Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt een server waar Ubuntu Server als OS op komt. Hierop wil ik een NAS systeem bouwen, Plex server en Home Assistant op draaien. Daarnaast wil ik ook uitbreidmogelijkheden hebben, zodat ik meer applicaties kan draaien.
Ik heb vooral meer de vraag of ik beter mijn huidig systeem kan ombouwen tot een server of een nieuwe server kan samenstellen met oude componenten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 200 of 300 euro zou voldoende moeten zijn toch? Als ik hier helemaal de mist in ga mag het ook meer zijn, maar ik denk dat ik het wel red met 200-300 euro. Dit is dan voor upgrades of voor een nieuw energiezuinig systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, op het moment heb ik een oude Game-PC staan die ik nooit meer gebruik. Het stroomverbruik ligt denk ik rond de ~100W IDLE.
De PC (Voor de server haal ik de videokaart eruit):
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het huidige systeem denk ik niks meer nodig te hebben, maar als dat wel zo is hoor ik het graag.
Een nieuw systeem wordt dan een mix tussen oud en nieuw, want veel componenten kan ik gewoon hergebruiken. Hiermee ben ik op het volgende gekomen:
Intel pentium (Prijs gecorrigeerd):
Intel I3:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet zoveel speciale wensen, behalve dat de server een laag energieverbruik moet hebben.
Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht antwoord op de vraag: Op welke manier kan ik een thuisserver bouwen voor de beste prijs-kwaliteit verhouding met de spullen die ik al heb. Tevens wil ik graag ook weten wat het verwachte stroomverbruik is van de nieuwe componenten.
Het systeem wordt een server waar Ubuntu Server als OS op komt. Hierop wil ik een NAS systeem bouwen, Plex server en Home Assistant op draaien. Daarnaast wil ik ook uitbreidmogelijkheden hebben, zodat ik meer applicaties kan draaien.
Ik heb vooral meer de vraag of ik beter mijn huidig systeem kan ombouwen tot een server of een nieuwe server kan samenstellen met oude componenten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 200 of 300 euro zou voldoende moeten zijn toch? Als ik hier helemaal de mist in ga mag het ook meer zijn, maar ik denk dat ik het wel red met 200-300 euro. Dit is dan voor upgrades of voor een nieuw energiezuinig systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, op het moment heb ik een oude Game-PC staan die ik nooit meer gebruik. Het stroomverbruik ligt denk ik rond de ~100W IDLE.
De PC (Voor de server haal ik de videokaart eruit):
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-4690K Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-Z97P-D3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Asus GTX680-DC2T-2GD5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 1TB | € 38,15 | € 38,15 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Shadow Rock 2 | € 41,95 | € 41,95 |
1 | Toetsenborden | CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair ValueSelect CMV8GX3M1A1600C11 | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Voedingen | OCZ ModXStream Pro 600W | € 385,99 | € 385,99 |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 179,95 | € 179,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 765,84 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het huidige systeem denk ik niks meer nodig te hebben, maar als dat wel zo is hoor ik het graag.
Een nieuw systeem wordt dan een mix tussen oud en nieuw, want veel componenten kan ik gewoon hergebruiken. Hiermee ben ik op het volgende gekomen:
Intel pentium (Prijs gecorrigeerd):
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 58,78 | € 58,78 |
1 | Moederborden | Gigabyte MB B360M D2V (rev 1.0) | € 71,95 | € 71,95 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 1TB | € 0 | € 0 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) | € 0 | € 0 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 8,90 | € 8,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair ValueSelect CMV8GX3M1A1600C11 | € 0 | € 0 |
1 | Voedingen | OCZ ModXStream Pro 600W | € 0 | € 0 |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 0 | € 0 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 139,63 |
Intel I3:
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 141,- | € 141,- |
1 | Moederborden | Gigabyte MB B360M D2V (rev 1.0) | € 71,95 | € 71,95 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 1TB | € 0 | € 0 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) | € 0 | € 0 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Shadow Rock 2 | € 0 | € 0 |
1 | Geheugen intern | Corsair ValueSelect CMV8GX3M1A1600C11 | € 0 | € 0 |
1 | Voedingen | OCZ ModXStream Pro 600W | € 0 | € 0 |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 0 | € 0 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 212,95 |
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet zoveel speciale wensen, behalve dat de server een laag energieverbruik moet hebben.
Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht antwoord op de vraag: Op welke manier kan ik een thuisserver bouwen voor de beste prijs-kwaliteit verhouding met de spullen die ik al heb. Tevens wil ik graag ook weten wat het verwachte stroomverbruik is van de nieuwe componenten.