[Multi] Elite:Dangerous - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 01:21
Soliest schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:51:
[...]

Ben met mijn Alt toch maar overstag gegaan.... (ze hebben korting in de store)
Beetje strippen en aanpassen en er past 1300 t cargo in. Gaat toch wel een stuk sneller.
Het is een plaatje, hij is prachtig. Ik word er hebberig van!
"Je kunt in je FC sell en buy orders aanmaken. Hier mee kun je dus net zoals in een station goederen kopen en verkopen. Het gaat dan een heel stuk sneller omdat de snelheid van de teller na een paar tellen omhoog gaat.
Zorg er wel voor dat je FC alleen voor jezelf of voor vrienden open staat, anders komen er misschien andere commanders en kopen dan je spullen op :p "
Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben, maar ik zag mensen in het CG topic op het Frontier forum klagen dat hun cargo verdwenen was ha het overzetten. Schijnbaar is er een bug(?) die al tijden bestaat en moet je iets minder dan je grootste cargo rack van je schip per keer overzetten vanaf je carrier.

Zij hadden voor de CG begon platinum, osmium en painite opgespaard en op hun cariers weggezet. Ik heb mijn bedenkingen over de morele kant hiervan, maar daar ga ik niet over. Wat kan dat kan.

[ Voor 9% gewijzigd door ABD op 01-10-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:40
ABD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:58:
Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben, maar ik zag mensen in het CG topic op het Frontier forum klagen dat hun cargo verdwenen was ha het overzetten. Schijnbaar is er een bug(?) die al tijden bestaat en moet je iets minder dan je grootste cargo rack van je schip per keer overzetten vanaf je carrier.
Nee is wat anders, dat over het verdwijnen van cargo ben ik nog niet tegengekomen. Dit is gewoon een handig hulpmiddel om sneller je cargo van de FC naar je schip te krijgen. Ze hebben de "normale" manier van transferren van cargo vanaf je FC naar je schip niet lekker ingericht. Er zit geen versnelling op het ingedrukt houden van de + tijdens het transferren. Als je dus meer dan 1000t cargo hebt, duurt het dus meer dan 1000 seconden voordat alles overgezet is. Doormiddel van het aanmaken van een sell order, koop je dus eigenlijk van je eigen FC en daar is wel een versnellings curve ingebouwd. Daar kost het niet meer dan een paar seconden voor mijn 1300t aan cargo. Daarnaast koop en verkoop ik spullen met winst en werk dus ook mee aan mijn status van salesman ;)

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:37

Oxigeon

En zo is dat!

ABD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:49:
[...]

Ja, dat is te doen. Sterker nog, als je in het diepe springt, leer je eerder zwemmen!

Ik was per ongeluk uit die veilige luchtbel gegaan en ik speelde nog in open modus ook. Ik werd pas voor het eerst 'geganked' toen ik voor de met een Anaconda vol goederen naar Starport in Minerva voor de CG van destijds reisde. De eerste was een toffe peer in een Imperial Corvette en Elite ranking, die zag hoe hij in luttele seconden mijn Anaconda aan gort schoot, zag mijn newbie ranking en liet me lopen. Hij maakte zich zorgen over mijn rebuy, lief, he? Hij had gelijk, ik had er maar 3. Hij voegde mij toe als friend en zei dat als ik vragen had ik bij hem op de koffie kon komen. Twee trips erna schoot een andere cmdr mij in puin en toen heb ik de Conda in de stalling gezet. Vervolgens werd ik geganked in een Mandelay(goedkoper) en ben ik Solo gaan spelen. Dus, drie keer is scheepsrecht en ik ben dommer dan een ezel, want die stoot zich niet meer dan eens aan dezelfde steen;) Overigens ging ik er per abuis vanuit dat ik nooit met anderen zou kunnen spelen in Solo modus en dus niet in dezelfde wereld speelde, daarom was ik open gaan spelen. Maar dat klopt niet.

Hoe dan ook, ik zou het doen, maar ga wel in Solo spelen. Je kunt makkelijk veel geld maken en je leert veel en snel. Ik gaf al aan dat ik niet kon minen, nu kan ik het wel. NPC piraten laten je met rust nadat ze je cargobay gescanned hebben en komt niet meer terug. FSD interrupten kunnen ze ook niet, en als het ze wel lukt kun je pijlsnel wegvliegen. Neem voor de zekerheid point defence turret, chaff en ecm mee, dan kun je niet stuk :D

Je hebt veel cargobays nodig, een pulse wave scanner om naar goede asteroids te scannen, een prospector limpet controller om de details in de goede asteroid te scannen, mining lasers om erts van de asteroid af te schieten, collector limpets om erts op te pikken en een 2A refinery om de erst te verwerken. Ik vergeet bijna de detailed surface scanner om naar hotspots in de ring te zoeken, anders ben je uren rond aan het vliegen in waardeloze rotsformaties. Lijkt veel en moeilijk, valt best mee, want het is vrij logisch.

Core mining kun je later doen als laser minen gelukt is. Sowieso vind ik zeer weinig core asteroids, dat is voor mij hooguit de kers op de taart. Je krijgt 300000 credits per ton platinum, painite of osmium, dus je investering heb je je na één trip terug.

Ik weet niet wat voor schip je hebt, maar een Cobra, ongeacht de versie, is al groot genoeg. Als het je eenmaal lukt, kun je heel snel iets groters kopen. Ik zou niet groter dan een medium schip meenemen, want je vliegt door een ring met steroids heen. Xaphod gebruikt zijn Python, ik denk MK1, en ik gebruik mijn Corsair; dan kun je 200+ ton mee vervoeren. Ik pas 73 miljoen credit per trip, met een Anaconda verdubbel je dat, maar dat is lastig manoevreren en je bent 2 keer zo lang aan het minen. Je kunt een Type 11 kopen uit de promotie, die is ervoor gebouwd.

Do not forget you limpits! :D En wacht totdat de piraten je gescanned hebben en weg zijn gevlogen met het vullen van je ruim.
Ik heb volgens mij een Cobra MK3. Maar hoe ik uit de beginnersbubble kom is me al een raadsel. Misschien dat ik in de galaxy maar eens moet zoeken naar het CG station en die de weg laten vinden. Als het goed is zal ik er dan wel komen. Als ik dan al een paar keer mijn ruim kan vullen met wat stuff zou dat prachtig zijn. Maar mijn budget is 300k ofzo..

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Soliest schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Daarnaast koop en verkoop ik spullen met winst en werk dus ook mee aan mijn status van salesman ;)
Begrepen.

Ik dacht dat ik als heuse Tycoon, zo noemen ze me echt, al heel wat was, maar ik heb maar een paar trips gedaan met die Anaconda en daarna ben ik weer gaan schieten. Die Clipper is van een andere orde.

Ik kan hem inmiddels kopen, bedenkt ik me net. Ik ben niet alleen 'Tycoon' , ik ben sinds gisteren inmiddels biljonair! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Oxigeon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Ik heb volgens mij een Cobra MK3. Maar hoe ik uit de beginnersbubble kom is me al een raadsel. Misschien dat ik in de galaxy maar eens moet zoeken naar het CG station en die de weg laten vinden. Als het goed is zal ik er dan wel komen. Als ik dan al een paar keer mijn ruim kan vullen met wat stuff zou dat prachtig zijn. Maar mijn budget is 300k ofzo..
Dat gaat ongemerkt. Zet koers naar het "Andere" syteem, dan ben je pijlsnel uit de 'bubble'. Pas op, je mag niet meer terug.

3 ton aan credits is denk ik wel genoeg, je kunt beginnen met 1 van elk en het hoeft niet de A categorie te zijn. Ik zou wel een 1A prospector meenemen, want die scanned meer erts en dat is opbrengst. En een refinery heeft bins om erts in op te vangen dus dat is extra cargo, dus ik zou een 2A kopen. Je hoeft niet meteen de grootste en beste spullen te kopen, komt vanzelf met de megawinsten die je maakt met deze CG. Dat is de trade-off, met uit je confort zone gaan kun je veel sneller credit verdienen.

edit: Laat die 2A refinery maar even, die kost 170.000 credits. Denk erom, je hebt een paar rebuys nodig als reserve. Die 1A prospector limpet,

[ Voor 10% gewijzigd door ABD op 01-10-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:31
ABD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Ik was op de hoogte, vandaar ik zaterdag over de uitgestelde release van de Type 11 prospector en de daaraan gekoppelde CD begon. Zelfs de details heb ik genoemd. Maandag heb ik de release nog aangekondigd en jij reageerde erop. Maar goed, de eerder uitgelekte detail van de CG kwamen pas een uur later online. Ik heb het als stok achter de deur gebruikt om te leren minen. Is gelukt!

Ik heb vier trips gemaakt en gekozen voor Omricon Capricorni B B1, omdat dat een zekerheidje is. Hiervoor ging ik zelf gevonden hotspots in, maar ik wilde zien of het aan mij lag of het spel. Hoe dan ook, vier volle ladingen later, bijna 900 ton en top 50%, denk ik dat het met het type ring te maken heeft. Ik zat voorheen steeds in icy rings, heb ik teruggehaald in mijn geheugen. Ik vind weinig core asteroids, dat wel. Alleen in trip 2 vond ik er 4! Eerste en laatste overgeslagen, wat ik achteraf niet had moeten doen. Het was Rodesische pruim en die is ook 3 ton per ton waard, maar dat wist ik niet. De 2e was platina en mijn eerste poging, dat ging mis want te weinig ladingen. De 3e was Painite en dat was een voltreffer. Die asteroid draaide precies goed, ik was binnen 30 seconden klaar met de perfecte ladingen. Ik had tijd om koffie te zetten, mijn haar goed te doen en rustig aan 1,5km verderop te gaan staan om te kijken. Dat was wel een momentje. Ik dacht dat ik screenshots had gemaakt, maar die kon ik niet vinden. Ik moet ook eens uitzoeken hoe je videos maakt.

Ik ga vanavond kijken of ik iets dichterbij kan vinden met die tool uit die frontierforum draad, want ik ben best lang onderweg heen en weer. Ik wil ook nog mijn engineering aanpassen, ik had die Corsair als combatschip gebouwd.

Er zitten wel een aantal zeur- of zuurpieten op dat frontierforum, zeg. Ik ga die Type-11 nu ook niet kopen, maar ik ga niet klagen dat anderen dat wel doen. Als je ED niet leuk vindt, wat doe je daar dan? Je leeft maar één keer, ga doen wat je wél leuk vindt, denk ik dan. Soweiso, het spel is tegenwoordig (bijna*)gratis, de servers, het onderhoud, de ontwikkelaars en het personeel moeten ergens van betaald worden.

* ik heb op mijn EPIC games account een gratis ED staan. Doe ik nog niets mee, maar je kon het gratis krijgen. Solist gaf al aan dat Steam deals heeft vanaf €2, €2,50 voor de Deluxe incl Odyssey
Oefening baart kunst :)
Ik heb mijn Python ook ingericht voor laser en core minen, altijd weer leuk om zo'n asteroïde te zien en horen ontploffen en tussen de brokstukken door te manoeuvreren, was weer een tijdje geleden.

https://inara.cz/elite/cmdr/425104/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:32:
[...]

Oefening baart kunst :)
Ik heb mijn Python ook ingericht voor laser en core minen, altijd weer leuk om zo'n asteroïde te zien en horen ontploffen en tussen de brokstukken door te manoeuvreren, was weer een tijdje geleden.
Inderdaad, maar ik denk dat de lokaties van de door mij gevonden hotspots niet optimaal waren. Ik ga straks ook weer lekker naar Omicron Capricorni B, dan weet ik zeker dat ik met 73 miljoen credits thuiskom. Van de week stap ik van het pierenbadje in het diepe en zoek ik wat dichterbij in die ED tool. Want ik neem uiteraard liever een extra cargo rack mee ipv die fuel scoop.

[ Voor 5% gewijzigd door ABD op 01-10-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
Oxigeon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Is dit een beetje te doen als newbie? Ik bedoel. ik zit nog steeds in de beginnerszone. Is het dan al mogelijk om op die plek te komen? Of moet ik daar eerst 3 dagen voor vliegen
Zeker wel.
Hier is een bouwvoorstel voor een goedkoop starter schip om te minen, de Dolphin: https://coriolis.io/outfi...EoFMCGBzANokMK4fiIA%3D%3D
Zelf heb ik in het begin een Cobra mk3 gebruikt.
Als je wat meer te besteden hebt kun je beter voor de Python Mk1 gaan: https://coriolis.io/outfi...BDA5gG2SEcIEhTFA%3D%3D%3D
Als je flinke afstanden moet afleggen, zorg dan voor een fuel scoop.
In het begin van deze topic staat het nodige uitgelegd over mining en er zijn youtube video's over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

ABD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:23:
[...]

Dat gaat ongemerkt. Zet koers naar het "Andere" syteem, dan ben je pijlsnel uit de 'bubble'. Pas op, je mag niet meer terug.

3 ton aan credits is denk ik wel genoeg, je kunt beginnen met 1 van elk en het hoeft niet de A categorie te zijn. Ik zou wel een 1A prospector meenemen, want die scanned meer erts en dat is opbrengst. En een refinery heeft bins om erts in op te vangen dus dat is extra cargo, dus ik zou een 2A kopen. Je hoeft niet meteen de grootste en beste spullen te kopen, komt vanzelf met de megawinsten die je maakt met deze CG. Dat is de trade-off, met uit je confort zone gaan kun je veel sneller credit verdienen.

edit: Laat die 2A refinery maar even, die kost 170.000 credits. Denk erom, je hebt een paar rebuys nodig als reserve. Die 1A prospector limpet,
Die routeplanners die werken niet echt. Maar dat kan natuurlijk zijn omdat ik in de beginnerszone zit. Hij zegt nu het volgende. Al kan mijn schip maar 9ly jumpen meen ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYVBOrDP8KJ6aT5Y5kM7tINR4W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CGp2WLcT43YgzPLFFoeSD6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
9LY is niet zo heel veel, je zou daar wel iets aan kunnen doen om die boven de 12LY te krijgen. De route plannen doe je eigenlijk gewoon in game. Als je voor die CG gaat, klik dan in die missie op het starmap icoontje. Dan zie je het systeem als het goed is in je scherm. Als je die dan aangeklikt houd zou hij de route moeten bepalen. Het kan zijn dat er een paar grotere afstanden tussen de systemen zitten en dan zou je met 9LY dus niet daarheen kunnen komen.

Edit:
Met 9LY moet het misschien kunnen, ik snap die WAIPOINT info niet zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr1V37WmOwrDhQX3tK76D4jgBDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jzg3tLq7HaS5rIRzE1U0VnD4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Soliest op 01-10-2025 19:04 ]

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Oxigeon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Die routeplanners die werken niet echt. Maar dat kan natuurlijk zijn omdat ik in de beginnerszone zit. Hij zegt nu het volgende. Al kan mijn schip maar 9ly jumpen meen ik.[Afbeelding]
Ten eerste moet je veel verder kunnen springen met een Cobra MK3 dan 9ly, standaard al 11,16 unladen. Strip hem helemaal en kijk hoever je dan komt; de data staat in het rechterpaneel bij ship(onderaan). Als het goed is, krijg je het volle pond voor de verkoop van gekochte onderdelen, behalve op de standaard uitsrusting(100c). Dus de standaard cargo bay kun je beter houden want daar moet de geminede platinum straks in worden vervoerd en 100c retour is te weinig als je maar 300k hebt.

Je kunt de route beter in het spel bekijken, daar wordt de route voor je uitgepland. Het spel geeft ook aan als het niet mogelijk is. Standaard staat de zuinige route aan, die kun je uitzetten. Denk er wel aan een fuel scoop mee te nemen en dat je je fuel in de gaten houdt. Vlak voordat je springt, zie je in de info staan naar wat voor soort ster je springt. Als de ster geen K, G, B, F, O, A, M ster is, niet springen als je daarna niet genoemd hebt voor een volgende jump, want dan ben je gestrand. Met slechts 9ly moet je heel goed kijken. Je hebt zsm een A klasse FSD Drive nodig, want dan kun je verder weg springen en ik zou, zoals eerder gezegd, zo min mogelijk meenemen, dus wapens, eigenlijk alles wat je niet gebruikt om te minen, verkopen voordat je weggaat, dan kun je verder jumpen. Kijk van te voren waar je de mining gear kunt kopen, want Malzberg verkoopt niet alles. Friesner Port verkoopt het e.e.a, en er zijn meer ports in Andere met outfitting, dus je komt er wel. Ik zie trouwens dat de Detailed Surface Scanner 250k kost, dus je zal op goed geluk een metallic ring in moeten duiken. Al maakt dat niet heel veel uit, omdat zon beetje alle goede spots in de buurt in kaart zijn gebracht.

Tot slot, kijk een filmpje op youtube over laser mining en kies een in de community bekende platinum hotspot. Dat heb ik ook gedaan met Omicron Capricorni B planeet B1, al is die spot te ver weg van Andere voor jouw schip. Ik wil ook dichterbij gaan minen, want ik wil die Fuel Scoop inruilen voor een cargo bay (geld, meer geld!)

Ik ben trouwens net terug van een tripje. Het moest zo zijn dat iets goeds op mijn pad kwam :+ Serendibite core asteroid en TWEE rhodplumsite cores. Ik heb ze alle drie vakkundig uit elkaar gereten. Ik had wederom drie keer precies 1 blauw lijntje. Ik vertel dit als steun in de rug. Een paar dagen geleden dacht dat ik niet kon minen en nu loop ik binnen. Ik ben miljardair. Dat is met 9 nullen!

Maar core minen is hier niet nodig, je kunt binnenlopen met laserminen en alleen op platinum, osman en painite jagen. De rest wegkieperen. Zelfs paladium, zilver en goud. Die waardevolle metalen weggooien viel mij de eerste trip heel zwaar.

[ Voor 17% gewijzigd door ABD op 01-10-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:22
Oxigeon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Die routeplanners die werken niet echt. Maar dat kan natuurlijk zijn omdat ik in de beginnerszone zit. Hij zegt nu het volgende. Al kan mijn schip maar 9ly jumpen meen ik.[Afbeelding]
Zou het je route settings kunnen zijn? Bij een standaard/clean install van E:D staat je route settings op economic, zet deze even op fastest en je kan (iets) verder jumpen. Deze zit in je galaxy map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Inmiddels heb ik "Andere bereikt". Nu wil ik dus de materials gaan minen. Klopt het dat ik in mijn Cobra MK3 gewoon weer 12 jumps moet maken om bij die minerals uit te komen? Als ik op edtools kijk zie ik dat ik er 129LY vanaf wat zit. Of kan ik deze ook elders vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
Oxigeon schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:45:
Inmiddels heb ik "Andere bereikt". Nu wil ik dus de materials gaan minen. Klopt het dat ik in mijn Cobra MK3 gewoon weer 12 jumps moet maken om bij die minerals uit te komen? Als ik op edtools kijk zie ik dat ik er 129LY vanaf wat zit. Of kan ik deze ook elders vinden?
Zo te zien zit er een platinum/painite hotspot op zo'n 57 lichtjaar en een betere, (grotere dichtheid) op 72 lichtjaar: https://edtools.cc/hotspot?s=Andere&m=Platinum&ms=1
Heb je niet de mogelijkheid om een betere (A rated) jumpdrive in te bouwen?
Met een A rated drive kom je zonder engineering al op ruim 22 lichtjaar.
Maak ook eens een Edsy of Coriolis link van je schip, dan kunnen we zien of dat een beetje klopt.
Zo zou een mining Cobra er uit kunnen zien: https://coriolis.io/outfi...dget%20Laser%20Cobra%20WI
Als je een beetje lef hebt kun je het schild achterwege laten en er nog een cargo rack inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Xaphod schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:06:
[...]

Zo te zien zit er een platinum/painite hotspot op zo'n 57 lichtjaar en een betere, (grotere dichtheid) op 72 lichtjaar: https://edtools.cc/hotspot?s=Andere&m=Platinum&ms=1
Heb je niet de mogelijkheid om een betere (A rated) jumpdrive in te bouwen?
Met een A rated drive kom je zonder engineering al op ruim 22 lichtjaar.
Maak ook eens een Edsy of Coriolis link van je schip, dan kunnen we zien of dat een beetje klopt.
Zo zou een mining Cobra er uit kunnen zien: https://coriolis.io/outfi...dget%20Laser%20Cobra%20WI
Als je een beetje lef hebt kun je het schild achterwege laten en er nog een cargo rack inbouwen.
Hartelijk dank voor de info. Ik zal tegen de avond even een build online gooien waar ik nu mee vlieg.

Die op 57 lichtjaar heb ik ook gezien. Echter als ik die invul in de routeplanner worden het 129 lichtjaar. Dat is een keer of 10 vliegen voor mij. Denk dat die dus alleen te halen is als ik meer kan jumpen.

Op het moment heb ik nog een kleine 500k. Welke missies is moet doen weet ik nog niet zo zeer. Voor de meeste moet je 1400 items verplaatsen. Daar heb ik in mijn cobra de plek nog niet voor. Ik geloof dat ik te vroeg in het diepe ben gesprongen haha.

Edit: ik wil ook niet meteen 15x jumpen om er dan achter dat ik bepaalde ship items mis ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door Oxigeon op 04-10-2025 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaphod
Oxigeon schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Hartelijk dank voor de info. Ik zal tegen de avond even een build online gooien waar ik nu mee vlieg.

Die op 57 lichtjaar heb ik ook gezien. Echter als ik die invul in de routeplanner worden het 129 lichtjaar. Dat is een keer of 10 vliegen voor mij. Denk dat die dus alleen te halen is als ik meer kan jumpen.

Op het moment heb ik nog een kleine 500k. Welke missies is moet doen weet ik nog niet zo zeer. Voor de meeste moet je 1400 items verplaatsen. Daar heb ik in mijn cobra de plek nog niet voor. Ik geloof dat ik te vroeg in het diepe ben gesprongen haha.

Edit: ik wil ook niet meteen 15x jumpen om er dan achter dat ik bepaalde ship items mis ofzo
Die 57 lichtjaar is in een rechte lijn, als je hem gaat berekenen zul je wel een zigzag route moeten volgen vanwege je beperkte jumprange.
Je kunt ook missies kiezen waarbij je alleen data moet transporteren, dat kost geen laadruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Met alles standaard modules, kom je met de Cobra MKIII op 10,5LY unladen.
Als je 2m hebt liggen, kun je d'r een 4A SCO FSD op zetten en zit je direct aan 25LY.
Persoonlijk zou dat de eerste stap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Bedankt voor de info beiden. Weer wat geleerd.zoals gezegd zal ik vanavond even de build maken waar ik nu in rondga. Dan hebben jullie meer info en kunnen we weer wat meer. Maar het ziet er dus naar uit dat ik toch om wat centjes te verdienen er niet onderuit komt om toch even die 15 jumps te doen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oxigeon schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:50:
Bedankt voor de info beiden. Weer wat geleerd.zoals gezegd zal ik vanavond even de build maken waar ik nu in rondga. Dan hebben jullie meer info en kunnen we weer wat meer. Maar het ziet er dus naar uit dat ik toch om wat centjes te verdienen er niet onderuit komt om toch even die 15 jumps te doen haha.
Tja, d'r zijn gelukkig veel andere opties om centjes te verdienen als beginner.
Persoonlijk zou ik eerst focussen op een goede FSD en daarna 'op reis' gaan.
Maar iedereen mag het spelen zoals hij wil, juist het begin is erg leuk omdat het echt een uitdaging is; je moet d'r eigenlijk niet te hard door heen willen gaan.

Sowieso wel even elk systeem waar je voorbij komt even scannen om die data ook weer te kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Afgelopen dagen Sub-surface Displacement Missiled meegenomen en ik kom net voor het eerst terug een volgeladen schip met platinum en 100% hull; ik neem een extra cargo rack van 64T mee ipv een schild.

Het is tricky, die asteroids spinnen soms als een malle en dan moet je je zo manoevreren dat je de missile loodrecht erin schiet, anders kets die missile weg; vooruit/achteruit, trust links/rechts/boven/onder en draaien en keren allemaal tegelijkertijd. Vervolgens moet je de vuurknop vast blijven houden om de mini-game te spelen en dat ook goed uitvoeren. Terwijl je ten alle tijden moet voorkomen dat je niet in een asteroid knalt met je enorme olietanker van een schip.

Het was flink oefenen, ik heb de afgelopen dagen mijn schip twee keer moeten laten repareren op een nabij gelegen basis toen ik onder 20% kwam, maar het is echt de moeite waard. Er zitten soms 18 enorme chunks onder het oppervlak, en dat is ongeveer 9T. Ik durf te stellen dat het fijner voelt dan een charges op een core asteroid plaatsen en de animatie mag bekijken van afstand. Dit is namelijk veel lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Oxigeon schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:50:
Accretion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:59:
[...]

Tja, d'r zijn gelukkig veel andere opties om centjes te verdienen als beginner.
Persoonlijk zou ik eerst focussen op een goede FSD en daarna 'op reis' gaan.
Maar iedereen mag het spelen zoals hij wil, juist het begin is erg leuk omdat het echt een uitdaging is; je moet d'r eigenlijk niet te hard door heen willen gaan.

Sowieso wel even elk systeem waar je voorbij komt even scannen om die data ook weer te kunnen verkopen.
Ja, het makkelijkste is het universum in kaart brengen, exploreren en bioloogje spelen. Dat is de weg van de minste weerstand, je hoeft geen wapen mee te nemen, want je komt nooit in combat terecht. Maar deze CG is best oke voor beginners. Je krijgt sowieso 30 miljoen credits als je één ton aan platinum, osmium of painite ingeleverd hebt en je kunt erg veel credits maken. Je kunt daarna direct stoppen als het niet bevalt. Vlak nadat ik begonnen was, was de CG rond Minerva begonnen; daar heb ik een boost meegekregen en een helder doel. Ik heb zowel de bounties als de trade gedaan toen. Je kreeg engineerde railguns en cargo racks en dat mis ik hier wel, je krijgt alleen geld en plakplaatjes.

Na één trip geslaagde trip kun je je FSD inruilen voor een A exemplaar. Maar wellicht kan dat al na die 15 jumps(héé, Oxigeon, je bent automatisch aan het exploren! $$$), mits je alle systemen waar je naartoe ben gesprongen in kaart hebt gebracht met fss, en later dss(250k). Een dss zou je eerste dure aankoop kunnen zijn(vergeet niet de rebuy van je schip), dat levert snel credits op. Ik lees dat je inmiddels 500K hebt. Je kunt alles behalve cargo racks verkopen, een fuel scoop en een dss kopen en dan rustig van systeem naar systeem springen tot je in "Andere" bent(ben je al lees ik net, maar de boodschap telt nog steeds). Elke nieuw systeem waar je komt, breng je minitieus in kaart en fss (enkele apostroph standaard instelling, ik probeerde steeds de tilde. Duh!). Dit is geld verdienen met wat je toch al doet: rondreizen. Misschien heb je daarna geld om een 4A FSD voor je cobra te kopen(die kost 1,6M), maar dat hoeft niet eens. Je kunt in en rond "Andere" mining lasers, prospector limpet en collector limpet controller refinery etc kopen en als je dan veel moet springen, zou je die systemen onderweg in kaart kunnen brengen voor extra credits. Het is niet zon punt. Ik spring bijna 30ly met mijn volgeladen corsair en daarmee moet ik ook 3-8 keer springen om naar platinum hotspots te gaan.

Goed, ik als rookie heb het aangegrepen om minen onder de knie te krijgen en ik heb inmiddels ca een miljard binnengeharkt met minen. Maar er zijn inderdaad andere manieren om snel credits te maken. Ik denk dat CGs (deels) daarvoor bedoelt is: een bepaald deel van het spel belichten voor (vooral nieuwe) spelers die houvast nodig hebben. (Ja, ik weet het, ze willen ook Type-11's verkopen)

[ Voor 25% gewijzigd door ABD op 04-10-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Accretion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:41:
Met alles standaard modules, kom je met de Cobra MKIII op 10,5LY unladen.
Als je 2m hebt liggen, kun je d'r een 4A SCO FSD op zetten en zit je direct aan 25LY.
Persoonlijk zou dat de eerste stap zijn.
Zou ik niet doen. Ik zou de MK3 voor een MK5 inruilen. SCO trilt als een idioot op een oud schip en je oververhit.

Hij heeft nog niet veel credits, dus met alle adviezen zou je daar rekening mee moeten houden. Mijn advies, eerst een dss kopen, en daar geld mee verdienen en daarna alleen een A klasse prospector limpet controller kopen. Dure A FSD, A klasse thruster etc is geen budget voor. Eerst die MK5, en die vervolgens gaan pimpen met duur materiaal, is mijn mening.

[ Voor 31% gewijzigd door ABD op 04-10-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De MK5 heeft ook een class 4 FSD, dus die kun je zo meenemen in de upgrade.

Maar ja, DSS is wel handig voor wat beginnerscredits en op de kleine schepen is een goedkope fuel scoop ook nog prima.

Als je alle onderdelen voor een Titan FSD bijelkaar kunt sprokkelen, is nog beter overigens, kost helemaal geen credits en kun je onderweg het e.e.a ophalen qua exploration data.

Ik heb overigens nog een 'Titan Drive Component' op een van m'n accounts; als iemand die nodig heeft; kom ik 'm zo bij je afleveren :)

[ Voor 15% gewijzigd door Accretion op 04-10-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Accretion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:07:
De MK5 heeft ook een class 4 FSD, dus die kun je zo meenemen in de upgrade.

Maar ja, DSS is wel handig voor wat beginnerscredits en op de kleine schepen is een goedkope fuel scoop ook nog prima.

Als je alle onderdelen voor een Titan FSD bijelkaar kunt sprokkelen, is nog beter overigens, kost helemaal geen credits en kun je onderweg het e.e.a ophalen qua exploration data.

Ik heb overigens nog een 'Titan Drive Component' op een van m'n accounts; als iemand die nodig heeft; kom ik 'm zo bij je afleveren :)
Heb ik ook nog niet! Niet eens aan gedacht. Een pre-engineered FSD, had ik over gelezen, maar Thargoid materials heb ik nog niet. Guardian materials heb ik wel, ik heb een paar dagen voor die CG wat bij elkaar gegrind. Was schrikken met die missiles, goed dat mijn schip een point defence turrent heeft! Ik heb als resultaat nu een Guardian FSD booster in mijn Mandelay Explorer. Die springt nu bijna 90ly, maar dat kan dus blijkbaar verder met een pre-engineered. Ga ik regelen, tnx for the tip.

Geef maar aan @Oxigeon Ik roep mijn Mandelay Explorer en ik bezoek een Thargoid Graveyard. Wil ik sowieso wel even zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je het moe bent om alleen te zoeken; laat het maar weten :)

Ik heb zojuist het spel gekocht op een extra steam account, voor 2,50eu wel de moeite waard en wellicht dat ik dan wel een van m'n accounts de diepte in durf te sturen; of d'r eentje parkeer rondom colonia.

Tegenwoordig hebben ze best wat tutorials zie ik, als je Odessey hebt bevelen ze ook aan om Artemis suit te kopen in het begin.

Maar ik ben tegendraads begonnen door wat delivery dingen op te nemen voor 70k per stuk en daarnaast is het binnen hetzelfde systeem, dus niet slecht.

Nu moet ik toegeven, dat schiet niet echt op richting 2M, maar wellicht kan ik een fuel scoop, suit en misschien zelfs een DSS tegelijk kopen zodadelijk :)

[ Voor 57% gewijzigd door Accretion op 04-10-2025 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Ik zou hier deze avond nog even mijn mining ship delen om wat CG te behalen. Bij deze. Graag hoor ik op en aanmerkingen. Dhr C. GPT heeft me deze aanbevolen. Ik hoor wel of dit iets is.

https://s.orbis.zone/r7Xc

[ Voor 7% gewijzigd door Oxigeon op 04-10-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Toch wel spartaans om met zo'n relatief kleine jump range en zonder fuel scoop verdere reizen te maken.

Maar dat is eigenlijk ook wel leuk aan de early game en met mining kun je jezelf snel omhoog werken geloof ik.

Mocht je zonder brandstof te komen zitten, dan kun je de Fuel Rats contacteren.
Ik ben momenteel echter niet standby :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaphod
Oxigeon schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:19:
Ik zou hier deze avond nog even mijn mining ship delen om wat CG te behalen. Bij deze. Graag hoor ik op en aanmerkingen. Dhr C. GPT heeft me deze aanbevolen. Ik hoor wel of dit iets is.

Met die bouw heb je maar 6 ton laadvermogen, daar kom je niet ver mee.
De pulse lasers heb je niet nodig en je mist de Detailed Surface Scanner.
Verder zit er een klasse 1 raffinaderij in een klasse 2 slot, je moet zeker voor een klasse 2 gaan.
De bouw die ik eerder voorstelde is een betere optie, je hebt dan geen Docking Computer en Supercruise assist, maar wel al 32 ton laadvermogen.
Stations aanvliegen, landen en het aanvliegen van de te minen ringen moet je dus handmatig doen.
Je kunt de meeste internals wel E rated laten, maar probeer vooral de frameshift drive en de powerplant te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD

In die 4 slots zou ik 2 4E cargo racks stoppen, want daar moet de opbrengst en dus de winst in komen. Verder heb je een fuel scoop nodig, dan kun je tanken bij de ster waar je naartoe bent gesprongen om direct door te springen. En een 1A prospector limpet controller is een must, daarmee scan je de asteroids; hoe hoger de klasse, hoe meer opbrengst per asteroide. Een A klasse refinery wil je ook, die heeft veel bins en dat is extra cargo dus opbrengst. Maar die zijn veel te duur, een 1A kost bijna een half miljoen en een 2A een miljoen, dus dat kan later.

Een Detailed Surface Scanner en pulse wave scanner heb je ook nodig, anders moet je geblinddoekt een ring in jumpen en maar zien wat je doet. Overigens kan het wel, maar zonder die pulse wave scanner ben je stuurloos. Hoe dan ook, zonder een DSS kun je net zo goed in Andere gaan minen. Dan heeft het geen zin opm te springen naar een platinum hotspot. Je kunt nl de metallic ring niet scannen om te weten waar je wezen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Xaphod schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Met die bouw heb je maar 6 ton laadvermogen, daar kom je niet ver mee.
De pulse lasers heb je niet nodig en je mist de Detailed Surface Scanner.
Verder zit er een klasse 1 raffinaderij in een klasse 2 slot, je moet zeker voor een klasse 2 gaan.
De bouw die ik eerder voorstelde is een betere optie, je hebt dan geen Docking Computer en Supercruise assist, maar wel al 32 ton laadvermogen.
Stations aanvliegen, landen en het aanvliegen van de te minen ringen moet je dus handmatig doen.
Je kunt de meeste internals wel E rated laten, maar probeer vooral de frameshift drive en de powerplant te verbeteren.
Ik had al expres niets gereageerd omdat ik niet zo'n verstand heb van mijnen, maar het advies hierboven klinkt goed.

Zou wel een paar keer oefenen met handmatig docken, zou jammer zijn dat je net met je payday onderweg terug zijn en 'm stuk vliegen tegen het mailslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Supercruise heeft niemand nodig, maar een docking computer heb je skills voor nodig. Het is niet optimaal maar ik heb hem ook nog, want als het mis gaat kost het mij ruim 80 miljoen. Ik heb al eens proberen te landen metr die corsair, maar toen schoten ze me stuk voor trespassing. En ik stond nog wel precies op de stip! Ik heb geen shield, is een extra 6E Cargo Rack, maar dat raad ik Oxigedon ook niet aan.

De bouw die jij voorstelde kost 6,67 miljoen credits ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ABD schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:06:
Oef, maar ja, met een minder optimale setup kun je ook credits verdienen.

In het ergste geval ben je een paar uur langer bezig, maar dat is toch onderdeel van het genieten? :)

Ik heb in het begin ook taken gedaan die bijna niets opleverde om dan een marginaal beter schip te kopen zonder fatsoenlijke modules.

Als je vanaf dag 1 het grootste schip zou vliegen (omdat je wing missies samen inlevert) is de lol er snel van af.

[ Voor 26% gewijzigd door Accretion op 04-10-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Accretion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:18:
[...]

Oef, maar ja, met een minder optimale setup kun je ook credits verdienen.

In het ergste geval ben je een paar uur langer bezig, maar dat is toch onderdeel van het genieten? :)

Ik heb in het begin ook taken gedaan die bijna niets opleverde om dan een marginaal beter schip te kopen zonder fatsoenlijke modules.

Als je vanaf dag 1 het grootste schip zou vliegen (omdat je wing missies samen inlevert) is de lol er snel van af.
Ik ben ermee bezig: hier, 7 1/2 ton, met onderdelen die hij al heeft en de opbrengst is ca 9 miljoen. Daarmee kan je heel snel upgraden. De Cobra mist alleen 3 slots, maar goed, het gaat erom om het ruim te vullen. Maar het is of een kleine fuel scoop of een docking computer of de opbrengst halveren door een cargo rack in te leveren. Je kunt ook zonder shield proberen. Moet kunnen als je piraten weet te ontwijken en onder de asteroids blijft.

Wat betreft die piraten kun je een heat sink of point defense turrent(hatch breaker limpits en missiles) installeren en wegvliegen(4 pips op engine, en boosten) en zsm wegjumpen. Ik ben één keer een piraat tegengekomen en weggevlogen. De rest ontwijk ik als ze achter me willen gaan zitten of desnoods met die interdict minigame. Dat kunnen NPCs echt niet.

[ Voor 20% gewijzigd door ABD op 04-10-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
ABD schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Supercruise heeft niemand nodig, maar een docking computer heb je skills voor nodig. Het is niet optimaal maar ik heb hem ook nog, want als het mis gaat kost het mij ruim 80 miljoen. Ik heb al eens proberen te landen metr die corsair, maar toen schoten ze me stuk voor trespassing. En ik stond nog wel precies op de stip! Ik heb geen shield, is een extra 6E Cargo Rack, maar dat raad ik Oxigedon ook niet aan.

Klopt, maar je kunt veel onderdelen e-rated laten.
Het was maar een snel gevonden voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
ABD schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:44:
Afgelopen dagen Sub-surface Displacement Missiled meegenomen en ik kom net voor het eerst terug een volgeladen schip met platinum en 100% hull; ik neem een extra cargo rack van 64T mee ipv een schild.

Het is tricky, die asteroids spinnen soms als een malle en dan moet je je zo manoevreren dat je de missile loodrecht erin schiet, anders kets die missile weg; vooruit/achteruit, trust links/rechts/boven/onder en draaien en keren allemaal tegelijkertijd. Vervolgens moet je de vuurknop vast blijven houden om de mini-game te spelen en dat ook goed uitvoeren. Terwijl je ten alle tijden moet voorkomen dat je niet in een asteroid knalt met je enorme olietanker van een schip.

Het was flink oefenen, ik heb de afgelopen dagen mijn schip twee keer moeten laten repareren op een nabij gelegen basis toen ik onder 20% kwam, maar het is echt de moeite waard. Er zitten soms 18 enorme chunks onder het oppervlak, en dat is ongeveer 9T. Ik durf te stellen dat het fijner voelt dan een charges op een core asteroid plaatsen en de animatie mag bekijken van afstand. Dit is namelijk veel lastiger.
Sub-surface mining heb ik nog nooit gedaan, wel core mining, dat lukt me inmiddels best goed.
Voor een sub-surface missile zou ik een mining laser moeten opofferen.
Dat probeer ik wel als de type 11 voor credits te koop komt, tot dan wil ik mijn Python gebruiken, of misschien een Corsair er voor inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod

De bouw die ADB voorstelde is voor jou de beste keus denk ik: https://s.orbis.zone/r7Zq
De docking computer kun je beter aanhouden als handmatig docken niet aandurft, je moet dan wel nog het station en de mining ring handmatig aanvliegen.
Je zult dan wel tijdens de trip bij stations moeten stoppen om bij te tanken denk ik.
Meld je hiermee aan voor de community goal en doe een minimale bijdrage.
Al lever je maar 1 unit in, dan heb je al recht op 45.000.000 credits.
Dan heb je genoeg om bijvoorbeeld een Cobra Mk5 of een Mandalay aan te schaffen en goed uit te rusten.
Aan deze schepen zul je veel meer plezier beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

ABD schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

Ik ben ermee bezig: hier, 7 1/2 ton, met onderdelen die hij al heeft en de opbrengst is ca 9 miljoen. Daarmee kan je heel snel upgraden. De Cobra mist alleen 3 slots, maar goed, het gaat erom om het ruim te vullen. Maar het is of een kleine fuel scoop of een docking computer of de opbrengst halveren door een cargo rack in te leveren. Je kunt ook zonder shield proberen. Moet kunnen als je piraten weet te ontwijken en onder de asteroids blijft.

Wat betreft die piraten kun je een heat sink of point defense turrent(hatch breaker limpits en missiles) installeren en wegvliegen(4 pips op engine, en boosten) en zsm wegjumpen. Ik ben één keer een piraat tegengekomen en weggevlogen. De rest ontwijk ik als ze achter me willen gaan zitten of desnoods met die interdict minigame. Dat kunnen NPCs echt niet.
Ben net in een startport geweest en heb deze outfit aangehouden. Hiermee zou het dus moeten lukken lijkt me...

Heb nu nog 785k over. Is het dan al een optie om de FSD te upgraden? Zoja welke is dan het verstandigste te pakken? Als ik hoover over de verschillende fsd gaat mijn jumpe range omlaag ipv omhoog haha

Edit: dan nog een vraag over de limpets. Hoeveel nemen jullie er mee. Moet ik ze alle 32 kopen? Maar dan zitten mijn cargo racks vol

[ Voor 5% gewijzigd door Oxigeon op 05-10-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
Oxigeon schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Ben net in een startport geweest en heb deze outfit aangehouden. Hiermee zou het dus moeten lukken lijkt me...

Heb nu nog 785k over. Is het dan al een optie om de FSD te upgraden? Zoja welke is dan het verstandigste te pakken? Als ik hoover over de verschillende fsd gaat mijn jumpe range omlaag ipv omhoog haha

Edit: dan nog een vraag over de limpets. Hoeveel nemen jullie er mee. Moet ik ze alle 32 kopen? Maar dan zitten mijn cargo racks vol
Dan zou je hem kunnen upgraden naar een C drive, B kan ook, maar dan heb je niet genoeg meer voor een rebuy denk ik.
Met een C drive heb je bijna 15 lichtjaar, (leeg).
Limpets die je teveel hebt kun je ook dumpen, dat is beter dan er achter te komen dat je er te weinig hebt.
Neem er in jou geval een stuk of 25 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Xaphod schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 06:36:
[...]

De bouw die ADB voorstelde is voor jou de beste keus denk ik: https://s.orbis.zone/r7Zq
De docking computer kun je beter aanhouden als handmatig docken niet aandurft, je moet dan wel nog het station en de mining ring handmatig aanvliegen.
Je zult dan wel tijdens de trip bij stations moeten stoppen om bij te tanken denk ik.
Meld je hiermee aan voor de community goal en doe een minimale bijdrage.
Al lever je maar 1 unit in, dan heb je al recht op 45.000.000 credits.
Dan heb je genoeg om bijvoorbeeld een Cobra Mk5 of een Mandalay aan te schaffen en goed uit te rusten.
Aan deze schepen zul je veel meer plezier beleven.
Ze hebben de beloning opgehoogd met 67% zie ik. Die bonus is lekker, al had ik liever een pre-engineered onderdeel, of twee, gehad zoals in vorige CGs, want uiteindelijk pakt een miner veel meer met minen.

Ik ben ontzettend blij met die twee pre-engineered cargo bays(+35% capaciteit) van de Brewers Corporations "Defend Trailblazer Resupply Routes" CG, daar zullen we zolang we spelen profijt van hebben. Cargo bays zijn helemaal niet sexy, zoals wapens dat zijn. Ik was voor die railguns daarheen gegaan, maar die gebruik ik nauwelijks en de cargo bays heel erg vaak. Deze leveren tijdens deze CG alleen al zoveel extra credits op. Het was jammer dat we de pre-engineered DSS niet hebben gehad, de vorige keer.
[...]

Ik weet niet hoe vaak jij een rebuy nodig hebt. Als je een B koopt, heb je 3 rebuys als ik goed heb gerekend. Als je dat aandurft, 4B nemen en anders de 4C. Je kunt die 4C de trip erna verkopen en inruilen, waarschijnlijk voor een 4A. Vergeet sowieso niet de geupgrade onderdelen eerst in storage te doen als je je schip verkoopt om een andere te kopen. Losse onderdelen verkopen of hergebruiken levert meer op dan een heel schip te verkopen.

Je kunt limpets dumpen, dus neem er 32 mee. Dan heb je marge om fouten te maken. Je begint met het 'proben' van asteroids, dus daarmee maak je ruimte. Als je dan fragments op moet picken, stuur je zoveel collector limpets de ruimte in en maak je meer ruimte. Als je naar de volgende atseroid gaat, moet je wederom de prospector limpet inzetten en de collector limpets gaan stuk, dus je gaat er meer inzetten en zo maak je meer ruimte. Je moet af en toe de inventory ingaan om limpets te dumpen, en op gegeven moment heb je door hoeveel je er mee moet nemen.

Je kunt overigens bijna alles maken als je de 'mats' hebt, dus ook limpets. Daar heb je iron en nickel (materials of 'mats' in ED lingo) voor nodig en dan maak je er 4. Daar heb je wél ruimte in je cargo bay voor nodig. Goed, ik maak regelmatig ammo en (srv) fuel aan. Je kunt ook een FSD injection maken, dan kun je verder springen.

Als laatste tip: als het kan, je moet het wel vinden, alleen de metalen die gevraagd worden meenemen.

Uitzondering zijn de allerzeldzaamste mineralen, maar daarvoor moet je wel de juiste prijs krijgen en je moet ver genoeg kunnen springen. Ik had bv aan het eind van een trip een core asteroid met Monazite gevonden en een starport op 4ly van mijn hotspot gevonden die bijna 900k per ton betaalde. Die heb ik meegepakt, dat was weinig extra tijd.

Ik heb even een break genomen van minen, ik ben op zoek naar PESCO! :*) Eerste stap is heen en weer vliegen van Jamesons crash site naar de material trader op Rays Station om encoded mats te 'uppen'. Ik heb wat Datamined Wake Exceptions nodig en ik 'up' meteen wat van de ultra rare encoded mats. Heb ik dat ook gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door ABD op 05-10-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

ABD schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Ze hebben de beloning opgehoogd met 67% zie ik. Die bonus is lekker, al had ik liever een pre-engineered onderdeel, of twee, gehad zoals in vorige CGs, want uiteindelijk pakt een miner veel meer met minen.

Ik ben ontzettend blij met die twee pre-engineered cargo bays(+35% capaciteit) van de Brewers Corporations "Defend Trailblazer Resupply Routes" CG, daar zullen we zolang we spelen profijt van hebben. Cargo bays zijn helemaal niet sexy, zoals wapens dat zijn. Ik was voor die railguns daarheen gegaan, maar die gebruik ik nauwelijks en de cargo bays heel erg vaak. Deze leveren tijdens deze CG alleen al zoveel extra credits op. Het was jammer dat we de pre-engineered DSS niet hebben gehad, de vorige keer.

[...]

Ik weet niet hoe vaak jij een rebuy nodig hebt. Als je een B koopt, heb je 3 rebuys als ik goed heb gerekend. Als je dat aandurft, 4B nemen en anders de 4C. Je kunt die 4C de trip erna verkopen en inruilen, waarschijnlijk voor een 4A. Vergeet sowieso niet de geupgrade onderdelen eerst in storage te doen als je je schip verkoopt om een andere te kopen. Losse onderdelen verkopen of hergebruiken levert meer op dan een heel schip te verkopen.

Je kunt limpets dumpen, dus neem er 32 mee. Dan heb je marge om fouten te maken. Je begint met het 'proben' van asteroids, dus daarmee maak je ruimte. Als je dan fragments op moet picken, stuur je zoveel collector limpets de ruimte in en maak je meer ruimte. Als je naar de volgende atseroid gaat, moet je wederom de prospector limpet inzetten en de collector limpets gaan stuk, dus je gaat er meer inzetten en zo maak je meer ruimte. Je moet af en toe de inventory ingaan om limpets te dumpen, en op gegeven moment heb je door hoeveel je er mee moet nemen.

Je kunt overigens bijna alles maken als je de 'mats' hebt, dus ook limpets. Daar heb je iron en nickel (materials of 'mats' in ED lingo) voor nodig en dan maak je er 4. Daar heb je wél ruimte in je cargo bay voor nodig. Goed, ik maak regelmatig ammo en (srv) fuel aan. Je kunt ook een FSD injection maken, dan kun je verder springen.

Als laatste tip: als het kan, je moet het wel vinden, alleen de metalen die gevraagd worden meenemen.

Uitzondering zijn de allerzeldzaamste mineralen, maar daarvoor moet je wel de juiste prijs krijgen en je moet ver genoeg kunnen springen. Ik had bv aan het eind van een trip een core asteroid met Monazite gevonden en een starport op 4ly van mijn hotspot gevonden die bijna 900k per ton betaalde. Die heb ik meegepakt, dat was weinig extra tijd.

Ik heb even een break genomen van minen, ik ben op zoek naar PESCO! :*) Eerste stap is heen en weer vliegen van Jamesons crash site naar de material trader op Rays Station om encoded mats te 'uppen'. Ik heb wat Datamined Wake Exceptions nodig en ik 'up' meteen wat van de ultra rare encoded mats. Heb ik dat ook gedaan.
Bedankt voor de input. Wat betreft rebuy heb ik er nog nooit een nodig gehad. Ben nog nooit kapot geschoten. Al zal dat waarschijnlijk gebeuren zodra ik mijn cargo racks vol heb met de metalen die ze vragen.

Ik zou dus ook nog niet weten wat ik moet doen als ze me scannen. Ik gok dat ik hem gelijk op een vliegen moet zetten. Ik ben inmiddels lid van Mobius. Misschien dat het verstandig is om dan in Mobius te vliegen. Dan kan ik het geluk hebben dat andere de pirates afschieten voor ze bij mij zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je hebt de fuel scoop al? Dat maakt het reizen een stuk makkelijker omdat je niet elke keer hoeft te landen om bij te tanken (je kunt van bepaalde sterren af tanken).

Qua FSD, d'r is een 'https://elite-dangerous.fandom.com/wiki/Frame_Shift_Drive_(SCO)#V1_Pre-Engineered_SCO_Drives' die is gratis, maar het verzamelen van de benodigde materialen ben je wel een tijdje zoet mee (als je daar nog niet bekend mee bent).

Verder, ik zou gewoon eens wat gaan minen en hopen dat daar in de buurt een starport is die wat goede items verkoopt; dan hoef je alleen maar tussen de mining spot en starport op en neer te vliegen om wat cash te maken.

Het heeft niet zo veel nut om een FSD te kopen van ~600K, je kunt beter sparen tot de 2M en dan de beste kopen. (Maar hierboven wordt aangegeven dat je dan beter eerst een beter schip kunt kopen en daarna pas de FSD upgraden; maar weet niet of ik het daar 100% mee eens ben)
Je kunt ze altijd nog dumpen, maar je gebruikt sowieso limpets voor prospecten en oppakken van de items (kan ook handmatig met cargo scoop) dus lijkt me geen slecht idee om d'r 32 mee te nemen (kosten ook niet belachelijk veel).

Je moet dan wel limpets toevoegen aan je ignore list; anders pakken je collector limpets de andere limpets weer op :) (En andere low-grade spul aan ignore toevoegen om ruimte te besparen)

Zie ook: YouTube: A Beginner’s Laser Mining Guide - MORE than "The Grind" | Elite Dang...

[ Voor 11% gewijzigd door Accretion op 05-10-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Accretion schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Je hebt de fuel scoop al? Dat maakt het reizen een stuk makkelijker omdat je niet elke keer hoeft te landen om bij te tanken (je kunt van bepaalde sterren af tanken).

Qua FSD, d'r is een 'https://elite-dangerous.fandom.com/wiki/Frame_Shift_Drive_(SCO)#V1_Pre-Engineered_SCO_Drives' die is gratis, maar het verzamelen van de benodigde materialen ben je wel een tijdje zoet mee (als je daar nog niet bekend mee bent).

Verder, ik zou gewoon eens wat gaan minen en hopen dat daar in de buurt een starport is die wat goede items verkoopt; dan hoef je alleen maar tussen de mining spot en starport op en neer te vliegen om wat cash te maken.

Het heeft niet zo veel nut om een FSD te kopen van ~600K, je kunt beter sparen tot de 2M en dan de beste kopen. (Maar hierboven wordt aangegeven dat je dan beter eerst een beter schip kunt kopen en daarna pas de FSD upgraden; maar weet niet of ik het daar 100% mee eens ben)

[...]

Je kunt ze altijd nog dumpen, maar je gebruikt sowieso limpets voor prospecten en oppakken van de items (kan ook handmatig met cargo scoop) dus lijkt me geen slecht idee om d'r 32 mee te nemen (kosten ook niet belachelijk veel).
Ik wou gewoon wat erts van de CG meenemen. Voordeel is dat ik dan meteen 300k krijg van de metalen maar ook de 35mill pak wat je krijgt als je hebt bijgedragen aan het CG doel. Dat was eigenlijk mijn doel. Al is het wel meteen een lastige heb ik het idee haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oxigeon schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

Ik wou gewoon wat erts van de CG meenemen. Voordeel is dat ik dan meteen 300k krijg van de metalen maar ook de 35mill pak wat je krijgt als je hebt bijgedragen aan het CG doel. Dat was eigenlijk mijn doel. Al is het wel meteen een lastige heb ik het idee haha
Laser mining is in essentie niet heel lastig, je moet alleen net even weten hoe het allemaal werkt.
Maar als je het eenmaal door hebt kun je het heel chill doen.
D'r zijn ook belachelijk veel manieren om het te 'optimaliseren' om sneller meer spul te verzamelen, maar eigenlijk hoef je je daar niet zo veel zorgen over te maken.

Persoonlijk vond ik het doel waarbij je schade moest doen aan de Thargoid Titaan een stuk lastiger :)
Maar dat komt mede omdat ik nog geen kaas gegeten had van PVE, was wel heel leuk/uitdagend.

Ik heb ook maar een Cobra MK3 gekocht op m'n nieuwe account, denk dat ik toch even die CG mee pak inderdaad.

[ Voor 32% gewijzigd door Accretion op 05-10-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

(Maar hierboven wordt aangegeven dat je dan beter eerst een beter schip kunt kopen en daarna pas de FSD upgraden; maar weet niet of ik het daar 100% mee eens ben)
Cobra MKV heeft overigens al 15LY jump range vanaf start en de meeste mining modules zou je wel mee moeten kunnen nemen, dus lijkt me niet eens een slechte investering.

Dan kun je de trip daarna een betere FSD voor de Cobra MKV kopen; en dan kun je nog verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Accretion schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Cobra MKV heeft overigens al 15LY jump range vanaf start en de meeste mining modules zou je wel mee moeten kunnen nemen, dus lijkt me niet eens een slechte investering.

Dan kun je de trip daarna een betere FSD voor de Cobra MKV kopen; en dan kun je nog verder.
Ik denk dat ik eerst eens met deze fsd naar de hotspots vlieg. Na een keer volgooien zou ik daarna inderdaad moeten kunnen upgraden naar een mk5. Diezelfde keer misschien ook al een betere fsd. Maar ik zal toch eerst op een of andere manier die bak al vol.moeten krijgen en überhaupt de materialen vinden. Dat gaan we vanavond maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
[...]

Het is heel simpel, als hij de eerste keer 32T voornamelijk platinum aflevert, dan kun je direct een Cobra MK5 kopen, waar je een 5E Cargo bay in kan zetten en een extra onderdeel(fuel scoop) t.o.v. van een MK3. Vervolgens tune je die om optimale opbrengst te hebben en koop je met de rest een betere FSD. Als hij 32T platinum heeft op kunnen pikken kan hij beiden kopen, maar het ligt aan het succes van zijn eerste mining operatie. Zo niet, dan kan hij beter een MK5 + 4C SCO FSD kopen, dat is veel meer opbrengst voor de 2e run.

We hebben het er al heel lang over, ik ben in de tussentijd al 6 keer heen en weer gegaan en 6x van Jamesons Crash Site naar Ray's station :D ( vorige week om dit moment had ik één misluket mining poging gedaan, nu schiet ik sub-surface missiles in asteroids; het is gewoon verstand op 0 en doen)

[ Voor 7% gewijzigd door ABD op 05-10-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Start
Cobra MK3 gekocht met 1,1m over om hem uit te rusten (in een starter system kon je data delivery doen tussen twee outposts, kreeg een keer 14 missies naar hetzelfde punt voor 25k per stuk).
Outfitting
3x 4E cargo rack = 100k
1x 2C Refinery = 100k (de 2A zou 1m zijn)
2x 2D fixed mining laser = 50k
1x 1L Detailed Surface Scanner = 250k
2x 1A Collector limpet, 1x 1A Prospector limpet en 48x limpets; totaal ook iets van 50k.
=== Totaal dus iets van 500-600k gekost aan mining gear. Bij 'Petrov Park' hadden ze het meeste spul wel op voorraad.

Met de 630k die ik over heb, zou ik een 4B FSD kunnen kopen (voor 530k) om 15LY jump range te krijgen, maar ik spaar nog even door. Het leuke is, mocht je iets te kort komen, met de DSS kun je planeten scannen om geld te krijgen en met de cargo racks kun je traden of cargo-missies doen.
Rebuy cost zonder FSD upgrade is 25k, dus met die 630k die ik over heb kan ik vaak genoeg kapot gaan om niet bang te zijn :)
Als ik echt zou willen zou ik ook zo'n suit kunnen kopen voor exobiology, mocht ik dan bij het scannen van planeten stuitten op iets levends, kan ik daar meteen gaan cashen.

Maar voor nu doen we het oldskool, lekker minen.
Mining
https://edtools.cc/miner/ zoeken op Platinum
Omicron Capricorni B - B1 ring A - 50.71LY
Dat is zo'n 10 jumps en lukt bijna met een tank, wel even honken overal, voor zo ver ik weet geen earthlike-world tegen gekomen om te scannen met DSS.

Kleinere refinery was geen probleem, omdat ik toch alleen osmium en platinum deed minen, de rest heb ik aan 'ignore list' toegevoegd.

En 29 platinum met 16 osmium verzameld.
Alleen bedenk me nu dat ik het moet inleveren bij het Community Goal, dat is 33 jumps naar 'Andere', ik wissel i.i.g alvast naar Solo play.

Ook even geland bij een station dichtbij om een fuel scoop te kopen voor de reis naar 'Andere', had ook nog 110k aan exploration data voor de scans onderweg naar hier, dus onderweg naar andere ook maar weer scannen.

Toegegeven, de fuel scoop is zodanig traag en het schip zodanig slecht geoptimaliseerd dat het tanken van een ster veel te lang duurt, even landen bij een station gaat makkelijker (had ik beter de supercruise / landingsmodule kunnen terugkopen).
Resultaat
Onderweg een earthlike-world gescand voor ~1m en dus de ~30 andere systemen, totaal 2m aan verdient.
Maar ik zag dat bij 'Andere' ook een earthlike world ligt en een waterworld, dus dat is ook mooi geld.

29 platinum * 333k = ~9,6m
16 osmium * 264k = ~4,2m

Alles bijelkaar dus 16,6m verdient in een paar uren vanaf start, komt natuurlijk ook wel deels door de Community Goal.

Denk dat ik een Diamondback Explorer ga kopen met een wat betere fuel scoop / FSD en die gebruik voor exploration.

[ Voor 26% gewijzigd door Accretion op 05-10-2025 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABD
Kijk even uit het raampje, ik zwaai naar je! ( Ik lig normaal bij die dubbele platinum hotspot daar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
Accretion schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:10:
Start
Cobra MK3 gekocht met 1,1m over om hem uit te rusten (in een starter system kon je data delivery doen tussen twee outposts, kreeg een keer 14 missies naar hetzelfde punt voor 25k per stuk).
Outfitting
3x 4E cargo rack = 100k
1x 2C Refinery = 100k (de 2A zou 1m zijn)
2x 2D fixed mining laser = 50k
1x 1L Detailed Surface Scanner = 250k
2x 1A Collector limpet, 1x 1A Prospector limpet en 48x limpets; totaal ook iets van 50k.
=== Totaal dus iets van 500-600k gekost aan mining gear. Bij 'Petrov Park' hadden ze het meeste spul wel op voorraad.

Met de 630k die ik over heb, zou ik een 4B FSD kunnen kopen (voor 530k) om 15LY jump range te krijgen, maar ik spaar nog even door. Het leuke is, mocht je iets te kort komen, met de DSS kun je planeten scannen om geld te krijgen en met de cargo racks kun je traden of cargo-missies doen.
Rebuy cost zonder FSD upgrade is 25k, dus met die 630k die ik over heb kan ik vaak genoeg kapot gaan om niet bang te zijn :)
Als ik echt zou willen zou ik ook zo'n suit kunnen kopen voor exobiology, mocht ik dan bij het scannen van planeten stuitten op iets levends, kan ik daar meteen gaan cashen.

Maar voor nu doen we het oldskool, lekker minen.
Mining
https://edtools.cc/miner/ zoeken op Platinum
Omicron Capricorni B - B1 ring A - 50.71LY
Dat is zo'n 10 jumps en lukt bijna met een tank, wel even honken overal, voor zo ver ik weet geen earthlike-world tegen gekomen om te scannen met DSS.

Kleinere refinery was geen probleem, omdat ik toch alleen osmium en platinum deed minen, de rest heb ik aan 'ignore list' toegevoegd.

En 29 platinum met 16 osmium verzameld.
Alleen bedenk me nu dat ik het moet inleveren bij het Community Goal, dat is 33 jumps naar 'Andere', ik wissel i.i.g alvast naar Solo play.

Ook even geland bij een station dichtbij om een fuel scoop te kopen voor de reis naar 'Andere', had ook nog 110k aan exploration data voor de scans onderweg naar hier, dus onderweg naar andere ook maar weer scannen.

Toegegeven, de fuel scoop is zodanig traag en het schip zodanig slecht geoptimaliseerd dat het tanken van een ster veel te lang duurt, even landen bij een station gaat makkelijker (had ik beter de supercruise / landingsmodule kunnen terugkopen).
Resultaat
Onderweg een earthlike-world gescand voor ~1m en dus de ~30 andere systemen, totaal 2m aan verdient.
Maar ik zag dat bij 'Andere' ook een earthlike world ligt en een waterworld, dus dat is ook mooi geld.

29 platinum * 333k = ~9,6m
16 osmium * 264k = ~4,2m

Alles bijelkaar dus 16,6m verdient in een paar uren vanaf start, komt natuurlijk ook wel deels door de Community Goal.

Denk dat ik een Diamondback Explorer ga kopen met een wat betere fuel scoop / FSD en die gebruik voor exploration.
Als de community goal afloopt krijg je ook nog eens 45 miljoen, dat zou genoeg moeten zijn voor een ruimer schip.
Voor exploratie kun je beter een Mandalay kopen, moet kunnen als je wacht tot na de CG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Xaphod schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:38:
Als de community goal afloopt krijg je ook nog eens 45 miljoen, dat zou genoeg moeten zijn voor een ruimer schip.
Voor exploratie kun je beter een Mandalay kopen, moet kunnen als je wacht tot na de CG.
Ja.

Ofja, al het geld wat ik nu in een DBX stop kan ik voor die tijd toch weer terug verdient hebben.

Sowieso de moeite waard om in de tussentijd wat andere unlocks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Ik geef het op. Als ik de dichtstbijzijnde hotspot invul vanuit Andere kom ik ook uit bij omicron system. Dat zijn 26 jumps. Daar ga ik niet voor op en neer vliegen. Dat is me echt te veel. Mijn schip heeft een range van rond de 10ly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oxigeon schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:41:
Ik geef het op. Als ik de dichtstbijzijnde hotspot invul vanuit Andere kom ik ook uit bij omicron system. Dat zijn 26 jumps. Daar ga ik niet voor op en neer vliegen. Dat is me echt te veel. Mijn schip heeft een range van rond de 10ly
Wel apart, ik ben ook vanuit het beginner systeem gestart en ik had praktisch hetzelfde schip, maar voor mij was het veel minder jumps?

Maar het is wel een idee om even iets anders te doen om wat credits te verdienen om je schip te upgraden.

Data delivery missies zijn het makkelijkste en goed te combineren met exploratie.
Je hebt een DSS en 'earthlike worlds' zijn ~1m aan credits waard.

Dan verzamel je 2M voor een A-klasse FSD en zit je direct in de ~23LY jump range.

__
Ik heb alleen geen carrier om je mee te vervoeren, je kunt hoogstens meereizen in mijn schip.

Ik zou je ook wat spul kunnen droppen wat je vervolgens kan verkopen bij een systeem, maar het leukste is om zelf de uitdaging uit te gaan.

Al moet je dan wellicht wel even rust nemen om uit de frustratie te komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Accretion op 05-10-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Accretion schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:48:
[...]

Wel apart, ik ben ook vanuit het beginner systeem gestart en ik had praktisch hetzelfde schip, maar voor mij was het veel minder jumps?

Maar het is wel een idee om even iets anders te doen om wat credits te verdienen om je schip te upgraden.

Data delivery missies zijn het makkelijkste en goed te combineren met exploratie.
Je hebt een DSS en 'earthlike worlds' zijn ~1m aan credits waard.

Dan verzamel je 2M voor een A-klasse FSD en zit je direct in de ~23LY jump range.
Daar ga ik nu dan ook mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oxigeon schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:52:
[...]
Daar ga ik nu dan ook mee beginnen.
Ja, jammer dar ik nu niet online ben, had graag met je meegereist en met tips e.d. op weg te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Accretion schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:54:
[...]

Ja, jammer dar ik nu niet online ben, had graag met je meegereist en met tips e.d. op weg te helpen.
Geen probleem. Heb wat vruchtjes van A naar B gedaan met wat hulp van een website (trading routes). Naar een port gaan--> naar ander systeem vliegen en port gan en terug. Leverde per keer heen en terug 400k op. 2x gedaan. Heb nu een 4B in mijn MK3 liggen. Zit nu rond de 20 jumprange. Nu zijn er nog "maar" 11 jumps naar een hotspot. Morgen ga ik de sprong wagen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Oxigeon schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:41:
Je hebt de filter vast nog op economical staan. Dat is de standard instelling en dat duurt eeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

ABD schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:46:
[...]

Je hebt de filter vast nog op economical staan. Dat is de standard instelling en dat duurt eeuwen.
Nope die heb ik omgezet naar fastest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Oxigeon schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:48:
[...]

Nope die heb ik omgezet naar fastest
Goed, je hebt nog een week, het kan ook volgend weekend. Je hoeft maar een keer te gaan en één ton in te leveren, dan krijg je die 50 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:22
Oxigeon schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:45:
[...]

Geen probleem. Heb wat vruchtjes van A naar B gedaan met wat hulp van een website (trading routes). Naar een port gaan--> naar ander systeem vliegen en port gan en terug. Leverde per keer heen en terug 400k op. 2x gedaan. Heb nu een 4B in mijn MK3 liggen. Zit nu rond de 20 jumprange. Nu zijn er nog "maar" 11 jumps naar een hotspot. Morgen ga ik de sprong wagen haha
Goed bezig! Ik heb gemerkt dat (voor mij) het makkelijkst geld verdienen is door simpelweg te traden. Mijn advies is om een Type 9 te halen, strippen en volstoppen met een dikke FSD, cargo racks en een auto docking computer, inara openen en trade routes te zoeken met de volgende settings:

Max route distance: 40ly (dit is meestal in 2 tot 3 jumps te doen)
Landing pad: Large (dat ding moet natuurlijk wel kunnen landen)
Max station distance: 1000ls (aint nobody got time for that)
Surface stations: off (see above)
Minimum supply: 1000 units (want je wil dat ding natuurlijk wel vol stoppen)

Zo hark je gemiddeld 100mil credits per uur binnen, zonder dat je lastige dingen hoeft te doen. De weg naar de type9 is misschien nog even werk, maar er zijn hier al zat tips gedeeld om (op korte termijn) wat credits te verdienen om tot een Type 9 cargo build te komen.

P.S. als je opschiet, de profits zijn op dit moment erg hoog (rond de 30/35mil per round trip, normaal zitten deze rond de 20mil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

j0rDy schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:52:
[...]

Goed bezig! Ik heb gemerkt dat (voor mij) het makkelijkst geld verdienen is door simpelweg te traden. Mijn advies is om een Type 9 te halen, strippen en volstoppen met een dikke FSD, cargo racks en een auto docking computer, inara openen en trade routes te zoeken met de volgende settings:

Max route distance: 40ly (dit is meestal in 2 tot 3 jumps te doen)
Landing pad: Large (dat ding moet natuurlijk wel kunnen landen)
Max station distance: 1000ls (aint nobody got time for that)
Surface stations: off (see above)
Minimum supply: 1000 units (want je wil dat ding natuurlijk wel vol stoppen)

Zo hark je gemiddeld 100mil credits per uur binnen, zonder dat je lastige dingen hoeft te doen. De weg naar de type9 is misschien nog even werk, maar er zijn hier al zat tips gedeeld om (op korte termijn) wat credits te verdienen om tot een Type 9 cargo build te komen.

P.S. als je opschiet, de profits zijn op dit moment erg hoog (rond de 30/35mil per round trip, normaal zitten deze rond de 20mil)
Dit zelfde was ik eigenlijk van plan met de type 6. Die kost om te beginnen net iets meer dan een miljoen. Die kun je dan uitbreiden naar 200 cargo zoiets. Dan zou de opbrengst wat ik nu heb met wat transport van A naar B van 300k naar 6mill gaan met 1 tripje (1jump).

Maar zoals gezegd. Vanavond ga ik naar het platinum toe. Mocht dat echt niets worden ga ik bovenstaande methode gebruiken.

Nog een vraagje wat betreft traden. Hoe gaan jullie om met het weergeven van de carriers? Zijn dit altijd menselijke spelers? Ik zag een carrier liggen met 6k aan platinum aan boord voor 2k per stuk. Ik ging er naartoe maar meneer was gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Goed bezig mannen! Het is weer lekker actief hier op het forum ;)
Minen heb ik vroeger een keertje gedaan, maar vind het niet zo leuk. In EvE Online vond ik het leuker om te doen. Het is nu alweer zo lang geleden dat ik er eigenlijk niets zinnigs over te zeggen heb en dus maar weinig hulp kan bieden :p

Carriers zet ik meestal uit, de sites waar ze op te vinden zijn, zijn meestal outdated of als je eindelijk een carrier vindt is die gelocked voor friends only. Ook moet je goed oppassen als je er iets gaat kopen, soms zijn de prijzen extreem hoog ten opzichte van de gewonen markt.

Voorlopig blijf ik nog even met m`n alt in mijn systeempje stations bouwen, domweg heen en weer vliegen tussen een station en een construction site... ach ja.. ik wacht geduldig af op de nieuwe GROOTTE update en/of dat Terri verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Soliest schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:08:
Goed bezig mannen! Het is weer lekker actief hier op het forum ;)
Minen heb ik vroeger een keertje gedaan, maar vind het niet zo leuk. In EvE Online vond ik het leuker om te doen. Het is nu alweer zo lang geleden dat ik er eigenlijk niets zinnigs over te zeggen heb en dus maar weinig hulp kan bieden :p

Carriers zet ik meestal uit, de sites waar ze op te vinden zijn, zijn meestal outdated of als je eindelijk een carrier vindt is die gelocked voor friends only. Ook moet je goed oppassen als je er iets gaat kopen, soms zijn de prijzen extreem hoog ten opzichte van de gewonen markt.

Voorlopig blijf ik nog even met m`n alt in mijn systeempje stations bouwen, domweg heen en weer vliegen tussen een station en een construction site... ach ja.. ik wacht geduldig af op de nieuwe GROOTTE update en/of dat Terri verhaal.
Vraag van een beginner. Wat heb je aan "eigen" stations?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-10 17:45
Ik zal nog eens even heel brutaal zijn en hier een linkje droppen naar FREIGHT, mijn community in Elite Dangerous waar we spullen versjouwen voor klanten hun kolonisatie projecten. Goed geld te verdienen! Ik ben zelf ook klant bij mijn eigen community. Ik ben HIP 52675 aan het uitbouwen en voor elke ton cargo die je dropt betaal ik je 40k credits.
DM me gerust voor meer info!

https://discord.gg/freight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Oxigeon schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Vraag van een beginner. Wat heb je aan "eigen" stations?
Mja, dat is voor iedereen anders. De een wil gewoon een stukje extra gameplay. De ander wil zijn/haar eigen naam op een station kunnen zien en weer een ander wil doormiddel van het claimen van een systeem de bubble uitbrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oxigeon schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:45:
Geen probleem. Heb wat vruchtjes van A naar B gedaan met wat hulp van een website (trading routes). ... Leverde per keer heen en terug 400k op.
Ah, kijk eens aan! D'r zijn idd genoeg manieren om wat geld te verdienen. Het is allemaal even wennen, maar je vindt al goed de weg in het E:D universum.

Vanuit de hotspot naar het systeem waar je het moet inleveren, zijn ook nog wel een aantal jumps en zorg dan dat je in 'Solo' mode zit, want rondom het inleverpunt zijn genoeg piraten.

Persoonlijk vindt ik puur traden niet zo spannend, het klinkt wel alsof je snel credits kan verdienen met relatief weinig moeite, maar als beginner is het juist leuk om van alles iets te proberen.

Ook Bounty Hunter en Exploratie leveren veel geld op en 'verbreden je horizon', ik zou niet meteen te diep in een specifieke spelmodus gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Accretion schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
...ik zou niet meteen te diep in een specifieke spelmodus gaan.
Daar sluit ik me deels bij aan. Het probleem wat naar voren kan komen bij het "alles uitproberen in het begin" is dat je misschien overwelmed raakt met alle opties. Daarnaast als je alleen maar 1 ding doet, kun je snel uitgeblust raken of verveeld. Het is dus een lastige om een goede balans te vinden in wat je leuk vind om in Elite te doen en hetgene wat nodig is in Elite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Soliest schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Daar sluit ik me deels bij aan. Het probleem wat naar voren kan komen bij het "alles uitproberen in het begin" is dat je misschien overwelmed raakt met alle opties. Daarnaast als je alleen maar 1 ding doet, kun je snel uitgeblust raken of verveeld. Het is dus een lastige om een goede balans te vinden in wat je leuk vind om in Elite te doen en hetgene wat nodig is in Elite.
Ik begon met bountyhunten en missies, omdat ik volgens de oude offline manier speelde en ik dacht dat ik mijn cargo moest gaan beschermen tegen piraten. Deels verkeerde aannames, maar schieten vind ik heel leuk, dat scheelt.

Inmiddels heb ik de ervaring dat zo'n CG een aanknoppingspunt is om je te bekwamen in één (ander)aspect van het spel. Ik heb trading en bounty hunting(in één CG), exploration en nu mining CGs gedaan. De bonus credits zijn heel aangenaam om snel stappen te maken. CG's, powerplay en missies geven je een doel en nieuwe aspecten om te leren en het spel fris te houden.

Wat betreft powerplay vind ik het jammer dat Odyssey gemankeerd is. Geen VR als je rond wil lopen vind ik heel vervelend en ik vind het nog vervelender dat je niet naar behoren spionnenmissies kan spelen, want de merits die je zou moeten krijgen zouden 'disabled' zijn(heb ik meermaals gelezen toen ik uit wilde zoeken wat ik precies moest doen) omdat er een exploits zouden zijn. Ik sla deze missies elke week over.

In bepaalde powerplay missies moet je een Odyssey basis zoeken waarin je mag rondlopen, met gadgets consoles hacken, security badges stelen/copieren, eventueel bewakers uitschakelen om aan data te komen. Kortom, je mag een soort James Bond spelen. Ik krijg elke week een missie van mijn power om data te stelen, dat zijn ze vergeten uit te schakelen. Het is volgens mij een superidee van fdev. Zo jammer dat dit niet beter uitgewerkt/afgemaakt is en VR niet werkt, dit repareren zou een verademing zijn.

Ik hoop dat Fdev hier wat aan doet. Mijn hoop is dat ze hieraanm werken, ik stel mij voor dat Terri's verdwijning/ het HIP 87621 mysterie een Odyssey onderdeel is. Ik heb overigens inmiddels door hoe je van VR naar monitor overschakelt, daar had ik ondanks jullie tips overheen gekeken. Maar leuk vind ik spelen op een monitor niet, ik ben verpest door VR. ED spelen op een monitor is alsof mijn ogen en hersenen opeens voor de helft waarnemen.

edit: ik heb gisteren encoded mats gegrind voor Datamined Wake Exceptions. Ik heb de rest van de andere gewone mats al, behalve Propulsion Elements en Titan Drive Component. Maar mijn schip wordt opgevreten door het zuur van de Thargoid mats, en ik dacht dat ik een engineered cargo rack had, maar dat was een vergissing. Ik mag 5000ly reizen om prof Palin te unlocken en vervolgens sensors collecten om zijn cargo bay te mogen kopen, ik zet de speurtocht voor een PESCO even op pauze want 5000ly is wel heel erg ver. Daar heb je een PESCO voor nodig;)

[ Voor 21% gewijzigd door ABD op 06-10-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ABD schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:30:
In bepaalde powerplay missies moet je een Odessey basis zoeken waarin je mag rondlopen, met gadgets consoles hacken, security badges stelen/copieren, eventueel bewakers uitschakelen om aan data te komen.
Ja, omdat ik net een nieuw account gemaakt had, ging ik ook door de Odessey tutorial, waarbij je inderdaad inbreekt en te voet mensen uitschakelt.

Ik had ook een missie opgepakt waarbij ik een pakketje moest afleveren bij een persoon en toen liep ik ook voorbij zo'n lockers en van die 'acces panels' die je met een snijbrander open kon maken.
Natuurlijk had ik niet zo'n snijbrander bij, maar ik heb toch wel met een schuin oog en beetje rond gekeken.

Vroeg me inderdaad af of je je carrière in de wereld van E:D ook zou kunnen beginnen als dief :P
Klinkt een stuk interessanter dan het standaard pad van ELW of paddestoelen scannen.

Maar eigenlijk alle slechte dingen in E:D voelen als high risk, low reward. Ik geloof dat een notieriety bestwel afgestraft wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Soliest schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:54:
Ja precies.

Je moet ook opletten dat je niet teveel focust op credits, grotere schepen (die niet altijd beter zijn) en andere progression.

Maar geniet vooral van het uitzicht en de weg d'r na toe.
Niet teveel haast hebben.

Bij RuneScape zie je ook van die ironman's die als een malle zo'n checklist/guide volgen tot op de letter, maar voor mij was het juist leuk om mijn eigen pad te kiezen en wat 'theorycrafting' te doen.

Het moet niet te veel op werk gaan lijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Als je op zo`n basis in de computer kijkt, dan kun je de codes van de lockers achterhalen. Dan kun je de code invoeren en gaat de locker open.. mag natuurlijk niet en je zult dan wanted worden, maar een beetje piew piew en je bent dan een on foot pirate! Yarrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Soliest schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:31:
Als je op zo`n basis in de computer kijkt, dan kun je de codes van de lockers achterhalen. Dan kun je de code invoeren en gaat de locker open.. mag natuurlijk niet en je zult dan wanted worden, maar een beetje piew piew en je bent dan een on foot pirate! Yarrr.
"Passwords.txt" in het jaar 3311!? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je extra fuel nodig hebt, ik ben een (lange) jump van je verwijderd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZX6Bu9WD7JhHwHPb-zVBL-sd2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k7qlnHk6fN2x2TZNKeI79PMp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Accretion schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Ja, omdat ik net een nieuw account gemaakt had, ging ik ook door de Odessey tutorial, waarbij je inderdaad inbreekt en te voet mensen uitschakelt.

Ik had ook een missie opgepakt waarbij ik een pakketje moest afleveren bij een persoon en toen liep ik ook voorbij zo'n lockers en van die 'acces panels' die je met een snijbrander open kon maken.
Natuurlijk had ik niet zo'n snijbrander bij, maar ik heb toch wel met een schuin oog en beetje rond gekeken.

Vroeg me inderdaad af of je je carrière in de wereld van E:D ook zou kunnen beginnen als dief :P
Klinkt een stuk interessanter dan het standaard pad van ELW of paddestoelen scannen.

Maar eigenlijk alle slechte dingen in E:D voelen als high risk, low reward. Ik geloof dat een notieriety bestwel afgestraft wordt?
Noteriety van 1 krijg je pas als je moord pleegt op iemand die clean is, geloof ik. Maar dat krijg je ook als diegene in je schip vliegt en explodeert. Vaag.

Inderdaad, je moet die geheimagentmissies ongezien proberen te doen. Er staat in de beschrijving dat je op moet passen en niet gepakt mag worden. Voor stelen krijg je voor zover ik weet slechts een boete en die boete kan je in een ander systeem bij een interstellar factor betalen. Dat is meestal slechts een paar k en daarna ben je weer brandschoon. Je kunt mensen hun ID hacken en die gebruiken en als je beakers ontwijkt, kom je een heel eind. Je ziet ze in 'contacts'

Goed, alleen anonymous kunnen docken is strontvervelend, want het kost tijd verder te vliegen. Daarbij komt dat de politie je zomaar mag vermoorden voor lichte overtredingen, zoals trespassing. Gisteren ging ik kapot omdat ik even afk was door iets dringends. Ik was in een zon gevlogen toen ik terug kwam, de temp meter stond op 675 graden :+ Vervolgens wil ik naar een nabij station vliegen, merk ik dat o.a. de docking stuk is. Ik op repair, schieten ze me stuk(niet met een lading platinum, gelukkig!). Ik stond niet in de weg, maar naast het station waar niemand was. Piraten geven je tenminste nog een ultimatum voordat je ze stukschieten. Die ruimtewouten zijn echt psychos.

Maar om terug te komen op Odyssey, het is verdomd jammer dat het 'stuk' is, want er zit zoveel potentie in. het smaakt naar meer. Begin eerst met die exploits eruit te halen, wat het ook mag zijn en VR werkend te krijgen, dan ga ik erin duiken.

[ Voor 9% gewijzigd door ABD op 06-10-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Zo. Ik heb weer een uurtje of 4 in de game zitten. Wat heb ik gedaan? Eigenlijk net niets. Alleen maar uitzoeken etc.

Ik ben van "Andere" naar "omicron capricorni B" gevlogen om wat te gaan minen.
Eenmaal aangekomen ben ik naar een belt gevlogen (RES). Hier heb ik vanalles lopen scannen maar niets gevonden.

Nog wat google etc gebruikt. Aah juist. Ik moet de ring scannen met mijn scanner. Dat gaat dus om de een of andere reden niet. De probes vliegen niet tegen de ring aan. Ik doe dus iets fout maar weet niet wat.

Na die scannen van de ring moet ik de high resources kunnen zien volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oxigeon schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 00:01:
Nog wat google etc gebruikt. Aah juist. Ik moet de ring scannen met mijn scanner. Dat gaat dus om de een of andere reden niet. De probes vliegen niet tegen de ring aan. Ik doe dus iets fout maar weet niet wat.
Ja, de tweede ster, eerste planeet.

Misschien een bugje / even opnieuw inloggen?

Deel anders eens een screenshot van wat je probeert te doen.

Zo zou de 'dubbel platinum hotspot' er uit moeten zien.

https://www.reddit.com/r/...cron_capricorni/#lightbox

Maar hoezo eigenlijk vanuit 'Andere', je kunt bij elk station bij missies klikken op 'sign up' in community goal, pas bij het afleveren moet je naar 'Andere' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
Accretion schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Je kunt in odyssey ook stealth missies aannemen, dan moet je inderdaad rondsluipen en hopen dat je niet gepakt wordt, je energy link tool is dan ook een prima stil moordwapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Zo. Ik heb weer een uurtje of 4 in de game zitten. Wat heb ik gedaan? Eigenlijk net niets. Alleen maar uitzoeken etc.

Eenmaal aangekomen ben ik naar een belt gevlogen (RES). Hier heb ik vanalles lopen scannen maar niets gevonden.

Ik ken het, het ging bij mij eerst ook niet van een leien dakje. ik had er al veel eerder de brui aan gegeven. Chapeau voor je geduld.

Ik heb, om even te kijken wat je krijgt, geprobeerd in een res (hazardous) te minen. Ik vind wel wat asteroids rijk aan metalen, maar niet de asteroids waarmee je optimaal van de CG profiteert. Ik ben vrij vlot naar een platinum hotspot gesprongen.

Wat je moet doen is je detailed surface scanner gebruiken, de planeet(B1) recht aanvliegen en de dss geeft aan wanneer je kan scannen. Je krijgt eerst de out of range melding, vervolgens too fast als je te snel gaat en nadat je afgeremd bent, mag je gaan scannen. De ring scannen is het makkelijkste, dat spreekt voor zich.

Als je de ring hebt gescanned, krijg je de hotspots te zien. Vervolgens selecteer je er een. Ik zou platinum kiezen, maar dat is aan jou. Je kunt POI selecteren in de Filter, dat maakt het wat makkelijker als er erg veel gebeurt/is in een systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door ABD op 07-10-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Accretion schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:25:
[...]

Maar hoezo eigenlijk vanuit 'Andere', je kunt bij elk station bij missies klikken op 'sign up' in community goal, pas bij het afleveren moet je naar 'Andere' :)
Dat is waar, maar volgens mij niet wat er in de beschrijving staat. Ik meen dat er staat dat je de signup in Andere moet doen. Maar dat is niet zo, het kan op elk willekeurig station, zoals je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ABD schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:05:
[...]
Dat is waar, maar volgens mij niet wat er in de beschrijving staat. Ik meen dat er staat dat je de signup in Andere moet doen. Maar dat is niet zo, het kan op elk willekeurig station, zoals je zegt.
Ja, vond ik ook raar.

Maar voor mij werkte het.

Lijkt er op alsof F:Dev d'r alles aan doet om @Oxigeon te pesten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABD
Accretion schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:06:
[...]

Ja, vond ik ook raar.

Maar voor mij werkte het.

Lijkt er op alsof F:Dev d'r alles aan doet om @Oxigeon te pesten ;)
Ik ben toen ik pas begonnen was nadat @Xaphod mij op de CG gewezen had ook eerst naar Minerva gevlogen, maar daar kon ik toen de signup niet vinden. Ik dacht dat ik gek werd, ik heb het hele internet zeker drie keer doorgelezen voordat bij me doordrong dat ik mij al ingeschreven zou kunnen hebben. Ik ben begonnen en op gegeven moment vond ik de tab onder de missies, bounties etc.

Er zitten zoveel oude fouten en bugs in het spel dat ik begin te denken dat alleen David Braben en zijn neefje, die goed is met computers, zijn overgebleven van het development team. Iedereen kent zon neefje, of buurjongen, die handig is met IT zaken :D

[ Voor 18% gewijzigd door ABD op 07-10-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Ik heb nog een vraagje voor de oude garde. Ik heb mijn codex gecheckt en ik ben op zijn hoogst net geen 2000ly van mijn startlokatie geweest. Om Palin te unlocken, moet men als 2e voorwaarde 5000ly van de startlokatie zijn geweest. 5000ly is blijkbaar heel ver weg, dus Colonia, dat op 20000ly ligt lijkt mij geen fantastisch idee. Ik moet ook terug;)

Ik heb een google search gedaan en ik kon niets vinden, dus aan jullie: is er iets zee de moeite waard om te zien of te halen wat minstens 5000ly weg is?

Ik heb gelezen dat je een FC kan gebruiken, maar die heb ik niet. Een andere tip: "use the V1 FSD from the tech broker. It's worth it". Duh, daarom wil ik Palin unlocken, omdat ik een speciaal cargo rack nodig heb om te voorkomen dat zure thargoid onderdeeltjes mijn schip oppeuzelen.

[ Voor 22% gewijzigd door ABD op 07-10-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-10 20:27
Ik ben bij Sagittarius A* geweest... Is een leuk tripje en levert ook wel wat op als je 'af en toe' pingt en scant. Maar als Colonia al te ver is...

Ik weet niet hoe ver t naar Thargoid space is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Vuikie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:31:
Ik ben bij Sagittarius A* geweest... Is een leuk tripje en levert ook wel wat op als je 'af en toe' pingt en scant. Maar als Colonia al te ver is...

Ik weet niet hoe ver t naar Thargoid space is...
Ach, te ver is relatief. Ik dacht dat ik al veel verder was geweest dan 2000ly, dus ik schrok een beetje van die afstand; het is heen en weer, dus 10000ly. Ik speel nog niet heel lang, maar ik heb al best veel tijd aan grinden besteed. Ik heb alle normale mats. Dat is dagen heen en weer vliegen en best saai, en ik wil ook een beetje kunnen spelen en genieten. 5000ly reizen, vervolgens thargoid mats zoeken en Palin unlocken is ook weer een grind. Daarom wil ik het een beetje leuk maken met een leuk doel om hee te reizen. Daarnaast ben ik snel afgeleid(ADD) dus ik heb houvast nodig, een doel. Colonia is op zich een aardig doel, er zitten een paar engineers. Mijn Mandelay best ver kan springen, maar met deze trip moet ik hem afvullen met AFMU's, dus dan spring ik minder ver.

Goed, ik heb het discord kanaal van FCOC gevonden, dus een 'taxi' nemen is schijnbaar een optie. Weet ik pas net. Ik moet uitvinden hoe(bv lang het duurt) of wat (bv het kost), ik heb geen idee nog, er staat er geen op til.

PS: Sagitarius A is een zwart gat. Daar ga ik liever niet heen, want voor zover natuurkundigen weten is dat een enkele reis... Geintje, in het spel zal een retourtje vast wel mogelijk zijn. Bedankt voor de tip!

PSS ik ben heel benieuwd naar Thargoid space, vroeger in Elite kon je met een toetsencombinatie je hyperspace jump onderbreken en kwam je erin. Soms werd jouw jump door hun onderbroken. Maar dat was dus in een andere dimensie en had je geen bijzondere wapens nodig, alleen beam lasers, dus Thargoids kon ik na een aantal jumps al 'aan' . Dat is nu niet het geval, heb ik gelezen. Ik heb trouwens al wel 2 thargoids gezien bij een Thargoid graveyard

[ Voor 18% gewijzigd door ABD op 07-10-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ABD schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:46:
Duh, daarom wil ik Palin unlocken, omdat ik een speciaal cargo rack nodig heb om te voorkomen dat zure thargoid onderdeeltjes mijn schip oppeuzelen.
Zorg dat je alles verzameld hebt en ga dan op zoek naar de Thargoid Drive Component.
Je kunt echt wel een station bereiken voordat je schip dramatisch uitelkaar spat.

Corrosion resistant cargo rack is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
ABD schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:46:
Ik heb nog een vraagje voor de oude garde. Ik heb mijn codex gecheckt en ik ben op zijn hoogst net geen 2000ly van mijn startlokatie geweest. Om Palin te unlocken, moet men als 2e voorwaarde 5000ly van de startlokatie zijn geweest. 5000ly is blijkbaar heel ver weg, dus Colonia, dat op 20000ly ligt lijkt mij geen fantastisch idee. Ik moet ook terug;)

Ik heb een google search gedaan en ik kon niets vinden, dus aan jullie: is er iets zee de moeite waard om te zien of te halen wat minstens 5000ly weg is?

Ik heb gelezen dat je een FC kan gebruiken, maar die heb ik niet. Een andere tip: "use the V1 FSD from the tech broker. It's worth it". Duh, daarom wil ik Palin unlocken, omdat ik een speciaal cargo rack nodig heb om te voorkomen dat zure thargoid onderdeeltjes mijn schip oppeuzelen.
Het is op zich al leuk om een tripje "into the black" te maken. Zomaar een richting kiezen en hopen dat je onverkende gebieden tegenkomt en wat eerste voetvals op planeten maakt, jou naam wordt dan permanent gekoppeld aan die planeet.
Het is dan ook de moeite waard om langs de "Guardian Ruins" te gaan om de Frame Shift Booster te unlocken. Op zichzelf al leuke gameplay.
In deze video wordt uitgelegd hoe het werkt en er staat een bouwvoorstel van een Diamondback explorer bij; https://www.youtube.com/watch?v=LK4Gk-ACgNI
Hier wordt het ook beschreven, maar de site is een beetje verouderd; https://cmdrs-toolbox.com/guides/guardian-modules

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaphod
ABD schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:06:
[...]

PSS ik ben heel benieuwd naar Thargoid space, vroeger in Elite kon je met een toetsencombinatie je hyperspace jump onderbreken en kwam je erin. Soms werd jouw jump door hun onderbroken. Maar dat was dus in een andere dimensie en had je geen bijzondere wapens nodig, alleen beam lasers, dus Thargoids kon ik na een aantal jumps al 'aan' . Dat is nu niet het geval, heb ik gelezen. Ik heb trouwens al wel 2 thargoids gezien bij een Thargoid graveyard
De grote Thargoid oorlog, waarbij ze de Bubble aanvielen en we hun moederschepen (Titans) moesten vernietigen is helaas voorbij, dat was zeer intense gameplay. Je werd toen ook regelmatig uit Hyperspace getrokken door de Thargoids.
De thargoids zijn er nog wel, maar hebben zich teruggetrokken.
Ik laat mijn Anti Xeno Krait Mk2 wel startklaar in de hangar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-10 15:34

Ik weet niet hoe ver omicron capricorni B vanaf Andere aflegt, maar kan kijken naar HR 6421 planet 4 ( 4a5 jumps). Scan de ringen, pak de binnenste ring, dichts bij de planeet. Daar zit een hotspot. Die zijn beter dan de REZ spots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Chielioj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Ik weet niet hoe ver omicron capricorni B vanaf Andere aflegt, maar kan kijken naar HR 6421 planet 4 ( 4a5 jumps). Scan de ringen, pak de binnenste ring, dichts bij de planeet. Daar zit een hotspot. Die zijn beter dan de REZ spots
Ik heb het al opgegeven en ga op andere manieren mijn centjes verdienen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
In het begin schrok ik ook altijd van die lange afstanden, maar met een beetje jumprange en een avondje speeltijd is 5000Ly goed te doen. Als het je alleen om die afstand gaat en niet de lange afstand weer terug wilt doen kun je ook nog de "snelle" weg terug nemen. Als je de melding hebt gehad op 5000Ly, dan kun je self destuct doen of ergens tegenaan vliegen om dan vervolgens te kiezen voor de respawn in de laatst gedockte station. Dan sta je plots weer helemaal aan het begin van je reis. Al je scans ben je dan wel kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
Oxigeon schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:53:
[...]

Ik heb het al opgegeven en ga op andere manieren mijn centjes verdienen haha.
Het is makkelijker dan het lijkt. Je mag mij best toevoegen (Chielio_nl), mocht ik online zijn, wat vast gebeurd deze week, wil ik best samen minen. Gisteren met een volle wing vanuit de squadron (BLNC)gedaan, wordt het nog gezellig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Accretion schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:03:
[...]

Zorg dat je alles verzameld hebt en ga dan op zoek naar de Thargoid Drive Component.
Je kunt echt wel een station bereiken voordat je schip dramatisch uitelkaar spat.

Corrosion resistant cargo rack is niet nodig.
Ik heb die propulsion elements nog niet. Ik wil nog goed nadenken welke klasse ik wil nemen, een 5, 6 of zelfs een 7. Ik denk nu dat de meest logische keus een 5 is, want de Mandelay gaat dan potentieel richting een jumprange van 100ly, maar ik vergis me keer op keer in dit spel.
Xaphod schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Het is op zich al leuk om een tripje "into the black" te maken. Zomaar een richting kiezen en hopen dat je onverkende gebieden tegenkomt en wat eerste voetvals op planeten maakt, jou naam wordt dan permanent gekoppeld aan die planeet.
Het is dan ook de moeite waard om langs de "Guardian Ruins" te gaan om de Frame Shift Booster te unlocken. Op zichzelf al leuke gameplay.
In deze video wordt uitgelegd hoe het werkt en er staat een bouwvoorstel van een Diamondback explorer bij; https://www.youtube.com/watch?v=LK4Gk-ACgNI
Hier wordt het ook beschreven, maar de site is een beetje verouderd; https://cmdrs-toolbox.com/guides/guardian-modules
De Guardian Frame Shift Booster heb ik, die zit in een van mijn Mandelays. Dat was een leuke missie, ik schrok mij het apezuur toen die Guardian sentries raketten afschoten. Ik dacht hier ga ik. Toen schoot mijn schip ze stuk met de Point defense turret. Dat was amusant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ABD schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:21:
Ik heb die propulsion elements nog niet. Ik wil nog goed nadenken welke klasse ik wil nemen, een 5, 6 of zelfs een 7. Ik denk nu dat de meest logische keus een 5 is, want de Mandelay gaat dan potentieel richting een jumprange van 100ly, maar ik vergis me keer op keer in dit spel.
Ja, maar net welk schip je het meeste gebruikt of als je de extra range erg nodig hebt op bijvoorbeeld een anaconda, kun je die ook eerst doen.

Maar in principe beide :)

Ik heb nog steeds een drive component twee drive components voor degene die wil :)
ABD schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:21:
De Guardian Frame Shift Booster heb ik, die zit in een van mijn Mandelays. Dat was een leuke missie, ik schrok mij het apezuur toen die Guardian sentries raketten afschoten. Ik dacht hier ga ik. Toen schoot mijn schip ze stuk met de Point defense turret. Dat was amusant.
Geloof dat je voor die raketten ook gewoon een stuk vooruit of achteruit kunt rijden, ze landen op de plek waar je stond op het moment dat ze afgeschoten werden.
Chielioj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:20:
Het is makkelijker dan het lijkt. Je mag mij best toevoegen (Chielio_nl), mocht ik online zijn, wat vast gebeurd deze week, wil ik best samen minen. Gisteren met een volle wing vanuit de squadron (BLNC)gedaan, wordt het nog gezellig ook.
Ja, credits zijn relatief makkelijk, in vergelijking met engineering en andere unlocks.

Hoe gaat BLNC eigenlijk, kon zo niet vinden hoe je het moet joinen; en gaat de communicatie dan ingame of via discord of irc of hoe werkt dat?

[ Voor 20% gewijzigd door Accretion op 08-10-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Accretion schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:47:
[...]

Ja, maar net welk schip je het meeste gebruikt of als je de extra range erg nodig hebt op bijvoorbeeld een anaconda, kun je die ook eerst doen.

Maar in principe beide :)

Ik heb nog steeds een drive component twee drive components voor degene die wil :)

[...]

Geloof dat je voor die raketten ook gewoon een stuk vooruit of achteruit kunt rijden, ze landen op de plek waar je stond op het moment dat ze afgeschoten werden.

[...]

Ja, credits zijn relatief makkelijk, in vergelijking met engineering en andere unlocks.

Hoe gaat BLNC eigenlijk, kon zo niet vinden hoe je het moet joinen; en gaat de communicatie dan ingame of via discord of irc of hoe werkt dat?
De mannen en vrouwen van blnc communiceren voornamelijk via Discord (ben er ook lid van). Zit wel in een ander squadron. Joinen moet je ingame op 4 drukken en naar squadron gaan. Daar even zoeken op Benelux en je hebt hem zo te pakken...

Volgens Inara de grootste squadron wat nederlands als voertaal heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
Accretion schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:47:
[...]

In je schip ga je
- rechter scherm
- zoek naar Squadrons
- zoek naar Benelux commanders
- apply

voorgaande reactie niet gelezen :9

Je kan ook de discord bezoek via: Discord

[ Voor 4% gewijzigd door Chielioj op 08-10-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim0377
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:10

Pim0377

R7 7700X 32GB Radeon 6950\XT

jezus christus zeg, ik dacht vandaag, nou, laat ik iets van mijn bucket list afstrepen, laat ik eens die 2001C snelheid halen op weg naar een nearby star system.

Ik ben inmiddels al wel dik 3 kwartier verder denk ik en ik ben pas op 1700C, het gaat steeds langzamer joh.Is iemand op die limiet van 2001C gekomen door vergeten uit te loggen en de volgende dag toevallig te zien dat ED nog draaide en zag dat de snelheid niet meer omhoog ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
Je moet in een systeem zitten waar je niet beïnvloed wordt door andere objecten. Stuur weg van alles en dan zou het sneller moeten gaan. Kan ook zijn dat je een button moet binden aan 100% throttle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
ohw.. en:
It takes roughly 57 minutes to reach the maximum Supercruise speed of 2,001c from a stationary position, assuming you are far away from the influence of any celestial bodies. The actual time can vary depending on the gravitational forces of nearby stars and planets, which affect the acceleration rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
Pim0377 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:27:
jezus christus zeg, ik dacht vandaag, nou, laat ik iets van mijn bucket list afstrepen, laat ik eens die 2001C snelheid halen op weg naar een nearby star system.

Ik ben inmiddels al wel dik 3 kwartier verder denk ik en ik ben pas op 1700C, het gaat steeds langzamer joh.Is iemand op die limiet van 2001C gekomen door vergeten uit te loggen en de volgende dag toevallig te zien dat ED nog draaide en zag dat de snelheid niet meer omhoog ging?
Dan moet je eens een tripje maken naar Hutton Orbital; https://elite-dangerous.fandom.com/wiki/Hutton_Orbital
De afstand is 0,22 lichtjaar van de zon Alpha Centauri A, zo'n anderhalf uur met een normale FSD, dan haal je die snelheid wel.
Met een SCO drive gaat het een stuk sneller, maar je hebt niet genoeg brandstof om het hele stuk in SCO boost te doen, zelfs niet als je je hele schip vol brandstoftanks bouwt.
Hutton Orbital is beroemd vanwege de unieke mok en de Centauri Mega Gin, die alleen daar te krijgen zijn.
Neem wel een medium klasse schip mee, anders kun je niet landen.
Het gerucht gaat dat je een gratis Anaconda krijgt als je er naartoe gaat, maar dat kan ik niet bevestigen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zdTahhByU0zOV_8LQuvJuO2zTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZS2GMCfuLTbfFiKWwi81c0p.jpg?f=fotoalbum_large
Zo zag mijn Krait phantom er uit na de trip, had wel een nieuw laagje verf nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door Xaphod op 11-10-2025 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim0377

Pim0377

Soliest schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:01:
Je moet in een systeem zitten waar je niet beïnvloed wordt door andere objecten. Stuur weg van alles en dan zou het sneller moeten gaan. Kan ook zijn dat je een button moet binden aan 100% throttle.
Ik begon eraan toen ik een systeem in sprong waar er alleen maar de MSS was, verder niks. De 100% throttle knop gebruik ik eigenlijk altijd voordat ik de jump naar de volgende MSS maak.

Toen ik net keek, zag ik dat ik bijna 3M LS van de ster af ben, en toen ik weer full throttle deed om te kijken hoe snel ik was gegaan, zag ik dat ik het opgegeven had in de hogere 1800C range.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3GgYRf7oc1GTJRQQ7xrHxbaHvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScDKWMUUKjwlsLYyVIbMVxYj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Pim0377 op 11-10-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim0377

Pim0377

Xaphod schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:29:
[...]

Dan moet je eens een tripje maken naar Hutton Orbital; https://elite-dangerous.fandom.com/wiki/Hutton_Orbital
De afstand is 0,22 lichtjaar van de zon Alpha Centauri A, zo'n anderhalf uur met een normale FSD, dan haal je die snelheid wel.
Met een SCO drive gaat het een stuk sneller, maar je hebt niet genoeg brandstof om het hele stuk in SCO boost te doen, zelfs niet als je je hele schip vol brandstoftanks bouwt.
Hutton Orbital is beroemd vanwege de unieke mok en de Centauri Mega Gin, die alleen daar te krijgen zijn.
Neem wel een medium klasse schip mee, anders kun je niet landen.
Het gerucht gaat dat je een gratis Anaconda krijgt als je er naartoe gaat, maar dat kan ik niet bevestigen ;)
[Afbeelding]
Zo zag mijn Krait phantom er uit na de trip, had wel een nieuw laagje verf nodig.
Ohh die zet ik op mijn bucketlijst voor als ik terug ben, thanks voor de tip.
Dat schip heeft inderdaad wel een nieuwe paintjob nodig ja, laatste keer dat ik die heb gedaan is bij Beagle Point, ondertussen alweer zo'n 60K LY geleden schat ik en hij ziet er inmiddels weer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgNE0epwfwYE57-xgCnVTm0HdJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H91M63k37c46mZbEBY3N3Gi3.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste