Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ben lekker rustig aan het kijken voor gebruikte onderdelen hier en daar om een plexbak/nas te bouwen die waarschijnlijk unraid zal gaan draaien. Weinig verbruik is geen doel opzich maar wel mooi mee genomen waar mogelijk :)
Ik vroeg me af wat de best practice is voor gigabit ethernet. Het beestje zal met een korte netwerk kabel direct aan de modem of switch komen te hangen, maar je hebt een paar opties.

Op de wat beter uitgeruste moederborden zal tegenwoordig wel een gigabit chipset zitten, maar de vraag is of je dat wilt want dat betekent dat er vaak ook ander energie slurpend gedoe op zit. Ik kan een losse PCI netwerkkaart installeren maar je hebt tegenwoordig ook fancy USB C/Thunderbolt netwerkdongles, misschien zijn die zuiniger omdat het minder overhead heeft dan een pci kaart?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:46
Voor de mensen die zo gek zijn als ik met een 1U server :) Koeling is een dingetje. Voornamelijk voor de CPU, maar ook de HDD's worden warm. Ik heb een paar ventilatoren geprobeerd, maar ze koelden geen van allen de HDD's goed genoeg. De Supermicro 10.000RPM koelers wel ja. Maar die hoorde ik op volle toeren een verdieping lager. Dat zijn echt straaljagers.

Wat ik heb geprobeerd:
pricewatch: Gelid Solutions IPX 4 PWM - 40mm Industrial Fan
pricewatch: Gelid Solutions Silent 4, 40mm
pricewatch: Akasa Black Case Fan, 40mm

De eerste had ik over CPU blazen. Dat gaat op zich goed genoeg, maar met zware load gaat die toch nog over de 80oC. De tweede ging voor geen meter. Ondanks de veronderstelde hogere static pressure(H2O) wisten die geen deuk in een pak boter te slaan. Die laatste is echter echt te gek. Een hogere H2O dan de beste Noctua's. Ze zijn wel een stuk luider dan de Noctua's, maar nog steeds stil.

code:
1
2
3
4
5
6
Noctua NF-A4x10 FLX                 4.82 CFM        1.78 mm H2O     17.9 dBA
Noctua NF-A4x20 FLX                 5.53 CFM        2.26 mm H2O     14.9 dBA
Fractal Design Silent Series R2     4.53 CFM        1.95 mm H2O     18.0 dBA
Scythe Mini Kaze                    4.11 CFM        2.13 mm H2O     14.0 dBA
Gelid Silent 4                      4.50 CFM        1.50 mm H2O     18.9 dBA
Akasa AK-4020MS                     5.70 CFM        2.90 mm H2O     23.5 dBA

De Supermicro fans wisten met dit weer mijn HDD's op 33oC te houden, de Akasa op 35oC en alle andere fans die ik geprobeerd heb lukte het niet om de HDDs onder de 40oC te krijgen.

Daarbij is de Akasa ook nog eens een stuk betaalbaarder dan alle andere fans.

Voor een 1U setup of bijv. POE switch zijn dit echt fans die onterecht het onderspit delven t.o.v. de Noctua's. Kunnen we opnieuw klagen over het verschil in dBA, maar in bijv. meterkast weggestopte setups maakt echt dat verschil niet.

Ik heb er € 4,25 per stuk voor betaald t.o.v. € 14,55 voor de Noctua NF-A4x20 FLX :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:01:
je hebt tegenwoordig ook fancy USB C/Thunderbolt netwerkdongles, misschien zijn die zuiniger omdat het minder overhead heeft dan een pci kaart?
Uitgaande van 1Gbe: op een zuinig moederbord zoals Fujitsu/Kontron D364x is een PCIe kaart zuiniger. Dat komt omdat het een extra hardware laag met conversie is, dat voegt overhead toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CurlyMo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:18:
Voor de mensen die zo gek zijn als ik met een 1U server :) Koeling is een dingetje. Voornamelijk voor de CPU, maar ook de HDD's worden warm. Ik heb een paar ventilatoren geprobeerd, maar ze koelden geen van allen de HDD's goed genoeg. De Supermicro 10.000RPM koelers wel ja. Maar die hoorde ik op volle toeren een verdieping lager. Dat zijn echt straaljagers.

Wat ik heb geprobeerd:
pricewatch: Gelid Solutions IPX 4 PWM - 40mm Industrial Fan
pricewatch: Gelid Solutions Silent 4, 40mm
pricewatch: Akasa Black Case Fan, 40mm

De eerste had ik over CPU blazen. Dat gaat op zich goed genoeg, maar met zware load gaat die toch nog over de 80oC. De tweede ging voor geen meter. Ondanks de veronderstelde hogere static pressure(H2O) wisten die geen deuk in een pak boter te slaan. Die laatste is echter echt te gek. Een hogere H2O dan de beste Noctua's. Ze zijn wel een stuk luider dan de Noctua's, maar nog steeds stil.

code:
1
2
3
4
5
6
Noctua NF-A4x10 FLX                 4.82 CFM        1.78 mm H2O     17.9 dBA
Noctua NF-A4x20 FLX                 5.53 CFM        2.26 mm H2O     14.9 dBA
Fractal Design Silent Series R2     4.53 CFM        1.95 mm H2O     18.0 dBA
Scythe Mini Kaze                    4.11 CFM        2.13 mm H2O     14.0 dBA
Gelid Silent 4                      4.50 CFM        1.50 mm H2O     18.9 dBA
Akasa AK-4020MS                     5.70 CFM        2.90 mm H2O     23.5 dBA

De Supermicro fans wisten met dit weer mijn HDD's op 33oC te houden, de Akasa op 35oC en alle andere fans die ik geprobeerd heb lukte het niet om de HDDs onder de 40oC te krijgen.

Daarbij is de Akasa ook nog eens een stuk betaalbaarder dan alle andere fans.

Voor een 1U setup of bijv. POE switch zijn dit echt fans die onterecht het onderspit delven t.o.v. de Noctua's. Kunnen we opnieuw klagen over het verschil in dBA, maar in bijv. meterkast weggestopte setups maakt echt dat verschil niet.

Ik heb er € 4,25 per stuk voor betaald t.o.v. € 14,55 voor de Noctua NF-A4x20 FLX :)
Zit er ander spul boven en onder je server?
mrmrmr schreef op zondag 14 juni 2020 @ 01:22:
[...]

Uitgaande van 1Gbe: op een zuinig moederbord zoals Fujitsu/Kontron D364x is een PCIe kaart zuiniger. Dat komt omdat het een extra hardware laag met conversie is, dat voegt overhead toe.
Ah ik dacht dat USB misschien zuiniger was omdat dat meer ontworpen is met mobiele apparaten in gedachten, wellicht dat de PCIe architectuur minder zuinig zou zijn. Het is ook een lastige om in Google te gooien want de meeste resultaten gaan over snelheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op de wat beter uitgeruste moederborden zal tegenwoordig wel een gigabit chipset zitten, maar de vraag is of je dat wilt want dat betekent dat er vaak ook ander energie slurpend gedoe op zit. Ik kan een losse PCI netwerkkaart installeren maar je hebt tegenwoordig ook fancy USB C/Thunderbolt netwerkdongles, misschien zijn die zuiniger omdat het minder overhead heeft dan een pci kaart?
Is de vraag: wat is zuiniger? Onboard vs PCIe vs USB/thunderbolt, of PCIe vs USB/thunderbolt? Want ik lees (in tegenstelling tot @mrmrmr?) namelijk het eerste. En onboard zal lijkt mij in principe zuiniger zijn. Of "het maakt niet uit". Want de onboard netwerkadapter is ook via PCIe op de processor aangesloten. Er kan dus een miniem verschil zitten tussen onboard vs via het slot, maar dat lijkt mij verwaarloosbaar. Enige verschil is dan de adapter. Volgens @mrmrmr zijn sommige Intels zeer zuinig, daar waar concurrenten een stuk onzuiniger zijn. Een onzuinige onboard kan lijkt mij dus onzuiniger zijn dan zo'n Intel via PCIe.
Erasmo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 03:02:
[...]

Ah ik dacht dat USB misschien zuiniger was omdat dat meer ontworpen is met mobiele apparaten in gedachten, wellicht dat de PCIe architectuur minder zuinig zou zijn. Het is ook een lastige om in Google te gooien want de meeste resultaten gaan over snelheid etc.
USB zal lijkt mij juist (veel?) meer overhead geven. Immers praat een CPU geen USB, dus zit er weer een USB controller tussen, die alsnog via PCIe met de processor babbelt. En de daadwerkelijke netwerkchips zijn volgens mij ook "gedeeld". Die wat je in een USB adapter terugvindt kun je ook via PCIe krijgen en kunnen ook onboard gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Erasmo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 03:02:
[...]

Zit er ander spul boven en onder je server?
Boven niks, onder patch panel, poe switch en wdc's. In de volgorde van boven naar onderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op zondag 14 juni 2020 @ 06:07:
[...]

Is de vraag: wat is zuiniger? Onboard vs PCIe vs USB/thunderbolt, of PCIe vs USB/thunderbolt? Want ik lees (in tegenstelling tot @mrmrmr?) namelijk het eerste. En onboard zal lijkt mij in principe zuiniger zijn. Of "het maakt niet uit". Want de onboard netwerkadapter is ook via PCIe op de processor aangesloten. Er kan dus een miniem verschil zitten tussen onboard vs via het slot, maar dat lijkt mij verwaarloosbaar. Enige verschil is dan de adapter. Volgens @mrmrmr zijn sommige Intels zeer zuinig, daar waar concurrenten een stuk onzuiniger zijn. Een onzuinige onboard kan lijkt mij dus onzuiniger zijn dan zo'n Intel via PCIe.
Volgens mij is het heel simpel. Je kijkt hoeveel pcie lanes een CPU / Chipset aan kan, hoeveel lanes er beschikbaar zijn gemaakt op het moederbord. Alle andere onboard devices zitten vervolgens aan de overige lanes vast. Of dat nu je SATA, Netwerk, USB etc. controllers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ben lekker rustig aan het kijken voor gebruikte onderdelen hier en daar om een nas te bouwen
Dat heb ik onlangs ook gedaan, inmiddels staat er een vooralsnog hdd-loos systeem dat plek bied voor 16 3.5" en 6 2.5" hdd's/ssd's in een Stacker STC-T01, zit alleen nog met de voeding. Heb er wel een die krachtig zat is, maar is zodanig op leeftijd dat de fabrikant (Tagan) niet eens meer lijkt te bestaan :+ en de pricewatch: Tagan 2 Force II TG900-U33 is als ik het mij goed kan herinneren niet de meest efficiënte...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 14 juni 2020 @ 01:22:
Uitgaande van 1Gbe: op een zuinig moederbord zoals Fujitsu/Kontron D364x is een PCIe kaart zuiniger. Dat komt omdat het een extra hardwarelaag met conversie is, dat voegt overhead toe.
Voor de duidelijkheid: ik doelde met die tweede zin op USB of Thunderbolt als extra hardwarelaag. En dan ook nog specifiek op "dongles" die van USB naar Gbe of Thunderbolt naar Gbe gaan. Dat is een hardwarelaag met conversie.

Daarbij komt dat USB typisch een grotere overhead heeft dan PCIe. Zelfs na de verbeteringen in USB power management op het Fujitsu moederbord.

Onboard netwerkchips van Intel (I219, I210) werken uiteindelijk meestal zuiniger dan insteekkaarten, maar niet altijd, want je moet de rest van het moederbord ook meenemen in de afweging en daar gaat het vooralsnog mank (voor zover we weten) met het huidige aanbod: die tweede Gbe aansluiting zit meestal niet op een zuinig bord. Next best thing is dan een PCIe insteekkaart. Om dat ook zuinig te laten zijn moet het PCIe low powermanagement ook in orde zijn. Zo'n kaart heeft onder andere een eigen voeding on board, dat zorgt voor extra overhead.

Een aantal AC metingen van een PCIe netwerkkaart (I211) en USB apparaten kun je hier vinden:
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht dat hier iemand dat weet. Klopt het dat de hier allom bekende Seagate 2,5" schijven geen ondersteuning hebben voor TRIM? De WD SMR schijven schijnen dat namelijk wel te hebben, met als groot voordeel dan ook dat de drive weet welke sectoren weer verwijderd zijn en dus waar weer data geschreven kan worden zonder eerst de bestaande data in de naastgelegen tracks te hoeven lezen. Als je dus een SMR schijf helemaal vult, dan alles verwijderd (zonder format), en dan weer iets schrijft zou een WD theoretisch dus sneller zijn omdat die alles direct kan schrijven, terwijl de Seagate niet weet dat alles verwijderd is.

In ieder geval kan ik op internet niet terug vinden dat de Seagate dit ondersteunt. En ik gebruik de HDD nog met de USB - SATA converter, maar dat schijnt nogal een waardeloos ding te zijn die of geen ATA commands kan doorgeven of ze nogal vern**kt. Resultaat blijft in ieder geval hetzelfde, Linux gebruikt die controller in "usb-storage" mode en niet in "uas". En ik heb de schijf ook even met een andere adapter gebruikt, en dan kan ik wel SMART uitlezen, maar TRIM lijkt nog steeds niet mogelijk. Dus waarschijnlijk dan echt absent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harddisks hebben doorgaans helemaal geen support voor TRIM, waarom verwacht je dat?

UAS vs USB mode ligt meer aan de converter.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:15:
Harddisks hebben doorgaans helemaal geen support voor TRIM, waarom verwacht je dat?
Dat TRIM gemaakt is voor SSDs betekent natuurlijk niet dat HDDs het ook niet kunnen ondersteunen ;) In ieder geval schijnen de WD SMR HDDs wel TRIM te hebben. Wat ik an zich ook niet heel gek vind, want zoals ik al schreef kan het denk ik best een aardige performance winst opleveren als de HDD weet welke sectoren niet meer worden gebruikt en dus direct beschreven kunnen worden i.p.v. meerdere shingles over elkaar heen schrijven terwijl die data al discarded was.
UAS vs USB mode ligt meer aan de converter.
Dat snap ik. En dat ding wat Seagate gebruikt zou dus absolute rommel zijn en daardoor dat Linux zich niet aan UAS waagt. Daar waar ik met mijn Ewent dock wel (bv) de SMART waardes kan uitlezen omdat die wel UAS doet. Maar TRIM nog steeds niet werkt, oftewel waarschijnlijk echt niet ondersteund wordt door de schijf.

Edit:
WD beschrijft het zelf ook:
https://support-en.wd.com/app/answers/detail/a_id/25185
The TRIM command enables an OS (Operating System) to inform an SSD or HDD which blocks of data are no longer considered to be in use and can be reclaimed internally by the SSD or HDD to ensure that later write operations perform at full speed.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 14-06-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij werkt SMART prima over USB.
In mijn veronderstelling is UAS alleen een platgeslagen stack om zo snel mogelijk ATA commando's bij de disk te krijgen zonder tussenkomst van abstractielagen van USB. Ik kan het verkeerd hebben, maar UAS zelf doet vrij weinig met de commmando's.

Het lijkt mij dan ook een rare aanname dat iets UAS ondersteunt omdat smart werkt? Maar mijn kennis op het gebied van UAS is vrij summier. Ik gebruik het nog maar pas, en heb me er niet heel erg in verdiept...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:38:
Volgens mij werkt SMART prima over USB.
In mijn veronderstelling is UAS alleen een platgeslagen stack om zo snel mogelijk ATA commando's bij de disk te krijgen zonder tussenkomst van abstractielagen van USB. Ik kan het verkeerd hebben, maar UAS zelf doet vrij weinig met de commmando's.

Het lijkt mij dan ook een rare aanname dat iets UAS ondersteunt omdat smart werkt? Maar mijn kennis op het gebied van UAS is vrij summier. Ik gebruik het nog maar pas, en heb me er niet heel erg in verdiept...
Ik heb toevallig gisteren wat erover gelezen omdat smartmontools dus aangaf dat het uitlezen van SMART niet werkte. Het komt dus echt neer op "usb-storage" vs "uas" als aansturing. Waarbij de "controller" in de externe Seagates dus alleen usb-storage doet / uas wel ondersteund is maar totale rommel is en Linux daardoor weigert uas te gebruiken.

En wat ik er zo'n beetje van begreep is het dus inderdaad dat UAS voor directe ATA communicatie zorgt, waardoor SMART en ATA commando's gebruikt kunnen worden. Waar de "usb-storage" abstractielaag geen ATA commandos ondersteund, en dus geen SMART noch TRIM etc (als TRIM supported is door de HDD uiteraard).

Overigens heb ik in m'n vorige post nog een stukje uitleg van WD over SMR + TRIM geedit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah top, weer wat geleerd. Zal bij mij eens kijken. Ik heb SSDs over UAS aangesloten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:46:
Ah top, weer wat geleerd. Zal bij mij eens kijken. Ik heb SSDs over UAS aangesloten.
Dan zul je daarop wel TRIM kunnen gebruiken. Pak je een USB controller van Seagate* dan werkt het niet meer.

* Volgens de documentatie van smartmontools zou letterlijk geen enkele USB controller die Seagate gebruikt ondersteuning hebben voor UAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mrmrmr schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Voor de duidelijkheid: ik doelde met die tweede zin op USB of Thunderbolt als extra hardwarelaag. En dan ook nog specifiek op "dongles" die van USB naar Gbe of Thunderbolt naar Gbe gaan. Dat is een hardwarelaag met conversie.

Daarbij komt dat USB typisch een grotere overhead heeft dan PCIe. Zelfs na de verbeteringen in USB power management op het Fujitsu moederbord.

Onboard netwerkchips van Intel (I219, I210) werken uiteindelijk meestal zuiniger dan insteekkaarten, maar niet altijd, want je moet de rest van het moederbord ook meenemen in de afweging en daar gaat het vooralsnog mank (voor zover we weten) met het huidige aanbod: die tweede Gbe aansluiting zit meestal niet op een zuinig bord. Next best thing is dan een PCIe insteekkaart. Om dat ook zuinig te laten zijn moet het PCIe low powermanagement ook in orde zijn. Zo'n kaart heeft onder andere een eigen voeding on board, dat zorgt voor extra overhead.

Een aantal AC metingen van een PCIe netwerkkaart (I211) en USB apparaten kun je hier vinden:
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Ok hopelijk kan ik een mooi zuinig mobo op de kop tikken dat gigabit ondersteund, en anders een PCIe kaart. Nu probeer ik ook niet het verbruik tot achter de komma te beperken, maar het is wel een leuke uitdaging om het standby verbruik zo laag mogelijk te maken.
Raven schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Dat heb ik onlangs ook gedaan, inmiddels staat er een vooralsnog hdd-loos systeem dat plek bied voor 16 3.5" en 6 2.5" hdd's/ssd's in een Stacker STC-T01, zit alleen nog met de voeding. Heb er wel een die krachtig zat is, maar is zodanig op leeftijd dat de fabrikant (Tagan) niet eens meer lijkt te bestaan :+ en de pricewatch: Tagan 2 Force II TG900-U33 is als ik het mij goed kan herinneren niet de meest efficiënte...
Ik kan je nu al vertellen dat moderne voedingen efficiënter zijn. Wat is je verwachte piekverbruik?
CurlyMo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 07:55:
[...]

Boven niks, onder patch panel, poe switch en wdc's. In de volgorde van boven naar onderen.
Tijd voor een gaatje met een fan voor wat frisse buitenlucht direct op je hdd's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Erasmo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:29:
[...]
Tijd voor een gaatje met een fan voor wat frisse buitenlucht direct op je hdd's?
Wat is het verschil met nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ok hopelijk kan ik een mooi zuinig mobo op de kop tikken dat gigabit ondersteund, en anders een PCIe kaart. Nu probeer ik ook niet het verbruik tot achter de komma te beperken, maar het is wel een leuke uitdaging om het standby verbruik zo laag mogelijk te maken.
Het verschil in echt zuinig (desktop) moederbord zoals Fujitsu/Kontron D364x en andere merken is substantieel: 50% verschil is niet vreemd en dat gaat al snel over 4W (zie de gepinde posts). Om de een of andere reden doen andere merken niet wat Fujitsu/Kontron doet. Ze zeggen niet precies wat ze anders doen bij Fujitsu/Kontron, maar ik denk dat ze power management beter geïmplementeerd hebben. Bijvoorbeeld niet domweg een bitje omzetten als je iets uitzet, maar de stroomvoorziening voor dat onderdeel uitschakelen. Overigens doet Fujitsu/Kontron dat met AMI BIOS en mogelijk doen ze ook wat met custom chips.

Zuinigheid is een combinatie van hardware en software. Het beste resultaat krijg je als je met alle aspecten rekening houdt. Het heeft bijvoorbeeld weinig effect een besturingssysteem te gebruiken dat niets doet met low power modes op een zuinig moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CurlyMo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:38:
[...]

Wat is het verschil met nu?
Altijd lastig met 1u servers, die dingen zijn ontworpen met koelkanalen ed in gedachten, maar gezien de hoop aan harde schijven waar je het over hebt zal de originele hardware er waarschijnlijk al niet meer in zitten?
Ze zijn sowieso ontworpen voor kleine fans die lekker veel geluid maken, want dat maakt niet uit in een datacenter waar ze meestal zullen staan. Afhankelijk van hoe en waar je het gat maakt is er denk ik wel wat winst te halen zonder de ooit geplande airflow al te veel te verstoren. Je kunt er een fan aan de bovenkant op monteren die of wat extra warmte uit de kast trekt of die gericht op de hdd's voor extra airflow zorgt. Misschien interessant om eens te gaan experimenteren met een plaat karton als tijdelijke bovenkant, dan kun je makkelijk diverse configuraties proberen.
mrmrmr schreef op maandag 15 juni 2020 @ 00:27:
[...]

Het verschil in echt zuinig (desktop) moederbord zoals Fujitsu/Kontron D364x en andere merken is substantieel: 50% verschil is niet vreemd en dat gaat al snel over 4W (zie de gepinde posts). Om de een of andere reden doen andere merken niet wat Fujitsu/Kontron doet. Ze zeggen niet precies wat ze anders doen bij Fujitsu/Kontron, maar ik denk dat ze power management beter geïmplementeerd hebben. Bijvoorbeeld niet domweg een bitje omzetten als je iets uitzet, maar de stroomvoorziening voor dat onderdeel uitschakelen. Overigens doet Fujitsu/Kontron dat met AMI BIOS en mogelijk doen ze ook wat met custom chips.

Zuinigheid is een combinatie van hardware en software. Het beste resultaat krijg je als je met alle aspecten rekening houdt. Het heeft bijvoorbeeld weinig effect een besturingssysteem te gebruiken dat niets doet met low power modes op een zuinig moederbord.
Ik ken je blogs, er kom unraid op met een aantal dockers voor plex, domotica en transcoding. Ik zie hier en daar berichten van gebruikers die het onder de 10W idle kunnen krijgen, dat is geen slecht verbruik.

Ik zal met het instellen vooral op de hdd downspins moeten letten, aangezien er toch wel een stuk of 4-5 aan komen te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Ik kan je nu al vertellen dat moderne voedingen efficiënter zijn. Wat is je verwachte piekverbruik?
Dat had ik al wel verwacht ;)

Euh, geen idee eigenlijk, lastig in te schatten zonder hdd's en verschillende PSU calculator sites geven nogal wat verschillende waarden. Maar om het piekverbruik maak ik mij geen zorgen, dat zou die Tagan wel aan moeten kunnen, ik denk meer aan het idle verbruik.

't mb is i.i.g. een X8SIL met Xeon L3426 en 4*4GB ECC RAM erop. Niet recent, maar het hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Erasmo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 02:21:
[...]

Altijd lastig met 1u servers, die dingen zijn ontworpen met koelkanalen ed in gedachten, maar gezien de hoop aan harde schijven waar je het over hebt zal de originele hardware er waarschijnlijk al niet meer in zitten?
Welke hoop? Er zitten nu 2 HDD's en 2 SSD's in. Op de HDD bays staat nu een fan gericht en op de CPU een push/pull fan met tunnel.
[...] die gericht op de hdd's voor extra airflow zorgt.
Dat was ook mijn vraag. Waarin is dat anders dan mijn huidige fan op de HDD's gericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb nu een paar dagen netdata draaien, maar krijg nu vrij regelmatig de melding:
pve needs attention - inbound packets dropped - net_drops.eno1
Weet iemand wat ik kan doen om dat op te lossen. Het grote internet geeft niet echt veel handvatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:20
RobertMe schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Weet je dat uit ervaring? Cause I beg to differ: Proxmox lockups door NVME drive? Zie daarbij ook een van de eerste reacties waarin ook iemand anders aangeeft de A2000 niet correct aan de praat te krijgen op een Fujitsu bord, en op internet (en Tweakers) zijn er voldoende overige ervaringen waaruit blijkt dat deze SSD onbetrouwbaar is, al dan niet op basis van hardware config (mijn oude Gigabyte bord heeft die ~2 maanddn goed op gedraaid, met dezelfde installatie etc). Deze SSD zou ik persoonlijk dan ook aan niemand aanraddn, puur omdat er zoveel wisselende ervaringen zijn en dan ook in combinatie waar het met bepaalde moederborden niet werkt of steeds slechter wordt. Intussen ben ikzelf afgelopen maandag over gestapt op een Samsung 970 Evo Plus en die draait "als vanouds". En ja, dat is vast vloeken in de kerk, want die zal niet zuinig zijn, noch goedkoop, maar persoonlijk had ik geen zin in een nieuwe roulette ronde in de hoop dat een "niet Samsung / Intel" wel goed zou zijn (660P heb ik uitgesloten op basis van QLC en soms dramatische snelheden). Alternatief zou de relatief nieuwe WD Blue SN550 zijn geweest, maar zoals gezegd, ik wou de gok niet nemen op een ander niet bewezen SSD merk. Liever nu "te veel" betalen voor de Samsung dan gokken op de WD en later potentieel nog eens switchen.
Ik heb voor mijn nieuwe plex /achterdehand backup server maar de gok genomen met WD.

Heb dus een SN550 icm de D3644-B besteld.
Taken zijn allemaal niet kritisch, als de installatie dus over de kop gaat is er niet veel aan de hand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Torched schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:36:
[...]

Ik heb voor mijn nieuwe plex /achterdehand backup server maar de gok genomen met WD.

Heb dus een SN550 icm de D3644-B besteld.
Taken zijn allemaal niet kritisch, als de installatie dus over de kop gaat is er niet veel aan de hand :+
Keep us posted dan maar. Niet dat ik de Samsung nog snel zal gaan vervangen (3 SSDs kopen voor een systeem is wat veel). Maar dan kunnen we hem hier in het vervolg ook aan/afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:24:
Ik heb nu een paar dagen netdata draaien, maar krijg nu vrij regelmatig de melding:

[...]

Weet iemand wat ik kan doen om dat op te lossen. Het grote internet geeft niet echt veel handvatten.
Ik heb die al maanden (of misschien al jaren?) als mijn server druk is. Ook al een poos op gezocht maar kan het niet vinden. Het is iets met een te strak afgestelde TCP Stack setting in netdata. Die rules zijn wel aan te passen, maar nog niet gevonden welke. Als ik vanavond tijd en zin heb zal ik eens kijken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixelz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 10:40
Hi allemaal,

Al een tijdje volg ik dit topic en ben tot de volgende build gekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 109,51€ 109,51
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 147,45€ 147,45
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 36,-€ 36,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 4,60€ 4,60
3Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 109,24€ 327,72
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD8266€ 64,01€ 64,01
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,29

Ik wil er een aantal zaken op draaien (in containers), onder andere:
- Unifi controller
- ownCloud of iets vergelijkbaars
- NX witness om beveiligingscamerabeelden op te slaan voor 2 camera's

Nu vraag ik mij af of dit laatste wel goed gaat om 1 van de 2.5" schijven constant te laten schrijven? Of dat ik hier beter een 3.5" beveiligingscamera HDD voor kan nemen? En wat zijn de gevolgen voor de PicoPSU, is dit nog wel voldoende (voor een 3.5" schijf) of kan ik beter een andere voeding nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mixelz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:20:
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 68,-€ 68,-
Tip: probeer dit niet. TL;DR: ik heb deze combinatie van Fujitsu & Kingston gehad. Na een paar weken / maanden kreeg ik continu crashes waarbij de Kingston volledig bleef vasthangen. Vanalles geprobeerd maar niet aan de praat te krijgen (op dit bord, een oud Gigabyte bord lijkt die wel goed op te werken). In het topic komt ook nog iemand anders langs met dezelfde ervaring, Kingston A2000 + Fujitsu (ander bord) zijn geen vrienden. Daarnaast geeft een zoekopdracht op Google naar " Kingston A2000 stornvme.sys" ook voldoende minder prettige resultaten. Ik raad deze SSD dan ook ten zeerste af. Alternatief is wellicht de WD Blue SN550, maar zelf heb ik maar door de zure appel heen gebeten en een Samsung 970 Evo Plus besteld. De Intel 660P heb ik bewust links laten liggen iv.m. TLC geheugen, maar dat kan ook een optie zijn en gebruiken vele hier.
Nu vraag ik mij af of dit laatste wel goed gaat om 1 van de 2.5" schijven constant te laten schrijven? Of dat ik hier beter een 3.5" beveiligingscamera HDD voor kan nemen? En wat zijn de gevolgen voor de PicoPSU, is dit nog wel voldoende (voor een 3.5" schijf) of kan ik beter een andere voeding nemen?
An zich zal 24/7 draaien denk ik geen issue geven. En een "HDD voor camera's" lijkt mij voornamelijk marketing. Waar je wel op moet letten is dat de Seagate schijven die je nu pakt op basis van SMR werken, en deze kunnen niet goed tegen (veel) schrijven. Singled Magnetic Recording doet "oude" stukjes gedeeltelijk overschrijven, maar moet daarvoor potentieel eerst de oude data lezen en ook nog eens opnieuw schrijven, daardoor worden ze tergend traag. Deze schijven kunnen best werken als backup (eens in de zoveel tijd in bulk schrijven, veel lezen), maar voor continu schrijven zijn ze minder geschikt. Houd hier dus ook rekening mee. Switch ook niet naar WD Reds NAS drives van < 8TB, want ook daar zitten SMR modellen tussen. WD Elements / MyBook shucken kan potentieel weer wel. Ik heb in ieder geval nog niet gelezen dat daar SMR schijven in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixelz
RobertMe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:36:

Tip: probeer dit niet. TL;DR: ik heb deze combinatie van Fujitsu & Kingston gehad. Na een paar weken / maanden kreeg ik continu crashes waarbij de Kingston volledig bleef vasthangen.
Bedankt voor de tips! Ga me er even verder in verdiepen. En een 3.5" schijf met een aantal 2.5" schijven (mogelijk 4 in de toekomst) zou geen probleem moeten zijn voor de PicoPSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mixelz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:20:
Hi allemaal,

Al een tijdje volg ik dit topic en ben tot de volgende build gekomen:
Ik wil er een aantal zaken op draaien (in containers), onder andere:
- Unifi controller
- ownCloud of iets vergelijkbaars
- NX witness om beveiligingscamerabeelden op te slaan voor 2 camera's

Ik zou een Intel 660p kiezen als je alleen een NVMe wilt, die heeft een goede balans tussen performance en energieverbruik. NVMe SSD's met een hele hoge doorvoersnelheid hebben enkel het effect dat ze meer verbruiken. Ze leveren bij normaal gebruik geen netto verbetering op in een fileserver.

De kwestie van fabricage is er in de praktijk niet als je de SSD gebruikt voor het besturingssysteem (Linux neem ik aan). De QLC vs TLC levensduur discussie is daar niet van toepassing.

NX Witness ken ik niet, maar in het algemeen is het zo dat camerasoftware continu beelden aan het processen zijn (als er bijvoorbeeld op beweging gelet wordt of wordt gevolgd). Dat kost relatief veel energie op een Intel x64 platform. Ik zou overwegen daar een dedicated device (kastje) voor aan te schaffen. Die verbruiken doorgaans minder. Zoek even op Blueiris in dit topic.

Als je sowieso een systeem aanschaft kun je het gewoon proberen.

Er zijn speciale schijven voor videorecorders die ononderbroken kunnen wegschrijven. Tegenwoordig hebben veel disks een grote cache, het is daardoor steeds minder van belang. Ik zie camera installateurs die gewone disks gebruiken. Ik zou zelf per stream een disk toepassen. Daardoor heb je geen "krassende" disks waarbij de koppen op en neer gaan. Dat is niet handig voor SMR disks. Veel van de 2.5" en 3.5" disks zijn SMR disks. Die zijn vooral goed in rechttoe rechtaan schrijven en lezen en niet zo goed in niet-sequentieel schrijven en lezen.

Onder tips in de topic start kun je zien hoeveel disks van een bepaald type je kunt toepassen bij verschillende voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mixelz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor de tips! Ga me er even verder in verdiepen. En een 3.5" schijf met een aantal 2.5" schijven (mogelijk 4 in de toekomst) zou geen probleem moeten zijn voor de PicoPSU?
Dat durf ik niet te zeggen, zelf draai ik ook op een gewone ATX voeding. Volgens mij moet je per 2,5" schijf op 2,5W max rekenen (want USB 2 is 0,5A * 5V = 2,5W). Een 3,5" schijf kan tijdens spinup zomaar 20W vragen bij mijn weten. Wat de CPU & moederbord doen tijdens boot (als nog geen power saving actief is) durf ik niet te zetten. Maar dat kan @mrmrmr vast wel die intussen zo te zien ook heeft gereageerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Na iets te lang rondneuzen in dit topic is het bij mij ook gaan kriebelen. Op dit moment heb ik een Synology DS918+ draaien met 16 gb ram, echter voor een aantal docker containers heb ik toch meer power nodig.

Wat wil ik in ieder geval draaien op de nieuwe bak:
- Grafana
- Daarnaast nog een container of 18 die nu ongeveer 8 gb aan ram in beslag nemen op de Synology.

Daardoor ben ik op zoek naar een balans tussen zuinigheid en power.
Op basis van een aantal configuraties heb ik onderstaande bij elkaar geklikt.
Ik verwacht dat een i3 wel voldoende power heeft. Ik twijfel of het verstandig is om de synology volledig te vervangen door de zelfbouw. De HDD's / SSD ben ik van plan om te herbruiken.
Welke voeding kan ik het beste toevoegen aan deze setup?

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 107,05€ 107,05
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4129-N€ 123,42€ 123,42
2Geheugen internCrucial CT2K16G4SFD8266€ 128,93€ 257,86
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:14:
NX Witness ken ik niet, maar in het algemeen is het zo dat camerasoftware continu beelden aan het processen zijn (als er bijvoorbeeld op beweging gelet wordt of wordt gevolgd). Dat kost relatief veel energie op een Intel x64 platform. Ik zou overwegen daar een dedicated device (kastje) voor aan te schaffen. Die verbruiken doorgaans minder. Zoek even op Blueiris in dit topic.
Dit spreekt elkaar tegen? Mijn beperkte kennis was, en Google nu bevestigd dit, dat Blue Iris alleen software is. Dus geen "dedicated NVR" die geoptimaliseerd is voor gebruik daarvan. Als je Blue Iris wilt inzetten op "dedicated hardware" zal dat dus weer gewoon een doodnormaal x86-64 systeem worden lijkt me zo.
Veel van de 2.5" en 3.5" disks zijn SMR disks. Die zijn vooral goed in rechttoe rechtaan schrijven en lezen en niet zo goed in niet-sequentieel schrijven en lezen.
Ja en nee. Steeds meer: ja. Maar er is ook nog aanbod dat geen SMR is. Maar ik denk wel dat je dan per definitie op 3,5" uit komt. Immers is SMR bijna een vereiste om een grote capaciteit 2,5" schijf te maken (zie alleen al de Seagates die dikker zijn dan conventionele (laptop) 2,5" HDDs, waarbij er en meer platters in zitten, en kunstgrepen nieuwe technieken nodig zijn om de capaciteit per platter te vergroten). Maar de Seagate IronWolfs zijn denk ik nog allemaal op basis van CMR? En de WDs van 8TB en groter zijn ook nog CMR, en WD heeft intussen ook "bekend" welke andere modellen SMR hebben (EFAX is met SMR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixelz
Op dit moment draai ik NX Witness op een Raspberry Pi 3b om te testen en schrijf ik weg naar een oude Synology NAS. Dit werk redelijk, maar is op bepaalde momenten is het erg traag met een hoge load. Naar wat ik kan vinden zou NX Witness redelijk efficiënt moeten kunnen draaien op x64 systemen.

Sowieso ben ik van plan de bovenstaande apparaten en een Unify cloud key te vervangen door 1 server, dus bedankt voor alle suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mixelz Die hoge load is precies het probleem bij videorecording en processing. Het zal waarschijnlijk niet zuiniger gaan draaien dan een aparte netwerkvideorecorder (NVR). Die heb je al met 10W verbruik zonder disk, terwijl een x64 server er meer voor nodig kan hebben. NVR's draaien meestal op een ARM processor.

sailor_dg in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

@RobertMe ?? Het is alleen een zoekterm.

@RobertMe, @mixelz
Wat SMR betreft. Ik heb al jaren 2.5" SMR drives en die kunnen moeiteloos 7200 rpm HGST disks vervangen in mijn servers en werkstations. Ik kan gerust meerdere grote downloads/uploads laten lopen, geen probleem. Dus laten we het "probleem" niet overdrijven. Het is ineens een (vermeend) probleem geworden toen duidelijk werd dat er veel meer SMR drives zijn dan men eerder dacht en omdat het ook in WD NAS drives werd toegepast. Als je geen RAID gebruikt en de server geen database server is met simultane queued mutaties kun je het naar mijn mening toepassen.

Voor zo'n beetje elke mainstream mechanische hard disk, ongeacht het opslagtype, geldt dat voorkomen van teveel koppenbewegingen het beste is. Anno 2020 kun je veel beter een SSD gebruiken als je gelijktijdig data opslaat of leest. Kijk daarvoor naar een TLC SSD. Een Samsung 860 EVO SATA is prima geschikt als buffer. Je moet het wel beschouwen als een verbruiksartikel als je er continu grote hoeveelheden data op gaat wegschrijven.

Hard disks kun je gebruiken om data te bewaren voor de lange duur.

2.5" typen van WD hebben typisch geen SATA aansluiting. Altijd controleren of een specifiek type inderdaad een SATA drive bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier de live rebuild van een ZFS RAIDZ2 van @FireDrunk met allemaal SMR schijven:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je benoemt dat een dedicated NVR beter zal zijn, en geeft dan aan te zoeken op Blue Iris. Dan is het lijkt mij niet zo gek om daaruit de conclusie te trekken "Blue Iris is zo'n systeem", wat dus niet zo is.

Overigens loop je met Blue Iris sowieso ook tegen een heel ander probleem aan: Windows only. Wil je dat dus combineren op een thuisserver met Docker ontkom je niet aan VMs en dat zal de zuinigheid ook geen goed doen.
@RobertMe, @mixelz
Wat SMR betreft. Ik heb al jaren 2.5" SMR drives en die kunnen moeiteloos 7200 rpm HGST disks vervangen in mijn servers en werkstations. Ik kan gerust meerdere grote downloads/uploads laten lopen, geen probleem. Dus laten we het "probleem" niet overdrijven. Het is ineens een (vermeend) probleem geworden toen duidelijk werd dat er veel meer SMR drives zijn dan men eerder dacht en omdat het ook in WD NAS drives werd toegepast.
Long story short, voor de een werkt het, voor de ander niet. An zich dus niet zo gek om dan een heads up te geven. En voor mij is het een probleem nadat ik zelf een Seagate heb gekocht en die "niet werkte". Dat WD de afgelopen maanden de boel heeft belazerd staat daar los van. En ja, ik geef het als waarschuwing, en niet zoals bij de eerdere Fujitsu + A2000 post "doe het niet". SMR heeft zijn usecases waarin het gewoon goed werkt, wellicht minder dan CMR, maar het werkt. Maar er zijn ook usecases waarin het gewoon niet werkt (potentieel RAID met veel te trage resilvers bv) doordat de snelheid inzakt tot sub 1MB/s. Niet zo gek dus om daar even op te wijzen lijkt mij. Vooral bij usecases die wat "onduidelijker" zijn, want met een klein CMR deel (+ cache) gaat het in veel gevallen goed, maar bij continu data schrijven, zoals een NVR toepassing, krijgt de HDD geen tijd om het cache / CMR deel weg te schrijven naar het normale SMR deel. Als die daardoot na bv 1 minuut continu schrijven (/opnemen) nog alleen die trage SMR writes doet en je in het tergend trage writes gebeid komt dan kan die SMR schijf die het in 75% van de usecases goed doet ineens toch niet werken (/in die 25% vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:36:
Hier de live rebuild van een ZFS RAIDZ2 van @FireDrunk met allemaal SMR schijven:
Het probleem zit hem in de term 'RAID'.

Ik zal mezelf maar even quoten:
Als je geen RAID gebruikt (...)
Er zijn zo vaak problemen met RAID en ik begrijp niet waarom het zo populair blijft. Nou ja, de sociologie erachter begrijp ik wel, maar ik vind het weinig rationeel. Ik heb RAID nooit toegepast in mijn eigen ondersteunende systemen (wel in data centers) omdat ik door ervaring wist dat het meer problemen oplevert dan oplost. RAID wordt al meer dan 25 jaar toegepast en het zorgt al die tijd al voor problemen.

RAID1,5:
RAID lost geen fouten van het besturingssysteem op
RAID lost geen fouten van gebruikers op
RAID is geen backup
RAID vervangt geen backup, data en image backup blijft nodig
RAID vereist typisch perfecte drives (sluit hard disks uit)
RAID is inherent instabiel
RAID zorgt voor downtime
RAID zorgt voor frustratie
RAID zorgt voor problemen bij recovery
RAID maakt bootproblemen moeilijker
RAID maakt dataherstel moeilijker dan bij single disks, en soms onmogelijk
RAID zorgt voor veel extra beheertijd
Etc.

Daarnaast:
RAID is niet energiezuinig
RAID is duur

Begin er niet aan tenzij je een specifiek geval hebt waar het wel nut heeft. Bijvoorbeeld als je live data zo kostbaar en onvervangbaar is dat je het absoluut niet mag verliezen. Gebruik dan SSD's of beter: andere vormen van redundantie en safety. Gebruik dan professionele bewezen systemen. Die zijn niet zuinig en vallen buiten dit topic.

Ik ben me er van bewust dat er verschillende varianten zijn, elk met voor- en nadelen, maar in grote lijnen wegen de nadelen zwaarder dan de beperkte voordelen. RAID varianten zonder striping kunnen overigens wel een oplossing vormen in bepaalde gevallen. En sommige bedrijven zoals gebruiken hun eigen variant die blijkbaar wel rendabel is.

@RobertMe
Blueiris is alleen een zoekterm om posts te vinden van iemand die dat toepaste (deze link met name).

Met meerdere streams en actieve monitoring kan een NVR zuiniger zijn dan x86/x64 software. Buiten dat heb ik over Blueiris verder geen mening, pro of contra.

Dit is zo'n geval waarbij een zelfbouw server minder zuiniger kan zijn dan een dedicated device (een NVR kastje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:44:
[...]

Het probleem zit hem in de term 'RAID'.
Maar goed dat je het niet draait ;)

Ik ben er blij mee sinds ZFS bestaat. Daarvoor met Areca controllers vond ik het ook maar gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@mrmrmr Je ageert altijd erg fel tegen RAID, maar altijd heb ik het idee dat je met achterhaalde argumenten aan komt zetten. Naast dat een flink deel van de argumenten niet eens RAID-specifiek zijn, maar gewoon een gevolg zijn van het gebruik van opslagmedia (of het hebben van gebruikers).
De enige twee punten uit jouw waslijst die naar mijn idee enigszins valide zijn, zijn die van dataherstel en energieverbruik, en van dataherstel zou je nog kunnen beweren dat dat een probleem is van de backupstrategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 21:27
Deze topic is de eerste maal dat ik lees over het snapshot raid concept. Gisteren wat zitten opzoeken, en voor toepassingen met veel files at rest en weinig iops (zoals meeste thuisservers) lijkt zo'n snapshot oplossing me een goede oplossing. Real-time parity lijkt me weinig zinvol voor zuinige systemen die grotendeels idlen. Bovendien is het hoge energieverbruik van (alle?) RAID systemen inderdaad een groot nadeel. Ik ben redelijk vertrouwd in Linux systemen, maar een RAID/ZFS cluster opzetten en beheren lijkt me redelijk wat werk. Dan lijkt de eenvoud van de combo MergerFS en snapRAID wel aantrekkelijk (wederom, als thuisgebruiker met weinig 'volatile data'). Wat zijn geldige redenen om toch een RAID setup te verkiezen voor dergelijke toepassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@logion RAID en ZFS hebben weinig van doen met clusters, tenzij je daarmee een array of storage pool bedoelt. Daar kom je hoe dan ook niet van af, je zal toch op zijn minst schijven moeten indelen met partities, en als je er meerdere hebt een systeem vinden of bedenken om data te verdelen (waarbij snapraid een dergelijk systeem is).
Als een systeem grotendeels idle draait, zie ik ook niet in hoe raid of zfs meer energie zou verbruiken dan een andere oplossing: ook bij zfs of raid kunnen de schijven gewoon uit als ze niets te doen hebben, waarbij dat het handigste te bereiken valt door programma's die regelmatig een schijf nodig hebben maar niet veel storage vereisen vanaf een zuinige SSD te draaien (wat met losse disks wellicht ook een aanrader is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
@dcm360 Ik bedoelde een RAID array, geen cluster inderdaad. Als ik het goed voorheb, heb je voor snapraid geen storage pool nodig; al is het populair om dmv. Mergepool of mergerFS 1 virtueel FS (bestaande uit meerdere volumes/disks) te maken. In de simpelste opstelling selecteer je een aantal data folders en 1 parity folder (waarbij de parity folder de grootste dient te zijn). Dan krijg je wel geen pooled storage natuurlijk.

Akkoord dat het wenselijk is om magnetic storage zo vaak mogelijk af te leggen (SSD kan daarin helpen). Ook akkoord dat systemen die 99,9% idle draaien weinig verschil zullen zien op vlak van energieverbruik tussen RAID storage en snapshot parity software. RAID met striping zal wel meerdere disks aanspreken (met hogere IO performance als side effect), maar als disk IO slecht heel sporadisch gebeurt, zal dat weinig uitmaken.

Ben op zoek naar een vergelijking tussen RAID en snapshot RAID achtige oplossingen voor thuisgebruik, veel onlinebronnen zijn met een bias geschreven. Iemand goed linkje(s)?
edit: dit is bijvoorbeeld een valide reden om geen ZFS te kiezen voor mijn situatie: https://louwrentius.com/t...fs-for-your-home-nas.html

[ Voor 7% gewijzigd door logion op 17-06-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
Een nadeel van snapshot raids is dat het aanpassen van files ook de parity van files op andere disks invalidate en deze andere files zo unrecoverable maakt (tot aan de volgende snapshot). Een niet-triviale beperking, waar ik nog niet stil had bij gestaan. Snapraid legt het als volgt uit:
What happen if I delete files and a disk breaks before I have updated the parity with "sync"?

In the worst case, any file deleted or modified in not broken disks may prevent to recover the same amount of data in the broken disk. For example, if you deleted 10GB of data, you may not be able to recover 10GB of data from the broken disk. The exact amount of data lost depends on how much the deleted and broken data overlaps in the parity.

To reduce this problem you can use two parity disks. This improves a lot the chances to recover the data.

A way to be always safe, is to don't delete files, but move them to another directory in the same disk, but outside the directory tree checked by SnapRAID.
Eerst begreep ik niet waarom, maar deze comment legt het redelijk uit:
But the parity is shared by all the data disks. So, a file change or deletion in a data disk, will invalidate also the parity of some other files in all other data disks, potentially making them unrecoverable, until the next "sync".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wopie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 20:08
Gezien dit topic snap ik de lichte aversie tegen raid en deze keert zich zodoende nogal eens naar ZFS als populaire raid-oplossing. Als alternatief wordt dan snapraid + mergerfs genoemd. Ikzelf maak tot nog toe alleen maar gebruik van ZFS mirrors ivm gemak en schaalbaarheid, elke mirror-set is een aparte pool bij mij, ik ben prima in staat mijn data over die paar pools te verspreiden (1 enkele SSD pool, 2x mirror hdd pools).

Echter vanuit de energiezuinige gedachte zit ik te denken om dit terug te brengen naar enkele drives maar dan met ZFS icm copies=2 (of 3/4/5/...). Als je zou willen zou je hier mergerfs overheen kunnen zetten. Op deze manier heb je de voordelen van ZFS (snapshots/send-receive/bit-rot protectie) en de voordelen van losse drives (energieverbruik).
Het enige wat je goed moet regelen zijn backups (wat je natuurlijk al doet O-) ) aangezien copies=2 niets doet voor uitval van de drive en dan moet je dus restoren vanuit een backup. Je zou ook middels send/receive snaps op andere pools/drives kunnen zetten van tijd tot tijd en als je daar genoeg ruimte hebt wellicht zelfs op die pool restoren, altijd fijn om snel bij je data te kunnen indien nodig.

Ik zie dus niet zozeer waarom je zfs moet laten als je zuinig(er) zou willen werken, het enige argument wat denk ik blijft staan is dat snapraid parity berekent en copies=n gewoon n -blocks opslaat, effectief deelt het de resterende space door n. snapraid zou daar zuiniger met de ruimte omgaan, echter moet je daar wel ruimte op voorhand voor calculeren (aparte partitie/drive voor parity) en bij copies=n komt dat gewoon in je pool of dataset(s) en als het vol is dan is het vol, geen wasted space omdat je het parity-deel niet goed had ingeschat/bemeten met je partitie-indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
Heb nog even getwijfeld tussen een mini ITX H370 en de micro ATX Fujitsu, maar uiteindelijk toch voor de Fujitsu gegaan. Het stelt me in staat om eventueel later ECC te runnen + het lijkt me zuiniger + het lijkt me meer geschikt voor 24/7 te draaien. Uiteindelijk dit besteld (met een goeie deal op de i3 bij amazon.de, waarvoor dank):
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 106,04€ 106,04
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 4,15€ 4,15
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 110,24€ 110,24
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 59,98€ 59,98
1VoedingenSeasonic Platinum Series 520 Watt Fanless€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,86

De PSU heb ik nog liggen van een oude desktop PC, zal mss later vervangen worden door een picoPSU. Er zal nog wel een tweede HDD bijkomen in de nabije toekomst.
Nu is het wachten tot alles toekomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@logion
De PSU heb ik nog liggen van een oude desktop PC, zal mss later vervangen worden door een picoPSU. Er zal nog wel een tweede HDD bijkomen in de nabije toekomst.
Ik ben al langer benieuwd naar het verschil tussen deze Seasonic voeding en een PicoPSU bij lage belasting. Zou je dat bij gelegenheid eens kunnen testen? De Seasonic is een ATX voeding van beperkte omvang en maximale 80plus classificatie. Dat geeft een goede kans op goede resultaten.

@iedereen

Als er mensen zijn die beschikken over zowel een Leicke 120W 12V voeding van de oude versie én de laatste versie: een test van het verschil tussen die voedingen bij diverse lage belastingen zou mooi zijn (een aantal meetpunten onder 10W). Dan kunnen we eens zien of er verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:11
logion schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 00:06:
Heb nog even getwijfeld tussen een mini ITX H370 en de micro ATX Fujitsu, maar uiteindelijk toch voor de Fujitsu gegaan. Het stelt me in staat om eventueel later ECC te runnen + het lijkt me zuiniger + het lijkt me meer geschikt voor 24/7 te draaien. Uiteindelijk dit besteld (met een goeie deal op de i3 bij amazon.de, waarvoor dank):
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 106,04€ 106,04
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 4,15€ 4,15
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 110,24€ 110,24
1VoedingenSeasonic Platinum Series 520 Watt Fanless€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,86

Let op als je de Seagate Extension schijf zou opendoen en in je behuizing wilt monteren.
Deze schijf is dikker dan een normale 2,5" disk en pastte niet bij mij omdat de schijven tussen 2 gleuven moet schuiven.

Ik moet nu een bracket bestellen om deze in een 3,5" plaats te kunnen monteren.

Deze schijven zijn SMR.
Voor je beveiligingscamera's zou je dan beter 3,5" schijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Asterion schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:13: Deze schijven zijn SMR.
Dat zijn toch allemaal sequentiele writes? Da’s juist de ideale case voor SMR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Dreamvoid schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Ja, maar ik denk dat je geen 5TB wilt volschrijven met videobeelden.
Waarschijnlijk worden de beelden x-aantal dagen bewaard en dan gewist.

En als je dan toch 5 TB volschrijft. Eens hij vol is zal de software de oudste opnames wissen en overschrijven met de nieuwste.
En dan ga je met SMR gehele blokken opnieuw moeten schrijven volgens mij met prestatieverlies.

Dan ben je in mijn ogen beter af met een 3,5" schijf. Eventueel één die 5400 rpm draait voor energiebesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sequentieel bokken herschrijven met een relatief laag tempo is prima voor SMR.
SMR is vervelend als je de drive 'taxxed', en tot zijn maximum belast.

Als hij tussendoor 'adempauze' krijgt, werkt het prima. Video wordt doorgaans in batches weggeschreven (deel van de video wordt vaak gebuffered).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Asterion schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:13:
[...]
Let op als je de Seagate Extension schijf zou opendoen en in je behuizing wilt monteren.
Deze schijf is dikker dan een normale 2,5" disk en pastte niet bij mij omdat de schijven tussen 2 gleuven moet schuiven.

Tegenwoordig worden allerlei capriolen uitgehaald met locaties voor de hard disks. Ik ben er niet echt een fan van. Van de handleiding word je niet veel wijzer. Uit een unpack video blijkt dat de 2.5" disks te mounten zijn in verticale positie. De dikte maakt dan niet uit.

Het wordt moeilijk als je meer dan de gespecificeerde aantal van 3x 2.5" disks wil plaatsen, die zitten dan in de weg en moeten horizontaal in 3.5" naar 2.5" brackets.

Aerocool bijvoorbeeld heeft 2.5" en 3.5" sledes waar je een 2.5" of een 2.5/3.5" in kunt monteren of klemmen. Die sledes zijn van plastic en dat lijkt best goed te helpen bij het voorkomen van meetrillen van de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eOVt9Pdkds7rNpqX-eXEwq1Nrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tVT9ozqaiLsgn7lX2bDgSJzV.png?f=user_large
2x SSD's en 2x 4TB Seagates, er is ruimte voor dikke 2.5" drives in beide typen bays. De oude brackets liggen nu in de voorraadbak. :)

Die dikke SATA kabels zijn van Akasa. Ze zijn net iets te dik voor dicht naast in een rij geplaatste SATA aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Als je een camera hebt wel ja, maar met meerdere camera's zal er lijkt mij ook naar verschillende bestanden op verschillende locaties worden geschreven.

Dan moet je zoals @FireDrunk schrijft er vanuit gaan dat het wordt gebufferd en dan een langer blok weggeschreven. Ik vraag mij alleen af of dat ook zo is. Bij een beveiligingscamera wil je lijkt mij juist dat alles real time wordt weggeschreven? Beetje onhandig als een inbreker als die al in je huis is de stroom uit zet en je net die minuut(en) aan beelden dat die al binnen is kwijt bent omdat ze nog niet waren weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Minuten zal het niet zijn, ik gok eerder in de orde van seconden. Elke 5-10 seconden ofzo. Dat is ruim zat voor een SMR schijf.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:20
Prima af te vangen met een UPS, en de stroom afsluiten zit in elk huis verschillend en kom je niet altijd even makkelijk bij. Ook prima af te vangen met een slot op de meterkast / de meterkast wat onzichtbaarder verwerken.

Mocht het dan alsnog gebeuren dan kan je wel opgeven want als iemand zo graag jouw data/spullen wil hebben begin je er weinig tegen.
Naja, dan heb je het al meer extern icm een beveiligingsbedrijf ed. Dan loop je echt niet met home servers te kloten.

[ Voor 14% gewijzigd door Torched op 19-06-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
mrmrmr schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:23:
[...]

Tegenwoordig worden allerlei capriolen uitgehaald met locaties voor de hard disks. Ik ben er niet echt een fan van. Van de handleiding word je niet veel wijzer. Uit een unpack video blijkt dat de 2.5" disks te mounten zijn in verticale positie. De dikte maakt dan niet uit.

Het wordt moeilijk als je meer dan de gespecificeerde aantal van 3x 2.5" disks wil plaatsen, die zitten dan in de weg en moeten horizontaal in 3.5" naar 2.5" brackets.

Aerocool bijvoorbeeld heeft 2.5" en 3.5" sledes waar je een 2.5" of een 2.5/3.5" in kunt monteren of klemmen. Die sledes zijn van plastic en dat lijkt best goed te helpen bij het voorkomen van meetrillen van de kast.

[Afbeelding]
2x SSD's en 2x 4TB Seagates, er is ruimte voor dikke 2.5" drives in beide typen bays. De oude brackets liggen nu in de voorraadbak. :)

Die dikke SATA kabels zijn van Akasa. Ze zijn net iets te dik voor dicht naast in een rij geplaatste SATA aansluitingen.
Leuk systeem!

Ik ga zelf voor dit systeem gaan.
Er kunnen 3 SSD/hdd in ofwel 2 HDD die 9.5mm of hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 21:49
Na lang in- en meegelezen te hebben in dit topic heb ik recentelijk de volgende setup besteld:

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 72,25€ 72,25
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 108,63€ 108,63
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 74,50€ 74,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,37

Vanmiddag heb ik het in elkaar gezet en een tijdelijke videokaart in het systeem gezet (het is de 9100F, zonder GPU) om de installatie te kunnen doen.

In het BIOS kreeg ik het niet voor elkaar om de Nvme Intel 660p te selecteren. Ik las op meerdere sites dat als je Windows 10 installeert, deze er dan voor zorgt dat je 'm wel kan kiezen als bootable drive.

Omdat ik van plan was om Ubuntu Server 20.04 LTS op de machine te zetten had ik de hoop dat ook de Ubuntu-installer hier voor zorgt. Dus een bootable USB gemaakt met Etcher van de Ubuntu image en booten.

Het Ubuntu installatie-proces begon gelijk vol met foutmeldingen. De allereerste foutmelding:
code:
1
Initramfs unpacking failed: Decoding failed
.
Maar de installatie ging wel door en na wat dingen selecteren kreeg ik de melding:
code:
1
Probing for devices to install to failed, Unfortunately probing for devices to install to failed.
Einde installatie. |:(

Dus ik weer google op en ik vond dat de SATA-mode op Intel RST met remapping moest staan. Dus ik dat doen, zelfde resultaat: foutmeldingen.

Op dat moment dacht ik, wellicht is het de BIOS-versie, dus die heb ik volgens instructies van Fujitsu via de USB geflashed naar de nieuwste versie. Dit ging prima. Nu versie D3643-H1x.R1.8.0 (was 1.6).

Daarna las ik weer dat ipv de SATA-mode op Intel RST, je toch beter UEFI kan gebruiken. Dus dat gedaan. Beide resulteerden in onsuccesvolle installatiepogingen van Ubuntu. 8)7

Nu wist ik het even niet meer. Dus uiteindelijk bedacht een schone Windows 10 installatie te doen, in de hoop dat dat de boot-files (of hoe je dat ook noemt) kan repareren. Windows 10 creation tool gedownload, bootable USB-gemaakt en go.

Ik krijg zowaar Windows geinstalleerd en ook de BIOS geeft nu een boot optie 'Windows Boot Manager', dus ik denk. Gelukkig, dat was het. Maar na een herstart tijdens de installatie krijg ik de ene naar de andere BSOD.
Tijdens windows 10 installatie krijg ik eerst de melding
code:
1
Windows installation encountered an unexpected error. Verify that the installation sources are accessible, and restart the installation. Error code: 0xC0000005

En daarna nog meerder keren steeds anderse BSOD's:
code:
1
Stop Code: System Service Exception. What failed: win32full.sys

code:
1
Stop Code: Unexpected Kernel Mode Trap. What failed: Ntfs.sys

code:
1
Stop Code: Kernel Security Check FaillureStop Code: Memory Management

Dit is niet goed... Ondertussen toch nog een keer geprobeerd de Ubuntu installatie te doen, deze komt nu wel verder, hij ziet zowaar de 660p _/-\o_ , maar daarna weer foutmeldingen die niet veelzeggend zijn, maar het lijkt richting de nvme te wijzen.

Ik had nog een oude M.2 ssd liggen, die heb ik verwisseld met de 660p om te kijken of die wel zou werken. Maar de M.2 wordt al helemaal niet herkend.. Niet door BIOS en ook niet door de windows installatie (die dus de 660p wel herkende).

Wat begon als het in elkaar zetten en configureren van een mooi systeem liep uit op een middag/avond troubleshooten. Ik vind het niet erg als dingen soms wat moeite kosten, maar nu weet ik het niet meer. De zuinige server gaat zo niet werken.. :'(

Is er iemand van jullie dit dit ook heeft doorgemaakt? Moet ik iets doen om die nvme schijf goed te laten werken door iets in het Fujitsu BIOS te veranderen? Of heb ik te maken met een falende component in het systeem? En hoe kom ik daar achter.. Ik zou het heel erg waarderen als er mensen zijn die even mee willen denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roedi06 Probeer het eens met ander geheugen, of stel het geheugen in op standaard JEDEC timings. Gebruik geen XMP.

De 0xC0000005 foutmelding is een memory access violation. Dat vind bijvoorbeeld plaats als een verwijzing in het geheugen naar de verkeerde plek wijst. Dat kan worden veroorzaak door geheugenproblemen of door software met ernstige bugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
mrmrmr schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:14:
@roedi06 Probeer het eens met ander geheugen, of stel het geheugen in op standaard JEDEC timings. Gebruik geen XMP.

De 0xC0000005 foutmelding is een memory access violation. Dat vind bijvoorbeeld plaats als een verwijzing in het geheugen naar de verkeerde plek wijst. Dat kan worden veroorzaak door geheugenproblemen of door software met ernstige bugs.
Kan ik dat in het Fujitsu BIOS doen? Ik kan alleen maar zien dat er geheugen in zit, hoeveel en welke frequentie. Opties om instellingen te veranderen vwb geheugen kan ik niet vinden in het BIOS. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roedi06

Dan zou ik ander geheugen gebruiken. Als dat niet werkt, probeer dan een enkele module in verschillende slots.

Het is niet de bedoeling van dit bord om veel in te stellen in de BIOS, dus dat is als verwacht.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 20-06-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
mrmrmr schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:20:
@roedi06

Dan zou ik ander geheugen gebruiken. Als dat niet werkt, probeer dan een enkele module in verschillende slots.

Het is niet de bedoeling van dit bord om veel in te stellen in de BIOS, dus dat is als verwacht.
Denk je zeker te weten dat het aan het geheugen ligt? Of kan het ook nog wat anders zijn?

Ik neem aan dat dit standaard en saai genoeg is toch?

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,98

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@roedi06

Het is het eerste wat ik zou proberen in het troubleshootingproces gezien de symptomen. Ik weet het dus niet zeker, het kan ook iets anders zijn.

Heb je nog een andere computer met DDR4 geheugen of ken je iemand die je een computer wil lenen? Wat ook kan helpen is het hulp zoeken bij een lokale computerclub. Of misschien een Tweaker die dicht bij jou woont (Utrecht).

Het geheugen dat je hebt gekozen is ok denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:32
roedi06 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:04:
[...]

Denk je zeker te weten dat het aan het geheugen ligt? Of kan het ook nog wat anders zijn?

Ik neem aan dat dit standaard en saai genoeg is toch?

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,98
Bij het installeren van Ubuntu 18.04 heb ik bij de eerste keer ook veel problemen gehad die alle kanten op wezen. Het bleek dat ik een bootable usb 2.0 moest gebruiken. Daarna had ik geen problemen. Toevallig nu een verse install met 20.04 gedaan. Eerst eigenwijs een usb 3.0 gedaan en mijn nmve bleek voor problemen te zorgen, vervolgens een usb 2.0 gebruikt en voila; geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roedi06
Ik heb de raad van @mrmrmr opgevolgd en een DDR4 reepje uit m'n desktop gehaald. Alle problemen zijn nu opgelost _/-\o_ Windows kreeg ik er zonder problemen op. Heb daarna nog even wat stresstesten uitgevoerd om te kijken of het stabiel was.

Daarna heb ik Ubuntu geinstalleerd met USB2
bes-r schreef op zondag 21 juni 2020 @ 01:06:
[...]

Bij het installeren van Ubuntu 18.04 heb ik bij de eerste keer ook veel problemen gehad die alle kanten op wezen. Het bleek dat ik een bootable usb 2.0 moest gebruiken. Daarna had ik geen problemen. Toevallig nu een verse install met 20.04 gedaan. Eerst eigenwijs een usb 3.0 gedaan en mijn nmve bleek voor problemen te zorgen, vervolgens een usb 2.0 gebruikt en voila; geen problemen.
Thanks allen! Als ik straks alles heb ingericht zal ik m'n verbruik hier ook even terugmelden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roedi06
1Geheugen interntijdelijk DDR4 geheugen€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,37

Gemeten met de Brennenstuhl PM 231E

Meetomstandigheden:
  • In mijn behuizing heb ik van de frontpaneel-kabels alleen de power- en resetknop verbonden (geen ledjes, USB, etc)
  • D3643-H BIOS versie 1.8
  • In het BIOS een paar dingen ingesteld: SATA-poorten allemaal uitgeschakeld, USB-poorten actief: alleen op poorten waar iets in zit
  • Geen randapparatuur aangesloten, geen monitor (want de F-variant), USB-poorten allemaal vrij
  • Netwerk actief: aangesloten via LAN-kabel (1.5 m naar de switch)
  • Ubuntu Server 20.04 LTS geinstalleerd, met laatste updates, maar nog redelijk kaal
Resultaten:
  • Tijdens opstarten is het verbruik gemiddeld 25 W, met soms een uitschieter naar rond de 40 W.
  • Idle: 3.5W
  • Idle waarbij de (stock)CPU-fan uit staat: 3.0W (heb de fan er even uit getrokken om te kijken hoeveel die snoept)
De opmerking van @mrmrmr over een langere netwerkkabel is juist: Als ik de server boven met het netwerk verbind (= langere kabel), verbruikt de server idle 3.6-3.7 W, dat is 0.1-0.2 W meer dus.

Zijn er nog mensen die toevallig hebben geexperimenteerd met nog zuinigere fan's of passief koelen?

Ga er de komende tijd meer software op draaien, dus dan zal het verbruik wel wat omhoog gaan, maar ben erg tevreden met dit verbruik.
Update 13-04-2021: Na enige tijd met de server te hebben gewerkt en allerlei software geinstalleerd te hebben, meerdere daemons en reguliere crontabs te hebben draaien heb ik nog eens een meting gedaan en ik kom nu uit op 3.7 W idle-verbruik.

Ter referentie: ik heb ook een Raspberry Pi 4 draaien (met 2 USB-sticks ingeplugd, dat wel), deze verbruikte in eerste instantie 4.8 W, na het uitschakelen van de HDMI-poort en de LED's 4.7 W.

[ Voor 22% gewijzigd door roedi06 op 13-04-2021 12:01 . Reden: typo + toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roedi06 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:48:
1Geheugen interntijdelijk DDR4 geheugen€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,37

Gemeten met de Brennenstuhl PM 231E

Met Ubuntu Server 20.04 LTS geinstalleerd:
Bij opstarten rond de 25 W, soms een uitschieter naar rond de 40 W.
idle: 3.5W
idle: (stock)CPU-fan uit: 3.0W (heb de fan er even uit getrokken om te kijken hoeveel die snoept)

Ga er de komende tijd meer software op draaien, dus dan zal het verbruik wel wat omhoog gaan, maar ben erg tevreden met dit verbruik.

Ter referentie: ik heb ook een Raspberry Pi 4 draaien (met 2 USB-sticks ingeplugd, dat wel), deze verbruikte in eerste instantie 4.8 W, na het uitschakelen van de HDMI-poort en de LED's 4.7 W.
Is dit dan eindelijk de bevestiging waar iedereen naar zocht? Ja, de Fujitsu borden draaien perfect met een F processor, zonder losse videokaart.

In ieder geval ook zeer goede cijfers, en ik denk zelfs lager dan wat @mrmrmr hier vaker heeft gepost? Volgens mij gaf hij meestal 3 á 4W aan, ook zonder CPU-fan, waar jij dan op 3,0 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
RobertMe schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:12:
[...]

Is dit dan eindelijk de bevestiging waar iedereen naar zocht? Ja, de Fujitsu borden draaien perfect met een F processor, zonder losse videokaart.

In ieder geval ook zeer goede cijfers, en ik denk zelfs lager dan wat @mrmrmr hier vaker heeft gepost? Volgens mij gaf hij meestal 3 á 4W aan, ook zonder CPU-fan, waar jij dan op 3,0 zit.
Ja de 9100F werkte al bij het geleverde moederbord met BIOS versie 1.6 gelijk. Heb 'm nog wel even geupgrade naar BIOS-versie 1.8 (zie eerdere post). Tijdens de installatie heb ik wel even een tijdelijke videokaart gebruikt, anders krijg je er natuurlijk niks op ;)

Wat bij mij dus wel een groot probleem was, was het geheugen. Daar is het moederbord blijkbaar nogal kritisch op. Na lang zoeken ben door wat veranderen in de url's op de Fujitsu site (die zich ongelooflijk slecht laat doorzoeken) bij dit document uitgekomen ftp://tst-ftp.ts.fujitsu....M_ApprovedMemory_V1.3.pdf. Vandaar dat ik nu uiteindelijk Samsung M378A2K43CB1-CTD (16GB/ kit van 2) heb besteld. Dit is door Fujitsu approved geheugen voor de D3643-H moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roedi06 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Ja de 9100F werkte al bij het geleverde moederbord met BIOS versie 1.6 gelijk. Heb 'm nog wel even geupgrade naar BIOS-versie 1.8 (zie eerdere post). Tijdens de installatie heb ik wel even een tijdelijke videokaart gebruikt, anders krijg je er natuurlijk niks op ;)
Uiteraard. De vraag was dan ook of het systeem deed opstarten zonder losse videokaart. Dat die wel nodig zou zijn voor de installatie te doorlopen was evident. Enige nadeel wat ik het persoonlijk wel vind hebben is dat je met oplossen van problemen waarbij je direct op het systeem moet inloggen (boot of netwerk problemen bv) je alsnog een videokaart moet inbouwen. Vandaar, plus de onduidelijkheid over of het zou werken, dat ik wel de gewone 9100 heb gekocht, ondanks het enorme prijsverschil.
Wat bij mij dus wel een groot probleem was, was het geheugen. Daar is het moederbord blijkbaar nogal kritisch op. Na lang zoeken ben door wat veranderen in de url's op de Fujitsu site (die zich ongelooflijk slecht laat doorzoeken) bij dit document uitgekomen ftp://tst-ftp.ts.fujitsu....M_ApprovedMemory_V1.3.pdf. Vandaar dat ik nu uiteindelijk Samsung M378A2K43CB1-CTD (16GB/ kit van 2) heb besteld. Dit is door Fujitsu approved geheugen voor de D3643-H moederborden.
Documentatie op dit vlak is inderdaad niet heel geweldig en moet je je zelf maar terug zoeken op hun FTP server. Maar zal vast ook komen omdat Fujitsu in principe niet aan consumenten levert. Maar of aan OEMs of meer voor "embedded" oplossingen waarbij ook een "tussenpartij" een geassembleerd systeem maakt (bv voor een kiosk toepassing).

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 21-06-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
RobertMe schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:30:
[...]
Vandaar, plus de onduidelijkheid over of het zou werken, dat ik wel de gewone 9100 heb gekocht, ondanks het enorme prijsverschil.
[...]
Interessant om te zien wat voor verschil dat oplevert (normale 9100 vs 9100F). Wat is jouw verbruik idle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roedi06 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:36:
[...]

Interessant om te zien wat voor verschil dat oplevert (normale 9100 vs 9100F). Wat is jouw verbruik idle?
Veel meer :p Met 3 WD White label 3,5 schijven, een (uit nood geboren) Samsung 970 Evo Plus, en een oudere ATX voeding. (En de 3644 i.p.v. 3643)

spoiler:
Rond de 45 watt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:21
Inmiddels heb ik mijn onderdelen van mijn nieuwe server binnen, en is ie grotendeels al geconfigureerd. Mijn server bestaat uit onderstaande lijst, waarvan een gedeelte uit mijn oude server komt:
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 158,20€ 158,20
1MoederbordenAsrock Rack E3C246D4U€ 278,-€ 278,-
4Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 3TB€ 94,90€ 94,90
1ControllersAkasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01€ 16,95€ 16,95
1BehuizingenFractal Design CORE 2500€ 53,85€ 53,85
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 125,76€ 125,76
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 45,90€ 45,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 121,90€ 121,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 500GB (zonder heatsink)€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,46

De 4 WD Red's komen uit mijn oude server, en for the time being laat ik deze in mijn nieuwe server zitten, geconfigureerd als RAID5, en geformatteerd met ReFS. Tevens heb ik de Akasa adapter en de WD Black 500GB meegenomen uit mijn oude server.

Op de server draait Windows Server Hyper-V 2019 Core, met daarop de volgende VM's:
  • Windows Server 2012 R2: Domain Server
  • Windows Server 2012 R2: Exhange 2013 en IIS
  • Windows Server 2012 R2: SQL 2012 Server
  • Windows 10
  • Ubuntu 20.04: oa met UniFi controller
  • Linux Alcatel PBX
  • Windows Server 2012 R2: Alcatel beheer Server
De laatste 2 draaien niet constant, vooral de Alcatel beheer server trekt nogal aan de resources. De PBX doet weinig, maar is vooral een licentie issue dat ie niet constant draait. Deze 2 gebruik ik alleen voor test en training's doeleinden.

De M.2 NVMe's heb ik als volgt in gebruik; De WD Black 500 GB zit op het M.2 slot van het moederboard, en is in gebruik voor het OS, Hyper-V 2019. De Akasa met daarop de Intel 660p wordt gebruikt voor de VM's.

Nu de resultaten. Met mijn oude server draaide ik vrij constant ongeveer 70W, en wanneer de server ergens druk mee was, zat ie al snel tegen de 110W aan.

Ik ben nog niet helemaal klaar met tunen, en in de loop van de tijd ga ik ook kijken wat ik met de voeding kan doen. De RAID5 wil ik tzt ook gaan vervangen door waarschijnlijk grotere schijven, maar dan RAID1.

Maar voor nu draait de server op 39,5W idle, en wanneer ie druk is, 50-60W. Zover ik weet zijn de WD HDD niet in spin down bij idle, ik heb niet kunnen vinden waar ik dit kan instellen. Ik heb zelfs even getest met de WD HDD's uit, de M.2 gewoon actief, en dan is het verbruik rond de 27,5 tot 30W.
Niet echt slecht, voor een moederbord met IPMI actief lijkt mij. Mijn doel is ook niet zoals veel gebruikers hier om de meest zuinige server te bouwen, maar wel om het stroomverbruik zo veel mogelijk naar beneden te halen, zonder al te veel in te moeten leveren op resources en mogelijkheden.

Een stroomverbruiker heb ik al gevonden, en deze heb ik nu ook uitgeschakeld, de Intel® Rapid Storage Technology v5.4.0 software. Wanneer de IAStorDataMgrSvr service draait, is het systeem onrustig, en is het verbruik tussen de 40 en 55W aan het gaan. Ik moet nog verder uitzoeken of hier geen nieuwere of betere software is te vinden, en wat deze service precies doet. Je bent niet verplicht om deze te installeren, de RAID doet het wel, met de geinstalleerde drivers. Volgens mij checkt ie alleen de HDD's met SMART, en zit er een mail notifier in. De software zelf is wel te starten, zonder dat de service draait, en kan je ook de status van de RAID en HDD's bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@roedi06 Mooi dat het is opgelost met het geheugen. Ik koop geen geheugen van de QVL, maar wel standaard geheugen met standaard JEDEC timings, standaard 1,2V spanning, dat past bij de processor (saai geheugen inderdaad, heeft typisch geen heat shield). Gaming geheugen zou ik vermijden. Uiteraard is QVL geheugen het veiligst.

Bedankt voor de metingen, indrukwekkend :). Kun je in je originele bericht met meting zetten onder welke omstandheden je hebt gemeten? Wat was er aangesloten? USB toetsenbord, USB muis, monitor in softwarematige slaapstand of gewoon afgesloten (ik vermoed niets aangesloten), wel of geen actief netwerk (d.w.z. UTP kabel in een switch die aanstaat).

De standaard meting die ik gebruik is: USB toetsenbord, USB muis, monitor in slaapstand, actief netwerk. Maar ik doe ook metingen met onderdelen afgesloten, daardoor kun je zien wat je verbruik is van dat onderdeel.

Voor het beste resultaat moet de switch Energy Efficient Ethernet (EEE) ondersteunen. Naar gelang de lengte van de kabel wordt meer stroom verbruikt.

@iedereen:

Ik ben bezig met een praktisch how-to artikel voor zuinige file server/NAS met zuinige schijven en zuinige inrichting. Als je onderbouwing hebt voor een laag verbruik van bepaalde software/configuratie/file systeem, laat het me dan s.v.p. even weten in een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

GaMeOvEr

Is een hork.

ardvark99 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:00:
Inmiddels heb ik mijn onderdelen van mijn nieuwe server binnen, en is ie grotendeels al geconfigureerd. Mijn server bestaat uit onderstaande lijst, waarvan een gedeelte uit mijn oude server komt:
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 158,20€ 158,20
1MoederbordenAsrock Rack E3C246D4U€ 278,-€ 278,-
4Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 3TB€ 94,90€ 94,90
1ControllersAkasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01€ 16,95€ 16,95
1BehuizingenFractal Design CORE 2500€ 53,85€ 53,85
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 125,76€ 125,76
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 45,90€ 45,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 121,90€ 121,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 500GB (zonder heatsink)€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,46

De 4 WD Red's komen uit mijn oude server, en for the time being laat ik deze in mijn nieuwe server zitten, geconfigureerd als RAID5, en geformatteerd met ReFS. Tevens heb ik de Akasa adapter en de WD Black 500GB meegenomen uit mijn oude server.

Op de server draait Windows Server Hyper-V 2019 Core, met daarop de volgende VM's:
  • Windows Server 2012 R2: Domain Server
  • Windows Server 2012 R2: Exhange 2013 en IIS
  • Windows Server 2012 R2: SQL 2012 Server
  • Windows 10
  • Ubuntu 20.04: oa met UniFi controller
  • Linux Alcatel PBX
  • Windows Server 2012 R2: Alcatel beheer Server
<verhaal>
Is het voor jou mogelijk wat VMs uit te zetten? Want je hebt nu wel een aanzienlijk hoger verbruik dan wat ik heb, met een soort van vergelijkbare setup (serverboard met dual-nic en IPMI)

Uiteindelijk kan jouw CPU meer verbruiken (6 core vs 4 core) maar in idle/lage load zijn ze volgens mij vergelijkbaar zuinig.

Mijn server's (morticia) stroomverbruik over een maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAz8l-0PrkI8uZVsdsAg_qcmQrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SsoIOf9rDVExIeWdJLzaWfbm.png?f=user_large

Gemiddeld zo rond de 20 Watt, dus het spul draait op een halve kWh per dag.

Dat is dan met:

Server 2019 datacenter (1809 met GUI) als fileserver/mailserver/DNS/DHCP en HyperV host.
- Netwerk monitoring software (PRTG)
- HDD bewaking (HDD Sentinel)
- Backup van de server en de VM's naar dedicated interne backup disk (Veeam)
- Nachtelijke backup userdata naar externe USB diks (USB 3,0 disk, ook aangesloten, SyncbackPro als software)
- Windows 10VM waar mijn downloadclients op draaien. (Sabnzbd, Sonarr, Radarr)
- Home assistant VM
- 5 disken (Seagate 2,5 die niet in spindown gaan)
- 1X NVMe SSD op het mobo (Geen 660p)
- 3 fans (1x120 CPU, 2x80 casefan) op 400RPM. (PWM)
- Beide NICs in gebruik

Anders hebben we wel een beeld van het verbruik in jouw situatie, maar niet hoe zuinig het -zou- kunnen.

Ik weet dat mijn setup, met disken in spindown (en geen USB disk aangesloten) en weinig activiteit op ongeveer 12 Watt kan draaien, met dit OS met power-saving settings actief, maar wel alle NICs en IPMI aangesloten en actief, inclusief de fans.

In mijn daadwerkelijke gebruiksscenario zit ik dus op die 20 Watt gemiddeld, voornamelijk omdat ik mijn disken niet in spindown wil doen, wegens veel netwerkactiviteit als fileserver en ik wil niet dat mijn disken vroegtijdig overlijden door overmatige spindowns/spinups, dat is dan die 5 Watt besparing in verbruik op jaarbasis qua kosten niet waard.

Mijn doel was vergelijkbaar met het jouwe, een zo zuinig mogelijke nieuwe server zonder in te leveren op comfort (IPMI) en features (dual nic, 8X Sata, 2x NVMe slot, hot swap bays, etc) maar ik denk dat er bij jou nog wel winst te halen moet zijn, je zit nu met je disken los op een meer dan 2x zo hoog verbruik als ik heb met mijn "spindown" scenario.

Of het is natuurlijk gewoon de load van je VM's, maar dat zou je dan snel genoeg moeten merken als je die uitzet. Ik heb overigens de intel drivers geïnstalleerd voor de chipset, NIC en Sata. Voor Sata heb ik de intel VROC drivers geinstalleerd, ik heb nu een storage controller "Intel C600+/C220+ series chipset SATA AHCI controller" met driver date van 18-9-2019, driverversie 6.2.0.1238.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 22-06-2020 18:04 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Merk dat zuinigheid inderdaad ook heel erg te maken heeft met het OS wat je draait.
Ik heb mijn setup nu op Unraid draaien (omdat ik wel erg te spreken ben over de functionaliteit); wat zitten husselen met disken. De Seagate Computer 2,5" moet er nog bij.

Fujitsu D3644
32GB DDR4
i3-9100
2x4TB WD Red (CMR)
1x250GB Samsung EVO 850

Draait:
Unraid (power saved
1xVM Home Assistant (HassIO qemu image)
10 actieve dockers (Unifi,Mardiadb,Nextcloud,Let'sEncrypt/nginx,sabnzb combis,minecraft,vpn)

Idle met spindown zit dit bij mij op zo'n 25Watt; de WD RED verbruiken zelf iets van 3,5-4 watt idle spinning.

Is toch aardig wat verschil met de W2019 Server setup:
1x250GB Samsung EVO 850
1x5TB Seagate Computer 2,5" (idle-spinning)

Draait:
W2019 Server (GUI)
1x VM Ubuntu 18.04 (HomeAssistant Hassio)
1x VM Ubuntu 20.04 (Unifi, minecraft)
NZBGet combis

Idle zonder spindown zo'n 14Watt

Dus toch even aan het twijfelen wat ik ga doen.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
GaMeOvEr schreef op maandag 22 juni 2020 @ 00:43:
[...]

Is het voor jou mogelijk wat VMs uit te zetten? Want je hebt nu wel een aanzienlijk hoger verbruik dan wat ik heb, met een soort van vergelijkbare setup (serverboard met dual-nic en IPMI)

Uiteindelijk kan jouw CPU meer verbruiken (6 core vs 4 core) maar in idle/lage load zijn ze volgens mij vergelijkbaar zuinig.
Ik heb de VM's stapsgewijs uitgeschakeld, om ook te kijken of er bepaalde VM's meer verbruiken dan de rest, maar in het totaal scheelde dit maar ongeveer 3W. Er waren geen uitschieters.
Gemiddeld zo rond de 20 Watt, dus het spul draait op een halve kWh per dag.
Dat is dan met:
Server 2019 datacenter (1809 met GUI) als fileserver/mailserver/DNS/DHCP en HyperV host.
- Netwerk monitoring software (PRTG)
- HDD bewaking (HDD Sentinel)
- Backup van de server en de VM's naar dedicated interne backup disk (Veeam)
- Nachtelijke backup userdata naar externe USB diks (USB 3,0 disk, ook aangesloten, SyncbackPro als software)
- Windows 10VM waar mijn downloadclients op draaien. (Sabnzbd, Sonarr, Radarr)
- Home assistant VM
- 5 disken (Seagate 2,5 die niet in spindown gaan)
- 1X NVMe SSD op het mobo (Geen 660p)
- 3 fans (1x120 CPU, 2x80 casefan) op 400RPM. (PWM)
- Beide NICs in gebruik
Hier heb ik ook over zitten denken, om een Windows Server 2019 te gebruiken die ook gelijk Hyper-V host is, en niet zoals ik nu Hyper-V 2019 Core draai. En dan idd als domain server met DHCP, DNS, Hyper-V. Dit bied ook makkelijkere file-sharing. Maar ik heb nu alleen licenties voor Win2012R2, ik moet nog aan een 2019 licentie zien te komen. Dit bied ook meer mogelijkheden tot power-saving settings in het OS. Hyper-V Core is daar niet voor gemaakt.
En kan ik idd kijken om daar eventueel Exchange of SQL op te draaien, als ik het geheugenverbruik daarvan kan in temmen. Dat scheelt iig ook het aantal VM's.
Anders hebben we wel een beeld van het verbruik in jouw situatie, maar niet hoe zuinig het -zou- kunnen.

Ik weet dat mijn setup, met disken in spindown (en geen USB disk aangesloten) en weinig activiteit op ongeveer 12 Watt kan draaien, met dit OS met power-saving settings actief, maar wel alle NICs en IPMI aangesloten en actief, inclusief de fans.

In mijn daadwerkelijke gebruiksscenario zit ik dus op die 20 Watt gemiddeld, voornamelijk omdat ik mijn disken niet in spindown wil doen, wegens veel netwerkactiviteit als fileserver en ik wil niet dat mijn disken vroegtijdig overlijden door overmatige spindowns/spinups, dat is dan die 5 Watt besparing in verbruik op jaarbasis qua kosten niet waard.
De 4 WD HDD's zijn 3,5" en verbruiken ongeveer 12,5W. Deze staan op de nominatie om vervangen te worden, hiermee kan ik de server al zuiniger mee maken. Spindown zou voor mij niet zo'n probleem zijn, de schijven worden niet constant gebruikt. In mijn oude server met de Highpoint RocketRAID controller werden de schijven wel in spindown gebracht. En wanneer ik toegang zocht naar de share, duurde het idd een paar seconden voordat er reactie kwam, maar daarna ging het weer vlot.

De fans, 2 in de kast, 1 CPU fan, staan nu op Auto, en draaien op 1100 - 1300 toeren. Dit kan ik eventueel nog naar beneden brengen, maar eerst eens kijken wat de temperatuur gaat doen in de kast de komende dagen.
Mijn doel was vergelijkbaar met het jouwe, een zo zuinig mogelijke nieuwe server zonder in te leveren op comfort (IPMI) en features (dual nic, 8X Sata, 2x NVMe slot, hot swap bays, etc) maar ik denk dat er bij jou nog wel winst te halen moet zijn, je zit nu met je disken los op een meer dan 2x zo hoog verbruik als ik heb met mijn "spindown" scenario.

Of het is natuurlijk gewoon de load van je VM's, maar dat zou je dan snel genoeg moeten merken als je die uitzet. Ik heb overigens de intel drivers geïnstalleerd voor de chipset, NIC en Sata. Voor Sata heb ik de intel VROC drivers geinstalleerd, ik heb nu een storage controller "Intel C600+/C220+ series chipset SATA AHCI controller" met driver date van 18-9-2019, driver versie 6.2.0.1238.
Maar zoals ik gisteren al zei, ik moet nog verder gaan met tunen om het verbruik verder omlaag te krijgen. Als ik zo jouw configuratie bekijk, moet dat kunnen. Moederbord is ongeveer het zelfde, de CPU die ik heb gekozen verbruikt niet veel meer dan jouw CPU. Daar zit het verschil niet in. Misschien Hyper-V Core die power-saving settings mist?

Ik heb wel gekeken naar de Intel SATA drivers, ik heb die van SuperMicro geïnstalleerd (6.1.0.1236) met een nieuwere Intel Rapid Storage Technology tool, en het verbruik hiervan is al lager. Nu staat mijn server met Intel Rapid Storage Technology service aan, ongeveer 42,5W te verbruiken, wel iets meer dan gisteren, maar met de Intel Rapid Storage Technology tool aan. ASRock loopt dus achter met de drivers.

Komende dagen eens verder kijken, BIOS weer eens doorlopen, wat ik met tunen nog verder kan verlagen. Ik ben iig al blij dat ik met het vernieuwen van de server het verbruik al naar beneden heb kunnen brengen, en er zit waarschijnlijk nog potentie in om dit verder omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-08 09:58
Hoi Tweakerts,

Ik ben bezig met een NAS en Mediacenter die weinig energie gebruikt en een beetje toekomstgericht is. Nu heb ik het volgende samengesteld, de case moet ik nog uitzoeken. Ik ga hier, NextCloud en Jellyfin (of plex) op draaien, nu moet hij geschikt zijn om wat te transcoden, en wellicht zijn er in de toekomst wat meer services die ik op deze bak wil hebben draaien.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die suggesties hebben voor verbeteringen etc. Alles is welkom! _/-\o_

1MoederbordenASRock J5005-ITX€ 120,27€ 120,27
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 109,15€ 218,30
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2133C15S-8GRS€ 30,51€ 30,51
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 120GB€ 23,52€ 23,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,61

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pocket schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:21:
Hoi Tweakerts,

Ik ben bezig met een NAS en Mediacenter die weinig energie gebruikt en een beetje toekomstgericht is. Nu heb ik het volgende samengesteld, de case moet ik nog uitzoeken. Ik ga hier, NextCloud en Jellyfin (of plex) op draaien, nu moet hij geschikt zijn om wat te transcoden, en wellicht zijn er in de toekomst wat meer services die ik op deze bak wil hebben draaien.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die suggesties hebben voor verbeteringen etc. Alles is welkom! _/-\o_

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,61
Ik pluk de WD Red 4TB er dan maar even uit :p Grote kans dat je hiervoor een van de nieuwere SMR modellen krijgt. SMR heeft een aantal nadelen, vooral onder flinke belasting, maar gezien je zo te zien voornamelijk inzet op "domme" opslag (mediaopslag / server, aangevuld met NextCloud) denk ik dat je daarvan geen nadelen zult ondervinden. Echter zullen deze Red schijven niet bepaald zuinig zijn en verschillende watts per schijf gebruiken, ook als ze idle zijn. Betere optie is daarom waarschijnlijk om de Seagate 2,5" schijven te gebruiken. Die zijn ook op basis van de SMR techniek en hebben dus dezelfde nadelen wat dat betreft, maar het grote voordeel is dat deze schijven maximaal 2,5W gebruiken (ook onder volle belasting). Dit zijn namelijk schijven die Seagate toepast in externe behuizingen die dus maximaal 5V en 0,5A gebruiken. Daarnaast kun kun je deze ook eenvoudig uit de USB behuizing halen, waardoor ze nog net iets goedkoper zijn dan losse aanschaf. Met een beetje geluk kun je dan ook de 5TB versie kopen voor net iets onder de €100 per stuk. Waarbij je dus iets goedkoper uit bent in aanschaf, de schijf 1TB groter is, en het stroomverbruik een fractie van de WDs zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 30-09 08:10
Op de achterkant van een bierviltje:Volgens mij kost iedere watt €2 op jaarbasis (€0,22/kWh).

WD is eveneens een stuk goedkoper als je gewoon externe disks koopt als ze in de aanbieding zijn en ze shuckt pricewatch: WD MyBook 8TB Zwart. Ze zijn wel groter.

Ik zou in geen geval WD Red retail kopen; persoonlijk zou ik ook niet aan SMR beginnen. Interessante noot: er zijn wat interessante verschillen in verbruik bij de 8/10 TB WD-modellen.

Als je echt bijzonder veel geeft om energieverbruik dan moet je de whitelabels uit de externe drives ook eerst nog even pogen te mappen op de WD reds (of HGST, soms) die het werkelijk zijn.

Voor wat betreft dat moederbord: zou je sterk afvragen of je al die 4 cores wel kunt benutten. Zo nee: dan is iets als een Odroid H2+ ook wel interessant (DC-aansluiting).

[ Voor 9% gewijzigd door Thralas op 23-06-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
pocket schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:21:
Hoi Tweakerts,

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,61
Ik heb een dergelijke setup draaien, als ik jou was zou ik de 3.5" disks inruilen voor 2.5" exemplaren (of nog beter ssd's). Ben benieuwd of ie snel genoeg is voor real-time transcoden, maar allicht dat de gpu daar bij kan helpen.

met 4 hdd's, 2 ssd's en een extra sata controller is bij mij het idle gebruik (hdd's in spindown, zonder scherm, maar met netwerk) rond de 11W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thralas schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:25:
Op de achterkant van een bierviltje:
In mijn geval leek het toevoegen van 3 white label WDs (de 8TB, alleen uit Elements en niet uit MyBook) anders het verbruik met een 30W te doen toenemen. Dus 10W per disk, en dan zou het verschil toch al fors zijn.
WD is eveneens een stuk goedkoper als je gewoon externe disks koopt als ze in de aanbieding zijn en ze shuckt pricewatch: WD MyBook 8TB Zwart. Ze zijn wel groter.
Als 1 disk van 8TB een optie is is dat uiteraard wel goedkoper dan 2x 4TB. Maar als @pocket ze bv in een mirror wil zetten dan zijn twee 8TB schijven natuurlijk significant duurder. Met een gunstige aanbieding kost één 8TB model namelijk nog steeds een €140 á €150 bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vermoed dat de WD white label drives uit externe behuizinge HGST gebaseerde drives zijn. De reden waarom ik dit denk is met name de overeenkomst tussen 12V en 5V verbruik met de HGST drives. Van de 12TB versie (WD120EMFZ) is al bekend dat het mogelijk een 14TB UltraStar is. UltraStars zijn niet zuinig in idle verbruik.

2.5" is zuiniger is tot een omvang van 30TB (6x 5TB drives). Daarna komen er complicaties, met name een extra hard disk controller met overhead is niet zuinig. Daardoor komen grote WD Red's (niet beschikbaar uit externe drives) vanaf 14TB (0,21W/TB) weer in beeld als vervanger van 2.5" disks. Bijvoorbeeld 1x 14TB WD Red en 5x 5TB (38TB), of 2x/4x (48TB), of 3x/3x (57TB), etc, t/m 84TB.

Voor zover ik weet is er nog geen pariteit in idle verbruik tussen 3.5" en 2.5". Het kantelpunt ligt op 0,17W/TB voor Seagate 2.5" 5TB. Het kan technisch wel, maar ik denk niet dat het snel zal gebeuren omdat WD al drives groter dan 14TB heeft uit de HGST tak heeft en dus minder noodzaak zal voelen om in de WD kleurenlijnen iets toe te voegen. Van Toshiba hoeven we het denk ik ook niet te verwachten. Seagate komt niet in de buurt van WD met laag idle verbruik in 3.5" drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
mrmrmr schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:52:
@logion

[...]

Ik ben al langer benieuwd naar het verschil tussen deze Seasonic voeding en een PicoPSU bij lage belasting. Zou je dat bij gelegenheid eens kunnen testen? De Seasonic is een ATX voeding van beperkte omvang en maximale 80plus classificatie. Dat geeft een goede kans op goede resultaten.
@mrmrmr zal ik proberen te doen, met mijn kill-a-watt achtige meter. Heb wel geen picoPSU om te vergelijken, maar meetresultaten van een dergelijke setup met picoPSU vind je bij de vleet in dit topic.
Asterion schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Deze schijven zijn SMR.
Goed om weten. Heb gisteren zo'n Seagate gemonteerd in de Core 1000. De schijf hangt verticaal, zonder probleem met de dikte want 3.5" schijven passen ook op die plek. Vermoed dat je een andere behuizing hebt @Asterion?

Dienen dergelijke schijven trouwens horizontaal gebruikt te worden voor een lange levensduur? In de externe behuizing worden ze horizontaal gemonteerd, maar vermoed dat dit niet noodzakelijk is?

Zelfs met vier 2.5" schijven in de core 1000, is er eigenlijk nog behoorlijk veel plek voor ongebruikte schijven. Op termijn zou een aftermarket interne bay nuttig kunnen zijn. Bestaat zoiets? Zou in de pci-e expansion slots kunnen komen of onderaan de voorzijde van de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:56:
Ik vermoed dat de WD white label drives uit externe behuizinge HGST gebaseerde drives zijn. De reden waarom ik dit denk is met name de overeenkomst tussen 12V en 5V verbruik met de HGST drives. Van de 12TB versie (WD120EMFZ) is al bekend dat het mogelijk een 14TB UltraStar is. UltraStars zijn niet zuinig in idle verbruik.
Die wat ik heb (8TB, EMAZ) zal dat inderdaad voor gelden. Is een helium model en dus met 99% zekerheid een HGST. Overigens schijnen ze recenter weer wel overgestapt te zijn op lucht "gevulde" schijven. Maarja, dingen zijn dan ook niet bedoelt om uit de behuizing te halen, dus WD kan erin stoppen wat ze willen (en dat doen ze dan ook naar hartenlust).

De 10TB modellen schijnen dan ook weer mogelijk 12TB modellen te zijn die firmware lockt zijn (mogelijk door productie issues). En de WD Reds (of allemaal?) zijn volgens de specs 5400rpm, maar er zijn verschillende manieren om aan te tonen dat het 7200rom modellen zijn (o.a. de frequentie van het geluid zou dat aantonen).
Eigenlijk doet WD dus maar wat en valt er geen pijl op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iverke
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:10
RobertMe schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Veel meer :p Met 3 WD White label 3,5 schijven, een (uit nood geboren) Samsung 970 Evo Plus, en een oudere ATX voeding. (En de 3644 i.p.v. 3643)

spoiler:
Rond de 45 watt
Welk OS gebruik je?
Ter vergelijking: Ik draai WS 2019 + 4 tal VM's.

Lijkt enorm hard op mijn systeem hardware wise. Asus C246m Pro(2x intel gigabit lan) met 1 850 evo boot drive & 3x 8tb wd red. Dit systeem doet ongeveer 42watt idle met ATX voeding. CPU is i7-8700.

Ik had verwacht dat de Fujitsu moederborden toch nog een pak zuiniger waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iverke schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:29:
[...]

Welk OS gebruik je?
Ter vergelijking: Ik draai WS 2019 + 4 tal VM's.

Lijkt enorm hard op mijn systeem hardware wise. Asus C246m Pro(2x intel gigabit lan) met 1 850 evo boot drive & 3x 8tb wd red. Dit systeem doet ongeveer 42watt idle met ATX voeding. CPU is i7-8700.

Ik had verwacht dat de Fujitsu moederborden toch nog een pak zuiniger waren.
Proxmox, met één VM en een aantal LXC containers.

Kaal, zonder deze 3x 8TB deed die overigens 11 á 12 watt idle. En dat vond ik ook al niet heel erg zuinig. Overigens moet ik dan wel erbij vermelden dat het een relatief oude voeding is. Jaar of 8 misschien. Dus wellicht dat dat ook nog 1 á 2 watt scheelt.

Nu ik trouwens een zfs send & receive heb lopen die 200GB+ moet wegschrijven op de WDs gaat het verbruik naar ~52W, dus over de 3 disks een toename van om en nabij de 10W, zeg 3W per disk. Bij idle vs write zou ik dan een groter verschil verwachten, wat in die zin bevestigd dat ze idle niet heel erg zuinig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Even een update van mijn build: Freakster86 in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Systeem met Unraid 6.8.3:

• Intel G4560
• Gigabyte B250M-DS3H
• Crucial 32GB DDR4 3000mhz
• 1x 250GB Samsung EVO 850 (intern)
• 7x 2,5" 5TB Seagate (intern)
• PCIe Marvell 88SE9215 kaart (4x SATA)
• 1x 240GB Patriot Burst (IP cams, extern, usb)
• 1x 2,5" 5TB (Backup, extern, usb)
• PicoPsu 90w
• Leicke ULL 72w adapter

Redelijk wat metingen gedaan met een Brennenstuhl PM 231 E, ook na bios aanpassingen. Vervolgens gaf mijn Synology een waarschuwing over een HDD, dus heb ik het testen afgebroken en ben ik alle data gaan overzetten. De belangrijkste metingen zijn eigenlijk deze 2:
code:
1
2
1,5w = Systeem uit (zonder externe apparatuur, met niet gemeten)
9,8w = Systeem aan (zonder schijven, zonder externe apparatuur & schone installatie)

Vervolgens de Unraid server geïnstalleerd en ingesteld. 25 plugins, 20 dockers (waaronder ShinobiPro voor 2 IP cams). Verbruik in de gaten gehouden, maar idle fluctueert behoorlijk door het CPU gebruik.
code:
1
18,5w / 22,5w = systeem aan (alles aangesloten en zoveel mogelijk idle, 7x 2,5" 5TB spinned down)

Ik had al een tijd een Blitzwolf SPH6 plug aangeloten op mijn Synology DS412+. Daarvan had ik dus een overzicht van het dagverbruik. Ook op Unraid Server aangesloten en nu twee weken laten monitoren.
code:
1
2
3
0,95 KWh = Synology DS412+ met 4x 6TB WD Blue (stabiel standaard verbruik over meerdere maanden)
0,62 KWh = Unraid server, alles aangesloten en "normaal" gebruik
0,85 KWh = Unraid server, alles aangesloten en "maximaal" gebruik (24 uur cpu gemiddeld 70%)

Dit systeem breekt geen records qua zuinigheid. Het verbruik kan verder omlaag, maar dan moet ik van OS wisselen. Dat ga ik niet doen, want Unraid bevalt enorm. Echt een aanrader wat dat betreft. Al met al toch behoorlijk tevreden. "Normaal" gebruik is vrijwel standaard hier, dus dat betekent toch een besparing van zo'n 33% qua verbruik. En dat voor een systeem met 2x zoveel opslag, véél meer power en standaard al veel meer geïnstalleerd. Ik kan nog wel de backups/downloads wat beter indelen, zodat het systeem langer in rust kan, maar vanwege de IP cams zal hij wel 24/7 aan moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
RobertMe schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Ik pluk de WD Red 4TB er dan maar even uit :p Grote kans dat je hiervoor een van de nieuwere SMR modellen krijgt. SMR heeft een aantal nadelen, vooral onder flinke belasting, maar gezien je zo te zien voornamelijk inzet op "domme" opslag (mediaopslag / server, aangevuld met NextCloud) denk ik dat je daarvan geen nadelen zult ondervinden. Echter zullen deze Red schijven niet bepaald zuinig zijn en verschillende watts per schijf gebruiken, ook als ze idle zijn. Betere optie is daarom waarschijnlijk om de Seagate 2,5" schijven te gebruiken. Die zijn ook op basis van de SMR techniek en hebben dus dezelfde nadelen wat dat betreft, maar het grote voordeel is dat deze schijven maximaal 2,5W gebruiken (ook onder volle belasting). Dit zijn namelijk schijven die Seagate toepast in externe behuizingen die dus maximaal 5V en 0,5A gebruiken. Daarnaast kun kun je deze ook eenvoudig uit de USB behuizing halen, waardoor ze nog net iets goedkoper zijn dan losse aanschaf. Met een beetje geluk kun je dan ook de 5TB versie kopen voor net iets onder de €100 per stuk. Waarbij je dus iets goedkoper uit bent in aanschaf, de schijf 1TB groter is, en het stroomverbruik een fractie van de WDs zal zijn.
Zou dit bijvoorbeeld een goed alternatief zijn?: pricewatch: Seagate Basic 5TB Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
RobertMe schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:54:
[...]

In mijn geval leek het toevoegen van 3 white label WDs (de 8TB, alleen uit Elements en niet uit MyBook) anders het verbruik met een 30W te doen toenemen. Dus 10W per disk, en dan zou het verschil toch al fors zijn.

[...]

Als 1 disk van 8TB een optie is is dat uiteraard wel goedkoper dan 2x 4TB. Maar als @pocket ze bv in een mirror wil zetten dan zijn twee 8TB schijven natuurlijk significant duurder. Met een gunstige aanbieding kost één 8TB model namelijk nog steeds een €140 á €150 bij mijn weten.
Ik wil inderdaad gaan mirroren. Ik denk dat ik komende jaren met makkelijk met ~4TB uit de voeten kan. Maar ik zie wel dat het steeds goedkoper word, misschien toch slim om eens naar 5 - 6TB te kijken.

Iemand een specifiek merk of theorie over welke 2.5 inch drives ik zou moeten halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De prijzen fluctueren voortdurend. Momenteel kost deze 105 euro: https://www.amazon.nl/dp/B07MKS23DD

Momenteel is een 4TB in de aanbieding bij MediaMarkt voor 89 euro.

Voor zover ik weet is er maar één 5TB 2.5" schijf, dus ik denk dat de kans dat die erin zit groot is.

In plaats van mirroring (of RAID) raad ik aan backups te maken van data die je niet kunt missen. Dat kan op oude 3.5" drives. Die kun je tijdelijk aansluiten in een externe USB3 behuizing of via een Sharkoon Quickport.

Wees voorzichtig met hard drives, ze kunnen slecht tegen storen of schokken. Je kunt ze het beste pas aanzetten als ze eenmaal stabiel staan en na gebruik eerst uitschakelen voordat ze worden verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
mrmrmr schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:19:
[...]

De prijzen fluctueren voortdurend. Momenteel kost deze 105 euro: https://www.amazon.nl/dp/B07MKS23DD

Momenteel is een 4TB in de aanbieding bij MediaMarkt voor 89 euro.

Voor zover ik weet is er maar één 5TB 2.5" schijf, dus ik denk dat de kans dat die erin zit groot is.

In plaats van mirroring (of RAID) raad ik aan backups te maken van data die je niet kunt missen. Dat kan op oude 3.5" drives. Die kun je tijdelijk aansluiten in een externe USB3 behuizing of via een Sharkoon Quickport.

Wees voorzichtig met hard drives, ze kunnen slecht tegen storen of schokken. Je kunt ze het beste pas aanzetten als ze eenmaal stabiel staan en na gebruik eerst uitschakelen voordat ze worden verplaatst.
Aah dat is ook wel een mooie, thanks.

Mijn plan was om +-5tb te mirroren en dan belangrijke documenten etc. ge'encrypt naar OneDrive oid. Te sturen. Films en series vind ik niet zo spannend om ook nog ergens te back-uppen. Hoe zorgen jullie voor buiten-huis backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
daily.data.inj schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:18:
Na iets te lang rondneuzen in dit topic is het bij mij ook gaan kriebelen. Op dit moment heb ik een Synology DS918+ draaien met 16 gb ram, echter voor een aantal docker containers heb ik toch meer power nodig.

Wat wil ik in ieder geval draaien op de nieuwe bak:
- Graylog
- Daarnaast nog een container of 18 die nu ongeveer 8 gb aan ram in beslag nemen op de Synology.

Daardoor ben ik op zoek naar een balans tussen zuinigheid en power.
Op basis van een aantal configuraties heb ik onderstaande bij elkaar geklikt.
Ik verwacht dat een i3 wel voldoende power heeft. Ik twijfel of het verstandig is om de synology volledig te vervangen door de zelfbouw. De HDD's / SSD ben ik van plan om te herbruiken.
Welke voeding kan ik het beste toevoegen aan deze setup?

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 107,05€ 107,05
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial CT2K16G4SFD8266€ 128,93€ 257,86
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Een en ander aangepast, onder andere een i5 gekozen. Daarnaast ook de pico toegevoegd. Ik heb nog niet eerder de pico als voeding gebruikt, zijn hier nog extra verloopstukjes voor nodig of iets dergelijks?
Weet iemand of het voor het verbruik nog uitmaakt of je 2x slots voor het RAM in gebruik hebt of 4x?
Daarnaast iemand nog suggesties/aanvullingen?

1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 166,05€ 166,05
1NetwerkadaptersHP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA)€ 35,95€ 35,95
1Geheugen internCrucial CT2K16G4SFD8266€ 130,34€ 130,34
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 51,50€ 51,50

Weet nog niet of ik onderstaande harde schijven apart hou of toevoeg aan deze setup.

1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 79,-€ 79,-
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 120,-€ 240,-
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB€ 349,-€ 349,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@daily.data.inj behalve sata splitters heb je niks aanvullend nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
logion schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:07:
[...]

@mrmrmr zal ik proberen te doen, met mijn kill-a-watt achtige meter. Heb wel geen picoPSU om te vergelijken, maar meetresultaten van een dergelijke setup met picoPSU vind je bij de vleet in dit topic.

[...]

Goed om weten. Heb gisteren zo'n Seagate gemonteerd in de Core 1000. De schijf hangt verticaal, zonder probleem met de dikte want 3.5" schijven passen ook op die plek. Vermoed dat je een andere behuizing hebt @Asterion?

Dienen dergelijke schijven trouwens horizontaal gebruikt te worden voor een lange levensduur? In de externe behuizing worden ze horizontaal gemonteerd, maar vermoed dat dit niet noodzakelijk is?

Zelfs met vier 2.5" schijven in de core 1000, is er eigenlijk nog behoorlijk veel plek voor ongebruikte schijven. Op termijn zou een aftermarket interne bay nuttig kunnen zijn. Bestaat zoiets? Zou in de pci-e expansion slots kunnen komen of onderaan de voorzijde van de case.
Ik maak gebruik van deze case: pricewatch: Sharkoon VS4-V USB 3.0
Je ziet bij de 2,5" bay een opstaande rand. Daar moeten de schijven tussen.
Met de Seagate is dat dus niet het geval.

Kan je niet ook gebruik maken van brackets om van 3;5 naar 2,5" te gaan? Dat ga ik nu ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daily.data.inj schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:35:
[...]

Een en ander aangepast, onder andere een i5 gekozen. Daarnaast ook de pico toegevoegd. Ik heb nog niet eerder de pico als voeding gebruikt, zijn hier nog extra verloopstukjes voor nodig of iets dergelijks?
Alleen SATA voeding- en SATA datakabels. SATA datakabels komen niet meegeleverd met het moederbord.
Weet iemand of het voor het verbruik nog uitmaakt of je 2x slots voor het RAM in gebruik hebt of 4x?
Minder is beter voor het verbruik. Met 2 modules kun je gebruik maken van dual channel. Ik zie geen reden voor 4 modules.
Daarnaast iemand nog suggesties/aanvullingen?
Je hebt SODIMM geheugen gecombineerd met een mATX moederbord, dat past niet. Je hebt standaard UDIMM DDR4-2666 geheugen nodig. Dat mag non-ECC of ECC geheugen zijn. Er is een QVL van geheugenmodules.

Bijvoorbeeld 2x Samsung M391A2K43BB1-CTD 16GB (UDIMM DDR4-2666 ECC), van de QVL.
-of-
Bijvoorbeeld Crucial Crucial CT2K16G4DFD8266 2x16GB non-ECC, niet op de QVL.

Heb je de 6-core processor ergens voor nodig? Die kan 6 cores kortdurend met hoge frequentie draaien, maar een i3-9100 is voor veel toepassingen meer dan voldoende. Voor die (waarschijnlijk) korte tijd dat je voluit draait moet je zorgen dat de processor voldoende gekoeld wordt.

De 19" rack kast is moeilijker te koelen en de kleine ventilatoren maken meer geluid dan een tower model.

Koeling kost energie.
Weet nog niet of ik onderstaande harde schijven apart hou of toevoeg aan deze setup.
De Samsung Evo 860 SATA is ok qua verbruik (en qua snelheid ook). Samsung 860 QVO SATA is ook een goede optie tenzij je elke dag opnieuw de SSD volschrijft. Dat doen niet veel mensen.

2.5" disks zijn veel zuiniger dan 3.5" disks van dezelfde grootte. Zie de topic start onder hard disks en het groene gearceerde deel in het overzicht. Ze zijn ook goedkoper. Backup is aan te raden. Voor gebruik kun je ze het best eerst uitgebreid testen. Ik gebruik daarvoor h2testw.

Zie ook de tips hardware/software voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:44:
[...]
Bijvoorbeeld 2x Samsung M391A2K43BB1-CTD 16GB (UDIMM DDR4-2666 ECC), van de QVL.
-of-
Bijvoorbeeld Crucial Crucial CT2K16G4DFD8266 2x16GB non-ECC, niet op de QVL.
Of pricewatch: Kingston KSM26ED8/16ME wat als ECC volgens mij de goedkoopste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Nu op de FP, artikel over de WD Red's en SMR/CRM:
nieuws: Western Digital brengt hdd's met CMR voortaan uit onder WD Red Plus-n...

Jammer dat ze van de 2,5" alleen maar een 1TB versie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
mrmrmr schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:52:
@logion

[...]

@iedereen

Als er mensen zijn die beschikken over zowel een Leicke 120W 12V voeding van de oude versie én de laatste versie: een test van het verschil tussen die voedingen bij diverse lage belastingen zou mooi zijn (een aantal meetpunten onder 10W). Dan kunnen we eens zien of er verschil is.
Ik ben een beetje van het geloof afgestapt dat de PicoPSU met Leicke het meest zuinig zijn en ben grote fan van Seasonic geworden.

Inmiddels eigenaar van een U-NAS 810a welke een pricewatch: Seasonic OEM SS-300M1U 300W 80+ Gold bevat. De 300W Seasonic blijkt 35.3% (11.97W vs 16.20W) zuiniger dan de PicoPSU + Leicke 120W onder lage belasting (30W of lager). Ook is de voeding geluidloos tot en met 50% belasting (150W) en kan deze een belasting opvangen tot maximaal 300W.

Ook bleek al eerder dat mijn 65W Seasonic 24% (9.17W vs 11.37W) zuiniger is dan de Leicke onder lage belasting.

De PicoPSU + Leicke gaan bij mij dan ook richting V&A.

Overigens ben ik ook eigenaar geworden van een pricewatch: Asus Prime H310T R2.0 met de Seasonic 65W.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 57,35€ 57,35
1MoederbordenAsus Prime H310T R2.0/CSM€ 101,97€ 101,97
1Geheugen internKingston KTH-PN426E/8G€ 58,06€ 58,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 217,38

Deze doet met Ubuntu 20.04 LTS (enkel NIC aangesloten):
2.57W idle laagst gemeten
4.68W average idle
9.88W average typical idle (HA + TVHeadend server --> 22 dockers met 5x USB en 1 HD stream aan)

Edit:
Wil niet zeggen dat de Leicke onzuinig is maar heb wel mijn mening bijgesteld.

De Leicke die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuPiKK49pMA-iMcRPEh7kEyUIqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Qx4qkJehRBkTdQ0vGUhRsvg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door renedis op 25-06-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@renedis

Deze Leicke is qua typenummer en label dezelfde als die ik heb.

Bij welke belasting (en wat) precies heb je dit gemeten en waarmee? Om welke PicoPSU gaat het? Welke Seasonic adapter?

Het gaat om een combinatie van 12V, 5V en 3.3V. Dus ik vraag me af wat de verhouding is.

Ik denk dat als een adapter flink afwijkt de mogelijke oorzaak een kortsluiting kan zijn. Ik heb dat gezien toen ik een 2.5/5.5 barrelstekker aan een voeding heb gezet, waarbij 1 of 2 van de dunne draadjes kortsluiting maakte. Dat verhoogde het verbruik met 3 tot 6W.

[ Voor 44% gewijzigd door mrmrmr op 25-06-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:15

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Asterion schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Ja, maar ik denk dat je geen 5TB wilt volschrijven met videobeelden.
Waarschijnlijk worden de beelden x-aantal dagen bewaard en dan gewist.

En als je dan toch 5 TB volschrijft. Eens hij vol is zal de software de oudste opnames wissen en overschrijven met de nieuwste.
En dan ga je met SMR gehele blokken opnieuw moeten schrijven volgens mij met prestatieverlies.

Dan ben je in mijn ogen beter af met een 3,5" schijf. Eventueel één die 5400 rpm draait voor energiebesparing.
Of Multi-tier, ik heb in Blue Iris 3 Tiers; Tier 20 GB SSD (voor de meest recente recordings), Tier2 is 50GB 7200 rpm disk, Tier3 is 'unlimited' op de SMR disks (Seagate 5TB Compute). Wat niet wil zeggen dat ik iedereen afraad om die SMR dingen te nemen want ze zijn werkelijk waar zo traaaaaaag. Scheelt wel vele Watts in gebruik maar als ik er iets heen schrijf doe ik dat altijd op momenten dat ik weg kan lopen (of iets dat het automatisch doet) want op mijn Z390 server gaan ze niet harder dan 80MB/s en zakken ze na een Terabytje of 5 in naar schommelend 300kB/s (ja echt) tot een 7-8MB/s.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Pagina: 1 ... 72 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.