Ik ben vorig jaar ook een tijdje bezig geweest met Symform. Ik vind het concept 'pay with bytes' erg mooi,
maar er zitten ook wat minder leuke kanten aan Symform. Allereerst is het een folder sync en geen backup (ik ben alleen maar geinteresseerd in backup). Verder heb ik mijn twijfels over de privacy van je data.
Zie ook mijn post van vorig jaar in het Online Backup topic:
ReneK in "Het Online Backup Topic"
Na alle berichten over de NSA in het afgelopen jaar wil ik hoe dan ook geen online backup waar e.e.a. wordt
opgeslagen op Amerikaans grondgebied. Ik weet niet of Europa zoveel beter is, maar voorlopig gun ik de
Europese providers even het voordeel van de twijfel.
Er zijn helaas niet zoveel backup packages voor online diensten beschikbaar. Amazon valt voor mij af om
bovenstaande reden, en ook al omdat de kosten voor een restore ondoorzichtig zijn en erg kunnen oplopen
als je veel data in één keer ophaalt.
Op dit moment gebruik ik drie vormen van backup voor mijn DS212+:
-Backup naar een off-site Synology op een andere locatie. Ruimte zat, maar als nadeel dat deze aan een trage ADSL verbinding hangt.
-Backup naar Strato HiDrive. Werkt goed, betrouwbaar en relatief snel. Nadeel: slechts 100 GB ruimte, en dat is zo langzamerghand te weinig voor mij. Gebruik het alleen voor kritische en onvervangbare files. De 500 GB HiDrive versie is mij te duur.
-Alternerende backup naar twee USB hard disks, die om en om offsite worden opgeslagen.
Verder wordt iedere backup file voorzien van twee verschillende encryptie layers.
Sinds een paar maanden gebruik ik daarnaast ook een low-cost (€10 per maand) Kimsufi server van OVH,
met een 1 TB hard disk. Daarop draait Debian met OwnCloud, er blijft dan ca. 900 GByte over voor backups.
Voordeel: goedkoop en relatief snel, alles in eigen beheer. Nadeel: slechts één harde schijf, geen RAID. En ook geen package voor de Syno (rsync vanuit de Syno naar de Kimsufi is me nog niet gelukt).
Het is mijn bedoeling de Kimsufi als vervanger voor HiDrive in te zetten en HiDrive op te zeggen.
Verder heb ik ook nog de cloud archives van OVH getest. Omdat het in een beta fase zit, betaal je slechts éénmalig een symbolisch bedrag (€1), en mag je onbeperkt opslaan. De dienst werkt echter ondoorzichtig,
en je moet een verzoek tot een restore doen om je files terug te kunnen halen. Dat blijkt vaak niet te werken,
soms krijg je je files pas na een week terug, soms helemaal niet.