Wat mij opvalt is dat de meeste mensen hun offsite backup
pushen. Dat betekent dat de NAS waarvan je de data backupt de credentials heeft om wijzigingen te maken op de backuplocatie. Een toekomstige, slimme ransomware gooit dus al je backups weg, of encrypt ze - de ransomware heeft tenslotte toegang tot de backuplocatie.
(Anekdote: bij een bedrijf waar ik gewerkt heb werden backups weggeschreven naar een share, gemount op
/backup. Eén verkeerde "
rm -rf /" later - backups weg.)
De bekendere, open source Linux backup tools (rsnapshot, BackupPC, Amanda, Bacula) werken allemaal met een
pull-systeem. Dat betekent dat je een systeem inricht als backupsysteem, en deze verbindt zélf met de NAS die gebackupt moet worden. Als de NAS gehackt wordt, dan is het semi-onmogelijk om vanuit die NAS bij de backuplocatie te komen.
Mijn backupstrategie
Risico 1: schijf valt uit
RAID1, plain and simple. RAID1 is geen backup, maar zorgt wel dat je bij schijfuitval gewoon door kunt werken. Omdat ik een WD Green-schijf heb van 5 jaar oud, acht ik de kans op schijfuitval best aanwezig.
Risico 2: user error (of NAS valt uit)
Ik heb een Synology DS215j en een LaCie Network Space 2. Die laatste fungeert als backup-NAS. De software die standaard geïnstalleerd is op de NS2 staat geen remote backup toe. Het is echter erg eenvoudig om de NS2 te rooten, en er rsnapshot op te installeren.

rsnapshot maakt vervolgens ieder uur een backup van de DS, en plaatst deze op een read-only samba share. Daardoor is het supereenvoudig om files te restoren - je zoekt een file terug op de NS2, sleept deze naar de DS, klaar. Geen speciale restore-software nodig.
Risico 3: huis brandt af
Daarvoor heb ik IDrive cloud backup. Deze hebben een officieel Synology package, dus het werkt gewoon. Er zijn echter twee nadelen: met de credentials op de DS kunnen files weggegooid worden uit de backup, en ze bewaren maar 10 versies. Als iemand het echt op mij gemunt heeft, is IDrive nutteloos. Liever had ik CrashPlan gebruikt, maar dat
kreeg ik niet aan de gang.
Risico 4: shit hits the fan
De allermooiste foto's zijn afgedrukt en zitten in een fotoalbum.
[
Voor 9% gewijzigd door
Anoniem: 26970 op 04-02-2015 22:08
]