• RobV
  • Registratie: juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik gebruik TimeMachine naar de Syno om een full backup te maken van mijn MacBook. Op de Syno draait Crashplan voor de sync van en naar kennissen. Helaas wil Crashplan de SparseBundle met de TimeMachine niet voor mij backuppen, dus daar heb ik helaas geen offsite backup van. Om dit gat op te vangen draai ik ook CrashPlan van de MacBook naar de Syno. Dus: MacBook->Syno, Syno->OffSite.

http://support.code42.com...rashPlan_And_Time_Machine

[Voor 10% gewijzigd door RobV op 14-08-2014 09:54]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Ik heb een idee om te proberen een off-site automatische backup wat beter te beveiligen tegen het kopieren van encrypte bestanden zoals het geval bij Synolocker. Ik weet alleen niet of dit haalbaar is binnen DSM.

Het idee:
- Thuis een Synology met alle files (Raid-1)
- Op een andere locatie een extra Synology voor backups. (Beschermd dan standaard tegen brand/diefstal etc, maar dus niet tegen synolocker-achtige tools)
- In alle (/veel) directories die in het backupscript zitten plaats je bestanden met een (evt random) maar wel bekende inhoud. Deze bestanden hebben een extensie als .doc of .jpg en dus doelwit van synolocker. Soort honeypot-idee.
- Het backupscript controleert eerst of deze bestanden nog orgineel zijn voor het backupscript gestart wordt.

Ik besef uiteraard heel goed dat het niet waterdicht is, maar het geeft in ieder geval een extra beveiliging. De discipline hebben om op vaste tijden handmatig een backup op USB te maken is tenslotte ook niet waterdicht. (Dit wil ik er wel naast blijven doen.)

@Maarud: Dat backupscript van je voor de copy-knop voorop de NAS zou ik ook graag willen hebben als je het wilt delen.
Is het zoiets als dit? http://csclub.uwaterloo.ca/~jg3macka/synology/synousbcopy

[Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 14-08-2014 10:29. Reden: linkje toegevoegd]

• debom
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 02-12 21:23
kraades schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:02:
Iemand ervaring met Crashplan op een DS211 met 256MB RAM? Java i.c.m. bovenstaande krijg ik een beetje kriebels van. Onterecht?
Ik heb samen met een vriend dit draaien op een DS111.
Ja. De backup gaat niet snel.
Ja. Java vreet veel geheugen en CPU.
Zo nu en dan blijft Java/crashplan combi hangen en moet ik crashplan herstarten.
En ja. De snelheid kan heel traag zijn. De backup wordt geencrpyt verstuurd en opgeslagen.

Dat vergt nu eenmaal veel tijd. Zeker voor de eerste run.

Voor de rest draait het als een zonnetje.

Aan mijn zijde heb ik minder last van, omdat ik gebruik maak van N54L met DSM5 erop.

En zorg ervoor dat je de juiste porten openzet op de router.

• HvB83
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 10:13
Hier ook Crashplan weer geinstalleerd en voor nu alleen een lokale backup van DS1812+ naar usbdrive geprobeerd. Ten eerste viel me op dat de installatie nu veel makkelijker gaat dan dat ik het in herinnering had. Hoewel er een stapje tussen zit omdat je de Java tar moet downloaden, is er verder niet echt een verschil met een willekeurige andere package. Misschien dat de client nog lastig in te stellen zal zijn voor sommigen, maar ook daar moet uit te komen zijn lijkt me.

Anyway, 70gb aan foto's gingen met 40mbit/s en +/- 70% cpu-belasting. Ik begrijp dat je via internet in principe nog wel extra cpu-belasting erbij krijgt ivm deduplication, maar de eerste resultaten zijn voor mij bevredigend. Morgen eens bij een vriend testen om te zien hoe het over internet gaat.

Weet iemand wat het in de praktijk aan ruimte kan schelen wanneer je voor bijv. een (vrijwel statisch, met natuurlijk wat maandelijkse aanvullingen als er weer een familieevenement is geweest) foto-archief deduplication uitzet?

• TheNephilim
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 10:27

TheNephilim

Wtfuzzle

BitTorrent Sync is tot zover de tool die ik gebruik om bepaalde data op meerdere locaties te krijgen als een soort van backup. Maar die zal waarschijnlijk ook foutieve bestanden gaan syncen.

Het jammere van backups is dat je wéér ergens ruimte moet hebben. Eigenlijk zelfs net zoveel als op je Synology en dat is nou niet niet de bedoeling. Mijn DS414 hangt overigens gewoon achter een router zonder open poorten, dus qua hacks en dergelijke zit ik dan denk ik weer redelijk safe (denk ik).

CrashPlan zou een mooie toevoeging zijn. Ik begrijp dat mijn bestanden bij andere trusted computers in een container komen, waar de ander niet bij kan, toch?

[Voor 14% gewijzigd door TheNephilim op 14-08-2014 12:28]

VILF Gaming

• HvB83
  • Laatst online: 01-12 10:13
Maar is alle data even belangrijk?

Ik heb bijv. foto's die ik absoluut niet kwijt zou willen, die zijn voor mij echt essentieel om te bewaren. Daarnaast nog een muziekcollectie waar ik veel tijd aan heb besteed om hem zorgvuldig te rippen en te taggen. Niet onvervangbaar, maar wel enorm zonde van alle inspanningen wanneer die door een stommiteit als een crash of een synolock verloren zou gaan.

Maar bij elkaar past dat, indien gewenst zelfs met versioning, makkelijk op een 1TB usbdrive die ik bij een vriend kan parkeren. Dat is het me dan wel waard.

Als je inderdaad 20TB aan "onmisbare" data hebt, ja, dan heb je wel een serieus probleem. :D

• technorabilia
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10:22

technorabilia

(fka kraades)

debom schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:13:
[...]

Ik heb samen met een vriend dit draaien op een DS111.
Ja. De backup gaat niet snel.
Ja. Java vreet veel geheugen en CPU.
Zo nu en dan blijft Java/crashplan combi hangen en moet ik crashplan herstarten.
En ja. De snelheid kan heel traag zijn. De backup wordt geencrpyt verstuurd en opgeslagen.

Dat vergt nu eenmaal veel tijd. Zeker voor de eerste run.

Voor de rest draait het als een zonnetje.

Aan mijn zijde heb ik minder last van, omdat ik gebruik maak van N54L met DSM5 erop.

En zorg ervoor dat je de juiste porten openzet op de router.
Ok, bedankt voor het delen.
Dan houd ik het voorlopig bij Amazon S3.

👉🏻 Blog 👈🏻

• avec_style
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:21
ik heb gisteren en vandaag IDrive uitgeprobeerd (gratis tot 5GB) en ik denk dat ik deze dienst ga gebruiken als offsite backup.
Ben tot nu toe geen echte nadelen tegengekomen. Deze dienst vraagt vrij weinig geld voor 300GB (4 dollar p/m). Het bevat alle belangrijke features die de meeste mensen willen voor een backup dienst (zoals versioning en versleuteling) en heeft zelfs een Synology package beschikbaar.

Tip: probeer eerst even de gratis variant uit om te checken hoe de package precies werkt. (Deze werkt niet altijd even intuitief namelijk)

• Puck
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:25

Puck

Don't be a Jerry

maarud schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:16:
[...]

Haha, dat is dus het script waar ik een paar posts geleden over schreef ;)

alleen ik pas gewoon het synousbcopy script aan, geen package verder.
Ik bedoelde dus Autorun, welke via deze Package Source te installeren is, maar een eigen script werkt natuurlijk ook :)

[Voor 14% gewijzigd door Puck op 14-08-2014 17:09]

No, you're right. Let's do it the dumbest way possible because it's easier for you.

• msmilde
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 02-12 20:53
avec_style schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 13:47:
ik heb gisteren en vandaag IDrive uitgeprobeerd (gratis tot 5GB) en ik denk dat ik deze dienst ga gebruiken als offsite backup.
Ben tot nu toe geen echte nadelen tegengekomen. Deze dienst vraagt vrij weinig geld voor 300GB (4 dollar p/m). Het bevat alle belangrijke features die de meeste mensen willen voor een backup dienst (zoals versioning en versleuteling) en heeft zelfs een Synology package beschikbaar.

Tip: probeer eerst even de gratis variant uit om te checken hoe de package precies werkt. (Deze werkt niet altijd even intuitief namelijk)
de interface van de package draait als website op poort 80. Als je dus website(s) host en poort 80 open hebt staan, dan is je backup interface ook naar buiten ontsloten.

• avec_style
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:21
Dat klopt. Ik draai zelf geen website, maar mocht je dat wel doen dan moet je goed nadenken of je dat nou wilt.

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 10:02

M-ThijZ

Riding on Rails

Puck schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 13:47:
[...]

Ik bedoelde dus Autorun, welke via deze Package Source te installeren is, maar een eigen script werkt natuurlijk ook :)

[afbeelding]
Dit is toch een ongelofelijk slecht idee. :X

Dus als ik een USB-stick in je Synology druk, met daarop een autorun script met de inhoud: 'rm -rf /'. Dan wordt dat als root uitgevoerd?!

Je wilt dit toch andersom hebben. Een script op je synology, dat wordt uitgevoerd bij het connecten van bepaalde devices (whitelist).

• Puck
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:25

Puck

Don't be a Jerry

M-ThijZ schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 14:19:
[...]

Dit is toch een ongelofelijk slecht idee. :X

Dus als ik een USB-stick in je Synology druk, met daarop een autorun script met de inhoud: 'rm -rf /'. Dan wordt dat als root uitgevoerd?!

Je wilt dit toch andersom hebben. Een script op je synology, dat wordt uitgevoerd bij het connecten van bepaalde devices (whitelist).
Dat is inderdaad wel een security-issue 8)7 Had ik nog niet eens over nagedacht (en wist initieel niet dat het zo werkte, ging mij meer om het automatiseren bij het inprikken van een USB drive). Alhoewel de kans (in mijn geval) eigenlijk niet aanwezig is dat iemand zoiets zou doen. Ik gebruik het overigens zelf (nog) niet.

No, you're right. Let's do it the dumbest way possible because it's easier for you.

• JPtjeeNL
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:29:
@hierboven: suggesties voor de topicstart kunnen we wellicht beter even per DM uitwisselen, of als je interesse hebt kan ik je promoveren tot mede-topicstarter zodat je er zelf wat teksten aan kan toevoegen :)

TS trapt af:
Ik had al langer op de planning staan om mijn backup strategie wat beter te structureren.

Stap 1 was ik al gestart vlak voor synolocker los barstte en is nu bijna klaar: initiële backup naar Glacier is bijna compleet en daarna wordt dat een wekelijks schedule.

Glacier doet niet aan versioning. Dat is een van de redenen dat ik Glacier op een wekelijks schema ga draaien en dan ook nog verspreid over meerdere jobs. Op maandag de foto's, dinsdag video, woensdag RAW video, donderdag RAW foto. Wat de kans al wat meer beperkt dat alles in één klap onbruikbaar wordt.

* Orion84 heeft (met tussenpozen) ruim een week nodig gehad (bijna klaar) om alles van belang naar Glacier te uploaden. En dan hebben we het over zo'n 800GB (vooral foto en videomateriaal), maar in totaal staat er op mijn NAS zo'n 2TB aan data.
[afbeelding]

Stap 2 is het inzetten van een USB disk voor lokale backups. Bij voorkeur versioned en/of offline (als in: gewoon zo nu en dan eens die disk er aan hangen, backup trekken, disk weer los), maar in elk geval op zo'n manier dat er niet zomaar corruptie van de live data automatisch doorwerkt in de backup.

Dan heb ik een lokale, makkelijk toegankelijke backup voor kleine fuckups, falen van een disk in de NAS en issues als synolocker. En glacier voor het geval de boel afbrandt / gestolen wordt.
Dit artikel wel eens gelezen? Zal niet zo recent meer zijn, maar het kost toch behoorlijk wat om je data bij Amazon weer terug te krijgen:

http://www.bluechiptek.co...ust-3tb-of-your-own-data/

• technorabilia

technorabilia

(fka kraades)

Zie hier de calculator: http://calculator.s3.amazonaws.com/index.html (links S3 of Glacier selecteren).

Ik zie niet in hoe S3 duur uit kan vallen. Voor Glacier zijn er wel scenario's waar je duur uit bent.

[Voor 12% gewijzigd door technorabilia op 14-08-2014 19:23]

👉🏻 Blog 👈🏻

• benjitw
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 05-09-2018
Mijn backup setup:

DS1813+ en DS213+ worden eens per twee weken compleet gebackupt naar een XPEnology server, die daarna weer uit gaat.

Met Crashplan worden de belangrijkste bestanden (foto's, mail en documenten ca, 120 GB) veilig gesteld naar een externe QNAP.

Voor versioning worden deze bestanden dagelijks ook via rsync gekopieerd naar een zfsguru NAS in een Virtual Machine. De Virtualbox zfsguru NAS bestaat uit twee 320GB 2.5" harddisks die via raw disk access aan de VM gekoppeld zijn en in RAIDZ draaien.
(In een noodgeval kan ik booten van een van de zfsguru disks.)

Met behulp van een eenvoudig script en crontab entries worden er ZFS snapshots genomen:
dagelijks voor 8 dagen,
wekelijks voor 5 weken
maandelijks voor 36 maanden

Daarnaast ben ik crashplan backup host voor een vijftal familieleden (elk zo'n 100 GB)

• Kalua
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02-12 22:26
kraades schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:22:
Zie hier de calculator: http://calculator.s3.amazonaws.com/index.html (links S3 of Glacier selecteren).

Ik zie niet in hoe S3 duur uit kan vallen. Voor Glacier zijn er wel scenario's waar je duur uit bent.
Glacier is inderdaad duur als je meerdere TB's in een paar uur wilt terughalen. Maar wie heeft zo'n snelle verbinding uberhaupt en Glacier is natuurlijk meer een backup van een backup. Eentje die je dus niet a la minute nodig hebt. Wil je vaak terug zetten zijn er inderdaad betere oplossingen.

Signature afgekeurd door Evanescent

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Draai hier een wekelijkse backup van mn 409 naar een 212j die ook gewoon thuis staat voor de muziek, wat series etc. De 212j gaat netjes aan voor de backup en gaat vervolgens weer uit. Voor de offsite draait er een wekelijkse task op de pc die de foto's en documenten naar Onedrive gooit met een robocopy. Werkt op zich prima maar gratis heb je uiteraard maar 15GB tot je beschikking.
Wat mij tegenhield om de 212j ergens anders neer te zetten tot nu toe is het organiseren van een VPN etc. Heb geen poorten open op de router, die draait alleen een Openvpn server.

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:04

JT

VETAK y0

Heb nog wat leuks gevonden. Wat je daar vind is een script om de copy-button te laten fungeren als knop om met 1 druk op de knop een kopie van een directory (of meer) te laten maken naar een externe drive. En ik moet het script nog bekijken maar naar wat ik ervan begrijp kan dat alleen als er op je USB HDD een directory bestaat met een naam zoals in het script gefonfigureerd - beveiliging dus :D

5183

JT schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:25:
Heb nog wat leuks gevonden. Wat je daar vind is een script om de copy-button te laten fungeren als knop om met 1 druk op de knop een kopie van een directory (of meer) te laten maken naar een externe drive. En ik moet het script nog bekijken maar naar wat ik ervan begrijp kan dat alleen als er op je USB HDD een directory bestaat met een naam zoals in het script gefonfigureerd - beveiliging dus :D
Dat is wel interessant, dat zou je nog verder kunnen automatiseren met een externe HDD.

Mijn backup plan nu:
NAS1 -> NAS2
NAS2 -> NAS1
NAS3 -> NAS1

NAS1 1 maal per maand (herinnering in agenda) kopie van alle data van NAS1+NAS2+NAS3 naar een externe HDD die naast NAS1 staat. Puur voor een SynoLocker oid, maand oude data is te overleven.

Mijn externe HDD is echter aangesloten via zo'n cradle die ook extern gevoed wordt. Als ik een tijdklok op dat ding zet zodat hij elke maandag van 12:00 tot 17:00 aangaat en dan dankzij dat auto script een backup maak en heb ik er geen omkijken naar. Na het script even de directory hernoemen en een unmount doen van de USB disk en klaar.

Klusje voor een regenachtige zondag :P

• JT

JT

VETAK y0

Dat klinkt wel heel onnodig ingewikkeld. Je kunt toch gewoon je externe HDD aan laten gaan en een job inplannen voor backup dat deze de backup naar de usb drive doet?

• BtM909
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:20:

Maar het is zeker een aspect om mee te nemen in een afweging van welke tool / dienst je kiest.
Is het misschien handig om metrics in een lijst bij te gaan houden, zodat we langzamerhand dit soort diensten in kaart kunnen brengen? Het doel zal niet zijn dat je tot op de cent kan vergelijken, maar ik "leer" nu een hoop aspecten (puur door de goede toevoegingen van users hier d:)b) waar ik eerder niet aan had gedacht. Dat soort info in een (matrix)tabel zou handig zijn.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• JT

JT

VETAK y0

Kun je eigenlijk een time-backup lokaal maken en dan uploaden naar crashplan? En in geval van nood je time-backup importeren ofzo?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
JT schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:53:
Kun je eigenlijk een time-backup lokaal maken en dan uploaden naar crashplan? En in geval van nood je time-backup importeren ofzo?
Nee, Crashplan backupt geen time machine data. Uitleg staat op hun support site.

• JT

JT

VETAK y0

Maar uiteindelijk is time-machine data gewoon een bestand, dat zou je toch wel kunnen uploaden?

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:09

Gé Brander

MS SQL Server

Mijn backup bestaat uit live data op mijn pc en OneDrive
Backup gaat naar mijn server waarop iSCSI LUN's die vanuit mijn Synology geconnect zijn
Backup buiten huis gaat naar Crashplan via de client op mijn server.

Waarom niet rechtstreeks mijn Synology met Crashplan software?
Dan ben je afhankelijk van de Crashplan software op je NAS én afhankelijk van de Java software op je NAS. De integratie van deze twee is bijzonder lastig en heb ik niet als betrouwbaar ervaren. Om de zoveel tijd moet je weer handmatig een Java install file downloaden naar je NAS en deze installeren (je wilt up to dat blijven omdat er fouten genoeg zitten in Java) en vaak moest ik dan ook de Crashplan software weer gaan deinstalleren en installeren omdat het weer niet werkte na een Java update. Teveel werk en dus nu niet meer zo. Mijn attack surface op de NAS is zo zo klein mogelijk en mijn updates op mijn server (Windows Server 2012R2) worden automatisch geinstalleerd en ik hoef alleen maar wanneer het mij uitkomt een reboot te doen wanneer nodig.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik draai de Java/Crashplan al een jaar en herken de problemen niet die jij noemt. Gewoon de package update draaien en klaar

Bovendien is de jre installer nu aangepast sinds een paar maanden. Geen uninstall/reinstall meer nodig.

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:09

Gé Brander

MS SQL Server

RobV schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 15:00:
Ik draai de Java/Crashplan al een jaar en herken de problemen niet die jij noemt. Gewoon de package update draaien en klaar

Bovendien is de jre installer nu aangepast sinds een paar maanden. Geen uninstall/reinstall meer nodig.
Ah, dat scheelt inderdaad. Maar ik heb nog altijd een naar gevoel bij Java. Heb het ook niet op mijn Pc's geïnstalleerd staan omdat het voor meer problemen zorgt dan dat het nuttig is... Misschien is het gewoon veranderd allemaal tegenwoordig en beter geworden. Toch ben ik overtuigd dat hoe minder packages hebt draaien op je Synology, hoe beter het is...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• MvL
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Waar kan ik het crashplan package vinden?

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

MvL schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:48:
Waar kan ik het crashplan package vinden?
Als je even de moeite neemt om het topic te lezen kom je het vanzelf tegen.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MvL
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Gevonden! Ik had nog niet gezien dat deze thread maar uit 6 pagina's bestond.

• technorabilia

technorabilia

(fka kraades)

MvL schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:48:
Gevonden! Ik had nog niet gezien dat deze thread maar uit 6 pagina's bestond.
Je kunt ook zoeken in "Dit topic"...

👉🏻 Blog 👈🏻

• msmilde
avec_style schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 14:00:
Dat klopt. Ik draai zelf geen website, maar mocht je dat wel doen dan moet je goed nadenken of je dat nou wilt.
ik heb het nu anders opgelost.. IDrive gewoon laten draaien op poort 80. De websites die ik host, heb ik laten draaien op een andere poort (kan eenvoudig via de interface waar je de hostnames opgeeft, daar kun je ook de poort wijzigen), en dan die poort gemapped in mn router. De websites zijn nu gewoon extern benaderbaar, maar de IDrive map niet.

• bluecupra
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 09:16
Ik heb sinds kort Crashplan geinstalleerd welke prima werkt. Echter wil ik om te beginnen kiezen voor het individual price plan. Nu zie ik bij mijn account binnen Crashplan mijn computer en NAS vermeld met dezelfde licence key. Kan ik nu volstaan met 1 individual licence voor het backuppen van mijn NAS? Of zijn er twee individual licenties nodig voor het (headless) backuppen van de Synology? Dan kan ik beter kiezen voor het family prijs model

Echter staat alle belangrijke data op het netwerk (iSCSI lun + shares) waardoor ik naast mijn Synology geen andere apparaten heb welke ik wil laten backuppen naar Crashplan-cloud.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Check even met de support desk. Die kunnen je helpen. Een lic voor de data die op de cloud moet komen. En de andere free lic voor sync naar je nas.

• abusimbal
  • Laatst online: 08:51
Ik heb zelf ook nog geen goede backup gevonden voor mijn NAS, ga dit topic eens bekijken.
Allerbelangrijkste dingen staan in de cloud (heb nu 1TB onedrive (via office365)

Hoop dat Hubic met een optie komt voor Synology.
https://hubic.com/nl/
Is datn 10TB storage voor 10 € per maand.

Heb APC UPS voor mij NAS.

• bluecupra
RobV schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 00:26:
Check even met de support desk. Die kunnen je helpen. Een lic voor de data die op de cloud moet komen. En de andere free lic voor sync naar je nas.
Contact opgenomen met Crashplan support en onderstaande reactie ontvangen:

You will only need one individual license to back up your Synology NAS to the cloud through your laptop. Since the GUI is running on your laptop (and the engine is running on your Synology NAS), you will actually apply the individual license to the CrashPlan app on your laptop.

You can purchase a subscription here:

https://www.crashplan.com/consumer/store.vtl
And follow the instructions in this article to apply the license key to the CrashPlan app on your laptop:

http://support.code42.com...tarted_Using_CrashPlan.3F
Please let me know if you have any questions.

Heb gelijk een (individual) licentie aangeschaft :)

• abusimbal
  • Laatst online: 08:51
Nog een nieuw alternatief voor cloud backup voor je Synology, IDrive
https://www.idrive.com/synology-backup.htm
Goeie prijs voor een cloud backup.
Bv. 1TB voor 112,12 $ per jaar.
https://www.idrive.com/pricing.htm

• BtM909
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Nieuw? Is al een aantal keer hier aangehaald hoor :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
bluecupra schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:33:
[...]

Heb gelijk een (individual) licentie aangeschaft :)
Zoals ik het nu begrijp heb je nu alleen een licentie voor de client op je laptop met de engine op de NAS. De licentie is ok voor de backup van NAS->Cloud, maar niet voor Laptop->NAS. Maargoed, als je toch al een licentie hebt kun je netzogoed gelijk van Laptop->Cloud.

• bluecupra
RobV schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:53:
[...]

Zoals ik het nu begrijp heb je nu alleen een licentie voor de client op je laptop met de engine op de NAS. De licentie is ok voor de backup van NAS->Cloud, maar niet voor Laptop->NAS. Maargoed, als je toch al een licentie hebt kun je netzogoed gelijk van Laptop->Cloud.
Al mijn belangrijke data staat of op een iSCSI volume of NAS share. Zodoende heeft het voor mij geen nut om een backup te maken van mijn laptop. Om deze reden heb ik gekozen voor het individual prijsplan welke voor mijn doel perfect is.

Volgens mij (weet ik echter niet zeker) kan ik met de free licence (mocht het nodig zijn) ook naar de NAS synchroniseren

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Inderdaad. Prima keuze in jouw geval! Bij mij zou dat niet werken met veel data op de macbook zelf.

• stresstak
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
zeezuiper schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:39:
Daarnaast als je hele huis afbrand ben je alsnog je data kwijt, tenzij je een goede brandkluis koopt.
Dat wordt regelmatig aangehaald. Het is wel waar, en vooral bedroevend als je de electronische goed te kopieren data niet kopieert en elders bewaart.

Voor het overige is het mede door eigens schuld verliezen van data wel vervelend maar mijn minste zorg als mijn huis afbrandt. Het merendeel van de (mijn) inboedel is niet te kopieren of te vervangen voor hetzelfde. En meer waard dan die paar schijven. Boeken, grammofoonplaten 1000+, cd´s 1000+, kunstvoorwerpen, verzamelingen, fotoalbums, noem maar op.

Dus maak backups. En backups van backups.

• Servor
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Ik heb sinds kort ook S3 in gebruik genomen waardoor mijn backup er als volgt uitziet:

- Lokale machines maken een Time Machine backup naar de Synology
- Er hangt een USB disk (permanent) aan de Synology, daar wordt wekelijks (ik schakel hem in met een tijdklokje, en doe een nette unmount / shutdown via een crontab) een backup op gemaakt van de belangrijkste data. In de praktijk alles behalve m'n gedownloade series en films
- Daarnaast wordt er dus sinds een tijdje een backup van m'n écht belangrijke data (denk originele RAW foto's van kind en trouwen bijvoorbeeld) naar S3 gemaakt. Zoals ik het nu in kan schatten kost me dat 1 dollar per maand en dat vind ik een prima bedrag voor die extra zekerheid.
- Heel onregelmatig gooi ik nog een USB diskje vol met data die ik bij m'n ouders neerleg, maar dat werd zo onregelmatig dat S3 daar eigenlijk een vervanging voor is geworden.

Veel meer kun je als goedwillende amateur niet doen denk ik ;).

• LoneGunman
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Na het lezen van dit topic (en nog wat externe info) ook Amazon Glacier ingezet als offsite backup via DS213J.

