GaMeOvEr schreef op maandag 22 juni 2020 @ 00:43:
[...]
Is het voor jou mogelijk wat VMs uit te zetten? Want je hebt nu wel een aanzienlijk hoger verbruik dan wat ik heb, met een soort van vergelijkbare setup (serverboard met dual-nic en IPMI)
Uiteindelijk kan jouw CPU meer verbruiken (6 core vs 4 core) maar in idle/lage load zijn ze volgens mij vergelijkbaar zuinig.
Ik heb de VM's stapsgewijs uitgeschakeld, om ook te kijken of er bepaalde VM's meer verbruiken dan de rest, maar in het totaal scheelde dit maar ongeveer 3W. Er waren geen uitschieters.
Gemiddeld zo rond de 20 Watt, dus het spul draait op een halve kWh per dag.
Dat is dan met:
Server 2019 datacenter (1809 met GUI) als fileserver/mailserver/DNS/DHCP en HyperV host.
- Netwerk monitoring software (PRTG)
- HDD bewaking (HDD Sentinel)
- Backup van de server en de VM's naar dedicated interne backup disk (Veeam)
- Nachtelijke backup userdata naar externe USB diks (USB 3,0 disk, ook aangesloten, SyncbackPro als software)
- Windows 10VM waar mijn downloadclients op draaien. (Sabnzbd, Sonarr, Radarr)
- Home assistant VM
- 5 disken (Seagate 2,5 die niet in spindown gaan)
- 1X NVMe SSD op het mobo (Geen 660p)
- 3 fans (1x120 CPU, 2x80 casefan) op 400RPM. (PWM)
- Beide NICs in gebruik
Hier heb ik ook over zitten denken, om een Windows Server 2019 te gebruiken die ook gelijk Hyper-V host is, en niet zoals ik nu Hyper-V 2019 Core draai. En dan idd als domain server met DHCP, DNS, Hyper-V. Dit bied ook makkelijkere file-sharing. Maar ik heb nu alleen licenties voor Win2012R2, ik moet nog aan een 2019 licentie zien te komen. Dit bied ook meer mogelijkheden tot power-saving settings in het OS. Hyper-V Core is daar niet voor gemaakt.
En kan ik idd kijken om daar eventueel Exchange of SQL op te draaien, als ik het geheugenverbruik daarvan kan in temmen. Dat scheelt iig ook het aantal VM's.
Anders hebben we wel een beeld van het verbruik in jouw situatie, maar niet hoe zuinig het -zou- kunnen.
Ik weet dat mijn setup, met disken in spindown (en geen USB disk aangesloten) en weinig activiteit op ongeveer 12 Watt kan draaien, met dit OS met power-saving settings actief, maar wel alle NICs en IPMI aangesloten en actief, inclusief de fans.
In mijn daadwerkelijke gebruiksscenario zit ik dus op die 20 Watt gemiddeld, voornamelijk omdat ik mijn disken niet in spindown wil doen, wegens veel netwerkactiviteit als fileserver en ik wil niet dat mijn disken vroegtijdig overlijden door overmatige spindowns/spinups, dat is dan die 5 Watt besparing in verbruik op jaarbasis qua kosten niet waard.
De 4 WD HDD's zijn 3,5" en verbruiken ongeveer 12,5W. Deze staan op de nominatie om vervangen te worden, hiermee kan ik de server al zuiniger mee maken. Spindown zou voor mij niet zo'n probleem zijn, de schijven worden niet constant gebruikt. In mijn oude server met de Highpoint RocketRAID controller werden de schijven wel in spindown gebracht. En wanneer ik toegang zocht naar de share, duurde het idd een paar seconden voordat er reactie kwam, maar daarna ging het weer vlot.
De fans, 2 in de kast, 1 CPU fan, staan nu op Auto, en draaien op 1100 - 1300 toeren. Dit kan ik eventueel nog naar beneden brengen, maar eerst eens kijken wat de temperatuur gaat doen in de kast de komende dagen.
Mijn doel was vergelijkbaar met het jouwe, een zo zuinig mogelijke nieuwe server zonder in te leveren op comfort (IPMI) en features (dual nic, 8X Sata, 2x NVMe slot, hot swap bays, etc) maar ik denk dat er bij jou nog wel winst te halen moet zijn, je zit nu met je disken los op een meer dan 2x zo hoog verbruik als ik heb met mijn "spindown" scenario.
Of het is natuurlijk gewoon de load van je VM's, maar dat zou je dan snel genoeg moeten merken als je die uitzet. Ik heb overigens de intel drivers geïnstalleerd voor de chipset, NIC en Sata. Voor Sata heb ik de intel VROC drivers geinstalleerd, ik heb nu een storage controller "Intel C600+/C220+ series chipset SATA AHCI controller" met driver date van 18-9-2019, driver versie 6.2.0.1238.
Maar zoals ik gisteren al zei, ik moet nog verder gaan met tunen om het verbruik verder omlaag te krijgen. Als ik zo jouw configuratie bekijk, moet dat kunnen. Moederbord is ongeveer het zelfde, de CPU die ik heb gekozen verbruikt niet veel meer dan jouw CPU. Daar zit het verschil niet in. Misschien Hyper-V Core die power-saving settings mist?
Ik heb wel gekeken naar de Intel SATA drivers, ik heb die van SuperMicro geïnstalleerd (6.1.0.1236) met een nieuwere Intel Rapid Storage Technology tool, en het verbruik hiervan is al lager. Nu staat mijn server met Intel Rapid Storage Technology service aan, ongeveer 42,5W te verbruiken, wel iets meer dan gisteren, maar met de Intel Rapid Storage Technology tool aan. ASRock loopt dus achter met de drivers.
Komende dagen eens verder kijken, BIOS weer eens doorlopen, wat ik met tunen nog verder kan verlagen. Ik ben iig al blij dat ik met het vernieuwen van de server het verbruik al naar beneden heb kunnen brengen, en er zit waarschijnlijk nog potentie in om dit verder omlaag te brengen.