Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 20:46

Ibidem

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:17

HKLM_

Intro

Naar aanleiding van Synology NAS besmet met ransomware synolocker ontstond er een discussie over hoe je nou de belangrijke data die op je Synology staat het beste kan beschermen tegen deze en andere risico's.
Kopieer je je zaken naar een NAS die elders staat? Gebruik je een interne of externe disk als kopie? Stuur je je data naar een cloud dienst? De mogelijkheden zijn legio.
Dit topic is bedoeld voor vragen en om ervaringen uit te wisselen over exact dat onderwerp.

Verschillende Backup opties

- Lokaal
- Naar een andere NAS
- Cloud

Backup / sync tools

...

Cloud diensten

- Crashplan
- Amazon Glacier
Calculator voor kosten (links Glacier selecteren): http://calculator.s3.amazonaws.com/index.html
Ervaring met restore uit Glacier: Orion84 in "[Synology] Backup strategieën en tools"
- Cloudsync
...

Noodstroom backup

- UPS
...

Stuur me even een DM als je mee wilt helpen om deze startpost vorm te geven!

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 04-09-2016 10:24 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-06 16:49
Ik heb mijn strategie als volgt:

Naast de bescherming voor hardware uitval (via RAID protectie), zet ik mij data veilig met behulp van Crashplan. De data van mijn PC/Mac gaan naar de synology met behulp van crashplan. Vervolgens wordt kopieert crashplan (headless install op de synology) de data naar een off-site synology van een vriend van me. Deze heeft ook een headless client draaien, zodat met behulp van een friend code de data kunt overkopieren.

De meest belangrijke documenten worden ook nog naar Glacier gekopieerd.

In eerste instantie had ik een beagleboard ingericht met een usb disk, maar om alles secure te kunnen overpompen, moest ik port 22 openzetten. De firewall logging op de BB stond helemaal vol met geblokkeerde ip adressen. Daarom heb ik uit eindelijk gekozen voor crashplan.

[ Voor 20% gewijzigd door debom op 12-08-2014 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:18
Voor de Clouddiensten zou je mee kunnen nemen:

- De prijs per opslagslagruimte (bv voor 10GB, 25GB, 50GB 100GB, 250GB en onbeperkt).
- Installatiegemak/ondersteuning: zijn het officiele pakketten of aangepaste (Linux)versies zoals bij CrashPlan?
- Retentie / ondersteuning meerdere versies van hetzelfde bestand
- Encryptie mogelijk
- Gemak toegangkelijkheid van de bestanden (IOS/Android Apps, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
@hierboven: suggesties voor de topicstart kunnen we wellicht beter even per DM uitwisselen, of als je interesse hebt kan ik je promoveren tot mede-topicstarter zodat je er zelf wat teksten aan kan toevoegen :)

TS trapt af:
Ik had al langer op de planning staan om mijn backup strategie wat beter te structureren.

Stap 1 was ik al gestart vlak voor synolocker los barstte en is nu bijna klaar: initiële backup naar Glacier is bijna compleet en daarna wordt dat een wekelijks schedule.

Glacier doet niet aan versioning. Dat is een van de redenen dat ik Glacier op een wekelijks schema ga draaien en dan ook nog verspreid over meerdere jobs. Op maandag de foto's, dinsdag video, woensdag RAW video, donderdag RAW foto. Wat de kans al wat meer beperkt dat alles in één klap onbruikbaar wordt.

* Orion84 heeft (met tussenpozen) ruim een week nodig gehad (bijna klaar) om alles van belang naar Glacier te uploaden. En dan hebben we het over zo'n 800GB (vooral foto en videomateriaal), maar in totaal staat er op mijn NAS zo'n 2TB aan data.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OpgE0EPiiLdtdAEJzcsIw49n/full.png

Stap 2 is het inzetten van een USB disk voor lokale backups. Bij voorkeur versioned en/of offline (als in: gewoon zo nu en dan eens die disk er aan hangen, backup trekken, disk weer los), maar in elk geval op zo'n manier dat er niet zomaar corruptie van de live data automatisch doorwerkt in de backup.

Dan heb ik een lokale, makkelijk toegankelijke backup voor kleine fuckups, falen van een disk in de NAS en issues als synolocker. En glacier voor het geval de boel afbrandt / gestolen wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 12-08-2014 11:30 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-06 09:57
Maak een onderscheid tussen back-uppen en archiveren. Statische data (bewerkte foto's en gemonteerde films) hoef je niet constant te back-uppen maar archiveer je, bijvoorbeeld naar optische media (natuurlijk het liefst in veelvoud en opgeslagen op verschillende locaties).
Je archief kun je natuurlijk online houden op je NAS voor eenvoudige raadpleging, maar als deze echt statisch is hoef je het niet meer mee te nemen in je back-up procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Mijn backup systeem is als volgt:

- Mijn Macbook Air maakt een Time machine backup op mijn DS412+ en een off site backup via CrashPlan (met file retention)
- Mijn Synology maakt via CrashPlan een off site backup.
- De Qnap NAS op het werk maakt via Rsync een backup naar mijn Synology NAS en een backup via CrashPlan.

Overigens staan een aantal documenten zowel op de NAS als de MBA vanwege de beschilkbaarheid of specifieke mogelijkheden (bv foto's delen met familie via Photo Station).

Voordelen CrashPlan:
- Goedkoop bij enkel apparaat (vanaf $4 per maand)
- Goedkoop bij meerdere apparaten (vanaf $8 per maand voor 10 apparaten incl. onbeperkte opslag)
- Goedkoop bij onbeperkte oplsag
- Gratis bij opslag bij vrienden
- Goede apps (IOS/ Android)
- Veel encryptiemogelijkheden
- Betrouwbaar (gebruik het al bijna 3 jaar)

Nadelen CrashPlan
- DSM officieel niet ondersteunt, maar wel een (onofficieel) package beschikbaar
- Headless systeem, dus in te stellen via PC of Mac
- Java based, waardoor het redelijk wat geheugen gebruikt
- Uploadsnelheid afhankelijk van de server en daardoor niet altijd even snel (switchen naar een andere server kan).
PeterPan schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:35:
Maak een onderscheid tussen back-uppen en archiveren. Statische data (bewerkte foto's en gemonteerde films) hoef je niet constant te back-uppen maar archiveer je, bijvoorbeeld naar optische media (natuurlijk het liefst in veelvoud en opgeslagen op verschillende locaties).
Je archief kun je natuurlijk online houden op je NAS voor eenvoudige raadpleging, maar als deze echt statisch is hoef je het niet meer mee te nemen in je back-up procedure.
De meeste (alle?) systemen ondersteunen incrementele backups. Je upload alleen wat gewijzigd wordt. Hierdoor hoef je, mijn inziens, geen verschil meer te maken tussen statische en dynamische data. Ik doe het in ieder geval niet. Bijna al mijn data is behoorlijk statisch (bv mijn fotoverzameling) en toch upload ik het.

[ Voor 31% gewijzigd door L.N. op 12-08-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 20:00
Glacier vind ik op zich wel een goede oplossing voor het backuppen van je Synology, het werkt bijvoorbeeld out-of-the-box. Het grote nadeel van Glacier vind ik de beperkte mogelijkheid voor restore en het gebrek aan controle. Alle data verdwijnt eigenlijk Amazon in en het is lastig te controleren of deze data inderdaad bruikbaar is, laat staan dat je een single file (makkelijk) terug kan zetten. Daarentegen (en zo ik zie Glacier) is het wel weer een goede oplossing voor een complete disaster recovery, bijvoorbeeld als je hele NAS een keer versleuteld wordt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:50
Mijn backup/archive opzet.
Het betreft vooral foto's en video's die in eerste instantie op een externe schijf aan mijn PC worden gezet.
Als ik een geheugenkaart van mijn camera heb gekopieerd naar mijn ext. HD en een eerste schifting heb gemaakt gaat alles via FTP naar mijn DS108j met behulp van SyncBackFree (http://www.2brightsparks.com/)
Aan de DS hangt een externe schijf. Backup app zorgt voor wekelijkse kopie van mijn DS.
Daarnaast wordt er wekelijks (of als ik het nodig vind) een backup gemaakt naar Stato HiDrive van de foto/video mappen.