DS213J (2x 3TB Toshiba in RAID1)
- Bevat circa 350GB aan 'onmisbare' digitale foto's en film
- Foto's van twee telefoons worden automatisch gesynct via Cloudstation
- Backup wordt wekelijks gesynct naar Glacier. Backup is puur waar het bedoeld voor is: cold storage. Terugzetten alleen nodig als in geval van uitval beide schijven/brand/diefstal. Hopelijk komt dit nooit aan de orde.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Effe ter info. Ik had een syno DS110 op de kop getikt als externe backup icm Synology. Ik had nog 1Tb schijven zat dus dat was het probleem niet. Echter, de DS110 heeft maar 128Mb geheugen, en dat is dus echt niet genoeg. De machine staat zich helemaal suf te swappen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus toch maar in de buidel getast voor de DS214. Zaterdag installfest.

• harrytasker
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Misschien een beetje een domme vraag ,maar als je via Crashplan alleen bestanden van je NAS wilt uploaden, moet je dan de GUI op bv je laptop aan laten staan of is het voldoende om het commando te geven dat je wilt backuppen en kan je dan je laptop uitzetten of moet je die tijdens de backup aanlaten?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
harrytasker schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 16:05:
Misschien een beetje een domme vraag ,maar als je via Crashplan alleen bestanden van je NAS wilt uploaden, moet je dan de GUI op bv je laptop aan laten staan of is het voldoende om het commando te geven dat je wilt backuppen en kan je dan je laptop uitzetten of moet je die tijdens de backup aanlaten?
Ik neem aan dat je bedoelt, dat je CrashPlan op de NAS hebt draaien, en dat die backup gaat uploaden naar het internet. Nee, dan mag je GUI en je laptop gewoon uit. De GUI is alleen om de settings te bewerken.

• harrytasker
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
RobV schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 17:01:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt, dat je CrashPlan op de NAS hebt draaien, en dat die backup gaat uploaden naar het internet. Nee, dan mag je GUI en je laptop gewoon uit. De GUI is alleen om de settings te bewerken.
Ja, dat is wat ik bedoelde! Bedankt voor de info!

• Leejow(saait)
  • Laatst online: 23:29
Ik ben sinds van de week ook maar m'n belangrijke foto's/films op glacier aan het zetten voor in het geval van nood. Ik had echter van tevoren verwacht dat ik de upload wel kon cappen of QoS kon gebruiken, maar dat is nergens mogelijk. Met als gevolg dat eigenlijk m'n internet verbinding onbruikbaar is geworden omdat hij al een volle week bezig is om 70 gb te uploaden. Is het iemand toevallig gelukt om vanuit de syno de upload te cappen? Ik heb al geprobeerd indivudele poorten aan te vinken in netwerk beheer en hier een limiet op in te stellen, maar dit werkt eigenlijk maar tijdelijk.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Leejow(saait) schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 19:55:
Is het iemand toevallig gelukt om vanuit de syno de upload te cappen? Ik heb al geprobeerd indivudele poorten aan te vinken in netwerk beheer en hier een limiet op in te stellen, maar dit werkt eigenlijk maar tijdelijk.
Probeer het eens in de account settings onder speed limit.

[Voor 53% gewijzigd door RobV op 30-08-2014 19:59]

• Leejow(saait)
  • Laatst online: 23:29
RobV schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 19:58:
[...]

Probeer het eens in de account settings onder speed limit.

[afbeelding]
Bij alle accounts/gebruikers en groepen ingesteld, echter heeft geen effect voor glacier.

Ik heb overigens nu portrange 49000-55000 maar een cap gegeven aangezien hij veelal in deze range verbonden lijkt te zijn, maar dat wisselt sterk (opgezocht via netstat -a via SSH).

[Voor 22% gewijzigd door Leejow(saait) op 30-08-2014 20:05]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb hier thuis een DS114 staan. Data van m'n vriendin haar laptop (Windows 7) kopieer ik via een scheduled task (elke keer bij aanmelden) met DeltaCopy (Windows GUI voor rsync) naar de Synology. Werkt uitstekend, en nog aardig vlot ook.
Je kunt instellen dat je melding krijgt via de mail als de backup heeft gefaald (of gelukt is, maar dan krijg je redelijk veel mail, irritant). Nadeel is dat je met deze oplossing hiermee geen verschillende versies kunt terugzetten. Ook werkt het alleen onder de admin account van je NAS, waarvan het wachtwoord zichtbaar is in het programma :X

Bij m'n ouders staat een DS213j. De data van de PC's daar wordt ook middels DeltaCopy naar de DS213j gestuurd. Elke nacht wisselen de DS114 en de DS213j elkaars data uit (offsite backup dus) via het interne 'Backup & Restore' package van de Syno's.

Ik heb hiervoor een hele tijd Crashplan gebruikt op de DS213j bij m'n ouders, maar dat werkte niet heel goed. Het was traag, en tevens niet heel betrouwbaar. Vaak werkte het ineens niet meer omdat Java was bijgewerkt o.i.d. Voor mij geen 'set-and-forget' oplossing voor de lange termijn dus. Ook omdat het een hobby-bob oplossing is. Je moet eerst die package maar zien te installeren, en vervolgens bestanden gaan editten zodat je de instellingen van het package kunt aanpassen.
Eigenlijk wat hier ook genoemd wordt: Gé Brander in "[Synology] Backup strategieën en tools"
Java zuipt ook gewoon (kostbaar) geheugen op je NAS.

De personen uit m'n gezin zijn allemaal redelijk digibeet, dus voor hen is dit een mooie oplossing.

M'n eigen data moet ik nog even kijken hoe ik dat ga backuppen. Ik heb een MacBook, dus dan is het backuppen via de OS X 'Time Machine' wel fijn. Heb dat in het verleden ook wel eens werkend gehad op Synology (netwerkshare gebruiken om Time Machine te faken), maar dat werkte ook niet 100% betrouwbaar. Daar moet ik dus nog iets voor zoeken. De meeste data staat echter netjes op de NAS, dus veel haast heeft het niet :P

[Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2014 11:02]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ThinkPad schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 10:55:

Ik heb hiervoor een hele tijd Crashplan gebruikt op de DS213j bij m'n ouders, maar dat werkte niet heel goed. Het was traag, en tevens niet heel betrouwbaar. Vaak werkte het ineens niet meer omdat Java was bijgewerkt o.i.d. Voor mij geen 'set-and-forget' oplossing voor de lange termijn dus. Ook omdat het een hobby-bob oplossing is. Je moet eerst die package maar zien te installeren, en vervolgens bestanden gaan editten zodat je de instellingen van het package kunt aanpassen.
Moet je mij eens uitleggen wat er zo moeilijk aan is:

- JRE File downloaden
- Java Installer Package runnen.
- PC Load Letter package source toevoegen
- Crashplan package installeren
(dit doe je 1x per NAS)

- Crashplan client installeren op PC
(dit doe ik je Nx per client)

We zitten toch op het Tweakers forum of ben ik stiekem geredirect?

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Dat lukte ook wel, maar zoals ik zei, het was gewoon niet betrouwbaar.

• JPtjeeNL
  • Niet online
ThinkPad schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:29:
Dat is ook mijn idee bij CrashPlan op Synology. Het lijkt erop dat er mensen zijn die dit niet ervaren, ook met een wat tragere NAS. Ik moet zeggen dat ik dit ongeveer een jaar tot anderhalf jaar geleden heb getest. Het kan zijn dat het inmiddels is verbeterd?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik zal wel overkomen als een fanboy inmiddels, maar ik ben gewoon erg tevreden met Crashplan het afgelopen jaar. Ik heb het op mijn macbook, op de DS1513+ en nu ook op de DS214 (offsite) draaien.

• mno
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01-12 22:48
Mooi topic en mooie aanleiding om mijn backup strategie eens goed in te stellen.

Gewoon rösti

• Ikke_Niels
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02-12 15:35
Oei oei oei. Zaterdag was er een harde schijf bij mijn DS412+ uitgeknald.

Het was al een gerepareerde schijf van Seagate (2 jaar geleden) maar deze heeft het nu helaas definitief begeven. De bekende "klik" (ofwel iets met de moter). Nieuwe HD gekocht en erin gezet om de boel weer op te laten bouwen/repairen en geen data loss door SHR/Raid 5.

Uiteraard blijft het kwestbaar, immers als het opbouwen crasht om een reden of niet consistent is ben je uiteindelijk alsnog de sjaak...

Dan heb ik "gelukkig" nog 2 backup lokaties: een dagelijkse sync tussen mij en mijn broertjes synology (ook raid 5 en daarnaast fysiek andere lokatie) van foto's+documenten. En daarnaast sync is het eea elke week tussen mijn syno en een extra HD in mijn PC maar dat is vooral een "extratje" (foto's, documenten en mp3's etc).

Totaal 100% afdekking? Nee maar dat is het nooit. Maar 2 fysieke lokaties en 3 digitale opslagplekken is in mijn ogen voldoende,

User Error -- Please Replace User

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Heb je naast de sync nog wel backups met versies?

• Ikke_Niels
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02-12 15:35
RobV schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:44:
Heb je naast de sync nog wel backups met versies?
Yes gemaxed op 3 versies.

User Error -- Please Replace User

• Binnetie
  • Laatst online: 08:47
Ik lees heel weinig reacties over Symform, een cloud backup oplossing met een eigen Synology package. Ik heb het vorig jaar eens gebruikt op mijn DS211 maar door de encryptie werd de nas wel traag. Principe is dat je of GB's inkoopt of dat je voor elke GB die je backupped, je 2 GB beschikbaar stelt.

Ik zit eraan te denken om het weer te gebruiken, maar dan op mijn DS214. Nu maakt ik een backup naar de DS211 die bij mijn ouders staat.

• ReneK
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 07:49
Binnetie schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 23:01:
Ik lees heel weinig reacties over Symform, een cloud backup oplossing met een eigen Synology package.
Ik ben vorig jaar ook een tijdje bezig geweest met Symform. Ik vind het concept 'pay with bytes' erg mooi,
maar er zitten ook wat minder leuke kanten aan Symform. Allereerst is het een folder sync en geen backup (ik ben alleen maar geinteresseerd in backup). Verder heb ik mijn twijfels over de privacy van je data.

Zie ook mijn post van vorig jaar in het Online Backup topic:

ReneK in "Het Online Backup Topic"

Na alle berichten over de NSA in het afgelopen jaar wil ik hoe dan ook geen online backup waar e.e.a. wordt
opgeslagen op Amerikaans grondgebied. Ik weet niet of Europa zoveel beter is, maar voorlopig gun ik de
Europese providers even het voordeel van de twijfel.

Er zijn helaas niet zoveel backup packages voor online diensten beschikbaar. Amazon valt voor mij af om
bovenstaande reden, en ook al omdat de kosten voor een restore ondoorzichtig zijn en erg kunnen oplopen
als je veel data in één keer ophaalt.

Op dit moment gebruik ik drie vormen van backup voor mijn DS212+:

-Backup naar een off-site Synology op een andere locatie. Ruimte zat, maar als nadeel dat deze aan een trage ADSL verbinding hangt.

-Backup naar Strato HiDrive. Werkt goed, betrouwbaar en relatief snel. Nadeel: slechts 100 GB ruimte, en dat is zo langzamerghand te weinig voor mij. Gebruik het alleen voor kritische en onvervangbare files. De 500 GB HiDrive versie is mij te duur.

-Alternerende backup naar twee USB hard disks, die om en om offsite worden opgeslagen.

Verder wordt iedere backup file voorzien van twee verschillende encryptie layers.

Sinds een paar maanden gebruik ik daarnaast ook een low-cost (€10 per maand) Kimsufi server van OVH,
met een 1 TB hard disk. Daarop draait Debian met OwnCloud, er blijft dan ca. 900 GByte over voor backups.
Voordeel: goedkoop en relatief snel, alles in eigen beheer. Nadeel: slechts één harde schijf, geen RAID. En ook geen package voor de Syno (rsync vanuit de Syno naar de Kimsufi is me nog niet gelukt).
Het is mijn bedoeling de Kimsufi als vervanger voor HiDrive in te zetten en HiDrive op te zeggen.

Verder heb ik ook nog de cloud archives van OVH getest. Omdat het in een beta fase zit, betaal je slechts éénmalig een symbolisch bedrag (€1), en mag je onbeperkt opslaan. De dienst werkt echter ondoorzichtig,
en je moet een verzoek tot een restore doen om je files terug te kunnen halen. Dat blijkt vaak niet te werken,
soms krijg je je files pas na een week terug, soms helemaal niet.

• JPtjeeNL
  • Niet online
ThinkPad schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:29:
Inmiddels de switch naar de DS213+ gemaakt en CrashPlan draait hier de eerste dag naar volle tevredenheid. Gistermiddag een back-up gestart naar de CrashPlan Cloud en sinds vanochtend 62 GB voltooid. Ik heb ook mijn desktop als back-up doel ingesteld en dit gaat met 15 / 100 Mbps. Encryptie staat ingeschakeld. Denk dat die Hardware Encyption op de DS213+ goed wordt benut. CPU/MEM zijn dan voor een procent of 50 in gebruik.

[Voor 12% gewijzigd door JPtjeeNL op 05-09-2014 08:48]

• msmilde
iDrive heeft z'n backup plans aangepast, nu 1TB voor $44,62 per jaar

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
JPtjeeNL schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 08:33:
[...]

Inmiddels de switch naar de DS213+ gemaakt en CrashPlan draait hier de eerste dag naar volle tevredenheid. Gistermiddag een back-up gestart naar de CrashPlan Cloud en sinds vanochtend 62 GB voltooid. Ik heb ook mijn desktop als back-up doel ingesteld en dit gaat met 15 / 100 Mbps. Encryptie staat ingeschakeld. Denk dat die Hardware Encyption op de DS213+ goed wordt benut. CPU/MEM zijn dan voor een procent of 50 in gebruik.
Zelf heb ik het al tijden naar tevredenheid draaien op mijn DS1513+. Ik wilde een 2e syno hebben voor de offsite backup. Ik had het geprobeerd op een DS109+, maar de 128Mb memory was niet genoeg voor CrashPlan, hij stond eigenlijk alleen maar te swappen. Dus toch een DS214 aangeschaft (geen play of +). Werkt als een zonnetje.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

JPtjeeNL schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 08:33:
[...]

Hoe gebruik je encryptie met Crashplan? Wordt een versleutelde share gebackuped? Of wordt die eerst weer ontsleuteld?

• Binnetie
Ik heb sinds gisteren een offsite backup naar een nas die bij mijn ouders staat. Gelukkig heb ik glasvezel en zij redelijk snel internet (25 Mbit). Ik moest 120GB overzetten en dat was na een uur of 9 klaar. Moet nog eens 250 GB, maar doe het per map en tot nu toe gaat het heel erg goed. Ik hang nog een extern 500GB schijfje aan mijn nas zodat ik daar nog een back naar toe kan maken. Dat scheelt met herstellen, want de upload van mijn ouders is maar 3 Mbit.

Ik las iets over Hubic en dat de Synology daar mogelijk support voor kreeg: https://hubic.com/nl/
Hubic is geen geld, ik zag 1 euro per maand voor 100GB of 10 euro voor 10TB opslag. Hoor daar goede verhalen over. In Amerika is het 1 dollar voor 1 TB, dat is nog wat goedkoper :)
Servers in Frankrijk dus geen gek NSA gedoe. Op Syno forum zijn ze er enthousiast over.

Maar als hier support voor komt dan zou dat erg mooi zijn.

[Voor 32% gewijzigd door Binnetie op 12-09-2014 14:36]

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 10:20
Binnetie schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 13:45:
Ik heb sinds gisteren een offsite backup naar een nas die bij mijn ouders staat. Gelukkig heb ik glasvezel en zij redelijk snel internet (25 Mbit). Ik moest 120GB overzetten en dat was na een uur of 9 klaar. Moet nog eens 250 GB, maar doe het per map en tot nu toe gaat het heel erg goed. Ik hang nog een extern 500GB schijfje aan mijn nas zodat ik daar nog een back naar toe kan maken. Dat scheelt met herstellen, want de upload van mijn ouders is maar 3 Mbit.

Ik las iets over Hubic en dat de Synology daar mogelijk support voor kreeg: https://hubic.com/nl/
Hubic is geen geld, ik zag 1 euro per maand voor 100GB of 10 euro voor 10TB opslag. Hoor daar goede verhalen over. In Amerika is het 1 dollar voor 1 TB, dat is nog wat goedkoper :)
Servers in Frankrijk dus geen gek NSA gedoe. Op Syno forum zijn ze er enthousiast over.

Maar als hier support voor komt dan zou dat erg mooi zijn.
Ja, in DSM 5.1 (Synology DSM 5.1 announced, suppport for 3 additional cloud services OneDrive, Hubic and Box.)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Binnetie
Ah top, dat is wel beter. Onedrive heb ik ook 1 TB opslag. Ik ga eens kijken naar de nieuwigheden in 5.1.

Qua backup ben ik nu met een andere map bezig. Dit gaat allemaal goed. Ik gebruik SSL, compressie en files backuppen op blockniveau. Qua compressie merk ik niet echt wat. Blockniveau is datniet dat hij bij een wijziging, alleen het gewijzigde deel van het bestand backupped?

• SpoekGTi
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:32

SpoekGTi

wat nou 30 tekens..verdulleme

Nu nog even wachten op een icloud drive koppeling :)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Ik las net dit artikel: reviews: Dropbox en iCloud voorbij: veiligere opslag in de private cloud

Ik gebruik nu DeltaCopy (onderhuids gewoon 'rsync') om data van PC's naar de Synology te kopieren. Maar is OwnCloud misschien een beter idee? Is wat gebruiksvriendelijker denk ik...

Al las ik in de reacties op dat artikel ook dat Synology zelf 'Cloud Station' aanbied, kan je daarmee het zelfde?

Doel is eigenlijk: zelf mappen kiezen die ik gesynchroniseerd wil hebben naar de NAS. Versiehistorie zou dan mooi zijn, maar is geen hele harde eis.

Iemand hier die OwnCloud / Cloud Station gebruikt voor dit doel, en er wat meer over kan vertellen?

• Binnetie
Cloud Station gebruik ik al een tijdje en werkt prima. Ik gebruik 4 versiehistories van een bestand maar heb het nog nooit hoeven gebruiken. Mijn vriendin heeft ook een account en gebruik ook Cloud Station. Ik vindk aan wat ze mag syncen en de rest gaat automatisch tussen haar laptop en de nas.
Owncloud heb ik heel in het begin eens naar gekeken, maar werkte toen niet lekker. Inmiddels is het een stuk volwassener geworden, maar heb heb niet weer getest.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Kun je met Cloud Station ook zeggen dat je bijv:
Mijn documenten
Mijn afbeeldingen

wil synchroniseren naar de NAS? Ik probeer de client nu onder OSX, maar ik krijg het niet voor elkaar om behalve de standaardmap nog een extra map toe te voegen voor synchronisatie..

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ThinkPad schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:01:
wil synchroniseren naar de NAS? Ik probeer de client nu onder OSX, maar ik krijg het niet voor elkaar om behalve de standaardmap nog een extra map toe te voegen voor synchronisatie..
Voeg de map eerst toe via DSM / CloudStation, daarna kun je hem aan met de client toevoegen.

• SpamLame
  • Laatst online: 01-12 18:12
Strategie van mij is als volgt.
DS213j (Raid1) die alle belangrijker data bevat.
Dit kan inhouden dat er direct op de NAS gewerkt wordt of clients hun data gescheduled kopieren naar de daarvoor bestemde folders.

Music en Photo gaan dagelijk via shared folder sync naar een DS210j offsite (vakantiehuisje), want handig met audio- en photostation.

Daarnaast gaat alles van de DS213j dagelijks naar een DS211j (zelfde plek als waar de 213j staat) waar 1 kopie van de files staat.

Vanaf de 211j gaat het spul (schedule van eens per week) naar de al hierboven genoemde 210j.

Hierdoor heb ik de van de meeste actieve data altijd twee kopieën (1 actueel, 1 1 dag oud).

Alle 3 de syno's lopen, afhankelijk van de ernst bij met de updates.
Alle syno's zijn niet bereikbaar vanaf het internet dmv portmapping.
Tussen mijn huis en het vakantiehuisje is een vpn verbinding aanwezig dmv 2 drayteks.
Toegang tot je data vanaf elders gaat dmv inbel vpn op 1 van de drayteks.

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

RobV schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:20:
[...]

Voeg de map eerst toe via DSM / CloudStation, daarna kun je hem aan met de client toevoegen.
Thanks. Maar dan moet je dus een gedeelde map aanmaken zie ik. Je kunt hem niet onder /homes/userABC/testmap123 maken, waar de standaardmap /homes/userABC/Cloud Station ook staat...
/homes/userABC/Cloud Station/testmap123 werkt ook niet

Of doe ik iets verkeerd? Op deze manier wordt het al gauw onoverzichtelijk namelijk, terwijl je het anders netjes per user gesorteerd hebt..
SpamLame schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:32:
[..]
Tussen mijn huis en het vakantiehuisje is een vpn verbinding aanwezig dmv 2 drayteks.
Toegang tot je data vanaf elders gaat dmv inbel vpn op 1 van de drayteks.
Waarom een Draytek voor VPN? Synology heeft ook een ingebouwde VPN server... En volgens mij zelfs ook wel een client.

[Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 15-09-2014 18:15]

• Kavaa
  • Laatst online: 29-11 19:27
Even iets voor de wat geavanceerdere gebruikers.
TransIP heeft sinds kort "Big Storage" opslag tot 400TB. https://www.transip.nl/vps/big-storage/
2TB kost je 10 euro per maand. Hang deze aan een Basis VPS met FreeNas en je hebt voor 20 euro per maand een eigen private back-up van al je bestanden die je maar wenst.
Dus voldoende ruimte. Eigen controle over je bestanden en het staat in Nederland.
Ben het momenteel zelf aan het testen met 2 synology's.
Indien gewenst kun je freenas natuurlijk je schijf laten encrypten.

De back-up is ingesteld door middel van rsync wat perfect werkt. Vanaf synology naar freenas.
Wellicht de moeite waard om het eens te bekijken.

Links: https://www.transip.nl/vps/big-storage/
https://www.transip.nl/vps/

[Voor 8% gewijzigd door Kavaa op 15-09-2014 19:06]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• SpamLame
  • Laatst online: 01-12 18:12
ThinkPad schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:00:
[...]

Waarom een Draytek voor VPN? Synology heeft ook een ingebouwde VPN server... En volgens mij zelfs ook wel een client.
Tweetal zaken;
-Ik had de Drayteks en dus de VPN tunnel, al voor dat ik de Synos had.
-Ik hoef geen portforwarding in te stellen naar de Syno's tbv van VPN

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• JPtjeeNL
  • Niet online
Mr_gadget schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 12:16:
[...]

Hoe gebruik je encryptie met Crashplan? Wordt een versleutelde share gebackuped? Of wordt die eerst weer ontsleuteld?
Ik heb geen encryptie op de NAS aanstaan. Ik gebruik dus de encryptie van CrashPlan. Die versleuteld het bestand op mijn NAS en stuurt het door naar CrashPlan.

• JPtjeeNL
  • Niet online
RobV schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:32:
[...]

Zelf heb ik het al tijden naar tevredenheid draaien op mijn DS1513+. Ik wilde een 2e syno hebben voor de offsite backup. Ik had het geprobeerd op een DS109+, maar de 128Mb memory was niet genoeg voor CrashPlan, hij stond eigenlijk alleen maar te swappen. Dus toch een DS214 aangeschaft (geen play of +). Werkt als een zonnetje.
Mijn DS212J kwam ook net tekort. Was dramatisch traag. Nu blijft alles vrij snel. Ook tijdens back-uppen.

Inmiddels zijn er 2 jobs:
Prio 1 job naar mijn desktop (alleen belangrijke bestanden) Voor een snelle restore bij een defecte NAS.
Prio 2 job naar de CrashPlan Cloud (alle bestanden aanwezig inclusief packages)
Als mijn PC online komt gaat hij automatisch daarnaar back-uppen. Is meestal binnen een uur klaar als ik hem in het weekend opstart.

Voor mij een erg goede methode. Nadeel is natuurlijk dat ik afhankelijk ben van de CrashPlan software en dus niet zomaar bij mijn files kom. Voordeel is dat als ik naar een externe disk ga back-uppen, m'n back-up niet versleuteld is als de Synolocker z'n werk doet. Regelmatig de back-up testen is ook nu zeker slim.

• Tiestor
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 26-11 15:15
SkyThes schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:46:
[...]

Bij ligt het er heel erg aan wanneer ik iets upload. Vorige week vrijdag haalde ik bijna de 20MB/s. De dag erna slechts 3MB/s...
[afbeelding]
Mag ik vragen hoe jij je settings heb staan? Ik heb CP draaien op een DS414, heb mijn uploadsnelheid niet gecapped en ik heb een glas 100/100 abonnement, maar ik kom toch niet boven de 3Mbps uit.. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik begrijp dat ik mijn upload niet vol zal trekken, maar dit valt me een klein beetje tegen qua snelheid. Indien meer info nodig is zal ik dit posten. Thanks in advance.

EDIT:

Ok, wat ik gedaan heb om mijn snelheid van 3Mbps naar 10Mbps (op dit moment) te krijgen is het volgende:

Ik heb in de volgende map /volume1/@appstore/CrashPlan/conf in het my.service.xml bestand de dedup waarde aangepast.

Origineel:
<dataDeDupAutoMaxFileSizeForWan>0</dataDeDupAutoMaxFileSizeForWan>
Nieuw:
<dataDeDupAutoMaxFileSizeForWan>1</dataDeDupAutoMaxFileSizeForWan>
bron

[Voor 25% gewijzigd door Tiestor op 08-10-2014 00:27]

"Be brave, don't shave"

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:32

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Ik zag net dat er een update is voor de Glacier package. Die biedt nu de mogelijkheid om door de bestanden te bladeren die op glacier zijn gezet en vervolgens ook specifieke bestanden / folders te herstellen. Dat maakt het in een klap een stuk beter bruikbaar :)

Deel 2 van mijn backup opzet is inmiddels ook in progress: De Synology "Time Backup" package geïnstalleerd en die maakt nu van de belangrijkste zaken elk uur een incrementele backup naar een USB disk (incl. versies).

Ik heb nu dus een frequente, incrementele, makkelijk toegankelijke backup waarmee ik user-error en corruptie / disk-crash van de Synology kan opvangen. Ik heb Glacier voor het geval de boel gejat wordt of afbrandt / gefrituurd wordt door bliksem of zo.

Alleen nog eens goed nadenken in hoeverre dit nu ongein als SynoLocker zou kunnen opvangen. De USB disk zou waarschijnlijk ook gewoon versleuteld raken, dus die voegt niets toe. Glacier backups draaien wekelijks, verspreid over enkele jobs die elk hun eigen dag hebben. Vrij grote kans dus dat ik er niet op tijd bij ben en er één of meer Glacier jobs draaien voor ik door heb dat er wat mis is.

Dus eigenlijk moet ik nog even een echte offline backup fixen die ik zo nu en dan eens handmatig bijwerk. Daar heb ik op zich nog wel een extra USB disk voor liggen.

Of ik gooi dat Time Backup gebeuren overboord (nu Glacier verbeterd is heeft dat namelijk al een stuk minder meerwaarde) en gebruik die disk voor een offline backup.

[Voor 69% gewijzigd door Orion84 op 14-11-2014 16:52]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Kouwe.Arie
  • Registratie: april 2014
  • Niet online
Naar aanleiding van de welbekende berichten ben ik ook maar eens bezig gegaan met mijn 'back-up strategie en tool' :)

Belangrijke data laat ik sync lopen tussen mijn aparaten en de DS214+ door middel van CloudStation. Ik heb een abonnement genomen op STRATO HiDrive (250 Gb, 1 jaar, gemiddeld € 5,- per maand). Er wordt wekelijks een back-up naar HiDrive gemaakt. In HiDrive maak ik vervolgens ook wekelijks een 'back-up' (tot 3 maanden).

Heb ik het zo een beetje goed voor elkaar?

[Voor 3% gewijzigd door Kouwe.Arie op 15-11-2014 01:00]

• duke99
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09-11 13:14
Na het hele topic doorgespit te hebben ben ik heel veel opties rijker.
Ik ben van plan om twee NAS machines aan te schaffen (waarschijnlijk 2xDS214+ of 1xDS214+ en 1xDS415+).
Het idee is dat ze in raid1 (mirroring) gaan draaien (ingeval van een DS415+ waarschijnlijk raid5).
Mijn vader heeft een eenmanszaak en heeft op dit moment geen enkele backup van zijn data. Ik zat te denken om daarvoor de DS214 in te zetten. De laptop maakt dan backups naar de DS214 die bij hem lokaal staat. Daarnaast is het wel handig om meteen een offsite backup te hebben (bij brand/diefstal is ook alles weg) en daar komt de tweede DS214(of DS415) in play. De tweede NAS komt op een andere locatie te staan en deze zullen via internet naar elkaar back-uppen.
In het geval van een harddiskcrash is er lokaal een optie om deze meteen terug te krijgen en in het geval van een groter issue, is de data nog beschikbaar op de externe nas.

Mijn vraag is eigenlijk, wat zie ik over het hoofd? Het moet redelijk tot zeer eenvoudig te bedienen zijn (hoewel ik bij vragen altijd wel beschikbaar ben, staat de hardware fysiek niet bij mij) en dit leek mij de meest geschikte optie. Ik zie veel mensen met Crashplan en Glacier werken maar in het geval van 2 NAS machines van Synology is dit toch eigenlijk niet meer nodig (voor off-site backups)?

Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Ik wil graag bestanden van Windows PC's kopieren naar de NAS (Synology). Ik heb nu al een aantal pakketten geprobeerd (Crashplan, DeltaCopy (rsync), robocopy, Synology CloudStation). Maar allemaal is het net niet wat ik zoek.

Wat ik dan zoek:
  • Versioning, zodat ik een versie kan terughalen, en het programma niet domweg om tijd XYZ z'n jobje weer start en de boel overschrijft/verwijderd
  • Notificaties via mail als job mislukt is (ik wil PC van broertje/zusje/moeder ook backuppen, en wil het graag weten als dat niet lukt)
  • Incremental backup, om de tijd die een job nodig heeft in te korten (is niet fijn als laptop op accu draait en hij is een hele poos bezig met een groot bestand)
  • Filechanges detecteren en dan backuppen ipv vaste tijdstippen. Dit is geen harde eis, maar zou een mooi bijkomend iets zijn.
  • Interface afschermen met een password (zodat broertje/zusje/moeder de settings niet kunnen verkl*ten)
Ik zit nu te overwegen om SyncBackSE aan te schaffen. Die lijkt alles te kunnen wat ik noem.
De data gaat dan offsite naar een 2e Synology op een andere locatie (via ingebouwde Backup & Restore).

Iemand toevallig nog andere goede aanraders voor een backupprogramma voor Windows?

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2014 16:03]

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:18
ThinkPad schreef op maandag 15 december 2014 @ 16:02:
Ik wil graag bestanden van Windows PC's kopieren naar de NAS (Synology). Ik heb nu al een aantal pakketten geprobeerd (Crashplan, DeltaCopy (rsync), robocopy, Synology CloudStation). Maar allemaal is het net niet wat ik zoek.

Wat ik dan zoek:
  • Versioning, zodat ik een versie kan terughalen, en het programma niet domweg om tijd XYZ z'n jobje weer start en de boel overschrijft/verwijderd
  • Notificaties via mail als job mislukt is (ik wil PC van broertje/zusje/moeder ook backuppen, en wil het graag weten als dat niet lukt)
  • Incremental backup, om de tijd die een job nodig heeft in te korten (is niet fijn als laptop op accu draait en hij is een hele poos bezig met een groot bestand)
  • Filechanges detecteren en dan backuppen ipv vaste tijdstippen. Dit is geen harde eis, maar zou een mooi bijkomend iets zijn.
  • Interface afschermen met een password (zodat broertje/zusje/moeder de settings niet kunnen verkl*ten)
Ik zit nu te overwegen om SyncBackSE aan te schaffen. Die lijkt alles te kunnen wat ik noem.
De data gaat dan offsite naar een 2e Synology op een andere locatie (via ingebouwde Backup & Restore).

Iemand toevallig nog andere goede aanraders voor een backupprogramma voor Windows?
Het lijkt me inderdaad dat Syncback dat redelijk goed doet - je kan sowieso 30 dagen op proef testen. Bedenk dat een licentie max. 5 devices ondersteunt. Heb je meer devices (je hebt het over familie), dan moet je eventueel nog een tweede licentie erbij nemen.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Uit pure interesse ben ik benieuwd waarom je Niet met Crashplan tevreden bent, want die kan de genoemde puntjes prima aan.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Garyu schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:47:
[...]

Het lijkt me inderdaad dat Syncback dat redelijk goed doet - je kan sowieso 30 dagen op proef testen. Bedenk dat een licentie max. 5 devices ondersteunt. Heb je meer devices (je hebt het over familie), dan moet je eventueel nog een tweede licentie erbij nemen.
5 is genoeg :) Moeder, zusje, broertje, vriendin :)
Heb nu iig de gratis versie draaien, beter dan geen backup :)
RobV schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:56:
Uit pure interesse ben ik benieuwd waarom je Niet met Crashplan tevreden bent, want die kan de genoemde puntjes prima aan.
Het werkte mij niet betrouwbaar genoeg op de Synology, omdat het geen officiele package is. Dan bleek de package ineens niet meer te draaien en moest ik allerlei logs e.d. door gaan spitten om erachter te komen dat Java geupdate was en dat het spulletje daardoor niet meer werkte.

Ook moest je dan op je PC een bestand modificeren zodat je een GUI had om de server op de Syno te kunnen bedienen. Allemaal erg omslachtig en totaal niet 'set back and forget' waar ik juist wel naar op zoek was.

• Bluefall
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 07:27
Na wat wikken en wegen en verscheidene oplossingen uitproberen (manueel met syncback, Crashplan, IDrive,...) nu maar even voor een jaartje aan IDrive begonnenom m'n backups bij te houden en het wat grondiger te evalueren.
Dit was voor mij de meest passende oplossing, aangezien de link tussen crashplan en de gui af en toe gaar begon te lopen vanwege de netwerk-inrichting hier in huis (en ik geen zin heb om die aan te passen voor het jaartje dat ik nog bij mijn huidige huisgenoten woon).

Enige nadeel is dat IDrive Express (inzenden van hard disk) niet beschikbaar is in de benelux.... Dus nu maar uploaden via DSL.... :O

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Leuk topic, ik kende hem nog niet. :)

Mijn strategie, gaat overigens voornamelijk om afbeeldingen en video's:
- op mijn DS410 alles backuppen (dus fototoestel, camera en telefoons)
- vanaf mijn DS410 via een rsync naar een externe server (OVH 2G) alle media-bestanden veilig stellen
- als een folder 'af is gerond' (bv maand is voorbij) dan upload ik hem naar Glacier

Die 2G-server heeft 500GB beschikbaar, en kost me ongeveer 3,50 euro in de maand (er draait ook nog een webserver op); die 500GB is voorlopig nog genoeg. Glacier kost me tot nu tot een paar dollar in de maand, storage aldaar is eigenlijk onbeperkt.

De 2G-server is voor de directe nood, de backup van Glacier hoop ik nooit nodig te hebben. Ik was eerst wat huiverig voor Glacier, maar nu ik het eenmaal gebruik werkt dat allemaal prima. Uiteraard moet je er wel op kunnen vertrouwen dat de Amazon-cloud je spullen veilig bewaard.

Overigens heb ik overwogen om ook nog een USB-schijf te gebruiken die ik dan elders onderbreng, en zo af-en-toe bijwerk, maar dat is ook weer zo'n gedoe.

[Voor 7% gewijzigd door pven op 11-01-2015 11:25]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

• RxRxR
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 02-12 18:20
Ik ben van plan om een offsite backup van mijn (toekomstige) DS214 naar een zelfde NAS bij een vriend op te zetten. Is het hierbij mogelijk om de data te encrypten voordat deze verstuurd wordt? Ik bedoel niet alleen de verbinding tussen de NAS'en, maar de daadwerkelijke data om te voorkomen dat deze vriend de data zelf kan lezen. Ik weet dat die via Crashplan kan, maar als het met de standaard Synology tools kan zou dat een voordeel zijn.

Op mijn eigen NAS heb ik de data het liefste niet geëncrypt vanwege het verlies in snelheid als ik direct op de NAS werk.

• LoneGunman
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
pven schreef op zondag 11 januari 2015 @ 10:57:
De 2G-server is voor de directe nood, de backup van Glacier hoop ik nooit nodig te hebben. Ik was eerst wat huiverig voor Glacier, maar nu ik het eenmaal gebruik werkt dat allemaal prima. Uiteraard moet je er wel op kunnen vertrouwen dat de Amazon-cloud je spullen veilig bewaard.

Tot zover de cold-storage :)

Het was (nog) geen productie-omgeving. Heb zelf ook een Glacier-omgeving (Ireland), waar de 400GB belangrijkste data staat. Hopelijk ook nooit nodig :)

• cliors
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 15:40
Ben ik nou heel simpel met m'n archief/backup of zijn de meeste hier errrrrug voorzichtig (wat ik wel begrijp)

Ik heb 3 externe harde schijven hangen aan mn pc. 1tje voor films, de 2e voor foto's en andere zooi en de 3e is een backup van de 2e.
Daarnaast staan schijf 1 en 2 volledig op de NAS (14tb raid 1) en zodra ik iets wijzig of toevoeg op de externe harde schijf, gaat dit ook automatisch (volgens mij) naar de NAS.

thats it.

Als m'n hobbykamer ooit in de fik gaat ben ik wel alles kwijt. Is dit dan de reden voor sommige om abonnementen bij crashplan en dergelijke te nemen of schuilt er iets anders achter?

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Blikseminslag op je PC? HDD1 en HDD2 kapot.
"Volgens mij' had ik het gebackupt naar de NAS... Oh shit, toch niet. Laatste keer is al 3 weken geleden"

Of ingebroken, HDD's meegenomen en de NAS. En waar is je data?
Daarom wil je het ook offsite opslaan.

• Nindustries
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 02-12 15:03
djkavaa schreef op maandag 15 september 2014 @ 19:04:
Even iets voor de wat geavanceerdere gebruikers.
TransIP heeft sinds kort "Big Storage" opslag tot 400TB. https://www.transip.nl/vps/big-storage/
2TB kost je 10 euro per maand. Hang deze aan een Basis VPS met FreeNas en je hebt voor 20 euro per maand een eigen private back-up van al je bestanden die je maar wenst.
Dus voldoende ruimte. Eigen controle over je bestanden en het staat in Nederland.
Ben het momenteel zelf aan het testen met 2 synology's.
Indien gewenst kun je freenas natuurlijk je schijf laten encrypten.

De back-up is ingesteld door middel van rsync wat perfect werkt. Vanaf synology naar freenas.
Wellicht de moeite waard om het eens te bekijken.

Links: https://www.transip.nl/vps/big-storage/
https://www.transip.nl/vps/
Ziet er cool uit! Laat zeker je bedenkingen in een apart topic weten. :)
(ook al heb ik bedenkingen met het draaien van freenas op een vps)

Die prijzen zijn niet al te gek voor een Debian machientje met een Plex servertje

[Voor 4% gewijzigd door Nindustries op 14-01-2015 08:54]

~ beware of misinformation.

• cliors
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 15:40
ThinkPad schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 07:49:

Daarom wil je het ook offsite opslaan.
Ok. Precies wat ik dacht dus.
Moet er inderdaad niet aan denken dat ik al 15 jaar aan foto's zou kwijtraken.
Wellicht nog een 4e HD aanschaffen, alleskopieren en bij m'n moeder thuis bewaren ofzo. :)
Dan zou ik dus 3 online en 1 offline backup hebben, als het dan nog fout gaat dan was het mijn lot blijkbaar 8)7

• Hari-Bo
  • Laatst online: 10:34

Hari-Bo

F5 addict

cliors schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:16:
[...]

Ok. Precies wat ik dacht dus.
Moet er inderdaad niet aan denken dat ik al 15 jaar aan foto's zou kwijtraken.
Wellicht nog een 4e HD aanschaffen, alleskopieren en bij m'n moeder thuis bewaren ofzo. :)
Dan zou ik dus 3 online en 1 offline backup hebben, als het dan nog fout gaat dan was het mijn lot blijkbaar 8)7
Om die rede heb ik dat ook zo ingeregeld lokaal een raid 5 (geen backup maar beschikbaarheid) een usb disk op mijn werk en bij mijn ouders en elke maand sync ik deze, want mijn belangrijke data is redelijk statisch af en toe een word document of nieuwe foto's that's it, en mijn film collectie pluk ik wel weer van het www als het weg is. :)

[Voor 12% gewijzigd door Hari-Bo op 14-01-2015 12:40]

kokenmetvuur.nl

• ubergaga
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-02 15:39
Hoi , ik ben nu al enkele weken aan de slag gegaan met Cloudsync. Ik heb een mac een 2 pc's die op de nas aangesloten staan de hele dag door. Een pc en de mac zijn ook mobiel ( laptops) dus die gaan ook regelmatig de deur uit en daarvoor dacht ik dat cloudstation de beste oplossing was.

Ik heb 2 mappen op de NAS die belangrijk zijn ( bij elkaar zo'n 2 TB ) en die ik graag met de bestanden die op de mobiele mc en pc gesynced wil hebben.

Ik heb dus op beide laptops cloudsync geinstalleerd en die geeft ook aan dat alles gesynced is ( heeft wel wat geduurd ) dus ik zou denken dat er op alle apparaten nu hetzelfde data staat maar ik heb af en toe de indruk dat er niet gelijk alles gesynced wordt en ben nu dus bang om bestanden te deleten van de NAS of van de pc /mac.

Verder schijnt alles goed te werken ( tenminste dat geeft cloudstation aan ) behalve dat ik best vaak een dubbel bestand krijg omdat hij dan een soort conflict heeft tijdens het syncen ???

Ik snap niet hoe dat komt aangezien er altijd maar een iemand aan een bestand werkt dus dat zou niet mogen gebeuren.

Heeft er nog iemand anders ervaring met het syncen van grote mappen en zo ja gaat dit altijd wel goed ?
Is er ook andere software waarmee ik bijv bestanden kan vergelijken ( zoals http://sourceforge.net/projects/freefilesync/ ) zodat ik als het ware kan controleren of cloudstation daadwerkelijk alles heeft gekoppieerd of moet ik een andere oplossing zoeken ?

Wat kan ik er verder aan doen om het conflict bestand te vermijden ( deze maakt cloudstation zelf aan soms ) wat heel erg vervelend is omdat je dan ook niet meer hetzelfde bestandsnaam kan gebruiken en elke keer moet inloggen via de webinterface om het bestand te verwijderen voordat ik hem terug kan zetten ?

• Squinck
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 01-11 16:41
Hi allemaal,
Wel fijn dat ik dit topic gevonden heb, want ik zie door de back-ups de bomen en het bos niet meer.

Heb op mijn bedrijf een DS212 staan en maakte in principe elke nacht een time-backup naar mijn DS114 op mijn prive adres.
op zich werkte dit prima, totdat ik nu sinds een week een melding krijg dat de timebackup maar gedeeltelijk wordt uitgevoerd. ??? Dit terwijl de destinatie locatie toch nog voldoende harde schijf ruimte heeft. Beetje vreemd dus.

Verder vraag ik wel wel af of de timebackup de meest logische methode is. Ik heb namelijk de oudere versies niet echt nodig en zou volstaan met een meest recente back-up op het moment mijn bedrijf in de hens, onder water staat of getroffen is door een meteorietinslag ;-)

Vraag is nu:
Is de standaard back-up van Synology altijd een incremental back-up, of wordt de complete source elke nacht in zijn geheel naar de doellocatie gepompt?

Hoe veilig is het nu allemaal?
Ik lees in dit topic dat de kans best bestaat dat mijn NASje gehackt wordt en files corrupt worden gemaakt. Komt dit vaak voor?
Moet ik m'n backups dan versleutelen?

Zou ik alsnog gebruik moeten maken van backup services zoals die hier in dit topic genoemd worden?
Zelf heb ik het gevoel dat ik wel goed zit met mijn 2 Nassen op 2 verschillende locaties.

Alvast bijzonder dank voor een reactie

Koen
Pagina: 1 2 3 ... 19 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee