Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-08 21:18
Beste tweakers,

Ik wil een fileserver bouwen en zou graag wat advies willen.
Ik heb al 4x 2.5" 5TB Seagate schijven in huis (uit een externe HDD gehaald).
Hiervan wil ik er 2 in RAID 1 zetten voor redundancy voor belangrijke bestanden en 2 schijven wil ik gebruiken voor media.
Op de server wil ik dan voor de bestanden een soort cloud maken zodat ik er altijd overal bij kan.
En voor de media ga ik een Shield TV gebruiken met plex. Of eventueel plex server draaien en dan mijn TV als client gebruiken, maar ik denk dat dat lastig gaat worden met 4k HDR content.

Ik heb drie opties op het oog:

Intel CPU met een goedkoop mobo:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenGigabyte B365M D2V€ 71,85€ 71,85
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,78€ 58,78
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 8,90€ 8,90
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15D-16GNT€ 56,35€ 56,35
1BehuizingenCooler Master Elite 343€ 41,95€ 41,95
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,30€ 53,30
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 256GB€ 44,23€ 44,23
4HDDSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,36

Intel CPU met een Fujitsu mobo:
1MoederbordenFujitsu D3417-B2€ 140,-€ 140,-
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15D-16GNT€ 56,35€ 56,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,51

AMD systeem:
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 64,90€ 64,90
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 76,-€ 76,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine AM4 Passive€ 10,85€ 10,85
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 64,99€ 64,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,22

Ik wil graag een zuinige server, maar een paar watt meer of minde lig ik niet wakker van.

Mijn vragen:
  • Welke variant bevelen jullie aan kijkende naar alleen de prestaties? De AMD of Intel variant.
  • Hoe groot is de energie besparing van de Fujitsu D3417-B2 ten opzichte van bijvoorbeeld een Gigabyte B365M D2V? Is dat in de grootte van 10-20W of is dat minder dan 5W?
  • Is de Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit voldoende voor deze systemen?
  • Is het aan te bevelen nog 1 of 2 fans in de behuizing te plaatsen?
  • Hebben jullie op bovenstaande nog tips wat betreft componenten? (CPU, Mobo, SSD?)
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:01

PuijkeN

euhm ?

mrmrmr schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:00:
@PuijkeN Je systeem gebruikt dus nu nog 23W. Is dat na downspinnen? Draait powertop --auto-tune na iedere reboot?

Ik heb een EA-380 getest tegen de PicoPSU-80/60 kit bij een bruto belasting van 8,1W en kwam daarbij op 4,4W verschil in het voordeel van de PicoPSU. Ik weet niet of een EA-500 het ook zo goed (relatief dan) doet als de EA-380. Het verschil bij ~20W weet ik niet.

Een PicoPSU-80/60 kit is te zwak voor deze combinatie, dus je moet naar een PicoPSU-90 met 120W adapter. 90W is ook voldoende, maar het prijsverschil is gering. Leicke heeft een bijpassende 120W 12V adapter. PicoPSU en adapter zijn verkrijgbaar via amazon.de. De PicoPSU-90 heeft een 4pin CPU voeding inbegrepen. Als het goed is maakt het niet uit hoeveel pins de cpu voeding is. Bij heel heftige belasting op een zware processor kan dat verschil maken, want dan is meer koper nodig voor hoge stroom. Jouw 4 core processor heeft voldoende aan 4 pins.

Het Asus moederbord is niet zuinig vergeleken met andere Coffee Lake 1151 borden. Heb je in de BIOS al power management instellingen gedaan?

Ik raad een goedkope SSD aan als cache disk in plaats van de 1.5TB 3.5" disk. Je hebt een SATA voedingskabel splitter nodig. Ik gebruik de Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA).
Voor zover ik weet is powertop helaas niet beschikbaar op Unraid .. ik heb wat opgezocht en is een package die wel gevraag wordt. Jammer 8)7

Dat is geen giga verschil, mogelijks is de EA-380 natuurlijk wel nog iets zuiniger bij lage wattages dan de 500 watt versie. Even afwegen of ik al dan niet voor de PicoPSU nog moet gaan of niet. Natuurlijk is laat ons zeggen 5 Watt wel iets, zeker als je rekening houdt dat de server 24/7 draait. Ik vermoede al dat een 60 niet voldoende ging zijn en zou in elk geval voor de 90 minimaal gegaan zijn. Ik heb bij volle belasting van de CPU een verbruik van meer dan 60 watt al. Bedankt voor de info over de koppelstukken, dat wijst zichzelf dus uit en is vrij standaard :)

Ik weet dat het Asus moederbord niet zo zuinig is .. het is een workstation moederbord met relatief weinig instellingen in de BIOS. Misschien niet de allerbeste keuze voor dit soort server.. er is dus geen mogelijk om veel aanpassingen te doen zoals voltages jammer genoeg.

In verband met de cache disk zag ik het zo:
Downloads share - op de cache disk (ik wil niet downloaden op de array, extracts enzo maken mij qua snelheid niet veel uit, ik kan/wil daar gerust op wachten aangezien ik toch alles remote download)

Docker_HDD share - op de cache disk (ik heb een bepaalde docker die nogal wat data wegschrijft, op een vorige SSD zag ik de teller na enkele maanden snel oplopen naar 1TB written, dus volgens mij gaan die gewon te snel kapot dan)

En als laatste de cache natuurlijk, de snelheid van die schijf is hoog genoeg of bijna hoog genoeg om mijn gigabit netwerk te satureren wanneer ik data overpomp (wat in de praktijk beperkt zal zijn aangezien ik ook download via een docker rechtstreeks op de server). Daarom dacht ik dus om gebruik te maken van een gewone harddisk. Ook mede door het feit dat een SSD, en zeker een goedkope volgens mij gewoon snel kapot gaat..

Ik weet niet of het laatste stukje ivm de cache disk enigszins logisch is .. of er misschien betere manieren zijn. Nu kan de array (binnenkort 3 schijven) ook gewoon het meeste van de tijd down zijn.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieljohannes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09 11:17
@mrmrmr @Mars Warrior @audiojunk Bedankt voor het advies, Ik heb een aantal drivers geupdate en ik ben al naar 11W gezakt. Wanneer ik meer tijd heb vervolg ik mijn missie om het aantal Watt te verlagen. Wanneer dit klaar is zal ik het eindresultaat posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
PuijkeN schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:01:
[...]

Voor zover ik weet is powertop helaas niet beschikbaar op Unraid .. ik heb wat opgezocht en is een package die wel gevraag wordt. Jammer 8)7
Ik heb hier gisteren toevallig ook naar gekeken en powertop is inderdaad niet beschikbaar.. Wel heb ik op mijn Unraid server het load-verbruik zo'n 20w laten dalen door de cpu-governor aan te passen in de Tips & Tweaks plugin. Heb je dit al eens bekeken? (Mijn Unraid specs zijn echter totaal niet vergelijkbaar met jouw veel nieuwere build, dus bij jou kan het verschil ook (veel) kleiner zijn.)

In Unraid: Settings -> Tips and Tweaks (of installeren via de CA):
Select the CPU Scaling Governor you want to use.

"Power Save" - default for the Intel Pstate driver. Scales CPU frequency based on load.
"On Demand" - default for ACPI CPU Freq driver. Scales CPU frequency based on load. Frequency stepping is aggressive.
"Conservative" - Scales CPU frequency based on load. Frequency stepping is gentler. Can cause some latency.
"Performance" - set all CPUs at full frequency regardless of load. This can have a positive influence on performance and latency.
"Scheduled" - At start time set governor to "Performance". At stop time set governor to "Powersave" or "On Demand" depending on driver used.
You can now set the CPU governor with the rc.tweaks script. Use the command: /usr/local/sbin/rc.tweaks set_governor 'governor' The 'governor' choices are: 'ondemand', 'performance', 'powersave', and 'conservative'.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
@GaMeOvEr @mrmrmr

Oorzaak van mijn problemen is achterhaald. Ik heb laatst 2 nieuwe schijven gekocht en 1 daarvan vertoont overduidelijk kuren. Zodra die ene kapotte schijf wordt aangesloten wordt mijn systeem instabiel. Ik kan amper de smartwaardes uitlezen, maar ik zag al 'uncorrectable bad sectors' tevoorschijn komen.

Schijf gaat dus RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34

GaMeOvEr

Is een hork.

GioStyle schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:15:
@GaMeOvEr @mrmrmr

Oorzaak van mijn problemen is achterhaald. Ik heb laatst 2 nieuwe schijven gekocht en 1 daarvan vertoont overduidelijk kuren. Zodra die ene kapotte schijf wordt aangesloten wordt mijn systeem instabiel. Ik kan amper de smartwaardes uitlezen, maar ik zag al 'uncorrectable bad sectors' tevoorschijn komen.

Schijf gaat dus RMA.
Ahja, dat verklaart het wel ja. Ik heb zelf wel eens zoiets gehad met een optische drive, die het nog gewoon leek te doen (Werd correct herkend in het bios, laatje ging open) maar door alleen al aangesloten te zijn (zonder disc erin) zorgde die voor een belachelijk non-responsief systeem door de bagger die dat ding op de sata-bus gooide.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

bibi2205 schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:07:
[...]

Ik heb hier gisteren toevallig ook naar gekeken en powertop is inderdaad niet beschikbaar.. Wel heb ik op mijn Unraid server het load-verbruik zo'n 20w laten dalen door de cpu-governor aan te passen in de Tips & Tweaks plugin. Heb je dit al eens bekeken? (Mijn Unraid specs zijn echter totaal niet vergelijkbaar met jouw veel nieuwere build, dus bij jou kan het verschil ook (veel) kleiner zijn.)

In Unraid: Settings -> Tips and Tweaks (of installeren via de CA):

[...]
Staat helaas al op Power Save ...

Ik zit ondertussen terug op 30 Watt na spindown .. ik vermoed dat 8 dockers + 1 pfSense VM de CPU genoeg bezig houden om er voor te zorgen dat hij niet downclocked.

[ Voor 11% gewijzigd door PuijkeN op 02-12-2019 16:33 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
PuijkeN schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:31:
[...]

Staat helaas al op Power Save ...

Ik zit ondertussen terug op 30 Watt na spindown .. ik vermoed dat 8 dockers + 1 pfSense VM de CPU genoeg bezig houden om er voor te zorgen dat hij niet downclocked.
Deze ken je vermoedelijk ook al, maar je kan je cpu in de gaten houden in een Unraid terminal venster met:
watch grep \"cpu MHz\" /proc/cpuinfo

Ik heb 1 (debian) VM en 7 dockers actief. Als ik bovenstaand commando ingeef in terminal zie ik hem ook continu op 1599/1601Mhz staan op alle cores (Xeon W3530 2.8GHz). Verbruik schommelt nu tussen 50-90W, terwijl dit met de vorige governor tussen 50-110W zat.

Momenteel stilaan aan het plannen om de server te gaan vervangen, destijds opgebouwd rond mijn oude Mac Pro CPU ipv meteen voor nieuwere/zuinigere onderdelen te gaan.. :)

[ Voor 4% gewijzigd door bibi2205 op 02-12-2019 17:42 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PuijkeN schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:01:
Jammer dat het er niet standaard bij zit, maar je kan het ook zelf maken en uitproberen:
http://www.admin-magazine.com/Articles/PowerTOP

Een ander alternatief voor powertop is TLP. In mijn ervaring is powertop een stuk beter in het omlaag brengen van het verbruik met mijn hardware. YMMV.

Nog een ander alternatief is de dingen die powertop doet zelf uitvoeren met een script.
En als laatste de cache natuurlijk, de snelheid van die schijf is hoog genoeg of bijna hoog genoeg om mijn gigabit netwerk te satureren wanneer ik data overpomp (wat in de praktijk beperkt zal zijn aangezien ik ook download via een docker rechtstreeks op de server).
De 2.5" 5TB schijven hebben een grote cache, ik weet niet of die ook wordt gebruikt om lezen te bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Melkaz schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:22:
[...]

Helaas ben ik tot dezelfde conclusie gekomen. Er kwam in BF zeer weinig deals voorbij voor small Form Factor cases. Uiteindelijk heb ik maar besloten om voor een oude bekende te gaan, de Cooler Master Silencio 352. Mijn server staat op zolder waar het in de zomer behoorlijk warm wordt, dus een tower case met top exhaust is dan vast een goed idee.

Buiten de case om heb ik nu bijna alles besteld, dat wordt knutselen volgend weekend. Grootste hoofdpijn zal zijn alle taken van de oude server naar de nieuwe over te tassen. Dit mag natuurlijk niet té lang duren (twee servers aan is nou niet bepaald zuinig). De case is dan slechts 2 cm lager dan m'n huidige maar ach..
Ik zit zelf ook naar cases te kijken voor 6 2,5” schijven. Daarmee kom ik nu op pricewatch: Abkoncore Cronos 710S. De schijven komen er deels op zn kant in. Lijkt me geen issue voor schijven die de hele dag draaien. Hoe zien jullie dit?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
mrmrmr schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:25:
Ik zie 2 horizontale posities en 3 verticale voor 15 of 16mm 2.5" schijven, 5 in totaal.

De twee dubbele 2.5" posities zijn waarschijnlijk niet bruikbaar als zodanig voor dikke 2.5" schijven.
Volgens deze review zouden ze niet op elkaar geplaatst moeten worden. Ik heb de fabrikant gemaild om te vragen hoe het precies zit. Wellicht kunnen andere tweakers er hun voordeel mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

bibi2205 schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:41:
[...]

Deze ken je vermoedelijk ook al, maar je kan je cpu in de gaten houden in een Unraid terminal venster met:
watch grep \"cpu MHz\" /proc/cpuinfo

Ik heb 1 (debian) VM en 7 dockers actief. Als ik bovenstaand commando ingeef in terminal zie ik hem ook continu op 1599/1601Mhz staan op alle cores (Xeon W3530 2.8GHz). Verbruik schommelt nu tussen 50-90W, terwijl dit met de vorige governor tussen 50-110W zat.

Momenteel stilaan aan het plannen om de server te gaan vervangen, destijds opgebouwd rond mijn oude Mac Pro CPU ipv meteen voor nieuwere/zuinigere onderdelen te gaan.. :)
Had ik zelf nog niet aan gedacht .. is zo vanzelfspreken vantegenwoordig dat het zelfs bij een zuinige build niet in me opkwam om even te checken. 8)7 Ja hoor, wat blijkt .. CPU blijft op 3.6ghz draaien all day long. In een topic in het Unraid forum kwam ik deze tegen .. In die topic werkte de downclock ook goed op oudere CPU's maar niet op een nieuwere Haswell. Heb de intel_pstate uitgeschakeld en nu gaat de CPU wel naar beneden.. even opvolgen dus wat er nu gebeurd.
mrmrmr schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:53:
[...]

Jammer dat het er niet standaard bij zit, maar je kan het ook zelf maken en uitproberen:
http://www.admin-magazine.com/Articles/PowerTOP

Een ander alternatief voor powertop is TLP. In mijn ervaring is powertop een stuk beter in het omlaag brengen van het verbruik met mijn hardware. YMMV.

Nog een ander alternatief is de dingen die powertop doet zelf uitvoeren met een script.

[...]

De 2.5" 5TB schijven hebben een grote cache, ik weet niet of die ook wordt gebruikt om lezen te bufferen.
Helaas ben ik niet zo'n giga Linux expert en het moet wel stabiel blijven .. goed om te weten dat het kan maar dit zet ik toch voorlopig even on hold.

De cache disk is eigenlijk uitsluitend bedoeld om de "traagheid" die parity veroorzaakt op te vangen. Ik las ergens dat wanneer je wegschrijft op bv. een 3-disk array (2+1) de snelheid nogal kan inzakken. Wanneer ik kopieer naar de NAS (eigenlijk meer mediaserver) kan ik daarom een kopie doen naar de cache schijf, welke op zijn beurt de gegevens dan wegschrijft op een later tijdstip naar de array met parity. Het gaat niet om de leessnelheden, daar heb ik geen schrik voor aangezien het doel van dit ding vooral mediaserver is. De dockers en VM zijn niet afhankelijk van hoge write snelheden dus daar merk ik er in elk geval niks van dat een deel van de data op de HDD staat.

Nogmaals bedankt voor de tips!

Update: lijkt goed te gaan zowel met de ondemand als conservative governor. Snel toch even getest waarom die intel_pstate niet werkte.. blijkt dat ondanks ik hem in Tips&Tweaks in powersave instel hij gewoon op performance blijft staan. Na het commando manueel in te geven werkt ook bij intel_pstate de powersave en klokt de cpu wel correct naar beneden.

Op het eerste zicht na enkele snelle testen denk ik fan te zijn van de conservative governor aangezien deze de cpu niet onmiddelijk op volle snelheid laat draaien. Iemand ervaring wat het zuinigste is? Conservative op acpi_cpufreq of powersave op intel_pstate? Powesave op die eerste is gewoon te traag want dan blijft de CPU op 1200mhz draaien.

Update2: BIOS defaults + intel_state powersaver en alles lijkt eigenlijk weer helemaal normaal te zijn. Ben nu even wat data aan het kopieren, eens kijken wat de server vannacht verbruikt! :)

[ Voor 13% gewijzigd door PuijkeN op 02-12-2019 22:51 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 23:27
|sWORDs| schreef op maandag 2 december 2019 @ 07:36:
@kelly.hipolito heb je C-States overgedragen aan het OS met ESXi?
@|sWORDs| Dank voor het meedenken.
Je bedoeld een 'custom power policy' waarin je handmatig de waarde opgeeft wanneer het systeem de c-states inschakeld? Ik meen dat dit grotendeels reeds gebeurt met het 'low power' profiel.

Weet het niet zeker.
Heb de Vmware handleiding van 'Performance Best Practices' er bij gepakt maar veel wijzer word ik er niet van. Leuk dat ze beschrijven wat C-states zijn. Maar zover was ik uiteraard al. Dat beschrijf je mijns inziens niet in een 'Performance Best Practices'. Dat zou er dieper op in moeten gaan.

Ik ben vanzelfsprekend geen ESXI expert. Tips zijn welkom.

Rest mij nog mijn 2 systeem configuratie's te posten zoals ze nu na de aanpassing zijn.

- Een passief systeem met ventilatoren die aan kunnen in de zomerse periode (in de lente, herfst en winter volledig passief gekoeld).
- En de andere configuratie waarbij de CPU ventilator niet passief is. CPU ventilator staat hier altijd aan, zij het op een drafje door PWM geregeld.

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 126,-€ 126,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 152,50€ 152,50
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 115,92€ 115,92
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 32,21€ 32,21
2VentilatorenNoctua NF-P12 redux-1300 PWM, 120mm€ 13,15€ 26,30
2Geheugen internKingston KSM26ES8/8ME€ 50,82€ 101,64
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,95€ 39,95
3Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 110,90€ 332,70
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.051,62

1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 LP - Low Profile CPU-Cooler€ 6,50€ 6,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.051,62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 23:35

Melkaz

Melkazar

Ik zie bij veel builds NVME ssd's langskomen, maar is dit wel een goed idee voor (semi) passief gekoelde setups? Uit ervaring worden nvme's behoorlijk warm. Of is dit eigenlijk niet van toepassing op een home server die meestal uit zijn neus aan het vreten is?

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

kelly.hipolito schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 00:50:
[...]

@|sWORDs| Dank voor het meedenken.
Je bedoeld een 'custom power policy' waarin je handmatig de waarde opgeeft wanneer het systeem de c-states inschakeld? Ik meen dat dit grotendeels reeds gebeurt met het 'low power' profiel.

Weet het niet zeker.
Heb de Vmware handleiding van 'Performance Best Practices' er bij gepakt maar veel wijzer word ik er niet van. Leuk dat ze beschrijven wat C-states zijn. Maar zover was ik uiteraard al. Dat beschrijf je mijns inziens niet in een 'Performance Best Practices'. Dat zou er dieper op in moeten gaan.

Ik ben vanzelfsprekend geen ESXI expert. Tips zijn welkom.

Rest mij nog mijn 2 systeem configuratie's te posten zoals ze nu na de aanpassing zijn.

- Een passief systeem met ventilatoren die aan kunnen in de zomerse periode (in de lente, herfst en winter volledig passief gekoeld).
- En de andere configuratie waarbij de CPU ventilator niet passief is. CPU ventilator staat hier altijd aan, zij het op een drafje door PWM geregeld.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.051,62

1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 LP - Low Profile CPU-Cooler€ 6,50€ 6,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.051,62
In de BIOS kun je meestal aangeven wat de C states managed, dit moet op OS staan voor balanced/low power.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Melkaz schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:54:
Ik zie bij veel builds NVME ssd's langskomen, maar is dit wel een goed idee voor (semi) passief gekoelde setups? Uit ervaring worden nvme's behoorlijk warm. Of is dit eigenlijk niet van toepassing op een home server die meestal uit zijn neus aan het vreten is?
Zelf nog geen ervaring met NVME's, maar naar aanleiding van dit item op Tweakers reviews: Tweakers Gift Guide 2019 - De leukste techcadeaus onder de 150 euro wel alvast een heatsink gekocht. Kost ook vrijwel niks: https://www.aliexpress.com/item/32953049535.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:24
Melkaz schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:54:
Ik heb een WD SN750 in me server zitten en heb er wel een heatsink op gezet. Mijn temps gemiddeld is 27 °C moederbord ambient is gemiddeld 23°C.

Max wat ik gezien heb is 35°C bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De allersnelste NVMe ssds worden wel heet ja, maar de budget en middenmoot blijft vaak wel redelijk koel, hoeven ook niet zoveel werk te verzetten.

Dus valt allemaal wel mee...

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:13

masauri

aka qwybyte

Deze onderdelen zijn onderweg:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 140,90€ 140,90
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 147,-€ 147,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,25€ 39,25
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2400C16D-32GRS€ 104,90€ 104,90
2Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 49,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 530,05

Bedoelding is een dedicated plex server + mss gameservertje voor quake3 arena ofzo.
Ben me nog op het OS aan het bedenken.

Maar als iemand graag iets getest wilt hebben voor deze opstelling wil ik dat gerust doen.
Ik weet dat er bepaalde setups zoals deze mini pc geadviseerd en aangekocht door tweakers in dit topic ^^ .

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@masauri Verbruiksmetingen van (vooral zuinige thuis-)servers zijn altijd welkom!

Voor de vergelijkbaarheid gebruiken we de volgende hardware configuratie: SSD, monitor, USB toetsenbord en muis (beide met draad), ethernet aangesloten en actief. Je kunt meten nadat de monitor in slaapstand is gegaan en het systeem stabiel is. WiFi/Bluetooth kan worden uitgeschakeld in het OS en/of de module kan worden uitgenomen.

Ik zou aanraden de volgende configuratie te gebruiken: stroomspaarstanden aan, zuinigste drivers, geen undervolting, geen ongewone frequentieverlaging. Zuinige besturingssystemen zijn bijvoorbeeld Windows en Debian met powertop --auto-tune.

Graag ook het meetapparaat vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mouze88 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:45:
Hiervan wil ik er 2 in RAID 1 zetten voor redundancy voor belangrijke bestanden en 2 schijven wil ik gebruiken voor media.
Beter is een regelematig een echte backup maken. Als je nog oude schijven hebt kun je die daarvoor gebruiken via USB, en alleen wanneer nodig. Bijvoorbeeld met een Sharkoon Quickport of Drivelink.
Ik heb drie opties op het oog:

Intel CPU met een goedkoop mobo:
Vermijd de B365 chipset, die is gemaakt op 22nm in plaats van 14nm. 14nm is doorgaans zuiniger.

B360 en andere 14nm chipsets zijn te prefereren.
Intel CPU met een Fujitsu mobo:
Dit is een ouder Skylake moederbord, beter is de opvolgende Coffee Lake serie: Fujitsu D3643-H, D3642-B of D3644-B.
AMD systeem:
AMD is onder idle minder zuinig dan een Intel platform. Er zijn wel zuinige AMD platforms, dat wordt voornamelijk bereikt door minder capabele processoren. Intel's desktop processoren kunnen tegelijkertijd krachtig zijn en zuinig.

Je hebt een AMD processor gekozen zonder ingebouwde gpu. Wil je dat echt? Dat is niet handig met installeren want dan heb je een grafische kaart nodig. Losse grafische kaarten zijn notoire grootverbruikers, en die zou ik zeker niet permanent gebruiken.
Welke variant bevelen jullie aan kijkende naar alleen de prestaties? De AMD of Intel variant.
Intel. Die heeft ook ingebouwde H.264/H.265 hardware acceleratie.
Hoe groot is de energie besparing van de Fujitsu D3417-B2 ten opzichte van bijvoorbeeld een Gigabyte B365M D2V? Is dat in de grootte van 10-20W of is dat minder dan 5W?
Ik denk tussen 3 en 10W. Ik heb nog geen harde vergelijkbare cijfers over de B365M D2V gezien.
Is de Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit voldoende voor deze systemen?
Met G5400 voor de D3417-B en D364x: ja. Voor de B365: misschien. AMD: nvt, niet de juiste processor.
Is het aan te bevelen nog 1 of 2 fans in de behuizing te plaatsen?
Maximaal 1. Als je een actieve cpu koeler gebruikt, dan geen systeemfans. Beter is een goede tower kast met natuurlijke convectiewerking: warme lucht die omhoog gaat en daar weg kan.

Je kunt bijvoorbeeld een combinatie kiezen van een passieve cpu koeler (Arctic Alpine 12 Passive) en een systeemfan bovenin de kast die zonder obstructies naar boven kan uitblazen.

De kast in jouw lijstje is van boven dicht. Je zou ook nog opzij naast de processor kunnen uitblazen, maar dat kan uiteindelijk minder effectief zijn.
Hebben jullie op bovenstaande nog tips wat betreft componenten? (CPU, Mobo, SSD?)
Ofschoon het idle verbruik vandeze XPS NVMe laag is, komt dat met een wat langere latency. Van Intel 660p is bekend dat die goed omgaat met spaarstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bij mijn oudere thuisservers haalde ik gewoon de grafische kaart eruit na installatie. Dat werkt vaak (als je die checks in het BIOS uitzet) even goed. Natuurlijk niet zo praktisch als er dan iets vastloopt en je een GPU moet gaan zoeken :P.

Ik hoop echt dat AMD met zijn Zen 2 APUs het idle beter doet, als je op de gewone desktopprocessoren afgaat van die generatie lijkt er wel verbetering te zijn tegenover Zen en Zen+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

mrmrmr schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:29:

[...]

Intel. Die heeft ook ingebouwde H.264/H.265 hardware acceleratie.
ben je daar zeker van? ik draai nu een amd 2200g en een x265 bestand wordt met gemak afgespeeld.

een 4k x265 wordt met 1 tot 2% cpu en 50% gpu belasting afgespeeld (in MPC-hc x64). Als dit zonder hardware acceleratie is, dan doet de intel i5 4xxx echt iets fout met een 100% cpu belasting en alleen af te spelen met mpc-hc x64 voor een 4k bestand.
Onder VLC is het 10% verbruik cpu en ook ongeveer 50% gpu. De intel i5 4xxx serie was niet vloeiend te krijgen met vlc of welk ander programma dan ook. (nu moet ik wel eerlijk zeggen dat vlc een mooier beeld geeft in donkere scene's, maar dat is offtopic)

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:46
Dxue schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:17:
[...]

ben je daar zeker van? ik draai nu een amd 2200g en een x265 bestand wordt met gemak afgespeeld.

een 4k x265 wordt met 1 tot 2% cpu en 50% gpu belasting afgespeeld (in MPC-hc x64). Als dit zonder hardware acceleratie is, dan doet de intel i5 4xxx echt iets fout met een 100% cpu belasting en alleen af te spelen met mpc-hc x64 voor een 4k bestand.
Onder VLC is het 10% verbruik cpu en ook ongeveer 50% gpu. De intel i5 4xxx serie was niet vloeiend te krijgen met vlc of welk ander programma dan ook. (nu moet ik wel eerlijk zeggen dat vlc een mooier beeld geeft in donkere scene's, maar dat is offtopic)
Haswell was toevallig de eerste generatie die het, via een driver, kreeg:
New Intel IGP drivers add H.265, VP9 hardware decode support

By Cyril Kowaliski
/
9:56 am, January 15, 2015
/
0 Comments

Intel graphics drivers releases aren't usually very exciting, but this one is worth pointing out. Numbered 15.36.14.4080, this update imbues Haswell and Broadwell processors with hardware acceleration support for two next-gen video formats: HEVC, also known as H.265, and Google's VP9. Here's the relevant snippet from the "new features" section:

Improved video playback through partial hardware acceleration support for the VP9 video format.
GPU accelerated decode of HEVC video file format including both 8-bit and 10-bit support. This will provide improved video playback capabilities on the platforms.

Supported processors include the Core M family; 4th-gen Core CPUs with HD, Iris, or Iris Pro graphics; and "Select Pentium®/ Celeron® Processors."

Note that the VP9 acceleration is partial, so decoding won't be fully offloaded from the CPU cores. Still, I'm curious to see the power and performance implications of these new capabilities. If history is any indication, hardware-assisted decode should enable smooth playback at higher bitrates and resolutions, and it could also cut power use and extend battery life.

Incidentally, the drivers also add support for a handful of OpenCL and OpenGL extensions. One of those extensions, cl_intel_advanced_motion_estimation, "provides access to Intel's motion estimation hardware acceleration block that can be used by media processing applications including custom transcoders and image stabilization." Nifty. (Thanks to TR reader SH SOTN for the tip.)
Hoe dan ook niet te vergelijken met een skylake+ ;).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

ah, dus de verbeteringen die ik nu zie, zijn meer gebaseerd op betere ipc en igpu. heb veel over intel quick sync gehoord en wist dat die beter was, maar niet dat die ZO veel beter was.

My bad!

edit:
sdk1985 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:23:
[...]

Haswell was toevallig de eerste generatie die het, via een driver, kreeg:

[...]

Hoe dan ook niet te vergelijken met een skylake+ ;).
ik had (heb hem nog steeds maar wordt nu niet gebruikt) de i5 45xx cpu en die heeft een hd 4600 igpu. leuk die update, maar op mijn systeem werkte die niet (of werkt die alleen met een handmatige update en komt die niet via windows updat binnen?). binnenkort dan maar weer even in elkaar zetten en kijken of die update er wel op stond of niet.

hmm, jouw bericht geeft andere informatie dan de wikipedia pagina van mrmrmr.

[ Voor 107% gewijzigd door Dxue op 05-12-2019 00:37 ]

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ingebouwde functies hebben altijd software ondersteuning nodig anders worden ze niet aangeroepen en dus niet gebruikt.

Daar wordt vaak misbruik van gemaakt door fabrikanten/marketeers die allerlei snelheidsclaims doen, maar dan met software die alleen voor Intel of alleen voor AMD is compileerd.

Specialistische functies voor streaming zijn vaak enorm veel sneller dan softwarematige implementaties. Dus je krijgt typisch flinke verschillen te zien als ondersteuning wel of niet aanwezig is in de software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met Realtek GBe drivers en C-States?

Het volgende: Ik heb een Fujitsu Q556/2 (met Pentium G4560T en 2x4GB 2400 DDR4 en Samsung 128 GB SSD).

Nu is deze idle al vrij zuinig (+- 5 a 6 watt) in Windows 10. Alleen hij blijft steken op package c-state C3.
Als ik Debian 10 draai met Powertop --auto-tune dan gaat hij wel naar C7...
Maar op Windows 10 1909 (en Windows Server 2019) dus niet.

Dus ik ben aan het disablen geslagen en kwam uiteindelijk bij de Realtek GBE adapter. Als deze gedisabled word in Windows, dan gaat hij mooi naar state C7s (en zakt het verbruik naar 3 a 3.5 watt).

Inmiddels heb ik al tientallen versies van de driver geprobeerd, en bij de driver advanced settings ook alle Green Ethernet, Power Save etc op enabled en disabled gehad, maar echt niets lijkt te helpen.

Ik ga nog proberen of het wel lukt met Windows Server 2016, maar ik heb er een hard hoofd in.

Trouwens heb ik ook het oudere broertje van de Q556, de Q520. En die werkt perfect met c-states (Deze heeft een Intel NIC).

EDIT: Succes!!

Fujitsu heeft een tool Fujitsu DeskUpdate en die zoekt automatisch alle drivers op en installed deze.
Blijkbaar miste ik toch nog een driver want de machine gaat nu naar package c-state

C7

Yes!!

EDIT2: Ik draai nu nog Windows Server 2016. Maar verwacht hetzelfde effect bij Server 2019 en Windows 10.

EDIT3:

Wat metingen onder Server 2016

Met niks er aan gaat hij naar 3.5 Watt in C7 en rond de 5.5 Watt in C3 (short idle)
Met toetsenbord/muis en monitor gaat hij naar 4.5 Watt in C7 en 5.8 Watt (short idle)

[ Voor 19% gewijzigd door Starck op 07-12-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:43
Heerlijk _/-\o_

Een tijdje geleden heb ik samen met @FireDrunk (die deed het meeste, waarvoor dank :*) ) mijn oudere servers hier wat geupdated met de bekende combiniatie van Fujitsu D3644 en i3 9300.

Ben van dit:
1ProcessorsIntel Xeon E3-1230 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenSupermicro X9SCA-F€ 0,-€ 0,-
10Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 104,95€ 1.049,50
1ControllersIBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 36,30€ 36,30
1BehuizingenFractal Design Define XL (Zwart)€ 0,-€ 0,-
2Kabels3Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 24,-€ 48,-
1CasemoddingBitFenix 24-Pin ATX Verlengkabel - 30 cm€ 9,05€ 9,05
2Geheugen internKingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial 2.5" M500 120GB€ 0,-€ 0,-
3Solid state drivesCrucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
1UPS en stekkerdozenAPC Back-UPS Pro 550 VA€ 124,49€ 124,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.267,34

naar dit gegaan:

1ProcessorsIntel Core i3-9300 Boxed€ 179,90€ 179,90
10Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 104,95€ 1.049,50
1ControllersIBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 36,30€ 36,30
1BehuizingenFractal Design Define XL (Zwart)€ 0,-€ 0,-
2Kabels3Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 24,-€ 48,-
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 90,05€ 90,05
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
1UPS en stekkerdozenAPC Back-UPS Pro 550 VA€ 124,49€ 124,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.680,74

en mijn ESXi machine is van een Intel G1840 en een BioStar bordje met 16 GB RAM naar ook de fujitsu combinatie van hierboven gegaan.

Het verbruik is voor de twee machines van 156W naar een 84W gegaan, dit zonder spindown van de disks.

In tegenstelling tot @FireDrunk heb ik wel geen problemen met silent corruption op mijn disks en heb ik de kernel parameters die hij gebruikt niet moeten instellen.

Hoe regelen jullie vandaag de dag op Ubuntu 18.04 spindown in? Vroeger deed ik dat met hdparm.conf maar dat lijkt nu op partlabel niet meer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48
@HyperBart waarom heb je gekozen voor 3.5" en niet voor 2.5"? Desnoods een 4-tal 10TB schijven, en dan zonder de M1015?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34

GaMeOvEr

Is een hork.

CurlyMo schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:30:
@HyperBart waarom heb je gekozen voor 3.5" en niet voor 2.5"? Desnoods een 4-tal 10TB schijven, en dan zonder de M1015?
Waarschijnlijk omdat hij die schijven al had...

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48
GaMeOvEr schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:34:
[...]

Waarschijnlijk omdat hij die schijven al had...
:F

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
De volgende stap lijkt me om die 10 4TB schijven plus controller te verkopen en 5 10TB in de plaats. Scheelt toch gauw 25W denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
:+ :D
GioStyle schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:45:
De volgende stap lijkt me om die 10 4TB schijven plus controller te verkopen en 5 10TB in de plaats. Scheelt toch gauw 25W denk ik.
Inderdaad, ik had ze al, heb alleen een mobo+CPU+mem swap gedaan laten doen door @FireDrunk :+ en wat overtollige zut er uit laten halen.

Ik zit al een tijdje te kijken naar andere disks ja, maar voor die besparing op verbruik alleen ga ik geen geld meer uitgeven, ik zou wel in capaciteit willen stijgen of ik moet wat weg gaan gooien.

Als ik disks vervang worstel ik ook wat met redundantie. Vanaf 4TB spindles hanteer ik graag minimaal N+2 redundantie (op ZFS in mijn geval). Als ik netto dan nog wat wil stijgen in capaciteit moet ik eigenlijk minimaal 5+2 disks kopen, dan zit ik zo dicht in de buurt bij het aantal van 10 dat ik zoiets heb van "tja dan neem ik er maar 10 en ben ik procentueel minder kwijt aan redundantie"...

Ideeën, meningen?

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 05-12-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
10x 4TB in raidz2 is 32TB netto.

5 x 10TB in raidz2 is 30TB netto.

Ik denk dat je ongeveer quitte kan spelen als je die schijven plus controller verkoopt en 10TB externe schijven in de plaats koopt die je kan kan shucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HyperBart Als je de UPS weglaat bespaar je nog meer. Een UPS kan behoorlijk wat stroom vreten.

Zou je eens kunnen testen wat het verbruik is van de controller op zichzelf? Dus meten zonder de mechanische disks (wel met SSD) met controller, zonder UPS. En dan nog een keer zonder de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mrmrmr schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:32:
@HyperBart Als je de UPS weglaat bespaar je nog meer. Een UPS kan behoorlijk wat stroom vreten.

Zou je eens kunnen testen wat het verbruik is van de controller op zichzelf? Dus meten zonder de mechanische disks (wel met SSD) met controller, zonder UPS. En dan nog een keer zonder de controller.
Ik meet het verbruik altijd op de UPS, ik wil er nog wel eens een Cresta van @FireDrunk tussen de wall outlet en de UPS hangen, kijken wat de delta is tussen de cijfers, dan weet je wat het verbruik van de UPS is.

Ik kan een M1015 er bij prikken, ik zal dat even doen, dan kan ik je die gegevens al meedelen :).

EDIT:Na een reboot met een tweede LSI 9211i zit u nu rond de 106W 103W, maar ik zal de volgende dagen nog eens wat kijken of dat verbruik op een lager getal stabiliseert want dat was voorheen ook het geval, na een boot duurt het altijd even bij mij eer het verbruik op een laag getal stabiliseert.

@mrmrmr

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 05-12-2019 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door HyperBart op 05-12-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een UPS laadt en ontlaad, dat maakt meetcijfers niet zo betrouwbaar. Ze kunnen zowel hoger als lager uitvallen. Maar als ik je goed begrijp meet je vanaf de UPS, dan maakt het niet uit, want die valt dan buiten de meting.

Bij 103W-84W zou de LSI 9211i dan 19W zonder actieve SAS/SATA aansluitingen verbruiken.

Meten is beter dan gissen, maar als we een bierviltje berekening maken:
10 x 4.0W = 40W voor draaiende disks (spec sheet Seagate ST4000DM000)
10 x ~1.5W(?) = 15W voor de SATA aansluitingen (het kan ook zijn dat je 4 SATA aansluitingen op het bord benut)
19W voor de controller
74 W totaal
Systeem: 10W
Totaal: 74+10=84W.

Klopt per ongeluk precies met jouw meting, zonder toerekenen.

Als het inderdaad klopt is de overhead van je storage 74W. Daar zit je bespaarpotentieel. Reduceren naar 3 of 4 disks zal het geheel flink omlaag kunnen brengen, zonder controller. Het maximum met 2.5" is 4x 5TB = 20TB (of 30TB met 6 disks, dan vervallen de SATA SSD's). Als je bijvoorbeeld 3x 18TB kiest, zakt het verbruik van storage van 74W naar 9W. Ongeveer 19W wordt dan het systeemtotaal. Lijkt mij de moeite waard in de toekomst. Je bespaart er per jaar omsteeks 120 euro mee op de energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 10:35
Lemur schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:40:
Ik heb een Fujitsu D3643-H moederbord met een Intel Pentium Gold G5400 Boxed processor gecombineerd.

Dmesg geeft de volgende foutmeldingen.

[ 0.237004] smpboot: CPU0: Intel(R) Pentium(R) Gold G5400 CPU @ 3.70GHz (family: 0x6, model: 0x9e, stepping: 0xa)
[ 0.237045] mce: [Hardware Error]: Machine check events logged
[ 0.237046] mce: [Hardware Error]: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 6: ee00000000801136
[ 0.237049] mce: [Hardware Error]: TSC 0 ADDR 8d9e0180 MISC 3040000086
[ 0.237051] mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1563008469 SOCKET 0 APIC 0 microcode b4
[ 0.237053] mce: [Hardware Error]: Machine check events logged
[ 0.237053] mce: [Hardware Error]: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 7: ee00000000801136
[ 0.237054] mce: [Hardware Error]: TSC 0 ADDR 8d9e01c0 MISC 3040000086
[ 0.237056] mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1563008469 SOCKET 0 APIC 0 microcode b4
[ 0.237058] mce: [Hardware Error]: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 8: ee00000000801136
[ 0.237059] mce: [Hardware Error]: TSC 0 ADDR 8d9e0200 MISC 43040000086
[ 0.237060] mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1563008469 SOCKET 0 APIC 0 microcode b4
[ 0.237062] mce: [Hardware Error]: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 9: ae00000000801136
[ 0.237063] mce: [Hardware Error]: TSC 0 ADDR 8d9e0240 MISC 43040000086
[ 0.237065] mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1563008469 SOCKET 0 APIC 0 microcode b4

Hoe zou dit zitten?
Ik heb nu met dezelfde errors te maken, met een D3642-B en G5400. Heb je hier uiteindelijk nog wat aan kunnen doen?

Ik draai
code:
1
Linux version 4.19.56-Unraid (root@Develop67) (gcc version 8.3.0 (GCC)) #1 SMP Tue Jun 25 10:19:34 PDT 2019

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[    0.139226] mce: [Hardware Error]: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 6: ee00000000801136
[    0.139227] mce: [Hardware Error]: TSC 0 ADDR 8cc3ff00 MISC 43040000086
[    0.139229] mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1575617396 SOCKET 0 APIC 0 microcode b4
[    0.139231] mce: [Hardware Error]: Machine check events logged
[    0.139232] mce: [Hardware Error]: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 7: ee00000000801136
[    0.139233] mce: [Hardware Error]: TSC 0 ADDR 8cc3ff40 MISC 43040000086
[    0.139235] mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1575617396 SOCKET 0 APIC 0 microcode b4
[    0.139237] mce: [Hardware Error]: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 8: ee00000000801136
[    0.139238] mce: [Hardware Error]: TSC 0 ADDR 8cc3ff80 MISC 4f040000086
[    0.139240] mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1575617396 SOCKET 0 APIC 0 microcode b4
[    0.139241] mce: [Hardware Error]: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 9: ee00000000801136
[    0.139242] mce: [Hardware Error]: TSC 0 ADDR 8cc3ffc0 MISC 4b040000086
[    0.139244] mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1575617396 SOCKET 0 APIC 0 microcode b4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien helpt dit. Kijk ook naar de andere berichten.

In sommige versies van Debian werkte de netwerkkaartdriver niet direct. Dat kan ook een probleem geven. Verder moet 4g decoding worden uitgezet in de BIOS voor Linux.

Als je wil kan ik dmesg output vergelijken met die van mijn D3643-H, zet dan de output op een file share server.

[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 06-12-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Windows Server 2016 ook alleen maar package c-state C3...

Jammer dat Fujitsu de cheapo route nam en niet gewoon een Intel NIC in dit machientje doet. Al die verspilde wattjes :P
Starck schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:15:
Heeft iemand hier ervaring met Realtek GBe drivers en C-States?

Het volgende: Ik heb een Fujitsu Q556/2 (met Pentium G4560T en 2x4GB 2400 DDR4 en Samsung 128 GB SSD).

Nu is deze idle al vrij zuinig (+- 5 a 6 watt) in Windows 10. Alleen hij blijft steken op package c-state C3.
Als ik Debian 10 draai met Powertop --auto-tune dan gaat hij wel naar C7...
Maar op Windows 10 1909 (en Windows Server 2019) dus niet.

Dus ik ben aan het disablen geslagen en kwam uiteindelijk bij de Realtek GBE adapter. Als deze gedisabled word in Windows, dan gaat hij mooi naar state C7s (en zakt het verbruik naar 2.5 a 3 watt).

Inmiddels heb ik al tientallen versies van de driver geprobeerd, en bij de driver advanced settings ook alle Green Ethernet, Power Save etc op enabled en disabled gehad, maar echt niets lijkt te helpen.

Ik ga nog proberen of het wel lukt met Windows Server 2016, maar ik heb er een hard hoofd in.

Trouwens heb ik ook het oudere broertje van de Q556, de Q520. En die werkt perfect met c-states (Deze heeft een Intel NIC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mrmrmr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 00:54:
Een UPS laadt en ontlaad, dat maakt meetcijfers niet zo betrouwbaar. Ze kunnen zowel hoger als lager uitvallen. Maar als ik je goed begrijp meet je vanaf de UPS, dan maakt het niet uit, want die valt dan buiten de meting.
Correct, dat bedoelde ik, ik meet vanaf/op de UPS zelf, ik lees dus de meetwaarden op de UPS uit (schermpje).
Bij 103W-84W zou de LSI 9211i dan 19W zonder actieve SAS/SATA aansluitingen verbruiken.
Ik vind dat bizar veel absoluut gezien, daarnaast zou het 4W meer zijn dan wat ServeTheHome STH heeft gemeten:

(zie 9211 8i)

https://www.servethehome....r-consumption-comparison/
Afbeeldingslocatie: https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2012/08/hba_power1-600x523.png
Meten is beter dan gissen, maar als we een bierviltje berekening maken:
10 x 4.0W = 40W voor draaiende disks (spec sheet Seagate ST4000DM000)
Dat klopt, tussen 40 en 50W
10 x ~1.5W(?) = 15W voor de SATA aansluitingen (het kan ook zijn dat je 4 SATA aansluitingen op het bord benut)
19W voor de controller
74 W totaal
Systeem: 10W
Systeem lijkt ook te kloppen, want mijn ESXi (die niet bekend staat voor zuinig hardware gebruiken) gebruikt 13W met een bijna exacte config (SSD is ook een samsung, alleen andere modelletje, maar ook SATA)
Totaal: 74+10=84W.

Klopt per ongeluk precies met jouw meting, zonder toerekenen.

Als het inderdaad klopt is de overhead van je storage 74W. Daar zit je bespaarpotentieel. Reduceren naar 3 of 4 disks zal het geheel flink omlaag kunnen brengen, zonder controller. Het maximum met 2.5" is 4x 5TB = 20TB (of 30TB met 6 disks, dan vervallen de SATA SSD's). Als je bijvoorbeeld 3x 18TB kiest, zakt het verbruik van storage van 74W naar 9W. Ongeveer 19W wordt dan het systeemtotaal. Lijkt mij de moeite waard in de toekomst. Je bespaart er per jaar omsteeks 120 euro mee op de energierekening.
Tja, kijk je hebt gelijk, maar als we nu ook even serieus zijn: als ik spindown in orde krijg dan bespaar ik me zomaar even 50W zonder dat het me een cent kost. Ik heb speciaal voor downloads een SSD van 500GB ingezet die ik had liggen, net om bij failed downloads tijdens de nacht te vermijden dat mijn disks nodeloos opspinnen. Als ze klaar zijn verplaatst de server ze naar de juiste folders (die dan op mijn disks staan), omdat veel downloads rond hetzelfde tijdstip binnenkomen groepeert/buffert deze SSD als het ware alles wat en kunnen de disks weer gaan slapen.

Dus :7 , spindown? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Starck schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:57:
Windows Server 2016 ook alleen maar package c-state C3...

Jammer dat Fujitsu de cheapo route nam en niet gewoon een Intel NIC in dit machientje doet. Al die verspilde wattjes :P
Realtek is zo'n beetje standaard voor office kastjes. Alleen in het duurdere segment zie je Intel. Bij de huidige serie STX en mini-ITX zie je ook nog Realtek bij Fujitsu. De Fujitsu D364x serie daarentegen heeft een zuinige Intel netwerkchip.

In plaats van de Realtek zou je een insteekkaart met I210 of I211 chip kunnen gebruiken als dat nog past. Volgens mijn meting verbruikt die 0,5W (I211).

Maar verder is hij erg zuinig. Wat heb je precies aangesloten? Dat is van belang de vergelijkbaarheid. Je kunt je eigen post ermee aanvullen, hij is al gepind. De specs mogen er ook in.

De standaard configuratie voor verbruiksmeting is: USB toetsenbord, USB muis (beide bedraad), SSD en monitor in slaapstand en actieve LAN.

@HyperBart Misschien is het verschil met de LSI controller deels verklaarbaar uit onnauwkeurigheid van de meter of omdat die meting alleen gaat over de 12V PCIe kabel, zonder de overhead van de rest van het systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 06-12-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mrmrmr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:27:
[...]

Realtek is zo'n beetje standaard voor office kastjes. Alleen in het duurdere segment zie je Intel. Bij de huidige serie STX en mini-ITX zie je ook nog Realtek bij Fujitsu. De Fujitsu D364x serie daarentegen heeft een zuinige Intel netwerkchip.
Een van de redenen dat ik voor dat bord ben gegaan, heerlijk clean bordje ook, je ziet als het ware op het moederbord dat er weinig onderdelen op zitten. Ik sta er echt van te kijken, die ESXi van mij gebruikt 13W. 13W! Dat zijn dingen waar @mux indertijd heel wat gekke dingen voor moest voor doen. (ok die is naar 5W gegaan uiteindelijk)
@HyperBart Misschien is het verschil met de LSI controller deels verklaarbaar uit onnauwkeurigheid van de meter of omdat die meting alleen gaat over de 12V PCIe kabel, zonder de overhead van de rest van het systeem.
Dat kan, maar normaal is die 12V al belast omdat er een al een kaart in zit. Maar goed, we hebben al een heel goed beeld van het systeem en alles met storage is inderdaad relatief powerconsuming. Daarom dat ik spindown in orde wil krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
De Q modellen van Fujitsu zijn zeg maar kant en klare mini desktops. Net als de Dell Micro serie of een Intel NUC. Alleen bij Fujitsu zit de voeding (power supply efficiency (at 230V; 2 Watt/ 10% / 20% / 50% / 100% load) : > 85%/ 90% / 90% / 92% / 92%) ook nog ingebouwd.

Helaas is een losse nic inbouwen niet mogelijk. Tenzij ik hem via het M.2-2230 er in frankenstein...

Ik gebruik het machientje als meterkast servertje. Dus alleen LAN is aangesloten als ik meet (via een Brennenstuhl). Ik zal ook nog even meten met alles er aan voor de volledigheid (zo uit mijn hoofd komt het machientje dan op 6 a 7 watt in C3).

Ik heb voor de gein nog een support mailtje gestuurd naar Fujitsu. Hopelijk komt die nog terecht bij een engineer die er verstand van heeft :)
mrmrmr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:27:
[...]

In plaats van de Realtek zou je een insteekkaart met I210 of I211 chip kunnen gebruiken als dat nog past. Volgens mijn meting verbruikt die 0,5W (I211).

Maar verder is hij erg zuinig. Wat heb je precies aangesloten? Dat is van belang de vergelijkbaarheid. Je kunt je eigen post ermee aanvullen, hij is al gepind. De specs mogen er ook in.

De standaard configuratie voor verbruiksmeting is: USB toetsenbord, USB muis (beide bedraad), SSD en monitor in slaapstand en actieve LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Starck schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:44:
De Q modellen van Fujitsu zijn zeg maar kant en klare mini desktops. Net als de Dell Micro serie of een Intel NUC. Alleen bij Fujitsu zit de voeding (power supply efficiency (at 230V; 2 Watt/ 10% / 20% / 50% / 100% load) : > 85%/ 90% / 90% / 92% / 92%) ook nog ingebouwd.
Ja, het zijn waarschijnlijk feitelijk 12V voedingen waarbij de rest op het moederbord wordt verzorgd. Ongeveer zoals als een PicoPSU met een 12V adapter, maar bij integratie op het moederbord kan het mogelijk nog zuiniger doordat je wat stappen overslaat.

De opgegeven efficientie moet je eigenlijk met die van een 12V adapter vergelijken. Opwekken van de 3.3V en 5V is niet inbegrepen. Het is wel zoeken naar de juiste zuinige modellen van Fujitsu op de tweedehands markt. Ik zie ze niet vaak te koop staan, wel de 85 (85% voeding) modellen. Misschien waren de zuinige (90+) duur in aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Ter info.

Fujitsu DeskUpdate gedraaid. En deze heeft blijkbaar een missende driver geinstalleerd. Want hij gaat nu naar package c-state C7

Heb mijn eerdere post ook even geupdate voor toekomstige zoekers.

Ik zal van het weekend kijken of ik wat metingen kan doen qua verbruik.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 10:35
mrmrmr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:01:
Misschien helpt dit. Kijk ook naar de andere berichten.

In sommige versies van Debian werkte de netwerkkaartdriver niet direct. Dat kan ook een probleem geven. Verder moet 4g decoding worden uitgezet in de BIOS voor Linux.

Als je wil kan ik dmesg output vergelijken met die van mijn D3643-H, zet dan de output op een file share server.
4G decoding heb ik uitgezet. De fout blijft echter. Ik heb hier de output van dmesg: https://pastebin.com/QbpiNsQP Hopelijk kun je er wat mee :)

Je refereert naar een driver in het bericht dat je aanhaalt. Waar kan ik die vinden? Op https://support.ts.fujitsu.com/IndexDownload.asp?lng=nl vond ik alleen BIOS-updates en een lege driver-tab.

[ Voor 6% gewijzigd door RetroTycoon op 06-12-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RetroTycoon schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:07:
[...]

4G decoding heb ik uitgezet. De fout blijft echter. Ik heb hier de output van dmesg: https://pastebin.com/QbpiNsQP Hopelijk kun je er wat mee :)

Je refereert naar een driver in het bericht dat je aanhaalt. Waar kan ik die vinden? Op https://support.ts.fujitsu.com/IndexDownload.asp?lng=nl vond ik alleen BIOS-updates en een lege driver-tab.
Fujtisu heeft drivers op een ftp server:
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...inMini-ITX/Drivers_D36xx/, maar ik zie dat bij jou FUJ onderdelen zoals Gabi worden herkend, dus dat is het probleem niet, denk ik. Een driver hiervoor is optioneel.

Unraid heeft de kernel flink gemodificeerd met allerlei performance checks. En bij jou wordt bijvoorbeeld een "extended physical RAM map" gegeven, bij mij niet.

Ik zie dat de e1000e driver (eno1) wordt geladen.

De foutmelding in jouw dmesg komt direct na de G5400 processor detectie. Bij mij heb ik deze foutmeldingen niet, dmesg gaat verder bij Performance Events. Er zijn via Google soortgelijke foutmeldingen te vinden. Als je bijvoorbeeld zoekt naar "ee00000000801136". Op het heise.de forum is een soortgelijke melding gedaan. Juggernaut (die voor Fujitsu werkt) geeft als mogelijke oorzaak een microcode probleem. In jouw geval zou ik eens proberen te downgraden van AMI 2.7 BIOS naar 2.6 (die heb ik). Sommige BIOS versies zijn niet downgradable. Fujtisu heeft een eigen BIOS versie nummering, maar het idee is om een stapje terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kleine update, het verbruik is nu gezakt tot 95W...

Zo meteen gooi ik de server even down en haal de kaart er terug uit. Ik schat nu dus dat de kaart zonder disks er aan een 10 à 11W verbruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 14:56
Sinned123 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:51:
Ik had al een kleine post geplaatst in het ESXI server topic.

Ik heb vorige week op amazon.de een acepc mini T11 aangeschaft via een lightning deal (€118).
zie link: https://www.amazon.de/gp/product/B07Q9JRM5F
Specs:
x5-Z8350 (quad core atom)
4GB ram
64GB eMMC

Ik heb alles gemeten met een Voltcraft 3000

Standaard word de box geleverd met windows 10, dan ligt het gebruik op tussen de 3,7 en 4,5w (fluctueert heel erg) , ik heb dan toetsenbord/muis/lan en hdmi aangesloten.
Ik wil het gaan gebruiken met een linux distro, docker en nog wat containers.

Ik heb hem nu draaien met ubuntu 19.4 en een docker distro.
De waardes zijn idle gemeten en de waardes vertoond in alle 3 de situatie geen fluctuaties.
HDMI/Lan/Toetsenbord/muis 2,8w
HDMI/Lan 2,6w
Lan 2w

Met zowel windows10 als unbuntu zelf geen maatregelen genomen om de waardes omlaag te krijgen.
Ik had nog een kastje nodig omdat de slimme meter op de begane grond staat en 3d printer op zolder.
https://www.amazon.de/dp/B081B2GNR8
Af en toe zijn er 20% coupons voor. Heb zelf €79,19 betaald.
Wederom Z8350 met 2GB ram en 32GB eMMC.
Deze haalt nog betere resultaten.
HDMI/LAN/USB stick van draadloze 2-1 tobo/muis 2,2w
LAN/USB 1,8w
LAN 1,7w

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55
Sinned123 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:15:
[...]

Ik had nog een kastje nodig omdat de slimme meter op de begane grond staat en 3d printer op zolder.
Dat lijkt wel beter dan een Pi4. Weet je toevallig of zoiets ook linux draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 14:56
pimlie schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:56:
[...]

Dat lijkt wel beter dan een Pi4. Weet je toevallig of zoiets ook linux draait?
De resultaten zijn met Ubuntu Server 19.04. Dus ja :)
In windows is het verbruik hoger en zie ik meer fluctuaties in het verbruik.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Ik overweeg een server op te zetten voor BlueIris met
- Fujitsu D3643-H
- intel-core-i3-9100

Wat is jullie verbruik bij een belasting van pakweg 50% ?

[ Voor 3% gewijzigd door devastator83 op 11-12-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lesserkey
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:57
Hi all,

Na lang puzzelen, zoeken en lezen denk ik een geschikte combinatie te hebben gevonden als 24/7 server voor thuis. Echter ben ik er niet helemaal zeker van of dit ook daadwerkelijk een zuinige oplossing gaat zijn in de praktijk, dit komt vooral omdat er niet heel te lezen valt over de Shuttle XPC.

Als OS zal er ESXI op draaien met verschillende VM's waaronder:
- PFSense firewall.
- Soort test/ontwikkel omgeving van scriptjes (Linux/Windows).
- Verschillende Docker containers.

Maar bovenal om lekker mee te spelen. Ik heb het samengesteld met één m2 SSD. Misschien dat hier in de toekomst meer SSD's in geplaatst zullen worden maar het belangrijkste zal weggeschreven worden naar TransIP. Het is voor mij geen probleem om opnieuw te beginnen mocht er iets crashen.

Ik heb een poging gedaan om alles zo klein en compact mogelijk. Een server met 6 schijven is totaal overkill zodoende is de Shuttle een goede oplossing denk ik.

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 125,50€ 125,50
1BarebonesShuttle XPC XH310R€ 192,86€ 192,86
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX32GX4M2A2666C18€ 138,05€ 138,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,31

Mocht ik iets over het hoofd zien hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 16:03
Weet je toevallig wat het stroomverbruik is van je Supermicro X10SLM+-F combinatie?
Overweeg zo'n bord te koppen met een E3 cpu, 32GB geheugen en 2 SSD's van 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lesserkey schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:20:
Hi all,

Na lang puzzelen, zoeken en lezen denk ik een geschikte combinatie te hebben gevonden als 24/7 server voor thuis. Echter ben ik er niet helemaal zeker van of dit ook daadwerkelijk een zuinige oplossing gaat zijn in de praktijk, dit komt vooral omdat er niet heel te lezen valt over de Shuttle XPC.

- PFSense firewall.

Maar bovenal om lekker mee te spelen. Ik heb het samengesteld met één m2 SSD. Misschien dat hier in de toekomst meer SSD's in geplaatst zullen worden maar het belangrijkste zal weggeschreven worden naar TransIP. Het is voor mij geen probleem om opnieuw te beginnen mocht er iets crashen.

Ik heb een poging gedaan om alles zo klein en compact mogelijk. Een server met 6 schijven is totaal overkill zodoende is de Shuttle een goede oplossing denk ik.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,31

Ik lees van een gebruiker die 20W idle meet met WiFi.

Als je weinig storage nodig hebt, kijk dan eens naar een ASRock DeskMini 310. Die is tamelijk zuinig (5-7W) in idle onder Windows. Het zuinigste is een Fujitsu D3643-H mATX maar die is momenteel moeilijk verkrijgbaar (Max-ICT nemen we niet serieus). Een tweede netwerkaansluiting kun je realiseren met een I210 of I211 insteekkaartje.

Een snelle dure NVMe komt niet zo uit de verf op een server. Ik zou een Intel 660p kiezen, die heeft een balans tussen verbruik, snelheid en prijs.

ESXi is niet zo zuinig vergeleken met Windows of Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Lesserkey schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:20:
Hi all,

- PFSense firewall.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,31

Waarom niet voor de bewezen config gaan?

Fujitsu D3644
Intel i3 9300
32gb geheugen

Prijs is gelijk, verbruik met ESXi is hier 12W met een ATX voeding en een SATA SSD.

• Lesserkey
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:57
mrmrmr schreef op donderdag 12 december 2019 @ 01:41:
[...]

Ik lees van een gebruiker die 20W idle meet met WiFi.

Als je weinig storage nodig hebt, kijk dan eens naar een ASRock DeskMini 310. Die is tamelijk zuinig (5-7W) in idle onder Windows. Het zuinigste is een Fujitsu D3643-H mATX maar die is momenteel moeilijk verkrijgbaar (Max-ICT nemen we niet serieus). Een tweede netwerkaansluiting kun je realiseren met een I210 of I211 insteekkaartje.

Een snelle dure NVMe komt niet zo uit de verf op een server. Ik zou een Intel 660p kiezen, die heeft een balans tussen verbruik, snelheid en prijs.

ESXi is niet zo zuinig vergeleken met Windows of Linux.
Toevallig een test gevonden van madshrimps (linkje)
Die kwamen met de setup uit op 13.3W. Tussen de 10W en 20W idle lijkt mij prima.
Thanks voor de tip om voor de Intel 660p te gaan! Ik dacht dat die paar tientjes extra de moeite waard zouden zijn maar wellicht verstandiger om voor de balans te gaan.
Esxi zal in de praktijk vast wat meer verbruiken maar ik vind de voordelen hiervan wel opwegen aangezien ik makkelijk VM's kan configureren. Het is wel iets dat goed is om te weten en zeker de moeite waard om mee te experimenteren. Dit zal ik dan ook zeker gaan doen.
HyperBart schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:39:
[...]

Waarom niet voor de bewezen config gaan?

Fujitsu D3644
Intel i3 9300
32gb geheugen

Prijs is gelijk, verbruik met ESXi is hier 12W met een ATX voeding en een SATA SSD.
Een paar edities terug in het blad van hardware.info kwam de SH370R8 voorbij. Toen was ik meteen geraakt door het design. Toen ik uiteindelijk dit kleine kastje tegen kwam op de website wist ik zeker dat dit hem zou worden.

De belangrijkste reden voor mijzelf om voor de Shuttle te gaan is voornamelijk de grootte en dat de case compleet is (kast, moederbord en voeding). Beste zou inderdaad de Fujitsu setup zijn maar de Shuttle series hebben toch wel een zekere aantrekkingskracht op mij. Het eventuele stroomverbruik dat mogelijk enkele watts hoger zal liggen neem ik dan graag voor lief.

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Na maanden van onderdelen sparen en wegen en wikken over de setup is de nieuwe server build eindelijk online O+

1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 128,04€ 128,04
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 59,90€ 59,90
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 95,99€ 95,99
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 32,13€ 32,13
1Geheugen internKingston ValueRAM KCP424ND8/16€ 70,49€ 70,49
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,50€ 37,50
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 40,99€ 40,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,82

Gisteravond geïnstalleerd op Windows server 2019 en nog geen verdere tuning gedaan in de Bios en Windows zelf behalve power saving aangezet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9QpUyutm.png

Verbruik zit ruim onder de 10 W. Er komt uiteindelijk nog één 5TB 2.5 inch Seagate disk bij, die zit nog in de oude server, eerst alle applicaties migreren naar de nieuwe host. Ik ben benieuwd wat mogelijk is qua verbruik. Mijn oude server gebruikt zo tussen de 30 en 40 Watt, daar gaan we zeker ruim onder zitten.

Is er ergens een Fujitsu Bios guide/cheat sheet? De bios ziet er best bare bones uit, de fans kunnen maar op 3 settings (Max, auto en nog eentje), niks met fan curves. Ik gebruik momenteel een Arctic Alpine 12 LP en die maakt best veel herrie..Enig idee hoe ik die kan temmen?

Voor Windows Server 2019 zal ik de Windows 10 guides/tips volgen van dit topic.

Edit: Windows power saving settings gevolgd van OP, zit nu rond de 6.4 Watt _/-\o_

• HyperBart
Lesserkey schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:01:
[...]

Toevallig een test gevonden van madshrimps (linkje)
Die kwamen met de setup uit op 13.3W. Tussen de 10W en 20W idle lijkt mij prima.
Thanks voor de tip om voor de Intel 660p te gaan! Ik dacht dat die paar tientjes extra de moeite waard zouden zijn maar wellicht verstandiger om voor de balans te gaan.
Esxi zal in de praktijk vast wat meer verbruiken maar ik vind de voordelen hiervan wel opwegen aangezien ik makkelijk VM's kan configureren. Het is wel iets dat goed is om te weten en zeker de moeite waard om mee te experimenteren. Dit zal ik dan ook zeker gaan doen.

[...]

Een paar edities terug in het blad van hardware.info kwam de SH370R8 voorbij. Toen was ik meteen geraakt door het design. Toen ik uiteindelijk dit kleine kastje tegen kwam op de website wist ik zeker dat dit hem zou worden.

De belangrijkste reden voor mijzelf om voor de Shuttle te gaan is voornamelijk de grootte en dat de case compleet is (kast, moederbord en voeding). Beste zou inderdaad de Fujitsu setup zijn maar de Shuttle series hebben toch wel een zekere aantrekkingskracht op mij. Het eventuele stroomverbruik dat mogelijk enkele watts hoger zal liggen neem ik dan graag voor lief.
Goh, zo geweldig vind ik die Shuttle’s qua bouwkwaliteit en afwerking niet, jij wel? Of is het puur emotie en ‘leuk qua vorm’?

Als je van het formaat gecharmeerd bent: er zijn legio alternatieven bij Fractal of anderen. Kijk zeker ook eens in het grote voedingen topic en maak dan een weloverwogen keuze, ik zie liever een kwalitatieve voeding dan een ‘leuk’ kastje. Formfactor is ook nog wel iets om naar te kijken... vergeet ook niet dat dit ding 24/7 aanstaat...

Mensen zoals @-The_Mask- kunnen je daar veel meer over vertellen, van sommige dingen vraag je je af hoe het komt dat elektronica het zo lang uithoudt met crappy PSU’s...

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:13:
[...]

Goh, zo geweldig vind ik die Shuttle’s qua bouwkwaliteit en afwerking niet, jij wel? Of is het puur emotie en ‘leuk qua vorm’?

Als je van het formaat gecharmeerd bent: er zijn legio alternatieven bij Fractal of anderen. Kijk zeker ook eens in het grote voedingen topic en maak dan een weloverwogen keuze, ik zie liever een kwalitatieve voeding dan een ‘leuk’ kastje. Formfactor is ook nog wel iets om naar te kijken... vergeet ook niet dat dit ding 24/7 aanstaat...

Mensen zoals @-The_Mask- kunnen je daar veel meer over vertellen, van sommige dingen vraag je je af hoe het komt dat elektronica het zo lang uithoudt met crappy PSU’s...
Ik kan mij geen rommel van Shuttle herinneren. Als je de SH370R8 erbij pakt dan zie je hier dat daar een FSP voeding in zit. Niet elke FSP is dan even goed, maar dat geld voor elke grote producent. Het zal dan normaalgesproken ook iig een matige voeding zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

@Melkaz

Windows Server heeft vermoedelijk bespaarfuncties niet standaard aan staan. Kijk eens in de geavanceerde instellingen en vergelijk ze met die van Windows 10.

Intel drivers zijn belangrijk bij Windows voor het omlaag brengen van het verbruik, alleen heb je wel het probleem dat Intel soms geen drivers heeft met een de rare reden dat het een server versie is. Bijvoorbeeld bij netwerkkaart drivers. Daar is wel omheen te werken door aanpassingen te doen in de inf file.

Ik zou beginnen met de video driver van Intel, als die er nog niet op staat zal dat een flinke besparing geven. Verder natuurlijk de chipset (inf) update, USB drivers en eventueel de storage driver.
Is er ergens een Fujitsu Bios guide/cheat sheet? De bios ziet er best bare bones uit, de fans kunnen maar op 3 settings (Max, auto en nog eentje), niks met fan curves. Ik gebruik momenteel een Arctic Alpine 12 LP en die maakt best veel herrie..Enig idee hoe ik die kan temmen?
Fujitsu heeft aparte software voor het instellen van patronen. Het is niet zo gebruiksvriendelijk als bij andere merken omdat het bord bedoeld is voor professioneel gebruik, niet voor eind gebruikers. Zie de FTP site van Fujitsu.

Een Fujitsu medewerker waarschuwt dat de ventilator niet onder de 900 rpm mag. Maar anderen rapporteren weer dat er geen probleem mee is. Ik zie bij een ventilator op 7V (verbonden met +5V en +12V) dat die afwisseld zachter en harder draait, zonder PWM op laag toerental.
Edit: Windows power saving settings gevolgd van OP, zit nu rond de 6.4 Watt _/-\o_
Met Windows 10 moet je 4W kunnen halen. Met default BIOS settings. Dus zonder underclocken en dat soort maatregelen. Fujitsu heeft standaard al geoptimaliseerde BIOS instellingen.

• HyperBart
-The_Mask- schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:36:
[...]

Ik kan mij geen rommel van Shuttle herinneren.
Was meer op de kasten/cases bedoeld, ik vond ze niet geweldig qua bouwkwaliteit. Maar ik moet eerlijk bekennen dat dat wel al een tijdje geleden is.
Als je de SH370R8 erbij pakt dan zie je hier dat daar een FSP voeding in zit. Niet elke FSP is dan even goed, maar dat geld voor elke grote producent. Het zal dan normaalgesproken ook iig een matige voeding zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 12-12-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
Heb eindelijk weer tijd om mijn server te gaan installeren. Heb gekozen voor Ubuntu Budgie, omdat ik m ook af en toe als pc ga gebruiken voor oa fotomanagement.

SnapRAID+MergerFS was de bedoeling maar wow SnapRAID kan snel complex worden. Ik zie op GitHub meerdere scripts zoals deze maar dat wordt veel te ingewikkeld.

Ik heb 1x 5GB parity disk (/mnt/diskp) en 2 (5GB, 4GB) data disks (/mnt/disk1, mnt/disk2) dus zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn (split parity etc zal ik niet doen). Bestaat er een simpel script om dit te runnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Na een lange tijd meelezen ga ik me ook maar eens wagen aan een zuinige server.
Momenteel ben ik aan het proefdraaien op mijn oude gamepc: i5 4440i met 5 harde schijven en een ssd. Niet erg zuinig dus.

Het doel is om een Plex server in te richten die 24/7 aan staat. Deze moet geschikt zijn voor transcoderen van 2-4 1080p h264 streams en daarnaast een aantal direct plays. Daarnaast draait er Sonarr en Radarr op met Sabnzbd als hengel. Ik start met 3 van de bekende amazon 2,5" hdd's en verwacht dit op termijn (>1 jaar) uit te breiden als ik meer opslag nodig heb.

Ik ben met de tips uit dit topic gekomen op de volgende onderdelen:
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 140,-€ 140,-
1BehuizingenAbkoncore Cronos 710S€ 45,-€ 45,-
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,09€ 6,09
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 54,99€ 54,99
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,31

Hierover heb ik een aantal vragen:
  • Gaat dit passen qua processor?
  • Past de voeding voor de mogelijke uitbreiding en processor?
  • Heb ik het juiste moederbord of kan het nog goedkoper?
  • Ontbreken er nog andere onderdelen? (Ik snap die voeding nog niet helemaal)
SATA kabels moet ik nog toevoegen. Als OS ga ik aan de slag met Windows 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Fujitsu D3643-H is weer beschikbaar bij shops.

@Murcielago ziet er goed uit. De voeding die je hebt in je lijstje past prima bij een G5400. Ik zou wel per transcoding 1 core kiezen, i3-8100 ligt meer voor de hand. Wegens het hogere maximum verbruik moet je dan wel de voeding vervangen door PicoPSU-90 met een goede adapter van minstens 90W, bijvoorbeeld de Leicke 120W 12V adapter. De aparte P4 kabel vervalt dan.

De D3642-B is de goedkoopste zuinige beschikbare Fujitsu met 6x SATA.

Windows 10 is een zeer zuinig OS in combinatie met Intel drivers, uitgeschakelde onnodige services zoals Cortana en Search, power management aanpassingen en het zoveel mogelijk uitgeschakelde telemetrie.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 17-12-2019 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
@mrmrmr bedankt voor de tips. Voeding heb ik vervangen. Cpu houd ik nog even bij de pentium. Denk niet dat ik snel op die 4 streams ga zitten. Tegen die tijd kan ik vast wel ergens een mooie 2e hands cpu vinden.
Zodra alles binnen is zal ik mijn ervaringen hier delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 14:45

WCA

https://forums.unraid.net...rmance-of-unraid-and-vms/

Met deze plugin kan je gemakkelijk op Unraid het PowerProfile van je CPU aanpassen. Ik heb 'm op Power Saving gezet, en direct daalt het idle verbruik met 10w. Behoorlijke besparing als je 't mij vraagt!

Mijn server is niet al te zuinig (na deze aanpassing 50w idle), dus alle beetjes helpen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:20
Wat mij opvalt is dat de G5400 nog in heel veel configuraties te vinden is terwijl de opvolger hiervan, de G5420, ook inmiddels goed te verkrijgen is. Qua prijsverschil en specificaties ontlopen ze elkaar niet maar de TDP verschilt 4 watt. Aangezien we in het Het grote zuinige server topic zitten is dat mooi meegenomen. Of is er nog een reden om toch voor de G5400 te gaan?

Everything that has a beginning has a end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
In de behuizing die ik gekozen heb zitten niet alle 2,5” bays bij elkaar. Er zit maar 1 sata power output op de picpsu90. Kan ik deze doorlussen naar een tweede splitter?
Of zal ik de pata naar sata moeten omzetten en daar een tweede splitter op zetten?

[ Voor 25% gewijzigd door Murcielago op 17-12-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Murcielago schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:24:
In de behuizing die ik gekozen heb zitten niet alle 2,5” bays bij elkaar. Er zit maar 1 sata power output op de picpsu90. Kan ik deze doorlussen naar een tweede splitter?
Ja. Ik heb zelf twee gekoppelde kabels voor 5x SATA. Het is niet zo'n probleem want er gaan geen grote stromen lopen. Het is wel aan te raden goede kwaliteit kabels te kiezen. Ik heb goede ervaringen met de kabel in je lijstje. Ik heb ook in de connector zelf gekeken en ik zag daar geen reden tot bezorgdheid over de kwaliteit.
Of zal ik de pata naar sata moeten omzetten en daar een tweede splitter op zetten?
Als je een molex 4 pins stekker bedoelt: nee, ik zou het aan die ene SATA aansluiting koppelen.

PATA (Parallel ATA) zit niet in de huidige systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
mrmrmr schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:55:
[...]

Ja. Ik heb zelf twee gekoppelde kabels voor 5x SATA. Het is niet zo'n probleem want er gaan geen grote stromen lopen. Het is wel aan te raden goede kwaliteit kabels te kiezen. Ik heb goede ervaringen met de kabel in je lijstje. Ik heb ook in de connector zelf gekeken en ik zag daar geen reden tot bezorgdheid over de kwaliteit.
[...]
Als je een molex 4 pins stekker bedoelt: nee, ik zou het aan die ene SATA aansluiting koppelen.

PATA (Parallel ATA) zit niet in de huidige systemen.
Ik bedoelde molex naar sata. Heb een adapter gekocht die dat kan. Was vooral benieuwd of je beide kan gebruiken zonder dat t overbelasting veroorzaakt.
Anders hang ik een tweede sata splitter aan de eerste om het door te lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Murcielago schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:29:
Was vooral benieuwd of je beide kan gebruiken zonder dat t overbelasting veroorzaakt.
5x 2.5" drives verbruiken allemaal samen ongeveer evenveel als een 1x 3.5" drive in het piekverbruik. Het kan zonder problemen.

Volgens de molex connector specificaties mag er maximaal 11A over de 5V of 12V lijn. Voor 12V is dat 132W, voor 5V is het 55W en de temperatuur mag 30 graden stijgen. Die norm ligt nogal hoog. In de praktijk haal je dat niet met 6 stuks 3.5" drives. Ik denk dat als je meerdere energiehongerige 3.5" drives zou toepassen het beter zou zijn om die last te verdelen over de molex en SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:26
Wie kan mij helpen met het uitkiezen van de beste bang-for-the-buck server? Dat ook nog eens een laag energieverbruik heeft? NAS & Media streaming server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
mrmrmr schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:16:
[...]

5x 2.5" drives verbruiken allemaal samen ongeveer evenveel als een 1x 3.5" drive in het piekverbruik. Het kan zonder problemen.

Volgens de molex connector specificaties mag er maximaal 11A over de 5V of 12V lijn. Voor 12V is dat 132W, voor 5V is het 55W en de temperatuur mag 30 graden stijgen. Die norm ligt nogal hoog. In de praktijk haal je dat niet met 6 stuks 3.5" drives. Ik denk dat als je meerdere energiehongerige 3.5" drives zou toepassen het beter zou zijn om die last te verdelen over de molex en SATA.
Ik ga ermee aan de slag. Bedankt voor je advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Goede tip. Molex blijft dan onaangeraakt. Ik lus de sata wel door

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Met Windows 10 moet je 4W kunnen halen. Met default BIOS settings. Dus zonder underclocken en dat soort maatregelen. Fujitsu heeft standaard al geoptimaliseerde BIOS instellingen.
@mrmrmr Aangezien de oude server nog draait heb ik maar besloten om ook even Windows 10 te installeren ipv Windows Server 2019:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZO8c3bel.png

Verbruik ligt nu rond de 4.8W.

Dit is Windows 10 Pro build 1909, Windows heeft zelf alle drivers gedownload en het betreft geen INF installs. Ik heb alleen Power Plan op Power saver gezet en min CPU op 1% gezet ipv 5%. De rest moet nog getweaked worden. Dit is dus op een Fujitsu D3643-H, G5400, 8GB memory, SSD van Kingston (A2000) een 4TB 2.5 HDD en een ARCTIC Alpine 12 12 LP.

Het ziet er dus inderdaad naar uit dat Windows 10 toch ietsje zuiniger is dan Windows Server 2019. Waarschijnlijk met de juiste tweaks is het gelijk te krijgen maar gezien het nut van de server (Emby hosting, file server, NZB downloading & backups) heb ik absoluut geen Server versie nodig.

Over de INF installs, is dat gewoon een kwestie van nu binnen Windows Device Manager Right Click Uninstall. Daarna Update Drivers --> browse INF files? Of moet er meer gepurged gaan worden?

Melkaz schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:44:
Over de INF installs, is dat gewoon een kwestie van nu binnen Windows Device Manager Right Click Uninstall. Daarna Update Drivers --> browse INF files? Of moet er meer gepurged gaan worden?
Zelf probeer ik het in ieder geval zonder installers te doen. Dat kan meestal door Windows te laten zoeken (die "ziet" de inf bestanden van de drivers), en soms werkt rechts klikken+install op de inf ook. Sommige drivers moeten met een installer worden geinstalleerd. Het voordeel van laten zoeken is dat er geen lading onnodige traybar tools meekomt en het systeem belast (lees: verbruik toevoegd). Uninstall van de Windows drivers hoeft meestal niet, al kan het misschien wel helpen.

Het is wel oppassen dat Windows 10 niet zelf drivers vervangt of terugzet.

De video driver is in mijn ervaring het belangrijkste voor een reductie van het verbruik.

De belangrijkste beperking van Windows desktop is dat er maximaal 20 SMB (share) connecties zijn. Inderdaad meestal niet nodig voor thuis.

• fiftyhillswest
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:24
Mijn zuinige server staat nu in elkaar maar de hdd's lijken in niemandsland terecht te zijn gekomen :(. Even kijken hoe dat uitpakt...

Mocht dit uitlopen op geld terug, wat zijn momenteel de "beste" hdd's? Het is lastig vooraf te zien welke externe schijven te shucken zijn

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:11
Hey iedereen,

Binnenkort verhuis ik naar mijn eerste eigen woning en hier wil ik uiteraard mijn netwerkinfrastructuur goed aanpakken. Dit zowel voor licht zakelijk (eenmanszaak in bijberoep) als privé gebruik.

Ik wil al mijn apparatuur netjes in een rack plaatsen, als NAS gebruik ik momenteel een Synology DS218+ die opgevolgd gaat worden door een Synology Rackstation RS819 of RS820+ . De NAS gaat de opslag + backups voor zijn rekening nemen.

Verder wil ik nog een server hebben om voornamelijk virtuele machines/ docker containers op te draaien voor het aansturen van mijn domotica, aangezien deze server maar een beperkte (ssd only) opslag nodig heeft was ik hierbij naar Intel NUC aan het kijken aangezien dat standaard wel zuinige hardware is. Lijkt jullie dit een goede keuze hiervoor of is het toch de moeite om de optie zelfbouw te bekijken ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@corewillem
Ik zou inzetten op een zelfbouw systeem.

Racks hebben nadelen: 1U servers zijn luidruchtig, niet energiezuinig, en ze hebben een overbemeten koeling wegens de ongunstige afmetingen. Vroeger was er een internet provider die racks gebruikte om desktops op te zetten. Als je ongestoord wil werken in dezelfde ruimte zou ik geen rack neerzetten.

Het is goed dat je denkt aan backups. Het is erg belangrijk dat op een andere computer/volume te doen die niet bereikbaar is vanaf een Windows werkstation (via SMB) vanwege het risico op ransomware die bestanden versleuteld op alle shares. Bij mij staat SMB altijd uit en disks in verschillende systemen zijn elkaars backup en alleen bereikbaar via SSH. Daarnaast doe ik backups op cold disks, die alleen gebruikt worden voor de backup via USB. Zoiets kan via een Sharkoon Quickport of via een externe SATA->USB3 behuizing.

Integratie bespaart het meest energie en zorgt ook voor snellere dataoverdracht. Daarom zou ik geen aparte NAS gebruiken: alle taken consolideren in een systeem.

Als je minder dan 30TB storage nodig hebt in het systeem - dat is voor een MKB bedrijf veel - dan zou ik kijken naar een zelfbouwsysteem op basis van een Fujitsu D3644-B met zuinige 2.5" disk drives.

1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 185,14€ 185,14
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 68,90€ 68,90
2KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 10,72
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,05€ 31,05
1Geheugen internCrucial CT16G4WFD8266€ 80,-€ 80,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,99

Helaas is de Fujitsu D3644-B tijdelijk niet verkrijgbaar (negeer Max ICT). Het duurt meestal een maand of wat voordat die weer beschikbaar is. De normale prijs ligt circa 30 euro lager dan aangegeven in de lijst. De dual core/4 thread processor is ruim voldoende voor standaard NAS taken en er is ruimte voor meer. Een upgrade naar i3-8100 of i3-9100 is mogelijk met deze voeding.

De efficiënte voeding is afgestemd op 6x 2.5" disk drives en een G5400 of i3-8100 processor.

4 of 5 TB Seagate 2.5" externe drives bevatten intern doorgaans SATA drives (ook @fiftyhillswest). Die kun je uit de behuizing bevrijden. Dan vervalt waarschijnlijk wel de garantie, dus test ze eerst grondig. Ze zijn soms in de aanbieding bij amazon.de, Mediamarkt (misschien rond 23 januari?), Coolblue en Mediamarkt in Duitsland als je daar dichtbij woont is ook een optie.

Het ECC UDIMM (geen registered!) geheugen staat niet op de officiele lijst van ondersteunde modules, maar ik vermoed/hoop dat het wel zal werken gezien de reputatie van het merk en de brede beschikbaarheid. De modules op de officiele lijst zijn inmiddels slecht verkrijgbaar in de EU.

De koeling is passief en geluidloos. De torenvorm zorgt voor natuurlijke convectie ventilatie: warme lucht stijgt. Als het nodig is zou je een 12 of 14cm ventilator op laag toerental bovenin kunnen plaatsten die lucht uitblaast.

Dit systeem verbruikt minder dan een Synology of NUC en is krachtig en flexibel. Het idle verbruik in combinatie met Windows of Debian ligt ongeveer op 4W zonder disks. Elke Seagate 4 of 5 TB 2.5" disk voegt 0,85W toe als die draait. In spindown is het verbruik 0,18W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ik kan een picopsu overnemen, maar ik twijfel of het een 90w versie is (en niet een 80w). Er zit namelijk geen 12v ATX kabel bij. De gele blokjes aan de voorkant duiden op de 90w versie, maar de achterkant lijkt (voor zover ik kan achterhalen) toch op de 80w versie? Of zijn er verschillende uitvoeringen? Iemand hier die het weet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SIGsJBB5z46SQIBCACFPcOre/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/igbiAQ9F3J48ocsJIeRyRZDA/thumb.jpg

En enig idee wat leeftijd met deze voedingen doet? Ik kan nergens iets vinden over de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:11
@mrmrmr

Racks hebben inderdaad nadelen, maar de keuze hiervoor is voornamelijk om alles netjes te kunnen centraliseren in 1 kast die in de berging komt te staan aangezien er ook een patchpanel, router/switch en UPS gaan komen. De systemen moeten niet volledig stil zijn, maar mogen ook niet te luid zijn aangezien er een slaapkamer naast is, gescheiden met een gyproc muur.

Alle apparaten binnen het netwerk synchroniseren hun data naar de NAS, dit zie ik nog niet als back-up aangezien dit inderdaad een groot risico bied bij eventuele ransomware of bij brand.
De NAS zorgt momenteel elke nacht voor een back-up naar de Cloud en om de 2 weken worden er schijven via een Sharkoon Quickport gevuld voor een extra (offline) back-up te hebben.
Integratie bespaart inderdaad het meeste energie, maar de keuze voor 2 apparaten komt vooral voort uit stabiliteitsoverwegingen.

De NAS wordt ook zakelijk gebruikt en hierbij bied Synology met DSM een heel mooi, betrouwbaar pakket aan waar ik zelf geen omkijken naar heb, het zelf beheren van een server is hobby matig wel plezant, maar voor het zakelijk gebruik zie ik dit niet zitten.

De 2de server zou vooral gebruikt worden om mijn domotica systeem te draaien ( Home Assistant + bijbehorende services) en voor wat te experimenteren met VM's, dit waarschijnlijk met Proxmox.
Hiervoor lijkt de bovenstaande configuratie mij zeker interessant, maar dan met SSD only opslag (1TB zal hierin ruim voldoende zijn). Is de 120 watt voeding dan nog altijd een goede keuze of ga ik beter voor een lichter model ?

Het bovenstaande systeem zou ik alsnog in een rack kast willen bouwen, indien ik dit in een 2u/4u met een stille koeler doe lijkt me dat dit van lawaai wel zal meevallen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Freakster86

Het ziet er aan beide zijden uit als een PicoPSU-90 behalve de 12V aansluiting. Op het plaatje staat een witte 2 pin socket. Een passende p4 kabel heb je wel nodig, dus als die er niet bij zit zou heb je er weinig aan bij een normaal desktop bord. Een PicoPSU-90 kost nieuw 30 euro. Krijg je die tweedehandse voor niets? Dan kun je zelf de 12V connector lossolderen en een P4 kabel erop terugsolderen.

Er zijn door de jaren heen wijzigingen op PicoPSU's. Soms worden onderdelen vervangen door andere. Deze 12V connector wijziging was met nog niet eerder opgevallen, maar het is ook op andere sites terug te vinden.

@corewillem NUC's zijn meestal niet zuiniger dan desktops in idle, appels met appels vergeleken. Bepaalde modellen zijn wel zuinig, maar die hebben niet dezelfde functionaliteit. Er zijn ook andere redelijk zuinige kleine computers met normale desktop processoren, zoals een ASRock DeskMini 310.

Als je een zeer zuinig systeem wil, kun je dat realiseren met een Fujitsu D3643-H mATX en non-ECC UDIMM geheugen en PicoPSU-80/60 kit en een los bij te bestellen molex<>P4 kabel.

Een goedkoper en mogelijk nog zuiniger alternatief is een systeem met een tragere processor en trager geheugen/storage. Klik op de gepinde posts link rechtsboven voor een overzicht van metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
Ik ben aan het kijken naar m'n eigen zuinige server. Ik ben nog niet ver, maar ik loop eigenlijk al vast bij de behuizing. Ik heb 2x een Seagate 5TB 2,5" schijf. Eentje zit nog in de USB behuizing, maar dat is natuurlijk lelijk. Dus bij voorkeur wil ik in de behuizing 2x 2,5" kwijt kunnen van 15mm hoog. Maar zoals hier al vaker te lezen, weinig fabrikanten geven op of dit past in de behuizing.

Ik lees hier van veel Tweakers dat ze ook de 15mm 2,5" schijven hebben, maar in welke behuizing dan? Bij voorkeur natuurlijk zo klein mogelijk, tenzij.. Een aantal praten over de Fractal 304, 804 of de Define Mini. Ik hoopte eigenlijk voor de behuizing niet meer dan €50,- neer te leggen. Daarnaast kan ik ook daar niet met zekerheid zeggen dat er 15mm in past.

Of.. kan ik een 2,5" naar 3,5" adapter gebruiken? Dan wordt de mark opeens een stuk groter..
Hoe doe je dit met de dikke 2,5" schijven? Passen die in deze behuizing qua dikte?

[ Voor 17% gewijzigd door rscheper op 20-12-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:45:
@Freakster86

Het ziet er aan beide zijden uit als een PicoPSU-90 behalve de 12V aansluiting. Op het plaatje staat een witte 2 pin socket. Een passende p4 kabel heb je wel nodig, dus als die er niet bij zit zou heb je er weinig aan bij een normaal desktop bord. Een PicoPSU-90 kost nieuw 30 euro. Krijg je die tweedehandse voor niets? Dan kun je zelf de 12V connector lossolderen en een P4 kabel erop terugsolderen.

Er zijn door de jaren heen wijzigingen op PicoPSU's. Soms worden onderdelen vervangen door andere. Deze 12V connector wijziging was met nog niet eerder opgevallen, maar het is ook op andere sites terug te vinden
Dus wel een 90w versie. Kan hem overnemen voor 8 euro. Maar nog niet gevraagd hoe oud hij is.

Maar hoezo moet ik de 12V connector dan los solderen? Dan moet je toch gewoon een P4 kabel hebben met de juiste stekker? http://www.mini-box.com/4-Pin-P4-Mini-Power-Cable Die zit er toch standaard op bij een 90w variant? Nadeel is alleen dat ik een dergelijke kabel niet los kan vinden en mini-box rekent 40$ verzendkosten voor een kabel van $1,5 8)7 of anders een molex variant? http://www.mini-box.com/4-Pin-P4-Power-Cable

Los van dat de 12V connector er niet bij zit, mist hij ook de jack plug. Maar dat is een kwestie van een plugje van ali halen volgens mij: https://nl.aliexpress.com/item/4000089169730.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
rscheper schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:01:
[...]

Hoe doe je dit met de dikke 2,5" schijven? Passen die in deze behuizing qua dikte?
Dat is een goede vraag. Ik heb net de abkoncore cronos 710s binnen. Ze zeggen dat er 7 schijven in passen. Ik ga er morgen mee puzzelen.
Er passen er sowieso 2 onderin in 3,5” bracket/lade. Daarnaast zitten in de behuizing 2 ssd brackets waar je twee zou kunnen monteren en twee erop. Ik denk niet dat ze daar in passen. Daarnaast is er ruimte voor een derde ssd bracket waar je eventueel je schijf ook op zou kunnen schroeven (rechtstreeks op de behuizing).
Dus voor mij wordt het ook nog even passen en meten. Als ik eruit ben laat ik het hier wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Freakster86

Kabels met deze stekkers zijn dun gezaaid hier, ik ben hem ook niet tegengekomen. Het probleem bij molex is dat de stroom van de processor er overheen moet plus de voeding van andere onderdelen. Het is veel beter de cpu voeding via een aparte dikkere kabel te doen.

De kabels naar de DC connector zijn dik, want er moet een groter stroom overheen kunnen. Schroefconnectoren zijn inderdaad op zich een goede keuze, mits de kabel past. Het benodigde type aan de kant van de voeding is 5,5 mm x 2,5 mm female ('barrel', met dikke pin in het midden) tenzij je een afwijkende stekker aan de adapter hebt.

In mijn ervaring zijn barrel soldeerplugs vaak van slechte kwaliteit. Ik heb er ooit een aantal verschillende gekocht en het was niet makkelijk om ze op de juiste plaats vast te solderen en de schroefbehuizing netjes op zijn plaats te krijgen.

@fiftyhillswest De beste hdd's is moeilijk te zeggen. Er is altijd een kans dat het misgaat bij alle merken+typen. Seagate 2.5" 4 of 5TB is wel het zuinigste in het segment. De kans is groot dat er een SATA drive in externe 2.5" USB 4 of TB drives van Seagate zit. WD stopt soms schijven zonder een SATA interface in externe drives.

@rscheper Ik kijk goed in de handleiding en naar de plaatjes. Sommige merken hebben een sleuf (slot) waar wel dunne 2.5" SSD's inpassen maar waar je geen dikkere 2.5" kan bevestigen. Andere merken hebben plastic sledes waar zowel een 3.5" als een 2.5" of alleen een 2.5" op kan worden geschroefd. Dat type heb ik zelf in gebruik in mijn tower behuizingen: Aerocool DS 200, die zijn niet meer verkrijgbaar en ze waren tamelijk duur. Daarin passen de dikke 2.5" in alle bevestigingsframes, dikte is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:58:
@Freakster86

Kabels met deze stekkers zijn dun gezaaid hier, ik ben hem ook niet tegengekomen. Het probleem bij molex is dat de stroom van de processor er overheen moet plus de voeding van andere onderdelen. Het is veel beter de cpu voeding via een aparte dikkere kabel te doen.
Maar bij een 80w picopsu wordt toch altijd een Molex kabel gebruikt/aangeraden hier?

Solderen kan ik op zich redelijk, maar bij een voeding doe ik dat liever niet. Nog een 10 pack van de juiste kabels op Amazon.com gevonden. Verzendkosten $160 :X

Zonder een 12v ATX kabel is zelfs 8 euro dus weggegooid geld jammer genoeg.
De kabels naar de DC connector zijn dik, want er moet een groter stroom overheen kunnen. Schroefconnectoren zijn inderdaad op zich een goede keuze, mits de kabel past. Het benodigde type aan de kant van de voeding is 5,5 mm x 2,5 mm female ('barrel', met dikke pin in het midden) tenzij je een afwijkende stekker aan de adapter hebt.

In mijn ervaring zijn barrel soldeerplugs vaak van slechte kwaliteit. Ik heb er ooit een aantal verschillende gekocht en het was niet makkelijk om ze op de juiste plaats vast te solderen en de schroefbehuizing netjes op zijn plaats te krijgen.
Die soldeer opties had ik al afgeschreven. Een schroefconnector is makkelijker en moet denk ik wel passen. Maar goed, zonder 12v ATX gaat het feest niet door ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 21:10
mrmrmr schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 03:31:

Helaas is de Fujitsu D3644-B tijdelijk niet verkrijgbaar (negeer Max ICT). Het duurt meestal een maand of wat voordat die weer beschikbaar is. De normale prijs ligt circa 30 euro lager dan aangegeven in de lijst. De dual core/4 thread processor is ruim voldoende voor standaard NAS taken en er is ruimte voor meer. Een upgrade naar i3-8100 of i3-9100 is mogelijk met deze voeding.
Dit was mij ook al opgevallen. Ik heb daardoor mijn oog laten vallen op de Fujitsu D3642-B. De verschillen lijken vooral in de chipset te zitten. Daarmee is volgens mij ook een zuinige configuratie te maken.

Waar ik nog wat over twijfel is de processor. Ze hebben beide vPro ondersteuning. Dat is alleen mogelijk met een daarvoor bestemde processor zoals de i7 9500. Ik vraag me af ik het systeem daarmee niet onnodig onzuinig maak. Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GerjanT schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:13:
Dit was mij ook al opgevallen. Ik heb daardoor mijn oog laten vallen op de Fujitsu D3642-B. De verschillen lijken vooral in de chipset te zitten. Daarmee is volgens mij ook een zuinige configuratie te maken.
Ja, wel of geen ECC is het belangrijkste verschil.
Waar ik nog wat over twijfel is de processor. Ze hebben beide vPro ondersteuning. Dat is alleen mogelijk met een daarvoor bestemde processor zoals de i7 9500. Ik vraag me af ik het systeem daarmee niet onnodig onzuinig maak. Iemand ervaring?
vPro functies kunnen meestal worden uitgeschakeld. hardware.info doet tests van processoren in idle, dat geeft misschien inzicht.

@Freakster86
Maar bij een 80w picopsu wordt toch altijd een Molex kabel gebruikt/aangeraden hier?
Ja dat klopt, er is hier niets anders verkrijgbaar. Het gaat dan meestal over een processor zoals de G5400 en geen 3.5" drives. De belasting is dan beperkt. Bij i3-8100 zou ik kiezen voor een PicoPSU-90 met een aparte aansluiting.

Er is een shop in Duitsland die specialist is het gebied van PicoPSU en andere kleine PC spullen, die heeft bijvoorbeeld dit: https://www.minipc.de/catalog/il/1939. Ze verkopen ook PicoPSU's via amazon.de zonder verzendkosten. Maar de benodigde P4 kabel zie ik niet.

bicker.de is nog zo'n specialist, ook in Duitsland. Daar zie ik ook de benodigde kabel niet maar ze kunnen misschien wel helpen. Ik denk wel dat het niet goedkoop zal zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 21-12-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Zoektocht waarom 2 van de 3 Seagate schijven niet willen slapen. Ubuntu Budgie full installatie gedaan. Naast Snapraid en MergerFS heb ik nog geen andere applicaties geinstalleerd. HDPARM -Y werkt voor 1 schijf, voor de andere 2 lijkt hij wel te proberen, je hoort een kort hoog zoemgeluidje, alsof hij zijn RPM probeert te herstellen.
Het zijn 2 schrijven uit de Seagate Backup Plus en 1 uit de 4TB Maxtor M3. Alledrie dus exact zelfde type Seagate schijven (1 is 4TB, de andere 2 zijn 5TB). De schijven zijn, afgezien van een paar lege mappen die ik alvast had aangemaakt, nog leeg en ongebruikt.

Wat ik al heb gedaan:
Juist de schijf (5TB) die ik als parity disk heb gekozen met Snapraid en die geen onderdeel is van mijn 2 MergerFS pools, die slaapt wel, en eerder dan de 5min die ik heb ingesteld.
Via de disk utility van Budgie heb ik Smart monitoring uitgevinkt voor de zekerheid zodat er niet continu een check wordt gedaan.
Ik heb mijn MergerFS mounts uitgecomment in /etc/fstab en een reboot gedaan. Geen effect, HDparm -Y werkt nog steeds niet.

Mijn systeem:
dev/sda1: /mnt/parity/diskp1
dev/sdb1: /mnt/data/disk1
dev/sdc1: /mnt/data/disk2
/mnt/data/cache <-- dit is gewoon een mapje.

OS staat op een SSD, deze gebruik ik ook als "cache" in mergerfs door gewoon een map aan te maken en deze te mounten in mijn MergerFS pool.
Ik heb deze map aangemaakt:
/mnt/data/cache.

In etc/fstab heb ik 2 mergerfs pools aangemaakt:
storage /mnt/data/cache:/mnt/data/disk1:mnt/data/disk2
storage-safe /mnt/data/disk1:mnt/data/disk2

Mijn schijven hoeven bij normaal gebruik hooguit eenmalig per nacht aan wanneer een MergerFS script besluit dat de limits zijn bereikt van de ssd en de data van de ene pool naar de andere moet en (daarna) voor SnapRaid.

Ik heb via nmon (superhandig) gezien dat er constant naar dev/sdb1 en dev/sdc1 wordt geschreven:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5xPG9xV/Screenshot-from-2019-12-21-14-39-16.png

En met block-dump zie je dat jbd2 en ext3lazyinit de daders zijn. Maar dit is een essentieel onderdeel van het OS! Hoe kan ik hier iets aan doen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Dec 21 14:48:46 FujiServer kernel: [ 2320.371048] jbd2/sdb1-8(902): WRITE block 3905169304 on sdb1 (8 sectors)
Dec 21 14:48:46 FujiServer kernel: [ 2320.371060] jbd2/sdb1-8(902): WRITE block 3905169312 on sdb1 (8 sectors)
Dec 21 14:48:46 FujiServer kernel: [ 2320.372665] jbd2/sdb1-8(902): WRITE block 3905169320 on sdb1 (8 sectors)
Dec 21 14:48:46 FujiServer kernel: [ 2320.402973] ext4lazyinit(906): WRITE block 5049942272 on sdb1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:46 FujiServer kernel: [ 2320.403018] ext4lazyinit(906): WRITE block 5049944320 on sdb1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:46 FujiServer kernel: [ 2320.566707] ext4lazyinit(906): WRITE block 7591704832 on sdc1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:46 FujiServer kernel: [ 2320.571163] jbd2/sdc1-8(904): WRITE block 4882443288 on sdc1 (8 sectors)
Dec 21 14:48:46 FujiServer kernel: [ 2320.571170] jbd2/sdc1-8(904): WRITE block 4882443296 on sdc1 (8 sectors)
Dec 21 14:48:46 FujiServer kernel: [ 2320.572211] jbd2/sdc1-8(904): WRITE block 4882443304 on sdc1 (8 sectors)
Dec 21 14:48:47 FujiServer kernel: [ 2320.915003] ext4lazyinit(906): WRITE block 7591706880 on sdc1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:47 FujiServer kernel: [ 2321.126993] ext4lazyinit(906): WRITE block 5049946368 on sdb1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:47 FujiServer kernel: [ 2321.127037] ext4lazyinit(906): WRITE block 5049948416 on sdb1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:47 FujiServer kernel: [ 2321.239020] ext4lazyinit(906): WRITE block 7591708928 on sdc1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:47 FujiServer kernel: [ 2321.587046] ext4lazyinit(906): WRITE block 7591710976 on sdc1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:48 FujiServer kernel: [ 2321.695002] ext4lazyinit(906): WRITE block 5049950464 on sdb1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:48 FujiServer kernel: [ 2321.695043] ext4lazyinit(906): WRITE block 5049952512 on sdb1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:48 FujiServer kernel: [ 2321.919027] ext4lazyinit(906): WRITE block 7591713024 on sdc1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:48 FujiServer kernel: [ 2322.258966] ext4lazyinit(906): WRITE block 7591715072 on sdc1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:48 FujiServer kernel: [ 2322.271019] ext4lazyinit(906): WRITE block 5049954560 on sdb1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:48 FujiServer kernel: [ 2322.271057] ext4lazyinit(906): WRITE block 5049956608 on sdb1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:48 FujiServer kernel: [ 2322.611029] ext4lazyinit(906): WRITE block 7591717120 on sdc1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:49 FujiServer kernel: [ 2322.851024] ext4lazyinit(906): WRITE block 5049958656 on sdb1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:49 FujiServer kernel: [ 2322.851066] ext4lazyinit(906): WRITE block 5049960704 on sdb1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:49 FujiServer kernel: [ 2322.939023] ext4lazyinit(906): WRITE block 7591719168 on sdc1 (2048 sectors)
Dec 21 14:48:49 FujiServer kernel: [ 2323.283032] ext4lazyinit(906): WRITE block 7591721216 on sdc1 (2048 sectors)

edit: als ik elke disk umount 1 voor 1, is het na een minuutje doodstil. Dus ze kunnen wel slapen..
Vervolgens mount -a en ik hoor ze 1 voor 1 wakker worden..

[ Voor 17% gewijzigd door Jazco2nd op 21-12-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:42:
Ja dat klopt, er is hier niets anders verkrijgbaar. Het gaat dan meestal over een processor zoals de G5400 en geen 3.5" drives. De belasting is dan beperkt. Bij i3-8100 zou ik kiezen voor een PicoPSU-90 met een aparte aansluiting.
Zou in mijn geval gaan om een G4560 met 6x 2,5" schijven en mogelijk nog een m.2 / 2.5" usb schijf.
Er is een shop in Duitsland die specialist is het gebied van PicoPSU en andere kleine PC spullen, die heeft bijvoorbeeld dit: https://www.minipc.de/catalog/il/1939. Ze verkopen ook PicoPSU's via amazon.de zonder verzendkosten. Maar de benodigde P4 kabel zie ik niet.

bicker.de is nog zo'n specialist, ook in Duitsland. Daar zie ik ook de benodigde kabel niet maar ze kunnen misschien wel helpen. Ik denk wel dat het niet goedkoop zal zijn.
Ja, minipc had ik ook al gevonden, maar die leveren niet de juiste kabel. En met de kabelprijzen van deze resellers wordt het mijns inziens gelijk minder interessant. Dan liever een paar euro meer en nieuw kopen. Bij Mini-box kost deze kabel een euro... jammer dat ze niet (tegen normale prijzen) in NL leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:33:
@Jazco2nd

Ik ben helemaal geen linux file system expert, maar van wat ik erover lees lijkt het erop dat ext4lazyinit op de achtergrond bezig is met initialisatie. Je kunt het uitzetten waardoor het al dat werk meteen zou moeten doen.

https://linuxluvr.blogspo...-lazy-initialisation.html
hmm maar dat werk zou toch allang klaar moeten zijn.. ik laat het wel paar uurtjes zo. Even kijken vanavond.

edit: en het is gelukt, door gewoon uren te wachten. Nu gaan de schijven direct slapen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 22-12-2019 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@mrmrmr Goeie deal? https://www.ebay.nl/itm/p...65e0c8:g:RJQAAOSwbWdZktqd

In NL niet meer verkrijgbaar zie ik. Wel 50% goedkoper dan een 90w versie. Alleen moet je hier (volgens mij) alsnog een molex naar 4pin kabel bij aanschaffen, toch? Afgaande op jouw eerdere test van de 80w en 160w versie ga ik ervan uit dat deze 120w prima is qua efficiëntie (en tussen die twee invalt).
Pagina: 1 ... 57 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.