Voordelen HiDrive
- integreeert met backup app dmv rsync, dus geen aparte package installeren
- snel (had hiervoor een SynoBox oplossing maar dat trok mijn ouwe bakkie na een tijdje niet meer)
- Web/app om je files te bekijken
- Prijs (6 maanden gratis, daarna 7 Euro/maand voor 100GB)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
zeezuiper schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:43:
Glacier vind ik op zich wel een goede oplossing voor het backuppen van je Synology, het werkt bijvoorbeeld out-of-the-box. Het grote nadeel van Glacier vind ik de beperkte mogelijkheid voor restore en het gebrek aan controle. Alle data verdwijnt eigenlijk Amazon in en het is lastig te controleren of deze data inderdaad bruikbaar is, laat staan dat je een single file (makkelijk) terug kan zetten. Daarentegen (en zo ik zie Glacier) is het wel weer een goede oplossing voor een complete disaster recovery, bijvoorbeeld als je hele NAS een keer versleuteld wordt :).
Je kan op zich de vaults die de Syno Glacier package aanmaakt wel ook gewoon bekijken met een client op je PC (fast glacier bijvoorbeeld). Alleen zijn alle bestanden hernoemd naar een of andere random string en past Synology daar onder water een mapping op toe. Maar de individuele bestanden zijn op zich wel te checken en openen, je weet alleen nooit welk bestand je te pakken hebt tot je het opent. Dat vind ik zelf inderdaad ook wel een beetje een nadeel.

Maar goed, ik beschouw glacier dan ook voor serieuze noodgevallen en niet voor zo nu en dan een keer een specifiek bestand herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:22
Geen bezitter van een Synology, maar wel een andere NAS, backup is ongeacht het platform belangrijk ;).

Vooropgesteld; data als foto's, video's en documenten staan bij mij nog op lokaal op laptop. Ik maak wekelijks een incrementele backup met Backup4all naar mijn NAS van de 'Documenten'. Foto's en video's wisselen niet zo vaak, dus dat gaat maandelijks. Eens in de maand hang ik vervolgens een externe HDD aan de laptop om die backup naartoe te backuppen, zodat er altijd een offline backup beschikbaar is in geval van malware die alle verbonden drives encrypt.

Cloud is voor mij persoonlijk geen optie, upload van slechts 2 mbit... met +- 100gb aan data duurt dat dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door robbierzz op 12-08-2014 12:08 . Reden: typo's ]

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
robbierzz schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:07:
Geen bezitter van een Synology, maar wel een andere NAS, backup is ongeacht het platform belangrijk ;).

Vooropgesteld; data als foto's, video's en documenten staan bij mij nog op lokaal op laptop. Ik maak wekelijks een incrementele backup met Backup4all naar mijn NAS van de 'Documenten'. Foto's en video's wisselen niet zo vaak, dus dat gaat maandelijks. Eens in de maand hang ik vervolgens een externe HDD aan de laptop om die backup naartoe te backuppen, zodat er altijd een offline backup beschikbaar is in geval van malware die alle verbonden drives encrypt.

Cloud is voor mij persoonlijk geen optie, upload van slechts 2 mbit... met +- 100gb aan data duurt dat dagen.
Het nadeel van jouw systeem is dat alles in hetzelfde gebouw blijft. Bij brand/diefstal/blikseminslag kun je alles kwijt zijn.....

Waarom is de backupduur van enkele dagen een probleem? Ja, voor de initiele backup duurt het lang. Maar daarna doe je alleen een incrementele backup (dus enkel de neiuewe of gewijzigde bestanden). Dat gaat ook met een 2 mbit lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Heel simpel...
Belangrijke foto's en video's (familie) staan ten eerste op de HDD mijn PC en daarnaast een exacte kopie op de NAS. Verder gaat er af een toe een kopie naar familie toe (Reminder aan mezelf...moet ik weer eens updaten!).

De rest is vervangbaar of niet belangrijk genoeg.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-06 21:12

Wish

ingwell

Orion84 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:29:
TS trapt af:
Ik had al langer op de planning staan om mijn backup strategie wat beter te structureren.

Stap 1 was ik al gestart vlak voor synolocker los barstte en is nu bijna klaar: initiële backup naar Glacier is bijna compleet en daarna wordt dat een wekelijks schedule.

* Orion84 heeft (met tussenpozen) ruim een week nodig gehad (bijna klaar) om alles van belang naar Glacier te uploaden. En dan hebben we het over zo'n 800GB (vooral foto en videomateriaal), maar in totaal staat er op mijn NAS zo'n 2TB aan data.
[afbeelding]
In de eerste plaats: dank voor het topic! Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar de verschillende mogelijkheden, dus blij met elke input.

Maar naar aanleiding van jouw specifieke backup strategie (in fasen neerzetten bij Glacier): ben erg benieuwd hoeveel je dat gaat kosten. De storage zelf bij Glacier kost geen drol, maar de teller gaat lopen bij het aantal requests wat je doet om het heen en weer te pompen. Ik heb de indruk dat het minder geld kost als je een beperkt aantal grote bestanden er neer zet (zie ook hier bijvoorbeeld). Mij gaat het om vele RAW en jpg bestanden die ik zeker wil stellen, dus ik denk er over na om die per folder te zippen en juist die bestanden er neer te zetten. Dus 100 zip bestanden in plaats van 100*1500 :) .

Ook naar Crashplan gekeken, lijkt ook een goede optie. Wat ik hier nadelig vind is dat de Synology package voor Crashplan bij 1 man vandaan lijkt te komen, waardoor de afhankelijkheid van die ene persoon wel zwaar gaat tellen. Je ziet in de verhalen dat het bij upgrades van het DSM af en toe misgaat. Lijkt me lastig.

Voor de TS: de andere standaard backup packages staan hier (Hippo en HiDrive missen nog bijvoorbeeld.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 21:56
Mijn oplossing bestaat uit 2 Synology NAS-en.
Een staat bij mij thuis en een bij mijn zus 100KM verderop.
Die bij mij thuis maakt iedere nacht om 01:00 uur een backup naar een externe USB disk.
Om 02:00 uur wordt er een backup van dezelfde set data naar mijn andere NAS gemaakt.
Moet wel zeggen dat het hebben van een 100Mbit/s glasvezelverbinding deze oplossing een stuk "makkelijker" maakt om toe te passen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 20:00
Mijn backup strategie is trouwens een "ouderwetse" backup naar een offline USB disk. Ik heb een keer een 3TB USB3 disk bij de Mediamarkt gehaald voor 100 euro en deze ligt nu (gevuld) boven in de kast.

Het probleem hierbij is wel dat je de discipline moet hebben om die eens in de zoveel tijd op je nas aan te sluiten en de nieuwe/bijgewerkte bestanden erna toe te kopiëren. Daarnaast als je hele huis afbrand ben je alsnog je data kwijt, tenzij je een goede brandkluis koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik sta op het punt een ds415play aan te schaffen en ga dan o.a. backuppen naar de ds214se die ik bij familie heb staan. Op dit moment gebeurt dat nog handmatig, maar de foto's en video's zijn toch vrij statisch (af en toe komt er een foldertje bij). Ik overweeg echter net als velen nu toch ook eindelijk een cloud oplossing voor cold storage, en kijk hier eigenlijk al tijden naar. Amazon Glacier vind ik interessant, maar de package van synology lijkt eigenlijk onbruikbaar. Hoewel zeer gebruiksvriendelijk voor de backup zelf, komt het er in het kort op neer dat losse files restoren wel heel omslachtig is en je eigenlijk alleen de complete vault kan herstellen middels een synology (wat als die geest geeft en je geen nieuwe hebt?).

Nu is er wel een omweg, namelijk backuppen naar amazon S3 met de standaard backup app in synology. Vervolgens vanuit S3 archiveren in glacier. Op die manier kan je wel individuele files herstellen en blijven bestandsnamen en folder structuur gehandhaafd, als ik de verhalen mag geloven. Dan zou je ook bv op een windows pc kunnen herstellen middels fastglacier.

Tot slot ligt het natuurlijk ook aan hoeveel data je wilt gaan backuppen. Sommige aanbieders hebben namelijk ook onbeperkte storage plans (Cashplan), als je richting (of over) de 1TB gaat zijn die al snel de voordeligste oplossing. Ik kom zelf (nog) niet in de buurt om zo veel te backuppen en neig er naar de strategie via amazon S3 te gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 19:23
Ik gebruik Cloudstation om mijn 10Gb aan belangrijkste data zowel op mijn laptop als mijn NAS sync te houden.

Daarmee ben ik:
- beveiligd tegen diefstal van mijn laptop (de laptop draait ook nog een systemimage als backup)
- beveiligd tegen rechtstreekse calamiteiten op mijn NAS (brand, diefstal)

Het Cloudstationarchief (10Gb) op de NAS wordt gesynced met zowel GoogleDrive als Symform. Beide zijn dus realtime backups en niet strikt noodzakelijk want dat is eigenlijk al afgehandeld door de sync tussen laptop en NAS (maar mochten die allebei gestolen worden of verbranden heb ik een online backup).

