Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ReTechNL

Een volledig overzicht is nodig om te kijken wat er verbeterd zou kunnen worden. Het totaal (hardware, software en configuratie) bepaalt wat het verbruik wordt.

Dus maak eens een totaalplaatje en zet erbij wat het moet doen, welk materiaal je al hebt en wat je nog zou willen aanschaffen. Neem de eerdere commentaren mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-04 19:28
De afgelopen dagen het topic doorgescanned/gespit/zoveel als mogelijk gelezen (al kan het zijn dat iets gemist heb) en natuurlijk ook de blogpost gelezen. Daaruit heb ik onderstaande samengesteld. Volgens mij moet dat gewoon werken of zien jullie zaken die niet gaan werken?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 107,05€ 107,05
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 135,-€ 135,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 102,50€ 102,50
6KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 4,15€ 24,90
2KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 4,60€ 9,20
4Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable (STHP) 5TB Zwart€ 107,85€ 431,40
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
2Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS824A€ 29,12€ 58,24
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,21€ 63,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.011,69

Momenteel heb ik een HP Gen8 met Xpenology er op. Op een nieuwe build wil ik verder met unRAID en mag het ook allemaal een tikje zuiniger als dat lukt. Ik heb (nog) geen meter er tussenhangen, maar op basis van de slimme meter leek mijn Gen8 (4x4 TB die zo nu en dan wel een spindown zou moeten krijgen) zo'n 50W te doen. Ik draai een aantal (kleine) VM's, 10/15 docker containers en surveillance station.

Op de nieuwe build zouden dezelfde docker containers + VM's weer moeten komen. Ik moet nog even kijken wat ik met surveillance station ga doen. Deze containers draaien 24x7 en plaats ik daarom op de SSD (zonder raid o.i.d., want er komen ook back-ups), zodat de andere disks uit kunnen.

Ik heb in dit topic ook al even gekeken naar de betrouwbaarheid van 2,5" schijven tov 3,5" schijven. Ik kan daar nog niet een goed/fout aan vastknopen en dat is an sich ook prima want dat zou betekenen dat de 2,5" ook gewoon betrouwbaar zijn. Klopt het dan dat zo'n 2,5" 5TB schijf gerust een jaar of 3 mee zou moeten gaan, als die zo nu en dan down/up spint? Natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben met de hardware en zal ik niemand verantwoordelijk houden als de disk het na 2 jaar en 11 maanden begeeft :9

Edit: Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) er uitgehaald op nav feedback CurlyMo.

[ Voor 3% gewijzigd door mrCowboyBunny op 07-07-2020 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:59
@mrCowboyBunny Voor de Pico 90 heb je geen aanvullende converter cable nodig.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naast wat @CurlyMo schreef: ik zou een Intel 660p kiezen als SSD. @RobertMe had problemen met de Kingston.

Standaard JEDEC DDR4-2666 geheugen past bij de processor: pricewatch: Crucial CT8G4DFS8266

VM's kosten door de stapeling van besturingssystemen energie. unRAID is gebaseerd op Arch Linux, maar ik weet niet hoe zuinig die is. Onder de gepinde posts staan meer systemen.

Ik gebruik al jaren 2.5" disks die soms downspinnen in computers die 24/7 aan staan. Voorheen gebruikte ik HGST 3.5" disks, over de overstap ben ik tevreden. Ik denk niet dat er veel verschil is tussen de betrouwbaarheid van 2.5" drives en 3.5" drives. 2.5" drives hebben bepaalde voordelen: door miniaturisatie werken er minder grote krachten op, minder grote amplitude bij trillingen, etc. Er is zeker verschil bij individuele modellen of batches.

Het interpreteren van videostreams zorgt vaak voor een flinke belasting, dan kan het zo zijn dat je systeem helemaal niet meer in een zuinig gebied zit (denk aan 30-45W). Met name bij meerdere streams kan het beter zijn een aparte network video recorder (NVR) te gebruiken. Die draaien meestal op een ARM processor.

Wat is de idle belasting van de processoren van je huidige systemen?

Ik zou beginnen met een kleine investering in een goede energiemeter zoals de Brennenstuhl PM 231 E. Daarmee kun je sluipverbruikers in huis opsporen en voor het doel van dit topic direct zien wat het effect is bepaalde software: meten wat het verbruik is als je software start en stopt. Meten is weten is een cliché maar het is helemaal waar.

Als een systeem uiteindelijk meer dan 50W verbruikt is er geen reden meer om te kiezen voor PicoPSU. Kies dan voor een goede 300W-400W 80plus voeding. Hardware.info test veel voedingen bij lagere belasting zoals 22,5W en 50W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-04 19:28
Bedankt voor je feedback!

De Brennenstuhl PM 231 E zat al in mijn winkelmandje, maar moet ik nog even bestellen. Pas dan weet ik ook exact wat mijn HP Gen8 precies verbruikt. Ik zag gisteren wel een verbruik rond de 50W, maar zal een paar W minder/meer kunnen zijn en dat is met de schijven actief (Gen8 was op dat moment net +- 15 minuten opgestart). Ik moet dat nog even goed in kaart brengen, want meten is weten is niet voor niets een cliché.

Duidelijk m.b.t. de 2.5" disks. Qua belasting op de disks met de streams (zijn er nu 2, worden er 4) is het wellicht een goede om dat op een apart systeem te zetten. Daar ga ik ook nog even naar kijken, want had ik zelf nog niet bij stilgestaan. Stof tot nadenken.

Ook ga ik nog even goed kijken naar de voeding en wat het verwachte gebruik zal zijn. De initiele setup bestaat uit 4 2.5" disks, maar dat komt ook omdat de bestaande 4 3.5" disks nog in gebruik zijn in de Gen8. Ik zit nog te overwegen om die ook naar de nieuwe build te verplaatsen zodra ik de data van die schijven heb verplaatst naar de nieuwe build.

Nogmaals dank voor je feedback. Ik heb weer stof tot nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-04 18:12
mrmrmr schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:57:
Moderne computers zijn veel minder veeleisend. Aan 55 tot 90W hebben ze vaak al genoeg. Ik gebruik zelf nog een aantal PicoPSU-160-XT's die ik nog had (destijds met energiehongerige 3.5" HGST drives), maar dat is tegenwoordig met 2.5" disks en SSD's ook al overkill. De HGST drives zijn met pensioen gegaan enkele jaren geleden. Hier staan nog wat meetgegevens met een vergelijking tussen ATX voedingen en PicoPSU's.
...
FreeNAS (gebaseerd op FreeBSD) en vooral Optane zijn niet zuinig in idle. Voor beide zijn zuinige alternatieven beschikbaar. Waarschijnlijk heb je Optane niet nodig op een normale server omdat de bottleneck (het netwerk) een veel lagere snelheid heeft en dat geldt ook al voor NVMe.
Hopelijk kan ik staggered spin up inschakelen in de BIOS van het moederbord en de CPU limiteren qua power usage, zodat ik eventueel alsnog over kan op een 120W voeding met PicoPSU als dat significant zuiniger is dan de 75,5% efficiency van de huidige voeding.

Ik was eerst van plan FreeNAS te draaien (usb stick over-pluggen vanaf oude server) en te kijken naar het verbruik en daarna te vergelijken met Ubuntu 20.04 met ondersteuning voor Intel Optane.

Volgens deze specs zou voor de H10 idle < 15 mW moeten liggen.

Nieuw volledig overzicht:
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 147,45€ 147,45
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 109,91€ 109,91
1Geheugen internKingston KSM24ED8/16ME€ 93,90€ 93,90
1Solid state drivesIntel Optane H10 256GB€ 74,90€ 74,90
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,70€ 5,70
1VerbruiksmetersBrennenstuhl PM 231 E€ 14,50€ 14,50
1KabelsGembird A-DPM-VGAF-02€ 8,96€ 8,96
6KabelsDelock 0.3m SATA Cable€ 1,17€ 7,02
6Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 4TBhuidig-
1GeheugenkaartenKingston Mobility kit / Multi Kit 64GBhuidig-
1BehuizingenChieftec Bravo BH-01 (Zilver)huidig-
1NetwerkadaptersIntel X540-T1huidig-
1VoedingenEVGA SuperNOVA 550 G2huidig-
Totaal€ 711,39

[ Voor 0% gewijzigd door intel_478 op 07-07-2020 19:27 . Reden: < 15 mW ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mrCowboyBunny schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:09:
Duidelijk m.b.t. de 2.5" disks. Qua belasting op de disks met de streams (zijn er nu 2, worden er 4) is het wellicht een goede om dat op een apart systeem te zetten. Daar ga ik ook nog even naar kijken, want had ik zelf nog niet bij stilgestaan. Stof tot nadenken.
Alleen opslaan is nog niet zo erg, maar het verwerken van de streams, bijvoorbeeld kijken of er beweging is, of er mensen rondlopen (motion processing) en dat soort dingen legt een belasting op een processor. Als je dat niet nodig hebt, denk ik dat je 4 streams wel op verschillende disks zou willen opslaan in verband met het sequentieel schrijven. Of misschien eerst cachen op SSD en daarna verplaatsen.
Ook ga ik nog even goed kijken naar de voeding en wat het verwachte gebruik zal zijn. De initiele setup bestaat uit 4 2.5" disks, maar dat komt ook omdat de bestaande 4 3.5" disks nog in gebruik zijn in de Gen8. Ik zit nog te overwegen om die ook naar de nieuwe build te verplaatsen zodra ik de data van die schijven heb verplaatst naar de nieuwe build.
3.5" disks zijn te gebruiken voor backup via een Sharkoon Quickport of via externe HDD behuizingen. Door die tijdelijk via USB3 aan te sluiten bespaar je veel stroom en het heeft ook het voordeel dat backup veiliger is doordat het niet altijd is verbonden met de computer. Als maatregel tegen ransomware.

@intel_478 Er zit geen staggered spinup op het D3644 moederbord (ook al heeft het een C246 chipset) voor zover ik weet - in ieder geval niet op de D3643-H. Het is vooral van belang als je de maximale belasting omlaag wil brengen. Je zal waarschijnlijk een ATX voeding nodig hebben omdat 6 hard disks bij elkaar teveel energie eisen om op te starten. Er zijn praktisch geen ATX voedingen die in de buurt komen van PicoPSU bij laag verbruik.

Heb je de 10Gbit adapter nodig? Of kun je volstaan met een standaard snelheid? Zie de tips onder de topic start. De verbruikscijfers zijn van de X540-T1 zijn: 10 Gbps 10,8 W, 1 Gbps 7,7W, 100 Mbps 6.4 W. Een zuinige 1 Gbit I210/I211 verbruikt ongeveer 0,5W.

De Intel Optane die je noemt is getest voor laptops, maar ik heb nog geen cijfers gezien over het actieve verbruik, die staat niet op Intel's spec sheet. Oudere "pure" Optane producten zoals 900 verbruiken 12 tot 18W wanneer actief en 6W in idle. Het piekverbruik kan een probleem vormen bij de keuze van een zuinige voeding. Het idle (devsleep) verbruik van nieuwe hybride M.2 varianten (QLC met 16 GB optane) is vergelijkbaar met die van SSD's. Dat is dus wel ok. Als cache is het misschien wel handig door de hoge MTBF. Voor de snelheid heb je misschien geen Optane nodig in de server. Bij deze snelheden is het netwerk de bottleneck.

Je monitor heeft geen DisplayPort of DVI-D neem ik aan. Ik weet niet of zo'n adapter de instructies voor de slaapstand en andere power saving standen kan doorgeven. Op DisplayPort zit een powerline die 500mA kan leveren op 3.3V.

Het is trouwens wel interessant om te weten of er verschil is in het verbruik van DisplayPort, DVI-D (op andere borden: HDMI en VGA). Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:06:
[...]
Alleen opslaan is nog niet zo erg, maar het verwerken van de streams, bijvoorbeeld kijken of er beweging is, of er mensen rondlopen (motion processing) en dat soort dingen legt een belasting op een processor. Als je dat niet nodig hebt, denk ik dat je 4 streams wel op verschillende disks zou willen opslaan in verband met het sequentieel schrijven. Of misschien eerst cachen op SSD en daarna verplaatsen.
Op een SSD opslaan gaat het altijd winnen van schijven. Zelfs van 2.5" schijven (zelfs als er vanwege SMR geen raid kan gebruiken).

Als je het goed inricht kan je (gemeten) 95% van tijd spindown hebben bij een thuisserver. Ik zou dan wel voor een MLC of enterprise SSD gaan vanwege de write endurance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Mars Warrior schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:11:
Ik had nog wat zitten meten aan een uit 2015 stammende Fujitsu Esprimo Q920 met een 4570T CPU, 8GB ram en 256GB Samsung SSD. het kastje is ca 19x19x5cm. Best wel klein dus.

Na installatie Windows 10 1909, updates en de Intel DSA kwam ik tot mijn schrik uit op 3,8W met enkel LAN aangesloten. Met scherm aan en muis en toetsenbord aangesloten was het 5,7W. Ook niet slecht.

Fujitsu bouwt dus al wat langer zuinig spul. Volgens hun eigen papieren zou deze PC onder Windows 8 5,5W tot 6W moeten doen.

Vraag me af of Ubuntu 20.04 LTS ook zo zuinig is op deze hardware. Met 3,9W in idle is dit bakje net zo zuinig als een RPI4, maar wel een stukkie groter en met zijn 1,6kg een flink tikkie zwaarder :D
Ik heb hier twee stuks Q520 in huis. Met twee schoolgaande kids moesten er even snel een paar compacte extra pc-tjes komen zodat ze in de corona tijd hun lessen online konden volgen. Ze doen het uitstekend en blijken inderdaad achterlijk zuinig. Zou ook een zuinig klein servertje kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTG
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-04 19:36
Beste lezers,

Ik heb recent de nodige posts gelezen om een (relatief) laag verbruik 'mini' servertje te bouwen om mijn 'grotere' server met een idle verbruik van +/- 150 watt wat vaker in sleep state te kunnen zetten/uit te kunnen laten.

Server moet Unraid gaan draaien en zal primair gebruikt worden voor dockers en eventueel één lichte VM.

Ik had nog 4x 16gb DDR4 ECC geheugen liggen Samsung M393A2G40DB0-CPB en heb hier de rest omheen gekocht.
Moederbord: Fujitsu D3644-B
Processor: Intel i3-8100
Intel 660p m2 drive direct op moederbord
Seagate 1TB HDD disk 1
Seagate 2TB HDD voor parity
Mini-box PicoPSU-150-XT + 84 watt adapter
USB stick met Unraid OS

Heeft er iemand mogelijk hetzelfde probleem gehad waar ik nu mee kamp?
Als ik de pc start gaan de fans lopen (er zit helaas geen buzzer op en die heb ik ook niet, dus hoor geen piepjes) maar er komt geen video output op DP1 en DP2. DVI kan ik helaas niet testen.

Ik heb alle kabels gecheckt zitten goed, 4cpu pin power is aangesloten. Memory in diverse combinaties gewisseld van slots (dimms zijn matchend) ook met 1 dimm op slot 1. Alle sata kabels losgehaald, met en zonder usb gestart en zelfs met een losse videokaart (GT710) getest of deze wel output gaf maar tevergeefs. Dit was wel in pci slot 3 ipv 1 omdat hier een dikke dubbele noctua koeler in de weg zit. Is pci1 slot gebruiken nog steeds een must? M2 nvme drive is er ook uit geweest tijdens de test.
Ook poging tot recovery mode via de jumper en dan starten mocht niet baten.

Is dit een dead on arrival? Heb ik het verkeerde geheugen? Ik heb hem ook een keer gehoord dat de fans aansloegen, klik klik hoorbaar was en fans down gingen.

Waar moet ik het zoeken? Kan ik dit bord remote benaderen? Of is er een mogelijkheid aan foutcodes te komen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-04 18:12
@JustTG Zoiets? ftp://ftp.kontron.com/Pro...FI_AMI_Aptio_4-5_V1.0.pdf
(Kijk ook eens rond op die FTP site, staat van alles op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:21
Wat is de beste stroom-oplossing voor mijn aankomende server?

Het betreft een Celeron J1900 bordje (onboard CPU). Ik ben van plan om er één 2.5'' SSD aan te hangen en voor de tijd 3x 3.5'' HDD's. Als ik alles nieuw zou kopen was ik voor 2.5'' gegaan maar om mijn drives die nog goed werken te vervangen is ook jammer.

Ik heb hier nog een oude ATX PSU liggen, ik heb geen idee hoe efficiënt het ding is(OEM versie, ik gok niet heel erg), maar ik zat te denken om enkel de HDD's aan te drijven met die ATX PSU en een 80W picoPSU te kopen voor de rest. Is dit een goed idee? Kan ik beter een nieuwe 80+ ATX PSU of een 160W picoPSU kopen? Of misschien toch een 80W picoPSU in combinatie met de OEM ATX PSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JustTG De server heeft unbuffered geheugen nodig (UDIMM). Het geheugen dat je hebt is registered.

@FearMe De PicoPSU-160-XT is wat minder zuinig dan een PicoPSU-80. Je kunt meestal tot 4 drives bedienen met de 160-XT. Meer zou in de ook wel kunnen, maar dan heb je een grote adapter nodig die waarschijnlijk bij laag verbruik net zo afbuigt naar beneden als ATX voeding.

Als je eenmaal de overhead hebt van een ATX voeding, is het waarschijnlijk voordeliger om alleen dat te gebruiken aangezien J1900 borden erg weinig energie gebruiken (o.a. door de lichte processor) is het voordeel gering over het totaal. Het kan wel. ATX voedingen worden meestal zuiniger bij een flinke belasting, denk aan 50W of nog meer. Bij ongeveer 100W kan een gemiddelde ATX voeding zuiniger zijn dan een PicoPSU met zuinige adapter.
Theoretisch kun je het nog zuiniger maken door één voeding te gebruiken voor 2 systemen, dat is hardcore tweaking en er zitten technische haken en ogen aan zoals bij de aan/uit knop en herstarts.

Oude drives kun je nog prima benutten voor backup, door ze voor de duur van de backup via USB aan te sluiten. Bijvoorbeeld in een Sharkoon Quickport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:21
@mrmrmr als ik deze comment goed interpreteer, lijkt het vooral te liggen aan de AC-DC adapter en zit er niet echt een verschil tussen een picoPSU-80 en 160-XT.

Maar je hebt gelijk. De oude, kleinere HDDs in mijn collectie zullen waarschijnlijk beter functioneren als cold storage. Welke picoPSU(+adapter) zou je aanraden voor een systeem met één 3.5'' HDD, één 2.5'' SSD en uiteindelijk nog twee 2.5'' HDDs?

[ Voor 8% gewijzigd door FearMe op 08-07-2020 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FearMe We weten nu meer dan destijds in 2015 en 2013. De link met metingen staat onderaan in dit bericht uit 2018.

Met een G5400 processor kun je waarschijnlijk volstaan met een PicoPSU-90 met een Leicke 120W adapter.

De FSP084-DBAN3 is ongeveer 0,1W zuiniger dan een Seasonic HE 60W.
Die zou bij de JPF PicoPSU-90 kit met 84W adapter zijn inbegrepen. 84W is misschien net iets te weinig voor een PicoPSU-90 met een i3 processor met 6x 2.5" disks. De disks verbruiken maximaal 22,5W (theoretisch) en de processor verbruikt tijdens opstarten meer dan de G5400 omdat die 2 keer meer cores heeft.

Er zijn twee Leicke modellen NT03014, de oude en de nieuwe. De nieuwe voldoet aan allerlei EU veiligheidsstandaarden en aan DOE Level VI. Alleen de oude heb ik getest. Die was onverwacht relatief zuiniger dan de Seasonic 60W bij lage last, ongeveer 0,2W verschil. Meestal is een grote adapter bij laag verbruik niet zo zuinig, dus dat was een opmerkelijk resultaat. Het was al een favoriet van zuinige computergebruikers op het forum van hardwareluxx.de.

De oude ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bx1heNhqfIFbut4Oi4FqQ55cFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/caOghWYTaKphSCIT5jNBxxOO.png?f=user_large

De nieuwe ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBKr4x1Do57aBbmK112n4I2vAp0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X7w0KSC6xiYyuNYrIp1zIMiK.jpg?f=user_large

Als iemand beide adapters heeft: kun je s.v.p. de efficiëntie vergelijken? Het is niet moeilijk uit te voeren: met een stabiel zuinige computer onder de 10W meten wat het verbruik is met elk van de twee adapters. Of een 12V lampje van minder dan 10W (gloeilamp of halogeen), dat werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoor super veel over diverse adapters, maar zijn er nooit goede alternatieven voor de PicoPSU zelf gevonden?
Ik blijf nog altijd met de gedachte zitten dat de kwaliteit van zo'n ding toch beperkt is.

Heb nu een Seasonic Platinum 400W Fanless, dat is kwalitatief volgens mij toch een stapje hoger...

Aan de andere kant, als ik die getallen zo zie, denk ik toch wel eens: Dat is best leuk :+

(Ik zit op een i3-9100 met 6x2.5" schijven, en een NVMe SSD.)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FireDrunk schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:47:
Ik hoor super veel over diverse adapters, maar zijn er nooit goede alternatieven voor de PicoPSU zelf gevonden?
Hdplex? Geen ervaringen mee overigens.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@FireDrunk

Nou, eigenlijk is het andersom. We hebben het vooral over Mini-Box PicoPSU en niet over adapters, terwijl dat wel zou moeten. Dat is de bron van alles, maakt 12V gelijkstroom aan uit wisselspanning en dat bepaalt hoe dan ook de efficiëntie. PicoPSU op zich doet niets bijzonders, is ondergeschikt in systemen met alleen een SSD. Het doet alleen wat DC-DC omzettingen (3.3V en 5V) en het ontwerp is al weer uit 2005-2009. Ondanks dat het een goed ontwerp is, het kan beter, maar niemand doet er wat aan. MiniBox zelf ook niet.

Chinese copy-cat bedrijven met namen zoals PicoBox komen met belachelijke efficientieclaims in persberichten, die vervolgens klakkeloos door de pers worden overgenomen, zoals de Z2-160 die 94% zuinig en nieuw zou zijn. Ik heb zo'n ding getest en het is echt relatief flink minder zuinig dan een PicoPSU bij lage belasting. En het is al lang op de markt.

A-merken laten de aanmaak van 3.3V en 5V op de moederborden plaatsvinden. Die koppelen ze aan een 12V voeding die vaak meer dan 90% efficient is, zodat het hele systeem efficiënt is - of in ieder geval zou kunnen zijn.

Nu is de 12 Volt-Only (12VO) standaard uitgevonden en we zullen zien of moederbordfabrikanten dat een uitdaging gaan vinden. Dan komen er hopelijk zuinige 12VO voedingen in ATX/SFX formaat, dat maakt de PicoPSU overbodig. Fabrikanten zoals ASRock hebben al 12VO modellen laten lekken, het is de vraag of ze echt zuinig zijn, of alleen worden gemaakt om aan een vraag te voldoen - en niet zozeer de verwachting van efficiëntie. Maar misschien zie ik het te donker in. Ik hoop het.

ATX komt niet in de buurt van de efficientie van 12V adapters bij lage belasting. Er is deze maand wel een verschuiving van de efficientie-eisen in ATX 2.52 met 10% (van 60 naar 70%) bij een belasting van 10W (2% bij 500+W), maar dat wordt gemeten op 115V. Wat dat in vroege modellen veroorzaakt is dat men truuks gaat toepassen en dat de ripple enorm toeneemt. Op 230V wordt het nauwelijks beter en fabrikanten krijgen een stimulans om 115V voorrang geven. Het ontwerp is altijd een afweging van het model dat beter scoort op 115V of 230V.

Wat ze echt zouden moeten doen is de voeding bouwen zoals een adapter. Niet voor 400W, maar voor 100W-200W. 80plus meet niet op 10W, maar begint op 20%, wat nutteloos is voor zuinige systemen. Bijgevolg besteedde men geen of nauwelijks aandacht aan efficientie bij 10W en lager. De no-load overhead van nu nog verkochte voedingen ligt nog vaak ergens tussen 3 en 6W. Die overhead moet flink omlaag. 10% geldt voor 80plus titanium, maar de kleinste titanium voeding is 600W, dat gaat dus over 60W.

Behalve ripple en inrush current zijn er nauwelijks verschillen in kwantitatieve tests tussen adapters en ATX voedingen. Er is ook weinig verschil in de kwaliteit van de onderdelen. Dus ik vind dat ATX fabrikanten eens moeten beginnen met het uitbrengen van voedingen op basis van adapter technologie. Adapters zijn al door diverse efficiency cycles geweest met DOE Level V en VI en de iets betere EU CoC v5 Tier2 eisen. Beide voedingen moeten voldoen aan een reeks Europese veiligheids- en EMC eisen.

@Raven Helaas, HDPlex richt zich op mini-ITX "gaming rigs". Een niche markt voor gamers. Het is bij laag verbruik een stuk minder zuinig dan PicoPSU en het begint bij 160W. Het is bedoeld om vooral veel power te kunnen leveren. Er zijn ook Chinese leveranciers die deze markt bedienen met voedingen die een kleine PCB vol zetten met een bos aan polymeer condensatoren. Ik vermoed dat deze markt aan het krimpen is. Misschien heeft men ingezien dat mini-ITX kastjes toch niet zo geschikt zijn voor de afvoer van warmte of misschien is de markt verzadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Opnieuw ben ik op een curieus probleem gestuit. In mijn server heb ik 8 hot-swap bays. Nu was één van mijn SSD's in mijn mirror brak. Dus een nieuwe besteld, die werkte prima, maar geen bay led activiteit. Ding teruggestuurd als DOA (voor mijn doel). Daarna een nieuwe SSD ontvangen. Hetzelfde probleem. Toch maar een oude Crucial SSD geprobeerd (die te klein is), wel bay led activiteit. Dus toen de derde SSD ontvangen. Wel bay led activiteit.

Oftewel, de volgende SSD's doen het wat dat betreft niet:
- pricewatch: Samsung PM871b 2,5" 256GB
- pricewatch: Adata Ultimate SU800 256GB

Alle Crucials die ik getest heb doen het wel, waaronder nu dus de:
- pricewatch: Crucial BX500 480GB

Iemand een idee wat nu dat verschil zou kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 18:12

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb m'n server al een tijdje draaien.

Echter; ik overweeg te 'upgraden' van de H370M-ITX/AC naar een Fijutsu bordje.
(Ik verwacht eigenlijk ook binnenkort een tweede server nodig te hebben; dus dat is ook niet zo'n probleem)

Nu kan ik echter geen i3-9100 compatible Fujitsu bord vinden met 2x LAN op mini-ITX.

Wat zou het verschil zijn in gebruik tussen zo'n ASRock H370M-ITX/AC t.o.v een vergelijkbare Fujitsu (en is er uberhaupt iets vergelijkbaars?).

Stiekem hoop ik dat het verschil verwaarloosbaar is; en verwacht dat ik beter mijn HDD's en/of case kan vervangen.
Ik heb nu zo'n PicoPSU 160XT met een 120W leicke, ik vermoed dat ik met 4x 2.5" i.p.v 4x 3.5" en wat tweaken, veel minder ga verbruiken.

Is zo'n 160XT pico/120W Leicke ook nog efficient als je een heel lage ±20w belasting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Accretion schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:20:
Wat zou het verschil zijn in gebruik tussen zo'n ASRock H370M-ITX/AC t.o.v een vergelijkbare Fujitsu (en is er uberhaupt iets vergelijkbaars?).

Stiekem hoop ik dat het verschil verwaarloosbaar is; en verwacht dat ik beter mijn HDD's en/of case kan vervangen.
Ik heb nu zo'n PicoPSU 160XT met een 120W leicke, ik vermoed dat ik met 4x 2.5" i.p.v 4x 3.5" en wat tweaken, veel minder ga verbruiken.

Is zo'n 160XT pico/120W Leicke ook nog efficient als je een heel lage ±20w belasting hebt?
Als je de gepinde posts afloopt op dit bord, dan komen mensen uit op 7-8W idle, ongeveer het dubbele dus van een Fujitsu bordje.

Het vervangen van je 3.5" door 2.5" schijven gaat dus meer opleveren, :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 18:12

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mars Warrior schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Als je de gepinde posts afloopt op dit bord, dan komen mensen uit op 7-8W idle, ongeveer het dubbele dus van een Fujitsu bordje.

Het vervangen van je 3.5" door 2.5" schijven gaat dus meer opleveren, :D
Inderdaad, kan daarna nog altijd anders beslissen.
Ik heb net ook gezien dat je kan filteren op enkel gepinde berichten. Dat is wel een goed idee.

Bij zo'n forums is het anders heel erg spitten naar bruikbare info. 2,5" is minder verbruik, minder hitte, minder fans = minder energie.

Ik ga idd kijken naar 2,5" en dan eens verdiepen in extra opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Accretion Naast wat @Mars Warrior schreef:

Ik gebruik een los netwerkkaartje met I211 chip. Een I210 mag ook. Daarmee blijft het extra verbruik beperkt tot ongeveer 0,5W. Je hebt dan ook een switch nodig die Energy Efficient Ethernet (EEE) ondersteunt.

Zie deze metingen, onder Edit4 voor een vergelijking met vorige versie van de Leicke adapter onder 10W. Daar de versie goed uit. Op 20W heb ik niet gemeten.

We zoeken nog iemand die zowel de vorige als de huidige adapters heeft om een vergelijk te maken. Dat zou ons meer inzicht geven in het verschil in verbruik tussen de vorige en de nieuwe versie van de adapter.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Meer over PicoPSU en pico klonen.

PicoPSU-160-XT heeft 105 graden 5000hr SVPS polymeer condensatoren van Panasonic. Dat is een van de beste kwaliteiten van het merk. Het zijn geen electrolytische condensatoren die kunnen gaan lekken, uitdrogen of expanderen. Dat soort condensatoren vind je vaak terug aan de AC/DC kant.

In de basis is zo'n DC-DC voeding simpel. Een voltage regulator voor 3.3V en 5V, condensatoren onder andere om piekvraag te kunnen leveren vormt de kern. Allerlei IC's op de PicoPSU-160-XT:
• Texas Instruments LM2642MTC: Two-Phase Synchronous Step-Down Switching Controller
• Texas Instruments PS3510 voltage regulator 3.3V OVP, UVP
• Alpha & Omega AO4420 Mosfets
• IOR (International Rectifier) P648? 8S9T
• Taipei multipower electronics SSC-1045D2 R62 HF power inductor

Een PicoPSU moet worden gevoed door een goede kwaliteit adapter. Het beste is een adapter die voldoet aan de Europese eisen van zuinigheid (CoC V5 Tier 2) en veiligheid (EC certificaten). ATX voedingontwerpen moeten aan deze moderne veiligheidseisen voldoen. AC/DC adapters en PicoPSU moeten voldoen aan de eisen die Intel stelt aan ATX voedingen.

Er is een 24pins ATX DC-DC voeding van het merk Akyga (Ropla Computers) uit Polen, Pico power adapter AK-CA-38. Op het eerste gezicht ziet het er redelijk netjes uit, maar behalve de Taiwanese CapXon polymeer 105º 1000hr condensator kan ik verder niet zien wat er op zit. Maximaal 10A op 12V, 6A op 3.3V en 6A op 5V. Er is geen bescherming tegen overspanning en dergelijke. >95% efficiëntie wordt geclaimd. Een vergelijking met PicoPSU lijkt me wel interessant.

Onvolledig lijstje:
• Mini-box PicoPSU: https://www.mini-box.com/DC-DC - claimt "hoge" efficientie, met name efficient zijn PicoPSU-80 en -90 en iets minder zuinig is de PicoPSU-160-XT.
• Bicker: https://www.bicker.de/en/...ial-pc-power-supplies?p=2 - claimt efficientie tot 90% of 93% of 96%.
• Morex: http://www.morex.com.tw/products/product_view_en/136 3.3V:86-94% 5V: 88%-94% kenmerk Gamemaxpc.
• Akyga: https://www.akyga.com/pro...-dc-atx-psu-ak-ca-38.html - claimt >95% efficientie, ws te hoog, zie Morex MPICO-120.
• Lianda https://www.liandacx.com/LD-A800L-pd43956284.html claimt >90% efficiëntie
• HDPlex: https://hdplex.com - claimt >85% efficientie, bedoeld voor ITX gaming
• G-Unique: https://smallformfactor.n...ilable-direct-order.1983/ - geen efficientie claim, zelfgemaakte gaming voedingen
• Ioaspow: http://www.ioaspow.com/en/html/list_1212.html - claimt >92% of >96% efficientie, ook bekend als Aokpower.
• Teket Innovation: http://www.teket.com/en/powersupply/powersupply.htm - claimt >90%, >92%, >94% efficientie
• Hoply: http://hoply.net/ - claimt 94% efficientie
• CWT CDP: https://www.directindustr...oduct-121461-1410145.html - 90% efficientie "full load", OEM voor Chieftec en Silverstone.
• Pico-box: http://www.pico-box.com/en/products/7826/Z2-ATX-200 - claimt >94% maar is in de praktijk minder efficient dan Mini-box PicoPSU
• ABT: http://www.itxpower.net/en/mini_itx_power.htm - claimt >90% efficientie
• Realan: https://smallformfactor.n...ilable-direct-order.1983/ - claimt >85% efficientie
• Akasa: http://www.akasa.co.uk/up...ail.tpl&model=AK-PE080-03 - claimt "hoge energieoverdracht", koopt van OEM's
• Rgeek: https://www.rgeek.com/portfolio_entries/dc-to-dc-pico-psu/ claimt >85% efficientie, koopt van OEM's

Gegeven efficientie claims zijn ofwel een richtlijn voor ontwerp geweest, ofwel er wordt een werkelijk gemeten efficientie gegeven, vaak bij een bepaalde belasting, zoals op 100%. Soms is het geen betrouwbaar cijfer. Bijvoorbeeld 12V input wordt op 100% gesteld, en vervolgens wordt gemeten wat er van overblijft bij maximale belasting. Interessant zijn 3.3V en 5V bij diverse belastingen. Alleen Mini-Box levert dergelijke cijfers in de handleidingen. Ze worden weersproken door de metingen van @cj1 met behulp van nauwkeurige apparatuur.

Niettemin, in de praktijk voldoet een van de genoemde Mini-Box PicoPSU's prima en is de efficientie ook bij zeer lage belasting van minder dan 4W ok. Voor zover bekend nog steeds de zuinigste. Het wordt wel eens tijd voor vernieuwing.

Onder 10W doet een PicoPSU voeding het beter dan ATX formaat voedingen doorgaans met een ruime marge. Dat komt vooral doordat ATX formaat voedingen een eigen verbruik of no load overhead hebben van meestal ergens tussen 3W en 6W. Adapters daarentegen kunnen nog >90% efficient zijn bij 6W.

Gallium Nitride (GaN) is een recent geintroduceerd materiaal die wordt toegepast bij zuinige en compacte voedingen. In mainstream 12V voedingen heb ik het nog niet gezien. Er zijn wel toepassingen in kleine laadapparaten en in grote adapters van meerdere honderden Watts. En in ATX 80plus titanium voedingen van 1600W. Nog niet echt geschikt voor zuinige servers.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 12-04-2021 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-04 16:03
Mijn servertje met een Fujitsu D3402-B2 is bijna klaar.
Alleen de CPU cooler ontbreekt nog
Mijn CPU is een i7 met een TDP van 35 watt

Ik was van plan een lompe passieve cooler te plaatsen.
Daar zit de grote casefan heel dichtbij bovenin de kast dus die kan bijspringen als de temperatuur te veel oploopt

Passief koelen eigenlijk alleen omdat het kan en om een beetje verbruik te besparen op het verbruik van de ventilator

Gaat speedfan werken op dit Fujitsu mobo of is er iets anders nodig ?
En wat is een betaalbare grote cooler voor een Gen 6/7 CPU ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2pL8l31hfLhkl52Zi8QaP7j0z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzglxqlQNah2QdURIuxQYemk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Woodski op 13-07-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:05:
Gaat speedfan werken op dit Fujitsu mobo of is er iets anders nodig ?
Ik denk het niet. Ik heb een D3417-B2 waar het geen fans herkend. Er is wel een tool voor professionele systeembouwers (niet erg gebruiksvriendelijk) waarmee je iets in de BIOS kan wegschrijven.

mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
En wat is een betaalbare grote cooler voor een Gen 6/7 CPU ?
Ik heb een Arctic Alpine 11 Passive, de laatste nieuwe is de zwarte Alpine 12. Dat is een passieve koeler. Die weegt een halve kilo. Oppassen met het plaatsen en bevestigen: kruislings schroeven gelijkmatig aandraaien met het moederbord in horizontale positie.

Semi-passief is ook een mogelijkheid.

pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive

Het koelt goed, maar het is niet aan te raden voor langer dan een half uur 100% cpu op alle cores. In dat geval is een ventilator een optie, zoals die je in je kast hebt zitten. Als de vinnen horizontaal staan trekt de ventilator de lucht door het koellichaam.

Officieel mag je geen fan aansluiten als de computer aan staat. Dat kan schade veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-04 16:03
Lekker lomp die zwarte Alpine 12, dat lijkt me wel wat

Het was niet mijn idee om die casefan aan te sluiten wanneer het nodig is.
De bedoeling was natuurlijk om het door software te laten regelen
Goeite tip dus die SilentFanConfigManager, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik ben hier aan het spelen met een kleine Optiplex, de 5060 mff
Best grappig er zit ales op en aan, sata, m2 en 2 geheugenslotjes
En er zit een leuke i5 8500T is met max 35 watt

Hij verbruikt maar 5 watt tijdens het opstarten van Windows 10
En in idle zakt het zelfs naar 3 watt.met muis en keyboard
Dat is met WIFI kaartje er nog in.. Die verwijderen zal ook wat schelen
Dus die Dell's doen niet echt onder voor de kleine Fujitsu's

Er kan nog een 2.5 HD in dus ik twijfel nog om hem als server in te zetten
Maar ik denk dat ik toch ga verkopen en dan zelf een servertje bouwen waar PCIe kaarten in kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lalalampje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:17:
Dat zijn inderdaad mooie zuinige waardes. Wist niet dt de Optiplexen het zo goed doen.
Maar dat Dell dit SFF durft te noemen is dan weer jammer: Fujitsu is 1,8l, de Dell 7,8l. Echt factoren groter!

Maar voor mensen met wenig budget zijn het wel prachtige manieren om een zeer zuinige server samen te kunnen stellen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
Dell durft dat ook niet, ze noemen het een MFF
M voor micro en niet S voor small

[ Voor 57% gewijzigd door Lalalampje op 14-07-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Lalalampje

Dat is wel erg laag! Met welke meter heb je gemeten?

Is de computer nog wel actief (niet in slaapstand) bij 3W?

'T' betekent dat de processor zal terugschakelen zodra de temperatuur te hoog wordt. Wat voor koeler zit er op de processor?

Wat voor een voeding heeft de computer? Foto's? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
Ik gebruik plugwise om te meten.over een periode van een paar minuten
Voor goed meteen zou ik hem dat eigenlijk een paar uur moeten meten met de slaapstand uit

En ja hij was actief in het control panel
De voeding is gewoon een 19v Dell brick voeding

the biggest differentiator between the T-series and standard processors boils down to optimizations for lower power consumption. As a result, T-series chips operate at lower clock speeds and adhere to the 35W TDP (thermal design power) envelope, which makes them ideal for deployment in small form factor (SFF) systems.

[ Voor 8% gewijzigd door Lalalampje op 14-07-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lalalampje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:02:
Dell durft dat ook niet, ze noemen het een MFF
M voor micro en niet S voor small
Ah. Ze hebben voor hetzelfde typenummer zowel een SFF als MFF variant O-)
Die had ik ff gemist.

Dan zijn ze mooi vergelijkbaar met de Fujitsu Q / G series 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-04 08:33
Ik ga een server bouwen voor thuis voor de aansturing van domotica(openhab), beheren netwerk/IOT apparaten, Logitech media server, en in de toekomst vast nog meer.

OS wordt Ubuntu

Ook komen er twee VM's op te draaien.
1x W10Pro
1x Linux

Heb al een 19" behuizing waar ik een mini-itx bord in kan plaatsen

Na me wat ingelezen te hebben lijkt mij onderstaande wel een mooie build, Hoe denken jullie hierover?

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 98,-€ 98,-
1MoederbordenAsus P11C-I€ 180,-€ 180,-
1NetwerkadaptersHP Ethernet 1Gb 4-port 331T adapter€ 136,73€ 136,73
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR24N17S8K2/16€ 74,39€ 74,39
1VoedingenInter-Tech FA-250€ 63,21€ 63,21
1Solid state drivesWD SN520 M.2 42mm 256GB€ 72,60€ 72,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:21
ntiender schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:47:
Ik ga een server bouwen voor thuis voor de aansturing van domotica(openhab), beheren netwerk/IOT apparaten, Logitech media server, en in de toekomst vast nog meer.

OS wordt Ubuntu

1x W10Pro
1x Linux

Na me wat ingelezen te hebben lijkt mij onderstaande wel een mooie build, Hoe denken jullie hierover?

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,93
Ik heb een redelijk vergelijkbaar systeem en voor wat je van plan bent moet je een heel end kunnen komen. Mij is trouwens proxmox aangeraden, gezien je wensen en doeleinden zou dit ook iets voor jou kunnen zijn ipv Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:53

GaMeOvEr

Is een hork.

OS wordt Ubuntu

1x W10Pro
1x Linux

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,93
Wat zijn je motivities voor dat moederbord en die netwerkkaart? Ik vind het nogal een duur bordje voor alle features die het niet heeft...

/edit oh, wacht, hij heeft dual-nic en ipmi. Nee, dan is de prijs op zich wel OK. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miki schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:53:
[...]Ik heb een redelijk vergelijkbaar systeem en voor wat je van plan bent moet je een heel end kunnen komen. Mij is trouwens proxmox aangeraden, gezien je wensen en doeleinden zou dit ook iets voor jou kunnen zijn ipv Ubuntu.
Hangt een beetje af van de features die je wilt gebruiken.
Ubuntu met KVM/virt-manager is voldoende voor wat hij wil als ik het zo lees. Lekker simpel, 2 VM’s.

Met een Ubuntu install als basis kun je zelfs er nog eenvoudig voor kiezen om direct Docker of zelfs k3s te draaien naast een aantal VM’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik kreeg zojuist weer een melding dat de Seagate 5TB goedkoop is bij Amazon € 96,95 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
Miki schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:53:
[...]

Ik heb een redelijk vergelijkbaar systeem en voor wat je van plan bent moet je een heel end kunnen komen. Mij is trouwens proxmox aangeraden, gezien je wensen en doeleinden zou dit ook iets voor jou kunnen zijn ipv Ubuntu.
Ik ga me even inlezen of proxmox, bedankt voor de tip!
GaMeOvEr schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:55:
[...]

Wat zijn je motivities voor dat moederbord en die netwerkkaart? Ik vind het nogal een duur bordje voor alle features die het niet heeft...

/edit oh, wacht, hij heeft dual-nic en ipmi. Nee, dan is de prijs op zich wel OK. :)
Dit moederbord aangezien hij inderdaad dual-nic en ipmi heeft.
Daarnaast is hij ontworpen voor rack montage, dus goede koeling heeft., ook zit het M2 slot bovenop het moederbord, dus in de air-flow.

Verder zit er niet te veel poespas op wat ik anders toch niet zal gaan gebruiken. Ga de server enkel via remote acces benaderen.
Mars Warrior schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:44:
[...]

Ubuntu met KVM/virt-manager is voldoende voor wat hij wil als ik het zo lees. Lekker simpel, 2 VM’s.

Met een Ubuntu install als basis kun je zelfs er nog eenvoudig voor kiezen om direct Docker of zelfs k3s te draaien naast een aantal VM’s.
Het moet inderdaad lekker simpel blijven. Wil in eerste instantie een aparte VM voor het netwerk opzetten met o.a. Unifi controller, Pihole etc. Een aparte VM voor mijn domotica/IOT apparaten. Maar uiteraard met wel genoeg uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst. Twijfel ook nog of ik voor 16GB of 32GB ram moet gaan.

Ik denk dat ik de FLEX-atx voeding nog ga vervangen voor een (soort) DC>DC PicoPSU aangezien ik onder het rack redundante 24v voedingen heb hangen voor een PLC.

Mocht de server PC defect raken, is het toch vrij gemakkelijk om de VM's op een nieuw systeem weer aan de gang te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ntiender schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:09:.

Mocht de server PC defect raken, is het toch vrij gemakkelijk om de VM's op een nieuw systeem weer aan de gang te krijgen?
Zelf nog nooit gedaan / hoeven doen maar als ik deze blogpost lees is het goed te doen.
https://www.lucaswilliams...-one-kvm-host-to-another/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mars Warrior schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:44:
[...]

Dan is er toch geen reden om niet direct naar Proxmox te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:40:
[...]

Dan is er toch geen reden om niet direct naar Proxmox te gaan?
Hangt er vanaf vind ik.
Ubuntu is een stuk zuiniger en als je support wil voor een directe Docker of k3s installatie op PVE dan krijg je weinig medewerking van de ontwikkelaars omdat zij dat not-done vinden.

En met iets als k3s heb je ook geen nut voor HA of shared storage features van PVE, want dat zit al in k3s of wordt met bijv. Piraeus voor je geregeld. Ubuntu heeft ook een k3s certificatie, dus je weet dat het altijd zal werken.

Ununtu / k3s draait ook op een rpi, dus je kunt dan vanuit één web based GUI al je apps/containers beheren en monitoren van je clustertje.

Afhankelijk van de toepassing of wat je gewend bent zal PVE dus een heerlijke oplossing zijn of weinig toegevoegde waarde hebben, en zelfs een extra stuk onderhoud kunnen betekenen.

Zelf proberen en meten werkt voor mij altijd het beste _/-\o_

Zo kwam ik ook op het idee om eens zo’n Fujitsu bakje te testen. Zijn goedkoper dan een complete RPI4 met SSD, veel sneller en in idle ongeveer net zo zuinig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mars Warrior schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:27:
[...]

Hangt er vanaf vind ik.
Ubuntu is een stuk zuiniger en als je support wil voor een directe Docker of k3s installatie op PVE dan krijg je weinig medewerking van de ontwikkelaars omdat zij dat not-done vinden.
Tsja, ik ga ook ubuntu devs niet vragen wat ze vinden van mijn plan om X of Y te doen. En als ze daar dan al een mening over hebben dan trek ik me daar niks van aan :) Het blijft debian gebaseerd dus je kan alles doen wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Onze oosterburen hebben ook een systeempje van Dell gevonden met een laag verbruik: een Dell Optiplex 3060 Micro.

https://www.hardwareluxx....dle.1007101/post-27581911

De meter is niet zo betrouwbaar (geeft te laag aan), maar even goed is 2,6W laag, ook als je het zou corrigeren.

Let goed op met modellen en meegeleverde voedingen, want daar kan verschil in zitten. Daarom zou ik melders willen vragen om zo duidelijk mogelijk te zijn en aan te geven wát (compleet modelnummer + onderdelenlijst, foto van de het label op de voeding) en waarmee er gemeten is.

Bij Fujitsu kun je PDF's terugzoeken waarin staat hoeveel een bepaald model verbruikt, daar is een grote variatie te zien van heel laag (enkele Watts) tot normaal verbruik (>10W). Er worden ook verschillende voedingen meegeleverd, meestal krijgt het model dan -85 of -90, waar dat cijfer aangeeft hoe hoog de efficiëntie is.

Nieuw zijn de kastjes van Fujitsu duur, maar tweedehands kan gunstiger zijn. Nu is ongeveer het moment waarop Skylakes en Kaby Lakes op de markt kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:33:
Onze oosterburen hebben ook een systeempje van Dell gevonden met een laag verbruik: een Dell Optiplex 3060 Micro.

https://www.hardwareluxx....dle.1007101/post-27581911

De meter is niet zo betrouwbaar (geeft te laag aan), maar even goed is 2,6W laag, ook als je het zou corrigeren.
En zonder muis, toetsenbord en scherm zelfs 1,3W, al denk ik dat de meter het wel beetje mis zal hebben. Het is wel onder Ubuntu 20.04, die bij mij ook veruit het zuinigste is.
Bij Fujitsu kun je PDF's terugzoeken waarin staat hoeveel een bepaald model verbruikt, daar is een grote variatie te zien van heel laag (enkele Watts) tot normaal verbruik (>10W). Er worden ook verschillende voedingen meegeleverd, meestal krijgt het model dan -85 of -90, waar dat cijfer aangeeft hoe hoog de efficiëntie is.

Nieuw zijn de kastjes van Fujitsu duur, maar tweedehands kan gunstiger zijn. Nu is ongeveer het moment waarop Skylakes en Kaby Lakes op de markt kunnen komen.
De long en short idle meetwaardes zijn altijd als desktop, nooit als headless server, dus altijd hoger dan hoe wij deze kastjes gebruiken :D

Zowel de Fujitsu als Dell zijn nieuw duur. Je zit zo aan de €500. Mijn 5 jaar oude Q920 met 8GB ram en 256GB SSD en i5 4570T (dual core / 4 threads) was maar €80 :9~
Licht belast niet hoorbaar, maar zwaar belast maakt dat ding behoorlijke herrie. Geen idee of dat zo hoort of dat de fan oid versleten is na 5 jaar gebruik.

Moet ook nog kijken waarom hij niet doorstart zonder toetsenbord. Ding blijft dan blazen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:08:
[...]

En zonder muis, toetsenbord en scherm zelfs 1,3W, al denk ik dat de meter het wel beetje mis zal hebben. Het is wel onder Ubuntu 20.04, die bij mij ook veruit het zuinigste is.

[...]

De long en short idle meetwaardes zijn altijd als desktop, nooit als headless server, dus altijd hoger dan hoe wij deze kastjes gebruiken :D
Om te kunnen vergelijken moeten we op dezelfde manier meten. Dat is ook wat in het hardwareluxx forum speelt. Ik vind dat we het tenminste moeten melden wat het is bij de standaardconfiguratie: USB toetsenbord, USB muis, SSD en monitor in slaapstand. De overige metingen zijn extra's, die zijn natuurlijk handig om te weten bij verschillende toepassingen.
Zowel de Fujitsu als Dell zijn nieuw duur. Je zit zo aan de €700. Mijn 5 jaar oude Q920 met 8GB ram en 256GB SSD en i5 4570T (dual core / 4 threads) was maar €80 :9~
Licht belast niet hoorbaar, maar zwaar belast maakt dat ding behoorlijke herrie. Geen idee of dat zo hoort of dat de fan oid versleten is na 5 jaar gebruik.

Moet ook nog kijken waarom hij niet doorstart zonder toetsenbord. Ding blijft dan blazen :X
Zonder koelen schakelt een T processor terug. Vandaar dat ik een paar berichten terug @Lalalampje vroeg naar de koeler. Het kan ook zijn dat fabrikanten er een eigen processorschema op na houden. Ze kunnen via de BIOS meer achter de schermen bepalen dan bij losse onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:53:
[...]
Tsja, ik ga ook ubuntu devs niet vragen wat ze vinden van mijn plan om X of Y te doen. En als ze daar dan al een mening over hebben dan trek ik me daar niks van aan :) Het blijft debian gebaseerd dus je kan alles doen wat je wil.
Dit gaat meer om het categorisch weigeren - al jaren - om Docker support in te bouwen en evt zelfs te integreren met drogredenen als PVE is IaaS en Docker is PaaS.

Support voor Docker Machine is dus door een ander gebouwd omdat de devs zelfs dat niet wilden.

Beetje visieloos wat mij betreft, temeer daar Kubernetes wel gewoon docker containers en VM’s - inclusief live migratie - ondersteund. Die luisteren gewoon naar de behoefte van hun gebruikers :D

Maar goed. Dit alles is een beetje off-topic, al is het wel zo dat in mijn ervaoring containers een paar watt zuiniger zijn dan VM’s, Ubuntu ook zuiniger is dan PVE, dus de combi Ubuntu + Docker zuiniger is dan de PVE weg van een extra VM met Docker. Nog los van het feit dat Ubuntu zelf ook zuiniger is dan PVE.

Het zal allemaal een paar Watt zijn, dus niet iets om je te laten tegenhpuden om lekker voor PVE te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 08:58

xces

To got or not to got..

@unezra even specifiek jou getagged, aangezien jouw setup van vorig jaar vrij dicht in de buurt komt van wat ik nu voor ogen heb.

Intro:
Mijn i6700 CPU icm een z270i moederbord wat ik vanuit een windows 10 server omgezet had naar een docker server heeft de geest gegeven door allerlei kernel panics te gaan gooien. Het geheugen en de kast + voeding is nog goed voor zover ik kan zien.

De intentie van mijn systeem is een zuinig wanneer idle server te bouwen, die de volgende 'verantwoordelijkheden' heeft;
- Docker in swarm modus draaien
- Containers die momenteel draaien zijn Plex (transcoding), NZB clients (uitpakken), Portainer, mosquitto, mongodb, node-red, deconz, home-assistant en op het verlanglijstje staan bijv. iets van piHole.

Door mijn home automation spul denk ik niet dat de server vaak idle is (zigbee heeft vrij veel communicatie) maar het gros kan ik eventueel op een M2 draaien waardoor ik geen 'running disks' heb. In de toekomst zou de server ook mijn Synology met 5TB aan media/persoonlijke documenten en foto's moeten gaan vervangen zodat ik alles geconsolideerd heb op 1 systeem; schijven zullen dan van 3.5" naar 2.5" gaan in (software) raid setup.

Constraints:
Ik heb dus nog de Fractal Design Node 202 case, de Samsung 840SSD (nog geen m2 schijf) en een voeding voor de Fractal design node 202 (waarschijnlijk is de voeding momenteel overdimensioneerd). Alles wat ik uit KAN zetten zal ik uitzetten (bluetooth/wifi/audio chipsets?) zodat ik daar ook geen onnodige stroom aan verbruik.

Initieele idee:
Collega's van me hebben een AsRock mini A300 gekocht en daar een AMD Ryzen 3200G ingezet, maar ik heb geen nut voor een APU aangezien ik het headless wil draaien en dan liever kies voor meer rekenkracht zoals een ryzen 5 3600 icm een B450 of B550 chipset om future proof te zijn (en tijdens installatie een goedkope GPU erbij zetten).

Maar als ik dan ga kijken naar het topic wat @GaMeOvEr net heeft gequote, ben ik weer in twijfel gebracht want ik wil juist een zuinige server die de taken aankan die ik hierboven genoemd heb, zonder meteen (in idle) 10w te verbruiken.

Nu de vraag:
Welke kant zou ik opmoeten? Wat zou jullie advies zijn? Eventueel een D3417-B2 (want, 6 SATA slots + 4 geheugeh slots) dan een nieuwe case gok ik, want zo te lezen op internet past een Micro-ATX niet in de Fractal Design Node 202

[ Voor 3% gewijzigd door xces op 16-07-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
10W idle kost je 20 euro per jaar... Als je dat terug brengt naar 7 watt, ga je naar 14 euro per jaar...

Een verschil van een broodje doner...

You're over-engineering... Gewoon kopen wat je nodig hebt, en of het 5-10-15W gebruikt, maakt echt weinig uit.
Tuurlijk is het leuk voor de sport, maar je moet er ook weer geen religie van maken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Waar doel je op @FireDrunk op iets wat ik gezegd heb? Kan het niet relateren (edit: ah, het verschil tussen een Ryzen en een Intel in dit geval); maar mijn 'oude' setup verbruikte 50w/jaar, dan is 50w of 10w wel een verschil.

Maar dan nog heb ik geen enkel idee wat een ryzen 3600 verbruikt in idle in mijn setup (10w dus minimaal) en dit is misschien overkill; een pentium G5400 of een intel i3 9100 is ook wel een optie; afgaande op deze post: https://www.elefacts.de/t...erverchipsatz_und_6x_sata

[ Voor 58% gewijzigd door xces op 16-07-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markd81
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-09-2024
Onlangs heb ik een server overgenomen waarmee ik hopelijk zuiniger uitkom dan met mijn HP microserver gen 8, die nu als NAS dient.
Zodra ik klaar ben met inbouwen zit het volgende erin:
1MoederbordenSupermicro X10SDV-4C-TLN2F€ 504,19€ 504,19
4Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 3TB€ 95,90€ 383,60
1BehuizingenCorsair Carbide 330R Zwart€ 0,-€ 0,-
4Geheugen internKingston ValueRAM KVR21R15D4/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 129,95€ 129,95
2Solid state drivesIntel DC S3710 2,5" 400GB€ 434,80€ 869,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.887,34

De server zal een stuk of zes (Linux & BSD) vm's gaan hosten via Proxmox. Hiertussen zit een vm die de NAS taak op zich neemt (vandaar de WD RED schijven). Voor mijn gevoel is de voeding die er nu in zit overkill. Zou mijn oude Saesonic 450RM ook goed zijn? https://tweakers.net/pric...s-450-watt/specificaties/

[ Voor 0% gewijzigd door markd81 op 16-07-2020 19:43 . Reden: taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

In navolging op mijn vorige bericht, bedenk ik me nu dat ik ook stapsgewijs naar een zuinigere PC kan gaan.

d.w.z. ik vermoed dat mijn moederbord kaduuk is, dus ik zou die ook als eerste eens kunnen vervangen door een Fijutsu D3644-B (althans, ik gok dat dit het beste moederbord is gezien mijn toekomstige wens om er ook een NAS van te maken)

Dan zou ik mijn i7 + geheugen (als het het juiste type is) over kunnen zetten en de Micro-ATX voeding voor nu ook. Het blijft dan in de huidige kast passen en heb ik dus een minimale investering om mijn i6700 weer up and running te krijgen (op basis van de Samsung 840 SSD)

Vervolgstappen om energie te verlagen zouden dan (kunnen) zijn:
- Intel Optane H10 256GB voor OS + docker images & data
- 4x Seagate Backup Plus Slim 5tb als media disks
- Intel i9300 als dit nog een besparing oplevert t.o.v. de huidige i6700
- PicoPSU als mijn systeem < 100w zit (toch @mrmrmr?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:17
Lalalampje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:17:
Ik ben hier aan het spelen met een kleine Optiplex, de 5060 mff
Best grappig er zit ales op en aan, sata, m2 en 2 geheugenslotjes
En er zit een leuke i5 8500T is met max 35 watt

Hij verbruikt maar 5 watt tijdens het opstarten van Windows 10
En in idle zakt het zelfs naar 3 watt.met muis en keyboard
Dat is met WIFI kaartje er nog in.. Die verwijderen zal ook wat schelen

Er kan nog een 2.5 HD in dus ik twijfel nog om hem als server in te zetten
Maar ik denk dat ik toch ga verkopen en dan zelf een servertje bouwen waar PCIe kaarten in kunnen
Klopt man, ik heb er hier 3 in huis. Ik gebruik er 1 als server voor dockers zoals home assistant, rutorrent, sonarr, etc... Heb er 2 schijven van 5 TB extern op aangesloten. Verbruik met de schijven in idle is tussen de 6,6 - 6,7 watt. Met schijven actief is het rond de 11-12 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:16:
In navolging op mijn vorige bericht, bedenk ik me nu dat ik ook stapsgewijs naar een zuinigere PC kan gaan.

d.w.z. ik vermoed dat mijn moederbord kaduuk is, dus ik zou die ook als eerste eens kunnen vervangen door een Fijutsu D3644-B (althans, ik gok dat dit het beste moederbord is gezien mijn toekomstige wens om er ook een NAS van te maken)

Dan zou ik mijn i7 + geheugen (als het het juiste type is) over kunnen zetten en de Micro-ATX voeding voor nu ook. Het blijft dan in de huidige kast passen en heb ik dus een minimale investering om mijn i6700 weer up and running te krijgen (op basis van de Samsung 840 SSD)

Vervolgstappen om energie te verlagen zouden dan (kunnen) zijn:
- Intel Optane H10 256GB voor OS + docker images & data
- 4x Seagate Backup Plus Slim 5tb als media disks
- Intel i9300 als dit nog een besparing oplevert t.o.v. de huidige i6700
- PicoPSU als mijn systeem < 100w zit (toch @mrmrmr?)
Even een vraagje voordat ik antwoord geef: welke disks (merk en typenummer) wil je gebruiken in het systeem voordat je de 2.5" disks aanschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

mrmrmr schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 01:26:
[...]

Even een vraagje voordat ik antwoord geef: welke disks (merk en typenummer) wil je gebruiken in het systeem voordat je de 2.5" disks aanschaft?
Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar dacht aan een M2 SSD voor os en de media disks kan ik elk advies voor gebruiken. Mijn huidige nas draait in RAID 5 met 4 disks, maar ook die setup kan ik al het advies gebruiken want misschien is er wel wat beters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xces schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:11:
Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar dacht aan een M2 SSD voor os en de media disks kan ik elk advies voor gebruiken. Mijn huidige nas draait in RAID 5 met 4 disks, maar ook die setup kan ik al het advies gebruiken want misschien is er wel wat beters.
Als je de NAS wil onderbrengen in de nieuwe server:

Ik neem even aan dat het 3.5" disks zijn. Als je 4 tot 6 stuks 3.5" disks zou willen gebruiken in een nieuw systeem dan moet de voeding daarop afgestemd zijn. Als je alleen SSD's hebt maakt het niet uit.

Als je in delen wil upgraden, dan is de voeding gekoppeld aan de 3.5" drives:

1) moederbord, processor, DDR4 geheugen met bijpassende snelheid
De Intel 300 series chipset heeft een bijpassende 1151 Coffee Lake (8th/9th gen) processor nodig.
standaard JEDEC DDR4 geheugen (beter geen XMP gaming geheugen) met snelheid die past bij de processor, in dit geval dus i3-9300: DDR4-2400.
2) >200W ATX-formaat voeding blijven gebruiken als je 3.5" disks gebruikt (zie tips onderaan de topic start)
3a) voeding vervangen door PicoPSU-160-XT of PicoPSU-90 bij een i3-9100 of G5400. Met Leicke 120W 12V adapter. ((zie tips onderaan de topic start)
3b) 4x Seagate Backup Plus Slim 5tb als media disks
*) Intel Optane H10 256GB voor OS + docker images & data

3.5" disks vragen veel energie bij opstarten, en de voeding moet dat aankunnen. De meeste drives vragen om 20 tot 24W per disks. Als 4 drives op hetzelfde moment piekverbruik zouden bereiken, dan is dat in totaal ongeveer 24x4=96W.

Tijdens opstarten draait de processor voluit op alle cores, waardoor bijvoorbeeld een dual core G5400 tot ongeveer 30W verbruikt op een zuinig moederbord. Bij een processor met 4 cores ligt het verbruik hoger.

Intel Optane H10 bevat een kleine beetje Optane geheugen waardoor het verbruik omhoog gaat naar 5.3W actief verbruik (typisch) volgens Intel. Ik weet niet of er ook een hoog piekverbruik is en wanneer die kan plaatsvinden.
In een thuisserver is optane geheugen meestal overkill tenzij het bijvoorbeeld een professionele webserver met veel gelijktijdige clients is. Het netwerk is de bottleneck en M.2 NVMe drives zijn veel sneller dan het netwerk. SATA SSD drives kunnen het netwerk ook vol zetten. Zelfs mechanische drives zijn al voldoende snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

mrmrmr schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:49:
[...]

Als je de NAS wil onderbrengen in de nieuwe server:

Ik neem even aan dat het 3.5" disks zijn. Als je 4 tot 6 stuks 3.5" disks zou willen gebruiken in een nieuw systeem dan moet de voeding daarop afgestemd zijn. Als je alleen SSD's hebt maakt het niet uit.

Als je in delen wil upgraden, dan is de voeding gekoppeld aan de 3.5" drives:

De Intel 300 series chipset heeft een bijpassende 1151 Coffee Lake (8th/9th gen) processor nodig.
standaard JEDEC DDR4 geheugen (beter geen XMP gaming geheugen) met snelheid die past bij de processor, in dit geval dus i3-9100: DDR4-2666.
2) >200W ATX-formaat voeding blijven gebruiken als je 3.5" disks gebruikt (zie tips onderaan de topic start)
3a) voeding vervangen door PicoPSU-160-XT of PicoPSU-90 bij een i3-9100 of G5400. Met Leicke 120W 12V adapter. ((zie tips onderaan de topic start)
3b) 4x Seagate Backup Plus Slim 5tb als media disks
*) Intel Optane H10 256GB voor OS + docker images & data
Ik laat nu mijn nas nog even doordraaien, dus ik kan eerst de server opbouwen. Als ik eerst het moederbord vervang, (want de cpu is misschien nog goed) heb ik waarschijnlijk 2166 xmp geheugen; dat is denk ik in het begin geen probleem mits het moederbord het aankan.

Als ik het goed begrijp raad je dus aan om een nvme SSD drive te kiezen oog octane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:22:
[...]

Ik laat nu mijn nas nog even doordraaien, dus ik kan eerst de server opbouwen. Als ik eerst het moederbord vervang, (want de cpu is misschien nog goed) heb ik waarschijnlijk 2166 xmp geheugen; dat is denk ik in het begin geen probleem mits het moederbord het aankan.

Als ik het goed begrijp raad je dus aan om een nvme SSD drive te kiezen oog octane?
Het geheugen moet standaard JEDEC settings ondersteunen. Gaming geheugen kan JEDEC settings en XMP settings hebben. De JEDEC settings moeten overeenkomen met de settings van de processor. XMP settings worden niet gebruikt door dit moederbord. De processor bevat de geheugencontroller. Je kunt proberen of het werkt met de JEDEC settings van het oude geheugen.

Je kunt geen Skylake i7-6700 processor op een moederbord met 300 series chipset gebruiken, ook al heeft het dezelfde 1151 pin socket. Misschien is het verstandig om de oude processor en geheugen door te verkopen.

NVMe is een optie, bijvoorbeeld Intel 660p. SATA SSD is ook voldoende, maar dan heb je een minder SATA aansluitingen over. De Samsung 840 EVO SSD die je nog had is prima. Die is zuiniger dan nieuwere generaties SATA SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

mrmrmr schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:50:
[...]

Het geheugen moet standaard JEDEC settings ondersteunen. Gaming geheugen kan JEDEC settings en XMP settings hebben. De JEDEC settings moeten overeenkomen met de settings van de processor. XMP settings worden niet gebruikt door dit moederbord. De processor bevat de geheugencontroller. Je kunt proberen of het werkt met de JEDEC settings van het oude geheugen.
Hoe kan ik dat zien aan de hand van modules? het moederbord heeft 4 slots, en ik heb eigenlijk toch wel het liefst minimaal 32B, in 2x 16GB.
[...]

Je kunt geen Skylake i7-6700 processor op een moederbord met 300 series chipset gebruiken, ook al heeft het dezelfde 1151 pin socket. Misschien is het verstandig om de oude processor en geheugen door te verkopen.
Daarom is het handig dat er mensen zijn die dit fatsoenlijk uit kunnen leggen; bedankt hiervoor _/-\o_
[...]
NVMe is een optie, bijvoorbeeld Intel 660p. SATA SSD is ook voldoende, maar dan heb je een minder SATA aansluitingen over. De Samsung 840 EVO SSD die je nog had is prima. Die is zuiniger dan nieuwere generaties SATA SSD's.
Ok dus hier zou ik weer kunnen besparen door (voordat het een NAS word) eerst de huidige disk over te prikken.

Dan zou het lijstje zijn:Huidige setup verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door xces op 17-07-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:00
Dat is wat ik heb draaien.
D3644B met een i3-9100 en 32 GB (CT2K16G4DFD8266)

Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om ECC in te gooien. Omdat zowel de proc als mailboard het aan kunnen. Maar ik weet niet wat dat met de prijs doet.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:00:
Hoe kan ik dat zien aan de hand van modules? het moederbord heeft 4 slots, en ik heb eigenlijk toch wel het liefst minimaal 32B, in 2x 16GB.
Voor nieuw geheugen raad ik meestal standaard JEDEC non-gaming geheugen aan op 1.2V, die breed beschikbaar is (in veel shops wordt verkocht) van een fabrikant die geheugen maakt voor veel verschillende systemen. Denk daarbij aan merken zoals Kingston, Crucial (Micron), Samsung met normale rankings. Vermijd niet-standaard geheugen.

De processor bepaalt de snelheid. Kijk dus welk soort geheugen de processor nodig heeft. Bijvoorbeeld DDR4-2400 of DDR4-2666.

Het moederbord kan ECC geheugen toepassen. In dat geval heb je UDIMM (unbuffered, niet registered) ECC geheugen nodig. Er is een lijstje met goedgekeurd geheugen van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

DDR4 – 2666 (CL19) UDIMM 16GB (ECC)
 Samsung M391A2K43BB1-CTD
 SK Hynix HMA82GU7CJR8N-VK
 Micron MTA18ASF2G72AZ-2G6D1
Deze dus in mijn geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:08
Fujitsu D3644-B
Ik kan met geen mogelijkheid meer van USB booten. Ik gebruik dezelfde stick als voorheen en ook getest met 2 oude sticks.

Het enige verschil is dat ik voorheen op een Mac de sticks maakte en nu in Ubuntu 20.04.

In de Bios > Advanced > USB configuration zie ik altijd de label van de stick. Daar kan ik ook uit hard disk of Cd-rom of floppy kiezen, standaard auto. Ik heb auto en harddisk voor elke stick getest en inmiddels alle USB poorten wel gehad.

Maar in de boot opties zie ik ze nooit, niet in de Bios (F2) en niet in het boot menu (F12).

Alle sticks werken prima op een HP Envy laptop die op Ubuntu draait. Stick is zichtbaar in boot menu en je kan ervan booten.

Wat gaat hier mis? Dit is nogal een probleem. Het systeem werkt verder probleemloos. Heb al 2x eerder geïnstalleerd. Wil nu van 19.04 naar 20.04 en dat doe ik graag met een schone install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
Na nog wat gelezen en nagedacht te hebben heb ik nog een paar vragen over onderstaande post.

Ik ga i.i.g. proxmox als OS gebruiken.

- Qua CPU zit ik te denken aan de I3-9100F aangezien er toch geen monitor op komt en deze een stuk goedkoper is. Echter moet ik de eerste keer natuurlijk wel e.e.a. kunnen zien/instellen. Kom ik dan weg met een USB>HDMI/VGA adapter? Of vanwege de missende driver bij het eerste keer opstarten nog niet?

- Daarnaast vroeg ik me af of het nuttig is om i.p.v. de M2 SSD wellicht 2 stuks 2,5 SSD in Raid1 te plaatsen zodat het systeem bij een defecte SSD gewoon door blijft draaien.

- Gezien de positie van de CPU op dit board direct achter de inlet fans zit, zit ik te denken om enkel een heatsink(zonder fan) op de CPU te plaatsen.

OS wordt Ubuntu

1x W10Pro
1x Linux

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,93

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jazco2nd Helpt een BIOS reset naar default? Opnieuw aanmaken van de USB key als UEFI stick door middel van Rufus defaults?

Dit bericht van @Torched gaat over iets soortgelijks:
Torched in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Ik vermoed dat de daar genoemde foutcode in de log (die heb ik zelf ook in mijn D3643-H zag ik laatst) en het geheugen niet de reden zijn van het USB probleem.

Welke BIOS versie gebruiken jullie beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:54:
@Jazco2nd Helpt een BIOS reset naar default? Opnieuw aanmaken van de USB key als UEFI stick door middel van Rufus defaults?

Dit bericht van @Torched gaat over iets soortgelijks:
Torched in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Ik vermoed dat de daar genoemde foutcode in de log (die heb ik zelf ook in mijn D3643-H zag ik laatst) en het geheugen niet de reden zijn van het USB probleem.

Welke BIOS versie gebruiken jullie beiden?
BIOS reset naar default gedaan en weer alles getest. Zelfde resultaat.
Rufus is Windows only. Ik heb geen Windows.. Heb wel een laptop die een BIOS update nodig heeft, dat kan alleen via Windows (HP .exe kan ik wel extracten maar daar zit voor nieuwe laptops niks in gek genoeg) dus misschien als ik tijd heb toch Windows erop zetten tijdelijk. Maar dat kan toch niet nodig zijn?

Bios versie 1.6.0

In Ubuntu doe ik het zo:
$ sudo dd bs=4M if=/path/to/ISOfile of=/dev/sdx status=progress oflag=sync
Maar het kan op verschillende manieren, kan ook gewoon via Disks programma een ISO erop zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 19-07-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op zondag 19 juli 2020 @ 00:34:
BIOS reset naar default gedaan en weer alles getest. Zelfde resultaat.
Rufus is Windows only. Ik heb geen Windows.. Heb wel een laptop die een BIOS update nodig heeft, dat kan alleen via Windows (HP .exe kan ik wel extracten maar daar zit voor nieuwe laptops niks in gek genoeg) dus misschien als ik tijd heb toch Windows erop zetten tijdelijk. Maar dat kan toch niet nodig zijn?
Rufus is allleen een manier om het troubleshooten. Je kan Windows 10 gratis downloaden, installeren zonder key en draaien in een virtual machine.

De Rufus manier werkt goed. Wat het standaard (automatisch) doet bij een recente Debian iso:
Partition scheme: MBR
Target system: BIOS or UEFI
FAT32, cluster size 4096 bytes
Syslinux versie kiezen voor MBR
Grub versie kiezen

Rufus gebruikt /isolinux/isolinux.cfg voor syslinux bij Debian.

Bijvoorbeeld deze stick heeft:
Disk type: Removable, Disk size: 4GB, Sector size: 512 bytes
Cylinders: 485, Tracks per cylinder: 255, Sectors per track: 63

Zo'n USB stick verschijnt als UEFI type in de BIOS in de boot volgorde sectie.
Bios versie 1.6.0
Die heb ik ook in de D3643-H variant. Geen problemen met USB sticks met default Rufus settings.
In Ubuntu doe ik het zo:
$ sudo dd bs=4M if=/path/to/ISOfile of=/dev/sdx status=progress oflag=sync
Maar het kan op verschillende manieren, kan ook gewoon via Disks programma een ISO erop zetten.
4M is een grote blocksize, ik zou 4096 proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
@mrmrmr het is gelukt via https://unetbootin.github.io/ daarmee kon ik op Ubuntu simpel de ISO kiezen. Werkt nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jazco2nd Mooi dat het werkt, bedankt voor het terugmelden. unetbootin heb ik lang geleden ook gebruikt, maar ik had destijds meer geluk met Rufus. Dus daar ben ik bij gebleven.

Ik heb een tip onderaan de topic start toegevoegd over UEFI sticks. Het kan ook aan een van de andere zaken hebben gelegen zoals FAT32, blocksize en dat soort instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:44:
[...]

Alleen SATA voeding- en SATA datakabels. SATA datakabels komen niet meegeleverd met het moederbord.

[...]

Minder is beter voor het verbruik. Met 2 modules kun je gebruik maken van dual channel. Ik zie geen reden voor 4 modules.

[...]

Je hebt SODIMM geheugen gecombineerd met een mATX moederbord, dat past niet. Je hebt standaard UDIMM DDR4-2666 geheugen nodig. Dat mag non-ECC of ECC geheugen zijn. Er is een QVL van geheugenmodules.

Bijvoorbeeld 2x Samsung M391A2K43BB1-CTD 16GB (UDIMM DDR4-2666 ECC), van de QVL.
-of-
Bijvoorbeeld Crucial Crucial CT2K16G4DFD8266 2x16GB non-ECC, niet op de QVL.

Heb je de 6-core processor ergens voor nodig? Die kan 6 cores kortdurend met hoge frequentie draaien, maar een i3-9100 is voor veel toepassingen meer dan voldoende. Voor die (waarschijnlijk) korte tijd dat je voluit draait moet je zorgen dat de processor voldoende gekoeld wordt.

De 19" rack kast is moeilijker te koelen en de kleine ventilatoren maken meer geluid dan een tower model.

Koeling kost energie.

[...]

De Samsung Evo 860 SATA is ok qua verbruik (en qua snelheid ook). Samsung 860 QVO SATA is ook een goede optie tenzij je elke dag opnieuw de SSD volschrijft. Dat doen niet veel mensen.

2.5" disks zijn veel zuiniger dan 3.5" disks van dezelfde grootte. Zie de topic start onder hard disks en het groene gearceerde deel in het overzicht. Ze zijn ook goedkoper. Backup is aan te raden. Voor gebruik kun je ze het best eerst uitgebreid testen. Ik gebruik daarvoor h2testw.

Zie ook de tips hardware/software voor details.
CurlyMo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:02:
@daily.data.inj behalve sata splitters heb je niks aanvullend nodig.
@mrmrmr, @CurlyMo dank voor de feedback.

Als vervolg op mijn vorige post (hier) verder gepuzzeld. Ik neig naar onderstaande setup vanwege:
  • Voor mij is het een goede balans van nodige power en zuinigheid.
  • Geswitched van Fujitsu D3644-B naar Supermicro X11SCH-F (enigszins gebaseerd op de setup van @GaMeOvEr)
  • I5 omdat ECC voor mijn setup niet veel toevoegt; meeste wat relevant is zal namelijk weggeschreven zijn naar een database en anders pech voor mij in die paar cases dat het mocht voorkomen.
  • Niet gekozen voor i5-9400f omdat deze twee elkaar niet veel qua prijs ontlopen en een cpu met video output zal ik in de toekomst makkelijker ergens anders voor kunnen inzetten i.p.v. een headless variant. Ik ga er trouwens eigenlijk wel vanuit dat ik de output uit kan zetten voor besparing :)
  • Ik kies voor een rack behuizing zodat ik deze kan toevoegen aan de huidige rack. Daarbij heb ik liever een diepte die zo kort mogelijk is. Deze Techly case met 40 cm lijkt prima.
  • Wat ik nog uit mag zoeken is een geschikte CPU koeler.
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 156,-€ 156,-
1MoederbordenSupermicro X11SCH-F€ 261,35€ 261,35
1BehuizingenTechly I-CASE IPC-240L€ 128,26€ 128,26
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
2VentilatorenNoctua NF-A8 PWM, 80mm€ 17,09€ 34,18
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 128,29€ 128,29
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 51,50€ 51,50
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 77,90€ 77,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 869,47

[ Voor 3% gewijzigd door daily.data.inj op 19-07-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

mrmrmr schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:49:
standaard JEDEC DDR4 geheugen (beter geen XMP gaming geheugen) met snelheid die past bij de processor, in dit geval dus i3-9300: DDR4-2400.
Ik ben aan het zoeken naar het juiste geheugen, maar ik kan niet zo snel een juist type geheugen vinden; ik heb namelijk direct liever 2x16GB DDR4-2400 Mhz geheugen; maar die combinatie heeft de gelinkte PDF niet helaas. ECC hoeft ook niet direct, maar de term "standaard JEDEC DDR4 geheugen" zegt me ook niets; is dat CL19 of hebben de timings weer niets met dit te maken?

Ik heb deze gevonden: Crucial DDR4 2x16GB 2400 Geheugenmodule maar dat is CL17 en staat niet op de Fujitsu PDF. Het lijkt iig geen ECC te hebben en ook geen XMP.

[ Voor 14% gewijzigd door xces op 21-07-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XMP is eigenlijk 'buiten spec' geheugen. Dat geeft zelf aan dat het 'overgeclockt' kan worden, maar is vaak wel buiten CPU standaard specs. Wat @mrmrmr denk ik bedoeld is dat je dus niet geheugen kiest wat specifiek een hoog XMP profiel ondersteund, maar meer dat het gewoon conform de standaard snelheid van de CPU werkt.

Timings vallen daar inderdaad buiten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Top, thanx. Is het trouwens een idee om het geheel in een 19" behuizing te stoppen, zitten daar nog nadelen aan? Ik heb immers al een UniFi POE switch. Zou in dat geval 2U volstaan? Uitgaande van een i3 9100?

Bijvoorbeeld de Arctic Freezer 11 LP?

[ Voor 8% gewijzigd door xces op 21-07-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
xces schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:07:
Top, thanx. Is het trouwens een idee om het geheel in een 19" behuizing te stoppen, zitten daar nog nadelen aan? Ik heb immers al een UniFi POE switch. Zou in dat geval 2U volstaan? Uitgaande van een i3 9100?

Bijvoorbeeld de Arctic Freezer 11 LP?
Als je het niet erg vind actief te koelen. Hier zit alles in een 1U, maar gezien de locatie (warme kast) staan er vrij pittige koelers op de HDD's en heb ik de CPU koeler toch vervangen door een actief exemplaar.

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 21-07-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-04 17:02
Even een update, heb een Ryzen 3700X, 3 WD Red drives, 48GB ECC Ram, 2 NVME en 3 SATA SSD's.
Ik had een Asrock x470 bord, en verbruikte daarmee gemiddeld in idle 72W. Nu overgestapt op een Asrock B550M Pro4, en in idle zit ik op 65W.
Nog steeds vrij fors dus, maar goed, dit is mijn homeserver die ook gewoon performance moet leveren. 7W verschil door puur een ander mobo te nemen vind ik wel netjes, al is de vraag of je daar qua kosten ooit uitkomt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@- peter - Welk X470 bord had je, de X470D4U toevallig? En was dat met de schijven in spindown of niet? Ik ben met name benieuwd omdat het lijkt op het systeem dat ik heb genoemd in deze post, met 3 schijven aan zit die namelijk ook zo rond de 72W, maar jouw schijven zouden zuiniger moeten zijn dan die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-04 17:02
@dcm360 Nee, t was een gewone ATX mobo van Asrock: X470 Master Sli. Ik had 6 sata nodig en ook NVME.
Schijven gewoon draaiend, maar niet actief in de zin van data lezen. Wel met VM's actief, zonder VM's zit ie op 60W idle. Ik gebruik Ubuntu 20.04 en de recentste powertop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

CurlyMo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:16:
[...]

Als je het niet erg vind actief te koelen. Hier zit alles in een 1U, maar gezien de locatie (warme kast) staan er vrij pittige koelers op de HDD's en heb ik de CPU koeler toch vervangen door een actief exemplaar.
Welke actieve koeler heb jij op 1U zitten, en welke kast? ik wil namelijk ruimte voor (minimaal) 4x 2.5" HDDs het liefst met zo min mogelijk geluid uiteraard. Ik neig zelf naar 2U omdat je dan grotere koelers kunt gebruiken (8cm PWM eventueel)

Ik neig ofwel naar een 1U oplossing met een SilverStone SST-NT07-115X (23mm in hooge) of een 2u oplossing met een iets betere koeler. Passief zou ook kunnen eventueel maar ik heb nog nooit iets passief gekoeld dus ik heb geen idee wat voor koelelement ik erop zou moeten zetten dan.

[ Voor 22% gewijzigd door xces op 21-07-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:58:
Ik ben aan het zoeken naar het juiste geheugen, maar ik kan niet zo snel een juist type geheugen vinden; ik heb namelijk direct liever 2x16GB DDR4-2400 Mhz geheugen; maar die combinatie heeft de gelinkte PDF niet helaas. ECC hoeft ook niet direct, maar de term "standaard JEDEC DDR4 geheugen" zegt me ook niets; is dat CL19 of hebben de timings weer niets met dit te maken?

Ik heb deze gevonden: Crucial DDR4 2x16GB 2400 Geheugenmodule maar dat is CL17 en staat niet op de Fujitsu PDF. Het lijkt iig geen ECC te hebben en ook geen XMP.
Kontron noemt alleen CL19. De door jou gekozen module Crucial CT2K16G4DFD824A lijkt mij geschikt geheugen. Breed verkrijgbaar standaard geheugen. De kans is groot dat het gewoon werkt.

Pricewatch overzichtje:
https://tweakers.net/gehe...S7pR_nSqly938UXG-9Z-wrusb

CL17 komt het meest voor bij breed verkrijgbaar geheugen. Dan is de kans groot dat die CL ook werkt op standaard borden. De modules zien eruit als een printplaatje zonder heatsink, vaak een indicatie dat het niet gemaakt is voor overklokken.

JEDEC is de organisatie die de DDR4 geheugen standaard bedenkt. Daarnaast kunnen leveranciers gaming en overclock geheugen maken. Het is geheugen dat op een hogere spanning kan draaien en met afwijkende timings (XMP: Extreme Memory Profile) en frequenties. Sommige processoren zoals Ryzens ondersteunen hogere snelheden.

Ik gebruik 2x CL16 Crucial 16GB geheugen (korte JEDEC timings met XMP) op een D3417-B2 moederbord. Destijds was het geheugen erg (absurd) duur en het geheugen dat ik kocht was toevallig in de aanbieding. Ondanks het risico werkte het gelukkig wel met de iets strakkere JEDEC timings. Niet een manier van selecteren die ik zou willen aanraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZVmjAz_a2tcAyLuZeqeAVcCozo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qeaV6wgz2RtDEhFNCETpBQZz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
xces schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:25:
[...]

Welke actieve koeler heb jij op 1U zitten, en welke kast? ik wil namelijk ruimte voor (minimaal) 4x 2.5" HDDs het liefst met zo min mogelijk geluid uiteraard. Ik neig zelf naar 2U omdat je dan grotere koelers kunt gebruiken (8cm PWM eventueel)

Ik neig ofwel naar een 1U oplossing met een SilverStone SST-NT07-115X (23mm in hooge) of een 2u oplossing met een iets betere koeler. Passief zou ook kunnen eventueel maar ik heb nog nooit iets passief gekoeld dus ik heb geen idee wat voor koelelement ik erop zou moeten zetten dan.
Zie: CurlyMo in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

De CPU koeler is vervangen door de pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence i-Plus. Dit werkt echt veel beter. Dit ding is super stil en koelt meer dan prima. De bijbehorende SuperMicro ventilatoren (pricewatch: Supermicro FAN-0065L4 PWM) staan op de HDD's gericht op halve toeren. Snelheid bepaal ik nu met een handmatige fan controller die mooi weggewerkt is aan de voorkant van de kast. Deze wil ik binnenkort vervangen door een Arduino Nano die dat vraaggestuurd gaat doen. Die fans zijn lange na niet stil met deze temperaturen, maar voor mij acceptabel. Mijn rack staat in een inloopkast van de slaapkamer. Dat houdt vrijwel al het geluid tegen, behalve als het echt 30+ graden wordt buiten (en daarmee ook binnen) en de ventilatoren nog harder moeten.

Mijn HDD doel temperatuur is overigens < 35oC.

Als je interesse hebt in die passieve SuperMicro CPU koeler (pricewatch: Supermicro SNK-P0046P), dan mag je hem van me overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
- peter - schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:48:
Even een update, heb een Ryzen 3700X, 3 WD Red drives, 48GB ECC Ram, 2 NVME en 3 SATA SSD's.
Ik had een Asrock x470 bord, en verbruikte daarmee gemiddeld in idle 72W. Nu overgestapt op een Asrock B550M Pro4, en in idle zit ik op 65W.
Nog steeds vrij fors dus, maar goed, dit is mijn homeserver die ook gewoon performance moet leveren. 7W verschil door puur een ander mobo te nemen vind ik wel netjes, al is de vraag of je daar qua kosten ooit uitkomt ;).
7W * 2 euro * 5 jaar economische levensduur = 70 euro.

AMD moederborden en processoren zijn niet zo goed in een laag idle verbruik. Relatieve zuinigheid wordt beter naarmate de belasting flink hoger is.

Ik denk dat het idle verbruik (exclusief draaiende programma's/VM's) met een zuinig Intel bord met i3-9100 ongeveer zou zijn:
4W - moederbord/processor/toetsenbord/muis/SSD/monitor in slaaptstand
9W - hard drives. 3.0W * 3 = 9W actief
Totaal 13W (Debian of Windows)

Met 2.5" disks:
4W - moederbord/processor/toetsenbord/muis/SSD/monitor in slaaptstand
2.6W - 2.5" 5TB hard drives. 0.85W * 3 = 2.55 W actief
Totaal 6.6W (Debian of Windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
Op basis van de componenten waarover jullie al eerder schreven, ben ik op zoek gegaan naar een balans tussen power en zuinigheid voor mijn nieuwe windows 2019 server die een aantal VM's zal gaan draaien (linux/windows systemen)

1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 158,99€ 158,99
1MoederbordenSupermicro X11SCH-F€ 261,02€ 261,02
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2098-SL€ 85,43€ 85,43
2Geheugen internSamsung M391A4G43MB1-CTD (32GB ECC UDIMM)€ 161,-€ 322,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 82,90€ 82,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 141,95€ 141,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,29

De componenten waar ik zelf wat heb gekozen zijn de voeding en de behuizing. Mogelijk zal ik later nog wat ssd's toevoegen, maar for now lijkt me dit afdoende.

Ik heb ook gelet op bestelbaarheid, want ik ziet soms componenten die maar slecht leverbaar zijn.

IPMI is belangrijk voor me (HTML5, niet die java rotzooi) stabiliteit en redundancy... ik heb eerlijk gezegd nog geen ervaring met die nieuwe M.2 drives... Is dat in raid1 te installeren? (het mobo heeft 2 slots begrijp ik) en is dat aan te raden? (dan zal ik nog zo'n drive bestellen)

Verder weet ik niet zo zeker of ik wel de juiste PSU heb, die pico's zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd (lijken me ook wat slecht bestelbaar).

Heb ik dingen over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Frost_Azimov schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:58:
Op basis van de componenten waarover jullie al eerder schreven, ben ik op zoek gegaan naar een balans tussen power en zuinigheid voor mijn nieuwe windows 2019 server die een aantal VM's zal gaan draaien (linux/windows systemen)

1MoederbordenSupermicro X11SCH-F€ 261,02€ 261,02
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2098-SL€ 85,43€ 85,43
2Geheugen internSamsung M391A4G43MB1-CTD (32GB ECC UDIMM)€ 161,-€ 322,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 82,90€ 82,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 141,95€ 141,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,29

De componenten waar ik zelf wat heb gekozen zijn de voeding en de behuizing. Mogelijk zal ik later nog wat ssd's toevoegen, maar for now lijkt me dit afdoende.

Ik heb ook gelet op bestelbaarheid, want ik ziet soms componenten die maar slecht leverbaar zijn.

IPMI is belangrijk voor me (HTML5, niet die java rotzooi) stabiliteit en redundancy... ik heb eerlijk gezegd nog geen ervaring met die nieuwe M.2 drives... Is dat in raid1 te installeren? (het mobo heeft 2 slots begrijp ik) en is dat aan te raden? (dan zal ik nog zo'n drive bestellen)

Verder weet ik niet zo zeker of ik wel de juiste PSU heb, die pico's zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd (lijken me ook wat slecht bestelbaar).

Het mobo heeft inderdaad 2 nVME slots, maar ik vermoed als je die in RAID 1 wilt draaien, dat je in de BIOS fakeraid moet doen, Ik weet even niet of dat kan, moet je even de Supermicro documentatie op nakijken of dat een supported variant is.

Want volgens mij kun je het niet in Windows inregelen als mirror, omdat je wilt booten van nVME en dan wordt dat volgens mij niet ondersteund.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

/edit vage dubbelpost.

[ Voor 98% gewijzigd door GaMeOvEr op 22-07-2020 00:09 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is dit niks voor je?
Afbeeldingslocatie: https://www.servercase.co.uk/Images/DBImages/Products/114497_3.jpg
https://www.servercase.co...ppliance-servers-sc-2400/

Lekker kort zodat je waarschijnlijk geen rails nodig hebt wil je hem echt op hangen.

Of deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.servercase.co.uk/Images/DBImages/Products/224302_1.jpg

https://www.servercase.co...deep-black-sc-2306b-550b/

Die is er overigens ook in de ATX voeding variant.

Ik weet niet hoeveel HDD's je kwijt wil, anders kan dit ook nog:
Afbeeldingslocatie: https://www.servercase.co.uk/Images/DBImages/Products/83282_2.jpg
https://www.servercase.co...ppliance-servers-sc-1250/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
@GaMeOvEr Ik heb de manual er evenm op nageslagen, en er staat bijster weinig in over RAID mogelijkheden. Inderdaad: op de SATA connectors wordt het ondersteund door de C246 chipset, maar over de M.2 drives staat geen woord. Ik overweeg de XPG 8200 in zijn (veel goedkopere) 265GB variant te kopen alleen voor het OS, en dan een mooie Samsung SSD er aan te hangen als storage voor mijn VM's, of misschien wel die 1TB M.2 ook daarvoor, en het hele idee van RAID laten varen...

@CurlyMo Tja, mooie cases. Maar bedoel je daarmee te zeggen dat de Inter-Tech IPC 2U-2098-SL niet geschikt is? Ik zal waarschijnlijk niet aan echte HD drives beginnen, met een paar terra in SSD heb ik eigenlijk wel plenty verwacht ik. Je opmerking over lekker kort heeft me wel aan het denken gezet, want idd ide kast was wel wat lang. Ik heb een iets kortere variant gevonden: Inter-Tech IPC 2U-2098-SK

Ik zag overigens dat ik met mijn PSU de verkeerde diameter ventilator heb... nog ff verder zoeken...

[ Voor 5% gewijzigd door Frost_Azimov op 22-07-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntiender
Ik heb mijn 19 inch case hier vandaan.
Heb de 1,5u short case, erg tevreden over!

Https://shop.yakkaroo.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
ntiender schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:17:

Bedankt! Da's een goeie, die hebben dezelfde case, tegen een beter prijs EN de PSU die ik nodig heb :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Frost_Azimov schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:29:
@GaMeOvEr Ik heb de manual er evenm op nageslagen, en er staat bijster weinig in over RAID mogelijkheden. Inderdaad: op de SATA connectors wordt het ondersteund door de C246 chipset, maar over de M.2 drives staat geen woord. Ik overweeg de XPG 8200 in zijn (veel goedkopere) 265GB variant te kopen alleen voor het OS, en dan een mooie Samsung SSD er aan te hangen als storage voor mijn VM's, of misschien wel die 1TB M.2 ook daarvoor, en het hele idee van RAID laten varen... ..
Ik heb zelf ook geen RAID in gebruik. Mijn nVME drive gebruik ik als bootdisk en storage voor mijn VM's, en mijn datastorage en backups (ook van het OS en de VM's) gaan dan naar 1 van de Seagate's toe,

Wat jij zegt zou ik ook gedaan hebben, als ik niet veel rauwe storage nodig zou hebben, een nVME voor het OS en eentje voor de overige zaken. Aangezien er bij mij toch al een flinke hoeveelheid normale disken in gingen, ben ik voor nu niet voor het 2x nVME pad gegaan.

Kan ik altijd nog in de toekomst doen, mocht ik nog voor iets snelle storage nodig hebben. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Frost_Azimov schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:29:
@CurlyMo Je opmerking over lekker kort heeft me wel aan het denken gezet, want idd ide kast was wel wat lang.
Ik zou voor jouw doel een zo kort mogelijke case nemen, helemaal als je geen hot-swap wil. Dan kan je alles lekker aan de oortjes ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Ik heb de spullen vandaag besteld, De kast is uiteindelijk de iets kortere versie geworden, met psu er in, de rest blijft het zelfde. zal wel even duren want ik zag dat het mobo pas half augustus zal binnenkomen. Na de build zal ik mij bevindingen laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

...

Volgens mij kan de i5 9400 geen ECC aansturen, toch?
Attention: Intel's Core i5 and Core i7 processors do not support ECC memory and are therefore unsuitable for this combination.
bron: https://www.elefacts.de/t...erverchipsatz_und_6x_sata

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:50:
[...]

Volgens mij kan de i5 9400 geen ECC aansturen, toch?

[...]

bron: https://www.elefacts.de/t...erverchipsatz_und_6x_sata
Klopt, zoals je zelf al quote. Voor ECC moet je dan naar de Xeons gaan, maar dan kom je uiteraard in een compleet ander segment uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:59:
[...]

Klopt, zoals je zelf al quote. Voor ECC moet je dan naar de Xeons gaan, maar dan kom je uiteraard in een compleet ander segment uit.
Of een i3. (Als enige non-Xeon uitzondering)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ja, maar dan is het dus nutteloos dat @Frost_Azimov ECC geheugen heeft besteld, toch?

[ Voor 2% gewijzigd door xces op 22-07-2020 21:05 . Reden: 2x dus, dat is dus niet nodig :p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Zojuist mijn 'oude' server eens opgengeschroefd, ruim 15 jaar oud want er zat nog 8500 geheugen in.. Ik weet er nog van dat ding een takkeherrie maakte als hij aanstond, en er blijkt een XEON in te zitten (nog geen idee welke). Het betreft een Dell Poweredge R610 met een "Dell e2k-ucp-61 perc 6/i dual channel pci-express integrated sas raid controller". De diepte is full-size 19" rack dus veel ste groot maar kan ik misschien de Xeon of de raid controller hergebruiken? Ik moet eerlijk bekkenen dat ik wel de server eens moet booten om te kijken wat voor Xeon erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

xces schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:05:
Ja, maar dan is het dus nutteloos dat @Frost_Azimov ECC geheugen heeft besteld, toch?
Oh, dat was me niet eens opgevallen! Nee, ECC voegt dan inderdaad helemaal niets toe. Sterker nog, ik weet niet eens of dat eventueel nadelig uitpakt (lees niet booten) of dat je er stomweg niets mee kunt en teveel betaald voor je geheugen.
xces schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:18:
Zojuist mijn 'oude' server eens opgengeschroefd, ruim 15 jaar oud want er zat nog 8500 geheugen in.. Ik weet er nog van dat ding een takkeherrie maakte als hij aanstond, en er blijkt een XEON in te zitten (nog geen idee welke). Het betreft een Dell Poweredge R610 met een "Dell e2k-ucp-61 perc 6/i dual channel pci-express integrated sas raid controller". De diepte is full-size 19" rack dus veel ste groot maar kan ik misschien de Xeon of de raid controller hergebruiken? Ik moet eerlijk bekkenen dat ik wel de server eens moet booten om te kijken wat voor Xeon erin zit.
Wat zou je willen met zo'n antieke stroom-slurpende Xeon? Als dat ding echt zo oud is, is die nog van de core2 generatie. Sowieso moet je dan ook het mobo en dergelijke hergerbruiken.

/edit

Als ik deze PDF mag geloven, zijn die dingen van rond 2011, dus zeg een jaar of 10 oud, en zitten er Xeon's uit de 5500/5600 serie in. Dus first gen i7 vergelijkbaar. (Nehalem)

[ Voor 58% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-07-2020 00:11 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ntiender schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:17:

Heb je een foto van hoe die eruit ziet bij jou? Ik ben voor mezelf ook op zoek naar zoiets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:59:
[...]

hmmm, da's minder... afijn, niets meer aan te doen, want al besteld...

[edit] toch maar even en mailtje gestuurd, hopelijk kan ik het nog aanpassen...

[ Voor 11% gewijzigd door Frost_Azimov op 22-07-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xces SAS RAID controllers zijn doorgaans grootverbruikers. Meet maar eens wat het verschil is met en zonder kaart, en zo nodig daarnaast ook met 1 disk.

1U forceert het gebruik van (veel) kleine fans die op hoge snelheid moeten draaien. In het algemeen is een tower model zelfkoelend vanwege het convectie of schoorsteen effect. Lucht wordt onder aangetrokken, wordt warm, stijgt en kan dan idealiter bovenaan ontsnappen.

Als je toch een platte gesloten behuizing kiest met ventilatoren zoals bij 19" behuizingen, dan is het raadzaam om grotere ventilatoren te kunnen gebruiken. Dat wil zeggen: een dikkere behuizing dan 1U. Grotere ventilatoren zijn stiller en ze kunnen op een lager toerental meer lucht verzetten.
Pagina: 1 ... 74 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.