Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 17:22
mrmrmr schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 02:01:
@born2tweak
Bij ASRock moet je BIOS power settings wel zelf optimaliseren (Fujitsu doet dat automatisch). Ik zou met een default BIOS beginnen, en daarna alleen de wijzigingen uit de link uitvoeren, en opslaan, herstarten. Daarna verder in software onder Debian met powertop --auto-tune. Dat moet al flink schelen.

powertop --auto-tune moet je bij elke herstart draaien. Zoek op powertop service voor een uitleg hoe je dat kan regelen. Ik gebruik altijd standaard drivers. Het is wel mogelijk op diep systeem/driverniveau daar mee te spelen, maar dat is feitelijk wat powertop al automatisch voor je doet. Je zou wel de monitor snel in slaapstand kunnen zetten en de disks laten downspinnen.

De EPS voedingskabel die in je lijstje hebt, waar gebruik je die voor?
ehm, oeps, die dacht ik eerst nodig te hebben voor de 4 > 8 pin power supply maar dat is niet nodig bij deze cpu. Het bord doet het nu prima.

Ik heb inderdaad die bios zaken geregeld én daarbij enkele devices uitgeschakeld. Wellicht dat de savings uit de bios settings komen en niet zozeer uit het uitschakelen van bijvoorbeeld de wlan en bluetooth.
pimlie schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:02:
De elements's en my book's. Die lage prijzen zijn black friday deals en dus niet altijd beschikbaar
Kun je die WD drives gewoon intern gebruiken? Of is dat niet zoals bij de Seagates? Want het is een mooie aanbieding voor 10TB!

[ Voor 16% gewijzigd door born2tweak op 22-11-2019 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 17:10
born2tweak schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:59:
Kun je die WD drives gewoon intern gebruiken? Of is dat niet zoals bij de Seagates? Want het is een mooie aanbieding voor 10TB!
Dat zou gewoon moeten kunnen, zoek naar shuck wd my book / elements. Het kan wel zo zijn dat deze harddrives een 3.3V pin hebben die je dan bv moet afplakken: https://www.instructables...ue-in-White-Label-Disks-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
pimlie schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:25:
De WD 10TB disks kosten momenteel ca 160/170 euro en zijn op zich ook interessant. Deze kosten wellicht ca EUR 4 per jaar extra in standby maar zijn dus EUR 30-40 goedkoper in aanschaf. Betekent dat pas na ~7 jaar het lagere stroomverbruik van de 2.5" 5TB's je wat zou opleveren (mits je geen duurdere voeding nodig hebt oid)
Zat hier ook even naar te kijken en het op een rijtje gezet (voor mijn situatie dat is)
Type schijfAantalCapaciteitRaiddletotaalactieftotaalUitgaven90/1099/1
WD RED 10 TB330202,88,45,717,1 € 477,00 € 18,54€ 16,97
Seagate 5TB (2,5")525200,21,00,94,5 € 495,00 € 2,70€ 2,07
Verschil € -18,00 € 15,84€ 14,90

Dan ga ik dus uit van 159,- voor 10TB en 99,- voor de 5TB schijf.

Dus dan zit je op zo'n 3 à 4 jaar bij 24/7 gebruik. Nadeel van de 10TB schijven is, zoals @mrmrmr al aangaf, het opstartverbruik. Met 3 schijven zit je al op 66w. Dat trekt een picopsu niet, dus je moet dan dus ook nog wat watt extra van het hele systeem in bovenstaande vergelijking meenemen i.v.m. het hogere verbruik van een ATX voeding. Met 2 euro p/w/p/j ben je na max. 2 jaar goedkoper uit.

Edit:
Na mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2" de werkelijke waarden van de Seagate in de tabel opgenomen. Verschil is dan enorm groot. Zelfs met 159,- voor een 10TB schijf ben je na iets meer dan een jaar al goedkoper uit met de Seagate setup.

[ Voor 8% gewijzigd door Freakster86 op 22-11-2019 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Als ik het dus goed begrijp kan je in principe een zuinige server (met picoPSU) maken tot 30TB? Of je moet een vrij duur (en niet per se zuinig) moederbord kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door HaNS1443 op 22-11-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IrBaboon79
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 15:57
@mrmrmr / allen : thanks - helder en zeer duidelijke informatie.

Ik ga de drive configuratie en de voorgestelde componenten eens goed bekijken en het eea doorrekenen - daarna op het gemakje het eea bouwen. Ik zal het topic blijven volgen, goede info hier!

nogmaals thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

Freakster86 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:30:
[...]

Zat hier ook even naar te kijken en het op een rijtje gezet (voor mijn situatie dat is)
Type schijfAantalCapaciteitRaiddletotaalactieftotaalUitgaven90/1099/1
WD RED 10 TB330202,88,45,717,1 € 477,00 € 18,54€ 16,97
Seagate 5TB (2,5")525201,15,52,110,5 € 495,00 € 12,00€ 11,10
Verschil € -18,00 € 6,54€ 5,87

Dan ga ik dus uit van 159,- voor 10TB en 99,- voor de 5TB schijf.

Dus dan zit je op zo'n 3 à 4 jaar bij 24/7 gebruik. Nadeel van de 10TB schijven is, zoals @mrmrmr al aangaf, het opstartverbruik. Met 3 schijven zit je al op 66w. Dat trekt een picopsu niet, dus je moet dan dus ook nog wat watt extra van het hele systeem in bovenstaande vergelijking meenemen i.v.m. het hogere verbruik van een ATX voeding. Met 2 euro p/w/p/j ben je na max. 2 jaar goedkoper uit.
niet om aan te vallen, maar zou je niet 6 2,5" schijven moeten nemen ipv 5, zodat je een eerlijker vergelijkingsbeeld hebt? namax 2 jaar ben je goedkoper uit, maar je werkt ook met 5 TB minder in totaal. of misschien 2x een 14TB schijf vergelijken met de 5 2,5" schijven, maar goed, zo kunnen we natuurlijk doorgaan tot we een ons wegen en jij hebt al een mooi schema gemaakt waardoor de rest relatief makkelijk voor zichzelf kan uitrekenen wat voor hem/haar het voordeligst is.

edit: en ik ga voorbij het feit dat je via raid wel evenveel opslag hebt. krijg ik ervan als ik snel kijk en zelf een jbod gebruik (data is niet heilig en belangrijke data heb ik een externe en 2e locatie backup van). zo kan ik veel gebruikte data op een zuinige 2,5" schijf zetten en weinig gebruikte data op een grote 3,5" schijf. In mijn geval een win win, alhoewel het vast nog wel zuiniger kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dxue op 22-11-2019 15:12 ]

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
born2tweak schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:59:
Ik heb inderdaad die bios zaken geregeld én daarbij enkele devices uitgeschakeld. Wellicht dat de savings uit de bios settings komen en niet zozeer uit het uitschakelen van bijvoorbeeld de wlan en bluetooth.
Als je geen Bluetooth/WiFi nodig hebt kun je het kaartje verwijderen. Die zit in een metalen behuizing. Onder Windows kunnen ze ook worden uitgeschakeld

@Freakster86 De echte meetwaarden van de Seagate (gerapporteerd door Seagate zelf) zijn 3,75W opstartvermogen, 0,85W draaiend en 0,18W idle. Die waarden zijn ook bevestigd in mijn eigen metingen. De specs in de Seagate specsheet zijn geen echte metingen (technisch gezien is 6W onmogelijk via een USB2 aansluiting). Die uit WD's spec sheet zijn wel metingen, dat is te zien aan de variatie.

Je kunt bijna altijd beter 6x 5TB 2.5" doen dan 2x 14TB. Meer dan 2x 3.5" drives is niet zuinig. Ik noemde het alleen omdat @born2tweak aangaf 8 disks te willen. Dan is het een optie wel enkele grotere drives op te nemen. Maar dat komt wel met een prijs: het is niet zo zuinig, ook de voeding moet groter met 3.5" drives om door het opstarten heen te komen. Dus als je met minder dan 30TB toekunt, neem dan 2.5" disks. Die werken bij veel zuinige systeembouwers prima.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 22-11-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@Dxue Ging inderdaad om de opslagruimte na raid. Dus 20TB effectief in beide gevallen. Raid is ook zeker geen backup, maar ik wil niet bij een kapotte schijf gelijk 5TB (of 10TB in dit voorbeeld) opnieuw bij elkaar moeten schrapen. Het is gewoon wat extra zekerheid om down time en frustratie te voorkomen ;)

@mrmrmr :| Dat is echt weinig. Heb de tabel aangepast. De Seagates heb je er, in mijn situatie dan, na iets meer dan 1 jaar alweer uit. Daarna bespaar je effectief zo'n 15 euro per jaar. Dan is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:05:
[...]Ik moet er niet aan denken dat mijn partner de NAS zou mede beheren.
Als mijn gezinsleden dat zouden willen, zou ik dat alleen maar aanmoedigen 8)
borft schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:33:
[...]
Ik moet er niet aan denken dat iemand zomaar disks in mijn fileserver gaat prikken... ;)
Het is bij ons thuis ONZE server en ONZE data :)

On Topic: WOW, het stroomverbruik is met de nieuwe server en router enorm gedaald :)

- Router met een G5400 > 11w (pfSense met 2 actieve VPN verbindingen + snort + DNS Resolver + DHCP)
- Server met een G5400 > 9-11w (met 24/7 actief draaiende software op de achtergrond en licht schijfgebruik vanwege audio/video streaming)

De Synology gebruikte in zijn uppie idle +/- 10 watt meer (Slechts 2 SSD's erin, laat staan met de verschillende 5x 3.5 disks die jaren lang 24/7 aan stonden edit: Niet te vergeten waarbij een enkel te lezen file alle 5 disks aanzwengelde vanwege de RAID/SHR opzet)

En dan kan het vermoedelijk nog iets beter ook als ik de cijfers van anderen zie 8)
Belachelijk eigenlijk dat ik hier niet eerder mee aan de slag gegaan ben :(

[ Voor 4% gewijzigd door SB[NL] op 23-11-2019 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 10:35
Ik zoek vervanging voor een QNAP NAS TS-228A met 2x 1TB 3.5" HDD's.

Het apparaatje is als NAS redelijk geschikt, maar draai er nu ook wat Docker containers (Unifi-controller, nzbget, qtbittorrent en Pi-Hole) en al met al merk je dat de performance ondermaats is. Ik zou graag Home Assistant van m'n Pi halen en ernaast draaien. Dat heb ik heel even geprobeerd, maar ben er na 1 poging niet verder mee gegaan, toen stortte het apparaat bijna in. Het geheugen is niet uitbreidbaar en daarmee is het einde oefening. Ik wil graag iets waar ik voorlopig niet meer naar hoef om te kijken, met een laag energieverbruik.

Omdat de HDD's nog geen jaar oud zijn wil ik die voorlopig blijven gebruiken, om op termijn naar 2.5" over te stappen om zuiniger te zijn. Op dit moment staan ze in RAID1 geconfigureerd. Ik weet nog niet wat ik hiermee wil doen, omdat ik nu begrijp dat dit mij waarschijnlijk niet heel veel oplevert, ten koste van een hoger energieverbruik.

Ik kwam deze lijst tegen, van ongeveer een maand terug. Is dit nog steeds een courant voorstel? Ik zag dat het moederbord heel moeilijk leverbaar is, dus misschien moet ik ergens anders op bouwen. Ik hoor het graag!
mrmrmr schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:59:
[...]

Ryzen 3 is niet meer energieëfficient dan een i3, dat klopt niet wanneer het over thuisservers gaat. AMD heeft een paar ongelukkige keuzes gemaakt waardoor de potentie aan besparing door gebruik van de kleinere golflengte niet is ingelost, althans niet voor onze doeleinden. Bij volle belasting kan een AMD systeem wel meer processorvermogen per Watt leveren, maar onder idle, waar de meeste thuisservers zich 95-99% van de tijd bevinden, is het andersom. Het kleine beetje tijd dat een processor vol belast wordt is verwaarloosbaar op de energierekening.

Een i3-8100 bijvoorbeeld is in idle 100% zeker veel zuiniger, mits gecombineerd met het juiste moederbord. Een Fujitsu D3642-B (6x SATA) of D3644-B (+ECC) of D3643-H (4x SATA, geen ECC) moederbord is zo'n beetje het zuinigste+krachtige dat we momenteel kennen.

Het bijzondere is dat je niet hoeft in te leveren op processorkracht om een zeer zuinige server te bouwen. Je hebt bijvoorbeeld geen Atom processor nodig om een server te maken die minder dan 5W verbruikt onder idle. Fujitsu (bedacht en gemaakt in Duitsland) heeft het zo geimplementeerd dat het ook daadwerkelijk de server zoveel mogelijk componenten in een lage verbruikstand zet.

Elke Watt besparing levert ongeveer 2 euro per jaar op.

In jouw geval wil je 3.5" disks gebruiken en die hebben ook een invloed op het verbruik. Beter zijn 2.5" drives zoals je zelf al aangeeft. Die zijn niet zo duur als je misschien denkt, omdat ze ook verkrijgbaar zijn als extern model en die prijzen zijn gelijk aan normale HDD prijzen.

Je kunt met disks daarmee twee kanten op: je bouwt een server met 3.5" drives die je op de duur gaat vervangen door de zuinigere 2.5" disks (of misschien zelfs SSD's) of je bouwt een server met 2.5" disks en je gebruikt eventueel bestaande 3.5" disks voor backup. Dat kan via USB3 en een externe HDD behuizing met voeding of een Sharkoon SATA Quickport of iets soortgelijks waar je de disk zo kunt insteken (wel voorzichtig behandelen als de disk draait!).

Een 3.5" disk verbruikt circa 3,3W tot 8W wanneer hij draait, een 2.5" disk gebruikt 1,1W (0,85W in de praktijk). Daarnaast heeft een 3.5" disk veel vermogen nodig tijdens het opstarten, vaak zo'n 19 tot 24W. Een 2.5" disk verbruikt maximaal 3,75W om de schijven aan te slingeren. Daarom hebben 3.5" disks een beslissende invloed op de keuzevrijheid in voedingen: dan worden de eisen aan de voeding veel hoger, waardoor de voeding duurder zal uitvallen, bijvoorbeeld een PicoPSU-160-XT met een Leicke 120W adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de). Die kan het hoge verbruik aan tijdens opstarten met meerdere 3.5" disks.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,08€ 58,08
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 91,53€ 91,53
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 59,90€ 59,90
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,05€ 6,05
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 95,05€ 95,05
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 30,99€ 30,99
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 55,50€ 55,50
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 466,10

RAID-1 (mirroring) beschermt wel tegen fysiek hard disk falen, maar niet tegen "softe" problemen zoals een probleem met het besturingssysteem of gewoon menselijke fouten. Ik raad altijd aan een echte backup te gebruiken, een image en een data backup. Daarnaast is RAID onverstandig als het disks draaiende houdt. Disks wil je het liefst per stuk stil kunnen zetten als ze langdurig niet worden gebruikt.

Er zijn wel varianten van "RAID-achtige" opslagmethoden die wel zuiniger zijn omdat disks wel individueel kunnen worden gestopt.

Waarom "slechts" een Pentium G5400 processor? De indruk dat die onvoldoende zou zijn, is Intel's marketing in werking. Het is een snelle dual core 4-thread processor en het kan voldoende zijn behalve voor toepassingen die echt meer 2 cores op volle sterkte nodig hebben. Desnoods kun je ook kiezen voor een 4-core i3-8100, maar de kans dat je die echt nodig hebt (d.w.z. meer dan 2 cores) is in de praktijk klein.

Met een i3-8100 kun je beter kiezen voor een 90W PicoPSU met een 90W adapter. Met een G5400 is een PicoPSU 80 met 60W adapter voldoende. Daar moet je tenminste 4x 2.5" drives mee kunnen ondersteunen.

De NVMe SSD heeft een goede balans tussen prestaties en zuinigheid. Het snoept ook geen SATA aansluitingen weg, dus je kunnen later nog uitbreiden.

Een test van de D3643-H, voedingen met verbruiksgegevens en nog veel meer kun je in deze posting terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RetroTycoon De D3643-H is een lange termijn bord, dus die zou nog jaren moeten worden aangeboden, ook al is het nu overgegaan van Fujitsu naar Kontron. Het lijkt erop dat het bord voorlopig niet beschikbaar is, dat gebeurt helaas wel eens bij dit merk. Een gelijkwaardig alternatief is een Fujitsu D3642-B, maar die is duurder. Er zijn geen andere merken met vergelijkbare borden die net zo zuinig zijn als deze Fujitsu, meestal verbruiken ze enkele Watts meer.

Wat betreft voeding raad ik een PicoPSU-90 met 120W 12V Leicke adapter aan voor jouw wensen, beide verkrijgbaar via amazon.de. Samen met deze processor is het voldoende voor 2x 3.5" disks. Een ander idee is de huidige disks te gebruiken als maandelijkse exterme backup schijven en toch 2.5" disks toe te passen. Daarvoor kun je een Sharkoon Quickport of Drivelink gebruiken. 1TB disks zijn niet zo duur. Je kunt ook gewoon een enkele 1TB SSD/NVMe toepassen, bijvoorbeeld een Intel 660p 1TB, dat is nog zuiniger.

In de topic start wordt uitgelegd hoe je goedkoop aan 2.5" drives kunt komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 09:43
Tomba schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:37:
De externe Seagate 5TB is weer in de aanbieding voor 99,99€;
https://www.amazon.de/dp/B07MDL3XFM
Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/OMG.jpg
Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/Voorzichtig%20wrikken.jpg
Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/Open%20wrikken.jpg
Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/Opengwrikt.jpg
Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/Opwippen.jpg
Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/Rubbertje.jpg
Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/De%20SATA%20USB%20adapter.jpg

Beetje laat, maar hij doet het ook nog. Oef.
Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/Doet%20het%20zo%20ook.jpg

Leest Seagate Tweakers mee?
Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/Ze%20lezen%20mee.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Grappig, die regels tekst over garantie zie ik niet op mijn schijfjes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:39

GaMeOvEr

Is een hork.

Zo, aangezien mijn huidige "Server" nu ook al weer 8 jaar oud is, wil ik wat nieuws gaan bouwen, voordat er iets stuk gaat. :P

Mijn huidige setup:
Case: Fractal Define XL
Mobo: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
CPU: Intel Core i5-2500K
Memory: Corsair Vengance LP DDR3 4x4GB
Raid Controller: Areca ARC1280ML
Disks: 2x WD Blue 1TB in mirror, (VM storage) 6x WD Green 2TB in Raid6. (netwerkstorage)
BootSSD: Crucial MX100 120GB
PSU: AntecTruepower 550

Bovenstaande is natuurlijk niet bepaald een zuinige setup. ;)

Waar ik het voor gebruik:

- Windows Server als domain controller en filestorage
- Virtualisatie nodes (Sabnzbd, Sonarr, Radarr en uitprobeersels)
- Mailserver

Kortom, mijn nieuwe server moet als centrale storage voor mijn netwerk dienen, is de mailserver voor mijn domeinen met mijn eigen webmail interface en moet wat virtualisatie nodes kunnen draaien. (Op dit moment maximaal twee VM's onder Hyper-V)

Backup is geregeld met dagelijkse versioning backups naar een USB disk, die om de twee weken in de roulatie gaat, voor kritische data.

Als ik nu iets nieuws ga maken, wil ik het natuurlijk zo energiezuinig mogelijk maken. Ik zat zelf te denken ivm toekomstbestendigheid aan een server met 32GB mem en iets van 20TB effectieve opslag, los van dus de opstartssd van de server zelf, dus netto beschikbaar voor het netwerk.

Of ik weer de route van Server 2016/2019 + HyperV ga, of alles onder ESXi/Proxmox stop weet ik nog even niet. Tot nu is mijn server onder Windows prima betrouwbaar gebleken al die jaren.

De vraag is of deze vraag hier wel thuis hoort, want ik vermoed dat mijn eisen verder gaan dan die van een basic "zuinige server". Alsnog wel om voor mijn eisen natuurlijk een zo zuinig mogelijk geheel te bouwen.

Ruimtebeperkingen heb ik niet, ik heb een full size 19" rack in mijn "mancave" staan, maar het moet wel stil zijn. Ik was eerst aan het kijken naar tweedehands rackmount servers, maar ik ben bang dat die teveel herrie gaan maken en ook de zuinigheid is voor dat soort enterprise spul natuurlijk pas op de tweede plek, na stabiliteit.

Ik heb eens gemeten en gemiddeld doet mijn huidige server iets van 110 Watt qua gebruik. Dat moet volgens mij wel te halveren zijn, door zuinigere CPU's in idle, 2,5" disken gebruiken ipv 3.5", dat soort werk.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-11-2019 17:20 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Kapt.Mobylette schreef op zondag 24 november 2019 @ 15:51:
[...]
Beetje laat, maar hij doet het ook nog. Oef.
[Afbeelding]

Leest Seagate Tweakers mee?
[Afbeelding]
Ik zou adviseren om in vervolg de schijf voor het shucken grondig te testen. Zeker in dit geval, waarbij je externe schijf niet meer in originele staat kunt krijgen door de folie. Tool van de fabrikant (Seatools in dit geval), Crystaldisk, hddtune, badblocks. In het verleden daardoor één schijf gelijk omgeruild. De rest draait al jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@GaMeOvEr

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 126,25€ 126,25
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 152,50€ 152,50
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 71,50€ 71,50
2KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 10,72
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,88€ 31,88
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,30€ 11,30
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 108,-€ 216,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,50€ 37,50
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 766,65

Energiezuinigheid vergt wat 'omdenken'.

Het geheugen staat op de ECC 16GB UDIMM lijst van Fujitsu. Andere modellen zijn SK Hynix HMA82GU7CJR8N-VK en Micron MTA18ASF2G72AZ-2G6D1. Kies geen registered ECC geheugen, dat is niet compatible. Non-ECC geheugen DDR4 geheugen kan wel. Het is raadzaam een beetje rond te kijken voor het geheugen omdat er flinke prijsverschillen zijn.

Hier kun je 5TB 2.5" Seagate drives aan toevoegen. Tot een paar dagen geleden was die in de aanbieding bij amazon.de voor €99 als externe drive (met erin een 2.5" SATA drive). Er zijn wel vaker aanbiedingen van MediaMarkt of amazon.de.

Je kunt hiermee tot maximaal 30TB gaan (6x 2.5" drives) zonder een nieuwe voeding aan te schaffen.

Wat betreft koeling is een passieve processorkoeler voldoende bij normaal gebruik. De kast heeft verder geen ventilatoren nodig en het systeem is dan volledig passief gekoeld (werkt door de opstijgende lucht in de tower kast). Bij langdurige zware 100% cpu belasting is het raadzaam de processor extra te koelen.

Als je koeling nodig hebt doe je bij wijze van spreken eigenlijk twee dingen fout: je wekt warmte op (= energieverlies) en je hebt energie nodig om dat weer te koelen.

Dit systeem is niet bedoeld voor zogenaamde stresstests of zware toepassingen zoals bitcoin mining. Stresstests zijn vaak erop gericht de processor zo warm mogelijk te stoken zonder interactie met vertragende elementen zoals cachegeheugen (SRAM), DDR geheugen en drive toegang. Dan zijn ze niet realistisch.

Ik zou voorspellen dat jouw verbruik op ±15W komt met jouw toepassingen. Ik ga dan uit van Windows Sever 2019 met handmatige optimalisaties. Windows 10 op zich is zeer zuinig. De VM hypervisor versie (HyperV) schakelt vermoedelijk standaard wat zuinigheidsfuncties uit. ESXi heeft weinig bespaarfuncties, Proxmox is gebaseerd op Linux en zou er beter uit moeten komen met powertop --auto-tune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mrmrmr schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:14:
@GaMeOvEr

1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 71,50€ 71,50
2KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 10,72
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,88€ 31,88
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,30€ 11,30
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 108,-€ 216,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 766,65

Energiezuinigheid vergt wat 'omdenken'.

Het geheugen staat op de ECC 16GB UDIMM lijst van Fujitsu. Andere modellen zijn SK Hynix HMA82GU7CJR8N-VK en Micron MTA18ASF2G72AZ-2G6D1. Kies geen registered ECC geheugen, dat is niet compatible. Non-ECC geheugen DDR4 geheugen kan wel. Het is raadzaam een beetje rond te kijken voor het geheugen omdat er flinke prijsverschillen zijn.

Hier kun je 5TB 2.5" Seagate drives aan toevoegen. Tot een paar dagen geleden was die in de aanbieding bij amazon.de voor €99 als externe drive (met erin een 2.5" SATA drive). Er zijn wel vaker aanbiedingen van MediaMarkt of amazon.de.

Je kunt hiermee tot maximaal 30TB gaan (6x 2.5" drives) zonder een nieuwe voeding aan te schaffen.

Wat betreft koeling is een passieve processorkoeler voldoende bij normaal gebruik. De kast heeft verder geen ventilatoren nodig en het systeem is dan volledig passief gekoeld (werkt door de opstijgende lucht in de tower kast). Bij langdurige zware 100% cpu belasting is het raadzaam de processor extra te koelen.

Als je koeling nodig hebt doe je bij wijze van spreken eigenlijk twee dingen fout: je wekt warmte op (= energieverlies) en je hebt energie nodig om dat weer te koelen.

Dit systeem is niet bedoeld voor zogenaamde stresstests of zware toepassingen zoals bitcoin mining. Stresstests zijn vaak erop gericht de processor zo warm mogelijk te stoken zonder interactie met vertragende elementen zoals cachegeheugen (SRAM), DDR geheugen en drive toegang. Dan zijn ze niet realistisch.

Ik zou voorspellen dat jouw verbruik op ±15W komt met jouw toepassingen. Ik ga dan uit van Windows Sever 2019 met handmatige optimalisaties. Windows 10 op zich is zeer zuinig. De VM hypervisor versie (HyperV) schakelt vermoedelijk standaard wat zuinigheidsfuncties uit. ESXi heeft weinig bespaarfuncties, Proxmox is gebaseerd op Linux en zou er beter uit moeten komen met powertop --auto-tune.
Top, dank je voor deze shopping list. Ik zie dat er tussen de i3-8100 en de i3-9100 eigenlijk geen verschillen zijn, behalve de turbo-boost voor de 9100, voor de rest hebben ze beide hetzelfde TDP en featureset, dus dat lijkt me niet interessant om daar voor de (duurdere) 9100 te kiezen.

Die PicoPSU van 90 Watt gaat echt voldoende zijn, als ik daar 4 a 5 van die 5TB 2,5 disken aan ga prikken, ook als alles onder full load draait?

Ik ga ook zeker geen stress-tests of bitcoin-mining doen, normale server taken en soms eens wat testen met een VM.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GaMeOvEr schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:45:
Die PicoPSU van 90 Watt gaat echt voldoende zijn, als ik daar 4 a 5 van die 5TB 2,5 disken aan ga prikken, ook als alles onder full load draait?
Ja, zolang je niet tegelijkertijd 100% cpu/gpu doet met een stresstest en tegelijk schijven opnieuw laat starten. Bij normaal gebruik gebeurt dit niet.

Meestal is het verbruik het hoogst tijdens opstarten. Dan draait de processor op maximale frequentie, er zijn nog geen low power modes actief en alle schijven slingeren aan. Dat laatste kost 3,75W per schijf in het geval van de 5TB 2.5" Seagate. Als 6 schijven tegelijk zouden starten komt dat op 22,5W. Daat laat nog ruimte voor 67,5W, en dat is veel meer dan voldoende voor de processor en het moederbord. Geen probleem dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:45
Intern blijken het 2 andere schijven? .. dit is namelijk de:
STEA5000402
terwijl amazon de:
sthp5000400 aangeeft...

[ Voor 26% gewijzigd door furian88 op 25-11-2019 13:50 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@furian88 Dat zijn modelnummers van externe drives. Dat geeft niet aan wat er voor een hard disk in zit. Maar de omvang en formaat is wel een goede indicator.

Volgens Pricewatch heeft de drive intern SATA, de kans is tamelijk groot dat het een ST5000LM000 5TB 2.5" SATA drive bevat.

Edit: link gecorrigeerd

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 25-11-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 12:53
mrmrmr schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:07:
@furian88
Volgens Pricewatch heeft de drive intern SATA, de kans is tamelijk groot dat het een ST5000LM000 5TB 2.5" SATA drive bevat.
In de de 4 TB versie zat bij mij de ST4000LM024, die is overigens net zo duur bij Coolblue :*)

[ Voor 4% gewijzigd door audiojunk op 25-11-2019 15:02 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekshed
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 18:03
mrmrmr schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:07:
@furian88 Dat zijn modelnummers van externe drives. Dat geeft niet aan wat er voor een hard disk in zit. Maar de omvang en formaat is wel een goede indicator.

Heb er gelijk 3 besteld dus zodra ze morgen binnen zijn zal ik even de modelnummers checken, erg benieuwd of ze hier nu ook die garantie tekst op hebben staan.

@audiojunk stond die OEM tekst ook op jouw 4TB versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
geekshed schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:06:
[...]

Net ff gekeken en er staat geen OEM op.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 23:27
@mrmrmr en andere zuinige server Tweakers.
Ik ben in dubio of ik mijn zuinige server systeem moet aanpassen.

Destijds de NZXT H500 (Hoogte 43,5cm Breedte 21,0cm) goedkoop tweedehands op de kop kunnen tikken.

Ten aanzien van het feit dat ik kleiner ben gaan wonen, zit het formaat mij nu simpelweg in de weg.

Welke kast valt aan te bevelen? (maximaal 24 cm breed)

Het gaat mij om de grootte van de kast en de airflow.

Nu de behuizing mogelijk veranderd denk ik ook aan een Arctic Alpine 12 CPU passief koeler.
Ik heb nu een Arctic Alpine 12 LP CPU fan met PWM 0,7 w max. (Tweakers lijstje klopt op dit item niet)

De twee noctua NF-s12b Redux-700 0,6 a 0,7 w systeem ventilatoren staan enkel in de zomer aan.

Zijn er aan te bevelen, betaalbare ventilatoren die zuiniger zijn dan 0,6 a 0,7 w?

Sluit ik af met het feit dat ik ga voor een eerlijke mening.
Natuurlijk het formaat kast zit mij in de weg.
Natuurlijk wil een Tweaker altijd meer Tweaken (stroomverbruik in dit geval).

Maar als ik er weinig mee opschiet is er altijd een afweging om het te te laten zoals het nu is.

Ik hoor het graag! Dank.

1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 96,80€ 96,80
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 57,16€ 57,16
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12€ 9,02€ 9,02
2VentilatorenNoctua NF-S12B redux-700, 120mm€ 13,15€ 26,30
2Geheugen internKingston KSM26ES8/8ME€ 49,01€ 98,02
3Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 110,90€ 332,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.045,25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:05

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

De 4TB Seagate externe disk is nu 79,99 bij Amazon;
https://www.amazon.de/dp/B017KE8OG0

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 26-11-2019 07:56 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 23:35

Melkaz

Melkazar

kelly.hipolito schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 01:13:
@mrmrmr en andere zuinige server Tweakers.
Ik ben in dubio of ik mijn zuinige server systeem moet aanpassen.

Destijds de NZXT H500 (Hoogte 43,5cm Breedte 21,0cm) goedkoop tweedehands op de kop kunnen tikken.

Ten aanzien van het feit dat ik kleiner ben gaan wonen, zit het formaat mij nu simpelweg in de weg.

Welke kast valt aan te bevelen? (maximaal 24 cm breed)
Zelf ben ik op dezelfde speurtocht. Momenteel draait mijn server in een Fractal Design Define Mini. Hoewel hij mini heet is hij toch aan de grote kant (39 cm hoog, 21 cm breed). Zojuist is mijn nieuwe Fujitsu moederbord binnen gekomen dus de hunt naar andere parts begint. De Define Mini wordt mijn cold storage ZFS bak case. Helaas is heel klein plus ruimte voor 2 of meer disks met een Micro-ATX moederbord toch lastig. een Synology achtige behuizing ga je niet vinden.

Zelf staan de volgende op mijn wish list:

pricewatch: Raijintek Styx Classic Zwart
33,5 cm hoog. Mooi kastje maar boven mijn case budget vooralsnog. Misschien leuke BF deal?

pricewatch: Cooler Master Silencio 352
37,8 cm hoog. Niet veel kleiner dus maar silent is mooi meegenomen, ook al zit er niet veel in de server dat lawaai kan maken. Verder is hij ook duurder geworden en lastig verkrijgbaar.

pricewatch: Cooler Master MasterBox Q300L
37,8 cm hoog. Goedkoop!

pricewatch: Cooltek Coolcube Maxi
Klein, compact maar met een Micro-ATX moederbord kan je de hardisk tray niet gebruiken. Zelf ben ik van plan 1 M.2 SSd en twee 2.5 inch 5TB disks te draaien dus deze valt helaas af. herstel, dit zou wel moeten lukken. echter is de case momenteel niet op voorraad binnen NL.

Als iemand nog andere tips heeft, ik/wij horen het graag :9

[ Voor 5% gewijzigd door Melkaz op 26-11-2019 10:47 ]

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:24
@Melkaz waar zie je dat je de hardisk tray niet kunt gebruiken met een Micro-ATX bij de Cooltek Coolcube Maxi?
1 2.5 inch hdd kan op de bodem en 2 hdd kunnen met een bracket in de hardisk tray (deze zitten dan naast de pci sloten).

Ik had ook het probleem met het vinden van een behuizing. en deze stond lange tijd op mijn lijstje. maar voor mij was hij te breed dus maar voor een zelf bouw behuizing gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Rickbhs schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:06:
@Melkaz waar zie je dat je de hardisk tray niet kunt gebruiken met een Micro-ATX bij de Cooltek Coolcube Maxi?
1 2.5 inch hdd kan op de bodem en 2 hdd kunnen met een bracket in de hardisk tray (deze zitten dan naast de pci sloten).

Ik had ook het probleem met het vinden van een behuizing. en deze stond lange tijd op mijn lijstje. maar voor mij was hij te breed dus maar voor een zelf bouw behuizing gegaan
Je hebt helemaal gelijk, mijn excuses. Dit probleem speelt zich bij de Cooltek C2 en niet de Coolcube Maxi. Per ongeluk door elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
geekshed schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:06:
[...]

Heb er gelijk 3 besteld dus zodra ze morgen binnen zijn zal ik even de modelnummers checken, erg benieuwd of ze hier nu ook die garantie tekst op hebben staan.

Ik ben benieuwd. indien het netjes die 5TB versie is die gelinkt is dan bestel ik ze vrijdag ook direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kelly.hipolito Ik heb zelf grote kasten, op een kleinere Cooler Master Q300L na (geen aanbeveling; lees eerst mijn review, ook voor @Melkaz).

De reden voor de kleinere Q300L kast was vooral omdat dit systeem geen warmte gaat produceren. De cpu belasting zal altijd onder 10% zijn en eerder 0-1% zijn in >90% van de tijd. Er zit enkel een koele SSD in.

In jouw geval heb je vooral de warmte van de processor en omgeving (VRM, chipset), geen warmte ontwikkelende hard disks en andere onderdelen. Dus het hangt vooral af van de zwaarte van de cpu belasting. In principe zou elke kast kunnen die aan de bovenzijde voldoende openingen heeft voor natuurlijke of geforceerde ventilatie.

Ik laat het aan anderen over om specifieke kasten te adviseren, want daar weet ik te weinig van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
5TB voor ~86 euro! (88 euro, maar gaat bij het afrekenen nog wat korting van af)
https://www.amazon.de/gp/product/B07VS8QCXC/

Het is de "Amazon Exclusive Edition" van de Portable Plus Expansion Portable. Het gaat om STGX5000400. Ik kan hier helemaal niets over vinden. Als ik alle data op een rijtje zet, dan zal het waarschijnlijk alleen een andere verpakking zijn. Afmetingen, gewicht etc. allemaal hetzelfde als de Portable Plus normale Expansion Portable. En die is wel shuckable.

Gelijk 6 besteld, maar duimen dat deze shuckable zijn :)

Als iemand meer info heeft dan hoor ik het graag, dan kan ik de bestelling nog annuleren :+

[ Voor 4% gewijzigd door Freakster86 op 26-11-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
@Melkaz Fijn om te horen dat je op dezelfde speurtocht bent.

@mrmrmr Ik had mijn vorige vraag op moeten delen.
Zijn er computer ventilatoren 120mm die onder de 0,6 w functioneren?

Heb diverse ventilator van be quiet!, Noctua, Artic bekeken maar geen enkele onder de 0,6 w.
Eerder 1.5 w en hoger.

Ik zou een kleinere ventilator (mm) kunnen overwegen maar vraag mij hardop af, of dat zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
kelly.hipolito schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:52:
@Melkaz Fijn om te horen dat je op dezelfde speurtocht bent.

Zijn er computer ventilatoren 120mm die onder de 0,7 w functioneren?

Heb diverse ventilator van be quiet!, Noctua, Artic bekeken maar geen enkele onder de 0,7 w.
Eerder 1.5 w en hoger.

Ik zou een kleinere ventilator (mm) kunnen overwegen maar vraag mij hardop af, of dat zinvol is.
De eerste ventilator waar ik op klik bij Noctua:

https://noctua.at/en/nf-p12-redux-1300-pwm/specification

Onder de 0,7W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
GioStyle schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:01:
[...]

De eerste ventilator waar ik op klik bij Noctua:

https://noctua.at/en/nf-p12-redux-1300-pwm/specification

Onder de 0,7W.
Dank.
Typo.
Ik bedoel uiteraard onder de 0,6w aangezien mijn huidige ventilator op 0,6w zit.
2VentilatorenNoctua NF-S12B redux-700, 120mm€ 13,15€ 26,30

[ Voor 9% gewijzigd door kelly.hipolito op 26-11-2019 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 17:08

Kek

3flix

Voor de mensen die vorige week nog geen goedkope 2.5" 5TB hadden gehaald, nu voor maar 88 euro bij amazon: https://www.amazon.de/dp/B07VS8QCXC

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 30-11-2019 13:10 . Reden: affiliate eraf gechopped ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekshed
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 18:03
Net schijven binnen gehad, het betreft hier de ST5000LM000, helaas wel met de opdruk:
"HDD sold as component of OEM solution and not for resale. The product warranty doest not over HDD if removed from OEM solution". Gelukkig natuurlijk wel het geduld gehad om het schijfje te testen en voorzichtig te shucken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
geekshed schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:39:
[...]

Net schijven binnen gehad, het betreft hier de ST5000LM000, helaas wel met de opdruk:
"HDD sold as component of OEM solution and not for resale. The product warranty doest not over HDD if removed from OEM solution". Gelukkig natuurlijk wel het geduld gehad om het schijfje te testen en voorzichtig te shucken 8)7
Volgens mij kan het ook enkel de ST5000LM000 zijn. Dat is de enige schijf met deze capaciteit volgens de PW. En die garantie opdruk, tja, volgens mij betekent shucken altijd al dat je de garantie laat varen, toch? De interne schijf kost los 190 euro... dan neem ik het risico wel voor lief. Als je een schijf eerst goed test met meerdere programma's is het risico van een failure redelijk klein.

Wat ik mij afvraag is of de Amazon schijf gesoldeerd is of niet. Ik vermoed van niet, want waarom zou Seagate die extra kosten maken? Volgens mij is het slechts een andere opdruk, verpakking en langer kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kelly.hipolito schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:52:
Zijn er computer ventilatoren 120mm die onder de 0,6 w functioneren?

Heb diverse ventilator van be quiet!, Noctua, Artic bekeken maar geen enkele onder de 0,6 w.
Eerder 1.5 w en hoger.

Als geen fan geen optie is, dan is een fan natuurlijk een alternatief. Er zijn fans die heel hard draaien en veel verbruiken en fans die langzaam draaien en weinig verbruiken. Het opgegeven verbruik is meestal een maximum, in de praktijk kan dat lager uitvallen. Het werkt net zo als bij hard disks: het kost meer vermogen om de fan op snelheid te brengen vanaf stilstand. In de praktijk kunnen fans bij 0,1 tot 0,3W verbruik draaien, met name als er weinig koelcapaciteit vereist is. En ook als het maximum verbruik 1W is.

hardware.info heeft voorheen ongelofelijk uitgebreide tests gedaan van fans. Ze hebben o.a. tests op 7V gedaan in 2014. Daarvoor kun je de +5V en +12V lijnen gebruiken. Niet exact zoals het zou moeten, maar we zitten hier wel bij tweakers. ;)

De Cooler Master Silencio FP 120 3PIN bijvoorbeeld verbruikt 0,1W volgens de test bij een koelvermogen van 11,7 cfm.

Bij Fujitsu moederborden verwacht de BIOS dat er een minimaal aantal rpm is. Als dat niet zo is zal PWM proberen de fan steeds weer opnieuw harder te laten draaien. Bij een fan die ik heb getest op 7V zie je dat die afwisselend langzaam en sneller draait. Dat kan dus problematisch zijn. Heeft jouw Alpine 12 LP daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
mrmrmr schreef op woensdag 27 november 2019 @ 04:20:
[...]
Als geen fan geen optie is
Geen fan is een optie.
Mocht dit haalbaar zijn met een i3-8100.
Ik lees in jouw blogpost van vorig jaar dat je geen fans gebruikt. Is dit nog steeds van toepassing of gebruik je bijv. een semi-passieve fan, die je ook aanhaalt in het artikel?
Ze hebben o.a. tests op 7V gedaan in 2014. Daarvoor kun je de +5V en +12V lijnen gebruiken. Niet exact zoals het zou moeten, maar we zitten hier wel bij tweakers. ;)
Whoo wat een lijst dank!
[...]

Bij Fujitsu moederborden verwacht de BIOS dat er een minimaal aantal rpm is. Als dat niet zo is zal PWM proberen de fan steeds weer opnieuw harder te laten draaien. Bij een fan die ik heb getest op 7V zie je dat die afwisselend langzaam en sneller draait. Dat kan dus problematisch zijn. Heeft jouw Alpine 12 LP daar ook last van?
Niet dat ik weet.
Al moet ik toegeven dat ik dit niet formeel getest heb.

De reden dat ik de stock Intel CPU fan heb vervangen, is in eerste instantie, de brom toon die de Intel fan geeft in idle stand op mijn server.
Voor E 6,90 die de Alpine 12 LP moet kosten, laat ik mij niet storen door dat gebrom.

Dat geldt overigens ook voor de Alpine 12 Passive.
Voor E 8,90 wil ik best deze passieve koeling testen en dat ga ik dan nu ook doen.

Beide fans zijn nu (27-11-2019) dusdanig goedkoop bij het bedrijf met iets van het Braziliaanse Amazone in de naam.
Ik blijf iets wat huiverig met passieve fans, noem het sceptisch of een beetje spannend.
Echter voor die prijs probeer ik het graag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kelly.hipolito schreef op woensdag 27 november 2019 @ 06:05:
Geen fan is een optie.
Mocht dit haalbaar zijn met een i3-8100.
Ik lees in jouw blogpost van vorig jaar dat je geen fans gebruikt. Is dit nog steeds van toepassing of gebruik je bijv. een semi-passieve fan, die je ook aanhaalt in het artikel?
Ik ben voor mijn eigen toepassingen radicaal: geen draaiende ventilatoren. Ik zou het wel aanzetten bij een erg warme dag, zeg boven 34 graden kamertemperatuur. De zelden aangesloten en enige ventilator in de kast is een 12cm systeemventilator die naast de passieve koeler hangt en lucht door de passieve koelvinnen kan trekken. Ik heb geen semi-passieve koeling.

De processoren die ik gebruik zijn dual core (ook een op 4,2GHz). Die 4.2 GHz is een Skylake en die draait regelmatig 10 minuten op 1 core maximaal voor compileren. Maar de koeler (een Arctic Alpine 11) houdt de temperatuur ruim onder 100 graden (maximaal 56 graden tijdens de genoemde compile, 24W package verbruik). De processor gaat automatisch langzamer draaien bij 100 graden, ik moet echt moeite doen om dat te halen. Ik neem daar dus een overwogen risico dat de cpu meer slijt dan bij een geforceerde ventilatie en mogelijk een korter leven heeft. In mijn inschatting acht dat het risico klein, bijzonder weinig Intel cpu's sneuvelen in de praktijk, en mocht het toch gebeuren, dan koop ik een andere processor. Het systeem draait stabiel, geen crashes.

We zijn zo gedrild in het gebruik van fans, dat we moeite hebben er weer vanaf te stappen nu dat kan met zuinige hardware. :)

Iedereen moet die risicoafweging voor zichzelf maken. Wat ik zelf doe is overwogen, maar niet van toepassing bij alle hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
mrmrmr schreef op woensdag 27 november 2019 @ 06:31:
[...]

Ik ben voor mijn eigen toepassingen radicaal: geen draaiende ventilatoren. Ik zou het wel aanzetten bij een erg warme dag, zeg boven 34 graden kamertemperatuur. De enige ventilator in de kast is een 12cm systeemventilator die naast de passieve koeler hangt en lucht door de passieve koelvinnen kan trekken.

Ik neem daar dus een overwogen risico dat de cpu meer slijt dan bij een geforceerde ventilatie en mogelijk een korter leven heeft. In mijn inschatting acht dat het risico klein, bijzonder weinig Intel cpu's sneuvelen in de praktijk, en mocht het toch gebeuren, dan koop ik een andere processor. Het systeem draait stabiel, geen crashes.

We zijn zo gedrild in het gebruik van fans, dat we moeite hebben er weer vanaf te stappen nu dat kan met zuinige hardware. :)

Iedereen moet die risicoafweging voor zichzelf maken. Wat ik zelf doe is overwogen, maar niet van toepassing bij alle hardware.
Jouw 'enige ventilator' zit neem ik aan verticaal links (uitgaande van een standaard kast) naast de CPU die de warme lucht uit de passieve koeling trekt, naar buiten toe?

Mijn idee is vermoed ik hetzelfde.
De Alpine 12 Passive die ik heb besteld, daar zet ik een ventilator op.
Deze zet ik enkel aan in de zomerse maanden.

Voor mijn NAS gebruik moet dit geen probleem zijn.
Bij het dual boot ESXi is het even uittesten.

Wellicht dat een PWM fan verticaal naast de Alpine 12 Passive uitkomst biedt mocht ESXi toch de nodige warmte creëren.
Fujitsu Silent Fan met PWM biedt daarin genoeg mogelijkheden.

Ik denk dat je gelijk hebt met 'gedrild in het gebruik van fans'.
Het zet mij aan het denken.

Volgens de handleiding zit er blijkbaar een functie op mijn moederbord genaamd: cTDP.
Kan ik mijn i3-8100 tergklokken tot minimaal 10W TDP.
Al hoewel ik hier nog niet naar gekeken heb.

Mocht dat geen uitkomst bieden dan maak ik altijd automatisch gebruik van het feit dat een Intel CPU automatisch uit-schakeld wanneer het penibel begint te worden.
Intel® Processors have built-in thermal protection. If the processor gets too hot, the built-in protection shuts down the processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De processor schakelt zelf ook terug bij 100 graden. Ik heb een keer bij een artificiele test met veel moeite de processor op 100 graden gekregen en daar bleef hij hangen bij nog meer belasting. Dus het is niet zo dat hij er mee stopt.

Als ik een nieuw systeem zou bouwen zou ik de koelvinnen vertikaal uitlijnen zodat de lucht naar boven kan stromen en de lucht door de bovenkant naar buiten kan. Dat is de convectie methode: gebruik maken van het feit dat warme lucht stijgt. Dat kan helemaal passief of actief met een ventilator aan de bovenkant van de kast.

De vorige manier die ik gebruikte was een ventilator vertikaal die lucht door de passieve horizontale koelvinnen kan trekken naar buiten. Afhankelijk van de warmtebronnen zou je daarvoor ook een 'shroud', een omhulsel, kunnen gebruiken die ervoor zorgt dat de lucht daadwerkelijk langs de vinnen wordt getrokken en de lucht naar buiten blaast.

Het voordeel van een systeemventilator is dat de warmte uit de kast wordt gezet, het nadeel is dat het minder koelt dan een ventilator direct op het koelblok. Bij die laatste methode wordt het wel warmer in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hoewel ik de rest van de server nog niet heb, heb ik wel alvast 5X deze besteld: https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

5X Seagate 5TB 2,5".

Prijs is nu te scherp om te laten schieten. De rest komt volgend jaar wel. :)

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-11-2019 15:53 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draz!c
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-08 10:26
Ik volg dit topic al geruime tijd met veel interesse en wil nu zelf een "zuinige" server samenstellen.
Voorheen had ik een Synology 1812+ (trok behoorlijk wat stroom en niet veel CPU power) en nu wil ik de overstap maken naar een zelfbouw i.c.m. offsite back-up (d.m.v. rclone).

Server zal met name gebruikt worden voor:
  • Proxmox
  • Storage (snapraid hiervoor proberen op te zetten)
  • Pihole
  • Unifi controller
  • Plex
  • Traefik
  • Nextcloud
  • etc..
De 3 Seagate Backup Plus harde schijven heb ik al reeds in m'n bezig dus die hoef ik niet meer te kopen.
Zie ik nog zaken over het hoofd met de onderstaande configuratie? De PicoPSU 90 i.c.m. de Leicke 120W moet voldoende zijn voor deze configuratie toch? Of zou ik beter voor een 90W power supply kunnen gaan?

1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 103,99€ 103,99
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 79,90€ 79,90
3Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 100,00€ 300,00
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 57,16€ 57,16
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-2133C15D-32GVR€ 113,-€ 113,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 926,80

De reden dat ik direct voor 32GB geheugen heb gekozen is dat rclone redelijk wat geheugen claimed.
Qua stroomverbruik maakt het niet heel veel uit of je 1 of 2 modules hebt toch? (de prijzen qua geheugen zijn ook relatief gunstig op dit moment)

Wat schatten jullie in wat qua idle verbruik mogelijk is (incl powertop --autotune)? 10-15 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
draz!c schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:13:

Wat schatten jullie in wat qua idle verbruik mogelijk is (incl powertop --autotune)? 10-15 watt?
Zonder de 3 schijven is 7-8W haalbaar als ik de metingen van anderen met dit bord mag geloven 8) 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 23:11
mrmrmr schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:56:
[...]
@Freakster86 De echte meetwaarden van de Seagate (gerapporteerd door Seagate zelf) zijn 3,75W opstartvermogen, 0,85W draaiend en 0,18W idle. Die waarden zijn ook bevestigd in mijn eigen metingen. De specs in de Seagate specsheet zijn geen echte metingen (technisch gezien is 6W onmogelijk via een USB2 aansluiting). Die uit WD's spec sheet zijn wel metingen, dat is te zien aan de variatie.
Heb je ook metingen van deze schijven aangesloten via USB3.0?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:06:
Heb je ook metingen van deze schijven aangesloten via USB3.0?
Nee, maar ik zou inschatten dat het door de USB3 overhead hoger is dan via SATA.

@draz!c Wat @Mars Warrior zegt over het verbruik: dat zijn gebruikelijke waarden voor een kaal besturingssysteem, zonder hard disks. Meestal met WiFi/Bluetooth uit. Met een zuiniger Fujitsu moederbord kan daar nog enkele Watts vanaf, omstreeks 5W.

PicoPSU-90 is bij normaal, niet langdurig zwaar belast gebruik een goede keuze voor deze processor. De Leicke 120W die ik heb gemeten is zuiniger dan 60W 12V HE Seasonic. Het prijsverschil tussen Leicke 90W en 120W is klein, ik dacht 5 euro. Ik heb geen meetgegevens van de nieuwe Leicke 120W adapter en van de 90W adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:39:
[...]
Nee, maar ik zou inschatten dat het door de USB3 overhead hoger is dan via SATA.
Ik doe nu 10 watt met mijn ESXi NUC en 2 SSD's. Ik zit te denken om deze via USB aan te sluiten, anders moet ik in het overgebleven mini-pcie slot een sata controller stoppen, wat ook weer het nodige verbruik meebrengt.

Denk je met mij dat de overhead van de USB3 controller kleiner zal zijn dan van een SATA controller (ASM1061)?

• furian88
zucht, 5TB schijfjes zijn weer 122 bij amazon.. de vrouw wil niet eerder dan vrijdag de spullen bestellen..
ik doe haar wat als de prijs dan niet laag is |:( ;w

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
furian88 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:50:
zucht, 5TB schijfjes zijn weer 122 bij amazon.. de vrouw wil niet eerder dan vrijdag de spullen bestellen..
Coolblue heeft ze nog voor 99.
Ik baal zelf ook dat ik gewacht heb (helaas kan ik de vrouw daar niet de schuld van geven)

PSN: djmurcielago

• Freakster86
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:52:
@Woodski

Sowieso bedankt voor het meedenken! Zie jij wel I211 bij device manager staan? Als dat zo is, dan wil ik graag de inf files van je hebben.

@danieljohannes

Ik heb de boel even snel in elkaar gezet. Beschermfolie is er nog niet af en ik wil nog even andere duimschroeven etc, maar dan heb je nu alvast een idee hoe het eruit komt te zien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie oplossing! Een Cooltek/Jonsbo C2 past precies hier in het meubel. En zo'n hdd rack lijkt mij ook de beste oplossing. Kan in ieder geval niets beters vinden. Is er een reden waarom je niet gewoon wat extra gaatjes hebt geboord, zodat je die 3,5 naar 2,5 brackets niet nodig had?

• Murcielago
Freakster86 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:24:
[...]

Mooie oplossing! Een Cooltek/Jonsbo C2 past precies hier in het meubel. En zo'n hdd rack lijkt mij ook de beste oplossing. Kan in ieder geval niets beters vinden. Is er een reden waarom je niet gewoon wat extra gaatjes hebt geboord, zodat je die 3,5 naar 2,5 brackets niet nodig had?
Ik ben zelf ook op zoek naar een kast/oplossing. Voor nu zit ik aan deze te denken. Ik ga er vanuit dat er 4 in passen.

• Freakster86
  • Niet online
@Murcielago was ik ook al tegengekomen op ali. Maar hier passen geen 15mm schijven in. Zoek daarnaast zelf naar een oplossing voor 6 schijven. Dan blijft er weinig anders over dan zo'n acryl ding.

• Murcielago
@Freakster86 die seagates zijn 15mm? Dan heb ik daar ook nog een zoektocht voor om ze op te hangen. Waar komt die acrylplaat vandaan? Of is het een stuk zelfbouw?

• Freakster86
  • Niet online
@Murcielago De 5TB Seagates zijn inderdaad 15mm dik. Ik ga morgen deze kopen (de 6F of 8F versie) https://nl.aliexpress.com/item/33014892246.html

Dit is dus alleen wel een versie voor 3,5" schijven. Je hebt hier ook versies van voor 2,5" schijven, maar daar passen ook geen 15mm schijven in. Dus mijn idee is om hier gewoon een paar gaatjes te boren op de juiste plek en hem op die manier geschikt te maken voor 2,5" 15mm schijven. Voordeel is ook dat de schijven dan niet zo dicht op elkaar zitten en dus minder warm zullen worden.

Goedkoopste en mooiste optie die ik heb kunnen vinden in ieder geval. Als je niet wilt boren, dan moet dus adapters gebruiken die @GioStyle ook heeft gebruikt: https://nl.aliexpress.com/item/32817724947.html

Paar gaatjes boren vs 6x $1.42...

[ Voor 6% gewijzigd door Freakster86 op 28-11-2019 17:56 ]

furian88 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:50:
Is nu weer €88. Wel Max 1 per klant!

• furian88
Mars Warrior schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:22:
[...]

Is nu weer €88. Wel Max 1 per klant!
Arghhh had ik er dus maar gewoon meteen 5 besteld :(
Naja Dan die van de Coolblue maar bestellen. ;(

furian88 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:27:
[...]

Arghhh had ik er dus maar gewoon meteen 5 besteld :(
Naja Dan die van de Coolblue maar bestellen. ;(
Kan zijn dat het per bestelling of dag is. Kun je er toch meerdere bestellen. Scheelt toch weer €12 per schijf.

Ik heb er 1 besteld in ieder geval. Had nog geen externe systeem backup schijf. Straks wel 😁

• Murcielago
Een tweede bestellen lukt helaas niet. De eerste is gelukkig onderweg

Dit is de tekst
Dit item heeft een limiet voor het aantal dat kan worden gekocht. We hebben het maximale aantal ingesteld.

[ Voor 47% gewijzigd door Murcielago op 28-11-2019 22:56 ]

• Freakster86
  • Niet online
@Murcielago @Mars Warrior @furian88 Je moet er in de buurt wonen, maar via Mediamarkt.de ook te verkrijgbaar voor 88 euro https://www.mediamarkt.de...ion-portable-2589780.html Op te halen bij een filiaal.

edit: of natuurlijk een extra account aanmaken bij amazon ;)

edit2:
Backup Plus Portable 5TB weer 99 euro bij Amazon.
https://www.amazon.de/gp/product/B07MDL3XFM?psc=1

[ Voor 26% gewijzigd door Freakster86 op 29-11-2019 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

GaMeOvEr schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:53:
Hoewel ik de rest van de server nog niet heb, heb ik wel alvast 5X deze besteld: https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
5X Seagate 5TB 2,5".
Prijs is nu te scherp om te laten schieten. De rest komt volgend jaar wel. :)
Wel jammer dat 14% van de klanten een 1 geeft in de beoordelingen. Heb er een aantal ervan gelezen, meestal zijn het echte fatale schijfproblemen. Dus ca 1 van de 7 schijven gaat echt problemen geven. Das erg vervelend. Met ruim 3000 recensenten lijkt me dit wel relevant.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R0s3Ss3/seagate.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 29-11-2019 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

route99 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 06:39:
[...]
Wel jammer dat 14% van de klanten een 1 geeft in de beoordelingen. Heb er een aantal ervan gelezen, meestal zijn het echte fatale schijfproblemen. Dus ca 1 van de 7 schijven gaat echt problemen geven. Das erg vervelend. Met ruim 3000 recensenten lijkt me dit wel relevant.
[Afbeelding]
Mja. Ik ben daar altijd wat terughoudend in. Ten eerste zijn die dingen hoogstwaarschijnlijk allemaal in hun behuizing gebruikt, dus zit er ook nog een USB interface bij en ze zullen warmer worden.

Ik ga ze sowieso in een RAID achtige setup gebruiken voornamelijk voor bulk data, in een server die 24/7 draait, dan blijft het spul meestal ook langer heel.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
route99 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 06:39:
[...]
[Afbeelding]
Gelukkig, ik heb er maar 6 gekocht! :+

Zonder gekheid, die recensies gaan over alle schijf formaten en gaan echt jaren terug. Dit zijn gemiddelde consumenten die een externe schijf overal mee naar toe nemen etc. Dus veel stoten etc. Het zegt misschien iets over Seagate in t algemeen,maar niet over de 5tb variant specifiek. Filter die recensies er maar eens uit.

Maar wel een goede waarschuwing. Eerst grondig testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Freakster86 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:24:
[...]

Ik had geen zin om extra gaatjes te gaan maken.

In principe zou je dus zonder al teveel problemen een rack van 10 schijven kwijt kunnen. Met een kleine sfx voeding kan je dus 10x 3.5" schijven in deze behuizing kwijt. 10 stuks maal 16TB schijf = 160TB :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Freakster86 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:29:
[...]
Gelukkig, ik heb er maar 6 gekocht! :+

.....Het zegt misschien iets over Seagate in t algemeen,maar niet over de 5tb variant specifiek. Filter die recensies er maar eens uit....
Maar wel een goede waarschuwing. Eerst grondig testen!
Inderdaad, test ze goed en be prepared.

Voor de 3.5" schijven:
Seagate had jaren lang in Blackblaze annual rate failure studies hele slechte cijfers, af en toe nog slechter dan dan 1 van de 7.... Tot 29% failure, zie plaatje
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YtfvVNf/2001840559-1.jpg

En dat is dus in een professionele server omgeving! T- en RH-controlled... Vast shock-free....
Ja, het gaat niet alleen over deze 5TB disk maar de reviews zijn wel in line met wat Blackblaze ook laat zien.

De laatste cijfers laten zien dat zeker voor de 8 en 12TB disks Seagate en in die periode doen de 4 en 5TB hard disks het ook een stuk beter.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nz1tBpJ/blog-chart-2018-data-1.png

Vraag: Weet iemand een overzicht voor de 2.5" schijven tav annual failure rate, zag in dit Google niet zo snel staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@GioStyle Had al zo'n vermoeden ;) Denk dat ik de 8F variant maar neem, die past ook en geeft wat extra schijfruimte voor de toekomst. Mogelijk horizontaal proberen te monteren, zodat ik onderin nog een ventilator kan plaatsen (afhankelijk van wat de temp gaat doen).

@route99 Ik had die Backblaze cijfers ook bekeken, maar het probleem in dit geval is dat je geen enkele keus hebt als het om 2,5" 5TB schijven gaat. Heb blijft altijd een gok. Met andere merken kun je net zo goed pech hebben. Van 2,5" schijven is volgens mij niets te vinden als het aankomt op failure rate. Heb er ook naar gezocht. Dus raid + meerdere backups, dan moet het wel goed komen. Gros van de data is toch vervangbaar, dus ik maak me niet echt zorgen. Zolang de schijven maar de tests doorkomen durf ik ze wel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:59
Is het voor een zuinige server (met proxmox) nog van belang om een strakkere of juist minder strakke memory CAS latency te gebruiken? Gaan we een verschil merken tussen een Cas16 en Cas19 reepje die op dezelfde geheugensnelheid draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Freakster86 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:43: Dus raid + meerdere backups, dan moet het wel goed komen. Gros van de data is toch vervangbaar, dus ik maak me niet echt zorgen. Zolang de schijven maar de tests doorkomen durf ik ze wel te gebruiken.
Heb ooit eens een wat hogere IT persoon van een NL-bank gesproken en zij gingen voor de goedkoopste schijven en zorgden voor ruim voldoende backups, dat kon echt financieel uit incl personeelskosten tov veel duurdere zgn NAS schijven kopen...
Aangezien vaak blijkt dat lang niet iedereen voldoende backups heeft, soms zelfs helemaal niet.. leek me de aanvulling nog wel functioneel. Gelukkig zit je ruim aan de juiste kant van de streep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Laatste keer off topic ;)

@route99 Dat is precies wat Backblaze ook doet. Die shucken zelfs tot ze er bij neer vallen :) WD Red is zo'n gevalletje van overhyped. "WD red failure" in google intypen en dan zie je dat die ook in batches overlijden. Schuck zelf al jaren WD's (blue/purple) uit WD Elements. Vaak maar 50% van de prijs en werkelijk nog nooit een kapotte schijf gehad. En backups, die had ik ook niet goed geregeld totdat ik dit topic tegen kwam [Synology] Backup strategieën en tools Voor iedereen (ook zonder Synology) een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieljohannes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09 11:17
hoi,

Ik heb op dit moment een klein probleempje met het aantal watt dat mijn server gebruikt. Op dit moment gebruikt mijn server rond de 14w met scherm en muis. Dat is iets onder de 14W wanneer ik deze los koppel. een soortgelijke built van PSY heeft een waarde gemeten van 7,1W :https://gathering.tweaker...message/60143546#60143546

Toen ik mijn server installeerde had ik windows server geïnstalleerd, maar die gaven dezelfde resultaten als mijn windows 10 omgeving. Ik dacht dat het te maken had dat de drivers niet hun werk deden. Mijn built is als volgt:
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 35,-€ 35,-
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 4TB Rood€ 107,78€ 107,78
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 8,90€ 8,90
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 58,90€ 58,90
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,95€ 39,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,77

de voeding die ik gebruik is een leike 90W adapte.

Op dit moment gebruik ik een samsung evo ssd uit mijn oude PC en er is 1 HDD gekoppeld. In de toekomst ga ik uitbreiden met een aantal hdd's wanneer de prijs erna is.

Ik heb alle adviezen gevolgd om het verbruik lager te krijgen die op dit forum stonden. Ik begon op 17W en ben 3W gezakt. De CPU staat in C7 state (95%), maar dat gaf niet de boost waarop ik had gehoopt, eigenlijk was er vrij weinig veranderd toen dit had aangezet. in de bios staan deze settings op enable ipv auto.

Hebben jullie misschien een idee waarom ik op die 14W blijft hangen? (natuurlijk is dit geen ramp, maar ik zou het toch graag omlaag willen brengen.)

Windows 10 is op dit moment nog kaal.

de metingen zijn gedaan met voltcraft plus ernergy logger 3500 (zou eventueel het probleem kunnen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 17:09
danieljohannes schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:26:
hoi,

Ik heb op dit moment een klein probleempje met het aantal watt dat mijn server gebruikt. Op dit moment gebruikt mijn server rond de 14w met scherm en muis. Dat is iets onder de 14W wanneer ik deze los koppel. een soortgelijke built van PSY heeft een waarde gemeten van 7,1W :https://gathering.tweaker...message/60143546#60143546

Toen ik mijn server installeerde had ik windows server geïnstalleerd, maar die gaven dezelfde resultaten als mijn windows 10 omgeving. Ik dacht dat het te maken had dat de drivers niet hun werk deden. Mijn built is als volgt:
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 35,-€ 35,-
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 4TB Rood€ 107,78€ 107,78
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 8,90€ 8,90
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 58,90€ 58,90
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,95€ 39,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,77

de voeding die ik gebruik is een leike 90W adapte.

Op dit moment gebruik ik een samsung evo ssd uit mijn oude PC en er is 1 HDD gekoppeld. In de toekomst ga ik uitbreiden met een aantal hdd's wanneer de prijs erna is.

Ik heb alle adviezen gevolgd om het verbruik lager te krijgen die op dit forum stonden. Ik begon op 17W en ben 3W gezakt. De CPU staat in C7 state (95%), maar dat gaf niet de boost waarop ik had gehoopt, eigenlijk was er vrij weinig veranderd toen dit had aangezet. in de bios staan deze settings op enable ipv auto.

Hebben jullie misschien een idee waarom ik op die 14W blijft hangen? (natuurlijk is dit geen ramp, maar ik zou het toch graag omlaag willen brengen.)

de metingen zijn gedaan met voltcraft plus ernergy logger 3500 (zou eventueel het probleem kunnen zijn)
Gebruik je een USB schijf? dan gaat ie waarschijnlijk niet in powerdown en de USB bus ook niet. Verder gebruikt je fan ook wat. Geen idee hoe zuinig Windows is verder, volgens mij gebruiken de meeste mensen hier iets anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk

Energie besparing geselecteerd in Windows 10 energiebeheer?
Toch wat spelen met de instellingen in het bios en als je wifi niet gebruikt deze module verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieljohannes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09 11:17
Heb het BIOS lijstje en software lijstje afgewerkt die in de eerste post van dit forum staat
inclusief AHCI Link Power Management - HIPM/DIPM: HIPM+DIPM
ik heb de behuizing van de backup eraf gehaald en is met SATA verbonden.

Heb de drivers uitgeschakeld van het WIFI component en de beeldscherm adapter. Dit had nagenoeg geen winst in het aantal W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Raar je zou verwachten dat je met deze hardware toch makkelijk onder de 10W moet komen.
Ik heb zelf de Z390 ITX/ac en zit op 14W idle met een 350W Gold voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoi,.

Zoals eerder gemeld moet je met dit bord, met ssd en W10 tussen de 7-8W uitkomen.
Jij hebt het over een kale windows installatie. Zonde de juiste, actuele drivers en energieinstellingen ga je dat verbruik echter nooit halen.

Koppel ook eens de externe USB schijf los en kijk hoeveel dat scheelt. 1 tot 3W inclusief het verbruik van de schijf kan ik me nog goed voorstellen. Dan zou je ron de 10W moeten uitkomen.

Actuele drivers scheelden bij mijn W10 systeem ca 5W. Voornamelijk de video en chipset drivers maakten het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
offtopic, wat zouden jullie doen..

2x 10TB WD my book shucken en in raid 1 zetten zodat ik nog 2 bays over houd in mijn nieuwe nas.
4x 5TB seagate backup plus shucken en in raid 5 zetten met 1 spare.

ontopic: zijn er nog speciale dingen die je moet uitvoeren voor je de externe schijven uit elkaar haalt behalve een checkdisk en check of er bad sectors zijn etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is je NAS een 'pc' of een 'nas' ? Want je kan in theorie natuurlijk gewoon externe schijven via USB in RAID zetten...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
furian88 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:45:
offtopic, wat zouden jullie doen..

2x 10TB WD my book shucken en in raid 1 zetten zodat ik nog 2 bays over houd in mijn nieuwe nas.
4x 5TB seagate backup plus shucken en in raid 5 zetten met 1 spare.

ontopic: zijn er nog speciale dingen die je moet uitvoeren voor je de externe schijven uit elkaar haalt behalve een checkdisk en check of er bad sectors zijn etc?
Ik zou nooit RAID5 + spare doen. Maak er dan direct RAID6 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
FireDrunk schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:34:
Is je NAS een 'pc' of een 'nas' ? Want je kan in theorie natuurlijk gewoon externe schijven via USB in RAID zetten...
Ik heb een nas besteld 4 bays. ik moet alleen de disks nog bestellen..
CurlyMo schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:57:
[...]

Ik zou nooit RAID5 + spare doen. Maak er dan direct RAID6 van.
Ik twijfel daarin om voor de 5tb schijven te gaan ivm het stroomverbruik..
maar goed als ik 2x 10 tb doe dan houdt ik 2 bays over voor eventuele toekomst (al lijkt het me stug, ik heb nu 2tb van de 8tb vrij in me server)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
furian88 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:00:
[...]
Ik twijfel daarin om voor de 5tb schijven te gaan ivm het stroomverbruik..
Daar heb ik geen mening over, mijn punt ging enkel over RAID5 + spare vs RAID6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
danieljohannes schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:40:
Heb het BIOS lijstje en software lijstje afgewerkt die in de eerste post van dit forum staat
inclusief AHCI Link Power Management - HIPM/DIPM: HIPM+DIPM
ik heb de behuizing van de backup eraf gehaald en is met SATA verbonden.

Heb de drivers uitgeschakeld van het WIFI component en de beeldscherm adapter. Dit had nagenoeg geen winst in het aantal W.
Naast wat @Mars Warrior al schrijft.

Ik installeer de Intel drivers handmatig en die haal ik van de Intel site. Er zijn video drivers, system inf (chipset), en storage drivers.

Met name de video drivers maken het verschil in veel van de gevallen. Windows Power Management op Power Saver zetten.

BIOS settings: Advanced -> Chipset Configuration ->
PCIE ASPM
PCH PCIE ASPM
DMI ASPM
PCH DMI ASPM

Verdere aanwijzingen voor de beste resultaten:

• Alle fans voor opstarten afkoppelen voor deze test.

• Idem voor fan controllers of card readers.

Schakel automatische driver updates uit om downgrades of vervanging door Windows drivers te voorkomen.

• Zet ook allerlei onnodige Windows services uit, zoals Windows Search, Cortana, etc.

• Zet telemetrie uit.

• Laat geen tools draaien zoals Task Manager of voor cpu/temp monitoring. Schakel alle tray programma's uit, inclusief die van Intel mochten die er al staan.

• Zet de slaapstand van de monitor op 5 minuten. Wacht 15 minuten na de laatste actie totdat het systeem tot rust is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 10:35
mrmrmr schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:59:
@RetroTycoon De D3643-H is een lange termijn bord, dus die zou nog jaren moeten worden aangeboden, ook al is het nu overgegaan van Fujitsu naar Kontron. Het lijkt erop dat het bord voorlopig niet beschikbaar is, dat gebeurt helaas wel eens bij dit merk. Een gelijkwaardig alternatief is een Fujitsu D3642-B, maar die is duurder. Er zijn geen andere merken met vergelijkbare borden die net zo zuinig zijn als deze Fujitsu, meestal verbruiken ze enkele Watts meer.

Wat betreft voeding raad ik een PicoPSU-90 met 120W 12V Leicke adapter aan voor jouw wensen, beide verkrijgbaar via amazon.de. Samen met deze processor is het voldoende voor 2x 3.5" disks. Een ander idee is de huidige disks te gebruiken als maandelijkse exterme backup schijven en toch 2.5" disks toe te passen. Daarvoor kun je een Sharkoon Quickport of Drivelink gebruiken. 1TB disks zijn niet zo duur. Je kunt ook gewoon een enkele 1TB SSD/NVMe toepassen, bijvoorbeeld een Intel 660p 1TB, dat is nog zuiniger.

In de topic start wordt uitgelegd hoe je goedkoop aan 2.5" drives kunt komen.
Bedankt voor de adviezen, ik heb de 3.5" schijven terzijde geschoven en ben nu op alle componenten aan het wachten. Later bedacht ik me nog dat ik graag het systeem passief zou willen koelen. Hoe kan ik dat realiseren?

Ik dacht er zelf aan om de casefans uit te laten en een pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive als CPU-koeler te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door RetroTycoon op 30-11-2019 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Vandaag met de "Amazon Special Edition" Seagate 5TB disk aan de gang gegaan, allemaal gechecked met Crystal Disk Info en Seatools en begonnen met uit hun behuizing te halen. Allemaal fris tot nu toe. :P

En het is dus gewoon de STM5000LM000 disk, zoals die ook los verkocht wordt. Dat was natuurlijk te verwachten aangezien Seagate geen andere variant 2.5" 5TB heeft, maar toch.

[ Voor 68% gewijzigd door GaMeOvEr op 30-11-2019 13:18 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
En de stock cooler van de server G5400 is vervangen door een Alpine 12 Passive.
Maar ik zie niet echt een drop in verbruik of zo :P
Zal steeds moeilijker worden om er nog iets af te schaven en dit zal wel zo'n < 1w verschil "tweakje" zijn. Wellicht dat het wel scheelt als de CPU echt aan het werk moet en de CPU fan wel echt in actie komt (wat ik niet meer kan meten helaas).

Kan iemand bekijken welke temp de STM5000LM000 zonder de USB behuizing heeft?

Ik zie dat ze in de behuizing tijdens een 4Gb seq. read/write benchmarks tussen de 39-41 graden zijn.
(CrystalDiskInfo + CrystalDiskMark6)

ps
Tis wel raar om zo'n doodstille server te "horen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RetroTycoon schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 08:49:
Bedankt voor de adviezen, ik heb de 3.5" schijven terzijde geschoven en ben nu op alle componenten aan het wachten. Later bedacht ik me nog dat ik graag het systeem passief zou willen koelen. Hoe kan ik dat realiseren?

Ik dacht er zelf aan om de casefans uit te laten en een pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive als CPU-koeler te gebruiken.
De belangrijkste methode bij passieve koeling is zorgen dat er niet veel koeling nodig is. Bijvoorbeeld een dual core Pentium Gold processor in plaats van een i3 quad core. Daarnaast een tower behuizing waar warmte vrij weg kan aan de bovenzijde. Warme lucht stijgt. Het werkt zoals een convectie radiator, die verwarmt de lucht en de lucht gaat vervolgens omhoog. Als de warmte aan de bovenzijde weg kan, komt er vanzelf verse lucht bij aan de onderzijde, dus daar moet lucht naar binnen kunnen.

Een tower kast met ventilatieopening aan de bovenzijde is ideaal. Systeemventilatoren hoeven niet te worden aangesloten en fan controllers ook niet (dat zijn soms ook energieslurpers).

De plaatsing van de hard disks is bij voorkeur "luchtig", dus liever niet ergens onder maar beter in een open rek. Sommige merken hebben open 3.5" trays waar je 2.5" disks op kan monteren. Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/weVaXQyOejN0K8ED4G9Oj2og/full.png
(uit de handleiding van een niet meer verkrijgbare Aerocool DS 200)

Je kunt een ventilator aan de bovenzijde van de kast bevestigen voor het uitblazen van lucht bij erg warme dagen.

De plaatsing van de kast is bij voorkeur een ruime kamer, op een bureau of op de vloer, zonder belemmering, dus van de muur af, waar geen direct zonlicht komt, op een koele plaats. Niet onder een (laag) bureau.

Een minder goede plaats is bijvoorbeeld ingebouwd in een bureau, kast of in een meterkast. Daar kan de warme lucht moeilijk weg waardoor de temperatuur hoger wordt.

Als er geen geforceerde ventilatie is, is het systeem tamelijk stil (op de zacht draaiende 2.5" disks na), dus het zou in principe ook in een woonkamer kunnen staan. Misschien in een slaapkamer, die zijn meestal koel.

Ook softwarematig kun je zorgen dat er minder processorverbruik is, waardoor minder koeling nodig is. Bijvoorbeeld een programma dat continu processortijd eist anders confgureren of vervangen. Een zuinig besturingssysteem is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed
1MoederbordenFujitsu D3644-B
1BehuizingenCooltek Coolcube Maxi
2NetwerkadaptersLR-Link LREC9202CT
6Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin
4Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik zit met een probleem waar ik maar niet uit kom:

Bovenstaand setup heb ik nu in huis en draaiend. Echter geven de schijven problemen. Na een tijdje zijn ze niet meer aanspreekbaar, verdwijnen, maken het systeem instabiel en uiteindelijk moet ik de server opnieuw starten.

In eerste instantie zou je denken aan voeding is niet voldoende. Dat heb ik al uitgesloten door de schijven met een losse atx voeding te voeden. Problemen houden aan. Ik heb ook de sata kabels vervangen.Mocht ook niet baten.

Ik begin langzaamaan de chipset van het moederbord te verdenken, maar hoe kan ik zoiets controleren en/of uitsluiten?

Edit: inventaris aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 15:05

PuijkeN

euhm ?

1MoederbordenAsus WS C246M PRO€ 242,12€ 242,12
3Interne harde schijvenWD Green HDD, 3TB€ 79,36€ 238,08
1Interne harde schijvenWD Green WD15EADS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR21E15D8K2/32I€ 0,-€ 0,-
1VoedingenAntec Earthwatts EA-500D Green€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 180,29€ 180,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,74

Goedemiddag,

Ik heb enkele weken terug een nieuwe server samengesteld met enkele onderdelen van mijn oude media server (deze stond niet 24/7 aan) en enkele nieuwe onderdelen. Bedoeling was om tegelijkterijd ook een Intel NUC met HyperV te vervangen waar pfSense op draait, kortom ik wilde graag naar één box die dan wel 24/7 online is.

Na wat zoeken onder andere bovenstaande cpu en moederbord gekocht en alles in elkaar gestoken. Ik ben gestart met HyperV en enkele VM's maar bleef een relatief hoog verbruik hebben (35-40 Watt). Twee weken geleden stonden de Seagate 5TB schijfjes in de aanbieding en heb ik er alvast 2 gekocht. Eén van de WD Green is aan het overlijden dus die moest toch vervangen worden. Met deze 2 + 1 WD Green zat ik op een verbruik van ongeveer 33 Watt. HyperV leek de disk niet te downspinnen, voor mij wel belangrijk aangezien de server slechts een paar uur per dag gebruikt wordt voor media te streamen.

Uiteindelijk na veel leeswerk heb ik gekozen om Unraid te installeren op de server. Het grootste voordeel vond ik dat de data zonder parity op de disken staat, waardoor er in geval van multi disk failure toch nog de helft van de data beschikbaar is. Ik ben nu bezig met alle data te kopieren van de oude WD Greens en tot nu toe loopt alles goed. Ingebouwde docker ondersteuning en één VM voor pfSense. Hiermee kom ik uit op een verbruik van 23 Watt idle.

De bedoeling is uiteindelijk om nog een 5TB bij aan te schaffen en deze als parity disk te gebruiken. Daarnaast zou ik de 1.5TB of één van de 3TB's gebruiken als cache disk en als storage voor write intensieve dockers. De SSD gebruik ik voor VM's op te draaien en ook de Docker image staat hier op.

Nu vroeg ik me af wat ik ongeveer kan verwachten als ik een PicoPSU hierop zou los laten. De server staat nu toch 24/7 aan dus nu telt elke Watt besparing. De voeding is relatief oud maar is wel 80 Plus Bronze.

Uiteindelijk moeten op de PicoPSU eigenlijk 5 hdd's (3x 5TB, 1x 1,5TB en 1x SSD) komen, kan dit? En ik vroeg me ook af, aangezien mijn moederbord een dubbele 4-pins CPUaansluiting heeft, en de PicoPSU slechts 1x 4-pins CPU.. moet ik hiervoor ook nog een extra koppelstuk aanschaffen?

Als ik hiermee laat ons zeggen nog 10 Watt win lijkt het me wel de moeite om dit aan te schaffen voor een PC die 24/7 draait. Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door PuijkeN op 01-12-2019 14:04 . Reden: typo ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

GioStyle schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:39:
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed
1MoederbordenFujitsu D3644-B
1BehuizingenCooltek C2 Zwart
2NetwerkadaptersLR-Link LREC9202CT
6Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin
4Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik zit met een probleem waar ik maar niet uit kom:

Bovenstaand setup heb ik nu in huis en draaiend. Echter geven de schijven problemen. Na een tijdje zijn ze niet meer aanspreekbaar, verdwijnen, maken het systeem instabiel en uiteindelijk moet ik de server opnieuw starten.

In eerste instantie zou je denken aan voeding is niet voldoende. Dat heb ik al uitgesloten door de schijven met een losse atx voeding te voeden. Problemen houden aan. Ik heb ook de sata kabels vervangen.Mocht ook niet baten.

Ik begin langzaamaan de chipset van het moederbord te verdenken, maar hoe kan ik zoiets controleren en/of uitsluiten?
Wat voor OS? Misschien iets met de power-saving instellingen voor de schijven?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
@GaMeOvEr

Windows Server 2019. Schijven gaan niet in slaapstand.

Ik ben de schijven nu 1 voor 1 aan het testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GioStyle
Ik heb niet een voor de hand liggend antwoord, maar misschien leveren antwoorden op de volgende vragen iets op:

Gebruik je AHCI in de BIOS en de Windows AHCI driver? Als je de Windows driver gebruikt, heb je ook een Intel driver getest?

Zijn de disks als GPT ingedeeld?

Welke SATA voedingskabels gebruik je?

Zie je iets bijzonders aan de SMART waarden?

Om de disks zelf te testen kun je htestw gebruiken op lege disks. Bij mij leverde dat in het verleden (met 3.5" disks) veel betrouwbaardere resultaten dan allerlei disk test software. Testen van grote disks duurt wel lang.

Ik zou ook de integriteit van het systeem controleren met sfc /scannow (Command Prompt, Run as administrator). En ook kijken of er problemen zijn met power management powercf -energy. Er worden meestal wel een aantal problemen gevonden, maar niet alles is echt een probleem.

@PuijkeN Je systeem gebruikt dus nu nog 23W. Is dat na downspinnen? Draait powertop --auto-tune na iedere reboot?

Ik heb een EA-380 getest tegen de PicoPSU-80/60 kit bij een bruto belasting van 8,1W en kwam daarbij op 4,4W verschil in het voordeel van de PicoPSU. Ik weet niet of een EA-500 het ook zo goed (relatief dan) doet als de EA-380. Het verschil bij ~20W weet ik niet.

Een PicoPSU-80/60 kit is te zwak voor deze combinatie, dus je moet naar een PicoPSU-90 met 120W adapter. 90W is ook voldoende, maar het prijsverschil is gering. Leicke heeft een bijpassende 120W 12V adapter. PicoPSU en adapter zijn verkrijgbaar via amazon.de. De PicoPSU-90 heeft een 4pin CPU voeding inbegrepen. Als het goed is maakt het niet uit hoeveel pins de cpu voeding is. Bij heel heftige belasting op een zware processor kan dat verschil maken, want dan is meer koper nodig voor hoge stroom. Jouw 4 core processor heeft voldoende aan 4 pins.

Het Asus moederbord is niet zuinig vergeleken met andere Coffee Lake 1151 borden. Heb je in de BIOS al power management instellingen gedaan?

Ik raad een goedkope SSD aan als cache disk in plaats van de 1.5TB 3.5" disk. Je hebt een SATA voedingskabel splitter nodig. Ik gebruik de Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boe
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 07:14

Boe

Ik volg dit topic nu al een tijdje, en ook ik ben er bijna uit. Ik wil ook graag voor de Fujitsu D3644-B gaan (als we investeren, dan gelijk goed), maar liefst in zo'n klein mogelijke behuizig. Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Volgens de specificaties kan in de Cooltek C2 max een 245 x 215 mm bord, en de Fujitsu D3644-B is 243 x 243.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Boe schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:57:
[...]

Ik volg dit topic nu al een tijdje, en ook ik ben er bijna uit. Ik wil ook graag voor de Fujitsu D3644-B gaan (als we investeren, dan gelijk goed), maar liefst in zo'n klein mogelijke behuizig. Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Volgens de specificaties kan in de Cooltek C2 max een 245 x 215 mm bord, en de Fujitsu D3644-B is 243 x 243.
Ja, niet dus. Scherp van je. Ik had de C2 gekocht en ik kwam inderdaad te laat achter dat ie dus niet paste. Daarna de Cooltek Cube Maxi gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
[...]
@mrmrmr De vorige keer aangegeven dat ik het nog niet wist.
Heb het scenario getest en heb geen last van het feit dat de Alpine 12 LP 'afwisselend langzaam en sneller draait'.
De ventilator tuft rustig, nauwelijks hoorbaar door.

Zowel onder idle alsmede stresstest geen noemenswaardige verschillen.
Silent Fan optie in het moederbord staat aan.

Voorts een Alpine 12 Passive koeler aangekocht bij Black Friday en getest.
Ik twijfel sterk of ik deze blijf gebruiken.

Met de Alpine 12 LP heb ik namelijk nauwelijks extra energieverbruik.
Sterker nog met de Brennenstuhl PM 231 E meet ik haast geen verschil.
Het maximale verbruik is volgens de fabrikant: 0.72 w.

Ik denk dat het huidige verbruik (met deze ideale weersomstandigheden) onder of gelijk aan de 0,1 w ligt.
Heel af en toe springt de energiemeter 0,1 w omhoog om vervolgens weer terug te schieten - 0,1 w.

Tot slot heb ik de kast ventilatoren vervangen door de Nf-p12-redux-1300-pwm.
Standaard draait deze op 300 toeren.

Met de nf-p12-redux-1300-pwm heb ik net als de CPU ventilator nauwelijks extra energieverbruik.
Sterker nog met de Brennenstuhl PM 231 E meet ik haast geen verschil.
Het maximale verbruik is volgens de fabrikant: 0.6 w.

Ik denk dat het huidige verbruik (met deze ideale weersomstandigheden) onder of gelijk aan de 0,1 w ligt.
Heel af en toe springt de energiemeter 0,1 w omhoog om vervolgens weer terug te schieten - 0,1 w.
Hetzelfde beeld als bij de Alpine 12 LP.

Alle ventilatoren zijn PWM gebaseerd.
Met warmer weer zullen deze ventilatoren uiteraard sneller gaan draaien en meer gaan verbruiken.
Momenteel zijn de kast ventilatoren uitgeschakeld.

Over de Alpine 12 Passive denk ik nog na.

Wellicht koop ik nog een PWM schakelaar.
Immers nu trek ik de stekker er gewoon uit.

Sluit ik af met het feit dat ik de Alpine 12 LP en de nf-p12-redux-1300-pwm aan iedereen hartelijk aanbeveel.

Mijn verbruik nu:

NAS met CentOS 8.*: 4.2 w met powertune (reeds gemeten)
ESXI virtuele machine: 9.4 w ~ 9.8 w met ESXI low profile

@Melkaz Ik heb de laatste tijd diverse potentiële computer kasten bekeken.
Geen enkele kast opgeschreven.

Reden is simpel. Of prijzig. Bijna allemaal haast even groot als mijn huidige kast.
Had nog even de hoop om bij Black Friday een leuke, goedkope kast te scoren.

Helaas kansloos. Maar een paar aanbiedingen langs zien komen, enkel met lampjes.
Lampjes zijn voor een zuinige server uitgesloten ;)

Ik denk er de komende tijd even over na.
Wellicht dat ik de staanplaats aanpas in plaats van de kast.
Ik weet het nog niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

@kelly.hipolito heb je C-States overgedragen aan het OS met ESXi?

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

kelly.hipolito schreef op maandag 2 december 2019 @ 06:29:
[...]

@Melkaz Ik heb de laatste tijd diverse potentiële computer kasten bekeken.
Geen enkele kast opgeschreven.

Reden is simpel. Of prijzig. Bijna allemaal haast even groot als mijn huidige kast.
Had nog even de hoop om bij Black Friday een leuke, goedkope kast te scoren.

Helaas kansloos. Maar een paar aanbiedingen langs zien komen, enkel met lampjes.
Lampjes zijn voor een zuinige server uitgesloten ;)

Ik denk er de komende tijd even over na.
Wellicht dat ik de staanplaats aanpas in plaats van de kast.
Ik weet het nog niet....
Helaas ben ik tot dezelfde conclusie gekomen. Er kwam in BF zeer weinig deals voorbij voor small Form Factor cases. Uiteindelijk heb ik maar besloten om voor een oude bekende te gaan, de Cooler Master Silencio 352. Mijn server staat op zolder waar het in de zomer behoorlijk warm wordt, dus een tower case met top exhaust is dan vast een goed idee.

Buiten de case om heb ik nu bijna alles besteld, dat wordt knutselen volgend weekend. Grootste hoofdpijn zal zijn alle taken van de oude server naar de nieuwe over te tassen. Dit mag natuurlijk niet té lang duren (twee servers aan is nou niet bepaald zuinig). De case is dan slechts 2 cm lager dan m'n huidige maar ach..

Er zijn nog twee open vraagstukken:

Momenteel draai ik Windows Server 2016 op de huidige server, ik kan via werk aan Windows 10 en WS 2019 komen. Zit er nog verschil in gebruik tussen Windows 10 en Windows Server 2019? Overigens ben ik niet getrouwd aan Windows, het bevalt wel prima als remote desktop vanuit werk (via raspberry pi ssh tunnel uiteraard) maar dat zou eventueel ook kunnen via een VM. Ik zie dat @mrmrmr behoorlijke lage power usages weet te toveren uit Windows 10, maar geld hetzelfde voor de server variant?

ten slotte wil ik het aantal fans zo laag mogelijk hebben en in de winter mogen ze zelfs uit. Voor de zomer dagen, ik neem aan dat een alleen top exhaust al voldoende is of heb je ook een intake nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontorugs
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-12-2023
Dit kan in de aanbiedingentopics

[ Voor 80% gewijzigd door Bolletje op 02-12-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:09
- dit kan dan ook in een ander topic. Excuses.

[ Voor 88% gewijzigd door rscheper op 02-12-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
rscheper schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:51:
- dit kan dan ook in een ander topic. Excuses.
Ook voor deze geld nog steeds een max van 1 per klant.
Ik heb ondertussen de stoute schoenen maar aan gedaan en 2x 10TB wd mybook besteld. dit laat ruimte over in mijn NAS om te kunnen uitbreiden.

Pagina: 1 ... 56 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.