Bovenstaande verzekerd mij van minimaal één backup van de allerlaatste data bij alle calamiteiten, behalve datacorruptie (bijv. door Synolocker)

- Mijn NAS DS214 wordt (eens per maand) 1x volledig gebackupped naar een oude NAS (DS209). Hierin zitten dus statische archieven zoals mijn muziek en foto's
- Daarnaast maakt de DS214 retaining backups (2 per week) van mijn belangrijkste data (10Gb). Dat moeten er meer worden: 1, 2, 4, 6, 10, 14, 30dgn

Deze Ds209 staat nu nog op dezelfde lokatie dus zaken als brand/diefstal zijn hiermee niet afgevangen.
De bedoeling is deze DS209 extern te zetten als ik een geschikte lokatie gevonden heb.

Blijft over dat het gebruik van twee Syno-nassen potentieel een probleem oplevert bij een grootschalig Synology-probleem, bijv. Synolocker die alle DSMvarianten infecteert.
Al is dat ws. goed af te vangen door alleen heel specifiek verkeer toe te laten in de firewalls, maar een backup naar een ander systeem dan syno DSM zou weer extra veiligheid geven.

@toxict: jouw backupmethode zou bij Synolocker al je backups met encrypted files overschrijven - of ik lees het verkeerd - . Je bent dus nog niet helemaal failsafe.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 12-08-2014 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
zeezuiper schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:39:
Mijn backup strategie is trouwens een "ouderwetse" backup naar een offline USB disk. Ik heb een keer een 3TB USB3 disk bij de Mediamarkt gehaald voor 100 euro en deze ligt nu (gevuld) boven in de kast.

Het probleem hierbij is wel dat je de discipline moet hebben om die eens in de zoveel tijd op je nas aan te sluiten en de nieuwe/bijgewerkte bestanden erna toe te kopiëren. Daarnaast als je hele huis afbrand ben je alsnog je data kwijt, tenzij je een goede brandkluis koopt.
Of je koopt gewoon een DS214 in een ioSafe jasje :) Dan heb je een NAS + brandkluis in 1.
http://iosafe.com/products-2baynas-overview

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 11:43
DS214Play met 2x1TB in RAID-1

Van alle bestanden (behalve films),
elke nacht om 05:00 een lokale backup naar usb3
elke nacht om 06:00 een rsync naar 2e nas op een remote location. (2e handse ds108j)

Natuurlijk op de remote location alleen rsync verkeer toe gelaten naar de nas.

Draait tot nu toe 2 jaar als een tiet! Geen online diensten van anderen nodig!

[ Voor 5% gewijzigd door oyay op 12-08-2014 12:51 ]

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Wish schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:29:
[...]

Ook naar Crashplan gekeken, lijkt ook een goede optie. Wat ik hier nadelig vind is dat de Synology package voor Crashplan bij 1 man vandaan lijkt te komen, waardoor de afhankelijkheid van die ene persoon wel zwaar gaat tellen. Je ziet in de verhalen dat het bij upgrades van het DSM af en toe misgaat. Lijkt me lastig.
De package maakt het gemakkelijker om het te installeren. Maar eigenlijk is het gewoon de headless linux versie van CrashPlan in een package vorm. Dit is de officiele versie van CrashPlan zelf. Mocht het package niet meer ondersteund worden, dan kan je de headless gewoon installeren. Ook dit is voor een Linux/Synology leek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
oyay schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:49:
DS214Play met 2x1TB in RAID-1

Van alle bestanden (behalve films),
elke nacht om 05:00 een lokale backup naar usb3
elke nacht om 06:00 een rsync naar 2e nas op een remote location. (2e handse ds108j)

Natuurlijk op de remote location alleen rsync verkeer toe gelaten naar de nas.

Draait tot nu toe 2 jaar als een tiet! Geen online diensten van anderen nodig!
Ook bij jouw zouden besmette bestanden (virussen, encryptie) je backup overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
stefijn schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:59:
[...]

Ook bij jouw zouden besmette bestanden (virussen, encryptie) je backup overschrijven.
Nja, ik heb dat met een menselijke factor opgevangen.

Alles wat ik download (op films en muziek na) komt in een temp folder te staan op de nas en wordt alleen benaderd vanaf een VM. Mocht deze goed zijn verlaat hij pas de temp map.

Ik denk toch niet dat als men met een virus mijn synology op slot zet dat dan mijn synology op de remote location ook op slot gaat?
Of zet de virus ook de bestanden op slot? Zo ja moet ik hier even over nadenken natuurlijk :s

[ Voor 20% gewijzigd door oyay op 12-08-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-06 21:12

Wish

ingwell

LuukNouwen schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:57:
[...]

De package maakt het gemakkelijker om het te installeren. Maar eigenlijk is het gewoon de headless linux versie van CrashPlan in een package vorm. Dit is de officiele versie van CrashPlan zelf. Mocht het package niet meer ondersteund worden, dan kan je de headless gewoon installeren. Ook dit is voor een Linux/Synology leek te doen.
Waar vind jij de officiële versie van de Synology app van Crashplan dan? Of begrijp ik je niet goed? Ik kom namelijk alleen hier op uit.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 11:43

stuffer

Ondertietel

oyay schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:02:
[...]

Alles wat ik download (op films en muziek na) komt in een temp folder te staan op de nas en wordt alleen benaderd vanaf een VM. Mocht deze goed zijn verlaat hij pas de temp map.
Prima voor je downloads. Echter als je nas word gehacked en al je foto's worden ge-encrypted staan ze ook verminkt in je 2x backup die dagelijks draait.

Daarnaast....als je er vandaag achter komt dat er een document is die het niet meer doet kan je niet verder terug als de backup van vanochtend....

Lokaal zou je Timemachine van Synology nog kunnen overwegen om met verschillende versies te werken.

Ook voor je off-site backup kan je dat doen of gewoon meerdere backp sets.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
stuffer schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:06:
[...]

Prima voor je downloads. Echter als je nas word gehacked en al je foto's worden ge-encrypted staan ze ook verminkt in je 2x backup die dagelijks draait.

Daarnaast....als je er vandaag achter komt dat er een document is die het niet meer doet kan je niet verder terug als de backup van vanochtend....

Lokaal zou je Timemachine van Synology nog kunnen overwegen om met verschillende versies te werken.

Ook voor je off-site backup kan je dat doen of gewoon meerdere backp sets.
Damn, een bestand die het niet meer doet vind ik niet erg. Dan gooi ik deze gewoon weg. Ik heb niet echt documenten die super belangrijk zijn.

Maar inderdaad mijn fotos die opeens ge-encrypted zijn zou ik wel heel erg vinden. Even over nadenken :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zag dat elephantdrive ook encryptie aanbied. Lijkt me wel veilig echter vraag ik me af hoe goed dat gaat werken op een NAS met een low power processortje. En kan je dan ook nog versioning doen?
http://support.elephantdr...-the-encryption-settings-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
Wish schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:05:
[...]

Waar vind jij de officiële versie van de Synology app van Crashplan dan? Of begrijp ik je niet goed? Ik kom namelijk alleen hier op uit.
Er is geen officiële synology app. Wat degene van pcloadletter heeft gedaan is een package te maken die het mogelijk maakt om de officiële Crashplan installatie te kunnen uitvoeren op je synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Laatst online: 28-06 21:09
Ik heb een dagelijkse sync van de Synology naar een USB disk die aan de Syno hangt.
+ een periodieke sync van de Syno naar een USB disk die niet aan de Syno hangt.
+ een wekelijkse sync van documenten en foto's van Syno naar Amazon S3 (ongeveer 20 GB (?) voor $1/mnd)
Voordeel S3: standaard Syno backup mogelijkheid, toegang via web interface, restore per bucket/file mogelijk.
Ik wil nog wel S3 versioning+lifecycle rules(->Glacier?) aanzetten zodat ik een aanslag als Synolocker overleef.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 07:44
Ik gebruik mijn NAS eigenlijk alleen maar als back-up, dus een back-up strategie gaat gelukkig voor mij niet op. Het enige wat ik zou kwijtraken is mijn gedownloade films en series, maar die kan je altijd weer opnieuw binnen halen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Wish schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:29:
[...]

In de eerste plaats: dank voor het topic! Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar de verschillende mogelijkheden, dus blij met elke input.

Maar naar aanleiding van jouw specifieke backup strategie (in fasen neerzetten bij Glacier): ben erg benieuwd hoeveel je dat gaat kosten. De storage zelf bij Glacier kost geen drol, maar de teller gaat lopen bij het aantal requests wat je doet om het heen en weer te pompen. Ik heb de indruk dat het minder geld kost als je een beperkt aantal grote bestanden er neer zet (zie ook hier bijvoorbeeld). Mij gaat het om vele RAW en jpg bestanden die ik zeker wil stellen, dus ik denk er over na om die per folder te zippen en juist die bestanden er neer te zetten. Dus 100 zip bestanden in plaats van 100*1500 :) .
Dat vond ik teveel moeite (en lastig om automatisch te blijven doen), dus ik heb gewoon de folders met RAW files geselecteerd in een job in de Glacier package. Dat levert inderdaad een boel requests, maar voor de initiële sync heeft me dat maar iets van $4 gekost of zo. Niet heel schokkend dus. Het is $0,055 per 1000 requests. Dus voor $5,5 kan je 100.000 bestanden uploaden.

Bovendien, grote archives worden opgesplitst in multipart uploads, met (als ik het goed begrijp) dus 1 request per part. Nu kan je wel instellen hoe groot die parts moeten zijn, dus je kan die wel wat groter kiezen dan de gemiddelde RAW foto, maar uiteindelijk ga je met 1 heel groot archief ook wel meerdere requests krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Videopac schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:03:
Hoe betrouwbaar zijn die online back-up providers? Gaan die niet snuffelen in je data / een profiel van je maken o.b.v. wat je back-upped etc.? Hoe zeker is het dat zij hun beveiliging op orde hebben? Zeker v.w.b. de "gratis" aanbieders ben ik sceptisch.
Als je een 3rd party niet vertrouwt met je geencrypte backup moet je met je vrienden opslag uitwisselen (bijv via Crashplan free).

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30
Ibidem schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:42:
[...]
Of je koopt gewoon een DS214 in een ioSafe jasje :) Dan heb je een NAS + brandkluis in 1.
http://iosafe.com/products-2baynas-overview

[video]
Wat een bruut ding :o
Hij kost "maar" $ 620,= bij Amazon en ook nog gratis verzenden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Marcva schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:14:
[...]

Wat een bruut ding :o
Hij kost "maar" $ 620,= bij Amazon en ook nog gratis verzenden :+
In de PW iets duurder :(
pricewatch: ioSafe N2

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
RobV schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:13:
[...]

Als je een 3rd party niet vertrouwt met je geencrypte backup moet je met je vrienden opslag uitwisselen (bijv via Crashplan free).
Je kunt ook jouw backup encrypted uploaden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 28-06 17:49

Eboman

Ondertitel

ik ben toevallig bezig om mjn backup strategie uit te breiden, zat te denken aan het volgende :

pc heeft de originele bestanden ten alle tijden -> synct met cloudstation naar de NAS (backup 1) -> synology doet een backup naar symform (offsite backup 1).

Daarnaast 1x per maand (kan vaker indien gewenst) , bestanden van de pc naar een externe schijf kopieren. (offsite backup 2)

Hiermee voorkom je verlies door onbedoelde encryptie en je hebt offsite backups, mocht je synology encrypted raken dan heb je de originele bestanden nog (er vanuit gaande dat je dit redelijk snel door hebt, niet pas als je HDD crashed van je pc).

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
oyay schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:02:
[...]

Ik denk toch niet dat als men met een virus mijn synology op slot zet dat dan mijn synology op de remote location ook op slot gaat?
Of zet de virus ook de bestanden op slot? Zo ja moet ik hier even over nadenken natuurlijk :s
Synolocker encrypt al je files. Vervolgens worden die naar je backup gestuurd omdat ze gewijzigd zijn. Bestanden die door virussen besmet raken zullen waarschijnlijk hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
kraades schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:39:
Ik heb een dagelijkse sync van de Synology naar een USB disk die aan de Syno hangt.
+ een periodieke sync van de Syno naar een USB disk die niet aan de Syno hangt.
+ een wekelijkse sync van documenten en foto's van Syno naar Amazon S3 (ongeveer 20 GB (?) voor $1/mnd)
Voordeel S3: standaard Syno backup mogelijkheid, toegang via web interface, restore per bucket/file mogelijk.
Ik wil nog wel S3 versioning+lifecycle rules(->Glacier?) aanzetten zodat ik een aanslag als Synolocker overleef.
Versioning aangezet met als lifecycle rule:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RIXvdKb.jpg
M.a.w. de vorige versie wordt nog 30 dagen bewaard zodat deze kan worden teruggezet.
Nu even kijken wat de kosten doen... Ik verwacht geen hoge kosten gezien de lage mutatiegraad.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:49
Heeft er iemand ervaring met HiDrive?
Ik maak zelf nog geen gebruik van offsite backup maar deze aanbieder lijkt mij wel interessant.

Voordelen tot nu toe die ik gevonden heb:
- Officiele Synology package
- maakt gebruik van versioning (tot 3 maanden terug)
- eerste half jaar gratis (daarna 7 euro per maand voor 100gb)
- app voor je telefoon om je bestanden te bekijken
- makkelijk bestanden delen met vrienden/familie

Nadelen:
- Misschien de prijs van 7 euro p/m voor 100gb. Het is niet de goedkoopste oplossing maar ik vind de prijs zelf heel redelijk.
- ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
avec_style schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:55:
Ik maak zelf nog geen gebruik van offsite backup maar deze aanbieder lijkt mij wel interessant.

Nadelen:
- Misschien de prijs van 7 euro p/m. Het is niet de goedkoopste oplossing maar ik vind de prijs zelf heel redelijk.
- ????
Ja ik.
Helaas niet met de package, dat wordt niet ondersteund voor mijn oude DS108j. Maar in de standaard backup app kan je een backup naar een rsync-compatible server inrichten en met de hulp van deze blog kan je HiDrive instellen.
Heb het nu een paar weken draaien, dus kan er verder niet vele over zeggen, behalve dat ik nog geen problemen ben tegengekomen.
:P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
goed om te weten dat er nog een andere manier is om gebruik te maken van HiDrive mocht de officiele package mij niet bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik kreeg zojuist een email van Crashplan: De komende maand 20% korting op alle data plans. Dat is vanaf $4/maand nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:00
Ja, alleen jammer dat je dan wel voor 4jaar in 1 keer moet aftikken.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
En hoe kom je daar zo bij:

Kleine letters in de mail geven dit anders niet aan:

Offer applies to Individual and Family Unlimited subscriptions for unlimited backup to our cloud and includes 1, 2, or 4 year subscriptions. Monthly plans are not eligible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Laatst online: 28-06 11:01
kraades schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:27:
[...]

Versioning aangezet met als lifecycle rule:
[afbeelding]
M.a.w. de vorige versie wordt nog 30 dagen bewaard zodat deze kan worden teruggezet.
Nu even kijken wat de kosten doen... Ik verwacht geen hoge kosten gezien de lage mutatiegraad.
Worden die versies dan ook opgeslagen in diezelfde bucket op je S3? Of heb je gekozen voor kopie naar Glacier? Ik ben ook heel benieuwd naar het prijsverschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Prijsverschil voor GB/Month storage tussen glacier en S3 is geloof ik een factor 3 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Deze video over Glacier is wel aardig:
YouTube: Synology Glacier Backup

Maar kan je ook makkelijk syncen naar Glacier of geeft dat dus een hoop dure requests? Dus dat je bijvoorbeeld vakantie foto's aan de backup folder toevoegd en dat die dus automatisch ook geuploaden worden (= sync)?
En er zit dus geen encryptie op waar je zelf alleen de key van hebt dus de NSA kan er wel lekker in je data grasduinen?
Zo kan het wel maar het is wat omslachtig: http://virtual-matter.com...backup-to-amazon-glacier/

Edit:
Dit is ook interessant, de synology client geeft nog wat extra limitaties icm Glacier:
http://www.reddit.com/r/s..._support_anyone_using_it/
Je kan alleen full restores doen en als je geen Synology meer hebt wordt het ook lastiger..

[ Voor 30% gewijzigd door Mr_gadget op 12-08-2014 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msmilde
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-10-2022
iDrive biedt sinds kort zelf ook een package
http://idrive.com/synology-backup.htm

Nadeel vind ik, dat de app standaard in "webstation" geinstalleerd wordt en dus op poort 80 draait. Op de UI moet je inloggen met je lokale DSM account. Deze website is dus ook standaard van buiten te benaderen als je nog wat websites draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Mr_gadget schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:01:
Maar kan je ook makkelijk syncen naar Glacier of geeft dat dus een hoop dure requests? Dus dat je bijvoorbeeld vakantie foto's aan de backup folder toevoegd en dat die dus automatisch ook geuploaden worden (= sync)?
Je kan de backup jobs schedulen. Dus op gezette tijden worden nieuwe / aangepaste files naar Glacier gestuurd. Ik ga er vooralsnog van uit dat dat enkel requests oplevert voor die nieuwe / aangepaste files, maar dat moet ik nog ervaren. Tip: zorg dat je synology deletes niet doorvoert, want deletes binnen 3 maanden zijn duur.
En er zit dus geen encryptie op waar je zelf alleen de key van hebt dus de NSA kan er wel lekker in je data grasduinen?
Zo kan het wel maar het is wat omslachtig: http://virtual-matter.com...backup-to-amazon-glacier/
Daar kan ik me persoonlijk niet zo druk om maken, maar op zich wel een goed punt ja. De transfer kan je wel encrypten, maar de bestanden staan niet versleuteld in Glacier.
Edit:
Dit is ook interessant, de synology client geeft nog wat extra limitaties icm Glacier:
http://www.reddit.com/r/s..._support_anyone_using_it/
Je kan alleen full restores doen en als je geen Synology meer hebt wordt het ook lastiger..
Yep, de client is inderdaad wat beperkt. Hopelijk gaan ze daar ooit nog wat aan verbeteren en je zit inderdaad met een vendor lock-in. Ook omdat Synology de bestanden hernoemd en de folder structuur platslaat tijdens het uploaden. Dat wordt wel bijgehouden in een of andere mapping file, ik moet nog eens kijken of die mapping file leesbaar is, dan zou er evt. wat te scripten zijn als je wilt restoren met een andere client.
Edit: ah, met wat creativiteit schijnt het allemaal wel ook zonder Synology te doen te zijn: http://forum.synology.com...&t=70460&start=15#p331262
De mapping file is een SQLite DB met daarin de mapping van filenames en folder structuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 12-08-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
debom schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:51:

Offer applies to Individual and Family Unlimited subscriptions for unlimited backup to our cloud and includes 1, 2, or 4 year subscriptions. Monthly plans are not eligible.
Daarnaast kun je maandelijks opzeggen en krijg je de rest van jouw betaalde maanden terug:

Your annual CrashPlan PRO subscription grants you access to our backup service in advance. Code42 retains your data until your subscription ends, even if you decide not to continue backing up new or changed data. To obtain a refund for an unused portion of your subscription, please contact our Customer Champions. There are no refunds for partial months.

Zie deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-06 22:19
Voor het hele Synolocker verhaal syncte ik mijn XPenology naar de Synology van mijn ouders. Dit gaat prima omdat zo wel mijn ouders als ik zelf een 200mbit glasvezel lijn hebben. In dat senario had ik enkel nagedacht aan bijvoorbeeld HDD failure of brand en nooit aan een virus wat de boel encrypt.

Na het Synolocker verhaal is het mij wel duidelijk geworden dat ik versioning moet gaat toepassen en hiervoor heb ik ook Crashplan gekozen. Schijnbaar had ik geluk en een goede server te pakken want ik had 123GB aan foto's in 1,5 uur erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
SkyThes schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 18:46:
Voor het hele Synolocker verhaal syncte ik mijn XPenology naar de Synology van mijn ouders. Dit gaat prima omdat zo wel mijn ouders als ik zelf een 200mbit glasvezel lijn hebben. In dat senario had ik enkel nagedacht aan bijvoorbeeld HDD failure of brand en nooit aan een virus wat de boel encrypt.

Na het Synolocker verhaal is het mij wel duidelijk geworden dat ik versioning moet gaat toepassen en hiervoor heb ik ook Crashplan gekozen. Schijnbaar had ik geluk en een goede server te pakken want ik had 123GB aan foto's in 1,5 uur erop staan.
Je had ook kunnen kiezen om op zowel de Synology als XPenology CrashPlan kunnen zetten en dan "backing up to a friends computer". Dat kan dus ook naar jouw Synology of XPenology en is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 22:33

M-ThijZ

Riding on Rails

Wat ik nog wel mis in DSM is het automatisch mounten en unmounten van USB schijven.

Eigenlijk hoeft het volume pas gemount te worden voordat de daily backup begint. Als de backup klaar is kan het volume ge-unmount worden.

Zo kun je ten alle tijden een USB schijf vervangen en zo makkelijk schijven roteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Orion84 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 17:25:

[...]
Daar kan ik me persoonlijk niet zo druk om maken, maar op zich wel een goed punt ja. De transfer kan je wel encrypten, maar de bestanden staan niet versleuteld in Glacier.
Je zou zeggen dat het wel moet kunnen. Tenminste met S3. Server Side Encryption.
http://docs.aws.amazon.co.../dev/UsingEncryption.html

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
kraades schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 19:01:
[...]

Je zou zeggen dat het wel moet kunnen. Tenminste met S3. Server Side Encryption.
http://docs.aws.amazon.co.../dev/UsingEncryption.html
S3 is niet hetzelfde als Glacier hè.

Maar zo te zien is Glacier per definitie encrypted:
http://aws.amazon.com/glacier/faqs/
Yes, all data in the service will be encrypted on the server side. Amazon Glacier handles key management and key protection for you. Amazon Glacier uses one of the strongest block ciphers available, 256-bit Advanced Encryption Standard (AES-256). 256-bit is the largest key size defined for AES. Customers wishing to manage their own keys can encrypt data prior to uploading it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
stefve1 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:57:
[...]

Worden die versies dan ook opgeslagen in diezelfde bucket op je S3? Of heb je gekozen voor kopie naar Glacier? Ik ben ook heel benieuwd naar het prijsverschil!
Je kunt aangegeven wat je precies wilt doen; ik heb gekozen voor:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RIXvdKb.jpg
Maar je kunt ook aangeven dat je de vorige versie naar Glacier wilt schrijven.

Net even getest.
De versies zijn zichtbaar in dezelfde bucket en elke versie is individueel te downloaden:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MysGkySl.jpg

Ik moet alleen nog kijken hoe ik in 1 keer alle vorige versies uit een bucket kan downloaden...
Edit:
Dit wordt nog wel een probleem.
Ik kan niet een makkelijke manier bedenken om een bulk download van de previous versions te doen.
En 1 voor 1 is niet te doen... :|
http://s3browser.com/amazon-s3-versioning.php

Orion84 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 19:10:
S3 is niet hetzelfde als Glacier hè.
Snap ik.
Aanname: maar als het op S3 kan dan zal het ook wel op Glacier kunnen.

Op S3 kun je ook encryptie aanzetten op een bucket:
http://s3browser.com/amaz...pt-files-during-uploading
Dan zou ik dan nog eens moeten testen op dat werkt in combinatie met de Syno backup.
Ik vermoed van wel...

[ Voor 36% gewijzigd door technorabilia op 12-08-2014 19:47 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-06 11:10

JT

VETAK y0

Hoe werkt Glacier eigenlijk; data ophalen kost geld maar als je oude backups wil deleten wat dan?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:00
debom schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:51:

Ja, per jaar minimaal dan.. Dan nog, ik betaal liever elke maand dan een heel jaar in 1 keer.. Maar dan dus geen korting. Dat bedoelde ik.
En wil je gemiddeld uitkomen op $9 pm dan moet je dus voor 4 jaar(!) in 1 keer betalen. Dat dus.. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

LuukNouwen schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:37:
Voordelen CrashPlan:
- Goedkoop bij enkel apparaat (vanaf $4 per maand)
- Goedkoop bij meerdere apparaten (vanaf $8 per maand voor 10 apparaten incl. onbeperkte opslag)
- Goedkoop bij onbeperkte oplsag
- Gratis bij opslag bij vrienden
- Goede apps (IOS/ Android)
- Veel encryptiemogelijkheden
- Betrouwbaar (gebruik het al bijna 3 jaar)

Nadelen CrashPlan
- DSM officieel niet ondersteunt, maar wel een (onofficieel) package beschikbaar
- Headless systeem, dus in te stellen via PC of Mac
- Java based, waardoor het redelijk wat geheugen gebruikt
- Uploadsnelheid afhankelijk van de server en daardoor niet altijd even snel (switchen naar een andere server kan).
Hier ook Crashplan. Werkt al jaren feilloos :) Daarnaast een lokale 3TB USB disk voor m'n belangrijkste data die offline bewaard wordt.

Nog wat toevoegingen op de voor- en nadelen:
Voordelen:
- set and forget (je stelt 1x in welke volumes gebackupt moeten worden en daarna wordt automatisch alles in dat volume gebackupt)
- bestanden ook terug te lezen via andere devices, zoals pc, tablet, smartphone e.d. Handig als je even snel bij een bestandje wilt.
- Headless is ook een voordeel: de NAS doet zelf al het werk, je hoeft er geen pc voor aan te laten staan of zelf eraan te denken.
- data retention. Meerdere versies van hetzelfde bestand in de tijd bewaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 13-08-2014 07:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
kraades schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 19:20:
[...]
Ik moet alleen nog kijken hoe ik in 1 keer alle vorige versies uit een bucket kan downloaden...
Edit:
Dit wordt nog wel een probleem.
Ik kan niet een makkelijke manier bedenken om een bulk download van de previous versions te doen.
En 1 voor 1 is niet te doen... :|
http://s3browser.com/amazon-s3-versioning.php
Hm, dit gaat dit niet zo makkelijk.
http://serverfault.com/qu...-particular-point-in-time
M.a.w. ik heb wel de data maar kan niet makkelijk de hele bucket naar een bepaalde timestamp restoren. :'(
Microkid schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 07:20:
- data retention. Meerdere versies van hetzelfde bestand in de tijd bewaren.
Hoe werkt zoiets bij Crashplan? Je kunt een bepaalde datum/tijd opgegeven voor de hele backup?
Of moet je echt alle files langs? (niet te doen; zie boven)

[ Voor 20% gewijzigd door technorabilia op 13-08-2014 07:35 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
Ik heb 2 DS213+ die ik wilde syncen met elkaar maar met 1MByte upload gaat dat tergend langzaam dus nu breng ik de data heen en weer elke week met een USB disk. Voordeel is dat ik dan op drie plekken mijn data heb.

Ik heb een custom script gemaakt om de copy-knop aan de voorkant andersom te msken: na het koppelen van de hdd wordt het lampje groen en zodra je drukt rsynct ie van /volume1 naar /usbdisk1 en thuis rsynct hij precies andersom. Na het kopiëren wordt er een log gemaakt en unmount hij de schijf. Als het lampje dan uit is kan je hen afkoppelen, allemaal zonder gebruik van de GUI.

Maakt het ook makkelijk voor de rest van de mensen die niet per se in DSM hoeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Laatst online: 13-01 05:24
Wat voor uploadsnelheden halen de mensen hier met Crashplan? Ik had in het verleden op een 411 niet meer dan 500kbit, terwijl een Netbackup van Synology makkelijk een paar mbit haalde. Aan de lijn lag het dus niet.

Inmiddels een 1812+ staan en CP is op DSM5 een stuk makkelijker te installeren, maar als ik op voorhand weet dat de upload nog steeds elke NAS op z'n knietjes krijgt laat ik het toch maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

kraades schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 07:34:
Hoe werkt zoiets bij Crashplan? Je kunt een bepaalde datum/tijd opgegeven voor de hele backup?
Of moet je echt alle files langs? (niet te doen; zie boven)
Zie http://support.code42.com...ecifying_Version_Settings. Je kan het zelf instellen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:26
avec_style schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:55:

Nadelen:
- Misschien de prijs van 7 euro p/m voor 100gb. Het is niet de goedkoopste oplossing maar ik vind de prijs zelf heel redelijk.
- ????
Ik gebruik het nu en ben er tot nu toe tevreden over.
Na alle ellende met Synolocker bedacht ik dat er nog wel een online back-up bij kon, ik wil mijn data echt niet kwijt.

Ik gebruik nu de 1511+ en heb er een 510 bay naast hangen.
Op de 1511+ staat de RAID set met data enz. op de 510 heb ik losse volumes gemaakt. (per disk)
Ik back-up elke nacht van de 1511 naar de 510 diverse data naar eigen disken.
(Geen bescherming tegen Synolocker, wel tegen dataverlies)

Daarnaast via de tweede esata poort maandelijks naar aparte back-up disken die ik in een brandkluis leg.
Dit is dus een echte back-up die het ook tegen brand moet uithouden en ellende zoals Synolocker.
nadeel arbeidsintensief en je loopt toch een maandje achter. Back-up via esata wel erg snel :)
Ik gebruik hiervoor een Fantec behuizing met esata werkt uitstekend.

De kluis is brandwerend gecertificeerd voor 2 uur bij 1600 graden (binnen dan onder de 30 graden) er zijn er diverse, google is je vriend ;) (ik heb een Phoenix) nadeel toch wel kostbaar en zwaar, heeeeel zwaar
Maar ok hij staat.

Toen kwam ik op Hidrive uit via Synology, ik wilde een officiële package, ik ga er vanuit dat het dan goed zal werken. (Alle servers in Duitsland vond ik ook een voordeel tov Amerika)
Ik schreef mij in op de aanbieding van Hidrive ( 6 maanden gratis daarna 7 eur p/m 100Gb ) maar tot mijn verassing kwam er tijdens het bestellen een extra aanbieding.
6 maanden gratis 250 Gb 3 users 10 eur p/m
Die is wel aardig :P

Hidrive geïnstalleerd op de Synology idd zonder een enkel probleem en ingesteld, werkt allemaal in één keer.
Voordeel van de 250Gb 3 users (staat niet gewoon op de site, vaag :? ) is dat je nu in Hidrive 3 schema's onder 3 aparte users kunt maken en die komen dan apart in Hidrive, je ziet onder de ene user ook niets van de andere users.
user 1: dagelijks de belangrijkste data enz.
user 2: wekelijks
user 3 : maandelijks

Ik haal ongeveer een uploadsnelheid van 3,5 Mb/s naar Hidrive, redelijk, iig niet te langzaam.

Kortom tevreden Hidrive gebruiker, interface enz is ook best duidelijk.
Alleen tijdens het bestellen kreeg ik geen activatie sms gebeld en dat was een bekend probleem er was een storing op dat moment, maar voor dat je het telefoonnummer hebt als niet klant, redelijk verstopt.
Wel snel en goed geholpen en het is een 0800 nummer.
Het is te vinden ;)
Nog een nadeel, eerste contract is minimaal een jaar, je moet dus sowieso altijd 6 maanden betalen bij de huidige aanbiedingen, hou daar ook rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Maar kun je ook een hele backup voor een bepaalde datum/tijd terugzetten? Of is dat ook per file?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
JT schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:36:
Hoe werkt Glacier eigenlijk; data ophalen kost geld maar als je oude backups wil deleten wat dan?
Delete acties zijn gratis, zo lang het minstens 3 maanden na upload is. Een bestand binnen drie maanden verwijderen kost wel geld,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
iemand ervaring met idrive?
Ze hebben een synology package en qua features zit het volgens de website ook goed. Daarnaast is de prijs ook niet mis. (3 dollar p/m voor 300GB)

Dit lijkt voor mij tot nu toe de meest goedkope dienst met alle belangrijke features en een synology package te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:39

kraats

Ik rol

Ik heb gisteren even met iDrive gespeeld, maar weer verwijderd.. De agent draait op poort 80 van je Synology (lastig als je net als ik websites hebt draaien, dan staat dit ook vrolijk op internet) en je moet inloggen met admin, terwijl ik die juist uitgeschakeld had. Tijdens het kwartiertje dat ik op een free-account getest heb wilde hij nog geen enkel bestand uploaden. Mappenstructuur werd wel gedeeltelijk aangemaakt. Maar was niet echt vlot dus.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Orion84 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:45:
[...]

Delete acties zijn gratis, zo lang het minstens 3 maanden na upload is. Een bestand binnen drie maanden verwijderen kost wel geld,
Tnx. Ik denk dat ik toch geen Glacier ga gebruiken; data ophalen kan door de rare gehanteerde rekenmethode lopen in de 1000en euro's voor ruim onder de TB aan data. Een artikel.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 13-08-2014 09:26 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
kraades schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:40:
[...]

Maar kun je ook een hele backup voor een bepaalde datum/tijd terugzetten? Of is dat ook per file?
Ja, je kiest folder/folders/files, de datum en waar het naartoe moet. Dit kan vanaf de Crashplan website, of vanuit de client. Het beste kun je gewoon even de trial installeren.. Dan kun je het allemaal uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
HvB83 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:02:
Wat voor uploadsnelheden halen de mensen hier met Crashplan? Ik had in het verleden op een 411 niet meer dan 500kbit, terwijl een Netbackup van Synology makkelijk een paar mbit haalde. Aan de lijn lag het dus niet.

Inmiddels een 1812+ staan en CP is op DSM5 een stuk makkelijker te installeren, maar als ik op voorhand weet dat de upload nog steeds elke NAS op z'n knietjes krijgt laat ik het toch maar.
Volgens mij zijn de uploadsnelheden flink verbeterd. In het verleden haalde ik ook niet de volle uploadsnelheid die mijn DSL-abbo heeft. Nu wel (3 en 4 mbit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ok dat klinkt al een heel stuk beter, op wat voor NAS haal je dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
JT schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:22:
[...]

Tnx. Ik denk dat ik toch geen Glacier ga gebruiken; data ophalen kan door de rare gehanteerde rekenmethode lopen in de 1000en euro's voor ruim onder de TB aan data. Een artikel.
Als je alles zo snel je internetverbinding je toelaat gaat restoren, ja, dan betaal je de hoofdprijs. Maar Glacier clients (zowel fast glacier als de syno package) ondersteunen het beperken van de download snelheid, zodat je veel minder betaald of zelfs binnen de gratis marge kan blijven. Als je al je data gratis wilt restoren vanuit Glacier, dan kost je dat per definitie 20 maanden.
De volgende post vat het denk ik aardig samen:
re: "I want to be able to restore my data to my new computer as quickly as my Internet connection will let me"

Really? Why? If you have say 10 years of home pictures/movies, and you know they are 100% safe in Amazon Glacier, why do you need them all on your new computer as fast as possible? I don't understand why its such a rush.

If it's a rush, you pay the fee. If you can afford to wait a month or two or three to get all the data back for free, you trickle your pics/movies back to your new computer one day at a time.

It seems Amazon charges by the peak hour, so if you can throttle your retrieval so that it takes 3 or 4 days to get the data back, the fee would be a lot less.

A 5 GB per hour download would cost $36 for the month. You could download your entire 3TB files in less than a month for $36. So I don't think that's a crazy fee when your computer was destroyed by a fire...

To get your data back in a week requires 17GB per hour, which is $128. Not unreasonable either considering the urgency and the circumstances.
(uit: https://news.ycombinator.com/item?id=4412886)

Maar het is zeker een aspect om mee te nemen in een afweging van welke tool / dienst je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
HvB83 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:18:
Ok dat klinkt al een heel stuk beter, op wat voor NAS haal je dat als ik vragen mag?
Op een DS412+. CrashPlan gebruikt wel redelijk wat geheugen, maar je kunt een max geheugengebruik instellen bij CrashPlan. Hoe groter de backup, hoe meer geheugen nodig. Het maximale geheugen dat je kunt toewijzen is 768 MB. Op de Qnap van mijn werk gebruikt CrashPlan 485MB voor een backup van 3,5 TB en dit is terwijl de Qnap een backup aan het maken is. Op mijn DS412+ is het maar 60 MB voor backup 145GB op een moment dat er geen backup wordt gemaakt (alle files zijn al gebackupped). Overigens is het niet CrashPlan dta zoveel geheugen gebruikt, maar Java. CrashPlan werkt niet zonder Java.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Orion84 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:20:
[...]

Als je alles zo snel je internetverbinding je toelaat gaat restoren, ja, dan betaal je de hoofdprijs. Maar Glacier clients (zowel fast glacier als de syno package) ondersteunen het beperken van de download snelheid, zodat je veel minder betaald of zelfs binnen de gratis marge kan blijven.
De volgende post vat het denk ik aardig samen:

[...]
(uit: https://news.ycombinator.com/item?id=4412886)

Maar het is zeker een aspect om mee te nemen in een afweging van welke tool / dienst je kiest.
Dat is zeker een goede post :) Wat denk ik het essentiele hier is: het is voor een non-profit organisatie en niet voor thuisgebruik. Dus een maand is echt te lang en een week soms misschien ook wel. Dus ik kijk nu naar Crashplan.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ok dan ga ik Crashplan zeker weer een kans geven. Bedankt LuukNouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
maarud schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 07:51:
Ik heb een custom script gemaakt om de copy-knop aan de voorkant andersom te msken: na het koppelen van de hdd wordt het lampje groen en zodra je drukt rsynct ie van /volume1 naar /usbdisk1 en thuis rsynct hij precies andersom. Na het kopiëren wordt er een log gemaakt en unmount hij de schijf. Als het lampje dan uit is kan je hen afkoppelen, allemaal zonder gebruik van de GUI.
Dat klinkt wel handig om ook eens mee te spelen. Als je dat script zou willen delen, dan heel graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
JT schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:39:
[...]

Dat is zeker een goede post :) Wat denk ik het essentiele hier is: het is voor een non-profit organisatie en niet voor thuisgebruik. Dus een maand is echt te lang en een week soms misschien ook wel. Dus ik kijk nu naar Crashplan.
Maar voor welk scenario wil je de cloud backup dan precies inzetten? Hebben ze daadwerkelijk de hele bulk aan data direct binnen korte tijd weer nodig en verwacht je dat de kans groot is dat je een keer een restore zult moeten doen? Dan is Glacier inderdaad niet de beste optie. En het nadeel van de synology package is dat je niet de specifieke bestanden terug kan halen die je direct nodig hebt (tenzij je die in een aparte backup job hebt zitten).

Glacier is interessant als archivering, waarbij je zo nu en dan een beperkte hoeveelheid data moet kunnen opvissen. Of als backup optie voor scenario's die zelden voorkomen en waar het dus niet zo'n probleem is als (mocht het toch voorkomen) de prijs wat hoger is (zoals een brand waarbij lokale opslag en backup verloren gaan bijvoorbeeld). Voor frequente backups die je ook wilt gebruiken voor als iemand eens een bestand verwijdert, een disk crasht, je een virus oploopt (allemaal dingen die 'regelmatig' voorkomen) is het niet echt interessant.

Trouwens een interessant zijweggetje wat me hier te binnen schiet: in hoeverre is zoiets gedekt door inboedel / brand verzekering? Een nieuwe NAS kan je declareren, maar zou je de kosten voor een vlotte data restore ook kunnen declareren?

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 13-08-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
LuukNouwen schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 18:56:
[...]

Je had ook kunnen kiezen om op zowel de Synology als XPenology CrashPlan kunnen zetten en dan "backing up to a friends computer". Dat kan dus ook naar jouw Synology of XPenology en is gratis.
True maar dan staat mijn data nog steeds op 2 devices waar beiden hetzelfde OS op draait. Mocht er een nieuw lek gevonden worden in DSM waardoor beide NASsen kwetsbaar zijn dan ben ik alsnog de pineut.

Daarnaast heb ik in 1x voor 4 jaar afgerekend met 20% korting. Dat is omgerekend 2,42 euro per maand waar ik persoonlijk niet zo wakker om lig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
RobV schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:34:
[...]

Ja, je kiest folder/folders/files, de datum en waar het naartoe moet. Dit kan vanaf de Crashplan website, of vanuit de client. Het beste kun je gewoon even de trial installeren.. Dan kun je het allemaal uitproberen.
Bedankt, dat ga ik eens proberen.

Bij Amazon S3 heb ik nu wel versioning aan staan en dat werkt ook prima, maar ik kan geen methode vinden om een restore te doen o.b.v. een bepaalde datum.
Je kunt daar wel individueel per file een bepaalde versie terugzetten, maar voor een hele directory is dat niet mogelijk (althans, niet zonder zelf te programmeren - voor zover ik kan zien).
Als je dus duizenden files hebt dan ben je wel even bezig.............. (niet te doen dus)

Pseudo code
For each file in bucket:
- Zoek laatste versie waarvan de timestamp <= te restoren timestamp
- Maak deze versie de current versie (of download die versie)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
HvB83 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:02:

Bij ligt het er heel erg aan wanneer ik iets upload. Vorige week vrijdag haalde ik bijna de 20MB/s. De dag erna slechts 3MB/s...
Afbeeldingslocatie: http://xda.mavaee.nl/images/crashplan.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Orion84 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:29:
[...]

Maar voor welk scenario wil je de cloud backup dan precies inzetten? Hebben ze daadwerkelijk de hele bulk aan data direct binnen korte tijd weer nodig en verwacht je dat de kans groot is dat je een keer een restore zult moeten doen? Dan is Glacier inderdaad niet de beste optie. En het nadeel van de synology package is dat je niet de specifieke bestanden terug kan halen die je direct nodig hebt (tenzij je die in een aparte backup job hebt zitten).
Dat kan ik nu nog niet voorzien en gezien de prijs van Crashplan denk ik niet dat we het risico moeten nemen...
[quote]
Trouwens een interessant zijweggetje wat me hier te binnen schiet: in hoeverre is zoiets gedekt door inboedel / brand verzekering? Een nieuwe NAS kan je declareren, maar zou je de kosten voor een vlotte data restore ook kunnen declareren?
Dat begint denk ik met de vraag of je verzekering alleen stoffelijke schade dekt of nog meer.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik heb in de Crashplan client mijn backup settings gisteren bijgewerkt. DS1513+ new backup destination bij een kennis, 36Gb, encrypt, was binnen 4 uur overgezet. Ter info, mijn Ziggo upload is 20mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JT schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:04:
Dat begint denk ik met de vraag of je verzekering alleen stoffelijke schade dekt of nog meer.
Ga er maar vanuit van niet als je de standaard verzekering hebt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38

Puck

W32.Deadcode.A

M-ThijZ schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 18:58:
Wat ik nog wel mis in DSM is het automatisch mounten en unmounten van USB schijven.

Eigenlijk hoeft het volume pas gemount te worden voordat de daily backup begint. Als de backup klaar is kan het volume ge-unmount worden.

Zo kun je ten alle tijden een USB schijf vervangen en zo makkelijk schijven roteren.
Ik kwam laatst een custom package tegen voor het automatisch mounten van een USB schijf > Back-up script draaien > automatisch unmounten. Kan deze helaas niet meer zo snel terug vinden en wil deze ook graag gebruiken. Iemand een idee?

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 23:07
Ik heb het volgende draaien:

DS213+ rsync taken naar een DS211J (niet beschikbaar via het internet..draait alleen als backup alle overige services staan uit)

Elke werkdag draaien er 2 rsync taken van 2 Shares. Dit is van ma t/m vrijdag

In het weekend is het:
DS213+ naar een DS109E die bij een vriend draait. Deze krijgt een backup van alle shares in 2 dagen tijd en maar 1x.

daarnaast nog de photo via time backup lopen voor de versies. Dit heb ik in het verleden ingesteld omdat ik wel eens data corruptie op fotos had (half grijze fotos). Die zouden dan ook gebackupt worden... nu met versies zou ik dit moeten afvangen.

Nooit gedacht aan synolocker / encryptie maar ik denk dat ik zo wel redelijk veilig ben. Ik weet dat het rsync taken zijn maar ik heb een week de tijd om de offsite taak te stoppen. Nadat dit bekend was is de 109E gelijk van het stroom gehaald.

[ Voor 21% gewijzigd door Quakie op 13-08-2014 13:53 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Cyberpope schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:09:
[...]

Ga er maar vanuit van niet als je de standaard verzekering hebt.
Dat denk ik ook niet en ik ga het ook zeker niet op de verzekering aan laten komen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
Puck schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:34:
[...]

Ik kwam laatst een custom package tegen voor het automatisch mounten van een USB schijf > Back-up script draaien > automatisch unmounten. Kan deze helaas niet meer zo snel terug vinden en wil deze ook graag gebruiken. Iemand een idee?
Haha, dat is dus het script waar ik een paar posts geleden over schreef ;)

alleen ik pas gewoon het synousbcopy script aan, geen package verder.

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 13-08-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
JT schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:04:
[...]

Dat kan ik nu nog niet voorzien en gezien de prijs van Crashplan denk ik niet dat we het risico moeten nemen...
Als je er een andere dienst is die beter bij je wensen past is dat natuurlijk de logische optie. Waar ik op doelde was dat je de prijs van een restore niet los moet zien van de risico's die je met die backup wilt afdekken.

Vandaar de vraag: voor welke scenario's wil je de cloud backup inzetten? Enkel voor doemscenario's die eens in de zoveel jaar voorkomen (brand bijvoorbeeld) of ook voor meer 'dagelijkse' issues als datacorruptie, menselijke fouten, falende disken.

Voor mij is Glacier voor het doemscenario en voor de 'dagelijkse' zaken ben ik nog aan het nadenken hoe ik dat precies ga ondervangen. En in zo'n doemscenario maakt het me (tot op zekere hoogte) niet zo heel veel uit of ik 0 euro, 10 euro of een paar honderd euro betaal om mijn data weer terug te krijgen (zie ook de mensen die honderden euro's aan de synolocker criminelen betalen om hun data terug te krijgen).

Als je de cloud backup ook wilt gebruiken voor scenario's met een gemiddelde of hoge kans, ja, dan kan een impact van 1000 euro aan restore kosten leiden tot een risico dat je niet wilt lopen.

Al met al is het niet makkelijk om dergelijke inschattingen gedegen te maken, dus als je dan moet kiezen tussen twee diensten die elkaar weinig ontlopen, behalve in restore kosten. Dan is een logische optie inderdaad om simpelweg voor degene te kiezen met lagere restore kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kan ik Crashplan eigenlijk ook inzetten voor automatische deletes? Bijvoorbeeld: 3 wekelijkse backup, bij de backup van week 4 laat ik week 1 deleten van de NAS. Wordt deze delete dan ook overgenomen door Crashplan?
Orion84 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:36:
[...]

Als je er een andere dienst is die beter bij je wensen past is dat natuurlijk de logische optie. Waar ik op doelde was dat je de prijs van een restore niet los moet zien van de risico's die je met die backup wilt afdekken.

Vandaar de vraag: voor welke scenario's wil je de cloud backup inzetten? Enkel voor doemscenario's die eens in de zoveel jaar voorkomen (brand bijvoorbeeld) of ook voor meer 'dagelijkse' issues als datacorruptie, menselijke fouten, falende disken.
Dat laatste zou kunnen maar ik kan dat niet goed inschatten. Ik ben ook de enige technische persoon daar dus ik denk dat Crashplan dan met hun GUI ook de organisatie minder afhankelijk van mij maakt. Dat vind ik ook een voordeel.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Je kan bij crashplan al je retention parameters instellen.

Zoals gezegd, probeer gewoon de trial, hij is in 5 min. geinstalleerd op je desktop. Daarna kun je altijd kiezen om hem op je syno te zetten. Aangezien je de client toch op je desktop moet hebben voor een headless install, verlies je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:09
Ik doe het volgende: Een dagelijke backup van een aantal mappen (Word,Excel,Access etc), via synctoy, naar mijn nas. Ik laat de laatste 20 versies van elk bestand op mijn nas staan.
Elke dag maakt mijn NAS (DS411) een backup naar de nas van een goede vriend, via de netbackup van de nas, offsite is dus geregeld.
Elke maand gaat de nieuwste data naar een USB drive en ook nog naar de cloudstorage van Mega.
1 keer per jaar brand ik de belangrijkste data op DVD. Volgens mij kan er hier weinig mis gaa wat betreft dataverlies.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Laatst online: 29-06 22:55
Wish schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:05:
[...]

Die staat hier: http://packages.pcloadletter.co.uk - toevoegen aan je Package Sources in je Syno. Ondanks de package blijft het knutselwerk (java, config aanpassen, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:17
Mijn Synology (ds413) maakt iedere week een back-up van belangrijke mappen naar een Externe HDD die ik één keer per week aankoppel. Mijn foto's worden automatisch gesynchroniseerd naar dropbox.

Maandelijks maak ik een Full disk back-up naar een andere disk. Deze disk bewaar ik op een externe locatie

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
ZiSE schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 19:06:
[...]

Die staat hier: http://packages.pcloadletter.co.uk - toevoegen aan je Package Sources in je Syno. Ondanks de package blijft het knutselwerk (java, config aanpassen, etc)
Wat bedoel je met knutselwerk? Voor CrashPlan is een package. Voor Java is ook een package, ook al moet je nog los een bestand downloaden van de Oracle website (ivm copyright). Het instellen gaat met Crashplan op je PC of Mac. Daar moet je enkel je IP van je NAS toevoegen aan de config file. Okay, het is niet click&play, maar ook geen knutselwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Lijkt me voor een beetje Tweaker geen enkel probleem.

Scott Hanselman:
http://www.hanselman.com/...ologyNASRunningDSM50.aspx

Zelfs CrashPlan heeft een tutorial staan over headless configuratie: http://support.code42.com...iguring_A_Headless_Client
(jawel, het is een Amerikaans bedrijf. Als je heel hard 'unsupported' roept blijven de advocaten tevreden)

[ Voor 13% gewijzigd door RobV op 13-08-2014 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Iemand ervaring met Crashplan op een DS211 met 256MB RAM? Java i.c.m. bovenstaande krijg ik een beetje kriebels van. Onterecht?

👉🏻 Blog 👈🏻

• L.N.
kraades schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:02:
Iemand ervaring met Crashplan op een DS211 met 256MB RAM? Java i.c.m. bovenstaande krijg ik een beetje kriebels van. Onterecht?
Probeer het gewoon. Installeer CrashPlan op je ds211 en op jouw PC en laat de Synology backuppen naar jouw PC. Dan merk je snel genoeg of het werkt,

• Microkid

Microkid

Smile

kraades schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:02:
Werkt prima. Heb een 211 staan die dat zonder morren doet.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-06 23:24
Lokaal mag ik gebruik van een RAID set (ik weet het RAID is geen backup, maar het gaat me om beschikbaarheid). En maandelijks neem ik mijn USB HDD (encrypted) mee naar huis en synchroniseer ik de gewijzigde data, welke niet veel is enkel wat foto's/documenten.
Op deze manier heb ik lokaal een HDD failure opgevangen, er zijn uiteraard naar scenario's mogelijk dat de RAID set onderuit gaat maar het blijft een thuis omgeving en niet een 24/7 business. En heb ik mijn data ook offsite en niet naar een cloud backup dienst waarvan ik niet weet wat er met mijn data gebeurd.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 22:33

M-ThijZ

Riding on Rails

maarud schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 07:51:
Zou je die willen delen?
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste