden onder Server 2019 sinds april vorig jaar (Intel heeft support gedropped schijnbaar, daar kwam ik net achter. In Server 2016 is RST nog supported.
Je kunt schijnbaar wel met RSTe (enterprise, nu bekend als VROC) aan de slag.....

Anyway, the plot thickens. Of een sisser, 't is maar hoe je het ziet.
De server heeft een aantal updates achter de rug, en diverse reboots en nu lijkt ie ondanks het ontbreken van APM, HIPM en DIPM, toch terug te vallen op de vertrouwde 40W baseline. 8)7 Schiet mij maar lek.

Volgend jaar toch eens een nieuwe (zuinige) bak in elkaar zetten, met Unraid bijvoorbeeld als basis, en Server 2019 als VM naast de VMs voor W10, HomeAssistant, Pihole en Unifi. Alleen jammer dat ik dan weer even circa 20 TB aan tijdelijke disks nodig heb om eea over te zetten. Naja. Kleinigheidjes blijf je houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
logion schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Thanks, vanavond eens proberen. Handig dat je het profiel kunt aanmaken op gelijk welke windows PC. Met een bootable USB flash je het dan naar het bios. Will report back later.
Moest iemand ooit SilentFanConfigManager (V1.89) willen proberen in combinatie met een D3644-B, dit zijn mijn bevindingen:
* D3644-B ondersteunt enkel UEFI, een freedos usb bootable stick maken lukt dus niet.
* SMCO32.exe is een 32-bit exe en wil niet runnen op een win 10 64 bit recovery CD (incompatible with OS klaagt ie).
* SMCO64.exe (64-bit exe) runt wel op een win 10 64bit recovery CD, maar klaagt dat hij niet kan verbinden met het BIOS.

Heb nu een dual boot win10 installatie op mijn server gezet, ben benieuwd of SMCO64 wel kan verbinden met het BIOS uit een volwaardige windows installatie (vs de recovery omgeving vd install iso).
edit: helaas hetzelfde probleem dat SMCO niet kan verbinden met het BIOS. Waarschijnlijk een driver die ontbreekt (GABI driver volgens mij). Weet iemand toevallig waar ik die kan vinden?
edit2: smco64.exe pastebin output
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
D:\>SMCO64.exe -read -verbose -Board=D3644

SMCO64, Version   5.0.0.0 (WIN64)
        Buildtime Mar 20 2018 17:18:36

BIOS Interface: GABI
BiosIf::Connect() returned 1

Returning 4 (0x4)

edit3: ik heb dit voorlopig opgegeven. Heb bij kontron het wachtwoord nagevraagd voor de tech notes van de D3644-B, maar vrees dat dit een dood spoor is (ze geven wachtwoorden enkel aan OEMs). Wel zonde want die SilentFanConfigManager kan wel degelijk profielen aanmaken voor de D3644-B, tis enkel het flashen dat me niet lukt. Overigens heb ik gemerkt dat ik vanuit hun monitoring software voor windows (SystemGuard), de FAN speed naar 100% kan zetten. Dit vermoedelijk om het RPM bereik van de fans te controleren en defecte fans op te sporen. Helaas kan ik geen intermediair niveau instellen.

De vraag of de PWM controllers op de D3644-B aanstuurbaar zijn uit software en hoe is me nog steeds onduidelijk. Ik vermoed dat OEMs hier wel oplossingen voor ontwikkelen en dat Fujitsu (kontron) de OEMs hierbij ondersteunt. Als kleine garnaal vind je echter weinig tot geen info.

[ Voor 46% gewijzigd door logion op 03-07-2020 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
Ik merk dat mijn hdd de stand by time opgegeven via hdparm niet respecteert, is dit normaal? Ik wil excessive spin dows/ups vermijden doordat ie te snel gaat slapen:
  • Eerste run, standby time van 3m20s; reeds in stand by na twee minuten.
  • Tweede run, standy time van 4m10s; reeds in stand by na 1min50s.
Iemand suggeties om dit te verhelpen? met -B255 (APM disabled) gaat de schijf al helemaal niet in standby. Twee minuten lijkt me wel erg weinig.

Als je zelf wilt testen:
Output eerste run:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
❯ /usr/bin/hdparm -B 127 -S 40 /dev/sda1

/dev/sda1:
 setting Advanced Power Management level to 0x7f (127)
 setting standby to 40 (3 minutes + 20 seconds)
 APM_level  = 127

❯ echo "wake-up" > /mnt/data-1/test
while true
do
    echo "$(date '+TIME:%H:%M:%S') $(hdparm -C /dev/sda1)" | tee -a logfile
    sleep 10
done
TIME:02:12:51 
/dev/sda1:
 drive state is:  active/idle
TIME:02:13:01 
/dev/sda1:
TIME:02:13:11 
/dev/sda1:
TIME:02:13:21 
/dev/sda1:
 drive state is:  unknown
TIME:02:13:31 
/dev/sda1:
TIME:02:13:41 
/dev/sda1:
TIME:02:13:51 
/dev/sda1:
TIME:02:14:01 
/dev/sda1:
TIME:02:14:11 
/dev/sda1:
TIME:02:14:21 
/dev/sda1:
TIME:02:14:31 
/dev/sda1:
TIME:02:14:41 
/dev/sda1:
 drive state is:  standby
TIME:02:14:52 
/dev/sda1:

^C#

Output tweede run:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
❯ /usr/bin/hdparm -B 127 -S 50 /dev/sda1

/dev/sda1:
 setting Advanced Power Management level to 0x7f (127)
 setting standby to 50 (4 minutes + 10 seconds)
 APM_level  = 127
❯ echo "wake-up" > /mnt/data-1/test
while true
do
    echo "$(date '+TIME:%H:%M:%S') $(hdparm -C /dev/sda1)" | tee -a logfile
    sleep 10
done
TIME:02:15:23 
/dev/sda1:
TIME:02:15:33 
/dev/sda1:
TIME:02:15:43 
/dev/sda1:
TIME:02:15:53 
/dev/sda1:
TIME:02:16:03 
/dev/sda1:
TIME:02:16:13 
/dev/sda1:
TIME:02:16:23 
/dev/sda1:
TIME:02:16:33 
/dev/sda1:
TIME:02:16:43 
/dev/sda1:
TIME:02:16:53 
/dev/sda1:
TIME:02:17:03 
/dev/sda1:
TIME:02:17:13 
/dev/sda1:
TIME:02:17:23 
/dev/sda1:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:51

Melkaz

Melkazar

Zojuist bij het routinematig schoonmaken/onderhoud van mijn servertje een (dode) spin en spinnenweb tegengekomen. Misschien wordt het toch eens tijd om het gat van de voeding te sluiten :+ Dat is wel het nadeel van een PicoPSU helaas. Heeft iemand nog tip? Denk dat ik er voorlopig wat horgaas op ga plakken.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Melkaz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:21:
Zojuist bij het routinematig schoonmaken/onderhoud van mijn servertje een (dode) spin en spinnenweb tegengekomen. Misschien wordt het toch eens tijd om het gat van de voeding te sluiten :+ Dat is wel het nadeel van een PicoPSU helaas. Heeft iemand nog tip? Denk dat ik er voorlopig wat horgaas op ga plakken.
Plankje op maat zagen? Of een stukje metaal. Of als je lui/niet handig bent maar wel wat geld uit wilt geven, kun je zoiets kopen.

(Heb ik zelf ook gedaan, ik was lui. :+ )

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 16:01

cobo

I’m not make it, I create it

Melkaz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:21:
Ik heb gewoon een stuk metaal gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfNA_Ft22t1I-O1s6kD6gRDJx3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xDLOvSTq6yeb4Ty6vfNKIGb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Nou, mijn vreugde was van korte duur.
Heb spijt als haren op m'n hoofd van de upgrade naar Windows Server 2019. (Gelukkig worden het wel steeds minder haren, maar ok.) Man man man.
De 40W baseline heeft aangehouden tot gisternacht (zaterdagochtend 02:00.)
Toen is ie weer veranderd in circa 50W. 8)7
Geen updates (behalve de Windows Defender updates), geen veranderingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCzv-hpb0788vjbRHyCxUWg-hAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qN2NmOv1guyuRGPc6CfLH4kg.png?f=fotoalbum_large

Ook de Event 129's zijn weer terug....nu elke 65 minuten. Maar soms slaat ie blokken van 65 minuten over.
Ik vermoed dat het bouwen van een nieuwe zelfbouwserver op Unraid naar voren gehaald gaat worden, en niet gaat wachten tot 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met Windows Server 2016 heb ik geen problemen. Die wordt nog voor jaren ondersteund.

D3417-B2: momenteel 6,3W tot 35,5W verbruik. Bezig met installeren op 25% cpu: 10W.

2x 2.5" 4TB disks, 2x Samsung SATA SSD

Als ik het me goed herinner was het vroeger lager dan 5W (zonder HDD's, 1 SSD).

Edit: klopt: 4,2W met spindown.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 06-07-2020 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Inderdaad, Server 2016 draaide gewoon stabiel/constant op 40W idle, bij heavy load soms richting 100.
Weet niet zo goed waarom ik eigenlijk de upgrade gedaan heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:14
Kan iemand mij op het goede spoor zetten van de qualified vendors list met geheugen voor de Fujitsu D3642/44 moederborden?

In de TS staat dit linkje:
• BIOS updates, spec sheets en handleidingen: ftp://ftp.kontron.com/Products/Motherboards/ExtendedLifeCycle/
Daar vind ik echter geen lijstje met geschikt geheugen. Ook duckduckgo e.d. hebben me niet kunnen helpen. Ik zal wel met m'n neus kijken. Heeft iemand het juiste linkje bij de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:47
Alsjeblieft:
ftp://ftp.kontron.com/Pro...umentation/Specification/
Even met een ftp client connecten met die site (ftp.kontron.com) en dan de hele folder kopieeren en je hebt alles bij elkaar.

Fujitsu linkjes werken gedeeltelijk nog wel maar de moederborden divisie hiervan is overgenomen door kontron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik had nog wat zitten meten aan een uit 2015 stammende Fujitsu Esprimo Q920 met een 4570T CPU, 8GB ram en 256GB Samsung SSD. het kastje is ca 19x19x5cm. Best wel klein dus.

Na installatie Windows 10 1909, updates en de Intel DSA kwam ik tot mijn schrik uit op 3,8W met enkel LAN aangesloten. Met scherm aan en muis en toetsenbord aangesloten was het 5,7W. Ook niet slecht.

Fujitsu bouwt dus al wat langer zuinig spul. Volgens hun eigen papieren zou deze PC onder Windows 8 5,5W tot 6W moeten doen.

Vraag me af of Ubuntu 20.04 LTS ook zo zuinig is op deze hardware. Met 3,9W in idle is dit bakje net zo zuinig als een RPI4, maar wel een stukkie groter en met zijn 1,6kg een flink tikkie zwaarder :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 03:13
(dit is mijn eerste post hier)

Beste mede tweakers,

In plaats van een Synology DiskStation DS1819+ te kopen en uit te breiden met een Intel X540-T1 die ik nog heb liggen, zit ik al lang te denken aan een zuinige server met ECC ram zelf te bouwen ter vervanging van m'n huidige oude desktop in gebruik als FreeNAS met ZFS.

Mijn vraag is, gebaseerd op de informatie in de eerste post van dit draadje (deel 2) heb ik deze samenstelling gemaakt, is deze nog aan te raden en is deze setup, met Ubuntu 20.04 LTS en TLP ingeschakeld, zuinig out-of-the-box en nog steeds aan te raden anno mid 2020?

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 96,05€ 96,05
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1Geheugen internKingston ValueRAM KTH-PL424D8/16G€ 67,65€ 67,65
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 382,14

De volgende schijven zitten nu al in een oude desktop in gebruik als niet-zuinige FreeNAS server, en wil ik meenemen:
6Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 4TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenChieftec Bravo BH-01 (Zilver)€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersIntel X540-T1€ 151,-€ 151,-

Er is een mirror op een andere locatie in de vorm van een oude HP MicroServer met de volgende schijven:
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 8TB€ 171,90€ 343,80
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 234,-€ 468,-
1ServersHP Proliant Microserver N40L (664447-425)€ 653,84€ 653,84
1NetwerkadaptersIntel X540-T1€ 151,-€ 151,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@intel_478 Kies je bewust voor non-ecc geheugen in een moederbord dat wel ecc ondersteund? Daarnaast gaat je pico 90W geen 6 3.5" schijven incl. 8100 trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
CurlyMo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:19:
@intel_478 Kies je bewust voor non-ecc geheugen in een moederbord dat wel ecc ondersteund? Daarnaast gaat je pico 90W geen 6 3.5" schijven incl. 8100 trekken.
In de specs van de pricewatch lees ik:
Error Correcting Code
Wel ECC, niet Registered Ja
De voeding was ik al bang voor, hoe kan ik uitrekenen welke voeding het beste is? Max verbruik schijven x aantal schijven plus TDP CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
intel_478 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:22:
[...]

In de specs van de pricewatch lees ik:
Je hebt gelijk. Dan zijn ze opeens wel goedkoop geworden zeg!
De voeding was ik al bang voor, hoe kan ik uitrekenen welke voeding het beste is? Max verbruik schijven x aantal schijven plus TDP CPU?
In een van de eerste reacties van @mrmrmr staat daar volgens mij een overzicht van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
CurlyMo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:25:
In een van de eerste reacties van @mrmrmr staat daar volgens mij een overzicht van.
Daar wordt deze genoemd: Cooler Master V Series V550

Dus dat komt goed uit, want dan kan ik de huidige voeding van de oude desktop server ook meenemen:
EVGA SuperNOVA 550 G2 Beide zijn 80 Plus Gold rated.

Ik zal netjes de tips uit begin van dit draadje volgen :)

Alleen nog de sanity check: ben ik beter af met een Synology als ik niet meer dan 1 weekend wil besteden aan de hele setup (incl. replicatie etc.) en er weinig omkijken naar wil hebben? (Eerlijke feedback wordt gewaardeerd) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@intel_478 Als het je hobby niet voor zelfs een beetje is dan is synology inderdaad beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intel_478
Heb al menig systeem zelf gebouwd, het zit 'm meer in de server software maintenance waar ik liever niet al te veel tijd mee kwijt ben, dwz: apt-get update is geen enkel probleem, maar zelf jails bijhouden is niet wat ik wil.

Bedankt voor de link naar je blog, ga ik me eens in verdiepen.

Ik zie daar trouwens dat ik de CPU koeler nog vergeten ben in mijn lijstje. Even kijken of ik andere mounting brackets voor de 1151 socket kan vinden voor op m'n oude Scythe Mugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
intel_478 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 01:18:
Heb al menig systeem zelf gebouwd, het zit 'm meer in de server software maintenance waar ik liever niet al te veel tijd mee kwijt ben
Het bouwen is inderdaad vrij makkelijk. Dat heb je in een uurtje gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jails hoeft niet voor een thuisserver?

Als je alleen Samba en nog wat tools nodig hebt. Apache, Exim staat er ook zo op. Voor Owncloud/Nextcloud moet je wel wat meer moeite doen. Tegenwoordig zijn er ook cloud versies van kernels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:39
Maakt het nog wat uit welke linux distro je gebruikt voor de zuinigheid of is het gebruik van een powertop voldoende om optimalisaties in energiegebruik te kunnen behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Miki schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:51:
Maakt het nog wat uit welke linux distro je gebruikt voor de zuinigheid of is het gebruik van een powertop voldoende om optimalisaties in energiegebruik te kunnen behalen.
Heb je dit topic wel doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miki schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:51:
Ik heb een aantal jaren terug een vergelijking uitgevoerd. Tegenwoordig zijn Ubuntu en Debian zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Heb je dit topic wel doorgelezen?
Nou is 253 pagina's lezen wat veel misschien :+

Maar @Miki het is wel verstandig om op zijn minst de topicstart door te lezen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FireDrunk schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Nou is 253 pagina's lezen wat veel misschien :+

Maar @Miki het is wel verstandig om op zijn minst de topicstart door te lezen.
Als je begint met lezen bij p. 1., dan zie je dat je snel klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
CurlyMo schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Als je begint met lezen bij p. 1., dan zie je dat je snel klaar bent.
Dat ben ik dus niet met je eens, ik heb uiteraard als goed tweaker (zie ook registratie datum) flink door het topic gebladerd icm search en merk dat van de posts die ik tegenkom over energie gebruik i.c.m. met distro vergelijkingen verschillende resultaten opleveren. Zowel CentOS, Ubuntu als Debian komen naar voren met verschillende resultaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 06-07-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn doorgaans distributies die het goed genoeg doen.
Vaak zijn de wat exotischere distributies wat slechter, denk aan Server Specifieke 'appliances'.

Het helpt enorm als je een moderne kernel gebruikt (> 4, liefst 5).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Alright dan lijkt Ubuntu 20.04 LTS de beste papieren te hebben gezien zij kernel 5.4.0 aanbieden. CentOS zit op 4.18 en Debian Buster op 4.19.37.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Miki schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:08:
Alright dan lijkt Ubuntu 20.04 LTS de beste papieren te hebben gezien zij kernel 5.4.0 aanbieden. CentOS zit op 4.18 en Debian Buster op 4.19.37.
Hoe stabiel wil je het hebben?

Fedora 32 is ook een optie voor server als je de recentste updates wilt hebben. Buster met backports draait ook kernel 5.6:
code:
1
apt-get install -t buster-backports linux-image-amd64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:15

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

GaMeOvEr schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:07:
[...]

Nu weet ik niet wanneer dit optreed, maar ik heb net even wat zooi heen en weer lopen slepen met kleine bestanden (504 bestanden/63 directories/74MB totaal) en dat gaat natuurlijk niet snel, maar de "Average Response Time" onder "performance" van de task-manager gaat ook niet hoger dan 9.9ms.

En dit gaat voor mijn gevoel niet trager dan op CMR disken van wat ik gewend ben.

Zit misschien jouw CMR gedeelte van de disk permanent vol, dat hij niet de tijd krijgt om het spul weg te schrijven? (Geen idee hoe je dat zou kunnen bewaken/testen overigens)

Aanvulling: Mijn disken zitten verre van vol. Op dit moment is er op de meest gebruikte disk iets van 1.8TB in gebruik. Geen idee of dat impact heeft. Echter wil ik mijn disken sowieso nooit verder gevuld hebben dan 70-75%.
Beetje late reactie maar bij deze nog een aanvulling;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_D8i3TUjjbVnrxf7sbXnnpa5Vk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0NABJdSAPJHIqI1HLHuPrWHv.png?f=user_large
Ik kopieer hier een VHDX van een 7200 RPM WD Gold naar een Seagate Compute 5TB. De Seagate heeft nog 369GB vrij. Ik doe een dergelijke backup wel vaker voor een grote update (in dit geval ging ik Unifi updaten op een Ubuntu VM) en soms heb ik zelfs de pech dat de Seagate alle disk access compleet ophangt :X

Specs van server:
Core i5-9600K op een AsRock Z390M-ITX/ac met 2x32GB Samsung M378A4G43MB1-CTD
Draaiende op Windows Server 2019 met alle updates en de laatste versie van de RSTe drivers geinstalleerd.

NB verbruik is met alle disks (1x NVMe, 2x SATA SSD, 2x Seagate Compute,1 HGST He10 10TB, 1 WD Gold 12TB en een NC365T in de PCIe aansluiting) piek verbruik 122 Watt. In Spindown zit ik rond de 40 Watt. (al meet ik dan wel heel mijn meterkast dus daar zitten 2 YouLess meters, een Ikea Tradfri hub, een Xiaomi Hub en een iPad die ik als domoticz scherm gebruik nog bij en e.e.a. zit op een UPS die zelf ook wel wat zal verbruiken)

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 06-07-2020 11:29 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:02
Heeft er iemand ervaring met het energieverbruik van Rancher OS? Ben vorige week na een defecte OS schijf geswitched van Debian naar Rancher aangezien ik uiteindelijk toch alleen maar containers draai.

Heb momenteel geen meetapparatuur liggen vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen. Aangezien het een vrij plain OS is zou het in theorie heel zuinig kunnen zijn. Moet nog wel even Powertop downloaden en draaien.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In mijn anecdotische ervaring is het niet zo dat Buster met een nieuwe 5.x bpo kernel een beter verbruik heeft (in het geval van mijn server). Misschien zijn andere tweaks verantwoordelijk voor een beter verbruik sinds ongeveer kernel 4.18. Bij Ubuntu 20.04 merk ik dat het toetsenbord en de muis compleet kunnen worden uitgeschakeld. Ze zijn weer "aan te zetten" door de kabel uit te trekken en terug te steken. Dat is mogelijk de reden waarom het enkele tienden zuiniger is dan Debian. Het kan ook een andere reden zijn, ik ben nog niet klaar met testen.

Het is niet zo eenvoudig als alleen de kernel; het gaat er ook over of de distributiebouwers niet extra lasten veroorzaken. Bijvoorbeeld door de polls (steeds opnieuw iets checken in een loop, veroorzaakt een cpu belasting) in plaats van event waits (wachten op een signaal met nul cpu). Dat zag ik destijds bij Fedora. Die is redelijk zuinig maar het verbruik was erg instabiel, waardoor het gemiddeld minder zuinig was. Mijn vermoeden is dat dat komt/kwam door programmeurs die wijzigingen aanbrengen zonder power regressietests uit te voeren.

Centos, Rancher OS heb ik niet getest, daar kan ik niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Miki schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:00:
[...]

Dat ben ik dus niet met je eens, ik heb uiteraard als goed tweaker (zie ook registratie datum) flink door het topic gebladerd icm search en merk dat van de posts die ik tegenkom over energie gebruik i.c.m. met distro vergelijkingen verschillende resultaten opleveren. Zowel CentOS, Ubuntu als Debian komen naar voren met verschillende resultaten.
Als je dit dan ook direct zo had gevraagd, dan waren de initiële reacties ook anders geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
ANdrode schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Hoe stabiel wil je het hebben?

Fedora 32 is ook een optie voor server als je de recentste updates wilt hebben. Buster met backports draait ook kernel 5.6:
code:
1
apt-get install -t buster-backports linux-image-amd64
Hmm ja... ik wil wel mijn server voorzien van een stabiele distro aangezien ik o.a. een DNS reclame filter (pihole of AGH) en Unifi controller erop wil draaien. De server zit dus in een cruciaal punt van mijn netwerk. Bij Fedora heb ik niet het beeld dat het gaat om stabiliteit en ook de korte release cycles vind ik niet handig. Distro upgrades gaan over het algemeen niet vlekkeloos en dat geldt niet alleen voor Fedora. Uiteraard ook gekeken naar Arch en Gentoo alleen de effort weegt in mijn ogen niet op tegen het uiteindelijke resultaat.
mrmrmr schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:43:
In mijn anecdotische ervaring is het niet zo dat Buster met een nieuwe 5.x bpo kernel een beter verbruik heeft (in het geval van mijn server). Misschien zijn andere tweaks verantwoordelijk voor een beter verbruik sinds ongeveer kernel 4.18. Bij Ubuntu 20.04 merk ik dat het toetsenbord en de muis compleet kunnen worden uitgeschakeld. Ze zijn weer "aan te zetten" door de kabel uit te trekken en terug te steken. Dat is mogelijk de reden waarom het enkele tienden zuiniger is dan Debian. Het kan ook een andere reden zijn, ik ben nog niet klaar met testen.

Het is niet zo eenvoudig als alleen de kernel; het gaat er ook over of de distributiebouwers niet extra lasten veroorzaken. Bijvoorbeeld door de polls (steeds opnieuw iets checken in een loop, veroorzaakt een cpu belasting) in plaats van event waits (wachten op een signaal met nul cpu). Dat zag ik destijds bij Fedora. Die is redelijk zuinig maar het verbruik was erg instabiel, waardoor het gemiddeld minder zuinig was. Mijn vermoeden is dat dat komt/kwam door programmeurs die wijzigingen aanbrengen zonder power regressietests uit te voeren.

Centos, Rancher OS heb ik niet getest, daar kan ik niets over zeggen.
Interessante post, mijn voornemen is om de server headless te laten draaien in de meterkast en alleen via ssh en eventuele webapplicatie (bv. cockpit, webmin) te monitoren.
CurlyMo schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:53:
[...]

Als je dit dan ook direct zo had gevraagd, dan waren de initiële reacties ook anders geweest ;)
Mja.. ik had verwacht omdat de discussie nog vrij "vers" was dat ik mee kon liften, verkeerd gegokt ook na al die jaren :+

Om het compleet te maken: ik heb nu een Asrock Deskmini H310 met i3-8100 over nadat mijn hackintosh projectje geslaagd is en de daadwerkelijke overstap naar de mac heb gemaakt. Met dit systeem wil ik mijn Rpi 3B gaan vervangen. Ik merk dat ik tegen de grenzen aan loop wat je met dit prachtige apparaatje kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
Ik draai hier Arch op mijn Futjitsu server, draait zuinig en stabiel. Als je echter nooit eens een probleem wilt oplossen tgv. een nieuwe package versie, zou ik niet voor een rolling distro kiezen. Qua stabiliteit na package upgrades (vanwege geen upgrades, tenzij minors/security) lijkt Debian mij een verdedigbare keuze. Als een recente kernel belangrijk is, dan lijkt ubuntu 20.04 lijkt me verstandiger dan debian met backports.

Wat mrmrmr zegt over het aanbieden van kernels door distributies is zeker waar. Je kunt bv het volgende controleren:
* /proc/config.gz: de config waarmee de kernel gecompiled werd.
* /proc/cmdline: de actieve kernel parameters
* /proc/modules: de ingeladen kernel modules
* ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Miki schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Hmm ja... ik wil wel mijn server voorzien van een stabiele distro aangezien ik o.a. een DNS reclame filter (pihole of AGH) en Unifi controller erop wil draaien. De server zit dus in een cruciaal punt van mijn netwerk. Bij Fedora heb ik niet het beeld dat het gaat om stabiliteit en ook de korte release cycles vind ik niet handig. Distro upgrades gaan over het algemeen niet vlekkeloos en dat geldt niet alleen voor Fedora. Uiteraard ook gekeken naar Arch en Gentoo alleen de effort weegt in mijn ogen niet op tegen het uiteindelijke resultaat.
For what it's worth: Ik heb goede ervaringen met het upgraden van Fedora. Maar zou daar zelf ook niet voor kiezen voor een server. CentOS 8 is op dit moment ook geen goede keuze: docker en podman zijn verschillende dingen. En het is nog wat te vroeg in de levenscyclus van podman om daar productie op te draaien: Zo waren de tools lang nieuwer voor CentOS 7 dan voor CentOS 8.

Ik kies zelf meestal voor Debian met backports of Debian unstable. Wat betreft QA is debian unstable vergelijkbaar met Ubuntu. Het is daar een goed compromis tussen state of the art (met veel herconfiguratie) en stabiliteit (maar legacy packages).

Overschat vooral de kwaliteit van Ubuntu niet en let goed op wat er uit de ondersteunde packages komt en wat er uit universe komt (= minder QA/geen garantie op security upgrades). Als je bij Ubuntu HWE gebruikt draai je effectief backports.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:14
ReTechNL schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:33:
[...]

[...]

Zojuist heb ik het idle verbruik gemeten van de server. Dat is momenteel 150Watt.
Zoals ik het nu bekijk wordt de nieuwe server 1/3 (+-40 Watt) van de momenteel gebruikte 150/180 Watt en een kleine miljard keer sneller.
Er moet nog wel een extra netwerk kaart bij echter weet ik nog niet zeker of ik voor een enkele kaart ga met 1 port of een quad kaart.
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3300X Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 113,50€ 113,50
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 37,95€ 37,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 130,85€ 130,85
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 104,-€ 104,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 47,29€ 47,29
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 126,07€ 126,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,66
mrmrmr schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:48:
@roedi06

Ik denk dat het wel zal werken. Headless komt veel voor bij servers, dus daar zie ik geen probleem in. Je zult wel de "disk" moeten voorzien van een besturingssysteem, op de een of andere manier. Dat kan in een ander systeem of met een tijdelijke grafische kaart.

@ReTechNL

Een I210 of I211 chip op een netwerkkaart is doorgaans zuinig. De twee kaarten die noemt bevatten oudere niet zo zuinige chips. Kijk in de specs die Intel levert naar de TDP waarden.
Sorry voor de late reactie. Ik ben nog niet overgegaan op aankoop... Ik zit nu sterk te twijfelen of de keuze voor de AMD wel zo goed is en ik misschien beter kan switchen naar een intel based server.
Momenteel draait mijn server 150 watt, wat uitkomt op z'n 270 euro stroomkosten per jaar.

De G4600 werd aanbevolen een paar maanden geleden, maar ik zie dat deze niet meer te koop is.
Ik wil ik tussen de 20 en 30 watt uitkomen betreft stroom verbruik en vroeg mij af welke voeding, CPU en moederbord ik daarvoor nodig zou hebben en wat jullie aanbevelen.

ReTechNL in Het grote zuinige server topic - deel 2
Graag zou ik het onderstaande als basis willen gebruiken:
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 34,-€ 34,-
1NetwerkadaptersHP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA)€ 35,10€ 35,10
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 130,90€ 130,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 41,45€ 41,45
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 111,90€ 111,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,35

De onderstaande configuratie komt hier op te draaien:
Windows Server 2016 Datacenter 64-bit met de volgende Hyper-V VM's:
pfSense
  • OpenVPN Server +- 3 clients
  • OpenVPN Client (3 clients)
  • pfBlockerng
  • Snort / Suricate (nieuw)
Windows Server 2016
  • NPS Radius
  • Sonarr, Radarr, Jackett en Transmission
Windows Server 2016 Core
  • Domain Controler
  • DNS
+ extra ruimte om 2 servers (VM's) bij te bouwen.

De huidige hardware moet volledig vervangen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door ReTechNL op 07-07-2020 14:38 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.